Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 19900UZS
Размер 478.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 12 Декабрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bahrom

Дата регистрации 05 Декабрь 2024

228 Продаж

Pandemiya davrida mulkchilik shakllarining xilma-xilligi

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___
1 Mavzu:  Pandemiya davrida mulkchilik shakllarining xilma-xilligi .
Mundarija
Kirish .................................................................................................................................................... 2
1.Pandemiya davridagi iqtisodiy inqiroz sharoitida mulk shakllarining xilma-xilligi. ............................ 4
2.Mulk shakllarining tengligi va ularning oʻzaro dialektikasi. ............................................................. 17
3.Milliy iqtisodiyotda davlat mulki ulushini pasayib borish tendentsiyasi. ........................................ 21
Xulosa ................................................................................................................................................ 30
Foydalanilgan adabiyotlar .................................................................................................................. 32
Kirish
  Mavzuning   dolzarbligi :   Covid-19   pandemiyasi   jahon   siyosati   va
iqtisodiyoti rivojiga katta ta’sir ko‘rsatdi. Dunyo iqtisodiyoti, milliy iqtisodiyotlar
yangi   turdagi   koronavirus   pandemiyasi   sababli   ulkan   qiyinchiliklarga   duch   keldi.
Ijtimoiy soha, sog‘liqni saqlash tizimi qiyin kunlarni boshdan kechirdi va bugungi
2 kunda   ham   ushbu   kasallik   keltirib   chiqargan   oqibatlar   bilan   yuzlashishga   majbur
bo‘lmoqda. 
Pandemiya   hayotning   barcha   muhim   tomonlarini   qamrab   oldi   –   inson
salomatligidan tortib to ijtimoiy sohagacha. Biologik xatarlar inqirozgacha bo‘lgan
davrda   siyosatchilar   va   siyosat   sohasidagi   mutaxassislar   tomonidan   ustuvor
tahdidlardan   biri   sifatida   ko‘rilmas   edi.   Ammo   koronavirus   inqirozi   nafaqat
insonlar hayoti uchun, balki global dunyo tartibi uchun ham birdek xavf tug‘dirishi
tez orada ma’lum bo‘ldi.
Pandemiyaning   jahon   siyosatiga   ta’siri   haqida   so‘z   yuritilar   ekan,   uning
jahon   iqtisodiyoti   rivojiga   ta’sirini   ham   batafsil   tahlil   qilish   maqsadga   muvofiq
hisoblanadi.
Zero,   siyosat   va   iqtisodiyot   dunyo   va   jamiyat   rivojining   ikki   ajralmas
ustunlari   hisoblanib,   bir-biriga   bevosita   ta’sir   o‘tkazadi.Koronavirus   inqirozi
dunyo   iqtisodiyotiga   jiddiy   ta’sir   qilib,   uning   tizimli   kamchiliklarini   namoyon
qildi.   Inqirozning   salbiy   oqibatlari   natijasida   2020-yil   jahon   iqtisodiyoti   4,3   %ga
qisqardi.   Jahon   savdosi   esa   9   %ga   qisqarib   ketdi.   Ko‘plab   mamlakatlarning
iqtisodiyotlari   kiritilgan   karantin   cheklovlari   sababli   jiddiy   zarar   ko‘rdi.   Biznesni
qo‘llab-quvvatlash   maqsadida   berilgan   ,,soliq   ta’tillari’’   byudjetga   soliq
tushumlarining   kamayishiga   olib   keldi.   Chegaralar   yopilishi   oqibatida   eksport
hajmlari   keskin   kamaydi,   logistika   zanjirlari   esa   uzilib   qoldi.   Ayni   paytda
sog‘liqni saqlash sohasiga katta miqdorda mablag‘ yo‘naltirishga to‘g‘ri keldi. Bu
esa   byudjet   yetishmovchiligi   sharoitida   ko‘plab   rivojlanayotgan   mamlakatlarni
og‘ir   ahvolga   solib   qo‘ydi.   Natijada,   hozirgi   paytda   rivojlanayotgan   mamlakatlar
tomonidan yirik miqdorda xalqaro qarz jalb qilish jarayoni kuzatilmoqda. 
Pandemiya   natijasida   dunyo   miqyosida   ishsizlik   darajasi   keskin   darajada
oshib   ketdi   va   tarixiy   rekordlarni   qayd   etdi.   2020-yil   dunyo   miqyosida   ishsizlar
soni 223 milliondan ortiqni tashkil etdi. Solishtirish uchun, 2019-yilgi ko‘rsatkich
185   milliondan   ortiqni   tashkil   etgan   edi.   Shubhasiz,   ishsizlar   sonining   bunday
keskin   oshishi   davlatlarni   ijtimoiy   sohaga   yanada   ko‘proq   e’tibor   berishga   va
3 mablag‘   ajratishga   majbur   qiladi.   Byudjet   defitsiti   sharoitida   esa   ko‘plab
rivojlanayotgan mamlakatlar bunday moliyaviy imkoniyatlarga ega emas. 
Bir   so‘z   bilan   aytganda,   pandemiya   ko‘plab   jarayonlarning   rivojlanishini
tezlashtirgan   va   global   xalqaro   tizimning   zaif   tomonlarini   ko‘rsatib   berdi.   Uning
yakuni bizga yangi dunyo eshiklarini ochmaydi, balki bizni ko‘plab muammolarni
ochib beradigan, tinchlikni saqlash va iqtisodiyotni tiklash uchun tezkor va sifatli
yechimlarni   talab   qiladigan   yangi   voqelikka   yaqinlashtiradi.   Jahon   hamjamiyati
mavjud inqirozni yengishda mas’uliyat bilan ish tutishiga hali ham umid bor. 
Chunki mavjud muammolarni jiddiy qabul qilib, ularni hal qilishga harakat
qilmaslik kelajakda bundanda keng ko‘lamli inqirozlarga olib kelishi mumkin.
Kurs   ishi   ob’ekti:   Pandemiya   davrida   mulkchilik   shakllarining   xilma-
xilligi.
Kurs ishi predmeti:  Pandemiya davridagi iqtisodiy inqiroz sharoitida mulk
shakllarining   xilma-xilligi.   Mulk   shakllarining   tengligi   va   ularning   o zaroʻ
dialektikasi. 
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati.   Kurs   ishi   jarayonida   ilgari   surilgan
fikrlardan,   yondashuvlardan   hamda   samaradorligini   ta’minlovchi   Kurs   ishi
natijalaridan   pedagogik   fanlar   bo‘yicha   ma’ruzalar   tayyorlash,   qo‘llanmalar
yaratish,   shuningdek   metodik   tavsiyanomalar   yaratishda,   ish   tajribalarini
ommalashtirishda samarali foydalanishga xizmat qiladi.
Kurs   ishining   tarkibiy   tuzilishi   va   hajmi:   Bajarilgan   kurs     ishi   kirish
qismi,   asosiy   qism   va   qilingan   xulosalardan   iborat.   Ishda   o’rganilishi   e’tiborga
olingan   ma’lumotlar   tushunarli   ravishda   ifodalash   uchun     chizma   jadvallar   va
rasmlar   berildi.Ishga   qo’yilgan   maqsadga   erishishi   uchun   to’plangan   adabiyotlar
manbalarning nomlari va elektron manzillari keltirildi.
1.Pandemiya davridagi iqtisodiy inqiroz sharoitida mulk shakllarining xilma-
xilligi.
4 2020   yil   30   yanvarda   Jahon   sog‘liqni   saqlash   tashkilotining   Bosh   direktori
yangi   koronavirusning   (COVID-19)   avj   olishini   xalqaro   ahamiyatga   ega   b о ‘lgan,
ommaviy sog‘liqni saqlash sohasidagi favqulodda holat deb e’lon qildi 1
. 
О ‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   farmoni   bilan   zudlik   bilan
mamlakatdagi   pandemiyaga   qarshi   kurashish   b о ‘yicha   tegishli   chora-tadbirlarni
ishlab   chiqish   va   muvofiqlashtirish   uchun   Respublika   maxsus   komissiyasi   (bosh
vazir boshchiligida) tashkil etildi 2
.  О ‘zbekistonda COVID-19 bilan kasallanishning
ilk   holati   2020   yil   15   martda   qayd   qilinganidan   s о ‘ng 3
,   Respublika   maxsus
komissiyasi   bosqichma-bosqich   yondashuv   yordamida   asosiy   xizmatlarni   taqdim
etishni   t о ‘xtatishni   boshladi.   Dastlab   barcha   ta’lim   muassasalari   vaqtincha
yopilgan b о ‘lsa (2020 yil 16 mart), uning ortidan ba’zi davlat xizmatlari t о ‘xtatildi
(masalan,   sud   majlislari   va   jamoat   transporti),   savdo   markazlari,   korxonalar   va
bozorlar (oziq-ovqat bozorlari va dorixonalar bundan mustasno; 2020 yil 19 mart)
yopildi.   Shuningdek,   tijorat   faoliyatini   iloji   boricha   masofaviy   xizmatlarga
k о ‘chirildi   (2020   yil   24   mart).   Butun   mamlakat   b о ‘ylab   karantin   choralari   va
“ о ‘zini   о ‘zi   yakkalash”   (izolyatsiya)   tartibi   joriy   qilindi.Favqulodda   choralar
muhim deb hisoblangan korxonalar yoki alohida muassasalar uchun taalluqli emas.
Ijtimoiy   masofani   ta’minlab,   epidemiologik   standartlarga   javob   beradigan
yoki   biznes   jarayonlarini   onlayn   yoki   masofadan   turib   amalga   oshirishga   qodir
b о ‘lgan   xususiy   kompaniyalar   ham   о ‘z   faoliyatini   davom   ettirdilar.     Masalan,
shaharlardagi   kafe   va   restoranlarning   katta   qismi   yetkazib   berish   xizmatlarini
k о ‘rsatishni   boshladilar.   Bunday   choralar   ishsizlik   darajasi   qisqa   muddatda
pasayganligini bildiradi.  Davlat korxonalari, asosan, ijtimoiy masofani ta’minlash
bilan bog‘liq ba’zi cheklovlarni saqlagan holda  о ‘z faoliyatida davom etdilar.   
COVID-19 tashxisi q о ‘yilgan barcha odamlar virusning tarqalishining oldini
olish va tegishli  davolanishni  ta’minlash uchun, kasallik alomatlari qandayligidan
1
  WHO,   WHO   Director-General's   statement   on   IHR   Emergency   Committee   on   Novel   Coronavirus   (2019-nCoV),   30   January
2020,   https://www.who.int/dg/speeches/detail/who - director - general - s - statement - on - ihr - emergency - committee - on - novel -
coronavirus -(2019 ncov)    
2
  Vazirlar   va   davlat   organlari   rahbarlaridan   25   kishilik   komissiya   tuzilgan.   Hozirda   Komissiyada   ikkita   ayol   bor:   Sog‘liqni
saqlash   vaziri   va   Maktabgacha   ta’lim   vaziri.   Qarang:   « О ‘zbekiston   Respublikasiga   koronavirusning   yangi   turi   kirib   kelishi   va
tarqalishining oldini olish yuzasidan chora-tadbirlar dasturini tayyorlash b о ‘yicha respublika maxsus komissiyasini tashkil etish
t о ‘g‘risida”  О ‘zbekiston Respublikasining Farmoni.  https://lex.uz/docs/4720398  
3
 О‘zbekiston Respublikasi Sog‘liqni saqlash vazirligi huzuridagi Sanitariya-epidemiologiya agentligi ma’lumotlari. 
5 qat’i nazar, davolash uchun karantinga olindi. COVID-19 bilan kasallangan odam
bilan aloqada b о ‘lgan yoki u bilan aloqada b о ‘lishi mumkin b о ‘lgan har bir kishi,
COVID-19  testi   natijalariga  qarab,   kamida  14   kun  karantinga   olindi.    Chet   eldan
о ‘zbekistonlik   fuqarolarning   uylariga   qaytib   kelishiga   k о ‘maklashish   choralari
ham   k о ‘rildi.   Xorijdan   olib   kelingan   barcha   fuqarolar     markazlashtirilgan
muassasalarda   karantinga   olindilar.     Respublikaning   barcha   hududlarida
ixtisoslashtirilgan   tibbiyot   muassasalari   va   karantin   zonalari   tashkil   qilindi.
Masalan,   Toshkent,   Namangan   va   Surxondaryo   viloyatlarida   karantin   zonalari
tashkil   qilinib,   Toshkent   viloyatining   Zangiota   tumanida   ming   о ‘rinli
ixtisoslashtirilgan   k о ‘p   matrmoqli   shifoxona   barpo   etildi.   Bunday   choralar
natijasida 2020 yil  mart oyidan aprelgacha koronavirus bilan kasallanish  holatlari
ancha kamaydi va COVID-19 virusidan sog‘ayganlar soni ortdi. 2020 yilning may
oyiga kelib bu koronavirusdan sog‘ayganlar soni minimal darajagacha qisqardi. 1-
rasmga qarang.   
1-rasm.  О ‘zbekistonda COVID-19 b о ‘yicha vaziyat ( 2020 yilning may oyi)
 
Prezident   SH.   Mirziyeyov   2020   yilning   19   martida   koronavirus
pandemiyasining   iqtisodiyot   tarmoqlariga       salbiy   ta’sirini   yumshatish   uchun
6 birinchi   navbatdagi   chora-tadbirlar   haqida   e’lon   qildi 4
.   Unga   kо‘ra,   iqtisodiyotni
tiklash   va   sog‘liqni   saqlash   tizimini   yaxshilash   maqsadida,   О‘zbekiston
Respublikasi  Moliya vazirligi huzurida 10 trln sо‘m miqdoridagi Inqirozga qarshi
kurashish   jamg‘armasi   tashkil   etilishi   belgilab   qо‘yildi.   Ushbu   chora-tadbirlar
qatorida   kichik   biznes   korxonalari   va   yakka   tartibdagi   tadbirkorlarga   soliq
imtiyozlari   berildi,   ularning   kreditlar   bо‘yicha   tо‘lovlari   kechiktirildi.   2020   yil
martidan   apreligacha   Prezident   inqirozga   qarshi   chora-tadbirlarning   yana   uchta
t о ‘plamini tasdiqladi. 
Sog‘liqni   saqlash   tizimining   salohiyatini   optimallashtirishga   qaratilgan
harakatlar   qatoriga   COVID-19   koronavirusini   davolash   uchun   uchta
ixtisoslashtirilgan   shifoxonaning   qurilishi   va   ventilyatorlar,   kislorod
konsentratorlari   va   shaxsiy   himoya   vositalari   kabi   q о ‘shimcha   materiallar   va
uskunalar   sotib   olishni   kiritish   mumkin.   COVID-19   testlari,   polimeraza   zanjirli
reaksiya   (PZR)   uskunalari   va   boshqa   laboratoriya   jihozlarini   sotib   olish   uchun
qariyb   500   milliard   s о ‘m   mablag‘   ajratildi 5
.   Bir   nechta   tibbiyot   muassasalari
rekonstruksiya qilindi.  
О ‘zbekistonga   bir   qator   davlatlardan   jami   78   million   dollardan   ortiqroq
insonparvarlik   yordami   k о ‘rsatildi 6
.   Aholining   ijtimoiy   zaif   qatlamlari   ham
muayyan   darajada     q о ‘llab-quvvatlandi.   Ijtimoiy   zaif   qatlam   –   COVID-19
pandemiyasidan   oldin   moddiy   q о ‘llab-quvvatlangan   aholi   guruhi,   jumladan,   kam
ta’minlangan   oilalar,   yolg‘iz   onalar,   yolg‘iz   qariyalar   va   nogironlardir.   Mahalla
instituti   mahalliy   jamoat   asosidagi   ma’muriy   b о ‘linma   hisoblanib,   u   ijtimoiy
nafaqalar va ish bilan ta’minlashga y о ‘naltirilgan yordamni ta’minlashda asosiy rol
о ‘ynaydi. 2020 yil fevral oyidan boshlab mahallalar faoliyati yangi tashkil etilgan
Mahalla   va   oilani   q о ‘llabquvvatlash   vazirligi   tomonidan   muvofiqlashtirilib
kelinmoqda.  
4
  Gazeta.uz,   Sozdayetsya   Antikrizisniy   fond   na   summu   10   trln   sumov,   19   marta   2020   g.,
https://www.gazeta.uz/ru/2020/03/19/anti - crisis - fund/    
5
  UZA,   Qayta   karantin   о ‘zini   qanchalik   oqladi   yoki   О ‘zbekiston   pandemiyaga   qarshi   qanday   kurashmoqchi,   2020   yil   16-iyul,
http://uza.uz/ru/society/naskolko - opravdan - povtornyy - karantin - ili - kak - uzbekistan - name - 16 - 07 - 2020    
6
  Podrobno.uz,   Koronavirusga   qarshi   kurashish   uchun   О ‘zbekiston   hukumati   tomonidan   tashkil   etilgan   Inqirozga   qarshi
jamg‘arma hozirgacha 75 million AQSH dollar sarfladi, 2020 yil 16 aprel, 
https://www.podrobno.uz/cat/obchestvo/antikrizisnyy - fond - sozdannyy - pravitelstvom - uzbekistana - dlya - borby - s - koronavirusom -
uzhe potratil - porya/ .  
7 COVID-19   pandemiyasiga   qarshi   qabul   qilingan   cheklov   choralari
mamlakatda   sezilarli   ijtimoiyiqtisodiy   oqibatlarga   sabab   b о ‘ldi.   Davlat   soliq
q о ‘mitasi   ma’lumotlariga   k о ‘ra,   2020   yil   aprel   holatiga   k о ‘ra   yakka   tartibdagi
tadbirkorlarning 38,4% (95 mingdan ortiq tadbirkorlar) karantin cheklovlari tufayli
о ‘z   faoliyatini   t о ‘xtatdilar 7
.   Yana   196   ming   korxona   ishlab   chiqarish   hajmini
sezilarli darajada qisqartirdi. Soliq tushumlari hajmi aprel oyida 20 kun davomida
ayrim   viloyatlarda   30-40   foizga,   ayrim   tuman   va   shaharlarda   esa   50   foizdan
k о ‘proqqa   kamaydi 8
.   О ‘zbekistonda   COVID-19   pandemiyasiga   qarshi   kurashish
doirasida   k о ‘p   turdagi   tadbirkorlik   faoliyati   t о ‘xtatilganligi   sababli   ishsizlar   soni
1,35 milliondan ikki milliongacha k о ‘paygan 9
. Xalqaro chegaralar yopilishi sababli
О ‘zbekistondagi   550   ming   mehnat   migrantlari   ishlash   uchun   boshqa
mamlakatlarga chiqib keta olmadilar 15
. 
Shu   bilan   birga,   mahalliy   jamoalardagi   mavjud   vaziyat   yoki   pandemiya
turmush   darajasiga   ta’sirining   jiddiyligi   t о ‘g‘risida   ma’lumotlar   unchalik   k о ‘p
emas. 
Uy   x о ‘jaliklari   darajasida   aholining   bevosita   ehtiyojlari   t о ‘g‘risida   aniq   va
batafsil   ma’lumotlarga   ega   b о ‘lmagan   holda,   pandemiya   va   uning   oqibatlariga
qarshi kurashish b о ‘yicha  О ‘zbekiston hukumati tomonidan amalga oshirilayotgan
chora-tadbirlar unchalik samara bermaydi.  
Hukumat ijtimoiy masofani maqlash va iqtisodiy faollikni cheklash b о ‘yicha
k о ‘rilgan   choralar   pandemiyani   t о ‘xtata   olmaganligini   tan   oldi.   Bundan   tashqari,
bunday choralar mamlakatdagi ijtimoiy-iqtisodiy vaziyatni tobora yomonlashtirishi
hamda   aholining   turmush   darajasi   va   farovonligi   uchun   salbiy   oqibatlarga   olib
kelishi   shubhasizdir.   Jinoiy   ishlarning   k о ‘payishi   va   aholining   ruhiy
salomatligining   yomonlashuvi   ehtimoli   kabi   omillarni   boshqa   uzoq   muddatli
oqibatlarga misol qilib k о ‘rsatish mumkin.  О ‘zbekistonda nafaqat iqtisodiyotni tez
7
  Gazeta.uz.   Karantin   tufayli   38%   XTlar   о ‘z   ishini   t о ‘xtatdi—   DSQ   (aniqlashtirildi),   2020   yil   21   aprel,
https://www.gazeta.uz/ru/2020/04/21/individual - entrepreneur/    
8
  Gazeta.uz.   Prezident   aholini   ish   bilan   ta’minlash   b о ‘yicha   farmon   berdi,   2020   yil   22   aprel,
https://www.gazeta.uz/ru/2020/04/22/employment/  
9
  Gazeta.uz.   Pandemiya   tufayli   ishsizlar   soni   qariyb   2   millionga   yetdi,   2020   yil   9   iyun,
https://www.gazeta.uz/ru/2020/06/09/unemployment/     15
  О ‘sha yerda. 
8 orada   tiklash,   balki   aholini   ijtimoiy   himoya   qilish,   ish   bilan   ta’minlash   va   yangi
shart-sharoitlarga javob berish salohiyatini oshirish b о ‘yicha maqsadli tashabbuslar
b о ‘yicha samarali yechimlar ishlab chiqildi.
2020 yilning yanvar oyidan iyun oyigacha b о ‘lgan muddatda mamlakatdagi
YAIM  о ‘sishi 0,2% gacha sekinlashdi. Solishtirish uchun, 2019 va 2018 yillarning
shu davrida bu k о ‘rsatkich mos ravishda 6,0% va 5,9%ni tashkil qilgan 10
. 
Aholi   jon   boshiga   YAIM   2019   yilning   yanvar-iyun   oylariga   nisbatan   1,8
foizga   kamayib,   766  AQSH   dollarini   tashkil   etdi.  Avvalgi   2018  va   2019  yillarda
jon boshiga YAIM k о ‘rsatkichi yiliga t о ‘rt foizga oshgan edi 27
. 
Umuman   olganda   esa,   davlat   global   COVID-19   pandemiyasiga   qarshi
kurash choralari k о ‘rilgan davrda, 1997 yildan beri birinchi marta  О ‘zbekistonning
jon boshiga YAIM pasayish kuzatilmoqda.  
2019 yil oxirida kichik biznes va yakka tartibdagi tadbirkorlik  11
 YAIMning
yarmidan   k о ‘pini   va   rasmiy   mehnat   bozoridagi   ish   kuchining   qaryib   75%ini   ish
bilan   ta’minlagan 12
.   Kichik   biznes   korxonalari   uy   x о ‘jaliklari   daromadlarini
yaratishda muhim ahamiyat kasb etgan b о ‘lsa-da, COVID19 pandemiyasi paytida
ular ham jiddiy zarar k о ‘rgan. 
2020   yil   yanvar-iyun   oylarida   kichik   biznes   subyektlari   mamlakat
iqtisodiyotining   umumiy   q о ‘shilgan   qiymatining   51,3   foizini   tashkil   etdi,   bu
k о ‘rsatkich   2019   yil   shu   davriga   nisbatan   0,2   foizga   pastdir.   Yalpi   ichki
mahsulotdagi ulushlarning eng katta pasayishi qishloq x о ‘jaligi, qurilish va xizmat
k о ‘rsatish sohalaridagi kichik biznes subyektlarida kuzatildi. (Qarang: 2 va 3-rasm)
   
 
10
  Ўзбекистон   Республикаси   Давлат   статистика   қўмитаси,   Ялпи   ички   маҳсулот   ишлаб   чиқариш,
http://web.stat.uz/open_data/uz/3.3%20Volume_GDP_by_type_activity_uzb.pdf    27
 Ўша ерда. 
11
 Ўзбекистон Республикаси қонунчилигига биноан якка тартибдаги тадбиркорлар, микрофирмалар ва кичик 
бизнес корхоналари кичик корхоналар сифатида таснифланади. Бу таснифлаш ҳам ишчилар сонига, ҳам 
иқтисодиёт тармоқларига асосланган. 
12
 Ўзбекистон Республикаси Давлат статистика қўмитаси, Иқтисодий фаолият турлари кесимида ялпи ички маҳсулот
ишлаб чиқариш,  http://web.stat.uz/open_data/uz/3.3%20Volume_GDP_by_type_activity_uzb.pdf    
9 10 Shu   bilan   birga,   kichik   va   yakka   tartibdagi   tadbirkorlik   odatda   k о ‘proq
moslashuvchan hisoblanishadi, bu esa  о ‘z navbatida ish amaliyotlarini t о ‘xtatish va
tiklash   yirik   korxonalarga   qaraganda   arzonroqqa   (ham   vaqt,   ham   pul   mablag‘lari
nuqtai nazaridan) tushadi. 
Karantin choralarini joriy etishning asosiy salbiy oqibatlari iqtisodiy sohada
aks   etadi.   Umuman   olganda,   aholi   COVID-19   ga   qarshi   kurashning   muhimligini
tushunadi,   shuningdek   ular   о ‘z   daromadlarining   sezilarli   darajada   pasayishi,   shu
jumladan ish y о ‘qotish ehtimoli borligi sababli  о ‘z xavotirlarini bildirmoqda. Ishni
y о ‘qotish sababli daromadlarning pasayishi mahalla raislari tomonidan aholi oldida
turgan eng jiddiy muammolar sifatida qayd etildi. 4-rasmga qarang. 
11 4-rasm Mahalla aholisining karantin sharoitlari bilan bog‘liq  о ‘nta asosiy
muammosi
Mahalla   rahbarlarining   fikriga   k о ‘ra,   aholi   orasida   eng   keng   tarqalgan
muammo – aholi daromadlarining pasayishi.
Shaharda   ham,   qishloqda   ham   eng   jiddiy   deb   topilgan   ushbu   muammo
nafaqat daromad manbaini y о ‘qotish, balki uy x о ‘jaliklariga pul   о ‘tkazmalari kabi
boshqa moliyaviy tushumlarning kamayishi bilan ham bog‘liq. Ikkinchi eng jiddiy
muammo   –   ish   haqi,   kichik   biznesdan   keladigan   daromad   yoki   tadbirkorlik
faoliyati bilan bog‘liq ish  о ‘rinlari va yoki ish haqining y о ‘qotilishi.
12  %74%58%36%32 %3223 %%159 %%7 %6
   Аҳоли даромадларининг пасайиши /    	
Иш иш ҳақини йўқотиш     	
Маиший хизматлардан фойдаланишдаги
муаммолар  	
Мактабгача таълим 	
Ўрта таълимОзиқ -      	
овқат маҳсулотлари нархининг ошишиш    	
Коммунал тўловлардаги қарздорлик         	
Маҳалла аҳолиси орасида стресс ва ташвишНоозиқ -      	
овқат маҳсулотлари нархининг ошиши     /  	
Энг яқин дўкон бозорда озиқ -  	овқат
 	
маҳсулотининг етишмаслиги  
Kichik   biznes   О ‘zbekistonda   daromad   va   ish   bilan   ta’minlashning   asosiy
manbai   hisoblanadi.   2019   yilda   ishchi   kuchining   76,5%   kichik   biznesda   band
b о ‘lgan.   Kichik   va   mayda   korxonalar,   ayniqsa,   iqtisodiyotning   quyidagi   ayrim
tarmoqlarida   keng   tarqalgan:   y о ‘lovchi   transportida   (bu   sohada   kichik/mayda
korxonalar sektorning 90,7%ni tashkil etgan), undan keyin savdo (84,3%), qurilish
(75,4%), yuk tashish (54,6%) va xizmatlar (52%) 13
. Karantin paytida aynan ushbu
sektorlar   eng   k о ‘p   zarar   k о ‘rgan.   Mintaqada   kichik   biznes   qanchalik   k о ‘p   b о ‘lsa
(6-rasm),   daromad   olish   muammosi   shunchalik   dolzarbdir   (eng   rivojlangan   erkin
sanoat zonasi joylashgan Navoiy viloyati bundan mustasno).  Qarang: 6-rasm 
 
13
 Ўзбекистон Республикаси Давлат статистика қўмитаси. Кичик тадбиркорлик, 
https://stat.uz/uploads/doklad/2019/yanvar    dekabr/ru/8.pdf    .  
13  %010 %%20 %3040 %50 %%60 %7080 %90 %%100 
Андижонвилояти	
 
Бухоровилояти	
 
Фарғонавилояти	
 
Жиззахвилояти	
 
Қашқадарёвилояти	
 
Хоразмвилояти	
 
Наманганвилояти	
 
Навоийвилояти	
Қорақалпоғистон	
 
Самарқандвилояти	
 
Сурхондарёвилояти	
 
Сирдарёвилояти	
 
Тошкентшаҳри	
 
Тошкентвилояти 5 - расм .   	
Пандем ия оқибатлари
 	
Даромаднинг пасайиши
/    
Иш иш ҳақини йўқотиш
/  
Давлат коммунал
   
хизматлар кўрсатишда
муаммолар
   
Мактабгача таълим олиш
   
Мажбурий таълим олиш Aholi   punktlari   turiga   k о ‘ra,   ish   joylari   va   ish   haqini   y о ‘qotish   qishloq
joylariga   qaraganda   shahar   mahallalari   uchun   og‘irroq   kechgan   (7-rasm).   Biroq
daromadlarning pasayishi  darajasi  qishloqda ham, shaharda ham bir xil miqyosda
baholangan. Qishloq joylarda uy x о ‘jaliklari ba’zi oziq-ovqat  va qishloq x о ‘jaligi
mahsulotlarini   о ‘z   ehtiyojlari   uchun   ishlab   chiqarishi   va   k о ‘p   hollarda   mahalliy
bozorlarda   sotishi   ham   mumkin.   Shahar   aholisi   ishsiz   qolgan   taqdirda
qashshoqlik   xavfini   kamaytirish   uchun   bunday   imkoniyatlarga   ega   emaslar.
Kommunal   va   maishiy   xizmatlardan   foydalanish   imkoniyatining   mavjudligi
qishloqlarga   qaraganda   shaharlarda   muhimroq   о ‘rin   tutadi.   Shaharlarda   yaxshi
y о ‘lga q о ‘yilgan AKT infratuzilmasi maktablar va universitetlarda masofadan turib
о ‘qitish   uchun   yaxshi   imkoniyatlar   yaratdi.   Shuningdek,   bu   shahardagi   mahalla
aholisiga uyda ishlash uchun yaxshi imkoniyat yaratdi. Ushbu omillar shaharlarda
ta’lim   xizmatlaridan   foydalanishning   qishloq   joylarga   qaraganda   yaxshiroq
ekanligini ta’minladi. 
 
14  11.4 14.9
12.2 15.6
11.7
10.8
10 18.1
11.6
9.7
8.3 17.9 28.8
14.9 
Андижонвилояти	
 
Бухоровилояти	
 
Фарғонавилояти	
 
Жиззахвилояти	
 
Қашқадарёвилояти	
 
Хоразмвилояти	
 
Наманганвилояти	
 
Навоийвилояти	
Қорақалпоғистон	
 
Самарқандвилояти	
 
Сурхондарёвилояти	
 
Сирдарёвилояти	
 
Тошкентшаҳри	
 
Тошкентвилояти6 -      	
расм Кичик корх оналар сони
(2019   ,   1000    ,     	
й ҳар наф ар аҳолига Республика статистика
)	
қўм итаси   Natijalar   shuni   kо‘rsatadiki,   pandemiya   nafaqat   bevosita   ish   joylarining
yо‘qotilishiga,   balki   yashirin   ishsizlikning   paydo   bо‘lishiga   ham   olib   kelishi
mumkin.   Amalda,   shaxs   ishlayotgan   xodim   sifatida   rasmiy   ravishda   rо‘yxatdan
о‘tgan bо‘lishi (potensial “daromad manbai” yо‘qolmaydi), lekin karantin paytida
uning   ish   haqi   sezilarli   darajada   kamaytirilishi   yoki   umuman   tо‘lanmasligi
mumkin.   Bu   esa,   uning   daromad   manbai   yо‘qolganligini   anglatadi.   Bunday
javoblarning   yana   bir   izohi   –   karantin   choralari   tufayli   uy   sharoitida   ishlab
chiqarilgan   mahsulotlarni   sotish   yoki   pullik   xizmatlar   kо‘rsatish   imkoniyati
yо‘qligidir   (masalan,   xususiy   sartaroshxonadagi   sartarosh   “ishchi”   sifatida
tasniflanadi, ammo pullik xizmatlarni taqdim eta olmaydi).  
COVID-19   pandemiyasidan   oldin   ayollar   va   erkaklar   mehnat   bozorida
qanday faoliyat yuritganiga qarab, daromadlarni yо‘qotish va/yoki ishdan yoki ish
haqidan mahrum bо‘lish ularga turlicha ta’sir qilishi mumkin edi. Afsuski, tadqiqot
uslubi va savollari mahallalarda qaysi uy xо‘jaliklari a’zolari ushbu muammolarga
duch   kelganligini   aniqlay   olmadi.   Shunga   qaramay,   pandemiyadan   oldin   rasmiy
ish bilan band bо‘lgan ayollarning ulushi (barcha iqtisodiy faol ayollarning 45,7%)
erkaklarnikiga nisbatan past  bо‘lgan (barcha iqtisodiy faol erkaklarning 54,3%) 34
.
2017 yilda erkaklar  umumiy ish bilan band b о ‘lgan aholining 61,5 foizini  tashkil
etgan 35
.     Ishchi   kuchida   ishtirok   etishda   gender   farqi   albatta   katta,   chunki
ayollarning   tug‘ish   yoshida   ekanligi   ularning   uy   ishlari   va   bola   parvarishi   uchun
15  %0 %1020 %30 %40 %50 %60 %%7080 %%90100 %
Шаҳар Қишлоқ7 -      (        расм Пандем ия оқибатлари ш аҳар ва қишлоқ ҳудудлари
  )	
бўйича тақсим от
 	
Даромаднинг пасайиши
/    
Иш иш ҳақини йўқотиш
/  
Давлат коммунал
   
хизматлар кўрсатишда
муаммолар
   
Мактабгача таълим олиш ish   haqi   t о ‘lanmaydigan   faoliyati   uchun   mas’uliyat   yuklanganligini   anglatadi 14
.
2017   yilda   Mehnat   va   bandlik   vazirligi   huzuridagi   Bandlikka   k о ‘maklashish   va
aholini ijtimoiy muhofaza qilish markazlariga murojaat qilganlarning yarmidan sal
k о ‘proqrog‘ini   xotinqizlar   tashkil   etgan 37
.   COVID-19   virusi   tarqalishidan   oldin
ham   ayollarning   rasmiy   ishlarda   cheklangan   ishtiroki   muammo   b о ‘lganligini
hisobga olsak, har qanday iqtisodiy tanazzul ularni iqtisodiy tobelikka olib kelishi
xavfi mavjud.  
Umuman   olganda,   COVID-19   virusining   tarqalishi   va   u   bilan   bog‘liq
cheklov   choralari   tovarlar   va   asosiy   xizmatlarni,   shu   jumladan   infratuzilma
xizmatlarini   (shuningdek,   mahalla   darajasida)   k о ‘rsatishga,   unchalik   katta   ta’sir
k о ‘rsatmadi. Shu bilan birga, 35,6% respondentlar “mahalliy xizmatlarni k о ‘rsatish
bilan bog‘liq muammolar” aholining daromadlari  pasayishi  va ish y о ‘qotilishidan
keyin eng k о ‘p uchraydigan muammolarning uchinchisi sifatida k о ‘rsatdilar. 
Karantin   choralari,   odatda,   mahallalarda   k о ‘rsatiladigan   pullik
xizmatlarning,   masalan,   poyafzal   ta’mirlash,   kiyim   tikish,   sartaroshxonalar   va
boshqalarni   sezilarli   darajada   kamaytirdi.   S о ‘nggi   yillarda   uy   tozalash,   idish
yuvish,   gilam   yuvish   va   shu   kabi   pullik   xizmatlar   keng   tarqaldi,   ammo   karantin
davrida bunday xizmatlar ham t о ‘xtatildi.  
14
  Қаранг : Khitarishvili, T., Gender inequalities in labour markets in Central Asia,
UNDP, 2017.  37
  Осиё   тараққиёт   банки .  Ўзбекистонда   гендер   баҳолаш   бўйича
ҳисобот . 2018. 11- бет . 
16 2.Mulk shakllarining tengligi va ularning o zaro dialektikasi.ʻ
Jamiyat   rivojining   hozirgi   bosqichida   mulkchilik   munosabatlari   o’z   ichiga
davlat mulkini, ishlab chiqarish, xizmat ko’rsatish va matlubot sohalaridagi jamoa
mulkining xilma-xil turlarini, ijtimoiy tashkilotlar mulkini, uy xo’jaligi va shaxsiy
tomorqa   xo’jaligi   hamda   yakka   tartibdagi   m е hnat   faoliyati   bilan   bog’liq   bo’lgan
m е hnatkashlarning   shaxsiy   mulkini,   tashqi   iqtisodiy   munosabatlar   sohasidagi
aralash mulk shakllarini va xususiy mulklarni oladi.
Shu   sababli   «O’zb е kiston   R е spublikasining   mulkchilik   to’g’risida»gi
qonunida   turli-tuman   mulklar   quyidagi   mulk   shakllariga   kiritiladi:   davlat   mulki,
jamoa mulki, xususiy mulk, shaxsiy mulk, aralash mulk (8-chizma).
8-chizma  Mulkchilik shakllarining tasniflanishi
Mulkchilik   turli   shakllarining   mavjud   bo’lishi   va   ularning   iqtisodiy   m е zoni,
avvalo,   ishlab   chiqaruvchi   kuchlarning   rivojlanishi   va   ishlab   chiqarishning
umumlashuvi   darajasi   bilan   bog’liq.   Shu   bilan   birga   mulkchilik   shakllari   ishlab
chiqaruvchi   kuchlarning   holati,   ijtimoiy   m е hnat   taqsimoti   va   tashkiliy-iqtisodiy
munosabatlarining yetuklik darajasi bilan mos k е lishi zarur.
17 Xususiy mulk –
ayrim kishilar va 
guruhlarga tеgishli 
bo’lib, yollanma 
mеhnatdan foydalanib  
daromad topishga 
q aratilgan  mulkJamoa mulki –
muayyan ma q sad yo’lida 
turli ko’rinishdagi 
jamoalarga birlashgan 
kishilar tomonidan   
birgalikda o’zlashtiriluvchi 
vosita va nе’matlar Davlat mulki –
o’z vazifalarini 
bajarish maqsadida 
davlat tomonidan 
o’zlashtiriluvchi turli 
vosita   va nе’matlar 
Aralash mulk –
turli mulk shakllari sintеzidan 
tashkil topib, shunga muvofi q  
tarzda o’zlashtiriluvchi 
vosita va nе’matlar  Yakka tartibdagi xususiy 
mulk  –  alo h ida olingan  
mulkdor tomonidan 
o’zlashtiriluvchi  vosita  
va   nе’matlar  Korporativ xususiy mulk  – ma’lum 
maqsad yo’lida o’zaro birlashgan 
mulkdorlar mablag’iga asoslangan 
korxonalar tashkil  etish orqali 
o’zlashtiri-luvchi vosita va 
nе’matlar Mulkchilik shakllari
Shaxsiy mulk –
fuqarolarning 
shaxsiy yoki   oilaviy 
ehtiyojlarini 
qondirishga 
q aratilgan mulk Davlat   mulki   –   egalik   qilish,   foydalanish   va   tasarruf   qilish   davlat   ixtiyorida
bo’lgan   mulk   ob’ е ktlaridan   iborat.   Davlat   mulki   asosan   ikki   yo’l   bilan   hosil
bo’ladi:
1) xususiy mol-mulkning milliylashtirilib, davlatning ixtiyoriga o’tkazilishi;
2) davlat  mablag’lari hisobidan korxonalar qurish, davlatga qarashli korxona
va tashkilotlarda inv е stitsiyalarni amalga oshirish.
Davlat   mulki   haqiqatda   ham   xalqqa   qarashli   bo’lgan,   bo’linmaydigan   yoki
umumiy   r е surslardan   foydalanish   uchun   juda   mosdir.   Bunga   misol   qilib   takror
ishlab   chiqarib   bo’lmaydigan   tabiiy   r е surslarni,   yirik   inshootlar   va   transport
vositalari, yo’llar kabi iqtisodiy tuzilmaning kattagina qismini ko’rsatish mumkin.
O’zb е kistonda   Fuqarolik   Kod е ksiga   muvofiq   davlat   mulki   R е spublika
mulkidan   va   ma’muriy-hududiy   (munitsipal)   tuzilmalar   mulkidan   iborat   bo’ladi.
Yer, yer osti boyliklari, suv, havo bo’shlig’i, o’simlik va hayvonot dunyosi hamda
boshqa   tabiiy   r е surslar,   r е spublika   hokimiyati   va   boshqaruvi   tuzilmalari   mol-
mulki,   davlatga   qarashli   madaniy   va   tarixiy   boyliklar,   byudj е t   mablag’lari,   oltin
zaxirasi, valyuta fondi va boshqa davlat fondlari r е spublika mulki hisoblanadi. 
Ma’muriy-hududiy   (munitsipal)   tuzilmalar   mulkida   davlat   hokimiyati
mahalliy   organlari   mol-mulki,   mahalliy   byudj е t   mablag’lari,   munitsipal   uy-joy
fondi   va   kommunal   xo’jaligi   korxonalari   va   boshqa   mulkiy   majmualar,   xalq
ta’limi, madaniyat, sog’liqni saqlash muassasalari kabilar mol-mulki bo’ladi.
Jamoa   mulki   –   muayyan   maqsad   yo’lida   jamoaga   birlashgan   kishilar
tomonidan   moddiy   va   ma’naviy   boyliklarni   hamjihatlik   bilan   o’zlashtirishni
bildiradi.   Jamoa   mulki   davlat   mulkini   korxona   jamoasi   sotib   olishi,   badal   to’lab
korxona   qurishi,   aktsiya   chiqarib,   ularni   sotish   kabi   yo’llar   orqali   paydo   bo’ldi.
Jamoa mulkining muhim xususiyati shundaki, ishlab chiqarish vositalari va m е hnat
mahsuliga ayrim shaxslar emas, balki ma’lum guruh, kishilar egalik qiladi.
Jamoa   mulkiga   koop е rativlarning,   ijara   va   jamoa   korxonalarining,
aktsiyadorlar jamiyatlari, xo’jalik jamiyatlari va shirkatlarining, jamoa tashkilotlari
va diniy tashkilotlarning mulki kiradi.
18 Shaxsiy   mulk   –   bu   fuqarolar   mulki   bo’lib,   ularning   shaxsiy   yoki   oilaviy
ehtiyojini qondirishga xizmat qiladi. Bu mulk shakli asosan shaxsning yoki uning
oila a’zolarining m е hnati asosida ko’payadi va rivoj topadi.
Fuqaroning   shaxsiy   mulki   asosan   ularning   ijtimoiy   ishlab   chiqarishda
ishtirokidan,   o’z   xo’jaligini   yuritishdan   tushgan   m е hnat   daromadlari   hisobiga
vujudga k е ladi va ko’payadi. Bozor iqtisodiyoti sharoitida shaxsiy mulk aktsiyadan
olinadigan   divid е nd,   bank   foizlari,   xususiy   sohibkorlik   daromadi   kabi   yangi
manbalarga asoslanadi.
Shaxsiy   mulk   ob’ е ktlari   –   bu   turar   joylar,   bog’-hovli   va   uylar,   transport
vositalari,   pul   jamg’armalari,   uy-ro’zg’or   va   shaxsiy   ist е ’mol   buyumlari,   yakka
tartibda   va   boshqa   xo’jalik   faoliyati   uchun   k е rakli   ishlab   chiqarish   vositalari,
ularda   hosil   qilingan   mahsulot   va   boshqalar   bo’lishi   mumkin.   «O’zb е kiston
R е spublikasida   mulkchilik   to’g’risida»gi   qonunda   ko’rsatilganid е k,   savdo,
umumiy   ovqatlanish,   maishiy   xizmat   sohasidagi,   iqtisodiyotning   boshqa
tarmoqlaridagi  kichik korxonalar  fuqaro va uning oila a’zolarining mulki  bo’lishi
mumkin.   Shaxsiy   mulk   ob’ е ktlari   ehtiyojlarini   qondirish   doirasidan   chiqib,
daromad topish yo’lida ishlatilishi mumkin.
Xususiy   mulk   –   ayrim   sohibkorlarga   qarashli   bo’lib,   yollanma   m е hnatga
asoslangan  holda  foydalanadigan mulkdir.
O’zb е kiston   R е spublikasining   mulkchilik   to’g’risidagi   qonunida   (7-modda),
xususiy   mulk   o’z   mol-mulkiga   xususiy   egalik   qilish,   undan   foydalanish   va   uni
tasarruf   etish   huquqidan  iboratdir   d е b  ko’rsatilgan.   Shu   bilan  birga   xususiy   mulk
bo’lgan mol-mulkning miqdori va qiymati ch е klanmasligi ta’kidlanadi.
Xususiy mulk ham, boshqa har qanday mulk shakllari kabi, o’zining ijobiy va
salbiy   tomonlariga   ega.   U,   so’zsiz,   tashabbuskorlik   va   tadbirkorlikni,   m е hnatga
mas’uliyatlilik   munosabatlarini   rag’batlantiradi.   Shu   bilan   birga,   tovar   ishlab
chiqarish   sharoitida   u   xufyona   daromad   orttirishga   intilish   hissini   tug’diradi.
Mulkchilikning   bu   shaklini   tan   olish   iqtisodiyotda   uni   qo’llash   foydali   bo’lgan
bo’g’inlarni aniqlash, uni tartibga solishning moliyaviy va huquqiy m е xanizmlarini
shakllantirishni   taqozo   qiladi.   L е kin   xususiy   mulkchilikni   bunday   tan   olish   uni
19 1-diagramma. O’zbekistonda korxonalarning 
mulkchilik shakllari bo’yicha 
tarkibi 7,0
20,80,9 14,8
56,10,4
Davlat mulki
Xususiy korxonalar
Fеrmеr va dеhqon xo’jaliklari Aktsionеrlik jamiyatlari
Xorijiy invеstitsiyali korxonalar Boshqalarmutlaqlashtirish   bilan   umuman   bog’liq   emas.   Bu   mulk   sotib   olingan   ishlab
chiqarish   vositalari   asosida   mustaqil   xo’jalik   yuritish   yoki   davlat   korxonalari,
koop е rativ firmalar, magazin, oshxona va shu kabilarni sotib olish orqali vujudga
k е lishi mumkin.
Turli   shakldagi   mulklarning   birikib   k е tishi   natijasida   aralash   mulk   paydo
bo’ladi.   Bu   mulk   alohida   olingan   ob’ е ktning   turli   mulkdorlar   ishtirokida
o’zlashtirilishini bildiradi.
O’zb е kistonda   mulkchilikning   turli-tuman   shakllari   rivojlanib   bormoqda.
Jumladan, bu jarayonni 2020 yilning 1 yanvar holatiga mamlakatimizda ro’yxatga
olingan   korxonalarning   mulkchilik   shakllari   bo’yicha   tarkibi   orqali   ham   kuzatish
mumkin (1-diagramma). 
Diagrammadan   ko’rinadiki,   mamlakatimizda   ro’yxatga   olingan   jami
korxonalarning   7,0   foizini   davlat   mulkidagi   korxonalar,   93,0   foizini
mulkchilikning   nodavlat   shaklidagi   korxonalar,   shundan,   56,1   foizi   –   fеrmеr   va
dеhqon   xo’jaliklari,   20,8   foizi   –   xususiy   korxonalar,   0,9   foizi   –   xorijiy   kapital
ishtirokidagi korxonalar, 0,4 foizi – aktsiyadorlik jamiyatlari tashkil etgan. 
Shuningdеk,   mamlakat   Yalpi   ichki   mahsuloti   tarkibida   nodavlat   sеktorining
ulushi ham sеzilarli darajada oshib bormoqda (2-diagramma). 
20 2-diagramma. O’zbеkistonda YaIMning 
mulkchilik shakllari bo’yicha ishlab chiqarilishi
20,6
32,4
6,724,3 12,8 3,2
Davlat mulki Fuqarolarning mulki
Fеrmеr va dеhqon xo’jaliklari Xo'jalik birlashmalari
Qo’shma korxonalar Nodavlat mulkining boshqa turlari
Diagrammadan  ko’rinadiki,  2020  yilda  YAIMning  20,6  foizi   davlat   mulkiga
asoslangan korxonalarda yaratilgan bo’lsa, 79,4 foizi nodavlat mulkiga asoslangan
korxonalarda   yaratilgan.   Jumladan,   32,4%   -   fuqarolar   mulki,   24,3%   -   xo’jalik
birlashmalari, 12,8% - qo’shma korxonalar, 6,7% - fеrmеr va dеhqon xo’jaliklari,
3,2% - nodavlat mulkining boshqa ko’rinishlarida yaratilgan.
O zbekistonda   faoliyat   yuritayotgan   sanoat   korxonalari   va   tashkilotlariningʻ
tahlili   shuni   ko rsatdiki,   mulkchilik   shakllarini   o zgartirish   va   tarmoqlarni   qayta	
ʻ ʻ
tuzishga   qaratilgan   islohotlar   natijasida,   2020-   yil   1-   oktabr   holatiga   ularning
sanoatda   soni   80   023   tani   tashkil   etdi,   bu   16,6 %   o tgan   yilning   shu   davriga	
ʻ
nisbatan ko proq.	
ʻ
3.Milliy iqtisodiyotda davlat mulki ulushini pasayib borish tendentsiyasi.
Bozor munosabatlariga o'tishning asosiy sharti  ko'p ukladli  iqtisodiyotni  va
raqobat   muhitini   shakllantirish   uchun   shart-sharoitni   vujudga   keltirishdan   iborat.
Bunda  asosiysi   mulkchilik  masalasini   hal   qilishdir.  Uzoq  yillar  mobaynida   Sobiq
Ittifoq   tarkibiga   kirgan   davlatlar   qatori   bizning   respublikamiz   iqtisodiyotida   ham
umumxalq mulki deb atalgan, aslida esa davlatlashtirilgan mulk to'liq hukmronlik
qilib   keldi.   Nazariya   va   amaliyotda   umumxalq   mulki   deb   hisoblangan   mulk
sub ekti   sifatida   davlatning   chiqishi   jamiyat   a zolari   o'rtasida   bu   mulkka   “xech	
ʼ ʼ
21 kimniki”,   “davlatniki”,     “birovning mulki” deb qarashlarning shakllanishiga olib
keldi.   Bozor   iqtisodiyotini   vujudga   keltirish   vazifasi   o'tish   davrida   mulkchilikda
davlat   sektorining   salmog’i   ancha   yuqori   bo'lgan   mamlakatlarda   bu   mulkning
ma lum  qismini davlat  tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirishni  taqozo qiladi.ʼ
Shunga   ko'ra,   O'zbekistonda   ham   mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va
xususiylashtirishga   muhim   ahamiyat   kasb   etuvchi   jarayon   sifatida   qaralib,
O'zbekiston   Respublikasining   «Davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish
to’g’risida»gi   Qonunida   (1991   yil   19   noyabr,     425-XIIson)   quyidagicha   ta rif	
ʼ
beriladi: 
Davlat   tasarrufidan   chiqarish-davlat   korxonalarini   tashkilotlarini   xo’jalik
shirkatlari   va     jamiyatlariga,   ommaviy   mulk   bo'lmaydigan   boshqa   korxonalar   va
tashkilotlarga   aylantirishdir.   Xususiylashtirish   -jismoniy   shaxslarning   va   davlatga
taalluqli   bo'lmagan   yuridik  shaxslarning   ommaviy   mulki   obyektlarini   yoki   davlat
aksiyali jamiyatlarining aksiyalarini davlatdan sotib olishidir". 
Bundan ko'rinadiki, mulkni davlat tasarrufidan chiqarish xususiylashtirishga
qaraganda   ancha   keng   tushuncha.     Xususiylashtirish   davlat   mulkiga   egalik
huquqining   davlatdan   xususiy   shaxslarga   o'tishidir.   Mulkni   davlat   tasarrufidan
chiqarish   xususiylashtirishdan   tashqari,  bu   mulk  hisobidan   boshqa   nodavlat   mulk
shakllarini vujudga keltirishni ham ko'zda tutadi. U bir qator   yo’llar bilan amalga
oshiriladi:   davlat   korxonalarini   aksiyadorlik   jamiyatiga   aylantirish,   davlat
korxonasini   sotib,   uni   jamoa   mulkiga   aylantirish;   mulkni   qiymatga   qarab
chiqarilgan   cheklar   (vaucher)   bo’yicha   fuqarolarga   bepul   berish;   mulkni   ayrim
tadbirkor va ish boshqaruvchilarga sotish; ayrim davlat korxonalarini chet el firma
va fuqarolariga sotish yoki qarz hisobiga berish;  davlat  mol-mulkini auksionlarda
kim oshdi savdosi orqali sotish va h.k.  15
 
Xususiylashtirishning   usullari   ham   turli-tuman   bo'lib,   ularni   3   guruhga
ajratish   mumkin:   1)  davlat  mulkini  bepul  bulib  berish  orqali   xususiylashtirish;   2)
davlat   mulkini   sotish   orqali   xususiylashtirish;   3)   davlat   mulkini   bepul     bo’lib
berish hamda sotishni uyg’unlashtirish orqali xususiylashtirish. 
15
  Lemeshenko   P.S.   Ekonomicheskiy   krizis   kak   institusionalnaya   forma   i   stupen   otritsaniya   kapitala.   Jurnal
institusionalnix issledovaniy. Tom 2. № 4. 2010.URL:
22 O'zbekistonda   iqtisodiy   isloxotlarning   xususiylashtirish   dastlabki
pallasidayoq   mulkchilikning   hamma   shakllari   teng   huquqli   ekanligi   konstitusion
tarzda   e tirof   etildi   va   davlat   mulki   monopolizmini   tugatish   hamda   bu   mulkniʼ
xususiylashtirish   hisobiga   ko'p   ukladli   iqtisodiyotni   real   shakllantirish   vazifasi
qo'yildi. Avvalo mulkchilikning turli xil shakllari qaror topishi uchun teng huquqiy
me yorlar   va   amal   qilish   mexanizmlari   yaratildi.   O'zbekistonda   mulkni   davlat	
ʼ
tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirishga   yondashuvning   muhim   xususiyati   -
uni maxsus dasturlar asosida bosqichma-bosqich amalga oshirishdan iborat. 
Respublikada   xususiylashtirishning   yo'naltirilganligi   uning   navbatdagi
manzilli   xususiyatidir.   Bu   aholining   barcha   qatlamlariga   mazkur   jarayonlar
aniqroq  va natijaliroq qatnashishi imkonini beradi. Xususiylashtirishning manzilli
yo'naltirilganligi   uy   -   joylarning   o'z   egalariga   imtiyozli   yoki   bepul   berilishida,
aholining   ko’proq   muhtoj   va   zaif     qatlamlarini   qo’llab   -   quvvatlashning   turli   xil
dasturlari byudjet mablag’lari hisobiga qoplanishida, qishloq aholisi o'z yordamchi
xo'jaligi uchun chek  yerlar olishi kabilarda ifodalanadi. 
O'zbekistonda   xususiylashtirishning   to'lovliligi   uning   navbatdagi   muhim
xususiyatidir.   Pulni   to’lash   orqali   davlat   tasarrufidagi   korxona   va   ob ektlarni	
ʼ
xususiylashtirishda   mulkni   bepul   taqsimlash   bilan   bog’lik   salbiy   holatlar   bartaraf
etilishi   bilan   birga   qator   muammolarni   hal   qilish   imkoniyati   yaratiladi.   Bulardan
asosiysi   avvalo   tadbirkorlikni,   xususiylashtirilgan   korxonalarni   davlat   tomonidan
qo'llab-quvvatlashning   moliyaviy   manbalari   paydo   bo'ladi,   bozor   infratuzilmasini
barpo   etish   uchun   resurslar   vujudga   keladi   va   aholini   ijtimoiy   muhofazalash
dasturini   ro'yobga   chiqarish   uchun   mablag’lar   jamlanadi.   Davlat   mol-mulkini
yangi   mulkdorlarga   sotish   yo'li   orqali   ularni   mulkchilikning   boshqa   shakllariga
aylantirilishi   bilan   birga   xususiylashtirishdan   olinadigan   mablag’lar   shu
korxonaning  o'zini   qo’llabquvvatlashga,  yangi  raqobatlashuvchi   korxonalar  barpo
etishga ham sarflanadi. 
O'zbekistonda mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirishning
birinchi   bosqichini   (1992-1993   yillar)   o'z   ichiga   olib,   bu   bosqichda
xususiylashtirish jarayoni umumiy uy-joy fondini, savdo, mahalliy sanoat,  xizmat
23 ko'rsatish   korxonalarini   hamda   qishloq     xo’jalik   mahsulotlarini   qayta   ishlash
tizimini qamrab oldi. 
Yengil,   mahalliy   sanoatga,   transport   va   qurilishga,   boshqa   tarmoqlarga
qarashli   ayrim   o'rta   va   yirik   korxonalar   keyinchalik   sotib   olinish   huquqi   bilan
ko’proq   ijara   korxonalariga,   jamoa   korxonalariga,   yopiq   turdagi   aksiyadorlik
jamiyatlariga   aylantirildi.   Aksiyalarning   nazorat   paketi   davlat   ixtiyorida   saqlab
qolindi.     Xususiylashtirishning   birinchi   bosqichida   davlat   iqtisodiy   jihatdan
samarasiz   bo'lgan,   biroq   butun   mamlakatning   iqtisodiy   taraqqiyotida   muhim   rol
o'ynaydigan   ayrim   sektorlarni,   ayrim   korxonalarni   saqlab   turishni   va   mablag’
bilan   ta minlash   vazifalarini   o'z   zimmasiga   oldi.   Iqtisodiy   isloxotlarni   amalgaʼ
oshirishning birinchi bosqichi natijasida kichik xususiylashtirish amalda tugallandi,
davlat   mulkini   boshqarish   va   uni   mulkchilikning   boshka   shakllariga   aylantirish
uchun kerak bo'lgan muassasalar tizimi vujudga keltirildi. Savdo, aholiga maishiy
xizmat ko'rsatish, mahalliy sanoat korxonalari xususiy va jamoa mulki qilib berildi.
Davlat   ijtimoiy   dasturida   belgilab   berilgan   ikkinchi   bosqich   1994-1995   -
yillarga to’g’ri  keldi. Bu bosqichda  ko’plab o'rta va yirik korxonalar aksiyadorlik
jamiyatlariga aylantirildi qimmatli hamda ularning aksiyalari respublika qog’ozlar
bozorining asosini tashkil etdi. Davlat mulki aksiyadorlikka aylantirilishi bilan bir
qatorda kichik xususiy biznes korxonalarini tashkil qilish jadallashtirildi. 
Mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirishning bu bosqichida
ochiq   turdagi   aksiyadorlik   jamiyatlarini   vujudga   keltirish,   davlat   mulkini   tanlov
asosida   hamda   kim   oshdi   savdosida   sotish   amaliyotga   joriy   qilindi.   Ko’chmas
mulk   va   qimmatli   qog’ozlar   bozorining   yangi   muassasalari   barpo   etildi.   Mulkni
davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirishdan   keladigan   samara   ikki
yoqlama tavsifga ega. Bir tomondan, u aholining bo'sh turgan mablag’larini o'ziga
jalb   qilib,   ularning   bozorga   tazyiqini   pasaytiradi.   Ikkinchi   tomondan,   yangi
mablag’larni   ishlab   chiqarishga   jalb   etish   va   tovar   ishlab   chiqaruvchilar   o'rtasida
raqobatni yuzaga keltirish uchun sharoit yaratadi. Bu erda shuni ta kidlash lozimki,	
ʼ
xususiylashtirish   iqtisodiyotning   davlatga   qarashli   bo'lmagan   sektorini
shakllantirishning   yagona   yo'li   emas.   Tashabbuskorlik   asosida   yakka   tartibdagi
24 xususiy   mulkchilikka   asoslangan,   shuningdek,   turli   xil   kooperativlar,   shirkatlar,
mas uliyati   cheklangan   jamiyatlar   ko'rinishidagi   kichik   va   o'rta   korxonalarniʼ
tashkil qilish - ikkinchi qudratli jarayon hisoblanadi.
  Respublika   iqtisodiyoti   1996   -   yildan   boshlab   mulkni   davlat   tasarrufidan
chiqarish   va   xususiylashtirishning   uchinchi   boskichiga   kirdi.   Bu   bosqich   davrida
(1996-1998   yillar)   xususiylashtirilmaydigan   ob ektlar   ro'yxatiga   kirmagan   barcha	
ʼ
ob ekt va korxonalar (jami 3146 ta) davlat tasarrufidan chiqarildi. Natijada 1997 -	
ʼ
yilda   savdo-sotiq     hajmi   va   umumiy   ovqatlanish   mahsulotlarining     95   foizdan
ortiqrog’i   davlatga   qarashli   bo'lmagan   sektorga   to’g’ri   keldi.   Uy   -   joylarni
xususiylashtirish   jarayonida   ilgari   davlat   ixtiyorida   bo'lgan   bir   milliondan   ortiq
kvartira   yoki   davlat   uyjoy   fondining   95   foizdan   ortiqrog’i   fuqarolarning   shaxsiy
mulki bo'lib qoldi. 
Xususiylashtirish jarayonlarining to'rtinchi bosqichi (1998-2003 - yillar)ning
asosiy   vazifalari   sifatida   davlat   byudjetiga   xususiylashtirishdan   tushgan
mablag'larni   yo'naltirish,   xususiylashtirilgan   korxonalarga   xorijiy   investisiyalarni
jalb   etish,   boshqaruv   samaradorligini   oshirish   va   mulkchilikning   yangi
munosabatlarini to'laqonli amal qilishi uchun sharoitlar yaratish tadbirlarini amalga
oshirish   belgilandi.   Xususiylashtirishning   to'rtinchi   bosqichini   amalga   oshirish
mobaynida 1998-2003 - yillarda 17836 ta davlat ob ektlari xususiylashtirilib,  ular	
ʼ
asosida   16852   ta   nodavlat   mulkidagi   korxonalar   tashkil   etilgan.   Jumladan,   ushbu
korxonalarning   3667   tasi   (21,8%)   aksiyadorlik   jamiyatlari,   10138   tasi   (60,2%)
xususiy korxonalar,  3047 tasi (18,1%) boshqa shakldagi korxonalardan iborat. Bu
davrda   xususiylashtirishdan   tushgan   mablag'lar   hajmi   167,3   mlrd.   so'mni   tashkil
etgan 16
. 
O'zbekistonda davlat tasarrufidan xususiylashtirish jarayonlarining chiqarish
(2004-2016   -   yillar)   O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   va   2003   -   yil   24   -
yanvardagi   «O'zbekiston   iqtisodiyotida   xususiy   beshinchi   bosqichi   sektorning
ulushi va ahamiyatini tubdan oshirish chora tadbirlari to'g'risida»gi Farmoni bilan
16
  O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2020-yil   17-iyundagi   “O zbekiston   Respublikasi   Moliya	
ʻ
vazirligi   huzuridagi   Inqirozga   qarshi   kurashish   jamg armasiga   Xalqaro   valyuta   jamg armasidan   mablag lar   jalb	
ʻ ʻ ʻ
qilish chora-tadbirlari to g risida”gi 388-son qarori. URL: https://static.norma.uz/ documents/2/338-20.pdf	
ʻ ʻ
25 bog’lik. Mazkur Farmon asosida iqtisodiy nochor korxonalarni davlat tasarrufidan
chiqarish   va   xususiylashtirish   jarayonini   jadallashtirish,   shuningdek,   mazkur
korxonalarni   modernizasiyalash   barqaror   rivojlantirish   uchun   to’g’ridan-to'gri
investisiyalarni jalb etish maqsadida xususiylashtirilgan ob ektlarga narx belgilashʼ
mexanizmi joriy etildi. Xususan,xususiylashtirilgan korxonalar davlat aktivlarining
boshlang’ich narxlarini sekin-asta pasaytirib borish hamda davlat, iqtisodiy nochor
korxonalarni   va   past   likvidli   ob ektlarni   nol     darajadagi   xarid   qiymati   bo'yicha	
ʼ
tanlov   asosida   investisiya   majburiyatlarini   qabul   qilish   sharti   bilan   investorlarga
sotish tartiblari tasdiqlandi.    
  Mamlakatimizda   hozirda   xususiylashtirish   jarayonlari   ham   bosqichma-
bosqich davom ettirilmoqda. Ma lumotlardan ma lum bo'lishicha, 2004-2016 yillar
ʼ ʼ
davomida   6140   ta   davlat   obyekti   xususiylashtirilib,   buning   natijasida   tushgan
mablag’larning jami  hajmi  1001,3 mlrd. so'mni  tashkil  etgan  . Ko'pgina iqtisodiy
adabiyotlarda mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirishning asosiy
besh   bosqichi   mavjud   ekanligi   ta kidlangan.   Lekin   vaqt   o'tishi   bilan   amalga	
ʼ
oshirilgan   isloxotlar   natijasida   nazariyalar   xam   o'zgarish   xususiyatiga   ega   bo'lar
ekan.   Shundan   kelib   chiqqan   holda   xususiylashtirishning   keyingi   bosqichi   ham
yuzaga chiqa boshladi. 
Mulkni xususiylashtirish va uni yanada jadallashtirishning oltinchi bosqichi
2017   -   yil   va   undan   keyingi   davrlarni   o'z   ichiga   oladi.   Buning   huquqiy   asosi
xisoblangan   O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   -   yil   17   -   yanvardagi
"Tadbirkorlik   maqsadlarida   foydalanish   uchun   davlat   mulki   ob ektlarini   sotishni	
ʼ
jadallashtirish va uning tartib-taomillarini yanada soddalashtirish chora - tadbirlari
to'g'risida"gi   Farmoni   xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirish   uchun   qulay   shart-
sharoitlar   yaratish,   davlat   mulki   ob ektlarini   sotish   tartib-taomillarini   yanada	
ʼ
soddalashtirish   va   bu   jarayonni   jadallashtirish,   ularni   xususiylashtirishda
byurokratik   to'siqlarni   bartaraf   etish,   xususiy   mulk   qilib   sotilgan   ob ektlarda	
ʼ
raqobatbardosh   tovarlar   ishlab   chiqarish   va   xizmatlar   ko'rsatishni   tashkil   etishga
qaratilgan. 17
 
17
 Sh. Shodmonov, M. Raxmatov. Iqtisodiyot nazariyasi: Darslik. – T. : “Zamin nashr”, 2021 –yil 
26 Shuningdek, 2017 - yil 23 - fevralida Prezidentning "Tadbirkorlarning ishlab
chiqarish   maydonlaridan   foydalanishlarini   yanada   rag’batlantirish   chora-tadbirlari
to'g'risida"gi   qarori   qabul   qilindi.   Unga   ko'ra,   2017   -   yilgacha   bo'lgan   davrda
xususiylashtirilgan 39631 ta korxona va ob ekt mavjud bo'lib, ulardan 22921 tasiʼ
hozirda faoliyat ko'rsatmoqda. 12616 tasi esa turli sabablarga ko’ra ishlamaydi. 
Shuningdek, O'zbekiston Respublikasi Prezidentining  2018 - yil 20  - oktyabrdagi
"Davlat-xususiy   sheriklikni     rivojlantirishning   huquqiy   va   institusional   bazasini
yaratish   bo’yicha   birinchi   navbatdagi   chora-tadbirlar   to'grisida"gi   PQ-3980-sonli
Qarori   ham   qabul   qilindi.   Unga   ko’ra,   an anaviy   ravishda   davlat   tasarrufida   va
ʼ
boshqaruvida   bo'lgan   iqtisodiyot   tarmoqlari   va   ijtimoiy   sohada   to'planib   qolgan
muammo   va   kamchiliklar   davlat-xususiy   sheriklik   tizimini   joriy   etishni
jadallashtirishga qaratilgan chora tadbirlarni amalga oshirish ko'zda tutilgan. 
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Davlat   aktivlarini   boshqarish,
monopoliyaga qarshi kurashishni tartibga solish tizimini va kapital bozorini tubdan
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to'grisida»   2019   -   yil   14   -   yanvardagi   PF-5630-
son   Farmoni.   O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «O'zbekiston   Respublikasi
Davlat aktivlarini boshqarish agentligi faoliyatini tashkil etish to'grisida»gi  2019 -
yil 14 - yanvardagi PQ-4112-sonli qarori qabul qilindi. 
Davlat   aktivlarini   boshqarish   agentligining   faoliyati   xususiylashtirish
bo'yicha   chora-tadbirlarni   amalga   oshirishda   ochiklik,   shaffoflik,   davlat   va
jamoatchilik   nazorati.   Fuqarolar   ishtirokining   teng   huquqliligi,   ularning   ijtimoiy
himoyasini   ta minlash  va  "Raqobat  to'g'risida"gi     Qonun talablariga  rioya  etishga	
ʼ
qaratilgan. 
Mamlakatimizda   xususiylashtirish   jarayoni   elektron   tarzda   amalga
oshirilmoqda. Bunda  aksiyalar  bo'yicha  ochiq  birja  savdolari   va birjadan  tashkari
savdolar   (uzse.   uz),   qolgan   barcha   davlat   aktivlari   bo'yicha   esa   elektron   onlayn
auksion   savdolar   (eauksion.uz),   shuningdek,   davlat   ob ektlarini   investisiyaviy   va	
ʼ
ijtimoiy   majburiyatlarni   belgilagan   xolda     "nol"     xarid   qiymatida   sotish,   davlat
xususiy   sheriklik   asosida   sotish   (aksiyalarni   ishonchli   boshqaruvga   berish)dan
foydalanilmoqda.  
27 Ushbu   yaratilayotgan   qulayliklar   tadbirkorlarning   nafaqat   mahalliy,   balki
tashqi bozorlarni ham puxta o'rganayotgani inobatga olinsa, auksion savdolarning
elektron   onlayn   tizimga   o'tkazilishi   ham   qulaylik,   ham   kamxarjlilik   jihati   bilan
barcha manfaatdor tomonlarga mos keladi.   
Iqtisodiyotning   barqaror   rivojlanishida   xususisy   mulk   va   uning   asosida
rivojlanayotgan   xususiy   tadbirkorlikka   keng   e’tibor   berilmoqda.   e tiborʼ
berilmokda.  
Qishloq xo'jaligi,  qurilish, savdo, xizmat ko'rsatish sohasi singari tarmoqlar,
uyjoy   fondi   to’liq     xususiy   mulk   egalari   tasarrufiga   o'tkazildi.   Iste’mol   tovarlari
ishlab   chiqaradigan,   oziq-ovqat,   tikuvchilik   mahsulotlari,   to’qimachilik,   charm-
poyafzal,   mebel   va   farmasevtika   sanoati   tarmoqlarida   davlatning   ulushi   anchaga
kamaytirildi. 
Respublikamizda   xususiylashtirish   bo'yicha   qo’yilgan   vazifa   davlat   sektori
bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   ham   sezilarli   rol   o’ynashini   inkor   qilmaydi.   Chunki
iqtisodiyotning davlat korxonalari ma lum darajada saqlanib qolishi kerak bo’lgan	
ʼ
sohalar   ham   mavjud.   Bunday   korxonalar   uchun   ularning   bozor   sharoitlariga
moslashuviga  imkon beradigan  xo’jalik yuritish mexanizmini  ishlab  chiqish talab
qilinadi. 
Mamlakatimizda   mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish,   xususiylashtirish,
ulardan samarali foydalanish, umuman iqtisodiyotni  isloh qilish bo'yicha 400 dan
ziyod     qonun     hujjatlari   ishlab   chiqilib,   qabul   qilinganligi   va   joriy   etilganligini,
ularning   barchasi   iqtisodiyotimizni   yanada   liberallashtirish   va   modernizasiya
qilishda   nafaqat   mustahkam   huquqiy   asos,   balki   amalga   oshirilayotgan   bozor
islohotlarining kafolati bo’lib xizmat qilishini ta kidlamoq zarur. 	
ʼ
Bu   ishlarni   amalga   oshirishdan   ko'zlangan   asosiy   maqsad   qarovsiz     holda
bo'lgan   bino   va   inshootlar   negizida   zamonaviy,   raqobatbardosh   mahsulotlarni
tayyorlovchi yangi ishlab chiqarish quvvatlarini barpo etib, qo'shimcha o’rinlarini
yaratishdir.   Bu   esa,   o'z   navbatida,   bozorlarimizni   xaridorgir   va   import   o'rnini
bosuvchi   ko'plab   yangi   turdagi   tovar   hamda   mahsulotlar   bilan   boyitish,   eng
muhimi,   aholi   bandligini   ta minlash   va   turmush   farovonligini   bundanda	
ʼ
28 yuksaltirishga   xizmat   qiladi.   Davlat   aktivlarini   boshqarish   agentligi   tashkil
qilingandan so’ng o'tgan qisqa vaqt ichida muayyan ishlar amalga oshirildi. Qabul
qilingan   normativ-huquqiy   hujjatlar   asosida   davlat   mulki   ob ektlarini   xususiyʼ
sektorga   sotishda   bozor   islohotlariga   o'tish   ta minlandi,   iqtisodiyotda   davlat	
ʼ
ishtirokini yanada qisqartirish, faol investisiya siyosatini yuritish, jamiyat va davlat
faoliyatining   barcha   sohalarini   jadal   va   barqaror   rivojlantirish   uchun   amaliy
choralar ko'rildi. 
Natijada   davlat   mulkini   xususiylashtirish   jarayonida   fuqarolar,   tadbirkorlar,
shu jumladan, investorlar o'rtasida shaffoflik va savdolarning ochikligi ta minlandi.	
ʼ
2019 - yilning birinchi yarmida jami 384 ta davlat aktivi xususiy mulkka sotilgan:
Shundan:  
- 15   tasi   to'lov   qiymatida   (obyekt   va   aksiya   paketi   (ulushi)   bo'lib,   7   tasida
narxini tushirish mexanizmi qo’llangan holda 23 994,0 mln. so'm to'lov qiymatida
9 650,0 mln. so'm investisiya kiritish va 25 ta yangi ish o'rni yaratish sharti bilan; 
- 293 tasi  boshlang’ich narxi 1 so'm  bo'lgan qiymatda o'tkazilgan savdolarda
jami 8 463.0 mln. so'm sotib olish to'lovlarini to'lash hamda 201 853,0 mln. so'm
investisiya kiritish va 3 310 ta yangi ish o'rni yaratish sharti bilan; 
- 76   tasi   "nol"   xarid   qiymatida   jami   146   213,0   mln.   so'm   va   37   860,0   ming
AQSh dollari ekvivalentida investisiya kiritish hamda jami 2 786 ta yangi ish o'rni
yaratish sharti bilan sotilgan.  
Shuningdek,   joriy   yilning   30   -   iyun   holatiga   ko'ra,   savdoda   turgan   aktivlar
soni   jami   186   ta  bo'lib,   shundan   26  tasi   to’lov  qiymatida,   22  tasi   "nol"   qiymatda
hamda 138 tasi boshlang’ich bahosi 1 so'm bo'lgan qiymatdagi ob ektlardir.  	
ʼ
Bugungi   kunda   bajarilayotgan   ishlardan   biri   sifatida   Prezidentimiz
Sh.Mirziyoyev   aytganlaridek,   "Biz   bo'sh   turgan   davlat   mulki   ob ektlarini   o’zaro
ʼ
sheriklik   asosida   xususiy   sektorga   o'tkazish   bo'yicha   ishlarni   davom   ettiramiz.
Internet   tarmog’ida   elektron   savdolar   va   auksionlar   orqali   yer   uchastkalarini,
jumladan,   tadbirkorlar   uchun   ajratishning   yagona   tartibini   o'rnatish   zarur.   Shu
maqsadda   2018   -   yildan   boshlab   elektron   savdo   maydonlari   orqali   davlat
aktivlarini sotish bo’yicha elektron tizim tashkil etildi. 
29   2019   -   yil   13   –   avgustdagi     «Qishloq   xo’   jaligiga   mo'ljallanmagan   yer
uchastkalarini   xususiylashtirish   to'g'risida»gi   Qonun   va   Prezidentning   Farmoni
e lon   qilindi.   Xususiy   mulkka   berilgan   bunday   katta   e tibor   iqtisodiyotning   turliʼ ʼ
sohalari   va   tarmoqlarining   jadal   va   keng   rivojlanishi,   yangi   ish   o'rinlarining
ko’payishiga   imkon   yaratadi.   Bugun   hech   kimga   sir   emaski,   xususiy   mulk   va
xususiy   tadbirkorlik   faoliyatining   amaliyoti   xususiy   mulkning   davlat   mulkiga
nisbatan   har   tomonlama   samaradorligini   ko'rsatmoqda.     Chunki   xususiy
korxonalarda   sidqidildan   mehnat   qilishga   undaydigan   omillar   va   shaxsiy
manfaatdorlik   darajasi   va   eng   asosiysi,   o'zining   ishlab   chiqarish   va   moliyaviy
faoliyatining   yakuniy   natijasi   uchun   mas uliyat   hissi   butunlay   yuqori   ekanligi	
ʼ
hammaga ma lum. 	
ʼ
Xulosa
30 Jamiyatning   ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyoti   bir   xilda   va   tekis   kechmay,   uni
turli   bosqichlarga   ajratish   mumkin.   Mazkur   bosqichlarni   bilishda   tarixiy-
formatsion, madaniylashish (sivilizasiya) darajasi, texnika va texnologik taraqqiyot
darajasi,   iqtisodiy   tizimlarning   o'zgarishi   kabi   jihatlar   bo'yicha   yondashuvlar
mavjud. 
Iqtisodiy   tizim   har   bir   davrda   va   makonda   amal   qilayotgan   iqtisodiy
munosabatlar   -   iqtisodiyotni   tashkil   qilish   shakllari,   xo’jalik   mexanizmi   va
iqtisodiy   muassasalar   majmuasini   o'z   ichiga   oladi.   Iqtisodiyot   nazariyasida
ko'pincha iqtisodiy tizim tushunchasini ishlab chiqaruvchi kuchlarning rivojlanish
darajasi   bilan   bog’lab,   shu   asosda   dunyodagi   mamlakatlar   iqtisodiyoti   an anaviyʼ
iqtisodiyot,   ma muriy   buyrukbozlik   iqtisodiyoti   va   bozor   iqtisodiyoti   tizimlariga	
ʼ
ajratiladi.  
  Mulkchilik   munosabatlari   -   shaxsiy,   jamoa   va   davlat   manfaatlarini   o'zida
ifoda etib, ishlab chiqarish omillari va natijalaridan foydalanish borasida  kishilar,
jamoalar,   tarmoqlar,   hududlar   va   davlat   o'rtasidagi   munosabatlar   majmuasidir.
Mulkchilik munosabatlarining iqtisodiy mazmuni moddiy va ma naviy ne matlarni	
ʼ ʼ
o'zlashtirish   borasidagi   iqtisodiy   munosabatlarni   o'zida   ettiradi.   Agar   aks
mulkchilikning iqtisodiy mazmuni u yoki bu ob ektni o'zlashtirish va foydalanish	
ʼ
borasida   sub ektlar   o'rtasidagi   munosabatlarni   bildirsa,   mulkchilikning     huquqiy	
ʼ
mazmuni sub ektning ob ektga nisbatan bo'lgan munosabatini aks ettiradi. 
ʼ ʼ
Mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish - korxonalar ustav
fondida   davlat   ulushining   qisqarishi,   ularning   investitsion   jozibadorligini   oshirish
va   xorijiy   investorlarni   xususiylashtirish   jarayoniga   jalb   etishni   kengaytirishga
qaratilgan jarayondir. 
Mulkchilikni   takomillashtirishning   hozirgi   davrdagi   xususiyatlaridan   biri-
davlat va xususiy mulk sherikchiligini keng joriy qilishdir. 
31 Foydalanilgan adabiyotlar
1. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 19-martdagi “Koronavirus
pandemiyasi va global inqiroz holatlarining iqtisodiyot tarmoqlariga salbiy ta’sirini
yumshatish bo‘yicha birinchi navbatdagi choratadbirlari to‘g‘risida” PF–5969-son
farmoni.  URL: https://lex.uz/docs/- 4770761  
2. Francesca   Nista.   Lessening   the   economic   impact   of   the   COVID-19   crisis.
Eastern   Partnership   Civil   Society   Forum.   Brussels.   July,   2020.   URL:   https://eap -
csf.eu/wp - content/uploads/ COVID19- Briefing - PaperLessening - economic - impact -
of - covid19 - crisis.pdf 
3. «Мировой   кризис   2020:   вызовы   для   мира   и   ЕАЭС.   Опыт   выхода   из
кризиса 2014/15 годов» Аналитическая  записка по состоянию  на 31.03.2020.
URL: http://www.eurasiancommission.org/ru/covid -19 / Documents/ 2222 .pdf 
4. Yevropa Komissiyasining rasmiy web sahifasi.  URL: https://ec.europa.eu 
5. Марк   Узан.   Глобальная   экономика   в   мёртвой   точке:   мировой
финансово-экономический   порядок   после   пандемии.   URL:
https://ru.valdaiclub.com/a/highlights/globalnaya - ekonomika -v- myertvoy - tochke 
6. Лемещенко П.С. Экономический кризис как институциональная форма
и   ступень   отрицания   капитала.   Журнал   институциональных   исследований.
Том 2. № 4. 2010.URL: 
7. Yevropa   investitsiya   fondining   rasmiy   statistik   xabarlari.   URL:
https://www.eif.org 
8. Yevropa   Markaziy   bankining   rasmiy   veb   sahifasi   ma’lumotlari.   URL:
https://www.ecb.europa.eu/press/blog/date/ 2020 /html/ecb.blog200723~c06fafabb6
. en .html 
9. Xalqaro   valyuta   fondining   rasmiy   veb   sahifasi   ma’lumotlari.   URL:
https://www.imf.org/ en /Topics/imfand - covid19/Policy - Responses - to -COVID-19  
10. O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2020-yil   22-apreldagi
213-F-sonli farmoyishi. URL:  https://www.gazeta.uz/oz/2020/04/23/fond 
11. O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2020-yil   17-iyundagi
“O zbekiston Respublikasi  Moliya vazirligi huzuridagi Inqirozga qarshi kurashishʻ
32 jamg armasiga   Xalqaro   valyuta   jamg armasidan   mablag lar   jalb   qilish   chora-ʻ ʻ ʻ
tadbirlari   to g risida”gi   388-son   qarori.  	
ʻ ʻ URL:   https://static.norma.uz/
documents/2/338-20.pdf 
12. "Davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish   to’g’risida"gi   O'zbekiston
Respublikasi   Qonuni.   /   O'zbekiston   Respublikasi:   qonunlar   va   farmonlar   -T.
Uzbekiston, 1991. 65-b 
13. Sh .   Shodmonov ,   M .   Raxmatov .   Iqtisodiyot   nazariyasi :   Darslik .   –   T .   :   “ Zamin
nashr ”, 2021 – yil  
33

Pandemiya davrida mulkchilik shakllarining xilma-xilligi

Mundarija

Kirish. 2

1.Pandemiya davridagi iqtisodiy inqiroz sharoitida mulk shakllarining xilma-xilligi. 4

2.Mulk shakllarining tengligi va ularning oʻzaro dialektikasi. 15

3.Milliy iqtisodiyotda davlat mulki ulushini pasayib borish tendentsiyasi. 19

Xulosa. 29

Foydalanilgan adabiyotlar 30

 

Купить
  • Похожие документы

  • Kreditning mohiyati va moliya tizimidagi roli kurs ishi
  • Makroiqtisodiyot, uning maqsadlari va vazifalari
  • Asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlar va ularni tahlili qilish xususiyatlari
  • Makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning tarkibi va mohiyati
  • Makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning tarkibi va mohiyati kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha