Ona tili darslarida o‘quvchilarning yozma nutqi ustida ishlash jarayoni

1Mavzu:   Ona   tili   darslarida   o‘quvchilarning   yozma   nutqi   ustida   ishlash
jarayoni
MUNDAIJA
Kirish …………………………………………………………………………..
I   BOB.   Ona   tili   darslarida   yozma   nutqni   rivojlantirishning   nazariy
asoslari
1.1. Yozma nutq tushunchasi va uning turlari ………………………………….
1.2. Ona tili darslarining yozma nutqni shakllantirishdagi o‘rni ……………….
1.3. Yozma nutqni o‘rgatishda qo‘llaniladigan metodik yondashuvlar ………..
II   BOB.   Ona   tili   darslarida   o‘quvchilarning   yozma   nutqini
rivojlantirishning amaliy jihatlari
2.1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining yozma nutqini rivojlantirish usullari …
2.2.   O‘rta   va   yuqori   sinflarda   yozma   ishlarga   qo‘yiladigan   talablar   va
mashqlar tizimi …………………………………………………………………
2.3. Yozma nutqni baholash mezonlari va samaradorlikni aniqlash …………...
Xulosa ………………………………………………………………………….
Foydalanilgan adabiyotlar ………………………………………………….. 2KIRISH 
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Bugungi   kunda   ta’lim   tizimida
o‘quvchilarning mustaqil fikrlashi, mantiqan asoslangan mulohazalarni yozma
tarzda   ifoda   eta   olishi   eng   muhim   kompetensiyalardan   biri   hisoblanadi.
Ayniqsa, ona tili darslari bu borada asosiy vosita sifatida maydonga chiqadi.
Chunki  aynan shu fan orqali  o‘quvchi  o‘z tilining imkoniyatlarini o‘rganadi,
matn   tuzish,   fikrni   yozma   shaklda   ifodalash,   izchil   bayon   qilish,   savodli
yozish   kabi   ko‘nikmalarga   ega   bo‘ladi.   Ammo   real   amaliyotda   bu   sohada
muammolar   talaygina:   o‘quvchilar   imloviy   xatolarga   yo‘l   qo‘yadi,   matnda
fikrlar   mantiqiy   bog‘lanmaydi,   gap   qurilishi   chalkash   bo‘ladi,   uslubda
beqarorlik   seziladi.   Bu   holat,   o‘z   navbatida,   ularning   keyingi   o‘quv
bosqichidagi   muvaffaqiyatiga,   hatto   hayotda   muvaffaqiyatli   muloqot   olib
borish   salohiyatiga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Shu   boisdan,   ona   tili   darslarida
yozma   nutq   ustida   tizimli   ishlash,   bu   borada   metodik   yondashuvlarni
yangilash va zamonaviy texnologiyalar bilan uyg‘unlashtirish dolzarb masala
sifatida   e’tiborni   tortmoqda.   Prezidentimiz   Sh.M.   Mirziyoyev   ham   o‘z
nutqlarida maktab ta’limini tubdan isloh qilish, o‘quvchilarni erkin fikrlashga
o‘rgatish   va   o‘z   fikrini   yozma   tarzda   aniq   bayon   eta   oladigan   avlodni
tarbiyalash   muhimligini   bir   necha   bor   ta’kidlagan.   Shu   sababli   mazkur
mavzuning   ilmiy-nazariy   va   amaliy   ahamiyati   yuqori   bo‘lib,   uni   chuqur
o‘rganish bugungi kunning asosiy vazifalaridan biridir. 1
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Yozma   nutqni
rivojlantirish   masalasi   o‘zbek   tilshunosligi   va   metodikasi   sohasida   alohida
o‘rganib   kelinayotgan   muhim   yo‘nalishlardan   biridir.   Bu   borada   so‘nggi
yillarda bir qator mahalliy olimlar va amaliyotchilar tomonidan chuqur ilmiy
izlanishlar   olib   borilgan.   Masalan,   A.Xolmatova   o‘quvchilar   tilini
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 29-apreldagi PQ–4307-O‘zbekiston 
Respublikasining xalq ta’limi tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish konsepsiyasi to‘g‘risida. – 
Toshkent: 3shakllantirishda   didaktik   yondashuvlarni   chuqur   yoritgan,   B.Ahmedova   va
N.Muxamedova   esa   yozma   nutqni   darsda   bosqichma-bosqich   o‘rgatish
metodikasini ishlab chiqqanlar. G.Sharipova ijodiy yozma ishlar orqali nutqni
rivojlantirish   bo‘yicha   samarali   metodik   ishlanmalari   bilan   tanilgan.   Ammo
shunga   qaramay,   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   bilan   uyg‘unlashgan,
axborot-kommunikatsion texnologiyalardan foydalangan holda yozma nutqni
o‘rgatishga   oid   kompleks   tadqiqotlar   hali   yetarlicha   ko‘rinmaydi.   Ayniqsa,
yosh bosqichiga mos yozma ish turlarini differensial yondashuv asosida tahlil
qilish,   har   bir   sinf   uchun   alohida   mashqlar   tizimini   ishlab   chiqish   ehtiyoji
mavjud. 
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti     –   umumta’lim   maktablari
o‘quvchilarining   yozma   nutq   ko‘nikmalarini   shakllantirish   va   rivojlantirish
jarayonidir.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   –   ona   tili   darslarida   o‘quvchilarning
yozma   nutqini   rivojlantirishda   qo‘llaniladigan   metodik   yondashuvlar,
mashqlar tizimi va baholash mezonlaridir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   –   ona   tili   darslarida   o‘quvchilarning
yozma   nutqini   rivojlantirishga   qaratilgan   metodik   yondashuvlarni   o‘rganish,
tahlil   qilish   va   samarali   usullarni   aniqlash   hamda   amaliy   tavsiyalar   ishlab
chiqishdan iborat.
Kurs   ishi   mavzusining   vazifalari   Yozma   nutq   tushunchasi   va   turlarini
nazariy   jihatdan   o‘rganish;   Ona   tili   darslarining   yozma   nutqni
shakllantirishdagi   o‘rnini   aniqlash;   Turli   yosh   bosqichlarida   yozma   nutqni
rivojlantirishga   oid   metodik   usullarni   tahlil   qilish;   Amaliy   topshiriqlar   va
mashqlar  tizimini  ishlab chiqish;  Yozma ishlarni  baholash  mezonlarini  tahlil
qilish; Samaradorlikni aniqlovchi metodlarni tavsiya etish.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Tadqiqotning
nazariy ahamiyati shundaki, u yozma nutqni rivojlantirishga oid ilmiy-nazariy
qarashlarni   tizimlashtiradi,   mavjud   metodik   g‘oyalarni   birlashtiradi.   Amaliy 4ahamiyati   esa   shundaki,   tadqiqot   natijalaridan   o‘qituvchilar   dars   jarayonida
foydalanishlari,   o‘quvchilarning   yozma   nutqini   samarali   rivojlantirishda
amaliy   topshiriqlar,   mashqlar   va   baholash   mezonlarini   tatbiq   etishlari
mumkin.
Kurs   ishi   mavzusining   metodlari   Tahlil   va   sintez;   Taqqoslash   va
umumlashtirish;   Kuzatuv   va   amaliy   tajriba   natijalarini   tahlil   qilish;   Tavsifiy
metod; Pedagogik adabiyotlarni o‘rganish va tahlil qilish.
Kurs ishi  mavzusining tuzilishi   Kurs  ishi  kirish, ikki  asosiy  bob, har  bir
bobda   uchta   kichik   bo‘lim,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar   ro‘yxatidan
iborat. 5I BOB. Ona tili darslarida yozma nutqni rivojlantirishning nazariy
asoslari
1.1. Yozma nutq tushunchasi va uning turlari
Nutq   inson   tafakkurining   ifodasi,   shaxsiy   fikrini   bayon   etish   vositasi
sifatida   muhim   ijtimoiy   hodisadir.   U   og‘zaki   va   yozma   shakllarda   namoyon
bo‘ladi.   Ayniqsa,   yozma   nutq   insoniyat   taraqqiyotida   katta   o‘rin   tutadi.
Chunki   yozma   nutq   inson   fikrining   mustahkam,   aniqlangan   va   saqlanadigan
shaklidir. Yozma nutq tushunchasi, asosan, shaxsning o‘z fikrini yozuv orqali
ifoda etishi, matn ko‘rinishida bayon qilishi  jarayonini anglatadi. Bu jarayon
faqatgina grammatik jihatdan to‘g‘ri  jumlalarni  tuzish emas, balki  murakkab
fikr jarayonini yozma shaklda aks ettirishni o‘z ichiga oladi.
Yozma   nutq   –   fikrning   izchil,   mantiqiy,   ko‘p   bosqichli   ishlov   berilgan
shaklidir.   Unda   og‘zaki   nutqdagi   holat,   tovush,   ohang,   imo-ishora,   kontekst,
intonatsiya kabi omillar mavjud emasligi sababli, yozuvchi o‘z fikrini yanada
aniqlik, ravshanlik va ifoda aniqligi bilan bayon etishi kerak bo‘ladi. Shu bois,
yozma   nutq   o‘z   ichiga   maxsus   talablar,   o‘ziga   xos   qonuniyatlarni   oladi.   Bu
jarayonda   o‘quvchi   har   bir   so‘z,   gap   qurilishi,   matn   mantiqi   va   tuzilishiga
alohida e’tibor berishi lozim. 2
Pedagogik   nuqtai   nazardan   qaraganda,   yozma   nutq   ko‘nikmalari
o‘quvchilarning   umumiy   tafakkurini,   fikrlash   madaniyatini,   tilga   estetik
munosabatini   shakllantirishda   alohida   rol   o‘ynaydi.   U   o‘quvchining   til
boyligini kengaytiradi, o‘z fikrini tartibli bayon eta olish, izchillikni saqlash,
mantiqiy   tahlil   qilish   kabi   kompetensiyalarini   rivojlantiradi.   Ayniqsa,
zamonaviy   ta’limda   kompetensiyaviy   yondashuv   asosida   o‘quvchi   faoliyati
markazga   qo‘yilayotgan   bir   davrda,   yozma   nutqni   rivojlantirish   darsning
asosiy komponentiga aylanmoqda.
2
  Axmedova B. Boshlang‘ich sinfda ona tili darslarini o‘qitish metodikasi. — Toshkent: 
O‘qituvchi, 2019. 6Yozma   nutq   turlarini   aniqlashda   ularning   funksional   yo‘nalishi   va
maqsadi inobatga olinadi. Ularning asosiy turlari quyidagilardan iborat:
1.   Axborot   beruvchi   yozma   nutq.   Bu   turdagi   yozma   nutqlarda   muayyan
mavzuda   ma’lumot   berish,   faktlarni   bayon   qilish,   tushuntirish   asosiy   vazifa
bo‘ladi.   Ilmiy   matnlar,   referatlar,   xabarlar,   ma’ruza   matnlari   ushbu   turga
kiradi.
2.   Ta’sir   etuvchi   yozma   nutq.   Bu   turdagi   yozma   matnlar   o‘quvchiga   ta’sir
ko‘rsatish,   uni   biror   fikrga   undash,   ishontirishga   yo‘naltirilgan   bo‘ladi.
Murojaat,   ariza,   reklama,   targ‘ibot   matnlari,   bahsli   insho,   ochiq   maktublar
bunga misol bo‘la oladi.
3. Badiiy-estetik yozma nutq. Ushbu turdagi yozma nutqda o‘quvchi o‘z his-
tuyg‘ularini,   tasavvurini,   ijodiy   fikrini   ifoda   etadi.   Bunday   matnlarga   she’r,
hikoya,   ocherk,   esselar   kiradi.   Bu   tur   yozma   nutqni   ijodiy   o‘rgatish,
o‘quvchini erkin ifoda qilishga o‘rgatishda qo‘llaniladi.
4. Amaliy yozma nutq. Kundalik hayotda ishlatiladigan yozma matnlar (ariza,
tilxat,   reja,   tavsif,   ishchi   yozuvlar)   shu   toifaga   kiradi.   Bu   tur   yozma   nutq
o‘quvchilarning   amaliy   ehtiyojlariga   xizmat   qiladi   va   real   kommunikativ
vaziyatlar asosida tuziladi.
5.   Tahliliy-argumentativ   yozma   nutq.   Bu   turdagi   yozma   ishlar   o‘quvchidan
fikr   yuritish,   dalil   keltirish,   muhokama   qilishni   talab   qiladi.   Bahsli   insho,
tahliliy   maqola,   ilmiy   maqola,   erkin   fikr   bildiruvchi   matnlar   shular
jumlasidandir.Shuningdek,   yozma   nutq   uslublari   ham   turlicha   bo‘lishi
mumkin:   ilmiy,   rasmiy,   badiiy,   ommabop,   publitsistik   kabi   uslublarda   matn
tuziladi   va   har   birining   o‘ziga   xos   xususiyatlari   mavjud.   Masalan,   ilmiy
uslubda   aniqlik,   lo‘ndalik,   ishonchlilik   muhim   bo‘lsa,   badiiy   uslubda
obrazlilik, tasviriylik, ifoda go‘zalligi ustun turadi. 3
3
  Xolmatova A. Yozma nutqni rivojlantirish usullari. — Toshkent: Fan va texnologiya, 
2018. 7Yozma nutqni shakllantirishda quyidagi bosqichlarni ajratish mumkin: 1)
rejalashtirish   (matn   mavzusi,   maqsadi,   asosiy   fikrlarni   aniqlash),   2)   matnni
tuzish   (kirish,   asosiy   qism,   xulosa),   3)   yozish   jarayoni   (imloviy   va   uslubiy
aniqlik), 4) tahrirlash va tekshirish. Bu bosqichlarning barchasi o‘quvchining
yozma faoliyatini mukammal tarzda yo‘lga qo‘yish imkonini beradi. 4
Pedagoglar   fikricha,   yozma   nutqni   o‘rgatishda   muntazamlik,   bosqichlilik   va
tizimlilik   asosiy   tamoyil   bo‘lishi   lozim.   Ya’ni,   o‘quvchi   avval   qisqa   gaplar
tuzishdan   boshlaydi,   keyin   matn   bo‘limlari   tuzilishini   o‘rganadi,   so‘ng
mantiqiy   izchillikka   asoslangan   to‘liq   matn   yozishga   o‘tadi.   Bu   jarayonda
ijodiy topshiriqlar, savol-javob asosida yozuv, kompozitsion tahlil, tahrir kabi
usullar keng qo‘llaniladi.
Yozma   nutqni   shakllantirish   uchun   ona   tili   darslarida   beriladigan
topshiriqlar turli ko‘rinishlarda bo‘lishi mumkin: diktant, izohli diktant, matn
asosida   insho,   rasm   asosida   hikoya   tuzish,   fikr   bildirish,   test   asosida   matn
tuzish, nutqiy vaziyatlardan kelib chiqqan holda yozuv ishlarini tashkil etish.
Ushbu topshiriqlar orqali o‘quvchining fikrlashi, savodxonligi, matn yaratish
malakasi,   ijodiy   tafakkuri   rivojlanadi.   yozma   nutq   shunchaki   savodxonlik
belgisi   emas,   balki   o‘quvchining   fikrlash   madaniyati,   tafakkur   chuqurligi   va
til imkoniyatlaridan samarali foydalana olish darajasining ko‘rsatkichidir. Uni
shakllantirish  esa  ona  tili   darslarining asosiy   vazifalaridan  biri   bo‘lib  qoladi.
Shu sababli, yozma nutq tushunchasini chuqur anglash va uni turlari bo‘yicha
o‘rgatish dars jarayonining nazariy poydevorini tashkil etadi.
1.2. Ona tili darslarining yozma nutqni shakllantirishdagi o‘rni
Ona   tili   darslari   –   bu   o‘quvchilarning   og‘zaki   va   yozma   nutqini
shakllantirish,   ularni   erkin   fikrlash,   o‘z   fikrini   aniq,   lo‘nda,   mantiqiy   tarzda
ifoda   eta   olishga   o‘rgatishning   asosiy   manbai   hisoblanadi.   Ayniqsa,   yozma
nutq   ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   bu   fan   darslari   beqiyos   didaktik
4
  Muxamedova N. Nutqiy kompetensiyani shakllantirish asoslari. — Toshkent: Yangi asr 
avlodi, 20 8imkoniyatlarga   ega.   Chunki   o‘quvchilar   yozuv   asosida   tilshunoslik
qonuniyatlarini   o‘zlashtirish,   grammatik   birliklar   vositasida   fikrlarni   tartibga
solish, matnlar tuzish va tahlil qilish, gaplararo bog‘liqlikni mustahkamlashni
aynan ona tili darslarida o‘rganadilar.
Yozma   nutqni   shakllantirishda,   eng   avvalo,   o‘quvchiga   yozma   faoliyat
mohiyatini   tushuntirish,   unga   yozuv   orqali   qanday   fikr   bildirishi   kerakligini
anglatish lozim. Dars jarayonida o‘quvchiga savol-javobli topshiriqlar, matnni
tahlil   qilish,   izchil   fikrlarni   yozma   tarzda   bayon   qilish,   reja   asosida   yozuv,
hikoya   tuzish,   nutqiy   vaziyatlardan   kelib   chiqib   matn   yaratish   kabi
ko‘nikmalar   bosqichma-bosqich   beriladi.   Bu   jarayonda   o‘qituvchi   didaktik
materiallardan,   darslik   matnlaridan,   interaktiv   usullardan   foydalanib,   yozma
nutqni amaliyotda tatbiq etishga alohida e’tibor qaratadi.
Yozma nutqni shakllantirishdagi asosiy didaktik vazifa — o‘quvchini o‘z
fikrini   mustaqil   yozish   darajasiga   yetkazish,   ya’ni   faqat   diktantlar   va   tayyor
matnlar   asosida   emas,   balki   o‘z   hayotiy   tajribasi,   kuzatuvlari,   obrazli
tasavvurlari asosida matnlar yaratishga o‘rgatishdan iboratdir. Bu esa, albatta,
ona   tili   darslarida   metodik   jihatdan   to‘g‘ri   yondashuvni   talab
qiladi.Shuningdek,   yozma   nutqni   o‘rgatishda   o‘quvchilar   til   boyligini
kengaytirish,   so‘zlar   ma’nosini   tahlil   qilish,   sinonim,   antonim,
frazeologizmlar   bilan   ishlash,   gap   qurilishiga   doir   mashqlar   bajarish   orqali
ham   mantiqiy   izchillikka   erishiladi.   Bunday   yondashuv   o‘quvchida   fikr
yuritish,   sabab-oqibat   bog‘liqligini   tahlil   qilish,   xulosalash,   asoslash,
qiyoslash   kompetensiyalarini   shakllantiradi.   Bu   esa   shaxsiy   rivojlanishning
muhim bosqichidir.
Ona   tili   darslarida   yozma   mashqlar   orqali   o‘quvchilarning   tafakkuri
faollashadi.   Yozma   ishlarda   matn   strukturasiga,   sintaktik   qurilmaga,   ifoda
uslublariga e’tibor qaratiladi. Ayniqsa, yozma nutq uslublarini tushuntirishda
darsdagi faoliyat tahliliy, mantiqiy, izchil bo‘lishi lozim. O‘quvchining yozma
ishlari doimiy tarzda o‘qituvchi tomonidan nazorat qilinadi, xatolar aniqlanib, 9ularni tuzatishga o‘rgatiladi. Bu holat esa yozma nutqni rivojlantirishda turtki
bo‘lib  xizmat  qiladi.  Didaktik nuqtai   nazardan, ona  tili  darslari   – o‘quvchini
matn   yaratishga,   yozuv   orqali   muloqotga   tayyorlash,   yozilgan   fikrlar   orqali
ifoda   madaniyatini   shakllantirishning   asosiy   o‘choqlaridan   biridir.   Darsda
o‘quvchilar   nafaqat   yozishni,   balki   fikrni   rejalashtirish,   tahrir   qilish,
qisqartirish   va   izchil   ifoda   qilishni   ham   o‘rganadilar.   Bu   ko‘nikmalar
zamonaviy   ta’limda   eng   muhim   shaxsiy   kompetensiyalardan   biri   sifatida
qaralmoqda. 5
Yozma   nutqni   o‘rgatishda   metodik   yondashuvlar   hal   qiluvchi   rol
o‘ynaydi.   Bu   yerda   an’anaviy   dars   usullaridan   tashqari,   interaktiv   metodlar,
zamonaviy   pedagogik  texnologiyalar,   AKT   vositalari   ham   keng   qo‘llaniladi.
Masalan,   klaster,   aqliy   hujum,   Venn   diagrammasi,   "Fikrlar   buluti"   kabi
metodlar o‘quvchilarning yozma faoliyatini faollashtiradi. Bu metodlar orqali
o‘quvchilar   o‘z   g‘oyalarini   tez   va   mantiqiy   tarzda   tartiblaydi,   matnga
aylantiradi va ularni tahlil qilishni o‘rganadi.
Ona tili darslarida yozma mashqlarni samarali tashkil qilish uchun darsni
shunday   tuzish   kerakki,   har   bir   o‘quvchi   unda   faol   ishtirok   etsin,   o‘z   fikrini
yozishdan   tortinmasin,   xatolar   ustida   ishlashni   o‘zlashtirsin.   Bu   borada
differensial   yondashuv   —   har   bir   o‘quvchining   yozuv   salohiyati,   savod
darajasi va tafakkuriga mos topshiriqlar berish muhimdir. Shu orqali o‘quvchi
o‘zining   kuchli   va   zaif   tomonlarini   anglaydi,   yozma   nutqda   o‘z   ustida
ishlashni odatga aylantiradi.
Yozma   nutqni   rivojlantirishda   darsdan   tashqari   mashg‘ulotlar,   yozma   uy
vazifalari, insho tanlovlari, blog yozish, hikoya tuzish, real hayotiy vaziyatlar
asosidagi   yozma   topshiriqlar   ham   muhim   o‘rin   tutadi.   Bu   o‘quvchida
mustaqillikni   oshiradi,   yozuvga   nisbatan   qiziqishni   kuchaytiradi,   ijodiy
fikrlashni shakllantiradi.
5
  Normatova D. Ona tili va adabiyot darslarida nutqiy kompetensiyani shakllantirish. — 
Samarqand: Ziyo-Zuka, 2019. 10Metodik   jihatdan   qaraganda,   har   bir   yozma   ishga   oid   mashg‘ulotda
quyidagilarga e’tibor berilishi kerak:
matnning mavzusi va rejasini tuzish;
asosiy fikrlarni ajratish;
gaplarni grammatik jihatdan to‘g‘ri qurish;
uslub birligini saqlash;
matn strukturasi (kirish, asosiy qism, xulosa)ni belgilash;
yozilgan matnni tahrirlash va xatolar ustida ishlash.
Bu elementlarning barchasi ona tili darslari jarayonida bosqichma-bosqich
egallab   boriladi.   Har   bir   sinf   darajasiga   mos   yozma   mashqlar   tanlanadi:
boshlang‘ich sinflarda oddiy gaplar tuzishdan boshlab, yuqori sinflarda dalilli
insho, bayon, analiz, esselarga o‘tiladi.
Zamonaviy o‘qituvchilar yozma nutqni o‘rgatishda shaxsga yo‘naltirilgan
yondashuvni   ham   qo‘llashmoqda.   Ya’ni,   har   bir   o‘quvchi   o‘z   qiziqishiga,
bilim   doirasiga,   hayotiy   tajribasiga   asoslanib   yozadi.   Bu   yondashuv
o‘quvchining matn bilan ishlash ko‘nikmasini mustahkamlash, erkin ifodalay
olish   qobiliyatini   oshirish,   mustaqil   ijod   qilishga   o‘rgatish   imkonini
beradi.ona   tili   darslarining   yozma   nutqni   shakllantirishdagi   o‘rni   beqiyosdir.
Bu   fan   o‘quvchilarning   ijodiy   salohiyatini   ro‘yobga   chiqaradi,   ularni
mantiqiy,   tizimli   fikrlashga   o‘rgatadi,   hayotda,   kasbda,   jamiyatda
muvaffaqiyatli muloqot olib borish uchun zarur bo‘lgan asosiy ko‘nikmalarni
shakllantiradi.   Yozma   nutqni   samarali   shakllantirish   esa   faqat   zamonaviy
yondashuvlar   asosida   puxta   metodik   rejalashtirilgan   darslar   orqali   ro‘yobga
chiqadi.
1.3. Yozma nutqni o‘rgatishda qo‘llaniladigan metodik yondashuvlar
Ona   tili   darslarida   yozma   nutqni   shakllantirish   uzoq   yillardan   buyon
metodik   jihatdan   izchil   rivojlanib   kelmoqda.   Xususan,   an’anaviy   metodlar
yozma   faoliyatni   tashkil   qilishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Bu   metodlar   asosan 11grammatik tahlil, diktant, bayon, insho, izohli yozuv, matn asosida savollarga
javob berish kabi shakllarda qo‘llaniladi. Har bir metod o‘ziga xos maqsadga
ega   bo‘lib,   o‘quvchilarning   yozma   nutqini   bosqichma-bosqich
shakllantirishda foydalaniladi.
Diktant metodining turlari: oddiy diktant, og‘zaki tahlil asosidagi diktant,
izohli diktant, erkin diktant kabi shakllarda amalga oshiriladi. Diktant yozish
orqali   o‘quvchi   imloviy   savodxonlikka   ega   bo‘ladi,   tovush   va   harflar
o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   anglaydi,   eshitilgan   matnni   aniq   qayta   ifodalashga
odatlanadi.   Shuningdek,   diktant   o‘qituvchiga   o‘quvchining   yozma
malakasidagi muammolarni aniqlash, ularni bartaraf etish strategiyasini ishlab
chiqish imkonini beradi.
Bayon   qilish   metodi   ham   yozma   nutqni   o‘stirishda   keng   qo‘llaniladi.   U
orqali   o‘quvchi   tayyor   matndan   asosiy   g‘oyani   ajratadi,   uni   o‘z   tili   bilan
ifodalaydi, matn tuzilmasini  eslab qoladi, mantiqiy ketma-ketlikni buzmagan
holda   qayta   ifodalashga   o‘rgatiladi.   Bayon   matn   turlariga   qarab:   hikoya
bayoni, tavsif bayoni, fikriy bayon shakllarida mashq qilinadi.
Insho   metodi   o‘quvchining   mustaqil   fikrlashini   rivojlantiradi,   shaxsiy
munosabat   bildirish,   hayotiy   tajribani   ifodalash,   dalil   keltirish,   xulosa
chiqarish, mantiqiy asoslashga undaydi. Insho topshiriqlari orqali o‘quvchilar
tahlil, sintez, taqqoslash kabi fikr yuritish jarayonlarini amalga oshiradilar.
Shuningdek,   an’anaviy   metodlarda   izohli   yozuvlar,   gaplarni   tuzatish,
matnni   qisqartirish   yoki   to‘ldirish,   gapni   kengaytirish,   so‘z   boyligini
oshirishga   doir   topshiriqlar   ham   mavjud.   Bularning   barchasi   o‘quvchining
tilda   faol   ishlashi,   uni   o‘zlashtirishi,   yozma   ko‘nikmalarni   rivojlantirishga
xizmat qiladi.
Shuni alohida ta’kidlash kerakki, an’anaviy metodlar  tizimlilik, qat’iylik,
bosqichma-bosqich   rivojlanish   tamoyillariga   asoslanadi.   Ammo   bu   usullar
o‘quvchilarning   shaxsiy   fikr   bildirish   imkoniyatini   doimo   ta’minlamasligi,
ularni   ijodiy   fikrlashga   yetarlicha   undamasligi   bilan   chegaralanadi.   Shu 12sababli,   hozirgi   zamon   metodikasi   bu   an’anaviy   usullarni   yangicha
yondashuvlar bilan uyg‘unlashtirishga intilmoqda.
Zamonaviy   pedagogikada   yozma   nutqni   shakllantirishda   innovatsion   va
interfaol   metodlar   tobora   keng   qo‘llanilmoqda.   Bu   yondashuvlar
o‘quvchining   faolligini   oshirish,   mustaqil   fikr   yuritish,   o‘z   nuqtai   nazarini
yozma   ravishda   erkin   ifodalashga   undash,   dars   jarayonida   ijodiy   muhit
yaratishga   xizmat   qiladi.   Bu   metodlar   orasida   "Aqliy   hujum",   "Klaster",
"Venn diagrammasi", "INSERT", "B-B-B", "Fikrlar buluti", "Fikr almashish",
"Jadval bilan ishlash" kabi usullar alohida ahamiyatga ega.
Masalan,   "Aqliy   hujum"   (brainstorming)   metodida   o‘quvchilar   berilgan
mavzu   bo‘yicha   tezkor   va   erkin   fikrlar   bildiradi,   so‘ngra   ularni   tartiblaydi,
muhim   fikrlarni   yozuv   orqali   rivojlantiradi.   Bu   metod   yozma   nutqni   ochish,
yangi so‘z va iboralarni qo‘llashga undaydi, ijodiy yondashuvni faollashtiradi.
"Klaster"   metodi   orqali   o‘quvchi   mavzuga   oid   asosiy   tushunchalarni
markazda   to‘plab,   atrofida   unga   bog‘liq   fikrlarni   yozadi.   Bu   orqali   mavzuni
mantiqiy   tarzda   rejalashtirish   va   keyin   undan   matn   hosil   qilish   osonlashadi.
Ayniqsa,   insho   yozishda   bu   metod   samarali   bo‘lib,   o‘quvchi   fikrini
tarmoqlantirib o‘rgatadi.
"Venn   diagrammasi"   esa   ikki   yoki   undan   ortiq   tushunchani   taqqoslab
yozishga asoslanadi. Bu metod matn tuzishda qiyosiy yondashuvni o‘rgatadi,
o‘quvchida tahlil qilish malakasini oshiradi. Yozma ishlarda u "Qiyosiy tahlil
insho" kabi vazifalarni bajarishda qo‘l keladi.
"Fikrlar  buluti"  metodida esa   mavzuga  oid barcha  fikrlar   og‘zaki  aytilib,
taxtada   yozib   boriladi.   So‘ng   o‘quvchi   o‘sha   fikrlardan   foydalanib,   hikoya,
insho   yoki   bayon   yozadi.   Bu   usul   ham   mustaqillikni,   ham   yozuvga   bo‘lgan
ishonchni oshiradi.
Shuningdek,  "Ikkita  yulduz   –   bitta   tilak",   "O‘zi   o‘qi   –  boshqaga   o‘rgat",
"Erkin   yozish"   (Freewriting),   "5   daqiqalik   insho"   kabi   usullar   orqali 13o‘quvchilarning   vaqt   va   mavzuga   nisbatan   tezkor   reaksiya   qilish   qobiliyati
oshiriladi. Bu esa real hayotiy yozma faoliyatga yaqinlashtiradi. 6
Zamonaviy metodik yondashuvlar  doirasida shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim
tamoyili   ham   muhimdir.   Ya’ni,   har   bir   o‘quvchiga   uning   individual
qiziqishlari, tajribasi, dunyoqarashi asosida topshiriqlar beriladi. Misol uchun,
shaxsiy   blog   yuritish,   o‘z   hayotidan   esdalik   yozish,   voqeani   ijodiy   talqinda
yozish kabi vazifalar o‘quvchini yozma nutqni erkin ifodalashga undaydi.
Yozma   nutqni   o‘rgatishda   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari
(AKT)dan   foydalanish   ham   katta   samara   beradi.   Word,   PowerPoint,   onlayn
kollajlar,   test   tizimlari,   matn   muharrirlari   yordamida   o‘quvchilar   o‘z   yozma
ishlarini dizayn qilish, tahrirlash, qayta ishlashni o‘rganadilar. Bu esa yozma
madaniyatni raqamli savodxonlik bilan bog‘laydi.
1-bob xulosasi
Mazkur   bobni   o‘rganish   jarayonida   men   shuni   angladimki,   yozma   nutq
nafaqat   o‘quvchining   savodxonligini,   balki   uning   fikrlash   madaniyati,
mantiqiy   tafakkuri   va   ijodiy   salohiyatini   ham   belgilab   beradi.   Ayniqsa,   ona
tili   darslari   bu   borada   juda   katta   imkoniyatlar   yaratadi.   Har   bir   dars   –   bu
o‘quvchining   tilga,   fikrga,   matnga   bo‘lgan   munosabatini   shakllantiruvchi
muhim   bosqichdir.   Yozma   nutqni   rivojlantirishda   an’anaviy   metodlar   bilan
bir   qatorda   interfaol   va   innovatsion   yondashuvlarning   ham   ahamiyati   katta
ekanini   tushundim.   Shuningdek,   metodik   vositalarni   to‘g‘ri   tanlash,
o‘quvchilarning yoshi va darajasiga moslashtirish muhim omillardan ekan. 1-
bobda   nazariy   asoslarni   o‘rganish   orqali   yozma   nutqni   o‘rgatish   faqat
grammatikani   tushuntirish   emas,   balki   shaxsiy   fikrni   yoza   olishga
yo‘naltirilgan murakkab va muhim jarayon ekaniga amin bo‘ldim. Bu bilimlar
menga   keyingi   amaliy   bobda   yanada   asosli   tahlillar   olib   borishga   zamin
yaratdi.
6
  To‘ychiyeva D. O‘quvchilarda yozma va og‘zaki nutqni rivojlantirish texnologiyasi. — 
Toshkent: Ilm ziyo, 2019. 14II BOB. Ona tili darslarida o‘quvchilarning yozma nutqini
rivojlantirishning amaliy jihatlari
2.1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining yozma nutqini rivojlantirish
usullari
Boshlang‘ich   sinf   —   bu   o‘quvchining   shaxs   sifatida   shakllanishi,   nutqiy
kompetensiyasining   poydevori   qo‘yiladigan   davrdir.   Ayniqsa,   yozma   nutq
ko‘nikmalarining shakllanishi aynan shu bosqichda boshlanadi. Yozma nutqni
rivojlantirish   –   bu   shunchaki   savod   chiqarish   bilan   cheklanmaydi,   balki
o‘quvchining   mustaqil   fikrini   yozma   tarzda   bayon   etishiga   yo‘naltirilgan
murakkab   jarayondir.   Shu   bois   boshlang‘ich   sinflarda   yozma   nutq   ustida
ishlashga alohida e’tibor qaratish lozim. 7
Yozma   nutqni   shakllantirishda   dastlabki   qadamlardan   biri   —   so‘z
boyligini rivojlantirish hisoblanadi. O‘quvchi qancha ko‘p so‘z bilsa, u fikrini
shuncha aniq va obrazli ifoda eta oladi. Shuning uchun darslarda sinonimlar,
antonimlar,   ko‘p   ma’noli   so‘zlar   bilan   ishlash,   lug‘at   boyligini   oshiruvchi
topshiriqlar   berish   muhim.   Masalan,   “Yaxshi”   so‘zining   o‘rniga   qaysi
so‘zlarni ishlatish mumkin, degan mashqlar o‘quvchini fikr izlashga, yozuvga
tayyorlaydi.
Keyingi   bosqich   —   gap   tuzish   malakasi.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari
gapni   to‘g‘ri   tuzish,   so‘zlarning   tartibini   aniqlash,   tinish   belgilarini   qo‘yish
kabi   ko‘nikmalarni   egallashi   lozim.   Bu   bosqichda   “So‘zlardan   gap   tuz”,
“Berilgan   gapni   davom   ettir”   yoki   “Gapga   savol   yoz”   kabi   mashqlar   katta
yordam beradi. Gapdan matnga o‘tish jarayonida esa o‘quvchi fikrlarini izchil
bayon etishni o‘rganadi.
Matn   tuzish   —   boshlang‘ich   sinflarda   eng   asosiy   bosqich   hisoblanadi.
O‘quvchilar   bilan   rasm   asosida   hikoya   tuzish,   syujetli   ketma-ketlikka   rioya
qilgan holda hikoya yozish, reja asosida matn tuzish mashqlari yozma nutqni
7
  Ergasheva D. Nutqiy faoliyat turlarini rivojlantirishda darsdan tashqari ishlanmalar. — 
Termiz: TDPI nashriyoti, 2022. 15shakllantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Masalan,   “Bahor   fasli”,   “Mening
oilam”,   “Sevimli   hayvonim”   kabi   mavzularda   insho   yoki   matn   yozdirish
orqali ularning nutqiy faolligi kuchaytiriladi.
Diktant   mashqlari   ham   yozma   nutqni   shakllantirishda   o‘ziga   xos   o‘rin
tutadi.   Oddiy,   eshitilgan   matnga   asoslangan,   og‘zaki   ifodaning   yozma
ko‘rinishdagi   ifodasini   shakllantiruvchi   diktantlar   bilan   birga,   ijodiy   diktant,
izohli   diktant,   so‘z   tanlash   diktanti   kabi   mashqlar   ham   yozma   faoliyatni
rivojlantiradi.   Ular   nafaqat   savodxonlikni,   balki   fikr   izchilligini,   yozuvdagi
tartibni mustahkamlaydi.
Nutqiy   vaziyat   asosida   yozuv   ishlari   ham   ayniqsa   foydali   usullardan
biridir.   Masalan,   “Do‘stingga   maktub   yoz”,   “O‘qituvchiga   minnatdorchilik
bildir”   kabi   topshiriqlar   orqali   bolalar   hayotiy   voqealarga   bog‘lab   yozuv
ishlarini   bajaradilar.   Bu   esa   ularni   hayotga   yaqinlashtiradi,   yozma   nutqqa
bo‘lgan qiziqishni oshiradi.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   yozma   nutqni   shakllantirishda   o‘yinli
usullar   ham   juda   samarali   hisoblanadi.   "So‘z   zanjiri",   "To‘g‘ri   va   noto‘g‘ri
jumlani top", "Gapni to‘ldir", "Surat asosida  hikoya tuz" kabi o‘yinlar orqali
o‘quvchilarning   matn   tuzish   qobiliyati   oshadi,   ularda   fikrni   erkin   yozish
ko‘nikmasi rivojlanadi.
Yozma   nutqni   o‘rgatishda   vizual   vositalardan   foydalanish   ham   katta
samara   beradi.   Surat,   kartina,   grafik   va   sxemalar   asosida   matn   tuzish
bolalarning   obrazli   fikrlashini   kuchaytiradi,   matnni   rejalashtirish   va   izchil
yozish   ko‘nikmasini   shakllantiradi.   Masalan,   bolalarga   bog‘dagi   manzarani
aks   ettiruvchi   rasm   beriladi   va   ular   shu   asosda   “Bahor   bog‘ida”   mavzusida
matn yozadilar.
Shuningdek,   o‘quvchilarning   yozma   nutqini   baholashda   oddiydan
murakkabga   tamoyiliga   amal   qilinishi   zarur.   Dastlab   ular   so‘zlar   bilan
ishlaydi,   keyin   oddiy   gaplar,   so‘ngra   oddiy   matnlar   tuzishga   o‘tadilar. 16O‘qituvchi   yozma   ishlarni   baholashda   grammatik   to‘g‘rilik,   izchillik,   fikr
mantiqi, orfografiya va punktuatsiyaga alohida e’tibor beradi.
Differensial yondashuv — boshlang‘ich sinflar uchun alohida muhim. Har
bir   o‘quvchining   fikrlash   darajasi,   nutqiy   imkoniyatlari   har   xil   bo‘lganligi
sababli  ularning har biriga mos topshiriqlar tuzish lozim. Kuchli o‘quvchilar
uchun   ijodiy   topshiriqlar,   boshqa   o‘quvchilar   uchun   esa   gaplar   tuzish,   so‘z
boyligini oshirishga qaratilgan mashqlar berish maqsadga muvofiqdir.
Yana   bir   samarali   yo‘nalish   —   bosqichli   yozma   topshiriqlar.   Masalan,
birinchi   bosqichda   matn   mavzusi   va   asosiy   g‘oya   aniqlanadi,   ikkinchi
bosqichda rejasi  tuziladi, uchinchi bosqichda yoziladi, so‘ngra tahrir qilinadi
va eng oxirida sinfda o‘qiladi. Bu jarayon o‘quvchining o‘z ishi ustida ishlash,
xatolarini anglash va tuzatish ko‘nikmasini rivojlantiradi.
Boshlang‘ich sinflarda yozma nutqni rivojlantirish usullari
№ Usul nomi Maqsadi Amalda 
qo‘llanish 
shakli Kutilayotgan 
natija
1 So‘z boyligini 
oshirish Lug‘at boyligini 
kengaytirish, 
sinonim-antonym 
o‘rganish So‘z juftliklari 
topish, yangi 
so‘zlardan gap 
tuzish So‘z tanlashda 
aniq va to‘g‘ri 
ifoda qilish
2 Gap tuzish 
mashqlari Grammatik jihatdan 
to‘g‘ri gaplar 
tuzishga o‘rgatish So‘zlardan gap 
tuzish, 
noto‘g‘ri gapni 
tuzatish Tinish belgilarni 
to‘g‘ri qo‘llash, 
izchil fikr bayoni
3 Matn tuzish 
ishlari Fikrni tartib bilan 
bayon qilishga 
o‘rgatish Rasm asosida 
hikoya tuzish, 
mavzu asosida 
insho yozish Matn tuzish 
malakasi 
rivojlanadi
4 Diktant turlari Eshitish va yozuvni 
uyg‘unlashtirish, 
imloni 
mustahkamlash Oddiy, izohli, 
ijodiy, erkin 
diktantlar Savodxonlik, 
eshitish asosida 
yozuv malakasi 
oshadi
5 Nutqiy 
vaziyatdagi 
yozuvlar Hayotiy holatlarda 
yozuvni qo‘llashga 
o‘rgatish Maktub yozish,
minnatdorchilik
bayoni, hodisa  Hayotiy fikrni 
ifoda etish, 
muloqotga  17 tasviri tayyorlash
6 O‘yinli 
topshiriqlar Yozishga qiziqish 
uyg‘otish, erkinlikni 
oshirish “So‘z zanjiri”, 
“Gapni to‘ldir”,
“Suratga qarab 
yoz” Fikrni erkin ifoda
qilishga 
o‘rganish, ijodiy 
yondashuv 
shakllanadi
7 Vizual 
metodlar Tasvir asosida yozma
ifodani shakllantirish Rasm, sxema, 
grafik asosida 
matn tuzish Tasavvur qilish, 
ko‘rish orqali 
yozuv malakasi 
mustahkamlanadi
8 Reja asosida 
yozuv Matn tarkibiy 
qismlarini ajratishga 
o‘rgatish Kirish, asosiy 
qism, xulosa 
qismlarini 
yozish Mantiqiy 
kompozitsiya 
tuzish 
ko‘nikmasi 
rivojlanadi
9 Bosqichli 
yozuv ishlari Yozuv jarayonini 
bosqichma-bosqich 
o‘rgatish Mavzuni 
tanlash → 
rejani tuzish → 
yozish → tahrir
qilish Yozuvda o‘zini 
nazorat qilish, 
xatolarni tuzatish
malakasi
10 Differensial 
yondashuv Har bir o‘quvchiga 
individual yondashuv Kuchli va sust 
o‘quvchilar 
uchun turli 
darajadagi 
topshiriqlar Shaxsiy 
rivojlanishni 
hisobga olgan 
yozuv 
ko‘nikmasi
Boshlang‘ich   sinfda   yozma   nutqni   shakllantirish   –   bu   bolani   savodxon
inson, muloqotga qodir shaxs qilib tarbiyalash yo‘lida tashlanadigan birinchi
muhim   qadamlardir.   O‘quvchilar   yozma   nutq   orqali   o‘z   fikrlarini   aniq,
mantiqiy   va   estetik   shaklda   ifodalashni   o‘rganadilar.   Bu   esa   ularning
kelajakdagi   o‘quv   faoliyatida,   ijtimoiy   hayotda,   kasbiy   rivojlanishida
mustahkam   poydevor   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Ona   tili   darslarida   beriladigan
to‘g‘ri   metodik   yondashuvlar,   ijodiy   topshiriqlar   va   individual   yondashuvlar
esa bu jarayonni yanada samarali qiladi. 8
2.2. O‘rta va yuqori sinflarda yozma ishlarga qo‘yiladigan talablar va
mashqlar tizimi
8
  Ergasheva D. Nutqiy faoliyat turlarini rivojlantirishda darsdan tashqari ishlanmalar. — 
Termiz: TDPI nashriyoti, 2022. 18O‘rta   va   yuqori   sinf   o‘quvchilari   uchun   yozma   nutqni   rivojlantirish
jarayoni   endi   faqat   imlo   va   punktuatsiya   darajasida   emas,   balki   fikrning
izchilligi, dalillilik, uslubiy  yaxlitlik va mantiqiy kompozitsiyaga  asoslanadi.
Bu bosqichda o‘quvchidan nafaqat grammatik to‘g‘rilik, balki erkin fikrlash,
mantiqiy   dalil   keltirish,   xulosalash,   uslub   tanlash   va   ifoda   ravonligi   talab
etiladi.   Shu   sababli,   yozma   ishlarga   qo‘yiladigan   talablar   ham
murakkablashadi va yanada chuqurlashadi.
Birinchidan,   yozma   ishda   matn   strukturasining   to‘g‘riligi   muhim   talab
sifatida  qaraladi.  Har   qanday  yozma  ish   (insho,   bayon,  xulosa,  tahlil)   kirish,
asosiy qism va xulosa qismlariga ega bo‘lishi kerak. Kirish qismining vazifasi
mavzuni   ochish,   asosiy   qismda   asosiy   fikrlar   bayon   qilinadi,   xulosada   esa
umumlashtirish, muhim fikrlarni yakunlash amalga oshiriladi. O‘quvchi matn
tuzayotganda   ushbu   kompozitsion   qismlarni   ajrata   olishi   va   ularni   mantiqiy
bog‘lash ko‘nikmasiga ega bo‘lishi zarur.
Ikkinchidan,   grammatik   va   stilistik   aniqlik   ham   asosiy   talablardan   biri
hisoblanadi.   O‘rta   va   yuqori   sinf   o‘quvchilari   allaqachon   grammatik
qoidalarni   egallagan   bo‘lishi   sababli,   ularning   yozma   ishlari   yuqori   savod
darajasida bo‘lishi, tinish belgilarini to‘g‘ri qo‘llashi, gap qurilishiga e’tiborli
bo‘lishi, murakkab va qo‘shma gaplardan foydalanishga o‘rganishi lozim.
Uchinchidan,   uslubiy   moslik   –   ya’ni   matnning   o‘z   turiga   mos   tilda
yozilishi muhimdir. Ilmiy bayon rasmiy uslubda bo‘lishi, badiiy insho obrazli
ifodalar bilan boyitilishi, publitsistik maqola esa dalillarga asoslangan, hissiy
ranglar bilan to‘ldirilgan bo‘lishi lozim. O‘quvchi qaysi matnni yozayotganini
anglab, uslubni tanlay bilishi kerak.
To‘rtinchidan,   mavzuga   moslik   va   fikr   izchilligi   yozma   ishning   asosi
hisoblanadi. Har bir yozilgan gap va paragraf matn mavzusiga xizmat qilishi
lozim.   O‘rta   va   yuqori   sinflarda   bu   holatga   alohida   e’tibor   qaratiladi.
O‘quvchilar   keraksiz,   mavzuga   aloqasi   bo‘lmagan   gaplarni   matnga 19kiritmasligi,   har   bir   gap   keyingisiga   mantiqan   bog‘langan   bo‘lishi   talab
qilinadi.
Beshinchidan,   dalillilik   va   tahlilchanlik   –   bu   yuqori   sinf   o‘quvchisi
yozgan matnda bo‘lishi kerak bo‘lgan muhim talablardandir. O‘quvchi fikrini
isbotlash   uchun   misollar,   hayotiy   dalillar,   kitobdan   keltirilgan   iqtiboslar,
kuzatishlar, statistik ma’lumotlar keltira olishi lozim. Aynan dalil keltira olish
ko‘nikmasi o‘quvchining fikri asosli va ishonchli chiqishiga sabab bo‘ladi.
Oltinchidan,   yozuv   madaniyati   va   nutq   etikasi   ham   muhim   o‘rin   tutadi.
O‘quvchilar yozgan matnlarida axloqiy me’yorlarga amal qilishi, tanqidiy fikr
bildirganda   hurmat   va   madaniyat   doirasidan   chiqmasligi,   yozuvda
o‘tkirlikdan emas, fikrning kuchidan foydalanishi kerak.
Yettinchidan, ijodiy yondashuv va o‘z fikrini  bayon etish o‘quvchilardan
kutiladigan   eng   muhim   kompetensiyalardan   biridir.   Ayniqsa,   yuqori   sinf
o‘quvchilari   mustaqil   fikr   yurita   olish,   yangicha   g‘oya   bildira   olish,
muammoli   vaziyatlarga   o‘z   pozitsiyasini   yozma   tarzda   bildirish   darajasiga
yetishgan   bo‘lishi   zarur.Shu   kabi   talablar   asosida   tuzilgan   yozma   ishlar
o‘quvchilarning nafaqat til bilimlarini, balki ularning tafakkur, muloqot, tahlil
qilish,   qaror   chiqarish,   hayotiy   masalalarga   baho   bera   olish
kompetensiyalarini   rivojlantiradi.   O‘rta   va   yuqori   sinflarda   yozma   ishlar
darsning   asosiy   komponenti,   o‘quvchining   o‘z   fikrini   shakllantirish   maktabi
sifatida e’tirof etiladi.
Yozma   nutqni   rivojlantirishda   mashqlar   tizimi   asosiy   vositadir.   O‘rta   va
yuqori sinflarda yozma mashqlar o‘quvchilarning yosh xususiyatlari, tafakkur
darajasi,   tahlil   va   xulosalash   qobiliyatiga   mos   ravishda   tanlanadi.   Ular
o‘quvchilarni   mustaqil   fikrlashga,   dalillashga,   mantiqiy   bayon   qilishga   va
ijodiy yondashishga yo‘naltiradi.
Birinchi   navbatda,   reja   asosida   matn   yozish   mashqlari   muhim.   Bu
o‘quvchining fikrini oldindan tuzilgan struktura asosida ifodalashiga yordam
beradi.   Masalan,   “Tabiat   va   inson”   mavzusida   kirish   –   insonning   tabiatdagi 20o‘rni,   asosiy   qism   –   inson   faoliyatining   tabiatga   ta’siri,   xulosa   –   tabiatni
asrash zarurati kabi rejalashtirish asosida matn tuziladi. Bu o‘quvchini qat’iy
mantiqiy izchillikka o‘rgatadi.
Tahliliy   mashqlar   ham   yuqori   sinflar   uchun   muhim.   O‘quvchi   berilgan
matn   asosida   fikr   bildiradi,   tahlil   qiladi,   muallif   pozitsiyasiga   baho   beradi,
shaxsiy   nuqtai   nazarini   ifodalaydi.   Masalan,   bir   she’r   yoki   hikoyani   o‘qib,
uning   asosiy   g‘oyasini   yozma   tarzda   izohlash,   obraz   tahlili   qilish
o‘quvchining tahliliy fikrlashini rivojlantiradi.
Erkin  mavzuda  yozuv  ishlari  –  o‘quvchining  ichki   dunyosini  ochish,   o‘z
nuqtai   nazarini   ochiq   ifodalashga   imkon   beradi.   “Kelajakdagi   orzularim”,
“Mening   ideal   insonim”,   “Bolalik   xotiralari”   kabi   mavzular   orqali   o‘quvchi
o‘z   hayoti   va   his-tuyg‘ulari   asosida   matn   tuzadi.   Bu   esa   ijodiy   fikrlashni
kuchaytiradi.
Yana bir samarali mashq turi – matnni davom ettirish yoki “ochiq yakunli
matn” ishlari. O‘quvchiga yarimta hikoya beriladi va u uni yakunlab yozadi.
Bu mashqlar nafaqat yozma nutq, balki tasavvur, syujet tuzish, obrazlar orqali
fikr ifodalash ko‘nikmasini ham shakllantiradi.
Bahsli   insholar   ham   yuqori   sinflarda   keng   qo‘llaniladi.   Bunda   o‘quvchi
muayyan ijtimoiy, axloqiy yoki madaniy muammoga o‘z munosabatini yozma
tarzda   bildiradi.   Masalan,   “Yoshlar   kitob   o‘qiyaptimi?”,   “Internet   foydalimi
yoki   zararlimi?”   kabi   mavzular   yuzasidan   fikr   bildirish   orqali   o‘quvchilar
dalillash, asoslash va xulosa chiqarish ko‘nikmasini egallaydilar.
Qayta yozish va tahrir qilish mashqlari ham yozma nutqni rivojlantirishda
muhim vosita hisoblanadi. O‘quvchiga noto‘g‘ri yozilgan matn beriladi va uni
tahrir qilish so‘raladi. Bu orqali ular nafaqat o‘z matnini, balki boshqalarning
matnini   ham   tahlil   qilishga   o‘rganadilar.   Tahrir   orqali   tanqidiy   fikr   yuritish,
grammatik   xatolarni   ko‘rish   va   tuzatish   malakalari   shakllanadi.   Shuningdek,
ko‘rgazmali   vositalar   bilan   yozish   mashqlari   ham   samarali.   Surat   asosida
hikoya tuzish, grafik jadval yoki statistikaga asoslangan matn yozish, rasmiy 21hujjatlar   (ariza,   e’lon,   e’tiroz)   tuzish   yozma   nutqning   amaliy   qirralarini
rivojlantiradi.
Mashqlar   tizimi   o‘quvchilarning   darajasiga   qarab   o‘qituvchi   tomonidan
bosqichma-bosqich   tuziladi.   Avval   oddiy   gaplar,   keyin   qisqa   matnlar,   so‘ng
tahliliy va ijodiy insholar, yakunida esa dalillangan fikrli maqolalar yozishga
o‘tiladi. Bu ketma-ketlik o‘quvchining mantiqiy, uslubiy va estetik tafakkurini
bosqichma-bosqich rivojlantiradi.
2.3. Yozma nutqni baholash mezonlari va samaradorlikni aniqlash
Ta’lim   jarayonida   yozma   nutqni   rivojlantirishga   oid   ishlarga   beriladigan
baho   –   bu   shunchaki   raqam   yoki   harf   ko‘rinishidagi   natija   emas,   balki
o‘quvchining   fikrlash   madaniyati,   tafakkur   darajasi,   til   boyligi   va   matn
yaratish   salohiyatini   ko‘rsatib   beruvchi   muhim   ko‘rsatkichdir.   Shu   bois
yozma ishlarni baholashda o‘quvchining grammatik bilimlari bilan bir qatorda
ijodkorlik darajasi, mantiqiylik, ifoda uslubi, mazmun boyligi va savodxonligi
ham   hisobga   olinishi   zarur.   Baholash   bu   jarayonda   shunchaki   xatolarni
aniqlash   emas,   balki   o‘quvchining   o‘z   ustida   ishlashga   bo‘lgan   intilishini,
rivojlanish dinamikasini ko‘rsatishi kerak. 9
Birinchi navbatda, yozma nutqni baholashda mazmun asosiy mezonlardan
biri sifatida qaraladi. Yozilgan matn mavzuga to‘liq mos kelishi, asosiy g‘oya
aniq   ifodalangan   bo‘lishi,   fikrlar   mantiqiy   va   izchil   bo‘lishi   kerak.   Matn
tanlangan   mavzu   asosida   shakllanganmi   yoki   yuzaki   yondashuv   bormi   –   bu
jihatlar   baholovchining   e’tibor   markazida   bo‘ladi.   Masalan,   “Vatan   haqida”
yozilgan insho faqat Vatan so‘zini takrorlash emas, balki shaxsiy munosabat,
misollar va hayotiy dalillar bilan boyitilgan bo‘lishi kerak.
Ikkinchi   mezon   –   matn   tuzilishi   va   kompozitsion   yaxlitlik.   Har   qanday
yozma   ishda   kirish,   asosiy   qism   va   xulosa   bo‘lishi   shart.  Ushbu   qismlar   o‘z
funksiyalarini to‘laqonli bajarsa, matn o‘qilishga yengil, tushunarli va tartibli
9
  Xudoyberdiyeva N. Yozma nutq malakasini shakllantirishda darsliklardan foydalanish. —
Toshkent: O‘zbekiston, 2021. 22bo‘ladi. Ko‘p hollarda o‘quvchilar birinchi fikrni oxirigacha olib bormasdan,
mavzuni   almashib   yuboradilar.   Shuning   uchun   baholashda   har   bir   qismning
ifodalanganligi,   oraliq   o‘tishlar,   bog‘lovchi   vositalardan   foydalanish   alohida
inobatga olinadi.
Uchinchi   mezon   –   so‘z   boyligi   va   uslubiy   boylik.   O‘quvchining   leksik
imkoniyatlari   yozma   ishda   qanday   namoyon   bo‘lgan?   U   bir   xil   so‘zlarni
takrorlaganmi   yoki   sinonimlardan   foydalanganmi?   Metafora,   taqqoslash,
jonlantirish   kabi   badiiy   ifoda   vositalaridan   foydalanganmi?   Bu   jihatlar
matnning   emotsional   va   estetik   bahosiga   bevosita   ta’sir   qiladi.   Ayniqsa,
yuqori   sinflarda   badiiy   uslubda   yozilgan   matnlarda   ijodiylik   darajasi
baholashda muhim rol o‘ynaydi.
To‘rtinchi mezon – grammatik va imloviy to‘g‘rilik. Bu eng an’anaviy va
oson   aniqlanadigan   mezon   bo‘lib,   matndagi   orfografik,   punktuatsion   va
sintaktik   xatolar   soni,   ularning   og‘irligi,   takrorlanuvchi   xatolar   mavjudligi
aniqlanadi.   O‘qituvchi   bu   borada   xatolarni   belgilash   bilan   cheklanmasdan,
o‘quvchiga   ularni   qanday   tuzatish   kerakligini   ham   ko‘rsatishi   lozim.   Bu   esa
baholashning o‘qituvchi-rahbarlik funksiyasini ham mustahkamlaydi.
Beshinchi   mezon   –   ijodiylik   va   mustaqillik.   Yozma   ishni   baholashda
o‘quvchining   matnni   mustaqil   tuzganligi,   erkin   fikrlashi,   mavzuga   o‘z
pozitsiyasini bildirganligi alohida e’tiborga olinadi. Shablon asosida yozilgan
matnlar,   internetdan   ko‘chirib   yozilgan   jumlalar   bahoda   salbiy   ta’sir
ko‘rsatadi.   O‘quvchining   o‘z   hayotidan   misollar   keltirgani,   mavzuga
noan’anaviy   yondashgani,   iqtiboslar   bilan   ishlagani   esa   bahoni   oshirishga
xizmat qiladi. 10
Yozma   nutqni   baholashda   ko‘plab   mamlakatlar   tajribasida   ballik   tizim
keng qo‘llaniladi. Masalan, quyidagi mezonlar bo‘yicha ball beriladi:
Mazmuni – 5 ball
Matn tuzilishi – 3 ball
10
  Qodirova S. Lingvometodik asoslarda til o‘rganish. — Toshkent: Istiqlol, 2023. 23Til boyligi va uslub – 3 ball
Grammatik va imlo to‘g‘riligi – 5 ball
Ijodiylik – 4 ball
Bu   kabi   yondashuv   orqali   baholashda   aniqlik,   xolislik   va   izchillik
ta’minlanadi. Shu bilan birga, o‘quvchi o‘z kuchli va zaif tomonlarini aniqlab,
qaysi yo‘nalishda ishlashi kerakligini tushunadi.
Samaradorlikni  aniqlashda  esa  baholash natijalarining dinamikasini  tahlil
qilish   lozim.   Ya’ni   o‘quvchi   bir   o‘quv   yilidagi   birinchi   va   oxirgi   yozma   ish
natijalarini   solishtirish,   yozma   ko‘nikmalarining   qay   darajada   oshganini
ko‘rsatadi.   Buning   uchun   monitoring   jadvali   tuziladi,   har   bir   o‘quvchi
bo‘yicha   yozma   ishlar   arxivi   (portfolio)   yuritiladi.   Bu   esa   o‘qituvchiga
individual   yondashuvni   yo‘lga   qo‘yish,   rivojlanish   darajasini   aniqlash
imkonini beradi. 11
Samaradorlikni aniqlashning yana bir muhim yo‘li — bu o‘zaro baholash
va o‘z-o‘zini baholash tizimini joriy etishdir. O‘quvchilar o‘z yozma ishlarini
o‘zi   yoki   sinfdoshi   baholaganida,   ular   tanqidiy   fikrlash,   xatolarni   ko‘rish,
yaxshilash   bo‘yicha   fikr   bildirish   ko‘nikmasini   egallaydilar.   Bu   yondashuv
o‘z-o‘zini   anglash,   mustaqil   tahlil   qilishga   o‘rgatadi.   Shuningdek,   yozma
ishlarning   samaradorligini   aniqlashda   matnlar   sifatini   tahlil   qilish   muhim.
Ya’ni   o‘quvchilarning   matn   tuzishdagi   o‘zgarishlari,   gap   qurilishi,   fikr
ifodalash   darajasining   yil   davomida   qanday   o‘zgarganini   baholash   mumkin.
Bu   tahlil   asosida   o‘qituvchi   yozma   nutqni   rivojlantirish   strategiyasini
yangilaydi,   yangi   uslublarni   joriy   qiladi.     yozma   nutqni   baholash   –   bu
murakkab,   ko‘p   omilli   jarayon   bo‘lib,   nafaqat   xatolarni   aniqlash,   balki
o‘quvchining   fikr   dunyosini,   ijodiy   salohiyatini   va   til   bilan   ishlash
madaniyatini tahlil qilish vositasidir. Baholash natijasida o‘qituvchi o‘quvchi
rivojlanishidagi   muvaffaqiyat   va   muammolarni   aniqlaydi,   o‘quvchi   esa   o‘z
11
  Murodova F. Yozma ishlarni baholash mezonlari va monitoring. — Nukus: Karakalpak 
nashriyoti, 2019. 24xatolarini   anglab,   tuzatishga   harakat   qiladi.   Bu   esa   yozma   nutqning
shakllanishida samarali va puxta poydevor bo‘lib xizmat qiladi.
II BOB XULOSASI
II bobni o‘rganish davomida men shuni chuqur angladimki, yozma nutqni
rivojlantirish faqat grammatik bilimlarni mustahkamlash bilan cheklanmaydi.
Bu — o‘quvchining shaxsiy fikrini ifoda eta olish, mustaqil mulohaza yuritish
va   ijodiy   yondashuvni   shakllantirish   jarayonidir.   Boshlang‘ich   sinflarda   bu
jarayon   so‘z   boyligini   oshirish,   gap   tuzish   va   matn   tuzishga   o‘rgatish   orqali
boshlanadi.   O‘rta   va   yuqori   sinflarda   esa   murakkabroq   talablar   qo‘yiladi   —
mantiqiy izchillik, dalillash, kompozitsion tuzilma, ijodiy fikr muhim bo‘ladi.
Shuningdek, samarali  yozma  mashqlar   tizimi   va adolatli   baholash  mezonlari
o‘quvchining yozma salohiyatini oshirishda hal qiluvchi ahamiyat kasb etadi.
Bu bobda men metodik yondashuvlar, baholash mezonlari va samaradorlikni
aniqlash vositalari  orqali  yozma nutqni  rivojlantirish mukammal  tizimga ega
ekanini ko‘rdim.
Xulosa  25Mazkur kurs ishini yozish jarayonida men ona tili darslarining faqat savod
o‘rgatish   emas,   balki   o‘quvchining   fikrlash   madaniyatini   shakllantirish,
shaxsiy qarashini erkin bayon eta oladigan darajaga olib chiqishdagi beqiyos
o‘rnini   chuqur   angladim.   Ayniqsa,   yozma   nutqni   rivojlantirish   –   bu
murakkab, ammo zaruriy jarayon bo‘lib, u grammatik bilimlar, lug‘at boyligi,
tahlil   qilish,   ijodiy   yondashuv,   fikr   ifodasi   va   matn   tuzish   ko‘nikmalarining
uyg‘unligini talab etadi.
Boshlang‘ich sinflarda yozma nutqni rivojlantirish oddiydan murakkabga
tamoyili   asosida,   so‘z   va   gap   tuzish   mashqlari   orqali   olib   boriladi.   O‘rta   va
yuqori   sinflarda   esa   tahliliy,   dalillangan,   mustaqil   va   ijodiy   yozuv   ishlari
orqali   bu   jarayon   takomillashadi.   Dars   jarayonida   metodik   yondashuvlar,
zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar,   interfaol   metodlar   va   baholash
mezonlari orqali o‘quvchining yozma salohiyati yuksaltiriladi.
Xulosa   qilib   aytganda,   yozma   nutq   ustida   izchil   va   ongli   ishlash   —
o‘quvchini   savodli,   muloqotga  qodir,  tafakkuri   yuksak,   jamiyatda   o‘z  fikrini
ochiq   ayta   oladigan   yetuk   shaxs   sifatida   shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Shu
bois bu mavzuni o‘rganish nafaqat nazariy, balki amaliy jihatdan ham dolzarb
va foydalidir.
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati 261) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “2017–2021 yillarda xalq ta’limi
tizimini   rivojlantirish   bo‘yicha   kompleks   chora-tadbirlar   dasturi
to‘g‘risida”gi Qarori. — 2017 yil, 29 sentyabr, PQ–3289-son.
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O‘zbekiston   Respublikasi   xalq
ta’limi   tizimini   2030   yilgacha   rivojlantirish   konsepsiyasini   tasdiqlash
to‘g‘risida”gi Farmoni. — 2019 yil, 29 apreldagi PF–5712-son.
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Yoshlar   ma’naviyatini
yuksaltirish va ularning bo‘sh vaqtini mazmunli tashkil etish to‘g‘risida”gi
Qarori. — 2020 yil 3 fevral, PQ–4569-son.
4) O‘zbekiston Respublikasi  Prezidentining “Zamonaviy maktab” loyihasini
amalga oshirish bo‘yicha qarori. — 2021 yil 23 avgust, PQ–5217-son.
5) Prezident   Shavkat   Mirziyoyevning   xalq   ta’limi   sohasiga   oid   nutqi.   “Har
bir   o‘qituvchi   ijodkor   bo‘lishi   kerak.   U   darsda   bolaga   qiziqishni   uyg‘ota
olmasa,   bilim   bera   olmaydi”.   —   Ilm-fan   va   ta’lim   tizimi   bo‘yicha
videoselektor, 2022 yil 26 sentyabr.
6) Axmedova B.  Boshlang‘ich sinfda ona  tili  darslarini  o‘qitish  metodikasi.
— Toshkent: O‘qituvchi, 2019.
7) Xolmatova A.  Yozma  nutqni  rivojlantirish  usullari.  — Toshkent:   Fan va
texnologiya, 2018.
8) Muxamedova   N.   Nutqiy   kompetensiyani   shakllantirish   asoslari.   —
Toshkent: Yangi asr avlodi, 2020.
9) Qurbonova   M.   Til   va   nutq:   nazariya   va   amaliyot.   —   Toshkent:
Ma’naviyat, 2021.
10) Sharipova   G.   O‘quvchilarda   yozma   nutq   malakasini   shakllantirish
yo‘llari. — Toshkent: O‘zbekiston, 2020.
11) Normatova   D.   Ona   tili   va   adabiyot   darslarida   nutqiy   kompetensiyani
shakllantirish. — Samarqand: Ziyo-Zuka, 2019.
12) Yo‘ldosheva   Z.   Yozma   nutq   ustida   ishlash   metodikasi.   —   Andijon:
Barkamol avlod, 2022. 2713) Vohidova M. Boshlang‘ich ta’limda savod o‘rgatish va yozuv metodikasi.
— Toshkent: O‘qituvchi, 2021.
14) Mamadaliyeva S. Zamonaviy darsda yozma mashqlar tizimi. — Toshkent:
Innovatsiya, 2018.
15) To‘ychiyeva   D.   O‘quvchilarda   yozma   va   og‘zaki   nutqni   rivojlantirish
texnologiyasi. — Toshkent: Ilm ziyo, 2019.
16) Karimova N. Nutq madaniyati va uning o‘qitish metodikasi. — Farg‘ona:
FarPI nashriyoti, 2020.
17) Rustamova   R.   Til   darslarida   ijodiy   yondashuv.   —   Buxoro:   BuxDU
nashriyoti, 2021.
18) G‘ulomova   L.   Ona   tili   darslarida   kompetensiyaviy   yondashuv.   —
Toshkent: Yangi asr avlodi, 2022.
19) Inomova X. Metodik yondashuvlar asosida yozma mashqlar. — Toshkent:
Akademnashr, 2018.
20) Islomova D. Nutqiy rivojlanishga doir metodik qo‘llanma. — Namangan:
Ilm va taraqqiyot, 2021.
21) Botirova   U.   Yuqori   sinflarda   ona   tili   o‘qitish   metodikasi.   —   Toshkent:
Fan, 2020.
22) Murodova   F.   Yozma   ishlarni   baholash   mezonlari   va   monitoring.   —
Nukus: Karakalpak nashriyoti, 2019.
23) Ergasheva   D.   Nutqiy   faoliyat   turlarini   rivojlantirishda   darsdan   tashqari
ishlanmalar. — Termiz: TDPI nashriyoti, 2022.
24) Xudoyberdiyeva N. Yozma nutq malakasini shakllantirishda darsliklardan
foydalanish. — Toshkent: O‘zbekiston, 2021.
25) Qodirova S. Lingvometodik asoslarda til o‘rganish. — Toshkent: Istiqlol,
2023.

I BOB. Ona tili darslarida yozma nutqni rivojlantirishning nazariy asoslari
1.1. Yozma nutq tushunchasi va uning turlari
1.2. Ona tili darslarining yozma nutqni shakllantirishdagi o‘rni
1.3. Yozma nutqni o‘rgatishda qo‘llaniladigan metodik yondashuvlar

II BOB. Ona tili darslarida o‘quvchilarning yozma nutqini rivojlantirishning amaliy jihatlari
2.1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining yozma nutqini rivojlantirish usullari
2.2. O‘rta va yuqori sinflarda yozma ishlarga qo‘yiladigan talablar va mashqlar tizimi
2.3. Yozma nutqni baholash mezonlari va samaradorlikni aniqlash