Oʻzbekistonning Markaziy Osiyo davlatlari bilan yangicha hamkorlikni amalga oshirish siyosati

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI O’ZBEKISTON MILLIY
UNIVERSITETI TARIX FAKULTETI
“O’zbekiston tarixi”   kafedrasi
O zbekistonning Markaziy Osiyo davlatlari bilanʻ
yangicha hamkorlikni amalga oshirish siyosati
KURS ISHI
BAJARDI: 
(F.I.Sh)
 Ilmiy rahbar :
_________________________________
                                          (   ilmy darajasi va ilmiy unvoni )
________________________________________________
                                                                     (F.I.Sh)
Toshkent – 2023
1 Mundarija
Kirish 
Asosiy qism:
I   BOB.   O’zbekistonning   Qozog’iston,   Qirg’iziston   davlatlari   bilan   o’zaro
munosabatlari 
1.1. Markaziy Osiyoda umumiy hamkorlik munosabatlarining o’rnatilishi
1.2. O’zbekiston – Qozog’iston o’rtasidagi o’zaro munosabatlar
1.3. O’zbekiston – Qirg’iziston o’rtasidagi o’zaro munosabatlar 
II   bob.   O’zbekistonning   Turkmaniston,   Tojikiston   davlatlari   bilan   o’zaro
munosabatlari
2.1. O’zbekiston – Turkmaniston o’rtasidagi o’zaro munosabatlar 
2.2. O’zbekiston – Tojikiston o’rtasidagi o’zaro munosabatlar 
Xulosa
Foydalanilgan Adabiyotlar Ro’yxati
Ilovalar 
2 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi.   Markaziy   Osiyo   davlatlari   ham   mustaqillikdan   keyin
o’zlarining integratsion tuzilmalarini tuzishga uringanliklari, bunday tashkilotlarni  o’zaro
ishonch   va   bag’rikenglik   tamoyillariga   asoslanganini   ko’rish   mumkin.   Markaziy   Osiyo
davlatlari  integratsiyasi  haqida  so’z  borar   ekan, bu  borada  O’zbekiston  Respublikasining
Birinchi   Prezidenti   Islom   Karimovning   quyidagi   fikrlari   katta   amaliy   ahamiyatga   ega:
“Mintaqada   tinchlik,   barqarorlik   va   xavfsizlikka   tahdid   soluvchi   tashqi   va   ichki
xatarlarning   yoyilishiga   yo’l   qo’ymaslik,   ularning   oldini   olish   uchun   Markaziy   Osiyo
mamlakatlarining   sa’y-harakatlari,   salohiyat   va   imkoniyatlarini   muvofiqlashtirish   va
birlashtirish,   o’zaro   hamjihatlikni   mustahkamlash   o’ta   muhim   ahamiyat   kasb   etadi” 1
.
Bugun   yangi   O’zbekiston   tashqi   siyosati   va   iqtisodiy   faoliyatidagi   o’zgarishlar
mamlakatimiz   bilan   hamkorlik   qilayotgan   jahon,   shu   jumladan   mintaqa   mamlakatlari
hayotida   yangi   sahifa   ochmoqda.   Avvalo,   Markaziy   Osiyo   mamlakatlari   qarashlari   va
intilishlarini   bir   nuqtada   birlashtirish,   xalqaro   doiradagi   jarayonlarda   o’zaro   bir   birini
qo’llab-quvvatlash   prinsipi   mintaqa   davlatlari   tashqi   siyosatining   ustuvor   vazifasiga
aylandi.   O’zini   dunyoga   qayta   kashf   qilayotgan   O’zbekiston   qo’shni   mamlakatlar   bilan
iliq   do’stona   munosabatda   bo’lib,   hamkorlik   aloqalarini   yanada   yangi   bosqichga   olib
chiqmoqda. Bu xususida O’zbekiston Respublikasi prezidenti Sh.M. Mirziyoyev quyidagi
fikrlarni   ilgari   suradi:   ”Biz   tashqi   siyosatini   amalga   oshirishda   barcha   davlatlar,   birinchi
navbatda,   qo’shni   mamlakatlar   bilan   do’stona   munosabatlar   va   o’zaro   manfaatli
hamkorlikni   yanada   mustahkamlashni   o’zimizning   birinchi   darajali   vazifamiz   deb
bilamiz” 2
. Mavzuning   o’rganilganlik   darajasi.
O’zbekistoning   Markaziy   Osiyo   mamlakatlari   bilan   hamkorlik   munosabatlari   haqida
gaplashar   ekanmiz,   ularni   o’rganish   va   sharxlash,   zamonaviy   tarix   fanining   dolzarb
masalalaridan   biridir.   Ko’plab   tarixchilar   O’zbekiston   davlat   mustaqillikka
erishishiganidan   so’ng,   chegaradosh   qo’shni   davlatlar   bilan   yuritgan   hamkorlik
munosabatlari   to’g’risida,   Markaziy   Osiyo   mamlakatlari   o’rtasidagi   hamkorlik
munosabatlarida   O’zbekistonning   tutgan   o’rni   xususida   ko’plab   ilmiy   ishlar   va   asarlar
1
  Karimov I.A. Vatan ravnaqi uchun har birimiz ma’sulmiz. J. 9. –T.: O’zbekiston, 2001, 89-b.
2
  Sh. Mirziyoyev. Milliy tiklanishdan milliy yuksalish sari. Yoshlar nashriyot uyi Toshkent-2019, 1-tom 52-b..
3 yaratilgan.   Masalan,   Q.   Usmonov,   M.   Sodiqov,   S.   Burxonova,   N.   Jo’rayev,   X.
Matyoqubova, R. Murtazayeva, N. Talipova va boshqalar tominidan yozilgan kitoblar va
ilmiy   ishlar   bunga   yaqqol   misol   bo’la   oladi.   Bugungi   kunda   ushbu   asarlar   bo’lajak
tarixchilar tomonidan o’rganilmoqda.
Kurs   ishining   nazariy-uslubiy   asoslari.   Kurs   ishining   nazariy-metodologik   asosi
siatida   O’zbekiston   Respublikasi   Birinchi   prezidenti   Islom   Karimov   asatlarida   qayd
etilgan   umumbashariy   taraqqiyot   yo’lini   chuqur   idrok   etish   zarurligi,   qo’shni   davlatlar
bilan   o’zaro   hurmat   va   ishonchga   asoslangan   hamkorlik   munosabatlarini   o’rnatish
g’oyalari   kurs   ishining   nazariy   metodologik   asoslarini   tashkil   etadi.   Kurs   ishi   tarixiylik,
obyektivlik, ilmiylik, xolislik, mantiqiy izchillik tamoyillariga asoslanadi.
Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari.   Ushbu   kurs   ishining   maqsadi
O’zbekistonning   Markaziy   Osiyo   davlatlari   –   Qozog’iston,   Qirg’iziston,   Tojikiston,
Turkmaniston   bilan   siyosiy,   madaniy,   ijtimoiy   va   ko’p   tomonlama   hamkorlik
munosabatlarini   eng   samarali   va   so’nggi   tadqiqot   ishlari   orqali   ochib   berish,   shu
yo’nalishdagi   mulohazalarni   tadqiq  va  tahlil   etish,  shu   orqali  O’zbekistonning   eng  yangi
tarixi fanining yanada rivojlanishiga hissa qo’shishdan iborat. Kurs ishining vazifalari esa
Markaziy   Osiyo   mamlakatlarining   mustaqillikka   erishganidan   to   hozirga   qadar   bo’lgan
hamkorlik yo’lini tadqiq etish va kelgusidagi hamkorlik istiqbollarini tahlil etishdan iborat.
Kurs ishining obyekti va predmeti.   Ushbu kurs ishining obyekti Markaziy Osiyo
hududi hisoblanadi. Ya’ni bu hududda joylashgan O’zbekiston, Turkmaniston, Tojikiston,
Qirg’iziston   va   Qozog’iston   davlatlari   kiradi.   Kurs   ishining   predmeti   sifatida
O’zbekistoning Markaziy Osiyo davlatlari bilan XX asrning 90-yillaridan to hozirga qadar
davom   etib   kelayotgan   hamkorlik   va   o’zaro   qo’shnichilik   munosabatlarini   o’rganish
belgilab olindi.
Kurs ishining tarkibiy tuzilishi.   Ushbu kurs ishi kirish, ikkita bob, beshta   paragraf,
ilovalar va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat
4 I bob. O’zbekistonning Qozog’iston, Qirg’iziston davlatlari bilan o’zaro
munosabatlari
1.1. Markaziy Osiyoda umumiy hamkorlik munosabatlarining o’rnatilishi
O’zbekiston   tashqi   siyosatining   yetakchi   yo’nalishlaridan   biri   Markaziy   Osiyodagi
yangi   mustaqil   davlatlar   –   Qozog’iston,   Qirg’iziston,   Tojikiston,   Turkmaniston   bilan
do’stlik,   hamkorlik   aloqalarini   mustahkamlashga   qaratilgan.   Mintaqadagi   beshta   davlat
o’rtasida   o’xshash   jihatlar   ko’p.   Tariximiz,   madaniyatimiz,   tilimiz,   dinimizning   birligi,
tomirlarimizning   tutashib   ketganligi   bu   mamlakatlar   xalqlarini   bir-biriga   yanada
yaqinlashtirishning   zaminidir.
Bugungi   kunda   O’zbekistonimiz   va   Markaziy   Osiyo   mintaqasi   davlatlari   o’rtasida
do’stona   va   ahil   qo’shnichilik   munosabatlari,   ilmiy-texnikaviy   va   madaniy-gumanitar
hamkorlik,   jamoat   tashkilotlari   va   oddiy   fuqarolar   o’rtasidagi   aloqalar   rivojlanib
bormoqda.   Mamlakatimiz   o’zining   36   milliondan   ortiq   aholisi   bilan   Markaziy   Osiyo
mintaqasida xavfsizlikni ta’minlashda muhim rol o’ynab kelmoqda.
Markaziy   Osiyo   deganda,   Sovet   Ittifoqi   parchalangandan   keyin   mustaqillikka
erishgan   beshta   musulmon   respublikalar:   Qirg’iziston,   Qozog’iston,   Tojikiston,
Turkmaniston  va O’zbekiston  nazarda  tutiladi. Sovetlar  davrida  bu hududga  O’rta  Osiyo
va Qozog’iston atamasi qo’llanilgan. Lekin, 1991 yilda mustaqillikka erishilgandan keyin,
ham ushbu davlatlar, ham horijiy davlatlar Markaziy Osiyo atamasini qo’llana boshlashdi.
1992-yilda   besh   davlat   rahbarlari   rasmiy   uchrashuvida   Markaziy   Osiyo   atamasini   qabul
qilishdi.   Hozirda,   bu   atama   dunyo   hamjamiyati   tomonidan   qabul   qilingan.   Aksariyat
xalqaro   tashkilot   va   tadqiqot   institutlarida,   Markaziy   Osiyo   bo’limlari   ochilgan.   Lekin,
geografik   nuqtai   nazardan   yondoshilsa,   Markaziy   Osiyoga   Afg’oniston,   Mo’g’uliston   va
Xitoyning Uyg’ur viloyatlari ham kiradi 3
.
O’zbekiston   tashqi   siyosatining   asosiy   yo’nalishlaridan   biri   Markaziy   Osiyodagi
yosh   mustaqil   davlatlar   –   Qozog’iston,   Qirg’iziston,   Tojikiston,   Turkmaniston   bilan
hamkorlik   va   do’stlik   aloqalarini   mustahkamlashga   qaratildi.   Bu,   beshta   davlatlar   tarixi,
madaniyati,   tili va dilining birligidan, tomirlarining tutashib ketganligidan kelib chiquvchi
3
 N. Abduqodirova. Yangi O‘zbekiston – yangi qo‘shnichilik: Markaziy Osiyo davlatlari bilan qo‘shnichilik (maqola), 2021 .
5 jiddiy   siyosat   iqtisodiy   va   ijtimoiy   taraqqiyot   yo’li   edi.   Shuni   alohida   aytish   kerakki,   I.
Karimov   keyingi   besh   yillar   mobaynida   bu   mintaqadagi   davlatlar,   xalqlar   o’rtasida   teng
huquqli   va   o’zaro   manfaatli   hamkorlik   o’rnatib   uni   mustahkamlash   va   rivojlantirish
tadbirlarini qadam-baqadam amalga oshirib kelmoqda.
Ma’lumki,   bir   necha   ming   yilliklar   mobaynida   joni-joniga,   qoni-qoniga   payvand
bo’lib   ketgan   Markaziy   Osiyo   –   qadimiy   Turon   xalqlari   sobiq   SSSR   davrida   turli
millatlarga   ajratib   tashlandi.   Qog’ozdagina   suveren,   aslida   esa   markazga   qaram   sovet
respublikalari   barpo   etildi.   Bu   soxta   siyosat   tufayli   an’analari,   turmush   tarzlari,   ruhiy   va
ma’naviy   qadriyatlari   bir   bo’lgan   xalqlar   o’zbeg-u   qozoqqa,   tojig-u   qirg’iz,   turkmanga
bo’lib yuborildi.   Albatta, mazkur xalqlar o’tgan 70 yildan ko’proq vaqt mobaynida millat
sifatida   shakllandi.   Ulaming   o’z   tili,   madaniyati   bor.   Endi   ularni   butunlay   birlashtirib
yuborish milliy qadriyatlarini toptash bilan barobar. Biroq, masalaning boshqa tomoni ham
bor.   Ya’ni,   yagona   Turkiston   zaminida   sobiq   SSSR   tarqalgach   vujudga   kelgan   mustaqil
davlatlar   o’z   tarixiy   kelib   chiqishlari,   xalqlarining   boy   o’tmishi,   ma’naviy   va   ruhiy
ehtiyojlari nuqtayi nazaridan o’zaro yaqinlashishga hayotiy zarurat sezishlari tabiiy holdir.
1993-yilning   yanvarida   Islom   Karimov   tashabbusi   bilan   Markaziy   Osiyo   davlatlari
rahbarlarining   Toshkentda   uchrashuvi   tashkil   etildi.   Oliy   darajadagi   ushbu   uchrashuvda
“Markaziy   Osiyo   Hamdo’stligi”ga   asos   solindi.   Besh   davlat   –   Qirgiziston,   Qozog’iston,
O’zbekiston,   Tojikiston,   Turkmaniston   rahbarlari   Hamdo’stlik   haqidagi   bitimga
imzochekishdi.   Buni   mintaqa   xalqlari   zo’r   mamnuniyat   bilan   qarshi   oldilar   va   qo’llab
quvvatladilar.   Islom   Karimov   Markaziy   Osiyo   Hamdo’stligini   vujudga   keltirish
tashabbuskori   sifatida   uning   maqsad   va   mohiyatini   aniq-ravshan   ko’rsatib   berdi.   Ya’ni,
Mustaqil   Davlatlar   suvereniteti   daxlsizdir.   Hamdo’stlikka   a’zo   bo’lgan   mamlakatlar
xalqaro huquq normalariga to’la amal qilgan holda davlat tizimiga, boshqaruv usuliga va
bir-birining ichki ishlariga aralashmaslik, har bir davlat Konstitutsiyasini hurmat qilish va
tan   olish,   faqat   iqtisodiy   va   madaniy   hamkorlikni   yo’lga   qo’yish,   yagona   bozor,   mol
ayirboshlash   imkoniyatlarini   kengaytirish,   bojxona   va   chegaralardagi   sun’iy   to’siqlami
bartaraf etish chora-tadbirlari ko’rib chiqildi. Oradan ko’p o’tmay ana shu   hamdo’stlikka
amaliy   poydevor   qo’yildi 4
.   1995-yilning   yanvar   oyida   Qozogiston   Prezidenti   Nursulton
4
  N. Jo‘rayev. Mustaqil O‘zbekiston tarixi.-T.: “G‘afur G‘ulom”, 2013, 640-b.
6 Nazarboyev   Toshkentga   keldi.   O’zbekiston   va   Qozogiston   o’rtasidagi   iqtisodiy
hamkorlikka   doir   qator   hujjatlarga  imzo   chekildi.  Tez   orada   bu   bitimga   Qirgiziston   ham
qo’shildi.   Natijada   uch   mamlakat   o’rtasida   yagona   bozorni   vujudga   keltirish,   mahsulot
ayirboshlash imkoniyati yaratildi.   Sobiq SSSR   davrida qazib olingan ko’mirning qariyb 20
foizi, gazning 18 foizi, oltinning 33 foizi, o’simlik yog’ining 26 foizi, paxtaning 92 foizi
anashu   mintaqa   hisobiga   to’g’rikelardi.   Shu   masalaning   o’zidanoq   boy,   dehqonchiligi
taraqqiy   topgan,   tabiiy   boyliklari   behisob   bo’lgan   mamlakatlaming   o’zaro   hamkorligini
yo’lga qo’yish qanchalik samarali ekanligi ko’zga yaqqol tashlanadi. 1993-yilning   iyul
oyida   Qozog’iston   va   O’zbekiston   o’rtasida   1994-2000   yillarda   iqtisodiy   integratsiyani
chuqurlashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida   bitim   imzolandi.   1994-yilning   yanvarida
yagona iqtisodiy hududni barpo qilish to’g’risidagi shartnoma imzolandi. Bu shartnomaga
1994-yil   aprel   oyida   Qirg’iziston   Respublikasi   qo’shildi.   Uch   davlat   o'rtasidagi
hamkorlikni muvofiqlashtirib turuvchi Ijroiya qo’mita tuzildi, Markaziy Osiyo hamkorlik
va   taraqqiyot   banki   ta’sis   etildi.   Ana   shu   organlaming   ishi   natijasida   Bishkekda
Respublikalar Bosh vazirlari Kengashi qarori imzolandi. Unda tomonlar 2000-yilga qadar
respublikalami   iqtisodiy   jihatdanbir-biriga   yaqinlashtirishning   yo’nalishlari   belgilandi 5
.
1994-yil   8-iyulda   Islom   Karimov   boshchiligidagi   davlat   delegatsiyasi   O'zbekiston,
Qozog’iston,   Qirg’iziston   Respublikalari   davlat   va   hukumat   boshliqlari   uchrashuvida
ishtirok   etish   uchun   Almatiga   bordi.   Qozog’iston   Prezidenti   qarorgohida   uch   mamlakat
rahbarlarining   yakkama-yakka   suhbati   bo’lib   o’tdi.   So’ng   delegatsiyalaming
kengaytirilgan   tarkibdagi   muzokaralari   boshlandi.   Muzokaralar   nihoyasida   Prezidentlar
Islom   Karimov,   Nursulton   Nazarboyev   va   Asqar   Akayev   birgalikda   bayonot   hamda
O’zbekiston,   Qozog’iston   va   Qirg’iziston   xalqlariga   “Murojaatnoma”   qabul   qildilar 6
.
Shuningdek, aholi migratsiyasi sohasida hamkorlik to’g’risida memorandum hamda
uchala   mamlakat   o’rtasida   Markaziy   Osiyo   Hamkorlik   va   taraqqiyot   bankini   ta’sis   etish
to’g’risida   bitim   imzolandi.   Hukumat   rahbarlari   esa   davlatlar   o’rtasida   harbiy-texnik
hamkorlik to’g’risidagi, ijtimoiy va iqtisodiy taraqqiyot sohasidagi hukumatlararo bitim va
shartnomalami,   shuningdek,   axborot   bilan   ta’minlash   sohasidagi   bitimlami   imzoladilar.
Markaziy   Osiyo   davlatlari   o’z   mustaqilligining   dastlabki   yillaridayoq   iqtisodiy
5
  Муртазаева Р. Ўзбекистон тарихи.-Т.: "Янги аср авлоди", 2003, 638-б.
6
 R. Mirzahotamov. Markaziy Osiyo davlatlari tashqi siyosatida mintaqaviy hamkorlik (maqola),2022.
7 qiyinchiliklarga   qaramay,   Orol   dengizini   saqlab   qolish,   mintaqadagi   ekologik   vaziyatni
barqarorlashtirish   yo'lida   kuchlarni   birlashtirish,   bahamjihat   hamkorlikda   faoliyat
ko’rsatish   mumkinligini   tushunib   yetdilar.   Orol   fojiasi   va   uni   bartaraf   etishchoralarini
qidirish   O’zbekiston   tashqi   siyosatining   ustuvor   yo’nalishlaridan   biridir.   O’zbekiston
Prezidenti Islom Karimov 1993-yil sentabrda BMT   Bosh Assambleyasining 48-sessiyasida
va   1995-yil   oktabrdagi   50-sessiyalarida   so’zlagan   nutqlarida   jahon   hamjamiyatini
Markaziy Osiyo mintaqasidagi ekologik halokat bo’lgan Orol va Orolbo’yini qutqarishda
ko’mak   berishga chaqirdi. Mazkur global muammoni BMT shafeligida xalqaro   moliyaviy
tuzilmalar,   rivojlangan   davlatlar   ko’magisiz   amalga   oshirish   mumkin   emasligiga   BMT
ning e’tiborini qaratdi 7
.
1993-yilda   Qozog’iston,   Qirg’iziston,   Tojikiston,   Turkmaniston   va   O’zbekiston
ta’sisligida   Orolni   qutqarish   xalqaro   jamg’armasi   (OQXJ)   tashkil   etildi.   Markaziy   Osiyo
davlatlari   rahbarlari   1993-yil   26-martida   Qozog'iston   Respublikasining   Qizilo’rda
shahrida,   1994-yil   11-yanvarda   Nukus   shahrida,   1995-yil   3-martda   Turkmaniston
Respublikasining   Toshhovuz   shahrida,   1995-yil   20-sentabrda   yana   Nukus   shahrida   Orol
dengizi   muammosiga   bag'ishlangan   uchrashuvlar   o'tkazdilar   va   bu   borada   amaliy   ishlar
olib bora boshladilar. Ayniqsa,1999-yil 8-aprel kuni Turkmaniston Prezidentining saroyida
bo'lib o'tgan Orolni qutqarish Xalqaro jamg'amasining majlisi haqida to'xtalib o'tish o'rinli
bo'ladi.   Unda   Jamg’arma   Prezidenti   –ؘ O'zbekiston   Birinchi   Prezidenti   Islom   Karimov
Jamg’armaning   1997-1999-yillardagi   faoliyati   haqida   so’zladi   va   kelgusida   jamg’armani
rivojlantirish bo’yicha o’z takliflarini bayon qildi 8
.
2010-yil “O’rta Osiyoning transchegaraviy ekologik muammolari: ularni hal etishda
xalqaro   huquq   mexanizmlarini   qo’llash”   mavzusida   o’tkazilgan   xalqaro   konferensiyada
Islom Karimov transchegaraviy daryolar va ulardan foydalanishda adolat tamoyiliga rioya
etish  zarurligi,  aks  holda  mintaqaning  eko  olamiga   ulkan   fojialarni   keltirishi   mumkinligi
haqida   yana   bir   bor   ommaga   ma’lum   qildi.   2013-yilda   Orolbo’yi   uchun   Amudaryo
deltasidagi   kichik   suv   havzalarini   tashkil   etish,   sho’rsizlantiradigan   qurilmaga   ega   suv
chiqarish   inshootlarini   qurish,   himoya   o’rmonini   tashkil   etish   kabi   loyiha   va   tadbirlarni
7
  Q. Usmonov, M.Sodiqov, S.Burxonova. O zbekiston tarixi.-T.: "IQTISOD-MOLIYA", 2006, 473-b.	
ʻ
8
 N. Jo‘rayev.  O‘zbekiston tarixi (Milliy istiqlol davri).3-kitob.-T.: “Sharq”, 2011, 713-b.
8 moliyalashtirishga   mablag’lar   ajratish   rejasi   tasdiqlangan.   2013-yilda   O’zbekiston
Respublikasi   va   OQXJ-ning   o’sha   paytdagi   Prezidenti   I.   A.   Karimov   tashabbusi   bilan
BMT   Bosh   Assambleyasi   68-sessiyasining   rasmiy   hujjati   sifatida   “Orolning   qurishi
oqibatlariga   barham   berish   va   Orolbo’yi   ekotizimi   halokatini   oldini   olish   tadbirlari
Dasturi” ilgari surildi.
2017-yilda   O’zbekiston   Prezidenti   Sh.   Mirziyoyev   tashabbusi   bilan
O’zbekistonning   qo’shni  davlatlar  bilan  munosabatida  yangi   davr   boshlandi.  Shu yilning
o’zida Qozog’iston, Turkmaniston va Qirg’iziston davlatlariga O’zbekiston Prezidentining
rasmiy   tashriflari   amalga   oshirildi.   2018-yil   mart   oyida   esa   Tojikistonda   oliy   darajadagi
uchrashuv   amalga   oshirildi.   Bundan   tashqari,   2017-yil   Samarqandda   BMT   homiyligida
“ Markaziy   Osiyo:   yagona   tarix   va   umumiy   kelajak,   barqaror   rivojlanish   va   taraqqiyot
yo’lidagi   hamkorlik”   mavzusida   anjuman   bo’ldi.   Unda   500   nafar   xorijiy   ishtirokchilar
qatnashdi 9
.
9
 A. Zairov. Yangi O‘zbekistonning mintaqaviy hamkorlik va qo‘shnichilik munosabatlarini yaxshilashda tugan o‘rni va roli 
(maqola), 2021.
9 1.2. O’zbekiston – Qozog’iston o’rtasidagi o’zaro munosabatlar
O’zbekistonning   Qozog’iston   bilan   ikki   tomonlama   munosabatlari   1992-yil   24-
iyunda   Turkiston   shahrida   O’zbekiston   Prezidentining   Qozog’istonga   rasmiy   davlat
tashrifi   paytida   N.   Nazarboyev   bilan   I.   Karimov   tomonidan   imzolangan   O’zbekiston
Respublikasi   bilan   Qozog’iston   Respublikasi   o’rtasida   “Do’stlik   va   hamkorlik
to’g’risida”gi   shartnoma   asosida   mustahkamlanib   bordi.   Shu   yillarda   ijtimoiy   hayotning
ko’pgina   sohalari,   xususan,   ilm-fan,   madaniyat   sohasida   O’zbekiston   –   Qozog’iston
munosabatlari yanada kengayganligini alohida uqtirish lozim 10
.
1994-yili   O’zbekistonda   Qozog’iston   Respublikasi   Kunlari   o’tkazildi   va   unda
O’zbekiston   –   Qozog’iston   Markazini   tashkil   qilish   xususida   kelishib   olindi.   Tenglik
asosida   axborot   va  tahririyat   materiallarini   almashadigan   bo’ldi.  Ma’daniy   aloqalar   keng
tus   oldi.   Xususan,   Cho’qon   Valixonov,   Abay,   Jambul,   Muxtor   Avezov,   Sobit   Muqonov,
Anvar Olimjonov, O’ljas Suleymenov va boshqa qozoq ijodkorlarining asarlari o’zbek va
qoraraqalpoq tiliga tarjima qilindi. Ayni chog’da Oybek, G’afur G’ulom, Mirtemir asarlari
qozoq tilida ommaviy nusxalarda nashr qilinib, kitobxonlarga yetkazildi 11
.
Hozirda Qozog’istonda bir million o’zbek, O’zbekistonda  esa bir  milliondan oshiq
qozoq   istiqomat   qilayotganligi   uchun   ham   madaniy   aloqalarga   katta   e’tibor   berildi.
O’zbekistonda   605   ta   qozoq   maktabi   bo’lib,   unda   15   ming   bola   o’qiydi.   Toshkent,
Sirdaryo,   Jizzax,   Nukus   va   Navoiy   pedagogika   institutlarida   qozoq   tilida   o’qish   olib
boriladigan bo’limlar ishlay boshladi.
O’zbekiston   Yozuvchilar   uyushmasi   huzurida   qozoq   adabiyoti   Kengashi,   Jizzax
viloyatida   “Kok-tem”   qozoq   teatr   studiyasi   tashkil   etildi 12
.   O’zbekistonda   1992-yildan
boshlab qozoq tilida “Nurli jol” respublika gazetasi nashr qilina boshlandi.
Qozog’iston Prezidenti Nursulton Nazarboyev 1994-yil 10-12 yanvar kunlari rasmiy
davlat   tashrifi   bilan   O’zbekistonda   bo’ldi.   Ikki   Prezident   O’zbekiston   bilan   Qozog’iston
o’rtasida tovarlar, xizmatlar, sarmoyalar va ishchi kuchlarning erkin o’tib turishini nazarda
tutuvchi hamda o’zaro kelishilgan kredit, hisob–kitob, byudjet, soliq, narx, boj va valyuta
10
  Муртазаева Р. Ўзбекистон тарихи.-Т.: "Янги аср авлоди", 2003, 635-б.
11
 Q. Usmonov, M.Sodiqov, S.Burxonova. O zbekiston tarixi.-T.: "IQTISOD-MOLIYA", 2006, 675-b.ʻ
12
 O‘zR Prezidenti devoni nashri. Xabarnoma, 2-son, 1995, 12-bet.
10 siyosatini ta’minlash to’g’risida shartnomani imzoladilar. Xususan, 1996-yilgacha ilm-fan
va texnologiyalarning 16 ta ustuvor yo’nalishi bo’yicha 107 ta qo’shma loyiha tayyorlandi.
1998-yil   31-oktabrda   O’zbekiston   va   Qozog’iston   o’rtasida   “Abadiy   do’stlik
shartnomasi” imzolandi. O’zbekiston va Qozog’iston Prezidentlarining Toshkentda 2000-
yil 20-21 aprel kunlari bo’lgan uchrashuvida ikki davlat chegaralarini aniq belgilab olishga
bag’ishlangan   uchrashuvi   bo’ldi.   Muzokaralar   yakunida   “O’zbekiston   Respublikasi
Prezidenti va Qozog’iston Respublikasi Prezidentining qo’shma bayonoti” imzolandi.  Ikki
mamlakat   mustaqilligi   va   chegaralari   daxlsizligini   ta’minlashga   qaratilgan   bu   hujjat   ikki
tomonlama   hamkorlik   aloqalarini   yanada   mustahkamlash   va   chuqurlashtirishda   muhim
ahamiyatga   egadir.   “Davlat   rahbarlari,   -   deyiladi   qo shma   bayonotda,   -   O zbekistonʻ ʻ
Respublikasi   bilan   Qozog iston   Respublikasi   o rtasidagi   chegara   ikki   davlat   qardosh	
ʻ ʻ
xalqlarini   birlashtiruvchi   tinchlik,   do stlik   va   yaxshi   qo shnichilik   chegarasi   bo lib	
ʻ ʻ ʻ
qolishda yakdildirlar” 13
.
2001-yil 16-17 noyabr kunlari O’zbekiston Prezident I. Karimov rasmiy tashrif bilan
Qozog’istonda   bo’ldi.   Ikki   davlat   Prezidentlari   O’zbekiston   –   Qozog’iston   davlat
chegarasi   to’g’risida   Shartnomani   imzoladilar.   2440   km   uzunlikdagi   chegaraning   96   %
belgilab olindi. Qolgan qismini kelishuv asosida delimitatsiya 14
 qilishga kelishildi. O’n oy
davomida   bu   borada   tegishli   ishlar   amalga   oshirildi.   2002-yil   9-sentabrda   Qozog’iston
Prezidenti   Nursulton   Nazarboyevnig   taklifiga   binoan   Islom   Karimov   Ostona   shahriga
tashrif   buyurdi.   “O’zbekiston   –   Qozog’iston   davlat   chegaralarining   alohida   uchastkalari
to’g’risida bitim” imzolandi va ikki mamlakat o’rtasidagi chegaraga oid dolzarb masalalar
huquqiy   jihatdan   o’z   yechimini   topdi.   Qozog’iston   O’zbekiston   uchun   Markaziy
Osiyodagi   muhim   hamkorlardan   biri   hisoblanadi.   Ikki   mamlakat   o rtasidagi   tovar	
ʻ
ayirboshlash   hajmi   2002-yilning   birinchi   yarmida   124   mln.   AQSH   dollarini   tashkil   etdi.
2002-yilda O zbekistonda 38 ta o zbek-qozoq qo shma korxonasi, Qozog istonda esa 92 ta	
ʻ ʻ ʻ ʻ
o zbek-qozoq qo shma korxonasi faoliyat yuritishni boshladi.	
ʻ ʻ
2006-yil   yanvar   oyida   O zbekiston   rahbarining   Qozog’istonda   bo’lishi,   xuddi   shu	
ʻ
yilning 19-20 mart va 3-noyabr kunlari Nursultan Nazarboyevning ikki mamlakat istiqboli
13
  N. Jo‘rayev. O‘zbekiston tarixi (Milliy istiqlol davri).3-kitob.-T.: “Sharq”, 2011, 716-b.
14
  D elimitatsiya – (lot. – chegaralamoq, ajratmoq) davlat chegaralarini tuzilgan shartnomaga muvofiq tavsiflash va 
xaritalashtirish asosida  belgilash; belgilangan chegaralarni qayta ko‘rib chiqish.
11 yo’lida qo’yilgan muhim qadam bo’ldi.
2013-yil   imzolangan   O’zbekiston   Respublikasi   bilan   Qozog’iston   Respublikasi
o’rtasida   “Strategik   sheriklik   to’g’risida”gi   shartnoma   ham   o’ta   muhim   hujjatlar   sirasiga
kiradi.   2014-yil   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Islom   Karimov  rasmiy   tashrif   bilan
Qozog’iston Respublikasida bo’ldi.
2017-yil   iyunda   Shanxay   Hamkorlik   Tashkilotining   Ostona   sammiti   munosabati
bilan,   Sh.   Mirziyoyev   Qozog’istonda   bo’ldi.   2017-yil   sentabrda   Qozog’iston   Prezidenti
Nursulton   Nazarboyev   rasmiy   tashrif   bilan   O’zbekistonga   keldi.   O’zbekiston   va
Qozog’iston   prezidentlari   uchrashuvi   yakunlari   bo’yicha   qator   hujjatlar   imzolandi.
Shavkat   Mirziyoyev   Nursulton   Nazarboyevni   “El-yurt   hurmati”   ordeni   bilan  taqdirladi 15
.
Hozirda Qozog’istonda 550 mingga yaqin o’zbek, O’zbekistonda esa bir millionga
yaqin   qozoq   millatiga   mansub   insonlar   istiqomat   qilayotganligi   uchun   ham   madaniy
aloqalarga   katta   e’tibor   berildi.   2017-yil   Qozog’iston   Prezidentining   O’zbekistonga
tashrifi paytida 2018-yilda Qozog’istonda “O’zbekiston yili” va 2019-yilda O’zbekistonda
“Qozog’iston yili” o’tkazilishi belgilandi.
15
  https://xs.uz/uz/post/qozogiston-ozbekiston-dostlik-va-qardoshlik-rishtalari-mustahkamlanaversin
12 1.3. O’zbekiston – Qirg’iziston o’rtasidagi o’zaro munosabatlar
O zbekiston  — Qirg iziston davlatlari  o rtasida 1993 yil  16-fevral  kuni  diplomatikʻ ʻ ʻ
munosabatlari   o rnatildi.   1992-yil   iyuldan   Toshkentda   Qirg iziston   elchixonasi,   1998-yil	
ʻ ʻ
oktabr   oyidan   boshlab   esa   Bishkekda   O zbekiston   elchixonasi   faoliyat   yurita   boshlaydi.	
ʻ
O’zbekistonning   Qirg’iziston   bilan   ikkitomonlama   hamkorligi   O’zbekiston   Respublikasi
bilan   Qirg’iziston   Respublikasi   o’rtasida   “Do’stlik,   hamkorlik   va   o’zaro   yordam   haqida
shartnoma”   asosida   yo’lga   qo’yildi   va   rivojlantirilmoqda.   Bu   shartnoma   Qirg’iziston
Prezidenti   Askar   Akayevning   O’zbekistonga   rasmiy   davlat   tashrifi   paytida   Toshkentda
1992-yil   29-sentabr   kuni   imzolangan   edi.   Islom   Karimovning   1993-yil   avgust   oyida
Qirg’izistonga   qilgan   rasmiy   davlat   tashrifi   paytida   O’sh   shahrida   O’zbekiston   va
Qirg’iziston   o’rtasida   “1994–2000-yillarga   mo’ljallangan   iqtisodiy   integratsiyani
rivojlantirish   to’g’risida   Bayonot”   imzolandi.   Bu   hujjat   ikkala   respublikada   ishlab
chiqilgan   milliy   dasturlarni   muvofiqlashtirishga,   xomashyo,   ishchi   kuchidan   va   ilmiy
salohiyatdan unumli   foydalanishga qaratilgan edi. Ikki davlat o’rtasida iqtisodiyot, savdo,
madaniyat,   sog’liqni   saqlash,   fan   va   ta'lim,   sport   va   turizm   bo’yicha   hamkorlikni
mustahkamlash haqida bitimlar imzolangan 16
.
1994-yil   16-yanvarda   O’zbekiston   Prezidenti   I.   Karimov   Qirg’izistonda   bo’ldi.
Rasmiy   tashrif   yakunida   ikki   davlat   Prezidentlari   tovarlar,   xizmatlar,   sarmoya,   ishchi
kuchlarining   erkin   yurishini,   o’zaro   kelishilgan   kredit   hisob-kitob,   byudjet,   soliq,   narx,
bojxona   va   valyuta   siyosatini   belgilovchi   shartnomani   imzoladilar.   O zbekiston   va	
ʻ
Qirg iziston   o rtasida   1994-yil   uchun   savdo-iqtisodiy   hamkorlik,   madaniyat,   sog liqni	
ʻ ʻ ʻ
saqlash,   fan   va   ta’lim,   sport   va   turizm   bo yicha   hamkorlikni   yanada   mustahkamlash	
ʻ
haqida bitimlar imzolandi. Bu hujjatlar asosida ikki mamlakat o rtasidagi ikki tomonlama	
ʻ
hamkorlik rivojlanib bormoqda. 1996-yil dekabr va 1998-yil noyabr oylarida Qirg’iziston
Prezidentining   O zbekistonga,   2000-yil   sentabrda   esa   I.   Karimovning   Bishkekka   rasmiy	
ʻ
tashrifi   bo lib   o tdi.   1996-yil   24-dekabrda   ikki   davlat   o rtasida   imzolangan   “Abadiy	
ʻ ʻ ʻ
do stlik   to g risida”gi   shartnoma,   xuddi   shu   kuni   imzolangan   “Madaniy   hamkorlik	
ʻ ʻ ʻ
to g risidagi  muassasalararo  bitim”  davlatlar   o rtasidagi  munosabatlarning  shartnomaviy-
ʻ ʻ ʻ
huquqiy asosi hisoblanadi.
16
 N. Jo‘rayev. O‘zbekiston tarixi (Milliy istiqlol davri).3-kitob.-T.: “Sharq”, 2011, 714-b.
13 2000-yilga   kelib,   O zbekistonda   22   ta   o zbek-qirg iz   qo shma   korxonasi,ʻ ʻ ʻ ʻ
Qirg izistonda   esa   62   ta  qirg iz-   o zbek   qo shma   korxonasi   faoliyat   yuritar   edi.   2004-yil	
ʻ ʻ ʻ ʻ
O zbekiston   va   Qirg’iziston   o rtasidagi   tovar   aylanmasi   68,1   mln.   AQSH   dollarni,	
ʻ ʻ
jumladan, eksport 43,6 mln. AQSH dollarni, import 24,5 mln. AQSH dollarni tashkil etdi.
2005-yilgacha ikki davlat o rtasida ikki tomon uchun ham ahamiyatli bo lgan 181 ta hujjat	
ʻ ʻ
imzolangan. 2006-yilning 3-4 oktabr kunlari   Qirg’iziston Respublikasi  rahbari Q. Bakiyev
Toshkentda bo’lib tegishli masalalar bo’yicha O’zbekiston rahbari bilan muloqotda bo’ldi.
O’zbekistonning   diqqatga   sazovor   joylarini   mustaqillik   davrida   bunyodetilgan   noyob
inshootlarni ko’rib davlat qudrati va xalq irodasiga yuksak baho berdi 17
. 
2010-yil  iyulda Qirg’izistonda obro’-e’tiborini  yo’qotgan Prezident  hokimiyatining
ag’darilishi,   ekstermistik   kuchlar   tomonidan   uyushtirilgan   millatlararo   qonli   voqealar
sharoitida   O’zbekiston   100   mingdan   ortiq   qochqinlar,   bolalar,   xotin-qizlar,   qariyalarni
O’zbekiston   hududiga   qabul   qildi,   joylashtirdi   va   barcha   zarur   narsalar   bilan   ta’minladi.
Shunday vaziyatda mamlakatlar o’rtasidagi diplomatik aloqalar susaydi.
2017-yil   O’zbekiston   va   Qirg’iziston   munosabatlarida   yangi   sahifa   ochdi.   Shu   yil
sentabr   oyida   Qirg’iziston   Prezidenti   Almazbek   Atambayev   taklifiga   binoan   Prezident
Shavkat Mirziyoyev Bishkekda bo’ldi. O’zbekiston va Qirg’iziston prezidentlari o’z ichiga
85 foiz masofani  qamrab  olgan  chegara  to’g’risidagi  bitimni   imzolashdi.   Shu  munosabat
bilan, aholining o’tib qaytishi uchun ikki davlat o’rtasidagi 7 yil davomida yopib qo’yilgan
chegara   postlar   ochildi.   Uzoq   yillar   davomida   davlat   chegaralari   borasida   o’zaro
ziddiyatlar   mavjud   edi.   2021-yilga   kelibgina   bu   masala   o’z   yechimini   topadi.   Shu   yili
Qirg iziston   O zbekistonda   joylashgan   anklav   hudud   —   So x   bilan   aviaqatnovlar   va	
ʻ ʻ ʻ
transport qatnovlarini yo lga qo yishga, O zbekiston esa shu paytgacha „chegara hududlar	
ʻ ʻ ʻ
aholisi   o rtasida   tortishuvlar   va   siyosiy   ziddiyatlarga   sabab   bo lib   kelgan   Unkar-Too	
ʻ ʻ
hududini   berishga   tayyor   ekanligini   ma lum   qiladi.   2021-yil   26-mart   kuni   Toshkentda	
ʼ
O zbekiston   va   Qirg iziston   delegatsiyalari   o rtasida   uchrashuv   bo lib   o tadi.   Uchrashuv	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
natijalarini   Qirg iziston   hukumati   delegasiyasining   rahbari   Qamchibek   Tashiyev   ma’lum	
ʻ
qiladi.   O’sha   patydagi   Qirg iziston   Milliy   xavfsizlik   davlat   qo mitasi   raisi   Qamchibek	
ʻ ʻ
Tashiyev   qirg iz-o zbek   chegaralarida   bundan   so ng   bahsli   hududlar   bo lmasligini	
ʻ ʻ ʻ ʻ
17
  N. Jo‘rayev. Mustaqil O‘zbekiston tarixi.-T.: “G‘afur G‘ulom”, 2013, 641-b.
14 ta’kidlab o’tgan edi 18
. Bugungi kunda O’zbekiston va Qirg’izistonning uzunligi 1,38 ming
km   bo’lgan   chegara   chizig’ida   birorta   ham   bahsli   yoki   kelishilmagan   hudud   qolmadi.
O’zaro   chegaraning   100%   delimitatsiya   va   demarkatsiya   qilindi.   Bunga   erishish   uchun
nafaqat diplomatiya, balkim ikki tomondan ham bir-biri tomon qo’yilgan qadamlar, o’zaro
qo’shnichilik   munosabatlarini   yaxshilashga   va   rivojlantirishga   bo’lgan   intilish   sabab
bo’ldi.   Chegara   muammolari   hal   bo’lgan   zamon   iqtisodiy   munosabatlar,   chegaraoldi
savdosi   va   o’zaro   turizm   ildam   rivojlana   boshladi.   Masalan   2022-yilda   o’zbekistonliklar
turizm   maqsadida   eng   ko’p   tashrif   burgan   davlat   Qirg’iziston   bo’ldi   -   2,4   mln   kishi,
ikkinchi o’rinda Qozog’iston - 1 mln kishi.
Ikki   mamlakat   o rtasida   2020-yil   yakuni   bo yicha   savdo   aylanmasi   903,1   millionʻ ʻ
dollarni   tashkil   etgan.   Shundan   eksport   hajmi   756,6   million   dollar,   import   hajmi   146,5
million   dollarni   tashkil   etgan.   2021-yil   1-yanvar   holatiga   ko ra,   O zbekistonda   qirg iz	
ʻ ʻ ʻ
kapitali  ishtirokida 183 korxona faoliyat  yuritadi:  104 tasi  qo shma korxona, 79 tasi  100
ʻ
foiz xorijiy kapital ishtirokidagi korxonalar hisoblanadi 19
. 2021-yil mart oyida Qirg iziston	
ʻ
Prezidenti   Sadir   Japarovning   O zbekistonga   rasmiy   tashrifi   chog ida   qirg iz   xalqiga	
ʻ ʻ ʻ
o zbek   xalqi   nomidan   10   dan   ortiq   tez   yordam   mashinalari   topshirildi.   Ikki   davlat	
ʻ
rahbarlari   va   delegatsiyalari   ishtirokidagi   muzokaralarda   kapitali   200   million   AQSH
dollari   bo lgan   O zbekiston   –   Qirg iziston   investisiya   jamg armasi   tashkil   etilishi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
belgilangan hamda ikki mamlakat hukumatlariga uning faoliyatini yo lga qo yish bo yicha	
ʻ ʻ ʻ
topshiriqlar   berilgan.   O zbekiston   –   Qirg iziston   sherikligining   deyarli   barcha	
ʻ ʻ
yo nalishlarini qamrab olgan 22 ta hujjat imzolandi	
ʻ 20
.
Qirg’iziston   va   O’zbekiston   orasida   o’zaro   savdo-sotiq   so’nggi   6-yil   ichida   8
baravarga o’sib, 2022-yil yakunlari bo’yicha 1,3 milliard dollarni tashkil qildi. Bugun ikki
respublika   ushbu   ko’rsatkichni   yaqin   kelajakda   2   milliard   dollarga   yetkazishni   maqsad
qilishgan.   O’zbekistonda   Qirg’izistonning   kapitali   ishtirokidagi   320   ta   korxona
faoliyatko’rsatmoqda,   2023-yil   1-yanvar   holatiga.   Ulardan   66   tasi   2022-yilda   tashkil
etilgan.   Qirg’izistonda   O’zbekiston   sarmoyasi   ishtirokidagi   60   ta   korxona   faoliyat
yuritmoqda.   Ulardan   22   tasi   qo’shma   korxonalar,   38   tasi   to’liq   O’zbekiston   kapitali
18
  https://kg.akipress.org/news:1690928/?f=cp
19
  https://bugun.uz/2021/03/11/ozbekistonda-qirgiz-kapitali-ishtirokida-qancha-korhona-faoliyat-yuritayotgani-malum-qilindi
20
  https://president.uz/uz/lists/view/4221
15 ishtirokidagi   korxonalardir.   Transport   sohasida   2022-yilda   xalqaro   yuk   tashish   hajmi   5
million tonnani (+40,3 foiz) tashkil etdi. Shundan 1,9 mln. tonna - temiryo’l transporti, 3
mln tonna - avtomobil transporti hissasiga to’g’ri keladi 21
.
21
  https://oz.sputniknews.uz/amp/20230125/olti-yilda-8-marotaba-osdi-ozbek-qirgiz-munosabatlari-haqida-31711763.html
16 II bob. O’zbekistonning Turkmaniston, Tojikiston davlatlari bilan o’zaro
munosabatlari
2.1. O’zbekiston – Turkmaniston o’rtasidagi o’zaro munosabatlar
1991-yilda   O’zbekiston   va   Turkmaniston   Prezidentlari   uchrashuvida   O’zbekiston
Respublikasi   bilan   Turkmaniston   Respublikasi   o’rtasida   “Do’stlik   va   hamkorlik
to’g’risida”  shartnoma imzolandi. Ushbu  shartnomaiki  davlat  o’rtasidagi  savdo-iqtisodiy,
madaniy   aloqalrga   negiz   bo’lib   xizmat   qilmoqda.   Bu   ikki   davlat   o’rtasidagi   diplomatic
munosabatlar 1993-yil 7-fevral kuni o’rnatilgan 22
.
O’zbekiston   Prezidenti   Islom   Karimov   1996-yil   16-yanvarda   amaliy   tashrif   bilan
Turkmanistonda   bo’ldi.   Chorjo’y   shahrida   Saparmurat   Niyozov   bilan   Islom   Karimov
o’rtasida   va   ikki   mamlakat   delegatsiyalari   o’rtasida   muzokaralar   bo’ldi.   Prezidentlar
O’zbekiston   bilan   Turkmaniston   o’rtasida   do’stlik,   hamkorlik   va   o’zaro   yordam
to’g’risidagi   shartnomani,   O’zbekiston   bilan   Turkmaniston   o’rtasida   davlat   chegarasini
qo’riqlashda   hamkorlik   qilish   to’g’risidagi   va   suv   xo’jaligi   masalalari   bo’yicha   qator
bitimlar imzolandi. Ikki mamlakat hukumatlari o rtasida esa sarmoyalarni rag batlantirishʻ ʻ
va   zararlardan   himoyalash,   havo   yo li,   bojxona   ishlarida   hamkorlik   va   o zaro   yordam,	
ʻ ʻ
uzoq   muddatli   savdo-iqtisodiy   hamkorlikning   asosiy   yo nalishlari,   daromad   va   mulkdan	
ʻ
ikki   yoqlama   soliq   olmaslik,   madaniyat,   ta’lim,   sog liqni   saqlash,   sayyohlik   va   boshqa	
ʻ
sohalarda hamkorlik qilish to g risidagi 20 dan ziyod bitimlar imzolandi	
ʻ ʻ 23
.
1991-yildan 2016-yilga qadar ikki mamlakat rahbarlarining 11 marta oliy darajadagi
tashriflari   amalga   oshirildi.   O’zbekiston   va   Turkmaniston   o’rtasidagi   keng   ko’lamli
hamkorlikka   oid   dolzarb   yo’nalishlarni   qamrab   olgan   davlatlararo,   hukumatlararo   va
idoralararo   darajada   imzolangan   150   dan   ortiq   xalqaro   shartnomalar   ikki   mamlakat
munosabatlarining mustahkam huquqiy asosi bo’lib xizmat qilmoqda.
Yurtimizda   2001-yilda   Respublika   turkman   madaniyat   markazi   tashkil   etildi.
Bugungi  kunda O’zbekistonning turli  viloyatlarida turkman millatiga mansub  qariyb 170
ming   aholi   yashab,   70   ta   maktabda   turkman   tili   o’qitilmoqda.   Turkmaniston   Prezidenti
Gurbanguli   Berdimuhamedovning   2014-yil   may   oyida   mamlakatimizga   rasmiy   tashrifi
22
  N. Jo‘rayev. O‘zbekiston tarixi (Milliy istiqlol davri).3-kitob.-T.: “Sharq”, 2011, 719-b.
23
 Муртазаева Р. Ўзбекистон тарихи.-Т.: "Янги аср авлоди", 2003, 638-б.
17 chog’ida O’zbekiston – Turkmaniston hamkorligini yanada rivojlantirish masalasida qator
ikki tomonlama hujjatlar imzolandi.
2017-yil   Shavkat   Mirziyoyev   Turkmaniston   Prezidenti   Gurbanguli
Berdimuhamedov   taklifi   bilan   6-7   mart   kunlari   rasmiy   tashrif   bilan   Turkmanistonda
bo’ldi.   2017-yil   mart   oyidagi   muzokaralar   yakunida   prezidentlar   O’zbekiston   bilan
Turkmaniston   o’rtasida   “Strategik   sheriklik   to’g’risida”gi   shartnomani   imzoladilar.   Ikki
mamlakat   vazirlik   va   idoralari   o’rtasida   iqtisodiyot,   qishloq   xo’jaligi   va   kimyo   sanoati,
temir yo’l transporti, madaniy-gumanitar sohalardagi hamkorlikni, hududlararo aloqalarni
rivojlantirishga   doir   qator   hujjatlar   imzolandi.   2017-yilning   may   oyida   Sh.   Mirziyoyev
ikkinchi   bor   rasmiy   tashrif   bilan   Turkmanistonga   bordi.   Ushbu   tashriflar   davomida   bir
qator kelishuvlarga erishildi.
Ikki   mamlakat   o’rtasida   o’zaro   tovar   aylanmasi   hajmi   izchil   o’sib   bormoqda   va
2020-yil yakunlari bo’yicha 527,1 million AQSh dollarini tashkil etdi. Ikki davlatning neft
va   gaz   sohasida   yaqindan   hamkorlik   qilishi   g’oyat   muhim   ahamiyatga   ega.   Muhim
strategik xomashyoni eksport qilish yo’nalishlarini diversifikatsiya qilish imkonini bergan
“Turkmaniston-O’zbekiston-Qozog’iston-Xitoy”   transmilliy   gaz   quvurining   qurilishi
bo’yicha   yirik   loyihaning   amalga   oshirilishi   ikki   mamlakatning   ushbu   sohadagi   samarali
hamkorligiga yaqqol misol bo’la oladi. Transport kommunikatsiyalari iqtisodiy hamkorlik
borasidagi yana bir muhim yo’nalishdir. “O’zbekiston-Turkmaniston-Eron-Ummon” yangi
xalqaro   transportkommunikatsiya   yo’lagini   tashkil   etish   bo’yicha   imzolangan   ko’p
tomonlama   shartnomaning   hayotga   tadbiq   etilishi   savdo-iqtisodiy   aloqalarni   yanada
mustahkamlash uchun qulay sharoit yaratadi, tranzit yuklar oqimini ko’paytirishga ijobiy
ta’sir ko’rsatadi 24
.
Madaniy-gumanitar   hamkorlik   ikki   tomonlama   munosabatlarni   rivojlantirishning
muhim   omilidir.   O’zbekiston   va   Turkmanistonning   madaniyat   va   san’at   namoyandalari
mamlakatda   tashkil   etiladigan   festival,   ko’rgazma   va   forumlarda   muntazam   ishtirok   etib
kelmoqda.
24
 X. Matyoqubov. O zbekistonning eng yangi tarixi. -T.: "Akademnashr", 2021, 247-b.ʻ
18 2.2. O’zbekiston – Tojikiston o’rtasidagi o’zaro munosabatlar
O’rta   Osiyo   davlatlari   XX   asr   90-yillarida   mustaqillikka   erishganlaridan   so’ng,
o’zaro do’stona va hamjihatlikka asoslangan munosabatlarni tiklashga katta urg’u berdilar.
O’zbekiston   ham   mustaqillikning   dastlabki   yillaridanoq   yaqin   qo’shnilari   bilan   o’zaro
do’stona munosabatlar o’rnatdi. Masalan, 1992-yil 22-oktabr kuni Tojikiston Respublikasi
bilan diplomatik munosabatlar o’rnatildi.
Tojikistonda 1992–1996-yillarda davom etgan birodarkushlik urushi Tojikistonning
iqtisodiy   taraqqiyotiga   salbiy   ta’sir   etdi,   uning   qo’shni   mamlakatlar,   jumladan,
O’zbekiston   bilan   hamkorligiga   ham   salbiy   ta’sir   etdi.   1997-yilda   Moskvada
Tojikistonning rasmiy hokimiyati bilan muxolifat kuchlar o’rtasida tuzilgan milliy murosa
haqidagi   shartnomaga   erishilgach,   Tojikistonning   qo’shni   mamlakatlar   bilan   aloqalari
yana tiklandi.
O’zbekiston   Prezidenti   Islom   Karimovning   taklifiga   binoan   1998-yil
4-yanvar kuni Tojikiston Prezidenti Imomali Rahmon O’zbekistonga amaliy tashrif bilan
keldi.   Ikki   mamlakat   rahbarlari   tashrif   yakunlari   bo’yicha   qo’shma   axborot   imzoladilar.
O zbekiston va Tojikiston Bosh vazirlari sog liqni saqlash, madaniyat va gumanitar soha,ʻ ʻ
fan, texnika va axborot sohalari bo yicha hamkorlik to g risida bitimlarni imzoladilar. Ikki	
ʻ ʻ ʻ
mamlakat   hukumatlari   o’rtasida   yuk   tashish   hamda   gaz   yetkazib   berish,   Tojikistonning
qarzi   bo’yicha   o’zaro   hisob-kitob   to’g’risidagi   bitimlar   ham   imzolandi.   O’zbekiston
Tojikiston hududidan o’tgan transport kommunikatsiyalaridan foydalanmoqda 25
.
O zbekiston   va   Tojikiston   munosabatlari   o zining   yangi,   mustahkamlanish   va	
ʻ ʻ
taraqqiyot   davriga   o tdi.   O’zbekiston   bilan   Tojikiston   o’rtasida   tovar   ayirboshlash   hajmi	
ʻ
ham yil sayin   ortib bordi. O zbekiston bilan Tojikiston o rtasida tovar ayirboshlash hajmi	
ʻ ʻ
1997-yilda   50   mln.   AQSH   dollaridan   oshdi,   bu   avvalgi   yilga   nisbatan   50   foiz   ko pdir.	
ʻ
O zbekiston   Tojikiston   hududidan   o tgan   transport   kommunikatsiyalaridan	
ʻ ʻ
foydalanmoqda.   2000-yilga   kelib   O zbekistonda   15   ta   o zbek-tojik   qo shma   korxonasi,	
ʻ ʻ ʻ
Tojikistonda esa 3 ta o zbek-tojik qo shma korxonasi faoliyat yuritar edi	
ʻ ʻ 26
.
2017-yil O’zbekiston va Tojikiston munosabatlarida ham yangi sahifa   ochildi. Shu
25
 Н.Талипова. Ўзбекистоннинг энг янги тарихи хрестоматияси. -Т.: "Фан ва технология”.  2014, 144- б .
26
  N. Jo‘rayev. O‘zbekiston tarixi (Milliy istiqlol davri).3-kitob.-T.: “Sharq”, 2011, 718-b
19 yil may oyida O’zbekiston Prezidenti Shavkat Mirziyoyev Saudiya Arabistoni poytaxti Ar-
Riyod   shahrida   bo’lib   o’tgan   AQSh   va   arab-musulmon   davlatlari   sammitida   ishtiroki
doirasida   Tojikiston   Prezidenti   Imomali   Rahmon   bilan   ilk   bor   uchrashdi.   Uchrashuv
chog’ida ko’plab manfaatli kelishuvlarga erishildi.
Global   miqyosda   va   mintaqamizda   ekologik   vaziyatning   tobora   yomonlashuvi   va
chuchuk   suv   taqchilligi   sharoitida   Markaziy   Osiyoda   suv   resurslaridan   oqilona
foydalanishni ta’minlash dolzarb masala bo’lib   qolmoqda. Ma’lumki, Markaziy Osiyoning
ikki   asosiy   transchegaraviy   daryolari   –   Amudaryo   va   Sirdaryo   tarixan   mintaqa
xalqlarining umumiy   boyligi va hayot manbayi bo’lib kelgan. Aynan ushbu daryolarning
quyilishi   hisobiga   Orol   dengizi   havzasi   suv   bilan   ta’minlagan.   Shularni   hisobga   olgan
holda, O’zbekiston Respublikasi Tojikiston va Qig’iziston   Respublikalari tomonidan jahon
miqyosida   yirik   andozadagi   to’g’onlar,   Amudaryo   yuqori   qismida   balandligi   350   metrni
tashkil etadigan Rog’un   va Sirdaryo yuqori qismida Qambarota GESlarini qurish bo’yicha
olib   borayotgan   harakatlariga   befarq   qarab   tura   olmadi.   O’zbekiston   Amudaryo   va
Sirdaryoning tabiiy oqimiga, atrof-muhitga hayvonot va o’simlik   dunyosiga qanday ta’sir
etishi   mumkinligini   aniqlash   maqsadida   BMT   shafeligida   xolis   xalqaro   tekshiruvdan
o’tkazilishi   kerak,   deb   hisobladi.   Tojikiston   va   O’zbekiston   o’rtasidagi   ikki   tomonlama
munosabatlar   transchegaraviy   daryolarni   boshqarish   sohasidagi   hamkorlikning   yo’qligi
tufayli   hamon   murakkab   bo’lib   qolmoqda.   O’zbekiston   I.   Karimov   davrida   Rog’un
GESning   qurilishiga   qat’iy   qarshi   chiqqan.   Mamlakat   ushbu   GESning   qurilishi   bilan
daryolar   suvi   kamayib   ketishini   ma’lum   qilgan,   shuningdek,   GES   to’g’oni   buziladigan
bo’lsa,   ekologik   falokat   xavfi   bilan   ogohlantirgan.   Sh.   Mirziyoyev   prezident   lavozimiga
kirishgach,   O’zbekistonning   Rog’unga   nisbatan   pozitsiyasi   biroz   o’zgardi.   2017-yilning
yozida   O’zbekiston   Rog’un   GES   qurilishiga   qarshi   emasligi,   faqat   bu   jarayonda
O’zbekiston milliy   manfaatlari ham hisobga olinishi lozimligini ma’lum qildi 27
.
Ikki   davlat   o’rtasidagi   munosabatlar   Shavkat   Mirziyoyev   2016-yilda   O’zbekiston
Prezidenti   lavozimiga   saylanganidan   so’ng   Markaziy   Osiyo   davlatlari   bilan
munosabatlarni   rivojlantirishni  davlat   siyosatining  eng  muhim  ustuvor   yo’nalishi  sifatida
27
  Ismoilov J. Xalqaro ekologiya huquqida transchegaraviy suv resurslaridan foydalanish va ularni muhofaza qilishdagi 
muammolar (maqola), 2023.
20 belgilaganidan so’ng izchil faollashganini ta’kidlash lozim.  2017-yilning aprelida 25 yillik
tanaffusdan   so’ng   Dushanbe   va   Toshkent   o’rtasidagi   aviaqatnov   yana   tiklandi.   2017-yil
aprelda   Dushanbeda   ikkitomonlama   munosabatlar   tarixida   ilk   bor   O’zbekistonda   ishlab
chiqarilgan mahsulotlarning keng ko’lamli ko’rgazmasi bo’lib o’tdi. May oyining boshida
esa   tojik-o’zbek   munosabatlari   tarixida   ilk   bor   Tojikistonda   O’zbekiston   madaniyati
kunlari   o’tkazildi.   2017-yildan   buyon   O’zbekiston   va   Tojikiston   rahbarlarining   to’qqiz
marta   ikki   tomonlama   uchrashuvlari   bo’lib   o’tdi,   2018-yilda   esa   ilk   bor   o’zaro   davlat
tashriflari   tashkil   etilib,   hamkorlik   munosabatlari   tarixida   yangi   sahifa   ochildi.   Yuqori
darajadagi   hamkorlik   faol   rivojlanmoqda:   2018-yildan   buyon   Bosh   vazirlar   darajasida
beshta uchrashuv, 2016-yil sentabr oyidan beri tashqi ishlar vazirlarining yigirma beshdan
ortiq   uchrashuvlari   o’tkazildi,   parlamentlararo   hamkorlik   barqaror   darajaga   ko’tarildi.
Savdo-iqtisodiy,   transport-kommunikatsiya   salohiyatini   to’liq   ro’yobga   chiqarish   uchun
ulkan imkoniyatlar ochildi.
O’zaro   savdo   hajmi   yildan-yilga   ortib   bormoqda.   Ushbu   ko’rsatkich   2015-2021
yillarda qariyb 40 martaga oshdi, ya’ni 11,6 million dollardan 430 million dollarga yetdi.
Amaldagi erkin savdo rejimi, Savdo-iqtisodiy hamkorlik bo’yicha hukumatlararo qo’shma
komissiya faoliyati, sanoat kooperatsiyasi loyihalarini ishlab chiqish va rag’batlantirishga
mo’ljallangan ustav kapitali 50 million dollar bo’lgan O’zbekiston-Tojikiston investitsiya
kompaniyasining   tashkil   etilishi   –   bularning   barchasi   mamlakatlarimiz   o’rtasidagi
muvaffaqiyatli   iqtisodiy   hamkorlikka   xizmat   qilmoqda.   Shu   tariqa,   bugungi   kunda
O’zbekiston   -   Tojikiston   hamkorligining   shartnomaviy-huquqiy   bazasi   200   ta   ikki
tomonlama hujjatga yetgan bo’lsa, ularning qariyb yarmi, aniqrog’i 97 tasi so’nggi to’rt yil
ichida   imzolangan.   Bu   tomonlarning   o’zaro   manfaatli   bo’lgan   barcha   sohalarda   uzoq
muddatli   hamkorlikni   har   tomonlama   kengaytirish   uchun   zarur   shart-sharoitlarni
yaratishdan yuqori manfaatdorligini tasdiqlaydi 28
.
O’zbekistonda   tojikistonlik   tadbirkorlar   kapitali   ishtirokidagi   240   ta   korxona,
Tojikistonda mamlakatimiz rezidentlari ishtirokidagi 60 dan ortiq korxona savdo, qurilish
materiallari   ishlab   chiqarish,   oziq-ovqat   sanoati,   transport   va   boshqa   turdagi   xizmat
ko’rsatish yo’nalishlarida faoliyat yuritmoqda.
28
  https://oz.sputniknews.uz/Uzbekiston_Tojikiston-dostligi/
21 2021-yilda   xalqaro   temiryo’l   yuk   tashish   hajmi   6,7   million   tonnani,   Tojikiston
yuklarining  O’zbekiston   hududi   orqali  tranziti   5,7  million  tonnani,  uchinchi  davlatlardan
Tojikistonga tranzit yuk tashish hajmi esa 3,6 million tonnani tashkil etdi.
2018-yilda   O’zbekiston   va   Tojikiston   fuqarolarining   o’zaro   tashriflari   to’g’risida
bitim   imzolangani,   shuningdek,   o’sha   yil   mamlakatlar   o’rtasida   viza   rejimining   bekor
qilingani   va   17   ta   nazorat-o’tkazish   punktining   ochilgani   ikki   tomonlama   munosabatlar
rivojida   muhim   ahamiyat   kasb   etdi.   Ushbu   hujjat,   shuningdek,   transport   sohasidagi
hamkorlikni   yanada   kengaytirishni   ham   belgilab   berdi.   2018-yil   mart   oyida   mamlakatlar
bir-biriga tomonlardan birining hududida ro’yxatdan o’tgan avtotransport vositalarida o’z
davlatlari   hududi   orqali   yo’lovchi   va   yuklarni   xalqaro   avtomobil   yo’nalishlarida   amalga
oshirish huquqini taqdim qildi.
O’zbekiston-Tojikiston   hamkorligi   pandemiya   sinovidan   ham   sharaf   bilan   o’tdi.
Prezident   Shavkat   Mirziyoyevning   2020-yil   8-maydagi   ko’rsatmasi   bilan   Tojikistonga
insonparvarlik   yordami   sifatida   144   dona   ko’chma   tibbiy   konteyner   yetkazildi.   29-may
kuni   O’zbekistondan   insonparvarlik   yordami   sifatida   oziq-ovqat   mahsulotlari,   tibbiy
buyumlar   va   dori-darmonlar   jo’natildi.   O’sha   yil   bir   guruh   o’zbekistonlik   shifokorlar
tojikistonlik   hamkasblariga   koronavirus   infeksiyasiga   qarshi   kurashishda   yordam   berish
uchun   Tojikistonga   bordi.   “UzAuto   Motors”   kompaniyasi   qo’shni   davlatga   koronavirus
infeksiyasidan  shaxsiy himoya vositalari bilan jihozlangan tez tibbiy yordam mashinalari
jo’natmasini   taqdim   qildi.   2021-yilda   Xatlon   viloyatining   Qubodiyon   tumanida
O’zbekiston   tomonidan   barpo   etilgan   tibbiyot   majmuasining   rasmiy   ochilish   marosimi
bo’lib o’tdi. Majmua yiliga 7,5 ming nafar bemorga xizmat ko’rsatishga mo’ljallangan 250
o’rinli zamonaviy ko’p tarmoqli shifoxona va bir smenada 300 nafar bemorga, yiliga 219
mingdan ortiq kishiga xizmat ko’rsatadigan poliklinikadan iborat 29
.
2022-yil   2-3   iyun   kunlari   Tojikiston   Respublikasi   Prezidenti   Imomali   Rahmon
rasmiy   tashrif   bilan   O’zbekistonda   bo’ldi.   Ushbu   tashrif   mintaqaviy   xavfsizlik,
shuningdek,   Markaziy   Osiyoning   barqaror   rivojlanishini   ta’minlashda   muhim   ahamiyat
kasb   etadi,   mintaqada   o’zaro   manfaatli   hamkorlikning   yangi   siyosiy   muhitini
shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Toshkent   va   Dushanbe   shaharlarida   siyosat,   savdo,
29
  https://dunyo.info/uz/site/inner?slug=o%E2%80%98zbekiston-tojikiston_yaxshi_qo
%E2%80%98shnilar_va_ishonchli_hamkorlar-tqF
22 energetika, transport, madaniyat, ilm-fan, ta’lim, xavfsizlik sohalarida imzolangan 60 dan
ortiq   davlatlararo,   hukumatlararo   va   idoralararo   bitimlar,   memorandumlar,   dasturlar   va
“Yo’l   xaritalari”   dan   iborat   hujjatlarning   salmoqli   to’plami   davlat   tashrifning   yuksak
natijalaridan dalolat beradi.
Bugun   O’zbekistonda   istiqomat   qilayotgan   1,5   milliondan   ortiq   tojik   millatiga
mansub   vatandoshlarimiz   mamlakatimiz   taraqqiyoti   va   farovonligiga   o’zining   munosib
hissasini   qo’shmoqda.   Ularning   madaniyati   va   an’analarini,   ona   tilini   avaylab   asrash   va
rivojlantirish uchun barcha sharoitlar yaratilgan. Xususan, 240 dan ortiq maktabda ta’lim
tojik tilida olib boriladi.
Xulosa   qilib   shuni   aytish   mumkinki,   ko’p   qirrali   hamkorlikni   yanada
chuqurlashtirish va mustahkamlash, ikki qardosh xalq o’rtasidagi o’zaro hurmat, ishonch,
qo’llab-quvvatlash,   anglash   va   sheriklik   munosabatlariga   asoslangan   davlatlararo
muloqotni rivojlantirish va boyitishdan ikki davlat ham birday manfaatdordir. 
23 Xulosa
Xulosa qilib aytganda, O’zbekistonning Markaziy Osiyo davlatalari bilan hamkorlik
aloqalari   o’zaro   ishonch   va   hamjihatlik   asosida   davom   etib   kelmoqda.   Markaziy
Osiyodagi   o’zbek,   tojik,   turkman,   qirg’iz,   qozoq   xalqlarini   yagona   ildizga   ega   bo ְ’ lgan
daraxtning turli  shoxlariga qiyoslasak  bo’ladi. Tarixdan ma’lumki, ushbu hududagi  aholi
uzoq davrlar mobaynida u yoki  bu davlatlarning yagona fuqorolari  sifatida birgalikda va
bahamjihatlik hayot kechirishgan. O’zbekistonning hozirgi tarixiy bir davrda milliy 
taraqqiyot manzili sari yangi bosqichga ko’tarilganligi va bu bosqichda qo’shni 
mamlakatlar bilan integratsiya jarayonlarining faollashishi mintaqa barqarorligi va 
fuqarolar farovonligiga ijobiy ta’sir etadi.
Shuni   ta’kidlash   joizki,   Markaziy   Osiyo   mamlakatlarining   barcha   sohalarda   teng
huquqli   sheriklik   va   hamjihatlik   asosida   hamkorligi   mintaqa   rivojiga   ijobiy   ta sirʼ
ko rsatmoqda.   Mamlakatimiz   rahbarining   tashabbuslari,   faol   va   pragmatik   diplomatiya	
ʻ
hamda tashqi siyosat tufayli bugungi kunda Markaziy Osiyoda mutlaqo yangi, konstruktiv
siyosiy   muhit   vujudga   keldi   va   transchegaraviy   suv   resurslaridan   oqilona   foydalanish,
chegaralarni   delimitatsiya   va   demarkatsiya   qilish,   chegara   punktlarini   kesib   o tish,	
ʻ
transchegaraviy   savdoni   rivojlantirish   kabi   eng   dolzarb   muammolarni   hal   qilish   uchun
qulay sharoitlar yaratildi.
Bularning   barchasini   O zbekiston   va   Markaziy   Osiyo   mamlakatlari   o rtasida	
ʻ ʻ
so’nggi yillar mobaynida mamlakatimiz rahbariyati tomonidan olib borilayotgan yaqin va
o zaro   manfaatli   qo shnichilik   aloqalarini   rivojlanish   borasidagi   izchil   tashqi   siyosatning	
ʻ ʻ
hosilasi hamda mustaqil o zbek diplomatiyasining katta yutug i, deb aytish mumkin.	
ʻ ʻ
24 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. Prezident asarlari
1.1.   Karimov I.A. Vatan ravnaqi  uchun har birimiz ma’sulmiz.  J. 9. –T.: “O’zbekiston”,
2001.
1.2.  Mirziyoyev Sh. Milliy tiklanishdan milliy yuksalish sari.1-tom –T. “Yoshlar nashriyot
uyi”, 2019.
2. Asosiy adabiyotlar
2.1. Jo’rayev N.  O’zbekiston tarixi (Milliy istiqlol davri).3-kitob T “Sharq”, 2013.
2.2. Jo’rayev N. Mustaqil O’zbekiston tarix T. “G’afur G’ulom”, 2013.
2.3. Муртазаева Р. Ўзбекистон тарихи.-Т.: “Янги аср авлоди”, 2003.
2.4.  Талипова Н. Ўзбекистоннинг энг янги тарихи хрестоматияси. -Т.: “Фан ва 
технология”.  2014.
2.5.  Usmonov Q., Sodiqov M., S.Burxonova S. O zbekiston tarixi.-T.: “IQTISOD-ʻ
MOLIYA”, 2006.
2.6.   Matyoqubov X. O zbekistonning eng yangi tarixi. -T.: "Akademnashr", 2021.	
ʻ
3. Internet saytlari
3.1.   www.xs.uz
3.2.   www.kg.akipress.org
3.3.   www.bugun.uz
3.4.   www.president.uz
3.5.   www.sputniknews.uz
3.6.   www.dunyo.info
3.7.   www.suportscience.uz
3.8.   www.scientificprogress.uz
25 Ilovalar
1. Markaziy Osiyo davlatlari
26 2. Markaziy Osiyo davlatlari rahbarlari
27