Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 129.3KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 08 Yanvar 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Geografiya

Sotuvchi

Husenov Jahongir

Ro'yxatga olish sanasi 03 May 2024

9 Sotish

Qozog'iston iqtisodiyoti

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
__________________ UNVERSITITETI
TABIIY FANLAR FAKULTETI
“EKALOGIYA VA GEOGRAFIYA KAFEDRASI”
“ Himoyaga ruxsat etilsin ”
Tabiiy fanlar fakulteti dekani
___________________
“___”_____________2024
“5110500 – Geografiya va iqtisodiy bilim asoslari’’ ta’lim yo‘nalishi
______ guruh talabasi  _____________ning
“______________________________________________”
mavzusidagi
KURS ISHI
Ilmiy rahbar:
_________o‘qit. ______________
“Himoyaga ruxsat etilsin”
“Ekalogiya va geografiya”
Kafedra mudiri.__________________
__________________
“____”__________________2024
GULISTON-2024 MUNDARIJA:
KIRISH ............................................................................................................................................ 3
I BOB. QOZOG‘ISTON IQTISODIYOTI ...................................................................................... 4
1.1. Moliyaviy rivojlanish ................................................................................................................ 4
1.2. Qozog‘istonning makroiqtisodiy holati .................................................................................... 8
1.3. Institutsional va huquqiy muhit .............................................................................................. 12
II BOB TASHQI SAVDO ............................................................................................................. 21
2.1. Yevro-Osiyo tranzit ko‘prigi .................................................................................................. 21
2.2. Qozog‘iston Respublikasining tashqi savdo yo‘llari .............................................................. 25
2.3. Qozog‘iston uchun tashqi savdo faoliyatini amalga oshirishning xalqaro amaliyoti ............. 27
XULOSA ....................................................................................................................................... 31
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI ................................................................... 32
2 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi.   Xalqaro   munosabatlarning   eng   qadimgi   shakli
xalqaro   savdodir.   Jahon   xo‘jaligi   shakllanmasdan   oldin   ham   xalqlar   tovar
ayirboshlash   bilan   faol   shug‘ullangan,   ya’ni   ba’zilarida   ko‘p   bo‘lgan   narsani
kamchilikka, boshqa xalqlarga ayirboshlagan. Shuning uchun xalqaro savdo jahon
iqtisodiyotidan oldinroq bo‘lgan.
Hozirgi   vaqtda   savdo-iqtisodiy   aloqalar   asosan   avvalgi   xususiyatlarini
saqlab   qoldi.   Bu,   birinchi   navbatda,   unchalik   o‘zgarmagan   tovar   aylanmasi
tarkibiga   taalluqlidir.   Tovar   birjasi   operatsiyalarining   asosini   yoqilg‘i-energetika
tovarlari, qora va rangli metallar, o‘g‘itlar, mashinasozlik mahsulotlari tashkil etdi.
Savdo munosabatlari hajmining qisqarishiga sabab bo‘lgan sabablar qatoriga
quyidagilar   kiradi:   umumiy   naqd   pul   inqirozi   va   o‘zaro   naqd   pulsiz   to‘lovlar;
iqtisodiy islohotlarning sur’ati va xarakteridagi sezilarli farqlar
Qozog‘istonning tashqi iqtisodiy sohadagi eng muhim vazifasi Jahon Savdo
Tashkilotiga   a’zo   bo‘lish   bo‘lib   qolmoqda,   bu   holda   mahalliy   eksportchilarning
manfaatlarini samarali himoya qilib bo‘lmaydi. Shuningdek, Tashqi ishlar vazirligi
bilan kelishilgan holda qayta tashkil etish ishlari olib borilmoqda.
Kurs   ishining   maqsadi :   Ushbu   ishning   maqsadi   Qozog‘iston
Respublikasining iqtisodiyotini o‘rganish va tahlil qilishdan iborat.
Kurs ishining vazifalar: 
 Qozog‘iston iqtisodiyotini o‘rganish;
 Qozog‘istonning makroiqtisodiy holati tahlil qilish;
 Institutsional va huquqiy muhitini tekshirish;
 Qozog‘iston Respublikasining tashqi savdosini o‘rganish.
Kurs ishining tarkibiy qismi:  Ushbu kurs ishi kirish, ikkita bob, xulosa va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat. Har bir bobda uchtadan reja mavjud.
3 I BOB. QOZOG‘ISTON IQTISODIYOTI
1.1. Moliyaviy rivojlanish
Qozog iston   davlatining   iqtisodiyotiʻ   —   mutlaq   va   aholi   jon   boshiga
to g ri   keladigan   YaIM   ko rsatkichlari   bo yicha  	
ʻ ʻ ʻ ʻ Markaziy   Osiyoda   eng   yirik
mamlakat   hisoblanadi.   Qozog iston	
ʻ   Sobiq   Sovet   Ittifoqi   parchalangandan   keyin,
mustaqil   respublika   bo lganidan   beri   2021-yilda   370   milliard   AQSh   dollaridan	
ʻ
ortiq xorijiy investitsiyalar jalb qildi.
U   neft   zahiralariga,   shuningdek,   minerallar   va   metallarga   boy   bo lgan	
ʻ
davlat.  Chorvachilik  va  g alla  yetishtirishga  ixtisoslashtirilgan,  keng  	
ʻ dasht   yerlari
bilan   ham   qishloq   xo jaligida   katta   salohiyatiga   ega.   Qozog iston   janubidagi	
ʻ ʻ
tog lar  	
ʻ olma   va   yong oq   mahsulotlari   uchun   muhim   ahamiyatga   ega;   u   yerda	ʻ
ikkala   tur   mahsulot   yovvoyi   holda   o sadi.   Qozog istonning   sanoat   sektori   ushbu	
ʻ ʻ
tabiiy resurslarni qazib olish va qayta ishlashga tayanadi. 
Sovet   Ittifoqining   parchalanib   ketishi   va   Qozog istonning   an anaviy   og ir	
ʻ ʼ ʻ
sanoat   mahsulotlariga   bo lgan   talabning   tushib   ketishi   1991-yildan   beri	
ʻ
iqtisodiyotning keskin pasayishiga olib keldi, eng keskin yillik pasayish 1994-yilda
sodir   bo lgan.   1995-1997   yillarda   iqtisodiy   islohot   va   xususiylashtirish   bo yicha	
ʻ ʻ
davlat dasturining o sish sur’ati tezlashdi, buning natijasida davlat aktivlari xususiy	
ʻ
sektorga sezilarli darajada o tdi. Qozog istonga 2000-yil va 2002-yillarda 	
ʻ ʻ Yevropa
Ittifoqi   va   AQSh   davlatlari   tomonidan   „bozor   iqtisodiyoti   mamlakati“   maqomi
berilgan.
1996-yil   dekabr   oyida   G arbiy   Qozog istonning   Tengiz   konidan  	
ʻ ʻ Rossiya
orqali   Qora   dengizgacha   yangi   quvur   qurish   bo yicha   Kasbiy   quvurlari	
ʻ
konsorsiumining   imzolanishi   Putinning   2022-yilgi   Rossiyadan   keyin   ko rgan   iliq	
ʻ
qo llab-quvvatlashi   bilan   muammoga   duch   kelmaguncha,   sezilarli   darajada	
ʻ
kattaroq   neft   eksporti   istiqbollarini   oshirib   kelmoqda   edi.   Qozog iston   prezidenti	
ʻ
Qosim-Jomart   Tokayevning   Ukrainaga   bostirib   kirishi,   Qozog iston   iqtisodiyoti
ʻ
1998-yilda   neft   narxlarining   pasayishi   va   Rossiyaning   avgust   oyidagi   moliyaviy
inqirozi   tufayli   YaIM   o sishi   2,5%   ga   pasayib   ketdi.   1999-yildagi   yorqin   nuqta	
ʻ
4 xalqaro   neft   narxlarining  tiklanishi   bo ldi,   bu  o z  vaqtida  ʻ ʻ tanga   devalvatsiyasi   va
mo l hosil yig ish bilan birgalikda iqtisodiyotni turg unlikdan olib chiqdi.	
ʻ ʻ ʻ
Aholi jon boshiga davlatning yalpi ichki mahsuloti 1990-yillarda 26 foizga
qisqardi.   2000-yillarda   Qozog iston   iqtisodiyoti   keskin   o sdi,   bunga	
ʻ ʻ
Qozog istonning yetakchi  eksport  mahsulotlari: neft, metallar  va g allaning jahon	
ʻ ʻ
bozorlaridagi   mahsulot   narxlari   oshishi   yordam   berdi.   YaIM   2000-yilda   9,6%   ga
o sdi,   1999-yildagi   1,7%   o sishga   qaraganda.   2006-yilda   mamlakat   yalpi   ichki	
ʻ ʻ
mahsulotining   o ta   yuqori   o sish   sur’ati   saqlanib   qoldi   va   10,6   foizga   o sdi.	
ʻ ʻ ʻ
Iqtisodiyotlari   jadal   rivojlanayotgan   Rossiya   va   Xitoy,   shuningdek,   qo shni	
ʻ
Mustaqil   Davlatlar   Hamdo stligi	
ʻ   (MDH)   davlatlari   bilan   olib   borilgan   biznes   bu
o sishda   yordam   berdi.   Iqtisodiy   o sishning   o sishi   davlatning   moliyaviy	
ʻ ʻ ʻ
holatining   o zgarishiga   olib   keldi,   byudjet   1999-yildagi   yalpi   ichki   mahsulotning	
ʻ
3,7%   miqdoridagi   naqd   pul   taqchilligidan   2000-yilda   0,1%   profitsitga   ko tarildi.	
ʻ
Mamlakat   2014-yildan   boshlab   iqtisodiy   o sishning   sekinlashishini   boshdan	
ʻ
kechirdi,   bu   neft   narxining   tushishi   va   Rossiya-Ukraina   urushining   oqibatlari
tufayli yuzaga keldi. Mamlakat  valyutasi 2014-yilda 19 foizga, 2015-yilda esa 22
foizga qadrsizlangan.
2017-yilda   bo lib   o tgan  	
ʻ ʻ Jahon   iqtisodiy   forumi   tomonidan   Global
raqobatbardoshlik   reytingi   tuzilib,   Qozog iston   davlati   144   ta   davlat   orasida   57-	
ʻ
o rinni egalladi	
ʻ [25]
. Reytingda bozor hajmi, YaIM, soliq stavkalari, infratuzilmaning
rivojlanishi   va   boshqalar   kabi   bir   qancha   makroiqtisodiy   va   moliyaviy   omillar
hisobga   olingan [26]
.   2012-yilda   Jahon   Iqtisodiy   Forumi   korrupsiyani   mamlakatda
biznes   yuritishdagi   eng   katta   muammo   sifatida   ko rsatdi	
ʻ [27]
,   Jahon   banki   esa
Qozog istonni  	
ʻ Angola ,   Boliviya ,   Keniya ,   Liviya   va   Pokiston   bilan   bir   qatorda
korrupsiya   o chog i   sifatida   qayd   etdi	
ʻ ʻ [28]
.   Transparensy   International   (Xalqaro
shaffoflik)   tashkilotining   2018-yilgi   Korrupsiyani   qabul   qilish   indeksida
Qozog iston   100   balldan   31   ball   to pladi,   bu   korrupsiyaning   yuqori   darajadan	
ʻ ʻ
dalolat beradi [29]
.
Jahon   bankining   Yevropa   va   Markaziy   Osiyo   mintaqalari   bo yicha   vitse	
ʻ
prezidenti   Siril   Myuller   2017-yilning   yanvar   oyida   Ostonaga   (hozirgi   Nur-Sulton
5 nomi   bilan   mashhur)   tashrif   buyurdi.   U   Jahon   banki   bilan   25   yillik   hamkorlik
davomida   erishilgan   yutuqlarni   yuqori   baholadi.   Myuller,   shuningdek,
Qozog istonning   Jahon   banki   hisobotining   “Biznes   yuritish   2017”   dasturidaʻ
avvalgi   ko rsatkichlaridan   yaxshilangan   o rni   haqida   gapirib   o tadi,   bunda	
ʻ ʻ ʻ
Qozog iston   dunyoning   190   ta   mamlakatlari   orasida   35-o rinni   egallanganligi	
ʻ ʻ
aytiladi.   2000-yildan   keyin   hukumat   davlat   sektorida   bir   qancha   islohotlar
o tkazdi: xarajatlarni kamaytirish va davlat xizmatlarini ko rsatish samaradorligini	
ʻ ʻ
oshirishga qaratilgan Yangi Davlat boshqaruvi (NPM) yondashuvini qabul qildi.
Qozog iston   davlati   Jahon   intellektual   mulk   tashkiloti   tomonidan   e’lon	
ʻ
qilingan   2018-yilgi   Global   innovatsiyalar   indeksining   (GII)   Markaziy   va   Janubiy
Osiyo mintaqaviy reytingida 3-o rinni egalladi	
ʻ .
Tadqiqot   52   ta   davlatning   moliyaviy   tizimlari   va   kapital   bozorlarini   tahlil
qiladi hamda rivojlangan va rivojlanayotgan mamlakatlarda moliyaviy va iqtisodiy
o‘sishning   asosiy   omillarini   o‘rganadi.   Hisobot   davlatlar   uchun   moliya   tizimini
isloh   qilishning   ustuvor   yo‘nalishlarini   belgilashda   vosita   bo‘lib   xizmat   qilishi
ko‘zda tutilgan. Qozog‘iston reytingda 3,13 ball to‘pladi. Kuchli uchlikka AQSH,
Buyuk Britaniya va Germaniya kirdi va ro yxatni Nigeriya, Ukraina va Venesuela	
ʻ
yakunladi.   Reytingga   postsovet   davlatlaridan   faqat   Qozog‘iston,   Rossiya   va
Ukraina   kiritilgan   bo‘lib,   mamlakatimiz   MDHdagi   hamkasblaridan   yuqori
baholangan,   bu   esa   Qozog‘istonda   eng   samarali   islohot   aynan   amalga
oshirilganligi   haqidagi   mashhur   tezisni   tasdiqlaydi.   moliya   institutlari   faoliyati
sohasida.   Biroq,   shunga   qaramay,   Qozog‘iston   52-o‘rindan   45-o‘rinni   egallab,
reyting   jadvalining   quyi   pog‘onasida   joylashgan.   institutsional   va   biznes   muhiti.
Xususan,   Qozog‘iston   47-o‘rinni   egallagan   institutsional   muhit   indeksi   kapital
bozorini   liberallashtirish,   korporativ   boshqaruv,   shartnomalar   ijrosi   hamda
qonunchilik va tartibga solish omillari ko‘rsatkichlari asosida hisoblanadi.
Ishbilarmonlik   muhiti   inson   kapitali,   soliq   muhiti,   infratuzilma   va   biznes
yuritish xarajatlari ko‘rsatkichlari asosida o‘lchanadi.
Ushbu   ko‘rsatkich   bo‘yicha   mamlakatimiz   xuddi   shunday   47-o‘rinni
egalladi,   ammo   agar   institutsional   ko‘rsatkich   bo‘yicha   mamlakat   qo‘shnilaridan
6 bir   oz   oldinda   bo‘lsa,   u   holda   ishbilarmonlik   muhiti   sifati   bo‘yicha   Qozog‘iston
Rossiyadan   (34)   ancha   past   va   Ukraina   (42).   Moliyaviy   barqarorlik   indeksiga
ko‘ra, respublika 45-o‘rinda bo‘ldi, bu tizimli - valyuta, bank yoki qarz inqirozlari
xavfining dolzarbligini ko‘rsatadi .
Qozog‘iston   bankdan   tashqari   sektorda   eng   katta   muvaffaqiyatga   erishdi.
Ushbu mezon bo‘yicha mamlakat  3,56 ball bilan 12-o‘rinni  egalladi. Bu, birinchi
navbatda,   Qozog‘iston   kompaniyalarining   jahon   fond   bozorlarini   ilgari   surish
bo‘yicha faolligi (mamlakat IPO daromadlari bo‘yicha tahlil qilinayotgan davlatlar
orasida   birinchi   o‘rinda   turadi),   aktivlarni   qimmatli   qog‘ozlarga   aylantirish
bo‘yicha   operatsiyalar   bilan   bog‘liq   -   bu   erda   Qozog‘iston   2-o‘rinni   egalladi.
YaIMga   nisbatan   sekyuritizatsiya   hajmi   bo‘yicha   Qo‘shma   Shtatlar.   Shuni
ta’kidlash   kerakki,   sug‘urta   biznesi   bu   sohada   ma’lumot   yo‘qligi   sababli   hisobga
olinmagan.
Agentlik   Menejment   bo‘yicha   RK   yer   resurslari   (ALM),   Ostona   shahri   va
viloyat markazlari atrofidan yer ajratish masalalari bo‘yicha yig‘ilishlar o‘tkazildi.
Shuningdek,   “Egemen   Qozog‘iston”   va   “Kazakstanskaya   pravda”   gazetalarida
Prezidentning Qozog‘iston xalqiga Murojaatnomasiga muvofiq agentlik tomonidan
amalga oshirilgan ishlar natijalari e’lon qilindi.
Qozog‘iston   ommaviy   axborot   vositalarining   yozishicha,   jami   transport
nazorati qo‘mitasining 2008 yilning 8 oyi davomida suv transportida nazorat qilish
sohasidagi faoliyati yakunlari bo‘yicha aniqlangan qoidabuzarliklarni bartaraf etish
bo‘yicha 89 ta buyruq chiqarilgan, 214 ta ma’muriy huquqbuzarlik aniqlangan. 215
nafar   shaxs   ma muriy   javobgarlikka   tortilib,   byudjetga   681   299   tenge   miqdoridaʼ
jarima undirildi.
Amerika   konservativ   tadqiqot   instituti   The   Heritage   Foundation   har   yili
iqtisodiy   erkinlik   indeksiga   ko‘ra   mamlakatlar   reytingini   e’lon   qiladi.   2008   yilgi
reytingda   Qozog iston   100   balldan   60,5   ball   to plagan   162   davlat   orasida   76-
ʻ ʻ
o rinni   egallagan,   bu   o tgan   yilga   nisbatan   o ndan   bir   ballga   yaxshi,   lekin   2007	
ʻ ʻ ʻ
yilga   nisbatan   bir   qator   past.   o‘rtacha   erkin   mamlakatlar   toifasi.   Savdo   erkinligi
indeksi sezilarli yaxshilanishni ko‘rsatdi .  Hisobotda qayd etilganidek  , bu boradagi
7 liberallashtirish   jarayonlari   davom   etmoqda,   biroq   norma   va   standartlarning
noaniqligi,   xizmatlar   bozoriga   kirishdagi   to‘siqlar,   import   litsenziyalash   talablari,
davlat   xaridlari   mexanizmlarining   noaniqligi,   mualliflik   huquqini   himoya
qilishning   zaifligi,   bojxona   tartib-taomillarining   samarasizligi   va   murakkabligi
hamon jiddiyligicha qolmoqda. savdo erkinligiga ta’sir qiladi.
1.2. Qozog‘istonning makroiqtisodiy holati
Hukumat   kelgusi   besh   yilga   yalpi   ichki   mahsulotning   o‘sishi   bo‘yicha
strategik   maqsadga   erishishni   aks   ettiruvchi   ko‘rsatkich   sifatida   2015-yilgacha
sanoat-innovatsion   rivojlanish   strategiyasiga   muvofiq,   2015-yilda   2000-yilga
nisbatan   3   baravar   ko‘paytirishga   erishishni   belgilab   beradi.   2009-2013   yillarda
YaIM o‘sishi 5,5% darajasida.Индекс физического объема ВВП (2000=100)	
300,1	285,8	272,2	259 ,0	246 ,2	233 ,6	221,2	208 ,7	196,7	181,3	163 ,8	149 ,3	136 ,2	124,6	11 3,5	100	
0
50
100
150
200
250
300
350	
%
1-rasm –  2015-yilgacha yalpi ichki mahsulot o‘sishining prognozli
dinamikasi
Umuman olganda, Qozog‘iston iqtisodiyoti o‘sishda davom  etmoqda, biroq
o‘sish   sur’ati   2007   yilga   nisbatan   pasaygan.   2007   yilning   yanvar-aprel   oylarida
yalpi   ichki   mahsulotning   o‘sish   sur’ati   10,4   foizni   tashkil   etgan   bo‘lsa,   2008
yilning yanvar-aprel oylarida u 4,6 foizga qisqardi.
Yilning   birinchi   yarmida   Qozog‘iston   Respublikasi   Statistika   agentligi
ma’lumotlariga ko‘ra, Qozog‘iston yalpi ichki mahsuloti (YaIM) hajmi 7195598,6
million   tengeni   tashkil   etdi.   Yalpi   ichki   mahsulot   tarkibida   mahsulot   ishlab
8 chiqarish ulushi 46,7 foizni tashkil etdi, bunda asosiy qismi sanoatga to‘g‘ri keladi
- 34,7 foiz. Shu bilan birga, ishlab chiqarish sanoatining ulushi 2007 yildagi 11,5
foizdan 2008 yilning birinchi yarmida 12,9 foizgacha oshdi. Qurilishning ulushi 7
foizni, qishloq, o‘rmon va baliqchilikning ulushi esa 2007 yildagi 5,7 foizdan 2008
yilning   birinchi   yarmida   2,5   foizga   qisqardi.YaIM   tarkibida   xizmatlar   ishlab
chiqarishning ulushi 55,2 foizni tashkil etdi.
Qozog‘istonning iqtisodiy o‘sish sur’ati joriy yilning birinchi yarmida qariyb
5 foizni tashkil etdi, bu jahondagi o‘rtacha o‘sish sur’atlaridan yuqoridir. Ishsizlik
darajasi   7   foizdan   oshmadi.   Iqtisodiyotga   investitsiyalar   o‘sishi   10   foizni   tashkil
etdi.   Umuman   olganda,   narxlar   barqarorlashmoqda,   joriy   yilning   sentabr   oyida
inflyatsiya   darajasi   2007   yil   dekabriga   nisbatan   8,1   foizni   tashkil   etdi,   bu   esa   yil
oxiriga   qadar   inflyatsiya   darajasi   10   foizdan   oshmaydi   deb   umid   qilish   imkonini
beradi.   Joriy   yilning   1   oktabr   holatiga   ko‘ra,   mamlakatimiz   xalqaro   zaxiralari   va
Milliy   jamg‘arma   mablag‘larining   umumiy   hajmi   yil   boshidan   buyon   34   foizga
o‘sib, 51,5 milliard dollardan oshdi.
Shunga qaramay, respublikada inflyatsiya jarayonlarining kuchayishi davom
etmoqda.   2007   yil   va   joriy   yilning   o‘tgan   davri   yakunlari   ko‘rsatganidek,   tabiiy
monopoliyaning deyarli barcha sohalarida narxlar va tariflarning oshishi kuzatildi.
Davlatda monopoliyaga qarshi samarali siyosat yuritilmaganligi sababli taqsimlash
xarajatlari   asossiz   ravishda   mahsulot   va   xizmatlarning   yakuniy   tannarxiga
o‘tkazilmoqda.
Ksilon konsalting kompaniyasi veb-saytida taqdim etilgan so‘rov natijalariga
ko‘ra,   ko‘pchilik   Qozog‘istondagi   iqtisodiy   vaziyat   yilning   ikkinchi   yarmida
yomonlashadi,   deb   hisoblaydi.   Buni   so‘rovda   qatnashganlarning   43,75   foizi
bildirgan.   Respondentlarning   yana   37,5   foizi   iqtisodiyotda   yaxshi   yoki   yomon
tomonga   hech   qanday   o‘zgarishlar   kutmaydi.   So‘ralgan   saytga   tashrif
buyurganlarning   atigi   18,75   foizi   mamlakatdagi   iqtisodiy   vaziyatni   yaxshilash
imkoniyatini tan oladi (2-rasm).
9 2-rasm -  "Ksilon" konsalting kompaniyasi so‘rovi natijalari
Davlat  idoralarining ma lumotlariga ko ra, 2007-2008-yillarda iqtisodiyotniʼ ʻ
qo llab-quvvatlash uchun Qozog iston Respublikasi Prezidenti N.Nazarboyev 540	
ʻ ʻ
milliard   tengedan   ortiq,   ya ni   2008   yilga   mo ljallangan   yalpi   ichki   mahsulot	
ʼ ʻ
hajmining   uch   yarim   foizdan   ko prog ini   yo naltirish   bo yicha   topshiriq   bergan.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Uy-joy   qurilishi   bozorini   barqarorlashtirish   uchun   175   milliard   tengedan   ortiq
mablag‘   ajratildi   va   bu   mablag‘lar   birinchi   navbatda   aktsiyadorlarni   qo‘llab-
quvvatlashga   qaratilgan.   Mamlakatning   oziq-ovqat   xavfsizligini   ta’minlash
maqsadida 2008 yilda qishloq xo‘jaligini rivojlantirishga qariyb 135 milliard tenge
mablag‘ yo‘naltirildi.
Narxlar   va   tariflarni   belgilashning   qonunchilik   va   uslubiy   asoslari
samaradorligini oshirish maqsadida joriy yilda hukumat tomonidan monopoliyaga
qarshi   idoralar   faoliyatidagi   kamchiliklarni   bartaraf   etish   bo‘yicha   qator   tashkiliy
chora-tadbirlar   amalga   oshirildi.   Inflyatsiyaga   qarshi   kompleks   siyosatni   amalga
oshirish maqsadida 2008-2009 yillarga mo‘ljallangan Qozog‘iston Respublikasida
inflyatsiya   jarayonlarini   tartibga   solish   bo‘yicha   chora-tadbirlar   rejasi   amalga
oshirilmoqda.
O‘tgan davr mobaynida Milliy bank Qozog‘iston Respublikasi Hukumati va
Qozog‘iston   Respublikasi   Moliya   bozori   va   moliya   tashkilotlarini   tartibga   solish
va   nazorat   qilish   agentligi   bilan   birgalikda   bir   qator   chora-tadbirlarni   amalga
oshirdi,   bu   esa   bir   qator   chora-tadbirlarni   amalga   oshirishga   imkon   berdi.
10 Qozog‘iston   Respublikasi   ikkinchi   darajali   banklarining   joriy   likvidligining
etishmasligi  muammosi, ularning tashqi  majburiyatlari  bo‘yicha bank defoltlariga
yo‘l   qo‘ymaslik   va   umuman,   mamlakat   moliya   tizimining   barqarorligini   saqlash.
2008   yilning   o‘tgan   davrida   Qozog‘iston   ommaviy   axborot   vositalarida   e’lon
qilingan nashrlarning monitoringi va tahlili ham global moliyaviy shok sharoitida
davlat   organlari,   shu   jumladan   Milliy   bank   faoliyatiga   ijobiy   baho   berilganidan
dalolat   beradi.   Ko‘chmas   mulk,   ipoteka   kreditlari   va   asosiy   oziq-ovqat
mahsulotlari   va   energiya   resurslari   narxlarining   oshishi   natijasida   inflyatsiyaning
o‘sishiga   oid   savollar   Qozog‘iston   ommaviy   axborot   vositalarida   salbiy
yoritilmoqda .
Xalqaro tashkilotlar   va reyting agentliklari   tomonidan  o‘tkazilgan baholash
natijalari   unchalik   optimistik   emas.   Shunday   qilib,   Fitch   reyting   agentligi   moliya
tizimining   holatini   baholovchi   hisobotni   e’lon   qildi,   unda   mamlakat   tashqi
moliyasida   yaxshilanish   kuzatilayotgani,   biroq   ayni   paytda   “bank   aktivlari
sifatining pasayishi kuzatilmoqda. makroiqtisodiy iqlimning yomonlashuvi”.
2008-2009   yillardagi   WEF   Global   raqobatbardoshlik   reytingida
Qozog‘istonning o‘rni bu yil o‘tgan yilga nisbatan ancha pasaygan. Makroiqtisodiy
ko‘rsatkichlar   bo‘yicha   Qozog‘iston   134   davlat   orasida   74-o‘rinni   egalladi
(taqqoslash uchun, Qozog‘iston 2007-yilda 25-o‘rinni egallagan). Shu bilan birga,
makroiqtisodiy ko‘rsatkichlar barcha bandlar bo‘yicha pasaydi  (1-jadval): byudjet
profitsiti/taqchilligi   44   pozitsiyaga,   milliy   jamg‘armalar   stavkasi   bo‘yicha   1
pog‘onaga,   davlat   qarzi   bo‘yicha   7   pog‘onaga.   Inflyatsiya   darajasi   bo‘yicha
Qozog‘iston   eng   yomon   o‘rinlardan   birini   egallab,   134   davlat   ichida   121-o‘rinni
egallab turibdi, bu o‘tgan yilga nisbatan 17 pog‘onaga past.
Osiyo taraqqiyot bankining (OTB) yillik hisobotiga ko‘ra.   “Osiyo istiqboli”
moliyaviy   bozorlardagi   global   beqarorlik   tufayli   mahalliy   banklar   uchun
kutilmagan   qiyinchiliklar   kreditlash   hajmining   keskin   pasayishiga   va   iqtisodiy
o‘sish   sur’atlarining   pasayishiga   olib   keldi.   Mutaxassislarning   xulosasiga   ko‘ra,
Qozog‘iston   Respublikasi   iqtisodiyoti   oldida   turgan   asosiy   vazifalar   noresurs
tarmoqlarni rivojlantirish, bank sektorining tashqi qarzini boshqarish va inflyatsiya
11 darajasini pasaytirishdir. Mamlakatning yirik neft zaxiralari tufayli uzoq muddatli
istiqbol ijobiyligicha qolmoqda.
Xalqaro   valyuta   jamg‘armasi   missiyasi   [1]   prognozlariga   ko‘ra,   yaqin
kelajakda   yalpi   ichki   mahsulotning   real   o‘sish   sur’atlari   nisbatan   past   darajada
saqlanib   qoladi   (   bu   yil   4,5   foiz   va   2009   yilda   5,3   foiz,   bu   OTB   prognozlaridan
ancha   past).   Tez   rivojlanayotgan   global   iqtisodiy   va   moliyaviy   vaziyatni   hisobga
olgan   holda,   bu   prognozlar   noaniqlik   bilan   birga   keladi   va   hatto   bu   darajalarga
erisha olmaslik xavfi mavjud.
Umuman   olganda,   xalqaro   agentliklar   natijalariga   ko‘ra,   turli   xalqaro
reytinglarda   Qozog‘istonning   barcha   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlarida   sezilarli
pasayish kuzatilmoqda. Shu bilan birga, inflyatsiyaning yuqori darajasi ularga eng
katta   ta’sir   ko‘rsatadi.   Biroq,   ekspert   prognozlariga   ko‘ra   ,   neft   narxining   qulay
sharoitlari   tufayli   YaIM   o‘sishining   bosqichma-bosqich   o‘sishi   kutilmoqda.   Yana
bir muhim masala – mamlakat iqtisodiyotiga sezilarli ta’sir ko‘rsatgan tashqi qarz
yoki mahalliy banklarning likvidligi muammosi. Shu munosabat bilan Qozog‘iston
hukumati   va   Milliy   banki   inflyatsiya   darajasini   pasaytirish,   shuningdek,   ikkinchi
darajali   banklarni   davlat   tomonidan   qo‘llab-quvvatlash   borasidagi   sa’y-
harakatlarni kuchaytirishi zarur.
1.3. Institutsional va huquqiy muhit
Institutsional   muhit   holati   tahlili   Qozog‘istonda   byudjet,   moliya,   soliq,
bojxona   va   sud   tizimini   takomillashtirishga   qaratilgan   chora-tadbirlarni   qamrab
oladi.   Davlat   organlari   ma’lumotlariga   ko‘ra,   2008   yilning   3-choragida   mazkur
sohalarni obodonlashtirish bo‘yicha keng ko‘lamli chora-tadbirlar amalga oshirildi.
Joriy   yilda   ham   natijaga   yo‘naltirilgan   davlat   rejalashtirish   va   byudjet
tizimini   joriy   etish   jarayoni   davom   etmoqda.   2008   yil   iyul   oyida   Qozog‘iston
Respublikasi  Moliya vazirligi tomonidan Moliya vazirligining 2009-2011 yillarga
mo‘ljallangan strategik rivojlanish rejasi taqdim etildi va tasdiqlandi, unda soliq va
bojxona   sohalari,   byudjet   ijrosi,   xususan,   g‘aznachilik   xizmatlari,   moliyaviy
resurslarning   sifati   va   qulayligi.   ma’lumotlar   strategik   yo‘nalishlar   sifatida   qayd
12 etildi. 2008 yilning avgust oyida Qozog‘iston Respublikasi Iqtisodiyot va byudjetni
rejalashtirish   vazirligi   tomonidan   2008-2010   yillarga   mo‘ljallangan   strategik
rivojlanish   rejasi   va   joriy   yilning   birinchi   yarmidagi   pilot   davlat   organlarining
byudjet   dasturlari   ijrosi   baholandi.   Shuningdek,   Qozog‘iston   Respublikasi
Raqobatni   himoya   qilish   agentligi   tomonidan   2009–2011   yillarga   mo‘ljallangan
strategik reja ishlab chiqildi va tasdiqlandi.
Qozog‘iston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   ma’lumotlariga   ko‘ra,
Qozog‘iston Respublikasi  Davlat  byudjetiga tushumlar 2008 yil 1 avgust holatiga
ko‘ra 2021,3 milliard tenge, xarajatlar - 1887,5 milliard tengeni tashkil etdi. 2007
yilning mos davriga nisbatan daromadlar 28,2 foizga, xarajatlar 33,2 foizga oshdi.
Davlat  va davlat  tomonidan kafolatlangan tashqi  qarzning yalpi  ichki mahsulotga
nisbatan nisbiy parametrlarida pasayish tendentsiyasi kuzatilmoqda .
Qozog‘iston   Respublikasi   Milliy   bankining   ma’lumotlariga   ko‘ra,   ikkinchi
darajali   banklarning   iqtisodiyot   sektoriga   kredit   qo‘yilmalari   2008   yil   iyul   oyi
oxirida   7278,2   mlrd.   Kredit   qo‘yilmalarining   umumiy   hajmida   uzoq   muddatli
kreditlarning ulushi 80,1 foizni, xorijiy valyutadagi kreditlarning ulushi 42,4 foizni
tashkil   etdi.   2008   yil   iyul   oyi   oxirida   bank   tizimidagi   depozitlar   hajmi.   4631,3
milliard   tengeni   tashkil   etdi,   bu   2007   yilning   mos   davriga   nisbatan   21,8   foizga,
aholi omonatlari mos ravishda 1470,7 milliard tengega va 1,3 foizga ko‘pdir.
Soliq   ma’muriyatchiligi   tizimini   takomillashtirish   maqsadida   Qozog‘iston
Respublikasi Moliya vazirligi organlari tomonidan byudjetga bojxona to‘lovlari va
soliqlarni   to‘lash   bo‘yicha   majburiyatlarning   bajarilishini   batafsil   ko‘rib   chiqish,
bojxona to‘lovlari stavkalarini unifikatsiya qilish va optimallashtirishni  o‘z ichiga
olgan   kompleks   chora-tadbirlar   belgilandi.   tovar   kelib   chiqish   sertifikatlari
namunalarining elektron ma’lumotlar bazasini yaratish.
Qozog‘iston Respublikasi Oliy sudi xabar berishicha, ishlarni ko‘rib chiqish
sifati   va   samaradorligini   oshirish   bo‘yicha   barqaror   tendentsiya   saqlanib
qolmoqda.   Sud-huquq   tizimini   yanada   takomillashtirish   maqsadida   qator   qonun
loyihalari   ishlab   chiqildi.   Xususan,   2008   yilning   3-choragida   ishlab   chiqilgan
qonun   loyihalari   orasida   “Qozog iston   Respublikasining   sud   tizimi   vaʻ
13 sudyalarining   maqomi   to g risida”gi   Konstitutsiyaviy   qonuniga   o zgartish   vaʻ ʻ ʻ
qo shimchalar   kiritish   to g risida”gi   Konstitutsiyaviy   qonun   loyihasi   hamda	
ʻ ʻ ʻ
“Sudyalar oliy kengashi to‘g‘risida”gi qonun loyihasi.
Parlament   Senatida   quyidagi   uchta   loyiha   bo‘yicha   loyihalar   ishlab
chiqilmoqda:   “Qozog‘iston   Respublikasining   Jinoyat,   Jinoyat-protsessual   va
Fuqarolik-protsessual kodekslariga sud-huquq tizimini takomillashtirish masalalari
bo‘yicha   o‘zgartish   va   qo‘shimchalar   kiritish   to‘g‘risida”,   “Ijroiya   protsessi   va
qonun   hujjatlari   to‘g‘risida”gi.   sud   ijrochilari   maqomi”   (yangi   tahrirda)   va   “
Qozog‘iston   Respublikasining   ayrim   qonun   hujjatlariga   xususiy   sud   ijrochilari
institutini   joriy   etish   masalalari   bo‘yicha   o‘zgartish   va   qo‘shimchalar   kiritish
to‘g‘risida”gi   qarorlari   qabul   qilindi.   Prezidentning   “Qozog‘iston   Respublikasi
Oliy   sudining   2009-2011   yillarga   mo‘ljallangan   strategik   rejasi   to‘g‘risida”gi
farmoni   loyihasi   Adliya,   Iqtisodiyot   va   Byudjet   rejalashtirish   vazirliklari   bilan
kelishish   bosqichida.   2008   yil   3-choragida   ommaviy   axborot   vositalaridagi
nashrlarning monitoringi va tahlili jahon moliyaviy inqirozi sharoitida Qozog‘iston
Respublikasi   hukumati,   Milliy   bank   va   davlat   organlari   faoliyatiga   neytral   baho
berilganligini   ko‘rsatadi.   Aholining   moliyaviy   va   investitsiya   savodxonligini
oshirish,   sug urta   madaniyatini   rivojlantirish,   shuningdek,   Qozog iston	
ʻ ʻ
fuqarolariga   mamlakat   moliya   bozorida   barqarorlikni   ta minlash   bo yicha	
ʼ ʻ
ko rilayotgan chora-tadbirlar to g risida tushuntirish va xabardor qilish maqsadida	
ʻ ʻ ʻ
moliya tashkilotlari har hafta materiallarni e lon qiladi.	
ʼ
Ayni   paytda   mamlakatda   eng   muhimi   Qozog‘iston   Respublikasining   soliq
qonunchiligini targ‘ib qilishdir. Ko‘pgina Qozog‘iston ommaviy axborot vositalari,
umuman  olganda,   Soliq  kodeksi   loyihasi   ishlab   chiqish   jarayonida   ilgari   surilgan
barcha   konseptual   talablarga   javob   berishini   va   uning   kuchga   kirishi   davlat   soliq
xizmati   uchun   ham,   mamlakatimiz   ishbilarmon   doiralari   uchun   ham   katta   qadam
bo‘lishini   ta’kidlamoqda.   Shuningdek,   bojxona   organlari   har   kuni   ommaviy
axborot   vositalaridagi   nashrlarni   o‘z   faoliyatiga   oid   tanqidiy   nashrlarni   tahlil
qilgan holda ko‘rib chiqadi.
14 WEFning   2008-2009   yillardagi   reytingi   natijalariga   ko‘ra   Qozog‘iston   81-
o‘rinni   egalladi   (2007   yilda   80-o‘rin).   Ushbu   reytingda   Qozog iston   investorlarʻ
huquqlarini   himoya   qilish   bo yicha   eng   kuchli   pozitsiyaga   ega   (39-o rin)   va	
ʻ ʻ
huquqlar indeksi (52-o rin). Shu bilan birga, Qozog‘iston soliq va bojxona tartib-	
ʻ
taomillarida   sezilarli   yaxshilanishlarga   erishdi.   Umumiy   soliq   stavkasi   bo yicha	
ʻ
Qozog iston 43-o rinni egalladi va o z mavqeini oshirdi (2007-yilda 61-o rin), bu	
ʻ ʻ ʻ ʻ
mamlakat   soliq   tizimida   olib   borilayotgan   islohotlar   muvaffaqiyatidan   dalolat
beradi.   Xuddi   shunday   yaxshilanishlarni   bojxona   tartib-taomillari   reytingida   ham
ko‘rish   mumkin,   2008   yilda   bojxona   tartib-qoidalari   bilan   bog‘liq   murakkablik
bo‘yicha Qozog‘iston 4 pog‘onaga ko‘tarildi (100-o‘rin), savdo to‘siqlari bo‘yicha
esa   114-o‘rinni   egalladi   (2007   yilda   123).   Qozog‘iston   sud-huquq   tizimining
mustaqilligi bo‘yicha oxirgi o‘rinlarda qolmoqda (2008 yilda 102-o‘rin).  
Moliyaviy ko‘rsatkichlar bo‘yicha IMD reytingida Qozog‘iston o‘rtacha/past
o‘rinni   egallaydi.   Davlat   moliyasini   boshqarish   bo‘yicha   (davlat   moliyaviy
boshqaruvi keyingi ikki yilda yomonlashadi/yaxshilanadi) Qozog‘iston 56 ta davlat
orasida 40-o‘rinda, pensiya jamg‘armalari samaradorligi bo‘yicha esa 30-o‘rinda.
2008   yil   iyul   oyi   oxirida   Standard   &   Poor’s   reyting   kompaniyasi
Qozog‘iston   Respublikasining   Bank   risklarini   baholash   (BICRA)   8-guruhga
tegishli ekanligini tasdiqlovchi ma’lumotlarni e’lon qildi. suveren hukumatlarning
kelajakdagi qobiliyati va o‘z qarz majburiyatlarini o‘z vaqtida va to‘liq bajarishga
tayyorligi.
“BBB-”   reytingi   biznes,   moliyaviy   va   iqtisodiy   sharoitdagi   salbiy
o zgarishlar  ta siriga nisbatan yuqori  sezuvchanlik  bilan qarz majburiyatlarini  o z	
ʻ ʼ ʻ
vaqtida   va   to liq   bajarishning   oqilona   qobiliyatini   bildiradi.   A-3   qarz	
ʻ
majburiyatlarini   o‘z   vaqtida   va   to‘liq   bajarish   uchun   o‘rtacha   yuqori   qobiliyatni,
tijorat,   moliyaviy   va   iqtisodiy   sharoitlardagi   salbiy   o‘zgarishlar   ta’siriga   katta
sezgirlikni   ko‘rsatadi.   KzAAA   (milliy   miqyosdagi   reyting)   qarz   majburiyatlarini
o‘z  vaqtida va to‘liq bajarish uchun  juda yuqori  qobiliyatni, eng yuqori  reytingni
anglatadi.   Minus   belgisi   asosiy   toifalarga   nisbatan   oraliq   reyting   toifalarini
bildiradi.
15 1-jadval - Qozog‘istonning kredit reytingi
Reyting Chet el valyutasida /
Prognoz Milliy   valyutada   /
Prognoz Milliy   shkala
reytingi
29.04.2008
(oxirgi
reyting) BBB–/Salbiy/A-3
(reyting   tushishi
mumkin) BBB/Salbiy/A-3   (reyting
tushishi mumkin) kzAAA
BICRA   (Banking   Industry   Country   Risk   Assessment)   ga   kelsak,   u   boshqa
mamlakatlar   bank   tizimlariga   nisbatan   ma’lum   bir   mamlakat   bank   tizimining
kuchli   va   zaif   tomonlarini   aks   ettiradi.   BICRA   reytingidan   foydalangan   holda,
Standard & Poor’s bank tizimlarini mamlakat va sanoat xatarlariga duchor bo‘lish
nuqtai nazaridan 10 guruhga ajratadi. Eng kuchli tizimlar 1-guruhga, eng zaiflari -
10-ga  kiritilgan. 8-guruhga Qozog‘istondan  tashqari  Argentina,  Misr, Indoneziya,
Filippin, Rossiya va Ruminiya ham kiradi.
Bank   risklarini   baholash   bilan   bir   vaqtda   Standard   &   Poor’s   iqtisodiy
tanazzulning   oqilona   (ammo   halokatli   bo‘lmagan)   stsenariysi   yuzaga   kelgan
taqdirda   Qozog‘iston   moliya   tizimida   yuzaga   kelishi   mumkin   bo‘lgan   gipotetik
yalpi   muammoli   aktivlar   (GPA)   darajasini   baholashni   tasdiqladi.   ,   35-50%
darajasida.   UPA   banklar   balansida   bo‘lgan   va   iqtisodiyot   uzoq   muddatli
yomonlashgan   taqdirda   muammoli   bo‘lishi   mumkin   bo‘lgan   barcha   turdagi
aktivlarga   tegishli.   Bularning   barchasi   keyingi   to‘lovni   bir   kundan   ortiq
kechiktirilgan kreditlar va barcha qayta tuzilgan kreditlar (masalan, qayta sotilgan,
muddati o‘zgartirilgan yoki to‘lanmagan qarz oluvchi uchun to‘lov shartlari). Bu,
shuningdek,   kupon   to‘lovlari   kechiktirilishi   yoki   to‘xtatilishi   mumkin   bo‘lgan
obligatsiyalar   va   faqat   sotib   olish   narxidan   sezilarli   zararga   (30-40%   arzonroq)
sotilishi   mumkin   bo‘lgan   aktsiyalarni   o‘z   ichiga   oladi.   UPA   35-50%   bo‘lgan
mamlakatlar   guruhiga   Indoneziya,   Xitoy,   Rossiya,   Ruminiya   va   Tailand   kiradi.
2008   yil   fevral   oyida   S&P’s   Qozog‘iston   bank   sektorining   risk   tahlilini   o‘tkazdi.
Xususan,   iqtisodiy   va   siyosiy   mamlakat   risklari   baholandi   va   asosiy   xulosalar
chiqarildi:
16 1.   Jahon   bozorida   yuzaga   kelgan   muammolar   tufayli   Qozog‘iston   bank
tizimining o‘sish sur’ati pasaymoqda.
2. Iqtisodiyot yaxshi rivojlanishda davom etmoqda, shunga qaramay
bosimni boshdan kechirdi.
3.   Hukumat   yuqori   darajada   markazlashgan,   lekin   mahalliy   banklarga
yordam beradi.
4.   To‘g‘ridan-to‘g‘ri   investitsiyalarning   doimiy   oqimi   va   davlat   tomonidan
qo‘llab-quvvatlanishiga qaramay, likvidlik holati yanada qiyinlashdi.
5. So‘nggi kredit bumi davrida to‘plangan kredit risklari ba’zi yo‘qotishlarga
olib kelishi mumkin.
6. Muvozanatni “barpo etish”dan muvozanatni boshqarishga urg‘u berish.
Qozog‘istondagi huquqiy muhit holati tahlili korrupsiyaga qarshi kurashish,
korrupsiyaga   qarshi   kurashning   yangi,   yanada   ilg‘or   shakllarini   yaratish,
tadbirkorlik   faoliyatini   rivojlantirishga   to‘sqinlik   qilayotgan   ma’muriy   to‘siqlarni
bartaraf   etish,   shuningdek,   ichki   raqobatni   rivojlantirishga   qaratilgan   chora-
tadbirlarni qamrab oladi.   MDH davlatlari orasida Qozog iston qonunchilik bazasiʻ
va   korrupsiyaga   qarshi   kurash   tizimini   rivojlantirish   bo yicha   yetakchi   o rinni
ʻ ʻ
egallaydi.   Bu   ish   amaldagi   qonunchilikni   korruptsiyaga   qarshi   kurashish   nuqtai
nazaridan   takomillashtirish   bo‘yicha   idoralararo   komissiya   doirasida   amalga
oshirilmoqda,   komissiya   faoliyati   Qozog‘iston   Respublikasi   Adliya   vazirligi
tomonidan ta’minlanadi.
Qozog‘iston   Respublikasi   Statistika   agentligining   statistik   ma’lumotlariga
ko‘ra,   2008   yilning   8   oyi   davomida   1041   ta   korrupsiya   jinoyati   aniqlangan,   bu
2007   yilga   nisbatan   (1172   ta)   11,2   foizga   kamdir,   bu   ulush   barcha   aniqlangan
umumiy   sonining   77,6   foizini   tashkil   etadi   .   huquqni   muhofaza   qilish   organlari
(1342) . RK Iqtisodiy jinoyat va korruptsiyaga qarshi kurash agentligi 2007 yil iyul
oyida   jinoyat   qonunchiligiga   kiritilgan   o‘zgartirishlar   bilan   izohlaydi.   Hozirgi
vaqtda   aybdor   shaxslar   tomonidan   mulkiy   manfaatlar   va   imtiyozlar   olish   bilan
bog‘liq jinoyatlar korrupsiya deb topiladi.
17 Qozog‘iston Respublikasi  Moliya vazirligi Korruptsiyaga qarshi strategiyani
qabul   qildi.   Bugungi   kunda   strategiyaning   beshta   yo‘nalishidan   ikkitasi   –   soliq
munosabatlarining barcha sohalarida korrupsiyaga barham berish chora-tadbirlarini
amalga oshirish va idoraviy nazoratni takomillashtirish bo‘yicha ishlar boshlandi.
Jumladan,   2008   yilning   3   choragida   Qozog‘iston   Respublikasi   Moliya
vazirligi   tomonidan   soliq   munosabatlaridagi   korruptsiya   sohalari   ro‘yxati   va
ulardagi   korrupsiyani   bartaraf   etish   chora-tadbirlariga   aniqlik   kiritildi.   Bundan
tashqari,   2008   yilga   mo‘ljallangan   INIS   axborot   tizimining   funktsional
imkoniyatlarini   rivojlantirish   va   kengaytirish   rejasi   doirasida   soliq   to‘lovchilar
bilan bevosita aloqalarni bartaraf etish ishlari rejalashtirilgan.
Natijaga   yo naltirilgan   davlat   rejalashtirish   tizimini   joriy   etishʻ
kontseptsiyasini amalga oshirishni ta minlash maqsadida Qozog iston Respublikasi	
ʼ ʻ
Adliya vazirligi Qozog iston Respublikasi Adliya vazirligining 2008-2010 yillarga	
ʻ
mo ljallangan   strategik   rivojlanish   rejasini   ishlab   chiqdi.   hukumat   majlisida	
ʻ
tasdiqlandi.   Aholining   qonunchilik   sohasida   xabardorligini   oshirish   maqsadida   3-
chorakda   Qozog‘iston   Respublikasi   Adliya   vazirligi   tomonidan   respublikada
amaldagi   qonunchilikni   tushuntirish   bo‘yicha   haftalik   brifinglar   o‘tkazildi.   2008
yilning   3-choragida   adliya   organlari   tomonidan   elektron   va   bosma   ommaviy
axborot vositalarida 1973 ta chiqishlar tashkil etildi.
Manfaatdor   davlat   organlari   –   Axborot   va   kommunikatsiyalar   agentligi
hamda   Qozog‘iston   Respublikasi   Madaniyat   va   axborot   vazirligi   bilan   birgalikda
korrupsiyaga qarshi kurash mavzusida keng ko‘lamli tadbirlarni boshlash bo‘yicha
ishlar olib borilmoqda.
Shu   maqsadda   Agentlik   tomonidan   davlat   va   rus   tillarida   korrupsiyaga
qarshi kurash mavzularida ijtimoiy video va audio roliklar tayyorlanib, 2008 yil 12
avgustdan boshlab yetakchi respublika teleradiokanallari orqali efirga uzatilmoqda.
Shuningdek,   manfaatdor   davlat   organlari,   nodavlat   notijorat   tashkilotlari   va   “Nur
Otan”   XDP   bilan   birgalikda   Astana,   Qarag‘anda,   Ko‘kshetau   shaharlarida
korrupsiyaga   qarshi   kurash   bo‘yicha   quyidagi   tadbirlar   o‘tkazilmoqda:   davra
suhbatlari;   tez   orada   Ostona   xalqaro   aeroporti,   temir   yo‘l   va   avtovokzallarda
18 joylashtiriladigan moliya  politsiyasi   organlarining  ishonch  telefonlari   ko‘rsatilgan
axborot kampaniyasi bannerlarini ishlab chiqarish.
Tadbirkorlik   sharoitlarini   yaxshilash   bo‘yicha   ma’muriy   to‘siqlarni
kamaytirish,   shuningdek,   huquqiy   muhitni   monitoring   qilish   va   samaradorligiga
erishish   maqsadida   davlat   organlari   tomonidan   bir   qator   ishlar   amalga   oshirildi.
Mamlakatimizda   auditorlik   faoliyati   to‘g‘risidagi   qonun   hujjatlarini
takomillashtirishga   qaratilgan   qonun   loyihasi   ishlab   chiqildi,   uning   asosiy
maqsadlari   investitsiya   muhitini   yaxshilashni   rag‘batlantirish,   fond   bozorini
rivojlantirish,   auditorlik   va   auditorlik   tashkilotlarining   mas’uliyatini   oshirishdan
iborat.   3-chorakda   bojxona   rasmiylashtiruvining   uch   bosqichli   shaklidan   bir
bosqichli   shakliga   o‘tildi.   2008-yil   18-martda   tashkil   etilgan   mazkur   komissiya
ruxsat   berish   tizimi,   tekshiruvlar   o‘tkazish   tartibi,   ko‘chmas   mulkka   bo‘lgan
huquqlarni   ro‘yxatga   olish   tizimi   hamda   tovarlar,   ishlar   va   xizmatlarni
sertifikatlashtirish   tartib-qoidalarini   takomillashtirish   bo‘yicha   ishlar   olib
bormoqda.
Intellektual  mulk obyektlari huquqlarini himoya qilishga qaratilgan ishlarni
kuchaytirish   maqsadida   Respublika   Moliya   vazirligi   Transport   nazorati
qo‘mitasining   Bojxona   nazoratini   tashkil   etish   boshqarmasi   tarkibida   Intellektual
mulk obyektlarini nazorat qilish boshqarmasi tashkil etildi. Qozog‘istonning 2008
yil   avgustida.   Shuningdek,   ayni   paytda   “Qozog iston   Respublikasining   Jahonʻ
savdo   tashkilotiga   kirishi   munosabati   bilan   Qozog iston   Respublikasining   ayrim
ʻ
qonun   hujjatlariga   qo shimchalar   va   o zgartirishlar   kiritish   to g risida”gi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Qozog iston   Respublikasi   Qonuni   loyihasini   ishlab   chiqish   ishlari   olib	
ʻ
borilmoqda   .   Ushbu   Qonun   loyihasi   intellektual   mulkka   bo‘lgan   huquqlarni
samarali   himoya   qilish   maqsadida   Qozog‘iston   Respublikasi   bojxona   organlariga
qo‘shimcha vakolatlar (bojxona bo‘yicha) berishni nazarda tutadi.
Qozog‘iston   Respublikasida   xalqaro   avtomobil   transportini   rivojlantirish
yo‘lidagi   ma’muriy   to‘siqlarni   kamaytirish   maqsadida   Qozog‘iston   Respublikasi
Transport   va   kommunikatsiyalar   vazirligi   ustuvor   transport   nazoratini   va
avtotransport   vositalarining   kechayu   kunduz   tezkor   harakatlanishini   ta’minlash
19 masalalarini ishlab chiqdi. Davlat chegarasidagi o‘tkazish punktlarida “bir darcha”
tamoyili bo‘yicha davlat nazorati yo‘llanmasi berilgan holda.
20 II BOB TASHQI SAVDO
2.1. Yevro-Osiyo tranzit ko‘prigi
Qozog‘iston-Xitoy   chegarasida   Markazning   tashkil   etilishi   va   uni   Yevro-
Osiyo   yangi   tranzit   ko‘prigining   asosiy   tayanchi   sifatida   yanada   rivojlantirish
xalqaro   savdoni   kengaytirish   uchun   yangi   imkoniyatlar   ochadi   va   ikki   davlat
fuqarolari   uchun   vizasiz   hududni   shakllantirishni   nazarda   tutadi.   –   Xitoy   va
Qozog‘iston,   shuningdek,   uchinchi   davlatlarda   ishbilarmonlik   uchrashuvlari
o‘tkazish,   Qozog‘iston,   Xitoy,   MDH   va   boshqa   qo‘shni   mamlakatlarda   ishlab
chiqarilgan   mahsulotlar   taqdimotini   o‘tkazish,   528   gektar   maydonda   savdo
operatsiyalarini o‘tkazish va dam olish tadbirlarini o‘tkazish.
Markazni   tashkil   etish   tamoyili   Qozog‘iston   va   Xitoy   fuqarolari,
shuningdek, qabul  qiluvchi  davlatda  30 kungacha rasmiy bo‘lgan uchinchi  davlat
fuqarolarining amaldagi hujjatlar  asosida  uning chegaralarida erkin harakatlanishi
hisoblanadi. Qurilayotgan Markaz Xitoy Xalq Respublikasi bilan o‘zaro manfaatli
savdo-iqtisodiy hamkorlikni takomillashtirish va tartibga solish hamda ikki davlat
o‘rtasidagi   tashqi   savdo   aylanmasining   o‘sish   dinamikasini   oshirish   imkonini
beradi.
Hukumat   tashkil   etilgan   Markaz   orqali   XXR   bilan   barqaror   tashqi   savdo,
moliyaviy,   sanoat   va   ikki   tomonlama   hamkorlikning   boshqa   shakllarini
ta minlashda qo shni davlatlarning Xitoy bilan avtomobil chegarasi o rtasidagi realʼ ʻ ʻ
raqobatdan o zining afzalliklarini ro yobga chiqarishi kerak.	
ʻ ʻ
Bugungi   kunda   yangi   raqobatbardosh   ishlab   chiqarish   va   xizmatlarni
joylashtirish   uchun   asosiy   hududlar   va   infratuzilma   o‘qlarini   tashkil   etuvchi
Qozog‘istonning   transchegaraviy   hamkorlik   va   tranzit   salohiyatini   rivojlantirish
uchun   qulay   iqtisodiy   va   siyosiy   sharoitlar   vujudga   kelmoqda.   Shuningdek   ,
Strategiyani   amalga   oshirishda   zamonaviy   jahon   iqtisodiyotida   samarali
rivojlanayotgan ishlab chiqarish va transport logistikasi tamoyillarini qo‘llashning
real   imkoniyatlari   mavjud   .   HYPERLINK   "jl:1039961.100%20"     Qozog‘iston
Respublikasining 2003-2015 yillarda sanoat-innovatsion rivojlanishi.
21 Qozog‘iston   uchun   xalqaro   iqtisodiy   makonda   mamlakatning   iqtisodiy
o‘ziga   xosligini   aniqlashning   asosiy   mexanizmi   sifatida   logistikaning
rivojlanishini,   masalan,   transport   yo‘laklari   chorrahasida   joylashgan   va   Evropada
eng kuchli tranzit salohiyatiga ega bo‘lgan Germaniya bilan solishtirish mumkin. .
Bugungi   kunda   Germaniya   xalqaro   bozorlardagi   eng   yirik   logistika   kompaniyasi
bo‘lib,   eksport   qiluvchi   davlatlar   orasida   dunyoda   beshinchi   o‘rinda   turadi.
Qozog‘iston o‘zining tranzit salohiyatini ro‘yobga chiqargan holda, 2012-yilgacha
eksport   salohiyatini   rivojlantirish   uchun   real   sharoit   yaratib,   Mustaqil   Davlatlar
Hamdo‘stligi   (keyingi   o‘rinlarda   MDH   deb   yuritiladi)   va   Markaziy   Osiyo
mintaqasida bir xil yetakchi o‘rinni egallashi mumkin. Bunga Xitoy bilan iqtisodiy
hamkorlik   uchun   shart-sharoitlarning   kengayishi,   shuningdek,   Qozog‘iston   va
Rossiya   o‘rtasida   umumiy   iqtisodiy   makonni   rivojlantirish   uchun   ijobiy
o‘zgarishlarning shakllanishi yordam bermoqda [4].
Hozirgi   vaqtda   Qozog iston   Respublikasida   transchegaraviy   savdoniʻ
rivojlantirish   maqsadida   Sanoat   va   savdo   vazirligi   Ijtimoiy   tadbirkorlik
korporatsiyalari   bilan   birgalikda   Rossiya   bilan   chegaradosh   viloyatlarda   savdo-
iqtisodiy   zonalar   (savdo-logistika   markazlari)   tashkil   etish,   O‘zbekiston   va
Qirg‘iziston.
Rossiya,   Xitoy   va   O zbekiston   bilan   chegaradosh   hududlarda	
ʻ
transchegaraviy   savdo   zonalarini   shakllantirish   va   rivojlantirishga   alohida   e tibor	
ʼ
qaratiladi [1].
Shunday   qilib,   ayni   paytda   “Taskala”   (G‘arbiy   Qozog‘iston   viloyati)   va
“Ozinki”   (Rossiya   Federatsiyasining   Saratov   viloyati)   davlat   chegaralarini   kesib
o‘tish   hududida   savdo-logistika   markazini   yaratish   bo‘yicha   ishlar   olib
borilmoqda.
Sanoat   va   savdo   vazirligi   taklifi   bilan   2008   yil   22-24   sentyabr   kunlari
Aqto be   shahrida   bo lib   o tgan   Qozog iston   va   Rossiya   chegaradosh	
ʻ ʻ ʻ ʻ
viloyatlarining V forumida quyidagi shartnomalar imzolandi:
-   Qozog‘iston   Respublikasi   G‘arbiy   Qozog‘iston   viloyati   hokimligi   va
Rossiya   Federatsiyasi   Saratov   viloyati   hukumati   o‘rtasida   “Taskala”   savdo-
22 logistika markazi hamda “Ozinki” savdo, ko‘rgazma-transport va logistika markazi
(ilova qilingan);
- "SPK Batys" OAJ va Saratov viloyati transport logistika markazi o‘rtasida
Qozog‘iston   Respublikasi   va   Rossiya   Federatsiyasining   infratuzilmasini
rivojlantirish,   iqtisodiy   integratsiya,   o‘zaro   savdo   va   iqtisodiy   o‘sishni
kengaytirishga ko‘maklashish bo‘yicha kelishuv.
Bundan   tashqari,   ayni   paytda   Sanoat   va   savdo   vazirligi   tomonidan   qo‘shni
davlatlar   bilan   savdo-iqtisodiy   zonalar   (savdo-logistika   markazlari)   tashkil   etish
konsepsiyasi   ishlab   chiqilib,   takliflar   ishlab   chiqish   bo‘yicha   Ishchi   guruh
yig‘ilishida   oldindan   ma’qullangan.   Qozog‘iston   Respublikasi   Bosh   vaziri
Masimov   K.K.   farmoyishi   bilan   tashkil   etilgan   Qozog‘iston   va   qo‘shni   davlatlar
o‘rtasida   transchegaraviy   hamkorlikni   rivojlantirish   uchun.   2008   yil   14   iyuldagi
186-r-son.
Qozog‘iston   va   Rossiya   Yevropa   va   Osiyo   o‘rtasidagi   aloqa   oqimining
diqqat markazida ekanligini hisobga olsak, hukumatning vazifasi.
Qozog‘iston   Respublikasi   ushbu   noyob   geosiyosiy   pozitsiyadan   maqsadli
foydalanadi.
Qozog‘iston   Respublikasi   Sanoat   va   savdo   vazirligining   prognozlariga
ko‘ra, agar ushbu yo‘nalish tashkil etilsa, kelajakda Yaponiya, Janubiy Koreya va
Xitoy  portlaridan   Yevropaga   yuk  oqimlarini   yetkazib   berish   hajmi   o‘n   barobarga
ortadi.   Shu   nuqtai   nazardan,   Tasqala   stansiyasi   geografik   jihatdan   qulay   yuk
saqlash   punkti   hisoblanadi,   jumladan,   yuklarni   ushbu   nuqtadan   3000   km   gacha
(Yevropa) avtomobil transportida yetkazib berish bo yicha.ʻ
Shu   paytgacha   Sanoat   va   savdo   vazirligi   Qirg‘iziston   Respublikasi   va
O‘zbekiston   Respublikasi   bilan   transchegaraviy   hamkorlik   markazlarini   yaratish
ustida   ish   olib   bordi,   biroq   bu   markazlarni   tashkil   etish   mafkurasi   bilan   bog‘liq
muammolar tufayli O‘zbekiston Respublikasining vakolatli organlari bilan qo‘shni
mamlakatlarda bu boradagi ishlar asossiz ravishda kechiktirilmoqda.
shahrida   Qozog iston   Respublikasi   Hukumati   va   Qirg iziston   Respublikasi	
ʻ ʻ
Hukumati   o rtasida   “Auhatti-Ken-Bulun”   va   “Aisha   Bibi-Chon-Kapka”   xalqaro	
ʻ
23 transchegaraviy   hamkorlik   markazlarini   tashkil   etish   to g risida   doiraviy   bitimʻ ʻ
imzolandi.   Bishkek   2007   yil   26   aprelda   Qozog‘iston   Respublikasi   Prezidenti
Nazarboyeva   N.A.ning   rasmiy   tashrifi   doirasida.   Qirg‘iziston   Respublikasiga
Qozog‘iston Respublikasi Hukumatining 2008 yil 7 fevraldagi 122-son qarori bilan
tasdiqlangan va 2008 yil aprel oyidan kuchga kirgan.
Shu   munosabat   bilan,   Rossiya   Federatsiyasi   bilan   taqqoslaganda,   Jambil
viloyati   Sanoat   va   savdo   vazirligi   va   “Ontustik”   DIK   ushbu   masalani   amalga
oshirishni   Rossiya   Federatsiyasi   bilan   chegarada   savdo-logistika   markazini
(keyingi  o‘rinlarda TLC deb yuritiladi) tashkil  etish orqali  boshlashni  taklif qildi.
Qirg‘iziston Respublikasi.
Bundan tashqari, vazirlik tomonidan tashkil etilayotgan ikkita ICBC o‘rniga
bitta   transport-logistika   markazi   tashkil   etish   taklif   etilmoqda,   bu   savdo
operatsiyalarini,   yuklarni   rasmiylashtirish   masalalarini   soddalashtiradi,   ichki
bozorni   meva-sabzavot   mahsulotlari   bilan   to‘ldirish   uchun   qulay   shart-sharoitlar
yaratadi.
Shu   o‘rinda   ta’kidlash   joizki,   mavjud   va   tashkil   etilgan   maxsus   iqtisodiy
zonalar,   sanoat   zonalari,   savdo-logistika   hamda   transport-logistika   markazlari
butunlay   transchegaraviy   rivojlanishni   boshlaydigan   samarali   savdo-logistika,
sanoat va transport infratuzilmasini yaratishga qaratilgan. respublikaning savdo va
tranzit  salohiyati   iqtisodiyot  va  aholining  sifatli  xizmatchilarga  bo‘lgan  ehtiyojini
ta’minlaydi .
Savdo-logistika   markazlarini   yaratish   va   rivojlantirish   quyidagi   natijalarga
erishishni nazarda tutadi:
-   Qozog‘istonning   chegaradosh   hududlarida   sanoat   va   innovatsion
infratuzilmani rivojlantirish;
-   Olmaota,   Taraz,   Chimkent,   Qizilo‘rda,   Aqto‘be   va   Uralsk   shaharlarining
geoiqtisodiy   resurslari   asosida   transport   yo‘lagi   bo‘ylab   maxsus   texnopark
zonalarini rivojlantirish;
-   transkontinental   Osiyo   koridorining   Qozog‘iston   qismini   faol   faoliyat
yuritayotgan   xalqaro   transport   yo‘laklari   qatoriga   ilgari   surish   maqsadida   jahon
24 brendlari   va   transmilliy   korporatsiyalarni   jalb   qilish   uchun   qulay   shart-sharoitlar
yaratish;
-   rivojlangan   va   sanoat   jihatdan   rivojlanayotgan   mamlakatlar   ishlab
chiqaruvchilari   bilan   subpudrat   tizimlari,   sanoat   autsorsingini   tashkil   etish   orqali
zamonaviy yuqori texnologiyali ishlab chiqarish texnologiyalarini jalb qilish orqali
Qozog‘iston sanoat tuzilmasini modernizatsiya qilish;
- Qozog‘iston sanoat tovarlari eksportining o‘sishi;
-   Qozog iston   Respublikasining   boshqa   davlatlar,   xususan,   Xitoy   Xalqʻ
Respublikasi,   Rossiya   Federatsiyasi,   Mustaqil   Davlatlar   Hamdo stligi,   Osiyo   va	
ʻ
Yevropa   davlatlari   bilan   davlat   organlari   va   biznes   hamjamiyatlari   darajasida
xalqaro aloqalarini yanada rivojlantirish va mustahkamlash. ;
-   turizm   industriyasini   rivojlantirishga   ko‘maklashish,   kiruvchi   turizm
hajmini oshirish;
-   Qozog‘iston   Respublikasi   hududidan   o‘tadigan   yuk   oqimi   hajmining
ko‘payishi hisobiga byudjet daromadlarining ko‘payishi;
-   Qozog‘iston   Respublikasining   xalqaro   mehnat   taqsimoti   tizimiga   kirishi,
tashqi iqtisodiy faoliyatning rivojlanishi;
-   yangi   ish   o‘rinlarini   yaratish,   mahalliy   tovar   ishlab   chiqarish   jarayonida
band bo‘lgan mamlakat aholisining kasbiy darajasini oshirish.
2.2. Qozog‘iston Respublikasining tashqi savdo yo‘llari
Bizning   fikrimizcha,   Qozog‘istonda   tashqi   savdo   faoliyatini   davlat
tomonidan   tartibga   solishning   me’yoriy-huquqiy   bazasini   mustahkamlash   zarur.
Aytaylik, respublikamizda tashqi savdo faoliyati to‘g‘risidagi qonun yo‘q. Avvalo,
tashqi   savdo   munosabatlarini   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   umumiy
kontseptsiyasini   belgilovchi   tashqi   savdo   faoliyati   to‘g‘risidagi   keng   qamrovli
qonunni   ishlab   chiqish,   shuningdek,   huquqiy   tartibga   solish   mavjud   bo‘lmagan
masalalarni   ko‘rib   chiqish   zarur.   Bu   masalalarga   kapital   eksporti,   savdo
litsenziyalari,   eksport   sug‘urtasi   va   boshqalar   bilan   bog‘liq   muammolar   kiradi.
Tashqi   savdoni   faollashtirish   sohasida   Sanoat   va   savdo   vazirligining   idoraviy
25 hujjatlari muhim rol o‘ynaydi. Qozog‘istonda tashqi savdo faoliyatini axborot bilan
ta’minlash tizimini modernizatsiya qilish zarurati dolzarbdir.
Bu   yo nalishda   respublika   byudjetidan   moliyalashtiriladigan,   marketingʻ
ma lumotlarini   to plash   va   tahlil   qilish,   Qozog iston   tovarlarining   xorijda	
ʼ ʻ ʻ
ko rgazmalarini   tashkil   etish,   reklama   ishlari   bilan   shug ullanuvchi   notijorat
ʻ ʻ
tashkilotni   tashkil   etish   (tashkilotga   o xshash)   ijobiy   rol   o ynaydi.   JETRO   tashqi	
ʻ ʻ
savdosini rivojlantirish).
Amerika modelidan qarz olish nuqtai nazaridan, mahalliy sanoat va qishloq
xo‘jaligini  himoya qilish manfaatlarida xorijiy tovarlarni  import  qilishni  cheklash
uchun tariflar yoki kvotalar  qo‘llash eng foydali  amaliyotdir. Qo‘shma  Shtatlarda
haqiqatan   ham   muhtoj   bo‘lgan   aniq   tarmoqlarni   qo‘llab-quvvatlashning   aniq
tartibga   solinadigan   mexanizmi   mavjud.   Bular   quyidagi   tarmoqlar:   to qimachilik	
ʻ
sanoati,   avtomobilsozlik,   qishloq   xo jaligi.   Yuqorida   sanab   o‘tilgan   tarmoqlar	
ʻ
bo‘yicha   ularni   rivojlantirish   uchun   nazarda   tutilgan   moliyaviy   resurslar   hajmi
belgilanadi.   Shu   bilan   birga,   xorijning   o‘xshash   tarmoqlaridan   tovarlar   olib
kirishda   nisbatan   yuqori   to‘siqlar   o‘rnatiladi.   Tanlangan   tarmoqlarning   mahalliy
ishlab chiqaruvchilarini keng qo‘llab-quvvatlash va xorijiy tovarlarni import qilish
uchun   yuqori   talablarni   belgilash   vaqtinchalik,   ya’ni.   mahalliy   korxonalarni
shakllantirish va mustahkamlash davri uchun.
Bugungi   kunda   Qozog‘iston   rivojlangan   mamlakatlarning   xom   ashyo
qo‘shimchasiga   aylanish   xavfi   ostida   turibdi.   Taraqqiyotning   bunday   yo‘liga
tushmaslik   uchun   Qozog‘istonni   xalqaro   mehnat   taqsimoti   tizimiga   qo‘shishning
murakkab yo‘lidan o‘tish zarur. Bu, birinchi navbatda, yuqori texnologiyali ishlab
chiqarishlar   eksportini   saqlab   qolish   orqali   yordam   beradi;   importni   qayta
yo‘naltirish,   iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilishga   ko‘maklashish;   SES
mamlakatlari   bilan   o‘zaro   hamkorlikni   kengaytirish   orqali   mintaqaviy
integratsiyani mustahkamlash.
Bizningcha,   Qozog‘iston   tayyor   mahsulotlarni   xalqaro   bozorlarga   olib
chiqish   mexanizmini   takomillashtirishga   jiddiy   e’tibor   qaratishi   zarur.   Albatta,
Qozog‘iston   mahsulotlari   xorij   mahsulotlari   bilan   hali   raqobatlasha   olmaydi,
26 shuningdek,   yetarlicha   talab   ham   yo‘q.   Biroq,   Qozog‘iston   tovarlari
rivojlanayotgan   mamlakatlarda   raqobatbardosh   ustunlikka   ega   bo‘lishi   mumkin.
Mahalliy mahsulotlarni  tegishli  bozorlarga olib chiqish davlat tomonidan qo‘llab-
quvvatlanishi kerak. Davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlashning eng samarali shakli
savdoda eng qulay davlat rejimi to‘g‘risida ikki tomonlama yoki ko‘p tomonlama
bitimlar tuzish va davlat kafolatlarini taqdim etish bo‘ladi.
2.3. Qozog‘iston uchun tashqi savdo faoliyatini amalga oshirishning xalqaro
amaliyoti
Iqtisodiyotda   o‘sib   borayotgan   global   tendentsiyalar   Qozog‘istondan   tashqi
savdo   faoliyatini   isloh   qilishni   talab   qilmoqda.   Qozog‘istonning   jahon   iqtisodiy
makonida   munosib   o‘rin   egallashi   faqat   mamlakatning   innovatsion   iqtisodiy
rivojlanishiga   yo‘naltirilgan   tashqi   savdo   strategiyasini   saqlab   qolish   orqali
mumkin.   Optimal   tashqi   savdo   faoliyatini   aniqlash   uchun   xalqaro   tajribadan
foydalanish maqsadga muvofiq ko‘rinadi.
Iqtisodiy adabiyotlarda tashqi savdo faoliyatini rivojlantirishning asosan 2 ta
modeli mavjud: eksportga yo‘naltirilgan va importga yo‘naltirilgan.
Xorijiy   mamlakatlarda   tashqi   savdoni   rivojlantirishning   birinchi   modeli
muayyan   tovarlarni   eksport   qilish   va   tegishli   xalqaro   ixtisoslashuvga   asoslangan.
Texnologiya   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   xorijiy   investitsiyalar   va   import   orqali   olinadi.
Davlat   uchun   birinchi   darajali   vazifa   texnik   jihatdan   murakkabroq   tovarlarni
eksport qilishga o‘tishdir. Ishlab chiqarishni rivojlantirish, texnik taraqqiyot, ishlab
chiqarilayotgan   mahsulotlar   assortimentini   kengaytirish,   ishchi   kuchining
malakasini   oshirish   -   bularning   barchasi   xalqaro   ixtisoslashuvni   o‘zgartirishga
qaratilgan.
Ikkinchisi, xalqaro sanoat ixtisoslashuvi va kooperatsiyasini birinchi o‘ringa
qo‘yadi,   uning   rivojlanishi   ham   ichki   bozorni   to‘ldirishga,   ham   uning   tarkibiy
tuzilishiga umid qilish bilan bog‘liq [1, 103-bet].
Xitoyning   tashqi   savdoni   rivojlantirish   usuli   katta   qiziqish   uyg‘otmoqda.
"Xitoy"   modeli   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   davlat   tomonidan   tartibga   solishning
27 qattiqligi   va   iqtisodiyotni   ochishda   bosqichma-bosqichlik   bilan   tavsiflanadi   .   U
mamlakatning   iqtisodiy   rivojlanishida   muhim   rol   o‘ynaydi   va   butunlay   ichki
iqtisodiyotga  bo‘ysunadi.  Tashqi  iqtisodiy  faoliyatning  rivojlanishi   mamlakatning
“quvib o‘tish” yo‘lidan borishiga xos misoldir.
Xitoyning   hozirgi   siyosatining   xarakterli   xususiyati   tashqi   iqtisodiy
liberallashtirish   choralarini   faqat   milliy   manfaatlarga   javob   beradigan   darajada
amalga oshirishdir.
Xitoyning   hujumkor   tashqi   savdo   taktikasi   mamlakatning   moddiy
resurslaridan   foydalanish   va   taqsimlash   samaradorligini   sezilarli   darajada   oshirdi
va iqtisodiyotning uzluksiz o‘sishini sezilarli darajada rag‘batlantirdi. Xitoy tashqi
savdosining   o‘sishining   asosiy   sabablaridan   biri   markazsizlashtirish   va   savdo
shartlarining   zaiflashuvidir.   Bugungi   kunda   4000   ga   yaqin   korxona   tashqi   savdo
operatsiyalarini amalga oshirish huquqiga ega.
Uzoq   vaqt   davomida   Xitoy   hukumati   mahalliy   ishlab   chiqarishni   qo‘llab-
quvvatladi   va   himoya   qildi.   Xitoy   JSTga   a’zo   bo‘lgunga   qadar   ularning   import
bojlari dunyodagi eng yuqori bo‘lgan. Mahsulot sifatini etarli darajada ta’minlash,
atrof-muhit   ifloslanishining   oldini   olish   va   boshqalar   uchun   turli   xil   ma’muriy
talablar mavjud edi.
Xitoyning   eksport   siyosatida   eksport   ishlab   chiqarishning   butun   zanjirini
davlat   tomonidan   qo‘llab-quvvatlashning   o‘ziga   xos   mexanizmi   mavjud   edi.
Avvalo, katta imtiyozlar va davlat kreditlari berildi.
Xitoy   eksportni   rag‘batlantirish   uchun   barcha   turdagi   siyosatni   olib   bordi.
Bu borada quyidagi chora-tadbirlar amalga oshirildi:
- tashqi savdo tashkilotlariga moliyaviy mustaqillik berish;
- eksport   mahsulotlari   ishlab   chiqaruvchi   korxonalarni   qo‘llab-quvvatlash
va kreditlar berish;
- eksport mahsulotini ishlab chiqarish uchun moddiy resurslarni ajratish ;
- bojxona to‘lovlaridan ozod qilish;
- tayyor mahsulotlar savdosining turli shakllarini rag‘batlantirish.
28 Shunday qilib, Xitoyda eksport milliy iqtisodiyotni rivojlantirishning asosiy
manbai   hisoblanadi.   Tashqi   savdoni   liberallashtirish   birinchi   navbatda   ichki
iqtisodiyotning davlat manfaatlari tizimida amalga oshirildi.
Tashqi   savdoni   rivojlantirishning   "Kanada-Avstraliya"   modeli   ilg‘or
texnologiyalar   importi   uchun   to‘lovni   amalga   oshirish   uchun   tabiiy   resurslar,
shuningdek,   qishloq   xo‘jaligi   xom   ashyosi   eksportidan   foydalanish   bilan
tavsiflanadi.
Kanada   o‘zining   sanoat   salohiyatini   jadal   sur’atlar   bilan   oshirib,   eksport
tuzilmasini   tayyor   mahsulotlar,   jumladan,   mashina   va   jihozlar   ulushini   oshirish
yo‘lida o‘zgartirayotganini alohida ta’kidlash lozim.
Mamlakatning tashqi savdo faoliyatini jadal rivojlantirish maqsadida Kanada
hukumati   mahsulotni   ilgari   surish   dasturi   va   eksport   bozorini   rivojlantirish
dasturini qabul qildi [1].
2-jadval
Kanada   tashqi   savdo   strategiyasi   yuqoridagi   dasturlarda   nazarda   tutilgan
tamoyillar va usullarga asoslanadi. Shunday qilib, mahsulotni ilgari surish dasturi
eksportni tartibga solish va qo‘llab-quvvatlash vositalarini taqdim etadi, unga ko‘ra
hukumatlar ustuvor tarmoqlardagi tovarlarni subsidiyalaydi.
Eksport   bozorlarini   rivojlantirish   dasturi   xususiy   sektor   tashabbusi   bilan
ishlab   chiqarilgan   eksport   mahsulotlarini   sotish   xarajatlarining   bir   qismini
moliyalashtirishni   nazarda   tutgan.   Ushbu   dasturga   muvofiq,   hukumat   tomonidan
29Ism Asosiy bo‘limlar
Mahsulotni   targ‘ib
qilish dasturi Chet elda ko‘rgazma va yarmarkalar, savdo missiyalari
va seminarlar
Eksport   bozorini
rivojlantirish dasturi Chet   elda   yirik   sanoat   obyektlarini   qurishda   ishtirok
etish,   bozorni   o‘rganish,   uning   “yangi   sharoitlariga”
moslashtirish,   xorijda   ko‘rgazma   va   yarmarkalar
o‘tkazish, eksport konsorsiumlarini tashkil etish. eksportning   istiqbolli   tarmoqlarini   moliyaviy   qo‘llab-quvvatladi,   ularning   tashqi
bozorlarga chiqarilishi eksportdan tushumlar oqimini oshirishga xizmat qiladi.
Eksportni   rivojlantirish   korporatsiyasi   o‘rta   va   uzoq   muddatli   kreditlar
berish   orqali   zamonaviy   mahsulotlarni   (avtomobillar,   samolyotlar,   yadroviy
reaktorlar) xalqaro bozorga olib chiqishda katta yordam ko‘rsatdi. Ushbu kreditlar
hisobiga   Kanada   eksportining   o‘sishi   kichik   va   o‘rta   kompaniyalarni   eksport
faoliyatiga jalb qilish orqali amalga oshirildi.
Xorijga   oziq-ovqat   yordami   qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlarini   tashqi
bozorlarga   olib   chiqishning   muhim   vositasi   sifatida   qaraladi.   Chunki   Kanada
mahsulotlariga qaramlik ularning mahsulotlariga bo‘lgan talabni oshiradi.
"Xitoy"   va   "Ko‘rfaz   mamlakatlari"   modeli,   agar   mamlakat   bir   xil
rivojlangan sanoat, geosiyosiy joylashuv va siyosiy rejimga ega bo‘lsa, foydalanish
uchun   maqbul   deb   hisoblanadi.   “Kanada-Avstraliya”   modeli   tovarlarni   tashqi
bozorlarga   olib   chiqish   va   eksportdagi   tayyor   mahsulot   ulushini   oshirishning
maxsus taktikasi bilan ajralib turadi.
Shunday   qilib,   ushbu   model   mamlakat   tashqi   savdosi   rivojlanishining   eng
muvozanatli turini ifodalaydi.
"Ko‘rfaz   mamlakatlari"   modeli   cheklangan   miqdordagi   qimmatbaho
resurslarni   eksport   qilishga   qaratilganligi   bilan   ajralib   turadi,   bu   mamlakatning
ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishi   uchun   alohida   ahamiyatga   ega.   Bunday   resurslarni
ishlab chiqarish va eksport qilish butun iqtisodiyotning asosiy mazmuniga aylanib,
aholining   etarlicha   yuqori   turmush   darajasini   ta’minlash   va   ishlab   chiqarish
sanoatining   ayrim   tarmoqlarini   rivojlantirish   uchun   mablag‘larni   jalb   qilish
imkonini beradi.
30 XULOSA
“Makroiqtisodiy,   institutsional   va   huquqiy   muhit”   ustuvor   yo‘nalishini
amalga   oshirish   bo‘yicha   davlat   organlari   ma’lumotlarini   tahlil   qilish   asosida   3,4
ball   baho   berishimiz   mumkin.   Media   tahlili   bizga   6   ball   olish   imkonini   beradi.
Xalqaro   tashkilotlar   reytinglari   tahlili   asosida   Qozog‘istonning   makroiqtisodiy,
institutsional   va   huquqiy   muhiti   holati   4   ball   bilan   baholanadi.   Shunday   qilib,
Kontseptsiyaning ikkinchi ustuvorligi bo‘yicha o‘rtacha o‘rtacha ball 4,5 ni tashkil
qiladi.   Bu   esa,   o‘z   navbatida,   davlat   va   biznesning   mazkur   faoliyat   sohalariga
e’tiborini kuchaytirish zarurligidan dalolat beradi.
Jahon   tajribasi   tahlili   shuni   ko‘rsatadiki,   aksariyat   rivojlanayotgan
mamlakatlarda   chegara   munosabatlari   va   hududlar   xalqaro   savdo   ob’ekti   bo‘lib,
chegaraviy   hamkorlikning   xalqaro   zonalari   hamda   chegara   transporti   o‘tish
joylariga   yaqin   hududlarda   -   quruq   portlar,   maxsus   savdo-iqtisodiy   zonalar,
maxsus   savdo-iqtisodiy   zonalar   tashkil   etish,   shuningdek,   xalqaro   savdo   ob’ekti
bo‘lib   rivojlanadi.   xalqaro   transport   koridorlarida   joylashgan   dengiz   portlari,
aeroportlar, yirik temir yo‘l uzellari.
Ushbu zonalarda moliyalashtirish taqsimlanadi va buyurtmalar bajariladi, bu
erda butun mamlakatlar va mintaqalar sof ishlab chiqaruvchilar va autsorserlarga,
subpudratchilarga   va   logistiklarga   aylanmoqda.   Bundan   tashqari,   bunday   zonalar
jahon   iqtisodiyotining   globallashuvi   sharoitida   mamlakatni   xalqaro   mehnat
taqsimotida   eksport   qiluvchi   davlat   sifatida   joylashtirgan   holda   yangi
raqobatbardosh ishlab chiqarishlarni joylashtirishning asosiy ob’ektlariga aylanadi.
Qozog‘istonning   chegaradosh   hududlarini   rivojlantirish   salohiyati
investitsiya   muhitining   xususiyatlari,   ishlab   chiqilayotgan   bozorning   ishlab
chiqarish   omillari   qiymati   va   davlat   chegarasini   kesib   o‘tish   bilan   bog‘liq
tranzaksiya   xarajatlari,   transport   sharoitlari,   chegara   o‘tish   joylari   va   bojxona
infratuzilmasi bilan belgilanadi. postlar.
31 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1. Dmitriev S. JSTga a’zo mamlakatlarning AQSH ichki va tashqi bozorlarida milliy
manfaatlarni himoya qilish tajribasi. //MEMO, 2002, № 8, b. 22
2. 2008-2015   yillarga   mo‘ljallangan   Qozog‘iston   Respublikasi   iqtisodiyotining
raqobatbardoshligi   va   eksport   imkoniyatlarining   sifat   jihatidan   yangi   darajasiga
erishish konsepsiyasi.
3. 2008-2015   yillarga   mo‘ljallangan   Qozog‘iston   Respublikasi   iqtisodiyotining
raqobatbardoshligi   va   eksport   imkoniyatlarining   sifat   jihatidan   yangi   darajasiga
erishish konsepsiyasini amalga oshirish bo‘yicha 2008-2010 yillarga mo‘ljallangan
chora-tadbirlar rejasi (1-bosqich).
4. Qozog‘iston   Respublikasining   2003-2015   yillarga   mo‘ljallangan   sanoat-
innovatsion rivojlanish strategiyasi, Ostona, 2003 yil.
5. Qozog‘iston   Respublikasi   Sanoat   va   savdo   vazirligining   2009-2011   yillarga
mo‘ljallangan strategik rejasi.
6. Qozog‘iston   Respublikasi   Hukumatining   2006-yil   7-noyabrdagi   1061-son   “2007-
2011-yillarda   “Xorgos”   chegaradosh   hamkorlik   xalqaro   markazini   yanada
rivojlantirish dasturini tasdiqlash to‘g‘risida”gi qarori.
7. Qozog‘iston   Respublikasining   2003-2015   yillarda   sanoat-innovatsion   rivojlanish
strategiyasi, Ostona, 2003 yil.
8. Qozog‘iston   Respublikasi   Hukumatining   2006   yil   30   iyundagi   633-sonli
““Xorgos”   xalqaro   chegaradosh   hamkorlik   markazini   yanada   rivojlantirish
konsepsiyasi to‘g‘risida”gi qarori.
9. Qozog‘iston   Respublikasi   Sanoat   va   savdo   vazirligining   2009-2011   yillarga
mo‘ljallangan strategik rejasi.
10. Qozog‘iston Respublikasi Hukumatining 2006 yil 7 noyabrdagi 1061-sonli “2007-
2011   yillarga   mo‘ljallangan   “Xorgos”   chegaradosh   hamkorlik   xalqaro   markazini
yanada rivojlantirish dasturini tasdiqlash to‘g‘risida”gi qarori.
32
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ekonomikaliq o’siw modelleri
  • Turizm va rekratsiya geografiyasi
  • O’zbekiston shaharlarining shakllanishi
  • Orol tabiiy geografik okrugi
  • Gastronomik turizm rivojlanishining geografik jihatlari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский