Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 58.2KB
Покупки 0
Дата загрузки 09 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Ilyos Hamidov

Дата регистрации 15 Декабрь 2024

0 Продаж

Pedagogika fani metodologiyasi mavzusini o’qitish metodikasi

Купить
Mavzu: Pedagogika fani metodologiyasi mavzusini o’qitish metodikasi
MUNDARIJA:
KIRISH…………………………………………………………………
ASOSIY QISM…………………………………………………………
I   BOB   PEDAGOGIKA   FANI   METODOLOGIYASI   MAVZUSINI
O’QITISHNING ILMIY PEDAGOGIK ASOSLARI………………..
1.1. Pedagogika fani metodologiyasi mavzusini o’qitishning mohiyati…
1.2. Pedagogika fani metodologiyasining tamoyillari va usullari…………..
II   BOB   PEDOGOGIKA   FANI   METODOLOGIYASINI   O’QITISH
METODIKALARI…………………………………………………………..
2.1.  Pedagogika fanini o’qitishdagi interfaol metodlar………………….
2.2.   Pedagogika   metodologiyasi   fanini   o’qitishda   innovatsion
texnologiyalardan  foydalanish……………………………………………..
XULOSA………………………………………………………………………
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI……………………..
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   Ta’lim-tarbiya   jarayonida   pedagogik
innovatsiyalami keng miqyosda qo‘Ilash jahon taraq-qiyotining global tendensiyasi
hisoblanadi.   Ayni   paytda   interfaol   ta’lim   muhitini   yaratish,   o‘quvchilarning
tafakkuri   va   dunyoqarashini   rivojlantirishning   innovatsion   metod   va
texnologiyalarini   takomillashtirish   yanada   muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.
Mamlakatimiz   mustaqillikka   erishgach,   yangi   demokratik   ta’lim   konsepsiyasini
yaratish   vazifasiga   alohida   e’tibor   qaratildi.   “Ta’lim   O   ‘zbekiston   xalqi   m
a’naviyatiga   yaratuvchilik   faolligini   baxsh   etadi.   0‘sib   kelayotgan   avlodning
barcha   eng   yaxshi   imkoniyatlari,   unda   namoyon   bo’ladi,   kasb-kori   mahorati
uzluksiz   takomillashadi,   katta   avlodlaming   dono   tajribasi   anglab   olinadi   va   yosh
avlodga   o‘tadi.   Yoshlar,   ulaming   iqtidorliligi   va   bilim   olishga   chanqoqligidan
ta’lim va m a’naviyatni tushunib yetish boshlanadi” degan qat’iy xulosaga kelindi.
  Mana   shu   g‘oyalar   tadrijiy   ravishda   rivojlantirilib   mustaqil
mamlakatimizning   buyuk   kelajagini   ta’minlaydigan   muhim   omil   sifatida   ta’lim-
tarbiya, kadrlar tayyorlash sohasini mutiaqo yangi asosda tashkil etishga kirishildi.
Mazkur   masalalami   hal   etish   uchun   umumiy   o   ‘rta   ta’lim   tizimi   va   mazmuni
yangilandi,   ya’ni   I-XI   sinflarda   o‘qitiladigan   fanlar   bo‘yicha   uzviylashtirilgan
Davlat ta’lim standarti (DTS), o‘quv dasturlari ishlab chiqildi va amaliyotga joriy
etildi. TaTim-tarbiya 85 jarayonida ilg‘or pedagogik va axborot texnologiyalardan
foydalanish   samaradorligini   oshirish   maqsadida   zamonaviy   o‘quv-uslubiy
majmualar   yaratildi.   Umum   ta’lim   maktabi   o'quvchilarida   tarixiy   tafakkurni
modernizatsiya-lashgan   didaktik   ta’minot   vositasida   rivojlantirishda   uzviylik   va
uzluksizlik   hamda   fanlararo   aloqadorlikni   ta’mirvlash,   mazkur   jarayonga
kompetent   yondashuvni   tatbiq   etish,   globallashuv   sharoitida   o‘quvchilarning
tarixiy   ongi   va   dunyoqarashiga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatuvchi   axborot   xurujlaridan
muhofaza   qilishning   muhim   omili   sifatida   ularda   axborot   iste’moli   madaniyatini
tarkib toptirish, samatali ta’lim texnologiyalari hamda o ‘quvchilarni miliiy tarixiy
2 merosimizni   chuqur   va   to‘liq   o   ‘zlashtirishga   doir   elektron   dasturiy   vositalarni
ishlab chiqish muhim ilmiy-amaliy ahamiyat kasb etadi. 
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2014   yil   6   fevraldagi   PQ-
2124-son   “0‘zbekiston   Respublikasida   yoshlarga   oid   davlat   siyosatini   amalga
oshirishga qaratilgan qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g"risidavgi Qarori, Vazirlar M
ahkamasining 2004 yil 9 iyuldagi 321 - son “2004-2009 yillarda maktab ta’limini
rivojlantirish   Davlat   umummilliy   dasturini   amalga   oshirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi  Qarori hamda mazkur faoliyatga tegishii  boshqa m e’yoriy-huquqiy
hujjatlarda   belgilangan   vazifalarni   amalga   oshirishga   ushbu   kurs   ishi   muayyan
darajada xizmat qiladi.
Kurs   ishining   o‘rganilganlik   darajasi.   Pedagogika   fani
metodologiyasi   borasida   Y.P.Azarov,   N.V. К uzmina,   A.S.Makarenko,
V.A.Slastenin,   V.A.Suxomlinskiy,   L.N.Tolstoy,   К .D.Ushinskiy,
N.N.Azizxodjayeva,   M.M.Axmedjanov,   X.M.Gafurov,   J.G‘.Yo‘ldoshev,
M.Ochilov,   N.S.Saidahmedov,   U.Tolipov,   S.Usmonov,   M.Usmonboyeva,
B.L.Farberman,  B.Q.Xo‘jayev,  N. К .Baklanova  va  boshqa  ko‘pgina  tadqiqotchilar
o‘z ilmiy izlanishlarini amalga oshirishgan. Jumladan, Y.P.Azarov o‘qituvchining
pedagogik   kompetentligini   uning   shaxsni   umumiy   va   kasbiy   nuqtai   nazardan
rivojlantirishi   nuqtai   nazaridan   tadqiq   etadi.   V.A.Slastenin   esa   o‘qituvchi
pedagogik   kompetentligini   uning   kasbiy   tayyorgarligi   jarayonidagi   mas’uliyati
namoyon bo‘lishida  ko‘radi. V.A. К an- К alik pedagogik kompetentlikni  pedagogik
muloqot  samaradorligida  deb biladi.  O‘qituvchi   kasbiy  shakllanishi  va  pedagogik
kompetentligining   psixologik   muammolarini   tadqiqotchilar   L.I.Antsiferova,
A.M.Zimichev,   E.A. К limov,   I.P. К aloshina,   T.V. К udryavtsev,   B.F.Lomov,
Yu.P.Povarenkov,   E.S.Romanov,   Z.A.Reshetova   va   boshqalar   turli   pozitsiyalarda
o‘rganish orqali o‘zlarining ilmiy xulosalarini e’lon qilishgan.
Kurs   ishining   obyekti .   o`qituvchi   (talaba)   va   o`quvchilarning
birgalikdagi   faoliyati   bilan ifodalanadigan  o`quv jarayoni  bo`lib, uning  davomida
o`quv jarayonining o`zaro bog`liq ko`plab funksiyalari amalga oshiriladi.
3 Kurs   ishining   predmeti .   Pedagogika   metodologiyasi   fanini   o`qitish
qonuniyatlari   va   tamoyillarini   asoslash,   shuningdek,   o`qitishning   maqsadi,
vazifalari,   mazmuni,   shakllari   va   usullari,   o`qituvchi   va   o`quvchilar   faoliyatining
birligidir.
Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari .   Kurs   ishining   maqsadi
pedagogika   fani   metodologiyasini   o‘qitish   metodikasini   keng   yoritib   berishdir.
Ushbu maqsaddan kelib chiqib quyidagi vazifalarni qo‘ydik:
- bo‘lajak o‘qituvchilarning kasbiy tayyorgarligini oshirish maqsadida fanning
maqsadi, vazifalari, mazmuni, pedagogik fanlarni integratsiyalash yo‘llarini
ilmiy asoslarini ishlab chiqish; 
- pedagogika fanni  o‘qitish jarayoni ular  asosida quriladigan qonuniyatlar  va
didaktik tamoyillar masalasini hal etish; 
- o‘quvchi   (talaba)larni   o‘quv-tarbiyaviy   ishlarni   tashkil   etishda   bilim,
ko‘nikma   va   malakalar   bilan   qurollantirish   maqsadida   pedagogik   fanlarni
o‘qitishning shakllari, metodlari, usullarini tanlash va tizimlashtirish; 
- pedagogika fanini o‘qitishda to‘plangan tajribani o‘rganish, umumlashtirish
va tizimlashtirish; 
- yangi   (mualliflik)   elementlarni   modellashtirish   va   ularni   pedagogika   fanini
o‘qitish jarayoniga joriy etish;
- kasbiy   pedagogik   faoliyatda   bo‘lajak   o‘qituvchilarning   ijodkorligini
rag‘batlantirish va boshqalar.
Kurs ishining tuzilishi . Mazkur kurs ishi kirish, asosiy qism, 2 bob, 4
paragraf, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
4 ASOSIY QISM
I BOB PEDAGOGIKA FANI METODOLOGIYASI MAVZUSINI
O’QITISHNING ILMIY PEDAGOGIK ASOSLARI
1.1.Pedagogika fani metodologiyasi mavzusini o’qitishning mohiyati
Pedagogika   fani   mamlakatda   maktab   ta’limni   rivojlantiruvchi   o‘quv
predmeti   sifatida   pedagogika   institutlari,   universitetlarda,   o‘qituvchi-
tarbiyachilarni   tayyorlaydigan   o‘rta   maxsus   bilim   yurtlarida   jamiyat   ma’naviy
hayotini   yuksaltiruvchi   va   yangi   insonni   shakllantirishga   xizmat   qiluvchi   fan
sifatida o‘qitila boshlandi.  Chunki, bu davrda yangi  sovet  tizimi  degan mamlakat
xalq   ta’limini   qaytadan   qurish   va   pedagogika   xalq   ta’limi   tizimida   faoliyat
ko‘rsatuvchilarning   ish   mazmunini   belgilaydigan   fan   bo‘lishi   lozimligi   mamlakat
rahbariyati tomonidan belgilab berilgan edi. Chunki, bunda yoshlarni va kattalarni
yangi   jamiyat   hayotida   tayyorlashda   xalq   ta’limining   maktab   va   unga   yaqin
bo‘lgan   bog‘cha,   maktabdan   tashqari   ta’lim-tarbiya   muassasalari   kabi   zvenolari
asosiy o‘rinni egallashlari lozim edi. Shunga asosan pedagogika fani ta’lim-tarbiya
jarayonlarini   tashkil   etishi   va   amalga   oshirishni   o‘rganuvchi   o‘quv   predmeti
sifatida   rivojlandi.   Bunday   sharoitda   qayd   etilgan   xalq   ta’limi   muassasalari
talablariga   javob   beruvchi   va   ularning   faoliyatini   yo‘lga   qo‘yishga
ko‘maklashuvchi   o‘quv   adabiyotlarini   tayyorlash   zarur   bo‘lib   qoldi   va   o‘sha
davrda   xalq   komissalari   kengashi   1921-yilning   avgustida   o‘quv   darsliklarini
yaratish   tartibi   haqida   qaror   qabul   qildi.   Bu   esa   mamlakatda   pedagogika   o‘quv
fanini yaratish uchun muhim turtki bo‘ldi. 
Milliy istiqlol tufayli taraqqiyotning barcha sohalarida jadal rivojlanib
borayotgan   mamlakatimizda   yosh   avlodning   bilim   darajasini   jahon   andozalari
talablariga javob beradigan, fan-texnika yangiliklaridan xabardor, mustaqil fikrlay
oladigan,   hayotga   dadillik   bilan   kirisha   oladigan,   tadbirkor,   ma`naviy   jihatdan
barkamol   qilib  voyaga   etkazish  dolzarb  vazifalardan  hisoblanadi.   Bu  esa,   avvalo,
pedagogika   fanini,   ta`lim-tarbiya   tizimini   zamonaviy   texnologiyalar   asosida
5 takomillashtirishni   taqozo   etadi.   O`zbekiston   Respublikasining   «Ta`lim
to`g‘risida»gi   Qonunida   (1997y.)   ta`lim   davlatimiz   ijtimoiy   taraqqiyoti   sohasida
ustivor   deb   e`lon   qilinishi   pedagogika   fani   zimmasiga   juda   katta   mas`uliyatli
ulug‘vor   vazifalarni   yukladi. 1
  Juda   boy   ilmiy,   ma`naviy,   madaniy,   diniy
merosimimizni   qayta   tiklash   ularni   zamon   ruhi   talabi   bilan   uyg‘unlashtirib   faqat
shaxsiy,   milliy   manfaat   kasb   etib   qolmasdan   umumjahon   ma`naviy,   ijtimoiy-
iqtisodiy   taraqqiyotga   ulkan   hissa   bo`lib   qo`shilmoqda.   O`sib   kelayotgan   yosh
avlod   va   ularning   kelajakda   qanday   kasb-hunar   egallashlariga   qarab,
Respublikamiz   kelajagini   tasavvur   qilsa   bo`ladi.   Yoshlar   farovon   hayotimiz
mezonidir.   Xuddi   shu   ma`noda   yoshlarning   ta`lim-tarbiyasiga   jiddiy   e`tibor
bermog‘imiz   lozim.   Yoshlar   ta`lim-tarbiyasi   har   bir   ota-onaning,   o`qituvchi-
tarbiyachining Vatan oldidagi muqaddas burchidir. 
Tabiiyki,   barcha   xildagi   tajriba   shakllari   ham   tarbiya   mazmunini
tashkil etavermaydi. Chunki: 
-   Birinchidan,   pedagogika,   xususan,   o`zbek   xalq   pedagogikasi
taraqqiyotida   juda   murakkab   bo`lgan   tomonlar   (hatto   bu   murakkablikning
noma`lum   qismlari)   mavjudki,   ularni   yoshlar   daf`atan   o`zlashtira   olmaydilar.
Masalan;   sharq   falsafasi   yoki   mutafakkirlarimizning   ma`naviy   merosini   falsafa,
tabiiy   va   gumanitar   fanlar,   diniy   manbalardan   yaxshi   xabardor   bo`la
olmaganligimiz sababli o`rganishimiz qiyin kechadi; 
-   ikkinchidan,   tarbiyalanuvchilarning   yosh   hususiyatlariga   ko`ra   va
ham metodik, ham moddiy asosning etishmasligi sababli to`plangan tajribalarning
hammasini olish imkoniyati yo`q va hokazo. Eng muhimi, jamiyat taraqqiyotining
ijtimoiyiqtisodiy ehtiyojlariga va kelajakda kutiladigan o`zgarishlarni hisobga olib
tarbiya   mazmunini   shakllantirish   darkor.   O`zbek   pedagogikasining   vazifasi
Respublikamizda yashovchi turli millatelatlarning orzu-istaklariga monand ta`lim-
tarbiyaning   ham   nazariy,   ham   amaliy   muammolarini   milliy   qadriyatlar   asosida
1
  O‘zbekiston Respublikasining «Ta’lim to‘g‘risida»gi Qonuni. - T., 2020. 
6 to`g‘ri   hal   etib   berishdir. 2
  Bunda   islom   dunyosida   qalam   tebratgan
allomalarimizdan   tortib,   zamondosh   olimu   fuzalolarimizning   ta`limotlaridan
hamohang ta`lim  tarbiyaga oid qirralarini  izlab topishni  taqozo  etadi. Yosh-avlod
dunyoqarashini shakllantirishda istiqloldan avval qoralangan tasavvuf ilmidan ham
foydalanish   joiz.   Negaki,   bir   mafkura   yakka   hokimliligiga   endilikda   nuqta
qo`yiladi. Erkin fikrlash tizimi yosh avlod ruhini tarbiyalashdagi  bosh omillardan
biridir.
Pedagogika   fani   rivojining   hozirgi   bosqichida   alohida   dolzarb
metodologik masalalarni hal etish bilan chegaraianmasdan xususiy bilimlar tizimi
sifatida   pedagogika   fani   metodologiyasini   aniq   belgilab   olish   zarur.   Bu
birinchidan ,   pedagogik   nazariyalaming   ishonchliligini   ta ’ minlasa ,   boshqa
tomondan   metodologik   bilimlarsiz   pedagogik   tadqiqotlarni   samarli   tashkil   etish   va
o ' tkazish   mumkin   emasligini   uqtiradi .  Ijodiy   jarayonda   bugungi   kunda   pedagogika
fani   metodologiyasiga ,   uning   predmetiga   nisbatan   turlicha   yondashuvlar   vujudga
kelmoqdaki ,  ulaming   mohiyatini   qisqacha   tushuntirishga   harakat   qilamiz . 
Metodologiya   alohida   fan   sifatida   ikkita   funksiyani   bajaradi :
deskriptiv  ( ifodalovchi )  va   perskriptiv  ( me ’ yorlovchi ).
  Birinchisi  -  obyektni   nazariy   jihatdan   ifodalashni   ko ‘ zlasa ,  keyingisi  -
tadqiqotchi   uchun   aniq   m   oijal   olishga   shart - sharoit   yaratadi .   Bu   ikki   vazifaning
mavjudligi   pedagogika   metodologiyasini   ham   ikki   guruhga   ajratishni   taqozo   etadi  -
nazariy   va   m   e ’ yoriy . 
Pedagogikaning   nazariy   metodologiyasiga   quyidagilami   kiritish
mumkin :   « metodologiya »   tushunchasi   ta ’ rifi ;   fan   metodologiyasining   umumiy
tavsifi ,   uning   darajalari ;   metodologik   bilimlar   va   faoliyat   tizim   sifatida ;
pedagogika   sohasidagi   tadqiqiy   faoliyatni   metodologik   ta ’ minlash   manbalari ;
pedagogik   tadqiqot   obyekti   va   predmetining   metodologik   tahlili .   Me ’ yoriy   asos
quyidagi   savollar   doirasini   qamrab   oladi :   pedagogikani   obyektiv   borliqni   m
2
  .  Bristol, A. S., & Gillis, J. M. Recent developments in high school psychology education: An extension of Hakala 
(1999). Teaching of Psychology, 2001. - 28, p.
7 a ’ naviy   jihatdan   o   ‘ zgartirishning   boshqa   shaklidan   farqli   tomonlarini   ilmiy
asoslash ;   pedagogika   sohasidagi   ishlami   fanning   fundamental   asoslariga
muvoftqligini   aniqlash ;   maqsadning   aniqligi ;   maxsus   tadqiqot   obyektini   ajratish ;
maxsus   bilish   metodlari   va   vositalarini   qo ‘ llash ;   atamalaming   bir   xil   qo ‘ llanilishi ;
pedagogik   tadqiqotlarni   tizimlashtirish ;   tadqiqot   asosnomasi :   muammo ,   mavzu ,
uning   dolzarbligi ,  tadqiqot   obyekti ,  predmeti ,  maqsad   va   vazifalari ,  farazi ,  himoya
qilinadigan   holatlar ,   ilmiy   yangiligi ,   ilmiy - amaliy   ahamiyati ;   pedagogik
tadqiqotning   tarkibi   va   mantiqiy   ketma - ketligi ;   pedagogik   fanlar   tizimi ,   ulaming
o ‘ zaro   aloqasi .   17   Tadqiqot   muammosi   bo ‘ yicha   qabul   qilingan   direktiv   va   m
e ’ yoriy   hujjatiar   ham   bevosita   metodologiyaning   m   e ’ yoriy   asosini   tashkil   etadi .
Falsafiy   nuqtai   nazardan   metodologiya   nazariy   va   amaliy   faoliyatni   tashkil   etish
prinsiplari   va   usullari   tizimi ,   shuningdek ,   bu   tizirn   haqidagi   ta ’ limot   ( nazariya )
sifatida   qabul   qilinadi . 
Aniqrog ' i ,   metodologiya   predmeti   -   faoliyatni   tashkil   etish   haqidagi
nazariya   demakdir .   Ko ‘ rinib   turibdiki ,   bu   ta ’ rifda   ilmiy   bilishning   ikki   jihati   -
bilimlar   tizimi   va   ilmiy - tadqiqiy   faoliyat   qamrab   olingan .   Yoki   ikki   faoliyat   turi   -
metodologik   tadqiqot   va   metodologik   ta ’ minot   hisobga   olinyapti .   Agar
birinchisining   vazifasi   pedagogika   fanlari   rivojining   qonuniyatlari   va   yo ' nalishlari ,
pedagogik   tadqiqotlarning   sifat   va   samaradorligini   oshirish   prinsiplari ,   ularning
tushunchalari   tarkibini   aniqlashtirsa ,  ikkinchisi  -  metodologik   bilimlardan   tadqiqot
dasturlarini   asoslashda   va   sifatini   baholashda   foydalanishni   anglatadi .   Shu   bilan
birgalikda   pedagogik   muammolarning   umumnazariy   muammolar   bilan
almashtirishga   yo‘l   qo‘yib   bo‘lmaydi.   Chunki,   birinchisi   «qanday   qilib
metodologiyani   pedagogikaga   qoMlash   mumkin»   degan   savolni   aniqlashtirsa,
ikkinchisi   —   umumnazariy   savollar   esa   pedagogikaning   predmeti,   uning   boshqa
fanlar  bilan aloqasi, ta’lim  va tarbiya mohiyati  kabi  umumiy savollar  yyechimiga
qaratiladi.   Pedagog   kadrlar   tayyorlash   sifatini   oshirish   masalasi   respublikamiz   va
jahon miqyosida tadqiqotchilaming diqqat markazida bo’lib kelmoqda. 
8 Mazkur   muammo   ta’lim   mazmunini   modernizatsiyalash,   ta’lim
jarayonini   tashkil   qiiish   texnologiyalari   va   usullarini   optimallashtirish   bilan
chambarchas   bogMangan.   Ularning   to‘laqonli   hal   etilishiga   esa   pedagogik
tadqiqotlami   amalga   oshirishda   yanada   moslashuvchan   va   taraqqiyparvar
yondashuvlarni   keng   joriy   etish   orqaligina   erishish   mumkin.   0   ‘z   navbatida
pedagogika fani boshqa fanlar kabi yangi-yangi dalillar, yuqori natijalarga erishish
imkonini   beruvchi   texnologiyalar   asosida   rivojlanib   boradi.   Buning   uchun   esa
ilmiy   asoslangan   tadqiqot   metodlariga   tayanish   talab   etiladi.   Ilmiy   tadqiqot
metodlari   esa   o‘z   navbatida   metodologiya   tushunchasi   bilan   ataluvchi   nazariy
prinsiplar majmuasiga bog‘liq bo‘ladi. 
Pedagogik   metodologiya   sohasida   amalga   oshirilgan   ilmiy   ishlar
tahlili   «metodologiya»,   shuningdek,   «pedagogik   metodologiya»   tushunchasiga
nisbatan   turlicna   yondashuvlar   mavjudligini   ko‘rsatadi.   Pedagogika   fanida
metodologiya   tushunchasining   gnoseologik   talqini   ko‘proq   ustuvorlik   kasb   etadi.
Mazkur   yondashuvga   ko‘ra   «metodologiya»   tushunchasi,   mazmunan
«gnoseologiya»   (bilish   to‘g   ‘risidagi   fan),   «nazariy   bilish»   kabi   tushunchalarga
yaqin   turadi.   Ushbu   yo‘nalish   tarafdorlari   masalaga   bir   tomonlama   yondashib,
metodologiyani   faqat   «bilish   metodlari   to   ‘g   ‘risidagi   ta’minot»   yoki   hodisalarni
bilish jarayoni sifatida talqin qiladilar. Shu o ‘rinda, ushbu tushunchaning «borliqni
o'zgartirish   metodlari   to‘g‘risidagi   ta’limot»   ekanligini   e’tibordan   chetda
qoldiradilar va metodologiyani gnoseologik qolip bilan cheklab qo‘yadilar.
Pedagogik   tadqiqotlarning   metodologik   ta’minoti   va   pedagogik
refleksiyaga   doir   manbalari.   Pedagogik   tadqiqotning   metodologik   ta’minotiga
me’yoriy-metodologik   bilimlar   (yoridashuvlar,   tamoyillar,   usullar,   mezonlar)
hamda   metodologik   vazifani   bajaruvchi   deskriptiv   umumiy   va   maxsus   ilmiy
bilimlar   (tasniflar,   konsepsiyalar,   tizimlar,   modellar)   kiradi.   E.G.Yudinning
ta’kidlashicha:   “Ilmiy   bilishning   tadrijiy   rivojida   vazifa   ko‘pincha   shunday
qo‘yilgan   boiadiki,   bunda   asbrakt   bilish   ratsiional   bilishga   nisbatan   metodologik
vazifani   bajaradi.   Aslida   har   qanday   ilmiy   nazariya   metodologik   vazifani
9 bajaradi...”.   Masalan,   ta’limning   madaniyatshunoslikka   doir   konsepsiyasi
didaktika,   tarbiya   nazariyasi,   xususiy   metodikalar   sohasidagi   tadqiqotlarga
nisbatan   metodologiya   vazifasini   bajaradi.   Turli   darajadagi   deskriptiv   bilimlar
qatlami   (falsafly   tushunchalar,   umumiy   va   dunyoning   maxsus   ilmiy   manzarasi,
umumiy   va   maxsus   ilmiy   kategoriyalar,   tushunchalar,   nazariya   va   konsepsiyalar,
empirik   faktlar)   “mavjud”   sohani   o   ‘zida   ifoda   etadi   («Nima   mavjud?»).   Shu
sababli  “metodologik bilim” va “funksional  metodologik bilim”ni  farqlash lozim.
Paradigma   tarkibida  mazkur  deskriptiv  tarkibiy  qismlar   metodologik  (preskriptiv,
m   e’yoriy)   vazifani   bajaradi.   Fan   metodologiyasida   metodologik   vositalarning
g‘oyat katta “zahirasi” ishlab chiqilgan. Ulami tizimlashtirish muammosi mavjud.
Tadqiqotchi   tomonidan   tadqiqot   maqsadi   va   masalalariga   ayni   metodologik
vositani   mustaqil   tanlay   olish   undagi   metodologik   ta’minot   va   metodologik
refleksiya   darajasi,   shakli,   turi,   manbalari   to‘g   ‘risida   bilimlariga   bog‘liq.
Metodologiyaning   turlari   va   darajalari   to‘g‘risidagi   asosiy   fikr   ilk   bor
V.A.Lektorskiy va V.S.Shvirev tomonidan shakllantirilgan, keyinchalik E.G.Yudin
tomonidan   yanada   to'ldirilgan.   Ular   metodologik   bilimning   quyidagi   darajalarni
ajratib   ko‘rsatishadi:   falsafiy,   umumilmiy   va   xususiy.   Bizningcha,   ijtimoiy-
gumanitar   bilim   sohasi   uchun   xos   bo‘lgan   antropologik,   aksiologik,
fenomenologik,   germenevtik   metodologik   yondashuvlarni   o‘z   ichiga   olgan
ijtimoiy-gumanitar   fanlar   metodologiyasi   darajasini   ajratib   ko‘rsatish   maqsadga
muvofiqdir. 
Metodologik g'oya va qarashlarni aniqlovchi mezonlar quyidagilardan
iboratdir: 
Tarixiylik   -   predmetni   uning   rivojlanib   borish   jarayonida   o   ‘rganish.
Mazkur  mezon  so‘z   yuritilayotgan  tadqiqot  asosida  yotuvchi  dialektik  metodning
muhim talabi hisoblanadi. V.I.Juravlyov ta’kidlaganidek “Har qanday ijtimoiv fan
obyektni   yaxlit   va   majmuaviy   tarzda   o‘rganishni   tarixiy   mezoni   asosida   qaraydi.
Shunga   ko‘ra,   tadqiqctchi   obyektning   mavjud   holati   hamda   istiqboldagi   rolini
baholaydi”.
10   Mantiqiylik   -   o   ‘rganilayotgan   obyektni   alohida,   uni   o   ‘rab   türgan
muhitdan   ajratib   olingan   holda   emas,   balki   aynan   (mazkur   tadqiqot   obyekti
misolida   boMgani   kabi)   yaxlit   tizim   sifatida   qarashni   ko‘zda   tutadi.   Aks   holda,
ushbu   obyektni   o   ‘rganish   natijalari   tadqiqot   mahsuli   emäs,   balki   faqat   m   a'lum
natijalami qayd etishdan iborat bo‘lib qoladi. 
Dialektik mezon - shaxsning ijtimoiy munosabatlaming faol subyekti
ekanligi   to‘g   ‘risidagi   etakchi   falsafiy   g‘oyalar   yangicha   talqin   qilish   natijasida
tadqiqotlar   mazmuni   ham   vaqt   o‘tishi   bilan   o   ‘zgarib   38   boradi.   Bu   m   a’noda
dialektik mezon tarbiyaning etakchi mezoni sifatida o‘z davrining ustuvor ijtimoiy-
madaniy   g   ‘oyalariga   yo‘naltiriladi.   Foyalar   maqsad,   mazmun,   metod   va   tarbiya
natijalariga   aylana   borib,   pedagogik   jarayonning   metodologik   asosini   belgilab
beradi.
  Metodologiya   tushunchasi   o‘zida   ikki   jihatni   aks   ettiradi:   birinchisi
bilish faoliyati natijalari bilan bog‘liq bo’lsa, ikkinchisi mazkur faoliyatning o ‘zi
hisoblanadi.   Har   bir   fanning   o‘ziga   xos   kategoriyalari,   tushunchalari,   tadqiqot
predmeti,   obyekti   va   fanshunoslikning   umumiy   qoidalari,   ilmiylik   mezoni
ifodalanishidir.   Globallashuv   jarayonida   fanning   rivojlanishi,   ilmiy   tadqiqot   tili,
kategoriyalari   uning   umumiy   jahonshumul   va   xususiy   muayanligi   muxim   o‘rin
tutadi.   So‘nggi   vaqtlarda   shaxsga   yo‘naItirilgan   ta’lim   va   yuksak   m   a’naviyatli
shaxsni   shakllantirish   bilan   bogTiqlikda   metodologiyäni   tavsiflash   bilan   bog‘liq
qator savollar tug‘ilmoqda: metodologik har bir kishining shaxsiy yutug‘i bo‘lishi
kerak emasmi? Maxsus  bilish sohasini  metodologiya deb  atash o‘rinli  boladim  i?
Ko‘plab   olimlaming   sa’yharakatlari   bilan   fan   sohasida   amalga   oshirilgan   ilmiy
ishlarni   korreksiyalash   va   takomillashtirishdan   foyda   bormi?     Shuningdek,   ayrim
adabiyotlarda   bayon   etilishicha,   “obyektiv”   metodologiya   bo‘lishi   kerak   emas,
aksincha,   har   bir   kishi   uchun   ilmiy   ijod   individual   xarakter   kasb   etishi,   ya’ni
“subyektiv”   metodologiya   bo‘lishi   lozim.   Biroq   mazkur   fikrlarni   to‘liq   tasdiqlab
bo‘lmaydi.   Avvalgi   paragrafda   ta’kidlab   o'tilganidek.   pedagogika   fani
metodologiyasi pedagogik fanlar va pedagogik tadqiqotlar haqida bilimlar tizimini
11 ifoda   etsa,   ikkinchidan,   mazkur   bilimlarni   qo‘lga   kiritish,   shuningdek,   tadqiqot
dasturi(metodologik   ta’minoti)ni   asoslashga   doir   faoliyat   sifatida   metodologiya
sohasi   bilan   bog‘liq   qator   tushunchalarga   aniqlik   kiritish   imkonini   beradi.
Shuningdek,   metodologiyani   tushunish   nuqtai   nazaridan   quyidagi   savollarga   aniq
javob   topishga   erishish   mumkin:   pedagogika   metodologiyasi   nima   bilan
shug‘ullanadi   va   kim   shug‘ullanishi   kerak?   Pedagogika   sohasida   metodologik
bilimlarni   egallashning   qanday   usullari   mavjud   va   qanday   bilimlar   qo‘lga
kiritiladi?   Tadqiqotlaming   metodologik   ta’minotining   manbalari,   obyektlari   va
tartib-qoidalari   qanday   bo'lishi   lozim?   Dastlab   metodologik   tahlil   obyektlarining
maxsus ilmiy tahlil obyektlaridan fa rqiga aniqlik kiritish lozim. Maxsusilmiy  ish
aniq   metodologik   tadqiqotni   anglatmaydi,   u   pedagogik   faoliyatni   tadqiq   etishga
yo‘naltirilgan   bilish   faoliyatidir.   M   etodlar   tasnifi,   ta’lirn   mazmunini   masalalari
yoki zamonaviy darsni tashkil etish muammolarini o‘rganish - maxsus-ilmiy tahlil
sohasidir.   Biroq  metodologik   tahlil   ham   bor.   M   azkur   holatda   biz  bu   masalalarni
qanday tadqiq etamiz: masalan, ushbu masalalarni o'rganishda fan metodlari to‘g‘ri
qo’llaniladimi,   bilish   maqsadi   bilan   biz   foydalanayotgan   tushunchalar   tizimi   bir-
biriga muvoftqmi? Ikkinchidan, metodologik masalalar maxsus-ilmiy masalalardan
farq qiladi.  3
Metodologik   masalalar:   maktab   amaliyotida   didaktik   bilimlardan
foydalanish   masalalari,   pedagogik   bilimlarning   turlari,   xususiy   metodika   bilan
didaktikaning   aloqadorligi,   pedagogik   dalillar,   pedagogik   tadqiqotlar   m   antig‘i,
pedagogik   tadqiqotlarda   formallashtirishni   qo‘llash   doirasi   va   shart-sharoitlari,
pedagogik   tadqiqotlar   bosqichi   sifatida   maktab   tajribasini   o‘rganish   va   h.k.   M
azkur   holtada   e’tibor   amaliy   yo‘naltirilgan   ilmiy   faoliyatga   qaratilgan.   40   M
etodologik   ta   ’m   inot   m   anbalari.   Pedagogika   fani   bo'yicha   amalga   oshiriladigan
tadqiqoi   ishlarinig   metodologik   ta   ’minoti   qator   o   ‘ziga   xosliklariga   ega.
Metodologik   ta’minoti   manbasi   tushunchasi   tadqiqotchi   uchun   m   o‘ljai   olishga
imkon  beruvchi   va   ierarxik   mansublikka   ega   alohida   turdagi   bilimlar   yig‘indisini
3
  Bristol, A. S., & Gillis, J. M. Recent developments in high school psychology education: An extension of Hakala 
(1999). Teaching of Psychology, 2001. - 28, p.
12 anglatadi.   Tadqiqotchi   uchun   m   o‘ljal   olishga   yordam   beruvchi   birinchi
metodologik   manba   falsafïy   qoidalar   va   undagi   metodologik   funksiyalardir.
Masalan,   nazariya   va   amaliyot   birligi   haqidagi   nazariya.   Ana   si   ¡a   tarzda   falsafa
metodologik   ta   ’minot   manbalaridan   biri   sifatida   namoyon   bo‘ladi.
Metodologiyaning   bir   nechta   darajalarining   mavjudligi   umumfalsafiy   qoidalar,
shuningdek,   umumilmiy   metodologiya   darajasida   ishiab   chiqilgan   bilimlar   va
yondashuvlarni metodologik ta’minot tarkibiga kiritishga teng huquq beradi. 
Metodologiyaning   yana   bir   manbasi   pedagogika   sohasida   tadqiqi
qilingan ilmiy ishdir. M azkur tadqiqotlarning natijalari yaxlitlikoa pedagogikaning
o‘ziga   xosliklari,   uning   boshqa   fanlar   bilan   aloqau.   pedagogik   faktlar,   pedagogik
nazariyalami shakllantirish shatsharoitlari, pedagogikaning obyekti va predmeti va
mustaqil   amai^o   oshirilgan   pedagogik   tadqiqotlar   haqidagi   bilimlami   o‘zida   aks
ettirach.   Ushbu   tadqiqotlarda   ta’lim   sohasida   qo‘llaniladigan   fan   metodlari
haqidagi bilimlar konkretlashtiriladi. Mazkur  tadqiqotlarning vazifàsj  - pedagogik
fanlami   amaliyot   bilan   aloqadorlikda   rivojlanish   qonumyatlari   va   tendensiyalari,
pedagogik   tadqiqotlar   samaradorligi   va   sifatini   oshirish   tamoyillari,   pedagogika
qo’llaniladigan   tushunchalar   va   metodlarni   tahlil   etishni   aniqlashtirishdan   iborat.
Metodologik   bilimlar   amaliy   pedagogik   faoliyat   qonuniyatlari   va   tashkiliy
tizimlarini   aniqlashda   o   ‘ziga   xos   vazifalariga   ega   bolgan   maxsus-ilmiy
tadqiqotlarni  o  ‘tkazish   uchun  asos   sifatida  xizmat  qiladî  Yuqorida  bayon  etilgan
pedagogika   sohasidagi   tadqiqotlarning   ikki   turi   bir   tomondan   metodologik,
ikkinchi   tomonidan   maxsus-ilmiy   tahlilga   tegishli   ekanligi   haqida   gapirish
imkonini beradi. Ular turîi obyekt va yo‘nalishlarga ega va muammo doirasi bilan
bir-biridan   farq   qiladi.   Maxsus-ilmiy   tadqiqotlar   (masalan,   ta’lim   va   tarbiya
qonuniyatlari) bevosita  pedagogik faoliyatga yo‘naltirilgan, o‘z navbatida mazkui
voqelikni ilmiy aks ettiruvchi - metodologik tadqiqot sifatida ham qaraladi (ta’lim
amaliyotini ilmiy asoslash usullari). Mazkur farq metodologik tadqiqot jarayonida
uni nazariyada aks ettirishning samaraii   usullari va nihoyasida mazkur nazariyani
amaüyotga   ta’sirini   kuchaytirish   maqsadida   pedagogik   faoliyatga   murojaat   qilish
13 zarurati yuzaga chiqadi. Masalan, o’qitishni iimiy asoslash usüllarini tadqiq etishda
ta’lim   metodlari   haqidagi   tasavvurlar   turli   metodlarni   amaliyotda   qo‘llash   bilan
bog‘liq masalalar yuzaga keladi. Aynan arnaliyotdagi kamchilikiar olimlami fanga,
ilmiy   bilishdagi   bo‘shliqlarga   murojaat   qilishni,   keyin   ushbu   kamchilik   va
bo‘shliqlaming   yuzaga   kelish   sababiarini   metodologik   tahlil   qilishga   murojaat
qilishga   majbur   qiladi.   Amaliyot   uchun   pedagogikada   qo‘llani!adigan
tushunchalarni tartibga solish, kompleks tadqiqotlarni samarali tashkil etish uchun
pedagogikaning   boshqa   fanlar   bilan   aloqdorligi   mexanizmini   o‘rganish   katta
ahamiyatga ega. Metodologik tadqiqot aynan tadqiqiy tavsifga ega boTishi lozim,
ya’ni   istalgan   ilmiy   tadqiqotga   qo‘yiladigan   talablar   to‘iiq   bajarilishi   lozim,
umumiy mulohaza va konspektiv xarakterga ega bo‘lib qolmasligi zarur. 
14 1.2.Pedagogika fani metodologiyasining tamoyillari va usullari
  Ilmiy   bilishda   umumiy   metodologiya   va   xususiy   metodoiogik   asos
mavjud.   Umumiy   metodologiya   falsafaning   dialektik   qonunlari,   ilmiy   bilish
haqidagi ta’limotlar, jamiyat taraqqiyotning hozirgi davridagi konsepsiyalar, milly
g'oya,   mafkura.   Pedagogik   fanlar   metodologiyasining   umumilmiy   metodologik
tamoyillariga quyidagilar kiradi: 
Muvofiqlik   tamoyili   -   ilmiy   bilishning   mazkur   sohasida   bilimlaming
yangi tamoyillar, g‘oyalar konsepsiyalar asosida tizimga solish. 
To’ldiruvchanlik   tamoyili   -   tadqiqotning   ko‘pgina   obyektlari
mikrodunyoning zarraga o‘xshash eng oddiy obyektlaridan tortib inson va jamiyat
singari   murakkab   obyektlarigacha.   Qarama-qarshi   nazariyalarni   birlashtirish
asosida to‘la tavsiflanishi. 
Verifikatsiya tamoyili - mohiyat e’tibori bilan formal mantiqni yetarli
asoslash. 
Falsafikatsiya   tamoyili   -   mazkur   tamoyilga   binoan   faqat   inkor   etish
orqali tekshirib ko'rish imkoniyati bo‘lgan bilim ilmiy bilim bo’lishi mumkin. 
Reduksiya   tamoyili   -   ma'lum   yaxlitlik   tizim   murakkabligini   uning
nisbatan sodda tarkibiy qismlari unsurlari orqali bilishdir. 
Yaxlitlik   tamoyili   -   tadqiq   qilinayotgan   obyektlaming   alohida   yaxlit
xossalarini boshqa ob’ekitlar bilan o'zaro aloqada bo‘lish. 
Kontirreduksiya   tamoyili   -   elementar   zarralardan   tortib   to   ijtimoiy
tabiiy   tizimlargacha   barcha   tabiiy   obyektlarga,   shu   jumladan   tabiiy   tilga   amal
qilish.   Pedagogik   tadqiqotlarning   konkret-metodologik   tamoyillari.   Demokratik
jamiyat   qurish   konsepsiyasi   har   bir   ijtimoiy   fanning   o   ‘z   qonunlaridan,
predmetidan   kelib   chiqadigan   xususiy,   metodologiyani   rivojianishiga   imkoniyat
15 yaratdi.   Avvalo,   ilmiy   pedagogik   tadqiqotda   99   shaxsiy   yondashuv,   faoliyatli
yondashuv,   polisu’bektli   yondashuv,   madaniy   yondashuv,   antropologik
yondashuv,   texnologik   yondashuv   kabi   qonsepsiyalar   yaratildi.   Albatta   bu
konseptual   yondashuvlar   davr   taqozosi   bilan   takomillashib   boradi.   Professor
A.Choriev   qonuniyatii   yondashuv   ta’lim-tarbiya   jarayonini   modemizatsiya
qilishning   metodologik   asosi   ekanligini   asosiagan.   Chunki   ta’lim-tarbiya
jarayonining   o   ‘ziga   xos   qonuniyatiari   asrlar   bo‘yi   tajribalarda   sinalgan,   qaror
topgan. Har bir fanning o ‘ziga xos qonuniyati bo‘lganidek, pedagogik jaaryonning
qonuniyatiari   ilmiy   tadqiqotning   yorqin   yo‘llanmasi   bo'iadi.   Metodologiya
metodlar, usullar, majmui sifatida qarashlar, “yondashuvlar”, konsepsiyalar uchun
ham   fanning   umumiy   qonuniyatiari   nazariy   (boshlang‘ich)   asosi   bo‘ladi.   Har   bir
qonuniyatni   amaliyotida   o   ‘ziga   xos   metod,   usullari   qoManishi   tabiiy   hoi.
Pedagogik   qonuniyatlar   o‘tgan   asming   80-yillarida   umumlashtirila   boshlandi.
Ko‘pgina mamlakatlarda ta’lim-tarbiya jaryoniga faqat falsafiy yondashuv mavjud.
Muayan   qonuniyatlarga   asoslanilmagani   uchun   fanning   predmetsizlikda
kamsitishga   urinishlar   ham   bo‘ldi.   Har   bir   voqeligining   o   ‘ziga   xos   qonuniyati
mavjud   boMadi.   Shuning   uchun   ilmiy   tadqiqotda   qonuniyatii   yondashuv
obyektniing,   muammoning   muayyan   mohiyatini   aniqlash,   ixtironing   nazariy
ahamiyatini, tadqiqot samaradorligini oshiradi.
 Pedagogika fani rivoji muayyan pedagogik muammolarni tadqiq etish
maqsadida   olib   borilgan   tadqiqot   ishlarining   g‘oyasi,   mazmuni   hamda   natijalari
hisobiga ta’minlanadi. Ijtimoiy va ishlab chiharish jarayonining keskin rivojlanishi
shaxsni  har tomonlama kamol toptirish imkonini beruvchi omil hamda pedagogik
shart-sharoitlarni   aniqlash,   jamiyat   va   shaxs   ma’naviyatiga   ziyon   etkazuvchi
holatlarni bartaraf etishni taqozo qiladi. Tarbiya jarayonlarining mohiyatini anglash
ularni keng yoki tor doirada o ‘rganish, mavjud ko‘rsatkichlar vositasida ularning
sodir   bo‘lish   sabablarini   o‘rganish,   zarur   chora-tadbirlami   belgilash   ilmiy
izlanishlami   tashkil   etish   zaruriyatini   yuzaga   keltiradi.   Pedagogik   izlanishlaming
samarali   kechishi   bir   qator   obyektiv   va   subyektiv   omiliarga   bog‘liq.   Mazkur
16 jarayonda   maqsadga   muvofiq   keluvchi,   maqbul.   Ayni   vaqtda   samarali   bo‘lgan
metodlarni   tanlay   olish   ham   muhimdir. 4
  Pedagogik   ilmiy-tadqiqot   metodlari
shaxsni   tarbiyalash,   unga   muayyan   yo‘nalishlarda   chuqur,   puxta   ilmiy   bilimlami
berishga   berish  tamoyillari, obyekti   va subyektiv  omillarini  aniqlovchi   pedagogía
jarayonning   ichki   mohiyati,   aloqa   va   qonuniyatlarini   maxsus   tekshirisl,   va   bilish
usullaridir.   Ayni   vaqtda,   0   ‘zbekiston   Respubiikasida   pedagogik   yo‘nalishíi'   olib
borilayotgan   ilmiy   izlanishlar   dialektik   yondashuvga   asoslanatii.   Pedagogik
hodisa,   voqelik   va   ularning   qonuniyatlarilarni   aniqlashg;;   bunday   yondashuv
pedagogik   hodisa   va   jarayondlarning   umumi;   aloqasi,   ularning   izchil,   uz-luksiz
rivojlanishi,   bolaning   fiziologik   rivcii   uning   psixologik,   in-tellektual   jihatdan
takomilashtirib   borishini   ta’mi;'   lashi,   qarama-qarshiliklarning   shaxs   kamolotini
ta’minlashdagi   o‘rni   roli,   shuningdek,   dialektika   kategoriyalarining   ahamiyatini
e’tirof etadi. 
4
  Bristol, A. S., & Gillis, J. M. Recent developments in high school psychology education: An extension of Hakala 
(1999). Teaching of Psychology, 2001. - 28, p.
17 I BOB BO’YICHA XULOSA
Xulosa   qilib   aytadigan   bo’lsak,   pedagogika   sohasida   konkret
metodologik tadqiqot xususiy maxsus predmetiga ega va u yoki bu fan bo’limlari
holati,   amaliyot   uchun   yo'naltirilgan   normativ   materialiami   asoslash   xarakteri   va
sifati,   pedagogik   konsepsiyalarni   ishlab   chiqish   va   ularni   amaliyotga   ioriy   etish
dalillarida   aks   etuvchi   empirik   materiallarga   tayanadi.   Empirik   tavsifdagi
(metodologik   empiriya)   metodologik   bilimlar   ilmiy   bilish   usullarini   qo‘llash
haqidagi   tadqiqotchining   fikr-mulohazalari,   ya’ni   metodologik   refleksiya   natijasi
sifatida   aniq   maxsus-iimiy   tadqiqotlar   jarayonida   ham   shakllanadi.   Qachonki,   u
shu tarzda tanlangan obyekt bo‘yicha o ‘z harakatini kuzatib borsa, mazkur turdagi
bilimlar   metodologik   ta’minot   tarkibiga   qo‘shilib   boradi.   Ulaming   o'ziga   xosligi
shundaki,   maxsus   rejalashtirilgan   metodologik   ishlar   hosilasi   emas,   boshqa
(maxsus-ilmiy)   obyektga   maqsadli   tadqiqot   mahsuli   garovi   sifatida   namoyon
bo‘ladi.   Empirik   bilimlar   obyektga   bog‘langan   bo‘lib,   shuning   uchun   umumiy
tavsifga   ega   bo‘lmaydi.   Ularni   qo‘llash   mazkur   tadqiqot   vazifalari   bilan
cheklanadi.   Masalan,   o‘quvchilarda   mustaqil   fikrlashni   shakllantirish   yo'llarini
ishlab   chiqish   jarayonida   asoslovchi   tajriba-sinov   ishlarini   o‘tkazish   natijasida
olingan   tadqiqotchining   shaxsiy   tajribasi   boshqa,   masalan   o‘quv   materiallarini
strukturalashtirish   muammosi   bilan   shug‘ullanayotgan   kishi   uchun   qo‘l   kelishi
ehtimoldan   yiroq.   Hech   iloji   bo‘imaganda,   tizimli   yondashuvda   qo‘llaniladigan
modellashtirish, ideal obyektlami kosntruksiyalash kabi ilmiy metodlarga taalluqli
metodologik orientirlarga tayaniladi. 
Metodologiya   sohasi   va   maxsus-ilmiy   sohani   bir-biridan   farqlash
zarur:   metodologik   tahlil   obyekti   va   maxsus-ilmiy   obyekt   tahlil,   metodologik
muammolar   va   maxsus-ilmiy   muammolar,   metodologik   va   maxsus-ilmiy
tadqiqotlar.   Metodologik   faoliyat   sohasida   maxsus-ilmiy   tadqiqotlar   ta’minotini
metodologik tadqiqotnikidan farqlash zarur.
18 II BOB PEDOGOGIKA FANI METODOLOGIYASINI O’QITISH
METODIKALARI
2.1.  Pedagogika fanini o’qitishdagi interfaol metodlar
Hozirda ta'lim  metodlarini  takomillashtirish sohasidagi  asosiy  yo'nalishlardan biri
interfaol ta'lim va tarbiya usullarini joriy qilishdan iborat. Barcha fan o'qituvchilari
dars   mashg'ulotlari   jarayonida   interfaol   usullardan   borgan   sari   kengroq
foydalanmoqdalar.   Interfaol   usullarni   qo'llash   natijasida   o'quvchilarning   mustaqil
fikrlash,   tahlil   qilish,   xulosalar   chiqarish,   o'z   fikrini   bayon   qilish,   uni   asoslagan
holda   himoya   qila   bilish,   sog'lom   muloqot,   munozara,   bahs   olib   borish
ko'nikmalari   shakllanib,   rivojlanib   boradi.   Hozir   interfaol   mashg'ulotlarni   olib
borishda   ma'lumki,   asosan   interfaol   usullar   qo'llanilmoqda.   Kelgusida   esa   bu
usullar ma'lum darajada interfaol texnologiyaga o'sib borishi maqsadga muvofiq.
Interfaol usullarni qo'llash bo'yicha amerikalik psixolog va pedagog B.Blum bilish
va   emotsional   sohalardagi   pedagogik   maqsadlarning   taksonomiyasini   yaratgan.
Uni   Blum   taksonomiyasi   deb   atashadi   [1].   (Taksonomiya-borliqning   murakkab
tuzilgan   sohalarini   tasniflash   va   sistemalashtirish   nazariyasi).   U   tafakkurni   bilish
qobiliyatlari rivojlanishiga muvofiq ravishdagi oltita darajaga ajratdi.
Unga   ko'ra   tafakkurning   rivojlanishi   bilish,   tushunish,   qo'llash,   tahlil,
umumlashtirish, baholash darajalarida bo'ladi. Shu har bir daraja quyidagi belgilar
hamda   har   bir   darajaga   muvofiq   fe'llar   namunalari   bilan   ham   ifodalanadi,
jumladan: Bilish-dastlabki tafakkur darajasi bo'lib, bunda o'quvchi atamalarni ayta
oladi,   aniq   qoidalar,   tushunchalar,   faktlar   va   shu   kabilarni   biladi.   Bu   tafakkur
darajasiga   muvofiq   fe'llar   namunalari:   qaytara   bilish,   mustahkamlay   olish,
axborotni   yetkaza   olish,   aytib   bera   olish,   yozish,   ifodalay   olish,   farqlash,   taniy
olish, gapirib berish, takrorlash.
Tushunish   darajasidagi   tafakkurga   ega   bo'lganda   esa,   o'quvchi   faktlar,   qoidalar,
sxema,   jadvallarni   tushunadi.   Mavjud   ma'lumotlar   asosida   kelgusi   oqibatlarni
19 taxminiy   tavsiflay   oladi.   Bu   tafakkur   darajasiga   muvofiq   fe'llar   namunalari:
asoslash,   almashtirish,   yaqqollashtirish,   belgilash,   tushuntirish,   tarjima   qilish,
qayta   tuzish,   yoritib   berish,   sharhlash,   oydinlashtirish.   Qo'llash   darajasidagi
tafakkurda   o'quvchi   olgan   bilimlaridan   faqat   an'anaviy   emas,   noa'nanaviy
holatlarda   ham   foydalana   oladi   va   ularni   to'g'ri   qo'llaydi.   Bu   tafakkur   darajasiga
muvofiq   fe'llar   namunalari:   joriy   qilish,   hisoblab   chiqish,   namoyish   qilish,
foydalanish,  o'rgatish, aniqlash,  amalga oshirish,  hisob -kitob qilish,  tatbiq qilish,
hal etish [3].
Tahlil   darajasidagi   tafakkurda   o'quvchi   yaxlitning   qismlarini   va   ular   o'rtasidagi
o'zaro bog'liqliklarni ajrata oladi, fikrlash mantiqidagi xatolarni ko'radi, faktlar va
oqibatlar   orasidagi   farqlarni   ajratadi,   ma'lumotlarning   ahamiyatini   baholaydi.   Bu
tafakkur   darajasiga   muvofiq   fe'llar   namunalari:   keltirib   chiqarish,   ajratish,
tabaqalashtirish, tasniflash, taxmin qilish, bashorat
qilish,   yoyish,   taqsimlash,   tekshirish,guruhlash.   Umumlashtirish   darajasidagi
tafakkurda   o'quvchi   ijodiy   ish   bajaradi,   biror   tajriba   o'tkazish   rejasini   tuzadi,
birnechta sohalardagi bilimlardan foydalanadi. Ma'lumotni yangilik yaratish uchun
ijodiy qayta  ishlaydi.  Bu  tafakkur   darajasiga   muvofiq  fe'llar   namunalari:   yangilik
yaratish, umumlashtirish, birlashtirish, rejalashtirish, ishlab chiqish, tizimlashtirish,
kombinastiyalashtirish,   yaratish,   tuzish,   loyihalash.   Baholash   darajasidagi
tafakkurda o'quvchi mezonlarni ajrata oladi, ularga rioya qila oladi, mezonlarning
xilma-xilligini   ko'radi,   xulosalarning   mavjud   ma'lumotlarga   mosligini   baholaydi,
faktlar   va   baholovchi   fikrlar   orasidagi   farqlarni   ajratadi.   Bu   tafakkur   darajasiga
muvofiq fe'llar namunalari: tashxislash, isbotlash, o'lchash, nazorat qilish, asoslash,
ma'qullash, baholash, tekshirish, solishtirish, qiyoslash [4].
Interfaol   ta'lim   texnologiyasi   —   har   bir   o'qituvchi   barcha   o'quvchilar   ko'zda
tutilgandek   o'zlashtiradigan   mashg'ulot   olib   borishini   ta'minlaydi.   Bunda   har   bir
o'quvchi   o'z   motivlari   va   intellektual   darajasiga   ega   holda   mashg'ulotni   oldindan
ko'zda tutilgan darajada o'zlashtiradi.
20 Dumaloq stol metodi:
Topshiriq yozib qo'yilgan qog'oz varag'i davra bo'ylab o'tkaziladi. Har
bir   talaba   o'zining   javob   variantini   yozib   qo'yadi   va   varaqni   boshqa   talabaga
uzatadi. Javoblar tugagach, muhokama bo'ladi. Noto'g'ri javoblar o'chiriladi, to'g'ri
javoblar soniga qarab talabalar baholanadi.
Masalan:   1   Pedagogikaning   asosiy   kategoriyalarini   ko'rsating.   2
Pedagog   mahoratlarini   aytib   bering.   Yoki   1   Shaxs   komponentlarini   belgilab
bering. 2 Leongard bo'yicha xarakter xususiyatlarini sanab bering va h. k.
"Qor bo'ron" metodi.
► Ikki guruh talabalari bir muammo yoki vaziyatni muhokama qilib
eng   ko'p   miqdorda   to'g'ri   javoblar   olish   ko'zda   tutiladi.   Xar   bir   to'g'ri   javob
yumaloqlangan qor ko'rinishida o'sha guruhga ball tariqasida yozib qo'yiladi. Eng
ko'p ball olgan guruh a'lo baholanadi.
"Ruchka stol o'rtasida" metodi
Guruhga   topshiriq   beriladi.   Har   bir   talaba   o'z   javob   variantini   varaq
qog'ozga   yozib,   uni   qo'shnisiga   o'zatadi,   o'z   ruchkasini   stolning   o'rtasiga   surib
qo'yadi.   Javobni   bilmaydigan   talaba   qog'ozni   keyingisiga   uzatib   ruchkani   o'zida
olib   qoladi.   Javob   variantlari   yozilgan   qog'oz   o'qituvchiga   beriladi   va   birgalikda
muhokama   qilinadi.   Bu   metodda   o'qituvchi   mashg'ulotga   kim   tayyor,   kim   tayyor
emasligini ko'rib turadi.
Masalan: Tarbiya usullarini belgilab bering. Yoki temperament turlari
va ularning asosiy xususiyatlarini ko'rsating.
“Qizil va yashil rangli kartochkalar bilan Ishlash” metodi
O’qituvchi tahsil  oluvchilarining soniga kora har bir tahsil oluvchi uchun qizil va
yashil   rangli   kartochkalar   hamda   mavzuga   oid   savolnoma   tayyorlanadi;   -
21 savolnomadan  "ha"  yoki   "yoq" tarzida  javob berish  mumkin bolgan  savollar   orin
olgan;
tahsil   oluvchilarga   qizil   rangli   kartochkalarning   "tasdiq",   yashil   rangli
kartochkalarning "inkor" ma'nosini anglatishi uqtirib otiladi;
-   tahsil   oluvchilar   oqituvch   qituvchi   tomonidan   berilgan   savollarga   "tasdiq"   yoki
"inkor"   ma'nolarini   anglatuvchi   kartochkalarni   ko`rsatish   asosida   javob
qaytaradilar.
“Qora quti “ metodi
O’quvchilarni   6ta   guruhga   bolamiz.   Har   bir   guruhga   bittadan   topshiriq   beramiz.
Qaysi   guruh   topshiriqni   aniq   va   togri   bajarsa   u   guruhdan   bir   kishi   oqituvchi
vazifasini   bajaradi.   "oqituvchi"har   bir   guruhga   berilgan   sozlarga   ontadan   misol
yozishni buyiradi. Bu jarayon oqituvchi tomonidan ham sinchkovlik bilan kuzatib
boriladi.
"Yalpi fikriy hujum" metodi
•   Bu   matn   bialogiya   faniga   moljallangan.   Bu   usulda   sinfni   6ga   bolamiz   va   3   xil
mavzu beramiz. Berilgan rasm boyicha ilmiy va badiiy matn tuzing.
• Matnlarni oquvchilar o`qib berishadi va eng yaxshi yozilgan ilmiy va badiiy matn
guruhdan tanlab olinadi. Matn yozishga 15 daqiqa vagt ajratilishi kerak.
"Qo’shningni top” oyini
Bu o'yinda sinf oquvchilari 2guruhga bolinadi.
Birinchi guruhga jumlalar beriladi.
Ikkinchi guruhga javoblar tarqatiladi. Birinchi guruhdan bir oquvchi turib jumlani
oqiydi, shu jumlagaga mos ravishda 2 guruhdan bir oquvchi javobni oqiydi. Javob
togri yoki noto'g'ri ekanini savol bergan oquvchi izohlaydi. Bu jarayonni oqituvchi
kuzatib turadi va oquvchilarni baholab boradi. Bu oyin 15daqiqaga mo`ljallangan.
22 AKADEMIK MUNOZARA..
"pedagog - talaba muloqoti".
Guruh 2 komandaga bo'linadi, har biriga vaziyatga oid topshiriq beriladi, masalan:
Bunda   1chi   guruh   muloqotning   salbiy   tomonlarini   tahlil   qiladi   -   ya'ni
"prokurorlar". 2 chi gurux vaziyatning ijobiy tomonlarini izohlab beradi. Vaziyatga
oid   topshiriq   yoki   rolli   o'yinni   muhokama   qilish   uchun   talabalar   shu   mavzu
yuzasidan chuqur bilimga ega bo'lishi kerak.
“Kritik vaziyatni tahlil qilish” metodi
Bir tashvishli muammoli vaziyat muhokama qilinishi ko'zda tutiladi. Bunda nimani
boshqacha   qilish   kerak   edi,   nima   uchun   bu   xatoga   yo'l   qo'yildi,   xatoni
takrorlamaslik   yoki   tuzatish   uchun   nimalar   qilish   lozim,   degan   masalalar   ko'rib
chiqiladi. Javob variantlari iloji boricha ko'p bo'lishi kerak.
23 2.2.Pedagogika metodologiyasi fanini o’qitishda innovatsion
texnologiyalardan  foydalanish
Hozirgi   kunda   ta'lim   ja г ayonida   innovatsion   pedagogik   texnologiyalami   o'quv
jarayonida   qo'llashga   bo'lgan  qiziqish,   e'tibor   kundan  kunga   kuchayib   bo г moqda,
buning   sabablaridan   biri   -   ta'lim   oluvchilaráa   o'tilayotgan   mavzuga   qiziqishni
oshiradi, nutq qobiliyatini shakllanti г ishga, ularáa yangi g'oyala г   paydo bo'lishiga
olib   keladi   va   o'z   bilimiga   ishonch   uyg'otadi.   Talabala г   da г s   jarayonida   faol
ishtirok   qiladi,   o'z   fikrini   bildiradi,   tinglash   va   tahlil   qilish   qobiliyatini
rivojlantiradi.   O'qituvchi   bu   jarayonda   shaxsning   rivojlanishi,   shakllanishi,   bilim
olishi va tartiyalanishiga sha г oit ya г atadi va ta'lim jarayonida samarali usulla г dan
foydalanadi.
O'qituvchi - pedagogik va psixologik jihatdan o'z ixtisosligi yo'nalishlari  bo'yicha
ta'lim muassasalarida faoliyat ko'reatuvchi shaxs sanaladi va u o'qitish shakllarida
foydalanilgan o'qitish qonuniyatla г i, p г insipla г ini ijodiy qo'llashda,  ilmiy bilishga
doi г   g'oyalar,   nazariyalar,   qonuniyatlarni   amaliyotga   tadbiq   etishdek   muhim
vazifani   bajaradi.   O'quv   ja г ayonida   o^uvchila^a   shaxs   sifatida   qa г ashni   tu г li
pedagogik   texnologiya^   hamda   zamonaviy   uslublaming   qo'llanilishi   o'quvchilami
mustaqil,   erkin   fikrlashlariga,   izlanishga,   har   bir   masalaga   ijodiy   yondoshish,
mas'uliyatni   his   qilish,   ilmiy   tadqiqot   ishlarini   olib   borish,   tahlil   qilish,   ilmiy
adabiyotlaráan unumli foydalanishga, eng asosiysi o'qishga, fanga va o'zi tanlagan
kasbiga bo'lgan qiziqishlarini, hamda pedagogga nisbatan hurmatni kuchaytiradi.
Dars   jarayonlarida   innovatsion   pedagogik   texnologiyalarni   qo'llash,   kreativlik
(ijodiy yondashuv)orqali ta'lim sifatini va samaradorligini oshirishga sabab bo'ladi.
Professional ta'limning maqsadi, mustaqil fikrlash, jamiyatdagi ijtimoiy - iqtisodiy
va   siyosiy   masalalarga   tizimli   qarash   qobiliyatiga   ega,   ma'lum   o'zgarishlarga
nisbatan   mustaqil   o'z   munosabatini   bildira   oladigan,   o'z   mustaqil   biznesini   yurita
oladigan,   ma'lum   kasbiy   ko'nikmalarga   ega   bo'lgan   kichik   mutaxassislarni
tayyorlashdir.   Professional   ta'lim   tizimida   malakali   mutaxassislarni   tayyorlash
24 sifati ko'p jihatdan ularda faoliyat ko'rsatayotgan pedagoglarga va ta'lim jarayoniga
bo'liq.
Bugungi   kunga   kelib   globallashuv   jarayonida   innovatsiya   termini   kreativlik
termini bilan o'rin almashmoqda.
Kreativlik   -   bu   ijodiy   yondashuvdir,   zero   bugungi   kunda   ta'lim   muassasasi
pedagoglaridan   innovatsion   texnologiyalarni   qo'llash   bilan   birga,   kreativ
yondoshuv   malaka   ko'nikmasini   ham   talab   qilinmoqda,   ya'ni   ta'lim   jarayonida
qo'llaniladigan   barcha   usullar   va   metodlar   to'liq   o'zlashtirilgan   pedagogik
texnologiyalarni   o'z   o'rnida   qo'llash   bo'yicha   ijodiy   -(kreativ)   yondashish   talab
etiladi.
• Klaster usuli.
  Klasterlarga   ajratish-   o'quvchilarga   biror-bir   mavzu   to'g'risida   erkin   va   ochiq
tarzda   fikr   yuritishga   yordam   beradigan   pedagogik   strategiyadir.   Bu   usul   ko'p
variantli   fikrlashni   o'rganilayotgan   tushuncha   (hodisa,   voqea)lar   o'rtasida   aloqa
o'matish   malakalarini   rivojlantiradi.   «Klaster»   so'zi   g'ujm,   bog`lam   ma'nosini
anglatadi. Klasterlarga ajratishni da'vat, anglash va mulohaza qilish bosqichlaridagi
fikralashni   rag'batlantirish   uchun   qo'llash   mumkin.   U   asosan   yangi   fikrlarni
uyg'otish,   mavjud   bilimlarga   yetib   borish   strategiyasi   bo'lib,   muayyan   mavzů
bo'yicha yangicha fikr yuritishga chorlaydi.
Klasterlar   tuzishdan   yangi   mavzuni   mukammal   o'rganmasdan   oldin   foydalanish
maqsadga muvofikdir.
Klaster tuzish ketma-ketligi:
Katta   varog   qog'ozning   o'rtasiga   yoki   sinf   doskasiga   yoxud   yozish   uchun
foydalanish mumkin bo'lgan sathga «kalit» so'z yoki gap yoziladi;
Shu mavzuga tegishli deb hisoblangan va xayolga kelgan so'z va gaplar yoziladi;
25 Fikrlar   paydo   bo'lganda   va   ularni   yozganda   fikrlar   o'rtasida   mumkin   bo'lgan
bog'lanishlarni belgilash;
Fikrlar tugamaguncha yoki vaqt tamom bo'lgunicha xayolga kelgan barcha fikrlar
yozilaveradi;
Keltirilgan so'z va fikrlar mazmuni va yaqinligiga qarab toifalarga ajratib chiqiladi.
■ Kubiklar usuli. 
Kubiklar-o'zgartirilayotgan kelajakka asoslanib mavzuni ko'rib chiqishga yordam 
beradigan o'qitish usulidir. Har tomonlamam fikrlashga (yozishga) yordam 
beradigan har xil yo'l-yo'riklar yozilgan kubik ishlatiladi. Tomonlarining hajmi 
o'rtacha 15- 20 sm bulgan qutichaga qog'oz yopishtirib, kubik yasash mumkin. 
Kubikning har bir tomoniga quyidagi oltita yo'l-yo'riq yoziladi: buni tasvirlang, 
buni taqqoslang, buni o'zaro bog`lanishini ko'rsating, buni tahlil qiling, buni 
qo'llang, yaxshi va yomon tomonlarini ko'rsating (dalillar yordamida). O'tiladigan 
mavzu yoki biror tushuncha shu jadval savollari asosida tahlil qilib chiqiladi.
■ Insert usuli.
 Insert usuli tushunishni kuzatish vositasidir. Insert- bu o'quv jarayonida o'z 
anglashini faol kuzatish uchun o'quvchilarga imkoniyat beradigan kuchli vositadir, 
chunki shunday hollar borki, odam matnni oxirigacha o'qib, u yerda nima 
yozilganligini eslab qololmasligi mumkin. Bu esa odam nima o'qiyotganini 
tushunmay, o'qish jarayonida faol bo'lishga qatnashmaydigan va o'z anglashini 
kuzatmaydigan hollarning misolidir. Insert- bu matn bilan ishlaganda faollikni 
qo'llab-quvvatlash uchun kuchli vositadir.
O'quvchi matn bilan ishlayotganda bir qator belgilarni qo'yib boradi, ular esa 
quyidagi ma'nolarni bildiradi:
V - bilganlarimni tasdiqlaydi
+ yangi axborot
26 - bilganlarimga zid keladi
? - meni o'ylantirib qo'ydi.
▪Ikki qismlik kundalik usuli
Ikki qismlik kundalik usulidan ham matn bilan ishlash jarayonida foydalanish 
mumkin. Bu usul birinchidan, mavzu matnini chuqur tushunishga yordam bersa, 
ikkinchidan, o'quvchilarni ijodiy tafakkurga undaydi, ularning mustaqil fikr 
yuritishlarini kuchaytiradi. Berilgan matn o'qib chiqilgach, daftar varag'i quyidagi 
tarzda ikki qismga bo'linadi:
PARCHA                                                                       SHARH
Chap tomondagi «Parcha» deb yozilgan qismga o'quvchilar matn yuzasidan biror 
parcha yoki ularga qattiq ta'sir qilgan narsa yoki ularni haqiqatda hayron qoldirgan 
timsol haqida yozishlari kerak. Ehtimol, bu ularga shaxsiy tajribalaridan nimanidir 
eslatgandir, balki ularni qiziqtirgan yoki o'ylantirib qo'ygandir. Balki ular bu 
fikrga, narsaga qo'shilmaslar. Balki bu narsa o'quvchi uchun yangilikdir, balki shu 
narsa mohiyatini tushunib yetmagandir.
Varaqning <<Sharh>>> deb yozilgan o'ng tomoniga chap tomondagi tanlangan 
parcha (yoki parchalar) ga sharh yoziladi. Bunda nima uchun ushbu parchani 
tanlab olganligi, bu narsa uni nima haqida o'ylashga majbur etganligi, shu 
munosabat bilan unda qanday fikrlar tug'ilganligi haqida sharh beriladi.
■ Sinkveyn usuli.
 Sinkveyn - fransuz tilida <<5 qator>> ma'nosini bildiradi. Sinkveyn- 
ma'lumotlarni sintezlash (bir butunga keltirish)ga yordam beradigan 
qofiyalanmagan she'r bo'lib, unda o'rganilayotgan tushuncha (hodisa, voqea, 
mavzu), to'g'risidagi axborot yig ilgan holda, o'quvchi so'zi bilan turli variantlarda 
va turli nuqtai nazar orqali ifodalanadi. Sinkveyn tuzish-murakkab g'oya, sezgi va 
27 hissiyotlarni bir nechagina so'zlar bilan ifodalash uchun muhim bo'lgan malakadir. 
Sinkveyn tuzish jarayoni mavzuni yaxshiroq anglashga yordam beradi.
Sinkveyn tuzish qoidalari:
1-qator: Mavzu bir so'z bilan ifodalanadi (odatda ot tanlanadi).
2-qator: Mavzu ikkita sifat bilan ifodalanadi (2 ta sifat yoziladi).
3-qator: Mavzu doirasidagi hatti-harakatni uchta so'z bilan ifodalanadi.(3 ta fe'l 
yoki ravishdosh yoziladi).
4-qator: Mavzuga nisbatan munosabatni anglatuvchi va to'rtta so'zdan iborat 
bo'lgan fikr yoziladi. (4 ta so'zdan iborat jumla yoziladi).
5-qator: Mavzu mohiyatini takrorlaydigan, ma'nosi unga yaqin bo'lgan bitta so'z 
yoziladi (mavzuga sinonim so'z yoziladi). Misol
■ Shaxs
Serg`ayrat va baxtiyor.
Izlanadi, fikr yuritadi, komillikka intiladi.
Naqadar buyuk va murakkab mavjudot. Inson.
28 II BOB BO’YICHA XULOSA
Xulosa qilib aytganda, interfaol mashg'ulotlarni yuqorida qisqacha bayon qilingan
omillarni   hisobga   olgan   holda   tashkil   qilish   va   olib   borish   bu   mashg'ulotlarning
sifati   va   samaradorligini   yanada   oshirishga   yordam   beradi   [5].   Interfaol   usullar
ko'p   turli   bo'lib,   ularning   hammasi   ham   har   qanday   progressiv   usullar   kabi   eng
avvalo,   o'qituvchidan   mashg'ulot   oldidan   katta   tayyorgarlik   ko'rishni   talab   qiladi.
Shu mashg'ulotlarni tashkil qilishda interfaol darsning asosiy xususiyatlarini uning
an'anaviy   darsga   nisbatan   ayrim   farqlarini   ko'rib   chiqish   orqali   yaqqolroq   idrok
etish mumkin.
Xulosa   qilib   shuni   aytish   mumkinki,   ta'lim   beruvchi   tomonidan   ta'lim
oluvchilarning   qiziqishini   orttirish,   ularning   ta'lim   jarayonida   faolligi   muttasil
rag'batlantirib   turilish,   o'quv   materialini   kichik-kichik   bo'laklarga   bo'lib,   ularning
mazmunini   ochishda   aqliy   hujum,   kichik   guruhlarda   ishlash,   bahs-munozara,
muammoli   vaziyat,   yo'naltiruvchi   matn,   loyiha,   rolli   o'yinlar   kabi   metodlarni
qo'llash va ta'lim oluvchilarni amaliy mashqlarni mustaqil bajarishga undash talab
etiladi.   Interfaol   metod   biror   faoliyat   yoki   muammoni   o'zaro   muloqotda,   o'zaro
bahs-munozarada fikrlash asnosida, hamjihatlik bilan hal etishdir [6]. Bu usulning
afzalligi   shundaki,   butun   faoliyat   o'quvchi--talabani   mustaqil   fikrlashga   o'rgatib,
mustaqil   hayotga   tayyorlaydi.   Interfaol   metodlar   deganda   -   ta'lim   oluvchilarni
faollashtiruvchi   va   mustaqil   fikrlashga   undovchi,   ta'lim   jarayonining   markazida
ta'lim   oluvchi   bo'lgan   metodlar   tushuniladi.   Bu   metodlar   qo'llanilganda   ta'lim
beruvchi   ta'lim   oluvchini   faol   ishtirok   etishga   chorlaydi.   Ta'lim   oluvchi   butun
jarayon davomida ishtirok etadi.
29 UMUMIY XULOSA
Xulosa   qilib   aytadigan   bo‘lsak,   pedagogika     faqat   sog‘lom
o`quvchilarning ta`lim-tarbiyasi  bilangina emas, balki  shaxsida qusuri  bor  bolalar
ta`lim- tarbiyasi bilan ham shug‘ullanadi. Bunday tarmoqlarni maxsus pedagogika
tizimiga   oligofrenopedagogika   (aqliy   jihatdan   orqada   qolgan   bolalarga   ta`lim-
tarbiya berish), tiflopedagogika (ko`zi ojiz bolalarni tarbiyalash), surdopedagogika
(kar-soqov bolalarni tarbiyalash) kabi fanlar kiradi.
Hozirgi   vaqtda   pedagogika   bir   nechta   tarmoqlarga   bo`lingan.
Jumladan,   umumiy   pedagogika   (maktab   yoshidagi   o`quvchilarni   tarbiyalash   va
o`qitish   haqida   bahs   yuritadi),   maktabgacha   tarbiya   pedagogikasi   (maktabgacha
yoshdagi bolalarni tarbiyalash muammolari bilan shug‘ullanadi), madaniy-oqartuv
pedagogikasi   (madaniy-ma`rifiy   ishlarni   boshqarish   muammolarini   o`rganadi),
harbiy pedagogika (armiya sardorlari va o`quvchilarini vatanimizning shon-sharafi
va or-nomusi uchun yetuk kurashchi, harbiy qurol-yarog‘lardan samarali foydalana
oladigan yoshlarni tarbiyalash yo`nalishida) kabi tizim-tarmoqlari mavjuddir.
Ma`lumki,   turli   sohada   bilim   oluvchi   o`quvchilarni   o`qitish   va
tarbiyalashning   nazariy   hamda   amaliy   tomonlarini   yolg‘iz   pedagogika   fanining
o`zi   mufassal   yoritib   bera   olmaydi.   Pedagogika   fani   tarmoqlari   mazkur
muammolarni ijobiy hal etishda muhim omil hisoblanadi.
Pedagogika   fanining   predmeti   obyektini   o‘qitish   metodikasida   turli
metodlardan   foydalanish,   malalar   qo‘yish   katta   ahamiyatga   ega   va   bu   albatta   o‘z
ta’sirini ko‘rsatadi.
30 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI:
1.O‘zbekiston Respublikasining «Ta’lim to‘g‘risida»gi Qonuni. - T., 2020. 
2. Mirziyoyev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik -
har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak.   O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2016 yil yakunlari va 2017 yil istiqbollariga
bag‘ishlangan majlisidagi O‘zbekiston Res publikasi Prezidenti nutqi. // Xalq so‘zi
gazetasi, 2017.16 yanvar, №11 
3. Mirziyoyev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga
quramiz. “O‘zbekiston”, 2017. 
4.   Mirziyoyev   Sh.M.   Qonun   ustuvorligi   -   inson   manfaatlarini   ta’minlash
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. “O‘zbekiston”, 2017.
  5.   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   «Oliy   ta’limning   davlat
ta’lim   standartlarini   tasdiqlash   to‘g‘risida»   2001   yil   16   avgustdagi   343-son
qaroriga   o‘zgartirish   va   qo‘shimchalar   kiritish   haqidgi   O‘zbekiston   Respublikasi
Vazirlar   Mahkamasining   2015   yil   10   yanvardagi   3-son   qarori.   O‘zbekiston
Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 2015 y., 2-son, 21-modda 
6.   O‘zbekiston   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   2017-2021   yillarda   O‘zbekistonni
rivojlantirishning  beshta  ustuvor  yo‘nalishi   bo‘yicha  harakat   strategiyasi.  7 fevral
2017 yil. 
7.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ-2909-sonli   «Oliy   ta’lim   tizimini
yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida»gi   qarori,   Toshkent   sh.,   2017   yil
20 aprel
8. Asqarova O‘.M., Hayitboev M., Nishonov S. – T.: Talqin, 2008. 
9. Alex Moore. Teaching and Learning: Pedagogy, Curriculum and Culture. USA,
2012 Routledge. 
10. Avliyoqulov N.H. Zamonaviy o‘qitish texnologiyalari. Toshkent. 2001. 11-bet.
31 11. Azizxo‘jayeva N.N. Pedagogik texnologiya va pedagogik mahorat. – T.: Fan,
2006. 
12. Бадмаев, Б.Ц. Методика преподавания психологии [Текст]: учеб. пособие
для студ. высш. учеб. заведений / Б.Ц. Бадмаев. – М.: Владос, 2001. – 304 с. 
13. Benjamin L. D. A Brief History of the Psychology Course in American High
Schools // American Psychologist. — 2001. — November. — P. 951-960. 
14.   Беспалко   В.П.   Слагаемые   педагогической   технологии.   М ,   педагогика
1999 
18. Bristol, A. S., & Gillis, J. M. Recent developments in high school psychology
education: An extension of Hakala (1999). Teaching of Psychology, 2001. - 28, p.
62-64.   19.   Dominowski   R.   L.   Teaching   Undergraduates.   —   Mahwah,   N.J.:
Lawrence Erlbaum, 2002.  р .
15. Виненко В.Г. Общие основы педагогики:  учеб. пособие /В.Г. Виненко. –
М.: Издательско-торговая корпорация «Дашков и К», 2009. – 300с. 
16. Астафьева Л.С. Педагогика:  учеб  пособие /Л.С. Астафьева. – М.:  Изд-во
РУДН, 2010. – 121с. 
17.   Виленский   В.Я.,   Образцов   П.И.,   Уман   А.И.   Технологии
профессионально-   ориентированного   обучения   в   высшей   школе:   учеб.
пособие /В.Я. Виленский и др. – М.: Пед. Об-во России, 2004. - 192с. 9
18.   G . M . Kodjaspirova ,   A . Yu . Kodjaspirovlarning   fikricha ,   “ O ‘ qitish   metodikasi
pedagogik   faoliyatni   amalga   oshirishning   aniq   usullari ,  uslublari   va   texnikasidir ”. 
19. Столяренко А.М. С81 Психология и педагогика: Учеб.пособие для вузов.
— М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2004. - 423 с. ISBN 5-238-00259-9 
20.   Коджаспирова   Г.   М.,   Коджаспиров   А.   Ю.   Педагогический   словарь.   –
Academia, 2005.
32

Pedagogika fani metodologiyasi mavzusini o’qitish metodikasi kurs ishi 

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha