Ona tili darslarida interfaol metodlardan foydalanish kurs ishi

1Mavzu :  Ona tili darslarida interfaol metodlardan foydalanish
MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………………………..
I . BOB.   ONA   TILI   DARSLARIDA   ZAMONAVIY   TA’LIM
YONDASHUVLARI   VA   INTERFAOL   METODLARNING   NAZARIY
ASOSLARI
1.1. Ona tili  ta limining maqsadi va vazifalari  ʼ ………………………….……
1.2. Interfaol metod tushunchasi va uning didaktik ahamiyati ……………..…..
1.3. Ona tili darslarida qo‘llaniladigan asosiy interfaol metodlar tahlili ……….
II   BOB.   ONA   TILI   DARSLARIDA   INTERFAOL   METODLARNI
QO‘LLASH AMALIYOTI
2.1.   Boshlang‘ich   sinf   ona   tili   darslarida   interfaol   metodlardan   foydalanish
tajribalari ………………………………………………………………………..
2.2.   O‘rta   va   yuqori   sinflarda   interfaol   metodlar   orqali   dars   samaradorligini
oshirish ………………………………………………………………………….
.
2.3.   Ona   tili   darslarida   interfaol   metodlardan   foydalanishning   natijalari   va
takliflar ………………………………………………………………………….
.
Xulosa ………………………………………………………………………….
.
Foydalanilgan   adabiyotlar
ro‘yxati ………………………………………….. 2 KIRISH
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Bugungi   globallashuv   va   raqamli
transformatsiya davrida ta’lim jarayonini zamonaviy texnologiyalar, yangicha
yondashuvlar   asosida   tashkil   etish   muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Ayniqsa,
o‘quvchilarda   muloqot   madaniyati,   mustaqil   fikrlash,   tanqidiy  yondashuv   va
tilni   puxta   egallash   kabi   muhim   kompetensiyalarni   shakllantirish   uchun   ona
tili   darslarining   sifati   va   mazmuni   dolzarb   masala   sifatida   e’tirof   etiladi.
Interfaol   metodlar   aynan   shu   maqsadlarga   xizmat   qiluvchi,   o‘quvchini
markazga qo‘ygan ta’lim  strategiyasidir. Bu metodlar  orqali  o‘quvchi darsda
faol   ishtirok   etadi,   savollar   beradi,   muammolarni   tahlil   qiladi   va   guruhda
ishlash   ko‘nikmasiga   ega   bo‘ladi.   Interfaol   metodlar   yordamida   ona   tili
darslari   faqat   grammatik   qoidalarni   o‘rganish   emas,   balki   tahlil   qilish,   gap
tuzish,   fikr   bildirish,   bahslashish   va   mulohaza   yuritish   maydoniga   aylanadi.
Prezidentimiz   Sh.M.   Mirziyoyevning   ta’kidlashicha:   “Bugungi   darslar   –
o‘quvchini hayotga tayyorlovchi ustaxona bo‘lishi kerak”. Bu esa, zamonaviy
o‘qituvchidan   ijodiy   yondashuv,   interaktiv   texnologiyalarni   qo‘llash,   har   bir
o‘quvchini jalb qilishni talab etadi. 1
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Ona   tili   darslarida
interfaol   metodlardan   foydalanish   pedagogika   va   didaktika   fanlarida   alohida
yo‘nalish   sifatida   shakllanib   ulgurgan.   Mazkur   masala   bo‘yicha   bir   qator
taniqli   olimlar   –   A.Xamidov,   N.Xolmatova,   M.Qodirova,   D.Sobirova   kabi
metodistlar tomonidan zamonaviy ta’lim texnologiyalari, dars samaradorligini
oshirish usullari, interfaol  yondashuvlarning turlari va ularning ta’siri  haqida
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 28-yanvardagi PF–60-sonli Farmoni.
2022–2026 yillarga mo‘ljallangan “Yangi O‘zbekistonning taraqqiyot strategiyasi” 
to‘g‘risida. – Respublika axborot nashriyoti, 2022. – 35 bet. 3qimmatli   ilmiy-uslubiy   asarlar   yaratilgan.   Ularning   ishlarida   interfaol
metodlarning   tasnifi,   afzalliklari,   o‘qituvchining   roli,   o‘quvchining   faolligi,
hamkorlikda   o‘rganish   kabi   jihatlar   batafsil   yoritilgan.   Ammo   amaliy
tajribalarning   cheklangani,   ayniqsa,   sinf   bosqichlari   kesimida   interfaol
metodlar   qanday   natija   bergani   haqidagi   tahlillarning   yetarli   emasligi   ushbu
mavzuni   yangidan   o‘rganishni   talab   etadi.   Bundan   tashqari,   “Yangi
O‘zbekiston  – Yangi  Ta’lim” konsepsiyasida  o‘quv jarayonini sifat jihatidan
yangilash, interfaol metodlarni joriy qilish ustuvor vazifa sifatida belgilangan.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   –   umumta’lim   maktablaridagi   ona   tili
ta’limi jarayoni hisoblanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   predmet i   –   ona   tili   darslarida   interfaol
metodlardan   foydalanish   jarayoni,   uning   shakl   va   uslublari,   samaradorlik
mezonlari hamda o‘quvchilar ta’limiga ta’siridir.
Kurs ishi mavzusining maqsadi  – ona tili darslarida interfaol metodlardan
foydalanishning   nazariy   asoslarini   yoritish,   amaliy   misollar   orqali   ularning
dars sifatiga ta’sirini aniqlash hamda takliflar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs   ishi   mavzusining   vazifalari   Ona   tili   ta’limining   zamonaviy
yondashuvlarini   tahlil   qilish;   Interfaol   metodlar   tushunchasi   va   didaktik
ahamiyatini   aniqlash;   Ona   tili   darslarida   qo‘llaniladigan   interfaol   metodlarni
tavsiflash; Boshlang‘ich, o‘rta va yuqori sinf darslarida interfaol yondashuvlar
amaliyotini o‘rganish;
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Nazariy   jihatdan
ushbu kurs ishi interfaol metodlarning didaktik asoslarini chuqur tahlil qiladi
va ularning ta’limda qo‘llanilishiga ilmiy yondashuv beradi. Amaliy jihatdan
esa,   o‘qituvchilar   uchun   ona   tili   darslarini   samarali   tashkil   etishda   foydali
metodik tavsiyalarni taklif etadi. 
Kurs   ishi   mavzusining   metodlari   Kurs   ishida   quyidagi   ilmiy-uslubiy
metodlardan   foydalanildi:   Taqqoslash   va   tahlil   qilish   metodi;   Kuzatish   va 4monitoring usuli; Tajriba va natijalarni umumlashtirish; Statistik ma’lumotlar
tahlili; Metodik adabiyotlar bilan ishlash.
Kurs ishi  mavzusining tuzilishi   Kurs  ishi  kirish, ikki  asosiy  bob, har  bir
bob uchta kichik bo‘limdan iborat. 
I . BOB. ONA TILI DARSLARIDA ZAMONAVIY TA’LIM
YONDASHUVLARI VA INTERFAOL METODLARNING NAZARIY
ASOSLARI
1.1. Ona tili  ta limining maqsadi va vazifalariʼ
Ona   tili   –   har   bir   insonning   milliy   ongini   shakllantiruvchi,   tafakkurini
rivojlantiruvchi, jamiyatda muloqotga kirishish vositasi bo‘lib xizmat qiluvchi
muhim ijtimoiy hodisadir. Maktab ta’limida ona tili darslari asosiy o‘rinlardan
birini   egallaydi.   Chunki   bu   darslar   orqali   nafaqat   til   qoidalari,   balki
o‘quvchining  milliy  g‘ururi,  tilga   hurmati,  ifoda  qilish   qobiliyati,  og‘zaki   va
yozma nutqi, mantiqiy fikrlash ko‘nikmalari ham shakllanadi. Shu sababli ona
tili   ta’limining   maqsad   va   vazifalari   keng   va   ko‘p   qirrali   bo‘lib,   zamonaviy
yondashuvlar asosida belgilanishi zarur.
Ona tili ta’limining bosh maqsadi – o‘quvchilarda ona tiliga muhabbat va
hurmat tuyg‘usini  shakllantirish, ularni to‘g‘ri, ravon, mantiqiy va mazmunli
fikr   bildirishga   o‘rgatish,   tilning   boy   imkoniyatlaridan   foydalangan   holda
og‘zaki  va yozma nutqni rivojlantirishdir. Bugungi  kunda ona tili fani orqali
shunchaki   grammatik   qoidalarni   yodlatish   emas,   balki   o‘quvchini   hayotga
tayyorlash, unga mustaqil qaror qabul qilish, o‘z fikrini asoslab berish, savol
berish,   munozara   yuritish   kabi   zamonaviy   kompetensiyalarni   singdirish
maqsad   qilib   olinmoqda.   Bu   esa   o‘z   navbatida   ona   tili   darslariga   yangicha
yondashuvlarni joriy qilish zarurligini ko‘rsatadi. 2
Ta’limning   uzviy   tarkibiy   qismi   bo‘lgan   ona   tili   darslarining   vazifalari
ko‘p jihatdan zamon talablariga mos holda yangilanib borishi kerak. Avvalo,
2
  Qodirova M.A. Boshlang‘ich sinflarda ona tili darslari samaradorligini oshirish yo‘llari. – 
Toshkent: “Yangi asr avlodi”, 2020. 5o‘quvchilarga   adabiy   til   normalarini   o‘rgatish,   ularning   so‘z   boyligini
kengaytirish,   jumlalarni   tahlil   qilish,   to‘g‘ri   yozish   va   o‘qish   malakalarini
shakllantirish   asosiy   vazifalardan   biridir.   Shuningdek,   nutq   madaniyatini
rivojlantirish, turli janrdagi matnlar ustida ishlash, tahliliy va ijodiy fikrlashni
qo‘llab-quvvatlash ham ona tili darslarining dolzarb vazifalari sirasiga kiradi.
Bularning barchasi o‘zbek tilining ijtimoiy funksiyalarini anglash va hayotda
to‘g‘ri qo‘llay olish ko‘nikmasini shakllantirishga xizmat qiladi.
Bugungi   zamonaviy   ta’lim   jarayoni   o‘quvchi   shaxsining   rivojlanishini
ta’minlashga   qaratilgan   bo‘lib,   bunda   ona   tili   darslari   orqali   kommunikativ
kompetensiyalarni   rivojlantirish   asosiy   maqsadlardandir.   Yangi   o‘quv
dasturlarida ham o‘quvchining ijtimoiy faol, mustaqil fikrlaydigan, yangilikka
ochiq,   ijtimoiy-hayotiy   vaziyatlarda   o‘zini   erkin   ifoda   eta   oladigan   shaxs
bo‘lib   shakllanishiga   xizmat   qiluvchi   ko‘nikmalarni   rivojlantirish   maqsad
qilib   olingan.   Bu   esa   an’anaviy   yodlash   va   takrorlashga   asoslangan
yondashuvlar o‘rniga interfaol metodlarni qo‘llash zaruriyatini tug‘diradi.
Prezident   Shavkat   Mirziyoyev   ta’kidlaganidek,   zamonaviy   ta’lim
o‘quvchining   intellektual   salohiyatini   yuzaga   chiqaradigan,   ularni
raqobatbardosh kadr sifatida tayyorlaydigan tizim bo‘lishi kerak. Bu fikr ona
tili darslarining faqat tilshunoslikka emas, balki shaxsiy rivojlanishga xizmat
qiladigan   strategik   yo‘nalish   ekanini   tasdiqlaydi.   Shu   jihatdan,   ona   tili
ta’limining   vazifasi   –   o‘quvchilarni   til   orqali   fikrlash,   muomala,   tahlil   va
ijodga yo‘naltirishdan iboratdir. 3
Bundan tashqari, ona tili darslari orqali milliy qadriyatlar, an’analar, urf-
odatlar, axloqiy me’yorlar haqida ma’lumot berish, ularni yosh avlod ongiga
singdirish   ham   muhim   vazifa   sanaladi.   Til   –   madaniyat   ko‘zgusi   ekani
sababli, ona tili ta’limi orqali tarbiyaviy maqsadlar ham ro‘yobga chiqariladi.
Bu   esa   har   bir   darsning   ichki   mazmunida   axloqiy,   ma’naviy   tarbiya
3
  Qodirova Maftuna Asqarovna. Boshlang‘ich sinflarda ona tili darslari samaradorligini 
oshirish yo‘llari. – Toshkent: Yangi asr avlodi, 2020. – 132 bet. 6elementlari bo‘lishi kerakligini anglatadi. Shuningdek, ta’limning uzluksizligi
prinsipiga asoslangan holda, boshlang‘ich sinfdan boshlab yuqori sinflargacha
ona tili   darslari   orqali  fikrni   mantiqiy  tarzda bayon  etish,  mulohaza  yuritish,
dalillash, muhokama qilish va xulosa chiqarish malakalari bosqichma-bosqich
rivojlantiriladi. Bu malakalar esa boshqa fanlarni o‘zlashtirishda ham muhim
asos bo‘lib xizmat  qiladi. Ona tili  darslari  faqat lingvistik bilimlar  majmuasi
emas, balki umumiy tafakkur tarbiyasi  vositasi  sifatida qaralishi  kerak.   Ona
tili   ta’limining   maqsadi   o‘quvchilarda   ona   tilini   chuqur   bilish,   undan   to‘g‘ri
foydalanish, o‘z fikrini mustaqil ravishda bayon etish, muloqot madaniyatiga
rioya qilish, milliy tilni qadrlash va uni hayotiy ehtiyojlarda samarali qo‘llash
ko‘nikmalarini   shakllantirishdan   iboratdir.   Bularning   barchasi   zamonaviy
ta’lim   strategiyalariga   muvofiq   holda,   interfaol   metodlar   asosida   amalga
oshirilgandagina,   o‘z   natijasini   beradi.   Shunday   ekan,   ona   tili   ta’limining
maqsad va vazifalarini to‘g‘ri anglash, ularni amalda amalga oshirish bugungi
ta’lim sifatini belgilovchi omillardan biridir.
1.2. Interfaol metod tushunchasi va uning didaktik ahamiyati
Zamonaviy   ta’lim   jarayonida   o‘quvchining   bilim   olishga   bo‘lgan   passiv
munosabatini   o‘zgartirish,   uni   dars   jarayonining   faol   ishtirokchisiga
aylantirish   muhim   o‘rin   tutadi.   Ana   shu   maqsadga   xizmat   qiluvchi
yondashuvlardan   biri   bu   —   interfaol   metodlardir.   Interfaol   metodlar   –
o‘qituvchi va o‘quvchi o‘rtasidagi o‘zaro muloqot, fikr almashuvi, hamkorlik,
muhokama   va   tahlil   asosida   bilimlarni   o‘zlashtirishga   yo‘naltirilgan
pedagogik   usullar   majmuasidir.   Ular   o‘quvchining   faolligini,   mustaqilligini,
ijodiy   yondashuvini   oshiradi   va   bilimni   mustahkamlashda   yuqori
samaradorlikni ta’minlaydi.
“Interfaol”   atamasi   ingliz   tilidagi   “interactive”   so‘zidan   olingan   bo‘lib,
“o‘zaro   ta’sir”,   “hamkorlikda   faoliyat   olib   borish”   degan   ma’nolarni
anglatadi.   Pedagogikada   esa   bu   atama   o‘qituvchi   bilan   o‘quvchi   o‘rtasida
yuzaga   keladigan   ikki   tomonlama   muloqot   jarayonini   anglatadi.   Ya’ni, 7interfaol   metodlarda   o‘quvchi   oddiy   bilim   oluvchi   emas,   balki   bilishga
qaratilgan   faol   izlovchi,   tahlil   qiluvchi,   xulosa   chiqaruvchi   va   amaliyotda
sinab   ko‘ruvchi   shaxs   sifatida   ishtirok   etadi.   Shu   sababli   interfaol   metodlar
didaktik jihatdan zamonaviy ta’limning ajralmas qismiga aylangan.
Interfaol   metodlar   an’anaviy   yondashuvlardan   farqli   o‘laroq,   o‘quvchini
tinglovchilik   pozitsiyasidan   chiqarib,   uni   fikrlash,   tahlil   qilish,   savol   berish,
javob   izlash,   muammo   yechimini   topish   jarayoniga   jalb   etadi.   Bu   jarayonda
o‘qituvchi   yo‘lboshchi,   maslahatchi,   faoliyatni   boshqaruvchi   sifatida
qatnashadi.  Dars  davomida  o‘quvchilar  kichik  guruhlarda  ishlaydi,  klasterlar
tuzadi, aqliy hujumda ishtirok etadi, Venn diagrammalari asosida tahlil qiladi,
rolli   o‘yinlar   orqali   mavzuni   anglaydi.   Bu   esa   ularning   darsdagi   ishtirokini
kuchaytiradi va bilimlarni ongli, chuqur o‘zlashtirishga olib keladi.
Interfaol   metodlarning   didaktik   ahamiyati   juda   keng.   Birinchidan,   ular
o‘quvchini   mustaqil   fikrlashga   undaydi.   O‘quvchi   dars   davomida   nafaqat
eshitadi va ko‘radi, balki faol ishtirok etadi, savol beradi, izohlaydi, o‘z fikrini
asoslaydi. Bu esa uning tafakkur doirasini kengaytiradi. Ikkinchidan, interfaol
metodlar   orqali   darslar   ko‘proq   amaliy   mashg‘ulotlar   bilan   boyitiladi.
O‘quvchi   bilganini   hayotiy   misollar   bilan   bog‘laydi,   tajriba   o‘tkazadi,
muammoni hal qilishga harakat qiladi. Uchinchidan, bu metodlar o‘quvchida
ijtimoiy   faollik,   jamoada   ishlash   ko‘nikmasini,   muomala   madaniyatini,
liderlik sifatlarini rivojlantiradi.
Yana bir muhim jihat shundaki, interfaol metodlar orqali o‘quvchilar o‘z
fikrini erkin ifodalashni, qarama-qarshi fikrlarni eshitishni va ularga nisbatan
tolerant munosabatda bo‘lishni o‘rganadilar. Bu demokratik ta’limning asosiy
tamoyillaridan   biridir.   Ayniqsa,   ona   tili   darslarida   bu   metodlar   yordamida
o‘quvchilar   gap  tuzish,   tahlil   qilish,   bahslashish,   dalil   keltirish,   fikr   bildirish
kabi muhim nutqiy faoliyat turlarini samarali egallaydilar. Interfaol metodlar
ularga tilni nafaqat o‘rganish, balki uni ongli tarzda ishlatish, muloqot vositasi
sifatida to‘g‘ri qo‘llash imkonini beradi. 8Didaktik   nuqtayi   nazardan   qaraganda,   interfaol   metodlar   bilim   olishning
faol   usulidir.   Chunki   bunda   o‘quvchi   muammoni   mustaqil   hal   qilish
jarayonida   o‘zlashtiradi.   Bu   metodlar   darsga   tayyorgarlik   bosqichidan   to
xulosa   chiqarishgacha   bo‘lgan   barcha   jarayonlarda   o‘quvchini   faol   ishtirok
etishga undaydi. Shuningdek, bu usullar  o‘qituvchiga ham  darsni  mazmunan
va   shaklan   boyitish   imkonini   beradi.   Masalan,   “Zanjirli   savol-javob”,
“Insert”,   “Fishbone”,   “Tushuncha   xaritasi”,   “Blits-so‘rov”,   “Bumerang”,
“Bahs-munozara”   kabi   ko‘plab   interfaol   metodlar   bor.   Har   biri   o‘ziga   xos
didaktik maqsadga xizmat qiladi.
Shu o‘rinda aytish lozimki, interfaol metodlar faqatgina metod emas, balki
ta’limning   butun   falsafasidir.   Ya’ni,   bu   yondashuv   ta’lim   oluvchining
qiziqishi,   ehtiyoji   va   shaxsiy   faoliyatiga   asoslanadi.   Interfaol   metodlar   –   bu
o‘qituvchi  va o‘quvchining hamkorligidir. Bu hamkorlik esa  o‘zaro ishonch,
hurmat,   faol   tinglash,   fikr   almashish   va   natijaga   yo‘naltirilgan   darsni   tashkil
etishni taqozo etadi.
Ona tili darslarida interfaol metodlar va ularning didaktik ahamiyati
№ Interfaol 
metod nomi Metodning asosiy 
maqsadi Didaktik 
ahamiyati Qo‘llaniladigan 
bosqichlar
1 Aqliy hujum O‘quvchilarning 
fikrini erkin va 
tezkor ifodalashini 
rag‘batlantirish O‘quvchining 
tez fikrlash, 
ijodiy 
yondashish 
ko‘nikmalarini 
rivojlantiradi Yangi mavzuga 
kirish, muammo 
yechish jarayoni
2 Klaster usuli Mavzu atrofidagi 
asosiy 
tushunchalarni 
guruhlash Tizimli 
fikrlashni 
shakllantiradi, 
asosiy  Tushuncha 
izohlari, mavzuni 
umumlashtirish 9 tushunchalarni 
bir-biriga 
bog‘laydi
3 Venn 
diagrammasi Ikki yoki undan ortiq
tushunchani 
solishtirish Tahliliy 
fikrlash, 
umumlashtirish,
o‘xshashlik va 
farqlarni topish 
ko‘nikmasini 
oshiradi Solishtirish, tahlil 
qilish bosqichida
4 Fishbone Muammo sabablarini
aniqlash va tahlil 
qilish Sabab-oqibat 
aloqalarini 
o‘rganish, 
muammoga 
tizimli 
yondashishni 
o‘rgatadi Muammo tahlili, 
yozma nutq 
tayyorlash
5 Rolli o‘yinlar Hayotiy holatlarni 
sahnalashtirish orqali
mavzuni chuqur 
anglash Muloqot, 
empatiya, 
dramatik 
fikrlashni 
rivojlantiradi Dialog tuzish, 
nutqiy vazifalarni 
bajarish
6 Insert 
texnologiyasi Matn ustida faol 
ishlash va belgilash 
orqali tushunishni 
nazorat qilish O‘qilgan 
matnni anglash,
tahlil qilish va 
baholash 
ko‘nikmasini 
oshiradi Matnli ishlov, 
tahlil, xulosa 
chiqarish
7 Bumerang  O‘quvchilarni savol- Muloqot  Mavzu  10usuli javob orqali 
muhokamaga jalb 
qilish madaniyatini, 
mulohazali fikr 
bildirishni 
rivojlantiradi mustahkamlash, 
yakuniy baholash
8 Blits-so‘rov Qisqa va tezkor 
savollar orqali darsni
faollashtirish Darsga 
tayyorgarlik 
darajasini 
aniqlash, 
e’tiborni 
jamlashga 
xizmat qiladi Dars 
boshlanishida, 
o‘zlashtirish 
nazoratida
9 Debat Qarama-qarshi 
fikrlar asosida 
mavzuni chuqur 
o‘rganish Tanqidiy 
fikrlash, asosli 
fikr yuritish va 
fikrni himoya 
qilishga 
o‘rgatadi Ijodiy nutq 
mashg‘ulotlari, 
mavzuni 
mustahkamlash
1
0 Zanjirli savol-
javob O‘quvchilar 
o‘rtasida mantiqiy 
bog‘langan savol-
javob almashinuvi Mavzuni 
tahliliy 
o‘zlashtirish, 
faol ishtirokni 
kuchaytiradi Har qanday 
bosqichda, ayniqsa
mustahkamlashda
O‘qituvchidan   esa   bu   metodlarni   o‘zlashtirish,   ularni   joyida   va   maqsadli
qo‘llash,   dars   rejasini   moslashtirish,   mos   materiallar   tayyorlash   kabi
ko‘nikmalar   talab   etiladi.   Interfaol   metodlarni   samarasini   oshirish   uchun
o‘qituvchi   doimo   yangilikka   ochiq,   zamonaviy   metodikalardan   xabardor,
pedagogik mahoratga ega bo‘lishi zarur. Zero, darsni interfaol qilish bu oddiy
shakllarni   almashtirish   emas,   balki   butun   ta’lim   strategiyasini   yangilashni 11anglatadi.interfaol   metodlar   –   bu   zamonaviy   ta’limda   dars   sifatini   oshirish,
o‘quvchi   shaxsini   rivojlantirish,   bilimni   chuqur   va   barqaror   o‘zlashtirishga
erishishning   samarali   vositasidir.   Ularning   didaktik  ahamiyati   shundaki,   ular
orqali   o‘quvchida   bilim,   ko‘nikma   va   kompetensiyalar   bir   vaqtning   o‘zida
shakllanadi. Shuning uchun, har  bir ona tili o‘qituvchisi  zamonaviy interfaol
metodlarni chuqur o‘rganib, ularni dars amaliyotiga tatbiq etishi lozim.
1.3.   Ona   tili   darslarida   qo‘llaniladigan   asosiy   interfaol   metodlar
tahlili
Zamonaviy   ta’lim   tizimida   dars   sifatini   oshirish,   o‘quvchilarni   mustaqil
fikrlashga, izlanishga, muloqotga jalb etish o‘qituvchining asosiy vazifasidir.
Ayniqsa, ona tili kabi o‘quvchilarning muloqot madaniyatini shakllantiruvchi
fan   uchun   bu   juda   muhim.   Shu   nuqtai   nazardan   interfaol   metodlar   o‘zining
amaliy   va   nazariy   afzalliklari   bilan   dars   jarayonining   samaradorligini
oshiruvchi   asosiy   vosita   sifatida   namoyon   bo‘ladi.   Ushbu   metodlar
o‘quvchilarni   faol   fikrlovchi,  muhokama   qiluvchi,  muloqot   qiluvchi   shaxsga
aylantirishga   xizmat   qiladi.   Ayniqsa,   bu   metodlar   ona   tili   darslarida   keng
imkoniyatlar yaratadi. 4
Interfaol   metodlar   tahlil   qilinayotganda   ularning   turli   shakllari,
qo‘llanilish   maqsadi,   bosqichlari   va   samaradorligi   alohida   e’tiborga   olinadi.
Darsda   har   bir   metoddan   foydalanishning   o‘ziga   xos   mezonlari   mavjud.
Masalan,   “Aqliy   hujum”   metodi   yangi   mavzuni   kirish   qismida
o‘quvchilarning   bor   bilimlarini   aniqlash,   yangi   tushunchalar   haqida
taxminlarini   aniqlash   maqsadida   juda   qo‘l   keladi.   Bu   metod   o‘quvchilarda
erkin   fikrlash,   shoshilmasdan   mulohaza   yuritish,   o‘z   fikrini   ochiq   aytish
ko‘nikmasini rivojlantiradi. O‘qituvchi savol beradi, o‘quvchilar esa fikrlarini
tez,   ammo   qisqa   shaklda   bildirishadi.   Bu   metod   o‘quvchilarning   darsga
bo‘lgan qiziqishini oshiradi.
4
  Xolmatova Nodira Xusniddinovna. Til o‘qitish metodikasi asoslari. – Samarqand: SamDU
nashriyoti, 2021. – 120 bet. 12Shuningdek, “Klaster” usuli ham ona tili darslarida keng qo‘llaniladi. Bu
metod  orqali  mavzu   atrofidagi   asosiy   tushunchalar  tizimlashtiriladi,  ularning
o‘zaro   bog‘liqligi   aniqlanadi.   Masalan,   “So‘z”   mavzusini   o‘rganayotganda
o‘quvchilar  asosiy  markazga  “so‘z”   tushunchasini  yozadilar   va  unga  bog‘liq
bo‘lgan atamalar, ma’nolar, turkumlar, vazifalarni nurlantirib joylashtiradilar.
Bu   esa,   mavzuni   chuqur   tushunish,   asosiy   fikrlarni   o‘zlashtirish,   tahlil
qilishda   katta   yordam   beradi.   Klaster   usuli   vizual   fikrlashni   ham
rivojlantiradi.
“Venn   diagrammasi”   orqali   o‘xshash   va   farqli   jihatlar   taqqoslanadi.   Bu
metod   ko‘proq   ikki   tushuncha   yoki   obyektni   solishtirishga   xizmat   qiladi.
Masalan,   aniq   va   mavhum   otlar,   ot   va   fe’l,   so‘z   birikmasi   va   gap   kabi
tushunchalarni   o‘rganishda   bu   usuldan   samarali   foydalanish   mumkin.   Ikki
doira   ustma-ust   joylashtiriladi:   o‘ng   va   chap   doiralar   farqli   xususiyatlar,
o‘rtadagi   qism   esa   umumiylikni   ko‘rsatadi.   Bu   metod   mantiqiy   fikrlash,
farqlash, umumlashtirish, chuqur tahlil qilish ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
“Fishbone”   (sabablashgan   sxema)   usuli   esa   muammoli   vaziyatni   tahlil
qilish, sabab-oqibat aloqalarini aniqlashga xizmat qiladi. Bu metod yordamida
o‘quvchi   o‘ylaydi,   izlaydi,   sabablarni   ajratadi,   muammoning   yechimini
topishga   intiladi.   Bu   metod   ona   tili   darslarida   matn   tahlilida,   yozma   ishlar
tuzishda,   insho   yozish   oldidan   rejani   aniqlashda   qo‘llanishi   mumkin.   U
nafaqat til bilimini, balki mantiqiy tafakkurni ham mustahkamlaydi.
O‘quvchilar o‘rtasida muloqotni kuchaytirish, hayotiy vaziyatlarda nutqiy
kompetensiyani shakllantirish uchun rolli o‘yinlar muhim o‘rin tutadi. Ona tili
darslarida   hikoya,   ertak,   dialoglar   asosida   sahna   ko‘rinishlarini   yaratish,
o‘quvchilarning   rollarga   kirib   mavzuni   ifoda   etishi,   og‘zaki   nutqni
rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Bu   metod   orqali   bolalar   erkin   gapirishga
o‘rganadi, emotsional holatlarini ifoda etadi, til boyligini oshiradi. Shu tariqa
dars   nafaqat   bilim   beruvchi,   balki   tarbiyaviy   va   ijtimoiy   muhitda   muloqot
vositasi bo‘lib qoladi. 13“Insert”   texnologiyasi   o‘quvchilarni   matn   bilan   faol   ishlashga   o‘rgatadi.
Har   bir   o‘quvchi   o‘qilgan   matnga   alohida   belgilar   qo‘yadi:   bilgan   ( ),✔
yangilik   (   +   ),   tushunarsiz   (?)   va   boshqalar.   Bu   belgilar   asosida   matn   tahlil
qilinadi, o‘qituvchi o‘quvchining qaysi qismda qiyinchilik sezganini anglaydi.
Insert texnologiyasi darsda individual yondashuvni qo‘llashga imkon beradi.
“Bahs-munozara” usuli yuqori sinf o‘quvchilari uchun juda foydalidir. Bu
metod   orqali   o‘quvchilar   ijtimoiy   yoki   tilshunoslikka   oid   muammolarni
muhokama   qilishadi,   o‘z   pozitsiyasini   isbotlashadi,   fikrini   dalillar   bilan
asoslaydi.   Masalan,   “Zamonaviy   adabiy   til   va   sheva   o‘rtasidagi   bog‘liqlik”
mavzusida   bahs   tashkil   etilishi   mumkin.   Bu   usul   tanqidiy   fikrlash,   muloqot
madaniyatini   shakllantirish,   loqaydlikni   bartaraf   qilish,   faollikni
kuchaytirishda muhim rol o‘ynaydi.
“Blits-so‘rov”, “Zanjirli savol-javob”, “Bumerang” kabi metodlar esa dars
davomida   o‘quvchilarning   e’tiborini   jalb   etish,   ularga   bilimini   tezda
faollashtirish,   qisqa   vaqt   ichida   ko‘p   o‘quvchini   suhbatga   tortish   imkonini
beradi. Ayniqsa, mustahkamlash, nazorat, baholash bosqichlarida bu metodlar
samarali   natija   beradi.   Shu   boisdan,   ularni   har   bir   darsning   o‘ziga   xos
sharoitidan kelib chiqib tanlash o‘qituvchining metodik mahoratini ko‘rsatadi.
Ona   tili   darslarida   interfaol   metodlarni   qo‘llashdan   maqsad   –
o‘quvchilarni   bilim   olish   jarayoniga   faol   jalb   qilish,   ularni   fikrlovchi,
bahslashuvchi,   savol   beruvchi,   mulohaza   yurituvchi,   izlovchi   shaxsga
aylantirishdir.   Ushbu   metodlar   orqali   har   bir   o‘quvchi   darsda   o‘zini   muhim
ishtirokchi   sifatida   his   qiladi,   o‘z   nuqtai   nazarini   erkin   ifoda   etadi,
o‘rganganini   hayotda   tatbiq   etishga   harakat   qiladi.     ona   tili   darslarida
qo‘llaniladigan   interfaol   metodlarning   har   biri   o‘ziga   xos   ahamiyatga   ega.
5
Ularning barchasi o‘quvchilarda tafakkur, muloqot, tahlil, muhokama, ijodiy
yondashuv,   mantiqiy   fikrlash,   mustaqil   qaror   chiqarish   kabi   zamonaviy
5
  Sobirova Dilshoda Mahmudovna. Interfaol metodlar asosida dars ishlanmalari. – 
Toshkent: NMIU, 2022. – 96 bet. 14kompetensiyalarni shakllantiradi. O‘qituvchi esa har bir dars uchun ayni o‘sha
mavzuga, sinf darajasiga mos interfaol metodni tanlash orqali darsni samarali,
jonli va natijali tashkil etishi mumkin. Shu bilan birga, har bir metodni chuqur
o‘rganish, uni puxta tayyorgarlik bilan qo‘llash, darsni oldindan rejalashtirish
bu yo‘ldagi muhim bosqichdir.
I bob bo‘yicha xulosa
Ona   tili   ta’limining   asosiy   maqsadi   –   o‘quvchilarda   to‘g‘ri,   ravon   va
mantiqiy   fikrlash,   nutqiy   faoliyat,   milliy   g‘urur   va   tilga   hurmat   tuyg‘usini
shakllantirishdan   iborat.   Bugungi   kunda   ushbu   maqsadga   zamonaviy
pedagogik   yondashuvlar,   xususan,   interfaol   metodlar   orqali   erishilmoqda.
Interfaol   metodlar   o‘quvchini   passiv   tinglovchidan   faol   ishtirokchiga
aylantirib,   bilimni   chuqur   o‘zlashtirishga   yo‘naltiradi.   “Aqliy   hujum”,
“klaster”,   “Venn   diagrammasi”,   “Insert”,   “bahs-munozara”   kabi   usullar   ona
tili   darslarini   jonlantirib,   o‘quvchilarda   muloqot,   tahlil,   munozara   va   fikr
almashish   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Ushbu   metodlar   didaktik   nuqtayi
nazardan ham, tarbiyaviy jihatdan ham muhim ahamiyatga ega. 15II BOB. ONA TILI DARSLARIDA INTERFAOL METODLARNI
QO‘LLASH AMALIYOTI
2.1. Boshlang‘ich sinf ona tili darslarida interfaol metodlardan
foydalanish tajribalari
Boshlang‘ich   ta’lim   –   shaxs   kamoloti,   aqliy   va   nutqiy   rivojlanishining
poydevori   bo‘lib,   bu   bosqichdagi   ta’lim   mazmuni   o‘quvchilarda   o‘z   fikrini
ifodalash,   mustaqil   o‘rganish   va   tanqidiy   tahlil   qilish   ko‘nikmalarini
shakllantirishga   qaratilgan   bo‘lishi   kerak.   Aynan   shu   nuqtai   nazardan
qaraganda,   interfaol   metodlar   boshlang‘ich   sinf   ona   tili   darslarida   keng
qo‘llanilishi   lozim   bo‘lgan   zamonaviy   yondashuvlardir.   Bu   metodlar   dars
jarayonini   o‘quvchining   yoshiga   mos,   qiziqarli   va   tushunarli   shaklda   tashkil
qilishga yordam beradi. 6
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   hayotni   anglashning   ilk   bosqichida
bo‘lganlari   sababli   ular   bilan   ishlashda   didaktik   o‘yinlar,   vizual   vositalar,
ifodali   nutq   mashqlari,   dialogik   muloqotlar   asosiy   o‘rin   tutadi.   Interfaol
metodlar aynan shunday faoliyatlar asosida quriladi. Darslarda klaster tuzish,
rasmli kartochkalar yordamida “fikr zanjiri” hosil qilish, rolli o‘yinlar tashkil
etish,   Venn   diagrammasi   orqali   taqqoslashlar   o‘tkazish   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilari uchun qiziqarli, samarali va tushunarli usullardir.
1-SINFDA INTERFAOL METODLARDAN FOYDALANISH
1-sinf   o‘quvchilari   maktabga   endigina   qadam   qo‘ygan,   atrof-muhitni
yangi   bilayotgan   yosh   bolalar   bo‘lib,   ularda   bilim   olishga   bo‘lgan   qiziqish
o‘yin   va   tasavvur   asosida   shakllanadi.   Shu   sababli   bu   bosqichda   darsni
interfaol   tashkil   etish   eng   muhim   shartlardan   biridir.   Ona   tili   darslarida
6
  Haydarova Sayyora Ziyodovna. Boshlang‘ich ta’limda dars samaradorligini oshirish 
metodlari. – Toshkent: Turon-Iqbol, 2019. – 110 bet. 16didaktik   o‘yinlar,   rasmli   topshiriqlar,   qo‘shiq,   she’r,   sahnalashtirish   kabi
faoliyatlar o‘quvchilarni darsga jalb qiladi. Masalan, “So‘z nima?” mavzusida
“Aqliy hujum” metodi orqali  “sut”  so‘ziga oid tasavvurlar  yig‘iladi: oq, iliq,
ichiladi, foydali va hokazo. Bu o‘yin shaklidagi mashg‘ulot orqali o‘quvchilar
so‘zga keng ma’noli  yondashishni  o‘rganadilar. “Zanjirli  savol-javob” orqali
esa   o‘quvchilar   ketma-ket   so‘z  aytib,  darsda  ishtirok  etadi:  “Maktab  —  dars
— daftar — qalam…” Bu metod og‘zaki nutqni rivojlantiradi.
Klaster usuli ham ko‘p qo‘llanadi: o‘qituvchi rasmli kartochkalarni beradi,
o‘quvchilar   ularni   mavzuga   qarab   guruhlab   chiqadi   (hayvonlar,   narsalar,
harakatlar).   Bu   orqali   o‘quvchilar   mantiqiy   tasniflashni   o‘rganadilar.
Shuningdek,   rolli   o‘yinlar   —   “Do‘konchi   va   xaridor”,   “Ustoz   va   o‘quvchi”
kabi sahnalashtirishlar o‘quvchilarning nutqiy faolligini oshiradi. O‘yin orqali
o‘qitilayotgan bilim ko‘ngilga tezroq o‘rnashadi va unutilmaydi.
Darslarda   “Insert”   belgilarini   oddiy   rasmchalar   bilan   ifodalash   ( ,   +,   ?✔
kabi)   o‘quvchilarda   o‘qilgan   matnni   tushunish   va   unga   munosabat   bildirish
ko‘nikmasini   hosil   qiladi.   Shunday   qilib,   1-sinfda   interfaol   metodlar   darsni
jonli, quvnoq, qiziqarli va samarali qilish uchun muhim vositadir.
2-SINFDA INTERFAOL METODLARDAN FOYDALANISH
2-sinf   o‘quvchilari   endi   o‘quv   jarayoniga   ko‘nikib   borayotgan,   savol
berishga,   muloqot   qilishga   tayyor   bo‘lgan   bosqichga   yetadi.   Shu   bois,
darslarda   interfaol   metodlar   orqali   o‘quvchilarni   o‘ylash,   izlash,   solishtirish,
aniqlash   kabi   faoliyatlarga   jalb   etish   muhimdir.   Ayniqsa,   ona   tili   darslarida
har   bir   mavzu   muloqotga,   bahsga   asoslangan   shaklda   o‘rgatilsa,   darsning
sifati   oshadi.   Masalan,   “Gap   va   so‘z”   mavzusida   Venn   diagrammasi   tuzish
orqali o‘quvchilar bu ikki tushunchaning o‘xshash va farqli jihatlarini ajratib
ko‘rsatadilar.   Dastlab   o‘qituvchi   misollar   keltiradi,   so‘ng   guruhlarda
o‘quvchilar ishlashadi. Bu ularda tahliliy fikrlashni shakllantiradi.
“Blits-so‘rov”  orqali   dars   boshlanishida   qisqa   savollar   beriladi.  Masalan:
“Gapda   nechta   so‘z   bo‘lishi   mumkin?”,   “Ot   degani   nima?”   Kichik   sinf 17o‘quvchilari   bu   kabi   savollarga   javob   berib,   darsga   e’tiborini   jamlaydi.
“Klaster” usuli orqali esa “ot” so‘zining barcha turlarini guruhlab chiqishadi:
jonli, jonsiz, aniq, mavhum, o‘zlik, boshqalik otlar.
Rolli   o‘yinlarda   “Tanishuv”   mavzusi   sahnalashtiriladi.   O‘quvchilar
o‘zlarini tanishtirishadi, salomlashish iboralari ishlatiladi. Bu nafaqat til, balki
axloqiy   tarbiyani   ham   rivojlantiradi.   “Insert”   texnologiyasi   yordamida   matn
o‘qish   davomida   o‘quvchilar   o‘zlarining   fikrini   belgilar   bilan   ifodalaydi,   bu
orqali o‘qituvchi har bir bolaning darsdagi faolligini nazorat qiladi.
2-sinf darslarida interfaol metodlar o‘quvchini fikr almashishga, mulohaza
qilishga,   o‘z   fikrini   dalillashga   o‘rgatadi.   Bu   esa   ularning   nutqiy   va   tahliliy
qobiliyatini oshiradi.
3-SINFDA INTERFAOL METODLARDAN FOYDALANISH
3-sinf o‘quvchilari mustaqil fikrlashga ko‘nikkan, guruhda ishlay oladigan
bosqichga yetgan bo‘ladi. Bu sinfda interfaol metodlardan foydalanish orqali
murakkabroq til birliklarini tushunarli va qiziqarli shaklda o‘rgatish mumkin.
O‘quvchilarning   izlanishga   qiziqishi   kuchli   bo‘lganligi   sababli   ularga   savol
berish,   muammolarni   hal   qilish,   izohli   javoblar   topish   faoliyatlari   berilishi
lozim.   Masalan,   “Fe’l   va   ot”   mavzusida   guruhlarda   ishlash   tashkil   qilinadi.
Har   bir   guruh   fe’l   va   otlarga   doir   kartochkalarni   ajratadi,   ular   asosida   Venn
diagrammasi   tuzadi.   Bu   metod   orqali   tushunchalarning   farqli   va   umumiy
tomonlarini topishga o‘rgatiladi. “Fishbone” (sabablashgan skelet) usuli orqali
esa   “Gapda   tinish   belgilarining   o‘rni”   mavzusida   sabab-oqibat
munosabatlarini aniqlaydilar. 7
3-sinfda matn ustida ishlash ham muhim o‘rin tutadi. Insert texnologiyasi
yordamida   o‘quvchilar   matndagi   yangi   so‘zlar,   tushunarsiz   iboralarni
belgilab,   so‘ngra   tahlil   qiladilar.   Bu   usul   darsda   o‘quvchining   individual
ishlashini ta’minlaydi.
7
  Rasulova Dilnoza Tohirovna. Nutqiy kompetensiyani shakllantirishda ona tili darslarining
roli. – Buxoro: BuxDU, 2019. – 115 bet. 18“Aqliy   hujum”   metodi   orqali   o‘quvchilar   mavzuga   oid   barcha   so‘zlarni
to‘plab,   ular   bilan   gaplar   tuzadilar.   “Bahs-munozara”   elementi   kiritilib,
masalan:   “Qattiq   va   yumshoq   tovushlarning   farqi”   haqida   guruhlar   fikr
bildiradilar. Bu ularni fikrni asoslashga o‘rgatadi.
3-sinfda   interfaol   metodlar   o‘quvchilarning   mustaqil   ishlash,   guruhda
fikrlash,   o‘z   fikrini   asosli   himoya   qilish   kabi   kompetensiyalarini
shakllantirishda beqiyos ahamiyatga ega.
4-SINFDA INTERFAOL METODLARDAN FOYDALANISH
4-sinf o‘quvchilari boshlang‘ich ta’limni yakunlayotgan, yuqori bosqichga
tayyorlanayotgan bosqichda bo‘ladilar. Ular bilan ishlashda interfaol metodlar
yanada mukammalroq darajada qo‘llaniladi. Bu sinfda tanqidiy fikrlash, tahlil
qilish,   qaror   chiqarish,   asoslash   kabi   faoliyatlarga   e’tibor
kuchaytiriladi.Masalan,   “Murakkab   gaplar”   mavzusida   “Blits-so‘rov”   usuli
bilan   dars   boshlanadi,   o‘quvchilar   tezkor   javoblar   orqali   eslab   qolganlarini
faollashtiradilar.   So‘ng   “Zanjirli   savol-javob”   orqali   murakkab   gap   tuzish
qoidalari   yodga   olinadi.   Guruhli   ishlarda   “Bahs-munozara”   tashkil   qilinadi:
“Murakkab   gap   oddiy   gapdan   afzalligini   asoslang”.   Har   bir   guruh   dalillar
keltirib fikr bildiradi.
“Insert”   texnologiyasi   asosida   berilgan   matnni   tahlil   qilish,   undagi
grammatik   birliklarni   aniqlash,   tushunarsiz   so‘zlarni   izohlash,   yangi
bilimlarni  chiqarish  orqali   mustaqil  tahlil  qilish  faoliyati   kuchayadi.  Bu   usul
o‘quvchilarning matn bilan ishlash kompetensiyasini rivojlantiradi. 8
“Klaster” usuli yordamida grammatik birliklar tasniflanadi. Masalan, so‘z
turkumlari bo‘yicha klaster chiziladi: har bir turkum ostida misollar, belgilar,
savollar   yoziladi.   Bu   orqali   mavzu   vizual   tarzda   mustahkamlanadi.   Rolli
o‘yinlarda   esa   “Maktabdagi   kunim”,   “Kitob   do‘koni”,   “Sayohatga
tayyorgarlik”   kabi   ssenariylar   tuzilib,   o‘quvchilar   sahnalashtirish   orqali   til
8
  Qo‘chqorova Nargiza Sanayevna. Ona tili darslarida zamonaviy yondashuvlar. – 
Toshkent: Ilm ziyo, 2023. – 102 bet. 19boyligini   oshiradilar.   4-sinfda   interfaol   metodlar   yordamida   o‘quvchilar
bilimni   mustaqil   ravishda   tahlil   qilish,   ifoda   etish   va   hayotiy   vaziyatlarda
qo‘llash   ko‘nikmasini   egallaydilar.   Bu   ularni   keyingi   ta’lim   bosqichlariga
puxta   tayyorlaydi.   “Blits-so‘rov”   orqali   o‘quvchilarning   darsga   tayyorgarlik
darajasini aniqlash mumkin. Bu metodda savollar qisqa, tezkor bo‘lib, butun
sinfni   faollashtiradi.   Masalan,   “Gap   tuzilmasi   nima?”,   “Gap   nima   bilan
boshlanadi?”,   “Tinish   belgilarining   vazifasi   qanday?”   kabi   savollar   beriladi.
O‘quvchilar navbat bilan javob beradi. Bu usul diqqatni jamlash, tez fikrlash
ko‘nikmasini   oshiradi.Tajriba   shuni   ko‘rsatadiki,   boshlang‘ich   sinflarda
interfaol   metodlardan   foydalanish   o‘quvchilarning   o‘zlashtirish   darajasini
oshiradi, darsni jonlantiradi, ijobiy psixologik muhit yaratadi. Ular o‘z fikrini
aytishdan   tortinmaydi,   erkin   mulohaza   yuritadi,   guruhda   ishlashga
o‘rganadi.Shuningdek,   bu   metodlar   orqali   o‘quvchining   darsga   nisbatan
qiziqishi   ortadi,   savollarga   faol   javob   beradi,   nutqiy   kompetensiyalari
shakllanadi. 9
Bugungi   kunda   aksariyat   metodist   o‘qituvchilar   o‘z   darslarida   interfaol
metodlardan samarali foydalanib kelmoqda. Xususan, Samarqand viloyatidagi
31-maktab boshlang‘ich sinf o‘qituvchisi  O.Sobirova o‘zining tajribasida har
bir   mavzuni   interaktiv   metodlar   bilan   uyg‘unlashtiradi.   U   har   bir   darsga
klaster, aqliy hujum, rolli o‘yin, savol-javob texnologiyalarini tatbiq etadi va
sinfdagi har bir  bola darsda ishtirok etishiga  erishadi.   boshlang‘ich sinf ona
tili darslarida interfaol metodlardan foydalanish – bu shunchaki dars uslubini
yangilash   emas,   balki   o‘quvchining   shaxsini   tarbiyalash,   tafakkurini
rivojlantirish,  bilimga  bo‘lgan  munosabatini  shakllantirish  demakdir. Har   bir
metod   o‘quvchining   yoshi,   qobiliyati   va   mavzuning   murakkabligidan   kelib
chiqib   tanlansa,   dars   samaradorligi   ortadi.   Interfaol   metodlardan   foydalanish
9
  O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi. Umumta’lim maktablari uchun metodik 
qo‘llanma. – Toshkent: XTV, 2020. – 160 bet. 20tajribalari   boshlang‘ich   ta’limda   uzluksiz,   bosqichma-bosqich,   tizimli
qo‘llanilishi zarurligini ko‘rsatmoqda.
2.2. O‘rta va yuqori sinflarda interfaol metodlar orqali dars
samaradorligini oshirish
O‘rta va yuqori sinflar – bu o‘quvchilarning mustaqil fikrlash, muammoli
vaziyatlarni   hal   qilish,   tahliliy   yondashuvni   shakllantirish   bosqichi
hisoblanadi.   Aynan   shu   davrda   ularning   shaxsiy   pozitsiyasi,   dunyoqarashi,
nutq madaniyati rivojlanadi. Shu sababli ona tili darslarida faqat nazariy bilim
bilan   cheklanmay,   o‘quvchilarni   faol   fikrlashga,   tahlil   qilishga,   muhokama
yuritishga,   hayotiy   vaziyatlarga   moslashtirishga   xizmat   qiluvchi   interfaol
metodlardan foydalanish nihoyatda muhimdir.
O‘rta   sinf   (5–7-sinf)   o‘quvchilari   yangi   grammatik   qoidalarni
o‘zlashtirishda   ko‘proq   misol,   amaliy   topshiriq,   muloqot,   guruhli   faoliyat
orqali   o‘rganishga   moyildir.   Masalan,   5-sinfda   “So‘z   turkumlari”   mavzusini
o‘rganishda   o‘quvchilar   “Klaster”   usuli   orqali   har   bir   turkumni   alohida
guruhlaydi,   misollar   keltiradi,   belgilarini   yozadi.   Ushbu   jarayonda   ularning
tizimli fikrlash, tasniflash va umumlashtirish ko‘nikmalari shakllanadi.
6-sinfda “Murakkab gap” mavzusida “Fishbone” metodi orqali murakkab
gap tuzishdagi asosiy sabab va oqibatlar aniqlanadi. O‘quvchilar sabablashgan
skelet (fishbone diagram) tuzib, har bir qismini tushuntiradi. Bu usul darsning
mantiqiylik   darajasini   oshiradi   va   mavzuni   yodlashdan   ko‘ra   tushunishga
xizmat qiladi. Shuningdek, “Venn diagrammasi” orqali “Oddiy va murakkab
gaplar” solishtiriladi.
O‘rta sinflarda rolli o‘yinlar ham o‘quvchilarning nutqiy kompetensiyasini
rivojlantirishda   samaralidir.   Masalan,   “Bozor   sahnasi”,   “Intervyu   olish”,
“Jurnalist   va   adib   suhbati”   kabi   o‘yinlar   o‘quvchilarni   jonli   muloqotga   jalb
qiladi.   Ayniqsa,   yozma   va   og‘zaki   nutqni   uyg‘un   holda   rivojlantirish   uchun
bu metodlar muhim. 21Yuqori   sinflar   (8–11-sinf)   esa   –   tanqidiy   tafakkur,   tahlil,   turg‘un
pozitsiyaga   ega   bo‘lish   bosqichidir.   Bu   davrda   o‘quvchilar   ilmiy   asosli
fikrlashga, izlanishga tayyor bo‘lishadi. Shu bois, ona tili darslarida “Debat”,
“Bahs-munozara”,   “Aqliy   hujum”,   “Insert”,   “Blits-so‘rov”,   “Zanjirli   savol-
javob”   kabi   usullar   ko‘proq   qo‘llaniladi.   9-sinfda   “O‘zbek   tilining   stilistik
vositalari”   mavzusini   bahs-munozara   asosida   o‘rganish   mumkin:   “Adabiy
tilning ifoda imkoniyatlari kengmi yoki cheklanganmi?” degan savol asosida
guruhlar bahs yuritadi.
10-sinfda   “Matn   tuzilmasi   va   uslubiy   vositalar”   mavzusida   “Insert”
texnologiyasi   orqali   o‘quvchilar   berilgan   matnni   o‘qib,   belgilar   yordamida
fikr   bildiradi.   So‘ngra   ular   bu   belgilarni   tahlil   qilib,   yangi   tushunchalarni
ishlab chiqadi. Bu usul mustaqil fikrlash, tahliliy yondashuvni kuchaytiradi.
Yuqori   sinflarda   “Aqliy   hujum”   dars   kirish   qismida   qo‘llanilib,
o‘quvchilarning   mavjud   bilimlarini   faollashtirishga   yordam   beradi.   Masalan,
“Til va tafakkur munosabati” mavzusida o‘quvchilardan fikrlar so‘raladi: “Til
nima   uchun   tafakkur   asosidir?”   degan   savolga   har   kim   o‘z   nuqtai   nazarini
bildiradi. Bu usulda fikrlarning xilma-xilligi darsga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
Bundan   tashqari,   “Zanjirli   savol-javob”   usuli   darsning   mustahkamlash
bosqichida juda foydalidir. Har bir o‘quvchi  oldingi  savolga javob beradi  va
keyingi   savolni   beradi.   Bu   darsga   jadal   ritm   bag‘ishlaydi,   o‘quvchilarda
e’tibor va tez fikrlashni rivojlantiradi. 11-sinfda bu metod “Tirik til va yozma
til o‘rtasidagi farqlar” mavzusida juda samarali natija beradi.
Yuqori   sinf   o‘quvchilari   “Bumerang”   metodi   orqali   o‘zaro   savol   berish
orqali   fikr   almashadi.   Bu   esa   ularni   faollikka   undaydi,   muloqot   qilish
madaniyatini   shakllantiradi.   Masalan,   o‘quvchilar   darsdagi   asosiy   savolga
“nega?”,   “qanday?”   degan   yo‘nalishda   savollarni   bir-birlariga   berib   javob
topishga harakat qilishadi.
O‘rta   va   yuqori   sinflarda   darsni   samarali   tashkil   etish   uchun   interfaol
metodlar   asosida   “muammoli   vaziyat”   yaratish   muhim.  Bu   uslub   o‘quvchini 22o‘z   fikrini   bildirishga   majbur   qiladi,   o‘rganayotgan   mavzuni   real   hayotiy
vaziyat   bilan   bog‘lashga   o‘rgatadi.   Masalan,   10-sinfda   “Nutq   madaniyati”
mavzusida   “Hayotda   noto‘g‘ri   ishlatilayotgan   iboralar”   muammosi
ko‘tariladi, o‘quvchilar uni tahlil qiladi va o‘z takliflarini beradi.
Amaliyot   ko‘rsatadiki,   interfaol   metodlardan   muntazam   va   maqsadli
foydalanish   o‘quvchilar   faoliyatini   faollashtiradi,   darsni   jonlantiradi   va
bilimlarni   mustahkam   o‘zlashtirishga   olib   keladi.   Ayniqsa,   yuqori   sinflarda
o‘quvchilarning   shaxsiy   fikrini   tinglash,   ularni   o‘z   nuqtai   nazarini   himoya
qilishga  o‘rgatish,  bahsli   masalalar   ustida  ishlash  darsning  yuqori  darajadagi
samaradorligini   ta’minlaydi.   zamonaviy   texnologiyalar   –   multimediali
taqdimotlar,   interaktiv   doskalar,   onlayn   so‘rovlar,   testlar   ham   interfaol
metodlar   bilan   uyg‘un   qo‘llanilganda,   o‘quvchilarni   raqamli   savodxonlikka
ham   tayyorlaydi.   Bunday   darslar   darslikdan   tashqariga   chiqib,   hayotga
yaqinlashadi,   o‘quvchi   o‘zini   ta’lim   oluvchidan   ko‘ra   izlovchi,   tadqiqotchi
sifatida   his   qiladi.   o‘rta   va   yuqori   sinflarda   ona   tili   darslarida   interfaol
metodlardan   foydalanish   o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlashini,   tahliliy
yondashuvini,   muloqot   madaniyatini,   bilimni   hayotda   qo‘llay   olish
kompetensiyalarini   rivojlantirishda   beqiyos   ahamiyatga   ega.   Har   bir
o‘qituvchi   zamonaviy   ta’lim   talablariga   mos   holda   darsni   interaktiv   va   jonli
tashkil etsa, bu nafaqat ta’lim samaradorligini oshiradi, balki o‘quvchilarning
ongli, faol, bilimli fuqarolar bo‘lib shakllanishiga zamin yaratadi.
2.3. Ona tili darslarida interfaol metodlardan foydalanishning
natijalari va takliflar
Ta’lim   jarayonida   samaradorlikni   oshirish,   o‘quvchilarni   faol,   mustaqil
fikrlovchi   shaxs   sifatida   shakllantirish   bugungi   kunning   asosiy   vazifalaridan
biridir.   Ayniqsa,   ona   tili   darslarida   interfaol   metodlardan   foydalanish   orqali
ushbu   vazifalarni   yuqori   darajada   amalga   oshirish   mumkin   bo‘lmoqda.
O‘qituvchilarning   amaliy   tajribalari   va   kuzatuvlari   shuni   ko‘rsatadiki, 23interfaol yondashuvlar dars sifatini sezilarli darajada oshirib, o‘quvchilarning
faolligini, nutqiy kompetensiyasini, tahliliy fikrlash salohiyatini rivojlantiradi.
Avvalo,   interfaol   metodlarning   asosiy   natijasi   –   o‘quvchi   shaxsining
faollashuvida   yaqqol   ko‘rinadi.   An’anaviy   darsda   o‘quvchi   ko‘pincha
tinglovchi rolida bo‘lsa, interfaol metodlar orqali u fikr bildiruvchi, mulohaza
yurituvchi,   muhokama   ishtirokchisi,   hatto   ba’zida   o‘rgatuvchiga   aylanish
imkoniga ega bo‘ladi. Bu esa o‘z-o‘zini qadrlash, javobgarlikni his qilish, o‘z
fikrini asosli himoya qilish kabi ijobiy fazilatlarni shakllantiradi.Shuningdek,
interfaol metodlardan foydalanilgan darslarda o‘quvchilarning darsga bo‘lgan
qiziqishi ortadi. Ular o‘z fikrini erkin ayta boshlaydi, savollarga javob beradi,
guruhda   ishlashda   faollik   ko‘rsatadi.   Ayniqsa,   “Aqliy   hujum”,   “Venn
diagrammasi”, “Rolli o‘yinlar”, “Bahs-munozara”, “Insert” texnologiyasi kabi
usullar   o‘quvchining   individual   o‘ziga   xosligini   yuzaga   chiqarishga   xizmat
qiladi. Dars jonli, qiziqarli, faol muhokamali shaklga aylanadi.
Interfaol   metodlarning   yana   bir   muhim   natijasi   –   bilimning   sifatli   va
barqaror   o‘zlashtirilishidir.   O‘quvchi   passiv   eslab   qolish   o‘rniga,   mavzuni
tahlil   qiladi,   misollar   keltiradi,   hayotiy   misollar   bilan   bog‘laydi.   Natijada
mavzu esda qoladi, tushuniladi, amalda qo‘llanadi. Bu esa ona tili darslarining
hayot   bilan   bog‘lanishini   ta’minlaydi.   Bundan   tashqari,   interfaol   metodlar
o‘qituvchiga   ham   o‘z   ustida   ishlash,   pedagogik   yondashuvlarni   yangilash,
darslarni   kreativ   va   natijali   tashkil   etish   imkonini   beradi.   O‘qituvchi   faqat
bilim   beruvchi   emas,   balki   yo‘naltiruvchi,   moderator,   tashkilotchi   sifatida
chiqadi. Bu esa zamonaviy ta’lim konsepsiyasiga to‘la mos keladi.Amaliyotda
shuni   kuzatish   mumkin:   interfaol   metodlardan   doimiy   foydalaniladigan
sinflarda   o‘quvchilarning   darsga   kelish   ko‘rsatkichi   yuqori,   darsda   ishtirok
etish   faolligi   kuchli,   baholash   natijalari   esa   ijobiy   tomonga   o‘zgaradi.   Hatto
nutqiy madaniyat, savodxonlik, insho yozish, matn bilan ishlash ko‘nikmalari
ham   ancha   yaxshilanadi.   Bu   esa   ushbu   yondashuvlarning   real   samarasi 24ekanini isbotlaydi. Shu bilan birga, mavjud natijalar asosida quyidagi taklif va
tavsiyalarni ilgari surish mumkin:
1. Ona tili o‘qituvchilari uchun interfaol metodlar bo‘yicha doimiy malaka
oshirish   kurslari   tashkil   etilishi   lozim.   Chunki   bu   metodlar   o‘z-o‘zidan
samaradorlik   bermaydi   –   ularni   to‘g‘ri,   joyida,   mavzuga   mos   qo‘llay   olish
zarur.
2.   Darslik   va   o‘quv-metodik   qo‘llanmalarda   har   bir   mavzuga   mos
interfaol metodlar bo‘yicha alohida ko‘rsatmalar, topshiriqlar, metodik izohlar
kiritilishi kerak. Bu o‘qituvchiga tayyorlik jarayonida aniq yo‘nalish beradi.
3.   Interfaol   metodlardan   foydalanish   samaradorligini   aniqlash   uchun
maxsus baholash mezonlari ishlab chiqilishi kerak. O‘quvchi faolligi, fikrlash
darajasi, ishtiroki, guruh bilan ishlashdagi roli inobatga olinsin.
4.   Har   bir   maktabda   innovatsion   darslarni   o‘tkazish   uchun   metodik
markazlar   yoki   sinf   xonalari   jihozlansa,   bu   tajribalarni   ommalashtirish
imkonini   beradi.   Ayniqsa,   ona   tili   fani   bo‘yicha   jonli   suhbatlar,   mahorat
darslari, ochiq amaliy mashg‘ulotlar tashkil etilishi foydalidir.
5.   Interfaol   metodlar   faqat   ona   tili   emas,   balki   boshqa   fanlar   bilan
integratsiyalashgan holda o‘rgatilsa, o‘quvchida umumiy tafakkur va muloqot
madaniyati   shakllanadi.   Masalan,   tarixiy   matnlarni   tahlil   qilishda   adabiyot
bilan   uyg‘unlik   yaratish,   madaniyat,   geografik   mavzularni   esa   nutqiy
faoliyatga bog‘lash mumkin.
6.   O‘quvchilarning   darsda   faol   qatnashishiga   rag‘bat   sifatida   interfaol
ishtirok   uchun   alohida   ball,   ijobiy   baho   yoki   estetik   rag‘bat   (stikerlar,   “faol
o‘quvchi” nishoni va boshqalar) joriy etilishi maqsadga muvofiqdir. Bu ularni
darsda muntazam ishtirok etishga undaydi.
7.   Maktablar   darajasida   eng   faol   interfaol   metodlarni   qo‘llaydigan
o‘qituvchilar tajribasini  respublika miqyosida tarqatish kerak. Shunday qilib,
tajriba   almashinuvi   natijasida   umumta’lim   maktablarining   barchasida   dars
sifati   oshadi.     Ona   tili   darslarida   interfaol   metodlardan   foydalanish   samarali 25natijalar bermoqda. Bu metodlar o‘quvchini darsning markaziga olib chiqadi,
uni   faollikka  undaydi,  shaxs   sifatida  rivojlanishiga   xizmat   qiladi.  O‘qituvchi
esa yangilikka intilgan, dars jarayonini ilhom bilan tashkil etuvchi zamonaviy
pedagogga   aylanadi.   Shunday   ekan,   bu   uslublarni   tizimli   qo‘llash   va   tajriba
almashishni   kengaytirish   –   kelajakdagi   sifatli   ta’limning   poydevori   bo‘lib
xizmat qiladi.
II bob bo‘yicha xulosa
Xulosa qilib aytganda ona tili darslarida interfaol metodlardan foydalanish
darsga   boshqa   bir   ruh,   jon   kiritadi.   Ayniqsa,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari
bilan   ishlaganda   o‘yin,   rasm,   guruhli   ishlarga   asoslangan   yondashuvlar
ularning har birini faollikka chorlaydi. O‘rta va yuqori sinflarda esa fikrlash,
tahlil,   bahs,   nutqni   ifoda   etish   kabi   ko‘nikmalar   aynan   shu   interfaol   usullar
orqali shakllanadi. Har bir o‘quvchi o‘z fikrini bemalol ayta olishi, savol bera
olishi, o‘zini baholay olishi kerak – bularning barchasi esa interfaol darsning
kuchida.   Men   shuni   angladimki,   o‘qituvchi   bu   metodlarni   nafaqat   texnik
tarzda   qo‘llashi,   balki   darsni   yurak   bilan   olib   borishi   kerak.   Chunki   darsga
mehr   qo‘shilsa,   u   natija   beradi.   Shu   bois,   interfaol   metodlar   –   zamonaviy
ta’limning yuragi deyish mumkin. 26 Xulosa
Mazkur   kurs   ishini   yozar   ekanman,   ona   tili   darslarida   interfaol
metodlardan   foydalanish   qanday   katta   ahamiyatga   ega   ekanini   chuqurroq
angladim.   Avvaliga   bu   metodlar   faqatgina   darsni   jonlantirish   usuli   deb
o‘ylardim,   lekin   tadqiqot   davomida   ular   o‘quvchining   dunyoqarashi,
tafakkuri, muloqot madaniyati va nutqini shakllantirishda naqadar muhim rol
o‘ynashini ko‘rdim.
Har   bir   o‘qituvchi   uchun   dars   samaradorligi   —   o‘quvchining   darsdagi
ishtiroki   bilan   o‘lchanadi.   Agar   bola   savol   bersa,   javob   izlasa,   fikrini   ayta
olsa, bu o‘z-o‘zidan emas, balki darsda to‘g‘ri metod tanlangani, unga ishonch
bilan yondashilganidan dalolat. Aynan interfaol metodlar bunga eng to‘g‘ri va
zamonaviy   yo‘l   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Ular   yordamida   darslar   quruq   nazariya
emas, balki hayotiy, tushunarli va o‘quvchi uchun qiziqarli shaklga kiradi.
Men   o‘z   kurs   ishim   orqali   “Aqliy   hujum”,   “Klaster”,   “Venn
diagrammasi”, “Rolli o‘yinlar”, “Insert”, “Bahs-munozara” kabi metodlarning
har   birining   o‘ziga   xos   kuchi   borligini   tushundim.   Ulardan   har   biri   ona   tili
darslarini o‘quvchi  uchun unutilmas qilishi  mumkin. Fikr bildirgan, muloqot
qilgan,   muhokamada   qatnashgan   bola   o‘zini   darsning   ishtirokchisi   deb   his
qiladi. Mana shu hissiyot esa uni bilimga olib boradi.
Xulosa qilib aytganda, ona tili nafaqat grammatik qoidalar to‘plami, balki
milliylik, fikrlash, ifoda, nutq va madaniyat darsidir. Bu darsni chin ma’noda
samarali   qilish   uchun   esa   interfaol   metodlar   eng   muhim   kalit   hisoblanadi.
Men bu mavzuni tanlab, nafaqat nazariy bilim oldim, balki o‘qituvchi sifatida
qanday dars o‘tishni istashim haqida ham o‘ylab chiqdim. Ishonchim komilki,
bugungi dars interfaol bo‘lsa, ertangi o‘quvchi faol bo‘ladi. 27Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022-yil   28-yanvardagi   PF–60-
sonli Farmoni.
2022–2026   yillarga   mo‘ljallangan   “Yangi   O‘zbekistonning   taraqqiyot
strategiyasi” to‘g‘risida. – Respublika axborot nashriyoti, 2022. – 35 bet.
2) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 29-apreldagi PQ–4307-
sonli Qarori.
O‘zbekiston   Respublikasining   xalq   ta’limi   tizimini   2030-yilgacha
rivojlantirish konsepsiyasi to‘g‘risida. – Toshkent: Norma, 2019. – 28 bet.
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2021-yil   6-apreldagi   PQ–5050-
sonli Qarori.
Ilm-fan   sohasida   davlat   siyosatini   takomillashtirish   va   ilmiy   salohiyatni
oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida. – Toshkent: Adolat, 2021. – 22 bet.
4) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 23-martdagi PQ–4651-
sonli Qarori.
O‘qituvchilarning   kasbiy   tayyorgarligi   va   malakasini   oshirish   tizimini
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida.   –   Toshkent:   “Ishonch”,
2020. – 30 bet.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2023-yil   28-fevraldagi   PQ–87-
sonli Qarori.
Yangi   avlod   darsliklarini   ishlab   chiqish,   ta’limga   zamonaviy   metodlarni
joriy   etish   va   o‘quv   sifatini   oshirish   bo‘yicha   kompleks   chora-tadbirlar
to‘g‘risida. – Toshkent: “Yangi asr”, 2023. – 38 bet.
6) Abduazizova   Zulfiya   Mahmudovna.   Ona   tili   o‘qitish   metodikasi.   –
Toshkent: Fan va texnologiya, 2019. – 148 bet. 287) Qodirova   Maftuna   Asqarovna.   Boshlang‘ich   sinflarda   ona   tili   darslari
samaradorligini   oshirish   yo‘llari.   –   Toshkent:   Yangi   asr   avlodi,   2020.   –
132 bet.
8) Hamidova   Muhayyo   Xayitovna.   Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar.   –
Toshkent: Fan va texnologiya, 2018. – 144 bet.
9) Xolmatova   Nodira   Xusniddinovna.   Til   o‘qitish   metodikasi   asoslari.   –
Samarqand: SamDU nashriyoti, 2021. – 120 bet.
10) Sobirova   Dilshoda   Mahmudovna.   Interfaol   metodlar   asosida   dars
ishlanmalari. – Toshkent: NMIU, 2022. – 96 bet.
11) Haydarova   Sayyora   Ziyodovna.   Boshlang‘ich   ta’limda   dars
samaradorligini oshirish metodlari. – Toshkent: Turon-Iqbol, 2019. – 110
bet.
12) Tursunova   Rano   Alijonovna.   Interfaol   metodlardan  foydalanish   bo‘yicha
metodik qo‘llanma. – Andijon: And ijod, 2020. – 88 bet.
13) Qo‘chqorova   Nargiza   Sanayevna.   Ona   tili   darslarida   zamonaviy
yondashuvlar. – Toshkent: Ilm ziyo, 2023. – 102 bet.
14) Karimova   Dilnoza   To‘lqinovna.   Metodik   tavsiyalar   to‘plami   (ona   tili   va
adabiyot). – Nukus: Bilim, 2021. – 98 bet.
15) Yo‘ldosheva   Mohira. Maktab   darslarida  interaktiv metodlar. –  Toshkent:
Noshir, 2022. – 80 bet.
16) O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligi.   Umumta’lim   maktablari
uchun metodik qo‘llanma. – Toshkent: XTV, 2020. – 160 bet.
17) Rasulova Dilnoza Tohirovna. Nutqiy kompetensiyani shakllantirishda ona
tili darslarining roli. – Buxoro: BuxDU, 2019. – 115 bet.
18) Jumaniyozova   Nilufar   Abduhalilovna.   Boshlang‘ich   ta’limda
integratsiyalashgan yondashuvlar. – Toshkent: Iste’dod, 2023. – 123 bet.
19) Alimova   Gulrux   Toshmatovna.   Fikrlash   va   nutq   faoliyatini   rivojlantirish
texnologiyalari. – Toshkent: Ziyonur, 2021. – 130 bet. 2920) Niyozova Malika. Ona tili darslari  uchun interaktiv mashqlar  to‘plami. –
Toshkent: Innovatsiya, 2018. – 90 bet.
21) Jo‘raeva Gulnora Rahimovna. Ta’limda metodik yangiliklar. – Toshkent:
Ustoz, 2020. – 128 bet.
22) Abdullayeva   Laylo   Shavkatovna.   Ona   tili   va   adabiyot   fanlarini
integratsiyalashgan   holda   o‘qitish.   –   Toshkent:   IQ   bolalar,   2022.   –   112
bet.
23) Mirzayeva   Zuhra   Iskandarovna.   Boshlang‘ich   ta’lim   metodikasi:   tajriba
va yondashuvlar. – Toshkent: Yangi asr avlodi, 2019. – 135 bet.
24) Usmonova Sayyora Baxodirovna. Til va nutqni rivojlantirishning interfaol
usullari. – Toshkent: Afsona press, 2021. – 101 bet.
25) Shodieva   Nasiba.   Ona   tili   fanini   o‘qitishda   metodik   yondashuvlar.   –
Farg‘ona: Ilm chashmasi, 2023. – 118 bet.

Ona tili darslarida interfaol metodlardan foydalanish                           I.BOB. ONA TILI DARSLARIDA ZAMONAVIY TA’LIM YONDASHUVLARI VA INTERFAOL METODLARNING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Ona tili  taʼlimining maqsadi va vazifalari  ………………………….……
1.2. Interfaol metod tushunchasi va uning didaktik ahamiyati……………..…..
1.3. Ona tili darslarida qo‘llaniladigan asosiy interfaol metodlar tahlili……….
II BOB. ONA TILI DARSLARIDA INTERFAOL METODLARNI QO‘LLASH AMALIYOTI
2.1. Boshlang‘ich sinf ona tili darslarida interfaol metodlardan foydalanish tajribalari………………………………………………………………………..
2.2. O‘rta va yuqori sinflarda interfaol metodlar orqali dars samaradorligini oshirish…………………………………………………………………………..
2.3. Ona tili darslarida interfaol metodlardan foydalanishning natijalari va takliflar…………………………………………………………………………..