Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 35000UZS
Hajmi 42.1KB
Xaridlar 5
Yuklab olingan sana 21 Aprel 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Psixologiya

Sotuvchi

Sobirov Azizbek

Ro'yxatga olish sanasi 21 Aprel 2024

33 Sotish

“ Psixoanalizda shaxs muammosi”

Sotib olish
O’ZBEKSTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA
           MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
GULISTON   DAVLAT   UNIVERSITETI
“PSIXOLOGIYA    
           VA IJTIMOIY FANLAR” FAKULTETI 
    
 
  “ UMUMIY PSIXOLOGIYA” FANIDAN 
                
                   KURS ISHI
Mavzu:  “  Psixoanalizda shaxs muammosi”
Bajardi:  
Ilmiy raxbar :
Topshirgan sana:
Himoya qilingan sana:
Baho: Mavzu:   Psixoanalizda shaxs muammosi
Reja:
Kirish
I.bob.  Psixoanalizda psixik simptomlarning anglash
   1.1. Psixologiyada psixoanaliz
  1.2.Psixoanalizning paydo bo'lish tarixi
II.bob.   Shaxs nazariyalarini psixodinamik yo’nalishi
   2.1.   Psixodinamik yo‗nalishga qisqacha tavsifnoma.
  2.2..Z.Freyd bo’yicha psixikaning tuzilishi.
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar Kirish
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi.  “Umumiy psixologiya” fani bo’yicha tuzilgan
dastur talabalarning olam, jamiyat va insonning urganishi psixologik bilimlarga 
zaruratning mavjudligi; ularning dunyokarashini boyitish va rivojlantirishda 
psixologik konuniyatlarni o’rganish ehtiyojining mavjudligi; inson 
psixologiyasining umumiy psixologik konuniyatlarini, shaxs va voqyelik, shaxs va 
jamiyat, shaxs va predmetlar olami orasidagi munosabat, vokelikni anglashi, 
olamni psixologik tahlili, psixologik hodisalarning kechishi, psixologiyaning 
tarixiy va nazariy rolini jamiyatda olib borilayotgan ishlar orqali amalga oshirishga
qaratilanligi xarakterlaydi.
Kurs ishi mavzusining o’rganilganlik darajasi.   Talabalarda umumiy psixologik 
bilimlarni shakllantirish, voqelik va jamiyatdagi voqea-xodisalarning, shaxsni 
o’zida kechadigan jarayonlar va psixologik bilimlarni shakllantirish, ularni jamiyat
hayotida umumiy psixologik hodisalar, holatlar va jarayonlarning mohiyatini tahlil 
etishga, shaxsning kamoloti va unga ta’sir ko’rsatuvchi omillar, uning individual 
psixologik xususiyatlari, Emotsional va irodaviy sifatlarini tahlil etishga 
o’rgatishdan iborat.
Kurs ishi mavzusining maqsadi.  Shaxsning pravoslav psixoanalizi yoki freydizm
Z. Freydning asosiy usullariga asoslanadi. Hozirgi bosqichda, uning sof shaklida, 
terapiyada kamdan-kam qo'llaniladi, asosan, bu neofreydizm - turli yo'nalishdagi 
usullarning sintezi. Klassik psixoanalizning maqsadi erta yoshda shakllangan ichki 
ziddiyatlarni, komplekslarni hal qilishdir. Freydizmning asosiy usuli erkin 
uyushmalar oqimidir
Kurs ishi mavzusining obyekti:   O quvchilarining ta’lim-tarbiya jarayonida ona ʻ
tili va o’qish savodxonligi darslarida lug’at ustida ishlash asoslarini o’rganishdir 
Kurs ishining tuzilishi:  Mazkur kurs ishi 2 bob, 4 fasl, xulosa va foydalanilgan 
adabiyotlar majmuasidan iborat. I.bob.  Psixoanalizda psixik simptomlarning anglash
1.1.   Psixologiyada psixoanaliz
Psixoanalizning   gullab-yashnashi   davrida   (XIX   -   XX   asr   boshlari)   terapiya   bir
necha   yil   davom   etdi   va   hamma   uchun   hamyonbop   bo'lmagan,   zamonaviy
psixoanaliz nisbatan qisqa muddatli (haftasiga 15 - 30 seans 1 - 2 rubl) usul. Ilgari
psixoanaliz   nevrozlarni   davolash   uchun   faqat   tibbiy   muassasalarda   (psixiatrik
orientatsiya)   qo'llanilgan   bo'lsa,   bugungi   kunda   ushbu   usul   yordamida   turli   xil
psixologik muammolar bilan ishlash mumkin.
Psixoanalizning asosiy qoidalari:
Shaxsning   xatti-harakati   ko'pincha   rivojlanishning   dastlabki   bosqichida
(bolalikning travmatik vaziyatlari) kelib chiqadigan ongsiz irratsional harakatlarga
asoslanadi;
Bu drayverlarni bilish qarshilikning mudofaa mexanizmlarini ishga tushiradi;
Ongli   va   repressiya   qilingan   material   o'rtasidagi   ongsiz   holatga   to'qnashuv
nevrozga,   depressiyaga   olib   keladi;Ongsizda   sodir   bo'layotgan   voqealardan
xabardor   bo'lish,   psixoterapevt   yordami   bilan   bemorni   ongsiz   material   ta'siridan
xalos qiladi va tiklanishiga olib keladi.
Freydning psixoanalizi
Bemorlarini ko'p yillik kuzatish natijasida Z.Freyd bostirilgan ongsizlik insonning
ruhiy   holati   va   xatti-harakatlariga   qanday   ta'sir   qilishini   ta'kidladi.   Freyd   1932
yilda   psixikaning   sxematik   tuzilishini   ishlab   chiqdi   va   unda   quyidagi   tarkibiy
qismlarni ajratib ko'rsatdi:Id (bu) hayot va o'limga behush harakatlarning maydoni.
Ego (I) - ongli fikrlash, himoya mexanizmlarini rivojlantirish).
Superego   (Super-I)   -   bu   o'z-o'zini   kuzatish   sohasi,   axloqiy   tsenzura   (ota-ona
qadriyat   tizimini   kiritish).Freydning   psixoanaliz   usullari   dastlabki   bosqich   ongsiz
mexanizmlarni   ochish   uchun   gipnozdan   foydalanishlari   kerak   edi,   keyinchalik
psixiatr   ulardan   voz   kechdi   va   zamonaviy   psixoanalizda   muvaffaqiyatli
qo'llaniladigan   boshqalarni   ishlab   chiqdi:   bemorning   erkin   uyushmalari   orqali
xulq-atvor motivlarini o'rganish;Talqin qilish; "qarshilik"   va   "o'tkazish"   tahlili,O'rganish.Jungning   psixoanalizi,Jung
psixoanalizi yoki analitik psixologiya K.G. Yung (Z. Freydning sevimli shogirdi, u
bilan   psixoanalizga   qarashlar   tufayli   og'riqli   tanaffus   bo'lgan)   quyidagi
tamoyillarga asoslanadi:Oddiy holatdagi odamning ongsizligi muvozanatda.
Muammolar   nomutanosiblik   tufayli   yuzaga   keladi,   bu   salbiy   hissiy   zaryadni
ko'taruvchi   komplekslarning   paydo   bo'lishiga   olib   keladi,   bu   psixika   tomonidan
ongsizlikka   majburlanadi.Individualizatsiya   -   bemorning   o'ziga   xosligini   anglash
jarayoni  va (shifo topishga yordam beradi), "o'ziga yo'l", psixoanalitik yordamida
amalga oshiriladi.
Lakan   psixoanalizi   Jak   Lakan   -   fransuz   psixoanalitiki,   psixoanalizdagi
munozarali   shaxs.   Lakan   o'zini   freydchi   deb   atagan   va   Freyd   ta'limoti   to'liq
ochilmaganligini   va   uning   g'oyalarini   tushunish   uchun   uning   asarlarini   doimiy
ravishda   qayta   o'qib   chiqish   muhimligini   doimo   ta'kidlagan.   J.   Lakan
psixoanalizdan   og'zaki,   seminarlarda   dars   berishni   afzal   ko'rdi.   Lakan   "Xayoliy   -
Simvolik - Haqiqiy" sxemasini asosiy deb hisobladi:
Xayoliy - shaxsning o'zini o'zi aniqlash (oyna bosqichi);
Ramziy   -   ramziylikni   o'z   ichiga   olgan   boshqa   qiyofaning   boshqa   tomonidagi
farqlar va xabardorlik;
Haqiqiy - Lacan haqiqiy bilan uchrashish travma orqali mumkinligiga ishongan.
Ekzistensial psixoanaliz
Klassik   psixoanaliz   -   asosiy   g'oyalar   frantsuz   faylasufi   va   yozuvchisi   J.P.
Ekzistensial   psixoanaliz   asoschisi   Sartr   tanqid   qilgan   va   Freydning   libidosi   asl
tanlov bilan almashtirilgan. Ekzistensial tahlilning asosiy ma'nosi shundan iboratki,
inson   ma'lum   bir   ma'noga   ega,   har   daqiqada   borliq   bilan   bog'liq   holda   o'zini
tanlashni   amalga   oshiradigan   yaxlitlikdir.   Tanlov   shaxsiyatning   o'zi.   Tanlovlar
taqdirni belgilaydi.
Psixoanaliz usullari
Zamonaviy psixoanaliz bemorlarni boshqarishda ham, qo'llaniladigan terapiya
turlarida   ham   o'zgarishlarga   duch   keldi,   ammo   asosiy   usullar   muvaffaqiyatli
qo'llanilishida davom etmoqda: Erkin   uyushmalar   usuli.   Bemor   divanda   yotadi   va   xayoliga   kelgan   barcha
fikrlarni aytadi.
Tushlarni   talqin   qilish   usuli.   Z.   Freydning   sevimli   usuli,   u   haqida   u   tushlar
ongsizlikka olib boradigan qirollik yo'lidir, deb aytdi.
Talqin   qilish   usuli.   Ushbu   uslub   ongsiz   jarayonlarni   ong   darajasiga   olib   chiqish
imkonini  beradi. Bemor  (tahlil  qiluvchi)  gapiradi, psixoanalitik esa ma'noni  tahlil
qiladi   va   etkazadi,   bu   yo   tasdiqlanadi   va   ma'no   bilan   bog'liq   bo'lgan   har   qanday
hodisalar esda qoladi yoki bemor tomonidan qabul qilinmaydi.
Klassik psixoanaliz
Shaxsning   pravoslav   psixoanalizi   yoki   freydizm   Z.   Freydning   asosiy   usullariga
asoslanadi.   Hozirgi   bosqichda,   uning   sof   shaklida,   terapiyada   kamdan-kam
qo'llaniladi,   asosan,   bu   neofreydizm   -   turli   yo'nalishdagi   usullarning   sintezi.
Klassik   psixoanalizning   maqsadi   erta   yoshda   shakllangan   ichki   ziddiyatlarni,
komplekslarni hal qilishdir. Freydizmning asosiy usuli erkin uyushmalar oqimidir:
Bemor   mantiq   ishtirokisiz   uning   xayoliga   kelgan   hamma   narsani,   hatto   uyatga
sabab bo'ladigan narsalarni aytishga taklif qilinadi;
Terapevt ongsizning hosilalarini hal qiladi va tushunarli shaklda bemorga haqiqiy
ma'noni etkazadi.
Guruh psixoanalizi
Guruhdagi psixoanaliz psixoanalitik usullardan foydalanadigan samarali terapiya
turidir. Guruh psixoterapiyasi quyidagilarga yordam beradi:
O'z   og'rig'i   va   psixologik   jarohatlarini   baham   ko'radigan   guruhning   boshqa
a'zolari bilan empatiya orqali rivojlanish;
Ruhiy shifo;
O'z-o'zini qabul qilish.
Guruh   psixoanalizi   -   kontseptsiyani   psixoanalitik   T.   Barrou   1925  yilda   kiritgan.
Zamonaviy guruh psixoterapiyasi haftada bir marta 1,5 - 2 soatlik uchrashuvlardir.
Tahlil guruhlari maqsadlari:
Guruh   a'zolari   o'z   tashvishlari   haqida   erkin   gapirishlari   uchun   xavfsiz   maydon
yaratish; Yashirin haqiqiy ta'sirlarni ochib berish;
Aloqa chuqurligi, ichki qarama-qarshiliklar va nizolarni hal qilish orqali.
Tizim vektor psixoanalizi
Shaxsning   zamonaviy   psixoanalizi   vaqt   o'tishi   bilan   o'zgarishlarga   uchraydi.
Sovet   psixologi   V.A.   Ganzen   idrokning   tizimli   matritsalarini   ishlab   chiqadi,
buning   asosida   uning   shogirdi   V.K.   Tolkachev   psixikaning   8   vektorini   (turini)
ishlab   chiqadi.   Bugungi   kunga   qadar   Yu.Burlan   ushbu   yo‘nalishda   ish   olib
bormoqda. Tizim-vektorli psixoanalizga asoslanib, har bir odamda 8 vektordan biri
ustunlik qiladi:
Psixoanaliz   ongidagi   chuqur   jarayonlarni   yoki   unga   faol   ta'sir   ko'rsatadigan
odamni   o'rganish   bilan   shug'ullanadi,   garchi   bemorning   o'zi   bir   qator   sabablarga
ko'ra buni bilmasligi mumkin.
Psixoanalizning asosiy tamoyillari quyidagilardan iborat:
insonning   xulq-atvori,   tajribasi   va   bilimi   asosan   ichki   va   mantiqsiz   harakatlar
bilan belgilanadi;
bu drayvlar asosan ongsizdir;
bu   drayvlardan   xabardor   bo'lishga   urinishlar   himoya   mexanizmlari   shaklida
psixologik qarshilikka olib keladi;
shaxsning   tuzilishiga   qo'shimcha   ravishda,   individual   rivojlanish   erta   bolalik
davridagi voqealar bilan belgilanadi;
voqelikni   ongli   idrok   etish   va   ongsiz   (repressiya   qilingan)   material   o'rtasidagi
ziddiyatlar   nevroz,   nevrotik   xarakter   xususiyatlari,   qo'rquv   va   boshqalar   kabi
psixo-emotsional kasalliklarga olib kelishi mumkin;
ongsiz   material   ta'siridan   xalos   bo'lishga   uni   anglash   orqali   erishish   mumkin
(masalan, tegishli professional yordam bilan).
Keng   ma'noda   zamonaviy   psixoanaliz   insonning   aqliy   rivojlanishining   20   dan
ortiq   tushunchalarini   o'z   ichiga   oladi.   Psixoanalitik   terapevtik   davolanishga
yondashuvlar nazariyalarning o'zlari kabi farq qiladi. Bu atama shuningdek, bolani
rivojlantirish usulini ham anglatadi. Freydning   klassik   psixoanalizi"tahlilchi"   (tahlilchi   bemor)   o'z   fikrlarini,   shu
jumladan   erkin   assotsiatsiyalar,   fantaziyalar   va   orzularni   og'zaki   ifodalaydigan
terapiyaning   o'ziga   xos   turini   bildiradi,   ulardan  tahlilchi   bemorning   alomatlari   va
xarakteri   muammolarining   sabablari   bo'lgan   ongsiz   nizolar   haqida   xulosa
chiqarishga   harakat   qiladi   va   sharhlaydi.   ularni   bemor   uchun,   muammolarni   hal
qilish   yo'llarini   topish.   Psixoanalitik   aralashuvlarning   o'ziga   xosligi   odatda
bemorning   patologik   himoyasi   va   istaklarini   qarama-qarshilik   va   aniqlashtirishni
o'z ichiga oladi.
Psixoanalizning eng muhim sohalari
Shaxsning   birinchi   va   eng   ta'sirli   nazariyalaridan   biri   bo'lgan   inson   xulq-atvori
nazariyasi - shaxsiyatga ham qarang. Odatda Zigmund Freyd tomonidan yaratilgan
klassik psixoanalizga, shuningdek, ular "neopsixoanaliz" atamasi bilan belgilashni
afzal   ko'rgan   Yungning   analitik   yoki   Adlerning   individual   psixologiyasi   kabi   har
qanday hosilalarga (hatto undan juda farq qiladigan nazariyaga) ishora qiladi.
Inson xulq-atvorining asosiy motivlari usullari. Psixoanalizni o'rganishning asosiy
predmeti buzilishlarga olib keladigan yashirin ongsiz motivlardir. Ular bemorning
erkin assotsiatsiyalari orqali aniqlanadi.
Yuqoridagi   tahlilga   asoslangan   ruhiy   kasalliklarni   davolash   usuli   va   usullari,
ongsizlik,   ko'chirish   va   qarshilik   ko'rinishlari,   izohlash   va   qayta   ishlash   usullari
orqali.   Psixoanalistning   maqsadi   bemorga   o'zini   psixikada   ziddiyatlarni   keltirib
chiqaradigan   yashirin   mexanizmlardan,   ya'ni   istaklarini   amalga   oshirishda   va
jamiyatga   moslashishda   mos   kelmaydigan   yoki   o'ziga   xos   ziddiyatlarni   keltirib
chiqaradigan odatiy naqshlardan xalos bo'lishiga yordam berishdir.
Tahlil qilish usullari va bosqichlari
Materiallar to'planishi:
Erkin assotsiatsiya usuli (yoki "psikanalizning asosiy qoidasi")
"Tushlarning talqini"
Interpretatsiya - konfliktlarning asosiy manbalarini talqin qilish
"Qarshilik" va "o'tkazish" tahlili
O'qish - Yakuniy bosqich(va u bilan psixikani qayta qurish mexanizmi) Psixoanaliz   ishining   texnikasi   va   ruhiy   kasalliklarni   davolash   Freydning   beshta
asosiy klinik holatida keltirilgan.
Psixoanaliz qanday va kim tomonidan amalga oshiriladi?
Psixoanaliz jarayoni  shaxsni  o'rganish va qayta tashkil  etishdan  iborat; bu shaxs
o'z   tarangliklarini   bo'shatish   vaqti   kelguniga   qadar   kamroq   qiyinchilik   bilan
saqlashi   uchun   amalga   oshiriladi.   Vijdon   ostini   ongli   holatga   keltirish   va
qoniqarsiz   taranglikni   kuzatish   kerak.   Ushbu   jarayonni   to'liq   amalga   oshirish
uchun   u   kamida   bir   yil   davom   etishi   va   haftada   uchdan   oltitagacha   sessiyalar
bo'lishi  kerak, ularning har  biri  taxminan bir  soat  davom  etadi. Agar  u bir  yildan
kam   davom   etsa   yoki   mashg'ulotlar   soni   haftada   uchdan   kam   bo'lsa,   jarayonni
samarali amalga oshirish deyarli mumkin emas.
Psixoanalitik   seansni   o'tkazish   uchun   bemor   divanda   yotadi   va   tahlilchi   ko'zdan
uzoqda   bo'lishi   uchun   boshiga   o'tiradi.   Buning   yordamida   bemorning   ruhiyati
chalg'imasdan   ishlashi   mumkin.   O'z   navbatida,   bu   usul   shifokorni   keraksiz
taranglikdan   xalos   qiladi:   doimiy   nazorat   ostida   bo'lmasdan,   u   bemorning
aytganlariga yaxshiroq e'tibor qaratishi mumkin.
Deb   atalmish   erkin   assotsiatsiya   usuli.   Demak,   g‘oyalarning   erkin   oqimining
erkin   ifodasi   ongning   odatiy   tsenzurasi   (odob,   uyat,   o‘z-o‘zini   hurmat   qilish
g‘oyalari) bilan cheklanmaydi va o‘zgartirilmaydi.
Erkin assotsiatsiya holatida bemorning psixikasi ko'pincha istaklar, his-tuyg'ular,
ta'nalar, xotiralar, xayollar, hukmlar va yangi qarashlar bilan to'lib-toshgan bo'lib,
bularning   barchasi   bir   qarashda   butunlay   tartibsizlikda   namoyon   bo'ladi.   Biroq,
ko'rinib turgan chalkashlik va nomuvofiqlikka qaramay, har bir bayonot va har bir
imo-ishora   u   yoki   bu   qoniqtirilmagan   keskinlik   bilan   bog'liq   holda   o'z   ma'nosiga
ega.   Soatma-soat,   kundan-kunga   ma’nolar,   bog‘lanishlar   xaotik   fikrlar   to‘ridan
chiqa boshlaydi.
Uzoq   vaqt   davomida   ma'lum   bir   markaziy   mavzular   asta-sekin   rivojlanishi
mumkin,   ular   erta   bolalikdan   beri   qoniqarsiz   bo'lgan,   uzoq   vaqt   davomida
ko'milgan va ongli ravishda tanib bo'lmaydigan, bemorning shaxsiyat tuzilishining asosini   tashkil   etuvchi,   uning   barcha   xususiyatlarining   manbai   bo'lgan   bir   qator
keskinliklar bilan bog'liq. alomatlar va assotsiatsiyalar.
Tahlilchining   bemorga   nisbatan   pozitsiyasi   qat'iy   neytral   bo'lishi   kerak.   Uy
vazifasi  analitik, ma'lum  bir ma'noda, bemorga har safar o'zini  aldaganida aytadi;
shuning uchun shifokor har doim o'zini tanqidiy pozitsiyasini saqlab turishi kerak,
bemorga hamdardlik va g'azablanishning har qanday ko'rinishini istisno qiladigan,
bu   unga   shifokorni   va   o'zini   aldash   imkoniyatini   beradi.   Tahlilchining   bemorga
nisbatan istalmagan emotsional munosabati kontrtransfersiya deb ataladi.
Ko'pincha   savol   tug'iladi,   psixoanaliz   hech   kimga   zarar   etkazishi   mumkinmi?
Analitik uning haqiqiy holatini bilmasa, psixoz yoqasida bo'lgan bemorni davolash
eng   katta   xavf   hisoblanadi.   Tahlilchi   nevrozlarni   miyaning   ayrim   kasalliklari   va
gormonal kasalliklardan ajratishda ham ehtiyot bo'lishi kerak.
Bundan tashqari, bu ta'sir  hozirgi vaqtda to'xtamaydi. Psixoanaliz - bu o'rganish
usuli   aqliy   jarayonlar   ular   boshqa   yo'l   bilan   mavjud   emas.   Shuningdek,   ushbu
tadqiqot   asosida   nevrotik   kasalliklarni   davolash   nazarda   tutilgan.   Xususan,
psixoanaliz natijasida vujudga kelgan va keyinchalik alohida ilmiy fanga aylangan
bir qancha psixik tushunchalarni nazarda tutadi.
Psixoanaliz   nima?   Ma'lumki,   Freydning   ko'plab   g'oyalari   qayta   ko'rib   chiqilgan
va o'zgartirilgan, ammo asosiy qoidalar bir xil. Psixoanaliz nima? Bu psixikaning
asosiy   qismi,   garchi   u   insonga   hal   qiluvchi   ta'sir   ko'rsatsa   ham,   inson   uchun
yashirin bo'lib qolishi kashfiyoti.
Psixoanaliz   ongsiz   to'qnashuvlarning   hamma   joyda   mavjudligini,   shuningdek,
boshqalar   bilan   muloqot   qilishda   inson   erta   bolalikdan   olingan   naqshlardan
foydalanishini, bu vaziyatlarni haqiqiy hayotga o'tkazishini tushunadi.
Psixoanaliz   aqliy   hayotda   jinsiy   aloqaning   markaziy   rolini   tan   oladi   va   ularni
qo'yadi   tanqidiy   jihatlari   bolalikda   uchraydi.   Psixoanaliz   turli   kontekstlarda,
jumladan, san'at, siyosat, sotsiologiya va adabiyotda qo'llaniladi.
Psixoanaliz   psixologik   yordam   usuli   sifatida   ushbu   fikrga   asoslanadi,   sevgining
dastlabki tajribalari, yo'qotish, o'limni tushunish, jinsiy hayotni boshdan kechirish va hokazolar katta rol o'ynaydi. Bularning barchasi psixikaga ta'sir qiluvchi ongsiz
vakillikning shakllanishiga yordam beradi.
Bu   omil   rivojlanishni   to'sib   qo'yadigan   ziddiyat   manbai   bo'lishi   mumkin.
Psixoanaliz nimani anglatadi, u bemorga qanday imkoniyatlarni beradi? Bu odam
bir qator ongsiz ko'rinishlarni amalga oshirishi, ularga tushuntirish topishi mumkin
bo'lgan amaliyotdir.
Psixoanaliz   orqali   bemorga   chuqurroq   tushunish   imkoniyati   beriladi,   uning
hayotida bo'sh munosabatlarni shakllantirgan yoki paydo bo'lgan tashvishli ongsiz
kuchlar ochiladi. Psixoanaliz psixikaning strukturasini tuzatishga qaratilgan bo'lib,
bunda   nafaqat   ma'lum   alomatlardan   xabardor   bo'lishga,   balki   ularni   chuqur
o'rganishga ham e'tibor beriladi.
Psikanalistning   vazifasi   bemorni   hukm   qilish,   tashxis   qo'yish   yoki   maslahat
berish   emas.   Maqsad,   eng   avvalo,   insonning   o'zini   anglashiga   yordam   berish,
ijtimoiy stereotiplarni  yo'q qilish,  asossiz  o'zini-o'zi  tanqid qilish,  har  xil  noto'g'ri
tushunchalardan   xalos   bo'lishdir.   Bemor   hayotni   to'liq   his   qilishni,   ichki   erkin
bo'lishni o'rganishi muhimdir.
Avvalo,   psixoanalitik   psixoterapiya   psixoanaliz   shaxsiy   hayot   va   do'stlikka
xalaqit   beradigan   hayotiy   maqsadlarni   amalga   oshirishga   to'sqinlik   qiladigan
doimiy ravishda yuzaga keladigan psixologik muammolar tufayli umidsizlikni his
qiladigan odamlar uchun zarurdir.
Kayfiyatning   o'zgarishi,   tormozlanish   va   tashvish   -   umumiy   simptomlar   ichki
ziddiyatlar.   E'tibor   berilmagan   holda,   ular   shaxsiy   tanlov   va   professional
qarorlarga   sezilarli   ta'sir   ko'rsatadi.   Odatda   bunday   muammolarning   ildizlari
ongsiz   hududda   joylashgan   bo'lib,   ularni   psixoterapevtik   usullardan
foydalanmasdan hal qilish mumkin emas.
Mutaxassis   bemorga   muammolarning   ongsiz   qismini   tushunish   uchun   yangi
usulda   yordam   beradi.   Tinch   muhitda   psixoanalitik   bilan   suhbat   orqali   bemor
elementlardan  xabardor  bo'ladi.   ichki   dunyo  ilgari  unga  kirish  imkoni   bo'lmagan.
Bu   uning   xotiralari,   orzulari,   shuningdek,   his-tuyg'ulari   va   fikrlarini   anglatadi.
Shunday qilib, ruhiy og'riq olib tashlanadi, o'z-o'zini anglash ta'minlanadi. Bularning   barchasi   bemorga   o'zining   ishonchini   beradi   hayotiy   maqsadlar
erishiladi.   Psixoanalizning   ijobiy   ta'siri   bilan   shaxsiy   o'sish   faol   rivojlanmoqda.
Bundan tashqari, bu psixoanaliz tugagandan keyin uzoq vaqt davom etadi.
Professional   psixoanaliz   nima?   Psixoterapevtga   murojaat   qilishdan   oldin,   odam
o'z   muammosi   bilan   yolg'iz   qolishga,   izlashga   majbur   bo'ladi   turli   yo'llar   bilan
yechimlar,   o'rganish.   Agar   uning   bu   yo'nalishdagi   barcha   sa'y-harakatlari   kerakli
natijalarni bermasa, o'zini oqlamasa yoki hatto muammoni yanada kuchaytirmasa,
u holda mutaxassisdan yordam so'rash to'g'risida qaror qabul qilinadi.
Dastlab, ikki yoki to'rtta uchrashuv davomida mijoz psixoanalitik bilan tanishadi,
odamni tashvishga soladigan muammoni birlamchi o'rganish mavjud. Ikkala tomon
ham ish shakli bo'yicha kelishuvga kelishadi. Bu tahlil yoki psixoanalitik terapiya
bo'lishi mumkin.
Ushbu   bosqich   tahlilchining   bemor   haqida   maksimal   ma'lumot   olishini,   uning
hayot tarixini o'rganishini anglatadi. Bu har bir holatda eng foydali bo'lgan keyingi
harakatlar to'g'risida qaror qabul qilish uchun asos bo'lib xizmat qiladi.
Agar   psixoanalistning   ishi   erkin   assotsiatsiyadan   boshlangan   bo'lsa,   tahlilning
boshida   mijoz   haftasiga   besh   martagacha   mutaxassisga   tashrif   buyuradi.   Odam
divanda   joylashgan   va  ma'lum   bir   vaqtda   xayoliga  kelgan   hamma   narsani   aytadi.
Bu   uning   tajribalari,   taassurotlari,   shuningdek,   psixoanaliz   haqidagi   fikri.   Bemor
bilan   birgalikda   mutaxassis   bemorning   xulq-atvor   usullari,   munosabati   va
harakatlarining asosi bo'lgan ongsiz faktlarni izohlaydi.
Depressiya   psixoanalizga   murojaat   qilishning   juda   keng   tarqalgan   sababidir.
Psixoanaliz   nima   ekanligini   tushunib,   ko'p   odamlar   o'zlarini   tushunishga,
hayotning   normal   ritmiga   qaytishga   yordam   beradigan   bu   usul   ekanligini
tushunishadi.
G'amgin   holat,   tushkunlik   va   chuqur   umidsizlik   -   bu   hamma   uchun   tanish
tuyg'ular.   Ammo   ba'zida   depressiya   intensivlik   va   haddan   tashqari   miqyosga   ega
bo'lib,   odamni   tom   ma'noda   o'ziga   singdiradi.   Bundan   tashqari,   psixoanalizga
murojaat   qilib,   og'riq   va   tashvishlarni   bartaraf   etish,   odamning   qiyinchiliklar   va
qiyinchiliklarni boshdan kechirish qobiliyatini oshirish mumkin. Bizning   psixikamiz   qanday   sirlarni   yashiradi?   Nega   ular   "barchamiz   bolalikdan
kelganmiz"   deyishadi?   Nega   biz   o'jarlik   bilan   bir   xil   tirgakni   bosib   o'tamiz   va
bizga  mos  kelmaydigan  munosabatlarning  shafqatsiz  doirasidan  chiqa  olmaymiz?
Orzular qayerdan keladi va ular bizga nimani aytmoqchi?
20-asrning   boshlarida   yaratilgan   va   ong   psixologiyasiga   putur   etkazadigan
psixoanaliz insonning ruhiy hayotiga oid ushbu va boshqa ko'plab savollarga javob
beradi.
20-asr   boshidagi   ajoyib   olim   Zigmund   Freydning   inqilobiy   qarashlari   nafaqat
psixologiya   fanini   ostin-ustun   qilib   qo ydi,   balki   butun   G arb   madaniyatiga   hamʻ ʻ
katta ta sir ko rsatdi. Ayni paytda, Freyd keyinchalik faqat buyuk iste'dodlarga xos	
ʼ ʻ
bo'lgan   barcha   ishtiyoq   bilan   shug'ullanadigan   faoliyat   sohasini   tanlash   u
tomonidan ongli ravishda qilingan deb aytish mumkin emas.
Zigmund   Freyd   (1856   yilda   tug'ilgan)   kambag'aldan   chiqqan   yahudiy   oilasi,   va
shuning   uchun,   hatto   Venadagi   gimnaziyani   a'lo   darajada   tugatgan   bo'lsa   ham,   u
tibbiyot   va   huquqdan   boshqa   hech   narsa   qilish   imkoniyatiga   ega   emas   edi   -   bu
o'sha   davrlarning   so'zsiz   antisemit   qoidalari   edi.   Freyd   Vena   universitetining
tibbiyot   fakultetini   tanladi.   U   boshidanoq   ko'proq   narsani   qilishni   xohladi   ilmiy
tadqiqot,   ammo   moliyaviy   qiyinchiliklar   uni   amaliyotni   boshlashga   majbur   qildi.
Freyd ham jarroh, ham terapevt, ham oilaviy shifokor sifatida ishlashga muvaffaq
bo'ldi, ammo u psixiatriya va nevropatologiyani tanladi.
Freyd nihoyatda mehnatkash edi: uning merosi 24 jildlik ilmiy asarlardan iborat.
U   doimiy   ravishda   o'z   qarashlarini   rivojlantirdi   va   qayta   ko'rib   chiqdi,   o'z
taxminlari   va   tushunchalarining   haqiqatini   amaliy   tadqiqotlar   bilan   qizg'in
tasdiqladi va tasdiqladi. Freyd atrofida yosh shifokorlar doirasi to'plandi, ularning
ko'plari   keyinchalik   o'zlarining   g'oyalarini   ishlab   chiqdilar   va   o'zlarining
psixologik   fikr   maktablarini   yaratdilar.   U   bilan   til   topishish   oson   bo‘lmadi   –   u
zolimlarcha o‘z sheriklaridan sadoqat va sadoqatni talab qildi va uning nazariyasini
tanqid   qilishga   jur’at   etganlarni   yoki   Freydning   fikricha,   psixikaga   nisbatan
noto‘g‘ri qarashlarni taklif qilishga jur’at etganlarni o‘zboshimchalik bilan haydab
chiqardi.   Ehtimol,   uni   avtomatik   ravishda   quyi   tabaqa   odamiga   aylantirgan yahudiy   kelib   chiqishi   va   o'z   fikrini   himoya   qilish   zarurati   Freydda   yoshligidan
"jangovar" fazilatlarni va ko'pchilikka qarshilik ko'rsatish qobiliyatini tarbiyalagan.
Umrining   so'nggi   yillarida   Freyd   jiddiy   kasallik   -   yuz   saratoni   tufayli   kelib
chiqqan  doimiy  og'riq bilan  kurashdi.  15  yil  davomida  u o'ttiz  uchta  operatsiyani
o'tkazdi, lekin ishlashni  to'xtatmadi:  tadqiqot, ma'ruzalar, nashriyot  ishlari. Uning
qarashlari   qanchalik   mashhur   bo'lsa,   unga   nisbatan   tanqidlar   shunchalik   ko'p
eshitilardi va Freyd o'z raqiblarining dalillarini  ko'proq kuch bilan qaytardi. 1933
yilda   natsistlar   uning   bir   dasta   kitoblarini   yoqib   yuborishdi,   Freyd   hazil   bilan
munosabatda   bo'lib,   bu   taraqqiyot   ekanligini,   O'rta   asrlarda   uni   o'zi   yoqib
yuborishlarini   ta'kidladi.   1938   yilda   Avstriya   fashistlar   tomonidan   bosib
olingandan so'ng, Freydga Angliyaga ketishga ruxsat berildi va u erda bir yil o'tib
vafot etdi.
1.2.Psixoanalizning paydo bo'lish tarixi
Psixoanalizning paydo bo'lish tarixi
Faoliyatining   boshida   Zigmund   Freydga   mashhur   yevropalik   fiziolog   Ernst
Bryuk,   muvaffaqiyatli   gipnoz   shifokori   Jozef   Breyer   va   mashhur   nevrolog   Jan-
Martin Sharko kabi taniqli olimlar bilan hamkorlik qilish baxtiga muyassar bo'ldi.
(Ha,   ha,   xuddi   shu   Charcot,   uning   nomi   dush   bugungi   kunda   nevropsikiyatrik
kasalliklarni   davolash   uchun   ishlatiladi).   Bundan   kelib   chiqqan   ba'zi   g'oyalar   va
fikrlar   boshlang'ich   davr   faoliyati,   keyinchalik   Freydning   ilmiy   ishlarida
rivojlanishni topdi.
Jumladan,   yosh   olim   va   amaliyotchi   shifokor   Zigmund   Freydning   e'tiborini
isteriya bilan og'rigan bemorlarda namoyon bo'ladigan ba'zi alomatlarni fiziologiya
nuqtai nazaridan hech qanday tarzda tushuntirib bo'lmasligi o'ziga tortdi. Masalan,
odam   tanasining   bir   qismida   "sezgini   yo'qotdi",   garchi   qo'shni   hududlarda   asab
o'tkazuvchanligi   sog'lom   bo'lib   qoldi.   Yana   bir   misol,   psixikada   sodir   bo'ladigan
barcha   jarayonlarni   reaktsiya   bilan   izohlab   bo'lmaydi   asab   tizimi   yoki   inson
ongining   harakati,   gipnozga   duchor   bo'lgan   odamlarning   xatti-harakatlarini
kuzatish   edi.   Endi   hamma   tushunadiki,   gipnoz   holatidagi   odamga   ma'lum
harakatlarni   bajarish   buyrug'i   berilishi   mumkin   va   odam   uyg'onganidan   keyin ongsiz   ravishda   buyruqni   bajarishga   intiladi.   Agar   siz   odamdan   nima   uchun   bu
harakatni   amalga   oshirishni   xohlayotganini   so'rasangiz,   u   juda   mantiqiy   asoslar
beradi.   Ya'ni,   psixikaning   o'zi,   bu   harakatlarga   ob'ektiv   ehtiyoj   bo'lmasa   ham,
harakatlar   uchun   tushuntirishlar   bilan   "kelib   chiqadi".   Freyd   davrida   insonning
ongli   harakatlarini   ongdan   yashirin   sabablar   bilan   boshqarish   mumkinligini
tushunish   haqiqiy   kashfiyot   edi.   Freyddan   oldin   "ongsiz"   yoki   "ongsiz"
tushunchalari   umuman   mavjud   emas   edi!   Bu   kuzatishlar   psixoanalizning
rivojlanishiga   turtki   bo'lib   xizmat   qildi   -   ya'ni   inson   psixikasini   uning
harakatlantiruvchi kuchlari, sabab va oqibatlari, oldingi tajribaning keyingi hayoti
va neyropsik salomatligiga ta'siri nuqtai nazaridan tahlil qilish.
Psixoanaliz asoslari
Psixoanalizning   butun   nazariyasi   Freydning   aqliy   (ruhiy)   hayot   tabiatida
uzilishlar va nomuvofiqliklar yo'q degan fikriga asoslanadi. Har bir fikr, istak, his-
tuyg'u yoki harakatning o'z sababi bor - ongli yoki ongsiz niyat. Oldingi voqealar
va tajribalar keyingi voqealarga ta'sir qiladi. Hatto ba'zi hissiy tajribalar, insonning
fikriga   ko'ra,   hech   narsa   bilan   oqlanmasa   ham,   bir   ongli   hodisani   boshqasi   bilan
o'rnatadigan yashirin aloqalar mavjud.
Shuning   uchun   inson   psixikasini   uch   sohaga   bo'lish   mumkin:   ong,   ongdan
oldingi, ongsiz.
Ongsizlik   sohasi   hech   qachon   ongli   bo'lmagan   va   unga   hech   qachon   erishib
bo'lmaydigan   instinktiv   elementlarni   o'z   ichiga   oladi.   Shuningdek,   "tsenzuradan"
o'tmagan,   ya'ni   odam   tomonidan   taqiqlangan,   iflos,   yashashga   huquqi   yo'q   deb
qabul   qilingan   tajribalar,   his-tuyg'ular   va   fikrlar   bu   erda   ongdan   chiqib   ketishga
majbur   bo'ladi.   Ongsizlik   vaqtga   bo'ysunmaydi.   Erta   bolalik   xotiralari,   agar   ular
to'satdan ongiga qayta kirsa, ular paydo bo'lgan paytdagidek yorqin bo'lib qoladi.
Oldindan ong - bu ongga osonlik bilan kirishi mumkin bo'lgan ongsizlikning bir
qismi.
Ong hayotimizning har bir daqiqasida biz biladigan narsalarni o'z ichiga oladi.
Psixikaning   asosiy   faol   kuchlari,   Freydning   fikricha,   instinktlar   -   tanani   ma'lum
bir maqsad sari yo'naltiradigan keskinliklardir. Ikkita asosiy instinkt mavjud: Libido (lotincha "istak" dan) - hayot energiyasi;
Agressiv energiya yoki o'lim instinkti.
Psixoanalitik   nazariyada   asosan   jinsiy   tabiatga   ega   bo'lgan   "libido"   ko'rib
chiqiladi. Libido - bu tirik energiya bo'lib, uning paydo bo'lishi, miqdori, harakati
va   tarqalishi   insonning   xatti-harakati,   fikrlari   va   tajribalarida   kuzatilgan   ruhiy
kasalliklar yoki xususiyatlarni tushuntirishi mumkin.
Bu  (Id)   boshidanoq  insonga  xos  bo'lgan  hamma  narsa   -  irsiyat  va  instinktlar. Id
mantiq   qonunlariga   bo'ysunmaydi,   undagi   hamma   narsa   tartibsiz   va   tartibsizdir.
Biroq,   id,   shubhasiz,   ego   va   superegoga   ta'sir   qiladi.   Hayit   –   qudrati   cheksiz,
ammo   o‘z   irodasini   amalga   oshirishda   qo‘l   ostidagilarga   tayanishga   majbur
bo‘lgan ko‘r podshohdir.
Men (Ego) - bu boshqalar bilan bevosita aloqada bo'lgan shaxsning bir qismi. Ego
iddan rivojlanadi, chunki bola o'zini shaxs sifatida anglaydi. Ego hayit sharbatlari
bilan   oziqlanadi,   qobig'i   daraxtni   himoya   qilganidek,   uni   himoya   qiladi.   Ego   va
Idning   o'zaro   ta'siri   jinsiy   ehtiyoj   misolida   ifodalanishi   mumkin:   Id   bu   ehtiyojni
to'g'ridan-to'g'ri jinsiy faoliyat orqali chiqaradi, Ego qachon va qanday sharoitlarda
bunday   faoliyat   maqsadga   muvofiqligini   hal   qilish   uchun   chaqiriladi.   Ego
instinktiv   identifikatorni   cheklaydi   yoki   yo'naltiradi,   bu   shaxsning   jismoniy   va
ruhiy salomatligi va xavfsizligini ta'minlaydi.
II.bob.   Shaxs nazariyalarini psixodinamik yo’nalishi
   2.1.   Psixodinamik yo ’ nalishga qisqacha tavsifnoma.
Z.Freyd   hayoti   haqida   Zigmund   Freyd   1856   yilda   Freyburgda,   o’sha   paytdagi
Avstriya   Vengriya   imperiyasining   hozirgi   kunda   Chex   respublikasiga   taaluqli
qismida   tug`ildi.   U   tibbiyotni   Venada   o‘rgandi   va   shu   erda   Avstriyani   natsistlar
1938 yilda anneksiya qilgunlariga qadar yashadi. 
YAhudiy   sifatida   u   vatanini   tashlab   ketishga   majbur   bo‘ldi   va   Londonga   borib
o‘rnashdi, o‘sha erda 1939 yilda vafot etdi.
  Uzoq yillar davomida u bedavo saraton kasalligi  bilan kurashib  yashadi. Uning
eng   mashhur   asarlari   quyidagilar:   ―Tushlarning   ta`biri ,   ―Psixoanalizga   kirish‖
bo‘yicha   ma`ruzalar ,   ―Lazzat   tamoyili   ortida ,   ―Bir   illyuziyaning   kelajagi ,	
‖ ‖ ‖ ―Madaniyatdan   norozilik ,   ―Muso   va   monoteizm   Ontogenezda   rivojlanish‖
psixikasi   tushunchasiga   psixoanalitik   yondashuv   asoslari   Z.Freyd   tomonidan
kiritilgan.   Psixik   rivojlanish   psixoanalizida   qiziqishlar,   motivlar   va   tuyg`ular
sohasini murakkablashishi  jarayoni bilan shaxs rivojlanishi hamda uni tuzilishi va
funktsiyalarini takomillashishi bilan tenglashtiriladi. 
Z.Freyd   inson   psixikasini   3   bosqichga   ya`ni   psixik   jarayonlarni   printsipial
anglash   imkoniyati   mezoni   bo‘yicha   ong,   ongosti   va   ongsizlikka   ajratadi.   Uning
ilmiy   qiziqishlari   birinchi   navbatda   jinsiy   va   agressiv   qiziqishlarini   majmuasiga
qaratilgan.   Aynan   ongsizlik   birinchi   bo‘lib   jamiyatga   qarshi   turadi.   Freyd   shaxs
rivojlanishini individni tashqi ijtimoiy dunyoga moslashishi sifatida kiritgan hamda
unga begona lekin juda ham zarur debhisoblaydi. 
Inson   shaxsi   Z.Freyd   bo‘yicha   o‘z   tarkibiga   tuzilmaviy   komponentlarni   qamrab
oladi: U Men Oliy Men U (Id)-shaxsning primitiv yadrosi u tug`ma xarakterga ega,
ongsizlik   joylashgan   va   qoniqish   tamoyiliga   bo‘ysunadi.   Idda   tug`ma   impulsiv
qiziqishlar   mavjud   (hayot   instinkti   Eros   va   o‘lim   instinkti   Tanatos)   va   psixik
rivojlanishni 36 energetik asosini tashkil etadi.
Himoya mexanizmi atamasi 1894-yilda dastlab Z.Freyd tomonidan fanga kiritildi.
Keyinchalik   mazkur   sohadagi   tadqiqotlarning   miqdorini   ortib   borishi   natijasida
uning amaliy  va nazariy  ahamiyati   ham  ortib bormoqda. Psixologik  himoya –  bu
shaxsni salbiy kechinmalardan himoya qilishga yo‘naltirilgan anglanmagan psixik
jarayondir. Aynan psixologik himoya mexanizmlari qarshilik ko‘rsatish jarayonlari
asosida   yotadi.   Shaxsning   himoya   mexanizmlari   uning   psixikasida   ilk   bolalik
davrida paydo bo‘ladi va butun hayoti mobaynida davom etadi. 
Psixologik   himoya   mexanizmlari   odamni   yoqimsiz   emotsional   kechinmalardan
himoya   qiladi,   psixologik   komfortni   saqlab   berishga   yordam   beradi.   Psixologik
himoyani   funktsional   vazifani   va   maqsadi,   ongsizlikni   instinktiv   impulslari   va
tashqi   ijtimoiy   muhit   talablarini   o‘zlashtirishi   oila   va   jamiyatning   qoida   va
normalarini   o‘zlashtirish   o‘rtasidagi   ziddiyatlar   bilan   shartlangan   ya`ni   shaxsni
ichki nizolarini (havotirlik,siqilish) engillashtirishdan iborat.  Psixologik himoya mexanizmlari bu nizolarni engillashtiradi, inson xulq-atvorini
himoya   qiladi   va   uni   moslashuvchanligi   va   psixikasini   barqarorligini   oshirgan
holda   boshqaradi.Psixologik   himoyalanganlikni   ta`minlovchi   asosiy   mexanizm
sifatida   shaxsning   barqarorlashtiruvchi   maxsus   boshqaruv   tizimi   yuzaga   chiqadi.
Ular nizoni  anglash bilan bog`liq bo‘lgan havotir tuyg`ularini  bartaraf  qilish yoki
minimumigacha keltirishgacha yo‘naltirilgan. 
Bu yondashuv bilan bog`liq holda uning asosiy funktsiyasi sifatida ong muhitini
negativ   shaxsni   jarohatlovchi   kechinmalardan   ―to‘sish   ko‘rib   chiqiladi.   Keng‖
ma`noda   ―psixologik   himoya   atamasi   psixologik   diskomfortni   bartaraf   etish	
‖
natijasida   yuzaga   keladigan   negativizm   kabi   shaxs   xislatlari   faolligini
chalkashtiruvchi   ―yolg`onlar   paydo   bo‘lishi,   shaxslararo   munosabatlar   tizimini
‖
o‘zgartiruvchi har qanday xarakatlarni tushuntirishda qo‘llaniladi. Tor ma`noda esa
psixologik   himoya   bir   qator   himoya   mexanizmlarini   funktsiyalashuvi   natijasida
ong tarkibini o‘ziga xos tarzda o‘zgarishiga olib keluvchi tushunchani  anglaymiz.
Ular   tushkunlik,   rad   etish,   proektsiya,   identifikatsiya,   regressiya,   izolyatsiya,
ratsionalizatsiya,  konversiya  va  boshqalarda.  Bu  himoya  mexanizmlarini  faoliyati
insonning   axborot-yo‘nalganlik   harakatlari   asosini   va   uning   sub`ektiv,   shaxsiy
munosabatlar tizimini adekvatligini oshirmasdan uni mosligini xatto tushirishi xam
mumkin. 
Himoya mexanizmi – bu xatar yoki xavotir manbaini buzib ko‘rish rad etish yoki
qochish mumkin bo‘lgan har qanday jarayon. Himoya mexanizmlari, shuningdek,
bizning   ―Men   ligimizni   ideallashtirilgan   obrazini   tartibga   solishga   hamda	
‖
o‘zimizni   qabul   qilishimiz   qulay   bo‘lishi   uchun   yordam   beradi.   Zigmund   Freyd
birinchilardan   bo‘lib,   himoyaning   ko‘p   turlarini   identifikatsiyalangan   va   bu
mexanizmlar   ongsiz   tarzda   harakat   qilishini   taxmin   qilgan.   Himoya
mexanizmlarini juda ko‘p qo‘llovchi insonlar yaxshi moslashmay qoladilar, chunki
ular   emotsional   energiyalarining   ko‘pini   xavfni   nazorat   qilish   va   o‘zi   haqidagi
yolg`on   tasavvurlarini   saqlab   qolishga   harakat   qiladi.   Shunga   qaramay   himoya
mexanizmlarini foydasi mavjud.  Ular   ko‘pincha   xavfni   engib   o‘tishga   yordam   beradi.   Bizda   xavfdan   samarali
qutilish   va   muammoga   diqqatni   qaratishga   vaqt   paydo   bo‘ladi.   Agar   siz   bizning
aytganlarimizdan   o‘zingizga   38   taalluqliligini   olgan   bo‘lsangiz,   bu   siz   o‘zingizni
faqatgina himoya qilaverasiz degani emas. Avval ta`kidlaganimizdek hamma ham
himoya mexanizmlarini qo‘llab turadi. 
Himoya   mexanizmlarining   ikkita   asosiy   tavsifnomalari   mavjud:   1.Reallikni   rad
etish   yoki   buzish.   2.Ongsiz   darajadagi   faoliyat.   Ko‘pincha   odamlar   himoya
mexanizmlarini   bitta   turini   emas,   balki   ularni   kompleks   tarzda   qo‘llashni   ma`qul
ko‘radilar. 
Bundan   tashqari   ko‘pchilik   insonlarda   bitta   mexanizmlarni   boshqasidan   afzal
ko‘rish   moyilligida,   ya`ni   xuddi   ularning   qo‘llanilishi   odat   tusiga   aylangandek
tuyuladi.   Psixologik   himoya   mexanizmlarini   turlari.   1.Siqib   chiqarish   –   bu
yoqimsiz   fikr,   istak   yoki   tuyg`ularni   ongsiz,   beixtiyor   ravishda   chiqarib   tashlash
jarayoni.   Z.Freyd   motivatsion   unutish   orqali   himoya   mexanizmini   to‘liq   ifodalab
bergan.   U   simptomlarni   shakllanishida   muhim   rol`   o‘ynaydi.   Bu   mexanizmni
faoliyati   xavotirlikni   kamaytirish   jarayonida   etarli   bo‘lmaganda   xamda   siqib
chiqarilgan ma`lumotni buzilgan holda anglashga yordam beruvchi boshqa himoya
mexanizmlari ishga tushadi. Ma`lumki, psixologiya fanida himoya mexanizmlarini
ikkita   kombinatsiyasi   keng   tarqalgandir:   A)siqib   chiqarish+siljish.   Bu
kombinatsiya   faollik   reaktsiyalarini   yuzaga   kelishiga   yordam   beradi.   Siqib
chiqarish va siljish mexanizmlari tarkibida bo‘lgan bolaga nisbatan dushmanlikka
qarshi   himoyani   ifodalaydi.   B)siqib   chiqarish+konversiya   –   bu   kombinatsiya
isterik reaktsiyalarni asosini tashkil qiladi. Tushkunlik mexanizmining mohiyati –
ongdan   jarohatlovchi   voqea   mohiyati   va   u   bilan   bog`liq   emotsiyalarni   chiqarib
tashlashdir.   Tushkunlik   qo‘rquv   emotsiyalarini   ushlab   turish   uchun   rivojlanadi.
Ularning   paydo   bo‘lishi   o‘zini   ijobiy   idrok   qilish   uchun   noma`qul   shuningdek,
agressorga bog`liq bo‘lib qoladi.
  Qo‘rquv   real   stimulni   unutish   oqibatida   qo‘rquvni   keltirib   chiqaruvchi,
shuningdek, u bilan bog`liq bo‘lgan assotsiativ ob`ektlar, faktlar vaziyatlarning 39
barchasi yig`iladi. Regressiya. Muammoli vaziyatda avvalgi yoki bolalikdagi istak va   xarakatlarni   qoniqish   shakliga   qaytishdir.   Regressiya   qisman   to‘liq   yoki
simvollik   bo‘lishi   mumkin.   Muammoni   yordam   so‘rash   oqibatida   hal   qilish
―regressiya   sinfiga   shuningdek,   ―xarakat   faolligi   mexanizmiga   kiradi.‖ ‖
SHuningdek, xavotirlikni kamayishini talab qilish mumkin bo‘lmagan istak orqali
kelib chiqqan. Regressiv xulq-atvor ko‘p hollarda kattalar tomonidan taqdirlanadi
xamda   simbiotik   emotsional   munosabatlarni   talab   qiladi.   Proektsiya   –   bu   individ
o‘zining ongli darajasida rad qiluvchi fikr, tuyg`u, motiv va istaklarni boshqa shaxs
yoki ob`ektga o‘tkazish mexanizmi. 
Mexanizm o‘zini va atrofdagilarni ular tomonidan emotsional rad etilishi sifatida
qabul qilmaslik tuyg`usini ushlab turish uchun rivojlanadi. Proektsiya o‘zini qabul
qilmaslik   qo‘rquvi   bilan   kurashishni   uddalay   olish   uchun   boshqalarning   rad
etuvchi   xarakatiga   nisbatan   chaqirilgan.   Proektsiya   atrofdagilarga   ularni   qabul
qilmasliklarining   ratsional   asosi   sifatida   turli   negativ   sifatlarni   ularning   fonida
o‘zini   qabul   qilish   uchun   yo‘naltirishdir.   ―Agar   yomon   odam   meni   rad   etsa,
demak men yaxshiman yoki yomon odamning fikri men uchun ahamiyatli emas .	
‖
Proektsiyani   noaniq   shakllarini   kundalik   hayotda   uchratish   mumkin.
Ko‘pchiligimiz   o‘z   kamchiliklarimizga   e`tibor   bermay,   boshqalarda   ularni
osonlikcha sezamiz. Biz atrofdagilarni o‘z tashvishlarimizda ayblashga moyilmiz.
Proektsiya zararli bo‘lishi  xam mumkin, chunki reallikni noto‘g`ri anglashga  olib
keladi.   Bu   mexanizm   kshpincha   anglamaydigan   va   xafa   bo‘luvchi   shaxslarda
namoyon   bo‘ladi.   Introektsiya   –   inson   yoki   ob`ektni   simvolik   internalizatsiyasi
(o‘ziga   kiritishi).   Mexanizm   xarakati   proektsiyaga   qarama-qarshidir.   Introektsiya
yordamida   sevgi   ob`ektlari   va   o‘zining   shaxsi   o‘rtasidagi   farqlar   bartaraf   etiladi.
Ba`zida   boshqa   odamlarga   nisbatan   jaxl   yoki   agressiya   o‘rniga   yo‘q   qiluvchi
tuyg`ular,   o‘zini   o‘zi   tanqid   qilishga,   o‘zini   qadrlamaslikka   aylanadi,
chunkiayblanuvchida introektsiya sodir bo‘lgan. 
Bunday vaziyat ko‘pincha depressiya holatida kuzatiladi. 40 Ratsionallashtirish –
aslida   mumkin   bo‘lmagan   fikr,   tuyg`u,   xulq-atvorlarini   oqlashga   ishonchli
sabablarni   topuvchi   himoya   mexanizmi.   Ratsionallashtirish   –   psixologik
himoyaning eng keng tarqalgan mexanizmi, chunki bizning xulqatvorimiz ko‘plab omillar   orqali   aniqlanadi   va   biz   uni   o‘zimiz   uchun   ma`qul   bo‘lgan   yo‘l   bilan
tushuntirganimizda   ratsionallashtirgan   bo‘lamiz.   Ratsionallashtirishni   ongsiz
mexanizmini to‘qib chiqarilgan yolg`on, firib yoki mug`ombirlik bilan aralashtirib
bo‘lmaydi.   Intellektualizatsiya   –   bu   ximoya   mexanizmi   emotsional   xis-tuyg`u   va
kechirmalarnin   bartaraf   etish   maqsadida   namayon   bo‘ladi.   Intelektual   zaxiralarni
katta   miqdorda   qo‘llashni   taqozo   etadi.   Kompensatsiya   yoki   sublimatsiya   bu   real
yoki  hayotiy  kamchiliklarni   ongsiz  tarzda bartaraf  etish  xarakati. Kompensatorlar
xarakat   universialdir,   chunki   statusini   egallash   deyarli   barcha   insonlarning
istagidir. Kompensatsiya ijtimoiy yaroqli (ko‘zi ojizning musiqachiga aylanishi) va
yaroqsiz   (bo‘yi   past   insonni)   agressivlik   va   xokimlikka   intilishi   bilan
kompensatsiyalash   nogironlikni   qo‘pollik   va   nizolashuvchanlik   bilan
kompensatsiyalash bo‘lishi mumkin. SHuningdek, to‘g`ri kompensatsiya (yutuqsiz
yutuqqa   erishib   bo‘lmaydigan   sohada   omadga   intilish)   va   bavosita
kompensatsiyaga   (o‘zini   o‘zi   boshqa   muhitda   tasdiqlashga   intilish)   ajratiladi.
Reaktiv tuzilmalar himoya mexanizmini anglash uchun to‘g`ri kelmaydigan mayl,
istak va tuyg`ularni, ayniqsa, jinsiy va agressiv ma`no jixatdan unga qarama qarshi
munosabat   yoki   xarakatlarni   rivojlantirish   yoki   urg`u   berish   yo‘li   bilan
almashtiradi.   Bu   himoya   mexanizmini   rivojlanishi   inson   oliy   ijtimoiy   (axloqiy)
qadriyatlarni   o‘zlashtirishi   bilan   bog`laydilar.   Reaktiv   tuzilish   xursandchilik
emotsiyalarini   ushlab   turish   uchun   qo‘llaniladi.   Bu   mexanizm   xarakatdagi
qaramaqarshi   ustanovkalarni   amalga   oshirishni   taqozo   etadi.   SHu   jumladan,
qarashlarning mustaxkam belgilanganligi, uyatchanlik, muruvvat hamda raxmdillik
va boshqalar. 
Himoya   ikki   bosqich   xarakterga   ega.   Avval   mumkin   bo‘lmagan   istak   siqib
chiqariladi,   so‘ng   uning   antitezasi   kuchayadi.   Masalan,   xaddan   tashqari   vasiylik
rad   etilganlik   hissini   xaddan   ziyod   ijobiy   va   muloyim   xulq   dushmanlikni
berkitishlari   mumkin   va   boshqalar.   Reallikni   rad   etish   bu   anglanilgan   vaziyatda
og`riqli   bo‘ladigan   o‘y-fikr,   tuyg`u,   istak,   talab   yoki   reallikni   rad   etuvchi
mexanizm.   Rad   etish   atrofdagilarning   befarqligi   va   rad   etilishini   ko‘rsatsalar,
ularni   qabul   qiluvchi   emotsiyalarni   ushlab   qolish   maqsadida   rivojlanadi. Xarakatlaridan   xuddi   muammolari   yo‘qdek   tuyuladi.   Rad   etish   mexanizmining
ko‘p miqdori bolalar uchun xarakterlidir. Kattalar rad etish mexanizmini inqirozli
vaziyatlarda qo‘llaydilar
2.2 Z.Freyd bo’yicha psixikaning tuzilishi.
Shaxsni   barqarorlashtiruvchi   maxsus   boshqaruv   tizimi   psixologik   himoyani
ta'minlovchi asosiy mexanizm sifatida maydonga chiqadi. Ular mojaroni tushunish
bilan   bog'liq   tashvish   hissiyotlarini   yo'q   qilish   yoki   kamaytirishga   qaratilgan.
Ushbu   yondashuv   bilan   bog'liq   holda,   uning   asosiy   vazifasi   ong   muhitini   salbiy
shaxsga zarar etkazadigan tajribalardan "to'sib qo'yish" hisoblanadi.
Keng ma'noda "psixologik himoya" atamasi psixologik noqulaylikni bartaraf etish
natijasida   yuzaga   keladigan   negativizm   kabi   shaxsiy   xususiyatlarning   faolligini
chalkashtirib   yuboradigan   "yolg'on"   ko'rinishini   va   tizimni   o'zgartiradigan   har
qanday xatti-harakatni tushuntirish uchun ishlatiladi. shaxslararo munosabatlar.
Tor   ma’noda   biz  psixologik   himoyani   bir   qator   mudofaa   mexanizmlari   faoliyati
natijasida   ong   tuzilishining   o‘ziga   xos   tarzda   o‘zgarishiga   sabab   bo‘ladigan
tushuncha sifatida tushunamiz.
Bular  tushkunlik, inkor  etish, proyeksiya, identifikatsiya,  regressiya,  izolyatsiya,
ratsionalizatsiya, konversiya va boshqalar.
Ushbu   himoya   mexanizmlarining   faoliyati   hatto   insonning   axborotga
yo'naltirilgan   harakatlarining   asosini   va   unin   subyektiv,   shaxsiy   munosabatlar
tizimining muvofiqligini kamaytirishi mumkin.
Himoya   mexanizmi   -   bu   xavf   yoki   tashvish   manbasini   buzish,   rad   etish   yoki
undan   qochish   mumkin   bo'lgan   har   qanday   jarayon.   Himoya   mexanizmlari,
shuningdek   ,   ideallashtirilgan   o'z   imidjimizni   tartibga   solishga   yordam   beradi   va
o'zimizni   qabul   qilishni   osonlashtiradi.   Zigmund   Freyd   birinchilardan   bo'lib
ko'plab himoya turlarini aniqlagan va bu mexanizmlar ongsiz ravishda ishlaydi deb
taxmin qilgan.
Juda   ko'p   himoya   mexanizmlarini   ishlatadigan   odamlar   noto'g'ri   sozlangan,
chunki   ular   hissiy   energiyasining   katta   qismini   xavfni   nazorat   qilish   va   yolg'on o'zini tasavvur qilish uchun sarflaydi. Shunga qaramay, himoya mexanizmlarining
afzalliklari   mavjud.   Ular   ko'pincha   xavfni   engishga   yordam   beradi.   Xavfdan
samarali  qochish   va  muammoga  e'tibor   qaratish  uchun  vaqtimiz  bo'ladi.  Agar  siz
bizning   aytganlarimizni   sizga   tegishli   deb   bilgan   bo'lsangiz,   bu   faqat   o'zingizni
himoya   qilishingiz   mumkin   degani   emas.   Yuqorida   aytib   o'tganimizdek,   hamma
himoya mexanizmlarini qo'llab-quvvatlaydi.
Himoya mexanizmlarining ikkita asosiy tavsifi mavjud:
1. Haqiqatni inkor etish yoki buzish.
2. Ongsiz darajadagi faoliyat.
Ko'pincha   odamlar   faqat   bitta   turdagi   himoya   mexanizmlarini   qo'llashni   emas,
balki ularni kompleks tarzda qo'llashni afzal ko'radilar. Bundan tashqari, ko'pchilik
odamlarda   bir   mexanizmni   boshqasidan   afzal   ko'rish   tendentsiyasi   mavjud,   ya'ni
ulardan foydalanish odat tusiga kirgandek tuyuladi.
Psixologik himoya mexanizmlarining turlari.
1.   Bostirish   -   yoqimsiz   fikrlar,   istaklar   yoki   his-tuyg'ularni   ongsiz   va   ixtiyoriy
ravishda tashqariga chiqarish jarayoni. Z. Freyd himoya mexanizmini motivatsion
unutish orqali to'liq ifoda etdi. Semptomlarning shakllanishida muhim rol o'ynaydi.
Xavotirni kamaytirish jarayonida ushbu mexanizmning faolligi etarli bo'lmaganda,
xom ashyoda  siqib chiqarilgan ma'lumotni tushunishga  yordam  beradigan boshqa
himoya   mexanizmlari   faollashadi.   Ma'lumki,   psixologiyada   mudofaa
mexanizmlarining ikkita kombinatsiyasi keng tarqalgan:
A)   siljish   +   siljish.   Bu   kombinatsiya   faollik   reaktsiyalarini   boshlashga   yordam
beradi.   Ejeksiyon   va   sirpanish   mexanizmlari   uning   tarkibidagi   to'pga   nisbatan
dushmanlikdan himoya qiladi.
B)   siljish   +   konversiya   -   bu   birikma   isteriya   reaktsiyalarining   asosini   tashkil
qiladi.
Depressiya mexanizmining mohiyati travmatik hodisaning mohiyatini va u bilan
bog'liq   his-tuyg'ularni   ongdan   chiqarib   tashlashdir.   Depressiya   qo'rquv
hissiyotlarini   o'z   ichiga   olish   uchun   rivojlanadi.   Ularning   tashqi   ko'rinishi   ijobiy
o'zini   o'zi   anglash   uchun   noqulay   va   tajovuzkorga   bog'liq.   Qo'rquv   haqiqiy qo'zg'atuvchini  unutish natijasida yuzaga keladi, shuningdek, assotsiativ ob'ektlar,
unga bog'liq faktlar va vaziyatlar to'planadi.
Regressiya.   Muammoli   vaziyatda   bu   avvalgi   yoki   hozirgi   istaklar   va
munosabatlarni qondirish shakliga qaytishdir. Regressiya qisman to'liq yoki ramziy
bo'lishi   mumkin.   Yordam   so'rash   natijasida   muammoni   hal   qilish   "regressiya"
sinfiga,   shuningdek,   "zararni   faollashtirish"   mexanizmiga   tegishli.   Xavotirni
kamaytirishning   imkonsiz   istagi   tufayli   kelib   chiqadi.   Regressiv   xatti-harakatlar
ko'pincha   kattalar   tomonidan   mukofotlanadi   va   simbiotik   hissiy   munosabatlarni
talab qiladi.
Proyeksiya - bu shaxs ongli darajada rad etadigan fikrlar, his-tuyg'ular, motivlar
va istaklarni boshqa shaxsga yoki ob'ektga o'tkazish mexanizmi. Mexanizm o'zini
va   boshqalarni   ular   tomonidan   hissiy   rad   etish   sifatida   qabul   qilmaslik   tuyg'usini
saqlab   qolish   uchun   rivojlanadi.   Proyeksiya   boshqalar   tomonidan   rad   etilishi
qo'rquvini engish uchun chaqiriladi. Proyeksiya - turli salbiy sifatlarni ularni qabul
qilmaslik   uchun   oqilona   asos   sifatida   atrof-muhitga   o'tkazish.   "Agar   mening
yomon odamim meni rad etsa, men yaxshi yoki yomon odamning fikri men uchun
muhim emas".
Proyeksiyaning   noaniq   shakllarini   kundalik   hayotda   uchratish   mumkin.
Ko'pchiligimiz o'z kamchiliklarimizga e'tibor bermaymiz, lekin boshqalarda ularni
osongina   sezamiz.   Biz   tashvishlarimiz   uchun   boshqalarni   ayblashga   moyilmiz.
Proyeksiya   zararli   bo'lishi   mumkin,   chunki   u   haqiqatni   noto'g'ri   tushunishga   olib
keladi.   Bu   mexanizm   kshpincha   tushunmaydigan   va   xafa   bo'lgan   odamlarda
namoyon bo'ladi.
Introyeksiya - shaxs yoki ob'ektni ramziy ravishda ichkilashtirish. Mexanizmning
harakati proektsiyaga qarama-qarshidir. Introyeksiya yordamida sevgi ob'ektlari va
o'z shaxsiyati o'rtasidagi farqlar yo'q qilinadi. Ba'zida, boshqa odamlarga nisbatan
g'azab   yoki  tajovuz   o'rniga,   buzg'unchi  tuyg'ular   o'zini-o'zi  tanqid  qilish  va  o'zini
o'zi   qadrlashga   aylanadi,   chunki   ayblanuvchida   introyeksiya   mavjud.   Bu   holat
ko'pincha depressiyada kuzatiladi. Ratsionalizatsiya   -   bu   haqiqatda   imkonsiz   bo'lgan   fikrlar,   his-tuyg'ular   va   xatti-
harakatlarni   oqlash   uchun   ishonchli   sabablarni   topadigan   himoya   mexanizmi.
Ratsionalizatsiya psixologik himoyaning eng keng tarqalgan mexanizmidir, chunki
bizning xatti-harakatlarimiz ko'plab omillar bilan belgilanadi va biz buni o'zimizga
qulay tarzda tushuntirsak, uni oqilona qilamiz. Ratsionalizatsiyani yolg'on, yolg'on
yoki   ongsiz   mexanizm   tomonidan   o'ylab   topilgan   til   biriktirish   bilan   aralashtirib
yubormaslik kerak.
Intellektualizatsiya - bu kimyoviy mexanizm hissiy tuyg'ularni va kechirimlilikni
yo'q   qilish   uchun   mavjud   emas.   Bu   katta   miqdorda   intellektual   zaxiralardan
foydalanishni talab qiladi.
Kompensatsiya yoki sublimatsiya - bu haqiqiy yoki hayotiy kamchiliklarni ongsiz
ravishda   bartaraf  etish  harakati.  Kompensatorlar  tabiatan  universaldir  ,  chunki  bu
deyarli   barcha   odamlarning   o'z   maqomini   olish   istagi.   Kompensatsiya   ijtimoiy
foydali bo'lishi mumkin (ko'zni musiqachiga aylantirish) va noqulay (qisqa odam)
tajovuzkorlik   va   hukmronlik,   nogironlikni   qo'pollik   va   moslashuvchanlik   bilan
qoplash.   Shunday   qilib,   u   to'g'ridan-to'g'ri   kompensatsiya   (muvaffaqiyatsiz
muvaffaqiyatga erishib bo'lmaydigan  sohada  muvaffaqiyatga intilish)  va bilvosita
kompensatsiyaga (boshqa muhitda o'zini o'zi tasdiqlashga intilish) bo'linadi.
Reaktiv   tuzilmalar,   ayniqsa,   jinsiy   va   tajovuzkor   ma'noda,   ayniqsa,   unga   qarshi
munosabat   yoki   xatti-harakatlarni   rivojlantirish   yoki   ta'kidlash   orqali   himoya
mexanizmini   tushunishga   mos   kelmaydigan   moyillik,   istak   va   his-tuyg'ularni
almashtiradi.   Ular   ushbu   himoya   mexanizmining   rivojlanishini   yuksak   ijtimoiy
(axloqiy)   qadriyatlarni   egallash   bilan   bog'laydilar.   Reaktiv   tuzilma   quvonch
hissiyotlarini ushlab turish uchun ishlatiladi. Ushbu mexanizm qonunning qarama-
qarshi   qoidalarini   amalga   oshirishni   talab   qiladi.   Ular   orasida   qarashlarning
qat'iyligi, uyatchanlik, mehribonlik va rahm-shafqat va boshqalar
Himo   ikki   bosqichli   xususiyatga   ega.   Birinchidan,   imkonsiz   istak   siqib
chiqariladi,   keyin   uning   antitezi   kuchayadi.   Masalan,   haddan   tashqari   ijobiy   va
yumshoq   xatti-harakatlar   rad   etish,   dushmanlik   va   boshqalarni   kuchaytirishi
mumkin. Haqiqatni rad etish - bu idrok etilgan vaziyatda og'riqli bo'ladigan fikr, his-tuyg'u,
istak,   talab   yoki   haqiqatni   rad   etish   mexanizmi.   Rad   etish,   agar   ular
atrofidagilarning   befarqligi   va   rad   etilishini   ko'rsatsa,   qabul   qiluvchining   his-
tuyg'ularini   ushlab   turish   uchun   rivojlanadi.   Uning   haqoratlari   bilan   hech   qanday
muammo  yo'qdek   tuyuladi.   Rad   etish   mexanizmining  aksariyati   bolalarga  xosdir.
Kattalar inqirozli vaziyatlarda rad etish mexanizmidan foydalanadilar.
Siljish   (pozitsiya   o'zgarishi)   -   kuchliroq,   kattaroq   va   muhimroq   mavzu   bilan
ziddiyatli vaziyat yuzaga kelganda , u o'zining tajovuzkorligi va g'azablangan his-
tuyg'ularini bo'shatganda, bu xavfga aylanadi.
"Psixologik  himoya"  va  "mudofaa  mexanizmlari"  atamalari  Z.  Freyd  tomonidan
jinsga   kiritilgan.   Keyin   u   davom   ettirildi   va   talqin   qilindi   ,   o'zgartirildi   va
modernizatsiya   qilindi.   Shuningdek,   buni   turli   davrlardagi   psixoanalitik
yo'nalishlar va psixoterapevtlarning tadqiqotlarida, shuningdek, boshqa psixologik
yo'nalishlar - ekzistensial psixologiya, gumanitar psixologiya, gestalt psixologiyasi
va   boshqalarning   tadqiqotlarida   ko'rish   mumkin.   Himoya   mexanizmlari
terminologik   nuqtai   nazardan   birlikka   ega   emasligi,   uning   nomenklaturasi
boshqacha   va   shaxsiydir.   Biroq,   insonda   himoya   mexanizmlarining   mavjudligi
eksperimental tarzda isbotlangan.
Psixoanalitik   yo'nalishda   psixologik   himoya   mexanizmlarini   Z.Freyd,   A.Freyd,
E.Fromm,   K.Xorni   va   boshqalar   o'rgandilar.   Z.Freyd   birinchi   marta   «hemoya»
atamasini   «Hemoyaviy   nevropsikozlar»   (1894)   asarida   ishlatgan.   Keyinchalik   u
o'zining   "Isteriya   etiologiyasi"   (1896)   qo'llanmasida   foydalangan.   Z.Freyd   bu
asarlarida   mudofaa   mexanizmining   maqsadi   va   mazmunini   to`liq   ifodalagan.   U
ongsizning   instinktiv   impulslari   va   tashqi   muhitning   ichkilashtirilgan   talablari
o'rtasidagi   qarama-qarshiliklar   bilan   shartlangan   bo'lib,   intropsik   konfliktni
bo'shatish   uchun   ijtimoiy   hamkorlik   natijasida   yuzaga   keladi.   Keyinchalik
“Tushkunlik   tushunchasi”,   “Relaksatsiya   tamoyilining   boshqa   tomonida”,
“Ommaviy psixologiya” va “Me tahlili”, “Men” va “U” maqolalarida davom etdi.
“Himoya”   nomi   Z.Freyd   tomonidan   “Tushkunlik”   nomi   bilan   almashtirilgan. Z.Freyd   o‘zining   “Depressiya   –   alomat   va   xavotir”   asarining   ilovasida   o‘zining
eski mudofaa tushunchalariga ham to‘xtalib o‘tgan. ilmiy adabiyotlarda hozirgacha
qo llanilgan  boshqa  himoya  mexanizmlariga  maxsus   tushunchalar   olib  keldi. Shuʻ
tarzda   fenomenologiyaning   maqsadi   va   psixologiyaning   predmeti   aniqlanadi.
Z.Freydning   “To‘liq   va   cheksiz   tahlil”   maqolasida   bu   muammo   bo‘yicha   bir
qancha   fikrlarni   uchratishimiz   mumkin.   Ushbu   maqolada   dialektika   mudofaa
mexanizmini   rivojlantirish   va   o'zlashtirish   jarayoni   sifatida   qayd   etilgan   bo'lib,   u
umumiy   ichki-tashqi   ziddiyatlarni   bartaraf   qiladi   va   individual   xatti-harakatlarni
boshqaradi (barcha mexanizmlarning umumiy nomi sifatida). A.Freydning so nggi	
ʻ
asarlarida   Z.Freydning   qarashlaridan   deyarli   farq   qilmaydi.Uning   tadqiqotlari
mudofaa   mexanizmlarining   umumiy   nazariy   tizimini   yaratishga   harakat
qilgan.1936-yilda   nashr   etilgan   fundamental   monografiyasida   u   mudofaa
harakatlarining turli uslublari haqida gapirgan.
A.Freydning fikricha, mudofaa mexanizmlari ikki turdagi reaksiyaga asoslanadi:
1. Impulslarning to‘g‘ri yo‘nalishda namoyon bo‘lishini bloklash;
2.   Ularni   shunday   darajada   bezovta   qilish   kerakki,   reaksiyaning   intensivligi
yetarli darajada kamayishi yoki u ketadi. boshqa yo'nalishda.A.Freyd
himoya   mexanizmlarini   tasniflashning   bir   qancha   mezonlarini   ajratib   ko'rsatadi.
Masalan,   "Men"   xavfining   lokalizatsiyasi,   ontogenezdagi   bilish   vaqti   ,
konstruktivlik darajasi , uning keyingi rivojlanishining qo'pol ko'rinishidagi oxirgi
mezoni,   himoya   mexanizmlari   birlamchi   va   ikkilamchi,   ibtidoiy   va   rivojlangan,
qulaylik   yoki   ko'proq   tushunilgan   moslashuvchan   va   moslashtirilmagan
bo'linmalar. UZ Freydning asosiy himoya usullari va tegishli nevrozlar o'rtasidagi
bog'liqlik   haqidagi   g'oyasini   ishlab   chiqdi   va   norma   va   patologiyada   individual
rivojlanish rolini aniqladi.
Nihoyat,   A.   Freyd   mudofaa   mexanizmlari   tushunchasini   belgilaydi.   Himoya
mexanizmlari - bu "O'z" ning faoliyati bo'lib, unga tahdid soladigan "Men" haddan
tashqari   faol   bo'lishi   yoki   tegishli   ta'sirlarga   duchor   bo'lishi   mumkin.   Ular   ong
bilan   kelishmasdan   ishlaydi.   Ushbu   kontseptsiyada   biz   avtomatizm   deb
nomlanuvchi   himoyani   ongsiz   hodisalarning   tegishli   turiga   etkazishning   muhim g'oyasini   ilgari   surdik.   Shunga   muvofiq   ravishda   himoya   jarayonlarini   tashkil
etishda   huquqni   noto'g'ri   bilan   solishtirish   masalasini   qo'yish   maqsadga
muvofiqdir.   Subyektiv   jihatdan   imkonsiz   bo'lgan   har   qanday   ma'naviy   tarkibni,
hatto   u   o'zgarishi   yoki   yo'q   qilinishidan   oldin   qisqa   vaqt   ichida   bo'lsa   ham,
shunday   tushunish   kerak.   Shundan   so'ng   oddiy   aqliy   operatsiya   hal   qilinadi,
mustahkamlanadi   va   shartli   refleksli   barqaror   avtomatik   xarakterga   ega   bo'ladi.
A.Freyd   ontogenetik   strukturaning   vaqt   manbasining   qiymatlari   va   moslashuvini
aniqlashdan   tashqari,   himoyaning   ongsizligi   va   himoya   jarayonining   ongsizligiga
ta'sir qiluvchi aqliy materialning ongsizligini farqladi.
A.Freyd   himoyani   Z.Freydga   qaraganda   kengroq   tushunadi   va   u   nafaqat
manfaatlarga,   balki   xavf   tug‘diruvchi   hamma   narsaga   qarshi   ham   qo‘llanilishi
mumkinligini ta’kidlaydi. U taklif qilgan tasnif otasi tomonidan taklif qilingan 10
ta   himoya   mexanizmiga   asoslanadi.   Ulardan   birinchi   beshtasi   repressiya,
regressiya,   reaktsiyalarning   shakllanishi,   izolyatsiya   va   yo'q   qilishdir.   Z.   Freyd
tomonidan   qo'shimcha   nevrozlarda   qo'llaniladigan   mudofaa   usullari   sifatida
ko'rilgan:   introyeksiya   va   proyeksiya   "nevrotik   mexanizmlar"   deb   ta'riflanadi   -
hasad,   paranoyya   va   gomoseksualizmga   asoslangan   nosog'lom   o'zgarishlarda
"men"   tomonidan   qo'llaniladigan   mudofaa   usullari:   O'z-o'zidan   kurashish   va
murojaat   qilish   ,   tushuntirildi.   "instinkt   o'zgarishi"   sifatida   sublimatsiya   yoki
instinktiv   maqsadlarni   almashtirish   nevrozlar   emas,   balki   me'yorlarni   o'rganish
uchun   mos   himoya   usuli   hisoblanadi.   Anna   Freyd   qayd   etilgan   o'nta   mudofaa
usuliga   unchalik   ahamiyatli   bo'lmagan   va   shaxs   rivojlanishining   o'ziga   xos   davri
bilan   bog'liq   bo'lgan   5   ta   xususiyatni   qo'shdi,   ya'ni   tajovuz,   identifikatsiya,
asketizm, intellektualizatsiya, "men" ni cheklash, fantaziya.
Z.Freyddan   boshlab,   mutaxassislarning   keyingi   faoliyatida   normal   sharoitda
himoya   qilishni   o'rganayotgan   shaxsning   xom   psixologik   himoya   mexanizmlari,
o'ta   og'ir,   tanqidiy   bosim,   hayot   sharoitlarida   mustahkamlanish   qobiliyati   bilan
xom   holda  mustahkamlangan   himoya   shaklini  oladi.  ,  bir   necha  bor   ta'kidlangan.
Bu   odamning   ichki   ziddiyatlarini   qo'zg'atish   uni   va   uning   atrofidagilarni   ongsiz ravishda norozilik manbaiga aylantirishi mumkin, shuningdek, Z.Freyd tomonidan
engish deb ataladigan maxsus mexanizmlarning paydo bo'lishiga imkon beradi.
"Himoya"   va   "Kurashish"   ning   maxsus   psixologik   mexanizmlari   unga   yoqimsiz
his-tuyg'ular va xotiralardan xalos bo'lishga yordam beradi. U ularni ongdan, ya'ni
tashvish va stressdan tashqarida ushlab turadi va ongsiz ravishda kompensatsiyani
amalga oshiradi. Psixologik himoya - bu shaxsning o'zgarishiga to'sqinlik qiluvchi
mexanizmlardan biri.
Psixologiyaning   turli   vakillari   shaxsning   har   tomonlama   va   yaxlit   xususiyati
tushunchasiga   shaxsni   himoya   qilish   mexanizmlarini   kiritsalar   ham,   zarar
keltiruvchi   konfliktlarning   manbasiga   qarashlarida   ularni   turlicha   yondashuvlarga
ajratadilar.   Agar   Z.Freydning   «U»,   «Odam»   va   «Superinson»   kontseptsiyasida
qarama-qarshiliklar   ichki   konflikt   deb   qaralsa,   K.Yung   shaxsning   himoya
vositalarini   tashqi   muhit   va  asosiy   tipologik   institutlar   talablariga   mos   kelmasligi
bilan bog'laydi. shaxsning; A. Adler - to'liq bo'lmagan kompleks bilan bog'lanadi,
bu esa yaxshilanishga to'sqinlik qiladi.
K.Xorni   shaxsning   odamlarga   nisbatan   tajovuzkorlik   ko'rsatish   istagi   va
bo'ysunmaslik istagini mos kelmaydigan nevrotik talablar bilan bog'laydi.
G.   Sallivan   -   murakkab   shaxslararo   munosabatlarni   ziddiyatli   talablar   bilan
bog'lagan.   Keling,   yuqorida   keltirilgan   asosiy   tushunchalarga   qisqacha   to'xtalib
o'tamiz.
Psixolog   KGYUngning   fikricha,   ongsizlikning   asosiy   kuchlari   «kollektiv
ongsizlik» arxetiplaridir: xususan,
- birinchidan, umumiy axborot makonining elementi sifatida;
-ikkinchidan, individuallik instinkti.
K.Yung shaxsiy himoyaning namoyon bo'lishini tashqi muhit va shaxsning asosiy
tipologik institutlari talablariga mos kelmasligi bilan bog'laydi.
A.Adler o'z nazariyasining asosiy tamoyilini "individual psixologiya" va faoliyat
va   rivojlanish   tamoyili   deb   atadi.   A.Adler   ikki   ongsiz   qarama-qarshi   tendentsiya
o'rtasidagi   qarshilikni,   ya'ni   to'liqlik   hissi   va   hukmronlik   istagini   himoya
mexanizmlariga zarar etkazuvchi konfliktlarning manbai deb biladi. Xulosa qilib aytganda
,   K.   Xorni   ongsizning   yetakchi   roli   haqida   psixoanalizning   asosiy   hodisalarini
ajratar   ekan,   tabiiy   va   ijtimoiy   ontogenez   va   shaxs   shakllanishiga   ta’sir   etuvchi
ijtimoiy muhitga e’tibor qaratdi. Nevrozning asosi sifatida u "bazal nevroz" ni har
qanday   nevrozning   o'zagi   sifatida   ko'rdi.   Bu   konfliktning   boshida   individning
boshqa odamlar bilan munosabati ta’sir qiladi va vaqt o’tishi bilan butun insonga
ta’sir qiladi.
Insonning ikkita asosiy istaklari, xavfsizlikka intilish va o'z tajribalarini qondirish
istagi o'rtasidagi ziddiyat psixologik himoya mexanizmlarini buzadi. K.Xorni bazal
bahsni   keltirib   chiqaradigan   3   ta   uslubni   ajratadi.   Birinchi   usul   -   asosiy
tajribalarning ziddiyatini ularni bostirish orqali hal qilish, ya'ni ongdan impuls yoki
ta'sirni   chiqarib   tashlash,   shundan   so'ng   odam   ularning   mavjudligini   anglamaydi.
Shaxs tomonidan asosiy ziddiyatni bartaraf etishning navbatdagi usuli bu ijtimoiy
xulq-atvorning ma'lum strategiyalari. Bu o'zi va boshqa odamlar o'rtasida shunday
masofani   o'rnatishdirki   ,   natijada   nizolar   paydo   bo'lmaydi.   Uchinchi   usul   -
shaxsning   ijodiy   imkoniyatlaridan   kelib   chiqqan   holda,   lekin   haqiqatdan   ozmi-
ko'pmi uzoqda bo'lgan shaxs tomonidan ideallashtirilgan tasvirni yaratish.
Boshqa   bir   amerikalik   psixolog   va   psixiatr   G.Sallivanningning   fikricha,
konfliktlarning   asosiy   manbai   talablarning   ularni   qondirish   usullariga   mos
kelmasligi, shuningdek, shaxsning o‘z xavfsizligi haqida qayg‘urishi bolaga o‘tadi
va rivojlanadi. nosog'lom shaxslararo vaziyatlarda. Himoyaning asosiy mexanizmi
sifatida   shaxsning   alohida   holatlari,   o'zini   o'zi   boshqarish   tizimi,   xarakterning
ma'lum naqshlarini yo'naltiruvchi va to'sqinlik qiladi. Xulosa
Men   “Asab   va   ruhiyat”   nomli   kitobimda   shu   davrgacha   (o‘ylaymanki,   bundan
keyin   ham)   o‘zining   psixoanaliz   ta’limoti   bilan   bilan   butun   dunyo   ilm   ahlini
hayratga solib kelayotgan buyuk mutafakkir olim Zigmund Freyd haqida qisqacha
ma’lumot berayotganimdan hursandman. Mening maqsadim bu olim haqida kitob
yozish edi. Bu fikr 1997 yili qo‘limga “Psixologiya bessoznatelnogo” kitobi tushib
qolgandan   so‘ng   paydo   bo‘lgandi.   Zigmund   Freydning   psixoanaliz   ta’limotini
o‘qidimu,   u   meni   o‘ziga   rom   etdi.   Uning   ishlarini   o‘zbek   tiliga   tarjima   qilib
kichikroq bir kitob yozmoqchi bo‘ldim. Biroq bu ishlarim qolib ketdi.
Menda Z. Freydning psixoanaliz ta’limotini   “Tibbiyot psixologiyasi”  darsligiga
kiritish   va   uni   talabalarga   o‘qitib   boshlash   fikri   paydo   bo‘ldi.   Balkim   uning
ta’limoti   Respublikamizning   psixologiya   kafedralari   bor   boshqa   institutlarda
o‘qitilar deb qiziqib ko‘rdim. Biroq psixoanaliz ta’limoti hech joyda o‘qitilmas edi.
Men Z. Freydning psixoanaliz ta’limotini institumizning (u paytda 2-chi ToshMI)
o‘quv   dasturiga   kiritshga   muvaffaq   bo‘ldim.   Z.   Freyd   ta’limoti   bo‘yicha   alohida
ma’ruza   tayyorladim   va   uni   barcha   fakultetlarda   o‘qitib   boshladim.   Amaliy
mashg‘ulotlarda bu ta’limotni talabalarga o‘rgatib boshladik. Ayniqsa psixoanalitik
davolash   usullari   talabalarda   katta   qiziqish   uyg‘otdi.   O‘sha   paytlari   gipnoz   bilan
ham shug‘ullanib talabalar va bemorlarga gipnoterapiya ham o‘tkazar edim. Biroq
psixoanalitik   terapiya   meni   shu   qadar   o‘ziga   rom   etdiki,   men   gipnoz   bilan
shug‘ullanishni   to‘xtatib   qo‘ydim.   Qiziqqan   talabalarga   ham   psixoanalitik
davolash usullarini darsdan keyin o‘rgatib boshladim.  Bu talabalarda katta qiziqish
uyg‘otdi   va   juda   ko‘p   talabalar   “Freyd   hayoti   va   ijodi”,   “Psixoanaliz   ta’limoti”, “Psixonalitik   terapiya”   mavzularida   ilmiy   to‘garaklarida   dokladlar   qilib
boshlashdi.
Men   mamnuniyat   bilan   aytamanki,   Z.Freydning   psixoanaliz   ta’limoti   haqidagi
ma’ruzamizni   eshitishga   boshqa   institutlar,   xususan   1-ToshDavTI   talabalari   ham
kelishardi. Nizomiy nomidagi Toshkent pedagogika universiteti amaliy psixologlar
tayyorlash kafedrasi tinglovchilari va pedagoglari ham ushbu ma’ruzani tinglashga
kelib turishgan.
Vaqtlar o‘tib ba’zi ta’limotlar inqirozga uchraydi va unut bo‘ladi. Ch. Darvinning
“Turlarning   kelib   chiqishi”   haqidagi   ta’limotini   bunga   misol   qilib   ko‘rsatish
mumkin. Z. Freydning psixoanaliz ta’limoti ham o‘z vaqtida juda ko‘p tandiqlarga
uchragan. Biroq bu tanqidlar ostida uning nazariyasi o‘zgarib, yangi tusga kirib va
insonlarga yanada yaqinroq bo‘lib boraverdi, uning mohiyati yanada yuksalaverdi.
Z.Freyd   ta’limoti   nafaqat   tibbiy   fanlar   va   psixologiyada,   balki   falsafa,   etika,
estetika,   deontologiya,   etnologiya,   yuridik   fanlar,   jamiyatshunoslik   kabi   o‘ndan
ortiq   yirik   fanlar   ichiga   kirib   bordi.   Fikrimizcha,   nafaqat   jamiyatda   bo‘layotgan
voqealarni, balki  ikkala inson orasida    ro‘y beradigan har  qanday munosabatlarni
Freyd   ta’limotiga   asoslanib   tushuntirib   berish   mumkin.   Men   Zigmund   Freydning
“Psixonaliz   ta’limoti”   ni   insoniyat   oldidagi   mohiyati   bo‘yicha   buyuk
Eynshteynning “Nisbiylik nazariyasi” bilan bemalol taqqoslagan bo‘lur edim. Agar
Nobel   mukofoti   oluvchilar   ro‘yxatida   psixologlar   ham   bo‘lganiida   edi,   bu
mukofotni   hech   ikkilanmay   Freydga   taqdim   qilishgan   bo‘lur   edi.   Xuddi   buyuk
fiziolog   I.P.   Pavlovga:   “Sizning   analizatorlar   haqidagi   ta’limotiningiz   Nobel
mukofotiga   arzigulik.   Biz   Sizga   ushbu   mukofotni   bermoqchimiz”   deganlaridek,
Freydga   ham     xuddi   shu   so‘zlar   bilan   murojat   qilishgan   bo‘lur   edi.   Umuman
olganda   o‘sha   paytlari   Nobel   mukofoti   bugungidek   mashxur   emas   edi.   Shuning
uchun   ham   ba’zi   buyuk   olimlar   bu   mukofotdan   voz   kechishgan   yoki   beriladigan
pulga qiziqib mukofotni olishga rozi bo‘lishgan. Shular ichida Pavlov ham bor edi.
Nobel   mukofoti   obro‘sini   oshirish   maqsadida   uni   butun   dunyoga   mashxur
shaxslarga  berishadi. Natijada Nobel mukofoti juda mashxur bo‘lib ketadi. Bu erda keltirilgan ma’lumotlar har bir o‘quvchida “Men Z. Freydni o‘rganishim
kerak!”    degan   fikrni   uyg‘ota  oladi,  degan   fikrdaman.  Chunki  Freyd  ta’limotidan
zavqlanib ketgan bir olim: “Agar Freyd bo‘lmaganda edi, uni o‘ylab topish kerak
bo‘lardi”   deb   xitob   qilgan.   To‘g‘ri!   Freydni   jamiyatning   o‘zi   yaratdi.   Freyd   va
uning ta’limotisiz psixologiyani tasavvur qilish qiyin!
Foydalanilgan adabiyotlar
1. Амонашвили Ш.А. Обучение.  Оценка. Отметка. - М.,1980.
2. Ананьев Б.Г. Избранные психологические труды. В 2 т.- М., 1980. Т 2.
3.   Бернс   Р.В.   Развитие   Я   —   концепции   и   воспитание.   -М.,   1986.   (Я
концепция учителя). С. 169—224. С.302—332.
4. Братусь Б.С. Психологические аспекты нравственногоразвития личности.
- М., 1977. С.21-64.
5.   Выготский   JI . C .   Педагогическая   психология.   —   М.,1991.   (Психология   и
учитель: С.358—372).
6. Davletshin M.G. va boshqalar. «Yosh davrlar va va pedagogik psixologiya».—
Т.: TDPU. 2009.
7.   Davletshin   M.G.   Zamonaviy   maktab   o‘qituvchisining   psixologiyasi.
«Pedagogika   va   psixologiya»   (ilmiy   ommabop   seriya).-   Т .,   Nizomiy   nomidagi
TDPU, 1999/1.
8. Зимняя И.А. Педагогическая психология: Учебник для вузов. Изд. второе,
доп., испр. и перераб. — М.: Логос, 2002.- 384 с.
9. Кан-Калик В.А. Учителю о педагогическом  общении.- М ., 1987. С.155—
176.
10.   Karimova   V.M.,   Sunnatova   R.I.,   Tojibayeva   R.N.   Mustaqil   fikrlash.   -   Т .:
Sharq.  2000. - 111  b .
11. Кон И.С. Психология ранней юности. — М., 1989. 12. Кон И.С. Психология юношеского возраста. - М.,Просвещение. 1979. —
173 с.

KURS ISHI DOC,PDF

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dislaliyali bolalar shaxs va shaxslararo munosabati xususiyatlari
  • Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab
  • Diqqatning neyrofiziologik mexanizmi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский