O’zbekistonning dunyoning rivojlangan davlatlari bilan iqtisodiy hamkorligi

O‘ZBEKISTONNING DUNYONING RIVOJLANGAN DAVLATLARI
BILAN IQTISODIY HAMKORLIGI .
REJA:
KIRISH
I   BOB.   TASHQI   IQTISODIY   ALOQALARNI   RIVOJLANTIRISHNING
MAMLAKAT IQTISODIYOTIGA TA’SIRI
1.1. Jahon iqtisodiy tizimida milliy iqtisodiyotning tutgan o‘rni 
1.2. Tashqi iqtisodiy faoliyat va milliy manfaatlarga tahdidlar
II   BOB.   O‘ZBEKISTONNING   DUNYONING   RIVOJLANGAN
DAVLATLARI BILAN IQTISODIY HAMKORLIGI
2.1. O‘zbekiston tashqi iqtisodiy aloqalar geografiyasi
2.2.   O‘zbekistonning   Yevropa   mamlakatlari   va   xalqaro   tashkilotlar   bilan   o‘zaro
manfaatli hamkorligi
2.3. O‘zbekistonning rivojlangan Osiyo mamlakatlari bilan iqtisodiy hamkorligi
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi .   Globallashuv   jarayonining   hozirgi   bosqichidagi
muhim   yo’nalishlardan   biri   –   O’zbekistonning   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   yanada
erkinlashtirish   hamda   jahon   hamjamiyatiga   integratsiyalashuv   jarayonlarini
kuchaytirish hisoblanadi. Bu borada mamlakatimizning ko’plab mamlakatlar bilan
iqtisodiy   hamkorlik   aloqalarini   yo’lga   qo’yishi,   jahondagi   turli   iqtisodiy   va
moliyaviy   tashkilotlarning   teng   huquqli   a’zosiga   aylanishi   e’tiborga   molikdir.
Tashqi savdo aloqalari xalqaro hamkorlikning muhim sohalaridan biri bo’lib, turli
mamlakatlar   bilan   ilmiytexnik,   madaniy   aloqalarni   yo’lga   qo’yish   ular   o’rtasida
diplomatik   munosabatlar   o’rnatish   iqtisodiyotni   faol   va   har   tomonlama
rivojlantirish,   ijtimoiy-iqtisodiy   muammolarni   hal   etishda   yordam   beruvchi
vositadir. 
Mamlakatimizda   tashqi   savdo   aloqalarini   rivojlantirish,   jahon   bozorlariga
yuqori   sifatli   tayyor   mahsulotlar   bilan   kirib   borish   va   mustahkam   o’rin   egallash,
eksport   hajmini   oshirishga   qaratilgan   islohotlar   amalga   oshirilmoqda.   Hozirgi
davrda  mamlakatimizning  tashqi  iqtisodiy  faoliyatidagi  asosiy  strategiyasi   import
o’rnini   bosuvchi   ishlab   chiqarishni   tashkil   qilish   bilan   birga   eksportga
yo’naltirilgan   mahsulot   ishlab   chiqarishni   rivojlantirish   va   o’zining   jahon
bozoridagi raqobatbardoshligini kuchaytirishdan iborat. 
O’zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo’yicha   Harakatlar
strategiyasida   “eksport   faoliyatini   liberallashtirish   va   soddalashtirish,   eksport
tarkibini   va   geografiyasini   diversifikatsiya   qilish,   iqtisodiyot   tarmoqlari   va
hududlarning eksport  salohiyatini kengaytirish va safarbar etish” 1
  alohida ustuvor
vazifalar sifatida belgilab berilgan. 
Mazkur vazifalarning samarali bajaralishi mamlakatimizdagi ishbilarmonlik
muhitining   yanada   yaxshilanishini,   korxonalar   ishlab   chiqarishiga   xorijdan
zamonaviy texnikatexnologiyalarni jalb etishni faollashtirishni taqozo etadi, bu esa
1
  Ўзбекистон   Республикаси   Президентининг   «Ўзбекистон   Республикасини   янада   ривожлантириш   бўйича
Ҳаракатлар   стратегияси   тўғрисида»ги   Фармони.   ПФ-4947-сон,   2017   йил   7   феврал.   –   Ўзбекистон
Республикаси қонун ҳужжатлари тўплами. 2017 й., 6-сон, 70-модда
2 o’z   navbatida   mahsulotlar   eksportini   ko’payishiga,   umuman   olganda   eksport
salohiyatini   oshirishga   qaratilgan   chora-tadbirlarni   faol   tarzda   amaliyotga   joriy
etishga bo’lgan talabni kuchaytiradi. 
O’zbekiston Respublikasining jahon xo’jaligiga integratsiyalashuvida uning
hududiy va global darajadagi raqobatbardoshligi bo’yicha qiyosiy ustunligi, tashqi
iqtisodiy   siyosatni   ishlab   chiqish   va   uni   amalga   oshirish   bilan   ko’p   jihatdan
bog’liq.   Amalga   oshirilayotgan   tarkibiy   islohotlar   bo’yicha   qizg’in
munozaralarning   mavjudligiga   qaramasdan,   tashqi   iqtisodiy   siyosatni   ishlab
chiqishda,   mamlakatning   geografik,   ishlab   chiqarish   va   texnologik,   mehnat
resurslaridan   foydalanish   samarasini   inobatga   olish   muhim   o’rin   tutadi.   Chunki,
xalqaro   mehnat   taqsimotining   kuchayishi   xalqaro   moliyaviy   munosabatlar
ishtirokchilaridan yuqori darajadagi raqobatbardoshlikni talab etadi.
Iqtisodiy   xavfsizlikni   ta’minlash   har   bir   mustaqil   davlat   uchun   muhim
ahamiyat kasb etadi. Iqtisodiy xavfsizlikni ta’minlashning dolzarbligi uning milliy
iqtisodiyotning   aholi   uchun   normal   hayot   kechirish   sharoitlarini,   uni   barqaror
tarzda   resurslar   bilan   ta’minlash,   milliy   davlat   manfaatlarini   ro‘yobga   chiqara
olishga   qodirligi   bilan   ham   belgilanadi.   Ayniqsa,   yesh   mustaqil   davlatlar
iqtisodiyotining   biryoqlamaligi   va   qaramligi,   aholining   past   turmush   darajasi
o‘zida ijtimoiy tahdidni ifodalab, xavfsizlikni saqlashga salbiy ta’sir ko‘rsatadi. 
Milliy   iqtisodiyotning   turli   ichki   va   tashqi   tahdidlarga   bardoshliligi   hamda
iqtisodiy   xavfsizlikni   ta’minlash,   uning   jahon   iqtisodiy   tizimida
raqobatbardoshligini   oshirishga   oid   masalalarni   tahlil   qilish   mazkur   o‘quv
qo‘llanmaning   maqsadi   hisoblanadi.   Bozor   iqgisodiyotiga   o‘tish   davrida   milliy
iqtisodiyotga,   korxona   (firma)   va   alohida   shaxsga   nisbatan   xavf   tug‘dirayotgan
taxdidlarni   keltirib   chiqaruvchi   ijtimoiy-iqtmsodiy   jarayonlarning   barchasi   o‘quv
qo‘llanmada bayon qilikgan masalalarning ob’ekti hisoblanadi. 
Zero,   bugungi   rivojlanayotgan   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   har   bir   fuqaro,
shaxs iqgisodiy hayotda sodir bo‘layotgan jarayonlarning o‘zi, oilasi va mamlakat
uchun   qay   darajada   ta’sir   etishi   haqida   mustaqil   fikrlash,   iqgisodiy   tahdidlarni
3 aniqlash   hamda   xavfsizlikni   mikro   va   makro   darajada   ta’minlashda   yuzaga
keladigan muammolar yechimini izlab togshsh yo‘l-yo‘riqlarini o‘rganishi lozim.
Xavfsizlik   muammosi   mustaqil   davlatchilikning   shakllanishi   va   jamiyatda
ijtimoiy,   siyosiy,   iqtisodiy   manfaatlarning   qaror   topishi   bilan   bir   paytda   vujudga
keladi. Chunki shu vaqtdan boshlab barqarorlik, rivojlanish bilan bir qatorda, xavf-
xatar,   turli-tuman   tahdidlar   ham   paydo   bo‘lib,   ularni   hisobga   olish,   ularga
asoslanib,   davlat   strategiyasi   va   siyosatini   ishlab   chiqish   hamda   amalga   oshirish
mamlakat   xavfsizligini   ta’minlashning   muhim   sharti   hisoblanadi.   Darhaqiqat,
“xavfsizlik"   tushunchasi   Rober   ma’   lumotnomasiga   ko‘ra   1190   yilda   paydo
bo‘ldi 2
.   Bu   tushuncha   o‘zini   har   qanday   xavf-xatardan   himoyalangan   deb
hisoblovchi inson ruhining xotirjam holatini ifodalagan 3
. 
Ushbu   ma’noda   mazkur   termin   G‘arbiy   Yevropa   halslari   leksikonida   XVII
asrgacha   qo‘llangan.   Tarixning   keyingi   davrlarida   davlat   tuzilmalarining
shakllanishi   bilan   bog‘liq   ravishda   “xavfsizlik"   tushunchasi   moddiy,   siyosiy   va
iqtisodiy   sohalarda   davlat   kurilishi,   boshqarish   organlari   tendensiyalariga   mos
keladigan   real   xavf-xatar   (jismoniy   va   ma’naviy)ning   yo‘qligi   natijasida   vujudga
keladigan tinchlik holati ma’nosini anglatgan. 4
Kurs   ishining   ob’ekti   va   predmeti:   O‘zbekistonning   dunyoning
rivojlangan davlatlari bilan iqtisodiy hamkorligi,   kurs  ishining predmeti   sifatida
esa   O‘zbekistonning   dunyoning   rivojlangan   davlatlari   bilan   iqtisodiy
hamkorligi dagi yutuq va muammolar o‘rganiladi.
Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari :   O‘zbekistonning   dunyoning
rivojlangan davlatlari bilan iqtisodiy hamkorligini ilmiy tahlil qilish hisoblanadi.
Ushbu maqsaddan kelib chiqib quyidagi vazifalar belgilandi:
 Jahon   iqtisodiy   tizimida   milliy   iqtisodiyotning   tutgan   o‘rni   nazariy
jihatdan asoslash
2
 Михайлушкин А.И ., Шимко.Д. Международная экономика: теория и практика: У чебник для вузов. — 
СПб.: П итер, 20 1 8. 464 с.
3
 Основм экономической беаопасности. — М., 1996. -С.З
4
 Экономическая безопасность хозяйственньгх систем. Учебник. - М.: Изд-во РАГС, 2001. -С.8
4  Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   va   milliy   manfaatlarga   tahdidlarini   muhokama
qilish
 O‘zbekiston tashqi iqtisodiy aloqalar geografiyasini ilmiy o‘rganish
 O‘zbekistonning   Yevropa   mamlakatlari   va   xalqaro   tashkilotlar   bilan
o‘zaro manfaatli hamkorligini tahlil qilish
 O‘zbekistonning   rivojlangan   Osiyo   mamlakatlari   bilan   iqtisodiy
hamkorligini tahlil qilish
Kurs ishining hajmi va tuzilishi. 
5 I – BOB. MILLIY IQTISODIYOTNING AHAMIYATI VA UNGA
BO‘LADIGAN TAHDIDLAR
1.1. Jahon iqtisodiy tizimida milliy iqtisodiyotning tutgan o‘rni va uning
manfaatlariga tahdidlar
Zamonaviy   jahon   iqgisodiyoti   xalqaro   mehnat   taqsimoti   asosida   milliy
iqtisodiyotlar   o‘rtasida   barqaror,   har   tomonlama   o‘zaro   alokadorlikning
shakllanishi  oqibatida xo‘jalik haetining xalqaro miqyosda internatsionallashuvini
ifodalaydi. Buning oqibatida iqgisodiy makon vujudga kelmoqsa. Ushbu makonda
xalqaro   tovarlar,   xizmatlar,   xom   ashyo   resurslari,   moliyaviy   mablaglar,   kapital,
ishchi   kuchi   bozorlari   vujudga   kelib,   ular   o‘rtasida   o‘zaro   aloqadorlik   hamda
bog‘liqlik  kuchaymoqda. Jahon   miqyosida   global-texnologik,  moliyaviy,  axborot,
madaniy tizimlar jadal ravishda rivojlanmoqda. Milliy iqtisodiyot, xalqaro mehnat
taqsimotiga   ko‘ra,   ixtisoslashuvi,   o‘zining   foydali   qazilma   boyliklari,   geografik
joylashuvi,   fan-texnika   taraqqiyoti,   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   darajasi,   xalqaro
savdo, xalqaro iqgisodiy faoliyatining faolligiga muvofiq jahon iqgisodiy tizimida
o‘ziga xos o‘rinni  egallaydi. Jahon  iqgisodiyotita integratsiyalashish  uchun milliy
iqtisodiyot   xalqaro   hamkorlikka   ochiq   bo‘lishi,   ya’ni   ochiq   iqtisodiyot   tavsifiga
ega bo‘lishi lozim. Ochiq iqtisadiyotning xususiyatlari va potensial imkoniyatlarini
quyidagicha tavsiflash mumkin:
- o‘tish davrshsh o‘e boshidan kechirayotgan mamlakatda bozor mexanizmi
va unsurlari raqobat muhiti shakllanishining jadallashuvi; 
-   jahon   xo‘jaligi   bilan   o‘zaro   aloqada   milliy   iqtisodiyot   an’anaviy   tovar
ayirboshlashdan   tashqari,   kapitalni   netga   chiqarish   va   chetdan   kiritish,   ilmiy-
texnikaning   kooperatsiyalashuvi,   ishlab   chiqarish   integratsiyasi   kabi   shakllarda
integrallashadi; 
- xalqaro resurslar aylanmasi va uning samaradorligini oshirishga asoslangan
holda ichki ishlab chiqarish hajmlariga nisbatan milliy daromadning o‘sishi; 
-   xalqaro   ayirboshlashning   mutanosib   iqtisodiy   o‘sish   omili   sifatidagi
rolining ko‘payishi; 
6 -   xalqaro   resurslar   aylanmasi   va   uning   samaradorligini   oshirish   hisobiga
ichki   ishlab   chiqarish   ko‘lamiga   nisbatan   milliy   daromadning   ko‘proq   o‘sishi
O‘zbekiston   mustaqillikka   erishganidan   so‘ng,   xalqaro   mehnat   taqsimotida   faol
ishtirok etish yo‘li bilan ochiq turdaga bozor iqgisodiyotini vujudga keltirmoqda. 
Mamlakatimizda   ochiq   iqtisodiyotni   shakllantirish   va   uni   rivojlantirish
istiqbollari ustun darajada uning jahon xo‘jaligi tizimiga kirib borishiga bog‘liqsir.
Ushbu   maqsadni   amalga   oshiriil   uchun   Prezident   SH.M.Mirziyoyev   tomonidan
respublikamiz   tashqi   iqtisodiy   siyosati   quyidagi   tamoyillarga   asoslanishi   belgilab
berilgan 5
: 
- mafkuraviy kurashlardan qat’i nazar tashqi munosabatlarda oshkoralik; 
- teng huquqli va o‘zaro manfaatli hamkorlik, boshqa mamlakatlarning ichki
ishlariga aralashmaslik; 
-   o‘zining   milliy   davlat   manfaatlari   ustuvorligida   o‘aaro   manfaatlarki   har
tomonlama hisobga olish; 
-   to‘la   ishonch,   xalqaro   iqtisodiy   va   moliyaviy   tashkilotlar   doirasidagi
hamkorlikni   chuqurlashtirish   asosida   ikki   tomonlama   va   ko‘p   tomonlama   tashqi
aloqalar o‘rnatish hamda ularni rivojlantirish; 
-   umume’tirof   etilgan   xalqaro   huquq   normalariga   rioya   qilish   va   xalqaro
tartiblarga izchillik bilan o‘tish. 
Prezidentimiz   tomonidan   tashqi   iqtisodiy   siyosat   respublikaning   jahon
bozoridagi mavkeini mustahkamlash, uning to‘lov belansini kuchaytirish va xorijiy
investitsiya   uchun   qulay   muhitni   vujudga   keltirishga   qaratilishi   alohida   ta’kidlab
o‘tilgan   Iqgisodiyotning   ochiqligini   ta’minlash   va   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni
erkinlaiggirishga   qaratilgan   chora-tadbirlarning   amalga   oshirilishi   oqibatida
mamlakatga xorijiy investitsiyalar kirib kela boshladi, qo‘shma korxonalar ko‘paya
bordi, ichki bozor tovarlar bilan to‘la boshladi. 
Ammo,   shu   bilan   birga,   buning   mamlakat   manfaatlariga   zid   tomoni   ham
ko‘zga tashlana boshladi. 
5
 www.mineconomy.uz – O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot vazirligi sayti.
7 Bunday holat quyidagilarda namoyon bo‘ldi: 
-   respublikaning   ilg‘or   texnologiyalarga   ega   bo‘lishiga   cheklovlarning
mavjudligi; 
- mamlakatga ma’naviy va moddiy eskirgan texnika hamda texnologiyalarni
olib kirishga urinish; 
-   milliy   raqobatbardosh   mahsulotlarni   xorijiy   bozorlarga   chiqarishga
to‘sqinlik qilish, ilgari o‘zlashtirilgan bozorlardan siqib chiqarishga urinish; 
-   milliy   boylikning   bir   qismini   xorijiy   kapital   tomonidan   qo‘lga   kiritishga
intilish; 
-   muhim   xom   ashyo   tovarlari   va   kapitalni   chetga   chiqarish   ustidan   nazorat
qilish mexanizmining yetarli darajada shakllanmagailigi. 
Tashqi iqtisodiy aloqalarning erkinlashtirilishi sharoitida xo‘jalik sub’ektlari
faoliyatini nazorat qilish mexanizmish1ng takomillashmaganligi tufayli, bu sohada
jinoky   guruhlar,   korrupsiya,   xufyona   iqtisadiyot,   narkobiznes,   iqgisodiy
qaroqchilik   ham   jonlana   boshladi.   Shuningdek,   ayrim   holatlarda   jahon   xo‘jaligi
tizimiga   integratsiyalashuv   maqsadlari   bilan   milliy   ishlab   chikaruvchilar
manfaatlari   o‘rtasida   eiddiyat   vujudga   kelganligi   tufayli,   asosiy   energiya   va   xom
ashyo   mahsulotlarining   jahon   hamda   ichki   narxlari   o‘rtasida   nomutanosibliklar
vujudga keldi. 
O‘tish   iqgisodiyotiga   ega   mampakatlarda   iqtisodiyotni   tezda   ochiq   qilib
qo‘yish,   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   jadal   erkinlashtirish   mamlakat   ikgisodiy
xavfsizlitga   tahdidlarning   kuchayishiga   olib   keldi.   Bu   holat   esa   milliy   ishlab
chiqarunchilar   faollitening   cheklab   qo‘yilishi,   moliyaviy   pul   tizimining   normal
faoliyatiga   xavf   tutalishi,   importga,   xalqaro   iqgisodiy   tashkilotlarga   o‘ta   qaram
bo‘lib   qolishga   olib   kelishi   mumkin.   Shu   boisdan,   ochiq   iqtisodiyotni
shakllantirshn   va   tashqi   iqtisodiy   foaliyatni   erkinlashtirish   jarayoni   informatsion
yo‘l bilan, bosqichma-bosqich amalga oshirilishi kerak bo‘ladi. 
8 Mamlakat   iqgisodiy   xavfsizligi,   manfaatlariga   tahdidlardan   himoyalanish
uchun quyidagilarni amalga oshirish lozim 6
: 
-   taklif   etilayotgan   investitsion   loyiha   va   xorijiy   hamkorlar   bilan   tuzilgan
yirik   bitimlar,   iqtisodiy   xavfsizlik   talablarini   hisobga   olgan   holda,   dastlabki
mustaqil ekspertizadan o‘tkazish; 
- xorijiy kapital uchun ustuvor soha va tarmoqlar bilan bir qatorda, ularning
kiritilishi   man   qilinadigan   soha   va   tarmoqlar   ham   qonuniy   asosda   belgilab
qo‘yilishi kerak; 
-   xorijiy   investorlar   tomonidan   ayrim   sohalarda   aksiyalarni   xarid   qilish
jarayonlarini qat’iylashtirish; 
- xorijiy investorlarning strategik tarmoqparda milliy boyliklarimizning katta
kismini qulga kiritishlariga yo‘l qo‘ymaslik; 
- mamlakat  bank tizimining ishonchini  himoyalash; — tashqi  faoliyat bilan
shug‘ullanuvchi   xo‘jalik   sub’ektlaridagi   rahbar   kadrlarning   malakasini   oshirish,
ularni o‘qitish va qayta tayyorlash; 
-   ichki   bozorni,   milliy   ishlab   chikaruvchilarni   tashqi   rakobatchilar
tajovuzidan himoya qilish; 
- tashqi iqgisodiy aloqalar infratuzilmasini rivojlantirish; 
-   tashqi   bozorlarda   milliy   eksportchilar   va   ishlab   chiqaruvchilarimiening
diskreminatsiya qilinmasligi, kamsitilshpidan himoya qilish; 
-   tashqi   iqtisodii   faoliyat   sohasidagi   nieo   va   kelishmovchiliklarki   »so‘p
tomonlama   tartibga   solish   mexa   nizmlari   teng   huqukli   shartnomalar   tuzish   orqali
hal qlpinishiga intilish lozim  bo‘ladi. Bunda asosiy  e’tibor mamlakat tovar  ishlab
chiqaruvchilari va fukarslarimizning manfaatlarini himoya qilishga qaratiladi; 
- chet ellardagi respublika mulkini himoya qilish; 
-   tashqi   iqtisodiy   faolint   tashqi   savdodan   yuqori   foyda,   iqtisodiy   samara
olishga intilish bilan bir vaqgda, mamlakatning jahon iqtisodiyoti  tizimida o‘zsha
6
 Xodiyev B.Y.,Shodmonov Sh.Sh. “Iqtisodiyot nazariyasi”. Darslk.- Т.: IQTISOD-MOLIYA, 2017.-783b. 
Toshkent. “Barkamol fayz media”
9 mos   nufuzli   o‘rinni   egallashiga   intilishi   kabilarni   amalga   oshirish   maqsadga
muvofiqdir.
Mamlakat   iqtisodiy   manfaatlarini   himoya   qilish   va   unint   xavfsizligini
ta’minlashda davlat markaziy o‘rin egallaydi. 
Bu boradagi davlatning vazifalari quyidagilarda o‘z ifodasini topadi: 
-   davlatni   mikro   va   makro   darajada   iqgisodiy   tartiblash   ko‘lamlarini   o‘z
ichiga   oladigan   tik   xamda   strategik   qarorlarni   asoslash,   qabul   qilish   uchun
dastaklar bilan ta’minlash;
-   iqtisodiy   va   ma’muriy   dastak,   vosita   hamda   usullar   yordamida   iqtisodiy
strategiya va joriy dastlelarni amalga oshirish, erishilgan natijalarni tahlil qilish va
baholash,   mavjud   sharoitlarga   mos   ravishda   ko‘rilayotgan   chora-tadbirlarga
tuzatishlar kiritish; 
-   boshqa   mamlakatlar   bilan   o‘zaro   aloqalar   tizimida   ximoyalanishni
rag‘batlantirish   rejimlarini   ko‘zda   tutadigan   qonunlar   va   me’yoriy   hujjatlarni
hayotga   tatbiq   etish   orqali   mamlakattyut   iqtisodiy   suverenitetini   huquqiy   va
siyosiy jihatdan himoyalashni ta’minlash; 
-   iqtisodiyotda   yuzaga   keladigan   muammoli   vaziyatlarni   tezlikda   hal   qilish
uchun   davlat   boshqaruvi   organlari   hamda   mansabdor   shaxslarning   huquqlari,
vazifalari   mas’uliyatini   oqilona   taqsimlash   va   ularning   o‘zaro   bir   o‘lchamdagi
faoliyatini uyg‘unlashtirish. 
Mamlakat   xavfsizligini   ta’minlashni   boshqarish   tizimi   o‘z   ichiga
quyidagilarni oladi:
- tashkiliy tuzilmalar; 
- kommunikatsiya va o‘zaro aloqalar tizimi; 
- axborotlar; 
- har tomonlama tayyorlangan kadrlar. 
Mamlakat   iqtisodiy   xavfsizligini   ta’minlashga   qaratilgan   boshqaruv   ishlari
ikki, o‘zaro bog‘liq yo‘nalishda olib boriladi: 
10 -  iqtisodiy  huquqbuzarliklarning manbalari   va ularning sub’ektlariga  qarshi
kurashish; 
-   barcha   qonun,   me’yoriy   hujjatlar   hamda   bonlfruv   qarorlarini   iqtisodiy
xavfsielikni   mustahkamlash   talablariga   mosligini   aniqlash   uchun   ekspertizadan
o‘tkazish.
  Iqtisodiy   xavfsizlikni   ta’minlashning   muhim   sharti   ijtimoiy-iqtisodiy
jarayonlarni   boshqarishning   bozor   iqgisodiyotini   daalat   tomonidan   tartibga
solishning   samaradorligini   oshirish   hisoblanadi.   Zero   mamlakat   iqtisodiy
xavfsizligi darajasi uning iqtisodiy salohiyati bilan belgilanadi. Bu salohiyat millii
iqtisodiyot   resurslari,   zaxiralari,   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy   siyosatning
samaradorligi,   bozor   strukturasi,   boshqarish   tizimi,   sanoatni   tashkil   etish   hamda
tashqi   bozor   konyunkturasining   o‘egarishlarga   moslashuvchashtgi   boshqa
mamlakatlarning   qo‘llab-quvvatlashi,   xalqaro   uyushma   va   tashkilotlarda   ishtirok
eta olishi bilan ifodalanadi. 
Mamlakatning   iqtisodiy   mustahkamligi,   unga   nisbatan   qo‘llanilayotgan
blokada,   sanksiya   va   tahdidlar   kuch   bilan   ta’sir   qilishga   qarshilik   ko‘rsatishga
qodirlshini   o‘ziga   mujassamlashtiradi.   Uni   ta’minlash   uchun   milliy   manfaatlarni
kelishtirish,   muvofiqlashtirishning   siyosiy   mexanizmlarini   qiyosiy   tahlil   qilish
lozim.   Iqgisodiy   xavfsizlikni   ta’minlash   uchun   milliy   iqgisodiyotning   jahon
hamjamiyati   bilan   takror   ishlab   chiqarish   jarayonlariga   to‘sqinlik   kilmaydigan
hamda   tahdidlar   xavfini   keskin   kamaytirishga   imkoniyat   beradigan   o‘earo
uyg‘unlashish sharoitlarini yaratishga intiladi. 
Mamlakat   iqtisodiy   xavfsizligini   ta’minlash   uchun   asosiy   mahsulotlar
bo‘yicha   importga   bog‘liqlikka   barham   berish,   tayyor   mahsulotlarni   eksport
qilishni kuchaytirish kerak bo‘ladi 7
. Bunrshg uchun mamlakat iqtisodiyoti tarkibiy
tuzilishini   tubdan   o‘zgartirish,   xom   ashyo,   oraliq   mahsulotlar   ishlab   chiqarishga
yo‘naltirilgan   iqtisodiyotni,   mahsulotlarni   eksport   qilishga   yo‘naltirilgan
7
 Майкл Портер. Международная конкуренция. Конкурентные преимущества стран. Издательство-Альпина 
Паблишер, 2017 г. 947 с.
11 mahsulotga aylantirish maqsadga muvofiqdir. Shundagina mamlakatning iqgisodiy
ahvoli   jahon   bozorlaridagi   konyunktura   o‘zgarishlariga,   resurs   baholarining
o‘zgarishiga   bogliq   bo‘lmaydi.   Shu   boisdan,   mamlakat   iqgisodiy   xavfsizligini
ta’minlashga   qaratilgan   daalat   strategiyasi   iqgisodiyotda   chuqur   tarkibiy
o‘zgartirishlar   qilishga,   sanoat,   moliya   va   bank   tizimini   mustahkamlashga
qaratiladi.   Buning   uchun,   texnologik   jihatdan   orqada   qrlishga   barham   berish,
ishlab chiqarishni modernizatsiya qilish lozim bo‘ladi. 
Shuningdek,   milliy   tovar   ishlab   chiqarzgvchilarning   manfaatlarini   ichki   va
tashqi bozorda himoya qilishga qaratilgan oqilona proteksionizm siyosatini amalga
oshirish lozim. 
Bu siyosat quyidagilarni ko‘zda tutipsh kerak 8
: 
- monopolistik faoliyatni cheklash; 
-   tayyor   ishlab   beruvchi   sanoat   mahsulotlari,   asosan,   mashina   va   asbob-
uskunalarni   eksport   qilishni   rag‘batlantirish   uchun   soliq   imtiyozlari,   imtiyozli
kreditlash usullarini qo‘llash; 
- turli ishlab chikdrish tarmoqlarida kichik biznes va xugusiy tadbirkorlikni,
yangi   tashkil   topgan   xo‘jalik   sub’ektlarini   qo‘llab-quvvatlash,   ular   uchun   qulay
sharoitlar yaratish; 
-   ichki   bozorga   noqonuniy   yo‘llar   bilan   areon,   iste’molchilar   salomatligiga
salbiy ta’sir ko‘rsatuvchi tovarlar kirib kelishining oldini olish; 
- ichki bozorda milliy tovar ishlab chikaruvchilar manfaatini ko‘zlash, ularni
tashqi bozorga chiqishlarini qullab-quvvatlash; 
-   yirik   ishlab   chiqarish   birlashmalarini   ko‘llab-quvvatlashning   oqilona
tieimini   yaratish.   Iqgisodiy   xavfsizlixni   ta’minlash   maqsadida   davlat   tomonidan
iqgisodiyotni tartibga solishning samarali tizimi shakllantiriladi. 
U o‘z ichiga keshidagilarni oladi:
8
 Michael E. Porter. Competitive strategy: Techniques Analyzing Industries and Competitors. The free press. New 
York London Toronto Sydney Singapore. 2017 y. 840 p.
12 -   barcha   turdagi   korxona   va   tashkilotlar   xo‘jalik   yuritishining   umumiy
qoidalarini o‘rnatuvchi makroiqtisodiy tartiblash; 
- iqtisodiy rivojlanishni prognozlashtirish va indikativ rejalashtirish; 
- davlat  va xo‘jalik boshqaruvi  salohiyatini  muvofiqlashtirish hamda davlat
mulkini boshqarishshyut samarali metodlarini qo‘llash. 
Mamlakat   iqgisodii   xavfsialigini   ta’minlash   uchun   iqgisodiyotning
kriminallashuviga qarshi  kurashish lozim. Jinoiy guruhlarning iqgisodiyotga kirib
kelishining aldini olish uchun quyidashlarni amalga oshirish lozim bo‘ladi: 
- daromadlarni deklaratsiya qilish tizimini takomillashtirish; 
- nodavlat xo‘jalik sub’ektlarining ayrim faoliyat turlarini qonun yo‘li bilan
cheklash; 
- ro‘yxatga olinmasdan turib tadbirkorlik faoliyati bilan shug‘ullanishni man
qilish; 
- iste’molchilar salomatligiga zarar yetkazuvchi mahsulotlar va litsenziyasiz,
sifat sertifikatisiz tovar sotishni man qilish; 
-   huquq-targ‘ibot   organlarida   iqgisodiy   qonzgabuzarliklarga   qdrshi
kurashish bo‘limlari fapliyatini quchaytirish; 
- iqtisodiyotni erkinlapggirish sharoitida turli nazorat va davlat organlarining
tadbirkorlar   xo‘jalik   faoliyatiga   noqonuniy   aralashishlarini   cheklash   va   bunga
qarshi kurashish; 
-   iqtisodiyotni   tartibga   solishning   bozor   mexanizmlari   erkin   amal   qilishini
ta’minlash   bilan   bir   qatorda,   davlat   organlarining   iqtisodiyotni   tartibga   solish
faoliyati samaradorligi va ta’sirchanligini oshirish kabilar maqsadga muvofiqdir.
13 1.2. Tashqi iqtisodiy faoliyat va milliy manfaatlarga tahdidlar
Bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   sharoitida   xalqaro   mehnat   taqsimotida   faol
qatnashish,   fan-texnika  sohasida   o‘zaro  manfaatli   hamkorlik  qilish   yo‘li   bilantina
iektimoiy-iqgisodiy   taraqqiyotga   erishish   mumkin.   Tashqi   iqtisodiy   faoliyatni
rivojlantirishda   jahon   iqtisodiy   tizimidagi   raqobatning   kuchayishi,   o‘zaro   hisob-
kitob   va   tarsport   aloqalarining   murakkablashuvi,   kerakli   tajribaning   kamligi,
yuqori   malakali   mutaxassis   kadrlarning   yetishmasligiga   alohida   e’tibor   qaratish
loeim bo‘ladi Tashqi iqgisodiy faoliyat sohasidagi  asosiy vazifa chet mamlakatlar
bilan   savdo,   ilm-fan,   texnika,   ta’lim,   investitsiya   kabi   sohalarda   o‘aaro   manfaatli
iqtisodiy   munosabatlarni   ta’minlash   orkdli   mamlakatni   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirishdan iboratdir. 
Tashqi iqtisodiy faoliyatning muhim yo‘nalishi xalqaro savdo bo‘lib, bunda
mamlakat   chegarasidan   tashqarida   amalga   oshiriladigan   tovar   va   xizmatlar
almashuvi   tushuniladi.   Xalqaro   savdoning   vujudga   kelishi   mutlaq   xarajatlardagi
tafovutlar   va   qiyosiy   xarajatlardagi   tavofutlar   bilan   tavsiflanadi.   Shunga   ko‘ra
korxo   nalar   (yoki   mamlakatlar)   tashqi   savdoni   amalga   oshirayotganida,   o‘zlari
ishlab   chiqarmagan   (yoki   bu   ular   uchun   chetdan   sotib   olish   arzonga   tushadigan)
maxsulotlarni sotib oladilar hamda o‘elari foydalanmaydigan (yoki foydalanishdan
ortib   qoladigan)   mahsulotlarni   chet   el   mamlakatlari   yoki   korxonalariga   sotadilar.
Bu   hol   ularning   ma’lum   tovar   va   xizmatlarni   ishlab   chiqarishga   ixtisoslashishini
bildiradi.   Oqibatda,   ular   boshqalar   ishlab   chiqarmaydigan   yoki   ishlab   chiqarish
ular   uchun   qimmatga   tushadigan   tovarlarni   tayyorlab,   sotadilar.   Bunday
ixtisoslashuv savdoda ustunlikni vujudga keltirib, ularga foyda keltiradi. Mamlakat
va   xorij   o‘rtasida   ma’lum   vaqt   oralig‘ida   amalga   oshirilgan   transoperatsiyalar
statistikada   to‘lov   balansida   aks   ettiriladi.   To‘lov   balansi   joriy   moddalar,   ya’ni
savdo   balansi,   xiematlar   va   o‘tkaziladigan  balanslar,   shuningdek,   kapital   harakati
balansiki o‘z ichiga oladi 9
.
9
 Чиркунов Олег Анатольевич Государство и конкуренция; Новое литературное обозрение (НЛО) - М., 2016.
- 277 c.
14 Ochiq   iqtisodietga   ega   mamlakatlarda   tashqi   savdo   faoliyati   ancha
erkinlashtirilgan.   Ammo   barcha   mamlakatlarda   hukumatlar   ta’sirida   cheklangan.
tartibga   solinadigan   tashqi   savdo   amalga   oshiriladi.   Uning   asosiy   vositasi   tarif
bareri   deb   ataladigan   bojxona   poshlinasi   hisoblanadi.   Shushyutdek,   tarifsiz
cheklashlar ham mavjud bo‘lib, u import va eksport kvotalarini belgilashni hamda
o‘zini-o‘zi cheklash usulini o‘z ichiga oladi. 
O‘zini-o‘zi   cheklash   usuli   eksport   qiluvchi   mamlakat   hukumati   o‘zining
eksport   qiluvchi   korxonalaridan   savdo   bozoriga   chiqariladigan   tovarlarining
ma’lum yillik hajmidan (qiymatidai) oshib ketmaslikni talab qilgan holda namoyon
bo‘ladi. Mamlakatda ishlab chiqarilgan mahsulotdan foydalanish limitini belgilash
ham tashqi savdoni cheklashning o‘ziga xos turi hisoblanadi. 
Hukumat   tomonidan   tarifli   va   tarifsie   cheklashlardan   maqsad   mamlakatda
ishlab  chiqarilgan  mahsulotlarning  ichki  bozorda  sotilishshsh   opshrish  yo‘li   bilan
to‘lov   va   tashqi   savdo   balansining   musbat   samarasini   olish,   shuningdek,   milliy
tovar   ishlab   chiqaruvchilarni   tashqi   raqobatchilar   tajovuzidan   himoya   qilishdan
iborat. 
Jahon   xo‘jalik   tizimiga   integratsiyalashuv   sharoitida   mamlakatshgng
iqgisodiy   xavfsizligini   ta’minlash   uchun   quyidagilarni   amalga   oshirish   lozim
bo‘ladi 10
: 
- eksportning optimal tarkibini shakllantirish. Uning tarkibida tayyor yuqori
texnologik,   ilmtalab   mahsulotlar   va   yuqori   sifatli   xizmatlarning   ulushini   keskik
oshirish chora-tadbirlarini ko‘rish lozim bo‘ladi; 
-   mamlakatning   mavjud   raqobat   ustunligi   imkoniyatlaridan   foydalanib,
milliy   tovar   ishlab   chikaruvchilarning   mahsulotlarini   eksport   qilishning   yangi,
istiqbolli   bozorlarini   o‘zlashtirish;   ularda   muvaffaqiyat   qozonish   uchun   xalqaro
marketing   strategiyalarini   amalga   oshirish;   ishlab   chiqarish   kooperatsiyasi,
injiniring, lizingni rivojlantirish; 
10
 Овчинников, В. В. Глобальная конкуренция. М.: Институт экономических стратегий, 2016. - 360 c.
15 -   chet   el   mamlakatlari,   ularning   savdo-iqgisodiy   tashkilotlari,   uyushma   va
ittifoqlari bilan o‘earo munosa batlarda qulay imtiyozli savdo rejimlariga erishish;
-mamlakat   korxonalariga   eksport   va   import   qiluvchi   sifatida   xalqaro   zamonaviy
mashina,   texnika   va   texnologiyalar,   asbob-uskunalar,   axborot   va   kapital
bozorlariga   chiqishlari,   transport   kommunikatsiyalaridan   foydalanishlari   uchun
sharoitlar yaratishga ko‘maklashish; 
- kreditor mamlakatlar va xalqaro tashkilotlar hamda qarzdor davlatlar bilan
bo‘ladigan   o‘zaro   valyuta   moliyaviy   muammolarni   tartibga   solish.   Ushbu   chora-
tadbirlarni amalga oshirishda belgilangan huquqiy me’yor va normalar asos bo‘lib
xiemat kiladi. 
Bu   normalar,   o‘z   navbatida,   tovar   va   xizmatlar,   intellektual   mehnat
natijalari,   shuningdek,   jismoniy   hamda   xuquqiy   shaxslarning   mamlakatlararo
harakat yo‘nalishlari, shakllari, usullari, shartlarini belgilab beradi. Mamlakatnrshg
iqgisodiy  xavfsialigini  ta’minlash   uchun davlat   tashqi   iqgisodii   faaliyatni   tartibga
soladi. Davlatning tashqi iqgisodiy faoliyatni tartibga ssshish mexanizmi iqshsodiy
va  efgquqiy-ma’muriy  usullarni  o‘z  ichiga  oladi.  Iqtisodiy  tartibga  solish   usullari
bojxona   poshlina   (to‘lov)lari,   yig‘imlari,   qo‘shilgan   qiymat   solig‘i,   aksizlardan
iborat. 
Xuquqiy-ma’muriy   usullar   litsenziyalash,   kvotalash,   tovar   sifatini
sertifikatsiyalash,   ayrim   tovarlar   eksporti   va   importiga   davlat   monopoliyasini
o‘rnatish,   shuningdek,   bojxona   chegaralari   orqali   tovarlar,   kapitallar   va
xiematlarning   o‘tib   turishi   bilan   bog‘liq   tashkiliy-huquqiy   va   tashkiliy-texnik
chora-tadbirlarni o‘z ichiga oladi Mamlakatning eksport hamda import qilish bilan
bog‘lik   milliy   manfaatlari   va   xavfsizlitni   himoya   qilish   uchun   samarali   va
moslashuvchan   eksport   nazorati   tizimini   shakllantirish   muhim   ahamiyat   kasb
etadi 11
. 
11
 Mamatov A.A., Abulqosimov H.P., Mamatov S.A., Saidgaziyeva S.Sh. Iqtisodiy xavfsizlik. Darslik. – Toshkent: 
O‘zbekiston Respublikasi Jamoat xavfsizligi universiteti, 2022.- 731 bet.
16 Eksport nazorati asosida eksport shartnomalarining xalqaro majburiyatlarga,
mamlakat   iqtisodiy   xavfsizligi   talablariga   mosligi   ta’minlanadi.   Shuningdek,
mamlakat   iqtisodiy   xavfsizligi   uchun   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   tovar   va
texnologiyalar   ekcporti   litsenziyalashtiriladi.   Ushbu   nazorat   asosida   biron-bir
strategix   aqamiyatga   ega   bo‘lgan   mahsulotni   eksport   qilish   man   qilinsa,   undan
mamlakat   ichida   foydalanish   imkoniyatlari   yaratilishi   kerak.   Mamlakatning
iqtisodiy   xavfsizligini   ta’minlashda   davlatning   bojxona   organlari   muhim   rol
o‘ynaydi. Vojxona organlari chetga ruxsatsiya, noqonuniy ravishda kapital, milliy
va madaniy boyliklar, intellektual mahsulotlarning olib ketilishi, noqonuniy valmta
operatsiyalari,   qurol-yarog‘,   strategik   material   va   narkotik   moddalar
kontrabandasining oldini olishga qaratilgan faoliyat yuritadilar. 
Davlat   organlari   bojxona   nazorati   vazifalarini   bajarish   uchun   xalqaro
tajribada ko‘tt qullanuvchi quyidagi usullardan foydalaniladi: - bojxana yig‘imlari
miqdorini   tartibga   solish   orqali   mamlakatga   kirib   kelayotgan   tovarlar   tarkibiga
ta’sir ko‘rsatish. 
Bunda   tovarlarning   mamlakat   haet   faoliyati   uchun   qay   darajada   muhimligi
e’tiborga   olinadi.   Aholi   va   mamlakat   ehtiyojlari   uchun   muhim   bo‘lgan   import
mahsulotlarita   boj   to‘lovlari   kamaytiriladi   yoki   bekor   qilinadi.   Boshqa   tovarlarga
esa   boj   to‘lovlari   yuqori   darajada   belgilanadi;   -   mamlakatning   hisob   va   to‘lov
balansining   holatini   hisobga   olgan   holda   tarif   qoidalarini   tartibga   solish;   -   milliy
iqtisodiyotni   jahon   bozoridagi   mahsulotlar   sifat   ko‘rsatkichlari,   ishlab   chiqarish
xarajatlaridagi   farqpar   hamda   ichki   va   tashqi   bozorlardagi   narx   qaychisi   tufayli
yuzaga keladigan salbiy omillar ta’siridan himoya qilish. Ichki va jahon bozorlari
narxlarini   muvofiqlashtirish   uchun   bojxona   dastaklari   hamda   vositalaridan
foydalaniladi. 
Bojxona   organlarining   muhim   vazifalaridan   biri   muhim   strategik   xom
ashyolar, valyutalarni noqonuniy tarzda chetga olib chiqib ketilishiga yoki eksport
va   barter   operatsiyalari   tufayli   olingan   valyuta   tushumlarining   qaytmasligiga
hamda kontrabandaga yo‘l qo‘ymaglik hisoblanadi. Iqtisodiy kontrabandaga qarshi
17 kurash   muhim   ahamiyatga   ega.   Tashkiliy   jinoiy   guruhlar   va   ayrim   tadbirkorlar
tomonidan   mamlakatga   noqonuniy   tarzda   tovarlarining   olib   kelinishi   ichki
bozorlardagi   tovarlarning   rasobatbardoshligiga   ta’sir   ko‘rsatadi.   Chunki
kontrabanda   tovarlari   bojxona   to‘lovlari,   soliqlarni   to‘lamasdan   olib   kirilgani
uchun   ichki   bozordagi   milliy   tovarlarga   nisbatan   arzon   bo‘ladi.   Natijada,   ular
milliy   tovarlarning   bozorini   kasod   qilib,   tovar   ishlab   chiqaruvchilarning
xonavayron   bo‘lishiga   olib   keladigan   kontrabandistlarning   maqsadi   qisqa
muddatda tovarlarini sotib, foyda olishdan iborat. 
Iqtisodiy   kontrabandaga   qarshi   kurashning   asosiy   yo‘llari   quyidagilardan
iborat: 12
 
- barcha transport vositalaridan foydalanib, bojxona nazoratidan yashirincha
bojxona chegaralari orqali tovar, boyliklar hamda boshqa buyumlarni olib o‘tishga
bo‘lgan urinishlarni aniqlash va ularning oldini olish; 
-   kontrabanda   buyumlarini   o‘z   vaqtida   aniqlash   va   ularni   musodara
kilishning   texnologik   sxemalarini   ishlab   chiqish.   Buning   uchun   bojxona   chegara
postlarini   zamonaviy   texnika   va   texnologiyalar   bilan   jihozlash,   yuqori   malakali
bojxona   xodimlarini   tayyorlash   va   ularni   vatanparvar   qilib   tarbiyalash   lozim
bo‘ladi. Shuningdek, kontrabanda bilan shug‘ullanuvchi shaxslarning javobgarligi,
ularni jazoga tortishning konuniy-me’yoriy asoslarini kuchaytirish kerak; 
-   tashqi   iktisodiy   faoliyat   ishtirokchilari   o‘rtasida   profilaktika   ishlarini   olib
borish; - davlat bojxona organlarining xavfsizlik va huquqtartibot organlari hamda
jamoatchilik bilan xamkorliqsa faoliyat olib borishlarini ta’minlash; 
-   kontrabandaga   qarshi   kurash   bo‘yicha   chora-tadbirlarni   tartibga   soluvchi,
ularning qonuniyligini ta’minlovchi hujjatlarni ishlab chiqish.
12
 Mamatov A.A., Abulqosimov H.P., Mamatov S.A., Saidgaziyeva S.Sh. Iqtisodiy xavfsizlik. Darslik. – Toshkent: 
O‘zbekiston Respublikasi Jamoat xavfsizligi universiteti, 2022.- 731 bet.
18 II – BOB. O‘ZBEKISTONNING DUNYONING RIVOJLANGAN
DAVLATLARI BILAN IQTISODIY HAMKORLIGI
2.1. O‘zbekiston tashqi iqtisodiy aloqalar geografiyasi
Mustaqil O‘zbekiston nafaqat jahon siyosati balki jahon iqtisodiyotiga ham
tez kirib bormoqda va qator mamlakatlar bilan savdo-sotiq aloqalarini o`rnatish va
rivojlantirishga   intilmoqda.   Tashqi   iqtisodiy   aloqalar   xalqaro   hamkorlikning   eng
muhim   sohalaridan  biridir.  Turli   mamlakatlar   bilan   iqtisodiy,   ilmiy-texnikaviy  va
madaniy   aloqalarini   tobora   takomillashib   borishi,   ayrim   tarmoqlarni   zamonaviy
texnika va  texnologiya  bilan qurollanishga,  yer-suv,  qazilma  boyliklar   va  mehnat
resurslaridan samarali foydalanish imkonini yaratadi.
Hozirgi   davrda   xalqaro   mehnat   taqsimotida,   tashqi   iqtisodiy   aloqalarni
samarali   yo`lga   qo`yish   va   kengaytirishda   faol   ishtirok   etish   uchun   respublikada
katta imkoniyatlar mavjud.
O`zbekiston   juda   qadim   zamonlardan   buyon   ko`hna   karvon   yili-Buyuk
ipak   yo`lida   joylashib,   tashqi   dunyo   (G`arb   bilan   Sharq)   bilan   faol   iqtisodiy
aloqalar   olib   borgan.   Mustaqillik   sharofati   bilan   esa   mamlakatimiz   iqtisodiyotida
yangi yo`nalish - tashqi dunyo bilan turli sohalarda hamkorlikka keng yo`l ochildi.
Endilikda   O`zbekiston   tovarlar,   kapital,   ishchi   kuchini   mamlakatlararo   tranzit
etishga,   jahon   iqtisodini   integratsiyalash,   yirik   transmilliy   va   xalqaro   loyihalarni
amalga oshirishga qodir.
Mamlakatda   tashqi   iqtisodiy   aloqalarni   rivojlantirish   va   tartibga   solish
maqsadida   Tashqi   iqtisodiy   aloqalar   agentligi,   Tashqi   iqtisodiy   aloqalar   milliy
banki, bojxona qo`mitasi tuzildi.
Tashqi   iqtisodiy   aloqalar   sohasida   yangi   strategiya   ishlab   chiqilib,   unda
eksportning xom ashyoviy yo`nalishini bartaraf etish hamda xorijiy investitsiyalar
oqimi   kengayishiga   ko`maklashish   kabi   yo`nalishlar   belgilab   olindi.   Mamlakatda
tashqi  iqtisodiy aloqalar  tizimi, ularni yo`lga qo`yishdagi  asosiy  tamoyillar  ishlab
chiqildi. Xorijiy davlatlar firma, bank tizimlari bilan aloqalarni barpo etish yo`lida
siyosiy,   huquqiy   va   tashkiliy   omillar   yaratildi.   "Tashqi   iqtisodiy   faoliyat
19 to`g`risida",   "Chet   el   investitsiyalari   va   xorijiy   sarmoyadorlar   faoliyatining
kafolatlari   to`g`risida"gi   va   boshqa   bir   qator   qonun   va   me`yoriy   hujjatlar   qabul
qilindi.   Ular   tashqi   iqtisodiy   aloqalarni   amalga   oshirish,   tashqi   iqtisodiy   faoliyat
sohasida   xalqaro   shartnomalar   tuzish   va   ularni   bajarish   uchun   sharoit   yaratdi.
O`zbekiston   jahon   hamjamiyatiga   dadil   kirib   borib,   ko`pchilik   davlatlar   bilan
iqtisodiy,   texnikaviy,   savdo-sotiq   va   madaniy   aloqalarni   amalga   oshirmoqda.
Tashqi   aloqalar   ham   ko`p   tomonlama,   ham   ikki   tomonlama   rivojlanmoqda.
Vatanimizda   iqtisodiy   faoliyatni   keng   ko`lamda   rivojlantirish,   yuksak   taraqqiy
etgan davlatlardagi ishlab chiqarishning texnologiya va iqtisodiy jarayonlari bilan
tanishish,   xorijiy   sarmoyadorlar   bilan   hamkorlikda   qo`shma   korxonalar,
supermarketlar, savdo filiallari tashkil qilish imkoniyati yaratilmoqda.
O`zbekiston Respublikasining tashqi savdo aylanmasi.
O`zbekistonning tashqi iqtisodiy faoliyati keng qamrovli bo`lib bormoqda.
Mamlakatimizda   chet   el   firmalari   mablag`i   ishtirokida   tuzilgan   qo`shma
korxonalar soni 6 mingdan oshib ketdi. Ular orasida dunyoga tanilgan "Samsung",
"DEU",   "Nyumont-Mayning",   "Filips"   va   boshqalar   samarali   faoliyat
ko`rsatmoqda.   Hozirgi   vaqtda   O`zbekistonni   dunyoning   170   ga   yaqin   mamlakati
tan   olgan,   shundan   140   dan   ortig`i   bilan   diplomatik   munosabatlar   o`rnatilgan.
Poytaxt   -   Toshkentda   50   ga   yaqin   mamlakatning   elchixonalari   faoliyat
ko`rsatmoqda. O`zbekistonning chet mamlakatlarda elchixonalari, konsulliklari va
30 dan ortiq vakolatxonalari ishlab turibdi.
O`zbekistonning  xorijiy kompaniya  va firmalar  bilan  hamkorligi, ularning
hududimizda to`la faoliyat ko`rsatib ishlashiga kafolat berilganligi tashqi  savdoga
ijobiy   ta`sir   ko`rsatmoqda.   Shunday   qilib,   mamlakatimiz   tashqi   aloqasi,   savdo
geografiyasi   juda   kengayib   bormoqda.   O`zbekiston   barcha   qit`alarda   joylashgan
davlatlar   bilan   keng   qamrovli   savdo-sotiq   aloqalarini   olib   bormoqda.   Tashqi
savdoda Yevropa-66,3, Osiyo-28,0, Amerika qit`asi-5,4, Afrika-0,1, Avstraliya va
Okeaniya-0,2   foizni   egallaydi.   Keyingi   yillarda   O`zbekiston   tashqi   savdo
20 aylanmasida  MDH va  xorijiy mamlakatlar  hissasida  birmuncha o`zgarishlar  sodir
bo`ldi.
Agar   1994   yilda   tashqi   savdo   aylanmasining   58   foizi   MDH   davlatlari
hissasiga   to`g`ri   kelgan   bo`lsa,   2004   yilga   kelib   bu   ko`rsatkich   34,6   foizga   teng
bo`ldi. Uzoq xorij mamlakatlarining salmog`i esa 1994-2004 yillarda mos ravishda
42 foizdan 65,4 foizga o`sdi
Shuni   alohida   ta`kidlash   lozimki,   MDH   mamlakatlari   orasida
O`zbekistonning   asosiy   savdo   hamkorlari   Rossiya,   Qozog`iston   va   Ukraina
hisoblanadi. 2004 yilda jami eksportning 14,9 foizi Rossiya, 3,8 foizi Qozog`iston,
2,3   foizi   Ukraina   hissasiga   to`g`ri   kelgan   bo`lsa,   jami   importda   mazkur
mamlakatlarning ulushi muvofiq ravishda 24,0; 6,3 va 4,5 foizni tashkil etdi.
Uzoq   xorij   mamlakatlari   orasida   Buyuk   Britaniya   (7,9   %),   Eron   (6,9   %),
Turkiya (4,1 %), va AQSH (3,1 %) mamlakatimiz eksportida sezilarli o`ringa ega
bo`lsa, import tarkibida AQSH (10,3 %), Janubiy Koreya (9,2 %), Germaniya (7,1
%), Xitoy (7,0 %) yuqori salmoqqa ega.
So`nggi yillarda mamlakatimiz eksport tarkibida bir qator o`zgarishlar yuz
berdi.   Paxta   tolasi   mamlakat   eksportida   muhim   o`rin   tutsada,   uning   ulushi
mustaqillik   yillarida   2,6   martadan   ziyodroqqa   pasaydi   (1992   yilda   47,9   foizdan
2004 yilda 18,1 foizgacha). Istiqlol davrida eksport tarkibida yangi soha-xizmatlar
paydo bo`ldi va uning jami eksportdagi ulushi 2004 yilda 11,8 foizni tashkil etdi.
Umuman, O`zbekistonning eksporti to`g`risida 8-chizmadan to`liq ma`lumot olish
mumkin.
Kelajakda O`zbekiston eksportining tovar  tarkibini oziq-ovqatlar, mashina
va   asbob-uskunalar,   shuningdek,   boshqa   tayyor   mahsulotlar   eksportini   oshirish
orqali mamlakat eksport salohiyatini sezilarli darajada oshirish mumkin.
Bugungi   kunda   respublikamizda   o`tish   iqtisodiyotining   o`ziga   xos
xususiyatlari   va   tarkibiy   o`zgarishlar   yo`nalishlaridan   kelib   chiqqan   holda   import
tarkibini takomillashtirish sohasida qator chora-tadbirlar amalga oshirilmoqda. Bu
21 chora-tadbirlarning natijasi o`laroq mustaqillik yillarida importning tovar tarkibida
sezilarli ijobiy o`zgarishlarga erishilmoqda.
Istiqlol yillarida oziq-ovqat mahsulotlarining O`zbekiston jami importidagi
salmog`i   sezilarli   darajada   pasaydi:   agar   1992   yilda   jami   importning   36,8   foizi
oziq-ovqat   mahsulotlari   hissasiga   to`g`ri   kelgan   bo`lsa,   2004   yilga   kelib   bu
ko`rsatkich 6,8 foizga teng bo`ldi (9-chizmaga qarang). Bu eng avvalo, oziq-ovqat
mustaqilligini ta`minlashga qaratilgan dasturning muvaffaqiyatli amalga oshirilishi
natijasidir.
Import   tarkibida   yana   bir   muhim   o`zgarish   shundan   iboratki,   mustaqillik
yillarida   energiya   manbalari   importi   sezilarli   darajada   kamaydi.   Agar   1992   yilda
jami   importning   25,5   foizini   energiya   manbalari   tashkil   etgan   bo`lsa,   2004   yilga
kelib   bu   ko`rsatkich   2,1   foizga   teng   bo`ldi.   Yuqoridagi   o`zgarishlar   natijasi
o`laroq,   bugungi   kunda   mamlakatimiz   don   va   yoqilg`iga   bo`lgan   ehtiyojlarini
asosan milliy ishlab chiqarish evaziga qoplanmoqda.
Import   tarkibini   optimallashtirish   borasida   erishilgan   ijobiy   natijalardan
yana   biri   jami   importda   mashina   va   asbob-uskunalar   ulushining   1992   yilda   9,2
foizdan 2004 yilda 46,0 foizgacha o`sganligi hisoblanadi. Bu holat respublikamiz
hukumati   tomonidan   amalga   oshirilayotgan   milliy   iqtisodiyotni   tarkibiy   jihatdan
qayta qurish va modernizatsiyalash strategiyasiga muvofiq keladi.
Tashqi   iqtisodiy   aloqalar   har   tomonlama   taraqqiy   ettirishning   muhim   va
samarali   yo`llaridan   biri   xorijiy   mamlakatlar   bilan   qator   sohalarda   qo`shma
korxonalar   qurishdir.   Tashqi   iqtisodiy   munosabatlarning   bu   yo`nalishi   jahonning
ko`p   mamlakatlarida   keng   tarqalgan.   Qo`shma   korxonalar   tashkil   etish   va   ularni
samarali   taraqqiyot   yo`liga   solish   ishchi   kuchlari   ko`p   bo`lgan   davlatlar   qatoriga
kiruvchi   mamlakatimiz   uchun   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Shunga   ko`ra
O`zbekistonda ham bu borada katta ishlar amalga oshirilmoqda.
O`zbekistonda   qo`shma   korxonalarni   tashkil   qilishda   jahonning   ko`pgina
mamlakatlari   ishtirok   etmoqda.   Ular   orasida   AQSH,   Xitoy,   Janubiy   Koreya,
Buyuk Britaniya, Germaniya, Isroil, Hindiston, Rossiya, Ukraina kabi mamlakatlar
22 yetakchi   o`rinni   egallab   kelmoqda.   Respublikada   vujudga   kelayotgan   qo`shma
korxonalar soni yil sayin ortib bormoqda. 1994 yilda bunday korxonalar soni 900
tani tashkil etgan bo`lsa, 2001 yilda 1958 ta, 2002 yilda 2087 ta, 2005 yilda 2627
taga yetdi.
1994 yilda xorijiy investitsiya hisobidagi korxonalar YAIMdagi ulushi 2,6
foizni tashkil etgan bo`lsa, 2004 yilga kelib mazkur ko`rsatkich 15,1 foizga yetdi.
Ular tomonidan amalga oshirilgan eksport hajmi 1994 yilda 2 mln dollardan 2004
yilda  785,2  mln  dollargacha,   mamlakat   jami   eksportidagi   ulushi  1,0  foizdan  16,2
foizgacha   o`sdi.   Bunday   korxonalarning   respublika   importdagi   ulushi   esa   1994
yilda 6 foizdan 2004 yilda 30,5 foizgacha ko`paygan.  
Mustaqillik   yillarida   O`zbekiston   hududida   barpo   etilgan   qo`shma
korxonalar   orasida   "O`zDEU     avto   ",   "Zarafshon-Nyumont",   "Kabul-O`zbek",
"O`zBAT",   "DEU   Tekstil   komponi"   kabilar   shuhrat   qozongan.   Mamlakat
ma`muriy mintaqalari doirasida tahlil qiladigan bo`lsak, O`zbekistondagi qo`shma
korxonalarning   68,5   foizi   yoki   1800   tasi   Toshkent     shahriga   to`g`ri   keladi.
Shuningdek, ularni soni Samarqand (125 ta) va poytaxt viloyatlarida (193 ta) ham
nisbatan  ko`p. Ayni   vaqtda qo`shma  korxonalar   Sirdaryo (37  ta),  Navoiy (36 ta),
Xorazm (29 ta) va Jizzax (25 ta) viloyatlarida yetarlicha rivojlanmagan. Kelajakda
mamlakat   tashqi   iqtisodiy   faoliyatini   rivojlantirishda   uning   har   bir   ma`muriy
rayoni   (viloyat,   tuman)   hamda   turli   mulk   shaklidagi   korxonalar   ishtirokini
ta`minlash   vatanimiz   iqtisodiyotini   yuksaltirishga,   xalqning   turmush   sharoitini
yaxshilashga ma`lum hissa bo`lib qo`shiladi.
Mustaqil mamlakatimiz tashqi iqtisodiy aloqalarini rivojlantirishda xalqaro
turizm katta o`rin tutmog`i lozim. Bu faoliyat to`g`ri va samarali tashkil etilsa, juda
katta   iqtisodiy   samara   berishi   hamda   mamlakatga   katta   miqdorda   chet   el
valyutasini olib kelishi mumkin.
O`zbekiston   xalqaro   turizmni   rivojlantirish   uchun   zarur   bo`ladigan   ulkan
imkoniyatlarga   ega.   Turizm   haqida   gap   borganda   tarix   durdonalari   bo`lmish   va
jahon   ahlini   o`ziga   qaratgan   ajoyib   obidalar   saqlanayotgan   Samarqand,   Buxoro,
23 Xiva, Termiz, Marg`ilon kabi shaharlar muhim ahamiyat kasb etishi mumkinligini
aytib o`tish lozim.
Xalqaro  turizm  sohasini  samarali   rivojlantirish   maqsadida   1992  yil   iyulda
“O`zbekturizm” Milliy kompaniyasi tashkil etildi. Hozirgi kunda ushbu kompaniya
turizm   borasida   arzigulik   ishlarni   amalga   oshirmoqda.   Kelajakda   mazkur   sohani
yanada rivoj topishida 1999 yil 20 avgustda qabul qilingan "Turizm to`g`risida"gi
qonun alohida o`ringa ega.
24 2.2. O‘zbekistonning Yevropa mamlakatlari bilan o‘zaro manfaatli
hamkorligi
O‘zbekiston   Yevropa   Ittifoqi   va   Yevropa   davlatlari   bilan   hamkorlikni   o‘z
tashqi   siyosatining   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biri   deb   biladi.   So‘nggi   yillarda
O‘zbekistonning   Yevropa   mamlakatlari   bilan   barcha   jabhalardagi   munosabatlari
jadal sur’atlarda rivojlanib borishi natijasida o‘zaro manfaatli hamkorlikning yangi
davri boshlandi, deb aytsak bo‘ladi.
Birgina   misol.   Prezidentimizning   Fransiya   (2018   yil   oktyabr),   Germaniya
(2019   yil   yanvar)   va   Turkiyaga   (2017   yil   oktyabr   va   2020   yil   fevral)   rasmiy
tashriflari   tashkil   etilib,   ularning   natijalari   bo‘yicha   siyosiy,   savdo-iqtisodiy,
investitsiyaviy,   madaniy-gumanitar   va   boshqa   sohalarda   salmoqli   kelishuvlarga
erishildi. O‘z navbatida, GFR Prezidenti Frank-Valter Shtaynmayer (2019 yil may)
va   Turkiya   Prezidenti   Rejep   Tayyip   Erdo‘g‘an   (2018   yil   aprel)   mamlakatimizga
javob tashrifini amalga oshirganini alohida qayd etish joiz.
Hozirgi vaqtda Vengriya, Italiya, Belgiya, Buyuk Britaniya va Chexiya kabi
davlatlar   bilan   bilan   oliy   darajadagi   tashriflarni   tashkil   etish   yuzasidan   har
tomonlama ishlar olib borilmoqda.
So‘nggi   bir   yil   davomida   Yevropaning   Avstriya,   Germaniya,   Buyuk
Britaniya, Slovakiya, Sloveniya, Ispaniya, Italiya, Turkiya, Fransiya, Shveysariya,
Chexiya,   Norvegiya,   Finlyandiya,   Latviya,   Litva   kabi   mamlakatlari   Tashqi   ishlar
vazirliklari bilan 20 dan ziyod siyosiy maslahatlashuv o‘tkazildi.
Biz   so‘nggi   vaqtlarda   Yevropa   Ittifoqi   bilan   eng   yuqori   va   oliy   darajadagi
muloqot ilgari kuzatilmagan darajada faollashayotganiga guvoh bo‘ldik.   Xususan,
2019   yil   may   oyida   Yevropa   Kengashi   rahbari   Donald   Tusk   ilk   marotaba
O‘zbekistonga   tashrif   buyurdi.   Bundan   tashqari,   YeIning   Tashqi   ishlar   va
xavfsizlik   siyosati   bo‘yicha   endilikda   sobiq   oliy   vakili   Federika   Mogerini   ikki
marta (2017 yil noyabr va 2018 yil mart oylari) respublikamizga tashrif buyurdi.
2020   yilning   aprel   oyida   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   va   Yevropa
kengashi   rahbari   Sharl  Mishel  o‘rtasida  telefon  muloqoti   o‘tkazildi.  Tashqi  ishlar
25 vaziri A.Komilov YeIning Tashqi ishlar va xavfsizlik siyosati bo‘yicha oliy vakili,
Yevropa Ittifoqi Komissiyasi vitse-prezidenti Jozep Borrel (2020 yil yanvar oyida
Berlin   shahrida   va   may   oyida   telefon   orqali)   bilan   ikki   marta   suhbatlashdi.
Muzokaralar   chog‘ida   O‘zbekiston   va   Yevropa   Ittifoqi   o‘rtasidagi   siyosiy-
diplomatik,   savdo-iqtisodiy,   investitsiyaviy   va   gumanitar   sohalarda   ko‘p   qirrali
hamkorlikning dolzarb masalalari muhokama qilindi.
Mazkur   muzokaralar   chog‘ida   Yevropa   tomoni   iqtisodiyot,   savdo,
innovatsiya   va   investitsiya,   transport,   ilm-fan,   ta’lim   va   sog‘liqni   saqlash
sohalarida   ikki   tomonlama   hamkorlikni   kengaytirishdan   manfaatdor   ekanini
bildirdi.
Shu   o‘rinda   Yevropa   mamlakatlari   bilan   savdo-iqtisodiy   yo‘nalishda
hamkorlikni sezilarli tarzda o‘sib, rivojlanib borayotganini alohida ta’kidlab o‘tish
lozim.   Jumladan,   2019   yil   yakunlariga   ko‘ra,   O‘zbekiston   va   YeI   mamlakatlari
o‘rtasidagi   savdo   hajmi   2016   yil   bilan   taqqoslaganda   deyarli   60   foiz   o‘sib,   4
milliard   AQSh   dollarini   tashkil   etdi.   Shu   bilan   birga,   mamlakatimizda   ishlab
chiqarilgan   mahsulotlarni   Yevropaga   eksport   qilish   1,5   baravar   ortgan   holda   580
millionAQSh dollari miqdoriga yetgan bo‘lsa, bu davrda import hajmi 1,5 barobar
oshdi va 3,42 milliard dollarni tashkil etdi.
Joriy   yil   yanvar-may   oylarida   tovar   ayirboshlash   hajmi   1,315   milliard
dollarni, shu jumladan, eksport 196,6 million dollarni, import 1,11 milliard dollarni
tashkil etdi.
O‘zaro   munosabatlarni   sifat   jihatidan   yangi   va   yuqori   darajaga   ko‘tarish
maqsadida   rasmiy   Toshkent   va   Bryussel   o‘rtasida   yangi   keng   qamrovli   ikki
tomonlama   hujjat   —   Kengaytirilgan   sheriklik   va   hamkorlik   to‘g‘risidagi   bitimni
tuzish bo‘yicha 2019 yildan boshlab faol muzokaralar o‘tkazilmoqda.
Yevropa   Ittifoqi   bilan   ko‘p   jabhali   muloqotni   rivojlantirishga   xizmat
qilayotgan   mazkur   yo‘nalishga,   asosan,   2017-2021   yillarga   mo‘ljallangan
Harakatlar   strategiyasi   doirasida   O‘zbekistonda   amalga   oshirilgan   tub   islohotlar
tufayli erishildi.
26 So‘nggi   yillarda   Markaziy   Osiyoda   kuzatilayotgan   hamkorlikning   ijobiy
dinamikasi,   shuningdek,   O‘zbekistonning   mintaqa   davlatlariga   nisbatan   yaxshi
qo‘shnichilik   munosabatlarini   mustahkamlash   va   konstruktiv   muloqot   orqali
barcha   masalalarni   hal   etishga   qaratilgan   yangi   siyosati   asosida   Bryussel
mintaqaga   nisbatan   siyosatini   mintaqalararo   aloqalarni   rivojlantirish   sari   tubdan
qayta ko‘rib chiqdi.
Bularning barchasi Bryussel tomonidan Markaziy Osiyo uchun tasdiqlangan
(2019   yil   iyun   oyida)   yangi   strategiyada   yaqqol   namoyon   bo‘ldi.   Yevropa
tomonining pozitsiyasiga ko‘ra, Yevropa Ittifoqi va unga a’zo davlatlar Markaziy
Osiyoning siyosiy barqarorligi va izchil rivojlanishidan, shuningdek, ikki mintaqa
o‘rtasidagi integratsiya aloqalarini faol rivojlantirishdan manfaatdordir.
Mintaqamizdagi   barqaror   vaziyatni   e’tirof   etgan   holda,   rasmiy   Toshkent
tomonidan   ilgari   surilgan   yaxshi   qo‘shnichilik   siyosati   tufayli   rasmiy   Rim   ilk
marta   «Italiya   —   Markaziy   Osiyo»   formatidagi   vazirlar   uchrashuvini   (2019   yil
dekabr)   o‘tkazdi.   O‘z   navbatida,   Markaziy   Osiyo   bilan   hamkorlikni   kuchaytirish
maqsadida   rasmiy   Parij   ham   shu   singari   muloqotning   ikkinchi   bosqichini   davom
ettirishga qaror qildi.
2020   yilning   aprel   va   iyun   oylarida   O‘zbekiston   Respublikasi   Bosh   vaziri
o‘rinbosari  – Investitsiyalar  va tashqi  savdo vaziri  S.Umurzoqov Yevropa Ittifoqi
savdo   komissari   F.Xogan   bilan   ikki   marotaba   videokonferensiya   shaklida
uchrashuvlar   o‘tkazdi.   Muzokaralar   davomida   O‘zbekiston   va   YeI   o‘rtasida
kengaytirilgan   sherikchilik   va   hamkorlik   to‘g‘risidagi   bitim   loyihasi   bo‘yicha
kelishish   jarayonini   faollashtirish   borasida   kelishuvga   erishildi.   O‘zbekistonning
JSTga   a’zo   bo‘lishi   bo‘yicha   ishchi   guruhning   4-yig‘ilishiga   tayyorgarlik   ko‘rish
doirasida   amalga   oshirilayotgan   chora-tadbirlarga,   shuningdek,   O‘zbekistonning
YeI   «PBT+»   imtiyoz   tizimida   benefitsiar   mamlakat   maqomini   olishi   jarayoniga
alohida e’tibor qaratildi.
Ta’kidlash   kerakki,   bugungi   kunda   COVID-19ning   global   miqyosda
tarqalishi   va   butun   dunyo   iqtisodiyotiga   salbiy   ta’siri   sharoitida   Yevropa   Ittifoqi
27 uning  salbiy   oqibatlarini   bartaraf   etish   uchun   O‘zbekistonga   30  million  yevrodan
ko‘proq mablag‘ ajratishga qaror qildi.
Bundan   tashqari,   BMT   shafeligida   O‘zbekistonning   Orolbo‘yi   mintaqasi
uchun   Inson   xavfsizligi   bo‘yicha   ko‘psheriklik   Trast   fondiga   Yevropa   Ittifoqi   5
million yevro, Norvegiya 1,1 million AQSh dollari va Finlyandiya 1 million yevro
miqdorida mablag‘ ajratdi.
Fursatdan foydalanib, Yevropadagi hamkorlarimizga O‘zbekistonning Jahon
savdo   tashkilotiga   a’zo   bo‘lishi   hamda   respublikaning   “GSP+”tizimi   doirasida
benefitsiar  maqomini  olishi  bo‘yicha  sa’y-harakatlari, shuningdek,  keng qamrovli
o‘zgarishlar   sharoitida   mamlakatimizga   ko‘rsatayotgan   moliyaviy   va   texnik
ko‘magi uchun minnatdorlik bildirmoqchiman.
Yevropa Ittifoqining O‘zbekiston Respublikasi uchun 2014 — 2020 yillarga
mo‘ljallangan beg‘araz yordami to‘g‘risidagi ko‘p yillik indikativ dasturi doirasida
respublikadagi   ijtimoiy-iqtisodiy   loyihalarni   amalga   oshirish   uchun   qariyb   168
million yevro mablag‘ ajratildi.
Shu   bilan   birga,   biz   Yevropa   Ittifoqi   mamlakatlaridan   O‘zbekiston
Respublikasi   rahbariyati   tomonidan   Afg‘onistondagi   mavjud   vaziyatni   tinch   yo‘l
bilan   hal   etish   bo‘yicha   olib   borayotgan   xalqaro   maydondagi   sa’y-harakatlarini
qo‘llab-quvvatlagani   uchun   minnatdormiz.   O‘zbekiston   uchun   qo‘shni   davlatda
uzoq kutilgan tinchlikni o‘rnatish ustuvor ahamiyatga egadir.
Biz Yevropa bilan ikki va ko‘p tomonlama istiqbolli munosabatlarni davom
ettiramiz. Savdo-sotiq, investitsiya va moliya, yuqori texnologiyalar transferi, ilm-
fan,   texnika,   ta’lim,   ekologiya,   sog‘liqni   saqlash   va   madaniyat   sohalaridagi
hamkorlik,   shuningdek,   mintaqaviy   xavfsizlikni   mustahkamlash   O‘zbekiston   —
Yevropa munosabatlarining asosiy ustuvor yo‘nalishlari hisoblanadi.
28 2.3. O‘zbekistonning rivojlangan Osiyo mamlakatlari bilan iqtisodiy
hamkorligi
Zamonaviy O zbekiston tashqi siyosatida jahonning barcha davlatlar bilanʻ
o zaro   manfaatli   hamkorlik   aloqalarini,   uzoq   muddatli   va   ko p   qirrali   sheriklikni	
ʻ ʻ
yanada kuchaytirish bo yicha so ngi yillarda aniq chora-tadbirlar ko rilmoqda.	
ʻ ʻ ʻ
Xususan,   davlatimiz   tomonidan   azaliy   va   yagona   tarixiy   ildizlarga   ega
bo lgan Markaziy Osiyo mamlakatlari bilan bo lgan munosabatlar rivojiga alohida	
ʻ ʻ
e tibor qaratilmoqda
ʼ
Birlashgan Millatlar Tashkilotining so nggi hisob-kitoblariga ko ra, hozirgi	
ʻ ʻ
kunda   Markaziy   Osiyo   aholisi   72,5   million   kishini   tashkil   etadi.   Bunda
O zbekistonning   ulushi   45%   atrofida,   Qozog iston   -   25%,   Tojikiston   -   13%,	
ʻ ʻ
Qirg iziston va Turkmaniston - har biri 8,5% ni tashkil etadi.	
ʻ
Qayd etish joizki, so nggi uch yil ichida O zbekistonning mintaqaviy sa y-	
ʻ ʻ ʼ
harakatlari tufayli Markaziy Osiyo davlatlari o rtasida o zaro ishonch va hamkorlik	
ʻ ʻ
yangi   bosqichga   ko tarildi.   Bu   vaqt   ichida   mintaqamizda   do stlik,   yaxshi	
ʻ ʻ
qo shnichilik va o zaro hamkorlik muhitini yaratishga erishildi.	
ʻ ʻ
O zbekistonda   kechayotgan   tub   islohotlar,   jamiyatimiz   hayotidagi	
ʻ
demokratik o zgarishlar, erishilgan natijalar nafaqat mamlakatimiz hududida balki	
ʻ
qo shni   davlatlardagi   xalqlarda   ham   katta   qiziqish   uyg otib,   mintaqaviy	
ʻ ʻ
jarayonlarga katta ijobiy ta sir ko rsatmoqda.	
ʼ ʻ
O zaro   munosabatlarda   yaqin-yaqingacha   ba zi   mavzularda   gapirish	
ʻ ʼ
noo rin   hisoblangan   bo lsa,   hozirda   biror   bir   yopiq   va   muhokama   qilinmagan	
ʻ ʻ
muammoli masala qolmadi.
Xususan,   chegara   postlarining   ochilishi   va   ular   sonining   ko paytirilishi,	
ʻ
vizasiz   rejimning   joriy   etilishi   kabilar   xalqlarimizning   o zaro   bordi-keldisini	
ʻ
yengillashtirmoqda.   O zbekiston   olib   borayotgan   tashqi   siyosatdagi   konstruktiv	
ʻ
yondashuv   tufayli   yillar   davomida   muammo   bo lib   kelgan   ko pgina   masalalar,	
ʻ ʻ
xususan   siyosiy,   savdo-iqtisodiy,   transchegaraviy,   suv   resurslaridan   oqilona
foydalanish,   chegaralarni   delimitatsiya   va   demarkatsiya   qilish,   fuqarolarning
29 chegara   punktlarini   kesib   o tishi,   o zaro   turizmni   rivojlantirish   kabi   dolzarbʻ ʻ
masalalar mintaqa davlatlari tomonidan ochiq va do stona ruhda hal qilinmoqda.	
ʻ
O‘zbekistonda Markaziy Osiyo mamlakatlari o‘rtasida barcha darajalardagi
aloqalar   jadallashtirilgani   tufayli   o‘zaro   ishonch   va   qo‘llab-quvvatlashning   yangi
siyosiy   muhiti   shakllandi.   Bu   esa,   avvalo   savdo,   sanoat,   investitsiya,   energetika,
transport   va   tranzit,   suvdan   foydalanish,   ta’lim,   xavfsizlik,   ekologiya,   mintaqa
aholisining   ijtimoiy   muhiti   va   turmush   sharoiti   sifatini   yaxshilash   borasida
umumhududiy   rivojlanishning   dolzarb   masalalarini   samarali,   birgalikda   hal   etish
imkonini berdi.
Shu   bilan   birga,   O‘zbekiston   Janubiy   Osiyo   mintaqasida   joylashgan
Hindiston va Pokiston kabi qator davlatlar bilan faol tashqi siyosat olib bormoqda.
O‘zbekistonning Janubiy Osiyo mamlakatlari bilan savdo-iqtisodiy aloqalari o‘sib,
2020-yil yakunlari bo‘yicha tashqi savdo hajmi 1,38 mlrd. AQSh dollarini tashkil
qildi. Bu O‘zbekistonning jami tashqi savdo hajmining 3,8 foizini tashkil qiladi.
Markaziy va Janubiy Osiyo o‘rtasida savdo-iqtisodiy, transport, gumanitar,
turizm   va   boshqa   sohalarda   hamkorlikni   mustahkamlash   bo‘yicha   O‘zbekiston
Prezidenti   tomonidan   bir   qator   muhim   tashabbuslar   ilgari   surilmoqda.   Ushbu
tashbbuslar   va   amalga   oshirilayotgan   sa’y-harakatlar   nafaqat   iqtisodiy,   balki
ijtimoiy-siyosiy ahamiyati bilan ham dolzarb ahamiyat kasb, mintaqada tinchlikni
ta’minlash va aholi farovonligini yaxshilashga xizmat qilmoqda.
Qolaversa,   yirik   infratuzilmaviy   hamda   madaniy-gumanitar   loyihalarning
ro‘yobga   chiqarilishi   Markaziy   va   Janubiy   Osiyo   mintaqalarida   barqarorlik   va
iqtisodiy o'sishni ta’minlashga xizmat qiladi.
O‘zbekiston   bilan   Xitoy   o‘rtasidagi   munosabatlar   kengayishi   drayveri   –
harakatlantiruvchi   kuchi   savdo-sotiq   va   iqtisodiy   soha   bo‘lib   turibdi.   Xitoy
O‘zbekistonning   eng   yirik   savdo   sherigiga   aylandi   va   shu   mavqeni   saqlab
qolayotir.   O‘zbekiston   Davlat   statistika   qo‘mitasi   ma lumotiga   ko‘ra,	
ʼ
respublikaning   Xitoy   bilan   2019   yildagi   tashqi   savdo   aylanmasi   7,62   milliard
AQSh   dollari   bo‘ldi.   Hozircha   Xitoy   savdo   hajmi   bo‘yicha   Rossiyadan   bir   oz
30 oldinda   bormoqda.   Bugungi   kunda   O‘zbekiston   tashqi   savdo   aylanmasining   16,8
foizi   Xitoy   hissasiga   to‘g‘ri   kelmoqda.   Undan   keyin   Rossiya   (14,8   foiz),
Qozog‘iston   (7,3   foiz),   Koreya   Respublikasi   (5,8   foiz),   Turkiya   (5,2   foiz),
Qirg‘iziston (2,4 foiz) va Germaniya (2,1 foiz) bormoqda.
O‘zbekistonning   Xitoyga   eksporti   ortmoqda,   biroq   eksportning   asosiy
qismini   hozircha   strategik   xom   ashyo:   tabiiy   gaz,   uran,   mis,   paxta   va   mineral
o‘g‘itlar   tashkil   qilyapti.   Ushbu   tovarlar   orasida   eng   muhim   o‘rinni   tabiiy   gaz
egallaydi,   Tabiiy   gaz   bo‘yicha   2011   yilda   imzolangan   ikki   tomonlama   oldi-sotdi
shartnomaga ko‘ra, XXRga uni yetkazib berish 25 yilga mo‘ljallangan.
O‘tgan   yil   oktyabrida   O‘zbekistonda   Xitoyning   “Alibaba”   savdo
platformasini   davlat   ro‘yxatidan   o‘tkazish   soddalashtirilgan   edi.   O‘zbekistonning
bir   qandolatchilik   kompaniyasi   ushbu   platforma   bilan   birinchilardan   bo‘lib   3
million AQSh dollarilik eksport shartnomasini imzoladi.
Savdo-sotiq   aloqalarini   kengaytirish   maqsadida   2020   yil   oktyabrida
O‘zbekiston   Guanchjou   shahrida   bosh   konsulligini   ochdi.   U   O‘zbekiston
Respublikasining   Xitoy   Xalq   Respublikasidagi   bunday   shakldagi   ikkinchi
vakolatxonasidir,   ilk   vakolatxona   Shanhay   shahrida   faoliyat   ko‘rsatmoqda.
Tomonlar   bosh   konsullik   ochilishi   ikki   mamlakat   o‘rtasidagi   munosabatlar
taraqqiyotiga  qo‘shimcha  turtki   berishini,  O‘zbekiston  viloyatlari   bilan Xitoyning
janubiy viloyatlari o‘rtasidagi tovar aylanmasi oshishini kutmoqda.
Bundan tashqari, Toshkent (Markaziy Osiyoning boshqa mamlakatlari ham
shu   qatorda)   Pekin   bilan   O‘zbekistonda   koronavirusga   qarshi   rekombinant
vaksinaning klinik sinovlarini o‘tkazish to‘g‘risida kelishib oldi. Muzokara vaqtida
qayd etilishicha, klinik sinovlar muvaffaqiyatli yakun topgan taqdirda O‘zbekiston
vaksinani   o‘z   muddatida   va   arzon   narxda   sotib   olish   uchun   ustuvorlikka   ega
bo‘ladi.
31 XULOSA
Mamlakatimizning tashqi iqtisodiy sohasida tashqi savdo hajmi va eksportni
tizimli   ravishda   jadal   oshirishga   qaratilgan   tarkibiy   o’zgarishlar   amalga   oshirildi,
xususan,   valyuta   siyosati   liberallashtirildi,   ma’muriy   to’siqlar   bartaraf   etildi,
eksport   qilinadigan   meva-sabzavot   mahsulotlari   uchun   narxlarni   shakllantirish   va
to’lovning   bozor   mexanizmi   joriy   qilindi.   Shu   bilan   birga,   amalga   oshirilayotgan
tadbirlarning   samaradorligi   ustidan   muntazam   ravishda   olib   borilayotgan
monitoring tashqi  savdo va eksportning umumiy ijobiy dinamikasiga  qaramasdan
ular   hajmlarining   real   o’sish   sur’atlari   iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilish
sur’atlariga   muvofiq   emasligini   ko’rsatmoqda.   Birinchi   navbatda   raqobatbardosh
afzalliklarga   ega   bo’lgan   tarmoqlarda   bir   qator   tizimli   muammolar   va
kamchiliklarning   saqlanib   qolayotganligi   eksport   hajmlarining   salmoqli   o’sishini
ta’minlashga to’sqinlik qilmoqda. 
Jumladan:   birinchidan,   ishlab   chiqarish   quvvatlaridan   va   keng   turdagi
xomashyo, shuningdek, mehnat resurslari mavjud bo’lgan hamda tashqi bozorlarda
raqobatbardosh   bo’lgan   yuqori   qo’shilgan   qiymatga   ega   mahsulotlarni   ishlab
chiqarishni   ta’minlovchi   afzalliklardan   to’liq   hajmda   foydalanilmayapti;
ikkinchidan,   eksport   qiluvchi   korxonalar   faoliyatini   moliyaviy   qo’llab-quvvatlash
vositalari rivojlanmayapti, eksportoldi va eksportni moliyalashtirish mexanizmlari
mavjud   emas;   uchinchidan,   chuqur   marketing   tadqiqotlarini   o’tkazish,   uzoq
muddatli   barqaror   tashqi   bozorlarni   shakllantirish   va   xorijda   tashqi   savdo
infratuzilmasini yaratishga etarli darajada e’tibor qaratilmayapti; to’rtinchidan, har
xil   xizmat   turlari   eksportini   tashkil   qilish   va   ilgari   surish   bo’yicha   tizimli   ishlar
mavjud emas, ularni ko’rsatish uchun zarur infratuzilma rivojlanmagan. 
Tovarlar   va   xizmatlar   eksporti   hajmini   tubdan   oshirish,   eksportbop
mahsulotlar   nomenklaturasini  kengaytirish,  tashqi   savdo  muvozanatini   ta’minlash
va valyuta tushumlarini ko’paytirish maqsadida 2018 yil 20 dekabrda O’zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   “Eksportga   ko’maklashish   va   uni   rag’batlantirishni
kuchaytirish chora-tadbirlari to’g’risida”gi Qarori qabul qilindi. 
32 Tadbirkorlik   sub’ektlariga   quyidagilarda   har   tomonlama   ko’maklashish
asosiy   vazifalari   etib   belgilandi:   yuqori   qo’shilgan   qiymatga   ega   eksportbop
raqobatbardosh   mahsulotlar   ishlab   chiqarishni   ko’paytirish,   xizmatlar   (turistik,
tibbiy,   ta’lim,   transport,   qurilish   va   boshqalar)   eksporti   hajmini   keskin   oshirish
hamda ularni ko’rsatish uchun tegishli infratuzilmani jadal barpo etish; o’zi ishlab
chiqargan mahsulotlarni etkazib berishda hamkorlarni izlash hamda tashkilotlar va
korxonalar bilan shartnomalar tuzish.
33 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Xodiyev   B.Y.,Shodmonov   Sh.Sh.   “Iqtisodiyot   nazariyasi”.   Darslk.-   Т.:
IQTISOD-MOLIYA, 2017.-783b. Toshkent. “Barkamol fayz media”
2. Mamatov   A.A.,   Abulqosimov   H.P.,   Mamatov   S.A.,   Saidgaziyeva   S.Sh.
Iqtisodiy   xavfsizlik.   Darslik.   –   Toshkent:   O‘zbekiston   Respublikasi   Jamoat
xavfsizligi universiteti, 2022.- 731 bet.
3. Xalqaro   iqtisodiy   huquq.   Darslik.   Mas’ul   muxarrir   prof.   G.Yuldasheva.
Mualliflar jamoasi. Toshkent:TDYuU nashriyoti, 2019, 186 bet.
4. Isadjanov   A.A.,   Ismailova   N.S.   Jahon   iqtisodiyotining   globallashuvi.   O‘quv
qo‘llanma. –T.: «IQTISODIYOT», 2019. – 154 b.
5. Kimsanboyeva.M.B.   “Transmilliy   korporatsiyalar   faoliyatining   iqtisodiyot
uchun   afzalliklari”.   International   Conference   on   Developments   in   Education
Hosted   from   Amsterdam,   Netherlands.   June   8th   2022.   https:
econferencezone.org 
6.   Жек И., Жук И., Киреева Е., К равченко В. «Международные финансы».
Учеб. Пособие. Минск: «БГЭУ», 2007. 200 с. 
7. .   Лавруши   н   И.О.   Деньги,   кредит,   банки   .   —   Москва,   «ФИНАНСЫИ
СТАТИСТИКА» 2022, 2-изд. 
8. .   Моисеев   С.   Международны   евалютн   о   -кредитные   отношения.   —   М.:
«ИНФРА -М », 2017. 573 с. 
9. Михайлушкин   А.И   .,   Шимко.Д.   Международная   экономика:   теория   и
практика: У чебник для вузов. — СПб.: П итер, 2018. 464 с. 
10. Федякина Л .Н . Международные финансы . — СПб.: «Питер», 2019. 344
с.
11. Arynov,   Z.   2021.   “Opportunity   and   Threat   Perceptions   of   the   EU   in
Kazakhstan   and   Kyrgyzstan.”   Central   Asian   Survey .
doi: https://doi.org/10.1080/02634937.2021.1917516 .   [Taylor   &   Francis
Online] ,  [Google Scholar]
34 12. Azretbergenova,   G.,   and   A.   Syzdykova.   2020.   “The   Dependence   of   the
Kazakhstan   Economy   on   the   Oil   Sector   and   the   Importance   of   Export
Diversification.”   International   Journal   of   Energy   Economics   and   Policy   10
(6): 157–163.  [Crossref] ,  [Google Scholar]
13. Майкл   Портер.   Международная   конкуренция.   Конкурентные
преимущества стран. Издательство-Альпина Паблишер, 2017 г. 947 с. 
14. Michael E. Porter. Competitive strategy: Techniques Analyzing Industries and
Competitors.   The   free   press.   New   York   London   Toronto   Sydney   Singapore.
2017 y. 840 p. 
15. Чиркунов   Олег   Анатольевич   Государство   и   конкуренция;   Новое
литературное обозрение (НЛО) - М., 2016. - 277 c. 
16. Кулешова А. Б. Конкуренция в вопросах и ответах; ТК Велби, Проспект -
М., 2016. - 256 c. 
17. Овчинников, В. В. Глобальная конкуренция. М.: Институт экономических
стратегий, 2016. - 360 c. 
Internet saytlari
14. www.stat.uz – O‘zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo’mitasi sayti. 
15. www.mineconomy.uz – O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot vazirligi sayti. 
16. www.lex.uz – O‘zbekiston Respublikasi Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy 
bazasi sayti.
35