Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 55.3KB
Покупки 0
Дата загрузки 21 Сентябрь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

36 Продаж

Oilaviy hayotning bolalar tarbiyasiga ta'siri

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :   Oilaviy hayotning bolalar tarbiyasiga ta'siri.
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu:  Oilaviy hayotning bolalar tarbiyasiga ta'siri.
MUNDARIJA
Kirish………………………………………………………………………………
.
I BOB. Oilaviy hayot va bola tarbiyasining nazariy asoslari
1.1. Oila – ijtimoiy institut sifatida va uning tarbiyadagi 
o‘rni ……………………..
1.2. Ota-ona mas’uliyati va oilaviy muhitning bolaning rivojlanishiga 
ta’siri ……..
1.3. Oilaviy qadriyatlar va an’analar: bolalar tarbiyasidagi 
ahamiyati ……………..
II BOB. O‘zbekistonda oilaviy hayotning bolalar tarbiyasiga ta’siri
2.1. Milliy oila modeli va uning tarbiyadagi xususiyatlari ………………………...
2.2. Oiladagi ijtimoiy-psixologik muhitning bolalar axloqiy va ma’naviy 
kamolotiga ta’siri …………………………………………………………………...
2.3. O‘zbekistonda oilaviy tarbiyani mustahkamlash yo‘llari va davlat siyosatida 
oilaga 
e’tibor ………………………………………………………………………..
Xulosa
……………………………………………………………………………...
Foydalanilgan   adabiyotlar
……………………………………………………….. 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Oila   –   jamiyatning   eng   kichik   ijtimoiy
bo‘g‘ini   bo‘lishi   bilan   birga,   inson   tarbiyasining   birlamchi   maskanidir.   Bola   ilk
bor   oilada   ijtimoiy   munosabatlar,   axloqiy   me’yorlar,   qadriyatlar,   odob-axloq
qoidalari   bilan   tanishadi   va   ularni   asta-sekin   o‘zlashtiradi.   Shu   bois   oilaviy
hayotning   barqarorligi   hamda   undagi   sog‘lom   psixologik   muhitning   mavjudligi
har   bir   bolaning   ma’naviy-axloqiy   shakllanishi   uchun   asosiy   omillardan   biridir.
Oilaviy   hayotning   barqarorligi   va   sog‘lom   muhit   yaratish   masalasi   davlatimiz
siyosatida   ham   eng   muhim   yo‘nalishlardan   biri   sifatida   e’tirof   etilmoqda.
Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev ta’kidlaganlaridek:
“Oila   –   bu   bizning   milliy   qadriyatlarimiz,   ma’naviyatimiz,   yoshlarimiz
tarbiyasining   poydevoridir.   Sog‘lom   va   mustahkam   oila   –   sog‘lom   jamiyat   va
buyuk kelajakning garovidir.” 1
Mazkur fikr ham oilaviy hayotning bolalar tarbiyasidagi o‘rni naqadar beqiyos
ahamiyatga ega ekanligini yaqqol ko‘rsatadi. 
Oila jamiyatning mustahkam bo‘lishiga, farzandlarning barkamol inson bo‘lib
voyaga yetishiga bevosita ta’sir ko‘rsatadi. Bugungi kunda globallashuv jarayoni,
axborot   oqimining   kengayishi,   internet   va   ommaviy   madaniyatning   tarqalishi
natijasida oilaviy qadriyatlarga turli tashqi omillar kuchli ta’sir ko‘rsatmoqda. Bu
esa   ba’zan   yoshlarning   tarbiyasida   salbiy   oqibatlarga   olib   kelishi   mumkin.   Shu
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev.   Yangi O‘zbekiston strategiyasi.  – 
Toshkent: O‘zbekiston, 2021 .   PF-60-sonli Farmon – Lex.uz    4nuqtayi   nazardan   oilaning   bolalar   tarbiyasidagi   o‘rnini   chuqur   o‘rganish,   uni
zamonaviy   sharoitda   mustahkamlash,   milliy   qadriyatlar   asosida   yo‘naltirish
masalalari   dolzarb   ahamiyat   kasb   etmoqda.   O‘zbekistonda   olib   borilayotgan
ijtimoiy siyosatda ham oila institutini mustahkamlash, farzandlar tarbiyasida ota-
ona   mas’uliyatini   oshirish   ustuvor   vazifa   sifatida   belgilangan.   Demak,   oilaviy
hayot   va   uning   bolalar   tarbiyasiga   ta’sirini   ilmiy-nazariy   jihatdan   tadqiq   etish
bugungi kun uchun nafaqat muhim, balki zaruriy masalalardan biridir.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Oila   va   bola   tarbiyasi
masalasi   qadimdan   mutafakkirlar,   pedagoglar   va   psixologlar   e’tiborida   bo‘lib
kelgan. Sharq mutafakkirlari Abu Nasr Forobiy, Alisher Navoiy, Kaykovus kabi
allomalar   oilaning   barkamol   avlod   tarbiyasidagi   o‘rniga   alohida   to‘xtalganlar.
Jadid   ma’rifatparvarlari   Mahmudxo‘ja   Behbudiy,   Abdulla   Avloniy,   Hamza
Hakimzoda   Niyoziy   o‘z   asarlarida   oila   muhitining   sog‘lom   bo‘lishi   bolalarning
tarbiyasi   va   ta’limida   hal   qiluvchi   omil   ekanini   ta’kidlaganlar.   Abdulla   Avloniy
“Turkiy   guliston   yoxud   axloq”   asarida   oila   tarbiyasining   bola   shaxsiyatini
shakllantirishdagi   rolini   keng yoritgan. Mustaqillik   yillarida  ham  pedagogika  va
psixologiya   sohasida   ko‘plab   tadqiqotlar   olib   borildi.   Zamonaviy   pedagog   va
psixolog   olimlar   oilaviy   qadriyatlarning   yosh   avlod   ongiga   ta’siri,   oiladagi
ijtimoiy-psixologik   muhitning   bolaning   ma’naviy   va   intellektual   rivojiga   ta’siri
bo‘yicha turli ilmiy izlanishlar olib bormoqdalar. Xalqaro miqyosda ham oilaviy
tarbiya,   ota-onalik   mas’uliyati,   bola   huquqlari   va   manfaatlarini   himoya   qilish
bo‘yicha   ko‘plab   tadqiqotlar   amalga   oshirilgan.   Biroq   bugungi   globallashuv
sharoitida yangi xavf va muammolar yuzaga kelayotganligi bois, ushbu mavzuni
qayta   o‘rganish   va   zamonaviy   yondashuvlar   asosida   tadqiq   qilish   zarur.   Shu
jihatdan,   kurs   ishida   mavzuning   o‘rganilganlik   darajasi   an’anaviy   qarashlar
hamda zamonaviy tadqiqotlar asosida yoritiladi.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Mazkur   kurs   ishining
nazariy   ahamiyati   shundaki,   unda   oilaviy   hayot   va   bola   tarbiyasi   o‘rtasidagi
o‘zaro   bog‘liqlik   ilmiy   asoslar   orqali   yoritiladi.   Pedagogika   va   psixologiya 5fanlaridagi   mavjud   nazariyalar   tahlil   qilinib,   oilaviy   muhitning   shaxs   rivojiga
ta’sirini   belgilovchi   omillar   izohlanadi.   Shu   bilan   birga,   oilaning   tarbiyaviy
funksiyalari,   ota-onalarning   pedagogik   madaniyati   va   ijtimoiy   mas’uliyati
masalalari   ilmiy   nuqtai   nazardan   o‘rganiladi.   Bu   jihat   kurs   ishining   ilmiy   va
nazariy qimmatini oshiradi.
Amaliy   ahamiyatiga   kelganda,   tadqiqot   natijalari   oilaviy   tarbiyani   yanada
samarali tashkil  etish uchun tavsiyalar  ishlab chiqishga xizmat qiladi. Jumladan,
ota-onalar   uchun   metodik   ko‘rsatmalar,   tarbiyaviy   mashg‘ulotlarda   qo‘llanilishi
mumkin   bo‘lgan   amaliy   usullar   ishlab   chiqilishi   mumkin.   Shuningdek,   pedagog
va   psixolog   mutaxassislar   ham   oilaviy   tarbiyada   uchraydigan   muammolarni
bartaraf   etishda   mazkur   ish   natijalaridan   foydalanishlari   mumkin.Kurs   ishida
ilgari   surilgan   xulosalar   amaliyotda   ota-onalarning   bolalar   bilan   munosabatini
sog‘lomlashtirish,   oilaviy   qadriyatlarni   mustahkamlash   va   farzandlar   tarbiyasini
zamon talablari asosida olib borishga yordam beradi. Demak, ishning nazariy va
amaliy   ahamiyati   jamiyat   taraqqiyoti   uchun   dolzarb   bo‘lgan   eng   asosiy
masalalardan   biri   –   sog‘lom   oila   va   barkamol   avlod   tarbiyasini   ta’minlashga
qaratilganligi bilan belgilanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   –   oila   va   oilaviy   hayotning   bola   shaxsini
shakllantirishdagi o‘rni.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   –   oilaviy   hayotning   bolalar   tarbiyasiga
ijtimoiy, psixologik va ma’naviy jihatdan ko‘rsatadigan ta’sir mexanizmlari.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   –   oilaviy   hayotning   bolalar   tarbiyasiga
ta’sirini   ilmiy-pedagogik   jihatdan   tahlil   qilish   va   zamonaviy   sharoitda   oilaviy
tarbiyaning samarali yo‘llarini asoslab berish.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Oila   va   bola   tarbiyasi   o‘rtasidagi   o‘zaro   bog‘liqlikni   nazariy   jihatdan   tahlil
qilish;
 Oilaviy   muhitning   bolaning   ma’naviy   va   psixologik   rivojlanishiga   ta’sirini
o‘rganish; 6 Zamonaviy   O‘zbekistonda   oilaviy   tarbiya   jarayonining   dolzarb   masalalarini
ochib berish;
Kurs ishi mavzusining metodlari
Kurs   ishida   taqqoslash,   tahlil,   umumlashtirish,   tarixiy-pedagogik   yondashuv,
kuzatish va ilmiy adabiyotlarni o‘rganish metodlaridan foydalanildi.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi  Kurs ishi kirish qismi, ikki bob, har bir bobda
uch bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
I BOB. Oilaviy hayot va bola tarbiyasining nazariy asoslari
1.1. Oila – ijtimoiy institut sifatida va uning tarbiyadagi o‘rni
Oila   qadimdan   jamiyatning   eng   muhim   ijtimoiy   institutlaridan   biri   sifatida
shakllangan. U inson hayotining ilk maktabi, axloqiy va ma’naviy qadriyatlarning
asosi   hisoblanadi.   Insoniyat   tarixiga   nazar   tashlansa,   qaysi   jamiyatda   oilaga
e’tibor   kuchli   bo‘lgan   bo‘lsa,   o‘sha   jamiyat   barqaror   rivojlanib,   mustahkam
ijtimoiy   tuzumga   ega   bo‘lgan.   Shu   boisdan   ham   oila   nafaqat   ijtimoiy,   balki
siyosiy,   iqtisodiy   va   madaniy   hayotda   ham   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Oila
ijtimoiy   institut   sifatida   ko‘plab   vazifalarni   bajaradi:   avlodlar   davomiyligini
ta’minlaydi,   iqtisodiy   hayotda   ham   muhim   bo‘g‘in   bo‘lib   xizmat   qiladi,   eng
muhimi esa — yangi avlodni tarbiyalaydi.
Tarixiy   manbalarda   qayd   etilishicha,   Sharq   mutafakkirlari   hamisha   oilaga
alohida   e’tibor   qaratgan.   Masalan,   Abu   Nasr   Forobiy   “Fozil   shahar   aholisining
qarashlari” asarida jamiyatning barkamolligi oilaviy hayotning sog‘lomligi bilan
bog‘liqligini ta’kidlagan. Ibn Sino “Tib qonunlari” asarida bolaning jismoniy va
ruhiy sog‘lom rivojlanishida onaning va ota-onaning umumiy tarbiyasining o‘rni
beqiyos ekanini qayd etgan. Beruniy esa o‘z ilmiy qarashlarida inson shaxsining
shakllanishida oilaviy muhitni eng muhim omillardan biri sifatida baholagan.
XX   asr   ma’rifatparvarlari,   jumladan,   Mahmudxo‘ja   Behbudiy,   Abdulla
Avloniy,   Hamza   Hakimzoda   Niyoziy   kabi   jadidlar   ham   o‘z   asarlarida   oilaning
tarbiyadagi   o‘rniga   katta   e’tibor   qaratganlar.   Abdulla   Avloniy   “Turkiy   guliston
yoxud   axloq”   asarida:   “Tarbiya   biz   uchun   yo   hayot   –   yo   mamot,   yo   najot   –   yo 7halokat, yo saodat – yo falokat masalasidir” deb yozgan edi. Bu fikr ham oilaning
farzand tarbiyasidagi mas’uliyatini chuqur anglashga undaydi.
Zamonaviy   davrda   oila   tarbiyasi   masalasi   ilmiy   doiralarda   keng
o‘rganilmoqda.   Pedagogika   va   psixologiya   fanida   oila   ijtimoiylashuvning
birlamchi   muhitidir,   degan   qarash   mavjud.   Bola   o‘zining   dastlabki   hayotiy
tajribasini,   axloqiy   ko‘nikmalarini   va   ma’naviy   qadriyatlarini   oilada
shakllantiradi. Bu jarayonda ota-onaning shaxsiy xulqi, bilim darajasi, munosabat
madaniyati, mehribonligi va e’tibori hal qiluvchi ahamiyatga ega. Oilada sog‘lom
muhit bo‘lsa, bola odatda ijtimoiy faol, mustahkam irodali va ma’naviy barkamol
inson bo‘lib voyaga yetadi.
Ammo   oilada   nizolar,   befarqlik   yoki   zo‘ravonlik   hukm   sursa,   bu   bolaning
ruhiyati va shaxs sifatida rivojlanishiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi. Shu bois bugungi
kunda   davlat   siyosati   darajasida   oilaviy   muhitni   mustahkamlash,   ota-onalarni
pedagogik   jihatdan   savodli   qilish,   farzand   tarbiyasiga   e’tiborni   oshirish   dolzarb
masalaga aylangan. Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev bu haqda shunday degan
edi:   “Oila   –   bu   bizning   milliy   qadriyatlarimiz,   ma’naviyatimiz,   yoshlarimiz
tarbiyasining   poydevoridir.   Sog‘lom   va   mustahkam   oila   –   sog‘lom   jamiyat   va
buyuk   kelajakning   garovidir.”   [2] 2
  Bu   fikr   oilaning   tarbiyadagi   o‘rnini   yanada
chuqurroq anglashga yordam beradi.
Oila tarbiyasining nazariy asoslarini yoritishda sotsiologiya fanining qarashlari
ham   muhimdir.   Sotsiologik   tadqiqotlarda   oilaning   jamiyatdagi   vazifalari   uch
asosiy   guruhga   bo‘linadi:   biologik   (avlod   davomiyligi),   iqtisodiy   (xo‘jalik
yuritish, moddiy ta’minot) va tarbiyaviy (yangi avlodni ijtimoiylashtirish). Aynan
tarbiyaviy   vazifa   jamiyat   taraqqiyotida   eng   katta   ahamiyatga   ega   hisoblanadi.
Chunki bola jamiyatning ertangi a’zosi sifatida avvalo oilada tayyorlanadi.
Hozirgi   globallashuv   davrida   oilaviy   hayot   turli   tashqi   ta’sirlarga   duch
kelmoqda.   Internet,   ommaviy   madaniyat,   migratsiya   jarayonlari,   iqtisodiy
2
  [ 2 ] O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev.  Yangi O‘zbekiston strategiyasi.  
– Toshkent: O‘zbekiston, 2021. – 352 b.
Sayt havolasi: https://lex.uz/docs/5841063 8muammolar   oilaning   ichki   muhitiga   ta’sir   ko‘rsatmoqda.   Bu   esa   bolalar
tarbiyasida   yangi   masalalarni   yuzaga   keltirmoqda.   Shunday   sharoitda   milliy
qadriyatlarga   asoslangan   oilaviy   tarbiyani   kuchaytirish,   ota-onalarning   farzand
oldidagi mas’uliyatini oshirish muhim ahamiyat kasb etadi.
Xorijiy   tajribaga   nazar   tashlasak,   rivojlangan   davlatlarda   oilaviy   tarbiya
masalasiga   katta   e’tibor   qaratiladi.   Masalan,   Skandinaviya   mamlakatlarida   ota-
onalar   uchun   psixologik   treninglar,   tarbiyaviy   maslahat   markazlari   faoliyat
yuritadi. AQShda esa “Family education programs” doirasida oilalarga pedagogik
yordam ko‘rsatiladi. Germaniyada esa “Oila maktab bilan hamkorlikda” tamoyili
asosida bola tarbiyasi davlat siyosatining ajralmas qismi sifatida yo‘lga qo‘yilgan.
Bu tajribalar O‘zbekistonda ham qo‘llanilmoqda.
Shu bilan birga, oilaviy tarbiyada milliy qadriyatlarni asrab-avaylash masalasi
ham dolzarbdir. O‘zbek xalqida azaldan oilaga katta hurmat bilan qaralgan. “Oila
bor   joyda   –   baxt   bor”,   “Ota-onaga   hurmat   –   insonga   hurmat”   kabi   maqollar
xalqimizning   oilaga   bo‘lgan   e’tiboridan   dalolat   beradi.   Bugungi   kunda   ham   bu
qadriyatlar   dolzarbligini   yo‘qotmagan,   balki   zamon   bilan   uyg‘unlashgan   holda
yanada mustahkamlanmoqda.
O‘zbekistonda  oilani mustahkamlash  va bolalar  tarbiyasini  qo‘llab-quvvatlash
borasida   davlat   darajasida   ko‘plab   dasturlar   amalga   oshirilmoqda.   “Sog‘lom
bola”   dasturi,   “Oila   –   maktab   hamkorligi”   konsepsiyasi,   “Mehribonlik   uylari”ni
isloh   qilish   bo‘yicha   qabul   qilingan   qarorlar   bunga   yaqqol   misoldir.   Bu
tashabbuslar oilaning tarbiyadagi rolini kuchaytirishga, farzandlar uchun sog‘lom
ijtimoiy muhit yaratishga xizmat qiladi.
Nazariy jihatdan qaralganda, oila bola tarbiyasining markazidir. U yerda bola
nafaqat jismoniy rivojlanadi, balki axloqiy me’yorlarni, ma’naviy qadriyatlarni va
ijtimoiy tajribani ham o‘zlashtiradi. Shu bois, oila ijtimoiy institut sifatida jamiyat
taraqqiyotining eng muhim kafolatlaridan biri hisoblanadi. 91.2. Ota-ona mas’uliyati va oilaviy muhitning bolaning rivojlanishiga
ta’siri
Ota-ona mas’uliyati va oilaviy muhit bolaning shaxs sifatida shakllanishida hal
qiluvchi   ahamiyatga   ega.   Bola   tug‘ilganidan   boshlab   uning   birinchi   tarbiyachisi
ona   va   otadir.   Shu   sababli   ota-onaning   o‘z   farzandiga   bo‘lgan   e’tibori,
mehribonligi,   tarbiyaviy   savodxonligi,   psixologik   madaniyati   uning   jismoniy,
ruhiy va ijtimoiy rivojlanishiga  bevosita  ta’sir  qiladi. Ota-ona mas’uliyati  — bu
nafaqat   moddiy   ta’minot   va   kundalik   ehtiyojlarni   qondirish,   balki   farzandning
axloqiy, ma’naviy va intellektual rivojlanishi uchun zarur sharoit yaratishdir.
Psixologlar fikriga ko‘ra, bolaning shaxs sifatida rivojlanishi oilaviy muhitning
sog‘lomligi   bilan   chambarchas   bog‘liq.   Sog‘lom   oilada   bola   o‘zini   xavfsiz   his
qiladi, yangi ko‘nikmalarni o‘zlashtirishga tayyor bo‘ladi, ijtimoiy ko‘nikmalarini
shakllantiradi.   Bunday   oilada   ota-onaning   farzand   bilan   muntazam   muloqoti,
uning his-tuyg‘ularini tushunishga harakat qilishi, ijobiy rag‘bat va maqtov bilan
tarbiyalashi   uning   o‘z-o‘zini   anglashiga   va   ijtimoiy   mas’uliyatni   his   qilishiga
yordam beradi.
Aksincha,   oilaviy   muhitda   nizolar,   zo‘ravonlik,   befarqlik   yoki   ota-onaning
tarbiyaviy beparvoligi mavjud bo‘lsa, bola o‘zini himoyasiz, xavotirli his qilishi,
ijtimoiy va ruhiy rivojlanishda qiyinchiliklarga duch kelishi mumkin. Tadqiqotlar
shuni   ko‘rsatadiki,   oiladagi   ijobiy   muhit   bola   motivatsiyasini   oshiradi,   o‘zini
erkin   ifoda   etishga   yordam   beradi   va   mas’uliyatni   o‘z   zimmasiga   olishga
tayyorlaydi.   Shu   bilan   birga,   oilaviy   muhitning   sifatli   bo‘lishi   bolaning   ijtimoiy
muhitga moslashuvini osonlashtiradi.
Ota-ona   mas’uliyatining   asosiy   jihatlaridan   biri   —   farzandning   ma’naviy-
axloqiy  tarbiyasi   bilan  bevosita   shug‘ullanishdir.  Bu   jarayonda   ota-ona   o‘zining
xulqi,   so‘z   va   amallari   orqali   bolaga   ibrat   bo‘ladi.   Bola   ota-onaning   har   bir
harakatini kuzatadi va uni o‘z shaxsiy xulqiga qo‘llashga intiladi. Shu bois, ota-
onaning   o‘zaro   hurmatli   munosabati,   bir-birini   qadrlashi   va   oilada   mehr-oqibat
hukm surishi bolaning tarbiyasida hal qiluvchi rol o‘ynaydi. 10Hozirgi kunda davlatimiz O‘zbekistonda ota-onalarning mas’uliyatini oshirish
va   oilaviy   muhitni   mustahkamlashga   alohida   e’tibor   qaratmoqda.   Shu   nuqtai
nazardan,   Prezident   Shavkat   Mirziyoyev   shunday   ta’kidlagan:   “Ota-onalar
farzand   tarbiyasida   mas’uliyatni   anglab,   ularga   sog‘lom,   ma’naviy   barkamol
muhit yaratishi kerak. Bu – jamiyatning va davlatning kelajagi uchun eng muhim
omildir.” 
Pedagogik   tadqiqotlar   oilaviy   muhitning   bolaning   rivojlanishiga   ta’sirini   bir
nechta asosiy komponentlar orqali tahlil qiladi. Ularga quyidagilar kiradi: mehr-
muhabbat   va   qo‘llab-quvvatlash,   intellektual   rag‘bat,   tartib-intizomni   o‘rgatish,
ijtimoiy ko‘nikmalarni  shakllantirish,  va psixologik xavfsizlikni  ta’minlash.  Shu
komponentlarning   barchasi   birgalikda   bolaning   jismoniy,   ruhiy   va   ijtimoiy
rivojlanishini ta’minlaydi.
Oilaviy   muhitning   sifatini   oshirishning   bir   yo‘li   —   ota-onaning   pedagogik
savodxonligini   kuchaytirishdir.   Bugungi   kunda   bu   maqsadda   O‘zbekiston
Respublikasi   maktablarda   ota-onalar   uchun   treninglar,   psixologik   konsultatsiya
markazlari   va   tarbiyaviy   seminarlar   tashkil   qilinmoqda.   Shu   orqali   ota-onalar
farzand   tarbiyasida   o‘zining   mas’uliyatini   yanada   yaxshiroq   anglaydi,   oilaviy
muhitni   ijobiy   va   sog‘lom   shakllantiradi.Bundan   tashqari,   xorijiy   tajribalar   ham
shuni   ko‘rsatadiki,   oilaviy   muhit   va   ota-onaning   mas’uliyati   bolaning
rivojlanishiga   bevosita   ta’sir   qiladi.   Masalan,   Skandinaviya   davlatlarida   ota-
onalarga   pedagogik   va   psixologik   ko‘mak   berish   tizimi   mavjud   bo‘lib,   bu
bolalarning   ijtimoiy,   ruhiy   va   intellektual   rivojlanishini   sezilarli   darajada
oshiradi. AQSh va Yevropaning boshqa rivojlangan davlatlarida oilaviy maslahat
markazlari   farzand   tarbiyasida   ota-onaning   mas’uliyatini   kuchaytirish   uchun
faoliyat yuritadi.
Oila ichidagi ijtimoiy muhit ham bolaning rivojlanishiga katta ta’sir ko‘rsatadi.
Masalan, oilada ota-onaning bir-biriga hurmat bilan munosabatda bo‘lishi, oilaviy
an’analar   va   urf-odatlarni   qadrlash,   farzandning   fikriga   e’tibor   berish   —
bularning barchasi bolaning ruhiy salomatligini mustahkamlaydi. Shu bilan birga, 11oilada   mehr-oqibat   va   ishonchning   hukm   surishi   bola   va   ota-ona   o‘rtasidagi
muloqotni rivojlantiradi, bolaga o‘zini erkin ifoda etish imkonini yaratadi.
Ota-ona mas’uliyati shuningdek, bolaning ijtimoiy me’yorlarni o‘zlashtirishiga
yordam beradi. Bola oilada o‘zini xavfsiz his qilsa, jamiyatdagi turli vaziyatlarga
moslashishni   o‘rganadi.   Shu   sababli   pedagogik   nazariyalar   ota-onani   farzand
tarbiyasida faol ishtirok etuvchi asosiy shaxs deb hisoblaydi.Shu nuqtai nazardan,
oilaviy   muhit   va   ota-ona   mas’uliyati   nafaqat   tarbiyaviy,   balki   ijtimoiy   va
ma’naviy   ahamiyatga   ega.   Sog‘lom   va   mustahkam   oilada   tarbiyalangan   bolalar
jamiyatning   kelajagi,   davlatning   barqaror   taraqqiyotining   kafolatidir.   Shu   bois
oilaviy muhitni mustahkamlash, ota-onalarning tarbiyaviy mas’uliyatini oshirish,
ularning   pedagogik   savodxonligini   kuchaytirish   bugungi   kundagi   eng   dolzarb
vazifalardan biridir.
Quyidagi jadval O‘zbekistondagi oilaviy muhitning farzand rivojiga
ta’sirini ko‘rsatadi:
Oilaviy   muhit
elementi Farzand rivojiga ta’siri Misol va izoh
Mehr-oqibat Ruhiy   barqarorlik,
xavfsizlik hissi Bola   o‘zini   sevilgan   his
qiladi
Pedagogik
savodxon ota-ona Intellektual   va   axloqiy
rivojlanish Farzand   o‘qishga   va   yangi
bilimlarga qiziqadi
Ijobiy   oilaviy
muloqot Ijtimoiy   ko‘nikmalarni
shakllantirish Do‘stlar   bilan   munosabat,
jamiyatga moslashuv
Tartib-intizom Mas’uliyatni   anglash   va
ijtimoiy   me’yorlarni
o‘zlashtirish Bolaning   uy   ishlarini
bajarishi   va   javobgarligi
oshadi
Psixologik
xavfsizlik Stressga   chidamlilik,   o‘zini
erkin ifoda etish Farzand   murakkab
vaziyatlarda   o‘zini   himoya
qiladi 12Shu   bilan   birga,   oila   tarbiyasining   samarali   bo‘lishi   uchun   ota-onalar
farzandlarining qiziqishlarini, ularning ijtimoiy va psixologik ehtiyojlarini doimiy
kuzatib   borishi   kerak.   Bola   oilada   o‘zini   qadrlangan,   o‘zgacha,   alohida   shaxs
sifatida his qilsa, u o‘z imkoniyatlarini rivojlantirishga intiladi.
Ilmiy nazariyalar ham ota-ona mas’uliyatining bolaning rivojlanishiga ta’sirini
tasdiqlaydi.   Masalan,   Vygotskiy   bolaning   ijtimoiy   va   intellektual   rivojlanishida
ota-onaning roli beqiyos ekanini ta’kidlagan. Eriksonning psixososial rivojlanish
nazariyasida ota-onaning mehribonligi bolaning ishonch hissi va shaxsiy irodasini
shakllantirishida   hal   qiluvchi   omil   hisoblanadi.   Piaget   esa   bolaning   kognitiv
rivojlanishida   oilaviy   muhit   va   ota-onaning   bilimli   muloqoti   muhimligini   qayd
etgan.
1.3. Oilaviy qadriyatlar va an’analar: bolalar tarbiyasidagi ahamiyati
Oila   —   jamiyatning   eng   kichik   va   eng   muhim   ijtimoiy   bo‘g‘ini   bo‘lib,   unda
avlodlar   davomiyligi,   tarbiya,   axloqiy   va   ma’naviy   qadriyatlar   shakllanadi.
Oilaviy   qadriyatlar   va   an’analar   bolaning   shaxs   sifatida   rivojlanishida,   uning
ijtimoiy me’yorlarni o‘zlashtirishida, ruhiy va axloqiy barqarorligini ta’minlashda
hal   qiluvchi   rol   o‘ynaydi.   Qadriyatlar   oilaning   har   bir   a’zosi   uchun   umumiy
yo‘nalish   bo‘lib,   farzandning   xulq-atvori,   dunyoqarashi,   qaror   qabul   qilish
ko‘nikmalari va jamiyatdagi roli shu qadriyatlar orqali shakllanadi.
O‘zbek   xalqining   boy   madaniy   merosi   oilaviy   qadriyatlar   va   an’analar   bilan
chambarchas   bog‘liq.   “Ota-onaga   hurmat   –   insonga   hurmat”,   “Oila   bor   joyda
baxt   bor”   kabi   maqollar   oilaviy   qadriyatlarning   bolalar   tarbiyasida   qanchalik
muhim   ekanini   ifodalaydi.   Shu   qadriyatlar   orqali   farzandlar   ota-onaning
mehnatga,   axloqiy   me’yorlarga,   hurmat   va   mas’uliyatga   bo‘lgan   munosabatini
o‘rganadi va o‘z hayotida qo‘llashga intiladi.
Oilaviy   qadriyatlar   va   an’analar   tarbiyaviy   jarayonda   bir   nechta   asosiy
funksiyalarni   bajaradi.   Birinchi   navbatda,   ular   bolaga   jamiyatning   ijtimoiy
me’yorlarini  o‘rgatadi. Bola oilada  hurmat, adolat, mehr-oqibat,  mas’uliyat  kabi
qadriyatlarni   ko‘rib  o‘rganadi   va   ularni   hayotiy  tajribasida   qo‘llashni   boshlaydi. 13Ikkinchidan,   oilaviy   an’analar   bolaning   ruhiy   barqarorligini   ta’minlaydi.
Masalan, bayramlarni birga nishonlash, oilaviy uchrashuvlar, urf-odatlar bolaning
xavfsiz, ishonchli muhitda o‘sishiga yordam beradi.
Oilaviy qadriyatlarning bolalar tarbiyasidagi ahamiyatini aniqlashda psixologik
tadqiqotlar   ham   katta   rol   o‘ynaydi.   Masalan,   bolaning   mehr-muhabbat   va
e’tibordan   mahrum   bo‘lishi,   oilada   nizolar,   zo‘ravonlik   yoki   beparvolik
mavjudligi uning ruhiy rivojlanishiga salbiy ta’sir qiladi. Shu bois, ota-onalar va
oilaning boshqa a’zolari farzandga sog‘lom, quvnoq, xavfsiz va mehribon muhit
yaratishi zarur.
Quyidagi jadval O‘zbekistonda oilaviy qadriyatlar va an’analar asosida
bolalarga beriladigan tarbiyaviy ta’sirni ko‘rsatadi:
Oilaviy
qadriyat/an’ana Bolalarga ta’siri Amaliy misol
Ota-onaga hurmat Farzandning   ijtimoiy   va
axloqiy   mas’uliyatini
oshiradi Uyda   ota-onaga
yordam, so‘zini tinglash
Mehr-oqibat   va
e’tibor Ruhiy   barqarorlik   va
xavfsizlik hissini oshiradi Har   kuni   bolaga   mehr
ko‘rsatish,   qo‘llab-
quvvatlash
Bayram   va
an’analarni
nishonlash Oilaviy   bog‘lanish   va
ijtimoiy   ko‘nikmalar
rivojlanadi Navro‘z,   Qurbon
hayiti, oilaviy tadbirlar
Madaniy   urf-
odatlar Milliy   identifikatsiya   va
ijtimoiy   qobiliyatni
shakllantiradi Milliy   kiyim,   taom,
musiqiy   meros   bilan
tanishish
Mehnat va intizom
qadriyatlari Mas’uliyat,   tartib-
intizomni o‘rganish Uy   ishlarini   bajarish,
maktabdagi   vazifalarni
bajarish 14  Oilaviy   qadriyatlar   bolaning   ijtimoiy   muhitga   moslashuvini   osonlashtiradi.
Sog‘lom   oilaviy   qadriyatlarni   o‘zlashtirgan   bola   jamiyatda   ijtimoiy   me’yorlarni
anglaydi,   turli   vaziyatlarda   mas’uliyatli   qarorlar   qabul   qiladi   va   boshqalar   bilan
hamkorlikda ishlashga tayyor bo‘ladi.
O‘zbekistonda   oilaviy   qadriyatlar   va   an’analarni   mustahkamlash,   farzand
tarbiyasiga   samarali   ta’sir   ko‘rsatish   maqsadida   davlat   darajasida   ko‘plab
dasturlar   amalga   oshirilmoqda.   Masalan,   “Sog‘lom   bola”   va   “Oila   –   maktab
hamkorligi” dasturlari orqali ota-onalarga pedagogik maslahatlar beriladi, oilaviy
qadriyatlarni   rivojlantirishga   qaratilgan   seminarlar   tashkil   qilinadi.   Shu   tarzda,
davlat   siyosati   oilaviy   qadriyatlarni   mustahkamlash   va   ularni   bolalarning
tarbiyasiga   qo‘llashni   qo‘llab-quvvatlaydi.Psixologik   nazariyalar   ham   oilaviy
qadriyatlarning bolalar tarbiyasidagi ahamiyatini tasdiqlaydi. Vygotskiy bolaning
ijtimoiy  va  intellektual  rivojlanishida  ota-onaning  tarbiyaviy  faoliyati  va   oilaviy
qadriyatlarning bevosita ta’sirini qayd etgan. Eriksonning psixososial  rivojlanish
nazariyasida   oilaviy   qadriyatlar   bolaning   ishonch   hissi,   mas’uliyat   va   ijtimoiy
ko‘nikmalarini shakllantirishda hal qiluvchi omil sifatida ko‘rsatilgan.
Oilaviy   qadriyatlar   bolalarning   axloqiy   va   ma’naviy   rivojlanishini   qo‘llab-
quvvatlaydi.   Masalan,   ota-onaning   mehribonligi   va   e’tibori   bolaning   boshqalar
bilan   munosabatlarida   samimiylik,   hurmat   va   yordam   ko‘rsatish   kabi   ijtimoiy
ko‘nikmalarni   shakllantiradi.   Shu   bilan   birga,   oilaviy   an’analarni   saqlash   va
ularni   davom   ettirish   bolaning   milliy   identifikatsiyasini   rivojlantiradi,   o‘ziga
bo‘lgan ishonch va ijtimoiy barqarorlikni mustahkamlaydi.
Xorijiy tajribalar shuni ko‘rsatadiki, oilaviy qadriyatlar va an’analarni saqlash
bolalarning   ijtimoiy   va   ma’naviy   rivojlanishida   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Masalan, Yaponiya va Skandinaviya davlatlarida oilaviy an’analar, bayramlar va
oilaviy   tadbirlar   bolaning   jamiyatga   moslashuvini   oshirishda   katta   rol   o‘ynaydi.
Shu tarzda, bolalar oilaviy qadriyatlar orqali ijtimoiy me’yorlarni o‘zlashtiradi va
jamiyatda faol a’zo sifatida shakllanadi. 15Bugungi   kunda   O‘zbekistonda   oilaviy   qadriyatlarni   rivojlantirish   va   bolalar
tarbiyasida   ularni   qo‘llash   bo‘yicha   ko‘plab   ilmiy   tadqiqotlar   olib   borilmoqda.
Shu   tadqiqotlar   natijasida   aniqlanishicha,   oilaviy   qadriyatlarni   o‘zlashtirgan
bolalar o‘z-o‘zini anglash, ijtimoiy mas’uliyatni his qilish va axloqiy me’yorlarni
qo‘llash   bo‘yicha   boshqalarga   nisbatan   yuqori   ko‘rsatkichlarga   ega.Shunday
qilib,   oilaviy   qadriyatlar   va   an’analar   bolaning   shaxs   sifatida   shakllanishida   hal
qiluvchi   ahamiyatga   ega.   Ota-onaning   pedagogik   savodxonligi,   mehribonligi   va
an’anaviy qadriyatlarni davom  ettirish bola tarbiyasining sifatini  belgilaydi. Shu
bois,   oilaviy   qadriyatlarni   saqlash   va   rivojlantirish,   ota-onaning   tarbiyaviy
faoliyatini   kuchaytirish,   bolalarning   ruhiy   va   ijtimoiy   rivojlanishini   ta’minlash
bugungi kunda eng dolzarb vazifalardan biridir. 16II BOB. O‘zbekistonda oilaviy hayotning bolalar tarbiyasiga ta’siri
2.1. Milliy oila modeli va uning tarbiyadagi xususiyatlari …
O‘zbekiston   Respublikasida   milliy   oila   modeli   qadimdan   shakllangan,   turli
tarixiy   va   madaniy   omillar   ta’sirida   rivojlangan   ijtimoiy   institut   hisoblanadi.
Milliy oila modeli oilaning barcha a’zolarining o‘zaro hurmat va mehr-muhabbat
asosida   birlashganini,   ota-onaning   farzand   tarbiyasidagi   markaziy   rolini
ta’kidlaydi.  Ushbu  modelda  oila  a’zolari  orasidagi   ijtimoiy,  axloqiy va  madaniy
me’yorlar   qat’iy   saqlanadi,   bolalarning   shaxs   sifatida   rivojlanishi   uchun   zarur
sharoitlar yaratiladi.
Milliy oila modelining asosiy xususiyatlari quyidagilardan iborat: 17Ijtimoiy va oilaviy rollarning aniq belgilanishi. O‘zbek oilasida har bir a’zo o‘z
vazifasi va mas’uliyatini biladi. Ota oilaning rahbari sifatida moddiy va ma’naviy
ta’minotga javob beradi, ona esa farzand tarbiyasida va uy ishlarida yetakchi rolni
bajaradi.   Bu   an’anaviy   tartib   bola   tarbiyasida   barqarorlik   va   xavfsizlikni
ta’minlaydi.
Mehr-oqibat   va   hurmat   qadriyatining   oliyligi.   Milliy   oilada   farzandlar   ota-
onaga, katta avlodlarga hurmat bilan munosabatda bo‘lishga o‘rgatiladi. Shu bilan
birga,   farzandlar   oiladagi   mehr-oqibat   va   e’tibor   orqali   ruhiy   barqarorlikka   ega
bo‘ladilar.
Tarixiy va madaniy an’analarni saqlash. Milliy oila modeli orqali bolalar milliy
qadriyatlar, urf-odatlar, bayramlar va an’analarni o‘rganadi. Bu bolalarning milliy
identifikatsiyasini rivojlantiradi va jamiyatga moslashuvini osonlashtiradi.Ijtimoiy va oilaviy 	
rollarning aniq 
belgilanishi.	
Tarixiy va madaniy 
an’analarni saqlash.	
Mehr-oqibat va 	
hurmat qadriyatining 	
oliyligi. 18Milliy   oila   modelida   tarbiyaviy   jarayon   bir   necha   asosiy   prinsiplar   asosida
amalga   oshiriladi:   mehr-oqibat,   pedagogik   savodxonlik,   axloqiy   va   ma’naviy
qadriyatlarni   o‘rgatish,   intizom   va   tartibni   shakllantirish.   Bola   ushbu   prinsiplar
orqali o‘zini ijtimoiy shaxs sifatida rivojlantiradi va jamiyatga moslashadi.
Milliy oila modeli va bolalarning shaxsiy rivojlanishi
Bolalarning shaxsiy rivojlanishi milliy oila modelida bir nechta yo‘nalishlarda
amalga oshadi:
Ruhiy   rivojlanish.   Oila   a’zolari   orasidagi   mehr-oqibat,   e’tibor   va   qo‘llab-
quvvatlash   bolalarning   ruhiy   barqarorligini   mustahkamlaydi.   Bolalar   o‘zini
xavfsiz his qiladi, stress va qiyinchiliklarga bardoshli bo‘ladi.
Ijtimoiy   rivojlanish.   Milliy   oila   modeli   bolalarga   ijtimoiy   me’yorlarni
o‘rgatadi,   hurmat,   adolat,   mas’uliyat   kabi   qadriyatlarni   shakllantiradi.   Bola
jamiyatdagi turli vaziyatlarga moslashishni o‘rganadi.
Axloqiy   va   ma’naviy   rivojlanish.   Oilaviy   qadriyatlar   va   an’analar   bolalarga
axloqiy   me’yorlarni,   yaxshi   va   yomonni   farqlashni   o‘rgatadi.   Shu   orqali   bola
ma’naviy barqaror shaxs sifatida rivojlanadi.
Quyidagi jadval milliy oila modelining bolalar tarbiyasidagi asosiy ta’sirini
ko‘rsatadi:
Milliy   oila
elementi Bolalarga ta’siri Amaliy misol
Ota-onaning
tarbiyaviy roli Intellektual   va   ijtimoiy
rivojlanish Bolaga   bilim   berish,   uy
vazifalarini nazorat qilish
Mehr-oqibat   va
e’tibor Ruhiy   barqarorlik,   ishonch
hissi Bolaning   harakatlarini
rag‘batlantirish, maqtash
Madaniy
an’analarni saqlash Milliy   identifikatsiya   va
qadriyatlarni o‘rganish Bayramlar, urf-odatlar va milliy
taomlar bilan tanishtirish
Ijtimoiy   rollarni Mas’uliyat   va   jamiyatga Uy   ishlarini   bajarish,   qaror 19o‘rgatish moslashuv qabul qilish
Intizom va tartib Mas’uliyatni   his   qilish   va
hayotiy qobiliyatlar Maktabga   tayyorgarlik,   vaqtni
boshqarish
Milliy   oila   modeli   nafaqat   tarbiyaviy,   balki   ijtimoiy   integratsiya   va   jamiyat
barqarorligini   ta’minlashda   ham   muhimdir.   Shu   model   orqali   bolalar   ijtimoiy
me’yorlarga   rioya   qilishni   o‘rganadi,   jamiyatdagi   turli   rollarga   moslashadi   va
o‘zini   faol   shaxs   sifatida   namoyon   etadi.Milliy   oila   modelining   tarbiyadagi
xususiyatlarini   yanada   aniqlashtirish   maqsadida   O‘zbekistonda   psixologik   va
sotsiologik   tadqiqotlar   olib   borilgan.   Natijalarga   ko‘ra,   milliy   oilada
tarbiyalangan bolalar o‘z-o‘zini anglash, ijtimoiy mas’uliyatni his qilish, axloqiy
va ma’naviy qadriyatlarni o‘zlashtirish bo‘yicha yuqori ko‘rsatkichlarga ega. Shu
bilan birga, oilaviy muhitning sog‘lomligi bolaning akademik yutuqlari, muloqot
ko‘nikmalari   va   jamiyatda   faol   ishtirokini   oshiradi.Milliy   oila   modelining
tarbiyadagi   xususiyatlari   farzandlar   tarbiyasida   bir   necha   asosiy   yo‘nalishlarda
namoyon   bo‘ladi:   pedagogik   yondashuv,   mehr-oqibat,   axloqiy   va   ma’naviy
qadriyatlar,   ijtimoiy   mas’uliyat,   milliy   identifikatsiya   va   intizom.   Shu
yo‘nalishlarning   barchasi   birgalikda   bolaning   ijtimoiy,   ruhiy   va   axloqiy
rivojlanishini ta’minlaydi.
2.2. Oiladagi ijtimoiy-psixologik muhitning bolalar axloqiy va ma’naviy
kamolotiga ta’siri
Oiladagi   ijtimoiy-psixologik   muhit   bolaning   axloqiy   va   ma’naviy
rivojlanishida   hal   qiluvchi   rol   o‘ynaydi.   Ijtimoiy-psixologik   muhit   deganda,
oilaning   ichki   munosabatlari,   ota-onaning   tarbiyaviy   yondashuvi,   oilaviy
qadriyatlar   va   an’analar,   bolaga   beriladigan   e’tibor   va   mehr-muhabbat   tizimi
tushuniladi.   Shu   muhit   bolaning   shaxs   sifatida   shakllanishida,   axloqiy
me’yorlarni qabul qilishida va jamiyatga moslashishida bevosita ta’sir ko‘rsatadi.
Bolalarning   axloqiy   va   ma’naviy   kamoloti   oiladagi   ijtimoiy-psixologik
muhitning   sifatiga   bog‘liq.   Sog‘lom,   mehr-oqibatli   va   tartibli   muhit   bolalarga 20ijtimoiy me’yorlarni o‘zlashtirish, boshqalar bilan hamkorlik qilish, o‘zini hurmat
qilish va mas’uliyatni his qilish imkonini beradi. Aksincha, nizolar, zo‘ravonlik,
e’tiborsizlik va ota-onaning pedagogik bilimining yetishmasligi bolaning ruhiy va
axloqiy rivojlanishiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi.
Ota-onaning   tarbiyaviy   yondashuvi   va   ijtimoiy-psixologik   muhitning   asosiy
komponentlari quyidagilardan iborat:
Mehr-oqibat   va   e’tibor.   Bolaning   ruhiy   barqarorligi   va   ijtimoiy   qobiliyatlari
ota-onaning mehribonligi va e’tiboriga bog‘liq. Bola o‘zini hurmat qilinishini his
qilganda, boshqalar bilan munosabatlarda ham samimiy va adolatli bo‘ladi.
Ota-onaning   pedagogik   yondashuvi.   Ota-onaning   tarbiyaviy   bilim   va   uslubi
bolaning axloqiy qaror  qabul  qilish ko‘nikmalarini  shakllantiradi. Masalan,  bola
mehnat   va   intizom,   adolat   va   hurmat,   halollik   va   vijdon   kabi   qadriyatlarni   ota-
onaning tarbiyaviy yondashuvi orqali o‘rganadi.
Ijtimoiy   interaktivlik.   Oiladagi   a’zolar   orasidagi   munosabatlar,   muammolarni
birgalikda   hal   qilish,   bayram   va   an’analarni   nishonlash   bolalarning   ijtimoiy   va
axloqiy rivojlanishini qo‘llab-quvvatlaydi.
Quyidagi jadval oiladagi ijtimoiy-psixologik muhitning bolalar axloqiy va
ma’naviy kamolotiga ta’sirini ko‘rsatadi:
Ijtimoiy-
psixologik
komponent Bolalarga ta’siri Amaliy misol
Mehr-oqibat   va
e’tibor Ruhiy   barqarorlik,
ishonch hissi Har   kuni   bolaga   mehr
ko‘rsatish, qo‘llab-quvvatlash
Ota-onaning
pedagogik
yondashuvi Axloqiy   qaror   qabul
qilish,   mas’uliyatni
shakllantirish Uy   vazifalarini   nazorat   qilish,
muloqot va maslahatlar
Ijtimoiy
interaktivlik Jamiyatga   moslashuv,
ijtimoiy ko‘nikmalar Bayramlarni   birga   nishonlash,
oilaviy uchrashuvlar 21An’analar   va
qadriyatlar Milliy   identifikatsiya   va
axloqiy barqarorlik Milliy   urf-odatlar   va
qadriyatlarni o‘rgatish
Ota-onaning
ruhiy barqarorligi Bola ruhiy rivojlanish va
xulq-atvoriga ta’sir Ota-onaning   stressni
boshqarishi   va   muammolarni   hal
qilishi
 Oiladagi   ijtimoiy-psixologik   muhit   bolaning   axloqiy   rivojlanishida   quyidagi
yo‘nalishlarda namoyon bo‘ladi:
 Axloqiy   qadriyatlarni   o‘zlashtirish.   Bola   ota-onaning   xatti-harakatlari   va
oilaviy qadriyatlar orqali yaxshilik, halollik, hurmat va adolatni o‘rganadi.
 Ma’naviy barqarorlik. Ijtimoiy-psixologik muhit bolaning ruhiy va ma’naviy
barqarorligini shakllantiradi. Mehribon va ishonchli muhit bolaga o‘zini qulay
his qilish imkonini beradi.
 Ijtimoiy   moslashuv.   Bola   oilada   o‘rgangan   ijtimoiy   qobiliyatlarini
jamiyatdagi   turli   vaziyatlarda   qo‘llaydi,   jamiyat   bilan   integratsiyalashadi   va
boshqalar bilan hamkorlik qiladi.
Psixologik   tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatadiki,   oiladagi   ijtimoiy-psixologik
muhitning sifatiga qarab, bolalarning axloqiy va ma’naviy rivojlanishida sezilarli
farq   kuzatiladi.   Masalan,   mehr-oqibat   va   pedagogik   bilimga   ega   ota-onaning
farzandlari   ko‘proq   ijtimoiy   mas’uliyatga   ega,   yaxshilikni   qadrlaydi   va
boshqalarga   yordam   berishga   intiladi.   Shu   bilan   birga,   oiladagi   nizolar   va
e’tiborsizlik   bolaning   agressivligi,   ijtimoiy   moslashuv   qiyinchiliklari   va   axloqiy
tushkunlikka olib keladi.
Ota-onaning   tarbiyaviy   yondashuvi   oiladagi   ijtimoiy-psixologik   muhitning
asosiy   elementi   sifatida   farzandning   ma’naviy   kamolotida   hal   qiluvchi
ahamiyatga   ega.   Bolaning   xulq-atvori,   ijtimoiy   ko‘nikmalari   va   axloqiy
qadriyatlari   ota-onaning   ongli   va   pedagogik   yondashuvi   bilan
shakllanadi.Shuningdek,   oiladagi   ijtimoiy-psixologik   muhit   bolaning   akademik 22yutuqlariga ham ta’sir qiladi. Sog‘lom va ishonchli muhitdagi bolalar maktabdagi
vazifalarni samarali bajaradi, o‘rganishga qiziqadi va bilim olish jarayonida faol
bo‘ladi.
Xorijiy tadqiqotlar  ham shuni  ko‘rsatadiki,  oiladagi  ijtimoiy-psixologik muhit
bolalarning   ijtimoiy,   ruhiy   va   axloqiy   rivojlanishiga   bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.
Shu sababli ota-onaning pedagogik savodxonligi, oilaviy qadriyatlarni saqlash va
e’tibor ko‘rsatish bola tarbiyasining sifatini belgilashda muhimdir.Shunday qilib,
oiladagi   ijtimoiy-psixologik   muhit   bolalarning   axloqiy   va   ma’naviy   kamolotida
hal   qiluvchi   rol   o‘ynaydi.   Mehr-oqibat,   pedagogik   yondashuv,   ijtimoiy
interaktivlik   va   oilaviy   qadriyatlar   bolaning   ijtimoiy,   ruhiy   va   axloqiy
rivojlanishiga   samarali   ta’sir   ko‘rsatadi.   Shu   bois,   ota-onalar   va   oilaning   barcha
a’zolari   farzand   tarbiyasida   ijtimoiy-psixologik   muhitni   mustahkamlashga
alohida e’tibor qaratishi zarur.
2.3. O‘zbekistonda oilaviy tarbiyani mustahkamlash yo‘llari va davlat
siyosatida oilaga e’tibor
O‘zbekistonda   oilaviy   tarbiyani   mustahkamlash   va   oilaga   davlat   siyosatida
alohida   e’tibor   berish   milliy   qadriyatlar,   jamiyat   barqarorligi   va   farzandlarning
to‘liq   rivojlanishi   bilan   chambarchas   bog‘liqdir.   Davlat   oilani   jamiyatning   eng
muhim   ijtimoiy   instituti   sifatida   ko‘radi   va   oilaviy   qadriyatlarni   rivojlantirish,
bolalarni   sog‘lom   va   ma’naviy   barkamol   qilib   tarbiyalashga   qaratilgan   keng
ko‘lamli dasturlarni amalga oshiradi.
O‘zbekistonda   oilaviy   tarbiyani   mustahkamlash   yo‘llari   bir   nechta   asosiy
yo‘nalishlarga bo‘linadi:
Ma’naviy va pedagogik tarbiya orqali mustahkamlash. Ota-onalarni pedagogik
bilim   bilan   ta’minlash,   bolalar   tarbiyasida   samarali   yondashuvlarni   o‘rgatish, 23oilaviy   qadriyatlar   va   an’analarni   saqlashga   yordam   berish.   Shu   yo‘l   bilan
farzandlar axloqiy, ijtimoiy va ma’naviy jihatdan to‘liq rivojlanadi.
Ijtimoiy   va   moddiy   qo‘llab-quvvatlash.   Oilalarning   moddiy   sharoitlarini
yaxshilash,   yosh   oilalarga   uy-joy   va   moliyaviy   yordam   ko‘rsatish,   bolalar
parvarishi   va   ta’limiga   qaratilgan   dasturlarni   amalga   oshirish.   Bu   esa   oilaning
barqarorligini   ta’minlaydi   va   bolaning   sog‘lom   muhitda   rivojlanishiga   yordam
beradi.
Huquqiy   asoslarni   mustahkamlash.   Oilaviy   nizolarni   hal   qilish,   bolalarni
himoya   qilish   va   oilaning   huquqiy   manfaatlarini   himoya   qilishga   qaratilgan
qonunlar va me’yoriy hujjatlarni ishlab chiqish. Shu bilan birga, oilaviy tarbiyani
rivojlantirishni qo‘llab-quvvatlovchi davlat dasturlari yaratish.
Davlat   siyosatida   oilaga   e’tibor   bir   necha   asosiy   yo‘nalishlarda   amalga
oshiriladi:
Ta’lim va tarbiya. Maktab va maktabgacha ta’lim muassasalari orqali bolalarga
axloqiy   va   ijtimoiy   qadriyatlarni   o‘rgatish.   Shu   bilan   birga,   ota-onalarga
pedagogik maslahatlar va treninglar orqali yordam berish.
Sog‘liqni   saqlash   va   psixologik   qo‘llab-quvvatlash.   Bolalarning   jismoniy   va
ruhiy sog‘lig‘ini ta’minlash, oilalarga psixologik yordam ko‘rsatish.
Ijtimoiy   himoya   va   moliyaviy   yordam.   Kam   ta’minlangan   oilalarga   yordam
berish, bolalarni sog‘lom muhitda tarbiyalashga shart-sharoit yaratish.
Quyidagi   jadval   O‘zbekistonda   oilaviy   tarbiyani   mustahkamlash   yo‘llari   va
davlat siyosatidagi e’tiborni ko‘rsatadi:
Yo‘nalish Amalga oshirish shakli Natija
Pedagogik tarbiya Ota-onalar   uchun   seminar
va treninglar Ota-onaning   pedagogik
savodxonligi   oshadi,   bolalar
tarbiyasi samarali bo‘ladi
Moddiy   qo‘llab- Yosh   oilalarga   uy-joy, Oilaning   barqarorligi   va 24quvvatlash bolalar   parvarishi   uchun
grantlar bolalarning   rivojlanishi
ta’minlanadi
Huquqiy himoya Oilaviy   qonunlar,
nizolarni   hal   qilish
mexanizmlari Oilaviy   nizolar   kamayadi,
bolalarning   huquqlari
himoyalanadi
Sog‘liqni   saqlash
va   psixologik
yordam Oilaviy   markazlar,
psixologik maslahatlar Farzandlar ruhiy barqarorlikka ega
bo‘ladi
Ta’lim va tarbiya Maktab   va   maktabgacha
ta’lim dasturlari Bolalar   axloqiy   va   ijtimoiy
me’yorlarni o‘zlashtiradi
O‘zbekistonda   oilaviy   tarbiyani   mustahkamlashga   qaratilgan   davlat   dasturlari
ham   samarali   ishlamoqda.   Masalan,   “Sog‘lom   Oila”   va   “Yoshlar   va   oilalar”
dasturlari   orqali   yosh   oilalarga   ma’naviy,   pedagogik   va   moddiy   qo‘llab-
quvvatlash ko‘rsatiladi. Shu dasturlar oilaning barqarorligini ta’minlash, bolalarni
sog‘lom va barkamol qilib tarbiyalashga yordam beradi.
Ota-onaning   pedagogik   savodxonligini   oshirish   oilaviy   tarbiyani
mustahkamlashning   muhim   yo‘nalishi   hisoblanadi.   Shu   maqsadda   seminarlar,
treninglar   va   amaliy   mashg‘ulotlar   tashkil   qilinadi.   Bu   esa   bolalarning   axloqiy,
ijtimoiy va ma’naviy rivojlanishiga bevosita ta’sir ko‘rsatadi.
Milliy   va   xalqaro   tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatadiki,   oilaviy   tarbiyani
mustahkamlash va davlat siyosatida oilaga e’tibor berish bolaning ijtimoiy, ruhiy
va   axloqiy   kamolotini   oshirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Shu   bilan   birga,   oilaviy
nizolarni   kamaytirish,   ota-onaning   pedagogik   bilimini   oshirish   va   bolalarga
mehribon   muhit   yaratish   jamiyat   barqarorligini   ta’minlaydi.Shunday   qilib,
O‘zbekistonda   oilaviy   tarbiyani   mustahkamlash   va   davlat   siyosatida   oilaga
alohida   e’tibor   berish   —   milliy   qadriyatlarni   saqlash,   bolalarning   axloqiy   va
ma’naviy   rivojlanishini   ta’minlash   hamda   jamiyat   barqarorligini
mustahkamlashning   muhim   omili   hisoblanadi.   Shu   yo‘l   bilan   davlat   oilani 25ijtimoiy   institut   sifatida   rivojlantiradi   va   farzandlarning   sog‘lom,   barkamol   va
ijtimoiy jihatdan moslashgan shaxs sifatida shakllanishini ta’minlaydi.
Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishida   “Oilaviy   hayotning   bolalar   tarbiyasiga   ta’siri”
mavzusini   o‘rganib,   oilaning   bolalar   tarbiyasidagi   o‘rni   va   ahamiyatini   chuqur
tahlil qildim. Tadqiqot natijalariga ko‘ra, oilaviy muhit va ota-onaning tarbiyaviy
yondashuvi  bolalarning ruhiy, axloqiy va ijtimoiy rivojlanishida hal  qiluvchi  rol
o‘ynaydi.   Sog‘lom   va   mehribon   oila   muhitida   tarbiyalangan   bolalar   axloqiy
qadriyatlarni   o‘zlashtiradi,   jamiyat   me’yorlariga   moslashadi   va   ijtimoiy
mas’uliyatni his qiladi.
Shuningdek,   milliy   oila   modeli   va   an’analar   bolaning   shaxs   sifatida   barqaror
rivojlanishida   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ota-onaning   pedagogik   bilim   va
mehr-oqibati, oiladagi ijtimoiy-psixologik muhit bolalarning axloqiy va ma’naviy
kamolotini   ta’minlashda   bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.   Shu   bilan   birga,   davlat
siyosatidagi   oilaga   e’tibor   va   oilaviy   tarbiyani   mustahkamlashga   qaratilgan 26dasturlar   milliy   qadriyatlar   saqlanishi   va   bolalarning   barkamol   shaxs   sifatida
shakllanishini ta’minlaydi.
Xulosa   qilib   aytganda,   oilaviy   hayot   va   oiladagi   ijtimoiy-psixologik   muhit
bolalarning   tarbiyasida   asosiy   omil   bo‘lib,   ota-onaning   mas’uliyati   va   mehr-
oqibati,   milliy   qadriyatlar   va   davlat   siyosati   bilan   uyg‘unlashgan   holda
bolalarning   ruhiy,   axloqiy   va   ijtimoiy   rivojlanishini   samarali   ta’minlaydi.   Shu
sababli, oilaviy tarbiyani mustahkamlash va oilaga e’tibor berish har bir oilaning
va butun jamiyatning kelajagi uchun muhimdir.
Men hisoblaymanki, ushbu ish orqali oilaning bolalar tarbiyasidagi roli yanada
yaqqol   ko‘rinib,   ota-onalarga,   pedagoglarga   va   davlat   organlariga   amaliy
tavsiyalar   berish   imkoniyati   yaratiladi.   Shu   asosda,   farzandlarimizni   barkamol,
ma’naviy va axloqiy jihatdan yetuk shaxslar sifatida tarbiyalashga hissa qo‘shish
mumkin.
Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi   Farmon.   –   PF–14-son,   2023-yil   20-yanvar.   –   Elektron   manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish   bo‘yicha   chora-tadbirlar   to‘g‘risida   Farmon.   –   PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030 strategiyasi doirasida ishchi kuchining malakasini oshirish
masalalari   bo‘yicha   nutqi.   –   2024-yil   17-oktabr.   –   Elektron   manba:
www.prezident.uz 274) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini   oshirish   va   kasbga   yo‘naltirish   bo‘yicha   chora-tadbirlar,   2022-yil
20-yanvar.
6) Muxamadalieva  M.X.,  Zarifova  Z.M.,  Artikbayeva  A.A.  – “Oila  va ijtimoiy
pedagogika”. – Toshkent: Nizomiy nomidagi TDPU, 2022. – 214 bet.
7) Shadimetov   M.N.   –   “O‘zbek   va   qozoq   oilalarida   ota-ona   va   farzand
munosabatlari”. – Toshkent: Oriental Renaissance, 2024. – 180 bet.
8) Abduzohirov R.H. – “O‘zbeklarda farzand tarbiyasi va oilaviy munosabatlar
tarixshunosligi”. – Toshkent: Look to the Past, 2020. – 198 bet.
9) Rahimova   R.   –   “3-4   yoshli   bolalarga   ta’lim-tarbiya   berish”.   –   Toshkent:
Tafakkur, 2018. – 175 bet.
10) Yo‘ldoshev   A.B.   –   “Oila   va   jamiyat:   bolalarning   psixologik   rivojlanishi”.   –
Samarqand: Ilm-Fan, 2019. – 210 bet.
11) Qodirova S.M. – “Ota-onaning tarbiyaviy mas’uliyati va farzandning axloqiy
rivoji”. – Toshkent: Fan va Ma’rifat, 2021. – 192 bet.
12) Karimova   N.I.  –  “Milliy   oilaviy   qadriyatlar   va  bolalar   tarbiyasi”.  –  Buxoro:
Pedagogika, 2022. – 205 bet.
13) Tursunov R.T. – “Oila psixologiyasi: ijtimoiy-psixologik muhit va bolalar”. –
Toshkent: Moviy, 2020. – 188 bet.
14) Sobirova L.U. – “Bolalar  tarbiyasida  oilaviy an’analar”. – Namangan:  Ilmiy
nashr, 2019. – 176 bet.
15) Abdullayev   F.Q.   –   “Oila   va   bolalarning   ma’naviy   rivoji”.   –   Toshkent:
Iqtisodiyot va jamiyat, 2021. – 202 bet.
16) Rustamov Z.M. – “Ota-ona va farzand o‘rtasidagi pedagogik munosabatlar”.
– Toshkent: Pedagogika, 2018. – 190 bet. 2817) Mirzaev D.A. – “Oilaviy tarbiyaning zamonaviy muammolari”. – Samarqand:
Ilm-Fan, 2020. – 175 bet.
18) Qodirova   A.B.   –   “Bolalar   tarbiyasida   ijtimoiy-psixologik   muhitning
ahamiyati”. – Toshkent: Moviy, 2022. – 198 bet.
19) Xolmatov   J.S.   –   “Oila   institutining   jamiyatdagi   roli”.   –   Buxoro:   Fan   va
Ma’rifat, 2019. – 182 bet.
20) Norbo‘tayev   O.A.   –   “Ota-onaning   axloqiy   tarbiyadagi   roli”.   –   Toshkent:
Ilmiy nashr, 2021. – 200 bet.
21) Islomova   S.H.   –   “Oilaviy   qadriyatlar   va   ularning   bolalarga   ta’siri”.   –
Samarqand: Pedagogika, 2018. – 186 bet.
22) Tursunova   N.R.   –   “Farzand   tarbiyasida   an’anaviy   va   zamonaviy
yondashuvlar”. – Toshkent: Moviy, 2020. – 212 bet.
23) Akramov   B.M.   –   “Oila   va   bolalarning   ma’naviy-axloqiy   rivoji”.   –   Buxoro:
Ilm-Fan, 2021. – 195 bet.
24) Rashidov   U.Q.   –   “Bolalarning   shaxsiy   rivojida   oilaning   o‘rni”.   –   Toshkent:
Pedagogika, 2019. – 178 bet.
25) Qodirova F.S. – “Oilaviy tarbiya va ijtimoiy-psixologik muhit”. – Samarqand:
Fan va Ma’rifat, 2022. – 205 bet.
26) Usmonova   R.A.   –   “Oila   va   bolaning   axloqiy   tarbiyasi”.   –   Toshkent:   Ilmiy
nashr, 2020. – 192 bet.
27) Yuldashev   K.T.   –   “Oila   institutining   bolalar   tarbiyasidagi   roli”.   –   Buxoro:
Pedagogika, 2021. – 180 bet.
28) Karimov   A.N.   –   “Ota-ona   va   farzandning   ijtimoiy-psixologik   aloqalari”.   –
Toshkent: Moviy, 2019. – 187 bet.
29) Rustamova   Z.H.   –   “Oilaviy   an’analar   va   bolalarning   axloqiy   tarbiyasi”.   –
Samarqand: Ilm-Fan, 2020. – 195 bet. 29

Oilaviy hayotning bolalar tarbiyasiga ta'siri.

Купить
  • Похожие документы

  • 4-sinf matematika darslarida multimediya vositalaridan foydalanish kurs ishi
  • Alifbe davrida yozuv ko‘nikmalarini shakllantirish kurs ishi
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining yozma ishlarda yoʻl qoʻyadigan xatolari ustida ishlash
  • Boshlang‘ich sinflarda ‘Ot’ mavzusini o‘rgatish metodikasi kurs ishi
  • Boshlang‘ich sinflarda bayon yozishga oʻrgatish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha