Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 61.0KB
Покупки 6
Дата загрузки 19 Сентябрь 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Психология

Продавец

Bohodir Jalolov

Oila, bolalar va yoshlar

Купить
OLIY TA’LIM FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI
O’ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI
KONSTITUTSIYAVIY HUQUQ fanidan
“ Oila, bolalar va yoshlar ”
mavzusidagi
KURS ISHI
Ilmiy rahbar: 
Bajardi:  Yurisprudensiya: biznes
huquqi yo’nalishi
1-kurs talabasi 
Toshkent Mundarija
Kirish 
I. Oila jamiyatning asosiy bo’g’ini va oilaning konstitutsiyaviy asoslari 
1.1. Oila instituti tushunchasi
1.2. Oilada nikoh tuzish, ota-onalar va farzandlar o’rtasidagi 
majburiyat masalalari 
II. Oila konstitutsiya va qonunlar himoyasida 
2.1. Voyaga yetgan, mehnatga layoqatli farzandlarning ota-ona 
oldidagi majburiyati 
2 .2. Yangi tahrirdagi Konstitutsiyada oila va inson qadri masalalari
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi.   Oilani   muqaddas   maskan   sifatida
e’zozlash,   oilada   tinchlik-osoyishtalik,   farovonlik   muhitini   qaror   toptirishga
xalqimizga azaldan xos bo’lgan fazilatlardir. Oila va oilaviy qadriyatlar har qanday
inson   hayotida   quriladigan   eng   muhim   poydevor   hisoblanadi.   Shaxsning
shakllanishi   oilada   boshlanadi.   Oilaviy   qadriyatlar   yaxlit   tabiatning   uyg’un
rivojlanishi uchun zarur ko’nikmalarni singdiradi.
Oilada   eng   muhimi   nima?   Bu   savolga   hech   kim   aniq   javob   bera   olishi
qiyin.   G’amxo’rlik   va   ishonchmi?   Fidoyilik   va   mehnatsevarlik?   Oilaviy
an’analarga rioya qilishmi? Balkim sevgidir?
Oila   va   oilaviy   qadriyatlar   doimo   chambarchas   bog’liq   va   bir-birisiz
mavjud   bo’lmaydi.   Agar   oila   bo’lmasa,   oilaviy   qadriyatlar   tabiiy   ravishda   o’z
ma’nosini   yo’qotadi.   An’anaviy   oilaviy   qadriyatlar   g’amxo’rlik   va   sevgiga
asoslanadi.   Oilaning   bosh   sarboni   ota   bo’lsa,   ona   oilaning   tinchligini
mustahkamlovchi,   unda   voyaga   yetayotgan   farzandlar   tarbiyasi   bilan
shug’ullanuvchi, mehr-muhabbat  ulashuvchi  muqaddas zot sanaladi. Azaldan oila
muqaddas dargoh, nikoh esa buzilmas rishta sanaladi. Oila mustahkam,tinch,halol
va   pok   bo’lsa,   jamiyat   ham   mustahkam,   osoyishta   bo’ladi.Aksincha,oilalarda
parokandalik,buzg’unchilik   bo’lsa,o’sha   jamiyat   buziladi,tinchlik,xotirjamlik
yo’qoladi,u   oqibatda   chuqur   tanazzulga   yuz   tutadi.Baxtli   oilalar   tufayli   baxtli
jamiyat vujudga keladi. 1
Hayot juda murakkab jarayon bo’lib, unda turli holatlar uchrab turadi. Gohi
shodlik,   gohi   g’am   deganlariday   oilada   er   va   xotin   o’rtasida   har   xil   sabablar   ila
kamchiliklar   borShoshqaloqlik,   jahlning   tez   chiqishi,   qanoatsizlik,   manmanlik,
tirnoq ostidan kir qidirmoqlik oilaviy munosabatlarga putur yetkazadi.
Ma’naviy   jihatdan,   bir   biriga   sabr   qilish   lozim   bo’lganiday,   moddiy
jihatdan   ham   qanoatli   va   sabrli   bo’lish   juda   muhimdir.   Oilaning   tinch,
farzandlarning baxtli bo’lishligida er-xotinning ikkisi ham oiladagi o’z burchlarini
astoydil   ado  etishga   intilishlari   muhimdir.  Mustahkam   va   saodatli   oilada   er-xotin
1
Husanov O.T konstitutsiyaviy huquq.Darslik.-Toshkent Yuridik adabiyotlar publish,2022 o’zaro   totuv   yashashi,   bir-birining   yaxshi   va   yomon   jihatlarini   ko’tarishi,   ayb   va
kamchiliklarni kechirishi, tinch va totuv yashashi lozim.
Oilada   erkak   kishining   ma’suliyati   alohida   qayd   etilgan.   Sharqda   qadim-
qadimdan   oila   muqaddas   go’sha   sanalgan.   Agar   oila   sog’lom   va   mustahkam
bo’lsa,   mahallada   tinchlik   va   hamjihatlikka   erishiladi.   Binobarin,   mahalla-yurt
mustahkam   bo’lsagina,   davlatda   osoyishtalik   va   barqarorlik   hukm   suradi.   Oila
farovonligi milliy farovonlik asosidir 2
 
Xalqimiz   tarixiga   nazar   tashlaydigan   bo’lsak,   eng   qimmatli   an’analar:
halollik,   rostgo’ylik,   or-nomus,   xayo,   mehr-u   oqibat,   mehnatsevarlik   kabi   barcha
insoniy   fazilatlar,   eng   avvalo   oilada   shakllangan.   Bugungi   kunda   ham   ana   shu
an’analarni davom ettirib, o’zbek oilalari oilaning sog’lom iqlimi, ota-onaning bir-
biriga mehri va hurmati sharoitida, oila bag’rida farzandlarni el-yurtning munosib
o’g’il qizlari bo’lib, unib o’sishlarida astoydil jon kuydirmoqdalar.
Kurs   ishi   mavzusini   o’rganganlik   darajasi : Oila   a’zolari   o’rtasida   sodir
bo’ladigan   murakkab   va   serqirrali   munsosabatlar   ko’plab   olimlar,shu   jumladan
olimlar(M.Davletshin,G’.Shoumorov,E.G’oziev,B.Qodirov,X,Karimov,n.Sog’inov
,F.Akramova,G.Yodgorova,N.Saloeva,D.Xoliqov   va   boshqalar)tomonidan
o’rganilgan.Ularda   ko’proq   o’zbek   oilalariga   xos   urf-odatlar,udumlar,an’analar
nuqtai   nazaridan   oilaviy   munosabatlar   tadqiq   etilgan 3
.Oiladagi   ijtimoiy
munosabatlar va ularning kelib chiqishi qonuniyatlarni batafsil monografik tarzda
o’rganganlardan biri rus olimi L.Y.Gozman(1987)hisoblanadi.U bu qonuniyatlarni
tahlil   etish   uchun   attraktsiya   tushunchasini   ishlatgan.Attraktsiya   inglizcha
attraction-tortilish,intilish   so’zlaridan   olingan   bo’lib,u   bir   insonning   ikkinchi
insonga nisbatan his qiladigan ijobiy munosabatini anglatadi.
Kurs   ishi   maqsadi .   O’zbekistonda   oilaviy   munosabatlarni   huquqiy
tartibga solishning mohiyatini, mazmunini aniq ifoda etish, oilaviy munosabatlarni
qonun   yordamida   tartibga   solishning,   axloq   nuqtai   nazaridan   qanchalik   zarur
ekanligini ko’rsatish bilan birga, munosabat ishtirokchilarining muayyan huquq va
2
3
2.Saydullayev.Sh Davlat va huquq nazariyasi,Darslik.-Toshkent:
Yuridik adabiyotlar publish,2022 majburiyatlarini   belgilashda   muhim   ahamiyatga   egadir   va   oilaning   jamiyatdagi
o’rnini belgilab berishdan iborat.
Kurs ishi vazifalari quyidagilar etib belgilandi:
Oilaning jamiyatdagi o’rnini konstitutsiyaviy qonunlar orqali tahlil etish va
o’rganish.
Oilaning   to’laqonli   rivojlanishi   uchun   zarur   bo’lgan   ijtimoiy   va   iqtisodiy
sharoitlarni va buni davlat tomonidan konstitutsiyaviy asosda belgilab qo’yilishini
o’rganish.
Oilaning   jamiyatdagi   o’rnini   baholash   eski   va   yangi   tahrirdagi
konstitutsiyalar o’rtasidagi tafovutlarni tahlil qilish.
Oila institutiga doir berilgan takliflar haqida ma’lumotlar o’rganish.
Kurs ishining predmeti .  O’zbekiston Respublikasi oilaviy munosabatlarga
oid normativ-huquqiy hujjatlar kurs ishi mavzusining predmetini tashkil etadi.
Kurs   ishining   obyekti :   Oilaning   jamiyatdagi   o’rni   va   ahamiyatini   aniq
belgilab   olish   va   oilaviy   munosabatlarni   huquqiy   tartibga   solish   borasidagi
muammolar tashkil etadi.
Kurs   ishining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati .   Kurs   ishida   bayon   etilgan
mulohazalar,   nazariy   xulosalar   va   amaliy   takliflar   oila   instituti   hamisha
mamlakatimiz ijtimoiy va siyosiy hayotining diqqat markazida ekanligi va oilaning
davlat   tomonidan   konstitutsiya,   oila,fuqarolik,uy-joy,mehnat   kodekslarida   hamda
qator   qonunchilik   hujjatlarida   tartibga   solinishi   va   oila   jamiyat   rivojidagi   tutgan
o’rnini asos qilib olish mumkin.
Kurs   ishining   tuzilishi.   kirish,   2bob,   4paragraf,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxatidan iborat. I. Oila Jamiyatning asosiy bo’g’ini va oilaning konstitusiyaviy
asoslari.
I.1 Oila instituti tushunchasi.
  Oila   jamiyatning   quyi   asosiy   bo’g’inidir.   U   -   insonning   hayotga
kelishi,   tarbiyalanishidagi   asosiy   makon.   Oila   bir   necha   kishilarni   birgalikda
yashash   joyi.   Oila   to’liq   bo’lishi   uchun   ota-ona   va   farzandlar   bo’lishi   shart.
Ularning   birortasisiz   ham   oila   bo’lishi   mumkin.   Lekin   bunday   oilada
yetishmovchilik   bo’ladi.   Har   bir   oila   ma’lum   xonadonga   mos   bo’ladi.   Oila
qurishdan   asosiy   maqsad   turli   jins   vakillarining   birgalikda   hayot   kechirishi   va
farzand ko’rish hisoblanadi.
Oila   o’z   ichki   munosabatlariga   asoslanadi.   Oilaning   ichki   munosabatlari
qonun   hujjatlariga,   milliy   va   axloqiy   qadriyatlarga   asoslanadi.   Oilaviy
munosabatlar   tabiiy,   iqtisodiy,   ma’naviy   ehtiyojni   qondirish   zarurati   yuzasidan
vujudga keladi.
Har   qanday   jamiyatning   mustahkamligi,   rivoji   oilaga   bog’liq.   Chunki
jamiyatda bo’ladigan ijtimoiy munosabatlarning dastlabki elementi oilada vujudga
keladi   va   shakllanadi.   Oiladagi   kattalarning   bir-biri,   boshqalar   bilan   atrof   muhit,
mol-mulkka   bo’lgan   munosabati   yoshlarning   shu   masalalarga   munosabatining
shakllanishi uchun o’rnak bo’ladi. Oiladagi tarbiyaning boshqa tarbiyalardan farqi,
afzalligi tarbiya u yerda faqat o’rgatish, o’qitish, ta’kidlash bilangina emas, barcha
narsalarda katta yoshdagilarning kichik yoshdagilar uchun o’rnak ko’rsatishi orqali
olib boriladi.
Nima   mumkin   va   nima   mumkin   emasligi,   mehnatga,   mol-mulkka
munosabat,   ovqatlanish,   dam   olish,   kattalarga   muomila,   hurmat,   kichiklarga
g’amxo’rlik qilishning dastlabki sabog’i oilada olinadi. Bola boshqa muassasalarga
tarbiya,   bilim   olish   uchun   berilgunga   qadar   hayot   alifbosi   haqidagi   ma’lumotni
oiladan oladi.
Oiladagi   tarbiya   kishilarning   axloqiga,   xulqiga   o’chmas   qoidalarni
singdiradi. Inson tarbiyasida hech qanday boshqa tuzilmalar oilaning o’rnini bosa
olmaydi.   Chunki   u   yerdagi   tarbiyaga   sut,   qon   singari   muqaddas   ashyolar   ta’sir qiladi. Shularning barchasi e’tiborga olinib, bizning xalqimizga xos oiladagi ijobiy
jihatlarni   mustahkamlash   va   rivojlantirishni   ta’minlash   uchun   Konstitutsiyamizda
oila   uchun   maxsus   XIV   bob   ajratildi.   Bunday   holatni   -   oilaga   maxsus   bob
ajratilishini   boshqa   mamlakatlar   Konstitutsiyasida   uchratmaymiz.   U   yerlarda
oilaga   ham   davlat   va   jamiyatning   munosabati   o’zgacha.   Bizda   oila   jamiyatning
ajralmas qismi va mavjud bo’lishi shart  masala deb qaraladi va albatta, unda ikki
jinsning, erkak va ayolning birlashuvi bo’lishi, bu birlashuv orqali dunyoga yangi
insonlar kelishi nazarda tutiladi. 
Ana   shulardan   kelib   chiqib,   Konstitutsiyaning   63-moddasida:   «Oila
jamiyatning asosiy bo’g’inidir...», - degan qoida o’z aksini topgan. Konstitutsiyada
oilaning  jamiyat   bo’g’ini   sifatida   e’tirof   etilishi   oilasiz   jamiyat   kemtik   bo’lishini,
rivojlanish xavf ostida qolishini ko’rsatadi.
0’zbekiston   Respublikasi   Birinchi   Prezidenti   2011-yil   dekabr   oyida
Konstitutsiya   kuniga   bag’ishlangan   yig’ilishdagi   ma’ruzasida   2012-yilni
«Mustahkam oila yili» deb e’lon qilar ekan, oila haqida shunday so’zlarni aytgan:
«Ongli yashaydigan har  bir odam yaxshi  anglaydiki, bu yorug’ olamda hayot  bor
ekan, hayot abadiyligi, bebaho ne’mat bo’lmish farzand bor.
Farzand   bor   ekan,   odamzot   hamisha   kelajagini   o’ylab,   ezgu   orzu   va
intilishlar bilan yashaydi. Yangi yilga mana shunday nom berishimiz azal-azaldan
xalqimiz   uchun   muqaddas   bo’lmish,   oilani   hayotimiz   tayanchi   va   suyanchi,
jamiyatimizning   hal   qiluvchi   asosiy   bo’g’ini   deb   qabul   qilishimiz   zamirida,   hech
shubhasiz,   juda   katta   ma’no-mohiyat   mujassam.   Chunki,   oila   mustahkam,oila
mustahkam ekan jamiyat barqaror. 4
1. Oila   huquqida   huquq   va   mumoala   layoqati .   Huquq   layoqati   va
muomala   layoqati   deyilganda   nimalami   tushunamiz.   Huquq   layoqati   deyilganda,
barcha   fuqarolaming   fuqarolik   huquq   va   burchlariga   ega   bo’lishlari   tushuniladi.
Fuqarolik   huquq   layoqati   u   tug’ilgan   paytdan   e’tiboran   vujudga   keladi   va   vafot
etilishi bilan tugaydi (FKning 17-moddasi). Muomala layoqati - fuqarolaming o ‘z
harakatlari bilan fuqarolik huquqlari va burchlariga ega bo’lishi, ulami o’zgartirish
4
 Karimov I.A. Konstitutsiya haqida.Toshkent.,2001-yil va   bekor   qilishi   mumkin   boigan   layoqatidir.   Oila   qonuni   huquq   layoqati   va
muomala   layoqatini   ochiq   ta’rifini   bermaydi.   Bu   tushunchalami   tahlil   qilish
natijasida   Fuqarolik   kodeksida   mavjud   bo’lgan   huquq   layoqati   va   muomala
layoqati   tushunchalaridan   foydalanish   mumkin.   Fuqarolik   muomala   layoqatini
o’zgarishi oila munosabatlariga bevosita ta’sir etishi mumkin. Fuqarolik muomala
layoqatini   cheklash   yoki   undan   mahrum   etish   oila   muomala   layoqatini   ham
cheklash yoki mahrum etishga olib kelishi mumkin. Ko’rsatilgan huquqiy ko’rinish
fuqarolik va oila huquqi shunday ya’ni ulami fuqarolik va oila huquqidagi huquq
layoqati   va   muomala   layoqati   bir   xil   va   o’xshash   tushuncha   deb   atash   mumkin.
Oila   huquqidagi   to’la   muomala   layoqati   xuddi   fuqarolik   huquqiga   o’xshab   18
yoshga to’lish bilan paydo bo’ladi. Bundan shunday xulosa chiqarish mumkin, oila
huquqida   ham   fuqarolik   huquqiga   o’xshab   to’la   muomala   layoqati   bir   vaqtda
vujudga keladi. Bunday toifalarning bevosita aloqadorligi ulaming bir-biriga uzviy
aloqadorligida   ko’rinadi.   Yoshni   kamaytirish   tufayli   voyaga   yetmaganning   nikoh
tuzishi   oila   huquqida   uning   to’la   fuqarolik   muomala   layoqatiga   ega   ekanligini
anglatadi.   Amaldagi   0’zbekiston   Respublikasining   Fuqarolik   kodeksining   28-
moddasiga   binoan,   o’n   olti   yoshga   to’lgan   voyaga   yetmagan   shaxs   mehnat
shartnomasi   bo’yicha   ishlayotgan   bo’Isa   yoki   ota-onasi,   farzandlikka   oluvchilari
yoxud homiysining roziligiga binoan tadbirkorlik faoliyati bilan shug’ullanayotgan
bo’lsa, u to’la muomalaga layoqatli deb e’lon qilinishi mumkin. Oila qonunchiligi
ushbu   dalolatnoma   bilan   to’la   muomala   layoqatini   belgilamaydi.   Bu   esa   oila
muomala   layoqatini   fuqarolik   huquqiy   muomala   layoqatidan   farq   qilishini
anglatmaydi. Bu o’zbek qonunchiligida emansipatsiyani juda keng targ’ib qilishini
bildiradi.   Fuqarolik   huquqida   ruhiy   kasalligi   yoki   aqli   zaifligi   sababli   o’z
harakatlari uchun javob berolmaydigan yoki ulami boshqarolmaydigan muomalaga
layoqatsiz   shaxs   beixtiyor   ravishda   oilaviy   muomala   layoqatini   ham   yo’qotadi.
Amaldagi   oila   qonunlari   voyaga   yetmagan   bolalarning   roziligini   olishni
kengaytirishi holatlarini oilaviy-huquqiy munosabatlami paydo bo’lishi, o’zgarishi
yoki   bekor   bo’lishi   (farzandlikka   olish,   ota-onalar   huquqlarini   tiklash   va
boshqalarda)   jiddiy   kengaytirib   yubordi.   Bunday   rozilikni   oilaviy   huquqiy dalolatnoma deb tushunmoq lozim. Hamma holatlarda bolaning roziligi to’g’risida
so’z   ketsa,   ularda   qisman   muomala   layoqati   borligi   to’g’risida   gap   ketadi.
Fuqarolik   huquq   layoqatini   cheklash   oilaviy   huquq   layoqatini   ham   cheklashga
bevosita   ta’sir   etadi.   Bunday   shaxslar   vasiy,   homiy,   farzandlikka   oluvchi
bo’lolmaydilar.   Mantiqan,   ular   nikoh   shartnomasi   va   aliment   kelishuvi   tuzish
huquqiga ega bo’lmasligi  kerak, chunki  fuqarolik qonunlari ularga o’z mulklarini
tasarruf   etishga   ruxsat   bermaydi.   Biroq   nikoh   shartnomalari   nafaqat   oilaning
moddiy   holati   yomonlashuvi,   aksincha   uni   mustahkamlashga   qaratilishi   mumkin.
Chunki   oila   qonunchiligi   qisman   muomalaga   layoqatsizlarga   bunday   cheklashni
belgilamaydi,   Ular   bunday   shartnomalami   tuzishlari   mumkin.   Fuqarolarda   oila
huquq   va   majburiyatlariga   ega   bo’lish   layoqati   tug’ilish   bilan   vujudga   kelsa
(masalan, ota-onalar va bolalar, aka-uka yoki opa-singillar va boshqalar o’rtasidagi
aliment   majburiyatlari),   ayrim   holatlarda   esa   fuqarolaming   ma’lum   yoshga
to’lishlari   bilan   vujudga   keladi.   Masalan,   nikoh   munosabatiga   kirishish.   Shunday
holatlarda   huquq   layoqati   bilan   bir   yo’la   muomala   layoqati   ham   vujudga   keladi.
Oila   huquqida   muomala   layoqati   ya’ni   o’z   harakatlari   bilan   oilaviy   huquq   va
majburiyatlari   paydo   bo’lishi   ma’lum   yoshga   to’lish   bilan   vujudga   keladi.   Qoida
bo’yicha bunday yosh voyaga etish yoshi hisoblanadi. Biroq ayrim huquqlarga ega
bo’lish   ertaroq   ham   vujudga   kelishi   mumkin.   Masalan,   oila   qonunchiligi
farzandlikka olinayotgan bola o’n yoshga to’lgan bo’Isa, farzandlikka olish uchun
uning   roziligi   talab   qilinishini   belgilaydi.   Ruhiy   kasalligi   yoki   aqli   zaifligi
oqibatida o’z harakatlarining ahamiyatini tushuna olmaydigan yoki ulami boshqara
olmaydigan fuqaroni sud qonun hujjatlarida belgilab qo’yilgan tartibda muomalaga
layoqatsiz   deb   topishi   mumkin   va   bunday   fuqaroga   vasiylik   belgilanadi   (FKning
30-moddasi).   Masalan,   muomalaga   layoqatsiz   shaxs   bilan   tuzilgan   nikoh   haqiqiy
emas deb topiladi. Muomalaga layoqatsiz shaxs vasiy, homiy va farzandlikka bo’la
ololmaydi. Shaxs muomalaga layoqatsiz deb topilganda oila doirasida unga tegishli
bo’lgan   shaxsiy   va   mulkiy   huquqiar   vasiy   va   homiylar   tomonidan   amalga
oshiriladi. 5
5
  Otaxo‘jayev   Fozil   MaqsudoYich,   yuridik   fanlari   doktori,   professsor,   O   'zbekiston   R   espublikasida   xizm   at
ko'rsatgan   yurist,   Yo‘Idosheva   Shoira   Rahmatovna,   yuridik   faniari   nom   zodi.   O   ila   huquqi:   Darsiik;   Mirzayusuf 2. Oilaning jamiyat va davlat himoyasida bo’lishi
  Jamiyatning   yashash,   rivojlanish   shartlaridan   biri   uning   bo’g’ini,
aniqrog’i,   asosiy   bo’g’ini   -   oila   jamiyat   va   davlat   tomonidan   doimiy   va   samarali
muhofazaga   olinsagina,   tegishli   maqsadga   erishish   mumkin.   Har   bir   kishi   o’z
hayotining uzoq vaqt davom etishi uchun sog’lig’ini qanday muhofaza qilish ustida
qayg’ursa,   bu   ish   uchun   mablag’larini   ayamasa,   insonparvar,   oqil,   uzoqni
ko’zlovchi   jamiyat   ham   o’zining   hayotini   cho’zishi,   rivojlanishi   uchun   oilaga
xuddi   shunday   munosabatda   bo’ladi   va  oilani   muhofaza   qiladi.   Konstitutsiyaning
63-moddasida   oila   jamiyatning   asosiy   bo’g’ini   sifatida   ko’rsatilishi   bilan   birga,
oila   haqidagi   qoida   davom   ettirilib,   oila   jamiyat   va   davlat   muhofazasida   bo’lish
huquqiga   egaligi   belgilangan.   Ya’ni   oila,   bir   tomondan,   jamiyat   tomonidan,
ikkinchi   tomondan,   davlat   tomonidan   muhofaza   qilinadi.   Konstitutsiya   qoidasi
jamiyat va davlatga oilani himoya qilish majburiyatini yuklaydi.
Jamiyat   oilalardan   iborat   ekan,   o’z-o’zidan   ma’lumki,   jamiyat
mustahkamligi   oilaning   mustahkamligiga   bog’liq   va   oilaning   mustahkam
bo’lishidan   jamiyat   manfaatdor.   Shuning   uchun   oilani   har   tomonlama   qo’Ilab-
quvvatlash va himoya qilishni jamiyat o’z zimmasiga oladi.
Jamiyat   oilalarni   qo’llab-quvvatlashda,   ularni   muhofaza   qilishda   katta
imkoniyatlarga   ega   davlat   xizmatidan   foydalanadi.   Oilani   qo’llab-quvvatlash,
muhofaza   qilish   davlatning   konstitutsiyaviy   burchidir.   Davlatning   oilaga
g’amxo’rligi qonun asosiga qurilgan bo’lib, avvalo u, Oila kodeksida belgilangan.
Bundan   tashqari,   oilani   qo’llab-quvvatlash   maqsadida   0’zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   va   hukumati   ko’plab   hujjatlar   qabul   qilgan.   Oilani
muhofaza qilish va qo’llab-quvvatlashda ularni moddiy tomondan qo’llash, ularga
moddiy   yordam   berish   chora-tadbirlarining   ko’rilishi   muhimdir.   Karimov   I.   A.
Bizning   vazifamiz   -   demokratik   islohotlarni   chuqurlashtirish   va   modernizatsiya
jarayonlarini izchil davom ettirish yo ‘lidir.
Davlatimiz   boquvchisini   yo’qotgan,   ko’p   bolali   oilalarga   moddiy   yordam
berishni   o’z   vazifasi   hisoblaydi   va   buning   amaliy   choralarini   ko’radi.   Bunday
Hakimovich Rustamboevning um um iy tahriri ostida. - Т .: 2007, 244 bet. oilalarga   farzand   ko’rish   va   tarbiyalash   uchun   onalarga   beriladigan   mablag’lar
yildan-yilga   ko’payib   borishi   buning   misolidir.   Oilalarga   turar   joy   qurish   uchun
yer uchastkalarining ajratilishi, qo’shimcha manba bo’lishi uchun tomorqalar bilan
ta’minlanishi doimiy tadbirlar qatoriga kiritilgan.
1998-yilning «Oila yili» deb e’lon qilinishi har bir oilani davlat tomonidan
himoya   qilish   choralarini   kuchaytirib,   oilalarning   mustahkamlanishida   katta
samara   berdi.   «Oila   yili»   munosabati   bilan   belgilangan   tadbirlar   natijasida   davlat
oilalarga juda katta moddiy yordam ko’rsatdi.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   oilalarga,   ayniqsa,   serfarzand,   kam
ta’minlangan   oilalarga   davlat   tarafidan   ko’rsatilgan   yordam   tufayli   oilalar   qattiq
zarbalarga uchramadi va turmushda o’z vazifasini bajarishdan chetlanmadi.
2012-yil   mamlakatimizda   «Mustahkam   oila   yili»   deb   e’lon   qilindi.   Shu
munosabat   bilan   oilani   davlat   tomonidan   qo’llab-quvvatlash   yanada   kengaydi.
Oilani   himoya   qilish   mexanizmi   kuchaydii.   «Mustahkam   oila   yili»   munosabati
bilan   davlat   idoralari,   nodavlat   tashkilotlari,   xayriya   jamg’armalari   birgalikda
ishlab chiqqan dasturda oilani davlat tomonidan qo’llab-quvvatlashni kuchaytirish
ko’zda tutildi.
Mamlakatimizda   oilaga   alohida   munosabat,   xalqimiz   qadriyatidan,
ma’naviyati va madaniyatidan kelib chiqadi. Chunki jamiyat, millat rivoji, ravnaqi
ko’p   jihatdan   oilaga   bog’liq.   Shuning   uchun   oilani   mustahkamlash,   uni   himoya
qilish   davlat   siyosati   darajasiga   ko’tarilgan.   Amalga   oshirilayotgan   tadbirlar   ham
buni guvohidir.
O’zbekiston   Prezidentining   «Jamiyatda   ijtimoiy-ma’naviy   muhitni
sog’lomlashtirish,   mahalla   institutini   yanada   qo’llab-quvvatlash   hamda   oila   va
xotin-qizlar   bilan   ishlash   tizimini   yangi   darajaga   olib   chiqish   chora-tadbirlari
to’g’risida»   2020-yil   18-fevraldagi   farmoni   oilani   davlat   tomonidan   qo’llab-
quvvatlash hamda muhofaza qilishda muhim qadam bo’ldi.
Bu farmon asosida birinchidan, maxsus davlat organi orqali oilani qo’llab-
quvvatlash,   oila   va   xotin-qizlar   bilan   ishlash   yo’lga   qo’yilsa,   ikkinchidan,
fuqarolarning   o’zini-o’zi   boshqarish   organlarining   asosiy   vazifalari   sifatida   oila bilan   ishlash   belgilab   qo’yildi.   Chunki   mahalladagi   Fuqarolar   yig’ini   oilaga   eng
yaqin   tuzilmadir.   Farmon   asosida   tashkil   qilingan   Mahalla   va   oilani   qo’llab-
quvvatlash vazirligi oilaning qonuniy manfaatlarini himoya qilish sohasida yagona
davlat   siyosatini   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish,   fuqarolarning   o’zini-o’zi
boshqarish organlari bilan hamkorlik o’rnatish bo’yicha vakolatli davlat boshqaruv
organi   qilib   belgilandi.   Shuningdek   farmonga   asosan   mahallada   fuqarolar   yig’ini
raisining   oila,   xotin-qizlar   va   ijtimoiy-ma’naviy   masalalar   bo’yicha   o’rinbosari
lavozimi kiritildi.
Endi bundan buyon oilani qo’llab-quvvatlashda maxsus davlat idora organi
va fuqarolarning o’zini-o’zi boshqarish organlari hamkorlik asosida ish olib boradi.
Oila   institutini   rivojlantirish   va   takomillashtirish   bo’yicha   yangidan   qabul
qilinadigan   qonunlar   va   boshqa   huquqiy   hujjatlar   bugungi   va   ertangi   kun
talablariga javob  berishi,  amaldagi  qonun  hujjatlariga  kiritiladigan  o’zgartirish  va
qo’shimchalar   esa,   oila   maqomini   kuchaytirishi,   uning   jamiyatdagi   o’rnini
anglashga   yordam   berishi,   oilani   davlat   tomonidan,   boshqa   fuqarolik   jamiyati
institutlari   tomonidan   qo’llab-quvvatlashni   kuchaytirish   ko’zlangan   asosiy
maqsadlardan.
Keyingi   paytlarda   oilaga   muhim   institut   sifatida   qaralib,   uni
mustahkamlash   uchun   alohida   e’tibor   berilmoqda.   Jumladan,   2018-yil   2-fevralda
0’zbekiston   Prezidenti   «Xotin-qizlarni   qo’llab-quvvatlash   va   oila   institutini
mustahkamlash   sohasidagi   faoliyatni   tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to’g’risida» Farmon qabul qildi. 2018-yil 27-iyunda esa 0’zbekiston Prezidentining
«O’zbekiston   Respublikasida   oila   institutini   mustahkamlash   konsepsiyasini
tasdiqlash   to’g’risida»gi   qarori   qabul   qilindi.   Bu   muhim   hujjatlar   oila   institutini
davlat tomonidan himoyalashni yanada kuchaytiradi. 1.2 . Oilada nikoh tuzish, ota-onalar va farzandlar o’rtasidagi
majburiyat masalalari.
Mamlakatimizda oila tuzish asosi nikoh hisoblanadi. Nikoh oila tuzishning
qonuniy   sharti   bo’lib,   u   Konstitutsiyada   belgilangan.   Konstitutsiyaning   63-
moddasida:   «Nikoh   tomonlarning   ixtiyoriy   roziligi   va   teng   huquqliligiga
asoslanadi», - degan qoida o’z ifodasini topgan.
Oilaning   asosi   nikoh   bo’lsa,   nikoh,   birinchidan,   tomonlarning   mutlaq
roziligi bilan, ikkinchidan, teng huquqliligi asosida tuziladi. Shundan xulosa qilib
aytilsa, nikoh tuzish asoslari tomonlarning roziligi (ixtiyoriylik) va tomonlarning -
er   va   xotinning   teng   huquqligidir.   Nikohlanuvchilarning   roziligi   haqiqiy   bo’lishi,
biror   tomonning   roziligi   har   qanday   tazyiq,   qo’rqitish,   kuch   ishlatish   orqali
olinmasligi kerak.
O’zbekistonda   nikoh   munosabatlari   maxsus   qonun   bilan   tartibga   solinib,
unda ham nikoh tuzishning ba’zi asoslari belgilangan. Unga asosan, nikoh tuzishga
kelgan shaxslar, albatta, qarama-qarshi jins vakillari (erkak va ayol) bo’lishi kerak.
Nikoh tuzish uchun ma’lum yoshga yetgan bo’lishi (18 yosh) talab etiladi.
Bundan   tashqari,   nikoh   tuzish   uchun   nikohlanuvchilar   sog’lom   bo’lishi
talab   etiladi.   Sababi,   nikoh   natijasida   qurilgan   oilalar,   albatta,   farzand   ko’rishni
maqsad qilib qo’yadi. Dunyoga sog’lom farzand kelishi uchun ota va ona sog’lom
bo’lishi kerak.
Shu   masalani   hal   qilish   uchun   0’zbekiston   hukumati   «Nikohlanuvchi
shaxslarni   tibbiy   ko’rikdan   o’tkazish   to’g’risidagi   Nizomni   tasdiqlagan.
O’zbekiston   Respublikasining   Oila   kodeksi,   15-modda.   O’tkazish
nikohlanuvchining   sog’lig’ini   aniqlash   bilan   birga,   ularning   ruhiy   kasalliklar   va
OITS   kasalliklari   bilan   og’rimaganligini   aniqlashdan   iboratdir.   Chunki   bu
kasalliklar   nikohlanuvchilarning   biridan-biriga,   farzandlariga   o’tishi   va   og’ir
oqibatlarga   olib   kelishi   mumkin.   Tibbiy   ko’rikdan   o’tish   tartibi   buzilib   nikoh
tuzilsa, unda bunday nikoh bekor qilinishi mumkin. 6
6
  Qonunchilik ma’lumotlari  milliy bazasi,  21.04.2021-y., 03/21/683/0375-son, 22.10.2021-y., 03/21/723/0983-son;
14.03.2022-y.,   03/22/759/0213-son;   18.05.2022-y.,   03/22/770/0424-son;   12.04.2023-y.,   03/23/829/0208-son;
08.05.2023-y., 03/23/838/0257-son) Oilada   sog’lom   avlod   vujudga   kelishini   ta’minlash   maqsadida   qonunga
asosan   yaqin   qarindoshlarning   nikoh   tuzushi   taqiqlanadi.   Bunday   holda   ham
meditsina nuqtai nazaridan nosog’lom farzandlar dunyoga kelishi mumkin.
Nikoh  tuzishda  nikohlanuvchilarning  huquqi  tengligi   asosida  oilada  bir   er
va bir xotin bo’lishi mumkinligi belgilab qo’yilgan. Qonunlarimiz ko’p xotinlikka
yo’l   qo’ymaydi.   Bu   masala   bir   kishini   faqat   bir   kishi   bilan   nikohda   bo’lishi
mumkinligini,   avvalgi   nikoh   bekor   qilinmasdan   boshqa   nikoh   tuzish   mumkin
emasligini bildiradi.
0’zbekistonda   tegishli   davlat   organlari   tomonidan   ro’yxatga   olingan
nikohgina   qonuniy   sanaladi   va   e’tirof   etiladi.   Bunday   organ   Adliya   vazirligi
tizimidagi fuqarolik holatlari  dalolatnomalarini yozish organlaridir (FHDYO). Bu
organlar   tomonidan   qonuniy   asoslarda   berilgan   hujjat   nikohni   isbotlovchi   hujjat
tariqasida e’tirof etiladi.
0’zbekiston   Respublikasi   Ma’muriy   javobgarlik   to’g’risidagi   kodeksining
230-moddasida   Fuqarolik   holati   aktlari   to’g’risidagi   qonun   hujjatlarini   buzganlik
uchun ma’muriy javobgarlik belgilangan.
Oila   qurishda   erkak   va   ayol   tengligi   ularning   familiya   tanlashida   ham
ko’rinadi.  Er-xotinning  ixtiyoriy  roziligi   bilan   bir   xil   familiya   tanlanishi   yoki   har
kim   o’zining   familiyasida   qolishi   mumkin.   Keyingi   barcha   munosabatlarda   ham
er-xotin bir xil huquqlardan foydalanadi.
2. Nikoh   tuzish   shartlari .   Nikohdan   o   ‘tayotgan   erkak   va   ayol   oila
qurishga tayyor bo’- lishlari kerak. Buning uchun, birinchi navbatda, ota-ona yoki
ulaming   о   ‘mini bosuvchilar farzandlarini sog’lom, odobli, mard, irodali, g’ururli,
erkaklik   mas’uliyatini   sezadigan   mehnatsevar   qilib   tarbiyalashlari   lozim.   O’g’il
bolalar   ayollar   haqida   keng   va   chuqur   tasavvurga   ega   bo’lishlari   kerak.
Yigitlaming uy-ro’zg’or ishlarini, bozor-o’char qilishni bilishlari, oilaning qadriga
yetadigan   vafodor,   ayolmand,   bolajon   bo’lishlari   maqsadga   muvofiq.   Qizlami
oilaviy   hayotga   tayyorlab,   ulami   sog’lom,   odobli,   kattalarni   hurmat   qiladigan,
iffatli,   nomusli,   hayo-iboli,   mehnatsevar,   uy-ro’zg’or   ishlarini   olib   boradigan,
mehmondo’st   uy   bekasi   darajasiga   yetkazish   baxtli   turmushning   kafolatidir. O’zbekiston   Respublikasida   nikohni   uning   ijtimoiy   mohiyati   va   maqsadiga   to’la
hamda   oilani   mustahkamlash   ehtiyojini,   yosh   avlodning   axloqi   va   sihat-
salomatligini   hisobga   olib,   bir   qator   shartlarga   rioya   qilgan  holda   tuzish   zarurligi
belgilandi. Bu talablar nikohdan olish shartlari deb yuritiladi. Ular quyidagilardan
iborat:   Nikoh   tuzish   ixtiyoriydir.   “Nikoh   tuzish   uchun   bo’lajak   er-xotin   o’z
roziligini erkin ifoda etish qobiliyatiga ega bo’lishi kerak. Nikoh tuzishga majbur
qilish   taqiqlanadi”.   (Oila   kodeksining   14-moddasi).   Biz   qurayotgan   adolatli
fuqarolik   jamiyatda   nikoh   erkak   bilan   ayol   o’rtasidagi   tenglik   va   o’zaro   xohish
asosida   tuzilgan   erkin   ittifoq   bo   lib,   maqsadi   oila   qurish,   farzand   ko’rish,   ulami
jamiyatning   munosib   kishilari   qilib   tarbiyalashdan   iborat.   Nikohlanuvchilaming
o’zaro roziligi nikoh tuzishning muhim shartlaridan biridir. Nikohni   о ’zaro rozilik
asosida   tuzish   sharti   uning   ixtiyoriylik   va   tenglik   tamoyili   asosida   vujudga
kelganligini   ta’minlash   bilan   birga,   oilaning   barqaror   va   mustahkam   bo’lishiga
ham imkoniyat yaratadi. Nikohning erkin tuzilishi uchun berilgan rozilik chinakam
bo’lishi,   u   qo’rqitish,   zo’rlash,   aldash   yoki   nikohlanuvchilaming   biri   yoxud   har
ikkisiga ruhan ta’sir etilgan holatda berilgan bo’lmasligi lozim. Tajribada zo’rlash,
qo’rqitish yoki aldash kabi xatti-harakatlar ko’proq tor va huquqiy madaniyatning
pastligi oqibatidan kelib chiqadi. Nikohga kiruvchilaming, ko’p hollarda qizlaming
roziligini   olmay,   oldindan   fotiha   qilish,   qalin   olish   hollari,   yoshlami   sevmagan
kishilariga   turmushga   chiqishga   majbur   qilib,   ularning   baxtiga   zomin   bo’lish
buning   misolidir.   Bunday   xatti-harakatlar   ko’pincha   mulohazalari   tor,   turli   xil
salbiy   qarashlar   ongida   chuqur   o’mashib   qolgan   shaxslar   orasida   uchraydi.
Zo’rlash,   qo’rqitish,   aldash   kim   tomonidan   sodir   etilgan   bo’lmasin,   bari   bir,
nikohning   haqiqiy   emas   deb   topilishiga   sabab   boladi.   Nikohga   kirishning   o’zaro
rozilik asosida bo’lishi shartining buzilishi uning haqiqiy emas deb topilishigagina
emas,   balki   g’ayriqonuniy   xatti-harakat   sodir   etib   nikohga   kirishga   zo’rlagan,
aldagan   va   qo’rqitgan   shaxslami   jinoiy   javobgarlikka   tortishga   ham   asos   bo’ladi.
Bu   javobgarlik   0’zbekiston   Respublikasining   amaldagi   Jinoyat   kodeksi   136-
moddasida quyidagicha belgilangan: “Ayolni erga tegishga yoki nikohda yashashni
davom   ettirishga   majbur   qilish   yoxud   ayolning   erkiga   xilof   ravishda   u   bilan nikohda   bo’lish   uchun   o’g’irlash,   shuningdek,   ayolning   erga   tegishiga   to’sqinlik
qilish-   eng   kam   oylik   ish   haqining   yigirma   besh   baravarigacha   miqdorda   jarima
yoki uch yilgacha axloq tuzatish ishlari yoxud olti oygacha qamoq bilan yoki uch
yilgacha ozodlikdan mahrum etish bilan jazolanadi.” Agar nikohga kiruvchilardan
biri nikohni haqiqiy emas deb topishga asos bo’la olmaydigan boshqa biror holatni
(masalan,   kasali   yoki   oldingi   turmushdan   bolasi   borligini)   yashirsa,   bunday  holat
nikohni   haqiqiy   emas   deb   topishga   asos   bo’lmasa-da,   ammo   nikohdan   ajratish
vaqtida   sud   tomonidan   hisobga   olinishi   mumkin.   Nikoh   tuzishning   navbatdagi
sharti   amaldagi   qonunda   nikoh   yoshining   belgilanishidir.   “Nikoh   yoshi   erkaklar
uchun o’n sakkiz yosh, ayollar uchun o’n yetti yosh etib belgilanadi. Uzrli sabablar
bo’lganida,   alohida   hollarda   nikohga   kirishni   xohlovchilaming   iltimosiga   ko’ra
nikoh   daviat   ro’yxatidan   o’tkaziladigan   joydagi   tuman,   shahar   hokimi   nikoh
yoshini   k о ’pi   bilan   bir   yilga   kamaytirishi   mumkin”.   (Oila   kodeksining   15-
moddasi). Oila kodeksi loyihasi matbuotda e’lon qilinganida nikoh yoshi masalasi
bo’yicha   juda   ko’p   fikr-mulohazalar   va   takliflar   bo’ldi.   Asosan   nikoh   yoshini
erkaklar   uchun   20   yosh,   ayollar   uchun   qat’iy   ravishda   18   yosh   etib   belgilash
to’g’risida takliflar bo’ldi. Sababi: birinchidan, 17-18 yoshdagi yigit va qizlaming
ko’pchiligi   fiziologik   va   jismoniy   jihatdan   to’liq   rivojlanib   yetilmagan   bo’lsalar,
tibbiy   mutaxassislaming   ko’rsatishicha,   ikkinchidan,   respublikamizning   “Ta’lim
to’g’risida”gi   qonunida   ko’rsatilganidek,   bu   yoshlar   umumiy   ta’limdan   so’ng   3
yillik   akademik   litsey   yoki   kasb-hunar   kollejida   o’qishlari   va   ma’lum   sohalar
bo’yicha bilim, hunar va kasb egallab, ishlab chiqarish jarayoni uchun mutaxassis
bo’lib   chiqishlari   kerak.   Xuddi   17-18   yoshlik   davr   o’g’il-qizlarining   akademik
litsey   yoki   kasb-hunar   kollejida   o’qiyotgan   vaqtiga   to’g’ri   keladi.   Qiziq,   17-18
yoshda turmushga chiqqan qizlar homilador holda akademik litsey yoki kasb-hunar
kolleji   partalarida   o’tirib   bilim   oladilarmi   yoki   farzand   ko’rish   bilan
shug’ullanadilarmi?! Shuningdek, 17-18 yoshdagilar oila qurish uchun ham tayyor
emaslar,   ma’lum   kasb-hunar   egallashlari   zarur.   Mustaqil   hayot   kechirish   uchun
tayyorlanishlari   kerak.   Bunga   yana   bir   asos   shuki,   o’n   sakkiz   yoshga   kirgan
yigitlaming   oilani   boqishi   uchun   qo’lida   bir   hunari   bo’lmasa,   bu   yoshda   u o’qiyotgan   bo’Isa,   u   qanday   qilib   oilasini   boqadi.   Hayotda   xotini-yu,   bolalarini
ota-onasi   boqayotgan   yigitlar   ko’p   bo’Isa   ham,   ammo   o’z   oilasini   o’zi   mustaqil
boqqani   ma’qul.   Mutaxassislaming   fikricha,   mo’tadil   onalik   davri   19   yoshdan
boshlanadi.   Birinchi   bola   ona   19-26   yoshga   to’lganda   tug’ilsa,   maqsadga
muvofiqdir.   Tibbiyot   xulosasi   shuki,   qizlar   faqat   18   yoshdan   keyin   turmushga
chiqishlari   lozim.   Shundagina   barkamol   onadan   sog’lom   bola   tug’iladi.   Qonunda
nikoh yoshining erkaklar uchun 18 yosh, ayollar uchun 17 yosh etib belgilanishi bu
hali   mukammal   yosh   faqat   nikoh   tuzish   uchun   bo’lgan   huquq,   Necha   yoshdan
nikohga o ‘tishlikni ulaming o’zlari hal qiladiiar. Nikoh huquqiy munosabati tabiiy
jarayon bo’lganligi uchun yangi qonun ilgari amalda bo’lgan nikoh yoshini, ya’ni
erkaklar uchun 18 yosh, ayollar uchun 17 yoshni saqlab qoldi. Oila kodeksida faqat
necha   yoshdan   boshlab   nikohga   kirish   mumkinligi   belgilangan,   ammo   necha
yoshdan   boshlab   nikoh   tuzish   mumkin   emasligi   belgilanmagan.   Shunga   ko’ra,
nikohdan o’tuvchilarning yoshlaridagi, katta farq nikoh tuzishga monelik qilmaydi.
Bizning   mamlakatimizda   nikohdan   o’tuvchilaming   yoshlari   o’rtasidagi   katta   farq
kamayib   borayotgani   sezilmoqda.   Amaldagi   qonunchilikka   muvofiq.   nikoh
munosabatida   bo’lgan   ayollar   bola   tarbiyalash   huquq   va   majburiyatlariga   ega
bo’ladi,   bunday   holda   ular,   garchi   voyaga   yetmagan   (18   yoshga   to’lmagan)
bo’lsalar   ham,   qonun   bo’yicha   muomala   layoqatiga   to’liq   ega   bo’   ladilar,
0’zbekiston   Respublikasi   Fuqarolik   kodeksining   22-moddasiga   binoan,   voyaga
yetgunga   qadar   turmush   qurgan   shaxs   qonuniy   asosda   nikohdan   o’tgan   vaqtdan
e’tiboran to’la hajmda muomala layoqatiga ega bo’ladi. Nikoh tuzish natijasida ega
bo’lingan   muomala   layoqati   18   yoshga   to’lmasdan   turib   nikohdan   ajralgan
taqdirda   ham   to’la   saqlanib   qoladi.   Sud   nikohni   haqiqiy   emas   deb   topganida
voyaga   yetmagan   er   (xotin)   sud   belgilagan   paytdan   boshlab   muomala   layoqatini
to’la yo’qotganligi haqida qaror qabul qilishi mumkin. Amaldagi oila qonunlarida
belgilangan   nikoh   yoshiga   rioya   qilmasdan   g’ayriqonuniy   ravishda   nikoh
munosabatida bo’lish turli huquqiy oqibatlami keltirib chiqarishi mumkin. Bunday
nikoh   haqiqiy   bo’lmagan   nikoh   deb   topilib,   oila   qonunlarida   belgilangan   tegishli
shaxsiy va mulkiy huquqiy oqibatlami keltirib chiqarmaydi. 3. Ota-onaning farzandlar oldidagi majburiyati
Ota-onaning   farzandlar   oldidagi   burchining   konstitutsiyaviy   darajada
mustahkamlanishi   yosh   avlodga   bo’lgan   e’tiborni   ko’rsatadi.   Ota-ona   farzand
ko’rgach, uni  voyaga yetkazishi, tarbiyalashi  shart. Tarbiyasiz, yetarli  ta’minotsiz
farzand jamiyatda o’z o’rnini topishi u yoqda tursin, jamiyat uchun xavfli shaxsga
aylanadi.
Konstitutsiyaning   64-moddasida:   «Ota-onalar   o’z   farzandlarini   voyaga
yetgunlariga   qadar   boqish   va   tarbiyalashga   majburdirlar»,   -   deb   belgilangan.
Bundan kelib chiqadiki, majburiyat ikki narsani hal qilishga qaratilgan, birinchisi,
farzandlarni boqish, ikkinchisi, tarbiyalash.
Farzandni   boqish  deganda,   voyaga  yetguncha  barcha  moddiy  ehtiyojlarini
qondirish,   yashashi   uchun   eng   zarur   imkoniyatlarni   yaratish   tushuniladi.   Bu   -
ovqatlantirish, kiyintirish, bolalarni yashashi uchun zarur jihozlar bilan ta’minlash,
o’qitish,   o’qish   va   bilim   olishi   uchun   zarur   o’quv   qurollari   va   jihozlar   bilan
ta’minlashdir.   Bunda   har   bir   ota-ona   o’z   moddiy   imkoniyatlaridan   kelib   chiqib,
tegishli sharoitlarni yaratadi.
Ota-onaning   muhim   va   mashaqqatli   majburiyati   bolani   tarbiyalashdir.
Maktabgacha   bola   to’la   ota-ona   ixtiyorida   bo’ladi.   Ayrim   bolalar   maktabgacha
tarbiya muassasalarida bo’lishi ham mumkin. Bola maktabgacha ota-ona ixtiyorida
bo’lganda,   bolaning   tarbiyasiga   faqat   ota-ona   javobgar.   Shu   davrdan   boshlab
bolada   atrofdagi   va   oiladagi   hodisa,   voqealarga   munosabat   shakllana   boshlaydi.
Shuning uchun bola ongida faqat ijobiy qarashlar shakllanishi uchun ota-ona katta
ishlar   olib  borishi,   barcha   yaxshi  ishlar,  odatlar,  xislatlar,  voqealar  haqida  bolaga
tushunchalar  berishi, televizordagi  bolalar  uchun ko’rsatuvlarga ularni  jalb qilishi
juda ham muhim. Bola tarbiyasida ularni tabiatga, o’simlik va hayvonlarga yaxshi
munosabatda bo’lish ruhida tarbiyalash alohida rol o’ynaydi. 
Tarbiya natijasida o’simlik va hayvonot dunyosiga do’stlik ruhini vujudga
keltirish   zarur.   Bola   tarbiyasi   natijasida   ularning   bir-biriga,   kattalarga   hurmati,
mahalla, vatanga hurmatining boshlang’ich asoslari vujudga keladi. Bola tarbiyasida, eng muhimi, nafaqat tushuntirish, o’rgatish, balki shaxsiy
o’rnak ko’rsatishdir. Bola uchun ota-onaning yurish-turishidan o’rnak olish, ularga
taqlid hissi juda kuchli. Ana shu narsadan to’g’ri foydalanish zarur. Bolani boqish
va   voyaga   yetkazish   majburiyatida   bolalarni   o’qitish,   o’qishi   uchun   zarur
sharoitlarni   yaratish,   bolaning   qobiliyatiga   qarab   bilim   berishni   amalga   oshirish,
o’quv dargohidagi ishlarini kuzatib turish muhim hisoblanadi.
Oila   buzilib,   ota-ona   ajrashgan   holda   ham   ota-ona   majburiyati   bekor
bo’lmaydi.   Bola   kim   bilan   qolishidan   qat’iy   nazar   ikkala   tomon   ham   bola   uchun
g’amxo’rlik qilishi shart. Bu ixtiyoriylik asosida bo’lmasa, majburiy tarzda aliment
undirish bilan amalga oshiriladi.
Bola   voyaga   yetguniga   qadar   barcha   ehtiyojlarini   imkoniyat   darajasida
qondirgan   ota-onalar   majburiyatni   ado   etgan   hisoblanadi.   Otalik,   onalik
majburiyatlarini   bajarmaganlar   qonun   asosida   ota-onalik   huquqidan   mahrum
qilinadi.
Voyaga   yetmaganlarning   huquqlarini   himoya   qilishda   2020-yil   25-
fevraldagi   «Bola   huquqlari   kafolatlari   to’g’risida»gi   Qonun   muhim   ahamiyatga
ega.
Keyingi paytlarda mamlakatimizga turli diniy oqimlarning kirib kelishi va
ularning   hurujlari,   narkomaniya   kasofatining   paydo   bo’lishi   ulardan
farzandlarimizni   saqlash   choralarini   kengroq   ko’rishni   taqozo   etmoqda.   Bu   esa,
yana   tarbiyaga   e’tiborni   kuchaytirish,   barcha   kuchni   unga   sarflashni,   bu   ishda
maktab, mahalla hamkorligini o’rnatish zaruriyatini keltirib chiqaradi.
4. Ota-onasizlarga davlat g ‘amxo’rligi
Davlat   ota-onalarga   farzandlarini   voyaga   yetguncha   boqish,   tarbiyalash
majburiyatini   yuklash   bilan   birga,   ota-onasiz   bolalarni   boqishni,   tarbiya   qilishni,
o’qitishni   o’z   zimmasiga   oladi.   Bu   Konstitutsiyadagi:   «Davlat   va   jamiyat   yetim
bolalarni   va   ota-onalarining   vasiyligidan   mahrum   bo’lgan   bolalarni
boqish,tarbiyalash   va   o’qitishni   ta’minlaydi,   bolalarga   bag’ishlangan   xayriya faoliyatlarini   rag’batlantiradi»,   -   degan   qoida   asosida   amalga   oshiriladi   (64-
modda). 7
Voyaga yetgunga qadar davlat va jamiyat qaramog’ida bo’ladigan, ularning
yordamiga   muhtoj   bolalar   deganda,   yetim   bolalarni   (ota-onasi   vafot   etgan
bolalarni),   ota-onaning   vasiyligidan   mahrum   bo’lgan   (ota-onalari   tashlab   ketgan
yoki ota-onalik huquqidan tegishli  tartibda mahrum qilinganlar) bolalarni nazarda
tutamiz.   Bunday   yordamga   muhtoj   bolalarni   davlat   turli   tadbirlar   belgilab,
muntazam ravishda ular hayotda o’z o’rinlarini topishi uchun zarur sharoit yaratib
beradi. 8
Bola   ota-onasiz   bo’Isa,   «Mehribonlik»   uylariga,   maxsus   muassasalarga
joylashtiriladi.   Turli   sabablarga   ko’ra   bolalarning   ota-onasidan   tarbiya   olish
imkoniyati   bo’lmasa,   bola   oilalarga   farzandlikka   beriladi   yoki   unga   voyaga
yetgunicha vasiylik hamda homiylik belgilanadi.
Mamlakatimizda ko’plab «Mehribonlik» uylari mavjud bo’lib, ularda yetim
bolalar   voyaga   yetgunlariga   qadar   davlat   tomonidan   yaratilgan   imkoniyatlardan
foydalanib, kelajak hayotga tayyorgarlik ko’rishadi. Hozirgi kunda ko’plab oilalar
yetim bolalarni asrab olib, ularning tarbiyasi bilan shug’ullanmoqda.
Bunday   tajriba,   ya’ni   ota-onasiz   yetim   bolalarni   o’z   oilasiga   olib
farzandlaridek   tarbiyalash,   topganini   baravar   baham   ko’rish   xalqimiz
ma’naviyatiga xos bo’lib, urf-odatga aylangan.
Ikkinchi jahon urushi davrida urush natijasida ota-onasidan ajragan ko’plab
bolalar   0   ‘zbekistonda   o’z   oilalarini   topgan.   Ayniqsa,   oddiy   temirchi   Sh.
Shomahmudov 14 nafar yetim bolani tarbiyalab, jahon ahlining tahsiniga sazovor
bo’lgan.
  0   ‘sha   davrdagi   yetim   bolalarni   boquvchi   oilalarga   davlat   e’tibori   bilan
hozirgi   kundagi   yetim   bolalarni   tarbiyalovchi   oilalarga   davlat   e’tibori   butunlay
boshqacha.   Hozir   yetim   bolalarni   boquvchi   oilalar   davlat   va   jamiyat   tomonidan
doimiy ko’mak olib turadi.
7
8
    Info@daryo.uz   Mamlakatimiz   aholisi   soniga   nisbatan   boshqa   mamlakatlarga   qaraganda
«Mehribonlik»  uylari   kamligi,   bizda  ota-onasizlar   ko’plab  oilalarda   tarbiya   olishi
bilan xarakterlanadi.
Ota-onasiz,   yetim   bolalarga   jamiyat   va   davlat   g’amxo’rligini   amalga
oshirishda   turli   jamg’armalar   ham   katta   rol   o’ynaydi.   Bunday   jamg’armalar
0’zbekistonda   yetarlicha.   Bular   jumlasiga   «Mehr-shavqat   va   salomatlik»,
«Sog’lom   avlod   uchun»   jamg’armalari   kiradi.   Davlat   tomonidan   qo’llab-
quvvatlanuvchi   bu   tashkilotlar   jamiyat   nomidan   yetim-yesirlarni   boqish,
tarbiyalash, o’qitish ishlariga katta yordam bermoqda.
Konstitutsiyaga   asosan,   dunyoga   kelgan   farzand   ota-onasining   nasl-
nasabidan   va   fuqarolik   holatidan   qat’iy   nazar   qonun   oldida   tengdirlar.
Konstitutsiyaning   «Onalik   va   bolalik   davlat   tomonidan   muhofaza   qilinadi»,   -
degan   65-moddasi   qoidalari,   farzandlarga   teng   huquqlilik   va   teng   imkoniyat
bo’lishini   nazarda   tutadi   hamda   har   qanday   holda   onalik   va   bolalikning   davlat
tomonidan himoyaga olinishini ko’rsatuvchi yana bir muhim huquqiy asosdir.
Ota-onasizlar   jamiyat   va   davlatning   ko’magi   ostida   hayotda   o’z   o’rnini
topmoqda.   Davlat   yetim-yesirlarga   faqat   umumiy   ta’lim   olishda   imtiyoz   va
imkoniyatlar   yaratibgina   qolmasdan,   ularni   ta’limning   boshqa   bosqichlarida
qo’llab-quvvatlamoqda.   0’quv   yurtlariga   o’quvchi   qabul   qilishda   ota-onasizlarga
tegishli   hujjatlar   asosida   imtiyozlar   berilgan.   Ana   shu   imtiyozdan   foydalanib,
ko’plab   ota-onasizlar   o’zlari   uchun   zarur   kasblarga   ega   bo’lmoqda.   Ular   o’quv
muassasalari tomonidan iqtisodiy jihatdan qo’llab-quvvatlanmoqda.
2006-yilning «Homiylar va shifokorlar yili» deb e’lon qilinishi, u bo’yicha
qabul   qilingan   hujjatlar   va   belgilangan   tadbirlar   ota-onasiz   bolalarni   boqish,
tarbiyalash,   o’qitish   uchun   katta   imkoniyatlar   yaratishni   nazarda   tutgan   edi.   Bu
ham davlat va jamiyatning o’z vazifasiga jiddiy qarashini ko’rsatmoqda.
Bozor   munosabati   natijasida   mamlakatimizda   mulkdorlar   ko’payib
bormoqda,   ular   ham   o’z   mablag’larining   ma’lum   qismini   ixtiyoriy   ravishda   ota-
onasiz bolalarning tarbiyasiga sarflamoqda.  2.1.  Voyaga yetgan, mehnatga layoqatli farzandlarning ota-ona
oldidagi majburiyati
Voyaga yetgan farzandlarning ota-ona oldida ko’plab majburiyatlari bo’lib,
bu   majburiyatlar   ota-onaga   g’amxo’rlik   qilishni   nazarda   tutadi.   Bu   burch   nafaqat
Konstitutsiyaviy   burch,   u   xalqimiz   qon-qoniga   singgan,   axloqiy   qoidalarga   mos
urf-odatimiz hamdir.
Azaldan   ota-onaga   g’amxo’rlik   qilingan,   ularni   ranjitgan   farzandlar
qoraiangan, qarg’ishga qolgan, ulardan hamma yuz o’girib, yakkalab qo’ygan. Ana
shu axloqiy qoida Konstitutsiyada qoida sifatida mustahkamlangach, endi noqobil
farzandlarni nafaqat qoralash, qarg’ash, yakkalab qo’yish emas, qonun yo’li bilan
jazolash imkoni tug’ildi.
Konstitutsiyaning   66-moddasida:   «Voyaga   yetgan,   mehnatga   layoqatli
farzandlar o’z ota-onalari haqida g’amxo’rlik qilishga majburdirlar», - degan qoida
belgilandi.
Voyaga   yetgan,   mehnatga   layoqatli   farzandlar   o’z   ota-onalariga   ular
birgalikda   yashaydimi,   alohida   yashaydimi   (qayerda   yashashidan   qat’iy   nazar),
bundan qat’iy nazar, g ‘amxo’rlik qilishga majbur. 
Farzandning   ota-onaga   g   ‘amxo’rligi   nimalardan   iborat?   Eng   avvalo,   ota-
onaning normal yashashi uchun to’liq imkoniyat yaratish. Bu turar-joy bilan, oziq-
ovqat   (egulik),   kiyim-bosh   bilan   ta’minlash.   Ota-onalarning   sog’lig’i   haqida
g’amxo’rlik   qilish,   ularni   tibbiy   xizmatga   muhtojligida   tibbiy   xizmatdan
foydalanishini ta’minlash.
  Iqtisodiy   tomondan   g’amxo’rlikning   o’zigina   ota-ona   ehtiyojini
qondirmaydi,   unga   qo’shimcha   ravishda   ma’naviy   jihatdan   ham   ota-ona   qo’llab-
quvvatlanishi kerak.
Farzandlar   ota-ona   ehtiyojini   ixtiyoriy   ravishda   qondirmasa,   unda   ularga
majburlov choralari qo’llaniladi. Moddiy majburlov choralari bu farzandlardan ota-
ona hisobiga majburiy to’lov (aliment) undirishdir. Mehnatga   layoqatli,   iqtisodiy   imkoniyatlari   yetarli,   turar-joy   masalasida
qiyinchiligi   yo’q   farzandlarning   ota-onalarini   qariyalar   uyiga   joylashtirishi
xalqimizda eng yomon uyat ish, oriyatsizlik deb qoralanadi.
Afsuski,   xalqimiz   ma’naviyatiga   xos   bo’lmagan   shunday   holatlar   ahyon-
ahyonda   bizda   ham   uchrab   turadi.   Shuning   uchun   yoshlarga   ta’lim-tarbiya
berishda,  farzandlarning ota-ona oldidagi  burchining faqat  huquqiy jihatiga emas,
uning   ma’naviy   va   axloqiy   jihatiga   ham   e’tibor   berilib,   xalqimizning   uzoq   yillar
davomida to’plagan eng yaxshi hislatlariga tayanish zarur. Farzandlarning ota-ona
oldida   majburiyatini   bajarmasligiga   faqat   yuridik   javobgarlik   bilan   ta’sir   qilmay,
bu inson xususiyatiga xos bo’lmagan holat. Eng tuban insonlargina shunday qilishi
mumkinligini,   ota-onasini   xoru   zor   qilgan   insonlarning   ikki   dunyoda   ham   yuzi
qora   bo’lishi   va   eng   muhimi,   hayvondan   farqi   bo’lmasligi   o’quvchilarga
yetkazilishi kerak.
Oila   munosabatlarining   konstitutsiyaviy   asosda   hal   qilinishi,
Konstitutsiyada   unga   alohida   bob   ajratilishi,   bizda   oilaga   bo’lgan   jiddiy
munosabatning   isbotidir.   Oilani   mustahkamlash   bu   jamiyatni   mustahkamlash   va
rivojlantirish   ekanligi   davlatning   oilaga   bo’lgan   munosabatini   belgilovchi   asosiy
holatdir. Inson o’z salomatligini saqlashga  harakat qilganidek, jamiyat ham oilani
mustahkamlashga   harakat   qiladi,   chunki   jamiyat   sog’lig’i   oila   sog’lomligiga
bog’liq. Oilalar sog’lom bo’lsa, jamiyat ham sog’lom bo’ladi.
Shuni   alohida   qayd   etish   kerakki,   farzandlarni   ota-ona   oldidagi   burchini
konstitutsiyaviy darajada mustahkamlanishi 0 ‘zbekistonga xos xususiyatdir.
2.2.  Yangi tahrirdagi Konstitutsiyada oila va inson qadri masalalari
Ma lumki, Konstitutsiyaning  14-bobi  maxsus oilaga bag ishlangan.  Uningʼ ʻ
76,77,78,79,80-moddalari   oila   maskanining   jamiyat   va   davlat   muhofazasida
ekanligi,   oila   tuzishda   tomonlar   ixtiyoriy   roziligi   va   teng   huquqliligi,   ota-
onalarning   farzandlarini   voyaga   yetgunlariga   qadar   boqish   va   tarbiyalashga
majburliklari,   onalik   va   bolalik   davlat   tomonidan   muhofaza   qilinishi,   voyaga
yetgan   va   mehnatga   layoqatli   farzandlarning   ota-onalari   haqida   g amxo rlik	
ʻ ʻ
qilishlari yuzasidan majburiyatlari aniq ko rsatib berilgan.	
ʻ Yangi   tahrirdagi   Konstitutsiyaning   76-moddasiga   ko’ra,   oila   davlatning
asosiy bo’g’ini hamda u jamiyat va davlat muhofazasida ekanligini saqlab qolgan
holda,   nikoh   O’zbekiston   xalqining   an’anaviy   oilaviy   qadriyatlariga,
nikohlanuvchilarning   ixtiyoriy   roziligiga   va   teng   huquqliligiga   asoslanishi
belgilanmoqda.
Shu o’rinda, davlat oilaning to’laqonli rivojlanishi uchun nafaqat ijtimoiy,
iqtisodiy, huquqiy, balki davr talabidan kelib chiqqan holda boshqa shart-sharoitlar
yaratishni   ham   o’z   zimmasiga   olmoqda.   Masalan,   2022-yil   yilda   tariximizda   ilk
bor   pensiya   va   ijtimoiy   nafaqalar   miqdori   minimal   iste’mol   xarajatlaridan   kam
bo’lmagan darajaga olib chiqildi. Misol  uchun, 2017-yilda kam ta’minlangan 500
ming oila ijtimoiy yordam olgan bo’lsa, bugunga kelib 2 milliondan ortiq oilalarga
ko’mak  berilmoqda.  Ajratilayotgan mablag’lar  esa,   7 barobar  ko’paytirilib,  yiliga
11 trillion so’mga yetdi.
Ilk   marotaba   78-moddada   O’bekiston   xalqini   millatidan   qat’I   nazar,
O’bekiston Respublikasining fuqarolari tashkil etishini inobatga olib, Respublikada
yashovchi   barcha   fuqarolarning   an’anaviy   oilaviy   qadriyatlarini   hurmat   qilishi
e’tirof etilmoqda.
Shu   nuqtai   nazardan,O’bekiston   xalqining   an’anaviy   oilaviy   qadriyatlari
deganda   fuqarolarning   Konstitutsiya   va   qonunlarga,shu   jumladan   Oila   kodeksiga
zid   bo’lmagan   an’analari   tushuniladi.Amaldagi   konstitutsiyaning   63-moddasida
oila   jamiyatning   asosiy   bo’g’ini   hamda   jamiyat   va   davlat   muhofazasida
bo’lishi,nikoh   tomonlarning   ixtiyoriy   roziligi   va   teng   huquqliligiga   asoslanishi
belgilangani  bilan  respublikada  yashovchi  barcha  fuqarolarning an’anaviy  oilaviy
qadriyatlarni   hurmat   qilishi   e’tirof   etilmagan.O’zbekistonda   istiqomat   qilayotgan
barcha   xalqlarning   an’anaviy   oilaviy   qadriyatlari   “bir   jinsli”shaxslarning   nikoh
qurishiga   mutlaq   yo’l   qo’ymaydi.Aynan   shu   nuqtai   nazardan
olinganda,O’zbekiston Respublikasi  Konstitutsiyasi  to’g’risida”gi  konstitutsiyaviy
qonunning 76-moddasida belgilanayotgan normada “erkak va ayol” so’zlari tushib
qolgani   yo’q.chunki   u   amaldagi   Konstitutsiyaning   tegishli   moddasida   ham
qo’llanilmagan.   Davlat   va   jamiyat   bolalarda   hamda   yoshlarda   milliy   va umuminsoniy   qadriyatlarga   sodiqlikni,   buyuk   ajdodlarmizning   boy   ma’naviy
merosidan faxrlanish tuyg’usini shakllantirish to’g’risida g’amxo’rlik qiladi.
Asosiy   Qomusimizga   taklif   etilayotgan   yuqoridagi   ustuvor   jihatlar   inson
omili,   oilani   muhofaza   qilish   va  mustahkamlashning   e tiborli   masalalari   inobatgaʼ
olinganligi barcha islohotlar inson uchun ekanligini yaqqol ko rsatadi.	
ʻ
Darhaqiqat,   O zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasiga   kiritilish   taklif	
ʻ
etilgan   mazkur   normalar   ijtimoiylashuv   maskani   hisoblangan   oila   muhitidagi
vazifalarni   birgalikda   amalga   oshirilishida   davlatning   e tiboridan   tashqarida	
ʼ
emasligini   ko rsatadi.Shu   o rinda   o z   fikrimizni   bildirmoqchi   edik:   dunyo	
ʻ ʻ ʻ
tajribasidan   ko rinadiki,   hech   qaysi   davlatning   Qomusi   inson   shaxsiga,   uning
ʻ
qadriga   nisbatan   bunchalik   e tiborlilik   bilan   yondashmagan.O zbekiston	
ʼ ʻ
Respublikasi   Konstitutsiyasining   yangi   tahririga   kiritilgan   takliflarda
ko ryapmizki,   inson   shaxsining   go daklik   davridan   tortib,   to   qarilik   davrigacha,	
ʻ ʻ
oila   davrasidan   tortib   to   faoliyat   muhitigacha   barcha   jihatlarga   ahamiyat
berilgan.Ma lumki, jamiki ne matlar orasida eng ulug i — insondir. Inson omiliga	
ʼ ʼ ʻ
nisbatan   yuksak   ishonch,   umid   baxsh   etgan   Konstitutsiyaning   uzoq   yillarga   eng
zarur,   eng   insonparvar   hujjat   bo lib   qolishi,   shubhasiz.   Zero,   Konstitutsiya   har	
ʻ
qanday   davlatning   yuzi,   uning   obro -e tibori   hisoblanadi.   U   davlatni   davlat,	
ʻ ʼ
millatni millat sifatida dunyoga tanitadigan Qomusdir.
                        Xulosa
Xulosa   o’rnida   aytishimiz   mumkinki,   oila   jamiyatning   asosiy   bo’g’ini
ekanligi va uning ahamiyati, o’rnini aniq belgilab olish maqsadida konstitutsiyada
alohida   oila   bobi   kiritilgan.   Konstitutsiyaning   63-moddasini   bu   tarzda
o zgartirilishi   oilaning   jamiyatdagi   asosiy   vazifasidan   kelib   chiqadi.   Chunkiʻ
oilagina jamiyatning kichik guruhi sifatida – “Oila – (ikki kishidan, erkak va ayol)
dan   iborat   bo lib,   keyinchalik   reproduktiv   vazifa   —   insoniyatning   ko payishini	
ʻ ʻ
tabiiy   ravishda   amalga   oshiradi.   Nikoh   shubhasiz,   milliy   qadriyatlarimizga
asoslanib,   FXDYO   (fuqarolik   holatlarini   qayd   etish...)   orqali   rasmiylashtirilishi,
nikohning   tartibli   bo lishini   taqozo   etadi.   Shu   o rinda   aytish   kerakki,   aynan   oila	
ʻ ʻ
mamlakatning   fuqarolari   uchun   eng   yaqin   maskan   bo lganligi,   uning   hayotida	
ʻ
ruhiy   quvvat   berishi,   o z   faoliyati   (mehnati)dan   topayotgan   mablag larini   shu	
ʻ ʻ
kichik maskanga sarflash orqali maqsadli va zavqli yashashiga erishishi, hatto umri
uzun   bo lishini   ta minlashi   hayotda   tasdiqlangan.   Shu   o rinda   bir   statistik	
ʻ ʼ ʻ
ma lumotni keltiramiz: insonning yolg iz yashashi va oilada yashashi uning umri,	
ʼ ʻ
hayoti sifatiga ta siri ilmiy tadqiq etilganda oilasiz yashaydiganlarning umri oilada	
ʼ
yashaydiganlarning   umri   davomiyligidan   25   foizga   qisqa   bo lishi   tasdiqlangan.	
ʻ
Chunki   oilada   yashash   insonni   hayotda   maqsadi   paydo   bo lishiga,   o zining
ʻ ʻ
keraklilik   hissi   bilan   yashashiga,   ayniqsa,   tug ilgan   farzandi   uchun   o z   oldiga	
ʻ ʻ
yangi-yangi   niyatlarni   shakllantirishiga   ta sir   qiladi.   Bu   psixologik   yondashuv	
ʼ
bora-bora daxldorlik hissidan boshlab, mehr, muhabbat, g amxo rlik, harakat qilish	
ʻ ʻ
va boshqa qadriyatlarni yuzaga keltiradi. Ayniqsa, oilaning “jamiyat va davlatning
alohida   muhofazasi   ostida   bo ladi”   normasining   qayd   etilishi   mamlakat	
ʻ
fuqarolarining ertangi kunlariga ishonchini yanada mustahkamlaydi.
Mazkur   “Davlat   oilaning   to laqonli   rivojlanishi   uchun   zarur   bo lgan	
ʻ ʻ
ijtimoiy   va   iqtisodiy   shart-sharoitlarni   yaratadi”   formulirovka   har   bir   oila   qurgan
yoki   oila   bo lib   yashayotgan   fuqarolarda   mamlakati   va   o z   davlati   uchun   bebaho	
ʻ ʻ
kapital   sifatida   –   inson   omili   sifatida   o zini   “kimsasiz   sahroda   emas”,   balki   o z	
ʻ ʻ
Vataniga suyanishi mumkinligiga ishonchni shakllantiradi. Ushbu   “Davlat   ko p   bolali   oilalarga   qonunga   muvofiq   imtiyozlar   vaʻ
ijtimoiy   kafolatlar   berilishini   ta minlaydi”   fikrning   berilishi   ham   yuqorida   qayd	
ʼ
etilgan mushohadalarning mantiqiy davomi deb qabul qilinadi, albatta.
E tiborga molik tomoni shundaki, Konstitutsiyaning tahriridagi varianti 64-	
ʼ
moddada   ota-onalar   zimmasiga   yuklatilgan   vazifalar   ularning   o rnini   bosuvchi	
ʻ
shaxslar   zimmasiga   ham   yuklatilmoqda.   Bu   vazifalar   qatoriga   bolalarni   voyaga
yetgunga   qadar   boqish   va   tarbiyalashdan   tashqari,   ularning   ta limi,   sog lom   va	
ʼ ʻ
to laqonli kamol topishi haqida qayg urish ham qo shilmoqda.	
ʻ ʻ ʻ
Mazkur   tahrirda   berilgan   qo shimchalarda   bizning   milliy   va   insoniy	
ʻ
qadriyatlarimizning inobatga olinganligi, oila maskanidagi asosiy tarbiyachilar ota-
onalardan   tashqari,   ularning   o rnini   bosuvchi   shaxslarning   ham   mas ulligi	
ʻ ʼ
kiritilgan.   Shu   va   shu   kabi   o’zgartirishlardan   ko’rishimiz   mumkinki,oila
jamiyatning   tayanchidir,kichik-kichik   guruhlar   ya’ni   oilalar   jamiyatni   tashkil
etadi.Oilaning rivoji,taraqqiyoti jamiyatning rivojiga kata ta’sir ko’rsatadi. 
Birinchi Prezidentimiz Islom Karimovning   “Farzandlarimiz bizdan ko’ra
kuchli,   bilimli,   dono   va   albatta,   baxtli   bo’lishlari   shart”   9
degan   g’oyasi
xalqimiz qalbida hamisha nish urgan azaliy orzu-umidlardan suv ichgan.
9
 Karimov I.A. Yuksak ma’naviyat-yengilmas kuch.-T,;
Ma’naviyat,2008  Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
I. Rahbariy adabiyotlar
    1.Karimov I.A. Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch. –T.: Ma’naviyat, 2008
 2.Karimov I.A. O’zbekiston mustaqillikka erishish ostonasida. – Toshkent:
 O’zbekiston, 2011. – B. 142, 144.
          3.   Mirziyoyev   Sh.   ―Niyati   ulug’   xalqning   ishi   ham   ulug’,   hayoti   yorug’   va
kelajagi farovon bo’ladi-T.: O’zbekiston. 2018.
II. Me’yoriy-huquqiy hujjatlar
        1.   O’zbekiston   Respublikasining   «Normativ   huquqiy   hujjatlar   to’g’risida»gi
Qonuni. 2000 yil 14 dekabr.
2.  O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. — T.: O zbekiston 2023ʻ
3.   O’zbekiston   Respublikasining   “Xotin-qizlar   va   erkaklar   uchun   teng   huquq
hamda  imkoniyatlar kafolatlari to’g’risida”gi   Qonuni .
4.   “Ayollarga   va   oilaviy   vazifalarni   bajarish   bilan   mashg’ul   shaxslarga
beriladigan qo’shimcha kafolatlar”
   5. O’zbekiston Respublikasining Oila Kodeksi-01.09.1998       
III. Internet saytlari
  1.www.ziyonet.uz. O’zbekiston Respublikasi elektron kutubxonasi
  2. www.uza.uz. O’zbekiston milliy matbuot agentligi.
  3. www.gov.uz. O’zbekiston Respublikasi xukumat portali. 
  4. www.lex.uz Milliy ma lumotlar bazasi 	
ʼ

Oila, bolalar va yoshlar

Купить
  • Похожие документы

  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dislaliyali bolalar shaxs va shaxslararo munosabati xususiyatlari
  • Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab
  • Diqqatning neyrofiziologik mexanizmi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha