Дата регистрации 05 Декабрь 2024
194 ПродажOilaviy munosabatlar
MUNDARIJA
I BOB. OILAVIY MUNOSABATLAR TIZIMIDA BOLANING O`ZINI-
O`ZI ANGLASHI MUAMMOSI................................................................
1.2 Oilaviy ijtimoiylashuv jarayonida bola o`zini-o`zi anglashini o`rganish masalasi
1.3. Bolaningo`zini anglashida ona shaxsining roli........................................
JIHATDAN O`RGANISH..........................................................................
XULOSA.....................................................................................................
Inson uzining butun xayoti va faoliyati davomida ob`ektiv dunyoni bilib boradi. Bilish dunyoni inson ongida aks etishining murakkab jarayoni bo`lib, u bilmaslikdan bilishga, noani va to`la bo`lmagan bilimlardan ancha aniq va to`la bilimlarga tomon xarakat kilish sifatida soodir bo`ladi. Bilish tevarak-atrofdagi odamning narsa va xodisalarni xissiy idrok kilishdan boshlanadi. Tashki olamning sezgi, idrok va tasavvurning xosil bulishiga olib keladi, bular real borlikdagi narsalarni insonongida aks ettiradi. Tevarak-atrofdagi olamga muvaffakiyatli ta`sir etish uchun bu olam rivojlanishining ob`ektivkonuniyatlarini bilish kerak.Fakat xissiy bilish yordamidagina bu konunlarning moxiyatini tushunish mumkin emas. Abstrakt tafakkur tabiat va jamiyat xayoti rivojlanishining ob`ektiv konunlarini bilishga xizmat kiladi. Abstrakt tafakkur xissiy bilish axborotlarini umumlashtirib, narsa va xodisalardagi xamma muxim bulmagantasodifiy tomonlardan uzoklashadi xamda narsa va xodisalarning moxiyatiga kirib borib, ularningrivojlanishidagi umumiy konuniyatlarni ochib beradi. Umumlashtirish natijalari fan tushunchalari va konuniyatida ifodalanadi. Ularning xakikiyligi amaliyotda tikshiriladi, amaliyot bilimlarning xakikiyligini kursatuvchi oliy mezondir.
Mavzuning dolzarbligi. Ta`kidlash joizki, oila ijtimoiy institutsifatida o`zining barcha vazifalarini bajargantaqdirdagina, mafkuraviy tarbiyaning kafolatli o`chog`iga aylanadi.Zero, har bir oilaningmuqaddas vazifasi – qobiliyatli farzandlarni o`stirish, ularni jismoniy,intellektual va ma`naviytomondan yetuk qilib, ota-onasiga, Vataniga sadoqatli insonlar qilib tarbiyalashdan iborat. Ya`ni,ham ma`naviy, ham jismoniy jihatdansog`lom, barkamol insonfaqat sog`lom oilada shakllanishi mumkin. Oiladagi sog`lom muhit va barqarorlik esa yaxlit jamiyat ma`naviy takomilining aslosidir.
Sharqda bir necha asrlar oldin oila va uni tashkil etish, oilaviy munosabatlar, uning shaxs kamolotidagi o`rni va roli xususida Yusuf Xos Xojib, Kaykovus, Jaloliddin Davoniy, Muxammad Sodik Koshgariy, Abu Rayxon Beruniy, Abu Ali Ibn Sino, Amir Temur, Alisher Navoiy kabi allomalarimiz ham o`z karashlarini bayon etib kelganlar.
XIX asrning oxiri XX asrningboshlarida ijod qilgan o`zbek ma`rifatparvarlari Abdurauf Fitrat, AbdullaAvloniy, Abdulla Qodiriylarning asarlarida xalqimizning milliy qadriyatlari, turmushtarzi, oiladagi farzandlar tarbiyasi milliy ruhda ifodalangan.
Mustaqil taraqqiyot yo`liga chiqqan O`zbekistonda ko`plab yangi sohalar qatori aholiga psixologik maslahatlar berish hamda oilaviy psixoterapiya sohasini rivojlantirishga xizmat qiladigan tadqiqotlarga bo`lgan muayyan ehtiyoj tobora ko`proqsezilmoqda. Zero, bunday xizmatlarga ehtiyojbir tomondan oilaviy munosabatlarni muvofiqlashtirishga xizmat qilsa, ikkinchitomondan, shu maskandatarbiyalanayotgan bolalarning psixologik rivojlanishiga ota-onalar tomonidan ko`rsatiladigan e`tiborning samarasini belgilaydi. Bolaning psixik rivojlanishi uning ruhiyatiga ta`sir ko`rsatuvchi ob`ektivva sub`ektiv omillarga, xususan, undagi o`zliknianglash, o`ziga-o`zi beradiganbaholar hamda munosabatlarning xarakteriga bog`liqdir. Bu, avvalo, inson shaxsining psixologik asoslarini shakllantiruvchi, uning emotsional, intellektual va ijtimoiyrivojlanishiga zamin yaratuvchi ontogenezning dastlabki bosqichlariga taalluqlidir. Bunda oiladagi munosabatlar, xususan, ota-onalar o`rtasidagi o`zaro munosabatlar, shuningdek, ota-ona va farzandlar o`rtasida o`rnatiladigan munosabatlarning tabiati katta rol o`ynaydi. Oila ijtimoiy guruhlarning eng kichigi bo`lib, bolada o`zi va o`zgalarto`g`risida shakllanadigan ijtimoiytasavvurlarining dastlabki muhiti sifatida katta ijtimoiy ahamiyatga molik maskandir. Davlatimiz rahbari I.A.Karimov ta`kidlaganlaridek, “Insonning eng sof va pokiza tuyg`ulari, ilk hayotiytushuncha va tasavvurlari birinchi galda oila bag`rida shakllanadi. Bolaning xarakteri, tabiati va dunyoqarashini belgilaydigan ma`naviy mezon va qarashlar – yaxshilik va ezgulik, oliyjanoblik va mehr-oqibat, or-nomus va andisha kabi muqaddas tushunchalarning poydevori oila sharoitida qaror topishi tabiiydir”.1 Tadqiqotning dolzarbligi, shu nuqtai nazardanboladagi jamiyatda, insoniymunosabatlar tizimida munosibmaqomga ega bo`lishini ta`minlaydigan eng dastlabkiijtimoiy tasavvurlar hamda o`zi va o`zgalar to`g`risidagi tushunchalarning shakllanishiga oiladagi ma`naviy-ruhiy munosabatlarning rolini aniq empirikma`lumotlar bilan asoslashga bo`lgan davrning ehtiyojidan kelib chiqadi.
Ko`plab psixologik tadqiqotlarda oila bola shaxsining shakllanishi va uning ijtimoiylashuviga ta`sir ko`rsatuvchi omil sifatida baholanadi. Lekin boladagi o`zi to`g`risidagi barcha tasavvurlarning shakllanishida u tarbiyalanayotgan oiladagi munosabatlarning xususiyatlari, oila tiplari va ota-onalik maqomlarining ular tomonidan qay darajada anglanishining bevosita roli alohida tadqiqot doirasida O`zbekiston sharoitida o`rganilmagan. Bu masala amaliyahamiyatga molik bo`lib,“...inson o`z umri davomida oladiganbarcha informatsiyaning 70 foizini 5 yoshgacha bo`lgandavrda olar ekan”.2 Demak, shu informatsiyalar orasida bolaning o`z “Men”ini to`g`rishakllantiradigan va shu orqali uni ijtimoiy psixologik munosabatlarga ruhan tayyorlaydigan ma`lumotlarning manbai va ta`sir kuchini o`rganish yosh ota-onalar va oilashunoslar uchun o`ta dolzarb ahamiyat kasb etadi.
Tadqiqotning ishining maqsadi: maktabgacha yoshdagi bolaning o`zini- o`zi anglashi mazmuniga ta`sirko`rsatuvchi oilaviy munosabatlar, xususan,ota-ona va farzandalar munosabatidagi ijtimoiy psixologik ta`sirlarva er bilan xotin o`rtasidagi hamda ota-ona bilan bola o`rtasidagi munosabatlarning o`zaro bog`liqligini tadqiq qilish.
ota va ona, ota-onahamda bola munosabatlarining turli jihatlari o`rtasidagi psixologik bog`liqlikni aniqlash orqali “Men” obraziga tegishli ijtimoiy psixologik mexanizmlarni tadqiq qilish.
Tadqiqot ishining ob`ekti: to`liq yosh oilalarning vakillari bo`lmish 35nafar ona va 35 nafar ota hamda ularning maktabgacha yoshli farzandlari xizmat qildi. Tadqiqotda jami 90nafar respondentlarishtirok etdilar.
Tadqiqot ishining bazasi Andijon shaxar maya bag`cha MFY yashovchi oilalar.
Tadqiqot ishiningpredmeti: maktabgacha yoshdagi bola “Men” konsepsiyasining o`ziga xos ijtimoiypsixologik xususiyatlari va ularning rivojlanish darajasi, oiladagi munosabatlar xususiyatlarining o`zaro aloqasihisoblanadi.