Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 82.6KB
Покупки 2
Дата загрузки 02 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Saidmuhammadalixon Ataullayev

Дата регистрации 29 Ноябрь 2023

150 Продаж

Sharq va G‘arb mutafakkirlarining farzand tarbiyasi haqidagi ta’limotlari

Купить
O ZBEKISTON RESPUBLIKASIʻ
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT AMALIY  FANLAR  UNIVERSITETI
“MAKTABGACHA TA’LIM METODIKASI” KAFEDRASI
“MAKTABGACHA PEDAGOGIKA” fanidan
KURS ISHI
 Mavzu: “Sharq va G‘arb mutafakkirlarining  farzand tarbiyasi haqidagi
ta’limotlari”
                                     
                                                                             Kurs ishi rahbari: X .Atamurodov
                                                                                 Bajardi:   MT-22-10 (C) talabasi 
M. Rahimjonova
                                       
“Himoyaga tavsiya etilsin”
“Maktabgacha ta’lim metodikasi”
 kafedrasi mudiri
____________PhD,dotsent X.I.Yusupova 
TOSHKENT-2024 MUNDARIJA
KIRISH………………………………………..……………………..3
I BOB.  OILA QADRIYATLARI VA QON – QARINDOSHLIK 
MUNOSABATLARI MILLIY AN’ANALARIMIZ VA QADRIYATLAR 
QAYTA TIKLANISHI. 
1. 1 Oilada milliy tarbiyaning o’ziga xos xususiyatlari……….…..…….5
1.2  Sharq va g’arb mutafakkirlari oilada tarbiyalash to’g’risidagi 
fikrlari…………………………………………………………….…..13
II BOB.   JAMIYATDA KECHAYOTGAN IJTIMOIY ISLOHOTLARNING 
SAMARADORLIGI UNING FUQAROLARI EGA BO’LGAN 
MA’NAVIYATGA BOG’LIQ.
2.1 .   Oilada bolalarni mil liy ruhda tarkib toptirishning shakllari va 
vositalari………………………………………………………………21
2.2 .  Umuminsoniy oilaviy urf – odatlar va an’analarni chuqur o’rganish 
ularni tahlil qilish……………………………………………………..24
III.XULOSA……………………………………………………..……28
IV.FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR……………………..…..32
2 KIRISH
Har qanday mustaqil davlat o’zining iqtisodiy, siyosiy ma’naviy – ma’rifiy sohalari
bo’yicha tayanch yo’nalishlarni belgilab oladi. Ushbu yo’nalishlar asosida asosiy maqsad
va   vazifalar   aniqlanadi.   Xuddi   shuningdek   O’zbekiston   Respublikasi   ham   turli   hayot
sohalar   bo’yicha   o’z   yo’nalishlarini,   maqsad   va   vazifalarini   belgilab   oldi.   Hamda   ularni
hal qilinishi davlat, millatning porloq kelajagini belgilab beradi.
O’zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishgandan   so’ng   mamlakatimiznining
iqtisodiy – ijtimoiy, manaviy – ma’rifiy rivojlantirish jarayonida keskin o’zgarishlar sodir
bo’ldi. Bu o’zgarishlar ayniqsa ta’lim sohasini tubdan isloh qildi.
«Ta’lim   to’g’risidagi   qonun»,   asosida   ta’limning   quyi   bosqichidan   boshlab   oliy
ta’lim   tuzilishiga   yosh   avlodni   ta’lim   tuzilishiga   yosh   avlodni   ta’lim   –   tarbiyasini   sifat
jixatidan qayta ko’rib, uni yangilashga muvaffaq bo’lindi. 
Yosh   avlodni   tarbiyalash   murakkab   va   ko’p   qirrali   jarayon.   Yoshlarni   har
tomonlama   ham   aqlan,   ham   jismonan   barkamol,   axloqan   yetuk,   ma’naviy   pok   qilib
tarbiyalash shu kunning muxim va dolzarb muammolaridan biriga aylanib qoldiki, bu davr
va bugungi turmushimizning taqozosidir. 
Oila   jamiyatning   ajralmas   zarur   qismidir.   Unda   inson   dunyoga   keladi.   Oila
insoniyatning   naslining   davomchisidir.   O’zbekiston   Respublikasi   o’tish   davri   jarayonida
ham   mamlakatning   ma’naviy   –   ma’rifiy   sohalari   bo’yicha   sharoitga   mos   ravishda   har
tomonlama rivojlantirish haqida xarakatlar qilmoqda. Ushbu ishlar mamlakatning ta’lim –
tarbiya sohasini ham o’z ichiga olgan. 
Bunga   misol   tariqasida   qabul   qilingan   «Ta’lim   to’g’risida   va   Kadrlar   tayyorlash
Milliy   dasturi   Qonunlarini   keltirish   mumkin».   Ushbu   xujjatlar   ta’lim   –   tarbiya   sohasini
to’liq   takomillashtirish,   yoshlarni   milliy   an’analar   asosida   tarkib   toptirish   masalalariga
ham qaratilgan. 
Mana   shu   fikrlar   nuqtai   –   nazarida   bitiruv   ishiga   tanlangan   mavzu   o’zining
dolzarbligi   va   muximligi   bilan   ajralib   turadi.   Shuni   ta’kidlaymizki   xalqning   keng
qatlamlarini   va   birinchi   o’rinda   yoshlarni   umuminsoniy   va   milliy   ma’naviy   talablariga
mos ravishda tarkib toptirish o’ta muhimdir. 
3 Tanlangan muammo hozirgi paytda o’rganish arafasida turibdi, chunki uni o’rganish
har   tomonlama   ma’noda   tahlil   qilish   kelajak   avlodni   ijobiy   tomondan   shakllantirish
masalasini hal qilishda katta rol o’ynaydi.
Shu   ma’noda   Oynisa   Musurmonova,   A.Munavvarov,   M.Ochilov,   Malika
Inomovalarning   tadqiqotlari   katta   e’tiborga   molik,   oilada   bolalarni   ma’naviy   –   axloqiy
tarbiyalashda   xalq   an’analarining   milliy   qadriyatlar   asosida   tarbiyalashda   va   uni
shakllantirish   borasida   bir   qator   pedagogik   muammolarni   yechishga   xarakat   qiladi.
«Bizning  nazarimizda  –  deb   ta’kidlaydi  Malika   Inomova  –  barcha   xalqlarda  bo’lganidek
o’zbek an’analari zamirida mazkur xalqqa xos qadriyat sifatida namoyon bo’ladi». 
Ana shu narsa yoshlarda milliy ong, milliy g’ururni shakllantirishiga yordam beradi.
Haqiqatdan ham taqqos qilib tadqiqotchi qayd etgani kabi  bolalarda milliy g’urur, milliy
ong, milliy o’zlikni anglash, milliy qadriyat an’analari orqali shakllanadi va tarbiyalanadi. 
Mavzuning   dolzarbligini   yana   bir   muhim   sabablaridan   biri   sobiq   tuzim   davrida
qator urf – odatlarimiz, an’analarimizna putur yetganligi tufayli ularda kelib chiqadigan va
ular bilan bog’liq bo’lgan milliy qadriyatlarimiz ham xira torta boshladi. Xalqimizga xos
bo’lgan   xushmuomilalik,   andishalik,   bolajonlik,   kattaga   xurmat   –   kichikkka   muruvvat,
mehr – shavqat ko’rsatish, xalollik kabi odatlarimiz sekin – asta yo’qola boshladi.
O’zbek   xalqiga   xos   bo’lgan   milliy   odatlarimizga   zid   bo’lgan   ovropacha   odatlarga
ko’r – ko’rona taqlid qilish kuchaydi. Maslan kelin – kuyovni to’y bazmida o’pishishlari
va   davraga   chiqib   o’ynashlari   va   hakozolar.   Mustabid   yillarda   milliy   oilaviy   tarbiyada
milliy   va   ma’naviy   qadriyatlardan   o’z   o’rnida   foydalanmaslik   ko’plab   ko’ngilsiz
voqyealarni   keltirib   chiqaradi   va   hozir   ham   yosh   avlodning   tarbiyasiga   ta’sir
ko’rsatmoqda.   O’quvchilarga   o’zbek   xalqini   maktabda   va   oilada   milliy   qadriyatlar
sohasida   qimmatli   g’oya   va   tajribalarning   moxiyati   mazmuni   haqida   ta’lim   –   tarbiya
bermasdan turib, o’quvchilar tarbiyasida jiddiy o’zgarishlar kutish qiyin. 
Tarbiyaga  o’rgatilgan   fazilatlarni   o’quvchilardan  qanday   qilib  talab  qilish   mumkin
axir? Xalqimizda «Aql, bozorda sotilmas» - degan naql bor. Shunday ekan oilada bolalarni
milliy   an’analar   ruhida   tarbiyalash   har   birimizning   hoxish   irodamizga   qat’iy   nazar   olib
borish shart bo’lgan hayotiy extiyojdan kelib chiqadigan zaruriyatdir. Yuqorida yuritilgan
fikr   –   muloxazalarimizdan   kelib   chiqqan   holda   ishimizning   maqsadi   o’quvchilarni   o’z
4 millati va uning tarixi, tili, madaniyati, ma’naviyati, qadriyatlari, an’analari, urf – odatlari
haqida   to’la   ma’lumot   berish,   o’zligini   anglash,   milliy   ong,   g’ururga   ega   bo’lish   bilan
bog’liq   milliy   bilim   ko’nikma   va   odatlarni   shakllantirish   eng   muximi   bolani   o’z   qadrini
bilishga va o’zgalarni qadrlashga o’rgatishdan iboratdir.
Ushbularni xisobga olgan xolda biz o’z ishimizga yosh avlodni milliy urf - odat va
an’analarini turli tomonlari xaqida fikr yuritish va imkon darajasiga uni ochib berishni o’z
oldimizga vazifa qilib qo’ydik. Mana shu fikrlar  negizda  xalqning milliy  an’analari xalq
tomonidan   qadrlanishi   uning   o’ziga   xos   xususiyatlari   xaqida   tasavvur   tushuncha   va
ma’lumot   berish   xozirgi   vaqtda   dolzarb   masalalardir.   Ushbu   fikrlar   negizida   mavzuning
ilmiy   jumbog’ini   qo’g’idagicha   izoxladik:   Milliy   urf   odat»,   «milliy   an’analar   deganda
nimalar ko’zda tutiladi? 
Bizning yuqorida bayon etilgan ilmiy ishimizning maqsadidan kelib chiqqan holda
bitiruv ishimizning asosiy vazifalariga quyidagilar kiradi.
- Milliy an’analari haqida nazariy va amaliy tushunchalar berish.
-   Milliy   an’analar   yosh   avlod   tarbiyasida,   ularda   milliy   g’urur,   milliy   ong,   milliy
iftixor,   milliy   o’zlikni   anglash   bevosita   ijobiy   ta’sir   qiladigan   vositaligi   haqida
o’quvchilarda   ishonchni   hosil   qildirish,   tushuntirish   anglatish   haqida   samarali   takliflar
kiritish.
-   Milliy   an’analari   tiklanayotganligi,   ularga   nisbatan   kishilar   munosabatini
o’zgarayotganligi,   eng   muhimi   ma’naviyatni   rivojlanish   borasidagi,   davlat   siyosatining
izchil va qat’iyat bilan olib borayotganligi oilaviy tarbiyaning mazkur muammosini ijobiy
hal etish uchun qulay imkoniyatni ochilayotganligini tushuntirish.
-   O’quvchilarda   milliy   an’analarni   qadrlash,   hurmatlash   tuyg’usini   o’stirish   va
tarbiyalashning o’ziga xos jixatlarini tahlil qilish va hakozo.
Oilada   bolalarni   milliy   an’analar   ruhida   tarbiyalashda   milliy   urf   –   odatlar   va
qadriyatlarning   tutgan   o’rnini   va   o’rgatish   va   tahlil   qilish   asosiy   maqsadimiz   ekan.   Shu
maqsadda o’zbek xalqi udumining tiklanishi millat milliy an’analar chuqur milliylik bilan
umuminsoniylik   bilan   chambarchas   bog’liq   bo’lgan   tomonlarini   o’rganishdan   ruhiyatga
xulq – atvor falsafasiga ega bo’lish jarayonlarini tahlil qilishdan iborat. Xo’sh bu maqsad
va vazifalar qanday amalga oshiriladi.
5 Bizningcha bu vazifani ilmiy hal qilishning to’g’ri yo’li o’quvchilar ongida xalqning
tarixi va millat sifatida rivojlanishi haqida ham milliy an’analar to’g’risida ilmiy ma’lumot
berishdan   boshlash   demakdir.   Buning   uchun   har   bir   millat   mavjud   ekan   albatta   u
millatning   rivojlanishi   uchun   tarbiya   mazmuni   mohiyati   o’ziga   xos   milliy   xususiyatlari
bilan   yosh   avlodni   tarbiyalashni   maqsad   qilib   qo’ymog’i   kerak.   Aksincha,   shunday
tarbiyaviy  tadbir  olib  borilmasa,  millatning  tarixi,  tili,  madaniyati,  ma’naviyati   va  axloqi
haqida to’la ilmiy ma’lumotga ega bo’la olmaydi. Tarbiyani milliy qadriyatlar asosida olib
borib  bormoqchi   bo’lsak,   ularni   e’tiqodli,  madaniyatli  qilib tarbiyalamoqchi   bo’lsak,  shu
fazilatlar avvalo ota – ona o’ziga mujassamlashgan bo’lishi zarur. Demak ota – ona oilada
bolalarni   milliy qadriyatlar   asosida,   ularda  insoniy  fazilatlarni   tarbiyalashi   uchun qanday
ta’lim – tarbiya berishi lozim degan savol tug’iladi?
Bu savolga javobni kurs ishimiz orqali yoritib berishni lozim topdik. 
Kurs   ishining   maqsadi:   Oilada   bolalarni   o’z   millati   va   uning   tarixi,   tili,
madaniyati,   ma’naviyati,   an’analari,   urf   –   odatlari,   haqida   ma’lumot   berish,   bolalarni
milliy   qadriyatlar   ruhida   tarbiyalashning   samarali   shakl   va   metodlarini   aniqlash   va   bir
butun mazmunini tarkib toptirish.
Kurs ishining obyekti:  Oilada bolalar tarbiyasini amalga oshirish jarayoni
Kurs   ishining   predmeti:   Oilada   bolalarni   yoshligidan   milliy   qadriyatlar   ruhida
tarbiyalash mazmuni va undan foydalanish yo’llari shart – sharoitlari.
Kurs   ishining   ishining   maqsadidan   kelib   chiqqan   holda   quyidagi   vazifalar
belgilandi.
 Bolalarni   milliy   qadriyatlar,   an’analar   ruhida   tarbiyalashning   yo’llarini
aniqlash.
 Bolalarni   milliy   qadriyatlar   ruhida   tarbiyalashning   o’ziga   xos   xususiyatlarini
yoritib berish va hokazo.
 Bolalarni   milliy   qadriyatlar   ruhida   tarbiyalashni   shart   –   sharoitlari   va
usullarini aniqlash.
6 I BOB.  OILA QADRIYATLARI VA QON – QARINDOSHLIK
MUNOSABATLARI MILLIY AN’ANALARIMIZ VA QADRIYATLAR
QAYTA TIKLANISHI.
1.1 Oilada milliy tarbiyaning o’ziga xos xususiyatlari.
O’zbekiston  o’ziga xos turli  milliy urf  – odatlar, an’analarga boy ulkan mamlakat.
Qadriyatlar   qadri   –   mustaqillik   sharofati   va   istiqlol   shukuhi   ila   ko’p   orzu   –   niyatlarimiz
ro’yobga   chiqmoqda.   Yetmish   yil   ichida   yo’l   qo’ygan   xato   –   kamchiliklar   tuzatilib,
hamma sohalarda haqiqat tiklanmoqda. Jumladan qadimiy boy va betakror xalq an’analari,
urf – odatlari, rasm  – rusumlari, marosimlar, udumlar, ya’ni  milliy qadriyatlarimizga jon
ato etildi, turmushga keng joriy etila boshlandi.
Qadriyatlarimizning   oliysi   payg’ambarimiz   Muhammad   sallollohu   alayhu
vassalomning so’zlari, qilgan ishlari va ul ulug’ zot tomonidan ma’qullangan boshqa ishlar
islomda   keng   targ’ib   qilinmoqda.   Islom   olamining   nuroniy   siymolari:   Axmad   Yassaviy,
Imom   Al   –   Buxoriy,   Xakim,   At   Termiziy   jaxon   ilm   fani   va   milliy   o’zbek
davlatchiliginiing   buyuk   darg’alari:   Imom   Al   –   Xorazmiy,   Axmad   Farg’oniy,   Amir
Temur,   Mirzo   Ulug’bek,   Jaloliddin   Manguberdi   kabi   qator   namoyondalar   milliy
madaniyatimizni rivojlantirishga ulkan xissa qo’shdilar, xalqimizning milliy iftixori bo’lib
qoldilar.
Ma’naviy  qadriyatlarining yana  bir  qudratli  manbai   an’anaviy oila  va  qarindoshlik
munosabatlari odobidan iboratdir.
Kattalarni   hurmat   qilish   o’zaro   yordamlashish,   kelajak   avlod   haqida   g’amxo’rlik
qilish hamisha uning qoidalari bo’lib kelgan.
Sho’rolar   davrida   komfirqa   mafkurasi   talabi,   taqozosi   bilan   zukko   ota   –
bobolarimiz, oqila onalarimizning ijodi, teran aql – zakovoti, o’ziga xos dunyoqarashi va
xayotiy falsafasi, ko’p asrlik sinov – tajribalari juda chuqur, ammo ixcham, lo’nda shaklda
chiroyli bayon etilgan, hayot sabog’i – donishmandlikning ba misoli qomusiga aylangan,
tarixning   xar   hil   to’fon   unsurlariyu   jangu   –   jadallariga   bardosh   berib   davrdan   –   davrga,
avloddan – avlodga o’tib kelayotgan xalq mafkurasi – ma’naviyati, ma’rifiy va axloqiy –
ruxiy   tarbiyasi   bilan   bog’liq   qadriyatlarga,   xalq   an’anaviy   sharqona   pandu   –   nasixatlar,
o’gitlar va boshqa katta tarbiya vositalariga befarq qaraldi.
7 Shu   bilan   birga,   qarindoshlarning   o’zaro   yordami   ba’zi   xollarga   jamiyat
taraqqiyotini   sekinlashtirib   qo’yadigan   tayyoriga   –   ayyorlikka   va   tanish   –   bilishchilikka
aylanib keldi.
Oila qadriyatlari va qon – qarindoshlik munosabatlarini  qayta tiklanishi o’z umrini
yashab   kelayotgan   urug’   munosabatlarini   abadiylashtirishni   emas,   balki   har   bir   oilaning
iqtisodiy – ma’naviy va kasb jixatidan erkin bo’lish imkoniyatini aniqlatishi lozim. 
Shunday ekan bugungi kunga kelib tanish – bilishchilik juda avjiga olib ketdi. Biz
yosh bilimli, saviyali mutaxassislarimizning o’z o’rniga qo’ya bilishimiz lozim.
Milliy   an’analarimizga   tiklanishi   ularni   hozirgi   dunyo   va   axborot   sivilizatsiyasi
qadriyatlarga moslashishni ham anglatadi. Biz xozirgi sivilizatsiyasi o’ziga ifoda etadigan
ijobiy   qadriyatlar   jumlasiga   huquqiy   demokratik   jamiyat   qurish   jarayoni   bilan   bog’liq
bo’lgan   qadriyatlarni   kiritamiz.   Bu   inson   huquqlariga   rioya   etish,   tadbirkorlik   erkinligi,
so’z erkinligi, matbuot erkinligi va xokazolardir. 
Shunday   ekan   bizning   bugungi   kunda   oldimizga   qo’ygan   eng   oliy   maqsad   ham
xuquqiy demokratik jamiyat qurishdir. Shunga ko’ra biz o’zimizning milliy qadriyat va urf
–   odatlari,   an’analarimizning   tiklashimiz   va   uni   asrab   avaylash   kelajak   avlodga
yetkazishimiz lozimdir. Shu bilan birga hammamiz yana bir haqiqatni anglab olmoqdamiz.
«Faqatgina   chinakam»   ma’rifatni   odam   inson   qadrini,   millat   –   qadriyatlarini,   bir
so’z   bilan   aytganda   o’zligini   anglash,   erkin   va   ozod   jamiyatda   yashash,   mustaqil
davlatimizning jaxon hamjamiyatiga munosib o’rin egallashi uchun fidoiylik bilan qarashi
mumkin. 
Shunday ekan har birimiz Vatanimiz, millatimiz erkinligi va ozodaligi uchun ilm –
ma’rifat   bilan   kurashimiz,   biz   yoshlarning   oldimizga   qo’ygan   asosiy   maqsadimiz
bo’lmog’i   lozim.   Sir   emaski   har   qaysi   davlat,   har   qaysi   millat   nafaqat   yerosti   va   yerusti
tabiiy   boyliklari   bilan,   harbiy   qudrati   va   ishlab   chiqarish   bilan   saloxiyati   bilan   balki
birinchi navbatda o’zining yuksak madaniyati va ma’naviyati bilan kuchlidir.
Inson moddiy jixatdan qanchalik boy bo’lmasin ammo ma’naviy jixatdan qashshoq
bo’lsa u ilm ma’rifatga erisha olmaydi va shu bilan birga komil shaxs bo’la olmaydi. 
Milliy   qadriyatlarimiz   urf   –   odat   va   an’analarimiz   qayta   tiklanib   yanada
rivojlangandagina   jamiyatimizda   o’tkaziladigan   islohotlar   muvaffaqiyatli   amalga   osha
8 oladi,   chunki   ma’naviy   barkamol,   ma’rifatli   ruhan   bardam,   yangicha   tafakkurlash
qobiliyatiga   ega   insongina   istiqlol   va   taraqqiyot   yo’lini   sharof   bilan   o’ta   oladi.   Shunday
ekan xalqimizning madaniy merosi, yuksak  mahnaviy qadriyatlarini  chuqur  va atroflicha
o’rganib,   ularni   Respublikamizda   yashovchi   har   bir   insonning   ongiga   singdirish   ayniqsa
yosh   avlodni   ma’naviy   yetuk   fidoiy   kishilar   etib   tarbiyalash   hozirgi   kunda   eng   dolzarb
muammolardan hisoblanadi.
«Bugun   biz   o’tkazayotgan   islohotlardan   ma’naviyat   sohasidagi   vazifalar   mening
uchun   asosiy   masala   bo’lib   qolmoqda.   Nimaga   deganda   bozor   iqtisodiyotini   ko’rish
mumkin.   Yangi   hayotni   ham   albatta   barpo   etamiz,   xalqimizning   xayot   darajasini   ham
ko’tarib olamiz. Ishsizlik bartaraf etiladi, odamlarning daromadi yaxshilanadi.
Lekin   odam   nafaqat   iqtisodiy   jixatdan   balki   uning   nazarida,   avvalo   ma’naviy
jixatidan baquvvat bo’lishi shart.
Yana   bir   bor   aytaman:   ildizi   baquvvat,   ya’ni   ruhan   bardam,   ongi   teran,   ma’naviy
nuqtai   –   nazardan   yuksak   kishilar   bilan   oldimizda   turgan   barcha   muammolarni   hal   etish
oson kechadi» - deydi O’zbekiston Respublikasining Birinchi  Prezidenti I.A.Karimov.
Bundan   ko’rinib   turibdiki   bugungi   kunda   maktab   o’qituvchilarini   oila   bilan   ham
hamkorlikda   milliy   qadriyatlar,   an’ana   hamda   urf   –   odatlar   asosida   tarbiyalash   ota   –
bobolarimizda   bizga   qoldirilgan   boy   ma’naviy   me’rosni   avaylab   –   asrab   uni   zamonaviy
fan   yutuqlari   bilan   ijodiy   boyitib,   bo’lajak   avlodning   tafakkuri,   dunyo   qarashi   milliy   va
umuminsoniy qadriyatlar asosida shakllantirib, ularning bunyodkorlik faolligini oshirish –
masalasi   biz   pedagoglarga   katta   ma’suliyat   yuklaydi.   Nafaqat   pedagogiklarimizga,   balki
ota   –   onalarimizga   ham   farzand   tarbiyalash   uchun   uning   barkamol   shaxs   bo’lib   voyaga
yetishida milliy qadriyatlarimiz va an’analarimizni dolzarbligini anglab yetishi lozim.
O’zbekiston   Respublikasining   Birinchi     Prezidenti   I.A.Karimov   «Bola   tug’ilgan
kundan   boshlab   oila   muxitida   yashaydi.   Oilaga   xos   an’analari,   qadriyatlar,   urf   –   odatlar
bola zuvalasini shakllantiradi. Eng muhimi farzandlar oilaviy hayot maktabi orqali jamiyat
talabalarini anglaydi, his etadi» 1
 - deb bildirgan fikri nihoyatda qimmatli.
1
  I.A.Karimov  « xalq so’zi » 28  oktabr  1998 y .
9 Shu   nuqtai   –   nazardan   yondoshgan   oilada   tarbiya   jarayonini   bolaning   shakllanishi
ham   milliy   oila   qadriyatlari   asosida   tarbiyalashdan   aniq   ajratib   tasavvur   etish   mumkin
emas.
Milliy   oilaviy   qadriyatlar   oila   a’zolari   ayniqsa   bolalar   hayoti   tarzida   mazmun
qo’shadi,   boyitadi,   takomillashtiradi.   Odamlarga   bo’lgan   axloqiy   munosabatni   tartibga
soladi. Shunday ekan biz avvalo bolalarni tug’ilgandan boshlab oilaviy an’analar, udum va
qadriyatlar asosida tarbiyalashimiz lozim bo’ladi.
Buning   uchun   avvalo   ota   –   onalarimiz   ham,   milliy   qadriyat,   an’ana   urf   –   odat   va
marosimlarimizni   to’g’ri   anglashimiz   tushunish   va   o’z   farzandlarining   tarbiyasida
namunali ravishda qulay bo’lishi lozim. 
Ular   farzand   tarbiyasida   yetarlicha   bilimga   ega   bo’lish   va   bugungi   kundagi
yangiliklardan   xabardor   bo’lish   lozim.   Ota   –   onalarimiz   o’z   farzandlarini   tarbiyalash
borasida   faqatgina   moddiy   jixatdan   emas   balki   ularning   ma’naviy   yetuk   bo’lishiga   juda
katta   ahamiyat   qaratmog’i   lozim.   O’zbek   xalqining   oila   tarbiyasida   ajdodlar   tarbiyasida
asoslangan sinovdan o’tgan milliy an’analardan xozirgi davrda bolalarni baxramand qilish
amaliy qimmatga ega.
Ma’naviyat   inson   qalbida   kamol   topishi   uchun   u   bilan   qalban   va   vijdonan,   aql   va
qo’l   bilan mexnat   qilish  kerak.  Oila  bolaning ma’naviy –  axloqiy fazilatlarigagina  emas,
balki uning o’z – o’zini anglashiga, milliy ongiga samarali ta’sir ko’rsatadi.
Shu   jumladan   oilaning   bolaga   tarbiyaviy   ta’siri   doirasini   ham   kengaytirishga   olib
yetadi.  Bunda   oiladagi   turmush   sharoiti,  undagi   tartib   –  intizom,  urf   –   odat   va   an’analar
bolaga yo ijobiy yoki salbi ta’sir etish mumkin.
Ayrim   onalar   uchun   ko’tarinki   rux   doimiy   barqaror   bo’ladi.   Bunday   oilalarda
kelishmovchilikka,   nifoqqa   o’rin   qoldirmaydi.   Oilaning   har   bir   a’zosi   o’zaro   mehribon,
g’axo’r   ittifoqli   bo’ladi.   Mehnat   har   birining   ijtimoiy   majburiyati,   oila   a’zolari   hayotida
ro’y berayotgan har qanday voqyea hamma tomondan shodiyona va tantanali hisoblanadi.
Tabiiyki   bunday   oilada   o’sib   tarbiyalanayotgan   o’g’il   va   qiz,   g’amxo’r,   mehribon,
o’rtoqlariga   iltifotli,   mehnatsevar,   tirishqoq   bo’lib   o’sadilar.   O’zbek   oilalarida   mansub
an’analar va ularning bolalarining ma’naviy – axloqiy tajribasidagi ta’siri nihoyatda katta
ekanligi hayot tajribasi hisoblangan. 
10 BULAR
1. Diniy va zamonaviy bayram an’analari.
2. Kundalik turmush an’analari.
3. Oilaning maishiy turmush an’analari.
O’zbek   xalq   an’analari   mazmunan   boy   va   keng   bo’lib,   unda   turli   shakldagi:
mazmuni, usuli, yo’nalishi vositalari va maqsadi jixatdan farq qiladigan yo’nalishlari. Har
bir   yili   o’zbek   oilalarida   an’anaviy   bayram   –   Navro’z   zo’r   xursandchilik   bilan   kutib
olinadi. Bu qadimiy bayram tabiatning uyg’onishi, uning go’zalliklarini namoyish etuvchi
ramziy   xususiyatga   egadir.   Navro’zni   dastlab   oilalarda,   so’ngra   shahar   va   qishloqlarda,
dala – bog’larda, sayllarda ko’tarinki rux bilan nishonlashga odatlangan. 
O’rta   Osiyo   va   Qozig’istonda   juda   mashhur   bo’lgan   «gul   sayli,   u   xosil   bayrami»,
«qovun sayli» va boshqa shu kabi bayramlar hamda marosimlar esdan chiqarildi. Oilaviy
an’analarni   o’rganish,   uning   xalqchilligini,   milliy   xususiyatini   bilish,   xalqning   ma’naviy
go’zalligi va bilishdir.
Mustaqillik   xayotimizning   hamma   jabxalariga   dadilroq   kirib   borgani   sari   har   bir
xalq,   har   bir   millatning   tarixidan   bugungi   kunda   ham   dastur   qilib   olsa   bo’ladigan
an’analari chuqurroq o’rganib, jonlashtirish kerakligini anglayapmiz.
Biz shartli ravishda ijtimoiy – siyosiy an’analar deb atagan bu an’analar jamiyat va
oila manfaatlarining mafkuraviy mevalarining qaror tanishida namoyon bo’ladi.
Yana biz shartli ravishda oilaviy – ijtimoiy urf – odatlar va an’analar deb ataydigan
an’analar ham bor. Bularga yangi shakllarda tashkil qilinayotgan va o’tkazilayotgan nikox
marosimlari,   oila   a’zolarini   sharafini   jamoa   bo’lib   ximoya   qilish,   tug’ilgan   kunning
muborakbot etish, onalar bayrami, yubiley, yigit va qizlarning yetuklik yoshini nishonlash,
kumush   oltin   to’ylar,   nafaqaga   kuzatib   qo’yish,   shunga   o’xshashlarni   kiritib   qo’yish
mumkin.
11 1.2. Sharq va g’arb mutafakkirlari oilada bolalarni tarbiyalash to’g’risidagi fikrlari
«Xalqning   madaniy   qadriyatlari,   ma’naviy   merosi   ming   yillar   mobaynida   sharq
xalqlari uchun qudratli ma’naviyat manbai bo’lib xizmat qilgan. Uzoq davom etgan qattiq
mafkuraviy   taziqqa   qaramay   O’zbekiston   xalqi   avloddan   –   avlodga   o’tib   kelayotgan   o’z
tarixiy va madaniy qadriyatlarini hamda o’ziga xos an’analarini saqlab qolishga muvaffaq
bo’ladi» 2
.
Tarbiya   shaxsning   rivojlanishini   ta’minlash   uchun   boladagi   rivojlanishning
mohiyatini tushunish, bilish, faoliyatining o’zgarish sabablarini aniqlash zarur. 
Asrlar   osha   omon   qolib,   bizga   yetib   kelgan   milliy   qadriyatlarimiz,   ma’naviy   va
ma’ifiy   madaniyatimiz,   ilm   –   ma’rifat   mustaqillik   sharofati   bilan   yangidan   rivoj   topa
boshladi. 
Markaziy   Osiyo   xududida   qadim   –   qadimdan   turli   dinlar,   diniy   aqidalar   paydo   bo’ldi.
Ularda   aholining   ijtimoiy   madaniyat   xayoti   turmush   tarzi   va   an’analari   ma’lum   o’lchovi
solindi   va   bel,   zardo’shtlik   ta’limotidir.   Zardo’sht   adolat,   ma’rifat   g’oyalarini   yoyishda
ajdodlar ana’nasidan moxirlik bilan foydalanadi.
«Avesto» - da shaxar, qishloqlarni obod qilish, bog’u – rog’lar, yaylovlarni ko’paytirish,
kishilarning   madaniy   turmushini   rivojlantirishga   undash,   oila   mustaxkamligi,   farzand
tarbiyasi xususida ham diqqatga molik fikrlar ijodlangan. 
«Avesto»   -   da   Xuroson   va   Movoraunnaxr   xalqlarining   axloq   va   odob   ta’lim   –   tarbiya,
kasb o’rganish mehnatsevarlik, mehnat va mehmondo’stlikka doir  fikr muloxazalari  ham
bayon qilinadi. Bola asosan oila muxitida tarbiyalanib, inson sifatida shakllanadi. Tarbiya
esa   xayotning   eng   muxim   tayanchi   xisoblanadi.   Har   bir   yoshni   shunday   tarbiyalash
zarurki, u avvalo yaxshi o’qishi va so’ngra yozishni o’rganish bilan eng yuksak pog’onaga
ko’tarilsin. 
2
 I. А .Karimov. O zbekiston XXI asr bo sag asida. Xavfsizlikka tahdid, barqaror shartlari va taraqqiyot kafolotlari. ʼ ʼ ʼ
T. O zbekiston. 1997 y. 137 bet.	
ʼ
12 «Avesto»dagi   bunday   fikrlar   xalq   milliy   an’analarida   ham   o’z   aksini   topgan.   O’zbek
xalqining   yosh   avlodni   xayotga   tayyorlashda   ko’p   asrlar   davomida   qo’llanilgan   usul   va
vositalari, tadbir shakllari o’ziga xos urf – odati va an’analari, tarbiya sohasidagi hayotiy
tajribalari avloddan – avlodga o’tib kelmoqda. O’tmishda tarbiyada axloq tarbiyasi aloxida
o’rinda turdi. Har  bir qabila, elat  o’ziga xos axloq qonun – qoidalarni  yaratdi, insoniylik
ideal   axloq   qonuniyatining   asosi   hisoblanadi.   Ota   –   bobolar   axloqiy   tarbiyada   Shiroq,
Tumaris,   Alpomish,   Murodxon,   Ravshan   kabi   afsonaviy   qaxramonlar   tasvirlangan
dostonlardan   foydalanadilar,   ular   asosida   yoshlarni   eng   yaxshi   an’analar   ruxida
tarbiyaladilar.
Farobiy bilimidan ma’rifatli yetuk odamning obrazini tasvirlar ekan, bunday deydi: «Har
kimki   ilm   xikmatni   o’rganmagan   desa,   uni   yoshligidan   boshlasin,   sog’   –   salomatligi
yaxshi   bo’lsin,   yaxshi   axloq   va   odobi   bo’lsin,   so’zining   uddasidan   chiqsin,   yomon
ishlardan   saqlangan   bo’lsin,   barcha   qonun  –   qoidalarni   bilsin,   bilimdan  va   notiq  bo’lsin,
ilmli   va   dono   kishilarni   xurmat   qilsin,   ilm   va   axli   ilmdan   mol   –   dunyosini   ayamasin,
barcha real moddiy narsalar to’g’risida bilimga ega bo’lsin» 3
. 
Bu   fikrlardan   Farobiyning   ta’lim   –   tarbiyada   yoshlarni   mukammal   inson   qilib
tarbiyalashda xususan, aqliy – axloqiy tarbiyada aloxida e’tibor berganligi ko’rinib turibdi,
uning e’tiqodicha, bilim, ma’rifat, albatta yaxshi axloq bilan bezatmog’i lozim, aks holda
kutilgan maqsadga erishilmaydi, bola yetuk bo’lib yetishmaydi. 
Ibn Sino bola tarbiyasi  va  tarbiya usullari  haqida  qimmatli  fikrlarini  bildirgan. Ibn
Sino bolaning axloqiy tarbiyasi haqida bildirgan fikrlarida uy – ro’zg’or tutish masalalari
xususida   ham   so’z   yuritadi.   Bolani   tarbiyalash   oila   ota   –   onaning   asosiy   maqsadi   va
vazifasidir.   O’z   kamchiliklarini   tuzatishga   qodir   bo’lgan   ota   –   ona   tarbiyachi   bo’lishi
mumkin. 
Axloqiy tarbiyada eng muxim vositalar bolaning nafsoniyatiga, g’ururiga tegmagan
holda, yakkama – yakka suxbatga bo’lish unga nasixat qilishdir.
Ibn Sino bolada axloqiy xususiyatlarni  mehnat, jismoniy aqliy tarbiya bilan o’zviy
birlikda shakllantirishni, uni inson qilib kamol toptirishda asosiy omil deb biladi.
3
  А l Farobiy Sotsial ь no – eticheskie traktati.  А lma – ata 1976y.  198 bet.
13 Yusuf   Xos   Xojibning   uqtirishicha   har   bir   kishi   jamiyatga   munosib   bo’lib   kamol
topmog’i kerak. Buning uchun u tug’ilgan kundan bolab zarur tarbiyani olmog’i lozim. U
qobil qizning tarbiyasi haqida fikr yuritar ekan, ularning o’zlariga xos xususiyatiga e’tibor
berishni ta’kidlaydi.
Farzandlar tarbiyasi nihoyatda erta boshlanmog’i shart. Shundagina ularning noo’rin
xatti – xarakatlariga berilishining oldi olinadi.
Ulug’bekning   oila   muhiti   sog’lom   avlodni   yetishtirish   haqidagi   fikrlari   shundan
iboratki, alloma uqtirishicha, bolaning bilim olishiga bo’lgan qiziqish, xavasini oshirishda
u tarbiyalanayotgan muxit muxim o’rinni egallaydi. Oilada ota – onalar ayniqsa o’qimishli
ota   –   onalar   o’z   farzandlarining   haqiqiy   inson   bo’lib   kamol   topishiga   aloxida   e’tibor
berishlari lozim.
Alisher   Navoiy   bolaning   voyaga   yetishida,   kamol   topishida   tarbiyaning   kuchi   va
qudratiga aloxida e’tibor beradi. Tarbiya natijasida bolaning foydali va yetuk kishi bo’lib
o’sishiga   ishonadi.   Yosh   bolaning   juda   kichik   yoshidan   boshlab   tarbiyalamoq   zarur.
Tarbiya   insonga   o’zida   yaxshi   odat   va   fazilatlar   xosil   qilishga   yordam   beradi.   U   odam
shaxsi   kishilar   bilan   munosabatda,   ayniqsa   kishilarning   bir   –   birlariga   bo’lgan   ruxiy
ma’naviy ta’sirlari natijasida tarkib topadi deb voyaga yetkazishda asosiy omillardan biri
tarbiya ekanligi o’qtiradi.
Voiz   Al   –   Koshifiyning   o’qtirishicha   insonni   ta’lim   –   tarbiya   orqali   qayta
tarbiyalash  aqliy qobilyatni  o’stirish  mumkin. Koshifiy o’zining pedagogik qarashlaricha
bolalarda   mustaqil   fikrlash   qobiliyatini   o’stirish   masalasiga   aloxida   e’tibor   beradi.   Ota   –
onalar   muallimlardan   bu   masalaga   aloxida   axamiyat   berishni   talab   etadi.   Bu   masalada
oilaviy hamda tashqi muxit muxim o’rin tutadi. Bola to’g’ri so’zli, vadaga vafodor, yaxshi
xulqli qilib tarbyalanishi kerak.
Jaloliddin   Davoniy   ota   –   onaning   bolani   tarbiyalashdagi   axamiyatiga   keng
to’xtalgandi. Uning fikricha oila tarbiyasida ota ham, ona ham teng huquqli, teng ishtirok
etishi   bolaning   yaxshi   xulq   –   odob   qoidalarini   muayyan   bir   kasbni   egallashiga
ko’maklashishi   ilm   –   fan   va   kasb   –   hunar   egallashining   moddiy   asosi   bo’lmishoziq   –
ovqat,   kiyim   –   kechak,   kerakli   buyum   va   jixozlarni   yetkazib   berish   uchun   jozibalik
ko’rsatishi kerak.
14 Qadimgi Yunon faylasuyi Suqrotning falsafiy va pedagogik qarashlarida tarbiyadan
kutilgan maqsad  insonnibilishlarini  bilib olishga  erishish,  uni   yuksak  axloqli  qilib  kamol
toptirishdir.   U   o’z   ta’limotida   mardlik,   donolik,   mo’tadillik,   adolatlilik   tushunchalarini
belgilab beradi. Uning fikricha mardlik qo’rquvni daf qilish, donolik jamiyat qonunlariga
rioya qilish mo’tadillik o’z xissiyotlariga erk bermaslik, adolat yaxshilikni amalga oshirish
yo’llarini o’rgatishdir.
Suqrotning ta’limoticha inson eng avvalo, umumiy axloq me’zonlarini, inson uchun
muqaddas bo’lgan fazilatlarni egallab olishi kerak.
Platon   Yunonistonning,   mashhur   mumtoz   faylasufi.   Platon   tarbiyani   tashkil   etish
haqidagi   fikrlarini   «Davlat»   va   «Qonunlar»   asarlaridan   bayon   etadi.   Uning   fikricha,
kattalarning   bolalarga   ko’rsatgan   ta’siri,   bolalarda   axloqiy   sifatlarning   tarkib   topishida
ko’rinadi.   His   –   tuyg’uga   ta’sir   etish   kichik   yoshdagi   bolalarni   tarbiyalashni   asosiy
hisoblaydi. Platon o’yin, adabiy   asarlardan   o’qib   berishni,   afsonalarni   hikoya   qilishni
tarbiya vositasi hisoblaydi. Uning t’kidlashicha, kattalar bolalar o’yinini kuzatib turishlari,
lekin   ularning   o’yiniga   qandaydir   yangilik   kiritmasligi   kerak.   Platon   «Davlat»   asarida
bolalarni   yoshligidan   ijtimoiy   tarbiyalash   g’oyasini   olg’a   suradi   va   uni   tashkil   etishning
muayyan tuzimini taklif etadi. 
Qadimiy   Yunon   mutafakkiri   Aristotel   o’zining   axloqqa   oid   «Nikohma   etikasi»,
«Endem   etikasi»   asarlarida   tarbiyaning   maqsadi   tabiat   bilan   bog’liq   bo’lgan   insonni
tadrijiy rivojlantirishdan iboratligini, aql va irodani rivojlantirish muxim ekanligini aytadi.
Uning   ta’limotiga   ko’ra,   bolalarning   yosh   xususiyati   xisobga   olingan   holda   kerak.
Aristotel tarbiya muddatini 21 yil bola tug’ilgandan 7 yoshgacha, 7 yoshdan 14 yoshgacha,
14   yoshdan   21   yoshgacha   deb   belgiladi.   U   bolaning   har   bir   davridagi   o’ziga   xos
xususiyatni ko’rsatadi, har bir davrda amalga oshiriladigan tarbiyaning maqsadi, mazmuni
va usullarini bayon etadi.
Sharq   mumtoz   adabiyotining   buyuk   namoyondalaridan   biri   Muslixiddin   Sadi
Sheroziy   Sheroz   shaxrida   1184   yilda   tug’ildi.   Sadining   fikricha,   oila,   bolaning   baxti,
kelajagi   uchun   zamin   yaratuvchidir.   Oilada   asosiy   tayanch   otadir.   U   ma’suliyatli
tarbiyachidir.   Ota   o’z   bolalarini   tarbiyalashi,   o’qitishi,   hunarga   o’rgatishi,   jismonan
chiniqtirishi kerak.
15 Sadining pedagogik qarashicha bola qobiliyatli va kamqobiliyatli bo’lishi mumkin.
Qobiliyat o’z – o’zidan rivojlanmaydi. Uning rivojlanishi uchun bolani tarbiyalash kerak,
tarbiya   bo’lmasa,   boladagi   qobiliyat   so’nadi,   tarbiyani   3   asosiy   –   aqliy,   nafosat   va
jismoniy   mehnat   tarbiyasiga   bo’ladi.   Adib   bolani   tarbiyalash   vazifasini   ularning   ota   –
onalariga, ya’ni oilaviy tarbiyaga kata e’tibor beradi.
Sadi   ota   –   onalarga   xarakterini   hisobga   olgan   holda   axloqiy   tarbiyani   bolaning
yoshligidan boshlashni tavsiya etadi, xarakter shakllangach, bolaga ta’sir etmaydi.
Zaxiriddin   Muxammad   Bobur   o’rta   asr   Sharq   madaniyati   va   adabiyotining   buyuk
namoyondasi   axloq  – odob  haqidagi  qarashlarida  yaxshilik,  vafodorlik eng  go’zal  fazilat
sifatida ulug’lanadi, yomonlik jafo keltiruvchi illat ekanligi ta’kidlanadi. 
Har kimki vafo qilsa, vafo topqusidir,
Har kimki jafo qilsa jazo topqusidir.
Yaxshi kishi ko’rmagay yomonlik hargiz,
Har kimki yomon bo’lsa, jazo topqusidir.
Deydi   Bobur   va   odamlarni   elga   yaxshilik   qilib   o’zidan   yaxshi   nom   qoldirishga
chorlaydi.
Xulqingni rost qilg’il har sorig’aki borsang,
«Ahsanta» der bori el, gar yaxshi ot chiqarsang.
Bori elga yaxshilik qilg’ilki, mundin yaxshi yo’q,
Kim degaylar dahr aro qoldi falondin yaxshi yo’q.
Bobur   yaxshi   xulqlikni,   kishilarga   yaxshilik   qilishni   insonning   oliyjanoblik   xislati
xisoblanadi.
Bobur ma’naviy-ma’rifiy qarashlarida vatan tuyg’usi salmqli o’rinda turadi.
19 asr o’zbek ijtimoiy va adabiy xayotning yirik vakillaridan biri Komil Xorazimiy
o’z   asarlarida   ma’rifat   axloqiy   kamolot,   vatanparvarlik   g’oyalarini   olg’a   surdi.U   ilm-
ma’rifatning xalq, jamiyat farovonligiga, insonning axloq kamolatida tutgan o’rni, axloqiy
va nafosat tarbiyasini uzviy birligi xaqidagi pedagokik fikrlarini xam bayon etadi. 
Komil   Xorazimiyning   fikricha   ilm-xunar,   ilm-ma’rifat   inson   axloqiy   kamoloti,
ijtimoiy ma’naviy xayotning rivoji uchun xizmat qilishi kerak. Kamtarlik eskirmaydigan,
16 eng   go’zal   insoniy   fazilatdir.   Bu   fazilatlarga   ega   bo’lganlar   obro’-e’tiborli   komil
insonlardir. Kamtarlik insonni turli noxushlikdan xijolatdan saqlaydi.
Shoir   tarixshunos,   tarjimon   va   xattot   Munis   Xorazmiy   tilga   ko’p   erk   bermaslikni
maslaxat beradi. Uning ta’kidlashicha, ortqcha so’zmonlik kishi boshiga olin o’rniga qattiq
tosh bo’lib tegishi mumkin.
Shoir   yomon   so’zli,   ozor   beruvchi   murodlar   sifatini   tasvirlab,   kishilarni   jumladan
yoshlarni   ular   bilan   xamsuxbat   bo’lmaslikka   undaydi.   Munis   Xorazmiy   o’z   asarlarida
xalqni   adolatli,   ongli,   bilimli   bo’lishga,   jaxolatdan   yiroq   turishga   da’vat   etadi,   uning
fikiricha,   adolat   sharaf   ko’rki,   osoyishtali,   xushnutlikdir.   U   yoshlarni   kamtarlik   bilan
muloqotda bo’lishga, ularni hurmat qilib e’zozlashga chorlaydi.
Munis Xorazmiyning asarlariga bayon etilgan ta’lim – tarbiyaga oid fikrlar faqat u
yashagan davr uchun emas, balki xozirgi davr uchun ham qimmatlidir. 
Mohlar   oyim   Nodiraning   inson   va   tabiatiga   nisbatan   qarashlariga   faqat   shaxsiy
tuyg’u   emas,   balki   yoshlar   tarbiyasida   milliy   an’analarning   roli   haqidagi   fikrlari   ham
namoyondir.   Nodiraning   tarbiya   haqidagi   qarashlarida   insonparvarlik   g’oyalari-adolat,
insof, xalq manfaati muxim  o’rinni  egallaydi. Nodira xayotning tub mohiyatini  yaxshilik
binosini barpo etishdan iborat deb biladi. Uning fikricha, kimki tiriklik chog’ida yaxshilik
bunyod etgan bo’ladi, o’zining bu ezgu ishlari bilan o’zidan keyin hayotda yorqin xotira
qoldiradi.   Umuman,   Nodira   o’z   she’rlarida   barkamol   insonni   ulug’laydi.   Ta’lim   –
tarbiyaga oid ko’p foydali o’gitlarni bayon etdi.
Muxammad   Rizo   Ogahiy   o’z   ijodiy   faoliyatini   pedagogik   qarashlarida   nafosat
tarbiyasi   ham   yuqori   baholanadi.   Ogahiy   milliy   an’analarimiz   mexmondo’stlikni   go’zal
fazilatlardan   biri   hisoblaydi.   Mexmonga   chuqur   xurmat   bilan   qarash,   mehmon   kutish,
kuzatish   odobi   Ogahiy   ijodidan   o’z   ifodasini   topdi,   odamlarni   bu   fazilatni   egallashga
da’vat etdi. 
Sharq   mumtoz   adabiyotining   buyuk   namoyondalaridan   biri   Muslixiddin   Sadi
Sheroziy   Sheroz   shaxrida   1184   yilda   tug’ildi.   Sadining   fikricha,   oila,   bolaning   baxti,
kelajagi   uchun   zamin   yaratuvchidir.   Oilada   asosiy   tayanch   otadir.   U   ma’suliyatli
17 tarbiyachidir.   Ota   o’z   bolalarini   tarbiyalashi,   o’qitishi,   hunarga   o’rgatishi,   jismonan
chiniqtirishi   kerak.   Sadining   pedagogik   qarashicha   bola   qobiliyatli   va   kamqobiliyatli
bo’lishi  mumkin. Qobiliyat o’z – o’zidan rivojlanmaydi. Uning rivojlanishi uchun bolani
tarbiyalash kerak, tarbiya bo’lmasa, boladagi qobiliyat so’nadi, tarbiyani 3 asosiy – aqliy,
nafosat va jismoniy mehnat tarbiyasiga bo’ladi. Adib bolani tarbiyalash vazifasini ularning
ota – onalariga, ya’ni oilaviy tarbiyaga kata e’tibor beradi. Sadi ota – onalarga xarakterini
hisobga   olgan   holda   axloqiy   tarbiyani   bolaning   yoshligidan   boshlashni   tavsiya   etadi,
xarakter shakllangach, bolaga ta’sir etmaydi. XIX asr o’zbek ijtimoiy va adabiy xayotning
yirik   vakillaridan   biri   Komil   Xorazimiy   o’z   asarlarida   ma’rifat   axloqiy   kamolot,
vatanparvarlik   g’oyalarini   olg’a   surdi.U   ilm-ma’rifatning   xalq,   jamiyat   farovonligiga,
insonning   axloq   kamolatida   tutgan   o’rni,   axloqiy   va   nafosat   tarbiyasini   uzviy   birligi
xaqidagi pedagokik fikrlarini xam bayon etadi. Komil Xorazimiyning fikricha ilm-xunar,
ilm-ma’rifat   inson   axloqiy   kamoloti,   ijtimoiy   ma’naviy   xayotning   rivoji   uchun   xizmat
qilishi kerak. Kamtarlik eskirmaydigan, eng go’zal  insoniy fazilatdir. Bu fazilatlarga ega
bo’lganlar   obro’-   e’tiborli   komil   insonlardir.   Kamtarlik   insonni   turli   noxushlikdan
xijolatdan saqlaydi. Shoir tarixshunos,  tarjimon va xattot Munis Xorazmiy tilga ko’p erk
bermaslikni   maslaxat   beradi.   Uning   ta’kidlashicha,   ortqcha   so’zmonlik   kishi  
boshiga olin o’rniga qattiq tosh bo’lib tegishi mumkin. Shoir yomon so’zli, ozor beruvchi
murodlar   sifatini   tasvirlab,   kishilarni   jumladan   yoshlarni   ular   bilan   xamsuxbat
bo’lmaslikka   undaydi.   Munis   Xorazmiy   o’z   asarlarida   xalqni   adolatli,   ongli,   bilimli
bo’lishga,   jaxolatdan   yiroq   turishga   da’vat   etadi,   uning   fikiricha,   adolat   sharaf   ko’rki,
osoyishtali, xushnutlikdir. U yoshlarni kamtarlik bilan muloqotda bo’lishga, ularni hurmat
qilib   e’zozlashga   chorlaydi.  
Munis   Xorazmiyning   asarlariga   bayon   etilgan   ta’lim   –   tarbiyaga   oid   fikrlar   faqat   u
yashagan   davr   uchun   emas,   balki   xozirgi   davr   uchun   ham   qimmatlidir.   Mohlar   oyim
Nodiraning   inson   va   tabiatiga   nisbatan   qarashlariga   faqat   shaxsiy   tuyg’u   emas,   balki
yoshlar tarbiyasida milliy an’analarning roli haqidagi fikrlari ham namoyondir. Nodiraning
tarbiya haqidagi qarashlarida insonparvarlik g’oyalari-adolat, insof, xalq manfaati muxim
o’rinni egallaydi. Nodira xayotning tub mohiyatini yaxshilik binosini barpo etishdan iborat
deb biladi. Uning fikricha, kimki tiriklik chog’ida yaxshilik bunyod etgan bo’ladi, o’zining
18 bu ezgu ishlari bilan o’zidan keyin hayotda yorqin xotira qoldiradi. Umuman, Nodira o’z
she’rlarida   barkamol   insonni   ulug’laydi.   Ta’lim   –   tarbiyaga   oid   ko’p   foydali   o’gitlarni
bayon   etdi.  
Muxammad   Rizo   Ogahiy   o’z   ijodiy   faoliyatini   pedagogik   qarashlarida   nafosat   tarbiyasi
ham   yuqori   baholanadi.   Ogahiy   milliy   an’analarimiz   mexmondo’stlikni   go’zal
fazilatlardan   biri   hisoblaydi.   Mehmonga   chuqur   xurmat   bilan   qarash,   mehmon   kutish,
kuzatish   odobi   Ogahiy   ijodidan   o’z   ifodasini   topdi,   odamlarni   bu   fazilatni   egallashga
da’vat  etdi. Ogahiyning ta’kidlashicha,  insonga  do’st  va dushmanni  ajratib olish xayotda
o’z   o’rnini   topib   olishda   g’oyat   muximdir.   Uning   fikricha   to’g’ri   so’z   kishilar   xayotda
qiyinchilik   bilan   yashasalarda,   dunyoning   mavjudligini   saqlab   turadilar,   mangu
yashaydilar.   Ogahiy   ta’lim-tarbiya   ilmlarni   egallash   va   tilni   bilishda   xam   muxim
axamiyatga   molik   ekanligini   ta’kidlaydi.   Muxammad   Rizo   Ogaxiy   o’z   ijodiy   faoliyatida
binobarin   yoshlarni   odamlarni   xalq,   vatan,   jamiyat   farovonligi   yo’lida   xizmat   qilishga
da’vat   etdi.   U   do’stlikni   mehmondo’stlikni   axloqiy   go’zallikni   ulug’ladi.   Insonlarni
ziyraklikka,   to’g’ri   so’zli   bo’lishga   chorlaydi.   Ogahiyning   buf   ikr   o’gitlari   hozir   ham
pedagogik qadriyat sifatida qimmatlidir. 
Berdimurod   Berdaq   Qaraqolpog’iston   xalq   shoiri   butun   ijodi   davomida   xalqlar
tengligi,   insonparvarlik,   vatanparvarlik,   adolat   haqidagi   g’oyalarini   olg’a   suradi.   Berdaq
insonning shaxsiy baxti  xalq baxti  bilan bog’liq deb biladi. Uning ta’kidlashicha,  har  bir
odam   haqiqiy   baxtga   erishishi   uchun   o’z   shaxsiy   manfaatini   xalq   manfaati   bilan
birlashtirishi,   xalq   baxti   uchun   kerak   bo’lsa   jonini   ham   ayamasligi   kerak.   Berdaqning
fikricha   inson   oliy   axloqiy   sifatlariga,   chunonchi,   beg’arazlik,   olijanoblik,   vijdoniylik,
mehnatsevarlik,   mardlik   fazilatlariga   ega   bo’lishi   lozim.   Berdaq   yoshlarning   aqliy
tarbiyasida   maktabning   mavqyei   katta   ekanligini   ta’kidlaydi.   Maktabda   bolani   yaxshi
xulqi   atvorli   qilib   tarbyalash   lozim.   Uning   fikricha   maktabda   dars   beruvchi   muallim   o’z
xushmuomilaligi, pok qalbligi, haqgo’yligi, o’z fanini yaxshi puxta bilishi bilan bolalarga
o’rnak bo’lishi kerak.  
Berdaq   oilaning   bola   tarbiyasida,   muxim   o’rin   tutishni   aloxida   ta’kidlaydi,   oila
muxitida  ota  – onalar   bilan  bolalar  o’rtasida   o’zaro  hurmat   bo’lgandagina  tarbiya yaxshi
natijalarga   erishishi   mumkinligini   aytadi.   Berdaqning   uqtirishicha,   inson   tug’ilgan
19 kundanoq tarbiyaga muxtojdir, uning ilk tarbiyachilari, albatta ota – onalardir. Berdaqning
fikricha  barcha  odamlar  insonparvar   va  adolatli  bo’lsa  jamiyat  gullab  yashnaydi.  Buning
uchun   esa,   xalqqa   ta’lim   berish,   unda   ijobiy   xulq-   atvorni   tarbiyalash   lozim.  
Markaziy   Osiyo   xalqlari   ilm   –   fani   va   madaniyatini   jaxon   miqyosiga   olib   chiqqan
Markaziy   Osiyoda   pedagogik   fikr   taraqqiyotiga   munosib   xissa   qo’shgan   ulug’
siymolardan biri Mirzo Ulug’bek. U avvalo yosh avlodning aqliy va ma’rifiy tarbiyasiga
katta axamiyat berib, ularni dunyoviy bilimlarini egallashga da’vat etdi. Faqat rivojlangan
fan   va   madaniyat   inson   tafakkurining   komil   topishini   ta’minlashga   ishondi.   Allomaning
uqtirishicha,   bolaning   bilim   olishga   bo’lgan   qiziqishi,   havasini   oshirishda   u
tarbiyalanayotgan muxit muxim o’rinni egallaydi. Oilada ota – onalar ayniqsa, o’qimishli
ota   –   onalar   o’z   farzandlarining   xaqiqiy   inson   bo’lib   kamol   topishiga   aloxida   e’tibor
berishlari   lozim.   Mirzo   Ulug’bek   o’z   pedagogik   qarashlarida   bolalarning   jismonan
sog’lom, harbiy xunarni puxta egallagan, jasur, mard bo’lib yetishuviga aloxida axamiyat
beradi.   Ulug’bekning   fikricha   odam   sog’lom   va   baquvvat   bo’lishi   uchun   yoshlik
chog’idayoq   jismoniy   mashqlar   bilan   shug’ullanishi,   ta’lim   –   tarbiyada   poraxo’rlik,
qalloblik   bo’lmasligi   uchun   mudarrislar   odil   va   halol   bo’lishi   kerak.  
Buyuk   shoir   va   olim,   fors   –   tojik   mumtoz   adabiyotning   ulug’   namoyondasi   Nuriddin
Abduraxmon Jomiy o’zidan keyin turli fan, adabiyot, jumladan pedagogikaga doir o’lmas
me’ros   qoldiradi.   U   o’z   asarlarida,   ayniqsa,   nasriy   yo’lda   yozilgan   «Baxoriston»   asarida
ta’lim – tarbiya masalalari  xususida fikr bildirdi. Jomiy o’z asarlarida yoshlarni ilmlarini
egallashga da’vat etadi. U o’z pedagogik qrashlarida kishilarni adolat, xushmuomalalik va
dono so’z bilan zulmkorlarga ma’sir etishga da’vat etadi.
 
20 II BOB.   JAMIYATDA KECHAYOTGAN IJTIMOIY ISLOHOTLARNING
SAMARADORLIGI UNING FUQAROLARI EGA BO’LGAN
MA’NAVIYATGA BOG’LIQ.
2.1 .   Oilada bolalarni mil liy ruhda tarkib toptirishning shakllari va
vositalari.
2.   G`arb   mutafakkirlarining   oilada   bola   tarbiyasi   to`g`risidagi   qarashlari.  Qadimgi
Yunon   faylasuyi   Suqrotning   falsafiy   va   pedagogik   qarashlarida   tarbiyadan   kutilgan
maqsad   insonnibilishlarini   bilib   olishga   erishish,   uni   yuksak   axloqli   qilib   kamol
toptirishdir.   U   o’z   ta’limotida   mardlik,   donolik,   mo’tadillik,   adolatlilik   tushunchalarini
belgilab beradi. Uning fikricha mardlik qo’rquvni daf qilish, donolik jamiyat qonunlariga
rioya qilish mo’tadillik o’z xissiyotlariga erk bermaslik, adolat yaxshilikni amalga oshirish
yo’llarini   o’rgatishdir.  
Suqrotning   ta’limoticha   inson   eng   avvalo,   umumiy   axloq   me’zonlarini,   inson   uchun
muqaddas   bo’lgan   fazilatlarni   egallab   olishi   kerak.   Platon   Yunonistonning,   mashhur
mumtoz   faylasufi.   Platon   tarbiyani   tashkil   etish   haqidagi   fikrlarini   «Davlat»   va
«Qonunlar»   asarlaridan   bayon   etadi.   Uning   fikricha,   kattalarning   bolalarga   ko’rsatgan
ta’siri, bolalarda axloqiy sifatlarning tarkib topishida ko’rinadi. His – tuyg’uga ta’sir etish
kichik yoshdagi bolalarni tarbiyalashni asosiy hisoblaydi. Platon o’yin, adabiy asarlardan
o’qib   berishni,   afsonalarni   hikoya   qilishni   tarbiya   vositasi   hisoblaydi.   Uning
ta’kidlashicha,   kattalar   bolalar   o’yinini   kuzatib   turishlari,   lekin   ularning   o’yiniga
qandaydir   yangilik   kiritmasligi   kerak.   Platon   «Davlat»   asarida   bolalarni   yoshligidan
ijtimoiy tarbiyalash g’oyasini olg’a suradi va uni tashkil etishning muayyan tuzimini taklif
etadi.   Qadimiy   Yunon   mutafakkiri   Aristotel   o’zining   axloqqa   oid   «Nikohma   etikasi»,
«Endem   etikasi»   asarlarida   tarbiyaning   maqsadi   tabiat   bilan   bog’liq   bo’lgan   insonni
21 tadrijiy rivojlantirishdan iboratligini, aql va irodani rivojlantirish muxim ekanligini aytadi.
Uning   ta’limotiga   ko’ra,   bolalarning   yosh   xususiyati   xisobga   olingan   holda   kerak.
Aristotel tarbiya muddatini 21 yil bola tug’ilgandan 7 yoshgacha, 7 yoshdan 14 yoshgacha,
14   yoshdan   21   yoshgacha   deb   belgiladi.   U   bolaning   har   bir   davridagi   o’ziga   xos
xususiyatni ko’rsatadi, har bir davrda amalga oshiriladigan tarbiyaning maqsadi, mazmuni
va usullarini bayon etadi.
Ogaxiyning   ta’kidlashicha,   insonga   do’st   va   dushmanni   ajratib   olish   xayotda   o’z
o’rnini   topib   olishda   g’oyat   muximdir.   Uning   fikricha   to’g’ri   so’z   kishilar   xayotda
qiyinchilik   bilan   yashasalarda,   dunyoning   mavjudligini   saqlab   turadilar,   mangu
yashaydilar.
Ogaxiy   ta’lim-tarbiya   ilmlarni   egallash   va   tilni   bilishda   xam   muxim   axamiyatga
molik ekanligini ta’kidlaydi.
Muxammad Rizo Ogaxiy o’z ijodiy faoliyatida binobarin yoshlarni odamlarni xalq,
vatan,   jamiyat   farovonligi   yo’lida   xizmat   qilishga   da’vat   etdi.   U   do’stlikni
mehmondo’stlikni   axloqiy   go’zallikni   ulug’ladi.   Insonlarni   ziyraklikka,   to’g’ri   so’zli
bo’lishga   chorlaydi.   Ogaxiyning   buf   ikr   o’gitlari   hozir   ham   pedagogik   qadriyat   sifatida
qimmatlidir.
Berdimurod   Berdaq   Qaraqolpog’iston   xalq   shoiri   butun   ijodi   davomida   xalqlar
tengligi, insonparvarlik, vatanparvarlik, adolat haqidagi g’oyalarini olg’a suradi.
Berdaq   insonning   shaxsiy   baxti   xalq   baxti   bilan   bog’liq   deb   biladi.   Uning
ta’kidlashicha,   har   bir   odam   haqiqiy   baxtga   erishishi   uchun   o’z   shaxsiy   manfaatini   xalq
manfaati   bilan   birlashtirishi,  xalq   baxti   uchun  kerak   bo’lsa   jonini   ham   ayamasligi  kerak.
Berdaqning   fikricha   inson   oliy   axloqiy   sifatlariga,   chunonchi,   beg’arazlik,   olijanoblik,
vijdoniylik, mehnatsevarlik, mardlik fazilatlariga ega bo’lishi lozim.
Berdaq   yoshlarning   aqliy   tarbiyasida   maktabning   mavqyei   katta   ekanligini
ta’kidlaydi.   Maktabda   bolani   yaxshi   xulqi   atvorli   qilib   tarbyalash   lozim.   Uning   fikricha
maktabda   dars   beruvchi   muallim   o’z   xushmuomilaligi,   pok   qalbligi,   haqgo’yligi,   o’z
fanini yaxshi puxta bilishi bilan bolalarga o’rnak bo’lishi kerak.
Berdaq   oilaning   bola   tarbiyasida,   muxim   o’rin   tutishni   aloxida   ta’kidlaydi,   oila
muxitida  ota  – onalar   bilan  bolalar  o’rtasida   o’zaro  hurmat   bo’lgandagina  tarbiya yaxshi
22 natijalarga   erishishi   mumkinligini   aytadi.   Berdaqning   uqtirishicha,   inson   tug’ilgan
kundanoq tarbiyaga muxtojdir, uning ilk tarbiyachilari, albatta ota – onalardir. Berdaqning
fikricha  barcha  odamlar  insonparvar   va  adolatli  bo’lsa  jamiyat  gullab  yashnaydi.  Buning
uchun esa, xalqqa ta’lim berish, unda ijobiy xulq-atvorni tarbiyalash lozim.
Markaziy   Osiyo   xalqlari   ilm   –   fani   va   madaniyatini   jaxon   miqyosiga   olib   chiqqan
Markaziy   Osiyoda   pedagogik   fikr   taraqqiyotiga   munosib   xissa   qo’shgan   ulug’
siymolardan biri Mirzo Ulug’bek. U avvalo yosh avlodning aqliy va ma’rifiy tarbiyasiga
katta axamiyat berib, ularni dunyoviy bilimlarini egallashga da’vat etdi. Faqat rivojlangan
fan va madaniyat inson tafakkurining komil topishini ta’minlashga ishondi. 
Allomaning   uqtirishicha,   bolaning   bilim   olishga   bo’lgan   qiziqishi,   xavasini
oshirishda   u   tarbiyalanayotgan   muxit   muxim   o’rinni   egallaydi.   Oilada   ota   –   onalar
ayniqsa, o’qimishli ota – onalar o’z farzandlarining xaqiqiy inson bo’lib kamol topishiga
aloxida e’tibor berishlari lozim.
Ulug’bek o’z pedagogik qarashlarida bolalarning jismonan sog’lom, harbiy xunarni
puxta   egallagan,   jasur,   mard   bo’lib   yetishuviga   aloxida   axamiyat   beradi.   Ulug’bekning
fikricha odam sog’lom va baquvvat bo’lishi uchun yoshlik chog’idayoq jismoniy mashqlar
bilan   shug’ullanishi,   ta’lim   –   tarbiyada   poraxo’rlik,   qalloblik   bo’lmasligi   uchun
mudarrislar odil va halol bo’lishi kerak.
Buyuk shoir va olim, fors – tojik mumtoz adabiyotning ulug’ namoyondasi Nuriddin
Abduraxmon Jomiy o’zidan keyin turli fan, adabiyot, jumladan pedagogikaga doir o’lmas
me’ros   qoldiradi.   U   o’z   asarlarida,   ayniqsa,   nasriy   yo’lda   yozilgan   «Baxoriston»   asarida
ta’lim – tarbiya masalalari  xususida fikr bildirdi. Jomiy o’z asarlarida yoshlarni ilmlarini
egallashga da’vat etadi. U o’z pedagogik qrashlarida kishilarni adolat, xushmuomalalik va
dono so’z bilan zulmkorlarga ma’sir etishga da’vat etadi.
Jamiyatda   kechayotgan   ijtimoiy   islohotlarning   samaradorligi   uning   fuqarolari   ega
bo’lgan ma’naviyatga bog’liq. Bular:
- Umuminsoniy qadriyatlarga sodiqlik;
- Xalqimizning ma’naviy me’rosini mustaxkamlash va rivojlantirish;
- Insonning o’z imkoniyatlarini erkin namoyon qilishi;
- Vatanparvarlik.
23 Ijtimoiy   tarbiyaning   boshqa   turlari   kabi   ma’naviy   -   axloqiy   tarbiya   asosini   ham   ilg’or
milliy,   ma’naviy   –   axloqiy   qadriyatlar   xalq   pedagogikasi   g’oyalari   tashkil   etadi.   Asarlar
o’sha   ajdodlarimizdan   qolgan   urf   –   odat,   to’yu   –   tomoshamiz,   mehmon   kutishimizdan
tortib to kiyinish madaniyatigacha barii odobu – xayo pardasiga o’ralganki, bu ham bo’lsa
o’zimizga xosligimizni ko’rsatib turadi.
Inson odobi – turmush oftobi. Insonni odobli qilib tarbiyalash muxim axamiyatga egadir.
Bunda ajdodlarimiz aloxida e’tibor berishgan.
2.2 .  Umuminsoniy oilaviy urf – odatlar va an’analarni chuqur o’rganish
ularni tahlil qilish.
                    Yusuf   Xos   Xoji,   Alisher   Navoiy,   Ogaxiy   singari   allomalar   asarlari   xalq
tarbiyashunosligi sharbati bilan siylangan. Turkiston xalqi Qur’on va Xadislarni targ’ib va
tashviq   etish   borasida   juda   katta   ishlar   amalga   oshirishgan.   Turkiston   yurti   sobiq   sovet
ittifoqi tomonidan zabt etilgandan so’ng, ayniqsa kommunistik firqa raxbarlik qilgan sovet
davrida birinchi navbatda muqaddas Qur’oni Karim va Hadislarga nisbatan ayovsiz urush
e’lon qilindi.
Bu   musulmon   xalqiga   uning   an’ana,   urf   –   odatlariga,   tarbiya   yo’singa   bo’lgan
shavqatsizlik edi. 
Shuning   uchun   xozirgi   zamon   odamlari   e’tiqod   degan   uluq   narsadan   qisman   bo’lsada
maxrum bo’lib qoldi. Mustaqillik sharofati bilan Turkiston xalqiga o’zbek xalqiga o’zligi
qaytarildi,   milliy   tarbiya   gulshaniga   keng   yo’l   ochilmoqda.   Har   bir   ota   –   ona,   har   bir
tarbiyachi muallim, har bir raxbar, jamiyatning xar bir a’zosi samarali foydalanishi lozim.
Xalq so’zi – xaq so’z, xalq ijodi pand – nasixat, ya’ni tarbiya maktabidir. Unda xalqning
ijtimoiy – siyosiy dunyoqarashi, falsafi – estetik, didaktik. 
An’ana uzoq zamonlardan beri avloddan – avlodga, otalardan bolalarga o’tib davom etib
kelayotgan   urf   –   odatlar,   axloq   me’zonlari   qarashlaridir.   An’ana   ijtimoiy   va   madaniy
me’rosdir. 
O’zbek   an’anaviy   qadriyatlari   xususan   xalq   og’zaki   ijobiy   ijodi   uning   tarkibidagi
pandnomalar   o’gitlar,   nasixatlar,   olqish   –   duolar   har   kun   har   daqiqa   jonli   jarayonlarda
shaxob, turmush tarzimizni bezab ayniqsa farzandlarimizga to’g’ri bo’lish, tug’ri yashash
24 va   odob   –   axloqi   joyida   bo’lishlikni   eslab   turuvchi   da’vat   qiluvchi   manbalardir.
Aytmoqchimizki   yoshlarimiz   xalqona   qadriyatlardan   nechog’lik   ko’p   saboq   olsalar
ularning   tafakkurlari   shunchalik   boyib,   aql   idroklari   qayralib   har   tomonlama   kamol   topa
beradilar. 
Axloq   –   odob   bu   jamiyatda   kishilar   o’rtasida   kundalik   turmushga   zarur   bo’lgan   xatto
xarakatlar,   urf   –   odatlar   normalari   qoidalaridir.   Barcha   norma   va   qoidalarni   kishilar
tomonidan   ado   etishini   nazorat   eti   shva   tartibga   solish   ijtimoiy,   yuridik   asosda
ta’minlanadi. 
Axloq   –   odob   qoidalari   va   normalari   har   bir   xalqning   qadriyatlarida   muxim   o’rin
egallaydi.   Unga   o’sha   xalqning   turmush   tarzi   madaniy   saviyasi,   an’analari   guruhi,   dini
ifodalanadi, aks etadi.  
Shuning   uchun   odob   –   axloq   qoidalari   va   normalari   o’sha   xalqning   bitmas   –
tugalmas   ma’naviy   boyligi   xisoblanadi   va   millat   darajasida   shakllanganlik   darajasi   deb
qaraladi.   Axloq   –   odob   norma   va   qoidalari   jamiyat   taraqqiyoti   bilan   rivojlanib   o’zgarib
boradi. Bunda qardosh xalqlar, mintaqada yashovchi xalqlar, millatlar, urf – odatlar bir –
biriga   ta’sir   ko’rsatadi.   Ilg’or   qulay   urf   –   odatlar,   an’analar   esa   qadriyatlar   darajasiga
ko’tariladi.   Bugungi   kunda   yoshlarni   yuksak   ma’naviy   g’oya   va   milliy   urf   –   odat,
an’analar asosida tarbiyalash dolzarb masalaga aylangan. Yuksak ma’naviy g’oya va urf –
odatlar   ko’lami   nixoyatda   keng   va   serqirra   bo’lib,   ularda   eng   muximlar:   iymonlilik,
vatanni   sevish,   insonparvarlik,   do’stlik,   o’rtoqlik,   ongli   intzom,   ijtimoiy   faollik,   halol
mehnat,   oila,   davlat   va   jamiyat   oldidagi   burchni   anglash,   tinch   –   totuv   yashash   uchun
kurashish xurfikrlilik kabilar. 
Umuminsoniy   oilaviy   urf   –   odatlar   va   an’analarni   chuqur   o’rganish   ularni   tahlil
qilish,   ularni   turkumlashtirish,   ularni   paydo   bo’lish   yo’llari,   revosutsion   paydo   bo’lish
aniqlash   ilmiy   asoslardan   g’oyalarni   ilgari   surish   va   shular   asosida   an’analardan
foydalanish yo’llarini tavsiya etishni xayot talab etmoqda. Bularni xamon kelajak kishini
tarbiyalashda   amaliy   yordam   beradi.   Qadim   zamonlardan   hatto   o’zbek   xalqini   yozuvi
bo’lmagan paytlardanoq yosh avlodni tarbiyalash asosan oildada amalga oshirilgan. Bunda
tabiat va ijtimoiy omillar xal qiluvchi o’rin tutganligi shubxasiz. 
25 Xalq   pedagogikasi   xamisha   yaxshi   samara   bergan.   Shuning   uchun   ham   xalqning
tarbiyaga   oid   bilimlarini   chuqur   o’rganish   tarbiya   natijalariga   asoslanib,   ularning   asaliy
manbalariga tarbiya sirlariga nazar tashlash bugungi kunda ham axamiyatni yo’qotmagani
yo’q.
Har   bir   xalq   o’zining   o’tmishda   qolgan   milliy   –   an’analarga   asoslangan   tarixiy
madaniyat   va   turmush   tarziga   egadir.   An’analar   insonlarni   turmushi   va   madaniyati   asosi
sifatida   xozirgi   kishilar   axloqiga   ta’sir   etish   mumkin.   An’analarning   bunday   tarbiyaviy
ta’sir   etishi   katta   axamiyat   kasb   etadi.   An’analarning   vujudga   kelishi   va   shakllanishi
murakkab   ijtimoiy   jarayondir.   Unda   xalqni   dono   fikrlari   axloq   me’zonlari   insonni
xurmatlash va qadrlash o’z ifodasini topgan.
Shuning   uchun   ham   yosh   avlod   –   ajdodlarimiz   tomonidan   tarixiy   sharoitdagi
vujudga   kelgan   ilg’or   an’analarni   o’zlashtirish,   unga   rioya   etish,   boyitish   nixoyatda
zarurdir.   Nixoyatda   mazmuniga   ko’ra   milliy   an’analar   qaror   topmoqda.   Eski   va   yangi
an’analar qarama – qarshiliklar jarayonida saralanadi, sayqal topadi. Ayrim onalar qanday
bo’lsa o’sha xolda ko’rinishda uzoq vaqt saqlanib qoladi. Ba’zilari ko’rinishni o’zgartiradi,
ba’zilari   esa   yangilarini   uyg’unlashadi,   takomillashadi.   Bolalar   oilaviy   an’analarga   juda
katta   e’tibor,   qiziqish   bilan   tayyorlanadilar,   kutadilar.   Bunday   an’analar   ular   tarbiyasiga
taalluqli   bo’lgan   vositalar   sanaladi,   ko’rinishdagi   an’analarning   umri   boqiydir,   urf   –
odatlar   qancha   xayotiy   xalqchilik   qancha   ko’p   tarqalgan   bo’lsa   u   xalqda   shuncha   tez
singadi, shuncha uzoq yashaydi.
 
Sharq   xalqlari   jumladan   o’zbeklar   bolalar   tarbiyasiga   befarq   qaramaganlar.
Xayotdagi hamma xatti – xarakatlarning oqibati to’g’ri baxolangan. Yoshga mos ravishda
ta’sir   ko’rsatish   yo’l   va   vositalarni   ajratilgan   kerak   bo’lganida   rag’batlantirish   turlaridan
foydalanilgan   lozim   bo’lsa   jazolangan.   Bir   bolaga   yetti   maxalla   ota   –   ona   deb   bejiz
aytilmagan noaxloqiy xatti – xarakatlar qisqa lekin o’ta tarbiyaviy axamiyatga ega bo’lgan
yomon bolada iborasi bilan tavsiflangan.
26 Masalan   xalqimizning   qadimdan   amal   qilib   kelayotgan   odob   –   axloq   qoidalariga   ko’ra
non ulug’langan «ushog’i bexosdan yerga tushib ketsa yomon bo’ladi» deb uni qo’lga olib
ko’zga surib o’pib og’ziga solgan uni chetga olib qo’ygan.
«Suvga   tuflash   gunox   bo’ladi»,   «yomon   bqladi»   deb   tushuntirilgan.   Qadimgi
xovuzlarning suvi xaftalab, oylab toza turgan, biror kishi uni ifloslantirib «xarom» qilishga
botinolmagan.   Kechasi   uy   supurilmagan,   supurgi   yotqizilib   qo’yilmagan.   Ikki   qo’lni
orqada   tirab   o’tirish,   barmoqlarni   zanjir   qilish,   oyoqlarni   chalishtirib   ko’pchilik   oldida
o’tirib uzatish odatsizlik xisoblangan. 
«Yomon   bo’ladi»   iborasi   orqali   kattalarga   xurmat,   kichiklarga   g’axo’rlik
tarbiyalangan, otaga tik qarash, ularga ters javob berish, xotin – qizlarga bexayolik qilish
yomon bo’lishni yoshlikdan tushuntirilgan.
Masalan,   musulmon   farzandi   quyosh   chiqqancha   uxlasa   «yomon   bo’ladi»   erta
shaharda   eshik   ochilmasa   «yomon   bo’ladi»,   «Kunlik   rizqimizdan   benasib   qolishimiz
iborasi bolalarni erta turishiga undagan kechki payt quyosh botishi arafasida uxlash yomon
bo’ladi   deb   o’qtirilgan.   Xayvonlar,   qushlarga   tosh   otma   ozor   berma   «yomon   bo’ladi»
ekinlarni   poyxon   qilma   «yomon   bo’ladi»   kabi   iboralari   orqali   ona   tabiatga   hurmat   uni
avaylab – asrashga o’rgatilgan. Xozirgi so’zimiz bilan aytganda ekologik tarbiya berilgan.
O’zbek   xalqida   bolalar   bilan   bog’liq   juda   ko’p   yaxshi   an’analar   bor.   Xalq
pedagogikasi bolalarga mexr – muxabbat, ularni sevish, erkalash, parvarish qilish ta’lim –
tarbiya   berish   extiyotlash   kabi   insoniy   qarashlarni   targ’ib   qilib   kelgan.   O’zbek   xaqining
qadimiy urf – odatlariga ko’ra yangi chaqaloqning dunyoga kelishi, faqat uni ota – onasi
uchungina   emas,   balki   hamma   qarindosh   –   urug’larni   va   maxalla   –   kuy   uchun   ham
sevinchli xodisa xisoblanadi.
Xozirgi   davrda   saqlanib   kelayotgan   qadimiy   odatlardan   biri   yangi   chaqaloq
sharafiga mevali daraxt o’tqazilishidir. Bu bilan ular yangi chaqaloqni dunyoga keltirishni
an’anaviy   marosimga   aylantirish   va   tabiatga   mexr   uyg’onishgina   emas   balki   keyingi
avlodlar   xayotini   farovonlashishini   xam   ko’zlangan.   Xaqimizga   faqat   o’zining
bolasinigina   emas   umuman   o’ziga   yaqin   xamma   bolalarni   sevish   extiyodlash   ularning
tarbiyasi  bilan shug’ullanish payti kelsa sho’x bolalarni tartibga chaqirish ona suti berish
parvarish qilish an’analari avloddan avlodga o’tib keladi.
27 Bir   bolaga   butun   maxalla   ota   ona   degan   maqol   shundan.   Maxalladagi   xar   bir
bolaning yurish turishi tarbiyasi uchun xamma barobar ma’suliyat xis qilgan. 
Ota   onasi   bolalarni   boqishi   butun   maxalla   o’z   zimmasiga   olgan.   Emizikli   bolalar
uchun   ko’krakdagi   suti   bor   onalarni   jalb   etish   g’oyatda   qadrlangan.   Boquvchisi   yo’qlar
xam   maxalla  etiboridan  chetga  qolmagan.  Xalq   og’zaki  ijodi  asoslarini   ko’zdan   kechirar
ekanmiz   xalqning   xam   qo’yishi   odatda   keng   o’rin   berilganini   ko’ramiz.   Sharq   xalqlari
xususan   o’zbek   xalqida   shunday   odat   bor   bolalarga   oiladagi   kattalar   elu   yurt   o’rtasida
mo’tabar bo’lgan kishilar, etiborli qariyalar nom qo’yadilar bu qadimdan qolgan irimdir.
Masalan   Erali   va   Sherali   dostonida   aytilishicha   o’sha   zamonning   rasmiga   ko’ra
bolaning   birini   podsho   qo’liga   birinchi   xotiniga   ko’tartirib   ipak   alvon   chodirlarning
ichidan xaloyiqqa qarab bolalarga qarab munosib ot qo’yishni so’radi.
Birisini berdim xaylo gulima,
Birisini o’zim oldim qo’lima.
Bir maslaxat sizlarday-el ko’nima,
Birodarlar ot qo’yinglar o’g’lima.
Ba’zilar aytdi Egizak bo’lganidan keyin Xasan-Xusan bo’ladi deb. Birovlar Shamsi
va   Qamar,   deyishadi.   Yana   biri   aytdi,   Zalil   va   Karim   deb   xech   birini   degani   podshoga
yoqmay   turgandi   to’qson   yamoqli   to’n   kiygan   qalandar   el   o’rtasiga   chiqdi.   Ana   shu
qalandarning qo’ygan oti Erali-Sherali xammaga maqul bo’ladi.
Bola aziz odobi undan aziz. Bu maqolda o’zbek xalqining tarbiyaga oid qarashlari
o’z ifodasini topgan.
Bu   e’tiqod   yillar   davomida   ular   ongiga   singib   ketgan.   Ota   onalar   farzand   ko’rish
ularni sog’lom o’stirish bilan birga ularning odobli bo’lishlarini xam orzu qilishgan. Bola
tilga kirishi bilan axloqiy tarbiyaning alifbosi bo’lgan salomlashishini o’rgatishdir.
O’zbek xalqi o’zining milliy tarbiya uslublarida bolalarga kattalarga birinchi bo’lib
salom   berishni   kattalar   suxbatiga   aralashmaslikni   ularni   xadeb   noo’rin   savollar   bezor
qilmaslikni   kattalar   o’z   joylariga   o’tirganlariga   qadar   o’tirmaslikni   uyda   mexmondan
so’ng   kirishni   lekin   birinchi   bo’lib   lekin   eshikni   ochishni   ularga   yordam   berishni   odob
qoidalariga   doimo   rioya   etishni   talab   qilgan.   Ota-ona   dasturxonga   qo’l   uzatmaguncha
dsturxon atrofiga yoshi kattalar to’rga o’tirishi lozim.
28 Bunday qoidalarga rioya qilgan bolalargina tarbiya ko’rgan bolalar sanaladi. Bolalar
xulq atvorlariga qarab ota onalarning tarbiyaviy iqdidorlariga baxo berilgan. Ijobiy baxolar
Otanga   raxmat   kabi   rag’batlarga   ifoda   yetgan,   bo’lsa,   aksincha   salbiy   xolatlarga   duch
kelganda Padaringga lanat koyish o’zbek xonodoni shaniga katta dog’ xisoblanadi.
29 XULOSA
Biz oilada farzand tarbiyasi mavzusini o’rganib chiqib quyidagi xulosalarga keldik. 
Barcha   milliy   an’analarimizni   avaylab   –   asrab,   rivojlantirib,   kelajak   avlodga
yetkazib   berish   bizning   asosiy   vazifamiz   bo’lib,   hisoblanadi.   Jamiyatning   taraqqiyoti
ko’pgina   davrlarda   tarbiyaning   mazmuni   va   yo’nalishi   milliy   qadriyatlarimiz,
an’analarimiz va urf – odatlarimiz uyg’unligi bilan belgilanadi. 
Bu nazariy qoida xozirgi kunda ijtimoiy tarbiyaga bog’liq.
Yosh avlodni tarbiyalashda bugungi kunda bu qadriyatlar, an’analar o’zining barcha
qirralarini   ko’rsatib   yangi   ijtimoiy   munosabatlarning   shakllanishida   ijobiy   ta’sir
ko’rsatmoqda.   Bolalarni   milliy   an’analar   ruhida   tarbiyalash   uchun   oila,   maktab   va
mahallalar   birgalikda   quyidagilarni   bosqichma   –   bosqich   amalga   oshirsa   maqsadga
muvofiq bo’lar edi.
1.Oilada   bolalarni   milliy   an’analar   asosida   tarbiyalashda   oila   va   jamiyatchilik
faoliyatlarini muvofiqlashtirilsa. 
2.Bolalarni milliy an’analar asosida tarbiyalash jarayonidagi amalga oshirilishi lozim
bo’lgan   vazifalarni   aniqlash,   ularni   amalga   oshirish   uchun   zarur   shart   –   sharoitlar
yaratilsa.
3.Maktab   yoshidagi   o’quvchilarni   milliy   an’analari   asosida   tarbiyalashning   asosiy
tamoyillarini belgilash.
4.Bolalarni   milliy   an’analar   ruhida   tarbiyalashda   ota   –   onaning   pedagogik
madaniyatini shakllantirish.
5.Milliy   an’analarimiz   xis   etgan   ilmiy   va   badiiy   kitoblar,   darslik   va   qo’llanmalar,
ko’rgazmali vositalar ishlab chiqarish.
6.Oilada   yo’qolib   ketayotgan   an’analarimizni   yosh   avlod   ongiga   singdirish,   milliy
tarbiyamizni yanada rivojlantirishda xalq pedagogikasining axamiyati beqiyos.
30 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
.
1.Ashurov M.O. O’zbek xalqi tarbiya tizimi – Samarqand Ziyokor, 2003 y., 6-son, 16-24 
2.Yo’ldosheva Saodat Xalq urf – odatlar va an’analari. – Toshkent ijod dunyosi nashriyot 
uyi. 2003 y. 3-22 b.
3.O’zbekiston Respublikasi «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi». – Toshkent:, 1997.
4.Mustaqillik – izohli – ilmiy ommabop lug’at. T.: Sharq 1998 y. 3, - 133 b.
5.Musurmonova O. O’qituvchilar ma’naviy madaniyatini shaklantirish. – Toshkent: 1993.
6.Musurmonova O. Hayot va turmush dasturi. – T.: O’qituvchi, 1993
7.Otamuratov S., Husanov S., Ramatov J., Ma’naviyat asoslari – T.: Xalq merosi 2002 y. 
212b.
8.Ochil Safo Mustaqillik ma’naviyati va tarbiya asoslari – T.: O’qituvchi, 1997 y. 3-bet.
9.O’zbekiston Respublikasining «Ta’lim to’g’risida»gi Qonun.– Toshkent, 1997 y. 29 
avgust, 20-29 b.
10.Tulenov J.. Qadriyatlar falsafasi – T.; O’zbekiston 1998y. 5 – 108b.
11.O’zbek pedagogikasi antologiyasi. Tuzuvchi – mualliflar K.Hoshimov, S.Ochil – T.; 
O’qituvchi, 1995 y. 164b.
12.Quronov M. Maktab ma’naviyati va milliy tarbiya – T.; Fan. 1995y. 118b.
13.O’zbekiston Respublikasining «Ta’lim to’g’risida»gi Qonun.         – Toshkent, 1997 y. 
29 avgust, 20-29 b.
14.Tulenov J.. Qadriyatlar falsafasi – T.; O’zbekiston 1998y. 5 – 108b.
15.  .Ochil Safo Mustaqillik ma’naviyati va tarbiya asoslari – T.: O’qituvchi, 1997 y. 3-bet.
31 _______________________________________________ ta’lim yo nalishi ʻ
talabasi ______________________________________________________ning 
____________________________________________mavzusidagi kurs ishiga 
RAHBAR XULOSASI
                Mavzu   talaba   tomonidan   (mustaqil   yozilganligi,   amaliy   ahamiyati,
dolzarbligi,   mazmunda     keltirilgan     ijobiy   tomonlar   va   rejaning   izchil
yoritilganligi,   mavzu   to liq   qamrab   olinganligi)   ______________________	
ʻ
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
      Ishdagi kamchiliklar_______________________________________________
__________________________________________________________________
 __________________________________________________________________
Kurs ishining yoritilishi bo yicha rahbar tomonidan baholanishi (kurs ishiga	
ʻ
ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball __________ 
32 KOMISSIYA XULOSASI
Talaba   tomonidan   mavzuning og zaki bayoni (yoritib berishi, tushunchasi,ʻ
savollarga   to liq   javob   bera   olishi,   tahlillar   keltirishi,   xulosalar   chiqara   olishi)	
ʻ
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
______________________________________________________________
 
Kurs   ishining   og zaki   bayoni   bo yicha   komissiya   tomonidan   baholanishi	
ʻ ʻ
(kurs ishiga ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball __________ 
Jami ball_______________________ 
Komissiya raisi    _____________________                  ____________________ 
            (FISH)                                                                                            (imzo) 
Komissiya a’zosi    ____________________                  ____________________ 
               (FISH)                                                                                           (imzo) 
Komissiya a’zosi    _____________________                  ____________________ 
            (FISH)                                                                                              (imzo)
33

Sharq va G‘arb mutafakkirlarining  farzand tarbiyasi haqidagi ta’limotlari

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha