Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 14000UZS
Размер 57.7KB
Покупки 1
Дата загрузки 20 Январь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Литература

Продавец

Abbosjon Yulchiev

Дата регистрации 13 Декабрь 2024

35 Продаж

“Said Ahmadning “Ufq”trilogiyasida davr va shaxs talqini”

Купить
REJA
KIRISH  
ASOSIY QISM 
1. “Ufq” romanidagi etika kategoriyalarining namoyon bo’lishi.
2.  “ Ufq”(trilogiyasi) romanida davr va shaxs  talqini.
3.  Adib  asarlarida   shaxs  va jamiyat munosabati masalasi. 
XULOSA 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI 
1  
  KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   Mamlakatimiz   o‘z   mustaqilligini   qo‘lga
kiritgandan keyin milliy qadriyatlarimizni, jumladan, uning eng muhim tarkibiy
qismi   bo‘ lgan   milliy   adabiyotimizni   o‘rganish   va   badiiyatini   kashf   etish   har
birimizning,   xususan,   filologiya   sohasida   ish   olib   boruvchi   mutaxassislarning
oldida turgan birlamchi vazifa bo‘lib   qoldi. Chunki milliy ruhni bizga beruvchi
bu   adabiyot   globallashuv   asrida   taraqqiyotimizga   xavf   solib   turuvchi   ko‘plab
yot g‘oya va mafkuralardan himoya qiladi.
                    Qolaversa,  har  bir   fan  sohasida   bo‘lgani  kabi  adabiyot  sohasida   dam
Istiqlol davriga xos adabiy-badiiy muhitni, tadqiqot usullarini yaratmoq lozim.
Said   Ahmad   singari   ijodi   mumtoz   Sharq   va   jahon   adabiyoti   namunalaridan
ozuqalangan asarlar buni taqozo qiladi. 
               Kurs ishining obyekti va predmeti  sifatida  mashhur ijodkorimiz  Said
Ahmadning   “Ufq”   trilogiyasi   nomi   ostida   chop   etilgan   romani   va     ularning
badiiyati,   asarlarda   ilgari   surilgan   g‘oya   kabilar   kurs   ishimiz   uchun   predmet
vazifasini  o‘taydi. Ammo ushbu asarlarning badiiyatini ko‘rsatib berish uchun,
avvalo, badiiylikni anglattiruvchi asarlarga ehtiyoj sezamiz. 
Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari .   Ushbu   mavzuni   ochib   berishda,
faqatgina,   Said   Ahmad   mahoratini   ochib   berish   nazarda   tutilgan   emas.   Balki
qator maqsad vazifalar kurs ishi oldida turibdi: 
- Istiqlol davri adabiyotining o‘ziga xos jihatlarini ko‘rsatishda Said
Ahmad asarlaridan foydalanish. 
- Istiqlol   davri   badiiy   olamida   ro‘y   bergan   evrilishlar,   umumjahon
va   mumtoz   adabiyotning   qorishuvi   kuzatilganini   va   uning   qay   tarzda   ro‘y
berganini tadqiq etish. 
- Bugungi kun nasrning o‘ziga xos jihatlari, ijodkorlar saviyasidagi
tub o‘zgarishni badiiy asarlari yordamida ko‘rib chiqish. 
2  
  - Said Ahmad ijodining Istiqlol davri boshqa ijodkorlari asarlaridan
farqli jihatlarini ko‘rsatib berish. 
- Said   Ahmad   ijodidagi   badiiyatni,   asarning   g‘oyaviy   jihatlarini
tadqiq qilish va boshqalar. 
Kurs ishining ilmiy yangiligi.   Said Ahmad   nisbatan keyingi davrlarda
yaratilgani, ijodkorning adabiy-badiiy davralardan o‘zini tortib turgani bois hali
asarlari har tomonlama tadqiq qilingan emas. Shuning uchun ham mazkur adib
asarlari borasida olib borilishi mumkin bo‘lganhar bir ilmiy ish yangi sanaladi.
Qolaversa, adibning ijodiyoti badiiy tomondan ilk marotaba ham shaklni, ham
mazmunni qamrab olgan holda tadqiq etilmoqda. 
Tadqiqotning   metodologik   asoslari .   Izchillik,   tarixiylik,   ya‘ni   har   bir
adib   yoki   olimga   o‘z   davri   sharoitidan   kelib   chiqqan   holda   yondashib,   uning
faoliyati   va   xizmatlarini   ijtimoiy   taraqqiyotga   qanday   hissa   qo‘shganligi,
bo’lg’ usi kashfiyotlar   uchun qanday zamin yaratganligi nuqtai nazaridan tahlil
etish   tashkil   etadi;   Said   Ahmadning   Istiqlol   davri   adabiyotini   shakllanish   va
takomillashishi   uchun   qo‘shgan   hissasi   shu   nuqtai   nazardan   turib   baholandi.
Tadqiqotni   bajarishda   yozuvchi   asarlari   mazmuni   va   badiiyatini   zamondosh
adiblar   ijodi,   o‘tmish   faylasuflar   qarashlari   hamda   tasavvuf   adabiyoti
vakillarining ilmiy va badiiy asarlari bilan qiyoslagan holda olib borish ko‘zga
tashlanadi. 
Kurs   ishi ning   nazariy   va   amaliy   ahamiyati.   Milliy   istiqlol   tufayli
o‘zbek  xalqi  o‘z taqdirini, jumladan o‘z tili  holati  va mavqeyini,  mafkurasini,
shu   jumladan,   adabiy-badiiy   estetik   tamoyillarini   o‘zi   belgilash   imkoniyatiga
ega bo‘ldi. Ayni holat bugungi kunda yaratilayotgan badiiy asarlarning   o‘rnini
ham   oshirmoqda.   Chunki   asarlarni   bu   taxlit   baholashni   o‘rgangan   yosh   avlod
har   bir   masalani   atroflicha,   xolisona,   eng   muhimi   erkin   fikrlagan   holda   olib
borishga   o‘zida   ko‘nikma   hosil   qiladi.   Qolaversa,   qaramlik   davrining   erkin
fikrlashni   siqib   qo‘yuvchi   muhitiga   o‘rgangan   kishilar   ongini   ko‘p   qirrali
o‘ylay olish salohiyati bilan o‘stiradi. Bu borada tadqiqot yo‘nalishigina emas,
3  
  balki   Said   Ahmad   ijodi   ham   ahamiyatli   o‘rin   tutadi.   Chunki   adibning   ijodi
inson tafakkurini ulkan fikrlar olamiga boshlab kiradi. Va u yerdan olam-olam
o‘zgarishlarni topadi. 
Ishning   nazariy   asosi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Birinchi   Prezidenti
I.A.Karimovning   milliy   istiqlol   mafkurasi   va   adabiy-madaniy   meros   hamda
tarixni   o‘rganishga   oid   asarlari   ishning   nazariy   asosini   tashkil   etadi.
Mamlakatimiz   prezidenti   Shavkat   Miromonovich   Mirziyoyevning   ―Kitob
mahsulotlarini   tarqatish   va   chop   etish   borasidagi   fikrlari,   ma‘ruzalari   ham
e‘tibordan   chetda   qolmagan.   Shuningdek,   Kurs   ishi da   qo‘yilgan   masalalarni
yoritishda   hozirgi   o‘zbek   adabiyotshunosligi,   badiiy   adabiyoti,   mumtoz
adabiyot   va   jahon   falsafasiga   har   tomonlama   suyandik   va   ulardan   ijodiy,
qiyosiy foydalandik. 
Kurs ishi ning tuzilishi .   Kurs i sh i  kirish,  3ta reja ,  xulosa  va foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.  
4  
  ASOSIY QISM
1.“Ufq” romanidagi etika kategoriyalarining namoyon bo’lishi
Mashhur   o zbek   adibi   Said   Ahmad   (Saidahmad   Husanxo jaev)1920-ʻ ʻ
yilning   10-iyunida   Toshkent   shahrining   «Samarqand   darvoza»   mahallasida
tug ilgan.   1939-yilio‘rtamaktabni,   1943-	
ʻ
yiliNizomiynomidagiPedagogikainstitutdabirmuddato qigach,	
ʻ
Adabiyotdarslarivato‘garaklaridaijodgabo‘lganhavasiortib,
qo‘ligaqalamuhlagan. Vaqtli matbuot esa uning ijod dorilfununi bo‘lgan. 1941-
yilda«Mushtum»   jurnalida   ishladi.   1942-1943   yillarda   respublika   radiosida,
1943-1947 yillarda «Qizil  O zbekiston» gazetasida,  1948-1950 yillarda «Sharq	
ʻ
yulduzi» jurnalida mehnat qildi. 50-yillar boshida millatchi sifatida bir necha yil
qamalib ham chiqdi.
Uning   bolaligi   Abdulla   Qodiriy,   Elbek,   Oybek,   G afur   G ulom   singari	
ʻ ʻ
adiblar   davrasida   o tdi.   Tabiatan   qiziquvchan,   tinib-tinchimas   Said   Ahmad	
ʻ
adabiyotga   kirib   kelguncha   juda   ko p   sohalarda   o zini   sinab   ko rdi:   artist	
ʻ ʻ ʻ
bo lishga   urinib  ko rdi,  doktorlik  maktabida  o qidi,  qurilish  texnikumida  tahsil	
ʻ ʻ ʻ
oldi,   rassomlik   maktabiga   qatnadi,   mashhur   fotochi   Rensonga   shogird   tushdi,
gazetalarga xabarlar yozdi.
Urush va urushdan so‘nggi yillarda Said Ahmad ko‘plab fel’eton, ocherk
va   hikoyalar   yozgan.   Uning   «Er   yurak»   (1942),   «Farg‘ona   hikoyalari»   (1948),
«Muhabbat»   (1949)   kabi   to‘plamlari   nashr   etilgan.   U   «Xazina»,   «Hayqiriq»,
«Rahmat,   azizlarim»   kabi   hikoyalarida   Ikkinchi   jahon   urushining   dahshatli
oqibatlarini hayajonli tasvirlaydi, urush qahramonlarini ulug‘laydi.
5  
  Adib hikoyalarida Oybekning psixologik tasvir mahorati, G‘afur G‘ulom
yumori, Abdulla Qahhor bayonidagi lakonizmi mujassamdir.
Uning   «Cho l   burguti»,   «Lochin»,   «Bo ston»,   «To yboshi»,   «Jimjitlik»,ʻ ʻ ʻ
«Turnalar»,   «Hayqiriq»,   «Alla»,   «Muhabbatning   tug ilishi»,   «Qorako z	
ʻ ʻ
Majnun»   singari   o nlab   hikoyalarida   sadoqat,   mehr,   odamgarchilik,   ishonch,	
ʻ
e tiqod singari ma naviy qadriyatlar ta sirchan aks ettirilgan. Adib hikoyalarida	
ʼ ʼ ʼ
inson   ruhiyati   tovlanishlarini   ko rsatishga   katta   e tibor   berganligi   uchun   ham	
ʻ ʼ
bitganlari   zavq   bilan   o qiladi   va   u   prozaning     shoiri   hisoblanadi.   Yozuvchi	
ʻ
hajviy   hikoyalar   yaratish   bo yicha   Qahhor   an analarini   davom   ettirgan	
ʻ ʼ
ijodkordir.   Uning   «Sobiq»,   «Qoplon»,   «O rik   domla»,   «Mening   do stim	
ʻ ʻ
Babbaev»,   «Muzey»,   «Bo ri   ovi»,   «Xandonpista»   kabi   ko plab   hajviyalarida	
ʻ ʻ
inson tabiatidagi qusurlar badiiy tadqiq etiladi. Said Ahmad hajviy so z jilolarini	
ʻ
nozik payqaydi va undan mohirona foydalanadi.
Said   Ahmad   nasrning   deyarli   barcha   janrlarida   qalam   tebratadi.   Uning
qishloq   mavzusidagi   «Qadrdon   dalalar»   (1949),   «Hukm»   (1958)   qissalari,
chalkash insoniy taqdirlar  mahorat  bilan aks ettirilgan «Qirq besh kun» (1974)
«Hijron kunlari» (1964), «Ufq bo sag asida» (1969) romanlaridan iborat «Ufq»	
ʻ ʻ
trilogiyasi,   inson   qismati   turg unlik   davri   qabohatlari   fonida   tasvirlangan
ʻ
«Jimjitlik»   (1988)   romani,   Bolalar   hayoti   ifodalangan   «Sherzod   va   Gulshod»
(1945), dunyoning etti burchiga yoyilgan «Kelinlar qo zg oloni» (1976), yolg iz	
ʻ ʻ ʻ
mo ysafid ruhiy iztiroblari aks ettirilgan «Kuyov» (1986) singari sahna asarlari	
ʻ
adibning katta ijodiy imkoniyatlaridan dalolatdir.
Said   Ahmadning   barcha   hikoyalari   zamonaviy   mavzuda   yozilgan.   U
hikoyalarida tasvirlaydigan har bir voqeadan falsafiy umumlashma chiqarishga,
voqealarni   lirik   ta’sirchanlik   bilan   ifodalashga,   badiiy   tasvirlarning   xilma-
xilligiga erishishga intiladi. «Cho‘l burguti», «O‘rik domla», «Lochin», «Odam
va bo‘ri», «Bo‘ston», «To‘yboshi» kabi qator asarlari Said Ahmad ijodida ham,
o‘zbek nasrida ham yangilik bo‘lgan. Adib hikoyalarining bosh qahramoni ichki
dunyosi   boy   zamondoshlarimizdir.   Yozuvchi   «Tog‘   afsonasi»,   «Zumrad»,
«Muhabbatning   tug‘ilishi»,   «Ko‘zlaringda   o‘t   bor   edi»,   «Poyqadam»,   «Alla»,
6  
  «Iqbol chiroqlari» asarlarida hayotiy xarakterlar yaratgan.
Said   Ahmad   o‘zining   hajviy   hikoyalarida   taraqqiyo-timizga   to‘siq
bo‘layotgan   yaramas   urf-odatlar   ustidan   kuladi,   muhim   ma’naviy   masalalarni
o‘rtaga   qo‘yadi.   Uning   «Xanka   va   Tanka»,   «Lampa   shisha»   kabi   o‘nlab
hajviyalari fikrimizning dalilidir.
Said Ahmad kichik hajviy asarlari bilan o‘zbek radio va televideniesida quvnoq
miniatyuralar teatriga asos solgan.
Said   Ahmad   hikoyalardan   asta-sekin   yirik   polotnolar   yaratishga   o‘tdi.
1949   yilda   chop   etilgan   «Qadrdon   dalalar»   va   «Hukm»   (1958)   qissalaridan
keyin   yaratgan   «Ufq»   romanida   (1964)   Ikkinchi   jahon   urushining   olovli
yillarida o‘zbek dehqonlarining
front orqasida ko‘rsatgan mehnat qahramonliklarini hikoya qildi. «Ufq» trilogiya
bo‘lib,   yozuvchi   unda   urushdan   oldingi   va   keyingi   davr   muammolari   haqida
bahs   yuritadi.   «Jimjitlik»   (1988)   romanida   esa   turg‘unlik   davri   illatlarini   fosh
etishga intiladi.
So‘nggi   yillarda   uning   «Xandon   pista»   (1994),   «Bir   o‘pichning   bahosi»
(1995) kabi hajviy hikoyalar to‘plamlari chop etildi. Shuningdek, u Oybek, G‘.
G‘ulom,   A.   Qahhor,   M.   Shayxzoda,   Shuhrat,   Mirtemir   va   S.   Zunnunovalar
haqida xotira ocherklari yaratgan bo‘lib, ular to‘plam holida nashr etildi.
S.   Ahmad   dramaturg   sifatida   ham   tanilgan.   U   «Kelinlar   qo‘zg‘oloni»,
«Kuyov» kabi sahna asarlarining muallifidir.
Said   Ahmad   O‘zbekiston   xalq   yozuvchisi   (1980),   O‘zbekistonda   xizmat
ko‘rsatgan   madaniyat   xodimi   (1968),   Hamza   mukofoti   sovrindori   unvonlariga
sazovor   bo‘lgan.   «Buyuk   xizmatlari   uchun»   (1997)   va   «Do‘stlik»   (1996)
ordenlari bilan taqdirlangan. U "O‘zbekiston qahramoni" (1999) hamdir.
Said Ahmad 2007 yilning 5 dekabr kuni 87 yoshida vafot etdi.
“Ufq” qissasida axloqiylikning o’rni nihoyatda beqiyosdir. Shuning uchun
bu   asar     xalqimiz   hayotida   katta   ahamiyatga   egadir.   Quyidagi   kategoriyalar
misolida buni ko’ramiz:
7  
  Burch –   Muhim mezoniy tushuncha - burch. Burch, mohiyatan, jamiyat,
davlat   va   shaxslarga   nisbatan   muayyan   individdagi   munosabat,   ular   oldidagi
majburiyat.   U,   yuqorida   aytganimizdek,   vijdon,   e’tiqod,   mas’uliyat   kabi
tushunchalar   bilan   mustahkam   bog‘liq.   Umuman,   hayotda   insonning   har   bir
xatti-harakati zamirida burch tushunchasi - burchga sadoqat yoki xiyonat yotadi.
Burchga   xiyonat   masalasida   biz   asar   bosh   qahramonlaridan   biri
Ikromjonni   olishimiz   mumkin.   Asarda   burchni   vatan   oldidagi   burchga   bog`lab
tasvirlaymiz,   Ikromjon   dastlab,   kanal   qazilishiga   va   jahon   urushida   ishtiroki
tufayli   o`z   burchini   bajaradi.   Ikromjon   urushdan   bir   oyog`idan   ayrilib   qaytadi
shundaybo`lishiga qaraay u vatan oldidagi burchini unutmaydi.
  Asarda   burchga   xiyonat   o`rnida   Tursunboyni   olishimiz   mumkin   u
urushdan qochib vatan oldidagi xizmatdan bosh tortadi,va shunchalik manqurtga
aylanib   qoladiki,   hattoki   onasining   dafn   marosimiga   ham   kelmaydi   va   ota-ona
oldidagi burchini ham bajarmaydi. 
Adolat.   Axloqshunoslikning yana bir asosiy tushunchasi  -   adolat . Uning
ezgulik   va   yovuzlik   hamda   yaxshilik   va   yomonlikdan   asosiy   farqi   shundaki,
adolatning   o‘zi   biror-bir   qadriyatni   anglatmaydi,   lekin   qadriyatlar   orasidagi
nisbatni   belgilaydi,   ularni   baholash   maqomiga   ega.   Shu   bois   unda   jamiyatni
tartibga   soluvchilik   xususiyati   bor;   unda   ham   axloqiy,   ham   huquqiy   talablar
mujassamlashgan.   Biz   “Ufq”   romanida   adolatni   qay   yo’sinda   ko’rishimiz
mumkin? Bunda adolat bormi o’zi? Albatta bu o`rinda   Muallif asarda judayam
yaxshi   bir   masalaga   adolatli   javob   beradi: bu   masala   o`zbek   xalqiga   xos
kechirimlilik   edi.   Asarda   Ikromjon   urusg   tufayli   yigitlik   vazifasini   bajara
olmagano`g`li   Tursunboyni   odamlarning   gap-   so`zlariga   e`tabor   qaratmay
kechiradi va o`z otalik vazifasidan keib chiqib adolatli qaror qabul qiladi .
Muhabbat -  Muhabbatning ob’ekti doimo go‘zallik, manfaatsiz go‘zallik.
U   -   Allohmi,   Vatanmi,   yormi   -   muhabbat   egasiga   undan-da   go‘zalroq   narsa
yo‘q.   Ayni   paytda   bir   ob’ektni   sevgan   kishi   boshqa   ob’ektlarni   ham   sevishi
tabiiy.
8  
  Asarning   “   Qirq   besh   kun”   bo`limida   bosh   qahramonlar   sifatida   keltirib
o`tilgan   Azizxon   va   Lutfinisa   o`rtasidagi   muhabbatni   keltirib   o`tishimiz
mumkin.Azizxon   tabiatan   juda   ham   erka,   mushtumzo`r   bo`lishiga   qaramasdan
Lutfinisani   juda   ham   kuchli   sevadi.   Azizxon   Lutfinisa   uchun   kurashib   hattoki
o`zgarishga qaror qiladi va kanal qazilishiga ko`ngilli bo`lib ishga kiradi. Lekin
bu sevgiga qarshi Lutfinisaning akasi edi, uqattiq qarshilik ko`rsatib Lutfinisani
o`ldirib qo`yadi. Shundan so`ng Azizxon urushga ketadi va u yerdan qahramon
sifatida   qaytib   keladi,   ammom   Azizxon   bir   umr   yolg`iz   o`tadi   chunki   u   o`z
sevgisiga   juda   sadoqatli   edi.   Azizxon   shu   muhabbat   tufaylu   o`zini   yangidan
kashf etadi.
Mehnatsevarlik.   Inson   barcha   mavjudotlar   ichida   xatti-harakatlarining,
faoliyatlarining   ko‘pligi   va   xilma-xilligi   bilan   ajralib   turadi.   Mehnat   ana   shu
xatti-harakatlarning   aniq   maqsadga   yo‘naltirilgan   qismidir.   Axloqiy
kategoriyalar orasida mehnatsevarlik o’ziga xos o’ringa egadir.
Bu   asarning   o`zi   ikkinchi   jahon   urushida   davridagi   o`zbek   xalqining
qahramonona mehnatsevarlik davri tasvirlangan.
  Asardan   mehnatsevarlikda   doir   shaxs   sifatida   Nizomjonni   olishimiz
mumkin. Uning bir qo`li nogironligi sababli urushga olishmaydi, shuning uchun
u yangi cho`l qurulishiga ketadi. U yerda u Ikromjonni koradi shunda Ikromjon
Nizomjonga   sen   yengilroq   ishlarni   qil   deganida   u   men   urushga   bormadim
do`stlarim esa hoz urushda menga eng qiyin ishlarni bering men ularga munosib
bo`lay deydi va shu orqali o`z mehnatsevarligi ko`rsatadi.
Nomussizlik. Asosiy   tushunchalardan   yana   biri   –   nomussizlik.
Nomussizlikning   vujudga   kelishi   bir   tomondan   burch   bilan   bog‘liq   bo‘lsa,
ikkinchi jihatdan qadr-qimmat tushunchasiga aloqador. Zero, nomus mohiyatan
shaxsning   o‘z   qadr-qimmatini   anglab   yetishi,   shu   qadr-qimmatning   jamiyat
tomonidan tan olinishi yoki olinmasligiga nisbatan bo‘ladigan munosabati bilan
belgilanadi. Nomussizlik esa buning aksidir. Asarda bunga misollar juda ko’plab
uchraydi. 
9  
  Xususan,   Asarda   salbiy   obraz   sifatida   tasvirlangan   Azamjon   o`z   ukasi
bo`lgan   Nizomjonning   yaxshi   ko`rgan   qizi   Dildorni   nomusiga   tegadi   va   unga
uylanadi.   Keyin   cho`lga   ishlashga   ketishganida   Azamjon   yana   boshqa   ayolni
yoqtirib Dildorni tashlab ketadi va nomussiz yigitni ishini qiladi.
Vijdon  – ham axloqshunoslikning boshqa ba’zi asosiy tushunchalari kabi
baholash   xususiyatiga   ega.   Lekin   bu   baholash   hech   qachon   ob’ektga
qaratilmaydi, u sub’ektning xatti-harakatlarini baholaydi, ya’ni unda sub’ekt o‘zi
uchun ichki ob’ekt vazifasini o‘taydi.  
Asarda fronga oziq-ovqat yuborish maqsadida Nizomjon yer olib ishlaydi
va vijdonli  odam  sifatida gavdalanadi  uning otasi  esa  Inoyat  oqsaqol  juda ham
vijdonsiz   tasvirlangan   u   odamlarga   oziq-ovatni   juda   ham   qimmatga   sotib   pul
toplaydi.   Inoyat   oqsoqol   vafot   etgandan   keyin   Nizomjonga   juda   ham   kata   pul
qoladi   va   u   pullarni   kolxoz   qurulishiga   topshirib   odamlarga   yordam   beradi.
Nizomjon vijdonli shaxs sifatida ko`plab odamlarga yordam beradi.
Qadr-qimmat–  Inson uchun dunyodagi eng oliy qadriyat hisoblanadi.
Asarda   qadr-qimmat   o`rnida   urushga   ketgan   o`zbek   yigitlarining
o`zoilalari tomonidan qanchalik yaxshi ko`rib e`zozlashida ko`rishimiz mumkin.
2.   “ Ufq”(trilogiyasi) romanida davr va shaxs talqini
  Bu   asrda   urushdan   oldingi,   urush   va   urushdan   keyingi   davir   yaqqol,
mahoratli   tarzda  yoratilganini   asarga   berilgan   birgina   ta’rif   misolida   isbotlasak
bo‘ladi:     “Bu   kitobni   kitobxon   boshdan-oyoq   shavq   bilan,   hech   qayerda
turtinmasdan,   diqqati   susaymasdan,   ishtahasi   bo g ilmasdan   o qib   chiqadi...ʻ ʻ ʻ
Kitobda   qimirlagan   har   bir   jonning   qayg usi,   quvonchi,   qilish-qilmishi,	
ʻ
muhabbati, g azabi, og izdan chiqadigan har bir so zi 	
ʻ ʻ ʻ rost.. .” Shuningdek ushbu
asar   “...   odamga   quvvat   beradigan   umid,   uning   boshini   “toshdan”   qiladigan
ishonch barq urib turgan haqiqiy hayot manzarasidir”. (Abdulla Qahhor) 
Biz   yuqoridagi   gapni   ko‘p   marotaba   eshitganmiz,   lekin   hozir   birgina
jumla   “rost”   jumlasiga   e’tibor   qiling.   O‘sha   davrlarda   yashagan   yozuvchi
10  
  tomonidan   shunday   deyilgan   ekan   demak   bu   asar   yaratilishida   asarning   ichiga
yo’lg’onlar qo’shilmagan. 
Yana   “Said   Ahmad   Oybekning   psixologik   tasvir   mahoratini,   G‘afur
G‘ulomning   yumorini,   Abdulla   Qahhorning   teran   va   ixcham   fikrlash   san’atini
o‘zida mujassam etgan adib” degan ta’rifning berilishi ham bejiz emas.
Asar   yaratilish   jarayonida   shunday   voqea   ham   yuz   beradi:   “Ufq”ning
qoralamasini   yozib   tugatgan   Said   Ahmad   asarni   Abdulla   Qahhorning   yoniga
olib   boradi.   Asar   bilan   tanishgan   Abdulla   Qahhor   Said   Ahmadga   asarning   bir
joyini   to‘g‘irlashni   aytadi.   Bu   Ikromjon   Tursunboyga   o‘q   uzgan   joy   edi(Said
Ahmad   ham   dastlab   Ikromjonni   o‘z   farzandi   qotili   sifatida   tasvirlagan   edi).
Abdulla Qahhor otas farzandini o‘ldira olmasligi  haqida Said Ahmadga tanbeh
bergach,   adib   mana   shu   tasvirni   o‘zgartiradi   va   mahoratli   yozuvchiga   bu
o‘zgartirilish   uchun   bor-yo‘g‘i   bitta   gap   yetarli   bo‘lgan.   U     :“Xayriyat,   o‘q
tegmabdi” , degan gap edi.
“Ufq”   trilogiyasining   birinchi   kitobi   “Qirq   besh   kun”   deb   nomlanadi.
Ikkinchi   qism   “Hijron   kunlarida”   deb   nomlanib,   bu   romanda   o‘zbek   xalqining
urush   ortidagi   zahmatlari,   fidoyi   mehnatlari   tasvirlangan.   “Ufq   bo‘sag‘asida”
nomli   kitobning   uchinchi   qismida   urushdan   keyingi   hayot,   urush   tugashi
bilanoq, hayot o‘z iziga tushib ketmagani aks etadi.
2. “Qirq besh kun” romanida tarixiy muhit va uning badiiy talqini. 
Kitobxon   asarni   o‘qish   davomida   Nizomjon   va   Dildor   o‘rtasidagi
muhabbatning   A’zamjon   tomonidan   poymol   qilinishi,   xasis,   ziqna   Inoyat
oqsoqol   tabiatidagi   yaramasliklar,   Ikromjon   qalbini   tirnagan   nomus   tuyg‘usi
bilan   yaqindan   tanisha   boradi.   Nizomjon   insofli,   diyonatli,   mehnatsevar,
nomusli o‘zbek yigiti. U tabiatidagi hech bir xislat bilan otasi Inoyat oqsoqol va
akasi A’zamjonga o‘xshamaydi, ularning g‘irt aksi. Chap qo‘li to‘mtoq bo‘lgani
uchun   urushga   olinmagan   Nizomjonga   o‘z   sevgan   qizining   o‘z   uyida   yanga
bo‘lib   yurishi   nihoyatda   og‘ir   botadi   va   uydan   bosh   olib   chiqib   ketadi.
Zirillamaga   kelgach,   o‘z   qalbiga   tuyg‘udosh   Ikromjonga   o‘g‘il   tutinadi.   Endi
savol   tug‘iladi   Ikromjon   protatipi   bormi?   Ha  bor.  Protatipi  emas   protatiplari
11  
  bor. Buni esa ststistik ma’lumotlardan ko‘rsa bo‘ladi. Urushdan qancha yigitlar
qochgan   va   ularning   otalarining   qanchasi   or-nomus,   yurt   oldidagi   burchi-yu,
otalik mehri, shavqati orasida qolib ketishga majbur bo‘lgan. Asardagi bu voqea
yuzaki   qaraganda   bu   urishdan   qochgan   o‘g‘il   va   uning   oilasi   sharmanda
bo‘lgani-yu,   qochoqlik   yomon   ekani   haaida   emas   bu   otalar   haqida,   otalarga
bag’ishlangan desak ham mubolag‘a bo‘lmaydi.
3. “Hijron kunlari” romanida front orti qishloq hayotining badiiy talqini.
Bu   romanning   o qilishi,   his   qilinishi   og irroq   kechadi.   Chunkiʻ ʻ
qahramonlar   hayoti   murakkab.   Bu   asarni   o‘qir   ekanmiz   o‘sha   davrda   haqiqiy
hayot   tarzi   qanday   bo‘lganini   bilamiz.   Tarix   kitoblarida   urush   davrlarini
o‘qiganimizda,   bizga   urush   davrida   faqat   urush   bo‘lgan   bundan   boshqa
tashvishlar   yo‘qday,   xuddiki,   oddiy   hayot   to‘xtagandek   va   faqat   urush
qatnashchilariga   qiyin   bo‘lgandek   tuyiladi.   Asarni   o‘qiganda   esa   urush   bu
boshqa   muammolarni   tugatib,   faqat   urush   muammosini   qoldirgan   emasligini,
oddiy   hayotdagi   m   ashaqqatlarga   urush   qo‘shilgani   va   odamlarning   o‘zi
mustamlakachlikda,  qaramlikda o‘tayatgan  hayotlari  yana  ham  qiyinlashganiga
amin bo‘lamiz. Lekin shunda ham axoli og‘rinmaganiga guvoh bo‘lamiz.
Asardan   mehnatsevarlikda   doir   shaxs   sifatida   Nizomjonni   olishimiz
mumkin. Uning bir qo‘li nogironligi sababli urushga olishmaydi, shuning uchun
u yangi cho‘l qurulishiga ketadi. U yerda u Ikromjonni ko radi shunda Ikromjon	
ʻ
Nizomjonga   sen   yengilroq   ishlarni   qil   deganida   u   men   urushga   bormadim
do‘stlarim   esa   urushda,   menga   eng   qiyin   ishlarni   bering   men   ularga   munosib
bo‘lay   deydi.   Bundan   tashqari   uning   mehnatsevarligini   butun   asar   davomida
ham ko rib borish mumkin.  	
ʻ
4 .  Said Ahmad  ijodida Ota obrazi talqini.  
Ikromjon  obrozi,  yuqorida   aytganimizdek  u   shunchaki   obroz  emas   u  ota
edi.   U   na   atalik   mehri   shavqatini,   na   el-yurt   oldidagi   burchini   tanloy   olmadi.
Tashqaridan   burchni   tanlagandek   ko‘rinsada   qalban   arosatda   edi,   o‘zini
ayblardi. 
12  
  Ulug‘bek   hamdamning   ota   romanidagi   ota   obrozini   Ikromjan   bilan
solishtirsak   ular   ikkalasi   ham   ota,   ikkisida   ham   otalik   mehri   bilan   or-nomus
jangi   bo‘ladi.   Lekin   ularda   ta’nlov   har-xil   biri   qalban   arosatda   qolsa,   biri   or-
nomusni   tanlaydi-yu,   katta   xato   qiladi.   Chunki   qiz   otasini   yuzni   yerga   qaratdi
deb bo‘lmaydi, qizning shariy nikohi bor edi, Alloh oldida yuzi yorug‘ edi. Har
qanday   qarorga   kelmasin   ikkala   otada   ham   otalik   mehri   qanday   bo‘lishi   aks
etgan.   Bazi   kursdoshlarim   bilan   shu   masalada   bahslashdik,   ular   Ulig‘bek
Hamdam   xato   qilgan,   ota   o‘z   bolasini   o‘ldirmaydi   deyishdi.   Lekin   yuqorida
aytganimdek Said Ahmat ham Tursunboyni otasiga o‘ldirtirgan, Abdulla Qahhor
buni   o‘zgartirtirgan   edi-ku.   Hayotta   farzandini   o‘ldirgan   otalar   yo‘qmi?   Nima
bo‘lganda   ham   ikkala   asardagin   otaning   farzandi   o‘ladi,   lekin   otalarning
qalbidagi farzandiga mehir, farzand sog‘inchi hech qachon o‘lmaydi. 
5.   “Ufq bo‘sag‘asida” romanida urushdan keyingi davr xalq hayotining
badiiy tasviri.
Bu roman urishdan keyingi davrni yortadi deb eshitgan, ammo hali asarni
o‘qimagan odam ana baxtli onlar bo‘ladi endi deb o‘ylasa, bu xato bo‘ladi.
Bu yerda Chor Rossiyasining eng chirkin va axloqsiz davri, marifatsizlik
va huquqsiz xalqqa ega bo‘lgan davrini yoritib berishga bag ishlangan. ʻ
3.  Adib  asarlarida   shaxs  va jamiyat munosabati masalasi. 
Har qanday millat borki, uning adabiy merosi, o‘ziga xos urf- odatlari shu
xalqning   ma‘naviy   ehtiyojlarini   qondirishga   hamda   saviyasini   oshirishga
xizmat   qiladi.Zero,   Birinchi   Prezidentimiz   Islom   Abdug’aniyevich   Karimov
o‘zlarining   ―Yuksak   ma‘naviyat-   yengilmas   kuch   asarlarida   bejizga:   ―	
‖
Insonni, uning ma‘naviy olamini kashf etadigan yana bir qudratli vosita borki,
u   ham   bo‘lsa,   so‘z   san‘ati,   badiiy   adabiyotdir.   Badiiy   adabiyotning
insonshunoslik, deb, shoir va yozuvchilarning esa inson ruhining muhandislari,
13  
  deb   ta‘riflanishi   bejiz   emas,   albatta‖ 1
,-   deb   ta‘kidlamaganlar.   Ana   shuni
inobatga   olgan   holda   aytadigan   bo‘lsak   bugungi   kunda   adabiyotga   e‘tibor
kuchaymoqda.   Buning   yorqin   ifodasi   sifatida   yosh   ijodkorlarga   yaratib
berilayotgan   keng   imkoniyatlarni   aytishimiz   mumkin.   Ularning   ijodi   yaxshi
baholanib Respublikamizdagi turli xil nashrlarda keng omma e‘tiboriga havola
etilayotganligi ham yuqoridagi gaplarimizga yorqin dalil bo‘ladi.  
Adabiy   janr(   fransuzcha   ―Genre -  
‖ tur,   jins )   adabiyot   rivoji   jarayonida
yuzaga   kelgan   asarlarning   tasvirlash   yo‘llari,   kompozitsion   qurilishi,   bayon
usullari,   badiiy   vositalar,   hayotiy   hodisalarni   qamrash   ko‘lami   va   miqyosiga
ko‘ra   ko‘rinishidir.   Adabiy   janr   muammosi   shunchalik   dolzarbki,   ―janr
masalasini   hisobga   olmaslik,   san‘at   nazariyasining   haqiqiy   falsafiy   va
sotsiologik   munosabatdan   mahrum   qilib,   stilistik   mayday   -   chuydalar   bilan
ovora bo‘lishiga olib keladi.  
Janrlar   adabiy   jarayon   taraqqiyoti   davomida   turli-   tuman   o‘zgarishlarga
(jumladan, qadimgi epos ko‘lamini ummonga qiyoslasak, hozirgi zamon eposi
minituradagi   olamdir)   uchragan,   ixchamlashgan,   boyib   brogan.   Ijtimoiy,
ma‘naviy   taraqqiyotga   mos   holda   ba‘zilar   (masalan,   mumtoz   adabiyotimiz
tarixida g‘azal) yetakchilik qilgan, ba‘zisi iste‘moldan (masalan, XX asr o‘zbek
adabiyotida   muammo)   chiqib   ketgan,   ba‘zilari   (masalan,   XX   asr
adabiyotimizda   sonet,   roman,   tragediya   kabi)   paydo   bo‘lgan.   Ayniqsa,   epik
turda   ixchamlashish   hamon   davom   etmoqda.   Bu   xususiyat   epopeya,   doston,
roman,  qissa 
janrlarida   yaqqol   ko‘zga   tashlanadi.   ―Janrlarning   hajmi   jihatidan   bu   tarzda
ixchamlashishining   muhim   asoslari   bor.   Avvalo,   bu   hodisa   kishilarning
turmush tarzidagi o‘zgarishlar bilan bog‘liqdir. Kishilarning vaqti yillar o‘tgan
sayin tig‘izlashib boraveradi. Chunki ular o‘z yashash sharoitlarini yaxshilash,
qulaylashtirish   uchun   muttasil   izlanishadi.   Ularning   ishi   ko‘payganidan
ko‘payib   boraveradi.   Kishilarning   ehtiyoji   ortgan   sayin   ularning   vaqti   qadrli
bo‘laveradi. Vaqt  tanqis borayotgan davrlarda esa  odamlarga besh yuz,   ming
1  I.A.Karimov. Yuksak ma‘naviyat – yengilmas kuch. T., ―Ma‘naviyat , 2008. B.86. 	
‖
14  
  sahifali   romanni   o‘qish   malol   keladi.   Bunday   hajmli   asarni   mutolaa   qilishga
odamlar   ulgura   olmaydilar.   Kishining   tabiati   esa   shundaki,   u   agar   biror-   bir
ishga   ulgurishiga   ko‘zi   yetsagina,   o‘shanga   qo‘l   uradi.   Bo‘lmasa   hafsala
qilmaydi.   Umuman,     romanning   hakmi   jihatdan   ixchamlashishiga   kishilar
hayotida vaqt  qadrining oshgani  sabab bo‘ldi. Mashhur  adib Onore de Balzak
(1799-1850) o‘z romanlarida qahramonlarning kiyim- kechaklari- yu uni qaysi
tikuvchi tikkani, uning uyiga qanday borilishi, u joyning ko‘rinishi manzarasini
batafsil   tasvirlagan   bo‘lsa,   XX   asrning   ikkinchi   yarmida   yaratilgan   e‘tiborli
asarlarda   bunday   mayda   –   chuyda   detallar,   sahifa   -   sahifa   tabiat   manzaralari
yo‘q.   Endilikda   Stendal   (1783-   1842),   Zolya   (1840-   1902)   kabi   adiblarning
romanlari ham huddi Balzak asarlari singari o‘zining ko‘pso‘zligi bilan askirdi.
Roman   janri   o‘zining   an‘anaviy   ko‘pso‘zligidan   voz   kechish   evaziga
ixchamlashdi. Bu o‘zgarishi bilan u zamona kishilarning hayot tarsi ehtiyojiga
moslashdi .  ‖
Lekin baribir bu o‘zgarishlarga qaramay, janrlarning o‘zgarmas qonunlari
ham   (masalan,   g‘azal   aruzda   yozilgan,   a-a,   b-a,   d-a…   tarzda   qofiyalangan)
saqlanib   qolgan   va   ular   hamon   amaliyotda   qo‘llaniladi.   Ammo   janrlarning
o‘zgarmas   qoidalarini   birgina   janr   misolida   o‘rganish   kutilgan   natijani
bermaydi,   uni   muayyan   janrlar   birligida   o‘rganish   ma‘quldir,   ana   shundagina
badiiy   tafakkurning   tarixiy   va   aniq   davriy   xususiyatlari   ham   hisobga   olingan
bo‘ladi. Darvoqe, yuqorida ta‘kidlaganimizdek, sof  adabiy tur bo‘lmaganidek,
sof   adabiy   janr   ham   bo‘lmaydi.   Bir   janrning   xususiyati   ikkinchisida   ham
yashash     mumkin,   faqat   u   yetakchilik,   belgilovchilik   xususiyatiga   da‘vogar
bo‘lmaydi. 
Shu   asoslarga   ko‘ra   janrlarning   o‘xshash   va   farqli   tomonlarini   hisobga
olgan   holda,   ularni   turlarga   ajratish   va   tur   ichida   o‘ziga   xos   o‘zgarmas
qonuniyatlarini ochish asosliroqdir, zaruratdir.  
Hikoya epik turning eng kichik shakli. Hikoya odatda qahramon hayotidan
bitta   (ba‘zan   bir-biriga   uzviy   bog   liq,   qisqa   muddat   davomida   kechgan   bir
15  
  necha)   voqeani   qalamga   oladi.   Tasvirlanayotgan   voqealarning   qisqa   vaqt
davomida   kechishi   hikoyaning   hajman   kichik,   sujeti   sodda,   ishtirok   etuvchi
personajlar soni kam bo‘lishini taqazo etadi. Har qanday voqea ham hikoyabob
emas.   Hikoya   asosida   yotgan   voqea   ham   hikoyabop   emas.   Hikoya   asosida
yotgan   voqeaning   yaxlit,   tugal   bo‘lishi   talab   etiladi,   buning   uchun   u   o‘zining
boshlanishi   va   yakuniga   ega   bo‘lishi   (masal,   latifadagi   kabi)   lozim.   Yaxlit
voqeani tasvirlash asnosida hikoyanavis yo shu voqeaning, yo uning vositasida
harakterning   mohiyatini   ochib   beradi.   Hikoyaning   ikki   tipi   bo‘lib,   birinchi
ocherklilik   (tavsifiy-rivoyaviy),   ikkinchisida   novellistik   (konfliktli-rivoyaviy)
xususiyati   ustundir.   Adabiyotshunoslikda   buning   birinchisini   hikoya,
ikkinchisini novella deb farqlash amaliyoti ham mavjud. 
Hikoya     adabiyotda   yetakchi   janr   sanaladi.   Har   qanday     adabiyot
darajasi,   avvalo,   shu   janr   kamolotiga   qarab   belgilanadi.   Unda   vaqt   qamrovi,
hajmi, personajlar son - sanog‘ining chek - chegarasi yo‘q. Hikoya ixcham shu
bilan   birga   ilgari   surilayotgn   g‘oya   markazida   inson   yoki   timsolning   obrazli
tasvirida   namoyon   bo‘ladi.   Istiqlol   davri   adabiyoti   ancha   sifat   o‘zgarishlarni
boshidan   kechirdi.   Ilgari   mavzu   adabiyotning   darajasini   belgilagan,   hozir   esa
asarning   saviyasi,   badiiyati   muhim.   Istiqlol   adabiyoti   mavzu   nuqtai   nazaridan
ham,   badiiy   tasvir   tamoyillari   jihatidan   ham   biror   qolipga   solinmagan,   tabiiy
ravishda   taraqqiy   qilayotgan     estetik   hodisadir.   Bu   adabiyot   uchun   hayot
haqiqatini   ko‘rsatish   o‘z   holicha   fazilat   deb   qaralmaydi.   Badiiy   haqiqatni   aks
ettira   bilish   yuksak   baholanadi.   Hatto   Qur‘oni   Karimda   shoirlar   nazdida
she‘rlarning   eng   shirini,   eng   yolg‘oni   bo‘lgani   uchun   ham   Muhammad
alayhissalomga she‗r o‘rgatilmagani ta‘kidlanadi. 
Istiqlol   adabiyoti   chinakamiga   ijodkor   adabiyotidir.   U   tipik   odamni
emas, balki alohida o‘ziga xos va betakror odamni-tipni tasvir etadi. O‘quvchi
o‘sha   hammaga   o‘xshamagan,   alohida   odamni   tushunish   mobaynida   o‘zgani
anglay boradi. O‘zgani tushunish esa, o‘zini tushunish sari qo‘yilgan dastlabki
qadamdir. Har bir banda yaratgan Allohni o‘zini tushungan darajadagina taniy
biladi. 
16  
  Mustaqillik   davri   o‘zbek   adabiyoti   biror   ijtimoiy   tuzumning   afzalligini
ko‘rsatish,   ishlab   chiqarish   munosabatlarini,   siyosiy   tizimlari
takomillashtirishga   emas,   alohida   inson   shaxsining   ma‗naviyatini
mukammallashtirishga   yo‘naltirildi.   Bu   hol   badiiy   qahramonlarni   turli
rakurslardan   turib,   eng   ichkin   va   yashirin   jihatlarigacha   tadqiq   etish
imkoniyatini   berdi.   Shu   sababdan   ham   istiqlol   davri   adabiyoti   «aholisi»
sezilarli   darajada   nozik,   ingichka,   o‘ziga   xos,   betakror   bo‘libbormoqda.   Bu
davr   adabiyotida   tipik   obrazlarni   emas,   badiiy     tiplarni   tasvirlashga   ko‘proq
intilayotganligdining sababi ham shunda. Shu yo‘sin bu davr adabiyoti ommani
ko‘rsatishga emas, shaxsni tadqiq etishga yo‘naltirildi.  
Olamni, odamni, uning tuyg‘ularini turlicha ifodalaydigan asarlar paydo
bo‘lmoqda. Bir  xil  asosdagi  ruxsat  etilgan xilma-xillikdan chin badiiy turfalik
yo‘liga   o‘tila   boshlandi.   Adabiyotning   insonni   tasvirlash   tamoyillarida   jiddiy
yangilanishlar   ro‘y   berdi.   Sotsialistik   adabiyot   uchun   asosiy   mavzu   og‘izda
odam bo‘lsa ham, amalda uning mehnati edi. Odamlarga munosabatda axloqiy
mezonlar emas, ishlab chiqarish o‘lchamlari ustuvor rutbada bo‘lardi. Bugungi
adabiyot   uchun   inson   bosh   qadriyatga   aylandi.Uning   tuyg‘ulari,   sezimlari,
o‘ylar   oqimi   bilan   qiziqila   boshlandi.Badiiy   adabiyot   insonni   ishchi   kuchi
sifatidagina   tasvirlashdan   qutulib   bormoqda.Ayni   vaqtda,   adabiyotda   tasvir
etilayotgan insonning mas‘ullik darajasi ham ortdi. Odam qanchalik mukarram
bo‘lsa, o‘z xatti-harakatlari, hatto niyatlari uchun o‘shancha darajada javobgar
zot tarzida tasvir etila boshlandi. 
                    Chinakam   asarlar   o‘quvchiga   aql   o‘rgatishga,   uning   uchun   «hayot
qo‘llanmasi»   bo‘lishga   urinmaydi,   buni   da‘vo   ham   qilmaydi.   Shu   bois   bu
adabiyotni   munosabatlar   adabiyoti   deyish   mumkin.   Abdulla   Qahhor   joyiga
keltirib   aytib   qo‘yganday:   «Bilgan   bilib   qo‘yaverishi   mumkin.   His   qilgan   his
qilib qo‘yavermaydi».His qilish-munosabat, munosabat-faoliyat demakdir. 
Bu adabiyot inson, insonparvar munosabatlar g‘oyat murakkab, chigal va
izohlash   mushkul   ekanligi   chuqur     anglagan   va   ularni   butun   murakkabliklari
17  
  bilan aks ettirishga harakat qilayotgan adabiyotdir. Sho‘rolar zamonida har bir
adabiy     qahramonning   xatti-harakati   mantiqan   asoslangan,   ijtimoiy-iqtisodiy
qonunlardan   kelib   chiqadigan   bo‘lishi   shart   deb   qaralardi.   Natijada,   asarlar
sxematik   talablarga   bo‘ysundirilardi.   Holbuki,   ba‗zan   bir   odamning
xattiharakatlari   sababini   adib   tugul   o‘sha   kishining   o‘zi   ham   to‘la   tushuntirib
bera   olmaydi.   Ana   shu   holatning   milliy   badiiyatimizga   ko‘chganligi   insonga
sirli   xilqat   tarzida   yondashish,   uning   taqdiridagi   chigalliklarni   tushunishga
maylni keltirib chiqarmoqda. Shu tariqa, adabiyotdagi obraz hayotdagi  odamga
qaraganda chuqurroq, murakkabroq, o‘ychanroq, ingichkaroq bo‘libbormoqda. 
Bu davr adabiyoti mavzu dolzarbligidan, hozirjavoblikdan, zamonaviylik
singari   sirtqi   tashviqiy   belgilardan   baland   turishga   va   lahzalik   holatlarning
manguga   suratlanishiga   yo‘naltirilmoqda.   Shu   yo‘l   bilan   adabiyot   hayotdan
nusxa   olishdan,   ya‗ni   ko‘chirmachilikdan   qutulib   bormoqda.   U   ijtimoiy
hodisalar   bilan   andarmon   bo‘lish,   ularning   ortidan   halloslab   yugurish
zaruriyatidan   xalos   bo‘ldi.   Mazkur   holat   badiiy   tasvirning   chuqurlashuviga,
odam ruhiyati qatlamlarini nozikroq idrok etishga imkon yaratadi. 
Mustaqillik   davri   o‘zbek   adabiyoti   chinakamiga   xilma-xil     adabiyotga
aylandi. Unda tajriba qilish, sinab ko‘rish, ochilmagan yo‘llardan yurish, xato
qilish   imkoniyati   paydo   bo‘ldi.Bu   hol   birovga   o‘xshamaydigan,   o‘zgalarni
takrorlamaslikka   intiladigan   o‘ziga   xos   iste‘dodlarning   ko‘payishiga   imkon
yaratadi.   Xilma-xil     badiiy   asarlarning   vujudga   kelishi   tufayli     xilma-xil
o‘quvchilar   paydo   bo‘ladi.   Badiiy   didi   yuksak,   so‘zni   nozik   his   etadigan,
sezimlardagi yengil tebranishlarni ham ilg‘ay oladigan kitobxon shakllanishiga
turtki   bo‘ladi.   Ommaviylik   badiiy   adabiyot   uchun   asosiy   maqsad,   yuqori
ko‘rsatkich emasligi anglab yetildi. 
Yuqorida   sanab   o‘tilgan   omillar   tufayli   bu   davr   adabiyoti   jo‘nlikdan,
anchayinlikdan,   to‘porilikdan   qutildi   va   uning   asl   namunalarini   hamisha   ham
izohlash, tushuntirish, mantiqiy qoliplarga solish mumkin bo‘lmay qoldi. 
18  
  Badiiy adabiyot  mantiq va axloqdan  ham  teranroq sezimlar  bilan  ish ko‘rishi,
eng murakkab mavhumlikni moddiylashtirishga da‘vat etilgan hodisa ekanligi
tan olindi. 
Ijod   erkinligi,   xilma-xil   fikrlash   imkoniyati,   badiiy   so‘zga   davlat
miqyosida xo‘jayinlik qilishning barham topganligi iste‘dodsiz asarlarning ham
ko‘plab yaratilib chop etilishiga imkon tug‘dirdi. 
Bozor   munosabatlari   badiiy   ijod   sohasida   ham   namoyon   bo‘la   boshladi.
Natijada,   xaridorgir,   ommaning   o‘tkinchi   talablariga   mos   keladigan   asarlar
yaratishga harakat kuchaydi. Shuning oqibati o‘laroq, o‘zbek adabiyotida erotik
tasvirlar, sarguzasht yo‘nalishidagi oldi-qochdi bitiklar ko‘paydi. 
Istiqlol   tufayli   ijod   ahli   ham,   adabiy   tanqid   ham   mustabid   tuzum
sharoitida   shakllangan   barcha   cheklov,   tushovlardan   xalos   bo‘ldi,   ijodiy
izlanishlar   uchun   keng   yo‘l   ochildi.   Boshqa   barcha   adabiy   tur,   janrlar   kabi
asarlarning mavzu-mundarija, shakl, ifoda, poetik ko‘lami xiyla kengaydi; turli-
tuman adabiy-g‘oyaviy oqim, xilma-xil mafkuraviy yo‘nalishga mansub asarlar
paydo   bo‘la   boshladi;   bir   vaqtlar   mensimay   qaralgan   oilaviy-maishiy   hayot
muammosiga   bag‘ishlangan   son-sanoqsiz   asarlar   bitildi;   nisbatan   sust
rivojlangan   hajviy,   fantastik   va   sarguzasht-detektiv   asarlar   bugun   kitob
javonlarimizni to‘ldirib turibdi. 
Said   Ahmadning   Qorako‘z   Majnun   asaridan   joy   olgan   “Yalpiz   hidi”
hikoyasini   o‘qir   ekansiz   beixtiyor   o‘yga   tolasiz.   Inson   umrining   mazmuni,
sadoqat, vafo, odamiylik barcha-barchasi bir nuqtada kesishasi bu hikoyada. 
Asarni   muallif     nega   aynan   ―Yalpiz   hidi   deb   nomlagani   o‘quvchida‖
mulohazalar paydo qiladi. Lekin bunga boshqa tomondan yondashsak, fikrimiz
o‘zgaradi.   Asar   bosh   qahramonining   ko‘zi   bilan   butun   olamni   sof   ranglarda
tasvirlashga   uringan   yozuvchi   hayotda   shunday   odamlar   borligini,   ularning
borligi jamiyatga hech qanday naf ham, zarar ham keltirmasligini ko‘rsatishga
uringandek   bo‘ladi.   Ya‘ni   hikoya   faqat   Yalpiz   hidi   haqida   emas,   balki
hayotdagi o‘zi bor-u hayoti bemazmun kishilar haqidadir. 
19  
  Hikoya   ko‘klamning   oxiri   tasvirlari   bilan   boshlanadi: ...   tabiat   tasviri   va‖
bunga   bog‘liq   ravishda   yalpiz   hidi   hikoya   sujetni   yanada   boyitadi.   Bundan
tashqari   bizga   asosiy   tirgak   bo‘ladigan   Yalpiz   hidi   hikoyasi   bayonida   ham
qahramon mohiyati shakli bilan mos tushishi oydinlashadi.   
M.Epshteyn   badiiy   obrazlarni   predmetlilik   darajasi,   umumlashtirish
darajasi,   tasvir   va   ifoda   qatlamlari   munosabatiga   ko‘ra   tasniflaydi.
Umumlashtirish   darajasi   doirasida   obrazlar   individual,   xarakter   va   tip   kabi
turlarga   bo‘linadi 2
.   ga   xarakter   va   tip   orasidagi   qahramon   deb   ta‘rif   berish
mumkin. 
O‘zi   bilan   o‘zi   xuddi   samimiy   va   yaqin   do‘sti   bilan   gaplashayotgandek
so‘zlashadi.   Bu   orqali   qahramon   atrofdagilar   umuman   olganda   yondosh
qahramonlarga   oyna   tutadi.   Bu   oyna   ularning   harakterini   ochib   berish   uchun
xizmat   qiladi.   O‘zi   uchun   begona,   latofatli   ayol   bilan   uchrashuvi   qahramonni
bir   tomondan,   quvontirsa,   boshqa   tomondan   uni   mushkul   ahvolga   solib
qo‘yadi.   Hammasi   risoladagidek   edi,   ammo...   yana   o‘sha   holat   bu   ayolga   u
(qahramon)   ikkinchi   bor   duch   keldi.   Qaytishda   sodir   bo‘lganvoqea   asar
tizginini   umuman   boshqa   tomonga   burib   tashlaydi.   Bu   hodisa   qahramonni
o‘ylantirib   qo‘yadi.   ―Ibratli   hikoyalar   kitobida   (nashrga   tayyorlovchi-	
‖
A.Tilav)   bir   voqea   bor.   Unga   ko‘ra   muzlatgich   tuzatadigan   kompaniya   vakili
kattaroq   muzlatgich   tuzatayotganda   ish   tugab   qoladi,   ishchilar   hamkasbidan
bexabar   hammayoqni   berkitib   ketishadi.   Muzlatgich   ichida   qolib   ketgan
qahramon shunaqa muzlab ketadiki, hatto yozgan xatida ham buni ta‘kidlaydi.
Ertalab   ishga   kelgan   xodimlar   uning   o‘ligini   topishadi.   U   muzlashdan   vafot
etgan edi. 
Ammo   qiziq   tomoni   u   kirgan   muzlatgich   o‘chirilgan   bo‘libchiqadi!   Buning
hammasi   vahima   va   qo‘rquvning   oqibati.   Xo‘sh   nega   biz   bu   iki   hikoyani
paralel   ravishda   qo‘ydik?   Chunki   har   ikkisida   ham   inson   ichki   dunyosiga
chizgilar   qahramonlar   o‘zi   bilan   o‘zi   yolg‘iz   qolganda   o‘zlarini   tavtish
qilishdan   boshlanadi.   Ular   o‘zlariga   o‘zlari   gapirishadi   bu   orada   vijdon
2  Қуронов Д. Адаби	
ѐ`тшунослик луғати.-Т.:Акад	ѐмнашр,2013.-Б.47. 
20  
  atalmish  adolatli  hakam   qozilik  qiladi.  ―Vijdon   bunda  qozilik  rutbasiga   xos‖
bo‘lganvazifani   to‘g‘rilik   me‘zonlaridan   chiqmagan   holda   bajaradi.   Vijdon
ham aslida nisbiy tushuncha. Bunda qahramonlarning umuminsoniy fazilatlari
namoyon bo‘ladi.   
Olimlar badiiy asarni tirik organizm deb tushinish va shunday qabul qilish
kerakligini ta‘kidlashadi. Asarni tahlil qilishning quyidagi bosqichlari bor: 
O‘qish-> uqish-> ajratib o‘qish-> izoh-> talqin-> tahlil. 
―Yalpiz   hidi   ni   o‘qish   jarayonida   undagi   ayrim   qochirim   va   kesatiqlar	
‖
bir qarashda ko‘zga tashlanmaydi. Uqishda ham balki bu hodisa sezilmas, lekin
struktural poetikaning muhim bosqichi bo‘lganajratib o‘qish jarayonida asarda
muallif satira va yumorni bir joyga yig‘ib, undan butunlay boshqa hodisatragik
holatni   yuzaga   keltira   olganiga   guvoh   bo‘lamiz.   Portret   va   qahramon   ruhiy
holatini   berishda   ham   bu   alohidalik   o‘quvchini   befarq   qoldirmaydi,   balki,
qahramon psixologiyasini yana ham chuqurroq anglashga yordam beradi. 
Asar   arxitektonikasida   psixologik   holatni   vaziyatlar   bilan   bog‘lab   berish
ko‘zga   tashlanadi.   Qahramon;   Yo‘lovchi   ayol;   Avtobusdagi   mo‘ysafid   bilan
muomala jarayoni bir-biridan tubdan farq qiluvchi uch rakursni ko‘z oldimizda
gavdalantiradi.   Bu   xuddi   quyosh   nuriga   spektr   tutganda   yetti   xildagi   kamalak
ranglarining   paydo   bo‘lish   jarayoniga   o‘xshab   ketadi.   Struktural   tahlil
yordamida tadqiq qilingan bu hikoyani yana bir jihati borki, bunda sarlavha va
qahramon   munosabatlarida   zidlik   ko‘rinadi.   Ya‘ni   asar   bosh   qahramon   aniq
bo‘lmaydi.   Barcha   voqea   hodisalar   roviy   tilidan   hikoya   qilingan   bo‘lsada,
qahramonga   ta‘sir   etgan   hodisa   hikoya   uchun   mavzu   qilib   olinadi.   Asarga
―Yalpiz   hidi   deya   nom   beriladi.   Muallif   bu   orqali   jamiyatning   oq   va   qora	
‖
tomonini   shu   qadar   sezilmas   qilib   tasvirlaydiki,   bu   o‘qirmanga   estetik   zavq
berish bilan bir qatorda uni mushohada maydoni tomon boshlaydi.  
“Azroil o‘tgan yo‘llarda”  hikoyasi tagmatnida tinch-totuv umrguzaronlik
qilib   kelayotgan   qishloq   hayotiga   mayda   gaplar   aralashishi   oqibatida   kelib
chiqqan   fojealarni   tasvirlash   maqsad   qilib   olingani   sezilib   turadi.   Bosh
21  
  qahramon   Jalol   polvon   obrazi   orqali   hikoya   markaziga   olib   borgan   yozuvchi
o‘z   maqsadini   ochiq-oydin   aytmaydi.   Kichik   ekskursdan   mavzu   tomon
odimlaydi. Hikoyaning ahamiyatga molik tomoni shundaki, o‘quvchi o‘qigani
sayin   oxiri   nima   bo‘lar   ekan,keyinchi?   Degan   savollarni   o‘ziga   berishdan
charchamaydi.   Jalol   polvonning   o‘g‘li   Qo‘chqor   oson   boylik   topaman   deb
yurtma-yurt   kezib   yurmaganda   birovninh   haqqiga   ko‘z   olaytirmaganida,
birovning   ayolini   yo‘ldan   urmaganida     bunday   gaplar   bo‘lmasdi.   Qishloq
erkaklarining   maydagapligi   butun   fojealarga   sabab,   demoqchi     bo‘layotgandir
balki yozuvchi. 
Ijodkor asar yozishdan avval o‘quvchiga aytajak gapini aniqlashtirib olishi
lozim. Ushbu asarda ham aynan shunday.   Asarda qo‘llangan barcha vositalar
ana shu maqsadni yoritishga qaratilishi kerak va shunday bo‘lganham. Hikoya
qahramonining   ichki   kechinmalarini   yoritishda   yozuvchi   shunday   yo‘ldan
boradiki, o‘quvchi qahramon bilan yaxlitlikni o‘zida tuygandek bo‘ladi. Uning
dardi   bilan   yonadi,   yashaydi   va   ba‘zi   o‘rinlarda   unga   dalda   bo‘lgisi   keladi.
Adabiyotshunoslikda gender psixologiyasi degan tushuncha bor. Shundan kelib
chiqib,     ijodkor   asar   qahramonlarini   o‘z   tabiatiga   ko‘ra   tasvirlagan,   ammo
polvonning   o‘g‘li   er   kishilardek   so‘zlamaydi.   Aksincha,   ayollarga   o‘xshab
maydalashib ketgan. Bu uning ishlaridan ham ayon bo‘ladi. Birovning ayolini
yo‘ldan   urib,   tuxmat   bilan   Sobitni   qamatib   yuborishi,   Buxorada   necha-necha
oilalarni qon qahshatishi ham uning harakteri qay darajada ekanligini ko‘rsatib
beradi.   Muallif   qahramonning   holatini,   voqealar   tadrijini   yoritishda
adashmagan.   Haqiqadan,   insoniyatni   yomonliklar,   loqaydlik   tanazzulga   olib
boradi.   Qayerdaki   shu   illatlar   avj   olsa,   barcha   ko‘rgiliklar   shu   joyda   ro‘y
berishidan   tashvishga   tushadi.   Tafsilotlarni   shundayligicha   emas,   badiiyat
talablari   doirasida   tasvirlashga   harakat   qiladi.     Hikoya   uch   tugun   asosiga
qurilgan. Shulardan Jalol polvon bilan Ermat polvon o‘rtasidagi kurash bo‘lsa,
ikkinchisi Jalol polvonning tobi qochishi, uchinchisi Jalol polvonning 
Buxoroga   borib   o‘g‘lining   qilmishlaridan   bohabar   bo‘lishi   tasviri   nihoyatda
real yoritib berilganligiga guvoh bo‘lamiz.  
22  
  Ushbu   hikoyasida   g‘urur,   muhabbat,   inson   va   uning   ichidagi   ―men‖
kurashi   tasviri   bor.   Hikoya   bir   qarashda   o‘quvchi   uchun   zerikarlidek
bo‘libtuyilishi   mumkin,   ammo   didaktik   ahamiyati   yuqori   pog‘onada   va   biroz
falsafiy.   Buni   hikoyani   o‘qib   mushohada   qilgan   odamgina   biladi.   Asarda
qarama-qarshiliklar   bisyor.   Bu   qarama-   qarshiliklar   bevosita   botin   va   zohirda
ayon   bo‘ladi.   Ermat   polvonning   bir   so‘zliligi   va   pushaymonlik   hissi   kabilar
shular   jumlasidandir.   Hikoyani   o‘qigan   odam   bir   tomondan   Jalol   polvon   va
Ermat   polvonni   oqlasa,   bir   tomondan   qoralaydi.   Bunda   pushaymonlik   ham
bo‘lib,   polvon   o‘g‘lining   tarbiyasiga   qaysidir   nuqtada   befarq   bo‘lgani   sabab
afsuslanadi.   Tabiatan   mehribon   ota   obrazida   namoyon   bo‘ladigan   Jalol
polvonning   botinida   nima   borligi,   uning   sabr   kosasini   to‘lguncha
bo‘lganvoqealarni muallif shunday tasvirlaydi.  
“Azob”  hikoyasi esa o‘zida o‘tkir yumoristik tabiatga ega ekanligini tahlil
jarayonida kuzatishimiz mumkin. Uni o‘qish jarayonida undagi ayrim qochirim
va kesatiqlar  bir  qarashda ko‘zga tashlanmaydi.  Uqishda  ham  balki  bu hodisa
sezilmas,   lekin   struktural   poetikaning   muhim   bosqichi   bo‘lganajratib   o‘qish
jarayonida   asarda   muallif   satira   va   yumorni   bir   joyga   yig‘ib,   undan   butunlay
boshqa hodisa-tragik holatni yuzaga keltira olganiga guvoh bo‘lamiz. Portret va
qahramon   ruhiy   holatini   berishda   ham   bu   alohidalik   o‘quvchini   befarq
qoldirmaydi,   balki,   qahramon   psixologiyasini   yana   ham   chuqurroq   anglashga
yordam beradi. 
Asar   arxitektonikasida   psixologik   holatni   vaziyatlar   bilan   bog‘lab   berish
ko‘zga   tashlanadi.   Ergash   Nosirovning   amaldor   kishilar   bilan   muomala
jarayoni   bir-biridan   tubdan   farq   qiluvchi   uch   rakursni   ko‘z   oldimizda
gavdalantiradi.   Bu   xuddi   quyosh   nuriga   spektr   tutganda   yetti   xildagi   kamalak
ranglarining   paydo   bo‘lish   jarayoniga   o‘xshab   ketadi.   Struktural   tahlil
yordamida   tadqiq   qilingan   bu   asar   20-yillar   tarjimashunosligining   muhim
yutug‘i edi. Yozuvchining hikoyalarida tasvirlangan kinoyali va achchiq kulgi
esa satirik va yumoristik ruhdagi asarlar yaratishning amaliy tajribasi sifatida iz
23  
  qoldirdi. Hikoyada bosh qahramon Ergash Nosirovning o‘z-o‘zi  bilan, boshqa
qahramonlar bilan konfliktga kirishishi juda teran ―chiziladi .  ‖
Ijodkor qalamiga mansub ―Azob  hikoyasini o‘rganish va tahlilga tortish	
‖
natijasida quyidagi xulosalar chiqarildi: 
-   istiqlol   davri   hikoyalarining   ko‘pchiligida   fikrlayotgan   odamlar   bosh
qahramonga aylandi; 
—   muallifning   ijod   namunasida,   qahramonlarning   o‘zaro   mushtarak
jihatlari mavjudligiga qaramay, har biri alohida qiyofa, o‘z yo‘siniga ega. Bu
asarlarni   ko‘z   yugurtirib   o‘qish   kifoya   qilmaydi,   sinchiklab   o‘qish   va   idrok
etish   talab   qilinadi.   Adib   yaratgan   hikoyada   voqealar   maromi   bir-biriga
o‘xshab   ketsa-da     tasvir   o‘zgachaligi   ustuvor.   Shu   bois   ularning   har   biri
kitobxonda ayri, mutlaqo farq qiladigan tuyg‘ular uyg‘otadi; 
—   Said   Ahmad   hikoyani   muallifning   ichki   ehtiyoji   tufayligina   yaratgan.
Adib   uchun   zamon   talabiga   javob   berish,   barchani   qiziqtirayotgan   biror
muammoni   ko‘tarib   chiqish   emas,   o‘z   ko‘nglini   bezovta   qilgan   muammoni,
zamondosh ruhiy ehtiyojini ifodalash muhim; 
—   muallif   asarlarida   ruhiy   holat   tasvirining   haqqoniyligiga   sifatlarni
uyushtirib keltirish orqali erishadi; 
—   muallifning  hikoyasida tipik odam uchramaydi, har bir qahramoni tip 
— hech kimga o‘xshamagan alohida betakror odam; 
—   hikoyada   adib   pand-nasihat   qilib   emas,   his   qildirib,   voqea
ishtirokchisiga   aylantirib,   tuyg‘u   hosil   qilib   o‘quvchi   ma’naviyatiga   ta’sir
qiladi; 
Said   Ahmadning   “Buqalamun   bilan   uchrashuv”   hikoyasi   o‘zbek
adabiyoti uchun muhim hodisa     hisoblanadi. Buqalamun nomli asarlar nafaqat
o‘zbek   balki   jahon  adabiyotida   ham   uchrashiga   guvohi   bo‘lganmiz.  Jumladan
Antojn   Pavlovich   Chexov   qalamiga   ―Xameleon   (Buqalamun)   hikoyasi   adib	
‖
ijodining   eng   yaxshi   namunalaridan   biri   bo‘lgani   holda   1884-yil   Chexov
shifokor vazifasida ishlay boshlaganda chop etilgan. Asarning bosh qahramoni
24  
  politsiya   nazoratchisi   Ochumelov   bo‘lib,   u   orqali   inson   ichidagi   bir   necha
qiyofalarni   ochib   berishga   harakat   qilingan.   Said   Ahmadning   ―Buqalamun
bilan uchrashuv  hikoyasida jamiyat uchun havf tug‘dirayotgan turli maqomga‖
o‘ynaydigan kimsalarning asl bashrasi ochib   berishga urinilgan. Yozuvchi bu
orqali nima demoqchi quyida biz bu savollarga javob izlashga harakat qilamiz. 
—   Chexovning   Xameleoni   kim   o‘zi?   Yozuvchi   bu   savolga   javob
berish uchun insonni emas,balki oddiy itni vosita qiladi. Bir itning
egasini   topish   masalasi   insonlarning   yuzlaridagi   ―niqoblar ini	
‖
yechib   tashlaydi.   Oddiy   hodisadek   tuyuluvchi   bu   kulgili   va
achinarli   holat   orqali   insonlarning   yaxshi   va   ―quloqlari   tinch	
‖
yashashlari   uchun   hech   narsadan   qaytmasliklari   mahorat   bilan
ochib beriladi. 
—   Said Ahmadning ―Buqalamun bilan uchrashuv  asarida jamiyatda	
‖
uchraydigan   zamona   zayliga   o‘ynaydigan   o‘z   fikriga   ega
bo‘lmagan inson tasviri chiziladi. 
Inson   jamiyat   bilan   bevosita   emas,   balki   bilvosita   munosabatga   kirisha
oladigan, o‘tkir zexn, ong sohibi  sanaladi. ―Insonni, uning ma‘naviy olamini
kashf etadigan yana bir qudratli vosita borki, u ham bo‘lsa, so‘z san‘ati, badiiy
adabiyotdir. Badiiy adabiyotning insonshunoslik, deb, shoir va yozuvchilarning
esa   inson   ruhining   muhandislari,   deb   ta‘riflanishi   bejiz   emas,   albatta	
‖ 3
,-   deb
ta‘kidlamaganlar.   Inson   ongiga   ta‘sir   qiluvchi,   uning   dunyoqarashi   ortishiga
xizmat   qiluvchi   vosita   bu   kitobdir.   Asarda   yozuvchi   qahramonlar   portretini
chizishga alohida ahamiyat bergan. Portret, aslida, personajning so‘z vositasida
tasvirlangan tashqi ko‘rinishi (qiyofasi, jussasi, kiyimi, yuz-ko‘z ifodalari, tana
holati   va   harakatlari,   qiliqlari),   o‘quvchi   tasavvurida   jonlanadigan   to‘laqonli
inson obrazini  yaratish va uning xarakterini  ochish vositalaridan biri sanaladi.
Adabiyotshunoslik   tarafidan   tahlil   qilsak,   portretning   shartli   ravishda   ikki   xil
3  I.A.Karimov. Yuksak ma‘naviyat – yengilmas kuch. T., ―Ma‘naviyat , 2008. B.86. 	
‖
25  
  ko‘rinishi   mavjud:   statik   va   dinamik. 4
  Statik   deyilishiga   sabab   shuki,
portretning   bu   turida   personajning   tashqi   qiyofasi   syujet   voqeasi   to‘xtatilgan
holda   ancha   mufassal,   detallashtirib   chiziladi.   Odatda,   bunday   portretlar
personaj asar voqeligiga ilk bor kirib kelgan pallada beriladi. Dinamik portretda
esa   mufassal   tasvir   emas,   balki   voqea   va   dialoglar   tasvirida,   ya‘ni   harakat
davomida   berib   boriluvchi   personaj   tashqi   ko‘rinishiga   xos   ayrim   detallar
nazarda   tutiladi.   Shundan   kelib   chiqib   aytish   mumkinki   asarda   uchragan   ayol
obrazi,   onggi   hamin   qadar   shakllangan,   birovning   gapi   bilan   yuradigan   va
o‘sha   zamon   ayollarining   bir   guruhini   tasvirlab   beruvchi   tipik   vakili   deb   ayta
olamiz. 
Adabiyotshunoslikda   konflikt   tushunchasi   muhim   atamalardan
hisoblanadi. Badiiy asar voqelikni aks ettirgani, uning markazida inson obrazi
turgani uchun ham, insonning real hayotdagi mavjud konfliktlarning bari unda
badiiy   in‘ikos   etadi.   Shu   nuqtayi   nazardan   badiiy   konfliktning   uchta   turini
farqlash mumkin: 
  Xarakterlararo;
Qahramon   va   muhit;
Ichki (psixologik) 7
. 
Konfliktning   mazkur   turlari   badiiy   asarda   aralash   holda   zuhur   qiladi   va
o‘zaro uzviy aloqada bo‘ladi: biri ikkinchisiga o‘tadi, biri ikkinchisini  keltirib
chiqaradi, biri ikkinchisi orqali ifodalanadi. Konflikt syujetni harakatlantiruvchi
kuch   hisoblanadi.   Adib   ham   o‘z   hikoyasi   qahramoni   bilan   ochiqchasiga
konfliktga   boradi.   U   hikoyada   qahramonga   yolg‘ondakamiga   bo‘lsada   ism
qo‘ymaydi.   Bu   orqali   adib   qahramonni   odam   sifatida   ko‘rmaydi,   uni
jamiyatdagio‘rni   yo‘qligiga   ishora   qiladi.   Beixtiyor   o‘quvchi   ham   o‘ylanib
qoladi.   Bu   kabi   insonlarni   yetishib   chiqishiga   nima   sabab?   Albatta   bunda
zamon   emas   shaxs   aybdor   deyish   mumkin.   Chunki   u   bilan   bir   safda   yurgan
insonlar   emas   aynan   u   o‘zgarayabdi.   Nimaga   yozuvchi   unga   nisbatan
4  Қуронов Д. Адабиѐ`тшунослик луғати.-Т.:Акад	ѐмнашр,2013.-Б.226. 
7
 Қуронов Д. Адаби	
ѐ`тшунослик луғати.-Т.:Акад	ѐмнашр,2013.-Б. 144. 
  
26  
  buqalamun   demoqda.   Chunki   u   har   maqomga   o‘ynaydigan,   bir   so‘z   bilan
aytganda ikkiyuzlamachi inson. Shu sababli ham yozuvchi ushbu qahramonga
nisba   bermay   buqalamunn   deyishdan   nariga   o‘tmaydi.   Buqalamun-vaziyatga
qarab   o‘z   rang   tusini   o‘zgartiruvchi   hayvon   hisoblanadi.   Adib   aytayotgan
qahramon ham davrga qarab maddohlik qiluvchi buqalamun inson sanaladi. 
XX   asr   o‘zbek   xalqi   tarixida   ikkiyoqlama   iz   qoldirgan   asr   bo‘ldi,   desak,
yanglishmaymiz.   Negaki   hayot   tarozisida   faqat   ezgulik   turgan   taraf   og‘ir
keladi, degan aqidaga ishonuvchi xalqimiz fojealar, qonli bosqinlar, ocharchilik
kulfatlarini ko‘rish barobarida dunyo hamjamiyati taraqqiyotiga munosib hissa
qo‘sha   olgan   yetuk   insonlar,   xususan,   millatsevar   va   erkparvar   maorif
kishilarini   yetishtirib   berdi.   Bu   insonlar   XX   asr   boshida   chor   Rossiyasi
asoratiga   tushib   qolib,   butkul   tanazzulga   yuz   tutgan   o‘lkani   uyg‘otishga,
xalqning   ko‘zini   ochishga   harakat   qilishdi.   Bu   harakatlarning   ko‘rinishlaridan
biri milliy matbuot sifatida namoyon bo‘ldi.  
 
 
 
XULOSA   
      Xulosa   o`rnida   shuni   aytib   o`tish   lozimki,   o`zbek   xalqining   boshidan
ne- ne kunlar o`tmadi. Mana ota- bobolarimizorzu qilgan, tinchlik, mustaqillik,
27  
  erkinlik davrlariga yetib keldik. Bizning shuncha zulm va sitamlarimizdan so`ng
ham o`zligimizni saqlab qolishimz tahsinga sazovordir.
Said   Ahmadning   “Ufq”   asari   menda   juda   ham   katta   taasurot   qoldirdi.
Chunki   undagi   o`zbek   xalqining   mehnatsevarli,   xalqpavarligi   va
qahramonliklari   juda   ham   chiroyli   tasvirlangan   .Asarda   ifodalangan   davr   ham
Chor   Rossiyasining   eng   chirkin   va   axloqsiz   davri,   marifatsizlik       va   huquqsiz
xalqqa   ega   bo’lgan   davrini   yoritib   berishga   bag’ishlan     gan.   Asarni   o’qib
quyidagi   umumiy   xulosalar   berishni   ma’qul   topdim: Asar   tariximizdagi   qora
chiziqlar orqaliko`rsatib bergan.
Sovet   davriyurtimizning   haqiqiy   ahvoli,   ajdodlarimizning   yashash   tarzi
aks   etgan.Asarda   to`g`rilik,   ro`stgo`ylik,   kamtarlik,   burch   ,   adolat   ulug`lanadi.
Davrga   xos   qiyinchiliklar,   mashaqqatlar   og`ushida   urush   va   mehnat   frontiga
safarbar qilingan yoshlar  qalbi cho`shqinlik va muhabbatga juda ham boyligini
bilib oldim.
Said   Ahmad   ijodini   tahlil   qilar   ekanmiz   mavzu   yuzasidan   bir   necha
xulosalarga kelishni o‘zimizga maqbul deb topdik.  
Said   Ahmad   ijodi   tom   ma‘noda   mumtoz   adabiyot,   jahon   adabiyoti,
zamonaviy   adabiyot   ta‘sirini   o‘zida   saqlagan,   ulardan   ijodiy   foydalana   olgan
badiiy olam   sanaladi.  Ijodkorning  fikrlarni   berishida   XX asr   Sharq nasriga  xos
bo‘ lgan  ramzlarga nihoyatda salmoqli murojaat qilish singdirish mavjud. Dunyo
adabiyoti   ham,   uni   o‘z   ijodidalari   badiiy   qayta   sayqallangan   bu   go‘zal   olamda
eng   birinchi   o‘rinda   adibning   qalbini   ko‘rish   mumkin.   Ijodkor   o‘z   qalbiga   har
tomondan nazar tashlab ko‘radi. Uni taftish qiladi, urushadi, alqaydi, achinadi. 
Ko‘ngildek   o‘lkan   va   anglab   bo‘lmas   olamning   nafs   iskanjasiga   berilib   ketgan
damlariga e‘tiroz bildirsa, uning kengliklar tomon yuz burib, uni manil qilishga
intilgan   lahzalarini,   muhabbat   olovini   o‘zida   jo   etgan   damlarini   qadrlaydi,
sevadi.   Ushbu   tadqiqot   ishining   birinchi   bobi   –   ―Adib   asarlarida   inson   va
jamiyat   munosabati   mavzusi   borasida   shuni   ta‘kidlsah   lozimki,   Said‖
28  
  Ahmadning   har   bir   satridan   hayotga   muhabbat   joy   olgan.   Uning   har   bir   mii
qalbini tasvir etadi. 
Ijodkor   ko‘plab   mavzularga   murojaat   qilgan.   Ammo   ularning   barchasini
bir   ipga   terib   turgan   yagona   mavzu   borki,   bu   muhabbat   mavzusi.   Muhabbat
ilohga,   vatanga,   ota-onaga,   go‘zallikka   va   boshqa   qator   muqaddas
tushunchalarga   nisbatan   mavjud.   Muhimi,   adib   har   bir   mavzuni   maromiga
yetgazib kuylaydi.  
Adib   ijodning   asl   qaymog‘i   ko‘zga   tashlanadigan   bu   bobda   Said
Ahmadning badiiylik borasidagi mahoratiga yana bir bor qoyil qolamiz. Chunki
adib   biror   bir   fikrni   yalang‘och   tarzda   bermaydi,   biror   bir   gapni   oddiy   qilib
o‘quvchiga  tutmaydi. Aksincha   har  bir  gap,  har   bir   tushunchani  bezab,  alohida
e‘tibor   ko‘rsatib   keyin   bizga   tutadi.   Muallifning   o‘xshatmalari,   tasvirlari
o‘quvchining   yuragini   hapiqtiradi,   hayajonga   soladi.   Shuning   uchun   ham
ta‘kidlash   lozim   bo‘ladiki,   badiiylik   saviyasi   borasida     adibimiz   Said
Ahmadning 
hikoyalarilari alohida ilmiy ish bo‘lishga loyiq. Chunki har bir so‘z musavvirona
ziynatlangan.   Shu   bilan   birga     muallif   shaxsi   alohida   obyekt   bo‘libyuzaga
chiqadi. Chunki  unda inson va hayot tushunchalari  parallel keladi. Muallifning
hayotni   qanday   anglashi,   uning   uchun   hayot   nimani   beradi-yu,   u   hayotdan
nimani   kutadi   –   bilarning   barchasiga   javob   izlanadi.   Said   Ahmadning   hayot
borasidagi qarashlari o‘tmish faylasuflari va adiblari bilan qiyoslanadi. Ulardagi
o‘xshashlik va farqli jihatlarning sabablari va omillari keltiriladi.  
Biz   Said   Ahmad   ijodini   mana   shu   ko‘lamda   o‘rganib   chiqishga   harakat
qilamiz.   Albatta,   kamchiliklar   va   nuqsonlar   bo‘lishi   ehtimoldan   xoli   emas.
Qolaversa, bir narsani alohida ta‘kidlash kerakki, Said Ahmad ijodining tadqiqi
to‘xtab qolishi  kerak emas. Uni  har  tomonlama, xususan  adib alohida tekshirib
ko‘rish, ilmiy xulosalarni berish lozim bo‘ladi. 
  
29  
              FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI:  
Siyosiy adabiyotlar: 
1. Karimov I.A. Istiqlol va ma‘naviyat. –T.:O‘zbekiston, 1994.  15-b. 
2. Karimov I.A. Tarixiy xotirasiz kelajak yo‘q. –T.: O‘zbekiston, 1998.   226-
b. 
3. Karimov I.A. Yuksak ma‘naviyat –yengilmas kuch.-T.: Ma‘naviyat, 2008.
173-b. 
4. Karimov.I.A   Adabiyotga   e‘tibor   –   ma‘naviyatga   kelajakka
e‘tibor.Toshkent,2009. 
5. Mirziyoyev Sh.M  
Ilmiy-adabiy adabiyotlar  va manbalar: 
6. Abdullayev H. So‘z sehri. Maqolalarto‘plami. –T.: TDPU, 2005. 58-b. 
7. O‘zbekiston   Milliy   ensiklopediyasi.   –T.:   O‘zbekiston   Milliy
ensiklopediyasi, 2003.  
8. Quronov D. Adabiyotshunoslikka kirish. – Toshkent: Fan, 2007. 
9. Quronov D., Mamajonov Z., Sheraliyeva M. Adabiyotshunoslik lug‘ati. –
Toshkent: Akademnashr, 2010. 
10. Salayev   F.,   Qurbonniyozov   G.   Adabiyotshunoslik   atalamalarining   izohli
so‘zligi.  Toshkent:Yangi asr avlodi, 2010. 
11. Umurov   H.   Аdabiyotshunoslik   nazariyasi.   –   Тoshkent:   Аbdulla   Qodiriy
nomidagi xalq merosi nashriyoti, 2004. 
12. Аристотѐль. Поэтика. – T.: Ғ. Ғулом номидаги ЎзСА.  1980.  
13. Бобо	
ѐв Т. Адаби	ѐ`тшунослик асослари. – Т.: Ўзб	ѐкистон, 2002. 
14. Бобо	
ѐв Т. Адаби	ѐ`тшунослик асослари. – Т.: Ўзб	ѐкистон, 2002.   
30  
  15. Дўстмуҳаммад.   Х.   Ҳозирги   ўзбѐк   ҳикоячилигида   бадиий
тафаккурнинг янгиланиши. Ф.ф.н. дисс... – Т.: 1995. 
16. Йўлдош.   Қ,   Йўлдош.   М.     Бадиий   таҳлил   асослари.   Камалак.   –Т.,
2016йил. 
17. Йўлдош	
ѐв Қ. Ёниқ сўз. –Т.: Янги аср авлоди, 2006. 
18. Каримов Б. Фикр — ботиний қи	
ѐ`фа. Фикрат журнали. 2007 йил 
19. Каримов   К.   Бугунги   насрнинг   хусусияти   ва   тамойиллари.   Шарқ
юлдузи. 2010 йил. 3-сон. 
20. Каримов.Х.   Бугунги   насрнинг   хусусияти   ва   тамойиллари.   Шарқ
юлдузи. 
Internet ma ’ lumotlari: 
21. www.ziyonet.uz  
22. www.turklib.uz  
23. www.uz.wikipedia.org  
24. www.ru.wikipedia.org  
25. www.kh - davron.uz  
26. www. ziyouz.com kutubxonasi
31

“Said Ahmadning “Ufq”trilogiyasida davr va shaxs talqini” 

Купить
  • Похожие документы

  • “Mehr va Suhayl” hikoyatida bosh qahramonlar
  • Alisher Navoiy ijodida naqshbandiylik tartib-qoidalarining poetik ifodasining ahamiyati
  • O‘tkir Hoshimov prozasida badiiy detalning polifunksional tabiati
  • Yozma nutqda tinish belgilarining qo‘llanish qoidalari (Abdulla Oripov asarlari misolida)
  • Shartlanganlik munosabatlarini ifodalovchi qo'shma gaplarning semantik -sintaktik tuzilishi.(G'afur G'ulom asarlarida)

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha