O'zbekistonda kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni qo'llab quvvatlanishi

O’ ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O’ RTA MAXSUS TA'LIM VAZIRLIGI 
TOSHKENT MOLIYA INSTITUTI
“ SIRTQI ” FAKULTETI
“_______________________________________ ” kafedrasi 
“ __________________________________ ” TA'LIM YO’ NALISHI BO’
YICHA 
Mavzu: ______________________________________________________
KURS ISHI
Tayyorladi:  _________________  
talabasi  ____________________
Amaliyot rahbari:
  O’ qituvchi  _________________ Kafedra tomonidan ro’ yxatga 
olingan tartib raqami № ________
“___” ______ 202 3  yil ________
                         imzo
Hisobot ximoyaga tavsiya qilindi
(qilinmadi)
Sana “____” ________ 202 3  yil 
Raxbar imzosi:
__________________ Xisobot baxosi ________ ball
Komissiya a'zolari:
_____________________________
_____________________________
_____________________________ O'zbekistonda kichik biznes va xususiy
tadbirkorlikni qo'llab quvvatlanishi
Reja
Kirish 3
1. O’zbekistonda kichik biznes va xususiy tadbirkorlikning rivojlanish 
dinamikasi  6
2. Innovatsiya kategoriyasining mazmun-mohiyati va turkumlanishi  16
3. Kichik biznes korxonalarida innovatsion faoliyat tahlili  19
4. Kichik biznes korxonlarida innovatsion faoliyatni rivojlantirishda 
zamonaviy marketingdan foydalanish  23
Xulosa 28
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 30
2 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi.   O’zbekiston   Respublikasida   amalga   oshirilayotgan
iqtisodiy   islohotlarning   muhim   jihatlaridan   biri,   bu   –   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlik subyektlari  faoliyatini  har tomonlama qo’llab-quvvatlash, ularga turli
imtiyoz   va   preferensiyalar   berish   va   bu   orqali   mamlakat   yalpi   ichki   mahsulot
hajmini   keskin   oshirish,   aholini   ish   bilan   ta’minlash   masalalarini   hal   qilish   va
milliy farovonlikni ta’minlashdan iboratdir. Chunki, tarkibiy o’zgarishlarni amalga
oshirish   davrida   bozor   konyunkturasi   o’zgarishlari   va   iste’molchilar   ehtiyojlariga
tez moslasha olishi nuqtai nazaridan, kichik biznes va xususiy tadbirkorlik sohasini
yanada qo’llab-quvvatlash, rivojlantirish vazifasi muhim ahamiyat kasb etmoqda. 
  Bu borada O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M. Mirziyoyev: “Bizning bosh
vazifamiz   –   tadbirkorlikni   rivojlantirishni   rag’batlantirish   uchun   eng   qulay   shart-
sharoitlarni   yaratishni   ta’minlashdir.   Biznes   bilan   shug’ullanayotgan   har   kishida
davlat tomonidan qo’llab-quvvatlanishiga astoydil ishonch bo’lishi shart. Odamlar
biznes   bilan   shug’ullanishdan   manfaatdor   bo’lishi   zarur.   Tadbirkor   va   xalq   boy
bo’lsa – mamlakat ham boy bo’ladi” 1
 deya ta’kidlaganlar.
2017-2021   yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasida   ham   iqtisodiyotda   davlat   ishtirokini
kamaytirish,   xususiy   mulk   huquqini   himoya   qilish   va   uning   ustuvor   mavqeini
yanada   kuchaytirish,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   rivojlanishini
rag’batlantirishga   qaratilgan   institutsional   va   tarkibiy   islohotlarni   davom   ettirish
masalalariga alohida e’tibor qaratilgan.
Zamonaviy   sharoitlarda   raqobat   kurashining   kuchayib   borishi   natijasida   kichik
biznes   subyektlari   faoliyatining   rivojlanishi   zamonaviy   ilm-fan   yutuqlari,   ya’ni:
“innovatsiya” larga bog’liq bo’lib qolmoqda. Jahon tajribasidan ko’rish mumkinki,
tadbirkorlikda   innovatsion   faoliyatni   rivojlantirish   yuqori   samaradorlikka   erishish
mezoni bo’ladi. 
1
  Mirziyoyev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan birga quramiz. T.: O’zbekiston.2017. 
B.453.
3 Bugungi kunda tadbirkorlikni innovatsion rivojlantirish, faol tadbirkolik faoliyatini
qo’llab-quvvatlash,   ya’ni   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikda   innovatsion
faoliyatni   tashkil   etish,   rivojlantirish   obyektiv   zaruriyat   kasb   etgan   masalalardan
biriga aylandi.
Zero,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.Mirziyoyev   ta’kidlaganlaridek:
“Faol   tadbirkorlik   biznes   faoliyatini   innovatsion,   ya’ni   zamonaviy   yondashuvlar,
ilg’or   texnologiya   va   boshqaruv   usullari   asosida   tashkil   etadigan   iqtisodiy
yo’nalishdir” 2
 .
Yuqorida   keltirilgan   ma’lumotlar   va   fikrlarni   inobatga   olib,   kichik   biznes
korxonalarida   innovatsion   faoliyat   va   uni   rivojlantirish   bugungi   kunning   dolzarb
masalalaridan biri ekanligi ko’rinmoqda.
Mavzuning   o’rganilganlik   darajasi.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni
qo’llab-quvvatlash, uning innovatsion faoliyatini rivojlantirishning nazariy jihatlari
xorij   olimlaridan   A.Smit,   Y.Shumpeter,   P.Druker,   R.Foster,   V.Sekerin,
I.Balabanov,   R.Fatxuddinov 3
  va   boshqalarning   ilmiy   ishlarida   atroflicha   tahlil
qilingan.
Kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni rivojlantirishning umumiy jihatlari
Y.Abdullayev,   M.R.Boltabayev,   A.N.Samadov,   M.S.Qosimova,
B.K.G’oyibnazarov 4
 va boshqa olimlarning ishlarida bayon etilgan.
Kichik   biznesda   innovatsiyalardan   foydalanish,   innovatsion   faoliyat   va   uni
tashkil etish, innovatsion marketing texnologiyalaridan kichik biznes korxonalarida
foydalanish   haqida   o’zbekistonlik   iqtisodchi-olimlardan   Sh.J.Ergashxodjayeva,
R.I.Gimush, F.M.Matmuradov, E.Egamberdiyev 5
  va boshqalarning ilmiy ishlarida
bayon etilgan.
2
  O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   Oliy   Majlisga   M urojaatnomasi.   –   T.:   “O’zbekiston”
NMIU, 2018. B .20.
3
Смит   А.   Исследование   о   природе   и   причинах   богатства   народов.   Т.1.   –   М.:   Ось,   1977.   –   480   с;   Шумпетер   Й.
Теория экономического развития.   –   М.: Прогресс, 1982; Друкер П.Ф. Практика менеджмента. М.: ИД Вильямс,
2003;   Фатхутдинов   Р.А.     Инновационный   менеджмент.   –   Спб.:   Питер,   2004;   Секерин   В.Д.     Инновационный
маркетинг: Учебник. -М.: ИНФРА-М, 2012.236 с.
4
Abdullayev   Y .,   Karimov   F .   Kichik   biznes   va   tadbirkorlik   asoslari .   –   T .:   Mehnat ,   2010.   –   349   b ;   Boltabayev   M . R .,
Qosimova   M . S .,  Ergashxodjayeva   Sh . J .,  G ’ oyibnazarov   B . K .,  Samadov   A . N .,  Xodjayev   R .  Kichik   biznes   va   tadbirkorlik :
O ’ quv   qo ’ llanma . –  T .:  Iqtisodiyot , 2010. – 275  b .
5
Ergashxodjayeva   Sh.J.  Innovatsion   marketing.   T.:  Iqtisodiyot,   2014.  –   178  b.;   Egamberdiyev   E.,   Xo'jaqulov   X.   Kichik
biznes va tadbirkorlik. T.: TMI, 2003. – 186 b.; Gimush R.I., Matmurodov R.I. Innovatsion menejment: Iqtisodiyot oliy
o’quv yurtlari uchun o’quv qo’llanma. – T.: O’zbekiston faylasuflari milliy jamiyati nashriyoti, 2008.
4 Kurs   ishining   maqsadi.   Kichik   biznes   korxonalari   innovatsion   faoliyatini
o’rganish va rivojlantirish bo’yicha taklif va tavsiyalar ishlab chiqish.
Qo’yilgan   maqsadga   erishish   uchun   quyidagilar   tadqiqot   vazifalari   etib
belgilangan:
- innovatsiya   va   innovatsion   faoliyat   kategoriyasining   mohiyati   hamda
iqtisodiyotda tutgan o’rni va ahamiyatini asoslash;
- O’zbekistonda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning   rivojlanish
dinamikasini tahlil etish;
- kichik biznes   korxonalarida  innovatsion  faoliyatni   tashkil  etishning  nazariy
jihatlarini asoslash;
- kichik biznes subyektlari innovatsion faoliyatining o’ziga xos xususiyatlarini
yoritib berish;
- kichik   biznes   korxonalari   innovatsion   faoliyatining   xorij   tajribasini
o’rganish;
Kurs   ishining   tarkibi.   Kurs   ishi   kirish,   2   ta   bob,   xulosa   va   takliflar   hamda
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
5 1. Innovatsiya kategoriyasining mazmun-mohiyati va
turkumlanishi
O’zbekiston   Respublikasida   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy   islohotlar
iqtisodiyotni   rivojlantirish   va   liberallashtirishning   ustuvor   yo’nalishlari   bo’lib
hisoblanadi.   Xususan,   tarkibiy   o’zgartirishlarni   chuqurlashtirish,   milliy
iqtisodiyotning   yetakchi   tarmoqlarini   modernizatsiya   va   diversifikatsiya   qilish
hisobiga   uning   raqobatbardoshligini   oshirish   masalalariga   alohida   e’tibor
qaratilmoqda.
Iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashda   zamonaviy   ilm-fan   yutuqlaridan   samarali
foydalanish, ishlab chiqarishda eng ilg’or va so’nggi avlod texnologiyalarini joriy
etish,   iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlarida   innovatsiyalarning   rivojlanishiga
e’tiborni   yanada   kuchaytirish   va   bunda   innovatsiyalar   sohasida   xorijda
yaratilayotgan   yangiliklar   va   tajribalarni   o’rganish,   yangiliklarni   joriy   etishda
barcha imkoniyat va salohiyatmizni ishga solish muhim ahamiyat kasb etadi.
O’zbekiston   Respublikasida   kichik   biznes   subyektlari   faoliyati   erkinliklari   va
qulay   ishbilarmonlik   muhitining   mavjud   ekanligi   hamda   yuqori   iqtisodiy
manfaatdorlikka   erishish   imkoniyatlari   tadbirkorlarning   o’z   faoliyatini   tashkil
etish,   kengaytirish   va   o’zgartirishlarda   innovatsion   loyihalarni   joriy   etishga
bo’lgan   intilishlarini   kuchaytirmoqda.   Bu   esa   mamlakatimizda   innovatsiyaning
mazmun-mohiyatini yanada chuqur va puxta o’rganishga   olib kelmoqda.
Innovatsiya   nazariyasining   rivojlanishiga   asos   solgan   olim   avstriyalik   iqtisodchi
Y.A.   Shumpeter   hisoblanadi.Y.A.   Shumpeter   ilgari   surgan   g’oyaga   ko’ra,   joriy
etilgan har qanday yangi texnik qaror, texnologiya, ishlab chiqarishni tashkil etish,
yangi bozorlarning tarkib topishi, xomashyolar manbai innovatsiya hisoblanadi.
Y.A.   Shumpeter   tomonidan   ishlab   chiqilgan   konsepsiya   uning   “Iqtisodiy
rivojlanish   nazariyasi”   nomli   kitobida   atroflicha   yoritgan.   Ushbu   konsepsiya
dinamik   xaraktrga   ega   bo’lib,   doimiy   tebranish   xususiyatiga   egadir.   Shu   bois
ushbu   tebranish   ilgarilab   boradigan   rivojlanishni   ta’minlaydi.   Uning
6 ta’kidlashicha, konyunktura tebranish manbai va tadbirkorning innovatsion faolligi
hisoblanadi.
“Innovatsiya”   atamasi   lotincha   “innovato”   so’zidan   olingan   bo’lib,   yangilash   va
yaxshilash degan ma’noni bildiradi. Umumiy mazmunda mazkur atama Ko’pchilik
odamlar   tomonidan   ushbu   atama,   asosan,   ayni   paytda   va   muayyan   vaqtda   yangi
deb   qabul   qilingan   madaniyatning   moddiy   yoki   nomoddiy   qadr-qiymati   sifatida
tushuniladi.   “Innovatsiya”   atamasining   texnik-texnologik   yangiliklarni   joriy   etish
sohasida qo’llanilishida keyinchalik kirib kelishi kuzatiladi.
“Innovatsiya”   atamasining   bugungi   kunda   ijtimoiy-iqtisodiy   hayotning   barcha
sohalarida   juda   keng   qo’llanilishi   uning   mazmunini   har   tomonlama   o’rganishga
bo’lgan talabni kuchaytirmoqda. Shu sababli mazkur atamaning iqtisodiy mazmun-
mohiyatini   ochib   bergan   ba’zi   iqtisodchi-olimlarning   qarashlarini   o’rganish
maqsadga muvofiq hisoblanadi.
Rus   iqtisodchi   olimi   Balabanov   I.T.   fikriga   ko’ra:   “Innovatsiya   –   kapitalni   yangi
texnika   yoki   texnologiya,   ishlab   chiqarishni   tashkil   qilish,   mehnat,   xizmat
ko’rsatish   va   boshqaruvning   yangi   shakllariga,   jumladan,   yangicha   nazorat   va
hisob   shakllari,   rejakashtirish   va   tahlil   usullariga   kiritishdan   olingan,   moddiy   tus
olgan natijadir” 6
Shuningdek, Valdaysev S.V. o’zining ilmiy ishlarida innovatsiyalarni quyidagicha
ta’riflaydi: “Innovatsiya – bozorga mavjud taklif bilan ta’minlanmagan ehtiyojlarni
qondiradigan   mahsulot   olib   chiqishga   qodir   bo’lgan,   maxsus   ishlab   chiqilgan
texnologiyaga asoslangan yangi mahsulot liniyasini o’zlashtirish” 7
Rus   olimlaridan   V.V.Glushenko,   I.I.Glushenkolarning   mazkur   tushunchaga
quyidagicha   ta’rif   berganlar:   “innovatsiya   –   tovarlar,   xizmatlar   va
texnologiyalarning firma darajasidagi  tashkiliy shakllarining yangi turlarini ishlab
chiqish,   tayyorlash   va   tarqatishga   yo’naltirilgani   jodiy   va   investitsion   faoliyat
natijasi” 8
.
6
 Балабанов И.Т. Инновационный менеджмент. Спб.: Питер.2001. - С.41.
7
 Валдайцев С.В. Оценка бизнеса и инновации. М.: Филин. 1997.- С.73.
8
 Глущенко В.В., Глущенко И.И. Исследование систем   управления: социологические, экономические, 
прогнозные, плановые, экспериментальные исследования. 2-е изд. – М.: ООО НПЦ «Крылья», 2004. С.30.
7 Shuningdek,   mashur   iqtisodchi   olimlardan   biri   P.Druker   ham   innovatsiyaning
iqtisodiy   mazmun-mohiyati   va   ahamiyatini   asoslab   berishga   harakat   qiladi   va
tadbirkorlar   uning   yordamida   yangi   xizmatlar   yoki   biznes   turini   amalga   oshirish
kabi   o’zgarishlardan   foydalanadigan   o’ziga   xos   bir   alohida   vositasi   sifatida
ta’riflaydi 9
.
P.   Drukerning   innovatsiyaga   bergan   ta’rifi   Y.   Shumpeterning   klassik   ta’rifi
mohiyatini   to’ldirib,   bir   vaqtning   o’zida   samarali   rivojlanishning   sharti   sifatida
tashkiliy-iqtisodiy   omilning   ahamiyatini   hamda   yangi   tovarlarni   amaliyotda
qo’llash zarurligini ta’kidlaydi.
Fatxutdinov   R.A.   esa   innovatsiya   sohasida   olib   borgan   tadqiqotlari   natijasida
“innovatsiya – obyektni boshqarishni  o’zgartirish va iqtisodiy, ijtimoiy, ekologik,
ilmiy-texnikaviy   va   boshqa   turdagi   samarani   olish   maqsadida   yangilikni   joriy
etishning yakuniy natijasi”, deb ta’kidlaydi 10
.
Innovatsiya   atamasining   mazmun-mohiyati   va   uning   iqtisodiyotda   tutgan   o’rni
hamda innovatsiyalarning o’ziga xos xususiyatlarini ochib berishda O’zbekistonlik
iqtisodchi-olimlar izlanishlar olib borganlar va bugungi zamonning talabidan kelib
chiqqan   holda   ta’rif   berganlar.   Xususan,   R.I.   Gimush   va   F.M.   Matmurodovlar
tomonidan   innovatsiya   deganda   “yangilik   va   yangilik   kiritish   degan   ma’noni
bildiradi.   Bu   yangilik   zamirida   yangi   tartibni,   yangi   odatni,   yangi   uslubni,
kashfiyotni tushunish lozim”, deya ta’rif berilgan 11
.
Jahon banki  tomonidan mazkur  atamaga quyidagicha ta’rif berilgan:  “innovatsiya
–   texnologiyalarni   anglatadi   yoki   ushbu   jamiyatda   nimadir   yangi   narsani
amaliyotda qo’llanilishini anglatadi” 12
Innovatsiya   atamasiga   berilgan   bunday   ta’riflarni   ko’plab   keltirish   mumkin,
albatta.   Olib   borilgan   tadqiqotlar   asosida   biz   ham   innovatsiyaga   quyidagi   ta’rifni
ishlab   chiqdik   va   ushbu   ta’rif   innovatsiya   kategoriyasining   to’liq   mazmun-
mohiyatini   ochib   beradi,   deb   o’ylaymiz:   innovatsiya   –   har   qanday   faoliyat   turida
9
Друкер П.Ф. Практика менеджмента. М.: ИД Вильямс, 2003. С.398.
10
Фатхутдинов Р.А.  Инновационный менеджмент. – Спб.: Питер, 2004. – С. 19.
11
Gimush   R . I .,  MatmurodovR . I .  Innovatsion   menejment :  Iqtisodiyot   oliy   o ’ quv   yurtlari   uchun   o ’ quv   qo ’ llanma . – 
T .:  O ’ zbekiston   faylasuflari   milliy   jamiyati   nashriyoti , 2008. –  B .10. 
12
Innovation   Policy   A   Guide   for   Developing   Countries.   The   International   Bank   for   Reconstruction   and
Development / the World Bank. 1818 H Street, NW, 2010. – P.28.
8 yuqori  samaradorlikka erishish  mezoni  bo’la oladigan ilm-fan yutuqlari, ixtiro va
kashfiyotlar   hamda   yangiliklarnini   amaliy   jihatdan   qo’llashdir.   Innovatsiyalarni
joriy etish bilan foyda va qo’shimcha daromadga erishish mumkin bo’ladi.
Innovatsiyalar u yoki bu faoliyat sohasida samaradorlikni oshirish uchun inson aqli
erishgan yutuqlardan foydalanishni  anglatar ekan, mos ravishda mahsulot, texnik-
texnologik, tashkiliy boshqaruv va ijtimoiy-ekologik turlarga bo’linadi (1-jadval)
1-jadval:
Innovatsiya turkumlari 13
Innovatsiya turkumlari Samara turlari
Xarajatlarni iqtisod qilish Bozor   tijorati   qiymatiga
qo’shilgan hissa
Mahsulot innovatsiyasi - Moddiy   va   moddiy
bo’lmagan   aktivlarning
ko’payishi
Texnik-texnologik
innovatsiya Mahsulotni   ishlab   chiqish
va   sotishda   xarajatlarni
tejash Moddiy   va   moddiy
bo’lmagan   aktivlarning
ko’payishi
Tashkiliy-boshqaruv
innovatsiyasi Investitsiyadan
foydalanishda   va
moliyaviy faoliyat sohala-
rida   xarajatlarni   iqtisod
qilish Gudvill o’sishi
Ijtimoiy-ekologik
innovatsiya Jarohat   va   kasbiy
kasalliklar   bilan   bog’liq
xarajatlarni   iqti-   sod
qilish;   ekologik   jarima,
ijtimoiy to’lovlarni iqtisod
qilish Gudvill o’sishi
13
  Taraxtiyeva G.K.  Innovatsion menejment.  T.: Fan va texnologiya, 2013. B.10.
9 Tashkiliy-boshqaruv   hamda   ijtimoiy   ekologik   innovatsiyaning   qo’shimcha   tavsifi
gudvill bo’lib hisoblanadi. Korxonaning ushbu aktivi moddiy o’lchovga ega emas:
patentsiz   injener-texnologik   qarorlar,   tijorat   jarayonini   tashkil   etish   shakli   va
boshqaruv usullari, bitimlarni amalga oshirishdagi qulay shart-sharoitlar, ishonchli
sherik   sifatida   korxonaning   obro’si   va   boshqalar.   Gudvill   tijorat   sotuvida
baholanadi.   Innovatsiyaning   ulushini   aniqlashda   bozor   tijorati   qiymatiga
qo’shilgan   hissa   muhim   bo’lib   hisoblanadi   va   gudvill   o’sishini   boshqa   omillarga
mos ravishda uni baholash lozim bo’ladi.
Mahsulot   innovatsiyasi   foydaning   o’sishini   ta’minlaydi.   Ushbu   holat   yangi   yoki
modernizatsiyalashgan mahsulotga yuqori bahoning o’rnatilishi hamda mahsulotni
sotish hajmining ko’payib borishi hisobiga ro’y beradi.
Texnik-texnologik   innovatsiya   ishlab   chiqarish   faoliyatida   iqtisodiy
ko’rsatkichlarni   yaxshilash   uchun   xizmat   qilishini   ko’rish   mumkin.   Bular
quyidagilarda namoyon bo’ladi:
 ishlab chiqarish samaradorligini oshirish;
  an’anaviy texnologiya asosida olish mumkin bo’lmagan yangi 
mahsulot va xizmatlarni o’zlashtirish imkoniyati sababli;
 tijorat nuqtai nazaridan istiqbolda an’anaviy texnologiyalar asosida
o’zlashtirish   imkoni   bo’lmagan   uglevodorod   zahiralarini   aniqlash   imkoniyatining
mavjudligi va boshqalar.
Ijtimoiy-iqtisodiy   innovatsiya:   sanoat   va   ekologik   xavfsizlikni   ta’minlash,
mehnatni   muhofaza   qilish   tizimini   takomillashtirish,   ish   sharoitini   yaxshilash   va
boshqalar hisobiga iqtisodiy ko’rsatkichlarni yaxshilash imkonini beradi.
Radikal   innovatsiya   esa   korxonalarning   uzoq   muddatga   mo’ljallangan
raqobatbardoshlik   qobiliyatini   saqlab   qolishni   ta’minlaydi   hamda   bozordagi
mavqeini mustahkamlashga  yordam beradi. Radikal yangilik texnologik va tijorat
innovatsiyalar   singari   aksariyat   hollarda   xavf-xatar   hamda   noaniqlik   darajasi
yuqori bo’lishi bilan ajralib turadi.
10 Evolyutsion   innovatsiya   orqali   mahsulotning   iste’mol   qiymatining   oshib   borishi
ta’minlanadi,   minimal   xavf-xatar   bilan   ishlab   chiqarish   xarajatlarini   kamaytirish
imkoni paydo bo’ladi.
Kombinatsiyalashgan   innovatsiya   esa   turli   xildagi   innovatsiyalarni   o’zida   aks
ettirib,   xavf-xatarni   oldindan   ko’rib   bilishi   bilan   ajralib   turadi.
Kombinatsiyalashgan   innovatsiya   barcha   muhim   yangiliklarning   kirib   kelishi,
korxonalarda   keng   miqyosda   qo’llanilishi,   ishlab   chiqarishni   bozorga
moslashishini ko’ra bilishi bilan alohida ahamiyatlidir.
Iqtisodiyotning   tobora   integratsiyalashib   borayotganligi   sababli     innovatsiyalar
jahon iqtisodiyotining barcha sohalarida zamonaviy rivojlanish mazmuniga aylanib
ulgurgani barchaga ayon va bunga innovatsiya faoliyatini samarali tashkil etish va
rivojlantirish   orqali   erishilganligini   hisobga   olsak,   innovatsiya   faoliyatining
mazmun-mohiyatini bilish zarurligini anglab yetish mumkin.
Bugungi   kunda   jadal   taraqqiy   etib   borayotgan   fan-texnika   natijasida   yuqori
darajadagi   o’sish   sur’atlari   va   barqaror   rivojlanishning   asosiy   va   samarali
omillaridan   biri   sifatida   innovatsion   faoliyatni   rivojlantirish   va   rag’batlantirish
masalasiga   alohida   e’tibor   berilmoqda.   Zero,   zamonaviy   taraqqiyotni   innovatsion
faoliyatning   natijasi   sifatida   olinadigan   intellektual   mahsulotsiz   tasavvur
bo’lmaydi.
Bozor   munosabatlari   sharoitida   ilm-fan   va   iqtisodiyotning   uzviy   aloqasi   tobora
kengayib bormoqda. “Kuchli fan – kuchli iqtisodiyot” iborasi nafaqat bugungi kun
uchun balki insoniyat kelajagi uchun ham dolzarb bo’lib qolmoqda .
Innovatsiya   faoliyatining   bugungi   kunda   hayotimizning   mazmuniga   aylanib
borayotganligi   va   o’z   kelajagimizni   qurishda   maqsadlarimizni   amalga   oshirish
jarayoniga   tobora   chuqur   kirib   borayotganligi,   shu   bilan   bir   qatorda   yangi-yangi
imkoniyatlarni   taqdim   etayotganligi   mazkur   atamaning   mazmunini   o’rganishga
bo’lgan qiziqish hamda intilishlarni tobora kuchaytirib bormoqda. Shu munosabat
bilan   ko’plab   iqtisodchi-olimlar   tomonidan   innovatsion   faoliyatga   doir   turli
talqindagi   ta’riflar   keltirilmoqda.   Ular   bir-biridan   keskin   farq   qilmasa-da,   lekin
11 innovatsiyaning ma’lum bir jihatlari, xususiyatlari orqali tafovutni sezish mumkin.
Quyida innovatsion faoliyat tushunchasiga berilgan ba’zi ta’riflarni keltiramiz.
Rus   olimlaridan   Folomyev   A.N.   “Innovatsiya   faoliyati   –   tugallangan   ilmiy-
tadqiqotlar va ilmiy izlanishlar natijalarini o’tkazishga qaratilgan jarayon” 14
  degan
tushunchani   keltirgan   bo’lsa,   Glushenko   V.V.   va   Glushenko   I.I.   tomonidan
berilgan   ta’rifga   ko’ra:   “innovatsiya   faoliyati   –   ishlab   chiqariluvchi   mahsulot
nomenklaturasini  kengaytirish, yangilash va sifatini oshirish uchun ilmiy-tadqiqot
va   ishlanmalar   natijalaridan   foydalanish,   ularning   kelgusi   joriy   etilishi   bilan
bog’liq   texnologiyalarni   takomillashtirish   va   ichki   hamda   tashqi   bozorlarda
samarali amalga oshirilishiga yo’naltirilgan faoliyat”ni anglatadi 15
.
O’zbekistonda   ham   innovatsiya   sohasida   keng   ko’lamda   ilmiy-izlanish   va
tadqiqotlar   olib   borayotgan   iqtisodchi   olimlar   bo’lib,   ular   ham   innovatsiya   va
innovatsion   faoliyat   sohasiga   o’z   tadqiqotlari   asosida   turli   talqindagi   ta’riflarni
keltirganlar.   Jumladan,   E.Egamberdiyev   va   X.Xo’jaqulovlar   tomonidan   berilgan
ta’rifga   ko’ra   “Innovatsiya   faoliyati   –   texnika   va   texnologiya   yangiliklarini   joriy
etish bilan bog’liq faoliyat” 16
dir.
Ushbu  tushunchaga  berilgan  ta’riflarni  ko’plab  keltirish  mumkin, albatta.  Biz  o’z
tadqiqotlarimiz   asosida   “Innovatsion   faoliyat”   tushunchasiga   quyidagicha   ta’rifni
keltirib   o’tmoqchimiz:   “Innovatsiya   faoliyati   –   bu   har   qanday   faoliyat   sohasida
yuqori   samaraga   erishish   maqsadida   zamonaviy   texnika   va   texnologiyalarni
qo’llash, takomillashgan menejment usullarini qo’llash bilan bog’liq bo’lgan ilmiy
faoliyatdir”.
Innovatsion   faoliyatning   mohiyati   birinchidan,   amaliyotga   yangi,   takomillashgan
ishlab chiqarishni joriy etish, ikkinchidan, mahsulot ishlab chiqarish xarajatlarining
barcha   turlarini   qisqartirish,   uchinchidan,   ishlab   chiqariladigan   mahsulotlar
narxlarini   pasaytirishda   ularni   iste’mol   va   sifat   xususiyatlarini   doimiy   ravishda
oshirib borish bilan izohlanadi .
14
  Фоломьев А.Н. Инновационный тип развития экономики России. – М.: РАГС, 2005. – С. 68.  
15
  Глущенко   В.В.,   Глущенко   И.И.   Исследование   систем       управления:   социологические,   экономические
прогнозные, плановые, экспериментальные исследования. 2-е изд. – М.: ООО НПЦ «Крылья», 2004. С.34. 
16
  Egamberdiyev   E .,  Xo ' jaqulov   X .  Kichik   biznes   va   tadbirkorlik .  T.: TMI, 2003. B.23.
12 Innovatsion faoliyat qatoriga quyidagilarni kiritish taklif etiladi:
- Amaliyotda qo’llash uchun mo’ljallangan yangi va takomillashtirilgan mahsulot,
texnologik   jarayon   yaratish   bo’yicha   ilmiy-tadqiqotchilik,   tajriba-konstruktorlik
ishlar bajarish;
- Yangi mahsulot chiqarish, yangi yoki takomillashtirilgan texnologik jarayon joriy
etish   uchun   ishlab   chiqarishni   har   tomonlama   tayyorlash   va   texnologik   qayta
jihozlash;
-   Takomillashtirilgan   mahsulot   chiqarish,   yangi   takomillashtirilgan   texnologik
jarayonni sinab ko’rishni amalga oshirish;
-   Xarajatlar   o’zini   oqlashiga   qadar   yangi   yoki   takomillashtirilgan   texnologik
jarayon qo’llash, yangi yoki takomillashtirilgan mahsulot chiqarish;
- Yangi mahsulotni bozor tomon harakatlantirish bo’yicha faoliyat;
- Innovatsion infratuzilma yaratish hamda uni rivojlantirish;
-   Innovatsion   faoliyatni   amalga   oshirish   uchun   kadrlar   tayyorlash   va   qayta
tayyorlash, malakasini oshirish;
-   Sanoat   mulki   obyektlari   yoki   maxfiy   ilmiy-texnik   axborotlarga   egalik   huquqini
boshqalarga berish, xarid qilish;
-   Yangi ,   takomillashtirilgan   mahsulot,   takomillashtirilgan   texnologik   jarayon
yaratish va amaliyotda qo’llash bo’yicha ekspertiza, maslahat, axborot, yuridik va
boshqa xizmatlar ko’rsatish;
- Innovatsion faoliyatni moliyalashtirishni tashkil etish.
Amalga   oshiriladigan   har   qanday   faoliyatning   o’z   obyekti   hamda   subyekti
bo’lganidek, innovatsiya faoliyatining ham obyekti va subyekti mavjud. 
Mamlakat  hududida joylashgan mulk shakli  va tashkiliy-huquqiy shaklidan qat’iy
nazar, korxonalar tominidan texnika va texnologiyalarni ishlab chiqish innovatsiya
faoliyati obyekti hisoblanadi.
Innovatsion faoliyat subyektlari esa quyidagilar hisoblanadi:
 Innovatsion faoliyat bilan shug’ullanadigan yuridik hamda jismoniy 
shaxslar;
 Innovatsiyalarni amalga oshiruvchi turli mulkchilik shaklidagi 
13 innovatsion tashkilotlar;
 Innovatsion faoliyat jarayonida amalga oshiriladigan intellektual mulk 
egalari;
 Innovatsiyalarni joriy etish va amalga oshirishga sarmoya kirituvchi
Investorlar;
 banklar, korporatsiyalar, lizing firmalari va h.k.;
 Innovatsion jarayonga xizmat ko’rsatadigan hamda uning
infratuzilmasini   ta’minlaydigan   vositachilar:   konsalting   va   injiniring   firmalari,
texnologik   inkubatorlar,   texnopark   hamda   texnopolislar,   axborot   markazlari   va
boshqalar.
  Innovatsiya   faoliyati   subyektlari   huquqlari   tegishli   qonun   hujjatlari,   shuningdek
O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi bilan kafolatlanadi.
Innovatsion   faoliyat   obyektlari   va   subyektlari   orasidagi   samarali   faoliyatning
mavjud   bo’lishi   bevosita   innovatsion   infratuzilmaga   borib   taqaladi,   albatta.
Shuning uchun ham innovatsion faoliyatning amal qilishiga ko’maklashuvchi, turli
tashkilotlardan tashkil topgan innovatsion infratuzilmaning shakllanishi zarur.
Innnovatsion   infratuzilma   –   bu   tashkiliy,   boshqaruv,   moddiy-texnik,   moliyaviy,
axborot,   kadrlar   bo’yicha,   konsalting   va   boshqa   xizmatlarni   mujassamlagan,
innovatsiya   loyihalarini   amalga   oshirishga   imkon   beruvchi   innovatsiya   faoliyati
subyektlarining majmuasidir (1-rasm).
Innovatsion   infratuzilma   g’oyalar   ishlab   chiqaruvchi   innovatorlar   hamda   bu
g’oyalarni   muayyan   mahsulot   va   xizmatlarda   mujassam   etuvchi   innovatorlarning
mehnatini taqsimlash asosida shakllantiriladi. Ushbu mehnat turlari o’zaro bog’liq
bo’lib,   lekin   shu   bilan   bir   qatorda   o’ziga   xos   hisoblanadi   –   agar   “innovator-
generator” yangi g’oyalar ishlab chiqishni tashlab, o’zining ishlanmalarini sanoat,
texnologik   jihatdan   amalga   oshirishga   va   ayniqsa,   muayyan   marketingga
“yetkazish” bilan shug’ullanadiga bo’lsa, bunday holatda shu vaqt davomida yangi
g’oya   ishlab   chiqish   jarayoni   sezilarli   darajada   sekinlashib   boradi   yoki   umuman
to’xtab   qoladi,   bu   esa   kelgusida   yuqori   ixtisoslashuv   orqali   yangi   g’oyalarni
oxiriga   yetkazish   bilan   shug’ullanuvchilar   ish   bilan   ta’minlanishiga   hamda   ish
14 joylariga   ta’sir   ko’rsatib   boradi.   Bu   orqali   infratuzilma   ta’minotining   bozor
variantlari   va   bunday   taqsimlashning   iqtisodiy   jihatdan   maqsadga   muvofiqligi
kelib chiqishini ko’rish mumkin.
Jahon   tajribasi   shuni   ko’rsatmoqdaki,   ko’plab   rivojlangan   mamlakatlar   yuksak
taraqqiyot darajasiga fan va texnika sohasidagi eng so’nggi innovatsiyalar-
15 1-rasm. Innovatsion infratuzilmaning umumiy sxemasi 17
ni ishlab chiqarishga tez va keng ko’lamda joriy etish hisobiga erishmoqdalar.
17
  Abdusattarova X.M. Innovatsiya strategiyasi. T .:  TDIU , 2011.  B .39.
16 2. O’zbekistonda kichik biznes va xususiy tadbirkorlikning
rivojlanish dinamikasi
Fan-texnika taraqqiyotining jadal sur’atlar bilan o’sib borishi jahon va mintaqaviy
bozorlarda  raqobat  keskinlashib   borishiga  sabab   bo’lmoqda.  Aynan  kichik  biznes
o’zining   harakatchanligi,   kam   miqdorda   sarmoya   talab   qilishi   hisobidan   ishlab
chiqarishni   tez   modernizatsiya   qilish,   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulot   turlarini
yangilash   imkoniyatiga   ega   ekanligi   hamda   shu   tariqa   bozor   konyunkturasining
o’zgaruvchan talablariga moslasha olishi bilan muhim ahamiyat kasb etadi.
Shu   bois,   O’zbekistonda   tadbirkorlik   erkinligini,   uning   xususiy   manfaatdorligini
huquqiy,   tashkiliy-iqtisodiy   himoya   qilish,   qo’llab-quvvatlash   va   rag’batlantirish
sohasidagi   islohotlar   izchillik   bilan   amalga   oshirilmoqda.   Natijada   faol
tadbirkorlikka   va   iqtisodiy   islohotlarni   chuqurlashtirishga   monelik   qiluvchi
kuchlarni barham toptiradigan zarur shart-sharoitlar kengaymoqda.
3-jadval:
O’zbekiston Respublikasida kichik biznes va xususiy tadbirkorlikning 2000-
2018 yillardagi asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlari 18
Ko’rsatkichlar O’lcho
v birligi 2000 2005 2010 2015 2016 2017 2018
YaIM dagi ulushi % 31.0 38.2 52.5 61.9 64.9 63.6 59.4
Kichik   biznesda   band
bo’lganlar soni Mln
kishi 4.5 6.6 8.6 10.2 10.4 10.6 10.1
Band   bo’lganlarning
iqti-   sodiyotda   band
bo’lganlar   umumiy
sonidagi ulushi % 49.7 64.8 74.3 77.9 78.2 78.3 74.6
Jadval   ma’lumotlaridan   tahlil   etilayotgan   davr   ichida   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlik   subyektlarining   mamlakat   YaIMdagi   ulushi   yildan-yilga   oshib
18
  O'zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo'mitasi   rasmiy   sayti   www.stat.uz   ma'lumotlari
asosida muallif tomonidan tuzilgan.
17 borganligini   ko’rish   mumkin.   Masalan,   ushbu   ulush   2000-yilda   31   foizni   tashkil
etgan bo’lsa, 2018-yilga kelib 59.4 foizga yetgan, ya’ni deyarli 28 foizga o’sgan.
2000-yildan   2018-yilga   qadar   kichik   biznesda   band   bo’lganlarning   soni   qariyb   6
mln kishiga ko’paygan. Shu bilan birgalikda kichik biznes  xususiy  tadbirkorlikda
band   bo’lganlarning   iqtisodiyotda   band   bo’lganlar   umumiy   sonidagi   ulushi   ham
ushbu davr ichida 24.9 foizga o’sgan.
Tahlildan   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   milliy   iqtisodiyotimizni
rivojlantirishning muhim tayanchi va asosiga aylangan holda, umumiy ko’rinishda,
mazkur   sohada   yildan-yilga   yuksalish   va   taraqqiyot   yuz   berayotganligini   ko’rish
mumkin. Xususan, aholi bandligi soni va ulushi, jami korxonalar soni, yalpi ichki
mahsulotdagi ulushi bo’yicha ko’rsatkichlarning yil sayin tobora ijobiy natijalarni
qayd etishi buning yorqin dalilidir.
Tahlillarning   ko’rsatishicha,   O’zbekiston   Respublikasida   kichik   biznes
korxonalarining rivojlanishini barcha viloyatlar bo’yicha bir tekisda emas. Kichik
korxonalar   rivojlanishini   baholab   borishda,   jumladan   korxonalarning   soni,   ularda
mehnat   qilayotgan   xodimlar   soni   yoki   ular   orqali   ish   o’rinlarining   yaratilishi,
mahsulotlarni   sotishdan   olingan   tushum   orqali   ularning   bozorni   to’ldirishga
qo’shayotgan   ulushlarini   tavsiflaydigan   qator   ko’rsatkichlardan   foydalaniladi.
Respublikamizda   kichik   biznes   korxonalari   rivojlanishining   2018-yil   yakunlariga
ko’ra   Namangan,   Jizzax,   Samarqand,   Xorazm   viloyatlarida   ushbu   ko’rsatkichlar
yuqori bo’lganligi bilan ko’zga tashlanmoqda. 
4-jadvaldagi   ma’lumotlarga   tayanib,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning
xizmatlar   sohasidagi   yuqori   ulushini   Samarqand,   Surxondaryo,   Toshkent,
Farg’ona,   Buxoro,   Jizzax   va   Andijon   viloyatlariga   to’g’ri   kelishini   ko’rish
mumkin. Bandlikda esa Andijon, Samarqand va Namangan viloyatlari yetakchilik
qilmoqda.
S anoatda   ham   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   ulushining   oshib   borilishi
ta’minlanmoqda.   2000-yilda   sanoatda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning
ulushi 12,9 % ni tashkil etgan bo’lsa 2010-yilda ushbu ko’rsatkich 2 martaga oshib
18 26,6   %   ni   tashkil   etdi,   2018-yilda   esa   sanoatda   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlikning ulushi 39,6 % ga teng bo’ldi.
19 4-jadval
2018-yilda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning   hududlar   bo’yicha
ulushi, foizda 19
Sanoat Xizmatlar Qurilish Bandlik
O’zbekistonRespublikasi 39,6 58,4 65,1 78,3
Hududlar
Qoraqalpog’istonRespublikas
i 18,0 61,3 79,2 75,2
Andijon 34,4 73,7 94,3 84,5
Buxoro 43,4 74,9 67,8 78,5
Jizzax 61,3 74,2 91,3 82,0
Qashqadaryo 23,1 71,9 76,8 80,0
Navoiy 18,8 67,3 75,4 60,3
Namangan 68,4 73,7 93,9 83,4
Samarqand 55,5 76,5 92,3 84,5
Surxondaryo 45,8 76,3 79,4 81,1
Sirdaryo 44,9 66,4 91,4 79,5
Toshkent 29,6 76,2 79,2 77,0
Farg’ona 41,4 75,9 89,0 80,5
Xorazm 40,6 71,4 87,2 82,9
Toshkent shahri 71,3 51,1 66,8 56,8
Keyingi   yillarda   tadbirkorlikni   innovatsion   rivojlantirish,   faol   tadbirkorlikni
shakllantirish   masalasi   obyektiv   zaruriyatga   aylandi.   Chunki   tadbirkorlikni
innovatsion   rivojlantirish   orqali   raqobatbardosh   va   eksportbop   mahsulotlar   ishlab
chiqarish,   iqtisodiy   faollikni   ta’minlashga   erishiladi.   Zero,   “Faol   tadbirkorlik
biznes   faoliyatini   innovatsion,   ya’ni   zamonaviy   yondashuvlar,   ilg’or   texnologiya
va boshqaruv usullari asosida tashkil etadigan iqtisodiy yo’nalishdir. Faol tadbirkor
deganda, biz raqobatbardosh mahsulot ishlab chiqarishga qodir, eng muhimi, yangi
19
www.stat.uz      ma’lumotlari asosida muallif tomonidan tayyorlangan.
20 ish o’rinlari yaratib, nafaqat o’zini va oilasini boqadigan, balki butun jamiyatga naf
keltiradigan ishbilarmon insonlarni tushunamiz”.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   SH.Mirziyoyevning   Oliy   Majlisga   yo’llagan
Murojaatnomasida   mamlakat   iqtisodiyotiga   munosib   hissa   qo’shayotgan,
raqobatbardosh   mahsulotlar   ishlab   chiqarib,   yangi   ish   o’rinlari   yaratayotgan
tadbirkorlar   safini   kengaytirish,   jumladan,  yuqori  texnologiyalar,  ilm-fanning  eng
so’nggi yutuqlariga asoslangan texnika va asbob-uskunalarni mamlakatimizga olib
kelish va joriy etish uchun ularga munosib sharoitlar yaratish birinchi navbatdagi
vazifa ekanligi qayd etilgan.
Zamonaviy   sharoitlarda   tadbirkorlik   faoliyatida   ilm-fanning   so’nggi   yutuqlari,
innovatsiyalardan   keng   foydalanish   orqali   iqtisodiyot   tarmoqlarida   barqaror
iqtisodiy   o’sish   hamda   iqtisodiy   faollikni   ta’minlash   uchun   dasturulamal   bo’lib
xizmat qiladi.
3. Kichik biznes korxonalarida innovatsion faoliyat tahlili
Mamlakatimiz   iqtisodiyotini   mutanosib   rivojlantirish,   uning   samarali   tarkibiy
tuzilmasiga ega bo’lish va shu orqali barqaror iqtisodiy o’sish sur’atlariga erishish
vatanimiz   taraqqiyoti   va   xalq   farovonligini   ta’minlashning   muhim   shartlaridan
hisoblanadi.  B u maqsadga erishish uchun esa ,  avvalo ,  iqtisodiyotning real sektorini
jadal   rivojlantirish   lozim .   Shunga   ko’ra,   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida
iqtisodiyotning   real   sektori   korxonalarini   qo’llab-quvvatlash   dolzarb   ahamiyat
kasb   etib,   respublikamizda   ushbu   jarayon   bir   qator   asosiy   yo’nalishlar   bo’yicha
amalga 
oshirildi.   Ayniqsa,   real   sektor   korxonalarini   qo’llab-quvvatlashda   ishlab
chiqarishni   modernizat s i yalash ,   kooperat s iya   va   integratsiya   aloqalarini   tobora
kengaytirish,   mustahkam   hamkorlikni   yo’lga   qo’yish   hamda   mamlakatimizda
ishlab   chiqarilgan   mahsulotlarga   ichki   talabni   rag’batlantirish   masalalari   alohida
o’rin tutdi.
21 Zamonaviy   ilm-fan   yutuqlari   va   yangiliklaridan   foydalanish   kichik   biznes
korxonalari   faoliyatini   har   tomonlama   rivojlantirishda   hal   qiluvchi   omil   bo’lib
xizmat qiladi.
Innovatsiyalar   ilmiy-texnologik   o’zgarishlar   globallashuvi   sharoitida   amal   qilish
maydoniga   ko’ra   inson   faoliyatining   barcha   sohalari   va   jamiyatning   har   bir
jabhasini   qamrab   olgan   holda   turli   mamlakatlar   va   sivilizatsiyalar   o’rtasidagi
keskin   farqlarni   bartaraf   etishda   uning   yutuqlaridan   keng   foydalanish   va   har   bir
mamlakatning   innovatsion   taraqqiyoti   orqali   jahon   sivilizatsiyasi   va   ijtimoiy-
iqtisodiy taraqqiyotida o’z hissasi va ta’siriga ega bo’lish imkonini beradi.
Yangi   texnologiyalarning   rivojlanishi   va   ular   asosida   tamomila   yangi   tovar   va
xizmatlar   turlarini   sotish   tezligi   shunga   olib   kelmoqdaki,   bozordagi   vaziyat   va
iste’molchilarning   ehtiyojlari   tobora   o’zgarmoqda.   Iste’molchi   nimani,   qayerdan,
qanday   ko’rinishda   va   qanday   narxda   sotib   olishni   istashini   aytmoqda.   Bunday
hollarda korxona ishlab chiqarishida innovatsion faoliyatni samarali yo’lga qo’yish
qo’l keladi.
Korxonalarda innovatsion faoliyat eng avvalo, ishlab chiqarishni takomillashtirish
vazifalari   va   imkoniyatlari   bilan   emas,   balki   iste’molchilarning   yangi   mahsulot
tavsifnomalari   borasida   nimalarni   afzal   ko’rishini   o’rganish   natijalari   bilan
belgilanadi.   Yangi   mahsulot   ishlab   chiqarishni   o’zlashtirishda   ushbu   mahsulotni
laboratoriyada   sinab   ko’rishga   emas,   balki   bozorda   tekshirib   ko’rishga   ko’proq
e’tibor qaratishi lozim.
So’nggi   yillarda   mamlakatimizda   o’z   kuchi   bilan   innovatsion   mahsulotlar,   ishlar,
xizmatlar   ishlab   chiqargan   korxona   va   tashkilotlar   soni   keskin   oshib   bormoqda.
2010-2017 yillar oralig’ida innovatsion mahsulotlar ishlab chiqaradigan korxonalar
soni 7,5 martaga oshdi. 2010-yilda shunday korxonalar soni 289 ta ni tashkil etgan
bo’lsa,   2014-yilga   kelib   1601   ta,   2017-yilda   esa   2171   tani   tashkil   etdi.   Birinchi
marta   innovatsion   mahsulotlar,   ishlar,   xizmatlar   ishlab   chiqarishni   o’zlashtirgan
korxonalar soni 1007 ta ga ko’paydi.
Innovatsion   mahsulotlar   va   xizmatlar   hajmi   ham   yildan   yilga   ortib   bormoqda.
2017-yilda   innovatsion   mahsulotlar   va   xizmatlar   hajmi   18543,3   mlrd.   so’mni
22 tashkil  qildi. Bu ko’rsatkich 2016-yilga nisbatan 1,7 barobar, 2008 yilga nisbatan
14   barobarga   ko’paygan.   Innovatsiyalarga   qilingan   xarajatlar   esa   2016-yilga
nisbatan 1,6 foizga kamayganligini ko’rish mumkin.
2014-y. 2015-y. 2016-y. 2017-y.02000400060008000100001200014000160001800020000
3757.4 5528.3
2571.4 4162.37043 8023.6 10688.2 18543.3
2-rasm.  Innovatsion mahsulotlar, ishlar, xizmatlar hajmi va xarajatlari
dinamikasi 20
Mamlakatimizda   2017-yilda   o’z   kuchi   bilan   ishlab   chiqarilgan   innovatsion
mahsulotlar,   hajmining   asosiy   qismi   Toshkent   shahriga   (38,7   foizi),
Qoraqalpog’iston Respublikasi (21,2 foizi), Toshkent viloyati (6,4 foiz) va Andijon
viloyatiga   (20,3   foizi)   to’g’ri   kelmoqda,   qolgan   13,4   foizi   respublikaning   boshqa
viloyatlari hissasiga to’g’ri keladi (3-rasm).
2017-yilda   mamlakatimiz   bo’yicha   har   bir   innovatsion   faol   tashkilot   o’rtacha   2
tadan   innovatsiya   joriy   qilgan.   Jumladan,   har   bir   innovatsion   faol   tashkilotga
Andijon, Farg’ona, Samarqand viloyatlarida o’rtacha 3 tadan innovatsiya, Buxoro,
Navoiy, Namangan, Toshkent, Xorazm viloyatlari va Toshkent shahrida o’rtacha 2
20
www.stat.uz     ma’lumotlari asosida muallif ishlanmasi
23 tadan   innovatsiya,   Qoraqalpog’iston   Respublikasi,   Qashqadaryo,   Jizzax,
Surxondaryo   hamda   Sirdaryo   viloyalarida   o’rtacha   1   tadan   innovatsiya   joriy
qilinganligini ko’rish mumkin.
21.2
20.3
0.4
1
0.8
1.5
1.34.2
0.40.96.42.2
0.738.7 Qoraqalpog'iston Respublikasi
Andijon
Buxoro
Jizzax
Qashqadaryo
Navoiy
Namangan
Samarqand
Surxondaryo
Sirdaryo
Toshkent
Farg'ona
Xorazm
Toshkent sh.
3-rasm.  2017-yilda o’z kuchi bilan ishlab chiqarilgan innovatsion mahsulotlar,
ishlar, xizmatlar hajmi (QQS va aksizsiz) 21
2017-yilda   o’zlashtirilgan   innovatsiyalar   jami   ishlab   chiqarilgan   innovatsion
mahsulotlar hajmining 15,6 foizini tashkil etdi. Bu ko’rsatkich eng yuqori bo’lgan
Farg’ona   viloyatida   62,9   foizni   (2016-yilda   Andijon   viloyatida   80   foiz),
Surxondaryo   viloyatida   50,4   foizni   (2016-yilda   Buxoro   viloyatida   54,5   foiz)
tashkil   qilgan.   Ishlab   chiqarilgan   innovatsion   mahsulotlarning   katta   qismi   mos
21
  www.stat.uz   ma’lumotlari asosida muallif ishlanmasi
24  ravishda Qoraqalpog’iston Respublikasi  hamda Xorazm viloyatlarida 99,3 foiz va
92,9 foizni tashkil etgan.
4. Kichik biznes korxonlarida innovatsion faoliyatni
rivojlantirishda zamonaviy marketingdan foydalanish
Iqtisodiyotda,   xususan,   kichik   biznes   korxonalarida   innovatsion   faoliyatni
rivojlantirishda   marketingning   o’rni   va   ahamiyati   nihoyatda   yuqori   bo’lib
hisoblanadi.   Korxonlarda   innovatsion   faoliyatni   yanada   rivojlantirishda
innovatsion marketing texnologiyalarini qo’llash yaxshi samara beradi.
Marketing kichik biznesni boshqarishning muhim asosidir, zero undan ko’zlangan
maqsad   iste’molchilar   ehtiyojini   aniqlash   va   ushbu   ehtiyojlarni   qondirish
maqsadida   kichik   korxona   resurslarini   safarbar   etishdan   iborat.   Iqtisodiyotda
raqobatni  keskinlashtirish  yo’lida marketing konsepsiyasini  ishlab  chiqish yanada
muhim   ahamiyat   kasb   etib   bormoqda.   Tijorat   sohasida   marketing   ishi   samarali
qo’llanilishi   tufayli   ushbu   atama   korxonani   raqobat   sharoitida   boshqarish
konsepsiyasi sifatida shakllandi 22
. 
Tarkibiy o’zgarishlarni amalga oshirish davrida bozor konyunkturasi o’zgarishlari
va iste’molchilar ehtiyojlariga tez moslasha  olishi nuqtai nazaridan, kichik biznes
va   xususiy   tadbirkorlik   innovatsion   faoliyatini   rivojlantirish   vazifasi   muhim
ahamiyat kasb etib bormoqda.
Marketingning   bugungi   kundagi   juda   zarur   bo’lgan   vositalarini   bilish   va   ularni
amaliyotga   joriy   qilish   korxonalarga   raqobatda   ustunligini   taqdim   etib,   ularning
bozorda   muvaffaqiyatga   erishishiga   yordam   beradi.   Kichik   biznesdagi   marketing
ishining o’ziga xos xususiyatlarini bozor mexanizmi elementlari, uning tamoyillari
va   funksiyalari   bilan   bog’liq   ravishda   chuqur   o’rganmay   turib   iqtisodiyotni
rivojlantirish qiyin kechadi 23
.
22
 Андреев С.Н.,  Мельниченко С.Г.,  Мельниченко Л.Н.  Основы некоммерческого маркетинга. – М., 2007. –
c .256.
23
  Синяева И.М. Земляк С.В., Синяев В.В. Маркетинг в предпринимательской деятельности. – М: Дашков и
Ко, 2008. – С. 158.
25 Marketing   kichik   biznesni   boshqarishning   muhim   funksiyasidir,   zero   undan
ko’zlangan   maqsad   iste’molchilar   ehtiyojini   aniqlash   va   ushbu   ehtiyojlarni
qondirish maqsadida firma resurslarini safarbar etishdan iborat. Bozor iqtisodiyoti
sharoitida   raqobatni   keskinlashtirish   yo’lida   marketing   konsepsiyasini   ishlab
chiqish   g’oyat   muhim   ahamiyat   kasb   etib   bormoqda.   Tijorat   sohasida   marketing
ishining   samarali   qo’llanilishi   sababli   ushbu   atama   korxonani   kuchli   raqobat
sharoitida boshqarish konsepsiyasi sifatida shakllandi.
Har   bir   kichik   korxona   o’ziga   xos   shart-sharoitlarda   faoliyat   olib   boradi   va
o’zining muayyan maqsadlarini hal etadi va shundan kelib chiqib, marketing tizimi
ham   uning   qayerda,   qaysi   tarmoqda   qo’llanilishiga   qarab   turlicha   ko’rinishda
bo’ladi.
“Samarali   faoliyat   yuritayotgan   korxona   rahbarlari   marketingni,   ya’ni:   biznes
falsafasi, “fikrlash tarzi”, boshqaruv konsepsiyasi, bozor faoliyati metodologiyasi,
bozor   sharoitida   boshqaruv   faoliyati   tamoyillari,   funksiyalari,   vositalari,   uslublari
va   uni   tashkil   etishni   o’z   ichiga   qamrab   oluvchi   “harakat   tarzi”   sifatida   qabul
qiladi” 24
.
Kichik   korxonalarda   innovatsion   faoliyatni   har   tomonlama   rivojlantirishda
marketingning asosiy  omil  bo’lib xizmat  qilishi,  bu sohada  zamonaviy marketing
komplekslarini ishlab chiqishni taqozo etmoqda.
Kichik   biznesda   marketing   texnologiyalari   qo’llanilishidagi   jiddiy   to’siq   bunday
korxonalarning   moliyaviy   resurslari   cheklanganligi   bilan   izohlanadi.   Yirik   ishlab
chiqarish   birlashmalarining   (xoldinglar,   korporatsiyalar),   zarar   ko’rish   xavfi
mavjudligini   bila   turib   marketing   tadqiqotlariga,   hech   bo’lmaganda   eksperiment
sifatida   qo’l   urishga   imkoniyati   etadi.   Bunga   ular   an’anaviy   texnologiyalarni   rad
etmagan holda qo’l uradilar. Kichik korxona esa marketing uchun ulkan xarajatlar
qilishga deyarli jur’at qilolmaydi. Biroq, bozorni o’rganish 
yoki   to’g’ridan-to’g’ri   (vositachisiz)   savdo   kabi   marketing   texnologiyalari   har
doim   ham   katta   mablag’larni   talab   qilavermaydi   va   ko’p   hollarda   bu   kabi
24
  Ergashxodjayeva   Sh .  Korxonalar   faoliyatida   zamonaviy   marketing   konsepsiyasidan   foydalanish  //  O ’ zbekiston  
iqtisodiy   axborotnomasi . 2011 № 5-6.  B .34.
26 marketing   tadbirlarini   korxona   o’z   ichki   resurslari   bilan   ham   amalga   oshirishi
mumkin.   Yana   shunisi   ham   ma’lumki,   marketing   ishiga   e’tiborsiz   qarashdan
ko’rilgan   bevosita   zarar   ko’p   hollarda   “tejab   qolingan”   mablag’lardan   oshib
ketadi 25
.
Kichik   biznes   subyektlari   kundalik   amaliyotida   innovatsion   marketing   faoliyatini
samarali amalga oshirilishi quyidagi yo’nalishlarda olib borilishi lozim:
- bozordagi   holat   to’g’risida   axborotni   o’z   vaqtida   olish   hamda   uni   to’g’ri
tahlil qilish;
- marketing maqsadlarini to’g’ri yo’lga qo’yish va ularga erishishning asosiy
yo’llarini ishlab chiqish;
- resurslarni   maqsadlar   bilan,   maqsadlarni   esa   iste’molchilarning   talabi   bilan
moslashtirish hamda bozor talabini yuqori darajada qondirish uchun mahsulot turi
va assortimentini shakllantirish;
- bozorda sotish tarmog’ini shakllantirish bilan reklamaning rag’batlantiruvchi
tadbirlarini o’tkazish hamda bozorda o’z o’rnini, vositachilar va xaridorlarni topish
uchun harakat qilish;
- marketing   tizimini   yangi   firma   sharoitiga   moslashtirish   uchun   kundalik
boshqaruv ishini tashkil etish va boshqalar.
Innovatsion   marketing   innovatsiyalar   bozori   konyunkturasini   o’rganish,
innovatsion   loyihani   biznes-loyihalashtirish,   uni   amalga   oshirishdan   tortib
innovatsiyalarni   bozorga   harakatlantirish,   innovatsiyalar   diffuziyasi   va   daromad
olishgacha   bo’lgan   butun   innovatsion   siklning   tizimli   integratsiyasini   ifodalab
beradi.
Innovatsion   marketing   jarayoni   yangi   mahsulot   to’g’risidagi   g’oyani   hamda
xaridorning   ushbu   mahsulotga   bo’lgan   talabini   aniqlashdan   boshlanadi.   So’ngra
esa   bozor   kompleks   tadqiq   qilinadi.   Mazkur   tadqiqotni   bozorni   segmentlashdan
boshlash maqsadga muvofiqdir, bu esa bozorni xaridorlar va sotuvchilar guruhiga
bo’lib   olishni   anglatadi.   Bozorni   segmentlash   sektorlar   bo’yicha   bozorni   to’liq
tadqiq qilish uchun asos bo’lib xizmat qiladi. 
25
 Багиев Г.Л.,  Тарасевич  В.М. Маркетинг:  Учебник.  -  М.:  Экономика, 2007–135с.
27 Fikrimizcha,   innovatsion   marketing   -   maqsadli   marketingdir.   Kichik   biznes
korxonalarda   innovatsion   marketing   bozorning   muayyan   segmentini   tanlashga   va
mazkur   segmentda   mos   innovatsiya   va   marketing   majmuini   ishlab   chiqishga
asoslanadi. Maqsadli marketingning xarakterli tomoni   uning   butun   bozorga
yo’naltirilganligi,   uning   alohida   bo’g’inlariga   emas,   balki   alohida   qismlariga
(segmentlar)   yo’   naltirilganligidir,   u   bozorni   segmentlash   asosida   oldindan
tanlanadi.  Bu  esa  innovatsiya   jarayoni,  investitsiya   doirasi,   sotuvchisi   va  xaridori
uchun   eng   yuqori   foydani   ta’minlovchi   bozorning   aniq   segmentini   tadqiq
qilinishiga e’tiborni qaratishga imkon beradi.
Xulosa   qilib   shuni   aytish   mumkinki,   “innovatsion   marketing”   –   kichik   biznes
korxonasining   bozor   sharoitlarida   tadqiq   etish   asosida   uning   innovatsion,   ishlab
chiqarish va sotish faoliyatani optimallashtirishga qaratilgan xo’ jalik faoliyatining
bir turi hisoblanadi. Boshqacha qilib aytganda, innovatsion marketing - korxonada
an’anaviy   marketingning   usul   va   shakllarini   doimiy   ravishda   takomillashtirib
borishga qaratilgan marketing konsepsiyasidir.
Innovatsion   marketingning   asosiy   maqsadi   innovatsiyalarni   bozorga   kiritish
strategiyasini   ishlab   chiqish   va   yangi   mahsulotning   bozorda   mustahkam   o’   ringa
ega bo’lishi  hamda kelgusida  uni  eksportini  ta’minlashdan  iborat. Shuning uchun
an’anaviy   marketingdan   farqli   ravishda   innovatsion   marketing   asosida
innovatsiyalar   bozorini   tadqiq   etish,   bozorni   test   qilish,   bozor   konyunkturasini
tahlil   qilish,   talabni   shakllantirish,   iste’molchilar   xulq   -   atvorini   modellashtirish
orqali bozor segmentlari ishlab chiqish yotadi.
Innovatsion   marketing   kichik   biznes   korxonasiga   iste’molchi   ehtiyojlarini
yaxshiroq   qondirish,   zamonaviy   biznesda   ustuvorlikni   “funksional”
mahsulotlardan   “innovatsion”   mahsulotlarga   o’tkazish   hisobiga   bozorni   egallab
olish imkoniyatini beradi:
- funksional mahsulotlar eng muhim, zaruriy ehtiyojlarni qondirishga xizmat
qiladi va aksariyat hollarda xarid joyiga qarab o’tirmasdan xarid qilinadi;
- innovatsion mahsulotlar esa, aksincha, texnika va modaning so’nggi so’zini
28 ifodalaydi, ularga talabni oldindan aytish qiyin, ularning hayotiylik davri esa ancha
qisqaroq bo’ladi.
Fikrimizcha,   kichik   biznes   korxonasi   avvaldan   o’z   harakatlarini   bozorni
egallashga,   segmentatsiyalarni   kengaytirish   va   chuqurlashtirishga,   o’z
iste’molchilarini shakllantirishga qaratgan bo’ lishlari lozim. Zamonaviy marketing
faqatgina   bozor   tahlili   va   tashqi   omillar   bilan   chegaralanib   qolmasdan,   balki
doimiy imkoniyatlarni shakllantirishga ham o’z hissasini qo’shadi.
Tadbirkor   iste’molchilarning   ehtiyojlarini   va   o’rganilmagan   doimiy   talablarini
ko’ra   olishi   kerak.   Faqatgina   mahsulotni   turli   assortimentlarda   ishlab   chiqarish
bilan   chegaralanmasdan,   balki   bir   vaqtning   o’zida   barcha   kuchlarini   bir   nuqtada,
ya’ni modifikatsiyalarni tezda tarqalishini ta’minlash maqsadida o’z mahsulotlarini
oldindan   lokal   shakllantirishi   zarurdir.   Aynan   shu   usuldagi   marketing   bozorda
liderlikni ta’minlab beradi.
Innovatsion   marketingda   boshqaruv  usullari   vaziyatga   qarab  o’   zgarishi   mumkin.
Innovatsiyalarning   har   bir   hayotiylik   sikliga   alohida   usul   va   strategiyani   ishlab
chiqish talab etiladi.
Odatda, tadbirkorlarning innovatsiyalarga rag’ bati ularning sifatli, raqobatbardosh
hamda   yangi   mahsulot   ishlab   chiqarish   yoki   yanada   samarali   va
modifikatsiyalangan   texnologiyalardan   foydalanish   asosida   olayotgan   foyda
miqdorini   oshirishga   intilishi   bilan   belgilanadi.   Muvaffaqiyatli   innovatsiyalar
haqiqatdan ham foyda va hatto qo’ shimcha foyda keltiradi. Lekin, bu qo’ shimcha
foyda yoki qo’ shimcha foyda yo’lidagi innovatsion bo’sag’adan hamma ham o’ta
olmaydi, yangi mahsulot va texnologiyalarni o’zlashtirish davrida xarajatlar baland
bo’ladi.
Biroq, innovatsion loyiha bilan shug’ullanish uchun tadbirkor imkoniyatga ega bo’
lishi   lozim.   Avvalo,   ekspertizadan   yoki   sinov   ekspluatatsiyasidan   o’tgan   ixtiro
yoki ilmiy-texnik faoliyatning boshqa natijasi, kamida texnologik qo’ llash uchun
yaroqli   bo’   lgan   innovatsion   g’oya   bo’   lishi   lozim.   Zero,   bozor   iqtisodiyoti
sharoitida tadbirkorlarning innovatsion salohiyati kuchli salohiyat hisoblanadi.
29 30 Xulosa
Ishlab   chiqarish   faoliyati   bilan   shug’ullanadigan   h ar   q anday   korxona,   shu
jumladan ,   kichik   biznes   sub y ektlari   o’ zining   bozordagi   o’ rni   va   ulushi   h amda
k o’ zlagan   strategik   ma q sadlariga   erishish   uchun   innova ts iyalarga   katta   a h amiyat
beradi.   Chunki aynan innovatsiya korxonani inqirozdan saqlab qoladi, unga yangi
hayot   baxsh   etadi,   istiqboldagi   maqsadga   erishishda   yo’lchi   yulduz   vazifasini
o’taydi. 
Mamlakatda   innovatsiya   faoliyatining   tashkil   etilishi   va   rivojlanishi   uchun,
eng   avvalo,   quyidagi   shartlarning   mavjud   bo’lishi   va   ta’minlanishi   maqsadga
muvofiqdir: davlat innovatsiya siyosati, investitsiya salohiyati, innovatsiya sohasi,
innovatsiya infratuzilmasi, innovatsiya dasturi.
Innovatsion   faoliyatni   ishlab   chiqarishga   joriy   etayotgan   qariyb   har   bir   kichik
korxona   uning   tashkiliy   muammolariga   duch   keladi.   Bunday   muammolarga
q uyidagilarni   kiritish   mumkin:
- ilmiy-texnik yangiliklarni yaratish va shakllantirish;
- loyihalarni, uning tashkiliy-me’yoriy  h ujjatlarini tayyorlash;
- yangiliklarning tashqi va ichki mu h itga moslashuvchanligini ta’minlash;
- yangilikni   ishlab   chiqarishga   joriy   etish   va   ommaviy   ishlab   chiqarishni
yo’lga qo’yish va boshqalar.
O’zbekiston   Respublikasida   innovatsion   sohada   amalga   oshirilayotgan
islohotlar,   xususan,   Innovatsion   rivojlanish   vazirligi   va   Innovatsion   faoliyatni
qo’llab-quvvatlash   jamg’armasining   tashkil   etilishi   orqali   kichik   biznes
korxonalari innovatsion faoliyat har tomonlama rivojlanib boradi.
Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   subyektlarining   innovatsion
sohadagi   manfaatlarini   ta’minlash   va   faoliyatini   rag’batlantirish   orqali   davlat
ahamiyatiga molik muammolarni quyidagi asosiy vazifalar bilan hal etish mumkin:
 kichik   korxonalar   innovatsion   faoliyatini   takomillashtirish   hamda   ishlab
chiqarishning ilmiy-texnik darajasini oshirish;
 korxonalarda innovatsion faoliyatni rag’batlantirish maqsadida korxonalarda
hamkorlik va kooperatsiya aloqalarini qo’llash;
31  zamonaviy   ilm-fan   yutuqlaridan   foydalanish   maqsadida   ilmiy   parklar   va
texnoparklar faoliyatini tubdan takomillashtirish;
 innovatsion   faoliyat   bilan   shug’ullanayotgan   korxonalarda   tashqi   iqtisodiy
faollikni rivojlantirish;
 Innovatsion   faoliyatni   moliyalashda   xorij   tajribasini   o’rganib   chiqib,
amaliyotga tatbiq etish va boshqalar.
Kichik biznes korxonalarida innovatsion faoliyatni yanada rivojlantirishga
yordam beradigan quyidagi tavsiyalar ishlab chiqildi:
- Kichik biznes korxonalari faoliyatiga innovatsion marketing texnologi-
yalari joriy etilmagan bo’lsa, ushbu korxonalarning innovatsion faoliyati samarasiz
yakunlanishi ma’lum. Shu bois, korxonalarda innovatsion marketingni tashkil etish
va   undan   foydalanish   maqsadga   muvofiq.   Chunki,   innovatsion   marketing
texnologiyalari o’z vaqtida samarali joriy etilishi yangi tovarni ishlab chiqish bilan
bog’liq   risklarni   pasaytiradi,   potensial   talabni   baholash,   bozorning   maqsadli
segmentini  aniqlash  imkonini  beradi.   Raqobatbardosh  tovarlar  ishlab  chiqarishda,
ushbu   tovarlarning   bozordagi   holatini   aniqdashda   ularning   ishlab   chiqarilishi,
dizayni, servis xizmati, korxonaning va mahsulotning imidji, tovar o’rovi va ushbu
omillarning nisbatini hisobga olish talab etiladi.
- Kichik   biznes   korxonalarida   innovatsiya   asosida   rivojlanishini   innovatsiya
jarayonlarini   tashkil   etish   samaradorligi   bilan   bog’lash   maqsadga   muvofiq.
Innovatsiya   jarayonlarini   samarali   tashkil   etish,   innovatsion   menejmentni   yo’lga
qo’yish   korxonani   barqaror   rivojlantirish   sari   yetaklaydi.   Innovastion   menejment
usullari   hamda   texnologiyalarini   tatbiq   etish,   amaldagi   boshqaruv   usullarini
muntazam   ravishda   takomillashtirib   borish   kichik   biznes   subyektining   kelgusida
muvaffaqiyatga erishishini   ta’minlaydi.
- Kichik   biznes   korxonalarida   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlarni   sotishda
elektron   tijorat   (internet   marketing)   dan   foydalanish   korxona   savdo   aylanmasi
hajmining   ortishiga   olib   keladi.   Chunki,   korxona   elektron   shakldagi   korporativ
xaridlar   tizimiga   keng   jalb   qilinishi   orqali   raqobatda   yutish,   tovarlarning   narxlari
optimallashib, korxonaning innovatsion faolligi rivojlanib boradi.
32 33 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati:
1. Ўзбекистон   Республикаси   Президенти   Шавкат   Мирзиёевнинг   Олий
Мажлисга   Мурожаатномаси.   https://president.uz/ru/lists/view/3324 .   24 -   yanvar
2020 -yil .  
2. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017 - yil   7 - fevraldagi   PF-4947-
sonli   “O’zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   b o’ yicha   Harakatlar
strategiyasi to’g’risida” gi Farmoni  // “Xalq so’zi”. 8-fevral 2017-yil.
3. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017-yil   29-noyabrdagi   PF-5264-
sonli   “O’zbekiston   Respublikasi   innovatsion   rivojlanish   vazirligini   tashkil   etish
to’g’risida” gi Farmoni // “Xalq so’zi”. 30-noyabr 2017-yil.
4. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017-yil   1-fevraldagi   PQ-2750
sonli   “Tadbirkorlik   subyektlariga   davlat   xizmatlarini   ko’rsatish   mexanizmlarini
takomillashtirishga doir qo’shimcha chora-tadbirlar to’g’risida” gi Qarori // “Xalq
so’zi”. 2-fevral 2017-yil.
5. Mirziyoyev   Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz   bilan
birga quramiz.  T.: “O’zbekiston”, 2017. 486 b.
6. Mirziyoyev   Sh.M.   Erkin   va   farovon,   demokratik   O’zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz. T.: “O’zbekiston”, 2017. 32 b.
Internet saytlari
7.   www.stat.uz  
8.   www.mineconomy.uz  
9. www.iqtisodiyot.uz     
34 35