Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 52.6KB
Покупки 0
Дата загрузки 08 Октябрь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

35 Продаж

Savod o‘rgatish tayyorlov davrida o‘yinlardan foydalanish

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
“INTERNATIONAL SCHOOL OF FINANCE TECHNOLOGY
AND SCIENCE” INSTITUTI
“PSIXOLOGIYA VA PEDAGOGIKA” KAFEDRASI
“MATEMATIKA O‘QITISH METODIKASI”
fanidan
  KURS ISHI
Mavzu:   Savod o‘rgatish tayyorlov davrida o‘yinlardan foydalanish
B ajardi :                                    Yangıboyeva Sayyora
G uruh :                                                22-BTK-07
Ilmiy rahba r :                               Nafisa T o’ layeva.
Toshkent – 2025  2 MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………..…….…………3
I   bob.   Savod   o‘rgatish   tayyorlov   davrida   o‘yinlardan   foydalanishning
nazariy asoslari
1.1. Tayyorlov davri va uning ahamiyati ……………………….….……………7
1.2. O‘yinning pedagogik vazifasi va savod o‘rgatishda roli ………..….………9
1.3. Boshlang‘ich sinflarda savod o‘rgatishda o‘yin turlari ……………...……12
II   bob.   Savod   o‘rgatish   tayyorlov   davrida   o‘yinlarni   tashkil   etish
metodikasi
2.1. O‘yinlarni rejalashtirish va o‘tkazish bosqichlari …………………………15
2.2. Tayyorlov davrida amaliy o‘yin ishlanmalari …………………….………18
2.3. O‘yinlardan foydalanish samaradorligini baholash va tavsiyalar …...……23
Xulosa …………………………………………………………………………30
Foydalanilgan adabiyotlar ………………………………………………...…31 3 Kirish
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi   Boshlang‘ich sinflarda savod o‘rgatish
tayyorlov   davrida   o‘yinlardan   foydalanish   masalasi   bugungi   pedagogik
amaliyotda juda dolzarb hisoblanadi. O‘yinlar o‘quvchilarda mustaqil  fikrlash,
diqqatni jamlash, tafakkur va ijodiy qobiliyatlarni rivojlantirishga xizmat qiladi.
Shu bilan birga, o‘yinlar yordamida dars jarayoni qiziqarli va interaktiv bo‘lib,
bolalarning bilimga bo‘lgan qiziqishi oshadi.
Tayyorlov davri o‘quvchilarning o‘qishga kirishidan oldingi davr bo‘lib, bu
vaqt   ichida   ularning   nutqi,   fikrlash   qobiliyati,   diqqat   va   xotira   ko‘nikmalari
shakllanadi.   Shu   sababli,   pedagogik   amaliyotda   o‘yinlardan   foydalanish
o‘quvchilarning   psixologik   va   intellektual   rivojlanishida   muhim   ahamiyatga
ega. O‘yin jarayonida o‘quvchilar o‘z bilimlarini amalda qo‘llash imkoniyatiga
ega bo‘ladi, yangi ma’lumotlarni tezroq va samarali o‘zlashtiradi.
O‘yinlar   nafaqat   bilimni   mustahkamlashga,   balki   ijtimoiy   ko‘nikmalarni
rivojlantirishga ham xizmat qiladi. Masalan, guruhli o‘yinlar orqali o‘quvchilar
bir-birlari   bilan   hamkorlikda   ishlashni   o‘rganadilar,   bir-birining   fikrlarini
tinglash   va   baholash   qobiliyatini   rivojlantiradilar.   Shu   tarzda,   o‘yinlar
o‘quvchilarning   jamiyatga   moslashishini   va   kommunikativ   ko‘nikmalarini
oshiradi.   Shuningdek,   o‘yinlar   dars   jarayonini   monotonlikdan   saqlaydi   va
bolalarning   qiziqishini   yuqori   darajada   ushlab   turadi.   O‘quvchilar   faoliyatga
jalb   qilinganida,   ular   o‘rganayotgan   mavzuni   yaxshiroq   tushunadilar   va
mustaqil ishlashga intilishadi. Bu esa o‘qituvchiga dars samaradorligini oshirish
va   har   bir   o‘quvchining   individual   rivojlanish   darajasini   aniqlash   imkonini
beradi.
Pedagogik   tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatadiki,   o‘yin   metodikasi   boshlang‘ich
sinflarda savod o‘rgatishda eng samarali vositalardan biri hisoblanadi. Shu bois,
bu   mavzu   bugungi   ta’lim   tizimida   dolzarb   bo‘lib   qolmoqda   va   o‘qituvchilar
uchun   o‘quv   jarayonini   yanada   qiziqarli,   interaktiv   va   natijali   qilish   imkonini
beradi. 4Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Pedagogik   adabiyotlarda
o‘yinlardan foydalanish masalasi keng yoritilgan. Xalqaro va milliy tadqiqotlar
shuni   ko‘rsatadiki,   o‘yin   usullari   boshlang‘ich   sinflarda   savod   o‘rgatish
jarayonida   samarali   natijalar   beradi.   Masalan,   o‘yinlar   orqali   o‘quvchilar
matematika,   ona   tili,   tabiatshunoslik   kabi   fanlardan   mustaqil   bilim   olish
ko‘nikmalarini   rivojlantiradilar.   Shu   bilan   birga,   tayyorlov   davrida   o‘yinlarni
tizimli   va   metodik   tarzda   qo‘llashning   o‘ziga   xos   jihatlari   hali   to‘liq
o‘rganilmagan.   Ko‘plab   tadqiqotlar   faqat   umumiy   tavsiyalarni   beradi,   ammo
har bir mavzu va yoshga mos o‘yinlarni rejalashtirish, ularning samaradorligini
baholash va amaliy ishlanmalarni ishlab chiqish masalalari kam yoritilgan.
Ba’zi   milliy   tadqiqotlarda   tayyorlov   davrida   o‘yinlardan   foydalanishning
psixologik,   metodik   va   didaktik   jihatlari   tahlil   qilingan,   lekin   ularning   keng
qo‘llanilishi   va   amaliyotga   tatbiq   etilishi   haqida   yetarlicha   material   mavjud
emas.   Shu   sababli,   mavzu   bo‘yicha   chuqur   tadqiqot   olib   borish,   amaliy
tavsiyalar ishlab chiqish va o‘qituvchilarga metodik ko‘rsatmalar berish zarurati
mavjud.   Shuningdek, o‘yinlarni qo‘llash orqali o‘quvchilarda mustaqil fikrlash,
mantiqiy   tafakkur,   diqqatni   jamlash,   ijodiy   qobiliyat   va   jamoaviy   ishlash
ko‘nikmalarini   rivojlantirish   imkoniyati   mavjudligi   aniqlangan.   Shu   nuqtai
nazardan, mavzu ilmiy va amaliy jihatdan o‘rganishga loyiqdir.
O‘rganilgan   adabiyotlar   va   tajribalar   shuni   ko‘rsatadiki,   tayyorlov   davrida
o‘yinlardan   foydalanish   o‘qituvchilarga   dars   jarayonini   qiziqarli,   samarali   va
interaktiv tarzda tashkil etishga yordam beradi. Shu bois, kurs ishining mavzusi
pedagogik   amaliyotda   dolzarb   hisoblanadi   va   uning   natijalari   boshlang‘ich
sinflarda savod o‘rgatish jarayonini takomillashtirishda foydali bo‘ladi.
Kurs   ishi   mavzusining   ahamiyati   Boshlang‘ich   sinflarda   savod   o‘rgatish
tayyorlov   davrida   o‘yinlardan   foydalanishning   ahamiyati   juda   katta.   O‘yinlar
orqali o‘quvchilar nafaqat bilimlarni o‘zlashtiradi, balki ularning psixologik va
ijtimoiy   rivojlanishiga   ham   yordam   beradi.   O‘yinlar   bolalarning   diqqatini 5jamlash,   mustaqil   fikrlash,   mantiqiy   tafakkur   va   ijodiy   qobiliyatlarini
rivojlantiradi.
Tayyorlov  davrida  o‘yinlardan  foydalanish  o‘quvchilarda  o‘qishga  bo‘lgan
qiziqishni   oshiradi.   Ular   bilimni   interaktiv   tarzda   o‘rganib,   yangi   mavzularni
tezroq tushunadi. Shu bilan birga, o‘yinlar bolalarni faoliyatga jalb qiladi, dars
jarayonini qiziqarli va samarali qiladi.
O‘yinlar bolalarning ijtimoiy ko‘nikmalarini rivojlantirishga yordam beradi.
Guruhli   o‘yinlar   orqali   o‘quvchilar   bir-birlari   bilan   hamkorlik   qilishni
o‘rganadi,   fikr   almashadi   va   o‘zaro   hurmatni   rivojlantiradi.   Bu   esa   jamiyatga
moslashish va muloqot qilish qobiliyatini oshiradi.
Pedagogik   amaliyotda   o‘yinlardan   foydalanish   o‘qituvchilarga   darslarni
samarali   rejalashtirish   imkonini   beradi.   O‘yinlar   yordamida   o‘quvchilarni
mavzuga   jalb   qilish,   ularning   bilim   darajasini   aniqlash   va   mustahkamlash
osonlashadi.   Shu   sababli,   o‘yinlardan   foydalanish   pedagogik   jarayonning
samaradorligini   oshiradi.Shuningdek,   o‘yinlar   bolalarning   xotira   va   e’tiborini
rivojlantiradi.   Masalalarni   yechish,   topshiriqlarni   bajarish   va   o‘yin   jarayonida
turli   vazifalarni   bajarish   orqali   o‘quvchilarning   mantiqiy   tafakkuri
mustahkamlanadi.   Bu   esa   ularning   kelajakdagi   o‘qish   faoliyati   uchun
mustahkam poydevor yaratadi.
O‘yinlardan   foydalanishning   yana   bir   ahamiyati   shundaki,   ular
o‘quvchilarda   ijobiy   ruhiy   kayfiyatni   shakllantiradi.   O‘yin   jarayonida   bolalar
o‘zlarini   erkin   his   qiladi,   stress   va   charchash   kamayadi,   darsga   bo‘lgan
motivatsiyasi oshadi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   –   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   savod
o‘rgatish jarayoni.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   –   tayyorlov   davrida   o‘yinlardan
foydalanishning pedagogik metodikasi va samaradorligi. 6Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   –   boshlang‘ich   sinflarda   savod   o‘rgatish
tayyorlov   davrida   o‘yinlardan   foydalanish   metodikasini   o‘rganish,   amaliy
tavsiyalar ishlab chiqish va samaradorligini oshirish yo‘llarini aniqlash.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Tayyorlov davri va uning ahamiyatini aniqlash;
 O‘yinning pedagogik vazifalari va savod o‘rgatishda rolini o‘rganish;
 Boshlang‘ich sinflarda o‘yin turlarini tizimli tarzda aniqlash;
 Amaliy o‘yin ishlanmalari va mashg‘ulotlarini ishlab chiqish;
 O‘yinlardan   foydalanish   samaradorligini   baholash   va   tavsiyalar   ishlab
chiqish.
Kurs   ishi   mavzusining   metodlari   Kurs   ishida   quyidagi   metodlardan
foydalaniladi:   pedagogik   kuzatuv,   tahlil,   solishtirish,   amaliy   mashqlarni
o‘rganish, tajribaviy dars ishlanmalarni tayyorlash va baholash.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi   Kurs ishi kirish, ikki bob va har bobning
bo‘limlari, xulosa hamda foydalanilgan adabiyotlar bo‘limlaridan iborat. 7I bob. Savod o‘rgatish tayyorlov davrida o‘yinlardan foydalanishning
nazariy asoslari
1.1. Tayyorlov davri va uning ahamiyati
Boshlang‘ich  sinflarda savod  o‘rgatish  tayyorlov  davri   bolalarning shaxsiy
va   intellektual   rivojlanishidagi   eng   muhim   davr   hisoblanadi.   Bu   davr
o‘quvchilar maktabga kirishdan oldingi tayyorgarlik bosqichini tashkil etadi va
ularning   kelajakdagi   o‘qish   faoliyatiga   poydevor   bo‘ladi.   Shu   sababli,
pedagogik   amaliyotda   tayyorlov   davrining   har   bir   jihati   alohida   e’tiborga
molikdir.Tayyorlov   davrida   o‘quvchilar   psixologik   jihatdan   faol,   lekin   hali
mustaqil   bilimlarni   to‘liq   o‘zlashtirishga   tayyor   emas.   Shu   bois,   o‘yinlardan
foydalanish   bu   davrda   bilimlarni   mustahkamlash   va   ko‘nikmalarni
shakllantirishda   samarali   vosita   hisoblanadi.   O‘yinlar   orqali   bolalar   nafaqat
yangi   ma’lumotlarni   o‘zlashtiradi,   balki   ularning   tafakkur,   diqqat,   xotira   va
ijodiy   qobiliyatlari   ham   rivojlanadi.O‘yinlar   tayyorlov   davrida   bolalarning
muloqot   qobiliyatini   oshiradi.   Masalan,   guruhli   o‘yinlar   orqali   ular   bir-birlari
bilan muloqot qiladi, fikr almashadi va hamkorlik ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Shu   tarzda   o‘yinlar   bolalarning   ijtimoiy   ko‘nikmalarini   shakllantiradi   va
jamiyatga   moslashishlariga   yordam   beradi.Shuningdek,   o‘yinlar   bolalarning
diqqatini   jamlash   va   konsentratsiyasini   oshirishga   xizmat   qiladi.   Tayyorlov
davrida bolalar uzoq vaqt davomida bir mavzuga e’tibor qila olmaydi. O‘yinlar
esa   bu   masalani   hal   qiladi,   chunki   ular   faol,   qiziqarli   va   interaktiv   bo‘lib,
bolalarni mavzu bilan shug‘ullanishga jalb qiladi. 1
O‘yinlardan   foydalanish   orqali   tayyorlov   davrida   bolalarning   nutqi
rivojlantiriladi. Ular yangi so‘zlarni o‘rganadi, gapirish ko‘nikmalarini oshiradi
va fikrlarini mantiqiy tarzda ifodalashni o‘rganadi. Bu esa ularning kelajakdagi
o‘qish va yozish faoliyati uchun mustahkam poydevor yaratadi.Tayyorlov davri
o‘quvchilarning   intellektual   rivojlanishida   muhim   ahamiyatga   ega.   O‘yinlar
1
 Turg‘inboyeva, N. N.  Savod o‘rgatish darslarida so‘z o‘yinlaridan foydalanish . Qo‘qon 
universiteti,  2024 , 35 bet. 8yordamida   ular   fikr   yuritish,   muammolarni   hal   qilish   va   mantiqiy   tafakkur
qobiliyatini   rivojlantiradi.   Masalan,   matematik   o‘yinlar   orqali   bolalar   sonlarni
solishtirish, oddiy hisoblash va mantiqiy munosabatlarni o‘rganadi.Shuningdek,
o‘yinlar bolalarning xotira va eslab qolish qobiliyatini oshiradi. Ma’lumotlarni
o‘yin   shaklida   qabul   qilganida,   ular   tezroq   eslab   qoladi   va   uni   amalda
qo‘llashga   o‘rganadi.   Bu   esa   tayyorlov   davrida   bilimlarni   mustahkamlashda
muhim ahamiyatga ega.
O‘yinlar   yordamida   tayyorlov   davrida   bolalarning   ijodiy   qobiliyatlari
rivojlantiriladi.   Masalan,   rol   o‘yinlari,   hikoya   tuzish   va   rasm   chizish   kabi
faoliyatlar   bolalarning   ijodiy   fikrlashini   oshiradi.   Shu   bilan   birga,   ular   yangi
g‘oyalar   yaratish,   turli   vaziyatlarni   hal   qilish   va   qaror   qabul   qilish
ko‘nikmalarini   shakllantiradi.Pedagogik   tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatadiki,
tayyorlov  davrida  o‘yinlardan   foydalanish   o‘quvchilarning  bilim,  ko‘nikma  va
qobiliyatlarini mustahkamlashda eng samarali vositalardan biri hisoblanadi. Shu
sababli,   o‘qituvchilar   bu   davrda   o‘yinlardan   tizimli   va   metodik   tarzda
foydalanishlari zarur. 2
O‘yinlar   bolalarning   psixologik   holatini   yaxshilashga   ham   xizmat   qiladi.
Tayyorlov   davrida   bolalar   ko‘pincha   yangi   muhitga   moslashishga   urinadi.
O‘yinlar   esa   ularni   rag‘batlantiradi,   ijobiy   kayfiyat   yaratadi   va   stressni
kamaytiradi.   Shu   tarzda,   o‘quvchilar   darsga   ko‘proq   jalb   qilinadi   va   bilim
olishga   qiziqish   oshadi.   o‘yinlar   bolalarning   mustaqil   ishlash   ko‘nikmalarini
rivojlantiradi.   Masalalarni   yechish,   topshiriqlarni   bajarish   va   guruh   ichida
faoliyat yuritish orqali ular o‘z bilimlarini amalda qo‘llashni o‘rganadi. Bu esa
tayyorlov davrining asosiy maqsadlaridan biri hisoblanadi.
Tayyorlov   davrida   o‘yinlardan   foydalanish   o‘quvchilarning   ijtimoiy
qobiliyatlarini   rivojlantiradi.   Ular   bir-biri   bilan   muloqot   qilish,   fikrlarini
ifodalash   va   jamoada   ishlashni   o‘rganadi.   Shu   nuqtai   nazardan,   o‘yinlar
2
  Jumayeva, G‘.  Savodga o‘rgatish davrida interfaol usullardan foydalanish . Buxoro: 
BuxDU nashriyoti,  2024 , 28 bet. 9bolalarning   shaxsiy   va   ijtimoiy   rivojlanishida   muhim   rol   o‘ynaydi.O‘yinlar
pedagogik   jarayonda   o‘quvchilarning   qiziqishini   oshiradi   va   dars
samaradorligini   ta’minlaydi.   Ular   faoliyatga   jalb   qilinganida,   yangi
ma’lumotlarni tezroq o‘zlashtiradi va mustaqil fikrlashga intiladi.
Tayyorlov   davrida   o‘yinlar   o‘quvchilarning   nutq,   diqqat,   xotira,   mantiqiy
tafakkur   va   ijodiy   qobiliyatlarini   bir   vaqtning   o‘zida   rivojlantiradi.   Shu   bois,
ularning   savod   ko‘nikmalarini   shakllantirishda   o‘yinlarning   ahamiyati   juda
katta.O‘yinlar   yordamida   o‘quvchilarning   o‘qishga   bo‘lgan   motivatsiyasi
oshadi.   Ular   darsni   qiziqarli   deb   hisoblaydi,   o‘z   bilimlarini   mustahkamlashga
intiladi   va   yangi   mavzularni   o‘rganishga   tayyor   bo‘ladi.   o‘yinlar   bolalarning
diqqatini jamlash va o‘rganish jarayonini interaktiv qilish imkonini beradi. Ular
topshiriqlarni   mustaqil   va   guruh   bilan   bajaradi,   shu   orqali   amaliy
ko‘nikmalarini   mustahkamlaydi.Pedagogik   tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatadiki,
tayyorlov   davrida   o‘yinlardan   foydalanish   o‘quvchilarning   kelajakdagi   o‘qish
faoliyatiga tayyorgarlik ko‘rishda samarali vositadir. Shu bois, o‘qituvchilar bu
davrda   o‘yinlarni   tizimli   va   metodik   tarzda   qo‘llashlari   lozim.O‘yinlar
bolalarning   ijtimoiy,   psixologik   va   intellektual   rivojlanishini   uyg‘unlashtiradi.
Shu   nuqtai   nazardan,   tayyorlov   davrida   o‘yinlardan   foydalanish   pedagogik
jarayonning   ajralmas   qismi   hisoblanadi   va   boshlang‘ich   sinflarda   savod
o‘rgatish samaradorligini oshirishga xizmat qiladi.
1.2. O‘yinning pedagogik vazifasi va savod o‘rgatishda roli
O‘yin   pedagogik   jarayonda   bolalarning   bilim   va   ko‘nikmalarini
rivojlantirish,   shuningdek,   ularning   psixologik   va   ijtimoiy   xususiyatlarini
shakllantirishda   muhim   vosita   hisoblanadi.   Pedagogik   tadqiqotlar   shuni
ko‘rsatadiki, o‘yinlar bolalarning diqqatini jamlash, tafakkurini rivojlantirish va
ijodiy   fikrlash   qobiliyatini   oshirishda   eng   samarali   metodlardan   biridir.   Shu
sababli,   boshlang‘ich   sinflarda   o‘yinlarni   to‘g‘ri   va   tizimli   qo‘llash   darsning
samaradorligini sezilarli darajada oshiradi. 10O‘yinlar   bolalarning   mustaqil   fikrlash   va   qaror   qabul   qilish   qobiliyatini
shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Masalan,   o‘quvchilarga   topshiriqlarni   o‘yin
shaklida berish orqali ular turli yechimlarni mustaqil ravishda izlaydilar va har
bir   yechimning   natijasini   baholashni   o‘rganadilar.   Shu   tarzda   o‘yinlar   nafaqat
bilimlarni   mustahkamlash,  balki   mantiqiy tafakkur   va  muammolarni   hal  qilish
ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
O‘yin   pedagogik   vazifalarining   yana   biri   –   bolalarning   ijtimoiy
ko‘nikmalarini   rivojlantirishdir.   Guruhli   o‘yinlar   orqali   o‘quvchilar   bir-birlari
bilan   muloqot   qilish,   hamkorlikda   ishlash   va   birgalikda   qaror   qabul   qilish
ko‘nikmalarini   o‘rganadilar.   Bu   esa   ularni   jamiyatga   moslashishga,
kommunikativ   qobiliyatlarini   oshirishga   va   ijtimoiy   aloqalarni   rivojlantirishga
yordam   beradi.   Shuningdek,   o‘yinlar   bolalarning   emotsional   rivojlanishiga
ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   O‘yin   jarayonida   bolalar   ijobiy   kayfiyatda   bo‘ladilar,
stress va charchash kamayadi, shu bilan birga ular o‘z bilimlarini quvonch bilan
mustahkamlashga   intiladi.   O‘yinlarning   motivatsion   roli   shundaki,   ular
o‘quvchilarning   darsga   bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi   va   bilimga   bo‘lgan
ishtiyoqini kuchaytiradi.
O‘yinlar   bolalarning   nutqini   rivojlantirishda   ham   muhim   ahamiyatga   ega.
Masalan, rol o‘yinlari, hikoya tuzish va savol-javob o‘yinlari orqali o‘quvchilar
yangi   so‘zlarni   o‘rganadilar,   gapirish   ko‘nikmalarini   mustahkamlashadi   va
fikrlarini   mantiqiy   tarzda   ifodalashni   o‘rganadilar.   Shu   tariqa   o‘yinlar
bolalarning lingvistik va mantiqiy tafakkurini uyg‘un rivojlantiradi.
O‘yinlar   orqali   tayyorlov   davrida   o‘quvchilarning   diqqat,   xotira   va
e’tiborini oshirish mumkin. Masalan, raqamlar va shakllar bilan bog‘liq o‘yinlar
bolalarning   matematik   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi,   ular   o‘rganayotgan
ma’lumotni tezroq eslab qoladi va uni amalda qo‘llashga o‘rganadi. Shu tarzda
o‘yinlar bilimlarni o‘zlashtirishni samarali qiladi.
Pedagogik   tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatadiki,   o‘yinlar   bolalarning   ijodiy
fikrlashini   rivojlantiradi.   Masalan,   musobaqa   shaklidagi   yoki   fantastik   hikoya 11asosida   tashkil   etilgan   o‘yinlar   orqali   o‘quvchilar   yangi   g‘oyalarni   yaratishga,
turli   vaziyatlarni   hal   qilishga   va   muammolarga   ijodiy   yondashishga
o‘rganadilar. Bu esa savod ko‘nikmalarini shakllantirish jarayonini boyitadi.
O‘yinlar   bolalarning   mustaqil   ishlash   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Ular
o‘yin   jarayonida   topshiriqlarni   bajaradi,   yechimlarni   izlaydi   va   natijalarni
baholashni   o‘rganadi.   Shu   tarzda   o‘quvchilar   o‘z   bilimlarini   mustahkamlash,
mantiqiy   tafakkur   va   amaliy   ko‘nikmalarini   rivojlantirish   imkoniga   ega
bo‘ladi. 3
Jadval. O‘yinlarning pedagogik vazifasi va savod o‘rgatishda roli
O‘yin turi Pedagogik vazifasi Savod o‘rgatishda roli
Rol o‘yinlari Nutq, muloqot va ijodiy 
fikrlashni rivojlantirish Yangi so‘z va jumlalarni 
o‘rganish, gapirish ko‘nikmasi
Matematik 
o‘yinlar Mantiqiy tafakkur, 
muammolarni hal qilish Raqamlar, amallar va 
masalalarni oson o‘zlashtirish
Hikoya tuzish 
o‘yinlari Fantaziya va ijodiy tafakkur
rivoji Nutqni rivojlantirish, matn 
tuzish ko‘nikmalarini oshirish
Guruhli 
musobaqalar Hamkorlik, kommunikativ 
ko‘nikmalarni shakllantirish Birgalikda ishlash va 
bilimlarni mustahkamlash
Savol-javob 
o‘yinlari Diqqat va eslab qolish 
qobiliyatini oshirish Yangi ma’lumotlarni 
mustahkamlash va tekshirish
O‘yinlar yordamida bolalar turli mavzularni osonroq o‘zlashtiradi. Masalan,
raqamlar,   harflar   yoki   oddiy   matematik   amallar   bilan   bog‘liq   o‘yinlar
bolalarning   e’tiborini   jalb   qiladi   va   ular   o‘rganilayotgan   mavzuni   tezroq
tushunadi.   Shu   bilan   birga,   o‘yinlar   bolalarning   bilimlarni   amalda   qo‘llash
qobiliyatini   oshiradi.O‘yinlarning   pedagogik   vazifalaridan   yana   biri   –
bolalarning   psixologik   barqarorligini   oshirishdir.   O‘yin   jarayonida   bolalar
3
  Namangan davlat universiteti.  Nutq o‘stirish nazariyasi va metodikasi . Namangan: NamDU 
nashriyoti,  2024 , 56 bet. 12ijobiy hissiyotlarni qabul qiladi, stress kamayadi va darsga qiziqish oshadi. Shu
tarzda   o‘yinlar   pedagogik   jarayonning   motivatsion   vositasi   sifatida   xizmat
qiladi.
1.3. Boshlang‘ich sinflarda savod o‘rgatishda o‘yin turlari
Boshlang‘ich sinflarda savod o‘rgatishda o‘yinlar o‘quv jarayonini qiziqarli
va   samarali   qilishda   muhim   vosita   hisoblanadi.   O‘yinlar   nafaqat   bilimlarni
mustahkamlash,   balki   bolalarning   diqqat,   tafakkur   va   nutq   ko‘nikmalarini
rivojlantiradi.   Shu   sababli,   o‘qituvchilar   tayyorlov   davrida   turli   o‘yin   turlarini
bilishi va ularni darsga mos tarzda qo‘llashi zarur.
O‘yinlarni   turkumlash   orqali   ularni   tizimli   ravishda   qo‘llash   mumkin.
Masalan,   savod   o‘rgatishda   asosiy   o‘yin   turlari   quyidagilardan   iborat:   rol
o‘yinlari,   matematik   o‘yinlar,   guruhli   o‘yinlar,   musobaqa   va   turnirlar,   savol-
javob o‘yinlari hamda hikoya va fantaziya asosidagi o‘yinlar. Har bir o‘yin turi
o‘quvchilarning   ma’lum   qobiliyatlarini   rivojlantirishga   xizmat   qiladi   va   dars
samaradorligini oshiradi.
Rol   o‘yinlari   boshlang‘ich   sinflarda   bolalarning   nutqini   rivojlantirishda
samarali   vosita   hisoblanadi.   Masalan,   o‘quvchilar   turli   kasb   yoki   personaj
rollarini   o‘ynab,   yangi   so‘zlarni   o‘rganadi   va   gapirish   ko‘nikmalarini
mustahkamlaydi. Rol o‘yinlari orqali bolalar o‘z fikrlarini ifodalashni, muloqot
qilishni va ijodiy tafakkurini rivojlantiradi.
Matematik   o‘yinlar   bolalarning   mantiqiy   tafakkurini   shakllantirish,   sonlar,
amallar va masalalarni  tushunish  va yechishda  qo‘llaniladi. Masalan,  raqamlar
bilan   bog‘liq   o‘yinlar   orqali   o‘quvchilar   sonlarni   solishtirish,   qo‘shish   va
ayirish   amallarini   amaliyotda   qo‘llashni   o‘rganadi.   Matematik   o‘yinlar
shuningdek, bolalarning diqqatini jamlash va muammolarni mustaqil hal qilish
ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Guruhli   o‘yinlar   bolalarning   ijtimoiy   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Bu
o‘yinlar   orqali   o‘quvchilar   bir-biri   bilan   hamkorlik   qiladi,   fikr   almashadi   va 13birgalikda   qaror   qabul   qilishni   o‘rganadi.   Guruhli   o‘yinlar   bolalarning
jamiyatga   moslashish   qobiliyatini   oshiradi   va   kommunikativ   ko‘nikmalarini
mustahkamlaydi.
Musobaqa   va   turnirlar   bolalarning   raqobatbardoshligini   rivojlantiradi   va
ularni   faoliyatga   jalb   qiladi.   Masalan,   savod   o‘rgatishda   savol-javob
musobaqalari   orqali   o‘quvchilar   bilimlarini   mustahkamlashadi   va   tezkorlik
bilan   javob   berish   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Shu   bilan   birga,   musobaqalar
bolalarning   o‘zini   namoyon   etishiga,   ishtirokchilik   hissini   kuchaytirishga
yordam beradi.
Savol-javob o‘yinlari diqqatni jamlash, eslab qolish va ma’lumotlarni tezkor
tarzda   qayta   ishlash   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   O‘quvchilar   o‘yinning
qoidalariga   binoan   bir-biriga   savollar   beradilar,   javoblarni   topadilar   va
bilimlarni   mustahkamlaydilar.   Shu   tariqa,   savol-javob   o‘yinlari   bolalarning
bilimini baholash va mustahkamlash vositasi sifatida ishlatiladi.
Hikoya   va   fantaziya   asosidagi   o‘yinlar   bolalarning   ijodiy   tafakkurini
rivojlantiradi.   Masalan,   hikoya   yaratish,   voqealarni   tasvirlash   yoki   fantaziya
asosidagi   rollarni   o‘ynash   orqali   bolalar   o‘z   tasavvurini   kengaytiradi,   so‘z
boyligini oshiradi va nutq ko‘nikmalarini mustahkamlashadi.
O‘yin   turlarini   tanlashda   o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlari,   dars   mavzusi
va   pedagogik   maqsadlar   hisobga   olinadi.   Masalan,   kichik   yoshdagi   bolalar
uchun   qisqa,   sodda   va   qiziqarli   o‘yinlar   samarali   bo‘ladi,   katta   sinflarda   esa
murakkabroq, mantiqiy va guruhli o‘yinlar qo‘llanishi mumkin.
O‘yinlar   yordamida   tayyorlov   davrida   o‘quvchilarning   bilim   darajasi
muntazam ravishda tekshiriladi. Shu tarzda, o‘quvchilar o‘z bilimlarini amalda
qo‘llashga   o‘rganadi,   xatolarini   aniqlaydi   va   tuzatadi.   Bu   esa   savod
ko‘nikmalarini mustahkamlash jarayonini samarali qiladi.
O‘yinlarning   yana   bir   ahamiyati   shundaki,   ular   bolalarning   diqqatini
jamlash   va   o‘rganish   jarayonini   interaktiv   qilish   imkonini   beradi.   Masalan, 14o‘yin   shaklida   berilgan   topshiriqlar   bolalarning   faoliyatga   jalb   qilinishini
oshiradi va ular mavzuni mustahkamlashga intiladi.
Pedagogik tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki, boshlang‘ich sinflarda o‘yinlardan
foydalanish   nafaqat   bilimlarni   mustahkamlash,   balki   bolalarning   umumiy
rivojlanishiga  ijobiy ta’sir  ko‘rsatadi.  Shu bois, o‘qituvchilar  o‘yinlarni  tizimli
va metodik tarzda darsga qo‘llashlari zarur.
Jadval. Boshlang‘ich sinflarda o‘yin turlari va ularning savod
o‘rgatishda roli
O‘yin turi Savod o‘rgatishda roli Misol va izoh
Rol o‘yinlari Nutq   va   muloqot
ko‘nikmalarini rivojlantiradi Turli   kasb   yoki   voqea
rollarini o‘ynash
Matematik o‘yinlar Mantiqiy tafakkur va amallarni
o‘rganishga yordam beradi Sonlar   bilan   bog‘liq
topshiriqlar
Guruhli o‘yinlar Hamkorlik   va   ijtimoiy
ko‘nikmalarni rivojlantiradi Guruh   bo‘lib
muammolarni yechish
Musobaqa   va
turnirlar Raqobatbardoshlik   va   tezkor
javob berishni oshiradi Savol-javob musobaqalari
Savol-javob
o‘yinlari Diqqat   va   eslab   qolish
ko‘nikmalarini
mustahkamlaydi O‘quvchilar   bir-biriga
savol berib javob topish
Hikoya va fantaziya
asosidagi o‘yinlar Ijodiy   tafakkur   va   nutq
rivojini oshiradi Hikoya   yaratish   va
voqealarni tasvirlash
II bob. Savod o‘rgatish tayyorlov davrida o‘yinlarni tashkil etish
metodikasi 152.1. O‘yinlarni rejalashtirish va o‘tkazish bosqichlari
Savod   o‘rgatish   tayyorlov   davrida   o‘yinlarni   tashkil   etish   jarayoni   puxta
rejalashtirilgan   va   bosqichma-bosqich   amalga   oshirilishi   zarur.   O‘yinlarni
rejalashtirish  va o‘tkazishning samarali  usullari bolalarning yosh xususiyatlari,
mavzu mazmuni, dars maqsadi va pedagogik sharoitga bog‘liq. Shu sababli, har
bir o‘yin oldindan aniq maqsad va vazifalar bilan belgilanishi lozim.
O‘yinlarni   rejalashtirishning   birinchi   bosqichi   –   pedagogik   maqsadni
aniqlashdir.   O‘qituvchi   o‘quvchilarning   bilim   darajasi,   ko‘nikmalari   va
ehtiyojlarini   hisobga   olib,   o‘yin   orqali   qanday   bilim   va   ko‘nikmalarni
shakllantirishni belgilaydi. Masalan,  raqamlar va harflarni o‘rgatish jarayonida
o‘yin   yordamida   diqqatni   jamlash,   mantiqiy   tafakkur   va   nutq   ko‘nikmalarini
rivojlantirish maqsad qilinadi.
Ikkinchi   bosqich   –   o‘yin   turini   tanlashdir.   O‘yin   turini   tanlashda
o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlari,   dars   mazmuni   va   pedagogik   maqsad
hisobga   olinadi.   Masalan,   kichik   yoshdagi   bolalar   uchun   qisqa   va   sodda
o‘yinlar   samarali   bo‘lsa,   katta   sinflarda   murakkabroq,   guruhli   va   mantiqiy
o‘yinlar   qo‘llanishi   mumkin.   Shu   bilan   birga,   o‘yin   turi   mavzu   bilan   uyg‘un
bo‘lishi va dars maqsadiga xizmat qilishi zarur.
Uchinchi   bosqich   –   o‘yin   qoidalarini   ishlab   chiqish   va   vositalarni
tayyorlashdir.   O‘qituvchi   o‘yin   qoidalarini   soddalashtirib,   bolalarga   tushunarli
tarzda   tushuntiradi.   Shu   bilan   birga,   o‘yin   uchun   zarur   bo‘lgan   materiallar,
vositalar   va   rekvizitlar   tayyorlanadi.   Masalan,   matematik   o‘yinlarda   raqam
kartochkalari,   o‘qish   o‘yinlarida   harf   kartochkalari   va   vizual   yordamchi
materiallar ishlatiladi.
To‘rtinchi   bosqich   –   o‘yinni   o‘quvchilarga   tushuntirish   va   ularga
tayyorlashdir.   O‘qituvchi   o‘quvchilarga   o‘yin   maqsadini   va   qoidalarini   aniq
tushuntiradi,   savollar   berib,   bolalarning   o‘yinni   to‘g‘ri   tushunganligini
tekshiradi.   Shu   bilan   birga,   o‘yin   oldidan   kichik   mashq   yoki   namoyish   orqali
bolalarni tayyorlash mumkin. 16Beshinchi   bosqich   –   o‘yin   jarayonini   tashkil   etish   va   boshqarishdir.
O‘qituvchi   o‘quvchilarning   faoliyatini   kuzatadi,   ularni   to‘g‘ri   yo‘naltiradi   va
kerak   bo‘lsa,   yordam   beradi.   O‘yin   davomida   bolalarning   e’tiborini   saqlash,
qoidalarni buzmaslik va hamkorlikni ta’minlash muhim hisoblanadi.
Oltinchi   bosqich   –   o‘yin   yakunini   tahlil   qilish   va   natijalarni   baholashdir.
O‘qituvchi   o‘quvchilarning   faoliyatini   kuzatadi,   bilim   va   ko‘nikmalarni
baholaydi.   Shu   bilan   birga,   o‘yin   jarayonida   kuzatilgan   muvaffaqiyatlar   va
qiyinchiliklar tahlil qilinadi, kelgusi darslar uchun tavsiyalar ishlab chiqiladi.
O‘yinlarni   rejalashtirish   va   o‘tkazish   jarayonida   pedagogik   tavsiyalar
muhim   ahamiyatga   ega.   Masalan,   o‘yinlarni   qisqa,   sodda   va   qiziqarli   qilish,
bolalarning yosh xususiyatlariga moslash, guruhda ishlashni rag‘batlantirish va
bilimni amalda qo‘llash imkonini berish tavsiya etiladi.
O‘yinlarni   rejalashtirish   va   o‘tkazishning   samarali   usuli   –   bosqichma-
bosqich metodni qo‘llashdir. Har bir bosqich aniq maqsad, vazifa va natija bilan
bog‘langan   bo‘lishi   kerak.   Shu   tarzda,   o‘yinlar   dars   jarayonini   interaktiv,
qiziqarli   va   samarali   qiladi,   bolalarning   bilim,   ko‘nikma   va   qobiliyatlarini
rivojlantiradi.
Jadval. O‘yinlarni rejalashtirish va o‘tkazish bosqichlari
Bosqich Mazmuni va vazifasi Misol va izoh
Pedagogik
maqsadni aniqlash O‘quvchilarning   bilim   va
ko‘nikmalarini   rivojlantirish
maqsadini belgilash Raqamlar   va   harflar
bilan ishlash
O‘yin   turini
tanlash Dars   maqsadi   va   bolalarning
yosh xususiyatlariga mos o‘yin
turini tanlash Rol o‘yinlari, matematik
o‘yinlar
O‘yin   qoidalari   va
vositalar O‘yin   qoidalari,   material   va
vositalarni tayyorlash Kartochkalar,   vizual
yordamchi materiallar
O‘quvchilarni
tayyorlash O‘quvchilarga   o‘yin   maqsadi
va   qoidalarni   tushuntirish, Namoyish   yoki   qisqa
mashq   orqali 17tayyorlash tushuntirish
O‘yin   jarayonini
boshqarish O‘quvchilarning   faoliyatini
kuzatish,   yo‘naltirish   va
yordam berish Faoliyatni   kuzatish   va
qo‘llab-quvvatlash
O‘yin   yakuni   va
baholash Faoliyatni   tahlil   qilish,
natijalarni   baholash   va
tavsiyalar ishlab chiqish Muvaffaqiyatlar   va
qiyinchiliklarni   tahlil
qilish
Savod   o‘rgatish   tayyorlov   davrida   o‘yinlarni   tashkil   etish   jarayoni   puxta
rejalashtirilgan bo‘lishi lozim. Tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki, o‘yinlarni tizimli
tarzda   qo‘llash   4–5   yoshli   bolalarning   bilim   va   ko‘nikmalarini   25–30%   ga
samarali   oshiradi.   Shu   sababli,   o‘yinlarni   rejalashtirish   va   o‘tkazish   jarayoni
aniq bosqichlardan iborat bo‘lishi kerak.
1-bosqich: Pedagogik maqsadni aniqlash.
O‘qituvchi   o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlarini,   bilim   darajasini   va
ko‘nikmalarini   tahlil   qiladi.   Masalan,   3–4   yoshdagi   bolalar   uchun   o‘yin
davomiyligi   10–15   daqiqa   bo‘lishi   tavsiya   etiladi,   6–7   yoshdagilar   uchun   esa
20–25   daqiqa.   Shu   bosqichda   o‘yin   orqali   bolalarda   diqqatni   jamlash,   1–10
gacha   bo‘lgan   raqamlarni   bilish   va   oddiy   amallarni   bajarish   ko‘nikmalari
shakllantiriladi.
2-bosqich: O‘yin turini tanlash.
Tanlangan  o‘yin dars maqsadiga  mos  bo‘lishi  va bolalarning yoshiga  muvofiq
bo‘lishi   kerak.   Masalan,   matematik   o‘yinlar   orqali   1–5   gacha   bo‘lgan
raqamlarni tanlash va qo‘shish amallarini bajarish mashq qilinadi. Rol o‘yinlari
esa bolalarning nutq va muloqot ko‘nikmalarini rivojlantiradi. Shu bilan birga,
guruhli o‘yinlarda har bir guruh 3–4 kishidan iborat bo‘lishi tavsiya etiladi.
3-bosqich: O‘yin qoidalari va vositalarni tayyorlash.
O‘yin qoidalari sodda va tushunarli bo‘lishi kerak. Masalan, matematik o‘yinda
bolalarga   10   ta   kartochka   beriladi   va   ular   1–10   gacha   bo‘lgan   raqamlarni 18joylashtirishlari   so‘raladi.   Rol   o‘yinlarida   esa   5–6   ta   kartochka   yordamida
voqea  yoki  kasb  rollari   beriladi.  Shu tarzda  o‘yinlar  vizual  va  amaliy jihatdan
boyitiladi.
4-bosqich: O‘quvchilarni tayyorlash.
O‘qituvchi   o‘quvchilarga   o‘yin   maqsadini   tushuntiradi   va   qisqa   mashq   orqali
tayyorlaydi. Masalan, matematik o‘yinga kirishdan oldin 3–4 daqiqa davomida
raqamlar   ketma-ketligini   takrorlash   yoki   qo‘shish   misollarini   yechish   mashqi
o‘tkaziladi.
5-bosqich: O‘yin jarayonini boshqarish.
O‘qituvchi o‘quvchilarning faoliyatini kuzatadi va kerak bo‘lsa yordam beradi.
Masalan,   6–7   yoshdagi   bolalarga   1–10   gacha   bo‘lgan   raqamlarni   topish
topshirig‘i berilgan bo‘lsa, o‘qituvchi ularga to‘g‘ri ketma-ketlikni tushuntiradi.
Shu bosqichda hamkorlik va ijtimoiy ko‘nikmalar rivojlantiriladi.
6-bosqich: O‘yin yakuni va baholash.
O‘qituvchi  o‘quvchilarning  bilim  va  ko‘nikmalarini   baholaydi.  Masalan,  10  ta
matematik   savolga   8   ta   to‘g‘ri   javob   bergan   o‘quvchi   80%   natija   bilan
baholanadi.   Shu   bilan   birga,   o‘yin   jarayonida   kuzatilgan   qiyinchiliklar   va
muvaffaqiyatlar tahlil qilinadi.
O‘yinlarni   rejalashtirish   va   o‘tkazish   jarayonida   diqqatga   sazovor   jihat
shuki,   har   bir   bosqich   aniq   maqsad   va   vazifa   bilan   bog‘langan   bo‘lishi   kerak.
Shu   tarzda,   o‘quvchilar   bilimlarni   amalda   qo‘llashni   o‘rganadi,   xatolarini
tuzatadi va o‘rganishga bo‘lgan qiziqishi oshadi.
2.2. Tayyorlov davrida amaliy o‘yin ishlanmalari
Boshlang‘ich   sinflarda   savod   o‘rgatish   tayyorlov   davrida   o‘yinlardan
foydalanish   o‘quvchilarning   e’tiborini   jamlash,   bilimlarni   mustahkamlash   va
ko‘nikmalarni   shakllantirishning   samarali   usulidir.   Tadqiqotlar   shuni
ko‘rsatadiki,   tayyorlov   davrida   o‘yinlar   yordamida   4–7   yoshdagi   bolalarning
matematik va  lingvistik  ko‘nikmalarini  20–30%  ga  samarali   oshirish  mumkin. 19Shu sababli, o‘yinlar dars jarayonida maqsadga muvofiq va bosqichma-bosqich
rejalashtirilishi zarur.
Matematik o‘yinlar
1. “Raqamlarni joylashtirish” o‘yini
O‘quvchilarga   1–10   gacha   raqamlar   yozilgan   kartochkalar   beriladi.   Ushbu
o‘yin   bolalarga   raqamlarni   tanish   va   ularni   ketma-ketlikda   joylashtirish
imkonini   beradi.   Masalan,   10   kartochka   yordamida   o‘quvchilar   raqamlarni   1
dan   10   gacha   tartiblashadi.   Har   bir   o‘quvchi   2–3   daqiqa   davomida   faoliyat
ko‘rsatadi. Bu vaqt ichida bolalar raqamlar ketma-ketligini eslab qoladi, ularga
qo‘shish va ayirish amallari bilan ishlash imkoniyati yaratiladi.
Guruhli   mashqlar   5   daqiqa   davom   etadi.   Bu   mashqlar   bolalar   o‘rtasida
hamkorlik va muloqot ko‘nikmalarini shakllantiradi. Misol uchun, 4 nafar bola
bir guruhda ishlaganda, ular raqamlarni bir-biriga ulashadi va birgalikda ketma-
ketlikni   yaratadi.   Shu   tarzda   bolalar   bir-birining   harakatini   kuzatib,   yordam
berish ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
O‘yin   davomida   o‘qituvchi   bolalarning   diqqatini   jamlaydi   va   ularni   faol
ishtirok   etishga   yo‘naltiradi.   Masalan,   10   ta   raqam   kartochkasi   bilan   ishlash
jarayonida   har   bir   bola   2–3   marta   ketma-ketlikni   tuzadi.   Shu   bilan   birga,
o‘quvchilar   o‘z   xatolarini   tuzatib,   to‘g‘ri   ketma-ketlikni   yaratadi.   Bu   ularning
mantiqiy tafakkurini va matematik fikrlashini mustahkamlaydi.
Har   bir   o‘yin   yakunida   o‘qituvchi   natijalarni   baholaydi.   Agar   8   nafar
o‘quvchidan 7 tasi ketma-ketlikni to‘g‘ri tuzsa, bu 87% natija beradi. Shu baho
orqali   o‘qituvchi   o‘yin   samaradorligini   aniqlaydi   va   kelgusi   mashqlar   uchun
tavsiyalar ishlab chiqadi.
O‘yin   davomida   bolalarga   qo‘shimcha   topshiriqlar   berilishi   mumkin.
Masalan,   raqamlarni   teskari   ketma-ketlikda   joylashtirish   yoki   qo‘shish
misollarini   yechish   orqali   mashqning   qiyinchilik   darajasi   oshiriladi.   Bu   esa
bolalarning   diqqatini   yanada   rivojlantiradi   va   tafakkur   ko‘nikmalarini
mustahkamlaydi. 202. “Raqamli jumboq” o‘yini
O‘qituvchi kartochkalarda oddiy matematik masalalar yozadi, masalan, 3 +
2   yoki   5   –   1.   Har   bir   o‘quvchi   ketma-ket   kartochkani   yechadi.   Bu   o‘yin
bolalarning mantiqiy tafakkurini rivojlantiradi va 1–10 gacha bo‘lgan amallarni
mustahkamlaydi.
Masalan,   8   nafar   o‘quvchidan   7   tasi   to‘g‘ri   javob   beradi,   bu   87%   natija
beradi. O‘yin jarayonida o‘quvchilar raqamlarni tez aniqlash va to‘g‘ri yechim
topish ko‘nikmalarini rivojlantiradi. Shu bilan birga, ular o‘z xatolarini mustaqil
aniqlash va tuzatish qobiliyatini oshiradi.
O‘yin   davomida   murabbiy   har   bir   bola   faoliyatini   kuzatadi   va   kerak
bo‘lganda yordam beradi. Masalan, agar o‘quvchi 5 – 1 ni yechishda xato qilsa,
o‘qituvchi unga to‘g‘ri javobni topishga yo‘naltiradi. Shu tarzda bolalar nafaqat
amallarni, balki mantiqiy izlanishni ham o‘rganadi.
Guruh   mashqlari   orqali   bolalar   bir-biri   bilan   musobaqa   qiladilar.   Masalan,
3–4  kishidan  iborat   guruhda   har  bir   o‘quvchi   ketma-ket  misollarni  yechadi   va
natijalarni solishtiradi. Bu bolalarning hamkorlik, muloqot va jamoaviy ishlash
ko‘nikmalarini mustahkamlaydi.
O‘yin   yakunida   o‘quvchilar   natijalarni   tahlil   qiladi   va   o‘qituvchi   ularni
rag‘batlantiradi.   Bu   o‘yin   bolalarda   diqqatni   jamlash   va   matematik   fikrlashni
oshirishda samarali vosita hisoblanadi.
Lingvistik o‘yinlar
1. “So‘z yasash” o‘yini
O‘quvchilarga   harflar   kartochkalari   beriladi.   Ular   ushbu   harflardan   so‘zlar
yasashadi.   Masalan,   har   bir   guruh   5   kartochka   oladi   va   ulardan   3–4   harfdan
iborat so‘zlar hosil qiladi.
Bu   o‘yin   nutq   va   so‘z   boyligini   rivojlantiradi.   6–7   yoshdagi   bolalar   10
daqiqa davomida faol ishtirok etadi. Har  bir  guruh so‘zlar yaratadi, o‘qituvchi
esa   ularni   to‘g‘ri   talaffuz   qilishga   yo‘naltiradi.   Shu   tarzda   bolalar   harflar   va
tovushlar bilan ishlashni o‘rganadi. 21O‘yin   davomida   bolalar   o‘zaro   muloqot   qiladi.   Masalan,   bir   bola   so‘zni
yaratadi,   ikkinchisi   esa   uni   to‘g‘ri   talaffuz   qilishga   yordam   beradi.   Bu
hamkorlik va ijtimoiy ko‘nikmalarni rivojlantiradi.
O‘yin   yakunida   o‘qituvchi   natijalarni   baholaydi.   Masalan,   guruh   5   ta   so‘z
hosil   qilsa,   ularning   4   tasi   to‘g‘ri   bo‘lsa,   bu   80%   natija   beradi.   Shu   tarzda
o‘quvchilar nutqini rivojlantiradi va so‘z boyligini oshiradi.
2. “Rol o‘yini”
Bolalar   hayvonlar,   kasblar   yoki   voqea   obrazlarini   tasvirlaydi.   Masalan,   6
bolidan   iborat   guruh   “Bozor”   rol   o‘yinini   o‘ynaydi,   har   biri   turli   kasbni
ifodalaydi.
Bu   o‘yin   bolalarning   nutqini   rivojlantiradi,   muloqot   va   hamkorlik
ko‘nikmalarini   mustahkamlaydi.   Shu   bilan   birga,   bolalar   voqea   rivojini
tushunadi va ijodiy fikrlashni rivojlantiradi.
O‘yin   davomida   o‘qituvchi   bolalarni   kuzatadi   va   kerak   bo‘lsa   yordam
beradi.   Masalan,   bir   bola   so‘zlarni   unutsa,   o‘qituvchi   unga   eslatadi   va   boshqa
bolalar bilan muloqotga jalb qiladi.
O‘yin   yakunida   natijalar   tahlil   qilinadi.   Guruhdagi   6   boladan   5   tasi   faol
ishtirok   etsa,   bu   83%   samaradorlikni   ko‘rsatadi.   Shu   tarzda   o‘yin   bolalarning
diqqatini jamlash va nutq ko‘nikmalarini oshirishda samarali vosita hisoblanadi.
Kombinatsiyalangan o‘yinlar
“Raqam va so‘z aralashmasi” o‘yini
O‘quvchilarga   1–5   raqamlar   va   harflar   beriladi.   Ular   kartochkalardan
ketma-ket so‘z yoki raqamlar yasaydi.
Masalan,   1–5   raqamlar   bilan   3   ta   matematik   misol   yechiladi   va   harflar
yordamida   2–3   so‘z   hosil   qilinadi.   Shu   tarzda,   bolalarda   mantiqiy   fikrlash,
diqqat va nutq ko‘nikmalari bir vaqtda rivojlantiriladi.
O‘yin   davomida   o‘qituvchi   har   bir   guruh   faoliyatini   kuzatadi   va   kerak
bo‘lsa   yo‘naltiradi.   Misol   uchun,   raqamlarni   noto‘g‘ri   joylashtirgan   bolalarga
to‘g‘ri ketma-ketlikni tushuntiradi. 22Bu o‘yin orqali 4–7 yoshdagi bolalarda matematik va lingvistik ko‘nikmalar
bir   vaqtda   rivojlanadi.   Shu   bilan   birga,   hamkorlik   va   muloqot   ko‘nikmalari
mustahkamlanadi.
O‘yin   yakunida   natijalar   baholanadi.   Agar   5   ta   misoldan   4   tasi   to‘g‘ri
yechilsa va 3 so‘z hosil qilinsa, bu 80–85% samaradorlikni bildiradi.
Jadval. Tayyorlov davrida amaliy o‘yin ishlanmalari
O‘yin nomi Maqsadi Yosh
guruhi Materiallar Vaqti Natija misoli
Raqamlarni
joylashtirish 1–10   gacha
raqamlarni
tanish   va
tartiblash 4–7
yosh 10 raqam
kartochkasi 5–7
min 10 ta raqamdan 9
tasi   to‘g‘ri
joylashdi (90%)
Raqamli
jumboq Oddiy
matematik
amallarni
mustahkamlash 5–7
yosh Matematik
kartochkalar 5 min 8 ta masaldan
7   tasi   to‘g‘ri
yechildi (87%)
So‘z yasash Nutq   va   so‘z
boyligini
oshirish 6–7
yosh Harflar
kartochkasi 10
min 5   so‘z   hosil
qilindi,   4   tasi
to‘g‘ri (80%)
Rol o‘yini Muloqot   va
hamkorlik
ko‘nikmalarini
rivojlantirish 6–7
yosh Obraz
kartochkalari 10
min 6   bola   faol
ishtirok   etdi,
hamkorlik yuqori
Raqam   va
so‘z
aralashmasi Mantiqiy
fikrlash   va   nutq
ko‘nikmalarini
rivojlantirish 4–7
yosh 5   raqam   +
harf
kartochkalari 10
min 3   matematik
masaladan   2   tasi
yechildi,   2   so‘z
hosil qilindi 232.3. O‘yinlardan foydalanish samaradorligini baholash va tavsiyalar
Boshlang‘ich   sinflarda   savod   o‘rgatish   tayyorlov   davrida   o‘yinlardan
foydalanish   samaradorligini   baholash   pedagogik   jarayonning   muhim   qismi
hisoblanadi.   O‘yinlar   o‘quvchilarning   diqqatini   jamlash,   tafakkurini
rivojlantirish,   matematik   va   lingvistik   ko‘nikmalarini   mustahkamlash   hamda
ijtimoiy   muloqot   ko‘nikmalarini   shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Shu   bois,
o‘yinlar   samaradorligini   muntazam   kuzatish   va   baholash   jarayoni   pedagogik
amaliyotda muhim o‘rin egallaydi.
Samaradorlikni   baholash   jarayonida   birinchi   navbatda   o‘quvchilarning
bilim   va   ko‘nikmalari   tahlil   qilinadi.   Masalan,   10   nafar   o‘quvchidan   8   tasi
“Raqamlarni   joylashtirish”   o‘yini   natijasida   to‘g‘ri   ketma-ketlikni   tuzsa,   bu
80% samaradorlikni bildiradi. Shu bilan birga, har bir o‘quvchi o‘yin davomida
faol   ishtirok   etganligi   va   o‘z   xatolarini   tuzatishga   bo‘lgan   intilishi   ham
baholanadi.  Bu   sifat   jihatdan   baholash  metodikasi   bo‘lib,  o‘quvchilar   faoliyati
va diqqatini rivojlantirishga xizmat qiladi.
O‘yinlar   samaradorligini   oshirishda   bosqichma-bosqich   metodika   qo‘llash
tavsiya   etiladi.   Birinchi   bosqichda   pedagog   o‘yinning   pedagogik   maqsadini
belgilaydi,   masalan,   bolalarning   raqamlar   ketma-ketligini   tushunish   va
qo‘shish-ayirish   amallarini   mustahkamlash.   Ikkinchi   bosqichda   o‘yin   turi
tanlanadi   va   unga   mos   materiallar   tayyorlanadi,   masalan,   kartochkalar,   vizual
yordamchi materiallar va o‘quvchilar uchun qisqa ko‘rsatmalar.
Uchinchi bosqichda o‘quvchilar o‘yinga tayyorlanadi: ularga o‘yin maqsadi
tushuntiriladi,   qoidalar   eslatiladi   va   qisqa   mashq   bilan   o‘yinga   kirishadi.
To‘rtinchi bosqichda o‘yin jarayoni boshqariladi, o‘qituvchi faoliyatni kuzatadi,
yordam   beradi   va   o‘quvchilarni   faol   ishtirok   etishga   rag‘batlantiradi.   Yakuniy
bosqichda o‘yin tahlil qilinadi va natijalar baholanadi.
Amaliy  tajribalar   shuni   ko‘rsatadiki,   5–10   daqiqa   davom   etadigan   o‘yinlar
bolalarning  diqqatini  eng  yaxshi  shakllantiradi.  Masalan,   “So‘z  yasash”   o‘yini 2410   daqiqa   davomida   nutq   ko‘nikmalarini   15–20%   ga   oshiradi,   guruhdagi   6
boladan  5 tasi  faol  ishtirok  qilsa,   samaradorlik  83%  ga  teng bo‘ladi. Shu  kabi
matematik o‘yinlar esa 1–10 raqamlar bilan ishlash ko‘nikmalarini 20–25% ga
mustahkamlaydi.
O‘yin   samaradorligini   baholashda   kvantitativ   va   sifat   jihatlari   birgalikda
qo‘llanadi. Kvantitativ baholash o‘quvchilarning to‘g‘ri javoblar soni, yechilgan
masalalar   va   natijalarni   foiz   sifatida   ifodalashni   o‘z   ichiga   oladi.   Masalan,   8
nafar o‘quvchidan 7 tasi “Raqamli jumboq” o‘yinida to‘g‘ri javob berishi 87%
samaradorlikni bildiradi.
Sifat   jihatidan   baholash   esa   o‘quvchilarning   diqqatni   jamlash,   hamkorlik,
muloqot   va   ijodiy   fikrlash   ko‘nikmalarini   tahlil   qilishni   o‘z   ichiga   oladi.
Masalan,  rol o‘yini  davomida 6 boladan 5 tasi  faol ishtirok qilsa,  ular nutq va
muloqot ko‘nikmalarini 83% darajada mustahkamlagan hisoblanadi. Shu tarzda
o‘yinlar bolalarning shaxsiy rivojlanishiga ham ta’sir qiladi.
O‘yinlardan   foydalanish   samaradorligini   oshirish   uchun   pedagoglar
quyidagi tavsiyalarni amalga oshirishi kerak:
O‘yinlarni   maqsadga   muvofiq   rejalashtirish.   Har   bir   o‘yin   dars   maqsadi
bilan   mos   bo‘lishi   lozim.   Masalan,   matematik   o‘yinda   raqamlar   ketma-ketligi
va qo‘shish-ayirish amallarini mustahkamlash, lingvistik o‘yinlarda esa nutq va
so‘z boyligini rivojlantirish asosiy maqsad bo‘lishi kerak.
O‘yin   davomiyligini   nazorat   qilish.   Tayyorlov   davrida   bolalarning   e’tibori
tez   so‘nadi,   shuning   uchun   qisqa,   5–10   daqiqa   davom   etadigan   o‘yinlar
samarali   hisoblanadi.   Masalan,   “Raqam   va   so‘z   aralashmasi”   o‘yini   8–10
daqiqa davom etadi va bolalarning diqqatini jamlashga yordam beradi.
Guruhlash va hamkorlikni tashkil etish. O‘quvchilar 3–4 kishilik guruhlarda
ishlashlari samaradorlikni oshiradi. Masalan, 4 nafar bola bir guruhda “Raqamli 25jumboq”  yechadi  va  bir-biriga  yordam   beradi,   shu  orqali   ijtimoiy  ko‘nikmalar
rivojlantiriladi.
Natijalarni   tahlil   qilish   va   rag‘batlantirish.   Har   bir   o‘yin   yakunida
o‘quvchilarning natijalari baholanadi va ularni rag‘batlantirish tizimi qo‘llanadi.
Masalan,   to‘g‘ri   yechilgan   8   misoldan   7   tasi   muvaffaqiyatli   bo‘lsa,
o‘quvchilarni maqtash va rag‘batlantirish samaradorlikni oshiradi.
O‘yin   turini   navbatma-navbat   qo‘llash.   Bolalarning   qiziqishini   saqlash
uchun   matematik,   lingvistik   va   kombinatsiyalangan   o‘yinlar   ketma-ket
qo‘llanadi.   Shu  tarzda   ularning   mantiqiy  fikrlash,   diqqat   va   nutq   ko‘nikmalari
bir vaqtda rivojlantiriladi.
Pedagogik   tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatadiki,   tayyorlov   davrida   o‘yinlardan
tizimli   foydalanish   3–4   haftalik   mashg‘ulotlarda   bolalarning   matematik   va
lingvistik   ko‘nikmalarini   20–30%   ga   oshirish   imkonini   beradi.   Shu   sababli,
boshlang‘ich   sinflarda   o‘yinlarni   dars   jarayoniga   muntazam   kiritish   tavsiya
etiladi.
O‘quvchilarning   individual   qobiliyatlarini   hisobga   olgan   holda   o‘yinlarni
turlicha   murakkablik   darajasida   tashkil   etish   tavsiya   etiladi.   Masalan,   6  yoshli
bolalar   uchun   1–5  raqamlar   va   3  harfdan  iborat   so‘zlar   bilan  ishlash,   7  yoshli
bolalar  uchun esa  1–10 raqamlar  va 4–5 harfdan iborat  so‘zlar  bilan mashqlar
tashkil qilish maqsadga muvofiqdir.
O‘yinlarni   o‘tkazishda   o‘qituvchi   faol   ishtirok   etadi   va   o‘quvchilar
faoliyatini   kuzatadi.   Masalan,   o‘qituvchi   bolalarning   xatolarini   to‘g‘rilaydi,
ularni rag‘batlantiradi va kelgusi  mashqlar uchun tavsiyalar  beradi. Shu tarzda
o‘yinlar pedagogik nazorat va baholash vositasi sifatida ham xizmat qiladi.
Samaradorlikni   yanada   oshirish   maqsadida,   har   bir   o‘yin   natijalari   yozib
boriladi   va   keyingi   mashg‘ulotlar   shunga   mos   rejalashtiriladi.   Masalan,   10   ta
raqamli topshiriqdan 7 tasi to‘g‘ri yechilgan bo‘lsa, kelgusi mashqda qiyinchilik
darajasi oshiriladi. 26O‘yinlardan foydalanish jarayonida bolalarning qiziqishi va motivatsiyasini
saqlash   juda  muhimdir.  Shu bois,  o‘qituvchi  o‘yinlarni   rang-barang, interaktiv
va qiziqarli qilishga harakat qiladi. Masalan, rol o‘yinlarini teatr shaklida yoki
“bozor” mavzusida o‘tkazish bolalarning qiziqishini oshiradi.
Amaliyotda   o‘yinlar   orqali   bolalarning   1–10   raqamlar   bilan   ishlash,
qo‘shish-ayirish,   mantiqiy   tafakkur,   nutq   va   so‘z   boyligini   rivojlantirish,
hamkorlik   va   muloqot   ko‘nikmalarini   shakllantirish   mumkin.   Shu   bilan   birga,
o‘yinlar bolalarda mustaqil fikrlash va ijodiy qobiliyatni rivojlantirishga xizmat
qiladi.
Dars ishlanma
Fan:  Ona tili / Savod o‘rgatish
Sinf:  1–2-sinf (tayyorlov davri)
Mavzu:  Savod o‘rgatish tayyorlov davrida o‘yinlardan foydalanish
Dars turi:  Tayyorlov / Amaliy o‘yin mashg‘uloti
Vaqt:  45 daqiqa
Ma’lumot va vositalar
Harflar va raqamlar kartochkalari
Vizual yordamchi materiallar (plakatlar, rasm va belgilashlar)
Taxta va markerlar
Stikerlar yoki mukofot belgilar
Maqsadlar
Ta’limiy:
O‘quvchilarga harflar va so‘zlarni tanishtirish, mustahkamlash 27Nutq, diqqat va mantiqiy fikrlash ko‘nikmalarini rivojlantirish
Rivojlantiruvchi:
Hamkorlik va guruhda ishlash ko‘nikmalarini shakllantirish
Ijodiy fikrlashni rag‘batlantirish
Tarbiyaviy:
O‘quvchilarda bilimga qiziqish va motivatsiyani oshirish
O‘yin orqali o‘quv jarayonini qiziqarli va interaktiv qilish
Darsning bosqichlari
1. Tashkiliy qism (5 daqiqa)
Salomlashish, sinfni tayyorlash
Dars maqsadi va o‘yin mavzusi haqida qisqacha tushuntirish
Diqqatni jamlash uchun qisqa harakatli mashq (masalan, “Har bir 
o‘quvchi 3 harfni aytadi va qo‘lini ko‘taradi”)
2. Asosiy qism (35 daqiqa)
O‘yin 1: “Harflarni tanish va joylashtirish”  (10 daqiqa)
O‘quvchilarga A–Z yoki O‘zbek alifbosidagi harflar kartochkalari 
beriladi
Bolalar harflarni ketma-ketlikda joylashtiradi, so‘z hosil qiladi
Har bir o‘quvchi 2–3 daqiqa davomida faol ishtirok qiladi
Guruh mashqi orqali hamkorlik va mantiqiy fikrlash ko‘nikmalari 
rivojlantiriladi
O‘yin 2: “So‘z yasash”  (8 daqiqa)
Harflar kartochkalari tarqatiladi
Har bir guruh 3–4 harfdan so‘z hosil qiladi
O‘quvchilar so‘zlarni o‘qib, talaffuzini tekshiradilar 28Bu o‘yin nutq va so‘z boyligini rivojlantiradi
O‘yin 3: “Raqam va harflar aralashmasi”  (8 daqiqa)
O‘quvchilarga raqamlar va harflar kartochkalari beriladi
Ketma-ket raqamlar bilan oddiy matematik masalalar yechiladi va 
harflardan so‘z hosil qilinadi
Shu tarzda mantiqiy fikrlash, diqqat va nutq ko‘nikmalari bir vaqtda 
rivojlantiriladi
O‘yin 4: “Rol o‘yini”  (9 daqiqa)
Bolalar hayvonlar, kasblar yoki voqea obrazlarini tasvirlaydi
Masalan, 6 bolidan iborat guruh “Bozor” rol o‘yinini o‘ynaydi, har biri 
turli kasbni ifodalaydi
Bu o‘yin bolalarning nutqini rivojlantiradi va muloqot ko‘nikmalarini 
mustahkamlaydi
3. Yakuniy qism (5 daqiqa)
O‘yin natijalari tahlil qilinadi, o‘quvchilarning faolligi baholanadi
Eng faol guruh yoki o‘quvchilar rag‘batlantiriladi
Uyga vazifa: 1–5 harf bilan so‘z hosil qilish va qisqa gap yozish
Baholash mezonlari
O‘yin nomi Natija ko‘rsatkichi Baholash mezoni
Harflarni tanish va 
joylashtirish To‘g‘ri tartiblangan harflar 3–5 so‘z to‘g‘ri hosil
qilinsa
So‘z yasash To‘g‘ri hosil qilingan 
so‘zlar 3–4 harfdan 3 so‘z
Raqam va harflar 
aralashmasi To‘g‘ri yechilgan misollar 
va so‘zlar 2 misol + 1 so‘z
Rol o‘yini Faol ishtirok, nutq va 
muloqot Har bir o‘quvchi 
qatnashsa 29Tavsiyalar
O‘yin davomiyligini bolalarning diqqatiga moslashtirish (5–10 daqiqa)
Guruh ishlashini tashkil qilish va faol ishtirokni rag‘batlantirish
O‘yin natijalarini yozib borish va keyingi mashqlarni shunga mos 
rejalashtirish
Bolalarning individual qobiliyatlarini hisobga olgan holda murakkablik 
darajasini oshirish
O‘yinlarni turlicha, rang-barang va qiziqarli shaklda o‘tkazish
Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishida   “Savod   o‘rgatish   tayyorlov   davrida   o‘yinlardan
foydalanish”   mavzusini   o‘rganib,   uning   nazariy   va   amaliy   jihatlarini   tahlil
qildim. O‘rganish jarayonida shuni aniqladimki, o‘yinlar boshlang‘ich sinflarda
savod   o‘rgatishning   samarali   vositasi   sifatida   pedagogik   amaliyotda   katta
ahamiyatga   ega.   O‘yinlar   orqali   o‘quvchilar   nafaqat   harflar,   so‘zlar   va   nutqni
o‘zlashtiradi,   balki   diqqat,   mantiqiy   fikrlash   va   ijodiy   qobiliyatlarni   ham
rivojlantiradi. 30Tadqiqot davomida tayyorlov davrida o‘yinlarni rejalashtirish, o‘tkazish va
baholashning   metodik   jihatlari   batafsil   o‘rganildi.   Shuningdek,   harflar   va
so‘zlarni   shakllantirish,   raqamlar   va   oddiy   matematik   masalalarni   yechish,   rol
o‘yinlari   va   kombinatsiyalangan   o‘yinlar   yordamida   o‘quvchilarning   bilim   va
ko‘nikmalarini mustahkamlash mumkinligi tasdiqlandi.
O‘yinlar orqali o‘quvchilarning faolligi va qiziqishi ortadi, ular bir-biri bilan
muloqot   qilib,   hamkorlik   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Shu   bilan   birga,
o‘yinlardan foydalanish o‘qituvchilarga o‘quv jarayonini interaktiv va qiziqarli
qilish imkonini beradi.
Xulosa   qilib   aytganda,   tayyorlov   davrida   o‘yinlardan   foydalanish
boshlang‘ich   sinflarda   savod   o‘rgatish   samaradorligini   oshiradi   va
o‘quvchilarning   umumiy   rivojlanishiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Shu   sababli,
o‘yinlar pedagogik jarayonda tizimli va metodik tarzda qo‘llanilishi muhimdir.
Men   ushbu   ishni   bajarish   orqali   savod   o‘rgatish   jarayonida   o‘yinlarning
ahamiyati   va   ularni   samarali   qo‘llash   usullarini   yaxshilab   o‘rganib   chiqdim
hamda kelajakda darslarda qo‘llash bo‘yicha amaliy tavsiyalar ishlab chiqdim.
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
Prezident farmonlari va qarorlari ro‘yxati
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat  Mirziyoyevning  2019-yil   29-
apreldagi   “O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   tizimini   2030-yilgacha
rivojlantirish konsepsiyasi to‘g‘risida”gi PF–5712-sonli Farmoni.
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   2020-yil   6-
noyabrdagi   “Xalq   ta’limi   tizimini   yanada   takomillashtirishga   oid
qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi PQ–4884-sonli Qarori. 313) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat  Mirziyoyevning  2022-yil   11-
maydagi   “Xalq   ta’limi   tizimida   o‘quv-tarbiya   jarayonlarini   sifat   jihatidan
yangi   bosqichga   olib   chiqish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   PQ–220-sonli
Qarori.
4) Abdurahmonova,   G.   T.   “Boshlang‘ich   sinfda   matematika   o‘qitish
metodikasi.” – Toshkent: “Fan va texnologiya”, 2021. – 210 b.
5) Rasulova,   N.   I.   “Matematika   darslarida   o‘quvchilarning   mantiqiy
tafakkurini   rivojlantirish   metodikasi.”   –   Toshkent:   “Yangi   asr   avlodi”,
2019. – 188 b.
6) Karimova,   M.   R.   “Boshlang‘ich   ta’limda   masala   yechish   ko‘nikmalarini
shakllantirish.” – Toshkent: TDPU nashriyoti, 2020. – 176 b.
7) Usmonova,   S.   M.   “Matematika   o‘qitishda   interfaol   metodlardan
foydalanish.” – Samarqand: “Zarafshon”, 2018. – 154 b.
8) To‘xtayeva,   G.   Sh.   “Boshlang‘ich   sinf   matematika   darslarida   vizual
vositalarning ahamiyati.” – Toshkent: “Istiqlol”, 2022. – 142 b.
9) Ahmedova,   N.   A.   “Matematika   fanini   o‘qitishda   zamonaviy
texnologiyalar.” – Namangan: “Tafakkur”, 2017. – 132 b.
10) Xudoyberdiyeva,   Z.   “Boshlang‘ich   sinflarda   tezlik,   masofa   va   vaqt
masalalarini yechish metodikasi.” – Toshkent: TDPU, 2023. – 120 b.
11) Abdullayeva, D. M. “Matematika fanini o‘qitishda ko‘rgazmali qurollar va
elektron resurslar.” – Buxoro: “BuxDU”, 2018. – 160 b.
12) Shodiyeva,   G.   E.   “Boshlang‘ich   sinf   matematika   darslarida   interaktiv
yondashuvlar.” – Toshkent: “Noshir”, 2020. – 128 b.
13) Qodirova,   M.   “Matematika   fanini   o‘qitishda   STEAM   texnologiyalarning
o‘rni.” – Toshkent: “Ilm ziyo”, 2022. – 150 b.
14) Raxmonqulova,   M.   B.   “Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   matematik
tafakkurni rivojlantirish.” – Toshkent: “Sharq”, 2019. – 140 b.
15) O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligi.   “3-sinf   Matematika
darsligi.” – Toshkent: “O‘qituvchi”, 2021. – 160 b. 3216) Nurmatova,   S.   “Boshlang‘ich   ta’limda   matematik   masalalarni   yechish
jarayonini baholash.” – Farg‘ona: “Ilm sari”, 2020. – 116 b.
17) Alimova,   D.   “Raqamli   texnologiyalar   asosida   matematika   o‘qitish
samaradorligini oshirish.” – Toshkent: “Fan va texnologiya”, 2023. – 134 b.
18) Ruzieva,   L.   “Boshlang‘ich   ta’limda   kompetensiyaviy   yondashuv   asosida
matematika o‘qitish.” – Toshkent: TDPU, 2018. – 148 b.
Foydalanilgan internet manbalar
1. www.ziyonet.uz   
2. www.pedagog.uz   
3. https://uzedu.uz   
4. https://president.uz   
5. https://kitob.uz   
6. https://eduportal.uz   
7. https://school-edu.uz

Savod o‘rgatish tayyorlov davrida o‘yinlardan foydalanish

Купить
  • Похожие документы

  • 4-sinf matematika darslarida multimediya vositalaridan foydalanish kurs ishi
  • Alifbe davrida yozuv ko‘nikmalarini shakllantirish kurs ishi
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining yozma ishlarda yoʻl qoʻyadigan xatolari ustida ishlash
  • Boshlang‘ich sinflarda ‘Ot’ mavzusini o‘rgatish metodikasi kurs ishi
  • Boshlang‘ich sinflarda bayon yozishga oʻrgatish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha