O’zbekistonda fermer va dehqon xo’jaliklari faoliyatini takomillashtirish yo’nalishlari

O ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIMʻ , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  MOLIYA INSTITUTI  SIRTQI
FAKULTETI
 “IQTISODIYOT NAZARIYASI” FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu:  O’zbekistonda fermer va dehqon
xo’jaliklari faoliyatini takomillashtirish yo’nalishlari  
Bajardi:  ______________________
Guruh: _______________________
Ilmiy rahbar:  __________________
1  
  TOSHKENT-2023
O’zbekistonda fermer va dehqon xo’jaliklari
faoliyatini takomillashtirish yo’nalishlari 
 
Kirish 3
1. Fermer xo’jaliklarini boshqarishning nazariy asoslari va iqtisodiy ahamiyati
5
2. Fermer xo’jaliklarini tashkil etishning o’ziga xos tamoyillari va xususiyatlari
12
3. Fermer xo’jaliklarini boshqarishdagi o’zgarishlar va uni amalga oshirish 
davrlari 19
Xulosa 23
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 26
2  
  Kirish 
Mavzuning   dolzarbligi.   O’zbekiston   agrar   sohasida   olib   borilayotgan
iqtisodiy   islohotlar   natijasida   mulk   davlat   tasarrufidan   chiqarilib,   xo’jalik
yuritishning   nodavlat   shakllari   vujudga   keltirildi   va   bugungi   kunda   qishloq
xo’jaligi   mahsulotlarining   asosiy   qismi   fermer   va   dehqon   xo’jaliklari   tomonidan
etishtirilmoqda.   Fermer   xo’jaliklarining   boshqarish   mexanizmini   bozor
munosabatlariga   moslashtirilib,   rivojlanishning   innovatsion   yo’nalishiga
o’tkazilmoqda. 
O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoyev “...fermerlik harakatini
qo’llab-quvvatlash   uchun   huquqiy,   tashkiliy   hamda   moliyaviy   shart-sharoitlarni
tug’dirib   berish   bunday   yuksak   natijalarni   qo’lga   kiritishda   hal   qiluvchi   omil
bo’lmoqda” deya t’kidlagan edilar 1
. 
Qishloq xo’jaligi yalpi ichki mahsulotida fermer xo’jaliklari ulushi muntazam
ravishda   oshirib   borilmoqda.   Fermerlar   tomonidan   strategik   ahamiyatga   ega
bo’lgan   paxta   va   bug’doyning   asosiy   qismi   etishtirilib   davlat   buyurtmalari
bajarilishi 100 foiz ular hissasiga to’g’ri kelmoqda. Shu bois, mamlakat rahbari va
hukumati   tomonidan   fermerlar   faoliyatini   yanada   takomillashtirishga   alohida
e’tibor   qaratilib,   muhim   chora-tadbirlar   belgilanmoqda.   Jumladan,   «Fermer
xo’jaliklari   to’g’risida» 2
gi   qonun   qabul   qilinib,   ushbu   qonun   ikki   marotaba   qayta
ko’rib   chiqildi   va   takomillashtirildi.   Hozirgi   kunda   bu   qonunga   fermerlarni
qo’llab-quvvatlash bo’yicha qator moddalar qo’shish ustida ishlar olib borilmoqda.
Davlat   buyurtmasi   bo’yicha   mahsulot   etishtirayotgan   fermerlarga   maqsadli
imtiyozli   (yillik   3%)   kreditlar   ajratilmoqda.   Ularni   markazlashtirilgan   tarzda
resurslar   (mineral   o’g’itlar,   yoqilg’i-moylash   materiallari,   urug’lik,   texnika)   bilan
ta’minlash   yo’lga   qo’yilgan.   Fermerlarga   servis   xizmatlari   ko’rsatuvchi   turli
yo’nalishdagi   korxonalar   tashkil   qilingan   bo’lib,   ularning   servis   xizmat   hajmi
muntazam ravishda oshirilib borilmoqda. 
1  O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoyevning 20 18  yilda respublika ijtimoiy-iqtisodiy 
rivojlantirish yakunlari hamda 201 9  yilga mo’ljallangan iqtisodiy dasturning eng muhim ustuvor yo’nalishlariga
bag’ishlangan Vazirlar Mahkamasining majlisidagi ma’ruzasi.  
2   O’zbekiston   Fermer   xo’jaliklari   uyushmasi,   OSCE   Evropa   xavfsizlik   va   hamkorlik   tashkiloti,
“O’zbekistonda fermer xo’jaligini yuritish asoslari”, “Voris-Nashriyot”, Toshkent-2017 yil, 29-bet. 
3  
  Kurs   ishining   ob’ekti.   O’zbekiston   Respublikasi   agrar   sohasidagi   fermer
xo’jaliklarining   boshqaruv   faoliyati   jumladan,   “Qilichbek   Qahramon”   fermer
xo’jaligi hisoblanadi. 
Kurs   ishining   predmeti.   O’zbekiston   Respublikasi   fermer   xo’jaliklari
faoliyatini   boshqarish   tizimidagi   iqtisodiy   munosabatlar   mexanizmini
takomillashtirish   bilan   bog’liq   bo’lgan   ilmiy   izlanishlar   natijalari   tadqiqotning
predmeti hisoblanadi. 
Kurs   ishining   maqsadi.   Fermer   xo’jaliklari   faoliyatida   samarali   boshqarish
mexanizmini   tashkil   qilish   hamda   ularni   rivojlantirishda   menejment   tizimining
hozirgi   holatini   tahlil   qilish   asosida   fermer   xo’jaligini   rivojlantirish   masalasida
menejment rolini oshirish uchun taklif va tavsiyalar ishlab chiqiptdan iborat. 
Kurs   ishining   vazifalari.   Ishning   maqsadidan   kelib   chiqqan   holda
quyidagilar tadqiqot vazifalari, deb belgilandi va hal etildi: 
- fermer xo’jaliklari faoliyatini boshqarishning o’ziga xos xususiyatlari
va tamoyillarini asoslash; 
- fermer   xo’jaliklarini   boshqarishning   huquqiy-me’yoriy   asoslarini
tadqiqot qilish va uni takomillashtirish bo’yicha takliflar ishlab chiqish; 
- fermer   xo’jaliklarida   mahsulotni   tayyorlash,   qayta   ishlash,   sotishni
amalga   oshiruvchi   hududiy   birlashmalarning   tashkiliy   tuzilmalarini   va   ularning
faoliyat ko’rsatish mexanizmini ishlab chiqish; 
- fermerlarga xizmat ko’rsatadigan infratuzilmalarning samarali faoliyat
ko’rsatishiga oid tavsiya va takliflar ishlab chiqish. 
- fermer   xo’jaliklarida   boshqarishning   iqtisodiy   mexanizmini
takomillashtirish bo’yicha tavsiyalar ishlab chiqish. 
 
4  
  1. Fermer xo’jaliklarini boshqarishning nazariy asoslari va iqtisodiy
ahamiyati
Fermer   xo’jaligi   -   o’ziga   uzoq   muddatli   ijaraga   berilgan   yer   uchastkalaridan
foydalangan   holda,   qishloq   xo’jaligi   tovarlari   ishlab   chiqarishi   bilan
shug’ullanuvchi   a’zolarning   birgalikdagi   faoliyatiga   asoslangan,   yuridik   shaxs
huquqlariga ega mustaqil xo’jalik yurituvchi sub’ektdir. 
Fermer xo’jaligi mehnat shartnomasi asosida boshqa shaxslarni ishga yollashi
mumkin.   Yollanma   ishchilar   fermer   do’jaligining   a’zolari   hisoblanishmaydi.
Fermer xo’jaligining boshlig’i shu xo’jalikning 18 yoshga to’lgan, qishloq xo’jaligi
sohalari   bo’yicha   tegishli   malaka,   mutaxassislik,   ish   tajribasiga   ega   bo’lgan,
muomalaga   layoqatli   a’zolaridan   biri   tanlanadi.   Fermer   xo’jaligi   boshlig’i
vaqtinchalik   ish   qobiliyatini   yo’qotganda   yoki   uzoq   vaqt   bo’lmaganda   u   o’z
vazifasini bajarish vakolatini shu xo’jalik a’zolaridan biriga beradi. 
Fermer   xo’jaliklari   quyidagi   shartnomalar   asosida   ish   yuritadi.   Hadya   qilish
shartnomasi,   qarz   shartnomasi,   kredit   shartnomasi,   yetkazib   berish   shartnomasi,
oldi-sotdi shartnomasi, ko’chmas mulkni sotish shartnomasi. 
Shartnoma   shartlari   noaniq   bo’lsa,   natijada   ishlovchilarda   javobgarlik
ma’suliyati   yetarli   bo’lmaydi.   Bu   albatta,   kelgusida,   shartnomaning
bajarilmasligiga olib keladi. Hosil ham, daromad ham shunga yarasha bo’ladi. 
Fermer   xo’jaligini   boshqarish   boshqa   turdagi   korxonalarni   boshqarishdan
qisman farq qiladi. Boshqarishning asosiy vazifalari, printsiplari va usullari bir xil,
lekin   ular   turli   korxonalarda   turlicha   qo’llaniladi.   Farqi   shundaki,   korxonalarning
hajmi   va   faoliyati   boshqalarnikidan   farq   qiladi.   Ishlab   chiqarishi   tashqarida
joylashgan fermer xo’jaligini yuritish murakkab va tavakkal qilishni, talab yetadi,
bunga   sabab   mahsulot   va   narxning   o’zgaruvchanligi   hamda   obhavoning   ishlab
chiqarish   jarayoniga   ta’siri   etishidir.   Bundan   tashqari   katta   fermer   ho’jaliklarida
(masalan,  shirkatlar, fermer kooperativlarida)  ishchilar  uchun o’z mutaxasisliklari
bo’yicha ish topishlari va boshqaruv vazifalarini amalga oshirishlari murakkab. 
5  
  Fermer xo’jaligi boshlig’i birinchi navbatda bajaradigan vazifasi korxonaning
maqsadini belgilab olish demakdir. Maqsadlarsiz boshqaruvga oid qarorlarni qabul
qilib   bo’lmaydi.   Maqsadlar   shunday   narsani,   ular   yordamida   resurslardan
foydalanishning   bir   muqobil   yo’lini   ikkinchisidan   qaysi   afzallik   tomoni   bilan
ajralib turishini aniqlash mumkin. 
Mamlakat   agrar   sohasida   faoliyat   yurituvchi   xo’jaliklarda   boshqaruv
mexanizmini   shakllantirishda   avvalo,   boshqaruvni   iqtisodiy   mexanizmga
asoslangan   holda   tashkil   qilish,   buning   uchun   esa   xo’jalik   rahbarlari   dastlab
mukammal   bo’lgan   biznes-reja   tuzishi,   xodimlarga   funktsional   vazifalar   belgilab
berilgan   holda   ish   topshirishlari   va   ularni   boshqarishdagi   ishtirokini   ta’minlashi,
maqsadli   kredit   olish   va   qaytarish   hamda   servis   xizmati   ko’rsatish   korxonalari
bilan iqtisodiy munosabatlarni shartnoma asosida yo’lga qo’yishlari lozim bo’ladi.
Boshqarishning   iqtisodiy   uslubi   xo’jalik   (korxona)   normal   faoliyat   yuritishi   va
rivojlanishi   uchun   kerakli   shart-sharoit   yaratishga   qaratilgan   maqsadli   chora-
tadbirlar   majmuasi   yig’indisini   tashkil   qiladi.   Xo’jalik   rivojlanishining   iqtisodiy
mexanizmi tijorat hisob-kitob ishlaridan samarali foydalanishga asoslanadi. 
Ma’lumki, xo’jaliklar mulk shaklining o’zgarishi va moliyaviy mustaqillikka
erishishi, korxonaning asosiy fondi shakllanishi va foyda taqsimlanishini mustaqil
hal   qilishi   boshqarishning   iqtisodiy   uslubiyati   roli   oshirilishini   taqozo   etmoqda.
Bu, o’z navbatida, ishlab chiqarishning iqtisodiy natijalariga bo’lgan javobgarligini
kuchaytirmoqda. Har bir korxonada, uning har bir bo’g’inida tijorat hisob-kitoblari
rivojlanishi   undagi   tadbirkorlik   menejmenti   (boshqarish)   rivojlanish   darajasiga
qarab   amalga   oshiriladi.   Marketing   xizmati   rejalashtirish   bo’limiga   mahsulotga
bo’lgan   talab   qay   darajadaligi,   qaysi   turiga   talab   yuqoriligi,   mahsulot   turlariga
qarab belgilangan narx-navo, bo’nak, tovar uchun kredit, lizing, imtiyozli kredit va
hokazolar   haqidagi   ma’lumotlarni   yetkazib   beradi.   O’z   navbatida,   rejalashtirish
bo’limi mahsulot ishlab chiqarish hajmi, uning turlari haqida bir necha variantdagi
topshiriqlarni   tayyorlaydi,   bunda   ekin   turlarini   bir   necha   xil   bo’lishi   (agronomlar
bilan   kelishilgan   holda)   aniqlab   chiqilib,   rahbariyat   bilan   ekiladigan   ekinlar
6  
  strukturasi kelishiladi, va ishlab chiqarish texnologiyasi belgilab olinadi. Shundan
keyin rejalashtirish bo’limi barcha resurslarga bo’lgan talabni aniqlaydi. 
Iqtisodiy  uslubiyat  boshqarishda  moliyaviy siyosatni,  shu asosda  investitsiya
siyosatini   belgilab   olishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Ushbu   uslubda   qarz   olish
(kredit)ga   bo’lgan   talab   ham   asoslanadi.   Moliyaviy   strategiyaga   mos   ravishda,
maqbul soliq siyosati shakllanadi, uning asosiy tomonlari korxonaning hisob-kitob
siyosati bo’yicha belgilab olinadi. Bu tadbirlarning barchasi rejalashtirish, moliya,
buxgalteriya   hisob-kitobi   hamda   yuridik   bo’limlar   yoki   shu   sohalarga   mas’ul
bo’lgan mutaxassislar bilan kelishib olinadi. 
Tijorat   hisob-kitob   uslubiyati   mahsulot   ishlab   chiqaruvchilarni   xo’jalikdan
tashqaridagilar   bilan   aloqalarini   tartibga   solish,   xo’jalik   ishlarini   yuqori   foyda
olishga   qaratilgan   samarali   ish   yuritish,   xo’jalikda   ishlab   chiqarishni   faqatgina
kengaytirilgan takror ishlab chiqarish asosida olib borishni ta’minlaydi. 
Bundan   tashqari   xo’jalikda   xarajatlarni   boshqarishda   ham   xodimlardan
oqilona foydalanishni tashkil qilish maqsadga muvofiqdir. Ya’ni xo’jalik bevosita
shartnoma   asosida   hamkorlik   qiluvchi   korxonalar   bilan   bo’ladigan   munosabatlar
bo’yicha   xo’jalik   a’zolari   ichidan   ularning   qobiliyatiga   qarab   turli   masalalar
yuzasidan ma’sul xodimlar tayinlanishi hamda ular ustidan xo’jalik rahbari nazorat
olib   borishi   lozim.   Chunki   xo’jalik   rahbari   bir   vaqtning   o’zida   quyidagi   rasmda
keltirilgan korxonalar bilan shug’ullanishi uchun imkoniyati cheklangan va bu o’z
navbatida   xarajatlarni   samarali   boshqarishga   salbiy   ta’sir   ko’rsatadi.   Shuning
uchun   yuqorida   ta’kidlab   o’tganimizdek   xo’jalik   xarajatlarni   biz   taklif   etayotgan
mexanizm asosida boshqarishni  tashkil  qilish xar bir fermer xo’jaligi yoki fermer
xo’jaligi raxbari uchun xam maqsadga muvofiq deb o’ylaymiz (1-rasm). 
7  
  1-rasm. Fermer xo’jaliklarida xarajatlarni boshqarish mexanizmi 3
 
 
Fermer   xo’jaliklari,   xo’jalik   yuritish   va   tadbirkorlikning   ilg’or   shakllaridan
biri   hisoblanadi.   U   o’zining   ishlab   chiqarish   faoliyatini   davlat   tomonidan   uzoq
muddatga ijaraga berilgan erda mavjud qonunlar asosida amalga oshiradi. Mustaqil
ravishda   boshqa   yuridik   shaxslar   bilan   mahsulotni   sotish   bo’yicha   shartnomalar
tuzadi, o’z mahsulotiga baho belgilaydi, soliq to’lanadigan daromad oladi, boshqa
shaxslarning mulklarini mablag’larini shartnomalar asosida qarz oladi va ishlatadi 4
.
Bunday   xo’jalik   yuritishning   afzalligi   shundaki,   mulkdor   ham,   tadbirkor   ham,
xizmatchi   ham   bitta   shaxs   timsolida   bo’ladi.   Shuning   uchun   ishlab   chiqarish
natijalari uchun manfaatdorlik va ma’suliyat keskin ortadi. 
Fermer   ishlab   chiqarishda   o’zini-o’zi   boshqaradi   va   nazorat   qiladi,   ya’ni
bajarish va boshqarish vazifalari bir kishi qo’lida bo’ladi. Bu hol oddiy dehqonning
yaratuvchanlik imkoniyatlarini to’liqroq namoyon etishi va amalga oshirishi uchun
keng yo’l ochib beradi. 
3  O’zbekiston Respublikasi Qishloq va suv xo’jaligi ma’lumotlari asosida. 
4  B.A.Akramov va boshqalar. Qishloqda fermer xo’jaliklarini yuzaga kelishi va rivojlanishining asosiy tamoyillarini
belgilash: uslubiy qo’llanma. – T., 2017. – b. 23. 
8  
   MTP   Fermer   xo’jaligi  
SIU   YoMM     O’g’it   Urug’  
MTP ,  
ma’sul  
xodim   1   SIU ,  
ma’sul  
xodim   1   YoMM ,  
ma’sul  
xodim   1   O’g’it ,  
m a’sul  
xodim   1   Urug’ ,  
ma’sul  
xodim   1  
Fermer   xo’jaligi   rahbari  
Xarajatlarni   boshqarish   samaradorligi   Boshqaruv   bevosita   ishlab   chiqarish   jarayoni   bilan   bog’liq   bo’lib,   ishlab
chiqarish   yuzasidan   resurslardan   samarali   foydalanishning   ichki   imkoniyatlarini
aniqlashning   muhim   masalalarini   o’z   ichiga   oladi.   Unda   xo’jalikning   ishlab
chiqarish   va   tijorat   faoliyati   yuzasidan   biznes   reja-topshiriqlarining   bajarilishi,
ishlab   chiqarish   resurslaridan   samarali   foydalanishning   holati,   imkoniyatlari   va
ularni maqsadli boshqarishdagi muhim yo’nalishlari belgilanadi. 
Boshqarishning to’g’ri tashkil etilishi esa har jihatdan xo’jalikni boshqaruvchi
shaxsni kim ekanligi va uning boshqaruv malakasiga bog’liqdir. 
Boshqarishdagi   umumiy   jarayonda   har   bir   komponent   joyini   ko’rsatadi.
Fermer xo’jaligining biznes-menejment jarayoni diagramma tarzida ishlab chiqilsa
fermer xo’jaligining biznes-menejmentini ishlab chiqishda foydali hisoblanadi 5
. 
Qishloq   xo’jalik   korxonalarida   menejment   usullari   iqtisodiy   tashkiliy,
boshqaruv,   ijtimoiy,   ruhiy,   huquqiy   tarzlarda   namoyon   bo’ladi.   Iqtisodiy   usulda
hisob-kitoblar   amal   qiladigan   bo’lsa,   tashkiliy   usulda   mehnat   taqsimoti   va
boshqaruv   usulida   ma’muriy   boshqaruv   jarayoni   vujudga   keladi,   ijtimoiy   usulda
inson   turmush   tarzi   va   talabi,   madaniyati   mujassamlashgan   bo’lsa,   ruhiy
kechinmalari   va   insonni   qo’llab   quvvatlash   shuningdek   huquqiy   usul   boshqaruv
munosabatlarining   asosini   tashkil   etadi.   Korxonani   samarali   boshqarishda
ko’pincha menejment maqsadlari shakllantiriladi va natijalar sistemali baholanadi. 
Menejmentning   maqsadi   deyarli   xarajatlarni   kamaytirish,   maksimal   foyda
olish,   ehtiyojlarni   maksimal   qondirishdan   iborat   bo’ladi.   Qishloq   xo’jaligi
menejmentida   maqsadlar   belgilashda   rejalashtirish   dastlabki   faoliyat   bo’lib
hisoblanadi.   Bu   qarorlar   o’zaro   bog’liq   bo’lganligi   sababli   ular   alohida
ko’rilmaydi.   Bu   qarorlarga   ta’sir   etuvchi   bir   qancha   omillar   ya’ni   bozor
xususiyatlari, menejment faoliyati va agronomik talablardir. 
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   kuchli   raqobatning   mavjudligini   hisobga   olib,
ishlab chiqarilayotgan mahsulotlarning bozorbop, xaridorgir bo’lishini ta’minlashi
kerak. Agar mahsulot xaridorgir bo’lsa, savdo-sotiq joylari yoki bozor to’g’risidagi
5  Abdullaev A., Aybeshov X. Fermer xo’jaligi iqtisodi. – T.: «Aloqachi», 2018. – b. 72. 
 
9  
  ma’lumotlar   ishlab   chiqaruvchiga   etib   boradi.   Ko’pincha   bu   ma’lumotlar   aniq
bo’lmasligi mumkin, shuning uchun fermerning o’zi bozorga borib ma’lumotlarni
aniqlashi kerak bo’ladi. Bu jarayon bozorni o’rganish deb ataladi. Qishloq xo’jaligi
menejmentida   nima   ishlab   chiqarish,   qancha   ishlab   chiqarish,   qanday   ishlab
chiqarish   masalalariga   bozor   omillarining   bog’liqligi   ham   o’rganilib   chiqiladi.
Shuningdek   ushbu   masalalarga   bozor   talablari,   boshqaruv   talablari   ham   ta’sir
ko’rsatadi. 
Bozor   sharoitida   qishloq   xo’jalik   ishlab   chiqarishidan   menejer
markazlashtirilgan   agrotizm   sharoitidagi   rahbaridan   tubdan   farq   qiladi.
Talabehtiyoj   iqtisodga   ta’siri   kattalashgan   sari   bozor   kuchlari   o’z   ta’sirini
ko’rsatishadi.   Asosiy   kuchni   sarf   qilishiga   qarab   fermer   va   qishloq   xo’jalik
mahsulotlarini ishlab chiqaruvchilar, iste’molchilar talabiga tez javob berishlariga
to’g’ri   keladi.   Fermer   va   tashabbuskorlarga   davlat,   nima   ishlab   chiqarish
kerakligini majbur qilmaydi. Bu shuni anglatadiki "yangi" boshqaruvchilar qishloq
xo’jalik korxonalari menejerlari ko’p yechimlarini mustaqil ravishda qabul etishga
majbur   bo’lib   qoladi.   Katta   yirik   xo’jaliklarda   menejerlar   rahbarga   bo’ysunib
hisobot   berishadi,   bunga   qaramay   ularga   katta   talab   berilgan,   bu   bilan   birga
majburiyatlar ham katta. Ular funktsional kengayadi, qo’yilgan masalalarni echish,
biznes rejaga uni kiritish, nazorat qilishga javob berishadi. 
Xususiy fermerlarga oldin topib bo’lmagan qishloq xo’jalik biznes menejment
malakalarini o’zlashtirishga to’g’ri keladi. Fermer korxona sifatida ishlashi kerak,
faqat "hayot obrazi" bo’libgina qolmay menejer yoki zamonaviy fermerlar ishlash
mexanizmi bilan tanishish kerak. 
Qishloq   xo’jaligida   tadbirkorlik   faoliyatining   va   sub’ektlarining   tijoratchi
korxonalarga   bo’linishi   ularning   mulkiy   huquqi   va   faoliyatining   xususiyatlariga
qarab belgilanadi. Umumiy qoidaga ko’ra, tijoratchi tashkilotning asosiy  maqsadi
foyda olish va muassasalar o’rtasida taqsimlashdan iborat. 
Fermer   xo’jaliklarini   tashkil   etilishi   va   rivojlanishi   qishloq   xo’jaligida
iqtisodiy   islohotlarni   amalga   oshirishda,   umladan,   ko’pukladli   iqtisodiyotning
shakllanishiga   hamda   uning   asosiy   bo’g’ini   hisoblanmish   xususiy   mulkchilikka
10  
  asoslangan qishloq xo’jalik korxonalari yuzaga kelishiga poydevor yaratadi va ular
bozor talablariga mos keluvchi xo’jalik siftida e’tirof etiladi. 
Fermer   xo’jaliklari   xo’jalik   yuritish   va   tadbirkorlikning   ilg’or   shakllaridan
biri   hisoblanadi.   U   o’zining   ishlab   chiqarish   faoliyatini   davlat   tomonidan   uzoq
muddatga ijaraga berilgan erda mavjud qonunlar asosida amalga oshiradi. Mustaqil
ravishda   boshqa   yuridik   shaxslar   bilan   mahsulotni   sotish   bo’yicha   shartnomalar
tuzadi, o’z mahsulotga baho belgilaydi, soliq to’lanadigan daromad oladi, boshqa
shaxslarning mulklarini, mablag’larini shartnomalar asosida qarz oladi va ishlatadi.
Bunda xo’jalik yuritishning afzalligi shundaki, mulkdor ham bitta shaxs timsolida
bo’ladi.   Shuning   uchun   ishlab   chiqarish   natijalari   uchun   manfaatdorlik   va
ma’suliyat keskin ortadi. 
Fermer   ishlab   chiqarishda   o’zini-o’zi   boshqaradi   va   nazorat   qiladi,   ya’ni
bajarish va boshqarish vazifalari bir kishi qo’lida bo’ladi. Bu xol oddiy dehqonning
yaratuvchanlik imkoniyatlarini to’liqroq namoyon etishi va amalga oshirishi uchun
keng   yo’l   ochib   beradi.   Fermer   tashkilotchi   rahbarga   qaraganda   ko’proq
tashabbuskor   va   tadbirkordir.   U   fermer   xo’jaligida   yuzaga   kelgan   smehnat
yaizolarini   qat’iyat   bilan   hal   etadi.   Bu   erda   munosabatlar   ham   mehnat
qonunchiligiga   ham   ahloqiy   me’yorlarga   asoslanadi.   Yuqoridagilarga   asoslangan
holda   aytish   mumkinki,   fermer   xo’jaligi   bozor   sharoitida   ishlab   chiqarishdagi
muammolarni   oson   hal   etish,   yashab   ketish,   o’zini   o’nglab   olish   va   barqarorlik
imkoniyatlariga ko’proq ega bo’ladi. 
Shu   sababli   keyingi   yillarda   mamlakatimizda   fermer   xo’jaliklarini
rivojlantirish davlat dasturi darajasida amalga oshirilmoqda. 
11  
  2. Fermer xo’jaliklarini tashkil etishning o’ziga xos tamoyillari va
xususiyatlari
Respublikamizda   mustaqillikning   dastlabki   yillarida   amalga   oshirilgan
iqtisodiy   islohotlarga   va   bugungi   kunda   agrar   sohada   olib   borilayotgan   iqtisodiy
jarayonga   nazar   tashlaydigan   bo’lsak,   qishloq   xo’jaligini   quyidagi   yo’nalishlari
bosqichma-bosqich erkinlashtirilishi.  Ya’ni: 
- ishlab chiqarish munosabatlari;   
- yer munosabatlari va erdan foydalanish;   
- qishloq xo’jalik mahsulotlarini sotish, tayyorlov tizimlari; 
- qishloq  xo’jaligi  tovar  ishlab  chiqaruvchilarni  kreditlash   tizimi   va
baholarni tartibga solish; 
- qishloq   xo’jaligida   mahsulotlarni   taqsimlanishi   o’zining   ijobiy   natijalarini   berib
kelmoqda. 
Agrar   sohada   bozor   munosabatlarini   keng   joriy   etish   uchun   bozor
tamoyillariga   mos   bo’lgan   va   qishloq   xo’jaligi   tovar   ishlab   chiqaruvchilarning
faoliyatiga   mustaqillik   va   erkinlik   jihatlarini   o’zida   mujassamlashtirgan,   asosiy
chora-tadbirlarni   ishlab   chiqishdan   iborat.   Bu   esa   bevosita   qishloq   xo’jaligida
bozorga   xos   sog’lom   raqobat   muhitning   shakllanishi   va   barqaror   rivojlanishini
ta’minlash uchun muhim omil bo’lib xizmat qiladi. 
Fermer xo’jaliklarida asosiy boshqaruv jarayonlarini quyidagicha sharoitlarda
nomoyon bo’ladi (2-rasm). 
O’zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishib,   halq   xo’jaligini   bozor
munosabatlariga o’tkazish maqsadida kerakli iqtisodiy islohotlar amalga oshirilib,
respublikada   bozor   iqtisodiyoti   shakllanishiga   erishdi.   Respublikaning   sotsial   -
iqtisodiy rivojlanishidagi ob’ektiv shart-sharoitlarni, xususiyatlarni e’tiborga olgan
holda   iqtisodiy   islohotlarni   amalga   oshirishda   qishloq   xo’jaligiga   katta   e’tibor
berilmoqda.   Shu   bilan   bir   qatorda   mamlakatimizda   fermer   xo’jaliklariga   katta
etibor berilib, keng imkoniyatlar yaratilmoqda. Bugungi kunda fermer xo’jaliklari
keng yo’l ochilib ularning sonlari toboro ko’payib bormoqda. 
 
12  
  2-rasm. Fermer xo’jaligi boshqaruvining asosiy jarayonlari 6
 
Qishloq xo’jaligi respublika halq xo’jaligi majmuasining asosiy tarmoqlaridan
biri hisoblanadi: 
- qishloq xo’jaligining rivojlanishi halq xo’jaligining ko’p tarmoqlarini har-xil
xom-ashyolar bilan respublika aholisini oziq-ovqat mahsulotlari bilan ta’minlaydi.
Qishloq xo’jalik mahsulotlaridan 75 foizi halq iste’mol mollari ishlab chiqariladi; 
- qishloq   xo’jaligida   ishlab   chiqarish   irrigatsiya-sug’orish   va   melioratsiya
tizimlari   bilan   bog’liq.   Qishloq   xo’jaligining   95   foiz   mahsuloti   sug’oriladigan
yerlardan   olinadi.   Demak   qishloq   xo’jaligida   bevosita   ishlab   chiqarish
muammolari   bilan   birga   yerlardagi   irrigatsiya   va   melioratsiya   muammolari   ham
kerakli darajada yechimini topadi. 
Yuqorida   keltirilgan   xususiyatlarni   amalga   oshirish   qishloq   xo’jaligi
ahamiyatini  oshiradi. Qishloq xo’jaligida mavjud shart-sharoitlarni  e’tiborga olib,
amalga oshirilayotgan islohotlar quyidagi tamoyillarga asoslanadi. 
- qishloq  xo’jaligi  islohotlarini  davlatning  aniq  maqsadga
6  O’zbekiston Respublikasi Qishloq va suv xo’jaligi vazirligi ma’lumotlari asosida.  
13  
   Atrof muhit  
Tadbirlar   
Nazorat    Biznes reja  
Natijalarni   tahlil   qilish   va  
baholash   Ta t bi q   etish  
Tezkor bosh q aruv   Tezkor bosh q aruv  
Nat ijalarni   ro’yxatdan   o’tkazish
  ( hisob )   yo’naltirilgan agrar  siyosati  bilan bog’lab amalga oshirish;  jamoa xo’jaliklarini  saqlab
qolish, ularni bozor munosabatlariga moslab
rivojlantirish va har xil shakldagi  xo’jalik shakllarini e’tiborga olgan holda ularni
qayta qurish; 
- qishloq   xo’jaligi   ma’muriy   boshqaruv   metodlaridan   voz   kechib,   iqtisodiy
boshqaruv metodlarga o’tish; 
- fermer   va   dehqon   xo’jaliklarini   keng   rivojlantirib,   qishloq   xo’jalik   ishlab
chiqaruvchilarida yerga, mulkka, mehnat natijalariga egalik hissini shakllantirish. 
Bu   tamoyillarga   asoslangan   holda   respublika   qishloq   xo’jaligida
islohotlarning   huquqiy   bazasini   barpo   etish,   qishloq   xo’jalik   korxona   va
tashkilotlarini   davlat   tasarrufidan   chiqarish,   xususiylashtirish,   fermer   va   dehqon
xo’jaliklarini tashkil qilish va rivojlantirish, agrobozor iqtisodiyoti infratuzilmasini
barpo   etish   qishloq   xo’jaligida   soliq   va   narx-navo   siyosatini   takomillashtirish,
boshqaruv  tizimini   o’zgartirish,  moddiy  texnika  ta’minotini  yaxshilash   va  boshqa
tadbirlarni amalga oshirish ko’zda tutilmoqda. 
Amalga oshirilayotgan iqtisodiy islohotlarni tahlil qilish, ularning natijalarini
sinchiklab o’rganish qishloq xo’jaligi islohotlarini yanada chuqurlashtirish zamon
talabi ekanligini tasdiqladi. 
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022   yil   24   martdagi   "Qishloq
xo’jaligida   islohotlarni   chuqurlashtirishning   muhim   yo’nalishlari   to’g’risida"gi
Farmonida   fermerlarni   rivojlantirish   ustuvor   yo’nalishi   sifatida   belgilandi.
Kelajakda qishloq xo’jaligida fermerlik faoliyati xo’jalik yuritishning asosiy shakli
bo’lib   qoladi.   Qishloqda   mulkdorlar   sinfining   shakllanishida   fermer   xo’jaliklari
muhim ahamiyat kasb etadi. 
Mamlakatimizda islohotlarni amalga oshirish yillari davomida paydo bo’lgan
va   yig’ilib   qolgan   ko’plab   muammolar   Prezident   farmonlari   asosida   hal
qilinmoqda.   Bu   fermerlik   va   dehqon   xo’jaliklari   rivojiga   ustuvorlik   berilishi
avvalambor,   qishloq   xo’jalik   o’simliklarini   joylashtirishda   taqsimlash   ishlarini
amalga oshirish, ishlab chiqarilgan mahsulotlarni, unga darashli mulkni va moddiy
resurslarni   o’z   ichiga   olgan   mehnat   natijalarini   tasarruf   qilishdir.   Bundan   buyon
14  
  ishlab   chiqarish   munosabatlarini   takomillashtirish   qishloq   xo’jalik   erlaridan
unumli foydalanishda ijara shaklini kengaytirish. 
Fermer   xo’jaliklarda   ishlab   chiqarish   samaradorligi   shirkatlarga   nisbatan
ancha   yuqori   ekanligini   isbotladi.   Ularda   mineral   o’g’itlar,   yonilg’i   tejamkorlik
bilan ishlatilmoqda, moddiy resurslar gektariga o’rtacha 2 marta kam sarflangan. 
Prezidentimiz   o’z   ma’ruzasida   "Fermer   degani   -   bu   avvalo   universal
qobiliyatta   ega   bo’lgan   inson.   Halqimiz   iborasi   bilan   aytganda   bugun   fermerga
qirq hunar ham oz" deb ta’kidladilar. 
Haqiqatdan   ham   bir   vaqtning   o’zida   ham   dehqon,   ham   agronom,   ham
chorvador, ham mexanizator, ham hisobchi, ham iqtisodchi bo’lish fermerda katta
bilim va ma’suliyat talab qiladi. Bugungi fermer ana shu talablarga mos bo’lmog’i
lozim. 
Hukumatimiz tomonidan fermer va dehqon xo’jaliklarini rivojlantirish uchun
kerakli   huquqiy,  tashkiliy   va   iqtisodiy   asoslar   yaratib  berilganligi   ularning  sonini
keskin   o’sishiga   va   ishlab   chiqariladigan   mahsulotlari   hajmini   oshirishiga   olib
kelmoqda.   Qishloq   xo’jaligida   islohotlar   tobora   chuqurlashib,   bozor   iqtisodi
sharoitida faoliyat ko’rsatishi turli mulk shakllaridagi korxonalar o’rtasida raqobat
muhitini keltirib chiqaradi. 
Mamlakatimiz   qishloq   xo’jaligida   islohotlar   o’zbek   modeli   asosida
bosqichma-bosqich   amalga   oshirilmoqda.   U   MDH   yoki   boshqa   rivojlanayotgan
mamlakatlardagi   jarayonlardan   farq   qiladi   dehqon   fermerlarga   tom   ma’nodagi
erkinlikni   berish,   ularning   faoliyatida   bozor   islohotlariga   xos   sog’lom   raqobatni
tdakllantirish,   mulkka   egalik   hissini   mustahkamlash,   qishloqdagi   tovar   ishlab
chiqaruvchilarni xo’jalik yuritishning zamonaviy uslublariga o’rgatishdan iborat. 
Ma’lumki,   Prezidentimiz   tashabbusi   va   rahbarligida   agrar   tarmoqda   yangi
boshqarish   tizimi   yaratildi.   Bir   qator   sohalar   bo’yicha   hissadorlik   uyushmalari,
birlashmalari   tashkil   etildi   va   ular   mustaqil   faoliyat   ko’rsata   boshladi.   Ushbu
xo’jalik   sub’ektlari   faoliyatini   takomillashtirishga   erishishning   eng   maqbul   yo’li
iqtisodiy   islohotlarning   hozirgi   bosqichida   erkinlashtirish   "jarayonini   amalga
15  
  oshirish   hisoblanadi.   Uning   asosiy   jihatlari   quyidagilarni   o’zida
mujassamlashtiradi. 
- baholarni erkinlashtirish; 
- korxonalarga   xo’jalik   faoliyatini   mustaqil   amalga   oshirishga   imkoniyat
yaratish; 
- xususiy tarmoq rivojlanishidagi to’siqlarni bartaraf etish; 
- moliyaviy opertsiyalarni erkinlashtirish; 
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   qishloq   xo’jalik   korxonalari   -   bu,   murakkab
iqtisodiy dinamik tizim bo’lib, u tashkiliy va nisbatan mustaqil faoliyat yurituvchi
umumishlab   chiqarish   bo’g’ini   hisoblanadi.   Unda   umumxalq,   jamoaga   oid   va
shaxsiy manfaatlarga xo’jalik hisobi asosida erishiladi. 
 Fermer xo’jaliklari mustaqil xo’jalik yurituvchi sub’ektlar bo’lib, ular barcha
iqtisodiy va xo’jalik ishlarini mustaqil ravishda o’zi hal qiladi va amalga oshiradi,
ya’ni ishlab chiqarish jarayoni texnologiyasi va uni tashkil qilish, ishlab chiqarish
tizimini   tanlash,   tayyor   mahsulotni   sotish,   foydani   ishlatish,   moliyaviy
operatsiyalarni   yuritishdan   iborat   murakkab   jarayonni   amalga   oshiradi.   Ushbu
jarayonda fermer xo’jaligining boshqarish samaradorligini oshirishga ta’sir etuvchi
ichki va tashqi omillar mavjud. Bunda xo’jaliklarning samarali boshqaruv tizimiga
ta’sir   etuvchi   tashqi   omillarga   tashkiliy-iqtisodiy,   ijtimoiy-siyosiy,   xalqaro
munosabatlar,   texnik-texnologik   va   shartnomaviy   munosabatlar   hamda   bozor
mexanizmlarini   kiritishimiz   mumkin.   Bundan   tashqari   xo’jalik   faoliyatiga   ta’sir
etuvchi ichki omillar ham mavjud bo’lib, bularga moliyaviy resurslar, xo’jalikning
ichki   boshqaruv   tizimi,   xo’jalik   rahbarining   bilimi   va   malaka   darajasi,
xodimlarning   ishga   bo’lgan   munosabati   hamda   xo’jalikda   tavakkalchilikni
boshqarish mexanizmini tashkil etilishi kiradi (3-rasm). 
16  
  3-rasm.   Fermer xo’jaliklarini samarali boshqarishga ta’sir etuvchi ichki
va tashqi omillar 7
Olamda   barcha   jarayonlar   tizim   sifatida   mavjud   va   rivoj   topadi.   Ular   son
jihatdan   ko’p   va   turfa   xil   bo’lib,   uchta   -   biologik,   tabiiy,   ijtimoiy-iqtisodiy
tizimlarga   bo’linadi.   Ijtimoiy-iqtisodiy   tizimda   fermer   xo’jaligining   tutgan   o’rni
7   O.A.Saydaxmedov   Agrar   sohani   boshqarishning   iqtisodiy   mexanizmini   takomillashtirish:   i.f.n.   ilmiy
darajasini olish uchun  yozilgan  dissertatsiyasi.  –  T., 2022.  
 
17  
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   Fermer   xo’jaliklarining   samarali  
boshqaruv   tizimiga   ta’sir   etuv chi  
omillar  
Tashqi   omillar  Ichki   omillar  
Tashkiliy - iqtisodiy  
 
Ijtimoiy   - siyosiy  
 
Xalqaro   munosabatlar  
 
Texnik - texnologik  
 
Shartnomaviy  
munosabatlar  
Bozor   mexanizmi  
 Moliyaviy   resurslar    
 
Xo’jalikning   ichki  
boshqaruv   tizimi    
Xo’jalikda  
tavakkalchilikni  
boshqarish  
mexanizmini   tashkil  
etilishi  Xo’jalik   rahbarining  
bilimi   va   malaka  
darajasi  
 
Xodimlarning   ishga  
bo’lgan   munosabati   alohida   e’tiborga   loyiqdir.   Fermer   xo’jaligi   ishlab   chiqarish   tizimining   moddiy
asosini  ijaradagi   yer   va  xususiy  mulkchilikdagi  boshqa  ishlab  chiqarish  vositalari
tashkil   etadi.   Bu   tizimning   yana   bir   o’ziga   xos   xususiyati   –   tadbirkorlik
faoliyatining erkinligi va mustaqil faoliyat yuritishidir. 
Fermer   xo’jaligining   ichki   tizimi   texnik,   texnologik   va   ishlab   chiqarishni,
mehnatni   tashkil   etish,   iqtisodiy   tizimlardan   tashkil   topgan   bo’ladi.   Barcha   tizim
unsurlari   o’zaro   bir-biriga   bog’liqdir.   Ularning   birgalikdagi   harakati   xo’jalikning
yagona tizim tarzida mavjudligini ko’rsatadi. Bozor iqtisodiyoti  sharoitida har bir
korxona,   tashkilot   ochiq   tizim   ko’rinishida   faoliyat   ko’rsatadi.   Xususan,   fermer
xo’jaligi   ham   bundan   mustasno   emas.   Sababi   fermer   xo’jaligining   istiqbolini   va
rivoj   topishini   kooperatsiyaga   asoslangan   uyushma   (birlashma),   agrofirmalar   va
turli   xizmatlar   ko’rsatuvchi   bozor   infratuzilmalarisiz   tasavvur   etish   qiyin.   Ularni
fermer xo’jaligi faoliyatiga ta’sir etuvchi tashqi tizim deb qarash mumkin (4-rasm).
 4 -rasm. Fermer xo’jaligi ishlab chiqarish faoliyatini boshqarishning ichki va
tashqi tizimlari 8
 
 
Ammo   fermer   xo’jaliklari   faoliyatiga   ta’sir   etuvchi   boshqa   tizimlar   ham
mavjud.   Xususan,   soliq,   ekologik,   demografik   va   boshqalar.   Ushbu   tizimlarni
inkor   etmagan   holda   muallif   tadqiqot   jarayonida   asosan   kooperatsiya   va   xizmat
ko’rsatuvchi bozor infratuzilmalari faoliyatini o’rganishni maqsad qilib qo’ygan. 
Mamlakatimizda   fermer   xo’jaliklari   faoliyatini   tartibga   solish   va
boshqarishning   huquqiy-me’yoriy   asoslari   bosqichma-bosqich   yaratilib,   joriy
8  Tashmatov R.X. Fermer xo’jaliklari kooperatsiyasi va bozor infratuzilmalari rivojlanishini boshqarish.: I.f.n. 
ilmiy darajasini olish uchun dissertatsiya avtoreferati. - T.: 2019. – B. 12 
18  
   
 
 
 
 
       Infratuzilma   Soliq   Demografiya   Ekologiya  
Fermer   xo’jaligi  
Mehnatni  
tashkil   etish   Ishlab   chiqarishni  
tashkil   etish   Texnik   Texnologik  
Iqtisodiy  Kooperatsiya     etilmoqda.  Xususan,  fermer  xo’jaliklarining  iqtisodiy  va  moliyaviy  mustaqilligini
ta’minlash,   ijaraga   berilgan   erdan   samarali   foydalanish,   qishloq   xo’jalik
mahsulotlarini   ishlab   chiqarish   jarayonini   moliyalashning   ishonchli   tizimini
shakllantirish,   fermerlar   uchun   kadrlarni   tayyorlash   tizimini   barpo   etish   hamda
qishloq   xo’jaligi   korxonalari   (shirkat   xo’jaliklari)   negizida   fermer   xo’jaliklarini
tashkil   etish   va   ularni   boshqarishni   takomillashtirish,   bozor   infratuzilmalarini
barpo   etish   asosida   ular   o’rtasidagi   iqtisodiy   munosabatlarni   takomillashtirish,
fermer xo’jaliklari faoliyatini moliyalashtirish tizimini takomillashtirish, mahsulot
turlarini   ko’paytirish   va   sifatini   oshirish   kabi   choratadbirlar   ishlab   chiqib
amaliyotga joriy etib borilmoqda. 
 
  3. Fermer xo’jaliklarini boshqarishdagi o’zgarishlar va uni 
amalga oshirish davrlari 
 
Mamlakatimizda   fermer   xo’jaliklari   faoliyatini   tartibga   solish   va
boshqarishning   huquqiy-me’yoriy   asoslari   bosqichma-bosqich   yaratilib,   joriy
etilmoqda.  Xususan,  fermer  xo’jaliklarining  iqtisodiy  va  moliyaviy  mustaqilligini
ta’minlash,   ijaraga   berilgan   erdan   samarali   foydalanish,   qishloq   xo’jalik
mahsulotlarini   ishlab   chiqarish   jarayonini   moliyalashning   ishonchli   tizimini
shakllantirish,   fermerlar   uchun   kadrlarni   tayyorlash   tizimini   barpo   etish   hamda
qishloq   xo’jaligi   korxonalari   (shirkat   xo’jaliklari)   negizida   fermer   xo’jaliklarini
tashkil   etish   va   ularni   boshqarishni   takomillashtirish,   bozor   infratuzilmalarini
barpo   etish   asosida   ular   o’rtasidagi   iqtisodiy   munosabatlarni   takomillashtirish,
fermer xo’jaliklari faoliyatini moliyalashtirish tizimini takomillashtirish, mahsulot
turlarini ko’paytirish va sifatini oshirish kabi chora-tadbirlar ishlab chiqildi. 
Ma’lumki,   fermer   xo’jaliklari   faoliyatiga   oid   huquqiy-me’yoriy   hujjatlarda
fermerlarga   ixtiyorlik   asosida   mahsulot   etishtirish,   uni   qayta   ishlash   va   sotish,
moddiy-texnika   ta’minoti   va   boshqa   xil   xizmat   ko’rsatish   bo’yicha   uyushmalar
hamda birlashmalarga a’zo bo’lish huquqi berilgan. Lekin amaldagi qonunchilikda
ayrim tartiblar va talablar to’liq yoritilmagan. 
19  
  Bu   borada   Prezidentimiz   Sh.M.Mirziyoyev   o’zining   jahon   moliyaviy-
iqtisodiy   inqiroziga   bag’ishlangan   asarida 9
  “qonunchilik   va   normativ-huquqiy
bazani   yanada  takomillashtirish  va  mustahkamlash,   ... tegishli  qonun  hujjatlariga,
Er   kodeksiga   o’zgartirish   va   qo’shimchalar   kiritish”ga   e’tibor   qaratish   printsipial
ahamiyatga ega ekanligini ta’kidlab o’tganlar. Shuni inobatga olib, muallif fermer
xo’jaliklarini   tashkil   etish   va   rivojlantirishning   huquqiy   asosini   tashkil   etuvchi
qonunlarga   qo’shimchalar   kiritish   lozim,   deb   hisoblaydi.   Jumladan,   O’zbekiston
Respublikasi “Kooperatsiya to’g’risida”gi qonuniga: “Kooperatsiyani tashkil etish”
bobi va uning tarkibiga fermer xo’jaliklari kooperatsiyasini tashkil etish tartiblari,
uni   uyushma   (birlashma)   yoki   agrofirma   shaklida   davlat   ro’yxatidan   o’tkazish,
qishloq   xo’jaligida   fermer   xo’jaliklarining   kooperatsiya   tamoyillariga   asoslangan
uyushma   (birlashma)larini   tashkil   etish   moddalarini;   “Uyushma   (birlashma)ning
ustavi”   bobi   va   uning   tarkibiga   uyushmaga   birlashgan   tuzilma   ustavi   talablari   va
unga   o’zgartirishlar   va   qo’shimchalar   kiritish   moddalarini,   shuningdek   alohida
uyushmaning   mulki,   faoliyatining   asoslari,   uni   qayta   tashkil   etish   va   tugatish
haqidagi   boblar   hamda   a’zolarning   huquqlari,   davlat   va   kooperatsiya
ishtirokchilari   munosabatlari,   uyushma   boshqaruv   organlari   to’g’risida   moddalar
kiritishni taklif etadi. 
O’zbekiston   Respublikasi   “Fermer   xo’jaligi   to’g’risida”gi   qonuniga   esa
fermer   xo’jaliklari   kooperatsiyasi   va   uning   tuzilmalarini   tashkil   etish   tartibi,
ularning   vazifalari,   maqsadi,   huquqlari,   majburiyatlari,   a’zolarning   huquqlari
hamda shu kabi boshqa qo’shimchalar kiritishni tavsiya etadi. 
Mustaqillik yillarida fermer xo’jaliklarining tashkil topishi va rivojlanishi 4
bosqichga bo’lib o’rganilgan: birinchi bosqich - 1993-1997 yy.; ikkinchi bosqich -
1998-2012 yy.; uchinchi bosqich - 2017-2020 yy.; to’rtinchi bosqich – 2022 y.dan
keyingi   yillar.   Ushbu   bosqichlarda   erishilgan   asosiy   iqtisodiy   natijalar   -jadvalda
keltirilgan. 
1-jadval
9  Sh.M.Mirziyoyev Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi, O’zbekiston sharoitida uni bartaraf etishning 
yo’llari va choralari. – T.: O’zbekiston, 2019. – b. 21  
20  
  O’zbekistonda fermer xo’jaliklarining rivojlanish bosqichlari 10
 
Ko’rsatkichlar  Bosqichlar 
I  II  III  IV 
Fermer xo’jaliklari soni, ming birlik  21,4  72,4  217,1  105,0 
Biriktirilgan er maydoni, ming ga  413,3  1591,7  5787,8  5860,1 
Ishchilar soni, ming kishi  134,4  461,9  1621,4  1710,2 
Bitta   fermer   xo’jaligiga   to’g’ri
keladigan o’rtacha er maydoni, ga  19,3  22,0  26,7  56 
Bitta   fermer   xo’jaligida   o’rtacha
ishchilar soni, kishi  6,3  6,4  7,5  7,8 
  Izoh:  dastlabki  uchta bosqich  ko’rsatkichlari  uning yakuni  bo’yicha, to’rtinchi
bosqich esa 1.01.2019 yil holati bo’yicha berilgan. 
Jadval   ma’lumotlaridan   ko’rinib   turibdiki,   dastlabki   uch   bosqichda   fermer
xo’jaliklari   soni   keskin   o’sib   borgan.   Bu   ularga   biriktirilgan   yer   maydoni
ko’payishi hisobiga erishilgan, ya’ni o’sish ekstensiv yo’l bilan amalga oshirilgan.
Keyingi   to’rtinchi   bosqichda   esa   fermer   xo’jaliklarining  soni   2017   yilga  nisbatan
deyarli   2,1   martaga   kamaygan.   Bu   fermer   xo’jaliklari   er   maydonlarining
optimallashtirish   jarayoni   natijasida   ro’y   bergan,   ya’ni   yiriklashuv   orqali   sifat
bosqichiga qadam qo’yilgan. 
Tahlillar shundan dalolat beradiki, faoliyat ko’rsatayotgan fermer xo’jaliklari
o’tgan yillar mobaynida ma’lum ijtimoiy-iqtisodiy yutuqlarga erishdi. “2018 yilda
fermer xo’jaliklarining paxta etishtirishdagi ulushi 99,1 foizni, g’alla tayyorlashda
esa   79,2   foizni   tashkil   qildi 11
”.   Shuningdek,   2018   yilda   faoliyat   ko’rsatayotgan
fermer   xo’jaliklari   tomonidan   respublikamizdagi   16,2   foiz   kartoshka,   32,9   foiz
sabzavot, va 47,1 foiz poliz mahsulotlari etishtirilgan. Ta’kidlash joizki, 2022 yilda
fermer xo’jaliklari tomonidan 37,8 foiz paxta, 35,7 foiz g’alla, 3,8 foiz kartoshka,
10,6 foiz sabzavot va 30,3 foiz poliz mahsulotlari ishlab chiqarilgan edi 12
. 
10  O’zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo’mitasi ma’lumotlari asosida tuzilgan.  
11  Sh.M.Mirziyoyev Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi, O’zbekiston sharoitida uni bartaraf etishning 
yo’llari va choralari. – T.: O’zbekiston, 2019. – 22 b. 
12  O’zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo’mitasi ma’lumotlari. 
21  
  Yuqoridagi   tahlillar   asosida   quyidagi   xulosani   qilishimiz   mumkin:
birinchidan,   fermer   xo’jaliklarining   ishlab   chiqarish   salohiyati   oshishi   qishloq
aholisini ish bilan ta’minlash va ularning daromadlari ko’payishiga o’zining ijobiy
ta’sirini   ko’rsatmoqda;   ikkinchidan,   mulkdan   samarali   foydalanish   va   oqilona
xo’jalik   yuritish   tajribasi   oshib   bormoqda,   ekinlar   hosildorligi   o’sib,   yalpi
mahsulot   ishlab   chiqarish   va   daromadi   ko’paymoqda;   uchinchidan,   qishloq
xo’jaligida   fermer   xo’jaliklarining   mavqei   o’sib,   tobora   mustahkamlanib
bormoqda.   Bular   qishloqda   xususiy   mulkdorlar   qatlamini   shakllanishini
faollashtirmoqda. 
Shu   bilan   bir   qatorda,   fermer   xo’jaliklarining   istiqbolda   rivojlanishi   ko’p
jihatdan   ularni   qo’llab-quvvatlovchi,   ishlab   chiqarilgan   mahsulotni   qayta   ishlash,
saqlash   va   sotishga   ko’maklashuvchi   kooperatsiya   tamoyillariga   asoslangan
tuzilmalarni, jumladan uyushma (birlashma)lar yoki agrofirmalarni tashkil etishga
bog’liqdir. 
 
 
22  
  Xulosa  
Xulosa   qilib   aytganda   qishloq   xo ’ jaligini   boshqarish   fermer   xo ’ jaligi   jamoa
a ’ zolari   mehnatini   maqsadga   muvofiq   tashkil   etishga   qaratilgandir .   U   ishlab
chiqarish   jarayonining   vaqt   va   makonda   uyg ’ unlashgan   tarzda   rivojlanishini   va
ma ’ lum   sharoitda   mo ’ ljaldagi   mahsulotni   ishlab   chiqarib ,   kam   xarajat   qilishni
nazarda   tutadi .   Ishlab   chiqarish   jarayonida   texnika ,   aylanma   mablag ’ lar ,   er ,   suv
resurslaridan   oqilona   foydalanish   ko ’ pincha   fermer   xo ’ jaligi   jamoa   a ’ zolari
mehnatini   qay   darajada   tashkil   etilishiga   bog ’ liq .   Shuni   inobatga   olganda ,   mehnat
taqsimotiga   asoslangan   ishlab   chiqarish   kooperatsiyasini   kengaytirish   samarali
hisoblanadi . 
Shuningdek ,  fermer   xo ’ jaliklarini   ilmiy   boshqarish   izchil   qarorlar   qabul   qilish
va   ularning   hayotiyligini   ta ’ minlash   orqali   amalga   oshiriladi .   Qarorlar   mohiyati
jihatdan   bir - biridan   farq   qiladi   va   xo ’ jalik   faoliyatining   turli   jabhalaridagi
muammolarni   yechishga   qaratilgan   bo ’ ladi .   Qarorlar   axborotlar   tizimi   orqali
shakllanadi . 
Fermerlar   mehnatini   ilmiy   tashkil   etishda   mutanosiblik   tamoyiliga   amal
qilish ,   ya ’ ni   ishlab   chiqarishni   boshqarishda   bajariladigan   ishlarni   rejalashtirish
muhimdir .   Bu   fermer   bajaradigan   barcha   boshqaruv   vazifalari   o ’ rtasidagi
aloqadorlikni   va   mutanosiblikni   ta ’ minlaydi ,   vazifalarni   mo ’ ljallangan   muddatda
bajarish   imkonini   beradi .   Mutanosiblik   fermer   bajaradigan   vazifalarning   optimal
hajmini aniqlash va mehnat vositalari bilan ta’minlash orqali amalga oshiriladi. 
Bundan   tashqari,   respublikada   fermer   xo’jaliklarining   rivojlanishi   qishloq
aholisini   ish   bilan   ta’minlashga   ijobiy   ta’sir   etmoqda.   Fermerlarning   o’z   xo’jalik
faoliyatini   samarali   va   mustaqil   yuritishdan   manfaatdor   bo’lishi   mulkdan   oqilona
foydalanib,   barqaror   rivojlanish   yo’lini   tanlashi,   ekinlar   hosildorligining   o’sib
borishini   ta’minlashi,   istiqbolda   o’z   mavqeini   yanada   mustahkamlab   borish
imkonini   bermoqda.   Shu   bilan   birga,   kelajakda,   fermer   xo’jaliklari,   qishloq
xo’jaligi   mahsulotlarini   ishlab   chiqaruvchi   asosiy   xo’jalik   sub’ektlari   sifatida,
barqaror rivojlanish bosqichiga kirish uchun puxta zamin yaratib berilmoqda. 
23  
  O’zbekistonda agrar islohotlarni amalga oshirishning hozirgi bosqichida, ko’p
ukladli   iqtisodiyot   rivojlanayotgan   davrda   fermerlar   kooperatsiyasining
kengayishini   ta’minlash   eng   ustuvor   yo’nalishlaridan   biri   hisoblanadi.   Shuni
hisobga   olib,   respublikamizda   fermer   xo’jaliklari   kooperatsiyasini   rivojlantirish,
xorijdagi   qishloq   xo’jaligi   kooperatsiyalari   faoliyati   tajribasini   o’rganish   va   turli
xil kooperatsiyaga asoslangan  uyushma (birlashma)larni tashkil  etish bo’yicha bir
qator ishlar olib borilmoqda. 
Shu bilan bir qatorda fermer xo’jaliklari kooperatsiyasini tashkil etish hamda
dehqonchilik va chorvachilik mahsulotlarini ishlab chiqarish, qayta ishlash hamda
qishloq   xo’jalik   texnikalarini   sotib   olish,   sotish,   ta’mirlash   va   sotishdan   keyingi
xizmat   ko’rsatish   sohasida   kooperatsiyalarini   ham   tashkil   etish   maqsadga
muvofiqdir.  Bu   esa   o’z   navbatida   qishloq   xo’jalik  mahsulotlari   nobudgarchiligini
oldini   oladi   va   tayyor   mahsulotlar   turini   ko’paytirishga   imkon   yaratadi,   tashish
xarajatlarini   kamaytirib,   qishloqda   mehnatga   layoqatli   odamlarning   ish   bilan
bandligini ta’minlaydi. 
Fermer xo’jaliklariga xizmat ko’rsatish maqsadida tashkil etilgan infratuzilma
ob’ektlari faoliyatiga oid iqtisodiy munosabatlarda kamchiliklar mavjud. Xususan,
muayyan   infratuzilma   ob’ektini   tashkil   etish   mas’ul   tashkilot   tomonidan   katta
mablag’   sarflashi,   aksariyat   holatda   infratuzilmalar   uzoq   masofada   joylashgani
(asosan   tuman   va   viloyat   markazlarida),   buyurtmachilar   (fermerlar)   va   moddiy-
texnika   vositalarini   yetkazib   beruvchi   shoxobchalar   o’rtasida   hisob-kitob
mexanizmlarining   takomillashmagani   hamda   tuzilgan   shartnomalarning
bajarilmasligi va boshqalar. Bu nafaqat fermer xo’jaliklarining iqtisodiy faoliyatiga
salbiy   ta’sir   ko’rsatib   qolmasdan,   balki   infratuzilma   ob’ektlarining   daromadi
kamayib, moliyaviy ahvoli yomonlashib, o’z faoliyatini tugatishga olib keladi. Shu
bois,   istiqbolda   fermer   xo’jaliklariga   xizmat   ko’rsatuvchi   infratuzilmalar
muassasalarini   ilmiy   ishda   tavsiya   etilgan   prognozlar   negizida   yetarli   darajada
tashkil etish maqsadga muvofiqdir. 
Istiqbolda   fermer   xo’jaliklari   va   ularga   xizmat   ko’rsatadigan   bozor
infratuzilma   ob’ektlari   o’rtasidagi   munosabatlarni   rivojlantirish   va
24  
  takomillashtirish   yo’nalishida   asosiy   vazifa   -   me’yoriy   va   miqdoriy
ko’rsatkichlardan foydalanishdir. Chunki bu ko’rsatkichlar alohida hududlarni real
holatini   ko’rsatib   berib,   ushbu   hududning   ehtiyoj   va   talablaridan   kelib   chiqqan
holda   tashkil   etilishi   lozim   bo’lgan   infratuzilma   ob’ektlarini   aniqlashga   yordam
beradi. 
Qishloqda   bozor   infratuzilmalarining   istiqbolda   yanada   samarali   faoliyat
yuritishi uchun quyidagilarni amalga oshirish lozim: 
birinchidan,   fermerlarni   qo’llab-quvvatlash,   jumladan   moliyalashtirish
mexanizmlarini   takomillashtirish,   fermerlarga   xizmat   ko’rsatadigan   infratuzilma
muassasalarining   xizmat  ko’rsatish   sifatini  oshirish;  ikkinchidan,  qishloqda  bozor
infratuzilmalari   faoliyatini   davlat   tomonidan   tartibga   solish   va   qo’llab-
quvvatlashning   tashkiliy-iqtisodiy   mexanizmlarini   takomillashtirish;   uchinchidan,
qishloqda   infratuzilma   ob’ektlariga   kadrlar   tayyorlash   va   ularning   kasbiy
tayyorgarlik   darajasini   oshirish   hamda   infratuzilmalarni   rivojlantirishning
zamonaviy texnik va iqtisodiy siyosatini shakllantirish. 
 
 
 
 
25  
  Foydalanilgan 	adabiyotlar ro’yxati	.1.   O’   zbekiston   Respublikasining   «Banklar   va   bank   faoliyati   to’   g’   risida»
qonuni. 2019 y.25 aprel. 
2. O’ zbekiston Respublikasining «Markaziy banki to’ g’ risida» qonun. 
«Halq so’ zi» gazetasi 2019 y.13 yanvar. 
3.   O’   zbekiston   Respublikasining   Vazirlar   Mahkamasining   «Pul   mablag’
larini   bankdan   tashqari   muomalasini   yanada   qisqartirish   chora-tadbirlari   to’   g’
risida»gi qonuni. № 280. 2017 y. 5 avgust. 
4.   O’   zbekiston   Respublikasining   «Fuqarolarning   banklardagi   omonatlarini
himoyalash kafolatlari to’ g’ risida»gi qonuni. 2017 y. 4 aprel. 
5.   O’   zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Farmoni.   «Bozor   islohatlarini
chuqurlashtirish   va   iqtisodiyotni   yanada   erkinlashtirish   sohasidagi   ustuvor   yo’
nalishlar   amalga   oshirilishini   jadallashtirish   chora-tadbirlari   to’   g’   risida»
Toshkent. 14.06.2020 yil. 
Statistik to’ plamlar va Internet yangiliklari.
 1. O’ zbekiston Respublikasining 2019 y yanvar-mart statistik axborotnomasi. 
2. O’ zbekiston iqtisdiyoti. Taxliiy sharx. 2019 y. №7 
3. Ekonomika Uzbekistana. Analiticheskiy obzor za 2019-2020 g. 
4. http://www.bankofendland.co.uk/market/money/index.htm 
5. http://www.bankofendland.co.uk/coreuproses.htm 
6. www.Referat.ru 
7. http://www.boj.or.jp./en/siryo.htm 
8. www.federalreserve.gov.
26