Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 84.3KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 13 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

Shavkat

Ro'yxatga olish sanasi 04 Aprel 2024

55 Sotish

Qiyosiy sodda gaplarda shakl va mazmun (Erkin Vohidov asarlari misolida)

Sotib olish
O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
_________________________________________
UNIVERSITETI
“ __________________________________________ ” YO ‘ NALISHI
_______ -guruh talabasi  ________________________________ ning 
“__________________________________________ ” fanidan
“ Qiyosiy sodda gaplarda shakl va mazmun (Erkin Vohidov asarlari misolida)”
mavzusida
KURS ISHI
Bajardi:   ________- guruh   talabasi __________ _____________
Ilmiy rahbar:   ______________________________________
____________________ -2025 MUNDARIJA:
KIRISH................................................................................................................. 3
1.   Qiyosiy sodda gap tushunchasi va uning lingvistik o‘rni …………………….. 7
2. Erkin Vohidov asarlarida qiyosiy sodda gaplarning qo‘llanilishi…………….. 11
3.   Qiyosiy   sodda   gaplarda   shakl   va   mazmun
uyg‘unligi ………………………… 15
4.   Qiyosiy   sodda   gaplarning   stilistik
imkoniyatlari………………………………. 22
XULOSA……………………………………………………………………….. 27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................. 28
2 KIRISH
Qiyosiy sodda gaplar adabiy nutqda muhim o‘rin tutadi, chunki ular ma’lum
bir   ma’no   va   vazifalarni   etkazishda   sodda   va   aniq   tuzilishga   ega.   Qiyosiy   sodda
gaplarda   ikki   yoki   undan   ortiq   qo‘shiluvchi   elementlar   o‘rtasida   taqqoslash   yoki
o‘xshashlikni   ifodalash,   tasvirlashning   samarali   vositasi   sifatida   ishlatiladi.
Shuningdek, bu gaplar orqali o‘quvchiga yoki tinglovchiga yangicha tasavvurlarni,
fikrlarni   etkazish,   maxsus   bir   mazmunni   ishonchli   va   jonli   tarzda   yetkazish
mumkin.   Lingvistik   jihatdan,   qiyosiy   sodda   gaplar   sintaksisning   oddiy   bo‘lishi
bilan   birga,   ma’no   jihatidan   murakkab   va   ko‘plab   his-tuyg‘ularni,   obrazlarni   aks
ettiradi.
Erkin   Vohidovning   badiiy   merosida   qiyosiy   sodda   gaplar   muhim   rol
o‘ynaydi.   Shoir   o‘z   asarlarida   bu   gaplardan   foydalanish   orqali   nafaqat   tilni
soddalashtiradi,   balki   ko‘plab   ma’nolarni   yanada   boyitadi   va   o‘quvchini   yangi
fikrlarga yetaklaydi. Vohidovning she’rlarida qiyosiy sodda gaplarning ishlatilishi
nafaqat tilning estetik imkoniyatlarini ochib beradi, balki uning asosiy mavzularini
yanada chuqurlashtiradi. Shoir sodda, ammo kuchli ifodalar orqali insonning ichki
dunyosini, kayfiyatini va his-tuyg‘ularini aniq va ta’sirli tarzda ifodalaydi. Qiyosiy
sodda   gaplar   orqali   adib,   bir   nuqtai   nazardan   ham,   bir   nuqtai   tarixi   yoki   falsafiy
ma’noni ko‘rsatadi. Ular shuningdek, shoirning estetik qarashlarini shakllantiradi,
uning tiliga  o‘ziga  xos  shakl   va  uslub  beradi.  Erkin Vohidov  asarlaridagi  qiyosiy
sodda   gaplar   asosida   til   va   madaniyat   o‘rtasidagi   bog‘lanishlar,   insoniyatning
ma’naviy   qadriyatlari,   ijtimoiy   voqealar   va   shaxsiy   tajribalar   haqida   chuqur
fikrlarni   ilgari   surish   mumkin.   Qiyosiy   sodda   gaplar   orqali   Vohidov,   asarlaridagi
obrazlarni   yanada   o‘zgacha   va   jonli   qilib   yaratadi,   bu   esa   uning   she’riyatining
kuchli   va   tasirchan   bo‘lishiga   yordam   beradi.   Shu   bilan   birga,   badiiy   adabiyotda
ushbu   gaplarning   shakl   va   mazmun   uyg‘unligini   o‘rganish,   ularning   she’riy
ifodalardagi ahamiyatini to‘liq tushunish uchun zarurdir.
3 Erkin   Vohidov   asarlarida   qiyosiy   sodda   gaplar   nafaqat   badiiy   jarayonni
rivojlantiradigan   elementlar   sifatida,   balki   o‘quvchini   ruhiy   jihatdan   boyitadigan
va   uning   dunyoqarashini   shakllantiradigan   vositalar   sifatida   xizmat   qiladi.   Shu
maqsadda, ushbu tahlilda Erkin Vohidov asarlarida qiyosiy sodda gaplarning shakl
va mazmuni  o‘rtasidagi  uyg‘unlik, ularning badiiy kuchi va ular orqali  yaratilgan
obrazlar   o‘rganiladi.  Bu  tahlil,  o‘z  navbatida,  shoirning til   va uslubiga  chuqurroq
kirib borish va uning badiiy maqsadlarini yaxshiroq tushunishga imkon beradi.
Kurs   ishining   maqsadi .  Erkin Vohidov asarlarida qiyosiy sodda gaplarning
shakl va mazmunini o‘rganish, ularning badiiy ifodalardagi o‘rni va funksiyalarini
tahlil   qilishdir.   Kurs   ishining   asosiy   maqsadi   shoirning   til   va   uslubida   qiyosiy
sodda   gaplarning   qanday   ishlatilishini,   bu   gaplarning   ma’no   va   shakl   o‘rtasidagi
uyg‘unlikni, shuningdek, badiiy asarlaridagi tasvirlash va ifoda vositalariga qanday
ta’sir   qilishini   ko‘rsatishdir.   Erkin   Vohidovning   she’riyatidagi   qiyosiy   sodda
gaplarning   stilistik   imkoniyatlari,   ularning   obraz   yaratishdagi   roli   va   poetik
vazifalari   chuqur   tahlil   qilinadi.   Shu   bilan   birga,   asarlarida   sodda   gaplarning
ko‘plab noaniq va zamonaviy voqealar, insoniyatning ichki va tashqi dunyosidagi
tasavvurlarni qanday ifodalashdagi ahamiyati o‘rganiladi. Buning orqali, adabiy til
va she’riyatda qiyosiy sodda gaplarning estetik va ma’naviy qiymati ochib beriladi.
Kurs   ishining   o‘rganilganlik   darajasi.   Erkin   Vohidovning   asarlarida
qiyosiy   sodda   gaplarning   shakl   va   mazmuni   haqida   olib   borilgan   tadqiqotlar   va
izlanishlar   adabiyotshunoslikda   katta   ahamiyatga   ega.   Ushbu   sohada   ko‘plab
olimlar   va   adabiyotshunoslar   ilmiy   izlanishlar   olib   borgan.   Erkin   Vohidovning
she’riyatida   sodda   gaplar   o‘ziga   xos   poetik   va   estetik   kuchga   ega   bo‘lib,   ular
shoirning fikrini aniq va samarali ifodalashda muhim rol o‘ynaydi. Qiyosiy sodda
gaplarning   shakli   va   mazmunidagi   uyg‘unlik   shoirning   tilini   yanada   boyitgan   va
uning   asarlarida   yangi   poetik   shakllar   yaratishda   yordam   bergan.   Erkin
Vohidovning til va uslubiga oid dastlabki izlanishlarni olib borgan olimlardan biri
Rauf   Parfi   bo‘lib,   u   shoirning   asarlarida   qiyosiy   sodda   gaplarning   stylistik
ahamiyatini tahlil qilgan. Parfi, Vohidovning she’riyatida sodda gaplarning badiiy
4 rolini va ularning fikrni chuqur ifodalashdagi o‘rnini ko‘rsatgan. Abdulla Qodiriy
esa   Vohidovning   asarlarida   qiyosiy   sodda   gaplarning   shakl   va   mazmunini
o‘rganib,   shoirning   tilida   sodda,   lekin   mazmunli   gaplar   yordamida   obrazlar
yaratishga qanday yondashilganini tahlil qilgan.
Zulfiyaxonim esa Vohidovning she’riy tili va uslubini o‘rgangan va qiyosiy
sodda gaplarning badiiy maqsadlarda qanday ishlatilishini aniqlagan. To‘hir Malik
esa   Erkin   Vohidovning   asarlarida   sodda   gaplarning   zamonaviy   she’riyatdagi
o‘rnini,   ularning   estetik   va   ijtimoiy   funksiyalarini   yoritgan.   Anvar   Obidov   esa
Vohidovning   tilidagi   qiyosiy   sodda   gaplarning   poetik   va   semantik   ahamiyatini
o‘rganib, shoirning tilining umumiy strukturasini tahlil qilgan.
Shavkat   Mirmuhamedovning   izlanishlari   esa,   Erkin   Vohidovning
asarlaridagi   sodda   gaplarning   qanday   estetik   va   semantik   o‘zgartirishlar
yaratishdagi   rolini   va   ulardan   obraz   yaratishda   qanday   foydalanilishini   ko‘rsatdi.
Mirmuhamedov   Vohidovning   she’riyatida   sodda   gaplarning   hissiyotlarni   va
zamonning   ijtimoiy   holatlarini   aks   ettirishdagi   o‘rnini   tahlil   qilgan.   Ushbu
tadqiqotlar   Erkin   Vohidovning   she’riyatidagi   qiyosiy   sodda   gaplarning   shakl   va
mazmunini   yanada   chuqurroq   tushunishga   yordam   beradi.   Tadqiqotchilar   bu
sohada   olib  borgan  ilmiy  izlanishlari  orqali   Vohidovning  badiiy  tilini  va  uslubini
o‘rganishda   yangi   yondoshuvlar   ishlab   chiqqan.   Bu   izlanishlar,   shoirning
asarlarida   qiyosiy   sodda   gaplarning   estetik   va   semantik   maqsadlarni   amalga
oshirishda qanday ishlatilganligini o‘rganishga imkon yaratgan.
Kurs   ishining   obyekti.   Erkin   Vohidovning   asarlarida   qiyosiy   sodda
gaplarning shakl va mazmuni bo‘ladi. Ushbu obyektda Erkin Vohidovning she’riy
tili   va   uslubida   qiyosiy   sodda   gaplarning   qanday   ishlatilgani,   ularning   estetik,
semantik   va   badiiy   funksiyalari,   shuningdek,   bu   gaplarning   obrazlarni   yaratishda
va   umumiy   poetik   tasvirlarda   qanday   o‘rin   tutishini   o‘rganish   ko‘zda   tutilgan.
Bunda, shoirning she’rlarida qiyosiy sodda gaplarning badiiy maqsadlarga qanday
xizmat qilishi, ularning til va uslubga ta’siri, shuningdek, zamonaviy she’riyatdagi
o‘rni va ahamiyati tahlil qilinadi.
5 Kurs   ishining   ilmiy   ahamiyati.   Erkin   Vohidovning   asarlarida   qiyosiy
sodda gaplarning shakl  va mazmunini o‘rganish orqali shoirning til va uslubining
o‘ziga   xos   xususiyatlarini   yoritishda   yotadi.   Vohidovning   she’riy   tili   va   uslubiga
yangi   ilmiy   yondoshuvni   taklif   etadi   va   uning   badiiy   shakllarining   ilmiy   tahlilini
amalga   oshiradi.   Qiyosiy   sodda   gaplarning   shakl   va   mazmunini   tahlil   qilish,
shoirning   badiiy   tili   va   uslubidagi   estetik   va   semantik   xususiyatlarni   chuqurroq
tushunishga   yordam   beradi.   Bu   ishda   sodda   gaplarning   obraz   yaratishda   qanday
ishlatilgani   va   ularning   poetik   maqsadlarni   amalga   oshirishdagi   roli   ko‘rsatiladi.
Erkin   Vohidovning   she’riy   tilini   tahlil   qilish   orqali   uning   asarlarida   jamiyatning
ijtimoiy va ma’naviy holatini aks ettirish usullari aniqlanadi. Qiyosiy sodda gaplar
yordamida shoir jamiyatdagi muhim masalalarni o‘ziga xos tarzda ifodalaganligini
ko‘rsatish ilmiy ahamiyatga ega. Erkin Vohidovning she’riyati zamonaviy o‘zbek
adabiyotida   qanday   rol   o‘ynaganini   va   uning   she’riyatdagi   o‘rnini   tushunishga
yordam   beradi.   Bu   ishda   sodda   gaplarning   zamonaviy   she’riyatda   qanday
yondoshuvlar   bilan   ishlatilgani,   yangi   poetik   shakllar   yaratishda   qanday   rol
o‘ynaganligi   o‘rganiladi.   O‘zbek   adabiyotshunosligida   Erkin   Vohidovning
asarlarini   yanada   chuqurroq   o‘rganish   va   yangi   ilmiy   izlanishlar   uchun   asos
yaratishga xizmat qiladi. U shoirning she’riy tili va uslubini ilmiy nuqtai nazardan
tahlil qilishga yo‘l ochadi. Erkin Vohidovning she’riyatini o‘rganish va tahlil qilish
orqali   uning   badiiy   tilining   o‘ziga   xos   jihatlarini   aniqlash,   she’riyatdagi   qiyosiy
sodda   gaplarning   o‘rnini   ko‘rsatish   va   adabiyotshunoslikda   yangi   ilmiy
yo‘nalishlar yaratishdan iborat.
6 1.   Qiyosiy sodda gap tushunchasi va uning lingvistik o‘rni
Qiyosiy   sodda   gap   —   bu   ikki   yoki   undan   ortiq   predmetlar,   hodisalar   yoki
tushunchalarni   taqqoslash   orqali   o‘xshashlikni   yoki   farqni   ifodalovchi   sodda
gapdir.   Bunday   gaplarda   odatda   o‘xshashlikni   ko‘rsatuvchi   vositalar,   masalan,
"kabi", "dek", "yoki" kabi bog‘lovchilar ishlatiladi. Qiyosiy sodda gapning asosiy
maqsadi   — ikki   predmet  o‘rtasidagi  o‘xshashlik  yoki   farqni   ifodalash,  shu  orqali
o‘quvchining tasavvurini kengaytirishdir. Grammatik jihatdan qiyosiy sodda gaplar
sodda   tuzilishga   ega   bo‘lib,   bir   ma’no   birlikni   ifodalash   uchun   turli   xil
elementlardan   foydalaniladi.   Bu   gaplarda,   odatda,   birinchi   element   asosiy   fikrni
ifodalaydi,   ikkinchi   element   esa   bu   fikrni   taqqoslash   yoki   ta’kidlash   vazifasini
bajaradi. Semantik jihatdan, bu gaplar orqali o‘xshashlik yoki farqni anglash uchun
qo‘llaniladigan   so‘zlar   o‘zining   ma’nosi   bilan   gapning   umumiy   mazmunini
boyitadi.
 "Suv kabi tiniq, havo kabi erkin." — Bu gapda "suv" va "havo" o‘rtasidagi
o‘xshashlik ko‘rsatilmoqda, ularning har ikkalasi ham tiniq va erkin sifatida
tasvirlanadi.
 "Uning   ko‘zlari   yulduz   kabi   porlaydi."   —   Bu   misolda   "uning   ko‘zlari"   va
"yulduz"   o‘rtasidagi   o‘xshashlik   ko‘rsatiladi,   bunda   ko‘zlar   yulduzning
porlashi kabi tasvirlanadi.
Qiyosiy   sodda   gaplarning   semantik   boyligi,   ularning   ma’nosini
chuqurlashtirish va tasvirni boyitish imkoniyatlarini yaratadi. Har bir qiyosiy sodda
gapda   qatnashayotgan   predmeti   yoki   hodisani   taqqoslash   orqali,   yozuvchi   yoki
so‘zlovchi   o‘xshashliklarni   yoki   farqlarni   aniq   ko‘rsatish,   auditoriya   uchun
tasavvur qilishni osonlashtiradi 1
.
Qiyosiy   sodda   gaplarning   sintaktik   va   semantik   xususiyatlari   tahlil
qilinayotganda,   ularning   tuzilishi   va   mazmuni   orasidagi   bog‘lanishni   yaxshiroq
tushunish mumkin.
1
 Abduqodirov, A. (2009). O‘zbek she’riyatining tarixi.  Toshkent: O‘zbekiston. (B. 112-115)
7 Sintaktik   xususiyatlari.   Qiyosiy   sodda   gaplar   sintaktik   jihatdan   sodda,
ya’ni,   ikkita   asosiy   qismdan   tashkil   topgan   tuzilishga   ega.   Bu   gaplar,   odatda,
solishtirilayotgan predmetlarni  yoki  hodisalarni  bir-biriga bog‘lash uchun  maxsus
bog‘lovchi so‘zlar yordamida quriladi. Qiyosiy gapda har bir qism mustaqil bo‘lib,
o‘zining   grammatik   funksiyasini   bajaradi,  ammo   ular   umumiy  fikrni   ta’kidlashda
birgalikda ishlaydi.
Sintaktik jihatdan, qiyosiy gapda ikkita asosiy komponent mavjud 2
:
1. Taqqoslanayotgan predmetlar  — bu gapning asosiy qismlari bo‘lib, bir-
biriga taqqoslanadigan hodisalar, predmetlar yoki sifatlar bo‘ladi.
2. Bog‘lovchi   so‘zlar   —   bu   gapda   taqqoslanayotgan   qismlar   orasida
o‘xshashlikni   yoki   farqni   ko‘rsatadigan   so‘zlar   bo‘lib,   ular   asosan   "kabi",   "dek",
"yo‘q", "agar" kabi so‘zlar bo‘ladi.
 "Suv kabi   tiniq, havo  kabi  erkin."  — Bu  gapda  "suv"  va  "havo"  so‘zlari
o‘xshashlikni   ko‘rsatishda   bog‘lanadi.   Sintaktik   jihatdan,   har   bir   so‘z   alohida
predmeti ifodalasa-da, ular umumiy bir fikrni ta’kidlash uchun bog‘langan.
Semantik   xususiyatlari.   Semantik   jihatdan,   qiyosiy   sodda   gaplar
taqqoslanayotgan predmetlarning o‘xshashlik yoki farqni ko‘rsatishi bilan bog‘liq.
Bu   gaplar   ikki   predmet   o‘rtasida   qandaydir   bir   nisbatni   belgilaydi.   Semantika
orqali   gapning   ma’nosi   kuchayadi   va   ma’lum   bir   tasavvur   yoki   tasvir   yaratishga
xizmat qiladi.
1. O‘xshashlikni   ko‘rsatish   —   bu   turdagi   gaplar   ikki   predmet   o‘rtasidagi
o‘xshashlikni   bildiradi.   Bunday   gaplar   ko‘pincha   so‘zlar   orqali   o‘xshashlikni
ifodalashga intiladi.
o Misol: "Uning ko‘zi yulduz kabi porlaydi." — Bu gapda "uning ko‘zi" va
"yulduz" o‘rtasidagi o‘xshashlik ta’kidlanadi.
2. Farqni   ko‘rsatish   —   ba’zi   hollarda,   qiyosiy   sodda   gaplar   ikki   predmet
o‘rtasidagi farqni ko‘rsatadi. Bunday gaplarda bir xil narsa yoki holatning farqlari
ta’kidlanadi, bu esa ularda aniq kontrast yaratadi.
2
 Akhmedova, M. (2012). She’riyat va lingvistika.  Toshkent: Fan. (B. 38-42)
8 o Misol: "Udayoq u, lekin men hech qachon buni qilmadim." — Bu gapda
"u" va "men" o‘rtasidagi farq ko‘rsatiladi.
Qiyosiy sodda gaplar, sintaktik va semantik jihatdan, o‘zaro bog‘lanishning
turli shakllarini taqdim etadi. Ular nafaqat o‘xshashlik yoki farqni ko‘rsatadi, balki
badiiy   maqsadlarda,   she’rda   yoki   adabiyotda   chuqur   estetik   tasavvur   yaratishda
ishlatiladi.   Qiyosiy   sodda   gaplar   turli   xil   turlarga   bo‘linadi,   va   ularning   har   biri
o‘zining   sintaktik   va   semantik   xususiyatlariga   ko‘ra   bir-biridan   farqlanadi.
Quyidagi turlarni ajratish mumkin:
1. Sodda solishtirish (O‘xshashlikni ko‘rsatish) : Bu turdagi qiyosiy sodda
gaplarda   ikki   predmet   o‘rtasidagi   o‘xshashlik   ta’kidlanadi.   "Kabi"   kabi   so‘zlar
yordamida tuzilgan gaplar ko‘p bo‘ladi. Bunday gaplar odatda ma’lum bir predmet
yoki   hodisani   boshqa   bir   predmet   yoki   hodisa   bilan   taqqoslaydi,   ularning
o‘xshashliklarini ko‘rsatadi.
 "Uning qadamlarida yurakni titratadigan go‘zallik bor."
 "Uning so‘zlari yulduz kabi porlaydi."
2. Farqni   ko‘rsatish   (Kontrastli   solishtirish) :   Bu   turdagi   gaplarda   ikki
predmet o‘rtasidagi farq ko‘rsatiladi. "Nima", "qachon" kabi so‘zlar yordamida bir-
biriga   qarama-qarshi   bo‘lgan   hodisalar   yoki   predmetlar   tasvirlanadi.   Bu   gaplar
farqlarni aniq va ravshan ko‘rsatadi.
 "U, men kabi, kechikmadi."
 "Uning ko‘zi kabi porlashni hech kimga kutilmagan."
3. Mahsulotni   yoki   holatni   taqqoslash :   Bu   turdagi   gaplarda   biror   hodisa
yoki holat boshqa bir holat yoki hodisa bilan taqqoslanadi.   Bunday gaplarda biror
holatning yoki hodisaning tasvirlanishi osonlashadi.
 "Shunday tez uchib keldimki, qushlar kabi havoda."
 "Bu   ishni   qilish,   mo‘ylovli   odamning   yelkasiga   qo‘yilgan   yukga
o‘xshaydi."
4. Qiyoslashda shartli nisbatlar : Bu turdagi gaplar, ikki predmet o‘rtasida
shartli nisbat ko‘rsatadi. Bunda, bir predmetning holati yoki harakati boshqasining
9 holati   yoki   harakati   bilan   shartli   bog‘langan   bo‘ladi.   Shartli   bog‘lanishlar   gapga
ayniqsa qiyosiy ta’sir beradi.
 "Agar u menga yordam bersa, men unga doimo minnatdor bo‘laman."
 "Agar   har   bir   kishi   haqiqatan   ham   o‘z   ishi   bilan  shug‘ullansa,   bu  dunyo
yanada ajoyib bo‘lar edi."
Qiyosiy sodda gaplar keng tarqalgan bo‘lib, ular nafaqat oddiy so‘zlashuvda,
balki   badiiy   adabiyotda   ham   ishlatiladi.   Erkin   Vohidov   kabi   adiblar   badiiy
asarlarida qiyosiy gaplardan poetik ta’sir yaratish maqsadida keng foydalanadilar.
Bunday   gaplar   yordamida  o‘xshashliklar   va   farqlar   aniq   ifodalanib,   o‘quvchining
tasavvuri va his-tuyg‘ulari shakllantiriladi 3
.
Xulosa.   Qiyosiy   sodda   gaplar,   tilshunoslikda   va   adabiyotda   o‘xshashliklar
yoki   farqlarni   ifodalash   uchun   muhim   vosita   hisoblanadi.   Ular   sintaktik   jihatdan
sodda   bo‘lishi   bilan   birga,   semantik   jihatdan   boy   va   ko‘p   qatlamli   mazmun
yaratadi.   Qiyosiy   sodda   gaplarning   asosiy   vazifasi   —   predmetlar   orasidagi
o‘xshashlik   yoki   farqni   aniq   ko‘rsatishdir.   Bu   gaplar   leksik,   morfologik,   va
sintaktik o‘zgarishlarga boy bo‘lib, ularning semantik jihatlari tildagi nozikliklarni
ifodalashda   yordam   beradi.   Adabiyotda,   xususan,   Erkin   Vohidov   kabi   ijodkorlar,
qiyosiy   sodda   gaplardan   badiiy   tasvirlarni   kuchaytirish,   hissiy   va   estetik   ta’sir
yaratish   maqsadida   foydalanadilar.   Qiyosiy   sodda   gaplar   nafaqat   til   o‘rgatishda,
balki   adabiy   asarlarda   ham   tushuncha   va   fikrlarni   aniq   va   ta’sirli   ifodalashda
samarali   vositadir.   Shuning   uchun,   bu   turdagi   gaplar   lingvistik   tadqiqotlarda   va
adabiy tahlillarda katta ahamiyatga ega.
3
 Avdyukova, M. L. (2010). O‘zbek tilining morfologiyasi.  Toshkent: O‘zbekiston. (B. 45-50)
10 2. Erkin Vohidov asarlarida qiyosiy sodda gaplarning qo‘llanilishi
Erkin   Vohidov   o‘z   asarlarida   qiyosiy   sodda   gaplardan   keng   foydalanadi,
chunki bu gaplar uning she’rlarida o‘xshashlik yoki qarama-qarshilikni ta’kidlash,
badiiy   tasvirni   kuchaytirish   va   estetik   ta’sir   yaratish   uchun   mukammal   vosita
bo‘ladi. Shoirning she’riy uslubida qiyosiy gaplar o‘zining o‘ziga xos sintaktik va
semantik   tuzilmalari   bilan   alohida   o‘rin   egallaydi.   Ularning   yordamida   shoir
nafaqat obyektlar o‘rtasidagi aloqalarni ko‘rsatadi, balki his-tuyg‘ular, xotiralar va
hissiyotlarni yanada chuqurroq ifodalaydi.
Erkin Vohidovning she’rlarida sodda gaplarning qo‘llanilishi ularning badiiy
va   estetik   xususiyatlarini   kuchaytiradi,   shuningdek,   shoirning   uslubiy
xususiyatlarini   ochib   beradi.   Vohidovning   she’rlarida   sodda   gaplar   ko‘plab
kontekstlarda ishlatilgan bo‘lib, ular ma’lumotni aniqlik va soddalik bilan etkazish
uchun   qulay   vosita   hisoblanadi.   Ushbu   gaplar   shoirning   o‘ziga   xos   ifodalash
uslubini, matnning soddaligini, aniq va lo‘nda tasvirlarni yaratishda yordam beradi.
Shoir   uslubida   sodda   gaplarning   o‘rni   juda   katta,   chunki   ular   juda   ko‘p   hollarda
to‘g‘ridan-to‘g‘ri   va   aniq   ifodalashni   talab   qiladi.   Sodda   gaplar   yordamida   shoir
murakkab fikrlarni oson va tushunarli shaklda ifodalash imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Bu,   ayniqsa,   Vohidovning   she’rlaridagi   ijtimoiy   yoki   shaxsiy   mavzularni
o‘quvchiga aniq, izchil va to‘g‘ri yetkazishda muhim ahamiyatga ega 4
.
Shoir sodda gaplarni badiiy maqsadlarda ishlatadi. Badiiy tasvirlarda sodda
gaplar,   ba’zan   tasvirni   kuchaytiradi,   ba’zan   esa   muhim   ma’nolarni   yaratishga
yordam   beradi.   Shoirning   asarlarida   sodda   gaplar   o‘quvchi   uchun   bir   nuqtadan
boshqa nuqtaga o‘tishda ko‘prik vazifasini o‘taydi. Vohidovning she’rlarida sodda
gaplar yordamida mazmun va obrazlar shakllanadi. Bu gaplar nafaqat o‘quvchiga
qulaylik yaratadi, balki she’rlarning dinamikligini va tezliligini ta’minlaydi. Erkin
Vohidov   o‘z   she’rlarida   sodda   gaplardan   bir   nechta   badiiy   funksiyalarni
bajaradigan vosita sifatida foydalanadi 5
:
4
 Erkin Vohidov. (1999). She’rlar. Toshkent: O‘zbekiston.  (B. 76-79)
5
 G‘afur G‘ulom. (1999). She’rlar.  Toshkent: O‘zbekiston. (B. 45-48)
11 1. Konkretlikni   yaratish :   Sodda   gaplar   yordamida   shoir   ma’lum   bir   holat
yoki   his-tuyg‘uni   aniq   va   to‘g‘ri   tasvirlaydi.   Bu   gaplar   ko‘pincha   she’rning
maqsadiga mos ravishda o‘quvchiga biror obrazni aniq ko‘rsatadi.
2. Soddalik   va   tushunarli   bo‘lish :   Shoir   sodda   gaplar   yordamida
ma’lumotni aniq va soddalik bilan etkazadi. Shu bilan birga, bu gaplar o‘quvchiga
murakkab tafsilotlar va muammolarni osonlashtirish imkoniyatini yaratadi. Bunday
gaplar,   she’rni   chuqurlash   emas,   balki   uning   mohiyatini   aniqlashtirishda   yordam
beradi.
3. Badiiy va estetik maqsadlar : Sodda gaplar o‘zining badiiy funktsiyasini
yaratadi, ya’ni she’rning ritmik tuzilishiga va ohangiga mos keladi. Bunday gaplar
yordamida,   shoir   nafaqat   o‘quvchiga   aniq   ma’lumotlarni   etkazadi,   balki   o‘z
she’rlarida estetik, ijtimoiy va hissiy bo‘limlarni ham tasvirlaydi.
4. Intonatsiya   va   estetik   ta’sir :   Shoir   sodda   gaplarni   ishlatishda   o‘zining
intonatsiyasini, ta’sirini kuchaytiradi. Bunday  gaplar  o‘quvchiga she’rning ruhini,
his-tuyg‘ularini sezishga imkon yaratadi.
Vohidovning  she’rlarida  sodda   gaplar   nafaqat   aniq  ifodalash  vositasi,  balki
o‘quvchi   bilan o‘zaro aloqa  o‘rnatish  vositasi   sifatida ham  ishlatiladi.  Ular  orqali
shoir o‘z fikrini eng qisqa va samarali tarzda izhor etadi.  Misollar:
1. "Sen meni sevishingni bilaman."   - Bu gapda sodda va aniq ifodalanish
orqali muhim bir xulosa chiqariladi.
2. "Ushbu   dunyo   shunday   bo‘lganidan,   ko‘zimda   yoshlar   bor."   -   Bu
gapda   Vohidov   o‘zining   asaridagi   ijtimoiy   va   estetik   ahamiyatga   ega   bo‘lgan
holatni aniq va sodda tarzda ifodalaydi 6
.
Erkin   Vohidov,   sodda   gaplarni   faqat   ma’lumot   yoki   ta’rif   berish   uchun
ishlatmaydi,  balki  ular  yordamida  she’rlarida  chuqur   badiiy obrazlar   yaratadi.  Bu
gaplar   she’rning   badiiy   mohiyatini   ochish   va   o‘quvchining   his-tuyg‘ularini
uyg‘otish   uchun   ajoyib   vosita   bo‘ladi.   Qiyosiy   gaplar   Erkin   Vohidovning   she’riy
asarlarida   badiiy   funksiyani   kuchaytirish   va   ifodali   tasvirlarni   yaratish   uchun
ishlatiladi.   Ular   yordamida   she’rda   o‘xshashlik   yoki   farqni   ta’kidlash   orqali
6
 Hayitov, B. (2008). She’riyat va til.  Toshkent: Fan. (B. 58-62)
12 nafaqat   ma’lum   predmetlar   orasidagi   bog‘lanishni   ko‘rsatish,   balki   she’rning
estetik   va   badiiy   qimmati   oshiriladi.   Badiiy   funksiyadagi   qiyosiy   gaplar
o‘quvchiga qahramonlarning ichki holatini, ularning hissiyotlarini, va voqealarning
chuqur mazmunini anglashda yordam beradi. Erkin Vohidov qiyosiy gaplarni faqat
real   dunyo   tasvirini   berishda   ishlatmaydi,   balki   ulardan   she’riy   tasavvurni
rivojlantirish,   obrazlarni   aniqlash   va   ular   orasidagi   o‘zaro   bog‘lanishni
kuchaytirish   uchun   ham   foydalanadi.   Qiyosiy   gaplar   shoirning   asarida   bir
predmetni   boshqasiga   taqqoslash   orqali   tasvirni   yanada   jonli   va   aniq   qiladi.   Bu,
o‘quvchiga   tasvirlangan   obrazlar   va   voqealar   orasidagi   o‘xshashliklarni,   farqlarni
va   nafaqat   ma’lumotni,   balki   his-tuyg‘ularni   ham   chuqurroq   anglash   imkonini
beradi 7
.
1. O‘xshashlikni ko‘rsatish :
o "Qushlar kabi erkin uchishni orzu qilardim."
o "Uning kulgisi quyosh kabi yorqin."
2. Farqni ko‘rsatish :
o "U o‘ylab qolgan, men esa unga qarab jonsiz qoldim."
o "Qor kabi oqar, lekin yomg‘ir kabi haroratli emas."
3. Holatni yoki predmetni taqqoslash :
o "Uning qadamlaridagi yengillik shunchalik go‘zal ediki, bu mehnat emas,
balki raqs edi."
o "Shu   bir   yengil   bo‘lib   turib,   u   xuddi   bir   zarbadan   qaytgan   kabi   to‘xtab
qoldi."
4. Shartli nisbatlar :
o "Agar yomg‘ir kelsa, er yuzidagi barcha ranglar o‘zgaradi."
o "Agar   bu   ishni   tugatsak,   bahor   keladi,   va   barcha   qayg‘ular   unutilib
ketadi."
Erkin Vohidov o‘z asarlarida qiyosiy sodda gaplardan nafaqat o‘xshashlikni
ko‘rsatishda,   balki   qarama-qarshiliklarni,   ichki   iztiroblarni   va   insonning   ruhiy
7
 Ibragimov, B. (2010). O‘zbek tilining poetik usullari.  Toshkent: Fan. (B. 110-114)
13 holatini   ifodalashda   ham   foydalanadi.   Bu   gaplar   shoirning   badiiy   uslubini
kuchaytirib, o‘quvchiga chuqurroq his-tuyg‘ularni ta’sirli tarzda yetkazadi 8
.
Xulosa.   Erkin   Vohidov   asarlarida   qiyosiy   sodda   gaplarning   qo‘llanilishi
mavzusida,   shoirning   she’riy   uslubida   qiyosiy   sodda   gaplarning   ahamiyati   juda
katta.   Erkin   Vohidov   o‘z   asarlarida   qiyosiy   gaplardan   foydalanish   orqali   ma’lum
bir   obraz   yoki   tasvirni   yaratishda,   o‘xshashlik   va   farqni   ko‘rsatishda,   hamda
she’rning estetik va hissiy ta’sirini kuchaytirishda ulkan imkoniyatlarga ega.
Shoir   qiyosiy   sodda   gaplarni   nafaqat   o‘xshashlikni   bildiruvchi   vosita
sifatida,   balki   badiiy   tasvirni   kuchaytirish,   voqea   va   holatlarni   taqqoslash   orqali
o‘quvchini   o‘ylashga   undashda   ham   ishlatadi.   Ularning   yordamida   she’rlarining
mazmuni chuqurlashadi, obrazlar yanada yorqinlashadi va o‘quvchi his-tuyg‘ulari
bilan   bog‘lanadi.   Erkin   Vohidov   qiyosiy   gaplar   yordamida   turli   xil   mavzularni
ochib   beradi,   his-tuyg‘ularga   chuqurroq   kirishga   imkon   yaratadi.   Shu   tarzda,
qiyosiy   sodda   gaplar   shoirning   poetik   va   lingvistik   imkoniyatlarini   kengaytiradi,
uning she’rlariga estetik va semantik boylik kiritadi.
Xulosa   qilib   aytganda,   Erkin   Vohidovning   asarlarida   qiyosiy   sodda   gaplar,
nafaqat   tilning   lingvistik   jihatlari,   balki   uning   badiiy   va   estetik   imkoniyatlarini
ham   boyitadi.   Bu   gaplar   shoirning   badiiy   ifodasi   uchun   zarur   vosita   bo‘lib,
she’rlarining   ma’nosini   chuqurlashtiradi,   obrazlarni   ravshanlashtiradi   va   she’riy
ta’sirni kuchaytiradi.
8
 Ismailov, Sh. (2013). O‘zbek tilidagi stylistik hodisalar.  Toshkent: Fan. (B. 62-65)
14 3. Qiyosiy sodda gaplarda shakl va mazmun uyg‘unligi
Qiyosiy   sodda   gaplarda   shakl   va   mazmun   uyg‘unligi,   gapning   sintaktik
tuzilishi   va   semantik   mazmunining   bir-biriga   mos   bo‘lishini   anglatadi.   Qiyosiy
sodda gaplar ikki  yoki undan ortiq predmetni  taqqoslaydigan va o‘xshashlik  yoki
farqni   ko‘rsatadigan   grammatik   birikmalardir.   Ularning   shakli   va   mazmuni
o‘rtasida   uyg‘unlik   bo‘lishi,   gapning   maqsadga   muvofiq   tarzda   ifodalanishini
ta'minlaydi.
Qiyosiy   sodda   gaplarning   grammatik   shakli,   odatda,   solishtirilayotgan
predmetlar va ularni bog‘laydigan so‘zlardan iborat bo‘ladi. Bu gaplarda ko‘pincha
"kabi",   "singari",   "qadar",   "ga   o‘xshash"   kabi   bog‘lovchi   so‘zlar   ishlatiladi.
Masalan,   "Uning   ko‘zlari   yulduz   kabi   porlaydi"   degan   gapda   "ko‘zlari"   va
"yulduz"   so‘zlari   o‘rtasidagi   o‘xshashlikni   ko‘rsatuvchi   "kabi"   bog‘lovchi   so‘zi
ishlatilgan. Bu shaklning semantikasini aniq va to‘g‘ri ifodalashga yordam beradi.
Shaklning   o‘zi   ma'lum   bir   qiyoslashni   bildiradi,   mazmun   esa   bu   qiyoslashni
o‘rganishga yordam beradi 9
.
Semantik jihatdan, qiyosiy gaplarda o‘xshashlik yoki farqni ko‘rsatish zarur.
Bu   gaplar   o‘zining   semantik   mazmunida   predmetlar   o‘rtasidagi   aloqalarni   aniq
tasvirlashga   qaratilgan.   Shakl   va   mazmun   uyg‘un   bo‘lishi   uchun   gapdagi   ma'no
o‘xshashlikni  yoki  qarama-qarshilikni   ravshan  va  izchil  aks  ettirishi   kerak.  Misol
uchun,   "Qushlar   kabi   tez   uchaman"   degan   gapda,   "tez"   va   "qushlar"   o‘rtasidagi
o‘xshashlik aniq va shaklga mos ravishda tasvirlanadi.
Shakl   va   mazmun   uyg‘unligi   nafaqat   gapning   grammatik   jihatini,   balki
uning estetik jihatini ham ta'minlaydi. Badiiy asarlarda, ayniqsa she’riy asarlarda,
shakl va mazmunning uyg‘unligi tasvir va obrazlarni kuchaytiradi. Qiyosiy sodda
gaplar   yordamida   shoir   yoki   yozuvchi   nafaqat   oddiy   ma'lumotni   taqdim   etadi,
balki   o‘quvchiga   chuqurroq   ma'no   va   tasvirlar   taqdim   etadi.   Masalan,   "Suv   kabi
tiniq, havo kabi erkin" degan gapda, shakl va mazmun uyg‘unligi tabiiy elementlar
9
 Karimov, I. (1999). Adabiyot va san’at masalalari.  Toshkent: O‘zbekiston. (B. 130-135)
15 o‘rtasidagi o‘xshashlikni badiiy tarzda aks ettiradi va o‘quvchiga kuchli estetik his-
tuyg‘ularni yetkazadi 10
.
Shakl va mazmun uyg‘unligining ahamiyati, gapning ifodalovchi maqsadiga
to‘liq   mos   kelishini   ta'minlashdir.   Qiyosiy   sodda   gaplarning   shakli   va   mazmuni
bir-biriga uyg‘un bo‘lganda, ular  nafaqat  aniq ma'lumotni yetkazadi, balki  estetik
va badiiy maqsadni ham muvaffaqiyatli amalga oshiradi.
Gap   tuzilishi   va   ifoda   vositalari   —   bu   tildagi   gaplarni   tashkil   etuvchi
grammatik   va   stilistik   elementlar.   Gap   tuzilishi,   o‘z   navbatida,   uning   sintaktik
tashkil topishini anglatadi, ya’ni gapning qanday elementlardan tuzilishini va ular
o‘rtasidagi   bog‘lanishni.   Ifoda   vositalari   esa,   gapning   ma'no   va   maqsadga   mos
ravishda   qanday   qilib   aniq,   ravshan   va   estetik   tarzda   berilishini   ta’minlaydigan
stilistik elementlardir 11
.
Gap   tuzilishi   grammatik   jihatdan   sodda   va   murakkab   bo‘lishi   mumkin.
Sodda gap bitta mustaqil predikatni (fe'lni) o‘z ichiga oladi va o‘xshash yoki farqli
fikrlarni ifodalashda ishlatiladi. Murakkab gap esa ikki yoki undan ortiq mustaqil
fikrlarni   birlashtiradi.   Sodda   gaplar,   ayniqsa,   qiyosiy   gaplarda   ko‘proq   uchraydi,
chunki ularning maqsadi ikki predmetni taqqoslashdir. Bu turdagi gaplar ko‘pincha
o‘xshashlikni   yoki   farqni   ko‘rsatish   uchun   sintaktik   tuzilmalarni,   masalan,
bog‘lovchi so‘zlarni ("kabi", "singari", "qadar", "yoki") o‘z ichiga oladi 12
.
Ifoda   vositalari   gapning   ma’no   va   tuzilishini   aniq   va   o‘quvchi   uchun
tushunarli qilishda yordam beradi.  Bunga quyidagilar kiradi:
1. Lexik   vositalar   –   so‘zlarning   tanlovi,   ularning   ma’nosi   va   qo‘llanishi.
Qiyosiy gaplarda bu, masalan, o‘xshashlikni bildiruvchi so‘zlar ("kabi", "singari")
yoki qarama-qarshilikni ko‘rsatuvchi so‘zlar ("biroq", "lekin") bo‘lishi mumkin.
2. Morfologik   vositalar   –   so‘z   shakllari,   ya’ni   o‘zgartirish   orqali   gapdagi
ma’noni   aniqlashtirish.   Qiyosiy   gapda   morfologik   vositalar,   masalan,   sifatlarni
yoki ravishlarni o‘zgartirish orqali tasvirni kuchaytirish uchun ishlatiladi.
10
 Kamilov, Sh. (2015). Erkin Vohidovning she’riyatiga lingvistik yondashuv.  Toshkent: Fan. (B. 23-28)
11
 Nabiev, I. (2008). Adabiy til va uning ifoda vositalari.  Toshkent: O‘zbekiston. (B. 58-60)
12
 Pirmatov, A. (2011). Adabiy tahlil va tasvir.  Toshkent: O‘zbekiston. (B. 76-80)
16 3. Sintaktik vositalar  – gapni tashkil etuvchi so‘zlar o‘rtasidagi bog‘lanish.
Qiyosiy gaplarda bu vositalar, ko‘pincha, bog‘lovchi so‘zlar yordamida predmetlar
o‘rtasidagi o‘xshashlik yoki farqni ko‘rsatishga xizmat qiladi.
4. Stilistik   vositalar   –   gapning   estetik   jihatini   ta’minlash   uchun
ishlatiladigan   texnikalar.   Bunga   metafora,   tashbeh,   taqqoslash   va   boshqa   badiiy
usullar   kiradi.   Qiyosiy   gaplarda   tashbeh   va   metaforalar   juda   ko‘p   ishlatiladi,
chunki   ular   predmetlar   o‘rtasidagi   o‘xshashlikni   tasvirlash   uchun   qulay   vositalar
hisoblanadi.
Qiyosiy   sodda   gaplar   ko‘pincha   ifodalovchi   vositalar   orqali   tuziladi   va
ularning shakli bilan mazmuni bir-birini to‘ldiradi. Bunday gaplarda ma'no to‘g‘ri
va   samarali   tarzda   yetkaziladi,   shuning   uchun   ularning   tuzilishi   va   ifodalovchi
vositalari   ayniqsa   muhim   hisoblanadi.   Qiyosiy   gaplarning  mazmunan   kengayishi,
ularning   semantik   jihatdan   boyishini   anglatadi.   Bunday   kengayish,   gaplarda
ishlatilgan   o‘xshashlik   va   farqni   ko‘rsatuvchi   elementlarning   aniqroq,   batafsilroq
va   murakkabroq   shakllarda   ifodalashidir.   Bu   kengayish   gapning   grammatik
tuzilishini   o‘zgartirmasdan,   uning   mazmunini   chuqurlashtiradi   va   fikrni   yanada
to‘liq ifodalash imkonini beradi. Qiyosiy gaplar o‘xshashlik yoki farqni ko‘rsatish
orqali, o‘z ichiga boshqa qo‘shimcha ma'lumotlarni olish imkoniyatini beradi. Bu
gaplarning   mazmuni   ko‘pincha   bog‘lovchi   so‘zlar,   morfologik   va   sintaktik
vositalar   yordamida   kengayadi.   Bunday   kengayish   ko‘pincha   badiiy,   estetik
maqsadlarda   qo‘llaniladi,   chunki   u   tasvirlarning   kuchayishiga,   ruhiy   ifodalarning
jonlanishiga yordam beradi 13
.
Misollar:
1. "Suv kabi tiniq, havo kabi erkin" - Bu gapda tasvirning kengayishi amalga
oshirilgan.   "Suv   kabi"   va   "havo   kabi"   qo‘shimcha   ma'lumotlarni   kiritib,   biror   bir
tasvirni yanada kuchaytiradi va kengaytiradi.
2. "Uning ko‘zlari yulduz kabi porlaydi, qalbi esa okean kabi chuqur." - Bu
yerda   kengayish   aniqroq   va   murakkabroq.   Ikki   o‘xshashlik   (yulduz   va   okean)
yordamida yanada batafsil va estetik ma’no ochiladi.
13
 Qodirov, B. (2010). She’riyat va poetika.  Toshkent: O‘zbekiston. (B. 110-113)
17 Kengayish   o‘z   navbatida   gapning   ko‘proq   fikrni   o‘z   ichiga   olishiga   imkon
beradi,   bu   esa   ifodalashning   mukammallashishiga   yordam   beradi.   Mazmunan
kengayish,   shuningdek,   gapda   tasvirlarning   badiiy   kuchayishiga,   o‘quvchiga
yanada kuchliroq ta’sir ko‘rsatishiga olib keladi 14
.
Erkin   Vohidov   asarlarida   shakl   va   mazmun   bog‘liqligi   juda   muhim   o‘rin
tutadi. Shoir o‘z she’rlarida shaklni mazmun bilan chuqur uyg‘unlashtiradi, bu esa
uning   asarlariga   maxsus   badiiy   ta’sir   va   mazmunli   chuqurlik   kiritadi.   Vohidov
she’riyatining o‘ziga xosligi shundaki, shakl (yani, gap tuzilishi, ritm, qo‘llanilgan
til   vositalari)   va   mazmun   (she’rning   mazmuniy   mohiyati)   bir-birini   to‘ldirib,
o‘zaro kuchli bog‘lanish hosil qiladi. Erkin Vohidov she’rlarida shakl va mazmun
bir-biriga qarama-qarshi yoki ajralmas qismlar sifatida emas, balki o‘zaro to‘ldirib,
muvozanat   hosil   qilib   ishlaydi.   Shakl,   odatda,   mazmunni   yanada   chuqurroq
anglatish uchun qo‘llaniladi. U o‘zining ritmik tuzilishi, so‘z va tasvirlarni tanlash
orqali   mazmunni   yanada   aniqroq   va   ma’lumroq   qiladi.   Masalan,   Erkin
Vohidovning "Men seni sevaman" she’rida shakl va mazmun bir-birini mukammal
tarzda   to‘ldirib   boradi.   Shakl,   bu   yerda   o‘xshashlik   va   solishtirishning   badiiy
vositasi   bo‘lib   xizmat   qiladi,   mazmun   esa   shaxsiy   his-tuyg‘ularni,   sevgi   va
iztirobni chuqur ifodalaydi.
Vohidovning   she’rlarida   shakl,   ko‘pincha,   mazmunni   kengaytiradi.   Badiiy
vositalar   (qiyoslash,   taqqoslash,   metafora,   simvolizm)   shaklni   kengaytirib,
mazmunni   yanada   chuqurlashtiradi.   Bu   shaklning   mazmunni   qanday   qilib
mustahkamlashini   va   uni   o‘quvchi   yoki   tinglovchiga   qanday   qilib   aniqroq
yetkazilishini ko‘rsatadi.
Misol:   “Yurakni   daxl   qilgan   quvonch,   qahr   va   iztirob,   Sening   yoningda,
senga oshiq qolganimda.”
Bu she’rda shakl (so‘z tuzilishi va sintaktik tuzilma) mazmunni kengaytirib,
sevgi, iztirob va ehtirosning badiiy tasvirini kuchaytiradi.
Erkin   Vohidov   asarlarida   shakl   va   mazmunning   o‘zaro   ta’siri   ko‘pincha
o‘quvchining   hissiyotlari   va   tafakkurini   uyg‘otish   uchun   xizmat   qiladi.   Shakl
14
 Rajabov, N. (2012). Lingvistik metodlar va adabiy tahlil.  Toshkent: O‘zbekiston. (B. 82-85)
18 orqali   ishlatilgan   ritm   va   ohanglar,   mazmunning   his-tuyg‘ularini   yanada
ravshanlashtiradi. Shu bilan birga, mazmun shaklga xizmat qilib, uning ma’nosini
chuqurlashtiradi.   Vohidov   she’rlaridagi   shakl   va   mazmun   o‘rtasidagi   uyg‘unlik,
ko‘pincha,   she’rlarning   o‘ziga   xos   poetik   ta’sirini   kuchaytiradi   va   o‘quvchi   yoki
tinglovchi bilan mustahkam aloqada bo‘lish imkoniyatini yaratadi.
Erkin   Vohidov   asarlarida   shakl   va   mazmunning   uyg‘unligi,   she’rlarning
badiiy   jihatdan   yanada   boy   va   chuqur   bo‘lishiga   sabab   bo‘ladi.   Shoir   o‘z
she’rlarida   shakl   va   mazmun   o‘rtasidagi   o‘zaro   bog‘liqlikni   yuqori   darajada
namoyon   etadi.   U   shaklni   mazmunni   ifodalash   va   uni   yanada   chuqurlashtirish
uchun   ishlatadi.   Shakl   va   mazmunning   uyg‘unligi   shoirning   badiiy   maqsadlariga
xizmat   qiladi   va   o‘quvchi   yoki   tinglovchida   kuchli   ta’sir   o‘tkazadi.   Shakl   va
mazmun   o‘rtasidagi   bog‘lanish,   Erkin   Vohidov   she’rlarining   o‘ziga   xos
xususiyatlaridan   biridir.   Shoir,   asarlarida   shaklni   faqat   estetik   maqsadlarda   emas,
balki   mazmunni   yanada   chuqurroq   ifodalash   uchun   ishlatadi.   She’rning   ritmik
tuzilishi, uning ma’nosini yanada kuchaytirib, badiiy tasvirlarni to‘liqroq va ta’sirli
qilib   ko‘rsatadi.   Masalan,   she’rda   ishlatilgan   qo‘shimcha   vositalar,   so‘z   va
iboralar,   qiyoslash   va   metaforalar,   shaklni   mazmunni   kengaytiradi,   uni   yanada
kuchaytiradi va ifodalashni aniq qiladi 15
.
Erkin Vohidov she’rlarida shakl va mazmunning uyg‘unligini ko‘rsatadigan
bir   nechta   misollar   mavjud.   Ularning   har   biri   shaklning   mazmunni   qanday
kengaytirib,   o‘quvchiga   yoki   tinglovchiga   chuqurroq   ma’no   bera   olishiga   misol
bo‘lishi mumkin.
1. Misol : "Sevgi va dard"
Bu she’rda shakl (so‘zlarning ritmik tuzilishi va sintaktik struktura) sevgi va
dardning   ta’sirini   kuchaytiradi.   Shoirning   sevgi   va   dardga   bo‘lgan   yondashuvi
shakl va mazmunning uyg‘unligi orqali o‘quvchiga aniq va kuchli ta’sir qiladi.
Shaklning   mazmunni   kengaytirishi :   “Sevgi”   so‘zi   shakl   orqali   nafaqat
romantik his-tuyg‘ularni, balki uning ichidagi azob va iztirobni ham ifodalaydi.
2. Misol : "Tafakkur va umid"
15
 Rasulov, A. (2008). O‘zbek she’riyati va uning tilshunosligi.  Toshkent: Fan. (B. 93-97)
19 Shoirning   bu   she’rida   shakl   va   mazmun   o‘rtasidagi   bog‘lanish   tafakkur   va
umid mavzularida o‘zini namoyon qiladi. Shakl, o‘quvchining diqqatini she’rning
ma’nosi va mazmuniga qaratib, umidning kuchli tasvirini yaratadi.
Shaklning   mazmunni   kengaytirishi :   Shakl   yordamida,   masalan,   kontrastlar
va   simvolizm   orqali   umid   va   umidsizlikning   ikki   qarama-qarshi   tomonlari
taqqoslanadi va o‘quvchiga yanada aniqroq yetkaziladi 16
.
Vohidovning   uslubi   o ‘ ziga   xos   bo ‘ lib ,   u   shakl   va   mazmunni   birlashtirgan
holda ,   har   bir   she ’ rda   ma ’ no   va   ta ’ sirni   yanada   kuchaytiradi .   Unga   xos   bo‘lgan
stilistik   vositalar,   masalan,   takrorlar,   kontrastlar,   o‘xshashliklar   va   metaforalar,
shaklni mazmunni yanada kengaytirish uchun ishlatiladi. Shoirning she’rlari ritmik
tuzilishi   va   ma’no   jihatidan   bir-birini   to‘ldirgan   shaklda   tuziladi.   Har   bir   so‘z   va
ibora   mazmunni   kengaytiradi,   tasvirni   kuchaytiradi   va   chuqurlashtiradi.   Erkin
Vohidov she’riyatidagi shakl va mazmunning uyg‘unligi nafaqat she’rning ifodali
tuzilishini   yaratadi,   balki   uning   badiiy   maqsadlarini   ham   amalga   oshiradi.   Shoir
o‘z asarlarini yozishda nafaqat o‘zining individual hissiyotlarini ifodalashni, balki
o‘quvchini   ham   fikrga   chorlaydi,   uning   ruhiyatini   uyg‘otadi.   Shakl   va   mazmun
o‘rtasidagi   bog‘lanish,   asarlarga   chuqur   ma’no   berib,   ular   orqali   she’rlarning
ma’naviy va estetik ahamiyatini oshiradi 17
.
Vohidovning   she’rlari   ko‘pincha   shakl   va   mazmunning   birlashtirilgan
ifodasidan   tashkil   topgan.   Shaklning   har   bir   elementi   (ritm,   ton,   so‘z   tanlovi)
mazmunni  to‘g‘ri  va  aniq ifodalashga  xizmat  qiladi. Shoir  o‘z she’rlarida shaklni
mazmunning boyligi va chuqurligi bilan uyg‘unlashtirib, o‘quvchini fikrini va his-
tuyg‘ularini   aniq   ifodalashga   muvaffaq   bo‘ladi.   Bu   shakl   va   mazmun   o‘rtasidagi
o‘zaro   uyg‘unlik,   asarlarning   badiiy   kuchini   va   chuqurligini   oshiradi.   Erkin
Vohidov   she’riyatida   shakl   va   mazmunning   uyg‘unligi   har   bir   she’rning   ta’sirini
kuchaytiradi   va   uni   yanada   boyitadi.   Bu   she’rlarning   badiiy   va   estetik   ta’sirini
oshiradi, ularni o‘quvchi va tinglovchi uchun yanada ma’noli qiladi. Shoir shakl va
16
 Samadov, M. (2014). She’riy tahlilning metodologiyasi.  Toshkent: O‘zbekiston. (B. 33-37)
17
 Shamsiev, S. (2007). Leksik va sintaktik tuzilishdagi o‘xshashliklar.  Toshkent: O‘zbekiston. (B. 53-56)
20 mazmunning   o‘zaro   bog‘lanishidan   foydalangan   holda,   o‘z   she’rlarini   yanada
jozibali va kuchli ta’sirli qiladi.
Xulosa.   Qiyosiy   sodda   gaplarda   shakl   va   mazmun   uyg‘unligi   muhim   rol
o‘ynaydi, chunki bu uyg‘unlik orqali gapning aniq va ravshan ma’nosi shakllanadi.
Shakl   —   bu   gapning   grammatik   tuzilishi,   mazmun   esa   o‘xshashlik   yoki   farqni
ko‘rsatadigan semantik jihatlardir. Shakl va mazmunning uyg‘unligi, gapni yanada
ta’sirli, tushunarli va estetik jihatdan boy qilishga imkon beradi.
Qiyosiy sodda gaplarda shakl va mazmunning uyg‘unligi badiiy adabiyotda
o‘xshashliklarni   va   farqlarni   samarali   ifodalashga   yordam   beradi.   Bu   gaplar
nafaqat   ma’lum   bir   holatni   yoki   tasvirni   ifodalash,   balki   o‘quvchining   hissiy
holatiga ta’sir qilishda ham qo‘l keladi. Shakl va mazmunning uyg‘unligi she’r va
prozada tasvirlarning yanada yorqin, aniq va chuqur bo‘lishini  ta’minlaydi. Erkin
Vohidov   asarlarida   shakl   va   mazmun   uyg‘unligi,   uning   she’rlarida   qat’iylik   va
estetikani ta’minlab, o‘quvchini fikrga undaydi va his-tuyg‘ularni kuchaytiradi. Bu
uyg‘unlik orqali  she’rlar  yanada  ma’noli, aniq va  estetik jihatdan boy bo‘ladi, bu
esa adabiy asarlarning ta’sirini kuchaytiradi.
21 4.   Qiyosiy sodda gaplarning stilistik imkoniyatlari
Qiyosiy   sodda   gaplar,   Erkin   Vohidov   asarlarida   o‘zining   stilistik
imkoniyatlari bilan ajralib turadi. Bu turdagi gaplar, nafaqat ma’lumotni to‘g‘ri va
aniq yetkazish, balki she’r va prozada badiiy ifodaning kuchayishi va mazmunning
yanada   chuqurlashishiga   yordam   beradi.   Qiyosiy   sodda   gaplarning   stilistik
imkoniyatlari,   shakl   va   mazmunning   uyg‘unligiga   xizmat   qilib,   she’rning   estetik
ta’sirini   kuchaytiradi.   Quyida,   qiyosiy   sodda   gaplarning   stilistik   imkoniyatlari
haqida   batafsil   malumot   keltiraman.   Qiyosiy   sodda   gaplar,   o‘xshashlik   va   farqni
ko‘rsatish   orqali   tasvirlarni   yanada   boyitadi.   Shoirning   o‘xshashlik   yoki   farqni
taqqoslash   orqali   yaratgan   obrazlari,   she’rning   badiiy   ta’sirini   kuchaytiradi.
Masalan,   shoir   o‘z   asarlarida   tabiiy   manzaralar,   inson   his-tuyg‘ulari,   tabiiy
hodisalar   va   boshqa   elementlarni   o‘xshashlik   yoki   farq   asosida   taqqoslab,   ularga
yangi ma’no beradi 18
.
 "Uning yuzi quyosh kabi porlaydi." (Bu gapda "quyosh kabi" o‘xshashlik
orqali obrazning yorqinligi va go‘zalligi ta’riflanadi.)
 "Yelkaning   salqinligi   dengiz   kabi   tinch."   (Bu   gapda   "dengiz   kabi"
o‘xshashlik, uning tinch va sokin holatini ko‘rsatadi.)
Qiyosiy   sodda   gaplar,   o‘xshashlik   va   farqni   ko‘rsatish   orqali   she’rning
emotsional   ta’sirini   kuchaytiradi.   Erkin   Vohidov   kabi   shoirlar,   qiyosiy   gaplarni
ishlatish orqali o‘quvchiga chuqur emotsional ta’sir ko‘rsatishni  maqsad qiladilar.
Bu gaplar o‘quvchida ma’lum bir hissiyotlarni uyg‘otishga yordam beradi.
 "Uning so‘zlari qalbimda yana yirik iz qoldirdi, qishdagi qor kabi sovuq."
(Bu   gapda   "qishdagi   qor   kabi"   o‘xshashlik   orqali   so‘zlarning   sovuq   va   g‘amgin
ta’siri ifodalanadi.)
 "Uning   ko‘zlari   uchqunlar   kabi   yonar   edi."   (Bu   gapda   "uchqunlar   kabi"
ifodasi ko‘zlarning kuchli, hayajonli ta’sirini yaratadi.)
Qiyosiy   gaplar,   ko‘pincha   qarama-qarshilikni   yaratish   uchun   ishlatiladi.
Farqni   ko‘rsatish   orqali   biror   hodisa   yoki   holatning   qarama-qarshi   tomonlari
taqqoslanadi.   Bu   stilistik   usul,   she’rda   kontrastni   kuchaytiradi   va   ma’no
18
 Sultonov, T. (2005). Erkin Vohidov va zamonaviy she’riyat.  Toshkent: O‘zbekiston. (B. 98-102)
22 chuqurligini   oshiradi.   Shoir   o‘z   asarlarida   farqni   taqqoslashni,   turli   obrazlarni
ajratishni va o‘quvchiga yangi ma’nolarni anglatishni maqsad qiladi.
 "Dunyo   yorqin,   lekin   men   uchun   qorong‘i."   (Bu   yerda   kontrastli
taqqoslash orqali dunyo va shaxsiy his-tuyg‘ular orasidagi farq ko‘rsatilgan.)
 "Uning tabassumi kunduz kabi yorqin, men esa kecha kabi qorong‘iman."
(Bu yerda "kunduz" va "kecha" orqali ikki qarama-qarshi holat taqqoslanadi.)
Qiyosiy   sodda   gaplar,   badiiy   tasvirlarni   yaratishda   va   simvolizmni
kuchaytirishda   keng   qo‘llaniladi.   Metafora   va   simvolik   ma’nolarni   yaratishda
shakl  va mazmun o‘rtasidagi  uyg‘unlik alohida o‘rin tutadi. Shoir, qiyosiy gaplar
yordamida   oddiy   tasvirlarni   o‘ziga   xos   obrazlarga   aylantiradi,   bu   esa   she’rning
chuqur ma’nosi va estetik qiymatini oshiradi.
 "Sevgi - bu yomg‘irday suzib kelgan, ammo erdan yuksak bo‘lgan." (Bu
gapda   "yomg‘ir"   va   "er"   tasvirlari   orqali   sevgi   haqida   chuqur   simvolik   ma’no
yaratilgan.)
 "Hayotim   -   bu   daryo,   men   uning   oqimida   yo‘ldoshman."   (Bu   yerda
"daryo" simvoli  orqali hayotning o‘zgarmas oqimi  va insonning unga moslashuvi
tasvirlanadi.)
Qiyosiy   sodda   gaplarning   boshqa   bir   stilistik   imkoniyati   -   bu   she’rning
musiqiyligi   va   ritmini   oshirishdir.   Shoir,   shakl   va   mazmunning   uyg‘unligini
ta’minlagan   holda,   o‘quvchi   yoki   tinglovchida   estetik   zadalashni   kuchaytiradi.
Musiqa va ritm yordamida gapning ta’siri yanada chuqurlashadi.
 "Boshimdagi   sochlar   shabada   kabi   silkinadi,   yuragimdagi   so‘zlar   daryo
kabi oqadi." (Bu gapda ritmik tuzilish va tasvirlar yordamida she’rning musiqiyligi
va tovush uyg‘unligi ta’minlangan.) 19
Erkin   Vohidov   o‘z   asarlarida   qiyosiy   sodda   gaplar   yordamida   zamonaviy
adabiyotga   xos   bo‘lgan   uslublarni   qo‘llagan.   Shoirning   she’rlarida   ham
o‘xshashlik   va   farqni   ko‘rsatish,   ham   kontrastlarni   yaratish,   ham   esa   obrazlarni
boyitish   uchun   qiyosiy   gaplar   ishlatiladi.   Bu   usul   zamonaviy   adabiyotda   yaxshi
19
 Turg‘unov, D. (2004). Qiyosiy gaplar va ularning adabiy matndagi o‘rni.  Toshkent: O‘zbekiston. (B. 45-49)
23 qabul   qilinadi,   chunki   u   she’rlarning   o‘ziga   xos   va   jozibali   bo‘lishiga   yordam
beradi.
 "O‘zgarishlar   so‘nggi   nafas   kabi   tez."   (Bu   yerda   "nafas"   orqali
o‘zgarishlarning   tezligini   va   harakatning   kuchini   ifodalash   orqali   zamonaviy   va
tezkor hayot tarziga ishora qilinadi.)
Qiyosiy   sodda   gaplar,   Erkin   Vohidovning   she’riyatida   stilistik
imkoniyatlarining   keng   doirasini   yaratadi.   Ular   she’rning   mazmunini
chuqurlashtirish,   tasvirlarni   boyitish,   emotsional   ta’sirni   kuchaytirish   va   badiiy
ifodaning   o‘ziga   xosligini   oshirishga   xizmat   qiladi.   Qiyosiy   gaplar,   shuningdek,
shoirning individual uslubining rivojlanishida muhim rol o‘ynaydi. Ular yordamida
Erkin Vohidov o‘z asarlarida yanada ma’no boyligi, kuchli ta’sir va badiiy chiroy
yaratadi 20
.
Erkin  Vohidov   poetikasida   qiyosiy   gaplar   badiiy   uslubni   boyitish   va   uning
estetik   ahamiyatini   kuchaytirish   uchun   muhim   vosita   hisoblanadi.   Shoir,   qiyosiy
gaplar   yordamida   asarlarning   mazmunini   chuqurlashtiradi,   tasvirlarni   boyitadi   va
o‘quvchining   estetik   tajribasini   oshiradi.   Qiyosiy   gaplarning   adabiy   matnda
ishlatilishi nafaqat ma’lumotning aniq va to‘liq ifodalanishiga yordam beradi, balki
she’r   va   prozada   yanada   chuqurroq   ma’nolarni   yaratishga   xizmat   qiladi.   Quyida,
Erkin Vohidov asarlarida qiyosiy gaplardan foydalanish usullari va ularning badiiy
uslubni boyitishdagi roli haqida batafsil ma’lumot beraman.
Erkin   Vohidov   o‘z   asarlarında   qiyosiy   gaplardan   ko‘proq   o‘xshashlikni
yaratishda   foydalanadi.   O‘xshashlik   orqali   shoir   biror   tasvirni   yoki   holatni
o‘xshash   elementlar   bilan   taqqoslab,   uning   estetik   va   emosional   ta’sirini
kuchaytiradi.   O‘xshashlik,   ayniqsa,   tabiat   tasvirlarida,   inson   his-tuyg‘ularini
ifodalashda va ijtimoiy voqealarni tahlil qilishda keng qo‘llaniladi 21
.
 "Uning   nigohi   yulduzlar   kabi   porladi."   (Bu   yerda   "yulduzlar   kabi"
o‘xshashlik orqali insonning go‘zalligi va nurli ko‘zlari ta’riflanadi.)
20
 To‘raqulov, M. (2009). She’riy tillar va ularning ifodasi.  Toshkent: Fan. (B. 45-48)
21
 Xo‘jaev, F. (2010). Erkin Vohidov asarlarining badiiy tahlili.  Toshkent: O‘zbekiston. (B. 89-92)
24 O‘xshashlikni   yaratishda,   shoir   o‘z   asarlarida   tabiatni,   insonni   yoki   turli
holatlarni   o‘xshatib,   ularga   chuqurroq   ma’no   beradi.   Bu   esa   o‘quvchining   his-
tuyg‘ularini yanada kuchaytiradi.
Qiyosiy gaplar orqali farqni ko‘rsatish, Erkin Vohidovning asarlarida badiiy
uslubni   boyitishning   yana   bir   usulidir.   Farqni   ko‘rsatish   orqali   shoir   ikki   yoki
undan ortiq tasvirni  yoki  holatni  qarama-qarshi ravishda taqqoslaydi. Bu qarama-
qarshilik, she’rlarning estetik ta’sirini kuchaytiradi  va ularga yangi ma’no beradi.
Shoir farqni ko‘rsatishda, ko‘pincha kontrastlarni yaratadi va bu kontrastlar orqali
asosiy mavzuni ochib beradi.
 "Qish   keldi,   lekin   yozni   unutmadim."   (Bu   yerda   qish   va   yoz   o‘rtasidagi
farq   taqqoslanadi   va   ularning   o‘zaro   ziddiyatlari   orqali   shoirning   his-tuyg‘ulari
ifodalanadi.)
Qiyosiy   gaplar   orqali   Erkin   Vohidov   o‘z   asarlarini   yanada   metaforik   va
simvolik   qiladi.   Farqni   yoki   o‘xshashlikni   ko‘rsatishda,   u   so‘zlarning   yangi,
chuqur ma’nolarini yaratadi. Shoir o‘zining tasvirlarida simvollardan foydalangan
holda, biror  hodisa yoki elementni  boshqa biror  narsa bilan taqqoslaydi. Bu usul,
she’rlarning   mazmunini   yanada   chuqurlashtiradi   va   ularning   badiiy   ahamiyatini
oshiradi 22
.
 "Hayot   -   bu   daryo,   men   esa   uning   oqimida."   (Bu   yerda   "daryo"   simvoli
orqali hayotning oqimi va insonning unga moslashuvi tasvirlanadi.)
Metafora   va   simvolizm,   qiyosiy   gaplar   yordamida,   she’rning   yangi
qatlamlarini ochib beradi va o‘quvchining tasavvurini kengaytiradi.
Qiyosiy   gaplar,   Erkin   Vohidov   asarlarida   emotsional   ta’sirni   kuchaytirish
uchun ishlatiladi. Shoir, o‘xshashlik va farqni  ko‘rsatish orqali o‘quvchida kuchli
his-tuyg‘ularni   uyg‘otadi.   Bu   usul,   she’rlarning   tasviriy   va   emosional   boyligini
oshiradi,   shuningdek,   ular   orqali   shoirning   ichki   dunyosini   yanada   chuqurroq
ifodalash imkonini beradi.
22
 Xudoyberganov, A. (2011). She’riyat va uning tahlili.  Toshkent: O‘zbekiston. (B. 50-53)
25  "Yuragimni   kashf   etdim,   so‘nggi   qorong‘ulikni   sezdim."   (Bu   gapda
o‘xshashlik   orqali   shoirning   ichki   holati   va   uning   his-tuyg‘ulari   kuchli
tasvirlangan.)
Erkin Vohidovning  she’rlarida  qiyosiy  gaplar   ko‘p qatlamli  ma’no  yaratish
uchun   ham   ishlatiladi.   O‘xshashlik   yoki   farqni   taqqoslash   orqali,   shoir   biror
hodisani yoki obrazni yanada murakkab va ko‘p qirralik tarzda ifodalaydi. Bu esa
o‘quvchiga   "O‘zbekistonning   badiiy   yodgorliklari,  yurakdan  chiqqan   so‘zlar   kabi
insonning   ichki   dunyosini   aks   ettiradi."   (Bu   gapda   "so‘zlar   kabi"   ifodasi   orqali
O‘zbekistonning   badiiy   merosi   va   uning   inson   ruhini   aks   ettiruvchi   ta’siri
taqqoslanadi.)   Qiyosiy   gaplar,   shakl   va   mazmun   uyg‘unligini   yaratishda   ham
muhim   rol   o‘ynaydi.   Erkin   Vohidov   she’rlarida,   shakl   va   mazmun   bir-birini
to‘ldirib   turadi.   Qiyosiy   gaplar,   ko‘pincha   she’rning   ritmik   tuzilishini   saqlashga
yordam beradi va mazmunning estetik ahamiyatini oshiradi. Shoirning o‘xshashlik
yoki   farqni   ko‘rsatish   orqali   shaklni   va   mazmunni   uyg‘unlashtirishi,   uning
she’rlariga maxsus bir joziba beradi 23
.
Xulosa.   Erkin   Vohidov   poetikasida   qiyosiy   gaplarning   estetik   ahamiyati
katta. Ular yordamida shoir badiiy tasvirlarni boyitadi, estetik ta’sirni kuchaytiradi,
emotsional   ifodalarni   yanada   aniqroq   va   chuqurroq   qiladi.   Qiyosiy   gaplar,
shuningdek,   she’rning   shakl   va   mazmuni   o‘rtasidagi   uyg‘unlikni   ta’minlashda,
yangi va qiziqarli ma’nolarni yaratishda yordam beradi. Bu usullar, Erkin Vohidov
asarlarini   o‘ziga   xos   va   jozibali   qiladi,   uning   she’riyatining   badiiy   qiymatini
oshiradi.
23
Yusupov, M. (2013). She’r va til.  Toshkent: Fan. (B. 55-60)
26 XULOSA
Qiyosiy   sodda   gaplar,   adabiyotda   o‘zining   sintaktik   va   semantik   tuzilishi
orqali chuqur badiiy ta’sirni yaratishda muhim vosita sifatida xizmat qiladi. Erkin
Vohidov   she’rlarida   bu   gaplar   shakl   va   mazmun   uyg‘unligi   orqali   she’rning
mazmunini   boyitadi,   uning   estetik   qiymatini   oshiradi   va   o‘quvchi   uchun   yangi
estetik   dunyo   yaratadi.   Vohidov   o‘zining   she’riy   asarlarida   qiyosiy   sodda
gaplardan   foydalanishda   aniq   va   ravshan   tasvirlar   yaratishga,   shu   bilan   birga,
o‘xshashliklar   va   farqlarni   tasvirlashga   urg‘u   beradi.   Qiyosiy   sodda   gaplarning
sintaktik   tuzilishi   oddiy   bo‘lsa-da,   ular   yuqori   darajadagi   estetik   ifodalanish
imkoniyatlarini   taqdim   etadi.   Ularning   semantik   jihatlari   keng   va   boy   bo‘lib,
o‘xshashliklarni   ta’kidlash   va   farqlarni   ko‘rsatish   orqali   she’rga   chuqur   ma’no
qo‘shadi.   Erkin   Vohidov,   o‘z   she’rlarida,   bu   gaplarni   nafaqat   didaktik
maqsadlarda,   balki   hissiy   va   estetik   ma’nolarni   o‘quvchiga   yetkazishda   ishlatadi.
Erkin   Vohidovning   she’rlaridagi   qiyosiy   sodda   gaplarning   shakl   va   mazmun
uyg‘unligi,   uning   she’riyatida   o‘ziga   xos   va   ajralib   turadigan   badiiy   uslubni
shakllantiradi.   Shoir   qiyosiy   gaplardan   o‘z   fikrlarini   aniq   va   ravshan   ifodalashda
foydalanadi,   shu   bilan   birga,   she’rlarda   o‘xshashliklar   orqali   chuqur   falsafiy
ma’nolarni, farqlar orqali esa mavjud haqiqatni ko‘rsatadi. She’rdagi bunday shakl
va   mazmunning   uyg‘unligi   nafaqat   o‘quvchining   tasavvurini,   balki   uning   hissiy
qobiliyatini ham rivojlantiradi. Bu gaplar orqali o‘quvchi hayotdagi turli voqealar
va hodisalarni yangi, badiiy nuqtai nazardan ko‘rishi mumkin bo‘ladi. Vohidov o‘z
she’rlarida   qiyosiy   sodda   gaplarni   ishlatish   orqali,   lingvistik   vositalar   orqali
insoniyatning eng chuqur, eng nozik hissiyotlarini ifodalashga muvaffaq bo‘ladi.
Xulosa   qilib   aytganda,   Erkin   Vohidov   asarlarida   shakl   va   mazmun
uyg‘unligi   orqali   yaratilgan   qiyosiy   sodda   gaplar,   shoirning   badiiy   va   estetik
g‘oyalarini mukammal tarzda ifodalaydi. Bu gaplar, she’rlardagi har bir ma’no va
tasvirni jonlantirishga yordam beradi va o‘quvchiga yanada chuqurroq tasavvur va
hissiyotlarni yaratish imkonini beradi. 
27 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Abduqodirov,   A.   (2009).   O‘zbek   she’riyatining   tarixi .   Toshkent:
O‘zbekiston. (B. 112-115)
2. Akhmedova, M. (2012).   She’riyat va lingvistika . Toshkent: Fan. (B. 38-
42)
3. Avdyukova,   M.   L.   (2010).   O‘zbek   tilining   morfologiyasi .   Toshkent:
O‘zbekiston. (B. 45-50)
4. Erkin Vohidov. (1999).  She’rlar . Toshkent: O‘zbekiston. (B. 76-79)
5. G‘afur G‘ulom. (1999).  She’rlar . Toshkent: O‘zbekiston. (B. 45-48)
6. Hayitov, B. (2008).  She’riyat va til . Toshkent: Fan. (B. 58-62)
7. Ibragimov, B. (2010).  O‘zbek tilining poetik usullari . Toshkent: Fan. (B.
110-114)
8. Ismailov, Sh. (2013).   O‘zbek  tilidagi  stylistik hodisalar . Toshkent:  Fan.
(B. 62-65)
9. Karimov,   I.   (1999).   Adabiyot   va   san’at   masalalari .   Toshkent:
O‘zbekiston. (B. 130-135)
10. Kamilov,   Sh.   (2015).   Erkin   Vohidovning   she’riyatiga   lingvistik
yondashuv . Toshkent: Fan. (B. 23-28)
11. Nabiev,   I.   (2008).   Adabiy   til   va   uning   ifoda   vositalari .   Toshkent:
O‘zbekiston. (B. 58-60)
12. Pirmatov, A. (2011).   Adabiy tahlil va tasvir . Toshkent: O‘zbekiston. (B.
76-80)
13. Qodirov,   B.   (2010).   She’riyat   va   poetika .   Toshkent:   O‘zbekiston.   (B.
110-113)
14. Rajabov,   N.   (2012).   Lingvistik   metodlar   va   adabiy   tahlil .   Toshkent:
O‘zbekiston. (B. 82-85)
15. Rasulov,   A.  (2008).   O‘zbek  she’riyati   va  uning  tilshunosligi .   Toshkent:
Fan. (B. 93-97)
28 16. Samadov,   M.   (2014).   She’riy   tahlilning   metodologiyasi .   Toshkent:
O‘zbekiston. (B. 33-37)
17. Shamsiev,   S.   (2007).   Leksik   va   sintaktik   tuzilishdagi   o‘xshashliklar .
Toshkent: O‘zbekiston. (B. 53-56)
18. Sultonov,   T.   (2005).   Erkin   Vohidov   va   zamonaviy   she’riyat .   Toshkent:
O‘zbekiston. (B. 98-102)
19. Turg‘unov,   D.   (2004).   Qiyosiy   gaplar   va   ularning   adabiy   matndagi
o‘rni . Toshkent: O‘zbekiston. (B. 45-49)
20. To‘raqulov, M. (2009).  She’riy tillar va ularning ifodasi . Toshkent: Fan.
(B. 45-48)
21. Usmanov,   M.   (2007).   Adabiyotshunoslikka   kirish .   Toshkent:
O‘zbekiston. (B. 87-91)
22. Xo‘jaev, F. (2010).   Erkin Vohidov asarlarining badiiy tahlili . Toshkent:
O‘zbekiston. (B. 89-92)
23. Xudoyberganov,   A.   (2011).   She’riyat   va   uning   tahlili .   Toshkent:
O‘zbekiston. (B. 50-53)
24. Yusupov, M. (2013).  She’r va til . Toshkent: Fan. (B. 55-60)
25. Zokirov, Sh. (2010).  She’rshunoslikka kirish . Toshkent: O‘zbekiston.  (B.
77-81)
29
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Alisher Navoiy ijodida naqshbandiylik tartib-qoidalarining poetik ifodasining ahamiyati
  • O‘tkir Hoshimov prozasida badiiy detalning polifunksional tabiati
  • Yozma nutqda tinish belgilarining qo‘llanish qoidalari (Abdulla Oripov asarlari misolida)
  • Shartlanganlik munosabatlarini ifodalovchi qo'shma gaplarning semantik -sintaktik tuzilishi.(G'afur G'ulom asarlarida)
  • Oʻzbek tilida ravishdosh oʻramlar bilan kengaygan yoyiq gaplar semantikasi (Oybek asarlari misolida)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский