Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 38.7KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 16 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Psixologiya

Sotuvchi

Kayumova Guzal

Ro'yxatga olish sanasi 24 Mart 2024

0 Sotish

O’zbekistonda ijtimoiy pedagogikaning rivojlanishi tarixi

Sotib olish
MAVZU: O`ZBEKISTONDA IJTIMOIY PEDAGOGIKANING
RIVOJLANISHI TARIXI
MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………………
I   BOB.     IJTIMOIY   PEDAGOGIKA   FANI   HAQIDA   UMUMIY
TUSHUNCHALAR
1.1. O`zbekistonda pedagogika fanining paydo bo`lishi va shakllanishi………….
1.2. Sharq mutafakkirlarining pedagogik qarashlari………………………………
I Bob bo`yicha xulosa…………………………………………………………….
II   BOB.   ZAMONAVIY   IJTIMOIY   PEDAGOGIKANING   TA`LIM
SOHASIDAGI AHAMIYATI
2.1. Ta`limda zamonaviy pedagogik texnologiyalardan foydalanish va samarasi…
2.2. Ijtimoiy pedagogikaning dolzarb muammolari va yechimlari………………..
II Bob bo`yicha xulosa ……………………………………………………….
XULOSA…………………………………………………………………………
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………… I   BOB.     IJTIMOIY   PEDAGOGIKA   FANI   HAQIDA   UMUMIY
TUSHUNCHALAR
1.1. O`zbekistonda pedagogika fanining paydo bo`lishi va shakllanishi
O’zbekiston   respublikasiga   ijtimoiy   pedagogika   fani   mustaqillika   erishganidan
so’ng kirib kelgan, lekin undan avval u ijtimoiy tarbiya, ijtimoiy faoliyat, ijtmoiy
ximoya   ko’rinishida   qadimiy   ildizlariga   ega.   Ilk   diniy   falsafaviy   (Avesto)   va
adabiy   (Alpomish,   Go’ro’g’li)   manbalarida   biz   insonning   ijtimoiy   kelib   chiqishi
nuqtai   nazaridan   pedagogik   qarashlarning   aks   etganini   ko’ramiz.   А l-Xorazmiy,
Farobiy,   Beruniy,   Ibn   Sino,   Ulug bek   kabi   olimlar   uz   ilmiy   va   pedagogikʼ
faoliyatlarida   rivojlantiruvchi,   tarbiyalovchi   va   ta lim   beruvchi   ta sir   kuchlarini	
ʼ ʼ
o sib   kelayotgan   avlodga   qaratish   g oyasini   ilgari   surishgan   va   buni   tadbiq	
ʼ ʼ
etishgan.   Bu,   avvalambor,   ular   ta limning   maqsadini   xryotga   tayyorlash,   axloqiy	
ʼ
me yor   va   qoidalar,   kasbiy   malakalar   va   chuqur   bilimlarga   ega   bo lishda,   deb	
ʼ ʼ
bilganliklarida   namoyon   bulgan.   Mashxur   olim   А l-Xorazmiy   (783   -   850   y.)
asarlari yorqin didaktik tavsifga egadir. U savol-javob metodi orqali bilimlar qulga
kiritilishi,   bu   jarayonda   shaxs     boshqalar   bilan   munosabatlarga   kirishishi   va
jamiyatning   faol   a zosiga   aylanishini   ta kidlagan.   Buyuk   qomusiy   olim  	
ʼ ʼ А bu
Rayhon   Beruniy   (973   -   1050   y.)   ta lim   jarayonida   qullaniladigan   ilmiy   usullarni	
ʼ
ishlab   chiqqan.   U,   shuningdek,   ta lim   tamoyillarini   ham   tasniflagan.  	
ʼ А llomaning
pedagogik   qarashlarini   ijtimoiy   yo naltirilishi   axloqni   ijtimoiy   xususiyatlar   va	
ʼ
hissiyotlarning ifodasi sifatida tushunganligida o z ifodasini topgan. Uning tarbiya,	
ʼ
shaxsning shakllanishida va jamiyatdagi amaliy faoliyat uchun ilm va meqnatning
ahamiyati   haqidagi   g oyalari   hozirgacha   o z   ahamiyatini   saqlab   qolgan.   Buyuk	
ʼ ʼ
qomusiy   olim   А bu   А li   ibn   Sino   (980   -   1037   y)   o z   davrining   barcha   bilim	
ʼ
sohalarini   qamrab   oluvchi   katta   ilmiy   meros   qoldirgan   bo lib,   uning   barcha	
ʼ
asarlarida   pedagogic   qarashlar   mavjud.   Olimning   bilim,   iroda   va   insonning
rivojlanish   jarayonidagi   maqsadga   intiluvchanligi,   atrofmu\it   ta siri,   axloqiy   va	
ʼ
mehnattarbiyasi,   muomala   san ati,   bolalarni   jamoada   o qitish   haqidagi   g oyalari	
ʼ ʼ ʼ
hozir ham nihoyatda muhim hisoblanadi. “Ijtimoiy p е dagogika” kursi talabalarning umump е dagogik bilim darajasini  k е ngaytirish bilan birga, ularni jamiyatdagi turli
ijtimoiy   munosabatlar,   ma’naviy   omillar,   shuningd е k,   mazkur   fanning   ob’ е kti,
pr е dm е ti, uning boshqa fanlar bilan aloqadorligi, kat е goriyalari, ijtimoiy p е dagog
kasbining   o‘ziga   xos   xususiyatlari   kabi   muammolar   ustida   bosh   qotirishga
undaydi.   O‘quv   fanining   maqsadi   va   vazifalari.   Fanni   o‘qitishdan   maqsad   -
bolalarni   ijtimoiylashtirish   jarayonida   ijtimoiy   tarbiya   va   ijtimoiy   ta’lim
qonuniyatlarini   o‘zlashtirish.   Fanning   vazifasi   -   gumanitar   bilishning   sohasi
sifatida   ijtimoiy   p е dagogika,   uning   oby е kti,   tadqiqot   pr е dm е ti   va   asosiy
kat е goriyalari   haqida   nazariy   bilimlar   b е rish;   talabalarda   ijtimoiy   -   p е dagogik
tadqiqotga   doir   ko‘nikma   va   malakalarni   shakllantirishdan   iborat.   Fan   bo‘yicha
talabalarning   bilim,   ko‘nikma   va   malakasiga   qo‘yiladigan   talablar   “Ijtimoiy
p е dagogika”   o‘quv   fanini   o‘zlashtirish   jarayonida   amalga   oshiriladigan   masalalar
doirasida bakalavr: ijtimoiy - p е dagogik faoliyatning madaniy - tarixiy an‘analari;
ijtimoiy   -   p е dagogik   faoliyat   rivojining   tarixiy   omillari;   p е dagog,   ijtimoiy   -
p е dagog va ijtimoiy xodimning kasbiy faoliyatidagi farqlar; ijtimoiy - p е dagogning
kasbiy   faoliyati   strukturasi;   ijtimoiy   -   p е dagog   faoliyati   vazifalari;   ijtimoiy   -
p е dagogning kasbiy tayyorlashda uzluksiz ta’lim mazmuni; O‘zb е kistonda ijtimoiy
p е dagog   amaliy   faoliyatining   o‘ziga   xosliklari;   maktabgacha   yoshdagi   bola
shaxsini   ijtimoiylashtirish   mohiyati;   bola   shaxsini   ijtimoiylashtirishda   mikro
muhitning   roli;   rivojlanishida   nuqsoni   bo‘lgan   bola,   nogiron   bola,   ch е klangan
imkoniyati   bola   tushunchalari   tavsifi;   imkoniyati   ch е klangan   bolalarni
ijtimoiylashtirishdagi   umumiylik   va   tafovutlar;   imkoniyati   ch е klangan   bolalarni
ijtimoiylashtirishning   shartlari   va   xuquqiy   m е ’yorlari;   ijtimoiy   p е dagogik
kat е goriyalar;   ijtimoiy   p е dagogikaning   tamoyillarini   bilishi   k е rak;   -   ijtimoiy
p е dagog faoliyat m е todikasi va  t е xnologiyasi; asotsial oilaga ijtimoiy - p е dagogik
yordamning   asosiy   shakllari;   ijtimoiy   p е dagog   faoliyatida   ishontirish   m е todlari,
korr е ktsiya,   mashqlarini   qo’llash;   kasbiy   faoliyatda   sotsiologik   m е todlardan
foydalanish;   ijtimoiy   p е dagogik   t е xnologiyalarini   qo‘llash;   xavotirli   oila   ijtimoiy
maqomini   tavsiflash;   xavotirli   oila   bilan   ishlash   m е todlarini   qo‘llash
ko‘nikmalariga   ega   bo‘lishi   k е rak;   -   ota   -   ona   vasiyligisiz   qolgan   bolalar   bilan ijtimoiy   -   p е dagogik   faoliyat   olib   borish;   d е viant   xulqli   bolalar   bilan   ijtimoiy   -
p е dagogik   faoliyatni   tashkil   etish   va   olib   borish   malakalariga   ega   bo‘lishi   k е rak.
Ijtimoiylashtirish   -   1)   inson   tomonidan   jamiyatda   muayyan   vaqt   oralig idaʼ
qadriyatlar,   axloqiy   me yor,   namuna   va   ko‘rsatmalarning   o‘zlashtirilishi;   2)	
ʼ
shaxsning   turli   ijtimoiy   umumiylik   (guruh,   ijtimoiy   institut,   ijtimoiy   tashkilot),
ijtimoiy munosabatlar tizimiga integratsiyalashuvi. Shaxsning ijtimoiy o‘z - o‘zini
aniqlashidan kelib chiqib, ijtimoiy munosabatlarning umimiy tizimida o‘z o‘rni va
nuqtaiy   nazari.   Ijtimoiy   pedagogika   -   1)   jamoatchilik   tarbiya   institutlari   haqidagi
fan;   shaxsni   shakllantirishga   yo‘naltirilgan   ta lim   -   tarbiya   tizimi;   2)   shaxsni	
ʼ
ijtimoiylashtirish, jamiyat hayotiga tayyorlash muammolari bilan shug ullanadigan	
ʼ
pedagogika fanining alohida tarmog i. 	
ʼ
1.2. Sharq mutafakkirlarining pedagogik qarashlari
Markaziy Osiyoda ibtidoiy jamoa davridagi bola tarbiyasi  Tabiatning        Oliy       
mahsuli , siymosi inson o’z aql-zakovati bilan o'zini himoya qiladigan mustaqil, 
erkin qilib yaratilgan.  Shuning   uchun        tabiat        hodisalari    , jarayonlarini o'rganish 
ulardan yashash uchun oqilona foydalanish asosida insonlar sekin-asta 
madaniylashuvi, ijtimoiylashuvi asosida ma’naviy qadriyatlar   shakllana        boshlagan    ,
rivojIana boshlagan. Ilk davrlarda ta'lim yoshlarga, ota-onalarning yashash   uchun       
tabiatdan        foydalanishi    , uy-ro'zg’or yuritish, o'zaro   va        tabiatga        munosabat        axloqi    , 
odobi sifatida shakllana boshlagan bo'lsa, bilimlar hajmi kengaya boshlagach 
ehtiyoj maxsus tarbiyachilarga ehtiyoj tug'ila boshlangan. Ma'lum qabila, ta'lim-
tarbiya qoidalari majmuasi kontseptsiyalarida ko'p hollarda alohida kishilar 
tomonidan tüomillashtirilgan. Shuning uchun han ta'lim kontseptsiyalarida ma'lum 
muallifning nomi bilan bog'lanmaydi.
Forobiy pedagogik qarashlarini, ta’lim- tarbiya haqidagi ta’limotini o’rganishda 
inson xislatlari o’g’risidagi falsafiy fikrlari nihoyat  muhim  ahamiyat kasb  etadi. 
Forobiy o’zining  falsafiy  qarashlarida odamning tuzilishini, ruhiyatini, madaniy 
va ma’naviy olamini o’rganishga ahamiyat beradi. Uning ta’limotida, inson barcha 
boshqa jismlarda  bo’lmagan qobiliyat va kuchga, ruhiy quvvatga, aql va so’zlash  qobiliyatiga egaligi bu kuch uni tabiyatiga boshqa jisnlardan ajratib turishi va 
uning ustidan hokim bo’lish imkoniyatini berganligi namoyon bo’ldi. 
   Farobiy bu dunyoqarashida narsa- hodisalarni bilish, inson aqlini bilim bilan 
boyitish uni ilmli, ma’rifatli qilish uchun xizmat qiluvchi ruhiy jarayonlarga 
alohida e’tibor beradi. U o’zining “Baxt- saodatga erishuv haqida” , “Fanlarning 
tasnifi” , “ Falsafani o’zganishdan oldin nimani bilish kerakligi to’g’risida” , 
“Ilmlar va sanatlar fazilati” kabi ko’plab risolalarida insonning ma’naviy 
rivojlanishi ilm ma’rifatga bog’liqligini ta’kidlaydi. 
Abu Rayhon Beruniy bilim umuminsoniy qadiryatlarni o’rganishning kaliti 
ekanligini alohida ta’kidlaydi. Ilm- ma’rifatli odam jamiyat taqdiri, insonlar taqdiri
uchun kurashuvchan, kurashuvchan, barcha yomonliklardan uzoqdir. “Ilmning 
foydasi ochko’zlik bilan oltin- kumush to’plash uchun bo’lmay, balki u orqali 
inson uchun zarur narsalarga ega bo’lishdir”
   Umuman, Abu Rayhon Beruniy ilm- fanning buyuk homiysi  va muxlisi sifatida
mamlakatning   obodonchiligi   ilm-   fanning   gullashida,   odamning   baxti   esa   uning
bilim va ma’rifatida deb bildi. Yaratgan asarlarida u ta’lim- tarbiyaga doir She’r va
hikmatlardan misollar keltirib, ular orqali har bir inson o’z qalbining farmoyishiga
ko’ra xayr- ergulikka intilishi, sun’iy obro’, shuhrat  qozonish uchun muruvvat va
sharofat ko’rsatmasligi kerakligni ta’kidlaydi
Yusuf Xos Hojibning “Qutadg’u bilig” asarida aqliy , axloqiy , mehnat, jismoniy
va   nafosat   tarbiyasiga   doir   fikrlari   katta   tarbiyaviy   ahamiyatga   egadir.   U   insonni
ulug’laydi.   Uning   fikricha,   insonning   ulug’ligi     aql-   idroki,   so’zlash   qobiliyati,
bilimi, uquvi, hunarga egaligidadir.  Adib o’quv va bilimni farqlaydi: o’quv tug’ma
ravishda inson ruhiyatida mavjuddir, bilim esa o’qish- o’rganish va mehnat tufayli
egallanadi. Agar ularning har ikkisi o’zaro birlashsa, insonning qadri ortadi:
Zakovat qayerda bo’lsa, ulug’lik bo’ladi, 
     Bilim kimda bo’lsa, buyuklik bo’ladi.       Zakovatli uqadi, bilimli biladi, 
      Bilimli, zakovatli tilakka yetadi.
Yusuf Xos Hojib ta’lim va tarbiyaning uzviy bog’liq holda bo’lishini tavsiya etadi,
o’g’il   bolalarning   bir   necha   san’at   turlarini   va   hunarlarni   tugal   o’rganmog’I
lozimligini     ta’kidlaydi.   Bu,   ularning   kelajak   hayotlari,   jamiyat   rivoji   uchun
zarurligini aytadi.
Pedagogikaning   fan   sifatida   shakllanishi   yosh   avlodni   hayotga   tayyorlash,   ular
tarbiyasini   samarali   amalga   oshirish   ehtiyojidan   kelib   chiqadi.   Bu   ehtiyoj   tarbiya
borasida   orttirilgan   tajribalar   to’plangandan   keyin   o’sha   tajribalarni
umumlashtirish,   yoshlar   tarbiyasi   haqida   qonun   –   qoidalarni   ishlab   chiqish
zaruratini taqozo etadi. 
Avvalo pedagogikaning nazariy kurtaklari falsafa negizida paydo bo’ladi. Ta’lim-
tarbiya   masalalari   hamisha   mutafakkir,   yozuvchi,   olimlar   xayolini   band   qilib
kelgan.   Ular   o’zlarini   bola   tarbiyasi,   ularni   barkamol   inson   qilib   tarbiyalash
haqidagi yorqin mulohazalari bilan pedagogik fikrlar ravnaqiga ulush qo’shganlar.
Masalan:   Nizomulmulkning   <<Siyosatnoma>>,   Nosir   Xisravning
<<Saodatnoma>>,   Ahmad   Yugnakiyning   <<Hibatul-   Haqoyiq>>,   Alisher
Navoiyning <<Mahbub – ul qulub >>, Yusuf Xos Hojibning <<Qutadg’u bilig>>
asarlari bevosita odob, axloqqa daxldordir.  
Sharqning ulkan qomusiy olimi, jahon ilmi va pedagogik
fikrlarining eng mashhur namoyondalaridan Abu Ali al-Husayn  ibn Abdulloh ibn
Sino (980-1037) ta’lim-tarbiya masalariga jiddiy va ijodiy yondashgan. Olimning
bolani tarbiyalash  va o‘qitish haqidagi  pedagogik - psixologik qarashlari  o‘zining
chuqurligi,   insonparvarligi   va   teranligi   bilan   kishini   hayratda   qoldiradi.   Ibn
Sino   “Risolat   at-tayr”   (“Qush”),   “Xayy   ibn   Yaqzon”,   (“Uyg‘oq   o‘g‘li
tirik”),   “Donishnoma”   kabi   asarlarida   o‘zining   pedagogik   va   psixologik
qarashlarini   ifodalaydi.   Masalan,   u   “Hayy   ibn   Yaqzon”   asarida   yoshlarni
do‘stlikka,   bilim   o‘rganishga   chaqiradi:   “...   bir-biringizdan   bilim   o‘rganib,   kamol topishingiz   uchun   dil   pardasini   ochib   tashlang”.   Shuningdek,   alloma   shaxs   fe’l-
atvorini, tabiatini chuqurroq tushunish uchun farosat ilmining, ya’ni ilmiy mantiqni
bilishga   da’vat   qiladi.   Chunki   ilmiy-mantiq   shaxs   didini   o‘stiradi,   fikr   doirasini
kengaytiradi. U bu haqda shunday deydi: “Farosat ilmi foydasi
naqd   ilmlardandir.   Bu   ilmni   bilib   olsang,   u   senga   kishilarning   pinhoniy   fe’l-
atvorini bildiradi. Farosat ilmidan bahramand bo‘lsang, juda o‘tkir bo‘lib ketasan”.
Mutafakkir axloqlilikning eng muhim mezoni odob deb hisoblaydi. Odobli, axloqli
bo'lish   insonga   atrofdagi   kishilar   o'rtasida   muayyan   mavqe   hamda   hurmatga
sazovor   bo'lishga   yordam   beradi.   Odobga   ega   bo'lishning   inson   hayotidagi   rolini
ko'rsatib   berar   ekan,   Alisher   Navoiy   shunday   fikrlarni   ifoda   etadi:   “Adab   kichik
yoshdagilarni   ulug'lar   duosiga   sazovor   etadi   va   u   duo   barakati   bilan   umrbod
bahramand   bo'ladi.   Adab,   kichkinalar   mehrini   ulug'lar   ko'ngliga   soladi   va   u
muhabbat ko'ngilda abadiy qoladi”.
Alisher Navoiyning asarlaridagi Farhod, Shirin, Layli, Dilorom, Qays, Shopur kabi
ijobiy   qahramonlar   umuminsoniy   tarbiya   asosida   tarbiyalanganlar,   kamtarin,
odobli,   or-nomusli   insonlardir.   Bu   qahramonlar   orqali   yoshlarni   ulardan   ibrat
olishga chorlaydi.
Alisher   Navoiyning   barcha   asarlari   yoshlar   tarbiyasi   uchun   muhim   xazina
hisoblanadi.   U   o’z   asarlarida   har   bir   so’zdan   unumli   va   o’rinli   foydalana   olgan.
Har   bir   hikmati   biz   uchun   ibratlidir.   Alisher   Navoiyning   hayoti   va   merosi
yoshlarda   umuminsoniy   fazilatlarni   tarbiyalashda   bizga   har   tomonlama   namuna
bo’ladi. Ulug’ shoir o’zining ta’lim-tarbiyaga oid fikr-mulohazalari bilan barkamol
avlod tarbiyasiga  katta  hissa  qo’shdi,  umuminsoniy  fazilatlar   to’g’risidagi  fikrlari
hozirgi davrimiz uchun ham muhimdir. I Bob bo`yicha xulosa
O‘zbеkistonda   ijtimoiy   pеdagog   amaliy   faoliyatining   o‘ziga   xosliklari;
maktabgacha   yoshdagi   bola   shaxsini   ijtimoiylashtirish   mohiyati;   bola   shaxsini
ijtimoiylashtirishda   mikro   muhitning   roli;   rivojlanishida   nuqsoni   bo‘lgan   bola,
nogiron   bola,   chеklangan   imkoniyati   bola   tushunchalari   tavsifi;   imkoniyati
chеklangan   bolalarni   ijtimoiylashtirishdagi   umumiylik   va   tafovutlar;   imkoniyati
chеklangan   bolalarni   ijtimoiylashtirishning   shartlari   va   xuquqiy   mе’yorlari;
ijtimoiy   pеdagogik   katеgoriyalar;   ijtimoiy   pеdagogikaning   tamoyillarini   bilishi
kеrak;   -   ijtimoiy   pеdagog   faoliyat   mеtodikasi   va     tеxnologiyasi;   asotsial   oilaga
ijtimoiy   -   pеdagogik   yordamning   asosiy   shakllari;   ijtimoiy   pеdagog   faoliyatida
ishontirish   mеtodlari,   korrеktsiya,   mashqlarini   qo’llash;   kasbiy   faoliyatda
sotsiologik   mеtodlardan   foydalanish;   ijtimoiy   pеdagogik   tеxnologiyalarini
qo‘llash;   xavotirli   oila   ijtimoiy   maqomini   tavsiflash;   xavotirli   oila   bilan   ishlash
mеtodlarini   qo‘llash   ko‘nikmalariga   ega   bo‘lishi   kеrak;   -   ota   -   ona   vasiyligisiz
qolgan bolalar bilan ijtimoiy - pеdagogik faoliyat olib borish; dеviant xulqli bolalar
bilan ijtimoiy - pеdagogik faoliyatni tashkil  etish va olib borish malakalariga ega
bo‘lishi kеrak.
II   BOB.   ZAMONAVIY   IJTIMOIY   PEDAGOGIKANING   TA`LIM
SOHASIDAGI AHAMIYATI
2.1.   Ta`limda   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish   va
samarasi…
Bugungi  kunda zamonaviy pedagogik texnologiyalarning rivojlanish sabablaridan
biri shuki, shu vaqtgacha an’anaviy ta’limda o’quvchi talabalarni faqat tayyor, bir qolipdagi   bilimlarini   egallashga   o’rgatilgan   bo’lsa,   zamonaviy   texnologiyalar
ularni egallayotgan bilimlarini o’zlari qidirib topishlariga, mustaqil o’rganib tahlil
qilishlariga,   hatto   xulosalarni   ham   o’zlari   keltirib   chiqarishlariga   o’rgatadi.
O’qituvchi   va   talabalar   bunday   jarayonda   shaxsning   rivojlanishi,   shakllanishi,
bilim   olishi   va   tarbiyalanishiga   sharoit   yaratadi   va   shu   bilan   bir   qatorda
boshqaruvchilik,   yo’naltiruvchlik   vazifasini   bajaradi.   Ta’lim   jarayonida   o’quvchi
talabalar   asosiy   figuraga   aylanadi.   Shuning   uchun   oliy   o’quv   yurtlari   va
fakultetlarida   malakali   kasb   egalari   va   mutaxassislarni   tayyorlashda   zamonaviy
o’qitish   metodlari   interaktiv   metodlardan   unumli   foydalaniladilar.   Innovatsion
texnologiyalarning  ta’lim   jarayoniga  tadbiq  qilish  jarayonida  talaba  va  o’qituvchi
o’rtasidagi   munosabatlar   birinchi   planga   chiqadi.   Pedagogik   texnologiya   va
pedagogning   maxoratiga   oid   bilim,   tajriba   va   intiraktiv   metodlar   o’quvchi
talabalarning bilimli, yetuk malakaga ega bo’lishlarini ta’minlaydi.
Zamonaviy innovatsion texnologiyalar pedagogik jarayon hamda o’qituvchi va
talaba   faoliyatiga   yangilik,   o’zgarishlar   kiritish   bo’lib,   uni   amalga   oshirishda
asosan
interaktiv metodlardan to’liq foydalaniladi. Interaktiv metodlar - bu jamoa bo’lib
fikrlash   deb   yuritiladi,   ya’ni   pedagogik   ta’sir   etish   usullari   bo’lib   ta’lim
mazmuninng
tarkibiy   qismi   hisoblanadi.   Bu   metodlarnig   oziga   xosligi   shundaki,   ular   faqat
pedagog
va o’quvchi-talabalarning birgalikda faoliyat ko’rsatishi orqali amalga oshiriladi.
Bunday pedogogik hamkorlik jarayoni o’ziga xos xususiyatlarga ega bo’lb,
ularga quyidagilar kiradi:
a) o’quvchi-talabaning mashg’ulotlar davomida befarq bo’lmaslikka, mustaqil
fikrlash, ijod etish va izlanishga majbur etishi; b) o’quvchi-talabalarni o’quv jarayonida bilimga bo’lgan qiziqishlarini doimiy
bo’lishini ta’minlashi;
d) o’quvchi-talabaning bilimga bo’lgan qiziqishini mustaqil ravishda har-bir
masalaga ijodiy yondashgan holda kuchaytirishi;
e) pedogog va o’quvchi-talabaning hamisha hamkorlikdagi faoliyatini
tashkilllanishi.
Pedagogik texnologiyalar masalalari, muammolarini o’rganayotgan
o’qituvchilar,   magistrlar,   mustaqil   ilmiy-tadqiqodchilar,   amaliyotchilarning
fikricha,
pedogogik texnologiya - bu nafaqat axborot texnologiyasi bilan bog’lq, balki
o’qitish jarayonida qo’llanlishi zarur bo’lgan IT, kompyuter, masofali o’qish yoki
turli xil texnikalardan foydalanish deb belgilanadi. Bizning fikrimizcha, zamonaviy
pedagogik   texnologiyalarning   eng   asosiy   negizi   -   bu   o’qituvchi   va
o’quvchitalabaning   belgilangan   maqsaddan   kafolatlangan   natijaga   hamkorlikda,
birga
erishshlari   uchun   tanlangan   texnologiyalarga   bog’liq   deb   hisoblaymiz,   ya’ni
o’qitish,
bilim berish jarayonida maqsad bo’yicha kafolatlangan natijaga erishishda
qo’llaniladigan har bir ta’lim texnologiyasi o’qituvchi va o’quvchi o’rtasida
hamkorlik faoliyatini tashkil eta olsa, har ikkalasi ijobiy natijaga erisha olsa, o’quv
jarayonida o’quvchi-talabalar mustaqil fikrlay olsalar, ijobiy ishlay olsalar,
izlansalarni tahlil eta olsalar, o’zlari xulosa qila olsalar, o’zlariga, guruhga , guruh
esa ularga baho bera olsa, o’qituvchi esa ularning bunday faoliyatlari uchun
imkoniyat va sharoit yarata olsa, bizning fikrimizcha ana shu o’qitish jarayonining asosi hisoblanadi. Har bir dars, amaliy mashg’ulot, seminar mashg’uloti, mavzu,
o’quv predmetining o’ziga xos xususiyatlari va texnologiyasi bor, ya’ni o’quv
jarayonidagi   pedogogik   texnologiya   bu   yakka   tartibdagi   jarayon   bo’lib,   u
o’quvchitalabaning   ehtiyojidan   kelib   chiqqa   holda   bir   maqsadga   yo’naltirilgan,
oldindan
loyihalashtirilgan va kafolatlangan bo’ladi. Maqsadni amalga oshishi va
kafolatlangan natijaga erishish, ham o’qituvchi, ham o’quvchining hamkorlikdagi
faoliyati hamda ular qo’ygan maqsad, tanlangan mazmun, metod, shakl, vositaga,
ya’ni texnologiyaga bog’liq. O’qituvchi va o’quvchi- talabaning belgilagan
maqsaddan   natijaga   erishishida   qanday   texnologiyani,   metodlarni   tanlashlari
ularning
ixtiyorida, chunki har ikkala tamonning tanlagan asosiy maqsadi aniq: natija va
samaraga   erishishga   qaratilgan,   bunda   o’quvchi   –talabalarning   bilim   saviyasi,
guruh
xarakteri, shart-sharoitga qarab ishlatiladigan texnologiya tanlanadi, masalan,
natijaga erishish uchun balkim kompyuter bilan ishlash lozimdir, balkim film,
tarqatma   material,   chizma   va   plakatlar,   turli   adabiyotlar,   axborot   texnologiyasi
kerak
bo’ladi, bular o’qituvchi va o’quvchi-talabaga bog’liq, albatta.
              Shu   bilan   bir   qatorda,   o’qitish   jarayonini,   mashg’ulotni   oldindan   l
oyihalashtirish   zarur,   bu   jarayonda   o’qituvchi   o’quv   predmetining   o’ziga   xos
tamonini,   joy   va   sharoitni,   eng   asosiysi,   o’quvchining   imkoniyati   va   ehtiyojini
hamda   hamkorlikdagi   faoliyatini   tashkil   eta   olishini   hisobga   olishi   kerak,
shundagina,   kerakli  kafolatlangannatijaga   erishish  mumkin.  Qisqa   qilib  aytganda,
o’quvchi-talabani ta’limning markaziga olib chiqishi kerak. O’qituvchi tomonidan har bir darsni yaxlit holatda ko’ra bilish va uni tasavvur etish uchun bo’lajak dars
jarayonini   loyihalashtirib   olishi   zarur.   Bunda   o’qituvchiga   u   tomonidan   bo’lajak
darsni   ya’ni   masg’g’ulotnitexnologik   xaritasini   tuzib   olishi   katta   axamiyatga
egadir.   Chunki   dars,mashg’ulotlarning   texnologik   xaritasi   xar   bir   mavzu,   xar   bir
dars   uchuno’qitilayotgan   predmet,   fanning   xususiyatidan,   o’quvchi-talabalarning
imkoniyati va e htiyojidan kelib chiqqan holda tuziladi.
2.2. Ijtimoiy pedagogikaning dolzarb muammolari va yechimlari
Fan va texnika jadal sur’atlar bilan rivojlanayotgan bugungi kunda ko‘plab ilmiy
bilim,   tushuncha   va   tasavvurlar   hajmi   keskin   ortib   boradi.   Bu,   bir   tomondan,
fantexnikaning yangi sohalari rivojlanishi tufayli uning differensiallashuvini
ta’minlayotgan bo‘lsa, ikkinchi tomondan, fanlar orasida integratsiya jarayoni
vujudga   keladi.   Bunday   sharoitda   malakali   pedagoglarga   bo‘lgan   talab   ortib,
fanning
fundamental   asoslari,   pedagogika   va   psixologiya   metodlarini   mukammal
egallagan,
kasbiy tayyorgarligi yuqori bo‘lgan hamda zamonaviy innovasion pedagogik va
axborot texnologiyalarini amaliyotda qo‘llay oladigan ijodkor pedagoglarni
tayyorlash talab etiladi.
Hozirgi vaqtda ta’lim jarayonida pedagogik innovatsiyalardan foydalanish jahon
taraqqiyotining global tendensiyasi hisoblanadi. Bu o‘z navbatida, mamlakatda
modernizatsiya jarayonining tez sur’atlarda rivojlanayotganligi sababli ayni davrda
ta’lim sohasiga yangiliklarni tizimli ravishda kiritishga alohida e’tibor qaratishni
taqozo etadi. Ammo, bu sohaga o‘qitishning yangi mazmun, shakl, metod va
vositalarini   joriy   etish   bo‘yicha   pedagogik   ilmiy-tadqiqotlarning   joriy   etish
darajasini hozircha yetarli deb bo‘lmaydi. Darhaqiqat, yangilangan ta’lim tizimini joriy etishda har bir pedagog ta’limga
oid yangiliklarni muntazam o‘rganib, ularni o‘z mehnat faoliyatida izchil qo‘llay
bilish   mahoratiga   ega   bo‘lishi   muhim.   Bugun   fan   va   texnika   sohasidagi
yangiliklarni
o‘quv   dasturi   mazmuniga   tez   kiritish   talab   etiladi   va   bu   orqali   zamonaviy
bilimlarni
shakllantirishga zamin hozirlanadi. Bundan tashqari zamonaviy o‘qitish
texnologiyalari, ular bilan bog‘liq metodik yondashuvlar bo‘lajak pedagoglarda
zaruriy bilim, muhim qonuniyat va ko‘plab fundamental tushunchalarni chuqur va
mustahkam shakllantirish uchun qulay sharoit yaratadi.
Ta’limning sifatini oshirishda pedagoglar bilim va kasbiy mahoratining davr
talablariga mosligi, o‘qitishda innovasion ta’lim texnologiyalaridan oqilona
foydalanishi, tashkil etilayotgan darslarning samaradorligi, ta’lim oluvchi yaxshi
o‘zlashtirishi uchun har bir mavzuning pedagogik va axborot texnologiyalarni
qo‘llagan holda o‘tilishini ta’minlash talab etiladi. O‘qitishda kompetensiyaviy
yondashuvga asoslangan ta’limni amaliyotga joriy etish, ta’lim oluvchilarda
egallagan   bilimlarini   hayotda   qo‘llay   olish,   kasb   tanlash,   mustaqil   ta’lim   olish,
o‘quvbilish kompetensiyalarini rivojlantirish dolzarb vazifalardan biridir.
Bugungi kunda respublikamizda ta’lim tizimini modernizatsiya qilish,
o‘qitishning innovatsion texnologiyalarini joriy etish, mustaqillik, ijodkorlik,
tashabbuskorlik, tadbirkorlik kabi kasbiy sifatlarga ega yoshlarni tayyorlash hamda
pedagoglarni   rag‘batlantirish   maqsadida   katta   ahamiyatga   ega,   sazovor   ishlar
amalga
oshirilmoqda. Lekin, tahlil va o‘rganish natijalari hozirgacha ta’lim tizimimizda saqlanib
kelayotgan muammolar borligini ko‘rsatmoqda. Jumladan:
- ta’lim muassasalarida malakali pedagoglarning yetishmasligi, ularni
tayyorlashda amaliyotga joriy etilgan o‘quv reja va dasturlarining yaratilishida
sohadagi islohotlar to‘liq inobatga olinmasligi hamda ular mazmunan eskirganligi;
- ta’lim oluvchilarning nazariy va amaliy bilimlarini mustahkamlashda hamda
iqtidorli yoshlarning kreativ g‘oyalarni amaliyotga tatbiq etilishida tizimli va
innovasioln faoliyat to‘g‘ri yo‘lga qo‘yilmaganligi;
- pedagoglar tomonidan ta’lim oluvchilarning intellektual qobiliyatini
rivojlantirishga yo‘naltirilgan o‘quv mashg‘ulotlari tashkil etilmaganligi;
- pedagoglar tomonidan innovasion pedagogik texnologiya va metodlarini
amaliyotga keng joriy etilmasligi;
- ta’lim muassasalari o‘rtasida o‘zaro hamkorlik to‘liq yo‘lga qo‘yilmaganligi;
- o‘quv mashg‘ulotida ta’lim oluvchilarga bahslashish, o‘zining fikrini bayon
etishga imkon juda kam berilishi; ayrim mashg‘ulotlarda pedagoglar eski
ma’lumotlarni takrorlash bilan cheklanib qolayotganligi, ularning talab darajasida
tayyorgarlik   ko‘rmaganligi,   bilim   va   kasb   saviyasining   pastligi   jiddiy   muammo
bo‘lib
qolmoqda, kompetentliklari esa yetarli darajada emasligi sezilmoqda.
Bu muammolarni bartaraf etish pedagoglarning malakasini muntazam oshirishni,
bunda   alternativ   usullarni   qo‘llash   hamda   tinimsiz   izlanishlarini   yo‘lga   qo‘yish
kabi
vazifalarni amalga oshirishni taqozo etadi. Bu o‘z navbatida pedagoga katta mas’uliyat yuklaydi.
Hozirda o‘quv dasturi mazmuni va strukturasini qayta ko‘rib chiqish juda
muhim.   U   pedagog   uchun   “ko‘zgu”   vazifasini   bajarishi   lozim.   Chunki,   inson
ko‘zgu
(oyna)ga  qarab o‘zining butun  bir   vujudini   ko‘radi.  Shuning  uchun  ham  pedagog
o‘z
fani   bo‘yicha   o‘quv   dasturiga   qarab,   butun   bir   faoliyatini,   o‘quv   mashg‘ulotida
ta’lim
oluvchilarga   yetkazishi   lozim   bo‘lgan   jarayon   borishini,   unda   amalga   oshirishi
lozim
bo‘lgan vazifalarni eslaydi. Lekin, amaldagi fan dasturlarida o‘ziga yarasha
kamchiliklar mavjud: jumladan:
- kirish qismida fanning dolzarbligi va ahamiyati to‘liq ochib berilmasligi;
- fanni o‘qitishda maqsad va vazifalarning chuqur, aniq yoritib berilmasligi yoki
haddan tashqari ko‘pligi;
- ta’lim oluvchilarga qo‘yilayotgan malaka talablarining bugungi kun talablari
asosida shakllantirilmaganligi, bu borada ishlab chiqaruvchilar bilan o‘zaro
hamkorlikning yaxshi yo‘lga qo‘yilmaganligi;
- kursdan kursga o‘tishda yoki bitiruvchilarda malaka talablarini egallaganlik
darajasini aniqlovchi mezonlar va ko‘rsatkichlarning ishlab chiqilmaganligi;
- malaka talablarini ishlab chiqishda ta’lim oluvchilarning kasbiy sifatlari
(mustaqillik, ijodkorlik, tadbirkorlik, tashabbuskorlik) hamda mantiqiy fikrlash
operatsiyalari (tahlil qila olish, klassifikatsiyalash, solishtirish, taqqoslash, umumllashtirish,   xulosa   chiqarish,   amaliyotga   joriy   etish   kabi)   kabi   omillarga
deyarli e’tibor berilmasligi;
- o‘quv dasturlari strukturasini yangilash va o‘zgartirish zaruriyati;
- o‘quv jarayonini loyihalash mexanizmlarini kiritish zaruriyati;
- pedagogik va axborot texnologiyalarining hamda mustaqil ta’limning to‘g‘ri
talqin etilmaganligi;
- foydalaniladigan adabiyotlar ro‘yxatiga yillar bo‘yicha chegara qo‘yilganligi
va boshqalar.
Yuqoridagi kabi kamchiliklarni barataraf etish bilan biz zamonaviy o‘quv
dasturlarning yaratilishiga erishamiz. Buning uchun quyidagi vazifalarni amalga
oshirish lozim deb hisoblayman:
- birinchidan, fan dasturining kirish qismida o‘qitiladigan fanning dolzarbligi
va ahamiyati, uning maqsad va vazifalari, uning kelajakda nima kerakligini ochib
berishga alohida e’tiborni qaratish lozim. Buni fanga tegishli hayotiy misollar, fan
va
texnologiyalar, ishlab chiqarish sohalarida erishilayotgan yutuqlarni inobatga olib
yoritib berilsa maqsadga muvofiq bo‘lar edi. Bu albatta ta’lim oluvchilarda fanga
bo‘lgan boshlang‘ich motivatsiyani uyg‘otishga, kelajakka bo‘lgan ishonch
kurtaklarining yuzaga kelishiga yordam beradi;
- ikkinchidan, bugungi kunda ijtimoiy-iqtisodiy sohalarda katta o‘zgarishlar
bo‘lmoqda. Respublikamizga xorijdan ko‘plab yangi texnika va texnologiyalar,
investisiyalar   kirib   kelmoqda,   qolaversa   o‘zimizda   ham   ishlab   chiqarilmoqda,
yangiyangi korxona hamda ishlab chiqarish tashkilotlari barpo etilmoqda. Albatta
ertaga ularda   mustaqil   ishlay   oladigan,   ularni   boshqara   oladigan   mutaxassis   zarur.
Shuning
uchun bugungi kunda biz kelajak uchun tayyorlayapgan mutaxassislarimizga ular
tomonidan qo‘yilayotgan zamonaviy malaka talablarini aniq, to‘g‘ri, pala-partish
qilmasdan,   “bizdan   ketdi   -   egasiga   yetdi”   tarzida   ish   qilmasdan   o‘rganib,   kerak
bo‘lsa
ushbu   korxona   va   tashkilotlarga   borib,   ko‘z   bilan   ko‘rib,   ularning   yetakchi,
tajribali
mutaxassislari   bilan   hamkorlikda   shakllantirish   lozim.   So‘ngra   ushbu   tayyor
malaka
talablari o‘quv dasturida o‘z aksini topishi lozim;
- uchinchidan, amaldagi o‘quv dasturlarida soatlar taqsimotini jadval shaklida
berish. O‘quv rejadagi fan mavzusi soatlari taqsimoti o‘quv dasturida o‘z aksini
topishi maqsadga muvofiq. Chunki, pedagog dasturni ochganda soatlarni izlab
yurmaydi,   o‘quv   rejasiga   murojaat   qilmaydi.   Bu   ishni   osonlashtiradi   va   vaqtni
tejaydi;
- to‘rtinchidan, o‘quv dasturida fanni o‘qitishda zamonaviy pedagogik va
axborot texnologiyalaridan foydalanish deb: aqliy hujum, bumerang, sinkveyn,
konseptual jadval kabi interfaol usullar yozilganini kuzatamiz. Axir ular pedagogik
texnologiyalar emas-ku, ular pedagogik texnologiyalar asosida yaratilgan interfaol
usullardir. Axborot texnologiyalari bo‘yicha esa biron bir texnologiya nomi
yozilmagan. Demak, bu noto‘g‘ri yondashuv va talqin. Shuning uchun bunday
kamchiliklarni bartaraf etish uchun quyidagilarga e’tiborni qaratish lozim:
fanni o‘qitishda foydalaniladigan zamonaviy pedagogik texnologiyalar deb: - ta’lim oluvchining ijtimoiy va bilish faolligini ta’minlashga yo‘naltirilgan -
shaxsiy-insonparvarlik;
- o‘quv jarayonining texnologik darajasini to‘liq ifodalash, amalda joriy etishga
yo‘naltirilgan – loyihalash;
- mustaqillik, tashabbuskorlik, tadbirkorlik, hamkorlik, ijodkorlik
kompetentligini shakllantirishga yo‘naltirilgan - muammoli o‘qitish;
- ta’lim oluvchida ijodkorlik, yangilik yaratish qobiliyatini rivojlantirishga
yo‘naltirilgan - evristik o‘qitishni e’tiborga olish.
Pedagogik texnologiyalar asosida yaratilan interfaol usullar deb, bunda ta’lim
oluvchining:
- mustaqil va ijodiy ishiga yo‘naltirilgan - kichik guruhlarda ijodiy izlanish;
- bilim doirasini, ilmiy dunyoqarashini kengaytirish, ilmiy maqola, risola va
kitoblar bilan tanishtirish orqali, bilim olish va fanga bo‘lgan qiziqishini orttirish,
avval   o‘zlashtirgan   bilim,   ko‘nikma   va   malakasini   yangi   vaziyatlarda   qo‘llash
orqali
yangi bilimlarni egallashiga yo‘naltirilgan - erkin fikrlash;
- tinglash va muloqot qilish ko‘nikmasini, turli nuqtai nazardan tushunish
malakasini rivojlantirish, bahsli masalalarni hal qilish, tahliliy mushohada yuritish
va
fikrlash layoqatini oshirish, o‘z fikrini shakllantirish mahoratini mustahkamlashga
yo‘naltirilgan - tanqidiy tafakkur;
- faoliyat, muloqat, hamkorlik, turli hayotiy hodisalarni boshdan kechirishga yo‘naltirilgan – diskussiya;
- fikrini hamda mavzuga bo‘lgan munosabatini aniqlash, mustaqil holda umumiy
bir fikrga kelishiga va to‘g‘ri xulosa chiqarishiga yordam berish, erkin holda
bahslashishga yo‘naltirilgan – muloqot;
- shaxsiy funksiyasini dolzarblashtirishga, uning muhim tanlashni amalga
oshirish   tajribasini   to‘plashga,   tanqidiy   qabul   qilishga,   hayojonli   muammolarni
ijodiy
yechishga refleksiyaga maxsus yo‘naltirilgan – dialog;
- mustaqil ishlash ko‘nikmasi, ijodiy fikrlash qobiliyati va jamoani boshqarish,
yechim qabul qilish hamda uni bajarishni tashkil etish malakasini rivojlantirishga
yo‘naltirilgan – o‘yinni e’tiborga olish.
Axborot texnologiyalari deb: dasturlashtirilgan, avtomatlashtirilgan, chiziqli
texnologiyalarga e’tiborni qaratish;
- beshinchidan, loyihalashni o‘quv dasturlariga kiritish. Bu juda muhim.
Ma’lumki, pedagogik texnologiyalarning asosiy vazifalardan biri bu, faoliyatni,
jarayonni loyihalash hisoblanadi. Shuning uchun ham bu fan dasturida o‘z aksini
topishi kerak. Jarayonni loyihalashda:
- mavjud ma’lumotlarni tahlil qilish hamda o‘quv maqsadlari (ta’limiy,
tarbiyaviy, rivojlantiruvchi)ni aniqlashtirishni;
- o‘qitishning texnologik usullari variantlarini tuzishni;
- har bir variantni baholash va optimalini tanlash ya’ni, loyihalanayotgan
jarayonning umumiy modelini yaratish va modellashtirishni;
- tanlangan texnologik usulni amalga oshirish yo‘llarini, ya’ni pedagogning ta’lim oluvchilar o‘quv-bilish faoliyatini boshqarish bo‘yicha didaktik faoliyati
tizimlarini ishlab chiqishni;
- jarayonni moddiy-texnik ta’minlashni tanlash kabilarga alohida e’tibor qaratish
lozim;
- oltinchidan, mustaqil ta’lim, mustaqil ishni to‘g‘ri talqin etish. Ko‘pchilik
o‘quv   dasturida   laboratoriya   ishlari,   mustaqil   ishlar,   seminar   mashg‘ulotlari
alohidaalohida   yoritilgan.   Axir,   bularning   barchasi   mustaqil   ta’lim   shakllariga
kiradi-ku.
Shuning uchun ham ularni fan dasturida “mustaqil ta’lim” nomi bilan alohida
paragraf qilib yoritish lozim.
Shu bilan bir qatorda, ayrim fan dasturlarida barcha mustaqil ta’lim
topshiriqlarini bajarish shakli sifatida faqat “referat yozish” berilganligini kuzatish
mumkin. Bu hozir modadan qoldi-ku. Bugungi kunda t’lim oluvchilarga referat
yozish kerak desangiz, ular ARMdagi yoki Internetdagi tayyor ma’lumotlarni
ko‘chirib yozib kelishadi. Shuning chun ham hozirda ularga kasbiy sifatlarni
rivojlantirishga yo‘naltirilgan muammoli vaziyatlarni yaratishga oid, shuningdek,
muammoli savol va topshiriqlarga javob topishga qaratilgan vazifalarni ko‘proq
berishimiz maqsadga muvofiq. Bu o‘z navbatida ularning o‘z ustlarida mustaqil
ishlashlariga,   ARM   va   Internet   tarmoqlarida   izlanishlariga,   tajribali   pedagoglar
bilan
hamkorlik qilishlariga, ularning u yoki bu manbalardan ma’lumotlarning ko‘chirib
olishlari oldini olishga yordam beradi;
- yettinchidan, oxirgi 10-15 yil ichida foydalangan adabiyotlar bo‘lishi kerak deyilgan. Bu ayniqsa, pedagogika yo‘nalishida mantiqqa to‘g‘ri kelmaydi. Chunki,
bugungi kunda ajdodlarimiz, avlodlarimiz, bobolarimiz tuzuklaridan
foydalanmaslikning iloji yo‘q. Shuning uchun foydalaniladigan adabiyotlar
ro‘yxatiga yillar bo‘yicha chegara qo‘ymaslik kerak.
Ta’lim sifati, uning maqsad va vazifalarini, mazmunini, shakl, metod,
texnologiya va vositalarini to‘g‘ri tanlash muhim. Har bir mashg‘uloti ta’lim
oluvchilarda   o‘quv-bilish   kompetensiyalarini   shakllantirishga,   o‘quv
adabiyotlaridan
kerakli   axborotlarni   mustaqil   topishga   yo‘naltirilgan   bo‘lishi   lozim.   Mashg‘ulot
sifati
o‘qilayotgan,   tahlil   qilinayotgan   mavzuga   pedagogning   mas’uliyat   bilan
yondashishi,
uning   mazmunini   ta’lim   oluvchilarga   yetkazishga   qaratilgan   mahorati,
mashg‘ulotni
bugungi kun talabi asosida tashkil etish va boshqarish uslubiy faoliyati bilan
belgilanadi. Pedagog mavzuni yoritish uchun uning muhim bo‘lgan nazariya bilan
asoslanganligi,   fikrlarni   mantiqan   bog‘langanligini   tushuntira   olsa,   ma’lum
maqsadga   erishgan   bo‘ladi.   Buning   uchun   zamonaviy   o‘qitish   texnologiyalari
imkoniyatlari va
usullaridan foydalanish zarur [6].
Jumladan, mashg‘ulotda muammoli, modulli, loyihalash, evristik hamda
hamkorlikda o‘qitish texnologiyalaridan foydalanish ta’lim oluvchilarni ijodiy va
mustaqil fikr yuritishga o‘rgatish, mustaqilligini oshirish, ularda o‘z qobiliyatiga bo‘lgan   ishonchini   mustahkamlash,   mas’uliyat   hissini   shakllantirishni   ko‘zda
tutadi.
Bu texnologiyalar ularning berilgan topshiriqlarni sifatli bajarishga, o‘quv
materiallarini puxta o‘zlashtirishga zamin tayyorlaydi.
Bugungi kunda o‘quv mashg‘ulotlari sifatini oshirish masalasiga yangicha
yondashish, bajarilgan ishlar bilan cheklanmasdan, uni muntazam ravishda
takomillashtirish, yangi uslub va shakllarini ishlab chiqish hamda amaliyotga joriy
etish muhim hisoblanadi. Har bir ta’lim yo‘nalishi bo‘yicha:
- o‘quv mashg‘ulotining mantiqiy-tuzilish shaklini (o‘quv mashg‘ulotlarini
tashkil   etishda   ketma-ketlik)   aniqlash,   ularni   bevosita   hayot   talablariga
moslashtirish;
- muammoli topshiriqlarni tuzish, ular asosida uslubiy tavsiyalar va
ko‘rsatmalarni tayyorlash;
- pedagogik texnologiyalarning zamonaviy turlarini qo‘llash, tajribadan
o‘tkazish, natijalariga qarab, o‘quv jarayoniga joriy etish;
- shu tariqa ta’lim oluvchilarda kasbiy kompetensiyalarni shakllantirish hamda
rivojlantirishga erishish;
- pedagoglar faoliyatini rag‘batlantirishda barchaga bir xil yondashish
tamoyillaridan voz kechish, uning o‘rniga faolligiga hamda mashg‘ulotlar sifatini
oshirishga taalluqli bo‘lgan muayyan ishining sifati, hajmiga qarab rag‘batlantirish
lozim.
O‘quv mashg‘ulotining asosiy maqsad va vazifalarini amlga oshirishda - asosiy e’tiborni   maqsad   va   vazifalarni   aniqlashga   qaratish,   pedagog   va   ta’lim
oluvchilarning samarali hamkorligini yo‘lga qo‘yish, ilg‘or pedagogik texnologiya
va   ular   asosida   yaratilgan   interfaol   usullardan   foydalanish,   natijalarini   baholash
tizimini   takomillashtirish,   uning   barcha   shakllarini   yangi   texnika   va   texnologiya
yutuqlarini   hisobga   olgan   holda   tashkil   etish   va   amalga   oshirish,   ta’lim
oluvchilarda mustaqil fikrlash, ijodiy qobiliyat hamda kasbiy mahoratlarini zamon
talablari   darajasida   shakllantirish,   o‘quv   mashg‘ulotini   noan’anaviy   o‘qish   va
ilmiy-tadqiqot   ishlari   bilanuz   luksiz   aloqasini   yaratish,   kasbiy,   iqtisodiy
qiziqishlarni uyg‘otish, mustaqil  tarzda kerakli ma’lumotlarni yig‘ish, muammoni
aniqlash,   yechimlarini   topish,   olingan   bilim,   malaka   va   ko‘nikmalarni   tanqidiy
tahlil   etish   va   ularni   yangi   vazifalarni   hal   etishda   qo‘llashga   tizimli   va   ijodiy
yondashishga qaratish lozim.
Ushbu muammolarni bartaraf etishda quyidagilarga ko‘proq e’tiborni qaratish
lozim:
- o‘quv dasturlarini ilg‘or xalqaro tajribalar asosida tajribali pedagog hamda
mutaxassislar bilan kelishgan holda tubdan takomillashtirish, kerak bo‘lsa ularning
variativ variantlarini ishlab chiqish;
- ta’lim oluvchilarda tanqidiy, kreativ fikrlashni, yangicha yondashuv
uslublarida qobiliyatlarini shakllantirish;
- nazariy va amaliy bilimlarni yaxlitligini ta’minlashga yo‘naltirilgan ilg‘or
tajribalarni tatbiq etgan holda yangi avlod o‘quv adabiyotlarini yaratish;
- o‘quv mashg‘ulotida ta’lim oluvchilar faolligini oshirishni nazarda tutuvchi
muammoli savol va topshiriqlarni ishlab chiqish hamda debatlarni yo‘lga qo‘yish;
- o‘quv-bilish kompetensiyalarini rivojlantirish maqsadida ta’lim oluvchilar
uchun tajribalar o‘tkazish, modellar yasash, loyihalash, modellashtirish, muammoli vaziyatlarni yaratish va ularni bartaraf etish, o‘z g‘oyalarini hayotga joriy qilishga
yo‘naltirilgan rag‘batlantirish tizimini yaratish;
- respublika va xorijdagi yetakchi mutaxassis-olimlar ma’ruzalarini hamda
vebinar mashg‘ulotlarini onlayn audio-, videotranslyatsiyalar ko‘rinishida tashkil
qilish;
- o‘quv qo‘llanmalarini sohalardan kelib chiqib yaratish. Masalan, fizika darsligi
bo‘yicha: tibbiyot-fizikasi, transport fizikasi, yengil sanoat-fizikasi va b.q.;
- har bir fan bo‘yicha o‘quv yili uchun “Fan yo‘l xaritasi”ni ishlab chiqish;
- pedagoglarning “Tahlil – muammo – yechim - natija” klasteri asosida o‘quv
mashg‘ulotini tashkil etishini yo‘lga qo‘yish. Ma’ruzalarning ushbu klaster asosida
o‘tkazilishiga erishish;
- ta’lim oluvchilarning referat yozishlaridan voz kechib, “Tahlil – muammo –
yechim - natija” klasteri yo‘nalishidagi bitiruv malakaviy ishlarini yo‘lga qo‘yish;
- ta’lim oluvchilarning bilimlarini baholashda barcha baholash tizimlaridan voz
kechib “yaxshi o‘zlashtirgan, o‘rtacha o‘zlashtirgan, past o‘zlashtirgan” tizimni
kiritish   (Izoh:   a’lo   bu   ideal   tushuncha.   O‘zlashtirmadi   deb   hisoblash   noto‘g‘ri,
chunki
biz maktabgacha ta’limda, umumiy o‘rta ta’limda, profta’limda, qolaversa oliy
ta’limda bolani shuncha yillar nimaga o‘qitdik);
- ilmiy-tadqiqot ishlarini amalga oshirishda quyidagi punktlarga e’tiborni
qaratish:   tadqiqot   ishining   tahlili,   tahlil   asosida   aniqlangan   muammolar,
muammoni
yechishga qaratilan maqsad va vazifalar, ularni amalga oshirishga yo‘naltirilgan metod, texnologiya va vositalar, tadqiqotning ilmiy yangiligi va amaliy ahamiyati,
olingan natijalar va ularning amaliyotga tadbig‘i, xulosar va takliflar.
Shu bilan bir qatorda:
- pedagoglar o‘z kasbiy faoliyati bo‘shliqlarni to‘ldirish ustida izlansin, o‘z
ustida muntazam ishlasin;
- ta’lim oluvchilar bilan Internet tarmoqlari yoki telegramm orqali bog‘lanib
tursin, o‘z fani yuzasidan ularga muammoli vazifalarni taklif etib borsin hamda
ularning bajarilishini nazorat qilsin;
- hayotiy, turmush, fan, texnika va ishlab chiqarish bilan bog‘liq muammolarni
hal etishga bag‘ishlangan ma’lumotlardan ularni ko‘proq xabardor qilsin;
- bugungi kunda televidenie orqali efirga uzatilayotgan darslarni kuzatib borsin,
ulardan tajriba olsin, ularni ko‘rishni ta’lim oluvchilariga ham taklif etsin;
- ma’ruzalar slaydini yaratsin, ularda loyihalash va modellashtirishga e’tiborni
qaratsin, bu o‘z navbatida ta’lim oluvchilarning bilimlarni puxta egallashlariga,
yaxshi   tushunishlariga,   kelajakda   kerakli   ekanligini   tasavuur   etishlariga   xizmat
qiladi;
- bugungi kunda o‘qitish shakllari, metodlari, vositalari va texnologiyalarini
qanday takomillashtirish kerakligi haqida o‘ylasin, bu o‘z navbatida ta’lim
oluvchilarning fanga bo‘lgan qiziqishlarini yanada oshirada, pedagogga bo‘lgan
hurmat kuchayadi, o‘zaro ijobiy munosabat va hamkorlik vujudga keladi;
- zamonaviy pedagogik texnologiyalar va ular asosida yaratilgan interfaol
usullarni yaxshilab o‘rgansing, chunki ayrim pedagoglarimiz pedagogik
texnologiyalarning maqsad va vazifalarini, uning tamoyillarini, qonuniyatlarini, darsga kiritish mexanizmlarini hanuzgacha bilishmaydi yoki ulardan pala-partish
foydalanishadi, bu esa o‘z navbatida ta’lim oluvchilar bilimining susayishiga olib
keladi;
- bugungi kunda ta’lim oluvchilarning kasbiy sifatlarini shakllantirish va
rivojlantirishga yo‘naltirilgan – muammoli o‘qitish, loyihalash, evristik,
modellashtirish, modulli o‘qitish texnologiyalaridan ko‘proq foydalanishga hamda
o‘z faoliyatiga joriy etishga harakat qilsin, ularni yaxshilab tushunib olsin;
- ta’lim oluvchilarga kelajakda yaxshi mutaxassis bo‘lib yetishishlarida mavjud
tajriba va mahoratini ayamasin, xo‘ja ko‘rsinga dars o‘tishdan voz kechsin, chunki
yoshlarimizni kelajak kutyapti, Prezidentimiz ularga katta ishonch bildiryapti,
qolaversa bu pedagogning obro‘si;
- men zo‘rman deyishdan o‘zini asrasin, tajriba almashsin, bilmaganlarini
boshqalardan so‘rasin, bilganlarini boshqalarga o‘rgatsin, aytishadi-ku so‘rab
o‘rgangan   olim,   so‘ramagan   o‘ziga   zolim   deb.
Demak, ilg‘or xorij tajribalaridan foydalangan holda o‘zimizning tizimlashtirilgan
ta’lim   sifati   borasidagi   amalga   oshiriladigan   ishlarni   umumlashtirish   va   hayotda
qo‘llash   bugungi   kunda   juda   dolzarb   Shu   maqsadda,   keyingi   paytlarda   o‘quv
jarayoniga   xalqaro   ta’lim   standartlariga   asoslangan   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalar,   ta’lim   dasturlari   va   o‘quv-metodik   materiallarni   keng   joriy   etish
muhim   vazifalar   etib   belgilandi.   Bu   o‘z   navbatida   ta’lim   muassasalarida
o‘qitiladigan barcha fanlardan o‘quv mashg‘ulotlarini tashkil etish va ular asosida
ta’lim   oluvchilarning   intellektual   qobiliyatlarini   rivojlantirishda   zamonaviy
talablarga, pedagogik va axborot texnologiyalariga alohida e’tibor qaratish
lozimligini taqozo etadi hamda ta’lim oluvchilarning hayotiy tajribasi, ehtiyoji,
qiziqishi hamda imkoniyatlariga tayaniladi. II Bob bo`yicha xulosa
O’qituvchi tomonidan o’zi o’qiyotgan fanning har bir mavzusi, har bir dars
mashg’uloti   bo’yicha   tuzilgan   yuqoridagi   kabi   texnologik   karta   unga   fani,
predmetini   yaxlit   holda   tasavvur   etib   yondashishga,   tushunishiga,   yaxlit   o’quv
jarayonining   boshlanishi,   erishiladigan   natijasini   ko’ra   olishiga   yordm   beradi.
Ayniqsa,   texnologik   kartani   o’quvchi-talabaning   imkoniyati,   ehtiyojidan   kelib
chiqqan holda tuzilishi uni shaxs sifatida ta’limning markaziga olib chiqishga olib
keladi.   Bu   esa   o’qitishning   samaradorligini   oshirishga   imkon   yaratadi.   O’qitish
jarayonida   o’quvchi   talabalarga   shaxs   sifatida   qaralishi,   turli   pedagogik
texnologiyalar   hamda   zamonaviy   metodlarni   qo’llanilishi   ularni   mustaqil,   erkin
fikrlashga,   izlanishga,   har   bir   masalaga   ijodiy   yondashish,   ma’suliyatni   sezish,
ilmiy   tadqiqod   ishlarini   olib   borish,   tahlil   qilish   ilmiy   adabiyotlardan   unimli
foydalanishga,   eng  asosiysi,   o’qishga,   fanga,  pedagogga   va   o’zi   tanlagan   kasbiga
bo’lgan qiziqishlarni kuchaytiradi.
Bu vazifalarni amalga oshirish orqali malakali mutaxassislarni tayyorlashda
xorij tajribalaridan samarali foydalanish, uning asosida o‘quv mashg‘ulotini tashkil
etishga   ta’lim   muassasalarida   yangicha   yondashuvlarni   ishlab   chiqish   zarur.
Chunki,
o‘quv mashg‘uloti jarayoni pedagogik ijodkorlikning asosiy maydoni bo‘lib, uni
tashkil   qilish   va   boshqarishga   to‘g‘ri,   innovasion   yondashuv   ta’lim   oluvchilarni
bilimolishga,   mustaqillikka,   ijodkorlikka,   tashabbuskorlikka,   hamkorlikda
ishlashga,kasbiy   kompetensiyalarni   chuqurlashtirish   orqali   ta’lim   sifatiga   e’tibor
berishga   jalb   qiladi.   Ta’lim   sifatini   oshirishdagi   mavjud   kamchilik   va
muammolarni   bartaraf   etish,   buyo‘ldagi   maqsad   va   vazifalarni   aniq   belgilash,
buning   uchun   jahonda   tan   olingan   tajribalardan   foydalanish,   axborot
texnologiyalarini   pedagogik   texnologiyalar   bilan   uyg‘unlashgan   holda   qo‘llash
bo‘lajak   mutaxassis   kadrlarning   kasbiy   tayyorgarlik   sifatini   yaxshilashga   xizmat
qiladi,   bu   jarayon   samaradorligini   oshiradi.   Ta’limmaqsadlarini   oydinlashtirish, o‘qitish   va   o‘zlashtirish   jarayonlarida   qo‘llaniladigan     turli   texnologiya   va
usullardan   foydalanish,   mazmunga   e’tiborni   qaratish   ta’lim   muassasalari
faoliyatini rivojlantirish va takomillashtirishga olib keladi.
XULOSA
Bugungi  kunda zamonaviy pedagogik texnologiyalarning rivojlanish sabablaridan
biri shuki, shu vaqtgacha an’anaviy ta’limda o’quvchi talabalarni faqat tayyor, bir
qolipdagi   bilimlarini   egallashga   o’rgatilgan   bo’lsa,   zamonaviy   texnologiyalar
ularni egallayotgan bilimlarini o’zlari qidirib topishlariga, mustaqil o’rganib tahlil
qilishlariga,   hatto   xulosalarni   ham   o’zlari   keltirib   chiqarishlariga   o’rgatadi.
O’qituvchi   va   talabalar   bunday   jarayonda   shaxsning   rivojlanishi,   shakllanishi,
bilim   olishi   va   tarbiyalanishiga   sharoit   yaratadi   va   shu   bilan   bir   qatorda
boshqaruvchilik,   yo’naltiruvchlik   vazifasini   bajaradi.   Ta’lim   jarayonida   o’quvchi
talabalar   asosiy   figuraga   aylanadi.   Shuning   uchun   oliy   o’quv   yurtlari   va
fakultetlarida   malakali   kasb   egalari   va   mutaxassislarni   tayyorlashda   zamonaviy
o’qitish   metodlari   interaktiv   metodlardan   unumli   foydalaniladilar.   Innovatsion
texnologiyalarning  ta’lim   jarayoniga  tadbiq  qilish  jarayonida  talaba  va  o’qituvchi
o’rtasidagi   munosabatlar   birinchi   planga   chiqadi.   Pedagogik   texnologiya   va
pedagogning   maxoratiga   oid   bilim,   tajriba   va   intiraktiv   metodlar   o’quvchi
talabalarning bilimli, yetuk malakaga ega bo’lishlarini ta’minlaydi.
O’qitish   jarayonida   o’quvchi   talabalarga   shaxs   sifatida   qaralishi,   turli   pedagogik
texnologiyalar   hamda   zamonaviy   metodlarni   qo’llanilishi   ularni   mustaqil,   erkin
fikrlashga,   izlanishga,   har   bir   masalaga   ijodiy   yondashish,   ma’suliyatni   sezish,
ilmiy   tadqiqod   ishlarini   olib   borish,   tahlil   qilish   ilmiy   adabiyotlardan   unimli
foydalanishga,   eng  asosiysi,   o’qishga,   fanga,  pedagogga   va   o’zi   tanlagan   kasbiga
bo’lgan qiziqishlarni kuchaytiradi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR 1. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi “O‘zbekiston
Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida”gi,
PF-4947-sonli Farmoni. (O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 2017
y.,6-son, 70-modda).
2. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 27 iyuldagi “Oliy
ma’lumotli mutaxassislar tayyorlash sifatini oshirishda iqtisodiyot sohalari va
tarmoqlarining ishtirokini yanada kengaytirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-
3151-son Qarori. (O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 2017 y., 6-
son,70-modda).
3. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019 yil 8 oktyabrdagi “ O‘zbekiston 
Respublikasi oliy ta’lim tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish konsepsiyasini 
tasdiqlash to‘g‘risida”gi PF-5847-son Farmoni. (Qonun hujjatlari ma’lumotlari 
milliy bazasi, 09.10.2019 y., 06/19/5847/3887-son).
4. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020 yil 6 noyabrdagi 
“O‘zbekistonning yangi taraqqiyot davrida ta’lim-tarbiya va ilm-fan sohalarini
rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PF-6108-son Farmoni. (Qonun 
hujjatlari   ma’lumotlari milliy bazasi, 07.11.2020 y., 06/20/6108/1483-son).
5. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020 yil 6 noyabrdagi “Ta’limtarbiya 
tizimini yanada takomillashtirishga oid qo‘shimcha chora-tadbirlar
to‘g‘risida”gi PQ-4884-son Qarori. (Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi,
07.11.2020  y ., 07/20/4884/1484- son ).
6 Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 23 сентябрдаги
“Таълим тўғрисида”ги Қонун”. ЎРҚ-637-сон.  (Қонун ҳужжатлари
маълумотлари миллий базаси, 24.09.2020 й., 03/20/637/1313-сон).
7. Мавлянов А., ва б.қ.лар. “Илғор педагогик технология бўйича ўқув машғулотини лойиҳалаш”. Замонавий таълим. 2016. №2. Б.25-29.
8. Мавлянов А., ва б.қ.лар. Ўқув машғулотларини ташкил этишда таълим
технологиялари. Ўқув қўлланма. Тафаккур бўстони нашриёти. Тошкент, 
2013. 142 б.
9. Мавлянов А., ва б.қлар. Педагогик технология тамойиллари асосида
машғулот машғулотларини олиб бориш технологияси. Ўқув-услубий 
қўлланма.- Тошкент: Ворис, 2010. - 117 б.
10. Omonov, A. O. O., & Haydarov, S. A. (2021). TARIX FANINI 
O'RGANISHDA FRIGIYA PODSHOLIGINING O'RNI VA AHAMIYATI. 
Scientific progress, 1(5). 
11. Turg’Unboyeva, M., & Haydarov, S. A. (2021). TARIX FANINI 
O’QITISHDA “O’TTIZ YILLIK URUSH” NING AHAMIYATI. Scientific 
progress, 1(5). 
12. Karpenko M. Ta'limning yangi paradigmasi. XXI asr // Oliy. Rossiyada ta'lim. 
2007. No 
13. S. 93-98. 4. Axmetova D., Gurye L. Universitet o'qituvchisi va innovatsion 
texnologiyalar // Oliy. Rossiyada ta'lim. 2001.  No 4. S. 138-145.

O’zbekistonda ijtimoiy pedagogikaning rivojlanishi tarixi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dislaliyali bolalar shaxs va shaxslararo munosabati xususiyatlari
  • Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab
  • Diqqatning neyrofiziologik mexanizmi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский