Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 51.6KB
Xaridlar 5
Yuklab olingan sana 18 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Psixologiya

Sotuvchi

Sanat Jabbarov Mumin o'g'li

Ro'yxatga olish sanasi 08 Fevral 2024

103 Sotish

Qobiliyatlar

Sotib olish
Mavzu:  Qobiliyatlar
MUNDARIJA
Kirish
I Bob. Qobiliyatlar haqida tushuncha izohi va qobiliyat turlari.
1.1. Qobiliyatlar haqida umumiy tushuncha
1.2. Qobiliyatlarning turlari. Umumiy va maxsus qobiliyatlar
II Bob. Qobiliyatlarning tabiiy shartlari va noyob qobiliyatlar.
2.1. Qobiliyatlarning tabiiy shartlari
2.2. Noyob qobiliyatlar haqida
Xulosa
Foydalanilganadabiyotlarro’yxati
1 Kirish.
    Mavzuning   dolzarbligi.   Bugungi   kunda   yosh   avlodni   barkamol   shaxs
sifatida tarbiyalash ustuvor vazifalardan sanaladi. Barkamol shaxs kamoloti uning
ta’lim-tarbiyasiga bevosita bog’liq, hamda ularning qobilyatlarini yuzaga chiqarish
va   rivojlantirish   muhim   ahamiyatga   egadir.   Shasxning   idividual   psixalogik
xususiyatlaridan   qobilyatga   to’xtaladigan   bo’lsak   kishilar   turli   sohalardagi
faoliyatlarida   -   mehnat,   o’yin,   o’qish   va   ijodiyotda   biror   narsa   tez   yoki   sekin
bajarishlari   bilan   bir-birlaridan   farq   qiladilar.   Ba’zi   bir   odam   bir   ishni   sekinlik
bilan   bajarsa,   bir   kishi   tezlik   bilan   bajaradi.   Ayrim   kishilarning   faoliyatlari
samarali, serunum bo’lsa, boshqalarniki esa kam unum bo’ladi. Ba’zi odamlar o’z
ishlarida ijodiy, orginal usullarni ko proq qo’llasa, ba’zi bir kishilarning ishlaridanʼ
esa bunday usullar kamroq ko’rinadi. Kishilar faoliyatining mana shu xususiyatiga
qarab, biz ularning qobilyatlari qandayligini aniqlab olamiz.
   Shaxs egallashi shart hisoblangan faoliyat, u xoh ta’lim, xoh mehnat, xoh
o’yin,   xoh   sport   bo’lishidan   qat’iy   nazar,   uning   bilish   jarayonlariga,   aqliy
hislatlariga, sensamator sohasiga, haraktereologik xususiyatlariga muayyan talablar
qo’yadi   va   ularning   hamkorlikdagi   sa’iharakatlari   tufayli   muvaffaqiyatlarga
erishiladi.   Psixologik   ma’lumotlarga   qaraganda,   insondagi   yuksak   ko’rsatkichga
erishgan   sifat   harchand   ustivorlikka   ega   bo’lmasin,   u   talablarni   qondirish
imkoniyatiga   ega   bo’lmaydi.   Ayrim   hollarda   alohida   namoyon   bo’lgan   psixik
xususiyat (hislat) faoliyatining yuksak mahsuldorligi va samaradorligini ta’minlash
qurbiga   ega,   u   qobiliyatlar   uddalay   oladigan   imkoniyat   bilan   bab-baravar   kuch
quvvat   tariqasida   vujudga   keladi,   degan   faraz   o’zini   oqlamaydi.   Shuning   uchun
qobiliyatlar murakkab tuzilishiga ega bo’lgan psixik sifatlar (hislatlar) majmuasidir
deyish   juda   o’rinlidir.   Qobiliyatlar   sifatida   ro’yobga   chiqadigan   psixik   hislatlar
majmuasining   tuzilishi   yaqqol   va   alohida   faoliyat   talabi   bilan   belgilanganligi
tufayli har qaysi turdagi faoliyatlar uchun o’ziga xos tarzda qo yilishi turgan gap.	
ʻ
  Kurs ishining maqsadi .  Qobiliyatlarmavzusini o rganish va tahlil qilish	
ʻ .
2     Kurs   ishining   ob’yekti.   Qobiliyatlar   mavzusiga   oid   ma lumotlar   vaʼ
ularning tahlili.
    Kurs   ishining   predmeti.   Qobiliyatlarning   shaxs   hayotida   o rnini	
ʻ
o rganishning qay tarzda borishi haqida ham mulohazalar yuritish.	
ʻ  
  Kurs ishining vazifalari. 
1. Qobiliyatlar   tushunchasining   mazmun-mohiyatini   va   uning   inson
hayotidagi o rnini o rganish;	
ʻ ʻ
2. Qobiliyatning turlarini o rganish va tahlil qilish;	
ʻ
3. Qobiliyatlarning tabiiy shartlarini o rganish;	
ʻ
4. Insonlardagi noyob qobiliyatlarni o rganish va tahlil qilishdan iborat.
ʻ   
        Kurs ishining tuzilishi.  Kurs ishi kirish, 2ta bob (4ta paragraf), xulosa
va foydalanilgan adabiyotlar ro yxatidan iborat.	
ʻ
I Bob. Qobiliyatlar haqida tushuncha izohi va qobiliyat turlari.
1.1. Qobiliyatlar haqida umumiy tushuncha.
    Qobiliyatlar   odamning   shunday   psixologik   xususiyatlaridirki,   bilim,
ko’nikma   va   malakalarni   orttirishning   samaradorligi,   tezligi   shu   xususiyatlarga
bog liq   bo ladi,   lekin   bu   xususiyatlarning   o’zi   bilim,   ko nikma   va   malakalarga	
ʼ ʼ ʼ
taalluqli   bo’lmaydi.   Aks   holda,   imtihonda   qo’yilgan   baho,   doskada   qaytarilgan
javob, muvaffaqiyatli va muvaffaqiyatsiz bajarilgan yozma ishiga qarab odamning
qobiliyatlari haqida qat’iy xulosa chiqarish mumkin bo lar edi. Ammo psixologik	
ʼ
tadqiqotlar   pedagogik   tajribalarning   ko`rsatishicha,   ba’zan   dastavval   boshda
nimalarnidir   qila   olmaydigan   va   buning   natijasida   atrofdagi   boshqa   odamlardan
ajralib   qolgan   odam   ta’lim   olish   jarayonida   tez   orada   boshqalarni   quvlab   o’tib
ketadi   va   ishining   katta   ustasi   bo’lib   yetishadi.   Unda   boshqalarga   qaraganda
ko proq qobiliyatlar nomoyon bo ladi. Qobiliyatlar bilim, ko nikma va malakalarni	
ʼ ʼ ʼ
egallashda   nomoyon   bo’lsa   ham,   ular   bilim,   ko’nikma   va   malakalarga   taalluqli
bo’lmaydilar.
    Qobiliyatlar   va   bilim,   ko’nikma   va   malakalar   biri-biri   bilan   aynan   bir
narsalar   emas.   Bilim,   ko nikma   va   malakalarga   nisbatan   odamning   qobiliyatlari	
ʼ
3 qandaydir   imkoniyat   tarzida   nomoyon   bo’ladi.   Yerga   tashlangan   urug’   ana   shu
urug’dan   o’sib   chiqishi   mumkin   bo’lgan   boshoqqa   nisbatan   faqat   imkoniyat
bo’lgani   kabi   odamning   qobiliyatlari   bilim,   ko`nikma   va   malakalarni   egallash
uchun faqat imkoniyat hisoblanadi. Bu bilim, ko`nikma va malakalar egallanadimi
yoki   egallanmaydimi,   imkoniyat   haqiqatga   aylanadimi   yoki   yo’qmi-   bularning
hammasi   juda   ko’p   sharoitlarga   bog liqdir.   Bolada   nomoyon   bo’lgan   musiqaʻ
qobiliyati   uning   musiqachi   bo’lishiga   hech   bir   kafolat   bermaydi.   Bola   musiqachi
bo’lishi   uchun   unga   maxsus   ta’lim   berilishi,   qat’iylik,   salomatligining   yaxshi
bo’lishi, musiqa asbobi, notalar va boshga ko’p sharoitlar bo’lishi kerak. Bularsiz
qobiliyat taraqqiy etmayoq so’nishi mumkin.
   Qobiliyatlar  faqat  faoliyatda nomoyon bo’ladi,  shunda ham  faqat  ana shu
qobiliyatlarsiz   amalga   oshirilishi   mumkin   bo’lmagan   faoliyatlardagina   nomoyon
bo’ladi.   Agar   odamni   hali   rasm   solishga   o’rgatmagan   bo’lsa,   agar   u   tasviriy
faoliyat   uchun   zarur   bo’lgan   hech   qanday   malakalarni   egallamagan   bo’lsa,   uning
rasm   solishga   nisbatan   qobiliyatlari   haqida   hech   qanday   gap   bo’lishi   mumkin
emas. Rasm chizishga, tasviriy san ‘atga maxsus o’rgatish jarayonida o’quvchining
qobiliyati bor yoki yo`qligi nomoyon bo’lishi mumkin.
   Qobiliyat va bilim, ko`nikma va malakalarning birligi nimada ifodalanadi?
Qobiliyat   bilim,   ko’nikma   va   malakalarning   o zida   ko`rinmaydi,   balki   ularni	
ʼ
egallash dinamikasida nomoyon bo’ladi, ya’ni, boshqacha qilib aytganda, mazkur
faoliyat uchun zarur bo’lgan bilim, ko nikma va malakalarni o’zlashtirish jarayoni,	
ʼ
sharoitlarda   qanchalik   tez,   chuqur,   yengil   va   mustahkam   amalga   oshirilishida
nomoyon   bo’ladi.   Xuddi   mana   shu   yerda   yuzaga   chiqadigan   farqlar   qobiliyatlar
bizga u haqida gapirish imkonini beradi.
    Shunday   qilib,   qobiliyatlar   shaxsning   faoliyatini   muvaffaqiyatli   amalga
oshirish   sharti   hisoblangan   va   bilim,   ko nikma   hamda   malakalarni   egallash	
ʼ
dinamikasida   yuzaga   chiqadigan   farqlarda   nomoyon   bo’ladigan   individual
psixologik xususiyatlar.
    Qobiliyatlar   faqat   faoliyatda   nomoyon   bo ladi.   Idrok   etish   paytida,	
ʼ
masalan,   ranglarning   tovlanishidagi   nozik   farqlar,   predmetlaring   aniq   ko rinishi,	
ʼ
4 proportsional   nisbatlarni   tushunish   (rassomlar   ishida),   absolyut   eshitish   (musiqa
bilan   shug’ullanishda)   va   hokozolarda   ayon   bo ladi.   Yozuvchi   ixtirochiningʼ
mehnatida   ayniqsa   zarur   bo’ladigan   ijodiy   hayol   ham   qobiliyatlar   uchun   katta
ahamiyatga ega. 
    Qobiliyat-   insonning   individual   salohiyati,   imkoniyatlari.   Qobiliyat
bilimdan keskin farqlanadi, bilim mutolaa natijasi hisoblanadi, qobiliyat shaxsning
psixologik   va   fiziologik   tuzilishining   xususiyati   sanaladi.   Qobiliyat   ko nikma,	
ʻ
malakadan   farq   qiladi.   Qobiliyat   insonga   berilgan   in om   sifatida   qaraladi.	
ʼ
Aksariyat   ilmiy   manbalarda   mohirlik   bilan   qobiliyat   aynanlashtiriladi.   Qobiliyat
inson tomonidan ko nikma va malakalarning egallanishi  jarayonida takomillashib	
ʻ
boradi.   Har   qanday   qobiliyat   turi   shaxsga   tegishli   murakkab   psixologik
tushunchadan   tashkil   topgan   bo lib,   u   faoliyatning   talablariga   mutanosib	
ʻ
xususiyatlar   tizimini   o z   ichiga   oladi.   Shuning   uchun   qobiliyat   deganda   birorta	
ʻ
xususiyatning o zini emas, balki shaxs faoliyatining talablariga javob bera oladigan	
ʻ
va   shu   faoliyatda   yuqori   ko rsatkichlarga   erishishni   ta minlashga   imkoniyat	
ʻ ʼ
beradigan xususiyatlar sintezini tushunmoq lozim. 
    Barcha   qobiliyat   uchun   tayanch   xususiyat   —kuzatuvchanlikda,   ya ni	
ʼ
insonni   fahmlash,   obyektdan   u   yoki   bu   alomatlarni   ko ra   bilish,   ajrata   olish	
ʻ
ko nikmasidir.   Qobiliyatning   yetakchi   xususiyatlaridan   biri   —   narsa   va   hodisalar	
ʻ
mohiyatini   ijodiy   tasavvur   qilishdir.   U   shaxsning   shakllanishi   va   rivojlanishi
natijasi  bo lishi  bilan birga, tabiiy manbaga ham  ega. Bu tabiiy manba ko pincha	
ʻ ʻ
zehn   tushunchasi   bilan   yuritiladi.   Zehn   nishonalari   deganda   qobiliyat   ichki
imkoniyatlarining   tabiiy   asosini   tushunish   lozim.   U   ishtiyoq,   moyillik,
mehnatsevarlik, ishchanlik, talabchanlik kabilarning mahsulidir. 
    Qobiliyat   tabiiy   ravishda   shakllanishi   va   muayyan   reja   asosida
rivojlantirilishi   mumkin.   Qobiliyatni   ma lum   faoliyatga   moyillik   yoki   intilish	
ʼ
orqali,   tabiiy   zehn   nishonalarini   aniqlash,   mutaxassis   rahbarligida   uzluksiz
faoliyatga jalb etish, qobiliyatni takomillashtirishning maxsus vositalarini qo llash,	
ʻ
shaxsning   faollik   alomatlarini   maksimal   darajada   rivojlantirish,   inson   shaxsiga
alohida   yondashuvni   umumiy   talablar   bilan   uyg unlikda   olib   borish   va   boshqa	
ʻ
5 orqali   rivojlantirish   yo llari   mavjud.   Qobiliyatning   yuqori   darajasi   iste dod   vaʻ ʼ
daholik   namoyon   bo ladi.   Qobilyatlar,   aslida,   tug’ma   bo’ladi.   Qobiliyat   tug’ma	
ʻ
bo’lsada uning rivojlanishi ijtimoiy muhitga ham bog’liq bo’ladi.
    Qobiliyatlar   Individual-psixologlk   xususiyatlar   sifatida   xarakterlanadi,
ya’ni   bir   odamning   boshqa   odamdan   farq   qiladigan   sifatlarini   ochib   beradi.   O’z-
o’zidan   ma’lumki   kishilar   teng   emas.   Mana   shuning   uchun   qobiliyatlar   haqida
gapirganda,   bu   farqlarni   xarakterlab   o’tish   zarur.   Ular   sifat   va   miqdor   jihatdan
xarakterlanishi, farq qilishi mumkin.
  Qobiliyat xususiyatlarining sifat tomonidan qaralishi maqsadga turli yo’llar
bilan  borishga   imkon  beruvchi   "O zgaruvchan   miqdor"  to plami   sifatida,   faoliyat	
ʻ ʻ
muvaffaqiyatni   ta’minlovchi   psixologlik   xususiyatlarning   murakkab   kompleksi
sifatida ko’rinadi.
    Qandaydir   faoliyatni   bajarishdagi   bir   xil   yoki   nimalar   bilandir   o’xshash
yutuqlar   asosida   juda   xilma   xil   qobiliyatlar   birikmasi   yotishi   mumkin.   Bular
bizning ko’z o’ngimizda shaxs qobiliyatlarining muhim tomonini ochib beradi: bir
xususiyatning   o’rnini   boshqa   bir   xususiyatlar   bilan   to’ldirish   (kompensatsiya
qilish)   ning   keng   imkoniyatlari   bor   bo’lib,   buni   odam   o’zida   chinakam   va
qat’iyatlik bilan ishlash orqali rivojlantirish mumkin. Odamning qobiliyatlarida bor
bo’lgan   kompensatorlik   imkoniyatlari,   masalan,   ko’rish   va   eshitishdan   mahrum
bo’lgan odamlarni maxsus tarbiyalashda nomoyon bo’ladi.
  Qobiliyatlarni   miqdor   jihatdan   o’lchash   muammosi   psixologiyada   katta
tarixga   egadir.   XIX   asrning   oxiri   va   XX   asrning   boshlaridayoq   bir   qator
psixologlar   (Kettel,   Termen,   Spiman   va   boshqalar)   ommaviy   ixtisosliklar   uchun
kasb   tanlashni   amalga   oshirish   zarurati   bilan   uzviy   bog’liq   bo’lgan   talablar   ta’sir
ostida ta’lim olayotganlarning qobiliyat darajasini  aniqlashni  talab qilib chiqdilar.
O’sha   paytlarda   qobiliyatlarni   o’lchash   usuli   sifatida   aqliy   iste’dod   testlaridan
foydalanildi.   Aqliy   iste’dod   testlarining   yordami   bilan   bir   qator   mamlakatlarda
(AQSh,   Buyuk   Britaniya   va   boshqalar)   qobiliyatlarni   aniqlash   va   maktablarda
o’quvchilarni   saralash,   armiyada   ofitserlik   xizmatini   bajarish,   ishlab   chiqarishda
rahbarlik   lavozimini   tanlash   va   shu   kabilar   amalga   oshiriladi.   Aqliy   iste’dod
6 testlari   o’zlarining   mazmunlariga   ko’ra   muvaffaqiyatli   yechilishi   (ko’pincha
sarflangan vaqtni hisobga olib) ball yoki ochkolar yig’indisi  bilan hisoblanadigan
bir  qator   savollardan  yoki  masalalardan   iboratdir.  Test  natijalari   maxsus   ravishda
standartlashtiriladi,   maxsus   koeffitsientlarga   aylantiriladi.   Bular   "aqliy   iste’dod
koeffitsienti"   (IQ)ni   aniqlash   imkonini   beradi.   O’sha   davrdagi   ko’pchilik
psixologlarning   ko’rsatishicha   qandaydir   o’zgarmas,   har   tomonlama   iste’dodni
yoki   "umumiy   intellektni"   (general   intellegence)   nomoyon   qiladi   deb
ta’kidlaganlar.
    Qobiliyatlar   faqat   faoliyatda   namoyon   boladi.   Shuning   uchun   ham   faqat
ana   shu   qobiliyatlarsiz   amalga   oshirilishi   mumkin   bo lmagan   faoliyatlardaginaʼ
namoyon   boladi.   O’quvchida   ham   zaruriy   ko’nikma   va   malaka   tizimi   hamda
mustahkam   bilimlar   tarkib   topish   uslublari   yo’qligiga   asoslanib,   jiddiy   tekshirib
ko’rilsa,   shoshilinch   ravishda   unda   qobiliyatlar   yo’q,   deb   xulosa   chiqarish
pedagogning   jiddiy   psixologik   xatosi   bo ladi.   Masalan,   Albert   Eynshteyn   o’rta	
ʼ
maktabda   uncha   yaxshi   o   qimaydigan   o quvchi   hisoblangan   va   uning   kelajakda
ʼ
genial bo’lishidan hech narsa dalolat bermas edi.
   Qobiliyat bilim va malakalarning o’zida ko rinmaydi, balki ularni egallash	
ʼ
tizimida   namoyon   boladi   ya’ni,   boshqacha   qilib   aytganda   mazkur   faoliyat   uchun
muhim   bo’lgan   bilim   va   ko’nikmalarni   o’zlashtirish   jarayonida   turli   sharoitlarda
qanchalik tez, chuqur, yengil va mustahkam amalga oshirishida namoyon bo ladi.	
ʼ
  Qobiliyatlar   individual   psixologik   xususiyatlar   bo lishi   bilan   asl   sifatlari	
ʼ
xotira   xususiyatlariga,   hissiy   xususiyatlar   va   shu   kabilarni   qarama-qarshi   qo’yib
bo’lmaydi,   hamda   qobiliyatlarni   shaxsning   bu   xususiyatlari   bilan   bir   qatorga
qo’yish ham mumkin emas. Agar shu sifatlarning birortasi yoki ularning yigindisi
faoliyat   talablariga   javob   bersa   yoki   bu   talablar   ta’siri   bilan   tarkib   topsa   bu
shaxsning   mazkur   individual   xususiyatlarini   qobiliyatlar   deb   hisoblashiga   asos
boladi.
    Qobiliyat   kishining   psixologik   va   fiziologik   tuzilishi   xususiyatidir.
Qobiliyat   bilim   olish   uchun   zaruriy   shart-sharoit   bo lib,   shuning   bilan   birga   u	
ʼ
ma’lum   darajada   bilim   olish   mahsuli   hamdir.   Umumiy   va   maxsus   bilimlarni
7 o’zlashtirish,  shuningdek,  kasbiy ko’nikmalarni  egallab  olish  jarayonida qobiliyat
mukamallashib  va   rivojlanib  boradi.  Qobiliyatga   yaqinroq  turadigan  tushunchalar
ko’nikma   va   malakadir.   Ular   faoliyat   mexanizmini   tashkil   qiladilar.   Hamda   ular
qobiliyat bilan birgalikda mahoratga erishishni  ta’minlaydilarki, buning natijasida
mehnatda   katta   yutuqlar   qo lga   kiritiladi.   Qobiliyatli,   ammo   noshut   inson   ko’pʼ
narsaga   erisha   olmaydi.   Qobiliyat   ko’nikmada   ro’yobga   chiqadi.   Darhaqiqat,
qobiliyatli   kishining   ko’nikma   va   malakalari   ko’p   qirrali   va   mukammallashgan
bo ladi. Shuning bilan birga ko’nikma va malalakalar yetishmagan qobiliyatni bir	
ʻ
muncha   to ldirish   yoki   undagi   kamchilikni   tugatish   mumkin.   Ko’nikmalarni	
ʼ
umumlashmasi mohirlik deb ataladi. Mohirlik ham qobiliyatning o’zginasidir.
   Har qanday qobiliyat ham murakkab bo lib, u kishiga turli-tuman talablar	
ʼ
qo’yadi. Agar shaxs xususiyatlari tizimi shu talabga javob bera olsa kishi faoliyatni
muvaffaqiyat   bilan   amalga   oshirish   uchun   o’z   qobiliyatliligini   ko rsata   oladi,	
ʼ
agarda   xususiyatlardan   qaysi   biri   rivojlanmagan   bo’lsa,   shaxs   mehnatning
muayyan   turiga   nisbatan   ham   qobiliyatli   deb   baholanadi.   Har   bir   qobiliyatning
o’ziga xos tuzilishi mavjud. Qobiliyat tarkibida tayanch va yetakchi xususiyatlarni,
muayyan asosiy yoki yordamchi xususiyatlarni farq qilish lozim.
   Barcha qobiliyatlar uchun asosiy tayanch xususiyat  kuzatuvchanlik, bilish
ko’nikmasidir.   Bu   individual   narsaning   o’ziga   xos   tomoni,   ijodiy   faoliyat   uchun
boshlang’ich   materialni   ko ra   bilish   demakdir.   Qobiliyatning   yetakchi   xususiyati	
ʼ
ijodiy tasavvur qilishlik hisoblanadi.
  Quyidagilarni   yordamchi   xususiyat   deb   hisoblash   mumkin:   xotira   (u
faoliyat talablariga muvofiq ravishda o’ziga xos tuzilishda bo’ladi), emotsionallik,
ya’ni  his tuyg’uga beriluvchanlik (bu xususiyat  shaxsning faoliyatini oshiradi)  va
shunga   o’xshashlar.   Amaliy   faoliyatning   ba’zi   ko rinishlarida   shaxsning   irodasi	
ʼ
oldingi   o’ringa   chiqadi.   Qobiliyat   tuzilishidagi   turli   xususiyatlarning   tarkibi
faoliyatning   turli   davrlarida   yoki   ijodiyotning   bosqichlarida   turlicha   bo’lishi
mumkin. Demak, tuzilish ham barqaror, ham o’zgaruvchandir.
    Qobiliyatlar   B.M.   Teplovning   fikricha,   muntazam   rivojlanish   jarayonida
mavjud   bo ladilar.   Shuningdek,   ta’kidlab   o’tish   lozimki,   har   bir   faoliyatning	
ʼ
8 bajarilish samaradorligi bir xil emas, balki, turli qobiliyatlar uyg’unligiga bog liq.ʼ
Ba’zi   qobiliyatlar   rivojlanishiga   zarur   nishonalarning   mavjud   emasligi,   ularning
tanqisligi   boshqa   qobiliyatlarning   yuksak   darajada   rivojlanganligi   hisobiga
to ldirilishi mumkin.	
ʼ
    Rus   psixologiyasida   qobiliyatlar   muammosini   o rganishda   ikki   yo nalish	
ʻ ʻ
mavjud.   Birinchisi-   asab   tizimi   asosiy   xossalarining   aloqalari   va   insonning
umumiy   psixik   qobiliyatlarini   tadqiq   etuvchi   psixofiziologik   yo nalish   (E.L.	
ʻ
Golubeva,   V.M.   Rusalov).   Boshqa   yo nalish-   qobiliyatlarni   individual,   o yin,	
ʻ ʻ
o quv,   mehnat   faoliyatida   tadqiq   qilish   (A.N.   Leontevning   faoliyatga	
ʻ
yondashuvidan).   Bu   yo’nalish   faoliyat   bo’yicha   qobiliyatlarning   rivojlanish
aniqlovchilarini   o’rganadi,   bunda   iste’dod   nishonalari   ahamiyatga   olinmaydi.
Keyinchalik   S.L.   Rubinshteyn   maktabida   (A.V.   Brushlinskiy,   K.A.   Abdulxanova
Slavskaya)   qobiliyatlar   muammosini   o’rganishga   o’zaro   kelishuvga   asoslangan
nuqtai   nazar   tarkib   topdi.   Bu   qarashning   tarafdorlari   bo’lgan   olimlar,   odamda
yuzaga   keladigan   qobiliyatlarni   iste’dod   nishonalari   asosida,   faoliyat   usullarining
rivojlanishi sifatida ko’rib chiqqan edilar.
    Qobiliyatlarning   rivojlanishi   uchun   dastlab   iste’dod   nishonalaridan   iborat
bo lgan   muayyan   asos   bo’lishi   zarur.   Iste’dod   nishonalari   ostida,   qobiliyatlar
ʼ
rivojlanishining   tabiiy   asosini   tashkil   etuvchi   asab   tizimining   anatomik-fiziologik
xususiyatlari   tushuniladi.   Masalan,   qobiliyatning   tug’ma   nishonalari   sifatida   turli
analizatorlar   rivojlanishining   xususiyatlari   namoyon   bo lishi   mumkin.   Xuddi	
ʼ
shunday   eshitish   idrokining   muayyan   xarakteristikalari   musiqiy   qobiliyatiarning
rivojlanishi   uchun   asos   sifatida   yuzaga   kelishi   mumkin.   Intellektual
qobiliyatlarning   nishonalari   esa,   avvalambor,   miyaning   u   yoki   bu   darajadagi
qo’zg’aluvchanligida,   asab   jarayonlarining   harakatchanligida,   vaqtincha
aloqalarning   hosil   bo lish   tezligida,   ya’ni,   I.P.   Pavlov   genotip   -   asab   tizimining	
ʼ
tug’ma   xususiyatlari   deb   atagan   miya   faoliyatining   shular   kabi   vazifalarida
namoyon   bo ladi.   Miya,   his-tuyg’u   organlari,   harakat   (tug’ma   nishonalar)	
ʻ
tuzilishining   tug’ma   anatomik-fiziologik   xususiyatlari   odamlar   o’rtasidagi
individual farqlarning tabiiy asosini belgilab beradi.
9     Ko’pchilik   psixologlarning   fikricha,   nishonalar   bu   asab   tizimining   irsiyat
tomonidan   belgilangan   (tug’ma)   anatomik-fiziologik   xususiyatlari.   Lekin
olimlarning   ayrimlari,   masalan,   R.S.   Nemov,   odamda   ikki   xil   nishonalarning:
tug’ma (tabiiy) va orttirilgan (ijtimoiy) turlari mavjudligini faraz qiladilar.
  Nishonalarning   rivojlanishi   -   bu   tarbiya   sharoitlari   va   jamiyat
rivoilanishining   xususiyatlari   bilan   bog liq   bo’lgan   ijtimoiy   shartlangan   jarayon.ʼ
Jamiyatda   u   yoki   bu   kasbga   ehtiyoj   tug ilgan   sharoitda   nishonalar   rivojlanadi   va
ʼ
qobiliyatlarga   aylanadi;   nishonalar   rivojlanishining   ikkinchi   muhim   omili
tarbiyalash xususiyatlari hisoblanadi.
    Nishonalar   maxsus   bo’lmaydi.   Odamda   muayyan   turdagi   nishonalarning
mavjudligi   qulay   sharoitlarda   ular   asosida   ma’lum   qobiliyatning   rivojlanishi
zarurligini   bildirmaydi.   Bir   xil   qobiliyatlar   asosida   faoliyat   talablarining
xususiyatiga   ko’ra   turli   xil   qobiliyatlar   rivojlanishi   mumkin.   Xuddi   shunday,
eshitish   qobiliyati   va   ohang   hissiga   ega   bo lgan   odam   musiqa   ijrochisi,   dirijer,	
ʼ
raqqosa, qo’shiqchi, musiga tanqidchisi, pedagog, bastakor va h.k. bo lib yetishishi	
ʼ
mumkin.   Shu   bilan   birga,   nishonalar   kelajakdagi   qobiliyatlar   xarakteriga   ta’sir
etmasligini   inkor   etish   yaramaydi.   Xuddi   shunday,   eshitish   analizatorining
xususiyatlari   aynan   ushbu   analizator   rivojlanishining   alohida   darajasini   talab
etadigan qobiliyatlarga o’z ta’sirini o’tkazadi.
 Qobiliyatlardan farqli ravishda nishonalar insonning ularga murojaat qilishi
yoki   qilmasligi,   amaliyotda   foydalanishi   yoki   foydalanmasligidan   qat’iy   nazar,
uzoq vaqt davomida mavjud bo’lib, saqlanishi mumkin.
    Shunday   qilib,   nishonalar   o’zida   qobiliyatlarni   jamlamaydi   va   ularning
rivojlanishini   kafolatlamaydi,   deb   aytish   mumkin.   Ular   faqat   qobiliyatlar
rivojlanishining shartlaridan biri bo lib hisoblanadi.	
ʼ
1.2. Qobiliyatlarning turlari. Umumiy va maxsus qobiliyatlar .
  Qobiliyatlar - shaxsning ma’lum faoliyatdagi muvaffaqiyatlarini va osonlik
bilan   biron   faoliyatni   egallay   olishini   ta’minlaydigan   yakka   psixologik
10 xususiyatlaridir.   Qobiliyatlarning   juda   ko p   turlari   mavjud.   Hozirgi   zamonʻ
psixologiyasida   inson   qobiliyatlarining   tasniflanish   turlari   ko’pchilikni   tashkil
etadi.   Ularning   ichidagi   umumiy   tasniflashga   ko’ra   qobiliyatlar   ikki   guruhga:
umumiy va maxsus qobiliyatlarga bo ladi. Bu umumiy boshlang’ich qobiliyatlar -	
ʼ
bu   qobiliyatlar   turli   darajadagi   ifodalanishda   bo lsada,   barcha   odamlarga   xos.	
ʼ
Ularga psixik aks ettirishning asosiy shakllari: sezish, idrok qilish, esda olib qolish,
qayg’urish, fikrlash, xayol surish, qaror qabul qilish va amalga oshirish kiradi. Bu
qobiliyatlarning   boshlang’ich   ifodalari   mos   bo lgan   sensor,   mnemik,   tafakkur,	
ʼ
irodaviy   samaralar   bilan   bajariladigan   psixik   harakat.   Mashqlar   natijasida   u
muvofiq   ko’nikmaga   aylanishi   mumkin.     Maxsus   boshlangich   qobiliyatlar   -   bu
qobiliyatlar   barcha   odamlarga   xos   bo’lmay,   ular   psixik   jarayonlarning   qandaydir
sifat tomonlarining ma’lum ifodalanishini taqazo etadi. Ko’z bilan chamalash-  bu
ko rish   orqali   idrok   qilinadigan   ob’ektlarning   kattaliklarini,   ular   o’rtasidagi   va	
ʼ
ulargacha   bo lgan   masofalarning   turli   aniqlikda   idrok   qilish,   baholash   va	
ʼ
taqqoslash   qobiliyati,   ya’ni,   ko’rish   orqali   idrok   qilishning   ma’lum   sifati.
Musiqaviy eshitish qobiliyati - bu musiqali tovushlarni farqlash va ularni aniq joriy
etish   qobiliyatida   namoyon   bo ladigan   eshitish   orqali   idrok   qilishning   ma’lum	
ʼ
sifati sanaladi. Musiqali  eshitish   bu  musiqali  qobiliyatlarning tarkibiy qismlaridan
biri.   Maxsus   odatdagi   qobiliyatlar   ta’lim   jarayonida   iste’dod   nishonalari   asosida
rivojlanadi.
   Umumiy murakkab qobiliyatlar - bu umuminsoniy faoliyat turlari: mehnat,
ta’lim, o’yin, bir-biri bilan muloqotga bo lgan qobiliyatlar. Ular u yoki bu darajada	
ʼ
barcha   odamlarga   xos.   Bu   guruhga   mansub   qobiliyatlarning   har   biri   shaxs
xossalarining murakkab tarkibini tashkil etadi.
    Maxsus   murakkab   qobiliyatlar   turli   darajada   emas,   umuman   barcha
odamlarga   xos   bo lmagan   qobiliyatlar.   Ular   inson   madaniyati   tarixi   jarayonida	
ʼ
yuzaga keladigan ma’lum kasbiy faoliyatga bo lgan qobiliyatlar hisoblanadi. Ular,	
ʼ
odatda,   kasbiy   qobiliyatlar   deb   ataladi.   "Umumiy   psixologiya"   (sankt-peterburg,
11 2002)   darsligining   muallif   A.G.   Maklakov   qobiliyatlarni   tabiiy   yoki   odatdagi
qobiliyatlar, va ijtimoiy-tarixiy kelib chiqqan maxsus qobiliyatlarga ajratadi.
    Tabiiy   qobiliyatlar   odamlar   va   hayvonlar   uchun   xos   bo lib,   idrok   qilishʼ
xotirada   saqlash,   oddiy   muloqotga   kirisha   olish   shular   jumlasidandir.   Biologik
jihatdan asoslangan  bu qobiliyatlar  asosini  shartli  reflekslar  hosil  bo lish jarayoni	
ʼ
tashkil   etadi.   Insondagi   va   yuksak   darajada   rivojlangan   hayvonlardagi   bu
qobiliyatlar bir -biridan farq qiladi.
    Maxsus   insoniy   qobiliyatlar   ijtimoiy-tarixiy   tabiatga   ega   bo lib,   ijtimoiy
ʻ
hayot   va   taraqqiyotni   ta’minlaydi.   Maxsus   insoniy   qobiliyatlar   o’z   navbatida
umumiy va xususiy qobiliyatlarga bo linadi.	
ʼ
    Umumiy   qobiliyatlar   insonning   turli   faoliyatlari   muvaffaqiyatini
ta’minlovchi aqliy qobiliyatlar xotira va nutqning rivojlanganligi, qo l harakatlarini	
ʻ
aniqligi   va   boshqa   xususiyatlardan   iborat.   Maxsus   qobiliyatlar   deb,   inson
yutuqlarini   amalga   oshirish   uchun   alohida   turdagi   iste’dod   va   uning   rivoji   zarur
bo lgan   maxsus   faoliyat   turlarida   aniqlaydigan   qobiliyatlar   tushuniladi.   Bunday	
ʼ
qobiliyatlarga   musiqa,   matematika,   lingvistik,   texnikaviy,   badiiy,   adabiy,   sportga
bo’lgan qobiliyatlarni kiritish mumkin.
    Qobiliyatlar   muammosini   tadqiq   qiluvchilarning   ko’pchiligining   fikriga
ko ra,   umumiy   va   maxsus   qobiliyatlar   nizoga   bormaydilar,   ular   o’zaro   bir-birini
ʼ
to ldirgan va boyitgan holda birgalikda mavjud bo ladilar. Bundan tashqari, ayrim
ʼ ʼ
holatlarda   umumiy   qobiliyatlar   rivojlanganligining   darajasi   ma’lum   faoliyat
turlariga nisbatan maxsus qobiliyatlar sifatida namoyon bo’lishi mumkin.
    Inson   umumiy   qobiliyatlari   sirasiga   muloqotda,   odamlar   bilan   o’zaro
aloqada   ifodalanadigan   qobiliyatlarni   ham   kiritish   zarur.   Bu   qobiliyatlar   ijtimoiy
belgilangan bo lib, insonning jamiyatdagi hayoti jarayonida shakllanadilar. Xuddi	
ʼ
shunday,   nutqni   muloqot   vositasi   sifatida   o’zlashtirmasdan,   insonlar   jamiyatiga
moslashish   malakasiga   ega   bo lmasdan   turib,   ya’ni,   odamlar   harakatini   to’g’ri	
ʼ
idrok   qilish   va   baholash,   ular   bilan   o’zaro   munosabatda   bo’lish   va   turli   ijtimoiy
vaziyatlarda   yaxshi   aloqalarni   o’rnatish,   insonning   normal   hayoti   va   psixik
rivojlanishining imkoniyati bo lmas edi.	
ʼ
12     Nazariy   va   amaliy   qobiliyatlar   bir-biridan   birinchisining   insondagi
abstrakt-nazariy fikrlashga, ikkinchisining esa - aniq amaliy faoliyatga moyilligini
belgilab beradilar.
    Qobiliyatlar,   shuningdek,   o quv   va   ijodkorlik   qobiliyatlariga   bo’linadi.ʼ
Ular bir-biridan, birinchisining o’qitish samarasini, inson tomonidan bilim, malaka
va   ko’nikmalarning   o’zlashtirilishini   belgilashi   bilan   boshqalarining   kashfiyotlar,
moddiy   va   ma’naviy   madaniyatning   yangi   shakllarini   yaratish   imkoniyatini
belgilashi bilan farq qiladi.
    Qobiliyatlar   rivojlanishi   uchun   sharoitlarning   mavjudligi   yoki   mavjud
emasligiga   ko’ra,   ular   yashirin   va   dolzarb   bo’lishi   mumkin.   Yashirin   qobiliyatlar
sifatida   ma’lum   faoliyat   turida   joriy   qilinmaydigan,   lekin   ijtimoiy   sharoitlarning
o’zgarishida dolzarb qobiliyatga aylana oladigan qobiliyatlar tushuniladi. Dolzarb
qobiliyatlarga   ayni   damda   zarur   bo lgan   va   aniq   faoliyat   turida   joriy   qilinadigan
ʼ
qobiliyatlar   kiritiladi.   Yashirin   va   dolzarb   qobiliyatlar   inson   qobiliyatlari
rivojlanadigan   ijtimoiy   sharoitlar   xarakterining   bilvosita   ko’rsatkichlari   sifatida
namoyon   bo ladi.   Aynan   ijtimoiy   sharoitlar   xarakteri   yashirin   qobiliyatlarning	
ʼ
rivojlanishiga   to’sqinlik   qiladi   va   imkoniyat   yaratadi,   ularning   dolzarb
qobiliyatlarga   aylanishini   ta’minlaydi   yoki   ta’min   etmaydi.   Har   bir   faoliyat
bajarilishining   samaradorligi   doimo   bir   qator   qobiliyatlarga   bog liq.   Xuddi	
ʼ
shunday,   masalan,   yozuvchi   bo lish   uchun   qanchalik   rivojlangan   bo lmasin,	
ʼ ʻ
kuzatuvchanlikning   o’zigina   kifoya   qilmaydi.   Yozuvchi   uchun   kuzatuvchanlik,
obrazli   xotira,   tafakkurning   qator   sifatlari,   yozma   nutq   bilan   bog liq   sifatlar,	
ʼ
diqqatni jamlashga bo lgan va boshqa qobiliyatlar birinchi darajali ahamiyatga ega.	
ʼ
Boshqa   tomondan,   istalgan   ma’lum   qobiliyat   tarkibi   turli   faoliyatlar   talablariga
javob   beruvchi   universal   yoki   umumiy   sifatlar,   hamda   faqat   yagona   faoliyatni
muvaffaqiyat bilan ta’minlovchi maxsus sifatlarni o’z ichiga oladi.
    Qobiliyatlar   tarkibida   ikki   guruhdan   iborat   tarkibiy   qismlarni   ajratish
mumkin.   Ayrimlari   yetakchi   o’rinni   egallasa,   boshqalari   yordamchi   bo lib	
ʼ
hisoblanadi.   Xuddi   shunday,   tasviriy   qobiliyatlar   tarkibida   yetakchi   xossalarning
o’rni   ko’rish   analizatorining   yuqori   tabiiy   ta’sirchanligi-chiziqlar,   nisbatlar,
13 shakllar,   yorug’   va   soya   tomonlar,   ranglar   uyg’unligi,   maromi   hissi,   shuningdek,
rassom qo lining sensomotor sifatlari, yuqori darajada rivojlangan obrazli xotira vaʼ
boshqalarga berilgan. Yordamchi sifatlarga esa badiiy xayol xossalari, emotsional
mayl,   tasvirga   emotsional   munosabat   va   h.k.larni   kiritish   mumkin.   Tasviriy
faoliyatga bo lgan qobiliyatlarni V.P.Kirienko o’rgangan.	
ʼ
  Musiqa   qobiliyatlari   B.M.   Teplov   tomonidan   tadqiq   etilgan.   Musiqiy
qobiliyatlar tarkibida u quyidagi asosiy tarkibiy qismlarni ajratadi: musiqiy eshitish
qobiliyati,   marom   hissi   va   musiqiy   xotira   shular   jumlasidandir.   Shuningdek,
Teplov   aynan   musiqiy   faoliyat   bilan   shug’ullanishda   talab   etiladigan,   musiqiylik
deb   atalgan,   individual-psixologik   xususiyatlarning   majmuini   ajratib   ko’rsatdi.
Uning  belgisi   o’rnida   B.M.   Teplov  ayrim   mazmunning  ifodasi   sifatidagi   musiqiy
kechinmani   hisoblaydi.   Bundan   tashqari,   musiqaga   nisbatan   emotsional
hozirjavoblik, Teplov bo’yicha- bu musiqiylikning asosi.
   Matematik qobiliyatlar ustida V.A. Krutetskiy ish olib borgan. Matematik
qobiliyatar   tarkibida   matematik   xotira,   miqdoriy   va   fazoviy   munosabatlar
sohasidagi   mantiqiy   tafakkur   qobiliyati,   matematik   materialning   tezda
kengaytirilgan holda umumlashtirish, bir operatsiyadan ikkinchisiga oson va erkin
o’tish,   mulohaza   va   yechimlarning   aniqligi,   oddiyligi,   tejamkorligi   va
omilkorligiga  intilish  katta  ahamiyatga  ega.  Matematik  qobiliyatlar   o’zagini   V.A.
Krutetskiy   tafakkurning   matematik   yo’nalganligi   tashkil   etadi   deb   hisoblaydi.
Yordamchi   xossalar   sifatida   sensor   va   aqliy   sohalardagi   individual-psixologik
xususiyatlari matematik faoliyat talablariga javob beradigan, mos bo lgan sohadagi	
ʼ
ma’lum bilim, malaka va ko’nikmalarning aniq zahirasini ko’rsatadi.
    Pedagogik   qobiliyatlarni   N.V.   Kuzmina,   F.N.   Gonobolinlar   tadqiq
qilganlar.   Pedagogik   qobiliyatlar   tuzilishida   pedagog   odobi,   kuzatuvchanlik,
bolalarga   muhabbat,   bilimlarni   berishga   ehtiyoj,   pertseptiv,   kommunikativ,
tashkilotchilik va boshqa qobiliyatlar majmuasi yetakchi sifatlar o’rnini egallaydi.
Yordamchi  sifatlarga artistlik mahorati, notiqlik, hazilkashlik va boshqalar kiradi.
Tashkilotchilik   qobiliyatlari   muammosini   uzoq   vaqt   L.I.Umanskiy   tadqiq   qilgan.
Muallif   tashkilotchilik   qobiliyatlari   tarkibini   aniqladi.   Qobiliyatli   tashkilotchi
14 shaxsi   uchun   L.I.   Umanskiy   fikricha   quyidagi   sifatlar   zarurdir,   bular:   shaxsning
yo’nalganligi,   uning   shayligi,   umumiy   (muloqotchanlik,   rivojlanganlikning
umumiy   darajasi,   amaliy   ong,   kuzatuvchanlik,   tashabbuskorlik,   qat’iyatlilik,
tashkilotchilik,   mustaqillik,   o’zini   tuta   bilish),   maxsus   sifatlari   faollik   xossalar
(tashkilotchilik   hissi,   psixologik   odob,   emotsional-irodali   ta’sirchanlik,
jamoatchilik faolligi, talabchanlik, tanqidiylik, tashkilotchilik faoliyatiga moyillik,
shaxsning individual xususiyatlari shular jumlasidandir.
    O’quvchilarning   texnikaviy   qobiliyatlari   M.G.   Davletshin   tomonidan
o rganilgan.   Texnikaviy   qobiliyatlar   tarkibida   muallif   tomonidan   tayanch   vaʼ
yetakchi   xossalar,   shuningdek,   yordamchi   sifatlar   ko rsatilgan.   Texnikaviy	
ʼ
qobiliyatlarning   tayanch   xossasi   bo’lib   texnikaviy   kuzatuvchanlik   hisoblanadi
(inson idrokining mashina, asosiy bo’g’inlar va tuzilmalarning tuzilish tamoyiliga,
ularning   o’zaro   ta’siriga   yo’nalganligi).   Yetakchi   xossalar   bo lib   texnikaviy	
ʼ
tafakkur   va   texnikaviy   xayol   hisoblanadi   (texnikani   tushunish,   amaliy   zakovat,
texnikaviy   moslamani   tahlil   qilish,   qismlardan   yaxlitlikni   yasash   qobiliyati,
fazoviy   tasavvurlarning   jonliligi   va   aniqligi,   shakllar   va   masofalarni   yodda   olib
qolish, konstruktiv fantaziya). Yordamchi xossa qo I epchilligi hisoblanadi.	
ʻ
    Lingvistik   qobiliyatlarni   A.X.   Yugay   o’rgangan.   Lingvistik   qobiliyatlar
tarkibida u fonematik eshitish  qobiliyati (tilning sezgirligi), lingvistik tafakkur  va
verbal xotirani ajratdi.
  Qobiliyatlarning mavjud emasligi odamning u yoki bu faoliyatni bajarishga
yaroqsizligini bildirmaydi, chunki ega bo lmagan qobiliyatlarning o’rnini to ldirish	
ʼ ʼ
psixologik   mexanizmi   mavjud.   Ko’p   hollarda   faoliyat   bilan   faqat   qobiliyatlilar
emas, balki ularga ega bo’lmaganlarning ham shug’ullanishiga to’g’ri keladi. Agar
odam   bu   faoliyat   bilan   shug’ullanishni   davom   ettirishga   majbur   bo’lsa,   u   ongli
ravishda   yoki   anglanmagan   holda,   o’z   shaxsining   kuchli   sifatlariga   tayanib,
qobiliyatlar   yetishmovchiligini   to ldirishga   harakat   qiladi.   E.P.Ilinning   fikriga	
ʼ
ko’ra,   bu   to ldirish   egallanadigan   bilim   va   ko’nikmalar,   yoki   faoliyatning	
ʼ
individual-tipik uslubini  shakllantirish orqali, yoki  boshqa, rivojlanishi  yuksakroq
bo lgan   qobiliyat   orqali   amalga   oshirilishi   mumkin.   Etishmagan   qobiliyat   juda	
ʼ
15 keng   muayyan   insondagi   yuksak   rivojlangan   qobiliyatlar   bilan   to ldirilishiʼ
mumkin.   Aynan,   shu   xususiyat   insonning   turli   sohalarda   samarali   faoliyat
yuritishiga imkoniyat yaratadi.
    Qobiliyatlarda   bir   qancha   darajalarni   ajratish   mumkin:   layoqat,   mohirlik,
iste’dod, geniallik.
  Qobiliyat deb, insonni u yoki bu faoliyatning samarali bajarilish imkoniyati
bilan ta’minlovchi layoqatlarning o’ziga xos uyg unligiga aytiladi. Ushbu ta’rifda	
ʻ
qobiliyatga   bog liq   ravishda   faoliyatning   samarali   bajarilishi   emas,   balki,   faqat	
ʻ
shunday bajarilishi mumkin bo lgan imkoniyatga e’tibor qaratish lozim. Faoliyatni	
ʻ
samarali   tarzda   amalga   oshirish   uchun   muvofiq   keladigan   qobiliyatlar
uyg’unligining   mavjudligi   emas,   balki,   zarur   bilim   va   ko’nikmalarning
egallanganligi ham muhimdir. Qobiliyat faqat u yoki bu faoliyatda muvaffaqiyatga
erishish   imkoniyatini   belgilaydi,   bu   imkoniyatning   joriy   qilinishi   esa   muayyan
qobiliyatlarning   rivojlanish   darajasi   va   qanday   bilim   va   ko’nikmalarning
egallanganligi   bilan   belgilanadi.   Qobiliyatli   insonlarning   individual   farqlari
qiziqishlarning   yo’nalganligi   bilan   belgilanadi.   Xuddi   shunday,   ayrimlar
matematikaga, boshqalar tarixga, uchinchilar esa jamoatchilik ishiga qiziqadilar.
    Inson   qobiliyatlarini   xarakterlaganda   ko’pincha,   ular   taraqqiyotining
mohirlik deb ataluvchi, ya’ni, ma’lum faoliyatda mukammallikka erishish darajasi
alohida   ko rsatiladi.   Insonning   mohirligi   haqida   so’z   yuritilganda,   avvalambor,	
ʼ
uning   ishlab   chiqaruvchi   faoliyat   bilan   muvaffaqiyatli   shug’ullanish   qobiliyati
nazarda   tutiladi.   Lekin   bu,   mohirlik   orttirilgan   malaka   va   ko’nikmalarning
yig indisi,   degani   emas.   Mohirlik   yuzaga   keladigan   muammolarni   ijodiy   hal	
ʻ
qilishga   psixologik   shaylikni   taqazo   etadi.   "Mohirlik   -bu   "nima"   va
"qanday"larning   bir   vaqtning   o’zida   kelishi»,   -   deb   bejizga   aytilmagan,   bu   bilan,
usta uchun ijodiy masalani anglash bilan uni yechish usullarini topishning o’rtasida
uzilish mavjud emasligi ta’kidlanadi.
    Qobiliyatlar   rivojlanishining   keyingi   darajasi   -   iste’dod.   "Iste’dod"   so’zi
muqaddas   kitoblarda   uchraydi,   bunda   kumush   o lchov   birligi   nazarda   tutilgan,	
ʼ
kumushni   xo’jayinidan   olgan   tanbal   ishchi   uni   tijoratga   ishlatib,   foyda   olishning
16 o’rniga, yerga ko’mib qo’ygan (Iste’dodini yerga ko’mgan iborasi shundan paydo
bo lgan).   Hozirda   iste’dod   deb,   maxsus   qobiliyatlar   (musiqiy,   adabiy,   matematikʼ
va   boshqalar)   ning   yuqori   rivojlanish   darajasiga   aytiladi.   Iste’dod   faoliyatda
namoyon   bo ladi   va   rivojlanadi.   Iste’dodli   odam   faoliyati   yangiligi,	
ʼ
yondoshuvning   o’ziga   xosligi   bilan   ajralib   turadi.   Iste’dod   -   bu   qobiliyatlar
yig indisi.   Alohida   chegaralab   qo’yilgan   qobiliyat,   yuqori   darajada   rivojlangan	
ʼ
bo lsada,   iste’dod   deb   atalishi   mumkin   emas.   Masalan,   buyuk   iste’dodlar   ichida
ʼ
yaxshi   xotira   va   yomon   xotira   egalarini   aniqlash   mumkin.   Bu   inson   ijodiy
faoliyatida   xotira   -   muvaffaqiyatga   erishishning   omillaridan   biri   ekanligiga
bog liq.   Lekin   natijalarga   aqlning   teranligi,   boy   fantaziya,   kuchli   iroda,   chuqur
ʼ
qiziqishlarsiz erishib bo lmaydi.	
ʻ
    Qobiliyatlar   taraqqiyotining   oliy   darajasi   geniallik   deb   ataladi.   Insonning
ijodiy   yutuqlari   jamiyat   hayoti,   madaniyat   rivojida   butun   bir   davrni   tashkil
etganida   geniallik   haqida   so’z   yuritiladi.   Genial   odamlar   juda   ozchillikni   tashkil
etadi.   Inson   tamaddunining   besh   ming   yillik   tarixida   ular   400   ta   odamdan
oshmaydi.   Geniyni   xarakterlovchi   iste’dodning   yuqori   darajasi   faoliyatning   turli
sohalarida   o’ta   qobiliyatli   bo lish   bilan   bog liq.   Bunday   allomalardan   Arastu,	
ʼ ʼ
Leonardo  da  Vinchi,  R.   Dekart,  G.V.  Leybnits,   M.V.   Lomonosov  va   boshqalarni
keltirish mumkin. Xuddi shunday, M.V. Lomonosov fanning turli sohalari: kimyo,
astronomiya, matematikada buyuk natijalarga erishgan, va shu bilan birga, rassom,
adabiyotshunos,   tilshunos   bo lib,   she’riyatni   juda   yaxshi   bilgan.   Lekin   bu   holat
ʼ
geniyning barcha individual sifatlari bir xil darajada rivojlanganligini bildirmaydi.
Uning   qaysidir   tomoni   ustunlik   qilishi,   qaysidir   qobiliyatlari   yorqinroq   namoyon
bo’lishi mumkin.
    Shunday   qilib,   ma’lum   qobiliyatlar   rivojlanishi   me’yorlarining   aniq
manzarasini   namoyon   qiluvchi   qobiliyatlarning   rivojlanish   darajalarini   ko’rib
chiqdik.
  Umumiy qobiliyatlar mavjud bo’lganda kishi faoliyatning turli xillari bilan
muvaffaqiyatli   shug ullana   oladi.   Maxsus   qobiliyatlar   kishiga   qandaydir   bir	
ʼ
muayyan faoliyat bilan muvaffaqiyatli shug ullanish imkoniyatini beradi. Masalan,	
ʼ
17 matematik,   texnikaviy,   adabiy,   musiqiy,   tasviriy   va   boshqa   qobiliyatlar   bo’ladi.
Umumiy   qobiliyatlarga   ko’p   hollarda   intellekt,   tafakkurning   kreativligi   va
shaxsning psixomotor qobiliyatlari kiradi deb hisoblaydilar. 
    Intellekt.   Yuqorida   ko’rsatib   o’tganimizdek   odamning   aqliy   rivojlanish
darajasini   o’rganishga   intilish   "intellekt"   tushunchasini   va   nazariyasining
yaratilishiga   olib   keldi.  Ko’rsatib   o’tganimizdek   intellektini   o’lchash   va   baholash
uchun   turli   testlar   qo llaniladi.   Ularning   barchasi   intellekt   testlari   degan   umumiyʻ
nom   bilan   ataladilar.   Biz   yuqorida   Intellektni   baholashda   ko’p   qo’llaniladigan
testning   mohiyatiga   qisqa   to’xtalib   o’tgan   edik.   Shuni   ta’kidlab   o’tish   lozimki,
ulardagi   formulalar   bolalar   intellektini   o’lchashda   qo’llaniladi.   Katta   yoshli
kishilar intellektini baholash uchun boshqa mezon, individual natijani biror meyor
(ko’pchillkni o’rganish natijasida tajriba yo’li bilan topilgan) bilan taqqoslanadi.
    Kreativlik   (ijodiy   qobiliyatlar).   Ko’rsatib   o’tganimizdek   birgina   lQ
(intellekt   koeffitsient)   asosida   kishini   ishga   qabul   qilish,   uning   imkoniyatlarini
baholash noto’g’ri bo lar edi. Shu sababli 50 yillardan boshlab aqliy rivojlanishni
ʻ
o’rganish   bilan   bir   qatorda   kishining   ijodiy   qobiliyatlarini   ham   o’rganish   va
o`lchashga katta e’tibor berib boshlandi. Bu borada maxsus testlar yaratildi.
    "Intellekt"   tushunchasi   ko`proq   psixologiyadagi   konvergent   tafakkur
tushunchasiga   mos   keladi   birdan-bir   tog ri   javobni   izlash   va   unga   keltirishga	
ʼ
yo`nalgan. "Kreativlik" tushunchasi  esa ko’proq divergent  tafakkur tushunchasiga
mos keladi. Divergent  tafakkur, bu turli tomonlarga tarmoqlanuvchi, bir vaqtning
o’zida   turli   yo’nalishlarga   tarqaluvchi,   ko’plab   yechim   variantlarni   yaratishga
yo’nalgan   tafakkur.   Shu   sababli   divergent   tafakkur   kutilmagan   natija   va
yechimlarga   olib   keladi.   Ijodiy   qobiliyatlarni   (kreativlik)   baholashda   berilgan
vazifani   yechishning   "yengilligi",   "moslashuvchanligi   va   egiluvchanligi",
"orginalligi"ga   e’tibor   beriladi.   Kreativlik   (umumiy   ijodiy   qabiliyat)   bllimlarni
o zgartirishni   xarakterlaydi.   Kreativlik   xayol,   fantaziya,   gipoteza   (faraz)   qo’yish	
ʻ
jarayonlari   bilan  bog’liq.    Intellekt   esa   o zlashtirilgan  bilimlarni   amalda   qo’llash,	
ʻ
mavjud bilimlarga tayanib masalani hal qilish (test intellekti) dan iborat. M.Vollax
18 va N. Kogonlar 11-12 yoshli bolalardagi kreativlikni o rganish natijasida o’n guruhʻ
o’quvchilarni ajratdilar.
  A. Yo’qori intellektga va yo’qori kreativlikka ega bolalar. Ular o’z
qobiliyatlariga   ishonadilar,   o z-o zini   baholashlari   adekvat.   Ularda   yuqori	
ʻ ʻ
darajadagi   o’z-o’zini   nazorat   qila   olish,   ichki   mustaqillikka   egalik   mavjud.   Ular
bolalarga   xos   psixologiyaga   ega,   ammo   vaziyat   talab   qilsa   o’zlarini   kattalardek
tuta   oladilar.   Ular   barcha   g ayritabiiy,   yangi   narsalarga   qiziqadilar,   juda	
ʼ
tashabbuskor,   o zlarining   mustaqilligini,   fikr   va   harakat   erkinligini   saqlab   qolgan	
ʻ
holda ijtimoiy muhitga yaxshi moslasha oladilar.
    B.   Yuqori   intellekt   va   past   kreativlikka   egalar.   Ular   maktabda   o’zini
ko’rsatishga,   yuqori   baholar   olishga   intiladilar.   Ular   muvaffaqiyatsizliklarni   og’ir
boshdan   kechiradilar,   aytish   mumkinki   ularda   muvaffaqiyatga   ishonch   emas,
muvaffaqiyatsizlikdan   qo’rqish   ko’p.   Ular   tavakkal   qilmaydilar,   o z   fikrlarini	
ʻ
ko’pchilik   oldida   izhor   qilmaydilar.   Ular   indamas,   ko’pchilikka   (sinfdoshlariga)
qo shilmaydilar.   Ularning   yaqin   do’stlari   juda   kam.   Ularni   o’z   holiga   tashlab	
ʻ
qo’yishsa   buni   yoqtirishmaydi,   ishlarini,   o’qishini,   hatti-harakatlarini   tashqaridan
adekvat baholanib turilishiga muhtoj.
   C. Past intellektga va yuqori kreativlikka egalar. Bunday o’quvchilar ko’p
hollarda   "yomonlar"   sifatida   baholanadilar.   Maktab   talablariga   qiyin
moslashadilar,   ko’pincha   ularning   qiziqishlari   maktabdan   tashqarida   bo’lib,   u
yerda   ular   o’zlarining   ijodiyliklarini   nomoyon   qiladilar.   Ular   ko’pincha   bezovta,
o’zlariga   ishonmaydi,   o’zlarini   kamsitilgandek   his   qiladilar.   Ko’pincha
o’qituvchilar   ularni   diqqatsiz,   befahm   sifatida   baholaydilar,   chunki   bu  bolalar   bir
xil, zerikarli ishlarni istamay bajaradilar, diqqatini ishga to’play olmaydilar.
    D.   Past   intellekt   va   past   kreativikka   egalar.   Tashqi   muhitga   yaxshi
moslashadilar,  ko’pincha "o’rtacha"  mavqega  ega.  O’zlari  egallab  turgan ijtimoiy
mavqe   ularni   qoniqtiradi.   O’z-o’zini   baholashlari   adekvat,   o’quv   predmetlariga
bo’lgan   qobillyatning   pastligini   ularning   yuqori   ijtimoiy   intellekti,   dilkashligi,
o’qishdagi passivligini to ldirib turadi.	
ʻ
19 II Bob. Qobiliyatlarning tabiiy shartlari va noyob qobiliyatlar.
2.1. Qobiliyatlarning tabiiy shartlari.
    Har   bir   kishida   tug’ma   layoqat   nishonalari,   ya’ni   miyaning   oliy   nerv
faoliyatining   analizatorlarining   o’ziga   xos   xususiyatlari   bor   bo’ladi,   binobarin,
kelgusida  biror   qobiliyatni  rivojlantirishga   bo’lgan  muayyan   moyillik  ana   shunga
bog’liqdir.   Tabiiy   anatomik-fiziologik   layoqat   nishonalari   qobiliyatlarning
fiziologk   asosini   tashkil   etadi.   Keyinchalik   qobiliyatga   aylanadigan   layoqat
nishonalarining   majmui   kishining   iste’dodi   deyiladi.   Lekin   bu   tabiiy   layoqat
nishonalari   muvaffaqiyatli   faoliyatning   to’la-to’kis   shart-sharoiti   bo’la   olmaydi.
Layoqat   nishonalarini   rivolantirish   kerak,   bu   esa   faoliyat   jarayondagina   ro’y
berishi   mumkin.   Layoqat   nishonalari   ko’p   qiymatlidir,   yana   tegishli   sharoitlar
mavjud   bo’lganda,   faoliyatga   qarab   layoqat   nishonalari   asosida   turli   qobiliyatlar
rivojlanishi mumkin. Masalan, yaxshi eshitish va ohangni sezish qobiliyati mavjud
bo’lganda   bir   kishi   kompozitor,   ikkinchisi   yaxshi   ijrochi,   uchinchisi   yaxshi
dirijyor, to’rtinchisi  musiqa  tanqidchisi  va hokozolar  bo’lib yetishmog’i  mumkin.
Qulay   sharoitlar   mavjud   bo’lganda   ayrim   kishilarda   qobiliyatlar   juda   erta
rivojlanadi.   Odatda   musiqa   va   tasviriy   san’atga   bo’lgan   layoqat   ancha   ertaroq
paydo   bo’ladi.   Masalan,   M.I.Glinka   3-4   yoshidayoq   shunday   o’yinni   juda
yoqtirgan:   u   ovoz   chiqaradigan   turli   buyumlarni   (mis,   tog’oracha,   kostrilka)
yog’och  bilan  chalgan. Bunda   kattalarni   hayron qoldiradigan  darajada  ohangdosh
tovushlar paydo bo lganki, ularni eshitish maroqli edi. Keyinchalik bu bola buyukʼ
kompozitor   bo’lib   yetishdi.   Biroq   shunday   ham   bo’ladiki,   kishilar   bolalikda
favqulodda   qobiliyatlarini   nomoyon   qilganlar-u,   biroq   katta   bo’lgach,   ulardan
mahrum   bo’lganlar.   Lekin   bunday   hollar   nisbatan   kam   uchraydi.   Qobiliyatlar
faoliyat   davomida   rivojlanadi.   Qobiliyatlarni   rivojlantirishning   birinchi   sharti-
faoliyatga bo’lgan ehtiyojni tarbiyalashdir. Mehnatga bo’lgan ehttyojni tarbiyalash
uchun   ishga   qiziqish   va   unga   odatlanish   katta   ahamiyatga   egadir.   Qobiliyatlar
shaxsning   boshqa   sifatlari   bilan   chambarchas   bog’langan.   Kishining   talantli
ekanligi   ma’lum   darajada   uning   psixik   jarayonlari,   shuningdek,   ko’pgina   psixik
20 xususiyatlarining   rivojlanish   darajasiga   bog liq   bo’ladi.   Ayrim   qobiliyatlarniʻ
rivojlantirishda tegishli bilish jarayonlarining yuqori darajada bo’lishi hal qiluvchi
rol   o’ynaydi.   Masalan,   musiqachi   uchun   eshitish,   rassom   uchun   ko’rish   idroklari
katta   ahamiyatga   ega.   Kishi   o’z   qobiliyatlarini   rivojlantirish   bilan   shug’ullanar
ekan,   bu   rivojlanish   quruq   maqsaddan   iborat   bo’lib   qolishi   kerak   emas.   Asosiy
vazifa jamiyatning munosib, foydali a’zosi bo`lib yetishishdan iboratdir. 
   Shaxs kasbiy shakllanishining o z maxsulligi va anglay olishining muhim	
ʼ
omili uning kasbiy mehnatda ma no topishidadir, o z kasbiy hayotini	
ʼ ʻ
loyihalashtirish,   mas uliyat   bilan   kasb,   mutaxassislik   va   ish-joyini   tanlash	
ʼ
borasida   qaror   qabul   qilishdadir.   Albatta,   bu   muhim   kasbiy   muammolar   shaxs
oldida   butun   hayoti   davomida   paydo   bo laveradi.   Shaxs   esa,   doimo   o zgarib,	
ʻ ʼ
rivojlanib   turadi.   Demak,   uning   rivojlanishini   turli   bosqichlarida   kasbiy   anglash
muammolari   turlicha   hal   etiladi.   Kasblar   olamida   o z   o rnini   to g ri   tanlash,   o z	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
ijtimoiy   kasbiy   rolini   kasbiy   mehnatga   jamoaga   va   o ziga   bo Igan   munosabatini	
ʻ ʻ
anglay   olishi   inson   hayotining   muhim   komponentlari   bo lib   qoladi.   Gohida   kishi	
ʻ
kasbdan   uzoqlashib,   undan   og irlik   seza   boshlaydi   unda   o z   kasbiy   holatidan	
ʻ ʻ
qoniqmaslik   hissi   paydo   bo ladi.   Shuningdek,   insonlarda   majburiy   holatda   kasb	
ʻ
(mutaxassislik)ni va ish joyini almashtirish hollari gohida uchrab turadi. Ta kidlash	
ʼ
mumkinki,   shaxs   oldida   doimo   undan   kasbga   bo lgan   munosabatni   aniqlash,	
ʻ
gohida   o z   kasbiy   yutuqlarini   tahlil   etish,   kasb   tanlovi   yoki   uni   almashtirish	
ʻ
qarorini   qabul   qilish,   kar’erani   aniqlash   va   korreksiyalash   boshqa   kasbga   xos
bo Igan masalalarni hal etishni talab etadi. Kasbshunoslikda barcha bu muammolar	
ʻ
kompleksi   kasbiy   aniqlanish   deb   tushuniladi.   Tabiiyki,   bunday   murakkab
psixologik   hodisa   psixologiya   fanida   yagona   to g ri   ta rifga  ega   bo lishi   mumkin	
ʻ ʻ ʼ ʻ
emas.   Shaxsda   kasbiy   shakllanish   konsepsiyasini   tadqiqotchi   psixologlar
tomonidan   turlicha   tushuntirib   berilgan.   A.   Maslou   konsepsiyasi   bo yicha,   inson	
ʻ
takomillashib borishiga, o zini namoyon etishiga bo lgan intilishi aks etadi. Uning	
ʻ ʻ
konsepsiyasida "Aniqlanish"
tushunchasi "O zini namoyon etish" tushunchasi yaqin atama sifatida e tirof	
ʻ ʼ
21 etiladi.   P.G.   Shedrovskiy   "Aniqlanish"   insonning   o zini   o zi   o z   individualʻ ʻ ʻ
tarixini yaratish qobiliyati sifatida, o zligini aniqlay olishida ko radi.	
ʻ ʻ
    Ye.A.   Klimov   kasbiy   anglashni   batafsil   tahlil   etib,   uni   "psixik
rivojlanishining,   nimadir   foydali   ishni   qiluvchilar"   professionallar
hamjamiyatining   to laqonli   ishtirokchisi   sifatida   o zini   shakllantirishning   muhim	
ʻ ʻ
ko rinishidir. Kasbiy anglash bo yicha Ye.A. Klimovning fikri qadrli hisoblanadi.	
ʻ ʻ
Uning   fikricha,   oson   va   qisqa   muddatli   hisoblangan   kasb   tanlovi   aslida   "lahza
qo shuv   butun   kelgusi   hayot"   formulasi   asosida   amalga   oshiriladi.   Shaxsda
ʻ
rivojlanish   yo llaridan   avval   turli   mehnat   sohalariga   ma lum   munosabat,   ko p	
ʻ ʼ ʻ
kasblar   haqida   tasavvur   va   o z   imkoniyatlarini   baholash,   ijtimoiy   iqtisodiy	
ʻ
vaziyatda   to g ri   yo l   tutishi   kasb   tanlovining   "zaxira   variantlari"   va   navbatdagi	
ʻ ʻ ʻ
kasbiy   anglash   ichki   tayyorgarlikka   xos   bo lgan   boshqa   ko p   narsalar   haqida	
ʼ ʼ
tasavvur   shakllangan   bo ladi.   Ye.A.   Klimovning   fikrini   mantiqiy   jihatdan	
ʼ
umumlashtirib quyidagicha ta kidlash mumkin. Kasbiy anglash kasbiy tanlovining	
ʼ
bir   lahzali   akti   bo lib   qolmaydi   va   tanlangan   mutaxassislik   bo yicha   kasbiy	
ʻ ʻ
tayyorgarlik   yakuni   bilan   tugatilmaydi,   balki   u   butun   kasbiy   hayoti   mobaynida
davom etadi. Ushbu konsepsiyaning muhim jihati shundaki, bunda kasbiy anglash
tahliliga   tizimli   yondoshuv   qo llaniladi,   ammo   tadqiqot   muammosining   faqatgina	
ʼ
erta   yoshlik   yoshi   bilan   chegaralanishi   konsepsiyasining   evrestik   imkoniyatlarini
cheklaydi.   Kasbiy   va   shaxsiy   anglash   N.S.   Pryajnikov   tomonidan   olib   borilgan
izlanishlarning predmeti hisoblanadi. Uning konseptual yondashuvi quyidagilardan
iborat: Adabiyotlar tahlili, amalga oshirilgan tajriba - eksperimentlar tadqiqot N.S.
Pryajnikovga   kasbiy   shakllanishning   nazariyasi   va   amaliyotini   boyitish   imkonini
beradi.   Kasbiy   anglash   shaxsning   boshqa   muhim   sohalarida   o zini   namoyon   eta	
ʻ
olishi bilan uzilmas aloqasini doimo ta kidlagan holda, u shunday yozadi. "Kasbiy	
ʼ
anglashning   mohiyati   aniq   madaniy-tarixiy   vaziyatda   bajariladigan   ish   va   butun
hayot   mazmunini   mustaqil   va   anglangan   xolda   topishdadir".   Shaxsning   kasbiy
anglashi   bo yicha   o tkazilgan   tahlilini   umumlashtirib,   bu   jarayonning   asosiy	
ʻ ʼ
nuqtalarini ajratishimiz mumkin:
22 1.   Kasbiy   anglash   -individning   kasblar   olamiga   va   tanlangan   aniq   kasblar
olamiga nisbatan bo lgan tanlovi munosabati.ʼ
2. O z xususiyatlar va imkoniyatlarini, kasbiy faoliyat talablarini va ijtimoiy	
ʻ
iqtisodiy sharoitlarni hisobga olgan holda kasbiy anglash yadrosi hisoblanadi.
3.   Kasbiy   anglash   butun   kasbiy   hayoti   davomida   amalga   oshiriladi,   shaxs
doim   o zgaradi,   o z   kasbiy   hayotini   qayta   anglaydi   va   kasbida   o zini   namoyon	
ʼ ʻ ʻ
etadi.
4. Shaxs kasbiy anglashning dolzarblashuvi, turli voqealar, yani umumta lim	
ʼ
maktabini,   o quv   yurtini   tugatish   malaka   oshirish,   yashash   joyini   almashtirish,	
ʻ
attestatsiya, ishdan bo shash va hokazalar bilan anglanadi.	
ʼ
5.   Kasbiy   anglash   shaxs   muhim   ijtimoiy   -   psixologik   yetukligini   tavsifi
hisoblanadi.
   Mehnat insonning mavjudligi va taraqqiyoti uchun xizmat qiluvchi muhim
shartlardan   biri   hisoblanadi.   Mehnat   ijtimoiy   muhitni,   sub ektning   faoliyatda	
ʼ
shakllanishi   va   uning   extiyoji,   maqsadi,   qadriyatlari   tizimi   hamda   hayot
mazmunini   anglash   vositasidir.   Mehnat   faoliyati   jarayonida   inson   psixikasi
namoyon   bo ladi   va   rivojlanadi,   shu   bilan   bir   qatorda   inson   shaxs   sifatida	
ʼ
shakllanib,   uning   yangi   qirralari   ochilib   boradi.   Shaxs   va   faoliyatning   murakkab
hamda   ko p   qirrali   aloqalari   shaxsning   psixik   boshqaruvi,   shaxs   xarakterini	
ʼ
determinatsiyalovchi   funksiyalar   va   tuzilishlarning   o ziga   xos   hususiyatlari,	
ʼ
shuningdek,   faoliyatning   vaqt   va   makon   kabi   boshqa   maxsus   tavsiflari   bilan
shartlangan.   Bu   shaxs   -   faoliyat   tizimi   munosabatlar   dinamikisini   ta minlaydi,	
ʼ
ya ni   o zaro   ko nikish,   shaxs   komponentlari   va   faoliyatga   adaptatsiyasida	
ʼ ʼ ʼ
namoyon   bo ladi.   Bu   jarayon   nafaqat   shaxsning   psixik   komponentlarining	
ʼ
faollashishi, faoliyat maqsadi, vazifalari va mazmunini adekvat ta minlash tizimini	
ʼ
shakllanishi   bilan   cheklanib   qolmasdan,   shu   bilan   bir   qatorda   shaxsning   alohida
sifat   va   o ziga   xos   jihatlarining   shakllanishi   bilan   muvofq   ravishda   kechadi.	
ʼ
Shaxsning   faoliyat   xarakteri   bilan   bog liq   ravishda   rivojlanish   jarayoni   qator	
ʼ
shaxsiy   va   faoliyat   omillarini   o ziga   xosligidan   kelib   chiqadi.   Bu   taraqqiyot	
ʼ
shaxsning   aniq,   tipik   hayotiy   va   kasbiy   sharoitlarda   adekvat   hamda   ishonchli
23 xarakatlarini   ta minlashga,   faoliyatni   jadallashtirish   uchun   zarur   bo lgan   shaxsʼ ʼ
tuzilishi   va   barqaror   sifatlarning   shakllanishiga   yo naltirilgan   bo ladi.   Ma lumki	
ʼ ʼ ʼ
maqsadga yo naltirilgan xulq-atvor birinchi navbatda, kasbiy faoliyat uchun shaxs	
ʼ
taraqqiyotini   stimullashtiruvchi   tashqi   faoliyat   va   ijtimoiy   omillar   hamda   shaxs
xususiyatlarining o zaro ta sirida namoyon bo luvchi  mehnat  sub ektining sifatlar	
ʼ ʼ ʼ ʼ
tizimini yuzaga kelishi va shakllanishi, aniq xulq-atvor va faoliyat shakllari uchun
xos   bo Igan   shaxs   xususiyatlarini   shakllanish   vaziyatlari   bilan   tavsiflanadi.   Shu	
ʼ
bilan bir vaqtda, shaxsni faoliyatga jalb qilinganligi, uning maqsad va vazifalarini
amalga oshirishga bo Igan ustanovkalari, sub ektning mehnat jarayoniga shaxsning	
ʼ ʼ
psixologik   xususiyatlari   orqali   aniqlanuvchi   yuqori   imkoniyatlarni   tadbiq   qilish
malakasi va mazmuniga moslashishi, ko nikishiga intilishi bilan bog liqdir. Shaxs	
ʼ ʼ
va   faoliyatning   o zaro   aloqasi   va   o zaro   ta siri   jarayoni   dinamik   xarakterga   ega	
ʼ ʼ ʼ
bo lib,   bu   jarayon   psixologiyada   mutaxassis   shaxsini   shakllanishi   muammosi	
ʼ
doirasida o rganilgan.	
ʼ
2.2. Noyob qobiliyatlar haqida.
    Bizlarni   sanoqli   qobiliyatga   yoki   mutaxassislikka   layoqatimiz   bo’ladi   va
ularni   hammasini   ham   egallay   olmaymiz.   Lekin   Savanta   sindromiga   chalingan
bemorlarda layoqatni chegarasi bo’lmaydi. Har qanday sohani, bilimni, yo’nalishni
qiyinchiliklarsiz   uddalaydilar.   Masalan   savantist   (Savanta   sindromiga   chalingan)
bola maktabdagi barcha fanlarni 100% darajada o’zlashtiradi, kamiga san’at sohasi
deysizmi   skripka   chalish,   rasm   chizish,   hunarmandchilik,   IT   sohasi,
programmalashtirish,   texnika   sohasi,   elektronika   barcha-barchasini   birdaniga
o’zlashtirib   olishga   qodir   bo’ladi.   “Nega   bu   kasallik   bo’lishi   kerak?   Ahir   bu
ekstraordinar (noyob) qobiliyat-ku?” deyishingiz tabiiy. Ular genial bo’lsalar ham
emotsional   boshqaruvda   qiyinchiliklarga   uchraydilar.   Ya’ni   his-kechinmalarini
boshqarishni bilishmaydi. Shu sababli  ham jamiyatga moslasholmaydilar. Bunday
kasallikka chalingan insonlarni kam uchratamiz. Ushbu kasallik Asperger sindromi
(yoki   Autizm)   natijasida   yuzaga   keladi.   Uvinston   Grum   romani   asosida   olingan
24 “Forrest   Gamp”   kinofilmidagi   bosh   qahramon   Forrest   Gamp   savanta   sindromiga
chalingan bo’ladi. 
    Miyaning   ishini   ta’minlaydigan   mexanizmlar   nafaqat   shikastlanish
natijasida yuzaga keladigan tanqisliklar orqali aniqlanadi. Ba’zi hollarda, shunday
bo’ladi   insonning   asab   tizimining   ishlashi   haqida   bizga   ma’lumot   beradigan
maxsus yoki oshirilgan quvvatlarning mavjudligi va qanday qilib g’ayritabiiy miya
funksiyasi   yetishmovchilik   bilan   sinonim   bo’lishi   shart   emas.   Savanta   sindromi,
shuningdek, Sage sindromi, bunga yaqqol misoldir. Ushbu sindrom birinchi marta
188-   yilda  tasvirlangan   va   u  aqliy   qobiliyatlari   sezilarli   darajada   buzilgan,   ammo
alohida   xotirasi   bo’lgan   odamlarni   nazarda   tutgan.   Shu   vaqtdan   boshlab   ko’plab
olimlar   ushbu   hodisani   o’rganishdi.   Savantizmning   kelib   chiqishi   nimada?   Bu
savolga   tezkor   javob   ma’lum   emas.   Biroq,   ushbu   holatlarning   aksariyati   bilan
izohlanishi mumkinligiga ishora mavjud funksional assimetriya ikkita miya yarim
sharlari   orasidagi   yoki   bu   ikkala   yarimning   ishlashini   o’zgartiradigan   narsa.
Xususan, chap yarim sharning ba’zi kamchiliklarini qoplaydigan ko’rinadigan o’ng
yarim   sharning   ba’zi   funksional   maydonlarining   kengayishi   bunday   xilma-xil
alomatlar sabab bo’lishi mumkin deb ishoniladi.
    Olimlarning   qobiliyatlari   ko’proq   namoyon   bo’ladigan   sohalar:   musiqa,
tasviriy  san’at,  arifmetik  hisoblar,  kalendar  hisoblari,  kartografiya,  murakkab  uch
o’lchamli modellarni qurish. 
    Savant   sindromi   bo’lgan   odam   bir   marta   eshitgan   matnning   bir   necha
sahifasini   takrorlashi,   ko’p   xonali   sonlarni   ko’paytirish   natijasini   oldindan
bilgandek aniq nomlashi yoki har qanday yilning 1-yanvari haftaning qaysi kunini
aytishi  mumkin.  29  yoshli  olim  Stiven  Uilshir   singari,  operani   tark  etib,  eshitgan
barcha   ariyalarini   kuylay   oladigan   yoki   shahar   ustidan   uchib   o’tgandan   keyin
London   hududi   xaritasini   chiza   oladigan   olimlar   bor.   Bundan   tashqari,   savant
sindromining   qayd   etilgan   ko’rinishlari   orasida   chet   tillarini   o’rganish   qobiliyati,
vaqtni his qilishning kuchayishi, hidlarning nozik farqlanishi va boshqalar mavjud.
Shu   bilan   birga,   sindromning   namoyon   bo’lishidan   tashqarida   yotadigan   joylarda
bunday odam aniq pastlikni namoyon qilishi mumkin, shu jumladan aqliy zaiflik .
25 Eng   keng   tarqalgan   "taqvim"   savantizmi,   fenomenal   xotiraga   ega   bo’lgan   biroz
kamroq   tarqalgan   olimlar.   Bundan   tashqari,   giperkalkuliya   mavjud   -   juda   yuqori
matematik qobiliyatlar. Bunday odamlarga fenomenal hisoblagichlar deyiladi.
   Psixiatrik adabiyotlarda oligofreniya bilan og’rigan bemorlarda imbesillik
darajasida   istisno   xotira   va   "taqvim"   savantizmi   (kelajakka   yoki   o’tmishdagi
yuzlab   yillardagi   har   qanday   sana   haftasining   kunini   aniq   ko’rsatish   qobiliyati)
holatlari tasvirlangan.
Bugungi   kunga   kelib   ushbu   Savant   sindromi   nima   uchun   ba’zi   odamlarda
paydo   bo’lishi,   boshqalarda   emasligi   100   foiz   ma’lum   emas.   Aniq   ko’rinadigan
narsa shu meros qilib olinishi  yoki  olinmasligi  mumkin, va sindrom  va miyaning
shikastlanishi o’rtasida bog’liqlik bo’lishi mumkin deb o’ylashadi.
   Yana bir insondagi noyob qobiliyatlardan biri bu- sioloniya ya ni tushlarniʼ
boshqarish va nazorat qilish qobiliyati. Sioloniya- bu aniq tush degani. 
Aniq tush — bu odam tush ko rayotganini tushunadigan va uning mazmunini	
ʻ
ma lum darajada nazorat qila oladigan o zgargan ong holatidir. Bu uyqu fazasi va	
ʼ ʻ
uyg onish   o rtasidagi   chegara   holatining   bir   turi.   „Aniq   tush”   atamasi
ʻ ʻ
(niderlandcha:   lucide   droom)   Gollandiyalik   psixiatr   va   yozuvchi   Frederikvan
Eeden (1860—1932) tomonidan kiritilgan.
Aniq   tushlar   ilmiy   tadqiqot   mavzusi   bo lib,   ularning   mavjudligi,   xususan,	
ʻ
yapon   olimlari   tomonidan   tasdiqlangan.   Aniq   tush   ko rish   jarayonida   oddiy	
ʻ
hayotda   imkonsiz   bo lgan   har   qanday   vaziyatlarni   taqlid   qilish   mumkin,   bu   esa	
ʻ
qo llash uchun keng imkoniyatlarni ochadi. 	
ʻ
Virtual haqiqat. Aniq tushni virtual haqiqat sifatida ko rish mumkin, u yerda	
ʻ
deyarli hech qanday cheklovlar yo q.	
ʻ
Psixoterapevtik   jihat.   Tushda   tushdagi   harakatlar   va   hodisalarni   aniq
boshqarishni o rganib, masalan, tushida yiqilish o rniga uchish, harakatlanayotgan	
ʻ ʻ
yo nalishini   o zgartirish,   o xshashlik,   odatiy   va   takrorlanadigan   tushlar,   tush	
ʻ ʻ ʻ
ko rgan odam  kundalik hayotida ishonch  tuyg usini  boshdan kechirish,  o tkazish,
ʻ ʻ ʻ
shu jumladan, ba zi qo rquv yoki fobiyalardan halos bo lish imkoniyatiga ega.	
ʼ ʻ ʻ
26 Aniq tushlarni o rganish bo yicha yetakchi Stiven LaBerge bo lib, u birinchiʻ ʻ ʻ
bo lib   ushbu   hodisa   masalasiga   faqat   ilmiy   nuqtai   nazardan   yondashdi.	
ʻ
Shuningdek, Laberge ushbu hodisani o rganishga bag ishlangan bir qancha asarlar	
ʻ ʻ
muallifi.   Aynan   u   dunyoda   birinchi   bo lib   tushida   xabardor   bo lish   imkoniyatini
ʻ ʻ
isbotlagan   to liq   ilmiy   tajribachi   edi.   Bu   uskunalar   yordamida,   odam   tushida	
ʻ
bo lgan   vaqtda,   ko zlar   bilan   tushdan   ma lum   signallarni   berish   orqali   amalga	
ʻ ʻ ʼ
oshirildi.   Shu   bilan   birga,   haqiqiy   tanadagi   va   ravshan   tushda   qabul   qilingan
tanadagi ko z harakatlarining umumiyligi ham isbotlangan.	
ʻ
Aniq tush ko rish amaliyotining holatlari, shuningdek, ulardan olingan tajriba	
ʻ
ko plab xalqlar orasida ma lum bo lib, asosan og zaki dostonda o z aksini topgan. 	
ʻ ʼ ʻ ʻ ʻ
27 Xulosa
   Qobiliyat - odam psixikasining eng muhim xususiyatlaridan biri bo’lib, bu
xususiyatlarni   haddan   tashqari   keng   to’ldirish   imkoni   oqibatida   qandaydir   bir
qobiliyatning nisbiy zaifligi, hattoki shunday bu qobiliyat bilan hammasidan ko’ra
birbiri bilan chambarchas bog’liq faoliyatning muvaffaqiaytli bajarish imkoni aslo
yo’q emas. Qobiliyatlar bilim, ko’nikma va malakalarda aks etmaydi, balki ularni
egallash   dinamikasida   namoyon   bo’ladi.   Faoliyat   uchun   zarur   bo’lgan   bilim   va
ko’nikmalarni   o’zlashtirish   jarayonida   yuzaga   chiqadigan   farqlar   qobiliyatlar
to’g’risida   mulohaza   yuritish   imkonini   beradi.   Demak,   shaxsning   faoliyatini
muvaffaqiyatli amalga oshirish sharti hisoblangan, bilim ko’nikma va malakalami
egallash dinamikasida yuzaga chiqadigan farqlarda namoyon bo’ladigan individual
psixologik xususiayti qobiliyatlar deyiladi.
Shunday   qilib   xulosa   o rnida   shuni   aytish   mumkinki   Qobiliyat   shaxsningʻ
psixologik   va   fiziologik   tuzilishining   xususiyati   sanaladi.   Qobiliyat   ko nikma,	
ʻ
malakadan   farq   qiladi.   Qobiliyat   insonga   berilgan   in om   sifatida   qaraladi.	
ʼ
Qobiliyat   inson   tomonidan   ko nikma   va   malakalarning   egallanishi   jarayonida	
ʻ
takomillashib   boradi.   Har   qanday   qobiliyat   turi   shaxsga   tegishli   murakkab
psixologik   tushunchadan   tashkil   topgan   bo lib,   u   faoliyatning   talablariga	
ʻ
mutanosib xususiyatlar tizimini o z ichiga oladi. Shuning uchun qobiliyat deganda	
ʻ
birorta xususiyatning o zini emas, balki shaxs faoliyatining talablariga javob bera	
ʻ
oladigan   va   shu   faoliyatda   yuqori   ko rsatkichlarga   erishishni   ta minlashga	
ʻ ʼ
imkoniyat   beradigan   xususiyatlar   sintezini   tushunmoq   lozim.   Barcha   qobiliyat
uchun tayanch xususiyat  — kuzatuvchanlikda, ya ni insonni fahmlash, obyektdan	
ʼ
u   yoki   bu   alomatlarni   ko ra   bilish,   ajrata   olish   ko nikmasidir.   Qobiliyatning	
ʻ ʻ
yetakchi   xususiyatlaridan   biri   —   narsa   va   hodisalar   mohiyatini   ijodiy   tasavvur
qilishdir.   U   shaxsning   shakllanishi   va   rivojlanishi   natijasi   bo lishi   bilan   birga,	
ʻ
tabiiy manbaga ham ega.
28 Foydalanilgan adabiyotlar ro yxati:ʻ
1. G’oziyev E.G. Umumiy psixologiya. Toshkent. 2002. 1-2 kitob.
2. Yo’ldoshev S.,&Sultonaliyeva G. (2023). SUITSIDIAL HOLAT VA UNING 
KELIB CHIQISH SABABLARI.  Журнал Педагогики и психологиив современном
оброзованииб 3(1). Извлечено от 
https :// ppmedu . jdpu . uz / index . php / article / view /7726
3. Baratov   sh . r .  Ta ’ limda   psixologik   xizmat   asoslari . – Toshkent :  BuxDU , 1999. –
B . 77-85.
4. Davletshin   M . G .  Yosh   davrlar   va   pedagogik   psixologiya   asoslari . – Toshkent : 
TDPU , 2006. -43 b .
5. Ismoilovna A.Z. (2021). Methodology of organizational capacity development 
in gifed children. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research 
Journal, 11(10), 1957-1961.
6. Labej S., ReyngoldX. Praktika osoznannogo snovideniya / Stiven Laberj, 
Xovard Reyngold.
7. Moss R. Osoznannie snovideniya / Robert Moss.
8. Bekimbetova A., Alauatdinov S., Sagindikova N. Seminar sabaqlardi 
sho’lkemlestiriwde innovatsion texnalogiyalardan paydalaniw. No’is. 
Qaraqalpaqstan. 2013. -110b.
9. Sagindikova N.J. Talabalar o’quv faoliyatida mas’uliyatning gender 
xuxusiyatlari T.: “Fan va texnologiya “, 2016, 120b. UDK: 159.947.23
10. Sagindikova N.J. Gender o’ziga xoslik va talabalar o’quv faoliyati. 
Pedagogika. TDPU 2016/3 y. 49-55b.
11. Sagindikova N., Safaev N., OdilovaN. va boshq. Shaxs psixologik yetukligining
ilmiy nazariy asoslari. (Ilmiy- uslubiy qo’llanma) Nizomiy nomidagi TDPU 
nashriyoti. Toshkent. 2017y. 4,75
12. Сагиндикова Н.Ж, Сагиндикова Ж.Н. Жамиятда гендер масаласи ва 
унинг талабалар ҳаётида аҳамияти баспа ҚДУ Хотин қизлар конференция 
тўплами, Нукус-2015й. 74-76б 3б. 
29 13. Н.В.Пирниязова.Н.Ж.Сагиндикова Улыўма психология пәнинен әмелий 
сабақлар бойынша жумыс күнделиги. Ўқув-методик қўлланма. Қорақалпоқ 
давлат университети босмахонаси. Нукус 2020 70б. 
14. Н.В.Пирниязова.Н.Ж.Сагиндикова. Шахс психологияси.  Услубий 
қўлланма. Нукус 2020. 64 б. 
15.  Л. Сапарова, З.Матуразова, Ш.Алланазарова, М.Курбаниязов Улыўма 
психология. Оқыў қолланба. УзРОУМТВ тәлим студентлери ушын. 
Тошкент. 2018. «Шолпан» баспаханасы. 161 бет.
16. Yuldashev, S., & Arakulov, G. (2023). ETHNOPSYCHOLOGICAL 
CHARACTERISTICS OF AGGRESSIVE BEHAVIOR IN FAMILY 
DISPUTES.International Journal of Contemporary Scientific and Technical 
Research, (Special Issue),81-88.
17.  Yo’ldoshyev, S., & Sultonaliyeva, G. (2023). O’QUVCHI XULQ-ATVORNING
PSIXOLOGIK KORREKSIYASI. )  Журнал Педагогики и психологии в 
современном образовании 3(2). Извлечено от 
https :// ppmedu . jdpu . uz / index . php / ppmedu / article / view /8389
18. Asliddinov, Y. L. S. (2022). PSIXOLOGIK ZO’RAVONLIK VA 
KIBERBULLING. International Journal of Contemporary Scientific and Technical
Research, 62-66. Yuldashev S. (2021). THE PEDAGOGICAL ESSENCE OF THE 
PROFESSIONAL ACTIVITY OF A TEACHER IN MILITARY EDUCATION. 
International Journal of World Languages 1(2).
19. Aракулов Г. (2022). Pedagogik va psixologik mashg ‘ulotlar maktabgacha 
yoshdagi bolalarda muhim fenomen sifatida. C овременные тенденции 
инноватционного развития науки и образования в глобальном мире, 1(3), 54-
56.
20. Yo’ldoshyev, S. (2023). ZAMONAVIY PSIXOLOGIYANING PEDAGOGIKA
30

Qobiliyatlar

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dislaliyali bolalar shaxs va shaxslararo munosabati xususiyatlari
  • Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab
  • Diqqatning neyrofiziologik mexanizmi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский