Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 50000UZS
Hajmi 177.0KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 17 Yanvar 2025
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Psixologiya

Sotuvchi

Lola Mamurova

Ro'yxatga olish sanasi 25 Sentyabr 2024

12 Sotish

Psixologik maslahatning maxsus muammolari

Sotib olish
MAVZU: “Psixologik maslahatning maxsus muammolari ”
KURS ISHI
1 MUNDARIJA:
KIRISH…………………………………………………………………………….3
I BOB. PSIXOLOGIK MUAMMOLAR HAQIDA UMUMIY TUSHUNCHA
1.1.Psixologik muammo tasnifi............................................................................5
1.2. Psixologik konsultasiyaning maxsus muammolari..........................................9
II BOB. PSIXOLOGIK MASLAHAT ISHLARINI TASHKIL ETISH
2.1.Psixologik maslahat ishini tashkil  etishi...................................................23
2.2. Psixolog-maslahatchining   boshqa   mutaxassis   maslahatchilar   bilan   o‘zaro
aloqasi...............................................................................................................27
XULOSA……………………………………………………………………........31
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………..34
2 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Insonlarga   psixologik   yordam   ko‘rsatish   ildizi
uzoq   tarixga   borib   taqaladi.     Bu     yumushlarni     qadimda     aynan     psixologlar
bo‘lmasa-da,   kohinlar,     diniy     arboblar,     faylasuflar     bajargan.     Diniy     ullamolar
odamlarga     ruhiy     jihatdan     ko‘mak     berishda     maxsus     psixologik   metodlardan
foydalanmagan  bo‘lsa-da,  uning  elementlarini  o‘z faoliyatlarida  aks  ettirishgan.
Ya’ni     insonlarni     qiynayotgan   muammolarini     eshitganlar,     taskin     berganlar.
Psixologik     xizmatning   aynan   mutaxassislar,   xususan,   psixologlar   tomonidan
amalga oshirilishni boshlanish  XIX  asrning  boshlariga  to‘g‘ri  keladi.  Xususan,
psixologik   xizmat     АQShda     1800-yillardan     boshlab     rivojlana     boshladi.
АQShning birinchi  amaliyotchi  psixologlari  o z-o zini  tarbiyalash  muammosiniʼ ʼ
o rgangan   eksperimental   psixologlar   edilar.     Bugungi     kunga     kelib,     psixologik	
ʼ
xizmatni  3  nuqtai  nazardan  qarab chiqish mumkin:  
-  ilmiy nuqtai nazardan;  
-  tashviqot nuqtai nazardan;  
-  amaliy nuqtai nazardan.  
Faqat     mana     shu     nuqtai     nazarlarning     birligigina     psixologik     xizmat
predmetini tashkil etadi.  
Ilmiy     nuqtai     nazar     psixologik     xizmatning     metodologik   muammolarini
ishlab  chiqishni  nazarda  tutadi.  Bu  yo nalish ijrochilarining  asosiy  funksiyasi	
ʼ
psixologik   xizmat   ishida psixodiagnostik,   psixokorrektsion   va   rivojlantiruvchi
metodlarni     ishlab   chiqish     va     nazariy     asoslashga     bag ishlangan     ilmiy	
ʼ
tadqiqotlarni o tkazishdan iborat.  	
ʼ
Kurs   ishining   maqsadi :   Kurs   ishi   shaxsning     har     tomonlama   shakllanishi,
rivojlanishi,     samarali     ijtimoiylashuvi     va     moslashuvi,   rivojlanishining     barcha
yosh     davrlarida     psixologik     salomatligini   muxofaza     qilish     uchun     psixologik-
pedagogik  shart-sharoit  yaratishdan iborat.
Kurs ishining vazifalari: 
3 -     har     bir     shaxsning     individual     xususiyatlari,     qiziqishlari,     layoqat     va
qobiliyatlariga  muvofiq  rivojlanishida  uning  psixologik imkoniyatlaridan yuqori
darajada foydalanish; 
shaxsning  intelektual,  shaxsiy,  ijtimoiy  rivojlanishidagi  og ishlarni  o z ʼ ʼ
vaqtida aniqlash, tuzatish va oldini olish; 
-  odamlarning  shaxsiy  qiziqishlari,  moyilliklari,  qobiliyatlari, 
salomatligini inobatga olgan holda psixologik yordam ko rsatish; 	
ʼ
-  oilalarda  sog lom  psixologik  iqlimni  saqlash,  kelib  chiqishi  mumkin 	
ʼ
bo lgan nizolarning eng maqbul yechimlarini topish; 	
ʼ
-  shaxsning  oilada  va  jamiyatda  moslashuvi,  ijtimoiylashuvi 
muammolari  bo yicha  ota-onalar  yoki  qonuniy  vakillarning  samarali 	
ʼ
hamkorligini ta minlash; 
ʼ
-     shaxsni     ijtimoiy     reabilitatsiya     qilish     bo yicha     tadbirlarni     amalga	
ʼ
oshirish, ularning huquq va manfaatlarini ximoya qilish; 
-     joylarda     sog lom     psixologik     muhitni     tarkib     toptirish     maqsadida	
ʼ
psixologik kuzatish va qo llab-quvvatlash.	
ʼ
Kurs   ishining   obyekti:   Fanning   dolzarb   mavzusi   va   muammolari   chuqur
o‘rganiladi.   Kurs   ishi   ustida   ishlash   jarayonida   talaba   tanlagan   mavzuni   chuqur
o‘rganib tahlil qiladi. 
Kurs   ishning   tuzilishi:   mazkur   kurs   ishi   kirish,   2   bob,   4   fasl,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar majmuasidan iborat.
4 I BOB. PSIXOLOGIK MUAMMOLAR HAQIDA UMUMIY TUSHUNCHA
1.1.Psixologik muammo tasnifi 
Psixologik   muammoni   yaxshiroq   anglash   uchun,   avvalo,   muammo   nima
degan  savolga  javob berish  lozim. Muammo  – muayyan  yechim talab  qiladigan
chigallik.     Muammo     grekcha     “problema”     so‘zidan   olingan     bo‘lib,     (zadacha)
vazifa     dedgan     ma’noni     anglatib     muammoli   vaziyat   orqali   subyekt   faoliyatida
o‘zgarishlarga olib kelgan natijalardan biri   bo‘lib,   mavjud   tajribalar   orqali  uni
hal  etish  imkoniyati  yo‘qligini anglatadi.  Psixologik muammo ichki muammolar
bo‘lib, ular ro‘y-rost ratsional asosga ega bo‘lmaydi.  
Bugungi    kunda   psixologik     muammoni    xarakterlovchi     3ta   belgi   hisobga
olinadi:   1.     Normal     hayot     faoliyatidagi     qiyinchiliklarning    jiddiy    manbai   yoki
noadekvat  xulq-atvor  sababli  muammoning  mavjud bo‘lishi; 
2.  Muammoning  mohiyatini  tashkil  etuvchi  jarayon mo‘ljallanmagan yoki
ratsional asosga ega emas.
3.     Muammoning     manbai     tashqi     shart-sharoitlarga     emas,     balki   insonni
ichki olamidagi qarama-qarshiliklardir.  
Yuqoridagi  diagrammada  psixologik  muammoning  asosiy xususiyatlari aks
etgan.
Bugungi   kunda   psixologik   muammolarning   bir   qator   turlari   sanalib   o‘tiladi.
Albatta, ushbu muammolar birinchi navbatda insonning ruhiy holati bilan bog‘liq
5Psixologik muammo
Insonning ichki olami 
bilan bog’liq Ratsional asosga ega 
emas bo‘lgan muammolar hisoblanadi. Shu boisdan ham psixologik amaliyotda quyidagi
psixologik muammolar bo‘yicha maslahat tashkil etiladi.  
Erkaklar va ayollar: 
-Xiyonat va rashk  
-Yaqin kishisiga emotsional tobe bo‘lib qolish 
-Sevgi uchburchagi 
-Tanlagan insonini yoqimsiz xulq-atvorga ega bo‘lishi 
-Shaxslararo   munosabatlarning   umumiy   masalalari   Psixologik   travmalar   va
yo‘qotishlar  
-O‘lim  
-Ota-ona va bola muammolari  
-Jinsiy faoliyat bilan bog‘liqlar  
-O‘smir va o‘spirinlar muammosi  
-Shaxslilik muammolari  
-Qo‘rquv 
-Depressiya 
-Yo‘lg‘izlik (guruhdan ajralish, baxti ochilmaslik) 
-O‘z o‘rnini aniqlash  
-Yaqinlarining psixologik muammolari  
-Ta’lim jarayonidagi muammolar  
-Karera, marketing bilan bog‘liq muammolar  
-Profkonsultatsiya masalalari (Kasb tanlash bilan bog‘liq muammo) 
Shunga  ko‘ra,  psixologiyada  muammolarning  bir  necha  modellari mavjud.
Ushbu     modellardan     biri     N.I.     Kazlov     modelidir.     Uning     modeliga   ko‘ra
muammolar sababi 3ga ajratiladi. 1
  
1.  Sababi ochiq oydin muammolar  
2.  Sababi yashirin muammolar 
3.  Sababi chuqur yashirin muammolar
1
  Nishonova Z., Asomuddinova Sh. Psixologik maslahat. T.: O‘zb. Faylasuflari milliy jamiyati nashriyoti, 2010. - 56b. 
6 Yaqin     kishinisini     yo‘qotgan     odamning     depressiya     holatiga     tushib
qolganligi   sababi   ochiq   oydin   ko‘rinib   turgan   muammoga   misol   bo‘lsa,   kichik
maktab   yoshidagi   bolaning   o‘z-ozidan   tinmay   yig‘lab   injiqlik qilishi   noaniq
sababli     psixologik     muammoga     misol     bo‘lishi     mumkin.   Psixologik
muammoning     asl     sababini     to‘g‘ri     aniqlash     uning     yechish   uchun   qo‘yilgan
birinchi   qadam   bo‘ladi.   Bu   esa   psixolog   konsultantda   yetarli   malaka   talab   etadi.
Psixologik   muammolarni   hal   qilishda   bugungi   kunda   konsultativ   psixologiya
amaliyotida   turli   maktab   yondashuvlardan   foydalaniladi.     Ularga     misol     qilib,
psixoanaliz,  geshtalt,  kognitiv yondashuv  kabilarni  kiritish  mumkin.  Psixologik
maslahat     jarayonida   shaxsni     qiynayotgan     muammolarga     yechimtopishda
foydalaniladigan   metod     hamda     yondashuvlar     psixologik     muammo     xarakteri
hamda psixolog mahoratiga bog‘liq.  
7 Sababi ochiq 
oydin 
muammolar Sababi 
yashirin 
muammolarSababi chuqur 
yashirin 
muammolar Psixologik   maslahat   o‘tkazish   murakkab   jarayon   bo‘lib,   psixolog
konsultantga     katta     mas’uliyat     yuklaydi.     Shu     bois     ham     konsultativ
psixologiyada   ko‘plab   olimlar   psixolog   consultant   shaxsiga   qo‘yiladigan   asosiy
talablarni     tadqiq    ilishga     intilishgan.     Quyida     ular     orasida     bir   nechtasi   ko‘rib
chiqamiz.
Foster   va   Guy   konsultant   shaxsiga   qo‘yiladigan   talablarni quyidagilarga
ajratadi. 
a)  Bilimga chanqoqlik, harakatchanlik
Ushbu   sifatlarga   ega   bo‘lgan   odamlar   boshqa   insonlarga   samimiy   qiziqa
oladi. 
b)  eshita olish qobiliyati  
c)     muloqatga     kirishishda     yengillik     fikr     almashishda   qoniqish   hissi   his
qildira olish 
d)   empatiya   va   tushunish   psixolog   patsient   o‘rniga hatto boshqa jinsdagi
bo‘lsa ham o‘zini qo‘ya olishi  
e)  introspeksiya  har  bir  konsultant  o‘zining  ichki holatini his qila olishi  
f)     fidoyilik     kerakli     vaqtda     patsient     boshqa     insonni   eshita   olish   hamda
uning muammolarini hal qila olish  
g)  emotsionallik  
h)   iliq   munosabat   o‘rnata   olishkonsultant   uchun patsient bilan emotsional
yaqinlik munosabatini o‘rnata olish muhimdir.  
i)     Boshqarishidagi     komfortlik     konsultant   boshqalarning     mustaqilligini
sqlagan  holda konsultatsiya jarayonini boshqarib turishi muhim. 
j)   Hazil-mutoyiba hissi. Hayotda sodir bo‘lgan ba’zi bir   voqealarni   kulgili
tomonini   ko‘rsata   olish   ham psixolog konsultantning malaka talablariga kiradi. 2
Bundan  tashqari  Pattersen  va  Velfel  (1994-y)  psixolog  konsultant faoliyatining
muvaffaqiyatli  bo‘lishida  unda  quyidagi  sifatlar:  stressga chidamlilik, maqsadga
inltiluvchanlik bo‘lishi lozimligini ta’kidlagan.  
2
  Schneider K. Therapist's personal maturity and therapeutic success' how strong is the link// the psychotherapy Patient. 1992. 
Vol. 8. N 3-4 p
8 Kormier   (1998-yil)   muvaffaqiyatli   konsultantda   quyidagi   shaxsiy   sifatlar
borligni bildiradi.  
1.     Intelektual   (aqliy   kompetentlik)   ya’ni   o‘rganishga   bo‘lgan   xohish   va   o‘z
ustida ishlash layoqati  
2.  G‘ayratlilik  
3.     Moslashuvchanlik     (konsultatsiya     jarayonida     patsientning   to‘satdan
berilgan savollariga javob bera olish layoqati) 
4.   Jonbozlik   ko‘rsata   olish   layoqati   ya’ni   konsultantning   patsient qaror
qabul     turtki     bo‘la     olishi     kerakli     yordam     va     o‘ziga     bo‘lgan   ishonchni   bera
olishi  
5.  Irodalilik  
6.  O‘ziga bo‘lgan ishonch. 
Psixolog  konsultant  shaxsiga  qo‘yiladigan  talablar  turli  olimlar tomonidan
turlicha  talqin  qilingan  bo‘lsa-da,  barchasini   birlashtiradigan  umumiylikni   guvohi
bo‘lishimiz mumkin. Bu sifatlar qatoriga malakaviy kompetentlik,  o‘ziga  bo‘lgan
ishonch,     irodalalilikni     kiritish     mumkin.   O‘z     ishini     yaxshi     olib     boruvchi
psixolog     konsultant     esa     psixologik   maslahat   jarayonining   muvaffaqiyati
garovidir.  
1.2. Psixologik konsultasiyaning maxsus muammolari
Psixologik   maslahat   murakkab   jarayon   bo‘lib,   psixologdan   o‘ziga   yarashat
tajriba,   malaka   hamda   ko‘nikmalar   talab   etadi.   Psixolog   amaliy   faoliyati
jarayonida   turli   tipdagi   mijozlar   bilan   ishlashiga   to‘g‘ri   keladi.   Psixologik
maslahatni     samarali     tashkil     etishda     psixolog     mijoz     tiplari   hamda     ularning
o‘ziga     xos     psixologik     xususiyatlarini     bilgan     holda     ish   olib     borishi     ayni
muddaodir.     Quyida     turli     tipdagi     mijozlar     hamda   ularning   o‘ziga   xos
xususiyatlarini ko‘rib chiqamiz. 
Yig‘loqi mijoz bilan konsultatsiya o‘tkazish texnikalari 
Konsultant- psixolog  faoliyatida  turli  toifadagi  mijozlar  bilan konsultatsiya
olib     borishiga     to‘g‘ri     keladi.     Konsultatsiyaning   muvaffaqiyatli     kechishida
psixoolog     patsientning     psixologik     holatini   hisobga     olishi     hamda     shunga
9 muvofiq     munosabatda     bo‘lishi     lozim.   Quyida     biz     turli     toifaga     mansub
mijozlarning  o‘ziga  xos  xususiyatlari hamda  ular  bilan  konsultatsiya  jarayoni
samarali   bo‘lish   uchun     e’tibor   qaratilishi   lozim   bo‘lgan   xususiyatlar   haqida
ma’lumotlar beramiz.  
a)yig‘loqi mijoz 
Ushbu toifadagi mijozlarga quyidagi xususiyatlar xos: 
-Ruhiy beqarorlik  
- Hayotiy muammolarni bartaraf etishga nisbatan ojizlik  
-Ruhiy zo‘riqishlarni yig‘lash bilan ifoda etishga moyillik 
-Muammolari     sababining     tub     mohiyatini     anglamay     emotsiyalarga
beriluvchanlik 
Tabiiyki,   yig‘loq   mijozlarda   mavjud   yuqorida   sanab   o‘tilgan   kamchililar
konsultantga    ular  bilan  ishlashda  bir  qator  qiyinchiliklarnin  keltirib chiqaradi.
1.   Ko‘z   yosh   konsultatsiya   jarayonida   muloqotni   tashkil   etishga halaqit
berishi mumkin; 
2.     Mijoz     emotsiyalari     natijasida   psixolog     o‘zini     aybdordek   his     qilib
qolishi mumkin; 
3.     Ba’zan   esa   konsultatsiya   oxiriga   yetmay   qolishi   mumkin.   Shu   kabi
holatlarni oldini olish uchun psixolog mijozga ortiqcha tasalli berib yubormasligi ,
shu bilan birga mijoz o‘ziga kelib olguncha kutib turishini  aytishi  lozim.  bundan
tashqari     psixolog     yig‘i     asosan     qanday   holatda     kuzatilayotganiga     e’tibor
qaratishi  mijozga  kerakli  psixologik yordamni berishda qo‘l keladi.  
b)   isterik   shaxslar   bilan   konsultatsiya     Isterik   shaxslarga   xos   xususiyatlar
insonda ilk bolalik davridan namoyon bo‘ladi. bunday xususiyatlarga quyidagilarni
kiritish mumkin:
-Psixolog     ko‘z     o‘ngida     yoqimtoy,     qiziqarli     ko‘rinishga     intilishga
intiluvchanlik 
-Psixolog-konsultant sifatida qarama qarshi jins vakilini tanlashlik; 
-Psixolog   ko‘z   o‘ngida   kuchsiz,   qaram   inson   qiyofasida   gavdalanishga
urinish; 
10 -Atrofdagi insonlarga yoqishni uddasidan chiqac olmagan taqdirda, bor kuchi
bilan     turli     rollarning     o‘ynashga   qodirligi     yoxud     istalgan     niqobni   taqishga
moyillik; 
-Psixolog  bilan  mumoloqatda  ham  erotik  xarakterdagi  gaplarni gapirishlik
  Umuman     isterik     shaxs     bolishning     ilk     ildizlari     ularni     bolalikdagi
tarbiyaning     xatolariga     borib     taqaladi.     Isterik     shaxslar     go‘dak     paytida   mehr,
e’tibor     yetishmasligi     sabab     diqqatni     tortish     uchun     bor     kuchlari   bilan
intilganlar.     Ushbu     intilish     bolalikdagi     harhasha,     yig‘i,     baqir-chaqirda     o‘z
aksini     topgan.     Ularga     e’tibor     qatilmagani     sari     bu   harhashalar     yana     ham
balandlashgan.     Natijada     isterik     shaxsiga     xos   xususiyatlar     shakllana     borgan.
Shunday  ekan,  psixolog  isteriklar  bilan samarali konsultatsiya olib borishi uchun
uzoq vaqt talab etiladi. 
Kompulsiv mijozlar bilan konsultatsiya osonroq  aytganda  istalmagan  fikrlar
yoki     harakatlardir.     Bunday   odamlar     odatda     eshikni     qulflagani,     chiroqni
o‘chirgani     haqida     shubha   qiladi,     har     doim     nimanidir     tekshirdi,     yog‘ochni
taqillatadi,   irimlarga ishonadi, kanalizatsion lyuk qopg‘og‘ini bosishdan qo‘rqadi.
Odamlarga   yoki     xo‘jalik     buyumlariga     teginishdan     haddan     ziyod     qo‘rqish
holatlari ko‘p  uchrab  turadi.  Bunday  fikrlar  (obsessive)  xavotir  paydo  qiladi,
takrorlanaveradi     va     reallikday     qabul     qilinishni     boshlaydi.     Odamning    hayoti
qo‘rqinchi     tushga     aylanadi.     Masalan,     bir     patsient   tushlik   vaqtigacha
infeksiyanmaslik   uchun   60marta   qo‘lini   yuvishi,   lekin   baribir     qo‘rqib
ovqatlanmasligi     mumkin.     Ushbu     toifadagi     mijozlar   o‘zlari     ixtiyor     etmagan
holda     turli     o‘y-fikrlarga     bog‘lanib     qolishadi.     E’tibor   qaratish   lozim   bo‘lgan
jihati   shuki,   ular   bu   fikrlardan   iroda   kuchi   sarflab     mustaqil     ravishda     qutula
olamydilar.  Kompulsiv  mijozlarni quyidagiga o‘xshash holatlar bezovta qiladi: 
1.  Nohush  tuyg‘ularga  berilib  qolishi  natijasida  ortiqcha diskomfort kelib
chiqadi. 
2.     Hech     qanday     amaliy     ehtiyojlarga     bog‘liq     bo‘lmagan     holdagi
vaziyatlarga nisbatan bog‘lanib qolish yuzaga keladi; 
11 3.     Nohush     fikr     hamda     xatti-harakatlar     natijasida     inson     organizmida
somatic buzilishlar paydo bo‘ladi. 
Xorijiy   psixologlarlardan   Nayl   kompulsiv   shaxslarga   xos   bo‘lgan   bir   qator
xususiyatlarni keltiradi: 
4.  Kognitiv  rigidlik.  Ya’ni  kompulsiv  mijozlar  hayotni  real  idrok etishda
qiyinchilikka    duch    keladilar     shuning    uchun    ham    olam  haqidagi   qarashlarida
dogmatik xarakter mavjud bo‘ladi.  
5.     Dam     olish,     xotirjamlikka     erisishlari     mushkul     bo‘ladi.     har     doim
o‘zlarini ortiqcha zo‘riqishlar qurshovida his etadilar; 
6.   Doimiy   ravishda   ish  bilan  band   bo‘lishga   intilishadi.   Chunki bandlik
ularga nohush o‘y-xayollardan qochish imkonini beradi; 
7.  Qaror qabul qilishda ishonch hissi yetishmaydi; 
8.  Ko‘p holatlarda asosiy voqelikdan yanglishadilar. 
Psixolog konsultant shu toifadagi shaxslar bilan ishlayotganda, 2 asosiy 
jihatga alohida e’tibor qaratishi lozim: 
9.  Mijozning kechinmalarini to‘liq ifoda etishiga ko‘mak berishi; 
10.  Psixolog  aynan  mijoz  uchun  tajriba  sinov  vazifasini  o‘tovchi 
subyekt bo‘lishi talab etiladi.  
Yo‘qotishni boshidan kechirgan shaxslar bilan konsultatsiya . 
Psixolog   konsultant   biror   kishisini   yo‘qotgan   shaxslar   bilan   bo‘ladigan
konsultatsiyani         turli     xil     usullarda     tashkil     etishiga     to‘g‘ri     kelishi   mumkin.
Chunki   bunday   kechinmalar   hamma   insonda   turlicha   namoyon   bo‘ladi.   shu
boisdan ham ba’zi mijozlar ushbu holatni haddan tashqari chuqur kechirganliklari
uchun ham karaxt bo‘lib qolishadi. 3
     
Fobiyasi mavjud mijozlar bilan konsultatsiya
Fobiyasi     mavjud     mijozlar     bilan     psixokonsultatsiya     jarayonida   nimalar
e’tibor     qaratish     lozimligi,     ularga     qanday     yordam     berish   mumkinligi   haqida
ma’lumot   berishdan   oldin   fobiya   o‘zi   nima,   u   qanday   kelib   chiqadi,   qo‘rquvdan
3
  Роджерс К. Консультирование и психотерапия. Новейшие подходы в области практической работы.  М.: ЭКСМО-пресс,
2000, с. 280-286 c 
12 qanday farqi bor kabi savollarga javob berish kerak bo‘ladi.  Qo‘rquv insonga xos
his bo‘lib, organizm yashashi, tirik qolishi hamda o‘zini  himoya  qilishi  uchun  bu
his     juda     zarur.     Fobiya     -     bu     boshqarib   bo‘lmaydigan   qo‘rquv   bo‘lib,   uning
o‘ziga   xos   xususiyati   insonning   hech   qanday     xavf     tug‘dirmaydigan     narsa-
hodisalardan   qo‘rqishi    bilan xarakterlidir.   Fobiyada   kishi   qo‘qrqishi    mumkin
bo‘lgan    obyekt     yoki  narsalar     oldida     emasligini,    ayni    damda    hech     qaynday
xavf   tug‘dirmasligini     bilsa-da     u     haqida     o‘y     yuzaga     kelishi     bilan     ratsional
asosga   ega   bo‘lmagan   qo‘rquv   yuzaga   keladi.   Lekin   psixologlar   fobiyani   tadqiq
qilganda,   uning   kelib   chiqishiga   biror   voqea   yoki   vaziyatlar   asos   bo‘lishini
ta’kidlashgan.     Masalan,     onasi   hayotdan     ko‘z     yumayotganda,   og‘zidan     ko‘p
miqdorda     qon     kelganini     ko‘rgan     farzandda     qondan   qo‘rqish   fobiyasi
(gematofobiya) paydo bo‘lgan bo‘lishi mumkin.  
Bugungi    kunga   kelib,   fobiyalarning   350 dan   ortiq   turi    mavjud   bo‘lib,
ularni umumiy ravishda 3 katta guruhga ajratish mumkin: 
1.     Maxsus     fobiyalar.     Ular     aniq     bir     predmet     yoki     hodisa     bilan
chegaralangan   bo‘ladi.   Hayvonlar   va   hasharotlarning   ma'lum   bir   turidan,
balandlikdan,   qorong‘ulikdan,   momaqaldiroqdan,   samalyotda   parvoz qilishdan,
qondan qo‘rqish kabi fobiyalar kiradi.  
2.   Sotsiofobiya.   Bunda   odam   kishilar   bilan   muloqotni   talab   qiluvchi
vaziyatlardan     qo‘rqadi.     Ya’ni     shaxs     fobiyasi     jamiyat     bilan     bog‘liq   bo‘ladi.
Omma   oldida   nutq   so‘zlash,   telefonda   notanish   odam   bilan   suhbatlashish,
bazmlarda   qatnashish,   xorijiy   tildagi   so‘zlarni   xato talaffuz qilishdan qo‘rqish
kabilar   vahima   uyg‘otishi   mumkin.   Sotsial   fobiyaning     asosida     kamsitilishdan
qo‘rqish     va     uyatli     vaziyat     sodir   bo‘lishidan     qochish     qo‘rqish     yotadi.
Sotsiofobiya   shaxslararo munosabatlar   o‘rnatish,   ishlash   va   o‘qish   jarayonida
kuchli     to‘siq   bo‘lishi     mumkin.     shuning     uchun     ham     sotsiofobiyasi     mavjud
odam   psixologga   murojaat   etib,   o‘zidagi   qo‘rquvni   yengib   o‘tishi   foydadan   holi
bo‘lmaydi.  
3.   Agarofobiya.   Bunda   odamlar   uyidan   chiqishdan   qo‘rqadilar.   Ya’ni   o‘z
uyidan     boshqa     hamma     joyda     o‘zini     xavfsiz     his     qila     olmaydilar.   Ushbu
13 fobiyaga   chalinganlar   ommaviy   joylar,   transportlarda   bo‘lish, yolg‘iz sayohat
kabilardan vahimaga tushadilar.  Odam  fobiyani boshidan kechirayotgan chog‘ida
uning  organizmida fiziologik  o‘zgarishlar  ham  kuzatiladi.  Ularga  quyidagilarni
kiritish mumkin:   
-Yurakning tez urishi (taxikardiya); 
- Bosh aylanishi; 
- Tremor (qaltirash); 
- Terlab ketish; 
- Qorin yo boshda og‘irlik his qilish; 
- Og‘iz va tomoqning qurib ketishi; 
- Bosh og‘rig‘i. 
Shunday     vaziyatlar     bo‘ladiki,     inson     fobiyasi     uning     normal     hayot
kechirishiga     halaqit     berishi     mumkin.     Shunday     vaziyatlarda     patsient
psixokonsultatsiyaga     ehtiyoj     sezadi.     Psixokonsultatsiyada     fobiyali   mijozlar
bilan   ishlashda   “Tizimli   desenzibilizatsiya”   metodi   keng qo‘llanadi.   Masalan,
kimningdir     biror     hayvonga     nisbatan     fobiyasi     bor.     Avval     unga     o‘sha
hayvonning   suratlari    va   videolarini    ko‘rishga  o‘rgatiladi. Keyin uzoqdan  turib
tomosha   qilish   malakasi   shakllantiriladi.   Asta-sekinlik     bilan     shu     hayvonga
yaqinlashish     va     undan     qo‘rqmaslik   malakasi     hosil     qilinadi.     Boshqa     turdagi
fobiyalarda     ham     aynan     shu   uslubdan   foydalaniladi.   Masalan,   omma   oldida
gapirishdan   qo‘rqadigan   odamga,     avval     oyna     oldida     keyin     yaqin     insonlari
qarshisida     ma’ruza   qilish     malakasi     shakllantiriladi.   Sekin-astalik     bilan
tinglanadigan   auditoriya   kengaytirib   boriladi.   Shu   tariqa   bosqichma-bosqich
ravishda sotsiofobiyadan xalos etiladi.  
Bizda ong ba’zan umuman ko‘rishni yoki tan olishni istamaydigan juda ko‘p
his-tuyg‘ularga   ega.   Psixoterapevtlar   buni   repressiya   deb   atashadi.   Ong   unga
noqulaylik keltiradigan hamma narsani siqib chiqarishga harakat qiladi:
-yomon xotiralar;
-tajribalar;
-salbiy his-tuyg‘ular;
14 -qo‘rquv va dahshat.
Inson   ma’lum   bir   vaziyatda   nima   uchun   bunday   harakat   qilishini
tushunmaydi, chunki u qachon tanaga salbiy ta’sir ko‘rsatganini eslay olmaydi. Va
tanada   salbiy   ta'sir   tajribasi   saqlanib   qoldi.   Ushbu   ko‘rinish   doimiy   qo‘rquv   deb
ataladi.   Barcha   bostirilgan   his-tuyg‘ular   kasallik   orqali   qaytishga   harakat   qiladi.
Ko‘pgina   jismoniy   kasalliklar   asabiy   buzilish   tufayli   yuzaga   keladi.   Qo‘rquv
yashaydigan   joyda   kasalliklarning   simptomatik   rasmi   paydo   bo‘la   boshlaydi.
Shunday qilib, tana odamga uning qo‘rquviga e’tibor berish uchun signal yuboradi.
Psixologik davolash usullari qo‘rquvni rad etishga emas, balki uni qabul qilish va
amalga oshirishga asoslangan.
Qo‘rquv bir necha shaklda bo‘lishi mumkin.
Qo‘rquvning   astenik   shakli   U   passiv-mudofaa   reaktsiyasi   orqali   o‘zini
namoyon qiladi, tana barcha kuchlarini parvoz yoki jangga safarbar qiladi.
Stenik shakl. U o‘zini to‘liq stupor  yoki  tajovuzkorlikda namoyon qiladi, bu
esa   individual   zavq   bag‘ishlaydi.   Bu   ekstremalning   harakatlarini   tushuntiradi.
Ijobiy   his-tuyg‘ular   salbiy   tajribalarni   bartaraf   etishdan   kelib   chiqadi,   bu   esa   o‘z
navbatida   eyforiya   holatini   keltirib   chiqaradigan   opiatlar   ishlab   chiqarishni
faollashtiradi. 4
Biroq,   qo‘rquv   har   doim   ham   odamga   najot   topishga   yordam   bermaydi.
Bedavolik, titroq, oyoq-qo‘llarda titroq, konvulsiyalar, noto‘g‘ri xatti-harakatlarga
olib   keladigan   maxsus   vaziyatlarning   fobiyalari   boshqa   tizimli   kasalliklarning
paydo bo‘lishiga olib keladi.
Xavotirli mijozlar konsultatsiyasi
Xavotirlilik   qo‘rquvdan   farqli   ravishda   tasavvurdagi,   noma’lum   xavfga
reaktsiyani   o‘zida   aks   ettiradi.   Xavotirlilik   asosida   shaxsning   ichki   nizosi   yotadi.
Xavotirlilikka vaqtda cho‘zilish, doimiy takrorlanish yoki uzluksiz bo‘lish xosdir.
Fiziologik   nuqtai   nazardai   xavotirlilik   reaktiv   holat   hisoblanadi.   U   organizmni
kurashga   -   chekinish   yoki   qarshilik   ko‘rsatishga   tayyorlovchi   fiziologik
o‘zgarishlarni   chaqiradi.   Xavotirlilik   uchta   darajada   namoyon   bo‘ladi:
4
  Barotov Sh.R. Ta'limda psixologik xizmat. – Buxoro, 2007. 89-b
15 nevroendokrin,   psixik   va   somatik.   Psixologik   himoyaning   mijozlar   foydalanishi
mumkin   bo‘lgan   qator   mexanizmlari   mavjud,   psixologiyada   himoyaning   bu
mexanizmlari   ixtiyorsiz   darajada,   avtomatik   tarzda   ishlaydi.   Ulardan   ba’zilarini
ko‘rib chiqamiz: 
1.Siqib   chiqarish.   Bu   ixtiyorsiz,   nomaqbul   fikrlar,   istaklar   yoki   tuyg‘ularni
beixtiyor yo‘q qilish jarayoni.
2.Regressiya.   Istakni   qondirishga   imkon   beruvchi   moslashuvning   ancha   erta
darajasida   anglanmagan   ko‘ngilchanlikni   amalga   oshirish.   Ko‘pchilik   hissiy
muammolari regressiv chiziqqa ega. 
3.Proektsiya. Bu ongli darajada shaxs o‘zi qabul qilmaydigan fikrlar, tuyg‘u,
motiv   va   istaklarni   boshqa   shaxs   yoki   ob’ekt   sababli   deb   bilish   mexanizmi.
Proektsiyaning   buzilishi   holati   gallyutsinatsiya   va   fantaziyani   reallikdan   farqlash
qobiliyatini yo‘qotadigan alaxlashga olib keladi.
4.   Introektsil.   Bu   inson   yoki   obektning   ramziy   internalizatsiyasi   (o‘ziga
kirish).   Ishlash   mexamizmi   proektsiyaga   qarama-qarshi.   Introektsiya   yordamida
sevgi   obekti   va   o‘z   shaxsi   o‘rtasidagi   tafovut   yo‘qotiladi.   Ba’zida   boshqa
odamlarga   nisbatan   darg‘azablik   yoki   tajovuzkorlik   o‘z-o‘zini   tanqidga   aylanadi.
Bu ruhiy tushkunlik holati tez-tez uchraydi.
5.Ratsionalizatsiya.   Bu   aslida   ham   nomaqbul   bo‘lgan   fi krlar,   tuyg‘ular,
axloqni oqlovchi himoya mexanizmi. Ratsio nalizatsiya o‘z-o‘ziga hurmatni saqlab
qolish,   javobgarlik   va   aybdorlikdan   qochishda   yordamlashadi.   Ratsionalizatsiya
shunisi   bilan   xavfliki,   unda   o‘z-o‘zini   aldashning   kattagina   ulushi   mavjud.   5
6.Intellektualizatsiya.   Bu   xissiy   kechinmalar   va   tuy g‘ularni   bartaraf   etish
maqsadida   intekllektual   imkoniyatlardan   bo‘rttirilgan   foydalanishni   ko‘zda
tutuvchi   himoya   mexanizmi.   Intellektualizatsiya   tuyg‘ularni   boshdan   kechirishni
ular tug‘risida fikrlashga almashtiradi
7.Kompensatsiya. Bu real va tasavvurdagi kamchiliklarni yengishga ixtiyorsiz
urinishdir. 
5
  Джордж Р., Кристиани Т. Консультирование: теория и практика. М.: Эксмо, 2002, с. 43-48, 53-54  c
16 8.Reaktiv   shakllanish.   Bu   himoya   mexanizmi   anglash   uchun   nomaqbul
istaklarni ortik darajada  o‘ sib ketgan, qarama-qarshi tendentsiyalarga almashtiradi.
9.Inkor etish. Bu ongli darajada nomaqbul b o‘ lgan fikrlar, tuyg‘ular, istaklar,
extiyojlarni   inkor   etish   me xanizmi,   ko‘pincha   inkor   etishdan   inqirozli   vaziyatlar
(tuzatib bo‘lmas kasal, yaqin odamini yo‘qotish) vaqtida foydalaniladi. 
10.K o‘ chirish. Bu hissiyotlarni bitta ob’ektdan ancha maqbul o‘rnini bosuvchi
ga   yo‘naltirish   mexanizmi.   Masalan,   tajovuzkor   tuyg‘ularni   ish   beruvchidan   oila
a’zolariga   ko‘chirish,   Mijozga   ichidagilarini   aytib   olish   va   uz   xavotirini
ifodalashiga   imkon   berish   juda   muhim.   Konsultant   tushunish   va   chidamlilikni
namoyish etishi zarur. Mijozning ichki azobini diqqat bilan tushunib yetishi, keyin
esa profilaktik va korrektsion ishlarni rejalashtirishi lozim. 
Tajovuzkor   va   qasoskorlik   kayfiyatidagi   patsientlar   psixologik
konsultatsiyasi.
O‘smirlarda   tajovuzkor   xatti-harakatlarning   shakllanishi   murakkab   jarayon
bo‘lib,   unda   ko‘plab   omillar   ishtirok   etadi.   Agressiv   xatti-harakatlarga   oila,
tengdoshlar   va   ommaviy   axborot   vositalari   ta'sir   qiladi.   Bolalar   tajovuzkor   xulq-
atvorni   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   kuchaytirgichlar   orqali   ham,   tajovuzkor   harakatlarni
kuzatish   orqali   ham   o‘rganadilar,   farzandlari   o‘rtasidagi   salbiy   munosabatlarni
to‘xtatishga   urinishda,   ota-onalar   beixtiyor   ular   qutulmoqchi   bo‘lgan   xatti-
harakatlarni   rag‘batlantirishlari   mumkin.   O‘ta   og‘ir   jazolardan   foydalanadigan   va
farzandlarining   faoliyatini   nazorat   qilmaydigan   ota-onalar   farzandlarining
tajovuzkor va isyonkor ekanligini ko‘rishlari mumkin. Ko‘pgina tadqiqotlar shuni
ko‘rsatdiki,   tajovuzkor   bolalar   chiqadigan   oilalar   oila   a'zolari   o‘rtasidagi   maxsus
munosabatlar bilan ajralib turadi. Bunday tendentsiyalarni psixologlar "zo‘ravonlik
sikli"   deb   ta'riflaydilar.Bolalar   ota-onalari   bir-birlari   bilan   "amaliyot   qiladigan"
munosabatlar turlarini takrorlashga moyildirlar. O‘smirlar aka-uka va opa-singillar
bilan   munosabatlarni   tartibga   solish   usullarini   tanlab,   nizolarni   hal   qilish
taktikasini   ota-onalaridan   ko‘chirib   olishadi.   Farzandlar   ulg‘ayib,   turmushga
chiqqach,   ular   nizolarni   hal   qilishning   takroriy   usullaridan   foydalanadilar   va
halqani   yopib,   o‘ziga   xos   tartib-intizom   uslubini   yaratib,   ularni   bolalariga
17 o‘tkazadilar.   Shunga   o‘xshash   tendentsiyalar   shaxsning   o‘zida   (spiral   printsipi)
kuzatiladi.   Oilada   bolani   suiiste'mol   qilish   nafaqat   uning   tengdoshlariga   nisbatan
xulq-atvorining   tajovuzkorligini   oshiribgina   qolmay,   balki   yetuk   yoshda
zo‘ravonlikka moyillikni rivojlanishiga yordam beradi, jismoniy tajovuzni turmush
tarziga   aylantiradi.   shaxsning.   Agressiv   xulq-atvorning   shakllanishiga   oilaning
ahillik   darajasi,   ota-ona   va   bola   o‘rtasidagi   yaqinlik,   aka-uka   va   opa-singillar
o‘rtasidagi   munosabatlarning   tabiati,   oilani   boshqarish   uslubi   ta'sir   qiladi.   Oilada
kuchli   kelishmovchilik   bo‘lgan,   ota-onasi   uzoq   va   sovuq   bo‘lgan   bolalar
tajovuzkor   xatti-harakatlarga   nisbatan   ko‘proq   moyil   bo‘ladi.   O‘smirlar   tajovuz
haqida   ma'lumotni   tengdoshlari   bilan   muloqotdan   ham   oladilar.   Ular   boshqa
bolalarning (masalan, sinfdoshlarining) xatti-harakatlarini kuzatish orqali o‘zlarini
tajovuzkor   tutishni   o‘rganadilar.   Biroq,   juda   tajovuzkor   bo‘lganlar   sinfdagi
ko‘pchilik   tomonidan   rad   etilishi   ehtimoli   ko‘proq.   Boshqa   tomondan,   bu
tajovuzkor bolalar boshqa tajovuzkor tengdoshlari orasida do‘st topishlari mumkin.
Shunday   qilib,   ota-onalar,   o‘qituvchilar,   psixologlar   va   butun   jamiyat   o‘smirlar
bilan muloqot qilishda yuqoridagi barcha omillarni hisobga olishlari kerak, chunki
tajovuzkor   xatti-harakatlarni   keyinchalik   tuzatishdan   ko‘ra,   tajovuzning   oldini
olish osonroqdir.
O‘smirlarda agressiv xulqiyatni tuzatish usuli. 
Turli manbalarda topilgan agressiv reaktsiyalar shakllari orasida quyidagilarni
ta'kidlash kerak: 
Jismoniy tajovuz (hujum) boshqa shaxsga nisbatan jismoniy kuch ishlatishdir.
Bilvosita   tajovuz   -   boshqa   odamga   qarata   aylanma   yo‘l   bilan   qilingan   harakatlar
(g‘iybat,   yomon   hazillar),   va   hech   kimga   qaratilmagan   g‘azab   portlashlari
(qichqirish, oyoqlarini mushtlash, stolga mushtlarini urish, eshiklarni taqillatish). 
Og‘zaki   tajovuz   -   bu   salbiy   his-tuyg‘ularning   shakli   (qichqiriq,   qichqiriq,
janjal)   va   og‘zaki   javoblar   mazmuni   (do‘q-po‘pisa,   qarg‘ish,   so‘kinish)   orqali
ifodalanishi. 
Achchiqlanishga   moyillik   -   jahldorlik,   qattiqqo‘llik,   qo‘pollikning   ozgina
qo‘zg‘alishida namoyon bo‘lishga tayyorlik. 
18 Negativizm - bu odatda hokimiyat yoki etakchilikka qarshi qaratilgan muxolif
xatti-harakatlar. U passiv qarshilikdan o‘rnatilgan qonunlar va urf-odatlarga qarshi
faol   kurashga   o‘sishi   mumkin.   Dushmanlik   reaktsiyalarining   shakllaridan
quyidagilar qayd etiladi: 
Xafagarchilik   -   hasad   va   boshqalarga   nafrat,   achchiq   tuyg‘u,   haqiqiy   yoki
xayoliy azob-uqubatlar uchun butun dunyoga g‘azab. 
Shubha   -   boshqalarga   zarar   etkazish   niyatida   ekanligiga   ishonish   asosida
odamlarga   nisbatan   ishonchsizlik   va   ehtiyotkorlik.   O‘smirlar   bilan   deviant   xatti-
harakatlarning oldini olish bo‘yicha tuzatish ishlari o‘ziga xos xususiyatlarga ega.
Guruh   shakllari   dastlabki   bosqichlarda   ko‘rsatilmaydi.   O‘smirlarning   guruhda
deyarli  muqarrar  salbiy birlashuvi  haqida gapirmasa  ham, o‘smir  bilan individual
ishlash   samaraliroq   bo‘ladi.   Eng   boshidan,   parallel   ravishda,   oila   bilan   ishlashni
boshlash   kerak.   Oilaviy   munosabatlarni   va   ularning   nomutanosiblik   darajasini
diagnostika qilgandan so‘ng, individual va guruhli psixo-tuzatish ishlari bajarilishi
kerak.   Ammo   asosiy   e'tibor   o‘smir   bilan   individual   ishlashga   qaratilishi   kerak.
"O‘zini   yaxshi   tutish"   kerakligi   haqidagi   umumiy   suhbatlar   mutlaqo   samarasiz
bo‘lib   chiqadi.   Tuzatish   ishlarida   o‘smirning   xarakteri   va   qobiliyatlari
xususiyatlaridan   kelib   chiqqan   holda   qiziqish   doirasini   shakllantirishga   alohida
o‘rin berilishi kerak. 6
 O‘smirning bo‘sh vaqtini - "bo‘sh vaqt va bekorchilik vaqti"
ni,   ularni   shaxsiyatni   ijobiy   shakllantiradigan   mashg‘ulotlarga   jalb   qilish   orqali
minimallashtirishga   harakat   qilish   kerak:   o‘qish,   o‘z-o‘zini   tarbiyalash,   musiqa
chalish,   sport.   Bolalarni   sport   maktablariga   olib   boring,   ularga   uyda   kundalik
gimnastikani   o‘rgating,   slip   gantel   va   ekspanderlar,   temir   og‘irliklar   va   boks
qo‘lqoplari.   Tinch   kurashda   bir-birlarini   urishsin.   Faqat   statik   elektr   kabi
tajovuzkorlikni   oldini   olish   uchun.   Axir,   u   og‘riqli   oqimlar   bilan   portlash
xususiyatiga   ega.   Psixologlar   tajovuzkorlik   va   agressivlik   tushunchalarini
ajratadilar.   Agressiya   lotincha   “hujum”,   “dushmanlik”   degan   ma noni   anglatadi.ʼ
Agressiya   ostida,   birinchi   navbatda,   harakatlarni   tushunish.   Ba’zi   psixoanalitiklar
tajovuzni   Freyd   tomonidan   tasvirlangan   o‘lim   instinkti,   halokatga   intilishning
6
  Adizova   T . M .  Psixokorr е ksiya . −  T .2005. 157- b  
19 davomi   deb   bilishadi.   Avstriyalik   olim   Konrad   Lorenz   o‘z   monografiyasida
tajovuz   yovuzlik   emas,   balki   turning   omon   qolishiga   hissa   qo‘shadigan   tabiiy
instinkt  ekanligini  va uni  o‘z-o‘zini  yo‘q qilishga  qaratilgan emasligini  ta'kidladi.
Agressiya   tadqiqotchisi   A.   Bass   uni   “reaksiya   sifatida,   jismoniy   harakat   yoki   bir
shaxs   tomonidan   boshqa   shaxsning   erkinligini   yoki   irsiy   tayyorgarligini
pasaytiradigan,   buning   natijasida   organizmning   bunday   xatti-harakati   tahdidi
sifatida belgilaydi. boshqa odam og‘riqli ogohlantirishlarni oladi." Agressivlik - bu
tajovuzkor   xatti-harakatlarga   tayyorlikda   namoyon   bo‘ladigan   shaxsning
xususiyati. Bundan tashqari, tajovuzga ma'lum bir moyillik ham ongli, ham ongsiz
bo‘lishi   mumkin.   Psixologlar   tajovuzkor   xatti-harakatlarning   bir   necha   turlarini
ajratib ko‘rsatishadi: 
1. Bilvosita. 
2. Negativizm. 
3.Nafrat, hasad, nafrat.
4.Shubha. 
5.Aybdorlik. 
6.Og‘zaki tajovuz. 
7.Tirnash xususiyati. 
Ko‘rib turganingizdek, tajovuzning turli xil yuzlari bor, u boshqa odamlarga,
tashqi   muhitga   va   o‘ziga   qaratilishi   mumkin.   Demak,   tajovuz,   bir   tomondan,
tajovuzkorlikning oqibati bo‘lsa, ikkinchi tomondan, ijtimoiy o‘rganish jarayonida
yuzaga   keladi.   Hayot   uchun   kerak   Bugungi   kunda   tajovuzkor   bo‘lish   moda.
Agressiya - bu shaxsni tashqi dunyo ta'siridan psixologik himoya qilishning o‘ziga
xos   mexanizmi   deb   ishoniladi.   Passiv,   qaram   bo‘lmaslik,   o‘z   manfaatlarini   va
maqsadlarini  himoya  qila  olmaslik  uchun   siz  tajovuzkor   bo‘lishingiz   kerak.  Qum
qutisidagi   onasi   kichkintoyi   boshqa   chaqaloqdan   chelak   olganidan   xursand:
Yaxshi, u o‘z maqsadlariga qanday erishishni biladi! O‘zingizni xafa qilishiga yo‘l
qo‘ymang.   Boshqasi   bolalar   bog‘chasiga   borishda   o‘rgatadi:   Agar   kimdir   sizni
itarib   yuborsa,   siz   taslim   bo‘lasiz.   O‘smirlik   davrida,   ya'ni   bolalikdan   kattalikka
o‘tish davrida, ota-onaning muvaffaqiyatsizligi eng aniq bo‘ladi. O‘smirlar Uretra
20 o‘smiri   o‘z   suruviga   nisbatan   adolatsizlik,   erkin,   cheklanmagan   shaxsga   tajovuz
qilish,   unga   unvonda   emas   -   yuqoridan   pastgacha   murojaat   qilishda   (masalan,
maqtov)   g‘azab  ko‘rinishida   tajovuzni  ko‘rsatadi.  Uning  g‘azabi  yorqin namoyon
bo‘ladi,   u   chegara   va   chegara   bilmaydi.   Uretral   vektor   yarim   o‘lchov   bilan
kifoyalanmaydi.   Bu   erda   g‘azab   -   shunday   g‘azab,   sevgi   -   shunday   sevgi.
Maktabda   uretrali   o‘smirni   darhol   ko‘rish   mumkin,   u   o‘zgacha   tabassum   bilan
tabassum   qiladi,   o‘ziga   ishongan   yurish   bilan   yuradi,   ko‘pincha   ko‘ylagi
tugmachalarini   yechib   tashlaydi,   ular   beixtiyor   unga   qarashadi.   O‘qituvchilar   uni
norasmiy   rahbar   deb   atashadi,   uning   xatti-harakatini   baholash   uchun   shaxsiy
kundalikni boshlaydilar, u uni kiyadi, xotirjamlik bilan ikkiliklarni qabul qiladi va
o‘qituvchilarga shunday havo bilan qaraydiki, kattalar bu jasurning oldida mutlaqo
ojiz   bo‘lib   qoladilar.   Uretral   bolaning   kaliti   uning   regenti   bo‘lish,   unga   yordam,
yordam,   maslahat   so‘rab   murojaat   qilish,   o‘z   vakolatingizni   unga   topshirishdir. 7
Hech qanday holatda siz adyolni o‘zingizga tortish, unga bosim o‘tkazish, so‘zsiz
itoatkorlikni talab qilish bilan shug‘ullanmasligingiz kerak - siz baribir yutqazasiz.
Sinf   rahbari   qilish   eng   yaxshisidir,   u   jamoani   boshqaradi   va   shu   bilan   siz   uning
energiyasini   ijobiy   tomonga   samarali   yo‘naltirishingiz   mumkin.   Sinfda   uretrali
bola   bo‘lsa,   aslida   bu   baxt,   siz   unga   sinf   intizomini   nazorat   qilishni,   bolalarni
yuqori o‘quv yutuqlariga va jamoaning yaxshi birlashishiga ishonch bilan ishonib
topshirishingiz   mumkin.   U   tabiatan   mehribon   va   uni   dushmaningizdan   ko‘ra
sizning ittifoqdoshingizga aylantirish juda oson. U ta'sirchan, sodda, tushunadigan
emas.   Agar   sinfda   ikkita   uretra   etakchisi   bo‘lsa,   unda   ular   adovatda   bo‘lishlari
tabiiydir va nizo tajovuzkorlik bilan birga keladi. Hamma narsa hayot uchun emas,
balki   o‘lim   uchun   kurashadigan   kurash   bilan   tugaydi.   Kurtakdagi   tajovuzning
sababini   oldini   olish   yaxshiroqdir   -   ularni   turli   sinflarga   o‘tkazish,   ularga   turli
hududlar   va   faoliyat   sohalarini   belgilash.   Tug‘ma  qobiliyatlari   to‘g‘ri   rivojlangan
anal   o‘spirin   -   itoatkor,   itoatkor   bola,   kattalarning   fikrini   hurmat   qiladi.   Anal
o‘smirning   teskari   tomoni   og‘zaki   tajovuzkorlik,   qasoskorlik,   qasoskorlik,
xafagarchilik, sadizmdir. Bola uchun onasi katta ahamiyatga ega, agar u unga kam
7
  Дубровинu.В.Рабочая книга школьного психолога. – М.: Просвещение, 1991. – 303 с. 482  c
21 e'tibor bersa, qilgan ishi uchun uni maqtamasa, u o‘zini sevmasligini his qiladi va
hammadan   xafa   bo‘ladi   -   birinchi   navbatda   qizlardan,   keyin   esa.   ayollar.   U
sinfdoshlarini eshakka tepadi, ularni iflos la'natlar deb ataydi, o‘qituvchini so‘kishi
mumkin.   Teri   bolasi   har   kimni   tirsaklari   bilan   agressiv   tarzda   itaradi,   u
shuhratparast,   har   qanday   vaziyatdan   tezda   chiqish   yo‘llarini   topadi.   U   o‘zi
xohlagan   narsaga   erisha   olmaganida,   masalan,   yuqori   baho   (buning   uchun   unga
velosiped   va'da   qilingan)   tajovuzkorlik   qiladi,   uning   ambitsiyali   rejalari
buzilganda.   U   o‘qituvchi   bilan   bahslashishga   harakat   qiladi,   o‘z   huquqlarini
"silkitadi",   qanchalik   tez   buziladi,   xuddi   o‘zi   qilgan   ishlarini   tezda   unutadi.
Skinnerlar teng shart-sharoitlarni talab qiladilar, ongsiz ravishda hammadan o‘zib
ketishlarini   his   qilishadi,   ular   yutqazishni   yoqtirmaydilar   va   ularning   printsipi:
"G‘alaba qozonish uchun hamma narsa yaxshi". Shuni ta'kidlash kerakki, terining
noto‘g‘ri rivojlanishi bilan o‘smirning salbiy tomonlari - bu o‘z-o‘zini intizomning
etishmasligi,   o‘zini   nazorat   qila   olmaslik   va   cheklay   olmaslik   (masalan,   u   o‘z
vaqtida maktabga kelishni tashkil qila olmaydi). 
II BOB. PSIXOLOGIK MASLAHAT ISHLARINI TASHKIL ETISH
2.1.Psixologik maslahat ishini tashkil  etishi
Psixologik   maslahat   ishlarini   tashkil   qilish   zaruriyati   quyidagi   sharoitlarda
yuzaga  keladi.   Birinchidan,   u   yoki   bu   tashkilotda   ishlovchi   ko‘pchilik   odamlarda
22 psixologik   xususiyatdagi   turli   muammolar   bo‘ladi.   Bu   muammolarni   ular   mustaqil
hal eta olmaydilar. Gap, o‘zini bemor deb hisoblamaydigan va shifokorga yordam
so‘rab murojaat qilishni   xohlamaydigan lekin psixolog maslahatiga quloq tutadigan
va uning  tavsiyalariga amal qiladigan odamlar haqida bormoqda.
Jamiyatda   yashovchi   ko‘pchilik   odamlarda   hayot   sharoitlari   ancha   va   uzoq
vaqtga   yomonlashganda,   raqobatchilik   keskin   ko‘payganda   va   hayot   keskinligi
o‘sganda odatda bunday muammolar ommaviy paydo bo‘ladi. Bularning barchasi
erkinlik   cheklangan   va   jamiyatni   yuqoridan   boshqarish   bilan   totalitar   jamiyatdan
bozor   iqtisodiyotiga   va   siyosiy   erkinlikka   asoslangan   jamiyatga   o‘tishda   mavjud
bo‘ladi.
Ikkinchidan,   alohida   psixologik   maslahatni   yaratish   ehtiyoji   u   yoki   bu
ijtimoiy   birlikda   (jamiyat,   tashkilot)   o‘zining   psixologik   maslahati   mavjud   bo‘lib,
uning ishi samarasini oshirish zarur bo‘lgan   sharoitlar yuzaga keladi. Bunga odatda
mutaxassislar   faoliyatining   yagona   tashkilot   doirasida   tashkil   etish   va   vazifalarini
taqsimlash  hisobiga erishiladi.
Vazifalarni   taqsimlash   o‘z   navbatida   ishida   chuqur   ixtisoslashishni   ko‘zda
tutadi, buning hisobiga yuksak kasb mahorati  va ish sifatini oshirishga erishiladi.
Amaliy   psixologiyada   bu   psixolog-mutaxassislar   orasida   kamida   uch   faoliyat
sohasi:   psixodiagnostika,   psixokorreksiya   va   psixologik   maslahat   bo‘yicha   kasbiy
vazifalarining taqsimlanishini ko‘zda tutadi. 8
Ixtisoslashtirishni   yanada   chuqurlashtirish   ko‘rsatib   o‘tilgan   alohida   faoliyat
sohalari   har   biri   ichida   yanada   tor   vazifalarning   ajralishini   ko‘zda   tutadi.   Shu
mazmunda   intim-shaxsiy,   oilaviy,   psixologik-pedagogik   va   amaliy   maslahat
sohalarida alohida amaliy  psixologlar doirasida ixtisoslashish juda to‘g‘ri bo‘ladi.
8
  Дубровина И.В. Школьная психологическая служба. –М.: Педgогика, 1991. – 232 с. 
23 Psixologik   maslahat   ishlarini   tashkil   etish   masalalariga   uni   doimiy
o‘tkazadigan   xonani   tanlash   ham   kiradi.   Agarda   psixologik   maslahat   boshqa
xonalardan alohida, boshqa ishlar bilan  shug‘ullanadigan odamlardan uzoqda bo‘lsa
yaxshi va qulay bo‘ladi.   Biroq hozirgi sharoitlarda bunga erishish deyarli mumkin
emas.
Shunda   boshqacha   tamoyillarga   amal   qilish   kerak   bo‘ladi.   Birinchi  navbatda
psixologik   maslahat   o‘tkazish   mumkin   bo‘lmagan   joyda   uni   tashkil   etishga   iloji
boricha   yo‘l   qo‘ymaslik.   Masalan,   psixologik   maslahat   ishlarini   bir   sharoitda   olib
borish   va   psixolog- maslahatchining   mijoz   bilan   tinch   ishlashiga   halal   beruvchi
sharoitlar   mavjud korxonalar yaqinida yoki ichida psixologik maslahatni   o‘tkazish
mumkin   emas.   Psixologik   maslahatlarni   savdo   korxonalari   yaqinida   va   ichida,
transport   yo‘llari   yaqinida   umuman,   shovqin   borjoylarda   o‘tkazish   umuman
mumkin   emas.   Psixologik   maslahatlar   uchun   kasalxonalar   va   klinikalar   yaqinida,
ularning   binolarida   esa   umuman   joylashtirib   bo‘lmaydi,   bunday   qo‘shni   bo‘lish
mijozning   xayolida   u   kasal   odam   degan   fikr   paydo   bo‘lishiga   sabab   bo‘ladi.
Psixologik maslahatni militsiya bo‘limlari, qonunbuzarlarni hibsda   ushlash joylari,
harbiy   va   boshqa   shunga   o‘xshash   idoralar   yaqinida   o‘tkazish   mumkin   emas.
Shahardan uzoqda psixologik  maslahatxonasini joylashtirish mumkin emas, chunki
bu mijozlar  uchun qo‘shimcha qiyinchiliklar tug‘diradi, psixologik maslahat uchun
tinch,   yaqin   joyni,   masalan   turar   joy   binosi   yoki   ta'lim,   madaniyat   muassasasi
binosida xona topilsa juda yaxshi bo‘ladi. 9
Psixologik   maslahat   ishini   tashkil   qilishni   yana   bir   umumiy   masalasi   -   bu
kadrlami   to‘plash   masalasidir.   Psixologik   maslahat   ixtisosligi   bo‘yicha   amaliy
psixologiya   sohasida   oliy   psixologik   ta'limga   ega   odamlar   psixolog-maslahatchi
sifatida   ishlasalar   juda   o‘rinli   bo‘ladi,   biroq   hozirgi   kunda   umumiy   psixologik
ta'lim   har   doim   ham   bunday   ixtisoslikni   ta'minlay   olmaydi   va   psixolog-
maslahatchi mustaqil ish boshlar ekan, bu sohada amaliyot davomida o‘rganishiga
to‘g‘ri keladi.
9
  Колесникова Г.И. Основы психопрофлактики и психокоррекции.Ростов – н/Д.: Феникс.2002.  147-c
24 Psixologik   maslahatda   ishlovchi   yordamchi   xodimlar   ham   psixologik
maslahat  to‘g‘risida  va psixolog-maslahatchi   ishi  to‘g‘risida  umumiy bo‘lsa  ham
tasawurga ega bo‘lsalar yaxshi bo‘ladi.
Psixologik maslahat   ish  tartibi. Mijozning  vaqti,  qiziqishlari  va  ehtiyojlariga
mos   keladigan   psixologik   maslahat   ish   tartibi   mijozlar   uchun   qulay   hisoblanadi.
Mijozlar esa ko‘pincha ularning   ishlari boshlanishidan oldin yoki ish yakunlanishi
bilan   hamda   ular   yashaydigan   va   ishlaydigan   joyda   psixologik   maslahat   olishni
hohlaydilar, ko‘pchilik odamlar soat 9-10 dan to 17 - 18 gacha ishlashlari sababli
soat   8   —   9   dan   18   —   20   gacha   vaqt   oralig‘ida   bo‘lgan   ish   tartibi   psixologik
maslahat   o‘tkazish   uchun   eng   qulay   hisoblanadi.   Shu   bilan   birga   ertalab   to‘la
psixologik   maslahatni   o‘tkazish   uchun   nisbatan   kam   vaqt   bo‘ladi,   shuning  uchun
ertalablari   bir   -   ikki   soat   yetarli   bo‘lgan   maslahatning   kichik   bir   tsiklini
rejalashtirish kerak.
Psixologik maslahat har kuni ertalab va kechqurun yoki bo‘lmasa  bir kun ertalab,
bir kun esa kechqurun almashib ishlasa yaxshi bo‘ladi, bunda dam olish kunlaridan
bin   ham   kiritilsa   foydali   bo‘ladi,   chunki   ko‘pchilik   mijozlar   shanba   kunlari
o‘zlarining asosiy  ishlaridan ozod bo‘ladilar.
Psixologik maslahat kun tartibidan mijozlar uchun  o‘tkaziladiganini, xodimlar
uchun   mo‘ljallangan   ishlardan   farqlash   (birinchisini   shartli   ravishda   tashqi,
keyingisini   ichki   deb   ataymiz)   lozim.   Psixologik   maslahatning   muvafTaqiyati
mutaxassisning   shaxsiy   imkoniyatlari   hamda   mehnat   sharoitiga,   shuningdek
yordamchi   shaxslarga   bog‘Iiq.   Psixolog-maslahatchi   maslahat   o‘tkazish,   ya'ni
mijoz   bilan   to‘g‘ridan   to‘g‘ri   ishlashidan   tashqari,   faoliyatining   boshqa   turlari
bilan   ham   shug‘ullanadi.   Bu   ishlar   uning   psixologik   -   maslahat   muvaffaqiyatini
ta'minlaydi.   Bu   ishlar,   xususan,   psixodiagnostika,   uning   natijalarini   qayta   ishlab
chiqish   hamda   sharhlash,   kasbiy   va   boshqa   masalalarda   hamkasblar   bilan
muhokama   yuritish   ish   bilan   bog‘Iiq   muammolar,   mijoz   bilan   maslahat   davrida
olgan   axborotlarni   tahlil   etish,   hujjatlar   ustida   ishlash,   psixologik   maslahatni
me'yoriy va samarali o‘tishini ta'minlovchi barcha shu kabi ishlardan iborat. Agar
yuqoridagi   barcha   ma'lumotlarni   e'tiborga   olib,   psixologik   maslahat   o‘tkazish
25 uchun  mutaxassis   o‘rtacha  qancha   vaqt   sarflashi  mumkinligi   (mijoz   bilan   shaxsan
ishlash   nazarda   tutiladi),   shuningdek   psixologik   maslahat   bilan   bog‘Iiq   barcha
ishlar,   mijoz   bilan   ishlash   vaqti   hamda   boshqa   masalalarga   sarflanadigan   vaqt   bir-
biriga to‘g‘ri kelishi zarur.  Shunday taxminiy nisbatni psixologik maslahat ishlarini
rejalashtirishda e'tiborda tutish shart.
Psixologik   maslahatchining   shaxsiy   ish   tartibini   o‘rnatishda   uning   shaxsiy
xususiyatlari,   xususan   unga   odatiy   bo‘lgan   kun   tartibi,   ish   va   dam   olish   vaqtini
ko‘zda   tutish   lozim.   Ayrim   insonlar   uchun   ertalab   eng   samarali   ish   vaqti   bo‘lsa,
boshqalar uchun kechki vaqt shunday ahamiyatli bo‘lishi mumkin. Ayrimlar ishni
osongina   boshlasalar,   biroq   tezda   charchab   qoladilar.   Boshqalar   juda   sekin   ish
boshlasalar-da, uzoq vaqt ishni samarali o‘tkazishga qodir  bo‘ladilar. Birinchi toifa
insonlarga qisqa ish davridan so‘ng albatta  hordiq zarur, ikkinchi toifadagilar uzoq
vaqi ishlab, so‘ng dam olishlari mumkin. 10
Psixologik xizmat xodimlari o‘rtasida ish majburiyatlarining taqsimlanishi.
Psixologik   maslahat   unda   xizmat   qiladigan   mutaxassislarning   soniga   ko‘ra
turlicha bo‘lishi mumkin. Nisbatan tor ma'nodagi  muammo ustida xususiy amaliyot
ishini   yurituvchi   kichik   maslahat   xizmatlari   mavjud.   Turli   sohalar   bo‘yicha
ixtisoslashgan   mutaxassis   -   psixologlarning   ko‘pchiligi   ish   yurituvchi   katta
maslahat   xizmatlari   ham   bor.   Shunday   bir   holatni   tasawur   etish   mumkin.   Bir
psixolog   mutaxassisning   o‘zi   turli   muammolar   yuzasidan   barcha   ishlarni,   hatto
yordamchi   xodimlarsiz   bajaradi.   Bu   xususiy   psixologik   xizmat   amaliyoti   bilan
shug‘ullanuvchi   mutaxassislardir.   Shuningdek,   katta   bir   muassasada   o‘nlab   yoki
undan ham  ortiq turli soha bo‘yicha ish yurituvchi psixologlar xizmatining yaxlit
bir   tashkiloti   bo‘lishi   ham   mumkin.   Eng   ko‘p   uchraydigani   psixologik
maslahatlarni   to‘rttadan   oltitagacha   bo‘lgan   psixolog-maslahatchilar   bo‘lsa,
qolganlari yordamchi xodimlar xizmat  qiluvchi maslahat xonalardir. Majburiyatlami
taqsimlash   muammosi   faqatgina   maslahatxonalarda   bir   necha   mutaxassis   xizmat
qilgan   chog‘dagina   yuzaga   keladi.   Bunday   holatda   majburiyatlami   go‘yo   tibbiy
rnasalalardagi   (masalan,   kasalxona,   poliklinika)   kabi   taqsimlash   lozim,   ya'ni
10
  Nishonova Z. Psixologik maslaxat. –Toshkent,  2010 y. 248-b. 
26 psixologik   maslahatlarning   ayrim   turiarini   chuqurlashtirib,   mutaxassislar
tomonidan o‘rganilishini ta'minlashdir.
Psixolog   maslahatlari   qanchalik   ko‘p   bo‘lsa,   taqsimot   shunchalik   aniq
bo‘lmog‘i  zarur. Bunday  tavsiya shunisi  bilan afzalki,   mutaxassislikning  biror  tor
sohasi   bilan   shug‘ullanadigan   psixolog   umumiy   maslahat   beruvchi   psixologga
nisbatan   yuqori   darajada   kasbiy   mutaxassislik   mahoratiga   erishadi.   Biroq
maslahatxonada   faqat   ikki   psixolog-maslahatchi   xizmat   qilsa,   ular   o‘rtasida
majburiyatlarni taqsimlash va ularni ixtisoslashtirish shart  emas, bu agar psixolog ish
joyida  bo‘lmay  qolsa,   mijozlar   bilan   ishlashda qiyinchilik tug‘diradi. Bunday holda
ishning   asosiy   qismini   ikki   psixolog   uchun   ham   umumiy   qilib,   qolgan   qismini
ixtisoslashtirish zarur.
Umumiy   ish   sifatida   tezkor   chora   ko‘rilishi   zarur   bo‘lgan   hodisalar,
psixologlar   amaliyotida   ko‘p   uchraydigan   holatlar   uchun   maslahatlar   ko‘zda
tutiladi. Ixtisoslashganlariga nisbatan kamdan kam uchraydigan, tezkor qaror qabul
qilishni   talab   etmaydigan   hodisalar   uchun   maslahatlar   kiritiladi.   Bundan   tashqari,
psixologlar   o‘z   xizmatlarini   ado   etishda   o‘zaro   bir-birlarining   o‘rinlarini   bosa
oladigan,   o‘z   mijozlarini   qabul   qilishning   iloji   bo‘lmagan   holda   boshqasi   lining
o‘rniga   ishlay   olishi   nazarda   tutilmog‘i   lozim.   Bunday   majburiyat   taqsimoti
psixologik maslahatxona yordamchi  xodimlariga ham taalluqlidir. Ular o‘rtasida ham
psixologik   jihatdan   o‘zaro   kelishish   va   psixolog-maslahatchilar   ish   sharoitlariga
moslashish uyushgan holda amalga oshirilishi zarur.
2.2. Psixolog-maslahatchining boshqa mutaxassis maslahatchilar  bilan o‘zaro
aloqasi
Psixologik maslahat xizmati amaliyotida ko‘pincha psixolog-maslahatchining
boshqa   mutaxassislar   -   psixolog,   shifokor,   huquqshunos   pedagoglar   psixologik
maslahat   xizmatida   ishlovchi   boshqa   insonlar   bilan   axborot   almashinuv,   kasbiy
muloqot zaruriyati   tufayli  o‘zaro aloqada bo‘ladilar. Bunday  muloqot zaruriyatini
ta'minlovchi turli hayotiy vaziyatlarni quyidagicha ajratib ko‘rsatish  mumkin:
1) Psixolog-maslahatchining   mijoz   bilan   ishlash   davrida   shunday
muammolar uchraydiki, ularni hal etish zarur bo‘lsa-da, mustaqil   hal eta oimaydi.
27 Bu   masalan,   tibbiy   psixologik,   sud-psixologik   ekspertizalar   o‘tkazishda   psixolog
aniq   soha   mutaxassislari   bilan   hamkorlikda   muammo   bo‘yicha   muhokama
yuritilib, hal etiladi.
2) Psixolog-maslahatchi   o‘zi   mustaqil   hal   eta   oladigan   muammolar
ustida   ishlaydi,   biroq   to‘g‘ri   qaror   qabul   qilishi   uchun   boshqa   soha   bo‘yicha
bilimlarga ehtiyoj sezadi.
3) Psixolog-maslahatchi boshqa soha mutaxassislari bilan ko‘p
4) sohali   ekspertlar   hay'atida   ishtirok   etadi,   masalan,   psixologik-
pedagogik   hay’ati   ishida   kerakli   mutaxassislar   bilan   birgalikda   u   murakkab
kompleks muammolarni hal etadi.
5)   Psixolog   o‘zi   yaxshi   bilmaydigan,   lekin   u   baribir   psixologik
maslahatlar   mavjud   amaliyotga   taalluqli   bo‘lgan   sohada   maslahatchi   bo‘lib   ishlay
boshlaganida,   misol   uchun   maktabdagi   psixolog   iqtisodiyot   va   siyosat   sohasida
maslahatlar bera boshlaganida hamkorlik zarur bo‘ladi.
6) Psixolog-maslahatchiga   1,   2,   3   punktlarda   ko‘rsatilgan   muammolar
sababli o‘zlari biroz bo‘lsa ham psixologik bilimlarga  ega bo‘Hshlari kerak bo‘lgan
boshqa soha mutaxassislari bilan munosabatda bo‘lganlarida, psixolog-maslahatchi
ularning   har   birida   qanday   yo‘l   tutishi   kerakligini   aniqroq   bilib   olish   uchun,   bu
holatlardan harbirini chuqurroq ko‘rib chiqamiz.
7) 1-holat.   Bu   holatlarning   birinchi   odatiy   varianti   psixologik
maslahatlar davomida juda ko‘p uchraydi, chunki psixolog- maslahatchiga xususan,
psixologik yordamdan tashqari maxsus   yordam, masalan, tibbiy, yuridik, pedagogik
yordam   talab   etiladigan   odamlar   murojaat   etadigan   holatlar   juda   ko‘p   uchraydi.
Tibbiy  yordam odatda, mijoz murojaat etib kelgan maslahat uning sog‘lig‘i  umumiy
holati bilan bog‘liq bo‘lganida zarur bo‘ladi. Bu muammoni hal etish uchun tibbiy
tashxisni to‘g‘ri qo‘yish, uni belgilash va davolash kursini o‘tkazish zarur. Yuridik
yordam   mijozning   muammosini   hal   etish   huquqiy   masalalar   bilan   bog‘liq
bo‘lganida zarur bo‘ladi.
8) Ushbu   holatning   ikkilamchi   odatiy   varianti   -   bu   qabul   qilinayotgan
qaror   ma'luni   huquqiy   asos   bilan   ta'minlanishi   kerak   bo‘lganida,   ekspertiza
28 o‘tkazilishidan   iborat.   Barcha   bunday   holatlarda  psixolog-maslahatchining vazifasi
mijozga   kerakli   ко ' так   yoki   uning   qonuniy   huquqini   himoya   qilishda   yordam
ko‘rsatishdan   iborat   bo‘ladi.   Bu   ish   esa   o‘z   navbatida   turli   usullarda   amalga
oshirilishi   mumkin.   Birinchi   usul   mijozning   roziligi   bilan   psixolog- maslahatchi
mutaxassis   psixologlar   bilan   gaplashadi   va   mijozga   u   bilan   ishlash   natijalari
to‘g‘risida xabar berishdan iborat.
9) Ikkinchi usuli psixolog-maslahatchi mijozning ruxsati bilan birgalikda
mijozga maslahat berish uchun boshqa bir mutaxassisni
10) taklif etishidan iborat. Mumkin bo‘lgan uchinchi usul ushbu   masalani
hal   etish   uchun   mijozni   kerakli   mutaxassisga   yuborish   va   mijoz   psixologsiz
mutaxassisdan maslahat olishidan iborat.
11) 2-holat. Psixolog-maslahatchi o‘z shaxsiy tajribasiga tayanib,  mijozga
malakali yordam ko‘rsata olishi uchun qo‘shimcha bilimlar   va malakalarga muhtoj
ekanligini anglab yetadi. Shundan keyin u kerakli sohada o‘zini kasbiy malakasini
oshirishga qaratilgan harakatlarni amalga oshiradi.
12) Psixolog-maslahatchi   uchun   yangi   hisoblangan   kasb   sohasida   uning
egallayotgan   bilim   va   malakalarini   psixolog   ulardan   mijozlar   bilan   ishlashda
foydalanishidan   oldin   ushbu   sohaning   malakali   mutaxassisi   baholashi   ma'qul
hisoblanadi.   Psixolog-maslahatchining   faoliyati   yangi   sohada   mumkin   bo‘lgan
xatolarini  iloji boricha   kamaytirish uchun, bu ishni albatta, amalga oshirish zarur.
Amaliy   maslahatchilik   ishlari   yangi   sohasida   malakasini   oshirgandan   keyin
psixolog-maslahatchi   uning   kasbiy   mahorati   darajasini   tasdiqlovchi   rasmiy   hujjat-
sertifikat olishi eng yaxshi holat deb hisoblash mumkin.
13) 3-holat.   Ushbu   holatda   psixolog-maslahatchi   kasbi   doirasidan
chiqadigan, lekin shunga qaramay boshqa mutaxassislar  bilan o‘zaro   munosabatlar
yordamida   ularni   yaxshi   tushuna   oladigan   muammolarni   psixolog-maslahatchi
mustaqil   hal   etishiga   zarurat   yo‘q   bo‘ladi. 11
  Agarda   psixolog-maslahatchi   aralash
kasblar komissiyalari ishlarida ancha ko‘p ishiashiga to‘g‘ri kelsa, unda   ular bilan
o‘zaro   munosabatlar   tajribasi   to‘planib   hamkasblari   bilan   bir-birini   tushunishga
11
  Kochyunas  R.  Psixologicheskoe  konsultirovanie.  Gruppovaya psixoterapiya - Moskva, 2002.  45-c
29 ancha   tez   erishiladi.   Biroq   muntazam   bir- birlariga   o‘rgatib,   o‘zining   kasbiy
malakasi   masalalari   bo‘yicha   bir- biriga   komissiya   a'zolari   axborotlar   berib
borishlari   hisobiga   bu   jarayonni   tezlashtirish   mumkin.   Mana   shu   maqsadlarda
komissiyaning   har   bir   a'zosi   mustaqil   qaror   qabul   qilganida   uni   ish   bo‘yicha
hamkasblariga to‘la tushuntirib berishi maqsadga muvofiq bo‘ladi.
14) 4-holat.   Ushbu   holatda   psixolog-maslahatchi   uchun   yagona   bir
oqilona va to‘g‘ri yo‘l — mijozlarga ko‘pincha maslahat berishga  to‘g‘ri keladigan
sohada bilimlarga ega bo‘lish yo‘lidir. Birinchisi  o‘zi uchun yangi bo‘lgan bilimlar
va amaliyot sohasida qo‘shimcha,
15) kasbiy  bilim  olishga harakat  qilib  ko‘risbdan iborat. Bunday yo‘l  to‘g‘ri
bo‘ladi   va   oqibatda,   kerakli   sohada   ancha   yuqori   darajada   kasbiy   malakasini
oshirishni   ta'minlashi   mumkin.  Lekin  bu   yo‘l   juda  uzoq   izlanish   va   katta  mehnat
talab   qiladi.   Ikkinchi   yo‘li   o‘z   malakasini   oshirish   uchun   masalan,   kerakli
adabiyotlarni   o‘qish,   kerakli   sohada   kasb   egalari   guruhlarida   ishlash,   ularning
faoliyatini   kuzatish   va   ularga   taqlid   qilish   orqali   mustaqil   harakat   qilib   turishi
mumkin. 12
16) 5-holat.   Bu   yerda   vaziyat   psixolog-maslahatchi,   maslahatchi   rolida
emas,   balki   boshqa   mutaxassislar   uchun   psixologiya   o‘qituvchisi   rolida   ishtirok
etishiga to‘g‘ri keladi. Ba'zan psixologik maslahat amaiiyotida alohida mutaxassislar
bilan emas, baiki kasb   guruhlari va tashkilotlari bilan, masalan, tibbiyot, yuridik va
boshqa   tashkilotlar   bilan   o‘zaro   aloqada   bo‘lish   zaruriyati   yuzaga   keladi.
Mutaxassislarning   aloqalari,   munosabathiri   umumiy   qoidalari   bu   yerda   yuqorida,
ko‘rsatib   o‘tilgandek   bo‘ladi.   Lekin   tashkilotlar   darajasidagi   o‘zaro   aloqalar
alohida   mutaxassislar   o‘rtasidagi   munosabatlardan   tashkiliy   mazmunda   ancha
murakkabroq.   Bu   o‘zaro   munosabatlar   belgilab   olingan,   oldindan   puxta   ishlab
chiqilgan reja bo‘yicha amalga oshirilsa, maqsadga muvofiq bo‘ladi.
XULOSA
12
  Кочюнас Р. Основы психологического консультирования. М.:Академический  проект, 1999, с. 22-35, 125-141.  c
30 Psixologik  maslahat   deb  muhtoj   bo‘lganlarga   maslahat   va  tavsiyalar   sifatida
mutaxassis psixolog tomonidan bevosita beriladigan psixologik yordam ko‘rsatish
bilan   bog‘liq   bo‘lgan   amaliy   psixologiyaning   alohida   sohasiga   aytiladi.   Ular
psixolog   tomonidan   mijoz   hayotida   duch   kelgan   muammoni   dastlab   o‘rganib
chiqish   va   shaxsiy   suhbat   asosida   beriladi.   Ko‘pincha   psixologik   maslahat
oldindan   belgilangan   soatda,   buning   uchun   maxsus   jihozlangan   xonada,   odatda
begona odamlardan xoli va yakkama-yakka, yuzma-yuz o‘tkaziladi. 
Psixologik   maslahat   birsoatdan   uch   soatgacha   davom   etadigan   psixologning
mijoz bilan shaxsiy suhbati shaklida o‘tkaziladi. Mana shu suhbat davomida mijoz
o‘z   muammolari,   o‘zi   to‘g‘risida   gapirib   beradi.   Psixolog   o‘z   navbatida
muammoning   mohiyatini   tushunib   yetish,   bu   muammoni   o‘zi   uchun   ham,   mijoz
uchun   ham   oydinlashtirishga   harakat   qilib   diqqat   bilan   tinglaydi,   maslahatlar
davomida   mijozningshaxsibaholanadi,   uning   shaxsiy   xususiyatlarini   hisobga   olib
mijozga   uning   muammosini   qanday   qilib   amaliy   hal   etish   bo‘yicha   ilmiy,   asosli
tavsiyalar beriladi.
Psixolog-maslahatchi   tomonidan   mijozga   beriladigan   maslahat   va   takliflar
ko‘p   hollarda   mijoz   psixolog-maslahatchi   yordamisiz   o‘z   muammosini   o‘zi   to‘la
hal eta olishiga qaratilgan bo‘ladi.
Psixologik maslahat — bu inson hayotida yuzaga keladigan barcha psixologik
muammolarni hal eta olishiga, ishonchiga  asoslangan odamlarga amaliy psixologik
yordam ko‘rsatish uchun  yuzaga kelgan amaliyotdir.
Lekin mijoz har doim ham uning muammosi mohiyati nimadan  iborat ekanligini
va   o‘zining   kuchi   va   imkoniyatlariga   tayanib,   uni   qanday   qilib   hal   etishni   aniq
bilmaydi va tushunmaydi.
Professional   tayyorlangan   psixolog-maslahatchi   mana   shu   bo‘yicha   unga
yordam   ko‘rsatishi   kerak.   Psixologik   maslahatning   asosiy   vazifasi   mana   shundan
iborat.   Maslahat   berish   davomida   psixolog   odatda   qisqa   vaqt   ichida   mijoz
muammosini   amaliy   hal   etish   usulini   topish   va   aniq   ifoda   etish   uchun   qaratilgan
maxsus ish uslublari va unga ta'sir ko‘rsatish metodlarini qo‘llaydi. Shu  bilan birga
31 ushbu yechim mijoz amalga oshirishi uchun tushunarli  va mumkin bo‘ladigan qilib
amalga oshiriladi.
Psixolog-maslahatchining  mijoz bilan  uchrashuvi   ko‘pincha  bir-ikki  uchrashuv
bilan   cheklanmaydi.   Ko‘pchilik   hollarda   mijoz   bilan   uch   marta   va   undan   ko‘p
uchrashib   ancha   uzoq   muddat   davomida   maslahat   berib   borish   talab   e t i l a d i .
Bunday   uzoq   muddatli   maslahatlarning   zarurligi   quyidagi   odatiy   hollarda   yuzaga
keladi:
- Mijozning muammosi shunday murakkab bo‘ladi-ki, bir-ikki soat davomida
uni   tushunib   olish   deyarli   mumkin   emas.   Mijozning   bir   emas,   baiki   bir   necha
muammolari mavjud, ularning  har birini hal etish alohida maslahatni talab etadi;
- Taklif   etilayotgan   muammoning   yechimi   mijoz   tomonidan   darhol   va   to‘la
mustaqil   amalga   oshirilishi   mumkin   emas   va   maslahatchi   tomonidan   qo‘shimcha
yordam ko‘rsatishni talab etadi.
- Mijozning   individual   xususiyatlari   sababli   psixolog-maslahatchi   uning
muammosini   darhol   va   qo‘shimcha   yordamsiz   hal   eta   olishiga   to‘la   ishonmaydi.
Agarda   mijoz   o‘ziga   yetarlicha   ishonmasa,   o‘z   hayajonlari   va   xulqini   boshqara
olmasa,   agarda   uning   intellektual   rivojlanish   darajasi   qiyin   vaziyatlarda   oqilona,
to‘g‘ri   yechimni   mustaqil   qabul   qilish   uchun   yetarli   bo‘lmaganda   bunday   hollar
uchrab turadi.
Turli   odamlar   psixologik   maslahatga   muhtoj   bo‘lganligi   va   turli   masalalarda
ular   yordam   so‘rab   murojaat   etganliklari   sababli   psixologik   maslahatni   mijozlar
individual   xususiyatlariga   va   muammolariga   qarab   turlarga   ajratish   mumkin.
Birinchi   navbatda   intim-shaxsiy   deb   ataluvchi   psixologik   maslahatni   ajratib
ko‘rsatamiz,   ko‘pchilik   odamlarda   ko‘pincha   mana   shunday   maslahatga   talab
yuzaga keladi. Ushbu turga shaxs sifatida odamga  chuqur ta'sir ko‘rsatadigan, unda
kuchli   hayajonlar   uyg‘otadigan,   atrofdagi   odamlardan   yashiriladigan   masalalar
bo‘yicha   maslahatlarni   kiritish   mumkin.   Bular   odam   nima   bo‘lsa   ham   ularni
yo‘qotishni   xohlaydigan   psixologik   yoki   xulqi   muammolari,   shaxslararo
munosabatlar   bilan   bog‘liq   muammolar,   turli   qo‘rqinchlar,   muvaffaqiyatsizliklar,
shifokor aralashuvini talab  etmaydigan psixogen kasalliklar va boshqalar.
32 Ba’zan psixologik muammoni hal etish maslahatdan ijobiy natija  olinmagandek
yoki olingan natija mijoz kutgandek emasday   tuyuladi. Psixologesa o‘zi tomonidan
ish   to‘g‘ri   bajarilgan   va   kerakli   natija   yaqqol   ko‘rinib   turibdi,   deb   ishonishi
mumkin. Bunda psixolog-maslahatchi oldida qo‘shimcha, mijozga muammo ancha
qoniqarli   hal   etilganligini   isbotlash   vazifasi   yuzaga   keladi.   Ba’zan,   esa   aksincha
bo‘ladi,   mijoz   ish   yaxshi   bajarildi   deb   o‘ylaydi,   psixolog-maslahatchi   esa
boshlangan ish hali oxiriga yetkazilmagan   deb hisoblaydi. Ushbu holatda psixolog-
maslahatchi   bunga   mijozni   ishontirishga   va   muammo   to‘la   hal   etilishi   uchun
qo‘lidan kelgan barcha ishlarni amalga oshirishga harakat qilishi talab etiladi.
33 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1. Mirziyoev  Sh.M.    “Buyuk  kelajagimizni  mard  va  olijanob xalqimiz 
bilan birga quramiz”. –Toshkent, “O‘zbekiston”, 2017.  
2. Mirziyoev  Sh.M.  “Qonun  ustivorligi  va  inson  manfaatlarini ta’minlash  
yurt  taraqqiyoti  va  xalq  farovonligining  garovi”  –Toshkent.  
“O‘zbekiston” 2017 y.  
3. Bugental J.F.T. The art of psychotherapist. N . Y .:  Norton  1987.   12-p
4. Джордж Р., Кристиани Т. Консультирование: теория и практика. М.: 
Эксмо, 2002, с. 43-48, 53-54  c
5. Казлов Н.И. Психологос. Энциклопедия пратической психологии. М.: 
Изд.Эксмо, 2015.  46-c
6. Кочюнас Р. Основы психологического консультирования. 
М.:Академический  проект, 1999, с. 22-35, 125-141.  c
7. Nishonova Z., Asomuddinova Sh. Psixologik maslahat. T.: O‘zb. 
Faylasuflari milliy jamiyati nashriyoti, 2010. - 56b. 
8. Роджерс К. Консультирование и психотерапия. Новейшие подходы в 
области практической работы.  М.: ЭКСМО-пресс, 2000, с. 280-286 c 
9. Schneider K. Therapist's personal maturity and therapeutic success' how 
strong is the link// the psychotherapy Patient. 1992. Vol. 8. N 3-4 p
10. Adizova T.M. Psixokorr е ksiya. − T.2005. 157-b 
11. Barotov Sh.R. Ta'limda psixologik xizmat. – Buxoro, 2007. 89-b
12. Дубровинu.В.Рабочая книга школьного психолога. – М.: 
Просвещение, 1991. – 303 с. 482  c
13. Дубровина И.В. Школьная психологическая служба. –М.: Педgогика, 
1991. – 232 с. 
14. Дубровина И.В. Практическая психология в образовании. – М.: 
Педgогика, 1998.  89-c
15. Дубровина И.В. Я работаю психологом. –М. 2001.  96-c  
16. Колесникова Г.И. Основы психопрофлактики и психокоррекции.Ростов
– н/Д.: Феникс.2002.  147-c
34 17. Лебедева Л.Д. Практика Арт-терапии: подходы, диgностика, система 
занятий. – СПб.: Речь,2003.  47-c  
18. Nishonova Z. Psixologik maslaxat. –Toshkent,  2010 y. 248-b. 
19.   Kochyunas  R.  Psixologicheskoe  konsultirovanie.  Gruppovaya 
psixoterapiya - Moskva, 2002.  45-c
20. Maxmudova  D.  Psixokorreksiya  asoslari    –Toshkent,    2011y.  128 - b 
21. George R. L., Cristiani T. S. Counseling: Theory and Practice, 3rd Ed. 
Englewood Cliffs. N. J.: Prentice Hall, 1990.15-p
INTERNET MANBALARI
1. www.ziyonet.uz   
2. www.arxiv.uz   
3. www.psychologies.ru   
4. www.psyjournals.ru   
35
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dislaliyali bolalar shaxs va shaxslararo munosabati xususiyatlari
  • Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab
  • Diqqatning neyrofiziologik mexanizmi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский