Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 50.5KB
Покупки 17
Дата загрузки 25 Август 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Bohodir Jalolov

Ona tilidan integratsiyalashgan darslarni tashkil qilish metodikasi

Купить
Ona tilidan integratsiyalashgan darslarni tashkil
qilish metodikasi
Reja:
Kirish
I BOB. Ona tili o’qitishda integrativ yondashuvning ilmiy-metodik asoslari 
1.1. Ona tili o’qitishda integrativ yondashuv muammosining ilmiy-metodik 
adabiyotlarda yoritilishi
1.2. Integrativ yondashuv imkoniyatlari yuzasidan umumiy o’rta 
maktablarning ona tili va adabiyot fanlari dastur va darsliklari tahlili
II BOB. Ona tili darslarini fanlararo integratsiyalash asosida tashkil qilish
metodikasi
2.1. Ona tili fanini fanlararo integratsiyalab o’qitishning mazmuni
2.2. Ona tili fanini fanlararo integratsiyalab o’qitish usullari
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati Kirish
Mavzuning   dolzarbligi.   Hozirgi   kunda   mustaqil   respublikamizda   ta’lim
sohasi o’ziga xos rivojlanish davrini boshdan kechirmoqda. Bu o’ziga xoslik, eng
avvalo,   ta’lim-tarbiya   mazmunini   milliylashtirish,   ya’ni   o’zimizning       juda   boy
o’tmishimiz   tariximiz,   madaniyatimiz,   fanimiz,   tilimizda   o’z   mohiyati   bilan
yuksak insoniy-axloqiy mazmuniga ega bo’lgan jarayonda yosh avlodni o’qitishga
baxtiga   muyassar   bo’ldik.   Davrimizning   hayotiy   ehtiyojlari   maktablarda   ta’lim-
tarbiya ishlari darajasini yuqori bosqichga kо’tarishni, har tomonlama puxta bilim
olgan, fan va texnika asoslari bilan qurollangan kelajak avlodni tarbiyalab voyaga
yetkazishni   talab   qiladi.  Prezidentimiz  Shavkat   Mirziyoyev   “Bizning   vazifamiz  –
to’plangan   tajriba   va   ilg’or   xalqaro   amaliyotga   suyangan   holda,   o’zimizning
taraqqiyot   va   yangilanish   modelimizni   qat'iy   amalga   oshirishdan   iborat.   Shu
borada   yaqin   va   o’rta   muddatga   belgilangan   marralarga   erishish   uchun   qat'iyat
bilan   harakat   qilishimiz   zarur” 1
  deb   ta’kidlaganlari   bejiz   emas.   Negaki,
taraqqiyotga   erishishda   mamlakat   jtimoiy   tizmining   barcha   sohalari   faol
bo’lmoqliklari shart.
Umumta’lim   maktablarining   asosiy   vazifasi   о’quvchilarning   fikrlash
salohiyatini,   aqliy   rivojlanishini,   mantiqiy   tafakkurini   о’stirish;   ularni   о’z-о’zini,
moddiy   borliqni   tilning   ifoda   vositalari   yordamida   anglashga   hamda   о’z   fikri   va
his-tuyg’ularini ona tilining keng imkoniyatlari doirasida bayon eta olish, ma’lum
fanlar   yuzasidan   turli   bilim   va   malakalarni   hosil   qilish,   tо’la   savodxonlikni
ta’minlash, ularda zamonaviy dunyoqarashni shakllantirishdan iborat 2
. Bu vazifani
amalga oshirishda о’qituvchi hal qiluvchi rol о’ynaydi. Biroq о’quvchilarni ongli,
yuksak saviyali, g’oyaviy siyosiy jihatdan yetuk qilib tarbiyalashda о’qituvchining
bilimi yoki undagi tо’plangan tajribaning о’zi yetarli emas.
Yuksak   axloqiy   sifatlarni   tarbiyalash,   avvalo,   bu   sifatlarni   o’zimizda
mujjasamlashtirishni   talab   qiladi.   Shu   bilan   birga   ta’lim   tarbiyaga   yangicha
yondashish, yangicha uslub va mazmun, shakl  va vositalardan foydalanishni  ham
1
  Mirziyoyev   Sh.   M.   Erkin   va   farovon,   demokratik   O‘zbekiston   davlatini   birgalikda   barpo   etamiz.   –   Toshkent:
O‘zbekiston NMIU, 2016
2
 Umumiy o rta ta limning davlat ta lim standarti va o quv dasturi // O zR Xalq ta limi vazirligining axborotnomasi.ʼ ʼ ʼ ʼ ʼ ʼ
№1. – Toshkent. 47-bet taqazo   qiladi.   O’quv   jarayonini   tashkil   etishdagi   asosiy   vazifa   pedagogik
texnologiyadan   samarali   foydalanish   ekanligi   isbot   talab   qilmaydigan   haqiqatdir.
Ammo   shu   kunga   qadar   pedagogik   texnologiyaning   aksariyati   nazariy
muammolarga bag’ishlangan bo’lib, amaliyotga ta’siri kamroq sezilmoqda. Buning
uchun   zamonaviy   texnologiyalarni   tezroq   amaliyotga   joriy   etish   usullarini   ishlab
chiqish talab etiladi.
Integratsiya-ayrim   bo’laklarning   yoki   elementlarning   bir-biriga   qo’shilishi,
bir butunga aylanishi, yaxlitlanishidir 3
. “Integratsiya” tushunchasi XVIII asrdayoq
Spenser tomonidan izohlangan edi. Biz ham integratsiyani tafakkur o’stirish omili
sifatida qarab, uni fanlararo aloqa hamda ta’lim shakllarini sintezlash tarzida talqin
etishga harakat qildik.
Integratsiya   –  “butun”  degan  ma’noni   bildiradi,  demak,   bu  tafakkur   o’sishi
jarayonining   turli   qism   va   elementlarini   bitta   butunga   birlashtirish   bo’lib
hisoblanadi.   Ona   tili   ta’limiga   integrativ   yondashuv   uning   sifatini   yanada
oshirishga xizmat qiladi. Biz mazkur bitiruv malakaviy ishimizda ona tili ta’limida
integratsiyaning   roli   va   uning   ahamiyati   xususida   so’z   yuritmoqchimiz.   Mazkur
masalaning   metodik   jihatlarini   tahlil   qilish   va   integratsiyaga   asoslangan   darslarni
ta’lim   jarayonida   qo’llashning   uslubiy   taraflarini   o’rganish   ushbu   ishimiz
mavzusining dolzarbligini belgilaydi.
Ishning   maqsadi   ona   tili   darslarini   integratsiyalashga   oid   metodikani
takomillashtirish.
Ishning vazifasi  quyidagilardan iborat:
- fanlararo integratsiya haqidagi ilmiy-metodik adabiyotlarni o’rganib chiqish;
- ona   tili   darslarida   integratsiyadan   foydalanish   bo’yicha   ta’lim   metodlarini
aniqlash;
- fanlararo   integratsiyalab   o’qitish   usullarini   ishlab   chiqish   va
takomillashtirish;
- integratsiyaga asoslangan yangi pedagogik texnologiyalar asosida o’qitishga
yo’naltirilgan dars ishlanmalar tayyorlash.
3
 O zbek tilining izohli lug ati. –T.: I - M.: ʼ ʼ Русский   язык , 1981.-B. 380. Ishning   obyekti .   Ta’lim   bosqichlarining   ona   tili   darslarida   integrativ
yondashuv asosidagi dars jarayoni.
Ishning   predmeti .   Ona   tilini   o’qitishda   integrativ   yondashuvning   mazmuni,
usullari hamda uslubiy tavsiyalar.
Ishning   tarkibi .   Kurs   ishi   kirish,   ikkita   bob,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlar ro’yhati. I BOB. ONA TILI O’QITISHDA INTEGRATIV
YONDASHUVNING ILMIY-METODIK ASOSLARI
1.1. Ona tili o’qitishda integrativ yondashuv muammosining ilmiy-
metodik adabiyotlarda yoritilishi
Ma’lumki,   o’quv   fanlari   miqdorini   oshirish,   albatta,   har   doim   ham   ijobiy
natija beravermaydi. Chunki bugungi zamonaviy texnologiya son orqasidan quvish
emas,   balki   sifat   o’zgarishlarining   ham   bo’lishini   taqozo   etmoqda.   Bu   jihatdan
rivojlangan   davlatlarning   tajribasiga   tayanmoq   lozim.   Ularning   70   foizi   ta’lim
tizimida   integrativ   xarakterdagi   o’quv   dasturlari   va   darsliklardan
foydalanmoqdalar.   Jumladan,   Buyuk   Britaniya   ta’lim   tizimida   asosan   integrativ
fanlar   joriy   qilingan   bo’lsa,   Koreya   va   Shveysariyada   integratsiyalashgan   fanlar,
Vengriyada   madaniyat   yo’nalishidagi   o’quv   fanlari,   Irlandiyada   fan   va   texnika
kabi bloklarda barcha o’quv fanlari mujassamlashtirilgan holda o’qitiladi 4
.
A.   G’ulomov   hamda   H.   Ne’matovlar   ta’kidlashicha,   boshqa   fanlardan
olingan ma’lumotlardan foydalanib, o’quvchilarni nutq uslublari bilan tanishtirish
imkoniyatiga   ega   bo’lmoq   lozim.   O’quvchilar   badiiy   uslubni   adabiyot,   ilmiy
uslubni   biologiya,   kimyo,   fizika,   matematika,   ish   qog’ozlari   uslubini   huquq
asoslari fanlaridan olingan materiallar asosida o’rganishlari zarur 5
.
Ta’lim   samaradorligini   oshirish   uchun   integratsiya   holatidagi   dastur   va
darsliklar yaratilishi lozim.
Pedagog   U.Musayev   integratsiyaning   quyidagicha   turli   darajalarini   taklif
etadi 6
.   Mavzularni   ketma-ket   taqdim   etish   asosidagi   integratsiya;   bunda   o’quv
materiallarini   bayon   qilishda   konsentrizm   prinsipiga   amal   qilinadi,   ya’ni   oldingi
o’quv-materiali keyingisini to’ldiradi.
Integratsiya   fanlarning   mexanik   birlashishi   emas,   bu   sintez,   yangi
narsaning   kelib   chiqishi,   kashfiyotdir.   Alohida   sistemalarning   yaqinlashishi,
bog’lanishi va yagona bir yangi narsaning yaratilishidir.
Integratsiya   –   differensiatsiyaning   aksi   bo’lib,   unga   teskari   bo’lgan
jarayondir. Uni quyidagi yo’nalishlarda tatbiq etish maqsadga muvofiq:
4
 Ta lim taraqqiyoti. -T.: Sharq, 1999.-B. 48ʼ
5
 G ulomov 
ʼ А ., Ne matov H. Ona tili ta lim mazmuni.-T.: O qituvchi, 1995.-B. 38.	ʼ ʼ ʼ
6
 Musaev U. Integratsiya darajalari // Xalq ta limi. – 2002. - № 6.-B. 5-6.	
ʼ a) o’quv predmetlari va fanlar doirasidagi mazmunni   integratsiyalab
o’rganish;
b) turli   o’quv   predmetlaridan   tahsil   beruvchi   shaxslarning   faoliyatlarini
integratsiyalash;
v) ta’lim-tarbiya ishini tashkil etish shakllari yoki o’quv
kunini integratsiyalash.
Tadqiqotchi   B.S.Abdullayeva   ham   fanlararo   aloqadorlikni   quyidagi
turlarga   ajratadi:   1)   mazmunli;   2)   operatsion;   3)   metodik;   4)   tashkiliy 7
.   B.
Abdullayeva   ta’kidlaganidek,   ko’nikma,   malakalar   fikrlash   operatsiyalari   orqali
o’quv-tarbiya jarayonini tashkil etadi.
Integratsiya Farididdin Attorning quyidagi fikrlariga hamohangdir: bu ro’yi
zaminda  mayda narsaning  o’zi  yo’q, hamma  narsa  bir-biriga bog’liq va  bir-birini
to’ldiradi 8
.   Dars   faqat   ta’limiy   bo’lib   qolmasdan,   o’quvchilarni   insonparvarlik
jihatlarini tarbiyalashga qaratilgan bo’lishi kerak.
Mavzuni mazmunidan kelib chiqqan holda, tabiat, jamiyat, inson tafakkuri,
taraqqiyoti   haqidagi   ilmiy   bilimlar,   o’quv   respublikamiz   kelajagiga   ishonch   va
e`tiqodni shakillantirishga qaratilgan bo’lishi kerak.
Umuman olganda integratsiya darsi bir-biriga mos kelishi (mavzu jihatdan)
va puxta reja asosida tuzilgan bo’lishi kerak.
Maktablarda   o’qitish   va   tarbiyalash   integratsiyasi   muammolari   nazariy   va
amaliy jihatdan hozirgi zamon nuqtayi nazardan juda muhim bo’lib, yangi ijtimoiy
talablar  asosida   yanada  dolzarblik kasb  etadi.  Bugungi   kunda fan  rivoji  va  ishlab
chiqarishdagi   ulkan   o’zgarishlar   tufayli   kelib   chiqayotgan   talablar   maktab   ta'limi
oldiga yangi vazifalarni qo’ymoqda.
Hozirgi   zamon   ilm   berish   sistemasi   yuqori   darajada   fan   asoslarini
o’rnatishga,   tafakkurni   rivojlangan,   olamni   bir   butunlikda   anglashga   va   tasavvur
etishga, tevarak atrofda bo’layotgan voqealarni to’g’ri anglashga, ularni mohiyatini
anglab oladigan yoshlarni tarbiyalashga yo’naltirilgan.
7
  А bdullaeva B.S.Fanlararo aloqadorlik turlari xaqida // Uzluksiz ta lim. –2005. -.№1. - B.14ʼ
8
 Ro zimuhammad B. Buyuk shaxslar silsilasi // Ma rifat. - 2002. -№26. -B.6.	
ʼ ʼ Maktablarda  o’rgatiladigan   fanlarning  tarqoqligi  maktab   bitiruvchisida   bir
ko’rinishli   (fragmentar)   dunyoqarashni   keltirib   chiqaradi.   Hozirgi   zamon   ilm-
fanida   esa   iqtisodiy,   siyosiy   va   madaniy   fanlari   integratsiyasiga   moyillik   yuqori
turadi.
Maktab  umumta’lim  fanlarining tarqoq holda o’rgatilishi, ularni  bir-biriga
uzviy   bog’liqlikda   o’rgatilmasligi   o’quvchilar   bilimini   to’la   bo’lishi   va   butun
borliqni   bir   butun   holda   anglashlariga   to’sqinlik   qilib,   o’quvchilarda   qiyinlik
uyg’otadi.
Olimlarimizning fikricha, integratsiya didaktik prinsiplar qatoriga kiradi va
ular orasida yetakchi o’rin egallaydi.
Bunday   tushuncha   ta’lim   tizimida   integratsiya   masalasini,   fanlararo
uzviylik   va   bog’liqlik   masalasini   yana   bir   bor   ko’rib   chiqish   zaruratini   yuzaga
keltiradi.
Ta’lim sistemasiga  integratsiyani  kiritish maktab va jamoatchilik o’rtasida
turgan   ta’lim   va   tarbiyaga   oid   vazifalarni   hal   etishda   asosiy   vosita   bo’lishi
mumkin.
Integratsiyalashtirilgan   darslar   bolalar   dunyoqarashida   bir   butunlikni,
voqealar uzviyligini tushunishini tabiatan anglab yetishga o’rgatadi. Shuni alohida
hisobga   olish   kerakki,   maktablardagi   boshlang’ich   sinflarda   darslarning
integratsion bog’lanishlari ilmiy jihatdan kam ishlab chiqilgan. Mavjud turli fiklar
va   qarashlar   esa   bir-biriga   zid   va   uzviy   bo’lmaganligi   sababli   integratsiya
muammosi hamon olimlarimiz o’rtasida bahsli masalalardan biri bo’lib qolmoqda.
  O’qitish   jarayonida   integratsiyani   qo’llash   nazariyasi   taraqqiyoti   ilmiy
pedagogik   tushunchalar   rivoji,   asosiy   va   muhim   ahamiyatga   ega.   Integratsiya
differensiya   bilan   uzviy   bog’liqdir.   Bu   uzviylik   o’quvchilarda   olayotgan
bilimlarini   anglashga   bo’lgan   intilishlari   sistemasini   barpo   qilishlarida   yaqqol
namoyon bo’ladi.
Integratsiya – bu fanlarning differensial jarayon davomida yaqinlashuvi va
bog’liqligidir.   Integratsiya   jarayoni   fanlar   orasidagi   aloqani   yangi,   yuqori   sifatda
bir-biriga bog’lash bosqichi bo’lib, o’zini yuqori ko’rinishda namoyon etadi. Shuni alohida   qayd   etish   kerakki,   integratsiya   jarayoni   asoslari   uzoq   o’tmishdagi   xalq
pedagogikasi   va   ilmiy   pedagogikaga   asoslangan.   Integratsiya   fanlararo
bog’liqlikdir.   Fanlararo   bog’liqlik   asoslari   tabiatni   to’la   holda   o’quv   darsliklarda
ko’rsatish va tushuntirish zaruratidan paydo bo’lgan.
Zamonaviy   ta’lim   tizimida   o’quv   jarayonini   umumiy   o’quv   predmetlari
mazmuni va maqsadlarini ma’lum uzviylikda va o’zaro mantiqiy bog’langan holda
tashkil  qilish  ta’limni   sifat   va  samaradorligini   oshirish  bilan  bir   qatorda   o’quvchi
yoshlarni dunyoqarashini kengaytirib, ularni fikrlash olamini yorqin obrazlar bilan
boyitishga   xizmat   qiladi.   Ta’lim   mazmuni   va   ko’lamini   optimallashtirish,   o’quv
jarayonini   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   va   axborot   kommunikatsiya
texnalogiyalari   bilan   boyitish,   ta’lim   mazmunini   o’quvchi   yoshlar   ongi   va
tafakkurida   hayotiy   obrazlar   vositasida   gavdalantirishda   ham   predmetlararo
aloqaning imkoniyatlari cheksiz.
Ona tili darslarini har bir mavzu doirasida o’zaro turdosh va boshqa fanlar
bilan   bog’langan   holda   tashkil   etish,   o’quv   jarayonining   mazmunli   bo’lishini
ta’minlaydi.  Axborotlar   ko’lamining kengayishi,   o’quvchilar  bilishi  zarur  bo’lgan
bilim   va   ko’nikmalar   hajmining   oshishi,   integratsion   jarayonlarning   optimal
variantlarini ishlab chiqishni taqozo etmoqda. Bu kabi keng qamrovli jarayonlarni
tashkil etish, boshqarish va yo’naltirish uchun esa, albatta, o’qituvchidan tinimsiz
ravishda   o’z   ustida   ishlash   va   intellektual   salohiyatni   talab   qiladi.   Ona   tili   fanini
o’qitishda integratsiya o’zaro turdosh va boshqa fanlar bilan tarkibiy bog’lanishni
mustahkamlab,   ularni   umumlashtirib,   o’quvchilarning   tabiat   va   jamiyat   haqidagi
yaxlit   tasavvurlarini   yanada   boyitish   uchun   xizmat   qiladi.   Bu   jarayon
o’qituvchining   qanday   usul   va   vositalardan   samarali   foydalanishiga   bog’liq.   Shu
o’rinda   birinchi   galda   DTS   va   o’quv   dasturlarini   predmetlararo   bog’lanish
imkoniyatlarini aniqlay olishga e’tibor qaratish lozim. Taqvim mavzu rejalar tuzish
jarayonida   har   bir   mavzu   mazmunidan   kelib   chiqib,   bog’lanish   mumkin   bo’lgan
fanlarni   aniqlay   olishi   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ona   tili   fanini   o’zaro
a’loqadorlikda   o’rganishda   o’quvchilarning   yoshi,   psixologik   xususiyatlarini
hisobga olib, yangi o’quv-metodik majmualar mazmuni va zaruriy bog’lanishlarni o’rgatish kabi bir qator tadbirlarni amalga oshirish bu borada samarali natijalarga
erishishni kafolatlaydi. 1.2. Integrativ yondashuv imkoniyatlari yuzasidan umumiy
o’rta maktablarning ona tili va adabiyot fanlari dastur va
darsliklari tahlili
Ona   tili   va   adabiyot   fanlari   dastur   va   darsliklarini   tahlil   qilar   ekanmiz,
umumta’lim tizimida o’qitiluvchi barcha fanlar xronologiyasi bir-biriga mutanosib
ekanligini kuzatdik. Bu esa  o’z navbatida o’qitishga yangicha yondashuvni  tatbiq
etishga   monanddir.   Ona   tili   va   adabiyot   fanining   uzviy   aloqadorligi   bois
o’qitilayotgan   mavzular   ham   mutanosib   bo’lishi   lozim.   Davlat   ta’lim   standarti
talabiga   ko’ra   umumiy   o’rta   ta’lim   maktablarida   ona   tili   fanidan   o’quvchilar
egallashi   lozim   bo’lgan   bilim,   ko’nikma   va   malakalar   uch   yo’nalishdagi
ko’rsatkichlar asosida tekshiriladi va aniqlanadi.
Birinchi   ko’rsatkich   o’qish   texnikasi   bo’lib,   bu   orqali   o’quvchining
notanish matnni ifodali o’qiy olish ko’nikmasi aniqlanadi.
Ikkinchi ko’rsatkich o’zgalar fikrini va matn mazmunini anglash malakasi
bo’lib,   bu   talab   bolaning   og’zaki   bayon   qilinayotgan   fikrni   hamda   yozma   matn
mazmunini anglay olish darajasini aniqlash maqsadida kiritilgan.
  Uchinchi   ko’rsatkich   esa   fikrni   yozma   shaklda   bayon   etish   malakasidir.
Ta’kidlash lozimki, ona tili ta’limining maqsadi shu yo’nalishda mujassamlashadi.
Darsni darslikka asoslanib tashkil etish degani darslikda berilgan o’quv topshiriq-
laridangina   foydalanishni   anglatmaydi,   albatta.   O’qituvchi   darslikdan   ijodiy
foydalanishi, ya’ni zarurat tug’ilganda mashq shartiga qo’shimcha shartlar kiritishi,
berilgan   shartni   yangi   shart   bilan   almashtirishi,   lozim   topsa,   darslikdagi   mashq
o’rnida o’zi tuzgan mashqdan foydalanishi mumkin.
Darslik   materialiga   yordamchi   vosita   sifatida   turli   jadvallardan,   rasmli
albomlar   va   tarqatma   materiallardan,   diapozitiv   va   diafilmlardan,   ovozni   yozib
olish vositalaridan foydalanish mumkin 9
.
Ta’lim jarayonida axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalanish
hozirgi   davrda   muhim   ahamiyat   kasb   etishi   barchaga   yaxshi   ayon.   Ammo   dars
jarayonida   kompyuter   texnikasidan   hamma   vaqt   ham   foydalanish   imkoniyati
9
 Uzviylashtirilgan Davlat ta’lim standarti va o‘quv dasturi Ona tili Adabiyot O‘zbek tili (5 – 9 sinflar). – Toshkent,
2010. bo’lavermaydi va bu metodik jihatdan to’g’ri ham emas. Shunga ko’ra ona tili fani
to’garak   mashg’ulotlarida   o’quvchilarning   dars   jarayonida   o’zlashtirgan   nazariy
bilimlarini mustahkamlashda, og’izaki va yozma nutqlarini rivojlantirishda o’quv-
chilarning   xohish-istaklari   bilan   kompyuter   texnikasidan   ijodiy   foydalanish   katta
samara   beradi.   Ta’kidlash   joizki,   DTS   va   o’quv   dasturlari   uzviylik   hamda
uzluksizlik   nuqtayi   nazaridan   tahlil   qilinib,  optimallashtirilganidan   amaliyotchilar
xabardor.   Xususan,   ona   tili   fani   bo’yicha   10   soat   hajmdagi   10ta   mavzu
optimallashtirilgan   edi.   Shundan   5-sinfda   4   soat,   8-sinfda   1   soat   hajmdagi   mav-
zular   murakkab   deb   topilib,   ularga   takrorlash   darslaridan   1   soatdan   qo’shib
berilgan. 9-sinfda esa 5 soat hajmdagi 5ta mavzu murakkab deb topilib, kasb-hunar
ta’limi  dasturiga o’tkazilgan. Optimallashtirilgan mavzular  bo’yicha tayyorlangan
tavsiyalar risola holida hamda elektron nusxada joylarga yetkazilgan.
Adabiyot   murakkab   va   ko’p   qirrali   o’quv   fanidir.   U   o’quvchilarni   hayot
bilan   tanishtiradi,   ularda   atrof-muhit   va   inson   xarakterining   murakkabligini
tushunish qobiliyatini, Vatanga, xalqiga sadoqatli bo’lish tuyg’usini rivojlantiradi.
Adabiyot fanidan darsliklarga diqqat qiladigan bo’lsak, keyingi yillarda darsliklar
ancha   takomillashtirildi.   Jumaladan,   J.   Jabborov   she’rlari   dasturida   berilmagani
tufayli   darslikdan   chiqarilib,   optimallashtirilgan   o’quv   dasturida   berilgan
H.Olimjonning   “O’zbekiston”   she’ri   kiritildi.   E.   Vohidovning   “Nido”   dostoni   5-
sinfga o’tkazilgani tufayli, uning o’rniga shoirning “O’zbegim” qasidasi darslikka
kiritildi.
A.Nurmonov   boshchiligidagi   mualliflar   guruhi   tomonidan   yozilgan
“Hozirgi o’zbek adabiy tili” 10
 darsliklarida ham mavzular o’rta maktab dasturlarida
berilgan materiallarni kengaytirgan holda, shuningdek, boshqa fanlar bilan aloqada
o’rgatishga   mo’ljallangan.   Bizningcha,   til   ta’limida   fanlararo   bog’lanish
(integratsiya) tamoyilini ijobiy hal etish uchun dastur hamda darsliklarda berilgan
materiallarning amaldagi tizimini alohida ishlab chiqish lozim.
10
 Нурмонов А. ва бошқалар. Ҳозирги ўзбек адабий тили. Академик лицейларнинг 1-босқичи учун дарслик. –
Т.:   Ўзбекистон,   2001;   Нурмонов   А.,   Собиров   А.,   Юсупова   Ш.   Ҳозирги   ўзбек   адабий   тили.   Академик
лицейларнинг   2-босқич   учун   дарслик.   –Т.:   Шарқ,   2002;   Nurmonov   A .   va   b .   Hozirgi   o ‘ zbek   adabiy   tili .
Akademik litseylarning 3-bosqich talabalari uchun darslik. –Т.: A.Qodiriy nomidagi xalq merosi nashriyoti, 2010 Yuqoridagilardan   xulosa   qilib   shuni   aytish   mumkinki,   hozirgi   o’zbek
adabiy tili darslarini adabiyot, milliy istiqlol g’oyasi, odobnoma, shuningdek, rasm,
chizmachilik   fanlari   bilan   bog’lab   o’qitish   uchun   modulli   dars   texnologiyalariga
amal   qilmoq   joiz.   Chunki   bunday   darslar   o’quvchilarni   ijod   qilishga,   mustaqil
fikrlashga o’rgatadi.
O’qituvchining   ijodkorligi   shundaki,   ular   fan   uchun   ma’lum,   ammo
o’quvchi   bilmaydigan   tomonlarni,   avvalo,   o’zi   loyihalaydi   va   o’quvchilarini   ham
shunga   undaydi.   Modomiki,   shunday   ekan,   akademik   litsey   o’quvchilarida
tafakkur o’stirish uchun modul darslarini tashkil qilish orqali integratsiyani amalga
oshirish samarali usul hisoblanadi.
Integratsiya   go’yoki   bilim   berishda   zarur   emasga   o’xshaydi,   biroq   u
insonning  dunyoni  kengroq tushunishi   uchun bir  yo’l  bo’lib, u  orqali   o’quvchilar
dunyoqarashi   kengayadi:   til,   san’at,   tarix,   musiqa,   adabiyotning   qonuniyatlarini
chuqur   anglaydi,   aloqadorlikni   bilib   oladi.   O’quvchilarni   ijod   qilishga   o’rgatish,
izlanishga   yo’naltirish,   tasavvur,   fantaziyani   hosil   qilish,   o’qitishning   zamonaviy
usullariga   kiradi.   Jumladan,   o’qituvchi   darsga   kirib,   o’quvchilarni   munozaraga
chorlaydi.   Adabiyot   fanidan   berilgan   she’rlarni   til   o’qitish   darslarida
modullashtirish   mumkin.   Biz   modul   darslarini   integratsiya   asosida   qanday   olib
borish kerakligi yuzasidan fikr-mulohazalarimiz bilan o’rtoqlashdik. Integratsiyali
darslarni   tashkil   qilish   uchun   o’qituvchi   darsga   tayyorgarlik   ko’rishda
o’quvchilarda faollikni oshirish yo’llarini, mavzuni o’tish modellarini, mashg’ulot
jarayonida   foydalanish   lozim   bo’lgan   vositalarni,   usullarni   aniqlab   oladi.   Bu
ishlarni   amalga   oshirishda   mavzuga   oid   izchil   talablar   qo’yilishi   lozim.   Buning
uchun   o’qituvchi   darsning   kengaytirilgan   rejasini   tuzib,   shu   reja   asosida   ish   olib
boradi.   O’quvchilar   mustaqil   fikrlash   orqali   individual   ravishda   izlanadilar,
natijada tafakkur qobiliyatlari rivojlanadi.
Metodist   B.   Ziyomuhammadov   va   Sh.   Abdullaevalar   o’quv   jarayoni
texnologiyasi alohida olingan bitta darsga, bitta mavzuga yoki o’quv predmetining
bir qismiga, butun o’quv predmetiga tuzib chiqilishi lozimligini ta’kidlab, uning 5
ta tamoyili borligini ko’rsatadi. Birinchisi - muayyan dars, mavzu, qism, o’quv predmetidan kutilgan asosiy
maqsadni   shakllantirib   olish;   ikkinchisi-darsni   yoki   o’quv   predmetini   modullarga
ajratib,   har   bir   moduldan   kutilgan   maqsad   va   modullar   ichida   hal   qilinishi   lozim
bo’lgan masalalar tizimini aniqlab olish; uchinchisi - modul ichida test savollarini
tuzib chiqish; to’rtinchisi - maqsadlarga yetish usullarini aniqlash, beshinchisi – bir
butunlik   tamoyiliga   asoslanib,   dars   qismlari   orasidagi   zaruriy   bog’liqliklar   va
fanlararo aloqalarga alohida e’tibor qaratish hisoblanadi 11
.
Integratsiya   tafakkur   o’stirish   uchun   imkoniyat,   sharoit   yaratib   beradi.
Integratsiya-o’quvchi   bilan   individual   ishlash   va   uni   faollashtirishning   muhim
vositasi.
Fanlararo aloqani  darslarda tashkil  qilish natijasida  o’quv fanlarining soni
kamayib,   samarasi   puxta   bo’ladi,   tahsil   oluvchilarni   mustaqil   ishlashga   jalb   etish
oson kechadi.
Integrativ   darslarni   tashkil   qilish   orqali   munozara   qildirish,   fantaziya   qila
olishga   o’rgatish,   guruhlararo   musobaqa,   savol-javoblar   tashkil   qilish   mumkin.
Bunday   zamonaviy   dars   turlarini   qo’llashdan   asosiy   maqsad   o’quv   jarayonida
tinglovchilar   faoliyatini   faollashtirish,   o’quv   materialini   o’zlashtirishning   yuqori
darajasiga   erishishdan   iborat.   Ana   shunday   texnologiya   o’quvchilarda   dunyoni
o’zgacha   tasavvur   qilishga   o’rgatadi,   amaliyotni   hayot   bilan   bog’lashga,   nazariy
qoidalarni   so’zma-so’z   yodlamaslikka,   shaxs   va   jamiyat   uyg’unligini   anglashga,
fikrlar rang-barangligiga erishishga, nostandart tafakkur qilishga, shuningdek, o’z-
o’zini rivojlantirish yo’llarini tushunishga imkon yaratadi.
Ta’lim   samaradorligini   oshirish   uchun   integratsiya   holatidagi   dastur   va
darsliklar yaratilishi lozim.
Pedagog   U.Musaev   integratsiyaning   quyidagicha   turli   darajalarini   taklif
etadi 12
.   Mavzularni   ketma-ket   taqdim   etish   asosidagi   integratsiya;   bunda   o’quv
materiallarini   bayon   qilishda   konsentrizm   prinsipiga   amal   qilinadi,   ya’ni   oldingi
o’quv-materiali keyingisini to’ldiradi.
11
 Ziyomuhammadov B.,  А bdullaeva Sh. Ilgʼor pedagogik texnologiya.-T.:  А bu  А li ibn Sino, 2001.-B. 24-25.
12
 Musaev U. Integratsiya darajalari // Xalq taʼlimi. – 2002. - № 6.-B. 5-6. A.   Nurmonov   boshchiligidagi   mualliflar   guruhi   tomonidan   yozilgan
“Hozirgi o’zbek adabiy tili” darsliklarida ham mavzular o’rta maktab dasturlarida
berilgan materiallarni kengaytirgan holda, shuningdek, boshqa fanlar bilan aloqada
o’rgatishga mo’ljallangan.
Integratsiyali   darslarni   tashkil   qilish   yuzasidan   yuqorida   bildirilgan   fikr-
mulohazalardan quyidagicha xulosalarga kelish mumkin:
1. O’quv   dasturlarida   o’zaro   uyg’unlashgan   nuqtalarni   vujudga
keltirishga   asoslangan   integratsiya,   ya’ni   mavzulararo   uyg’unlikni   ta’minlash.
Tarix va adabiyot, milliy istiqlol g’oyasi, botanika faniga oid mavzu va matnlarni
ona tili darslarida berilishi maqsadga muvofiqdir.
2. Modullashgan   integratsiyada   turdosh   o’quv   fanlariga   oid   bilim   va
tushunchalar bir tizimga solingan holda beriladi.
3. Mavzulararo   integratsiya:   bunda   ayni   bir   kurs   doirasida   beriladigan
o’quv   materiallari   boshqa   bir   kurs   doirasidagi   mohiyatan   yaqin   bo’lgan   o’quv
materiallari bilan uyg’unlashtiriladi.
Tajribadan shu narsa ma’lum bo’ldiki, o’quv fanlari
va   mavzularni   integratsiyalashning   ilmiy,   pedagogik   asoslarini   ishlab   chiqish
natijasida   ta’lim   samaradorligi   oshadi   hamda   ortiqcha   kuch,   zo’riqish
sarflanishlarining oldi olinadi. Bugundagi ta’limning maqsadi barcha
imkoniyatlarini yuzaga chiqara oladigan ijodkor shaxsni tarbiyalashdan iborat. Ana
shu   maqsadni   amalga   oshiradigan-tizim   ichida   o’zgarishlar   qilishni   taqozo
etadigan «innovatsion» tushunchadir.
Bu   tushuncha   “yangilik”   ma’nosini   bildirib,   ta’lim   islohotlarida   nazarda
tutilgan   ta’limda   totalitarlikdan   demokratik   ta’lim   tizimiga   o’tish,   shaxsning
qiziqishlari,   qobiliyatini   hisobga   olish,   ta’limni   insonparvarlashtirish,   ta’lim
tizimini   jamiyatning   iqtisodiy   sharoitlarga   moslashtirish,   bilimlarni   chuqur
o’zlashtirishni   ta’minlaydigan   ta’lim   tizimini   shakllantirishga   sharoit   yaratish
kabilarni hisobga olish zarur 13
.
13
 Yoʼldasheva D. Taʼlim maqsadiga muvofiq keladigan taʼlim mazmunini belgilash imkoniyatlari //Uzluksiz taʼlim. 
Toshkent, 2007 № 2. 7-bet Ta’lim   uslublari   o’quvchilarning   qobiliyatini   namoyon   etishga,   zehnini
o’tkirlashga,   tafakkurini   rivojlantirishga   xizmat   qilmog’i   zarur.   Shu   maqsadda
she’riy   san’atdan   foydalanish,   o’rganilyotgan   mavzularni   sharhlash   va   izohlash
kabilardan   foydalanish   maqbul   yo’l   hisoblanadi.   Bu   uslublar   o’quvchini
rag’batlantirish,   uning   o’qishga   bo’lgan   qiziqishini   oshirish   va   qobiliyatini
namoyon   etishga   xizmat   qiladi.   Shu   bois   biz   muammo   yechish   san’atlaridan
bo’lmish   “Botanika”   fanidan   5-sinfda   o’rganilishi   lozim   bo’lgan   mavzularni
she’rga   soldik.   Chunki   ta’lim   sohasida   “Innovatsiya”   ta’lim-tarbiya   maqsadi,
mazmuni,   shakli   va   metodlarini,   umuman   olganda,   pedagogik   jarayonni   tashkil
etishda   yangiliklar   kiritishni   nazarda   tutadi   hamda   o’quvchilarda   ilmiy   xulosalar
chiqarishga yordam beradi.
Ta’lim   jarayonining   ta’lim   maqsadiga   mos   kelishini   ta’minlash   uchun
quyidagilarga erishish talab etiladi:
1.   Ijtimoiy   talab   va   ta’lim   maqsadidan   kelib   chiqqan   holda   ta’lim
mazmuniga   asoslangan   yangi   o’quv   modellarini   o’qitish   jarayoniga   tatbiq   etish.
Bunda   o’quv-biluv   jarayonida   o’quvchining   faolligini   ta’minlash   asosiy
maqsadlardan   biri   bo’lishi   lozim.   Shu   bilan   bir   qatorda   ta’lim   maqsadiga
mutanosib   bo’lgan   ta’lim   mazmunining   shaxsga   yo’naltirilganligini   ta’minlovchi
yo’nalishlarini   kengaytirish   hamda   fanlararo   aloqadorlikni   ta’minlashdan
iboratdir 14
  .   Haqiqatdan   ham   ta’limda   maqsad   va   mazmun   birligi   o’z   aksini
topmog’i kerak, ya’ni:
a)   borliqni   his   qildirishga   o’rgatish;   b)   o’qituvchilarning   o’qitishning
zamonaviy   usullaridan   foydalanish   mahoratini   ta’lim   maqsadlari   va   mazmuniga
mos   tarzda   rivojlantirib   borish;   v)   ehtiyoj   tufayli   bilim   olishga   odatlantirish;   g)
o’quvchilarni mustaqil bilim olishini to’g’ri tashkil etishdan iboratdir.
O’quvchilar   topshiriqlarni   bajarish   jarayonida   voqea   va   hodisalarni,
ularning izohi, isbotini yagona bir tizimga soladi, xulosa chiqaradi,
umumlashtiradi,   xayol   va   fantaziya   qila   oladi.   O’quvchilar   mustaqil   fikr
yuritish, mustaqil     so’zlashga     o’rgatish     uchun     ma’lumotlarni     qabul     qilish
14
 Yoʼldasheva D. Taʼlim maqsadiga muvofiq keladigan taʼlim mazmunini belgilash imkoniyatlari //Uzluksiz taʼlim. 
Toshkent, 2007 № 2. 25-bet darajasiga   ko’ra   aniqlash   mumkin.   Buning   uchun   o’quvchi   shaxsini
rivojlantirishga qaratilgan topshiriqlar berish o’rinlidir:
1. She’r   tarkibidan   atamalarni   aniqlash,   ularning   xususiyatlarini
ta’riflash.
2. She’rni tashkil etuvchi qismlar orasidagi bog’lanishlarni anglab yetish.
3. She’rda   aks   ettirilgan,   ammo   o’quvchiga   ma’lum   bo’lgan   obye’ktlar
orasidagi bog’lanishni aniqlash.
4. She’rni nasriy yo’l bilan bayon etish, ilmiy xulosalar chiqarish kabilar
talab   etilishi   lozim.   Bunday   topshiriqlar   o’quvchi   shaxsiga   yo’naltirilgan   ta’lim
jarayonini   to’g’ri   tashkil   etish   uchun   imkoniyat   yaratadi.   Nazariy   tahlil,   amaliy
kuzatishlar amalga oshadi.
O’quvchilar   topshiriqlarni   bajarish   jarayonida   voqea   va   hodisalarni,
ularning   izohi,   isbotini   yagona   bir   tizimga   soladi,   xulosa   chiqaradi,
umumlashtiradi, xayol va fantaziya qila oladi.
Ma’lumki, har qanday fan o’ziga yaqin bo’lgan fanlarning ta’sirida yuzaga
keladi   va   ular   bilan   birgalikda   rivojlanadi.   Ona   tili   bosqichlarda   to’plangan
bilimlarni   o’ziga   xos   ravishda   jamlagan   falsafa   fanidan   keyinchalik,   xususan,
uyg’onish   davrida,   insoniyat   bilimlarining   rivojlangan   sharoitida   mustaqil   fan
tarmoqlari   ajralib   chiqa   boshlagan,   natijada   fanlarni   tabaqalashtirish   jarayoni
boshlanib,   bu,   o’z   navbatida,   maktab   o’quv   predmetlari   orasida,   shuningdek,
olamning   predmet   va   hodisalarning   o’rtasidagi   mavjud   bo’lgan   tabiiy   dialektik
aloqalarni   ham   buza   boshladi.   Bu   esa   tabiatdagi   narsa   va   hodisalarning   o’zaro
bog’liqligi   va   o’zaro   munosabatlari   haqidagi   o’quvchilar   tasavvurini   toraytirish
kabi sxolastik bilimlarga olib keladi.
Tizimli   (sistematik)   bilim,   tushuncha   va   dunyoqarash   g’oyalarni
shakllantirish   uchun   fanlararo   aloqa   bog’lash   zarur   bo’ladi.   Fanlararo   aloqa
bog’lash   predmetlar   uchun   umumiy   bo’lgan   faktlar,   tushuncha   va   g’oya,   o’qish
mehnatining   ko’nikma   va   malakalarini   shakllantirish   bo’yicha   o’rnatilishi   kerak.
Shuning   uchun   har   bir   maktab   (dars)   predmetlarining   faktik   va   nazariy
materiallarning   boshqa   predmetlarga   to’g’ri   keladigan   tomonlarini   hisobga   olish lozim. Mamlakatimizdagi uzluksiz ta’limni fan, ishlab chiqarish hamda jahon ilm-
fani   va   ta’limi   bilan   integratsiyalashuvi   ro’y   berayotgan   hozirgi   sharoitda   o’quv
predmetlariga integratsion yondashish muhim ahamiyat kasb etmoqda.
Ona   tili   o’qituvchisi   predmetlararo   ichki   bog’lanishda   birinchi   navbatda
uzviylikni ta’minlashi lozim. Predmet mavzulari o’zaro uzviy bog’lanib, oddiydan
murakkabga,  osondan qiyinga qarab borish tamoyili  asosida  yangi  mavzuni  oldin
o’tilgan   mavzular   bilan   bog’lab   olib   borishdir.   Bu   tadbirlar   fanlararo
bog’lanishning   ma’lum   bo’lgan   uch   turi,   ya’ni   yangi   mavzuni   o’tishdan   oldin,
yangi   mavzuni   o’rganish   jarayonida   va   yangi   mavzuni   o’tib   bo’lgandan   so’ng
bog’lash usullaridan foydalanib amalga oshiriladi.
Ona tili ta’limidagi tashqi bog’lanish esa uning boshqa turdosh va turdosh
bo’lmagan sohalar va fanlar bilan bo’lgan o’zaro bog’lanishni bildiradi. Bu borada
ona tili fani adabiyot, ona tili, geografiya, vatan tuyg’usi, milliy istiqlol g’oyasi va
manaviyat   asoslari,   davlat   va   huquq   asoslari,   informatika,   fizika,   matematika,
kimyo, biologiya, iqtisodiy bilim asoslari fanlari bilan o’zaro bog’lanadi va mavjud
bilimlar umumlashgan holda tasniflanadi.
O’quvchilarda   milliy   tafakkurni   shakllantirishda   va   rivojlantirishda
fanlararo integratsiyani amalga oshirishda quyidagilarga e’tibor qaratish maqsadga
muvofiqdir:
- O’qituvchi   sinfda   (qaysi   sinfda   dars   berishiga   qarab)   o’qitiladigan
barcha   fanlar   darsliklaridagi   materiallarni   atroflicha   o’rganib   chiqishi,   ulardagi
bog’lanish obyektlarini aniqlab olishi:
- Fan darsliklaridagi mazkur materiallarni o’zaro bog’lanish nuqtalarini
aniqlab olishi:
- Dars   jarayonida   fanlararo   bog’lanish   nuqtalarining   yechimiga   olib
keluvchi shart-sharoitlar yaratishga e’tibor qaratish:
- Fanlararo integrasiyani amalga oshirishning faol yo’l va usullarini va
vositalarini   oldindan   tanlash,   ishlab   chiqish   va   dars   jarayonida   mohirona
foydalanish: - Fanlararo   integrasiyani   amalga   oshirishda   yetarlicha   adabiyotlarni
to’plash va ulardan ko’rgazmali vosita sifatida dars jarayonida foydalanish:
- Turli   fanlarni   bir   xil   obyektlarni   o’rganishga   qaratilgan   turdosh
mavzularini aniqlab olish:
- Bir   fan   usullaridan   boshqa   bir   fan   obyektlarini   o’rganishda   qo’llay
olish:
- Turli   fanlarda   ba’zi   obyektlarni   o’rganishda   bir   xil   nazariyadan
foydalanish nuqtalarini belgilash va uni amalga oshirish:
- biror   voqelikni   aks   ettirishda   sahna   ko’rinishi   orqali   jarayonni
jonlantirish, shu o’rinda o’quvchida adabiy nutq madaniyatini shakllantirish:
Bu   tadbirlarni   to’liq   amalga   oshirishda   faqat   birgina   ona   tili   fani
o’qituvchisini   sa’y-harakatlari   kamlik   qiladi.   Bunga   barcha   fan   o’qituvchilari   fan
uslubiy   birlashmalarida   va   maktab   metodik   kengashlarida   muhokama   qilinib,
yagona ishchi dastur ishlab chiqilishi hamda o’zaro hamjihatlikda faoliyat yuritishi
bu boradagi muvaffaqiyatni kalitidir.
Bu borada yana quyidagilarga a’lohida e’tibor qaratish maqsadga muvofiq:
1. Har   bir   o’qituvchi   o’zining   mutaxassislik   fani   bo’yicha   integratsion
dasturlarni ishlab chiqadi.
2. Metodik   kengashda   ko’rib   chiqilgach,   barcha   fan   dasturlari
umumlashtirilib yagona ishchi dastur ishlab chiqiladi.
3. O’qituvchi o’zining taqvim-mavzu rejasiga fanlararo bog’lanish nomli
ustunni   kiritish   orqali   bog’lanadigan   fan   va   mavzular   kiritiladi   va   foydalanish
usullari ko’rsatiladi.
Yuqoridagi   misollar   asosida   bir   necha   o’quv   predmetlari   yoki   o’quv
fanlariga   oid   mavzularni   uyg’unlashtirgan   integrativ   dasturlar,   asosida   o’quv
muhitini tashkil etish o’zlashtirish samaradorligini oshirishga xizmat qiladi.
  Ona   tili   darslarida   integratsion   aloqalardan   kengroq   va   unumliroq
foydalanish,   voqelikni   obrazli   qilib   tasvirlash   o’quvchilar   tomonidan
o’zlashtiriladigan   bilimlar   uzviyligini   ta’minlab,   ona   tili   ta’limining   barcha maqsadlarini,   davlat   talablari   va   DTS   ning   to’laqonli   sifatli   va   samarali
bajarilishini ta’minlaydi. II BOB. ONA TILI DARSLARINI FANLARARO
INTEGRATSIYALASH ASOSIDA TASHKIL QILISH
METODIKASI
2.1. Ona tili fanini fanlararo integratsiyalab o’qitishning mazmuni
Maktabda   o’qitiladigan   har   qanday   fandan   beriladigan   bilim,   tarkib
toptiriladigan   ko’nikma   va   malakalarning   shakllantirilishida   turdosh   o’quv
fanlarning   o’zaro   uyg’unlikdagi   imkoniyatlaridan   yetarlicha   fodalanishning
ahamiyatini   chuqur   anglab   yetmog’imiz   har   bir   pedagog   va   tarbiyachi   o’zining
kundalik   pedagogik   faoliyatini   o’z   fani   doirasida   fanlararo   aloqani   amalga
oshirishga yo’naltirish zarur va muhim masalalar tarkibiga kiradi.
Ulug’   didaktik   Yan   Amos   Komenskiy   ta’kidlashicha:   “Bir-biri   bilan
bog’liq bo’lgan hamma narsa, huddi shunday holda o’rganilishi kerak”.
Fanlararo   bog’liqlik   g’oyasiga   keyinchalik   juda   ko’p   pedagoglar
yondoshib,   uni   rivojlanishi   va   umumlashtirilishiga   hissa   qo’shdilar.   D.Lokk
g’oyasiga   ko’ra:   “Ta’lim   mazmuning   aniqlanishida   bir   fan   boshqa   fanlar
elementlari va faktlari bilan to’ldirilishi kerak”.
I.   V.   Pestalossi   o’zining   didaktik   maqolasida   o’quv   darsliklaridagi
bog’liqlik   masalasiga   keng   to’xtalib   o’tar   ekan:   “Bir-biri   bilan   bog’liq   fanlari
ongiga   keltir,   ularni   tabiatdagi   uzviy   bog’liqlik   holatida   ekanini   angla”   -deydi.
Pestalossi bir fanning boshqa bir fandan uzoqlashuvi hatto havfliligini ta'kidlaydi.
O’tmish   pedagogikasida   didaktik   ta’sirining   ruhiy-pedagogik   xususiyati
hamda   psixologik-pedagogik   bog’liqlik   to’g’risida   K.   D.   Ushenskiy   shunday
deydi:   “Har   qanday   fan   tomonidan   xabar   qilinayotgan   bilim   va   g’oya   dunyo   va
xayotga keng nigoh va yorituvchan holatda berilishi lozim”.
Fanlararo bog’liqlik nazariyasining ishlab chiqishda K. D. Ushenskiy juda
katta ta’sir ko’rsatdi. Ushbu metodika rivojida X. V. Stoyunin, N. F. Bunakov, V.
I. Vodovozov va boshqa pedagoglar samarali ish olib bordilar. Fanlararo aloqa va
bintegratsiyaning   maktablarda   o’qitish   va   tarbiyalashdagi   ahamiyati   juda   ko’p
pedagog olimlar tomonidan ko’rib chiqiladi.
Pedagog   olimlardan   D.   Zvernov,   A.   Danilov,   N.Maksimova,   P.Baranov,
M.Skatkin;   ruhshunos   olimlar   Y.Kabanova-Miller,   M.Polizina,   A.Samarin, I.Vergelis;   Metodist   olimlar   R.Lvov,   G.Goreskiy,   N.Svetlovskaya,   M.Kolyagina,
N.Pristupa va boshqalar.
Bir qator ilmiy ishlar boshlang’ich maktablarda fanlararo va fanlar ichidagi
bog’liqliklar   muammosiga   bag’ishlangan   bo’lib,   o’quv   qo’llanmalari
integratsiyasini asta-sekin yaratib, yo’lga qo’yish masalalariga qaratilgan masalan:
T. Ramzayev, G. N. Akvilev, N. Vinelkin, G.Beltyukov va boshqalar.
Integratsiya jarayoni o’rganishda I. Boguslovskiyning “Go’dakdan-olamga,
olamdan-go’dakka”   maqolasining   ahamiyati   katta.  Unda   aytilishicha:   Bolalarning
atrof-muhitni   his   qilish,   unga   o’rganish   va   maktab   ta’limida   bu   muhitni   turli
fanlarga sun’iy ravishda bo’linishi turli xil qarama qarshiliklarga sabab bo’ladi.
Bunday qarashlar XIX asrning o’rtalaridayoq olimlarimiz tomonidan e’tirof
etilgan edi. G’arbiy Yevropaning bir qator mamlakatlarida (ayniqsa Germaniyada)
umumlashtirilgan dasturlar tuzila boshlandi. Bu dastur mualliflari o’rganilayotgan
hodisalarni   mo’ayyan   bir   o’zak   atrofiga   jipslashtirishga   harakat   qiladilar.
Ko’pincha   bu   o’zak   atrof   muhitni   o’rganishdan   iborat   bo’lib,  mehnat   jarayoni   va
madaniyatini ham o’ziga biriktirgan edi.
XIX asr   va   XX   asr   boshlarida   integratsiya   g’oyasi   ilg’or   g’oyalar   qatori
qadrlanadi. Nomdor ta’lim islohotchisi J. Dyun farzandni quyosh qatori qo’yib, uni
pedagogika   markazi   deb,   o’quv   dasturlarini   takomillashtirishning   yangi
prinsiplarini ilgari surdi.
Bunga “Go’dakdan-olamga, olamdan-go’dakka”, tezisi misol bo’la oladi.
Keyinchalik   markazlashtirilgan   fanlar   o’ziga   bolaning   ongini
kengaytiruvchi   mavzular   paydo   bo’ldi.   Bola   ulg’aygan   sari   uning   dunyoqarashi
kengayib,   ongida   oila   maktab   tuman   shahar   mamlakat   insoniyat   koinot   kabi
tushunchalar paydo bo’la boshlaydi va ilm darajasi ham o’sib boradi.
 XX asr   boshlarida   pedagogika   yo’nalishida   bir   nechta   qiziqarli   ishlar
bilimlarni   integratsiyalash   yo’lida   olib   borildi.   Bu   yo’nalishda   ayniqsa
boshlang’ich ta'lim sohasida ilg’or siljishlar ro’y berdi.
Masalan:   Pedagog-navator   N.   I.   Papov   rahbarligida   ochilgan   “Moskva
shahri   o’qituvchilari   to’garagi”   (1910-1915).   Samarali   ish   olib   bordi.   Bu o’qituvchilar   o’zlarining   ish   dasturlarini   ishlab   chiqdilar.   Unda   iloji   boricha
ko’proq  fanlarni   birlashtirib,  integratsiyalash   imkoniyatlarini   kengaytirish   g’oyasi
ilgari   surildi.   Bu   holatda   boshlang’ich   maktablarda   asosiy   o’rinda   ikki   fan
yo’nalishi turishi ko’zda tutilgan.
1. Tabiatshunoslik.
2. Jamiyatshunoslik
Bu   fanlar   bolalarda   atrof-muhit   bilan   tanishish,   odamlar,   jamiyat,
tashkilotlar hamda o’zining vazifalari bilan tanishishga yo’l ochib beradi.
Gumanitar va tabiiy fanlar bo’lmish tarix, geografiya, tabiatshunoslikni bir-
biri bilan chuqur va keng bog’liqliklari qayt etib o’tiladi.
Grammatika   va   arifmetika   fanlari   esa   boshqa   fan   materiallari   orqali
birlashtirilishi ko’zda tutildi.
Bu   bilan   boshlang’ich   ta’lim   maktablarida   o’z   ichiga   ko’p   fanlarni
mujassamlashtirgan   bita   fan–olamshunoslik   (dunyoshunoslik)   fanini   o’qitish
g’oyasi   o’rtaga   tashlanadi.   Bu   fan   ta’lim-tarbiya   yo’nalishida   integratsiya   yo’lini
tugan asosiy fan hisoblanadi.
O’quv   materiallarini   integratsiyalash,   fanlararo   uzviylikni   mustahkamlash
va   maktab   islohati   hususida   1915-16-yillarda   xalq   ta’limi   yo’nalishida   samarali
ishlar olib borilgan.
Shu davrda o’quvchilarni atrof-muhit xayoti materiallarini o’zlashtirish va
kuzatishaga   mo’ljallangan   “Vatanshunoslik”   kursini   qo’llash   nazarda   tutilgan.
Bunda   tabiat,   xayvonot   olami,   inson   kabi   tushunchalarni   o’z   ichiga   olgan   keng
dastur mo’ljallangan. Birlashtiruvchi  o’zak sifatida maktab ko’cha qishloq shahar
viloyatlar olindi.
 Lekin integratsiya muammosi o’zining yuqori pedagogik darajasiga 1920-
yillarda yetdi.
Davlat  olimlar  kengashi  fanlarni   asosan   uchta  bloka  ajratdilar.  Bu  bloklar
bilimlar mazmunini yo’naltirishda katta ahamiyatga ega edi. Ular:
1. Jamiyatshunoslk.
2. Mehnatshunoslik. 3. Tabiatshunoslik.
Bunday   holatda   o’quv   darslari   integratsiyaga   kirishib,   o’zlarining
xususiyatlarini   yo’qotishadi   yoki   o’rta   zvenoda   qolib   ketardi.   Lekin   o’zining
mazmuni va jihatlari bilan umumlashgan mavzu: shahar   kolxoz fabrika
tushunchalarini o’zlashtirishda qatnashadi.
Bunday integratsiya yo’nalishi hamma fanlar uchun bir xil bo’lmadi. 1927-
yilgacha   tarix,   geografiya   va   adabiyot   fanlari   jamiyatshunoslik   faniga   qo’shib
yuborilgan edi.
Lekin   1930-yillar   boshlarida   bunday   novoshirlik,   pedagogik   izlanishlarga
chek qo’yildi.
Maktab tizimi an’anaviy alohida fanlar ta’limi sistemasiga qaytdi. Albatta,
ba’zi   ba’zida   oldingi   kurslar   va   fanlararo   bog’liqliklarga   qaytishga   chaqiriqlar
bo’lib turdi.
Adabiyot   darsida   o’qituvchi   L.   Tolstoyning   “Urush   va   tinchlik”   asarini
o’qitish   jarayonida   1912-yilgi   Ulug’   Vatan   Urushini   L.   Tolstoy   o’ylab   topmagan
desa,   shuning   o’zi   kifoya   qilardi.   Tarix   o’qituvchisi   esa   ushbu   voqealarga
qiziqqanlarga asarni o’qib chiqishni maslahat beradi.
Fanlararo integratsiyaning yuqori cho’qqisi deb jamiyatshunoslik darsidagi
“Materiya” mavzusini tarix, fizika va Kimyo fanlari o’qituvchilari bilan o’tkazish
hisoblanadi.
Huddi shunday konyuktor-ideologiya integratsiyasi sanoat ishlab chiqarish
korxonalarida,  qishloq  xo’jaligida  nazariy bilimni  ishlab  chiqarishdagi  mehnat   va
texnologik jarayonlarni amalga oshirishda qo’llanadi.
  80-yillarning   yarmidan   maorif   tizimida   integratsiya   masalasiga
yondoshuvlar   yana   rivojlandi.   Bunda   asosan   4   ta   yo’nalishga   e’tibor   qaratildi.
Ularni   birlashtirishda   mazmun   jihatdan   integratsiya   manbalarini   alohida   fanlar
tashkil etadi.
Integrativ manbada hamma fanlar rivojlanayotgan ijod mahsuli sifatida hal
qilinishi, texnologik integratsiya asosga umumta’lim jarayoni kompyuterlashtirish
yo’nalishiga   o’tish,   dars   jarayonida   hamma   o’qituvchilar   uchun   aktiv   bo’lgan usulda  o’qitish  usullarini   va sintetik  harakterga (Dunyo  badiiy madaniyatiga)  ega
bo’lgan   darslar   hamda   sun’iy   ravishda   barpo   etilgan   metopredmetlar   (belgi,   son,
simvol) bo’lishi nazarda tutilgan.
Maktab   ta’limi   bolalarni   fan   asoslari   bilan   qurollantirishga   qaratilgan.
Barcha   o’quv   predmetlari   yagona   maqsadga   –   barkamol   insonni   etkazib
chiqarishga   da’vat   etilgan.   Bu   ta’limning   umumiy   maqsadi   hisoblanadi.   Ta’lim
jarayonining   umumiy   maqsadi   nazariy   bilimlar,   malakalar   o’quvchining   aqliy
taraqqiyoti, tafakkuri, dunyoqarashi kabi uzvlardan tashkil topadi.
Ta’lim   jarayonining   umumiy   maqsadini   tashkil   etgan   uzvlar   o’zaro   uzviy
bog’langan.   Nazariy   bilimlarni   o’rganmasdan,   malakalar   hosil   qilmasdan
o’quvchilarni   aqliy   jihatdan   taraqqiy   ettirish   mumkin   emas.   O’quvchilarni   aqliy
jihatdan   taraqqiy   ettirmasdan,   ularning   tafakkurini   o’stirmasdan,   bolalarda
dunyoqarashni   shakllantirib   bo’lmaydi.   Tafakkur   -   jarayon,   xotira   uning
mahsulidir. Shunday bo’lgach, o’quv jarayonida o’rganiladigan bilim o’quvchining
o’z tafakkuridan qancha ko’p o’tsa, o’rganilayotgan mavzu ustida bolalarning faol
aqliy   faoliyati   qancha   ko’proq   tashkil   etilsa,   o’rganilgan   bilim   xotirada   shuncha
ko’p va uzoq muddat saqlanadi.
Ta’lim   jarayoni   maqsadini   tahlil   qilishni   yana   davom   ettirsak,   xususiy
maqsadni, xususiy maqsadni amalga oshirishda rioya qilinadigan juz’iy maqsadni,
juz’iy   maqsadning   uzvlari   yoki   yaqin   didaktik   maqsadni   ajratib   olish   mumkin.
Ta’lim   jarayonining   xususiy   maqsadi   alohida   olingan   bir   o’quv   predmetini
o’rgatishdan   ko’zlangan   maqsaddir.  Ta’lim   jarayonining  juz’iy  maqsadi   deganda,
ma’lum   bir   o’quv   materialini   o’rganishdan   ko’zlangan   maqsadni   tushunamiz.
Juz’iy maqsad o’quv materialiga ko’ra belgilanadi. Masalan, “Ravishlarning ma’no
jihatdan   turlari”   mavzusini   o’tishning   maqsadi   o’quvchilarga   holat,   payt,   o’rin,
daraja-miqdor   ravishlarini   ajrata   olishni,   ularning   o’zaro   farqlari,   o’ziga   xos
xususiyatlarini,   ma’nolarini   singdirishdir.   Ta’lim   jarayonidagi   juz’iy   maqsadlarni
amalga oshirish yo’li bilan o’quvchilar bo’lakdan butunga qarab boradilar. O’quv
predmeti  to’liq  o’rganilgach,  ularda  shu   o’quv  predmetiga  oid  ma’lum  tushuncha hosil   bo’ladi.   Demak,   ta’lim   jarayonining   juz’iy   maqsadi   o’quv   predmetining
mazmuni, o’quv materialining xususiyatlari ko’ra belgilanadi.
Shunday qilib o’quv materiallarini integratsiyalashga bo’lgan intilish butun
Dunyo   va   bizning   maorif   tizimimizda   asosiy   e’tiborda   turgan   muammolardan
biridir.
Hozirgi   vaqtda   ham   integratsiya   muammosiga   alohida   e’tibor
qaratilmoqda.
Hozirgi vaqtda maktablarda integratsiya deganda biz yangi aktiv pedagogik
izlanishlarni, pedagogic jamoada ijodiy o’sishni, o’quvchilarga foydali,   o’quvchilar
ongiga   singdirishning   qulay   usullarini   qo’llash   mahoratini   tushunamiz.
Integratsiya–tarqoq,   bo’lak–bo’lak,   ayrim–ayrim   xoldagi   narsalarni   bir   butun,
yaxlit,   tizimlashgan   holatga   keltirish.   Integratsiya–turli   fanlarga   oid   bilimlarni
yagona maqsadni hal etishga yo’naltirishdan iboratligini anglash S. L. Rubinshteyn
integratsiya   masalasini   yechishda   fikrlash   xodisani   bog’liqlik   yo’llarini   analiz
qilishdan va keyingi  boskichda  sintezlashdan  iborat  deb ko’rsatadi.  shaxs  sifatida
shakllanishi,   uzoq   umr   ko’rishinining   sabablari   inson   psixikasining   rivojlanishiga
bog’liq. Bu borada buyuk ajdodlarimiz Abu Rayhon Beruniy “O’tmishdan kolgan
yodgorliklar” asarida odamning uzoq umr ko’rishini biologik va irsiy omillar bilan
bog’laydi. K. D. Ushinskiy bolani faqat o’zi qiziqtirgan narsa bilan emas, tevarak
atrofga   ongli   qarashga   o’rgatishni,   ta’lim   jarayonida   o’quv   materiallarining
ma’nosini,   mohiyatini,   ilmiy   asoslarini   eslab   qolishi   va   esga   tushirish   orqali
mantiqiy xotira takomillashishini asoslab bergan. 
Integratsiya   kurslarining   sinflarga   bo’linishini   turli   asoslarda   qilish
mumkin:
- maqsad   va   muammolar   asosida;   maktab   tabiiy-ilmiy   tizimidagi
vazifalari asosida; 
- qo’shiluvchi fan tarmoqlari asosida; 
- integratsiya usullari va yo’llari asosida; 
- o’quv   rejasidagi   o’rni   asosida;   kursni   o’rganishga   sarflangan   vaqt
asosida;  - o’quvchilar uchun qiyinlik darajasi asosida va hokazo. 
Shuni e’tiborga olamizki, bu kurslarning mualliflari odatda o’z oldilariga bir
necha maqsad va muammolarni yechish masalasini qo’yadilar, shu sababli kurslar
ko’p   maqsadli,   turli   vazifali   bo’ladi.   Ko’p   miqdordagi   dasturlar   va   ularni   tadbiq
etishga urinishlarni ko’rib chiqib, biz bu kurslar qurilishining asosiy yo’nalishlarini
ajratishimiz va ularni mohiyatiga qarab sinflarga bo’lishimiz mumkin.
2.2. Ona tili fanini fanlararo integratsiyalab o’qitish usullari
Ona   tili   fanini   integratsiya   asosida   o’qitishning   ko’plab   usullari   mavjud.
Masalan, 6-sinf darsligida berilgan “Atoqli va turdosh otlar” mavzusini geografiya
o’quv   fani   bilan   bog`lab   o’tgan   dars   ishlanmasi   bilan   tanishaylik.   Men   darsda
O’zbekiston   Respublikasi   xaritasidan   foydalandim.   O’tgan   darsda   o’quvchilarni
“Atoqli   va   turdosh   otlar”   mavzusi   bilan   tanishtirgan   edim.   Shu   bois   o’tilgan
mavzuni   mustahkamlash   va   yangi   mavzuga   zamin   tayyorlash   maqsadida   darsni
“Zanjir”   grammatik   o’yini   bilan   boshlashni   ma’qul   ko’rdim.   Bunda   o’quv-
chilardan   biri   shahar   nomini   aytadi,   qolgan   o’quvchilar   esa   shu   shahar   nomining
oxirgi harfi bilan boshlanadigan boshqa shahar nomini topadilar.
O’yinda quyidagi shaharlarning nomlari keltirildi:
Andijon   --   Do’stlik   Namangan   --   Kogon   Nukus   --   Nishon   Sirdaryo   --
Navbahor Yorkent -- Rishton Toshkent -- Nurobod Toshovuz -- Dang`ara
 Zafarobod -- Asaka Do’stobod -- Angor
Dehqonobod -- Romiton
O’quvchilarning   ayrimlaridan   shaharlarning   nomini   yozib   ko’rsatishni
talab   qildim.   Masalan:   Dehqonobod,   Do’stobod   shaharlarining   nomlarini   yozib
ko’rsatish ularning imlo savodxonligini oshirishga yordam beradi. ....
... ...
... ...
... ...
daryo,   ko’l,   suv   omborlari   nomini   aniqlash   topshirig`ini   berdim.   (Har   bir
o’quvchi topshiriqni o’z viloyati misolida beradi). Bu   o’yindan   keyin   o’quvchilarga   savol-topshiriqlar   yozilgan   kartochkalar
tarqatdim.
So’ng   g’olib   guruhni   aniqlab,   darsda   faol   ishtirok   etgan   o’quvchilarni
baholadim.
Ushbu   darsda   o’quvchilar   joy   nomlarini   lotin   alifbosi   asosidagi   yangi
yozuvda   bexato   yozish   va   geografiya   darslarida   olgan   bilimlarini
mustahkamlashga muvaffaq bo’ldilar.
Demak,   “Turdosh   va   atoqli   otlarni   o’tishda   toponim   so’zlardan
foydalanish”   mavzusidagi   dars   o’quvchilarning   og`zaki   va   yozma   nutq
malakalarini o’stirish, erkin fikrlash qobiliyatlarini rivojlantirish hamda ularning til
va geografiya bo’yicha nazariy bilimlarini yanada kengaytirishda yordam beradi.
Ona   tili   darslari   boshqa   o’quv   predmetlaridan   alohida,   mustaqil   yashay
olmaydi.   Aksincha   u   ta’lim   bosqichlarida   o’rganiladigan   xilma-xil   o’quv
predmetlari, xususan, adabiyot, matematika, fizika, informatika, xorijiy tillar bilan
o’zaro   aloqadorlikda   o’rganilsa,   o’z   samarasini   beradi.   Chunki   ta’lim   tizimida
fanlararo aloqadorlik – integratsiya darslarini tashkil etisho’quvchilarning mavzuni
tez   va  oson   anglashiga   olib   keladi.   Ona  tili   darslari   asosida   so’z  va   matn  turgani
uchun ham bu imkoniyat yanada kengayadi. Chunki matn vazifasini istagan o’quv
fani   materiali   bajara   oladi.   Umuman   olganda,   fanlararo   aloqalarni   amalga
oshirishning   turli   xil   usullari   mavjud.   Ona   tili   darslarida   badiiy   matnning   til
xususiyatlarini, uslublarini o’rganish, shu orqali o’quvchilarning nutq madaniyatini
rivojlantirishda   bajariladigan   ish   turlaridan   biri   undan   biror   til   hodisasi   yoki
uslubini   aniqlash   va   izohlash,   bunda   o’quv   fanlararo   integratsiyalashdan
foydalanishdir.   Mazkur   ish   usuli   mohiyatan   hosil   qilinayotgan   bilimlarni
mustahkamlash jarayonini ifoda etadi. Dastlab o’qituvchi uslublar haqida umumiy
ma’lumot   beradi   va   o’quvchilarga   kerakli   manbaalarni   yozdirib   o’tadi.   Mavzu
tushintirib   berilgan   keyin,   bevosita   boshqa   fanlar   bilan   bog’laydi.   Ta’lim
bosqichlarida,   xususan,   dars   jarayonida   “Uslubiyat”   mavzusini   o’tishda
qo’shimcha   manbalardan   foydalanish   maqsadga   muvofiq   bo’ladi.   Buning   uchun
o’qituvchi   o’quvchilar   qo’liga   har-xil   turdagi   matnlar   aks   etgan   tarqatma materiladan foydalanashi mumkin. Bu bilan o’qituvchi darsning qiziqarli o’tishi va
shu   bilan   bir   qatorda   o’quvchining   faol   bo’lishiga   imkon   yaratadi.   Masalan,
quyidagi materiallardan foydalanishimiz mumkin:
-   Yaxshi   ham   boshqa   bolalar   bilishmadi,   dedi   Gulchehra   xo’rsinib.   –
bilishganda, bittasi emas, bittasi aytib qo’yardi.
-Ha, rozi bo’ldi Abdulla, rosa to’polon bo’lardi.
-Men amakidan qo’rqaman. Ko’zi yomon.
Gulchehra   Dadavoy   amakining   ko’zlarini   ko’rsatmoqchi   bo’lib   olaydi,
o’xshata olmadi. Abdulla kulib yubordi.
(O’. Umarbekov. “Odam bo’lish qiyin” asaridan)
Qalandarovning   hovlisi   kattagina   ekan.   Bir   tomonda   uncha   did   bilan
solinmagan   bo’lsa   ham,   kattagina   imorat,   sirkor   ayvon:   uning   ro’parasida   hovuz,
chog’roq   shiypon,   sim   tortib   ko’tarilgan   tok,   bog’cha,   poliz…   lekin   bularning
hammasi hovli egasining havasi zo’ru, hafsala va didi yo’qligini ko’rsatib turar edi:
tokning   bir   necha   novdasi   simga   o’z   holicha   tirmashibdi-   yu,   qolgani   yerda
yotibdi; meva daraxtlarining ostini, polizini sho’ra va g’umay bosib ketibdi.
(A. Qahhor. “Sinchalak” qissasidan)
-Vatan,   istiqlol,   ma’naviyat…   bu   so’zlar   inson   ongidagi   eng   buyuk
tushunchalarni   ifodalashda   pur   hikmat   so’zlardir.   Agar   insonda   shu   so’zlarning
birortasi yo’q bo’lsa, hayotning qayeridir kemtik bo’lib turaveradi.
(Gazetadan)
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI QONUNI
Lotin yozuviga asoslangan o’zbek alifbosini joriy etish to’g’risida
Ushbu   qonun   O’zbekiston   Respublikasi   Konsititutsiyasiga   asoslanib   va
o’zbek yozuvining lotin alifbosiga o’tilgan 1929-1940-yillardagi ijobiy tajribasidan
kelib   chiqib,   jamoatchilik   vakillari   bildirgan   istak-xohishlari   inobatga   olingan
holda   respublikaning   har   taraflama   kamol   topishi   va   jahon   kommunikatsiya
tizimiga kirishni jadallashtiruvchi qulay sharoit yaratishga xizmat qiladi.
Ozbekiston Respublikasi  Prezidenti I. A. Karimov Toshkent shahri, 1993-
yil 2-sentabr Yomg’ir-suyuq   tomchi   holidagi   atmosfera   yog’ini.   Tomchining   diametri
0,5-0,6mm   bo’ladi.   Yomg’ir   bulutlardagi   mayda   suv   zarralarining   qo’shilib
yiriklashuvidan hosil bo’ladi. Yomg’ir ikki xildir: jala yomg’ir, shivalama yomg’ir.
Jala yomg’ir to’p-to’p bulutlardan yog’adi, ko’p vaqt o’tmay to’xtaydi, tomchilari
yirik bo’ladi.
(Darslikdan)
Matnlardan   ko’rinib   turibdiki,   har   bir   uslubni   o’quvchiga   tushuntirishda
boshqa   fanlar   bilan   bog’langan.   O’quvchilar   qo’lidagi   matnlar   jamlanmasini
o’qituvchi   bilan   birgalikda   kuzatib   boradilar   va   bu   uning   ko’z   o’ngida   qolishiga
yordam   beradi.   O’qituvchi   tushintishni   boshlaydi:   birinchi   matn   badiiy   asardan
olingan bo’lib, so’zlashuv uslibiga, aynan, badiiy so’zlashuv uslubiga xosligini va
so’zlashuv   uslubiga   xos   belgilarni   ko’rsatib   o’tadi.   Ikkinchi   gapda   esa,   badiiy
uslub   ishtirok   etganini   va   bu   uslubni   yoritish   uchun   badiiy   asarga   yuzlanganini
aytadi.  Uchinchi   gapda   publitsistik   uslubning   yozma   shaklini   aytib,  bu   uslubning
muhim   xususiyati   axborot   berish   va   ta’sir   etish   bo’lib,   soddalilik,   tushunarlilik,
adabiy   til   me’yorlariga   qattiy   amal   qilishi   ekanligi   eslatilib   o’tib   ketiladi.
To’rtinchi matn rasmiy uslubida yozilganligini tushuntish bilan bir qatorda rasmiy
uslub turlariga yana bir marotaba to’xtab, quyida berilgan matn rasmiy uslubning
sof   qonunchilik   uslubida   yozilganligini   sharhlab   o’tadi.   Va   nihoyat,   beshinchi
matnda  o’qituvchi   ilmiy   uslubni   organish   uchun   fizika   faniga  murojat   etganligini
aytib   o’tadi   va   ilmiy   uslubni   yana   bir   bor   takrorlab   o’tadi.   O’qituvchini   bu   usul,
yani uslubiyat  mavzusini  boshqa  predmetlarga murojat  etish yo’li  bilan o’rganish
o’quvchi   tez   va   oson   organishini   va   mavzuni   yana   bir   bor   takrorlanishini
ta’minlaydi.   Integratsiya   uslubidan   foydalanib   bo’lgandan   so’ng   o’qituvchi
quyidagi   “Charxpalak”   metodini   qo’llab,   o’quvchining   mavzuni   qay   darajada
o’rganganligini tekshirish mumkin.
CHARXPALAK
GAPLAR So’zlashuv Badiiy Publitsistik Rasmiy Ilmiy
1. Bahor… bu kun olam uyg’onmoqda!
2. Atomlar kimyoviy
bo’linmaydigan zarralardir
3. Zargarov  qiyqirab  kuldi,  chapak   chaldi   va  bunga  ham  qanoat   qilmay
o’rnidan turib o’yinga
tushdi
4. -Nimalar qilyapsan?
-Imtihonga tayyorlanyapman. O’zingchi?
-Kitob mutola qilyapman.
5. Istiqlol tig’ini   zabardast   qo’llarda   ushlab   uni   mustahkamlash,
vatan ravnaqi uchun kurashish
oliy saodat.
6. Hakim   Salimovich   Olimov   haqiqatdan   ham   Xiva   tumanidagi   10-
umumiy o’rta ta`lim maktabining 9-sinfida
o’qiydi.
7. Bozor iqtisodiy
kategoriyasi sifatida
takror ishlab
chiqarishning ayirboshlashini tushunish kerak.
8. Martning   oxirgi   kunlari   ko’k   yuzida   suzib   yurgan   bulut   parchalari
oftobni bir zumda yuz
kuyga solyapti.
9. Tobe so’zning hokim so’z talabi bilan ma’lum kelishik qo’shimchalari
yoki ko’makchi bilan kelishiga boshqaruv
deyiladi.
10. Siyosiy tutqunli og’ir, lekin milliy o’lim- millatning butkul
halokatidur. Xulosa
Xulosa  qilib  shuni   aytishimiz  mumkinki,  ona  tili   darslarini  adabiyot  bilan
uyg’unlikda   olib   borish,   о’quvchilarning   badiiy-estetik   dunyoqarashlarini   yanada
boyishiga olib keladi. Aynan ona tilida biron bir nazariy ma’lumot о’rganilayotgan
bir   paytda   о’quvchilarga   aynan   shu   damda   adabiyotdan   о’tilayotgan   hikoya,
asardan   parchalardan   misollar   topib   kelish,   ruboiy,   g’azallardagi   sо’zlarni   til
nuqtayi   nazaridan   tahlil   qilishga   о’rgatib   borilsa   maqsadga   muvofiq   bо’ladi.   Bu
keyinchalik   ularning   ilmiy   salohiyatlarini   yanada   oshirishga,   oliy   ta’limda   tahlil
yuzasidan bilim, kо’nikma, malakalar bо’yicha mustahkam bilimga ega bо’lib, til
bо’yicha nazariy ma’lumotlarini mustahkamlab borishda yordam beradi.
Ona   tili   —   millat   tafakkurini   ifodalovchi,   shakllantiruvchi   hamda
rivojlantiruvchi eng asosiy vositadir. O’tkaziladigan har bir mashg’ulot tilimizning
beqiyos go’zalligi, joziba va qudratini o’rganishga qiziqish uyg’otishi, uning keng
qonuniyatlari   bilan   tanishtirishi   zarurki,   bu   zamonaviy   ta’limni   yo’lga   qo’yishda
eng asosiy va muhim omillardan biridir.
Umumiy   o’rta   ta’lim   maktablarining   ona   tili   Davlat   ta’lim   standartlari
talablariga   ko’ra   o’quvchilar   egallagan   bilim,   ko’nikma   va   malakalar   uch
yo’nalishdagi ko’rsatkichlar asosida tekshiriladi va aniqlanadi.
Birinchi   ko’rsatkich   —   o’qish   texnikasi   orqali   o’quvchining   notanish
matnni ifodali o’qiy olish ko’nikmasi aniqlanadi.
Ikkinchi ko’rsatkich – o’zgalar fikri va matn mazmunini anglash malakasi
bo’lib,   bolaning   og’zaki   bayon   qilinayotgan   fikrlarni   hamda   yozma   matn
mazmunini anglay olish darajasini aniqlash maqsadida kiritilgan.
Uchinchi   ko’rsatkich   –   fikrni   yozma   shaklda   bayon   etish   malakasi
hisoblanadi. Ona tili ta’limining maqsadi shu yo’nalishda mujassamlashadi.
Maktabda   o’qitiladigan   ona   tili   fanining   maqsadi,   ta’lim-tarbiyaviy
vazifalarning   muvaffaqiyatli   amalga   oshirilishi   o’qitishning   mazmuniga,   uning
g’oyaviy-siyosiy   va   nazariy   jihatdan   pishiq   bo’lishiga   bog’liq   bo’lganidek,
o’quvchilarning   ona   tili   fanining   o’zlashtirish   darajasi   ham,   o’z   navbatida,
o’qitishning   amaliy-ilmiy   asosda   maqsadga   muvofiq   tashkil   qilinishiga, o’qituvchining   o’rganiladigan   mavzuning   maqsadi,   ta’lim-tarbiya   vazifalari   va
mazmuniga mos keladigan ta’lim shakllari, usullari hamda vositalaridan foydalana
olishiga   bog`liqdir.   Shuningdek,   o’qitishning   natijalari   ham   o’qituvchining,
o’qitishning ko’zlangan maqsadi, uning ta’lim-tarbiyaviy vazifalarini aniq belgilab
olishiga kursning mazmuniga mos tarzda amalga oshirishga yordam bera oladigan
metod va  usullaridan  ilmiy  asosda   foydalana  bilishga  bog’liqdir. Ona  tili  o’qitish
jarayonining tarkibiy qismlari o’rtasidagi bu o’zaro dialektik bog’lanish natijasida
ular   bir-biriga   uzluksiz   ta’sir   ko’rsatib   boradi.   Ona   tili   o’qitishda   ana   shu
qonuniyatlarga   suyanmasdan,   ularni   e’tiborga   olmasdan   turib   yaxshi   natijalarga
erishib bo’lmaydi. Foydalanılgan adabıyotlar ro’yxatı
1. Karimov I.A. Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch. – T.: Ma’naviyat,
2. Mirziyoyev Sh. Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga
quramiz. – T.: O’zbekiston, 2017.
3. Ўзбекистон   Республикаси  Президентининг   “Алишер Навоий  номидаги
Тошкент   давлат   ўзбек   тили   ва   адабиёти   университетини   ташкил   этиш
тўғрисида” ги ПФ-4797 сонли Фармони. 2016 йил 13 май.
4. Mirziyoyev  Sh. Qonun ustuvorligi  va inson manfaatlarini  ta’minlash – yurt
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. – T: O’zbekiston, 2017.
5. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O’zbekiston   Respublikasini
yanada rivojlantirish bo’yicha Harakatlar strategiyasi  to’g’risida”gi 2017- yil 7-
fevraldagi farmoni.
6. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Oliy   ta’lim   tizimini   yanada
rivojlantirish   chora-tadbirlari”   to’g’risidagi   qarori.   –   Xalq   so’zi,   2017-yil,   21-
aprel.
7. Ўзбекистон Республикасининг  K онституцияси. –  T .:  O ’ zbekiston ,
2014.
8. Ўзбекистон Республикасининг «Давлат тили ҳақида» ги Қонуни
//Ўзбекистоннинг янги Қонунлари: Тўплам. –Т., 1996. – Б. 20-30.
Elektron sayt materiallari:
1. http://uza.uz/oz/documents/alisher-navoiy-nomidagi-toshkent-davlat-zbek-   tili-
va-adabiye-13-05-2016
2. http://navoiy-uni.uz/uz-l/content/ozbek-tili-va-adabiyoti-boyicha-malakali-
mutaxassislar-tayyorlashning-yangicha-tamoyillari
3. http://www.ziyonet.uz/     
4. http://www.pedagog.uz/     
5. www.forum.uz   
6.   www.ref.uz  
7. www.ilm.uz

Ona tilidan integratsiyalashgan darslarni tashkil qilish metodikasi

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha