Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 319.9KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 05 Yanvar 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Geografiya

Sotuvchi

Husenov Jahongir

Ro'yxatga olish sanasi 03 May 2024

11 Sotish

O'zbekistonda fermerchilik

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNVERSITITETI
TABIIY FANLAR FAKULTETI
“EKALOGIYA VA GEOGRAFIYA KAFEDRASI”
“Himoyaga ruxsat etilsin”
Tabiiy fanlar fakulteti dekani
___________________
“___”_____________2024
“5110500 – Geografiya va iqtisodiy bilim asoslari’’ ta’lim yo‘nalishi
______ guruh talabasi _____________ning
“______________________________________________”
mavzusidagi
KURS ISHI
Ilmiy rahbar:
_________o’qit. ______________
“Himoyaga ruxsat etilsin”
“Ekalogiya va geografiya”
Kafedra mudiri.__________________
__________________
“____”__________________2024
GULISTON-2024
MUNDARIJA:
KIRISH ............................................................................................................................................ 3
I BOB. O’ZBEKISTONDA FERMER XO’JALIGI HAQIDA UMUMIY TAVSIF ..................... 5
1.1. Qishloq xo’jaligini rivojlantirishda olib borilayotgan islohotlarning mohiyati ........................ 5
1.2. Xalq xo’jaligi iqtisodiyotida fermer xo’jaliklarining o’rni va vazifalari .................................. 9
1.3. Fermer xo’jaligini rivojlantirish yo’llari ................................................................................. 11
II BOB. O’ZBEKISTONDA CHORVACHILIK VA UNING TARMOQLARI .......................... 13
2.1. O’zbekistonda qoramolchilikning holati va rivojlanish istiqbollari ....................................... 13
2.2. O’zbekistonda parrandachilik va asalarichilikni rivojlantirish va uning ahamiyati ............... 18 XULOSA ....................................................................................................................................... 27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI ................................................................... 28
2 KIRISH
Mavzuning dolzarbligi
Qishloq   xo’jaligi   xalq   xo’jaligining   eng   muhim   va   yirik   tarmog’i   bo’lib,
aholini   oziq-ovqat   mahsulotlariga,   sanoatni   esa   xomashyoga   bo’lgan   talabini
qondiradi.   Shuningdek,   qishloq   xo’jaligi   mamlakatimiz   agrosanoat   majmuasining
yetakchi   tarmog’i   bo’lib,   dehqonchilik,   chorvachilik   va   meva-sabzavotchilik
mahsulotlarini ishlab chiqarish jaryonlarini o’z ichiga oladi. 
Qishloq   xo’jaligi   O’zbekiston   iqtisodiyotining   asosiy   tarmog’i   bo’lib,   oziq-
ovqat xavfsizligini ta’minlash, yangi ish o’rinlari yaratish va barqaror rivojlanishda
muhim   o’rin   tutadi.   Qishloq   xo’jaligini   isloh   qilish,   innovatsion   texnologiyalarni
joriy   etish   va   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlari   eksportini   oshirish   sharoitida   qishloq
xo’jaligini rivojlantirish mavzusi alohida ahamiyat kasb etmoqda. 
Fermer xo jaligiʻ  – xususiy yoki uzoq muddatga ijaraga olingan yerda qishloq
xo jaligi   mahsulotlari   yetishtirish   bilan   shug ullanadigan   xo jalik.   Fermer	
ʻ ʻ ʻ
xo jaligining   ijtimoiyiqtisodiy   mazmuni   va   faoliyat   ko rsatish   tartibi   turli
ʻ ʻ
mamlakatlarda turlicha bo lib, qishloq xo jaligi ishlab chiqarish munosabatlarining	
ʻ ʻ
rivojlanish darajasi va xususiyatlari, shuningdek, mehnatdan va yerdan foydalanish
sharoitlari,   qishloq   xo jaligi   ishlab   chiqarishini   industrlash   va   ixtisoslashtirish	
ʻ
darajasi, kapital hajmi va shahrik. Omillar bilan belgilanadi. 
Kurs ishining maqsadi:
O’zbekiston   qishloq   xo’jaligining   hozirgi   holati,   muammolari   va   rivojlanish
istiqbollarini o’rganish.
Kurs ishining vazifalari:
1. Qishloq   xo’jaligini   rivojlantirishda   olib   borilayotgan   islohotlarning
mohiyatini o’rganish;
2. Xalq xo’jaligi iqtisodiyotida fermer  xo’jaliklarining o’rni  va vazifalaritahlil
qilish;
3. O’zbekistonda qoramolchilikning holati va rivojlanish istiqbollari tahlili;
3 4. O’zbekistonda   parrandachilik   va   asalarichilikni   rivojlantirish   va   uning
ahamiyatini tahlil qilish.
Kurs ishining ob’ekti:
O’zbekiston Respublikasi fermer xo’jaligi.
Kurs ishining predmeti:
O’zbekiston   Respublikasi   misolida   qishloq   xo’jaligini   rivojlantirish   omillari,
muammolari va istiqbollari.
Kurs   ishining   tarkibi   va   hajmi.   Kurs   ishi   kirish,   ikkita   bob,   xulosa,
foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxatilardan   iborat.   Har   bir   bobda   uchtadan   reja
mavjud.
4 I BOB. O’ZBEKISTONDA FERMER XO’JALIGI HAQIDA UMUMIY
TAVSIF
1.1. Qishloq xo’jaligini rivojlantirishda olib borilayotgan islohotlarning
mohiyati
Qishloq   xo’jaligi   xalq   xo’jaligining   eng   muhim   va   yirik   tarmog’i   bo’lib,
aholini   oziq-ovqat   mahsulotlariga,   sanoatni   esa   xomashyoga   bo’lgan   talabini
qondiradi.   Shuningdek,   qishloq   xo’jaligi   mamlakatimiz   agrosanoat   majmuasining
yetakchi   tarmog’i   bo’lib,   dehqonchilik,   chorvachilik   va   meva-sabzavotchilik
mahsulotlarini   ishlab   chiqarish   jaryonlarini   o’z   ichiga   oladi.   Respublika   qishloq
xo’jaligida   asosiy   e’tibor   mamlakatning   iqlimi,   yersuvi   va   moddiy   resurslaridan
hamda   xalqning   asrlar   davomida   to’plangan   dehqonchilik   madaniyatidan   unumli
foydalanish   negizida   qishloq   xo’jalik   mahsulotlarini   yetishtirishga   qaratilgan.
Dehqonchilikda   g’allachilik,   paxtachilik,   sholikorlik,   mevachilik,   uzumchilik,
polizchilik,   sabzavotchilik   sohalari,   chorvachilikda   esa   qoramolchilik,   qo’ychilik,
qorako’lchilik,   echkichilik,   parrandachilik,   yilqichilik,   asalarichilik,   pillachilik
tarmoqlari faoliyat ko’rsatmoqda. 
O’zbekiston   jahonda   yalpi   paxta   hosilini   yetishtirish   bo’yicha   4-o’rinda,
paxta tolasining eksporti bo’yicha 2-o’rinda (AQSHdan keyin) turadi. Shuningdek,
respublikada yetishtiriladigan meva, uzum, sabzavot, poliz mahsulotlarining asosiy
qismi   qo’shni   davlatlarga   chiqariladi.   O’zbekiston   o’zining   sifatli   pillasi   va
qorako’li   bilan   ham   dunyoga   mashhurdir.   Respublika   to’liq   don   mustaqilligiga
erishib, chetga eksport ham qilmoqda. 
Respublika   qishloq   xo’jaligida:   kooperativ   (jamoa   xo’jaliklari),
xo’jaliklararo   korxonalar,   shirkatlar   uyushmalari,   davlat   xo’jaliklari   negizida
tashkil   etilgan   xo’jaliklar,   jamoa   mulkiga   aylantirilgan   fermalar   va   boshqalar);
davlat   (davlat   xo’jaliklari,   naslchilik   zavodlari,   o’quv-tajriba   hamda   tajriba
xo’jaliklari);   xususiy   (dehqon   va   fermer   xo’jaliklari,   xususiylashtirilgan
korxonalar)   hamda   aholining   shaxsiy   yordamchi   xo’jaliklari   (shaxsiy   ehtiyojlar
uchun ayrim qishloq xo’jalik mahsulotlarini yetishtirish) mavjud. 
5 Respublika   qishloq   xo’jaligida   paxta   yakkahokimligi   (yakka
ziroatchiligi)ning   qaror   topishi   oqibatida   1987-yilga   kelib,   2107,7   ming   gektar
yoki   jami   sug’oriladigan   ekin   maydonining   60   %dan   ko’prog’iga   paxta   ekildi.
Natijada   ilmiy   asoslangan   almashlab   ekish   tizimi   izdan   chiqdi,   mineral   o’g’itlar,
gerbitsidlar,   ayniqsa,   inson   salomatligiga   zararli   bo’lgan   pestitsidlar   me’yoridan
ortiqcha ishlatilishi natijasida dehqonchilik qilinadigan joylarda ekologik sharoitlar
buzildi,   yerlarning   meliorativ   holati   yomonlashdi.   O’zbekiston   mustaqillikka
erishganidan   keyin   mamlakat   qishloq   xo’jaligida   atroflicha   islohotlarni   amalga
oshirish   davri   boshlandi.   Respublika   hukumati   mamlakat   iqtisodiyotining   eng
muhim tarmog’i  bo’lgan qishloq xo’jaligida bozor  munosabatlarini  shakllantirish,
mulkchilikning   nodavlat   shakliga   o’tish,   mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va
xususiylashtirish,   dehqon,   fermer   xo’jaliklari   faoliyatini   yo’lga   qo’yish   kabi
masalalarni   hal   etishga   e’tibor   berildi.   Respublika   parlamenti   qishloq   xo’jaligida
tub burilishlarning huquqiy asoslarini yaratadigan qonunlarni qabul qildi. 
Respublika   birinchi   Prezidentining   1994-yil   21-yanvardagi   «Iqtisodiy
islohotlarni yanada chuqurlashtirish, xususiy mulk manfaatlarini himoya qilish va
tadbirkorlikni   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida»gi   Farmoni,   Respublika
Vazirlar   Mahkamasining   1995-yil   24-martdagi   «Chorvachilikda
xususiylashtirishni   davom   ettirish   va   xususiy   tadbirkorlikni   qo’llab-quvvatlash
chora-tadbirlari   to’g’risida»gi   va   boshqa   qarorlari   iqtisodiy   islohotlarni
chuqurlashtirish,   bozor   tamoyillarining   erkin   ishlashi   uchun   shart-sharoitlar
yaratish,   xo’jaliklarni   nodavlat   shakllariga   aylantirish,   mahsuldorligi   past   chorva
fermalarini   jamoaga   mulk   qilib   berish   yo’li   bilan   qishloq   xo’jaligida   islohotlarni
yanada   chuqurlashtirishga,   dehqon   va   fermer   xo’jaliklari,   o’rta   va   kichik   biznes
ishini yo’lga qo’yishga keng imkoniyatlar ochib berdi. 
Dehqonchilikda   kartoshka,   meva-sabzavot   mahsulotlari,   chorvachilikda
sut,   go’sht,   tuxum,   teri   va   jun   mahsulotlarini   erkin   (kelishilgan)   narxlarda   sotish
joriy   etildi.   Bu   esa   xo’jaliklarga   o’zlari   yetishtirgan   mahsulotlardan   ixtiyoriy
foydalanishga   imkoniyat   yaratdi.   Davlat   buyurtmasi   faqat   paxta,   don,   sholiga
nisbatan saqlanib qoldi. 
6 Olib   borilgan   tadbirlar   xo’jalik   yuritish   mexanizmini   takomillashtirishga,
xo’jaliklarni iqtisodiy jihatdan mustahkamlashga, qishloq mehnatkashlari turmush
darajasini yaxshilashga hamda xo’jaliklarda qishloq xo’jaligi mahsulotlarini qayta
rivojlantirishga   keng   yo’l   ochib   beradi.   Dehqon,   fermer   o’zi   hosil   to’plab,   uni
yig’ish bilan shug’ullanmasa, ish unumi va samarasi bo’lmaydi. Ularga o’z vaqtida
bank   servis   xizmati,   ta’minot,   iste’molchi   va   qayta   ishlash   korxonalari   yordam
bersa, ular ko’proq mahsulot ishlab chiqaradi va iste’mol bozorini boyitadi. 
Respublika   agrar   tarmog’i   yalpi   ichki   mahsulotning   41,7   foizini,
mamlakatga   valuta   tushumlarining   33,2   foizdan   ortig’ini   tashkil   qilmoqda.
Mamlakatimiz xalq xo’jaligida band bo’lgan aholining 40 foizga yaqini va barcha
aholining   60   foizidan   ortig’i   qishloqlarda   yashaydi.   Ularning   moddiy   ahvoli,
turmush   darajasi   va   moddiy   faravonligi   qishloq   xo’jaligidagi   ishlarning   holatiga,
uni rivojlantirishning tezkorligi va samaradorligiga bog’liq. 
Respublika   agrar   sohasida   mulkiy   munosabatlarni   shakllantirish,
mulkchilikning   nodavlat   shakliga   o’tish,   mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va
xususiylashtirish,   dehqon   va   fermer   xo’jaliklari   faoliyatini   yo’lga   qo’yish   agrar
islohotlarning   muhim   yo’nalishlaridir.   Islohotlarning   ilk   bosqichida   mamlakat
qishloq   xo’jaligi   barqarorligini   ta’minlash   va   rejali   iqtisodiyotdan   bozor
iqtisodiyotiga   o’tishning   dastlabki   asoslari   yaratildi.   Agrar   sohada   mulkni   davlat
tasarrufidan   chiqarishga   va   xususiylashtirishga   muhim   ahamiyat   berildi,   1066   ta
davlat   xo’jaliklari   (sovxozlar)   tugatilib,   ular   negizida   jamoa   xo’jaliklari   tashkil
etildi.   Chorvachilik   fermalari,   bog’   va   tokzorlar,   kichik   yer   maydonlari   hamda
issiqxonalar xususiylashtirildi. 
Islohotlarning   ikkinchi   bosqichida   «Yer   kodeksi»,   «Qishloq   xo’jaligi
kooperativi (shirkat xo’jaligi) to’g’risida», «Fermer xo’jaligi to’g’risida», «Dehqon
xo’jaligi to’g’risida»gi Qonunlar va tegishli hukumat qarorlari va boshqa me’yoriy
hujjatlar   qabul   qilindi.   Bunday   huquqiy   poydevorning   yaratilishi   iqtisodiy
islohotlarni   chuqurlashtirishga   zamin   yaratdi.   Qishloq   xo’jaligida   xo’jalik
yuritishning   bozor   munosabatlariga   mos   keladigan   shirkat,   fermer   va   dehqon
xo’jaliklari   ustuvorligi   belgilandi.   Islohotlarning   uchinchi   bosqichi   2000-yildan
7 boshlangan   bo’lib,   u   qishloq   xo’jaligida   tovar   ishlab   chiqaruvchilar   haq-
huquqlarini   himoya   qilish   ustuvorligi;   tovar   ishlab   chiqaruvchilarning   iqtisodiy
erkinligini   yanada   kengaytirish   va   davlat   buyurtmasi   bo’yicha   yetishtirilayotgan
mahsulotlarga -8- baho belgilashda dunyo bozori narxlariga mos keluvchi tizimni
shakllantirish; birinchi navbatda past rentabelli va zarar ko’rib ishlayotgan shirkat
xo’jaliklarini   fermer   xo’jaliklariga   aylantirish   asosida   qayta   tashkil   etish
mexanizmi   joriy   etilishi;   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlari   ishlab   chiqaruvchilariga
xizmat   ko’rsatuvchi   zamonaviy   infratuzilma   tizimining   barpo   etilishi   bilan
xarakterlanadi. 
Qishloqda   iqtisodiy   islohotlarni   chuqurlashtirishning   navbatdagi   muhim
vazifasi  –  yerga  bo’lgan  mulkchilik  munosabatini  hal  qilishdir.  Yerga  mulkchilik
huquqi   ortiqcha   rasmiyatchilikka,   qog’ozbozlikka   berilgan   shaklda   emas,   balki
zamonaviylashgan   va   bozor   munosabatlariga   asoslangan   tartibda   joriy   etilishi
lozim. 
Bunda   yerlarni   uzoq   muddatga   ijaraga   berish   asosida   fermer   va   dehqon
xo’jaliklarini   yanada   rivojlantirish   ustuvor   yo’nalish   bo’lib   qoladi.   Tuproq
unumdorligini   saqlash,   qayta   tiklash   va   oshirib   borish;   qishloq   xo’jalik
mahsulotlarini   qayta   ishlovchi   va   iste’molchilarga   yetkazib   beruvchi   korxona
hamda   tashkilotlar   aksiyalarini   qishloq   xo’jaligi   ishlab   chiqaruvchilari   o’rtasida
taqsimlash   orqali   ularni   aksiyadorlashtirish;   o’zaro   kreditlash   borasidagi
imkoniyatlarni   kengaytirish;   qishloq   xo’jaligi   boshqaruv   tizimini   tubdan   isloh
qilish   va   davlat   xarid   narxlarini   hamda   butun   narx-navoning   shakllanish   tizimini
o’zgartirish; fanning innovatsiyasini qishloq xo’jaligi ishlab chiqarishi bilan uzviy
aloqalarini   tiklash   va   rivojlantirish;   soha   xodimlariga   huquqiy   va   kasbiy   ta’lim
berishga   doir   tadbirlar   tizimini   ishlab   chiqarish   respublikada   agrar   siyosatning
muhim yo’nalishlari hisoblanadi. 
8 1.2. Xalq xo’jaligi iqtisodiyotida fermer xo’jaliklarining o’rni va vazifalari
Makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash,   iqtisodiyotda   xususiy   sektorning
roli   va   ahamiyatini   oshirish,   kapital   qurish,   qishloq   xo’jaligi   va   iqtisodiyotning
boshqa   tarmoqlarida   tarkibiy   islohotlarni   chuqurlashtirishga   qaratilgan
choratadbirlar,   shuningdek,   ishlab   chiqaruvchilarga   moddiy-texnika
mablag’laridan   foydalanishlari   uchun   qulay   sharoitlar   yaratilishi   va   fiskal
o’zgarishlarning   muvofiqlashtirilishi   YAIMning   o’sish   tendensiyasini   saqlashni
ta’minlaydi.   Iqtisodiyotning   yanada   o’sishida   eksport   uchun   qulay   bozor
konyunkturasi, -9- eksportga yo’naltirilgan ishlab chiqarishning rag’batlantirilishi,
amalga   oshirilayotgan   islohotlarning   qishloq   xo’jaligida   ishlab   chiqarishning
ko’payishiga   ta’siri,   shuningdek,   iqtisodiyotning   boshqa   sektorlarini   barqaror
ishlashi kabi omillar ta’sir ko’rsatdi. 
2022-yilda   yalpi   ichki   mahsulotning   o’sish   sur’atlari   9   foizni,   inflatsiya
darajasi   7,8   foizni   tashkil   etdi,   sanoat   ishlab   chiqarishi   7,3   foizga,   iste’mol
tovarlari ishlab chiqarish 17,7 foizga, qishloq xo’jaligi ishlab chiqarishi 6,2 foizga
o’sdi. Davlat budjeti kutilayotgan 1 foiz taqchillik o’rniga yalpi ichki mahsulotga
nisbatan   0,1   foiz   profitsit   bilan   ijro   etildi.   Endilikda   bizni   YAIM   o’rtacha   yillik
o’sish sur’atining 4-4,5 foizda bo’lishi qoniqtirmaydi. 
Shu boisdan kelajakda, ya’ni 2023-yilga kelib, YAIM o’rtacha yillik o’sish
sur’atini   6-8   foizga,   sanoat   mahsulotlari   ishlab   chiqarishni   7-8   foizga   yetkazish
mo’ljallanmoqda.   2025-yilgacha   YAIMning   tarkibi   ham   o’zgarib,   uning
daromadlar tarkibidagi ish haqining ulushi hozirgi 40 foizdan 70-75 foizga o’sishi
oqibatida   aholi   turmush   darajasining   ancha   yaxshilanishi   ko’zda   tutilmoqda.   Shu
davrda   sanoat   mahsulotlari   2,3-2,5   barobarga,   qishloq   xo’jalik   mahsulotlari   esa
1,82   barobarga   ko’payadi.   Respublika   YAIMning   o’sish   dinamikasi   quyidagi
jadvalda keltirilgan. 
Fermer   xo’jaligining   asosiy   vazifasi   qishloq   xo’jalik   mahsulotlari
yetishtirishni   ko’paytirish,   aholini   iste’mol   mollari   bilan   ta’minlash,   moddiy
resurslardan   samarali   foydalanish,   tuproq   unumdorligini   oshirish,   tejamkor
9 texnologiyalarni   amaliyotga   joriy   etish,   atrof-muhit   ekologiyasini   yaxshilashdan
iborat. Hozirgi kunda hukumat tomonidan shu sohani rivojlantirishga asosiy e’tibor
berilib,   qator   qonun   va   qonunosti   hujjatlari   qabul   qilinib,   amaliyotga   keng   joriy
etilmoqda. 
Fermer   xo’jaliklarining   qishloq   xo’jaligi   yalpi   mahsulotidagi   ulushini   25
foizgacha   yetkazish   yoki   fermer   xo’jaliklarida   qishloq   xo’jalik   mahsulotlarini
yetishtirish   hajmini   uch   yil   ichida   2   barobarga   ko’paytirish   belgilandi.   Fermer
xo’jaliklarining umumiy soni 189,2 mingtaga, ularga biriktirilgan yer 4,9 mln. ga
yetdi. 
Fermer   xo’jaliklarining   yalpi   qishloq   xo’jalik   mahsulotlarini   ishlab
chiqarishdagi   ulushi   2020-yilda   14,8   %dan,   2023-yilda   32,3   %ga,   jami   ekin
maydonlari 36,9 %dan 74,5 %ga ortdi. Paxta yetishtirish 37,9 %dan 86,3 -11- %ga,
bug’doy   35,8   %dan   71,0   %ga   ortdi.   Ekspertlar   xulosasiga   ko’ra,   fermer
xo’jaliklarida   shirkat   xo’jaliklariga   qaraganda,   paxta   va   bug’doyni   yetishtirish
unumdorligi   yuqori   bo’ldi.   Respublika   xalq   xo’jaligi   iqtisodiyotida   fermer
xo’jaliklarining   salmog’i   ortib   borishi,   avvalo,   fermerlar   sonining   ortib   borishi,
ularga   biriktirilgan   yer   maydonlari   va   mahsulot   hajmining   ortib   borishidir.
Hukumat tomonidan olib borilayotgan iqtisodiy islohotlarni amaliyotga keng joriy
qilish   orqali   fermer   xo’jaliklari   faoliyatini   yanada   rivojlantirish   imkoniyati
yaratiladi.  
10 1.3. Fermer xo’jaligini rivojlantirish yo’llari
Respublikada   faoliyat   ko’rsatayotgan   qishloq   xo’jalik   korxonalaridan
fermer xo’jaligi o’zining ishlab chiqarish salohiyati  va olingan iqtisodiy samarasi
bilan   ajralib   turmoqda.   Shuning   uchun   fermer   xo’jaligini   rivojlantirishga
mamlakatimiz Prezidenti juda katta e’tiborni qaratmoqdalar. Fermer xo’jaliklarini
rivojlantirish ishlari, asosan, 4 bosqichda amalga oshirilmoqda. 
I bosqich.  Fermer xo’jaligini tashkil qilish jarayonining boshlanishi (1998-
2001- yillar). 
II   bosqich .   Fermer   xo’jaligini   rivojlantirish   bo’yicha   huquqiy   me’yoriy
hujjatlarning qabul qilinishi (1992-1996- yillar). 
III   bosqich.   Fermer   xo’jaliklarini   qishloq   xo’jaligida   ustuvor   xo’jalik
yurituvchi shakl sifatida rivojlanishi (1997-2000- yillar). 
IV bosqich.  Fermer xo’jaliklarining rivojlantirilishi (2001-yildan boshlab). 
Bu keyingi  davrni  o’z  ichiga olib, bu davr  fermer  xo’jaliklarini  istiqbolda
ustuvor   rivojlantirish   dasturlarining   qabul   qilinishi   bilan   xarakterlanadi.   Bu
bosqichda   Vazirlar   Mahkamasining   2002-yil   5-yanvarda   №8   sonli   «Qishloq
xo’jalik korxonalarini fermer xo’jaliklariga aylantirish chora-tadbirlari to’g’risida»,
2003-yil   30-oktabrida   №476   sonli   «2004-2006-   yillarda   fermer   xo’jaliklarini
rivojlantirish   konsepsiyasini   amalga   oshirish   chora-tadbirlari   to’g’risida»   -14-   va
2004-yil 24-dekabrda №607 sonli «2005-2007- yillarda fermer xo’jaliklarini jadal
rivojlantirish chora-tadbirlari to’g’risida»gi Qarorlari qabul qilindi. 
Fermer   xo’jaligini   rivojlantirish   Konsepsiyasining   asosiy   vazifalari:
qishloqda   ijara   munosabatlarini   rivojlantirish   asosida   yer   maydonlaridan
foydalanishni   tartibga   solish,   shuningdek,   yer   va   suv   resurslaridan   maqsadli
foydalanishning chora-tadbirlarini ishlab chiqish; mahsulot yetishtirishda, moddiy-
texnika   resurslari   bilan   ta’minlashda   fermer   xo’jaliklarining   iqtisodiy
mustaqilligini   lizing   va   servis   xizmatlaridan   samarali   foydalanish;   fermer
xo’jaliklariga   kredit   berish   va   uning   tartibini   soddalashtirish;   mahsulot
yetishtirishni o’z vaqtida moliyalash va kreditlashni takomillashtirishga doir chora-
11 tadbirlar   tizimini   amalga   oshirish;   xo’jalikda   mahsulot   yetishtirish,   uni   qayta
ishlash, sotish va ijtimoiy infratuzilmani keng ko’lamda rivojlantirish; fermerlarni
o’qitish va qayta tayyorlashning zamonaviy tizimini tashkil qilish; fermerlarga fan-
texnika   taraqqiyoti,   yangi   agrotexnikalar   va   ilg’or   tajribalarni   amaliyotga   joriy
etish;   istiqbolsiz   shirkat   xo’jaliklarini   fermer   xo’jaliklariga   aylantirishda   bo’shab
qoladigan ishchi xodimlarni fermer xo’jaliklariga joylashtirish tadbirlarini amalga
oshirish va undan samarali foydalanishdan iboratdir. 
Fermer   xo’jaliklarini   rivojlantirishda   hukumat   tomonidan   quyidagi
imtiyozlar   berildi:   fermer   xo’jaliklari   tashkil   etilgan   paytdan   boshlab,   ikki   yil
muddatga   yagona   yer   solig’i   to’lashdan   ozod   etildi;   fermer   loyiha   asosida   o’z
hisobidan o’zlashtirgan yer uchun besh yil davomida yagona yer solig’i to’lashdan
ozod qilindi: 
Respublika   Muvofiqlashtiruvchi   Kengashining   ruxsatisiz   fermerlar
faoliyatini tekshirishga chek qo’yildi; 
xorijiy texnologiyalarni  olib kirgan dehqon va  fermer  xo’jaliklari  bojxona
to’lovlaridan ozod qilindi; 
yangi   tashkil   etilgan   yuridik   shaxs   maqomiga   ega   bo’lgan   dehqon
xo’jaliklariga   eng   kam   ish   haqining   150   barobari,   fermer   xo’jaliklariga   esa   300
barobari miqdorida boshlang’ich sarmoyalarni berish yo’lga qo’yildi; 
fermer xo’jaliklariga lizing asosida texnikalar berila boshlandi; 
davlat   ehtiyoji   uchun   don   va   paxta   yetishtiruvchi   fermer   xo’jaliklariga
beriladigan   avans   mablag’larini   oldindan   kredit   tarzida   berilishi   yo’lga
qo’yilmoqda.   Uyushma   tomonidan   tashkil   etilgan   va   qishloq   xo’jalik   mahsuloti
ishlab   chiqaruvchilarga   xizmat   ko’rsatuvchi   tashkilotlarni   tashkil   etilgan   vaqtdan
boshlab, besh yil muddatga daromaddan olinadigan soliqdan ozod etildi.  
12 II BOB. O’ZBEKISTONDA CHORVACHILIK VA UNING TARMOQLARI
2.1. O’zbekistonda qoramolchilikning holati va rivojlanish istiqbollari
Mamlakatimizda chorvachilik tarmog’ini jadal rivojlantirish, zamonaviy va
innovasion uslublarni joriy etish, mahsulotlar ishlab chiqarish hajmini oshirish va
turlarini   kengaytirish,   shuningdek,   aholini   mahalliy   sharoitda   ishlab   chiqarilgan
sifatli   va   arzon  chorva   mahsulotlari   bilan   uzluksiz   ta’minlash   asosiy   vazifalardan
biri   hisoblanadi.   Chorvachilikda   ilmiy-texnikaviy   taraqqiyot   ishlab   chiqarish
samaradorligini   belgilovchi   tashkiliy-iqtisodiy,   axborot-uslubiy,   ijtimoiy-
psixologik va iqtisodiy ko’plab omillarga bog’liq. 
Chorvachilikda   amaliy   faoliyat   natijalari   zootexniya   fanining   yutuqlari
bilan belgilanadi. Seleksiya ishlari yuqori mahsuldor, raqobatbardosh hayvonlarni
yaratishni   ta’minlashi   va  bugungi  kunda  ishlab   chiqarishning   amaliy  masalalarini
hal qilishi kerak. Sut va go’sht mahsulotlariinson organizmini deyarli barcha zarur
moddalar bilan ta’minlaydigan eng foydali oziq-ovqat komponentidir. 
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022   yil   8   fevraldagi   PQ-121-
sonli   “Chorvachilikni   yanada   rivojlantirish   va   chorva   ozuqa   bazasini
mustahkamlash   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   qaroriga   asosan   vyeterinariya   va
chorvachilikni   rivojlantirish   davlat   qo’mitasi   bilan   birgalikda   2022-2023   yillarda
har   bir   tumanda   kamida   1   tadan   go’sht   va   sut   mahsulotlarini   yetishtiruvchi   va
qayta   ishlovchi   korxonalar   tomonidan   aholi   xonadonlariga   kooperasiya   usulida
chorva   mollari   yetkazib   berishni   va   yetishtirilgan   mahsulotlarni   qayta   ishlash   va
sotishni   tashkil   etish;   ozuqa   bazasini   yetishtirish   uchun   sug’oriladigan   yer
maydonlari   yetishmovchiligi   mavjud   bo’lgan   tumanlarda   go’sht   va   sut
mahsulotlariga   bo’lgan   iste’mol   talabini   to’liq   qondirish   maqsadida   kooperasiya
usulida go’sht  va sut  mahsulotlarini yetishtirish va qayta ishlashni  yo’lga qo’yish
kabi   imkoniyatlar   yaratilmoqda.   2023   yil   1   yanvar   holati   bo’yicha   O’zbekiston
respublikasi   davlat   statistika   qo’mitasi   ma’lumotlari   zootexnikaviy   va   tahliliy
usullar   yordamida   barcha   toifadagi   xo’jaliklardagi   chorva   hayvonlar   bosh   sonini,
13 ishlab   chiqarilgan   va   yetishtirilgan   chorvachilik   mahsulotlari   hamda   ushbu
mahsulotlarni yetishtirish bo’yicha yetakchilik qilgan viloyatlar tahlil qilindi. 
2023   yil   1   yanvar   holati   bo’yicha   O’zbekiston   respublikasida   quyidagi
qoramolchilik   sub’ektlari   mavjud.   O’zbekiston   Respublikasida   jami   7614   ta
qoramolchilik   xo’jaligi   mavjud   bo’lib,   viloyatlar   kesimida   tahlil   qilindi.
Qoramolchilik   xo’jaliklari   bo’yicha   viloyatlar   kesimida   tahlil   qiladigan   bo’lsak,
birinchi   o’rinda   Samarqand   viloyati   bo’lib   Respublikadagi   jami   xo’jalikning   983
tasi yoki 12,9 foizini tashkil etmoqda. 
Ikkinchi   o’rinda   Qashqadaryo   viloyati   bo’lib,   jami   xo’jalikning   965   tasi
yoki   12,7   foizi,   uchinchi   o’rinda   Toshkent   viloyati   bo’lib,   Respublikadagi   jami
xo’jalikning   878   tasi   yoki   11,5   foizini   tashkil   etmoqda.   Demak   shu   3   ta
viloyatlarda   Respublikadagi   jami   qoramolchilik   xo’jaligini   2826   tasi   yoki   37,1
foizini   tashkil   etar   ekan.   Qoramolchilik   xo’jaligi   bo’yicha   Respublikadagi
viloyatlar   orasida   mutanosib   ravishda:   keyingi   o’rinlarda   Qoraqalpog’iston
Respublikasi,   Jizzax,   Xorazm,   Sirdaryo,   Andijon,   Farg’ona,   Buxoro,   Namangan,
Surxondaryo   va   Navoiy,   viloyatlari   turadi   va   jami   qoramolchilik   xo’jaligini
tegishli   tarzda:   764   tasi   yoki   10,0   foiz;   626   tasi   yoki   8,2   foiz;   594   tasi   yoki   7,8
foiz; 591 tasi yoki 7,8 foiz; 545 tasi yoki 7,2 foiz; 471 tasi yoki 6,2 foiz; 385 tasi
yoki   5,0   foiz;   341   tasi   yoki   4,5   foiz;   325   tasi   yoki   4,3   foiz   va   146   tasi   yoki   1,9
foizga   to’g’ri   keladi.   Respublika   davlat   statistika   qo’mitasi   ma’lumotlarini   tahlili
shundan   dalolat   beradiki,   Respublikamizning   barcha   toifa   xo’jaliklarida   jami
qoramollar bosh soni 2023 yil 1 yanvar holati bo’yicha 13857,6 ming boshga teng
bo’lgan. 
Bu ko’rsatkich turli mulk shaklidagi xo’jaliklar kesimida tahlil qilinganda,
jami   13557,6   bosh   qoramolning:   951,3   ming   boshi   yoki   6,9   foizi   fermer
xo’jaliklarida,   12664,9   ming   bosh   yoki   91,4   foizi   dehqon   va   aholining   shaxsiy
yordamchi   xo’jaliklarida   hamda   241,4   ming   bosh   yoki   1,7   foizi   qishloq   xo’jaligi
faoliyatini   amalga   oshiruvchi   xo’jaliklarda   urchitib   kelinayotganligi   kuzatildi.
Urchitilayotgan   jami   qoramollarning   4965,7   ming   bosh   yoki   35,8   foizini   sigirlar
tashkil   qilgan.   Bu   ko’rsatkich   xo’jaliklar   kesimida   tahlil   qilinganda,   jami   4965,7
14 bosh   sigirni   366,9   ming   boshi   yoki   7,4   foizi   fermer   xo’jaliklarida,   4517,1   ming
bosh yoki 91,0 foizi dehqon va aholining shaxsiy yordamchi xo’jaliklarida hamda
81,7   ming   bosh   yoki   1,6   foizi   qishloq   xo’jaligi   faoliyatini   amalga   oshiruvchi
xo’jaliklarda urchitib kelinayotganligi kuzatildi. 
Urchitilayotgan qoramollar bosh sonini viloyatlar kesimida tahlil qiladigan
bo’lsak,   birinchi   o’rinda   Samarqand   viloyati   bo’lib   Respublikadagi   jami
qoramollarning   1694,0   ming   yoki   12,2   foizi   urchitilmoqda.   Ikkinchi   o’rinda
Qashqadaryo   viloyati   bo’lib,   jami   qoramollarni   1688,8   ming   yoki   12,2   foizi,
uchinchi o’rinda Buxoro viloyati bo’lib, Respublikadagi jami qoramollarni 1328,9
ming   boshi   yoki   9,6   foizi   urchitilmoqda.   Demak   shu   3   ta   viloyatlarda
Respublikada urchitilayotgan jami qoramollarni 4711,7 ming boshi yoki 34,0 foizi
urchitilar ekan. 
Qoramollarning   bosh   soni   bo’yicha   Respublikadagi   viloyatlar   orasida
mutanosib   ravishda:   Qoraqalpog’iston   Respublikasi,   Andijon,   Farg’ona,
Surxondaryo, Toshkent,  Xorazm, Jizzax,  Namangan, Navoiy,  Sirdaryo viloyatlari
va   Toshkent   shahri   turadi   hamda   jami   qoramollarni   tegishli   tarzda:   1208,7   ming
boshi yoki 8,7 foiz, 1130,6 ming boshi yoki 8,2 foiz, 1075,2 ming boshi yoki 7,8
foiz, 1044,9 ming boshi yoki 7,5 foiz, 987,7 ming boshi yoki 7,1 foiz, 961,7 ming
boshi yoki 6,9 foiz, 943,1 ming boshi yoki 6,8 foiz, 760,0 ming boshi yoki 5,5 foiz,
541,7   ming   boshi   3,9   foiz,   492,3   ming   boshi   yoki   3,6   foiz;   9,3   ming   boshi   yoki
0,07 foizi urchitib kelinmoqda. 
Viloyatlarda   urchitilayotgan   qoramollar   bosh   sonini   turli   mulkchilik
shaklidagi   xo’jaliklar   kesimida   tahlil   qilganimizda   quyidagi   ma’lumotlarga   ega
bo’ldik:   1123,6   boshi   yoki   92,9   foizi,   1041,9   ming   boshi   yoki   92,1   foizi,   1200,9
ming boshi  yoki 90,4 foizi, 850,8 ming boshi  yoki 90,2 foizi, 1558,9 ming boshi
yoki   92,3   foizi,   481,6   ming   boshi   88,9   foizi,   707,9   ming   boshi   yoki   93,1   foiz,
1588,3 ming boshi yoki 93,8 foizi, 962,7 ming boshi  yoki 92,1 foizi, 436,3 ming
boshi   88,6   foizi,   848,7   ming   boshi   yoki   85,9   foizi,   985,5   ming   boshi   yoki   91,6
foizi,   877,8   ming   boshi   yoki   91,3   foizi   dehqon   va   aholining   shaxsiy   yordamchi
xo’jaliklarida urchitilmoqda. Qolgan tegishlicha:  7,4; 7,8; 9,6; 9,8; 7,7; 11,1; 6,8;
15 6,2; 7,9; 11,4; 14,1; 8,3 va 8,7 foizi esa fermer xo’jaliklari hamda qishloq xo’jaligi
faoliyatini amalga oshiruvchi tashkilotlar zimmasiga to’g’ri keladi.
1-jadval.
O’zbekiston Respublikasi bo’yicha 2023 yil 1 yanvar holati bo’yicha
mavjud qoramollarni bosh soni to’g’risida ma’lumot, ming bosh
2023   yilda   jami   yetishtirilgan   mol   va   parranda   go’shti   2725998   tonnani
tashkil   qilib,   o’tgan   yilga   nisbatan   o’sish   sur’ati   3,4   foizga   teng   bo’lgan.   Jami
ishlab chiqarilgan go’shtning 159228 tonnasi, yoki 5,8 foizi fermer xo’jaliklarida,
2395920   tonnasi,   yoki   87,9   foizi   dehqon   va   aholining   shaxsiy   yordamchi
xo’jaliklarida va 170850 tonnasi, yoki 6,3 foizi qishloq xo’jaligi faoliyatini amalga
oshiruvchi tashkilotlarda yetishtirilgan.
2023   yil   1   yanvar   holati   bo’yicha,   jami   11629434   tonna   sut   ishlab
chiqarilgan. O’tgan yilga nisbatan o’sish ko’rsatkichi 3,2 foizga teng. Jami sog’ib
olingan   sutning   632193   tonna,   yoki   5,4   foizi   fermer   xo’jaliklarida,   10861417
tonna,   yoki   93,4   foizi   dehqon   va   aholining   shaxsiy   yordamchi   xo’jaliklarida   va
135824   tonna,   yoki   1,2   foizi   qishloq   xo’jaligi   faoliyatini   amalga   oshiruvchi
tashkilotlarda yetishtirilgan.
16 2-jadval.
O’zbekiston Respublikasida go’sht va sut mahsulotlarini ishlab chiqarish
(2023 yil 1 yanvar)
Respublikamizda   qoramolchilik   tarmoqlari   o’tgan   yilga   nisbatan
qoramollar   2,3   foiz,   shundan   sigirlar   2,1   foiz   o’sish   kuzatilgan   bo’lsa,   bu
ko’rsatkich   fermer,   dehqon   va   shaxsiy   yordamchi   xo’jaliklarida   hamda   qishloq
xo’jalik   faoliyatini   amalga   oshiruvchi   tashkilotlar   kesimida   qoramolchilikda   7,0;
1,9;   7,6   shundan   sigirlar   5,6;   1,7;   12,5   foiz   o’sish   kuzatilgan.   Respublikamizda
ishlab  chiqarilgan  qoramolchilik tarmog’idan  olingan mahsulotlarni   yetishtirishda
o’tgan yilga nisbatan jami yetishtirilgan go’sht 3,4 foiz, jami sog’ib olingan sut 3,2
foiz   o’sish   kuzatilgan.   Bu   ko’rsatkich   fermer,   dehqon   va   shaxsiy   yordamchi
xo’jaliklarida   hamda   qishloq   xo’jalik   faoliyatini   amalga   oshiruvchi   tashkilotlar
kesimida   jami   yetishtirilgan   go’sht   16,0;   1,6;   22,1;   jami   sog’ib   olingan   sut   11,9;
2,6 va 14,6 foiz oshgan.
17 2.2. O’zbekistonda parrandachilik va asalarichilikni rivojlantirish va uning
ahamiyati
Parrandachilik   –   chorvalichikning   go’sht   va   tuhum   yetishtiruvchi   muhim
tarmog’i hisoblanadi. Shunigdek, qo’shimcha mahsuloti - parranda pati va paridir.
Parrandalarni   so’yish   va   uni   qayta   ishlash   chiqindilaridan   yem   ishlab   chiqariladi.
Parranda   go’ngi-   qimmatli   organik   o’g’it   hisoblanib   bundan   4   ming   yil   avval
Hindistonda   dastlab   tovuqlar   xonakilashtirilgan   va   keyinchalik   parrandalarning
boshqa   turlari   ham   xonakilashtirila   boshlagan.   O’zbekistonda   1920-yillarning
oxiriga qadar parranda, asosan jaydari kammahsul tovuq zotlari faqat xonadonlarda
boqilgan. 
Respublikada   parrandachilikning   qishloq   xo’jaligi   tarmog’i   tarzida
rivojlanishi o’tgan asrning 20-yillariga to’g’ri keladi. Bu soha hozirgi kunga kelib
chorvachilikdagi   asosiy   yo’nalishlardan   biriga   aylandi.   Buning   sababi,   parranda
boqish katta xarajat va mehnat talab qilmaydi. Shuningdek, saqlash inshaotlari juda
oddiy. Mamlakatimizda bugungi kunda parrandachilika katta e’tibor qaratilmoqda. 
Jumladan,   2021   yil   14   iyunda   “Parrandachilikni   rivojlantirish   va   tarmoq
ozuqa   bazasini   mustahkamlashga   qaratilgan   qo’shimcha   chora-tadbirlar
to’g’risida”   gi   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   qarori   qabul   qilindi.   Ushbu
qarordan ko’zlangan maqsad Respublikamizda oziq-ovqat xavfsizligini ta’minlash,
shuningdek,   parrandachilikni   rivojlantirish   va   tarmoq   ozuqa   bazasini   yanada
mustahkamlash   hamda   parrandachilik   yo’nalishidagi   tadbirkorlik   subyektlarini
qo’llab-quvvatlashga   qaratilgan.   O’tgan   yillar   mobaynida   mazkur   tarmoqda   katta
ishlar   amalga   oshirildi   va   parrandalar   soni   ham   ortib   bordi.   Bugungi   kunda
mamlakatimizda   boqilayotgan   parrandalar   soni   10536,7   mingtaga   yetdi
(01.01.2023 holatiga). 
Mavjud   parrandalarning   50   foizi   dexqon   xo’jaliklarida,   33   foizi   qishloq
xo’jaligini   amalga   oshiruvchi   tashkilotlar   va   17   foizi   fermer   xo’jaliklarida
boqilmoqda.   Mamlakatimizda   parrandachilik   sohasini   rivojlantirish   va   eksportga
mo’ljallangan   tayyor   mahsulotlar   ishlab   chiqarish   hajmini   oshirish   va   turlarini
18 kengaytirish,   shuningdek   aholini   mahalliy   ishlab   chiqarilgan   sifatli   va   arzon
parrandachilik mahsulotlari bilan ta’minlash bo’yicha izchil chora-tadbirlar amalga
oshirilmoqda.   Parrandachilikni   yanada   jadal   rivojlantirish,   sohada   zamonaviy
texnologiyalarni   joriy   etish,   ishlab   chiqarish   jarayonini   modernizatsiya   qilish   va
tayyor parrandachilik mahsulotlari eksportini kengaytirishga quyidagi masalalarga
alohida ahamiyat berish lozim: 
   parrandachilik   mahsulotlarini   qayta   ishlash   darajasi   past,   tarmoq
mahsulotlarini ishlab chiqarish va eksport qilishda yarim tayyor mahsulotlar ulushi
kamaytirish   va   tayyor   mahsulotlar   hajmini   oshirish,   shuningdek   parranda
chiqindilarini chuqur qayta ishlash tizimi yo’lga qo’yish; 
   parrandachilik   sohasida,   asosan,   tovuq   yetishtirish   bilan   cheklanib
qolmaslik,   boshqa   parranda   turlari   (kurka,  bedana,   g’oz,   o’rdak,  tuyaqush,   kaklik
va boshqalar) yetishtirishni yanada ommalashtirish; 
   parranda   kasalliklarini   o’z   vaqtida   aniqlash   va   ularning   oldini   olish
bo’yicha   zamonaviy   biolaboratoriyalar   tashkil   etish,   parrandalar   orasida   yuqumli
kasalliklar tarqalishini oldini olish; 
   sohada   malakali   kadrlar   tayyorlashni   kuchaytirish,   ularni   ishlab
chiqarishning   zamonaviy   uslublariga   o’qitish,   soha   mutaxassislarida   innovatsion
yondashuvlar   hamda   ko’nikmalar   shakllantirish,   ishlab   chiqarishda   yuqori   sifatga
erishish uchun xorijiy mutaxassislarni jalb qilish ishlariga ahamiyat berish; 
   parranda   ozuqa   bazasini   yaratish,   import   o’rnini   bosuvchi   ozuqa
mahsulotlarini ishlab chiqarish ishlari talab darajasida yo’lga qo’yish; 
   parranda   mahsulotlari   eksport   qilinayotgan   davlatlar   geografiyasini
kengaytirish, shu orqali eksport hajmini keskin oshirishga erishish; 
  parrandachilikga to’g’ridan to’g’ri xorijiy investitsiyalarni kiritish. 
Bu borada yetakchi xorijiy hamkorlar bilan yaqin aloqalar yo’lga qo’yish.
Parrandalar seleksiya manbai bo’lib hizmat qiladi. Parrandalarning mahsuldorligini
oshirishda   naslchilik   ishlarini   ahamiyati   juda   katta.   Parrandachilik   yo’nalishi
bo’yicha   O’zbekistonda   naslchilik   ishlari   rivojlanib   bormoqda.   Naslli   parrandalar
bilan   shug’ullanuvchi   xo’jaliklar   naslchilik   ishlarini   yuritadi.   Bunda   yuqori
19 darajadagi   naslchilik   xizmatini   tashkil   qilish   talab   qilishadi.   Shuning   uchun
“Naslchilik” haqida qonun qabul qilingan va uning ahamiyati muximdir. Naslchilik
va   oddiy   parrandachilik   xo’jaliklarida   naslchilik   ishlari   turli   usul   va   shakllarda
amalga   oshiriladi.   Naslchilik   ishlarining   nazariy   asoslari   (o’zgaruvchanlik,
irsiyatlik,   seleksiya   belgilari   o’zaro   bog’liqligi   va   takrorlanishi)   hisoblanadi.
Parrandachilikda ham tanlashning turlari va shakllari muxim ahamiyatga ega. 
Tuxum   va   go’sht   yo’nalishidagi   parrandalarni   bonitirovka   qilish,
shuningdek nasldor xo’rozlarni avlodlari sifatiga qarab baholash, maqsadli juftlash
juda   muxim   hisoblanadi.   Bunda   juftlashning   xillari   va   shakllari,   shuningdek
inbriding   va   geterozisdan   foydalaniladi.   Parrandachilikda   naslchilik   ishlarini   olib
borishda   katta   masshtabli   seleksiyani   qo’llash,   gala   va   zot   bo’yicha   naslchilik
ishlarini   rejalashtirish,   EHMdan   naslchilik   ishlarida   foydalanish,   naslchilik
hujjatlarini   yuritish,   ko’rgazmalarni   tashkil   qilish,   seleksiya   yutuqlari,   zotlarni,
liniyalarni   va   krosslarni   takomillashtirish,   dunyo   genofondidan   foydalanish
parrandachilik seleksiyasida ilmiy-texnika ravnaqining asosiy yo’nalishlari muxim
ahamiyat   kasb   etadi.   Qishloq   xo’jalik   parrandalarini   urchitish   usullari   va   ularni
chatishtirish,   parrandalarni   nasldorlik,   mahsuldorlik   sifatlarini   takomil-lashtirish,
shuningdek   parrandachilikda   naslchilik   ishlarini   to’g’ri   tashkil   etish   xo’jalikning
samaradorligini   oshirishda   muxim   hisoblanadi.   Parrandachilikda   ham   barcha
parranda   turlarini   bonitirovkadan   o’tkazish   seleksiya-naslchilik   ishining   asosi
hisoblanadi. 
Parrandalarni   bonitirovkadan   o’tkazishda   fermer   xo’jaligi   mutaxassislari,
tuman Qishloq va suv xo’jaligi boshqarmasining “Chorvachilik” bo’limi xodimlari
tarkibidan maxsus komissiya tuzilib, belgilangan muddat ichida amalga oshiriladi.
Parrandalarni   nasldorlik   va   mahsuldorlik   sifatlari   bo’yicha   baholash   bonitirovka
deyiladi. Parrandachilikda bonitirovka ulardan foydalanishga qarab yakka tartibda
va   guruhli   o’tkazilishi   mumkin.   Bonitirovkani   o’tkazishdan   maqsad   parrandalar
sinfini   aniqlashdan   iborat   bo’lib,   bu   olingan   mahsulotning   narxi   bilan   bog’liqdir.
Sinflar parrandalar naslining sifati va yakka mahsuldorlik ko’rsatkichlari bo’yicha
baholash   ma’lumotlari   asosida   o’rnatiladi.   Seleksion   genetik   stansiyalar,   daha
20 tajriba   stansiyalari,   ilmiy-tadqiqot   va   o’quv   muassasalari,   naslchilik   zavodlari,
reproduktor   xo’jaliklarning   parrandalari   bonitirovkadan   o’tkaziladi.   Hulosa   qilib
aytganda,   O’zbekistonda   parrandachilikni   rivojlantirish   borasida   bir   qator   ishlar
amalga   oshirilmoqda.   Shuningdek,   parrandachilik   mahsulotlarini   qayta   ishlash,
tovuq yetishtirish bilan cheklanib qolmaslik va parranda turlaribi boyitib boorish,
parranda   kasalliklarini   o’z   vaqtida   aniqlash   va   ularning   oldini   olish,   sohada
malakali   kadrlar   tayyorlashni   kuchaytirish,   parranda   ozuqa   bazasini   yaratish,
parranda mahsulotlari eksport qilinayotgan davlatlar geografiyasini kengaytirish va
parrandachilikga   to’g’ridan   to’g’ri   xorijiy   investitsiyalarni   kiritish   masalalariga
e’tiborni kuchaytirish lozim.
Asalari   yetti   xazinaning   biri   –   deydi   xalqimiz.   Asalarilar   ko’plab
shifobahsh   asal,   mum,   propolis,   gulchangi   to’plashi   bilan   hamda   ayni   paytda
qishloq   xo’jalik   ekinlarini,   ayniqsa   bog’dorchilik,   sabzavotchilik,   issiqxona
xo’jaliklari   va   paxtachilikni   rivojlantirishga   katta   ijobiy   ta’sir   ko’rsatadi.   Shu
boisdan   ham,   u   qishloq   xo’jaligida   serdaromad   sohalardan   biri   hisoblanadi.
Bugungi   kunda   O’zbekistonda   asalarichilikka   bo’lgan   talab   va   uning   shifobaxsh
maxsuloti bo’lgan asal va asalari mahsulotlari (mum, prapolis, guulchangi (perga),
asalari suti va zaxari) yetishtirishga oqilona ixtisoslashuvini saqlab qolish, mustaqil
respublikamizningkun   sayin   bozor   iqtisodiyotiga   o’tayotgan   davrida
iqtisodiyotimizning   asosini   tashkil   etadi.   Respublikamiz   asalarichilari   oldiga   xar
bir   asalari   oilasining   mahsuldorligini   oshirish   hisobiga   asal   va   asalari
mahsulotlarini   yetishtirishni   ko’paytirishga   qat’iy   vazifasi   qo’yilgan.   Buning
uchun   har   bir   asalarichidan   va   har   bir   rahbardan,   asalari   oilasini   zooveterinariya
qoidalari   asosida   parvarishlab,   asalarilarni   tez-tez   serasal   o’simliklar   o’sadigan
joylarga ko’chirib turishni talab qiladi. 
Asalarilarning   foydali   va   serdaromad   tomonlari   shundaki,   ular   o’simlik
gullarini   chetdan   changlatish   yo’li   bilan   ekinlar,   hosildorligini   20-45   %   gacha
oshirishga   sabab   bo’ladi.   Respublikamiz   sharoitida   esa   g’o’za,   bog`lar,   beda   va
dukkakli o’simliklar, ozuqabop hamda poliz ekinlari maydonlari kengayib borishi
tufayli, qishloq xo’jalik ekinlarini changlatishda asalarilarning ahamiyati kun sayin
21 ortib   bormoqda.   Asalarilarning   ana   shunday   beminnat   xizmatlarini   va   u
dehqonlarning qanotli yordamchisi  ekanligini  hisobga olib, hukumatimiz keyinigi
yillarda   asalarichilikni   respublikada   yanada   rivojantirish   to’g’risida   ko’pgina
qarorlar qabul qildi. Shu jumladan O’zbekiston Respublikasi Prezidenting 2017-yil
16 oktyabrdagi   “Respublikamizda  asalarichilik  tarmog’ining  yanada  rivojlantirish
chora-tadbirlari to’g’risida”gi – 3327 soli qarori qabul qilindi. Bu qaror yordamida
respublikamizda   asalarichilik   tarmog`I   jadal   rivojlandi,   uning   moddiy-texnika
ta’minoti, kadrlar bilan ta’minlash ishlari mustahkamlandi. 
Respublikamizda   sosial   va   iqtisodiy   rivojlantirishning   2026   yilgacha
bo’lgan   davrga   mo’ljallangan   asosiy   yo’nalishlarida   ham   asalarichilikni   jadal
usulda   rivojlantirish   mo’ljallangan.   Mamlakat   oziq-ovqat   dasturini   amalga
oshirishda ham asalarichilik katta ahamiyatga egadir. «Asalarichilik asoslari» fani,
bu   asalarilar   hayotini   va   uni   qishloq   xo’jaligi   tarmog’ida   keltirayotgan   foydasini
o’rganuvchi   fandir.   Asalarichilik   asoslari   fani   qishloq   xo’jalik   fanlari   orasida   tez
sur’atlar bilan rivojlanib borayotgan tarmog’i bo’lib, uning o’zi ayni paytda qator
mustaqil   ilmiy   bo’limlarga   bo’linganligi   e’tiborga   molik.   Binobarin,   mazkur
darslikda   respublikada   asalarichilikning   rivojlanish   taraqqiyoti   tarixini,   istiqlol
mafkurasi   asosida,   yaxlit   bir   tizim   sifatida   o’rganishga   e’tibor   qaratilgan.
Ma’lumki,   qishloq   xo’jaligi   oliy   o’quv   yurtlari   va   kasb-xunar   maktablarida
«Asalarichilik asoslari» fani bo’yicha tuzilgan darslik shu paytgacha yo’qligi ham,
bu sohani talabalarga puxta o’rganishni qiyinlashtirmoqda. Shu bois «Asalarichilik
asoslari»   fanining   yangi   milliy   mafkura   nuqtai   nazaridan,   talabalarga   yetkazish,
mazkur   darsliknin   asosiy   mundarijasini   tashkil   etadi.   “Asalarichilik   asoslari”   bu
nazariy fan, u asalarichilikning amaliy sohalarini ilmiy asosi bo’lib xizmat qiladi. 
Bu   fanning   asosiy   vazifasi   asalarilarning   qishloq   xo’jaligi   va   xalq
xo’jaligiidagi ahamiyatini o’rganish va o’rgatish bilan birga, asalarilarning tana va
ichki   organlarining   tuzilishi,   hayot   kechirishining   o’ziga   xosligi   va   tashqi
o’simliklar   olami   bilan   bog’liqligi,   ilmiy   darajada   yoritilgan   hamda   issiq   iqlim
sharoitida asalari oilasini boqish texnologiyasining o’ziga xosligi, ilmiy asoslangan
holda   ishlab   chiqilgan.   Asalarilarning   tuzilishidagi   o’ziga   xos   belgilarini   va
22 ko’chma asalarichilikda ular o’zgacha muhitga tez moslanishi  bilan odamlarga va
qishloq   xo’jaligi   uchun   qanchalik   katta   ahamiyatga   ega   ekanligini   o’rganish
muhimdir. Asalarilarning biologik xususiyatlarini  chuqurroq o’rganish, bu albatta
selektsiya   –   naslchilik   ishlarida,   ularning   zot   sifatida   xo’jalik   foydali
xususiyatlarini   saqlab   qolish   va   undan   keng   foydalanish   imkoniyatini   beradi.
Asalarilarga bo’lgan qiziqish qadim zamonlardan boshlangan. 
Ularga   dastlab   uni   asaliga,   shirin   yegulik   sifatida   qaralgan   bo’lsa,
keyinchalik chorvachilik va dehqonchilik ishlari rivojlangach, asalarilarga bo’lgan
qiziqish,   yanada   ortib   borgan.   Ma’lum   bo’lishicha,   asalarichilik   dastavval
faqatgina Osiyo,  Afrika,  Yevropada  tarqalgan.  Taraqqiyotning  va fanning  boshqa
sohalari   kabi   asalarichilik   ham   XVI   asrdan   boshlab   keskin   rivojlana   boshlangan.
Respublikamizning   ajoyib   tabiati   va   iqlim   sharoiti,   qishloq   xo’jaligining   barcha
sohalari  kabi asalarichilikning ham muvaffakiyatili rivojlantirish imkonini beradi.
Cheksiz   maydonlardagi   o’tloqlarimiz,   rang-barang   adiru   qirlarimiz,   bepayon
paxtazorlarimiz,   bog’   va   gulzorlarimiz,   asalarilar   uchun   ajoyib   ozuqa   manbai
hisoblanadi.   Shunga   qaramay,   xozirgi   vaqtda   xalq   xo’jaligining   bu   tarmog’ining
rivojlanish   salmog’i,   aholining   kundankunga   ortib   borayotgan   talablariga   yetarli
darajada   javob   bera   olmaydi.   Asalarichilikning   qishloq   xo’jalik   ekinlari   hosilini
oshirishdagi  ahamiyati yanada katta. Ma’lumki, dunyodagi 80% gulli  o’simliklar,
chetdan changlanadilar. 
Ana   shu   o’simliklarning   chetdan   changlanishida,   asalarilarasosiy   rol
o’ynaydi,   chunki   boshqa   xil   changlatuvchi   hasharotlar   soni   juda   kam   va   ularni
kerakli paytda ekinlarni changlantirishga ko’chirib bo’lmasligi oqibatida, asalarilar
bunga juda mos keladi. Asalarilarni xohlagan paytda, kerakli o’simliklarni chetdan
changlantirishda   foydalanish   mumkin.   Asalarilar   tufayli   chetdan   changlanadigan
beda va dukkakli o’simliklar hosili 30- 35%, kungaboqar 40-45%, mevali daraxtlar
50-60%   va   poliz   ekinlari   esa   70-80%   gacha   oshganligi   aniqlangan.   (Suyarkulov
Sh)   Asalarilar   yotdamida   changlatishda,   ayniqsa   g’o’zalarning   chetdan
changlanishida   va   ularning   hosildorligini   oshirishdagi   ahamiyati   yanada   katta.
Tajribalarning   ko’rsatishicha,   asalarilar   yordamida   changlangan   g’o’za
23 maydonlarining   hosili   15-25%   gacha   ortganligi   va   ularning   ko’sagi   yirik   bo’lib,
pishib   yetilish   tezlashganligi   kuzatilgan.   Respublikamizdagi   asalarichilar   tajribasi
shuni ko’rsatmoqdaki, paxta maydonlariga joylashtirilgan har bir asalari oilasidan
20-30 kg gacha asal olinmoqda. 
Demak   paxtachilikda   hosildorlikni   oshirish   uchun   har   bir   paxta   dalasida
asalari   oilasini   joylashtirish   kerak   bo’ladi.   Asalarilar   qancha   ko’p   bo’lsa,   undan
olinadigan asal  ham va qishloq xo’jalik ekinlari hosili  ham shuncha ko’p bo’ladi.
Shu   sababdan   asalarichilikning   har   tomonlama   foydali   va   daromadli   ekanligi
ko’rinib   turibdi.   Shunday   ekan,   bu   sohaga   yetarli   ahamiyat   berish   vauni   har
tomonlama   rivojlantirish   dolzarb   masala   hisoblanadi.   Respublikada   asalarichilik
soxasini   sanoat   asosidagi   ishlab   chiqarishga   o’tkazish   bilan,   asalarichilikni
boshqarishning   yangi   oqilona   usullarini   ishlab   chiqish,   asalarichilikda   og’ir   qo’l
mehnatlarini   mexanizatsiyalash   katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Buning   uchun   asalari
oilasini   rejali   ko’paytirish,   erta   bahordan   cho’l   va   tog’   etaklarida   ko’chirish   va
serasal   o’simliklardan   oqilona   foydalanish,   ko’chma   asalarichilikni   rejali
texnologiyalar asosida, ishlab chiqish maqsadga muvofiqdir. Respublikada asalari
oilasini rivojlantirish maqsadida, asal yetishtirishning tezkor texnologiyasini ishlab
chiqish va joriy etish, fan va texnika yutuqlarini, ilg’or tajribalarni asalarichilikka
joriy etishni davr taqozo etmoqda. Asalarilarning yangi zotlarini yaratish va naslini
yaxshilash borasida, ish olib borish ham muhim masalalardandir. 
O`zbekiston   hududida   asalarichilar   oldida   turgan   vazifalardan   yana   biri,
asalari kasaliklari va zararkunandalari bilan doimiy kurash olib borishdir. Hozirgi
kungacha   juda   xavfli   yuqumli   kasallik   bo’lgan   Amerika   va   Yevropa   chirish
kasalligi,   varroatoz   va   akarapidoz   kana   kasalliklari,   mum   parvonasini   yo’qotish
masalalari,   to’la-to’kis   hal   qilinmagan,   boshqa   yirtqich   xasharotlar   va   qushlarga
qarshi   kurashning   amaliy   tadbirlari   ishlab   chiqilmagan,   asalarilarning   turli
kasalliklarini   profilaktika   qilish   va   sanitariya   –   veterinariya   nazorati   to’la   yo’lga
qo’yilmagan.   Asalarichilikka   ixtisoslashgan   xo’jaliklar   faqatgina   asal   hosiliga
qarab   turmasliklari   kerak.   Buning   uchun   erta   bahordan   iqlim   sharoitiga
24 moslashgan   ona   asalari   va   paketli   asalarilar   yetishtirib,   sotib   turishlari   kerak.
Bundan tashqari asalari suti va zahri ishlab chiqarish maqsadga muvofiqdir. 
Chunki hozirgi kunda 1 gr asalari zahri, jahon bozorida 100 va 1 kg asalari
suti   esa   1000   AQSH   dollariga   tengdir,   bunday   mahsulotlarni   ishlab   chiqarishda,
xo’jalik   katta   iqtisodiy   foyda   ko’radi.   Propolis   esa   halq   tabobatida   juda   ko’p
kasalliklarni,   jumladan,   undan   turli   hil   malhamlar,   spirtli   eritmalar,   ekstraktlar
tayyorlab,   davolashda   ishlatiladi.   Propolisdan   turli   teri,   tish   kasalliklarini
davolashda keng foydalaniladi. Asalari mumi o’zining shifobahshlik xususiyatlari
bilan   birga,   elektr   va   radiotexnikada   tengi   yo’q,   aniq   o’lchaydigan   asboblarni
izolatsiya qilish materialidir. 
Quyuvchilik ishiga mum aniq detallar va san’at buyumlarini quyish uchun
ishlatiladi.   Ayni   vaqtda   asalari   mumi   halq   xo’jaligining   juda   ko’p   sohalarida,
chunonchi,   aviatsiya,   avtomobil ь ,   oyna,   ko’n,   qog’oz,   to’qimachilik   sanoatlarida
xam   keng   ishlatiladi.   Asalarichilik   mahsulotlaridan   kosmetikada   xam   keng
foydalanadilar.   Keyingi   o’n   yilliklarda   ko’pgina   mamlakatlarda   tabiat   in’omlari
bo’lgan   ba’zi   bir   mahsulotlarning   tarkibidagi   biologik   faol   moddalarning
shifobaxshlik   xususiyatlariga   alohida   e’tibor   berilmoqda.   Huddi   shunday
maqsadda,   asalarichilik   mahsulotlari   tarkibidagi   biologik   faol   moddalaridan
kosmetikada   har   hil   dori-darmonlar   tayyorlashda   ajoyib   manbaa   bo’lib   xizmat
qilishini   aniqladilar.   Shu   tariqa   asalarichilik   mahsulotlaridan   har   hil   kremlar,
shampunlar,   tish   pastalari,   sovunlar,   pamadalar   tayyorlash   keng   yo’lgaqo’yilgan.
Asaldan oziq-ovqat sanoatida keng foydalanadilar. 
Xususan,   asaldan   qandolatchilikda   har   hil   konfetlar,   holvalar,   pechenelar,
tortlar,   kekslar,   muzqaymoqlar,   bodroqlar   tayyorlashda,   shuningdek,   asalli   salqin
va   chanqov   bosti   ichimliklar   tayyorlashda   keng   foydalanadilar.   Bular   inson
organizmidagi   ko’pgina   xastaliklarni   ham   tezda   davolaydi.   Asalarichilik
mahsulotlaridan   vinochilik   sanoatida   ham   keng   foydalanib   kelinmoqda.   Odatda
vino   uzum   va   boshqa   xil   mevaladan   tayyorlanadi.   Lekin   asaldan   tayyorlangan
vinolar,   o’zining   ta’mi   va   xo’shbo’yligi   bilan,   hammani   o’ziga   maftun   etadi.
Asalarichilik mahsulotlari bo’lgan asal va propolisdan tayyorlangan xar xil dorilar
25 veterinariyada   chorva   mollarida   uchraydigan   ko’pgina   kasalliklarni   davolashda
mohirona ishlatib kelinmoqda.
26 XULOSA
O’zbekiston   qishloq   xo’jaligi   mamlakat   iqtisodiyotini   rivojlantirish,   oziq-
ovqat   xavfsizligini   ta’minlash,   aholi   bandligini   ta’minlash   va  eksport  salohiyatini
yuksaltirishda   muhim   o’rin   tutadi.   Tahlillar   qishloq   xo’jaligining   bir   qator
xususiyatlari, muammolari va istiqbollarini aniqlash imkonini berdi.
Birinchidan,   o’ziga   xos   tabiiy-iqlim   sharoitlari,   tarixan   shakllangan
dehqonchilik   an’analari   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlari   yetishtirishda   katta
qulayliklar yaratmoqda. Biroq, cheklangan suv resurslari, yerlarning degradatsiyasi
va   infratuzilmani   modernizatsiya   qilish   zarurati   kabi   omillar   sanoatning   barqaror
rivojlanishi uchun jiddiy muammolarni keltirib chiqarmoqda.
Ikkinchidan,   davlat   tomonidan   qo’llab-quvvatlanayotgani,  jumladan,  agrar
siyosatdagi   islohotlar,   innovatsion   texnologiyalarni   joriy   etish   va   eksport
salohiyatini   kengaytirish   qishloq   xo’jaligini   modernizatsiya   qilishga   xizmat
qilmoqda.   Biroq,   tabiiy   resurslarni   boshqarish,   fermerlarning   moliyaviy
imkoniyatlarini   yaxshilash   va   ishchilarning   malakasini   oshirish   bo’yicha
qo’shimcha chora-tadbirlar talab etiladi.
O zbekistonda   Fermer   xo jaligilari   yerdan   ijara   asosida   foydalanadilar   vaʻ ʻ
ularga   yer   maydonlari   50   yilga   yoki   30   yildan   kam   bo lmagan   muddatga   ijaraga	
ʻ
beriladi. Ijaraga beriladigan yer maydonlarining eng kam  o lchami  paxtachilik va	
ʻ
g allachilikda kamida 10 ga, bog dorchilik, uzumchilik, sabzavotchilik va boshqa	
ʻ ʻ
ekinlar   yetishtyrish   uchun   kamida   1   ga   qilib   belgilangan.   Chorvachilik
mahsulotlari   yetishtirishga   ixtisoslashgan   Fermer   xo jaligida   kamida   30   shartli	
ʻ
bosh chorva moli bo lishi lozim. Bunday xo jaliklarda bir shartli bosh chorva moli	
ʻ ʻ
hisobiga   ijaraga   beriladigan   yer   uchastkalarining   eng   kam   o lchami  	
ʻ Andijon ,
Namangan ,   Samarqand ,   Toshkent ,   Farg ona	
ʻ   va   Xorazm   viloyatlaridagi
sug oriladigan   yerlarda   0,3   ga,  	
ʻ Qoraqalpog iston   Respublikasi	ʻ   va   viloyatlardagi
sug oriladigan yerlarda 0,45 ga, sug orilmaydigan (lalmikor) yerlarda esa kamida 2	
ʻ ʻ
ga ni tashkil etadi.
27 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ-5017-sonli   “Chorvachilik
tarmoqlarini   davlat   tomonidan   yanada   qo’llab-quvvatlashga   doir   qo’shimcha
chora-tadbirlar to’g’risida”gi qarori. 3 mart 2021 y. 
2.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ-4576-sonli   “Chorvachilik
tarmog’ini   davlat   tomonidan   qo’llab-quvvatlashning   qo’shimcha   chora-tadbirlari
to’g’risida”gi qarori. 29 yanvar 2020 y. 
3. O’zbekiston Respublikasi  davlat statistika qo’mitasi ma’lumotlari. 2023
y. 
4.   Ахтамова ,   М .   Т .,   Маматов ,   Х .   А .,   &   Гаппаров ,   Ш .   Т .   (2022).
ГОЛШТИН   ЗОТЛИ   ҚОРАМОЛЛАРДА   ОЗУҚАЛАРНИ   ТИРИК   ВАЗН
ЎСИШИ   ВА   СУТ   БИЛАН   ҚОПЛАШ   КЎРСАТКИЧЛАРИ .
AGROBIOTEXNOLOGIYA   VA   VETERINARIYA   TIBBIYOTI   ILMIY
JURNALI, 513-516. 
5.   Tuychievna,   A.   M.,   Kuzibaevich,   A.   S.,   Kurbanova,   S.   E.,
Abdurafievich,   M.   K.,   &   Tajievich,   G.   S.   (2022).   The   use   of   technological
measures   in   improving   the   body   growth   and   morphofunctional   properties   of   the
udder of cows. Journal of Pharmaceutical Negative Results, 8-15. 
6.   Ergashevna,   K.   S.,   Tuychievna,   A.   M.,   Ulmasovna,   I.   D.,   &
Bakhodirovich,   D.   B.   (2022).   State   of   Animal   Husbandry   and   Prospects   for   the
Development of Livestock Breeding in Uzbekistan. Journal of Ethics and Diversity
in International Communication, 2(5), 83-87. 
7.   Курбанова ,   Ш .   Э .   (2018).   ИНДЕКС   ТЕПЛОУСТОЙЧИВОСТИ
БЫЧКОВ РАЗЛИЧНЫХ ПОРОД И ПОРОДНОСТИ. In Итоги и перспективы
развития агропромышленного комплекса (pp. 773-774). 
8.   Ergashevna ,   K .   S .,   Tajievich ,   G .   S .,   &   Komilovna ,   E .   Z .   (2021).
DESCRIPTION   OF   BULL   LEATHER   RAW   MATERIAL   OF   DIFFERENT
GENOTYPES. 
28 9.   Allaberdievich,   K.   S.,   &   Ergashevna,   K.   S.   (2023,   February).   Fertility
Characteristics   of   Cows   Belonging   to   Different   Selections.   In   Interdisciplinary
Conference of Young Scholars in Social Sciences (pp. 94-96). 
10.   Ashirov,   M.,   Omonov,   D.,   Khalilov,   R.,   &   Rakhimov,   U.   (2021).
Interdependence of productive properties of Holstein breed cows on biomass  and
use of mobile milking machines. In E3S Web of Conferences (Vol. 244, p. 02018).
EDP Sciences. 
29
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ekonomikaliq o’siw modelleri
  • Turizm va rekratsiya geografiyasi
  • O’zbekiston shaharlarining shakllanishi
  • Orol tabiiy geografik okrugi
  • Gastronomik turizm rivojlanishining geografik jihatlari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский