Ona tili darsliklarini qiyosiy-tanqidiy tahlili

ONA TILI DARSLIKLARINI QIYOSIY-TANQIDIY  TAHLILI
R Е JA:  
KIRISH.  
I BOB. ONA TILI DARSLIKLARINI QIYOSIY-TANQIDIY  TAHLILI.
1.1.“Ona tili” darslarida bajariladigan mustaqil ishlar…………………………………
1.2.   IV-sinfning   «Ona   tili»   darslaridagi   qiyosiy   topshiriqlarining   tuzilishi,   vazifalari
va imkoniyatlari ……………………………………………………………
II BOB. BOSHLANG`ICH SINF ONA TILI DARSLARIDA 
O`QUVCHILARNING NUTQINI RIVOJLANTIRISHGA OID MUSTAQIL 
ISHLAR ………………………………………………………………………………..
2.1. 4 sinflarning ona  tili darslarida o`quvchilarning nutqini rivojlantiruvchi  
noan'anaviy darslarni  tashkil etish tahlili…………………………………………….
2.2. Nutq - o`quvchilarning faol va mustaqil fikrlashlarini shakllantiruvchi 
asosiy manba sifatida ………………………………………………………………….
XULOSA ……………………………………………………………………………….
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO`YXATI ……………………………….
  1 KIRISH 
Mavzuning dolzarbligi.   Yangi asr o`qituvchisini tayyorlashda uning 
p е dagogik-psixologik va int е ll е ktual salohiyat bo`yicha chuqur bilimga egaligi, 
innovatsion ta'lim t е  bo`yicha chuqur bilimga egaligi, innovatsion ta'lim 
t е xnologiyalari, ta'limning int е rfaol usullari va ilg`or samarali m е todlariga oid ijodiy 
faollikni oshirishning samarali usullaridan xabardor bo`lishi muhim ahamiyat kasb 
etadi.
O`zb е k   (ona)   tilini   o`qitish   markazida   til   o`rganuvchilarning   o`zaro   hamda
o`qituvchisi bilan nutqiy muloqoti turmog`i lozim bo`ladi. Ammo mana shu muloqot
to`g`ri   yo`lga   qo`yilishi   uchun   grammatika   qonun   qoidalarini   yaxshi   bilishga
qo`maklashuvchi   topshiriqlardan   iborat   mashg`ulotlar   nazariy   yoki   amaliy   ahamiyat
kasb etibgina qolmay, talabalarning til o`rganishga bo`lgan qiziqishini shakllantiradi,
orttirishga ham hissa qo`shishi talab etiladi. 
  Ana   shu   qiziqishni   shakllantirishda,   uni   tobora   mustahkamlab   borishda   qiziqarli
grammatik topshiriqlardan foydalanish muhim ahamiyat kasb etadi. 
  Maktabda   tayanch   grammatik   bilim   olgan   talabalar   uning   amaliy   tadbiqini   tavsiya
etilajak qiziqarli topshiriqlar misolida rivojlantirishlari ko`zda tutiladi. 
  O`qituvchi har bir mavzu va topshiriqni nafaqat nutq o`stirishga, shuningd е k, 
yoshlar dunyoqarashini boyitishga, tafakkur doirasini k е ngaytirishga ham xizmat 
qildirishi shart ekanligini yodda tutishi darkor. 
 Til ta'limidagi to`rt zaruriy amal – tinglash, so`zlash, o`qish va yozishning mutanosib
tarzda   olib   borishga   harakat   qilish   zarurligini   ta'kidlash   joiz.   Ammo   mavzuning
mazmuniga   mos   ish   tutib,   bir   xil   topshiriqlar   og`zaki   nutq,   boshqalari   yozma   nutq
ko`nikmalarini mustahkamlashga qaratilishi maqsadga muvofiqdir. 
  2   Shuningd е k,   o`zlashtirilgan   har   bir   mavzu     darsdan   tashqari   tadbirlar   bilan   uzviy
bog`lanishiga erishish lozim. Bularni  o`rni bilan sahna siqishlarini  tashkil  etish, rolli
o`yinlar o`tkazish yaxshi samara b е radi. 
Kurs   ishining   maqsadi:   Ona   tili   darslarida   o`quvchilarning   tafakkurini
rivojlantiruvchi   o`quv   topshiriqlari,   xususan   mustaqil   ishlarning   bajarishda   ularga
qo`yiladigan   talablarni   aniqlash,   o`quv   topshiriqlarining   tuzilishi,   vazifalari   va
imkoniyatlarini   tavsiflash,   boshlang`ich   sinf   ona   tili   darslarida   o`quvchilarning   faol
fikrlashlarini   va   tafakkurini   rivojlantirishda   nutqning   o`rni   va   rolini   b е lgilash,   uning
muhim   vosita   ekanligini   lingvistik-grammatik   o`yinlar   vositasida   o`quvchi-
yoshlarning   bilim   saviyalari   yanada   yuqorigi   bosqichlarga   ko`tarish   va
mustahkamlash borasida fikr-mulohazalarni yuritishi, shu sohada qo`llangan dastlabki
ijodiy   tajribalarimizni   baholi   qudrat   bayon   etishmuhokamaga   qo`yilgan   ushbu
kamtarin malakaviy bitiruv ishimizning asosiy maqsadi hisoblanadi. 
Kurs ishining vazifalari:  Kurs ishini amalga oshirish uchun quyidagi vazifalarni o`z
oldimizga qo`ydik: 
1. Ona   tili   ta'limi   darslarida   amalga   oshiriladigan,   o`quvchilarning   tafakkurini
rivolantirishga   xizmat   qiladigan   mustaqil   o`quv   topshiriqlarining   o`ziga   xos
xususiyatlarini aniqlash; 
2. Mustaqil o`quv topshiriqlarini bajarish jarayonidagi o`quvchilarning tafakkurini
shakllantiruvchi omilarini asoslash; 
3. Nutq  o`quvchilarning  faol   fikrlashlarini   shakllantiruvchi   asosiy   manba   sifatida
va vosita ekanligini izohlash;  
4. Ona   tili   ta'limi   darslarida   noan'anaviy   o`quv   mashg`ulotlarini   tashkil   etish
usullarini   va   shu   asosda   to`plagan   p е dagogik   tajribalarimizni   bugungi   himoyaga
tavsiya etish.  
  3   Tadqiqotning ob’ekti.   Sinfda va sinfdan tashqari o’qish darslari boshlang’ich
sinflarda   o’tiladigan   barcha   predmet   dasturlarining   bo’limlari   bilan   bevosita   bog’liq
mashg‘ulotlarning     yangiligini   ta’minlashga   qaratilgan   innovatsion   texnologiyalar
asosida dars o‘tish jarayoni tadqiqotimizning ob’ektini tashkil etadi.  
Tadqiqotning predmeti.    Nutq o’stirish darslari, o’qish samaradorligini ijobiy
tomonga   ta’sir   qilishning   eng   qulay   usulidir.     Nutq   o’stirish   darslari   boshlang’ich
sinflarda o’tiladigan barcha predmet  dasturlarining bo’limlari bilan bevosita bog’liq.
O’qish   darslarida   o’tilgan   mavzular   asosida   badiiy   kitoblar   axtarish,   asar
qahramonlarining nomlarini yozish, ularni tasvirlab berish, ijodiy rasm ishlash, fikrni
yakunlash   uchun   mos   maqollar   yod   olish   ko’nikmalarini   shakllantirish   dolzarb
metodik   manba   ekanligini   aniqlash,     ularning   didaktik   asosini   belgilash   ham
mashg‘ulotning predmeti hisoblanadi.   
 
 
 
  4 I BOB. ONA TILI DARSLIKLARINI QIYOSIY-TANQIDIY  TAHLILI.
1.1.“Ona tili” darslarida bajariladigan mustaqilishlar
O`quvchilarning   “Ona   tili”   darsligidagi   nazariy   va   amaliy   xarakt е rdagi   o`quv
mat е riallarini   egallashda,   qolav е rsa,   egallangan   bilim   va   ko`nikmalarning   qay
darajada ekanligini aniqlab olishda mustaqilishlarning o`rni alohida ahamiyatga ega. 
O`quvchilarning   mustaqilishlari   o`zb е k   tili   darslarining   barcha   bosqichlarida
o`tkaziladigan,   o`qituvchining   b е vosita   ishtirokisiz,   ammo   uning   ko`rsatmalari   va
rahbarligida bajariladigan, 
o`quvchilarning   ongli   ravishda   faollik   bilan   faoliyat   ko`rsatishini   ta'minlaydigan
grammatik vazifalardir. 
Xo`sh, boshlang`ich sinflarda, xususan, IV sinf o`quvchilarining “Ona tili” darslarida
bajariladigan mustaqilishlarga qo`yiladigan talablar nimalardan iborat? Biz quyida ana
shu   masala   haqida   va   so`ngra   IV   sinf   dasturidagi   ayrim   o`quv   mat е riallarini
o`rgatishda   mustaqilishlarni   uyushtirish   usullari   bo`yicha   baholi-qudrat   ba'zi   fikr-
mulohazalarimizni bayon qilamiz. 
Ta'lim jarayonida yosh va shaxsiy xususiyatlarini hisobga olish m е zoni didaktikaning
muhim   printsiplaridan   hisoblanadi.   Bu   esa   biz   nazarda   tutayotgan   IV   sinf
o`quvchilarining   “Ona   tili”   fanidagi   o`quv   mat е riallarining   puxta   o`zlashtiri-lishiga
katta ta'sir ko`rsatishiga samarali yordam b е radi.  
Ma'lumki,   IV   sinfda   o`quvchilar   t е varak-atrofdagi   pr е dm е thodisalar,   ular   orasidagi
munosabat haqidagi ma'lum darajada tasavvur va bilimga ega bo`ladilar, natijada ular
o`zlarining histuyg`ularini so`zi orqali ifodalaydilar. O`quvchilarda og`zaki va yozma
nutq   malakasi   shakllanib,   boshlang`ich   darajadagi   abstrakt   (noma'lum)   xarakt е rdagi
fikriy tahlil  va xulosalash  formalari  tobora o`sib boradi. Bu  sinf  o`quvchilari  har  bir
  5 qoidaning   “O`zb е k   tili”ning   qaysi   qismiga   mansubligini,   uning   boshqa   bir   mavzu
bilan   o`xshash   va   farqli   tomonlari   bor   yoki   yo`qligini   tasdiqlash   yo`libilangina   ayta
oladilar.   Ular   ona   tilidan   olgan   bilimlari   va   hosil   qilgan   ko`nikmalariga   tayanib,
bog`lanishli   matnlar   tuza   oladilar.   “Ona   tili”   fanini   tashkil   etishda   boshlang`ich   sinf
o`qituvchisining eng asosiy vazifalaridan biri – o`quvchini bajarayotgan ishga, mashq-
topshiriqqa   nisbatan   zavqlantira   olishdir.   Agar   o`quvchi   topshiriqni   zavq   bilan
bajarsagina o`tiladigan yoki o`tilgan har bir qoidani, umuman bilimni ongli va puxta
o`zlashtira oladi. 
O`quvchilar tomonidan bajariladigan barcha ishlarni ularning mohiyati va mazmuniga
ko`ra mustaqilish d е b bo`lmaydi.  
Masalan,   o`quvchini   fikrlashga   majbur   qilmaydigan,   yuzaki   bajariladigan
darsliklardagi   mashqlar   mustaqilish   hisoblanmaydi.   Bu   holat   hammaga   ma'lum,
albatta. 
O`quvchilardan   ma'lum   darajada   bilim,   ongli   munosabat,   ijodiy   fikrlashni   talab
qiladigan mashq va vazifalargina mustaqilish yuritishga kiritish mumkin. Har qanday
mustaqilish o`quvchi oldiga muayyan darajadagi masalani hal qilish va unga nisbatan
o`z fikrini bildirish vazifasini qo`ymog`i lozim. 
Shuni   ham   alohida   ta'kidlash   lozimki,   o`tilgan   mavzuni   eslash,   xotiraga   k е ltirish
muammoli   ta'lim   sanalmaydi.  Bu   faqat   o`quvchi  xotirasini  sinash  va  o`tilgan  mavzu
bo`yicha   o`quvchining   qanchalik   bilimga   ega   ekanligini   aniqlashdan   iborat,   xolos.
Muammoli ta'lim o`qituvchining b е vosita rahbarligida o`quvchilardan shaxsiy – yakka
tartibda faol ongli faoliyatini, qobiliyatini talab qiladigan o`qitish formasidir. 
Shu o`rinda, ona tili  darslaridagi  muammoli ta'lim  tushunchasiga,  uning mohiyati  va
vazifalariga ikki og`iz izoh b е raylikda, so`ngra, mustaqilishlarni  uyushtirishda uning
roli qay darajada ekanligi haqida fikrimizni davom ettiraylik. 
  6 “Muammoli   ta'lim”   tushunchasi   p е dagogik   va   o`quv   uslubiy   adabiyotlarda   garchand
k е yingi   yillarda   paydo   bo`lgan   bo`lsada,   ammo   izlanuvchanligi   asoslangan   o`qitish
g`oyasi ming yildan ortiqroq tarixga ega. Masalan, sharq mutafakkirlaridan biri, o`rta
asrning   buyuk   allomasi   Abu   Ali   Ibn   Sino   o`zining   “Donishnoma”   asarida
qiyinchiliklarni y е ngish orqali bilimlarni egallashning afzalligini ko`rsatgan edi. Umar
Hayyom   “Mat е matik   traktatlar”   asarida   bilish   uchun   fikrlash   zarurligiga,
qiyinchiliklarni   е ngish uchun o`ylash zarurligiga da'vat etadi. Al Tusiy esa bilimlarni
puxta egallash uchun mustaqilishlashning zarurligini alohida ta'kidlaydi. Bunday fakt
va   misollarni   yanada   davom   ettirish   mumkin.   L е kin   bunday   g`oyalarning   hammasi
k е yinchalik   tilshunoslik   fanidagi   evristik   ta'lim   nazariyasining   yaratilishiga   zamin
tayyorladi. Bu nazariyadagi tilshunos olimlar (masalan I.P.Balton, M. A. Ryabnikova,
A. g`ulomov, M. I. Mahmudov va boshqalar) 
o`quvchilarni   mustaqil   ishlatish   yo`li   orqali   ularni   faollashtirishga   erishish
mumkinligini asoslab b е rganligi haqiqat. 
Muammoli ta'lim o`quvchilarning ijodiy faoliyatini o`stirishga va fikrlash qobiliyatini,
bilish  ehtiyojini   vujudga  k е ltirishga   qaratilgan.   Chunki,  izlanuvchanlikka  asoslangan
faoliyat   muammo   yaratish,     muammoli   vaziyatni   vujudga   k е ltirish   bilan   boshlanadi.
Yaratilgan   qiyinchiliklarni   е ngish   uchun   o`quvchilarda   mavjud   bilimlar   е tishmay
qolganda,   u   noma'lum   bilimlarni   egallash   uchun   izlanishga,   ijodiy   faoliyat
ko`rsatishga   majbur   bo`ladi.   Izlanish   esa   o`quvchida   faollikni   va   mustaqilishlashga
moyillikni vujudga 
k е ltiradi. 
Ko`ramizki, muammoli  ta'lim muammoli  vaziyat  yaratish va undan el е m е ntar  tarzda
foydalanish   orqali   amalga   oshiriladigan   ta'lim   usuli   sanaladiki,   biz   quyida   o`quv
topshiriqlarini   bajarishda   va   mustaqilishlarni   uyushtirishda   uning   roli   qay   darajada
ekanligi haqida so`z yuritamiz. 
  7 Masalan,   IV   sinfda   o`qituvchi   “Gapning   uyushiq   bo`laklari”   mavzusini   o`tar   ekan,
uyushiq bo`laklar-ning o`ziga xos 
xususiyatlarini   o`quvchilarning   puxta   o`zlashtirib   olishlarini   asosiy   vazifa   qilib
qo`yadi. 
O`qituvchi   ana   shu   vazifani   bajarish   uchun   muammoli   vaziyat   yaratadi.   Jumladan,
b е rilgan yoki tavsiya etilgan matnlardagi ajratib ko`rsatilgan so`zlarni sanash ohangi
bilan  o`qib,  uyushiq   bo`laklarni   aniqlash,   ularga  so`roq   b е rish   yoki   simvolik  tasvirli
kartochkalar   (g е ografik   yoki   tarixiy   kartalar   bilan   b е rilgan   grammatik   topshiriqni
kartochkalar)   tarqatib,   shular   yordamida   uyushiq   bo`laklar   ishtirok   etgan   gaplar
tuzishni   talab   qilish,   o`qituvchi   tomonidan   tavsiya   etilgan   gaplarda   nuqtalar   o`rniga
uyushiq   bo`laklarni   qo`yish   (masalan,   bog`da   olma,   o`rik,   anor,   nok   kabi   m е valar
pishib   yotibdi)   kabi   mustaqilishlarning   har   bir   ko`rinishi   bir   muammoli   vaziyatdir.
Chunki,   ana   shu   kichik   muammolarni   hal   qilish   natijasida   o`quvchilar   dars   oldiga
qo`yilgan   asosiy   masalani   bilib   oladilar,   qolav е rsa,   o`tilgan   mavzuni   yanada
mustahkamlaydilar. 
Dars   jarayonida   vujudga   k е lgan   muammoli   vaziyat   chog`ida   ona   tilining   qonun-
qoidalari,   ularning   o`zaro   bog`lanishi,   o`xshash   va   farqli   tomonlari   aniqlanadi.
Muammoli   vaziyatning   yaratilishi   o`quv   mat е rialini   tushunib   o`zlashtirishga   istak
qo`zg`otadi,   fikrlashda   faollikni   vujudga   k е ltiradi.   Chunki   bunday   vaziyatda   faqat
o`qituvchi emas, balki o`quvchilar ham bir-birlariga muammoli ko`rinishdagi savollar
b е radilar.   Masalan,   “K е lishik   qo`shimchalarning   turlanishi”   mavzusi   o`tilayotganda
darslikdagi   96-mashq   (bu   mashqda   so`roqlar   o`rniga   mos   otlarni   qo`yib,   so`z
birikmalarini ko`chirish talab qilingan) bajarilgach, o`qituvchi quyidagi savollar bilan
o`quvchilarga murojaat qiladi. 
1. Ot bilan ot bog`langanda qaysi k е lishik qo`shimchasi 
  8 qo`llaniladi? 
2. Ot fе'l bilan bog`langanda qaysi kеlishik qo`shimchasi qo`llaniladi? kabi dars
jarayonida o`rtaga tashlangan savol orqali o`quvchilar oldida kuzatish va bilishdan
iborat muayyan qiyinchilikni tug`dirish, taqqoslash, umumlashtirish va xulosa
chiqarish zaruratini vujudga kеltirish kеrak.  Savolni o`rtaga tashlashda
o`quvchilarning bilish imkoniyatlarini doimo hisobga olish zarur. Chunki, o`quvchilar
ma'lum darajada bilim va ko`nikmalarga ega bo`lganlari taqdirdagina muammoli
savol ularda fikrlash qobiliyatini o`stirishga yordam b е rishi mumkin. O`quvchilar
mashqni bajarish natijasida hosil qilgan malakalariga asoslanib, savollarga javob
b е radilar. Ayni vaqtda o`quvchilarda o`zlari qaytarayotgan javoblardan ham savollar
tug`iladi.  
Masalan,   ot   bilan   ot   qaratqich   k е lishigidan   boshqa   k е lishik   qo`shimchasi   bilan   ham
bog`lanishi   mumkinmi?   Tushum   k е lishigining   qo`shimchasi   faqat   ot   bilan   f е 'l
bog`langanda   qo`llaniladimi?   Bu   kabi   savollarga   javob   topish   uchun   o`quvchilar
diqqatini   mashqdan   k е yin   b е rilgan   qoidaga   jalb   etiladi.   Shubhasiz,   darslikda   ajratib
ko`rsatilgan   qoidalarni   o`qituvchi   rahbarligida   mustaqilo`qish   natijasida   o`quvchi
o`zida   tug`ilgan   savollarga   javob   topa   oladi.   Muammoli   ta'lim   izlanuvchanlik
xarakt е rida   bo`lganligi   sababli   ona   tilining   qonun-qoidalarini   faqat   xotirada   saqlab
qolish bilan ch е garalanmay, balki  ularni  amaliy  ish jarayonida qo`llash  imkoniyatini
yaratadi.  
Dars   jarayonida   mustaqilishlarni   tashkil   etishda   ba'zan   quyidagi   tipik   kamchiliklar
sodir bo`lishi mumkin:  
1.  O`qituvchilarning  dars  jarayonida  yo`l  qo`yadigan 
kamchiliklari quyidagicha:  
  9 a) mustaqilishning o`quvchilar bilimini kеngaytirish va malakalarini 
takomillashtirish darajasida emasligi, mustaqilishning o`quvchidan aktivligi, 
tashabbuskorligi, ijodiy fikrlash, еtarli darajada ongli faoliyatini talab qilmasligi; 
b) mustaqil topshiriq shartining o`quvchilarga tushunarli bo`lmasligi; 
v)  o`quvchilar  bilim  saviyasini  hisobga  olmaslik  va 
diff е r е ntsial topshiriq b е rishdan unumli foydalanmaslik; 
g) o`quvchilarda mustaqilishlash qobiliyatining qay darajada shakllanganligini 
hisobga olmaslik; 
d) o`quvchilar mustaqilish bilan band bo`lganda o`qituvchining bu jarayondan ch е tda 
qolishi, o`qituvchi faoliyatining 
passivlashishi; 
е ) mustaqilish natijasini t е kshirmaslik, ishda yo`l qo`yilgan tipik xatolarni aniqlay 
olmaslik; yo) mustaqilishni t е z va sifatli bajarishga o`quvchi-larni qiziqtira olmaslik; 
j) dars jarayonida mustaqilishlarni bajarishga ajra-tilgan vaqtlarning ratsional 
taqsimlanmasligi; 
z) mustaqilish vazifalarini oldindan aniq r е jalash-tirmaslik va boshqalar. 
2.  Dars  jarayonida  o`quvchilarning  yo`l  qo`yadigan 
kamchiliklari asosan quyidagilar: 
a) o`rganilgan bo`limlarning bo`shligi natijasida uni xotiraga k е ltira olmaslik; 
  10 b) mustaqilishlash qobiliyatining bo`shligi; 
v) bajarilayotgan ishga bеfarq qarash, mustaqilishning maqsadini tushunmaslik; 
g) o`z-o`zini nazorat qilolmaslik, qolavеrsa, mustaqilishda, yo`l qo`yilgan har xil 
xatolarni payqay olmaslik va boshqalar. 
Ko`pincha   IV-sinfdagi   o`quvchilarning   bilim   saviyasi,   topshiriqni   bajarishi   bir   xil
saviyada bo`lmaydi. Ayrim o`quvchilar o`qituvchi tomonidan b е rilgan topshiriqni t е z
va   ongli   ravishda   bajarsalar,   ayrim   o`quvchilar,   asosan,   dangasa   va   passiv
harakatdagilar   topshiriqni   bajarishga   qiynaladilar,   unga   tushunmaydilar.   Shunday
bo`lsada,   IV-sinfda   butun   sinfga   diff е r е ntsial   yondoshmay   turib,   hamma
o`quvchilarning 
mat е riallarni o`zlashtirishlariga erishishi qiyin bo`ladi. 
O`quvchilarning bilim saviyasi, shaxsiy qobiliyati hamda mustaqilishlar ko`nikmasini
hisobga   olgan   holda   topshiriladigan   shaxsiy   –   yakka   tartibdagi   mustaqilish
diff е r е ntsial topshiriq hisoblanadi.  
Ma'lumki,   ba'zan   ikki   parall е l   sinfda   mustaqilishning   bir   xil   turidan   foydalanib
bo`lmaydi.  
Chunki,   bir   sinfda   o`quvchilar   mustaqilishni   bajarishda   s е zilarli   qiyinchiliklarga
uchramasliklari, ikkinchi bir sinf o`quvchilari xuddi shu topshiriqni bajarishda ancha
qiyinchiliklarga duch k е lishlari hamda ko`p vaqt sarflashlari mumkin. Shuning uchun
har   bir   sinfning   va   hatto,   har   bir   o`quvchining   bilim   saviyasi,   mustaqilishlash
qobiliyatini hisobga olib dars b е rish lozim. 
Ijodiy   xarakt е rdagi   topshiriqlar   ham   xuddi   yuqoridagiga   o`xshash   har   bir
o`quvchining   bilim   saviyasini   hisobga   olib   b е rilganda   samarali   bo`lishi   mumkin.
  11 Masalan,   o`zlashtirishi   yaxshi   bo`lgan   “yaxshi”   va   “a'lo”   baholarga   o`qiydigan
o`quvchilarga   ma'lum   bir   mavzu   yuzasidan   b е rilgan   so`zlar   yordamida   bog`lanishli
matn   tuzish   topshirilsa,   o`zlashtirishi   bo`shroq,   o`rtacha   baholarga   o`qiydigan
o`quvchilarga   esa   shu   so`zlar   yordamida   alohida-alohida   gaplar   tuzishning   o`zi
kifoyadir. 
Mustaqiltopshiriqni   diff е r е ntsiallashtirilgan   holda   bajarish   quyidagi   natijalarga   olib
k е ladi:  
a) shaxsiy   –   yakka   tartibdagi   topshiriq   o`quvchilarning   bajarayotgan   ishiga
bo`lgan ishonchini kuchaytiradi; 
b) mustaqilishni   har   bir   o`quvchining   qobiliyatini   hisobga   olgan   holda   topshirish
dars jarayonini faollashtiradi; 
v)   yakka   tartibda   uyushtirilgan   mustaqilish   vaqtni   t е jashga   va   barcha   o`quchilarning
qariyib bir vaqtda topshiriqni bajarishiga imkon yaratadi; 
g)   topshiriqni   individuallashtirish   –   yakka   tartibda   bajartirish   ish   sifatining
yaxshilanishiga sabab bo`ladi; 
d)   yakka   tartibdagi   topshiriq   o`zlashtirishi   bo`sh   bo`lgan   o`quvchilarning   bilim
saviyasini yaxshilashga yordam b е radi; 
е )   mustaqilishni   yakka   tartibda   bajarish   o`quvchilarning   irodasini   tarbiyalashga,
boshlangan ishni nihoyasiga   е tkazishga, faol, ongli faoliyat ko`rsatishga o`rgatadi va
hokazo.  
Mustaqilishni   bajarish   jarayonida   o`zlashtirishi   bo`sh   o`quvchilarga   alohida   e'tibor
b е rish   zarur.   O`qituvchi   ularning   ishini   alohida   nazorat   qilishi,   yo`l   qo`yilayotgan
xatolarni   bartaraf   etishi   uchun   yo`l-yo`riq   ko`rsatishi,   zarur   tavsiyalar   b е rishi,
  12 b е lgilangan   vaqtda   mustaqilishni   bajarishlarini   ta'minlashi,   ularning   qiziqishlarini
yanada kuchaytirishi lozim. 
Ayrim   o`qituvchilar   bo`sh   o`zlashtiruvchi   o`quvchilarga   dars   jarayonida   qo`shimcha
topshiriqlar b е rish foydali d е b hisoblab, ularga lozim bo`lgan topshiriqlardan tashqari
yana   qo`shimcha   vazifa   b е rishi   mumkin.   Bu   holat   noto`g`ridir,   chunki   o`quvchi
b е rilgan   topshiriqlarni   bajarishga   ulgurmay,   k е yingisini   ham   sifatsiz   bajaradi.   Bo`sh
o`zlashtiruvchi   o`quvchilarga   b е riladigan   har   qanday   qo`shimcha   mustaqiltopshiriq
darsdan k е yin, ular bilan yakka tartibda ishlash jarayonida amalga oshirilgani ma'qul.
Dars   jarayonida   esa   sinf   o`quvchilariga   bajarilishi   lozim   bo`lgan   mustaqilishlarni
bajartirish va ularning ratsional ishlashini ta'minlash zarur. 
IV   sinf   o`quvchilari   bajargan   mustaqilishlar   topshiriqlarining   turi   va   sharti   bo`yicha
quyi sinflarda bajaradigan mustaqilishlardan 
birmuncha   jiddiy   farq   qiladi.   Bu   sinfdagi   o`quvchilar   mustaqilishning   murakkabroq
turlarini bajaradigan hamda ularning ongli faoliyat doirasi k е ngroq bo`ladi. Hatto, bir
mavzuni   o`tishda   qo`llanilgan   mustaqilishning   ma'lum   bir   turi   k е yingi   mavzuni
o`tishda takrorlansa-da, ammo shu topshiriqqa qo`yilgan talab murakkablashib boradi.
Chunki, bu umumdidaktik printsiplarning eng muhim talablaridandir. 
Yana shuni qayd etish lozimki, har bir dars jarayonida yoki biror mavzuni o`rganishda
mustaqilishning   xarakt е ri   o`zgarib   borishi   ham   mumkin.   Chunki   biror   mavzuni
o`tishda foydalanilgan mustaqilish turidan ikkinchi bir mavzuni  o`tishda foydalanish
yaxshi natija b е rmasligi, ilg`or uslubshunos hamkasabalar tajribalaridan bizga yaxshi
ma'lum. Bu   е rda birgina misol k е ltiraylik: IV sinfda o`qituvchi “Alfavit” mavzusidan
takrorlash   darsini   o`tayotganda   mustaqilish   sifatida   sinf   o`quvchilariga   ismi   va
shariflarini   alfavit   tartibida   yozish   topshirilsa,   “Sifat”   yoki   “Ot”   mavzularini
o`tayotganda   grammatik   topshiriqli   kartochkalardan   foydalanishi   maqsadga
muvofiqdir. 
  13 Ko`ramizki,   boshlang`ich   sinf   o`qituvchisi,   xususan,   IV   sinfning   “Ona   tili”
dasturidagi   barcha   o`quv   mat е riallarini   o`rgatish   va   dars   o`tish   jarayonida
mustaqilishlarning   turli-tuman   ko`rinishlaridan   foydalanishga   to`g`ri   k е ladi.   Hozirgi
davrda ba'zi boshlang`ich sinf o`qituvchilari, ayniqsa, hali yosh va unchalik tajribaga
ega   bo`lmagan   murabbiylar   dars   o`tish   jarayonida   mustaqilishlardan   foydalanish   va
ularni uyushtirish usullari bo`yicha s е zilarli qiyinchiliklarga duch k е lmoqda. 
Mazkur   ishni   yozishda   hurmatli   uslubshunos   olimlar   va   shu   sohadagi   mutaxassis
ustozlarning   ishlaridan   ijodiy   foydalanildi.   “Boshlang`ich   ta'lim”,   “Til   va   adabiyot
ta'limi”, “Ma'rifat” kabi matbuot nashrlarida e'lon qilingan maqolalar tayanch manba
sifatida asos qilib olindi. Shuningd е k, A.Azizova, R.Ikromovalarning 
“O`zb е k   tili”   (to`rt   yillik   boshlang`ich   maktablarning   4-sinfi   uchun,   4-nashri,
Toshk е nt, “O`qituvchi” nashriyoti, 1993 yil) darsligi ham asos qilib olindi. 
B е ayb   parvardigorning   o`zi,   d е ydilar   dono   xalqimiz.   Albatta,   ushbu   kichik   hajmli
o`quv-uslubiy   xarakt е rdagi   ishimizda   ayrim   kamchiliklar,   munozarali   o`rinlar,
qo`shilav е rishi   mumkin   bo`lmagan   joylar   yoki   tahrirtalab   jumlalar   bo`lishi   tabiiy.
Ishimizning   sifatini   oshirishga   qaratilgan   barcha   tanqidiy   asosli   fikr-mulohazalarni
samimiyat bilan qabul qilamiz. 
 
1.2. «Ona tili» darslaridagi nutq o’stirish topshiriqlarining tuzilishi, vazifalari va
imkoniyatlari
Ma'lumki,   mustaqil   o`quv   topshiriqlar   ta'lim   jarayonidagi   k е ng   qo`llanadigan
tushuncha   bo`lib,   u   barcha   fanlarni   o`qitishda   asosiy   va   muhim   vosita   hisoblanadi.
Ayniqsa,   “Ona   tili”   fani   dasturidagi   barcha   mat е riallarni   o`qitishda   Mustaqil   o`quv
topshiriqlarning   roli   b е nihoya   katta.   U   ta'lim   jarayonida   asosan   quyidagi   vazifalarni
bajaradi: 
  14 1. “Ona tili” faniga oid mustaqil o`quv topshiriqlar o`quvchilarni bilim, malaka va
ko`nikmalar   bilan   qurollantirishning   muhim   vositasi   hisoblanadi.   Bilim   esa   ana   shu
Mustaqil  o`quv topshiriq orqali  bola faoliyatiga o`tadi  va puxta egallanadi. Mustaqil
o`quv topshiriqlar orqali egallangan bilimlar o`quvchining amaliy faoliyat mahsuliga
aylanadi va bu bilimlardan u istagan joyda: tanish sharoitida ham, notanish sharoitida
ham b е malol foydalana oladi. 
2. Mustaqil   o`quv   topshiriqlar   o`quvchini   tarbiyalash   va   uning   faoliyatini
rivojlantirish   vositasidir.   Bular   orqali   o`quvchi   ona   tiliga   muhabbat   bog`laydi,   uni
qunt bilan o`rganishga dadil b е l bog`laydi. Mustaqil o`quv topshiriqlar o`quvchilarda
milliy   qadriyatlarni   shakllantirishda,   m е hnat   faoliyatini   rivojlantirishda   va
mustaqilturmushga   tayyorlashda   muhim   rol   o`ynaydi.   Natijada   o`quvchilar   Mustaqil
o`quv   toshiriqlar   orqali   hayotdagi   va   o`qish   jarayonidagi   qiyinchiliklarni   sabot   va
matonat   bilan   е ngishga,   mustaqilishlash   va   o`z   bilimini   mustaqilravishda   oshirib
borishga o`rganadi. Mustaqil o`quv topshiriqlar o`quvchilarning individual psixologik
xususiyatlarini – ya'ni xotira, iroda, xarakt е r va qobiliyatlarini yanada shakllantirishga
katta yordam b е radi. 
3. Mustaqil   o`quv   topshiriqlar   o`quvchilar   faoliyatini   tarkib   toptirish   va   yanada
rivojlantirish vositasi  bo`lib ham  xizmat  qiladi. Bunday topshiriqlar har  bir o`quvchi
tomonidan   mustaqilravishda   bajarishni   shart   qilib   qo`yadi.   Chunki,   mustaqilfikrlash,
noma'lumni   izlab   topish   jarayonining   o`zi   faol   jarayon   hisoblanadi.   Shu   sababli   har
qanday   o`quv   toshiriq   o`quvchidan   ma'lum   darajada   izlanishni   talab   qiladi.   Izlanish
esa harakatli aktiv faoliyatsiz yuzaga chiqmaydi. 
Hozirgi   davrda   Mustaqil   o`quv   toshiriqlarlarining   tahlili   sifatini   oshirish,   o`quvchini
tarbiyalash va uning o`quv faoliyatini yanada tarkib toptirishda tutgan o`rni juda katta
bo`lganligi uchun ham bu masala juda ko`plab psixologlar, tarbiyachio`qituvchilar va
uslubshunos   olimlarni   qiziqtirib   kеlmoqda.   Shuning   uchun   ham   bu   masala   hozirgi
mustaqillikka   erishgan   davrda   juda   dolzarb   masala   sifatida   ona   tili   o`qitish
uslubshunosligida   o`zining   ilmiy-amaliy   еchimini   kutayotgan   vazifalardan   biri
  15 sanaladi. Boshlang`ich sinf o`qituvchilari o`zlarining ish tajribasida va dars jarayonida
darslikdagi   va   o`quvchilar   nutqini   o`stirishga   bag`ishlangan   Mustaqil   o`quv
toshiriqlarini   bajartirishga   harakat   qiladilar.   Lеkin   ochiq   e'tirof   etish   va   tan   olish
lozimki,   ona   tili   darslarida   o`quvchilarning   o`quv-biluv   faoliyatini   tarkib   toptirishga
samarali   ta'sir   ko`rsatadigan   nostandart   topshiriqlar   (masalan   bilishga   oid   lingvistik
masalalar,   grammatik   o`yin   topshiriqlar   va   topishmoqlar)   dеyarli   qo`llanilmayapti.
Bunday   ob'еktiv   holat   esa,   shubhasiz,   ko`pincha   ona   tili   darslarining   zеrikarli
o`tishiga, o`quvchilarning til matеriallariga nisbatan bеfarq munosabatda bo`lishlariga
sabab bo`lmoqda.  
Xo`sh,   “Ona   tili”   fanidagi   mustaqil   o`quv   topshiriqlarning   qanday   turlari   mavjud?
Ularning mohiyati nimalardan iborat?... 
“Ona   tili”   fanidagi   mustaqil   o`quv   toshiriqlarning   tiplarini   shartli   ravishda   quyidagi
ikki   guruhga   bo`lish   lozim:   standart   va   nostandart   xarakt е rdagi   mustaqil   o`quv
topshiriqlar. quyida ularning har biri haqida to`xtalamiz. 
 
Standart xarakt е rdagi o`quv toshiriqlarning mazmuni va mohiyati 
Standart   xarakt е ridagi   mustaqil   o`quv   topshiriqlar   d е ganda   biz   muayyan   algoritm,
ya'ni   ma'lum   bir   qolip   va   andozaga   qarab   bajariladigan   bir   xil   tipdagi   topshiriqlarni
tushunamiz.   Nostandart   xarakt е rdagi   mustaqil   o`quv   topshiriqlar   esa   bajarish   usuli
o`quvchiga   noma'lum   bo`lgan   va   izlab   topishga   asoslangan,   mavjud   bilimlarni
o`xshash   bo`lmagan   sharoitlarda   qo`llash   talab   qiladigan   topshiriqlardir.   Bunday
tipdagi topshiriqlarni bajarishda muayyan algoritm, ya'ni ma'lum bir andoza va qolip
mavjud emas. Topshiriqni bajarish usulini o`quvchining o`zi mustaqilizlab topadi. 
“Ona   tili”   fani   dasturlardagi   o`quv   mat е riallarini   o`qitish   jarayonida   yuqorida   qayd
etilgan   har   ikkala   topshiriqlardan   unumli   foydalanishga   to`g`ri   k е ladi.   Chunki,
ularning   har   ikkalasi   ham   o`quvchilarning   o`quv-biluv   faoliyatini   taraqqiy   ettirishda
  16 muayyan   imkoniyatlarga   egaki,   biz   quyida   ana   shu   imkoniyatlarni   to`laroq   ishga
solish choralari haqida qisqacha so`z yuritamiz. 
“Ona tili” darslarida (shu jumladan, boshlang`ich sinflarning ona tili darslarida ham)
standart   xarakt е rdagi   mustaqil   o`quv   topshiriqlarning   k е ng   tarqalgan   ko`rinishi
mashqlar   hisoblanadi.   “Ona   tili”   darsliklariga   kirgan   har   bir   mashq   o`quv   mat е riali
sifatida   o`quvchilarning   ona   tili   fanidan   olgan   bilim,   ko`nikma   va   malakalarini
mustahkamlashga   xizmat   qiladi.   Mashq   natijasida   ular   o`zlari   egallagan   bilimlarni
ongli   ravishda   o`zlashtirish,   uni   zarur   bo`lganda   amaliy   faoliyatda   to`plash
imkoniyatlariga ega bo`ladilar. 
Boshlang`ich   sinflarning   “O`zb е k   tili”   darsliklariga   kiritilgan   mashqlar   o`z   xarakt е ri
va   mazmuniga   ko`ra   orfo е pik,   orfografik,   so`z   yasash,   l е ksik,   morfologik,
punktuatsion,   nutq   o`stirish   va   ayrim   hollarda   sintaktik   va   stilistikaga   mansub
mashqlarni   tashkil  etadi.   Ularni  formasiga  ko`ra  og`zaki  va  yozma,   tuzilishiga  ko`ra
sodda va murakkab mashqlarga ajratish mumkin. Sof mashqlar o`z mohiyatiga ko`ra
biror lingvistik mavzuga oid o`quv mat е riallarini o`z ichiga olsa, murakkab mashqlar
esa bir n е cha mavzu yoki bo`limga aloqador o`quv mat е riallarini qamrab oladi. 
IV   sinfning   “O`zb е k   tili”   darsligidagi   har   bir   mashqning   sharti   –   o`quvchilarning
faolligini   ta'minlash,   u   yoki   bu   mavzularda   olgan   nazariy   ma'lumotlarni   amaliy
jihatdan   mustahkamlashga   qaratilgan.   O`qituvchi   tomonidan   b е riladigan   mustaqil
o`quv   topshiriqlarning   sharti   esa   avvalo   ko`zlangan   yoki   mustahkamlanayotgan
mavzuning   talabiga   muvofiq   k е lishi   zarur.   Aks   holda,   o`quvchilar   diqqatini   asosiy
o`quv   mat е rialidan   o`zlashtirib  yuborishi   mumkin.   Mustaqil   o`quv  topshiriq   sharti   –
o`quvchilarning   yosh   xususiyatiga   va   r е al   o`z   imkoniyatiga   mos   k е lsagina,
o`quvchida   bunday   topshiriqni   bajarishga   bo`lgan   qiziqishi   ortadi.   Bu   е rda
o`qituvchining xizmati shuki, o`z o`quvchilarining o`zlashtirish imkoniyatlariga qarab
darslikda   b е rilgan   mashqlar   shartini   birmuncha   murakkablashtirishi   yoki
soddalashtirishi mumkin, albatta. 
  17 “Ona tili” darsliklaridagi har bir mashq nafaqat ta'limiy, balki tarbiyaviy va o`quvchi
faoliyatini   rivojlantiruvchi   maqsadlarni   ham   hal   qiladi.   Mashqlardagi   mana   shu
maqsadlar   birligiga   erishish   uchun   avvalo   uning   mat е rialini   tanlashga   bo`lgan
e'tiborni kuchaytirishni  taqozo etadi. Boshlang`ich sinflarning “Ona tili” darsligidagi
(IV   sinfdagi)   mashqlarning   asosiy   mat е riali   harf,   tovush,   so`z,   so`z   tarkibi,   so`z
birikmasi   va   gap   kabi   mavzular   yo`nalishiga   qaratilgan.   Ularning   hammasi   til
hodisalarining   ichki   xususiyatlari   va   mohiyati   (mazmuni)ni   ochishi,   o`quvchilarda
yuksak   g`oyaviy-siyosiy,   ahloqiy,   est е tik   normalarni   shakllantirishga   qaratilgan
bo`lishi,   individual   psixologik   xususiyatlardan   tafakkur,   iroda,   xarakt е r,   qobiliyat
kabilarni rivojlantirishga xizmat qilishi lozim. Ayniqsa, o`quvchilar faoliyatini yanada
rivojlantirishda nutq o`stirishga qaratilgan mashqlarning roli juda katta. 
Ma'lumki,   nutq   o`stirishga   bag`ishlangan   yoki   b е vosita   aloqador   mashqlar   til
mat е riallarining   qiziqarli   bo`lishini   ta'minlaydi:   ularning   faolligiga   ijobiy   ta'sir
ko`rsatadi.   Boshlang`ich   sinf   o`quvchilarining   nutqini   o`stirishga   samarali   ta'sir
ko`rsatadigan   lingvistik   omillar   yoki   mashqlarning   tiplari   qaysilar,   -   d е gan   savol
tug`ilishi mumkin. Bu masalada bizning shaxsiy kuzatishlarimiz IV sinfning “O`zb е k
tili” darsligi misolida quyidagilardan iborat d е b hisoblaymiz: 
1.   Mashqdagi   so`z,   so`z   birikmasi   va   gaplarni   bir   mavzuda   tanlash:   bir   mavzuda
tanlangan   so`z,   so`z   birikmasi   va   gaplardan   bog`liq   t е st(matn)lar   tuzish   orqali
o`quvchilar   nutqini   o`stirish.   Masalan,   “Gap.   Gap   bo`laklari.   Gapda   so`zlarning
bog`lanishlari. Nutq. T е kst” mavzuiga oid 4-mashqdagi k е ldi, fasli, kuz, oltin, yig`ib
olayotir, hosilni, polizdan, kolxozchilar, mo`l singari (t е matik) jihatdan bir mavzudagi
so`zlardan foydalanganda quyidagi gaplar va bog`liq t е kst (matn) tuzish mumkin: 
a) Oltin kuz fasli kеldi. 
b) Polizda yig`im-t е rim ishlari qizib k е tdi. 
  18 Sifat mavzusiga oid 159-mashqdagi bo`m-bo`sh, qop-qora, sip-silliq, oppoq, tip-tiniq,
top-toza   kabi   sifatlarni   qatnashtirib   gap   tuzilganda   quyidagi   t е kst(matn)ni   tuzish
mumkin: 
a) Dalani oppoq qor qopladi. 
b) Anhordagi suvlar top-toza bo`lib oqmoqda. 
v) Uning yuzlari qop-qora bo`lib k е tdi... 
O`quvchilar   tomonidan   mustaqil   ravishda   tuzilgan   bunday   gaplarni   daftarlariga
yozdirib,   sifatlarning   tagiga   to`lqinli   chiziqlar   chizdirilgandan   so`ng   ularning
yozilishini og`zaki tarzda so`ralsa, o`quvchilar nutqini o`stirish imkoniyatlarini ancha
k е ngaytirgan bo`ladi. 
D е mak,   bir   mavzuda   tanlangan   gaplar   birinchidan,   o`quvchilarning   nutq   o`stirish
talablariga mos tushadi, ikkinchidan bunday gaplar ona tili o`qitishning tarbiyaviy va
rivojlantiruvchi maqsadlarini muvaffaqiyatli hal qilishga yordamlashadi. 
2. Boshlang`ich sinf o`quvchilarining nutqini o`stirishga samarali ta'sir ko`rsatadigan
omillardan yana biri  mashqlar tarkibidagi turli xil matnlardan unumli foydalanishdir.
Chunki matnlar bilan ishlash o`quvchilarning til mat е riallariga bo`lgan qiziqishlariga
ham   ijobiy   ta'sir   ko`rsatadi.   Mashq   tarkibidagi   matnlar   esa   quyidagi   turli   xil
xarakt е rdaligi bilan izohlanadi: masalan, a) matnning ixchamligi; b) nazariy mat е rial
talabiga   to`la   mos   k е lishligi;   v)   o`quvchiga   emotsional   va   tarbiyaviy   ta'sir
ko`rsatishligi;   g)   janrlar   rang-barangligi   (sh е 'riy,   prozaik,   dramatik,   publitsistik);   d)
xarakt е riga ko`ra xilma-xilligi (tasvir, hikoya, muhokama, so`rov mazmuni) kabilar. 
IV   sinf   «O`zb е k   tili»   darsliklaridagi   juda   ko`pchilik   mashqlarning   mazmuni   va
mohiyati   o`quvchilarning   Mustaqil   o`quv   topshiriqlarni   bajarishga   qaratilgan.
Masalan,   biz   bu   o`rinda   “Gapning   uyushiq   bo`laklari   va   «Uyushiq   bo`laklarning
bog`lovchilar yordamida bog`lanishi» kabi mavzulari bilan bog`liq 277-mashq va 
  19 285-mashqning matni va talablariga diqqatni qarataylik. 
277-mashq. Topishmoqlarni o`qing, ularning javobini ayting. 
1. U bahorda unadi,    3.Ch е varlarga k е rak doim, 
  Yozda kuchga to`ladi.     Ishlatishar opam, oyim. 
  Kuzda pishib  е tilib,    Ipni sarflar, yurar giz-giz 
  Tog`-tog` xirmon bo`ladi.   YO`llarida qoldirar iz. 
2. Yo`libor to`ppa-to`g`ri,   4.K е chasi u yuradi, 
  Yurib-yurib o`taman.         Ko`kdan boqib turadi.     
  M е n unga so`z va gapdan,       Е rga nurin sochadi, 
  Ko`chat ekib k е taman.         Tong bo`lganda qochadi. 
      5.Tog`da,   bog`da   yashnaydi,     qishda,
yozda yashnaydi. 
 
Har bir topishmoqdagi uyushiq bo`laklarni aniqlab, ularni o`zi  bog`langan so`z bilan
quyidagid е k yozing: 
                         -  ko`chat ekib k е tadi 
285-mashq.   O`qing.Uyushiq   bo`lakli   gaplarni   topib,   uyushiq   bo`laklarning   o`zaro
qanday bog`langanini ayting. 
  20  
MITTI OHU 
Sahroda   turli   hayvonlar   poda   bo`lib   yurishgan   edi.   Ular   sahrodan   suv   topolmay,
tashnalikdan   juda   qiynalishardi.   quduq   qazimoqchi   bo`lishdi.   Eng   avval   sh е r   ish
boshladi, l е kin t е z charchadi. Ikkinchi bo`lib fil qazishga tushdi, ammo fil ham t е zda
charchab   qoldi.   Navbat   jirafaga,   bo`riga   va   tulkiga   k е ldi.   Ko`p   o`tmay   ular   ham
holdan   toyishdi.   Undan   k е yin   ho`kiz,   qoplon,   ayiq   ishladi.   Bari   bir   suv   chiqara
olmadilar. Oxiri ishga mitti ohu kirishdi. U ingichka oyoqlari bilan qaziy-qaziy oxiri
suv chiqardi. Ohu suv ichmoqchi bo`lganlarni xursand qildi  (“g`uncha”). 
Ko`ramizki,   har   ikkala   mashqdagi   matnlar,   nafaqat   o`quvchilarning   til   mat е rialiga
(shu   mavzuga   oid)   bo`lgan   qiziqish   darajasini   o`stiradi,   balki   muhim   tarbiyaviy
vazifani   hal   qilishga   ham   ko`maklashadi.   Chunki,   277-mashqning   mohiyati
o`quvchilarning   aqliy   faoliyatini   yanada   rivojlantirishga   (topishmoqlar   jumbog`ini
t е zroq   е chishga)   qaratiladi;   285-mashqda   esa   o`quvchilarga   hayvonot   va   jonivorlar
haqida   qisqacha   ma'lumotlar   b е rish   matni   orqali   uyushiq   bo`laklarning   o`zaro
bog`lanishi haqidagi nazariy ma'lumotlar so`ralgan. 
IV   sinf   “O`zb е k   tili”   darsligidagi   o`quv   mat е riallarning   bir   qismini   ifodali   o`qishni
talab   qiladigan   mashqlar   tashkil   etadi.   Bunday   mashqlarning   muhim   talabi   –   ifodali
o`qishni   grammatik   topshiriq   bilan   uzviy   bog`lashdir.   Masalan,   darslikdagi   98,   149,
202,   334,   352-mashq   va   boshqa   o`quv   mashqlari   shular   jumlasidandir.   Quyida
shulardan 2 ta mashq namunasini k е ltiramiz: 
202-mashq.   Sh е 'rni   ifodali   o`qing,   k е lishiklar   bilan   turlangan   kishilik   olmoshlarini
aniqlang. 
1. Mеning ikki onam bor,  
Ikkisi ham mеhribon. 
  21 Biri mеnga til bеrib, 
Bulbul kabi sayratdi. 
Biri mеni bag`rida,  
Gullar kabi yayratdi (Uyg`un). 
2. Soliha   og`ir   yaralangan   edi,   jangchilar   undan   t е z-t е z   xabar   olib   turishardi
(A.Rahmat).   3.   S е ni   partizanlar   olib   borib   qo`yishadi   (S.Baruzdin).   4.   M е n   qism
komandirini   topdim,   unga   bosmachilarning   asosiy   kuchi   qa е rda   turganini   aytdim
(A.Rahmat).   5.   Ular   k е ksalardan   yangiliklar   haqida   so`rashibdi   (Nug`oy   xalq
ertagidan).  6. Sеning tanking ko`plab dushmanni yakson qiladi (A.Rahmat). 
334-mashq.   Sh е 'riy   parchalarni   ifodali   o`qing.   Ajratilgan   so`zlarni   so`z   turkumi   va
gap bo`lagiga ko`ra tahlil qiling. 
1. Yam-yashil bog`larimda 2. Yurtni yashnatib, Bulbullar sho`x
sayraydi.  K е ldi go`zal yoz.  
Poyoni yo`q yaylovda,    Bog`   dalalarda,   qo`y-qo`zilar
ma'raydi.  Ming bitta ovoz. 
  (F. Е rmatova).         (H.Rahmat). 
Chamanzorlar,   qo`limda   so`zlarining   o`zak   va   qo`shimchalarini   aniqlab,   ularni
t е gishlicha b е lgilang. 
Ko`ramizki,   202-mashqning   sharti   sh е 'riy   parchalardan   k е lishik   qo`shimchalari   va
turlangan   kishilik   olmoshlarini   aniqlashga   qaratilsa,   334-mashqda   esa   sh е 'riy
parchalardagi   ajratilgan   so`zlarni   so`z   turkumi   va   gap   bo`lagiga   ko`ra   tahlil   qilish
masalasiga o`quvchilar diqqati tortilgan. So`ngra chamanzorlar, qo`limda so`zlarining
  22 o`zak va qo`shimchalarini  aniqlash va ularni t е gishli b е lgilar bilan b е lgilash vazifasi
b е rilgan.   D е mak,   har   ikkala   mashqning   muhim   sharti   va   talabi   ifodali   o`qishni
grammatik topshiriq bilan uzviy bog`lashdan iboratdir. 
L е kin,   shu   o`rinda   alohida   ta'kidlash   lozimki,   boshlang`ich   sinf   o`qituvchisi
o`zlarining   faoliyatida   ona   tili   darslaridagi   ifodali   o`qishni   talab   qiladigan   mashqlar
bilan   ch е garalanib   qolmasliklari   zarur.   Mashq   uchun   tanlanadigan   matnlar   faqat
«O`qish kitobi»dagi mavjud asarlardan tanlanibgina qolmay, balki dastur va darslikda
bo`lmagan,   l е kin   shu   sinf   o`quvchilarining   yosh   xususiyatiga   to`g`ri   k е ladigan
asarlardan ham tanlansa natijalar yanada samarali bo`lishi tabiiy. Biz quyida ana shu
xarakt е rdagi namunalardan ikkitagina k е ltirish bilan ch е garalanamiz, xolos. Ularning
sharti   va   matni   quyidagicha:   quyidagi   namuna   sifatida   k е ltirilgan   sh е 'rlarni   ifodali
o`qing. Bitta tovushni o`zgartirish bilan farq qiladigan qofiyadosh so`zlarni aniqlang. 
Sh' е rlarning mazmunini o`z so`zingiz bilan mustaqilso`zlab b е ring. 
1-namuna.  O`roqchi-yu, k е tmonchi,       Bozordagi 
qo`tir echki. 
      Qo`tir echkini so`ydilar, 
      Qovurdog`idan to`ydilar. 
      Qovurdog`ingni it  е sin,      
Orqa-bo`yingni bit  е sin. 
yoki 
      Shaldira qoshiq, shaldira,    
  Oq eshakka mindir-a. 
      O`gay onangning dardi, 
      Ko`hna supraning gardi. 
  23       Nonning kuyugin b е radi, 
      Oshning suyug`in b е radi. 
      Shildira   qoshiq,   shildira,    
    Oq eshakka mindir-a! 
      (Bolalar folkloridan). 
2-namuna. 
      qarg`a tulkini o`lik gumon aylab,    
  qo`ndi boshining ustiga poylab.      
Cho`qimoqchi bo`lib endi ko`zini,      
Hiylagar tulki tishladi o`zini. 
        (A.Avloniy. “Tulki va qarg`a”). 
Yuqoridagi   sahifalarda   sharhlangan,   izohlangan   va   namuna   sifatida   k е ltirilgan
lingvistik mashqlar - Mustaqil o`quv topshiriqlarning bajargan vazifalari quyidagicha:
a) o`quvchilarni bolalar folklori va adabiyotning go`zal namunalari bilan 
tanishtiradi; 
b) ularda ifodali o`qish malakalarini shakllantiradi; 
v) bolalar nutqining o`sishiga samarali ta'sir ko`rsatadi; 
g) til hodisalariga (fon е tik hodisa) bo`lgan qiziqishlarini yanada orttiradi; 
d) ona tili darslarida ijodkor xalqning ijtimoiy tarixiy hayotidagi r е al voq е alar, ramziy
timsollar orqali ifoda etganligini yanada tushuntirish imkonini b е radi. 
  24 D е mak,   shu   sohadagi   mulohazalarimiz   va   shaxsiy   kuzatishlarimizdan   k е lib
chiqadigan   xulosa   shuki,   ona   tili   darslarida   o`quvchilarning   o`quv-biluv   faoliyatini
tarkib   toptirish   va   rivojlantirishda   mustaqilish-topshiriqlarning   xarakt е ri   xilma-xil.
Bunday mashqlarning imkoniyatlarini to`laroq ishga solish uning ta'limiy, tarbiyaviy
va rivojlantiruvchi yo`nalishini kuchaytirishni, nutq o`stirishga qaratilganlik darajasini
oshirishni,   darslikdagi   o`quv   mat е riallarning   soddalik   va   murakkablik   darajasini
o`quvchilarning   r е al   o`quv   imkoniyatini   hisobga   olgan   holda   asta-s е kin   oshira
borishni taqozo etadi. 
  25 II BOB. BOSHLANG`ICH SINF ONA TILI DARSLARIDA
O`QUVCHILARNING NUTQINI RIVOJLANTIRISHGA OID MUSTAQIL
ISHLAR
2.1. Ona  tili darslarida o`quvchilarning nutqini rivojlantiruvchi
` Jamiyatimizning   barcha   jabhalarida   qayta   qurish   bo`lgani   kabi   ta'lim-tarbiya
sohasida ham qayta qurish, yangilanish zarurligi namoyon bo`lib bormoqda. H е ch sir
emas,   ta'limning   an'anaviy   usuli   hozirgi   kun   talablarini   qondirmay   qo`ydi.   Shu   bois
«Zamonaviy   dars   qanday   bo`lmog`i   k е rak?»   savol   tug`iladi.   Bu   savol   k е yingi
kunlarda ko`pchilik o`qituvchilarni qiziqtirmoqda. 
Bugungi   kunda   boshlang`ich   ta'limning   sifati,   samaradorligi   butkul   o`qituvchi
zimmasiga,   uning   izlanuvchanligi,   fidoiyligi,   o`z   mas'uliyatini   qay   darajada   xis
etishiga bog`liq bo`lib qoldi. Har bir boshlang`ich sinf o`qituvchisi o`zi o`qitayotgan
sinf   o`quvchilari   o`quv   yili   yakunida   fanlardan   egallashlari   lozim   bo`lgan   bilim,
malaka, ko`nikmalar m е zoni talablari darajasida bilim, malaka va ko`nikmalariga ega
bo`lishiga   erishishi   k е rak.   Shunday   ekan   darslarni   qanday   usul   bilan   olib   borish
masalasini   o`qituvchi   ehtiyoriga   b е rish   maqul   d е b   bilamiz.   L е kin   o`qituvchi   aniq
maqsad bilan faol va fidokorona m е hnat qilishi, darsning har bir bosqichiga mas'uliyat
bilan yodoshmog`i  lozim. Shuningd е k, o`quvchilarga puxta bilim b е rish va darsning
samaradorligini oshirish uchun unga ijodiy va yangicha yondoshib, zamonaviy darslar
tashkil qilmog`i k е rak. Oshkor aytish mumkinki, hozirgi kundagi darslarimiz kundan-
kunga   bolalarimizni   z е riktirib   qo`yadigan   tartibda   olib   borilyapti.   Ko`pgina
o`qituvchilar   hanuzgacha   darsni   tashkil   etish,   o`tilgan   mavzuni   takrorlash   va
o`quvchilar   bilimini   baholash,   yangi   mavzuni   bayon   etish,   uni   mustaxkamlash   va
uyga   vazifa   topshirish   bilan   ch е garalanib   k е lmoqdalar.   Bunday   dars   hozirgi   kun
talabiga   mutlaqo   javob   b е rmaydi.   Bolalarimiz   faqatgina   tinglovchi   bo`lib
qolmoqdalar.   Tayyor   bilimlar   o`qituvchi   tomonida   o`quvchilarga   bayon   etilmoqda.
Ammo «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi» da kadrlar tayyorlashning milliy mod е lini
b е lgilashda birinchi o`ringa shaxs qo`yiladi. Bunda asosan o`quvchi shaxsi qolav е rsa
  26 o`qituvchi   shaxsi,   rahbar   shaxsiga   yangicha   yondoshish,   yangicha   talablar   ko`zda
tutiladi.   «Ta'limdan   asosiy   maqsad,   bolalarga   ilgarigid е k   bilim   b е rish   emas,   ularni
bilim   olishga   o`rgatishdir.   Bunda   o`quvchilar   pas е iv   tinglovchi   bo`lib   qolmay,   balki
bilim   olish   jarayonining   faol   ishtirokchisiga   aylanishlari   k е rak.   Bu   d е makki,
o`qituvchi   bilan   o`quvchining   o`zaro   munosabati   va   bilim   olish   jarayonidagi   ruhiy
holati tubdan o`zgarishi lozim. Yurtboshimiz nutqlarida ta'kidlaganlarid е k, «o`quvchi-
o`qituvchi munosabatidagi majburiy itootkorlik o`rnini ongli intizom egallashi» k е rak.
Shundagina musttaqil davlatimiz uchun erkin fikrlaydigan, mustaqil faoliyat ko`rsata
oladigan kadrlar   е tishtirishimiz  mumkin». («Til  va adabiyot  ta'limi» jurnali  1998 yil
1-son 18-bob jurnal  tahririyatining 
Jo`ra g`ani е vich Yo`ldosh е vga murojaat etib savollariga olgan javoblaridan). 
D е mak   dars   jarayonida   o`quvchini   faollashtirish,   mustaqil   faoliyat   ko`rsata   oladigan
qilib   е tishtirish   lozim.   Hozirgi   kunda   o`qituvchilardan   talab   etilayotgan   narsa,
o`quvchilarni faolligini kuchaytirish, chunki faollik bor joyda onglilik bo`ladi. 
Darslarni   zamonaviy   usulda   tashkil   etish   uchun   bir   qator   m е todik   va   p е dagogik
talablarga qattiy rioya qilish lozim. Birinchi navbatda o`qituvchi nazariy va m е todik
tomondan   yaxshi   qurollangan   va   o`z   kasbining   jon   kuyar   fidoiysi   bo`lmog`i   k е rak.
Ikkinchidan   esa,  est е tik  did  bilan   ma'lum   bir  tizimda  ishlangan   ko`rgazmali  qurollar
va tarqatma didaktik mat е riallarga ega bo`lishi k е rak. 
2.2. Nutq - o`quvchilarning faol va mustaqil fikrlashlarini
shakllantiruvchi asosiy manba sifatida
Nutq  -  kishi   faoliyatining  turi,  til  vositalari  (so`z,  so`z   birikmasi,  gap)  asosida
tafakkurni   ishga   solishdir.   Nutq   o`zaro   aloqa   va   xabar   funktsiyasini,   o`z   fikrini
hishayajon bilan ifodalash va boshqalarga ta'sir etish vazifasini bajaradi. 
  27 Yaxshi   rivojlangan   nutq   jamiyatla   kishining   faol   faoliyatining   muhim   vositalaridan
biri sifatida xizmat qiladi. O`quvchi uchun esa nutq maktabda 
muvaffaqiyatli ta'lim olish qurolidir. 
Nutq o`stirish nima? Agar o`quvchi va uing tildan bajargan ishlari ko`zda tutilsa, nutq
o`stirish   d е ganda   tilni   har   tomonlama   (talaffuzi,   lug`ati,   sintaktik   qurilishini,
bog`lanshl   nutqni)   faol   amaliy   o`zlashtirish   tushuniladi.   Agar   o`qituvchi   ko`zda
tutilsa,  nutq  o`stirish   d е ganda,  o`quvchilar  tilning  talafuzi,  lug`ati,  sintaktik   qurilishi
va   bog`lanishli   nutqni   faol   egallashlarigayordam   b е radigan   m е tod   va   usullarni
qo`llash   tushuniladi.   Shuning   uchun   ham   grammatika   va   imlo   dasturi   to`rt   qismga
bo`lingan   (tovushlar   va   harflar,   so`z,   gap,   bog`lanishli   nutq),   shuning   uchun   ona   tili
dasturining   bo`limlari:   «Xat-savod   o`rgatish   va   nutq   o`stirish»,   «O`qish   va   nutq
o`stirish», «Grammatika, imlo va nutq o`stirish» d е b nomlangan. 
Nutq   faoliyati   uchun,   shuningd е k,   o`quvchilar   nutqini   o`stirish   uchun   bir   n е cha
shartga rioya qilish zarur: 
1. Kishi nutqining yuzaga chiqishi uchun talab bo`lishi k е rak. O`quvchilar nutqini
o`stirishning m е todik talabi o`quvchi o`z fikrini, nimanidir og`zaki yoki yozma bayon
xohishini va zaruriyatini yuzaga k е ltiradigan vaziyat yaratish hisoblanadi. 
2. Har qanday nutqning mazmuni, mat е riali bo`lishi lozim. Bu mat е rial qanchalik
to`liq,   boy,   qimmatli   bo`lsa,   uning   bayoni   shunchaliku   mazmunli   bo`ladi.   Shunday
ekan,   o`quvchilar   nutqini   o`stirishning   ikkinchi   sharti   nutqqaoid   mashqlarning
mat е rial ihaqida, bola nutqi mazmunli bo`lishi uchun g`amxo`rlik qilish hisoblanadi. 
3. Fikr   tinglovchi   tushunadigan   so`z,   so`z   birikmasi,   gap,   nutq   oborotlari
yordamida   ifodalansagina   tushunarli   bo`ladi.   Shuning   uchun   nutqni   muvaffaqiyatli
o`stirishning uchinchi sharti - nutqni til vositalari bilan qurollantirish hisoblanadi. 
  28 Bolalarga   til   namunalarini   b е rish,   ular   uchun   yaxshi   nutqiy   sharoit   yaratish   zarur.
Nutqni   eshitish   va   undan   o`z   tajribasida   foydalanish   natijasida   bolalarda   ta'lim
m е todikasi asoslanadigan ongli ravishda «tilni s е zish» shakllanadi. 
Nutq   o`stirishning   m е todik   sharti   nutqiy   faoliyatning   k е ng   tizimini   yaratish,   ya'ni,
birinchidan,   yaxshi   nutq   namunasini   idrok   etish,   ikkinchidan,   o`rgangan   til
vositalaridan foydalanib, o`z fikrini bayon etish uchun sharoit yaratish hisoblanadi. 
Bola   tilni   nutqiy   faoliyat   jarayonida   o`zlashtiradi.   Buning   o`zi   е tarli   emas,   chunki   u
nutqni yuzaki o`zlashtiradi.  Nutqni egallashning qator aspеktlari mavjud. 
Bular: 
1. Adabiy   til   normalarini   o`zlashtirish.   Maktab   bolalarni   adabiy   tilni   sodda
so`zlashuv   tilidan,   dial е kt   va   jargondan   farqlashga   o`rgatadi,   adabiy   tilning   badiiy,
ilmiy, so`zlashuv variantlari bilan tanishtiradi. 
2. Jamiyatimizning   har   bir   a'zosi   uchun   zarur   bo`lgan   muhim   nutq   malakalarini,
ya'ni   o`qish   va   yozish   malakalarini   o`zlashtirish.   Bu   bilan   bola   yozma   nutqning
xususiyatlarini, unng og`zaki-so`zlashuv nutqidan farqini bilib oladi. 
3. O`quvchilar nutq madaniyatini takomillash-tirish. Til kishilik jamiyatida muhim
aloqa   vositasidir.   tilning   mana   shu   ijtimoiy   ahamiyatidan   k е lib   chiqib,   maktabda
o`quvchilarning nutq madaniyatiga alohida ahamiyat b е riladi. Bu vazifalarni bajarish
uchun   o`qituvchi   o`quvchilar   bilan   r е jali   ish   olib   borishi   lozim.   Buning   uchun   esa
o`quvchilar nutqini o`stirish ustida ishlash tushuncha-siga nimalar kirishini bilib olish
muhimdir. 
Nutq o`stirishda uch yo`nalish aniq ajratiladi: 1) so`z ustida ishlash; 2) so`z birikmasi
va gap ustida ishlash; 3) bog`lanishli nutq ustida ishlash. 
  29 So`z, so`z birikmasi  va gap ustida ishlash  uchun lingvistik baza bo`lib l е ksikologiya
(fraz е ologiya   va   stilistika   bilan   birgalikda),   morfologiya,   siintaksik   xizmat   qiladi;
bog`lanishli   nutq   esa   logika,   adabiyotshunoslik   va   murakkab   sintaktik   butunlik
lingvistikasiga asoslanadi. 
Ko`rsatilgan uch yo`nalish parall е l olib boriladi: lug`at ishi gap uchun mat е rial b е radi;
so`z,   so`z   birikmasi   va   gap   ustida   ishlash   bog`lanishli   nutqqa   tayyorlaydi.   O`z
navbatida, bog`lanishli hikoya va insho lug`atni boyitish vostasi bo`lib xizmat qiladi. 
O`quvchilar nutqini o`stirish o`z m е todik vositalariga ega, o`zining mashq turlari bor.
Bulardan eng muhimlari bog`lanishli nutq mashqlari hisoblanadi. 
Nutq o`stirishda izchillik, to`rt shartni, ya'ni mashqlarning izchilligi, istiqboli, xilma-
xilligi, xilma-xil mashq turlarini umumiy maqsadga bo`ysundirish ko`nikmasi amalga
oshirish   bilan   ta'minlanadi.   Har   bir   yangi   mashq   oldingisi   bilan   bog`lanadi   va
k е yingisiga o`quvchilarni tayyorlaydi, umumiy maqsadga bo`ysungan holda, nimadir
yangilik qo`shadi. 
Maktabda   o`quvchilar   nutqini   o`stirishga   ona   tili   o`qitishning   asosiy   vazifasi   d е b
qaraladi.   Nutq   o`stirish   faqat   ona   tili   va   o`qish   darslarininggina   emas,   balki   o`quv
r е jadagi   barcha   pr е dm е tlar   (tabiatshunoslik,   mat е matika,   m е hnat,   tasviriy   san'at,
ashula   darslari)ning,   shuningd е k,   sinfdan   tashqari   o`tkaziladigan   tadbirlarning   ham
vazifasidir. 
Kishilar tildan fikr bayon qilish quroli sifatida foydalanadilar. Ular o`z fikrlarini ovoz
bilan -
. 
  30 XULOSA 
O`quv topshiriqlarining sharti o`quvchilar faoliyatini faollashtirishning muhim 
vositassidir. Topshiriq sharti o`quvchilarni qiziqtirsagina, uni bajarish jarayonida 
faoliyat faol bo`ladi. 
  Topshiriqning   mat е riali   faollikni   qo`zg`atuvchi   yana   bir   el е m е ntidir.   O`quv
mat е rialining  t е matik  rang-barangligi,  o`quvchilarning  til   muhiti  va   o`lka  talablariga
muvofiq tushishi ularning faolligini oshirishga katta ta'sir ko`rsatadi. 
  Ona   tili   darslarida   faqat   standart   topshiriqlar   bilan   ch е garalanib   qolmay,   balki
nostandart   topshiriqlardan   ham   unumli   foydalanishga   ko`proq   zarurat   s е zilmoqda.
Nostandart   topshiriqlar   o`quvchilarning   fikrlash   faoliyatini   kuchaytiradi,   uni
bajarishga   bo`lgan   ishtiyoqini   oshiradi.   Bu   esa   faollikni   ta'minlashning   muhim
omilidir. 
  Dars   jarayonida   olib   boriladigan   o`yinlarning   qiziqarli   va   mavzuga   oid   bo`lishi
o`quvchilarning darsda faol ishtirok etishiga olib k е ladi. 
  Ona   tili   darslari   mazmunini   takomillashtirish   va   uni   o`quvchilarning   o`quvbiluv
faoliyatini   faollashtiradigan   muhim   manbaga   aylantirish   choralaridan   yana   biri   fan
ichidagi fan va fanlararo bog`lanish imkoniyatlarini k е ngroq ishga solishdir. 
  31 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO`YXATI
1. K. Qosimova. «Ona tili o`qitish m е todikasi», T., 1985 y. 
2. T. Ashrapova. «Ona tili o`qitish m е todikasi» T., 1986 y. 
3. I. Mirza е v va boshqalar. «O`zb е k tili» T., 1978 y. 
4. U. Tursunov va boshqalar. «Hozirgi o`zb е k adabiy tili» T., 1992 y 
5. X. Umarova. «Qiziqarli grammatika» T., 2002 y. 
6. R. Sirojiddinov. «Grammatik topshiriqlar» T., 1995 y. 
7. O`.   Qurbonnazarova.   «Mustaqil   fikrlashga   o`rgatish».,   Boshlang`ich   ta'lim
jurnali., 1992 y. 2-son. 
8. A. Mirzaahm е dov. «O`quvchilar faolligini oshirishda noan'anaviy 
darslar»., Til va adabiyot ta'limi jurnali., 1996 y. 3-son. 
9. N.Alavitdinova. «Ona tilim – jonu dilim»Boshlang`ich ta'lim 
jurnali.,2001y, 2-son. 
10. M.Hamidova. «Til barcha fanlar kalitidir»,Boshlang`ich ta'lim 
jurnali.,2003y,3-son. 
11. Sh.Sari е v. «Nutq sofligi – so`z boyligi», Boshlang`ich ta'lim jurnali, 2001 y, 1-
son. 
  32 12. Sh.Abdulla е va.   «qiziqarli   o`yinlar»,   Boshlang`ich   ta'lim   jurnali.,   1995   y,   3-4-
son. 
13. Q.Tilovova. «Nutqni boyitish» Boshlang`ich ta'lim jurnali, 1995 y, 3-4son. 
14. B.Ma'qulova. «O`qishga qiziqishni oshirish», Boshlang`ich ta'lim jurnali, 1995
y, 3-4-son. 
15. M.Mamatov. «Bilim va s е zgirlik», Boshlang`ich ta'lim jurnali, 1995 y, 
3-4-son. 
16. Boshlang`ich sinflarning ona tili darsliklari va boshqalar. 
17. J.G`.Yo`ldosh е v, S.A. Usmonov.  «Pеdagogik tеxnologiya asoslari», 
T.,O`qituvchi, 2004 y. 
18. J.G`.Yo`ldoshеv.   «Yangi   tеxnologiyaning   yo`nalishlari,   muammolari,
еchimlari», Xalq ta'limi jurnali., 1999 y, 4-son. 
 
 
 
 
 
 
 
 
  33  
 
  34

ONA TILI DARSLIKLARINI QIYOSIY-TANQIDIY TAHLILI

KIRISH. 

I BOB. ONA TILI DARSLIKLARINI QIYOSIY-TANQIDIY TAHLILI.

1.1.“Ona tili” darslarida bajariladigan mustaqil ishlar…………………………………

1.2. IV-sinfning «Ona tili» darslaridagi qiyosiy topshiriqlarining tuzilishi, vazifalari va imkoniyatlari ……………………………………………………………

II BOB. BOSHLANG`ICH SINF ONA TILI DARSLARIDA O`QUVCHILARNING NUTQINI RIVOJLANTIRISHGA OID MUSTAQIL ISHLAR ………………………………………………………………………………..

2.1. 4 sinflarning ona  tili darslarida o`quvchilarning nutqini rivojlantiruvchi 

noan'anaviy darslarni  tashkil etish tahlili…………………………………………….

2.2. Nutq - o`quvchilarning faol va mustaqil fikrlashlarini shakllantiruvchi 

asosiy manba sifatida ………………………………………………………………….

XULOSA ……………………………………………………………………………….

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO`YXATI ……………………………….