Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 47.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 30 Октябрь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Bohodir Jalolov

Qangʻ va Davon davlatlari hududi va boshqaruv tizimi

Купить
Qang  va Davon davlatlari hududi va boshqaruvʻ
tizimi
REJA:
 KIRISH 
1.  QANG  DAVLATI TARIXINI VA BOSHQARUV TIZIMINI 
ʻ
ARXEOLOGIK YODGORLIKLAR ORQALI 
O RGANISH...............................	
ʻ
2. DAVON DAVLATI TARIXI VA DAVLATCHILIGIGA OID 
CHUST MADANIYATI...................................................................
3. MINGTEPA VA AXSIKENT MODDIY 
YODGORLIKLARI TARIXI ...................................................
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
         Mavzuning   dolzarbligi .   O zbekiston   Respublikasi   mustaqillikkaʻ
erishgandan   keyin,   ona-Vatan   tarixini   bilishga,   o zlikni   anglashga   qiziqish   ortdi.	
ʻ
Zero,   O zbekiston   Respublikasi   birinchi   Prezidenti   Islom   Karimov	
ʻ
ta kidlaganidek, “	
ʼ O z tarixini bilmaydigan, kunini unutgan millatning kelajagi	ʻ
yo q.   Bu   haqiqat   kishilik   tarixida   ko p   bora   o z   isbotini   topgan   .Tarix	
ʻ ʻ ʻ
saboqlari inson uchun namuna bo ladi, ta lim tarbiya beradi.Tarix saboqlari	
ʻ ʼ
xalqni   hushyorlikka,   o z   ozodligimiz,   istiqlolimizni   ko zqorachig idek	
ʻ ʻ ʻ
asrashga   undaydi ” 1
.   Muhtaram   birinchi   prezidentimiz   Islom   Karimov
ta kidlaganidek,   “	
ʼ Modomiki   o z   tarixini   bilgan,   undan   ruhiy   quvvat   oladigan	ʻ
xalqni   yengib   bo lmas   ekan,   biz   haqiqiy   tariximizni   tiklashimiz,   xalqimizni,	
ʻ
millatimizni   ana   shu   tarix   bilan   qurollantirishimiz   zarur.   Tarixbilan
qurollantirishimiz,   yana   bir   bor   qurollantirishimiz   zarur” 2
.   O rta   Osiyo	
ʻ
sivilizatsiyasi jahon tarixi taraqqiyotida muhim ahamiyatga ega bo lib, mintaqa ilk	
ʻ
shaharlari   Qadimgi   Sharqning   madaniy,   iqtisodiy   va   siyosiy   shahar   markazlari
bilan uzviy aloqada o ziga xos yo nalishda taraqqiy etgan. Jumladan, O zbekiston	
ʻ ʻ ʻ
hududlaridagi   ilk   shaharsozlik   va   davlatchilik   jarayonlari   ham   Qadimgi   Sharq,
sivilizatsiyasining muhim bo ginini tashkil etgan.	
ʻ
Mavzuning   o rganilish   darajasi.	
ʻ     Mazkur   bitiruv   ishini   yozish   uchun
ko plab   adabiyotlardan   foydalanildi.   Tadqiqotning   nazariy   asosini   birinchi	
ʻ
rezidentimiz   I.A.Karimovning   asarlari   va   mavzuga   doir   bildirgan   fikr   hamda
nutqlari   tashkil   etadi 3
.Qang   va   Davon   davlatiga   tarixiga   oid   moddiy   manbalarni	
ʻ
O zbekistonning   janubiy   xududlari   tarixini   yoritishda   tadqiqotchi   olimlardan:	
ʻ
A.Asqarov 4
  E.Rtveladze 5
,   B.Abdullayev 6
,   A.Sagdullayev   T.Shirinov,
1
 Karimov I.A.Yuksak maʼnaviyat-yengilmas kuch.-Toshkent: Maʼnaviyat, 2008.-B.4.
2
 Karimov I.A.Tarixiy xotirasiz kelajak yoʻq. -Toshkent: Oʻzbekiston, 1998.- B.25
3
 Karimov I.A. Oʻzbekistonning oʻz istiqlol va taraqqiyot yoʻli. -T., “Oʻzbekiston”, 1992; Oʻsha muallif. 
Oʻzbekiston iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish yoʻlida. -T., “Oʻzbekiston”, 1995; Oʻsha muallif. 
Oʻzbekiston XXI asr boʻsagʻasida: xavfsizlikka tahdid, barqarorlik shartlari va taraqqiyot kafolatlari.- T., 
“Oʻzbekiston”, 1997; Oʻsha muallif. Vatan sajdagoh kabi muqaddasdir. -T., “Oʻzbekiston”, 1998; Oʻsha 
muallif. Tarixiy xotirasiz kelajak yoʻq. -T., “Sharq”, 1998; Oʻsha muallif. Oʻzbekiston buyuk kelajak 
sari .- T .,  O ʻ zbekiston , 1998;  O ʻ sha   muallif .  O ʻ zbekiston   mustaqillikka   erishish   ostonasida . - T :  O ʻ zbekiston , 
2011.
4
  A . Asqarov   Sapallitepa   T .1973
5
  Rtveladze . E . V .  Nov ы ye   drevnebaktrinskiye   pamyatniki   na   yuge   Uzbekistana //  Baktriyskiye   drevnosti  –  T . 
1976.
6
  Sagdullayev A.S va boshq. Oʻzbekiston tarixi: davlat va jamiyat taraqqiyoti. T. 2000
         U.Raxmonovlarning   ishlari   o rganildi.ʻ   To plangan   ilmiy   ma lumotlar,   fanga   joriy	ʻ ʼ
etilgan   dalillar   O rta   Osiyo   shaharlari   tarixini   yangi   asoslarda   tadqiq   etish,   ilmiy	
ʻ
yondashuvlar   va   konsepsiyalarni   umumlashtirishni   dolzarb   vazifalardan   biriga
aylantirdi.   Yurtimizda   ilk   shaharsozlik   asoslarining   paydo   bo lishi,shakllanish	
ʻ
bosqichlari   asosan   yozuvsiz   davrlarga   to gri   keladi.Bu   o rinda   arxeologik	
ʻ ʻ
ma lumotlarning   ahamiyati   nihoyatda   ulkan   bo lib,   ilk   shaharlar   tarixini   tadqiq	
ʼ ʻ
etishda   ulardan   asl   manbalar   sifatida   foydalanish   dolzarbdir.Mashhur   arxeolog
olim   B.A.Ribakovning  fikricha,   arxeologiyaning  tarixiyligi   nafaqat   tarixning  turli
davrlaridagi voqealarni bog lanishi va izchilligiga qarab   tasvirlabgina qolmasdan,	
ʻ
balki   qator   muhim   tarixiy   muammolar:   xo jalik   tarixi,   ijtimoiy   rivojlanish   tarixi,	
ʻ
din va san at, etnogenez va qadimgi qabilalar migratsiyasi  tarixi, davlatchilikning	
ʼ
paydo bo lishi masalalari, antic yoki o rta asrlar shaharlari masalalari, savdo-sotiq
ʻ ʻ
tarixi,   madaniyatlarning   o zaro   almashinuvi   kabi   masalalarni   o rganish   bilan	
ʻ ʻ
izohlanadi.
Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari .   Tadqiqotdan   ko zlangan   asosiy	
ʻ
maqsad va vazifalar quyidagilardan iborat:
-   Ilk   shaharlar   tarixida   ro ybergan   madaniy,   ijtimoiy   iqtisodiy   va   siyosiy	
ʻ
jarayonlarni,   ilk   shaharlar   taraqqiy   etishining   asosiy   omillari   va   sabablarini
zamonaviy   yondashuvlar   asosida   aniqlash,   qadimgi   O rta   Osiyo   shahar	
ʻ
madaniyatining   shakllanishi   va   rivojlanishi   tarixi;   “shahar”   ni   tarixiy   tushuncha
sifatida izohlash xaqidagi turli konsepsiyalar va yondashuvlarni ko rib chiqish.	
ʻ
QANG  DAVLATI TARIXINI ARXEOLOGIK YODGORLIKLAR	
ʻ
ORQALI O RGANISH	
ʻ
Toshkent   vohasidagilar   dehqonchilik   bilan   juda   qadimdan
shug ullanganlar.   Ohangarondagi   Burg onlik   nomi   bilan   atalgan	
ʻ ʻ
         arxeologik   obyektlarda   olib   borilgan   qazilmalar   natijasida   toshdan
yasalgan yer qazishda, chopishda ishlatiladigan qurol va jezdan yasalgan
o roq   topilgan.   Bu   o z   navbatida   bu   yerlarda   yashovchi   aholi   o shaʻ ʻ ʻ
davrlarda   (miloddan   oldingi   IX—III   asrlarda)   dehqonchilik   bilan
shug ullanganligidan dalolat beradi. Miloddan avvalgi II ming yillikning	
ʻ
oxiri   va  I  ming   yillikning  birinchi   yarmida   O rta  Osiyoda  sodir  bulgan	
ʻ
iqtisodiy   tub   o zgarishlar   Toshkent   vohasi   aholisi   hayotida   ham   yuz	
ʻ
berdi.   Bu   mintaqa   chorvadorlari   xam   asta   sekin   dehkonchilik   uchun
qulay bo lgan joylarda doimiy qarorgohlarini belgilab, ziroatchilik bilan	
ʻ
shug ullana   boshlaganlar.   Chirchiq,   Ohangaron   va   ularning   irmoqlari	
ʻ
bo lgan katta va kichik soylar havzasi Toshkent vohasining eng kadimgi	
ʻ
dehkonchilik   markazlariga   aylangan.   Masalan,   Ohangaron   daryosining
o rta oqimida joylashgan Burg uluqsoy havzasi Toshkent vohasydagi ilk
ʻ ʻ
dehqonchilik madaniyati  tarkib topgan rayon bo lib  chiqdi. Bu rayonda	
ʻ
arxeolog   A.I.Terenojkin   1940-yilda   birinchi   bor   qidiruv   ishlarini   olib
borgan.   U   shu   yili   Burg uluqsoy   bo ylab   arxeologik   izlanishlar   olib	
ʻ ʻ
borib,   dehqonchilik   bilan   shug ullangan   aholining   bir   necha	
ʻ
qarorgohlarini   topdi.   A.I.Terenojkin   o sha   yillarda   yangi   qurilayotgan	
ʻ
Toshkent kanali trassasi bo ylab arxeologik yodgorliklarni hisobga olish	
ʻ
bilan  ham  shug ullandi.  U  ochgan  kadimiy   qishloq  qoldiqlari   Toshkent	
ʻ
vohasining ilk bor dehqonchilik bilan shug ullana boshlagan jamoalariga	
ʻ
tegishli  makonlar  edi. Bu makonlarning  barchasi Burg uluqsoy  bo ylab	
ʻ ʻ
joylashgan,   shuningdek,   ular   ijtimoiy   va   madaniy   jihatdan   yagona
umumiylikka  ega edi. Shuning uchun A.I.Terenojkin bu yodgorliklarga
Burg uluq   madaniyati   deb   nom   berdi.   Burg uluk   madaniyati   Toshkent	
ʻ ʻ
vohasi   tarixida   voha   aholisining   ilk   dehqonchilik   madaniyatini
         o rganishda   muhim   ilmiy   kashfiyot   edi.   A.   I.   Terenojkin   Burg uluqʻ ʻ
madaniyati   yodgorliklarining   davriy   tasnifotini   ishlab   chiqdi   va   bu
madanint   tarixini   ikki   bosqichga   bo ldi.   U   avval   Burg uluq   madaniyati	
ʻ ʻ
yoshini   miloddan   avvalgi   III-I   asrlarga   oid   deb   topdi,   Keyinrok   esa
bunga   aniqlik   kiritib,   uning   yoshini   miloddan   avvalgi   IV—III   asrlar
bilan   belgiladi.Ammo   Toshkent   vohasida   dehqonchilik   madaniyati
undanham   oldin   tarkib   topgan.   Masalan,   vohaning   yirik   yodgorligi
Qanqa   shahar   xarobasida   olib   borilgan   izlanishlar   bu   vohada   shahar
madaniyati   miloddan   avvalgi   IV   asrning   oxiri   va   III   asrda   naydo
bo lganligidan   dilolat   beradi.   A.   I.   Terenojkin   Burguluq	
ʻ
madaniyatiningyoshiga   uchinchi   bor   aniqlik   kiritdi.   Bunga   ko ra	
ʻ
Toshkent vohasida ilk dehqonchilik madaniyati miloddan avvalgi VI —
IV asrlarda shakllangan. 
Terenojkindan keyin uzoq yillar Burg uluk madaniyati tarixi bilan	
ʻ
hech kim shug ullanmadi. Nihoyat, 1972-yili bu ishga arxeolog X. Duke	
ʻ
jalb   etildi.   U   Tuyabo g iz   suv   omborining   qurilishi   munosabati   bilan	
ʻ ʻ
Ohangaron   daryosining   chap   sohilida   muntazam   ravishda   qidiruv   va
qazishma ishalarini olib borib, bu madaniyatga tegishli 14 ta qishloq va
60 ga yaqin yarim yerto la  va chayla tipidagi kulbalarning qoddiqlarini	
ʻ
ochib o rgandi. Arxeologik kazishmalar davomida qadimgi qishloklarni	
ʻ
o rab   olgan   mudofaa   devorlarini   ochdi,   xom   g ishtdankilingan   har   xil	
ʻ ʻ
hajmdagi uy qoldiqlarini qazidi.1981-yili shu madaniyatga  aloqador bir
qabrni   hamochib   o rgandi.   Qabrda   skelet   oyoq-ko llari   buklangan	
ʻ ʻ
holdachan yoni bilan, boshi shimolga qaratib yotqizilgan edi. Mozordan
bitta   sopol   idish   chiqqan.   Skelet   ustida   bir   qator   xom   g ishtlar   yotardi.	
ʻ
Burguluq   madaniyati   qishloq   qoldiqlarini   qazish   vaktida   behisob   sopol
         parchalari,   qumtoshdan   yasalgan   o roksimon   pichoqlar,   bronzadanʻ
yasalgan   o roq   va   pichoqlar   bigiz,   oyna,   ignalar   topilgan.   Topilmalar	
ʻ
orasida ikki parrakli paykon ham bor. Tosh kurollar behisob, ularichida
yorg uchoqlar,   tosh   o g ir   va   o g ir   soplari   ko plab   uchraydi.   Sopollar	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
qo lda   ishlangan.   Toshkent   vohasining   kadimgi   dehqonlari   va	
ʻ
hunarmand   ahli   ham   Burg uluk,   madaniyati   zamonida   sopol   idishlar	
ʻ
ishlab   chiqarishda   kulolchilik   charxidan   foydalanishdi   bilmaganlar.
Sopollar   ikki   yarusli   xumdonlarda   emas,   balki   ochiq   gulxanlarda
pishirilgan. Shuning uchun ular qo pol, mo rt bir tekisda jarangdor qilib	
ʻ ʻ
pishirilmagan. Sopol idishlarning turlari xam ko p bo lmagan. Ular osti	
ʻ ʻ
yassi kilib ishlangan kosalar, tuvakcha va xurmachalardan, kulokli sopol
qozonlardan   iborat   bo lgan.   Sopollar   aksariyatining   (kozonlardan	
ʻ
tashqari)   sirtiga   och   kizil   angob   berilgan,   so ng   pardozlangan.   Uning	
ʻ
ustidan idishlarninggardishi  bo ylab och kora yoki och qizil rangda gul	
ʻ
solingan.   Sopollarga   tushirilgap   gullar   ham   juda   oddiy   chiziklardan
iborat.   Sopollar   o z   tashkiko rishshi   jihatidan   Chust   madaniyati	
ʻ ʻ
sopollariga o xshab ketadi. X. Duke sopollardagibu alomatlarni hisobga	
ʻ
olgan   holda   ikki   parrakli   bronza   paykan,   qumtoshdan   yasalgan
o roqsimon   pichoklarga   asoslanib,   Burguluq   madaniyati   yoshini   qayta	
ʻ
ko rib   chiqdi   va   uning   miloddan   avvalgi   IX—VII   asrlarga   oid
ʻ
yekanligni isbotladi. Togakent vohasi yodgorliklar majmuida Burg uluq	
ʻ
madaniyati   o rniga   kelgan   yangi   arxeologik   madaniyatni   hozircha   tarix	
ʻ
fani bilmaydi. Ammo Toshkent vohasi tarixida A. I. Terenojkin ochgan
Kovunchi   madaniyati   bor.   Uning   yil   sanasi   miloddan   avvalgi   II   asrdan
boshlanadi. Endi Burg uluq bilan Qovunchi o rtasidagi oraliq davr uzok,	
ʻ ʻ
yillar   davomida   arxeologlarning   boshiniqotirdi.   Nihoyat,   O zbekiston	
ʻ
         arxeologlari   Toshkent   shahri   yoshini   aniklash   munosabati   bilan   bu
jumboqning   yechimini   ham   topdilar.   Keyingi   yillarda   M.   Filanovich
Toshkent   yaqinidagi   Shoshtepada   qazishmalar   olib   borib,   uning   ustki
qatlamining   ilk   feodal   davriga   oid   ekanligini   ta kidlar   ekan,ʼ
Shoshtepaning   quyi  qatlami   Burg uluk   madaniyatiga  tegishli  ekanligini	
ʻ
isbotladi.   M.   Filanovichning   Shoshtepada   olib   borgan   qazishmalari
tufayli   Burg uluq   madaniyati,   A.   I.   Terenojkin   aytganidek,   ikki	
ʻ
bosqichdan   iborat   ekanligi   yana   bir   bor   tasdiklandi.   Shoshtepaning
pastki   qatlamidan   qalin   Burg uliq   davri   madaniy   qatlami   ochildi.	
ʻ
Qadimiy   mudofaa   devori   qoldiqlari   o rganildi.   Shoshtepa   Toshkent	
ʻ
shahrining   ilk   bor   asosi   qurilgan   makon   ekanligi   aniklandi.   Qadimgi
Toshkent Shosh, undan avvalroq  Choch deb atalgan.  Toshkentning  ana
shu   qadimgi   nomi   Shoshtepa   bilan   bog liq   holda   xalq   orasida   juda	
ʻ
qadimdan hozirgacha unutilmay kelganidan dalolatdir.
Arxeolog   olimlar   (M.Filanovich   va   X.Duke)   Shoshtepa   materiallarini
chuqur   o rganib,   Burg uluk.   madaniyatining   so ngga   bosqichi	
ʻ ʻ ʻ
Shoshtepada   namoyon   bo lganini   anikladilar.   Shoshtepaning   Burg uluq	
ʻ ʻ
qatlami   yoshi   miloddan   avvalgi   VI—IV   asrlarga   tegishli   ekanligini
isbotladilar   shuningdek,   Burg uluq   qatlami   ustida   yotgan   katlam	
ʻ
miloddan   avvalgi   III   asrga   oid   bo lib,   u   Burguluk   madaniyati   bilan	
ʻ
Kovunchi madaniyati o rtasidagi o tish bosqichi ekanligi ham asoslandi.	
ʻ ʻ
Shunday   qilib,   Burg uluq   madaniyati   Toshkent   vohasi   axolisining   ilk	
ʻ
dehqonchilik madaniyatidir. U ikki tarixiy bosqichni bosib o tdi. Uning	
ʻ
birinchi bosqichi miloddan avvalgi IX—VII asrlar, so nggi boskichi esa	
ʻ
miloddan   avvalgi   VI—IV   asrlar   bilan   aniqlangan.   Burguluqliklar   o z	
ʻ
taraqqiyotining   birinchi   bosqichida   yarim   yerto la   va   chayla   tipidagi	
ʻ
         kulbalarda   yashab,   dehqonchilikbilan   shug ullanganlar.   Ikkinchiʻ
bosqichda   esa   ularning   ijtimoiy,   iktisodiy   va   madaniy   hayotida   tub
o zgarishlar yuz berdi. Endi ular guvala va xom g ishtdan kulba kurishni	
ʻ ʻ
bilib   oldilar.   Dehqonchilikda   sun iy   sugorishdan   foydalanildi.   Ularning	
ʼ
qishloqlari atrofida mudofaa devorlari paydo bo ldi.	
ʻ
Qang’   madaniyatining   gullashi   tasodifiy   emas,   albatta.
Sirdaryoning   o’rta   oqimida   yashovchi   xalqlarning   So’g’diyona,
Farg’ona   va   Tyan'shan'   tog’ining   shimoli-sharqiy   qismida   yashovchi
xalqlar   bilan   yaqin   aloqada   bo’lganligi   tufayli   Qang’a   madaniyati
taraqqiy etgan. Ana shu aloqalar natijasida katta bir o’lkada (O’rta Osiyo
va   Qozog’iston   cho’llarida)   yashovchi   bir   qancha   xalqlarning
madaniyatida, urf-odatida o’xshashliklar mavjud bulgan. Shuning uchun
qadimgi   manbalarda   qang’uylarning   shimoli-g’arbiy   qo’shnisi   Yanqay
(alanlar)   hamda   Buxoro   (An',   An'si)   aholisining   urf-odati
qang’uylarnikiga o’xshash bo’lgan. Solnomalarda qang’uylar haqida gap
ketganda   bularning   urf-odati,   turmush   tarzi   Shimoliy   Xitoy   va
SharqiyTurkistonda   joylashgan   katta   yuechjilarnikiga   o’xshaydi   deb
ta'kidlanadi. Qang’arlarning moddiy va madaniy aloqalarining kengayib
borishida, so’zsiz, ularning yeridan o’tgan qadimiy savdo yo’li — «Ipak
yo’li»ning   ahamiyati   katta   bo’lgan.   Bu   savdo   yo’li   orqali   O’rta   Osiyo
xalqlari   Xitoy,   Hindiston,   Eron,Yunoniston,   Misr,   Old   Osiyo   va
Yevropabilan   kadim   davrlardanoq   savdo   va   diplomatik   aloqada   bo’lib
kelganlar.Savdo   va   madaniy   aloqaning   rivojlanganligini   miloddan
oldingi   II—I   va   milodiy   I   —IV   asrlarga   oid   arxeologik   topilmalar
tasdiqlaydi. Junariq yaqinidagi qadimiy qo’rg’onlardan (go’ristonlardan)
topilgan   ikki   damli,   shtangasimon   dastalik   qilich   olimlarning   diqqatini
         o’ziga jalb etgan. Bu tipdagi qilich O’rta Osiyoning boshqa rayonlarida
ham   topilgan.   Shu   tipdagi   ikki   damli   qilichni   miloddan   oldingi   III—I
asrlarda   sarmatlar   ishlatgan.   Qang’a   va   sarmat   xalqlari   qadimdan   bir-
birlari   bilan   qo’shni   bo’lib   yashashgan.   Milodiy   I   asrda   sarmatlarning
katta   bir   qabilasi   —   alanlar   qang’arlarga   bo’ysungan.   Uzoq   davrlardan
beri   davom   etib   kelgan   savdo   va   etnik   aloqalar   natijasida   Sarmat
madaniyatiga   xos   ayrim   buyumlar,   jumladan,   ikki   damli   qilich
qang’arlarda   ham   bo’lgan.   Junariq   yaqinidagi   7-qo’rg’ondan   miloddan
oldingi   I   —   milodiy   II   asrlarga   oid   jezdan   yasalgan,   o’rtasi   bo’rtib
chiqqan, dastali oyna topilgan. 
B.   A.   Litvinskiyning   fikricha,   bu   oyna   Baqtriyada   miloddan   oldingi   II
asrlarda   ishlangan.   Keyinchalik   bu   xildagi   jezoyna   O’rta   Osiyoga   va
Hindistonga,   hatto   Volgabo’ylariga   ham   tarqalgan.   Shu   7-Junariq
yaqinidagi   qo’rg’ondan   miloddan   oldingi   I   —   milodiy   III   asrlarga   oid
jezto’g’nog’ich   ham   olingan.   Bu   xil   to’g’nog’ichlar   Yugoslaviya,
Italiya,   Vengriya   hamda   Yevropaning   ko’pgina   rayonlarida,   Kichik
Osiyoda,   G’arbiy   Sibirda   va   boshqa   regionlarda   ham   ko’plab   topilgan.
Taxmin   qilinishcha,   bu   tipdagi   to’g’nog’ich   O’rta   Osiyoga   Sharqiy
Yevropadan, Vengriyadan Sarmat cho’li orqali o’tgan. Shunga o’xshash
to’g’nog’ichlar   Qang’arlarga   Sharqiy   Parfiya   va   Hindiston   orqali   ham
o’tgan.   Choshtepada   olib   borilgan   qazilmalar   natijasida   topilgan,
milodiy I —II asrlarga oid riton ham Qang’ yerlariga Yevropadan savdo
aloqasi orqali kelib qolgan.Keltirilgan arxeologik ma'lumotlardan xulosa
qilib   aytish   mumkinki,   Qang’arlarning   madaniy   aloqa   doiralari   juda
keng   bo’lgan;   ular   o’zlariga   yaqin   qo’shni   xalqlar   va   qabilalar   bilan
savdo   va   diplomatik   aloqa   bog’laganlar.   Qovunchiliklar   jasadni   dafn
         etish uchun yerni g’or shaklida kavlab, mag’ora (katakomba) yasaganlar,
Jasadni go’rga qo’ygach,uning yoniga erkak kishi bo’lsa, qilich, xanjar;
ayol ko’milsa, bezaklar, taqinchoqlar jezoyna qo’yilgan. Go’rning og’zi
tosh, xom g’isht yoki kesak bilan berkitilgan. Mag’oraning ustiga tuproq
uyulib,   tepaqo’rg’oncha   qilingan.   Bu   xildagi   daxmalar   Toshkent
vohasida,   xususan,   Angrenda   ko’plab   uchraydi12.   Jasad   ba'zi
daxmalarda   yerning   ustiga   qo’yilgan.   Maqbaralar   xom   g’ishtdan,
paxsadan qilingan. Qoramozor va Qurama  tog’larida  ustiga tosh  uyulib
qo’yilgan   daxmalar   ham   uchraydi.   Bu   xildagi   qabrlar   «mug’xona»,
«mugtosh» deb atalgan 7
Miloddan   oldingi   VI   —I   asrlarda   So’g’diyonada,   jumladan,   Toshkent
vohasida zardushtra diniy e'tiqodi keng tarqalgan Zardushtra ta'limotiga
ko’ra,   jasadni   yerga   qo’yish   yoki   o’tda   kuydirish   qat'iy   man   qilingan.
Chunki,   murda   makruh,   hisoblangan.   Shuning   uchun   ham   bu   dinga
e'tiqod   qilgan   kishilar   murdani   oldindan   tayyorlab   qo’yilgan   baland
joyga   olib   borib   qo’yganlar.   Hayvon   va   qushlar   o’lik   etini   yeb
bo’lganidan   so’ng   suyaklarni   yig’ib,   loydan   yoki   sopoldan   yasalgan
idishlarga   (assuariylarga)   solib   dafn   etganlar.   Bu   xildagi   idishlar
Toshkentda milodiy IV—VI asrlarda ham mavjud bo’lgan17. Ammo bu
davrda   jasadni   yerga   qo’yib   ko’mish   ham   keng   tarqalgan   edi.Yuqorida
keltirilgan   dalillarga   asoslanib   quyidagi   xulosalarga   kelish   mumkin.
Milodiy bir minginchi  yilning birinchi yarmida zardushtra  diniy e'tiqod
hukm surib kelayotgan bir davrda Tyanshan tog’laridan shimoli-sharqda
hamda   Sirdaryoning   quyi   oqimidagi   yerlarda   yashovchi   xalqlar   jasadni
yerga qo’yib ko’mish odati mavjudligi ko’chmanchi qabilalarning ayrim
7
 12Masson M. Ye. Axangeran, S. 15, 16; Buryakov Yu. F. Genyozis i etapi razvitiya gorodskoy kul'turi 
Tashkentskogo oazisa. S. 15-16bet
         qismlari Toshkent vohasiga kelib joylashib, ularga aralashib ketganligini
bildiradi.   Vodiyga   kelib   o’rnashgan   qabilalarning   kelib   chiqishi   har   xil
bo’lgan;   bularning   ayrimlari   eron   til   gruppasidagilar   (assiylar,   toxarlar,
shaklar   va   boshqalar)   bo’lsa,   boshqa   qismlari   esa   turkiy   tilda
gapiruvchilar bo’lgan.
Qovunchiliklar quyoshga sig’inganlar. Bu e'tiqod ibtidoiy davrlarda ham
ko’pchilik   xalqlarda   mavjud   bo’lgan   bo’lishi   kerak.   Quldorchilik
davriga kelib quyoshga sig’inish  yangicha tus olgan. Endilikda Quyosh
xudosi   qabila   boshliqlari   va  quldorchilik   davlatining   manfaatlari   uchun
xizmat   qilgan.Quyoshga   sig’inish   O’rta   Osiyoda   yashovchi   shak   -
massagetlar   orasida   ham   keng   tarqalgan.   Gerodot   (miloddan   oldingi   V
asr)   «Massagetlar   barcha   xudolardan   faqat   quyoshni   tan   oladilar»   deb
yozadi.   Massagetlar   malikasi   To’maris   Eron   podshosi   Kir   II   dan   o’ch
olish  maqsadida  massagetlar  xudosi  «Quyosh» nomini  tilga  olib  qasam
ichadi 8
.   Kirni   massagetlar   bilan   urush   olib   borgan   yillari   miloddan
oldingi VI asrga (530 — 524 yillariga) to’g’ri keladi. Sirdaryoning quyi
oqimidan   topilgan   VII—V   asrlarga   oid   arxeologik   qazilmalar   vaktida
topilgan ot anjomlaridagi bezaklarda quyosh shakli bo’lgan 9
.
8
 Eron qo‘shinlarign yetib olib, ular bilan jang qilishni buyuradi. Massaget qo‘shinlari eronliklar 
lageriga yetib kelib, bu yerda qoldirib ketilgan oz qism eron jangchilarini tor-mor qiladilar va g‘alabani 
nishonlashga kirishib, bu yerdagi ichimliklar, nozu ne'matlarni tanovul qilishadi. Hamma mast bo‘lgan bir 
paytda Kirning jangovar qismlari bostirib kirib, massaget qo‘shinlarining ko‘pchilik qismini chopib 
tashlaydilar va bir qismini jumladan, Sporgapifni asir oladilar. Bu fojia To‘marisga yetgach, u elchi 
yuborib, o‘g‘lini qaytarib berishni va eronliklarga o‘z vatanlariga qaytib ketishni maslahat berib shunday 
deydi: «... agar mening bu maslahatimga quloq solmasang massagetlarning oliy xudosi «Quyosh» nomini 
tilga olib qasam ichamanki, men sen qonxo‘rni astoydil qonga to‘ydiraman». Sporgapif halok bo‘ladi. 
Massaget qo‘shinlari eronliklar ustidan g‘alaba qozonadi. Kir ham shu jangda, miloddan oldingi 529 
yilda halok bo‘ladi. To‘maris Quyosh xudosi nomiga ichgan qasamiga amal qilib, Kirning boshini tanasidan 
judo qilib, qon bilan to‘ldirilgan meshga solib, shunday deydi: Sen xiyla - nayrang bilan mening 
o‘g‘limni o‘ldirib, meni undan judo qilding. Bu bilan meni — sening qo‘shinlaringni tor - mor qilgan 
kishini tiriklayin o‘ldirding. Men bo‘lsam o‘z va'damga vafo qilib, sen qotilni qonga to‘ydirdim». 
Qarang: Dovatur A. I., Kallistov D. P., Shishova I. A. Narodi nashey strani v «Istorii» Geradota. M., 
1982. S. 89—93.
9
 VishnevskayaO. A. Kul'tura sakskix plemen nizov'ev Sirdr'i v VII—V vv. do n.e. M., 1973.  S. 119, 
131.
         Qovunchiliklar   olovga   ham   sig’inganlar.   Albatta,   bu   e'tiqod   zardushtra
dinining   ta'siri   natijasidir.   Qovunchiliklarga   oid   yana   bir   qancha
e'tiqodlar   ham   mavjud   bo’lgan.   Shulardan   biri   ma'lum   hayvonning
g’oyibona   kuchiga   ishonish   bo’lgan,   Bu   borada   qo’chqor   va   ho’kiz
alohida o’rin tutgan. Bunga Qovunchi va Toshkent vohasidagi qo’rg’on
xarobalaridan   arxeologik   qazilmalar   natijasida   topilgan   milodiy   I—VI
asrlarga   oid   sopol   idishlar   misol   bo’ladi.   Qovunchiliklar   qo’chqorni
himoya   qiluvchi   va   tozalovchi   kuch   deb   qaraganlar.   Qovunchitepadan
shohli   xo’kiz   boshiga   o’xshatib   yasalgan   qozon   tagiga   qo’yilgan
tirgaklar   ham   topilgan.   O’sha   davr   kishilari   ho’kiz   boshiga   himoya
kuchiga   ega   bo’lgan,   baxtsizliklardan   saqlovchi   ilohiy   kuch   sifatida
sig’inganlar.Shunday qilib Qang’ davlati tarixini o’rganishda Burg’uluq
va Qovunchi madaniyati muxim arxeologik manba bo’lib xizmat qiladi. 
2.DAVON   DAVLATI   TARIXI   VA   DAVLATCHILIGIGA   OID
CHUST MADANIYATI.
Farg’ona   vodiysining   qadimgi   tarixi   haqida   gap   ketganda,
odatda, uning miloddan avvalgi VII—VI asrlardan to milodiy eraning V
         asriga   qadar   bo’lgan   davr   tarixini   ko’z   o’ngimizga   keltiramiz.   Chunki
undan avvalgi davr qadimgi Farg’ona tarixida ibtidoiy jamoa tuzumi va
V asrdan boshlab esa uning feodal davri tarixi boshlanadi. Farg’onaning
qadimgi   davr   tarixi   quldorlik   davriga   to’g’ri   keladi.   Ammo   bugungi
kunda   qadimgi   Farg’ona   haqidagi   arxeologik   va   tarixiy   manbalar   bu
zaminda   quldorlik   tuzumi   qanday   darajada   bo’lganligi   haqida   fikr
yuritishga   yetarli   ma'lumot   bermaydi.   Bu   davr   tarixida   ijtimoiy-siyosiy
hayotda   erkin   jamoa   xo’jaligi   jamiyat   rivojida   asosiy   qatlamni   tashkil
etardi. Qadimgi  Farg’onaning ana shu davr tarixida,  Xitoy manbalariga
ko’ra,   Dovon   davlati   bo’lgan.   Ammo   bu   davlatning   qaysi   asrda   paydo
bo’lganligi,   qachon   inqirozga   yuz   tutib   tarix   sahnasidan   tushganligi
hakida hech qanday ma'lumotlar yo’q. Faqat uning miloddan  avvalgi II
—I   asrlarda   qudratli   Dovon   davlat   uyushmasi   bo’lganligi   hakida   qisqa
ma'lumot   saqlangan,   xolos.Miloddan   avvalgi   VI—IV   asrlarda   O’rta
Osiyoning Baqtriya, Parfiya, Marg’iyona, So’g’d, Xorazm kabi qadimgi
dehqonchilik   o’lkalari   Eron   ahamoniylariga   tobe   bo’lib,   u   buyuk
imperiya   tarkibida   bo’lgan   chog’larda   qadimgi   Farg’ona   bunday
tobelikdan   ozod   edi.   Miloddan   avvalgi   IV   asrda   bu   davlat   Xorazm
davlati singari makedoniyalik Iskandarga ham tobe bo’lmagan.Qadimgi
Farg’onaning Salavkiylar davlati tarkibida  bo’lganligi  haqida ham hech
qanday   malumot   uchramaydi.   Demak,   Farg’ona   qadimgi   davrda
ahamoniylar va yunonlar hukmronligi davrida siyosiy erkini o’z qo’lida
saqlab   qolgan.   Yunon   mualliflari   faqat   salavkiylarning   lashkarboshisi
Demodam   miloddan   avvalgi   280   yilda   Yaksart   (Sirdaryo)dan   o’tib
yunon   xudosi   Appolon   shaniga   mehrob   (olovxona)   o’rnatdi,   degai
xabarni   qoldirgan.YuunonBaqtriya   podsholaridan   birining   Sharqiy
         Turkistonga   Farg’ona   orkali   bir   marta   ko’shin   tortib   borganligi   haqida
ham antik tarixchilar ma'lumot qoldirganlar. Yukorida bayon etilgan fikr
mulohazalardan   kelib   chiqadigan   bo’lsak,   qadimgi   Farg’ona   davlati   —
Dovon   miloddan   avvalgi   II   asrda   emas,   balki   ancha   avval,   III   yoki   IV
asrlardayoq O’rta Osiyo tarixida shakllangan davlat snfatida mavjud edi.
U   qadimda   Parkan   deb   atalgan.   Uning   Dovon   nomi   yesa   xitoylar
tomonidan   berilgan   nomdir.   Xitoy   manbalarida   yozilishicha,   miloddan
avvalgi   II   —   I   asrlarda   Dovon   aholisi   ko’p,   dehqopchilik   va
hunarmandchilik   xo’jaliklari   yuksak   rivojlangan,   shaharlarga   boy   va
kuchli   qo’shinga   ega   mamlakat   bo’lgan.   Bu   tarif,   darhaqiqat,   boy
arxeologik   materiallar   asosida   ham   tasdiqlangan.   Bu   davr   qadimgi
Farg’ona   tarixida   Sho’rabashat   bosqichi   deb   ham   yuritiladi.
Sho’rabashat, O’zgan shahri yaqinida joylashgan bo’lib, vodiyning yirik
shaharlaridan biridir, uning maydovi 70 gektarga teng. Miloddan avvalgi
II   asrda,   yani   Xitoy   elchisi   Chjyaa   Syan   bu   yurtga   kelgan   davrlarda
qadimgi   Farg’onada   kuchli   siyosiy   davlat   tizimi   shakllangan   edi.
Podsholik tepasyda mahalliy aholining asilzodalaridan chiqqan hukmdor
turardi.   Ulardan   bazilarining   nomlari   xitoychada   Mugua,   Chan   Fin,
Yanilyu   deb   berilgan.   Hukmdorniig   yonida   epg   yakin   qarindoshlardan
ikkita   yordamchi   bo’lgan.   Hukmdor   davlat   ishlarini   olib   borishda
oqsodollar   kengashiga   suyangan.   Oqsoqollar   kengashi   hukmdor   bilan
birgalikda   davlat   ahamiyatiga   molik   ijtimoiy,   siyosiy   va   diniy
masalalarni   hal   etgan.   Shu   bilan   birga   oqsoqollar   kengashi   hukmdor
faoliyatini muhim masalalarda nazorat kilib borgan. Oliy kengash oldida
hukmdorning   xukuqi   cheklangan   edi.   Ayniqsa,   urush   va   tinchlik,
diplomatiya masalalarda hal etuvchi kuch oliy keigash qo’lida edi. Oliy
         kengash   hukmdorni   hokimiyatdan   tushirishi,   uning   o’rniga   yangisini
saylashi   mumkii   bo’lgai.   Xitoy   manbalarining   xabar   berishiga
qaraganda,   o’zga   davlat   va   uning   qo’shini   bilap   bo’lgan   janglarda
dovonliklarniig   mag’lubiyati   uchun   oliy   hokimiyat   egasi   hukmdor
oqsoqollar   kengashi   qarori   bilan   o’lim   jazosiga   torilan.   Dovon
davlatining   siyosiy   tuzumi   shaxar   davlt   yoki   voha   davlatlariing   erkin
ittifoqidan   tashkil   tongan   konfederatsiya   edi.   Bunday   davlat   tizimining
vujudga   kelishida   qadimgi   Farg’onada   so’nggi   bronza   davirida
(miloddan  oldingi  XI—VII asrlarda)  shakllangan dehqonchilik  vohalari
va   ular   bazasida   tashkil   topgan   qadimgi   shaharlar   asos   bo’ldi.   Ana
shunday dehqoichilik vohalarining soni qadimgi Farg’onada, arxeologik
izlanishlarga   ko’ra,   10   dan   ortiqdir.   Shular   jumlasiga   Aravansoy,
Akbura, Sultonobod, Qo’rg’ontepa,0 Andijonsoy, Qorabosh, Tentaksoy,
Maylisoy,   Ulug’nor,   Shahrixonsoy,   Akman   Yilg’insoy   va   boshqalar
kiradi.   Ularning   har   birida   o’nlab   antik   davr   yodgorliklari   bor.   Bu
vohalarning ko’pchiligi so’nggi bronza davrida o’zlashtirilgan, miloddan
avvalgi   IV—I   asrlarga   kelganda   esa   ular   bazasida   shaharlar   qad
ko’targan.   Bu   Xitoy   sayyohi   va   elchisi   Chjan   Syan   qadimgi   Farg’ona
xalqi   bilan,   uning   xulq-atvori,   o’rf-odatlari,   kuch   qudrati,   tabiati   va
hayvonot dunyosi  bilan  tanishar  ekan, u o’z imperatori  nomiga  hisobot
yozgan va Xitoy imperatorining etiborini Dovonga tortgan.
Bu   vohalarning   ko’pchiligi   so’nggi   bronza   davrida
o’zlashtirilgan,   miloddan   avvalgi   IV—I   asrlarga   kelganda   esa   ular
bazasida   shaharlar   qad   ko’targan.   ByXitoy   sayyohi   va   elchisi   Chjan
Syan qadimgi Farg’onaxalqi bilan, uning xulq-atvori, o’rf-odatlari, kuch
         qudrati, tabiati va hayvonot dunyosi bilan tanishar ekan, u o’z imperatori
nomiga   hisobot   yozgan   va   Xitoy   imperatorining   etiborini   Dovonga
tortgan.   Dovon   Xitoy   (Xan)   imperiyasining   G’arb   mamlakatlari   bilan
ipak   yo’li   orqali   savdo-sotiq   ishlarini   yuritishda   juda   muhim   yurt
hisoblanardi.   Farg’onaning   samoviy   dul   dullari—arg’umok   otlari   Xan
imperatorlarini   Davanni   o’z   tasarrufiga   olishga   undardi.   Shu   maqsadda
Xitoy   Farg’ona   xalqi   ustiga   qo’shin   tortib   borishga   bahona   qildirardi.
Miloddan   avvalgi   104   yilda   bahona   ham   topildi.   Farg’onaliklar
tomonidan   Xitoy   fuqarosi   Che   Liining   o’ldirilishi   ularga   Dovonga
qo’shin tortib borishga bahona bo’ldi. Xitoyliklar Dovon ustiga qo’shin
tortib   borar   ekan,   dastlab   Farg’ona   yurishini   ko’z   o’ngiga   keltrira
olmaganlar. Uzoq yo’l, har qadamda mahalliy hokimlar qo’shinlari bilan
bo’lib turadigan to’qnashuvlar Xitoy armiyasining tinkasini quritdi. Ular
Farg’onaniegallash  u yokda tursin,  hatto bironta  arg’umok olishga  ham
erisha olmay, miloddan avvalgi 102 yilda katta sonli ko’shindan qolgan
qoldiq   bilan   zo’rg’a   Xitoynyant   Dun   Xuan   shahriga   qaytadi.   Biroq
xitoyliklar bir yildan so’ng, myloddan avvlgi,101 yilda 60 ming kishilik
qo’shin  bilan   Farg’ona  ikkinchi  marta   harbiy  yurish  uyushtiradi.   Urush
xitoyliklar   uchun   yengil   ko’chmadi.   Qo’shinga   50   dan   ortiqtajribali
lashkarboshilar   boshchilik   qildi.   Bu   safar   urushga   maxsus   tayyorgarlik
ko’rildi. Armiyaga shaharlar kamal holatga o’tganda suvsizlikdan taslim
etish   choralarini   ko’ruvchi   mutaxassislar,   arg’umoq   otlarni   tanlay
odadigan   mutaxassislar   jalb   etildi,   otlar   uchun   qurukq   yem   xashak
g’amlandi.   Birinchi   jangdayoq   xitoyliklarning   qo’li   baland   kelib,
dovonliklar   chekinadilar.   Yerli   aholi   sonli   Xitoy   askarlari   bilan   ochiq
maydonda   jang   qilishdan   qochib,   mayda-mayda   guruhlarga   bo’linib
         qalalarga   yanshrinadilar.   Nihoyat,   Xitoy   qo’shinlari   Dovon   davlatining
poytaxti Ershini (hozirgi Marhamat shahar xarobasi) qamal qiladilar 40
kuncha   davom   etgan   qamaldan   so’ng   dushman   shahar   tashqi   devorini
buzib,   shahar   ichiga   kiradi   va   uning   bir   qismini   egallaydi.   Ammo
mudofaachilar ham bo’sh kelmaydilar. Dovon podsholigining oqsoqollar
kengashi   o’z   vakillarini   xitoyliklar   huzuriga   yuborib,   dushman   oldiga
o’z   shartlarini   qo’yadiar.   Ular,   agar   Xitoy   armiyasi   harbiy   harakatni
to’xtatsa,   o’z   hukmdori   kaysar   Muguani   o’ldirishni   hamda   bir   necha
samoviy   duldullar   va   Xitoy   armiyasi   uchun   yemak   berajaklarini   vada
qiladilar.   Agar   bu   shartlarga   ko’nmasa   mudofaachilar   qarshilik
ko’rsatishni   davom   ettirajaklarini   va   oldindan   kelishuvga   ko’ra   ularga
Qapg’uy   qo’shinlari   yordamga   yaqin   kunlar   ichida   kelishini   xabar
qiladilar. Holdan ketib, tinkasi kurigan xitoyliklar bunga rozi bo’lib, bir
necha   arg’umok   otlar   va   3   ming   boshqa   turdagi   otlar   olib   qaytadilar.
Xitoy tarixchisi Sima Syanning xabariga ko’ra, Mugua o’ldirilib, uning
o’rniga   Farg’ona   davlatining   sobik   hukmdori   Mosoyni   taxtga
o’tqazadilar. 
Shundan   so’ng   ikki   oradagi   urush   to’xtaydi   va   Xitoyning
qoldiq   askarlari   yo’l-yo’lakay   kutilmagan   to’sqinliklarga   uchrab,
Sharqiy   Turkistonga   yo’l   oladilar.   Uzgan   aholisi   xitoyliklar   koldirib
ketgan   qo’shinni   oziq-ovqat   va   yem-xashak   bilan   taminlashdan   bosh
tortib, butun otryadni qirib tashlaydi. Buni eshitgai Xitoy qo’shini yana
ortiga qaytib, O’zganni qattiq jang bilan qo’lga kiritadi, Kang’ davlatiga
qochib   ketgan   tahar   hokimini   xitoyliklarga   topshirishni   talab   qiladi   va
uni   qo’lga   kiritgach   boshini   tanasidan   judo   etadi.   Birok,   bu   tadbirlar
yerli   aholini   tinchitirmaydi.   Xitoy   armiyasi   Dovondan   chiqib   ketishi
         bilanok   aholi   Mosoyni   taxtdan   tushirib,   Muguaning   inisini   hukmdor
qilib   ko’taradi.   Miloddan   avvalgi   II   —I   asrlarda,   Xitoy   manbalari
qoldirgan   malumotlarga   ko’ra,   Dovonda   dehqonchilik   madaniyati   avj
olgan, yilqichilik rivojlangan. Chjan Syanping so’zlariga  qaraganda, bu
zaminda hammasi bo’lib70 ga yaqin obod shaharlar bo’lgan. Ularda bir
necha   yuz   ming   aholi   yashagan.   Ular   yerga   ishlov   berishda   tengi   yo’q
mirishkorlar   bo’lib,   sholi,   bug’doy   va   boshqa   ekinlarni   ekkanlar.
Bog’dorchilik, birinchi navbatda uzumchilik keng rivojlangan. Uzumdan
sharbat qilish yaxshi yo’lga qo’yilgan. Boy yer egalarining yerto’lalarida
bir   necha   10   yillar   avval   tayyorlangan   vinolar   saqlanadi,   deydi   Chjan
Syan.   Biroq   ularda   Parfiya,   Baqtriya,   Xorazm,   So’g’diylarda   bo’lgani
singari   tanga   pullar   zarb   etish   bo’lmagan.   Savdoda   pulsiz   mol
ayirboshlash   keng   yo’lga   qo’yilgan.Antik   davr   Farg’onasida
hunarmandchilik   o’zining   qator   tarmoqlari   bo’ylab   keng   rivojlangan.
To’qimachilik va kulolchilikda ham ijobiy holatlar kuzatiladi.Ijtimoiy va
siyosiy   hayotda  ayollarning   o’rni  katta  bo’lgan.  Ularga  nisbatai  hurmat
kuchli   edi.   Xitoy   tarixchilarining   yozishicha,   agar   ayol   eriga   biror
topshirikkilsa,   er   topshiriqni   bajarmaslikni   xayoliga   ham   keltira
olmagan.   Xitoy   tarixchilari   kadimgi   Farg’ona   aholisini   tashqi   qiyofada
qang’arlarga   o’xshab   ketadi,   ular   chuqur   ko’zli   va   kalin   sokolli
bo’lganlar, deb tariflaydi. Chjan Syan Dovondan (Farg’onadan) to Ansi
(Parfiya)gacha   bo’lgan   hududlarda   yashovchi   aholining   tili   har   xil
bo’lsada, ammo ular bir-birlarini tushinishini,  ularning urf-odatlari ham
bir   birlariga   o’xshash   bo’lganligini   takidlaydi.Xitoy   ayg’oqchisi   Chjan
Syanning Dovon davlatining qudrati haqidagi malumotlari ham etiborga
loyiqdir.   Dovon   60   ming   qo’shinga   ega   edi.   Piyoda   askarlari   otliq
         qo’shini harbiy mahoratda tengi yo’q bo’lgan. Ularning chopar ot ustida
turib   orqaga   qayrilib   kamondan   uzgan   o’qlari   dushmanni   dog’da
qoldirardi.   Ularni   ayollari   ham   kamondan   o’q   uzishda   o’z   erlaridan
kolishmagan.Dovonliklar   g’arbda   qang’lilar   shimolda   usunlar,sharqda
asa   uyg’urlar   bilan   yaqin   aloqada   bo`lishgan.   Xitoy   bilan   bo`lgan
janglarda   ularni   har   doim   qang’uylar   qo’llab   quvvatlaganlar.   Qadimgi
Farg’ona   davlati   milodiy   eraiing   dastlabki   yuz   yilliklarida   mahallvy
aslzodalar  so’lolasi  boshqargan. Xitoy manbalariga  qaraganda, kadimgi
Farg’onani   410   yilgacha   bir   sulola   (xonadoni)   vakillari   uzluksiz
boshqarib   kelgan.   O’rta   Osiyo   hududlarida   Eftallar   davlati   qaror
topgach,   qadimgi   Farg’ona   davlati   o’z   mustaqilligini   yo’qotgan.
O’zbekistonning   qadimgi   tarixini   tadqiq   etishdagi   murakkab
muammolardan   biri   —   O’zbekiston   sivilizasiyasi   va   millatchiligining
paydo   bo’lishi   hamda   rivojlanish   bosqichlari   hisoblanib,   bu   jarayonda
shaharlar shakllanishini o’rganish Muhim ahamiyat kasb etadi. Bu holat
sivilizasiya va davlatchilik urbanistik xususiyatlarni o’zida aks ettiruvchi
qonuniyatga   ega   yekanligi   bilan   izohlanadi.   Chunki,   har   bir   tarixiy
davrda   aynan   shaharlar   davlat   salohiyatining   ma'muriy,   harbiy-siyosiy,
ijtimoiy-iqtisodiy   va   madaniy   markazlari   sifatida   mavjud   bo’lgan.
Shaharlarda xunarmandchilik ishlab chiqarish va savdo-sotiq, boshqaruv
tartibi va harbiy . garnizonlar, o’z davrida yetakchi bo’lgan dinlarga xos
ibodatxonalar markazlashgan va faoliyat ko’rsatgan. Shuning uchun ham
o’lkamiz tarixi va madaniyatini yorituvchi turli davrlarga oid tarixiy va
tarixiy-sorafik manbalarda solnomachilar O’rta Osiyo shaharlariga katta
e'tibor qaratganlari tasodifiy hol emas. 
         Miloddan   avvalgi   II   ming   yillikning   oxirlariga   kelganda
chorvador   aholining   bir   kismi   bugunga   kelib   o’zlariga   o’trok   xayot
ko’rishni   afzal   ko’rganliklarini   ko’ramiz.   Xuddi   ana   shu   jarayoning
timsoli   sifatida   Qadimgi   Farg’ona   ilk   dexqonchilik   madaniyati   paydo
bo’ladi.   Ana   shu   bobodexqonlarimizning   dastlabki   qishloqlaridan   biri
1951   yilda   M.   E   Vorones   tomonidan   Chust   shaxri   yaqinidagi
Buvanamozor   deb   atalgan   buloq   yoqasidan   topib   o’rganiladi.
Arxeologlar bu yodgorlikka shartli ravishda Chust madaniyati deb nom
berganlar.Chunki   Buvanamozordagi   so’ngi   bronza   davriga   oid   bu
yodgorlikka   yaqin   yirik   axoli   joyi   Chust   shaxri   yedi.   Shundan   so’ng
tarixiy va arxeologik asarlarda O’zbekiston tarixining qadimgi xaritasida
Chust   madaniyati   o’z   o’rnini   topadi.   Chust   madaniyati   Farg’ona
vodiysida   o’rganilgan   eng   kadimgi   dexkon   jamoalari   madaniyatidir.
Xozirgi   kunda   Chust   madaniyatiga   oid   yodkorliklar   vodiyda   80   dan
ortib ketdi. Ularni yil sanasi miloddan avvalgi II ming yillikning oxiri I
ming   yillikning   birinchichoragi   bilan   belgilanadi.   Bu   madaniyatga
tegishli   yodgorliklar   Farg’ona   vodiysining   shimoliy   (Namangan
viloyati)   va   sharqiy   (Andijon   viloyati)   viloyatlarida   keng   tarqalgan.
Xozirgacha   10   dan   ortiq   yodgorliklarda   arxeologik   qazishmalar
o’tkazilgan.   Chust   madaniyatiga   doir   yodgorliklar   tog’   oldi   soy
etaklarida, ularning o’rta oqimida, voxaning tekis  rayonlarida uchraydi.
Ayniqsa   Qoradaryo   xavzasida,   uning   irmoqlari   bo’ylab   Chust
madaniyatiga doir dexqonchilik qishloqlari qad ko’targan. Chustda M.E.
Voronesdan   keyin   V.I.Sprishevskiy   B.Matboboevlar   xam   qazishma
ishlari olib borgan. Yana bir yodgorlik Yu.A.Zadneprovskiy tomonidan
Qoradaryo   irmoqlaridan   biri   Dalvarzintepada   o’rganilgan.   Qazishmalar
         Qoraqo’rg’on,To’raqo’rg’on,Tergovchi,Yaztepa,Go’rimiron,G’ayrattepa
Chimboy,Ashkaltepa   kabi   yodgorliklarda   o’tkazildi.   Ularni   barchasi
Chust   madaniyatiga   oid   bo’lib   ulardagi   1,5   -   3metrgacha   qalinlikda
saqlangan   madaniy   qatlam   Chust   madaniyati   axolisining   o’troq   xayot
kechirganliklaridan   dalolat   beradi.   Chust   madaniyati   yodkorliklari
tarixiy   topografik   ikki   tipga   bo’linadi:   1.Maydoni   bir   gektargacha
bo’lgan mayda qishloqlar. Ularning xar biri bir oila jamoasining asosini
tashkil   etgan.   Maydoni   10   va   undan   ortiq   gektarga   teng   bo’lgan
qishloqlar.Olimlar   arxeologik   qazishpmalar   natijasida   qo’lga   kiritilgan
ashyoviy   dalillarga   asoslanib   Chust   madaniyati   materiallarini   ikki
davrga bo’ladilar. Uning birinchisi bronza Davrining sunggi bosqichiga
oid. Ikkinchi bosqichi xronologik davrlashtirishda miloddan avvalgi VIII
—VII   asrlarga  tegishli   bo’lib,  bu  bosqich   materiallari   ilk   temir  davriga
taalluqlidir.   Bu   davrda   Chust   madaniyati   qishloqlarida   otashparastlik
diniy   qarashlari   rasmiylashadi.   Chust   qishloqlari   atrofida   mudofaa
devorlari   barpo   etiladi.   Masalan,   Dalvarzintepa   misolida   miloddan
avvalgi VIII—VII asrlarda qadimgi Farg’onaning ilk shaxri shakllanadi.
Bu   shaxar   ikki   qismdan   iborat   bo’lib,   uning   birinchi   —   O’rda   kismida
jamoa   xukmdorining   qarorgoxi   joylashgan.   O’rdaning   chor   atrofidagi
qalin  mudofaa devorlar  qoldiqlari  Buvanamozordagi  Chust qishlog’ida,
Ashkaltepada xam topilgan. Chustda xom g’ishtdan ishlangan devorning
qalinligi   3   metr,   uning   balandligi   esa   3,5   metrga   teng   bulgan.Chust
madaniyati   yodgorliklarini   qazishma   jarayonida   ularning   quyi
qatlamidan   doira   shaklida   qurilgan   ko`plab   o’ralar   topilgan.   Masalan,
Chust makonida 60 dan ortiq Chimboy makonida esa 16 ta ana shunday
o’ralar   ochilgan.   Bu   o’ralarning   qanday   maqsadda   qurilganligi
         to’g’risida   xar   xil   fikrlar   mavjud.   Bir   guruh   olimlar   ularni   kulba   deb
talqin   etsa,   boshqa   bir   gurux   olimlar   Farg’ona   vodiysida   yakin
kunlargacha   an'ana   bo’lib   kelgan   g’alla   ombori,   g’alla   o’ralari   deb
biladilar. Bu xulosa xaqiqatga bir oz yaqindir, chunki ularning maydoni
yashash   joy—kulbalar   uchun   nokulay   edi.Chust   madaniyatiga   doir
yodgorliklarning   quyi   qatlamida   guvala   yoki   xom   g’ishtdan   qurilgan
kulbalar   uchramaydi.   G’ishtdan   qurilgan   uylar—xonadonlar   qoldiklari
Chust madaniyati tarixining ikkinchi bosqichida paydo bo’lgan. Dastlab
qadimgi   Fargonaning   bobodexqonlari   yarim   yerto’la   va   chaylalarda
istiqomat   qilganlar.Bu   esa   nasl-nasabi   jixatidan   qadimgi   chorvador
qabilalardan   ajralib   chiqqanliklaridan   guvoxlik   beradi.Chust
madaniyatining kashf etilganiga 50 yildan ortiq vaqt o’tishiga qaramay,
xali   bu   madaniyat   axolisigategishli   maxsus   qabristonlar   ochilmagan.
Makonlarni   qazish   jarayonida   vayronaga   uchragan   uylar   atrofidan   bir
necha   tartibsiz   ko’milgan   mozorlar   ochilgan.   Bu   mozorlarga   odamlar
yoni   bilai   g’ujanak   xolatida   quyilgan.   Ularda   anik,   bir   tartib
kuzatilmaydi.   Ba'zi   xollarda   odam   suyaklari   makon   maydonidagi
xo’jalik   o’ralarida   sochilib   yotar   edi.   Ko’p   xollarda   bir   chuqurchada
uytalab   odam   bosh   suyagiping   o’zi   uchraydi.   Birok,   mozorlarda   skelet
atrofida   sopol   idishdar,   xar   xil   taqinchoq   va   uy-ro’zg’or   buyumdari
uchramaydi. Odatda islom diniga qadar bo’lgan mozorlar albatta tegishli
ashyoviy dalillar bilan taminlangan.Faqat Chust makonida qazib olingan
bir   mozorda   skelet   bosh   suyagi   yaqinida   bitta   gulli   sopol   kosa   topildi.
Chust madaniyati yodgorliklarida ba'zan yosh bolalarni sopol idishlarga
solib   kumish   odati   uchrab   turadi.Chust   madadiyatida   metall   bilan
bog’liq   xunarmandchilik   yaxshi   rivojlangan.   Masalan,   Chust   makonini
         qazish vaqtida 80 dan ortik, Dalvarzintepada esa 60 ta metall predmetlar
topilgan.   Metall   bilan   bog’liq   xunarmandchilikiing   rivoji   xaqida   gap
ketganda   Chust   va   Dalvarzintepa   yodgorliklaridan   topilgan   tosh
qoliplarni   xam   kursatish   mumkin.   Bu   qoliplarda   oyna,   o’roq,   pichoq
bigizlar   qo’yilgan.   Metall   esa   sopol   idishlarda   —   eritlgan.   Chust
madaniyati   yodgorliklarining   yukori   qatlamidan   bronzadan   qilingan
asbob-uskunalardan   tashqari   temirdan   ishlangan   pichoq   topilgan.
Yedgorliklarda   temir   shlaklari   kuplab   uchraydi.   Chust   va
Dalvarzintepani  qazish vaqtida ot uzangilari  va sulig’i,oyna,  bilaguzuk,
xalqa   va   qarmoqlar,   ikki   parrakli   bronza   paykonlari   topildi.Chust
madayiyati   yodgorliklarida   toshdan   mexnat   qurollari   yasash   davom
etadi.   Masalan,   birgina   Dalvarzintepani   qazish   vaktida   1500   ga   yaqin
tosh   kurollar   topilgan.   Tosh   qurollar   orasida   qum-toshdan   yasalgan
o’roqsimon   pichoklar   yasash   aloxida   diqqatga   sazovordir.
Dalvarzintepada   400   ga   yaqin   ana   shunday   tosh
pichoqlartopilgan.Suyakdan   qurol   yasash   keng   yo’lga   qo’yilgan.
Suyakdan   taroq,   moki,   bigiz,   urchuk,   va   boshqa   buyumlar   ishlangan.
Suyakdan   yasalgap   buyumlar   orasida   qo’y,   echki   oshiqlarinixoyatda
ko’p.   Ularga   tegishli   chuqurchalar   yasab,   chukurchalarga   bronza
quyilgan.   Oshiklarning   deyarli   ko’pchiligi   juda   sillik   ustki   qismi   to’k
kizil tusda va ularga berilgan pardoz tufayli oshiklar tovlanib turadi. Bu
esa   qumor   o’yinidan   dalolat   beradi.   Chust   madaniyatida
xunarmandchilykiing   keng   rivojlangan   soxasi   kulolchilik   edi.   Lekin
sopol   ishlab   chikarishda   xali   kulolchilik   dastgoxidan   foydalanishga
utilmagan.   Idishlar   qo’lda   yasalgan.   Demak,   chustliklar   kulolchilik
charxini   bilmaganlar.Chust   madaniyati   axolisining   xujaligi   sun'iy
         sug’orishga   asoslangan   dexqonchilik   edi.   Ikkinchi   urinda   chorvachilik
turgan.   Xujalikda   xonaki   ot,   koramol   saqlangan.   Dexdonchilik
ekinlaridan   bug’doy,   arpa,   tarik   ekilgan.   Chustliklarning   g’allalari,
yukorida   ta'kidlganidek,   yerga   o’yib   ishlangan   uralarda   saqlangan.   Xar
bir  o’rada   200  kg  dan  to  2  tonnagacha   g’alla   saqlash   mumkin  bo’lgan.
Dexqonchilik   ishlarida,   yer   xaydashda,   ekin-tikinlarni   yanchishda
xayvonlardan   foydalanilgan.   Masalan,   qadimgi   Farg’onaning   xozirgi
Qirgiziston   xududiga   kirgan   Soymalitosh   koya   suratlarida   qo’shga
qo’shilgan   xo’kizlarning   tasviri   bor.   Bu   suratlar   Chust   madaniyati
davriga oiddir.Chust axolisi xayotida xunarmandchilikniig to’qimachilik
yunalishi yuksak darajada rivojlangan. Chust madaniyati yodgorliklarini
kazish vaktida to’qimachilik dastgoxiga tegishli urchuq, toshlar, moki va
suyak taroqlar ko’plab topilgan.Shunday kilib, miloddan avvalgi II ming
yillikning   oxiri   va   I   ming   yillikning   boshlarida   Farg’ona   vodiysida
Chust   madaniyati   misolida   qadimgi   dexdonchilik   madaniyati   -   tarkib
topganini   ko’ramiz.   Bu   madaniyatning   kelib   chikish   masalasi   borasida
olimlar orasida davom etayotgan ilmiy munozaralar xali o’z nixoyasiga
yetgani   yoq.   Bu   madaniyat   ijodkorlarining   turmush   tarzi   Janubiy
Uzbekiston   xududlarida   topib   urganilgan   Sopollitepa   madaniyati
ijodkorlaridan   madaniy   va   xujalik   taraqqiyoti   jixatdan   ming   yillar
orqada   bo’lgan.   Bu   madaniyat   axolisi   O`rta   Osiyoning   tub   yerli   xalqi
bo’lib,   ular   jismoniy   tuzilish   va   antropologik   tip   jixatdan   yevropaliklar
tipiga   mansub   edi.   Ulariing   ijtimoiy   tuzumi   ibtidoiy   jamoa   tuzumining
oxirgi   bosqichi   va   uning   yemirilish   davri   bilan   tavsiflanadi.   Chust
madaniyatidan   so’ng   qadimgi   Farg’onada   ularning   vorislari   sifatida
Elatan madanyyati shakllanadi. Elatan madaniyati qadimgi Farg’onaning
         ilk temir  davriga oid madaniy  merosi  bo’lib,  uning yil sanasi miloddan
avvalgi VII— V asrlar bilan belgilangan.
3.MINGTEPA   VA   AXSIKENT   MODDIY
YODGORLIKLARI TARIXI
Farg’ona   vodiysi   o’zining   geografik   joylanishi   va   tabiiy
sharoitini   qulayligi   bilan   qadimdan   dehqonchilik   va   chorvachilik   keng
rivojlangan   o’lka   bo’lgan.   Bu   yerda   Markaziy   Farg’onaning   qum
barxanlaridan   tortib   to   Pomiru   Tyanshan'   tog’laridagi   al'p   o’tloqlarini
uchratish   mumkin.   Norin   va   Qoradaryo   suvlarining   qo’shilishidan
vujudga   kelgan   Sirdaryo   sharqsan   g’arbga   qarab   Xo’jand   «darvozasi»
tomon   yo’nalib,   vodiyni   ikkiga,   janubiy   hamda   shimoliy   Farg’onaga,
ajratgandek bo’ladi. Janubda Turkiston - Oloy tog’laridan, shimolda esa
Chotqol   Qurama   tog’laridan   bir   necha   o’nlab   katta-kichik   soylar
Sirdaryo tomon yo’nalib, ba'zilari Sirdaryoga qo’shilib ketsa, boshqalari
bo’lsa suvining ozligidan unga yetolmay adirlar orasida qolib ketadi. Bu
o’z   navbatida   o’ziga   xos   tabiiy   sharoitga   (mikroiqlimga)   ega   bo’lgan
vohalar va vohachalarni vujudga keltiradi.Bu yerda Qoradaryo va uning
havzasini   alohida   ko’rsatib   o’tish   kerak.   Qoradaryo   Tyanshan'
tog’larining  sharqiy tizmalaridan boshlanib, yassi tog’lik va adirliklarni
oralab   o’tib,   O’zgan   vohasiga   chiqadi.   O’zgan   vohasidan   to   Norin
daryosiga qo’shilguncha bo’lgan 100 km.dan ziyod masofada Qoradaryo
havzasida   bir   necha   so’lim   vohachalarni   kuzatish   mumkin.   Shu
vohachalarni   birida,   hozirgi   Andijon   viloyati   Oyim   qishlog’i   yonida,
Farg’onaning   ilk   shaharlaridan   biri   Dalvarzinni   30   gektarga   yaqin
xarobalari   yotibdi.   Uning   arki   a'losi,   mudofaa   devorlar   bilan   o’rab
olingan   «shahristoni»   yaqqol   ko’zga   tashlanib   turibdi.   Keyingi   30   yil
         ichida   olib   borilgan   arxeologik   izlanishlar   O’zbekiston   hududida   quyi
bronza   va   ilk   temir   (miloddan   avvalgi   II   minginchi   yillarning   ikkinchi
yarmi I minginchi  yillarni boshi) davridanoq kichik kichik ilk davlatlar
shakllanganligi   haqida   yangi   materiallar   berdi.   Bunday   kichik
davlatlarning   markazi   sifatida   Jarqo’ton   (Surxondaryo),   Dalvarzin
(Farg’ona),   Ko’zaliqir   (Xorazm),   Ko’ktepa,   keyinroq   Afrosiyob
(Samarqand)   kabi   ilk   shaharlar   dexqonchilikka   asoslangan   qarorgohlar
ora-sidan   ajralib   chiqadilar.   Bunday   ilk   shaharlarning   arki   a'losi,
mudofaa devor bilan o’rab olingan «shahristoni» bo’lgan ekan.Farg’ona
vodiysida   bronza   davri   o’ziga   xos   tarixiy   taraqqiyotga   ega   bo’lib,unda
arxaik   elementlar   uzoq   davr   mobaynida   saqlanib   qolgan.   Chust
madaniyati   nomi   bilan   ma'lum   va   mashhur   bo’lgan   dehqonchilik
madaniyatini   goho   bronza,   ba'zida   esa   ilk   temir   davriga   oid   deb   talqin
qilib   kelindi   (Zadneprovskiy,   1962,1978,1998;   Koshelenko,   1985).
Lekin,   tabiiy   fanlar   yordamida   olib   borilgan   tadqiqotlar   natijasida,
jumladan   radiokarbon   analizlar   (Zadneprovskiy,   1997)   hamda   bronza
buyumlarini   spektral   analiz   qilish   yo’li   bilan   (Ruzanov,   1999)   Chust
madaniyati   juda   uzoq  davrni   o’z  ichiga   qamrab   olib   milod-dan  avvalgi
XVI-XVasrlardan   to   VII   asrgacha   davom   etganligi
aniqlanmoqda.Shohimardon Marg’ilonsoy hamda Kosonsoy havzalarida
olib   borilgan   keyingi   yillardagi   arxeologo-paleogeografik   izlanishlar
Farg’onavodiysining sug’orma dehqonchilik tarixiga bir qator aniqliklar
kiritdi. Masalan, Kosonsoyning quyi oqimida Axsikent oazisining asosiy
qismi   miloddan   avvalgi   X-IX   asrlarda   o’zlashtirilgan   bo’lib,   Eski   Axsi
yodgorligihududida dehqonlar qarorgohi bo’lganligi aniqlandi. Farg’ona
vodiysidagi   bir   necha   o’nlab   bunday   qarorgohlarni   poytaxti   Dalvarzin
         bo’lganga   o’xshaydi,   ya'ni,   Dalvarzin   ilk   shahar   sifatida   Farg’ona
vodiysidagi   ilk   davlatning   poytaxti   bo’lsa   ajab   emas.   Olingan
ma'lumotlarga   qaraganda,   Farg’ona   vodiysining   daryo   va   soy
havzalarida   miloddan   avvalgi   X-IX   asrlardan   boshlab,   intensiv   sun'iy
sug’orma   dehqonchilik   keng   rivojlana   boshlagan   ekan.   Murakkab
rel'efga   ega   bo’lgan   Farg’ona   vodiysining   daryo   va   soy   havzalarida
kanal   qazib,   dehqonchilik   qilish,   oddiy   dehqon   jamoalarining   qo’lidan
kelishi   qiyin.   Bunday   ishlarni   boshida,   menimcha,   ilk   davlat   sohiblari
turgan bo’lishi kerak. Buyuk Ipak yo’lining gullab-yashnashida poytaxt
shaharlarning   roli   katta   bo’lgan.   Bu   borada   qadimgi   Farg’ona   poytaxti
Axsikent   diqqatga   sazovordir.   Uning   xarobalari   To’raqo’rg’on   va
Jomashuy   orqali   o’tgan   NamanganFarg’ona   yo’lining   ikki   tomonida,
Sirdaryoning   o’ng   sohili   bo’ylab   cho’zilib   ketgan   baland   tepaliklar
ko’rinishida   yotibdi.   Xalq   orasida   uni   Eski   Axsi   deb   ataydilar.   Bu
yodgorlikning   madaniy   qatlamlarida   Farg’ona   xalqlarining   2,5   ming
yilga   yaqin   hayoti   va   madaniyati-ga   oid   bebaho   ma'lumotlar   beruvchi
tarixiy   obidalar   yashiringan.   Ular   tariximizning   o’chmas   sahifalari,
ajdodlarimizdan   qolgan   moddiy   yodgorliklarning   zaminda   qolgan
o’chmas izlari, o’zbek xalqining madaniy merosi, o’z davridagi go’zallik
olamining   mezonidir.   Eski   Axsi   hududida   olib   borilgan   arxeologik
qazishmalar   shuni   ko’rsatdiki,   Axsikent   shahri   Markaziy   Osiyo,
jumladan   O’zbekiston   tarixida   muhim   ahamiyatga   ega   ekan.   Ma'lum
bo’lishicha,   Markaziy   Osiyoning   boshqa   yirik   shaharlari   singari
Axsikentning   ham   o’z   qal'asi,   shahristoni   (ichki   shahar)   va   rabodi
(tashqi shahar) bo’lgan (1-rasm). Milodning X-XI asrlariga kelib, uning
maydoni   400   gektarga   yetgan.   Dastlab,   biz   shaqar   qal'asi   haqida   aniq
         ma'lumotga   ega   emas   edik.   Uning   asosiy   qismini   vaqtlar   o’tishi   bilan
Sirdaryo   suvi   yuvib   ketgan,   qolgani   qor   va   yomg’ir   ta'sirida   tekislanib
qolgan   ekan.   Faqat   qal'aning   shimoliy   va   shimoli-sharqiy   qismi   uncha
katta   bo’lmagan   do’nglik   shaklida   saqlanib   qolgan.   Bu   yerda   mudofaa
devor vahandaq qoldiqlari ko’zga tashlanib turardi. Qazishma ishlaridan
so’ng   qal'a   mustahkam   mudofaa   insho-otlari   bilan   o’rab   olinganligi   va
uning eng pastki madaniy qatlamlari miloddan avvalgi III-II asrlarga oid
ekanligi   ma'lum   bo’ldi.   Qal'a   devorlari   paxsa   va   xom   g’ishtlardan
qurilgan   bo’lib,   ming   yillar   davomida   mudofaa   holatini   yo’qotmagan,
vaqti-vaqti   bilan   tuzatib   turilgan,   ba'zida   esa   butunlay   qay-tadan
qurilgan.   Ayniqsa,   bu   borada   qal'adan   shimolda,   shimoli-sharqda   35
gektardan   ziyodroq   maydonni   egallagan   shahriston   (1-rasm,   Axsi   1A,
Axsi   1B)   diqqatga   sazovordir.   Undan   hozirgi   kunlarda   25   gektardan
ziyodroq   joyi   saqlanib   qolgan.   Uning   ham   janubiy   qismini   Sirdaryo
yuvib   ketgan.   Shahriston   handaq   orqali   qal'-adan   ajralib
turgan.Shahriston   ikki   (ichki   va   tashqi)   qismdan   iborat   bo’lib,   yozma
manbalarda tilga olingan beshta darvoza shu ikkala shahris-tonga oiddir.
Ikkala   shahriston   ham   balandligi   20   metrga   yaqin   devorlar   vachuqur
qandaqlar   bilan   o’rab   olingan.   Ichki   shaqri-ston   devori   xarobalarining
ikki   joyida   minora   qoldiqlari   do’nglik   shaklida   ko’rinib   turibdi.   Tashqi
shahristonning   shimoliy   va   shimoli-sharqiy   devorlari   qoldig’ida   20   ga
yaqin   minora   xarobalari   mavjud.   Axsikent   markazlashgan   Somoniylar
davlati   (IX-X   asrlar)   davrida   Farg’ona   vodiysining   siyosiy,   ijtimoiy   va
iqtisodiy   markazi   sifatida   gullab   yashnaydi.   Axsikentda   zarb   qilingan
tanga   pullar   Somoniylar   davlati   iqtisodiyotida   muhim   rol   o’ynagan.
Buni   biz   ichki   bozor   mu   omalasida   bo’lgan   mis   tangalar   misolida
         ko’rishimiz   mumkin.   Masalan,   Axsikentda   zarb   qilingan   mis   tangalar
O’rta   Osiyoning   ko’pchilik   viloyatlaridan   topilgan.IX   asr   o’rtalaridan
boshlab,   Axsikent   shahristonining   devorlari   mudofaa   holatini   yo’qota
boshladi.   Chunki,   bu   davrda   (1X-X   asrlar)   markazlashgan   Somoniylar
davlati aholini mudofaa devorlarisiz muhofaza qila olgan.Bu davrda ham
Buyuk  Ipak   yo’lining   asosiy   tarmoqlaridan   biri   Farg’ona   orqali   o’tgan.
Hindiston, Eron va O’rta Yer den-gizi bo’yi davlatlaridan chiqqan savdo
karvonlari Samarqand orqali o’tib, Xo’jandga kelgan «Xo’janddan so’ng
yo’l   ikkiga   bo’linib,   biri   Pop   (Bob),   Axsikent   orqali   Quvaga   borgan,
ikkinchisi esa So’x, Rishton, Marg’ilon orqali Quvada birinchi yo’l bilan
birlashib, O’sh tomon yo’llangan (Ibn Xordabex, Ishtaxriy, Ibn Xavqal).
O’shdan so’ng, bu Buyuk Ipak savdo yo’li avvalgidek O’zgan, Otboshi
va Terekdavon orqali Xitoyga o’tgan. Axsikentning X1-XII asrlarga oid
madaniy qatlamlarida  bir necha ko’cha ham aniqlandi.  Ular shaharning
shimoliy   va   sharqiy   darvozalariga,   markaziy   bozorga   hamda   temirchi,
misgar,   zargar   va   baqqol,   savdogarlar   mahallasiga   olib   boradi.Yozma
manbalarning bergan xabarlarigako’ra, Axsikent shah-rining bosh bozori
shahristonda   bo’lgan.   Buni   arxeologik   izlanishlar   to’liq   tasdaqladi.
Aniqlanipshcha,   markaziy   bozor   o’zining   savdo   rastalari   bilan   tashqi
shahristonning shimoli-sharqida joylashgan bo’lib, ikki gektardan ziyod
maydonni egallagan.Birinchi (ichki) shahristonning ikki joyida (1-rasm,
VIII,   XVIII)   yer   osti   vodoprovodi   ham   ochildi.   Bu   vodoprovodlar   X
asrning   oxirlarida   uzoq   vaqtlar   xizmat   qilishga   mo’ljallab   qurilgan
buyuk   injenerlik   inshootdir.   Arxeologik   tadqiqot-lar   shuni   ko’rsatdiki,
vodoprovod   qurilgan   davrda   shahristonning   ichi   zich   uylar   bilan   band
bo’lgan.   Shunday   sharoitda,   qanday   qilib,   bu   yer   osti   inshooti   qurilgan
         ekan   ?   Aniqlani-shicha,   o’z   zamonasining   amaliy   ilmlariga   tayangan
quruvchi   ustalari   bu   ajoyib   inshootni   hozirgi   metro   qurilishi   shaklida
bunyod qilishgan. Avval yer osti tunneli qazilgan, so’ngra uning ichida
pishiq   g’ishtdan   yarim   gumbazsimon   inshoot   qurib,   uning   tubiga   katta
diametrli   sopol   quvurlar   yotqizilgan   (4-rasm).   Suv   ana   shu   quvurlar
orqali oqqan. Bunday sopol quvur parchalarini shahriston  va rabodning
hamma   joyida   uchratish   mumkin.   Bu   vodoprovod   sistemasi   shahar
aholisiga ikki yuz yildan ziyodroq xizmat qilgan. Shuni alohida ta'kidlab
o’tish joizki, ikkinchi shahristonning quyi qatlamlaridan quyi bronza va
ilk temir  davriga (mi-loddan avvalgi X-IX asrlar) oid topilmalar qo’lga
kiritilgan.   Bu   albatta   Axsikent   tarixining,   qolaversa   bu   hududdagi
sug’orma   dehqonchilik   tarixining   uch   ming   yilga   teng   ekanligidan
guvohlik beradi.
                                        Xulosa
O’zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishgandan   keyin,   ona   Vatan
tarixini   bilishga,   o’zlikni   anglashga   qiziqish   ortdi.   Zero,   O’zbekiston
Respublikasi   muhtaram   birinchi   prezidenti   Islom   Karimov
ta'kidlaganidek,   “O’z   tarixini   bilmaydigan,   kunini   unutgan   millatning
kelajagi yo’q. Bu haqiqat kishilik tarixida ko’p bora o’z isbotini topgan
”.   Tarix   saboqlari   inson   uchun   namuna   bo’ladi,   ta'lim   tarbiya   beradi.
Tarix saboqlari xalqni hushyorlikka, o’z ozodligimiz, istiqlolimizni ko’z
qorachig’idek asrashga undaydi. I. Karimov ta'kidlaganidek, “Modomiki
o’z tarixini  bilgan,  undan ruhiy quvvat  oladigan  xalqni  yengib bo’lmas
ekan,   biz   haqiqiy   tariximizni   tiklashimiz,   xalqimizni,   millatimizni   ana
shu   tarix   bilan   qurollantirishimiz   zarur.   Tarix   bilan   qurollantirishimiz,
yana   bir   bor   qurollantirishimiz   zarur”.   Bugungi   kunda
tarixshunosligimizda   o’rganilishi   dolzarb   bo’lgan   masalalardan   biri
Qang’   va   Davon   davlatiga   tarixiga   oid   moddiy   manbalar   mavzusidir.
Istiqlol sharofati bilan yurtimizda keng miqyosda arxeologik tadqiqotlar
olib borilmoqda. Buning natijasida, vatanimiz xududida vujudga kelgan
ilk  shaxarlar,  Shaxarsozlik  tarixini  o’rganishga  e'tibor  kuchaydi.  Ushbu
mavzu bo’yicha mustaqillik nuqtai nazaridan yozilgan ilmiy adabiyotlar
vujudga   keldi.Haqiqatanham,   moddiymadaniyat-tarixning   eng   qadimgi
bosqichlarini   o’rganishda   muhim   manba   hisoblanib,   jamiyatning   olg’a
qarab  rivojlanish  xususiyatlarini   va qonuniyatlarini   ko’p  miqyosli  turli-
tuman materiallar orqali ochib berishga imkoniyat yaratadi. Aynipaytda,
         haqiqiy   tarixni   ochib   berish   maqsadida   arxeologik   manbalarni   tahlil
qilish   va   qayta   ishlash   talab   etiladi.   Ushbu   uslubiy   yondashuv
to’laligicha   shahar   madaniyatining   dastlabki   bosqichlari   uchun   ham
xosdir.   Bu   jarayonni   o’rganish   uchun   tarixiy   va   arxeologik   o’rganish
uslublarining   tahlili   o’ta   muhimdir.   Shuning   uchun   ham   ushbu   mavzu
dolzarb.   Kurs   ishi   kirish   uchtareja,   xulosa,   adabiyotlar   ro’yxatidan
iborat.Kurs   ishida   O`zbekiston   shaxarsozlik   tarixi,   shaxarlarning
vujudga   kelishidagi   ijtimoiy-iqtisodiy   omillar   misollar   asosida   xamda
ushbu davrni o’rgangan arxeolog olimlarning tadqiqotlari asosida ochib
berilgan.   Shuningdek,   birinchi   prezidentimiz   I.A.Karimovning
asarlaridan ham metodologik manba sifatida foydalanilgan. Xar bir davr
yodgorliklari   slaydlarda   o’z   aksini   topgan.   Topilgan   yodgorliklarni
davrma-davr solishtirgan.
         FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
1. Boynazarov F. Antik dunyo. T.: Mehnat, 1989.
2. Buniyatov Z. Gosudarstvo Xorazmshaxov – Anushteginov. M.: 1998.
3. Ibroximov N. Ibn Battuta va uning O’rta Osiyo bo’ylab sayohati. T., 
1991
4. Isxoqov M. So’g’diyona tarix chorraxasida. T.: Fan, 1990 
5. Kabirov J., Sagdullaev A. O’rta Osiyo arxeologiyasi. T., 1990.
6. Tolstov S. P. Qadimgi Xorazm madaniyatini izlab. T.: Fan. 1964.
7. Shaniyazov K. Uzbeki – Qarluqi. T.: Nauka. 1964. Shoniyozov K.Sh. 
8. Shoniyozov K. Qang’ davlati va qang’lilar. T., 1990.
9. G’ulomov Ya.G’Xorazmning sug’orilish tarixi. T., 1959
10. G’ulomov Ya.G’. Qadimgi madaniyatimiz ildizlari. T.: Fan.
11. Eshov B. Sug’diyona tarixidan lavhalar.-T., 2002.
12. Eshov B. Qadimgi O’rta Osiyo shaxarlari.-T., 2006.
13. Asqarov A.,Abdullaev B. Djarkutan (k probleme protogorodskoy 
sivilizasii na yuge Uzbekistana) . Tashkent. 1983
14. Sarianidi V.I. Baqtriya skvoz' mglu vekov. M. 1984
15. Tolstov S.P.Drevniy Xorezm. Opit istoriko- arxeologicheskogo 
issledovaniya. M. 1948

Qangʻ va Davon davlatlari hududi va boshqaruv tizimi

Купить
  • Похожие документы

  • Xisrav I Anushervon davrida Eron
  • Turkiya XX asrning 60-70- yillaridagi harbiy tuzum davrida
  • Turkistonda mustamlaka boshqaruv tizimining takomillashtirilishi
  • Sharqshunoslar tomonidan O’rta Osiyo xonliklarining Rossiya imperiyasi tomonidan bosib olinishi masalalarining o’rganilishi
  • Arablar bosqini va Markaziy Osiyo xalqlarining istilochilarga qarshi kurashi tarixshunosligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha