Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 241.4KB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 23 Mart 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Psixologiya

Sotuvchi

Ozoda Kuchkarova

Ro'yxatga olish sanasi 18 Mart 2024

2 Sotish

Psixik taraqqiyot va ta’limning o’zaro munosabatlari

Sotib olish
   O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY  TA’LIM FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
                SAMAR Q AND DAVLAT  CHET TILLAR INSTITUTI
                                  INGLIZ TILI –  II  FAKULTETI
5112200 – MAKTABGACHA VA BOSHLANG‘ICH TA’LIMDA
XORIJIY TIL (INGLIZ TILI)
PEDAGOGIKA VA PSIXOLOGIYA KAFEDRASI   «BOLALAR
PSIXOLOGIYASI» FANIDAN
“PSIXIK TARAQQIYOT VA TA’LIMNING O’ZARO MUNOSABATLARI”  
                                             MAVZUSIDAGI 
Bajaruvchi: ___________________________
Ilmiy   rahbar : _________________________
Kurs ishi  "P edagogika va p sixologiya"  kafedrasida bajarildi.
Kafedra mudiri: ________________
Kurs ishi kafedraning 202 4 -yil __-____________dagi majlisida himoya    qilindi
va ______ baholandi.
Komissiya raisi:__________________________________
A’zolari:_________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
                                     
                                                    
                                            SAMARQAND – 2024
                                                 MUNDARIJA
1 Kirish ………………………………………………………………....………… 3
I-BOB .  Jahon psixologlarining ta’lim va psixik taraqqiyot borasidagi    
qarashlari  …………………………………………… 7
1.1  O ’ zbek   olimlarining    taraqqiyot   va   ta ’ lim   xususidagi    ta ’ limotlari …        12
1.2 Psixik rivojlanish va ta’limning o’zaro munosabati .......................... 1 5
II-BOB.   Ta’lim va tarbiya psixologiyasining samaradorligini oshirish 
mexanizmlari   ……………………............................................................ 2 0
2.1.  Psixik rivojlanish va ta’lim uyg’unligining nazariy asoslari …………     2 4
2.2.   Yosh   davrlari   psixologiyasi   va   pedagogik   psixologiyada   yosh  
davrlarini   tabaqalashning   samaradorligi  …………………………………… 26
Xulosa  va takliflar  …………………………………………… ……………….. 30
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati……………..……..…………………...
…… 33
                                               
2                                                  Kirish
                Yurtimizda   ta ’ lim   tizimini   yanada   rivojlantirish ,   jumladan   ijtimoiy -
iqtisodiy   takomillashtirish   borasidagi   ustuvor   vazifalarga   mos   holda ,   kadrlar
tayyorlash   masalalarining   tubdan   qayta   ko ’ rib   chiqish ,   jamiyatimiz   a ’ zolarining
bilimi ,   saviyasini   oshirish   uchun   avvalo   ilm   va   marifat ,   yuksak   ma ’ naviyat
kerak .   Bu   ijtim о iy - siyosiy   va   iqtis о diy   jarayonlarning   chuqurlashuvi   va
riv о jlanishi   jarayonida   sub ’ yektiv   о millar   –   ins о nning   aql - idr о ki ,   tafakkur - tarzi
va   intellektual   sal о hiyati ,   iste ’ dod   va   iqtid о ri ,   erkinligi   va   ij о diyligi   kabi
fazilatlarni   r о li   kun   sayin   о rtib   b о rm о qda .   Bularni   harakatga   keltirayotgan   kuch
esa   bu   as о san   ma ’ naviy   manfaat ,   madaniyat ,   ehtiyoj   va   intilishlar   his о blanadi .
Bular   о rasida   psixik   taraqqiyot   va   ta ’ lim ning   shaxs   tarbiyasidagi   o ’ rni
muhimdir .   Zero   Vatanimizning   istiqboli   bugungi   avlodning   bilimdon ,   ma ’ naviy
jihatdan   barkamol   insonlar   bo ’ lib   yetishishiga   bog ’ liqdir .   Bu   o ’ rinda   inson
ruhiyati   qonunlarini   o ’ rganuvchi   psixologiya   sohasi   alohida   ahamiyat   kasb   etadi .
Insonni   jamiyatimiz   uchun   to ’ laqonli ,   faol   va     barkamol   shaxs   sifatida
shakllantirish ,   samaradorligini   yanada   oshirishda   psixalogiya   ilmi   va   uning
amliyotda   har   tomonlama   to ’ g ’ ri   yo ’ nalishda   olib   borilishi   muhimdir .            
                          Muammoning   dolzarbligi .   Psixik   rivojlanish   va   ta ’ limning   o ’ zaro
munosabati   masalalari   hozirgi   kunda   ta ’ lim   yo ’ nalishida   amalga   oshirilayotgan
islohatlar   bilan   chambarchas   bog ’ liqdir .   Ushbu   mavzuning   dolzarbligi   yosh
avlodning   tarbiyasi ,   barkomol   avlodni   shakllantirish   bilan   uyg ’ undir .   Bakomol
yoshlarni   tarbiyalash ,   ularning   mamlakatda   ijtimoiy   iqtisodiy   yo ’ nalishda
o ’ tkazilayotgan   islohatlardagi   faol   ishtirokiga   qaratilgandir .   Bu   strategik   masala
maktab   yoshidagi   bolalarning   o ’ qib   o ’ rganishlarini   yanada   takomillashtirshni
talab   qiladi . Ta ’ kidlash   joizki ,   mamlakatimizda   ta ’ lim   to ’ g ’ risidagi   qonun   va
kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturining   amalga   oshirilish   natijasida   ta ’ lim
jarayonida   ko ’ plab   o ’ zgarishlar   ro ’ y   berdi .   Ta ’ limning   barcha   jabhalarida   yangi
pedagogik   texnologiyalar   joriy   qilindi .   O ’ quvchilar   psixologik   rivojlanishidagi
muhim   psixologik   faktorlardan   biri   ularning   yoshiga   monand   tarzda   ta ’ lim
3 berilishini   tashkil   qilish   masalasidir .   Shuningdek   ushbu   ilmiy   muammoning
dolzarbligi   ta ’ lim   va   tarbiya   jarayonida   uchrayotgan ,   muammoli   ta ’ limda
foydalanilayotgan   yangi   pedagogik   texnologiyalarni   o ’ quv   jarayoniga   joriy
qilish   kabi   psixologik   muammolarni   chuqur   ilmiy   tahlil   qilishni   ham   talab
qiladi . Ushbu   mavzuning   dolzarbligi   yana   shu   bilan   xarakterlanadiki ,   bu   masala
maktab   yoshdagi   o ’ quvchilarning   tarbiyasini   yuksaltirish ,  ularning   ta ’ lim   olishi ,
bevosita   kelajagi ,   ya ’ ni   jamiyatdagi   o ’ rni   bilan   bog ’ liqdir . Shuningdek ,   ta ’ limni
modernizasiyalash   davrida   O ’ zbekistonda   pedagogika   va   psixologiya   fani   ham
rivojlandi ,   natijada   o ’ quvchilarni   o ’ qib   o ’ rgatishni   ta ’ minlashga   qaratilgan
psixologik   ilmiy   tadqiqot   ishlari   olib   borildi .  Biz   tanlagan   tadqiqot   mavzusining
dolzarbligi   psixologik   muammoli   ta ’ limda   qo ’ llanilayotgan   pedagogik
texnologiyalarning   amaliyotdagi   ahamiyati   bilan   ham   uyg ’ undir . Ta ’ kidlash
lozimki ,   talabalarning   aqliy   rivojlanishida   muammoli   psixologik   ta ’ lim
texnologiyalarini   qo ’ llashning   bevosita   psixologik   amaliyotning   o ’ zgacha   turi
sifatida ,   talabalarga   psixologik   yordam   ko ’ rsatish   jarayonining   yaxlitligi ,
mujassamlashganligini   ham   aks   ettiradi . Mavzuning   dolzarbligi   talabalar   aqliy
tarbiyasi   mohiyatining   hozirgi   davr   ta ’ limjarayoning   o ’ ziga   xos   psixologik
xususiyatilari   bilan   chambarchas   bog ’ liqligi ,   ushbu   ishning   maqsad   va
vazifalarini   aniqlash   bilan   ham   belgilanadi . Ko ’ p   yillik   kuzatishlar   va   pedagogik
tajribalar ,  ilmiy   adabiyotlar   tahlili   shuni   ko ’ rsatadiki ,  o ’ quvchilarning   ning   aqliy
rivojlanish   darajasini   pastligi   yoki   ularda   ma ’ lum   o ’ quv   malakalarining
rivojlanmaganligi ,   past   o ’ zlashtirishga ,   uning   kasbga ,   ilmga   qiziqishining
pasayishiga   olib   keladi .   Shuning   sababdan     talabaning   intellektual   rivojlanish
darajasini ,   ularda   mavjud   o ’ quv   malakalarini   o ’ rganish ,   kamchiliklarni   tuzatish ,
maxsus   o ’ quv   va   mehnat   malakalarni   rivojlantirishga   yo ’ naltirilgan   ishlar   o ’ quv -
tarbiya   jarayonining   samaradorligini   oshiradi .   Hozirgi   vaqtda   pedagoglar   va
pedagogik   psixologiya   mutaxassislari   oldida   ikkita   o ’ zaro   uzviy   bog ’ liq
muammo - talabaning   ta ’ lim   olishga   bo ’ lgan   qobiliyatini   va   o ’ zlashtirishning
pastligi   sabablarini ,   ular   orasidagi   bog ’ liqlikni   o ’ rganish   dolzarb   muammo
bo ’ lib   turibdi .   Diagnostikaning   asosiy   vazifasi   faqatgina   bir   fandan   emas ,   balki
4 bir   qancha   fanlardan   o ’ zlashtirishni ,   yomon   o ’ zlashtirish   sabablarini   ( agar
shunday   hol   ro ’ y   bergan   bo ’ lsa )   topishdangina   iborat   emas .   Pedagog   uchun
talabaning   haqqoniy   o ’ quv   imkoniyatlarining   barcha   qirralarini   iloji   boricha
ochib   berishga   xizmat   qiluvchi ,  har   qanday   sharoitda ,  qaysi   predmetdan   qanday
mavzu   o ’ tilganidan   qat ’ i   nazar   qo ’ llash   mumkin   bo ’ lgan   metodikalar
zarur . Avvalambor   shuni   ta ’ kidlab   o ’ tish   kerakki ,   talabalarning   aqliy   rivojlanish
darajasi   ulardagi   nazariy   yoki   amaliy   bilmi   olishga   qobiliyat   yoki   bilimning
mavjudligi   bilangina   aniqlanmaydi .  Talabaning   aqliy   rivojlanish   darajsi   tafakkur
jarayonlarining   rivojlanganligi ,   o ’ quv   materialining   muhim   va   asosiylarni   ajrata
olishi ,   olgan   bilim   yoki   hosil   qilingan ,   o ’ zlashtirilgan   ko ’ nikmani   boshqa
faoliyatga   ko ’ chira   olishi ,  turli   nazariy   bilimlarni   amalda   qo ’ llay   olishi ,  mustaqil
fikrlashi ,   xulosa   chiqara   olishi ,   texnik   vazifalarni   yecha   olishi   ( texnik   tafakkur )
kabi   bir   qancha   belgilar   bilan   aniqlanadi .   Shu   sababli   pedagoglar   talabaning
o ’ rganayotgan   kasbi ,   qaysi   o ’ quv   predmetining   muhimligidan   kelib   chiqqan
holda   uni   baholashlari   osonroq   bo ’ ladi . O ’ zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
I . A . Karimov   “.... shu   nuqtai   nazardan   qaraganda ,   jamiyatni   modernizasyalash
davrida   jamiyat   a ’ zolarining   o ’ z   salohiyati   va   iste ’ dodini   ro ’ yobga   chiqarishi
uchun   ularga   birinchi   galda   teng   imkoniyat   va   erkinlik   muhitini ,   ham   qonuniy ,
ham   amaliy   shart   sharoitlarni   yaratib   berish   zarur ” 1
.   Prezidentimizning   ushbu
metodologik   ahamiyatga   ega   bo’lgan   tavsiya   ham   kurs   ishi   mavzusining
dolzarbligidan dalolat beradi.
Kurs ishning maqsadi:  psixik rivojlanish va ta’lim jarayonida o’quv 
faoliyatining psixologik mohiyati, uning muammoli ta’lim nuqtai nazaridan, 
psixologik xususiyatlarini mustaqil tadqiqot sifatida o’rganish.
Tadqiqotning ob’yekti:   psixik rivojlanish va ta’lim jarayonida o’quv 
faoliyatining psixologik mohiyati, uning muammoli ta’lim nuqtai nazaridan, 
psixologik xususiyatlarini mustaqil tadqiqot sifatida o’rganish jarayoni.
Tadqiqotning predmeti:   ta’limning psixologik jarayon ekanligi, talabalar aqliy 
5 kamolotida yangi pedagogik texnologiyalardan foydalanish masalalarining 
mustaqil tahlili.
 Kurs ishning maqsad va vazifalari:
-   komil   inson   tarbiyasining   o’quvchilar   psixologiyasi   bilan   uyg’unligininng
nazariy va amaliy ahamiyatini tahlil qilish;
-   psixik   taraqqiyot   va   ta’limning   o’zaro   munosabati   mavzusini   asosiy
mezonlarini o’rganish;
-   ta’lim   va   tarbiya   psixologiyasining   samaradorligini   oshirish   mexanizmlari   va
shart sharoitlarining tahlili;
- kichik maktab yoshidagi bolalar psixologiyasining xususiyatlarini aniqlash;
-   maktab   yoshidagi   o’smirlarning   intelektual   rivojlanishi   masalalarini   tadqiq
qilish.
- ilk o’spirinlar o’qib o’rganishlarining psixologik jihatlarini o’rganish.
Kurs ishining tuzilishi
Kirish,   ikki   b о b,   xul о sa   va   tavsiyalar   hamda   f о ydalanilgan   adabiyotlar
ro’yxatidan ib о rat. Matnning umumiy hajmi  34 betni tashkil etadi.
 
___________________
1 Karimov I.A. Yuksak ma’naviyat- yengilmas kuch. 
Toshkent,”Manaviyat”,2008, B.68. 
6 I   bob.   Jahon   psixologlarining   ta’lim   va   psixik   taraqqiyot   borasidagi
qarashlari.                                                                                                   
                Psixologiya fanining rivojlanishi qator bosqichlarni o‘z ichiga qamrab
olib,   bu   davrlarda   samarali   tadqiqot   ishlari   olib   borilgan.   Aynan   tadqiqot
ishlarini samarali bo‘lishi uchun fan doirasida tamoyillarni ishlab chiqish uchun
zarurat   sezila   boshladi.   Bu   boradagi   ishlar   Amerika   va   boshqa   chet   el
psixologiyasi   yo‘nalishlari   namoyondalari   tomonidan   ilgari   surildi .   Rossiyada
yosh   va   pedagogik   psixologiyaning   shakllanish   tarixi   X   IX   asrning   ikkinchi
yarmiga   borib   taqaladi.   Rossiyada   inqilobgacha   bo‘lgan   davrda   madaniyat
gumanizm,   shaxs   va   bolaning   ichki   dunyosiga   qiziqish   g‘oyasiga   asoslangan
edi.   Buni   L.N.Tolstoyning   «Bolalik»,   «   O’smirlik»,   «O’spirinlik»   asarlarida
ko‘rishimiz       mumkin.   XIX   asrning   60-yillarida   siyosiy   va   iqtisodiy   islohotlar
natijasida   madaniy   va   ilmiy   sohalarga   qiziqish   ortdi   hamda   ularni
rivojlantirishga   ehtiyoj   tug‘ildi.   Rossiya   psixologiyasining   doimiy   e’tiborida
shaxsning   odob   axloq   me’yorlari   sohasining   rivojlanishi   turardi.   Bu   davr
olimlari   N.I.Pirogov,   K.D.Ushinskiy,   P.D.Yurkevich,   N.X.Vessel   bola
shaxsining   o‘rganilishi   va   rivojlanishini   fanlararo   kompleks   tarzda   o'rganish
lozimligi   muammosini   ilgari   surganlar.   N.I.Pirogov   birinchi   bo'lib   tarbiyaning
amaliy  emas,   falsafiy   ahamiyatga   egaligi,  inson   ruhini   tarbiyalash   muhimligini
e’tirof etgan. U bolalar psixologiyasini  o'rganishni, tushunishni  o'ziga xosligini
o‘rganish   shartligini   ta’kidlagan.   Bolalik   o‘z   qonunlariga   ega   va   ularni   hurmat
qilish   kerak:   «Agar   bolalar   jamiyat   qonun-qoidalarini   buzish   huquqiga   ega
bo'lmasalar,   bizning   ham   o‘z   navbatida   bolalar   dunyosining   qonunlarini
buzishga   haqqimiz   yo‘q».   Shu   orqali   bolalar   psixologiyasini   o‘rganish,
bolalarning yoshga bog'liq xususiyatlari, ularni aniqlash, ta’sir etuvchi omillarini
o‘rganish   muammosiga   katta   turtki   bo‘ldi.   Bu   davrda   yosh   va   pedagogik
psixologiya o'rganilishi shart bo'lgan o‘z muammosiga ega, mustaqil fan sifatida
o'rganiladigan,   ilmiy   ahamiyat   kasb   etuvchi   fan   sifatida   shakllandi.   Uning
muhim   yo'nalishlariga:   umumiy   qonuniyatlami   o'rganish,   bolalar
7 rivojlanishining   individual   xususiyatlaridagi   farqlar,   bolalar   tarbiyasidagi
dastlabki   shart-sharoitlar,   bilish   jarayonlari   metodlarini   ishlab   chiqish,   bolalar
psixikasidagi   o'ziga   xosliklarni   o‘rganish   kiradi.   XIX   asrning   70—80-yillariga
kelib,   tadqiqotning   ikki   yo‘nalishi:   ota-onalarning   o‘z   bolalarini   kuzatishi
(bolalar   rivojlanishini   kundaliklarga   qayd   etish)   va   olimlar   tomonidan   bolalar
rivojlanishini (ma’lum bir dasturga tayanib) o'rganish vujudga keldi. Bolalarning
psixologik   va   fiziologik   rivojlanishi,   aqliy   mehnat   qilishning   zaruriy   shart-
sharoitlari   va   bilish   faoliyatlari   rivojlanishi,   xulq-atvor   me’yorlarining
o’zlashtirilishi kabilar tadqiq etildi va P.F.Kapterev, P.F.Lesgaft, I.A.Sikorskiy,
N.N.Lange   kabilarning   ishlarida   kuzatildi.   Bolalar   rivojlanishining   umumiy
qonuniyatlarini o‘rganish jarayonida shaxsning bilish jarayonlari: xotira, diqqat,
tafakkur,   xayol   va   boshqalarning   rivojlanishini   o‘rganishga   yordam   beruvchi
eng   muhim   mu’lumotlar   to‘plangan.   Alohida   ahamiyat   bolalar   psixikasini
rivojlanishiga   katta   ta’sir   ko‘rsatuvchi   nuqtining   rivojlanganligiga   berildi.   Eng
zarur   ma’lumotlar   bolalarning   fiziologik   rlvojlanishini   o'rganish   natijasida
yig‘ilgan   (I.Starkov).   O'g‘il   bolalar   va   qiz   bolalarning   psixologik   xususiyatlari
o‘rtasidagi   tafovutlarni   aniqlashga   harakat   qilingan   (K.V.   Yedniskiy).   Bolalar
psixikasini o‘rganish o‘zini o‘zi kuzatish metodini inkor etib, yangi metodlardan
foydalanishni taqozo etdi va psixologiya sohasiga eksperiment metodining kirib
kelishiga stimul bo‘lib xizmat qildi. Tadqiqot jarayonida eksperiment metodidan
foydalanishni   birinchi   bo‘lib   1879-yilda   I.A.Sikorskiy   boshladi.   Lekin   undan
foydalanish   ilm-fan   dunyosida   yaxshi   qarshi   olinmadi.   1880-yillar   o‘rtalariga
kelib psixologik laboratoriyalar joriy etilganidan so‘ng, eksperiment metodi rus
psixologiyasida   o‘z   o'rniga   ega   bo‘ldi.   Fanning   rivojlanishida   genetik
yondashuvning   ahamiyati   katta.   PiF.Kapterevning   fikricha,   «Hozirgi   zamonda
rivojlanish  tushunchasi   fan miqyosida  alohida  ahamiyat  kasb   etmoqda. Har   bir
sohada   u   yoki   bu   hodisalar   rivojlanishi   o‘rganiladi,   ulami   kelib   chiqishini
o‘rganmay   turib,   ma’lum   voqea-hodisani   chuqur   o‘rganib   bo‘lmaydi.   Bolalar
tarbiyasiga   nisbatan   ham   xuddi   shunday   qarash   mavjud.   Bolalarga   nisbatan
samarali ta’sir ko‘rsatish, imkoniyatlarini mustahkamlash uchun avvalo ulaming
8 rivojlanish   tarixini   yaxshi   bilish   zarur».   Bolalar   psixologiyasini   bilish,   uning
kelib   chiqishi   va   rivojlanishi   shaxsni   bilishda   falsafiy   savollarga   javob   topdi.
Bolalar   rivojlanishining   o‘ziga   xos   xususiyatlari   borasida   ma’lumotlar   va   aniq
dalillar   to‘plangandan   so‘ng,   bolalar   rivojlanishining   me’yori,   umumiy
qonuniyatlarini   o‘rganish   savoli   ilgari   suriladi.     Bolalar   rivojlanishining   asosiy
xususiyatlari haqida umumiy qoidalar shakllantirildi: 
—   Rivojlanish   bosqichma-bosqich   va   izchil   davom   etadi.   Umuman   olganda,   u
o‘z ichiga faqat olg‘a borishni nazarda tutadi. Ammo bir chiziqda ketmaydi, bu
chiziqdan chetlanish va to‘xtab qolishlar ham kuzatiladi. 
—   Jismoniy   va   ruhiy   rivojlanish   o‘rtasida   uzviy   aloqadorlik   mavjud.   Bunday
uzviy aloqadorlik aqliy, emotsional va irodaviy sifatlar o‘rtasida ham kuzatiladi.
To‘g‘ri tashkil etilgan tarbiya va ta’lim jarayonlari barkamol va har tomonlama
rivojlanishga asos bo‘ladi.
  —   Rivojlanish   jarayonida   muayyan   tana   a’zolari   va   psixologik   faoliyatning
ba’zi taraflari ishtirok etadi, ammo hammasi barobar emas va ishlash tezligi va
tempi   ham   bir   xil   emas.   Rivojlanish   o‘rta   me’yorda   kechadi,   lekin   turli
sabablarga ko‘ra tezlashib ketishi yoki aksincha sekinlashishi mumkin.
 — Rivojlanish to‘xtab qolib, kasallikka ham aylanishi mumkin.
  —   Bolalarning   kelajakdagi   rivojlanishi   haqida   erta   prognoz   qilish   mumkin
emas. Maxsus qobiliyatlar umumiy rivojlanishga tayangan bo‘lishi lozim.
 — Bolalar rivojlanishi haqidagi ma’lumotlarni soxtalashtirmaslik kerak, har bir
yosh davriga o‘z rivojlanish bosqichlarini bosib o‘tish imkonini yaratish zarur. 
Bolalarning   umumiy   rivojlanishi,   sog‘lom   va   kasal   bolalarni   parvarishlash
uchun   tavsiyalar,   bolalarni   oilada   va   maktabda   tarbiyalash,   jismoniy,   aqliy,
emotsional,   irodaviy   va   ruhiy   rivojlanish   borasida   ma’lumotlar   beruvchi
qo‘llanmalar   ishlab   chiqildi.   XIX   asrning   oxiriga   kelib   psixologlar   va
pedagoglar   o‘z   urinishlarini   birlashtirib,   amaliy   maktab   hayotiga   tatbiq   etdilar.
9 «   Psixologlar   tadqiqot   o‘tkazish   uchun   ma’lumotlar   yetarli   bo‘lmasa   ham,
tadqiqot   o‘tkazish   uchun   zarur   bo‘lgan   nozik   metodlarga   ega   va   ma’lumotlar
bazasiga   egalar,   lekin   ularni   to‘liq   anglash,   tadqiq   etish   va   baholash
imkoniyatiga   ega   emaslar», 2
    A.R   Nechayev   ta’kidlagan   va   pedagog   hamda
psixologlarning   hamkorlikdagi   faoliyatini   ma’qullagan.   XX   asr   boshlarida   rus
yosh   va   pedagogik   psixologiyasi,   butun   dunyo   psixologiya   fanlari   bilan   yaqin
aloqaga.kirishdi.   Rus     olimlari   uzluksiz     G   ‘arb   mamlakatlaridagi   bo'layotgan
yangiliklarni kuzatib va o‘rganib bordilar, o‘z eksperimental mahoratlarini xorij
laboratioriyalarida   oshirib   bordilar,   ko‘pgina   ilmiy   ishlar   rus   tiliga   tarjima
qilindi   va   rus   jurnallarida   bosib   chiqarildi.O’z     navbatida   rus   psixologlarining
tadqiqotlari,   kuzatishlari   xorij   jurnallarida   ham   nashr   etildi.   Masalan,   I.A.
Sikorskiy,   A.P.   Nechayev   va   boshqalarning   ishlari   keng   ommalashdi.   Rus
psixologlari   butun   dunyo   olimlarini   qiziqtirayotgan   muammolar   yuzasidan   o‘z
izlanishlarini   olib   bordilar.   XX   asr   boshlarida   yosh   psixologiyasi   fanining
rivojlanishi muammosi ilmiy asoslarga tayangan holda olib borildi. Bu sohadagi
tadqiqotlar   rus   pedagogik   psixologiyasida   yetakchi   o‘rinni   egalladi.   Bu
muammoni   o‘rganishga   turli   soha   mutaxassislari,   eng   kuchli   nazariy   bilim
sohiblari,   xususan,   V.M.Bexterev,   P.F.Lesgaft,   I.P.Pavlov   va   boshqalar
muammoni   nazariy   va   amaliy   jihatdan   o‘rganish   uchun   kuchli   psixologlar
jamoasi shakllandi. Ular qatoriga P.P. Blonskiy, P.F. Kapterev, A.F. Lazurskiy,
N.N.Lange,   A.P.Nechaev,   S.L.   Rubinshteyn,   N.E.   Rumyansev,   I.A.   Sikorskiy,
G.I.   Chelpanov   va   boshqalar     ularning   tashabbusi   bilan   maxsus   kadrlarni
tayyorlovchi, ilmiy tadqiqot ishlari olib boruvchi ilmiy markazlar tashkil etildi.
Jadal   nazariy   va   amaliy,   metodologik,   ilmiy   faoliyatlar   olib   borish   ishlari
boshlandi. Ba’zi ta’lim muassasalarida bolalar rivojlanishini o‘rganishga yordam
beruvchi   laboratoriyalar,   to‘garaklar,   alohida   xonalar   tashkil   etildi.
Nashriyotchilik ishlariga asos solindi. XX asrda yosh va pedagogik psixologiya  
__________________
Zunnunov A. Pedagogika tarixi. Darslik. -T.: «Sharq», 1997 y.
10 sohasida   nashrlar   soni   ortdi.   Bolalar   va   pedagogik   psixologiya   fanlariga
bag‘ishlangan ilmiy anjumanlar va konferensiyalar tashkil etildi. Ilmiy va ijodiy
izlanishlar natijasida nazariy va obyektiv metodikalar yordamida olingan amaliy
ma’lumotlar   to‘plandi.   Yosh   va   pedagogik   psixologiya   fanlararo   tizimda
mustaqil fan sohasi bo‘lib shakllandi va o‘zining ilmiy tadqiqot metodlariga ega
bo‘ldi.   Bir   qator   ilmiy   tadqiqot   metodlari   shakllan61   tirildi.   Kuzatish   metodi
natijasida olingan ma’lumotlar «kundalik»ka qayd etildi, bolaning rivojlanishini
kuzatish   borasida   maxsus   dastur   va   reja   tuziladi.   Eksperiment   metodi   amaliy
empirik   tadqiqotlarga   asoslanadi.   Tabiiy   eksperiment   aynan   bolalar
psixologiyasini   o‘rganish   uchun   mo‘ljallangan   (A.F.Lazurskiy).   Test   metodi
ham   keng   muhokamaga   qo‘yildi   va   boshqa   metodlarni   ham   ishlab   chiqila
boshladi. Bolalarning psixologik xususiyatlari haqida ularning chizgan rasmlari
orqali ega bo‘lish im konini berdi. Bu davrning asosiy tadqiqotlari yo'nalishlari
har   tomonlam   a   yetuk   va   barkamol   shaxsni   shakllanish   bosqichlari   va
mutaxassislarni   o‘qitish   tizimini   takomillashtirishdan   iborat   edi.   XIX—XX
asrlarda   yosh   psixologiyasi   haqida   olingan   qisqacha   ma’lumotlardan   shuni
anglash   mumkinki,   rus   psixologiyasida   rivojlanish   muammosiga   ilmiy   va
ijtimoiy   tarafdan   kuchli   qiziqish   mavjud   bo‘lgan.   Yosh   avlodning   ta’lim   va
tarbiya   bilan   bog‘liq   psixologik   muammolari   yirik   olimlar,   faylasuf   va
yozuvchilami   ham   muntazam   jalb   etib   kelgan.   Dastlabki   pedagogik-psixologik
mazmundagi   asarlar   XVII—XVIII   asrlarda   diniy-axloqiy   ta’limotlar   zamirida
yoritilgandir.   Rossiyada   psixologik   tadqiqot   namunalari   Sharq   va   G   ‘arb
madaniyati   ta’sirida   inson   ruhiyati   bilan   bog‘liq   turli   asarlarda   shakllanib
kelgan. V.N.Tatishev, A.N.Radishev, N.I.Novikov va boshqalaming asarlaridagi
dastlabki   qarashlari   ham   psixik   taraqqiyotning   o‘ziga   xos   xususiyatlari,   psixik
rivojlanishdagi   tafovutlar   bilan   yo‘g‘rilgandir.   Rus   tarixchisi   V.N.Tatishevning
«Fanlar   va   bilim   yurtlarining   foydasi   to‘g‘risida   suhbat»   kitobida   fanlarning
tasnifi,   bilimlarning   ahamiyati,   til   va   nutqning   mavqeyi,   yosh   davrlarining
xususiyatlari bilan bog‘liqligi ko‘rsatilgan. A.N.Radishev birinchilar qatori bola
psixik   taraqqiyotini   tabiiy-ilmiy   yo‘sinda   asoslab   berishga   urindi.   Uning
11 «Peterburgdan   Moskvaga   sayohat»   kitobi   bu   borada   pedagogik-psixologik
asarlar sirasidan munosib o‘rin egallaydi. Yozuvchining fikricha, inson iqlim va
muhit haqidagi taassurotlarini sezgilar orqali idrok etadi va shu   yo‘sinda uning
tafakkuri   ulg‘ayib   shakllanadi.   N.I.Novikov   bashariyat   farovonligini   ko‘zlab,
yoshlar va bolalar o‘rtasida foydali bilimlarni keng targ‘ibot etish uchun ularni
o'ziga xos yo‘sinda tarbiyalamoq zarur deb aytadi. 3
 
12 1.1 O’zbek olimlarining  taraqqiyot va ta’lim xususidagi ta’limotlari.  
Psixologiyaning   yurtimizda fan    sifatida       rivojlanish    tarixiga    e’tibor beradigan
bo‘lsak       shuni   ta’kidla b   o’tish   joiz ki,   u   so’n gi   o‘n   yilliklar   mobaynida gina
shakllanmoqd a .   Ammo   tarixan,       umuman       psixologiyaning   O‘zbekiston
hududida shakllanishi  tahlil qilinsa,  uning diniy-falsafiy     olimlar     va       qarashlar
tizimida   o‘ziga   xos   tarzda   shakllanib   kelganini   ko‘rish   mumkin.   Masalan,
eramizning   II-III   asrlarida   rivojlangan   manixizm   (asoschisi   Mani)   yoki
mazdakizm   (asoschisi   Mazdak)   va   boshqalar   o‘z   diniy   qarashlari   tizimida
ijtimoiy   munosabatlar,   ijtimoiy   adolat   va   shaxsning   o‘ziga   xosligi   kabi
g‘oyalarni   keng   tashviqot   qilganlar.     Lekin   tarix   bizga   shundan       darak    
beradiki,   yaxlit,   sistematik   ijtimoiy   psixologik   qarashlar   sistemasi   umuman
bo‘lmagan.   Shuni   alohida   ta’kidlash   lozimki,   O‘zbekistonda   o‘tkazilayotgan
psixologik   tadqiqotlar   asosan   oila   va   oilaviy   munosabatlarga   bag‘ishlangan.
Juml   adan,   birinchi   ijtimoiy   psixologik   tadqiqot   ham   70-   yillarning   oxiri   80-
yillarning   boshida     I.   Yoqubov   tomonidan   o‘tkazilgan   bo‘lib,   u   oilaviy
munosabatlarning   barqarorligi   va   er-xotin   ijtimoiy   rollarining   muvofiqligini
ta’minlovchi   sotsial-psixologik   omillarni   o‘rgandi.   Tadqiqot   natijasida,   shu
narsa   aniqlandiki,   oila   a’zolarining   rollar   borasidagi     muvofiq     o‘zaro  
munosabatlari     oilaviy   xamjihatlikning   muhim   shartidir.  Oilaviy   mojarolar   esa,
asosan   hozirgi   zamon   o‘zbek   ayolining   ijtimoiy   mehnat   bilan   bandligi     hamda
oilaviy    munosabatlarda eskilik sarqitlarining saqlanib qolganligidadir.
                  Oilaviy   munosabatlar   psixologiyasi   xususida   o‘tkazilgan   muhim
tadqiqotlardan   biri   N.   Sog‘inovning   o‘zbek   oilasiga   xos   bo‘lgan   nikoh   va   oila
munosabatlari - nikohdan qoniqish, nikoh motivlari, oila qurishning o‘zbeklarga 
___________________
Nishonova Z.T. Oliy maktab psixologiyasi. T.: 2003.- 231s.
13 xos bo‘lgan yosh xususiyatlari, yosh o‘zbek oilalaridagi psixologik mojarolar va
ajralishlarning sabablarini sistematik tarzda o‘rgangan ilmiy ishidir. 
N.Sog‘inovning to‘plagan ma’lumotlari yosh oilalar, mojaroli oilalar va yoshlar
tarbiyasi bilan mashg‘ul bo‘lganlar uchun muhim ilmiy yo‘l-yo‘riqdir.
                  Bundan   tashqari,   oxirgi   yillarda   katta   guruhlar   psixologiyasiga   oid   qator
tadqiqotlar o‘tkazildi. Masalan, V.M.Karimovaning o‘zbek xotin-kizlari ijtimoiy
tasavvurlarining   o‘zgarishi   mexanizmini   o‘rganishga   bag‘ishlangan   tadqiqoti
(1987),   E.   Usmonovning   o‘zbek   ayollarining   suitsidal   (ya’ni   o‘z-o‘ziga   o‘t
qo‘yish)   xulq-atvorining   ijtimoiy-psixologik   sabablarini   o‘rganishga
bag‘ishlangan   tadqiqoti   (1993),   E.   No‘monovaning   o‘zbek   oilalaridagi
reproduktiv   ustanovkalarning   xususiyatlariga   bag‘ishlangan,   M.Zokirovaning
erkak va ayollardagi rollar haqidagi tasavvurlarning o‘ziga xosligini o‘rganishga
bag‘ishlangan ilmiy tadqiqoti, M.Toshpo‘latovning o‘zbek yoshlaridagi ijtimoiy
xulq-atvorning bozor iqtisodiyoti sharoitidagi o‘ziga xos qirralarini o‘rganishga
qaratilgan   ishlari   va   boshqalar   shular   jumlasidandir.   Bu   tadqiqotlar   natijasida
yaqin   kelajakda   yangi   etnopsixologik   konsepsiya   shakllanadi   va   bu
respublikamizdagi ilmiy ishlarning rivojiga o‘z hissasini qo‘shadi.
                  O‘zbekistonda   psixologlar   oldida   juda   muhim   tadqiqot   mavzulari
mavjudki, ularda  hozirgi   mustaqillik sharoitida  shaxs   va turli  ijtimoiy guruhlar
psixologiyasida   ro‘y   berayotgan   o‘zgarishlar,   turli   yosh,   demografik   etnik
professional   guruhlarga   mansub   bo‘lgan   kishilarning  ijtimoiy  tasavvurlari,   ular
asosida   ijtimoiy   xulq-atvorni   ilmiy   boshqarish   asoslari   ishlab   chiqilishi   lozim.
Ya’ni,   ishlab   chiqarish   ijtimoiy   psixologiyasi,   boshqarish   psixologiyasi,
guruhlar  psixologiyasi   hamda  ommaviy  psixik  jarayonlarning  ta’siri  masalalari
o‘zbek psixologlaridan o‘z yechimini kutmoqdaki, ularda ilg‘or fan yutuqlaridan
foydalanilgan holda xududning milliy o‘ziga xos qirralari ishlab chiqilishi kerak.
                  Psixologiya fanini rivojlantirishda judayam katta rol o’ynagan psixologlar
quyidagilar:   B.Ananev,   P.P.Blonskiy,   S.L.Rubinshteyn,   L.Vigotskiy,
R.S.Nemov   va   boshqalar,   shuningdek   keyinchalik   O‘zbekistonda   ham   yirik
14 olimlar   etishib   chiqdi.   Ular   jumlasiga   M.G.Davletshin,   E.G‘.G‘oziev,
M.Vohidov,   V.A.Tokareva.   R.Z.Gaynutdinov,   V.M.Karimova,
G‘.B.Shoumarov,   R.I.Sunnatova,   Z.T.Nishonova   va   boshqalarni   kiritish
mumkin. Yuqorida nomlari tilga olingan olimlar o‘zlarining g‘oyalari va milliy
mafkuralar   bilan   yoshlarda   tafakkur   sifatlaridan   mustaqillik,   tanqidiylik
kabilarni   shakllantirishga   e’tibor   bermoqdalar.   Har   bir   millatning   o‘ziga   xos
milliy madaniyati va ma’rifati umuminsoniy madaniyat va ma’rifatning ajralmas
qismidir.   Umuminsoniy   sivilizatsiyaga   har   bir   xalq   o‘z   ulushini ,   hissasini
qo‘shgan.Markaziy Osiyoda yashab ijod etgan ayrim mutafakkirlar va mashhur
olimlarning   ta’lim-tarbiyaga   doir   ta’limotlari   haqida   ma’lumotlar   mavjud.  XIX
asrning   oxiri   -   XX   asr   boshlarida   Turkistonda   jadidchilik   harakatining   taniqli
rahbarlari   Abdurauf   Fitrat,   Munavvarqori   Abdurashidxonov,   Mahmudxo‘ja
Behbudiy,   Abdulla   Avloniy,   Hamza   Hakimzoda   kabi   ma’rifatparvarlar
madaniyatni   rivojlantirish   uchun   ma’rifatparvarlikka   asoslanish,   ta’limni   isloh
qilish   zarurligi   g‘oyasini   olg‘a   surib,   Turkistonda   ijtimoiy   ong   taraqqiyotini
boshlab berdilar.
Ma’lumki, milliy pedagogikamiz tarixi ijtimoiy-siyosiy hayot asosida, Markaziy
Osiyoda yashagan qardosh xalqlarning Berdaq, Maxtumquli, Abdurahmon 
Jomiy kabi shoir, adiblarning, Xorijiy SHarq va Ovrupa mamlakatlarining 
buyuk mutafakkir, shoir va pedagog olimlari Sa’diy SHeroziy, Jaloliddin 
Rumiy, Jan-Jak Russo, K.D. Ushinskiy va boshqalarning pedagogik qarashlariga
bog‘liq holda rivojlangan. 
15 1.2  Psixik rivojlanish va ta’limning o’zaro munosabati.
                              Psixologiya   fani   zamonaviy   ta’limotga   asoslangan   holda   inson
shaxsining   tarkib   topishini   asosan   uchta   omilning   ta’siriga   bog’liqlini   dalillar
asosida izoxlab beradi. Ulardan;
-   birinchisi   -   inson   tug’ilib   voyaga   yetadigan   tashqi   ijtimoiy   muhitning   ta’siri;
-   ikkinchisi   -   odamga   uzoq   muddat   davomida   muntazam   tarzda   beriladigan
ta’lim   tarbiyaning   ta’siri;-   uchinchisi   -   odamga   tug’ma   ravishda,   tayyor   holda
beriladigan nasliy xususiyatlarning ta’siridir.                                                        
                            Ma’lumki,   har   bir   odam   o’ziga   xos,   boshqalarda   aynan
takrorlanmaydigan   ijtimoiy   muxitda,   aniq   ijtimoiy   munosabatlarda,   ya’ni   oila,
jamoa va jamiyatda, odamlar orasida yashab ulg’ayadi, shakllanadi. Bu ijtimoiy
munosabatlarga   odam   jamiyat   a’zosi   sifatida,   ma’lum   sinfning,   u   yoki   bu
ijtimoiy   guruhning   namoyandasi   sifatida   va   nihoyat,   Tashkil   qilinganlik   va
uyushqoqlik darajasi turlicha bo’lgan muayyan jamoalarning faol a’zosi sifatida
qatnashadi.
Shaxsning   mohiyati   o’z   tabiati   jihatidan   ijtimoiy   xarakterga   egadir.   Shaxsdagi
barcha   psixik   xususiyatlari,   ijodiy   faolligining   rivojlaiish   manbalari   uning
tevarak-atrofidagi   ijtimoiy   muhitda,   jamiyatdadir.   Inson   shaxsi   sababiy
bog’liqlikda   bo’lib,   uning   ijtimoiy   turmushi   bilan   belgilanadi.   Mana   shu
ma’noda   shaxsning   taraqqiyoti   odamlar   bilan   munosabatda   yuzaga   keladigan
ijtimoiy   tajribani   egallash   jarayonidan   iboratdir.   Buning   natijasida   insonning
psixik xususiyatlari, axloqiy fazilatlari, xarakteri, irodaviy sifatlari, qiziqishlari,
e’tiqod va dunyoqarashi tarkib topadi.
Muhit, ma’lum maqsadga qaratilgan ta’lim va tarbiya, azaldan berilgan, genotik
jihatdan   qatiy   belgilangan   nimanidir   namoyon   qilish   uchun   sharoitgina   bo’lib
qolmay, balki inson psixik xususiyatlarini tarkib toptiradi.
16 Bu borada, birinchidan ,   odam muhit ta’siri ostidagi passiv obyekt bo’lmay, balki
faol   mavjudotdir,   Shu   bois   hayot   sharoiti,   tashqi   ta’sir   inson   psixikasini
belgilamaydi,   balki   odamning   muhit   bilan   bo’lgan   o’zaro   ta’siri   orqali,   uning
muhitdagi   faoliyati   orqali   belgilanadi.   Shu   sababli   muhitning   ta’siri   haqida
emas,   balki   odamning   tevarak-atrofdagi   muhit   bilan   faol   o’zaro   ta’siri   haqida
gapirish maqsadga muvofiqdir.
Ikkinchidan ,   psixikaning rivojlanishi pirovard natijada tashqi sharoitlarga, tashqi
ta’sirotlarga   bog’liqdir.   Lekin   bu   rivojlanishini   bevosita   tashqi   sharoitdan   va
tashqi   vaziyatdan   keltirib   chiqarib   bo’lmaydi.   Bu   sharoitlar   hamda   vaziyatlar
hamisha   odamning   hayotiy   tajribasi,   uning   shaxsi,   individual   psixologik
xususiyatlari va psixik qnyofasi orqali ta’sir qiladi.
Uchinchidan, odam faol mavjudot sifatida o’zi ham ongli ravishda o’z shaxsini
o’zgartirishi, ya’ni o’zi-o’zini tarbiyalash bilan shug’ullanishi mumkin, lekin, bu
jarayon atrof-muhitdan ajralgan holda emas, balki muhit bilan moslashgan holda
va muhit bilan o’zaro munosabatda sodir bo’ladi.
Yuqoridagilardan xulosa  chiqarib shuni  aytish  mumkinki, odamning (bolaning,
o’quvchining)   ijtimoiy   tashkil   topgan   va   faol   faoliyati   uning   psixik
rivojlanishining asosi, vositasi hamda shartidir.
O’z-o’zidan   ma’lumki,   odamning   psixik   rivojlanishi   uchun   tabiiy,   biologik
imkoniyatlar   nihoyatda   zarurdir.   Inson   psixik   xususiyatlari   me’yorida   tarkib
topishi   uchun   muayyan   darajadagi   biologik   tuzilish ,   inson   miyasi   va   nerv
sistemasi   bo’lishi   shart.   Bu   tabiiy   xususiyatlar   psixik   rivojlanigani   harakatta
keltiruvchi   kuchlar,   omillar   emas,   balki   faqat   dastlabki   sharoitlardir,
xolos.Tabiiy   xususiyatlar   taraqqiyotni   harakatta   keltiruvchi   kuch   emasligiga
qaramay, insoniyat psixik taraqqiyotiga ta’sir ko’rsatadi.
               Birinchidan,   tabiiy xususiyatlar psixik xususiyatlar taraqqiyotining turli
yo’llarini   va   usullarini   belgilab   beradi.   Inson   nerv   sistemasining   xususiyatlari
17 o’z-o’ziga   shaxsning   hyech   qanday   psixik   xususiyatlarini   belgilamaydi,   Hyech
bir me’yordagi bola dadil yoki qo’rqoq, irodali yoki irodasiz, mehnatsevar yoki
yalqov,   intizomli   yoki   intizomsiz   bo’lib   tug’ilmaydi,   Agarda   tarbiya   to’g’ri
tashkil   qilinsa,   nerv   sistemasida   xarakterning   barcha   ijtimoiy   qimmatli
xislatlarini   shakllantirish   mumkin.   Masalan,   sabot-matonat   va   o’z-o’zini   tuta
bilish xislatini nerv sistemasining tipi shiddatli bo’lgan bolalarda ham, yoki nerv
sistemasining   tipi   vazmin   bo’lgan   bolalarda   ham   tarbiyalash   mumkin   bo’ladi.
Biroq   birinchi   hol   bolalarni   tarbiyalash   ikkinchi   holdagilarni   tarbiyalashga
qaraganda   qiyinroq   bo’ladi.   Har   ikkala   holda   kerakli   sifatlarni   tarbiyalash
yo’llari va usullari ham turlicha bo’ladi.
                          Ikkinchidan,   tabiiy   xususiyatlar   odamning   biror   sohada   erishgan
yutuqlari   darajasiga   ham   ta’sir   qilishi   mumkin.   Masalan,   qobiliyatda   tug’ma
individual   farqlar   mavjud.   Shu   sababli   ba’zi   odamlar   boshqa   odamlardan
ma’lum   bir   faoliyatni   egallash   imkoniyati   jihatidan   ustun   turishadi.   Bazida   esa
aksincha, biror-bir faoliyat turini egallash imkoniyati jihatidan esa ulardan ortda
qolishlari   mumkin.   Mana   shu   ma’noda   odamlar   o’z   qobiliyatlarini   baravar
rivojlantirish   imkoniyatiga   ega   emaslar.   Garchi   tabiiy   ko’nikishlar
o’quvchilarning   psixik   rivojlanishi   uchun   ma’lum   ahamiyatga   ega   bo’lsa   ham
(shu   sababli,   masalan,   ta’lim   jarayonida   ayrim   o’quvchilardan   boshqa
o’quvchilarga   nisbatan   ko’proq-   zo’r   berish   talab   qilinadi,   ayrim   o’quvchiga
o’qituvchi   ko’proq   kuch   sarflaydi,   e’tibor   beradi   va   ko’proq   vaqt   ajratadi),   bu
ko’nikishlarning   o’zi   psixik   taraqqiyotda   hal   qiluvchi   rol   o’ynamaydi.Turli
yo’nalishga   ega   bo’lgan   psixologlar,   bir   tomondan   ta’lim   va   tarbiya,   ikkinchi
tomondan   esa   rivojlanish   o’rtasidagi   o’zaro   munosabati   muammosini   keng
doirada   muhokama   qilmoqdalar.Rivojlanish   deganda,   odatda   hodisalarning   har
ikki turi tushuniladi va bu tushunchalar bir-biri bilan chambarchas bog’liqdir: 1)
miyaning   biologik,   organik   yetilishi,   uning   anatomik-fiziologik   tuzilishi
jihatidan   yetilishi;   2)   psixik   (aqliy)   rivojlanishning   ma’lum   o’sish   darajalari
sifatadagi,   o’ziga   xos   aqliy   yetilish   sifatidagi   psixik   rivojlaiishi,   o’z-o’zidan
18 malumki, aqliy rivojlanish miya tuzilishining biologik yechilishi bilan bog’liqdir
va bu  xususiyat  ta’lim-tarbiya  ishlarida, albatta,  hisobga  olinishi   lozim, chunki
ta’lim   miyaning   organik   jihatdan   yetilishini   inkor   eta   olmaydi.   Biroq   miya
bo’zilishining   organik   jihatdan   yetilishini   muhitga,   ta’lim-tarbiyaga   mutlaqo
bog’lanmagan holda o’zining qatiy biologik qonunlari asosida sodir bo’ladi, deb
bo’lmaydi.   Muhit,   ta’lim-tarbiya   va   tegishli   mashq,   miya   tuzilishining   organik
jihatdan   yetilishiga   yordam   beradi. Ta’kidlash   joizki,   ta’lim   yetakchi   rolni
bajaradi, ta’lim va rivojlanish esa o’zaro bir-biriga bog’liqdir; ular alohida sodir
bo’ladigan ikki jarayon bo’lmay, balki bir butun jarayondir Ta’limsiz to’la aqliy
rivojlanish   bo’lishi   mumkin   emas.   Ta’lim   rivojlanishga   turtki   bo’ladi,
rivojlanishni   o’z   ortidan   ergashtirib   boradi.   Zarur   sharoit   tug’ilganda   ta’lim
mantiqiy fikrlash malakasini  tarkib toptiradi va tegishli  aqliy rivojlanish uchun
zamin   bo’ladi,   lekin,   ta’lim   rivojlanishga   turtki   bo’lish   bilan   bir   vaqtda   o’zi
rivojlanishga   tayanadi,   erishilgan   rivojlanish   darajasining   xususiyatlarini,
rivojlanishning   ichki   qoidalarini   albatta,   inobatga   oladi.   Ta’limining
imkoniyatlari   juda   keng   bo’lsa-da,   biroq   cheksiz   emas.   Yirik   rus   psixologi
L.S.Vigotskiy talim  va taraqqiyot  muammosiga ijtimoiy-tarixiy jarayon nuqtai-
nazaridan   yondashib,   bilimlarni   o’zlashtirish   insoniyatning   tarixi   taraqqiyotida
yaratilgan madaniyatda ishtirok etish jarayonidir, deb ta’kidlaydi. U olga surgan
psixik   funktsiyalar   taraqqiyotining   madaniy-tarixiy   nazariyasiga   ko’ra,   psixik
faoliyat   taraqqiyot   uning   «tabiiy»   shaklini   bevosita   qayta   qurgan   holda,   turli
alomatlar bilan avval tashqi, so’ng ichki ifodalanishni nazarda tutib, «madaniy»
shaklini egallash tushuniladi.
19 II   bob.   Ta’lim   va   tarbiya   psixologiyasining   samaradorligini   oshirish
mexanizmlari.
Ta’lim oluvchilarning ta’lim faoliyatiga ko’ra ta’limning quyidagicha metodlari
ajratiladi:
1. Tushuntiruv ko’rsatmalilik metodi - bu metod reproduktiv metod bo’lib, unda
faoliyat o’qituvchi tomonidan olib boriladi. O’quvchilar ta’lim jarayonida bilim
oladilar tanishadilar. Bu metod juda keng tarqalgan metodlardan biri bo’lib, uni
takomillashtirilgan   usullari   mavjud,   bu   dasturlashtirilgan   ta’lim   hosoblanadi.
2.   Reproduktiv   metodi   -o’quvchi   faoliyati   ko’rsatilib,   unda   o’quvchiga
berilayotgan  bilimni  xotirada qayta tiklab, olingan bilimni  nusxa sifatida  qabul
qiladi.
3.   Muammoli   ta’lim   metodi   -   o’qituvchi   tomonidan   tashkil   etilib,   u   produktiv
xarakterga   egadir.   Ushbu   metod   orqali   o’quvchi   bilim   va   malakalarini
shakllantiradi.   Ushbu   metodning   takomillashtirish   yo’llaridan   biri   ishchan
o’yinilarni tashkil etishdan iboratdir.                                                         
4.Qisman izlanish metodi -  o’qituvchini nazorati ostida tashkil etiladigan metod
bo’lib,   u   produktiv   xarakterga   ega,   bunda   o’quvchi   ijod   qiladi.
5.Tadqiqot   metodi   -     o’qituvchi   yordamisiz   tashkil   etiladigan   ta’lim   metodi
bo’lib, u o’quvchining mustaqil izlanishi, fikrlashi va bilimlar transformasiyasini
talab etadi.
Ta’lim   jarayoni   tashkil   etishning   o’ziga   xos   metodlaridan   biri   ishchan
o’yinlardir.   Ishchan   o’yinlar   munosabatlar   sistemasini   modellashtirish,   faoliyat
xarakteristikasini   tashkil   etishga   yordam   beradi.   “Kadrlar   tayyolash   miliy
dasturi” 4
da ta’lim jarayoniga yangi pedagogik- texnologiyalarni kiritish 
_____________________
G‘oziev E.G. Umumiy psixologiya. Toshkent. 2002.1-2 kitob
20 ta’kidlanadi.   Pedagogik   texnologiya   bu   ta’lim   jarayoniga   sistemali   yondashuv
bo’lib,   unda   ta’lim   jarayoninng   tashkil   etishda   texnika   va   inson   imkoniyatlari
hisobga   olinadi   va   ularning   o’zaro   munosabati   ta’limning   optimal   formalari
yaratilishiga   zamin   bo’ladi.Pedagogik   texnologiyalarni   quyidagi   tarkibiy
qismlarga bo’lish mumkin;
- Ta’lim-tarbiya ishtirokchilari shaxsiga qo’yiladigan ijtimoiy talablar;
- Hamkorlik faoliyati a’zolarining kasbiy tayyorgarligi;
- Ta’lim jarayoning maqsadi, mazmuni, mohiyati, amalga oshirish vositalari;
-Ta’lim jarayonini differensialashtirish;
- Ijodiylik.
O’quvchini   mustaqil   ta’lim   olishga   o’z-o’zini   rivojlantirishga   tayyorlash
bugungi   kun   maktabining   asosiy   vazifasidir.Ta’lim   jarayonida   o’quvchining
mustaqil   ta’lim   olishini   faollashtirish   zarur.   Mustaqil   ta’lim   masalalarini
qo’yilishi,   yechish,   o’z-o’zini   nazorat   qilish   baholashning   yo’llarni   o’quvchi
tomonidan tanlanishi va bajarilishi bilan xarakterlanadi.O’quvchilarda mantiqiy
tafakkurni   rivojlantirish   uchun   fikrlash   xususiyatlarini   shakllantirish   zarur.
Fikrlash   operasiyalari   asosida   dars   jarayoni   faollashtiriladi.   Bu   o’qituvchining:
“Nima uchun?”, “Qanday maqsadda”, “sabablari qanday?”, “Natija nima uchun
shunday   bo’ldi?”   singari   savollarning   muhokamasi   orqali   amalga   oshirilishi
mumkin.  O’qituvchilarni   evristik , muammoli vaziyatlarga tortish, tanqid, gumon
holatlarini   muhokama   qilish,   ulardagi   muammolarni   mustakil   holda   topish   va
ularni   yechish   uchuv   o’z   loyihalarini   to’zish   va   himoya   qilish   o’quvchilar
tafakkurining ma’nodor  va unumdor  bo’lishiga  xizmat  qiladi.Aql  haqida ayrim
olimlar   va   arboblarning   fikrlari   keltirilgan.   “Ulug’   aql   egalari   o’z   oldilariga
maqsad   qo’yadilar,  qolgan    odamlar   o’z  istaklari   ortidan  ergashadilar”  .Aql-bu
yaxshi tashkil etilgan bilimlar tizimidir .
21 Yuqorida   aytib   o’tilgan   barcha   sifatlar   yosh   o’zgargan   sari   o’zgarib   boradi.
Ijodiy   ishda   fikrlashning   mustaqilligi   va   tanqidiyligi   zarur   bo’lib,   u   aqliy
faoliyatning   produktivligini   ta’minlaydi.Shaxs   shakllanishida   u   yashayotgan
muxit, kishilar , jamiyatning roli juda kattadir. Masalan, biron maxallada inson
shaxsining   tarkib   topishiga   aktiv   ta’sir   kursatuvchi   besh   yuzta   o’ziga   xos
ijtimoiy   muhit   bor   degan   ma’noni   bildiradi.   Bu   yerda   shunday   bir   savol
tug’iladi :   “Tashqi muhit inson shaxsining tarkib topishiga qanday ta’sir qiladi?”
-Birinchidan, ijtimoiy muhitdagi turli hodisalar odamning ongiga bevosita ta’sir
qilib, unda chuqur iz qoldiradi.
-   Ikkinchidan,   tashqi   ijtimoiy   muxit   ta’sirining   chuqurroq   va   mustahkamroq
bo’lishiga   odamning   o’zi   yordam   beradi.   Ma’lumki,   bolalar   o’z   tabiatlariga
ko’ra,   ilk   yoshlik   chog’laridan   boshlab,   nihoyat   darajada   taqlidchan   bo’ladilar.
Bolalar katta odamlarning barcha xatti-harakatariga bevosiga taqlid qilish orqali
bu   xatti-harakatlarni,   yaxshi-yomon   fazilatlarni   o’zlariga   singdirib   boradilar.
Bolalar oilada, ko’cha - ko’yda, katta odamlarning har bir  harakatlarini, o’zaro
munosabatlarini   zimdan   kuzatib   turadilar.   Inson   shaxsining   tarkib   topishida
tashqi ijtimoiy muhitning roli haqida gap borar ekan, shuni ham ta’kidlab o’tish
zarurki,   ayrim   g’ayri   tabiiy   hodisalar   inson   shaxsining   tarkib   topishida   tashqi
muhit   ta’sirining   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega   ekanligini   to’la   tasdiqlaydi.   Biz
ayrim   tasodifiy   hollarda   odam   bolalarining   yovvoyi   hayvonlar   muhitiga   tushib
qolish   hodisasini   nazarda   tutayapmiz.   Hayotda   bunday   hodisalar   juda   kam
bo’lsa ham har holda uchrab turadi. Masalan, Hindistonlik doktor Sing Kalkutta
yaqinidagi   o’rmonzorda   bo’ri   bolalari   bilan   birga   ikkita   odam   bolasining   ham
to’rt   oyoqlab   yugurib   yurganini   ko’rib   qoladi.   Keyin   ularni   poylab,
qarorgohlarini   topib,   bolalarni   olib   ketadi.   Ulardan   biriga   Amala,   ikkinchisiga
Kamala   deb   nom   qo’yadi;   Shu   narsa   xarakterliki,   bolalar   yoshlikdan   bo’ri
muhitiga   tushib   qolganliklari   tufayli,   fe’l-atvorlari,   xatti-harakatlari   jihatidan
bo’rilardan farq qilmas edilar. Nutq yo’q, demak tafakkur ham nihoyat darajada
cheklangan   edi.   Juda   katta   qiyinchiliklar   bilan   qayta   tarbiyalanilayotgan   bo’ri
22 muhitidagi   bolalar   shamollash   natijasida   o’lib   qoladilar.   Bu   hodisa   odamning
shaxs  sifatida  rivojlanishi  uchun  eng  avval   insoniy  muhit,  ya’ni   ijtimoiy  muxit
bo’lishi   kerakligini   to’la   tasdiqlaydi.   Shaxs   va   uning,   psixologiyasiga   ta’sir
etuvchi   ikkinchi   omil   -ta’lim-   tarbiyaning   ta’siridir.   Ma’lumki,   ta’lim-tarbiya
inson   ongini   shakllantiradi,   uning   dunyoqarashi,   e’tiqodi,   hayotga   bo’lgan
munosabatani   tarkib  toptiradi.   Agar  bolalarning  ruhiy  taraqqiyotlari   va  shaxsiy
xususiyatlarining   tarkib   topishi   faqat   tashqi   ijtimoiy   muhit   bilan,   ta’lim-
tarbiyaning o’zigagina bog’liq bo’lganda edi, unday paytda biz bir xilda sun’iy
va   aynan   bir   xil   ta’lim-tarbiya   sistemasini   taaoyenl   qylib,   har   tomondan   bab-
baravar   taraqqiy   etgan   va   deyarli   bir   xil   shaxsiy   xususiyatlarga   ega   kishilarni
yetishtirib chiqarar edik. Vaholanki, bunday bo’lishi mumkin emas. Shuni aytib
o’tish   kerakki,   bola   shaxsining   tarkib   topishiga   ta’lim-tarbiyannng   ta’siri
deganda,   albatta,   birinchi   navbatda   tarbiya   muassasalarida ,   ya’ni   bog’cha,
maktab,   internat,   lisey   va   kollejlarda   beriladigan   ta’lim-tarbiya   tushuniladi
Biroq, bundan oilada bolaga beriladigan ta’lim-tarbiya mutlaqo mustasno emas.
Oiladagi   umumiy   ijtimoiy   muhitdan   tashqari   oilada   beriladigan   ta’lim-
tarbiyaning   rol   kattadir.   Bola   tarbiyasi   bilan   sistemali   shug’ullanadigan   va
umuman shug’ullanmaydigan oilalarga misollar keltirish mumkin.
Yuqorida aytib o’tilgan ikkita omildan tashqari uchinchi omil ham mavjud - bu
nasliy   xususiyatlardir.   Odamga   nimalar   nasliy   beriladi?   Odamga   nasliy   yo’l
bilan ayrim anatomik va biologik xususiyatlari beriladi. Masalan, tana tuzilishi,
sochi   va   ko’zlarining   rangi   ovozi,   gapirish   uslublari,   ayrim   harakatlari   tug’ma
berilishi   mumkin.   Lekin   shuni   hyech   qachon   esdan   chiqarmaslik   kerakki,
odamda hyech vaqt uning psixik xususiyatlari, ya’ni uning aqliy tomonlari bilan
bog’liq   bo’lgan   sifatlari   nasliy   yo’l   bilan,   ya’ni   tugma   ravishda   berilmaydi.
Nihoyatda   nodir   hollarda   ayrim   qobiliyatlar,   masalan,   musiqa,   matematik
qobiliyatlariga nasliy yo’l bilan berilishi mumkin.
23 2.1 Psixik rivojlanish va ta’lim uyg’unligining nazariy asoslari.
                       Yosh davrlar psixologiyasi va pedagogik psixologiya alohida predmet
sifatida   XIX   asrning   boshlarida   vujudga   kelgan   bo’lishiga   qaramay,   uning
mustaqil   fan   sifatida   rivojlanishi   va   qaror   topish   yo’li   ancha   murakkab
kechgandir.   Mazkur   fanning   rivojlanishiga   turli   dunyoqarashlar   o’rtasida   olib
borilgan doimiy ko’rash katta ta’sir ko’rsatgan. Jamiyat tarixiy taraqqiyotining u
yoki   bu   bosqichida   qanday   dunyoqarash   ustuvorligiga   qarab,   tekshirishlar
darajasi   va   sifati,   olingan   natijalarni   kanday   izohlash   zarurligi   belgilab
berilgan.O’tmishda ajdodlarimiz insonning psixologik qonuniyatlarini, muayyan
ilmiy   yo’nalishda   o’rganmagan   bo’lsalarda,   biroq   allomalarning
qo’lyozmalarida   mazkur   holatlarning   namoyon   bo’lishi,   inson   kamoloti
borasidagi   qimmatli   fikrlari   hozirgacha  yuksak  ahamiyat  kasb   etadi.   Jumladan,
Abu   Nasr   Farobiy   pedagogika   masalalarini   va   ular   bilan   bog’liq   bo’lgan
psixologik,   fiziologik   muammolarni   ijobiy   hal   etishda   insonni   har   tomonlama
yaxlit   va   o’zaro   uzviy   bog’liq   bo’lgan   qismlardan   iborat,   deb   aytadi.   Farobiy
mavjudotni   bilishda   ilm-fanning   rolini   hal   etuvchi   omil   deb   biladi.   Uningcha
inson   tanasi,   miyasi,   sezgi   organlari   tug’ilishda   mavjud,   lekin   aqliy   bilimi,
ma’naviyligi, ruhi, intellektual va axloqiy xislatlari, xarakteri, diniy, urf-odatlari,
ma’lumoti tashqi muhit, boshqa insonlar va shu kabilar bilan muloqotda vujudga
keladi,   inson   o’z   faoliyati   yordamida   ularni   egallaydi,   ularga   erishadi.   Uning
aqli, fikri,  ruhiy  yuksalishining  eng  yetuk mahsuli  bo’ladi  deb  ta’kidlaydi Yosh
avlodning ta’lim va tarbiya bilan bog’liq psixologik muammolari yirik olimlar,
faylasuf va yozuvchilarini ham muntazam jalb etib kelgan. Dastlabki pedagogik-
psixologik   mazmundagi   asarlar   XVII-XVIII   diniy-axloqiy   ta’limotlar   zamirida
yoritilgandir.   Rossiyada   psixologik   tadqiqot   namunalari   Sharq   va   g’arb
madaniyati   ta’sirida   inson   ruhiyati   bilan   bog’liq   turli   asarlarda   shakllanib
kelgan. V.N.Tatishev, AN.Radishev, N.I.Novikov va boshqalarning asarlaridagi
dastlabki   qarashlari   ham   psixik   taraqqiyotning   o’ziga   xos   xususiyatlari ,   psixik
rivojlanishdagi   tafovutlar   bilan   yo’g’rilgandir.Respublikamizdagi   yetakchi
24 oliygohlarning kafedra va laboratoriyalarida yosh davrlari va ta’lim tarbiyaning
psixologik   xususiyatlari   bilan   bog’liq  jarayonlarni   tadqiq  etish   yuqori   malakali
mutaxassislar tomonidan maxsus texnikalar bilan jihozlangan sharoitlarda ilmiy-
tadqiqot   ishlari   samarali   yo’lga   qo’yilgan.Mazkur   muammolarning   yechimi
hozirgi  zamon  fanining metodologik tamoyillari  asosida,  yaqin va uzoq xorijiy
mamlakatlarida   bu   borada   olib   borilayotgan   ilmiy   tadqiqotlarning   yutuqlari   va
g’oyalari   haqidagi   ma’lumotlarga   ega   bo’lgan   holda   o’zining   munosib   urnini
egallab   bormoqda.   Bu   borada   T.Qori-Niyoziy,   S.Rajabov,   P.I.Ivanov,
M.Vohidov,   M.T.Davletshin,   E.Goziyev,   R.G’aynutdinov,   B.Qodirov,
R.I.Sunnatova,   A.Jabborov   va   boshqalarning   ilmiy   tadqiqotlarini   e’tirof   etish
mumkin.   Jumladan,   o’quvchilarning   texnik   qobiliyatlari,   o’quv   motivlari,
zamonaviy maktab o’quvchisining psixologik qiyefasi M.G.Davletshin va uning
izdoshlari A.Jabborov, F.I.Haydirov, M.M.Mavlonovlar tomonidan, tafakkur va
ta’limni   boshqarish   muammosi   E.G.Goziyevning   tashabbusida,   iste’dodli
o’quvchilar   va   kasb   tanlash   muammosi   B.R.Qodirov   rahbarligida,   bolalarning
aqliy   faoliyat   muammosi   R.I.Sunnatovalar   tomonidan   samarali   olib
borilmoqda.Fanning   vujudga   kelishi   va   rivojlanishi   jarayonida   unga   ta’sir
ko’rsatib   kelgan   barcha   nazariyalar,   ilmiy   va   amaliy   ma’lumotlar,   yo’nalishlar
hozirgi   kunga   qadar   o’zining   ahamiyatini   saqlab   kelmoqda   va   fanning
istiqbolida muhim ilmiy-nazariy manba xisoblanib qolishi, tabiiydir.
25 2.2 Yosh davrlari psixologiyasi va pedagogik psixologiyada yosh davrlarini 
tabaqalash muammolari.
Psixologiya   fanida   yosh   davrlarini   tabaqalash   bo‘yicha   turlicha   usullar
mavjuddir.   Bu   inson   shaxsini   tadqiq   qilishga   turli   nuqtai-nazardan   yondashuvi
va   mazkur   muammoning   mohiyatini   turlicha   yoritadi.   Ma’lumki,   har   bir   davr
o‘zining muhim hayotiy sharoitlari, ehtiyojlari  va faoliyati, o‘ziga xos qarama-
qarshiliklari, psixikasining sifat xususiyatlari va psixik jihatdan xarakterli yangi
sifatlarning hosil  bo‘lishi  bilan ajralib turadi. Har bir davr o‘zidan oldingi davr
tomonidan   tayyorlanib,   uning   asosida   shakllanishi   va   o‘z   navbatida,   o‘zidan
keyingi   davrning   paydo   bo‘lishi   uchun   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Shu   o‘rinda
psixologiyada   mavjud   yosh   davrlarini   tabaqalash   nazariyalariga   urg‘u   berib
o‘tish   maqsadga   muvofiqdir.   Shveysariyalik   psixolog   J.Piajening   aql-idrok
nazariyasi,   aql-idrok   funksiyalari   hamda   uning   davrlari   haqidagi   ta’limotni   o‘z
ichiga oladi. Aql-idrokning asosiy vazifalari, moslashish va ko‘nikishdan iborat
bo‘lib,   bu   uning   doimiy   vazifalar   turkumini   tashkil   etadi.   Muallif,   bola   aql-
idrokini   quyidagi   psixik   rivojlanish   davrlariga   tasniflaydi:   1)   sensomotor
intellekti   -   tug‘ilgandan   2   yoshgacha;   2)   operatsiyagacha   tafakkur   davri   -   2
yoshdan   7   yoshgacha;   3)   aniq   operatsiyalar   davri   -   7,   8   yoshdan   -   11,   12
yoshgacha;  4) rasmiy operatsiyalar davri. Fransuz psixologi  A.Vallon esa yosh
davrlarini quyidagi bosqichlarga ajratadi: 1) homilaning ona qornidagi davri; 2)
impulsiv   harakat   davri   -   tug‘ilgandan   6   oylikkacha;   3)   his-tuyg‘u   davri
(emotsional) - 6 oylikdan 1 yoshgacha; 4) sensomotor  (idrok bilan harakatning
uyg‘unlashuvi)   davri   -   1   yoshdan   3   yoshgacha;   5)   personologizm   (shaxsga
aylanish)   davri   -   3   yoshdan   -   5   yoshgacha;   6)   farqlash   davri   -   6   yoshdan   -   11
yoshgacha;   7)   jinsiy   yetilish   va   o‘spirinlik   davri   -   12   yoshdan   -18   yoshgacha.
Rus   psixologiyasidagi   yosh   davrlarini   tabaqalash   muammosi   dastlab
L.S.Vigotskiy,   P.P.Blonskiy,   B.G.Ananev   singari   yirik   psixologlarning
asarlarida   o‘z   aksini   topa   boshlagan.   Keyinchalik   bu   muammo   bilan
shug‘ullanuvchilar   safi   ortib   bordi,   shu   bois   yosh   davrlarini   tasniflash
26 muammosi   o‘zining   kelib   chiqishi,   ilmiy   manbai,   rivojlanish   jarayonlariga
yondashilishi   nuqtai   nazaridan   bir-biridan   keskin   farq   qiladi.   Hozirgi   vaqtda
yosh   davrlarini   tabaqalash   yuzasidan   mulohaza   yuritishda   olimlarning   ilmiy
qarashlarini   muayyan   guruhlarga   ajratish   va   ularning   mohiyatini   ochish
maqsadga muvofiqdir. L.S.Vigotskiy psixologlarning yosh davrlarini tabaqalash
nazariyalarini   tanqidiy   tahlil   kilib,   muayyan   rivojlanishni   vujudga   keltiruvchi
ruhiy   yangilanishlarga   tayanib,   yosh   davrlarini   quyidagi   bosqichlarga   ajratadi;
1.Chaqaloqlik davri inqirozi. 35 2.Go‘daklik davri - 2 oylikdan 1 yoshgacha. Bir
yoshdagi   iiqiroz.   3.Ilk   bolalik   davri   -   1   yoshdan   3   yoshgacha   -   3   yoshdagi
inqiroz.   4.Maktabgacha   davr   -   3   yoshdan   7   yoshgacha   -   7   yoshdagi   inqiroz.
5.Maktab   yoshi   davri   -   8   yosh31dan   12   yoshgacha   -   13   yoshdagi   inqiroz.   6.
Pubertat (jinsiy yetilish) davri - 14 yoshdan 18 yoshgacha, 17 yoshdagi inqiroz.
L.S.Vigotskiy   o‘zining   yosh   davrlarini   tabaqalash   nazariyasini   ilmiy   asoslab,
ta’riflab   bera   olgan.   Olim   eng   muhim   psixik   yangilanishlar   haqida   ilmiy   va
amaliy ahamiyatga molik mulohazalar bildirgan. Biroq, bu mulohazalarda ancha
munozarali,   bahsli   o‘rinlar   ham   mavjud.   Umuman   L.S.Vigotskiyning   yosh
davrlarini   tabaqalash   nazariyasi   ilmiy-tarixiy   ahamiyatga   ega,   uning
rivojlanishni   amalga   oshiruvchi   inqirozlar   to‘g‘risidagi   mulohazali   va   olg‘a
surgan   g‘oyalari   hozirgi   kunning   talablariga   mosdir.   D.B.Elkoninning   tasnifi
yetakchi   faoliyat   (A.N.Leontev)   nazariyasiga,   har   qaysi   rivojlanish   pallasida
biror   faoliyatning   ustunlik   qilishi   mumkinligiga   asoslanadi.   Yetakchi
faoliyatning   inson   shaxs   sifatida   kamol   topishidagi   roli,   nazariyaning   asosiy
mohiyatini   tashkil   qiladi.   D.B.   Elkoninning   tasnifi   yetakchi   faoliyat
nazariyasiga,   har   qaysi   rivojlanish   pallasida   faoliyatning   biror   turi   ustunlik
qilishi   mumkinligiga   asoslanadi.   Yetakchi   faoliyatning   inson   shaxs   sifatida
kamol topishidagi roli nazariyaning negizini tashkil qiladi.
Umuman,   psixologlar   tomonidan   yosh   davrlarini   tabaqalashtirishning   puxta,
ilmiy-metodologik   negizga   ega   bo‘lgan   qator   nazariyalari   ishlab
chiqilgan.Hozirgi   kunda   ular   ontogenetik   qonuniyatlarni   yoritishga   katta   hissa
27 qo‘shib,   uning   nazariy   va   amaliy   muammolarini   hal   qilishda   muhim   o‘rin
egallab   kelmoqda.   Biroq,   shunday   bo‘lsada,   hozir   ontogenezni   to‘la   yoritishga
xizmat   qila   oladigan   nazariyasini   yaratish   zaruriyati   mavjuddir.   Har   bir   yosh
davrida faoliyatning biror turi yetakchilik rolini bajaradi. Faoliyatning yetakchi
turi   tushunchasi   A.N.   Leontevning   asarlarida   ochib   berilgan.   40   Faoliyatning
yetakchi   turi   –   ma’lum   yosh   davrida   bolaning   psixikasida,   uning   psixik
jarayonlari   va   psixik   xususiyatlarida   muhim   o‘zgarishlarni   vujudga   keltiruvchi
faoliyat turidir. Har bir yosh davrida faoliyatning bir turi uchun ehtiyoj seziladi.
Masalan:   go‘daklik   davridagi   yetakchi   faoliyat   turi   –   bevosita   emotsional
muloqat   bo‘lib,   uning   asosida   orientirovka   va   sensomotormanipulyativ
harakatlar,   ya’ni   ko‘rish,   eshitish,   muskul-harakat   sezgilari,   idrok   bilan
boshqariladigan harakatlar shakllanadi. Bu yosh davridagi eng muhim yangilik –
boshqa   kishilar   bilan   bo‘ladigan   muloqotga   ehtiyoj   va   ularga   muayyan
emotsional   munosabatning   shakllanishidir.   Ilk   bolalik   davrida   faoliyatning
yetakchi   turi   –   predmetli   harakatlar.   U   orqali   bola   kattalar   bilan   hamkorlikda
predmetlar bilan bajariladigan harakatlarni o‘zlashtiradi. Bu davrdagi yangilik –
nutqning   rivojlanishi   va   ko‘rgazmali   harakatli   tafakkurining   taraqqiyotidir.
Maktabgacha   bo‘lgan   yosh   davrida   rolli   o‘yinlar   faoliyatning   yetakchi   turi
bo‘lib qoladi. Kichik maktab yoshida faoliyatning yetakchi turi – o‘qish faoliyati
hisoblanadi.   O‘qish   faoliyatida   xotira   shakllanadi,   predmetlar   va   tashqi   dunyo
haqidagi   bilimlar   o‘zlashtiriladi.   O‘smirlik   davrida   –   muloqot   yetakchilik
vazifasini  bajaradi. Ilk o‘spirinlik davrida yetakchi  faoliyat turi – o‘quv kasbiy
faoliyati   bo‘lib,   bu   faoliyat   jarayonida   dunyoqarash,   kasbiy   qiziqishlar,   o‘z-
o‘zini   anglash,   orzu   va   ideallar   shakllanadi.   Demak,   har   bir   davr   uchun   yosh
xususiyatlari xosdir. Ammo har bir yosh davrining ichida individual farqlar ham
mavjud.   Bu   farqning   sabablari   turlicha   bo‘lishi   mumkin:   1.   Hayot,   faoliyat   va
tarbiya   sharoitlari.   2.   Tabiiy   individual   farqlar   –   nerv   sistemasining   tipologik
xususiyatlari. Ta’lim - tarbiya ishlarida o‘quvchilarning psixologik va individual
psixologik   xususiyatlarini   hisobga   olish   zarur,   ya’ni   mazkur   yoshdagi
28 bolalarning talablariga, imkoniyatlari, xususiyatlariga mos keladigan pedagogik
ish shakl, metod va vositalarini tanlash va qo‘llash lozim.
29                                     Xulosa va Takliflar.
Kurs   ishning   asosiy   muammolarini   o’rganish   natijasida   quyidagi   xulosalrga
keldik.Ta’lim   jarayonida   o’quvchilarning   bilishga   qiziqishlari   juda   katta   rol
o’ynaydi. Ma’lumki, qiziqish o’quvchilarning emotsional bezagi, biror buyumni,
biror   faoliyatni   tanlash   munosabati   va   yo’nalishidir.   Ma’lumki,   psixologiyada
qiziqishning   ikki   turi   o’quvchilarning   ta’lim   jarayonida   aniqlanadi,   birinchisi,
bevosita   qiziqish,   ikkinchisi   bilvosita   qiziqish.   Har   bir   o’qituvchi   o’z
o’quvchilarida o’z faniga nisbatan bevosita qiziqishni tarkib toptirishga harakat
qiladi.   Qiziqishlar   orqali   o’quvchilarda   ta’limga   aktiv   munosabat   namoyon
bo’ladi. Psixoligiyada qiziqish - bu shaxsning o’zi uchun qimmatli yoki yoqimli
bo’lgan   muayyan   narsa   yoki   hodisalarga   munosabatidir.   Qiziqishlar   shaxsning
muhim   va   individual   xususiyatlaridan   biri   bo’lib   hisoblanadi.   Qiziqishlar
o’quvchilar   hayotida   katta   rol   uynaydi.   Ular   o’quv   faoliyatini   faollashtiruvchi
asosiy   turtkilar   -   motivlaridir,   qiziqishlar   maktab   o’quvchisiga   fan   asoslarini
durustroq   o’zlashtirib   olishlariga,   aqliiy   qobiliyatlarning   o’sishiga,   bilim
doirasining   kengayishiga   imkon   beradi.   O’qituvchilarnnng   vazifasi   o’quvchini
dastlab   qiziqtirib   qolgan   ishning   o’zi   bilan   shugullanishga   majbur   qilish   emas,
balki   undash   qiziqishlarni   chuqurlashtirish   va   kengaytirish,   ta’sirchan   qilish,
qiziqishlarning   markaziga   aylanib   qolgan   faoliyat   bilan   shug’ullanish   istagiga ,
mayliga aylantirishdir.O’quvchilarning muayyan maqsadni ko’zlab ish tutishida,
qiyinchiliklarni   yenga   olishida,   ishdan   chalgitadigan   narsalar   bilan
shugullanishdan   o’zini   tiya   olishida,   unda   o’qishga   ishtiyoq   tarkib   toptirishda
namoyon   bo’ladigan   iroda   ta’lim   jarayonida   alohida   ahamiyat   kasb
etadi.Umumiy   psixologiya   kursidan   ma’lumki,   iroda   bu   shaxsning   o’z   oldiga
qo’ygan   maqsadining   aniqligi,   uni   amalga   oshirish   uchun   intilishi,   maqsad
yo’lida   ma’lum   bir   qarorga   kelish   tezligi   va   uni   o’z   vaqtida   ijro   etishi   bilan
belgilanadigan sifatidir. Ta’lim jarayonida o’quv materialliga bo’lgan diqqatning
barqaror   bo’lishida   irodaviy   zo’r   berishning   ahamiyati   nihoyatda   kattadir.
Ta’limda   iroda   o’quvchida   maktab   va   uyda   o’tkaziladigan   mashg’ulotlarga
30 tayyor turishda namoyon bo’ladi. O’quv materialini o’rganish - eslab qolish va
o’quvchining irodaviy zo’r berishganiga bog’liq. Iroda o’quvchilarning fikrlash
faoliyatlarida   -   masalani   yechishga,   quyilgan   savolga   javob   topishga   va
hokazolarga   intilishida   namoyon   bo’ladi,   Ular   o’quvchilarda   ko’nikma   va
malakalarni   hosil   qilishda   ham   tarkib   topadi.Psixologlar   olib   borgan
tadqiqoglarda o’quvchilar tomonidan berilgan materialning o’zlashtirilishi  ko’p
jihatdan irodaning tarbiyalanishiga bog’liqdir. Irodaviy aktivlik ta’limning zarur
shartidir.   Ta’lim   muassasasidagi   ta’lim   jarayonining   o’zi   o’quvchilardan
irodaviy   o’stirish   omillaridan   biridir.   Bunda   o’quvchilarning   kundalmk   rejimi,
o’qish   va   oqilona   dam   olishni   bir-biri   bilan   to’g’ri   almashtirib   turish   katta   rol
o’ynaydi.Ta’lim   jarayonida   bilish   jarayonlarini   shakllantirishga   alohida   e’tibor
berish   lozim.   Zero   bilish   jarayonlari   juda   murakkab   faollit   bo’lib,   unda   jonli
mushohadadan abstrakt tafakkurga, abstrakt tafakkurdan amaliyotga o’tiladi, ana
shundan   so’ng   obyektiv   haqiqat   bilib   olinadi.   Binobarin,   biz   birinchi   navbatda
kurib chiqishimiz lozim bo’lgan karsa o’quv materalini idrok qilish jarayonidir.
Umumiy   psixologiya   kursidan   ma’lumki,   idrok   bu   narsa   va   hodisalarni   sezgi
organlariga   ta’sir   etishi   natijasida   ularning   kishi   psixikasida   yaxlit   obrazini
paydo   bo’lishi   bo’lib,   idrok   etish   jarayoni   ta’limda   turli   formalarda
o’qituvchining   ogzaki   hikoya   qilishida ,   suhbat   o’tkazishda,   leksiya   o’qishida,
kinodars,   televizion   parcha,   sxemalar   va   ko’rgazmali   qurollar   ko’rsatish,
ekskursiyalar   o’tkazish,   o’quvchining   o’ziga   darsliklar   hamda   boshqa
qo’llanmalarni o’qitish tarzida o’tishi mumkin. Shuni alohida ta’kidlash lozimki,
idrokni   tarkib   toptirishda   o’quvchilarning   yosh   xususiyatlarini   hisobga   olish
nihoyatd a   muximdir.   Chunki,   fazoni,   vaqtni   va   harakatlarni   idrok   etishda   ham
yosh   xususiyatlarda   turli   farlqi   mavjud   bo’ladi.Psixik   rivojlanish   va   pedagogik
faoliyatda   o’qituvchi   alohida   rol   o’ynaydi.   Pedagogik   faoliyat   -   kishi
mehnatining   eng   murakkab   sohalaridan   biri   bo’lganligi   uchun   quyidagilarga
e’tibor berish lozim.
31 Birinchidan,   jamiyat   tomonidan   quyiladigan   talablardan   eng   muhim
o’qituvchining   shaxsi   va   uning   kasbi   bilan   bog’liq   xislatlariga   qaratilgan.
O’qituvchining   o’z   Vatanga   sodiqligi,   bolalarni   sevish,   ularni   insonparvarlik
ruhida   tarbiyalash   istagi,   o’z   yurti,   ona   tili,   o’z   xalqining   tarixi   va   uning
madaniyatini sevishi, davlatining mustaqilligi g’oyasida yashashidan iboratdir;
Ikkinchidan,   o’qituvchi   ijtimoiy   javobgarlikni   yuksak   darajada   his   etishi,
oliyjanobligi,   aqli,   farosati ,   ma’naviy   pokligi,   ma’naviyat   va   ma’rifat   buyicha
yuksak   maqsadlarni   bolalarga   singdirib   borishi,   o’zini   qo’lga   ola   bilish,   sabr-
toqatli, bardam, matonatliligidir.
Uchinchidan,   jamiyatning   o’qituvchi   oldiga   qo’yadigan   asosiy   talablariga
alohida   e’tibor   berish   lozim   ya’ni   uning   shaxsni   ma’naviy   va   ma’rifiy
tomonidan   tarbiyalashning,   milliy   uyg’onish   mafko’rasining   hamda
umuminsoniy boyliqlarning mohiyatini bilishi, bolalarni mustaqillik g’oyalariga
sodiqlik ruhida tarbiyalashi, o’z Vatani tabiatga va oilasiga bo’lgan muhabbati;
To’rtinchidan,   o’qituvchining   keng   bilimga   ega   bo’lishi,   turli   bilimlardan
xabardor   bo’lishi,   yosh   va   pedagogik   psixologiya,   ijgimoiy   psixologaya   va
pedagogika, yosh fiziologayasi  hamda maktab gigiyenasidan chuqur bilimlarga
ega bo’lishi, o’zi dars beradigan fan bo’yicha mustahkam bilimga ega bo’lib, o’z
kasbi,   sohasi   bo’yicha   jahon   fanida   erishilgan   yangi   yutuq   va   kamchiliklardan
xabardor   bo’lishi,   ta’limda   tarbiya   metodikasini   egallashi ,   o’z   ishiga   ijodiy
yondashishi,-bolalarni bilishi, ularning ichki dunyosini tushuna olishi lozim.
Beshinchidan, pedagogik texnika (mantiq, nutq, ta’limning ifodali vositalari) va
pedagogik   taktga   ega   bo’lishi,   o’z   bilimi   va   pedagogik   mahoratini   doimiy
ravishda  oshirib boriish,  g’ar  bir  o’qituvchi  ana  shu talablarga to’la javob bera
oladigan bo’lishi maqsadga muvofiq.                                               
32   Foydalanilgan  adabiyotlar.
1. G’oziyev E.o’. Oliy maktab psixologiyasi. «O’qituvchi» ,T.: 1997.
2. Nishonova Z.T. Oliy maktab psixologiyasi. T.: 2003.- 231s.
3. G’oziyev E.G. Psixologiya. Toshkent, 1994-156b.
4. G’oziyev E.G. Yosh psixologiyasi. T.1994-145b.
5. G‘oziev E.G. Umumiy psixologiya. Toshkent. 2002.1-2 kitob
6. Zunnunov A. Pedagogika tarixi. Darslik. -T.: «Sharq», 1997 y.
7. .  O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta’lim vazirligi faoliyatini 
tashkil etish to‘g‘risida»gi Nizom. T-2018
8. Nishonova   Z.T.,   Alimova   G.K.   Bolalar   psixologiyasi   va
psixodiagnostikasi T.: TDPU 2017 – 264 b.
9. David G. Myers  Psych ology,© 2010 by Worth Publishers
10. Shamshetova   A.K.,   Saipova   M.L.   Bolalar   psixologiyasi.   Uslubiy
qo‘llanma. T. 2019 y 128 b
11. Psychology. ROSIE M. SPIELMAN. © 2017 Rice University
Internet saytlar
1. https://magazinalsu.ru/uz/psihologicheskie-osobennosti-razvitiya-   
detei-doshkolnogo.html    
2. www.lex.uz    –   O‘zbekiston     Respublikasi   Qonun   hujjatlari
ma’lumotlari milliy bazasi .
3. www.expert.psychology.ru   
4.          www     .https://psycabi.net/detskaya-psikhologiya.   
33 34

Psixik taraqqiyot va ta’limning o’zaro munosabatlari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dislaliyali bolalar shaxs va shaxslararo munosabati xususiyatlari
  • Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab
  • Diqqatning neyrofiziologik mexanizmi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский