Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 47.4KB
Покупки 2
Дата загрузки 28 Сентябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Bohodir Jalolov

Qo’qon xonligida yer egaligi shakllari

Купить
Qo’qon xonligida yer egaligi shakllari
MUNDARIJA
KIRISH
I   BOB.   QO'QON   XONLIGI   MADANIY   HAYOTI   VA   UNING
TARAQQIYOTI XUSUSIYATLARI
1.1. Qo’qon xonligining tashkil topishi 
1.2. Ma’muriy-hududiy tuzilishi va aholisi geografiyasi
II BOB. QOQON XONLIGIDA YER EGALIGI SHAKLLARI
2.1. Xonlikning boshqaruv tizimi, mansab va unvonlari
2.2. Xonlikning yerga egalik munosabatlari, savdo-iqtisodiy geografiyasi
XULOSA
FOYDALANILGAN MANBA VA ADABIYOTLAR RO’YXATI
       
1                              KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Mustaqil   O`zbekistonning   uzoq   va   yaqin
o`tmishiga   bo`lgan   qiziqish   ortib   borayotganligi   davrimizning   o`ziga   xos
xususiyatidir.   O`zbekiston   Respublikasi   birnchi   Prezidenti   I.A.Karimov
ta’kidlaganidek   ―”Mustaqillik   yillari   o`z   o`tmishimizni,   o`z   madaniyatimizni
xolisona   bilib   olish   davridir.   Bu   jahon   hamjamiyati   tarix   oldidagi   vazifamizni
anglab olish davridir” 1
.
Darhaqiqat, o`zbek xalqi tarixi, o`zbek davlatchiligi tarixi ijtimoiy-iqtisodiy
va madaniy hayotining rivojlanishi alohida shaxslar tarixi bilan bevosita bog`liqdir.
Qo`qon   xonligi   tashkil   topishi,   uning  ijtimoiy-siyosiy   hayoti   masalasini   o`rganib,
tadqiq qilish bugungi kunimizning dolzarb masalalaridan biri hisoblanadi.
Kurs   ishning   maqsadi.   Mazkur   kurs   ishida   Qo`qon   xonligi   yer   egaligi
o`rganishda quyidagi masalalarni yoritishni o`z oldimizga vazifa qilib qo`ydik.   
Bular:
1. Qo`qon xonligining yer egaligi shakllarini;
2. Qo`qon xonligining siyosiy, ijtimoiy-iqtisodiy hayotiga baho berish;
3. Xonlikning davlat boshqaruvini tadqiq etish;
Kurs   ishining   vazifasi.   Xonlikning   tashkil   topish   sabablarini,   sharoitlarini
o’rgangan   holda   mavzuni   yanada   yaxshiroq   yoritishga   hissa   qo’shish.Shubhasiz
Qo’qon   xonligi   mamlakatimiz   tarixida   muhim   ahamiyatga   ega   davlat
hisoblanadi.Shuning uchun ushbu xonlik tarixini,uning ijtimoiy-iqtisodiy hayotini,
yer   egaligi   shakllarini,davlat   boshqaruvini   ilmiy   jihatdan   chuqur   tadqiq   etish
muhim vazifalardan hisoblanadi.
Kurs ishining ilmiy yangiligi.  Ushbu kurs ishi XVIII asr boshlarida tashkil
topgan   bu   xonlikning   tarixini   hozirgi   qadar   yetib   kelgan   manba   va   asarlar   bilan
taqqoslash   orqali   o’rgangan   holda,bugungi   kun   uchun   mavhum   bo’lgan   ilmiy
faktlarni yanada aniqroq holatda ochib beradi.Albatta o’rganish jarayonida xonlik
tarixining boshqa jihatlari ham e’tibordan chetda qolmaydi.
                            
1
  I.A. Karimov. O`zbekiston iqtisodiy islohatlarni chuqurlashtirish yo`lida T.. ―”O`zbekiston”, 1995.
2 Kurs   ishinig   o’rganilish   darajasi.   XVIII   ars   boshlaridan,ya’ni   xonlik
tashkil   topgan   davrdan   boshlab,uning   keying   asrlardagi   yer   egaligi
shakllari,siyosiy   ahvoli,   ijtimoiy   holati   o’rganiladi.Shuningdek   kurs   ishi   XIX
asrdagi jarayonlarni ham o’z ichiga qamrab oladi.Kurs ishi XVIII asr boshlaridan
XIX asr ikkinchi yarmiga qadar bo’lgan davrni qamrab oladi.
Kurs   ishning   tuzulishi   va   hajmi.   Kurs   ishi:   kirish,ikkita   bob,   to’rtta
paragrf, xulosa ,foydalanilgan manba va adabiyotlardan tashkil topgan. 
3 I - BOB   Qo'qon xonligi madaniy hayoti va uning taraqqiyoti xususiyatlari
          1.1. Qo’qon   xonligining   tashkil   topishi.   XVIII   asrning   boshlarida   Farg’ona
vodiysida   shakllangan   yangi   davlat   –   Qo’qon   xonligiga   mahalliy   aholi   vakillari
bo’lgan   ming   urug’i   asos   soldi.   Chunonchi,   XVII   asrning   oxiri   –   XVIII   asr
boshlarida ashtarxoniylarning siyosiy va ijtimoiy hayotida yuz bergan tushkunlik,
Farg’ona   vodiysi   iqtisodiy   mustaqilligining   o’sishi   hamda   1704   yilda   Chodak
xo’jalarining isyon ko’tarib, Farg’onaning bir qismini egallashi bunga shart-sharoit
yaratib berdi. Ammo, Farg’onaning shimoli  va shimoli – g’arbidagi Koson, Asht,
Chodak hududlari xo’jalar qo’l ostida bo’lsa –da, ular mustaqil davlatga asos sola
olmadilar. 
Ma’lumotlarga   ko’ra,   ming   urug’ining   boshlig’i,   taxminan   1669-1670
yillarda   tug’ilgan   Shohruhbiy   ibn   Ashur   Muhammad   (1709-1721   yy.)   Chodak
xo’jalari   qo’lida   bo’lgan   siyosiy   hokimiyatni   kuch   bilan   tortib   olib,   1709/1710
yilda   Farg’ona   vodiysidagi   minglar   sulolasi   hukmronligiga   asos   soldi.   Ammo,
uning   hokimiyati   hali   ashtarxoniylardan   to’la   yoki   batamom   mustaqil   emas   edi.
Chunki manbalarda Shohruhbiyning nomi ashtarxoniy Abulfayzxondan so’ng tilga
olinib,   Shohruhbiyga   Buxoro   xoni   tomonidan   otaliq   unvoni   berilgani   eslatiladi.
Shohruhbiy   Buxoro   xonligidan   mustaqil   ravishda   (nisbatan   bo’lsa   ham)   siyosat
olib   borishga   harakat   qilib,   minglar   sulolasi   tasarrufidagi   yerlarni   kengaytira
boshladi.   Shohruhbiy   hukmronligi   davrida   Qo’qon,   Namangan,   Marg’ilon,
Konibodom,   Isfara   va   ularning   atroflaridagi   qishloqlar   minglar   sulolasi   qo’lida
bo’lgan. 2
                                  
Shohruhbiyning o’g’li va vorisi Muhammad Abdurahimbiy (1721-1733 yy.)
taxtgao’tirganidan   so’ng   minglar   tasarrufidagi   yerlar   yanada   kengaya
boshladi.Abdurahimbiy   1724   yilda   Andijonni,   1725   yilda   Xo’jandni,   1726   yilda
O’ratepani  bosib olib, xonlik hududlariga qo’shib oldi. U qisqa muddat  bo’lsa-da
Buxoroga   qarashli   Samarqand   va   Kattaqo’rg’onni   egallab,   Shahrisabzga   ham
tahdid solgan.     Abdurahimbiy Qo’qon (Xo’qand) qishlog’i o’rni va atrofida yangi
2
  Bohodir Eshov, O‘zbekiston davlatchiligi va boshqaruvi tarixi, Toshkent-2012
4 shaharga (dastlab Qal’ai Rahimbiy deb nomlangan, keyin esa Qo’qon) asos soladi
va bu shahar xonlikning poytaxtiga aylanadi. 3
1733-1750   yillarda   hukmronlik   qilgan   Muhammad   Abdulkarimbiy   ibn
Shohruhbiy   asosiy   e’tiborini   mudofaa   ishlariga   qaratdi.   U   xonlikning   poytaxti
Qo’qonda   Isfara,   Qatag’on,   Marg’ilon,   Haydarbek   nomli   darvozalar   qurdirib,
shahar   atrofini   mustahkam   devor   bilan   o’ratib   oldi.   Shu   bilan   birga   u   1741-1745
yillardagi qalmoqlar (jung’orlar) ning Farg’onaga qilgan hujumlariga zarba berdi.
Abdulkarimbiy   qalmoqlarga   qarshi   kurashda   qirg’iz-qipchoqlar   va   O’ratepa
hokimi Fozilbiy yuz yordamiga tayandi hamda xonlik mustaqilligini saqlab qoldi.
Abdulkarimbiy 1750 yilda vafot etganidan so’ng, xonlik taxtiga uning o’g’li
Abdurahmon o’tirdi. Ammo, u taxtga to’qqiz oy o’tirib, so’ng Marg’ilonga hokim
etib   jo’natildi   hamda   taxtga   Abdurahimbiyning   ikkinchi   o’g’li   Erdonabiy   o’tirdi.
1753   yilda   qalmoqlarning   tazyiqi   va   talabi   bilan   ularning   qo’lida   garov   sifatida
ushlab turilgan Bobobek xonlik taxtiga ko’tarildi. Lekin, oradan bir yil ham o’tmay
O’ratepa   yurishi   vaqtida   Bobobek   Beshariqda   o’ldirildi   hamda   Erdonabiy   (1755-
1769   yy.)   qayta   Qo’qon   taxtini   egalladi.   Xitoylik   geograflarning   ma’lumotlariga
ko’ra,   uning   hukmronligi   davrida,   1759-1760   yillarda   Farg’ona   to’rtta   mulk:
Andijon, Namangan, Marg’ilon va Qo’qonga bo’lingan bo’lib, ular ichida Qo’qon
yetakchilik   qilgan.   Erdonabiydan   so’ng   taxtga   Shohruhbiyning   uchinchi   o’g’li
Shodibekning   farzandi   Sulaymonbek   o’tiradi.   Uning   taxni   egallashida   urug’
oqsoqollarining ko’magi katta bo’lgan bo’lsa-da u atigi 6 oy hukmdorlik qildi. 4
  1770   yilda   Qo’qon   taxtiga   Abdurahmonbiyning   o’g’li   Norbo’tabiy   (1770-
1801   yy.)   o’tiradi.   Norbutabiy   Markaziy   hikimiyatni   mustahkamlashda,
bo’ysunmas   hokimlar   qarshiligini   bostirishda   nisbatan   muvaffaqiyat   qozonadi.   U
Chust   va   Namangandagi   g’alayonlarni   bostirganidan   so’ng,   bu   shaharlarga   o’z
odamlarini   hokim   etib   tayinlaydi.   Norbutabiy   bir   qancha   urinishlardan   so’ng
Andijon,O’sh, Xo’jand va yaqin atrofdagi qo’shni hududlarni bosib oladi.U 1799-
3
 Bohodir Eshov, O‘zbekiston davlatchiligi va boshqaruvi tarixi, Toshkent-2012
4
  Azamat Ziyo. O`zbek davlatchiligi tarixi. T., ―Sharq,  2000.
5 yilda   Toshkentni   ham   bosib   olishga   harakat   qildi,   ammo,   uning   yuborgan
qo’shinlari mag’lubiyatga uchradi.
Norbo’tabiydan  so’ng uning  o’g’li  Olimxon  (1801-1810 yy.)  taxtga  o’tirib,
Qo’qon   xonligining   siyosiy   qudratini   mustahkamlash,   mamlakat   hududlarini
kengaytirishga alohida e’tibor berdi. Natijada Qo’qon xonligining siyosiy mavqeyi
oshib bordi. Olimxon davriga kelib Qo’qon xonligidagi davlat boshqaruvi oldingi
davlatlar   boshqaruv   tizimidan   deyarli   farq   qilmas   edi.   Uning   davrida   Qo’qon
davlati   kuchayib   borishi   bilan   davlatning   siyosiy   maqomi   ham   o’zgaradi.   Agar
Qo’qonning dastlabki  hukmdorlari “biy” va “bek” unvoni bilan mamlakatni idora
qilgan   bo’lsalar,   Olimxon   davridan   boshlab   (1805   yil)   hukmdorlar   rasman   “xon”
deb yuritila boshlandi. 5
O’z   davrida   Olimxon   harbiy   yurishlar   qilib   o’ziga   yangi   viloyatlarni,
jumladan   Ohangaron   vohasi,   Toshkent,   Chimkent,   Turkistonni   bo’ysundirishga
muvaffaq   bo’ldi.   Qisqa   muddat   O’ratepani   ham   egalladi,   Jizzax   va   Zominga
yurishlar   qildi.   Harbiy   islohatlar   o’tkazib,   markazlashgan   va   kuchli   davlat   tuzish
uchun   harakat   qilayotgan   Olimxonning   siyosatidan   norozi   bo’lgan   ayrim
zodagonlar   guruhi   unga   qarshi   fitna   tayyorlay   boshladilar.   Olimxon   o’z
hokimiyatini   mustahkamlash   maqsadida   ukasi   Rustambekni,   bir   nechta
sarkardalarni, din peshvolarini o’ldirtirib yuboradi. 
Manbalarning   ma’lumot   berishicha,   bu   voqealardan   so’ng   kuchayib   ketgan
fitnachilarga Olimxonning ukasi Umarbek boshchilik qilgan. Natijada, 1810 yilda
Olimxon   Toshkentdan   Qo’qonga   qaytayotganda,   Oltiqush   mavzesida   o’g’li
Shohruhbek bilan birga Qambar Mirza tomonidan otib o’ldiriladi.
Manbalarga ko’ra, Umarxon (1810-1822 yy.) hukmdorligi davrida yirik yer
egalari,   harbiy   sarkardalar   va   ruhoniylarning   mavqeyi   yanada   oshadi.   U   davlat
boshqaruvi   ishlarida   izchil   tartib,   qonun   –   qoidalar   o’rnatdi   va   diniy   ishlarni
tartibga soldi. Natijada, 1818 yilda Umarxon ruhoniylarnng roziligi bilan “amir al-
muslimin” unvonini olib ham diniy, ham dunyoviy hokimiyatga ega bo’ladi.
5
  Sh.Vohidov. Qo`qon xonligida unvon va mansablar ―Sharq yulduzi, T., 1995
6 Muhammad   Hakimxon   ma’lumotlariga   ko’ra,   Umarxon   davrida   Amir
Temur   va   Sulton   Husayn   Boyqaro   zamoniga   taqlidan   unvon   va   lavozimlar   joriy
etilib,   ularga   hokimiyatga   yaqin   shaxslar   tayinlanadi.   Shuningdek,   Olimxon
zulmidan   qochib   ketgan   ayrim   amaldorlar   Umarxon   xizmatiga   qaytib   kelib,
lavozimlarni egallaydilar.
Qo’qon xonligining O’rta Osiyo mintaqasidagi  siyosiy jarayonlar va o’zaro
munosabatlarga   faol   aralashuvi   ham   Umarxon   davridan   boshlanadi.   O’z   darvida
Umarxonning   elchilari   Xiva,   Xitoy   va   Turkiya   davlatlariga   jo’natilganligi
ma’lum.N.Petrovskiy  Umarxon hukmronligi   davri   haqida  quyidagi  ma’lumotlarni
beradi:   “Umarning   xonligi   ham   oldingi   xonlarnikidek   davom   etdi,   ya’ni,   u   o’z
yerlarini   kengaytirdi.   Bu   xon  davrida  Turkiston   viloyati   musulmonlarning  Hazrat
(Sulton   al-orifin   Ahmad   Yassaviy   davf   etilgan   Turkiston)   shahri   bilan   birga   zabt
etildi. Umarxon xalq sevib ardoqlagan xonlardan biri bo’ldi. Qo’qonda ikki qator
she’r   tarqalgan   bo’lib,   unda   Umarxon   haqida   juda   iliq   va   yaxshi   so’zlar   aytilar
edi”.
1822   yilda   Umarxon   kasallanib   vafot   etganidan   so’ng,   taxtga   uning   o’g’li
Muhammadalixon   (Madalixon)   (1822-1842   yy.)   o’tiradi.   Uning   hukmronligi
davrida   Qo’qon   xonligining   hududi   yanada   kengayib,   qirg’izlarning   ba’zi
tumanlari   xonlikka   qo’shib   olinadi   hamda   Ko’lob,   Hisor,   Badaxshon,   Darvoz,
Maschoh   kabi   viloyatlar   Muhammadalixon   hukmronligini   tan   oladilar.
Muhammadalixon hukmronligining dastlabki yillari yaxshi va odilona kechgan. U
1826-1831 yillar davomida Qashg’arga yurishlar qilib, bu yerdagi musulmonlarni
xitoyliklar   zulmidan   ozod   qildi   hamda   70   ming   uyg’ur   musulmonlarini   Andijon
viloyatiga   ko’chirib   keltirdi.   Natijada   din   peshvorlari   Muhammadalixonga
“G’oziy” (“din homiysi”, “din yo’lida kurashuvchi”) unvonini berdilar.
1840   yilda   Muhammadalixonning   bosh   maslahatchisi,   davlatni   boshqaruv
ishlarida katta tajribaga ega bo’lgan Haqquli mingboshining tuhmatga uchrab xon
tomonidan   qatl   etilishi   shusiz   ham   qaltis   bo’lib   turgan   vaziyatni   yanada
keskinlashtirib yubordi. Undan tashqari xon davlat ishlariga loqayd bo’lib, asosiy
7 vaqtini   haramida   o’tkaza   boshladi.   Natijada   davlatni   boshqaruv   ishlarida
suiste’molliklardan   umumiy   noroziliklar   boshlanib,   xonni   ag’darish   uchun   fitna
tayyorlana   boshladi.   Lekin   o’z   kuchlari   bilan   fitnani   amalga   oshirishga   ko’zi
yetmagan   bir   guruh   Qo’qon   amaldorlari   boshqa   xon   saylash   maqsadida   Buxoro
amiri   Nasrulloga   noma   yozib,   undan   yordam   so’rashdi.   Qo’qon   yurishi   uchun
bahona   topolmay   turgan   Amir   Nasrullo   bu   taklifni   tezda   qabul   qilib,   1842   yil
aprelda Qo’qonni bosib oldi. Qo’qondan oilasi bilan Namangan tomonga qochgan
Muhammadalixon tutib keltirilib, oilasining bir qismi bilan qatl ettirildi.
Amir   Nasrullo   Qo’qon   xonligining   Buxoroga   qo’shib   olinganligini   e’lon
qilib,   Qo’qonda   o’z   noibi   Ibrohim   dodhoh   Mang’itni   qoldiradi.   Ammo,   Ibroxim
dodhohning   Qo’qon   xalqiga   o’tkazgan   jabr-zulmi,   soliqlarning   haddan   tashqari
oshib   ketishi   natijasida   aholi   qo’zg’olon   ko’tarib,   Buxoro   hukmronligidan   ozod
qilish   uchun   qipchoqlarni   yordamga   taklif   etadilar.   Qipchoqlar
Muhammadalixonning   qarindoshi   Sherali   boshchiligida   Qo’qonga   kelib,
buxoroliklarni   tor-mor   etdilar   hamda   Sheralixon   (1842-1845   yy.)   taxtni   egalladi.
Qipchoqlar   esa   shu   vaqtdan   boshlab   uzoq   vaqt   xonlikda   etakchi   mavqega   ega
bo’ldilar
 Umuman olganda, XIX asrning o’rtalariga kelib Qo’qon xonligidagi siyosiy
jarayonlar hamda ichki ahvol yanada og’irlashgan edi. So’nggi tadqiqotlarga ko’ra,
buning   sababi   birinchidan,   o’troq   aholi   ko’chmanchi   va   yarim   ko’chmanchi
bo’lgan qipchoqlar hokimiyatni tan olmaganlar. Xonlik hududlaridagi ba’zi viloyat
hukmdorlari   Musulmonqo’lga   qarshi   chiqdilar.   Ikkinchidan,   hokimiyatda   yuqori
mavqeni   egallash   hamda   xonga   ta’sir   o’tkazish   uchun   qipchoqlar   orasida   ham
o’zaro   kurashlar   borardi.   Bu   kurashlarda   qipchoqlarning   qulon  urug’idan   bo’lgan
Musulmonquli ham faol ishtirok etgan. Uchinchi   sabab esa, qipchoqlarning o’troq
aholiga   nisbatan   yuritgan   siyosati   edi.   Qipchoqlar   o’troq   aholiga   nisbatan
bepisandlik nazari bilan qarab, boshqa elat va etnik guruhlarni kamsitganlar.
8 To’rtinchidan  esa, tashqi omil – Rossiya imperiyasining asta-sekinlik bilan
xonlik  hududlariga  bostirib  kirishi  siyosiy   jarayonlarning  yanada   keskinlashuviga
sabab bo’lgan edi.
Xonlikdagi   ichki   nizolar   tashqi   dushmanlarga   nihoyatda   qo’l   kelgan   edi.
Bunday   vaziyatdan   unumli   foydalangan   chor   Rossiyasi   qo’shinlari   1864   yilda
Turkiston   va   Chimkentni   bosib   oldi.   1865   yil   bahorida   ular   Toshkentga
yaqinlashib,   Niyozbek   qal’asini   egalladilar 6
.   Uzoq   qamaldan   so’ng   17   iyunda
Toshkent egallandi. 1876 yil 19-fevralda 150 yildan ko’proq hukm surgan Qo’qon
xonligi   tugatilib,   uning   hududlari   Rossiya   imperiyasi   tomonidan   bosib   olindi   va
uning o’rniga Farg’ona viloyati tashkil etildi.
1.2.   Ma’muriy-hududiy   tuzilishi   va   aholisi   geografiyasi .   XVIII   asr
oxirlarida   xonlikning   hududi   faqat   Farg’ona   vodiysidan   iborat   bo’lib,   bu   davrda
6
  Bohodir Eshov, O‘zbekiston davlatchiligi va boshqaruvi tarixi, Toshkent-2012
9 Norbo’tabiy   vodiydagi   barcha   beklik   va   viloyatlarni   o’z   itoatiga   kirgizib,   ularni
Qo’qonga bo’ysundirdi. Uning davrida Andijon va Marg’ilon viloyatlari vodiydagi
eng   katta   mulklar   edi.   Olimxon   davrida   xonlik   hududlari   Toshkent   va   uning
atrofidagi yerlar hisobidan ancha kengaydi. Tarixiy manbalarda Toshkent mulki —
viloyat,   shahar,   Toshkent   va   Dashti   Qipchoq   viloyati   nomlari   bilan   tilga   olinadi.
Uning   hududlariga   Ohangaron,   Chinoz,   Toshkent   atrofi,   Sirdaryo   bo’ylaridagi
Turkiston   shahri   va   uning   atroflari   kirgan.   Bu   mulkning   hokimlari   manba   va
hujjatlarda   hokim,   hukmdor,   voliy,   noib   atamalari   bilan   tilga   olinadi.   Umarxon
davrida   Xo’jand,   O’ratepa   va   Jizzax   atrofidagi   yerlarga   ham   ketma-ket   yurishlar
qilinib, 1817 yilda O’ratepa bosib olinadi.
Muhammadalixon   davrida   xonlikning   hududlari   yanada   kengayadi.   Bu
davrda xonlik shimolda Rossiyaga qarashli Tashqi Sibir okrugi bilan, g’arbda Xiva
va Buxoro amirligi bilan, janubda Qorategin, Darvoz va undan uzoqroqdagi yerlar
– Shug’non, Ro’shon va Vaxon (bu hudud Qo’qonga nomigagiga qaram bo’lgan)
Ko’lob   bilan,   sharqda   Qashg’ar   bilan   chegaralangan.   Xonlik   yerlariga   Sirdaryo
bilan   Qorategin   o’rtasida   joylashgan   Farg’ona   hududlari,   Sirdaryoning   o’ng
qirg’og’ida   joylashgan  Namangan,   Xo’jand  va   boshqa  shaharlar,  Buxoro  amirligi
va  Qo’qon  xonligi  o’rtasida  joylashgan   Qurama  viloyati,  Turkiston,  Sirdaryoning
quyi   oqimidagi   to   Balxash   ko’ligacha   bo’lgan   qirg’izlar   yashaydigan   yerlar,
ko’chmanchi  qirg’izlar  yashaydigan Billur tog’ining sharqiy etaklari, 1830 yildan
boshlab g’arbiy etaklari ham kirgan. 7
XIX   asr   manbalarida   Qo’qon   xonligi   beklik,   ba’zan   viloyat   va   sarkorlik
sifatida   tilga   olingan   ma’muriy   –   hududiy   qismlarga   bo’lingan   hamda   ularni   xon
tomonidan   tayinlanadigan   beklar,   hokimlar   va   sarkorlar   boshqargan.   Ayrim
manbalar (A. Kun) Qo’qon xonligidagi 15 ta beklikning nomini keltiradi. Bular: 
7
  Azamat Ziyo. O`zbek davlatchiligi tarixi. T., ―Sharq, 2000 
10 Qo’qon   va   uning   atrofi,   Marg’ilon,   Shahrixon,   Andijon,   Namangan,   So’x,
Mahram, Buloqboshi, Aravon, Baliqchi, Chortoq, Navkat, Koson, Chust  va Bobo
darhon. “Turkestanskie vedomosti” (1876, №13) to’plamida esa Asaka, Marg’ilon,
Baliqchi O’sh, So’x, Koson va O’zgan sarkorlik sifatida ham tilga olinadi. 8
Hokimlar   va   hududiy   bo’linma   boshliqlari   xon   oilasi   a’zolari,   unga   yaqin
guruhlar,   yuqori   tabaqa   vakillari   hamda   etakchi   qabilalar   sardorlari   orasidan
tayinlangan. Misol  uchun, Xudoyorxon davrida ettita beklik xonning o’g’illari  va
yaqin   qarishdoshlari   tomonidan   boshqarilgan.   O’z   navbatida   hokimlar   viloyat
hududlarini   o’zlarining   farzandlari   va   qarindoshlariga   bo’lib   berganlar.   Qo’qon
xonligining   ma’muriy-hududiy   boshqaruv   tizimida   bek   (hokim,   voliy)   va   uning
o’rdasi alohida o’rin egallagan. Xon tomonidan tayinlangan hokim va qozi ko’plab
vakolatlarga   ega   bo’lgan.   Bek   o’rdasida   ham   xon   saroyidagidek   yuzlab   amal   va
unvonlar   joriy   etilgan   bo’lib,   ular   mahalliy   aholidan   yig’iladigan   soliq   hamda
to’lovlar   hisobidan   kun   kechirishgan.   Beklar   xonning   itoatkor   vassallari   bo’lib,
mamlakatni idora etishida uni qo’llab-quvvatlashlari, zarur bo’lganda unga yordam
berishlari,   uning  hurmat-izzatini   joyiga  qo’yishlari,  kerakli  vaqtda  o’z  qo’shinlari
bilan   harbiy   yurishlarda   ishtiroq   etishlari   va   sovg’a-salomlar   yuborib   turishlari
lozim bo’lgan.
Qo’qon   xonligida   Qo’qon,   Toshkent,   Andijon,   Namangan,   Marg’ilon,
Chimkent,   Jizzax,   O’sh,   Xo’jand,   O’ratepa   kabi   aholisining   soni   jihatidan   katta,
hunarmandchilik   va   savdo   rivojlangan,   mamlakat   ijtimoiy-siyosiy,   iqtisodiy,
madaniy   hayotida   muhim   ahamiyatga   ega   bo’lgan   o’nlab   shaharlar   mavjud
bo’lgan.   Xonlikning   poytaxti   Qo’qon   shahri   bo’lib,   u   mamlakatning   siyosiy,
ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy markazi edi. 9
XIX   asrda   xonlikning   chegara   hududlarini   bir   necha   qal’a   va   istehkomlar
muhofaza qilgan. Ular jumlasiga Oqmasjid, Avliyoota, Pishpak, To’qmoq, Qurtka,
Niyozbek, Mahram kabilarni kiritish mumkin. Chu vodiysi bo’ylab bunyod etilgan
istehkomlar   esa   nafaqat   chegara   muhofazasi   uchun,   balki   ularning   atrofidagi
8
  Bohodir Eshov, O‘zbekiston davlatchiligi va boshqaruvi tarixi, Toshkent-2012 
9
  N.Norqulov, U.Jo`rayev. O`zbekiston tarixi. T.,Sharq 2010.
11 shahar   va   qishloqlarni   itoatda   ushlab   turish   uchun   ham   hizmat   qilgan.   Ushbu
shahar   va   qal’alarda   harbiy   qism   hamda   ularga   boshliq   bo’lgan   botirboshilar
bo’lgan. Mudofaa maqsadlari uchun qurol va aslahalar saqlangan.
Xonlik   tarkibiga   kiruvchi   hududlar   aholisining   joylashuvi   va   turmush   tarzi
bir   –   biridan   farq   qilgan.   Toshkent   vohasi   va   Farg’ona   vodiysining   sug’orilib
dehqonchilik   qilinadigan   qismi   aholi   joylashuvi   jihatidan   zich   bo’lib,   ular   o’troq
hayot   kechirganlar.   Sahro,   tog’   va   tog’   oldi   tekisliklaridan   iborat   hududlarda
ko’chmanchi va yarim ko’chmanchi aholi yashagan. Xonlikdagi aholi soni haqida
manbalar   turli   ma’lumotlar   beradilar.   Bu   ma’lumotlarga   ko’ra,   XIX   asrning
boshlarida   xonlikda   (Toshkent   va   Turkistonni   ham   qo’shib   hisoblaganda)   aholi
soni   1   million,   XIX   asrning   o’rtalarida   1,5-2   million,   XIX   asrning   ikkinchi
yarmida   3   million   kishi   bo’lgan   bo’lsa,   Rossiya   imperiyasi   tomonidan   ko’plab
hududlarning   bosib   olinishi   hamda   ularning   bosqinchilar   ma’muriyati   tarkibiga
kirishi   natijasida   xonlik   tasarrufidagi   Farg’ona   vodiysida   2   millionga   yaqin   aholi
qolgani   taxmin   qilinadi.   Aholi   tarkibida   o’troq   aholi   ko’chmanchi   va   yarim
ko’chmanchi   aholiga   nisbatan   ko’pchilikni   tashkil   etgan.   XIX   asr   boshlarida
aholining   40   foizdan   ortig’i   ko’chmanchi   va   yarim   ko’chmanchi   bo’lsa,   shu
asrning oxiriga kelib ular 15 foizni tashkil etgan. Xo’jalik mashg’ulotlariga ko’ra,
o’troq   aholining   asosiy   qismi   dehqonchilik,   hunarmandchilik,   kosiblik   hamda
savdo-sotiq   bilan   band   bo’lsa,   ko’chmanchi   va   yarim   ko’chmanchi   aholi
chorvachilik bilan shug’ullangan. 10
Manbalarning   ma’lumotlariga   ko’ra,   XIX   asrning   boshlarida   qirg’izlar,
qalmoqlar,   uyg’urlar,   qoraqalpoq,   qozoq   va   qipchoqlar   Xitoy   hukumati   tazyiqi
ostida   Sharqiy   Turkistondan   Farg’ona   vodiysigacha   ko’chib   kelishga   majbur
bo’lganlar.  Shuningdek,  xonlikning  ayrim  shaharlarida   lo’lilar,  hindlar,  afg’onlar,
arablar   va   boshqa   Osiyo   xalqlari   istiqomat   qilganlar.   Turkiston   general-
gubernatorligi   tashkil   topganidan   so’ng   yahudiylar,   armanlar   va   boshqa   millat
vakillari ham yashaganlar. 11
10
  R.Shamsiddinov, Sh Karimov, O`. Ubaydullayev. Vatan tarixi. T.Sharq. 2003.
11
  R.Shamsiddinov, Sh Karimov, O`. Ubaydullayev. Vatan tarixi. T.Sharq. 2003. 
12 13 II - BOB. Xonlikning boshqaruv tizimi va ijtimoiy-iqtisodiy hayot
2.1.   Xonlikning   boshqaruv   tizimi,   mansab   va   unvonlari.   O’zbeklarning
ming   qabilasi   (urug’i)   boshliqlaridan   biri   Shohruhbiy   asos   solgan   Qo’qon
xonligidagi   davlat   boshqaruv   tizimi   o’rta   asrlarda   Movarounnahrda   hukm   surgan
musulmon   davlatlari   boshqaruv   tizimidan   farq   qilmas   edi.   Xonlikda   Buxoro
amirligida   bo’lgani   kabi   Amir   Temur   davrida   shakllangan   hamda   Shayboniylar
davrida   qisman   islohot   qilgan   davlat   boshqaruvi   va   tizimi   mavjud   bo’lgan.
Xonlikda   eng   oliy   va   markaziy   unvon   xon   unvoni   bo’lib,   uning   hukumati
cheklanmagan.   Farmon   berish   va   uning   bajarilishini   nazorat   etish   salohiyatlari
xonning qo’lida bo’lgan. 12
  Xonlikning   ming   qabilasidan   bo’lgan   hokimlar   turli   yillarda   Shahrisabz,
Urgut,   Mog’iyon,   Urmitan   viloyatlari   va   bekliklarida   ham   hukm   surganlar.
Olimxon davrigacha (1798y.) ming urug’i boshliqlari XIX asrning boshlarida biy
unvoni   bilan   hokimiyatni   boshqarganlar.   Olimxon   1805   yilda   o’zini   rasman   xon
deb   e’lon   qildi.   Xon   unvoni   bilan   hokimiyatni   boshqargan   Umarxon   (1810-
1822yy.)   1818   yilda   o’zini   “amir   ul-muslimin”   deb   e’lon   qildi.   1822   yilda
Muhammad Alixon ham xon unvoni bilan taxga o’tirgan 13
.
Xon   avlodlari   xonzoda,   amirzoda,   mirzoda,   shahzoda,   to’ra   deb   atalganlar.
Xonlikdagi   davlat   nizomi   mutlaq   yakka   hokimlik   bo’lib,   xonning   o’zi
cheklanmagan   hokimiyatga   ega   bo’lsa-da,   ma’lum   tarixiy   davrlarda   uning
salohiyati   va   hokimiyati   cheklanib,   saroy   amaldorlari   hamda   qo’shin
boshliqlarining xonga ta’siri kuchli bo’lgan. Bunga Musulmonqulining mingboshi
va   otaliq   bo’lgan   davrini   (Xudoyorxon   davrida,   1844-1852yy.)   yoki   Aliqulining
amirlashkarlik   va   vazirlik   davrini   (Sulton   Sayidxon,   1863-1865   yy.)   misol   qilib
keltirish   mumkin.   Bu   holat   xonning   siyosiy   kuch   qudrati   ma’lum   iqtisodiy
asoslarga   hamda   ma’lum   ijtimoiy   guruhlar   faoliyatiga   bog’liq   bo’lgan   deyishga
asos bo’ladi.Mamlakatda xon eng katta va yirik mulkdor bo’lib, xonlik hududidagi
12
  Ahmedov B.R.O’zbekiston xalqlari tarixi manbalari. Toshkent. 2001 yil. 
13
  Bohodir Eshov, O‘zbekiston davlatchiligi va boshqaruvi tarixi, Toshkent-2012
14 barcha boyliklarga, yer, suv, qo’riq yerlar, ko’l-u anhorlarga egalik qilgan. Ulardan
keladigan   zakot,   xiroj,   tanobona   va   boshqa   soliqlar   shaklidagi   daromadlar   xon
xazinasini  muntazam ravishda to’ldirib turgan. Xon va uning qarindoshlari, saroy
ahli   va   ma’muriyat,   qo’shinlar   va   qo’shin   boshliqlari   asosan   soliqlar   hisobidan
rag’batlantirilgan. 14
Manbalar   ma’lumotlariga   ko’ra,   xon   saroyida   mingboshi   boshchilik
qiladigan Kengash tuzilgan bo’lib, bu kengash saroydagi davlat ahamiyatiga molik
muhim   ishlarni   ko’rib   chiqqan.   Dasturxonchi,   risolachi   va   boshqa   muhim
amaldorlar   a’zo   bo’lgan   ushbu   kengash   davlat   boshqaruvida   muhim   ahamiyatga
ega edi.
Qo’qon   xonligida   unvonlar   va   mansablar   ular   ijrochilarining   vazifalari
hamda   martabalariga   qarab   harbiy,   harbiy-ma’muriy,   saroy   unvon   va   mansablari
hamda   ma’muriy   vazifalari,   diniy   mansab   va   unvonlar   hamda   diniy   qozixona
amallariga   bo’linar   edi   .Xon   saroyida   quyidagi   harbiy   mansab   va   unvonlar   joriy
etilgan:
Amir   ul-umaro   –   amirlar   amiri.   Xon   tomonidan   keng   vakolatlar   berilgan
(davlatdagi   muhim   ishlar,   amaldorlarni   amalga   qo’yish   va   olish,   davlatdagi   ichki
tartibni   saqlash,   saroydagi   tartib   –   intizom   kabilar)   shaxs   bo’lib,   xondan   keyingi
eng yuqori mansab hisoblangan;
Amirlashkar   –   amir   ul-umarodan   keyingi   mansab.   Qo’qon   xonligida   mingboshi
harbiy unvonining vazifalari, darajasi amirlashkarlikka teng bo’lgan;
Mingboshi   – ma’mur sifatida ming nafar otliq askar beradigan mulkning hokimi.
Bu   unvondagi   shaxs   harbiy   yurishlar   vaqtida   qo’shinni   boshqarib,   lashkarboshi
unvonini   olgan.   Bu   unvonning  egasi   vazirlikka   ham   da’vogar   bo’lgan.  Bu   unvon
Sheralixon davrida (1842-1844 yy.) yuqori darajadagi vazifaga aylanib ketgan;
  Botirboshi   –   botir   bahodirlar   boshlig’i.   Besh   yuz   kishidan   ko’p   lashkarga
boshchilik   qilgan.   Viloyatlarda   botirboshi   harbiy   va   qo’shin   ishlariga   mas’ul   edi.
14
  Sh.Vohidov. Qo`qon xonligida unvon va mansablar ―Sharq yulduzi, T., 1995 
15 Botirboshi ba’zan qurilish hamda sug’orish ishlariga ham boshchilik qilgan. (Ulug’
nahr arig’i, Otabek botirboshi).
Qo’shbegi   –   harbiy   qo’shinning   boshlig’i.   Bu   mansab   yurish   va   jang   vaqtlarida
berilib, uning egasi mingboshi unvonini olishga da’vogarlik qilgan hamda alohida
viloyatga ham hokim bo’lishi mumkin edi.
Voli   yoki   voliy   (noib,   muovin)   –   tobe   etilgan   viloyat   va   tumanlarda   xonning
o’rinbosari.   Viloyatlarda   lashkar   unga   itoat   etgan   hamda   u   viloyatning   harbiy
ma’muriy ishlariga boshchilik qilgan. 
Qal’abon   yoki   kutvol   –   Qo’qon   xonligining   chegaralarida   joylashgan   qal’a   va
istehkomlarining   hokimi   bo’lib,   shu   hududlarning   harbiy-ma’muriy,   xiroj   va   boj
olish   ishlariga   javobgar   bo’lgan.   Harbiy   maqsadga   ko’ra,   qal’abon   vazifasiga
dodxohdan qushbegigacha bo’lgan shaxslar tayinlangan.
Qo’rboshi   –   qo’rxona   ya’ni   aslahaxona   boshlig’i.   Bu   mansab   egasi   xon   va
mingboshiga itoat etgan. Qo’rboshi qo’rxona, miltiqxona, to’pxonalarga boshchilik
qilib,xomashyo topib kelishdan tortib to tayyor mahsulot ishlab chiqarish va ularni
xon qaroriga binoan tarqatib berish jarayoniga javobgar bo’lgan.
Yofar  – soqchilar boshlig’i. Bu mansab egasining guruhi yuz nafar askardan iborat
bo’lgan.   Yofar   o’z   guruhining   hisob-kitobi,   yillik   xarajatini   askarlari   uchun
xazinadan   olib   bergan.   Manbalarda   yofarlar   g’allagir   (g’alla   oluvchi),   javgir
(bug’doy oluvchi) va sarpo oluvchi sifatida ham qayd etilgan.
To’pchiboshi  – to’pchilar, zambarakchilar guruhi boshlig’i.
To’qsabo  – o’zlarining tug’iga ega bo’lgan harbiy guruhning boshlig’i.
Ponsadboshi  – besh yuz nafar askardan iborat guruh rahbari.
Yuzboshi  – yuz kishilik harbiy dasta boshlig’i.
Panjohboshi  – ellikboshi, ellik nafarli harbiy guruh boshlig’i.
Dahboshi  – o’n kishilik harbiy guruh boshlig’i.
16 Qorovulbegi  – soqchilar va qorovullar boshlig’i.
Harbiylar   qatoriga   askar,   sarboz,   nukar,   sipohi,   mergan,   mahram,   botur,
to’pchi, zanbarchi, qo’rchi, qorovul  kabilar  ham  kirib, qo’shin safida, nog’orachi,
surnaychi, to’g’chi (bayroqdor) kabilar ham xizmat qilganlar. Bu harbiy unvonlar
orasida   mingboshidan   ponsadboshigacha   bo’lganlari   oliy   unvonlar,   qo’rboshidan
qorovulboshigacha   bo’lganlar   o’rta   unvonli   mansablar,   qolganlari   esa   past
unvonlar  hisoblangan.  Ellikboshidan  mingboshigacha  bo’lgan harbiy lavozimdagi
amaldorlar   o’z   xizmatlariga   mulozimlar   olganlar.   Ponsadboshidan   yuqori
mansabdagi   harbiylarga   yana   mirzolar   va   munshiylar   ham   hizmat   qilgan.
Manbalarda   harbiylarga   saroydan   yiliga   turli   hajmdagi   maosh   berilganligi   qayd
etilgan.
Qo’qon xonligidagi saroy unvon va mansablari quyidagilar edi:  15
 
Otaliq   – xon yoki xonzodaning murabbiysi, ularning homiylari. Ular tarbiyalagan
xonzoda   taxtga   o’tirganidan   so’ng,   otaliqlar   ham   yuqori   mansab   va   unvonlarni
egallaganlar.
Beklarbegi   –   beklarning   begi.   Bu   unvon   xonning   vorisiga   yoki   ba’zi
viloyatlarning hokimiga berilgan.
Biy  – turkiy qabilalarning boshliqlari.
Devonbegi  – xon devonining boshlig’i, Qo’qon xonligi viloyatlaridan Toshkent va
Dashti qipchoq mulkida ham devonbegi mansabi bo’lgan.
Xazinachi   –   davlat   xazinasining   hisob-kitobiga   javobgar   shaxs.   Xazinachilar
viloyat markazlarida ham faoliyat yuritgan.
Inoq  – xonning xos va sirdosh mulozimi.
15
  Sh.Vohidov. Qo`qon xonligida unvon va mansablar ―Sharq yulduzi, T., 1995 
17 Eshikog’asi yoki chehraog’asi   – eshik oldidagi soqchi, posbon. Xon mahramlari
va   soqchi-mulozimlarining   boshlig’i.   Notanish   kishilarni   xon   huzuriga   ijozatsiz
qo’ymaslikka javobgar shaxs.
Parvonachi   –   bu   unvon   egasi   xon   nomiga   kelgan   xat   va   arizalarni   saroyga   olib
kirib, javobini olib chiqqan. Bu unvon boshqa unvon sohiblariga ham berilgan.
Dodxoh   – xon oldiga fuqarolarning xohish-istak hamda maqsadlarini bayon etish
huquqiga ega mansab, saroy unvoni.
Dasturxonchi  – xon dasturxoniga, umuman, oshxonasiga javobgar saroy mansabi.
Saroy   qorovulbegisi   –   xon   o’rdasining   soqchilariga   boshliq   bo’lgan   saroy
amaldori.
Tunqator  – tun bo’yi uyg’oq bo’ladigan soqchi. Xonning dam olishi va yurishlari
vaqtida qo’riqchilik qilib, xonning yaqin kishilaridan tayinlanadigan amaldor.
Oftobachi   –   xonning   xos   mulozimlaridan   bo’lib,   uning   yuvinishi   va   tahorati
vaqtida xizmat qiladigan amaldor.
Sharbatdor   –   eng   oliy   va   faxriy   unvonlardan   bo’lib,   xonning   xos   majlislari   va
safarlarida hizmatda bo’lgan.
Hidoyatchi   –   xon  saroyiga   yuborilgan  tortiq  va   sovg’alarni   qabul   qilib   olib,  xon
nazaridan o’tkazuvchi amaldor.
Shig’ovul  – saroyga tashrif buyurgan elchilar va choparlarni xon huzuriga boshlab
kiruvchi  amaldor.  Manbalarga   ko’ra,  bu  mansabdagi   amaldorning  vazifalari  keng
bo’lgan.
Sarkor   –   saroydagi   xon   amaldorlarining   boshlig’i.   Bu   mansabdagi   shaxs   xonga
tegishli shifoxonalar, korxonalar hamda qurilish ishlariga ham boshchilik qilgan.
Qushbegi   (mirishkor)   –   ov   paytida   xonga   hamrohlik   qiladigan   mansab   egasi.
Qushbegining   ovchi   itlari,   lochin   va   burgutlari   bo’lib,   ov   paytidagi   xonning   dam
olish jarayonlariga ham bu shaxs javobgar bo’lgan.
18 Salomog’asi  – xon nomidan xalqqa salom beruvchi.
Kitobdor  – saroy kitobxonasi uchun javob beradigan amaldor.
Risolachi  – elchilar va ularning xat-xabarlariga javob berish uchun mas’ul bo’lgan
saroy amaldori.
Jamog’a   – xonning suhbati, qabuli hamda bazmlariga ishtirok etuvchilarga xabar
berib, chaqirib keladigan saroy amaldori.
Jarchi   – xalq yig’iladigan ommaviy joylarda xonning farmon va buyruqlarini  jar
solib (baland ovoz bilan) e’lon qiladigan shaxs.
Chopquchi   –   pichoq   yasovchi,   xon   saroyidagilar   uchun   qurollar   (pichoq,   xanjar
qilich) yasab, qo’rchi vazifasini ham bajargan.
Shotir   –   xon   rikobi   oldida   yuradigan   hizmatchi,   odamlarni   xon   kelishidan
xabardor etib, ularni ta’zimga chorlab turgan.
Udaychi   —   xon   rikobi   oldida   yurib,   uning   sha’niga   baland   ovoz   bilan   maqtovli
so’zlar va hamdu sanolar aytib boruvchi hizmatchi.
Yuqoridagi amal va mansab egalari o’z hizmatlari evaziga yillik maosh (pul,
ot, qo’y, g’alla ko’rinishida) olganlar. Bundan tashqari, ularga tegishli yer-mulklar
ham berilgan.
Butun o’rta asrlar musulmon davlatlarida bo’lgani  kabi Qo’qon xonligidagi
musulmon   ruhoniylari   ham   alohida   imtiyozlarga   ega   bo’lgan   ijtimoiy   tabaqa
hisoblangan.   Xonlikdagi   davlat   boshqaruvida,   ta’lim   –   tarbiyada,   sud   ishlarida
hamda jamiyat hayotining turli sohalarida ularning fikri katta ahamiyat kasb etgan.
Qo’qon   xonligida   qo’yidagi   diniy   va   qozixona   mansab,   unvon   hamda   amallari
mavjud bo’lgan:
Shayx   ul-islom   –   dindorlarning   eng   oliy   unvoni   bo’lib,   1818   yilda   Umarxon
tomonidan joriy etilgan.
Xoja kalon  – fiqh olimi (huquqshunos) ning faxriy unvoni.
19 Xalifa   –   o’rinbosar.   Qo’qondagi   naqshbandiya,   qalandariya,   yassaviya
taraqqiyotlarining rahbarlari.
A’lam  – faqih, olim hamda shariat qonun – qoidalarning bilimdoni.
Oxund  – bilimli va madrasada o’qiydigan kishi.
Sudur   –   vaqf   mulklarining   daromadlari   hamda   hisob   –   kitobiga   javobgar
mansabdor.
O’roq   –   vaqf   erlarining   xiroj   va   soliqlariga   mas’ul   shaxs,   O’roq   shaklidagi
nishonni sallasiga taqib yurgan.
Mudarris  – madrasada ta’lim beruvchi ustoz.
Imom   va   imom   xatib   –   masjid   imomi   hamda   juma   nomozlarida   xutba   o’qib
xizmat qiladigan imom.
Muazzin  – musulmonlarni namozga chaqiruvchi, azon aytuvchi.
Qozi ul – qo’zzot  – qozilar qozisi (adliya vaziri).
Qozi   kalon   –   xonlik   poytaxti   hamda   viloyatlar   markazlaridagi   qozilar   va
qozixonalar ustida nazorat qiluvchi amaldor.
Qozii askar  – qo’shin qozisi.
Tarakachi   –   meros   qolgan   mol-mulklarni   merosxo’rlarga   taqsimlab   (taraka)
beruvchi shaxs.
Xonlikdagi   diniy   va   qozilik   lavozimida   bo’lganlar   davlat   tomonidan
belgilangan   maosh   hamda   turli   ehsonlar   hisobidan   kun   ko’rganlar.   Madrasa,
masjid,   mozorlar   o’zlarining   vaqf   mulklariga   ega   bo’lib,   shu   mulk   daromadidan
o’z   xizmatchilariga   maosh   berganlar.   Vaqf   mulklariga   muttavali   mutasaddi   –
boshliq edi.
20 2.2.   Xonlikning yerga egalik munosabatlari, savdo-iqtisodiy 
geografiyasi
Qo’qon   xonligi   xo’jalik   hayotining   asosini   tashkil   qiladigan   soha
dehqonchilik edi. Chunki xonlikning asosini tashkil etgan Farg’ona vodiysida suv
manbalarining   yetarli   darajada   bo’lganligi   dehqonchilik   xo’jaligida   mo’l   hosil
bo’lishni ta’minlagan. Xonlikda XVIII asrga qadar yerlarni sug’orish uchun soylar
va jilg’alarning suvlaridan ham unumli foydalanilgan.Xonlikdagi taxt uchun o’zaro
kurashlar hamda siyosiy tarqoqlik davom etayotgan bo’lishiga qaramay, XVIII asr
ikkinchi   yarmidan   boshlab   ayrim   tumanlarning   sug’orish   tarmoqlari   ta’mirlangan
va yangilari qazilgan. Chunki, xonlikda ip va gazlama ishlab chiqarish hajmining
ortib borishi, bu mahsulotlarni Rossiya va u orqali Sharqiy Yevropa mamlakatlari
bozorlarida   ko’plab   sotila   boshlashi,   ularga   bo’lgan   talabning   tobora   kuchayib
borishi   sug’orma   dehqonchilik   yerlarini   kengaytirish   hamda   yangi   yerlarni
o’zlashtirishni taqozo qilar edi. 16
Shuning   uchun   ham   XIX   asr   Qo’qon   xonligida,   xususan,   Farg’ona
vodiysining sug’orilishi  tarixida yangi davrni  boshlab berdiki, aynan shu davrdan
boshlab,   vodiyda   yirik   sug’orish   inshootlari,   ariqlar,   kanallar,   to’g’onlar   qurila
boshlangan.   Masalan,   Sirdaryoning   asosiy   irmoqlaridan   bo’lgan   Norin   va
Qoradaryolardan   suv   oladigan   Shahrixonsoy   kanali,   Namangan   Yangi   arig’i,
Chinobod arig’i, Ulug’nahr, Andijonsoy kanali, Oltiariq, Mutagan arig’i va boshqa
sug’orish   tarmoqlarining   ko’payishi,   sug’oriladigan   dalalarning   sezilarli   darajada
kengayishi   hamda   dehqonchilik   va   bog’dorchilikning   rivojlanishiga   olib
kelgan.Qo’qon   xonligida   sug’orish   inshootlarini   barpo   etishning   ma’lum   tartib   –
qoidalari   mavjud   bo’lgan.   Chunonchi,   sug’orish   tarmoqlari   va   ularni   barpo   etish
ishlari   ikki   guruhga   ajratilgan.   Birinchi   guruhga   hajm   jihatdan   kichik   sug’orish
inshootlaridan   foydalanuvchi   qishloq   aholisi   ishtirok   etgan.   Ularga   mahalliy
mutasaddi   kishilar,   mirobboshilar   boshchilik   qilgan.   Ikkinchi   guruh   sug’orish
inshootlariga   hajm   jihatdan   katta   va   yirik   kanallar   kiritilib,   ularni   bunyod   qilish
16
  Ahmedov B.R.O’zbekiston xalqlari tarixi manbalari. Toshkent. 2001 yil.  
21 ishlariga   xonlikning   turli   viloyatlaridan   qazuvchi   –   hasharchilar   jalb   etilgan.
Bunday inshootlar qurilishiga bevosita xon yoki joylardan uning vakili boshchilik
qilgan.
Xonlikda dehqonchilik  ekinlarining aksariyati   O’rta  Osiyo  xonliklariga  xos
bo’lib,   g’allachilik,   bog’dorchilik,   sabzavot   va   poliz   mahsulotlari   yetishtirish
hamda   ipakchilik   yaxshi   rivojlangan.   Donli   ekinlardan   makkajo’xori   yetishtirish
keng  tarqalgan   bo’lib,   u  shahar   va   qishloqlarda   kambag’allarning   asosiy   iste’mol
mahsuloti hisoblangan. Shuningdek, XIX asrga kelib xonlikda paxtachilik sohasiga
katta   e’tibor   berila   boshlangan.Xonlik   g’arbiy   qismining   tabiiy   sharoitida
bog’dorchilik   va   uzumchilikni   rivojlantirish   uchun   juda   qo’lay   bo’lgan.   Janubi-
g’arbiy   Xo’jand,   Konibodom,   Isfara,   So’x,   Chimyon,   Rishton   hududlari   asosan
o’rik   yetishtirishga   to’la   ixtisoslashgan.   Bu   davrda   butun   Farg’ona   vodiysida   tut
daraxti keng tarqalib, u tog’ oldi va qadimgi dehqonchilik vohalaridan hisoblangan
So’x, Isfara, Namangan, Ashtda ipakchilik uchun qadimdan o’stirib kelingan.
Xonlikda   yer   va   suv   hukmron   tabaqalariniki   hisoblanib,   yerga   egalik
qilishning   to’rtta   turi   mavjud   bo’lib,   ular   quyidagilar   edi:   1.   Xiroj   yerlar   –   yer
egalarining xususiy yerlari. 2. Davlat yoki amloq yerlari – xonga qarashli yerlar –
o’rmonlar,   to’qaylar,   yo’l-u-ko’priklar.   3.   Xususiy   yerlar   –   xonning   maxsus
farmoyishi   bilan   yirik   amaldorlarga   berilgan   yerlar   (suyurg’ol).   4.   Vaqf   yerlari   –
diniy muassalar, ya’ni, masjid, madrasa va mozorlarga qarashli yerlar. 17
Manbalarga   ko’ra,   amloq   xon   ixtiyoridagi   yer   bo’lib,   u   “zamini   xos”   deb
atalgan.   Bunday   yerlar   xon   tomonidan   ayrim   guruh   va   mansabdor   shaxslarga
berilgan.   Yerni   olgan   kishi   unga   o’z   hisobidan   ishlov   berib,   sug’organ.   Olgan
hosilidan esa xonga soliq to’lagan va bu soliq miqdori  xiroj  (xiroj — hosilning 1/5
dan 1/8 qismigacha tashkil etgan) dan ko’proq bo’lgan.
Yerga   egalik   qilishda   mulk,   ijara,   urg’u,   tanho   shakllaridan   ham
foydalanilgan.   Mulk   –   boylarga   qarashli   xususiy   yerlar   bo’lib,   ular   dehqonlarga
ijaraga   berilgan.   Ma’lumotlarga   ko’ra,   ijara   –   muayyan   shartlar   asosida
17
  R.Shamsiddinov, Sh Karimov, O`. Ubaydullayev. Vatan tarixi. T.Sharq. 2003. 
22 beriladigan  barcha  ko’chmas  va ko’chadigan mulk-yer, ariq, tegirmon, tim, rasta,
ulov va boshqalarni o’z ichiga olgan mulk shakli bo’lsa,   urg’u   – musodara qilish
yo’li   bilan   xon   mulkiga   aylantirilgan   yoki   gunohkorni   qo’lga   olishda   jonbozlik
qilgan   shaxslarga   berilgan   yer   va   mol-mulkdir. Tanho   –   hukmdor   tomonidan
alohida   xizmat   ko’rsatgan   kishilarga   amloq   yerlardan   ba’zilari   in’om   etilishi
tufayli   paydo   bo’lgan   mulk   shakli   bo’lib,   bunday   yerlarda   soliq   yig’ish   huquqi
tanho  egalari   –  tanhodorlarga  berilgan.  U  o’ziga  berilgan  yer,  bir   nechta  qishloq,
hatto,   katta   mulkning   yillik   yoki   yarim   yillik   daromadini   hadya   sifatida   olgan.
Ba’zan,   amaldorlar   bir   umr   tanhodor   bo’lgan   va   o’g’li   xon   marhamatiga   sazovor
bo’lsa,   tanhodorlik   meros   sifatida   davom   etgan.   Harbiylarga   tanho   yoki   xiroj
taqdim etilsa, u tarxon deb atalgan. 
Mamlakatda   mavjud   soliqlar   joriy   etilishiga   ko’ra,   to’rt   turga:   shariat
qonun-qoidalariga   binoan   belgilangan   asosiy   soliqlar;   rasmiy   soliqlar;
an’anaviy soliqlar; favqulodda joriy etilgan soliqlar. 18
Manbalarga   ko’ra,   shariat   qonun-qoidalari   asosida   joriy   etilgan   asosiy
soliqlar   –   xiroj,   ushr   va   zakot   hisoblangan.   Dehqonchilikda   donli   ekinlar
ekiladigan   yerlardan   olinadigan   soliq   –   xiroj   deb   atalgan.   Bu   soliq   hosilning
beshdan   bir   qismini   tashkil   etib,   5   qop   g’allaning   bir   qop   miqdorida   undirilgan.
Soliqning bir qismi mahsulot, bir qismi esa pul bilan to’langan 19
.
Ushr   yerlari   –   “zamini   ushr”   deb   yuritilgan   yerlardan   hosilning   o’ndan   bir
qismi   miqdorida   ushr   solig’i   ruhoniylar   foydasiga   undirilgan.   Zakot   –
mahsulotdan   olinadigan   savdo   solig’i   yoki   chorva   mollari   hisobidan   olinadigan
soliq   bo’lib,   daromadning   qirqdan   bir   qismini   tashkil   etgan.   Xonlikning
savdogarlik   sarmoyalari   aniq   bo’lmaganligi   sababli,   sharoitga   qarab   daromaddan
zakot   olingan.   Shuningdek,   chorva   mollaridan   ham   qirqdan   bir   ulush   hisobida
zakot   olingan.   Arxiv   hujjatlarida   an’anaviy   zakotdan   tashqari   –   bo’roqi   zakoti,
elatiya zakoti, sarkarda zakoti   kabilar haqida ma’lumotlar bor. 20
  Xonlikda joriy
18
  R.Shamsiddinov, Sh Karimov, O`. Ubaydullayev. Vatan tarixi. T.Sharq. 2003. 
19
  Ahmedov B.R.O’zbekiston xalqlari tarixi manbalari. Toshkent. 2001 yil.
20
  R.Shamsiddinov, Sh Karimov, O`. Ubaydullayev. Vatan tarixi. T.Sharq. 2003. 
23 etilgan   tanobona,   xonsoliq ,   karvonlardan   chegara   yoki   maxsus   belgilangan
shaharlarda,   Sirdaryo   kechuvidan   olinadigan   boj   to’lovlari,   tuz   boji ,   bozorlarda
savdogarlardan,   xon   mablag’iga   qurilgan   barcha   inshootlardan   olinadigan   soliq
kabilar   rasmiy soliqlarga  kirgan. Bog’dorchilik, sabzavotchilik, polizchilikda ekin
ekiladigan   yer   maydonining  hajmiga   qarab  tanob   solig’i   olingan.   Soliq   yig’uvchi
amaldor   tanobchi   (har   bir   tanob   yerdan   soliq   oluvchi),   zakot   solig’ini   yig’uvchi
amaldorlar zakotchi deb atalgan.
An’anaviy   soliqlarga   to’y   marosimlaridan,   meros   bo’linishidan,   tarozidan,
daryodan   o’tish   uchun   sollardan,   qirg’iz   va   qozoqlarning   chorvasidan   olinadigan
va   shunga   o’xshash   soliqlar   kirgan.   Xonlikda   bulardan   tashqari   yana   turli   xil
favqulodda   soliqlar   mavjud   bo’lib,   u   tilla   puli   va   mis   puli,   ulov   puli,   alaf   puli,
nafsona,   mushtak,   kafsan,   yaksara   va  boshqalardir.   Xon  xazinasiga   kelib  tushgan
soliqlar –  xossachi , bek xazinasiga tushgan soliqlar –  beklik  deb atalgan.
Qo’qon   xoligida  soliqlardan   ozod   qilingan,   ya’ni,   “mulki   xur”   yerlar   ham
mavjud   bo’lib,   ularning   egalari   bo’lgan   sayyid,   xo’jalar,   shayxlar   va   eshonlar
xonning   maxsus   inoyatnomalari   asosida   barcha   soliqlardan   ozod   qilinganlar.
Shuningdek,   xonzoda   va   to’ralar,   ba’zi   qozi,   rais,   amin,   darvesh   va   so’filar   ham
tanob  solig’idan ozod qilingan.
Xonlikning   deyarli   barcha   shahar   va   qishloqlarida   hunarmandchilikning
taraqqiyoti bir xil bo’lgan bo’lsa-da, ishlab chiqarish o’zining ayrim xususiyatlari,
ya’ni,   mahsulotning   turi,   sifati   bilan   ajralib   turgan.   Hunarmandchilikning
temirchilik,   zargarlik,   to’quvchilik,   degrezlik,   kulolchilik,   misgarlik   va   boshqa
tarmoqlari   keng   rivojlangan   bo’lib,   xonlikning   har   bir   shahri   muayyan   sohada
ishlab   chiqargan   mahsuloti   bilan   dong   taratgan.   Misol   uchun,   Qo’qon   shahri
zargarlik   va   qog’oz   ishlab   chiqarish,   Shahrixon   va   Chust   tikuvchilik   hamda
temirga ishlov berish, xususan, pichoqchilik, Marg’ilon, Namangan va Andijon esa
ipak   gazlamalari,   Toshkent   o’zining   tikuvchilik,   to’quvchilik,   cho’yan,   temir-mis
mahsulotlari bilan mashhur bo’lgan. 21
21
  Bohodir Eshov, O‘zbekiston davlatchiligi va boshqaruvi tarixi, Toshkent-2012 
24 Xonlikda   qurolsozlikka   alohida   e’tibor   qaratilgan.Bu   tarmoq   shahar
hunarmandchilik   ishlab   chiqarishining   obro’li   sohalaridan   hisoblangan.   Qo’qon
shahrida zambaraklar, miltiqlar, qilichlar, pichoqlar, xanjarlar, qalqonlar, nayzalar
va boshqa harbiy anjomlar tayyorlangan.
Xonlikda   hunarmandchilik   va   kosiblik   ishlab   chiqarishini   asosan
paxtachilik,   ipakchilik,   chorvachilik   tarmoqlari   va   yer   osti   boyliklarini   qazib
chiqarish   sohalari   xom   ashyo   bilan   ta’minlagan.   Hunarmandchilik   uchun   zarur
bo’lgan   xom-ashyolar   xonlik   hududidan   olinish   bilan   birga   chetdan   ham   xarid
qilingan. Asosiy xom ashyolardan biri bo’lgan oltin Sirdaryoning yuqori oqimidan,
Qonsuv daryosidan olingan. Shuningdek Kosonsoydan, Qoratog’ning shimolidagi
Kukrev   daryosidan,   Chirchiq   daryosi   bo’ylaridan,   Burchmulla   yonidan,   Chotqol
daryosining yuqori oqimidan ham oltin olingan. Hunarmandlar temir rudasini Oloy
tog’   tizmasi   etaklaridan,   qo’rg’oshin   va   boshqa   ma’danlarni   Qoratovdan   qazib
olganlar. Manbalarga ko’ra, yer osti boyliklarini qazib chiqarish shunchalik sodda
va kam  bo’lib, u ehtiyojni  talab darajasida  qondira olmagan. Shuning uchun ham
aksariyat metallar Rossiyadan olib kelingan.
Qo’qon   xonligi   hayotida   ichki   va   tashqi   savdo   munosabatlari   alohida
ahamiyatga ega edi. Ichki savdo – o’troq dehqonlar, ko’chmanchi chorvadorlar va
shahar-qishloq   hunarmandlari   o’rtasidagi   an’anaviy   mahsulot   ayirboshlashga
asoslangan.   Aholining   kundalik   ehtiyojlari   ishlab   chiqaruvchilar   tomonidan
tayyorlangan   mahsulotlar   bilan   ta’minlab   turilgan.   Barcha   ichki   savdo   chakana
bo’lib, ulgurji savdo deyarli bo’lmagan. 22
Qo’qon xonligining eng asosiy  savdo  va tijorat markazi  Qo’qon, Toshkent,
Marg’ilon,   Andijon,   Xo’jand,   Namangan,   O’sh,   O’ratepa   kabi   shaharlar   bo’lib,
ular   orasida   Qo’qon   nafaqat   xonlik,   balki   butun   O’rta   Osiyoning   savdo
markazlaridan   biri   hisoblangan.   Ma’lumotlarga   ko’ra,   Qo’qon   bozorlari   o’zining
mahsulotlarga   boyligi   va   narx   –   navoning   boshqa   shaharlarga   nisbatan   ancha
arzonligi   bilan   ajralib   turgan.   Shaharning   devorlar   bilan   o’ralgan   katta   bozorlari
22
  Azamat Ziyo. O`zbek davlatchiligi tarixi. T., ―Sharq, 2000. 
25 mahalliy   aholi   va   chetdan   kelgan   savdogarlar   bilan   doimo   gavjum   bo’lgan.   Rus
manbalarida keltirilishicha, XIX asrning 20-yillarida Qo’qonda oltita bozor bo’lib,
ular   yakshanba,   chorshanba   va   payshanba   kunlari   ishlagan.   Bu   bozorlarda   qattiq
nazorat o’rnatilgan bo’lib, xaridor haqqiga xiyonat qattiq jazoga tortilgan.
Qo’qon   honligining   iqtisodiy   hayotida   tashqi   savdo   ham   muhim   ahamiyat
kasb etgan. Mamlakat g’arb va janubda Buxoro, Xiva, Afg’oniston, Eron, Turkiya,
Hindiston,   sharqda   Xitoy   (Qashg’ar   orqali),   shimolda   Dashti   Qipchoq
ko’chmanchilari  va  ayniqsa  Rossiya   bilan  keng  savdo   aloqalari  o’rnatgan.  Ayrim
manbalarda xonlikda yaponiyalik va angliyalik savdogarlar ham kelganligi eslatib
o’tiladi. 23
  Xonlikdan   chet   elga   asosan   ipak   va   ipak   matolar,   paxta,   charm,
qimmatbaho   toshlar,   oltin,   kumush,   zargarlik   buyumlari   va   boshqa   mahsulotlar
chiqarilgan. Chet eldan asosan choy, metall, chinni, uy-ro’zg’or buyumlari, tayyor
gazlama, kiyim-kechak, poyafzal va boshqalar keltirilgan.
Xonlikning   savdogarlari   Buxoro   va   amirlik   chegaralaridagi   shaharlar   bilan
muntazam savdo aloqalari olib borganlar. Har ikkala davlatning savdogalari savdo
ishlarida   faol   ishtirok   etib,   qo’qonlik   savdogarlar   Buxoro   amirligiga   xo’jalik
hayotda zarur bo’lgan rus temiri, po’lat va cho’yandan yasalgan buyumlar, tamaki,
ro’mol, guruch va ba’zi xitoy yoki mahalliy ipak gazlamalari, choy, chinni idishlar
olib borishgan bo’lsa, buxorolik savdogarlar esa Qo’qonga hind choyi, surp mato,
harir, buyoq, afyun (taryok), zardo’zlik mahsulotlari, ip va gazlama olib kelishgan.
Rus   chiti   Buxoroning   Qo’qon   xonligi   bilan   savdosida   alohida   o’rin
egallagan. Bu mato Orenburg yoki Petropavlovskdan Kazalinskka, undan Buxoro,
Samarqand   va   Xo’jand   orqali   Qo’qonga   olib   kelingan.   Shuningdek   xonlikda
Mashhaddan   olib   kelinadigan   ingliz   gazlamalari,   oz   miqdorda   bo’lsa   ham
Qobulning to’n va sallalari, hind attorlik mollari ham keltirishgan.
Qo’qon   xonligining   Qashg’ar   bilan   savdo   munosabatlari   xuddi   Buxoro
amirligi kabi bo’lib, Qashg’ardan Qo’qonga afyun, chinni idishlar, kumush, xitoy
ipak   matolari,   tola   va   gilamlar   olib   kelingan.   Qozoq   juzlarining   Rossiyaga   tobe
23
  R.Shamsiddinov, Sh Karimov, O`. Ubaydullayev. Vatan tarixi. T.Sharq. 2003. 
26 etilishi hukmdor tabaqalar o’rtasidagi o’zaro urushlarning to’xtashiga sabab bo’ldi
va   bu   holat   O’rta   Osiyoning,   jumladan,   Qo’qon   xonligining   Sibir,   Ural,   Volga
bo’yi bilan savdo aloqlariga keng yo’l ochdi.
Xonlik Hindiston bilan ham muntazam savdo aloqlarini olib borib. Manbalar
ma’lumotlariga   ko’ra,   Hindistondan   yiliga   Qo’qon,   Toshkent,   Buxoro   va
Qashg’arga Qobul orqali 10.000 dan 15.000 tuyagacha mahsulot yuborilgan. Ular
orasida   ip   gazlamalar,   ipak,   echki   juni,   otlar   va   boshqalar   chiqarilgan.   Otlar
savdoning   katta   foyda   keltiradigan   manbalaridan   biri   bo’lgan.   Hind   savdogarlari
xonlikdagi   shaharlarda   yashab   tijorat   va   hatto,   sudxo’rlik   bilan
shug’ullanganliklari haqida ham ma’lumotlar bor. 24
Qo’qonlikning tashqi aloqalarida Qo’qon-Rossiya savdo munosabatlari ham
alohida   o’rin   tutgan.   Manbalarga   ko’ra,   1861   yildan   keyin   rus   sanoatining   jadal
rivojlana   boshlaganligi   xom   ashyo   bazasi   va   tashqi   bozorga   bo’lgan   ehtiyojning
yanada   kuchayganligi   Rossiyaning   Qo’qon   bozorini   faol   egallab,   undan   cheksiz
foydalanishning asosiy sabablaridan biri bo’lgan. Rossiyadan Qo’qonga temir, mis,
po’lat,   cho’yan   va   temir   buyumlar,   chit   va   sifatsiz   gazlamalar,   oz   miqdorda
baxmal, shakar, oynalar, charm, Rossiyaga tobe bo’lgan qozoq cho’llaridan qo’ylar
va  uning   terisi,   charm   va  charm   mahsulotlari,  kigiz   olib  kelingan.   Xonlikdan  esa
Rossiyaga asosan paxta olib chiqilgan. 25
XULOSA
Mustaqillika   erishganimizdan   so’ng,   barcha   sohalar   qatori   ilm-fanga   ham
alohida   e’tibor   berila   boshlandi.Xususan   Vatanimiz   tarixini   o’rganish,tadqiq
etish,ochilmagan   qirralarni   kashf   etish   asosiy   masalalardan   biri   sifatida
ko’tarildi.Jumladan   xonliklar   tarixini   o’rganish   ham   dolzarb   masalalardan   bo’lib
qolgan   edi.Yangi   davrga   kelib   Yevropa   mamlakatlari   ijtimoiy-iqtisodiy,madaniy
24
  N.Norqulov, U.Jo`rayev. O`zbekiston tarixi. T.,Sharq 2010. 
25
  N.Norqulov, U.Jo`rayev. O`zbekiston tarixi. T.,Sharq 2010. 
27 va siyosiy jihatdan yuksalish jarayonini boshdan kechirdilar. O’rta Osiyo xonliklari
esa   aksincha   chuqur   tanglik   holatiga   tushib   qoldilar.   XVII-XIX   asrlarda   O`rta
Osiyo va undagi davlatlar jahon sivilizatsiyasi jarayonidan tobora chetda qolaverdi,
ilg`or   davlatlardan   orqada   qoldi.   Yurtboshimiz   Islom   Karimov   xonliklar   davri
tarixigayangicha   nazar   tashlar   ekan,   tarixchi   mutaxassislarga   quyidagi   savollar
bilan murojat qildi: ― ”Nega jahonda Axmad Farg`oniy Muxammad Xofiziy, Ibn
Sino,Abu Rayxon Beruniy, Imon Buxoriy, Amir Temur, Mirzo Ulug`bek, Alisher
Navoiy, Bobur kabi buyuk siymolarni bergan bu millat XVII-XIX asrlarga kelib
to shu chog`gacha erishgan yuksalish jarayonlaridan tushib ketdi? Nega so`ngi
uch asr mobaynida boshimiz qaloqlikdan chiqmay qoldi? Ajdodlarimizning qattiq
qarshiligiga   qaramay   chor   Rossiyaning   o`lkamizni   nisbatan   oson   zabt   etishida
mana shu qaloqlikning ham o`rni bo`lmaganmikin”. 26
  
Bu   jarayonlardan   Qo’qon   xonligi   ham   chetda   qolmagan.To’g’ri,   xonlik
dastlabki   davrlarda   ijtimoiy-iqtisodiy,madaniy   jihatdan   bir   muncha   yuksalish
jarayonini boshdan kechirdi.Bunga yuqoridagi ma’lumorlarning ba’zilarini keltirib
o’tishimiz   mumkin.Mamlakatda   savdo-sotiq,hunarmandchilik,yer   egaligi
munosabatlari rivojlangan edi.Bundan tashqari qishloq xo’jaligida ham birmuncha
yuksalish   bor  edi.Ammo  bu  yuksalishlar  yuqori   darajada   emasdi.Buni   xonlikning
ko’p   jihatdan   Rus   imperiyasiga   bog’lanib   qolganligidan   bilib   olishimiz
mumkin.Bu   esa   oxir-oqibat   xonliklarning,jumladan   Qo’qon   xonligining   imperiya
tomonidan   zabt   etilishiga   sabab   bo’lgandi.Bunday   jarayonni   faqatgina   Qo’qon
xonligi   emas,balki   O’rta   Osiyodagi   qolgan   xonliklar   ham   boshdan
kechirganlar.Shuning   uchu   ham   xonliklar   davri   Vatanimiz   tarixida   chuqur
tushkinlik davri sifatida e’tirof etiladi.Xulosa sifatida yana shuni qo’shimcha qilish
mumkinki,bu   davr   xalqimizning   bir   muncha   xatolari   bilan   esda   qolarli   desak
mubolag’a bo’lmaydi.Buni bugungi davr ham ko’rsatib turibdi.
           
26
  Karimov. I. A. Tarixiy xotirasiz kelajak yo`q T., ―Sharq, 1998-yil 
28 29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1) Mirziyoev SH. M. Erkin va farovon, demokratik O’zbekiston davlatini 
birgalikda barpo etamiz. - Toshkent.: O’zbekiston, 2017.
2) Karimov.I - O`zbekiston iqtisodiy islohatlarni chuqurlashtirish yo`lida T. 
―”O`zbekiston”, 1995.
3) I.A. Karimov. Tarixiy xotirasiz kelajak yo`q T., ―Sharq, 1998-yil
4) Bohodir Eshov, O’zbekiston davlatchiligi va boshqaruvi tarixi, Toshkent-2012
5) Azamat Ziyo. O`zbek davlatchiligi tarixi. T., ―Sharq, 2000.
6) Sh.Vohidov. Qo`qon xonligida unvon va mansablar ―Sharq yulduzi, T., 1995
7) N.Norqulov, U.Jo`rayev. O`zbekiston tarixi. T.,Sharq 2010.
8) R.Shamsiddinov, Sh Karimov, O`. Ubaydullayev. Vatan tarixi. T.Sharq. 2003. 
9) Ahmedov B.R.O zbekiston xalqlari tarixi manbalari. Toshkent. 2001 yil‟ . 
30

Qo’qon xonligida yer egaligi shakllari

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha