Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 172.2KB
Покупки 0
Дата загрузки 10 Март 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Юриспруденция

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

96 Продаж

Ota – onalar jamoatchiligi va ularning ish faoliyati

Купить
OTA – ONALAR JAMOATCHILIGI VA ULARNING ISH FAOLIYATI.
Mundarija
K irish ………………………………………………………………… 2-3
I. BOB . Maktabgacha ta'lim tashkiloti va oila hamkorligi
1.1Oila - davlat va jamiyat ardog'ida …………………………….….5-8
1.2   Bola tarbiyasida oilaning o'rni haqida mutafakkirlar ta'limoti...9-18
II Maktabgacha ta'lim tashkilotining ota-onalar bilan hamkorlikdagi ishining
mazmuni va usullari.
2.1.   Tarbiyachining oilani borib ko'rishi ………………….…………..19-28
2.2.  MTTning  ota-onalar  bilan  ishining  yillik  rejasi   umumiy  majlislar   ….29-
30
Xulosa   va   takliflar ……………………………………………………… ........... . 31
Foydalanilgan   adabiyotlar  ……………………………………………..… 32-33
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
Sh.M.Mirziyoevning   2017   yil   30   sentyabrdagi   “Maktabgacha   ta’lim   tizimi
boshqaruvini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PF-5198-sonli
Farmoni   hamda   2017   yil   9   sentyabrdagi   “Maktabgacha   ta’lim   tizimini   tubdan
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   PQ-3261-sonli   Qarori   qabul
qilindi. Shuningdek, Maktabgacha ta’lim vazirligining 2018 yil 18 iyundagi 1-MH
sonli   “O‘zbekiston   Respublikasining   Ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalar
rivojlanishiga   qo‘yiladigan   davlat   talablari”,   “Ilk   qadam”   maktabgacha   ta’lim
muassasasi   Davlat   o‘quv   dasturi   va   boshqa   me’yoriyhuquqiy   hujjatlarda
belgilangan vazifalarni amalga oshirishga oid ushbu me’yoriy hujjatlar o‘ziga xos
ahamiyat   kasb   etsada,   bola   avvalo,   oilada   sog‘lom   ijtimoiy-ma’naviy   muhitda
shakllanib   tarbiya   topadi.   Sog‘lom   ijtimoiy   muhitda   tarbiyalangan   yosh   avlod
Vatan   ravnaqi   uchun   o‘z   hissasini   qo‘sha   oladigan,   jamiyat   manfaatini   o‘z
manfaati bilan mutanosib olib boradigan inson bo‘lib yetishadi. Buning uchun esa,
o‘sha  sog‘lom  avlodni  tarbiyalaydigan, har  jihatdan  sog‘lom, mustahkam  bo‘lgan
oilani vujudga keltirish kerak. Ana shunday oilalarda bolalarni ma’naviy barkamol
qilib   tarbiyalashda   milliy   va   umuminsoniy   qadriyatlarimizni   o‘rni   beqiyosdir.
O‘zbek   xalqining   ana   shunday   umuminsoniy   qadriyatlar   xazinasiga   qo‘shadigan
hissasi   o‘z   madaniyatiga   xos   xususiyatlarini   muntazam   ravishda   takomillashtirib
borish   bilangina   amalga   oshiriladi.   Ma’lumki,   “oila”   va   “maktabgacha   ta’lim”
tushunchalari bir-biri bilan uzviy bog‘liqdir. Bu bog‘liqlik maktabgacha ta’limning
2 oilalarsiz   mavjud   bo‘lmasligini   hamda   o‘z   navbatida   oilaning   jamiyat   tarkibida
vajudga kelishida va yashovchanligida ko‘rinadi. Oila hamda maktabgacha ta’lim
o‘rtasidagi   ijtimoiy   munosabatlar   ikki   tomonlama   aloqadorlik   munosabatiga   ega.
Maktabgacha   ta’lim   taraqqiyotining   rivoji   ham   ana   shu   oilalarning   ijtimoiy-
iqtisodiy   va   ma’naviy   qiyofasining   shakllanganlik   darajasiga   bog‘liqdir.   O‘sib
kelayotgan   yosh   avlodni   barkamol   hamda   komil   inson   etib   tarbiyalash
xalqimizning azaliy orzusi bo‘lib, farzandlarni ma’naviy-axloqiy, milliy, madaniy,
tarixiy   an’analariga   hamda   umumbashariy   qadriyatlariga   asoslanib,   zamonaviy
insonni   shakllantirish   maktabgacha   ta’lim   tizimida,   ota-onalar   oldida   turgan   eng
asosiy   ma’suliyatli   vazifalardan   biri   sanaladi.   Oila   bu   –   sharqona   turmush
tarzimizning   o‘ziga   xos   tizimidir.   Bu   –   insonning   jamiyat   hayotiga   uzviy   singib,
ijtimoiy   munosabatlar   ishtirokchisiga   aylanishda   muhim   vositadir.   Oila   –
jamiyatning   muqaddas   tarbiya   makonidir.   Insonning   oilada   shakllangan   iymon-
e’tiqodi, odobi, mahalla muhitida yanada yuksalib, xalq irodasi, o‘zaro totuvlik va
hamkorlik   rishtalari   bilan   uyg‘unlashib,   maktabgacha   ta’lim   tizimi   jamiyatda
sog‘lom   munosabatlardagi   muhim   bog‘lovchi   vosita   bo‘lib   xizmat   qiladi.
Tarbiyalashga   xolisona   yondashish,   ulardan   ijtimoiy,   tarbiyaviy   masalalarni   hal
etishda samarali foydalanish, maktabgacha ta’lim tizimida sog‘lom turmush tarzini
shakllantirish   va   unda   yoshlarning   ishtirokini   ta’minlash   hozirgi   kunda   ko‘plab
dolzarb   muammolarni   hal   etib,   shubhasiz   yoshlarni   mustaqil   O‘zbekistonga
munosib   fuqarolar   bo‘lib   voyaga   yetishiga   yordam   beradi.   Maktabgacha   ta’lim
tashkiloti   va   tarbiya   sohasiga   e’tiborni   kuchaytirish,   bu   borada   hukumatimiz
3 tomonidan   qabul   qilingan   qonun   va   hujjatlar   hamda   normativ   ko‘rsatmalarni
samarali bajarish uchun oila va Maktabgacha ta’lim tashkiloti hamkorligi faoliyati
o‘ziga xos pedagogik tizim, uslub va shakllarga ega bo‘lishi zarur. 
Kurs   ishining   maqsadi.   Ota   –   onalar   jamoatchiligi   va   ularning   ish   faoliyatini
o’rganish .
Kurs ishining vazifasi:  
1. Mavzuga   oid   ilmiy   xuquqiy - normativ   manbalarni   o’rganish   taxlil   q ilish   va
umumlashtirish .
2.. Maktabgacha ta’lim tashkilotlarda Ota – onalar jamoatchiligi va ularning ish
faoliyatini qay tarzda tashkil etishni kuzatish.
3. Maktabgacha ta’lim tashkilotlarda Ota – onalar jamoatchiligi va ularning ish
faoliyatining nazariy-amaliy jixatlarini o‘rganish.
4.Kurs ishi materiallari doirasida tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs   ishining   predmeti:   Ota   –   onalar   jamoatchiligi   va   ularning   ish   faoliyatini
o’rganish .
Kurs   ishining   metodlari:   Mavzuga   oid   normativ   meyoriy   , xujjatlarni   o’rganish ,
pedagogik   taxlil  q ilish  , so’rov , anketa .
Kurs ishining obyekti :. Denov tumani 19-sonli maktabgacha ta’lim tashkiloti
4   Kurs   ishining   metadalogik   asoslari:   O‘zbekiston   Respublikasi   prezentining
“2017-2021   yillarda   maktabgacha   ta’lim   tizimini   yanada   takomillashtirish   chora-
tadbirlari   to‘g‘risida”gi   PQ-2707-sonli   Qaror,   “Maktabgacha   ta’lim   tizimi
boshqaruvini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PF-5198-sonli
Farmoni   ,   “O‘zbekiston   Respublikasi   Maktabgacha   ta’lim   vazirligi   faoliyatini
tashkil etish to‘g‘risida”gi PQ-3305-sonli qaror .
5 I.BOB. Maktabgacha ta'lim muassasasi va oila hamkorligi
1.1Oila - davlat va jamiyat ardog'ida 
Darhaqiqat,   shaxs   shakllanishida   oilaning   roli   katta.   Aqlan   yetuk,   axloqan
pok,   jismonan   baquvvat   farzandlar   namunali   oilalarda   kamol   topadilar.   Shuning
uchun   ham   oilada   sog'lom   muhitni   vujudga   keltirish   va   uni   mustahkamlash
umumdavlat ahamiyatga molik masaladir. Chunki ijtimoiy hayotda yuz beradigan
barcha   o'zgarishlar,   ya’ni   undagi   yetuk   va   kamchiliklar,   murakkabliklar   va
ziddiyatlar oilada o'z aksini topadi. Shunga ko'ra oila va oilaviy tarbiya masalalari
har   doim   ham   dolzarb   muammo   bo'lib   kelgan   va   shunday   bo'lib
qoladi.Respublikamizda 1998-yil - "Oila yili" deb e'lon qilinishi munosabati bilan
qabul   qilingan   Davlat   dasturini   hayotga   joriy   etish   natijasida   oilaviy
munosabatlarning   huquqiy   asoslari   takomillashtirildi,   "Oila   kodeksi"ning   yangi
tahriri, bir qator qonunchilik va me’yoriy hujjatlar qabul qilindi. Oilaning moddiy
farovonligini   ta'minlashga   qaratilgan   zarur   shart-   sharoitlar   yaratildi.   Kam
ta'minlangan, serfarzand oilalarni qo'llab-quvvatlash ishlarini davlat o'z zimmasiga
oldi. 1999 yil mamlakatimizda "Ayollar yili" deb e’lon qilinishi munosabati bilan
jamiyatda   xotin-qizlarning   mavqeyini   yanada   oshirish,   turmush   sharoitlarini
yaxshilash uchun barcha davlat va nodavlat tashkilotlarni birlashtirildi. Shu yildan
boshlab   (1999)   ayollarga   ularning   istaklariga   binoan   hamda   qonunda   belgilangan
mehnat   staji   bo'lgan   taqdirda   54-yoshdan   pensiyaga   chiqish   huquqi
berildi.3yoshgacha   bolasi   bo'lgan   ayollar   byudjet   hisobidan   moliyalashtirilgan
muassasa   va   tashkilotlarda   ishlayotgan   bo'lsalar,   ular   uchun   ish   haqining   to'liq
6 miqdori   saqlangan   holda   ish   vaqtini   haftasiga   35   soatdan   oshmaydigan   muddati
belgilandi.   Ayollar   yili   munosabati   bilan   qabul   qilingan   davlat   dasturi
mamlakatimizda   yashayotgan   ayolning   hayotiga   ijobiy   ta’sir   ko'rsatmoqda.
Respublikamizda   2000-yil   "Sog'lom   avlod”   yili   deb   e'lon   qilindi.   2000-yilda
amalga oshiriladigan ishlar "Oila”, "Ayollar yili"dagi chora-tadbirlarining mantiqiy
davomi   bo'lib,   onalar   va   bolalar   salomatligini   mustahkamlash,   sog'lom   avlodni
shakllantirish yuzasidan ko'plab ijobiy natijalarga erishildi.
yoshlarni   turmush   qurishdan   avval   tibbiy   ko'rikdan   o'tkazish   amaliyoti   hayotga
joriy   qilindi.nogironlikning   oldini   olish   maqsadida   respublikamizning   barcha
hududlarida homilador ayollar va chaqaloqlarni skrining ko'rigidan o'tkazish yo'lga
qo'yildi.bolalar organizmida yod tanqisligi oqibatida kelib chiqadigan kasalliklarni
oldini   olish   bo'yicha   chora-tadbirlar   ishlab   chiqildi   va   amalga
oshirilmoqda.Respublikada yosh avlodni ma’naviy jihatdan barkamol qilib voyaga
yetkazish   maqsadida   turli   mazmunlarda   ko'rik-   tanlovlar   o'tkazilib
kelinmoqda.Birinchi   chaqiriq   O'zbekiston   Respublikasi   Oliy   majlisining   XI
sessiyasida   qabul   qilingan   "Oila   kodeksi”   sharqona   va   umuminsoniy   axloq
normalari   mushtarakligida   shakllangan,   farovon   oilalarning   manfaatlarini
ta’minlashda muhim huquqiy poydevor bo'ladi. Konstitutsiyaga binoan, "Onalik va
bolalik   davlat   tomonidan   muhofaza   qilinadi   (65-modda).Bolaga   oilada   yaxshi
tarbiya   berish   bola   hayotining   dastlabki   davrlaridan   boshlaboq,   ota-ona   oldida
turgan asosiy maqsad va vazifalardir. Ya'ni ota-ona uchun ham qarz, ham farzdir,
oila bolaga ta’sir ko'rsatadi, uni atrofidagi hayotga moslaydi.Jamiyatda esa tarbiya
7 faqat ota-onaning shaxsiy ishigina bo'lib qolmasdan, balki ularning ijtimoiy burchi
hamdir.   Ma'lumki   shaxsning   qadriyati   uning   jamiyatdagi   tutgan   o'rni   bilan
belgilanib, ko'p jihatdan uning tarbiyasiga bog'liq bo'ladi. Shu sababli ota-ona o'z
bolalarining   tarbiyachisi   hisoblanadi.   Maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   ota-
onalarning   ishtiroki   o‘qituvchi   va   bolalar   uchun   ham   juda   yaxshi   natijani   olib
keladi. Maktablarning qo‘shma boshqaruvidan ota-onalar bir-birining farzandlarini
huddi   o‘zinikiday   his   qilishadi.   Ota-onalar   har   bir   sohalarda   qatnashishi,
boshqaruv, tashkiliy ishlar malakali o‘qituvchilar tomonidan qo‘llab-quvvatlanadi.
Ushbu qo‘llab quvvatlash maktabgacha bo‘lgan bolalarni hayotning har bir jabha-
larida zehnli, bilimga kuchli qilib tarbiyalashda yordam beradi. Maktablarda fanlar
bolalarni o‘zlarining akademik bilimlarini ijtimoiy, ruhan va jismonan sinfonalarda
oshirib   borish   uchun   mo'ljallangan.   Bu   esa   kichik   yoshdan,   ya'ni   1   yoshdan   5
yoshgacha bo‘lgan bolalar uchun imkoniyatdir. O'qituvchi ularga sa’nat, mahorat,
musiqa  va  boshqa  fanlarni  o‘rgatadi.  Maktabgacha  ta’lim  o‘quvchilari   o'zlarining
qiziqishlariga   qarab   xatolarni   to‘g‘rilash   va   hissiyotlari   bilan   o‘zlarini   so‘zlari
orqali bog‘lanish o'rgatiladi.
8 1.2 Bola tarbiyasida oilaning o'rni haqida mutafakkirlar ta'limoti 
Qadimgi   yunon   faylasuflari   Aflotun   va   Arastu   bola   tarbiyasini   jamiyat   o'z
ixtiyoriga   olishi,   tarbiya   jarayonidagi   barcha   zarur   ishlarni   davlat   bajarishi   lozim
degan   g'oyani   ilgari   surgan   edilar.   Bu   g'oya   fransuz   hayoliy   sotsalistlari   Sen
Semon, Shari Fure asarlarida keyinchalik rivojlantirildi.   Ular bola tarbiyasi  bilan
asosan   davlat   shug'ullanishi   kerak,   degan   g'oyani   ilgari   surganlar.   Ammo   sharq
mutafakkirlari   bola   tarbiyasi   bilan   asosan   ota-ona   shug'ullanishi   kerak,   degan
xulosaga kelganlar. Bu bilan ular oilaviy tarbiyaning roliga katta e'tibor berganlar.
Rizouddin ibn Fahriddinning “Oila” nomli risolasida bola tarbiyasi yomon niyat va
qo'pollik bilan emas, balki sabr-toqat, matonat, mehribonlik, chidamlilik, shafqat-u
sezgirlik   bilan   bo'lishi   kerak.   Zarar   bilan   foydani   ayira   olmagan   yosh   go'dakni
nazoratsiz   tutish   ulug'   xatolikdir.   Balki   uni   qattiqlik   bilan   yumshoqlik   o'rtasida
adolat   bilan   tarbiya   qilmoq   kerakligi   haqida   fikrlar   berilgan   Ma'lumki,   bola   2-3
yoshidan boshlab, o'z ehtiyojlari, fikr va talablarini birmuncha aniq ifoda etadigan
bo'lib   qoladi.   U   ko'ziga   ko'ringan,   aqli   yetgan   narsalarni   so'ray   va   ularni
sinchkovlik bilan  tekshira  boshlaydi. Ota-onalar milliy fazilatlarimizga muhabbat
bilan   qarash,   razolatlardan   nafrat   qilish   yo'llarini   bolalarga   o'rgatadilar.   Xalqimiz
orasidagi   buyuk   odamlarning   kamolotlari   to'g'risida   so'zlab   beradilar.   Bolalarni
kamtarlik   va   donolikka   o'rgatishda   buyuk   o'zbek   mutafakkiri   Abu   Ali   ibn   Sino
kabi   olimlarimizning   hayot   namunalari   va   bizga   meros   qilib   qoldirgan   durdona
fikrlarini   asos   qilib   olish   foydalidir.   U   manmanlik,   maqtanchoqlik   va   o'zidagi
bilimga   ortiqcha   baho   berish   kabi   xususiyatlarni   kishining   axloqi   past   ekanligini
9 ko'rsatuvchi   belgilar   deb   ta’kidlaydi.   Uning   fikricha   oilada   bola   yoshligidan
boshlab faqat yaxshi odatlarga o'rgatilishi kerak. Bu esa unda mustahkam xarakter
shakllanishiga zamin yaratadi. Ibn Sino yosh bolalarni 
yaxshi   axloqli   jismoniy   sog'lom   qilib   yetishtirishda   ko'pgina   foydali   usullarni
ko'rsatib   beradi.   U   tarbiya   jarayonida   shaxsiy   na’muna   bo'lish   usuli   g'oyat   katta
ahamiyatga   ega   ekanligi   qayta-qayta   uqtirib   o'tgan.   Ibn   Sino   oilaviy   tarbiya
to'g'risidagi   fikrlarning   chuqur   mazmunini   va   amaliy   ahamiyatini   uning   quyidagi
so'zlaridan   bilib   olish   mumkin.   Bolaning   xulqini   mo'tadillikda   saqlashga   alohida
e'tibor berish kerak. Unga 
esa bolalarni qattiq g'azablanishdan, qo'rqish, xafalik, uyqusizlikdan saqlash orqali
erishiladi.   Bolani   xohlagan   va   foydali   narsasini   darhol   topib   berishga   hamda
sevmagan 
narsasini ko'zdan uzoqlashtirishga doim tayyor bo'lib turish kerak. Bu ishning ikki
xil   foydasi   bor.   Bir   tomondan   bolaning   ruhiga   foyda   qiladi,   bola   eng   yosh
chog'idanoq   xushhulq   odam   bo'lib   qoladi.   Ikkinchi   tomondan,   bolaning   tanasiga
foyda   qiladi.   Chunki   yomon   xulq   turli   mijoz   buzilishlariga   sabab   bo'ladi.
Shuningdek,   agar   yomon   hulq   odatga   kirib   qolsa,   u   mijoz   buzilishini   keltirib
chiqaradi. Ibn Sino  o'zining "Tadbirul  manozil"  asarining  katta bir  bobini   oilaviy
tarbiya   masalalariga   bag'ishlagan.   U   bu   asarida   kishilarning   oilaviy
munosabatlarning   deyarli   hamma   tomonlarini   ko'rib   chiqadi.   U   oila   boshlig'i
oldiga   katta   talablar   qo'yadi,   u   oilaviy   tarbiyani   ham   amaliy,   ham   nazariy
10 tomondan yaxshi bilish zarurligini uqtiradi. Mutafakkir olim Abu Rayhon Beruniy
o'z asarlarida ota- onalar va tarbiyachilar obro'yining bolaga ta'sir kuchi haqida 
ham fikr yurgizadi. Bu esa hozirgi talablarga ham javob beradi. U ota-onalarning
bolalarga tarbiyaviy ta'sirining bor kuchi obro'ga asoslanadi, deydi. Biroq bu obro'
tabitan   berilmaydi,   sun'iy   ravishda   yaratilmaydi,   qo'rquv,   qo'rqitish,   zo'rlik   bilan
erishilmaydi,   balki   ota-onaga   nisbatan   mehr   oqibatdan   kelib   chiqadi,   deb
ta'kidlaydi.
Buyuk bobokalonimiz Alisher Navoiy xalqimiz rasm- rusumlari va milliy odatlarni
juda  nozik   tushunar   edi.  Shu   sababli   inson   xulq-atvori,  madaniyatining   hatto  eng
oddiy   masalalar   ham   uning   diqqatidan   chetda   qolmadi.   A.Navoiy   tarbiyada
xatolikka   yo'l   qo'yish   mumkin   emasligini   uqtiradi.   Haqiqatdan   ham   bolani
tarbiyalshda   shunday   xatoliklar   uchraydiki,   ular   faqat   oilaning   hayotida   emas,
balki jamiyat hayotida ham aks 
ettiradi.   Oilada   bolani   tarbiyalashda   uchraydigan   xatoliklar   turli-tumandir.   Ular
orasida   keng   tarqalganlardan   biri   ota-   onalarning   haddan   tashqari   hukmronlikka
intilishlaridir;   bolaning   erka   bo'lishi   ularga   nisbatan   biror   talabning   yo'qligi   bilan
bog'liq;   ota-ona,   buvilar   tomonidan   tarbiyada   yagona   talablarning   yo'qligidir;
oilaviy   tarbiyadagi   barqaror   xatolar   oilaning   tuzilishi   va   oilaviy   munosabatlar
bilan,   kattalarning   o'z   fuqarolik   burchlarga   munosabati,   ularning   g'oyaviy
yo'nalishi,   mehnatga   munosabati   bilan   bog'liq   munosabatlar   bilan,   kattalarni   o'z
fuqarolik burchlariga munosabati, ularni g'oyaviy yo'nalishi, mehnatga munosabati
bilan   bog'liq.   Bu   belgilarga   ko'ra   oilaning   bir   necha   turini   ajratish   mumkin.
11 Tarbiyachilarga   oila   turlarini   bilish   va   u   bilan   o'ziga   xos   holda   ishlash   va
munosabatda bo'lish uchun zarur. Oila turlari Rizouddin Ibn Faxriddinning "Oila"
nomli risolasida ko'rsatilgan.
Birinchi   turi.   Tinch   oilalar   mehnat   ijtimoiy,   siyosiy   va   madaniy   hayotda   faol
ishtrok etayotgan ko'pchilik oilalar kiradi. Bu turdagi  oilaga ota-onalar  va bolalar
o'rtasida   ma'naviy   yaqinlik,   aqlli   va   me'yordagi   talablar   bolaning   ijtimoiy
munosabati me'yorlarini muvaffaqiyatli o'zlashtirishi xosdir.
Ikkinchi   turi,   Yuzaki   tinch   oilalar.   Bu   turdagi   oilalarga   oila   a’zolari   tomonidan
bolalarga qo'yiladigan talablar bir xilda bo'lmasdan, stixiyali tarzda bo'ladi. Bunda
bolanig imkoniyatlari hisobga olinmaydi. Bolaning hayoti noto'g'ri tashkil  etiladi.
Tarbiyaning   bu   turida   ota-onaga   nisbatan   hurmatsizlik,   ularning   talabini
bajarmaslik kabi holatlar rivojlanishi mumkin. Yuzaki tinch oilalar bilan ishlashda
tarbiyachi   ota-ona   diqqat-e'tiborini   oiladagi   psixologik   vaziyatni,   ota-onalar
o'rtasidagi munosabat yo'nalishini o'zlashtirishga qaratadi.
Uchinchi turi. Notinch oilalar. Bunday turdagi oilalarda ma'naviy qiziqishlar kam
bo'Iadi. Bunday oilalarga ishlab chiqarish, oilaviy vazifalarga befarq munosabatda
bo'lish,   oilaviy   an’analarga   e'tibor   bermaslik,   uy   ishlariga   loqayd   munosabatda
bo'lish   xos   bo'Iadi.   Bola   qo'rs,   qo'pol,   urishqoq   bo'lib   qoladi.   Kattalar   va   jamoa
tartiblariga   bo'ysunmaydi.   “Tarbiyasi   og'ir”   bolalarning   ko'p   qismi   ana   shunday
oilalarda   yetishadi.   Zamonaviy   sharoitlarda   notinch   oila   muammosi   eng   dolzarb
muammolardandir.   Oila   -   maktabgacha   ta'lim   yoshidagi   bola   uchun   birinchi
ijtimoiy   muhitdir.   Agar   u   notinch   bo'lsa,   bolaning   sog'Iig'iga   ham,   uning   xulqiga
12 ham   salbiy   ta'sir   ko'rsatadi.   Bu   xildagi   oilalarning   bolalari   taqdiriga   ular
qatnaydigan   maktabgacha   ta'lim   tashkiloti   befarq   qaramasligi   kerak.   Tarbiyachi
bolalarning   salomatligi,   xulqi   o'z   tengdoshlari   bilan   munosabatini   doimo   kuzatib
boradi va kichik insonlar qalbiga qanday kechinmalar yuz berayotganini sezadilar.
To’tinchi   turi.To'liqmas   oilalar.   Bu   turdagi   oilada   ota-onadan   biri   bo'lmaydi.
Bunday   oilalarda   ota-onalardan   birining   yo'qligini   bildirmaslik   uchun   oila
a'zolaridan   har   birining   bolaga   ta'sirini   kuchaytirish,   bola   o'zaro   munosabatlarda
kamchilik   sezmasligi   uchun   bola   tarbiyasiga   oiladan   ketgan   a'zoni   boshqa
qarindoshlarini jalb qilish muhimdir. 
Shunday   qilib   maktabgacha   ta'lim   tashkilotlarida   oila   bilan   ishlash   o'ziga   xos
xususiyatga   ega   bo'lib,   oilaning   turiga   bog'liq   holda   o'tkaziladi.   Maktabgacha
ta'lim   tashkilotining   oila   bilan   ishlash   tizimida   aniq   maqsad,   mazmun   bo'lishi
kerak. Ota-onalar bilan hamkorlik borasida avval erishilgan yutuq va tajribalarning
natijalarini   tahlil   qilib,   xilma-xil   va   o'zaro   bog'liq   bo'lgan   shakl   va   usullar
yordamida rejali ishlar olib borish maqsadga muvofiq bo'Iadi.
Maktabgacha   ta’lim   tashkilotining   ota-onalar   bilan   ishlashining   jamoa   tarzida   va
yakkama-yakka   holda   ishlash   shakllarini   mohirlik   bilan   qo'shib   olib   borish,   keng
aholi   orasida   pedagogik   tashviqot   ishlarini   tashkil   etish   tufayli   bolalarni
tarbiyalashda   ijobiy   natijalarga   erishish   mumkin.   Maktabgacha   ta’lim   tashkiloti
xodimlarini ota-onalar va oila bilan hamkorlikdagi ishlarining eng keng tarqalgan
shakllaridan bir qanchasini keltiramiz:
13           -   Ota-onalar   bilan   yakkama-yakka   ishlash.   Ilg'or   pedagogik   tajribalarning
ko'rsatishicha,   ishning   bu   turi   katta   ahamiyatga   ega.   Bunda   tarbiyachi   oila   va
bolaning shaxsiy xususiyatlarini o'rganib ularni o'zining tarbiyaviy ishida hisobga
oladi.   Maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarimiz   tajribasida   ota-onalar   bilan   yakkama-
yakka olib boriladigan ishlarning turli xil shakllari aniqlangan; 
            -   Oilaga   tarbiyachining   borishi.   Ota-onalar   uchun   suhbat   o'tkazish,   ularga
maslahatlar   berish,   ota-onalarning   Maktabgacha   ta’lim   tashkilotini   hayoti   bilan
tanishishlari.
     - Ota-onalar bilan jamoa tarzida tashkil qilinadigan ishlar. Bular ota-onalarning
guruhiy   va   umumiy   majlisi,   ota-onalar   maktabi,   anjumanlar,   shanbaliklar,   savol-
javob kechalari.
     - Ko'rsatmali ishlar. Ishning bu turi ko'rgazmali, bolalarning ishlarini namoyish
qilish,   ochiq   eshiklar   kuni,   pedagogik   axborot   stendlari,   ota-onalar   uchun
kutubxona oilaviy tarbiyaning barcha masalari bo'yicha materiallar solingan papka.
     - Ota-onaga pedagogik ta'lim berish va boshqalarni ko'rsatish mumkin.   Qadimgi
yunon faylasuflari Aflotun va Arastu bola tarbiyasini jamiyat o'z ixtiyoriga olishi,
tarbiya   jarayonidagi   barcha   zarur   ishlarni   davlat   bajarishi   lozim   degan   g'oyani
ilgari   surgan   edilar.Bu   g'oya   fransuz   xayoliy   sotsalistlari   Sen   Semon,   Shari   Fure
asarlarida   keyinchalik   rivojlantirildi.   Ular   bola   tarbiyasi   bilan   asosan   davlat
shug'ullanishi   kerak,   degan   g'oyani   ilgari   surganlar.   Ammo   sharq   mutafakkirlari
bola tarbiyasi bilan asosan ota-ona shug'ullanishi kerak, degan xulosaga kelganlar.
Bu   bilan   ular   oilaviy   tarbiyaning   roliga   katta   e’tibor   berganlar.Rizouddin   ibn
14 Fahriddinning "Oila” nomli risolasida bola tarbiyasi yomon niyat va qo'pollik bilan
emas, balki sabr-toqat, matonat, mehribonlik, chidamlilik, shafqat-u sezgirlik bilan
bo'lishi   kerak.   Zarar   bilan   foydani   ayira   olmagan   yosh   go'dakni   nazoratsiz   tutish
ulug' xatolikdir. Balki uni qattiqlik bilan yumshoqlik o'rtasida adolat bilan tarbiya
qilmoq   kerakligi   haqida   fikrlar   berilgan   (Rizouddin   ibn   Faxriddin.   Oila.   -   Т.:
Mehnat,   1991).Ma’lumki,   bola   2-3   yoshidan   boshlab,   o'z   ehtiyojlari,   fikr   va
talablarini birmuncha aniq ifoda etadigan bo'lib qoladi. U ko'zi- ga ko'ringan, aqli
yetgan narsalarni so'ray va ularni sinchkovlik bilan tekshira boshlaydi. Ota-onalar
milliy fazilatlarimizga muhabbat bilan qarash, razolatlardan nafrat qilish yo'llarini
bolalarga   o'rgatadilar.   Xalqimiz   orasidagi   buyuk   odamlarning   kamolotlari
to'g'risida   so'zlab   beradilar.Bolalarni   kamtarlik   va   donolikka   o'rgatishda   buyuk
o'zbek   mutafakkiri   Abu   Ali   ibn   Sino   kabi   olimlarimizning   hayot   namunalari   va
bizga   meros   qilib   qoldirgan   durdona   fikrlarini   asos   qilib   olish   foydalidir.   U
manmanlik,   maqtanchoqlik   va   o'zidagi   bilimga   ortiqcha   baho   berish   kabi
xususiyatlarni kishining axloqi past ekanligini ko'rsatuvchi belgilar deb ta’kidlaydi.
Uning   fikricha   oilada   bola   yoshligidan   boshlab   faqat   yaxshi   odatlarga   o'rgatilishi
kerak.   Bu   esa   unda   mustahkam   xarakter   shakllanishiga   zamin   yaratadi.   Ibn   Sino
yosh bolalarni yaxshi axloqli jismoniy sog'lom qilib yetishtirishda ko'pgina foydali
usullarni ko'rsatib beradi. U tarbiya jarayonida shaxsiy namuna bo'lish usuli g'oyat
katta ahamiyatga  ega  ekanligi   qayta-qayta uqtirib o'tgan.  Ibn Sino oilaviy  tarbiya
to'g'risidagi   fikrlarning   chuqur   mazmunini   va   amaliy   ahamiyatini   uning   quyidagi
so'zlaridan   bilib   olish   mumkin.   Bolaning   xulqini   mo'tadillikda   saqlashga   alohida
15 e’tibor   berish   kerak.   Unga   esa   bolalarni   qattiq   g'azablanishdan,   qo'rqish,   xafalik,
uyqusizlikdan saqlash orqali erishiladi. Bolani xohlagan va foydali narsasini darhol
topib   berishga   hamda   sevmagan   narsasini   ko'zdan   uzoqlashtirishga   doim   tayyor
bo'lib turish kerak. Bu ishning ikki xil foydasi bor. Bir tomondan bolaning ruhiga
foyda   qiladi,   bola   eng   yosh   chog'idanoq   xushhulq   odam   bo'lib   qoladi.   Ikkinchi
tomondan,   bolaning   tanasiga   foyda   qiladi.   Chunki   yomon   xulq   turli   mijoz
buzilishlariga   sabab   bo'ladi.   Shuningdek,   agar   yomon   hulq   odatga   kirib   qolsa,   u
mijoz buzilishini keltirib chiqaradi. Ibn Sino o'zining "Tadbirul manozil” asarining
katta bir bobini oilaviy tarbiya masalalariga bag'ishlagan. U bu asarida kishilarning
oilaviy   munosabatlarning   deyarli   hamma   tomonlarini   ko'rib   chiqadi.   U   oila
boshlig'i oldiga katta talablar qo'yadi, u oilaviy tarbiyani ham amaliy, ham nazariy
tomondan yaxshi bilish zarurligini uqtiradi.Mutafakkir olim Abu Rayhon Beruniy
o'z   asarlarida   ota-   onalar   va   tarbiyachilar   obro'yining   bolaga   ta’sir   kuchi   haqida
ham fikr yurgizadi. Bu esa hozirgi talablarga ham javob beradi. U ota-onalarning
bolalarga tarbiyaviy ta’sirining bor kuchi obro'ga asoslanadi, deydi. Biroq bu obro'
tabitan   berilmaydi,   sun’iy   ravishda   yaratilmaydi,   qo'rquv,   qo'rqitish,   zo'rlik   bilan
erishilmaydi,   balki   ota-onaga   nisbatan   mehr   oqibatdan   kelib   chiqadi,   deb
ta’kidlaydi.Buyuk   bobokalonimiz   Alisher   Navoiy   xalqimiz   rasm-
rusumlarivamilliyodatlarnijudanoziktushunaredi.Shusabab   li   inson   xulq-atvori,
madaniyatining   hatto   eng   oddiy   masalalar   ham   uning   diqqatidan   chetda   qolmadi.
A.Navoiy tarbiyada xatolikka yo'l qo'yish mumkin emasligini uqtiradi. Haqiqatdan
ham bolani tarbiyalshda shunday xatoliklar uchraydiki, ular faqat oilaning hayotida
16 emas,   balki   jamiyat   hayotida   ham   aks   ettiradi.   Oilada   bolani   tarbiyalashda
uchraydigan   xatoliklar   turli-tumandir.   Ular   orasida   keng   tarqalganlardan   biri   ota-
onalarning   haddan   tashqari   hukmronlikka   intilishlaridir;   bolaning   erka   bo'lishi
ularga   nisbatan   biror   talabning   yo'qligi   bilan   bog'liq;   ota-ona,   buvilar   tomonidan
tarbiyada   yagona   talablarning   yo'qligidir;   oilaviy   tarbiyadagi   barqaror   xatolar
oilaning   tuzilishi   va   oilaviy   munosabatlar   bilan,   kattalarning   o'z   fuqarolik
burchlarga   munosabati,   ularning   g'oyaviy   yo'nalishi,   mehnatga   munosabati   bilan
bog'liq munosabatlar  bilan, kattalarni o'z fuqarolik burchlariga munosabati, ularni
g'oyaviy   yo'nalishi,   mehnatga   munosabati   bilan   bog'liq.   Bu   belgilarga   ko'ra
oilaning bir necha turini ajratish mumkin. Tarbiyachilarga oila turlarini bilish va u
bilan   o'ziga   xos   holda   ishlash   va   munosabatda   bo'lish   uchun   zarur.   Oila   turlari
Rizouddin   Ibn   Faxriddinning   "Oila”   nomli   risolasida   ko'rsatilgan.Birinchi   turi.
Tinch  oilalar  mehnat   ijtimoiy,  siyosiy  va  madaniy hayotda  faol  ishtrok  etayotgan
ko'pchilik oilalar kiradi. Bu turdagi oilaga ota-onalar va bolalar o'rtasida ma'naviy
yaqinlik,   aqlli   va   me'yordagi   talablar   bolaning   ijtimoiy   munosabati   me'yorlarini
muvaffaqiyatli   o'zlashtirishi   xosdir.Ikkinchi   turi.   Yuzaki   tinch   oilalar.   Bu   turdagi
oilalarga   oila   a’zolari   tomonidan   bolalarga   qo'yiladigan   talablar   bir   xilda
bo'lmasdan,   stixiyali   tarzda   bo'ladi.   Bunda   bolanig   imkoniyatlari   hisobga
olinmaydi.   Bolaning   hayoti   noto'g'ri   tashkil   etiladi.   Tarbiyaning   bu   turida   ota-
onaga nisbatan hurmatsizlik, ularning talabini bajarmaslik kabi holatlar rivojlanishi
mumkin.   Yuzaki   tinch   oilalar   bilan   ishlashda   tarbiyachi   ota-ona   diqqat-e’tiborini
17 oiladagi   psixologik   vaziyatni,   ota-onalar   o'rtasidagi   munosabat   yo'nalishini
o'zlashtirishga qaratadi.
To'liqmas oilalar. Bu turdagi oilada ota-onadan biri bo'lmay- di. Bunday oilalarda
ota-onalardan birining yo'qligini bildir- maslik uchun oila a’zolaridan har birining
bolaga   ta’sirini   kuchaytirish,   bola   o'zaro   munosabatlarda   kamchilik   sezmas-   ligi
uchun   bola   tarbiyasiga   oiladan   ketgan   a’zoni   boshqa   qa-   rindoshlarini   jalb   qilish
muhimdir.   Shunday   qilib   maktabga¬cha   ta'lim   muassasalarida   oila   bilan   ishlash
o'ziga   xos   xususi-   yatga   ega   bo'lib,   oilaning   turiga   bog'liq   holda   o'tkaziladi.
Mak¬tabgacha   ta'lim   muassasining   oila   bilan   ishlash   tizimida   aniq   maqsad,
mazmun bo'lishi kerak. Ota-onalar bilan hamkorlik borasida avval erishilgan yutuq
va tajribalarning natijalarini tahlil qilib, xilma-xil va o'zaro bog'liq bo'lgan shakl va
usullar yordamida rejali ishlar olib borish maqsadga muvofiq bo'ladi
18 II Maktabgacha ta'lim muassasining ota-onalar bilan hamkorlikdagi ishining
mazmuni va usullari.
2.1. Tarbiyachining oilani borib ko'rishi 
Maktabgacha   ta’lim   tashkilotining   ota-onalar   bilan   ishlashining   jamoa   tarzida   va
yakkama-yakka   holda   ishlash   shakllarini   mohirlik   bilan   qo'shib   olib   borish,   keng
aholi   orasida   pedagogik   tashviqot   ishlarini   lashkil   etish   tufayli   bolalarni
tarbiyalashda   ijobiy   natijalarga   erishish   mumkin.   Maktabgacha   ta’lim   tashkiloti
xodimlarini ota-onalar va oila bilan hamkorlikdagi ishlarining eng keng tarqalgan
shakllaridan bir qanchasini keltiramiz:
- Ota-onalar   bilan   yakkama-yakka   ishlash.   Ilg'or   pedagogik   lajribalarning
ko'rsatishicha,   ishning   bu   turi   katta   ahamiyatga   ega.   Bunda   tarbiyachi   oila   va
bolaning shaxsiy xususiyatlarini o'rganib ularni o'zining tarbiyaviy ishida hisobga
19 oladi.   Maktabgacha   ta’lim   tashkilotilarimiz   tajribasida   ota-onalar   bilan   yakkama-
yakka   olib   boriladigan   ishlarning   turli   xil   shakllari   aniqlangan;   oilaga
tarbiyachining   borishi,   ota-onalar   uchun   suhbat   o'tkazish,   ularga   maslahatlar
berish, ota-onalarning Maktabgacha ta’lim tashkiloti hayoti bilan tanishishlari.
Bola yashab turgan oilani o'rganish ota-onalar bilan yaqin aloqa o'rnatish va ularga
yordam,   maslahatlar   berishning   samarali   yo'llaridan   biridir.   Tarbiyachi   oilaga
tekshiruvchi sifatida emas maslahatchi, do'st va bola tarbiyasiga yordam beruvchi
shaxs   sifatida   boradi.   Tarbiyachining   oilaga   borishidan   asosiy   maqsad   bola
yashayotgan   sharoitni   ko'rish   va   zarur   bo'lsa,   ota-onalarga   yordam   ko'rsatishdir.
Oilani   borib   ko'rish   va   ota-onalar   bilan   suhbatlashish   katta   pedagogik   odat   bilan
o'tkazilishi  kerak. Ota-onalar bilan suhbatda bolaning eng yaxshi  tomonlari ochib
berilsa, ota-onalarning tarbiyachiga bo'lgan hurmati va ishonchi ortadi. Tarbiyachi
bolaning uyida ko'rganlarini  qayd  qilish  bilan bir  qatorda ularni  tahlil  qiladi, ota-
onalar   majlislarida   oilaviy   tarbiyadagi   ijobiy   va   salbiy   tomonlar   haqida   gapiradi.
Ularga o'zining maslahatlarini  beradi. Oila tarbiyasidagi  ijobiy ishlarni  ota-onalar
uchun tashkil  etilgan testlarda aks ettirish ham  mumkin. Oilani  borib ko'rgandagi
taassurotlarini   tarbiyaviy   ishlarni   hisobga   olish   ustuniga   yozib   qo'yishi   kerak
Oilaga   kamida   yiliga   2   marta   borib   ko'riladi.   Tarbiyachining   oilaga   borishi   ota-
onalarda pedagogik madaniyatni oshiradi.
Ota-onalar   bilan   shaxsiy   suhbatlar.   Oila   bilan   shaxsan   ishlashning   eng   keng
tarqalgan   usuli   sifatida   qo'llanadigan   suhbat   bolalarni   ertalab   qabul   qilish   va
kechqurun   kuzatish   vaqtida   o'tkazilishi   mumkin.   Ular   tarbiyachilar   bilan   ota-
20 onalarni bir-biri bilan yaqinroq tanishishlariga yordam beradi. Tarbiyachining ota-
onalar   bilan   ertalab   o'tkazadigan   suhbatlari   qisqa   muddatli   bo'ladi,   shuningdek
uning   yaqinlarida   yaxshi   kaiyfiyat,   tarbiyachiga   ishonch   hissi   paydo   bo'lishida
katta .iliamiyatga ega.
Ota-onalardan   bola   kechqurun   qanday   kayfiyatdabo'lganini,   qanday   uxlaganini,
bola   o'zini   qanday   sezishni   so'rash   foydali.   Tarbiyachi   ota-onalarga   bolalarni
bugun   guruhda   nimalar   kutishi   haqida   qisqacha   axborot   beradi.   Bu   narsa   bolani
kayfiyatini   ko'taradi,   ota-onani   xotirjam   qiladi.   Ota-onalar   bilan   kechki   suhbatlar
ham vaqt jihatidan cheklangan, ota- onalar bilan kechki suhbat  vaqtida tarbiyachi
bolaning   tashqi   ko'rinishiga   taalluqli   kamchiliklar   aytilishi   mumkin.   Bolani
guruhda   kunni   qanday   o'tkazgani,   nimalar   bilan   mashg'ul   bo'lgani,   o'zini   qanday
tutgani,   nimaga   e'tibor   berish   kerakligi   haqida   axborot   beradi.   Ota-onalarni   bola
tarbiyasida   yo'l   qo'ygan   biror   kamchilik   va   xatosini   tahlil   qilish   uchun   ular   bilan
yanada   mufassal   suhbat   o'tkazish   zarurati   tug'ilganda   vaziyatni   tuzatish   uchun
malakali maslahat hamda tavsiya berish kerak bo'lganda maslahatlar o'tkaziladi.
Guruhiy maslahatlar va majlislar
Agar tarbiyachiga aynan bir masala bir nechta ota-onani < liziqtirayotgani ma’lum
bo'lsa, ular uchun umumiy maslahatlar I ashkil etadi. Pedagog maslahatga oldindan
tayyorlanadi:   zarur   .adabiyotlarni   va   ko'rsatmali   materiallarni   tanlaydi.   Maslahat
o'tkaziladigan   aniq   vaqt   haqida   ota-onalarini   ogohlantiradi.   Hunday   maslahatlar
onda-sonda   va   muntazam   o'tkazilishi   mumkin.   Ota-onalarning   guruhiy   majlislari
zaruriyatiga   qarab   у   i   I   choragida   bir   marta   o'tkaziladi.   Bunday   majlislardan
21 maqsad ota-onalarni aniq pedagogik masalalar bilan tanishtirishdir. Ularda mazkur
guruhdagi   bolalarni   tarbiyalash   masalalari   muhokama   qilinadi,   guruh   ishi   bilan
bog'liq   tashkiliy   masalalar   qarab   chiqiladi,   ota-onalarning   bayramda   ishtirok
etishlari haqida gapiriladi.
Ota-onalar bilan maktabgacha ta’lim tashkiloti xodimlarini birgalikdagi faoliyatini
tashkil   etish   va   uning   mazmuni   maktabgacha   ta’lim   tashkilotidagi   sharoitlarga
bog'liq-   dir.   Birgalikdagi   faoliyat   kerakli   darajada   amalga   oshiriladigan   joyda
o'zaro   yordam,   bir-birini   tushunish,   topshirilgan   ishga   javobgarlik   holati   vujudga
keladi. Ota-onalar maktabgacha ta’lim tashkiloti maydonini ko'kalamzorlashtirish,
xonalarni   qish   mavsumiga   tayyorlash,   sog'lomlashtirish   ishlarini   o'tkazishda
yordam   ko'rsatishlari,   bolalarga   bayram   kostyumlari   tayyorlashda,   bolalarni
sayohatga   kuzatib   borishda   ishtirok   etishlari   mumkin.   Agar   ota-onalar   orasida
fotosuratchilar,   tikuvchilar,   rassomlar   bor   bo'lsa,   ular   maktabgacha   ta’lim
tashkilotiga   bevosita   yordam   ko'rsatishlari   kerak.   Ota-onalarning   ishi   ijtimoiy
xarakterga ega va ixtiyoriylikka asoslangan bo'lishi kerak.
    Birgalikdagi   ishni   to'g'ri   tashkil   etish   uchun   yillik   reja   tuziladi   va   ko'rinadigan
joyga   ilib   qo'yiladi.   Ota-onalardan   qaysi   kunlari   maktabgacha   ta’lim   tashkilotiga
kelib yordam berishlari mumkinligini so'rash lozim.
Ochiq eshiklar kuni ota-onalar bilan ishlashning samarali shaklidir. Ochiq eshiklar
kuni  jamoaning o'z kalendar  yillik rejasi  bo'yicha  har  bir  yosh guruhning ma'lum
rejimi   bo'yicha   odatdagi   mehnat   kunidir.   Bunday   kunlarni   yiliga   1-2   marta
o'tkazish tavsiya qilinadi. Ochiq eshiklar kunini o'tkazish zarur. Ya’ni ota-onalarga
22 bolalarni jismoniy chiniqtirish, ovqatlantirish, mashg'ulotning borishi, sayr haqida
ko'pgina narsalarni ko'rish imkoniyatiga ega ekanliklari haqida ma'lum qilinadi.
Ota-onalarga   esa   quyidagilar   eslatiladi:   bolalar   bilan   oddiy   munosabatda   bo'lish,
ularning   faoliyatida   imkon   boricha   ishtirok   etish,   tarbiyachiga   xalaqit   bermaslik,
farzandiga tanbeh bermaslik (mashg'ulotlar o'tkazilayotganda).
Ochiq   eshiklar   kunini   o'tkazishga   tayyorlanayotganda   fotosuratchini   taklif   etish,
keyinchalik   esa   «Ota-onalar   bizning   mehmonimiz»,   «Bizda   ochiq   eshiklar   kuni»
mavzusida   foto   ko'rgazma   tashkil   etish   mumkin.   Bu   ochiq   eshiklar   kunida
qatnasha olmagan ota-onalarda qiziqish uyg'otadi.
Ota-onalar qo'mitasi va jamoachilik bilan ishlash
Har   bir   maktabgacha   ta’lim   tashkiloti   sida   ota-onalar   qo'mitasi   bo'lib
"Maktabgacha   ta'lim   muassasasi   nizomi"   bo'yicha   tashkil   etiladi.   Ota-onalar
qo'mitasi ishning vazifalari va mazmuni  uning huquqlari, hisoboti va ish yuritishi
Ota-onalar qo'mitasi haqidagi "Nizom"da aks ettiriladi. Bu qo'mita ota-onalarning
umumiy majlisida bir yil muddatga saylanadi. Uning tarkibiga har bir guruhdan 1-
2 vakil kiradi. Ular orasidan rais va kotib saylanadi. maktabgacha ta’lim tashkiloti
rahbari va pedagogik jamoa ota-onalar qo'mitasiga faol tarbiya masalalarida uzoq
bo'lmagan   kishilar   tarafdoridir.   Tarbiyachilar   u   yoki   bu   oila   qanday   ota-onalar
qo'mitasiga   a’zo   bo'lganda   so'ng   maktabgacha   ta’lim   tashkilotiga   ota   yoki   ona
qanday   yordam   berishi   mumkin,   ular   jamoa   tarbiyasi   hayoti   bilan   qiziqishadimi,
maktabgacha   ta’lim   tashkilotida   bo'lish   kerakligi   haqidagi   mashg'ulotlar   tartibini
23 kuzatish,   sayr   qilishda   ishtirok   etish   haqidagi   taklifga   labbay   deb   javob
berishadimi,  degan  savollarga  javob  berishlari   kerak. Ota-onalar  qo'mitasini  unda
ishlashni xohlovchi ota-onalardan ham saylash mumkin. Bunday ota-onalar odatda,
samarali qiziqib ishlaydilar. Ota-onalar qo'mitasi ota-onalarning umumiy majlisiga
hisob   beradi,   unga   avval   qabul   qilingan   qarorlarning   bajarilishi   haqida   hisobot
beradi.   Ota-onalarning   umumiy   majlisiga   hisob   beradi.   Ota-onalar   qo'mitasining
faoliyati maktabgacha ta’lim tashkilotining yillik rejasiga mos holda rejali ravishda
olib   borilishi   kerak.   Qo'mita   ishini   mudiri   boshqarib   boradi.   Uning   majlislari
kamida ikki oyda bir marta o'tkazilishi kerak.
1.Ota-onalar bilan yakkama-yakka ishlash.  
Ilg'or pedagogik tajribalarning ko'rsatishicha, ishning bu turi katta ahamiyatga ega.
Bunda  tarbiyachi  oila  va  bolaning  shaxsiy  xususiyatlarini   o'rganib  ularni  o'zining
tarbiyaviy   ishida   hisobga   oladi.   maktabgacha   ta’lim   tashkilotilarimiz   tajribasida
ota-onalar   bilan   yakkama-yakka   olib   boriladigan   ishlarning   turli   xil   shakllari
aniqlangan.
2. Ota-onalar uchun suhbat o'tkazish:  -ularga maslahatlar berish, ota-onalarning
maktabgacha   ta’lim   tashkiloti   hayoti   bilan   tanishishlari.ota-onalar   bilan   jamoa
tarzida tashkil qilinadigan ishlar. Bular ota-onalarning guruhiy va umumiy majlisi,
ota-onalar maktabi, anjumanlar, shanbaliklar, savol-javob kechalari.
24 ko'rsatmali   ishlar.   Ishning   bu   turi   ko'rgazmali,   bolalarning   ishlarini   namoyish
qilish,   ochiq   eshiklar   kuni,   pedagogik   axborot   stendlari,   ota-onalar   uchun
kutubxona oilaviy tarbiyaning barcha masalari bo'yicha materiallar solingan papka.
3.   Tarbiyachining oilani borib ko'rishi.
Bola yashab turgan oilani o'rganish ota-onalar bilan yaqin aloqa o'rnatish va ularga
yordam,   maslahatlar   berishning   samarali   yo'llaridan   biridir.   Tarbiyachi   oilaga
tekshiruvchi sifatida emas maslahatchi, do'st va bola tarbiyasiga yordam beruvchi
shaxs   sifatida   boradi.   Tarbiyachining   oilaga   borishidan   asosiy   maqsad   bola
yashayotgan   sharoitni   ko'rish   va   zarur   bo'lsa,   ota-onalarga   yordam   ko'rsatishdir.
Oilani   borib   ko'rish   va   ota-onalar   bilan   suhbatlashish   katta   pedagogik   odat   bilan
o'tkazilishi  kerak. Ota-onalar bilan suhbatda bolaning eng yaxshi  tomonlari ochib
berilsa, ota-onalarning tarbiyachiga bo'lgan hurmati va ishonchi ortadi. Tarbiyachi
bolaning uyida ko'rganlarini  qayd  qilish  bilan bir  qatorda ularni  tahlil  qiladi, ota-
onalar   majlislarida   oilaviy   tarbiyadagi   ijobiy   va   salbiy   tomonlar   haqida   gapiradi.
Ularga o'zining maslahatlarini  beradi. Oila tarbiyasidagi  ijobiy ishlarni  ota-onalar
uchun tashkil  etilgan testlarda aks ettirish ham  mumkin. Oilani  borib ko'rgandagi
taassurotlarini   tarbiyaviy   ishlarni   hisobga   olish   ustuniga   yozib   qo'yishi   kerak
Oilaga   kamida   yiliga   2   marta   borib   ko'riladi.   Tarbiyachining   oilaga   borishi   ota-
onalarda pedagogik madaniyatni oshiradi.
4.Ota-onalar   bilan   shaxsiy   suhbatlar.   Oila   bilan   shaxsan   ishlashning   eng   keng
tarqalgan   usuli   sifatida   qo'llanadigan   suhbat   bolalarni   ertalab   qabul   qilish   va
kechqurun   kuzatish   vaqtida   o'tkazilishi   mumkin.   Ular   tarbiyachilar   bilan   ota-
25 onalarni bir-biri bilan yaqinroq tanishishlariga yordam beradi. Tarbiyachining ota-
onalar   bilan   ertalab   o'tkazadigan   suhbatlari   qisqa   muddatli   bo'ladi,   shuningdek
uning   yaqinlarida   yaxshi   kaiyfiyat,   tarbiyachiga   ishonch   hissi   paydo   bo'lishida
katta .iliamiyatga ega.
Ota-onalardan   bola   kechqurun   qanday   kayfiyatdabo'lganini,   qanday   uxlaganini,
bola   o'zini   qanday   sezishni   so'rash   foydali.   Tarbiyachi   ota-onalarga   bolalarni
bugun   guruhda   nimalar   kutishi   haqida   qisqacha   axborot   beradi.   Bu   narsa   bolani
kayfiyatini   ko'taradi,   ota-onani   xotirjam   qiladi.   Ota-onalar   bilan   kechki   suhbatlar
ham vaqt jihatidan cheklangan, ota- onalar bilan kechki suhbat  vaqtida tarbiyachi
bolaning   tashqi   ko'rinishiga   taalluqli   kamchiliklar   aytilishi   mumkin.   Bolani
guruhda   kunni   qanday   o'tkazgani,   nimalar   bilan   mashg'ul   bo'lgani,   o'zini   qanday
tutgani,   nimaga   e'tibor   berish   kerakligi   haqida   axborot   beradi.   Ota-onalarni   bola
tarbiyasida   yo'l   qo'ygan   biror   kamchilik   va   xatosini   tahlil   qilish   uchun   ular   bilan
yanada   mufassal   suhbat   o'tkazish   zarurati   tug'ilganda   vaziyatni   tuzatish   uchun
malakali maslahat hamda tavsiya berish kerak bo'lganda maslahatlar o'tkaziladi.
5.Guruhiy maslahatlar va majlislar
Agar tarbiyachiga aynan bir masala bir nechta ota-onani < liziqtirayotgani ma’lum
bo'lsa, ular uchun umumiy maslahatlar I ashkil etadi. Pedagog maslahatga oldindan
tayyorlanadi:   zarur   .adabiyotlarni   va   ko'rsatmali   materiallarni   tanlaydi.   Maslahat
o'tkaziladigan   aniq   vaqt   haqida   ota-onalarini   ogohlantiradi.   Hunday   maslahatlar
onda-sonda   va   muntazam   o'tkazilishi   mumkin.   Ota-onalarning   guruhiy   majlislari
zaruriyatiga   qarab   у   i   I   choragida   bir   marta   o'tkaziladi.   Bunday   majlislardan
26 maqsad ota-onalarni aniq pedagogik masalalar bilan tanishtirishdir. Ularda mazkur
guruhdagi   bolalarni   tarbiyalash   masalalari   muhokama   qilinadi,   guruh   ishi   bilan
bog'liq   tashkiliy   masalalar   qarab   chiqiladi,   ota-onalarning   bayramda   ishtirok
etishlari haqida gapiriladi.
Ota-onalar bilan maktabgacha ta’lim tashkiloti xodimlarini birgalikdagi faoliyatini
tashkil   etish   va   uning   mazmuni   maktabgacha   ta’lim   tashkiloti   dagi   sharoitlarga
bog'liq-   dir.   Birgalikdagi   faoliyat   kerakli   darajada   amalga   oshiriladigan   joyda
o'zaro   yordam,   bir-birini   tushunish,   topshirilgan   ishga   javobgarlik   holati   vujudga
keladi. Ota-onalar maktabgacha ta’lim tashkiloti maydonini ko'kalamzorlashtirish,
xonalarni   qish   mavsumiga   tayyorlash,   sog'lomlashtirish   ishlarini   o'tkazishda
yordam   ko'rsatishlari,   bolalarga   bayram   kostyumlari   tayyorlashda,   bolalarni
sayohatga   kuzatib   borishda   ishtirok   etishlari   mumkin.   Agar   ota-onalar   orasida
fotosuratchilar, tikuvchilar, rassomlar bor bo'lsa, ular maktabgacha ta’lim tashkiloti
ga   bevosita   yordam   ko'rsatishlari   kerak.   Ota-onalarning   ishi   ijtimoiy   xarakterga
ega va ixtiyoriylikka asoslangan bo'lishi kerak.
    Birgalikdagi   ishni   to'g'ri   tashkil   etish   uchun   yillik   reja   tuziladi   va   ko'rinadigan
joyga   ilib   qo'yiladi.   Ota-onalardan   qaysi   kunlari   maktabgacha   ta’lim   tashkilotiga
kelib yordam berishlari mumkinligini so'rash lozim.
Ochiq eshiklar kuni ota-onalar bilan ishlashning samarali shaklidir. Ochiq eshiklar
kuni  jamoaning o'z kalendar  yillik rejasi  bo'yicha  har  bir  yosh guruhning ma'lum
rejimi   bo'yicha   odatdagi   mehnat   kunidir.   Bunday   kunlarni   yiliga   1-2   marta
o'tkazish tavsiya qilinadi. Ochiq eshiklar kunini o'tkazish zarur. Ya’ni ota-onalarga
27 bolalarni jismoniy chiniqtirish, ovqatlantirish, mashg'ulotning borishi, sayr haqida
ko'pgina narsalarni ko'rish imkoniyatiga ega ekanliklari haqida ma'lum qilinadi.
Ota-onalarga   esa   quyidagilar   eslatiladi:   bolalar   bilan   oddiy   munosabatda   bo'lish,
ularning   faoliyatida   imkon   boricha   ishtirok   etish,   tarbiyachiga   xalaqit   bermaslik,
farzandiga tanbeh bermaslik (mashg'ulotlar o'tkazilayotganda).
Ochiq   eshiklar   kunini   o'tkazishga   tayyorlanayotganda   fotosuratchini   taklif   etish,
keyinchalik   esa   «Ota-onalar   bizning   mehmonimiz»,   «Bizda   ochiq   eshiklar   kuni»
mavzusida   foto   ko'rgazma   tashkil   etish   mumkin.   Bu   ochiq   eshiklar   kunida
qatnasha olmagan ota-onalarda qiziqish uyg'otadi.
Ota-onalar qo'mitasi va jamoachilik bilan ishlash
Har bir  maktabgacha ta’lim  tashkilotida ota-onalar  qo'mitasi  bo'lib "Maktabgacha
ta'lim   muassasasi   nizomi"   bo'yicha   tashkil   etiladi.   Ota-onalar   qo'mitasi   ishning
vazifalari   va   mazmuni   uning   huquqlari,   hisoboti   va   ish   yuritishi   Ota-onalar
qo'mitasi   haqidagi   "Nizom"da   aks   ettiriladi.   Bu   qo'mita   ota-onalarning   umumiy
majlisida   bir   yil   muddatga   saylanadi.   Uning   tarkibiga   har   bir   guruhdan   1-2   vakil
kiradi. Ular orasidan rais va kotib saylanadi. maktabgacha ta’lim tashkiloti rahbari
va   pedagogik   jamoa   ota-onalar   qo'mitasiga   faol   tarbiya   masalalarida   uzoq
bo'lmagan   kishilar   tarafdoridir.   Tarbiyachilar   u   yoki   bu   oila   qanday   ota-onalar
qo'mitasiga   a’zo   bo'lganda   so'ng   maktabgacha   ta’lim   tashkilotiga   ota   yoki   ona
qanday   yordam   berishi   mumkin,   ular   jamoa   tarbiyasi   hayoti   bilan   qiziqishadimi,
maktabgacha   ta’lim   tashkilotida   bo'lish   kerakligi   haqidagi   mashg'ulotlar   tartibini
28 kuzatish,   sayr   qilishda   ishtirok   etish   haqidagi   taklifga   labbay   deb   javob
berishadimi,  degan  savollarga  javob  berishlari   kerak. Ota-onalar  qo'mitasini  unda
ishlashni xohlovchi ota-onalardan ham saylash mumkin. Bunday ota-onalar odatda,
samarali qiziqib ishlaydilar. Ota-onalar qo'mitasi ota-onalarning umumiy majlisiga
hisob   beradi,   unga   avval   qabul   qilingan   qarorlarning   bajarilishi   haqida   hisobot
beradi.   Ota-onalarning   umumiy   majlisiga   hisob   beradi.   Ota-onalar   qo'mitasining
faoliyati maktabgacha ta’lim tashkilotining yillik rejasiga mos holda rejali ravishda
olib   borilishi   kerak.   Qo'mita   ishini   mudiri   boshqarib   boradi.   Uning   majlislari
kamida ikki oyda bir marta o'tkazilishi kerak.
2.2. MTTning ota-onalar bilan ishining yillik rejasi umumiy majlislar 
Ota-onalar   bilan   axloqiy   va   jismoniy   tarbiya   masalalarida   olib   boriladigan
ish.
«Bolalarning   tabiat   qo'ynidagi   mehnati   -   axloqiy   tarbiyaning   vositasidir»   degan
mavzuga alohida e'tibor berish.
1.   Ota-onalarni   maktabgacha   ta’lim   tashkiloti   ishiga   yaqinlashtirish,   ularni
maktabgacha ta’lim tashkilotidagi tarbiyaviy ishlar bilan keng tanishtirish.
Quyidagilar ota-onalar e'tiborida bo'lmog'i kerak:
a) navbatchilikni tashkil etish;
b) shanbaliklar uyushtirish;
v) ochiq mashg'ulotlarda qatnashish;
g) guruh majlislarida qatnashish;
d) individual suhbatlar, maslahatlar.
29 2.   Oilalarni   borib   ko'rilganda   bolalar   mehnat   faoliyatlariga   alohida   e'tibor   berish
(bola yoshiga mos holda).
Umumiy majlislar
1.   Maktabgacha   ta’lim   tashkiloti   va   oilada   bolaning   axloqiy   tarbiyasi.   Mavzu
bo'yicha ota-onalar chiqishlarini tayyorlash.
2. Bola tarbiyasida ota-onalar obro'yi. Ma'ruza mavzusi bo'yicha tayyorlangan ota-
onalar chiqishlari.
3.   a)   Yoz   paytida   maktabgacha   ta’lim   tashkilotini   hovlisida   tarbiyaviy   ishlar
(bunda mehnat tarbiyasi masalalariga alohida e'tibor beriladi).
b) Yoz sharoitida sog'lomlashtirish tadbirlari (shifokor axboroti).
v) Bolalarni ekskursiyaga olib chiqish bilan bog'liq tashkiliy masalalar.
4. a) Bolalar bilan o'tkazilgan yozgi sog'lomlashtirish ishlarining yakuni.
b) Ota-onalar qo'mitasi ishining hisoboti va boshqalardan iborat bo’ladi.
. Oila tarbiyasida tarbiyalanuvchilarni aqliy jihatdan tarbiyalash ham muhim o‘rin
tutadi.   Eng   muhimi,   ota-ona   tomonidan   tarbiyalanuvchilarning   qiziqish   va
ehtiyojlarini   ko‘ra   bilish   asosida   tasavvur,   idrok,   tafakkur,   xotira   hamda   diqqatni
takomillashtirishga   yordam   beruvchi   mashg‘ulotlarga   jalb   etishdan   iborat.
Shuningdek, ma’lum yo‘nalishlar bo‘yicha o‘quvchilarda qiziqishni uyg‘ota olish,
uni   rivojlantirib   borish   ham   talab   etiladi.   Oila   muhitida   o‘quvchilarning   aqliy
jihatidan   tarbiyalab   borishda   konstruktorlik   o‘yinlari   (kubiklar   yordamida   uylar
qurish,   kesmalar   asosida   fano   (tasvir)lar   hosil   qilish   va   boshqalar),   fikr   doirasini
kengaytirishga yordam beruvchi sport o‘yinlari (shaxmat, shashka)ni tashkil etish,
30 turli mavzulardagi krossvord, chaynvord va rebus topishmoqlarini hal qilish, teatr,
muzey   va   ko‘rgazmalarga   tashrif   buyurish,   ilm-fan,   texnika,   texnologiya   rivojiga
oid suhbatlarning uyushtirilishi bu borada o‘zining ijobiy samarasini beradi.
XULOSA
Xulosa   sifatida   shuni   ta’kidlash   joizki,   oiladagi   sog‘lom   muhit,   oila   a’zolarining
psixologik   jihatdan   o‘zaro   yaqinliklari,   ehtiyoj,   qiziqish   va   hayotiy   yondashuvlaridagi
umumiylik,   bir   -   birlarini   har   qanday   vaziyatda   qo‘llab-quvvatlay   olishlari,   ota-onalar
tomonidan barcha farzandlariga nisbatan qo‘yilayotgan talablar, ularga ko‘rsatilayotgan
e’tiborning   bir   xil   bo‘lishi   oila   tarbiyasida   ijobiy   natijalarga   erishishning   omillari
sanaladi.   Bolaga   oilada   yaxshi   tarbiya   berish   bola   hayotining   dastlabki   davrlaridan
boshlaboq,   ota-ona   oldida   turgan   asosiy   maqsad   va   vazifalardir.   Ya'ni   ota-ona   uchun
ham   qarz,   ham   farzdir,   oila   bolaga   ta'sir   ko'rsatadi,   uni   atrofidagi   hayotga   moslaydi.
Jamiyatda   esa   tarbiya   faqat   ota-onaning   shaxsiy   ishigina   bo'lib   qolmasdan,   balki
ularning   ijtimoiy   burchi   hamdir.   Ma’lumki   shaxsning   qadriyati   uning   jamiyatdagi
tutgan o'rni bilan belgilanib, ko'p jihatdan uning tarbiyasiga bog'liq bo'ladi. Shu sababli
ota-ona o'z bolalarining tarbiyachisi hisoblanadi. 
Takliflar
1.Maktabgacha   ta’lim   tashkilotilar   bilan   oila   o’rtasida   doimiy   hamkorlik   ishlarni
olib borish.
31 2.Guruh   kesimda   ota-ona   yig’ilish   bo’yicha   o’tkazish   bo’yicha   yillik   yaxlit   tizim
joriy qilish. 
3.Har oyda bolalarni  jismonan va aqlan rivoj bo’yicha ota-onalar  bilan tarbiyachi
va psixolog o’rtasida suhbatlar tashkil etlish.
4.Guruh   tarbiyachlar   tomon   ota-onalar   bilan   o’tkazilgan   yig’lish   va   tadbirlar
bo’yicha oylik va yillik hisobot tayyorlash va taqdim etish.
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yhati
1.     Sh.M   Mirziyoyev   “Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik-   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak”.T.:
O‘zbekiston 2017.
2. Sh.M   Mirziyoyev   “   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz   bilan
birga quramiz.T.:O‘zbekiston, 2017
3. O‘zbekiston Respublikasining “ Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonun.  2020-yil.
4. O‘zbekiston Respublikasi davlat  maktabgacha ta’lim muassasasi to‘g‘risidagi
Nizom. T: 2017
5. “2017-2021   yillarda   maktabgacha   ta’lim   tizimini   yanada   takomillashtirish
chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-2707-sonli Qaror
6. “Maktabgacha   ta’lim   tizimi   boshqaruvini   tubdan   takomillashtirish   chora-
tadbirlari to‘g‘risida”gi PF-5198-sonli Farmon
32 7. O’zbekiston   Respublikasi   maktabgacha   ta’lim   tizimini   2030-yilgacha
rivojlantirish konsepsiyasi PQ-4312son
8. Ezopova S.A. Maktabgacha ta'limdagi menejment Yangi maktab 2009 y
9. B.R.Djurayeva,   H.M.Tojiboyeva,   G.M.Nazirova   .maktabgacha   ta’lim
yoshidagi   bolalarga   ta’lim-tarbiya   berishning   zamonaviy   tendensiyalari.
Toshkent, O‘zPFITI nashriyoti – 2015 yil 
10. Turg’unov   S.T,   Ahmadjonova   N.M   Maktabgacha   ta’lim   muassasalarida
boshqaruv faoliyat algoritmi T.2017
11. Turg’unov   S.T,   va   boshqalar   “Pedagogik   jarayonlarni   tashkil   etish   va
boshqarish texnologiyalari” T. 2019
12. R.X   Djuraev,   S.T   Turg’unov   ta’lim   menejmenti   toshkent   «voris-nashriyot»
2006
13.  Sharifxujaev M., Abdullaev YO. Menejment.  T.," O’q ituvchi”, 2001 yil,
Elektron ta’lim resurslari:
www    .   tdpu   
www    .   pedagog    .   uz     
www    .   ziyonet    .   uz      
www    .   edu    .   uz   
33

OTA – ONALAR JAMOATCHILIGI VA ULARNING ISH FAOLIYATI

Купить
  • Похожие документы

  • Davlat xizmatchisi
  • Davlat xizmatchisi ARGOS
  • Oilaviy maishiy zo'ravonlik jinoyatining jinoiy huquqiy tavsifi kurs ishi
  • Jinoiy javobgarlik va uning asoslari
  • Diniy ta’limotdan saboq berish tartibini buzish jinoyatining jinoiy-huquqiy tavsifi (nazariya va amaliyot)

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha