Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 146.4KB
Xaridlar 11
Yuklab olingan sana 23 Sentyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Huquqshunoslik

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

O’zbekistonning ma’muriy-hududiy va davlat tuzilishi

Sotib olish
  
      
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI
O’ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI
YURISPRUDENSIYA: BIZNES HUQUQI YO’NALISHI
“KONSTITUTSIYAVIY HUQUQ” FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu:  O’zbekistonning ma’muriy-hududiy
va davlat tuzilishi
         
Bajardi: 
Tekshirdi: 
         
Reja
Kirish 
I   bob.   O’zbekiston   Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi
hamda 
ularni tashkil etish va tugatish tartibi 
1.1§  O’zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi haqida 
1.2 §  Viloyatlar, tumanlar, shaharlar, shaharchalar, 
  qishloqlar,   ovullar,   shuningdek,   Qoraqalpog’iston   Respublikasining
tashkil 
 etilishi va bekor qilish tartibi 
II bob. Qoraqalpog’iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar 
 chegaralarini o’zgartirish tartibi hamda Qoraqalpog’iston 
Respublikasining huquqiy maqomi 
2.1§   Qoraqalpog’iston   Respublikasi,   viloyatlar   va   Toshkent   shahar
chegaralarini 
 o’zgartirishning huquqiy asoslari 
2.2§  Qoraqalpog’iston Respublikasining huquqiy maqomi 
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati       
Kirish
    Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi.   M а ml а k а timizd а   о lib   b о ril а yotg а n   b а rch а
ijtim о iy   isl о h о tl а rning   n е gizid а   а s о siy   b о sh   g’ о ya   qilib   yurt   tinchligi   v а   x а lq
f а r о v о nligi m а qs а d qilib   о ling а n ek а n, shubh а siz, x а lq а r о  m а yd о nd а gi t а jrib а l а rni
o’rg а nish v а  t е gishli xul о s а l а r chiq а rish  о rq а li bu m а qs а dl а rg а   о s о nr о q v а  j а d а llik
bil а n erishish mumkin. 
    D а vl а t   v а   j а miyat   h а yotini   erkinl а shtirish,   ins о n   v а   fuq а r о l а r   huquq   v а
erkinlikl а rining   k а f о l а tl а ri   m е x а nizmini   yar а tish   b о r а sid а   j а h о nd а gi   yet а kchi
d а vl а tl а rd а n   а nd о z а   о lish  bil а n  birg а ,  ming  yill а rd а n  b е ri  sh а kll а ng а n  milliy  urf-
о d а t v а   а n’ а n а l а r,   а jd о dl а rimizning b о y m е r о sini o’zl а shtirg а n h о ld а   j а miyatimiz
h а yotini yan а d а  d е m о kr а tl а shtirish imk о nig а  eg а  bo’l а miz.
  Har bir davlatning o’z boshqaruv usuli va alohida o’ziga xos davlat tuzilish shakli
mavjud.   Bu   tuzilish   va   shakllarning   har   xil   bo’lishi   har   bir   davlatlarning
davlatchilik   tarixiga   borib   taqaladi.   Ma’lum   bir   sharoit   taqozosi   orqali   davlat
hududiy   tuzilmasi   o’zgarish   holati   kuzatilishi   mumkin.   Bu   o’zgarishlar   qay
hollarda   yuz   beradi,   sababiyatlari,   uning   oqibatlari   va   va   boshqa   turli   davlat
hududiy tuzilishi bilan bog’liq bo’lgan jarayonlarni tahlil qilish zarur. 
    Kurs   ishi   mavzusini   o’rganilganlik   darajasi:   Kurs   ishini   tayyorlashda
O.T.Husanovning “Konstitutsiyaviy huquq” darsligi, internet saytlari va ma’muriy-
hududiy tuzilishga oid turli normativ-huquqiy hujjatlarga tayanildi.
    Kurs   ishi   maqsadi.   Mаmlаkаtimizning   hududiy   tuzilishini   yoritib   berishdan
iborat. Xаlqаrо huquqdа umume’tirоf etilgаn qоidаlаrning ustuvоrligini  tаn оlgаn
hоldа   hаmdа   ungа   оg’ishmаy   аmаl   qilаyotgаn   dеmоkrаtik   dаvlаtlаrning
kоnstitutsiyaviy   huquqini   o’rgаnish   оrqаli,   birinchidаn,   milliy   huquqni   yanаdа
rivоjlаntirish   imkоnigа   egа   bo’lsаk,   ikkinchidаn,   ushbu   dаvlаtlаrning   mаvjud
kоnstitutsiyaviy   tuzumi   to’g’risidаgi   tаsаvvurlаrimiz   xаlqаrо   vа   millаtlаrаrо
do’stlik   rishtаlаrining   mustаhkаmlаnishigа   аsоs   sоlаdi,   uchinchidan,   dunyodagi
davlatlarning tuzilish shakllarini farqlash va ularning turli xil jihatlarini o’rganish 
maqsaddir.     
   Kurs ishining vazifalari.
 D а vl а t tuzilishi v а  sh а klig а  dahldor tushunchalarni o’rganish; 
 Unit а r d а vl а t tuzulishini o’rganish; 
 F е d е r а tiv d а vl а t tuzulishiga taluqli bo’lgan bilimlarni o’rganish; 
 K о nfederatsiya tipidagi tuzulmalarni bilish va o’ganish; 
 Avt о n о miya tuzulishiga oid bo’lgan bilimlarni ochib berishdan iborat.
    Kurs   ishining   obyekti :   O’zbekiston   Respublikasining   ma’muriy-hududiy
birliklari   hamda   O’zbekiston   Respublikasi   tarkibidagi   suveren   bo’lgan
Qoraqalpo’iston Respublikasining huquqiy maqomi kurs ishining obyektini tashkil
etadi. 
   Kurs ishining predmeti:  O’zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy 
tuzilishi ga   oid   normativ-huquqiy   hujjatlar   kurs   ishi   mavzusining   predtmetini
tashkil etadi. 
   Kurs ishining nazariy va amaliy ahamiyati .  Kurs ishi jarayonida   ilgari surilgan
fikrlardan ,   yondashuvlardan   hamda   samaradorligini   ta’minlovchi   Kurs   ishi
natijalaridan   pedagogik   fanlar   bo’yicha   ma’ruzalar   tayyorlash,   qo’llanmalar
yaratish,   shuningdek   metodik   tavsiyanomalar   yaratishda,   ish   tajribalarini
ommalashtirishda samarali foydalanishga xizmat qiladi.
.     Kurs   ishining   tuzilishi:   kirish,   2   bob,   4   paragraf,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxatidan iborat.    
I bob. O’zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi
hamda ularni tashkil etish va tugatish tartibi
1.1§ O’zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi
haqida
    Davlat   tuzilishi   -   bu   davlat   hokimiyatini   mamlakat   hududi   bo’yicha   tashkil
qilish,   hududlardagi   davlat   organlari,   markaziy   davlat   organlari   munosabatini
belgilashning alohida shaklidir. Davlat  tuzilishining uch ko’rinishi mavjud bo’lib,
ular unitar davlat, federativ davlat va konfederativ davlatdir. 
    Federativ   davlat   -   bu   davlat   tuzilishlarning   ittifoqi,   federatsiya   ma’lum
mustaqillikka ega subyektlarning ittifoqi hisoblanadi. Federatsiya subyektlari ba’zi
mamlakatlarda   mustaqil   bo’lib,   ayrim   vakolatlarini   federatsiyaga   ixtiyoriy
o’tkazadi   va   barcha   subyektlar   bir   xil   huquqiy   maqomga   ega   bo’ladi.   Bunday
davlatlarda   federatsiya   hududi,   subyektlar   hududidan   iborat   bo’ladi,   federatsiya
subyektlarining   konstitutsiyalari,   fuqaroligi,   alohida   qonunchilik,   ijro,   sud
hokimiyati   organi   bo’ladi.   Bunday   davlat   tuzilishidagi   mamlakatga   AQSh,
Hindiston, Braziliya, Rossiyani kiritish mumkin. 
    Unitar   davlat   -   davlat   tuzilishining   oddiy   ko’rinishi,   uning   tarkibida   boshqa
davlat   tuzilmalari   yo’q,   hududiy   birliklari   mustaqillikka   ega   emas.   Yagona
konstitutsiya,   yagona   fuqarolik,   Oliy   qonunchilik,   ijro   va   sud   hokimiyati   ham
markazlashgan   shaklda   tuzilgan   va   faoliyat   olib   boradi.   Bu   mamlakatlar   qatoriga
Fransiya, Italiya, Yaponiya, Qozog’iston, Tojikiston, Qirg’iziston, Turkmanistonni
kiritish mumkin. 
    O’zbekiston   ham   unitar   mamlakatlar   qatoriga   kiradi.   Lekin   uning   tuzilishida
ayrim   federativ   davlatlarga   xos   xususiyatlar   ham   mavjud.   Masalan,   O’zbekiston
tarkibida   davlat   tuzilishiga   xos   bo’lgan   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   mavjud.
Uning o’z  Konstitutsiyasi,  qonunlari, hududi, fuqaroligi, oliy qonunchilik, ijro va
sud   hokimiyati   organlari   mavjud.   Qoraqalpog’iston   va   O’zbekiston   munosabati
federativ   munosabatlar   asosida   qurilmagan.   Federatsiya   bir   necha   teng   huquqli
subyektlar   ittifoqi   bo’lsa,   bu   yerda   teng   huquqli   federatsiya   subyektlari   yo’q.   
O’zbekistonning   Konstitutsiyasi,   qonunlari   Qoraqalpog’iston   Respublikasi
hududida   bajarilishi   majburiy   va   Qoraqalpog’iston   qonunlari   O’zbekiston
qonunlari ustunligini to’la tan oladi. 
  Davlat tuzilishining nazariy jihatdan uchinchi shakli  konfederatsiya  hisoblanadi.
Bu   tushuncha,   asosan,   bir   necha   suveren   davlatlarning   ittifoqiga   nisbatan
ishlatiladi.   Bu   ko’pincha,   davlat   huquqiy   munosabatiga   nisbatan   xalqaro-huquqiy
munosabat   xarakterida   bo’ladi.   Ayrim   paytlarda   konfederatsiya   federatsiyaga
o’tishda foydalaniladigan shakl sifatida ham namoyon bo’lishi  mumkin. Masalan,
AQSh   Konfederatsiyasi   AQSh   federatsiyasiga   aylangan.   Hozirgi   kunda
Shveysariya konfederatsiya hisoblansada, aslida esa, u ham 
allaqachon   federatsiyaga   aylangan.   Har   bir   mamlakatning   hududi   katta-
kichikligiga, aholisining soniga qarab, tegishli bo’lakchalarga bo’lib idora etiladi.
Bu bo’lakchalar bir necha pog’onadan iborat bo’lib, ularning har biri o’z hududiga
(chegarasiga) ega. Mamlakat hududi bo’lakchalarga bo'linishi, davlat boshqaruvini
mukammal   tashkil   etish   bilan   bog’liq   bo’lganligi   uchun   u   juda   muhim   davlat-
huquqiy institut bo’lib, konstitutsiyaviy darajada mustahkamlanadi. 
  O’zbekiston  Respublikasi  Konstitutsiyasining alohida to’rtinchi bo’limi  va uning
ikki   bobi   (XVI,   XVII   boblar)   ma’muriy-hududiy   va   davlat   tuzilishi   masalalariga
bag’ishlangan.   Uning   alohida-alohida   moddalarida   ma’muriy-hududiy   tuzilish
masalalari huquqiy tartibga solingan.      
   O’zbekiston Respublikasining “O’zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy
tuzilishi” 1
  to’g’risidagi   (28.08.2020)   Qonunning   3-moddasida   ma’muriy-hududiy
tuzilishga   oid   tushunchalar   berilgan   bo’lib,   unga   ko’ra:   “ Ma’muriy-hududiy
tuzilish   —   O’zbekiston   Respublikasi   hududini   ma’muriy-hududiy   birliklarga
bo’lish;        
ma’muriy-hududiy   tuzilish   masalalari   —   ma’muriy-hududiy   birliklarni   tuzish,
tugatish   va   ularning   chegaralarini   o’zgartirish,   ma’muriy-hududiy   birliklarning
ma’muriy   markazlarini   belgilash   va   ko’chirish,   ma’muriy-hududiy   birliklarning
bo’ysunuvini .. o’zgartirish;                       respublika   bo’ysunuvidagi   shaharlar   —
1
O’zbekiston Respublikasining “O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi” to‘g‘risidagi Qonuni. –
“O’zbekiston”, 2020.   
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   palatalarining   qarorlari   bilan   aniqlanishi
mumkin   bo’lgan,   strategik   ahamiyatga,   yirik   sanoat   korxonalariga   va   rivojlangan
infratuzilmaga  ega,  shuningdek  istiqbolli  iqtisodiy  va madaniy  markazlar  bo’lgan
aholi   punktlari;                     viloyat   bo’ysunuvidagi   shaharlar   (Qoraqalpog’iston
Respublikasi   bo’ysunuvidagi   shaharlar)   —   aholisining   soni,   qoida   tariqasida,
kamida   o’ttiz   ming   kishi   bo’lgan,   muhim   ma’muriy   ahamiyatga,   rivojlangan
infratuzilmaga  ega,  shuningdek  istiqbolli  iqtisodiy  va madaniy  markazlar  bo’lgan
aholi  punktlari;                           tuman bo’ysunuvidagi  shaharlar —   aholisining soni,
qoida   tariqasida,   kamida   yetti   ming   kishi   bo’lgan,   sanoat   korxonalariga   va
rivojlangan infratuzilmaga ega bo’lgan aholi punktlari;        tumanlar  — viloyatlar,
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   tarkibidagi,   qoida   tariqasida,   shaharlar,
shaharchalar, qishloqlar va ovullardan iborat bo’lgan ma’muriy hududiy birliklar;
chegara   chizig’ining   tavsifi   —   chegara   chizig’ining   yo’nalishi   va   ma’muriy-
hududiy   birlik   chegaralarining   kartografik   chizmasida   ko’rsatilgan,   chegara
chizig’ini   burilish   nuqtalarining   koordinatalari,   shuningdek   joyning   tegishli
topografik   elementlari   bilan   bog’laydigan   chegara   nuqtalari   o’rtasidagi   masofa
ko’rsatilgan   holda,   chegara   chizig’ining   o’tish   tavsifini   o’z   ichiga   olgan   asosiy
hujjat;              shaharlardagi tumanlar  — shaharlarning ma’muriy-hududiy birlik
maqomidagi,   aholisining   soni,   qoida   tariqasida,   kamida   yigirma   ming   kishi
bo’lgan,   fuqarolar   yig’inlaridan   (mahallalardan)   iborat   bo’lgan   qismi;
shaharchalar   —   aholisining   soni,   qoida   tariqasida,   kamida   ikki   ming   kishi
bo’lgan,   sanoat   korxonalari,   temir   yo’l   stansiyalari   va   boshqa   muhim   obyektlar
yaqinida   joylashgan,   fuqarolar   yig’inlaridan   (mahallalardan)   iborat   bo’lgan   aholi
punktlari;     qishloqlar   va   ovullar   —   tumanlar   hududida   joylashgan,   fuqarolar
yig’inlaridan 
(mahallalardan) iborat bo’lgan aholi punktlari.
  O’zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy birliklari:  
 viloyatlar;         
 tumanlar;            
 shaharlar;         
 shaharchalar;         
 qishloqlar;  
 ovular;        
 Qoraqalpog’iston Respublikasi. 
    O’zbekiston   Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   sohasidagi   asosiy
prinsiplar quyidagilardan iborat:
 O’zbekiston Respublikasi hududining yaxlitligi va bo’linmasligi;
 qonuniylik;
 ma’muriy-hududiy birliklardagi davlat boshqaruvining samaradorligi;
 ma’muriy-hududiy birliklarning ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirilishi.
Ushbu   qonunning   5-moddasiga   ko’ra:   “ O’zbekiston   Respublikasi
viloyatlar,   tumanlar,   shaharlar,   shaharchalar,   qishloqlar,   ovullardan,   shuningdek
Qoraqalpog’iston   Respublikasidan   iborat.                 Qoraqalpog’iston   Respublikasi
tumanlar,   shaharlar,   shaharchalar,   qishloqlar   va   ovullardan   iborat.       Viloyatlar
tumanlardan,   shuningdek   viloyat   va   tuman   bo’ysunuvidagi   shaharlardan,
shaharchalar,   qishloqlar   hamda   ovullardan   iborat.   Viloyat   bo’ysunuvidagi
shaharlar   doirasida   ham   tumanlar   tashkil   qilinishi   mumkin.   Viloyatlarning
ma’muriy-hududiy   chegaralari   doirasida   respublika   bo’ysunuvidagi   shaharlar
bo’lishi mumkin.            Toshkent shahri tumanlardan iborat ” .
  Ma`lum   davlat   hududida   siyosiy   jihatdan   alohida   davlat   mavjud   bo’lsa,
bunday   davlatning   hududiy   bo’linishi   murakkab   hisoblanib,   u   siyosiy-hududiy
bo’linishga ega bo’lgan davlat deyiladi.          Agar davlat faqat ma`muriy-hududiy
bo’laklardan iborat bo’lsa, bunday davlat ma`muriy-hududiy bo’linishga ega davlat
deyiladi .                    Har bir mamlakat ma’muriy-hududiy tuzilishini belgilashda butun
hududni boshqarishga oson bo’lishi, markaz ta’sirining joylarda samarali bo’lishi,
xalqning   davlat   organlariga   yaqin   bo’lishi,   ishlab   chiqarishni   tashkil   etishning
unumli,   arzon,   samarali   bo’lishi,   sanoatni   xom   ashyo   bilan   ta’minlash   darajasi,
aholining   urf-odatlari,   qadriyatlari,   tarixiy   tajribasini   hisobga   oladi   va   o’ziga   
ma’qul  ma’muriy-hududiy birliklarni  o’rnatadi.                 Ma’muriy-hududiy tuzilish
konstitutsiyaviy   asosda   hal   qilinadigan   ijtimoiy   munosobatlar   qatoriga   kiradi.
Shuning   uchun,   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   83-moddasida:   «
O’zbekiston Respublikasi  viloyatlar, tumanlar, shaharlar, shaharchalar, qishloqlar,
ovullar, shuningdek Qoraqalpog’iston Respublikasidan iborat» 2
, - deb belgilangan.
Bu,   birinchidan,   O’zbekiston   hududi   nimalardan   iborat   bolishini,   ikkinchidan,
O’zbekiston   hududining,   qanday   ma’muriy   birliklardan   tashkil   topganini
ko’rsatadi.
    Bu   hududiy   birliklarning   huquqiy   maqomi,   hududiy   holati,   aholisining   soni,
moddiy   ne’matlar   ishlab   chiqishi   yoki   aholi   mashg’ulotiga   qarab   bir-biridan   farq
qiladi.   O’zbekiston   ma’muriy-hududiy   birliklarini   huquqiy   maqomi,   darajasiga
qarab uchga bo’lish mumkin.
    Birinchisi,   yuqori   pog’ona   -   unga   Qoraqalpog’iston   Respublikasi,   viloyatlar   va
Toshkent   shahri;   ikkinchisiga,   tuman   va   shaharlar;   uchinchisiga,   shaharlar,
shaharchalar, qishloqlar va ovullar kiradi. 
  Tuman va shahar bir maqomdagi ma’muriy-hududiy birlik bo’lsa-da, ular ijtimoiy
hayot,   kishilarning   asosiy   mashg’ulotlari,   ishlab   chiqarishdagi   ishtirokiga   qarab
bir-biridan farq qiladi. Tumanlar, asosan,  qishloq xo’jaligi  bilan, shaharlar  sanoat
ishlab   chiqarishi   bilan   shug’ullanadi.   Bundan   tashqari,   tumanga   bo’ysunuvchi
shahar   va   shahar   tarkibidagi   tumanlar   ham   mavjud,   ularning   faoliyat   doirasidan
maqomi belgilanadi. 
“O’zbekiston   Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi”   tog’risidagi
Qonunning   VI   bobi   ma’muriy-hududiy   birliklarning   markazlarini   belgilash   va
ko’chirish   haqida   bo’lib,   unga   ko’ra:   “Qoraqalpog’iston   Respublikasining
poytaxtini   belgilash   va   ko’chirish   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining
roziligi bilan Qoraqalpog’iston Respublikasi Jo’qorg’i Kengesi tomonidan amalga
oshiriladi.
   Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashi Qoraqalpog’iston Respublikasi
Jo’qorg’i   Kengesiga   quyidagi   hujjatlarni   taqdim   etadiQoraqalpog’iston
2
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. Qonun.: “O’zbekiston”. 2023.   
Respublikasining   poytaxtini   belgilash   yoki   ko’chirish   zarurligi   va   maqsadga
muvofiqligi   asoslantirilgan   taklif;   .   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar
Kengashi   tomonidan   tashkil   etilgan   komissiya   xulosasi   Qoraqalpog’iston
Respublikasining poytaxtini belgilash yoki ko’chirish bilan bog’liq tegishli hisob-
kitoblar va xarajatlarni moliyalashtirish manbalari”.
“Viloyatlarning   ma’muriy   markazlarini   belgilash   va   ko’chirish   O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   taklifiga   ko’ra   O’zbekiston   Respublikasi
Oliy   Majlisi   tomonidan   tegishli   viloyatlar   hokimlarining   iltimosnomalari   asosida
amalga   oshiriladi   Tegishli   viloyat   hokimi   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasiga   quyidagi   hujjatlarni   taqdim   etadi   viloyatning   ma’muriy   markazini
belgilash   yoki   ko’chirish   zarurligi   va   maqsadga   muvofiqligi   asoslantirilgan
iltimosnoma   tegishli   viloyat   xalq   deputatlari   Kengashining   viloyat   ma’muriy
markazini  belgilash yoki ko’chirish masalasiga doir qarori tegishli viloyat hokimi
tomonidan   tashkil   etilgan   komissiya   xulosasi   viloyatning   ma’muriy   markazini
belgilash   yoki   ko’chirish   bilan   bog’liq   tegishli   hisob-kitoblar   va   xarajatlarni
moliyalashtirish manbalari”.
“Viloyat   tumanlarining   ma’muriy   markazlarini   belgilash   va   ko’chirish   xalq
deputatlari   viloyat   Kengashi   tomonidan   tegishli   tumanlar   hokimlarining
iltimosnomalari   asosida   amalga   oshiriladi.               Tegishli   tuman   hokimi   xalq
deputatlari   viloyat   Kengashiga   quyidagi   hujjatlarni   taqdim   etadi:   tumanning
ma’muriy   markazini   belgilash   yoki   ko’chirish   zarurligi   va   maqsadga   muvofiqligi
asoslantirilgan   iltimosnoma;           tegishli   tuman   xalq   deputatlari   Kengashining
tumanning   ma’muriy   markazini   belgilash   yoki   ko’chirish   masalasiga   doir   qarori;
tuman hokimi tomonidan tashkil etilgan komissiya xulosasi;  tumanning ma’muriy
markazini   belgilash   yoki   ko’chirish   bilan   bog’liq   tegishli   hisob-kitoblar   va
xarajatlarni moliyalashtirish manbalari”.
   Qoraqalpog’iston Respublikasida tumanlarning ma’muriy markazlarini belgilash
va ko’chirish Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashining taklifiga ko’ra
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Jo’qorg’i   Kengesi   tomonidan   tegishli   tumanlar   
hokimlarining iltimosnomalari asosida amalga oshiriladi.    Tegishli tuman hokimi
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashiga   quyidagi   hujjatlarni   taqdim
etadi:   tumanning   ma’muriy   markazini   belgilash   yoki   ko’chirish   zarurligi   va
maqsadga muvofiqligi asoslantirilgan iltimosnoma;             ‘  xalq deputatlari tuman
Kengashining   tuman   ma’muriy   markazini   belgilash   yoki   ko’chirish   masalasiga
doir   qarori;                   tuman   hokimi   tomonidan   tashkil   etilgan   komissiya   xulosasi;
tumanning   ma’muriy   markazini   belgilash   yoki   ko’chirish   bilan   bog’liq   tegishli
hisob-kitoblar va xarajatlarni moliyalashtirish manbalari”.
1.2 § Viloyatlar, tumanlar, shaharlar, shaharchalar, qishloqlar,
ovullar, shuningdek, Qoraqalpog’iston Respublikasining tashkil
etilishi va bekor qilish tartibi
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   84-moddasida:   «Qoraqalpog’iston
Respublikasi,   viloyatlar,   Toshkent   shahrining   chegaralarini   o’zgartirish,
shuningdek,   viloyatlar,   shaharlar,   tumanlar   tashkil   qilish   va   ularni   tugatish
O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining roziligi bilan amalga oshiriladi» 3
, - deb
belgilangan .   “O’zbekiston   Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi” 4
to’g’risidagi   qonunning   IV   bobida   ma’muriy-hududiy   birliklar,   ya’ni   viloyatlar,
tumanlar,   shaharlar,   shaharchalar,   qishloqlar,   ovullar   va   Qoraqalpog’iston
Respublikasini tuzish va tugatish yoritilgan. Unga ko’ra: 
Viloyatlarni tuzish va tugatish.  
Viloyatlarni   tuzish   va   tugatish   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   taklifiga   ko’ra   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   tomonidan
amalga   oshiriladi.   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   O’zbekiston
Respublikasi Oliy Majlisiga quyidagi hujjatlarni taqdim etadi:
viloyatni   tuzish   yoki   tugatish   zarurligi   va   maqsadga   muvofiqligi
asoslantirilgan taklif;
3
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. Qonun.: “O’zbekiston”. 2023.
4
O’zbekiston Respublikasining “O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi” to‘g‘risidagi Qonuni. –
“O’zbekiston”, 2020.   
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   Qonunchilik   palatasining   va
Senatining qarorlari loyihalari;
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan   tashkil   etilgan
komissiya xulosasi;
viloyat   chegaralarining   va   viloyat   tarkibiga   hududlari   o’tkazilayotgan
ma’muriy-hududiy   birliklar   chegaralarining   kartografik   chizmasi   hamda   viloyat
chegaralari   chizig’ining   tavsifi   (viloyatni   tuzish   to’g’risidagi   taklifga   ilova
qilinadi);
tarkibiga tugatilayotgan  viloyat  hududi  o’tkazilayotgan ma’muriy-hududiy
birliklar   chegaralarining   kartografik   chizmasi   va   ma’muriy-hududiy   birliklar
chegaralari   chizig’ining   tavsifi   (viloyatni   tugatish   to’g’risidagi   taklifga   ilova
qilinadi);   viloyatni   tuzish   yoki   tugatish   bilan   bog’liq   tegishli   hisob-kitoblar   va
xarajatlarni moliyalashtirish manbalari.
Respublika bo’ysunuvidagi shaharlarni tuzish va tugatish
    Respublika   bo’ysunuvidagi   shaharlarni   tuzish   va   tugatish   O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   taklifiga   ko’ra   O’zbekiston   Respublikasi
Oliy   Majlisi   tomonidan   amalga   oshiriladi.   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasi O’zbekiston Respublikasi
Oliy Majlisiga quyidagi hujjatlarni taqdim etadi:
respublika   bo’ysunuvidagi   shaharni   tuzish   yoki   tugatish   zarurligi   va
maqsadga muvofiqligi asoslantirilgan taklif;
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   Qonunchilik   palatasining   va
Senatining qarorlari loyihalari;
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan   tashkil   etilgan
komissiya xulosasi;
respublika   bo’ysunuvidagi   shahar   chegaralarining   va   respublika
bo’ysunuvidagi   shahar   tarkibiga   hududlari   o’tkazilayotgan   ma’muriy-hududiy   
birliklar   chegaralarining   kartografik   chizmasi   hamda   respublika   bo’ysunuvidagi
shahar   chegaralari   chizig’ining  tavsifi   (respublika   bo’ysunuvidagi   shaharni   tuzish
to’g’risidagi taklifga ilova qilinadi);
tarkibiga   tugatilayotgan   respublika   bo’ysunuvidagi   shahar   hududi
o’tkazilayotgan   ma’muriy-hududiy   birliklar   chegaralarining   kartografik   chizmasi
va   ma’muriy-hududiy   birliklar   chegaralari   chizig’ining   tavsifi   (respublika
bo’ysunuvidagi shaharni tugatish to’g’risidagi taklifga ilova qilinadi);
respublika   bo’ysunuvidagi   shaharni   tuzish   yoki   tugatish   bilan   bog’liq
tegishli hisob-kitoblar va xarajatlarni moliyalashtirish manbalari.
Viloyat   va   tuman   bo’ysunuvidagi   shaharlarni,   viloyatlar   tumanlarini,
Toshkent   shahar   tumanlarini   va   viloyat   bo’ysunuvidagi   shaharlar
tumanlarini   tuzish   hamda   tugatish .   Viloyat   va   tuman   bo’ysunuvidagi
shaharlarni,   viloyatlar   tumanlarini,   Toshkent   shahar   tumanlarini   va   viloyat
bo’ysunuvidagi   shaharlar   tumanlarini   tuzish   hamda   tugatish   O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   taklifiga   ko’ra   O’zbekiston   Respublikasi
Oliy   Majlisi   tomonidan   tegishli   viloyatlar   hokimlarining,   Toshkent   shahri
tumanlariga  nisbatan  esa  — Toshkent  shahar  hokimining iltimosnomalari  asosida
amalga oshiriladi.
Tegishli   viloyat   yoki   Toshkent   shahar   hokimi   O’zbekiston   Respublikasi
Vazirlar Mahkamasiga quyidagi hujjatlarni taqdim etadi:
tegishli   shahar   yoki   tumanni   tuzish   yoki   tugatish   zarurligi   va   maqsadga
muvofiqligi asoslantirilgan iltimosnoma;
tegishli shahar yoki tumanni tuzish yoki tugatish masalasi bo’yicha viloyat
xalq deputatlari Kengashining qarorini, Toshkent shahri tumaniga nisbatan esa —
xalq deputatlari Toshkent shahar Kengashining qarori;
    viloyat   yoki   Toshkent   shahar   hokimi   tomonidan   tashkil   etilgan   komissiya
xulosasi;          
shahar   yoki   tuman   chegaralarining   va   shahar   yoki   tuman   tarkibiga
hududlari   o’tkazilayotgan   ma’muriy-hududiy   birliklar   chegaralarining   kartografik
chizmasi   hamda   shahar   yoki   tuman   chegaralari   chizig’ining   tavsifi   (shahar   yoki
tumanni tuzish to’g’risidagi taklifga ilova qilinadi);
tarkibiga   tugatilayotgan   shahar   yoki   tuman   hududi   o’tkazilayotgan
ma’muriy-hududiy   birliklar   chegaralarining   kartografik   chizmasi   va   ma’muriy-
hududiy   birliklar   chegaralari   chizig’ining   tavsifi   (shahar   yoki   tumanni   tugatish
to’g’risidagi taklifga ilova qilinadi);
shahar   yoki   tumanni   tuzish   yoki   tugatish   bilan   bog’liq   tegishli   hisob-
kitoblar va xarajatlarni moliyalashtirish manbalari.
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   tegishli   viloyat   yoki
Toshkent   shahar   hokimining   shahar   yoki   tumanni   tuzish   yoki   tugatish   haqidagi
iltimosnomasini   iltimosnoma   kelib   tushganidan   keyin   o’ttiz   kun   ichida   ko’rib
chiqadi va uni ma’qullaydi yoki rad etadi.
Qoraqalpog’iston Respublikasida tumanlarni, Qoraqalpog’iston
Respublikasi bo’ysunuvidagi shaharlarni va shaharlarda
tumanlarni tuzish hamda tugatish
Qoraqalpog’iston   Respublikasida   tumanlarni,   Qoraqalpog’iston
Respublikasi   bo’ysunuvidagi   shaharlarni   va   shaharlarda   tumanlarni   tuzish   va
tugatish   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashining   taklifiga   ko’ra
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   roziligi   bilan   Qoraqalpog’iston
Respublikasi Jo’qorg’i Kengesi tomonidan amalga oshiriladi.
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi   Qoraqalpog’iston
Respublikasi Jo’qorg’i Kengesiga quyidagi hujjatlarni taqdim etadi:
tegishli   tuman   yoki   shaharni   tuzish   yoki   tugatish   zarurligi   va   maqsadga
muvofiqligi asoslantirilgan taklif;   
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi   tomonidan   tashkil
etilgan komissiya xulosasi;
tuman   yoki   shahar   chegaralarining   va   tuman   yoki   shahar   tarkibiga
hududlari   o’tkazilayotgan   ma’muriy-hududiy   birliklar   chegaralarining   kartografik
chizmasi   hamda   tuman   yoki   shahar   chegaralari   chizig’ining   tavsifi   (tuman   yoki
shaharni tuzish to’g’risidagi taklifga ilova qilinadi);
tarkibiga   tugatilayotgan   tuman   yoki   shahar   hududi   o’tkazilayotgan
ma’muriy-hududiy   birliklar   chegaralarining   kartografik   chizmasi   va   ma’muriy-
hududiy   birliklar   chegaralari   chizig’ining   tavsifi   (tuman   yoki   shaharni   tugatish
to’g’risidagi taklifga ilova qilinadi); 
tuman   yoki   shaharni   tuzish   yoki   tugatish   bilan   bog’liq   tegishli   hisob-
kitoblar va xarajatlarni moliyalashtirish manbalari.         
    Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Jo’qorg’i   Kengesi   raisi   Qoraqalpog’iston
Respublikasi   Vazirlar   Kengashining   tegishli   tuman   yoki   shaharni   tuzish   yoki
tugatish   to’g’risidagi   taklifi   kelib   tushgandan   keyin   o’n   kun   ichida   uni
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Jo’qorg’i   Kengesi   Prezidiumining   qaroriga
muvofiq   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   palatalariga   tuman   yoki   shaharni
tuzish yoki tugatishga rozilik berish masalasini ko’rib chiqish uchun yuboradi.
  O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalari o’ttiz kun ichida ushbu masalani
ko’rib   chiqadi   va   tuman   yoki   shaharni   tuzish   yoki   tugatishga   rozilik   berish
masalasi bo’yicha qarorlar qabul qiladi.    
   Qoraqalpog’iston Respublikasi Jo’qorg’i Kengesi O’zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisi   palatalarining   tuman   yoki   shaharni   tuzish   yoki   tugatishga   rozilik   berish
to’g’risidagi qarorlari kelib tushgandan keyin o’n kun ichida tuman yoki shaharni
tuzish yoki tugatish to’g’risida qaror qabul qiladi.
 Shaharchalarning, qishloqlarning va ovullarning chegaralarini o’zgartirish
Shaharchalarning,   qishloqlarning   va   ovullarning   chegaralarini   o’zgartirish
xalq   deputatlari   viloyat   Kengashlari   tomonidan   tegishli   tumanlar   hokimlarining
iltimosnomalari asosida amalga oshiriladi.
Tegishli   tuman   hokimi   xalq   deputatlari   viloyat   Kengashiga   quyidagi
hujjatlarni taqdim etadi:
shaharcha,   qishloq   yoki   ovulning   chegaralarini   o’zgartirish   zarurligi   va
maqsadga   muvofiqligi   asoslantirilgan   iltimosnoma   tuman   xalq   deputatlari
Kengashining   shaharcha,   qishloq   yoki   ovulning   chegaralarini   o’zgartirish
masalasiga   doir   qarori;           tuman   hokimi   tomonidan   tashkil   etilgan   komissiya
xulosasi;       .    shaharcha, qishloq yoki ovul chegaralarining va shaharcha, qishloq
yoki   ovulning   chegaralari   o’zgarishi   munosabati   bilan   chegaralari
o’zgartirilayotgan ma’muriy-hududiy birliklar chegaralarining kartografik chizmasi
hamda   shaharcha,   qishloq   yoki   ovul   chegaralari   chizig’ining   tavsifi;   shaharcha,   
qishloq   yoki   ovulning   chegaralarini   o’zgartirish   bilan   bog’liq   tegishli   hisob-
kitoblar   va   xarajatlarni   moliyalashtirish   manbalari.       Xalq   deputatlari   viloyat
Kengashi   tegishli   tuman   hokimining   shaharcha,   qishloq   yoki   ovulning
chegaralarini o’zgartirish haqidagi iltimosnomasini iltimosnoma kelib tushganidan
keyin   o’ttiz   kun   ichida   ko’rib   chiqadi   va   uni   ma’qullaydi   yoki   rad   etadi.
Qoraqalpog’iston   Respublikasida   tuman   bo’ysunuvidagi   shaharlarni,
shaharchalarni,   qishloqlarni   va   ovullarni   tuzish   hamda   tugatish .
Qoraqalpog’iston   Respublikasida   tuman   bo’ysunuvidagi   shaharlarni,
shaharchalarni,   qishloqlarni   va   ovullarni   tuzish   hamda   tugatish   Qoraqalpog’iston
Respublikasi Vazirlar Kengashining taklifiga ko’ra Qoraqalpog’iston Respublikasi
Jo’qorg’i   Kengesi   tomonidan   tegishli   tumanlar   hokimlarining   iltimosnomalari
asosida amalga oshiriladi.
Tegishli tuman hokimi Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashiga
quyidagi hujjatlarni taqdim etadi:                       shahar, shaharcha, qishloq yoki ovulni
tuzish   yoki   tugatish   zarurligi   va   maqsadga   muvofiqligi   asoslantirilgan
iltimosnoma;             xalq deputatlari tuman Kengashining shahar, shaharcha, qishloq
yoki   ovulni   tuzish   yoki   tugatish   masalasiga   doir   qarori;               tuman   hokimi
tomonidan tashkil etilgan komissiya xulosasi;  shahar, shaharcha, qishloq yoki ovul
chegaralarining   va   shahar,   shaharcha,   qishloq   yoki   ovul   tarkibiga   hududlari
o’tkazilayotgan   ma’muriy-hududiy   birliklar   chegaralarining   kartografik   chizmasi
hamda   shahar,   shaharcha,   qishloq   yoki   ovul   chegaralari   chizig’ining   tavsifi
(shahar, shaharchani, qishloqni, ovulni tuzish to’g’risidagi taklifga ilova qilinadi);
tarkibiga   tugatilayotgan   shahar,   shaharcha,   qishloq   yoki   ovul   hududi
o’tkazilayotgan   ma’muriy-hududiy   birliklar   chegaralarining   kartografik   chizmasi
va ma’muriy-hududiy  birliklar  chegaralari  chizig’ining tavsifi   (shahar, shaharcha,
qishloq   yoki   ovulni   tugatish   to’g’risidagi   taklifga   ilova   qilinadi);       shahar,
shaharcha,   qishloq   yoki   ovulni   tuzish   yoki   tugatish   bilan   bog’liq   tegishli   hisob-
kitoblar   va   xarajatlarni   moliyalashtirish   manbalari.                 Qoraqalpog’iston
Respublikasi   Vazirlar   Kengashi   tegishli   tuman   hokimining   shahar,   shaharcha,
qishloq   yoki   ovulni   tuzish   yoki   tugatish   haqidagi   iltimosnomasini   iltimosnoma   
kelib   tushganidan   keyin   o’ttiz   kun   ichida   ko’rib   chiqadi   va   uni   ma’qullaydi   yoki
rad etadi.
II bob. Qoraqalpog’iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent
shahar chegaralarini o’zgartirish tartibi hamda Qoraqalpog’iston
Respublikasining huquqiy maqomi
2.1§ Qoraqalpog’iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar
chegaralarini o’zgartirishning huquqiy asoslari
    “O’zbekiston   Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi” 5
  to’g’risidagi
qonunning V bobi “ O’zbekiston Respublikasining chegaralarini o’zgartirish” deb
nomlanib,   unda   O’zbekistonning   ma’muriy-hududiy   birliklarining   har   birini
chegaralarini   o’zgartirish   alohida-alohida   moddalarda   tavsiflab   berilgan.   Unga
ko’ra:
   Qoraqalpog’iston Respublikasining chegaralarini o’zgartirish 
  Qoraqalpog’iston Respublikasining chegaralari faqat uning roziligi bilan 
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Jo’qorg’i   Kengesining   qarori   asosida   O’zbekiston
Respublikasi Oliy Majlisi tomonidan o’zgartirilishi mumkin. 
Viloyatlarning va Toshkent shahrining chegaralarini o’zgartirish
    Viloyatlarning   va   Toshkent   shahrining   chegaralarini   o’zgartirish   O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   taklifiga   ko’ra   O’zbekiston   Respublikasi
Oliy Majlisi tomonidan amalga oshiriladi.
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   O’zbekiston   Respublikasi
Oliy Majlisiga quyidagi hujjatlarni taqdim etadi:
viloyatlarning yoki Toshkent shahrining chegaralarini o’zgartirish zarurligi
hamda maqsadga muvofiqligi asoslantirilgan taklif;
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   Qonunchilik   palatasining   va
Senatining qarorlari loyihalari;
5
 O’zbekiston Respublikasining “O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi” to‘g‘risidagi Qonuni. –
“O’zbekiston”, 2020.   
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan   tashkil   etilgan
komissiya xulosasi;
viloyat   yoki   Toshkent   shahri   chegaralarining   hamda   viloyatning   yoki
Toshkent   shahrining   chegaralari   o’zgarishi   munosabati   bilan   chegaralari
o’zgartirilayotgan ma’muriy-hududiy birliklar chegaralarining kartografik chizmasi
hamda viloyat yoki Toshkent shahri chegaralari chizig’ining tavsifi;
viloyatning   yoki   Toshkent   shahrining   chegaralarini   o’zgartirish   bilan
bog’liq tegishli hisob-kitoblarni va xarajatlarni moliyalashtirish manbalari.
Respublika bo’ysunuvidagi shaharlar chegaralarini o’zgartirish
Respublika bo’ysunuvidagi shaharlar chegaralarini o’zgartirish O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   taklifiga   ko’ra   O’zbekiston   Respublikasi
Oliy Majlisi tomonidan amalga oshiriladi.
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   O’zbekiston   Respublikasi
Oliy Majlisiga quyidagi hujjatlarni taqdim etadi:
respublika bo’ysunuvidagi shahar chegaralarini o’zgartirish zarurligi va 
maqsadga muvofiqligi asoslantirilgan taklif;
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   Qonunchilik   palatasining   va
Senatining qarorlari loyihalari;
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan   tashkil   etilgan
komissiya xulosasi;
respublika   bo’ysunuvidagi   shahar   chegaralarining   va   respublika
bo’ysunuvidagi   shahar   chegaralarining   o’zgarishi   munosabati   bilan   chegaralari
o’zgartirilayotgan ma’muriy-hududiy birliklar chegaralarining kartografik chizmasi
hamda respublika bo’ysunuvidagi shahar chegaralari chizig’ining tavsifi;
respublika   bo’ysunuvidagi   shaharning   chegaralarini   o’zgartirish   bilan
bog’liq tegishli hisob-kitoblar va xarajatlarni moliyalashtirish manbalari.   
Viloyat yoki tuman bo’ysunuvidagi shaharlarning, viloyatlar
tumanlarining, Toshkent shahri tumanlarining va viloyat
bo’ysunuvidagi shaharlar tumanlarining chegaralarini o’zgartirish
Viloyat   yoki   tuman   bo’ysunuvidagi   shaharlarning,   viloyatlar
tumanlarining, Toshkent shahri tumanlarining va viloyat bo’ysunuvidagi shaharlar
tumanlarining   chegaralarini   o’zgartirish   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   taklifiga   ko’ra   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   tomonidan
tegishli   viloyatlar   va   Toshkent   shahar   hokimlarining   iltimosnomalari   asosida
amalga oshiriladi.
Tegishli   viloyat   yoki   Toshkent   shahar   hokimi   O’zbekiston   Respublikasi
Vazirlar Mahkamasiga quyidagi hujjatlarni taqdim etadi:
tegishli   shahar   yoki   tumanning   chegaralarini   o’zgartirish   zarurligi   va
maqsadga muvofiqligi asoslantirilgan iltimosnoma;
tegishli viloyat yoki Toshkent shahar xalq deputatlari Kengashining shahar
yoki   tumanning   chegaralarini   o’zgartirish   to’g’risidagi   masalani   ko’rib   chiqish
haqidagi qarori;
tegishli   viloyat   yoki   Toshkent   shahar   hokimi   tomonidan   tashkil   etilgan
komissiya xulosasi;
shahar   yoki   tuman   chegaralarining   va   shahar   yoki   tumanning   chegaralari
o’zgarishi   munosabati   bilan   chegaralari   o’zgartirilayotgan   ma’muriy-hududiy
birliklar   chegaralarining   kartografik   chizmasi   hamda   shahar   yoki   tuman
chegaralari chizig’ining tavsifi;
shahar   yoki   tumanning   chegaralarini   o’zgartirish   bilan   bog’liq   tegishli
hisob-kitoblar va xarajatlarni moliyalashtirish manbalari.
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   tegishli   viloyat   yoki
Toshkent   shahar   hokimining   shahar   yoki   tumanning   chegaralarini   o’zgartirish
haqidagi   iltimosnomasini   iltimosnoma   kelib   tushganidan   keyin   o’ttiz   kun   ichida   
ko’rib   chiqadi   va   uni   ma’qullaydi   yoki   rad   etadi.                         Tegishli   viloyat   yoki
Toshkent   shahar   hokimining   iltimosnomasi   ma’qullangan   taqdirda,   O’zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi shahar yoki tumanning chegaralarini o’zgartirish
to’g’risidagi   taklifni   hamda   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   Qonunchilik
palatasining   va   Senatining   qarorlari   loyihalarini   o’n   kun   ichida   tayyorlaydi   va
yuqorida   nazarda   tutilgan   hujjatlar   bilan   birga   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy
Majlisiga ko’rib chiqish uchun kiritadi. 
Qoraqalpog’iston Respublikasida tumanlarning, Qoraqalpog’iston
Respublikasi bo’ysunuvidagi shaharlarning va shaharlarda
tumanlarning chegaralarini o’zgartirish
Qoraqalpog’iston   Respublikasida   tumanlarning,   Qoraqalpog’iston
Respublikasi   bo’ysunuvidagi   shaharlarning   va   shaharlarda   tumanlarning
chegaralarini   o’zgartirish   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashining
taklifiga   ko’ra   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Jo’qorg’i   Kengesi   tomonidan
tegishli   tumanlar   va   shaharlar   hokimlarining   iltimosnomalari   asosida   amalga
oshiriladi.
Tegishli tuman yoki shahar hokimi Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar
Kengashiga quyidagi hujjatlarni taqdim etadi:
tegishli   tuman   yoki   shaharning   chegaralarini   o’zgartirish   zarurligi   va
maqsadga muvofiqligi asoslantirilgan iltimosnoma;
tegishli   tuman   yoki   shahar   xalq   deputatlari   Kengashining   tuman   yoki
shaharning chegaralarini o’zgartirish to’g’risidagi masalani ko’rib chiqish haqidagi
qarori;
tuman yoki shahar hokimi tomonidan tashkil etilgan komissiya xulosasi;
tuman yoki shaharning chegaralari o’zgarishi munosabati bilan chegaralari
o’zgartirilayotgan ma’muriy-hududiy birliklar chegaralarining kartografik chizmasi
hamda tuman yoki shahar chegaralari chizig’ining tavsifi;   
tuman   yoki   shaharning   chegaralarini   o’zgartirish   bilan   bog’liq   tegishli
hisob-kitoblar va xarajatlarni moliyalashtirish manbalari.
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi   tegishli   tuman   yoki
shahar   hokimining   tuman   yoki   shaharning   chegaralarini   o’zgartirish   haqidagi
iltimosnomasini   iltimosnoma   kelib   tushganidan   keyin   o’ttiz   kun   ichida   ko’rib
chiqadi va uni ma’qullaydi yoki rad etadi.
Shaharchalarning, qishloqlarning va ovullarning chegaralarini
o’zgartirish
Shaharchalarning,   qishloqlarning   va   ovullarning   chegaralarini   o’zgartirish
xalq   deputatlari   viloyat   Kengashlari   tomonidan   tegishli   tumanlar   hokimlarining
iltimosnomalari asosida amalga oshiriladi.
Tegishli   tuman   hokimi   xalq   deputatlari   viloyat   Kengashiga   quyidagi
hujjatlarni taqdim etadi:
shaharcha,   qishloq   yoki   ovulning   chegaralarini   o’zgartirish   zarurligi   va
maqsadga muvofiqligi asoslantirilgan iltimosnoma;
tegishli   tuman   xalq   deputatlari   Kengashining   shaharcha,   qishloq   yoki
ovulning chegaralarini o’zgartirish masalasiga doir qarori;
tuman hokimi tomonidan tashkil etilgan komissiya xulosasi;
shaharcha,   qishloq   yoki   ovul   chegaralarining   va   shaharcha,   qishloq   yoki
ovulning   chegaralari   o’zgarishi   munosabati   bilan   chegaralari   o’zgartirilayotgan
ma’muriy-hududiy birliklar chegaralarining kartografik chizmasi hamda shaharcha,
qishloq yoki ovul chegaralari chizig’ining tavsifi;
shaharcha,   qishloq   yoki   ovulning   chegaralarini   o’zgartirish   bilan   bog’liq
tegishli hisob-kitoblar va xarajatlarni moliyalashtirish manbalari.
Xalq   deputatlari   viloyat   Kengashi   tegishli   tuman   hokimining   shaharcha,
qishloq   yoki   ovulning   chegaralarini   o’zgartirish   haqidagi   iltimosnomasini   
iltimosnoma   kelib   tushganidan   keyin   o’ttiz   kun   ichida   ko’rib   chiqadi   va   uni
ma’qullaydi yoki rad etadi.   
Qoraqalpog’iston Respublikasida tuman bo’ysunuvidagi shaharlar,
shaharchalar, qishloqlar
Qoraqalpog’iston   Respublikasida   tuman   bo’ysunuvidagi   shaharlar,
shaharchalar, qishloqlar va ovullarning chegaralarini o’zgartirish Qoraqalpog’iston
Respublikasi Vazirlar Kengashining taklifiga ko’ra Qoraqalpog’iston Respublikasi
Jo’qorg’i   Kengesi   tomonidan   tegishli   tumanlar   hokimlarining   iltimosnomalari
asosida   amalga   oshiriladi.   Tegishli   tuman   hokimi   Qoraqalpog’iston   Respublikasi
Vazirlar Kengashiga quyidagi hujjatlarni taqdim etadi:
shahar, shaharcha, qishloq yoki ovulning chegaralarini o’zgartirish zarurligi
va maqsadga muvofiqligi asoslantirilgan iltimosnoma;
tegishli   tuman   xalq   deputatlari   Kengashining   shahar,   shaharcha,   qishloq
yoki ovulning chegaralarini o’zgartirish masalasiga doir qarori;
tuman hokimi tomonidan tashkil etilgan komissiya xulosasi;
shahar, shaharcha, qishloq yoki ovul chegaralarining va shahar, shaharcha, qishloq
yoki   ovulning   chegaralari   o’zgarishi   munosabati   bilan   chegaralari
o’zgartirilayotgan ma’muriy-hududiy birliklar chegaralarining kartografik chizmasi
hamda   shahar,   shaharcha,   qishloq   yoki   ovul   chegaralari   chizig’ining   tavsifi ,
shahar,   shaharcha,   qishloq   yoki   ovulning   chegaralarini   o’zgartirish   bilan   bog’liq
tegishli   hisob-kitoblar   va   xarajatlarni   moliyalashtirish   manbalari.           .
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi   tegishli   tuman   hokimining
shahar,   shaharcha,   qishloq   yoki   ovulning   chegaralarini   o’zgartirish   haqidagi
iltimosnomasini   iltimosnoma   kelib   tushganidan   keyin   o’ttiz   kun   ichida   ko’rib
chiqadi va uni ma’qullaydi yoki rad etadi.       Respublikada bitta shahar - Toshkent
respublikaga   bo’ysunuvchi   yagona   shahardir.   Shuning   uchun   ham   uning   maqomi
viloyatlarga   tenglashtirilgan.   Respublikamizda,   shuningdek,   Qoraqalpog’iston
Respublikasida   viloyatga   bo’ysunuvchi   shaharlar   turkumiga,   qoida   tariqasida,   
aholisi   kamida   o’ttiz   ming   bo’lgan,   muayyan   ma’muriy   ahamiyat   kasb   etadigan,
istiqbolli   iqtisodiy   va   madaniy   markazlar   deb   hisoblangan   shaharlar   kiritilishi
mumkin.   Ya’ni   shahar   viloyat   bo’ysunuvidagi   shahar   bo’lishi   uchun,   u   ma’lum
miqdordagi   aholiga   ega   boMishi   kerak;   u   muhim   ma’muriy   ahamiyat   kasb   etishi
kerak;   madaniyat   o’chog’i   bo’lishi,   iqtisodiy   rivojlanish   istiqboli   bo’lishi   zarur.
Shaharlarni viloyat bo’ysunuvidagi shaharlar turkumiga kiritish, ularni qayta tuzish
tegishli   viloyat   hokimlarining   iltimosnomasiga   asosan,   O’zbekiston   Respublikasi
Vazirlar   Mahkamasining   taklifiga   muvofiq,   Oliy   Majlis   tomonidan   amalga
oshiriladi. Qoraqalpog’iston Respublikasida shaharlarni respublika bo’ysunuvidagi
shaharlar   turkumiga   kiritish,   ularni   qayta   tuzish   Qoraqalpog’iston   Respublikasi
hukumatining   taklifiga   muvofiq   Jo’qorg’i   Kenges   tomonidan   amalga   oshiriladi.
Tuman   bo’ysunuvidagi   shaharlar   turkumiga,   qoida   tariqasida,   kamida   yetti   ming
aholisi   bo’lgan,   sanoat   korxonalari   va   rivojlangan   infrastrukturasi   mavjud
shaharlar,   aholi   punktlari   kiritilishi   mumkin.   Shahar   yoki   aholi   punktini   shunday
turkumga kiritish uchun u ma’lum miqdorda aholiga ega bo’lishi, iqtisodi  normal
rivojlangan   bo’lishi   va   tegishli   rivojlanishni   ta’minlaydigan   darajada
infrastrukturasiga   ega   bo’lishi   kerak.   Shahar,   shaharcha,   aholi   punktlarini   tuman
bo’ysunuvidagi   shaharlar   turkumiga   kiritish,   ularni   qayta   tuzish   tegishli   viloyat
hokimlarining   iltimosnomasiga   asosan   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   taklifiga   muvofiq   Oliy   Majlis   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Bu
masala   Qoraqalpog’istonda   tegishli   tuman   hokimining   iltimosnomasiga   asosan,
Qoraqalpog’iston Respublikasi  hukumatining taklifiga muvofiq, Jo’qorg’i Kenges
tomonidan amalga oshiriladi. 
    Kamida   ikki   ming   aholisi   bo’lgan,   sanoat   korxonalari,   qurilishlar,   temir   yo’l
stansiyalari   va   boshqa   muhim   obyektlar   yaqinida   joylashgan   aholi   punktlari
shaharchalar   turkumiga   kiritilishi   mumkin.   Bu   masala   tegishli   tuman
hokimlarining   iltimosnomasiga   asosan,   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Jo’qorg’i
Kengesi, xalq deputatlari viloyat Kengashlari tomonidan hal qilinadi.   
 
2.2§ Qoraqalpog’iston Respublikasining huquqiy maqomi   
    O’zbekistonning   haqiqiy   suverenitetiga   ega   bo’lishi,   mustaqillikka   erishishi
O’zbekiston   va   Qoraqalpog’iston   Respublikalari   munosabatida   ham   o’z   aksini
topdi.   Ular   o'rtasidagi   munosabatning   asoslari   qabul   qilingan   hujjatlarda   belgilab
olindi. 
  Bu   masalaga   1990-yil   iyun   oyida   qabul   qilingan   «O’zbekiston   Respublikasining
suvereniteti   to’g’risidagi   Deklaratsiya»,   1990-yil   14-dekabrda   qabul   qilingan
«Qoraqalpog’iston   davlat   suvereniteti   to’g’risidagi   Deklaratsiya»larda   alohida
e’tibor   berildi   va   O’zbekiston   hamda   Qoraqalpog’istonning   amaldagi
konstitutsiyalarida   Qoraqalpog’istonning   huquqiy   maqomi,   har   ikkala   respublika
o'rtasidagi munosabat asoslari mustahkamlab qo’yildi. 
  Konstitutsiyaning   85-moddasida:   «Suveren   Qoraqalpog’iston   Respublikasi
O’zbekiston Respublikasining tarkibiga kiradi. Qoraqalpog’iston Respublikasining
suvereniteti   O’zbekiston   Respublikasi   tomonidan   muhofaza   etiladi»,   -   deb
mustahkamlangan. Konstitutsiyaning bu moddasi: 
 - Qoraqalpog’istonni suveren respublika ekanligini belgilaydi va e’tirof etadi; 
 - u O’zbekiston tarkibiga kirganini ko’rsatadi;    
  -   Qoraqalpog’istonningsuvereniteti   O’zbekiston   tomonidan   muhofaza   qilinishini
belgilaydi.   Shu   holat   bilan   O’zbekiston   o’z   zimmasiga   katta   mas’uliyatni   oladi.
huquqiy   maqomi,   suverenitetga   egaligini   tasdiqlovchi   normalar   ham   O’zbekiston
va   Qoraqalpog'iston   konstitutsiyalarida   mustahkamlangan.   Bular:   -
Qoraqalpog’iston   Respublikasining   o’z   Konstitutsiyasiga   egaligi.   Chunki,
Konstitutsiya   har   qanday   davlatning   suverenligini   ko’rsatuvchi   asosiy   shart
(Konstitutsiyaning 86-moddasi); 
  -   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   o’z   Konstitutsiyasini   o’z   ixtiyori   bilan   xalq
xohish-irodasiga   mos   ravishda,   hech   kimning   aralashuvisiz   Oliy   hokimiyat
organida qabul qilgan; 
 - Qoraqalpog’iston Respublikasi o’z hududiga va chegarasiga ega; 
  -   Qoraqalpog’iston   Respublikasining   hududi   va   chegaralari   uning   roziligisiz
o’zgartirilishi   mumkin   emas.   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   o’z   ma’muriy-
hududiy tuzilishi masalalarini mustaqil hal qiladi (Konstitutsiyaning 88-moddasi);    
 - Qoraqalpog’iston Respublikasi o’zining Oliy hokimiyat organlariga ega va ularni
tashkil   qilish   o’z   Konstitutsiyasiga   muvofiq   amalga   oshiriladi.
Qoraqalpog’istonning   suverenligini   belgilovchi   eng   muhim   qoida
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   O’zbekiston   Respublikasi   tarkibidan
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   xalqining   umumiy   referendumi   asosida   ajralib
chiqish huquqiga egaligidir (Konstitutsiyaning 89-moddasi).
  Qoraqalpog’iston   Respublikasining   ajralib   chiqish   huquqi   mavjudligi   xalq   o’z
taqdirini o’zi hal qilish imkoniyatiga egaligini ko’rsatadi. 
    Qoraqalpog’iston   Respublikasining   1993-yil   9-aprelda   qabul   qilingan
Konstitutsiyasining 6
  1-moddasida   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   O’zbekiston
tarkibidagi   suveren   demokratik   Respublika   ekanligi   ko’rsatilib,   O’zbekiston   va
Qoraqalpog’istonning   o’zaro   munosabatlari   asoslari,   Qoraqalpog’istonning
O’zbekiston   tarkibidan   ajralib   chiqish   huquqini   saqlab   qolganligi   mustahkamlab
qo’yilgan. Qoraqalpoq tili o’zbek tili bilan birga davlat tili sifatida belgilangan. 
    Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Konstitutsiyasini   ko’radigan   bo’lsak,   u
O’zbekiston Konstitutsiyasiga mos kelishi bilan birga, ayrim masalalarni mustaqil
hal qilgan, bu esa respublikaning mustaqil huquqlari mavjudligini bildiradi.
  Jumladan: 
    -   Respublikaning   qonun   chiqaruvchi   organi   Jo’qorg’i   Kenges   deb,   qoraqalpoq
tilida talqin qilinishi; 
   - Konstitutsiyasining 3-moddasida davlat hokimiyati va boshqaruv organlarining
tizimini   mustaqil   belgilash   ko’rsatilgan,   shu   asosda,   Qoraqalpog’iston
Respublikasida   eng   yuqori   lavozim   -   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Jo’qorg’i
Kengesi Raisi deb belgilangan va u Jo’qorg’i Kenges tomonidan, uning deputatlari
orasidan   yashirin   ovoz   berish   yo’li   bilan   Jo’qorg’i   Kenges   vakolati   muddatiga
saylanishi belgilangan; 
   Jo’qorg’i  Kenges  raisi  respublika rahbari  hisoblanib, vakillik va ijro hokimiyati
organlarining kelishilgan holda ish yuritishini hamda hamkorligini ta’minlaydi; 
6
  Qoraqalpog’iston Respublikasi Konstitutsiyasi. Qonun. .: - “O’zbekiston”, 1993.   
  -   Qoraqalpog’istonning   oliy   ijro   organi   sifatida   Qoraqalpog’iston
Respublikasining   Vazirlar   Kengashi   belgilangan   va   Vazirlar   Kengashi   Jo’qorg’i
Kenges tomonidan tuzilishi tartibi o’rnatilgan; 
  -   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   sud   hokimiyati   tizimida   Konstitutsiyaviy   sud
bo’lishi   nazarda   tutilmagan   va   konstitutsiyaviy   nazoratni   amalga   oshiruvchi
Konstitutsiyaviy nazorat qo’mitasi tashkil qilingan; 
    -   Qoraqalpog’iston   Respublikasining   Prokurori   va   uning   o’rinbosarlari
O’zbekiston   Bosh   prokurori   bilan   kelishilgan   holda   Qoraqalpog’iston   Jo’qorg’i
Kengesi   tomonidan   lavozimiga   tayinlanishi   va   vazifasidan   ozod   qilinishi   tartibi
o’rnatilgan. 
    Bulardan   tashqari,   Oliy   Majlis   Senati   Raisining   bitta   o’rinbosari,   albatta,
Qoraqalpog’iston   vakili   bo’lishi   kerakligi,   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasi   tarkibiga   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar   kengashi   Raisi
lavozimi   bo’yicha   kirishi   Qoraqalpog’iston   huquqiy   maqomini   ko’rsatuvchi
holatdir. Bular orqali Qoraqalpog’iston O’zbekiston hayotida ishtirok etadi.
    O’zbekiston   va   Qoraqalpog’iston   Respublikalari   huquqiy   holati,   bir-biri   bilan
munosabati   asoslari   Konstitutsiyaviy   darajada   tartibga   solingan.   Bu
munosabatlarda   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   va   qonunlarining
Qoraqalpog’istonda amal qilishi tartibi alohida ahamiyatga ega. 
    Konstitutsiyaning   15-moddasida:   «   O’zbekiston   Respublikasida   O’zbekiston
Respublikasining Konstitutsiyasi va qonunlarining ustunligi so’zsiz tan olinadi», -
deb belgilangan qoida Qoraqalpog’istonga ham taalluqlidir. Chunki 
 Konstitutsiyaning 83-moddasida: « O’zbekiston Respublikasi viloyatlar, tumanlar,
shaharlar,   shaharchalar,   qishloqlar,   ovullar,   shuningdek   Qoraqalpog’iston
Respublikasidan   iborat»,   -   degan   qoida   Qoraqalpog’iston   o’z   hududi   bilan
O’zbekistonning tarkibiy qismi ekanligini ko’rsatadi
    Demak,   shunday   ekan,   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   va   qonunlari
Qoraqalpog’istonda ham ustuvor ekanligi, bajarilishi majburiy ekanligi qonuniydir.
Bu   bajarilishi   jihatdan   O’zbekiston   Konstitutsiyasi   va   qonunlarining
Qoraqalpog’istonda   ustunligini   ko’rsatsa,   bu   holat   O’zbekiston   va   
Qoraqalpog'iston   konstitutsiyalari   va   qonunlari   munosabatida   Qoraqalpog'iston
Konstitutsiyasi   va   qonunlari   O’zbekiston   Konstitutsiyasi   va   qonunlariga   zid
bolmasligi qoidasining belgilanishida ham ko’rinadi. 
    O’zbekiston   Konstitutsiyasining   16-moddasidagi:   «Birorta   ham   qonun   yoki
boshqa normativ-huquqiy hujjat Konstitutsiya normalari va qoidalariga zid kelishi
mumkin   emas»,   -   degan   qoida   O’zbekistonda,   shu   jumladan,   Qoraqalpog’istonda
qabul   qilinadigan   har   qanday   normativ-huquqiy   hujjatlarning   O’zbekiston
Konstitutsiyasiga mos kelishi, unga zid bo’lmasligini nazarda tutadi. 
    Bu   masala   O’zbekiston   Konstitutsiyasining   86-moddasida:   «Qoraqalpog’iston
Respublikasining   Konstitutsiyasi   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasiga   zid
bo’lishi mumkin emas», 87-moddasida esa: « O’zbekiston Respublikasi qonunlari
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   hududida   ham   majburiydir»,   -   degan   qoidalar
asosida hal qilingan. 
    O’zbekiston   Konstitutsiyasi   va   qonunlarining   Qoraqalpog’istonda   ustunligi,
so’zsiz   bajarilishi,   Qoraqalpogliston   Konstitutsiyasi   va   qonunlari   O’zbekiston
Konstitutsiyasi va qonunlariga zid bo’lmasligi Qoraqalpog’iston Respublikasining
Konstitutsiyasida   ham   mustahkamlab   qo’yilgan.   Qoraqalpog’iston   Respublikasi
Konstitutsiyasining   15-moddasida   Qoraqalpog’iston   Respublikasida   O’zbekiston
Konstitutsiyasi va qonunlarining so’zsiz tan olinishi alohida belgilab qo’yilgan. 
    Yana   shunga   e’tibor   berish   kerakki,   ayrim   masalalarda   Qoraqalpog’istonda
maxsus   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   qonuni   qabul   qilinmasdan,   masala
O’zbekiston   qonuni   bilan   tartibga   solinaveradi.   Masalan,   Qoraqalpog’iston
Respublikasi   Konstitutsiyasining   21-moddasida   fuqarolikka   ega   bo’lish   va   uni
yo’qotish   asoslari   hamda   tartibi   O’zbekiston   Respublikasining   fuqaroligi
to’g’risidagi qonun bilan belgilanishi ko’rsatilgan.
   Demak, O’zbekistonning ayrim qonunlari Qoraqalpog’istonda to’g ‘ridan-to’g’ri
amal   qiladi.   Shu   masala   bo’yicha   Qoraqalpog'iston   o’zining   qonunini   qabul
qilishiga hojat yo’q.   
    Ayrim   masalalar   esa,   Qoraqalpog’istonning   o’z   qonuni   bilan   tartibga   solinadi.
Masalan,   «Mahalliy   davlat   hokimiyati   to’g’risida»gi   Qoraqalpog’iston   Qonuni
mavjud, lekin bu qonun O’zbekistonning shunday qonuniga zid emas. 
    O’zbekiston   va Qoraqalpog’iston  Respublikasining   Konstitutsiyasi  va  qonunlari
munosabatini to’g’ri ta’minlashda O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyaviy sudi
muhim rol o’ynaydi. Konstitutsiyaviy sudning vazifalarini 
belgilovchi Konstitutsiyaning 133-moddasi 4-bandida: «Konstitutsiyaviy sud 
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Konstitutsiyasi,   Qoraqalpog’iston   Respublikasi
qonunlari   O’zbekiston   Respublikasining   qonunlariga   muvofiqligi   to’g’risida
xulosa beradi», - deb qayd qilingan.
    Qoraqalpog’iston   O’zbekiston   tarkibidagi   suveren   Respublika   deb   belgilangan
ekan,   suverenlikning   muhim   xususiyati   hudud   va   chegaradir.   Shuning   uchun,
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   88-moddasida:   «Qoraqalpog’iston
Respublikasining   hududi   va   chegaralari   uning   roziligisiz   o’zgartirilishi   mumkin
emas. Qoraqalpog’iston Respublikasi  o’z ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalarini
mustaqil   hal   qiladi»,   -   deb   mustahkamlangan.   Qoraqalpog’iston   chegarasi   faqat
uning   roziligi   bilan   Jo’qorg’i   Kenges   qaroriga   asosan,   Oliy   Majlis   tomonidan
o’zgartirilishi mumkin. 
   Bu, birinchidan, Qoraqalpog’istonning chegarasi va hududi uning o’z roziligisiz
o’zgartirilishi   mumkin   emasligini   o’rnatadi.   Bu   Qoraqalpog’istonning   umumiy
hududiga   taalluqlidir.   Chegara,   hududning   o’zgarishi   Qoraqalpog’iston
hududiningkamayishi yoki ko’payishiga olib keladi. Ikkinchidan, Qoraqalpog’iston
o’z   ma’muriy-hududiy   tuzilishini   ham   mustaqil   hal   qila   olishini   ko’rsatadi.
Shundan kelib chiqib, Qoraqalpog’iston Respublikasi  Konstitutsiyasining «Davlat
suvereniteti»ni   belgilovchi   birinchi   bobi   3-moddasida   Qoraqalpog’iston
Respublikasi o’zining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalarini mustaqil hal qilishi 
belgilangan.
    Shunga   mos   ravishda,   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   66-
moddasida:   «Qoraqalpog’iston   Respublikasi   tumanlar,   shaharlar,   shaharchalar,
ovullardan iborat», - deb belgilangan. Bu Qoraqalpog’istonning ma’muriy-hududiy   
birligi ikki bo’g ‘indan iboratligini ko’rsatadi. Tuman va shahar - yuqori bo’g ‘in;
shaharcha, ovullar - quyi bo’g ‘in. 
    Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   67-moddasida:   «Tumanlar,
shaharlar   tashkil   qilish   va   ularni   tugatish,   shuningdek   ularning   chegaralarini
o’zgartirish   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Jo’qorg’i   Kengesi   tomonidan   amalga
oshiriladi», - deb mustahkamlangan. 
  Shulardan kelib chiqib, «O’zbekisiton Respublikasida ma’muriy-hududiy tuzilish,
toponimik obyektlarga nom berish va ularning nomini o’zgartirish
masalalarini   hal   etish   tartibi   to’g’risida»gi   Qonunda   ma’muriy-hududiy
masalalarda Qoraqalpog’istonning huquqlari aniq ko’rsatib o’tilgan. 
    Qonunning   2-moddasiga   asosan,   Qoraqalpog’istonda   tumanlarni   tuzish   va
tugatish   Qoraqalpog’iston   hukumatining   taklifiga   muvofiq   Jo’qorg’i   Kenges
tomonidan   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   roziligi   bilan   amalga
oshiriladi.   Shunday   qoida   O’zbekiston   Konstitutsiyasining   84-moddasida   ham
nazarda tutilgan. 
  Ovullarni   tuzish   va   tugatish   tuman   hokimining   iltimosiga   asosan,   Jo’qorg’i
Kenges tomonidan amalga oshiriladi. 
  Qoraqalpog’istonda   tumanlarni   o’zgartirish   tegishli   tuman   hokimining
iltimosnomasiga   asosan,   Qoraqalpog’iston   hukumatining   taklifiga   muvofiq,
Jo’qorg’i Kenges tomonidan amalga oshiriladi. 
    Ovullar   chegarasini   o’zgartirish,   aholi   punktlarini   birlashtirish   tuman
hokimlarining   iltimosnomasiga   asosan,   Jo’qorg’i   Kenges   tomonidan   amalga
oshiriladi. 
    Qoraqalpog’iston   Respublikasining   poytaxtini   belgilash   va   ko’chirish
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   roziligi   bilan   Jo’qorg’i   Kenges
tomonidan amalga oshiriladi. 
    Ovullar   ma’muriy   markazlarini   belgilash   va   ko’chirish   tegishli   tum   an
hokimining   iltimosnomasiga   asosan,   Jo’qorg’i   Kenges   tomonidan   amalga
oshiriladi.    
  Qoraqalpog’iston Respublikasida shaharlarni respublika bo’ysunuvidagi shaharlar
turkumiga   kiritish,   ularni   qayta   tuzish   hukumatning   taklifiga   ko’ra   Jo’qorg’i
Kenges tomonidan amalga oshiriladi. 
  Shaharlarni, aholi punktlarini tuman bo’ysunuvidagi shaharlar turkumiga kiritish,
ularni   qayta   tuzish   tegishli   tuman   hokimlarining   iltimosnomasiga   asosan,
Qoraqalpog’iston   hukumatining   taklifiga   muvofiq,   Jo’qorg’i   Kenges   tomonidan
amalga oshiriladi. 
    Aholi   punktlarini   shaharchalar   turkumiga   kiritish   tegishli   tuman   hokimlarining
iltimosnomasiga asosan, Jo’qorg’i Kenges tomonidan amalga oshiriladi. 
  Shaharlarning   chegaralarini   belgilash   va   kengaytirish   tegishli   tuman,   shahar
hokimlarining   iltimosnomasiga   asosan,   Qoraqalpog’iston   hukumatining   taklifiga
muvofiq, Jo’qorg’i Kenges tomonidan amalga oshiriladi. 
 Tumanlar, shaharlar, shaharchalar, ovullarga nom berish va ularni nomlash tuman,
shahar hokimlarining iltimosnomasiga asosan Jo’qorg’i Kenges tomonidan amalga
oshiriladi. 
    Demak,   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   respublika   hududi   chegaralarini
o’zgartirishda, ma’muriy-hududiy birliklar tashkil qilishda keng, mustaqil huquqqa
ega.   Ana   shu   huquqlarni   ikki   guruhga   bo’lish   mumkin.   Birinchisi,   O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisining   roziligi   bilan   Jo’qorg’i   Kenges   tomonidan   hal
qilinadigan   ishlar.   Bunga   tumanlarni   tuzish   va   tugatish,   Qoraqalpog’iston
poytaxtini belgilash va ko’chirishni kiritish mumkin.
   Ikkinchisi, hech kimning roziligini olmay, Jo’qorg’i Kenges tomonidan mustaqil
hal qilinadigan ishlar, bular: 
  - ovullarni tuzish va tugatish; 
  - tuman chegaralarini o’zgartirish; 
  - ovullarning chegarasini o’zgartirish; 
  - ovullarning ma’muriy markazlarini belgilash, ko’chirish; 
  - shaharlarni Qoraqalpog’iston Respublikasi bo’ysunuvi turkumiga kiritish;
    -   shaharlarning   chegaralarini   belgilash   va   kengaytirish,   shaharchalarning
chegaralarini belgilash va kengaytirish;    
  - tumanlar, shaharlar, ovullarga nom berish, ularning nomini o’zgartirish.  
   Qoraqalpog’iston Respublikasining chegarasi faqat Qoraqalpog’istonning roziligi
bilan   Jo’qorg’i   Kenges   qaroriga   asosan,   Oliy   Majlis   tomonidan   o’zgartirilishi
mumkin. 
          
Xulosa
    Har   bir   davlat   o’z   hududiga   ega  va   bu   hudud  daxlsizligini   himoya  qilish   uning
eng   muhim   vazifalaridan   biri   hisoblanadi.   Har   bir   davlatning   yaxlit   hududi
muayyan   tarzda,   albatta,   ma’lum   qismlarga,   bo’linmalarga   bo’lingan   bo’ladi.
Davlat   hududini   bunday   bo’lish   uni   boshqarishni   osonlashtirish,   samarali
boshqarish maqsadlarini ko’zlaydi. 
  Davlatning hududi qanday tarzda tashkil etilganligini, ya’ni markaz bilan hududiy
birlikninig  o’zaro  munosabatlari   qanday,  qanaqa   mamuriy  hududiy  bo’linmalarga
bo’linganligi kabi masalalar ― davlatning tuzilish shakli degan atama bilan ancha
vaqtdan   beri   ifodalanib   kelgan.   Biroq   tuzilish   degan   ibora   juda   serma’no
bo’lganligi   tufayli,   keying   paytlarda   konstitutsiyaviy   yuridik   adabiyotda   ―
hududiy–siyosiy   tuzilish,   siyosiy   hududiy   tuzilish   kabi   atamalarni   qo’llash   keng
tarqalmoqda. 
    O’zbekistonning   davlat   tuzilishi   ham   yuqoridagi   ikkinchi   rejadagidek   unitar
tuzilishga   ega.   Lekin   mamlakatimizda   davlat   boshqaruvi   demokratik   tamoillarga
asoslanadi, garchi tuzilishi unitar respublika bo’lsa ham. 
   Mamlakatimizda olib borilayotgan barcha ijtimoiy islohotlarning negizida asosiy
bosh   g’oya   qilib   yurt   tinchligi   va   xalq   farovonligi   maqsad   qilib   olingan   ekan,
shubhasiz zalqaro maydondagi tajribalarni o’rganish va tegishli xulosalar chiqarish
orqali bu maqsadlarga osonroq va jadallik bilan erishish mumkin.
    Davlatlar   tuzilishiga   ko’ra   turlicha   bo’lishiga   qaramay   ularning   huquqiy
tomondan   faolyat   ko’rsatishi   bir   xildir.   Davlat   boshqaruvi   barcha   mamlakatlarda
konstitutsiyaga, hukumat chiqaradigan qonun va qarorlarga tayangan holda amalga
oshiriladi. 
    Dunyodagi har bir davlatning o’z hududiy tuzilishi mavjud. Shu jumladan har bir
davlatning   hududiy   tuzilishining   tarixiy   o’tmishi   ham   mavjud.Yevropa
davlatlarining   hududiy   tuzilishini   tarixda   (XX   asr   boshlari   va   ushbu   asrning
o’rtalarida)   ikki   hodisa   belgilab   berdi.   Bu   hodisalar   birinchi   va   ikkinchi   jahon
urushi edi.Ba’zi davlatlarning hududi kengaydi va aksincha boshqa biri esa o’z   
hududining malum bir qismidan ajraldi. G’olib davlatlarning qabul qilgan qarorlari
natijasida   ba’zi   davlatlar   unitary   davlatga,   boshqalari   federatsiyaga   aylandi.
Mag’lub   davlatlarning   ba’zilari   esa   avtonomiya   ko’rinishiga   o’tib   qilishdi   ya’ni
soddaroq qilib aytganda siyosiy, iqtisodiy va huquqiy qaramga aylandilar. 
  Davlatning hududiy – siyosiy tuzilishi bu davlatning siyosiy – hududiy tuzilmasi,
ya’ni   yaxlit   davlat   hududining  qismlarga   bo’linishining   muayyan   tartibi,   ularning
huquqiy   holati,   markaziy   organlarining   hududiy   bo’linmalarbilan   o’zaro
munosabatidir.   Demak,   davlatning   hududiy   siyosiy   tuzilishi   o’zida   mana   shu
masalalarni   ifoda   etadi   va   ular   ta’siri   ostida   shakllanadi.   Shu   munosabatlar   bilan
xorijiy mamlakatlar konstitutsiyasida davlatning siyosiy hududiy tuzilishi qanday 
mustahkamlanganligi masalasi muayyan qiziqish uyg’otadi.
   Shuni  alohida takidlash kerakki, deyarli  barcha davlatlarning konstitutsiyalarida
davlatning   hududiy   tashkil   etilishi   mustahkamlangan,lekin   faqat   bir   xilda   emas,
ya’ni   ba’zi   davlatlar   konstitutsiyalari   aniq   qilib,   davlatning   hududiy   tuzilishini
belgilab qo’ygan bo’lsa, ba’zi davlatlarning konstitutsiyalarida to’g’ridan – to’g’ri
mustahkamlanib   qo’yilmaydi,   biroq   konstitutsiyaning   boshqa   moddalari
mazmunidan   kelib   chiqib,   ushbu   davlatning   hududiy   tuzilish   shakli   qanaqa
ekanligi bemalol  ayon bo’lib turadi.   Hatto, ba’zi  konstitutsiyalarda davlatning bir
tuzilish   shakliga   ega   ekenligi   ko’rsatilgan   holda,   amalda   boshqa   shaklga   mansub
bo’ladigan   holler   hum   uchrab   turadi.   Masalan,   Shvetsariya   Respublikasi
konfederatsiya deb atalsa-da aslida u federativ tuzilish shakliga ega.
       
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
I Rahbariy adabiyotlar
 
1. I.   A.   Karimov   -   Mamlakatni   modernizatsiya   qilish   va   iqtisodiyotimizni
barqaror rivojlantirish yo’lida , 16 jild. Toshkent ―O’zbekiston  nashryoti-‖ ‖
matbaa ilodiy uyi 2008-yil 
2. I.AKarimov   ―Yuksak   ma’naviyat   –   yengilmas   kuch   Toshkent.	
‖
―Ma’naviyat  nashryoti 2008-yil 	
‖
3. I. A. Karimov ―O’zbekiston XXI asr bo’sag’asida, xavfsizlikka tahdid, 
barqarorlik shartlari va taraqqiyot kafoloti  Toshkent. ―O’zbekiston 	
‖
nashryoti  1997-yil. 	
‖
4. Lukashuk I.I., Saidov A.X., Xalqaro huquq nazariyasi asoslari: Darslik – T. 
“Sharq”, 2004-yil.
       II Normativ hujjatlar
5. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi (30.04.2023)
6. Qoraqalpog’iston Respublikasi Konstitutsiyasi. 1993-yil 9-aprel. 
7. O’zbekiston Respublikasining “O’zbekiston Respublikasining ma’muriy-
hududiy tuzilishi” to’g’risidagi Qonuni. 2020-yil 28-avgust.
8. O. T. Husanov – “Konstitutsiyaviy huquq” – darslik.
     III Elektron ta’lim resurslari
9.  www. lex. uz
10.  www. arxiv. uz
11.  www. wikipedia. uz
12.  www. abiturtest. uz
13.  www. norma. uz

O’zbekistonning ma’muriy-hududiy va davlat tuzilishi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • 1937-1938-yillarda repressiyalar manbalar asosida
  • Harakat xavfsizligini boshqarish
  • Ilmiy-innovatsion faoliyatning qonuniy va normativ huquqiy asosi
  • O’quv mashg’ulotlarini loyihalash (fanning ishchi o’quv rejasini ishlab chiqish, dars rejasini tuzish, o’tiladigan mavzu bo’yicha darsning texnologik xaritasini tuzish)
  • Qonunchilik hujjatlaridan testlar

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский