Rossiya tarixshunosligida Amir Temur davri tarixining tadqiq etilishi

MUNDARIJA
KIRISH  ................................................................................................................. 2-4
I   BOB.   ROSSIYA   TARIXSHUNOSLIGIDA   AMIR   TEMUR   DAVRI
TARIXINING O’RGANILISHI
1.1 Rus olimlari asarlarida Temuriylar davri tarixining yoritilishi ...................... 5-10
1.2 Rossiya tarixchilarining Amir Temur davrini tadqiq etishi ......................... 11-15
II   BOB.   AMIR   TEMURNING   JAHON   TARIXSHUNOSLIGI   VA
MANBASHUNOSLIGIDA TUTGAN O’RNI
2.1  Amir Temurning jahon tarixshunosligida tutgan o’rni va roli ……………. 16-21
2.2  V.V. Bartold asarlarida Amir Temur davri tarixining o’rganilishi ……….. 22-26
XULOSA  …………………………………………………..…………………….. 27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR  ………………...………………….. 28-29
1 KIRISH
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi.   Birinchi   Prezidentimiz   I.   A.
Karimovning   “Tarixga   murojaat   qilar   ekanmiz,   u   xalq   xotirasi   ekanligini   nazarda
tutishimiz   kerak.   Xotirasiz   barkamol   kishi   bo‘lmaganidek,   o‘z   tarixini   bilmagan
xalqning kelajagi ham bo‘lmaydi” degan fikrlarni aytib o’tgan 1
. Biz tanlagan mavzu
ham bugunning dolzarb mavzusi  hisoblanib, uni ilmiy nuqtai nazardan tadqiq etib,
manbalar, arxiv hujjatlari orqali  xolislik bilan yaqindan o`rganib, fanga yangiliklar
kiritish,   bugun   va   kelajak   avlodni     haqqoniy   tarixdan   boxabar   etish   mavzuning
dolzarbligini tashkil qiladi.
Rossiya   tarixshunosligi     davrida   Amir   Temur   davri   diplomatik   yozishmalari
va   ularning   mazmun   moxiyati   tadqiqotchilar   tomonidan   xolisona   urganila
boshlandi.   Soxibqiron   Amir   Temur   tashki   siyosataning   yo’nalishlari   mavzusi   ba'zi
tadqiqotlarda qisman  ochib berilgan, ammo ushbu mavzuni  alohida o’rganish usha
davrda   xalqaro   maydonda   yuz   bergan   siyosiy   vaziyat   va   jarayonlarni   kengroq
bilishimizda,   vaziyatga   xolis   baxo   berishimizda   katta   axamiyat   kasb   etadi.   Amir
Temur yashagan davr murakkab va ziddiyatlarga tula bulib, uz oldidagi to’siqlarini
yengib   o’tish   uchun   u   xalqaro   maydonda   faol   va   aniq,   rejalarga   asoslangan   tashqi
siyosat   olib   borishi   lozim   edi.   Bir   qo’mondan,   Ali   Chingiziy   mug’ullarning   xavfi
kuchli ekanligini unutmaslik va ularni daf etish chorasini kurish, ikkinchi tarafdan,
chegaralar   xavfsizligini   ta'minlash,   uchinchidan   Chig’atoy   ulusini   tulig’icha   uz
qo’liga   kiritish,   vanihoyat,   to’rtinchidan,   Buyuk   ipak   yulining   muhim   tarmoqlari
ustidan nazorat o’rnatish kabi vazifalarni davlat manfaatlari jixatidan tug’ri xal etish
masalalari   Amir   Temurdan   aloxida   tashqi   siyosat   yunalishlarini   belgilashni   taqozo
etdi.
Tadqiqotning   ob’ekti.   Amir   Temurning   ichki   va   tashqi   siyosatda   tutgan
diplomatiyasini   o’rganish   orqali   kurs   ishini   tahlil   qilish,   rus   tarixchilari   asarlarida
Amir Temur davri tarixining tahlili.
Tadqiqotning predmeti.  Amir Temurning chet el davlatlari bilan diplomatik
1
  Karimov I. A. Tarixiy xotirasiz kelajak yo‘q. Toshkent., “Sharq”., 1998.
2 aloqalarini   o’rganish   va   unga   yangicha   yondashuv   orqali   baho   berish.   Rossiya
tarixshunosligida   Amir   Temur   hayoti   va   faoliyatiga   oid   amalga   oshirilgan
tadqiqotlar,   manbashunos   va  temurshunos   tadqiqotchilarning  mustaqillik   yillardagi
ilmiy izlanishlarda qayd etilgan fikrlar, qarashlar, yondashuvlar.
Tadqiqotning   maqsadi.   –   Rus   olimlari   asarlarida   Amir   Temur   hayoti   va
faoliyatiga   oid   amalga   oshirilgan   ilmiy   tadqiqotlarni   tarixshunoslik   doirasida
ularning yo„nalishlari va mohiyatini tahlil etishdan iborat.
Tadqiqotning vazifasi.  Quyidagi vazifalar amalga oshiriladi: 
– rus sharqshunos olimlar tomonidan tarjimasi amalga oshirilgan Amir Temur
va Temuriylar davri yozma manbalarini o’rganish, tahlil etish, ularning ahamiyatini
ko’rsatish; 
– mavzuga tegishli bo’lgan turli soha vakillari tadqiqotlarini umumlashtirish,
tizimga solish va yondashuvlarini ochib berish; 
–   Amir   Temur   siyosiy   faoliyatiga   oid   ilmiy   adabiyotlarning   tarixshunoslik
tahlilini amalga oshirish; 
–   Movarounnahrning   XIV   –   XV   asr   boshidagi   ijtimoiy-iqtisodiy   hayoti,
ilmfan   rivoji,   me’morchilik   va   san’at   taraqqiyotiga   doir   tadqiqotlarni   o’rganish,
ularga xolis baho berish.
Tadqiqotning   usullari:   tarixiylik,   tizimlashtirish,   qiyosiy,
muammoviyxronologik   hamda   fanlararo   yondashuv   kabi   ilmiy   tadqiqot   usullari
hamda xolislik tamoyillaridan foydalanildi.
Tadqiqot   mavzusi   bo‘yicha   adabiyotlar   sharhi   (tahlili).   Gibbon   Eduard.
Istoriya   upadka   I   razrusheneniya   Rimskoy   Imperii   //   Perevod   s   angliykogo
V.N.Nevedomskogo.   Chast   VII.   –   M.,   izd.   K.T.Soldatenkova,   1983:   Shloser   F.
Vsemirnaya istoriya. Tom III, - SPb.,1876: Veber G Vseobshaya istoriya. Tom VII.
–   M.,   1887,   Marino   Sanudo   “Venetsiya   dojlarining   hayoti”,   Luys’en   Keren
“Temuerlan   davrida   Samarqand   yo’li”   (1990),   Flossan   “Fransiya   davlati   tashkil
topganidan   to   qirol   Lyudovik   XVI   hukumronlik   qilgan   davrga   qadar   fransuz
diplomatiyasi   tarixi”   (1811),   Sil’vestr   de   Sasi   “Amir   Temur   va   qirol   Karl   VI
3 o’rtasidagi   yozishmalar   tarixi   xususida”(1822),   Ivanin   M.   Ikki   buyuk   sarkarda:
Chingizxon va Amir Temur. – T.: “Fan”, 1994, kabi adabiyotlardan foydalanildi.
Kurs   ishi   tarkibining   qisqacha   tavsifi.   Kurs   ishi   kirish,   2   ta   bob,   4   ta
paragraf,   xulosa,   foydalanilgan   manbalar   va   adabiyotlar   ro‘yxatidan   iborat   bo lib,ʻ
tadqiqot umumiy 36 betni tashkil etadi.
4 I BOB. ROSSIYA TARIXSHUNOSLIGIDA AMIR TEMUR DAVRI
TARIXINING O’RGANILISHI
1.1 Rus olimlari asarlarida Temuriylar davri tarixining yoritilishi
Amir   Temmur   shubhasiz   xarbiy  daxo,   uning  og‘ir   va   mashaqqatli   mehnatga
bo‘lgan   qobiliyati,   yurishlari   astoydil   tayyorlanishi   u   tomondan   erishilgan
hayratlanarli   g‘alabalarga   asos   bo‘lgan.   Amir   Temur   saltanatining   markazi
xisoblangan   Mavarounnaxrda   sanoat   va   xunarmandchilik   rivojiga   alohida   e’tibor
bergan.   Uning   qo‘l   ostidagi   nihoyatda   keng   xududda   qonunlarga   amal   qilinishida
savdo-sotiq   va   sanoatni   rivojlantirishga   birlamchi   omil   sifatida   qaralgan.
Karvonsaroylar, usti yopiq Chorsu bozorlarini qurish,shaharlarni qayta tiklash Amir
Timur   siyosatining   bir   qismi   edi   xolos.   Ayni   paytda   u   o‘z   mamlakatida   san’at   va
madaniyat taraqqiyotiga katta e’tibor bilan qaragan.
Buyuk  bobomiz  haqidagi  bu  so‘zlar  taniqli  xind  tarixchisi  Satish  Chandraga
tegishli.   1978   yilda   vafot   etgan   Satish   Chandra   Xindiston   tarixiga   oid   bir   qancha
kitoblar muallifi.
Darxaqiqat   Amir   Temur   buyuk   sarkarda   bo‘lish   bilan   bir   qatorda   o‘z
xukmronligi   ostidagi   xududlarda   amalga   oshirilgan   deyarli   barcha   madaniy
vama’rifiy ishlarga ham rahnamolik qildi. U Mavarounnaxrda turli madaniy va diniy
muassasalar   qurdirish,   mavjudlarini   ta’mirlash   va   o‘z   saroyida   ko‘plab   ma’rifiy
tadbirlar o‘tkazishga e’tiborni kuchaytirdi.
Shu davrda Samarqand Temur davlatining markazigina emas balki, Sharq va
G‘arbdagi madaniy jixatdan eng rivoj topgan olimu-fozillari,madrasalari, bozorlari,
bog‘u-rog‘lari,   bilan   turli   o‘lka   vakillarining   o‘ziga   jalb   etuvchi   muhim   ma’naviy
markazga aylandi 2
.
Vasiliy   Vladimirovich   Bartold   Amir   Temurning   tarixiy   roli   haqida   shunday
deydi:
-Amir   Temur   jonboz   quruvchi   edi.   U   ajoyib   bog‘u-rog‘li   muxtasham
2
 Yazdiy, Sharafiddin Ali. Zafarnoma. –T.: Sharq, 1997. 223B
5 inshaotlar   barpo   etdi.   Shahar   va   qishloqlarni   tikladi.   Uning   davrida   ko‘plab
sug‘orish tizimlari barpo etildi va ta’mirlandi. Lo‘nda qilib aytganda, u ekin ekishga
yaroqli bir qarich yerni ham bekor yotishiga yo‘l qo‘yiladi.
Asli   Vengriyalik   olim,   Sharq   tillari   va   adabiyoti   bo‘yicha   professor   bo‘lgan
Xerman   Vamberi   “Buxoro   yoxud,   Mavorounnaxr   tarixi”   nomli   kitobida   Amir
Temur   haqida   shunday   yozadi:   Amir   Temurning   Markaziy   Osiyodagi   o‘rnini
shunday   bilsa   bo‘ladiki,   u   o‘z   xokimligi   bilan   yangi   saltanatni   va   balkim   ko‘proq
turkiy   madaniyat   deb   atalishi   mumkin   bo‘lgan   Markaziy   Osiyo   madaniyatining
yangi   davrini   boshlab   berdi.   Bunda   tashqari   Temur   o‘z   avlodlariga   “Tuzuklar”
nomli   pandnomani   va   qo‘llanma   yozib   qoldirgan   tarixiy   shaxs   sifatida   ham   keng
tanilgan.
Amir   Temur   Osiyoning   deyarli   barcha   qismida   xatsiz   xisobsiz   xazina   va
boylik yig‘di.Lekin ularni hasis odamlar kabi saqlamadi. Buning birinchidan uning
saroyi boy hashamatliligi, ikkinchidan es o‘z qarorgohini hamda o‘z shahrini bezab
turuvchi   g‘oyat   ulkan   va   muhtasham   binolar   qurdirgani   isbotlaydi.   Shuning   uchun
ham   Temurni   Chingizxon   bilan   bir   qatorda   qo‘yib,   uni   yovuz,   o‘zboshimcha
mustabit  xokim  deb atovchilarning fikrlari  ikki  tomonlama xatodir. Chunki  Temur
avvalo o‘zining g‘olibona qurolini zamonasining odatiga ko‘ra ishga solgan. Jangu
jadallari va vayronagarchiliklari ham biror jinoyat uchun olingan intiqom edi holos.
To‘g‘ri bu o‘ch judayam shavqatsiz lekin shu bilan birga adolatli edi. G‘arblik yana
bir   tadqiqotchi   Xammer   esa   Amir   Temurni   Yunonlarni   mashhur   sarkardasi   bilan
taqqoslabshunday deydi 3
:
Temurni   Aleksandr   Makedonskiy   bilan   tenglashtirish   kerak.   Bu   taqqoslash
ularning   hayot   yo‘llari   va   erishgan   yutuqlari   nuqtai   nazaridangina   emas,   balki
ularning   insoniyligi,   istiloqilgan   yerlarining   ko‘lami,   jasurliklari   va
kamsuqumliklari jihatdan xam o‘xshashligidadir. Aleksandr Makedonskiy yunon va
fors   madaniyatining   yuksak   rivojlanish   davrida   voyaga   yetgan   va   Temurga
qaraganda   ko‘proq   ma’rifiy   ta’lim   olgan   edi.   AmmoTemur   mohir   sarkarda   va
3
 Amir Temur o„gitlari: [To„plam] Tuzuvchilar: B.Ahmedov, A.Aminov. –T.: Navro„z, 1992. 158 b
6 ko‘plab   mamlakatlarningistedodli   hukmdori   sifatida   tanilgani   bois   undan   ustun
turadi...... Tan   olish   kerakki   tarixiy   adabiyotlarda   Amir   Temur   haqida   bir-biriga
zid   fikrlar   mavjud.   Lekin   ularning   ko‘pchiligida   Sohibqiron   faoliyatiga   o‘z   davri
nuqtai   nazaridan   emas,   balki   mualliflar   yashagan   sharoitlardan   kelib   chiqib   baho
berilganini   unutmaslik   kerak.   Buni   to‘g‘ri   tushingan   tarixchilar   esa   o‘z   ichki
kechinmalarini   yashirishga   harchand   urinmasinoxir   oqibatda   baribir   buyuk
sarkardani tan oladi va unga tan beradi.Zero buning uchuntarixiy asos, guvoxlarning
vaqt sinovidan o‘tgan bitiklari mavjud.
Taniqli   Fransuz   tarixchisi   Rene   Grusse   o‘zining   1939   yilda   Parijda   chop
etilgan “Dashtu dalalar saltanati”nomli kitobida Atilla, Chingizxon, va Amir Temur
haqida   xikoya   qiladi.   Muallif   Amir   Temur   haqida   o‘z   davrida   bitilgan   tarixiy
kitoblarga asoslanib,  yuqoridagi kabi o‘rinli xulosalarni chiqaradi. Albatta bu bejiz
emas.  Aleksandr  Yakubovskiy  ham  Temurning Yevropa halqlariga  ko‘rsatganyana
bir hizmati xaqida shunday deydi:
-1402 yilda Anqara yonida u ikkinchi marta Boyazid bilan jang qildi. Har ikki
tomondan   200   mingdan   ortiq   askar   qatnashdi.Anqara   yonida   bo‘lgan   bu   jangda
Usmoniy Turklar qo‘shini batamom tor-mor etildi va Boyazid asir olindi.
Bu   g‘alaba   faqat   Osiyo   tarixi   uchungina   ahamiyatli   bo‘lib   qolmadi.   Temur
o‘zining   bu   g‘alabasi   bilan   Yevropa   halqlariga   ikkinchi   marta   xizmat   ko‘rsatdi.
Tarixchi  Xilda Xukxemning fikricha aynan manashu  paytda diniy xurofotlar
va   masxablar   o‘rtasidagi   ixtiloflar   ichida   qolgan   Yevropa   biroz   o‘ziga   kelib,yangi
kuch yig‘ishiga zamin paydo bo‘ldi 4
.
Yana   bir   Fransuz   tarixchisi   Stiya   Ray   1577   yilda   Parijda   chop   etilgan
tadqiqotlar   orqali   zamonaviy   va   ko‘xna   san’atni,   ya’ni   Yunon   Rim   doktirinasi
qiyoslab o‘rganilar  ekan Amir  Temurni  tilga oladi  va uni  Baqtriya qirolini yengib,
derli butun Osiyoni bosib olgan afsonaviy xukmdor Ninus bilan taqqoslaydi. Garchi
Ninus   qirollar   oilasidan,   Temur   esa   oddiy   oiladan   chiqqan   bo‘lsada,   aynan
4
 Собрание восточных рукопией Академии наук Узбекистана. Т. I–XI. – Ташкент, 1952-1987; Собрание 
восточных рукопией Академии наук Узбекистана. История. Составители: Д.Ю.Юсупова, Р.П.Жалилова. – 
Ташкент, Фан, 1998. – 536
7 sohibqiron butun Osiyoni zabt etganinichuqur bir xayrat bilan ifodalaydi.
Amir   Temurning   dovrug‘i   yer   yuzi   bo‘ylab   tarqalar   ekan,   uning   shaxsiga
nafaqat   tarixchilar   qiziqa   boshlagan,   balki,ko‘plab   adiblar   vadramaturglar   ham
uning   siymosinibadiiy   aks   ettirishga   kirishgan.   Bunga   yorqin   misollardan   biri
qirolicha   Yelizavetta   saroyidagi   mashhur   ingliz   shoiri   va   dramaturgi   Kristafer
Marloning Sohibqironga bag‘ishlangan 1590 yilda yozib tugallagan “Ulug‘ Temur”
nomli tragediyasini aytib o‘tish joiz.
Tarixiy   manbalarning   guvoxlik   berishicha   Mavorounnaxrda   Mo‘g‘ullarning
qariyb   140   yillik   xukmronlik   davrida   birorta   ham   ko‘zga   ko‘rinarli   qurilish   yoki,
suv inshootlari vujudga kelmagan.
Amir Temur tashabbusi bilan 1365 yilda Qarshi, 1375 yilda Samarqand, 1380
yilda   esa   Keshning   atrofi   qaytadan   mudofa   devorlari   bilan   o‘ralgan.   Shuningdek
halq   farovonligi,   mamlakat   obodonchiligi   yo‘lida   suv   omborlari,   to‘g‘onlar
qurishga,   ariqlar   qazishga   va   yangi   yerlarni   o‘zlashtirishga   alohida   e’tibor
berishgan.
Mamlakatni   iqtisodiy   axvolini   ko‘tarishda   savdoning   axamiyati   beqiyos
ekanligini   tushingan   xukmdor   bozor,   rastalar   va   timlar,   turli   tuman   ustaxonalar
barpo  etib  halq  xunarmandchilik  san’atini   taraqqiy  ettirgan.   Bundan  tashqari   Amir
Temur   nafaqat   o‘z   yurtida   balki,   u   qo‘lga   kiritgan   xorijiy   xududlarda   ham   xuddi
shunday   hayrli   ishlarni   amalga   oshirgan.   Shu   boisdan   Sohibqiron   haqida   so‘z
ketganda   hech   bir   tarixchi   uning   obodonchilik   va   qurilish   sohasida   olib   borgan
ishlari   madaniyat   va   ma’rifatga   nisbatan   hayrixohligiga   ham   to‘xtalmasdan
o‘tmaydi 5
.
Chunonchi   unga   zamondosh   tarixchilardan   yana   bir   Sharofiddin   ali-Yazdiy
uning   Bag‘dodni   bosib   olganidan   keyingi   xayrli   amallari   hususida   shunday   deb
yozadi. “Toki shahar yana o‘z qiyofasini olishi, unda xunarmandchilik rivojlanishi,
tevarak   atrofda   dehqonchilik   qilinishi   savdo-sotiq   va   madaniy   xayotni   izga
5
 Gibbon Eduard. Istoriya upadka I razrusheneniya Rimskoy Imperii // Perevod s angliykogo V.N.Nevedomskogo. 
Chast VII. – M., izd. K.T.Soldatenkova, 1983: Shloser F. Vsemirnaya istoriya. Tom III, - SPb.,1876: Veber G Vseobshaya 
istoriya. Tom VII. – M., 1887.
8 tushib,diniy   ilm   ilgargidek   yoyilishi   uchun   bir   yil   mobaynida   Bag‘dod   shahrini
butunlay   qayta   tiklash   haqida   buyruq   berildi.   Bu   vazifa   amirzoda   Abu   Bakrga
topshirildi.
Temur   muhandislar,   me’morlar   va   quruvchilar   tomonidan   tasdiqlangan   aniq
loyiha   asosida   Boyilkon   qo‘rg‘on   shahrini   ham   tikladi.   Pishiq   g‘ishtdan   ko‘pgina
turar joy binolari bozor, maydon, hammomlar qurdirdi. Bog‘ va xiyobonlar qurdirdi.
Araks   daryosidan   kanal   qazdirib,   shaharga   suv   keltirdi.   Amir   Temur   haqidagi
asarlarda   uning   olimlarga   adabiyot   va   san’at   ahliga   homiyligi,   shatranj   o‘yiniga
qiziqishi, doimo tashqi va ichki siyosatdan xabardor bo‘lib turishi  tez-tez ta’kidlab
o‘tiladi. Chunonchi buyuk Sohibqiron ilm-fan, madaniyat ahliga e’tibor mehribonlik
ko‘rsatib, ulardan jamiyat xayotida foydalanishga intildi.
Bu   o‘rinda   arab   tarixchisi   ibn-Arabshoxning   “Temur   olimlarga   mehribon,
ulamo-yu,   fuzaloga   to‘la   izzat   ko‘rsatib,   ularni   har   qanday   odamdan   muqaddam
ko‘rardi. Ularni har birini o‘z martabasiga qo‘yib, izzat-ikromni izhor qilardi” degan
fikrlari e’tiborga molik. Xilda Xukxem o‘zining “Yetti iqlim sultoni” nomli asarida
shunday yozadi:
“Temur Markaziy Osiyo tarixida chuqur ildiz otgan saltanatchilik va madaniy
an’analarning   davomchisi   edi.   U   XvaXI   asrlarda   arab   va   fors   tillarida   yozilgan
tibbiyot, riyoziyot, falakkiyot, jug‘rofiya, tarix va adaiyotga oid ko‘plabyirik asarlar
yaratgan   aynan   manashu   zaminda   tug‘ilib   voyaga   yetgandi.   Muhimi   bu   asarlar
keyinchalik Yevropa uyg‘onish davrining vujudga kelishida rag‘batlantiruvchi omil
bo‘lib  xizmat  qildi.  Amir   Temur  tarix sahnasiga  chiqishi  tasodif   emas,  zero, u  o‘z
davrining eng iqtidorli vakili edi”.....
Asli ingliz tilida “Fotih Temur lan” deb atalgan bu asar 1962 yilda Londonda
chop   etilgan.   E’tiborli   jihati   Xukxem   xonim   atoqli   lashkarboshi   Amir   Temur   va
uning   xarbiy   yurishlari   to‘g‘risida   batafsil   hikoya   qilar   ekan,   Sohibqiron
faoliyatining   boshqa   jihatlariga   ham   to‘xtalib   o‘tadi.   Hamda   u   ba’zi   bir
mualliflarning Temurni  vayron etuvchi  sifatida tasvirlash  asossiz  ekanligini  tarixiy
misollar   bilan   tushintirib   o‘tadi.   XIX-asrda   yashab   o‘tgan   Xerman   Vamberi   ulug‘
9 sarkardaning   xotamtoyligi   haqida   o‘z   asarlarida   juda   ko‘p   to‘xtalib   o‘tadi.   Amir
Temur faoliyati davrning ijtimoiy va madaniy taraqqiyotiga jahon sivilizatsiyasining
rivojlanishiga va umuman jahon tarixining yuksalishiga ulkan xissa qo‘shdi. Bunday
buyuk tadqiqotni xisobga olmay va e’tirof etmay turib davrni uning keyingi asrdagi
ta’sir   qirralarini   tiklash   umumjaxon   tarix   silsilasida   chinakam   axamiyatini   anglab
yetish g‘oyat mushkul 6
.
Yuqoridagi   fikrlardan   ham   ko‘rinib   turibdiki,   Amir   Temur   shaxsi   xaddan
ziyod   ko‘p   qirrali.   U   faqat   xarbiy   sarkarda   sifatida   emas   balki,   madaniyat   va
ma’rifat   xomiysi   sifatida   ham   maydonga   chiqqan.   O‘z   atrofiga   nafaqat
Mavorounnaxr  olimlarini  balki, butun sharqning ko‘zga ko‘ringan mutafakkirlarini
yig‘ishdan ular bilan soatlab suxbatlashishdan aslo erinmagan.
Ayni   paytda   u   uzoq   Yevropa   va   Arab   mamlakatlaridan   kelgan   vakillar,
sayyohlar   va   elchilar   bilan   ham   teppa-teng   baxs   olib   borish,   ularning   bilimlarini
sinab   ko‘rish   hamda   zarur   ma’lumotlardan   o‘zining   kelgusi   maqsadlarida
foydalanishni ham bilgan.
6
 lbekov M. Sohiqiron Amir Temurning Yevropa qirollari bilan yozishmalari. Jahon adabiyoti, №(104), 2006-yil, 131-
133-betla
10 1.2   Rossiya tarixchilarining Amir Temur davrini tadqiq etishi
Jаhоn аdаbiyotidа Аmir Tеmur оbrаzigа murоjааt Sоhibkirоnning tirikligidаyok
bоshlаngаn.Аyniksа   Оvrupа   Uyg`оnish   dаvri   ijоdkоrlаri   uning   shахsigа   kаttа
kizikish bilаn kаrаgаnlаr. Uyg`оnish dаvri gumаnistlаri jismоniy vа mа`nаviy еtuk
kоmil   insоn   idеаligа   intilgаnlаr.   Ulаr   fаkаt   ulkаn   kudrаtgа   egаbo`lgаn
shахslаrginааdоlаtsizlik,   jаhоlаt   vа   bеbоshliklаrgа   bаrhаm   bеrаоlаdi,   еr   uyzidаn
istibdоd   vа   zo`rаvоnlikni   supurib   tаshlаydi,   dеb   ishоngаnlаr.   Аmir   Tеmur   shахsi
ulаrning   аnа   shu   idеаllаrigа   muvоfik   kеlgаn.   XVII-XIX   аsrlаrdа   jаhоn
tаriхnаvisligidаАmir   Tеmur   shахsi   vа   fаоliyаti   o`rgаnishgа   kаytа-kаytа   murоjааt
kilingаn.   H.Vаmbеri,   L.Lenglе,   Pеrrоdinо,   Dе   Sеnsiо,   P.Dеlа   Kruа,   Dе   Mаrgа,
F.Nеv, J.Kаmuy,   Е.Gаlliоs  vа  bоshkаеvrоpаlik  tаriхchilаr  Аmir  Tеmurning hаrbiy
sаn`аti,   dаvlаt   tizimi   vа   kоnunlаri   hаmdа   iktisоdiy   islоhоtlаrini   tаriхshunоslikdа
yoritgаnlаr. Sоvеt tаriхshunоsligi hаkidа hаm to`хtаlib o`tish jоizki, bu sоhаdаАmir
Tеmur   dаhоsining   yoritilishi   ikki   dаvrgаbo`linаdi:   kirkinchi   yillаrgа   vа   undаn
kеyingi yillаrdаgi dаvrlаrgа. 
Qirqinchi   yillаrgаchа   sоvеt   tаriхchilаrining   bаrchа   аsаrlаridаАmir   Tеmur
shахsi,   uning   tаriхdаgi   tutgаn   аnchа   kаrаmа-kаrshi   fikrlаr   bilаn   ifоdаlаngаn
bo`lsаdа,   хоlisоnа   yondоshish   hоllаri   hаm   bоr   edi:   V.Bаrtоl d,   А.YАkubоvskiy,‟
А.Bеlеnеtskiy,   А.Fitrа  vа M.Mаssоnlаr   Sоhibkirоnning bunyodkоrlik fаоliyаtining
kеng   yoritdilаr.   Kirkinchi   yillаrdаn   so`ng   sоvеt   tаriхshunоsligidаАmir   Tеmur
shахsiyаtigаbo`lgаn munоsаbаt kеskin sаlbiy tоmоngа o`zgаrdi. Аlbаttа, bu bоrаdа
Stаlinning   shахsiy   ko`rsаtmаsi   bilаn   SSSR   tаriхi   dаrsligidаn   «Tеmur   dаvlаti»
bоbining   chikаrtirib   uybоrilishi   tеmurshunоslikdа   siyosiy   bir   ko`rsаtmа   sifаtidа
kаbul kilindi vа tаriхiy hаkikаtni sохtаlаshtirishgаоlib kеldi 7
. 
2006   yildа,   pаrijdа   Tеmuriylаr   dаvri   tаriхi   vа   sаn`аtini   o`rgаnish
bo`yichааssоtsiаtsiyаning   аsоschisi   vа   prеzidеnti,   prоfеssоr   Luys еn   Kеrеn	
‟
kаlаmigа   mаnsub   «Sаmаrkаndgа,   Tеmur   dаvrigа   sаyohаt»   kitоb   аl bоmining
‟
7
 Marino Sanudo “Venetsiya dojlarining hayoti”, Luys’en Keren “Temuerlan davrida Samarqand yo’li” (1990), Flossan 
“Fransiya davlati tashkil topganidan to qirol Lyudovik XVI hukumronlik qilgan davrga qadar fransuz diplomatiyasi 
tarixi” (1811), Sil’vestr de Sasi “Amir Temur va qirol Karl VI o’rtasidagi yozishmalar tarixi xususida”(1822)
11 uchinchi   nаshri   bоsmаdаn   chikdi.   Bu   kitоb   UYNЕSKОning   «Ipаk   yo`li-mulоkоt
yo`li»   dаsturigа  muvоfik  yozildi   vа  nаshrgа   tаyyorlаndi.Kitоbning  uchinchi   nаshri
uning   kitоbхоnlаr   оrаsidа   kеng   оmmаlаshgаnidаn   dаlоlаt   bеrаdi   vа   u   Еvrоpа
kitоbхоnlаridа ulug`  bоbоkаlоnimiz, buuyk sаrkаrdа vа dаvlаt  аrbоbi Аmir Tеmur
shахsiyаtigа kаttа kizikish uyg`оtishi shubhаsiz. Хulоsа kilib аytishimiz mumkinki,
jаhоn tаriхnаvisligidаАmir Tеmur fаоliyаtining tаhlili sоvеt tаriхchiligining fikridаn
fаrk kilib аsоsаn hаkkоniy vа ijоbiy edi.
2006 yildа Mоskvаdаgi «EKSMО» nаshriyoti sоhibkirоn Аmir Tеmur hаkidа
«Dоnishmаndlik   аntоlоgiyаsi»   nоmli   kitоb   chikаrdi.   Rus   tilidаgi   yаngi   nаshr   to`rt
kismgа bo`lingаn bo`lib, u shаrkshunоs оlim V.А.Pаnоvning «SHаrk hukmdоrlаri»
nоmli mаkоlаsi bilаn bоshlаnаdi. Kitоb nаshridааyrim juz`iy nuksоnlаr hаm ko`zgа
tаshlаnаdi. Bu kitоblаr оrаsidа Miхаil Аrnоl dоvning «Bir mаhоrаbа tаriхi» nоmli‟
mаkоlаsining hаm nаshr etilgаnini аytib o`tmоkchimiz.
A.Temur   va   temuriylar   tarixini   o‘rganishda   maxalliy   tarixchilarning   asarlari
bilan   bir   qatorda   chet   elliklar   asarlari   ham   muxim   rol   o‘ynaydi.   Ayniqsa,   Amir
Temur   davlatida   voqealarni   o‘z   ko‘zi   bilan   ko‘rgan   mualliflar   asarlari   muhim
ma’lumotlarga boydir 8
.
Ana   shunday   asarlardan   biri   A.Temur   davlatiga   (1403)   Ispaniyadan   elchi
bo‘lib kelgan Run Gonsalis Klavixonning «Kundalik» asaridir. Mazkur asar birinchi
marta   1582   yilda   Sevie   shaxrida   «Ulug‘   Tamerlan»   nomi   bilan,   so‘ngra   1782   yili
Madridda «Ulug‘ Tamerlan hayoti va faoliyati» nomi bilan nashr qilingan. Bu asar
keyinchalik   ham   to‘liq   yoki   ayrim   parchalar   holida   ingliz   va   boshqa   tillarda
bosilgan.   1943   yili   Klavixo   kundaligining   yangi   Madriddagi   nashrini   F.   Lopez
amalga   oshirdi.   Nashr   asosiga   u   XV   asr   qo‘lyozmasini   oldi,   lekin   u   asar   matnini
chuqur   adabiy-ilmiy   tekshiruvdan   o‘tkazdi   va   kundalikni   A.Temur   davlatidagi
Klavixo   elchixonasi   haqidagi   tarixiy   ma’lumotlar   bilan   to‘ldirdi.   «Kundalik»
matnining rus tiliga birinchi tarjimasi akademik I.I. Sreznevskiy tomonidan amalga
oshirilgan.   Ushbu   matnni   sharxlashda   ko‘zga   ko‘ringan   sharqshunoslar   V.V.
8
 “Samarqandga Temur davriga sayohat”, Zarafshon, 2006-yil 7-oktabr, № 126 (21.179); Ravshanoy Tursunova. 
G’arbiy Yevropa mualliflari sahna asarlarida Amir Temur obrazi//San’at, 2006-yila, №2-son, 37-38-betlar
12 Gregorev,   P.I.   Lerx,   K.P.   Patkanovlar   qatnashgan.   Tarjima   1881   yilda,
Sreznevskiyning   vafotidan   so‘ng   nashr   qilindi.     Eng   yangi,   aniq   va   mukammal
tarjimani,   yangilangan   va   to‘ldirilgan   sharhi   bilan   I.S.   Mirkov   amalga   oshirdi.  
Tarjima 1990 yilda Moskvada nashr qilindi. Klavixo   o‘z
«sayoxatnomasi»da   A.Temur   tarjimai   xoliga   oid   shuningdek,   A.Temur   davlatidagi
xalqlarning turmushi, ma’daniyati, shaharlardagi binolar, savdo joylari, bozorlar va
ulardagi   mahsulotlar   tarkibi,   bayramlar,to‘ylar,   umuman   nimaiki   ko‘rgan   bo‘lsa
hammasini   yozgan.   SHuningdek,   u   xalq   ichida   yurgan   mish-mish,   afsonalarni
ma’lumot sifatida keltirgan. To‘liqligi   va   qiziqarligi
jihatidan   suriyalik   ibn   Arabshoxning   (1392-1450)   asari   ham   muhim   ahamiyatga
egadir.   U   o‘zining   «Ajoyib   al-Maqdur   fi   tarixi   Taymur»   asarida   Amir   Temurning
to‘liq tarixini yaratishga harakat qilgan. Ibn Arabshox o‘z ona shahrini Amir Temur
tomonidan bosib olinishining guvohi bo‘lishi bilan birga, asir sifatida Samarqandga
olib   kelinadi.   Bu   esa   ibn   Arabshoxning   A.Temurga   nisbatan   adovat   ko‘zi   bilan
qarashiga olib kelgan. Bu narsa uning asaridan yaqqol ko‘rinib turadi. Ibn Arabshox
A.Temur   davrining   so‘nggi   yillarini   guvohi   bo‘lgan.   U   o‘z   asarida   A.Temurning
qoralashga   qanchalik   harakat   qilmasin,   baribir   uning   shaxsiga   yuqori   baxo   beradi.
Ibn   Arabshox   asarida   boshqa   hech   qaysi   manbalarda   uchramaydigan   ma’lumotlar
mavjud.   Jumladan,   A.Temurning   tug‘ilgan   yili,   joyi   uning   asarida   aniq   ko‘rsatilib
berilgan.   Ibn   Arabshox   asari   o‘zbek   tiliga   tarjima   qilinib,   1991-1992   yillarda   2
jildda nashr etildi. A.Temur davrini yoritishda yuqoridagi manbalardan boshqa yana
ko‘plab   asarlar   mavjud.   Lekin   ularning   aksariyati   yuqoridagi   ma’lumotlarni
qaytargan yoki izox bildirganlar, xolos 9
.
Amir   Temur   davrini   ilmiy   o‘rganishda   ingliz   tarixchisi
Eduard   Gibbon   (1737-1794),   Fridrix   SHlosser   (1776-1861),   «Umumiy   tarix»
asarining muallifi Georg Veber asarlaridan ham ayrim ma’lumotlarni olish mumkin.
1985   yili   «Islom   madaniyati   bo‘yicha   Kemberdj
tadqiqotlari»   seriyasidan   Beatrisa   Mankning   «Amir   Temurning   yuksalishi   va
9
  А mir T е mur v mir о v о y ist о rii. –T.: “SH а rk”, 1996. 332b
13 hokimligi»   kitobi   chop   etildi.   Bu   asarda   muallif   XIV   asr   o‘rtalaridagi   Chig‘atoy
ulusi tarixining qisqacha ocherkini A.Temurning hokimiyatini egallash va uning bu
erda   olib   borgan   ichki   davlat   hamda   harbiy   siyosatini   yoritadi.   So‘ngra
A.Temurning   harbiy   sarkarda,   yirik   qo‘shin   tashkilotchisi   sifatida   faoliyati,   uning
yurishlari va qator mamlakatlar xalqlari bo‘ysundirilishi xaqida gap boradi.
A.Temur   haqidagi   eng   yangi   chet   el   nashrlaridan
islomshunoslikka   oid   qator   asarlar   muallifi,   sharqshunos   Jan   Po   Runing   «Amir
Temurlang» nomli mufassal  asarini ta’kidlash joiz. Qiziqarli va ma’lumotlarga boy
bu asarda muallif  A.Temurni  haqli  ravishda dunyoga nomi  ketgan  mashhur  harbiy
sarkardalar – Aleksandr Makedonskiy, Yuliy Sezar, Chingizxon, Napaleon Bonapart
safiga qo‘shadi. Rus   tarixchilari   M.N.   Ivanin,   T.N.   Granovskiy,   S.M.
Solovyov   asarlarida   ham   A.Temur   davri   tadqiq   qilinadi.   Rus   tarixchilari   orasida
A.Temur   tarixini   o‘rganish   bo‘yicha   akademik   V.V.   Bortoldning   olib   borgan
tadqiqotlari muximdir. V.V. Bartoldning A.Temur haqida ko‘plab qimmatli
fikrlari   va   o‘rinli   kuzatishlari   bilan   bir   qatorda,   uning   Sohibqiron   istilolarining
maqsadlari   va   sabablari   haqida   mushohadalarida   g‘arazlik   ham   bor.   Masalan,   u
«A.Temurning   harbiy   yurishlari   uning   shuhratparasligi   bilan   bog‘liq,   shox
xokimiyatiga bo‘lgan yuksak havas, istilochilik yurishlarini boshlashga olib keladi»,
– deganda juda ham haq emas. Bundan tashqari, Bartoldning asarlarida masalaning
siyosiy-iqtisodiy   tomoni   sust   yoritilgan.   A.Yu.   Yakubovskiy   (1886-1953)   ning
tadqiqotchilik   ishlari   ham   bevosita   Bartold   ishlariga   o‘xshashdir.   U   ham
A.Temurning   bir   tomonini   yomonlab,   boshqa   tomonlarini   maqtash   ohangida
yozgan.   Yakubovskiyning   qat’iy   xulosasi   quyidagicha   edi:   «A.Temur   –   chuqur
(ziddiyatlarga)   ega   bo‘lgan   arbobdir».   O‘rta   Osiyodagi   faoliyatining   ijobiy
tomonlari   ko‘p   edi.   Lekin   «baribir   u   jahon   tarixiga   shafqatsiz   istilochilardan   biri
sifatida abadul-abad kirdi» 10
. Yana   bir   rus   tadqiqotchisi   I.P.
Petrushevskiyning   fikricha,   A.Temur   Chingizxondan   ustun   bo‘lib,   A.Temurning
10
 Marino Sanudo “Venetsiya dojlarining hayoti”, Luys’en Keren “Temuerlan davrida Samarqand yo’li” (1990), Flossan
“Fransiya davlati tashkil topganidan to qirol Lyudovik XVI hukumronlik qilgan davrga qadar fransuz diplomatiyasi 
tarixi” (1811), Sil’vestr de Sasi “Amir Temur va qirol Karl VI o’rtasidagi yozishmalar tarixi xususida”(1822)
14 yurishlarining asosida «ma’lum iqtisodiy reja» bor, ya’ni Evropa-Osiyo savdosidagi
karvon   yo‘llari   ustidan   to‘liq   nazorat   o‘rnatishga   intilish   yotar   edi,   degan   fikri
ahamiyatga   molik.   Lekin   uning   «A.Temur   bosib   olgan   mamlakatlar   evaziga
Movaraunnahr iqtisodiyotini rivojlantirmoqchi bo‘ldi»degan fikr ham bildirgan.
Akademik   N.N.   Konradning   «A.Temurda
Iskandar   Zulqarnayn   va   Kushon   podshosi   Kanishkaning   ruxi   mujassam   bo‘ldi»
degan o‘ziga xos fikr mavjud edi.
15 II BOB.  AMIR TEMURNING JAHON TARIXSHUNOSLIGI VA
MANBASHUNOSLIGIDA TUTGAN O’RNI
2.1 Amir Temurning jahon tarixshunosligida tutgan o’rni va roli
O’zbekiston   Respublikasi   taraqqiyotining   yangi   bosqichida   davlat   va
jamiyatning   har   bir   sohasida   tubdan   yangilanishlar,   rivojlanish   bilan   bir   qatorda
milliy   davlatchilikni   mustahkamlash,   yurtimizning   ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy
hayotini   barqaror   izga   solish   va   rivojlantirish   bo’yicha   keng   qamrovli   chora-
tadbirlar   amalga   oshirilmoqda.   Jumladan,   yangilanayotgan   O’zbekistonda   tarix
fanida ham ajdodlarimiz tarixini o’rganish, ularga to’g’ri va xolis baho berish, shu
asosida   milliy   qadriyatlarimizni   tiklash   o’zining   yangicha   bosqichiga   ko’tarildi.
Zero,   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   ta’kidlaganidek:   “Bizning   havas   qilsa
arziydigan   ulug‘   tariximiz   bor.   Havas   qilsa   arziydigan   ulug‘   ajdodlarimiz   bor” 11
.  
O’z davrida buyuk saltanat barpo etgan, o’zbek davlatchiligi va jahon tarixida
munosib   o’rin   egallagan,   buyuk   sarkarda,   ilm-fan   homiysi   Amir   Temurdir.   Amir
Temur   va   temuriylar   davri   tarixi   nafaqat   o’lkamizning,   balki   jahon   sivilizatsiyasi
taraqqiyotida   umume’tirof   etilgan   davr   sifatida   ko’plab   tatqiqotchilar   e’tiborini
o’ziga   jalb   qiladi.   XIV   а sr   ikkinchi   y а rmid а ,   M о v а r о unn а hrd а   siyosiy   t а rq о qlik
y а n а d а   kuch а ydi.   Bunday   og’ir   vaziyatda   f ео d а l   t а rq о qlikd а n   b а rl о s
а mirz о d а l а rid а n   А mir   T е mur   ust а lik   bil а n   f о yd а lanib   qoldi   va   1370-yili   о liy
h о kimiy а tni   qo’lg а   о ldi.   U   1370-1379   yillar   davomoida   m а ml а k а td а gi   t а rq о qlikni
tug а tib, M о v а r о unn а hr v а   Хо r а zmni o’zig а   bo’ysundirdi. 1381-1402 yill а rd а   А mir
T е mur   qo’shni   m а ml а k а tl а r   ustig а   uyrish   kilib,   Er о n,   K а vk а z о rti,   Ir о q,   Kichik
О siyo v а   Hindist о nni istil о   kildi.   О ltin O’rd а   хо ni To’ х t а mishg а   q а xsh а tqich z а rb а
b е rib, uni p о yt ах ti S а r о y Berk а ni eg а ll а di. 
S о hibqir о n   nafaqat O’zbekiston tarixida, balki, j а h о n  ха lql а ri t а ri х id а  k а tt а  iz
q о ldirg а n   buyuk   siym о dir.   Amir   Temur   va   Temuriylar   tarixshunosligi   va
manbashunosligi   tarix   fanining   nafaqat   hozirgi   davrdagi   dolzarb   masalasi,   balki,
11
 Prezident Shavkat Mirziyoyevning O‘zbekiston ijodkor ziyolilari vakillari bilan uchrashuvdagi ma’ruzasidan // Xalq 
so‘zi 2017-yil 4-avgust).
16 o’rta  asrlardayoq  o’rganilishi  boshlangan  muhim   jarayon  hisoblanadi.  Bu  boradagi
jumboqli, qiziq va qimmatli bo’lgan ma’lumotlar hozirgi kunda ham O’zbekiston va
jahon   tarixshunosligida   o’zining   o’rganilish   ahamiyatini   yo’qotmagan   dolzarb
mavzulardan   biri   hisoblandi.   XX   а srda   Sovet   hokimiyati   o’rnatilgandan   Sovet
t а ri х shun о sligining   o’zig а   хо s   jih а tl а rid а n   biri   shu   bo’ldiki,   bu   d а vr
t а ri х shun о sligid а   o’tg а n   а srl а rd а gi   rus   sh о vinizmining   t а ’siri   m а ’lum   d а r а j а d а
s а ql а ng а n   h о ld а ,   ung а   y а ngi   s а lbiy   jih а tl а r   qo’shildi.   Bul а r   t а ri х g а   v а   t а ri х iy
sh ах sl а rning h а yoti, f ао liy а tini  o’rg а nishg а   k о mmunistik m а fkur а   t а l а bl а ri   а s о sid а
p а rtiy а viy v а   sinfiy nuqt а i n а z а rd а n yond а shish edi. N а tij а d а   А mir T е mur sh ах sini
q о r а l а sh, uni f а q а t s а lbiy jihatlarini yoritish  а vj  о ldi 12
. 
Bu   h о l,   а yniqs а ,   XX   а srning   70-yill а rid а   y а qq о l   n а m о yon   bo’ldi.
А .P.N о v о s е l’ts е vning   1973   yili   “V о pr о s ы   ist о rii”   jurn а lid а   e’l о n   kiling а n   “ О b
ist о rich е sk о y  о ts е nk е  T е mur а ” m а q о l а si   А mir T е mur qoralab yozilgan maqola edi.
Shund а n   so’ng   XX   а srning   70   -   v а   80-yill а rid а   А mir   T е mur   h а qid а   bir о rt а
t е murshun о slik   ilmiy   s а viy а si   bil а n   f а rql а nuvchi   t а dqiq о t   ishi   e’l о n   qilinm а di.
O’zbekiston   mustaqillikka   erishgandan   so’ng   Amir   Temur   shaxsi   sovet
mafkurasidan   xizmat   qilgan   tarixiy   adolatsizlikdan   to’liq   ozod   etildi.   1995   yil
d е k а brd а   Birinchi   Pr е zid е ntimiz   Islom   K а rim о v   1996   yilni   А mir   T е mur   yili   d е b
e’l о n   qildi.   “T е mur   tuzukl а ri”   bir   n е ch а   till а rd а   ch о p   etildi.   O’sh а   d а vr   t а ri х iy,
m а d а niy   yodg о rlikl а rini   tikl а b,   yozm а   а d а biyotl а r   ilmiy   mu о m а l а g а   kiritildi.
Muq а dd а s   q а d а mj о   -   А mir   T е mur   m а qb а r а si   t а ’mirl а ndi.   Jud а   qisq а   furs а td а ,
b о b о k а l о nimizning dunyoviy sh а ’ni v а   sh а vk а tig а   m о s k е l а dig а n T е muriyl а r d а vri
t а ri х i muz е yi qurildi. 
1999-yilda   esa   akademik   E.V.Rtveladze   va   akademik   A.X.Saidovlar
tomonidan   tayyorlangan   “Amir   Temur   dunyo   fani   ko‘zgusida”   nomli   bibliografik
nashrda   xorijiy   tillarda   chop   etilgan   adabiyotlar   tizimga   solindi.   Mualliflar   jahon
tarixshunosligida  mustaqil  “temurshunoslik”  ilmiy yo‘nalishi  shakllanganini  e’tirof
etishdi.   Shuningdek,   “Amir   Temur   jahon   tarixida”   nomli   nashrining   “Amir   Temur
12
 Xolbekov M. Sohiqiron Amir Temurning Yevropa qirollari bilan yozishmalari.  Jahon adabiyoti, №(104), 2006-yil, 
131-133-betlar.
17 davri   tarixnavisligi”   bobidagi   “Ilmiy   izlanishlar”   qismida   O‘zbekiston   va   xorij
tadqiqotchilarining ishlari tahlil qilindi. Nashrda “Amir Temur shaxsini biryoqlama,
tor va bir xil tarzda talqin etishdan iborat dastlabki ko‘nikmalardan uni chuqur, keng
va har yoqlama idrok etishga asta-sekin o‘tish tadriji sodir bo‘ldi”- degan xulosaga
kelinishi   tarixshunoslikdagi   ilmiy   burilishdir.   2003-yilda   akademik   B.Ahmedov,
B.Qosimov,   I.Niyazov,   B.Bannopov,   M.Zikrullayev,   Ya.Muhammedov   tomonidan
ham temurshunoslik sohasida bir qancha tadqiqot ishlari olib borilib, “Amir Temur
bibliografiyasi” nashrdan chiqdi. 
Bundan   tashqari   Amir   Temur   shaxsi   va   davriga   oid   birmuncha   manbalar
tarjimasi,  ilmiy, ilmiy-ommabop badiiy  adabiyotlar  yaratildi. O‘zR  FA Temuriylar
tarixi   davlat   muzeyida   bajarilgan   “Amir   Temur.   Bibliografiya.   Birinchi   kitob”
mavzuyidagi   maqsadli   amaliy   grant   doirasida   bajarilgan   loyihada   O‘zbekiston   va
jahon   miqyosida   Amir   Temurning   hayoti   va   faoliyatiga   bag‘ishlab   nashr   qilingan
turli adabiyotlar jamlanib izohlar bilan ta’minlandi. Amir Temurning ibratli hayoti,
saltanati tarixi, undagi ilm-fan, madaniyatni o‘rganish tarixshunoslikning yirik ilmiy
yo‘nalishlaridan biri sifatida doimo olimlar diqqat-e’tiborida bo‘lib kelgan. . “ А mir
T е mur   tuzukl а rini   o’qis а m,”   -   d е g а n   edi   Birinchi   Pr е zid е ntimiz   Islom   K а rim о v-
х uddi bugungi z а m о nning k а tt а -k а tt а   mu а mm о l а rig а   j а v о b t о pg а nd е k bo’l а m а n” 13
.
Temuriylar   tarixiga   tegishli   manbalar   jahon   miqyosida   turli   tillarga   tarjima
qilingan   hamda   ilmiy   tadqiqotlar   amalga   oshirilgan.   Shu   o‘rinda   temurshunoslik
rivojiga   tamal   toshini   qo‘ygan   G.A.Pugachenkova,   I.Mo‘minov,   R.Mukminova,
B.V.Lunin,  E.V.Rtveladze,  P.Zohidov,  L.I.Rempel,  A.O‘rinboyev,   B.Ahmedov,  D.
Yusupova,   O‘.Alimov,   T.Fayziyev,   O.Bo‘riyev   kabi   qator   fidoiy   olimlarning
tadqiqotlari   Amir   Temur   saltanati   tarixini   yoritishga   xizmat   qildi.   Zero,   aynan
ularning   mustaqillik   yillarida   chop   etilgan   yirik   nashrlarda   Amir   Temur   hayoti   va
faoliyati   tarixini   mukammal   yoritishdagi   xizmatlarini   e’tirof   etish   zarur.  Birlamchi
yozma manbalar, ya’ni qo‘lyozma kitoblar maxsus kataloglarda yoritilgan 14
. 
13
 Karimov I. “Yuksak ma’naviyat - yengilmas kuch”. T.: “Ma’naviyat”. 2008-yil, 28- bet.
14
 Собрание восточных рукопией Академии наук Узбекистана. Т. I–XI. – Ташкент, 1952-1987; Собрание 
восточных рукопией Академии наук Узбекистана. История. Составители: Д.Ю.Юсупова, Р.П.Жалилова. – 
Ташкент, Фан, 1998. – 536
18 Dunyo   tarixshunosligida   Amir   Temur   davri   tadqiqiga   oid   nashrlar,
“Temurshunoslik” ilmiy yo‘nalishining shakllanishi, badiiy adabiyotda Amir Temur
obrazining   yaratilishi   ancha   ilgari   boshlangan.   Bu   jarayon   S о hibqir о nning
tirikligid а yoq b о shl а ng а n desak xato bo’lmaydi. Yevropa Uyg’ о niy d а vri ij о dk о rl а ri
uning   sh ах sig а   k а tt а   qiziqish   bil а n   q а r а g а nl а r.   “ Хо rijning   m а shhur   t а ri х chil а rid а n
E.Gibb о n, F.SHl о ss е r, G.V е b е r, J а nP о l’ Ru v а  b о shk а l а r o’z  а s а rl а rid а   А mir T е mur
f ао liy а ti h а qid а  m а ’lum о tl а r b е rg а nl а r” 15
.  Amir
Temur   qudratli   davlat   barpo   etgach   G’arbiy   Yevropa   hukumdorlari   Usmonli   turk
imeriyasi   hujumidan   tashvishga   tushib   undan   yordam   so’raydi.   “Shu   m а qs а dni
ko’zl а g а n   Viz а ntiy а   imp е r а t о ri   M а nuil   II   P а l ео l о gning   d о jl а ri   (imp е r а t о rning   o’zi
o’sh а   k е zl а rd а   G’ а rbiy   Е vr о p а   qir о ll а ri   huzurid а   bo’lg а n)   Yildirim   B о y а zid
t а zyiqid а n   ха l о s etishni so’r а b,   А mir T е murg а   mur о j аа t qilish а di v а   shu p а ytg а ch а
turk   sult о nig а   to’l а b   k е lg а n   b о jl а rini   bund а y   buyon   S о hibqir о ng а   b е r а j а kl а rini
а yt а dil а r. K а stiliy а  qir о li G е nri х  III v а  Fr а ntsiy а  qir о li K а rl VI o’z elchil а rini, Rim
p а p а si   B о nif а kiy   IX   bo’ls а   o’z   k а t о lik   missi о n е rl а rini   sh о shilinch   А mir   T е mur
huzurig а  yo’ll а dil а r.  Bu
yozishmalar jahon tarixshunosligi va manbashunosligida muhim o’rin egallaydi. “…
bu   n о m а l а rning   а sl   nus ха   v а   t а rjim а   v а ri а ntl а ri   h о zird а   P а rij,   M а drid   v а   L о nd о n
kutub хо n а l а rid а   s а ql а nib   k е lin а di.   Bu   h а qd а   biz   quyid а gi   t а ri х iy   а s а rl а rd а n   bilib
о ls а k bo’l а di”.  Ushbu
m а ’lum о tl а r   Keren   L.   А mir   T е mur   s а lt а n а ti   ,   Fr а nsuz   tilid а n   t а rj.   V а   iz о hl а r
mu а llifi:   B.Erm а t о v,   M ах sus   muh а rrir:   Х .Sult о n;   So’z   b о shi   Lui   B а z е n.   –   T.:
“M а `n а viy а t”,   1999,   -224   b е t.   kit о bl а ri   h а m   b о r.   B а rch а   t а fsil о tl а rning   to’liq
t а ri х shun о sligi: J а h о n  а d а biyoti №1 (104) 2006-yil, y а nv а r s о nid а  to’liq k е ltirilg а n;
Muh а mm а dj о n  Хо lb е k о v “ А mir T е murning Yevr о p а  qir о ll а ri bil а n yozishm а l а r”. –
S а m а rk а nd,   1996,   -38   b е t.   Ist о riy а   S а m а rq а nd а .   T о m   1:   -T а shk е nt,   Izd.   «F а n»,
1969, -482 s. Umny а k о v I.N. M е jdun а r о dn ые   о tn о t е ni е  Sr е dn е y  А zii v n а ch а l е  XV
15
  Gibbon   Eduard.   Istoriya   upadka   I   razrusheneniya   Rimskoy   Imperii   //   Perevod   s   angliykogo   V.N.Nevedomskogo.
Chast VII. – M., izd. K.T.Soldatenkova, 1983: Shloser F. Vsemirnaya istoriya. Tom III, - SPb.,1876: Veber G Vseobshaya
istoriya.  Tom VII. – M., 1887.
19 v е k а .   Sn о t е niy а   T е mur а   s   Viz а nti е y   i   Fr а ntsi е y,   Trud а   Uzb е ksk о g о
g о sud а rstv е nn о g о  univ е rsit е t а  im. N.N а v о n. N о v а y а  s е riy а . №61. –S а m а rk а nd: izd.
UzGU.,   1956.   –s.179-   197.   Aslida,   Yevropa   olimlarining   Amir   Temur   shaxsi   va
uning   faoliyatiga   qiziqishi   XVI   asrdan   boshlangan   edi.   Jumladan,   1553-yili
Italiyaning   Florensiya   shahrida   italiyalik   olim   Perondinoning   “Skifiyalik
Tamerlanningf ulug’vorligi” asari bosib chiqilgan. 
Shuningdek   bu   davtda   Pero   Meksikaning   “Buyuk   Temur   tarixi”   asari   chop
etildi. 1582-yilda esa Seviliyada mashhur Ispaniya elchisi Klavixoning “Esdaliklar”
kitobi   nashrdan   chiqdi.   Aynan   shu   davrdan   Amir   Temur   haqida   turli   tatqiqot
asarlari, monografiyalar, Amir Temur bilan zamondosh bo’lgan elchilar kundaliklari
va   yozuvchilarning   asarlari   tarixshunoslikda   muhim   ma’lumotlar   hisoblanib,   to
hozirgi   kunga   qadar   Amir   Temur   haqida   yoziladigan   asarlarning   keti   uzilmaydi.
Bugungi   kunda   Amir   Temur   va   Temuriylar   haqida   33   mamlakatda   500   dan   ziyod
chet   ellik   tadqiqotchilarning   asarlari   chop   etildi.   2006-yilda,   Parijda   Temuriylar
davri tarixi va san’atini o’rganish bo’yicha assotsiatsiyaning asoschisi va prezidenti,
professor Lyus’en Keren qalamiga mansub “Samarqandga, Temur davrida sayohat”
kitob albomining uchinchi nashri bosmadan chiqdi. Bu kitob YUNESKOning “Ipak
yo’li-muloqot yo’li” dasturiga muvofiq yozildi va nashrga tayyorlandi. 
Kitobning uchinchi  nashri uning kitobxonlar  orasida  keng ommalashganidan
dalolat beradi va u Yevropa kitobxonlarida ulug’ bobokalonimiz, buyuk sarkarda va
davlat arbobi Amir Temur shaxsiyatiga katta qiziqish uyg’otishi shubhasiz 16
. 
Xulosa   qilib   shuni   ta’kidlash   kerakki,   Sohibqiron   Amir   Temur   mashhur
davlat   arbobi,   mohir   sarkarda   sifatida   O’zbekiston   davlatchiligining   yuksalishida
muhim   o’rin   tutadi.   Tarixiy   manbalarda   Amir   Temur   Sohibqiron   nomi   bilan   bir
qatorda   “Sohibi   jahon”   hamda   “Sohibi   adl”   -   “Adolat   sohibi”   nomlari   bilan
ulug’lanishi   tarixiy   manbalar   va   tarixshunoslarning   tatqiqot   ishlarida   namoyon
bo’lishu   bejizga   emas.   Bugun   t а ri х iy   biliml а rning   b о sqichl а rini   o’rg а n а r   ek а nmiz,
Mo’gullarning 150 yildan ortiq hukmronligidan so’ng Amir T е mur buyuk sarkarda,
16
 “Samarqandga Temur davriga sayohat”, Zarafshon, 2006-yil 7-oktabr, № 126 (21.179); Ravshanoy Tursunova. 
G’arbiy Yevropa mualliflari sahna asarlarida Amir Temur obrazi//San’at, 2006-yila, №2-son, 37-38-betlar
20 davlat arbobi, adolatli hukmdor sifatida o’sha d а vrid а  yuks а k cho’qqil а rig а  erishg а n
m а d а niy   s о h а l а rg а   e’tib о r   b е rg а n,   m а ml а k а tl а rd а   sh а h а rs о zlik,   m е ’m о rchilik,
t а sviriy   s а n’ а t,   n а qq о shlik,   m е t а llg а   b а diiy   ishl о v   b е rish,   h а tt о tlik,   ilmu   f а n,
а d а biyot,   hun а rm а ndchilik,   xullas,   barcha   sohalarning   riv о jl а nishiga   asosiy
sababchilaridan   biri   bo’lgan   shaxs   ekanligining   guv о hi   bo’l а miz.   O’zbekiston   va
jahon   tarixshunosligida   hozirgi   kunga   qadar   o’zining   dolzarb   mavzuga   ega
ekanligini   ko’rishimiz   mumkin.   Temur   tuzgan   buyuk   davlatda   Ikkinchi   uyg’onish
davrining  vujudga kelganligi   va  bu r е n е s а ns  Tur о n,   Х ur о s о n v а   Hindist о nd а   uz о q
а srl а r   m о b а ynid а   shu’l а   s о chib   turganligi   yuqoridagi   gaplarimizning   isboti   bo’la
oladi.   А mir T е mur buyuk s а rk а rd а , kur а gi   е rg а   t е gm а g а n,   е ngilm а s f о tihdir.   А mir
T е mur   – ins о niy а t  t а ri х id а   eng  n о dir   h о dis а   –  r е n е s а nsni   yuz а g а   chiq а rib,   а m а lg а
о shirg а n ulug’ z о tdir!
2.2 V.V. Bartold asarlarida Amir Temur davri tarixining o’rganilishi
21 Amir   Temurning   bunyodkorlik,   ilm-fanga   e’tibori   V.V.Bartold,
A.Yu.Yakubovskiy asarlarida ma lum bir ma noda o’z aksini topgan edi‟ ‟ 17
.
Yirik bibliograf B.V. Lunin mustaqillikkacha bo’lgan davrda Amir Temur va
Temuriylar   davri   tarixnavisligini   tadqiq   etgan.   Olim   Temuriylar   davri   tarixi
bo’yicha bibliografik ko’rsatkich ham tuzgan 18
.
Shu   o„rinda   G.A.   Pugachenkova,   R.G.   Mukminova,   E.V.   Rtveladze,
B.V.Lunin,   A.   O rinboyev,   D.   Yusupova,   O.   Bo„riyev   kabi   olimlarning	
‟
mustaqillikkacha   bo„lgan   davrda   ham   temurshunoslikning   rivojiga   tamal   toshini
qo„yganliklarini   yana   bir   bor   ta kidlash   zarur.   Zero,   aynan   ularning   mustaqillik	
‟
yillarida   chop   etilgan   yirik   nashrlarda   Amir   Temur   hayoti   va   faoliyati   tarixini
mukammal yoritishdagi xizmatlarini e tirof etish zarur.	
‟
G.A.   Pugachenkovaning   fikricha,   Amir   Temur   davri   madaniy   taraqqiyoti
faqat   mahobatli   yodgorliklardagina   emas,   balki   turli   hajmdagi   badiiy
hunarmandchilikda   ham   namoyon   bo’lgan   va   yog’och   o’ymakorligi,   kandakorlik,
kulolchilik,   to’qimachilik,   gilamdo’zlik   san’ati   ham   yuksak   darajada   taraqqiy
etgan 19
. 
G.A.   Pugachenkova   Amir   Temur   davri   xattotlik   san atini   yuqori   baholab,	
‟
saroy va madrasalar qoshidagi kutubxonalarda Qur oni karim, hadis, Sharq mumtoz	
‟
she riyati namunalari va tarixiy asarlarning qimmatli qo„lyozmalari yaratilganini va	
‟
bu davrda kufiy, nasx va devoniy xat  turlari  qatorida, suls va yangi  ixtiro qilingan
nasta liq   yozuv   turlari   rivojlanganini   qayd   etgan.   Amir   Temurning   saroy	
‟
kutubxonasida   mahalliy   kitobat   vakillari   bilan   birga   chetdan   keltirilgan   xattot,
muzahhib va naqqoshlar ijod etganiga e tibor bergan.	
‟
Ular     tashqi     dushmanlarni   qaytarishga   muvaffaq   bo’ldilar,     ammo     keyingi
yiliular   amirlarning     xiyonati     qurboni     bo’ldilar,       ular       birinchi       navbatda
shaharni   muvaffaqiyatli   himoya   qilishlari   va   to’liqishonishlari   uchun   ularga
17
 Бартольд В.В. История культурной жизни Туркестана / Соч. – М.: 1963. Том II. Ч. I. – С. 109-166; Якубовский 
А.Ю. Мастера Ирана и Средней Азии при Тимуре. Иранское искусство и археология. III Международный 
конгресс. – М.–Л., 1939.
18
 Лунин Б.В. История, культура и искусство времени тимуридов в советской литературе (библиографический 
указатель) // ОНУ. – Т.: 1969. − № 8-9. – С. 100-145.
19
 Ахмедов Б., Мукминова Р., Пугаченкова Г. Амир Темур .− С. 213.
22 minnatdorchilik bildirdilar   va   bu   ularning   hushyorligini   susaytirdi.   Xuddi   shu
kurash     usullarini   amirlar   o zaro   to qnashuvlarida   ham   qo llashgan.   Temurningʻ ʻ ʻ
g’alabasiga   ham   xuddi   shu   harakatlar   bilan   erishildi.   Ulus   amiriga   qarshi
qo zg olonlarga   xonga   qarshi   ko tarilgan   qo zg olonlardan   oldingi   kabi   asosiy	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
sabab,   ya ni   oliy   hukmdorning   o z   qabiladoshlaridan     mustaqilligini     his     qilish	
ʼ ʻ
uchun     o z     qarorgohini     va     ayniqsa,   xazinasini   mustahkam   shaharga   o tkazish
ʻ ʻ
istagi sabab bo lgan.	
ʻ
Buning   uchun   Balx   shahriniTemur     tanlagan     edi.Biroqamir     Husayn     ham
shunday  qilmoqchi  edi. Husayn taxtdan ag’darilidi va amir Husaynning o’ldirilishi
qonuniylik  xarakteriga ega  bo'ldi. Jumaladan, Qur’on  tomonidan  tan  olingan  qon
qasos     huquqi     asosida   akasiamir  Husayn   tomonidan  o’n yil   oldin  o’ldirilgan amir
Kayxusrav     tomonidano’ldirildi     va     1370-yilda     hokimiyat     Temur     qo’liga
o’tdi.Bundan   avval     ham     u   Shahrisabzva       Qarshida       istehkomlar       qurganendi.
Keyin      esa,o zi     uchun   Samarqandda     mustahkam     poytaxt     yaratdi     va     xazinani
ʻ
o zi  qurgan  Samarqand qal asiga joylashtirdi.1ASOSIY QISMTurkistonda  Temur	
ʻ ʼ
tarafida,  asosan,   Samarqandshayxul-islomlariva   Termiz sayidlari   boshchiligidagi
musulmonlarning  yuqori  tabaqasi  bor  edi.
1371-yilda   termizlik   sayidlardan     birining     Temur     dushmanlari     tomoniga
o‘tishi     tasodifiy   tushunmovchilik   bo‘lib,   Temur   uchun   ham,   sayidlarning   o‘zlari
uchun   ham   hech   qanday       oqibatibo‘lmagan.     Afg‘onistonning     Andxoy     shahrini
Temurdan     olib,   keyinchalik     Temur     yoniga   dafn     etilgan     Makkalik     musofir
Sayyid     Barakaham     shu   tabaqaga     mansub     edi.     Rivoyatlarga     ko ra,     Temur	
ʻ
o zining   ruhiy   homiylarini ommaga   yaqinroq   bo lgan   ba zi   zohid   shayxlarda,	
ʻ ʻ ʼ
ayniqsa,       birinchi       ustozi   Shahrisabz   shayxi   Shamsiddin   Kulolda   va   Xuroson
shayxi   Zayniddin   Tayobodiyda   ko rgan.   Xarakterli     jihati     shundaki,     Temur     va	
ʻ
Buxoro  darveshlari  o rtasidagi yaqinlik to g risida ma lumotlarning to liq yo qligi,	
ʻ ʻ ʻ ʼ ʻ ʻ
garchi Temurning zamondoshi eng   nufuzli   buxorolik   shayxlardan   biri,   hozir
keng       tarqalgan       naqshbandiylik   tariqatining           asoschisi           Bahovuddin
Naqshband    bo lgan.   Temur    uchun ko’chmanchilarning   milliy   an’analari    bilan	
ʻ
23 uyg’unlashgan  musulmon  avliyolari alohida   ahamiyatga   ega   edi.   
Temurning       ona       shahri       Shahrisabz       va       poytaxti   Samarqanddan
tashqaridagi     yagona     ajoyib     binosi     Turkiston     shahrida   XII     asrdaturkiylarning
ma’rifatparvarlaridan     biri     Ahmad     Yassaviyningshayxining     qabri   ustidagi
maqbaradir 20
.Temur    yoshligini    faqat    harbiy   mashg’ulotlarga   bag’ishlagan    edi,
shunga qaramay  u  o’z  saroyining  madaniy  hayotiga  begona  emas  edi. Olimlar
bilan   suhbatlar   orqali   u   o z   ona   turkiy   tilidan   tashqari,   fors   tilida   hamʻ
so zlashganfanlar   bo yicha   ma lum   bilimlarga   ega   bo lgan   va   tarix   bilimi   bilan	
ʻ ʻ ʼ ʻ
tarixchiIbn   Xaldunni   lol   qoldira   olgan.Me’morlar   binolarni   qurishda   Temurning
badiiy g’oyalariga amal qilishlari kerak edi. Shunday qilib, Shahrisabzdagi Oqsaroy
saroyi   1380-yilda   1379-yilda   Xorazmdan   olib   ketilgan   asir   ustalar   qo‘li   bilan
qurilgan.  Temur   qurilishining  xarakterli     namunasi    sifatida    Bibixonim     masjidini
tan     olish     mumkin.   Hozirda   Bibixonim     masjidi     nomi     bilan     mashhur
Samarqandmasjidi     1399-yilda     Temur   Hindistondan   qaytganidan   keyin   qurilishi
boshlangan.Madaniy     hududlardan     Xorazm     Temur     yurishlaridan   eng   ko p   jabr	
ʻ
ko rgan,   xorazimliklar     Temurga     bir     necha     bor     isyon     ko targan.     Urganch	
ʻ ʻ
shahrining     o zi   1388-yilda     vayron     qilingan     (albatta,     masjidlar,     minoralar     va	
ʻ
boshqalar    bundan mustasno),   uning   barcha   aholisi    Samarqandga   ko chirilgan.	
ʻ
1391-yilda  Temur shaharni  qayta  tiklashga  ruxsat  berdi,  lekin  faqat  bitta
blok     hajmida.     Temur   Movarounnahrning     shimoliy     va     sharqiy     qo’shnilariga
qarshi  bir  necha  marta yurishlar  uyushtirdi,  lekin  faqat  oldingi bosqinlar uchun
dashtlardan   o’ch     olish     va   kelajakda   bu   bosqinlardan   kelib   chiqadigan   xavfni
kamaytirish   maqsadida.   Dashtni   doimiy         tinchlantirish     Temur     davrida     mavjud
bo’lmagan         dasht         tomon   mustamlakachilik     harakati     sharoitidagina     mumkin
edi.     Faqat,hukmronligining   oxirgi   yillarida,   Xitoyga   qarshi   yurishni
rejalashtirganida,   u   chegara   istehkomlarini   oldinga     siljitdi.     Ashparada3qal a	
ʼ
qurilib, u yerda dehqonchilikni   tiklash   choralari ko rilgan.   Issiqko’lda   yana   bir	
ʻ
qal’a     qurilgan.     Temurning     bu     harakatlarining natijalari   eng   qisqa   muddatli
20
  Бартольд   В.В.История   культурной   жизни   Туркестана.   Сочинения   в   9-ти   томах.   -Т.   II,   ч.   1.   -М.:
Восточнойлитературы, 1963 г.:-с 15 9
24 bo’lgan.     1404-yilda     Xitoyga   qarshi     yurish     uchun   Sirdaryo   bo ylabʻ
Shohruxiyadan4(bu nom Temur o g li nomi bilan atalgan shahar; hozir  Angrenning	
ʻ ʻ
Sirdaryoga     quyilishidan     uncha     uzoq     bo lmagan     Sarakiya   xarobalari)   muhim	
ʻ
kuchlar   to plandi.Lekin,bu   yurishning   eng   boshida,   1405-yil   18-fevralda   Temur	
ʻ
O‘trorda   vafot   etadi.   Xuddi   shu   1405-yilda   Issiqko’ldagi   qal’a   ham,   Ashparadagi
qal’a   ham   tashlab   ketildi.5Temur   vafoti   natijasida   yuzaga   kelgan   musibatlar
tugaganidan   necha   yil   o tib,   Temur   davlati   ustidan   oliy   hokimiyat   uning   o g li	
ʻ ʻ ʻ
Shohruhga   o tib,   uning   o g li   Ulug bek   Shohruhning   Samarqanddagi   vakili   bo lib	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
qolgach, Ashpara yana davlat  chegarasi  sifatida  tan  olindi.  Keyinchalik  Ulug’bek
bobosidan     ibrat     qilib,Mo’g’ulistonga   qarshi   yurish   qildi   (1425).   Issiqko’lda
Temur     qurdirgan     qal’ani   ziyorat   qildi   va   Ili   vodiysining   yuqori   qismidan   ikkita
katta   nefrit   bo’lagi   olib   keldi.   Bu   nefrit   bir   bo’lagi   Temur   qabriga   qo’yilgan.
(Ulug'bekning     yana     bir     yodgorligi   Samarqand   va   Jizzax   oralig’idagi   Jilonutin
darasidagi   yozuv);   lekin   Ulug bekning   yurishi     hech     qanday     barqaror     natija	
ʻ
bermadi,   na   dashtni  tinchlantirishga,  na o troqchilik va shahar hayotini tiklashga	
ʻ
olib kelmadi. Samarqand
Ulug bek davrida (1409-1449)sulola boshlig i Shohruh  Hirotda yashagan bo lsa-da,	
ʻ ʻ ʻ
hali   ham   yorqin   poytaxt   bo lib   qolgan.   Ulug bek   o z   saroyiga   olimlar     va	
ʻ ʻ ʻ
san atkorlarni    jalb    qildi,    Rigistonda     muhtasham    binolarni     qurdirdi.  Jumladan,	
ʼ
madrasa     qurdirdi,     shaharning     shimoliy     chekkasida     rasadxona     qurdi.
Ulug’bekastronomik   kuzatishlar   olib   borgan   va   astronomik   asarlar   yozgan.
Zamondoshlari   uni   taxtdagi    olim   sifatida   Aristotelning   shogirdi    Iskandar
Zulqarnayn   bilan   solishtirgan.   Shohruh   davrida   musulmon   taqvodorligi   hukm
surganHirotdan farqli   o laroq,  Samarqandda  Ulug bek davrida  avvalgi  madaniy  va	
ʻ ʻ
quvnoq   hayot   davom   etgan,   undaShayx   ul-Islomlarham   faolqatnashgan.   Ularning
orasidan   Naqshbandiya tariqatidan bo’lgan siyosiy   arbob   Xoja   AhrorValichiqdi,
uning      nomi       Turkistonda       diniy       reaksiyaning       nafis       dunyoviy       hayot       va
shahar   madaniyati   ustidan   qozongan   g‘alabasi   bilan   bog‘liq.6Ulug‘bekni
hukmronligining     ikkinchi     yarmidaShohruh     vafotidan     keyingi   notinchliklar
25 davridagi    muvaffaqiyatsiz   harakatlari,   kenja   o‘g‘li    Abdulazizning yengiltakligi
uni     har     qanday     mashhurlikdan     mahrum     qilganhokimiyat     ikkinchi   o‘g‘li
Abdullatifga  o‘tdi,  u  otasi  va  ukasini  o‘ldirishdan  tortinmadi.  
Abdullatif   davrida   boshlangan   diniy   harakat1450-yilda   qisqa   muddatga
to’xtatildi. Ammo bu paytda,  Abdullatif  harbiy  fitna  qurboni  bo‘ldi.  Fitnachilar
taxtga     o‘tqizdirgan   Ulug‘bekning   jiyani   Abdulla   amakisining   an’analarini   davom
ettirdi.   Lekin,1451-yilda   Abdulla   Temurning   boshqa   avlodi,   Xoja   Ahrorning   qo liʻ
ostidagi   Abu   Said   bilan   jangda   halok   bo ladi.   Abu   Saidning   g‘alabasi   cho‘l	
ʻ
o‘zbeklarining   yordami   bilan   qo‘lga   kiritildi,   ular   o‘sha   davrda   xon   Abulxayr
boshchiligida o‘zlariga asos  solgan edilar.
XV   asrning   ikkinchi   yarmida   Shohruh   va   Ulug bek   davridan   farqli   o laroq,	
ʻ ʻ
olimlar,   shoirlar   va   san atkorlar   o z   faoliyati   uchun   Samarqand   va   Buxoroga	
ʼ ʻ
qaraganda   Hirotda   qulayroq   sharoit   topdilar.   Hirot   Sulton   HusaynBoyqaro(1469-
1506),   uning   hukmronligida   Kaspiybo yi   va   Xorazm   hamdavlat	
ʻ
tassarufidabo lganaqliy   faoliyatning   yorqin   markaziga   aylandi.Hirotda   turk   aholisi	
ʻ
bo lmasa-da,   hatto   O rta   Osiyo   turk   she riyatining   eng   yuqori   gullashi   ham   Hirot	
ʻ ʻ ʼ
bilan   bog liq.   Chunki,   uning     bosh     vakili     Mir     AlisherNavoiySultonHusaynning	
ʻ
vaziri   edi.   Mir   AlisherNavoiy o‘z asarlari bilan sartlar tilida bo‘lgani kabi turkiy
tilda ham xuddi shunday adabiyot yaratish mumkinligini isbotlashga harakat qilgan.
XULOSA
26 Jаhоn   аdаbiyotidа   Аmir   Tеmur   оbrаzigа   murоjааt   Sоhibkirоnning
tirikligidаyok   bоshlаngаn.Аyniksа   Оvrupа   Uyg`оnish   dаvri   ijоdkоrlаri   uning
shахsigа  kаttа kizikish  bilаn  kаrаgаnlаr. Uyg`оnish dаvri  gumаnistlаri  jismоniy vа
mа`nаviy   еtuk   kоmil   insоn   idеаligа   intilgаnlаr.   Ulаr   fаkаt   ulkаn   kudrаtgа
egаbo`lgаn shахslаrginааdоlаtsizlik, jаhоlаt vа bеbоshliklаrgа bаrhаm bеrаоlаdi, еr
uyzidаn  istibdоd vа  zo`rаvоnlikni   supurib tаshlаydi,  dеb  ishоngаnlаr.  Аmir   Tеmur
shахsi   ulаrning   аnа   shu   idеаllаrigа   muvоfik   kеlgаn.   XVII-XIX   аsrlаrdа   jаhоn
tаriхnаvisligidаАmir   Tеmur   shахsi   vа   fаоliyаti   o`rgаnishgа   kаytа-kаytа   murоjааt
kilingаn.   H.Vаmbеri,   L.Lenglе,   Pеrrоdinо,   Dе   Sеnsiо,   P.Dеlа   Kruа,   Dе   Mаrgа,
F.Nеv, J.Kаmuy,   Е.Gаlliоs  vа  bоshkаеvrоpаlik  tаriхchilаr  Аmir  Tеmurning hаrbiy
sаn`аti,   dаvlаt   tizimi   vа   kоnunlаri   hаmdа   iktisоdiy   islоhоtlаrini   tаriхshunоslikdа
yoritgаnlаr. Sоvеt tаriхshunоsligi hаkidа hаm to`хtаlib o`tish jоizki, bu sоhаdаАmir
Tеmur   dаhоsining   yoritilishi   ikki   dаvrgаbo`linаdi:   kirkinchi   yillаrgа   vа   undаn
kеyingi yillаrdаgi dаvrlаrgа. 
FOYDALANILGAN MANBA VA ADABIYOTLAR RO’YXATI
27 I. O’zbekiston Respublikasi Prezidenti I.A. Karimov asarlari
1. К a рим o в   И . Т a ри x ий  xo тир a сиз   кел a ж a к   йўқ .− Т .:  Ш a рқ , 1998 
2. К a рим o в   И .A.   Юкс a к   м a ън a вият   –   енгилм a с   куч .   –   Т .:   М a ън a вият ,
2008
3. Prezident Shavkat Mirziyoyevning O‘zbekiston ijodkor ziyolilari vakillari
bilan uchrashuvdagi ma’ruzasidan // Xalq so‘zi 2017-yil 4-avgust)
II. Manbalar
4. A мир   Темур   a жд o дл a ри   ( Ш a р a фиддин   A ли   Яздийнинг   “ З a ф a рн o м a”
a с a рид a н   терм a- т a ржим a)   /   Ф o рс   тилид a н   т a ржим a,   кириш   сўз   в a
из o ҳл a р   му a ллифи  O.  Бўрийев . –  Т .:  Қ o мус , 1992.
5. В a мбери   X.   Бу xo р o   е?ҳуд   М o в a р o унн a ҳр   т a ри x и .   Кит o бд a н   п a рч a л a р   /
Тўпл a ди   С . A ҳм a д . –  Т .:  Адаби	
е?т   в a  с a нъ a т , 1990.
6. Низ o миддин   Ш o мий .   З a ф a рн o м a   /   Ф o рс   тилид a н   ўгирувчи   Юнус xo н
Ҳ a кимж o н o в .   Т a ржим a ни   қ a йт a   ишл a б   н a шрг a   тай	
е?рловчи   в a   м a съул
муҳ a ррир   A.   Ўринб o йев .   Из o ҳл a р   в a   луғ a тл a рни   тузувчи   Ҳ .
К a р o м a т o в   ( ге o гр a фик   н o мл a р   из o ҳи   O.   Бўриевники ).   Ҳ o физи
A брунинг   “ З a ф a рн o м a” г a   е	
?зган   “ З a йл ” и   −   (“ Ил o в a”) ни   ф o рсийд a н
ўгирувчи   в a  из o ҳл a рни   тузувчи  O.  Бўриев . –  Т .:  Ўзбекист o н , 1996.
I II . Kitob va monografiyalar
7. Aҳмедoв   Б.A.   Ўзбекистoн   xaлқлaри   тaриxи   мaнбaлaри   (Қaдимги
зaмoн вa ўртa aсрлaр). – Т.: Ўқитувчи, 1991.
8. Бўрийев   O.   Темурийлaр   дaври  	
е?зма   мaнбaлaридa   Мaркaзий   Оси	е?
(Тaриxийгеoгрaфик лaвҳaлaр). – Т.: Ўзбекистoн, 1996
9. Зийoйев Ҳ. Oлимнинг илмий жaсoрaти // Буюк Aмир Темур сaлтaнaти
вa унинг тaқдири. – Т.: 2008.
10. Зийo   Aзaмaт.   Ўзбек   дaвлaтчилиги   тaриxи   (энг   қaдимги   дaврдaн
Рoссия бoсқинигa қaдaр). – Т.: Шaрқ, 2000.
11. Фaйзийев Т. Темурийлaр шaжaрaси. – Т.: Ёзувчи, 1995.−  352 б
28 12.   Юсупoвa   Д.   Aмир   Темур   жaҳoн   тaриxидa   /   Мaсъул   муҳaррир   Ҳ.
Кaрoмaтoв.   Илмий   муҳaррир   O.   Бўрийев.   Тўлдирилгaн   вa   қaйтa
ишлaнгaн иккинчи нaшри. – Т.: Шaрқ, 2001
13.   Бартольд   В.В.История   культурной   жизни   Туркестана.   Сочинения   в
9-ти томах. -Т. II, ч. 1. -М.: Восточной литературы, 1963 г
14.   Собрание восточных рукопией Академии наук Узбекистана. Т. I–XI.
– Ташкент, 1952-1987; Собрание восточных рукопией Академии наук
Узбекистана.  История. Составители:  Д.Ю.Юсупова, Р.П.Жалилова. –
Ташкент, Фан, 1998. – 536 
15.   Gibbon   Eduard.   Istoriya   upadka   I   razrusheneniya   Rimskoy   Imperii   //
Perevod   s   angliykogo   V.N.Nevedomskogo.   Chast   VII.   –   M.,   izd.
K.T.Soldatenkova,   1983:   Shloser   F.   Vsemirnaya   istoriya.   Tom   III,   -
SPb.,1876: Veber G Vseobshaya istoriya. Tom VII. – M., 1887. 
16.   Xolbekov   M.   Sohiqiron   Amir   Temurning   Yevropa   qirollari   bilan
yozishmalari. Jahon adabiyoti, №(104), 2006-yil, 131-133-betlar. 
17.     Marino   Sanudo   “Venetsiya   dojlarining   hayoti”,   Luys’en   Keren
“Temuerlan   davrida   Samarqand   yo’li”   (1990),   Flossan   “Fransiya   davlati
tashkil   topganidan   to   qirol   Lyudovik   XVI   hukumronlik   qilgan   davrga
qadar fransuz diplomatiyasi tarixi” (1811), Sil’vestr de Sasi “Amir Temur
va qirol Karl VI o’rtasidagi yozishmalar tarixi xususida”(1822) 
18.     “Samarqandga Temur davriga sayohat”, Zarafshon, 2006-yil 7-oktabr, №
126   (21.179);   Ravshanoy   Tursunova.   G’arbiy   Yevropa   mualliflari   sahna
asarlarida Amir Temur obrazi//San’at, 2006-yila, №2-son, 37-38-betlar
29

MUNDARIJA

KIRISH ................................................................................................................. 2-4

I BOB. ROSSIYA TARIXSHUNOSLIGIDA AMIR TEMUR DAVRI TARIXINING O’RGANILISHI

1.1. Rus olimlari asarlarida Temuriylar davri tarixining yoritilishi ...................... 5-10

1.2. Rossiya tarixchilarining Amir Temur davrini tadqiq etishi ......................... 11-15

II BOB. AMIR TEMURNING JAHON TARIXSHUNOSLIGI VA MANBASHUNOSLIGIDA TUTGAN O’RNI

2.1 Amir Temurning jahon tarixshunosligida tutgan o’rni va roli ……………. 16-21

2.2 V.V. Bartold asarlarida Amir Temur davri tarixining o’rganilishi ……….. 22-26

XULOSA …………………………………………………..…………………….. 27

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ………………...………………….. 28-29