Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 35000UZS
Hajmi 114.0KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 29 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Telzor Uchun

Ro'yxatga olish sanasi 21 Aprel 2025

9 Sotish

Savod o’rgatish davrida bo‘gin ustida ishlash

Sotib olish
SAVOD O‘RGATISH DAVRIDA  BO‘GIN USTIDA ISHLASH
MUNDARIJA:
KIRISH………………………………………………………………………3
I BOB.  BOSHLANG‘ICH SINFDA  BO‘G‘IN USTIDA ISHLASH
1.1.  B o‘ g‘ in ustida ishlash  …………………………………………………..5
1.2  .  Bo‘ g‘ in ustida ishlash va unli tovushlar ………………………………...
II.BOB.   TOVUSHLAR   VA   HARFLAR,   UNLI   VA   UNDOSH
TOVUSHLARNING XUSUSIYATLARI BILAN TANISHTIRISH.
2.1  Tovushlar va harflar bilan tanishtirish metodikasi……………………… 14  
2.2 Unli va undosh tovushlarning xususiyatlari bilan tanishtirish  
metodikasi……………………………………………………………………..22
XULOSA…………………………………………………………………….30
FOYDALANGAN ADABIYOTLAR……………………….……………..31 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Tovush   murakkab   tushuncha   bo‘lgani   uchun
boshlang‘ich   sinflarda   unga   ta‘rif   berilmaydi.   S h unga   qaramay,   bolalarda   tovush
haqida   to‘g‘ri   ilmiy   tasavvur   amaliy   mashqlar   yordamida   hosil   qilinadi.   Bunda
yetakchi   usul   so‘zdagi   tovushlarniig   talaffuzi   hamda   so‘zning   leksik   ma‘nosi
so‘zdagi   tovushlarning  tarkibiga  bog‘liqligi   ustida   kuzatish   hisoblanadi.   Masalan,
aka,   uka,   opa,   ona,   ota,   kul,   gul,   qora,   qara   kabi   bir   unli   yoki   bir   undosh   bilan
farqlanadigan so‘zlar har xil lug‘aviy ma‘noni ifodalaydi. 
Kurs   ishining   maqsadi:   So‘zning   tovush   tarkibi   ustida   ishlash   savod
o‘rgatish   davridanoq   boshlanadi.   Bolalar   bu   davrda   talaffuz   qilingan   yoki
eshitilgan so‘z tovushlardan tuzilishini bilib oladilar. Ular so‘zni tovush tomonidan
tahlil   qilishga   o‘rganadilar,   ya‘ni   so‘zni   bo‘g‘inlarga   bo‘ladilar,   so‘zdagi
tovushlarni tartibi bilan aytadilar. Bunda tovush tomondan tahlilni harf tomondan
tahlil bilan aralashtirmaslikka alohida ahamiyat beriladi. 
So‘zning   tovush   tarkibini   to‘g‘ri   tasavvur   etish   undagi   harflarni   tushirib
qoldirmay yoki o‘rnini almashtirmay yozish malakasini shakllantirish uchun ham,
so‘zni   to‘g‘ri   talaffuz   qilish   uchun   ham   katta   ahamiyatga   ega.   Shuning   uchun
savod   o‘rgatishdan   so‘ng   ham   so‘zni   tovush   tomondan   tahlil   qilish   mashqlari
yordamida   so‘zdagi   tovushlar   tarkibini   aniqlash   ko‘nikmasini   takomillashtirish
ustida ishlab borish zarur. 
Kurs   ishining   vazifasi:   So‘zning   tovush   tarkibi   ustida   ishlash   savod
o‘rgatish   davridanoq   boshlanadi.   Bolalar   bu   davrda   talaffuz   qilingan   yoki
eshitilgan so‘z tovushlardan tuzilishini bilib oladilar. Ular so‘zni tovush tomonidan
tahlil   qilishga   o‘rganadilar,   ya‘ni   so‘zni   bo‘g‘inlarga   bo‘ladilar,   so‘zdagi
tovushlarni tartibi bilan aytadilar. Bunda tovush tomondan tahlilni harf tomondan
tahlil bilan aralashtirmaslikka alohida ahamiyat beriladi.
PAGE   \* MERGEFORMAT4 So‘zning   tovush   tarkibi   ustida   ishlash   savod   o‘rgatish   davridanoq
boshlanadi.   Bolalar   bu   davrda   talaffuz   qilingan   yoki   eshitilgan   so‘z   tovushlardan
tuzilishini bilib oladilar. Ular so‘zni tovush tomonidan tahlil qilishga o‘rganadilar,
ya‘ni   so‘zni   bo‘g‘inlarga   bo‘ladilar,   so‘zdagi   tovushlarni   tartibi   bilan   aytadilar.
Bunda   tovush   tomondan   tahlilni   harf   tomondan   tahlil   bilan   aralashtirmaslikka
alohida ahamiyat beriladi. 
So‘zning   tovush   tarkibini   to‘g‘ri   tasavvur   etish   undagi   harflarni   tushirib
qoldirmay yoki o‘rnini almashtirmay yozish malakasini shakllantirish uchun ham,
so‘zni   to‘g‘ri   talaffuz   qilish   uchun   ham   katta   ahamiyatga   ega.   Shuning   uchun
savod   o‘rgatishdan   so‘ng   ham   so‘zni   tovush   tomondan   tahlil   qilish   mashqlari
yordamida   so‘zdagi   tovushlar   tarkibini   aniqlash   ko‘nikmasini   takomillashtirish
ustida ishlab borish zarur. 
Kurs   ishining   predmeti:   Savod   chiqarish   davrida   bo‘g‘in   ustida   ishlash
jarayoni.
Kurs ishining obekti:  Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari.
Kurs ishining tarkibiy tuzilishi:   Kurs ishi kirish, 1 bob, 4 band, xulosa va
foydalanilgan adabiyotlar rо‘yxatidan iborat.
PAGE   \* MERGEFORMAT4 I BOB.  BOSHLANG‘ICH SINFDA  BO‘G‘IN USTIDA ISHLASH
1.1  Bo‘g‘in ustida ishlash
Bo‘g‘in   murakkab   tushuncha   bo‘lgani   uchun   boshlang‘ich   sinflarda   uning
qoidasi   berilmaydi.   Dasturga   ko‘ra,   o‘quvchilarda   so‘zni   bo‘g‘inlarga   bo‘lish
ko‘nikmasini   shakllantirish   vazifasi   talab   etiladi.   O‘quvchilar   so‘zni
bo‘g‘inlarga bo‘lishda so‘zda nechta unli bo‘lsa, shuncha bo‘g‘in bo‘ladi, degan
tushunchaga   asoslanadilar.   Bu   tushunchani   ular   savod   o‘rgatish   davridayoq
hosil   qiladilar.   Kalit   so‘zlar:   Undosh   va   unli   tovushlar,   O‘zbek   grafikasi,
ko‘nikma,   og‘zaki   va   yozma,   bo‘g‘in.   Bolalar   yozilgan   so‘zdan   dastlab   unli
harfni topadilar, keyin so‘zda nechta unli bo‘lsa, uni shuncha qism (bo‘g‘in)ga
bo‘ladilar.   1-sinfda   o‘quv   yilining   birinchi   yarmida   og‘zaki   va   yozma   tarzda
bo‘g‘inlarga   bo‘lish,   shuningdek,   o‘qituvchi   topshirig‘iga   ko‘ra,   muayyan
bo‘g‘inli   so‘z   tanlash   mashqlari   har   darsda   o‘tkaziladi.   So‘zni   bo‘g‘inlarga
to‘g‘ri   va   tez   bo‘lish   ko‘nikmasini   hosil   qilish   1-sinfda   o‘tkaziladigan   muhim
mashqlar   qatoriga   kiradi.   O‘quvchilar   o‘qish   va   yozish   jarayonini   egallashda
mana shu ko‘nikmaga tayanadilar. O‘zbek grafikasida bo‘g‘in tamoyili yetakchi
tamoyil   hisoblanadi.   O‘quvchi   so‘zni   to‘g‘ri   yozish   uchun   uni   avval
bo‘g‘inlarga   bo‘ladi.   Bo‘g‘inlardagi   tovushlarning   o‘zaro   bir-biriga   ta   ’sirini
aniqlaydi,   undosh   va   unli   tovushlarni   ifodalash   uchun   zarur   harflardan
foydalanadi.   O‘quvchi   quyidagicha   m   uhokam   a   yuritadi:   —   “ Vatan ”   so‘zida
ikki bo‘g‘in bor. Birinchi bo‘g‘inga va; ya’ni v, a harflarini yozaman, ikkinchi
bo‘g‘inga   tan:   ya’ni   t,   a,   n   harflarini   vozaman.   O‘quvchi   so‘zni   bo‘g‘inlarga
bo‘lish,   bo‘g‘indagi   har   bir   tovushning   o‘rnini,   tartibini   aniq   ko‘z   oldiga
keltirib,   bo‘g‘inlab   aytish   ko‘nikmasiga   ega   bo‘lsa,   so‘zdagi   harflarni   tushirib
qoldirmay,   o‘rnini   almashtirmay   yoza   oladi.   Shuning   uchun   bo‘g‘in   ustida
ishlashga   so‘zni   bo‘g‘inlab   ko‘chirib   yozish.   bo‘g‘inlab   diktovka   bilan   yozish
(bo‘g‘inlab izohlab yozish) mashqlarini ham kiritish lozim. Ikkinchidan, so‘zni
bo‘g‘inlarga   bo‘lish   ko‘nikmasi   o‘quvchilar   uchun   so‘zning   oldingi   qatorga
sig‘may   qolgan   qismini   keyingi   qatorga   bo‘g‘inlab   to‘g‘ri   ko‘chirish   uchun
zarur. O‘quvchilar “So‘zlar bir yo‘ldan ikkinchi yo‘Iga bo‘g‘inlab ko‘chiriladi”
PAGE   \* MERGEFORMAT4 va   “Bir   harfdan   iborat   bo‘g‘inni   oldingi   yo‘lda   qoldirib   yoki   keyingi   yo‘lga
ko‘chirib bo‘lm aydi” degan asosiy bo‘g‘in ko‘chirish qoidalarini 1- sinfdayoq
o‘rganadilar.   Oddiy   tuyulgan   birinchi   qoida   ham   so‘zni   bo‘g‘inlarga   bo‘lish,
bo‘g‘in ko‘chirish qoidasiga mos keladigan maktab, Ra ’no, singil kabi so‘zlar
misolida   juda   ko‘p   mashqlar   bilan   mustahkamlashni   talab   etadi.   Bolalar,
ayniqsa,   singil,   ko‘ngil,   tongi   kabi   so‘zlarni   bo‘g‘inga   bo‘lishda   qiynaladilar,
chunki   bu   so‘zlarda   bitta   jarangli   undosh   tovaish   ng   harf   birikmasi   bilan
ifodalanadi.   Bu   so‘zlarni   bo‘g‘inga   bo‘lishda   bu   ikki   harf   singlim,   ko‘ng-lim,
tong-gi so‘zlaridagi kabi oldingi bo‘g‘inda qolishi, yoki si-ngil, ko‘-ngil, to-ngi
so‘zlaridagi kabi keyingi bo‘g‘inga ko‘chirilishi kerak (Bir tovushni ifodalagan
harfni   ikkiga   bo‘lib   bo‘lmaydi).   Keyingi   qoida   esa   aka,   ota,   oila,   mudofaa,
mutolaa   kabi   so‘zlar   misolida   yanada   ko‘proq   mashq   bilan   o‘rgatish   va
mustahkamlashni talab etadi. Bu qoidalar keyingi sinflarda yangi murakkabroq
so‘zlar   misolida   mustahkamlab   boriladi.  Dasturga   ko‘ra,   tutuq  belgili   {ma’no,
sun’iy kabi) so‘zlarni bo‘g‘inga bo‘lish va ko‘chirishda tutuq belgisi  har doim
birinchi   bo‘g‘inda   bo‘lishi,   katta,   ikki   kabi   ikkita   bir   xil   undoshli   so‘zlarni
bo‘g‘inga   bo‘lganda   ikkita   bir   xil   undoshning   biri   oldingi   bo‘g‘inda   qolishi,
ikkinchisi   keyingi   bo‘g‘inga   o‘tishi   (kat-la,   ik-ki   kabi)   o‘quvchilarga   2-
sinfdayoq   o‘rgatiladi.   Savod   o‘rgatish   davridayoq   bolalar   grammatika   va
imlodan   ayrim   materiallarni   amaliy   o‘zlashtira   boradilar,   ya'ni   ularga   mavzu
tushintirilmaydi.   bolalar   og‘zaki   va   yozma   nutqni   o‘zlashtirish   va   yozma
mashqlarni   bajarish   bilan   o‘quv   yilining   ikkinchi   yarmida   yoki   keyingi
sinflarda   o‘rganiladigan   mavzularni   o‘zlashtirishga   tayyorlanadilar.   Savod
o‘rgatishning birinchi oylaridayoq bolalar Omon, Tolib, Lola, Naima kabi juda
ko‘p   ismlarni   o‘qiydilar   va   kishilarning   ismlari   o‘qiydilar   va   kishilarning
ismlari   bosh   harf   bilan   yozilishini   amaliy   o‘zlashtira   boradilar.   Bu   bilan   ular
keyinroq   o‘rganiladigan   kishilarning   ismi   bosh   harflar   bilan   yozilishiga   doir
imlo   qoidasini   o‘zlashtirishga   tayyorlanadilar.Til-dil,   olti-oldi   kabi   so‘zlarni
o‘qishni   mashq   qilish   jarangli   va   jarangsiz   undoshlarni   o‘zlashtirishga,   son-
sana,   gul-gulchi-guldon-gulzor,   bog‘-bog‘bon,   kabi   so‘zlarni   o‘qishni   mashq
PAGE   \* MERGEFORMAT4 qilish esa bolalarni “O‘zakdosh so‘zlar” mavzusini o‘zlashtirishga tayyorlaydi.
Propedevtik   mashqlar   tizimi   boshang‘ich   sinflar   grammatika   va   imlo
dasturining  bosqichli  izchillik  tamoyili   asosida  tuzilishiga   mos   keladi.  Amaliy
ishlar natijasida bolalarda ma'lum nutq tajribasi, til qoidalarini, uning tarkibi va
yasalishini,   boshqa   so‘zlar   bilan   bog‘langanda   o‘zgarishini   kuzatish   tajibasi
to‘plana   boradi.   Mana   shu   tajribalar   asosida   o‘quvchilar   nazariy
umumlashmalarni   o‘zlashtiradilar,   bular   asosida   esa   gramatik   tushincha   va
arfografik   qoidalar   shakllanadi.   Gap   ustida   ishlash.   Fikr   almashish,   aloqa   -
aralashuv gap vositasida amalga oshiriladi, shuning uchun ham gapni o‘qishga,
gap   tuzishga,   gap   mazmunini   aniqlashga,   gapni   to‘g‘ri   yozishga   oid   amaliy
bilimlar   savod   o‘rgatish   davridan   boshlab   shakllantiriladi.O‘quvchilarda   nutq,
uning og‘zaki  va yozma shaklda bo‘lishi, nutqning gaplardan hosil  bo‘lishi  va
gap   haqida   amaliy   tushincha   darslikdagi   mazmunli   rasmlar   asosida   hosil
qilinadi.   Buning   uchun   o‘qituvchi   rasm   yuzasidan   3-4so‘zli   savollar   tuzib
keladi.   Masalan:
1.   Rasmda   nima   tasvirlangan?   2.Aziz   dalada   nima   qiladi?
3.   Kimlar   bog‘da   olma   teryapti?   O‘quvchilar   javobi   gap   nusxasi   xattaxtada
quyidagicha   tasvirlab   beriladi.   O‘quvchilar   javobidan   nima   hosil   bo‘lgani
aniqlanadi. So‘ng o‘qituvchi xattaxtada hikoyaning nusxasi chizilganini aytadi.
o‘quvchilar   nusxalarni   kuzatadilar.O‘qituvchi   birinchi   nusxa   1-berigan
savolning   -   gapning   javob   gapi   ekanini   aytadi.   So‘ngra   o‘quvchilarga   nechta
savol   berilganini   aniqlash   topshirig‘i   beriladi.   Ularga   “Chiziqning   boshi   nima
uchun burchakli? Oxiriga nima qo‘yilgan?” kabi savollar bilan murojat qilinadi.
Ular   “3   ta   savol-3   ta   gap   berilgan   edi,   shuning   uchun   3ta   javob   -3ta   gapning
nusxasi   chizilgan”   deyishadi.   O‘quvchilarning   javobi   hisobga   olgan   holda
gapning   boshlanishi   burchakli   chiziq   bilan   ko‘rsatilishi,   oxiriga   gapning
tugaganligini   bildiruvchi   tinish   belgisi   nuqta   qo‘yilgani   tushintiriladi.
o‘quvchilarning   javobini   tartiblashtirib   va   to‘ldiri,   quyidagicha   xulosa
chiqariladi. Demak nutqning gaplardan tuzilar  ekan. Nutqda 2,3,4 ta va undan
ham   ko‘p   gap   bo‘ladi.   gapning   boshlanishi   burchakli   chiziq   bilan   belgilanadi,
PAGE   \* MERGEFORMAT4 gapning   tugagan   joyiga   nuqta   qo‘yiladi.[9]
Navbatdagi   darslarda   gapning   boshqa   xuo‘tilayotgan   mavzu   va   rasmlarga
bog‘liq holda o‘rgatib boriladi. Umuman, xat-savod o‘rgatish jarayonida o‘qish
va yozuv darslarida gap, gapning so‘zlardan tuzilishi, gapda so‘zlarning alohida
alohida yozilishi gapning oxiriga mazmuniga qarab nuqta, so‘roq, undov belgisi
qo‘yilishi,   gapning   birinchi   so‘zi   bosh   harf   bilan   yozilishi   haqida   amaliy
tushincha   beriladi.   Gap   yuzasida   quyidagicha   mashq   turlarida   foydalanish
mumkin:   1.   O‘qituvchi   va   o‘quvchilardan   biri   aytgan   gapni   o‘quvchilarning
xattaxtada chizma shaklidatasvirlashivatushintirishi. 2. o‘qituvchi tavsiya qilgan
gap   chizmasini   o‘quvchilarning   izohlashga   va   unga   mos   gap   tuzishi.   Bunda
o‘qituvchi   tuzadigan   gap   alifbe   va   yozuv   daftarlaridagirasmlar   asosidabo‘ladi.
3. Berigan mazmunli rasm asosida tuzilgan hikoyadan o‘rganilayotgan tovush-
harf   qatnashgan   so‘z   bor   gap   ajratib   olinib,   uning   chizmasi   xattaxtada
chizdiriladi.  Shundan  so‘ng   o‘sha   so‘z  bo‘g‘in  -tovush  jihatdan  tahlil  qilinadi.
4.   Rasm   asosida   uzilgan   hikoyadan   istalgan   gapning   chizmasini   xattaxtada
ifodalash.   Bunda   o‘quvchilarning   gapni   bir   butin   holda   xotirasida   saqlagani,
gapga   xos   xususiyatlarni   ongli   o‘zlashtirgani   aniqlanadi.   Bu   jarayonda   bir
necha   o‘quvchiga   birnechagaphizmasichizdirilishmumkin.   5.   Hikoyadan
berilgan   chizmaga   mos   gapni   ajratib   olish   va   izohlab   berish.
6. Hikoyadagi  har  bir  gapning  nusxasini  chizdirish.  Hikoya  dastlab  2-3,  so‘ng
4-5   gapli   bo‘lishi   zarur.   Tuzilgan   hikoyani   o‘qituvchi   qayta   aytib   turadi,
o‘quvchilar   bittadan   uni   xattaxtada   ifodalaydi.   Hikoyaning   nusxasi   shu   tariqa
xattaxtada   o‘z   isodasinitopadi.   Misol:Mana   kattadala,   Bolalar   bodring
terdilar.Dehqon   ularga   rahmat   aytdi,   7.   Kartochkalar   bilan.   bunda   bir   necha
o‘quvchilarga   quyidagicha   shakllar   chizilgan   kartochkalartarqatiladi.
1.2.3.So‘ngra   ularga   har   bir   kartochkani   o‘z   o‘rniga   qo‘yib,   gab   tuzish   va
tushintirib   berish   topshirig‘i   beriladi.   Bunday   topshiriqlar   o‘tirgan
o‘quvchilarga   kartochkalarda   bajarilishi   mumkin.   Hech   bo‘lmaganda
o‘quvchilarning to‘g‘ri bajarilgan-bajarilmaganini so‘rash lozim. Gapni so‘zlar
qo‘shib   kengaytirish   va   uni   chizmada   ifodalash.   Bunda   o‘qituvchi   gapdagi
PAGE   \* MERGEFORMAT4 narsalarning   belgilarini   topishga   undovchi   savollar   beri   b   turiladi.   (Qanday?
olmalar,   qachon?   terdi,   qayerdan?   terdi   va   shu   kabi).   Bunday   ishlarni
o‘quvchining bilish faolligini oshiradi, darsga qiziqish uyg‘otadi. Bu jarayonda
o‘quvchilar gapning yozilishi bilan bog‘liq imloviy bilimlarni egallab boradilar,
ularning   gapni   to‘g‘ri   tuzish   malakalari   rivojlanadi,   hikoyada   (matnda)gaplar
bir-biri   bilan   mazmunan   bog‘liq   bo‘lishini   anglashga   tayyorlabboradi.
Yuqoridagi   mashqlar   savod   o‘rgatish   darslari   davomida   izchil   uyushtirib
boriladi.   Bu   xil   mashqlar   o‘quvchilar   tomonidan   yo‘l   qo‘yiladigan   tipik
xatolarni   xatolarning   (gap   chegarasining   farqlamaslik)   oldini   olish   imkonini
yaratadi.   O‘quvchilar   gapning   ohangiga,   to‘ztamlariga   e'tibor   berib,   uni
chegaralab olishga o‘rganadilar.[7]
PAGE   \* MERGEFORMAT4 1.2.  Bo‘ g‘ in ustida ishlash va unli tovushlar .
Boshlang‘ich   sinflarda   ona   tili   ta‘limi   mazmuni   ta‘lim   mazkur   bosqichiga
qo‘yilgan   talablardan   kelib   chiqib   belgilanadi.   Kichik   yoshdagi   o‘quvchilarning
og‘zaki va yozma nutqni egallashlarida fonetikadan olgan bilimlarining ahamiyati
katta: 
a)   fonetik   bilimga   asoslangan   holda   1-sinf   o‘quvchilari   savod   o‘rganish
davrida o‘qishni va yozishni bilib oladilar; 
b)   fonetik   bilim   so‘zni   to‘g‘ri   talaffuz   qilish   (tovushlarni   to‘g‘ri   talaffuz
qilish,   urg‘uli   bo‘g‘inni   ajratish,   orfoepik   me‘yorga   rioya   qilish)   asosini   tashkil
etadi; 
v)   fonetik   bilim   morfologik   va   so‘z   yasalishiga   oid   bilimlar   bilan   birga
o‘quvchilarda   qator   imloviy   malakalar   (jarangsiz   va   jarangli   undoshlarning
yozilishi) shakllantirish uchun zamin bo‘ladi; 
g)   fonetik   bilim   gapni   ohangiga   ko‘ra   to‘g‘ri   aytish,   logik   urg‘u   va   gap
qurilishidagi to‘xtamlarga rioya qilish uchun zarur; 
d)   so‘zning   tovush   tomonini   bilish   uning   ma‘nosini   tushunish   va   nutqda
ongli qo‘llash uchun muhimdir; hózir va hozúr, átlas va atlás so‘zlari ma’nosidagi
farq   faqat   urg‘u   orqali   ajratiladi.   So‘zning   tovush   tomonini   tasavvur   qilish
so‘zlarni   talaffuzda   farqlash,   ayrim   so‘zlarni   to‘g‘ri   talaffuz   qilish   va   qo‘llash
uchun zarur. 
O‘qituvchi boshlang‘ich sinflarda o‘qitiladigan barcha fanlarga oid darslarda
so‘zni   aniq   va   to‘g‘ri   talaffuz   qilish   ustida   doimiy   ishlab   boradi,   shu   maqsadda
ko‘pincha so‘zni tovush tomondan tahlil qilishdan foydalanadi. 
Maktab   dasturiga   muvofiq,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   fonetik-grafik
ko‘nikmalar tizimini hosil qiladilar: tovushlar va harflar, unli va undosh tovushlar,
jufti bor jarangli va jarangsiz undoshlar, jufti yo‘q jarangli va jufti yo‘q jarangsiz
undoshlar;   so‘zni   bo‘g‘inlarga   bo‘lish,   urg‘uli   bo‘g‘inni   ajratish   ko‘nikmalariga
ega bo‘ladilar. 
PAGE   \* MERGEFORMAT4 Bolalar   maktabga   kelgunga   qadar   ham   nutqning   tovush   qurilishini   amaliy
o‘zlashtiradilar,   ammo   ular   maxsus   o‘qigunlariga   qadar   so‘zni   bo‘g‘inlarga
bo‘lishni,   so‘zdagi   tovushlarni   izchil   talaffuz   qilishni   bilmaydilar.   1-sinf
o‘quvchilarida   so‘zni   to‘g‘ri   talaffuz   qilish,   bo‘g‘inlarga   bo‘lish,   undagi   har   bir
tovushni   tartibi   bilan   aniq   aytish   ko‘nikmasini   shakllantirish   ustida   maqsadga
muvofiq   ishlash,   o‘z   navbatida,   analiz,   sintez,   taqqoslash,   guruhlash   kabi   aqliy
mashqlarni bilib olishga, shuningdek, tovushlarning tabiati, so‘z tarkibida birbiriga
ta‘siri kabi ayrim elementar bilimlarni o‘zlashtirishga imkon beradi. 
1-sinfda   fonetika   va   grafikani   o‘rganishga   katta   o‘rin   beriladi,   chunki
o‘quvchilar o‘qish va yozish jarayonini shu sinfda egallaydilar. Bu bilimlar keyingi
sinflarda mustahkamlanadi, takomillashtiriladi. 
Boshlang‘ich   sinflarda   ona   tili   o‘qitish   metodikasi   o‘z   predmeti   va
vazifalariga mos ravishda quyidagi tekshirish metodlaridan ham foydalanadi: 
1. Ilg‘or o‘qituvchilar ish tajribasini umumlashtirish. 
2. Boshlang‘ich   sinflarda   ona   tili   o‘qitish   metodikasi   sohasidagi   meros   va
yangiliklarni o‘rganish. 
3. Ta‘lim   berishning   u   yoki   bu   usullari   va   vositalarining   foydali   ekanini
tekshirish. 
4. Ona   tilidan   o‘quvchilarning   o‘qishlari,   yozuvi,   mustaqil   va   ijodiy   ishlari
ustidan kuzatish olib borish. 
5. O‘quvchilar ijodiy faoliyatining natijalarini og‘zaki qayta hikoyalash, yozma
ish kabi usullar yordamida tahlil qilish. 
Yuqoridagi   tekshirish   metodlari   ushbu   fanning   davr   talabidan   kelib   chiqib
rivojlanishida   katta   ahamiyat   kasb   etadi.   O‘zbekistonda   o‘qitishning   o‘ziga   xos
usullari   mavjud   bo‘lgan   va   ular   rivojlanib   borgan.   Bu   jarayon   silliq   kechmagan,
ba‘zi   xato   va   kamchiliklarga   ham   yo‘l   qo‘yilgan.   C h unonchi,   XX   asrning   20-
yillarida   maktabni   rivojlantirishda   juda   jiddiy   xatolarga   yo‘l   qo‘yildi.   Kompleks
dasturlarda ona tilini o‘rganish tizimi buzildi: grammatik, orfografik ko‘nikmalarga
yetarli   ahamiyat   berilmadi.   Savod   o‘rgatishda   yaxlit   so‘z   metodi   tilning   fonetik
PAGE   \* MERGEFORMAT4 xususiyatlariga   mos   kelmadi,   analitik-sintetik   ishlar   ta‘minlanmadi,   puxta,   to‘g‘ri
yozuv masalalari uchun zamin yaratilmadi. 
Keyinchalik   1931-yil   5-sentyabrda   qabul   qilingan   ―Boshlang‘ich   va   o‘rta
maktab   haqida gi,   1932-yil   25-avgust   qabul   qilingan   “Boshlang‘ich   va   o‘rta‖
maktab   o‘quv   dasturlari   rejimi   haqida”gi   qarorlar   yuqoridagi   kabi   yo‘l   qo‘yilgan
xato   va   kamchiliklarni   bartaraf   qilishda   va   o‘quv   mashg‘ulotlari   tizimini   ishlab  
chiqishda maktabga va o‘qituvchilarga yordam berdi. 
O‘tgan asrning 50-70-yillari mobaynida boshlang‘ich sinflarda ona tili o‘qitish
metodikasi sohasida anchagina qo‘llanmalar yaratildi. Bu yillarda ona tili o‘qitish
metodikasi   fan   sifatida   rivojlana   boshladi,   umumiy   pedagogik,   didaktik   va
psixologik   xarakterdagi   ilmiy   tekshirishlarning   natijalari   ona   tili   o‘qitish
metodikasini   takomillashtirish   va   yangi   metodika   yaratishga   imkon   berdi.  
1955-yildan   boshlab   pedagogika   institutlari   qoshida   boshlang‘ich   ta‘lim
o‘qituvchilari tayyorlaydigan fakulьtetlar ochila boshlandi. 
Mustaqillikning  dastlabki  yillaridanoq  ona  tili   o‘qitishga  katta  ahamiyat   berila
boshlandi.   Bunda   1989-yil   21-oktyabrda   “O‘zbek   tiliga   Davlat   tili   maqomini
berish haqida”gi qaror alohida o‘rin tutadi. 
Ta‘lim   sohasidagi   bu  o‘zgarishlar   ona  tili  o‘qitish  metodikasida   ham   bir  qator
imkoniyatlarni yuzaga keltirdi. Bu yangiliklardan ko‘plari maktablarda amaliyotga
tatbiq qilinmoqda, ba‘zilari hozircha sinovdan o‘tkazilmoqda.[12]
SHunday   qilib,   fan   sifatida   ona   tili   o‘qitish   metodikasining   o‘z   predmeti,
vazifasi,   nazariy   va   ilmiy   sohasi   bo‘lib,   bir   qator   fanlar   o‘rtasida   uning   ma‘lum
o‘rni   bor.   Bu   fan   ham   boshqa   fanlar   kabi   rivojlanib,   taraqqiy   etib   bormoqda.   Til
fikrni   shakllantirish   va   bayon   qilish,   taassurot,   his-kechinmalarni   ifodalashda
muhim   o‘rin   tutadi.   Til   jamiyat   a‘zolarining   bir-biri   bilan   o‘zaro   aloqasi   uchun
xizmat qiladigan vositadir. Bu vosita qanchalik takomillashsa, fikr shunchalik aniq,
ta‘sirchan   ifodalanadi.   Demak,   kishilarning   o‘zaro   munosabati,   his-tuyg‘ulari,
kechinma   va   holatlari   til   vositasida   aniqlashadi.   Maktabda   ona   tilini   chuqur
o‘rganish   zarurati   tilning   bajaradigan   asosiy   vazifalaridan   kelib   chiqadi.
PAGE   \* MERGEFORMAT4 K.D.Ushinskiy   boshlang‘ich   maktab   o‘quv   predmetlari   tizimida   ona   tiliga   katta
ahamiyat berib, uni markaziy va yetakchi predmet hisoblagan. 
Ona   tili   boshqa   fanlarni   o‘qitish   vositasi   hamdir:   jamiyat   tarixi   ham,   tabiiy
fanlar ham ona tili yordamida o‘rganiladi. Demak, ona tili bolaning umumiy kamol
topishida ham, bilim va mehnatga havasini  uyg‘otishda ham alohida o‘rin tutadi.  
PAGE   \* MERGEFORMAT4 II.BOB.   TOVUSHLAR   VA   HARFLAR,   UNLI   VA   UNDOSH
TOVUSHLARNING XUSUSIYATLARI BILAN TANISHTIRISH.
2.2 Tovushlar va harflar bilan tanishtirish metodikasi.
Tovush   -   Nutq   jaroyonida   real   talaffuz   qilingan,   qulog‘imiz   bilan   eshitgan
eg   kichik   va   boshqa   mayda   bo‘lakka   bo‘linmaydigan   nutq   parchasidir.   Biz
tovushlarni   aytamiz   va   eshitamiz.   Og‘zaki   nutqning   tovush   tizimini   o‘rganadigan
tilshunoslik bo‘limi fonetika (yunoncha-phone ―tovush degani)deyiladi. ‖
Harf- tovushning yozuvdagi shartli belgisidir. Harflarni ko‘ramiz, yozamiz,
o‘qiymiz. Harflar fonemalarning yozuvdagi aksi, tasviridir. 
Savod   o‘rgatishda   tovush-harf   bilan   tanishtirish   unlilardan   boshlanadi.
Hozirgi   o‘zbek   tilida   6   ta   unli   fonema   mavjud:   a,   o,   i,   e,   u,   o‘.   Ma‘lumki,   nutq
tovushlari   ikki   katta   guruhga   bo‘linadi:   unli   tovushlar   va   undosh   tovushlar.   Buni
o‘quvchilarga tushuntirishda ularning quyidagi belgilari hisobga olinadi:
1. talaffuz   qilinish   usuli   (unli   tovush   talaffuz   qilinganda   havo   oqimi   og‘iz
bo‘shlig‘idan erkin ravishda o‘tadi, undosh tovush talaffuz qilinganda, havo og‘iz
bo‘shlig‘ida to‘siqqa uchraydi); 
2. ovoz va  shovqinning  ishtiroki  (unli  tovushlar   faqat  ovozdan  iborat,  undosh
tovushlar   talaffuz   qilinganda   shovqin   eshitiladi,   ba‘zan   shovqin   va   qisman   ovoz
eshitiladi); 
3. bo‘g‘in   hosil   qilish   xususiyati   (unli   tovushlar   bo‘g‘in   hosil   qiladi,   undosh
tovushlar bo‘g‘in hosil qilmaydi). 
O‘quvchilar   bu   belgilarni   yodlab   olishlariga   yo‘l   qo‘ymaslik,   aksincha,
1sinfdanoq   bolalarda   tovushni   talaffuz   qilganda,   ovoz   yoki   shovqin   eshitilganda
nutq   a‘zolarining   vaziyatini   kuzatish   ko‘nikmasini   o‘stirib   borish   lozim.   Bunday
kuzatishlar IV sinfda davom ettiriladi va umumlashtiriladi. 
Tovushlarni   o‘zlashtirishga   bunday  yondashish,   unli   va   undosh   tovushlarni
puxta o‘zlashtirishga imkon berishi  bilan birga, o‘quvchilarning aqliy qobiliyatini
o‘stirish vazifasini ham bajaradi; xususan, bolalar kuzatilgan hodisaning bir necha
belgilarini taqqoslashga, umumlashtirishga o‘rganadilar. O‘zbek tili yozuvi tovush
PAGE   \* MERGEFORMAT4 yozuvi   hisoblanadi,   chunki   tovush   yozuvda   harflar   bilan   ifodalanadi.   1-sinf
o‘quvchilari quyidagilarni bilib olishlari lozim: 
 tovushni talaffuz qilamiz va eshitamiz; 
 harfni ko‘ramiz, o‘qiymiz va yozamiz; 
 harf – tovushning yozuvda ifodalanadigan belgisi.
O‘quvchilar   ko‘pincha  tovush  bilan harfni  aralashtirib,  xatoga yul   qo‘yadilar.  
Ularda grafik malakani shakllantirish uchun quyidagilarni o‘rgatish zarur: 
 bir undosh harf yozuvda ikki undosh tovushni ifodalashi mumkin 
 (masalan, maktab so‘zidagi b harfi p tovushini, maktabim so‘zidagi b harfi b
tovushini ifodalaydi); 
 jo‘ja,   jajji   so‘zlaridagi   j   tovushi   (jarangli,   portlovchi)   ham,   jurnal,   vijdon
so‘zlaridagi j tovushi (jarangli, sirg‘aluvchi) ham bitta j harfi bilan ifodalanadi; 
 tong,   keng   so‘zlaridagi   uchinchi   jarangli   undosh   tovush   (ng)   ikki   harf
birikmasi (ng) bilan ifodalanadi; 
 sh, ch harf birikmalari ham bir tovushni ifodalaydi (shamol, choy). 
O‘quvchilarga   jarangli   va   jarangsiz   undosh   undoshlar   ham   tovushlar
talaffuzini kuzatishga asoslanib tanishtiriladi. Bunda jufti bor jarangli va jarangsiz
undoshlar   ajratiladi.   Kuzatishda   o‘quvchilar   faol   qatnashishi   va   ularga   jufti   bor
jarangli   undosh   bilan   jarangsiz   undoshlarni   ajratish   qanchalik   muhim   ekanini
yaqqol   ko‘rsatish   uchun   faqat   bitta   undosh   tovush   bilan   farqlanadigan   baqir   –
paqir,   gul   –   kul,   dil   –   til,   zina   –   sina,   joy   –   choy   kabi   so‘zlardagi   tovushlarni
taqqoslash maqsadga muvofiq. 
Bunda o‘qituvchi o‘quvchilar diqqatini b-p, v-f, g-k, d-t, z-s, j-ch tovushlari
biri jarangli, ikkinchisi jarangsiz undoshdan iborat tovush juftlarini hosil qilishiga
qaratadi,   ularning   talaffuzidagi   farqni   amaliy   tushuntiradi   (jarangli   undosh
tovushlarda   shovqin   va   qisman   ovoz   qatnashadi,   jarangsiz   undoshlarda   esa   faqat
shovqin eshitiladi). 
Xat   taxtaga quyidagicha yozib qo‘yiladi: 
Jufti bor jarangli undoshlar: b, v, g, d, z, j, җ, g‘ 
Jufti bor jarangsiz undoshlar: p, f, k, t, s, ch, sh, x. 
PAGE   \* MERGEFORMAT4 Jufti   yo‘q   jarangli   va   jufti   yo‘q   jarangsiz   undoshlar   bilan   ham   o‘quvchilar
har   xil   fonetik   sharoitda   tovushlarni   talaffuz   qilishni   kuzatish   jarayonida
tanishtiriladi.  
Buning   uchun   o‘quvchilar   so‘z   oxirida   yoki   unli   tovushdan   oldin   kelgan   ko‘l,
bilim,   otam,   olmos;   quyon,   bino;   shifoner,   fabrika;   tong,   singil;   qo‘y,   kiyik   kabi
so‘zlardagi   jarangli   undoshning   talaffuzini   taqqoslaydilar   va   l,   m,   n,   r,   ng,   y
jarangli   undosh  tovushlar   talaffuz  qilinganda,  ovoz  va shovqin  eshitilishini,  ya‘ni
jarangli   undosh   tovush   ekanini,   bularning   jarangsiz   jufti   yo‘qligini   (jufti   yo‘q
jarangli undosh tovush ekanini) bilib oladilar. 
Xuddi   shunga   o‘xshash   usulda   o‘quvchilar   q,   h   undoshlari   talaffuz
qilinganda,   faqat   shovqin   eshitilishini,   jarangsiz   undosh   tovush   ekanini,   jarangli
jufti yo‘qligini (jufti yo‘q jarangsiz undosh tovush ekanini) bilib oladilar. Kuzatish
natijasi   xattaxtaga   quyidagi   ko‘rinishda   yoziladi   (yoki   kartonda   tayyorlangan
ko‘rgazma ko‘rsatiladi): 
Jufti yo‘q, jarangli undoshlar: l, m, n, r, ng, y 
Jufti yo‘q jarangsiz undoshlar: q, h 
Bolalar   jufti   yo‘q   jarangli   undosh   tovush   so‘zning   oxirida   kelganda   ham
alifbodagi xuddi shu harf yozilishini, ya‘ni talaffuzi doim yozilishiga mos kelishini
bilib   olishlari   yetarli.   Jufti   bor   jarangli   undosh   tovushlar   so‘z   oxirida   kelganda,
bunday   moslik   bo‘lmaydi,   ya‘ni   ko‘pincha   uning   jarangsiz   jufti   talaffuz   qilinadi
(maktap, ozot kabi). Bunday so‘zlar o‘zbek tilida ko‘p bo‘lgani uchun 1-sinfdanoq
o‘quvchilarni ularning ayrimlari bilan tanishtirish zaruriyati tug‘iladi. 
Dasturga   ko‘ra,1-sinf   o‘quvchilari   b   va   d   jarangli   undoshi   so‘z   oxirida
kelganda, uning jarangsiz jufti p va t talaffuz qilinishi bilan va bunday so‘zlarning
yozilishini   qanday   tekshirish   bilan   tanishtiriladi.   Ularning   talaffuzi   va   yozilishini
tekshirishda fonetikaga asoslaniladi. 
O‘quvchilar   fonetik   bilimlariga   asoslangan   holda,   jufti   bor   jarangli
undoshlarning yozilishini quyidagicha tushuntiradilar: 
Kitob   so‘zi   oxirida   jufti   bor   undosh   tovushni   eshityapman,   shuning   uchun
so‘zni   tekshirish   kerak.   SHu   undoshdan   keyin   unli   tovush   eshitiladigan   so‘z
PAGE   \* MERGEFORMAT4 tanlayman:   kitobi.   Kitobi   so‘zida   b   tovushi   eshitilyapti,   shuning   uchun   kitob
so‘zida b harfini yozaman. 
Bunday   muhokama   yuritish   uchun   o‘quvchilar   quyidagi   bilim   va  
ko‘nikmalarni egallashlari kerak: 
 Jufti bor jarangli va jarangsiz undosh tovushlarni ajratish. 
 So‘z   oxirida   kelgan   jufti   bor   jarangli   undosh   tovushning   jarangsiz   jufti
eshitilishi, shuning uchun bunday so‘zlarni tekshirish kerakligini bilish. 
 Undosh   tovush   unli   tovushdan   oldin   kelganda,   boshqa   tovush   bilan
almashmasligini   bilish.   Undosh   tovushdan   so‘ng   unli   tovush   kelgan   so‘z
tekshiruvchi so‘z bo‘la olishini bilish. 
 Tekshiruvchi   va   tekshiriluvchi   so‘zdagi   undosh   harfni   taqqoslash   (kitobi   –
kitob, maqsadi – maqsad, maqsadga). 
S h unday qilib, o‘quvchilar qanday so‘zlar tekshirishni talab qilishi va uning
sababini,   qanday   so‘zlar   tekshiruvchi   so‘z   hisoblanadi   va   nima   uchunligini
bilishlari   zarur.   O‘qituvchi   qanday   so‘zlar   tekshirishni   talab   qilishini   tushuntirish
uchun jufti bor jarangli va jarangsiz undosh tovushi bo‘lgan so‘zlar ustida kuzatish
o‘tkazadi: maktabim – maktab, tuzi – tuz kabi. 
O‘quvchilar   yozilishi   talaffuzidan   farq   qiladigan   so‘zlarni   va   so‘zdagi
jarangsiz   undosh   tovush   o‘ziga   mos   harf   bilan   ifodalanishini   taqqoslash   bilan
so‘zning   oxirida   jufti   bor   undosh   tovush   kelsa,   u   so‘z   tekshirishni   talab   qilishiga
ishonadilar.   Tekshirishga   tayangan   holda,   yozishga   imkoniyat   yaratish   uchun
o‘quvchilar   tekshiruvchi   so‘zni   tekshiriladigan   so‘zdan   doim   oldin   yozadilar:
avlodi – avlod, kitobi – kitob. 
Bo‘g‘in   murakkab   tushuncha   bo‘lgani   uchun   boshlang‘ich   sinflarda   uning
qoidasi   berilmaydi.   Dasturga   ko‘ra,   o‘quvchilarda   so‘zni   bo‘g‘inlarga   bo‘lish
ko‘nikmasini   shakllantirish   vazifasi   talab   etiladi.   O‘quvchilar   so‘zni   bo‘g‘inlarga
bo‘lishda   so‘zda   nechta   unli   bo‘lsa,   shuncha   bo‘g‘in   bo‘ladi,   degan   tushunchaga
asoslanadilar.   Bu   tushunchani   ular   savod   o‘rgatish   davridayoq   hosil   qiladilar.
Bolalar   yozilgan   so‘zdan   dastlab   unli   harfni   topadilar,   keyin   so‘zda   nechta   unli
bo‘lsa, uni shuncha qism (bo‘g‘in)ga bo‘ladilar. 
PAGE   \* MERGEFORMAT4 1-sinfda   o‘quv   yilining   birinchi   yarmida   og‘zaki   va   yozma   tarzda
bo‘g‘inlarga bo‘lish, shuningdek, o‘qituvchi topshirig‘iga ko‘ra, muayyan bo‘g‘inli
so‘z   tanlash   mashqlari   har   kuni   o‘tkaziladi.   So‘zni   bo‘g‘inlarga   to‘g‘ri   va   tez
bo‘lish ko‘nikmasini hosil qilish 1-sinfda o‘tkaziladigan muhim mashqlar qatoriga
kiradi.   O‘quvchilar   o‘qish   va   yozish   jarayonini   egallashda   mana   shu   ko‘nikmaga
tayanadilar.   O‘zbek   grafikasida   bo‘g‘in   tamoyili   yetakchi   tamoyil   hisoblanadi.
O‘quvchi   so‘zni   to‘g‘ri   yozish   uchun   uni   avval   bo‘g‘inlarga   bo‘ladi.
Bo‘g‘inlardagi   tovushlarning   o‘zaro   bir-biriga   ta‘sirini   aniqlaydi,   undosh   va   unli
tovushlarni   ifodalash   uchun   zarur   harflardan   foydalanadi.   O‘quvchi   quyidagicha
muhokama yuritadi: 
Dasturga ko‘ra, tutuq belgili (ma’no, sun’iy kabi) so‘zlarni bo‘g‘inga bo‘lish
va ko‘chirishda tutuq belgisi har doim birinchi bo‘g‘inda bo‘lishi, katta, ikki kabi
ikkita bir xil undoshli so‘zlarni bo‘g‘inga bo‘lganda ikkita bir xil undoshning biri
oldingi   bo‘g‘inda   qolishi,   ikkinchisi   keyingi   bo‘g‘inga   o‘tishi   (kat-ta,   ik-ki   kabi)
o‘quvchilarga 2-sinfdayoq o‘rgatiladi, 
O‘quvchilarga   ta‘lim-tarbiya   berish   vazifalaridan   biri   ularda   ilmiy
dunyoqarash   elementlarini   shakllantirishdir.   Bu   vazifani   hal   qilishda   maqsadga
muvofiq   ishlashning   yetakchi   sharti   −   o‘quvchini   shaxs   sifatida   muvaffaqiyatli
kamol   toptirishdir.   Quyida   ko‘rsatilgan   omillar   tilni   o‘rgatish   bilan   bog‘liq   holda
o‘quvchilarda ilmiy dunyoqarash elementlarini shakllantirish usulini belgilaydi:
Tilning   ijtimoiy   hodisa   sifatidagi   mohiyati   uning   aloqa   (kommunikativ)
vazifasini  ifodalashdan  iboratdir. Maktabda,  shu jumladan, boshlang‘ich sinflarda
tilni   o‘rgatishning   yetakchi   yo‘nalishi   o‘quvchilar   tomonidan   tilning   aloqa
vazifasini bajarishini tushunishlariga erishish hisoblanadi. 
Til   bilan   tafakkur   uzviy   bog‘liq   bo‘lib,   tafakkur   so‘z   vositasida   yuzaga
chiqadi.   Til   tafakkurnipg   mahsuli   hisoblanib,   ongdan   tashqarida   o‘zicha
yashamaydi. 
Maktabda   tilning   barcha   tomonlari   (talaffuzi,   fonetikasi,   leksikasi,
grammatikasi,   so‘z   yasalishi)ni   o‘zaro   bog‘liq   holda   o‘rganish   ona   tilini
o‘rgatishdagi   yetakchi   tamoyil   bo‘lib,   uni   amalga   oshirish   o‘quvchilarning   tilni
PAGE   \* MERGEFORMAT4 murakkab,   rivojlanuvchan,   o‘zaro   bog‘langan   muhim   tomonlarga   ega   bo‘lgan
hodisa   sifatida   anglab   yetishlari   uchun   ilmiy   asos   yaratadi.   Tilning   mohiyatini
bunday   idrok   etish   hodisalarning   rivojlanuvchanligi   va   o‘zaro   bog‘langan
qismlardan tuzilishini tushunishga zamin hozirlaydi.
Maktab   tajribasi   va   maxsus   tekshirishlar   shuni   ko‘rsatadiki,   yuqorida   qayd
etilgan   dastlabki   qoidalarni   o‘quv   jarayonida   amalga   oshirishda   ijtimoiy   hodisa
sifatida   til   haqidagi   bilimlar   majmuasini   to‘g‘ri   tanlash,   asosiy   til   hodisalarini   va
turlarini   tushuntirishda   o‘qituvchining   tutgan   metodologik   yo‘lining   aniqligi,
o‘quvchilar fikrlashini faollashtirish, til nazariyasini o‘rgatishga asos bo‘ladigan til
materialining   yuqori   sifatli   bo‘lishi   kabi   dalillar   hal   qiluvchi   ta‘sir   etadi.
S h ubhasiz, har bir omil maktab tajribasida bir-biridan ajralgan holda bo‘lmaydi. 
Aksincha, ularning bir-biriga to‘g‘ri, maqsadga muvofiq ta‘siri ijobiy natija
beradi.Tilning   rivojlanishi,   ayrim   so‘zlarning   ma‘nolari   haqidagi   bilimni
boshlang‘ich sinf o‘quvchilari ot, sifat, son, fe‘lni o‘rganish jarayonida asta-sekin
bilib   oladilar.   Bu   o‘rinda   «So‘zning   tarkibi»   bo‘limi   katta   imkoniyatga   ega.
O‘quvchilar bu bo‘lim materiallarini o‘rganish jarayonida tilimizning yangi so‘zlar
bilan   boyib   borishi   haqidagi   muhim   manbalar   bilan,   so‘z   yasalishi   bilan
tanishadilar.   Ma‘lumki,   ko‘pgina   yangi   so‘zlar   tilda   mavjud   bo‘lgan   so‘zlar
zaminida yaratiladi, tilda bor qoliplar kabi yasaladi: limon tipida limonzor, suvchi
tipida   bo‘zchi   kabi.   Tilda   yangi   so‘zning   paydo   bo‘lishi   o‘zidan   keyin   bir   xil
o‘zakli so‘zlar guruhining hosil bo‘lishiga sabab bo‘ladi: ishli, ishsiz, ishchi kabi. 
Boshlang‘ich   sinflarda   tilning   rivojlanishi   haqidagi   masala   maxsus
o‘rganilmaydi.   Tilga   jamiyatning   rivojlanishi   bilan   bog‘liq   holda   rivojlanadigan
hodisa   sifatida   ilmiy   qarashga   zamin   yaratpsh   muhim   ahamiyatga   ega.   Tilning
leksik   tomoni   boshqalariga   nisbatan   xarakatchan,   tez   rivojlanadigan   bo‘lgani
uchun,   til   leksikasi   misolida   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   saviyasiga   mos
ravishda   jamiyatning   rivojlanishi   bilan   bog‘liq   holda   tilning   ham   rivojlanishi
tushuntiriladi.   Tilning   leksik   tarkibida   yuz   berayotgan   o‘zgarishlar   yuzasidan
o‘qituvchi   va   o‘quvchilarning   kuzatishlari   bolalarda   dunyoni   bilish   haqidagi
tasavvurini shakllantirishga mos material beradi.[17]
PAGE   \* MERGEFORMAT4 Tildan   bilim   berishda   o‘quvchilarning   hayotiy   tajribasiga   tayanish
muhimdir.   O‘qituvchi   nazariy   xarakterdagi   umumlashtirish   zarur   bo‘lgan   daliliy
materiallarni   yig‘ish   bosqichida   ham,   berilgan   bilimlarni   amaliyotga   tatbiq   etish
uchun ham bolalarning hayotiy tajribasiga, nutqqa oid amaliyotiga tayanadi. Tilga
oid   bilimni   o‘rganish   natijasida   o‘quvchilar   nutk   faoliyatining   sifati   o‘zgaradi,
ongliligi   ortadi.  
Dialektik   tafakkur   keng   ma‘noda   hodisalarning   boshqa   hodisalar   va   jarayonlarga
bog‘liqligini   hisobga  olib,  ularni   har   tomonlama   mavjud  belgilari  yig‘indisi   bilan
rivojlanishda   ko‘rish   ko‘nikmasini   ta‘riflaydi.   Tafakkurning   bunday   sifati
o‘quvchilarda   asta-sekin   shakllana   boradi   va   o‘z   navbatida,   ular   kuzatish
jarayonida   dalillarni   topish,   ularni   tahlil   qilish   va   o‘rganiladigan   hodisalarning
ayrim   tomonlari   o‘zaro   bog‘liqligini   aniqlash,   taqqoslash   va   umumlashtirish
ko‘nikmasini egallab boradilar. 
Keyingi yillarda o‘quvchilarning o‘quv faoliyati tobora izlanish xarakteriga
ega   bo‘lmoqda.   Tilni   o‘rganishda   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   ayrim
qoida   va   aniqliklarni   yodlab   olish   emas,   balki   atrofdagi   hayotni   kuzatish   asosida
o‘quvchilarning   o‘zlari   «topgan»   yoki   adabiy   manbalardan   tayyor   olingan   til
materialini   maqsadga   muvofiq   analiz   va   sintez   qilish   yetakchi   hisoblanadi.  
Ona   tilini   o‘rganish   jarayonida   o‘quvchilarda   ilmiy   dunyoqarash   asoslarini
shakllantirish   masalasini   hal   qilishda   maktabda   ona   tilini   o‘rgatishga   asos
bo‘ladigan   material   alohida   qimmatga   ega.   Materialning   haqiqiy   tomoni,   uning
g‘oyaviy   yo‘nalishi   va   badiiy   ifodaliligi   o‘quvchilarning   fikrlash   faoliyatiga,
histuyg‘ulariga   ta‘sir   etadi,   atrof-muhit   haqidagi   bilimlarini   kengaytiradi,   tilga   va
uni   yaratgan   xalqqa   qiziqishini   tarbiyalaydi,   o‘quvchilarning   umumiy   taraqqiyoti
darajasini   o‘stiradi   va   ularning   shaxsiy   sifatlarining,   dunyoqarashlarining
shakllanishiga ta‘sir ko‘rsatadi. 
Keyigi   yillarda   maktab   ona   tili   darsliklari   va   o‘qituvchilar   uchun   nashr
qilingan   qo‘llanmalar   materiali   mazmuniga   qo‘yilgan   talablar   anchagina   ortdi.
Materialning   asosiy   mezoni   matn   va   alohida   gaplarning   bilimni   boyituvchi
qimmati,   leksik-uslubiy   aniqligi,   mavzu   jihatdan   xilma-xilligi,   hayotning   turli
PAGE   \* MERGEFORMAT4 tomonlari   bilan   bog‘lanishi,   matnlarning   g‘oyaviy-mavzuviy   yo‘naltirilganligi,
kichik yoshdagi o‘quvchilarga mosligidir. 
SHunday   qilib,   tilni   o‘rganish   jarayonida   kichik   yoshdagi   o‘quvchilarda
ilmiy   dunyoqarash   asoslarini   shakllantirishga   o‘qituvchining   metodologik
yondashuvi,   o‘quvchilar   o‘zlashtiradigan   ijtimoiy   hodisa   sifatida   rivojlanib
boruvchi til haqidagi bilimlar majmuasi, o‘quvchilar o‘rganib oladigan bilish usuli,
tilni   o‘rganishga   asos   bo‘ladigan   materialning   bilim   berishdagi,   g‘oyaviy-siyosiy
va badiiy qimmati hal qiluvchi ta‘sir ko‘rsatar ekan. 
O‘quvchilarda   dunyoqarash   asoslarini   shakllantirish   ko‘p   qirrali   jarayon
bo‘lib,   u   maktabda   va   maktabdan   tashqarida   olib   boriladigan   o‘quv-tarbiyaviy
ishlarning barcha tizimida hal qilinadi. 
PAGE   \* MERGEFORMAT4 2.2 Unli va undosh tovushlarning xususiyatlari bilan tanishtirish metodikasi
Maktabda   o‘quv   predmeti   sifatida   tilni   o‘rganish   tizimi   tilning   barcha
tomonlarini,   yaьni   fonetikasi,   leksikasi,   so‘z   yaslishi   va   grammatikasi
(morfologiya va sintaksis)ning o‘zaro ichki bog‘lanishlariga asoslanadi. Tilning
barcha   tomonlari   o‘zaro   bog‘lanishining   ko‘p   qirraliligi   va   murakkabligi,
ularning dialektik birligi, avvalo, uning aloqa vositasidagi  vazifasida namoyon
bo‘ladi. Aloqa vositaligi tilning muhim xususiyati, asosidir. Bu vazifani tilning
har bir qismi boshqa qismlar bilan o‘zaro bog‘lanishda bajaradi. Har bir so‘zga
xos   bo‘lgan   tovush   shakli   kishilarga   aloqa   uchun   imkoniyat   yaratadi.   Ammo
so‘zning   tovush   qurilishi,   shakli   mazmunsiz   aqlga   to‘g‘ri   kelmaganidek,
o‘zicha   yashamaydi.   Istalgan   tovushlar   yig‘indisi   emas,   balki   ma‘lum   ma‘no
bildiradigan tovushlar yig‘indisigina aloqa maqsadiga xizmat qilishi mumkin. 
Ma‘lumki,   ma‘no   bildiradigan   tovushlar   yig‘indisi   so‘zdir.   Tilning   lug‘at
boyligi,   leksikasi   fikr   ifodalash   uchun   xizmat   qiladigan   o‘ziga   xos   qurilish
materialidir.Tilning   lug‘ati   qanchalik   boy   bo‘lsa   ham   grammatikasiz   u   o‘lik
hisoblanadi. Tilnnng lug‘at boyligi o‘z-o‘zicha aloqa vazifasini bajarmaydi. Aloqa
maqsadida xizmat qilish uchun lug‘at boyligidagi so‘zlar bir-biri bilan grammatik
jihatdan   o‘zaro   bog‘lanib,   gap   tuziladi.   Mana   shu   tuzilgan   gap   orqali   fikr
ifodalanadi. 
Tilning   har   bir   tomonining   xususiyati   undagi   til   birliklarining   o‘ziga
xosligida   namoyon   bo‘ladi.   Fonetika   uchun   bunday   til   birligi   nutq   tovushlari,
fonemalar;   leksikologiya   uchun   ma‘nosi   va   qo‘llanishi   nuqtai   nazardan   so‘z;
grammatika uchun so‘z shakllari, shuningdek, so‘z birikmasi va gap; so‘z yasalishi
uchun morfema, tuzilishi va yasalishi jihatdan so‘z hisoblanadi. 
So‘z,   so‘z   birikmasi   va   gap   grammatik   tomondan   ko‘pgina   xususiyatlarga
ega. So‘zning o‘z morfemik qurilishi, o‘zining so‘z yasalish turi, biror grammatik
kategoriyasi (shaxs, son, egalik, kelishik va boshq.), ma‘lum sintaktik vazifasi bor.
So‘z   birikmasi   ham   so‘z   kabi   so‘z   o‘zgarishi   (ko‘proq   ergash   so‘z   o‘zgaradi)
PAGE   \* MERGEFORMAT4 shakllariga   ega.   Gap   o‘z   qurilishiga   ko‘ra   so‘zdan   sifat   jihatdan   farqlanadi:   so‘z
o‘zi   alohida   kelganda   mustaqil   ma‘no   anglatmaydigan   morfemalardan   tuziladi,
gapni   tashkil   etuvchi   qismlar   esa   gapdan   tashqarida   ham   mustaqil   leksik   ma‘no
bildiradi, gap tarkibida esa uning ma‘nosi yana oydinlashadi. 
Gap   va   so‘z   birikmasi   ―qurilish   materiali   sifatida   xilma-xil   tuzilgan‖
so‘zdan   foydalanadi.   Gap   uchun   qator   sintaktik   xususiyatlar,   shuningdek,
tugallangan ohang ham xarakterlidir. 
SHunday   qilib,   tilning   har   bir   jihatining   o‘ziga   xos   xususiyatini   ko‘rib
chiqishning   o‘zi   ularning   o‘zaro   munosabatini,   bir-biriga   o‘tishining
murakkabligini   ta‘kidlaydi.   Tilshunoslik   fani   bo‘limlari   o‘rtasidagi   munosabatlar
ham shunga o‘xshash murakkabdir. 
Fonetika,   leksikologiya   bilan   ham,   grammatika   bilan   ham   bog‘lanadi.
Tovushlar,   fonemalar,   bo‘g‘inlar   tilda   alohida   emas,   balki   ma‘lum   leksik   ma‘no
bildiradigan so‘z tarkibida yashaydi. 
Fonetikaning   sintaksis   bilan   bog‘lanishi,   xususan,   har   bir   gapda   ma‘lum
ohangda bo‘lishida ko‘rinadi. Grammatik va semantik jihatdan bog‘langan so‘zlar
majmuasi   ma‘lum   ohangga   ega   bo‘lsagina   gap   hisoblanadi.   Bunda   gapning
mazmuni so‘zlovchining gapda ifodalangan ohangiga bog‘liq bo‘ladi. 
S р unday qilib, ohang gapda so‘z tartibi, yordamchi  so‘zlardan foydalanish,
so‘z   o‘zgartishlar   bilan   birga   gap   tuzish   usullaridan   biri   sifatida   xizmat   qiladi.  
Leksikologiya   so‘z   yasalishi   bilan   jips   bog‘lanadi:   birinchidan,   tilning   lug‘at
tarkibi,   asosan,   tilda   mavjud   bo‘lgan   so‘zlardan   yangi   so‘zlar   yasalishi   hisobiga
to‘ldirilib, boyib boradi; ikkinchidan, yasalgan so‘zlarning leksik ma‘nosi yasama
negizning moddiy ma‘nosiga asoslanadi. 
Morfologiya   leksikologiya   va   so‘z   yasalishi   bilan   jips   bog‘langan.
Morfologiya,   asosan,   so‘zning   grammatik   xususiyatlarini   o‘rganadi.   So‘zning
grammatik   ma‘nosi   doimo   leksik   ma‘nosi   bilan   birga   namoyon   bo‘ladi,   har   bir
so‘z,   bir   tomondan,   shu   so‘zga   tegishli   bo‘lgan   ma‘lum   o‘ziga   xos
leksikgrammatik guruhning belgilarini bildiradi, ikkinchi tomondan, u so‘zning o‘z
PAGE   \* MERGEFORMAT4 leksik   ma‘nosi   bo‘ladi.   So‘zdagi   mana   shu   umumiy   birlik   morfologiyada,
leksikadan ajralmagan holda, leksika zaminida o‘rganiladi. 
So‘z   uchun   muqarrar   morfemik   tarkibi   xarakterli   bo‘lib,   bunga   so‘zning
leksik ma‘nosi va qator grammatik belgilari bog‘liq bo‘ladi. Yangi so‘z qaysi usul
bilan yasalmasin, u doim grammatik shakllanadi va o‘zining leksik ma‘nosiga ega
bo‘ladi. Har bir so‘z turkumida so‘z yasalishining xarakterli xususiyatlarn mavjud.
So‘zning morfemik tarkibi va yangi so‘z yasalish usullari tilshunoslik fanining so‘z
yasalishi   bo‘limida,   grammatika   va   leksikologiyadan   ajratilmagan   holda  
o‘rganiladi. 
Morfologiya va sintaksis har tomonlama o‘zaro bog‘lanadi. Morfologiyada,
asosan,   so‘zlarning   grammatik   ma‘nosi   va   uni   ifodalash   shakllari   o‘rganiladi;
sintaksisda   so‘zlarni   o‘zaro   bog‘lanib   so‘z   birikmasi   va   gap   hosil   qilish   usullari,
shuningdek,   gap   turlari,   ularning   mazmuni   va   ishlatilishi   o‘rganiladi.   So‘z
morfologiyada   ham,   sintaksisda   ham   o‘rganiladi,   ammo   o‘rganish   ob‘ekti   har   xil
bo‘ladi.   Sintaksisning   o‘rganish   ob‘ekti   gapdir;   unda   so‘z   gap   yoki   so‘z
birikmasida   boshqa   so‘zlar   bilan   ma‘no   va   grammatik   jihatdan   bog‘langan   holda
o‘rganiladi.   Morfologiyada   so‘z   gapdan   tashqarida   ham   o‘rganilishi   mumkin;
so‘zga   muayyan   leksik-grammatik   guruhga   kiradigan   so‘zlar   bilan   o‘zaro
munosabati   nuqtai   nazaridan   qaraladi.   Morfologiya   va   sintaksisda   so‘zga   bunday
har   xil   yondashish   ularning   bir-biriga   bog‘liqligini   inkor   etmaydi,   aksincha,   ular
so‘z va gapning o‘zida yashaydi.
  So‘zlar so‘z o‘zgarish tizimiga ega bo‘lgani tufayli gaplar aloqa vazifasini
bajaradi. SHakl yasalishi va so‘z yasalishi morfologiyada o‘rganiladi, ammo gapda
tatbiq   etiladi,   so‘zlarning   o‘zaro   bog‘lanish   qoidalarini   o‘rganish   esa   sintaksis
sohasiga   taalluqlidir.   So‘z   birikmasi   tarkibidagi   so‘zlarning   o‘zaro   bog‘lanish
usulini   aniqlashda   shu   so‘z   birikmasiga   kirgan   so‘z   turkumining   morfologik
xususiyatlari   hisobga   olinadi.   Bular   morfologiya   va   sintaksisda   bir-biri   bilan
bog‘liq   holda   o‘rganiladigan   til   hodisalarining   ayrimlaridir.   Bu   aniq   misollar
morfologiya   va   sintaksis   bir-birini   taqozo   qilsa   ham,   grammatikaning   mustaqil
bo‘limi ekanini ta‘kidlash uchun yetarli. 
PAGE   \* MERGEFORMAT4 Keltirilgan   fikrlar   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   predmetlararo   ichki
bog‘lanishni hisobga olgan holda ona tilini o‘rgatish metodikasini belgilaydi. 
1. Tilning barcha (leksik, fonetik, so‘z yasash, grammatik) tomonlari o‘zaro
bog‘liqligini   va   ularning   har   biri   o‘ziga   xos   xususiyatlarga   ega   ekanini   hisobga
olib,   o‘quvchilar   tilni   ongli   o‘zlashtirishlari   uchun   tilning   har   bir   tomoni
xususiyatlarini va ular o‘rtasidagi bog‘lanishni o‘zlashtirishlari zarur. 1-4-sinflarda
ona   tilini   o‘rganish   tizimi   fonetika,   leksikologiya,   so‘z   yasalishi   va
grammatikaning   o‘zaro   bog‘lanishi   mohiyatini   hisobga   olgan   holda   tuziladi.   Bu
hol   dastur   materiallarini   o‘rganish   tartibini   belgilashda   ham,   ta‘lim   mazmunini
(dastur bo‘limlari o‘rtasidagi uzviy bog‘lanishni) aniqlashda ham hisobga olinadi. 
2. Tilning barcha jihatlarining bir-biriga ta‘siri uning aloqa quroli vazifasida
namoyon   bo‘ladi.   Tilning   asosiy   birligi   sifatida   aloqa   maqsadida   so‘zni   to‘g‘ri
talaffuz   qilish   yoki   yozish,   shu   tilda   so‘zlashuvchi   barcha   kishilarga   bir   xilda
tushunarli   bo‘lishi,   gapda   grammatik   jihatdan   to‘g‘ri   tuzilishi   kerak.  
SHularni hisobga olib, kichik yoshdagi o‘quvchilar tilning talaffuzi, grafik, leksik,
so‘z   yasalishi   va   grammatik   tomonlarining   o‘zaro   bog‘lanishi   mohiyatini
tushunishlari   uchun   dastur   materialini   o‘rganishda   tilning   aloqa   vazifasi   yetakchi
ekani   nazarda   tutiladi,   ya‘ni   kishilar   bilan   aloqa   jarayonida   tilning   barcha
tomonlari   birgalikda  foydalanilishi  hisobga  olinadi.  Shu maqsadda   tilning  fonetik
tomonini   o‘rganishda   so‘zning   ma‘no   va   talaffuz   jihatdan   birlik   hosil   qilishini,
tovushning   so‘z   ma‘nosini   farqlashdagi   o‘rnini   tushuntirishga   katta   ahamiyat
qaratiladi. 
―So‘z   mavzusi   o‘tilayotganda   o‘quvchilar   tomonidan   so‘zning   talaffuzi,
leksik   ma‘nosi,   morfologik   tarkibi,   grammatik   belgilari,   yasalishi,   nutqda
ishlatilishi   va   yozilishini   yaxlit   tushunishga   asosiy   diqqat   qaratiladi.   Bunda
o‘qituvchi   so‘zning   nom   bo‘lib   xizmat   qilishini   ham,   morfemik   tarkibi   va   leksik
ma‘nosining bir-biriga ta‘sirini ham o‘quvchilarning tushunib olishlariga erishishi
lozim. 
―Gap   mavzusini   o‘rganish   vaqtida   esa   ishning   asosiy   yo‘nalishi   nutqda
gapning   til   birligi   sifatidagi   vazifasini   tushuntirish   va   o‘quvchilarda   og‘zaki   va
PAGE   \* MERGEFORMAT4 yozma   nutqlarida   gapdan   oson   foydalanish   ko‘nikmasini   shakllantirish
hisoblanadi.  
Maktabda   tilning   barcha   tomonlarini   bir-biri   bilan   bog‘liq   holda   o‘rganish   ona
tilini o‘rgatishning yetakchi metodik tamoyili hisoblanadi. Buni amalga oshirish til
o‘suvchan,   bir-biriga   o‘zaro   ta‘sir   etadigan   tomonlari   mavjud   bo‘lgan   murakkab
hodisa ekanini tushuntirishda ilmiy asos hisoblanadi. 
Boshlang‘ich   sinflarda   ona   tilini   o‘rgatishning   mazmuni   va   vazifalari.  
Maktablarda   ona   tili   o‘rgatishning   mazmuni   jamiyat   rivojlanishining   hozirgi
bosqichida   davlatimizning   maktab   oldiga   qo‘ygan   vazifasiga   moslangan.   Bu
vazifalar   qo‘p   qirrali   bo‘lib,   ularni   bajarish   o‘quvchilar   ongini   o‘stirishga,   ularga
g‘oyaviy-siyosiy, axloqiy, estetik va mehnat tarbiyasini berishga yo‘naltirilgan. 
Ona   tilini   o‘rgatish   natijasida   o‘quvchilarda   o‘z   fikrini   grammatik   to‘g‘ri,
uslubiy aniq, mazmunli, ohangga  rioya qilib ifodalay  olish va uni  imloviy to‘g‘ri
yoza olish ko‘nikmalari shakllantiriladi. Bu vazifa o‘quv predmeti sifatida o‘zbek
tilining   o‘ziga   xos   xususiyati   bo‘lib,   o‘quvchini   shaxs   sifatida   shakllantirishga
yo‘naltirilgan umumta‘lim vazifalari bilan bog‘liq holda amalga oshiriladi. 
Ona   tili   kursida   beriladigan   bilimlar   mazmunini   o‘zbek   tilining   tovush
tuzilishi   va   yozma   nutqda   tovushlarni   ifodalash   usullari   haqidagi   (fonetik   va
grafik);   so‘zlarning   o‘zgarishi   va   gapda   so‘zlarning   bog‘lanishi   haqidagi
(grammatik,   ya‘ni   morfologik   va   sintaktik);   so‘zning   morfemik   tarkibi   va   so‘z
yasalish   usullari   haqidagi   (so‘z   yasalishiga   doir);   so‘zlarning   leksik-semantik
guruhi   haqidagi   (leksikologik);   o‘zbek   tilining   to‘g‘ri   yozuv   tamoyillari   va   tinish
belgilarining   ishlatilishi   haqidagi   (orfografik   va   punktuatsion)   bilimlar   tashkil
etadi.   Bu   bilimlar,   birinchidan,   grammatik,   fonetik,   so‘z   yasalishiga   oid
tushunchalarda, ikkinchidan, grafik, orfografik, punktuatsion qoidalarda namoyon
bo‘ladi. Bundan tashqari, o‘zbek tili kursi fonetik, grafik, morfologik, sintaktik va
boshqa ko‘nikma va malakalarni ham o‘z ichiga oladi. 
Tilni o‘rganish jarayonida o‘quvchilarda boshqa ko‘pgina o‘quv predmetlari
uchun   umumiy   bo‘lgan   ko‘nikmalar   (predmetlararo   ko‘nikmalar)ni   hosil   qilish
ustida   ham   ish   olib   boriladi.   Pedagogikada   bunday   predmetlararo   ko‘nikmalarga
PAGE   \* MERGEFORMAT4 analiz,   sintez,   abstraktlashtirish   (til   hodisalarini   fikran   tasavvur   etish),
umumlashtirish,   guruhlash,   taqqoslash   kabilar   kiradi.   Ushbu   ko‘nikmalarni
o‘quvchilarda   shakllantirish   ustida   maqsadga   muvofiq   ishlash   ularning   o‘quv
faoliyatini   faollashtirishga,   bilimlarini   muvaffaqiyatli   egallashlariga   imkoniyat
yaratadi.   Ona   tili   kursidan   hosil   qilinadigan   maxsus   ko‘nikmalar   bilan
predmetlararo   ko‘nikmalar,   bir-biridan   ajratilmagan   holda   o‘quv-tarbiyaviy
jarayonda shakllantiriladi. 
Beriladigan   bilim   va   o‘quvchilarda   hosil   qilinadigan   maxsus   ko‘nikmalar
maktab dasturlari va davlat ta‘lim standartida qayd etilgan. Boshlang‘ich sinflarda
o‘rganish   uchun   tilni   ongli   egallashga   va   o‘quvchilarda   grafik   va   imloviy
malakalarni   shakllantirishga   zamin   bo‘ladigan   bilimlar   tanlangan.   Fonetika   va
grafika   sohasida   o‘quvchilar   so‘zning   tovush   tarkibini,   unli   va   undosh
tovushlarning   o‘ziga   xos   xususiyatlarini,   so‘zda   tovushning   ma‘noni   farqlashdagi
ahamiyatini   to‘g‘ri   tushunishga   imkon   beradigan   bilimlarni   o‘zlashtiradilar,
shuningdek,   ularga   so‘zning   tovush   va   grafik   shakli   o‘rtasidagi   nisbat
(bog‘lanish)ni   ongli   aniqlash,   so‘zni   to‘g‘ri   yozish   imkoniyati   yaratiladi.
Morfologiya   sohasidan   ham   so‘zni   ongli   o‘zlashtirish,   uni   to‘g‘ri   ishlatish   uchun
katta   amaliy   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   bilimlar   tanlangan.   Boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilari   1- sinfdan   boshlab   so‘z   turkumlari   (ot,   sifat,   son,   olmosh,   fe‘l)ni   har
xil saviyada o‘rganadilar. 
Sintaksisdan   dasturga   nutq   birligi   sifatida   gap   haqidagi,   gapda   so‘zlarning
bog‘lanishi,   bosh   va   ikkinchi   darajali   bo‘laklar   haqidagi   bilimlar   kiritilgan.
So‘zning   morfemik   tarkibi   yuzasidan   har   bir   morfemaning   muhim   belgilarini,
ularning   ahamiyati   va   so‘zda   bir-biriga   ta‘sirini   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari
tushunadigan   va   so‘zlarni   to‘g‘ri   yozishda   foydalanishlari   uchun   zarur   bo‘lgan
hajmda ma‘lumot berilgan. 
Dasturda-leksika bo‘limi alohida berilmagan, ammo o‘quvchilar so‘zlarning
leksik-semantik   guruhlari   (sinonimlar,   antonimlar)   haqida,   ularning   leksik
ma‘nolari  haqida so‘z turkumlari va so‘z tarkibini  o‘rganish jarayonida ma‘lumot
oladilar.  
PAGE   \* MERGEFORMAT4 Boshlang‘ich   sinflar   ona   tili   kursi   1-4-sinflarda   tilning   hamma   tomonlari   o‘zaro
bog‘liq holda o‘rganilishi hisobga olinib tuzilgan, har bir sinfda fonetika, leksika,
grammatika   va   so‘z   yasalishi   haqida   elementar   bilim   beriladi.   Kursning   bunday
qurilishi   tilning   barcha   tomonlarini   bir-biriga   o‘zaro   ta‘sir   etadigan   bir   butun
hodisa   sifatida   o‘rganishni   taqozo   etadi.   Tilni   o‘rganishga   bunday   yondashish
ta‘lim   jaryonini   o‘quvchilar   nutqini   o‘stirish   vazifasini   hal   etishga   yo‘naltirish
imkonini beradi. 
Dasturning-Grammatika,   imlo   va   nutq   o‘stirish   bo‘limi   har   bir   sinfda‖
quyidagicha qismlarni o‘z ichiga oladi: 
―Tovushlar va harflar, ―So‘z, ―Gap, ―Bog‘lanishli nutq. 
Asosiy   mavzular   bosqichli   izchillik   tamoyiliga   asoslanib,   har   to‘rt   sinfda
o‘rganiladi.   Har   bir   sinfda   yetakchi   mavzular   ajratiladi.   1-sinfda   fonetika   va
grafikaga   oid   mavzularni   o‘rganishga   katta   o‘rin   beriladi,   chunki   o‘quvchilar
o‘qish   va   yozish   jarayonini   egallaydilar.   3-   sinfda   so‘zning   morfemik   tarkibi   va
gapni o‘rganish muhim hisoblanadi. 
So‘z   yasalishiga   doir   bilimlar   asosida   o‘quvchilarda   so‘zning   leksik
ma‘nosiga,   undan   nutqda   foydalanishga   ongli   munosabat   o‘sadi.   4-sinfda   so‘z
turkumlarini   o‘rganish   birinchi   o‘ringa   qo‘yiladi   (morfologik   bilim
chuqurlashtiriladi,   otlarning   egalik   va   kelishik   qo‘shimchalarini,   fe‘llarning
tuslovchi  qo‘shimchalarini to‘g‘ri yozish malakalari  shakllantiriladi). Bog‘lanishli
nutq   ustida   to‘rt   yil   davomida   grammatik   va   orfografik   materiallarni   o‘rganish
bilan bog‘liq holda  reja  asosida   ish  olib boriladi. Ona  tili  darslarida  til   hodisalari
ma‘nosi (semantikasi), qurilishi, vazifasi jihatidan o‘rganiladi. 
O‘zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka erishgan  kundan  boshlab  jamiyatni
isloh qilish siyosatini kun tartibiga qo‘ydi. Barcha sohalardagi kabi ta‘lim sohasini
isloh   qilish   siyosati   ham   izchillik   bilan   amalga   oshirila   boshlandi.  
Boshlang‘ich   ta‘lim   bo‘yicha   Yangi   tahrirdagi   Davlat   ta‘lim   standarti   ham
mustaqillik   davridagi   tajribalar   natijasi   sifatida   maydonga   keldi.   U   boshlang‘ich
ta‘lim   darsliklari   va   metodik   qo‘llanmalarining   yangi   avlodini   yaratishda  
dasturulamal vazifasini o‘tamoqda. 
PAGE   \* MERGEFORMAT4 Boshlang‘ich   ta‘lim   Davlat   ta‘lim   standartining   ―Kirish   qismida
“Boshlang‘ich   ta’lim   jarayoni   bolaning   mantiqiy   tafakkur   qila   olish   salohiyati,
aqliy rivojlanishi, dunyoqarashi, kommunikativ savodxonligi va o‘z-o‘zini anglash
salohiyatini   shakllantirishga,   jismonan   sog‘lom   bo‘lishga,   moddiy   borliq
go‘zalliklarini   his   eta   olishga,   go‘zallik   va   nafosatdan   zavqlana   olish,   milliy   urf-
odatlarni   o‘zida   singdirish   va   ardoqlash,   ularga   rioya   qilishga   o‘rgatadi”,   −   deb
alohida ta‘kidlangan. 
Boshlang‘ich   ta‘lim   oldiga   qo‘yilgan   bu   kabi   talablarni   amalga   oshirish
ta‘lim   mazmunini   aniq   belgilab   olishni,   o‘qitishga   yangicha   yondashuvni   taqozo
etadi.  
Davlat   ta‘lim   standartida   ta‘kidlanganidek,   ―Boshlang‘ich   ta‘lim   bosqichida
davlat va jamiyat tomonidan qo‘yiladigan talab da ta‘lim sohalari bo‘yicha o‘zaro‖
muvofiqlik,   mutanosiblik,   uyg‘unlik   to‘la   ta‘minlangan   bo‘lmog‘i   kerak.   SHu
jihatdan   boshlang‘ich   ta‘lim   standartini   belgilash   ta‘lim   jarayonining   tarkibini   va
xuddi   shu   tarkib  komponentlarining  mazmunini   modernizatsiyalash,   boshlang‘ich
ta‘lim   jarayonida   yangi,   zamonaviy   pedagogik   texnologiyani   qo‘llash   imkonini
beradi.[6]
PAGE   \* MERGEFORMAT4 XULOSA.
Bo‘g‘in ustida ishlash, jismoniy tayyorgarlik va reabilitatsiya jarayonida muhim
ahamiyatga   ega.   Bo‘g‘inlar   mushaklar   va   suyaklar   o‘rtasidagi   harakatlarni
ta’minlaydi, shuning uchun ularni to‘g‘ri rivojlantirish va saqlash zarur. Bo‘g‘inlar
ustida ishlash quyidagi asosiy jihatlarni o‘z ichiga oladi:
1. Moslashuvchanlik :   Bo‘g‘inlarning   moslashuvchanligini   oshirish   uchun
cho‘zilish   mashqlari   bajariladi.   Bu,   yaralanish   xavfini   kamaytiradi   va   harakatlar
amplitudasini oshiradi.
2. Kuchaytirish :   Bo‘g‘inlar   atrofidagi   mushaklarni   kuchaytirish,
stabilizatsiyani   oshiradi   va   jismoniy   faoliyatni   yaxshilaydi.   Kuch   mashqlari,
masalan,   vazn   ko‘tarish   yoki   rezina   tasmalardan   foydalanish   orqali   amalga
oshiriladi.
3. Muvozanat :   Bo‘g‘in   ustida   muvozanatni   saqlash,   jismoniy   harakatlarda
barqarorlikni   ta’minlaydi.   Muvozanat   mashqlari,   masalan,   bir   oyoq   ustida   turish
yoki balans plitalaridan foydalanishni o‘z ichiga oladi.
4. Reabilitatsiya : Yaralanishdan keyin bo‘g‘inlarni tiklash uchun reabilitatsiya
jarayoni zarur. Bu, shifokorlar yoki fizioterapevtlar tomonidan boshqariladi va har
bir insonning ehtiyojlariga mos ravishda rejalashtiriladi.
5. Yaralanishlardan saqlanish : Bo‘g‘inlarni to‘g‘ri ishlatish va ularni himoya
qilish   yaralanishlardan   saqlanishga   yordam   beradi.   Ushbu   maqsadga   erishish
uchun,   harakatlar   texnikasini   o‘rganish   va   mashg‘ulotlar   davomida   ehtiyotkorlik
bilan yondashish muhimdir.
Bo‘g‘in   ustida   ishlash   orqali   nafaqat   sportchilarning   ko‘rsatkichlari
yaxshilanadi, balki kundalik hayotdagi faoliyatlar ham osonlashadi.
PAGE   \* MERGEFORMAT4 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1.   Abdullayeva,   M.   (2017).   O‘zbek   tili   va   adabiyotini   o‘qitish   texnologiyalari   va
loyihalashtirish. Toshkent.
2.   Do‘stov,   S.   R.,   Yusupov,   A.   A.,   &   Azamkulov,   A.   (2023).   Methodology   of
Teaching   Mathematics   in   Primary   Grades.   Journal   of   Pharmaceutical   Negative
Results, 7480-7485.
3.   Do‘stov,   S.,     Orolov,   A.   (2022).   Kompleks   son   va   trigonometrik   shakldagi
kompleks   sonlardan   ildiz   chiqarish   usullari.   Oriental   Renaissance:   Innovative,
Educational, Natural and Social Sciences, 2(2), 857-863.
4.   Do‘stov,   S.   T.,   Oltiyev,   A.   B.,   &   Husanov,   A.   R.   (2022).   O‘quvchilarning
fikrlash   qobiliyatini   rivojlantirishda   ba’zi   bir   tenglamalarni   yechishda   turli
usullardan  foydalanish  metodikasi.  Eurasian   Journal  of  Mathematical   Theory  and
Computer Sciences, 2(5), 85-86.
5.   Do‘stov,   S.   (2022).   Maktablarda   ona   fanini   o‘qitishda   zamonaviy   innovatsion
texnologiyalardan foydalanish. Ijtimoiy Fanlarda Innovasiya Onlayn Ilmiy Jurnali,
2(5), 121-123.
6.   Dustov,   S.   R.,   Yusupov,   A.   A.,     Azamkulov,   A.   (2023).   Methodology   of
Teaching   Mathematics   in   Primary   Grades.   Journal   of   Pharmaceutical   Negative
Results, 7480-7485.
7.   Jumaniyozov,   S.   A.   (2020).   Abdulla   Qahhor   hikoyalarini   o‘rganishda
innovatsion metodlar. Science and Education.
8.   Norqulova,   R.   U.   (2023).   Ona   tili   va   adabiyot   darslarida   innovatsion
texnologiyalardan samarali foydalanish. Tadqiqotlar.uz, 23(1), 151-158. 
PAGE   \* MERGEFORMAT4 9.   Ro‘ziyeva,   M.   (2018).   Ona   tili   va   o‘qish   darslarida   innovatsion
texnologiyalardan foydalanish. 
10.   Roziqova,   S.,   &   Xolmamatova,   P.   (2023).   Adabiyot   fani   darslarida
foydalaniladigan   innovatsion   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish.
Yevroosiyo Texnologiyalar va Innovatsiyalar Jurnali, 1(4), 123-126. 
11. To‘qliyev, B., & Niyozmetova, R. (2011). Til adabiyot ta’limining zamonaviy
texnologiyalari. Toshkent.
12. To‘qliyev, B. (2010). Adabiyot o‘qitish metodikasi. Toshkent.
13. Usmonova, K., & Xayitov, A. (2011). Ona tili va adabiyot fanlarini o‘qitishda
ta’lim texnologiyalaridan foydalanish. Toshkent.
14.   Uzakova,   S.   P.   (2024).   Adabiyot   darslarida   innovatsion   texnologiyalarni
qo‘llash   metodikasini   takomillashtirish   (V-IX   qoraqalpoq   sinflari   misolida).
Avtoreferat.
15.Qosimova,   K.   (2010).   Savod   o rgatishda   tovush   metodining   ahamiyati.ʻ
Toshkent: O qituvchi nashriyoti.	
ʻ
16.   Rasulova,   M.   (2009).   Sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etishning   samarali
usullari. Buxoro: Buxoro nashriyoti.
17. Sharafiddinov, O. (2008). Savod o rgatishda tovush metodini takomillashtirish.	
ʻ
Toshkent: Fan.
18.   Toshpo latova,   G.   (2007).   Boshlang ich   sinflarda   sinfdan   tashqari   ishlarni	
ʻ ʻ
tashkil etish. Samarqand: Zarafshon.
19.   Ushinskiy,   K.   D.   (2006).   Tovush   metodi   bilan   xat-savod   o rgatish.   Moskva:	
ʻ
Pedagogika.
20. Voskresenskaya, A. I. (2005). Savod o rgatishda tovush metodining nazariyasi	
ʻ
va amaliyoti. Sankt-Peterburg: Prosveshchenie.
Internet saytlari
1. http://fayllar.org/   
2. http://arxiv.uz/   
3. http://ziyonet.uz/ru   
PAGE   \* MERGEFORMAT4 4. http://referat.arxiv.uz/   
PAGE   \* MERGEFORMAT4 PAGE   \* MERGEFORMAT4

SAVOD O‘RGATISH DAVRIDA BO‘GIN USTIDA ISHLASH

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili-o’qish savodxonligi va uni o’qitish metodikasi
  • Ona tili va o’qish savodxonligi darslarida kasbim faxrim mavzusini o‘rganish
  • Boshlangʻich sinflarda ifoda tushunchasini oʻrganish kurs ishi
  • Toʻplamlar birlashmasini oʻrgatish metodikasi, 3-sinf 2-qism
  • Interfaol metodlar orqali samarali ta’lim tashkil etish kurs ishi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский