“O`zbekistonning yaqin va uzoq xorijiy mamlakatlar bilan tashqi iqdisodiy aloqalari”

“ O`zbekistonning yaqin va uzoq xorijiy mamlakatlar bilan tashqi 
iqdisodiy aloqalari ”
REJA:
KIRISH
I.BOB.O`ZBEKISTONING TASHQI ALOQALARINING 
NAZARIY MASALALARI
1.1.O`zbekistoning tashqi aloqalari geografiyasi
1.2.O`zbekistonning tashqi aloqalarining bugungi kundagi holati
II.BOB.O`ZBEKISTONNING TASHQI IQDISODIY, SIYOSIY 
ALOQALARI
2.1.O`zbekistonning iqtisodiy aloqalar geografiyasi
2.2.O`zbekistonning eksport-import salohiyati
2.3.O`zbekistonning yaqin va uzoq xorij mamlakatlari bilan iqdisodiy 
aloqalarining istiqbollari
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1 “ O`zbekistonning yaqin va uzoq xorijiy mamlakatlar bilan tashqi 
iqdisodiy aloqalari ”
REJA:
KIRISH
I.BOB.O`ZBEKISTONING TASHQI ALOQALARINING 
NAZARIY MASALALARI
1.1.O`zbekistoning tashqi aloqalari geografiyasi
1.2.O`zbekistonning tashqi aloqalarining bugungi kundagi holati
II.BOB.O`ZBEKISTONNING TASHQI IQDISODIY, SIYOSIY 
ALOQALARI
2.1.O`zbekistonning iqtisodiy aloqalar geografiyasi
2.2.O`zbekistonning eksport-import salohiyati
2.3.O`zbekistonning yaqin va uzoq xorij mamlakatlari bilan iqdisodiy 
aloqalarining istiqbollari
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
2 KIRISH
“   Markaziy   Osiyoning   qoq   markazida   joylashgan   O‘zbekiston   ushbu
mintaqa   barqarorlik,   izchil   taraqqiyot   va   yaxshi   qo‘shnichilik   hududiga
aylanishidan bevosita manfaatdordir.”[ 1
]
O‘zbekistonda   davlat   mustaqilligi   e’lon   qilingandan   keyin   uning   tashqi
iqtisodiy aloqalari sohasida yangi davr boshlandi.
O‘zbekiston amalga oshirayotgan tashqi iqtisodiy aloqalarning asosiy shakli
xorijiy   mamlakatlar   bilan   iqtisodiy   hamkorlik   qilishdir.   Ular   bilan   valyuta-kredit
munosabatlari,   ilmiy-texnikaviy   hamkorlik,   xo‘jalik   korxonalarini   birgalikda
qurish, oldi-sotdi ishlari kengaytirilmoqda.
O‘zbekiston Prezidentining farmoni bilan Re spublika  t ashqi savdo va xorijiy
mamlakatlar   bilan   aloqa   vazirligi   tuzildi.   O‘zbekiston   tashqi   iqtisodiy   faoliyat
milliy banki ham o‘z ishini boshlab yubordi.
O‘zbekiston   Vazirlar   Mahkamasi   Respublikada   xorijiy   sarmoyalar   bilan
korxonalar,   jumladan,   qo‘shma   korxonalar,   xalqaro   birlashmalar   va   tashkilotlar
hamda   ularning   bo‘linmalarini   barpo   etish,   ularni   davlat   ro‘yxatidan   o‘tkazish
tartibi haqida maxsus qaror qabul qilindi.
O‘zbekiston Respublikasi ko‘plab chet el firmalari bilan qo‘shma korxonalar
qurish   xususida   shartnomalar   imzolagan.Ularning   anchasi   qurilishni   boshlab
yubordilar.   Bir   qancha   qo‘shma   korxonalar   o‘z   mahsulotlarini   bera   boshladi.
“Sovplastital”   30   turdan   ortiq   mahsulot   Xitoy   xalq   Respublikasi   bilan   birgalikda
qurilgan korxonalar termos, televizor, Ispaniya hamkorligida qurilgan korxona bir
marta foydalanadigan shpris ishlab chiqarmoqda. 
AQSH bilan birgalikda kon chiqindilaridan oltin ajratib olinmoqda. Janubiy
Koreyaning   DEU   firmasi,   Asaka,   GFRning   Mersedes-Bens   firmasi   Do‘stlik
(Xorazm)   shaharlarida   avtomobilььь   zavodlari   qurmoqda.   Buxoroda   Hindiston
bilan   birgalikda   shifobaxsh   o‘tlardan   dorilar   tayyorlaydigan   korxona.   Bukada
Turkiya   bilan   hamkorlikda   akkumlyator   zavodi   qurildi.   Turkiya
1
O`zbekiston respublikasi prezidenti Sh. Mirziyoyevning BMTning 72-sessiyasidagi nutqidan.
3 Respublikamizning   ko‘pgina   viloyatlarida   yengil   va   oziq-ovqat   korxonalari
qurmoqda.   Bunday   korxonalarni   Pokiston,   Hindiston   va   boshqa   xorijiy   davlatlar
ham qurmoqdalar.
Tashqi iqtisodiy aloqalar O‘zbekiston mustaqilligi e’lon qilingandan beri tez
sur’atlar   bilan   kengayib   bormoqda.   O‘zbekiston   xorijiy   mamlakatlarga   anchagina
keng   iste’mol   buyumlari,   ayniqsa   milliy   gazlamalar,   oziq-ovqat   (o‘simlik   moyi,
meva sabzavot, sharoblar va hokazo) mahsulotlar chiqaradi.
Respublikamiz xorijiy Osiyo mamlakatlariga yanada kengroq xildagi sanoat
mahsulotlari, asbob-uskunalar eksport qilmoqda.
O‘zbekiston   Sharqiy   Yevropa   mamlakatlaridan   ko‘p   miqdorda   turli   xalq
iste’moli   buyumlari;   mebel,   kiyim-kechak,   gazlama,   poyabzal,   ro‘zg‘or   elektr
asboblari,   yozuv   mashinalari   servislar,   attorlik   mollari,   tamaki   va   qandolat
mahsulotlari, sabzavot hamda meva konservalari, sharob va hokazolar oladi.
Rivojlanayotgan   mamlakatlardan   O‘zbekistonga   xalq   iste’moli   mollari,
tropik   va   subtropik   mevalar,   choy,   qora   murch,   yengil   va   oziq-ovqat   sanoatining
ayrim   mahsulotlari   keltiradi.   Respublikamiz   turli   mutaxassis   kadrlarni   qo‘shni
mamlakatlarda   xo‘jalik   obektlarini   bunyod   etishda   qatnashmoqdalar.   O‘zbekiston
bu   mamlakatlarga   miliorasiya,   suv   xo‘jaligi,   paxtachilik,   sholikorlik,   geologiya,
energetika, to‘qimachilik va .xokoza tarmoqlar mutaxassislarini jo‘natib turadi. 
O‘zbekiston   rivojlanayotgan   mamlakatlarning   milliy   iqtisodiyotini
rivojlantirinda   yordam   berish   bilan   birga   ular   xo‘jaligining   turli   sohalari   uchun
milliy   kadrlar   tayyorlashda   ham   samarali   ko‘maklashmoqda.   Respublikamizning
bir   qancha   oliy   o‘quv   yurtlarida   Osiyo,   Afrika   mamlakatlarining   yoshlari   taxsil
olmoqdalar. 
O‘zbekiston   rivojlanayotgan   mamlakatlar   bilan   iqtisodiy   aloqalar   toboro
kengayib   bormoqda.   Respublikamiz   bu   mamlakatlarga   faqat   qishloq   xo‘jalik
maxsulotlarigina   emas,   balki   anchagina   miqdorda   sanoat   maxsulotlarini   ham
chiqaradi.   Bu   maxsulotlar   orasida   o‘rug‘lik   chigit,   pila,   ip   va   tabiiy   ipak
gazlamalar,   paxta   moyi,   dori-darmonlar,   buyan   ildizi,   meva   konservalar,   tomat
pastasi va xakozalar ulushi ancha kattadir.
4 I.BOB.O`ZBEKISTONING TASHQI ALOQALARINING NAZARIY
MASALALARI
1.1.O`ZBEKISTONING TASHQI ALOQALARI GEOGRAFIYASI
      Mustaqil O`zbekiston nafaqat jahon siyosati balki jahon iqtisodiyotiga ham
tez kirib bormoqda va qator mamlakatlar bilan savdo-sotiq aloqalarini o`rnatish va
rivojlantirishga   intilmoqda.   Tashqi   aloqalar   xalqaro   hamkorlikning   eng   muhim
sohalaridan biridir. Turli mamlakatlar bilan iqtisodiy, ilmiy-texnikaviy va madaniy
aloqalarini  tobora takomillashib  borishi, ayrim   tarmoqlarni  zamonaviy  texnika  va
texnologiya   bilan   qurollanishga,   yer-suv,   qazilma   boyliklar   va   mehnat
resurslaridan samarali foydalanish imkonini yaratadi.[6]
        Hozirgi   davrda   xalqaro   mehnat   taqsimotida,   tashqi   iqtisodiy   aloqalarni
samarali   yo`lga   qo`yish   va   kengaytirishda   faol   ishtirok   etish   uchun   respublikada
katta imkoniyatlar mavjud.
    O`zbekiston juda qadim zamonlardan buyon ko`hna karvon yo`li Buyuk ipak
yo`lida   joylashib,   tashqi   dunyo   (G`arb   bilan   Sharq)   bilan   faol   iqtisodiy   aloqalar
olib   borgan.   Mustaqillik   sharofati   bilan   esa   mamlakatimiz   iqtisodiyotida   yangi
yo`nalish   -   tashqi   dunyo   bilan   turli   sohalarda   hamkorlikka   keng   yo`l   ochildi.
Endilikda   O`zbekiston   tovarlar,   kapital,   ishchi   kuchini   mamlakatlararo   tranzit
etishga,   jahon   iqtisodini   integratsiyalash,   yirik   transmilliy   va   xalqaro   loyihalarni
amalga oshirishga qodir.
        Mamlakatda   tashqi   iqtisodiy   aloqalarni   rivojlantirish   va   tartibga   solish
maqsadida   Tashqi   iqtisodiy   aloqalar   agentligi,   Tashqi   iqtisodiy   aloqalar   milliy
banki, bojxona qo`mitasi tuzildi.
        Tashqi   iqtisodiy   aloqalar   sohasida   yangi   strategiya   ishlab   chiqilib,   unda
eksportning xom ashyoviy yo`nalishini bartaraf etish hamda xorijiy investitsiyalar
oqimi kengayishiga ko`maklashish kabi yo`nalishlar belgilab olindi. 
    Mamlakatda tashqi iqtisodiy aloqalar tizimi, ularni yo`lga qo`yishdagi asosiy
tamoyillar   ishlab   chiqildi.   Xorijiy   davlatlar   firma,   bank   tizimlari   bilan   aloqalarni
barpo etish yo`lida siyosiy, huquqiy va tashkiliy omillar yaratildi. "Tashqi iqtisodiy
faoliyat to`g`risida", "Chet el investitsiyalari va xorijiy sarmoyadorlar faoliyatining
5 kafolatlari   to`g`risida"gi   va   boshqa   bir   qator   qonun   va   me`yoriy   hujjatlar   qabul
qilindi.   Ular   tashqi   iqtisodiy   aloqalarni   amalga   oshirish,   tashqi   iqtisodiy   faoliyat
sohasida   xalqaro   shartnomalar   tuzish   va   ularni   bajarish   uchun   sharoit   yaratdi.
O`zbekiston   jahon   hamjamiyatiga   dadil   kirib   borib,   ko`pchilik   davlatlar   bilan
iqtisodiy, texnikaviy, savdo-sotiq va madaniy aloqalarni amalga oshirmoqda. 
      Tashqi   aloqalar   ham   ko`p   tomonlama,   ham   ikki   tomonlama   rivojlanmoqda.
Vatanimizda   iqtisodiy   faoliyatni   keng   ko`lamda   rivojlantirish,   yuksak   taraqqiy
etgan davlatlardagi ishlab chiqarishning texnologiya va iqtisodiy jarayonlari bilan
tanishish,   xorijiy   sarmoyadorlar   bilan   hamkorlikda   qo`shma   korxonalar,
supermarketlar, savdo filiallari tashkil qilish imkoniyati yaratilmoqda.
1-Rasm
O`zbekistoning tashqi aloqalari geografiyasi.
6 1.2.O`ZBEKISTONNING TASHQI ALOQALARINING BUGUNGI
KUNDAGI HOLATI
O‘zbekiston   Respublikasi   o‘z   milliy   manfaatlariga   asoslangan   holda   ochiq,
o‘zaro   manfaatli   va   konstruktiv   tashqi   siyosat   olib   boradi.   Respublikaning
zamonaviy tashiq siyosiy kursi dunyoda va mintaqada shiddat bilan o‘zgarayotgan
vaziyat,   hamda   mamlakatning   ichidagi   keng   ko‘lamli   o‘zgarishlarga   asoslanib
shakllanadi.[4]
O‘zbekiston Respublikasi tashqi siyosiy faoliyatining bosh maqsadi – davlat
mustaqilligi va suverenitetini, xalqaro maydondagi o‘rni va rolini mustahkamlash,
yon-atrofida   xavfsizlik,   barqarorlik   va   ahil   qo‘shnichilik   muhitini   shakllantirish,
respublikaning tashqi  iqtisodiy manfaatlarini  faol tarzda ilgari  surish.     Respublika
harbiy-siyosiy   bloklarga   qo'shilmaslik   kursiga   sodiq   bo'lib,   o'z   hududida   xorijiy
harbiy   bazalar   va   ob'ektlarni   joylashtirishga,   shuningdek,   mamlakat   harbiy
xizmatchilarining   chet   eldagi   tinchlikparvarlik   amaliyotlarida   yoki   harbiy
mojarolarda ishtirok etishiga yo'l qo'ymaydi. 
O'zbekiston   barcha   qarama-qarshiliklar   va   nizolarni   faqat   tinch   siyosiy
yo'llar bilan hal qilish tarafdori.
  O'zbekiston   davlatlarning   suveren   tengligi,   kuch   ishlatmaslik   yoki   kuch
bilan   tahdid   qilmaslik,   chegaralarning   daxlsizligi,   boshqa   davlatlarning   ichki
ishlariga   aralashmaslik;   xalqaro   majburiyatlarni   vijdonan   bajarish,   inson
huquqlarini   hurmat   qilish   va   himoya   qilish   va   xalqaro   huquqning   boshqa
umume'tirof   etilgan   tamoyilllari   va   normalari;   xavfsizlikning   bo'linmasligi,
ochiqlik   va   pragmatizm,   qo'shni   mamlakatlar   bilan   har   tomonlama   yaxshi
qo'shnichilik   munosabatlarini   rivojlantirish,   mintaqaviy   va   xalqaro   hamkorlikni
mustahkamlash   kabi   asosiy   tamoyillarga   tayangan   holda   tinchlik,   taraqqiyot   va
farovonlik yo'lida barcha sheriklar bilan hamkorlikni kengaytirishdan manfaatdor.[
Tashqi   siyosiy   faoliyatning   asosiy   va   birinchi   darajali   vazifalaridan   biri   bu
2017-2021-yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasini samarali amalga oshirishdir.[2]
7 Ushbu   maqsadga   erishish   uchun   tashqi   siyosat   idorasi   oldiga   quyidagi   vazifalar
qo‘yilgan:
-   mamlakatimizda   olib   borilayotgan   demokratik   islohotlarni   hamda   jamiyat   va
iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilishning   jadal   jarayonlarini   samarali   amalga
oshirish uchun mumkin qadar qulay tashqi siyosiy shart-sharoitlarni shakllantirish;
-   Markaziy   Osiyoda   tinchlik   va   barqarorlikni   saqlash   hamda   mustahkamlash,
mintaqani xavfsizlik va barqaror taraqqiyot hududiga aylantirish;
-   jahonning   yetakchi   davlatlari   va   xalqaro   tashkilotlar   bilan   strategik   hamkorlik
qilishning mutanosib, ko‘p qirrali tizimini shakllantirish;
-   O‘zbekistonning   mintaqa   va   jahon   siyosatidagi   muhim   yo‘nalishlar   bo‘yicha
xalqaro tashabbuslarini ilgari surish;
- mahalliy mahsulotlarning eksport hajmini oshirish va geografiyasini kengaytirish
borasida ko‘maklashish;
-   milliy   iqtisodiyotning   ustuvor   tarmoqlariga   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   xorijiy
investitsiyalar va ilg‘or texnologiyalarni jalb etishda faol ko‘mak berish;
- mamlakatimizga turistlarni jalb qilish hamda turistik infratuzilmani rivojlantirish
borasida amaliy yordam ko‘rsatish;
-   transport   va   tranzit   sohasidagi   hamkorlikni   kengaytirish   va   chuqurlashtirishda
hamda   xalqaro   transport   kommunikatsiyalari   va   logistik   infratuzilmalarni
rivojlanishiga ko‘maklashish;
-   xorijdagi   O‘zbekiston   Respublikasi   fuqarolari   va   yuridik   shaxslari   huquq   va
manfaatlarining har tomonlama himoya qilinishini ta’minlash;
- xorijda istiqomat qilayotgan vatandoshlar bilan aloqalarni mustahkamlash.
Tashqi   siyosatimizning   bosh   ustuvor   yo‘nalishi   Markaziy   Osiyo
mintaqasidir. O‘zbekistonning Markaziy Osiyodagi siyosati  mintaqada tinchlik va
barqarorlikni   ta’minlashga,   mintaqaviy   xavfsizlikning   muhim   muammolarini   hal
etishga,   shu   jumladan,   Afg‘onistondagi   vaziyatni   hal   qilishga   ko‘maklashishga
qaratilgan.   O‘zbekiston   mintaqaviy   savdo-iqtisodiy   hamkorlikni   mustahkamlash,
mintaqaning   transport   va   tranzit   infratuzilmasini   rivojlantirish,   Markaziy   Osiyo
transchegaraviy   daryolarining   suv-energetika   resurslaridan   oqilona   va   kompleks
8 foydalanish   hamda   mintaqaning   ekologik   barqarorligini   ta’minlash,   chegaralarni
delimitatsiya   va   demarkatsiya   qilish   jarayonini   yakuniga   yetkazish   uchun   barcha
sa’y-harakatlarni amalga oshiradi.
O‘zbekiston   mintaqa   davlatlari   bilan   do‘stona   va   ahil   qo‘shnichilik
munosabatlarini   mustahkamlashdan,   ilmiy-texnikaviy   va   madaniy-gumanitar
hamkorlikni rivojlantirishdan, parlamentlar, chegara hududlari, jamoat tashkilotlari
va oddiy fuqarolar o‘rtasidagi aloqalarni kuchaytirishdan manfaatdor.
O‘zbekiston   Afg‘oniston   bilan   aloqalarni   kengaytirishni,   mazkur
mamlakatdagi   vaziyatni   tinch   yo‘l   bilan   hal   etishga   qaratilgan   xalqaro   sa’y-
harakatlarda  faol  ishtirok  etishni   davom  ettiradi. O‘zbekiston  tomoni  Afg‘oniston
iqtisodiyotini   qayta   tiklanishiga,   uning   transport,   ishlab   chiqarish,   energetik   va
ijtimoiy infratuzilmalarini rivojlantirishga ko‘mak berishda davom etadi. Barqaror
va ravnaq topayotgan Afg‘oniston Markaziy Osiyodagi mintaqaviy xavfsizlikning
kafolatidir.
MDH   malakatlari   bilan   hamkorlik   ham   O‘zbekiston   tashqi   siyosatining
ustuvor   yo‘nalishi   hisoblanadi.   Mazkur   davlatlar   bilan   respublikamiz   tarixan
shakllangan   siyosiy,   iqtisodiy,   transport-kommunikatsion   va   boshqa   aloqalarga
ega.   O‘zbekiston   Hamdo‘stlik   mamlakatlari   bilan   tenglik,   o‘zaro   foydalilik,   bir-
birining   manfaatlarini   hurmat   qilish   va   e’tiborga   olish   tamoyillari   asosida   ikki
tomonlama hamkorlik munosabatlarini qurishni davom etadi.
O‘zbekiston   Rossiya   bilan   2004-yil   16-iyunda   imzolangan   Strategik
hamkorlik,   2005-yil   14-noyabrdagi   Ittifoqchilik   munosabatlari   to‘g‘risidagi
shartnomalar   hamda   2012-yil   4-iyunda   imzolangan   O‘zbekiston   Respublikasi   va
Rossiya Federatsiyasi o‘rtasida Strategik hamkorlikni chuqurlashtirish to‘g‘risidagi
deklaratsiya   asosida   do‘stona   munosabatlarni   har   tomonlama   mustahkamlash   va
tadrijiy   rivojlantirish   ikki   mamlakat   manfaatlariga   to‘liq   mos   keladi   hamda
mintaqadagi   tinchlik   va   xavfsizlikni   mustahkamlashga   xizmat   qiladi.   Ikki
tomonlama   munosabatlarning   eng   muhim   vazifalari   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   Sh.M.Mirziyoyevning   2017-yil   4-5-aprelda   Rossiyaga   davlat   tashrifi
hamda   Rossiya   Federatsiyasi   Prezidenti   V.V.Putinning   2018   yil   18-19   oktyabrda
9 O‘zbekistonga   davlat   tashrifi   chog‘ida   erishilgan   kelishuvlarni   to‘liq   amalga
oshirilishini ta’minlashdan iboratdir.[1]  
O‘zbekiston   Respublikasi   global   muammolarni   hal   etishda   muhim   rol
o‘ynaydigan,   yaqin   mintaqaviy   qo‘shni   Xitoy   bilan   strategik   hamkorlikni
kuchaytirish   tarafdori.   Xitoy   bilan   munosabatlarni   rivojlantirish   2012-yil   6-
iyundagi Strategik hamkorlikni o‘rnatish to‘g‘risidagi qo‘shma deklaratsiya,    2013-
yil   9-sentyabrdagi   ikki   tomonlama   strategik   hamkorlikni   yanada   rivojlantirish   va
chuqurlashtirish   to‘g‘risidagi   deklaratsiyasi   hamda   2017   yil   12   maydagi   Har
tomonlama   strategik   sheriklik   munosabatlarini   yanada   chuqurlashtirish   to'g'risida
qo'shma   bayonotga   asoslangan.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
Sh.M.Mirziyoyev   2019-yil   24-27   aprelda   «Bir   makon,   bir   yo‘l»   Ikkinchi   xalqaro
forum doirasida  ilgari surgan tashabbus  va takliflarni  to'liq va o'z vaqtida amalga
oshirish ikki mamlakat manfaatlariga mos keladi.[6]
O‘zbekiston   tashqi   siyosatining   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biri,   Amerika
Qo‘shma Shtatlari bilan 2002-yil 12-mart oyida imzolangan O‘zbekiston va AQSh
o‘rtasida   Strategik   sherikchilik   va   hamkorlikning   asoslari   to‘g‘risidagi
deklaratsiyasi   asnosida   o‘zaro   manfaatli   va   konstruktiv   hamkorlikni   har
tomonlama   rivojlantirishdan   iboratdir.   O‘zbekiston   AQSh   bilan   mamlakatda
amalga   oshirilayotgan   fuqarolik   jamiyati   asoslarini   mustahkamlash   va   xalq
turmush darajasini yaxshilashga qaratilgan modernizatsiya jarayoni va islohotlarni
qo‘llab-quvvatlash maqsadida siyosiy, savdo-iqtisodiy, investitiaviy-texnologik va
madaniy-gumanitar   sohalarda   hamkorlikni   yanada   kengaytirishdan   manfaatdor.
Ikki   tomonlama   hamkorlikning   muhim   yo‘nalishlari   Afg‘onistonda   tinchlik   va
barqarorlikni   mustahkamlash,   transmilliy   tahdid   va   xatarlarga   qarshi   kurashga
ko‘maklashishdan iboratdir.
O‘zbekiston   Yevropa   Ittifoqi   va   Yevropa   davlatlari   bilan   har   taraflama
manfaatli   hamkorlikka   muhim   ahamiyat   beradi.   Yevropa   mamlakatlari   bilan
hamkorlikni   asosiy   sohalari   savdo-sotiqni   rivojlantirish,   investitiya   va   moliya,
zamonaviy   texnologiyalar   transferi,   ilm-fan,   texnika,   ta’lim,   ekologiya,   sog‘liqni
saqlash,   madaniyat   va   mintaqaviy   xavfsizlik   kabilar   hisoblanadi.   O‘zbekiston
10 asosiy   e’tiborini   Yevropaning   ilg‘or   davlatlari,   xususan   Germaniya,   Fransiya,
Buyuk Britaniya, Belgiya, Italiya, Ispaniya, Latviya va boshqa davlatlar bilan ikki
tomonlama hamkorlikni yanada yuqori darajaga chiqarishga alohida e’tibor beradi.
Respublikamiz ko‘p asrlik umumiy tarix, yagona til va din, umumiy qadriyatlar va
o‘xshash   urf-odatlarga   ega   bo‘lgan   Turkiya   davlati   bilan   do‘stlik   va   hamkorlikni
mustahkamlashga   qaratilgan   siyosatni   izchil   davom   ettiradi.   Mamlakatimiz
Turkiya   bilan   har   taraflama   manfaatli   hamkorlikni,   jumladan   savdo-sotiq,
investitsiya va turizm kabi sohalarda rivojlantiradi.
Osiyo-Tinch   okeani   hududi   mamlakatlari,   xususan   Koreya   Respublikasi   va
Yaponiya bilan hamkorlik O‘zbekiston tashqi siyosatining muhim yo‘nalishlaridan
biri   bo‘lib   qoladi.   O‘zbekiston   ushbu   davlatlar   bilan   investitsiya,   savdo-sotiq,
yuqori texnologiyalar, madaniy-gumanitar sohalaridagi keng qamrovli hamkorlikni
davom ettiradi.
O‘zbekiston   Janubiy-Sharqiy   Osiyodagi   mamlakatlar   –   Malayziya,
Indoneziya, Singapur, Vetnam kabi davlatlar bilan hamkorligini rivojlantiradi.
O‘zbekiston   Janubiy   Osiyo   mamlakatlari,   xususan   Hindiston   va   Pokiston   bilan
savdo-sotiq,   transport-kommunikatsiya,   turizm   kabi   sohalarda   har   taraflama   va
o‘zaro manfaatli hamkorlikni rivojlantirishni qo‘llab quvvatlaydi.
O‘zbekiston  musulmon  dunyosi   davlatlari   bilan   o‘zaro  manfaatli   aloqalarni
iqtisodiyot,   transport   kommunikatsiyasi,   moliya,   investitsiya   va   sayyohlik
sohalarida,   shu   jumladan   Islom   hamkorlik   tashkiloti   va   Islom   taraqqiyot   banki
doirasida faol rivojlantirish va mustahkamlashdan manfaatdor.
O‘zbekiston   BMT   ishida   faol   ishtirok   etishni   davom   ettiradi,   hamda   uni   xalqaro
tinchlik va xavfsizlikni ta’minlashga, tezkor globallashuv jarayonida davlatlarning
barqaror rivojlanishida ko‘maklashishga mas’ul bo‘lgan yagona universal tashkilot
sifatida ko‘radi.
Mamlakatimiz   Yevropada   xavfsizlik   va   hamkorlik   tashkiloti,   Shanxay
hamkorlik   tashkiloti   va   Mustaqil   Davlatlar   Hamdo‘stligi   tashkilotlati   bilan   ushbu
tuzilmalarning   mexanizmlaridan   zamonaviy   muammolar   va   tahdidlarga   qarshi
11 kurashishda,   ko‘p   tomonlama   hamkorlikni   rivojlantirishda   samarali   foydalanish
maqsadida o‘zaro sherikchilikni yanada rivojlantiradi.
O‘zbekiston xalqaro moliya institutlari bilan, shu jumladan, Osiyo taraqqiyot
banki, Jahon banki, Xalqaro valyuta jamg‘armasi, Yevropa tiklanish va taraqqiyot
banki,   Osiyo   infratuzilma   investitsiyalari   banki   va   Yevropa   investitsiya   banklari
bilan   energetika,   transport,   qishloq   xo‘jaligi,   uy-joy   qurilishi,   kichik   biznes   va
xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirish   bo‘yicha   yangi   loyihalarni   amalga   oshirishda
hamkorlikni faollashtirish uchun barcha sa’y-harakatlarni olib boradi.
Bugungi kunda O‘zbekiston Respublikasi dunyoning 130 dan ortiq davlatlari
bilan   diplomatik   aloqalar   o‘rnatgan.   Toshkentda   44   ta   chet   el   elchixonalari,   1   ta
bosh konsullik, 8 ta faxriy konsullar, 17 ta xalqaro tashkilotlar vakolatxonalari, 13
ta   xorijiy   xalqaro   hukumatlararo   va   hukumat   tashkilotlari   vakolatxonalari,   1   ta
diplomatik maqomga ega savdo vakolatxonasi faoliyat ko‘rsatmoqda.
Xorijiy   mamlakatlarda   va   xalqaro   tashkilotlarda   O‘zbekiston
Respublikasining   55   ta   diplomatik   va   konsullik   vakolatxonalari   mavjud.
O‘zbekiston   100   dan   ortiq   xalqaro   tashkilotlarning   a’zosi   bo‘lib,   mamlakatimiz
turli xil ko‘p tomonlama hamkorlik tuzilmalari bilan o‘zaro sherikchilik aloqalarini
rivojlantiradi.
1-Jadval
O'
zbekiston respublikasi mustaqilligini e'tirof etgan, lekin diplomatik aloqalar
o'rnatmagan davlatlarning ro'yxati
12 II.BOB.O`ZBEKISTONNING TASHQI IQDISODIY, SIYOSIY
ALOQALARI
2.1.O`ZBEKISTONNING IQTISODIY ALOQALAR GEOGRAFIYASI
        O`zbekistonning   tashqi   iqtisodiy   faoliyati   keng   qamrovli   bo`lib   bormoqda.
Mamlakatimizda   chet   el   firmalari   mablag`i   ishtirokida   tuzilgan   qo`shma
korxonalar soni 6 mingdan oshib ketdi. 
        Ular   orasida   dunyoga   tanilgan   "Samsung",   "DEU",   "Nyumont-Mayning",
"Filips" va boshqalar samarali faoliyat ko`rsatmoqda. 
     Hozirgi vaqtda O`zbekistonni dunyoning 170 ga yaqin mamlakati tan olgan,
shundan 140 dan ortig`i bilan diplomatik munosabatlar o`rnatilgan. 
        Poytaxt   -   Toshkentda   50   ga   yaqin   mamlakatning   elchixonalari   faoliyat
ko`rsatmoqda. O`zbekistonning chet mamlakatlarda elchixonalari, konsulliklari va
30 dan ortiq vakolatxonalari ishlab turibdi.
        O`zbekistonning   xorijiy   kompaniya   va   firmalar   bilan   hamkorligi,   ularning
hududimizda to`la faoliyat ko`rsatib ishlashiga kafolat berilganligi tashqi  savdoga
ijobiy   ta`sir   ko`rsatmoqda.   Shunday   qilib,   mamlakatimiz   tashqi   aloqasi,   savdo
geografiyasi   juda   kengayib   bormoqda.   O`zbekiston   barcha   qit`alarda   joylashgan
davlatlar   bilan   keng   qamrovli   savdo-sotiq   aloqalarini   olib   bormoqda.   Tashqi
savdoda Yevropa-66,3, Osiyo-28,0, Amerika qit`asi-5,4, Afrika-0,1, Avstraliya va
Okeaniya-0,2   foizni   egallaydi.   Keyingi   yillarda   O`zbekiston   tashqi   savdo
aylanmasida  MDH va  xorijiy mamlakatlar  hissasida  birmuncha o`zgarishlar  sodir
bo`ldi.   Agar   1994   yilda   tashqi   savdo   aylanmasining   58   foizi   MDH   davlatlari
hissasiga   to`g`ri   kelgan   bo`lsa,   2004   yilga   kelib   bu   ko`rsatkich   34,6   foizga   teng
bo`ldi. Uzoq xorij mamlakatlarining salmog`i esa 1994-2004 yillarda mos ravishda
42 foizdan 65,4 foizga o`sdi.[19]
Tashqi   iqtisodiy   aloqalar   har   tomonlama   taraqqiy   ettirishning   muhim   va
samarali   yo`llaridan   biri   xorijiy   mamlakatlar   bilan   qator   sohalarda   qo`shma
korxonalar   qurishdir.   Tashqi   iqtisodiy   munosabatlarning   bu   yo`nalishi   jahonning
ko`p   mamlakatlarida   keng   tarqalgan.   Qo`shma   korxonalar   tashkil   etish   va   ularni
samarali   taraqqiyot   yo`liga   solish   ishchi   kuchlari   ko`p   bo`lgan   davlatlar   qatoriga
13 kiruvchi   mamlakatimiz   uchun   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Shunga   ko`ra
O`zbekistonda ham bu borada katta ishlar amalga oshirilmoqda.
O`zbekistonda   qo`shma   korxonalarni   tashkil   qilishda   jahonning   ko`pgina
mamlakatlari   ishtirok   etmoqda.   Ular   orasida   AQSH,   Xitoy,   Janubiy   Koreya,
Buyuk Britaniya, Germaniya, Isroil, Hindiston, Rossiya, Ukraina kabi mamlakatlar
yetakchi   o`rinni   egallab   kelmoqda.   Respublikada   vujudga   kelayotgan   qo`shma
korxonalar soni yil sayin ortib bormoqda. 1994 yilda bunday korxonalar soni 900
tani tashkil etgan bo`lsa,   2001-yilda 1958 ta, 2002-yilda 2087 ta, 2005 yilda 2627
taga yetdi. 
1994-yilda   xorijiy   investitsiya   hisobidagi   korxonalar   YAIMdagi   ulushi
2,6   foizni   tashkil   etgan   bo`lsa,   2014-yilga   kelib   mazkur   ko`rsatkich   15,1   foizga
yetdi. Ular tomonidan amalga oshirilgan eksport hajmi 1994-yilda 2 mln dollardan
2014 yilda 785,2 mln dollargacha, mamlakat jami eksportidagi ulushi 1,0 foizdan
16,2   foizgacha   o`sdi.   Bunday   korxonalarning   respublika   importdagi   ulushi   esa
1994 yilda 6 foizdan 2014 yilda 30,5 foizgacha ko`paygan.  
        Mustaqillik yillarida O`zbekiston hududida barpo etilgan qo`shma korxonalar
orasida   "O`zDEU     avto   ",   "Zarafshon-Nyumont",   "Kabul-O`zbek",   "O`zBAT",
"DEU   Tekstil   komponi"   kabilar   shuhrat   qozongan.   Mamlakat   ma`muriy
mintaqalari   doirasida   tahlil   qiladigan   bo`lsak,   O`zbekistondagi   qo`shma
korxonalarning   68,5   foizi   yoki   1800   tasi   Toshkent     shahriga   to`g`ri   keladi.
Shuningdek, ularni soni Samarqand (125 ta) va poytaxt viloyatlarida (193 ta) ham
nisbatan  ko`p. Ayni   vaqtda qo`shma  korxonalar   Sirdaryo (37  ta),  Navoiy (36 ta),
Xorazm (29 ta) va Jizzax (25 ta) viloyatlarida yetarlicha rivojlanmagan. Kelajakda
mamlakat   tashqi   iqtisodiy   faoliyatini   rivojlantirishda   uning   har   bir   ma`muriy
rayoni   (viloyat,   tuman)   hamda   turli   mulk   shaklidagi   korxonalar   ishtirokini
ta`minlash   vatanimiz   iqtisodiyotini   yuksaltirishga,   xalqning   turmush   sharoitini
yaxshilashga ma`lum hissa bo`lib qo`shiladi. 
Mustaqil   mamlakatimiz   tashqi   iqtisodiy   aloqalarini   rivojlantirishda
xalqaro turizm   katta o`rin tutmog`i lozim. Bu faoliyat to`g`ri va samarali tashkil
14 etilsa, juda katta iqtisodiy samara berishi hamda mamlakatga katta miqdorda chet
el valyutasini olib kelishi mumkin.[9]
O`zbekiston   xalqaro   turizmni   rivojlantirish   uchun   zarur   bo`ladigan   ulkan
imkoniyatlarga   ega.   Turizm   haqida   gap   borganda   tarix   durdonalari   bo`lmish   va
jahon   ahlini   o`ziga   qaratgan   ajoyib   obidalar   saqlanayotgan   Samarqand,   Buxoro,
Xiva, Termiz, Marg`ilon kabi shaharlar muhim ahamiyat kasb etishi mumkinligini
aytib o`tish lozim.
Xalqaro   turizm   sohasini   samarali   rivojlantirish   maqsadida   1992-yil   iyulda
“O`zbekturizm” Milliy kompaniyasi tashkil etildi. Hozirgi kunda ushbu kompaniya
turizm borasida arzigulik ishlarni amalga oshirmoqda. [9]
2-Rasm
O‘zbekistonning xorijiy mamlakatlar bilan tashqi savdosi(umumiy hajmga
nisbatan foiz hisobida, 2017).
15 3-Rasm
O`zbekistonning tashqi iqdisodiy aloqalar xaritasi.
O`zbekiston respublikasi bilan tashqi savdo aylanmasi yuqori bo`lgan
davlatlar.(2019).
16 2.2.O`ZBEKISTONNING EKSPORT IMPORT SALOHIYATI
Bugungi   kunda   respublikamizda   o`tish   iqtisodiyotining   o`ziga   xos
xususiyatlari   va   tarkibiy   o`zgarishlar   yo`nalishlaridan   kelib   chiqqan   holda   import
tarkibini takomillashtirish sohasida qator chora-tadbirlar amalga oshirilmoqda. Bu
chora-tadbirlarning natijasi o`laroq mustaqillik yillarida importning tovar tarkibida
sezilarli ijobiy o`zgarishlarga erishilmoqda.[19]
Istiqlol   yillarida   oziq-ovqat   mahsulotlarining   O`zbekiston   jami   importidagi
salmog`i   sezilarli   darajada   pasaydi:   agar   1992-yilda   jami   importning   36,8   foizi
oziq-ovqat   mahsulotlari   hissasiga   to`g`ri   kelgan   bo`lsa,   2004-yilga   kelib   bu
ko`rsatkich   6,8   foizga   teng   bo`ldi.   Bu   eng   avvalo,   oziq-ovqat   mustaqilligini
ta`minlashga qaratilgan dasturning muvaffaqiyatli amalga oshirilishi natijasidir. 
Import   tarkibida   yana   bir   muhim   o`zgarish   shundan   iboratki,   mustaqillik
yillarida   energiya   manbalari   importi   sezilarli   darajada   kamaydi.   Agar   1992-yilda
jami   importning   25,5   foizini   energiya   manbalari   tashkil   etgan   bo`lsa,   2004-yilga
kelib   bu   ko`rsatkich   2,1   foizga   teng   bo`ldi.   Yuqoridagi   o`zgarishlar   natijasi
o`laroq,   bugungi   kunda   mamlakatimiz   don   va   yoqilg`iga   bo`lgan   ehtiyojlarini
asosan milliy ishlab chiqarish evaziga qoplanmoqda.
Import tarkibini optimallashtirish borasida erishilgan ijobiy natijalardan yana
biri jami importda mashina va asbob-uskunalar ulushining 1992-yilda 9,2 foizdan
2004-yilda   46,0   foizgacha   o`sganligi   hisoblanadi.   Bu   holat   respublikamiz
hukumati   tomonidan   amalga   oshirilayotgan   milliy   iqtisodiyotni   tarkibiy   jihatdan
qayta qurish va modernizatsiyalash strategiyasiga muvofiq keladi.            
2022-yilning yanvar-oktabr oylari yakuni bilan respublikaning tashqi  savdo
aylanmasi   40,1   mlrd   dollarni   tashkil   etib,   2021   yilga   nisbatan   7,3   mlrd   dollarga
yoki   22,2%   ga   ko‘paydi.   Bu   haqda   Davlat   statistika   qo‘mitasi   taqdim
etgan   sharhda   ma’lum   bo‘ldi.   TSAda   eksport   hajmi   qariyb   15,5   mlrd   AQSh
dollariga (23,8% ga ko‘paydi) va   import hajmi   24,6 mlrd   AQSh dollariga (21,2%
ga   ko‘paydi)   yetdi.   Hisobot   davrida   —   9,1   mlrd   AQSh   dollari   qiymatida   passiv
tashqi savdo balansi qayd etildi.
17 4-Rasm
O`zbekistonning jahon davlatlari bilan eksport va importi (2022 yil bo`yicha)
Eksport   hajmining   eng   yuqori   ko‘rsatkichlari   Xitoy   ($2,2   mlrd),   Rossiya
($2,5 mlrd), Qozog‘iston ($1,1 mlrd), Turkiya ($1,3 mlrd)   davlatlarida qayd etildi.
Eng kam eksport hajmi esa   Janubiy Koreya Respublikasi ($41,6 mln) va Hindiston
($29,3 mln)   bilan amalga oshirilgan. Mahsulot ham xizmatlarning eng ko‘pi   XXR
($5,2   mlrd),  Rossiya   Federatsiyasi   ($4,9   mlrd),  Qozog‘iston   ($2,6  mlrd),   Janubiy
Koreya   ($1,9   mlrd)   dan   olib   kelingan.   Eng   kam   import   Afg‘oniston   ($7,3   mln)
bilan amalga oshirildi.
Tashqi   savdo   aylanmasining   eng   katta   hajmi   2021   yil   fevral   oyida   qayd
etilib,   5,2   mln   AQSh   dollarini   tashkil   etdi.   2021   yilning   shu   oyiga   nisbatan   2,8
mln   AQSh dollariga ko‘paydi. 2022 yil oktabr oyida tashqi savdo aylanmasi hajmi
4,1   mlrd   AQSh   dollarini   tashkil   etdi   va   2021   yilning   shu   davriga   nisbatan   9,4
foizga   kamaydi.
Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   bo‘yicha   20   ta   yirik   hamkor-davlatlar   orasidan
uchta davlatda faol tashqi savdo balansi kuzatilgan, xususan, Afg‘oniston, Qirg‘iz
Respublikasi   va   Tojikiston   shular   jumlasidandir.   Qolgan   17   ta   davlatlar   bilan
18 passiv tashqi savdo balansi saqlanib qolmoqda, deyiladi qo‘mita sharhida. Yanvar-
oktabr oylarida ijobiy saldo Afg‘oniston   (572 mln dollar), Qirg‘iziston (555,7 mln
dollar) va   Tojikiston (271,4 mln dollar)   davlatlari bilan kuzatildi.
195   ta   mamlakat   orasida   tashqi   savdo   ayoanmasining   nisbatan   salmoqli
hissasi  XXRda  (18,7%), Rossiya  Federatsiyasida  (18,6%), Qozog‘istonda (9,3%),
Turkiyada   (6,7%),   Koreya   Respublikasida   (4,9%),   Qirg‘iz   Respublikasi   (2,5%)
va   Germaniyada (2,2%) qayd etilgan.
2022-yilning yanvar-oktabr oylarida, O‘zbekiston Respublikasi tashqi savdo
aylanmasining   uchdan   bir   qismi   yoki   39,6   foizi   MDH   davlatlariga   to‘g‘ri   kelib,
tashqi   savdo   aylanmasidagi   2021   yilning   mos   davriga   nisbatan   ulushi   1,5%   ga
ko‘paygan.
Respublika   tashqi   savdo   aylanmasi   tarkibida   eng   yuqori   ulushni   Toshkent
shahri   39,1%   ulush   bilan   15,7   mlrd   AQSh   dollarini,   eng   quyi   ulushni   esa
Surxondaryo viloyati   0,8%   ulush bilan   319,7 mln   dollarni tashkil etdi.
Yanvar-oktabr oylarida mamlakatning eksportyorlari soni 6 586 tani tashkil
etib, ular tomonidan 12,5 mlrd AQSh dollari (oltindan tashqari) qiymatidagi (2021
yilning   mos   davriga   nisbatan   123,3%   ga   ko‘paydi)   tovar   va   xizmatlar   eksport
qilinishi ta’minlandi.
Eksport   tarkibida   tovarlar   ulushi   78,8%   ni   tashkil   etib,  ular   sanoat   tovarlari
(23,9%),   oziq-ovqat   mahsulotlari   va   tirik   hayvonlar   (8,2%)   va   kimyoviy   vositalar
va   shunga o‘xshash mahsulotlar (7,1%) hissasiga to‘g‘ri kelmoqda.
O‘tgan 10 oy   davomida xizmatlar  sohasi, sanoat  tovarlari va   oltin eng ko‘p
eksport qilingan. 
Eksportning   eng   katta   hajmi   2022-yil   fevral   oyida   qayd   etilib,   2,7   mlrd
AQSh   dollarini   tashkil   etdi.   2021   yilning   shu   oyiga   nisbatan   1,9   mlrd   AQSh
dollariga ko‘paydi. 
2022-yil   oktabr   oyida   eksport   hajmi   1,4   mlrd   AQSh   dollarini   tashkil   etdi
va   2021-yilning shu   davriga nisbatan 33,4 foizga kamaydi.
19 5-Rasm
O`zbekiston eksportining oylik dinamikasi.
Respublika   eksporti   tarkibida   eng   yuqori   ulushni   Toshkent   shahri   24,5%
ulush   bilan   3,8   mlrd   AQSh   dollarini,   eng   quyi   ulushni   esa   Jizzax   viloyati   1%
ulush bilan   161,1 mln   AQSh dollarini tashkil etdi.
Import   O‘tgan   10   oy   davomida   import   hajmi   24,6   mlrd   AQSh   dollarini   va   2021
yilning   mos   davriga   nisbatan   121,2%   ni   tashkil   etdi.   Import   tarkibida   eng   katta
ulush, mashinalar   va   transport asbob-uskunalari (31,6%), sanoat tovarlari (19,3%)
hamda   kimyoviy   vositalar   va   shunga   o‘xshash   mahsulotlar   (13,9%)   hisobiga
to‘g‘ri keldi.
Importning   eng   katta   hajmi   2022   yilning   mart   oyida   qayd   etilib,   2,7   mlrd
AQSh   dollarini   tashkil   etdi.   2021   yilning   shu   oyiga   nisbatan   8,6   mlrd   AQSh
dollariga   kamaydi.   2022   yil   oktabr   oyida   import   hajmi   2,6   mlrd   AQSh   dollarini
tashkil etdi va   2021 yilning shu   davriga nisbatan 12,6 foizga ko‘paydi. Respublika
importi tarkibida eng yuqori ulushni Toshkent shahri 48,4% ulush bilan 11,9 mlrd
AQSh  dollarini,  eng   quyi   ulushni   esa   Surxondaryo  viloyati   0,5%   ulush   bilan  130
mln AQSh dollarini   tashkil etdi.
20 6-Rasm
Xorijiy mamlakatlar bilan tashqi savdo aylanmasi (foiz hisobida).
7-Rasm
O`zbekistonning transporti xaritasi
21 8-Rasm
YAIМni shаkllаntirishdа hududlаrning ishtirоki (YAIМgа
nisbаtаn % dа, 2017-y.)
22 2.3.O`ZBEKISTONNING YAQIN VA UZOQ XORIJ MAMLAKATLARI
BILAN IQDISODIY ALOQALARINING ISTIQBOLLARI
    Har   qanday   davlat   hoh   kichik   hoh   katta   bo’lsin,   iqtisodiy   int е gratsiyasiz
rivojlanishi   t е z   bormaydi.   Buni   ko’pgina   davlatlar   o’z   tajribalarida   isbotlashdi.
Iqtisodiy     int е gratsiyani   rivojlantirishga   qaratilgan   O’zb е kiston   R е spublikasi
siyosati ham  iqtisodiyoti yuksak darajada rivojlanishiga erishishga qaratilgan.
Iqtisodiy   int е gratsiya   iqtisodiyotga   b е vosita   quyidagi   natijalaga   erish
imkoniyatini    b е radi:  - tovarlar, kapitallar,   х izmatlar erkin harakat  qiladi; raqobat
kuchayadi;   -   ishlab   chiqarish   kuchlari   rivojlanadi;   ishlab   chiqarish   samaradorligi
ortadi;   sifatli   va   arzon   tovarlar   ishlab   chiqariladi;   ist е ’molchilarning   talabi   ortib
boradi;   taklif   qilinadigan   tovarlar   nom е nklaturasi   ko’payadi;   -   bozorlarning
rivojlangan  shakllari   paydo bo’ladi  va  umumiy bozorlar  tashkil  qilinadi;  ishsizlik
darajasi   pasayadi;   milliy   iqtisodiyotdagifarqlar   yo’qolib   boradi;   yangi   kuchli
umumiy iqtisodiyot shakllanadi; - milliy iqtisodiyot rivojlanib boradi; eng muhimi
kishilar hayoti farovonligi oshadi va h.k.[6]
                Bu   natijalarga   erishish   uchun   O’zb е kiston   R е spublikasi   Markaziy   Osiyo,
MDH 
davlatlari,   rivojlangan   va   rivojlanayotgan   qolav е rsa,   Yevropa   Ittifoqi   davlatlari
bilan   hamkorlikka   erishishga   harakat   qilishi   k е rak.   O’zb е kiston   dunyo   х o’jaligi
tizimiga  kirib  borar  ekan,   uning   х alqaro  iqtisodiy   aloqalari   uzoq  va  yaqin   х orijiy
mamlakatlari bilan taraqqiy etmoqda.
O’zb е kiston R е spublikasi a’zo bo’lib kirgan eng mu х im birlashmalardan biri
Mustaqil Davlatlar hamdo’stligi (MDH) bo’lib, u 1991 yil d е kabrda tuzilgan. 
Hozir MDHga Ozarbayjon R е spublikasi, Armaniston R е spublikasi, B е lorus
R е spublikasi,   Qozog’iston   R е spublikasi,   Tojikiston   R е spublikasi,   Qirg’iziston
R е spublikasi,   Moldova   R е spublikasi,   Rossiya   F е d е ratsiyasi,   Turkmaniston
R е spublikasi,   O’zb е kiston   R е spublikasi   va   Ukraina   kiradi.   O’zb е kiston   sobik
Ittifoq   r е spublikalari   bilan   aloqalarga   katta   ahamiyat   bеrib,   avvalboshdonoq
Mustaqil davlatlar hamdo’stligini tuzish g’oyasini qo’llab-quvvatladi. 
23 Bunday   hamkorlikka   hamdo’stlik   mamlakatlarining   hududiy   yaqinligi   va
iqtisodiy jihatdan bog’langanligi emas, balki chuqur tariхiy, madaniy va ma’naviy
aloqalar,   katta   tariхiy   davr   mobaynida   хalqlarimizning   taqdiri   mushtarakligi   ham
asos bo’lmoqda.Ayni vaqtda O’zbеkiston Rеspublikasining MDHga a’zoligi unga
bir   qator     muhim   vazifalarni   millat,   iqtisodiyot   manfaatlariga   muvofiq   hal   etish
imkonini     bеradi:   -ishlab   chiqarishni,   aholi   ta’minotini   (avvalo   oziq-ovqat   bilan)
qo’llab-quvvatlashni   ta’minlovchi   ko’lamda   koopеrativ   хo’jalik   aloqalarini
rivojlantirish va   takomillashtirish; Markaziy Osiyo mamlakatlari bilan hamkorlik
qilish mintaqaning rivojlanishi va  davlatlar iqtisodi uchun muhim ahamiyatga ega.
Agar   butun   Markaziy   Osiyo   mamlakatlari   2   mln.   Tonna   paхta   tolasi   yetishtirsa,
uning 1,4 mln. tonnasi o’zbеk tolasidir. 
O’zbеkiston paхta tolasi yetishtirish bo’yicha dunyoda to’rtinchi o’rinda, uni
eksport qilish  bo’yicha esa ikkinchi o’rinda turadi. O’zbеkiston gaz uzatish tizimi
MDH davlatlarining yagona gazquvur tizimiga kiradi. U Markaziy Osiyo, Rossiya
va   Ukraina   kabi   Yevropa   davlatlariga   gaz   uzatish     tехnik   imkoniyati   bilan
birgalikda 9 ta bosh gaz transport tarmog’i nafaqat O’rta  Osiyo uchun, MDHning
Yevropa qismi davlatlari va Kavkazorti uchun ham  umumdavlat ahamiyatiga ega.
Rеspublikada   yuk   va   yo’lovchilarni   mamlakat     ichkarisida   va   tashqari   tashishni
MDH,   yaqin   va   uzoq   хorij   mamlakatlari   bilan     iqtisodiy   aloqalarni   ta’minlovchi
tarmoqlangan transport tizimi shakllandi.
O’zbеkiston   Qozog’iston   Rеspublikasi   bilan   mustahkam   transport
aloqasiga   ega.   Bu   aloqa   orqali   rеspublikamizning   Rossiya,   Хitoy,   Osiyoning
boshqa davlatlari va  Tinch okеani rеgioni avtoyo’llariga chiqishi ta’minlanadi. 
O’zbеkistonning   bеvosita   ishtirokida   Transosiyo   magistralining   bir   qismi
hisoblangan, Janubiy-MDHni  G’arbiy Yevropa bilan tutashtiradigan va Transsibir
magistralidan   1500   km   qisqa   bo’lgan   Tajan-Saraхs-Mashхad   yangi   yo’li   ishga
tushirildi.   Shu   bilan   birqatorda   O’zbеkiston   va   Markaziy   Osiyo   mamlakatlariga
Poti   porti   orqali   Yevropa   O‘zbekiston   Respublikasining   MDH   Davlatlari   bilan
hamkorigi   O‘zbekiston-Qozog‘iston   munosabatlari   izchil   rivojlanmoqda.
Qozog‘iston  O‘zbekistonning  muhim   savdo   sheriklaridan   biri   bo‘lib,  O‘zbekiston
24 Respublikasi   bilan   O‘rta   Osiyo   davlatlari   o‘rtasida   ayirbosh   qilinadigan
mahsulotlarning   sezilarli   qismi   uning   hissasiga   to‘g‘ri   keladi.   O‘zaro   tovar
aylanmasi   hajmi   2019-yil     yakunlari   bo‘yicha   qariyb   3367,7   million   AQSh
dollarini   tashkil   etdi.   Shunga   qaramasdan,   ikki   davlat   o‘rtasida   savdo-iqtisodiy
munosabatlarni   yanada   rivojlantirish   uchun   ishga   solinmagan   ko‘pgina
imkoniyatlar   mavjud.   Qozog‘iston   bilan   ikki   tomonlama   hamkorlik,   shubhasiz,
mintaqada  barqarorlikni   ta’minlash   va  dolzarb  masalalarni  birgalikda  va  samarali
hal etishga xizmat qiladi.
O‘zbekiston-Qirg‘iziston   munosabatlari   ikki   tomonlama   hamkorlik
doirasida   erishilgan   kelishuvlarning   o‘zaro   tenglik   va   manfaatdorlik   tamoyillari
asosida   izchil   amalga   oshirilishi   bilan   izohlanadi.   O‘zbekiston   bilan   Qirg‘iziston
o‘rtasidagi   munosabatlar   o‘zaro   anglashuv   va   hurmatga   asoslangan   barqaror
aloqalarga tayanadi. Bu munosabatlar ikki mamlakat xalqlari manfaatlariga xizmat
qiladi.1996-yildan   buyon   Savdo-iqtisodiy   hamkorlik   bo‘yicha   O‘zbekiston-
Qirg‘iziston   hukumatlararo   komissiyasi   faoliyat   olib   bormoqda.   Hozirgi   kunga
qadar   ushbu   komissiyaning   7   ta   majlisi   bo‘lib   o‘tgan.   O‘zaro   tovar   aylanmasi
hajmi   2019-yil   yakunlari   bo‘yicha   qariyb   829,0   million   AQSh   dollarini   tashkil
etdi.O‘zbekiston   Respublikasi   va   Qirg’iziston   o‘rtasidagi   yaqin   qo‘shnichilik   va
do‘stona   aloqalar   qaror   topgan   bo‘lib,   davlatlararo   munosabatlarining   barcha
jabhalarida hamkorlik darajasi yuksalmoqda.
          O‘zbekiston-Turkmaniston   munosabatlari   yuqori   darajadagi
ikkitomonlama hamkorlik bilan izohlanadi. Oliy darajada qabul  qilingan bitimlar,
siyosiy, savdo-iqtisodiy, ilmiy-texnikaviy, madaniy va gumanitar hamkorlik ка   oid
hujjatlar   turli   sohalarda   ikki   tomonlama   o‘zaro   manfaatli   aloqalarni   kengaytirish
uchun   mustahkam   asos   bo‘lib   xizmat   qilmoqda.O‘zaro   tovar   aylanmasi   hajmi
izchil o‘sib bormoqda va 2019-yil yakunlari bo‘yicha qariyb 541,9 million AQSh
dollarini tashkil etdi. Ikki mamlakatning neft va gaz sohasida yaqindan hamkorlik
qilishi g‘oyat muhim ahamiyatga ega. Muhim strategik xomashyoni eksport qilish
yo‘nalishlarini   diversifikatsiya   qilish   imkonini   bergan   «Turkmaniston-
O‘zbekiston-Qozog‘iston-Xitoy»   transmilliy   gaz   quvurining   qurilishi   bo‘yicha
25 yirik   loyihaning   amalga   oshirilishi   ikki   mamlakatning   ushbu   sohadagi   samarali
hamkorligiga   yaqqol   misol   bo‘la   oladi.   Transport   kommunikatsiyalari   iqtisodiy
hamkorlik   borasidagi   yana   bir   muhim   yo‘nalishdir.   «O‘zbekiston-Turkmaniston-
Eron-Ummon»   yangi   xalqaro   transport-kommunikatsiya   yo‘lagini   tashkil   etish
bo‘yicha   imzolangan   ko‘p   tomonlama   shartnomaning   hayotga   tadbiq   etilishi
savdo-iqtisodiy aloqalarni yanada 
mustahkamlash uchun qulay sharoit yaratadi, tranzit yuklar oqimini ko‘paytirishga
ijobiy   ta‘sir   ko‘rsatadi.   Madaniy-gumanitar   hamkorlik   ikki   tomonlama
munosabatlarni   rivojlantirishning   muhim   omilidir.   O‘zbekiston   va
Turkmanistonning   madaniyat   va   san‘at   namoyandalari   ikki   mamlakatda   tashkil
etiladigan   festival,   ko‘rgazma   va   forumlarda   muntazam   ishtirok   etib
kelmoqda.O‘zbekiston   Tojikiston   bilan   savdo-iqtisodiy,   gumanitar   sohalarda,
mintaqa barqarorliginini ta’minlashda hamda mintaqa xavfsizligiga tahdid soluvchi
omillar   bilan   birgalikda   kurashishda   keng   ko‘lamli   hamkorlikni   rivojlantirishdan
manfaatdordir.       Ikki   mamlakat   o‘rtasida   Savdo-iqtisodiy   hamkorlik   bo‘yicha
hukumatlararo   qo‘shma   komissiya   tashkil   qilingan.   Shu   kungacha   qo‘shma
komissiyaning  to‘rtta  majlisi  bo’lib o‘tgan.  Majlislar   Dushanbe  shahrida  2002-yil
22-avgust   kuni   hamda   2009-yil   18-fevralda   tashkil   etilgan,   Toshkent   shahrida
2015-yil   23-iyun   kuni   hamda   2016-yil   28-dekabrda   tashkil   etilgan.   O‘zaro   tovar
aylanmasi hajmi 2019-yil yakunlari bo‘yicha 497,0 million AQSH dollarini tashkil
etdi.
                  Rossiya Federatsiyasi O‘zbekiston Respublikasini   1992-yil 20-mart kuni
tan olgan. Shu kunning o‘zida ikki mamlakat o’rtasida rasmiy diplomatik aloqalar
o’rnatildi.   Mamlakatlarimiz   o‘rtasidagi   keng   ko‘lamli   hamkorlik   2004-yil
imzolangan   Strategik   hamkorlik   va   2005-yil   imzolangan   Ittifoqdoshlik
munosabatlari to‘g‘risidagi shartnomalar asosida rivojlanmoqda.
        Rossiya   Federatsiyasi   bilan   ikki   tomonlama   savdo-iqtisodiy   munosabatlar
ja’dal   sur’at   bilan   rivojlanmoqda.   O’zbekiston   Respublikasi   tashqi   savdo
hamkorlari   orasida   Rossiya   Federatsiyasi   birinchi   o’rinda   turadi.   2019-yil
yakunlariga   ko’ra   ikki   davlat   o’rtasidagi   tovar   ayirboshlash   6,6   mlrd.   AQSh
26 dollarni   tashkil   etdi.Ozarbayjon   Respublikasi   bilan   O‘zbekiston   Respublikasi
o‘rtasidagi munosabatlar strategik sheriklik darajasiga ko‘tarilgan. Xususan, atrof-
muhitni   muhofaza   qilish,   informatsion   va   kommunikatsion   texnologiyalar,   temir
yo‘l   transporti,   soliq,   maxfiy   ma’lumotlar   daxlsizligini   ta’minlash   sohalarida
hamkorlikka   oid,   shuningdek,   gumanitar,   savdo-iqtisodiy   va   ilmiy-texnikaviy
aloqalarni   rivojlantirishга   doir   qator   hujjatlar   imzolandi.O‘zaro   tovar   aylanmasi
hajmi 2019-yil yakunlari bo‘yicha 51,8 million AQSh dollarini tashkil etdi.
           Ukraina   ham   O‘zbekiston   Respublikasining   yetakchi   tashqi   iqtisodiy
sheriklaridan   sanaladi.   O‘zbekiston   bilan   Ukraina   o‘rtasidagi   ikki   tomonlama
munosabatlar mustahkam huquqiy asosga ega bo‘lib, turli sohalardagi hamkorlikni
tartibga soluvchi 142 shartnoma, bitim va boshqa hujjatlardan iborat.O‘zaro tovar
aylanmasi hajmi 2019-yil yakunlari bo‘yicha qariyb 377,9 million AQSh dollarini
tashkil etdi.
                    O’zbekiston   Respublikasi   Belarus   Respublikasi   bilan   har   tomonlama
hamkorlikni   mustahkamlashga   alohida   e’tibor   qaratadi.   Mamlakatlarimiz
iqtisodiyoti   bir-birini   to‘ldiradi.   So‘nggi   ikki   yilda   Toshkent   va   Minskda
Hukumatlararo   кomissiyaning   (HK)   ikkita   yig‘ilishi   bo‘lib   o‘tdi.   O‘zbekiston
Respublikasi   bilan   Belarus   Respublikasi   o‘rtasida   2008-2017-yillarga
mo‘ljallangan   iqtisodiy   hamkorlik   to‘g‘risidagi   shartnoma   va   uning   ijrosi
yuzasidan   Dastur   imzolangan.   O‘zbekiston   va   Belarus   hukumatlari   o‘rtasida
jinoyatchilikka   qarshi   kurash,   Favqulodda   vaziyatlar   vazirliklari   o‘rtasida
favqulodda   vaziyatlarning   oldini   olish   va   oqibatlarini   bartaraf   etishda   hamkorlik
to‘g‘risidagi hujjatlar imzolangan. MDH mamlakatlari boshliqlari majlisi doirasida
Minsk shahrida 2014-yil oktabrida 
    O‘zbekiston   Respublikasi   Birinchi   Prezidenti   I.A.Karimov   va   Belarus
Respublikasi Prezidenti A.Lukashenko uchrashishdi. Uchrashuvda ikki tomonlama
hamkorlikni 
rivojalantirishning   asosiy   masalalari   muhokama   qilindi.   O‘zaro   tovar   aylanmasi
hajmi   2019-yil   yakunlari   bo‘yicha   qariyb   330,8   million   AQSh   dollarini   tashkil
etdi.
27 Armaniston,   Moldova   bilan   MDH   hamda   mintaqaviy   va   xalqaro   tashkilotlar
doirasida o‘zaro hamkorlik yo‘lga qo‘yilgan.
             Gruziya O’zbekistonning eng muhim  tashqi iqtisodiy hamkorlaridan biri
hisoblanadi.   Ikki   mamlakat   o‘rtasidagi   munosabatlarni   tartibga   soluvchi   asosiy
hujjat   –   1995-yilning   4-sentabrida   O‘zbekiston   va   Gruziya   o‘rtasida   imzolangan
do‘stlik   va   hamkorlik   to‘g‘risidagi   kelishuv   hisoblanadi.   Ikki   tomonlama   savdo-
iqtisodiy   munosabatlarni   iqtisodiy   hamkorlik   bo‘yicha   o‘zbek-gruzin   Qo‘shma
komisiyasi   tartibga   soladi.   2014-yilning   20-   oktabrida   Toshkent   shahrida   mazkur
komisiyaning navbatdagi yetinchi yig‘ilishi bo‘lib o‘tdi. 2019-yil yakunlari bo‘icha
ikki   davlat   o‘rtasidagi   umumiy   tovar   aylanmasi   hajmi   118,8   million   AQSh
dollarini 
tashkil etdi.
O‘zbekiston-Xitoy   munosabatlari .   O‘zbekiston   Prezidentining   2017   yil
may   oyida   Xitoyga   buyurgan   tashrifi   va   tegishli   hujjatlarning   imzolanishi   turizm
sohasidagi   O‘zbekiston-Xitoy   munosabatlariga   yangi   sur’at   bag‘ishladi.   Bundan
tashqari,   Prezident   Shavkat   Mirziyoyev   2018   yil   10   iyun   kuni   Sindao   shahrida
bo‘lib   o‘tgan   SHHT   sammitida   SHHTga   a’zo   davlatlarning   birgalikdagi   sa’y-
harakatlari   bilan   Samarqandda   “Ipak   yo‘li”   Xalqaro   turizm   universitetini   barpo
etish   tashabbusini   ilgari   surdi.   O‘sha   yilning   28   iyunida   davlatimiz   rahbarining
mazkur oliy o‘quv yurtini tuzish to‘g‘risidagi tegishli farmoni qabul qilindi. Ta’lim
sohasidagi  ikki tomonlama hamkorlik borasidagi  muvaffaqiyatlarni qayd etmaslik
g‘ayri   imkon.   Aynan   ushbu   yo‘nalish   strategik   sheriklik   xarakteriga   ega   bo‘lgan
do‘stona O‘zbekiston - Xitoy munosabatlarining mustahkam poydevoridirBugungi
kunda   ikki   mamlakatning   ilmiy   va   texnik   muassasalari   o‘rtasida   samarali
hamkorlik   yo‘lga   qo‘yilgan,   oliy   o‘quv   yurtlari   o‘rtasida   talabalar   almashuvlari,
davlat   idoralariaro   yo‘nalishda   malaka   oshiruvlar   ko‘lamlari   tobora   kengayib
bormoqda. O‘zbekistonning 6 ta oliy o‘quv yurtida xitoy tili o‘qitilmoqdaBugungi
kunda O‘zbekiston oliy ta’lim muassasalarida 600 nafardan ortiq talaba xitoy tilini
asosiy   til   sifatida   o‘rganmoqda.   Bundan   tashqari,   u   mamlakatning   ko‘plab   o‘quv
markazlarida fakultativ fan sifatida ham o‘rganiladi. Talabalarni Xitoy xalqi tarixi,
28 madaniyati   va   an’analari   bilan   yaqindan   tanishtirish   maqsadida   O‘zbekistondagi
oliy o‘quv yurtlari qoshida Xitoy tili markazlari tashkil etilgan bo‘lib, ular texnik
o‘quv   vositalari,   darsliklar,   o‘quv   qo‘llanmalari   va   mamlakatshunoslikka   oid
materiallar   bilan   jihozlangan.   Ikki   mamlakat   Sog‘liqni   saqlash   vazirliklari
tomonidan 2014-2018 yillarda respublika tibbiyot muassasalarining moddiy-texnik
bazasini mustahkamlashga qaratilgan jami 12,6 million dollar miqdoriga teng qator
grant-investitsiya   loyihalari   amalga   oshirildi.   XXR   hukumati   bilan   birgalikda   6,5
million   dollar   miqdoridagi   “Respublika   bolalar   tibbiyot   markazlari   va   Toshkent
shahar bolalar shifoxonalarini tibbiy va maxsus jihozlar bilan jihozlash” hamda 2,2
million   dollar   miqdoridagi   “Mintaqa   nogironlar   markazlarini   zamonaviy   tibbiy
asbob-uskunalar   bilan   jihozlash   "loyihalari   amalga   oshirildiKoronavirus
tarqalishiga   qarshi   kurash   doirasida   mamlakatlarimiz   bir-birlariga   insonparvarlik
yordamlari   yo‘llab,   infeksiyaning   tarqalishiga   qarshi   kurash   va   koronavirusga
chalingan   bemorlarning   davolanishiga   ko‘maklashdi.   Epidemiyaning   birinchi
to‘lqini   avjiga   chiqqanida   Xitoy   Fanlar   akademiyasi   Mikrobiologiya   instituti
olimlari   va   O‘zbekiston   Innovatsion   rivojlanish   vazirligi   huzuridagi   Ilg‘or
texnologiyalar   markazi   mutaxassislari
muvaffaqiyatli   sinovdan   o‘tgan   COVID-
19ga   qarshi   ZF-UZ-VAC2001   vaksinani
yaratish   bo‘yicha   hamkorlik   o‘rnatdi   va   bu
vaksina   emlash   uchun   O‘zbekistonda
qo‘llanildiMuxtasar   qilib   aytganda,
O‘zbekiston   -   Xitoy   munosabatlari   keng
istiqbolga   ega   va   bunday   o‘zaro   aloqalar
haqli   ravishda   yaxshi   qo‘shnichilik,   do‘stlik   va   o‘zaro   ko‘mak   namunasi   bo‘lib
xizmat   qilmoqda.   Bularning   barchasi     O‘zbekiston-Xitoy   munosabatlarining
kelajagiga nekbinlik va ishonch bilan qarash imkonini beradi.  
O zbekistonva Yevropa Ittifoqiʻ
O zbekiston   va   Yevropa   Ittifoqi  
ʻ o rtasidagi	ʻ   ikki   tomonlama   diplomatik
munosabatlardir   hisoblanadi.   O ʻ zbekiston   Respublikasining   Yevropa   Ittifoqi   bilan
29 munosabatlarining   boshlanishi   1992- yil   15- aprelda   O ʻ zbekiston   Respublikasi
hukumati   va   Yevropa   hamjamiyatlari   komissiyasi   o ʻ rtasida   o ʻ zaro   anglashuv
memorandumining   imzolanishi   bilan   asos   solingan .   1994- yil   16- noyabrda
tomonlar   o ʻ rtasida   diplomatik   munosabatlar   o ʻ rnatildi .   Yevropa   Ittifoqi   va
O ʻ zbekiston   o ʻ rtasida   Sheriklik   va   hamkorlik   to ʻ g ʻ risidagi   bitim   1996- yil   iyun
oyida   Florensiyada   davlat   rahbarlari   darajasida   imzolangan .   Amaldagi
Kengaytirilgan   sheriklik   va   hamkorlik   to ʻ g ʻ risidagi   bitim   2022- yil   6- iyulda
imzolangan .
2020-yilda   O zbekistonning   Janubiy   Osiyo   mamlakatlari   bilan   tashqiʻ
savdosining   umumiy   hajmi   1,38   mlrd.   dollarni   yoki   tashqi   savdo   umumiy
hajmining   3,8%   ni   tashkil   etdi.   O zbekistonning   Janubiy   Osiyo   mamlakatlariga	
ʻ
eksportining o sishi 21% ni tashkil etdi. Import 23% ga oshdi.	
ʻ
Afg oniston	
ʻ   bilan   savdo   aylanmasida   asosiy   ulushni   (99,7%)   O zbekiston	ʻ
eksporti   egallaydi,   bu   esa   Afg onistonni   foydali   savdo-iqtisodiy   hamkor   qilib	
ʻ
qo yadi.   O zbekistonning   Afg onistonga   eksportidagi   asosiy   ulushi   elektr	
ʻ ʻ ʻ
energiyasi   (eksport   hajmining   30%),   bug doy   uni   va   dukkakli   ekinlar   (24,1%),	
ʻ
shuningdek, metallurgiya mahsulotlaridir.
Hindiston   O zbekistonning   Janubiy   Osiyo   mamlakatlari   bilan   savdo	
ʻ
aylanmasi bo yicha ikkinchi o rinda turadi. Shu bilan birga, Hindiston bilan o zaro	
ʻ ʻ ʻ
savdoda   O zbekiston   eksportining   hajmi   asosan   O zbekistonda   xaridorgir
ʻ ʻ
farmatsevtika mahsulotlari bilan ifodalanadigan importdan sezilarli darajada ortda
qolmoqda.
O zbekistonning   Hindistonga   eksporti   asosan   to qimachilik   mahsulotlari	
ʻ ʻ
(ulushi   13,6%),   qimmatbaho   metallar   (8,4%),   oziq-ovqat   mahsulotlari   (5,8%)   va
boshqalardan iborat.
                      O zbekistonning  	
ʻ Pokiston ga  eksporti  tarkibida:   oziq-ovqat  mahsulotlari
81% ni; to qimachilik mahsulotlari-10,5% ni; xizmatlar-3,5% ni tashkil etadi.
ʻ
Pokistondan   import   tarkibida:   farmatsevtika   mahsulotlari   37%   ni   tashkil
etadi; oziq-ovqat mahsulotlari (kartoshka, sitrus mevalar, guruch va boshqalar.) –
36%, transport xizmatlari – 10%; - kimyoviy mahsulotlar-4,5%.
30 O‘zbekiston   bilan   Amerika   Qo‘shma   Shtatlari .   O‘rtasida   davlatlararo
aloqalar   mustaqillikning   dastlabki   yillaridayoq   yo‘lga   qo‘yildi.   1992-yil   fevralda
AQSh davlat  kotibi O‘zbekistonga rasmiy tashrif  buyurdi  va ikki  davlat  o‘rtasida
diplomatik   aloqalar   o‘rnatildi.1992-yil   martda   Toshkentda   birinchi   bo‘lib
AQShning   elchixonasi   ochildi.   O‘zbekiston   Respublikasining   Birinchi   Prezidenti
Islom   Karimovning   1996-yil   iyunda   AQShda   bo‘lishi   O‘zbekiston   va   Amerika
munosabatlarini   yangi   pog‘onaga   ko‘tardi.   2017-yil   may   oyida   O‘zbekiston
Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   Saudiya   Arabistoni   poytaxti   Ar-Riyod   shahrida
bo‘lib o‘tgan AQSh va  arab-musulmon davlatlari sammitida ishtirok etdi.
O`zbekiston   va   Saudiya   Arabistoni   munosabatlari.   Bundan   28   yil
muqaddam ikki davlat o‘rtasida diplomatik vakolatxonalar almashinuvi to‘g‘risida
bitim   imzolangan   edi.   Prezident   Shavkat   Mirziyoyevning   2017   yil   may   oyida
Arab-musulmon   mamlakatlari   va   AQSh   sammitida   ishtirok   etish   uchun   Saudiya
Arabistoniga tashrifi o‘zaro munosabatlar tarixida muhim voqea bo‘ldi.  
Ikki   mamlakat   tashqi   ishlar   vazirliklari   o‘rtasida   siyosiy   maslahatlashuvlar
o‘tkazish   mexanizmi   yaratilgan,   uning   uchinchi   yig‘ilishi   2018   yil   dekabr   oyida
Riyoz   shahrida   bo‘lib   o‘tdi.Bugungi   kunda   O‘zbekiston   va   Saudiya   Arabistoni
o‘rtasidagi   savdo   aylanmasi   hajmi   ikki   mamlakatning   iqtisodiy   imkoniyatlariga
mos   kelmaydi.   Davlat   statistika   qo‘mitasining   ma'lumotlariga   ko‘ra,   2019   yil
yanvar-noyabr   oylarida   o‘zaro   savdo   hajmi   qariyb   60   million   dollarni   tashkil
etgan.
31 O zbekiston   —   Turkiya   munosabatlariʻ .
Turkiya   O zbekiston   Respublikasining	
ʻ
mustaqilligini tan olib, ikki davlat o rtasida	
ʻ
diplomatiya   munosabatlari   o rnatilgach,	
ʻ
1992-yil   aprelda   Turkiyaning   Toshkentdagi
elchixonasi,   1993-yil   yanvarda   esa
O zbekiston   Respublikasi   ning   Anqaradagi	
ʻ
elchixonasi   o z   faoliyatini   boshladi.   Istanbulda   O zbekiston   Respublikasi   ning	
ʻ ʻ
Bosh konsulxonasi ochildi.   2021-yil 7-mart kuni Samarqand shahrida Turkiyaning
bosh   konsulligi   ochildi.   ochilish   marosimida   O zbekiston   bosh   vazir   o rinbosari	
ʻ ʻ
Aziz   Abduxakimov,   tashqi   ishlar   vaziri   Abdulaziz   Kamilov,   Turkiyaning   tashqi
ishlar vaziri Mavlud Chovusho g li va Samarqand viloyati hokimi Erkin Turdimov	
ʻ ʻ
ishtirok etgan. Turkiyaning Samarqanddagi bosh konsulxonasi rahbari Salih Janer
O zbekiston   va   Turkiya   o rtasidagi   strategik   sheriklik   munosabatlarini   yanada	
ʻ ʻ
mustahkamlash   va   ko p   qirrali   hamkorlikni   rivojlantirish   uchun   Samarqand	
ʻ
shahrida   Turkiyaning   bosh   konsulxonasi   binosi   ochilishini   ta’kidlagan.   Shu   va
boshqa davlatlar bilan o`zbekiston iqdisodiy hamkorlik olib bormoqda.
9-Rasm
32 O `zbekiston Res.prezidentining  yaqin va uzoq xorij mamlakatlar rahbarlari bilan
uchrashuvi.
XULOSA
Xulosa o’rnida shuni  aytish  joizki,  O’zbekiston  Respublikasi  Mustaqillikka
erishganidan keyin rivojlanish yo’lini kuzatar ekanmiz O’zbekiston hukumatining
bu   borada   olib   brogan   islohotlari   o’z   samarasini   yaqqol   ko’rsatdi.   Hukumatning
olib borgan siyosati, ayniqsa tashqi iqtisodiy faoliyati olib borgan ishlari tahsinga
loyiqdir.   MDH   mamlakatlari   bilan   investitsiyaviy,   savdo-iqtisodiy   hamkorlik
yildan-yilga rivojlanmoqda. 
33           Bu albatta, mamlakatimizda  yaratilayotgan qulay investitsion muhit, xorijiy
korxonalar uchun yaratilayotgan  shart-sharoit va imtiyozlarning mahsulidir. 
Mustaqillik   yillarida   O`zbekiston   Respublikasi   tashqi   siyosatini   tartibga
soluvchi   huquqiy   asoslar   yaratildi.   -   O`zbekiston   Respublikasi   tashqi   siyosatini
belgilab   beruvchi   huquqiy   asoslarning   yaratilishida   xalqaro   huquq   normalariga
rioya   qilindi.   O`zbekiston   tashqi   siyosat   tamoyillariga   qat’iy   rioya   qilgan   holda
MDH mamlakatlari bilan keng ko`lamli hamkorlikni yo`lga qo`ydi. 
O`zbekiston   va   MDH   o`rtasidagi   aloqalarning   muhim   jihati   –   iqtisodiy
yo`nalishdagi hamkorlik hisoblanadi;  
O`zbekiston   xalq   xo`jaligini   rivojlantirishda   MDH   davlatlari   bilan
hamkorlik   bundan   keyin   ham   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.       O`zbekiston
Respublikasining   MDH   mamlakatlari   bilan   iqtisodiy   aloqalari   tahlili   shuni
ko`rsatdiki,   O`zbekiston-Rossiya   o`rtasidagi   hamkorlikni   yanada   rivojlantirish,
ayniqsa,  mamlakatimiz  sanoat   korxonalarini   texnik jihatda   modernizarsiya  qilish
bo`yicha yangi loyihalarni amalga oshirish lozim.
Xullas,   boshqa   sohalar   bilan   bir   qatorda,   O`zbekistonda   yuqori   xaridorgir
mahsulotlar   ishlab   chiqarish   va   uning   turlarini   kengaytirish,   birinchi   navbatda
to`qimachilik   sanoati,   elektromaishiy   texnika,   mashinasozlik   va   aviasozlik
sohalarida   ishlab   chiqarilgan   mahsulotlarni   eksport   qilishda   o`zaro   manfaatli
iqtisodiy munosabatlarni rivojlantirish zarur.
         
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. O‘zbekiston Respublikasi Qonunlari, Prezident Farmonlari va qarorlari, Vazirlar
Mahkamasining qarorlari hamda boshqa huquqiy-me’yoriy
2. O`zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.Mirziyoyevning qaror va farmonlari.
3. O‘zbekiston Respublikasi Konstitusiyasi. - T.: O‘zbekiston, 2015.
4. ”Tashqi iqtisodiy faoliyat to’g’risida(yangi tahriri)”gi qonuni
5.”Standartlashtirish to'g'risida”gi qonuni
34 6.O’zbekiston Respublikasida tashqi iqtisodiy faoliyat asosalari I.A.Hamedov,
A.M.Alimov. 
7.Aleksandrova A.Yu. Mejdunarodnыy turizm M., Aspekt press 2002
8.Usmonov M.R.,Jumaboyev T.J.,Sherxolov O. Turizm geografiyasi 1-2 
qism.-Samarqand,2013
9.Mamatkulov X.M. Xalqaro turizm.-Samarkand, 2012
10.Soliyev A.S., Usmonov M. Turizm geografiyasi.-Samarqand, 2005
11. A.Nig`matov, N.Shamuratova. O`zbekistonni ekoturistik 
rayonlashtirish tajribasi.         
12. V.S. Pereobrajenskiy. Teoritecheskie osnov ы  rekreatsionnoy 
geografii M., «Nauka» 1975.
13. N.S. Mironenko, I.T. Tverdoxlebov. Rekreatsionnaya geografiya. Izd.
Moskovskogo Universiteta 1981.
14. Qayumov A., Rasulov M., Umarov S., Yakubov O`. Tabiatdan 
foydalanish
iqtisodiyoti. T., 2005, 74-75 b.
15. H.Vahobov., O’.Yakubov O`tkir. Rekreatsion geografiya asoslari. T., 
2008.        
16. O`zbekiston Respublikasi. Entsiklopediya. – T.: Qomuslar bosh 
tahririyati,1997.
17. Nuritdinov E. Mejdunarodnoe sotrudnichestvo Respubliki 
Uzbekistan sostranami Yevropi. – T., 2002.
18. Respublika Uzbekistan: Entsiklopedicheskiy spravochnik. – T.: 
«O`zbekiston milliy entsiklopediyasi», 1994
35 19.A.Soliyev “O`zbekiston geografiyasi”2014
20. WWW. nature. uz.
21. E-mail:  knigi@szko.ru
22. http://www.stat.uz
23. http://www.lex.uz
24. http://www.uza.uz
25. http://finless.ru
26. http://www.mof.go.jp
27. http://www.press-service.uz/uz/news/archive/
28. http://mfa.uz/uzb/hujjatlar/vaz mahk/
36 MUNDARIJA:
KIRISH…………………………………………………………………………….3
I.BOB.O`ZBEKISTONING TASHQI ALOQALARINING NAZARIY 
MASALALARI
1.1.O`zbekistoning tashqi aloqalari geografiyasi…………………………………5
1.2.O`zbekistonning tashqi aloqalarining bugungi kundagi holati……………….7
II.BOB.O`ZBEKISTONNING TASHQI IQDISODIY, SIYOSIY 
ALOQALARI
2.1.O`zbekistonning iqtisodiy aloqalar geografiyasi……………………………..13
2.2.O`zbekistonning eksport-import salohiyati…………………………………...17
2.3.O`zbekistonning yaqin va uzoq xorij mamlakatlari bilan iqdisodiy 
aloqalarining istiqbollari…………………………………………………………..23
XULOSA…………………………………………………………………………32
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………..33
37 38

O`zbekistonning yaqin va uzoq xorijiy mamlakatlar bilan tashqi iqdisodiy aloqalari

REJA:

KIRISH

I.BOB.O`ZBEKISTONING TASHQI ALOQALARINING NAZARIY MASALALARI

1.1.O`zbekistoning tashqi aloqalari geografiyasi

1.2.O`zbekistonning tashqi aloqalarining bugungi kundagi holati

II.BOB.O`ZBEKISTONNING TASHQI IQDISODIY, SIYOSIY ALOQALARI

2.1.O`zbekistonning iqtisodiy aloqalar geografiyasi

2.2.O`zbekistonning eksport-import salohiyati

2.3.O`zbekistonning yaqin va uzoq xorij mamlakatlari bilan iqdisodiy aloqalarining istiqbollari

XULOSA

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR