Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 14000UZS
Hajmi 62.3KB
Xaridlar 8
Yuklab olingan sana 25 Aprel 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Rustamov Orifjon

Ro'yxatga olish sanasi 25 Aprel 2024

49 Sotish

Raqobatning mohiyati va obyektiv asoslari

Sotib olish
O`ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA`LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
QARSHI MUHANDISLIK-IQTISODIYOT INSTITUTI
INNOVATSION IQTISODIYOT KAFEDRASI
“ IQTISODIYOT NAZARIYASI” fanidan
KURS ISHI
Mavzu:____________________________________________________________
Bajardi:______________________
______________________
Ilmiy rahbar:__________________
QARSHI -2024 Mundarija
Kirish ............................................................................................................................................................................... 3
1.Raqobatning mohiyati va obyektiv asoslari va turlari ................................................................................................... 6
2.Monopoliyalarning iqtisodiy asoslari va ularning turlari ............................................................................................ 10
3.O`zbekistonda raqobatchilik muhitining vujudga kelishi ............................................................................................ 14
4.O`zbekistonda raqobatning istiqbollari va uning kelajakdagi o`rni ............................................................................. 18
Xulosa ........................................................................................................................................................................... 22
Foydalanilgan adabiyotlar ro`yhati ................................................................................................................................ 24 Kirish
Mamlakatimizda   mustaqillik   yillarida   O`zbekistonning   birinchi   Prezidenti
I.Karimovning   bevosita   tashabbusi   va   rahbarligida   har   tomonlama   puxta   o`ylab   ishlab
chiqilgan   taraqqiyotning   “o`zbek   modeli”ni   izchil   amalga   oshirish   orqali   iqtisodiyotimiz
misli  ko`rilmagan katta muvaffaqiyat  va natijalarga erishdi. Jumladan,  mustaqillik yillarida
milliy   xo`jaligimiz   iqtisodiy   jihatdan   mustahkamlanib,   ma`muriy-buyruqbozlik   tizimidan
meros   bo`lib   qolgan   bir   tomonlama   xomashyo   ishlab   chiqarish   bo`yicha   rivojlanish,   paxta
yakkahokimligi va inqiroz holatidan chiqarildi; iqtisodiyotning barqaror o`sishi ta`minlandi,
makroiqtisodiy va moliyaviy barqarorlik mustahkamlandi, iqtisodiyotning turli tarmoqlari va
sohalari  o`rtasidagi  muvozanatlik va mutanosiblik kuchaydi;  bozor  mexanizmining tarkibiy
qismlari qaror topdi va uning infratuzilmalari vujudga keltirilib, rivojlantirildi. Soliq, byudjet
va tashqi iqtisodiy faoliyat sohalarida, bank tizimi faoliyatida mustahkam barqarorlik, davlat
qarzini   nisbatan   past   darajada   ushlab   turish   ta`minlanib   mamlakatimizning   jahon
miqyosidagi obro`-e`tiborini yuqori darajaga ko`tarishga erishilmoqda. Iqtisodiyotda amalga
oshirilayotgan   modemizatsiya,   tarkibiy   o`zgarish   va   diversifikatsiya   natijasida   yangidan-
yangi   zamonaviy   tarmoqlar   va   ishlab   chiqarish   quwatlari   ishga   tushirilmoqda.   Bu
o`zgarishlar   va   xalqimizning   fidokorona   mehnati   natijasida   yaratilayotgan   mahsulot   va
ko`rsatilayotgan   xizmat   turlarining   ko`payib,   sifati   tubdan   yaxshilanib   borishiga,   aholi
daromadlari   va   turmush   darajasining   keskin   o`sishi,   ulaming   ertangi   kunga   boigan
ishonchining tobora oshib borishiga olib kelmoqda. Ma`naviy jabhada ham tub o`zgarishlar
qilinib,   jamiyat   a`zolari   ongida   milliy   istiqlol   g`oyasi   va   mafkurasi   shakllantirildi.   Ayni
paytda,  mamlakatimiz  Prezidenti  Sh.Mirziyoyevning  Vazirlar   Mahkamasining   2017-yil   14-
yanvarda bo`lib o`tgan kengaytirilgan majlisida va boshqa majlislarda qilgan ma`ruzalaridan
bizga shu narsa ma`lum bo`lib turibdiki, mamlakatimizda erishilgan ulkan yutuqlar bilan bir
qatorda bugungi kunda xalqaro miqyosda  va mamlakatimiz ichida o`z yechimini  topmagan
muammolar, hal qilinishi lozim bo`lgan vazifalar ham juda ko`p ekan. Bugungi kunda jahon
moliyaviy-iqtisodiy  inqirozi   hamon davom  etib  turishi,  dunyoning turli  mintaqalarida sodir
bo`layotgan   qaramaqarshiliklaming   kuchayib   borishi,   jahon   bozorida   vaziyatning   tez
o`zgarayotgani   dunyoning   ko`plab   mamlakatlarida   investitsion   faollikning   susayishi   real
iqtisodiyotda   ishlab   chiqarishning   o`sish   sur`ati   pasayib   borishi   ro`y   berib,   jahon   bozorida
xarid   talabining   kamayishi   davom   etmoqda,   ishsizlik   darajasi   yuqoriligicha   qolmoqda,
ijtimoiy   keskinlik   kuchaymoqda.Bundan   tashqari   mamlakatimizdagi   ayrim   sohalar, tarmoqlar   va   kompaniyalarda   eksport   hajmi   kamayib,   import   hajmi   oshib   ketishi,   ko`plab
kapital mablag`lar sarflanishiga qaramay ishlab chiqarish hajmi va mehnat unumdorligining
pasayib ketishi  fan-texnika taraqqiyoti yuz berib, yangi texnika va texnologiyalarning kirib
kelishiga qaramay ketgan xarajatlar va mahsulot tannarxi pasayish o`miga aksincha, oshishi
holati   yuz   berishi,   valyuta   munosabatlarining   tartibga   solinmaganligi,   naqd   pul   bilan   naqd
pulsiz hisob-kitoblar o`rtasida farq mavjudligi kabi noxush holatlar sodir bo`lib turibdi. Bu
holatlar   mamlakatimiz   oldida   turgan   keng   ko`lamli   dasturiy   maqsad   va   vazifalar
islohotlarimizni   yanada   chuqurlashtirish   iqtisodiyotni   modernizatsiyalash,
diversifikatsiyalash, tarkibiy o`zgartirish, xususiy mulk, xususiy tadbirkorlikni kuchaytirish,
iqtisodiy rivojlanish  yo`lida  g`ov bo`lib  turgan  barcha  to`siq  va  cheklovlami  bartaraf  etish,
O`zbekiston Respublikasi  Prezidentining 2017-yil 7-fevraldagi “O`zbekiston Respublikasini
yanada   rivojlantirish   bo`yicha   harakatlar   strategiyasi   to`g`risida”gi,   PF-4947-sonli
Farmonida   belgilangan   vazifalar   va   muammolarni   bartaraf   etish   uchun   bor   kuch   va
imkoniyatlarimizni   safarbar   etishni   talab   qiladi.   Mamlakatimiz   Prezidenti   Sh.Mirziyoyev
ta`kidlaganidek,   hayotning   o`zi   va   xalqning   talablari   bizning   oldimizga   amaliy   yechimini
topish lozim bo ` lgan yangi va yanada murakkab vazifalami qo`ymoqda. Ushbu muammolar
va   hayotning   o`zi   oldimizga   qo`ygan   murakkab   vazifalami   tezroq   hal   qilish,   ulaming
yechimini izlab topish, milliy istiqlol mafkurasining mazmunini va xususiyatlarini chuqurroq
tushunish   ko`p   jihatdan   kishilarning   iqtisodiyot   sirlarini,   ayniqsa,   bozor   iqtisodiyoti
munosabatlarining   mazmunini,   ulaming   talablari,   ziddiyatli   va   chalkash   xususiyatlarini,
qonun-qoidalarini,   amalga   oshirilayotgan   keng   ko`lamli   iqtisodiy   islohotlami   yanada
chuqurlashtirish,   iqtisodiyotni   erkinlashtirish,   tarkibiy   o`zgartirish,   modemizatsiyalash   va
diversifikatsiyalashning maqsadi va mohiyatini chuqurroq bilishlariga bog`liqdir. 
“Iqtisodiyot   nazariyasi”   fani   iqtisodiyot   tushunchalarini,   uning   qonun-qoidalarini,
tejamli   xo`jalik   yuritish   sirlarini,   turli   kishilar   va   xo`jaliklaming   bir-birlari   bilan   manfaatli
iqtisodiy aloqada bo`lib, unumli mehnat qilish yo`llarini va shakllarini o`rgatadi. Jamiyatda
ro`y   beradigan   iqtisodiy   qonunlami   bilish   va   ulaming   amal   qilishiga   ongli   munosabatda
boiishda,   mamlakatni   demokratlashtirish   va   iqtisodiyotni   bozor   tamoyillari   asosida   isloh
qilish jarayonlari mohiyatini tushunish uchun zarur bo`lgan bilimlami berishda «Iqtisodiyot
nazariyasi» fanining roli beqiyosdir. Bugungi kunda yosh avlodda bunyodkorlik g`oyalarini
shakllantirish,   ulaming   ilmiy   dunyoqarashini   chuqurlashtirish   va   kengaytirish,   iqtisodiy
madaniyatini   oshirish   kabi   muhim   amaliy   vazifalami   bajarish   orqali   mazkur   fanning ahamiyati tobora oshib bormoqda.“Iqtisodiyot nazariyasi”fani mamlakatimizda yashayotgan
hamma   kishilarning   daromadlari,   ulaming   turmush   darajasi   faqat   milliy   iqtisodiyot
taraqqiyotiga   bog`liqligini,   shu   yurtda   mehnat   qilayotgan   kishilarning   ijodiy   mehnati   bilan
vujudga kelgan milliy mahsulotning ko`payishi, uning to`g`ri taqsimlanishi va foydalanilishi,
milliy   pul   barqarorligi   bilan   bog`liqligini   ham   o`rgatadi   va   milliy   istiqlol   mafkurasining
odamlar   ongida   shakllanishiga,   ulaming   intellektual   kamolotga   erishuvida   muhim   rol
o`ynaydi.   Doimiy   o`zgarib   turuvchi   ichki   va   tashqi   iqtisodiy   muhit,   uning   insonlar,
korxonalar,   mamlakatlar   va   butun   dunyoga   kuchayib   boruvchi   ta`sirini   kuzatib,   amalga
oshirilishi   zarur   bo`lgan   xatti-harakatlar,   iqtisodiy   faoliyat   jarayonlarini   oldindan   sezish   va
ko`ra   bilish,   qisqacha   qilib   aytganda,   iqtisodiy   ziyraklik   yuksak   ma`naviyatli   shaxs
fazilatlaridan biri bo`lib, uni chuqur iqtisodiy bilim va ko`nikmalarsiz tasavvur etish mumkin
emas.   Shuningdek,   «Iqtisodiyot   nazariyasi»   fani   kishilarning   jamiyat   iqtisodiy   hayotini
tashkil   etish,   unda   faol   ishtirok   etish,   yanada   rivojlantirish   borasida   jamiyat   va   davlat
oldidagi   javobgarliklari,   ya`ni   iqtisodiy   mas`uliyatlarini   tarbiyalashda   yetakchi   o`rin
egallaydi.   Biz   qurayotgan   erkin,   ijtimoiy   yo`naltirilgan   bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan
demokratik   fuqarolik   jamiyatiga   barcha   jamiyat   a`zolarida   iqtisodiy   madaniyatlilikni
shakllantirish   orqali   erishishimiz   mumkin.   Bu   esa   amaldagi   iqtisodiy   qonunlar,   qoidalar
to`g`risidagi   bilim   va   ko`nikmalarga   ega   bo`lib,   o`zlashtirilgan   bilimlar   asosida   mehnat   va
ishlab chiqarish faoliyatlarini tashkil  eta olish xususiyatini  namoyon etib, uni faqat  mazkur
fan xizmatlari orqali ta`minlashadi 1.Raqobatning mohiyati va obyektiv asoslari va turlari
Raqobat   – bu yuqori foyda va daromad olish hamda naflilikning eng yuqori darajada
yetkazish maqsadida bozor subyektlari iqtisodiy maanfaatlarning to`qnashishidir. Tovarlarni
qulay   sharoitda   ishlab   chiqarish,   yuqori   narxlarda   sotish   va   bozordagi   mavqeini
mustahkamlash   orqali   eng   ko`p   foyda   olishga   qaratildi.   O`zlarining   iqtisodiy   resurslarini
(kapital,   yer,   ishchi   kuchi)   yuqori   narxlarda   sotish   orqali   ko`proq   omilli   daromadga   ega
bo`lishga qaratiladi. Daromadlarning mavjud darajasida ko`proq miqdordagi tovarlarni sotib
olishga, ya`ni sarflangan puli evaziga ko`proq naflilikka ega bo`lishga qaratiladi
Raqobatning vazifalari :
1) Tartibga   solish   vazifasi   –   ishlab   chiqarishni   talabga   muvofiqlashtirish
maqsadida taklifga ta`sir o`tkazishdan iborat
2) Resurslarni   joylashtirish   vazifasi   –   ishlab   chiqarish   omillarini   ular   eng   ko`p
samara beradigan korxona, hudud va mintaqalarga oqilona joylashtirish imkonini beradi 
3) Innovatsion   vazifasi   –   fan   –   texnika   taraqqiyoti   yutuqlariga   asoslanuvchi
hamda   bozor   iqtisodiyoti   subyektlarining   rivojlanishini   taqozo   etuvchi   turli   ko`rinishdagi
yangiliklarning joriy etishini anglatadi. 
4) Moslashtirish   vazifasi   –   korxonalarning   ichki   va   tashqi   muhit   sharoitlariga
ratsional tarzda moslashishiga yo`naltirilga
5) Taqsimlash   vazifasi   -   ishlab   chiqarilgan   ne`matlar   yalpi   hajmining
iste`molchilar o`rtasida taqsimlanishiga bevosita va bilvosita ta`sir o`tkazadi.
6) Nazorat   qilish   vazifasi   –   bozordagi   ba`zi   ishtirokchilarning   boshqa   bir
ishtirokchilar   ustidan   monopolistik   hukmronlik   o`rnatishiga   yo`l   qo`ymaslikka
yo`naltirilgan.
Raqobat shakllari:
1. Ishlab chiqaruvchi larning bozordagi mavqeiga ko`ra:  1) Sof yoki erkin raqobat;  
2)Sof monopoliya;  
3) Monopolistik raqobat;
4)   Oligopoliya. 
2. Miqyosiga ko`ra:  
 1) Tarmoqlar ichidagi raqobat; 
 2)Tarmoqlar o`rtasidagi raqobat;
 3) Millliy xo`jalik doirasidagi raqobat;
 4)   Jahon xo`jaligi doirasidagi raqobat;
3. Sodir bo`lish xarakteriga ko`ra:
 1) Tartibsiz (stixiyali) raqobat;
 2)   Tartibga solinadigan raqobat;
4. Amalga oshirish usuliga ko`ra:
 1) Narx vositasidagi raqobat;
 2)   Narxsiz raqobat.
5. Amalga oshirish yo`liga ko`ra: 
 1)   Xalol raqobat 
 2) G`irrom raqobat.
Ishlab   chiqaruvchi   (sotuvchi)   larning   bozordagi   mavqeini   belgilab   beruvchi
omillar: 
 1) Ishlab chiqaruvchi (sotuvchilar) soni.
 2)To`siqlarning mavjudlik darajasi (bozorga kirish va undan chiqib ketish) 
Sof raqobat Sof
monopoliya  
Monopolistik
raqobat Oligapoli
ya
1.Ishlab
chiqaruvchi
(sotuvchilar) soni  Juda ko`p Yagona
Nisbata
n ko`proq Kam sonli 2.To`siqlarni
ng   mavjudlik
darajasi  Mavju
d emas Katta,taqiqla
sh bilan barobar Unchal
ik katta emas Katta
Raqobat shakllari:
1) Tarmoq   ichidagi   raqobat   –   mahsulot   ishlab   chiqarish   va   sotishda   qulay
sharoitga ega bo`lish uchun bir tarmoq korxonalar o`rtasida boradi. Tarmoq ichidagi raqobat
natijasida   turli   ishlab   chiqaruvchilar   tovarlarning   individual   (alohida)   narxi   bozor   narxiga
aylanadi 
2) Tarmoqlar   o`rtasidagi   raqobat   –   turli   tarmoq   korxonalari   o`rtasida   yuqoru
foydaga   ega   bo`lish   uchun   boradi.   Bu   raqobat   natijasida   korxonalarda   hosil   bo`lgan   turli
foyda normalari o`rtacha foydaga aylanib boriladi.  
3) Millli   xo`jalik   doirasidagi   raqobat   –   natijasida   o`rtacha   narxlar   va   bozor
subyektlarining yalpi milliy (ichki) mahsulotdagi ulushi aniqlanadi 
4) Jahon   xo`jaligidagi   raqobat   –   turli   davlatlar   milliy   ishlab   chiqaruvchilarning
jahon   bozoridagi   mavqeini   mustahkamlash   uchun   boradi   va   uning   natijasida   alohida
tovarrlarning jahon narxlari shakllanadi. 
5) Tartibsiz (stixiyali) raqobat  - bozor kuchlarining ta`sirida, tabiiy ravishda ro`y
beradi.
6) Tartibga solinadigan raqobat   – madaniylashgan   tarzda  va  ma`lum   me`yorlar
doirasida sodir bo`ladi. 
Narxning   raqobat   vositasi   sifatida   qo`llanish   darajasiga   qarab   narx   yordamidagi   va
narxsiz raqobat  ajratiladi.
Raqobat usullari:
 1)Narx yordamida 
 2) Narxsiz 
  Narx   vositasida   raqobatlashishda   ishlab   chiqaruvchilar   o`z   tovarlarining   narxini
raqiblari   tovarlari   narxidan   pasaytirish   orqali   iste`molchilarni   og`dirib   olish   va   bozordagi
mavqeini mustahkamlashga harakat qiladi. Narxsiz raqobatda raqobatlashish vositasi sifatida narxdan   tashqari   omillardan   foydalanib   tovar   sotish   hajmini   ko`paytirib   borishga   harakat
qilinadi. Narx yordamida raqobatlashish
Narx yordamida raqobatlashish. Bunda yirik ishlab chiqaruvchilar raqiblarini tarmoq
(bozor) dan siqib chiqarish uchun tovarlariga narxlarini vaqti – vaqti bilan va uzoq muddat
pasaytirib turadi.
Demping   narxlarini   qo`llash.   Bunda   milliy   ishlab   chiqaruvchilar   o`zlarining
tovarlarini boshqa mamlakatlarga ichki bozordagi narxlardan, ayrim hollard tan narxdan ham
past bo`lgan narxlarga chiqaradi
Narxlardan   chegirma   qilish.   Bunda   tovar   narxlaridan   muayyan   foizda   chegirma
qilinadi
Imtiyozli   narxlarni   qo`llash.   Bunda   xarid   hajmini   ko`paytirib   borgan
iste`molchilarga rag`batlantiruvchi imtiyozli (pasayib boruvchi) narxlardan foydalaniladi.
Narxsiz raqobatlashish
Tovar   sifatini   tabaqalashtirish   bir   xildagi   ehtiyojni   qondiradigan   va   bir   turga
mansub bo`lgan tovarlar turlicha iste`mol xossalariga ega bo`ladi.
Tovarlarni   kreditga   sotish-   tovarlar   nisbatan   ortiqcha   bo`lgan   sharoitda   ishlab
chiqaruvchi   o`z   tovarlarini   narxini   kechiktirib   to`lash   sharti   bilan   sotib,   raqiblaridan   ustun
kelishi mumkin.
Sotish vaqtida va kafolatlangan muddatda  tekin servis xizmati  ko`rsatish.
Reklama   tovar   belgilari,   firma   muhirlari   hamda   qadoqlash   usullari   tovarlar
jozibadorligini oshirish va sotish hajmining ko`payishini rag`batlantirishning muhim yo`llari
hisoblanadi.
Marketing   -uning   vositasida   mahsulot   ishlab   chiqarish   va   sotish   jarayonini   talabga
moslashtirishga harakat qilinadi 2.Monopoliyalarning iqtisodiy asoslari va ularning  turlari
Monopoliya   –   iqtisodiy   faoliyatning   biror   sohasida   (ishlab   chiqarish,   xizmat
ko`rsatish, tijorat va h.k.) korxona yoki davlatning tanho hukmronligini ifodalaydi.
Monopoliyalarning kelib chiqish sabablari:
  Kapitalning to`planishi va markazlashish. 
Fan – texnika taraqqiyoti 
Davlatning ayrim faoliyat sohalarini qo`llab – quvvatlashi 
O`zaro kelishish 
Monopoliyaning turlari
Bozorni qamrab olish darajasiga ko`ra:   sof monopoliya, oligopoliya, monopsoniya
farqlanadi.
Sof   monopoliya   –   tarmoqdagi   yagona   ishlab   chiqaruvchi   yoki   sotuvchining   narx   va
ishlab   chiqarish   hajmini   belgilashdagi   yakka   hukmronlik   holati   hisoblanadi.   Masalan:<<
O`zbekiston havo yo`llari>>DAK, <> DAK, Toshkent aviatsita ishlab chiqarish birlashmasi.
Oligopoliya   –   tarmoqdagi   bir   necha   yirik   ishlab   chiqaruvchi   yoki   sotuvchining   narx
va   ishlab   chiqarish   hajmini   belgilashdagi   hukmronlik   holati   hisoblanadi.   Masalan:
O`zbekistonda   sement   (asosan   Bekobod,Quvasoy,   Ohangaron,   Navoiy   shaharlarida
joylashgan) va h.k.
Monopsoniya  – tarmoqdagi ishlab chiqaruvchi yoki sotuvchilar soni juda ko`p bo`lib,
ular tovar yoki xizmatlarning yagona iste`molchisi yoki xaridori mavjud bo`lgan sharoitdagi
yakkahukmronlik holati hisoblanadi.Masalan: <Uztexs> korxonasi.
          Monopoliyaning vujudga kelishi sababi va tavsifiga ko`ra:   tabiiy monopoliya,
legal monopoliya, sun`iy monopoliya farqlanadi.
Tabiiy   monopoliya   –   iqtisodiy   faoliyatning   texnikaviy   va   texnologik   xususiyatlari
taqozo   qilib,   ular   raqobatni   qo`llash   mumkin   bo`lmagan   yoki   qiyin   bo`lgan   sohalarni   o`z
ichiga oladi. 
Suv, energiya, gaz ta`minoti korxonalari. 
Temir yo`l transporti. 
Harbiy – mudofaa majmuasi korxonalari 
Legal   (qonuniy   )   monopoliya   –   bu   qonuniy   tarzda   tashkil   etiluvchi   monopolistik
holat Patent   tizimi   –   bu   ixtirochi   va   mualliflar   tomonidan   yaratilgan   ixtirolar   huquqini
taqdim etish tizimi 
Mualliflik   huquqi   –   ilmiy,   badiiy   va   san`at   asarlari,   ko`rsatuvlar,efir   to`lqini   yoki
kabel orqali tasvir uzatish kabilarni yaratish va ulardan foydalanish munosabatlarini qonuniy
tarzda tartibga solish shakli. 
Tovar belgilari  –bu savdo belgilari, maxsus ramzlari, nomini ro`yxatga olish, huquqiy
jihatdan   himoya   qilish   va   ulardan   foydalanish   bo`yicha   paydo   bo`lgan   munosabatlarni
qonuniy tarzda tartibga solish shakli. 
Sun`iy   monpoliyalar   -   ishlab   chiqarish   va   kapitalning   to`planishi   hamda
korxonalarning turli yo`llar bilan birlashtirish natijasida vujudga keladi.
Kartel   –   bir   tarmoq   korxonalarining   ittifoqi   bo`lib,   uning   ishtirokchilari   to`liq
iqtisodiy   mustaqilligini   saqlab   qoladi,   faqat   ishlab   chiqarish   hajmi,   sotish   bozorlari   va
baholari to`g`risida kelishib oladi. 
Sindikat   –   bir   turdagi   mahsulot   ishlab   chiqaruvchi   korxonalar   birlashmasi   bo`lib,
uning  a`zolari  ishlab   chiqarish   sohasida  mustaqilligini  saqlab   qoladi,  mahsulot  esa  sindikat
mulki sifatida sotiladi.
Trest  – ishlab chiqarish vositalari va mahsulotga birgalikda egalik qiluvchi korxonalar
guruhi bo`lib foyda qo`shilgan kapital hajmiga qarab taqsimlanadi. 
Konsorsium   –   tadbirkorlarning   yirik   moliyaviy   operatsiyalarini   birgalikda   amalga
oshirish maqsadida birlashuvi .) 
Konsern  – rasmiy jihatdan mustaqil bo`lgan, ko`p tarmoqli korxonalar (sanoat, savdo,
transport va bank kabi turli soha korxonalarning ) majmuini o`z ichga oluvch birlashma  
Davlatning   antimonopol   siyosati   –   monopoliyalar   faoliyatini   cheklash,   tartibga
solish   va   raqobatchilik   muhitini   vujudga   keltirishga   qaratiladi.   Bu   siyosat   o`z   ifodasini
antimonopol qonunlarida topadi.  
AQSHning antimonopol qonunchiligi:  
Sherman  qonuni   (1890  yil)   – unda  ishlab  chiqarish  va savdoni  cheklash   maqsadida
tuzilgan bitimlar noqonuniy deb hisoblanadi
Kleyton   qonuni   (1914   yil)   –   iste`molchilarni   narx   orqali   kamsitish,   majburiy
shartnomalar tuzish, raqobatchi korxonalarning zaiflashuviga olib keluvchi aksiyalarni sotib
olish taqiqlanadi.   Seller   –   Kefover   qonuni   (1950   yil)   –   bu   qonunda   Kleyton   qonuniga   o`zgartirish
kiritilgan   bo`lib,   unda   nafaqat   raqobatchi   korxonalarning   zaiflashuviga   olib   keluvchi
aksiyalarni balki ishlab chiqarish vositalarni sotib olish ham taqiqlanadi 
Antimonopol faoliyatni tartibga solishning asosiy yo`nalishlari:
1) Bozorning monopollashuvini cheklash;
2)Raqobatchi kompaniyalar qo`shilishini taqiqlash; 
3)Monopol narxlar belgilanishini taqiqlash; 
4)Raqobatni madaniylashgan tarzda olib borishni qo`llab quvvatlash 
O`zbekistonda monopoliyaga qarshi siyosatni amalga oshiruvchi muassasa
O`zbekiston Republikasi mopnopoliyadan chiqarish, raqobat va tadbirkorlikni qo`llab-
quvvatlash davlat qo`mitasi.
O`zbekiston respublikasining antimonopol qonunchiligi 
1992 yilgi qonun 
1996 yilgi qonun 
O zbekistonda   monopoliyaga   qarshi   organ   1992-yilda   O zbekiston   Respublikasiʻ ʻ
Moliya vazirligining Monopoliyaga karshi va narx siyosati bosh boshqarmasi sifatida tashkil
qilindi.   1996-yil   15-mayda   ushbu   boshqarma   negizida   Moliya   vazirligi   huzurida   Mo-
nopoliyadan chiqarish va raqobatni rivojlantirish qo mitasi tashkil etildi. 2000-yil 2 avgustda	
ʻ
O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   "O zbekiston   Respublikasi   Monopoliyadan	
ʻ ʻ
chiqarish va raqobatni rivojlantirish Davlat qo mitasini tashkil etish to g risida"gi farmoniga	
ʻ ʻ ʻ
asosan   monopoliyaga   qarshi   organ   Moliya   vazirligi   tarkibidan   chiqarilib,   mustaqil   davlat
qo mitasiga   aylantirildi	
ʻ .     Bozor   iqtisodi-yotiga  o tish   davrida  raqobatning  asosiy  usuli   narx	ʻ
bo lganligi   sababli,  narxlarni   erkin  qo yib  yuborish  raqobatli   muhitni   vujudga keltirishning	
ʻ ʻ
asosiy   talabi   hisoblanadi.   Shu   maqsadda   O zbekistonda   "Monopolistik   faoliyatini   cheklash	
ʻ
to g risida"gi  qonun  (1992-yil  3  avgust)  qabul  qilindi   hamda  uning  asosida  raqobatchilikni	
ʻ ʻ
rivojlantirishga   karatilgan   bir   turkum   normativ   hujjatlar   ishlab   chiqildi.   Mazkur   qonunga
ko ra,   bozorda   ataylab   takchillik   yaratish,   narxlarni   mo-nopollashtirish,   raqobatchilarning
ʻ
bozorga kirib borishiga to sqinlik qilish, raqobatning g irrom usullarini qo llash man etiladi	
ʻ ʻ ʻ .
Hozirgi davrda O zbekistonda, agar korxona ishlab chiqargan muayyan mahsulotlar tovarlar	
ʻ
bozoridagi   shunday   mahsulotning   35%   dan   ortiq   bo lsa,   bu   korxona   monopolist   korxona	
ʻ
sifatida Davlat reyestriga kiritiladi (oziqovqat tovarlari guruhi uchun bunday mezon darajasi
20%   qilib   belgilangan).   O zbekiston   Respublikasining   "Tovar   bozorlarida   monopolistax	
ʻ faoliyatni   cheklash   va   raqobat   to g risida"   qonuni   (1996-yil   27   dekabr)   monopolistlarʻ ʻ
tomonidan   hukmronlik   mavqeini   suiiste mol   qilishning   oldini   olish   va   monopoliyadan	
ʼ
chiqarish va sog lom raqobat muhitini yaratish maqsadlarini ko zlaydi. Iqtisodiyotning ayrim	
ʻ ʻ
tarmoqdarida raqobat muhitini shakllantirish iqtisodiy jihatdan maqsadga muvofiq emas. Bu
tarmoqdagi   korxonalar,   odatda,   "tabiiy   monopoliyalar"   deb   ataladi.   O zbekiston	
ʻ
Respublikasining   "Tabiiy   monopoliyalar   to g risida"gi   qonunida   (1997-yil   25   apr;   yangi	
ʻ ʻ
tahrirda   1999-yil   19   avgust)   respublikada   tabiiy   monopoliyalarga   nisbatan   davlat
siyosatining   huquqiy   asoslari   belgilab   berildi.   O zbekistonda   iqtisodiy   islohotlarning   tub	
ʻ
mohiyatidan   kelib   chiqqan   holda   monopoliyalarga   qarshi   va   tabiiy   monopoliyalar
to g risidagi qonunchilik takomillashtirilib, ularning Yevropa Ittifoqi va boshqa rivojlangan	
ʻ ʻ
qonunchilik andozalariga mos kelishi ta minlab borilmoqda	
ʼ . 3.O`zbekistonda raqobatchilik muhitining vujudga kelishi
Mustaqillik   yillarida   respublikada   monopoliyadan   chiqarish   va   sog`lom   raqobat
muhitini   shakllantirishning   huquqiy   poydevori   yaratildi.   Mustaqillikning   dastlabki   yillarida
monopoliyaga   qarshi   siyosat   yuritish   va   sog`lom   raqobatni   shakllantirish   yosh,   mustaqil
O`zbekiston   uchun   yangilik   bo`lgan   bo`lsa-da,   Respublikamiz   Prezidenti   I.A.Karimov
tomonidan   monopoliyaga   qarshi   siyosatni   olib   borishdagi   oqilona   yondashuv   bu   boradagi
muvaffaqiyatlarning garovi bo`lib xizmat qilib kelmoqda.  Mamlakatimizda tadbirkorlik faoliyatini
rivojlantirishda raqobatning roli beqiyosdir.  Shu bois davlatimiz tomonidan monopolistik faoliyatni
cheklash   va   raqobatni   huquqiy   tartibga   solish   masalasiga   alohida   e`tibor   qaratilmoqda.
Prezidentimiz   2010   yilning   12   noyabrida   o`tgan   Oliy   Majlis   palatalarining   qo`shma
majlisidagi   ma`ruzasida   ta`kidlaganidek,   bozor   munosabatlarining   asosi   bo`lgan   raqobatni
rivojlantirishda   monopoliyaga   qarshi   qonun   hujjatlari   katta   rol   o`ynaydi.   Ammo,   amaldagi
«Tovar   bozorlarida   monopolistik   faoliyatni   cheklash   va   raqobat   to`g`risida»gi   Qonun
bugungi   kunda   eskirdi   va   zamon   talablariga   javob   bermay   qoldi.   Shuni   e`tiborga   olgan
holda    ,     «Raqobat to`g`risida»gi yangi qonunni ishlab chiqishimiz va qabul qilishimiz zarur».
Bugungi   kunda   raqobat   muhitini   yaratish   uchun   erkin   raqobatni   himoya   qilish   va
monopoliyani cheklashga qaratilgan bir qator huquqiy me`yoriy aktlar tizimini yaratish eng
muhim   masalaga   aylandi.   Yagona   iqtisodiy   kenglik   tovar,   xizmat   va   moliyaviy
vositalarining   erkin   ko`chishi,   erkin   iqtisodiy   faoliyat   va   raqobatning   kafolati
konstitutsiyamizda   belgilab   berilgan.   Konstitusiyamizning   53-moddasida   «Bozor
munosabatlarini   rivojlantirishga   qaratilgan   O`zbekiston   iqtisodiyotining   negizini   xilma-xil
shakllardagi   mulk   tashkil   etadi.   Davlat   iste`molchilarning   huquqi   ustunligini   hisobga   olib,
iqtisodiy   faoliyat ,   tadbirkorlik   va   mehnat   qilish   erkinligi,   barcha   mulk   shakllarining   teng
huquqliligini   va   huquqiy   jihatdan   bab-baravar   muhofaza   etilishini   kafolatlaydi,   deb
mustahkamlab         qo`yilgan.   Mamlakatimizda   monopolistik   faoliyat   va   g`irrom   raqobat
faoliyatini cheklash bilan bog`liq 2 ta qonun qabul qilingan. Xususan, 1996 yil 27 dekabrda
qabul qilingan «Tovar bozorlarida monopolistik faoliyatni cheklash va raqobat to`g`risidagi
hamda   «Tabiiy   monopoliya   to`g`risida»   gi   qonunlar   asosida   tartibga   solinadi.   Erkin raqobatni   mustahkamlash   va   monopoliya   hukmronligini   cheklashga   qaratilgan   huquqiy
me`yorlar   O`zbekiston   Respublikasida   qabul   qilingan   qonunlarda   o`z   aksini   topgan.
O`zbekiston   Respublikasi   Fuqarolik   kodeksi,   1999   yil   19   avgustdagi   «Tabiiy   monopoliya
to`g`risida»gi   qonun,   1996   yil   26   aprelda   qabul   qilingan   «Iste`molchilarning   huquqlarini
himoya   qilish   to`g`risida»gi   qonun,   1998   yil   25   dekabrda   qabul   qilingan   «Reklama
to`g`risidagi»   qonunlar   shular   jumlasidandir.   Tovar   va   xizmatlar   bozorida   raqobat   va
monopolistik   faoliyatni   nazorat   qiluvchi   huquqiy   me`yoriy   aktlar   tizimiga   O`zbekiston
Respublikasi   Fuqarolik   kodeksining   alohida   normalari   ham   kiradi.   Fuqarolik   kodeksiga
asosan   fuqarolik   huquqlari   raqo-   batni   cheklash   uchun   qo`llanishga   yo`l   qo`ymaydi.
Yuqorida   sanab   o`tilgan   qonunlarning   eng   asosiysi   «Tovar   bozorlarida   monopolistik
faoliyatni cheklash va raqobat to`g`risida»gi qonun hisoblanadi. Ushbu qonun monopolistik
faoliyatni   cheklash   va   g`irrom   raqobatni   amalga   oshirishni   cheklash   va   ogohlantirishni
nafaqat   tashkiliy,   balki   huquqiy   asoslarini   belgilab   beradi ,   shuningdek,   tovar   bozorining
samarali   faoliyatini   va   qulay   sharoitlar   yaratilishini   ta`minlaydi.   Ushbu   qonunning
qo`llanilish doirasi juda kengdir, ya`ni uning me`yorlari O`zbekiston Respublikasining tovar
bozorlaridagi   raqobatga   ta`sir   qiluvchi   shaxslar   orasidagi   munosabatlarda   keng   tarqalgan.
Ushbu   shaxslar   asosan   mahalliy   va   xorijiy   yuridik   shaxslari ,   ijro   etuvchi   hokimiyatning
organlari,   mahalliy   o`zini   o`zi   boshqarish   organlari,   jismoniy   shaxslar   va   tadbirkorlardir.
«Monopolistik  faoliyatni  cheklash   va  raqobatni   rivojlantirish  to`g`risida»gi  qonun  mustaqil
huquqlarga   ega  bo`lgan   ob`ektlar   bilan  bog`liq  munosabatlarda   qo`llanilmaydi.   Raqobat  va
monopoliyani   tartibga   soluvchi   anti   monopoliya   qonunlari   qatoriga   Prezident   farmonlari ,
Vazirlar  Mahkamasining  qarorlari, O`zbekiston Respublikasi  monopoliyaga qarshi  organlar
buyruq   va   instruksiyalari   ham   muhim   rol   o`ynaydi.   O`zbekistonda   monopoliyaga   qarshi
kurashish   monopol   faoliyatini   cheklash   va   raqobat   siyosatini   shakllantirish   uni   amalga
oshirish   harakatlarini   boshlanishi   bo`lib,   ushbu   sohada   chet   el   tajribasini   va   respublika
iqtisodiyotini   o`tish   davridagi   holati   hamda   mavjud   huquqiy   tizimning   o`ziga   xosligini
hisobga olgan holda ishlab chiqilgan.   Islohotlarni bosqichma-bosqich amalga oshirish, bozor
infratuzilmasini shakllantirish va rivojlantirish o`z navbatida monopoliyaga qarshi siyosatni
takomillashtirish va raqobatni rivojlantirish zaruriyatini yuzaga keltirdi. Bu masala 1996 yil
27   dekabrda   qabul   qilingan   O`zbekiston   Respublikasi   «Tovar   bozorlarida   monopolistik
faoliyatini  cheklash  va raqobat  to`g`risida»gi  qonunda ko`rsatilib o`tilgan.   Qonunda asosan
ikki   maqsad   ko`zlangan.   Birinchisi   –   monopol   hokimiyatga   ega   bo`lgan   korxonalar tomonidan   bozordagi   yakka   hokimlik   mavqeini   suiiste`mol   qilmaslik   va   uni   oldini   olishni ,
oldingisidan   tubdan   farq   qiluvchi   yangi   qonunni   ishlab   chiqish.   Ikkinchisi   –   bu   har   bir
sohada   monopoliyadan   chiqarish   va   sog`lom   raqobat   muhitini   yaratishdir.   Sub`ektnig   o`z
ustun   mavqeini   suiste`mol   qilishi   keng   tarqalgan   monopolistik   faoliyat   turlaridan   biridir.
Ustun   mavqe   «Tovar   bozorlari   monopolistik   faoliyatni   cheklash   va   raqobat   to`g`risida»gi
qonunning 3-moddasida berilgan. Unga ko`ra «Ustun mavqe – o`rnini  bosuvchi  bo`lmagan
tovar   bozorida   yoki   bir-birininig   o`rnini   bosadigan   tovarlar   bozorida   xo`jalik   yurituvchi
sub`ektning   o`ziga   raqobatni   cheklashga   hal   qiluvchi   ta`sirni   ko`rsatish,   boshqa   xo`jalik
yurituvchi   sub`ektlarning   bozorga   kirish   erkinligini   qiyinlashtirish   yoki   ularning   iqtisodiy
faoliyat   erkinligini   boshqacha   tarzda   cheklash   imkoniyatini   beradigan   hukmron   mavqedir.
Bozordagi   ulushi   65%   yoki   undan   ortiq   foizni   tashkil   etadigan   xo`jalik   yurituvchi
sub`ektning mavqei ustun mavqe deb e`tirof etiladi».  
Bugungi   kunda   bozordagi   tovarning   ulushi   65%   va   undan   ko`pni   tashkil   etadigan
sub`ektning mavqei ustun deb hisoblanadi. Lekin bozordagi ulushi 65% va undan ham ortiq
bo`lgani   bilan   uning   mavqei   ustun   deb   e`tirof   etilmasligi   mumkin.   Buning   uchun   sub`ekt
raqobatga   salbiy   ta`sir,   ya`ni   faoliyat   yuritayotgan   boshqa   tadbirkorlarga   salbiy   ta`sir
ko`rsatmayotganligini   asoslab   berishi   lozim .   Bozordagi   ulushi   35%   dan   65%gacha   bo`lgan
sub`ekt ustun mavqega ega bo`lmaydi. Biroq monopoliyaga qarshi organ tomonidan mazkur
holat   ustun   mavqe   deb   e`tirof   etilishi   ham   mumkin.   Bunda   tadbirkorning   bozordagi
ulushining   barqarorligi,   bozordagi   raqobatchilarga   tegishli   ulushlarning   miqdori ,   mazkur
bozorga   yangi   raqobatchilarning   kira   olishlari   va   boshqa   mezonlar   inobatga   olinadi.
35%gacha bo`lgan ulush ustun mavqe holatini keltirib chiqarmaydi. Ustun mavqeni belgilab
beruvchi   darajada   ko`rsatkichlar   turli   davlatlarda   turli   xildir.   Bu   bevosita   shu   davlat
iqtisodiyotining rivojlanganlik darajasiga bog`liq. Rivojlangan davlatlarda bu ko`rsatkichlar
10%dan   30%gacha   qilib   belgilab   qo`yilgan.   Bu   bevosita   shu   davlatlarda   raqobatning
rivojlanganligidan   hamda   monopolistik   faoliyatning   yo`qligidan   yoki   kam   darajada
ekanligidan   dalolat   beradi.   O zbekiston   davlatining   raqobatchilik   muhitini   shakllantirishgaʻ
qaratilgan   siyosatida   xususiylashtirish,   davlat   mulki   hisobidan   mulkchilikning   boshqa
shakllarini   vujudga   keltirish   asosiy   o rin   tutadi.   Xususiylashtirish   natijasida,   birinchidan,	
ʻ
mulk   o z   egalari   qo liga   topshirilsa,   ikkinchidan,   ko p   ukladli   iqtisodiyot   va   raqobatchilik	
ʻ ʻ ʻ
muxiti vujudga keladi .  Raqobatni shakllantirishda iqtisodiyotning davlat korxonalari saqlanib
qolishi   kerak   bo lgan   sohalardagi   korxonalar   uchun   ularning   bozor   sharoitlariga   tarkiban	
ʻ moslashuviga  imkon beradigan  xo jalik yuritish mexanizmini  ishlab  chiqarish  muhim  o rinʻ ʻ
egallaydi.   Bu   mexanizm   davlat   korxonalari   iqtisodiy   jihatdan   erkin   bo lishini,   ularning	
ʻ
faoliyati   tijoratlashgan   bo lishini   nazarda   tutadi.   Bozor   iqtisodi-yotiga   o tish   davrida	
ʻ ʻ
raqobatning  asosiy   usuli   narx  bo lganligi  sababli,   narxlarni  erkin  qo yib  yuborish  raqobatli	
ʻ ʻ
muhitni vujudga keltirishning asosiy talabi hisoblanadi. 
Shu maqsadda O zbekistonda "Monopolistik faoliyatini cheklash to g risida"gi qonun	
ʻ ʻ ʻ
(1992-yil   3   avgust)   qabul   qilindi   hamda   uning   asosida   raqobatchilikni   rivojlantirishga
karatilgan   bir   turkum   normativ   hujjatlar   ishlab   chiqildi.   Mazkur   qonunga   ko ra,   bozorda	
ʻ
ataylab   takchillik   yaratish,   narxlarni   mo-nopollashtirish,   raqobatchilarning   bozorga   kirib
borishiga   to sqinlik   qilish,   raqobatning   g irrom   usullarini   qo llash   man   etiladi.	
ʻ ʻ ʻ   Hozirgi
davrda   O zbekistonda,   agar   korxona   ishlab   chiqargan   muayyan   mahsulotlar   tovarlar	
ʻ
bozoridagi   shunday   mahsulotning   35%   dan   ortiq   bo lsa,   bu   korxona   monopolist   korxona	
ʻ
sifatida Davlat reyestriga kiritiladi (oziqovqat tovarlari guruhi uchun bunday mezon darajasi
20%   qilib   belgilangan) .   Respublikada   monopoliyalar   ro yxatiga   kirgan   korxona	
ʻ
(tarmoq)larning bozordagi mavqeini tartibga solishda bir qator usullardan: a) monopol mav-
qedagi mahsulotlarga narxlarning eng yuqori darajasini yoki rentabellik chegarasini belgilab
qo yish;   b)   o z   monopol   mavqeini   suiiste mol   qilgan   monopolik   birlashmalarni   bulib	
ʻ ʻ ʼ
tashlash   yoki   maydalashtirish   usullaridan   foydalaniladi.   O zbekiston   Respublikasining	
ʻ
"Iste molchilarning   hu-qukdarini   himoya   qilish   tug risida"   (1996-yil   26-aprel)   qonuni	
ʼ ʻ
asosida   g irrom   raqobatga,   shu   jumladan,   bozorlarga   belgilangan   talablarga   javob	
ʻ
bermaydigan tovarlarning kirishiga yo l qo ymaydigan mexanizmni yaratishga ham alohida	
ʻ ʻ
e tibor berilgan.	
ʼ  
O zbekiston Respublikasining "Tovar bozorlarida monopolistax faoliyatni cheklash va	
ʻ
raqobat   to g risida"   qonuni   (1996-yil   27   dekabr)   monopolistlar   tomonidan   hukmronlik	
ʻ ʻ
mavqeini suiiste mol qilishning oldini olish va mo-nopoliyadan chiqarish va sog lom raqobat	
ʼ ʻ
muhitini   yaratish   maqsadlarini   ko zlaydi.   Iqtisodiyotning   ayrim   tarmoqdarida   raqobat	
ʻ
muhitini   shakllantirish   iqtisodiy   jihatdan   maqsadga   muvofiq   emas.   Bu   tarmoqdagi
korxonalar,   odatda,   "tabiiy   monopoliyalar"   deb   ataladi.   O zbekiston   Respublikasining	
ʻ
"Tabiiy monopoliyalar  to g risida"gi  qonunida (1997-yil  25 apr;  yangi  tahrirda 1999-yil 19	
ʻ ʻ
avgust)   respublikada   tabiiy   mo-nopoliyalarga   nisbatan   davlat   siyosatining   huquqiy   asoslari
belgilab berildi. O zbekistonda iqtisodiy islohotlarning tub mohiyatidan kelib chiqqan holda	
ʻ
monopoliyalarga qarshi va tabiiy monopoliyalar to g risidagi qonunchilik takomillashtirilib,	
ʻ ʻ ularning   Yevropa   Ittifoqi   va   boshqa   rivojlangan   qonunchilik   andozalariga   mos   kelishi
ta minlab borilmoqdaʼ .
4.O`zbekistonda  raqobatning istiqbollari va uning kelajakdagi o`rni
O'zbekistonda   raqobatning   istiqbollari   kengayib   bormoqda.   Davlat   rivojlanishiga
qaratilgan   iqtisodiy   va   siyosiy   islohotlar,   infrastruktura   tuzilmasini   rivojlantirish,   xususiy
sohalarda   investitsiyalar   va   biznesni   oshirish,   xalqaro   hamkorliklarni   rivojlantirish   kabi
ko'plab   yo'nalishlarda   yutuqlar   erishilmoqda.   Shuningdek,   ma'muriyatning   dochlik   va
texnologik   tizimlarni   rivojlantirish   uchun   katta   islohotlar   amalga   oshirilmoqda.   Bu
jarayonlarga   O'zbekistanning   istiqlol   va   barqarorligiga   erishish   uchun   jarayonlar   deyiladi .
O'zbekistonda   raqobat   tizimi   istiqbollari   o'zgartirilmoqda.   Bugungi   kunda,   mamlakatda
siyosiy   va   iqtisodiy   islohotlar,   tashqi   investitsiyalar   va   innovatsiyalar   muhim   ahamiyatga
ega.  Kelajakda,   bu  sohada   rivojlanishni  davom  ettirishga   e'tibor  beriladi,  shuningdek,   yirik
infrastruktur  loyihalari  va  insonlashtirish  bo'yicha  investitsiyalar  qo'llaniladi .   O'zbekistonda
raqobatning   istiqbollari   katta   potensialga   ega.   Kelajakdagi   o'rinining   ham   daromadli   va
barqarorligi uchun bir nechta asosiy yo'nalishlarni ko'rsatish mumkin.  
1. Iqtisodiyot : O'zbekiston, iqtisodiyotini yangilash va diversifikatsiya qilish bilan
mustahkamlamoqda.   Sanoat,   agro-sanoat,   xizmat   ko'lamiga   katta   e'tibor   qaratiladi.   Tashqi
investitsiyalar o'sayotganligi bilan birga, oziq-ovqat sanoati, tekstil sanoati, turizm va boshqa
sohalar rivojlanayotganligini kuzatib borishimiz mumkin.
2. Infrastruktura   va   kommunikatsiyalar :   O'zbekistonda   infrastrukturani
rivojlantirish   va   transport   tarmog'ini   kuchaytirishga   katta   e'tibor   berilmoqda.   Yer   ustida   va
yer   ostida   tashuvchi   yo'llar,   temir   yo'llar   va   aviakompaniyalar   orqali   o'zbekiston
hamkorliklarni rivojlantirishga intiladi. Shuningdek, iqtisodiy faoliyat uchun kerakli tizimlar,
masalan, energiya tarmog'i, suv ta'minoti va kommunikatsiyalar rivojlantirilmoqda.
3. Xalqaro hamkorliklar : O'zbekiston xalqaro hamkorliklarga ochiq saboq, uning
asoschilari   xitoy,   Yevropa   Ittifoqi,   Amerika   Qo'shma   Shtatlari   va   boshqa   davlatlar   bilan
erkin va barqaror aloqalar o'rnatmoqda.  shunaqa   hamkorliklar   O'zbekistonga   sarmoya,   texnologiya   va   bilim   sohasida   katta
imkoniyatlar yaratishni ta'minlaydi.
Kelajakdagi   o'rinning   o'ziya   tajriba   va   rivojlanish   bilan   bog'liq   bo'ladi.   O'zbekiston
xalqaro   miqyosda   mustahkam   va   barqaror   mamlakat   sifatida   o'z   o'rnini   egallash   uchun
qadam   atmoqda.   Raqobatning   kelajakdagi   o'rnini   rivojlantirish   uchun   iqtisodiy   va   siyosiy
reformalar   davom   etadi   va   innovatsiyalarga   bo'lgan   ehtiyoj   kuchayadi.   O'zbekistonda
raqobatni   rivojlantirish   uchun   bir   necha   muhim   chora-tadbirlar   amalga   oshirilmoqda.   Bu
chora-tadbirlar orasida quyidagilar katta ahamiyatga ega:
1. Investitsiyalarni   tortish :   Yerli   va   tashqi   investitsiyalarni   tortish   va   talablarini
qondirish   uchun   qulay   mulk   muhiti   yaratish.   Sodiq   investitsiya   qavramiga   asoslangan
investitsiya   ko'chirish,   soliq   tijoratidagi   imtiyozlarni   oshirish   va   investitsiya   loyiha
majburiyatlari kabi islohotlar amalga oshirilmoqda
2. Innovatsiyalar   va   texnologiyalarni   oshirish :   Innovatsiya   va   texnologiya
rivojlanishiga   asoslangan   sohalarda   hamkorliklarni   rivojlantirish.   IT   sohasida   startaplar   va
innovatsion   korxonalar   uchun   imtiyozlar   taqdim   etilmoqda.   Shuningdek,   texnologik
tarbiyalanish va texnologik parklarni rivojlantirish ham amalga oshirilmoqda.
3. Tarif   rejimida   ishlab   chiqarishni   oshirish :   Importning   oldindan
qo'llaniladigan   mahsulotlarga   soliq   imtiyozlar   berish.   Bu,   mahsulotlar   va   xizmatlarni   o'z
mamlakatiga ishlab chiqarish uchun kuchayishga yordam beradi va mahsulotlarning narxlari
o'tkazmalarini kamaytirishga imkon beradi.
4. Sinf   ta'limi   va   mutaxassislar   tayyorlash :   Sinf   va   kasbiy   tayyorgarlikni
oshirish   uchun   ilmiy-tadqiqot   institutlarini   rivojlantirish,   yoshlarni   kasbiy   tayyorgarlik
sohasida   o'qitishga   qaratilgan   Grantlar   berish   kabi   ustuvor   chora-tadbirlar   amalga
oshirilmoqda.
5. Xalqaro hamkorliklar : O'zbekiston xalqaro siyosatda o'z iste'dodini oshirish va
xorijiy   mamlakatlar   bilan   salmoqli   aloqalar   rivojlantirishga   intiladi.   Xalqaro   xizmat
ko'rsatish, transport, turizm va sanoat sohalarida hamkorliklar o'rnatilmoqda.
6. Mazkur   sohalarda   ishlab   chiqarish   sharoitlarini   yaxshilash :   Biznes
faoliyatini   o'z   vaqtida   va   samarali   bajarish   uchun   soliq   tijoratida   islohatchilik   va
qulayliklarni   yaratish,   zaxiralarni   yengillik   bilan   ta'minlash   va   bu   sohaga   investitsiyalarini
jalb   qilish   uchun   investitsiya   majburiyatlari   berish,   mahalliy   bozorda   soliq   islohotlarini
o'zgartirish kabi chora-tadbirlarni amalga oshirish Bu   faoliyatlar   O'zbekistonda   raqobatni   rivojlantirish   uchun   g'oyaviy   chora-
tadbirlardan faqat bujumlangan. Ko'plab boshqa chora-tadbirlar ham amalga oshirilmoqda va
har biri raqobatning rivojlanishida o'z hissasiga ega.
QHTBT   portalida   Prezidentning   «Raqobatni   ta`minlash   va   iste`molchilarning
huquqlarini himoya qilish sohasida davlat siyosatini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari
to g risida»gi   Farmoni.ʻ ʻ   Prezidentning   6.07.2020   yildagi   «Raqobat   muhitini   yanada
rivojlantirish   va   iqtisodiyotdagi   davlat   ishtirokini   qisqartirish   bo yicha   qo shimcha   chora-	
ʻ ʻ
tadbirlar to g risida»gi 	
ʻ ʻ PF-6019 -son Farmoni ijrosini ta`minlash maqsadida ishlab chiqilgan.
U   iqtisodiyot   tarmoqlarining   raqobatbardoshligini   oshirish,   raqobatni   himoya   qilish   va
iste`molchilar   huquqlarini   himoya   qilish   qonunchiligiga   rioya   etilishini   nazorat   qilishning
samarali tizimini yaratishga yo naltirilgan.	
ʻ   Raqobatni ta`minlash sohasida davlat siyosatining
asosiy prinsiplari sifatida quyidagilarni belgilash nazarda tutilmoqda:
 raqobatni   rivojlantirish   va   himoya   qilish   bo yicha   davlat   siyosatini   amalga	
ʻ
oshirishda iste`molchilar huquqlarining ustuvorligi;
 teng   shartlar   va   iqtisodiy   faoliyat   erkinligini   hamda     bozorlarning   faoliyatida
davlatning minimal aralashuvini ta`minlash;
 raqobatga   qarshi   har   qanday   xatti-harakatlarga   nisbatan   murosasizlikni
shakllantirish va raqobatni rivojlantirish va himoya qilish borasida davlat siyosati vositalarini
qo`llanishda  raqobat betarafligi;
 raqobatni   rivojlantirish   va   himoya   qilish   bo yicha   davlat   siyosati   natijalarini
ʻ
o lchay olishlik;	
ʻ
 davlat organlarining o zlari mas`ul bo lgan tarmoqlarda raqobatni rivojlantirish	
ʻ ʻ
uchun javobgarligi;  
 tabiiy   monopoliya   sohalarining   iqtisodiy   asoslangan   holda   raqobat   bozoriga
holatiga o tishi uchun to sqinlik qilishga yo l qo ymaslik;	
ʻ ʻ ʻ ʻ
2020   yil   1   iyuldan   boshlab   Qo mitaning   o z   vakolatlari   doirasida   qabul   qilingan	
ʻ ʻ
qarorlari   yuzasidan   faqatgina   Oliy   sudga   shikoyat   qilinishi   mumkin.   Oliy   sudga   raqobatni
himoya qilish sohasida  nizolarni  ko rib chiqish bo yicha ma	
ʻ ʻ х sus sud hay`atini tashkil  etish
tavsiya etildi.   2021 yil 1 yanvarga qadar Qoraqalpog iston Respublikasi  Vazirlar Kengashi,	
ʻ
viloyatlar   va   Toshkent   shahar   hokimliklari   bilan   birgalikda   2021-2024   yillarda   raqobatni
rivojlantirish   bo yicha   hududiy   dasturlarning   ishlab   chiqilishi   ta`minlanadi	
ʻ . O`zbekiston
Respublikasining raqobat to`g`risidagi qonunda  bir qator moddalarni keltirib o`tilgan  1-modda. Ushbu Qonunning maqsadi
Ushbu Qonunning maqsadi  tovar yoki moliya bozorlarida raqobatning cheklanishiga,
shuningdek   raqobat   yoki   tabiiy   monopoliya   sharoitlarida   iste`molchilarning   huquqlari   va
qonuniy   manfaatlari   kamsitilishiga   olib   keladigan   yoki   olib   kelishi   mumkin   bo`lgan
harakatlarni   nazorat   qilishni   amalga   oshirish   hamda   ularga   chek   qo`yish   bilan   bog`liq
bo`lgan, raqobat sohasidagi munosabatlarni tartibga solishdan iborat
2-modda. Raqobat to`g`risidagi qonunchilik
Raqobat   to`g`risidagi   qonunchilik   ushbu   Qonun   va   boshqa   qonunchilik   hujjatlaridan
iboratdir
Agar   O`zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomasida   O`zbekiston
Respublikasining   raqobat   to`g`risidagi   qonunchiligida   nazarda   tutilganidan   boshqacha
qoidalar belgilangan bo`lsa, xalqaro shartnoma qoidalari qo`llaniladi
3-modda. Ushbu Qonunning qo`llanilish sohasi
Ushbu   Qonun   jismoniy   va   yuridik   shaxslarning,   shu   jumladan   davlat   organlarining
O`zbekiston Respublikasi hududida va (yoki) undan tashqarida sodir etiladigan, O`zbekiston
Respublikasidagi tovar yoki moliya bozorida raqobatning cheklanishiga, shuningdek raqobat
yoki   tabiiy   monopoliya   sharoitlarida   iste`molchilarning   huquqlari   va   qonuniy   manfaatlari
kamsitilishiga   olib   keladigan   yoki   olib   kelishi   mumkin   bo`lgan   harakatlariga
(harakatsizligiga)   nisbatan   tatbiq   etiladi.   Ushbu   Qonun   intellektual   mulk   obyektlariga
bo`lgan mutlaq huquqlar bilan bog`liq munosabatlarga nisbatan tatbiq etilmaydi.
O`zbekiston     Respublikasining   raqobat   to`g`risidagi   qonun   Qonunchilik   palatasi
tomonidan   2023-yil   14-fevralda   qabul   qilingan   va   Senat   tomonidan   2023-yil   2-martda
ma`qullangan. Xulosa
Raqobatning mohiyati va obyektiv asoslari iqtisodiyot fanida ham muhimdir. Iqtisodiy
raqobatning   mohiyati   va   obyektivlari,   iqtisodiy   faoliyat   va   tizimlarda   o'zgarishlarni
belgilash,   o'zaro   raqobatning   oqibatlarini   tahlil   qilish,   resurslarni   taqsimlash   va   uning
natijalarini   o'rganishga   yordam   beradi.   Quyidagi   asosiy   faktorlar   iqtisodiy   raqobatning
mohiyati   va   obyektivlarini   tashkil   etishda   muhim   ahamiyatga   ega:   Bozor   sharoitlari:
Raqobatning   mohiyati   va   obyektivlari,   bozor   sharoitlariga   bog'liq   bo'ladi.   Bozorda   mavjud
konkurents va talab, narxlarning belgilanishi, mijozlar tomonidan qabul qilingan mahsulot va
xizmatlar,   bozor   segmentlari   va   boshqa   iqtisodiy   sharoitlar,   raqobatning   mohiyatini   va
obyektivlarini belgilaydi.
1. Xaridorlarning   talablari:   Raqobatning   mohiyati   va   obyektivlari,   xaridorlarning
talablari   va   istaklariga   mos   kelishi   bilan   ham   bog'liq.   Xaridorlar   bilan   yaxshi   aloqalar
o'rnatish,   ularning   istaklarini   tushunib   chiqish,   yuqori   sifatli   mahsulotlarni   taklif   qilish,
narxlarni maqbul darajada belgilash raqobatning mohiyatini ta'minlayadi.
2. Innovatsiyalar   va   texnologiyalar:   Raqobatning   mohiyati   va   obyektivlari,
innovatsiyalar   va   texnologik   rivojlanishlarga   bog'liq   bo'lishi   mumkin.   Texnologik
imkoniyatlardan   foydalanish,   yangi   mahsulotlar   va   xizmatlar   ishlab   chiqarish,   ish
jarayonlarini rivojlantirish, raqobatning mohiyatini va obyektivlarini belgilashda muhim rol
o'ynayadi.
3. Moliyaviy   resurslar:   Raqobatning   mohiyati   va   obyektivlari,   moliyaviy
resurslarni   taqsimlash   va   ulardan   samarali   foydalanish   bilan   bog'liq   bo'ladi.   Moliyaviy
resurslar,   investitsiyalar,   kapital,   moliyalashishlar,   daromad   va   mijozlarning   to'lovlarini
qayta ishlash, raqobatning mohiyatini va obyektivlarini belgilashda muhim ahamiyatga ega.
4. Korporativ   strategiyalar:   Raqobatning   mohiyati   va   obyektivlari,   tashkilotning korporativ   strategiyalariga   asoslanadi.   Strategiya,   tashkilotning   maqsadlarini,   uning   o'ziga
xos identitet va bo'limlarni aniqlab, raqobatning mohiyatini va obyektivlarini belgilaydi.
5. Rivojlanayotgan   bozorlar:   Raqobatning   mohiyati   va   obyektivlari,
rivojlanayotgan   bozorlar   va   sohalarda   yaratilayotgan   imkoniyatlarga   bog'liq   bo'ladi.   Yangi
bozorlarni   kashf   etish,   boshqa   geografiyalar   va   segmentlarga   kengaytirish,   raqobatning
mohiyatini va obyektivlarini o'zgartirishga erishishga yordam beradi.
Iqtisodiyotda raqobatning mohiyati  va obyektivlari, tashkilotlar va bozorlar  orasidagi
o'zaro   hamkorlik   va   samarali   ishlashni   ta'minlashda   katta   ahamiyatga   ega.   Raqobatning
mohiyati va obyektivIqtisodiyot fanida raqobatning mohiyati va obyektiv asoslari, quyidagi
faktorlarga asoslanadi:
1. Moliyaviy   raqobat:   Moliyaviy   raqobat,   tashkilotlar   o'rtasidagi   moliyaviy
resurslarni   o'zgartirish   va   ulardan   samarali   foydalanishni   o'z   ichiga   oladi.   Moliyaviy
raqobatning   mohiyati   va   obyektivlari,   daromad,   narxlar,   to'lov   shartlari,   investitsiya   va
moliyalashishlar orqali belgilanishi mumkin.
2. Bozor   raqobati:   Raqobatning   mohiyati   va   obyektivlari,   bozor   sharoitlariga
bog'liq bo'ladi. Bozor raqobati, talab, taklif, narxlar, bozor segmentlari, mijozlar tomonidan
qabul   qilingan   mahsulotlar   va   xizmatlar   orqali   raqobatning   mohiyatini   va   obyektivlarini
belgilaydi.
3. Innovatsiyalar va texnologik rivojlanish: Raqobatning mohiyati va obyektivlari,
innovatsiyalar   va   texnologik   rivojlanishlar   bilan   ham   bog'liq   bo'ladi.   Yangi   texnologiyalar,
ish   jarayonlarini   avtomatlashtirish,   yangi   mahsulotlar   va   xizmatlar   ishlab   chiqarish,
raqobatning mohiyatini va obyektivlarini o'zgartirishga yordam beradi.
4. Korporativ   rivojlanish   va   strategiyalar:   Raqobatning   mohiyati   va   obyektivlari,
tashkilotning   korporativ   rivojlanish   strategiyalariga   asoslanadi.   Tashkilotning   maqsadlarini
belgilash, identitetni aniqlash, bo'limlarni tashkil etish va korporativ strategiyalarini amalga
oshirish, raqobatning mohiyatini va obyektivlarini belgilaydi.
5. Xalqaro iqtisodiy munosabatlar: Raqobatning mohiyati va obyektivlari, xalqaro
iqtisodiy   munosabatlarga   ham   bog'liq   bo'ladi.   Xalqaro   bozorlarga   kirish,   eksport-import
munosabatlar, xalqaro investitsiyalar va iqtisodiy hamkorliklar orqali raqobatning mohiyatini
va obyektivlarini o'zgartirish mumkin.
6. Qonun   va   siyosiy   muhit:   Raqobatning   mohiyati   va   obyektivlari,   qonun   va
siyosiy   muhitning   ham   tajribalariga   asoslanadi.   Huquqiy   tartiblar,   soliq   siyosati,   iqtisodiy regulatsiyalar  va davlatning tashkiliy maslahatlari  raqobatning mohiyatini  va obyektivlarini
belgilaydi.
Iqtisodiyotda raqobatning mohiyati va obyektivlari, tashkilotlar va bozorlar o'rtasidagi
moliyaviy,   innovatsiya,   strategik   va   tashkiliy   mohiyatni   aniqlashga   yordam   beradi.   Bu
asoslar,   tashkilotlar   uchun   samarali   ishlash,   yangiliklarga   moslashish   va   muvaffaqiyatni
ta'minlashda muhim ahamiyatga ega bo'ladi.
Foydalanilgan adabiyotlar ro`yhati
1.Shodmonov   Sh.Sh.,   G`ofurov   U.V.Iqtisodiyot   nazariyasi.Darslik.   -   T.:
«Iqtisodmoliya», 2010
  2.Shodmonov   Sh.Sh.,   G`afurov   U.V.   Iqtisodiyot   nazariyasi.   –   T.:   «Fan   va
texnologiya».   2005   JOURNAL   OF   NEW   CENTURY   INNOVATIONS
http://www.newjournal.org/ Volume–21_Issue-3_January_2023 162 
3. T.T.   Jo’rayev   Iqtisodiyot   nazariyasi.   –T.: <>,   2018  
4.   Экономическая   теория   (политэкономия):   Учебник/   Под   общ.   ред.   акад.
В.И.Видяпина, акад. Г.П.Журавлевой. - 4-е изд. - М.: ИНФРА-М, 2004, с.78-79. 
5 .Shodmonov   Sh.Sh.,   G`ofurov   U.V.   Iqtisodiyot   nazariyasi:   Darslik;   O`zbekiston
Respublikasi oliy va o`rta maxsus ta'lim vazirligi. – T.: IQTISOD-MOLIYA, 2010. 
Internet saytlari
 www.kun.uz – yangiliklar veb-sayti. 
 www.ziyonet.uz - axborot ta’lim tarmog’i. 
 www.wikipedia.org - global internet tarmog’i ensiklopediyasi
www.uza.uz – O’zb е kiston R е spublikasi Milliy Axborot Ag е ntligi rasmiy sayti

Raqobatning mohiyati va obyektiv asoslari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Industrial tarmoqlarida kadrlarni tanlash, joy-joyiga qo’yish, tayyorlash va qayta tayyorlash
  • 2016-2023 yillarda O'zbekistonda asosiy makroiqtisodiy ko'rsatkichlar dinamikasi
  • Assotsiatsiya koeffitsienti
  • XXI asrdagi jahon iqtisodiy inqirozlari - sabablari va oqibatlarini tahlil qilish
  • Xizmat sohasida yetakchi bo’lishning zamonaviy tamoyillari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский