Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 35000UZS
Размер 44.1KB
Покупки 0
Дата загрузки 02 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Telzor Uchun

Дата регистрации 21 Апрель 2025

9 Продаж

Ona tili va o’qish savodxonligi darslarida kasbim faxrim mavzusini o‘rganish

Купить
MAVZU: ONA TILI VA O‘QISH SAVODXONLIGI DARSLARIDA
«KASBIM FAXRIM» MAVZUSINI O‘RGANISH
MUNDARIJA: 
KIRISH……………………………………………………………………..….….3
I BOB. ONA TILI VA O‘QISH SAVODXONLIGI DARSLARIDA
KASBGA YO‘NALTIRISHNING NAZARIY ASOSLARI……………..…….7
1.1.  Ona tili va o‘qish savodxonligi darslarining maqsadi va vazifalari ……....…..7
1.2.  Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini kasbga yo‘naltirishda «Kasbim
faxrim» mavzusining o‘rni ……………………………………………….….……11
II BOB. «KASBIM FAXRIM» MAVZUSINI O‘QITISHDA
SAMARALI METOD VA TEXNOLOGIYALAR………………………..…..15
2.1.  «Kasbim faxrim» mavzusini o‘rgatishda zamonaviy pedagogik
texnologiyalar ………………………………………………………………..……15
2.2.  Dars jarayonida o‘quvchilarning kasbga qiziqishini oshirish usullari ….……19
III BOB. AMALIYOTDA «KASBIM FAXRIM» MAVZUSINI
O‘QITISH TAJRIBALARI VA NATIJALARI……………………………….22
3.1.  Boshlang‘ich sinflarda «Kasbim faxrim» mavzusini o‘qitishning amaliy 
tajribalari …………………………………………………………………….……22
3.2.  «Kasbim faxrim» mavzusini o‘qitish samaradorligini baholash va
takliflar ………………………………………………………………………...….26
XULOSA…………………………………………………………………..……..29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………………………………..……32 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Inson   hayotida   bilim   olish,   ma’naviy-axloqiy
qadriyatlarni   egallash   va   to‘g‘ri   hayot   yo‘lini   tanlashda   maktab   va,   ayniqsa,
boshlang‘ich   ta’lim   muhim   o‘rin   tutadi.   Boshlang‘ich   ta’lim   jarayonida
o‘quvchilarda nafaqat elementar bilim va ko‘nikmalar shakllantiriladi, balki ularda
mustahkam axloqiy asoslar, jamiyatda o‘z o‘rnini topish, kasbga hurmat, mehnatga
muhabbat   kabi   fazilatlar   ham   shakllantiriladi.   Mamlakatimizda   ta’lim-tarbiya
tizimini tubdan isloh qilish, yangi pedagogik texnologiyalarni joriy etish, maktabda
o‘qitilayotgan   fanlar   mazmunini   hayotiylik   va   amaliy   ahamiyat   bilan   boyitish
ustuvor vazifa sifatida qaralmoqda.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari ongiga kasb-hunarlar olami, jamiyatda har bir
kasbning   tutgan   o‘rni,   ahamiyati   haqida   dastlabki   tasavvurlarni   singdirish,   ularni
kelajakda   to‘g‘ri   kasb   tanlashga,   mehnatsevar,   vatanparvar   inson   bo‘lib
yetishishiga   xizmat   qiladi.   Shu   nuqtai   nazardan,   ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi
darslarida   o‘tkaziladigan   “Kasbim   faxrim”   mavzusini   o‘rganish   va   uni   to‘g‘ri
yo‘lga qo‘yish zamonaviy pedagogikaning eng dolzarb masalalaridan biridir.
Prezidentimiz shunday deydilar “Yoshlarimizning zamonaviy bilim va kasb-
hunarlarni egallashi, hayotda o‘z o‘rnini topib, orzu-umidlari yo‘lida qat’iyat bilan
harakat qilishi — davlat siyosatimizning eng muhim ustuvor yo‘nalishidir. 1
”
Bugungi   globallashuv   sharoitida   har   bir   mamlakatning   taraqqiyoti,   avvalo,
uning   bilimli,   kasb-hunar   egallagan,   o‘z   yo‘lini   aniq   tanlagan   yosh   avlodiga
bog‘liq.   Shu   sababli,   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   va   Hukumatining
so‘nggi yillarda ta’lim sohasiga, ayniqsa, kasb-hunar ta’limiga e’tibori kuchaygan.
Bu   esa,   maktablarda,   ayniqsa,   boshlang‘ich   ta’limda   kasb-hunar   ko‘nikmalarini
rivojlan- tirishga   oid   masalalarni   ilgari   surmoqda.   Boshlang‘ich   sinflarda
o‘quvchilarning kasbga qiziqishini uyg‘otish, ularda kelajakda hayotda o‘z yo‘lini
topish   uchun   mustahkam   poydevor   yaratish,   zamon   talablariga   javob   bera
oladigan, ijtimoiy faol shaxslarni shakllantirishga xizmat qiladi.
1
 O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning 2022-yil 22-iyul kuni yoshlar bilan uchrashuvdagi 
nutqidan (“Yoshlar – kelajagimiz bunyodkori” nomli chiqishi).
3 Ona tili va o‘qish savodxonligi darslari — o‘quvchilarda til madaniyati, nutq
boyligi, muloqot madaniyatini shakllantirish bilan birga, ularning dunyoqarashi va
kasbga   qiziqishini   kengaytirish   uchun   ham   beqiyos   imkoniyatlar   yaratadi.   Aynan
“Kasbim   faxrim”   mavzusi   orqali   o‘quvchilar   turli   kasblar   haqida   tasavvurga   ega
bo‘lishadi,   jamiyatda   har   bir   kasbning   muhimligi   va   o‘z   o‘rniga   ishonch   hosil
qilishadi.   Ular   o‘z   oilalarida,   yaqinlarida   bor   kasblar,   kasb   egalariga   bo‘lgan
hurmat,   kelajakka   bo‘lgan   orzu-umidlari   haqida   erkin   fikr   bildirishga,   dars
davomida o‘z nutqini rivojlantirishga intiladi.
Ushbu   mavzuning   dars   jarayonidagi   ahamiyatli   jihatlaridan   biri   —
o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlashini   rivojlantirish,   ularni   faol   ishtirokka,   savol-
javoblarda   qatnashishga,   muayyan   kasblar   bo‘yicha   so‘z   boyligini   oshirishga
undashdir.   Dars   davomida   qo‘llaniladigan   interaktiv   usullar,   guruhli   ishlash,
amaliy topshiriqlar o‘quvchilarda kasbga bo‘lgan qiziqishni kuchaytiradi, ularning
tasavvurini   kengaytiradi,   hayotga,   kelajak   kasbiga   o‘z   munosabatini
shakllantirishga yordam beradi.
Yosh   avlodni   kasbga   yo‘naltirish   —   bugungi   maktab   oldida   turgan   eng
muhim   vazifalardan   biridir.   “Kasbim   faxrim”   mavzusi   orqali   o‘qituvchi
o‘quvchilarda   hayotda   eng   kerakli   kasblar   haqida   bilim   beradi,   o‘zlari   uchun
qadrli,   muhim   kasblar   haqida   so‘z   yuritadi,   o‘quvchilarning   kasb-hunar   egallash
borasidagi orzularini rag‘batlantiradi. Bu jarayon, bir tomondan, o‘quvchilarni o‘z
orzu-kasbini   tanlashga,   ikkinchi   tomondan,   jamiyat   uchun   kerakli,   halol,
vatanparvar insonlar bo‘lib yetishishga undaydi.
Mazkur   kurs   ishining   dolzarbligi   shundaki,   hozirgi   zamonda   har   bir   kasb
egasiga   ehtiyoj   yuqori,   mehnat   bozorida   raqobat   kuchaygan,   innovatsion   va
texnologik taraqqiyot tobora jadallashayotgan bir paytda, o‘quvchilarni kasb-hunar
olamiga to‘g‘ri  yo‘naltirish — maktabning, o‘qituvchining eng asosiy vazifasidir.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   bilan   ishlashda   kasb-hunarlar   haqidagi   dastlabki
bilimlarni,   kasb   tanlash   omillarini   to‘g‘ri   tushuntirish,   mehnatga   bo‘lgan
munosabatni shakllantirish, kelajakda mamlakatimizda yetuk mutaxassislar, fidoyi
yoshlarni tarbiyalash uchun mustahkam asos yaratadi.
4 Bugun hayotning o‘zi maktabga, o‘qituvchiga yangi vazifalarni yuklamoqda.
Ta’lim-tarbiya   sohasidagi   yangilanishlar,   zamonaviy   o‘quv   dasturlar,   interaktiv
metodlar, yangi texnologiyalar o‘quvchilarning bilim olish, kasb tanlash jarayonida
mustaqil   fikr,   keng   dunyoqarash,   o‘z   nuqtai   nazariga   ega   bo‘lishiga   xizmat
qilmoqda.   Aynan   ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslarida   kasblar   olamiga   oid
mavzular,   darsdan   tashqari   tadbirlar,   kasb   egalarining   ishtirokidagi   uchrashuvlar,
kasb-hunar   tanlovi   bo‘yicha   musobaqalar   tashkil   etilishi   bu   jarayonni   yanada
jonlantiradi, samaradorligini oshiradi 2
.
Ushbu   kurs   ishida   aynan   “Kasbim   faxrim”   mavzusining   boshlang‘ich   sinf
ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslarida   o‘rganilishi,   kasbga   yo‘naltirishning
zamonaviy   usullari,   samarali   metod   va   texnologiyalar,   amaliy   tajribalar   hamda
o‘quvchilar   nutqini   rivojlantirish,   dunyoqarashini   kengaytirish,   hayotga,   kasb-
hunarga ongli munosabatini shakllantirish yo‘llari chuqur tahlil qilinadi.
Kurs   ishining   asosiy   maqsadi   —   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarini   kasblar
olamiga   yo‘naltirishda   “Kasbim   faxrim”   mavzusining   o‘rni   va   ahamiyatini   tahlil
qilish,   samarali   o‘qitish   metodlarini   aniqlash,   amaliyotga   joriy   etish   bo‘yicha
tavsiyalar   ishlab   chiqishdan   iboratdir.   Kurs   ishi   davomida   ona   tili   va   o‘qish
savodxonligi   darslarining   mazmuni,   “Kasbim   faxrim”   mavzusi   orqali   kasbga
yo‘naltirishda   qo‘llanilayotgan   yangi   pedagogik   texnologiyalar,   interaktiv
metodlar,   dars   jarayonida   o‘quvchilarning   kasbga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirishda
ilg‘or tajribalar tahlil qilinadi.
Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslarida   “Kasbim   faxrim”   mavzusini
o‘rganish — o‘quvchilarda kasblar haqidagi bilim va tushunchalarni shakllantirish,
kelajak   kasbiga   ongli   munosabat   hosil   qilish,   o‘ziga   ishonch,   orzu-umid   bilan
yashashga,   hayotga   faol   munosabatda   bo‘lishga   undaydi.   Bu   esa,   nafaqat   maktab
va o‘qituvchi, balki butun jamiyat oldidagi eng muhim vazifa ekanini anglatadi.
Kurs   ishining   vazifalari:   Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslarida
“Kasbim   faxrim”   mavzusining   mazmun-mohiyatini   yoritish,   uning   ahamiyatini
ilmiy-nazariy jihatdan tahlil qilish.
2
 O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining “Boshlang‘ich va umumiy o‘rta ta’lim davlat standartlari” 
haqidagi qarori, 2022-yil.
5 - Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarini   kasbga   yo‘naltirishda   “Kasbim
faxrim”   mavzusini   o‘qitishda   zamonaviy   pedagogik   texnologiya   va   metodlardan
foydalanish yo‘llarini o‘rganish.
- Dars   jarayonida   o‘quvchilarning   kasblar   haqidagi   bilim   va
ko‘nikmalarini   mustahkamlash,   mustaqil   fikrlashini   va   nutqini   rivojlantirishda
“Kasbim faxrim” mavzusining o‘rni va imkoniyatlarini tahlil qilish.
- Amaliyotda   “Kasbim   faxrim”   mavzusini   o‘qitish   tajribalarini
o‘rganish, samarali tajribalarni umumlashtirish va ilg‘or tavsiyalar ishlab chiqish.
- Boshlang‘ich   sinflarda   kasb-hunarga   qiziqish   va   ongli   munosabatni
shakllantirishda   ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslarining   ahamiyatini   ochib
berish.
- Dars jarayonini yanada samarali tashkil etish, o‘quvchilarning kasblar
haqidagi tasavvurini kengaytirish va ularni hayotiy faoliyatga tayyorlash bo‘yicha
takliflar ishlab chiqish.
Kurs   ishining   ob’ekti:   Ushbu   kurs   ishining   ob’ekti   —   umumta’lim
maktablarining   boshlang‘ich   sinflarida   ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslari
jarayonidir.
Kurs   ishining   predmeti:   Kurs   ishining   predmeti   —   ona   tili   va   o‘qish
savodxonligi  darslarida  “Kasbim   faxrim”  mavzusini   o‘qitish,   o‘quvchilarda  kasb-
hunarga qiziqish va ongli munosabatni shakllantirishda qo‘llaniladigan metod, usul
va texnologiyalardir.
Kurs   ishining   tuzilishi:   kirish,   uchta   bob,   har   bobda   ikkitadan   rejalar,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar.
6 I BOB. ONA TILI VA O‘QISH SAVODXONLIGI DARSLARIDA
KASBGA YO‘NALTIRISHNING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Ona tili va o‘qish savodxonligi darslarining maqsadi va vazifalari
Boshlang‘ich   ta’lim   bosqichi   har   bir   inson   hayotida   eng   muhim,   poydevor
davrlardan   biridir.   Aynan   shu   bosqichda   o‘quvchining   bilim   olishga,   tafakkur
qilishga,   jamiyatda   o‘z   o‘rnini   topishga,   til   va   nutq   madaniyatiga,   kasb-hunar
olamiga nisbatan munosabati shakllanadi. Shu sababli, boshlang‘ich sinf ona tili va
o‘qish  savodxonligi  darslarining maqsadi  va vazifalari  nafaqat  dasturiy bilimlarni
o‘zlashtirish,   balki   o‘quvchilar   shaxsini   har   tomonlama   rivojlantirish,   ularni
mustaqil   fikrlovchi,   ijtimoiy   faol,   kasb-hunarga   qiziquvchan   inson   qilib
tarbiyalashdan iborat.
Ona tili  va o‘qish savodxonligi  darslari — bu boshlang‘ich ta’limda asosiy
o‘quv   fani   bo‘lib,   bolalarda   til,   nutq,   o‘qish,   yozish   va   muloqot   ko‘nikmalarini
shakllantiradi.   Bu   fan   orqali   o‘quvchilar   ona   tilining   boyligi,   grammatikasi,   so‘z
boyligi,   nutq   madaniyati   va   adabiy   til   me’yorlari   bilan   tanishadilar.   Shu   bilan
birga, ona tili va o‘qish savodxonligi darslari orqali o‘quvchilarda kitob o‘qishga,
mustaqil   izlanishga,   hayotiy   ko‘nikmalarga,   muloqot   madaniyatiga   va,   eng
muhimi, kasb-hunarga, mehnatga hurmat tuyg‘usi shakllanadi.
Ona tili va o‘qish savodxonligi darslarining asosiy maqsadi — o‘quvchilarda
adabiy   til   normalarini,   nutq   madaniyatini,   yozma   va   og‘zaki   fikrni   to‘g‘ri   bayon
qilish ko‘nikmalarini shakllantirish, ularni hayotga tayyorlash, ongli va faol fuqaro
qilib   tarbiyalashdir.   Shu   bilan   birga,   o‘quvchilarni   ijtimoiy   hayotga,   kasb-hunar
olamiga   yo‘naltirish   ham   ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslarining   muhim
maqsadlaridan hisoblanadi 3
.
Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslari   oldiga   quyidagi   asosiy   vazifalar
qo‘yiladi:
1. O‘quvchilarda savodxonlik va nutq madaniyatini shakllantirish:
Bu darslar orqali har bir o‘quvchi harf va tovushlarni to‘g‘ri talaffuz qilish,
to‘g‘ri yozish, o‘qilgan matndan asosiy ma’lumotlarni ajratib olish, mustaqil o‘qish
3
  G‘ofurova N., Mamajonova D., Xo‘jaqulova S. Boshlang‘ich ta’lim metodikasi. – Toshkent: TDPU, 2019.
7 va   hikoya   qilish   ko‘nikmalariga   ega   bo‘ladi.   Til   me’yorlariga   rioya   qilish,
grammatik   va   stilistik   xatolarga   yo‘l   qo‘ymaslik,   o‘z   fikrini   aniq   va   ravon
ifodalashga o‘rganadi.
2. O‘qish va tinglash ko‘nikmalarini rivojlantirish:
Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslari   bolalarni   diqqat   bilan   tinglashga,
o‘qilgan matndan to‘g‘ri xulosa chiqarishga, eshitilgan va o‘qilgan ma’lumotlarni
solishtirish, tahlil qilish, mustaqil fikr yuritishga o‘rgatadi. Bu esa, o‘quvchilarning
idrokini, tafakkurini va muloqot madaniyatini rivojlantiradi.
3. Nutq faoliyatining barcha turlarini o‘rgatish:
Dars   jarayonida   bolalar   og‘zaki   va   yozma   nutq,   so‘z   boyligi,   sinonim,
antonim,   frazeologizmlar,   gap   tuzish,   qisqa   va   to‘liq   gaplarni   ifodalash,   savol-
javob,   munozara,   suhbat   kabi   turli   nutq   faoliyatlariga   jalb   qilinadi.   Bu   esa,
bolalarning   so‘zlashish,   fikr   bildirish,   muloqot   qilish   malakalarini
mustahkamlashga xizmat qiladi.
4.   O‘quvchilarda   kasb-hunarga,   mehnatga,   hayotga   ongli   munosabat
shakllantirish:
Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslarida   “Kasbim   faxrim”,   “Mehnat   –
hayotimiz   manbai”,   “Kasblar   olami”   kabi   mavzularni   o‘rganish   orqali   bolalar
jamiyatda har bir kasbning o‘rnini anglaydi, kasb egalariga hurmat bilan qarashga,
o‘z orzu va qiziqishlari asosida kelajak kasbini tanlashga yo‘naltiriladi.
5. O‘quvchilarning mustaqil fikrlash, ijodiy faoliyatini rivojlantirish:
Dars   jarayonida   o‘quvchilar   mustaqil   hikoya   tuzish,   referat,   matn   yozish,
darslikdan tashqari manbalardan axborot topish, ijodiy topshiriqlar bajarish orqali
o‘z   bilim   doirasini   kengaytiradi,   ijodiy   yondashuv,   mustaqil   fikrlash,   nutq
madaniyati, muloqot ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
6. O‘quvchilarda vatanparvarlik, fuqarolik, do‘stlik, mehnatsevarlik, hayotga
pozitiv munosabat kabi sifatlarni tarbiyalash:
Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslari   faqat   til   va   nutqga   emas,   balki
o‘quvchilarda   insoniy   fazilatlarni   shakllantirish,   ularni   halol,   fidoyi,   vatanparvar,
mehnatsevar qilib tarbiyalashga ham xizmat qiladi.
8 Bularning   barchasi   ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslarining   har   bir
mavzusi, jumladan, “Kasbim faxrim” mavzusida ham o‘z ifodasini topadi. Aynan
shu   mavzu   orqali   o‘quvchilar   turli   kasblar   haqida   bilim   oladilar,   kasb   egalariga
hurmat  bilan qarashni, har  bir kasbning jamiyat  taraqqiyotidagi  o‘rnini  anglashni,
mehnat   qilishni   va   orzu   qilishni   o‘rganadilar.   Dars   davomida   bolalar   ota-onasi,
yaqinlari   kasblari   haqida   so‘z   yuritadi,   kelajakda   qaysi   kasb   egasi   bo‘lishni   orzu
qilishini,   nima   uchun   bu   kasbni   tanlashni   istashini   aytadi.   Bu   jarayon   bolalarda
orzu,   umid,   o‘ziga   ishonch,   mustaqil   hayotga   intilish,   mas’uliyat   kabi   sifatlarni
tarbiyalaydi.
Bugungi   zamon   o‘qituvchisi   uchun   eng   muhim   masalalardan   biri   —
darslarni   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   asosida   tashkil   etish,   o‘quvchilar
faoliyatini   uyg‘otish,   ularda   faollik   va   mustaqil   fikr   yuritish   malakasini
shakllantirishdir.   Shu   nuqtai   nazardan   ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslarida
ham   innovatsion   metodlar,   interaktiv   usullar,   axborot   texnologiyalari,   guruhlarda
ishlash,   loyiha   usuli,   ijodiy   topshiriqlar,   rolli   o‘yinlar,   hayotiy   vaziyatlardan
foydalanish dars samaradorligini oshiradi.
Bundan   tashqari,   ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslarining   muhim
vazifalaridan   yana   biri   —   o‘quvchilarni   kitob   o‘qishga,   mustaqil   izlanishga,
hayotiy   bilimlarni   egallashga,   jamiyatda   o‘z   o‘rnini   topishga,   zamon   talablari
asosida   rivojlanishga   yo‘naltirishdir.   Bu   jarayonda   o‘qituvchining   roli   juda   katta:
har   bir   o‘quvchini   qiziqtira   olish,   kasblar   olamiga   oshno   etish,   unga   ma’naviy-
axloqiy fazilatlar singdirish, milliy qadriyatlarni, urf-odatlarni, oilaviy an’analarni
o‘rgatish,   o‘z   kasbi,   jamiyat   va   davlat   oldidagi   burchini   his   qilishga   o‘rgatish   —
boshlang‘ich   maktab   uchun   ham,   butun   ta’lim   tizimi   uchun   ham   eng   muhim
vazifalardan hisoblanadi.
Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslarining   maqsadi   va   vazifalari
quyidagilardan iborat:
- O‘quvchilarga   to‘g‘ri   va   ravon   o‘qish,   aniq   va   to‘g‘ri   yozish,   so‘z
boyligini   oshirish,   grammatik   me’yorlarga   rioya   qilish,   mustaqil   fikrlash   va
muloqot qilish ko‘nikmalarini berish;
9 - Nutq   madaniyati,   muloqot,   tafakkur,   ijodiy   yondashuv,   mustaqil
o‘qish va fikr yuritish ko‘nikmalarini rivojlantirish;
- O‘quvchilarni kasb-hunar olamiga, mehnatga, hayotga, vatanparvarlik
va ijtimoiy faollikka ongli munosabatda bo‘lishga yo‘naltirish;
- O‘quvchilarda   ma’naviy-axloqiy   fazilatlarni,   insoniy   qadriyatlarni
shakllantirish,   ularni   mustaqil,   zamonaviy   va   raqobatbardosh   fuqaro   qilib
tarbiyalash;
- Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   asosida   o‘quv   jarayonini
takomillashtirish, dars samaradorligini oshirish, ilg‘or tajribalarni amaliyotga joriy
etish.
- Bularning   barchasi   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   ma’naviy   va
intellektual   salohiyatini   oshirish,   kelajak   kasbini   to‘g‘ri   tanlash,   jamiyatda   o‘z
o‘rnini topishga xizmat qiladi 4
.
4
 G‘ulomov S., Mamatqulov N. Boshlang‘ich sinflarda ona tili va o‘qish savodxonligi darslari. – Toshkent: “Yangi 
asr avlodi”, 2021.
10 1.2. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini kasbga yo‘naltirishda «Kasbim
faxrim» mavzusining o‘rni
Yosh   avlodni   kasbga   yo‘naltirish,   ularda   kasb-hunarga   qiziqish   va   hurmat
tuyg‘ularini   shakllantirish   –   zamonaviy   ta’lim   tizimining   eng   dolzarb   va   ustuvor
vazifalaridan   biridir.   Bu   borada,   ayniqsa,   boshlang‘ich   ta’lim   bosqichida   olib
boriladigan ishlarning ahamiyati beqiyosdir. Chunki inson hayotining ilk yillarida
olingan   ta’lim,   tarbiya,   dunyoqarash   va   hayotga,   kasbga   bo‘lgan   munosabat
kelajakda uning jamiyatda tutgan o‘rni  va muvaffaqiyatli hayot  yo‘lini  tanlashiga
asos bo‘lib xizmat qiladi.
O‘zbekiston Respublikasi  Prezidenti tomonidan ilgari surilayotgan “Har bir
bola   –   o‘z   kasbining   egasi   bo‘lishi   shart”   tamoyili   bugungi   kunda   maktab
ta’limining,   jumladan,   boshlang‘ich   sinf   darslarining   ham   bosh   g‘oyasiga
aylanmoqda.   Kasbga   yo‘naltirish   –   bu   faqatgina   ma’lum   kasb-hunarga   o‘rgatish
emas,   balki   o‘quvchining   shaxs   sifatida   shakllanishiga,   o‘zining   qobiliyat   va
imkoniyatlarini   to‘g‘ri   anglab   yetishiga,   jamiyatda   o‘z   o‘rnini   topishiga   yordam
beruvchi keng qamrovli tarbiyaviy jarayon hamdir.
Aynan   shu   nuqtai   nazardan,   ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslarida
o‘tkaziladigan “Kasbim faxrim” mavzusining o‘rni va ahamiyati juda katta. Ushbu
mavzu nafaqat bolalarda kasblar haqida dastlabki tasavvurlarni shakllantiradi, balki
ularning   ongida  mehnatga   hurmat,  jamiyatga   foydali   bo‘lish,   orzu   va  intilishlarni
rivojlantirish, kelajak kasbiga ongli munosabat hosil qilish uchun zamin yaratadi.
“Kasbim   faxrim”   mavzusi,   odatda,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun
juda   qiziqarli   va   hayotiy   yaqin   mavzulardan   biri   hisoblanadi.   Dars   davomida
bolalar   turli   kasblar,   ularning   jamiyat   taraqqiyotidagi   o‘rni,   ota-ona   va
yaqinlarining kasblari, o‘z orzu va istaklari haqida suhbatlashadi, har bir kasbning
jamiyatga   keltiradigan   foydasi   haqida   bahs-munozara   yuritishadi.   Bu   esa,   o‘z
navbatida, o‘quvchilarda kasblar olamiga bo‘lgan ijobiy munosabat, ularga hurmat
va qiziqish uyg‘otadi.
“Kasbim   faxrim”   mavzusining   boshlang‘ich   sinf   darslarida   alohida   o‘rni
borligini bir necha omillar bilan asoslash mumkin:
11 Birinchidan,   bu   mavzu   orqali   o‘quvchilar   kasb-hunarlar   haqida   dastlabki
aniq tasavvurga ega bo‘lishadi.
Bolalar   o‘z   yaqinlari   –   ota-onasi,   amakisi,   opasi   yoki   mahalladagi   kasb
egalarining   faoliyati,   kundalik   hayotda   ko‘rayotgan   kasb   egalari   (o‘qituvchi,
shifokor,   quruvchi,   dehqon,   ustalar   va   boshqalar)   haqida   so‘z   yuritadi.   Bu   holat
ularda kasblar rang-barang va har biri jamiyat uchun muhim ekanligini anglashga
yordam beradi. Maktabda tashkil etiladigan turli suhbatlar, ijodiy topshiriqlar, kasb
egalarini taklif qilib darslar o‘tkazish o‘quvchilarning bilimini yanada boyitadi.
Ikkinchidan,   “Kasbim   faxrim”   mavzusi   mehnatga,   jamiyatga,   o‘z
yaqinlariga   hurmat   bilan   qarash   hissini   rivojlantiradi.   Bolalar   har   bir   kasbning
inson   hayotidagi   o‘rni,   ahamiyati,   murakkab   va   mas’uliyatli   tomonlari   haqida
o‘ylab ko‘radi. Shu orqali ular mehnatsevarlik, mas’uliyat, fidoyilik, halollik kabi
ijtimoiy fazilatlarni anglab yetadi. Masalan, o‘qituvchi kasbi nafaqat bilim berish,
balki yosh avlodni tarbiyalash, jamiyat taraqqiyotiga hissa qo‘shish uchun qanday
mehnat va fidoyilik talab qilinishini o‘quvchi darsda ko‘ra oladi 5
.
Uchinchidan,   mavzu   o‘quvchilarda   kelajak   hayoti   uchun   orzu,   maqsad   va
intilishlarni   uyg‘otadi.   Bolalar   ko‘plab   kasblar   haqida   o‘qib,   tinglab,   o‘ziga   eng
ma’qul,   qiziqarli   va   foydali   deb  bilgan   kasb   haqida   fikr   bildiradi,  o‘z   orzulari   va
maqsadlarini   shakllantiradi.   Bu   esa   o‘quvchilarning   dunyoqarashini   kengaytiradi,
ularda   mustaqil   hayotga,   kelajak   kasbiga   ongli   yondashuv,   orzu   va   intilish,
harakatga undovchi ruhiyatni kuchaytiradi.
To‘rtinchidan,   “Kasbim   faxrim”   mavzusi   orqali   dars   jarayoniga   interaktiv
metod   va   amaliyot   kiritiladi.   Masalan,   rolli   o‘yinlar,   suhbatlar,   loyiha   ishlari,
kasblar   olamiga   oid   qisqa   videoroliklar,   kasb   egalarining   maktabga   taklif   etilishi
va   ular   bilan   jonli   muloqot,   darsda   kasb-hunarga   oid   kitob,   rasm   va   jurnallardan
foydalanish o‘quvchilarning kasbga bo‘lgan qiziqishini oshiradi, mustahkam bilim
beradi.
Beshinchidan,   mavzu   o‘quvchilarning   nutq   madaniyatini,   ijodiy   fikrlashini
va   mustaqil   chiqish   qilish   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Bolalar   kasblar   haqida
5
 Sultonova D. Pedagogik texnologiyalar va interfaol metodlar. – Toshkent: Fan va texnologiya, 2020.
12 hikoya   tuzadi,   matn   o‘qiydi,   savol-javoblar   orqali   o‘z   fikrini   bildiradi,   rasm
chizadi,   kichik   insho   yoki   esse   yozadi.   Bu   holat   ularning   nutq   boyligini,   ijodiy
yondashuvini va mustaqil fikrlashini rivojlantiradi.
Oltinchidan, “Kasbim faxrim” mavzusi jamiyat va oiladagi ijtimoiy-axloqiy
qadriyatlarni singdiradi. Dars davomida bolalar o‘z oilalarida mavjud kasblar, ota-
onasi   yoki   yaqinlarining   kasb   yo‘li   haqida   so‘z   yuritadi,   har   bir   kasbga   bo‘lgan
hurmat   va   minnatdorlikni   ifodalaydi.   Bu   esa,   yosh   avlodda   oilaga   sadoqat,
vatanparvarlik,   jamiyatga   foydali   bo‘lish,   ahloqiy   tozalik,   mehnatsevarlik   kabi
muhim sifatlarni shakllantirishga xizmat qiladi.
Shuningdek, “Kasbim faxrim” mavzusi bolalarda ijtimoiy faollikni oshiradi.
Bolalar   o‘qib,   eshitib,   ko‘rib,   darsda   faol   ishtirok   etadi,   hayotdagi   o‘z   o‘rnini
topishga,   kelajak   kasbini   to‘g‘ri   tanlashga   harakat   qiladi.   Bu   jarayonda
o‘qituvchining   roli   beqiyos:   u   har   bir   o‘quvchiga   individual   yondashadi,   kasblar
olamiga   oid   qiziqarli   misollar,   hayotiy   hikoyalar   keltiradi,   amaliy   faoliyatga
yo‘naltiradi.
Bugungi   kunda   zamonaviy   ta’lim   maktabi   kasbga   yo‘naltirish   ishlarini
darsdan tashqari faoliyatlar, ijtimoiy loyihalar, kasbga oid tanlovlar, kasb egalarini
maktabga   taklif   etish,   tashqi   muassasalarga   sayohat,   kasb-hunar   markazlari   bilan
hamkorlikda   tashkil   etilgan   darslar   orqali   yanada   boyitmoqda.   Bunda   “Kasbim
faxrim” mavzusi boshlang‘ich nuqta, poydevor vazifasini o‘taydi. O‘quvchi aynan
shu   mavzuda   ilk   orzu   va   maqsadlarini   shakllantiradi,   jamiyatdagi   kasblar   olami
haqida ilk taassurotlarni oladi.
Kasbga   yo‘naltirishda   “Kasbim   faxrim”   mavzusining   o‘rni   va   ahamiyatini
chuqur   tahlil   qilar   ekanmiz,   dars   jarayonida   bolalar   nafaqat   kasblar   haqida
ma’lumot   oladi,   balki   hayotiy   muhim   fazilatlarni   o‘zlashtiradi.   Ular   mehnatga
hurmat, halollik, jamoaga xizmat qilish, jamiyat oldidagi burchini his qilish, har bir
kasbning   o‘ziga   xos   jihatlarini   anglash,   o‘z   orzu   va   maqsadlarini   aniq   belgilash
kabi   muhim   fazilatlarni   singdiradi.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarini   kasbga
yo‘naltirishda   “Kasbim   faxrim”   mavzusi   asosiy   o‘rinlardan   birini   egallaydi.   Bu
mavzu   orqali   o‘quvchilar   kasblar   haqida   dastlabki   bilim   va   tushunchalarga   ega
13 bo‘ladi,   mehnatga   va   jamiyatga   hurmat   tuyg‘usi,   mustaqil   fikrlash   va   kelajak
kasbini   tanlashga   intilish,   ijodiy   va   muloqot   ko‘nikmalari   rivojlanadi.   O‘qituvchi
dars   jarayonida   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar,   interaktiv   metodlar,   ijodiy
yondashuvlar   asosida   mavzuni   o‘quvchilarga   yetkazadi   va   har   bir   o‘quvchining
orzu,   qiziqish   va   maqsadlarini   rag‘batlantiradi.   Bu   esa,   kelajakda   mustaqil,
vatanparvar,   mehnatsevar   va   raqobatbardosh   yoshlarni   tarbiyalashda   muhim   omil
hisoblanadi 6
.
6
 Xasanboyeva D., Abduqodirova M. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini kasbga yo‘naltirishda zamonaviy 
yondashuvlar // Boshlang‘ich ta’lim muammolari. – 2022. – №2. – B. 44–48.
14 II BOB. «KASBIM FAXRIM» MAVZUSINI O‘QITISHDA SAMARALI
METOD VA TEXNOLOGIYALAR
2.1. «Kasbim faxrim» mavzusini o‘rgatishda zamonaviy pedagogik
Texnologiyalar
Zamonaviy ta’lim tizimi har bir o‘quvchining shaxs sifatida har tomonlama
kamol   topishi,   mustaqil   fikrlovchi,   tashabbuskor,   zamon   bilan   hamnafas   bo‘lgan
inson   bo‘lib   yetishishini   talab   qiladi.   Aynan   boshlang‘ich  sinflarda,   xususan,   ona
tili va o‘qish savodxonligi darslarida kasb-hunarlar haqidagi mavzularni o‘qitishda
an’anaviy   yondashuvlardan   voz   kechib,   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalardan
keng   foydalanish   bugungi   kunning   dolzarb   talabidir.   Shu   nuqtai   nazardan,
“Kasbim   faxrim”   mavzusini   o‘qitishda   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar
o‘quvchilarning   faolligi,   qiziqishi   va   mustaqil   fikrlashini   rivojlantirishda   alohida
ahamiyat kasb etadi.
Zamonaviy pedagogik texnologiyalar mazmuni: Pedagogik texnologiya – bu
ta’lim   jarayonida   aniq   natijaga   erishish   uchun   o‘qitish   va   tarbiyaning   barcha
bosqichlarini,   usullarini,   vositalarini,   shakl   va   mazmunini   tizimli   tarzda   tashkil
etish   va   boshqarishdir.   Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   o‘quvchilarni
markazga   qo‘yadi,   ularning   mustaqil   fikrlashiga,   ijodiy   yondashuviga,   amaliy
ko‘nikmalarini   rivojlantirishga   qaratilgan.   Bugungi   kunda   boshlang‘ich   sinf
darslarida “Kasbim faxrim” mavzusini o‘rgatishda quyidagi zamonaviy pedagogik
texnologiyalardan samarali foydalanish mumkin 7
:
1.   Interfaol   ta’lim   texnologiyalari:   Interfaol   ta’lim   –   bu   o‘quvchilar   va
o‘qituvchi o‘rtasida faol muloqot, hamkorlik, o‘zaro fikr almashish asosida tashkil
etiladigan   o‘qitish   jarayonidir.   “Kasbim   faxrim”   mavzusida   interfaol   usullardan
foydalanish o‘quvchilarni darsga faol jalb etadi, ularning kasblar haqidagi bilim va
tasavvurlarini boyitadi. Masalan: Aqliy hujum (“Brainstorming”): O‘quvchilardan
turli kasblarni sanab o‘tish, ular haqida qisqacha fikr aytish so‘raladi. Har bir bola
o‘z fikrini erkin bildiradi, savollar beradi, yangi kasblar bilan tanishadi. “Klaster”
usuli:   Dars   boshida   doskada   “Kasbim   faxrim”   so‘zi   yoziladi   va   o‘quvchilar   bu
7
  Xasanboyeva D., Abduqodirova M. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini kasbga yo‘naltirishda zamonaviy 
yondashuvlar // Boshlang‘ich ta’lim muammolari. – 2022. – №2. – B. 44–48.
15 mavzuga   doir   so‘z,   kasb,   fikrlarni   klaster   shaklida   joylashtiradi.   “Insert”
texnologiyasi:   O‘quvchilar   matn   o‘qib,   unga   nisbatan   o‘z   nuqtai   nazarini   “+”
(bilaman), “–” (bilmayman), “?” (qiziqdi) kabi belgilar bilan ifodalaydi va darsda
faol   ishtirok   etadi.   “Akvarium”   usuli:   Bir   guruh   o‘quvchi   kasb   egalari   rolini
bajaradi, boshqalar esa ularning faoliyatini kuzatadi va savollar beradi.
2.   Axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   (AKT):   AKT   vositalari
darslarni   jonlantirish,   o‘quvchilarning   diqqatini   oshirish,   vizual   va   audio
materiallar orqali kasblar olamini yanada yaqinlashtirish imkonini beradi. “Kasbim
faxrim”   mavzusida   quyidagi   AKT   imkoniyatlari   keng   qo‘llaniladi:   Videoroliklar
va   animatsiyalar:   Turli   kasblarga   oid   qisqa   videolar   darsga   kiritiladi,   o‘quvchilar
real   hayotda   kasb   egalari   qanday   ishlashini   ko‘radi.   Multimedia   taqdimotlari:
PowerPoint,   Prezi   yoki   boshqa   platformalarda   kasblar   olami   haqida   slaydlar
tayyorlanadi,   interaktiv   savol-javoblar   tashkil   etiladi.   Rasm   va   grafiklardan
foydalanish:   Har   bir   kasbga   oid   piktogramma,   rasm,   suratlar   yordamida   mavzu
vizuallashtiriladi.   Onlayn   viktorina   va   testlar:   Dars   oxirida   onlayn   testlar   yoki
viktorinalar yordamida mavzu mustahkamlanadi. 
3. Loyihaviy ta’lim texnologiyasi: Loyihaviy usul o‘quvchilarning mustaqil
izlanish,   hamkorlikda   ishlash   va   o‘z   qiziqishlarini   ochish   imkoniyatini   beradi.
“Kasbim faxrim” mavzusi bo‘yicha har bir o‘quvchiga yoki guruhga kichik loyiha
topshirig‘i   beriladi:   “Mening   orzuimdagi   kasb”   loyihasi:   O‘quvchilar   qaysi   kasb
egasi   bo‘lishni   xohlashini,   nima   uchun   aynan   shu   kasbni   tanlashini   o‘rganib,
taqdimot   qilishadi.   “Oilam   kasblari”   mini-loyihasi:   O‘quvchilar   oilasidagi   kasb
egalarini   surishtiradi,   ularning   faoliyati,   jamiyatdagi   o‘rni   haqida   ma’lumot
to‘playdi  va sinfda namoyish qiladi. “Kasb egalari bilan uchrashuv”:  O‘quvchilar
mahalladagi   kasb   egalari   bilan   suhbat   uyushtiradi,   video   yoki   foto   hisobot
tayyorlaydi.
4.   O‘yinli   dars   texnologiyasi:   O‘yin   elementlari   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilari   uchun   juda   samarali   vosita.   “Kasbim   faxrim”   mavzusida   turli   rolli
o‘yinlar, dramatizatsiyalar, pantomimalar, sahna ko‘rinishlari tashkil etiladi. 
Masalan: 
16 - “Kasbni   top”   o‘yini:   O‘qituvchi   yoki   bir   o‘quvchi   muayyan   kasb
harakatini ko‘rsatadi, boshqalar esa topadi. 
- Rolli   dramatizatsiya:   O‘quvchilar   “shifokor”,   “o‘qituvchi”,
“dasturchi” kabi kasb egalarining rollarini bajaradi. 
- Krossvord   va   rebuslar:   Kasblar   haqidagi   krossvordlar,   rebus   va
jumboqlar yechiladi.
5.   Hamkorlikda   o‘qitish   va   “Guruhli   ish”   texnologiyasi:   Bu   texnologiya
o‘quvchilarning   jamoada   ishlash,   fikr   almashish,   bir-birini   tinglash   va   baholash
ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Guruhlar   kasblar   bo‘yicha   taqsimlanadi,   har   bir
guruh “o‘z kasbi” bo‘yicha ijodiy topshiriq bajaradi va natijalarni taqdim etadi.
6.   Refleksiya   va   mustahkamlash   texnologiyalari:   Har   bir   dars   oxirida
o‘quvchilar   o‘zlarini   baholaydi,   mavzudan   olgan   asosiy   bilimlarini   bayon   qiladi,
“Men bugun nimalarni bildim?”, “Qaysi kasb menga yoqdi?” kabi savollarga javob
beradi.  Refleksiya   usullari   bolalarda  o‘z-o‘zini   tahlil   qilish,   hayotga   va  kasblarga
ongli munosabatni shakllantirishga xizmat qiladi.
Zamonaviy texnologiyalarning “Kasbim  faxrim” mavzusida o‘rni. Zamona-
viy pedagogik texnologiyalarning eng muhim afzalliklari quyidagilardan iborat:
- O‘quvchilarda mustaqil fikrlash va ijodkorlikni kuchaytiradi;
- Har   bir   o‘quvchining   shaxsiy   qiziqishi   va   imkoniyatlarini   inobatga
olish imkonini beradi;
- Dars jarayonini jonli, qiziqarli va hayotiy qiladi;
- O‘quvchilarni o‘z hayotini va kelajagini rejalashtirishga o‘rgatadi;
- Kasblar   olamini   bolalarga   yaqinlashtiradi   va   hayotiy   namunalar
asosida taqdim etadi.
Zamonaviy texnologiyalar  yordamida “Kasbim  faxrim” mavzusini  samarali
o‘qitish   natijasida   o‘quvchilar   nafaqat   kasblar   haqida   bilim   oladi,   balki   kelajak
hayoti,  orzulari  va  kasb   tanlash   mas’uliyati   haqida  chuqur   mulohaza   yuritadi.  Bu
esa ularning jamiyatda o‘z o‘rnini topishi, hayotga tayyorlanishi va kelajak kasbini
ongli ravishda tanlashiga asos yaratadi.
17   “Kasbim   faxrim”   mavzusini   o‘qitishda   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalarni   joriy   etish   dars   samaradorligini   oshiradi,   o‘quvchilarda   kasb-
hunarga   qiziqish,   ijodkorlik,   mustaqil   fikrlash   va   ijtimoiy   faollikni   rivojlantiradi.
Bu   esa,   o‘z   navbatida,   yosh   avlodning   kelajakda   o‘z   kasbini   to‘g‘ri   tanlashi   va
jamiyatda munosib o‘rin egallashi uchun mustahkam zamin yaratadi. 8
8
 Ergasheva Z. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida kasbga qiziqishni shakllantirishning samarali yo‘llari // Pedagogik 
innovatsiyalar jurnali. – 2023. – №4. – B. 66–71.
18 2.2. Dars jarayonida o‘quvchilarning kasbga qiziqishini oshirish usullari
Zamonaviy ta’lim jarayonida o‘quvchilarda kasb-hunarga qiziqish uyg‘otish,
ularning kelajakda o‘z yo‘lini topishida dastlabki poydevor bo‘lish, o‘qituvchidan
ijodiy yondashuv  va  pedagogik  mahoratni   talab etadi.  Ayniqsa,  boshlang‘ich  sinf
o‘quvchilari   hali   kasb   haqida   to‘liq   tasavvurga   ega   bo‘lmagan,   dunyoqarashi
kengayib borayotgan yosh avlod sifatida, ular bilan kasblar olami haqida dars olib
borishda   ta’sirchan   usul   va   vositalardan   foydalanish   muhim   ahamiyatga   ega.   Bu
borada eng samarali yondashuvlardan biri — har bir o‘quvchining shaxsiy qiziqish
va   orzularini   inobatga   olgan   holda,   kasblar   olamini   hayotiy   misollar,   interfaol
topshiriqlar,  amaliy mashg‘ulotlar   va ijodiy loyihalar   orqali   ochib berishdir. Dars
jarayonida   o‘qituvchi,   avvalo,   kasblar   haqida   qiziqarli   savollar,   hikoyalar   yoki
qisqa videolar yordamida o‘quvchilarni mavzuga jalb qiladi, muayyan kasb egalari
hayotidan misollar keltiradi va bolalarning o‘z oilasida uchraydigan kasblar haqida
so‘z yuritishini rag‘batlantiradi.
Kasbga   qiziqishni   oshirishda   eng   samarali   usullardan   biri   —   o‘yinli   va
interfaol   metodlardan   foydalanishdir.   Masalan,   “Kim   bu?”   rolli   o‘yini   orqali
o‘quvchilar muayyan kasb egasi obrazida chiqish qilib, sinfdoshlariga kasbi haqida
tavsif   beradi,   boshqalar   esa   uni   topadi.   Bu   nafaqat   o‘quvchilarda   kasblar   haqida
aniqroq   tasavvur   hosil   qiladi,   balki   ularning   nutqiy   faolligi,   ijodiy   tafakkuri   va
muloqot ko‘nikmalarini rivojlantiradi. Yoki “Orzuimdagi  kasb” mavzusida kichik
insho   yozish,   rasm   chizish,   plakat   tayyorlash,   guruhli   loyihalar   —   har   bir
o‘quvchining   qiziqish   doirasini   kengaytiradi,   orzu   va   maqsadlarini   erkin
ifodalashiga, kelajak kasbi haqida chuqurroq o‘ylashiga imkon beradi. Darsda kasb
egalari   —   shifokor,   o‘qituvchi,   quruvchi,   haydovchi   kabi   kasb   egalarini   sinfga
taklif qilish, ularga savollar berish va jonli suhbat uyushtirish esa bolalar hayotida
unutilmas   taassurot   qoldiradi   va   kasblar   olamiga   bo‘lgan   qiziqishni   yanada
oshiradi.
Shuningdek,   zamonaviy   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalaridan
foydalangan   holda   kasblar   olamini   vizuallashtirish,   turli   kasblar   haqida   qisqa
filmlar,   animatsion   roliklar   ko‘rsatish,   multimedia   taqdimotlari   tayyorlash   ham
19 o‘quvchilarning   kasbga   bo‘lgan   qiziqishini   kuchaytiradi.   Dars   jarayonida   kasbga
oid   krossvordlar,   viktorinalar,   testlar,   kasb-mavzusidagi   jumboqlar   va   o‘yinlar
tashkil qilish, bolalarning faolligi va ishtirokchanligini oshirishda juda samaralidir.
O‘qituvchi   har   bir   o‘quvchining   orzulari   va   qiziqishlariga   e’tibor   qaratgan   holda,
sinf   ichida   kichik   suhbatlar,   “Mening   oilamdagi   kasb”   kabi   mini-loyihalar
o‘tkazishi, o‘quvchilarni o‘z fikrini bildirishga, so‘z boyligini oshirishga va kasblar
olamiga chuqur qiziqish uyg‘otishga yordam beradi.
Dars   jarayonida   kasbga   qiziqishni   oshirishning   yana   bir   muhim   usuli   —
o‘quvchilarni   kichik   tadqiqotlarga,   guruhli   ishlarga,   kasb   tanlovi   bo‘yicha   ijodiy
topshiriqlarga   jalb  qilishdir.   Misol   uchun,   sinfni   kichik   guruhlarga   bo‘lib,  har   bir
guruhga   muayyan   kasb   (masalan,   shifokorlar,   muhandislar,   dehqonlar   va
boshqalar)   bo‘yicha   plakat   tayyorlash   yoki   og‘zaki   taqdimot   qilish   topshiriladi.
Bunday   amaliy   faoliyat   o‘quvchilarning   kasblar   haqidagi   bilimlarini
mustahkamlash, jamoada ishlash ko‘nikmasini rivojlantirish, kasblar olami haqida
yangi-yangi   savollar   tug‘dirish   va   kasbga   qiziqishni   oshirishda   juda   foydali
hisoblanadi.   Yakunda   har   bir   o‘quvchi   “Kelajakda   kim   bo‘lishni   istaysiz?”
mavzusida   erkin   fikr   bildiradi,   bu   esa   kasb   tanlash,   orzu   qilish   va   hayotga   ongli
munosabatda bo‘lishga undaydi.
Shuni   alohida   ta’kidlash   joizki,   kasbga   qiziqishni   oshirishda   oilaning,
jamiyatning va o‘qituvchining hamkorligi ham muhim rol o‘ynaydi. O‘qituvchi o‘z
darslarida   o‘quvchilarning   oilaviy   muhitini,   ularning   oilasida   mavjud   kasb-hunar
an’analarini chuqur o‘rganishi, bu tajribalarni dars jarayoniga olib kirishi mumkin.
Masalan, o‘quvchilarga uyga vazifa sifatida o‘z oilasidagi kasb egasi bilan suhbat
qurib,   kasbga   oid   kichik   hikoya   yozish   yoki   audio   yozuv   tayyorlash   topshiriladi.
Bu   kabi   topshiriqlar   o‘quvchilarning   atrof-muhitga,   oilaga,   yaqinlariga   va
jamiyatga   bo‘lgan   munosabatini,   kasblar   olamiga   bo‘lgan   qiziqishini   yanada
mustahkamlaydi.   Bundan   tashqari,   maktab   va   mahalla   hamkorligida   tashkil
etiladigan   “Kasb   bayramlari”,   kasb   tanlovlari,   ochiq   eshiklar   kuni,   amaliy
ekskursiyalar,   kasb   egalari   bilan   uchrashuvlar   ham   o‘quvchilarning   hayotiy
tasavvurini boyitadi va kasbga qiziqishini kuchaytiradi.
20 Bundan   tashqari,   o‘quvchilarning   kasbga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirishda,
zamonaviy   ta’lim   vositalari   va   internet   resurslaridan   foydalanish   ham   alohida
ahamiyatga   ega.   O‘qituvchi   mavzuni   mustahkamlashda   yoki   mustaqil   izlanishga
yo‘naltirishda,   o‘quvchilarga   kasblar   haqidagi   veb-saytlar,   virtual   muzeylar,
onlayn   seminarlar,   kasb-hunar   markazlari   portallari   bilan   tanishtiradi.   Bolalar
uchun   mo‘ljallangan   “Kasblar   olami”   haqidagi   onlayn   platformalar,   interaktiv
o‘yinlar va testlar darsdan tashqari mustaqil o‘qishga ham rag‘bat beradi. Ular kasb
egalarining   intervyularini   tinglash,   kasb   tanlash   bo‘yicha   psixologik   maslahatlar
olish,   onlayn   ekskursiyalarda   ishtirok   etish   orqali   zamonaviy   kasblar   va   ularning
jamiyatdagi   o‘rni   haqida   chuqurroq   bilimga   ega   bo‘ladilar.   Bu   esa   ularni   orzu
qilish,   o‘z   qobiliyati   va   istaklariga   mos   keladigan   kasb   yo‘nalishini   tanlashga
undaydi 9
.
Kasbga   qiziqishni   oshirish   borasidagi   barcha   ishlar   bir   maqsadga
yo‘naltirilgan:   o‘quvchi   hayotda   o‘z   yo‘lini   mustaqil   tanlashi,   ijtimoiy   foydali
mehnatga,   jamiyatga   xizmat   qilishga   va   doimiy   o‘sishga   intilishi   uchun   zarur
motivatsiyani   olishidir.   Bu   borada   o‘qituvchi   nafaqat   bilim   beruvchi,   balki
ilhomlantiruvchi, rag‘batlantiruvchi, ishonch bag‘ishlovchi, shaxs kamolotiga yo‘l
ochuvchi murabbiy rolini bajaradi. Darslarda har bir o‘quvchining o‘z qobiliyatini
kashf etishiga, orzu va qiziqishlarini aniqlashiga, hayotda o‘z o‘rnini topishga yo‘l
ochiladi.   Natijada,   bolalar   kasb-hunar   tanlashga   ongli   va   mas’uliyatli
yondashishni,   har   bir   kasb   egasiga   hurmat   bilan   qarashni,   mehnat   orqali   jamiyat
taraqqiyotiga   hissa   qo‘shishni   qadrlaydigan,   ijtimoiy   faol,   vatanparvar   shaxs
sifatida shakllanadi.
9
  Egamberdiyev A. Boshlang‘ich sinflarda ona tili va o‘qish savodxonligi. – Toshkent: TDPU, 2020.
21 III BOB. AMALIYOTDA «KASBIM FAXRIM» MAVZUSINI O‘QITISH
TAJRIBALARI VA NATIJALARI
3.1. Boshlang‘ich sinflarda «Kasbim faxrim» mavzusini o‘qitishning amaliy
tajribalari
O‘qituvchining asosiy vazifasi – o‘quvchilarda mustaqil fikrlash, hayotga va
kasblar   olamiga   ongli   munosabatni   shakllantirishdir.   Bu   borada   amaliy   tajribalar,
yangi   pedagogik   yondashuvlar   va   darsdan   tashqari   faoliyatlar   muhim   ahamiyat
kasb   etadi.   So‘nggi   yillarda   O‘zbekistonning   turli   hududlaridagi   boshlang‘ich
sinflarda   “Kasbim   faxrim”   mavzusini   o‘qitish   bo‘yicha   samarali   amaliyotlar   va
ilg‘or   tajribalar   shakllanmoqda.   Bu   tajribalar   o‘quvchilarning   kasblar   olamiga
qiziqishini  oshirish, ularni  hayotga tayyorlash  va kelajakda to‘g‘ri  kasb tanlashga
yo‘naltirishda muhim rol o‘ynamoqda.
Avvalo,   “Kasbim   faxrim”   mavzusi   o‘tiladigan   darslarda   o‘qituvchilar
an’anaviy usullardan ko‘ra zamonaviy, interfaol va ijodiy yondashuvlarga ustuvor
ahamiyat   berishmoqda.   Dars   jarayonida   bolalar   faolligini   oshirish   uchun   turli
interaktiv   metodlardan,   jumladan,   guruhli   ishlar,   rolli   o‘yinlar,   “Aqliy   hujum”,
“Insert”,   “Fikrlar   kartasi”,   “Bumerang”   kabi   metodlardan   foydalaniladi.   Misol
uchun, dars avvalida o‘quvchilarga “Kasb” tushunchasi haqida savol-javob, kichik
hikoya,   oddiy   hayotiy   misollar   orqali   izoh   beriladi.   Bolalar   o‘z   oilalarida
uchraydigan kasb egalari haqida hikoya qiladi, ular faoliyatiga oid rasm, surat yoki
kollaj   tayyorlash   topshiriladi.   Bu   jarayon   o‘quvchilarda   nafaqat   kasblar   haqidagi
bilim va tasavvurni boyitadi, balki oilaviy qadriyatlarni ham mustahkamlaydi.
Ko‘plab   maktablarda   “Kasbim   faxrim”   mavzusini   yanada   jonli   va   esda
qolarli qilish uchun kasb egalari – shifokor, o‘qituvchi, dehqon, muhandis, harbiy,
tikuvchi   va   boshqa   kasb   vakillarini   maktabga   taklif   etish   tajribasi   keng
qo‘llanilmoqda.   Ushbu   uchrashuvlar   bolalarning   hayotida   chuqur   taassurot
qoldiradi,   ular   ko‘plab   savollar   beradi,   kasb   egalarining   hikoyalarini   diqqat   bilan
tinglaydi.   Masalan,   bir   maktabda   o‘tkazilgan   “Ochiq   eshiklar   kuni”   tadbirida
mahalliy   kasb   egalari   o‘z   asbob-uskunalari   bilan   kelib,   bolalarga   kasblari   haqida
jonli namoyish o‘tkazgan. Natijada, o‘quvchilar nafaqat  kasb egalarini ko‘radi  va
22 eshitadi,  balki  ular  bilan  amaliy  mashg‘ulotlar   olib  boradi,  qisqa   muddatli   kasbiy
topshiriqlar bajaradi.
Amaliy   tajribada   yana   bir   samarali   usul   —   darslarni   multimedia   vositalari,
videoroliklar,   animatsion   materiallar   bilan   boyitishdir.   Masalan,   turli   kasblar
haqidagi qisqa filmlar, “Kasblar olamiga sayohat” nomli slayd-shoular, internetdan
olingan motivatsion video va suratlar o‘quvchilarning kasbga qiziqishini oshiradi.
Ba’zi   maktablarda   “Kasb   tanlash   viktorinalari”,   “Eng   yaxshi   kasb   taqdimoti”,
“Mening orzuimdagi kasb” tanlovi o‘tkaziladi. Bu tadbirlar o‘quvchilarda sog‘lom
raqobat   ruhini,   orzu   qilish   va   ijodiy   yondashuvni   kuchaytiradi.   Darsdan   tashqari
faoliyat   doirasida   esa,   bolalarga   mustaqil   ravishda   o‘z   yaqinlarining   kasbiga   oid
kichik loyiha, suhbat, taqdimot, rasm, maket tayyorlash vazifasi topshiriladi.
Kasbga   yo‘naltirishda   sinfda   kichik   ko‘rgazmalar   tashkil   etish,   “Kasb
burchagi”   yaratish   ham   yaxshi   natija   bermoqda.   Sinfda   turli   kasbga   oid   asbob-
uskunalar, ish kiyimlari, piktogrammalar, kasbga oid kitob va bukletlar qo‘yiladi.
Har   bir   o‘quvchi   yoki   guruh   o‘ziga   yoqqan   kasb   haqida   ma’lumot   tayyorlab,
burchakda   namoyish   etadi.   Bu   jarayon   bolalarning   kasblar   olamiga   nisbatan
qiziqishini oshirib, mavzuni o‘zlashtirishda faol ishtirokini ta’minlaydi.
Hududiy   amaliyotdan   misol   sifatida,   Toshkent   shahri,   Buxoro   viloyati   va
Andijon   tumanidagi   bir   qancha   boshlang‘ich   maktablarda   “Kasbim   faxrim”
mavzusini   o‘qitishda   hamkorlik   loyihalari   joriy   etilgan.   Ba’zi   maktablarda   kasb-
hunar kollejlariga, ishlab chiqarish korxonalariga, kasb-hunar markazlariga amaliy
ekskursiyalar   uyushtiriladi.   O‘quvchilar   haqiqiy   mehnat   muhitida   bo‘lish,   kasb
egalarining   ish   joylarini   ko‘rish,   ular   bilan   jonli   muloqot   qilish   orqali   hayotiy
ko‘nikma va bilimlarni o‘zlashtiradi. Bunday amaliy tadbirlar bolalarning kelajak
kasbiga   ongli   munosabatini,   o‘z   orzu   va   maqsadlariga   erkin   erishish   ishonchini
kuchaytiradi 10
.
Tajriba   shuni   ko‘rsatmoqdaki,   “Kasbim   faxrim”   mavzusini   o‘qitishda   faqat
nazariy bilimlar emas, balki amaliy faoliyat, vizual materiallar, guruhiy ishlar, kasb
egalari   bilan   jonli   muloqot   va   loyiha   asosidagi   topshiriqlar   eng   samarali   natija
10
 Axmedov R., O‘razova G. Zamonaviy pedagogik texnologiyalar. – Toshkent: TDPU, 2021.
23 beradi.   Bunday   yondashuv   o‘quvchilarni   darsga   faol   jalb   etadi,   kasblar   olamiga
hayotiy,   ongli   va   qiziqish   bilan   qarashga   undaydi.   Har   bir   o‘qituvchi   amaliy
tajribasini umumlashtirib, o‘z darslarini ijodiy, yangi metodlar asosida olib borishi,
har bir bolaning individual qiziqish va imkoniyatini inobatga olishi muhimdir.
Boshlangan   tajribalar   ko‘rsatadiki,   boshlang‘ich   sinflarda   “Kasbim   faxrim”
mavzusini   o‘qitishda   innovatsion,   amaliy   va   ijodiy   yondashuvlar,   kasb   egalari
bilan   hamkorlik,   multimedia   va   axborot   texnologiyalaridan   foydalanish,   darsdan
tashqari   loyihalar,   ko‘rgazmalar   va   tanlovlar   o‘quvchilarning   kasbga   bo‘lgan
qiziqishini oshirish, hayotga va kelajak kasbiga ongli munosabatni shakllantirishda
samarali natija bermoqda. Shu orqali maktab o‘quvchisi hayotda o‘z yo‘lini to‘g‘ri
tanlash, mehnatga, jamiyatga va kasb egalariga hurmat bilan qarash, kasb-hunarga
ongli munosabat hosil qilish ko‘nikmasini mustahkamlab boradi.
Ta’lim samaradorligini oshirishning muhim omillaridan yana biri – darslarni
natijaviy monitoring qilish va o‘quvchilarning rivojlanishini tizimli ravishda tahlil
qilib   borishdir.   Dars   jarayonida   faqatgina   test   va   so‘rovnomalar   emas,   balki
o‘quvchilarning   kundalik   faol   ishtiroki,   savol-javoblarda   faolligi,   ijodiy   ishlar   va
loyihalardagi ishtiroki, nutqiy rivoji va o‘z fikrini erkin ifodalashga tayyorligi ham
e’tiborga olinadi. “Kasbim faxrim” mavzusi doirasida o‘tkazilgan darslar, tadbirlar
va   loyihalarning   har   biri   bo‘yicha   qisqa   hisobot,   tahliliy   kartalar   va   o‘quvchi
portfoliolari   yuritilishi   ham   samaradorlik   monitoringini   kuchaytiradi.   Bu   esa
o‘qituvchiga har bir o‘quvchining individual taraqqiyoti va kasbga munosabatidagi
o‘zgarishlarni   aniq   kuzatish,   tegishli   pedagogik   yondashuvlarni   doimiy   ravishda
takomillashtirish imkonini beradi.
Bundan   tashqari,   samaradorlikni   oshirishda   ilg‘or   xorijiy   va   milliy
tajribalarni   o‘rganish   va   ularni   mahalliy   amaliyotga   moslashtirish   ham   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Masalan,   ayrim   rivojlangan   davlatlarda   boshlang‘ich   ta’lim
bosqichida   kasblar   bilan   tanishtirish   va   kasbga   yo‘naltirish   jarayonlari   maktab
dasturining majburiy qismiga aylantirilgan. O‘zbekiston tajribasida esa, bu borada
davlat   ta’lim   standartlari,   o‘quv   dasturlari   va   metodik   ko‘rsatmalar   tobora
takomillashib bormoqda. Shuningdek, mahalla, ota-onalar, kasb-hunar kollejlari va
24 korxonalarning maktab bilan hamkorligi, o‘quvchilar uchun amaliy darslar va kasb
egalarining   darslarga   jalb   qilinishi   yuqori   natija   bermoqda.   Shu   sababli,   ilg‘or
tajribalarni   tahlil   qilib,   ular   asosida   yangi   metodik   tavsiyalar   ishlab   chiqish,
darslarning   mazmunini   hayotiy   misollar,   amaliy   mashg‘ulotlar   va   innovatsion
texnologiyalar bilan boyitish samaradorlikni oshiradi.
Yana   bir   muhim   jihat   –   o‘qituvchi   va   o‘quvchi   o‘rtasida   ochiq   muloqot,
ishonchli   pedagogik   muhit   yaratish,   har   bir   bolaning   orzulari   va   qiziqishlariga
hurmat   bilan   qarash,   ularni   rag‘batlantirib   borishdir.   O‘qituvchi   nafaqat   bilim
beruvchi,   balki   maslahatchi   va   yo‘lko‘rsatuvchi   bo‘lishi,   o‘quvchining   kasbga
bo‘lgan ishonch va motivatsiyasini kuchaytirishi zarur. Darslarda “Kasb tanlashda
nimalarga   e’tibor   berish   kerak?”,   “Kelajak   kasbini   qanday   aniqlash   mumkin?”,
“Orzuimdagi kasbga qanday erishaman?” kabi savollarni ochiq muhokama qilish,
o‘quvchilarning   hayotiy   tanlovlarga   tayyor   bo‘lishiga   yordam   beradi.   Bu   esa
nafaqat “Kasbim faxrim” mavzusining, balki butun ta’lim jarayonining eng muhim
natijalaridan biri sanaladi.
Shu tarzda, “Kasbim faxrim” mavzusini samarali o‘qitish va uning natijasini
doimiy   monitoring   qilish,   darslarni   yangicha   yondashuv   va   innovatsion   metodlar
bilan   boyitish,   ota-ona   va   jamiyat   bilan   hamkorlikni   mustahkamlash,   har   bir
o‘quvchining   shaxsiy   rivoji   va   kasbga   munosabatini   tahlil   qilish   orqali   ta’lim
jarayoni yanada samarali, mazmunli va natijaviy bo‘lishiga erishiladi. Bu esa, o‘z
navbatida, kelajakda hayotda o‘z o‘rnini topa oladigan, kasb-hunarli, ijtimoiy faol,
ongli va orif yoshlarni kamol toptirish uchun mustahkam poydevor yaratadi.
25 3.2. «Kasbim faxrim» mavzusini o‘qitish samaradorligini baholash va
takliflar
O‘qituvchilik   amaliyoti   tajribasida   har   bir   o‘quv   faoliyati   samaradorligini
baholash va rivojlantirish, eng muhim va doimiy yangilanib boradigan pedagogik
vazifalardan   biridir.   Aynan   boshlang‘ich   sinflarda   “Kasbim   faxrim”   mavzusini
o‘qitish   samaradorligini   aniqlashda   bir   qancha   asosiy   ko‘rsatkich   va   metodlardan
foydalaniladi.   Bunday   ko‘rsatkichlar,   avvalo,   o‘quvchilarning   kasblar   haqidagi
bilim va tasavvurlari, ularda kasb-hunarga bo‘lgan qiziqish, orzu va maqsadlarning
shakllanish darajasi, nutqiy faollik, ijodiy yondashuv, mustaqil fikrlash va amaliy
ko‘nikmalarning rivojlanishi orqali namoyon bo‘ladi.
Bugungi   kunda   “Kasbim   faxrim”   mavzusini   o‘qitish   samaradorligini
baholash   uchun   eng   ko‘p   qo‘llaniladigan   usullardan   biri   —   diagnostik   va
monitoring   vositalaridan   foydalanishdir.   Darsdan   so‘ng   yoki   mavzu   tugagach,
o‘quvchilar   bilan   so‘rovnoma,   kichik   test,   og‘zaki   yoki   yozma   savol-javob,
munozara   yoki   intervyu   o‘tkaziladi.   Masalan,   o‘qituvchi   o‘quvchilardan   “Qaysi
kasb sizga ko‘proq yoqdi?”, “Nima uchun shu kasbni tanladingiz?”, “Hayotingizda
qaysi   kasbni   muhim   deb   hisoblaysiz?”   kabi   savollar   beradi.   Bunday   diagnostika
jarayonida   nafaqat   o‘quvchilarning   kasblar   haqidagi   bilimlari,   balki   ularning
hayotga, mehnatga, jamiyatga va kasb egalari faoliyatiga bo‘lgan munosabati, orzu
va   qiziqishlari   ham   aniqlanadi.   Shu   yo‘sinda   har   bir   o‘quvchining   individual   va
guruhiy   rivojlanish   dinamikasi,   o‘zlashtirish   darajasi   va   mustaqil   fikrlash
ko‘nikmalari aniqlanadi 11
.
Amaliy   tajriba   ko‘rsatmoqdaki,   “Kasbim   faxrim”   mavzusini   samarali
o‘qitishda zamonaviy interfaol  metod va texnologiyalardan, multimedia resurslari
va   vizual   materiallardan   to‘liq   va   samarali   foydalanish   natijasida,   o‘quvchilarda
kasb-hunarga nisbatan qiziqish kuchayadi, mavzuga bo‘lgan e’tibor ortadi  va eng
asosiysi, mustaqil fikrlash va ijodiy yondashuv rivojlanadi. Bolalar mustaqil insho,
taqdimot,   rasm,   loyiha,   sahna   ko‘rinishi   yoki   og‘zaki   chiqishlar   orqali   o‘zining
kelajak   kasbi   haqidagi   orzularini,  qiziqishini,   hayotiy  maqsadlarini   aniq   ifoda   eta
11
  Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining mustaqil ta’lim faoliyati: uslubiy qo‘llanma / I. To‘raqulov va boshqalar. – 
Toshkent: Fan va texnologiya, 2018.
26 boshlaydi.   Dars   davomida   o‘qituvchi   har   bir   o‘quvchining   individual   qiziqish   va
intilishlarini   inobatga   olgan   holda,   dars   mazmunini   moslashtiradi   va   faol   usullar
orqali ularni rivojlantirishga harakat qiladi. Eng muhimi, bu jarayon o‘quvchilarni
jamiyatga,   hayotga   va   mehnatga   ongli   munosabatda   bo‘lishga,   kelajak   kasbini
to‘g‘ri tanlashga ruhlantiradi.
Samaradorlikni   baholashda,   shuningdek,   ota-onalar,   mahalla   va   jamiyat
bilan hamkorlikda olib boriladigan monitoring ishlari ham muhim ahamiyatga ega.
Darsdan tashqari faoliyatlar — kasb-hunar markazlari, mahalla kasb egalari, ishlab
chiqarish   korxonalari   bilan   hamkorlik,   kasb   tanlash   klublari,   kasb   bayramlari,
amaliy ekskursiyalar va tanlovlar natijasida bolalarning hayotiy faoliyati va kasbga
qiziqishi   yuqori   darajada   mustahkamlanadi.   Ota-onalar   bilan   olib   boriladigan
suhbatlar,   so‘rovnomalar   va   loyiha   topshiriqlari   orqali   bolalarning   oilaviy   kasb
an’analari,   oilaning   bolaga   ko‘rsatgan   ta’siri   va   motivatsiyasi   aniqlanadi.
O‘qituvchi   va   psixolog   bu   ma’lumotlarni   o‘rganib,   har   bir   o‘quvchiga   individual
va   ijtimoiy   yondashuvni   tanlaydi.   Bu   esa   har   bir   bolaning   ijtimoiy   va   kasbiy
yo‘nalishini aniqlash, kelajak kasbiga ongli ravishda tayyorlash uchun mustahkam
zamin yaratadi.
Biroq,  amaliyotda   “Kasbim   faxrim”   mavzusini   o‘qitishda   duch  kelinadigan
ayrim   muammolar   va   to‘siqlar   ham   mavjud.   Jumladan,   ba’zi   hududlardagi
boshlang‘ich   sinflarda   kasblar   olamiga   oid   zamonaviy   o‘quv   resurslari   va   vizual
vositalarning   yetishmasligi,   kasb   egalari   bilan   jonli   muloqot   imkoniyatlarining
cheklanganligi, darslarni faqat nazariy bilim doirasida o‘tkazish, bolalarda kasbga
qiziqish   uyg‘otish   uchun   individual   yondashuvning   yo‘qligi,   ota-onalar   va
mahallaning   faol   ishtiroki   yetarli   emasligi   samaradorlikka   salbiy   ta’sir   qilishi
mumkin.   Shuning   uchun   “Kasbim   faxrim”   mavzusini   o‘qitish   samaradorligini
oshirish uchun quyidagi taklif va tavsiyalarni amalga oshirish maqsadga muvofiq:
Birinchidan,   darslarni   zamonaviy   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari,
multimediali   taqdimotlar,   onlayn   resurslar,   video   va   animatsiyalar   bilan   boyitish
lozim. O‘quvchilar uchun interaktiv darslar, onlayn viktorinalar, kasb-mavzusidagi
krossvord   va   o‘yinlar   tashkil   etilishi   zarur.   Bu   bolalarda   nafaqat   bilim   va
27 ko‘nikmalarni, balki kasblar olamiga bo‘lgan ijodiy va mustaqil munosabatni ham
shakllantiradi.
Ikkinchidan,   maktab   va   mahalla,   kasb-hunar   kollejlari,   ishlab   chiqarish
korxonalari,   kasb   markazlari   va   kasb   egalari   bilan   amaliy   hamkorlikni
kengaytirish,   bolalar   uchun   amaliy   ekskursiyalar,   kasb   egalari   bilan   jonli
uchrashuv va ochiq eshiklar  kunini  muntazam  tashkil  etish  tavsiya etiladi. Bunda
har   bir   o‘quvchi   kasb   egasi   hayotini   ko‘z   bilan   ko‘radi,   savollar   beradi   va
motivatsiya oladi.
Uchinchidan,   har   bir   o‘quvchining   shaxsiy   qiziqishi,   orzusi   va   qobiliyatiga
individual yondashuv asosida ishlash, darsdan tashqari kasbga oid ijodiy loyihalar,
“Kasb   tanlash”   klubi,   “Orzuimdagi   kasb”   mini-laboratoriyalari   tashkil   etish,
bolalar o‘z istaklari va orzularini namoyon etishiga sharoit yaratish muhimdir. Bu
esa o‘quvchilarning o‘zini erkin his qilishi, kelajak kasbi haqida chuqur o‘ylashi va
aniq harakatlar rejasini tuzishga yordam beradi.
To‘rtinchidan, ota-onalar va mahalla faollarining hamkorligini kuchaytirish,
oilada   kasb-hunar   an’analarini   rivojlantirish   va   bolalarning   kasbga   qiziqishini
muntazam  rag‘batlantirish lozim. Bu borada o‘qituvchi  oilaga metodik tavsiyalar,
ota-onalar   uchun   ma’naviy-ma’rifiy   seminar   va   suhbatlar   tashkil   qilishi,   kasb
tanlash bo‘yicha maslahatlar berishi foydalidir.
“Kasbim   faxrim”  mavzusini  o‘qitish  samaradorligini  muntazam  monitoring
qilish, o‘quvchilarning bilim va ko‘nikmalarini baholash, ota-ona va jamiyat bilan
doimiy hamkorlikda ishlash, yangi pedagogik texnologiyalar va amaliy loyihalarni
joriy   etish,   har   bir   o‘quvchiga   individual   yondashuv   asosida   motivatsiya   berish,
boshlang‘ich   sinflarda   kasb-hunarga   qiziqish   va   ongli   munosabatni
shakllantirishda   eng   muhim   omillardan   biri   hisoblanadi.   Bu   orqali   kelajakda   o‘z
kasbini   sevuvchi,   vatanparvar,   ijodkor   va   jamiyatga   foydali   shaxslar
tarbiyalanadi 12
.
12
  Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining mustaqil ta’lim faoliyati: uslubiy qo‘llanma / I. To‘raqulov va boshqalar. – 
Toshkent: Fan va texnologiya, 2018.
28 29 XULOSA
XXI   asrda   zamonaviy   ta’lim   tizimi   o‘z   oldiga   shaxsning   har   tomonlama
rivojlanishi,   mustaqil   fikrlovchi   va   ongli   yosh   avlodni   tarbiyalash,   jamiyat
taraqqiyotiga   munosib   hissa   qo‘sha   oladigan,   kasb-hunar   egallashga   intiluvchi,
ma’naviy boy insonlarni shakllantirishdek ulkan va sharafli vazifalarni qo‘yadi. Bu
borada   ayniqsa,   boshlang‘ich   ta’lim   bosqichida   olib   boriladigan   ishlar,   ularning
mazmuni va samaradorligi kelajak uchun poydevor  bo‘lib xizmat  qiladi. Ana shu
bosqichda   o‘qitiladigan   ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslarida   kasb-hunar,
mehnat   va   kasblar   olamiga   oid   mavzular,   xususan,   “Kasbim   faxrim”   bo‘yicha
o‘tkaziladigan darslarning ahamiyati beqiyosdir.
Kurs ishida olib borilgan nazariy va amaliy tahlillar, ilg‘or tajribalar, o‘qitish
metodlari   va   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarning   tahlili   shuni   ko‘rsatadiki,
boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   kasblar   haqida   dastlabki   tasavvur,   kasbga   va
mehnatga   bo‘lgan   hurmat,   hayotga   ongli   munosabat   aynan   shu   darslar   orqali
shakllanadi.   “Kasbim   faxrim”   mavzusini   samarali   o‘qitish   orqali   bolalar   kasblar
olami haqida keng bilimga ega bo‘ladi, mustaqil fikr yuritadi, orzu va maqsadlarni
belgilash, o‘z qobiliyat  va qiziqishlarini  aniqlashga  imkon topadi. O‘qituvchining
ijodiy   yondashuvi,   interfaol   va   amaliy   metodlardan,   multimedia   va   zamonaviy
texnologiyalardan   foydalanishi   o‘quvchilarning   darsga   bo‘lgan   ishtirokchanligi,
faolligi va qiziqishini oshiradi.
Amaliyotda   shuni   ko‘ramizki,   “Kasbim   faxrim”   mavzusida   o‘tkaziladigan
darslarda   kasb   egalari   bilan   jonli   uchrashuvlar,   kasblar   olamiga   oid   loyihalar,
ijodiy   topshiriqlar,   rolli   o‘yinlar,   guruhli   ishlar,   kasblar   haqida   videoroliklar   va
multimedia materiallaridan foydalanish eng yuqori natijalarni beradi. Sinfda kichik
“Kasb   burchagi”   tashkil   etish,   o‘quvchilarning   oilaviy   kasb   an’analarini   tahlil
qilish,   darsdan   tashqari   faoliyatda   kasblar   haqidagi   kichik   tadqiqotlar   va
taqdimotlar,   amaliy   ekskursiyalar,   kasb   tanlash   klublari,   mahalla   va   ota-onalar
bilan   hamkorlik   bolalarda   kasbga   qiziqishni,   hayotga   va   mehnatga   ongli
munosabatni mustahkamlashga xizmat qiladi.
30 O‘qitish   samaradorligini   oshirish   uchun   muntazam   monitoring   va   tahlil
ishlari   olib   borish,   darsdan   so‘ng   so‘rovnoma   va   testlar,   o‘quvchi   portfoliolarini
yuritish, natijalarni ota-onalar, mahalla va jamiyat bilan muhokama qilish, har bir
o‘quvchining individual rivojlanishini inobatga olib, dars mazmunini moslashtirish
tavsiya   etiladi.   Yana   bir   muhim   omil   —   o‘quvchining   orzu   va   qiziqishlariga
hurmat   bilan   qarash,   ularni   rag‘batlantirish,   kasbga   ishonch   va   motivatsiyani
kuchaytirish, mustaqil harakatga undashdir.
Kurs ishining natijalari asosida, quyidagi umumiy xulosalarga kelindi:
Boshlang‘ich   sinflarda   “Kasbim   faxrim”   mavzusini   o‘qitish   o‘quvchilar
dunyoqarashini kengaytiradi, kasblar haqidagi bilim va tasavvurlarni boyitadi, har
bir   kasbning   jamiyat   hayotidagi   o‘rnini   anglashga,   mehnatga   va   kasb   egalari
faoliyatiga hurmat tuyg‘usi shakllanishiga xizmat qiladi.
Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalardan   keng   foydalanish,   interfaol   va
o‘yinli   metodlarni   tatbiq   etish   dars   jarayonining   jonli   va   qiziqarli   o‘tishini,
o‘quvchilarning mustaqil fikr va ijodiy yondashuvini kuchaytiradi, kasbga qiziqish
va orzu qilish muhitini yaratadi.
Amaliy   faoliyat,   kasb   egalari   bilan   uchrashuvlar,   loyiha   va   guruhli   ishlar,
multimedia   resurslaridan   foydalanish   orqali   dars   samaradorligi   ortadi,   har   bir
o‘quvchining   qiziqishi,   nutqiy   va   muloqot   ko‘nikmalari,   ijodiy   salohiyati
rivojlanadi.
Ota-onalar   va   jamiyat   bilan   hamkorlik,   mahalla   va   maktab   o‘rtasidagi   faol
aloqa   o‘quvchilarning   kasbga   nisbatan   ijobiy   munosabatini   mustahkamlashga,
bolada oilaviy an’ana va qadriyatlarni rivojlantirishga, kasbga bo‘lgan ishonch va
orzularni qo‘llab-quvvatlashga yordam beradi.
Dars samaradorligini baholash uchun muntazam monitoring va tahlil, har bir
o‘quvchiga individual yondashuv, ilg‘or milliy va xorijiy tajribalarni o‘rganish va
amaliyotga joriy etish zamonaviy maktab ta’limining asosiy talablaridan biri bo‘lib
qolmoqda.
Umuman   olganda,   “Kasbim   faxrim”   mavzusini   o‘qitish   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilarining   ijtimoiy,   axloqiy,   intellektual   va   kasbiy   jihatdan   shakllanishida,
31 kelajak kasbini to‘g‘ri tanlashida muhim rol o‘ynaydi. Mavzuni to‘g‘ri va samarali
o‘qitish natijasida hayotga tayyor, kasb-hunarli, ijtimoiy faol va vatanparvar yosh
avlod kamol topadi. Maktab, o‘qituvchi, ota-ona va jamiyatning hamkorligi esa bu
jarayonni samarali va barakali qiladi.
32 FOYDALABILGAN ADABIYOTLAR
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   2022-
yil   22-iyul   kuni   yoshlar   bilan   uchrashuvdagi   nutqidan   (“Yoshlar   –   kelajagimiz
bunyodkori” nomli chiqishi).
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Yoshlarni   har   tomonlama
qo‘llab-quvvatlash   va   ularning   kasbga   yo‘naltirilishini   takomillashtirish   chora-
tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori. — T.: Adolat, 2021.
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “Boshlang‘ich   va
umumiy o‘rta ta’lim davlat standartlari” haqidagi qarori, 2022-yil.
4. O‘zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   Qonuni.   –   T.:
O‘zbekiston, 2020.
5. G‘ofurova   N.,   Mamajonova   D.,   Xo‘jaqulova   S.   Boshlang‘ich   ta’lim
metodikasi. – Toshkent: TDPU, 2019.
6. G‘ulomov S., Mamatqulov N. Boshlang‘ich sinflarda ona tili va o‘qish
savodxonligi darslari. – Toshkent: “Yangi asr avlodi”, 2021.
7. Sultonova   D.   Pedagogik   texnologiyalar   va   interfaol   metodlar.   –
Toshkent: Fan va texnologiya, 2020.
8. Xasanboyeva   D.,   Abduqodirova   M.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarini
kasbga   yo‘naltirishda   zamonaviy   yondashuvlar   //   Boshlang‘ich   ta’lim
muammolari. – 2022. – №2. – B. 44–48.
9. Ergasheva   Z.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   kasbga   qiziqishni
shakllantirishning   samarali   yo‘llari   //   Pedagogik   innovatsiyalar   jurnali.   –   2023.   –
№4. – B. 66–71.
10. Egamberdiyev   A.   Boshlang‘ich   sinflarda   ona   tili   va   o‘qish
savodxonligi. – Toshkent: TDPU, 2020.
11. Axmedov   R.,   O‘razova   G.   Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar.   –
Toshkent: TDPU, 2021.
12. Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   mustaqil   ta’lim   faoliyati:   uslubiy
qo‘llanma / I. To‘raqulov va boshqalar. – Toshkent: Fan va texnologiya, 2018.
33 Internet manbalar
13. www.edu.uz – O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi rasmiy
sayti
14. www.ziyonet.uz – Ta’lim portali
15. www.pedagog.uz – Pedagogika va ta’lim yangiliklari portali
34

Ona tili va o’qish savodxonligi darslarida kasbim faxrim mavzusini o‘rganish

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili-o’qish savodxonligi va uni o’qitish metodikasi
  • Boshlangʻich sinflarda ifoda tushunchasini oʻrganish kurs ishi
  • Toʻplamlar birlashmasini oʻrgatish metodikasi, 3-sinf 2-qism
  • Interfaol metodlar orqali samarali ta’lim tashkil etish kurs ishi
  • Unli tovushlarni o’rganish jarayonida o‘quvchilarni imloviy savodxonlikni shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha