O'zbekistonda mahalliy o'zini-o’zi boshqaruv organlari faoliyatini yo'lga qo'yilishi

O'ZBEKISTONDA MAHALLIY O'ZINI BOSHQARUV ORGANLARI
FAOLIYATINI YO'LGA QO'YILISHI
MUNDARIJA:
KIRISH………………………………………………………………………….....2
I BOB  MAHALLIY HOKIMIYAT ORGANLARI
1.1.  Mahalliy vakillik organlari va ularning  faoliyati……………………………...5
1.2.   Mahalliy ijro organlari va ularning faoliyati………………………………...11
II BOB  FUQAROLARNING O’ZINI-O’ZI BOSHQARISH 
ORGANLARI
2.1.  Fuqarolarning o’zini-o’zi boshqarish organlarini tashkil etish……………...18
2.2 Fuqarolarning o’zini-o’zi boshqarish organlari faoliyatining asosiy 
yo’nalishlari……………………………………………………………………….24
XULOSA…………………………………………………………………………28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXAT…………………………..30 Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi.   O’zbekiston   Respuplikasi   Konstutsiyasining
XXI bob.  Mahalliy davlat hokimiyati asoslari. Fuqarolarning o ’zini o’zi boshqarish
organlari     bilan   bog’liq   hisoblanadi.   XXI   bobning   dolzarbligi   bunda   mahalliy
davlat   hokimiyati   organlarining   faoliyat   tartibining   asosiy   yo’nalishlari,   faoliyati
amalga   oshiriladigan   hudud   birligi   bundan   tashqari   vakillik   organlari   va   ijroiya
organlarni   tashkil   etish   tartibi,   tizimini   tartibga   solish   ham   Konstutsiyaning   XXI
bobi bilan amalga oshirilishi bu bobning dolzarbligini korsatadi.
O’zbekistonda   demokratik   huquqiy   davlat   barpo   etish   jarayonida   ko’plab
vazifalar   belgilangan   edi.   Eng   muhim   vazifalardan   biri   respublikada   davlat
hokimiyatining   vakillik   va   fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish   organlarini   yangi
sharoitlarga mos keladigan tizimini yaratish edi. Hozirgi amalda bo’lgan mahalliy
vakillik   organlari   yangi   organlar   bo’lmasdan,   xalq   deputatlari   Sovetlari   negizida
tashkil   qilingan.   1992-yil   4-yanvarda   «O’zbekiston   Respublikasining   mahalliy
hokimiyat   idoralarini   qayta   tashkil   etish   to’g’risida»gi   Qonun   qabul   qilindi.   Bu
qonun mamlakatimizda mahalliy hokimiyatning ikki mustaqil organi – vakillik va
ijro   organlari   tizimiga   boshchilik   qiladigan   hokimlik   va   hokimlar   lavozimi   joriy
etildi.
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   XXI   bobi   « Mahalliy   davlat
hokimiyati asoslari. Fuqarolarning o ’zini o’zi boshqarish organlari » deb nomlanib,
unda   mahalliy   davlat   hokimiyati   organlarining   tizimi,   vazifalari,   tuzilish   tartibi
mustahkamlandi.   Konstitutsiyaga   ko’ra,   avvalgi   mahalliy   vakillik   organlarining
nomi   Kengashlar   deb   o’zgartirildi.  Ularning  samarali   ishlashini   ta’minlash   uchun
viloyat,   tuman   va   shahar   Xalq   deputatlari   Kengashlari   vujudga   keltirildi.
O’zbekiston Konstitutsiyasi qabul qilinguncha mahalliy vakillik organlarining uch
bo’g’inli tizimi mavjud bo’lib, ular:
 1) viloyatlar hamda Toshkent shahar xalq deputatlari Kengashlari  – yuqori
bo’g’in hisoblanardi;
 2) tuman, shahar xalq deputatlari Kengashlari – o’rta bo’g’in; 
2   3)   qishloq,   posyolka,   ovul   xalq   deputatlari   Kengashlari   –   quyi   bo’g’in.
Konstitutsiya   mahalliy   vakillik   organlarining   ikki   bo’g’inli   tizimini
mustahkamladi, ya’ni quyi bo’g’in olib tashlandi. Ular o’rniga fuqarolarning o’zini
o’zi   boshqarish   organlari   tuziladigan   bo’ldi.   Shunday   qilib,   O’zbekiston
Respublikasi   Konstitutsiyasiga   muvifiq,   mahalliy   davlat   hokimiyati,   hokimiyat
organlari   ikki   mustaqil   organlarga   –   vakillik   va   ijroiya   hokimiyatiga   bo’lindi.
Mahalliy   vakillik   organlariga   –   xalq   deputatlari   Kengashlari   kiradi.   Ular   o’z
faoliyatini   jamoaviy   (kollegial)   asosda   olib   boradi.   Xalq   deputatlari   Kengashlari
ishining asosiy tashkiliy – huquqiy shakli sessiya hisoblanadi.
Mahalliy   davlat   hokimiyat   organlari   sud   hokimiyati   organlari,   prokuratura,
ichki ishlar organlari, adliya singari huquqni muhofaza qilish organlari bilan o’zaro
hamkorlikda ish olib boradi. 
Fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish   organlari.   O’zbekiston   Respublikasi
mustaqil   taraqqiyot   yo’liga   kirgach,   O’zbekistonga   xos   va   mos   fuqarolarning
o’zini o’zi boshqarish organlari vujudga keldi. Xususan, hozirda deyarli jahonning
barcha   mamlakatlarida   bu   institut   mahalliy   o’zini   o’zi   boshqarish   deb   atalsa,
O’zbekistonda   esa   fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarishi   deb   ataladi.   O’zbekiston
Respublikasi   Konstitutsiyasi   qabul   qilingach   fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish
tizimining   huquqiy   zamini   mustahkamlandi.   Konstitutsiyaning   127-moddasiga
ko’ra, «Shaharcha, qishloq va ovullarda, shuningdek, ular tarkibidagi mahallalarda
hamda   shaharlardagi   mahallalarda   fuqarolarning   yig’inlari   o’zini   o’zi   boshqarish
organlari bo’lib, ular raisni saylaydi»
Shunday qilib  fuqarolar  yig’ini   ma’lum   muddatda  to’planib  ish yuritadigan
o’zini   o’zi   boshqarish   vositasi   bo’lsa,   rais,   uning   maslahatchilari   doimiy   faoliyat
ko’rsatuvchi tuzilmadir.
Kurs   ishi   mavzusini   o’rganilganlik   darajasi:   O’zbekiston   Respublikasi
Konstutsiyasining   XXI   bobini   o’rganish   davomida   LEX.UZ   saytidan
foydalanamiz. 
Kurs   ishi   maqsadi.   Konstitutsiyamizning   XXI   bobini   sharhlash,   mahalliy
davlat   hokimyati   organlari   hamda   fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish   organlari
3 tutgan   o’rni   va   o’ziga   xos   jihatlari   hamda   shunga   oid   qonunosti   hujjatlarni
o’rganish.
  Kurs ishi vazifalari  quyidagilar etib belgilandi:
 Mahalliy vakillik organlari va ularning faoliyati
 Mahalliy ijro organlari va ularning faoliyati  
 Fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari tashkil etish 
 Fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish   organlari   faoliyatining   asosiy
yo’nalishlari
Kurs ishining  predmeti:   Mahalliy davlat hokimyati organlari to’g’risidagi
va Fuqarolarning o’zini o’zi  boshqarish  organlarga   oid normativ-huquqiy hujatlar
kurs ishi mavzusining predmetini tashkil etadi.
Kurs   ishining   obyekti :   Mahalliy   davlat   hokimyati   organlarining   faoliyati
Fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish   organlarning   tashkil   etilishi     ularning
ahamyati va mohiyatini tashkil etadi.
Kurs ishining  nazariy  va  amaliy  ahamiyati.    Kurs ishida bayon  etilgan
mulohazalar,     nazariy     xulosalar     va     amaliy     takliflar     xalqaro   munosabatlarda
O’zbekistonning     o’rnini     aniqlash,     uning     ijtimoiy-iqtisodiy,   siyosiy     hayotda
tutgan  mavqyeini  o’rganish  uchun  asos  qilib  olish  mumkin. 
Kurs ishining tuzilishi:   kirish, 2 bob, 4 paragraf, xulosa va   foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
4 I BOB  MAHALLIY HOKIMIYAT ORGANLARI
1.1.  Mahalliy vakillik organlari va ularning  faoliyati
O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida mahalliy miqyosda boshqaruvni
tashkil etishga o’ziga xos tarzda yondashilgan, MDH va boshqa sobiq ittifoqdosh
respubliklar konstitutsiyalaridan farq qilib, O’zbekiston Konstitutsiyasida mahalliy
davlat   hokimiyati   organlari   tizimi   alohida,   fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish
organlarining   tizimi   alohida   belgilandi.   O’zbekistondan   boshqa   davlatlarning
konstitutsiyalarida   mahalliy   davlat   hokimiyati   degan   tushuncha   ishlatilmagan.
Jumladan,   Belorussiya   Konstitutsiyasida   “Mahalliy   boshqaruv   va   o’zini   o’zi
boshqaruv”, Qozog’iston Konstitutsiyasida “Davlatning hududiy tuzilishi va o’zini
o’zi   boshqaruv”,   Qirg’iziston,   Rossiya   va   Estoniya   Konstitutsiyalarida   “Mahalliy
boshqaruv”,   Turkmaniston   Konstitutsiyasida   “Mahalliy   ijro   hokimiyati”   alohida
bobda, “Mahalliy boshqaruv” alohida bobda berilgan.
Rossiya Konstitutsiyasida davlat hokimiyati federal miqyosda va federatsiya
subyektlari   miqyosida   tashkil   qilinib,   boshqa   barcha   quyi   bo’g’inlarda   tuman,
shahar,   qishloqlarda   mahalliy   boshqaruv   organlari   tashkil   qilinadi   va   faoliyat
yuritadi.   O’zbekiston   Respublikasida   mahalliy   miqyosda   boshqaruv   viloyat,
tuman,   shaharlarda   mahalliy   davlat   hokimiyati   organlariga,   qishloq,   shaharcha,
ovullarda fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari zimmasiga yuklangan. 1
Mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari     -   joylardagi   davlat   boshqaruv
idoralari.   Ular   mahalliy   ahamiyatga   molik   hamma   masalalarni   o z   vakolatlariʻ
doirasida   o zlari   hal   etadilar,   umumdavlat   man-faatlarini   shu   hududda   yashab	
ʻ
turgan   fuqarolarning   manfaatlari   bilan   uy-g unlashtiradilar,   yagona   davlat	
ʻ
hokimiyati   organlarining   tarkibiy   bo g ini   sifatida   yuqori   davlat   organlari	
ʻ ʻ
qarorlarining   amalga   oshirilishini   ta minlaydilar.   O zbekiston   mustaqillikka
ʼ ʻ
erishgach,   uzoq   tarixiy   tajribaga,   milliy   an analarga   tayangan   holda   ilg or	
ʼ ʻ
mamlakatlar tajribasidagi ijobiy tomonlarni o rganib, o z davlat idoralarini tubdan	
ʻ ʻ
qayta isloh qildi, Mahalliy davlat hokimiyati  organlari   tizimini yaratdi. Mahalliy
hokimiyat tizimini shakllantirish sohasida bir qator qonun va rasmiy hujjatlar qabul
1
 Konstutsiyaviy huquq; T.HUSANOV XXI bob 421 bet.
5 qilindi. Ular orasida O zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi (1992-yil, 8 dekabr),ʻ
"Mahalliy   davlat   hokimiyati   to g risida"gi   qonun   (1993-yil,   2-sentabr),   "Xalq	
ʻ ʻ
deputatlari   viloyat,   tuman,   shahar   kengashlariga   saylovlar   to g risida"gi   qonun	
ʻ ʻ
(1994-yil,   5-may)   kabilar   mu-him   o rin   egallaydi.   O zbekiston   Respublikasi	
ʻ ʻ
Konstitutsiyasining  21-bobida  Mahalliy davlat  hokimiyati  organlari    faoliyatining
konstitutsiyaviy huquqiy asoslari o z aksini topgan (120—127-moddalar). Mazkur	
ʻ
moddalarda   Mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari     tizimi,   mavqei,   vazifalari,
tuzilish   tartibi   konstitutsiyaviy   darajada   mustahkamlab   qo yilgan.   Konstitutsiya	
ʻ
mahalliy   vakillik   organlarining   2   bo g inli   tizimi   (ya ni,   tuman,   shahar   xalq	
ʻ ʻ ʼ
deputatlari   kengashlari   —   quyi   bo g in;   viloyatlar   va   Toshkent   shahri   xalq
ʻ ʻ
deputatlari kengashlari — yuqori bo g in)ni mustahkamladi va bu mahalliy davlat
ʻ ʻ
hokimiyati   to g risidagi   qonunda   o z   ifodasini   topdi.   Mahalliy   davlat   hokimiyati	
ʻ ʻ ʻ
organlari     qonuniylikni,   huquqiy   tartibotni   va   fuqarolarning   xavfsizligini
ta minlash,   hududlarni   iqtisodiy,   ijtimoiy   va   madaniy   rivojlantirish;   mahalliy	
ʼ
byudjetni   shakllantirish   va   uni   ijro   etish,   mahalliy   soliqlar,   yig imlar   belgilash,	
ʻ
byudjetdan   tashqari   jamg armalarni   hosil   qilish;   mahalliy   kommunal   xo jalikka	
ʻ ʻ
rahbarlik   qilish;   atrof-muhitni   muhofaza   qilish;   fuqarolik   holati   aktlarini   qayd
etishni   ta minlash;   normativ   hujjatlarni   qabul   qilish   hamda   O zbekiston	
ʼ ʻ
Respublikasi   Konstitutsiyasi   va  qonunlariga  zid   kelmaydigan   boshqa   vakolatlarni
amalga   oshiradi.   Mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari     O zbekiston   Respublikasi	
ʻ
qonunlari,   Prezident   farmonlarini,   davlat   hokimiyati   yuqori   organlarining
qarorlarini amalga oshiradi, xalq deputatlari quyi kengashlari faoliyatiga rahbarlik
qiladi, respublika va mahalliy hokimiyatga molik masalalarni muhokama qilishda
qatnashadi. 2
Mahalliy vakillik va ijroiya hokimiyati.
Viloyatlar,   tumanlar   va   shaharlarda   (tumanga   bo’ysunadigan   shaharlardan
tashqari) xalq deputatlari Kengashlari davlat hokimiyatining vakillik organlaridir.
Viloyat, tuman, shahar hokimi viloyat, tuman va shaharning oliy mansabdor
shaxsi   bo’lib,   ayni   bir   vaqtda   tegishli   hududdagi   vakillik   va   ijroiya   hokimiyatini
2
 MAHALLIY DAVLAT HOKIMIYATI TO‘G‘RISIDA   18.09.1993
6 boshqaradi.   Viloyat   hokimi,   Toshkent   shahar   hokimi   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   va   tegishli   xalq   deputatlari   Kengashi   oldida   hisobdordirlar.   Tuman,
shahar hokimi yuqori turuvchi hokim va tegishli xalq deputatlari Kengashi  oldida
hisobdordir.
Xalq deputatlari Kengashi va hokim viloyat, tuman va shahar uchun umumiy
bo’lgan   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   vazifalari   amalga   oshirilishini,   joylarda
qonunlar,   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   palatalarining   qarorlari,
O’zbekiston Respublikasi Prezidenti va Vazirlar Mahkamasi qabul qilgan hujjatlar,
yuqori   turuvchi   xalq   deputatlari   Kengashlari   va   hokimlar   qarorlarining   ijrosini,
O’zbekiston   Respublikasi   davlat   hokimiyati   va   boshqaruvi   organlari   bilan
fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish   organlari   o’rtasidagi   aloqalarni,   aholini
viloyat, tuman va shaharni boshqarishga jalb etishni ta’minlaydi.
Mahalliy hokimiyat vakillik organlari va hokimlar O’zbekiston Respublikasi
Davlat gerbi tasviri tushirilgan muhrga ega bo’ladilar. 3
Mahalliy   vakillik   va   ijroiya   hokimiyati   boshlig’ini   lavozimiga   tayinlash   va
lavozimdan ozod etish
Viloyat   va   Toshkent   shahar   hokimi   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
tomonidan tayinlanadi hamda lavozimidan ozod etiladi.
Viloyat   va   Toshkent   shahar   hokimi   nomzodlari   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   tomonidan   tegishli   xalq   deputatlari   Kengashlaridagi   partiya
guruhlarining   har   biri   bilan   maslahatlashuvlar   o’tkazilganidan   so’ng   xalq
deputatlari viloyat va Toshkent shahar Kengashiga tasdiqlash uchun taqdim etiladi.
Tegishli   xalq   deputatlari   Kengashi   deputatlari   umumiy   sonining   ko’pchilik
ovozini   olgan   viloyat   va   Toshkent   shahar   hokimi   nomzodi   tasdiqlangan
hisoblanadi.   Agar   ovoz   berish   vaqtida   viloyat   va   Toshkent   shahar   hokimi
nomzodlari   tegishli   xalq   deputatlari   Kengashi   deputatlari   umumiy   sonining
ko’pchilik   ovozini   ololmasa,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   mazkur
3
  O‘zbekiston Respublikasining Qonuni, 02.09.1993 yildagi 913-XII-son
7 lavozimlarga   nomzodlarni   partiya   guruhlari   bilan   qo’shimcha   maslahatlashuvlar
o’tkazganidan so’ng bir oy ichida yana ikki marta taqdim etish huquqiga ega.
Tegishli xalq deputatlari Kengashi taqdim etilgan viloyat va Toshkent shahar
hokimi   nomzodlarini   uch   marta   rad   etgan   taqdirda,   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   viloyat   va   Toshkent   shahar   hokimi   vazifasini   bajaruvchini   tayinlash,
tegishli   xalq   deputatlari   Kengashini   tarqatib   yuborish   huquqiga   ega.   Bunda   xalq
deputatlari   viloyat   va   Toshkent   shahar   Kengashlariga   saylov   tarqatib   yuborish
to’g’risida qaror qabul qilingan kundan e’tiboran uch oy ichida o’tkaziladi.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   xalq   deputatlari   viloyat   va   Toshkent
shahar  Kengashlarining  qaroriga muvofiq hokim  nomzodi  bo’yicha farmon qabul
qiladi.
Tuman,   shahar   hokimlari   viloyat,   Toshkent   shahar   hokimi   tomonidan
tayinlanadi   va   lavozimidan   ozod  etiladi   hamda   tegishli   xalq  deputatlari   Kengashi
tomonidan tasdiqlanadi.
Viloyat,   tuman,   shahar   hokimlari   tegishli   xalq   deputatlari   Kengashi
deputatlari orasidan tayinlanadi va tasdiqlanadi.
Tumanga bo’ysunuvchi shahar hokimi tuman hokimi tomonidan tayinlanadi
va   lavozimidan   ozod   etiladi   hamda   xalq   deputatlari   tuman   Kengashi   tomonidan
tasdiqlanadi.
Viloyat   hokimi   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   bilan
kelishilgan   holda   shahar   hokimini   tuman   (shahar   tarkibiga   kiruvchi   tumanlar
bundan mustasno) hokimiga bo’ysundirish va yagona boshqaruv organlarini tuzish
vakolatiga   ega   bo’lib,   bu   xususdagi   qaror   keyinchalik   xalq   deputatlari   viloyat
Kengashi tomonidan tasdiqlanadi.
Xalq deputatlari Kengashi va hokimlarning vakolat muddati — besh yil. 4
Xalq deputatlari Kengashi va hokim qabul qiladigan hujjatlar.
Xalq deputatlari viloyat, tuman, shahar Kengashi qarorlar qabul qiladi.
4
  O‘zbekiston Respublikasining Qonuni, 02.09.1993 yildagi 913-XII-son
8 Viloyat,   tuman,   shahar   hokimi   qarorlar   qabul   qiladi   va   farmoyishlar
chiqaradi.
Xalq deputatlari Kengashi va hokim qabul qilgan hamda chiqargan hujjatlar
imzolangan   vaqtdan   boshlab   kuchga   kiradi,   basharti   ana   shu   hujjatlarda   o’zga
tartib   belgilanmagan   bo’lsa.   Xalq   deputatlari   Kengashining   va   hokimning
normativ-huquqiy   tusdagi   hujjatlari,   agar   hujjatlarning   o’zida   kechroq   muddat
ko’rsatilmagan bo’lsa, rasmiy e’lon qilingan kundan e’tiboran kuchga kiradi.
Xalq   deputatlari   Kengashi   va   hokim   o’z   vakolatlari   doirasida   qabul
qilgan   hujjatlar   viloyat,   tuman,   shahar   hududida   joylashgan   barcha   korxonalar,
muassasalar,   tashkilotlar,   mansabdor   shaxslar   va   fuqarolar   tomonidan   ijro   etilishi
majburiydir. 5
Viloyatlar,   tumanlar,   shaharlar   hokimlarining   vakolatlari
quyidagilardan iborat:
1) O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi va qonunlarini, Oliy Majlis
palatalarining   qarorlarini,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   farmonlari,
qarorlari   hamda   farmoyishlarini,   Vazirlar   Mahkamasining,   yuqori   turuvchi
hokimlarning va tegishli xalq deputatlari Kengashlarining qarorlarini bajarish;
2)   hududlarni   iqtisodiy,   ijtimoiy,   madaniy   va   ekologik   jihatdan
rivojlantirishni ta’minlashga qaratilgan chora-tadbirlarni amalga oshirish;
3) mahalliy budjetni shakllantirish va ijro etish;
4)   ushbu   Konstitutsiya   va   qonunlarda   nazarda   tutilgan   boshqa   vakolatlarni
amalga oshirish. 6
Bulardan   ko’rinib   turibdiki,   mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari
vazifalariga   ijtimoiy   va   davlat   hayotiga   taalluqli   barcha   masalalarni   hal   qilish,
ularda   ishtirok   etish   kiradi.   Faqat   mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari   bu
masalalarni   o’z   hududida   amalga  oshiradi.   Bu   vazifalarni   amalga   oshirish   uchun,
“Mahalliy davlat hokimiyati
to’g’risida”gi Qonunda ularning vakolatlari belgilab berilgan.
5
  O‘zbekiston Respublikasining Qonuni, 02.09.1993 yildagi 913-XII-son
6
 O‘zbekiston Respublikasi  Konstitutsiyasi.  — T.:  O‘zbekiston, 2023. 123-modda
9 Vazifalar alohida-alohida ko’rsatilmasada, vakolatlar aniq belgilangan. 7
Mahalliy   davlat   hokimiyati   organlarining   atrof-muhitni   muhofaza   qilish
vazifasi   Konstitutsiyada   belgilangan   vazifalar   qatorigakiradi.   Bu   vazifa   ona
tabiatni   asrash,   yashab   turgan   zamin,   makonni   saqlashga   qaratilgan   bo’lib,   u
insonni   sog’lig’i,   hayoti   umuman   yer   yuzasidagi   jonli   hayotni   davom   etishini
ta’minlashga   qaratilgandir.   Hamma   mamlakatlarda   ham   atrof-muhitni   saqlashga
qaratilgan tadbirlarning salmoqli qismi joylardagi tadbirlar hissasiga to’g’ri keladi.
Mamlakatimiz mustaqillikka erishgandan boshlab atrof-muhitni muhofaza qilishga
muhim   masalalar   qatorida   qarala   boshlandi.   Prezidentimiz   ta’kidlaganidek,   atrof-
muhitga   ziyon   yetkazilishiga   va   respublikadagi   ekologik   vaziyatning
yomonlashuviga yo’l qo’ymaslik, iqtisodiy sohadagi asosiy vazifalardan biridir 8
.
Respublikamizda   “Tabiatni   muhofaza   qilish   to’g’risida”gi   Qonun   9
qabul
qilingan   bo’lib,   unda   mahalliy   hokimiyat   organlarining   vazifasi,   vakolatlari
ko’rsatib qo’yilgan. Bundan tashqari, ularning vakolatlari “Yer to’g’risida”gi, “Suv
va suvdan foydalanish to’g’risda”gi, qonunlarda ham ko’rsatilgan. Mahalliy davlat
hokimiyati   organlari   o’z   hududida   atrof-muhitni   muhofaza   qilish   vazifasini   shu
sohani   boshqarish   va   shu   faoliyat   bilan   shug’ullanuvchi   tuzilmalar,   fuqarolar
faoliyati ustidan nazorat olib borish orqali amalga oshiradi.
1.2.   Mahalliy ijro organlari va ularning faoliyati
7
 Konstutsiyaviy huquq; T.HUSANOV XXI bob 424 bet
8
  Qarang: Karimov I.A. O‘zbekistonning o‘z istiqlol va taraqqiyot yo‘li. – T.: O‘zbekiston,
1992. – 20-bet.
9
  O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Axborotnomasi, 1993-yil, 1-son, 38-modda.
10 Mahalliy ijroiya hokimiyatning rahbariyati.
Viloyat, tuman, shahar ijroiya hokimiyatiga hokim boshchilik qiladi. Hokim
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   belgilaydigan   miqdorda   birinchi
o’rinbosar va o’rinbosarlarga ega bo’ladi.
Viloyat   va   Toshkent   shahar   hokimining   birinchi   o’rinbosari   hamda
o’rinbosarlari   hokim   tomonidan   O’zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   bilan
kelishilgan   holda   lavozimga   tayinlanadi   va   lavozimdan   ozod   etiladi,   bu   xususda
qabul qilingan qaror tegishli xalq deputatlari Kengashining tasdig’iga kiritiladi.
Tuman,   shahar   hokimining   o’rinbosarlari   tegishli   hokim   tomonidan   yuqori
turuvchi hokim bilan kelishilgan holda lavozimga tayinlanadi va lavozimdan ozod
etiladi,   bu   xususda   qabul   qilingan   qaror   tuman,   shahar   xalq   deputatlari
Kengashining tasdig’iga kiritiladi.
Tumanga   bo’ysunuvchi   shahar   hokimining   o’rinbosarlari   tegishli   hokim
tomonidan yuqori turuvchi hokim bilan kelishilgan holda lavozimga tayinlanadi va
lavozimdan ozod etiladi.
Hokimning   o’rinbosarlari   hokim   tomonidan   belgilangan   vazifalar
taqsimotiga   muvofiq   ish   bajaradilar.   Hokim   yo’qligida   yoki   u   zimmasidagi
vazifalarni   bajarish   imkoniyatiga   ega   bo’lmagan   taqdirda   uning   vakolatlarini
birinchi   o’rinbosar   yoki   hokimning   topshirig’iga   binoan   uning   o’rinbosarlaridan
biri bajaradi.
Hokim,   uning   o’rinbosarlari,   hokimlikning   boshqa   xodimlari   va   mahalliy
davlat   hokimiyati   organlarining   mansabdor   shaxslari   boshqa   haq   to’lanadigan
lavozimni egallashlari mumkin emas. 10
Mahalliy miqyosda hokimiyatning vakillik organlari sifatida xalq deputatlari
Kengashlari   saqlab   qolinib   (ular   avvalgi   tuzumda   ham   mavjud   edi),   ularning
tashkil  bo’lishi, faoliyati  demokratlashtirildi, tarkibi  optimal  darajaga  keltirildi  va
ular haqiqiy davlat  hokimiyati sifatida huquqiy mustahkamlanib qo’yilgan bo’lsa,
ijro   hoki-miyati   yangitdan   tashkil   qilindi   va   yangi   institut   –   hokim   lavozimi
o’rnatildi. Sobiq tuzum davridagi qonunlarda, umuman, ijro hokimiyati degan (shu
10
 O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING MAHALLIY DAVLAT HOKIMIYATI TO‘G‘RISIDAGI QONUNI  
21-MODDA
11 jumladan,   mahalliy   ijroiya   hokimiyati)   ins-titut,   tushuncha   yo’q   edi.   U   davrdagi
qonunlarda   faqat   xalq   deputatlari   Sovetlari   davlat   hokimiyati   organi   hisoblanib,
ijro   organlarini   Sovetning   organi,   deb   mustahkamlangan   va   ijro   organlarini   ham
kollegialchilik   (ijroiya   komitetlar)   asosida   ish   olib   borishini   beliglab   qo’yilib,
yakka boshchilik sotsialistik demokratiyaga zid hodisa deb hisoblangan.
O’zbekiston   mustaqillikka   erishgach   ijro   hokimiyatini   tashkil   qilish,   uni
faoliyatini kuchaytirish yo’lidan bordi. Toshkent shahrida ijro organining boshlig’i
yakka boshchilik asosida faoliyat ko’rsatadigan hokim bo’lishi maqsadga muvofiq,
degan   fikr   asosida,   1991-yil   29-dekabrda   eksperiment   tariqasida   Toshkent   shahar
hokimi   Toshkent   xalqi   tomonidan   saylab   qo’yildi.   1992-yil   yanvardagi
“O’zbekiston   Respublikasining   mahalliy   hokimiyat   idoralarini   437   qayta   tashkil
etish   to’g’risida”gi   qonuniga   binoan   Respublikaning   barcha   ma’muriy
tuzilmalarida   ijro   hokimiyatini   boshlig’i   sifatida   hokim   lavozimi   tashkil   qilinishi
belgilandi   va   joylarda   ijro   hokimiyati   davlat   hokimiyati   tarmog’i   sifatida   e’tirof
etildi.   Bu   g’oya   keyinchalik   O’zbekiston   Konstitutsiyasida   ham   mustahkamlanib
qo’yildi.
Hokim   lavozimining   o’rnatilishi,   ijro   hokimiyatida   boshqaruv   yakka
boshchilik   prinsipida   amalga   oshirilishini   belgiladi.   Yakka   boshchilik   prinsipi
faqat mansabdorga keng vakolatlar va huquqlar berish emas, ularning mas’uliyati
kuchli   bo’lishini   nazarda   tutadi.   Shuning   uchun   hokimlarga   o’zlariga   yuklatilgan
vazifalarni   bajarish   imkoniyatini   beruvchi   vakolat,   huquqlar   bilan   birga   kuchli
mas’uliyatlar ham yuklangan.
Viloyat,   Toshkent   shahar   hokimi   Prezident   va   tegishli   xalq   deputatlari
Kengashlari  oldida, tuman va shahar  hokimlari  yuqori  turuvchi  hokim  va tegishli
xalq   deputatlari   Kengashlari   oldida   hisobdorligi   qonunning   1-moddasida   belgilab
qo’yilgan.
Mamlakatimizda   olib   borilayotgan   davlatchilik   sohasidagi   islohotlar   ijro
hokimiyati   faoliyati   ustidan   vakillik   hokimiyati   nazoratini   kuchaytirish,
jamoatchilik nazoratini kengaytirish nazarda tutilmoqda va holatlar qonunlarda aks
ettirilmoqda.
12 “Davlat   boshqaruvini   yangilash   va   yanada   demokratlashtirish   hamda
mamlakatni   modernizatsiya   qilishda   siyosiy   partiyalarning   rolini   kuchaytirish
to’g’risida”gi 11
  Qonunining 7-moddasida “Xalq deputatlari viloyatlar va Toshkent
shahar   Kengashlari   deputatlarining   viloyat   hamda   Toshkent   shahar   hokimi
faoliyati ustidan nazorat qilish vazifalari” deb nomlanadi va unda Kengashlaridagi
partiya guruhlariga hokim lavozimida ishlayotgan shaxslarning qoniqarsiz faoliyati
to’g’risida   Prezidentga   asoslangan   xulosalar   taqdim   etish   tashabbusi   huquqi
berildi.   Bunday   tashabbus   yetakchi   guruhlar   tomonidan   qo’llab-quvvatlangan
taqdirda   Prezident   bu   tashabbusni   Kengash   muhokamasiga   tayinlaydi   va
muhokama natijasiga ko’ra qaror qabul qiladi.
2010-yil   12-noyabrdagi   Oliy   Majlis   palatalarining   qo’shma   majlisidagi
ma’ruzasida   Prezident   davlat   organlari   faoliyati   ustidan   “O’zbekiston
Respublikasida   jamoat   nazorati   to’g’risida”gi,   “Davlat   hokimiyati   va   boshqaruvi
organlari   faoliyatini   ochiqligi   to’g’risida”gi   qonunlar   qabul   qilish   zarurligini
ko’rsatib o’tdi. 12
Hokimning   mas’uliyati   kuchli   bo’lsa,   ish   yaxshi   yo’lga   qo’yiladi   va   natija
yaxshi   bo’ladi.   Hokim   institutining   eng   muhim   xususiyati   shundaki   hokim   faqat
o’zi   tomonidan   qabul   qilingan   hujjatlarni   to’g’riligi,   harakati   va   faoliyatini
qonuniyligi uchungina javobgar bo’lmay, Konstitutsiyaning 103-moddasiga asosan
o’zi   rahbarlik   qilayotgan   organlarning   ham   qarorlari   va   faoliyati   uchun   shaxsan
javobgar bo’ladi.
Tegishli   hududdagi   ijro   etuvchi   hokimiyatga   viloyat,   tuman   va   shahar
hokimi   boshchilik   qiladi.Hokimlarning   vakolatlari   muddati   —   besh   yil.   Ayni   bir
shaxs surunkasiga ikki muddatdan ortiq ayni bir viloyat, tuman, shaharning hokimi
etib tayinlanishi mumkin emas. Hokimlarning faoliyatini tashkil etish tartibi qonun
bilan belgilanadi. 13
11
    O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi faoliyatini tartibga soluvchi qonun   hujjatlari to‘plami. – T.: 
2007. – 222–224-betlar.
12
   Karimov I.A. Mamlakatimizda demokratik islohotlarni chuqurlashtirish va   fuqarolik jamiyatini 
demokratlashtirish konsepsiyasi. – T.: O‘zbekiston, 2010. – 31,
46-betlar.
13
 O‘zbekiston Respublikasi  Konstitutsiyasi.  — T.:  O‘zbekiston, 2023. 121-modda
13 “Davlat   boshqaruvini   yangilash   va   yanada   demokratlashtirish   hamda
mamlakatni   modernizatsiya   qilishda   siyosiy   partiyalarning   rolini   kuchaytirish
to’g’risida”gi   konstitutsiyaviy   qonunda   mantiqiy   to’g’ri   hal   qilindi   va   bo’shliq
to’ldirildi.   qonunning   6-moddasida   “Viloyat,   Toshkent   shahar   hokimini   tayinlash
va   tasdiqlash   tartibi”   deb   nomlangan   bo’lib,   unga   asosan:   Viloyat   va   Toshkent
shahar hokimi nomzodlari O’zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan tegishli
xalq   deputatlari   Kengashlaridagi   partiya   guruhlarining   har   biri   bilan
maslahatlashuvlar   o’tkazilganidan   so’ng   xalq   deputatlari   viloyat   va   Toshkent
shahar Kengashiga tasdiqlash uchun taqdim etiladi.
Tegishli   Kengash   deputatlari   umumiy   sonining   ko’pchilik   ovozini   olgan
nomzod     hokim   lavozimiga   tasdiqlangan   hisoblanadi,   Kengash   qaroriga   muvofiq
Prezident   nomzod   bo’yicha   farmon   qabul   qiladi,   ya’ni   saylangan   nomzodni
tasdiqlaydi.
Ovoz   berish   vaqtida   nomzod   Kengash   deputatlarining   tegishli   ovozini
ololmasa, Prezident  lavozimlarga nomzodlarni partiya guruhlari bilan qo’shimcha
maslahatlashuvlar  o’tkazganidan so’ng bir oy ichida yana ikki marta taqdim etish
huquqiga ega.
Taqdim   etilgan   nomzod   Kengashda   uch   marta   rad   etilsa,   Prezident
Kengashni   tarqatib   yuborish   va   hokim   vazifasini   vaqtincha   bajaruvchi   tayinlash
huquqiga ega. Tarqatib yuborilgan Kengashga uch oy ichida saylov o’tkaziladi. 14
Shaharlardagi   tumanlarning   hokimlari   tegishli   shahar   hokimi   tomonidan
tayinlanadi va lavozimidan ozod qilinadi hamda xalq deputatlari shahar  Kengashi
tomonidan tasdiqlanadi.
Tumanlarga   bo’ysunadigan   shaharlarning   hokimlari   tuman   hokimi
tomonidan tayinlanadi va lavozimidan ozod qilinadi hamda xalq deputatlari tuman
Kengashi tomonidan tasdiqlanadi.
Konstitutsiyada  alohida hollarda, tuman va shahar  hokimlarini  lavozimidan
ozod   qilish   tartibi   ham   belgilangan.   Konstitutsiyaning   93-moddasi   15-bandiga
binoan:   “Konstitutsiyani,   qonunlarni   buzgan   yoki   o’z   sha’ni   va   qadr-qimmatiga
14
 Konstutsiyaviy huquq; T.HUSANOV XXI bob 440 bet
14 dog’ tushiradigan xatti-harakat sodir etgan tuman va shahar hokimlarini Prezident
o’z   qarori   bilan   lavozimidan   ozod   etishga   haqli”.   Avvalgi   bandda   viloyat
hokimlarini   lavozimidan   ozod   qilish   masalasini   Kengashidan   siyosiy
partiyalarning   partiya   guruhlari   ham   ko’tarish   huquqiga   egaligi   va   shunday   holat
yuzaga kelganda, hokimni vazifasidan ozod qilish tartibini bayon qilgan edik. 15
Fuqarolar   yig‘ini   vakolatlari   kengaytirildi.   Ular   qonunning   17-   moddasiga
muvofiq   davlat   hokimiyati   va   boshqaruv   organlari   bilan   kelishgan   holda   savdo,
umumiy   ovqatlanish   va   aholiga   madaniy-maishiy   xizmat   ko‘rsatish
korxonalarining ish vaqtini aholiga qulay holda belgilashlari, ma’muriy komissiya
tashkil etishlari mumkin. Bu mamlakatda fuqarolar faolligini oshirish, shu asosda
o‘z   turmushini   yo‘lga   qo‘yish   va   jamiyat   umumiy   qiyofasini   shakllantirish
imkonini beradi. 
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   mamlakat   «Mahalla»   xayriya
jamg‘armasini tashkil etish to‘g‘risidagi 1992-yil 12- sentabrdagi hamda mamlakat
«Mahalla»   xayriya   jamg‘armasiga   mablag‘   ajratish   to‘g‘risidagi   1992-yil   8-
oktabrdagi farmonlari katta siyosiy va ijtimoiy ahamiyatga ega bo‘ldi. Ayni paytda
mahalla   qo‘mitalari   o‘z   hududlarida   istiqomat   qiluvchi   kambag‘al   oilalarga,
nogironlarga,   yolg‘iz   keksalarga   moddiy   yordam   berish   hamda   aholini   ijtimoiy
muhofaza   qilish   borasida   keng   miqyosli   ishlarni   olib   bormoqda4   .   Hukumat
dastlab  budjet  hisobidan  25  million so‘m   mablag‘   ajratdi.  Bu  joylarda  mahallalar
rolini oshirish, ular faoliyatini takomillashtirish uchun qulay imkoniyatdir. Keyingi
yillarda   ham   fuqarolarning   turmush   tarziga,   ularning   xulqi   va   kayfiyatiga   odatda
qishloq   va   mahalla   qo‘mitalariga   saylanadigan   hurmatli   oqsoqollar   ta’sir
ko‘rsatuvchi   asosiy   kuch   ekanligini   hisobga   olib   qishloq   va   mahalla
komitetlarining   roli   va   obro‘sini   yanada   mustahkamlash   va   qo‘llab-quvvatlash
chora-tadbirlari   ko‘rildi.   Mamlakatda   mahalla   qo‘mitalari   raislari   hamda
kotiblariga   oylik   ish   haqi   belgilandi.   Qisqa   vaqtda   bu   maqsadlarga   mahalliy
budjetdan   10   million   so‘mga   yaqin   mablag‘   ajratildi.   1994-yil   oxirlariga   kelib
respublikada 12,4 ming mahalla shakllantirildi. Ular o‘z faoliyatlarida O‘zbekiston
15
 Konstutsiyaviy huquq; T.HUSANOV XXI bob 440 bet
15 Respublikasi   qonunchiligiga,   o‘zlari   haqidagi   Nizomga,   mahalliy   hokimiyatning
mahalla   fuqarolarining   yig‘ilishi   haqidagi   qarorlariga   amal   qilib   ish   tuta
boshladilar.   O‘zbekistonda   fuqarolarning   o‘z-o‘zini   boshqarish   organlarini
takomillashtirish   kundalik   hayotimizda   demokratiyani   chuqurlashtiradi,   davlat
rolini asta-sekinlik bilan mahalliy organlar zimmasiga yuklaydi. Bu hozirgi zamon
jahon   ilg‘or   tajribalariga   mos   keladi   va   dunyoviy   davlat   tamoyillarini   boyitadi.
Yuqorida   o‘zbekning   mahalla-mahalla   bo‘lib   birlashib,   o‘zini   o‘zi   idora   qilib
yashash tarzining ildizlari g‘oyat chuqur ekanligi ta’kidlandi. Endi ular faoliyatini
yangi   sharoitlarda,   yangicha   mazmun   bilan   boyitish   ham   hayotiy   zaruriyat   bo‘lib
qoldi.   Bu   borada   keyingi   yillarda   Chilonzor   tuman   hokimligi   va   xalq   deputatlari
tuman Kengashi   ibratli   ishlarni  amalga  oshirdi. Ular   mahalla ahlining  ko‘p  asrlik
tajribalaridan va eng  odilona  boshqaruv usulidan samarali  foydalanish  maqsadida
mavzelarni   ham   mahallalarga   aylantirishga   qaror   qildilar.   Tuman   hududida
avvaldan   mavjud   bo‘lgan   19   ta   mahallalar   qatoriga   mavzelar   va   bir   qator
turarjoylarda   yangitdan   tashkil   etilgan   25   ta   mahalla   qo‘shildi.   Ular   soni   44   taga
yetdi. 
Ayni   paytda   bu   yerlarda   keng   miqyosli   ijtimoiy-siyosiy,   ma’naviy-axloqiy,
madaniy   tadbirlar   amalga   oshirildi.   Bular   aholini   o‘z   o‘zini   boshqarishdagi
ishtirokini  yanada   kengaytirmoqda.  Shunday  qilib,  90-yillarning  o‘rtalariga   kelib,
mustaqil   O‘zbekistonning   viloyat   va   shaharlari   hududlarida   ijtimoiy   o‘zini   o‘zi
boshqarish   organlari   bo‘lgan   mahallalar   soni,   ularning   aholi   o‘rtasidagi   roli   ortib
borishi ham respublikada ijtimoiy hayotning yanada demokratlashib borayotganini
ko‘rsatadi. Albatta, keyingi yillarda istiqlol tufayli yangidan qaddini ko‘tarayotgan
mahallalar   hayotida   tub   o‘zgarishlar   yuz   berganini   o‘zo‘zini   boshqarish
organlariga bo‘lib o‘tgan saylovlar ham ko‘rsatdi. Buni 1996 yil may-iyun oylarida
O‘zbekistonda   bo‘lib   o‘tgan   fuqarolarning   o‘zini   o‘zi   boshqarish   organlariga
saylovlar   yakunlaridan   ham   bilish   mumkin.   1996-yil   2-oktabrda   O‘zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisi   Kengashining   navbatdagi   majlisi   bo‘ldi.   Unda
«O‘zbekiston   Respublikasida   fuqarolarning   o‘zini   o‘zi   boshqarish   organlariga
saylovlar   yakunlari»   ko‘rib   chiqildi.   Ushbu   qarorda   ko‘rsatib   o‘tilishicha
16 respublikada bu muhim siyosiy tadbirga puxta tayyorgarlik ko‘rildi. Avvalo shuni
aytish   kerakki,   Oliy   Majlis   Kengashi   1996-yil   13-   mart   kuni   fuqarolar   yig‘inlari
raislari   va   ularning   maslahatchilari   saylovini   o‘tkazish   masalasini   maxsus
muhokama qildi  va shu asosda  zarur  tashkilotchilik ishlari  olib borildi. Fuqarolar
yig‘inlari   va   ularning   raislari   saylovini   o‘tkazish   haqidagi   qonun   matni   4   ming
nusxa   atrofida   ko‘paytirilib,   Qoraqalpog‘iston   Juqarg‘i   Kengesi,   viloyatlar,
shaharlar   va   tumanlar   hokimliklariga   amalda   foydalanish   uchun   yetkazib   berildi.
Shuningdek, bu tadbirni uyushqoqlik bilan o‘tkazishga doir tavsiyanomalar ishlab
chiqildi. 
Bu   «Mahalla»   gazetasida   e’lon   qilindi.   Viloyat,   shahar   va   tumanlarda
fuqarolarning   o‘z-o‘zini   boshqarish   yig‘inlari   raislari,   ular   maslahatchilari
saylovini   o‘tkazishga   doir   amaliy   seminarlar   o‘tkazildi.   Ushbu   tadbirlarda
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi deputatlari, viloyat hokimlari o‘rinbosarlari,
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Kotibiyati mas’ul xodimlari ishtirok etdilar.
II BOB  FUQAROLARNING O’ZINI-O’ZI BOSHQARISH
ORGANLARI
2.1.  Fuqarolarning o’zini-o’zi boshqarish organlarini tashkil etish
17 O’zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishgach,   milliy   davlatchilik
an’analariga,   qadriyatlariga   mos   keluvchi   va   xalqning   xohish-irodasini   to’la   aks
ettira   oluvchi   o’zini   o’zi   boshqarish   organlari   tizimini   barpo   etishni   o’z   oldiga
maqsad qilib qo’ydi.
Fuqarolarning o’zini o’zi boshqarishi tushunchasi.
Fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarishi   —   fuqarolarning   O’zbekiston
Respublikasi   Konstitutsiyasi   va   qonunlari   bilan   kafolatlanadigan,   ularning   o’z
manfaatlaridan,   rivojlanishning   tarixiy   xususiyatlaridan,   shuningdek   milliy   va
ma’naviy qadriyatlardan, mahalliy urf-odatlar va an’analardan kelib chiqqan holda
mahalliy ahamiyatga molik masalalarni hal qilish borasidagi mustaqil faoliyatidir. 16
Shaharchalar,   qishloqlar   va   ovullarda,   shuningdek   shaharlar,   shaharchalar,
qishloqlar   va   ovullardagi   mahallalarda   fuqarolarning   yig’inlari   o’zini   o’zi
boshqarish organlari bo’lib, ular raisni saylaydi.
Fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish   organlari   davlat   hokimiyati   organlari
tizimiga   kirmaydi   hamda   mahalliy   ahamiyatga   molik   masalalarni   fuqarolarning
manfaatlaridan,   rivojlanishning   tarixiy   o’ziga   xos   xususiyatlaridan,   shuningdek
milliy   qadriyatlardan,   mahalliy   urf-odatlar   va   an’analardan   kelib   chiqqan   holda,
qonunga muvofiq mustaqil ravishda hal etishga haqli.
Davlat   fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish   organlari   faoliyatini   amalga
oshirishi   uchun   zarur   shart-sharoitlar   yaratadi,   ularga   qonunda   belgilangan
vakolatlarini   amalga   oshirishida   ko’maklashadi.   Fuqarolarning   o’zini   o’zi
boshqarish organlari saylovi tartibi, ularning faoliyatini tashkil etish va vakolatlari
qonun   bilan   belgilanadi. 17
  Bunda   xorijiy   mamlakatlarning   bu   boradagi   tajribalari
chuqur   o’rganildi   va   O’zbekiston   sharoiti   e’tiborga   olindi.   Natijada
O’zbekistonning   o’ziga   xos   o’zini   o’zi   boshqarish   organlari   vujudga   keldi.
Fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish   organlari   Konstitutsiyaning   127-moddasiga
asosan fuqarolarning yig’inlari hisoblanadi.
16
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING FUQAROLARNING O‘ZINI O‘ZI BOSHQARISH ORGANLARI TO‘G‘RISIDAGI
QONUNI (yangi tahriri) 1-modda
17
 O‘zbekiston Respublikasi  Konstitutsiyasi.  — T.:  O‘zbekiston, 2023. 127-modda
18 Konstitutsiyaning   shu   moddasi   holatidan   ko’rinib   turibdiki,   fuqarolarning
o’zini   o’zi   boshqarish   organlari   davlat   organlari   tizimidan   ajratilgan   va   alohida
turdagi hokimiyatni amalga oshiruvchi organdir.
O’zbekiston   o’zini   o’zi   boshqarish   organlari   tizimini   davlat   organlari
tizimidan   alohida   belgilash   bilan   birga,   faoliyati   va   boshqa   tomonlariga   mutlaqo
yangicha   jihatlar   kiritdi.   Jumladan,   deyarli   barcha   mamlakatlarda   (Rossiya,
Turkmaniston,   Fransiya,   Germaniya   va   hokazo)   bu   institut   mahalliy   o’zini   o’zi
boshqarish   deb   atalsa,   O’zbekiston   uni   fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarishi   deb
atadi.   Bu   shunchaki   nomni   o’zgartirish   emas,   masalaning   mohiyatini   bildiruvchi
holatdir.   Mahalliy   o’zini   o’zi   boshqarishga   nisbatan   fuqarolarning   o’zini   o’zi
boshqarish   so’zi   o’zini   o’zi   boshqarishni   mustaqil   demokratik   institut   sifatida
to’laroq  ko’rsatadi.   Sababi   mahalliy  boshqaruv  faqat   o’zini   o’zi  boshqaruv  orqali
emas,   davlat   organlari   orqali   ham   amalga   oshiriladi,   ya’ni   mahalliy   boshqaruvda
davlat   ham   ishtirok   etadi.   Xalq   deputatlari   Kengashlari   va   hokimlarning   asosiy
vazifasi mahalliy davlat boshqaruvini amalga oshirishdir. Fuqarolarning o’zini o’zi
boshqarish   organlarining   yuqorida   qayd   qilingan   vazifalarini   amalga   oshirish
uchun,   qonunlarda   yetarli   vakolatlar,   huquqlar   belgilangan.   Faqat   shuni   alohida
qayd qilish keraki, bu huquqlarning bir qismi fuqarolar yig’ini, bir qismi fuqarolar
yig’ini Kengashi, bir qismi fuqarolar yig’ini raisi tomonidan amalga oshiriladi. Bu
masala Qonunning 11, 12, 13, 14-moddalarida mustahkamlangan.
Qonunda   shaharcha,   qishloq,   ovul   fuqarolar   yig’ini   va   shahardagi   mahalla
fuqarolar  yig’inining vakolatlari  bilan  shaharcha,  qishloqcha  va  ovuldagi  mahalla
fuqarolar   yig’inining   vakolatlari   alohida-alohida   ko’rsatilgan.   Chunki,   ularning
vakolatlarida ma’lum farqlar bor. “Fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari
to’g’risida”gi Qonunning 11-moddasiga asosan, shaharcha, qishloq, ovul va
shahardagi   mahalla   fuqarolar   yig’ini:   fuqarolar   yig’inining   faoliyat   dasturini   va
xarajatlar   smetasini,   hududni   kompleks   rivojlantirishni   ta’minlashga,   tegishli
hudud doirasida obodonlashtirishga, ko’kalamzorlashtirishga va sanitariya holatini
yaxshilashga   qaratilgan   tadbirlar   rejalarini   tasdiqlaydi;   aholining   ijtimoiy   nochor
qatlamlarini  qo’llab-quvvatlash bo’yicha chora-tadbirlarni  amalga oshiradi, ushbu
19 maqsadda   markazlashtirilgan   tarzda   ajratiladigan   davlat   mablag’laridan   qonun
hujjatlarida belgilangan tartibda maqsadli va samarali foydalanilishini ta’minlaydi;
Shuning uchun O’zbekistonda o’zini o’zi boshqaruvning mahalliy o’zini o’zi
boshqaruv emas, fuqarolarning o’zini o’zi boshqaruvi  deb nomlanishi masalaning
asl mohiyatiga mos keladi va o’zini o’zi boshqaruvning davlat boshqaruvidan holi
ekanligini ko’rsatadi.
O’zini   o’zi   boshqarish   fuqarolar   faoliyatining   bir   yo’nalishi,jahon
davlatchiligi   va   jamiyat   rivojlanishi   tajribasida   uchraydigan   muhim   institut
hisoblanadi.   O’zini   o’zi   boshqarish   fuqarolarning   konstitutsiyaviy   huquqlaridan
bo’lib,   bu   huquq   fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqaruv   organlari   orqali   amalga
oshiriladi. 
O’zini   o’zi   boshqarish,   Konstitutsiya   va   qonunlar   asosida   mamlakatning
tarixiy-milliy   xususiyatlariga   tayangan   holda   aholi   (jamoa)   manfaatidan   kelib
chiqib, mahalliy ahamiyatga ega masalalarni mustaqil hal etish maqsadida faoliyat
ko’rsatadigan fuqarolar faoliyatining tashkiliy tizimidir. 
O’zini   o’zi   boshqarish   tushunchasi   bilan   o’zini   o’zi   boshqarish   organlari
tushunchasi bir biridan farq qiladi. O’zini o’zi boshqaruv tashkiliy tizimdan iborat
faoliyat   bo’lsa,   o’zini   o’zi   boshqaruv   organlari   shu   faoliyatni   amalga   oshiruvchi
tuzilmalar (tashkilot) hisoblanadi. O’zini o’zi boshqarish faoliyati orqali fuqarolar
davlat va jamoat ishlarida ishtirok etadi yoki boshqacha qilib aytganda, o’zini o’zi
boshqaruv   fuqarolarning   jamiyat   va   davlat   ishlarida   ishtirokini   ta’minlovchi
muhim vositalardan biridir.
Fuqarolar   yig’ini   aholi   manfaatlarini   ifodalash   va   uning   nomidan   tegishli
hududda   amal   qiladigan   qarorlar   qabul   qilish   huquqiga   ega.   Fuqarolar   yig’inida
shaharcha,   qishloq   va   ovul,   shuningdek   shahar,   shaharcha,   qishloq   va   ovuldagi
mahalla hududida doimiy yashayotgan, voyaga yetgan shaxslar qatnashadilar.
Fuqarolar yig’ini organlari quyidagilardan iborat:
 fuqarolar yig’ini kengashi;
 fuqarolar   yig’ini   faoliyatining   asosiy   yo’nalishlari   bo’yicha
komissiyalar;
20  fuqarolar yig’ini taftish komissiyasi;
 tuman   markazidan   olisda   joylashgan   va   borish   qiyin   bo’lgan
shaharchalar,   qishloqlar   va   ovullarda   qonun   hujjatlarida   nazarda   tutilgan   hollarda
tuziladigan ma’muriy komissiya  (bundan buyon matnda ma’muriy komissiya  deb
yuritiladi).
Fuqarolar   yig’ini   faoliyatining   asosiy   yo’nalishlari   bo’yicha   komissiyalar,
fuqarolar   yig’ini   taftish   komissiyasi   va   ma’muriy   komissiyani   saylash
fuqarolarning qonunda belgilangan saylov huquqlari kafolatlari ta’minlangan holda
yashirin yoki ochiq ovoz berish yo’li bilan amalga oshiriladi.
Komissiya   tarkibiga   ko’rsatilgan   shaxs,   agar   fuqarolar   yig’inida   (vakillar
yig’ilishida)   hozir   bo’lganlarning   yarmidan   ko’prog’i   uni   yoqlab   ovoz   bergan
bo’lsa, saylangan hisoblanadi. 18
Aslida   o’zini   o’zi   boshqarish   ancha   keng   faoliyat   bo’lib,   bir   necha
harakatlarni o’z ichiga oladi. Jumladan, referendum (umumxalq ovozi) ham ayrim
mamlakatlarning   Konstitutsiya   va   qonunlarida   o’zini   o’zi   boshqarish
hisoblanadi.Yoki   jamoat   birlashmalari   faoliyatini   amalga   oshirish,   davlat
tashkiloti,   korxona,   muassasalardagi   jamoatchi   tashkilotlar   ham   o’zini   o’zi
boshqarish orqali faoliyat olib boradi.
O’zini   o’zi   boshqaruv   demokratiyaning   bir   ko’rinishi   bo’lib,   xalq
hokimyatini   ro’yobga   chiqarish   vositasidir.   Jamiyat   demokratlashib   borgan   sari
o’zini   o’zi   boshqarish   kuchayib   boradi.  U   fuqarolik  jamiyatining   asosiy   sharti   va
muhim instituti hisoblanadi.
O’zini   o’zi   boshqarish   faoliyati   kollegialchilik,   oshkoralik,   turli   fikrga
asoslanib,   unda   barcha   fuqarolar   teng   asosda   ishtirok   etadi.   Bu   o’zini   o’zi
boshqarish   organlarini   tuzishda,   ularning   tashkiliy   tuzulmalar   ishida   ishtirok
etishda ko’rinadi.
Biror-bir   yo’l   bilan   o’zini   o’zi   boshqarish   organlari   faoliyatida   ishtirok
etishni cheklash, to’sqinlik qilish mumkin emas.
18
  O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING FUQAROLARNING O‘ZINI O‘ZI BOSHQARISH ORGANLARI 
TO‘G‘RISIDAGI QONUNI (yangi tahriri) 8-modda
21 Ayrim   xorijiy   mamlakatlarda   o’zini   o’zi   boshqaruv   davlat   organlaridan
mustaqil   deb   ko’rsatilgani   bilan   (Rossiya   Konstitutsiyasining   12-moddasida,
mahalliy   o’zini   o’zi   boshqarish   organlari   davlat   hokimyati   organlari   tizimiga
kirmaydi,   deb   belgilangan)   ba’zan   bu   qoidaga   zid   holatlar   mavjud.   Masalan,
Rossiyada   50   mingdan   ortiq   aholi   yashaydigan   joylarning   mahalliy   boshqaruv
ma’muriyati   boshlig’i     o’lka,   viloyat   ma’muriyati   boshlig’i,   davlat   organi
tomonidan tayinlanishi belgilangan.
O’zbekistonda   fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish   organlarinianiq   bir   xil
pog’onada   mahallalarda   tuzilishi   va   bir   xil   nomlar   bilan   atalishi,   ularning
O’zbekistonning   siyosiy   tizimida   o’zining   munosib   o’rnini   topishiga,   bozor
munosabatlariga   asoslangan   demokratik-huquqiy   davlat   va   fuqarolik   jamiyati
qurish davrida ijtimoiy hayotda faol ishtirok etishiga sabab bo’ladi. Albatta, shahar
va mahallalarda tuzilgan o’zini o’zi boshqarish organlari vakolatlarida farq bor.
O’zini  o’zi boshqarish organlari fuqarolarning davlat va jamiyat ishlaridagi
ishtirokini   ta’minlovchi,   ularning   ma’naviy   tarbiyasiga,   ijtimoy   himoyasiga   ta’sir
qiluvchi   va   boshqa   manfaatlarini   ro’yobga   chiqarishga   hissa   qo’shuvchi   muhim
tuzilmadir. Keyingi paytda fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari faoliyati
yanada   faollashdi   va   kengaydi.   Fuqarolik   jamiyati   qurishda   fuqarolarning   o’zini
o’zi   boshqarish   organlariga   katta   umid   bog’lanmoqda.   Buni   Prezidentimizning
“Biz   fuqarolik   jamiyatini   qurishga   intilmoqdamiz.Buning   ma’nosi   shuki,
davlatchiligimiz rivojlana borgan sari boshqaruvning turli xil vazifalarini bevosita
xalqqa   topshirish,   ya’ni   o’zini   o’zi   boshqarish   organlarini   yanada   rivojlantirish
demakdir”, degan so’zlaridan ham bilsa bo’ladi.
Fuqarolik jamiyatida fuqarolar faqat davlat va jamiyat ishlarida ishtirok etish
bilan   chegaralanmaydi.   Bu   jamiyatda   har   bir   shaxsning   fikri,   ovozi   e’tiborga
olinishi, har bir kishi o’zini to’laqonli shaxs, jamiyatning to’la a’zosi deb his qilishi
kerak. Bunda ham fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlarining roli kattadir.
O’zini   o’zi   boshqarish   organlarini   tashkil   qilishda,   shakllantirishda,
O’zbekistonning   eng   katta   yutug’i   ushbu   masalani   hal   qilishga   milliy   an’analar,
qadriyatlarni   tiklash,   aholining   tub   manfaatlariga   mos   keluvchi   yo’lni   tanlash
22 nuqtai nazaridan yondashish bo’ldi. Ya’ni, o’zini o’zi boshqarishda asosiy tayanch
(makon) qilib mahallar belgilandi.
O’zbekiston   mahallalari   kabi   kuchli,   samarali   va   ta’sirchan   vosita   boshqa
mamlakatlarda   yo’q.   U   uzoq   davrlardan   ijtimoiy   hayotda   beqiyos   o’ringa   ega
bo’lib  kelgan.  Inson   qalbida  Vatan  tuyg’usining  shakllanishiga,  milliy  g’ururning
vujudga kelishiga, millatchilik illatlaridan holi bo’lishga katta ta’sir ko’rsatgan.
Mahallalardagi muhit orqali jamoat fikrini to’laroq aniqlasa bo’ladi. Demak,
ushbu   xislat   O’zbekistonga   xos   xususiyatdir.   Bu   esa,   umume’tirof   etilgan
demokratiya   yo’llariga   mamlakatimizning   qo’shgan   hissasidir.   Yoki   boshqacha
qilib aytganda, O’zbekiston demokratiyani yangi xislatlar bilan boyitmoqda. 19
Yangilangan Konstitutsiyada  O zbekistonning ijtimoiy davlat  sifatidagi  roliʻ
mustahkamlanib,   davlat   o ziga   ko plab   ijtimoiy   majburiyatlarni   olmoqda.   Bu   esa	
ʻ ʻ
yaqin   yillarda   yurtimizda   aholi   o rtasida   kambag allik   darajasining   keskin	
ʻ ʻ
pasayishiga hamda o rta sinfning ortishiga olib borishini prognoz qilish mumkin. 	
ʻ
2.2 Fuqarolarning o’zini-o’zi boshqarish organlari faoliyatining asosiy
yo’nalishlari
Fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish   organlari   faoliyati,   vazifasi,
2013-yil   22-aprelda   yangi   tahrirda   qabul   qilingan   “Fuqarolarning   o’zini   o’zi
boshqarish organlari to’g’risida”gi  Qonun   20
bilan tartibga solinadi. Qonunlarda va
19
 Konstutsiyaviy huquq; T.HUSANOV XXI bob 447-bet
20
  O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING FUQAROLARNING O‘ZINI O‘ZI BOSHQARISH ORGANLARI 
TO‘G‘RISIDAGI QONUNI (yangi tahriri) 
23 boshqa   dasturiy   hujjatlarda   fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish   organlariga
yuklatilgan vazifalarni bir necha guruhga bo’lib ko’rsatish mumkin. Bular:
1.   Fuqarolarga   jamiyat   va   davlat   ishlarini   boshqarishda   qatnashish
huquqini amalga oshirishda ko’maklashish;
2.   O’z   hududlarida   ijtimoiy   va   xo’jalik   vazifalarini,   ijtimoiy
muhofazani hal qilish, ommaviy madaniy tadbirlarni o’tkazish, axloqiy-tarbiyaviy
faoliyat bilan shug’ullanish.
3.   Davlat   hokimyati   organlariga   O’zbekiston   Respublikasi
qonunlarini,   Prezident   va   hukumat   hujjatlarini,   xalq   deputatlari   Kengashlari   va
hokimlarning qarorlarini bajarishda yordamlashish.
Fuqarolarning   jamiyat   va   davlat   ishlarida   ishtirok   etishi   ularning
konstitutsiyaviy huquqidir. Ana shu huquqni amalga oshirishda fuqarolarga o’zini
o’zi   boshqarish   organlari   turli   yo’llar   orqali   yordam   beradi,   jumladan:   mahalliy
hokimyatning   vakillik   organlariga   nomzod   ko’rsatish;   aholini   vakillik
organlarining sayloviga ishtirok etishga jalb qilish; tashviqot-targ’ibot ishlarini olib
borish; aholini saylov bo’ladigan joy, vaqt haqida xabardor qilish, fuqarolar yig’ini
raislariga   sayloviga   fuqarolarni   jalb   qilish   va   saylovlarda   ishtirok   etish   uchun
tegishli sharoitlar yaratish.
Fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish   organlari   xududlarida   xo’jalik
ishlari,   kichik   biznes,   tadbirkorlikni   qo’llab-quvvatlash,   aholini   ish   bilan
ta’minlash,   aholini   ijtimoiy   himoya   ishlari   bilan   shug’ullanadi.   Turli   madaniy
tadbirlar va boshqalarni o’tkazish bilan aholini huquqiy bilimini o’stirish, huquqiy
madaniyatini   shakllantirishga   ta’sir   qiladi.   Ularning   eng   muhim   vazifalari
insonlarni,   ayniqsa,   yoshlarni   vatanparvarlik   ruhida   tarbiyalash,axloqiy
fazilatlarini, eng yaxshi urf-odatlarimizni ular ongiga singdirish hisoblanadi.
Fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish   organlari   muhim   vazifalaridan
yana   biri   yuqorida   tilga   olingan   davlat   organlariga   qonun   va   boshqa   qonun
hujjatlarini   boshqarilishini   ta’minlashda   ko’maklashuvidir.   Mahalla   fuqarolariga
o’z burchlarini, majburiyatlarini, davlat va jamiyat oldidagi mas’uliyatini oshirish,
jamiyat taraqqiyoti uchun muhim ekanligini tushuntiradi va ta’sir qiladi. Fuqarolik
24 jamiyatini   shakllanishi,   davlat   organlari   faoliyati   ustidan   jamoatchilik   nazoratini
kuchaytirishni   taqozo   etmoqda.   Bu   ishda   fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish
organlari ishtiroki zarur bo’lib qolmoqda, yoki boshqacha aytganda ijro hokimiyati
organlari   ustidan   jamoatchilik   nazoratini   o’rnatish   shakllaridan   biri   fuqarolarning
o’zini   o’zi  boshqarish  organlari  faoliyati  bo’lib, bu  ham  fuqarolarning  o’zini   o’zi
boshqarishning muhim vazifalariga aylanmoqda.
Fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish   organlarining   yuqorida   qayd
qilingan   vazifalarini   amalga   oshirish   uchun,   qonunlarda   yetarli   vakolatlar,
huquqlar belgilangan. Faqat shuni alohida qayd qilish keraki, bu huquqlarning bir
qismi   fuqarolar   yig’ini,   bir   qismi   fuqarolar   yig’ini   Kengashi,   bir   qismi   fuqarolar
yig’ini   raisi   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Bu   masala   Qonunning   11,   12,   13,   14-
moddalarida mustahkamlangan.
Qonunda   shaharcha,   qishloq,   ovul   fuqarolar   yig’ini   va   shahardagi
mahalla  fuqarolar  yig’inining  vakolatlari  bilan  shaharcha,  qishloqcha  va  ovuldagi
mahalla   fuqarolar   yig’inining   vakolatlari   alohida-alohida   ko’rsatilgan.   Chunki,
ularning   vakolatlarida   ma’lum   farqlar   bor.   “Fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish
organlari
to’g’risida”gi Qonunning 11-moddasiga asosan, shaharcha, qishloq, ovul va
shahardagi   mahalla   fuqarolar   yig’ini:   fuqarolar   yig’inining   faoliyat   dasturini   va
xarajatlar   smetasini,   hududni   kompleks   rivojlantirishni   ta’minlashga,   tegishli
hudud doirasida obodonlashtirishga, ko’kalamzorlashtirishga va sanitariya holatini
yaxshilashga   qaratilgan   tadbirlar   rejalarini   tasdiqlaydi;   aholining   ijtimoiy   nochor
qatlamlarini  qo’llab-quvvatlash bo’yicha chora-tadbirlarni  amalga oshiradi, ushbu
maqsadda   markazlashtirilgan   tarzda   ajratiladigan   davlat   mablag’laridan   qonun
hujjatlarida belgilangan tartibda maqsadli va samarali foydalanilishini ta’minlaydi;
Har   chorakda   fuqarolar   yig’ini   raisi   (oqsoqoli)   va   uning   maslahatchilari,
fuqarolar   yig’ini   faoliyatining   asosiy   yo’nalishlari   bo’yicha   komissiyalari   hamda
taftish   komissiyasi   raislari,   jamoatchilik   tuzilmasi   rahbari,   fuqarolar   yig’inining
diniy ma’rifat  va  ma’naviy-axloqiy  tarbiya masalalari  bo’yicha maslahatchisining
hisobotlarini   eshitadi;   tegishli   hududda   qonunlar   va   boshqa   qonun   hujjatlarining
25 ijro   etilishi,   shu   jumladan   tadbirkorlik   faoliyati   subyektlarining   huquqlari   va
qonuniy   manfaatlariga   rioya   etilishi,   kommunal   xizmat   ko’rsatish   tashkilotlari
tomonidan   kommunal   xizmatlar   ko’rsatish   sifati,   imoratlar   qurish   hamda   hovlilar
va   uylar   atrofidagi   hududlarni   saqlash   qoidalariga   rioya   etilishi,   yerlardan
foydalanish451   va   ularni   muhofaza   etish   ustidan   jamoatchilik   nazoratini   amalga
oshiradi;   ijtimoiy   infratuzilmani   rivojlantirish,   tegishli   hududni   obodonlashtirish,
ko’kalamzorlashtirish   va   sanitariya   jihatdan   tozalash,   kam   ta’minlangan   oilalarga
ularning   uylari   va   kvartiralarini   ta’mirlashda,   shuningdek   kommunal   xizmatlari
haqini to’lashda yordam ko’rsatish uchun ixtiyoriylik asosida jismoniy shaxslardan
mablag’   yig’ish,   yuridik   shaxslarning   mablag’laridan   shartnoma   asosida
foydalanish   to’g’risida   qarorlar   qabul   qiladi;   atrof   muhitni   muhofaza   qilishga
ko’maklashadi;
guzarlar barpo etish masalalarini ko’rib chiqadi; ma’muriy-hududiy birliklar,
mahallalarning   chegaralarini   o’zgartirish,   mahallalar,   ko’chalar,   maydonlar   va
boshqa   obyektlarga   nom   berish   va   ularning   nomini   o’zgartirish   haqida   tegishli
tumanlar,   shaharlar   davlat   organlariga   iltimosnomalar   kiritadi;   yer   uchastkalarini
berish (realizatsiya qilish) masalalarini ko’rib chiqish tuman, shahar komissiyasiga
o’z   vakilini   yuboradi;   har   bir   dehqon   xo’jaligini   xo’jalik   kitobiga   kiritib,   unda
dehqon  xo’jaligining  tarkibi   to’g’risidagi,   xo’jalik   boshlig’i   yoki   uning  vazifasini
bajaruvchi   shaxs   haqidagi,   shuningdek   dehqon   xo’jaligining   tashkiliy-huquqiy
shakli   (yuridik   shaxs   tashkil   etgan   yoki   tashkil   etmagan   holda)   to’g’risidagi
ma’lumotlarni   qayd   etib   qo’yadi;   kommunal   to’lovlar   undirilishini   ta’minlash,
issiqlik va elektr energiyasidan, issiq va sovuq suvdan tejamli foydalanish tadbirlar
o’tkazishda,   tegishli   hududni   obodonlashtirish   va   ko’kalamzorlashtirish,   uylar   va
hovlilarni   namunali   saqlashga   doir   ishlarni   ixtiyoriylik   asosida   tashkil   etishda
shartnoma   asosida   ko’maklashadi;m   davlat   va   xo’jalik   boshqaruvi   organlari,
banklar, nodavlat notijorat tashkilotlar va boshqa tashkilotlar bilan birgalikda kam
ta’minlangan   oilalardan   bo’lgan   yoshlarga,   shu   jumladan   ulargam   nikoh   tuzishda
va   to’y   tadbirlarini   o’tkazishda   qo’shimcha   moddiy   yordam   ko’rsatadi;   tegishli
hudud   doirasida   joylashgan   (yashayotgan)   tadbirkorlik   faoliyati   subyektlari,   shu
26 jumladan   oilaviy   tadbirkorlik   subyektlari   tomonidan   kreditlar   olinishida
belgilangan tartibda kafil bo’ladi.
Shuningdek,   fuqarolar   yig’inlarida   fuqarolar   yig’ini   faoliyatining
asosiy yo’nalishlari bo’yicha tuziladigan komissiyalar qonun yo’li bilan aniq qilib
belgilandi. Ular:
 yarashtirish komissiyasi;
 ma’rifat va ma’naviyat masalalari bo’yicha komissiya;
 ijtimoiy qo’llab-quvvatlash bo’yicha komissiya;
 xotin-qizlar bilan ishlash bo’yicha komissiya;
 voyaga yetmaganlar, yoshlar va sport masalalari bo’yicha komissiya;
 tadbirkorlik   faoliyati   va   oilaviy   biznesni   rivojlantirish   masalalari
bo’yicha komissiya;
 ekologiya   va   tabiatni   muhofaza   qilish,   obodonlashtirish   va
ko’kalamzorlashtirish bo’yicha komissiya;
 jamoatchilik nazorati va iste’molchilarning huquqlarini himoya
 qilish bo’yicha komissiyadir. 21
Xulosa
Xulosa   shuki,   Hozirda   davlat   boshqaruvini   modernizatsiyalash   va
liberallashtirishga   oid   islohotlar   natijasida   har   tomonlama   rivojlanayotgan
davlatning   ijtimoiy   himoya   siyosati   uchun   imkoniyatlar   va   zaruratlar   oshib
borayotgan   mamlakatimiz   jamiyati   uchun,   yangi   Konstitutsiya   –   tabiiy   zarurat
hisoblanadi.
21
 Konstutsiyaviy huquq; T.HUSANOV XXI bob 453-bet
27 2021-yilning   oxirlariga   kelib,   davlatimiz   rahbari   tomonidan   yurtimizda
konstitutsiyaviy   islohotlar   tashabbusi   ilgari   surildi.   Shu   o tgan   davr   mobaynida,ʻ
1992-yilda   qabul   qilingan   Asosiy   Qonunimiz   ma nan   ancha   eskirganligi   ko p	
ʼ ʻ
marta   aytildi.   Haqiqatda,   O zbekistonning   hozirgi   Konstitutsiyasi   konseptual	
ʻ
o zgarishlarga   muhtoj   ekanligi   ko p   yillardan   beri   ziyolilar   va   siyosatshunoslar	
ʻ ʻ
tomonidan ta kidlanib kelinadi.	
ʼ
Hozirgi   vaqtda   O zbekistonda   boshlangan   konstitutsiyaviy   islohotlar	
ʻ
davlatning   va   jamiyatning   ehtiyojlari   o rtasidagi   kompromis   bo lishi   ehtimoli	
ʻ ʻ
yuqori   sanaladi.   Jamiyat   uchun   huquqiy-demokratik   davlatchilikka   yanada   tez
o tish g oyasi, albatta, jozibador hamda Yangi O zbekiston uchun o rinlidir.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Joriy   Konstitutsiyamiz   1992-yil   8-dekabrda   qabul   qilingan   bo lib,   o sha	
ʻ ʻ
davrdagi   ancha   sodda   siyosiy   va   huquqiy   qarashlarni   o zida   mujassamlashtirgan	
ʻ
edi. Bugungi kunga kelib amaldagi Bosh Qomusimiz allaqachon jiddiy islohotlarga
muhtoj   edi.   Unda   qadriyatlar   bo limi   mexanizmlar   joriy   qilish   darajasiga	
ʻ
bormagan.   Bundan   tashqari,   davlat   institutlari   hamda   ular   o rtasidagi   vakolatlar	
ʻ
muvozanati   borasida   ham   jiddiy   nomutanosibliklar   yaqqol   ko zga   tashlanishi	
ʻ
haqiqat.
Ma lumki,   Konstitutsiyamiz   konseptual   islohotlarga   muhtoj.   Konseptual	
ʼ
deganda, avvalo, Asosiy Qonunning ruhiyati, ohangi jiddiy o zgarishi, qadriyatlar	
ʻ
chuqur va keng ta kidlanishi kerak, ya ni, konstitutsion qadriyatlar ijtimoiy fikrda	
ʼ ʼ
chuqur   muhrlanish   darajasiga   yetib   borishi   kerak.   Siyosiy   institutlar   va   ular
o rtasidagi   vakolatlar   esa,   jiddiy   bir   shaklda   qayta   ko rib   chiqilishi   maqsadga	
ʻ ʻ
muvofiq sanaladi.
Aholimiz   ongida   bir   qarash   borki,   unga   ko ra   “Konstitutsiya   imkon   qadar	
ʻ
zamonlar   va   makonlar   osha   universal   bo lishi   kerak”   deyiladi.   Aslida,	
ʻ
mamlakatlarning   Konstitutsiyalari   o zgarib,   takomillashtirilib   turishi   –   davlatlar	
ʻ
tajribasida normal holat sanaladi. Dunyo tajribasiga nazar soladigan bo lsak, ba zi	
ʻ ʼ
demokratik   davlatlarda   haliga   qadar   Konstitutsiyalar   mavjud   emas.   Boshqalarida
esa,   ko plab   muhim   huquqiy-siyosiy   jarayonlar   Konstitutsiya   bo limlari   va	
ʻ ʻ
moddalari   bilan   emas,   qonunlar   va   boshqa   huquqiy   aktlar   bilan   tartibga   solinadi.
28 Shuning uchun ham, bu yerda asosiy masala, bu Konstitutsiyalarning qanchalik tez
o zgarishi emas, o zgarishlarning mazmun-mohiyati, deb bilamiz.ʻ ʻ
Borgan   sari   aholisi   katta   tezlikda   o sayotgan,   o rta   sinf   qatlami   kengayib	
ʻ ʻ
borayotgan   O zbekiston   jamiyati   uchun,   yangi   Konstitutsiya   –   tabiiy   zarurat   deb	
ʻ
bilamiz.
So nggi   6   yilda   mamlakatimizning   davlat   boshqaruv   falsafasi   o zgardi.	
ʻ ʻ
Avtoritarizm,   ijtimoiy   tafakkurni   qo rquv   bilan   boyitish   siyosati   tarixda   qoldi.	
ʻ
Hozirgi   O zbekistonda   ratsional   boshqaruv   shakllanib   ulgurdi,   deb   ayta   olamiz.	
ʻ
Davlat   hokimiyati,   ichki   va   tashqi   siyosatda   vazminlik   va   ratsionallik   orqali
muammolarni   tushunish,   rasmiylashtirish   va   yechim   izlash   tizimini   shakllantirib
ulgurdi.
Buning   natijasida,   mamlakatimizning   ichki   va   tashqi   siyosatidagi
dunyoqarashi, tafakkuri va harakatlar strategiyasi mutlaq boshqa o zanga ko chdi.	
ʻ ʻ
Bu   omillar   hisobiga,   O zbekistonda   yangi   Konstitutsiya   qabul   qilish   –   davlat	
ʻ
tafakkuri   va   global   reputatsiyasini   o zgartirish   yangi   dunyoqarashni	
ʻ
rasmiylashtirishning tarixiy shartlaridan biri hisoblanadi.
Xulosa   qilib   aytadigan   bo lsak,   xalqimizning,   ekspert   va   mutaxassislarning	
ʻ
takliflari,   xalqaro   va   xorijiy   davlatlarning   tajribasi   inobatga   olingan   holda
tayyorlangan   Konstitutsiyaviy   qonun   xalqimizning   farovon   hayoti   uchun
mustahkam huquqiy asos bo lib xizmat qiladi.	
ʻ
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxat
Rahbariy adabiyotlar
  1.Karimov   I.A.   O’zbekistonning   o’z   istiqlol   va   taraqqiyot   yo’li.   –   T.:
O’zbekiston,1992. – 20-bet.
2.Karimov I.A. Mamlakatimizda demokratik islohotlarni chuqurlashtirish va
fuqarolik   jamiyatini   demokratlashtirish   konsepsiyasi.   –   T.:   O’zbekiston,   2010.   –
31,46-betlar.
29 Me’yoriy huquqiy hujjatlar.
1.O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Axborotnomasi,   1993-yil,   1-
son, 38-modda.
2.Mahalliy Davlat Hokimiyati To’g’risida   18.09.1993
3.O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Axborotnomasi,   1993-yil,   1-
son, 38-modda.
4.O’zbekiston   Respublikasining   Mahalliy   Davlat   Hokimiyati   To’g’risidagi
Qonuni  21-Modda
5.O’zbekiston  Respublikasi  Oliy Majlisi  faoliyatini tartibga soluvchi  qonun
hujjatlari to’plami. – T.: 2007. – 222–224-betlar.
6.O’ZBEKISTON   RESPUBLIKASINING   FUQAROLARNING   O’ZINI
O’ZI BOSHQARISH ORGANLARI TO’G’RISIDAGI QONUNI (yangi tahriri)
Darslik, o’quv qo’llanmalar va monografiyalar.
7. Konstutsiyaviy huquq” O.T.HUSANOV darsligi.
8. O’zbekiston Respublikasi  Konstitutsiyasi.  — T.:  O’zbekiston, 2023.
 INTERNET SAHIFALARI.
LEX.UZ O’zbekiston qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi.
www.arxiv.uz
www.ziyonet.uz
www.aim.uz
www.fayillar.org
30