Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 140.5KB
Покупки 1
Дата загрузки 11 Апрель 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Sunnatillo

Дата регистрации 11 Апрель 2025

1 Продаж

Qadimgi Elam va Midiya davlatlari

Купить
QADIMGI ELAM VA MIDIYA DAVLATLARI
Mundarija:
Kirish.
I.BOB. Qadimgi Eron hududidagi dastlabki davlatlarning tashkil topishi.
I. 1 .  Qadimgi Eron tarixi  manbalari  va tarixnavisligi.
I.2.  Qadimgi Elam.
I.3 .  Qadimgi Midiya podsholigi (er. av. VII-VI asrlar).
II.BOB.   Qadimgi   Elam   va   Midiya   davlatlarida   jtimoiy-iqtisodiy   va   madaniy
hayot.
II.1.  Qadimgi Elam va Midiya  davlatining ijtimoiy va davlat tuzumi.
II.2.  Qadimgi Eron  madaniyati.
Xulosa.
Adabiyotlar ro’yxati.
 
1 KIRISH 
KURS   ISHINING   DOLZARBLIGI :   Qadimgi   Elam   va   Midiya
podsholigining   vujudga   kelishi   va   uning   taraqqiy   etishining   va   boshqa   ibtidoiy
davlatlar tarixiga qanday tasir o‘tkazganligini asoslab berish.
Qadimgi  Elam va Midiya  daviatchiligi mil. avv. II ming yillikda  G'arbdan va
janubdan   Zagros   va   janubiy   Eron   tog'lari   o'rab   turadi.   Janubiy   g'arbiy   Eronda
(Xuziston)   Koran   va   Kerxa   daryolari   vodiysida   yuqori   hosil   beradigan   yerlar
mavjud.   Qadimgi   g'arbiy   Eronda   elam,   lulubey,   qutiy   (gutiy)   va   kassit   hind-
yevropa   tillarida   so'zlashadigan   qabilalar   yashagan.   Eron   so'zi   «ariana»-oriylar
mamlakati   degan   ma'noni   bildiradi.   Er.av.   II   ming   yillikda   oriy   qabilalari   Eron,
Hindiston, Markaziy Osiyo va Kavkaz ortiga tarqalgan.
Midiya   va   Eron   tarixi   bo'yicha   ma'lumot   beradigan   manbalardan   biri   bu
yunon   mualliflarining   asarlari   hisoblanadi.   Gerodot   (er.av.   V   asr)ning   tarixi,
Fukidid   (er.av.   V   asr)   tarixi,   Ksenofontning   «Yunon   tarixi»   asari,   uning
«Anabasis»   memuari,   sitsiliyalik   Diodorning   «Tarixiy   kutubxona»si   kabi   asarlar
qadimgi   fors   tarixiga   oid   boy   siyosiy,   ijtimoiy,   harbiy-diplomatik   ma'lumotlar
beradi. Eronda mezolit va neolit davriga oid manzilgohlar, arxeologik topilmalar,
kulolchilik   buyumlari   Suza   shahrining   ilk   qatlamlari   yodgorliklari,   Eron   poytaxt
shaharlari   Suza,   Ekbatana,   Pasargad   xarobalaridan   topilgan   ulug'vor   haykallar,
qoya   tosh   relyeflari   qimmatbaho   metallardan   qilingan   buyumlar-riton-qadahlar,
harbiy qurollar va taqinchoq-bezaklar topib o'rganilgan.  1
 .
ISHNING  MAQSADI:   Qasdimgi odassuriyaning vujudgax kelishi  , davlat
sifatida   taraqqiy   etgani   xaqda   tushuncha   berish,   shuningdek   o‘rta   va   yangi
podsholiklar   davrida   mamlakat   taraqqiyoti   hukmdorlarning   yuritgan   siyosati,
shuningdek podsholikning boshqa davlatlar bilan diplomatic aloqalarini urganish .
Ossuriyaning   olib   brogan   harbiy   yurishlarini   tahlil   qilishva   uning   oqibatlarini
urganish.
KURS   ISHINING   VAZIFAS:   Qadimgi   Ossuriya   podsholigiga   molik
1
  Rajabov R Qadimgi dunyo tarixi.- Toshkent, 2009. -70 b.
2 xarakteristika   berib , ossuriya  podsholigi  davrini   umumjaxon taraqqiyoti  tarixida
tutgan muhim o‘rnini ko‘rsatish.
KURS   ISHINING   DOLZARBLIGI :   Qadimgi   Ossuriya   podsholigi   jahon
tarixiga ta’sirini ko‘rsatganligi, muhim o‘ringa ekanligini ko‘rsatib, asoslab berish.
3 I.BOB. Qadimgi Eron hududidagi dastlabki
davlatlarning tashkil topishi.
I. 1 .  Qadimgi Eron tarixi  manbalari  va tarixnavisligi.
Eron  bepoyon   tog'li   va  ko'p   cho'llardan   iborat   kontinental   iqlimli   mamlakat.
Dehqonchilik uchun qulay vodiylar, tog' oldi hududlari juda ko'p. Shimolda Elburs
tog'   tizimi   va   unga   Turkman,   Xuroson   tog'lari   qo'shiladi.   G'arbdan   va   janubdan
Zagros   va   janubiy   Eron   tog'lari   o'rab   turadi.   Janubiy   g'arbiy   Eronda   (Xuziston)
Koran   va   Kerxa   daryolari   vodiysida   yuqori   hosil   beradigan   yerlar   mavjud.
Qadimgi   g'arbiy   Eronda   elam,   lulubey,   qutiy   (gutiy)   va   kassit   hind-yevropa
tillarida   so'zlashadigan   qabilalar   yashagan.   Eron   so'zi   «ariana»-oriylar   mamlakati
degan   ma'noni   bildiradi.   Er.av.   II   ming   yillikda   oriy   qabilalari   Eron,   Hindiston,
Markaziy Osiyo va Kavkaz ortiga tarqalgan.
Eron tarixining alohida davrlari turli xil yozma manbalarga boy. Yozuvlardan
eng qadimgilari er.av. I II -I ming yilliklardagi janubiy-g'arbiy Eron hududi bo'lgan
Elam   tarixini   yoritadi:   ular   podsho   yozuvlari,   huquqiy   hujjatlar,   bag'ishlov
matnlari, davlatlararo shartnomalardir. 2
Qadimgi fors davlati tarixi bo'yicha manbalar xilma-xil: bu xo'jalik hujjatlari,
tarixiy yozuvlar, amaldorlarning rasmiy yozishmalari. Hozirgi vaqtda qadimgi fors
tilida   elam   va   akkad   tillariga   tarjima   qilingan   200   ga   yaqin   (podsholar)   mixxat
yozuvlari chop etilgan. 1972-yilda fransuz arxeologlari Suzada Doro I ning ulkan
haykalini   topdilar.   Haykal   qadimgi   fors,   elam,   akkad   va   misr   iyeroglif   matnlari
bilan   qoplangan.   Qadimgi   Eron   poytaxtlari   Persepol   yoki   Pasargadda,   podsho
Kserksyozuvlari   nusxalari   topilgan.   Persepolda   er.av.   Ill   ming   yillikka   oid   elam
tilida   mixxat   bilan   yozilgan   800   ta   hujjat   topilgan.   Fors   qabilalarini   Old   Osiyo
chegaralaridagi   harakati   to'g'risida   er.av.   IX-VII   asrlarga   oid   Osuriya   yozuvlari
ma'lumot beradi. Bobil tarixiy xronikasi Mesopotamiyani forslar tomonidan bosib
2
  Abdullayev U.A. Jahon tarixi. – T.: 2017-y.48 bet.
4 olinishi haqida hikoya qiladi. Forslar davriga old loy taxtachalarda yozilgan 10000
ming bobil xususiy huquqiy va ma'muriy xo'jalik hujjatlari mavjud.
Shuningdek, Misrdan forslar davriga oid turli xil ma'muriy xo'jalik hujjatlari,
podsho   Kumbizning   Misr   ibodatxona   mulklarini   cheklash   to'g'risidagi   dekreti,
Doro   I   ning   Misr   qonunlarini   kodifikatsiya   qilish   to'g'risidagi   farmoni   katta
qiziqish uyg'otadi. 
Midiya   va   Eron   tarixi   bo'yicha   ma'lumot   beradigan   manbalardan   biri   bu
yunon   mualliflarining   asarlari   hisoblanadi.   Gerodot   (er.av.   V   asr)ning   tarixi,
Fukidid   (er.av.   V   asr)   tarixi,   Ksenofontning   «Yunon   tarixi»   asari,   uning
«Anabasis»   memuari,   sitsiliyalik   Diodorning   «Tarixiy   kutubxona»si   kabi   asarlar
qadimgi   fors   tarixiga   oid   boy   siyosiy,   ijtimoiy,   harbiy-diplomatik   ma'lumotlar
beradi. Eronda mezolit va neolit davriga oid manzilgohlar, arxeologik topilmalar,
kulolchilik   buyumlari   Suza   shahrining   ilk   qatlamlari   yodgorliklari,   Eron   poytaxt
shaharlari   Suza,   Ekbatana,   Pasargad   xarobalaridan   topilgan   ulug'vor   haykallar,
qoya   tosh   relyeflari   qimmatbaho   metallardan   qilingan   buyumlar-riton-qadahlar,
harbiy   qurollar   va   taqinchoq-bezaklar   topib   o'rganilgan.   Yevropa   olimlari   J.   De
Margo   va   Grishman   bu   qadimgi   shaharlar   xarobalarini   o'rganib,   eronshunoslik
faniga muhim hissa qo'shdilar.
5 I.2.  Qadimgi Elam.
Er.   av.   VII-VI   ming   yilliklarda   g'arbiy   Eronda   dehqonchilik   bilan
shug'ullanadigan   o'troq   va   ko'chmanchi   chorvador   qabilalar   er.av.   VI-V   ming
yilliklarda  Eronning boshqa  hududida  tarqaladi. Er.  av.  III  ming yillik boshlarida
janubiyg'arbiy   Eronda   Elamtu   (Bobil   va   osur   tilida   «mamlakat»)   yoki   Elam   ilk
davlat   birlashmasi   shakllanadi.   Elam   Mesopotamiya   hamda   shimoliy   va   sharqiy
Eron   bilan   bog'langan   Korun   va   Kerxa   daryolari   vodiylarida   joylashgan.   Suza
shahri   poytaxtga   aylandi.   Tabiiy   sharoitni   qulayligi   tufayli   odamlar   qabila   bo`lib
yashashi uchun shrt-sharoit tugildi. Jumladan Sharkiy qurdiston xududiga dastlabki
odamlar joylashuvi yuz b е ra boshladi. Er. av. VII-VI ming yillikda qabilalar asta-
s е kin   o’troq   xayotga   uta   boshladilar   qabilalarni   bir   qismi   chorvachilik   va
d е xkonchilik   bilan   shugullandi 3
.   Bundan   bu   joylarda   mis   konlarini   mavjudligi
m е tallurgiya   sohasini   rivojlana   boshlanishiga   hamda   d е xkonchilik   uchun   zarur
m е hnat   qurollarini   yaratish   uchun   imkoniyatlar   k е ngaydi.   Bu   davrda   Har-xil
tasvirdagi xayvon va qushlar aksi tushirshian g е om е trik shakllarga sopol idishlarga
yasaldi va xo`jalikda ishlatildi.Taraqqiyot yuksala borgan sari qabilalar asta s е kin
unumdor janubiy-garbda joylashgan Xorun va K е rxi vohalariga k е lib joylashdilar. 
Bu  е rda IV ming yillikning boshlaridanok sug’orma d е xkonchilik boshlandi.
IV   ming   yillik   o`rtalariga   k е lib   esa   qulolchilik,   m е galladan   yasalgan   uy-jixozlari
sifat   jixatdan   o`zgardi   va   dastlabki   silindr   shakldagi   muxrlar   paydo   bo`ldi.   Bu
davrdan   boshlab   sinfiy   tabaqalanish   yuz   b е rganligini   qabrlardagi   z е bu-ziynatlar
hamda xayvon tasvirlari tushirilgan b е lgilar uchraydi. Bu   е rda odamlar joylashuni
t е zlashdi.   Chunki,   III   ming   yillikda   pluglar   mavjud   bo`lgan   qishloq   xo`jalik
maxsulotlari turi ham ko`paydi. D е mak, muxim savdo yulida joylashgan bu o`lkani
Bobilliklar va Ossurliklar Elam d е b yuritildi (tog`li o`lka) d е gani. III   ming yilikka
k е lib  ilk  Elam   davlati  paydo  bo`ldi.  Poytaxt  So`za  shaxri  bo`lib.  Karun  va  K е rxi
vohasida   joylashgan   bo`lib,   savdo   uchun   barcha   sharoitlar   mavjud   edi.   Bundan
3
 История древнего мира вып. 1. Ранняя античность: в 3 томах, третье издание./ Под ред. Дьяконова И. М., 
Неронова В. Д., Свенцицкая И. С., - М.: «Наука», 1989.  Стр 86.
6 tashqari So`zadan tashkari yana bir kancha kichik davlatlar ham mavjud edi. Elam
sivilizatsiyasi boshqa qabillar tarixiga kura ertarok paydo bo`ldi. Buni biz janubiy-
sharkiy   Eronda   joylashgan   Yaxyo-t е pa   manzilgoxidagi     rasm-yozuvlardan,   u
е rdagi   tasvirlar   Elamliklarni   faqat   Old   Osiyo   savdosi   uchun   harakat
qilayotganligidan   darak   b е rishi   mumkin.   Umuman   Elam   tarixini   ikkidaryo   tarixi
bilan   bog’lash   to`g`riroq,   chunki   XXIV-XXII   asrlarda   elamliklar   Akkadliklar
ta`siri  ostida bo`lgan. Ya`ni  usha davrdagi Elamliklarning barcha xujjatlari  akkad
tili.ta yozilganligidan bilib olish mumkin.
Taxminan   2230  yili   Elam   podshosi   Xita   bilan  Akkad   podshosi   Noram   Suen
shartnomasini ayrim koldiklari sjlangan. XXII asrda Elamliklar muschakil davlana
aylandi.   K е yinrok   bu   o`lkaga   Gutiy   qabilalari   k е lishi   ko`zatildi.   Ur   dinastiyasi
davrida Elam yana karam bo`lib koldi. Elamliklarda uch pogonali eng avva podsho
k е yingi   ahamiyatga   ega   edi.   Ayrim   xollarda   boshqaruv   ona   urug`i   tomonidan
bog`lganlarga ham t е gishli bo`lar edi 4
.
Elam davlati er.av. XXIV-XXII asrlarda Akkad podsholigiga bevosita qaram
bo'ladi.   Er.av.   XXII   asr   boshlarida   Elam   mustaqil   davlatga   aylanadi.   Podsho
sukkalmax   («buyuk   elchi»)   unvoni   bilan   Suzadan   turib   davlatni   boshqargan.
Davlatni boshqarishda yordam bergan podshoning kenja ukasi sukkalom («elchi»)
deb   atalib,   Simash   (elam   tilida   Nishanki)   shahrini   qarorgoh   qilib,   Elam   va
Simashni boshqargan. Kichik viloyatlarni «otalar» («adda») boshqaiganlar 5
.
Hukmdor   dunyodan   o'tgach,   uning   o'rniga   podshoning   ona   urug'idan   jiyani
yoki singlisini o'g'li taxtga o'tirgan. Elam podsholari oilasida bo'lg'usi hukmdorlar
o'z  singillari  bilan  turmush   qurganlar  (levirat).  Podsho   vafot  qilgach,  uning  ukasi
akasini   beva   ayoliga   uylanib,   podsho   bo'lish   huquqiga   ega   bo'lgan.   Er.   av.   XIV
asrdan   er.   av.   XII   asrlarigacha   Elam   Bobilga   qaram   bo'ladi.   Elam   er.   av.   1155-
yildan er. av. II15-yillarda o'z mustaqilligini qayta tiklaydi. Elam er. av. VII asrdan
boshlab,   Bobil   bilan   ittifoqda   Osuriyaga   qarshi   faol   kurashadi.   Er.   av.   549-yilda
forslar Elamni bosib oladilar.
4
 Берлов О. Д. Общественнее отношение а Египте эпохи Среднего царства. М.: 1978.  125 стр.
5
  Avdiyev V.I. Qadimgi Sharq tarixi T., I964. B.605-607.
7 I.3. Midiya podsholigi (er. av. VII-VI asrlar)
Midiya shimoliy-g'arbiy Eronda joylashgan edi. Mamlakatning  g'arbiy qismi
Zagros   tog'i   hududi   bo'lib,   keyinchalik   Midiya   Atropatenasi   deb   atalgan.
Atropatenadan   sharada   Midiyani   tekislik   qismi   joylashgan.   Er.   av.   Ill-II   ming
yilliklarda   bu   hududlarda   kassit,   kutiy,   xurrit   tillarida   so'zlashadigan   o'troq   va
ko'chmanchi chorvadorlar yashaganlar.
Er.   av.   VII   asrda   g'arbiy   Eronda   ilk   siyosiy   birlashmalar   paydo   bo'ladi.
Shunday   birlashmalardan   biri   Manna   podsholigi   edi.   Er.   av.   672-yilda   Midiya
qabilalari yo'lboshchi Kashtariti boshchiligida
Osuriyaga   qarshi   qo'zg'olon   ko'taradilar.   Er.   av.   67I-yilda   midiyaliklar   o'z
hududlarining   g'arbiy   qismidan   osuriyaliklarni   haydab   chiqarib,   mustaqil   davlat
tuzganlar.   Kashtariti   sekinasta   Midiya   qabilalarini   birlashtiradi.   Er.   av.   VII   asr
o'rtalarida   Midiya   qadimgi   sharqda   kuchli   davlatga   aylanadi.   Er.   av.   625-yil
Kashtaritining   o'g'li   Kiaksar   skiflarning   bosqinini   bartaraf   qilib,   barcha   midiya
qabilalarini   birlashuvini   to'liq   tugallaydi   va   poytaxti   Ekbatana   bo'lgan   yagona
davlat tuzadi 6
. 
U   qurol   turlari   bo'yicha   (nayzabardorlar,   kamonchilar,   otliqlar)   bo'lingan
muntazam   qo'shin   tuzadi.   Shundan   so'ng,   Midiya   raqibi   Osuriyaga   qarshi   dastlab
o'zi,   keyin   Bobil   bilan   ittifoq   bo'lib   kurash   boshlaydi.   Er.   av.   612-yil   avgustida
Midiya   va   Bobil   qo'shinlari   Osuriyaning   poytaxti   Nineviyani   yer   bilan   yakson
qiladilar.   Er.   av.   609-yilda   ular   Xarran   shahrida   osur   qo'shinlari   qoldiqlarini   tor-
mor qilganlar.
Midiya   shimoliy   Mesopotamiya   va   Xarran   viloyatini,   janubda   fors,   Kaspiy
dengizini   janubi-sharqidagi   Parfiya   va   Girkaniyani   bosib   oladi.   Er.   av.   593-yilda
midiyaliklar Urartu, skif davlatlarini Sakasena va Mannani o'ziga qo'shib oladi. Er.
av.   585-550-yillarda   podsholik   qilgan   Astiag   davrida   Midiya   katta   va   qudratli
davlatga aylanadi. Bu vaqtda Elam ham qo'shib olinadi. Er. av. 550-yilda Midiyaga
qarshi forslar qo'zg'olon ko'tarib, uni bosib oladilar 7
.
6
 Кудинов О. А. Государственно-правовая история зарубежных стран. М.: 2004 г. стр 145.
7
  Avdiyev V.I. Qadimgi Sharq tarixi T., I964. B.613-615.
8 Er. av. IX-VII asrlaridagi Osuriya yozuvlarida sharqda sobiq Elam hududida
joylashgan   Parsuash   davlati   tilga   olinadi.   Bu   hududda   er.   av.   VII   asrda
Parsuashdan   tashqari,   Elamdan   sharqda   elamliklarga   qaram   bo'lgan,   bir   vaqtni
o'zida ahmoniylar urug'idan bo'lgan yo'lboshchilar boshchilik qilgan fors qabilalari
ittifoqiga kirgan kichik davlatlar mavjud edi. 
Er.   av.   VII   asrning   40-30-yillarida   Osuriya   podshosi   Ashshurbanipal   Elam
davlatini   tor-mor   qilgach,   forslar   Elam   hukmronligidan   ozod   bo'lib   Midiyaga
qaram bo'ladilar. Er. av. VI asfda forslar Midiya hukmronligini ag'darib tashladilar
va uni   davlatlari  tarkibiga qo'shib  oldilar. Er. av.  559-yilda  fors  podshosi  bo'lgan
Kayxusrav I keyingi ikki yil davomida Parfiya va Girkaniyani bosib oladi. Er. av.
545-   va   539-yillarda   Kayxusrav   hozirgi   Afg'oniston,   O'rta   Osiyo   yerlarini   bosib
oladi.   Fors   davlat   hududi   Hindistonning   shimoliyg'arbiy   chegaralarigacha,
Hindikushning janubiy yon bag'irlari va Sirdaryo havzalarigacha yetdi. Kayxusrav
shimoliy-sharqiy   yo'nalishlarda   o'z   ta'sirini   mustahkamlagach,   Bobilga   yurish
qiladi 8
. 
539-yilda ikki oy davomida avgust-sentabr oylari Bobil yerlari bosib olinadi.
Bobil podsholigi rasman saqlab qolinadi, uning ijtimoiy tuzilmasi o'zgartirilmaydi.
Bobil shahri fors podsholari turadigan qarorgohlardan biriga aylanadi. Bobil davlat
apparatida   bobilliklar   yetakchi   o'rinda   qolaveradi,   bobilliklarning   qadimgi   diniy
e'tiqodlariga   fors   podsholari   homiylik   qiladilar.   Amalda   Bobil   mustaqil   siyosiy
birlashmadan   ahmoniylar   satrapiyasi   (viloyatiga)   aylanadi,   mamlakat   mustaqil
siyosat   yuritishdan   mahram   bp'ladi,   ichki   siyosatda   oliy   harbiy   va   ma'muriy
hokimiyat fors podshosi noibi qo'lida bo'lgan.
Bobil   bosib   olinganidan   so'ng,   barcha   g'arbiy   mamlakatlar   (Suriya,   Falastin,
Finikiya)   Misr   chegarasigacha   forslar   qo'liga   o'tadi.   Finikiya,   Bobil   va   Kichik
Osiyoning   savdo-hunarmandlar   qatlamlari   tranzit   savdo   yo'llarini   xavfsizligini
ta'minlaydigan kuchlimarkazlashgan davlatdan manfaatdor bo'lganlar. Shu sababli,
ular   fors   davlatini   qo'llab-quwatlaydilar.   Kayxusrav   Yaqin   Sharqni   Misr
8
 Kabirov A. Qadimgi Sharq tarixi. – T.: “Tafakkur”, 2016-y.  189  bet.
9 chegaralarigacha   bosib   olgach,   fors   davlatining   shimoliy-sharqiy   chegaralari
xavfsizligiga   jiddiy   xavf   solib   turadigan   O'rta   Osiyodagi   ko'chmanchi   qabilalar
ustiga yurish boshlaydi. 
Kayxusrav er. av. 530-yilda Amudaryoning shimoliy qismiga o'tadi. Massaget
qabilalari   fors   bosqinchilarini   o'z   yerlarida   tor-mor   qiladilar.   Kayxusrav   ham   bu
jangda   halok   bo'ladi.   Er.   av.   530-yil   avgust   oyida   fors   taxtiga   Kambiz   (Kombiz)
o'tiradi. Misr ichki nizo-g'alayonlar girdobida qolgan edi.
Forslar   Misrga   yurish   qilib,   uning   qo'shinini   tez   tor-mor   qiladilar.
Ploturushsiz  taslim  bo'ladi, fir'avn Psammetix III asirga tushadi. Bu voqea er. av.
525-yilda yuz beradi.
Misrni   bosib   olgach,   Kambiz   Efiopiyaga   qarshi   urush   boshlaydi.   Yetarlicha
oziq-ovqatga   ega   bo'lmagan   qo'shin   suvsiz   sahroga   tushib   qoladilar.   Qo'shinda
odamxo'rlik   boshlanib,   Kambiz   chekinishga   majbur   bo'ladi.   Kambiz   Memfisga
qaytib,   Misrda   boshlangan   qo'zg'olonni   bostiradi.   Kambizning   vorisi   Doro   I   ning
Bexistun   qoya   yozuvlarida   bayon   qilingan,   (rasmiy   farazlariga   ko'ra)   Kambiz
Misrga   kelguniga   qadar   o'zining   ukasi   Bardiyadan   shubhalanib,   uni   maxfiy
ravishda o'ldmshga buyruq beradi.  Gaumata ismli kimsa bundan foydalanib, o'zini
Bardiya deb e'lon qiladi va u 522-yil 2-martda Bardiya nomi bilan taxtga o'tiradi 9
. 
Bardiya-Gaumata   qaram   xalqlarni   o'ziga   moyil   qilish   uchun   soliq   va   harbiy
majburiyatlarni uch yilga bekor qiladi. U fors urag'-zodagonlarining imtiyozlarini
bekor   qilish,   ularning   iqtisodiy   va   siyosatdagi   hukmronligini   o'rnini   tugatish
siyosatini   yuritadi.   Shu   sababli,   u   mamlakatdagi   keng   xalq   ommasini
qo'llabquwatlashiga   erishadi.   Hozirgi   tadqiqotchilarning   fikriga   ko'ra,   Gaumata
to'g'risidagi   faraz   yolg'on,   hokimiyatga   haqiqiy   Bardiya   kelgan.   U   yetti   oylik
boshqaruvdan so'ng, 522-yil 29-sentabrda yetti fors urug'i aslzoda vakillari bo'lgan
fitnachilar   tomonidan   o'ldiriladi.   Fitnachilardan   biri   28   yoshli   Doro   (er.   av.   522-
486-yillar)   podsho   bo'ladi.   Doro   I   er.   av.   VII—VI   asrlarda   Kayxusravgacha
9
 Батыр К. И., Всеобщая история государства и права, Право, М.: 1998, С. 90
10 hukmron   bo'lgan   ahmoniy   podsholari   avlodidan   edi.   U   urug'   aslzodalari   oliy
tabaqasiga mansubligi tufayli Bardiya bekor qilgan imtiyozlarni qayta tiklaydi. 
Doro   I   taxtga   o'tirishi   bilan   unga   qarshi   Bobilda   ko'tarilgan   qo'zg'olonni
bostirayotgan   bir   vaqtdaFors,   Midiya,   Elam,   Margiyona,   Parfiya,   Sattagidiya
(hozirgi   Afg'onistonda)   O'rta   Osiyoning   sak   qabilalari   va   Misr   qo'zg'olon
ko'taradilar.   Forsda   o'zini   Bardiya   deb   e'lon   qilgan   Vaxayazdata   npmli   kimsa
Doroga   qarshi   qo'zg'olon   ko'tarib,   sharqiy   Eron   viloyatlari   va   Afg'onistongacha
bo'lgan   hududlarni   bosib   olgan.   Err.   av.   521-yil   16-iyulda   Doro   Vaxayazdata
qo'shinlarini tor-mor qilgan 10
.
Midiyada o'zini Midiya podshosi Kiaksar urug'idan deb hisoblagan Fravartish
(Fraorti II ) hokimiyatni qo'lg-a oladi. Doro bu qo'zg'olonni ham bostiradi. Er. av.
521-yil   yoziga   kelib   Doro   qo'shinlari   besh   jangdan   so'ng,   Afg'onistonni
tinchlantiradi.
Doroning   qaynotasi   Dadarish   Parflya   va   Girkaniyadagi   g'alayonlarni
bostirgan.   Bu   vaqtda   Bobilda   so'nggi   qo'zg'olon   boshlanib,   err.   av.   521-yil   27-
noyabrigacha   davom   etadi.   Doro   I   taxtga   chiqqanidan   so'ng   bir   yil   o'tgach,   o'z
hokimiyatini  mustahkamlab oladi. Fors davlatini  Bolqon Yunonistonida g'olibona
boshlagan   urushi   Kserks   (er.   av.  486-465-yillar)   uchun   mag'lubiyat   bilan   tugatdi.
Er.   av.   449-yil   «Kalliy»   sulhiga   ko'ra   forslarni   Yevropadagi   mulklari,   Kichik
Osiyodagi   yunon   shaharlaridanvoz   kechildi.   U   Kayxusrav,   Kambiz   hukmronligi
davridagi eski chegaralarda qayta tiklaydi. 
Mil.   av.   625-yili   Kashtaritining   o‘g'li   Kiaksar   Midiya   podshosi   bo‘lgach,
skiflarni   mamlakatdan   quvib   chiqaradi.   Kiaksar   Midiyadagi   mayda   davlatlarni
birlashtirib,   uni   katta   kuchli   saltanatga   aylantiradi.   M.   av.   614-yili   Kiaksar
qo'shinlari   Ossuriyaga   bostirib   kirib   uning   poytaxti   Ashshurni   vayron   qiladi   va
talaydi. Midiyaliklar Ossuriyadan behisob boylik va asirlar olib qaytadilar. Kiaksar
Bobil   podshosi   Nabopalasar   bilan   harbiy   ittifoq   tuzib   ossurlarga   qarshi   jang
boshlaydi. M. av. 612-609-yillarda Bobil va Midiya qo‘shinlari ossur qo‘shinlarini
10
Авдиев   в .  Қадимги   шарқ   тарихи . – T. 1963-y .б .   629-634.  
11 yengib   Ossuriyaning   Nineviya   va   Ashshur   shaharlarini   yana   vayron   qiladilar.   Bu
mag‘lubiyatdan   so’ng   ossur   qo‘shinlari   g'arbga   chekinadi.   Ossurlar   Misr   bilan
ittifoq tuzib, Bo-bil-Midiya birlashgan qo'shiniga qarshi kurashga otlanadi. M. av.
605-yilda   Misr-Ossur   qo’shinlari   bilan   Midiya-Bobil   qo’shinlari   o‘rtasida
Karxemish   yonida   dahshatli   jang   bo‘ladi.   Jangda   ossur-misr   qo'shinlari   tor-mor
etilib, shu bilan Ossuriya davlati ham barham topadi. Bu janglardan so‘ng shimoliy
Mesopotamiyadagi   Ossuriya   yerlari   Midiya   ixtiyoriga   o‘tadi.   Kiaksar   Bobil   bilan
do‘stlikni   mustahkamlash   uchun   qizini   Bobil   podshosi   Nabopalasaming   o‘g‘li
Navuxodonosor   TI   ga   nikohlab   beradi.   Ikki   davlat   o'rtasida   yaqin   do'stlik   hukm
suradi. Kiaksar janubda Parsuani, sharqda Parfiyani, g'arbda esa Kichik Osiyoning
Galis daryosigacha bo'lgan yerlarni Midiyaga qo'shib oladi. M. av. 590—585-yillar
orasida Lidiya - Midiya urushi sodir bo'ladi. Rivoyatga ko'ra. m.av. 585-yil 28 may
kuni   quyosh   tutiladi.   Bu   hodisadan   ikki   tomon   lashkarlari   vahimaga   tushib
qurollarini   tashlab   jang   maydonidan   qochadilar.   Shundan   keyin   urush   to'xtab,
tinchlikka   asoslangan   sulh   shartnomasi   tuziladi.   O'rtadagi   gina-kuduratga   chek
qo'yish   tnaqsadida   Midiya   shahzodasi   Astiag   Lidiya   shohi   Alittaning   qiziga
uylanadi.   M.   av.   585-yili   Kiaksar   vafot   etib   Midiya   taxtini   uning   o'g'li   Astiag
egallaydi 11
. Astiag davrida Bobil bilan Midiya o'rtasidagi munosabat buzilib, qonli
janglar boshlanadi. Bu urushlar har ikki tomonni zaiflasbtiradi. Forslar Kayxusrav
boshchiligida   qo'zg'olon   ko'tarib,   m.   av.   550-yili   Astiag   qo'shiniarini   tor-mor
etadilar. Midiya davlati Eronga qo'shib olinadi.
II.BOB. Qadimgi Elam va Midiya davlatlarida
11
  Abdullayev U.A. Jahon tarixi. – T.: 2017-y . 124  bet. 
12 jtimoiy-iqtisodiy va madaniy hayot.
II.1.  Qadimgi Elam va Midiya  davlatining ijtimoiy va davlat tuzumi.
Dehqonchilik va chorvachilik. M. av. VIII-VI mingyilliklar orasida Eronning
ibtidoiy   qabilalari   termachilikdan   dehqonchilikka,  ovchilikdan   esa   chorvachilikka
o‘ta   boshlaganlar.   M.   av.   IV   mingyillikdan   boshlab   esa   Karun,   Kerxa   va   boshqa
darj'olarning   unumdor   vodiylarida   yashovchi   aholi   sug'orma   dehqonchilik   bilan
shug‘villana boshlagan. Dehqonlar omoch bilan yer haydab, motiga - ketmonchalar
bilan ekinlarga ishlov berganlar Dehqon va bog'bonlar arpa, bug‘doy, tariq, xurmo,
sabzavot, olma, nok olxo‘ri, uzum kabi meva daraxtlaridan mo‘1hosil olganlar
Mil.   av.   Ill—II   mingyilliklarda   Eron,   xususan   Elam   va   Midiyada
dehqonehilik va chorvachilik yanada rivoj topgan. Dehqonlar tog' va soy daralariga
to'g'on, suv omborlari, korizlar qurib, kanallar qazib, ularning suvidan tejab-tergab
fovdalanganlar.   Qadimgi   Eronda   chorvachilik   ham   yaxshi   rivoj   topgan   edi.
Chorvadorlar ot va tuya sutidan shifobaxsh ichimlik qimiz va qumron tayyorlagan.
Eron   qo'shinlarining   asosiy   qismini   ot   va   tuya   mingan   suvoriylar   tashkil   etgan.
Qo'shin tarkibida ot qo'shilgan jang aravalari alohida ahamiyatga ega bo'lgan 12
. 
Shuni   ta'kidlash   kerakki,   Eron   qo'shinlari   qismlarida   o'rgatilgan   jangovar   Ш
minib   urushga   kiradigan   jangchilar   ham   bo'lgan.   Shunday   qilib,   dehqonehilik   va
chorvachilik   Qadimgi   Eron   xalqlari   xo'jalik   hayotida   alohida   ahamiyatga   ega
bo'lgan.   Hunarmandchilik   va   savdo-sotiq.   Qadimgi   Eronda   dehqonchilik   va
chorvachilik   bilan   bir   qatorda   hunarmandchilik   va   savdo-sotiq   rivoj   topgan   edi.
Chunki   dehqonehilik   va   chorvachilik,   hunarmandchilik   va   savdo-sotiq   bilan
chambarchas   bog'liq   bo'lgan.   Eroniylar   yilqiehilikka   alohida   e’tibor   berganlar.
Makedoniyalik   Aleksandr   Erondan   O'rta   Osiyoga   o'tayotganda   yaylovlarda   o'tlab
yurgan   minglab  yilqi  uyurlari  va   qulunlarini   ko'rganligi   tarixiy  manbalarda  yozib
qoldirilgan.   Eron   hunarmandchiligining   eng   qadimgi   tarmoqlaridan   biri
kulolchilikdir. Qadimgi kulollar loyni pishitib undan har xil sopol buyum lar-ko'za,
12
 Жидков О. А., История государственности и права зарубежных стран, Норма-инфра, М.: 1999, С. 138.
13 xum.   xumcha,   qozon,   tovoq,   xurmacha,   piyola   va   tog'ora   yasaganlar.   Ularning
ustini   jimjimador   naqshlar   bilan   bezaganlar.   Ichi   va   sirtini   har   turli   bo'yoqlarga
bo'yashgan.   Idishlarning   sirtiga   odam.   hayvon,   parranda   va   o'simlik   barglarning
tasvirlarini   ishlaganlar.   To'qimachilik   ham   Qadimgi   Eron   hunarmandchiligining
muhim   tarmoqlaridan   biri   bo'lgan.   To'quvchilar   zig'ir   poyasi,   jun   va   ipak   qurti
pillasidan ip yigirib maxsus  dastgohlarda har  xil matolar to'qigan. Bu matolardan
esa engil-bosh, uy j:ihozlari va ro'zg'or buyumlari tikkanlar. Eron tog'laridan mis,
qalay,   qo'rg'oshin,   temir   va   oltin   qazib   olish   ham   uzoq   o'tmishga   borib   taqaladi.
Temirchi   ustalar   temirdan   omoch   tishi,   o'roq,   pichoq,   xanjar,   ketmon,   qalqon,
nayza,   nayza   uchlari,   kamon   o'qi   paykonlari,   qalqon   kabi   urush   qurollari
yasashgan.
Qadimgi   Eronda   dehqonchilik,   chorvachilik   va   hunarmandchilikning
rivojlana   borishi   natijasida   ortiqcha   mahsulotlar   ishlab   chiqarilgan.   Ortiqcha
mahsulotlar   mamlakatning   ichki   bozorida   va   tashqi   bozorlarida   sotilgan   yoki
buyumlarga almashtirilgan. Mil.av. VII-1V asrlarda Eronda tashqi savdo ham rivoj
topib, savdogarlar Ikki daryo oralig'i, Kichik Osiyo, Misr, O'rta Osiyo, Arabiston.
Kavkaz. Hindiston va 0 ‘rtayer dengizi atrofidagi davlatlar bilan qizg‘in savdo olib
borganlar.  Ichki   va  tashqi   savdo  ishlarida eshak,   xachir, ot  va  tuya  karvonlaridan
keng   foydalanganlar.   Tashqi   savdo   ham   suv,   ham   quruqlik   y   o   ii   orqali   olib
borilgan.   Eronning   Suza   shahridanLidiyaning   Sard   shahrigacha.,Shohyo'li"
o‘tkazilgan   edi.   Undan   Eron   shaharlaridan   atrof   mamlakatlarga   savdo-karvon
yoMlari   taralgan   edi.   Karvon   yo'lining   har   yer,   bar   yerida   bekatlar,
mehmonxonalar,   sardoba   -   suv   saqlagichlar,   korizlar,   karvonsaroylar   va   rabotlar
bunyod etilgan. Yo'Ilar serqatnov bo'lib, uni shohning otliq navkarlari - posbonlari
doimo nazorat qilib yurardilar. Hunarmandchilik va savdo-sotiq davlatga juda katta
boylik olib kelar edi. 
Keyingi   podsholik   davrida   ichki   ziddiyatlar,   satraplarning   o'zboshimchaligi,
O'rta   Osiyo   saklari   Misrni   ajralib   chiqishi   yuz   berdi.   Lekin   davlat   chegaralari
o'zgarmay qolaverdi. Faqat er. av. IV asrda g'ayratli artakserks III er. av. 404-yilda
14 ajralib   ketgan   Misrni   er.   av.   343-342-yillarda   yangidan   bosib   oldi.   Kichik
Osiyodagi   yunon   shaharlari   ustidan   yana   nazorat   tikladi.   So'nggi   Eron   podshosi
Doro   III   jur'atsiz,   qo'rqoq   er.   av.   334—330-yillarda   yunon-makedonlar   hujumini
qaytara olmadi. U Issa yonidagi jangda (er. av. 333-yil) va Gavgamela yonidagi hal
qiluvchi ikki jangda Iskandardan yengildi. Doro III yengilgach, Baqtriyaga qochib
ketdi   va   u   yerda   o'z   yaqinlari   tomonidan   o'ldirildi.   Shu   bilan   ahmoniylar   Eroni
davlati quladi.
Elamiylar   davlatiga   uzoq   bosqinchilik   urushlardan   so'ng,   fors   davlati   paydo
bo'lgunga   qadar   Kichik   Osiyo,   Elam,   Bobil,   Suriya,   va   Misr   kabi   o'zining
rivojlangan   davlat   hokimiyatiga   ega   bo'lgan   hududlar   kirgan.   Bundan   tashqari,
forslar   ko'chmanchi   arab   va   skif   qabilalarini   bo'ysundiradilar.   Ulkan   davlat
tarkibiga   kirgan   xalqlar,   elat   va   qabilalar   turli   bosqichdagi   ijtimoiy-iqtisodiy
tuzumda yashaganlar. Ayrim viloyatlar, hududlarda tovar-pul munosabatlari yuqori
darajada rivojlangan 13
. 
Forsning   o'zida   yollanib   ishlovchi   ishchilar   «gardash»   (fors   tilida   )   yoki
«kurtash» (elam tilida) deb atalgan. Bu ko'p sonli ishchi otryadlari bo'lib, ko'pincha
harbiy asirlar, majburiyatni o'tash uchun chiqarilgan jamoachilardan iborat bo'lgan.
Kayxusrav   va   Kambiz   bosib   olingan   mamlakatlarda   hech   qanday   o'zgarish
qilmay, avalgi ichki boshqaruvni  saqlab qolganlar, qaram xalqlarga bir qadar o'z-
o'zini   boshqarav   huquqini   berganlar.   Ammo   err.   av.   522-521-yillardagi
qo'zg'olonlar   ahmoniylar   davlatini   mustahkam   emasligini   ko'rsatadi.   Shu   sababli
Doro   I   davlat   hokimiyatini   mustahkamlashga   xizmat   qiladigan   qator   islohotlar
o'tkazadi.   Doro   I   islohotlari,   eng   avalo,   bosib   olingan   hududlar   ustidan   nazoratni
amalga oshirish va davlat boshqaruvi tuzumini yaratish, soliqlar yig'imini tartibga
sollsh va oshirishga xizmat qilgan. Islohotlar bir necha yilda amalga oshiriladi. Bu
islohotlarni   amalga   oshirish   natijasida   Bobil,   Misr   va   boshqa   hududlarda   yangi
ma'muriy   tizim   vujudga   keladi   va   ahmoniylar   davlatining   oxirgi   yillarigacha
boshqaruv tizimida biror sezilarli o'zgarish yuz bermaydi. 
13
 Kuzishchin V. I., qadimgi Rim tarixi T., 2001 yil. 147 bet.
15 Doro   I   davlat   hududini   satrapiya   (viloyat,   fors   tilida   kshatriy)   deb   atalgan
ma'muriy   soliq   okruglariga   bo'ladi.   Satrapliklar   o'z   hajmi   jihatidan   ilgarigi,   ilk
katta   davlatlar,   provinsiyalardan   katta   bo'lgan.   Satrapliklar   mamlakatning   eski
davlat   va   etnografik   chegaralariga   mos   kelgan.   Satrapliklar   ichida   avtonom   o'z-
o'zini   boshqaradigan   qabila   va   shaharlar   Finikiya,   Kichik   Osiyodagi   yunon
shaharlari   mavjud   bo'lgan.   Forslar   Finikiya   shaharlarining   ichki   ishlariga
aralashmaganlar   va   buning   evaziga   ular   ahmoniylarni   oxirigacha   qo'llab-
quwatlaganlar.   Satrapliklar   ro'yxati   Bexistun   va   boshqa   qadimgi   fors   yozuvlarida
keltirilgan. Ularda 23 mamlakat sanalgan. 
Gerodot   tarixida  yigirma  satranlik  keltirilgan.  Gerodot  20  satraplik  tarkibida
ahmoniylar davlati tarkibiga kirgan 70 ta shaharni sanaydi. Gerodot va ahmoniylar
yozuvlaridagi   farqlarning   mavjudligining   sababi   Satrapliklar   soni   va   chegaralari
yangi   bosqinchilik   urushlari   yoki   ma'muriy   islohotlar   natijasida   o'zgarib   turgan.
Fors   podsholari   muntazam   ravishda   satrapliklarni   bo'lib   turganlar,   ularai   soni
oshib, hududlarning hajmi kichraygan. Misol uchun Doro I davrida Kichik Osiyo 4
satraplikka, Doro III davrida 7 satraplikka bo'lingan.
Yangi   ma'muriy   okruglar   boshida   satrap   (noib)lar   turgan.   Satrap   mansabi
ahmoniylar davlati vujudga kelishi bilan mavjud edi. Kayxusrav, Kambiz va Doro
I   podsholigining   birinchi   yillarida   qaram   hududlarda   rahbarlik   vazifalarini
imtiyozli   Jtnik   guruh   forslar   qo'lida   to'plashni   maqsad   qilib   qo'yganlar.   Natrap
lavozimiga endilikda qoida sifatida faqat forslar tayinlanadigan bo'ladi. Kayxusrav
va Kambiz davrida satrap qo'l ostida fuqarolik va harbiy hokimiyat to'plangan edi.
Bu   haqida   satrap   Gobriyning   Bobil,   Suriya   va   Yuqori   Mesopotamiyadagi   bir
vaqtni   o'zida   fuqarolik   va   harbiy   noib   vazifasini   bajargani   to'g'risida   aniq
ma'lumotlar   mavjud.   Bundan   tashqari,   Bexistun   yozuvlari   ma'lumotlariga   ko'ra
Doro I hukmronligi davrida satraplar o'z viloyatlarini boshqarish bilan bir qatorda
urush   vaqtida   qo'shinga   qo'mondonlik   qilganlar.   Doro   I   satrap   hokimiyatini
16 kuchayib ketishini oldini olish uchun satrap vazifasini harbiy hokimiyatdan ajratish
bilan cheklaydi 14
. 
Endilikda   satraplar   viloyatlarda   faqat   fuqaro   hokimiyatiga   ega   noibga
aylanadilar.   Ular   o'z   viloyatlarida   ma'muriyat   boshlig'i   bo'lib,   sud   hokimiyatini
amalga   oshirganlar,   viloyat,   xo'jalik   hayotini,   soliqlar   yig'imini   nazorati   ularning
qo'lida bo'lgan. Satraplar o'z satrapliklari chegarasida xavfsizlikni ta'minlaganlar va
mahalliy  amaldorlarning  faoliyatini   boshqarganlar.   Tinchlik   vaqtida  satraplar   qo'l
ostida   faqat   ozgina   shaxsiy   qo'riqchilar   bo'lgan.   Viloyatda   turgan   qo'shinga   esa
satrapdan mustaqil bo'lgan bevosita podshoga bo'ysungan harbiy boshliq rahbarlik
qilgan.
Ammo   Doro   I   davridan   so'ng   harbiy   va   fuqarolik   hokimiyatini   bo'linishiga
qat'iy rioya qilinmaydi. Ko'pincha satrap hokimiyatining hajmi ko'pgina omillarga
bog'liq   bo'lib   qoladi.   Doro   I   ning   o'g'li   Kserks   va   keyingi   podsholar   davrida
satraplar harbiy boshliqlarga qaram holatda bo'lganlar. Ko'p hollarda satraplarning
o'zlari   harbiy   hokimiyatni   ham   boshqarganlar.   Er.av.   IV   asrdan   boshlab   bu
odatdagi hoi bo'lib qoladi. Kserks podsholigi davridan ba'zida ikki yoki bir necha
satrapliklar bir kishi qo'lida bo'lgan. 
Misol uchun shaxzoda Kayxusrav Kichkina Lidiya satrapi bo'lishi bilan birga
uning hokimiyati Daskiley va loniya satrapliklarining katta qismni qamrab olgan. 
Err. av. IV asr o'rtalarida Kilikiya satrapi Mazey bir vaqtni o'zida Ikki Daryo
oralig'i   noibi   ham   bo'lgan.   Istilochilik   urushlari   davrida   har   bir   satrap   o'zining
viloyatidan qo'shin to'plab, urush harakatlarida ishtirok etishi  shart bo'lgan. Misol
uchun   yunon-makedonlar   bilan   bo'lgan   jang   harakatlarida   baqtriyaliklar   o'z
satraplari   boshchiligida   ishtirok   etganlar.   Satrap   va   harbiy   boshliqlar   markaziy
hokimiyatni,   podshoning   va   ayniqsa,   uning   maxfiy   xizmatining   doimiy   nazorati
ostida   bo'lganlar.   Chunki   viloyatlar   satraplari   doimo   mustaqillikka   intilishga
harakat qilib, ajralib chiqish xavfmi tug'dirganlar. 
14
  I.Roger B.Beck, Linda Black, Larry S. Krieger, Philip C, Naylor, Dahia Ibo Shabaka ‘’World history: patterns of 
interaction’’. McDougle Little, USA, 2009.  P. 181.
17 Davlat   boshqaruvi   va   barcha   amaldorlar   ustidan   oliy   nazorat   xazorapat   deb
atalgan  mansabdor  qo'lida   bo'lgan.  U  bir   vaqtni   o'zida  «o'n  ming  o'lmas»   podsho
shaxsiy   gvardiyasining   boshlig'i   bo'lgan.   Islohotlar   natijasida   markaziy   podsho
kanselariyasi   bilan   katta   byurokratik   apparat   vujudga   kelgan.   Davlat   boshqaruvi
poytaxt   Suzada   (Elam)   bo'lib,   podshoning   bosh   qarorgohi   Persepol   (Pasargad)
bo'lgan.   Bobil,   Ekbatana,   Memfis   shaharlari   va   satrapliklarning   markazlarida
davlat   alfaviti   rasmiy   tilga   aylanadi.   Ahrhoniylarning   rasmiy   yozuvlari   Akkad,
Elam   va   qadimgi   fors   tilida   va   mixxatning   uch   turida   ko'pincha   toshga   bitilgan.
Davlat   apparatida   forslar   eng   muhim   harbiy   va   fuqarolik   vazifalarini   faqat   Fors
o'lkasida   emas,   balki   boshqa   qaram   hududlarda   ham   egallay   boshlaganlar.   Shu
bilan   birga   ahmoniylar   boshqaruv   ishlarida   boshqa   xalqlar   vakillaridan
foydalanganlar. Doro I islohotlari agrar sohada katta o'zgarishlarga olib kelgan.
  Qaram   xalqlarning   yerlari   tortib   olinib,   podsho   oilasi   a'zolariga,   fors
aslzodalari   va   amaldorlariga   meros   qilib   beriladi.   Bunday   yer-mulklar   soliqdan
ozod qilingan.
Podsho   tomonidan   alohida   xizmat   ko'rsatgan   qo'shinlarga   beriladigan   yerlar
merosiy   bo'lib,   soliqdan   ozod   qilingan.   Bunday   imtiyozga   ega   kishilar   qaram
viloyatlarda   sud   ishlarini   amalga   oshirish   huquqiga   ega   bo'lganlar.   Yerlarni   katta
qismi   podshoning   mulki   edi.   Podsho   yerlari   odatda   ijaraga   berilgan.   Bundan
tashqari,   podshoga   yirik   sug'orish   kanallar   qaragan,   O'rta   Osiyodagi   Ak   daryosi
havzasidagi   sug'orish   inshootlari   Suriyadagi   o'rmonlar,   Misrdagi   Fayum   qo'lida
baliqchilikdan   keladigan   daromadlar,   konlar,   bog'   va   saroylar   podsho   ixtiyorida
bo'lgan.   Bir   qism   yerlar   harbiylarga   foydalanishga   berilgan 15
.   Dastlab   harbiylar
xizmatda   bo'lgan   vaqtda   bu   yerlardan   soliq   olinmagan.   Keyinchalik   askar
xo'jaliklaridan soliqlar doimiy ravishda olina boshlanadi. Buning ustiga ajratilgan
yerlar   hajmi   yildan-yilga   qisqarib   borgau   va   natijada   qo'shinning   jangovar
qobiliyati pasayib ketadi. Shu sababli ahmoniylar er. av. V—IV asrlarda yollanma
qo'shinga   suyanadigan   bo'lganlar.   Doro   I   soliq   siyosatini   o'zgartiradi.   Yangi
15
 Kabirov A. Qadimgi Sharq tarixi. – T.: “Tafakkur”, 2016-y. 145 bet.
18 umumdavlat   soliq   tizimi   shakllantiriladi.   Har   bir   viloyat   yer   hajmi   va   hosildorlik
darajasiga ko'ra qat'iy belgilangan soliq to'lovini amalga oshirishi shart bo'lgan. Ilk
bor ayrim ibodatxonalar o'zlariga qarashli yerlardan soliq to'lashga majbur qilinadi.
Forslarning   o'zlari   pul   to'lovidan   ozod   bo'lib,   natura'   to'lovga   tortilganlar.
Qolgan   qaram   xalqlar   har   yili   7740   bobil   kumush   taianti   (232200   kg)   miqdorda
soliq to'laganlar. Pul-tovar munosabatlarini rivojlanishi pul islohotini o'tkazilishiga
sabab bo'ladi. Er. av. 517-yildan so'ng, Doro I butun mamlakat miqyosida yagona
pul   birligi,   fors   pul   tizimining   asosi   8,   4   gr   og'irlikdagi   tilla   tanga   darikni   joriy
qiladi. Tilla tangani faqat podsho zarb qilish huquqiga ega edi. 
Darik tarkibida boryo'g'i 3 % qo'shimcha begona qotishma bo'lganligi sababli,
u bir necha asr davomida Old Osiyo savdo dunyosida asosiy tilla tanga vazifasini
o'tagan.   Ahmoniylar   davlatida   undan   tashqari,   satraplar   tasviri,   provinsiyalarda
podsho   tasviri   bilan   zarb   qilinadigan   va   qaram   shahar   va   mamlakatlar   zarb
qiladigan   tangalar   mavjud   bo'lgan.   Kundalik   muomala   vositasi   sifatida   Kichik
Osiyo   satrapliklarida   zarb   qilingan   podsho   kumush   sikli   (og'irligi   5,6   gr)   xizmat
qilgan.
` Soliq to'lovi sifatida yig'ilgan pullar bir necha o'n yillar podsho xazinalarida
saqlangan. Faqat ularning bir qismi xarajatlar uchun ishlatilgan. Shu boisdan savdo
uchun   tanga   pul   doimo   taqchil   bo'lgan.   Bu   hoi   tovar-pul   munosabatlarining
rivojlanishiga to'sqinlik qiladi va natural xo'jalikni saqlanishiga olib keldi 16
.
Fors   podsholigining   qudratini   asosi   fors   va   midiyaliklar   tashkil   qilgan
jangovar  qo'shin belgilagan.  Qo'shinnig jangovar  qobiliyatini  tashkil  qilishda  fors
va midiyaliklardan tashqari O'rta Osiyoning sak jangovar qabilalari, baqtriyaliklar
muhim o'rin tutganlar. Saklar asosan imtiyozli otliq qo'shinlarda xizmat qilganlar.
Harbiy   qal'a,   garnizon,   tayanch   punktlarda   odatda   oliy   harbiy   mansabni   forslar
egallaganlar.   Qo'shin   otliq   va   piyoda   qismlardan   tashldl   topgan.   Otliq   qismlar,
zodagonlardan,   piyodalar   dehqonlardan   olingan.   Bu   ikkala   qismlarning   uyg'un
harakati   urushlarda   g'alabani   qo'lga   kiritishga   sabab   bo'lar   edi.   Piyoda   qo'shining
16
 Батыр К.И., Поликарпова Е.В., студент кафедры всеобщей истории государства и права. М.: 2002.   Стр 85.
19 asosiy   quroli   kamon,   suvoriyning   qurol-aslahasi   temir   sovut,   jez   qalqon   va   ikki
temir   nayza   bo'lgan.   Qo'shinning   eng   ilg'or   qismi   o'n   ming   «o'lmas»   askarlarini
birinchi   mingtasi   faqat   fors   aslzodalari   vakillaridan   iborat   bo'lib,   podshoning
shaxsiy qo'riqchilari hisoblanganlar. Qolgan qismlari turli fors, elam qabilalaridan
to'ldirilgan 17
.
Bosib   olingan   mamlakatlarda   qaram   aholining   qo'zg'olonlarini   bostirish
maqsadida qo'shinlar joylashtirilgan. Misr va Bobilda 10—12 ming kishilik qo'shin
turgan.   Davlat   chegaralarida   harbiylarga   yer   berilib   harbiy   garnizonlar
joylashtirilgan. 
Bevosita   xizmatda   bo'lgan   harbiylar   har   oyda   mahsulot   bilan   ish   haqi
olganlar.   Iste'foga   chiqqan   askar   oilasi   bilan   asosan   kichik   yer   ulushidan   kun
ko'rgan, savdo va turli hunarlar bilan shug'ullangan. 
Eng   muhim   urash   harakatlari   davrida   har   bir   qaram   xalq   ma'lum   miqdorda
askar   yetkazib   berish   majburiyatini   olgan.   Doro   I   davrida   forslar   dengizda   ham
yetakchi   rol   o'ynay  boshlaydilar. Dengiz  janglari  Finikiya, Kipr,  Egey  orollari  va
Misr floti yordamida olib borilgan. Matros sifatida saklar, forslar xizmat qilganlar.
Ko'pincha flotda rahbarlik vazifalarida misrliklar bo'lgan. Er. av. V asrdan boshlab
Fors   o'lkasida   dehqonlarning   iqtisodiy   ahvoli   yomonlashadi.   Dehqonlar   harbiy
xizmatdan   bosh   torta   boshlaydilar.   Bu   o'z   navbatida   fors   piyoda   qo'shinlarini
jangovar   qobiliyatini   yo'qotishga   olib   keladi.   Endilikda   ular   yaxshi   qurollangan
yunon yollanma askarlari bilan almashtirila boshlanadi.
Er. av. VI asr oxirida fors davlatining qudrati eng cho'qqisiga yetdi. Xo'jalik
taraqqiyoti,   qulay   dengiz   yo'llari,   eski   va   yangi   karvon   yo'llarining   namunali
saqlanishi,   pul   muomalasining   rivojlanishi   xalqaro   savdoni   yanada   o'sishiga   olib
keladi.   Fors   davlati   hududidan   bir   necha   xalqaro   ahamiyatga   ega   bo'lgan   yo'llar
o'tgan.   Ulardan   bin   Lidiyadan   boshlanib,   Kichik   Osiyoni   kesib   o'tib,   Bobilgacha
borgan.   Boshqasi   Bobil   va   Suzadan   o'tib   Pasargadgacha   davom   etgan.   Bobil   va
17
  I.Roger B.Beck, Linda Black, Larry S. Krieger, Philip C, Naylor, Dahia Ibo Shabaka ‘’World history: patterns of 
interaction’’. McDougle Little, USA, 2009.  P. 182-183.
20 Ekbatanni   birlashtirgan   savdo   yo'li   Baqtriya   va   Hind   chegaralarigacha   yetadi.
Uzunligi   84   km.li   kanalni   qayta   tiklashdi.   Mamlakatni   turli   hududlari   o'rtasida
savdo   aloqalari   kuchaygan.   Misr   Yunonistonga   g'alla,   polotno   eksport   qilib,
ynigacha   bo'lgan   84   kmli   kanalni   tiklaydi.   Mamlakatning   turli   hududlari   orasida
sau   yerdan   vino   va   zaytun   moyi   sotib   olgan,   boshqa   viloyatlarni   oltin,   fil   suyagi
bilan ta'tninlagan.
  Hindistondan   oltin,   fil   suyagi,   xushbo'y   moylar,   Arabistondan   oltin,
So'g'diyonadan lazurit, serdolik, Xorazmdan feruza chiqarilgan. Bolqondagi yunon
shaharlari   kulolchilik   mahsubf!ari,   Bobil   g'alla,   Kichik   Osiyo   temir   va   boshqa
rudalarni ishlab chiqaradi. Xalqaro dengiz savdosi fmikiyaliklar qo'lida qoladi 18
. 
Qadimgi jamiyatda qullar mehnatidan foydalanish yuqori darajada edi. Qullar
oldi-sotdi qilingan va turli ishlarda ishlatilgan. Asir qullar soni juda ko'p edi, fors
podsholarining markazlashgan yirik xo'jaliklarida ishlaydigan ishchilar (kurtashlar
deb   atalgan),   boshqa   joylardan   qul   qilib   olib   kelingan.   Kurtashlarning   bir   qismi
davlat fuqarosi deb hisoblangan.
II.2.Qadimgi Eron  madaniyati.
Yozuv.   Qadimgi   Eronda   xilma-xil   qabilalar   yashagan.   Shu   tufayli   Eron
madaniyati   xilma-xil   va   ko'p   qirrali   bo'lgan.   M.av.   Ill   mingyilliklardayoq
elamliklar   150   belgi-rasmdan   iborat   mustaqil   yozuvga   ega   bo'lganlar.   M.   av.
XXIII-XXII   asrlar   davomida   elamliklar   shumer-akkadning   mixsimon   yozuvidan
foydalanganlar. Keyinchalik esa 80 belgidan iborat yozuv kashf etilgan. Ular m.av.
VI asrda shumer-akkad mixxatini o'zlashtirib va takomillashtirib 42 belgidan iborat
o‘z   alifbolarini   yaratganlar.   Ayni   paytda   ular   aramey   yozuvlaridan   ham
foydalangan. Doro I va uning o 'g ‘li Kserks va boshqalar Eron mixsimon xatidan
keng foydalangan. Bu jihatdan Doro I ning Behistun va Naqshi Rustam qoyalariga
mixsimon alifboda o'yib yozilgan katta xatlari muhim ahamiyatga egadir.
18
  Abdullayev U.A. Jahon tarixi. – T.: 2017-y.  146  bet.
21 Adabiyot.   Qadimgi   eronliklar   o'zlarining   boy   xalq   og'zaki   ijodiyoti   va
yozma   adabivotiga   ega   bo’lgan.   Ular   ko‘plab   xalq   maqollari.   ertaklar,   hikoyalar.
qo'shiqlar   va   yozma   adabiyotning   ajoyib   namunalarini   yaratganlar.   Bu   jihatdan
xalq   og'zak   i   ijodi yoti   bilan   sug'orilgan   “Avesto”   va   Firdavsiyning   “Shohnoma”
dostoni   alohida   ahamiyatga   ega.   “Avesto”   va   “Shohnoma”da   Eron   va   Turon
xalqlarining   qadimgi   tarixi,   xo'jaligi,   diniv   e’tiqodi   va   madaniyatining   ko’p
tomonlari   bayon   etilgan.   “Shohnom   a'ning   ko'p   dostonlari   shoshlik   katta   dehqon
hikoyalari   asosida   yaratilgan.   Eroniylar   mavsumiy,   xususan   N   avro'z   bayramiga
ham   alohida  e'tibor   berganlar.  Ahamoniy   shohlari   davrida  N   avro‘z  umumdavlat,
umumxalq bayramiga aylangan. N avro‘z bayrami vaqtida Eron shohlari bayramda
qatnashish uchun polvonlarni. chavandoz va o'yinchilarni taklif etganlar. 
Tasviriy san’at. Tasviriy san'at qadimgi Eron madaniyatining ajralmas qismi
hisoblanadi.   Elam.   Midiya   va   Ahamoniy   eroniylari   davrida   haykaltaroshlik,
rassomlik,   toshga   qabaitma   rasmlar   ishlash   va   naqqoshlik   ham   ancha   taraqqiy
etgan edi. Haykaltaroshlar tosh, oltin va kumushdan xudolar, ma'budalar, shohlar,
sarkardalar,  ruhoniylar   va  ba’zan   haybatli   hayvonlarning   haykallarini   ishlaganlar.
Me'morchilik ham Eronda erta shakllanib, ahamoniy lar davrida rivoj topdi 19
. 
Me'mor   ustalar,   shoh   sarovlari,   maktablar,   ibodatxo nalar,   harbiy   qal'alar
qurib,   ularning   ichi   va   sirtini   xilma-xil   naqshlar   bilan   bezaganlar.   Bu   jihatdan
Elamning   Dur-Untash   shahrida   qurilgan   4   qavatli   bino   -   zikkurat,   Midiyadagi
Xarxar   qal’asi,   Pasargadda   qurilgan   Kayxusrav   II   maqbarasi.   Persepoldagi   shoh
Doro1   saroyi,   Kserks   saroyi   qadimgi   Eron   m   e'm   orchiligining   ajoyib
namunalaridir.   Suzaning   Dur-Untash   shahridagi   m.   av.   XIII   asrga   oid   zikkuratga
kiraverishda   sher,   buqa,   grifon,   xudo   va   podshohlaming   oltin   va   kumushdan
ishlangan   haykallari   ham   kishini   hayratga   soladi.   Bu   jihatdan   Persepoldagi
qabartma   suratlar   diqqatga   sazovordir.   Saroy   darvozasiga   shoh   saroyini
qo'riqlovchi   qanotli,   muqaddas   buqalarning   haykallari   ishlangan.   Saroy   devorlari
19
 Kabirov A. Qadimgi Sharq tarixi. – T.: “Tafakkur”, 2016-y. 126 bet.
22 shohga   turli   xil   sovg'alar   olib   kelayotgan   xiroj   toTovchi   qabilalarning   qabartma
suratlari bilan bezatilgan.
Erondagi   Behistun   qovasidan   Shoh   Doro   I   va   turli   o'lkalardan   bog'lab   olib
kelinayotgan qabila sardorlarining qabartma tasvirlari bugungacha saqlanib keladi.
Bularning barchasi  Eronda  tasviriy  san’atning yuksak  darajada  rivojlanganligidan
darak beradi. Qadimgi Eronda matematika, astronomiya. tarix, geografiya. tabobat,
veterinariya  va  boshqa  bilimlar   rivoj  topgan  edi.  Ammo Eron  shohlari  misrlik va
yunon   tabiblarini   saroylarga   tez-tez   chorlab   turganlar.   Tabiblar   bemorlarni
davolashda   shifobaxsh   o‘simlik   va   mevalardan   keng   foydalangan.   Bemorlarni
davolashda  ilon  zahari  qo'llanilgan.  “Avesto”da  jom   va ilon  tasviri  tabobat   ramzi
hisoblangan.   Diniy   e’tiqod.   Eronliklaming   qadimgi   ajdodlari   dastlab   tog‘-u   tosh,
suv, daraxt va har xil hayvonlarni ulug'laganlar. Tabaqaviy jam iyat tashkil topishi,
xo'jalikning   rivojlana   borishi   natijasida   e’tiqodda   ham   o'zgarishlar   sodir   bo'la
boshlagan.   Xususan   elamliklar   Pinekyer   degan   xudolar   onasini   ulugTab,   unga   e
’tiqod qilganlar. Ularda Inshushinak Suza shahri homiysi yer osti xudosi 
bo'lgan.   Naxunt   esa   quyosh   va   adolat   xudosi   hisoblangan.   Eronning   ко'p
joylaridatotemizm,   fetishizm   kabi   ibtidoiy   din   shakllari   uzoq   vaqtgacha   saqlanib
qolgan. Midiya podshosi Astiag davrida zardushtiylik keng tarqala boshlaydi 20
.
Bu dinning asoschisi Zardusht bo'lib, din uning nomi bi lan zardushtiylik deb
atalgan. Zardushtiylik dini kitobi “Avesto" bo'lib, unda Eron va Turonda yashagan
xalqlarning tarixi, xo'jaligi, diniy e'tiqodi va madaniyati haqida ko'p m a'lum otlar
bor.   Eron   xalqlari   Misr.   Bobil.   Elam   xalqlari   madaniyatidan   bahramand   bo'lib.
o'zlariga   xos   madaniyat   yaratganlar.   Bu   dinda   Axuramazda   vaxshilik,   haqiqat   va
odillik xudosi hisoblangan. Axri-Manyu esa zulmat. o'lim va yomonlik keltiruvchi
xudo bo'lgan ekan. Eroniylar e ’tiqodiga ko‘ra bu ikki xudo o'rtasida kurash davom
etgan.
Eroniylar   Mitra   degan   quyosh.   Anaxita   degan   suv   va   hosildorlik,
shnuningdek,   yorugTik,   oy   va   shamol   xudolariga   e'tiqod   qilganlar.   Eron   shohi
20
 Косарев А. И. Государственно-правовая история зарубежных стран. 2-е издание. - М.: Юриспруденция, 
2007.  Стр 147.
23 Kserks   diniy  islohot   o'tkazib   mayda   xudolar,  ma'budalar   va  dev-parilarga   e’tiqod
qilishni   taqiqlagan.   Axuramazda   eronliklarning   birdan-bir   samoviy   tangrisi   deb
e’lon qilingan.
Qadimgi Eron mafkurasida er. av. I ming yillikda shakllangan diniy ta'limot
zardushtiylik   muhim   o'rin   egalladi.   Zardushtiylik   Midiya   podshosi   Astiag
davridayoq   rasmiy   dinga   aylangan   edi.   Zardushtiylik   dinining   kohinlari   diniy
an'ana   urf-odat   va   rasmrusumlarni   saqlovchi   maglar   bo'lgan.   Zardushtiylik
odamlarni   qurbonlik   qilishni   taqiqladi,   odamlarni   bir-biriga   mehribon   bo'lishni
targ'ib  qildi. Doro  I  er.  av.  520-yil  atrofida zartushtiylikni   rasmiy  davlat   dini  deb
e'lon   qildi.   Forsda   qadimgi   zardushtiylik   tabiat   xudolari   Mitra   (quyosh   xudosi),
Anaxita   (suv   va   hosildorlik   xudosi)   va   yorug'lik,   oy,   shamol   kabilarni   o'zida
ifodalagan   xudolarga   sig'inilgan.   Fors   podsholari   zardushtiylikning  afzalligini   tan
olib,   rasmiy   din   sifatida   qabul   qilgan   bo'lsalarda,   eng   qadimgi   xudolardan   voz
kechmaganlar. Ahmoniylar boshqa dinlarga ham homiylik qilganlar. 
Doro I Bobil, Elam va Yaxudiyadagi buzib tashlangan ibodatxonalarni qayta
tiklashga buyruq beradi. Misr ishg'ol qilingach, Kambiz Misr urf-odatlari bo'yicha
toj   kiydi.   U   Sais   shahridagi   ma'buda   Neyt   ibodatxonasida   diniy   marosimlarga
qatnashadi. Doro I o'zini ma'buda Neytning o'g'li deb e'lon qiladi, xudo Amon va
boshqa   Misr   xudolariga   bag'ishlab   ibodatxonalar   quradi.   Diniy   e'tiqodni
markazlashtirish maqsadida Kserks (er. av. IV asr) Eronda diniy islohot o'tkazadi.
U   Mitra,   Anaxita   va   Zardusht   inkor   qilgan   boshqa   qadimgi   ibodatxonalarni   yo'q
qilmoqchi   bo'ladi.   Bu   islohot   o'z   maqsadiga   erishmaydi,   yarim   asrdan   so'ng,
qadimgi   xudolarga   sig'inish   yana   keng   avj   oladi.   Ahmoniylar   ibodatxonalarni
iqtisodiy   qudrati   haddan   tashqari   kuchayib   ketmasligiga   yo'l   qo'ymaslik   uchun
Misr,   Bobil   va   Kichik   Osiyodagi   ibodatxonalarni   davlat   soliq   majburiyatlarini
o'tashga majbur qiladilar.
Ahmoniylar   davlati   uchun   turli   xalqlarning   madaniyati   va   diniy   qarashlarni
sinkretizmi xarakterli edi. Mamlakat  turli  hududlarining doimiy iqtisodiy-ijtimoiy
va   siyosiy   aloqasi,   madaniyatlarining   o'zaro   ta'siriga   ijobiy   turtki   beradi.   Turli
24 xalqlarning   yagona   davlat   hududiga   yashab   turishi   xalqlarning,   ilmiy   bilimlari,
san'at  va adabiyotlarning bir-birini  boyitishiga olib keldi. Forslar va boshqa xalq-
elatlar   Bobil,   Misr   va   Elamning   qadimiy   madaniyatlarini   o'zlashtirib   oladilar.
Forslarning   eng   katta   madaniy   yutuqlaridan   bin   o'ziga   xos   mixxatning   yaratilishi
bo'lgan.   Fors   mixxati   akkad   alfavitidan   farq   qilgan   holda   bor-yo'g'i   40   belgidan
iborat bo'lib deyarli alfavitli yozuv bo'lgan.
Qadimgi   fors   me'morchiliginmg   ulug'vor   inshootlari   Pasargad   va   Suzadagi
saroy   ansambllari   edi.   Pasargad   shahri   maydoni   135000   kv.mni   tashkil   qiladi.
Bundan   tashqari,   12000   kv.m   sun'iy   maydon   hosil   qilingan.   Tog'   qiyaliklarini
tekislash bilan bu sun'iy maydonda shahar uch tomondan devor bilan o'rab olinib,
to'rtinchi   tomoni   tog'   qoyasiga   chiqadi.   Fors   podsholari   barpo   qilgan   Persepol
saroyiga   I10   zinapoyali   keng   hashamatli   pillapoyadan   chiqilar   edi.   Doro   I   ning
saroyi (apadana) 3600 kv.m. katta, tomining balandligi 20 m bo'lgan 72 ustunli zali
bilan mashhurdir. Zinapoyaning bir tomonida relyeflar bilan 33 qaram xalqlarning
xiroj olib kelayotgani tasvirlangan. Bu haqiqiy etnografik muzey, qaysiki bu yerda
turli   xalq   va   qabilalarning   o'ziga   xos   kiyimlari,   qurollari   va   ularning   kasblarini
ifodalaydigan tasvirlari toshga o'yib tushirilgan 21
. 
Persepolda   boshqa   ahmoniy   podsholarning   saroylari   ham   joylashgan.
Persepoldan 3 km. uzoqlikda Naqshi Rustam deb nomlangan qoyalarda Doro I va
boshqa   fors   podsholarining   relyeflar   bilan   bezatilgan   qabrlari   mavjud.   Doro   I
davrida Suzada katta qurilishlar olib borilgan. Qurilish ashyolari 12 mamlakatdan
olib   kelingan.   Doro   I   ning   yozuvlarida   shunday   deyilgan:   «Kedr   daraxti   Livan
tog'laridan   olib   kelingan,   Suzaga   uni   kariylar,   bobilliklar   olib   kelishdi.   Yog'och
Gandxara   va   Karmaniyadan   olib   kelingan.   Bu   yerda   ishlatilgan   oltin   Lidiya   va
Baqtriyadan   olib   kelingan.   Feruza   Xorazmdan,   kumush,   eban   daraxti   Misrdan,
saroy   devorlari   uchun   bezaklar   loniyadan,   ill   suyagi   Efiopiya   va   Kariyadan   olib
kelingan edi. Tillakor ustalar midiyalik va misrliklar edi. 
21
 Kuzishchin V. I., qadimgi Rim tarixi T., 2001 yil . 125  bet.
25 Yog'ochga   naqsh   beradiganlar   misrliklar   bo'lgan.   Ahmoniylarning   saroylari
fors davlatining kuch-qudratini ramziy ma'noda aks ettirishi kerak edi.
Qadimgi   fors   san'ati,   Eron   madaniyati   an'analari   Bobil,   Misr,   Osuriya   va
boshqa xalqlarning badiiy an'analari va texnika usullarining sintezi edi. 
Qadimgi   fors   san'ati   namunalari   icnida   nozik   did   bilan   ishlangan   toshdan
ishlangan vazalar,  metall  qadah, fil  suyagidan  yasalgan  jiton qadahlar, zeb-ziynat
buyumlari,   lazurit   haykallar   mavjud.   Badiiy   buyumlar   ichida   agat,   xalqidon.
Yashma kabi qimmatbaho toshlardan ishlangan silindrsimon muhrlarda podsholar,
afsonaviy qahramonlar va afsonaviy mavjudotiar tasviri tushirilgan. Ular ninoyatda
mohirlik,   bilan   yasalgan   bo'lib,   haqiqiy   san'at   asari   hisoblanadi.   Fors   san'atida,
ayniqsa,   o'simlik   va   hayvonlarni   hayotiy   tasvirlari   bo'lgan   badiiy   buyumlar   bizni
hozirgacha   hayratga soladi 22
.
22
  Avdiyev V.I. Qadimgi Sharq tarixi T., I964. B.645-648.
26 XULOSA
Xulosa   o’rnida   shuni   aytish   mumkinki,   Elamliklar   o`z   joylarini   Eronning
Fors   ko`rfazidan   tortib   to   hozirgi   xomadon   o`lkasigacha   bo`lgan   joylarni   egallab
Old   Osiyoning   qudratli     davlatiga   aylandi.   L е kin   oradan   bir   oz   vaqt   o`tib   Bobil
podshosi   Navoxudonasar   I   katta   qo`shin     D е rs   qal`asi   yonida   Elamliklarga   katta
talofat  е tkazdilar.  Shundan so`ng uch yuz yilcha Elam tarixdan nomsiz yo`qoladi.
VIII   asrga   k е lib   esa   Bobiling   o`zi   ham   ossurlar   zaminidan   qutilish   uchun
kurashdi. Elamliklarga Bobilliklarga ittifoqchi sifatida bo`lib kurash olib bordilar.
Bu   urush   uzoq   davom   е tdi.   H е ch   bir   tomon   muxim   bir   g`alabaga   erisha   olmadi.
720   yili   Elamliklar   ossurlarga   zarba   b е rgan   bo`lsa   ham   oradan   bir   oz   vaqt   o`tib
ossurlar Elam va uning ittifoqchilari ustidan yana g`olib chiqdi.
692   yili   Bobilliklar     yana   bir   bor   quzg`olon   ko`tardilar   ossurlarga     qarshi
yana elamliklar yordam b е rdi o`zlariga forslarni qo`shib olib harakat qilsalar ham.
Elamliklar dushmanga zarba b е ra olmadi va urush harakatlarini dushman o`lkasiga
o`tkashizga   eirsha   olmadi.   Erondagi   Behistun   qovasidan   Shoh   Doro   I   va   turli
o'lkalardan   bog'lab   olib   kelinayotgan   qabila   sardorlarining   qabartma   tasvirlari
bugungacha saqlanib keladi. Bularning barchasi Eronda tasviriy san’atning yuksak
darajada   rivojlanganligidan   darak   beradi.   Qadimgi   Eronda   matematika,
astronomiya.   tarix,   geografiya.   tabobat,   veterinariya   va   boshqa   bilimlar   rivoj
topgan   edi.   Ammo   Eron   shohlari   misrlik   va   yunon   tabiblarini   saroylarga   tez-tez
chorlab   turganlar.   Tabiblar   bemorlarni   davolashda   shifobaxsh   o‘simlik   va
mevalardan   keng   foydalangan.   Bemorlarni   davolashda   ilon   zahari   qo'llanilgan.
“Avesto”da   jom   va   ilon   tasviri   tabobat   ramzi   hisoblangan.   Diniy   e’tiqod.
Eronliklaming   qadimgi   ajdodlari   dastlab   tog‘-u   tosh,   suv,   daraxt   va   har   xil
hayvonlarni ulug'laganlar. Tabaqaviy jam iyat tashkil topishi, xo'jalikning rivojlana
borishi   natijasida   e’tiqodda   ham   o'zgarishlar   sodir   bo'la   boshlagan.   Xususan
elamliklar Pinekyer degan xudolar onasini ulugTab, unga e ’tiqod qilganlar. Ularda
Inshushinak Suza shahri homiysi yer osti xudosi 
27 bo'lgan.   Naxunt   esa   quyosh   va   adolat   xudosi   hisoblangan.   Eronning   ко'p
joylaridatotemizm,   fetishizm   kabi   ibtidoiy   din   shakllari   uzoq   vaqtgacha   saqlanib
qolgan. Midiya podshosi Astiag davrida zardushtiylik keng tarqala boshlaydi.
Shunday qilib, ushbu kurs ishida quyidagi vazifalar bajarildi: Qadimgi Elam
va   Mediya   davlatlarining   inqirozining   paydo   bo‘lishining   tarixiy   shartlari,
shuningdek,   Qadimgi   Elam   va   Mediya   davlatlarining   qulashi   shartlari   ko‘rib
chiqildi,   aturaning   harbiy   diktini   o‘rnatish   davrio‘rganildi,   shuningdek,   Qadimgi
Elam   va   Mediya   davlatlarining   turli   davrlarida   davlat   tuzilishi   qanday
o‘zgarganligini   kuzatishga   harakat   qilindi.   Ushbu   vazifalarning   bajarilishi   tufayli
respublikaning   rims   qulashidan   Qadimgi   Elam   va   Mediya   davlatlarining
shakllanishi  va rivojlanishigacha bo‘lgan tarixiy davrning xususiyatlarini  aniqlash
maqsadiga erishildi.
Olingan bilimlardan keyinchalik ushbu mavzuni yanada to‘liq va chuqurroq
o‘rganish uchun foydalanish mumkin.
28 Adabiyotlar  ro’yxati:
1. Abdullayev U.A. Jahon tarixi. – T.: 2017-y.
2. Kabirov A. Qadimgi Sharq tarixi. – T.: “Tafakkur”, 2016-y. 
3. Kuzishchin V. I., qadimgi Rim tarixi T., 2001 yil.
4. Rajabov R. Qadimgi dunyo tarixi (Sharq,Yunoniston,Rim), T.: 2009
5. I.Roger B.Beck, Linda Black, Larry S. Krieger, Philip C, Naylor, Dahia Ibo 
Shabaka ‘’World history: patterns of interaction’’. McDougle Little, USA, 
2009.  P. 181.
6. Авдиев   в .  Қадимги   шарқ   тарихи . – T. 1963-y.
7. Батыр К. И., Всеобщая история государства и права, Право, М.: 1998, С. 
90
8. Батыр К.И., Поликарпова Е.В., студент кафедры всеобщей истории 
государства и права. М.: 2002.
9. Берлов О. Д. Общественнее отношение а Египте эпохи Среднего 
царства. М.: 1978.
10. Жидков О. А., История государственности и права зарубежных стран, 
Норма-инфра, М.: 1999, С. 138.
11. История древнего мира вып. 1. Ранняя античность: в 3 томах, третье 
издание./ Под ред. Дьяконова И. М., Неронова В. Д., Свенцицкая И. С., - 
М.: «Наука», 1989.
12.   Косарев А. И. Государственно-правовая история зарубежных стран. 2-е 
издание. - М.: Юриспруденция, 2007.
13. Кудинов О. А. Государственно-правовая история зарубежных стран. М.: 
2004 г.
14. Плутарх, сравнительная биография, научная литература, М.: 1994.
15. Утченко С. Л., Всемирная история, М.: 1956.
16. http    ://    mmkaz    .   narod    .   ru    /   antiquity    /   lectures    /   l   17_    crisis    .   htm   
17. https://dzen.ru/a/ZYhGe7_6RH3JqY4P     
18. http://vivl.ru/spartak/plytarx.php   
29

Qadimgi Elam va Midiya davlatlari

Купить
  • Похожие документы

  • Amir Temur va temuriylar davrida yer egaligi turlari. kurs ishi
  • XVI-XVII asrlarda Afrika
  • Amir Temur vafotidan so‘ng hokimiyat uchun kurash
  • XVI-XVII asrning birinchi yarmida Nidеrlandiya
  • Fransiyaning mustamlakachilik siyosati

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha