Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 63.8KB
Покупки 7
Дата загрузки 29 Сентябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Bohodir Jalolov

Savod o’rgatish davri yozuv darslarida imlo ustida ishlash

Купить
Savod o’rgatish davri yozuv darslarida imlo ustida
ishlash
 
REJA:
KIRISH. 
II. ASOSIY QISM: 
1.bob. Sav о d o’rgatish davri yozuv darslarini o’rgatish usullari 
1.1. Sav о d o’rgatishda mashg’ul о t turlari  
1.2. Savod o’rgatish davrida yozuvga tayyorlash. 
2.bob. Savod o’rgatishda tayyorgarlik davri va imlo ustida ishlash. 
2.1. Savod o’rgatish davridagi muhim imlo qoidalari. 
2.2. Yozuv darslaridagi ayrim muhim imlo qoidalari. 
III. XULOSA. 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati. 
 
 
 
 
 
 
 
  MAVZUNING   DOLZARBLIGI.   O'zbekiston   Respublikasi   “Davlat   tili
to'g'risida”gi, “Talim  to'g'risida”gi  qonunlari, “Kadrlar  tayyorlash  milliy dasturi”
hamda   “2004-2009-yillarda   maktab   ta'limini   rivojlantirish   Davlat   umummilliy
dasturi”ga muvofiq boshlang'ich sinflarda ona tili fanini o'qitish oldiga yangiyangi
vazifalar qo'yilmoqda. 
  “Ona tili” fanini o'qitishning bosh maqsadi yoshlarimizning ijodiy- 
mustaqil, o'z fikrini erkin va ta'sirli, mazmunli va mantiqli qilib yozma va og'zaki
shaklda ifodalashga, o'zbek tili qonun- qoidalarini ongli  o'zlashtirishga o'rgatish,
shuningdek,   ularning   fikr   doiralarini   kengaytirishga,   ona   yurtimizga,
avlodajdodlarimiz   qoldirgan   boy   ma'naviyatimizga,   milliy   urf-odatlarimizga
mehrmuhabbat ruhida tarbiyalashga qaratilgan. 
Boshlang'ich ta'lim bosqichida yangi tahrirdagi DTS lari asosida 
o'quvchilarni ona tili ta'limi sohasi bo'yicha tayyorgarlik darajasiga qo'yilgan 
talablar standart me'zon orqali aks ettiriladi: 
1. O'qish texnikasi 
2. O'zgalar fikrini va matn mazmunini anglash 
3. Fikrni yozma shaklda bayon etish malakasi. 
O'quvchilar   shu   parametrlar   asosida   bilim,   ko'nikma   va   malakalarga   ega
bo'lishi kerak. 
  Ana  shu  maqsadlardan  kelib  chiqqan holda  1-4-   sinf  ona  tili   fanini  o'qitishning
oldiga bir qator vazifalar qo'yiladi: 
1. O'quvchilarni erkin fikrlashga o'rgatish; 
2. O'z   fikrini   o'zbek   tilining   qonun-qoidalariga   muvofiq   ravishda   og'zaki
va yozma ifodalay olish; 
3. Bir   ma'noni   turli   shakllarda   bera   olish   ko'nikmalarini   shakllantirish,
so'zlardan o'rinli foydalanish; 
4. Dunyoni   bilishda   ona   tilining   ahamiyatini   singdirish   kabi   vazifalar
shular jumlasidandir. 
 
MAVZUNING ISHLANGANLIK DARAJASI.  Umumiy o’rta ta’limning
Davlat standartlari va o’quv dasturiga mashq’ulotlarida savod o’rgatish darslarida
  2 hosil   qilingan   ko’nikma   va   malakalar   asosida   bolalarning   ona   vatan,   istiqlol,
milliy   qadriyatlar   haqida   ta’lim   sohasida   Q.Shodiyeva,   F.R.Qodirova,
M.R.Qodirova,   Y.Razbayeva,   Q.Abdullayeva,   K.Nazarov,   Sh.Yo’ldosheva,
K.Qosimova,   S.Matchonov,   Sh.Sariyev,   O.Roziqov,   M.Mahmudov,   B.Adizov,
A.Hamroyev   va   boshqalar   qator   o’quv   qo’llanmalar,   darsliklar,   uslubiy
qo’llanmalar   yaratganlar.   Yuqorida   keltirilgan   olimlarimizdan   Q.   Shodiyeva,
Q.Abdullayeva,   K.Nazarov,   SH.Yo’ldoshevalarning   maktabgacha   ta’limda   va
umuman,   savod   o’rgatish   metodikasi   bo’yicha   olib   brogan   ishlarini   alohida
ta’kidlab   o’tish   maqsadga   muvofiqdir.   Chunki,   aynan,   ularning   olib   borgan
tadqiqotlari bolalarni savodga o’rgatish sohasida katta ahamiyatga egadir. 
TADQIQOTNING   OB’EKTI.   Savod   o’rgatish   darslari   boshlang’ich
sinflarda   o’tiladigan   barcha   predmet   dasturlarining   bo’limlari   bilan   bevosita
bog’liq   mashg’ulotlarning   yangiligini   ta’minlashga   qaratilgan   innovatsion
texnologiyalar   asosida   dars   o’tish   jarayoni   tadqiqotimizning   ob’ektini   tashkil
etadi. 
TADQIQOTNING   PREDMETI.   Savod   o’rgatish   darslari   o’qish
samaradorligini   ijobiy   tomonga   ta’sir   qilishning   eng   qulay   usulidir.   Sinfda   va
sinfdan tashqari o’qish darslari boshlang’ich sinflarda o’tiladigan barcha predmet
dasturlarining   bo’limlari   bilan   bevosita   bog’liq.   O’qish   darslarida   o’tilgan
mavzular   asosida   badiiiy   kitiblar   axtarish,   asar   qahramonlarining   nomlarini
yozish,ularni   tasvirlab   berish,ijodiy   rasm   ishlash,fikrni   yakunlash   uchun   mos
maqollar   yod   olish   ko’nikmalarini   shakllantirish   dolzarb   metodik   manba
ekanligini   aniqlash,   ularning   didaktik   asosini   belgilash   ham   mashg’ulotning
predmeti hisoblanadi. 
TADQIQOTNING MAQSADI.  Savod o’rgatish mashg’ulotlarida va unga
ma’lum   bir   o’zgartirishlar   kiritishda   yangi   pedagogik   texnologiyalardan
foydalanishning samarali usullarini shakllantirish kurs ishi mavzusi bo’yicha olib
borayotgan tadqiqot ishimizning maqsadi hisoblanadi. 
TADQIQOTNING   VAZIFASI:   Yuqorida   oldimizga   qo’ygan
maqasadimizdan kelib chiqib: 
  3 1. Kurs   ishida   tanlangan   mavzu   bo’yicha   ijtimoiy-pedagogik,
falsafiyma’rifiy,   ilmiy-metodik   hamda   o’quv   adabiyotlarni   o’rganib
chiqish va umumlashtirish. 
2. Savod   o’rgatish   mashg’ulotlari   o’qish   darslariga   oid   mashg’ulotlari
bilan ishlash jarayonini o’rganish va tahlil qilish. 
3. Mavzuga oid ilmiy metodik manbalarni o’rganish va tahlil qilish asosida
Savod   o’rgatish   mashg’ulotlarini   shakllantirishga   oid   mashg’ulot
mazmuni,   maqsadi   va   qurilishini   o’rganish   hamda   qayta
takomillashtirish dolzarb nuammo ekanligini aniqlash. 
4. Savod   o’rgatish   darslari   o’qish   mashg’ulotlariga   oid   mashg’ulotlarning
samaradorligini oshirishga yo’naltirilgan yangi pedagogik 
texnologiyalar asosida dars ishlanmalarini yaratish. 
TADQIQOT ISHINING ILMIY FARAZI. 
- Savod   o’rgatish   mashg’ulotlarini   shakllantirishga   oid   mashg’ulotlar
bugungi   davr   va   bugungi   kun   bolasi   nuqtai   nazarini   hamda   uning
individual, yosh xususiyatlarini hisobga olgan holda rivojlantirish; 
- Savod  o’rgatish  darslarini  shakllantirishga   oid  mashg’ulotlarning  izchil
tizimi yaratish; 
- Savod   o’rgatish   mashg’ulotlarini   shakllantirishga   oid   mashg’ulotlarni
takomillashtirishning yangi-yangi usullari o’ylab topish; 
TADQIQOTNING  METODOLOGIK  ASOSLARI.  O’zbekiston 
Respublikasining   “Ta’lim   to’g’risida”gi   Qonuni,   “Kadrlar   tayyorlash   milliy
dasturi”, prezidentimiz I.A.Karimovning asarlari va ma’ruzalarida bayon qilingan
ta’limni   isloh   qilish,   maktabgacha   ta’limni   rivojlantirishga   qaratilgan
yondashuvlar,   qarashlar,   ta’lim   jarayonini   takomillashtirishga   yo’naltirilgan
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   qarorlari,   mavzuga   oid
ilmiypedagogik, ilmiy-metodik manbalar. 
  4 TADQIQOT   ISHINING   ILMIY   AHAMIYATI.   Ushbu   kurs   ishini
bajarish natijasida boshlang’ich sinflarda Savod o’rgatish darslari kichik yoshdagi
o’quvchilarni ona tilini puxta o’zlashtirishga tayyorlashning ajralmas qismi,ta’lim
jarayonida   ularni   ahloqiy-estetik   tarbiyalashning   muhum   vositasi   sifatida
qaraladi.Sinfdan tashqari o’qishning maqsadi kichik yoshdagi o’quvchilarni bolalr
adaboyoti va xalq o’gzaki ijodining xilma-xil namunalari bilan tanishtirish,ularda
kitobxonlik madaniyatini tiklashga oid mashg’ulot ishlanmalarini, uning maqsadi,
mazmuni,   tipi,   qurilishiga   oid   yangi   tushunchalari   bilan   boyitishning   didaktik
asoslari ko’rib chiqildi hamda ilmiy-metodik 
tavsiyalar bilan boyitish nazarda tutildi. 
TADQIQOT   ISHINING   AMALIY   AHAMIYATI.   Tadqiqot   natijasida
aniqlangan   ilmiy   yondashuvlar,   ishlab   chiqilgan   tavsiyalardan   nutqning   tovush
madaniyatini   shakllantirishga   oid   mashg’ulotlarini   boyitish,   maktabgacha   ta’lim
muassasalarida olib boriladigan turli o’quv pretmetlarini takomillashtirish hamda
ularning bilimini, malakasini oshirishda keng foydalaniladi. 
KURS ISHINING TARKIBIY TUZILISHI.   Ushbu kurs ishi kirish, ikki
bob, har bir bobda ikkitadan qism, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan 
iborat. 
 
 
 
 
 
 
 
  5 I.bob. Sav о d o’rgatish davri yozuv darslarini o’rgatish usullari
 
Ma’lumki,  savod  o’rgatish,  o’qish  darslarining  asosiy  vazifasi 
o’quvchilarga   tovush   va   harfni   tanishtirish,   ularning   to’gri   talaffuzini   o’rgatish
orqali   bolalarda   to’gri,   ongli,   ifodali   o’qish   ko’nikmalarini   shakllantirishdan
iborat.   Shuningdek,   o’quvchilar   lugatini   boyitish,   boglanishli   nutqini   o’stirish,
bilimini   boyitish,   mavxum   tafakkurini   shakllantirish,   eshitish,   qabul   qilish
sezgisini o’stirishda ham bu davr mas’uliyatliligi bilan alohida o’rin tutadi. 
Tayyorgarlik   davri   o’qishda   o’rgatish   uchun   zamin   hozirlaydi.   Bu   davrda
bolalarda   o’zgalar   nutqing   eshitish,   diqqatni   to’plash,   til   birikmalarini   (tovush,
bo’gin, so’z, gap) farqlash, ajratish, ularning vazifalarini anglash kabi xususiyatlar
shakllanadi. Bular o’quvchilarniig o’qishni muvaffaqiyatli egallashlariga yordam
beradi. 
O’qishga   o’rgatish   uchun   avvalo   o’quvchi   tovush   va   harf   bilan   yaxshi
tanishtirilishi   lozim.   Tovush   va   harf   bilan   tanishtirishda   bo’gindan   tovushni
ajratish tamoyiliga rioya qilinadi. Harf bilan tanishtirish bir necha xil yunalishda
amalga oshirilishi mumkin: 
1.Mazmunli   rasm   yuzasidan   savol-javob   usuli   bilan   boglanishli   hikoya
tuzdiriladi.   Undan   kerakli   gap,   so’ng   kerakli   so’z   ajratib   olinadi,   so’ngra   so’z
ustida yuqoridagi kabi tahlil ishlari uyushtiriladi. 
2.So’z   asos   qilib   olinadi.   Analitik   mashqlar   yordamida   o’rganiladigan
tovush   ajratib   olinadi:   ot.   O’qituvchi   ot   rasmini   ko’rsatadi,   o’quvchilar   uning
nomini – so’zni aytadi. O’qituvchi o tovushini cho’zib (o-o-o-o t) aytadi va qaysi
tovushni   cho’zib  aytayotganini   o’quvchilardan  so’raydi.  O’quvchilar   o tovushini
aytgach,   uning   xususiyalari   haqida   savol-javob   o’tkaziladi.   O   tovushli   so’zlar
o’ylab   toptiriladi.   Shundan   so’ng   o   harfi   kesma   harfdan   yoki   rasmli   alifbodan
ko’rsatiladi.   Bunda   o   harfining   shaklini   esda   olib   qolishlariga   alohida   e’tibor
beriladi. 
3.O’rganilgan harflar ichiga bugun o’rganiladigan harf aralashtirib quyiladi
bolalar   uning   ichidan   notanish   harfni   ajratadilar,   so’ng   o’qituvchi   bu   harf
  6 ifodalaydigan   tovushni   aytadilar.   O’quvchilar   tovushning   xususiyatlarini
aytadilar.   Shu   harfni   kesma   harflar   ichidan   topib,   kitob   sahifasidan,   rasmli
alifbodan ko’rsatadilar. 
Shu   tariqa   tovush-harf   bilan   tanishtirilgach,   o’qishga   o’rgatish   ustida
ishlanadi. 
O’qishga   o’rgatishda  bugan  asos  qilib olinadi.  Buning  uchun o’qituvchida
bo’gin jadvali bo’lishi lozim. Bo’gin jadvali asosida o’qish namunasi ko’rsatiladi,
ya’ni   harflab   emas,   ichida,   birinchi   harfni   ko’z   bilan   ko’rib,   uning   nomini   dilda
saqlab, ikkinchi harfni ko’rish va ikkalasini boglab, unlini mo’ljallab ulab aytish
tushuntiriladi.   Bo’gin   o’qish   o’qituvchining   namunasi   asosida   doimiy   ravishda
har   bir   darsda   izchil   olib   boriladi.   Bunda   quyidagi   kabi   jadvaldan   foydalanish
mumkin. 
Bunda   «Alifbe»   sahifalaridagi   so’zlarni   oldin   bo’ginga   bo’lish,   so’ng
o’qishni mashq qilish yaxshi samara beradi. O’qituvchining namunali o’qishidan
so’ng   xor   bilan   o’qish,   yakka—   yakka   o’qishdan,   shivirlab   o’qishdan
foydalaniladi.   Ayniqsa,   sekin   o’qiydigan   o’quvchilar   bo’lgan   sinflarda   xor   bilan
o’qitish   o’qishni   tezlashtirishga   yordam   beradi.   Sinf   o’quvchilarining   o’qish
ko’nikmalaridan   kelib   chiqib,   matndagi   so’zlarni   harf   xattaxtasiga   bo’ginlarga
bo’lib   yozish,   o’rganilgan   harflarni   xisobga   olgan   holda   qo’shimcha   so’z
birikmalari, gaplar tuzib yozish va o’qitish usulidan ham foydalaniladi. 
Ma’lumki, «Alifbe» sahifalarida bo’gin tuzilishi murakkablashib boradi. Shuning
uchun  o’qituvchi   har   bir   bo’gin   tuzilishining  murakkabligiga   qarab   ish   usullarni
belgilab  olishi  zarur.  Masalan,  uch  tovushdan   tuzilgan,  to’rt   tovushdam  tuzilgan
bo’ginlarni   o’qishga   o’rgatish   ham   o’ziga   xos   qiyinchiliklarni   keltirib   chiqaradi.
Bunda o~lam, Man—non, tipidagi bo’ginlarda — o~la:m, Ma: n~ no: n tarzidagi
qo’shimcha   chiziqdan,   bodring,   do’st   tipidagi   bo’ginda   ring,   do’st   tarzidaga
qo’shimcha   chiziqlardan   foydalaniladi.   So’zlarni   o’qishga   o’rgatishda   bilib
o’qitishdan tashqari jadvallar ham yaxshi samara beradi. 
Umuman olganda, har bir o’qish darsida albatta bo’gin tuzilishi  murakkab
so’zlarni   o’qish   mashqi   o’tkazilishi   lozim.   Bu   usul   o’quvchilarda   o’qish
malakasining takomillashuviga yordam beradi. 
  7 O’qishga   o’rgatishda   so’zlarni   va   gaplarni   to’ldirib   o’qish   ko’nikmalarini
hosil qilish o’quvchini gap tuzishga, tez fikrlashga yunaltiriladi. O’quvchi tushirib
qoldirilgan  harf   va  so’zni   rasmga  qarab  topadi,  uning  gap  mazmuniga  mos   yoki
mos   emasligiga   e’tibor   beradi,   o’rtoqlariga   nisbatan   tez   topib,   o’qituvchining
rahmatiga sazovor bo’lishga intiladi. 
«Alifbe»   darsligidagi   matnlarda   turli   tinish   belgilari   ishlatilgan.   Ular
shularga   mos   ohang   tanlashni,   to’xtash,   pauza   qilish   o’rinlarini   belgilab   olishni
taqozo   etadi.   Bunda   ham   o’qituvchining   tushuntirishi   (birinchi   uchragan   tinish
belgini   izohlashi)   va   ifodali   o’qish   namunasini   ko’rsatishi   katta   ahamiyat   kasb
etadi. Ifodali o’qilgan matngina tushunarli tuziladi. 
Har   bir   predmetda   bo’lgani   kabi   o’qish   darslarida   ham   ta’lim-tarbiya
birligiga   e’tibor   beriladi.   O’qish   darslarida   tarbiya   o’qilgan   matnning   ongli
o’zlashtirilishiga   bogliq.   O’quvchi   matnda   fikr   nima   haqida   borayotganini
anglasagina,   o’zida   shunday   xislatlarni   shakllantirishga   harakat   qiladi.
Ikkinchidan   esa   yaxshi   inson   bo’lish   uchun   o’qishning   zarurligini   anglaydi.
Shuning uchun ongli o’qishni ta’minlashda matn bilan unga ishlangan mazmunli
rasmlar   o’rtasidagi   boglanishlarni   aniqlashtirishga,   matn   yuzasidan   savollar
berishga   diqqat   qaratish   lozim.   Masalan,   rasmni   kuzating,   matnda   nima   haqida
gap boradi? Rasmda nima tasvirlangan? Ular orasida boglanish bormi? 
Matn mazmunini rasmga qarab so’zlab bering. 
Yoki:   Bolalar   qayerga   bordilar?   Qizning   ismi   nima?   Bolaning   ismi-chi?
Ali, Lola nima qildi? Ular qanday lolalar terdilar? 
Demak,   o’qish   o’qiganlarni   o’zlashtirishga   yunaltirilgan   bo’lishi   lozim,
shundagina matndagi asosiy fikr, ilgari surilayotgan goya o’qituvchilar tomonidan
o’zlashtiriladi.   So’ng   so’z   va   matnlar   yod   olingan   taqdirda   ham   o’quvchiniki
bo’lib qoladi. 
O’qishning   ongliligini   va   ta’sirchanligini   ta’minlash   uchun   matn
mazmunini   o’quvchilarning   ko’rgan   -kechirganlarini,   taassurotlari   bilan   boglash
lozim. Shunda o’quvchida o’qishga, o’rganishga qiziqish ortadi. 
Ongli   o’zlashtirishni   amalga   oshirishda   lugat   ustida   ishlash   ham   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Masalan,   51-sahifada   uvol,   rizq-ro’z   so’zlari   bor.   Ularning
  8 ma’nosi   ustida   to’xtalish,   birinchidan,   fikrni   oydinlashtirsa,   ikkinchi   tomondan
tarbiyalashga ham xizmat qiladi. 
She’r,   tez   aytish,   topishmoq,   qo’shiq,   maqol,   xikmatli   so’zlardan   o’qitish,
yod   oldirish   ham   o’quvchilarni   o’qishga   qiziqishini   oshiradi,   o’qish   malakasini
shakllantiradi, xotirasini mustahkamlaydi. 
O’qish darslarining uchdan ikki qismi o’qishni mashq qilishga ajratilishi lozim. 
Demak, o’quvchilarni o’qishga o’rgatish, ularning o’qish sur’atini oshirish,
ifodali va ongli o’qish elementlarini shakllantirish, tarbiyalash o’qish darslarining
muhim vazifalari hisoblanadi. 
 
 
1.1. Sav о d o’rgatishda mashg’ul о t turlari
 
1.Tovush   savod   o’rgatishning   asosi   bo’lib   xizmat   qiladi.   Savod   o’rgatish
davrida   so’z   va   bo’ginlarni   tovush   tomonidan   analiz   va   sintez   qilish,   tovush   va
ularning   artikulyatsiyasini   analiz   qilish   mashqlari   o’tkaziladi,   diktsiya   (ravshan,
burro   gapirish)   ustida   ishlanadi,   logopedik   ishlar   olib   boriladi.   Tovush   ustida
ishlash   bilan   ayniqsa,   kesma   harflardan   so’z   tuzish   kabi   sintez   qilish   usullari
birlashib   ketadi;   tovush   va   harf   o’rtasidagi   munosabatni   doimo   aniqlab   borish
o’qish   malakalarini   shakllantirish   uchun   ham,   imlo   tomonidan   savodli   yozish
asosini yaratish uchun ham foydalidir. 
S.P.Redozubov   tovushni   analiz   va   sintez   qilish   usullarini   to’liq   ishlab
chiqqan.   Shulardan   o’zbek   tilida   savod   o’rgatishda   quyidagi   uullardan
foydalaniladi: 
Analiz mashqlari; 
1.Nutq  (gap)dan  so’zni  ajratish;  so’zni  aniq  talaffuz  qilish; 
bo’ginlarga bo’lish va bo’ginlarni aniq talaffuz qilish, urguli bo’ginni ajratish va
uni   boshqa   bo’ginlardan   farqlab,   kuchli   talaffuz   qilib   o’qish,   maxsus   tovushni
ajratgan holda so’zni bo’ginlab o’qish (aaaa-na, nooon, iiil. Sssa-na, ki-yyyik, 
iiish) 
  9 2.Shu   darsda   o’rganiladigan   yangi   tovushni   ajratish.   Yangi   tovushni
birinchi marta ajratishning bir necha usuli bor: 
a) so’zdan  tovushni  uzun  talaffuz  kilib  ajratish:  aaa-
na, 
looo-la, iiin, booo-la; 
b) undosh tovushni yopik bugandan ajratish: Usss-mon, O- limmm, A-
minnn. 
v) sirgaluvchi undoshni ochiq bo’gindan ajratish: sssa-na, to-yyyi, zzzi-rak;
g) bo’gin hosil qilgan bir unlini ajratish: o-na, u-num, o’- tin, yo-rur, o-nta, 
yu-tuq, u-zuk; 
d) o’rganilgan tovushni so’z boshida kelgan so’zlardan ajratish 
(so’zni oq’ituvchi aytadi, birinchi tovushni esa o’quvchi aytadi): nok, tok, lola,...; 
ye) rasm nomini ifodalovchi so’zni aytish: o’qituvchi nokning rasmini ko’rsatib, 
noa deydi, o’quvchilar k tovushini qo’shib aytadilar nok. 
Asosan,   darsda   yangi   tovush   birinchi   marta   ajratib,   talaffuz   qilingandan
so’ng,   shu   tovush   so’z   boshida,   o’rtasida,   oxirida   kelgan   va   aniq   talaffuz
qilinadigan   so’zlar   tanlanib,   o’quvchilarga   talaffuz   qildiriladi:   k   tovushi   uchun:
kuz, tik, tok. 
O tovushi: olma, osh, O-mon; 
D tovushi:  dor. Odil (so’z oxirida jarangsizlashadigan ozod, hisob kabi so’zlarni
tanlash tavsiya qilinmaydi). 
3. So’zdagi   tovushlarni   sanash   va   ularning   nomini   tartibi   bilan   aytish,
sonini aniqlash, bo’ginlarni sanash: Olma - ol~ma - o-l-m-a; to’rtta tovush, to’rtta
harf,   ikki   unli   tovush,   ikki   undosh   tovush,   ikki   bo’gin   ....   Bu   usuldan   oq’uv
yilining   ikkinchi   yarmida   va   keyingi   sinflarda   ham   fonetik   taxlil   sifatida
foydalaniladi. 
4. Jarangli va jarangsiz undoshli so’zlarni taqqoslash: dil-til, oldin-oltin,
tor-tosh, moy-choy-loy-boy-soy-toy kabi. 
Savod   o’rgatishda   analiz   sintez   bir-biridan   ajratilmaydi,   chunki   analiz   o’qish
jarayonini   egallash   uchun   zamin   yaratadi,   sintez   esa   ko’proq   o’qish   malakasini
shakllantiradi. 
  10 Sintez mashqlari 
1.Tovush tomonidan analiz qilingan so’zni yoki bo’ginni talaffuz qilish va
uni kesma harfdan tuzish (yozish); shu so’z yoki bo’ginni o’qish. 
2.O’rganilgan undosh bilan (na,no, la.lo, ni, li, bi, si, ma, mo, mi, ta, to, ti,
di, do, so, sa, ...) bo’gin jadvalini tuzish; bo’gin jadvalini kitobdan yoki matndan
o’qish; kesma harflardan burin jadvalini tuzish. 
3.Bola-lola-tola,   boy-toy-soy-loy,   baxt-taxt,   ona-ota,   mosh-bosh   kabi   bir
undosh harf bilan farqlanadigan yoki ona-opa, ukki-ikki, osh-ish kabi bir undosh
harf bilan farqlanadigan so’zlarni o’qish (bunday so’zlarni o’quvchilarning o’zlari
topib o’qishlari mumkin). 
4.So’zning   boshiga   yoki   oxiriga   bir   harf   qo’shib,   yangi   so’z   hosil   qilib
o’qish;   ola-lola,   osh-bosh,   oy-toy,   boy,   soy,   loy;   o’roq-so’roq;   ol—xol,   sol;
savasavat,   yelka~yelkan;   son~oson;   ayiq   ~kayik,-   o’lka-yulka;   olti-oltin;
oldi~oldin. 
5.So’z o’rtasiga harf qo’shib, yangi so’z hosil qilib o’qing; ko’makko’lmak,
zirak-ziyrak, tana-tashna, osha-oshna. 
b.Bo’ginlarni   almashtirib   yangi   so’z   hosil   qilish   va   o’qing   Gulnor—
Norgul. 
6. Tovushlarning o’rnini almashtirib yangi so’zni hosil qilish va o’qish:
somon-osmon, tilak – kalit, quy - yuq 
7. Tovushni   yoki   bo’ginni   tushirib   qoldirib   yangi   so’z   hosil   qilish   va
o’qish: anor-nor, gulnor—gul, yelkan-yelka, bogla-bola. 
Bo’gin   qo’shi1ib   yangi   so’z:   hosil   qilish   va   o’qish:   bog-bogcha,   gul-gulzor,
bogbon, dorboz. 
Sintetik ishlarning bu usullari tovush ustida ishlatib harf ustida ishlash bilan
birga   qo’shib   olib   borishni   talab   qiladi.   Bu   ish   usullari   qiziqarli   bo’lib,   darsda
yarim o’yin holatini vujudga keltirishga imkon beradi. 
 
 
 
 
  11  
 
 
 
 
1.2. Savod o’rgatish davrida yozuvga tayyorlash.
 
  O'zbekiston   Respublikasi   “Davlat   tili   to'g'risida”gi,   “Talim   to'g'risida”gi
qonunlari, “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” hamda “2004-2009-yillarda maktab
ta'limini   rivojlantirish   Davlat   umummilliy   dasturi”ga   muvofiq   boshlang'ich
sinflarda ona tili fanini o'qitish oldiga yangi-yangi vazifalar qo'yilmoqda. 
  “Ona tili” fanini o'qitishning bosh maqsadi yoshlarimizning ijodiy- mustaqil, o'z
fikrini   erkin   va   ta'sirli,   mazmunli   va   mantiqli   qilib   yozma   va   og'zaki   shaklda
ifodalashga,   o'zbek   tili   qonun-   qoidalarini   ongli   o'zlashtirishga   o'rgatish,
shuningdek,   ularning   fikr   doiralarini   kengaytirishga,   ona   yurtimizga,
avlodajdodlarimiz   qoldirgan   boy   ma'naviyatimizga,   milliy   urf-odatlarimizga
mehrmuhabbat ruhida tarbiyalashga qaratilgan. 
Boshlang'ich ta'lim bosqichida yangi tahrirdagi DTS lari asosida 
o'quvchilarni ona tili ta'limi sohasi bo'yicha tayyorgarlik darajasiga qo'yilgan 
talablar standart me'zon orqali aks ettiriladi: 
4. O'qish texnikasi 
5. O'zgalar fikrini va matn mazmunini anglash 
6. Fikrni yozma shaklda bayon etish malakasi. 
O'quvchilar   shu   parametrlar   asosida   bilim,   ko'nikma   va   malakalarga   ega
bo'lishi kerak. 
  Ana shu maqsadlardan kelib chiqqan holda 1-4- sinf ona tili fanini 
o'qitishning oldiga bir qator vazifalar qo'yiladi: 
5. O'quvchilarni erkin fikrlashga o'rgatish; 
6. O'z   fikrini   o'zbek   tilining   qonun-qoidalariga   muvofiq   ravishda   og'zaki
va yozma ifodalay olish; 
  12 7. Bir   ma'noni   turli   shakllarda   bera   olish   ko'nikmalarini   shakllantirish,
so'zlardan o'rinli foydalanish; 
8. Dunyoni   bilishda   ona   tilining   ahamiyatini   singdirish   kabi   vazifalar
shular jumlasidandir. 
  Shuningdek   boshlang'ich   sinf   ona   tili   ta'limi   o'quvchilarga   nutq   faoliyatining
asosiy   turlarini   o'stirish   bilan   bir   qatorda,   quyidagi   muhim   masalalarni   ham   hal
etishni ko'zda tutadi. 
• Bolalarda ahloqiy va estetik tasavvurlarni shakllantirish; 
• Bolalarga   atrof-   muhit,   kishilar,   tabiat   va   jamiyat   haqida   tushuncha
berish; 
• Nafosat hissini tarbiyalash; 
• Mantiqiy tafakkur yuritishga o'rgatish; 
• O'quv   mashg'ulotlariga,   bilim   manbai   bo'lgan   kitobga   qiziqish
uyg'otish. 
 
Ona   tili   o'qitishning   mazmuni   va   metodlari   o'quvchilarga   dastur   ta'lab
qilgan   hajmda   puxta   bilim   berish,   ko'nikma   va   malaka   hosil   qilishga
ko'maklashish lozim. 
Mazkur   maqsad   va   vazifalarni   to'laqonli   bajarish   uchun   o'qituvchi   faqat
dars   bilan   chegaralanib   qolmasligi   kerak.   Darsdan   tashqari   paytlarda   ham
muntazam ish olib borishi yaxshi natija beradi. 
Tilni   o'rganishga   doir   kechalar,   to'garaklar,   maktab   ixtiyoridagi   soatlar
hisobidan   qo'shimcha   darslar,   sinfdagi   iqtidorli   o'quvchilar   bilan   ishlash
kabilardan foydalanish kerak. 
O'quvchilarga   til   ta'limini   singdirishda   ularning   yosh   va   bilim   darajalarini
ham   hisobga   olish   zarur.   Chunki   2-sinf   o'quvchisiga   4-sinf   hajmdagi   bilimni
berilsa o'quvchi buni hazm qila olmaydi, o'zlashtiraolmaydi ham. Aksincha 4-sinf
o'quvchisiga 1-2-sinfdagi bilimlar berish bilan cheklanib qolinsa bu ham o'quvchi
uchun   zerikarli   bo'ladi.   Natijada   o'quvchilarda   tilni   o'rganishga   bo'lgan   havas,
qiziqish rivojlanish o'rniga susayadi. 
  13 Boshlang'ich   sinf   o'quvchisi   DTS   larida   berilgan   me'yoriy   majburiy
ta'lablarni   bilishlari   kerak.   1-4-sinflarda   o'quvchilarning   bilim,   ko'nikma   va
malakasiga quyidagi asosiy talablar qo'yiladi: 
 
Fikrni yozma shaklda bayon etish malakasi. (1-sinf) 
Miqdoriy ko'rsatgich: 15-20 so'zdan iborat diktant yoza olish. 
Talablar: 
a) imlo xatolarga yo'l qo'ymaslik; 
b) ijodiy matnning mantiqiy jihatdan izchilligi; 
Diktant turlari: Lug'at diktant, izohli diktant, nazorat diktanti. 
Miqdoriy ko'rsatgich:  2-3 gapdan iborat sodda matnni (fikr ehtiyoji bilan
bog'liq mavzu asosida) yaratish. 
Talablar: 
a) matndagi gaplarni mazmunan o'zaro bog'liqligi va aloqadorligi, 
ko'rsatilgan mavzu doirasida birlashish; 
b) harf va tinish belgilarini to'g'ri yozish; 
d) harflarni bir-biridan uzmay yoza olish; 
e) so'zlar orasidagi oraliqni to'g'ri belgilash; Matnni xarakteri: 
O'quvchiga   tanish   bo'lgan   va   ko'z   oldiga   keltira   oladigan   buyum,   manzara,
voqea –hodisalar tasviri. 
2. Boshlang'ich sinf ona tili darslariga quyilgan talablar. 
Boshlang'ich   sinf   ona   tili   darslariga   qo’yilgan   muhim   talablardan   biri
o'quvchilar bilimini shakllantirish borasida ularning qobiliyatlarini o'stirish ustida
ishlash   bilimlarni   ongli   bo'lishiga   erishish,   o'quvchilarga   har   bir   ishni   o'ylab
bajarishga odatlantirishdir. 
Maktabda   amaliy   ishlarning   ahamiyati   o'quvchilar   tomonidan   to'g'ri
baholansa-da,   o'quvchilarning   nazariy   bilimlaridan   amalda   foydalanishga
qiynaladilar.   Yozma   ishlarni   bajarishda   grammatika   qoidalaridan   kam
foydalanadilar. Aslida esa imlo savodxonlikni oshirish uchun ko'chirib yozish va
amaliy mashqlar muhim o'rin tutadi. 
  14 Psixologik   tadqiqodlardan   ma'lum   bo'lishicha,   imlo   savodxonlik
astasekinlik bilan shakllanadi. Amaliy ishlardan qoidaga o'tishda ham o'zlashtirish
jarayoni sekinlik bilan kechadi. Dastlab o'qituvchi rahbarligida og'zaki muhokama
qilinadi.   Asta-sekin   o'quvchilar   o'ylab,   mulohaza   qilib   anglay   boshlaydilar.
Borcha yozuv darslarida o'quvchilarga to'g'ri yozish qoidalarini ta'kidlab turish va
amaliy ishlarni bajarish orqali ularning imlo savodxonliklarini oshirish mumkin. 
Barcha   ona   tili   darslarida   o'quvchilar   bilishini   va   malaka   qobiliyatlarini
takomillashtirish   maqsadida   oldin   o'tilgan   darslarni   takrorlashga   vaqt   ajratiladi.
Takrorlash   bilimlarni   aniqlashga,   hisobga   olish   va   shu   bilan   bir   vaqtda
mustahkamlashga   yordam   beradi.   Boshlang'ich   sinflarda   oldin   o'tilganlarni
takrorlash bilan bir vaqtda va takrorlash jarayonida oz-ozdan yangi bilimlar berib
boriladi.   Takrorlash   orqali   o'quvchilar   o'z   bilimlarini   tartibga   soladilar,
mustahkamlaydilar. 
Ilg'or   tajribali   o'qituvchilar   darslarni   tashkil   etishda   oldin   o'tilganlarni
mustahkamlash,   yangi   bilimlarni   o'zlashtirish   bilan   bir   vaqtda   keyingi   darsda
o'rganiladigan mavzu uchun zamin tayyorlaydilar. 
Xozirgi   zamon   darsi   shundan   iboratki,   o'quvchi,   tinglovchi,   o'qituvchi   esa
ma'ruzachi   bo'lib   qolmasligi   kerak.   Balki   o'qituvchi   darsni   kuzatib   tartibga
soluvchi   rejissyorga   aylanmog'i   lozim.   O'qituvchi   darsni   shunday   tashkil   etishi
kerakki   hamma   o'quvchi   shu   mavzu   yuzasidan   mustaqil   fikr   yuritsin,   o'z   fikrini
ayta   olsin,   kamchiligi   bo'lsa   o'rtoqlari   va   o'qituvchi   javobidan   kelib   chiqib
to'g'rilay   olsin.   Darsning   xarakter   xususiyatiga   qarab   dars   interfaol   usulda
bo'lishiga   erishishi   lozim.   Darslarda   testlardan   va   tarqatmali   materiallardan
foydalanish ham yahshi natija beradi. 
3. 1-4-sinf ona tili darslari bilan tanishtirish va ularning bir-biridan farqi. 
Ma'lumki, boshlang'ich sinf ona tili darsligining adabiy til meyorida amaliy
o'zlashtirishlarga yordam berishdir. Darslikning asosiy qismini xilma-xil mashqlar
tashkil etadi. 
Masalan:K.Qosimova,   S.Fuzailov   va   A.Ne'matova   muallifligidagi   2-sinf
ona tili darsligi 1-sinfda o'tilganlarni takrorlashdan boshlanadi. Bunda gap va so'z
haqidagi bilimlar takrorlanib mustahkamlanadi. Va asta sekin navbatdagi bilimlar
  15 berib   boriladi.   2004-yilda   to'ldirilgan   nashrning   muqovasida   ikkita   o'quvchining
maktab   tomon   ketayotgan   rami   berilgan.   Bu   rasm   o'quvchilarning   shu   darslikka
qiziqishini   oshiradi.   Mashqlarda   uyga   vazifa   va   o'ylab   ko'rish   uchun   berilgan
mashqlarga alohida belgi qo'yilgani juda ma'qul. Ayniqsa kitobning sahifalari did
bilan   jihozlangan.   Berilgan   rasmlar   aniq,   chiroyli   qilib   chizilgan.   Qoidalar   aniq,
tushunarli   qilib   chiziqlar   ichida   berilgan.   Darslik   ohirida   lug'at   berilgan   bo'lib
jarangli   va   jarrangsiz   undoshlar   aniq   ajratib   ko'rsatilgan.   Darslik   foydalanishga
loyiq. 
 
2.bob. Savod o’rgatishda tayyorgarlik davri va imlo ustida ishlash.
Ma'lumki yangi tahrirdagi O'zbekiston Respublikasi Prezidentining “2004-
2009-yillarda   maktab   ta'limini   rivojlantirish   Davlat   umummilliy   dasturi”   ta'lim
tizimida faoliyat ko'rsatayotgan barcha-barchaga katta vazifalar yukladi. Jumladan
yoshlarni   har   tomonlama   bilimli,   yetuk,   komil   inson   bo'lib   yetishishlari   uchun
avvalo ularni savodli o'qish va yozishga o'rgatish zarur. Bu vazifa avvalo ona-tili
darslarida   amalga   oshiriladi.   Yangi   tahrirdagi   DTS   lari   asosida   o'quvchilarga
puxta   bilim   berish   uchun   1-2-sinflarda   haftasiga   4   soatdan,   3-4sinflarda   esa
haftasiga 5 soatdan vaqt ajratilgan. 
Boshlang'ich   sinf   o'quvchilarida   ona-tilidan   bilim   va   malakalarni   hosil
qilish   ishlari   asosan   yozuv   darslarida   amalga   oshiriladi.   Yozuv   darslarining
mazmuni   boshlang'ich   sinf   ona-tili   dasturini   va   maktab   oldiga   qo'yilgan   talablar
asosida belgilanadi. 
Yozuv   darslarini   tashkil   etishda   pedagogika   va   metodika   tavsiyalari
hisobga   olinadi.   Yozuv   darsi   va   unga   qo'yilgan   talablarni   belgilashda   metodika
fani   sohasidagi   yangiliklar,   boshlang'ich   sinflarda   ishlayotgan   eng   tajribali
o'qituvchilarning tajriblari asos qilib olinadi. Shunga alohida e'tibor berish kerakki
har   bir   darsda   o'quvchilarga   bilim   berish   jarayonida   tarbiyaviy   tomonlarga   ham
alohida ahamiyat  berib borish,  uzaro hurmat, mas'uliyatni   his  etish,  tengdoshlari
va  oila  azolariga  hurmat,  g'amho'rlik,  tabiatga  mehr-muhabbat  singari  xislatlarni
singdirib borish kerak. 
  16 O'quv  tarbiya  ishlarida  ko'zlangan  maqsadga  yetishish  
uchun o'quvchilarda quyidagi qobiliyatlarni shakllantirb borish zarur: 
1) Gapdagi so'zlarni o'xshash tomonlariga ko'ra taqqoslab olish. 
2) So'zlar nimani ifoda etishiga ko'ra turkumlarga ajratish. 
3) O'qituvchi tavsiya qilgan yoki o'zi tuzgan reja asosida fikrlarni bayon
ega olish. 
4) Gaplarda grammatik tushunchalarni, orfografik qoidalarni ifodalay 
olish. 
5) Darslikdagi   turli   mashqlar   va   topshiriqlarni   birgalikda   muhokama
qilinganidan keyin uni bajara olsh. 
 
Ona   tili   darslari   savodli   yozuv   darsi   hisoblanadi.   Shuning   uchun   ham
yozma ishlarga alohida e'tibor beriladi. Darsning uchdan ikki qismida o'quvchilar
grammatik, orfografik va nutqiy yozma ishlarni bajaradilar. 
Shuning   uchun   grammatik,   orfografik   bilimlarni   o'zlashtirish   uchun   qund
bilan   ishlashga   to'g'ri   keladi.   Kuzatshlardan   ma'lumki,   darsda   o'quvchilarning
osoyishta   va   mustaqil   ishlarini   ta'minlagan   o'qituvchi   ularning   savodli   bo'lishga
erisha oladi. 
Bunday   darslarda   ko'rgazmali   qurollar,   didaktik   materiallar,   texnika
vositalaridan foydalanish o'z o'rnida bo'ladi. O'quvchilarning dars jarayonida yo'l
qo'ygan   xatolarini   sekin   yotig'i   bilan   tushuntirish   lozim.   O'quvchi   shundagina
yozuvida   yo'l   qo'ygan   xatosini   tushunib   oladi   va   tuzatishga   harakat   qiladi,
bilimlarni   o'zlashtirishga   qiziqishlari   ortib   boradi.   Ayniqsa   boshlang'ich   sinf
o'quvchilarini bajargan ishlarini o'z vaqtida baholab borish ham katta ahamiyatga
ega. 
  Boshlang'ich   sinf   ona-tili   darsliklaridagi   manbalar   oz   bo'lsada   izlanish   metodi
bilan   ishlashni   taqozo   etadi   O'quvchilar   o'qituvchi   rahbarligida   mashq   shartini
o'qib   unda   talab   etgan   topshiriqlarni   aniqlaydilar   savollarga   javob   qidiradilar
undagi   fikrlarni   umumlashtiradilar,   mashqlar   bajaradilar.   Umumlashtirish   va
xulosalar asosida qoidalar ishlab chiqadilar. 
  17  Umuman ona-tili darslarini to'g'ri va qiziqarli tashkil etilishi o'quvchilarni darsga
bo'lgan qiziqishlarini ortiradi. 
  II.   Boshlang'ich   sinf   ona   tili   ta'limida   xato   turlari   va   ularning   kelib   chiqish
sabablari. 
  Boshlang'ich   sinf   o'quvchilarining   yozuvlarida   turli   xatolar   uchrab   turadi.   Bu
uchraydigan xatolarni quyidagi turlarga ajratish mumkin. 
1.   Grafik   xatolar.   Grafik   xatolarga   harf   shakllarini   o'xshata   olmaslik,
harflarning   o'rnini   almashtirib   yozish,   talaffuzi   o'xshash   undoshlarni   aniq
ajratmaslik   natijasida   yozuvda   bir   harf   o'rniga   ikkinchisini   ishlatish   biror   harfni
tushirib   qoldirish   kabi   xatolar   uchraydi.   Shularga   ko'ra   grafik   xatolar   quyidagi
ko'rinishlarda bo'ladi: 
 
 
1. Alisher odobli bola. 
2. Kuz fasli boshlandi 3.   Qobil ikki tup ko’chat ekdi
4.   Olma, o’rmon, to’qmoq.  
1. Fonetik   xatolar.   Bunday   xatolar   so’zlarni   tog’ri   talaffuz   qila   bilmaslik,
sheva   va   dialektlar   ta’sirida   bo’ladi.   Fonetik   xatolar   asosan   quyidagi
ko’rinishlarda bo’ladi. 
 
  18 
 
 
 
 
  Fonetik xatolar  
Dissimilatsiya 
hodisasi natijasida  Dialect va sheva 
xatolari   Assimilatsiya 
hodisasi natijasida  
  Tovushlar almashuvi  
natijasida  
 Grafik xatolar  
Harflar shakllarini buzib 
yozish   So’zda harflar birikmasini 
buzib yozish   Harflarni bir - biriga noto’g’ri 
ulab yozish    
 
Masalan: 1. Borgan edi – boruvdi. (sheva xatolari) 
2. Tomni – tommi. Piyolaga – piylaga. (Assimilatsiya hodisasi) 
3. Go’sht – gosh. G’isht – g’ish 
5.   Devor – devol.    (tovushlar almashuvi) 
 
Xatolar   ustida   ishlashda   orfografik   tahlilni   ahamiyati   katta   bir   necha   gapni
orfografik   jihatdan   to'la   tahlil   qilish   kerak.   Bu   bilan   o'quvchilar   so'z   ma'nosi   va
uning imlosini puxta o'zlashtirib oladilar. O'quvchilarning to'g'ri, xatosiz yozishga
o'rgatish   va   yo'l   qo'yilgan   xatolarni   bartaraf   etish   uchun   quyidagilarga   e'tibor
berish kerak: 
1. Eng   avvalo   o'quvchilarni   to'g'ri   talaffuz   qilishga   o'rgatish.   Ya'ni   so'z
aytilganda   tovushlarni   aralashtirmay,   tovush   tushirib   yoki   orttirib
talaffuz   etmaslik.   Masalan:   kitob   o'rniga   kitob,   ruchka   o'rniga   yuchka,
maktab o'rniga matab deyishga yo'l qo'ymaslik. 
2. Har bir darsda ko'pchilik uchun bir xil uchraydigan tipik xatolar doskada
ko'rsatilib, tuzatiladi. 
3. Ayrim o'quvchilar uchun tegishli xatolar o’sha o'quvchi bilan birgalikda
tuzatiladi. 
  19Marfalogik xatolar  
So’zning 
ma’nosini 
tushunmaslik   Grammatik 
qoidalarni 
bilmaslik   Orfagrafik 
qoidalarni 
unutish   Parishon 
xotirlik   Mexanik 
xatolar   4. Agar o'quvchilar biror qoidani bilmasligi natijasida xatoga yo’l qo’ygan
anashu qoidani takrorlash bilan tushuntirish kerak bo’ladi. 
Xulosa   qilib   shuni   aytish   mumkinki   o’quvchilar   yozuvida   xatolar
bo’lmasligi uchun lug'at ishiga ta'limiy harakterdagi yozma ishlarga ko'proq o'rin
berish   zarur.   Imlosi   qoidalashtirlmagan   va   qiyin   so'zlar   jadvali   tuzilib,   sinf
xonasiga   o'quvchilarga   ko'rinarli   qilib   osib   qo'yilishi   va   uni   vaqti-vaqti   bilan
almashtirib turishsa yaxshi natija beradi. 
 
2.2. Savod o’rgatish jarayonida imloga o’rgatish
 
    O'zbekiston   Respublikasining   mustaqilikka   erishishi   jahonshumul   voqea   bo'ldi
desak   mubolag'a   bo'lmaydi.   Respublikamizdagi   barcha   sohalarda   bo'lgani   kabi
yozuvda ham tub o'zgarish bo'ldi. 
    1993-yil   2-sentabrda   "Lotin   yozuviga   asoslangan   o'zbek   alifbosini   joriy   qilish
to'g'risida" qabul qilingan qonun fikrimizning dalilidir. 
    Iqtisodiy   va   siyosiy   sohalardagi   barcha   islohatlarimizning   provard   maqsadi
yurtimizda   yashayotgan   barcha   fuqorolar   uchun   munosib   shart-   sharoitlarni
tashkil   qilib   berishdan   iboratdir.   Aynan   shuning   uchun   ham   ma'naviy   jihatdan
mukammal rivojlangan insonni tarbiyalash, ta'lim va maorifni yuksaltirish, milliy
o'yg'onish   g'oyasini   ruyobga   chiqaradigan   yangi   avlodni   voyaga   yetkazish
davlatimizning eng muhim vazifalardan biri bo'lib qoladi-degan edi, Prezdentimiz
I.A.  Karimov 1995-yil  fevral   oyidagi  O'zbekiston   Respublikasi   Oliy Majlisining
birinchi sesiyasida. 
Lotin   alifbosi   asosidagi   yozuv   jahonga   keng   tarqalgan   bo'lib,   bu   yozuv
Qadimgi   Rimda   paydo   bo'lgan   miloddan   oldingi   II   asrda   takomillashgan   lotin
alifbosidan   bizning   davrimizgacha   jahonning   70   dan   ortiq   mamlakat   xalqi
foydalanmoqda. Bundan 30 dan ortiq Ovropa, 20 dan ortig'i Osiyo, 20 dan ortig'i
Afrika qit'alaridagi davlatlar xalqlaridir. 
    Dunyoda   5000   xil   til   bor.   Bulardan   6   tasi   til   sifatida   tan   olingan.   Bundan   3
tasining yozuvi lotin yozuvi asosida (ingliz, fransuz, ispan), 3 tasining yozuvi esa
  20 3   xil:   rus   tiliniki   kirill   alifbosida,   arab   mamlakatlariniki   arab   alifbosida,   xitoy
tiliniki esa iyeografik yozuvlardir. 
Maktablarda 1927-1928 yildan boshlanib 1940-yil 8-maygacha lotin yozuvi
asosida   ish   olib   borilgan.   1940   yil   8-maydan   kirill   alifbosi   asosidagi   yangi
alifboga o'tish to'g'risida qonun qabul qilindi. 
 O'zbekiston Respublikasi Oliy Kengashining 1993-yil 2-3 sentabrdagi 12chaqiriq
13-sesiyasida   lotin   yozuviga   o'tish   haqida   qaror   qibul   qilingandan   so'ng   ayrim
muamollar kelib chiqdi. Bu ham bo'lsa 
s- ш , c- ч , n- нг   kabilardagi unsurlar kompyuterda yo’qligi sababli  ushbu harflarni
isloh   qilish   yoki   kompyuterlarni   qayta   ta'mirlash   kerak   edi.   Lotinlashtirish
komissiyasi   bu   muammoni   har   tomonlama   o'ylab   ushbu   harflarni   qayta   isloh
qilish  haqida qaror  qildi, 1995-yil  6-7 may  oyida  O'zbekiston  Respublikasi  Oliy
Kengashi   qarori   bilan   ayrim   o'zgartirishlar   kiritildi,   sh- ш ,   ch- ч ,   ng- нг   birkma
shaklida   qabul   qilindi.   Yangi   alifboda   26   ta   harf,   3   ta   harf   birikmasidan   iborat
alfavit hosil bo'ldi. 
  Yangi   lotin   harflari   asosida   alifboni   joriy   etishi   o'zbek   tilining   talabiga   javob
beradigan   yangi   imlo   qoidalariga   ma'lum   o'zgartirishlar   kiritish   bilan   qabul
qilinishga imkon yaratdi. 
  Shu asosda 1995-yil 24-avgustda Respublika Vazirlar Mahkamasininng 
339 –sonli qarori bilan yangi imlo qoidasi tasdiqlandi. 
  Yangi imlo qoidasi 82 ta bo'lib 8 bo'limdan iborat. 
1. Unlilar imlosi. 
2. Undoshlar imlosi. 
3. Asos va qo'shimchalar imlosi. 
4. Qushib yozish. 
5. chiziqcha bilan yozish. 
6. Ajratib yozish 
7. Bosh harflar imlosi. 
8. Ko’chirish qoidalari. 
  Biz quyida ayrim muhim imlo qoidalari to'g'risida to'xtatib o'tamiz. 
  21 1. Quiyidagi hollarda “s” harfi bilan yoziladi. 
a) So'z   boshida   kelsa;   Masalan:   цирк -sirk,   цех -sex,   центнер -sentner,
Цейлон   чойи -Seylon choyi. 
b) Undoshdan   keyin   kelsa:   концерт -konsert,   акция -aksiya,
Франция Fransiya,  концепция - konsepsiya. 
s) So'z ohirida kelganda:  шприц -shpris,  кварц -kvars,  аизац -abzas kabi. 
2. Unlidan keyin kelgan hollarda–“ Ц ” harfi o'rniga –ts yoziladi:    
Masalan:   Конституция -konstitutsiya,   канализация -kanalizatsiya,   лицей -litsey,
милиция -militsiya,  Греция -Gretsiya. 
  V. Egalik qo'shimchalarning imlosi: 
a) –m, -ng, -si, -miz, -i (si) shaklida tovush orttirmay yoziladi: Masalan: 
aka-akam, aka-akang, aka-akasi, aka-akamiz, aka-akangiz, aka-akalari. 
b) parvo,   obro',   mavqe,   avzo   so'zlariga   I-II   shaxs   egalik   qo'-shimchalari
qo'shilganda bir –y tovushi qo'shib aytiladi va shunday yoziladi: 
Masalan: parvoyim, parvoying, parvoyimiz, parvoyingiz, obruyim, 
obro'ying, obro'yimiz, obro'yingiz. 
III.   shaxs   egalik   qo'shimchasi   parvo,   avzo,   mavqe,   avro   so'zlariga-yi
shaklida:   ovzoyi,   obro'yi,   parvoyi,   mavqeyi;   shaklida,   xudo,   dohiy,   vodiy   kabi
so'zlarga si shaklida qo'shiladi:  
VI. Chiziqchalarning ishlatilishi: 
1. Juft so'zdan qo'shimchalar yordamida yasalgan so'zlar chiziqcha bilan 
yoziladi (-) 
Masalan: baxt-saodatli, xayr-xushlamoq. 
2. Juft  so'z  qismlari  orasida-u (yu)  bog'lovchi  bo'lsa  shu bog'lovchidan  oldin
chiziqcha qo'yiladi va juft qism ajratib yoziladi. 
Masalan: do'st-u dushman, ona-yu bola, keldi-yu ketdi kabi. 
3. Yetakchi va ko'makchi fe'llar bir xil shaklda bo'lsa chiziqcha bilan yoziladi:
Aytdi-qo'ydi, borasan-kelasan, keldi-ketdi. 
  22 4. So'zining -ma, -ba, yordamida birlashgan qismlari chiziqcha bilan yoziladi.
Masalan:   ko'chama-ko'cha,   rang-barang,   dam-badam   kabi.   Lekin   mustaqil
ishlatilmaydigan qism qatnashsa bunday so'zlar qo'shib yoziladi. 
Masalan: darbadar, ro'baro kabi. 
  VII. Tartib sonlarning imlosi. 
1. Tartib   son   arab   raqami   bilan   yozilsa,   -nchi   (-   inchi)   qo'shimchasi   o'rniga
chiziqcha qo'yiladi: 2006-yil 1- yanvar, 5-sinf, 60-yillar, 4-“A” sinf kabi. 
2. Tartib son Rim raqaimda berilsa chiziqcha qo'yilmaydi. 
X sinf, XXI asr, XXXI tom 
VIII. -sh, -ch, ng, harf birikmalarning imlosi. 
Bir tovushli ko'rsatuvchi harflar birikmasi -sh, -ch, ng, birgalikda ko'chiriladi: 
Maslan: mai-shat, pi-choq, ko'-ngil. 
IX. Familiya hosil qiluvchi qo'shimchalar imlosi: 
Familiyalar odatda –ev (-eva), -yev (yeva) hamda –ov (ova) qo'shimchalar
bilan hosil bo'ladi: 
1.   Quyidagi hollarda –ev (-eva) qo'shimchalari 
qo'llaniladi. 
a) So'z asosi -sh, -ch, y, tovush-harflari bilan tugasa: 
Masalan: Tosh-Toshev, Ergash-Ergashev, Qilich-Qilichev, Ubay-Ubayev. 
b) So'z asosi unli bilan tugasa: Jo’ra-Jo’rayev, Ota-Otayev, 
  d) –ov (-ova) qo'shimchasi quyidagi hollarda qo'llanadi; 
  So'z   asosi   -sh,   -ch,   y,   hamda   unlilardan   boshqa   tovush-harflar   bilan   tugasa
qo'llaniladi: 
Masalan:   Turob-Turobov,   Tolib-Tolibov,   Olim-Olimov,   Aziz-Azizova.  
X. Yuklamalarning imlosi. 
  O'zbek tilida yordamchi so'zlardan biri yuklamadir. 
  Yuklamalar 2 xil tarzda qo'llaniladi. 
1) So'z tarzida: faqat, hatto, axir, na 
2) Qo'shimcha tarzda: - mi, -ku, -da, -shi, -a, -ya kabi. 
Yuklama qo'shimchalar imlosiga ko'ra ikki guruhga bo'linadi. 
  23 a) chiziqcha   bilan   yoziladigan   yuklama-qo'shimchalar:   -chi,   -ku,   -u,   -
yu, -a, ya, -da, -e, -ye. 
  Masalan:  sen-chi, keldi-ku, sen-a, uka-ya, o'g'il-u, keldi-da, boring-ye, bo'ldi-ye
kabi. 
b) So'zda   qo'shib   yoziladigan   yuklama-qo'shimchalar:   -   mi,   -oq,   -yoq,
gina, kina, qina, -dir, -yov. 
Masalan:  aytaymi, o'ziyoq, o'qiboq, ozg'ingina, kichikkina, oppoqqina, keldiyov,
jaholat kelsa, aql kochadir, ko'rgandir kabilar. 
2.2.Yozuv darslaridagi ayrim muhim imlo qoidalari. 
O’zbek tilshunosligining imlo bo’limida 1993-1995-yillarda lotin harflari
asosidagi   yangi   o’zbek   alifbosiga   (bu   alifbo   1927-1940-yillarda   O’zbekistonda
qo’llanilgan edi) o’tilishiga tayyorgarlik davrida imlo belgilar tushunchasi hamda
atamasi paydo bo’ldi. 
Ma’lumki,   tinish   belgilar,   asosan,   gapning   tarkibida   qo’llaniladi.   Imlo
belgilari esa yozma nutqda harflarda ishlatiladi. 
Imlo belgilar 3 xil: ko’chish belgisi, tutuq belgisi, chiziqcha (urg’u belgisi
imlo uchun emas, to’g’ri talaffuz qilish uchun xizmat qiladi). 
Ko’chish belgisi alifbodagi 2 harfga, ya’ni o (olmoq) va g (gul) harflariga
qo’yilsa,   bu   harflar   ылка ,   ыро =   so’zlaridagi   “ ы ”   ni,   g’alla   so’zidagi   “\”   ni
ifodalaydi. (o’lka, o’roq, g’alla). 
Ko’chish   belgisi   yozma   hamda   bosma   harflarning   kichik   va   katta   (bosh)
shakllariga   ikki   shakilda   qo’yiladi:   Ő   ő,       (yozma   shakli),   O’   o’,   G’   g’   (bosma
shakli). 
Yozma   kichik   va   katta   o,   g   harflarining   ust   qismiga   to’lqinsimon   chiziq
shaklida   chiziladi,   bosma   kichik   va   bosh   shakillari   esa   shu   harflarning   yuqori
qismi   baravarligida   ularning   o’ng   tomaniga   teskari   vergul   shaklida   bo’ladi,
chunonchi: oq-o’q (yozma shakli őq); gir-gir – g’ir-g’ir (yozma shakli    ). 
Ko’chish   belgili   so’z   yozma   harflar   bilan   bitilganda   shu   so’z   yozib
b’lingandan so’ng o, g harflarining ustki, eni baravarligida chiziladi, bosma kichik
va bosh harflar bilan yozilganda esa shu harflarni yozayotganda belgi qo’yiladi va
keyingi harfni yozishga o’tiladi. 
  24 Ko’chish   belgili   so’zlarni,   agar   so’z   husnixat   qoidalariga   rioya   qilib
yozilayotgan   bo’lsa,   bosma   kichik   va   bosh   harflar   bilan   yozishga   nisbatan
osonroq   bo’ladi,   chunki   ko’chish   belgisi   harfning   ustida   bo’lib,   harflar   tutashib
turadi.  Bosma  harflar   bilan yozilganda  ko’chish  belgili  harf  bilan  undan keyingi
harf   orasida   ma’lum   bo’shliq   bo’ladi   va   so’zning   bo’g’in   tuzilishiga   ham   oz
bo’lsada ta’sir etadi. Bu hol ko’chish belgili harflar so’zning boshlanishida emas,
o’rtasida   bo’lganda   ko’proq   seziladi   chunonchi:   bo’lim,   bo ’ lak,   bo’g’in,   g’alvir,
o’g’ri, bo’yra, bo’hton . 
Boshlang’ich sinflarda xat-savod o’rgatishda yuqoridagi hollarni albatta 
e’tiborga olish zarur. 
Tutuq   belgisi   arabcha   so’zdagina   qo’llaniladi.   Bu   belgi   virgul   shaklida
bo’lib,   yozma   va   bosma   matnlarda   kichik   harfning   yuqori   qismi   balandligida
bo’ladi, xat yozma harflar bilan bitilganda tutuq belgisini qo’yishda qo’l harakati
uzilib,   belgi   qo’yilgach,   navbatdagi   harflarni   yozishda   davom   ettirilaveradi,
chunonchi:  маъно ,  феъл ,  инъом .  Ma’no, fe’l, in’om. 
Tutuq belgisi so’z oxiriga qo’yilmaydi: 
1. Unli   tovush-harflardan   keyin   kelgan   р,   н,   т,   с,   л,   ш   kabi   undosh
tovush-harflardan so’ng qo’yilib, unli tovushni o’zidan oldingi undoshdan ajiratib
aytishga   ishora   qilish   uchun   qo’yiladi,   misollar:   +уръон,   инъом,   =атъий,
машъал, масъуд(а). Qur’on, in’om, qat’iy, mash’al, mas’ud(a). 
2. Asosan   a,   e,   ba’zi   so’zlarda   y   unlisidan   keyin   qo’yilib,   shu   unli
tovushdan keyin ovozning biroz tutilib, cho’ziqroq aytilishiga rioya qilish uchun
qo’yiladi,   chunonchi:   номаъnм   маъ=ул,   меъмор,   шеър,   шуъла,   Ныъмон.
Noma’lum, ma’qul, me’mor, she’r, shu’la, No’mon. 
Eslatma.   Mo’jiza,   mo’tadil,   mo’tabar   kabi   so’zlar   krill   alifbosida   ayirish
belgisi –  ъ  bilan yozilar edi. Bu so’zlar yangi alifboda yozilganda  ы  tovushharfini
ifodalash uchun ko’chish belgisi qo’yiladi. Bir harfga bir-biridan oz farq qiladigan
ikki   belgini   qo’yish   noqulay   hamda   sun’iy   qiyinchiliklar   tug’dirganligi   uchun
mazkur   so’zlarda   tutiq   belgisi   qo’yilmaydi,   ammo   bu   so’zlardagi   o   tovushini
biroz cho’ziqroq aytishni ta’lim jarayonida o’rgatib borish zarur bo’ladi. 
  25 3. Yangi o’zbek alifbosida sholi, shoshmoq kabi so’zlardagi sh tovushi
s va h harflar birikmasi bilan ifodalanadi. 
O’zbek   tili   lug’atidan   oz   bo’lsa-da,   shunday   so’zlar   ham   borki,   ulardagi
yonma-yon  kelgan   s  va  h  tovush-harflari  ikki  hil   nutq  tovushini  ifodalaydi.  Ana
shunday   so’zlarda   s   va   h   bir   tovush   tarzida   emas,   balki   ikki   tovush   ekanligiga
ishora   qilish   uchun   bu   ikki   harf   orasiga   ham   tutuq   belgisi   qo’yiladi,   misollar:
mas’h tortish ( тащорат  = илаётганда ), tas’hih etmoq, as’har ( тонг ), as’hob (sohib
so’zining ko’pligi), Is’hoqov. 
Ayrim so’zlarga tutiq belgisining bo’lish-bo’lmaskigi so’z ma’nosini ham
o’zgartiradi, masalan: 
Sava – sa’va    nasha – nash’a
Davo – da’vo    sher – sh’r 
Qala – qal’a    taqib – ta’qib. 
Sanat – san’at 
Chiziqcha   –   imlo   belgisi.   Chiziq   esa   tinish   belgidir.   Chiziqcha   shakl
jihatdan chiziqning uchdan biriga teng bo’ladi, masalan: 
Bir   –biringizga   xayr-ehsonli,   mehr-oqibatli   bo'lib,   qo'l   berib   so'rashib
yuringlar, shunda dillaringizdagi dili g'ashlik ketadi. (“Hadis”dan). 
O'zbekiston – kelajagi buyuk davlat. 
“O'zbek   tilining   asosiy   imlo   qoidalari”ning   “Chiziqcha   bilan   yozish”
bo'limida   chiziqchaning   qo'yilish   o'rinlari   ko'rsatilgan,   chunonchi:   juft   so'z   va
takror so'z qismlari chiziqcha bilan yoziladi:  el-yurt, qovun-tarvuz, baland-baland
tog'lar, uy-uyiga……. 
Kirill   alifbosi   asosidagi   imlo   qoidalarida   kundalik   sanalarda   (1991- йил
31 август ) raqamdan so'ng chiziqcha qo'yilmasligi qoidalashtirilgan edi (1 мактаб ,
аммо   1   сентабр ).   Yangi   tuzilgan   imlo   qoidalarida   bir   xillikka   erishish   uchun
yuqoridagi hollarda ham chiziqcha qo'yilishi ko'rsatildi: 
1991-yil 31-avgust, 1-sentabr – O'zbekiston Respublikasining Mustaqillik 
bayrami.  
Yozuvda   so'z   qismi   yozilayotgan   qatorga   sig'may   qolsa,   “Ko'chirish
qoidalari” asosida keyingi qatorga ko'chiriladi. Bunday o'rinlarda so'zning sig'may
qolgan qismini ko'chirishdan oldin chiziqcha (-) qo'yib, yangi qatordan yoziladi. 
  26  
 
  27 Foydalanilgan adabiyotlar: 
1. Yangi tahrirdagi DTS - 2005-yil. Boshlang’ich ta’lim jo’rnali 5-son. 
2. Sh. Rahmatullayev, A.Xojiyev O'zbek tiliningimlo lug'ati–1995-yil 
3. Y.Abdullayev – Hamrohim Toshkent – 1996-yil 
4. Abdullaeva K  va  boshqalar.  Savod o'rgatish darslari. T. ,«O'qituvchi».1996 y.  
5. Abdullaeva Q. Raxmonbekova S.   2-sinfda. O'qish darslari. (O'qituvchi kitobi.)
Toshxent.  O'qituvchi, 2004  y.  
6. Abdullaeva  Q. va  boshqalar.  O'qish kitobi.  2-sinf ToshKent. O'zbekiston, 2003-
yil.  
7. G'afforova T., Shodmonov E., Eshturdieva G. «Alifbe»-(«Savod»); «Ona tili», 
T., «O'qituvchi», 1999- yil.  
8. G'afforova   T.   G'ulomova   X.   1-sinfda   o'qish   dasrlari   (O'qituvchi   Kitobi.)
ToshKent.  SHarq  2003 -yil.  
9. SHojalilov   A.   va   boshqalar.   «O'qish   Kitobi»,«O'qituvchi»,   2004-yil.   8
Umarova M. «O'qish Kitobi» 3- sinf uchun. T., «O'qituvchi» 2003- yil.  
10. Umarova   M.   3-sinfda   O'qish   darslari   (O'qituvchi   Kitobi.)   ToshKent   «Ijod
dunyosi» 2003.  
11. SHojalilov   A.   va   boshqalar.   «O'qish   Kitobi»,   «O'qituvchi»,   2004   yil.
ll.Qosimova K., Fuzailov S. «Ona tili», 2-sinf uchun, T., «O'qituvchi», 2003- yil.  
12. Fuzalov   S.,   Xudoyberganova   M.   «Ona   tili»   3-sinf   uchun.   T.,   «O'qituvchi»
2003 -yil.  
13. iKromova   R.   GrammatiKa,   imlo   va   nutq   o'stirishdan   tarqatma   materiallar.
T., «O'qituvchi», 2003- y.  
14. 2-sinfda  o'qitish. Tuzuvchi Mavlonova R.A.T., «O'qituvchi», 1977- y.  
15. IKromova   R.   GrammatiKa,   imlo   va   nutq   o'stirishdan   tarqatma   materiallar.
T.,  «O'qituvchi»,  1993 -yil.  
16. Ma'qulova   B.   va   boshqalar.   Boshlang'ich   sinfdan   tashqari   o'qish
mashg'ulotlari.  T., «O'qituvchi», 1996- yil.  
17. Mirzaev  I. Dars tahlili. T., «O'qituvchi», 1985- yil.  
18. Oripov  K, Obidova M. Ifodali o'qish.  T., «O'qituvchi», 1982- yil.  
19. To'rt  yilliK boshlang'ich sinflar dasturi.  T., «O'qituvchi», 1999- y.  
  28 20. Umarova  M, Hudoyberganov M. Bayonlar to'plami.T."O'qituvchi",1992-y  21.
Qosimova K. Boshlang'ich sinflarda ona tili o'qitish metodiicasi. T., 'O'qituvchi",
1985- yil.  
22. Qosimova   K.,  Ubaydullaeva.2-sinfda  ona  tili   darslari.T.  "O'qituvchi",  1987-
y.  
23. G'ulomov M. Husnixat metodikasi. T., "O'qituvchi", 1976 -yil. 
 
 
 
  29

Savod o’rgatish davri yozuv darslarida imlo ustida ishlash

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha