Ona tili darslarida ta'limiy diktant turlaridan foydalanish usullari

1Mavzu:   Ona   tili   darslarida   ta'limiy   diktant   turlaridan   foydalanish
usullari.
MUNDARIJA
Kirish
…………………………………………………………………………..
I BOB. Ona tili darslarida ta’limiy diktantlarning nazariy asoslari
1.1. Ta’limiy diktant tushunchasi va uning didaktik imkoniyatlari ……………
1.2. Ta’limiy diktantlarning turlari va ularning o‘ziga xosliklari ……………..
1.3.Diktantlar   orqali   o‘quvchilarda   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarni
shakllantirish …………………………………………………………..……….
II   BOB.   Ona   tili   darslarida   ta’limiy   diktantlardan   foydalanish
metodikasi
2.1.   Boshlang‘ich   va   o‘rta   sinf   o‘quvchilariga   mos   diktant   turlarini   tanlash
mezonlari ……………………………………………………………………….
.
2.2. Diktantlarni rejalashtirish va o‘tkazish bosqichlari ………………………..
2.3.   Ta’limiy   diktantlardan   foydalanish   samaradorligini   baholash
usullari …….
Xulosa ………………………………………………………………………….
.
Foydalanilgan
adabiyotlar ……………………………………………………. 2 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi     Mamlakatimizda   ta’lim   tizimining
zamonaviy talablarga mos holda rivojlanib borayotgani ona tili ta’limida ham
yangicha   yondashuvlarni   talab   qilmoqda.   O‘quvchilarning   savodxonligini
oshirish,   ularning   yozma   nutqini   to‘g‘ri   shakllantirish   bugungi   kundagi   eng
muhim   masalalardan   biridir.   Ayniqsa,   o‘zbek   tilining   fonetik,   grammatik   va
uslubiy   xususiyatlarini   chuqur   o‘zlashtirishda   ta’limiy   diktantlardan   unumli
foydalanish ayni dolzarbdir. Diktant o‘quvchining bilimini mustahkamlabgina
qolmay, uni tahlil qilishga, fikrini yozma tarzda ifodalashga, xatolarini anglab
yetishga   ham   yo‘naltiradi.   Shu   bois   ona   tili   darslarida   ta’limiy   diktantlardan
foydalanish   masalasi   nazariy   va   amaliy   jihatdan   chuqur   o‘rganilishi   kerak
bo‘lgan   dolzarb   mavzulardan   biri   sanaladi.   Diktantlarning   to‘g‘ri
rejalashtirilgan   holda   o‘tkazilishi   o‘quvchilarning   nutqiy   rivojlanishida
muhim   rol   o‘ynaydi.   Bu   esa   ta’lim   sifati   va   samaradorligining   oshishiga
bevosita   xizmat   qiladi.   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   ta’kidlaganidek
“Har bir bola maktabda o‘qish, fikrlash, muloqot qilishni o‘rganmasa, ertaga
jamiyatda o‘z o‘rnini topa olmaydi” 1
.  Diktantlar esa aynan o‘qish va fikrlashni
uyg‘unlashtirgan   holda   o‘quvchini   mustaqil   ravishda   yozma   ifoda   qilishga
o‘rgatadi.   Shu   bois,   ta’limiy   diktantlar   mavzusi   —   o‘quvchilarning
savodxonligini oshirish, ona tilini to‘g‘ri va chiroyli ifodalashga o‘rgatishning
eng dolzarb jihatlaridan biridir.
1
  Shavkat Mirziyoyev. “Yangi O‘zbekiston maktabi” g‘oyasi – xalq ta’limini isloh qilishning bosh 
tamoyili. — Xalq so‘zi gazetasi, 2022 yil 30-avgust.
https://xs.uz/uz/post/prezident-shavkat-mirziyoev-yangi-ozbekiston 3Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi     Ta’limiy   diktantlar
bilan   bog‘liq   masalalar   o‘zbek   tilshunosligi   va   metodikasi   doirasida   ko‘plab
ilmiy   tadqiqotlarda   o‘z   ifodasini   topgan.   A.   Jo‘raevning   ona   tili   darslarini
tashkil  etish usullari haqidagi  ishlari, G. Tadjixodjayeva va T. Qodirovaning
diktant   turlariga   oid   amaliy   tavsiyalari   bugungi   kunda   ham   dolzarbligini
yo‘qotgani   yo‘q.   Shuningdek,   D.   Madrahimova   tomonidan   ishlab   chiqilgan
boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   mo‘ljallangan   metodik   qo‘llanmalarda
diktant   matnlarining   o‘quvchining   yoshiga   mosligi,   savodxonlikni
aniqlashdagi   o‘rni   haqida  muhim   fikrlar   bildirilgan.   Bu   tadqiqotlarda   asosan
diktantlarning   o‘tkazilish   bosqichlari,   ularning   o‘quvchilar   savodxonligiga
ta’siri, matnlar tanlovi kabi jihatlar ko‘rib chiqilgan. Biroq, zamonaviy ta’lim
konsepsiyasida   diktantlarni   innovatsion   metodlar   bilan   uyg‘unlashtirish,
ularning   diagnostik   ahamiyatini   oshirish,   individual   yondashuv   asosida
tanlash mezonlari to‘liq ishlab chiqilmagan. Ayniqsa, turli sinf bosqichlarida
o‘quvchilarning   tahliliy   fikrlashini   rivojlantiruvchi   ijodiy   va   yarim   erkin
diktantlar   haqida   amaliy   metodik   yondashuvlar   yetarli   darajada   ishlab
chiqilmagan. 
Kurs  ishi  mavzusining  ahamiyati   O na  tili   darslarida   diktant   turlarining
didaktik   imkoniyatlari,   ularning   o‘quvchilarda   savodxonlikni
shakllantirishdagi   roli,   metodik   yondashuvlar,   darsga   tayyorgarlik,   tahlil   va
baholash  bosqichlari   haqida mukammal   tasavvur   beriladi.  Ushbu  ish  nafaqat
boshlang‘ich   va   o‘rta   ta’lim   bosqichida   faoliyat   yurituvchi   o‘qituvchilar
uchun foydali bo‘lishi, balki metodist va bo‘lajak pedagoglarga ham metodik
qo‘llanma bo‘lib xizmat qilishi mumkin.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   –   umumta’lim   maktablarining   ona   tili
darslari jarayonidir.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   –   ona   tili   darslarida   ta’limiy
diktantlardan   foydalanish   metodikasi,   ularning   didaktik   imkoniyatlari   va
o‘quvchilar savodxonligiga ta’siridir. 4Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   –   ta’limiy   diktant   turlari   va   ulardan
samarali foydalanish metodikasini o‘rganish, ularning o‘quvchilarning yozma
nutqini   rivojlantirishdagi   rolini   aniqlash   va   metodik   tavsiyalar   ishlab
chiqishdan iborat.
Kurs   ishi   mavzusining   vazifalari   Ta’limiy   diktant   tushunchasining
nazariy   asoslarini   ochib   berish;   Diktantlarning   turlari   va   ularning   didaktik
xususiyatlarini  o‘rganish;   Diktantlar  orqali  o‘quvchilarda bilim, ko‘nikma va
malakalarni   shakllantirish   yo‘llarini   aniqlash;   Boshlang‘ich   va   o‘rta   sinf
o‘quvchilari   uchun   mos   diktant   turlarini   tanlash   mezonlarini   asoslab   berish;
Diktantlarni rejalashtirish va o‘tkazish bosqichlarini tavsiflash;   Diktantlarning
samaradorligini baholash usullarini ko‘rsatib berish.
Kurs ishi mavzusining metodlari   Ishni yozishda quyidagi ilmiy-uslubiy
metodlardan   foydalanildi:   tahlil   va   sintez,   qiyosiy   metod,   kuzatuv,   tajriba
tahlili, amaliy dars materiallarini tahlil qilish, statistik umumlashtirish.
Kurs   ishi   mavzusining   tuzilishi   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   har   bir   bob
uch bo‘limdan, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. 5I BOB. Ona tili darslarida ta’limiy diktantlarning nazariy
asoslari
1.1. Ta’limiy diktant tushunchasi va uning didaktik imkoniyatlari
Zamonaviy   ta’lim   tizimining   asosiy   maqsadi   –   shaxsga   yo‘naltirilgan,
chuqur   bilim,   mustahkam   ko‘nikma   va   malakalarni   shakllantirishdan   iborat.
Ayniqsa,  ona  tili   darslarida o‘quvchilarning imloviy savodxonligini  oshirish,
yozma   nutqni   rivojlantirish,   grammatika   va   punktuatsiya   bilimlarini
mustahkamlashda   diktantlarning   o‘rni   beqiyosdir.   Diktant   –   bu   o‘qituvchi
tomonidan o‘qib eshittirilgan matn asosida o‘quvchilar tomonidan eshitganini
to‘g‘ri   yozib   olishga   qaratilgan   mashq   turi   bo‘lib,   u   yozma   nutqni,   eshitish,
tushunish   va   fikrni   to‘g‘ri   bayon   qilish   malakalarini   uyg‘un   rivojlantirishga
xizmat qiladi.
Pedagogik   adabiyotlarda   diktant   ko‘pincha   ta’limiy,   nazorat   va   ijodiy
ko‘rinishlarda   tavsiflanadi.   Aynan   ta’limiy   diktant   esa,   o‘quvchilarda
grammatika, imlo va punktuatsiyaga oid bilimlarni o‘zlashtirish, ko‘nikma va
malakalarni   hosil   qilishga   yo‘naltirilgan   metodik   vosita   hisoblanadi.   Bu
turdagi   diktantlarda   asosiy   e’tibor   yangi   mavzuni   mustahkamlashga,
o‘quvchilarni   xatolardan   xulosa   chiqarishga,   ularni   to‘g‘ri   yozishga
o‘rgatishga   qaratiladi.   Ta’limiy   diktant   o‘z   mohiyatiga   ko‘ra   darsning   o‘quv
va tarbiyaviy maqsadlariga xizmat qilishi, shuningdek, o‘quvchilarni mustaqil
fikrlash,   eslab   qolish,   yozilgan   matnni   tahlil   qilish,   uni   qayta   ishlashga
o‘rgatishi kerak. 2
2
  Jo‘raev A. Ona tili o‘qitish metodikasi. – Toshkent: O‘qituvchi, 2019. 6Ta’limiy diktantlarning asosiy  didaktik imkoniyati  shundan  iboratki, ular
orqali o‘quvchilarda tinglab tushunish va yozish, yozma matnni aniqlik bilan
qayta ifoda qilish, grammatika va imlo qoidalarini amalda qo‘llash malakalari
shakllanadi.   Shu   bilan   birga,   bu   mashq   turi   o‘quvchilarni   sinchkovlik,
diqqatni   jamlash,   xatolar   ustida   ishlashga   o‘rgatadi.   O‘quvchining   yozma
nutqi   faqat   grammatikani   bilish   emas,   balki   eshitganini   idrok   qilish,   tahlil
qilish, sintaktik birliklarni to‘g‘ri qo‘llash qobiliyatiga ham bog‘liq. Ta’limiy
diktant aynan ana shu qobiliyatlarni bir vaqtda shakllantiradi.
Diktantlar   nafaqat   bilimlarni   mustahkamlash,   balki   o‘qituvchi   uchun
o‘quvchining bilim  darajasini  aniqlash,  qaysi  qoidalarda qiyinchilik borligini
ko‘rish,   shuningdek,   individual   yondashuv   uchun   zarur   ma’lumot   olish
vositasi   hamdir.   Diktant   jarayonida   o‘quvchi   o‘z   bilimiga   tayanadi,
faollashadi,   mustaqil   fikr   yuritadi.   Shu   bois,   ta’limiy   diktantlarni   metodik
jihatdan   to‘g‘ri   tashkil   qilish   o‘quvchilarning   savodxonligini   oshirishda
muhim rol o‘ynaydi.
Ta’limiy   diktantlarning   yana   bir   didaktik   ustunligi   shundaki,   ular   orqali
o‘quvchilarga   murakkab   grammatik   birliklar   asta-sekinlik   bilan   o‘rgatiladi.
Masalan, ot tarkibidagi egalik qo‘shimchalari, ot va fe’l orasidagi bog‘lanish,
so‘zlar   tartibi,   tinish   belgilarining   o‘rni   kabi   bilimlar   o‘rgatilgan   mavzular
asosida   mashq   tarzida   mustahkamlanadi.   Ayniqsa,   boshlang‘ich   sinflarda
ta’limiy   diktantlar   yordamida   o‘quvchilar   yozuvga,   qoidalarga   nisbatan
mas’uliyatli munosabatda bo‘lishga o‘rganadi.
Ta’limiy   diktantning   metodik   jihatdan   foydali   bo‘lishi   uning   matni   va
o‘tkazilish   shakliga   ham   bog‘liq.   Diktant   matni   o‘quvchilarning   yosh
xususiyatlariga mos, tushunarli, mavzuga aloqador bo‘lishi lozim. Unda yangi
yoki murakkab grammatik birliklar ko‘p bo‘lmasligi, aksincha, ilgari o‘tilgan
va   mustahkamlash   zarur   bo‘lgan   qoidalarga   asoslangan   bo‘lishi   kerak.
Diktantning   eshitilishi,   tempi,   oraliqlari   va   takrorlanish   soni   ham   didaktik
samaradorlikka   bevosita   ta’sir   qiladi.   Shu   sababli,   o‘qituvchi   diktantni 7o‘tkazishda   psixologik   jihatlarni   ham   hisobga   olgan   holda   harakat   qilishi
zarur. 3
Yana   bir   muhim   jihat   shundaki,   ta’limiy   diktantlar   o‘quvchilar   orasida
bellashuv   va   musobaqa   shaklida   o‘tkazilganda   ularning   o‘zlashtirish
darajasini   oshirishda   kuchli   motivatsion   omil   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Chunki
o‘quvchi   sinfdoshlariga   nisbatan   kamroq   xato   qilishga,   to‘g‘ri   yozishga
intiladi.   Bunday   shakllar,   ayniqsa,   nazoratdan   ko‘ra,   ko‘proq
rag‘batlantiruvchi vosita sifatida ta’sir qiladi.
Ta’limiy  dik t ant ning asosiy  xususiy at lari v a didak t ik  
imk oniy at lari
Asosiy jihatlar Mazmuni Didaktik imkoniyati
1. Maqsadi O‘quvchilarda grammatika, 
imlo va punktuatsiya 
qoidalarini mustahkamlash Bilim, ko‘nikma va 
malakalarni 
shakllantirish
2. Matn tanlovi Ilgari o‘tilgan mavzular 
asosidagi oson va tushunarli 
matn Yangi bilimni eslatib, 
mustahkamlab borish
3. O‘tkazish usuli O‘qituvchi tomonidan 
baland ovozda matnni 
eshittirib yozdirish Eshitib tushunish, 
yozma nutqni mashq 
qilish
4. Yondashuv 
uslubi Yakka tartibda, guruhda 
yoki butun sinf bilan 
o‘tkazish Individual 
yondashuvga imkon 
beradi
5. Mashq shakli Eslab yozish, qayta yozish, 
yarim diktant, ijodiy diktant Xotira, tafakkur, 
ijodiylikni 
rivojlantirish
6. Tarbiyaviy  Diqqat, aniqlik, javobgarlik,  Shaxsiy sifatlarni 
3
  Tadjixodjayeva G’. Boshlang‘ich sinflarda savodxonlikni oshirish metodikasi. – 
Samarqand: Zarafshon, 2021. 8ahamiyati o‘z fikrini to‘g‘ri ifodalash shakllantirish
7. Nazorat 
vositasi sifatida Xatoliklar asosida tahlil olib 
boriladi Bilim darajasini 
aniqlash imkonini 
beradi
8. 
Rivojlantiruvchi 
jihati Fikrni mantiqan bog‘lab 
ifodalash, so‘z tanlash, nutq 
tuzish Yozma nutqni 
rivojlantirishga xizmat 
qiladi
Ta’limiy diktantlarning didaktik imkoniyatlarini chuqur o‘rganish bugungi
ta’limda   yondashuvlar   xilma-xilligini,   metodik   yondashuvlar
moslashuvchanligini talab etadi. Shu ma’noda, diktantni darsning asosiy yoki
yakuniy   qismi   sifatida,   ba’zida   esa   mustaqil   mashq   shaklida   tashkil   qilish
mumkin.   Har   bir   uslubda   o‘ziga   xos   didaktik   maqsadlar   mavjud   bo‘lib,   ular
o‘quvchilarning  konkret   bilim   darajasiga  mos  tanlanadi.  ta’limiy diktant   ona
tili   o‘qitishda   kuchli   didaktik   vosita   hisoblanadi.   U   nafaqat   o‘quvchilarning
imloviy va grammatik savodxonligini oshiradi, balki ularning tahliliy fikrlash,
eshitilganini   to‘g‘ri   idrok   qilish,   e’tibor,   xotira,   muloqot   madaniyatini
shakllantirishga   ham   xizmat   qiladi.   Har   bir   diktant   –   bu   o‘quvchi
tafakkurining   sinovidir.   Shuning   uchun   o‘qituvchi   undan   nafaqat   nazorat,
balki o‘rgatish vositasi sifatida samarali foydalana bilishi zarur.
1.2. Ta’limiy diktantlarning turlari va ularning o‘ziga xosliklari
Ta’limiy   diktantlar   –   bu   o‘quvchilarda   savodxonlikni   shakllantirish   va
mustahkamlash,   grammatik   bilimlarni   mustahkamlash,   tinglab   tushunish,
yozma   ifodalash,   e’tibor,   xotira   va   tafakkur   kabi   ko‘nikmalarni
rivojlantirishda   foydalaniladigan   samarali   mashq   usullaridandir.   Ular   turli
shakllarda va o‘quvchilarning yosh hamda rivojlanish darajasiga mos ravishda
qo‘llaniladi. O‘zining funksional vazifasi va shakliga ko‘ra, ta’limiy diktantlar
bir   nechta   turlarga   bo‘linadi.   Har   bir   tur   o‘zining   maqsadi,   metodik 9yondashuvi,   qo‘llanish   bosqichi   va   o‘quvchiga   ta’sir   darajasi   bilan   ajralib
turadi.
Ta’limiy   diktantlarning   eng   keng   tarqalgan   turlari   –   oddiy   diktant,   eslab
yoziladigan   diktant,   tanlab   yoziladigan   diktant,   grammatik   tahlilli   diktant,
yarim   diktant,   ijodiy   diktant   kabi   shakllardir.   Har   bir   diktant   turi   darsning
maqsadiga,   mavzuning   murakkabligiga,   o‘quvchilarning   tayyorgarlik
darajasiga qarab tanlanadi. O‘qituvchi tomonidan to‘g‘ri tanlangan diktant turi
o‘quvchining   faolligi   va   motivatsiyasini   oshiradi,   yozma   nutqni
rivojlantirishga kuchli ta’sir ko‘rsatadi.
Oddiy diktant – eng ko‘p qo‘llaniladigan va boshlang‘ich sinf o‘quvchilari
uchun tavsiya etiladigan diktant turi hisoblanadi. O‘qituvchi matnni ohangdor
va aniq tarzda o‘qib beradi, o‘quvchi esa eshitganini to‘g‘ridan-to‘g‘ri yozadi.
Bu turdagi diktantlar imlo va tinish belgilariga oid bilimlarni tekshirish, yozuv
malakasini shakllantirish uchun asosiy vosita bo‘lib xizmat qiladi. 4
Eslab   yoziladigan   diktant   esa   o‘quvchining   xotirasini,   diqqatini   va
eshitilgan   ma’lumotni   saqlab   qolish   qobiliyatini   rivojlantirishga   qaratilgan.
O‘qituvchi matnni bir-ikki marta o‘qib beradi, o‘quvchilar esa eslab yozishga
harakat qiladi. Bu turdagi diktantlar o‘rta sinf o‘quvchilari uchun mos bo‘lib,
eshitilgan materialni qayta tiklash malakasini rivojlantiradi.
Tanlab   yoziladigan   diktant   o‘ziga   xos   metodik   yondashuvga   ega   bo‘lib,
o‘quvchilardan   matndan   faqat   ma’lum   so‘z   yoki   so‘z   birikmalarini   ajratib
yozish   talab   etiladi.   Bu   turdagi   diktantlar   orqali   o‘quvchilar   zarflar,   sifatlar,
otlar,   fe’llar   kabi   leksik   birliklarni   tahlil   qilib,   ularni   o‘z   kontekstida
tushunishga o‘rganadilar. Shuningdek, punktuatsiya belgilariga oid bilimlarni
ham mustahkamlash mumkin.
Grammatik   tahlilli   diktant   o‘quvchilarda   nafaqat   yozish,   balki   yozilgan
matnni   tahlil   qilish   ko‘nikmasini   ham   shakllantiradi.   Bu   usulda   o‘qituvchi
4
  Usmonxo‘jayev A. Ona tili nazariyasi va o‘qitish metodikasi. – Toshkent: O‘zbekiston 
milliy ensiklopediyasi, 2022. 10matnni o‘qib beradi, o‘quvchi uni yozadi va keyin har bir grammatik birlikni
(so‘z   turkumi,   gap   bo‘lagi,   qo‘shimchalar   va   boshqalar)   tahlil   qiladi.   Bu
turdagi   diktantlar   o‘quvchilarning   grammatik   savodxonligini   rivojlantirishda
samarali usul hisoblanadi.
Yarim   diktant   esa   o‘quvchiga   matnning   bir   qismi   tayyor   holatda   berilib,
qolgan qismini o‘quvchi o‘zi yozib to‘ldiradi. Bu usul o‘quvchining mustaqil
ishlash, so‘z birikmalarini joylashtirish, mantiqiy fikrlash, kontekstdan to‘g‘ri
xulosa chiqarish kabi ko‘nikmalarini mustahkamlashga xizmat qiladi.
Har   bir   diktant   turi   o‘zining   metodik   xususiyatlari,   mazmuni   va   shakli
bilan   ajralib   turadi.   O‘qituvchi   bu   diktant   turlaridan   foydalanishda
o‘quvchilarning yoshi, tayyorgarligi, psixologik holati va darsning maqsadini
inobatga   olgan   holda   yondashishi   lozim.   Bu   esa   darsning   samaradorligini
oshiradi, o‘quvchilarning savodxonligi va nutqiy rivojlanishini ta’minlaydi.
Diktant   turlarini   qo‘llashda   ularning   metodik   imkoniyatlari,   o‘quvchiga
ta’sir   darajasi   va   tarbiyaviy   ahamiyati   asosiy   mezonlar   hisoblanadi.   Har   bir
diktant   turi   o‘z   ichiga   nafaqat   yozuv   malakasini,   balki   eshitish,   tushunish,
tahlil   qilish,   xatolar   ustida   ishlash   kabi   ko‘nikmalarni   ham
mujassamlashtiradi.   O‘qituvchi   ushbu   turlarning   metodik   xususiyatlarini
yaxshi   bilgan   taqdirdagina   ular   orqali   darsning   samaradorligini   oshirishi
mumkin.
Ijodiy diktant  – o‘quvchilarni  mustaqil  fikrlashga, matn yaratishga, erkin
yozishga   o‘rgatuvchi   eng   yuqori   bosqichdagi   diktant   shaklidir.   Bu   usulda
o‘qituvchi   qisqa   matn,   ibora   yoki   mavzuni   beradi,   o‘quvchi   esa   uni
kengaytirib,   o‘z   fikrini   yozma   shaklda   ifodalaydi.   Bu   diktant   turida   nafaqat
savodxonlik,   balki   nutq   madaniyati,   badiiy   tafakkur   va   obrazli   ifoda   qilish
ko‘nikmalari rivojlanadi. 5
5
  Karimov N. Darslik va mashqlar asosida savodxonlikni rivojlantirish. – Buxoro: Ilm ziyo, 
2019. 11So‘z birikmalari asosida diktant – o‘quvchilarda til birliklarini tahlil qilish
va   bog‘lash,   to‘g‘ri   gap   tuzish   ko‘nikmasini   shakllantirishda   yordam   beradi.
Masalan,  ot  va sifatning bog‘lanishini  to‘g‘ri  aniqlash, fe’l  zamonlariga mos
holda gap yasash orqali til materialini amaliy o‘zlashtirishga xizmat qiladi.
Lug‘at   diktanti   –   bu   usulda   o‘qituvchi   alohida   so‘zlarni   aytadi,
o‘quvchilar   esa   ularni   yozadi.   Bu   diktant   turi   orqali   o‘quvchilarning   leksik
zaxirasi   kengayadi,   imlo   va   morfologik   tahlil   malakalari   mustahkamlanadi.
Asosan   yangi   mavzuga   kirishish   yoki   yangi   so‘zlarni   o‘rganish   bosqichida
qo‘llaniladi.
Nazorat   diktanti   –   o‘quvchilarning   o‘zlashtirgan   bilimlarini   tekshirish,
xatoliklarni   aniqlash  va  umumlashtirishda   asosiy  vosita  bo‘lib xizmat   qiladi.
Bu   usulda   o‘qituvchi   matnni   rejalashtiradi,   o‘quvchilar   esa   o‘z   bilimlarini
mustaqil   namoyon   qiladilar.   O‘qituvchi   tomonidan   tekshirilib,   xatoliklar
asosida tahlil o‘tkaziladi.
Metodik   jihatdan   to‘g‘ri   tanlangan   diktant   turi   nafaqat   darsning   asosiy
maqsadiga   xizmat   qiladi,   balki   o‘quvchilarning   tilga   nisbatan   qiziqishini
oshiradi,   o‘qishga   bo‘lgan   ishtiyoqini   kuchaytiradi.   Diktant   orqali   darsga
psixologik   yengillik   kiritish,   baholash   jarayonini   shaffof   qilish   va   individual
yondashuvni   amalga   oshirish   mumkin.   Bu   esa   o‘quvchining   mustaqilligini,
mas’uliyatini va tafakkurini kuchaytiradi.
Ta’limiy diktantlarning turlari va ularning o‘ziga xosliklari
Diktant turi Xususiyati Metodik maqsadi
Oddiy diktant O‘qituvchi matnni o‘qib 
beradi, o‘quvchi eshitganini
yozadi Imlo va punktuatsiya 
qoidalarini 
mustahkamlash
Eslab yoziladigan 
diktant Matn bir necha bor o‘qiladi,
so‘ng o‘quvchi eslab yozadi Xotira va diqqatni 
rivojlantirish
Tanlab yoziladigan Matndan faqat belgilangan  Grammatik birliklarni  12diktant birliklar tanlanib yoziladi ajratib yozishga 
o‘rgatish
Grammatik tahlilli 
diktant Matn yozilib, grammatik 
tahlil qilinadi So‘z va gap tahlilini 
o‘rgatish
Yarim diktant Matnning bir qismi beriladi,
qolganini o‘quvchi yozib 
to‘ldiradi So‘z birikmalari va gap
tuzish ko‘nikmasini 
rivojlantirish
Ijodiy diktant O‘quvchi matn asosida 
mustaqil matn yaratadi Ijodiy fikrlash va 
nutqni rivojlantirish
Lug‘at diktanti Alohida so‘zlar aytiladi, 
o‘quvchi yozadi Leksik zaxirani 
kengaytirish
Nazorat diktanti O‘quvchilarning bilim 
darajasini aniqlash uchun 
yoziladi Nazorat va tahlil uchun
qo‘llaniladi
Ta’limiy diktantlarning har bir turi turli o‘quvchilar darajasiga mos tarzda
qo‘llanishi,   murakkablik   darajasi   bosqichma-bosqich   oshib   borishi   kerak.
Shuningdek,   har   bir   diktant   natijasi   asosida   o‘quvchilar   bilan   birgalikda
tahliliy ish olib borish, xatolar ustida ishlash va tuzatish, o‘z-o‘zini baholashni
o‘rgatish   metodik   samaradorlikni   yanada   kuchaytiradi. T a’limiy
diktantlarning   turlari   va   ularning   o‘ziga   xosliklarini   to‘g‘ri   tahlil   qilish,
ulardan   metodik   jihatdan   puxta   foydalanish   orqali   ona   tili   ta’limida   yuqori
samaradorlikka   erishish   mumkin.   Bu   diktantlar   nafaqat   yozma   nutq,   balki
mantiqiy fikrlash, mustaqil ishlash, og‘zaki va yozma ifoda qilish kabi muhim
kompetensiyalarni rivojlantiradi.
1.3.   Diktantlar   orqali   o‘quvchilarda   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarni
shakllantirish
Zamonaviy ta’lim jarayonida o‘quvchida chuqur bilim, barqaror ko‘nikma
va  amaliy  malakalarni   shakllantirish  eng   muhim  pedagogik   vazifalardan  biri 13hisoblanadi. Ayniqsa, ona tili ta’limida o‘quvchining savodxonligini oshirish,
yozma   nutqini   to‘g‘ri   shakllantirish,   imlo   va   grammatika   qoidalarini   amalda
qo‘llay   olish   malakalarini   rivojlantirishda   diktant   mashqlari   katta   ahamiyat
kasb etadi. Diktantlar – bu o‘quvchining nafaqat yozuvdagi mahoratini, balki
eshitib   tushunish,   xotira,   diqqat,   tahlil   qilish   va   fikrni   yozma   ifoda   qilish
kompetensiyalarini uyg‘un holda rivojlantiruvchi mashq usullaridandir.
Diktantlar   yordamida   o‘quvchilar   o‘rgangan   grammatik   va   imlo
qoidalarini   amalda   qo‘llab,   ularni   ongli   ravishda   mustahkamlaydi.   Bunday
mashqlar   o‘quvchining   bilimini   amaliyot   bilan   bog‘lash   imkonini   beradi.
Chunki qoidani nazariy bilish bilan uni amaliyotda qo‘llash orasida katta farq
mavjud.   Diktantlar   esa   aynan   ushbu   farqni   yo‘qotadi,   o‘quvchining   bilimini
real   yozma   vaziyatga   moslashtiradi.   Bu   esa   o‘quvchida   chuqur,   mustahkam
bilim shakllanishiga xizmat qiladi. 6
Diktant o‘tkazilishi jarayonida o‘quvchi tinglaydi, idrok qiladi, yozadi va
o‘z   xatolarini   tuzatishga   harakat   qiladi.   Bu   esa   uning   diqqatini   jamlash,
mantiqiy   fikrlash,   eshitilgan   ma’lumotni   yozuvga   ko‘chirish   kabi
ko‘nikmalarini   birgalikda   rivojlantiradi.   Ayniqsa,   tanlab   yozish,   grammatik
tahlilli   yoki   yarim   diktantlar   o‘quvchidan   faollik,   mantiqiy   bog‘liqlikni
anglash,   matnning   mazmunini   tahlil   qilishni   talab   qiladi.   Bu   esa   tafakkur
ko‘nikmasini shakllantirishda muhim ahamiyatga ega.
Diktantlar   o‘quvchining   xatolari   ustida   ishlash   malakasini   shakllantiradi.
Har   bir   yozuvdagi   xatolik   tahlil   qilinadi,   sabablar   aniqlanadi   va   to‘g‘rilash
orqali   o‘quvchi   kelajakda   bu   kabi   xatolarni   takrorlamaslikka   o‘rganadi.   Shu
orqali   u   o‘z   ustida   ishlashga,   mustaqil   tahlil   qilishga,   o‘zining   o‘quv
faoliyatini  baholashga  o‘rgatiladi.  Aynan   mana  shunday   yondashuvlar   orqali
bilim ongli va izchil bo‘lib boradi.    diktantlar o‘quvchida yozuv madaniyatini
shakllantiradi.   To‘g‘ri   yozish,   so‘zlar   va   gaplar   orasidagi   masofani   saqlash,
6
  Po‘latova Z. Pedagogik texnologiyalar va didaktik yondashuvlar. – Toshkent: Fan va 
texnologiya, 2020. 14harflarni   chiroyli   yozish,   tinish   belgilaridan   o‘rinli   foydalanish   kabi
ko‘nikmalar   yozma   nutq   madaniyatining   asosiy   jihatlaridir.   Diktantlar   –   bu
ko‘nikmalarni bir vaqtda mashq qilishga imkon beruvchi eng qulay metoddir.
O‘quvchilar   diktantlar   orqali   o‘rgangan   bilimlarini   turli   kontekstlarda
qo‘llab, uni hayotiy misollar bilan bog‘laydi. Masalan, ijodiy diktantlar orqali
o‘quvchilar   matn   yaratadi,   unga   mustaqil   so‘zlar   tanlaydi,   grammatika   va
uslubga   e’tibor   qaratadi.   Bu   esa   o‘z   fikrini   yozma   shaklda   ifodalash
malakasini   mustahkamlab,   nutq   madaniyatini   rivojlantiradi.   Ayniqsa,   yuqori
sinf o‘quvchilari uchun bu mashq katta metodik va amaliy ahamiyatga ega.
Diktantlar   orqali   o‘quvchining   eshitib   idrok   etish,   fonetik   tahlil   qilish,
morfologik   va   sintaktik   birliklarni   ajratish   kabi   murakkab   lingvistik
ko‘nikmalari   ham   rivojlanadi.   Masalan,   grammatik   tahlilli   diktantlar   orqali
so‘z   turkumlari,   gap   bo‘laklari,   morfemalarning   vazifasi   haqida   chuqur
tushunchaga  ega  bo‘ladi. Bu  esa  nafaqat   savodxonlikni,  balki  tilni  tushunish
va   unga   ongli   yondashish   kompetensiyasini   shakllantiradi.   Shuningdek,
diktantlar darsda o‘quvchilarni faollashtiruvchi metod sifatida ham ishlatiladi.
O‘quvchilar   bellashuv   asosida   diktant   yozishganda   bir-birlari   bilan
raqobatlashadi,   bu   esa   ularni   to‘g‘ri   yozishga,   xatolarni   kamaytirishga
undaydi.   O‘z   navbatida,   bu   metod   motivatsiyani   oshiradi,   o‘quvchilarda   o‘z
ustida ishlashga intilishni kuchaytiradi. 7
Metodik   nuqtai   nazardan   qaralganda,   diktantlar   o‘quvchilarning   o‘quv
faoliyatini   bosqichma-bosqich   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Darsda   oddiy
diktantlar   bilan   boshlanib,   yarim,   ijodiy,   grammatik   tahlilli   diktantlar   orqali
bilim   chuqurlashtiriladi.   Bu   yondashuv   bilimlarni   bosqichma-bosqich
o‘zlashtirishga   yordam   beradi   va   didaktik   tamoyillarni   to‘liq   ro‘yobga
chiqaradi.   Diktantlarning   afzalligi   shundaki,   ular   bilan   ishlash   davomida
o‘quvchi   o‘qituvchining   faol   rahbarligisiz   ham   o‘z   xatolarini   anglay   oladi.
7
   Usmonxo‘jayev A. Ona tili nazariyasi va o‘qitish metodikasi. – Toshkent: O‘zbekiston 
milliy ensiklopediyasi, 2022 15Xatoliklarni ko‘rish, ularni tuzatish, yozgan matnni qayta tahlil qilish mustaqil
fikrlash, tanqidiy yondashuv va o‘zini baholash malakalarini rivojlantiradi. Bu
esa zamonaviy ta’lim talablariga to‘la javob beradi.   diktantlar nafaqat yozma
nutqni   o‘rgatish,   balki   o‘quvchilarda   tilning   turli   qatlamlariga   oid   bilimlarni
shakllantirish,   ularni   mustahkamlash,   amaliyotga   joriy   qilish   va   asosiy   til
ko‘nikmalarini   rivojlantirishning   eng   kuchli   metodik   vositalaridan   biridir.
O‘qituvchi   bu   vositani   puxta   va   maqsadga   yo‘naltirilgan   tarzda   qo‘llagan
taqdirda,   o‘quvchining   til   madaniyati,   tafakkuri,   nutqiy   faolligi,   tanqidiy
fikrlashi va o‘z ustida ishlash salohiyati jadal rivojlanadi.
I BOB YAKUNIY XULOSA
Dars jarayonida ta’limiy diktantlardan to‘g‘ri foydalanish o‘quvchilarning
savodxonligini   oshirishda   juda   muhim.   Bu   usul   orqali   nafaqat   grammatik
bilimlar,   balki   eshitish,   yozish,   diqqat,   xotira   kabi   ko‘nikmalar   ham
rivojlanadi.   Har   bir   diktant   turi   o‘ziga   xos   bo‘lib,   uni   darsning   maqsadi   va
o‘quvchilarning   yoshiga   qarab   tanlash   kerak.   Oddiy   diktantlar   orqali   imlo
mustahkamlanar   ekan,   ijodiy   diktantlar   esa   mustaqil   fikrlashga   undaydi.
Diktantlar   o‘quvchining   xatolari   ustida   ishlashga   o‘rgatadi.   Shuningdek,
yozma   nutq   madaniyatini   shakllantiradi.   Menimcha,   har   bir   ona   tili
o‘qituvchisi bu usuldan puxta foydalanishni o‘z ustuvor vazifasiga aylantirishi
lozim.   Chunki   diktant   –   bu   faqat   yozish   emas,   balki   o‘rganish,   anglash   va
rivojlanishning   kuchli   vositasidir.   Shu   sababli   bu   bobda   o‘rganilgan   nazariy
bilimlar darslarda amaliy natija berishiga ishonaman. 16II BOB. Ona tili darslarida ta’limiy diktantlardan foydalanish
metodikasi
2.1. Boshlang‘ich va o‘rta sinf o‘quvchilariga mos diktant turlarini
tanlash mezonlari
Ta’limiy diktantlar – o‘quvchilarning savodxonligini shakllantirishda eng
muhim metodik vositalardan biridir. Ular orqali o‘quvchilarda nafaqat yozma
nutq,   balki   diqqat,   eshitish,   fikrlash   va   tahlil   qilish   ko‘nikmalari   ham
shakllanadi. Ammo diktantlar har bir sinf uchun bir xil bo‘lishi mumkin emas.
O‘quvchilar   yoshga,   psixologik   rivojlanish   darajasiga,   o‘zlashtirish
qobiliyatiga ko‘ra farqlanadi. Shu bois ta’limiy diktant turlarini tanlashda bir
qator metodik mezonlarga asoslanish zarur. Bu mezonlar o‘quvchi faoliyatini
rivojlantirish,   dars   maqsadiga   erishish   va   ta’lim   samaradorligini   oshirishda
muhim rol o‘ynaydi. 8
Eng   avvalo,   o‘qituvchi   diktant   turini   tanlashda   sinfning   o‘ziga   xos
xususiyatlarini hisobga olishi kerak. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari hali tilda
mustahkam   yozuv   ko‘nikmalariga   ega   bo‘lmagan   bo‘lishi   mumkin.   Ular
uchun   oddiy   diktantlar,   eslab   yozish,   lug‘at   diktantlari   eng   mos   shakl
hisoblanadi.   Chunki   bu   turdagi   mashqlar   orqali   o‘quvchilar   tovush   va   harf
munosabatini   anglaydi,   so‘zlarni   yozma   ravishda   shakllantirishni   o‘rganadi.
Dars davomida o‘qituvchi talaffuz, orfografiya va tinish belgilarini tushuntirib
borishi zarur.
8
  Karimov   N.   Savodxonlik   mashg‘ulotlari   metodikasi.   –   Buxoro:   Ilm   Sarchashmasi,   2020.   –   168
bet. 17Boshlang‘ich   sinflarda   diktant   matni   qisqa,   tushunarli,   mavzuga   mos   va
ilgari   o‘tilgan   bilimlarni   mustahkamlovchi   bo‘lishi   kerak.   Matnda   ortiqcha
murakkab   so‘zlar,   ko‘p   qatlamli   gaplar   bo‘lmasligi   lozim.   Masalan,   1–2-
sinflarda bir necha so‘zli oddiy gaplardan iborat matn tanlanadi. 3–4-sinflarda
esa   kichik   hajmli   matn   asosida   oddiy   va   bog‘lovchisiz   qo‘shma   gaplar   ham
kiritilishi   mumkin.   Diktant   matni   o‘quvchilarning   eshitish,   tushunish   va
to‘g‘ri yozish darajasiga mos bo‘lishi kerak.
Diktant   turlarini   tanlashda   yana   bir   muhim   mezon   –   darsning   o‘quv
maqsadidir.   Agar   darsda   grammatik   qoidalarni   mustahkamlash   ko‘zda
tutilgan   bo‘lsa,   tahlilli   yoki   yarim   diktant,   shuningdek   tanlab   yozish
shakllaridan   foydalanish   mumkin.   Bunday   diktantlar   orqali   o‘quvchi
grammatik   birliklarni   ajratadi,   ularni   kontekstda   ko‘rib   chiqadi   va   amalda
qo‘llashga harakat qiladi. Bu jarayon darsning maqsadiga to‘liq xizmat qiladi.
O‘rta   sinf   o‘quvchilari   (5–7-sinflar)   allaqachon   yozma   nutqning   asosiy
qoidalarini o‘rganib chiqqan bo‘ladi. Ular uchun diktant turlarining murakkab
shakllari   mos   tushadi.   Jumladan,   ijodiy   diktant,   grammatik   tahlilli   diktant,
yarim   diktant,   nazorat   diktanti   kabi   usullar   ularning   bilimini
chuqurlashtirishga   xizmat   qiladi.   O‘rta   sinflarda   diktant   matni   murakkab
bo‘lishi, ko‘proq gapdan iborat bo‘lishi, murakkab sintaktik tuzilmalarga ega
bo‘lishi mumkin. Bu esa o‘quvchilarning til birliklari ustida mustaqil ishlash
salohiyatini rivojlantiradi. 9
O‘qituvchi   diktant   turlarini   tanlayotganda   o‘quvchilar   o‘rtasidagi
individual   farqlarni   ham   inobatga   olishi   lozim.   Ba’zi   o‘quvchilar   tovushni
harfga   aylantirishda   qiynaladi,   ba’zilar   esa   tez   yozishga   intiladi,   natijada
xatolarga   yo‘l   qo‘yadi.   Shuning   uchun   u   yoki   bu   sinfdagi   o‘quvchilarning
umumiy va individual holatlarini tahlil qilib, shunga mos diktant turini tanlash
9
  Ibragimova O. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining yozma nutqini rivojlantirish. – Andijon: Ziyo 
Print, 2019. – 120 bet. 18zarur.   Bunday   yondashuv   ta’limning   samaradorligini   oshiradi   va   har   bir
o‘quvchi o‘z salohiyatiga mos tarzda rivojlanadi.
Diktant   matni   tanlanayotganda   uning   leksik   darajasi,   grammatik
murakkabligi   va   punktuatsion   birliklar   soni   alohida   e’tiborga   olinadi.
Boshlang‘ich sinflarda ayniqsa tovush va harflarni mustahkamlovchi  matnlar
tanlanadi. O‘rta sinflarda esa so‘z turkumlari, gap bo‘laklari, tinish belgilariga
oid   mashq   materiali   bo‘lishi   maqsadga   muvofiqdir.   Masalan,   6-sinfda
qo‘shma gaplar, murakkab gap tuzilmalari  va fe’l zamonlarini  tahlil  qilishga
qaratilgan diktantlar o‘tkazilishi mumkin.
Ta’limiy   diktant   turlarini   tanlashda   metodik   mezonlardan   yana   biri   –
diktantning   davomiyligi   va   darsdagi   o‘rni   hisoblanadi.   Ba’zi   diktantlar
darsning   kirish   yoki   yakuniy   bosqichida   qisqa   shaklda   o‘tkaziladi,   ba’zilari
esa   asosiy   mashg‘ulot   sifatida   rejalashtiriladi.   Masalan,   nazorat   diktanti
darsning asosiy qismini egallaydi, lug‘at diktanti esa qisqa vaqt ichida, darsga
tayyorlov bosqichida o‘tkazilishi mumkin. O‘qituvchi dars tuzilmasidan kelib
chiqqan   holda   turli   shakldagi   diktantlarni   moslashtiradi.Shuningdek,   diktant
turini   tanlashda   o‘quvchilar   faoliyatini   baholash   mezonlari   ham   inobatga
olinadi. Bunday baholashlarda faqat to‘g‘ri yozilgan so‘zlar emas, balki tahlil
qilish,   to‘g‘rilash,   xatoni   anglash   va   o‘z   fikrini   yozma   tarzda   ifodalash   kabi
ko‘nikmalar   ham   baholanadi.   Shu   bois   grammatik   tahlilli   yoki   yarim   ijodiy
diktantlar o‘quvchining bilimini chuqurroq o‘rganishga xizmat qiladi. 10
Yana bir  muhim  metodik mezon  – diktantning tarbiyaviy va motivatsion
ta’siridir.   Diktant   matni   o‘quvchini   fikrlashga,   mulohaza   yuritishga,   xulosa
chiqarishga undashi kerak. Bunday hollarda matn faqat grammatik maqsadga
xizmat   qilmasdan,   o‘quvchining   nutqiy,   estetik   va   axloqiy   ongini
rivojlantirishga ham xizmat qiladi. Bu esa diktantni ko‘p qirrali vosita sifatida
o‘quv   jarayoniga   tatbiq   qilish   imkonini   beradi.   boshlang‘ich   va   o‘rta   sinf
10
  Qodirov B. O‘quvchilarda savodxonlikni rivojlantirish texnologiyalari. – Toshkent: Iste’dod, 
2022. – 130 bet. 19o‘quvchilariga   mos   diktant   turlarini   tanlashda   quyidagi   mezonlarga   e’tibor
berish   lozim:   o‘quvchining   yoshi   va   psixologik   xususiyatlari,   tayyorgarlik
darajasi,   darsning   maqsadi,   matnning   murakkablik   darajasi,   vaqt   chegarasi,
o‘quvchilar   o‘rtasidagi   individual   farqlar,   va   tarbiyaviy-motivatsion   ta’siri.
Ushbu   mezonlarga   tayangan   holda   tanlangan   diktant   turlari   darsni   samarali
tashkil   qilish,   o‘quvchilarning   yozma   nutqini   rivojlantirish   va   ularni   bilimli,
faol va mustaqil shaxs sifatida shakllantirishga xizmat qiladi.
2.2. Diktantlarni rejalashtirish va o‘tkazish bosqichlari
Diktantlar ona tili darslarining eng muhim tarkibiy qismlaridan biri bo‘lib,
ularni   rejalashtirish   va   to‘g‘ri   o‘tkazish   darsning   umumiy   samaradorligiga
bevosita   ta’sir   qiladi.   Diktantlarni   muvaffaqiyatli   tashkil   etish   uchun   ularni
aniq   bosqichlarga   ajratgan   holda   rejalashtirish   lozim.   Har   bir   bosqich   o‘z
metodik vazifasiga ega bo‘lib, o‘qituvchi ushbu jarayonni bosqichma-bosqich
puxta   tayyorgarlik   asosida   amalga   oshirishi   kerak.   Bu   esa   o‘quvchilar
bilimining   shakllanishi,   mustahkamlanishi   va   tahlil   qilinishida   muhim   rol
o‘ynaydi.
Diktantni   o‘tkazish   odatda   uch   asosiy   bosqichdan   iborat:   tayyorgarlik
bosqichi, asosiy (yozish) bosqichi va tahlil qilish (tekshirish) bosqichi. Har bir
bosqich o‘ziga xos metodik yondashuvlarni, didaktik vositalarni va pedagogik
maqsadlarni talab etadi.
1. Tayyorgarlik bosqichi
Bu   bosqich   diktant   o‘tkazilishidan   oldin   o‘quvchilarni   mavzuga
tayyorlash,   matn   mazmunini   anglatish,   yangi   yoki   murakkab   so‘zlarni
tushuntirish, eshitish va yozish uchun psixologik muhit yaratishga qaratiladi.
Tayyorgarlik bosqichining asosiy maqsadi – o‘quvchini diktantga tayyorlash,
uni ruhiy va ma’naviy jihatdan yozishga hozirlashdir.
Tayyorgarlik   jarayonida   o‘qituvchi   matnda   uchraydigan   yangi   yoki
murakkab   so‘zlar,   grammatik   shakllar,   tinish   belgilarini   tushuntiradi.
Masalan,   murakkab   so‘zlar   ta’kidlanadi,   ularning   qanday   yozilishi 20tushuntiriladi. So‘zlarni talaffuz qilish, bo‘g‘inlarga ajratish, ularning imloviy
xususiyatlarini ko‘rsatish orqali o‘quvchining tayyorlanish darajasi oshiriladi.
bu bosqichda o‘quvchilarga diktant matni haqida qisqacha ma’lumot berilishi
mumkin. Matnning mavzusi, asosiy g‘oyasi haqida suhbat o‘tkaziladi, ba’zida
u   bilan   bog‘liq   rasmlar,   savollar   yoki   qisqa   hikoyalar   orqali   motivatsiya
kuchaytiriladi.   Bu   esa   o‘quvchilarning   qiziqishini   oshiradi,   yozuvga   bo‘lgan
ishtiyoqini   kuchaytiradi.   Darsning   bu   bosqichi   o‘qituvchining   pedagogik
mahoratiga   bog‘liq   bo‘lib,   to‘g‘ri   tashkil   qilingan   tayyorgarlik   butun   diktant
jarayonining sifatli o‘tishini ta’minlaydi.
2. Asosiy (yozish) bosqichi
Bu   bosqich   diktantning   markaziy   qismi   bo‘lib,   o‘qituvchi   matnni
belgilangan   tartibda   o‘qib   beradi,   o‘quvchilar   esa   uni   yozadilar.   Diktant
o‘tkazilishining   metodik   usullari   aynan   shu   bosqichda   o‘z   aksini   topadi.
Matnni o‘qish tezligi, ohangi, takrorlash soni, pauzalar — bularning barchasi
o‘quvchilarning muvaffaqiyatli yozishiga bevosita ta’sir qiladi.
O‘qituvchi   matnni   oldin   butunligicha   bir   marta   o‘qib   beradi.   Bu   orada
o‘quvchilar matnning umumiy mazmunini tushunib oladi. So‘ngra, har bir gap
alohida-alohida   o‘qiladi.   Har   bir   gap   2–3   marotaba,   ohangdorlik   bilan
o‘qiladi.   Birinchi   o‘qishda   o‘quvchi   eshitadi,   ikkinchisida   yozadi,   uchinchi
o‘qishda   esa   o‘z   yozganini   tekshiradi.   Orada   to‘xtalishlar,   tinchlik,   e’tiborni
jamlash uchun vaqt beriladi.
O‘qituvchi matnni o‘qib turganda grammatik shakllarga ishora qilmasligi,
to‘g‘ri   yoki   noto‘g‘riligini   aytmasligi   kerak.   Bu   o‘quvchilarning   mustaqil
fikrlash   va   qo‘llangan   qoidalarni   o‘zlashtirish   darajasini   o‘rganish   uchun
muhim.   Shu   bilan   birga,   diktantning   yozilish   muhitida   tartib,   intizom   va
jiddiylik saqlanishi zarur.   Yozib bo‘lingach, o‘qituvchi matnni yana bir marta
butunlay   o‘qib   beradi.   Bu   jarayon   o‘quvchilarga   yozganlarini   to‘g‘rilash,
xatolarini   aniqlash   imkonini   beradi.   O‘quvchi   o‘z   yozuvini   mustaqil 21tekshirishi   orqali   o‘zi   qilgan   xatoni   ko‘rish,   tahlil   qilish   va   tuzatish
malakasiga ega bo‘ladi.
3. Tahlil va baholash bosqichi
Diktant   o‘tkazilgach,   uni   tekshirish,   xatolarni   tahlil   qilish,   baholash   va
umumiy   xulosalar   chiqarish   bosqichi   boshlanadi.   Bu   bosqichda   o‘qituvchi
o‘quvchilarning   ishlari   ustida   individual   yoki   umumiy   ishlash   usullaridan
foydalanadi. Masalan, xatolarni sinf bilan birgalikda tahlil qilish, har bir xato
ustida alohida to‘xtalish mumkin.
O‘quvchilarning xatolari  taxtada yozib tahlil  qilinadi. Har bir imloviy va
grammatik xatoning sababi aniqlanadi, to‘g‘ri yozilishi bilan solishtiriladi. Bu
usul   orqali   o‘quvchilar   nafaqat   o‘z   xatolarini,   balki   sinfdoshlarining   ham
kamchiliklarini ko‘radi, ulardan xulosa chiqaradi.
Baholashda   o‘qituvchi   xatolar   soni   va   turiga   qarab,   o‘quvchi   bilim
darajasini   belgilaydi.   Har   bir   xato   uchun   belgili   mezonlar   asosida   ball
qo‘yiladi   yoki   reyting   baholash   tizimi   qo‘llaniladi.   Ayrim   hollarda   baholash
faqat   o‘quvchining  ilgari   olgan   natijalariga   nisbatan   solishtirish   orqali,   ya’ni
o‘z-o‘zini   baholash   printsipida   ham   amalga   oshiriladi.   o‘quvchilarning
yozgan diktantlarini ularning o‘zlari tekshirishiga imkon berish ham samarali
usullardan   biridir.   Bu   o‘quvchiga   mas’uliyatni   yuklaydi,   uni   o‘z   faoliyatiga
tanqidiy   yondashishga   o‘rgatadi.   O‘qituvchi   esa   umumiy   xulosa   qilib,   qaysi
qoidalarda   eng   ko‘p   xatoliklar   qilinganini   aniqlaydi   va   keyingi   darslarda   bu
jihatlarga ko‘proq e’tibor qaratadi. 11
Tahlil   bosqichi   o‘quvchilarning   bilim   darajasini   chuqurlashtirish,
xatolardan   saboq   olish,   yozma   nutqni   takomillashtirishning   muhim
pog‘onasidir. O‘qituvchi aynan shu bosqichda ta’lim samaradorligini nazorat
qiladi va kelgusi darslar strategiyasini belgilab oladi.Diktantlarni rejalashtirish
va o‘tkazish bosqichlari ketma-ketlikda, aniq metodik yondashuv asosida olib
11
  Fayzullayeva G. Ta’lim jarayonida yozma nutq tahlili. – Namangan: Ibrat Nashriyoti, 
2020. – 124 bet. 22borilishi zarur. Tayyorlov, yozish va tahlil bosqichlarining har biri o‘quvchida
yozuv   ko‘nikmalarini   shakllantirish,   mustahkamlash   va   rivojlantirishga
xizmat   qiladi.   Bu   bosqichlar   o‘zaro   uyg‘unlikda   olib   borilgandagina,
diktantlar ona tili darsining mazmunli, samarali va o‘quvchini rivojlantiruvchi
asosiy vositasi  sifatida xizmat qilishi mumkin. Diktant nafaqat nazorat, balki
o‘rgatish,   tarbiyalash   va   fikrlashni   rivojlantirish   vositasi   ekanligi   bilan
qadrlidir.
2.3. Ta’limiy diktantlardan foydalanish samaradorligini baholash
usullari
Ta’limiy   jarayonning   samaradorligini   aniqlash   va   uni   takomillashtirish
uchun   baholash   muhim   bosqich   hisoblanadi.   Ayniqsa,   ona   tili   darslarida
ta’limiy   diktantlar   orqali   o‘quvchilarning   imloviy   savodxonligi,   grammatik
bilimlari  va  yozma  nutq  malakalari  shakllanadi.  Shu  bois  bu  mashq   turining
qanday darajada foyda berganini aniqlash o‘qituvchi uchun pedagogik nazorat
vositasi bo‘lib xizmat qiladi. Buning uchun ta’limiy diktantlardan foydalanish
samaradorligini   baholash   usullarini   chuqur   o‘rganish   va   amalda   qo‘llash
zarur.
Baholashning   asosiy   maqsadi   –   diktant   orqali   o‘quvchida   shakllangan
bilim,   ko‘nikma   va   malakalarni   aniqlash,   xatolarni   tahlil   qilish,   rivojlanish
darajasini baholash va kelgusi darslar uchun zarur strategiyalarni belgilashdan
iborat.   Bu   jarayonda   o‘qituvchi   nafaqat   natijaga   e’tibor   qaratadi,   balki
o‘quvchining o‘quv faoliyatidagi yondashuvi, harakati  va mustaqilligini  ham
inobatga oladi.
Diktantlar  natijasini   baholashda   eng  avvalo  xatolar   soni  va   turi   e’tiborga
olinadi.   Odatda,   o‘qituvchilar   xatolarni   imloviy   xatolar,   grammatik   xatolar,
tinsh belgilari bilan bog‘liq xatolar kabi toifalarga ajratib, ularni alohida tahlil
qiladilar. Masalan, har bir imloviy xato uchun 1 ball yoki reytingdan mahrum
qilish kabi usullar qo‘llaniladi. Ba’zi holatlarda esa, xatolar og‘irlik darajasiga
qarab 0,5 yoki 1,0 ball shaklida baholanadi. 23Samaradorlikni   baholashda   faol   tahlil   usuli   eng   muhimlardan   biridir.   Bu
usulda o‘qituvchi  o‘quvchilarning diktantdagi  xatolarini sinf  bilan birgalikda
muhokama qiladi. Har  bir  xatoni  tahlil  qilish, uning sababi,  to‘g‘ri  shakli  va
qoidasi alohida ko‘rib chiqiladi. Bu o‘quvchilarning faolligini oshiradi, ularda
mustaqil tahlil qilish ko‘nikmasini shakllantiradi.
Mustaqil tekshirish ham samaradorlikni oshiruvchi baholash shaklidir. Bu
usulda   o‘quvchilarga   o‘zlari   yozgan   diktantlarini   qayta   tekshirish,   xatolarini
ko‘rsatish va tuzatish imkoniyati beriladi. Bu jarayon o‘quvchining mas’uliyat
hissini   oshiradi,   tanqidiy   fikrlashini   rivojlantiradi   va   o‘z   ustida   ishlashga
undaydi.   Ayniqsa,   yuqori   sinf   o‘quvchilari   uchun   bu   yondashuv   ko‘proq
tavsiya etiladi.
Juftlikda   tekshirish   –   samarali   interfaol   baholash   shakli   bo‘lib,   bunda
o‘quvchilar   bir-birining   diktantlarini   tekshiradilar.   O‘qituvchi   esa   oldindan
belgilangan   mezonlarga   ko‘ra   tekshirish   varaqasini   beradi.   Bu   usul   nafaqat
savodxonlikni oshiradi, balki hamkorlikda ishlash, fikr almashish va muloqot
madaniyatini ham rivojlantiradi. Ammo bu usul faqatgina ishonchli, akademik
halollik shakllangan sinflarda amalga oshirilishi lozim.
Diktantlardan   foydalanish   samaradorligini   baholashda   reytingli   baholash
tizimi ham muhim rol o‘ynaydi. Bu tizimda o‘quvchining diktant yozishdagi
umumiy   faoliyati,   xatolarga   nisbatan   munosabati,   ishtirok   darajasi   ham
hisobga   olinadi.   Reyting   baholashda   faqat   yakuniy   natija   emas,   balki
jarayonda ko‘rsatgan intilishi, mehnati, o‘zini anglash harakati baholanadi. Bu
esa o‘quvchini rag‘batlantiradi.
Bundan   tashqari,   diagnostik   testlar   orqali   ham   diktant   natijalari
baholanadi.   Masalan,   bir   necha   haftalik   diktant   ishlari   asosida   o‘quvchining
o‘sish   dinamikasi   tahlil   qilinadi.   U   qaysi   sohalarda   xato   qiladi,   qaysi
qoidalarga  befarq,  qayerda  o‘sish   bor  –  bular  aniqlanadi.  Bunday   kuzatuvlar
asosida individual yondashuv strategiyasi ishlab chiqiladi. 24Samaradorlikni   baholashda   ko‘p   bosqichli   yondashuv   qo‘llaniladi.
Birinchi   bosqichda   diktant   yoziladi,   ikkinchisida   u   tekshiriladi   va   tahlil
qilinadi, uchinchisida o‘quvchi xatolar ustida mustaqil ishlaydi, to‘rtinchisida
esa shu qoidalar bo‘yicha mashqlar bajartiriladi. Oxirida qayta diktant orqali
o‘zgarish   aniqlanadi.   Bu   jarayon   o‘z-o‘zini   nazorat   qilish   va   natijani
baholashga xizmat qiladi.
Diktant   samaradorligini   baholashda   matematik-statistik   usullardan   ham
foydalanish mumkin. Masalan, butun sinf bo‘yicha o‘rtacha ball hisoblanadi,
maksimal   va   minimal   natijalar   aniqlanadi,   har   bir   o‘quvchining   dinamikasi
grafik shaklida chiziladi. Bu yondashuv o‘qituvchiga dars jarayonini ob’ektiv
tahlil qilish imkonini beradi.
Yana   bir   muhim   yo‘nalish   –   refleksiya   asosida   baholash   bo‘lib,   bunda
o‘quvchilarning o‘z fikrini yozishi, o‘z diktantini qanday bajargani, nimalarda
qiynalgani,   nimalarni   yaxshi   bajarganini   yozma   shaklda   ifodalashi   talab
qilinadi. Bu yondashuv o‘quvchi bilan o‘qituvchi orasidagi pedagogik aloqani
kuchaytiradi, tahliliy fikrlashni rivojlantiradi.
Diktantlar   samaradorligini   baholashda   o‘quvchilarning   takroriy   xatolari
ustida   tizimli   ishlash   ham   muhim.   Agar   bir   o‘quvchi   yoki   sinf   doimiy
ravishda bir xil xatoga yo‘l qo‘yayotgan bo‘lsa, bu o‘sha mavzuga oid ta’lim
jarayoni  qayta ko‘rib chiqilishi  kerakligini bildiradi. Bu holat  o‘qituvchining
o‘z metodikasini tahlil qilishiga zamin yaratadi.
Ta’limiy   diktantlardan   foydalanish   samaradorligini   baholashda   eng
muhim   jihatlardan   biri   bu   –   ko‘rsatkichlarni   tahliliy   umumlashtirishdir.
O‘qituvchi   har   oyning   yoki   chorakning   yakunida   o‘quvchilarning   diktant
ishlari   bo‘yicha   tahlil   hisobotini   tuzadi.   Ularning   kuchli   va   zaif   tomonlari,
yutuqlari va muammolari, takomillashtirish yo‘nalishlari aniq belgilanadi. Bu
esa   nafaqat   baholash,   balki   o‘quv   jarayonini   rejalashtirishga   ham   xizmat
qiladi.   ta’limiy   diktantlardan   foydalanish   samaradorligini   baholash   faqat
xatolarni   aniqlash   emas,   balki   o‘quvchining   o‘sish   yo‘lini   belgilash,   uning 25kompetensiyasini  tahlil   qilish  va  o‘quv jarayonini  takomillashtirish  imkonini
beruvchi   murakkab   va   ko‘p   qirrali   pedagogik   faoliyatdir.   Bu   baholash   turli
usullar – test, reyting, tahlil, statistik ko‘rsatkichlar va reflektiv yondashuvlar
orqali amalga oshirilganda o‘zining haqiqiy samarasini beradi.
II BOB YAKUNIY XULOSA
Ona   tili   darslarida   diktantlarni   to‘g‘ri   rejalashtirish   va   o‘tkazish   juda
muhim. Har bir sinf uchun diktant turi o‘quvchilarning yoshiga va darajasiga
qarab   tanlanishi   kerak.   Oddiy   diktantlardan   tortib,   ijodiy   yoki   grammatik
tahlilli   diktantlargacha   –   hammasi   o‘z   maqsadiga   xizmat   qiladi.   Diktantni
o‘tkazish  bosqichlari:  tayyorlov, yozish va tahlil  qilish – har  biri o‘z o‘rnida
muhim.   Diktant   natijalarini   baholash   esa   nafaqat   xatolarni   topish,   balki
o‘quvchining o‘sishini aniqlash vositasi bo‘lishi kerak. Xatolar ustida ishlash,
mustaqil tahlil qilish o‘quvchini rivojlantiradi. Shuning uchun ham diktantlar
–   bu   faqat   yozuv   emas,   balki   o‘rganish   va   o‘stirish   vositasi.   O‘qituvchi   bu
jarayonni   puxta   tashkil   qilsa,   ta’lim   sifati   oshadi.   Diktant   orqali   o‘quvchi
savodli, o‘ylovchi va mustaqil bo‘lib boradi. 26 Xulosa
Ushbu  kurs  ishim  orqali  ona  tili  darslarida  ta’limiy diktantlardan  qanday
samarali   foydalanish   mumkinligini   chuqurroq   o‘rganishga   harakat   qildim.
Diktantlar   o‘quvchilarning   savodxonligini   oshirish,   yozma   nutqini
rivojlantirish,   grammatik   bilimlarini   mustahkamlashda   juda   foydali   mashq
turi ekanligini yana bir bor angladim. Har bir diktant turi – oddiymi, ijodiymi
yoki tahlilligimi – o‘z o‘rnida o‘quvchining fikrlashi, yozishi va o‘zini ifoda
qilishi uchun imkon yaratadi.
Men   shuni   tushundimki,   diktantni   shunchaki   yozish   emas,   balki   uni
rejalashtirish, to‘g‘ri o‘tkazish va xatolar ustida ishlash eng muhim bosqichlar
hisoblanadi.   Bu   jarayonda   o‘qituvchining   roli   juda   katta   –   darsga   qanday
yondashsa,   o‘quvchilarning   munosabati   ham   shunday   shakllanadi.   Ayniqsa,
tahlil   va   baholash   bosqichi   o‘quvchini   o‘stiradi,   unga   mas’uliyatli   bo‘lishni
o‘rgatadi.
Shu mavzu asosida o‘rganish davomida nafaqat nazariy bilimlarim oshdi,
balki   amaliy   jihatdan   ham   ko‘plab   foydali   metodik   yondashuvlar   bilan
tanishdim. Bu bilimlarimni kelajakda, o‘zim ona tili fani o‘qituvchisi sifatida
faoliyat   yuritganimda   albatta   qo‘llayman.   Diktant   orqali   o‘quvchiga   nafaqat
savod, balki tartib, mustaqillik, mantiqiy fikrlashni ham o‘rgatish mumkin.
Xulosa   qilib   aytganda,   ta’limiy   diktantlar   –   bu   oddiy   mashq   emas,   balki
o‘quvchining tilni o‘rganishdagi asosiy poydevorlaridan biridir. Ularni to‘g‘ri
tanlash,   puxta   rejalashtirish   va   samarali   o‘tkazish   har   bir   o‘qituvchining 27ustuvor vazifasiga aylanishi kerak. Men bu kurs ishi orqali ana shu haqiqatni
angladim va uni amaliyotda qo‘llashga tayyorman.
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1) Shavkat   Mirziyoyev.   “Yangi   O‘zbekiston   maktabi”   g‘oyasi   –   xalq
ta’limini   isloh  qilishning   bosh   tamoyili.  —   Xalq  so‘zi   gazetasi,   2022  yil
30-avgust.
https://xs.uz/uz/post/prezident-shavkat-mirziyoev-yangi-ozbekiston-
maktabi-royasini-taklif-qildi
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.   Mirziyoyevning   2022   yil   23
dekabrdagi Murojaatnomasi. — Prezident.uz rasmiy sayti.
https://president.uz/oz/lists/view/5879
3) Shavkat   Mirziyoyev.   “Ta’lim   sifati   va   samaradorligini   tubdan   oshirish   –
bizning   eng   ustuvor   vazifamizdir.”   —   O‘zbekiston   Ovozi,   2021   yil   15-
mart.
https://president.uz/uz/lists/view/4335
4) “2030-yilgacha   mo‘ljallangan   O‘zbekiston   Respublikasining   Ta’lim
sohasini   rivojlantirish   konsepsiyasi”.   —   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining 2019-yil 29-oktabrdagi PF–5712-son Farmoni.
https://lex.uz/docs/4567334
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O‘zbek   tilining   davlat   tili
sifatidagi   nufuzi   va   mavqeini   oshirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi
Farmoni, PF–5850-son, 2019-yil 21-oktabr.
https://lex.uz/acts/-459231 286) Jo‘raev   A.   Ona   tili   o‘qitish   metodikasi.   –   Toshkent:   O‘qituvchi,   2019.   –
176 bet.
7) Qodirova T. Ona tili darslarida interfaol metodlar. – Toshkent: Fan, 2020.
– 144 bet.
8) Usmonxo‘jayev   A.   O‘rta   maktablarda   ona   tili   ta’limi   metodikasi.   –
Toshkent: Ilm Ziyo, 2021. – 210 bet.
9) Po‘latova Z. Pedagogik texnologiyalar va ularni amaliyotga tadbiq qilish.
– Toshkent: Fan va texnologiya, 2018. – 188 bet.
10) Tadjixodjayeva   G‘.   Boshlang‘ich   sinflarda   imlo   o‘rgatish   metodikasi.   –
Toshkent: Yangi asr avlodi, 2017. – 132 bet.
11) Madrahimova D. Diktant va yozma ishlar to‘plami. – Toshkent: Iste’dod,
2019. – 96 bet.
12) Karimov   N.   Savodxonlik   mashg‘ulotlari   metodikasi.   –   Buxoro:   Ilm
Sarchashmasi, 2020. – 168 bet.
13) Otamurotova   M.   Til   o‘rgatishda   zamonaviy   yondashuvlar.   –   Toshkent:
O‘zbekiston, 2021. – 152 bet.
14) Qurbonova   S.   Ona   tili   darslarida   yozma   nutqni   shakllantirish.   –
Samarqand: Zarafshon, 2022. – 140 bet.
15) Rajabova N. Grammatik tahlil metodikasi. – Toshkent:  Barkamol Avlod,
2020. – 128 bet.
16) Rasulova   R.   O‘qituvchi   darsda:   amaliy   metodlar.   –   Toshkent:   Ta’lim,
2018. – 112 bet.
17) Inoyatova Z. Nutq o‘stirish mashg‘ulotlari. – Toshkent: O‘qituvchi, 2021.
– 156 bet
18) Xudoyqulova   M.   Darsda   innovatsion   metodlar.   –   Toshkent:   Fan   va
taraqqiyot, 2022. – 134 bet.
19) Ibragimova   O.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   yozma   nutqini
rivojlantirish. – Andijon: Ziyo Print, 2019. – 120 bet. 2920) Nishonova  R.   Diktantlar   to‘plami   (1–4-sinflar   uchun).  –  Toshkent:   Nurli
olam, 2021. – 84 bet.
21) Tashpulatova   D.   Ona   tili   fanidan   mustahkamlovchi   mashqlar.   –   Qarshi:
Ilm Ziyo, 2018. – 116 bet.
22) Qodirov   B.   O‘quvchilarda   savodxonlikni   rivojlantirish   texnologiyalari.   –
Toshkent: Iste’dod, 2022. – 130 bet.
23) Fayzullayeva G. Ta’lim jarayonida yozma nutq tahlili. – Namangan: Ibrat
Nashriyoti, 2020. – 124 bet.
24) Ergasheva N. Ona tili darslari uchun metodik tavsiyalar. – Toshkent: Fan,
2019. – 142 bet.
25) A’zamova   M.   Yozma   ishlar   ustida   ishlash   texnologiyasi.   –   Toshkent:
Yangi asr avlodi, 2023. – 150 bet.

I BOB. Ona tili darslarida ta’limiy diktantlarning nazariy asoslari
1.1. Ta’limiy diktant tushunchasi va uning didaktik imkoniyatlari
1.2. Ta’limiy diktantlarning turlari va ularning o‘ziga xosliklari

1.3. Diktantlar orqali o‘quvchilarda bilim, ko‘nikma va malakalarni shakllantirish

II BOB. Ona tili darslarida ta’limiy diktantlardan foydalanish metodikasi
2.1. Boshlang‘ich va o‘rta sinf o‘quvchilariga mos diktant turlarini tanlash mezonlari
2.2. Diktantlarni rejalashtirish va o‘tkazish bosqichlari
2.3. Ta’limiy diktantlardan foydalanish samaradorligini baholash usullari