Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 723.2KB
Покупки 0
Дата загрузки 24 Февраль 2025
Расширение docx
Раздел Образовательные программы
Предмет Юриспруденция

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

54 Продаж

Ommaviy-huquqiy shartnomaning haqiqiy emasligi

Купить
Ommaviy-huquqiy shartnomaning haqiqiy emasligi 
Reja: Ommaviy-huquqiy shartnomaning haqiqiy emasligi
Kirish
Asosiy qism
1. Ommaviy-huquqiy shartnomaning haqiqiyligi tushunchasi:
2. Ommaviy-huquqiy shartnomaning haqiqiy emasligi sabablari:
2.1.  Shakl va mazmun bo‘yicha qonunbuzarliklar:
2.2.  Shartnoma tomonlarining vakolatsizligi:
2.3.  Shartnoma mazmunining noqonuniyligi:
2.4.  Shartnoma tuzish jarayonidagi xatolar:
3. Haqiqiy emaslikni aniqlash tartibi va oqibatlari:
4. Ommaviy-huquqiy shartnomalarni haqiqiy emaslikdan himoya qilish choralari:
Xulosa
Kirish
Ommaviy-huquqiy shartnoma tushunchasi va uning huquqiy mohiyati Ommaviy-huquqiy   shartnoma   —   bu   davlat   organlari   yoki   boshqa   vakolatli   jamoat
subyektlari va fuqarolar yoki yuridik shaxslar o‘rtasida tuzilgan, ommaviy manfaatlarni
ta’minlashga   qaratilgan   shartnomadir.   Ushbu   shartnoma   davlat   boshqaruvida   muhim
vosita   bo‘lib,   uning   asosiy   vazifasi   ijtimoiy   ehtiyojlarni   qondirish   va   davlat
funksiyalarini samarali bajarishdan iborat.
Asosiy xususiyatlari:
 Tomonlarning   huquqiy   maqomi:   Davlat   organlari   va   fuqarolar   o‘rtasidagi
munosabatlar,   odatda,   teng   huquqli   emas,   davlat   tomoni   ko‘pincha   ustuvor
vakolatga ega bo‘ladi.
 Ommaviy   manfaatlarga   xizmat   qilish:   Shartnoma   jamoatchilik   tartibini
saqlash,   ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlash   va   davlatning   iqtisodiy   yoki   ijtimoiy
funksiyalarini amalga oshirishga yo‘naltirilgan.
 Maxsus   huquqiy   tartib:   Ushbu   shartnomalar   odatda   fuqarolik-huquqiy   emas,
balki ma’muriy huquq doirasida tartibga solinadi.
Ommaviy-huquqiy   shartnomalar   davlatning   fuqarolar   bilan   o‘zaro   munosabatlarida
barqarorlik va qonuniylikni ta’minlash vositasi sifatida ahamiyatlidir.
Ommaviy-huquqiy shartnomaning haqiqiyligi talablari va ahamiyati
Ommaviy-huquqiy   shartnomaning   haqiqiy   bo‘lishi   uchun   u   quyidagi   talablarga   javob
berishi kerak:
 Qonunchilikka muvofiqlik:  Shartnoma tuzishda amaldagi qonunlar va normativ
hujjatlarga qat’iy rioya qilinishi shart.
 Tomonlarning   vakolatliligi:   Shartnomani   tuzgan   davlat   organlari   yoki
jismoniy/yuridik shaxslar tegishli huquqiy vakolatlarga ega bo‘lishi kerak.
 Mazmunning   qonuniyligi:   Shartnoma   mazmuni   davlat   manfaatlariga   va
jamoatchilik tartibiga zid bo‘lmasligi kerak.
 Shakliy   talablar:   Shartnoma   qonun   hujjatlarida   belgilangan   shaklda
rasmiylashtirilishi zarur (masalan, yozma shakl yoki notarial tasdiqlash).
Haqiqiylikning ahamiyati:
 Davlat   manfaatlarini   himoya   qilish:   Haqiqiy   bo‘lmagan   shartnomalar   davlat
manfaatlariga zarar yetkazishi va jamoatchilik tartibini buzishi mumkin.  Fuqarolar   huquqlarini   himoya   qilish:   Haqiqiy   bo‘lmagan   shartnomalar
fuqarolarning huquq va erkinliklariga putur yetkazishi mumkin.
 Huquqiy barqarorlikni ta’minlash:  Qonunchilik talablariga muvofiq keladigan
shartnomalar   davlat   boshqaruvi   tizimining   shaffofligi   va   ishonchliligini
ta’minlaydi.
Ommaviy-huquqiy   shartnomalarning   haqiqiyligini   ta’minlash   davlat   boshqaruvi
tizimining   samaradorligini   oshirish   va   fuqarolar   bilan   davlat   organlari   o‘rtasidagi
munosabatlarni huquqiy muvozanatda saqlashda muhim o‘rin tutadi.
Ommaviy-huquqiy shartnomaning haqiqiyligi tushunchasi
1. Shartnoma haqiqiyligi uchun qo‘yiladigan huquqiy talablari
Ommaviy-huquqiy   shartnomaning   haqiqiyligi,   uning   qonuniy   kuchga   ega   bo‘lishini
anglatadi.   Shartnomaning   haqiqiy   deb   hisoblanishi   uchun   quyidagi   asosiy   huquqiy
talablarga rioya qilinishi lozim:
 Qonunchilikka muvofiqlik:
Shartnoma amaldagi qonunlar va normativ hujjatlar talablariga muvofiq tuzilishi 
kerak. Bu davlat manfaatlarini himoya qilish va qonuniylikni ta’minlash uchun 
zarur.
 Tomonlarning huquqiy vakolatliligi:
Shartnomani tuzuvchi tomonlar (davlat organlari va fuqarolar yoki yuridik 
shaxslar) tegishli huquqiy vakolatlarga ega bo‘lishlari shart.  Davlat organlari 
qonun bilan belgilangan vakolatlaridan tashqariga chiqmasligi kerak.
 Shartnoma mazmunining qonuniyligi:
Shartnomaning mazmuni davlat manfaatlari va jamoatchilik tartibiga zid 
bo‘lmasligi lozim.  Shartnoma taraflarning huquq va majburiyatlarini aniq 
belgilashi kerak.
 Shartnoma shaklining qonunchilik talablariga mosligi:
Ommaviy-huquqiy shartnomalar ko‘pincha yozma shaklda tuziladi va ayrim 
hollarda notarial tasdiqlanishi yoki davlat reyestriga kiritilishi talab etiladi.
 Erkinlik   va   rozilik   tamoyili:
Tomonlar   shartnomani   majburlovsiz   va   ixtiyoriy   ravishda   tuzishlari   kerak. Yolg‘on,   firibgarlik   yoki   bosim   ostida   tuzilgan   shartnomalar   haqiqiy   emas   deb
topiladi.
 Haqiqiy emaslikning huquqiy asoslari
Ommaviy-huquqiy shartnoma quyidagi hollarda haqiqiy emas deb topilishi mumkin:
2.1. Shakliy qonunbuzarliklar:
 Shartnoma   qonunchilikda   belgilangan   shaklda   rasmiylashtirilmagan   (masalan,
yozma shaklda tuzilmagan yoki notarial tasdiqlanmagan).
 Shartnoma davlat ro‘yxatidan o‘tmagan hollarda.
2.2. Mazmunning qonunga zidligi:
 Shartnoma   mazmuni   davlat   manfaatlariga,   jamoatchilik   tartibiga   yoki   huquqiy
normalarga zid bo‘lsa.
 Shartnoma   davlatning   muayyan   vakolatlariga   kirmaydigan   masalalarni   tartibga
solishga qaratilgan bo‘lsa.
2.3. Tomonlarning vakolatsizligi:
 Davlat organi o‘z vakolatidan tashqariga chiqib shartnoma tuzgan hollarda.
 Fuqaro   yoki   yuridik   shaxsning   shartnoma   tuzishda   huquqiy   layoqati   bo‘lmagan
hollarda.
2.4. Shartnoma tuzish jarayonidagi qonunbuzarliklar:
 Shartnoma taraflardan birining roziligisiz yoki bosim ostida tuzilgan bo‘lsa.
 Yolg‘on ma’lumotlar yoki firibgarlik asosida shartnoma tuzilgan hollarda.
2.5. Davlat manfaatlarini buzish:
 Shartnoma   davlat   byudjetiga   zarar   yetkazadigan   yoki   ijtimoiy   manfaatlarga   zid
bo‘lgan holatlarni o‘z ichiga olsa.
 Jamoatchilik ehtiyojlarini qondirishga mos kelmagan hollarda.
Ommaviy-huquqiy shartnomalarning haqiqiyligi  qonunchilik talablari  va tomonlarning
huquqiy   maqomiga   bog‘liq.   Haqiqiy   bo‘lmagan   shartnomalar   davlat   boshqaruvida
huquqiy   muvozanatni   buzadi   va   jamoatchilik   manfaatlariga   zarar   yetkazishi   mumkin.
Shu   sababli,   ommaviy-huquqiy   shartnomalarning   haqiqiyligini   ta’minlash   davlat
boshqaruvi va huquqiy barqarorlikning ajralmas qismidir.
Shakl va mazmun bo‘yicha qonunbuzarliklar 1. Qonunchilikda belgilangan shaklga rioya qilmaslik
Ommaviy-huquqiy shartnomaning shakliga rioya qilish uning qonuniyligini 
ta’minlashda muhim ahamiyatga ega. Qonunchilikda shartnomani tuzish shakli aniq 
belgilangan bo‘lib, ushbu talablarni buzish shartnomaning haqiqiy emas deb topilishiga 
olib kelishi mumkin.
Shakliy talablarning buzilishi quyidagilarda namoyon bo‘lishi mumkin:
 Yozma shaklga rioya qilmaslik:
Ommaviy-huquqiy shartnomalar odatda yozma shaklda tuziladi. Yozma 
shaklning yo‘qligi shartnomaning haqiqiyligini inkor etadi.
 Notarial tasdiqlashning yo‘qligi:
Ayrim hollarda qonun shartnomaning notarial tasdiqlanishini talab qiladi.  Bu 
talab bajarilmagan shartnoma haqiqiy emas deb topiladi.
 Davlat reyestriga kiritmaslik:
Agar qonunda shartnoma davlat reyestriga kiritilishi belgilangan bo‘lsa, bu 
jarayon bajarilmagan holda shartnoma yuridik kuchga ega bo‘lmaydi.
 Shartnoma shaklining boshqa huquqiy hujjatlarga mos kelmasligi:
Shartnoma qonunchilik talablariga mos shaklda tuzilmasa (masalan, kerakli 
qismlar yoki rekvizitlar ko‘rsatilmasa), haqiqiy emas deb topilishi mumkin.
Oqibatlari:
 Shartnoma tomonlar uchun majburiy kuchga ega bo‘lmaydi.
 Davlat organi yoki fuqarolar o‘rtasida nizolar yuzaga keladi.
 Shartnoma qonunchilik asosida bekor qilinadi.
2. Shartnomaning davlat manfaatlariga yoki jamoatchilik tartibiga zid kelishi
Ommaviy-huquqiy   shartnomalar   davlat   manfaatlarini   himoya   qilish   va   jamoatchilik
tartibini   saqlashga   qaratilgan   bo‘lib,   uning   mazmuni   ushbu   tamoyillarga   muvofiq
bo‘lishi   shart.   Mazmundagi   qonunbuzarliklar   shartnomaning   haqiqiy   emas   deb
topilishiga   olib   keladi.
Mazmuniy qonunbuzarliklar quyidagicha namoyon bo‘ladi:
 Davlat manfaatlariga zid kelish:   o Shartnoma   davlat   byudjetiga   zarar   yetkazadigan   yoki   davlat   resurslaridan
noqonuniy foydalanishga olib keladigan shartlarni o‘z ichiga olsa.
o Shartnomaning   mazmuni   davlat   suvereniteti   yoki   xavfsizligiga   tahdid
solsa.
 Jamoatchilik tartibiga zid kelish:  
o Shartnoma   ijtimoiy   adolat   tamoyillariga   zid   keladigan   yoki   fuqarolar
huquqlarini buzadigan qoidalarni o‘z ichiga olsa.
o Atrof-muhitga zarar yetkazadigan, jamoat mulkini noqonuniy boshqarishga
yo‘naltirilgan bo‘lsa.
 Qonunga zid shartlar:  
o Qonunchilikda   man   qilingan   faoliyatni   amalga   oshirishga   yo‘l   ochuvchi
shartlar.
o Davlat organining vakolatidan tashqariga chiqqan shartlar.
Misollar:
 Davlat mulkini shaxsiy foyda olish uchun noqonuniy ijaraga berish.
 Jamoatchilik   talablariga   zid   bo‘lgan   yer   ajratish   yoki   tabiiy   resurslardan
foydalanish bo‘yicha shartnoma tuzish.
 Atrof-muhitni muhofaza qilish qonunlarini buzadigan bitimlar.
Oqibatlari:
 Shartnoma haqiqiy emas deb topiladi va uning huquqiy oqibatlari bekor qilinadi.
 Javobgar   tomonlarga   ma’muriy   yoki   jinoiy   javobgarlik   choralarini   qo‘llash
ehtimoli mavjud.
 Davlat organlari tomonidan yetkazilgan zarar qoplanishi talab etiladi.
Ommaviy-huquqiy   shartnomalarning   shakl   va   mazmun   talablari   qonunchilik   asosida
aniq   belgilangan   bo‘lib,   bu   talablarga   rioya   qilinmasligi   shartnomaning   haqiqiy   emas
deb topilishiga olib keladi.  Shakliy va mazmuniy qonunbuzarliklarni oldini olish davlat
boshqaruvida   shaffoflikni   ta’minlaydi   va   fuqarolar   bilan   davlat   o‘rtasidagi   ishonchni
mustahkamlaydi.
Shartnoma tomonlarining vakolatsizligi Shartnoma   tuzgan   shaxslarning   qonunchilikda   belgilangan   vakolatlarga   ega
emasligi
Ommaviy-huquqiy   shartnoma   qonuniy   bo‘lishi   uchun   uni   tuzuvchi   tomonlarning
huquqiy maqomi va vakolatlari qonunchilikka muvofiq bo‘lishi  zarur. Agar shartnoma
tuzgan tomonlardan biri vakolatlarga ega bo‘lmasa yoki o‘z vakolatlarini oshib yuborsa,
shartnoma haqiqiy emas deb topilishi mumkin.
Vakolatsizlik sabablari
1. Davlat organlari yoki vakolatli shaxslarning cheklangan vakolatlari:
o Vakolat   doirasidan   chiqish:   Davlat   organi   qonunchilikda   belgilangan
vakolatidan tashqaridagi masalalar bo‘yicha shartnoma tuzsa, bu shartnoma
haqiqiy   emas   hisoblanadi.
Misol:   Mahalliy   davlat   organining   faqat   markaziy   hokimiyatning   roziligi
bilan ruxsat beriladigan yer uchastkasini mustaqil tarzda ajratishi.
o Noto‘g‘ri   vakil   tayinlash:   Shartnoma   davlat   nomidan   vakolatga   ega
bo‘lmagan shaxs tomonidan tuzilgan bo‘lsa.
2. Fuqarolar yoki yuridik shaxslarning layoqatsizligi:
o Huquqiy   layoqatning   yo‘qligi:   Shartnoma   tuzgan   fuqaro   yoki   yuridik
shaxs   qonuniy   vakolatga   ega   bo‘lmasa   (masalan,   voyaga   yetmagan   shaxs
yoki tugatilgan yuridik shaxs).
o Ruxsatnomasiz   faoliyat:   Ayrim   shartnomalarni   tuzish   uchun   oldindan
tegishli   davlat   organidan   ruxsatnoma   yoki   litsenziya   talab   etiladi.
Misol:   Atrof-muhitga ta’sir qiluvchi faoliyat bo‘yicha kelishuvni ruxsatsiz
amalga oshirish.
3. Vakolatlarning noqonuniy delegatsiyasi:
o Agar   vakolatli   organ   o‘z   huquqlarini   boshqa   shaxs   yoki   organlarga
noqonuniy   tarzda   topshirsa   va   ular   shartnoma   tuzsa.
Vakolatsizlikning huquqiy oqibatlari  Shartnoma   haqiqiy   emas   deb   topiladi:
Shartnoma   tuzish   uchun   vakolatning   yo‘qligi   uning   yuridik   kuchini   yo‘qqa
chiqaradi. Bunday holatda tomonlarning huquqiy majburiyatlari bekor qilinadi.
 Yetkazilgan   zarar   uchun   javobgarlik:
Vakolatsiz   shartnoma   tuzgan   shaxslar   yoki   organlar   kelib   chiqqan   zarar   uchun
javobgar   bo‘lishlari   mumkin.
Misol:  Noqonuniy yer ajratish oqibatida atrof-muhitga zarar yetkazilishi.
 Davlat   manfaatlariga   zarar   yetkazilishi:
Bunday   shartnomalar   davlat   manfaatlariga   jiddiy   zarar   yetkazgan   bo‘lsa,
javobgarlik kuchaytiriladi (ma’muriy yoki jinoiy javobgarlik).
Vakolatsizlikni oldini olish yo‘llari
1. Qonuniy   vakolatlarni   aniq   belgilash:
Qonunchilikda   davlat   organlari   va   ularning   vakillarining   aniq   vakolat   doirasini
belgilash orqali noto‘g‘ri shartnomalar tuzilishini oldini olish.
2. Shartnoma   tuzuvchilarni   tekshirish:
Shartnomaga   kirishdan   oldin   tomonlarning   huquqiy   maqomi   va   vakolatlari
tekshirilishi lozim.
3. Nazorat   va   monitoring:
Shartnoma   tuzish   jarayonini   davlat   organlari   tomonidan   monitoring   qilish   va
shaffoflikni ta’minlash.
Shartnoma   tomonlarining   vakolatsizligi   ommaviy-huquqiy   shartnomaning   haqiqiy
emasligi uchun muhim asos hisoblanadi. Bunday holat qonunchilikka zid bo‘lib, davlat
va jamiyat manfaatlariga zarar yetkazishi mumkin. Vakolatsiz shartnomalar oldini olish
uchun tomonlarning huquqiy maqomi va vakolatlarini qat’iy nazorat qilish, qonunchilik
talablariga rioya qilish muhim ahamiyat kasb etadi.
Shartnoma haqiqiy emasligi sabablari: qonunga zidlik va firibgarlik
 Shartnomaning qonun va normativ hujjatlarga zid kelishi
Ommaviy-huquqiy   shartnoma   qonun   va   normativ   hujjatlarga   mos   bo‘lishi   shart.   Agar
shartnoma mazmuni, shartlari yoki tuzilishi amaldagi qonunchilik va normativ hujjatlar
talablariga zid bo‘lsa, u haqiqiy emas deb topiladi. Zidlikning sabablari:
 Normativ-huquqiy talablarning buzilishi:
o Shartnoma   mazmuni   joriy   qonunchilikka   yoki   normativ-huquqiy   aktlarda
belgilangan talab va tamoyillarga mos kelmasa.
o Misol:   Davlat   mulkini   noqonuniy   tarzda   xususiylashtirish   bo‘yicha
shartnoma.
 Davlat manfaatlariga zarar yetkazish:
o Shartnoma   davlatning   iqtisodiy,   ijtimoiy   yoki   ekologik   manfaatlariga
qarshi yo‘naltirilgan bo‘lsa.
o Misol:   Davlat   resurslaridan   noqonuniy   foyda   olishga   imkon   beruvchi
shartnoma.
 Jamoatchilik tartibiga zidlik:
o Shartnoma   ijtimoiy   adolat   tamoyillariga   zid   keladigan   yoki   umumiy
manfaatlarni cheklaydigan qoidalarni o‘z ichiga olsa.
o Misol:   Shahar   infratuzilmasini   rivojlantirish   loyihalariga   qarshi   keladigan
kelishuv.
Oqibatlari:
 Shartnoma yuridik kuchga ega emas.
 Davlat yoki tomonlar yetkazilgan zararlarni qoplash majburiyatini oladi.
 Javobgar tomonlar huquqiy javobgarlikka tortiladi (ma’muriy yoki jinoiy).
2. Firibgarlik yoki bosim ostida tuzilgan shartnomalar
Shartnoma tuzishda firibgarlik yoki bosim mavjud bo‘lsa, u haqiqiy emas hisoblanadi.
Bu   holatlar   taraflarning   erkinligi   va   rozilik   tamoyillariga   zid   bo‘lgan   harakatlarni   o‘z
ichiga oladi.
Firibgarlik:
Firibgarlik   shartnoma   tuzishda   boshqa   tomonni   noto‘g‘ri   ma’lumot   bilan   chalg‘itish
yoki aldash orqali amalga oshiriladi.
 Aldash:   Shartnoma   tuzuvchi   taraf   maqsadga   erishish   uchun   boshqa   tomonni
noto‘g‘ri   ma’lumot   bilan   chalg‘itadi. Misol:  Davlat mulki qiymatini ataylab past ko‘rsatish orqali uni foydasiz shartlar
asosida xususiylashtirish.
 Ma’lumotlarni   yashirish:   Shartnoma   shartlari   haqida   ataylab   to‘liq   ma’lumot
bermaslik   yoki   asosiy   shartlarni   yashirish.
Misol:  Atrof-muhitga zarar yetkazuvchi kelishuvni ijobiy tarzda ko‘rsatish.
Bosim   ostida   tuzilgan   shartnoma:
Tomonlarning   roziligini   olishda   tahdid,   bosim   yoki   zo‘ravonlik   ishlatilgan   hollarda
shartnoma haqiqiy emas hisoblanadi.
 Jismoniy   yoki   psixologik   bosim:   Tomonlardan   biri   o‘z   roziligini   majburiy
sharoitda   bergan   bo‘lsa.
Misol:   Davlat  organi tomonidan noqonuniy bosim orqali  fuqaro yoki tashkilotni
shartnoma tuzishga majburlash.
 Qaror   qabul   qilishda   erkinlikning   cheklanishi:   Shartnoma   sharoitlari   haqida
so‘zlashuv  imkoniyatining yo‘qligi  yoki   bir   tomonning  noroziligiga  qaramasdan
tuzilgan shartnomalar.
Oqibatlari:
 Firibgarlik yoki bosim bilan tuzilgan shartnoma yuridik kuchini yo‘qotadi.
 Firibgarlik sodir etgan tomon qonunchilikka muvofiq javobgarlikka tortiladi.
 Bosim o‘tkazgan tomonning harakati ma’muriy yoki jinoiy javobgarlikni keltirib
chiqaradi.
Shartnomaning  qonun  va  normativ  hujjatlarga  zid  kelishi  yoki  firibgarlik,  bosim  bilan
tuzilishi   uning   haqiqiy   emasligiga   sabab   bo‘ladi.   Bunday   holatlar   davlat   va   jamoat
manfaatlariga jiddiy zarar yetkazishi mumkin. Firibgarlik va bosimni oldini olish uchun
shartnoma   tuzish   jarayonida   huquqiy   ekspertiza,   tomonlarning   roziligini   tekshirish   va
qonunchilikka   qat’iy   rioya   qilish   muhim   ahamiyatga   ega.   Shunday   yondashuv
shartnomalarning qonuniyligini va davlat boshqaruvida adolatni ta’minlaydi.
Shartnoma   haqiqiy   emasligi   sabablarining   izohi:   muvofiqlikning   yo‘qligi   va
noto‘g‘ri ma’lumotlar
1. Tomonlar o‘rtasida muvofiqlikning yo‘qligi Shartnoma taraflari o‘rtasidagi huquqiy munosabatlar tenglik va kelishuv tamoyillariga
asoslanadi.   Agar   tomonlar   o‘rtasida   o‘zaro   muvofiqlik   bo‘lmasa,   bu   shartnomaning
haqiqiy emas deb topilishiga sabab bo‘ladi.
Muvofiqlikning yo‘qligi quyidagi hollarda namoyon bo‘ladi:
 Rozilikning yo‘qligi:   Shartnoma tomonlardan biri o‘z roziligini bermagan holda
tuzilgan.
Misol:   Shartnoma   bir   tomonning   imzosiz   yoki   vakolatini   tasdiqlovchi   hujjatsiz
tuzilgan bo‘lsa.
 Asosiy   shartlarda   kelishmovchilik:   Shartnoma   tomonlari   bitimning   asosiy
shartlari   bo‘yicha   kelishuvga   erishmagan.
Misol:   Tomonlar   shartnoma   qiymati,   muddatlari   yoki   bajarilishi   lozim   bo‘lgan
majburiyatlar haqida turlicha qarashga ega bo‘lishi.
 Bir tomonning ustunlikdan foydalanishi:  Shartnoma tomonlardan biri o‘zining
kuchliroq huquqiy yoki iqtisodiy holatidan foydalangan holda boshqa tomonning
manfaatlariga   zid   keladigan   shartlarni   kiritgan   bo‘lsa.
Misol:   Davlat   organi   shaxsiy   manfaatlar   uchun   fuqaro   yoki   tashkilotga   noqulay
shartlarni majburlab kiritadi.
Oqibatlari:
 Shartnoma haqiqiy emas deb topiladi.
 Tomonlar bir-biriga yetkazilgan zararlarni qoplash majburiyatiga tortiladi.
2. Xato yoki yolg‘on ma’lumotlar asosida shartnoma tuzilgan holatlar
Shartnoma tomonlari o‘rtasida tuzilayotgan kelishuvning mazmuni va shartlari to‘liq va
aniq   tushunilishi   zarur.   Agar   tomonlardan   biri   xato   yoki   yolg‘on   ma’lumotlar   asosida
qaror qabul qilgan bo‘lsa, shartnoma haqiqiy emas deb topilishi mumkin.
Xato asosida tuzilgan shartnoma:
 Tuzatib   bo‘lmaydigan   xatolar:   Tomonlardan   biri   shartnoma   mazmuniga   oid
muhim   jihatlarda   xatoga   yo‘l   qo‘ygan   bo‘lsa.
Misol:   Shartnoma   predmeti   (masalan,   sotilayotgan   mulkning   xususiyatlari   yoki
joylashuvi) noto‘g‘ri ko‘rsatilgan.  Texnik   yoki   huquqiy   noto‘g‘ri   tushunchalar:   Shartnomada   texnik   yoki
huquqiy   jihatdan   noto‘g‘ri   ma’lumotlar   berilgan.
Misol:   Yer   uchastkasining   huquqiy   maqomi   haqida   noto‘g‘ri   tushuncha   asosida
kelishuvga erishilgan.
Yolg‘on ma’lumotlar asosida tuzilgan shartnoma:
 Ataylab   aldash:   Tomonlardan   biri   boshqa   tomonning   qaroriga   ta’sir   qilish
maqsadida   ataylab   noto‘g‘ri   ma’lumot   bergan.
Misol:  Sotilayotgan ob’ektning huquqiy maqomi yoki iqtisodiy ahamiyati haqida
yolg‘on axborot berish.
 Muvofiqlikni   buzadigan   yashirin   ma’lumotlar:   Tomonlardan   biri   o‘zi   uchun
foydali,   biroq   boshqa   tomon   uchun   zararli   bo‘lgan   muhim   ma’lumotni   ataylab
yashiradi.
Misol:   Tabiiy   resurslarni   ishlatish   bo‘yicha   kelishuvda   atrof-muhitga   zarar
yetkazish xavfi haqida axborot berilmasligi.
Oqibatlari:
 Shartnoma haqiqiy emas deb topiladi.
 Yolg‘on ma’lumot bergan tomon qonunchilik asosida javobgarlikka tortiladi.
 Yetkazilgan moddiy va ma’naviy zarar qoplanishi talab etiladi.
Tomonlar   o‘rtasida   muvofiqlikning   yo‘qligi   yoki   shartnoma   noto‘g‘ri   ma’lumotlarga
asoslangan holda tuzilishi uning haqiqiy emasligiga olib keladi. Bunday holatlar nafaqat
tomonlar o‘rtasidagi huquqiy munosabatlarni izdan chiqaradi, balki davlat boshqaruvida
adolatsizlik   va   ishonchsizlikni   keltirib   chiqaradi.   Bu   muammolarni   oldini   olish   uchun
shartnoma   tuzish   jarayonida   tomonlarning   huquqiy   maqomi,   axborotlarning
haqqoniyligi va o‘zaro roziligi qat’iy nazorat qilinishi lozim.
Haqiqiy emaslikni aniqlash va uning oqibatlari
 Haqiqiy emaslikni aniqlashda vakolatli organlar (sud, ma’muriy organlar) roli
Haqiqiy   emas   deb   hisoblangan   shartnomalar   yuridik   kuchini   yo‘qotadi.   Bunday
shartnomalarni haqiqiy emas deb topish va tegishli chora-tadbirlarni amalga oshirishda
sud va ma’muriy organlar muhim rol o‘ynaydi. Vakolatli organlarning roli:
 Sudlar:
o Shartnomani haqiqiy emas deb topish:  Agar tomonlardan biri shartnoma
haqiqiy emasligini  talab qilsa, sud shartnomaning qonuniyligini tekshiradi
va zarurat tug‘ilganda uni haqiqiy emas deb topadi.
o Nizolarni   hal   qilish:   Shartnoma   haqiqiy   emas   deb   topilganda   tomonlar
o‘rtasidagi moddiy va huquqiy nizolarni ko‘rib chiqadi.
o Javobgarlikni   belgilash:   Haqiqiy   emas   shartnomani   tuzishda   aybdor
tomonlar uchun qonuniy javobgarlik choralarini belgilaydi.
 Ma’muriy organlar:
o Shartnomani   tekshirish:   Ma’muriy   organlar   o‘z   vakolatlari   doirasida
ommaviy-huquqiy   shartnomalarni   qonunchilikka   muvofiqligini   nazorat
qiladi.
o Shartnomani   bekor   qilish:   Agar   shartnoma   qonunga   zid   bo‘lsa   yoki
davlat   manfaatlariga   zarar   yetkazayotgan   bo‘lsa,   ma’muriy   organ   uni
haqiqiy emas deb topish tashabbusini ko‘tarishi mumkin.
o Jarimalar   va   sanktsiyalar   qo‘llash:   Vakolatli   organlar   qonunbuzarlik
holatlarida ma’muriy javobgarlik choralarini qo‘llaydi.
Misol:  Shahar hokimiyati yer ajratish bo‘yicha noqonuniy kelishuvni haqiqiy emas deb
topish va uning oqibatlarini bartaraf etish maqsadida sudga murojaat qilishi.
2. Haqiqiy emas deb topilgan shartnomaning yuridik oqibatlari
Haqiqiy   emas   deb   topilgan   shartnomaning   yuridik   kuchi   yo‘q   bo‘lib,   uning   quyidagi
oqibatlari yuzaga keladi:
 Shartnoma   majburiyatlari   bekor   qilinadi:   Shartnoma   tomonlari   uchun   hech
qanday huquq va majburiyatlarni yuzaga keltirmaydi.
o Misol:   Noqonuniy   yer   ijarasi   shartnomasi   bekor   qilingandan   so‘ng
tomonlar   yerga   oid   hech   qanday   huquq   yoki   majburiyatlarga   ega
bo‘lmaydi.  Moliyaviy   yoki   moddiy   javobgarlik:   Shartnoma   asosida   yetkazilgan   zararlar
qoplanadi.   Aybdor   tomon   moddiy   va   ma’naviy   zararlarni   qoplashga   majbur
bo‘ladi.
o Misol:   Firibgarlik   bilan   tuzilgan   shartnoma   tufayli   davlat   byudjetiga
yetkazilgan zarar.
 Nizoli  mulk  yoki  resurslar  qaytariladi:   Haqiqiy  emas  deb  topilgan shartnoma
asosida o‘tkazilgan mulk yoki resurslar qonuniy egasiga qaytariladi.
3. Tomonlarning huquqiy holati va javobgarligi
Haqiqiy emas deb topilgan shartnoma tomonlari turli huquqiy oqibatlarga duch keladi.
Tomonlarning   holati   va   javobgarlik   darajasi   ularning   qilmishlariga   va   shartnomani
tuzishdagi roligiga bog‘liq.
Tomonlarning huquqiy holati:
 Aybdor tomon:
o Agar   shartnoma   taraflaridan   biri   qonunbuzarlik   sodir   etgan   bo‘lsa
(masalan,   yolg‘on   ma’lumot   bergan   yoki   firibgarlik   qilgan   bo‘lsa),   u
qonunchilikda belgilangan tartibda javobgarlikka tortiladi.
o Ma’muriy yoki jinoiy jazoga tortilishi mumkin.
 Aybsiz tomon:
o Haqiqiy emas deb topilgan shartnoma tufayli zarar ko‘rgan tomon o‘zining
huquqlari  va zararlarini sud yoki  ma’muriy organlar orqali himoya qilishi
mumkin.
o Zarar qoplashni talab qilish huquqiga ega.
Javobgarlik turlari:
 Ma’muriy   javobgarlik:   Qonunchilikka   zid   ravishda   tuzilgan   shartnoma   uchun
jarima yoki boshqa ma’muriy chora ko‘riladi.
 Jinoiy   javobgarlik:   Agar   shartnoma   firibgarlik,   bosim   yoki   boshqa   noqonuniy
usullar bilan tuzilgan bo‘lsa, javobgar tomon jinoiy jazoga tortiladi.
 Moliyaviy   javobgarlik:   Aybdor   tomon   boshqa   tarafga   moddiy   yoki   ma’naviy
zararlarni qoplash majburiyatini oladi. Haqiqiy   emas   deb   topilgan   shartnomalar   davlat   va   jamiyat   manfaatlariga   zarar
yetkazmasligi   uchun   sud   va   ma’muriy   organlar   muhim   rol   o‘ynaydi.   Shartnomani
haqiqiy   emas   deb   topish   yuridik   oqibatlarni   yuzaga   keltiradi,   jumladan,   shartnoma
bekor qilinadi, yetkazilgan zararlar qoplanadi va aybdor tomon javobgarlikka tortiladi.
Bu   jarayon   davlat   boshqaruvida   qonuniylik   va   adolatni   ta’minlashning   ajralmas   qismi
hisoblanadi.
Shartnoma haqiqiyligini ta’minlash va qonunbuzarliklarni oldini olish choralari
1. Shartnoma tuzishda qonuniylikni ta’minlash choralari
Ommaviy-huquqiy   shartnoma   qonuniy   bo‘lishi   uchun   uning  tuzilish   jarayoni   quyidagi
tamoyillarga asoslanishi lozim:
1. Qonunchilikka moslikni ta’minlash:
o Shartnoma   tuzish   jarayonida   davlat   qonunchiligida   belgilangan   barcha
talab va normalarga rioya qilish shart.
o Misol:   Yer   ajratish   shartnomasi   tegishli   davlat   organining   ruxsati   bilan
amalga oshirilishi kerak.
2. Vakolatlarni tekshirish:
o Shartnomani   imzolashda   tomonlarning   huquqiy   maqomi   va   vakolatlari
oldindan tekshiriladi.
o Misol:   Davlat   organining   vakolatlari   qonunda   aniq   belgilangan   bo‘lishi
shart.
3. Shaffoflikni ta’minlash:
o Shartnoma tuzish jarayoni ochiq va jamoatchilik nazoratiga ochiq bo‘lishi
kerak.
o Misol:   Davlat   resurslari   bo‘yicha   tenderlar   va   shartnomalarni   ochiq   e’lon
qilish.
4. Shartnoma mazmunining qonuniyligini nazorat qilish:
o Shartnomada   ko‘rsatilgan   barcha   shartlar   qonunga   mos   kelishi   va
jamoatchilik manfaatlariga xizmat qilishi lozim.
o Misol:   Atrof-muhitga   zarar   yetkazadigan   shartlarni   shartnomaga
kiritmaslik. 2. Huquqiy ekspertiza va monitoring
Shartnoma   tuzish   va   ijro   etish   jarayonida   huquqiy   ekspertiza   va   monitoring   tizimini
joriy qilish uning qonuniyligini ta’minlashda muhim ahamiyatga ega.
1. Huquqiy ekspertiza:
o Shartnoma   tuzilishidan   oldin   vakolatli   huquqiy   organlar   tomonidan   uning
mazmuni va shakli qonunchilikka mosligi tekshiriladi.
o Misol:   Yirik   loyihalar   bo‘yicha   davlat-xususiy   sheriklik   shartnomalarini
huquqiy baholash.
2. Monitoring tizimi:
o Shartnoma   ijro   etilishida   tomonlarning   majburiyatlarini   bajarishi   ustidan
doimiy nazorat amalga oshiriladi.
o Misol:   Yer   ijarasi   bo‘yicha   shartnoma   doirasida   ijarachining   yer
resurslaridan qonuniy foydalanishini kuzatish.
3. Hisobot va audit:
o Shartnoma ijrosi bo‘yicha davriy hisobot va audit talab qilinadi.
o Misol:   Shartnoma   bo‘yicha   davlat   mulkidan   foydalanish   natijalari   haqida
hisobot tayyorlash.
3. Haqiqiy emaslik sabablarini oldini olish bo‘yicha profilaktik tadbirlar
1. Kadrlar tayyorlash va huquqiy bilimni oshirish:
o Davlat organlari va boshqa ishtirokchilar uchun huquqiy bilimlarni oshirish
bo‘yicha o‘quv dasturlari tashkil etiladi.
o Misol:   Shartnoma tuzish jarayonida xodimlar huquqiy qoidalar va talablar
haqida to‘liq ma’lumotga ega bo‘lishlari kerak.
2. Normativ-huquqiy bazani takomillashtirish:
o Ommaviy-huquqiy   shartnomalarni   tuzish   va   ijro   etishni   tartibga   soluvchi
qonunlar va me’yoriy hujjatlarni zamonaviy talablar asosida yangilash.
o Misol:   Davlat-xususiy   sheriklikni   tartibga   soluvchi   qonunlarning
takomillashtirilishi.
3. Shaffoflikni oshirish: o Ommaviy-huquqiy   shartnomalarni   tuzishda   korrupsiya   va   boshqa
qonunbuzarliklarni oldini olish uchun ochiqlik tamoyilini joriy etish.
o Misol:   Shartnoma   bo‘yicha   barcha   muhim   axborotlarni   jamoatchilikka
taqdim etish.
4. Nizolarni hal qilish mexanizmlarini kuchaytirish:
o Shartnoma   bilan   bog‘liq   nizolarni   hal   qilish   bo‘yicha   tezkor   va   samarali
mexanizmlar ishlab chiqish.
o Misol:   Shartnoma   tomonlari   o‘rtasida   kelishmovchilik   yuzaga   kelganida
arbitraj yoki maxsus sud tizimidan foydalanish.
5. Texnologiyalardan foydalanish:
o Shartnoma   tuzish   va   monitoring   jarayonlarini   raqamlashtirish   orqali
qonuniylikni nazorat qilish.
o Misol:   Elektron   shartnoma   tizimini   joriy   qilish   va   shartnoma
ma’lumotlarini yagona davlat reyestriga kiritish.
Ommaviy-huquqiy shartnomalarning haqiqiyligini ta’minlash qonuniylik, shaffoflik va
adolat   tamoyillariga   asoslanadi.   Huquqiy   ekspertiza   va   monitoring   jarayonlarini   joriy
qilish,   shartnoma   ishtirokchilarini   tayyorlash,   normativ-huquqiy   bazani
takomillashtirish   kabi   tadbirlar   shartnomalar   bilan   bog‘liq   qonunbuzarliklarni   oldini
olishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ushbu   choralarning   amalga   oshirilishi   davlat   boshqaruvi
samaradorligini oshirish va jamoatchilik manfaatlarini himoya qilishga xizmat qiladi. Xulosa
1.   Ommaviy-huquqiy   shartnomalarning   qonuniyligi   va   shaffofligi   davlat   va
jamiyat manfaatlari uchun muhim ahamiyatga ega
Ommaviy-huquqiy  shartnomalar  davlat  va   jamiyat   o‘rtasidagi  huquqiy  munosabatlarni
tartibga   soluvchi   asosiy   vositalardan   biridir.   Ularning   qonuniyligi   va   shaffofligi
quyidagilarni ta’minlaydi:
 Davlat   manfaatlarini   himoya   qilish:   Shartnomalar   orqali   davlat   resurslari
samarali boshqariladi, ijtimoiy ehtiyojlar qondiriladi va jamoat tartibi saqlanadi.
 Jamiyat   ishonchini   mustahkamlash:   Shaffof   va   adolatli   shartnomalar   tuzish
jarayonlari jamiyatning davlat boshqaruviga bo‘lgan ishonchini oshiradi.
 Huquqiy   tartibni   ta’minlash:   Shartnomalarning   qonuniyligi   davlat
boshqaruvining barqarorligini va huquqiy tizimning samaradorligini ta’minlaydi.
2.   Haqiqiy   emaslik   sabablarini   o‘z   vaqtida   aniqlash   va   bartaraf   etish   ommaviy-
huquqiy munosabatlarning barqarorligini ta’minlashga xizmat qiladi
Haqiqiy   emas   shartnomalar   davlat   va   jamiyat   manfaatlariga   jiddiy   zarar   yetkazishi
mumkin.  Shu sababli:
 Qonunbuzarliklarni   aniqlash:   Vakolatli   organlar   tomonidan   shartnomalarning
qonunchilikka mosligi muntazam ravishda tekshirilishi lozim.
 Zararlarni   bartaraf   etish:   Haqiqiy   emas   shartnomalar   tufayli   kelib   chiqqan
huquqiy va moddiy zararlar o‘z vaqtida qoplanishi zarur.
 Nizolarni   hal   qilish:   Haqiqiy  emas   shartnomalar   bilan   bog‘liq  nizolarni   sud  va
ma’muriy   organlar   orqali   hal   qilish   tartiblarini   takomillashtirish   muhim
ahamiyatga ega.
3.   Kelajakda   ommaviy-huquqiy   shartnomalar   haqiqiyligini   ta’minlash   uchun
huquqiy   tizimni   rivojlantirish   va   shartnoma   tuzish   jarayonini   takomillashtirish
zarur
Shartnomalarning haqiqiyligini ta’minlash uchun quyidagi yo‘nalishlarda ishlash zarur:
 Normativ-huquqiy   bazani   takomillashtirish:   Ommaviy-huquqiy   shartnomalar
tuzish   va   ijro   etishni   tartibga   soluvchi   qonun   va   me’yorlarni   yangilash   va
zamonaviy talablar asosida rivojlantirish.  Shaffoflikni   oshirish:   Shartnomalarni   tuzish   va   monitoring   qilish   jarayonlarini
raqamlashtirish va jamoatchilik nazoratiga ochiq qilish.
 Kadrlarni   tayyorlash:   Shartnoma   tuzishda   ishtirok   etadigan   xodimlarning
huquqiy bilimlarini oshirish va malakalarini rivojlantirish.
 Nizolarni   hal   qilish   tizimini   takomillashtirish:   Shartnomalar   bo‘yicha   kelib
chiqadigan   nizolarni   tez   va   adolatli   hal   etishga   yo‘naltirilgan   maxsus
mexanizmlar joriy qilish.
Ommaviy-huquqiy   shartnomalarning   qonuniyligi   va   haqiqiyligi   davlat   boshqaruvida
qonuniylik,   adolat   va   samaradorlikni   ta’minlashning   muhim   tarkibiy   qismidir.
Shartnomalar   qonunchilikka   mos   ravishda   tuzilganida,   ular   davlat   va   jamiyat
manfaatlariga   xizmat   qiladi,   huquqiy   barqarorlikni   ta’minlaydi   va   jamoatchilik
ehtiyojlarini   qondirishda   samarali   vosita   sifatida   namoyon   bo‘ladi.   Kelajakda   huquqiy
tizimni   rivojlantirish   va   shartnoma   jarayonlarini   takomillashtirish   orqali   bu   sohada
yanada yuqori samaradorlikka erishish mumkin. Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1. Asosiy normativ-huquqiy hujjatlar
1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi.
o O‘zbekiston Respublikasining asosiy qonuni, davlat va jamiyat o‘rtasidagi
huquqiy munosabatlarni tartibga soladi. Toshkent: “O‘zbekiston”, 2021.
2. O‘zbekiston Respublikasi Fuqarolik kodeksi.
o Shartnomaviy   huquqning   umumiy   qoidalari   va   haqiqiy   emas
shartnomalarga oid normalar.  Toshkent: “Adolat”, 2022.
3. O‘zbekiston Respublikasi Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksi.
o Ma’muriy   qonunbuzarliklar   va   haqiqiy   emas   shartnomalarga   oid
javobgarlik qoidalari.  Toshkent, 2021.
4. “Davlat-xususiy sheriklik to‘g‘risida”gi Qonun.
o Davlat   va   xususiy   sektor   o‘rtasidagi   shartnomalarning   huquqiy   asoslari.
Toshkent, 2019.
5. “Davlat mulkidan foydalanish to‘g‘risida”gi Qonun.
o Davlat  mulkidan  foydalanishda  shartnomalar  tuzish   tartibi  va  qonunchilik
talablari.  Toshkent, 2018.
2. Kitoblar va ilmiy qo‘llanmalar
6. Axmedov M.  “Ma’muriy huquq asoslari” .
o O‘zbekiston   Respublikasida   ma’muriy   huquq   tizimi   va   shartnomaviy
munosabatlar.  Toshkent: TDYU nashriyoti, 2021.
7. Norqulov A.  “Davlat boshqaruvida ma’muriy shartnomalar” .
o Ma’muriy   shartnomalar,   ularning   xususiyatlari   va   qonuniyligi.   Toshkent:
Adolat, 2020.
8. To‘raqulov T.  “Shartnomalarning haqiqiy emasligi: nazariya va amaliyot” .
o Haqiqiy   emas   shartnomalarning   huquqiy   asoslari   va   amaliy   oqibatlari.
Toshkent: Yuridik adabiyotlar, 2021.
9. Jo‘raqulov Sh.  “Davlat va jamiyat o‘rtasidagi huquqiy munosabatlar” .
o Ommaviy-huquqiy   munosabatlarni   tartibga   soluvchi   qonunlar   va
me’yorlar.  Toshkent: Fan va texnologiya, 2022. 10. Islomov O.  “Shartnomaviy huquqning nazariy va amaliy jihatlari” .
o Shartnoma tuzish jarayonida qonuniylikni ta’minlash masalalari. Toshkent:
O‘zbekiston Yuridik nashriyoti, 2020.
3. Ilmiy maqolalar va tahliliy manbalar
11. “Ommaviy-huquqiy   shartnomalarning   qonuniyligini   ta’minlash”   –   TDYU   ilmiy
jurnali, 2021.
12. “Haqiqiy   emas   shartnomalar:   sabablar   va   oqibatlar”   –   “Huquq   va   jamiyat”
jurnali, 2022.
13. “Ma’muriy   shartnomalarning   qonunchilik   bazasi   va   muammolar”   –   “Ijtimoiy
fanlar” jurnali, 2020.
14. “Shartnomaviy   munosabatlarning   shaffofligi   va   davlat   nazorati”   –   “Adolat
nashrlari”, 2021.
15. “Shartnomalarni   huquqiy   ekspertiza   qilishning   ahamiyati”   –   “O‘zbekiston
Yuridik ilmiy nashrlari”, 2022.
4. Internet resurslari
16. Lex.uz   –   O‘zbekiston   Respublikasining   normativ-huquqiy   hujjatlar   bazasi.
Havola:  www.lex.uz
17. Norma.uz   –   Qonun   yangiliklari,   sharhlari   va   huquqiy   maqolalar.
Havola:  www.norma.uz
18. Adliya.uz   –   O‘zbekiston   Respublikasi   Adliya   vazirligi   huquqiy   ma’lumotlari.
Havola:  www.adliya.uz
19. UNDP   Governance   and   Public   Administration   –   Davlat   boshqaruvi   bo‘yicha
xalqaro   tadqiqotlar.
Havola:  www.undp.org
20. World   Bank   Governance   Reports   –   Davlat   boshqaruvi   va   huquqiy   tizimlar
haqida   xalqaro   hisobotlar.
Havola:  www.worldbank.org

Ommaviy-huquqiy shartnomaning haqiqiy emasligi

Купить
  • Похожие документы

  • Qonunchilik hujjatlaridan testlar
  • Yuridik psixologiyaning fan sifatida shakllanishi
  • Yuridik javobgarlik tushunchasi va belgilari
  • Davlat funksiyalari
  • Rahbar va bo'ysunuvchining faoliyatini tartibga turuvchi faoliyat

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha