Shashmaqom doira usullari

O ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM FAN VAʻ
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
O ZBEKISTON RESPUBLIKASI MADANIYAT VA TURIZM VAZIRLIGI	
ʻ
YUNUS RAJABIY NOMIDAGI O ZBEK MILLIY MUSIQA SAN’ATI	
ʻ
INSTITUTI
AN’ANAVIY CHOLG U IJROCHILIGI 	
ʻ
MAQOM ASOSLARI
FANIDAN TAYYORLANGAN
Kurs ishi
Mavzu:  Shashmaqom doira usullari
Bajaruvchi: 
Tekshirdi: Reja:
Kirish
1.Tarixiy maqomlarda usullar
2.Shashmaqom cho lg u bo limi usullariʻ ʻ ʻ
3.Shashmaqom ashula bo limi usullari	
ʻ
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro yxati	
ʻ Kirish
Mumtoz musiqa inson moddiy va manaviy turmush talablari, ehtiyojlari va O ziniʻ
qurshab turgan tashqi muhitga, boshqa kishilarga bo lgan munosabatlari natijasida	
ʻ
paydo   bo lgan.   Xalqning   ichki   ruhiyati,   dunyoqarashi,   intilishlari   va   orzu-havasi	
ʻ
musiqa   ohanglarida   aks   etib   kelingan.   Bo lajak   bakalavrlarga   mumtoz   musiqani	
ʻ
o rgatishning o ziga xos yullarini tarbiyalashda cholg u fanlari va ularda yani dars	
ʻ ʻ ʻ
jarayonida   cholg u   sozlari   va   xususan   ularda   chalinadigan   mumtoz   kuylarning	
ʻ
alohida   o rni   bor.   Zero   cholg u   sozlarining   birida   professional   darajada   chala	
ʻ ʻ
bilish,   o zbek   sozlarining   nomlari   va   ularga   xos   xususiyatlardan   yetarlicha
ʻ
malumotga   ega   bo lish   har   bir   musiqa   mutaxasisi   uchun   birinchi   darajali   zarurat	
ʻ
hisoblanadi.   Cholg u   sozida   kuy   ijro   etishni   bilmaydigan,   mumtoz   musiqani
ʻ
miyyoriga   yetkazib   ijro   eta   olmaydigan   musiqa   mutaxasisi   xozirgi   kun   talabiga
mutlaqo   to g ri   kelmaydi.   Shuning   uchun   ham   bo lajak   musiqa   bakalavrlarini	
ʻ ʻ ʻ
tayyorlashda cholg u sozi ijrochiligi ixtisoslashtiruvchi fanlardan biri hisoblanadi.	
ʻ
Cholg u   sozlarini   o qitish   uslubiyoti   buyicha   darslik   va   o quv   qo llanmalarining	
ʻ ʻ ʻ ʻ
keyingi yillarda, xususan mustaqillik yillarida ko plab chop etilishi va uni o qitish	
ʻ ʻ
metodlariga   bag ishlangan   ilmiy   maqola   va   manografiyalarning   yuzaga   kelishi	
ʻ
ham   shu   zaruriyatning   isboti   desa   yanglishmagan   bo lamiz.   Cholg u   ham	
ʻ ʻ
musiqaning   ajralmas   bir   qismi   bo lib,   biror   qo shiq   yo qki   cholg usiz   to la	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
mukammal   holda   vujudga   kelmaydi.   Musiqiy   ohanglarda   uning   ijodkori
hisoblangan   xalqning   yoki   yelatning   sho x   va   hazil,   o ynoqi   va   mungli   ichki	
ʻ ʻ
nidolari   mujassamlangan.   Mumtoz   musiqada   kishilar   o rtasida   ro y   beradigan	
ʻ ʻ
insoniy-axloqiy va tarbiyaviy munosabatlar o z ifodasini topadi.	
ʻ
Shu o rinda an’anaviy professional musiqa namunasi bo lmish maqomlar bo yicha	
ʻ ʻ ʻ
qilinayotgan   sai   harakatlar   aynan   maqomlarning   musiqa   maktablariga   “maqom
alifbosi” fani  sifatida qo shilishi, shu yildan Yu. Rajabiy nomidagi  milliy musiqa	
ʻ
san’ati   institutining   ochilishi,   har   bitta   viloyat   (yoki   tumanlar)   da   maqom
ansabllarining tashkil etilishi, nazariy jihatdan esa maqomlarning har bitta qirralari
musiqa   bilan   shug ullanuvchi   yoshlar   orasida   muzokara-yu   muhokama   bo lishi	
ʻ ʻ
uning   bugungi   kundagi   targ ibot   masalalari   bo yicha   bo lib,   ushbu   kurs	
ʻ ʻ ʻ ishimizning   dolzarligi   masalasi   ham   aynan   Shashmaqomning   shakllanishi   va
musiqashunoslikda deyarli kam o rganilgan usullar masalari bo ldi.ʻ ʻ 1. Tarixiy maqomlarda usullar
O`tmishdagi   musiqiy   nazariy   risolalarda   O`n   ikki   maqom   (Duvozdah   maqom)
majmuasi   va   unga   kirgan   24   sho ba   va   olti   ovoza   haqida   mulohaza   yuritiladiʻ 1
.
Ma’lumki,   Temur   davridan   boshlab,   to   XVIII   asrgacha   yaratilgan
musiqarisolalarida,   adabiy,   tarixiy   va   badiiy   manbalarda   maqomlar   ustida   ijodiy
ish   olib   borgan   sozanda-bastakorlar,   ular   yaratgan   kuy   va   ashulalar   nomlari
keltiriladi, ularning qaysi maqomga tegishli ekani, doira usullari haqida gapiriladi.
Musiqa   risolalarida   keltirilgan   o`n   ikki   maqomlarning   pardalari   olti   maqomdagi
shakligi   deyarli   mos   keladi   yoki   ular   juda   XVI-XVII   asr   olimlaridan   Najmiddin
Kavkabiy   va   Darvish   Ali   Changiy   kabi   olimlarning   risolalarida   Buxoro   xonligi
davrida   joriy   etilgan   o`n   ikki   maqom   va   ular   asosida   kuy   ashulalar   bastalagan
san atkorlar haqida gapiriladi.	
ʻ
O`n   ikki   maqomning   Shashmaqomga   munosabati   masalasiga   kelsak   ulardagi
Maqom   va   sho balar   nomi   ko`pincha   bir   xil.   Bu   esa   O`n   ikki   maqomdagi   ayrim	
ʻ
Maqom   va   sho balar   olti   maqomga   birlashtirilib,   yaxlit   turkum   holiga	
ʻ
keltirilganidan   darak   beradi.   Shunday   ekan   ushbu   Shashmaqom   usullarini
o rganishdan   oldin   uning   ajdodi   bo lgan   Duvozdahmaqom   doirasida   usullarni	
ʻ ʻ
ko rib chiqamiz. 
ʻ
Parda   tizimining   dastlabki   birligi   nag ma   (ton)   hisoblansa,   uning   birlamchi   zarbi	
ʻ
“niqra”   yoki   “az-zamon   ul-avval”   boshlangich   zamondir.   Niqra   shartli   ravishda
olinadi va qiyoslash yo li bilan uning 2, 3 va hokazo hissasiga teng birliklar hosil	
ʻ
qilinadi.   Vaqt   birliklarining   mantiqan   tugallangan   eng   kichik   andozasi   “doira”
deyiladi.   Doira   umumiy   tushuncha,   uning   ma lum   nom   ostida   yuritiladigan	
ʼ
muayyan turi esa “usul” deb ataladi. Shunday qilib usul tub ma’noda “iyqo” – ritm,
ya’ni   zarblar   orasida   o tadigan   vaqt   va   ularning   munosabatlari   hamda   kengroq	
ʻ
mazmundagi   vazn   –   iyqolarning   tartiblanish   uslublarini   o z   ichiga   oluvchi	
ʻ
nushtarak   tushuncha   Boshqacha   qilib   aytganda,   musiqada   “Iyqo”   va   vazn”   bir-
birini to ldiruvchi narsalar ko zda tutiladi. 	
ʻ ʻ
1 Arab   tilida   usul   “usul”   asos,   poydevor   degani.   Bu   so zning   ma’nosiʻ
ifodalanayotgan tushuncha mohioyatga aynan mos tushadi. Darhaqiqat, usul parda
bilan   bir   qator   kuy,   musiqaning   asosiy   poydevori,   maqom   tafakkurining
boshlang ich nuqtalaridan biri	
ʻ 2
. 
Mahobatli maqom tizimlarini «bino» qilish uchun, eng avvalo, poydevor yanglig	
ʻ
ahamiyatga   ega   mukammal   pardalarni   yuzaga   keltirish   (yoki   ularni   ilmiy   asosda
to g ri aniqlab olish) zarur bo lgan. Tabiiyki, bu ilmiy vazifa musiqashunos olimlar	
ʻ ʻ ʻ
zimmasiga   yuklangan.   Shu   bois,   e’tiborimizni   bu   borada   musiqashunoslikda
kechgan ayrim ilmiy jarayonlarga qaratamiz. 
Avvalambor   shuni   ta’kidlash   kerakki,   Forobiy   Sharq   musiqa   na   zariyasini
shakllantirishda   qadimgi   dunyo   nazariyotchilari   qoldir   gan   ilmiy   merosga   ijodiy
yondoshgan   edi.   Bu   hol,   jumladan,   musiqaning   ilmi   ta’lif   (nag ma,   bo d,   jins,	
ʻ ʻ
jam’) va ilmi iyqo  (vazn) masalalarini tadqiq etishda ko zga tashlanadi. Masalan,	
ʻ ʻ
alloma iyqo  – ritm  masalasini  qadimgi  yunon olimlari kabi  she’riyat  qo nun lari	
ʻ
doirasida emas, balki o z davri musiqa amaliyotidan kelib chiqqan holda, alohida	
ʻ
fan   sifatida   tadqiq   etgan.   Bu   borada   Forobiyning   «Kitobul   iyqo ot»   asari   alohida	
ʻ
ilmiy  qiymatga  ega. Bu  asarda  ilk  bor   mumtoz iyqo  nazariyasi  ishlab  chiqil   gan	
ʻ
bo lib, unda ritm-usul omilining mustaqil badiiy ahamiyati hamda musiqada tutgan	
ʻ
beqiyos o rni asoslab berilgan edi	
ʻ 3
.
Forobiyning   iyqo   ta’limoti   keyinchalik   alloma   Ibn   Sinoning   «Kitob   ash-shifo»,	
ʻ
«Kitob un-najot» va «Donishnoma» ilmiy asarlarida rivojlantirildi. Sharq olimlari
musiqaning   ilmi   ta’lif   masalalarini   o rganishda   ham   qadimgi   yunon	
ʻ
nazariyotchilari,  jumladan Pifagor  (tax. er.avv.  580–520)   ilmga  tatbiq  etgan sonli
(matematik)   usullarni   keng   qo llagan   edilar.   Zero,   shaklan   hashamatli   me’moriy	
ʻ
inshootlarga   qiyoslanishi   mumkin   bo lgan   mumtoz   musiqa   tizimlarini   yuzaga	
ʻ
keltirish   uchun,   eng   avvalo,   aniq   «o lchovlar»   asosida   ishlab   chiqilgan   musiqiy
ʻ
«qurilma»lar bo lishi talab etilgan.	
ʻ
Ilmi   ta’lif   mazmunida   kuyning   tarkibiy   asoslari   –   eng   kichik   birligi   –   nag ma	
ʻ
(musiqiy   tovush,   ton),   shuningdek,   ikki   nag ma   nisbatidagi   turli   sifatli	
ʻ
2
 
3
. bo d(interval)   va  ularning  qo shilmalari   asosida   jins   (asosan,   to rt-besh   pog onaliʻ ʻ ʻ ʻ
tetra-pentaxordlar)   hamda   jinslar   birikuvidan   iborat   jam’   (oktava   miqyosida   gi
tovushqatorlarni   hosil   qilish   kabi   masalalar   tadqiq   qilingan.   Bunda   ud
cholg usining tori sifatida faraz qilingan to g ri chiziq 1ning geometrik asosda teng	
ʻ ʻ ʻ
ikkiga bo linishi (1:2) zul-kull (sof oktava), yuzaga kelgan ikkini shu asosda uchga	
ʻ
bo linish (2:3) nisbati zul-xams (sof kvinta), uchni to rt ga (3:4) bo linishi esa zul-	
ʻ ʻ ʻ
arba’   (sof   kvarta)   kabi   bo dlarning   son   lar   nisbatidagi   ifodasini   bergan.   Qolgan	
ʻ
intervallar   ham   shu   kabi   aniq   lanib   olingan 4
.   Keyingi   o rinda   esa   ikki   tovush	
ʻ
nisbatidagi   uyg un   (konsonans)   interval   (bo d)lar   negi   zida   jins   va   jam’lar   ishlab	
ʻ ʻ
chiqilgan. Bu tadqiqotning pirovardida musiqa amaliyotida qo llash uchun ma’qul	
ʻ
va manzur bo lgan pardalar uyushmasi aniqlab olinishi kerak edi.	
ʻ
Shu bilan birga, 12 jam’ni o zaro birlashtirib turuvchi	
ʻ
va   ko proq   nazariy-falsafiy   kesimda   ahamiyatli	
ʻ
bo lgan   umumiy   nomlari   ham   bo lgan.   Masalan,	
ʻ ʻ
Safiuddin Urmaviy bu o rinda asosan «doira», «davr»,	
ʻ
«halqa»,   «jam’»,   «shudud»   kabi   atamalarni   qo llaydi.	
ʻ
Olimning   O n   ikki   maqom   tizimi   tasnifiga   doir   shoh	
ʻ
asarining   «Kitob   ul-advar»,   ya’ni   «Doiralar   kitobi»
deb nomlanishi bu o rinda bejiz emas, albatta. Chunki,	
ʻ
unda tizimning tarkiban eng muhim qismlari bo lgan 12 jam’ va zarb-usullari doira
ʻ
shaklida izohlangan edi. 
Ma’lum   g oyalar   ifodasini   ramz   etishda   muhim   bo lgan   doiraviylik   holatiga	
ʻ ʻ
«erishish»   uchun   musiqada   davriylik,   izchil   ay   la   naviylik   xususiyatini   aniqlash
zarur   edi.   Bu   holat   doira   usullari   mi   solida   yaqqol   namoyon   bo ladi.   Chunonchi,	
ʻ
o zgarmas   ritmik   usullar   vosi   tasida   yuzaga   keladigan   muqim   davriylikni	
ʻ
Shashmaqom   tizimiga   doir   «Nasr»   sho basining   doira   usuli   asosida   shunday	
ʻ
tasavvur etish mumkin:
Jam’   tovush   qatorlari   darajasida   doira   viylik   shakli
o ziga   xos   tarzda   amalga   oshirilgan   edi.   Bunda   sof	
ʻ
4 oktava   nisbatida   bo lgan   mukammal   jam’   pardalarining   birinchi   (asos)   vaʻ
sakkizinchi (cho q qi) bosqich tovushlari qariyb bir tovushdek uyg un sadolanishi	
ʻ ʻ
(nazir) yoki VIII tovush I pog ona tovushining bir oktava yuqorilab takrorlanishi,	
ʻ
deb qaralgani bois, ularning (I va VIII bosqichlarining) bir nuqtadagi kesishuviga
erishilgan va shu tariqa bunday jam’larni doira (halqa) shak lida tasvirlash imkoni
ham   yuzaga   kelgan   edi.   Shunday  qilib,  doira   deb  zul-kull   (oktava)   miqiyosi   dagi
tovushlar   majmuyi   (jam’ligi)   tushunilgan.   Safiuddin   Urmaviy   bergan   ta’rifga
ko ra: «Davr – zul-kull bo dini qamragan jam’ turur». 	
ʻ ʻ
Sharq   musiqasi   nazariyasida   ritm   o lchovlari   masalasiga   huda   katta   e’tibor	
ʻ
qilingan. Yuqorida aytilganidek, ritm o lchovlari ashulaga mos o lchovlarini jamda
ʻ ʻ
doira   usullarini   aniqlashda   asosiy   vositalardan   sanalardi.   Ma’lumki,   ritm
o lchovlari   aruz   she’r   vaznlaridagi   kabi   uzun   va   qisqa   bo g inlar   birikmasidan	
ʻ ʻ ʻ
tuzilgan. 
Aruzda   vaznlar   arabcha   “f”,   “a”   harflari   birikmasidan   iborat   bo lsa,   ritm	
ʻ
o lchovlari esa “T” va “N” unsiz harflaridan tugzilgan. Aruzda va ritm o lchovlari	
ʻ ʻ
vaznlar   ruknlardan,   ruknlar   esa   yuqorida   keltirilgan   harflardan   tuziladi   va   ularda
uzun-qisqa   bo g inlar   almashinib   keladi.   Masalan,   ritm   o lchovlarini   tashkil	
ʻ ʻ ʻ
etadigan “Tan” usun bo g in, Tananda Taqisqa, “nan” uzun, Tannada “Tan” uzun,	
ʻ ʻ
“na” qisqa, Tanananda boshlang ich “Ta” va “na” qisqa bo gin, so ngi “nan” uzun	
ʻ ʻ ʻ
bog indir.	
ʻ
O quvchilarga   taqdim   etilayotgan   nota   yozuvlaridan   birinchisi   ud   pardalari,	
ʻ
ma’lum ritm o lchovi va unga bog liq bo lgan raqamlar birikmasidan iborat harfli	
ʻ ʻ ʻ
notatsiyadir. Safiuddin noma’lum bir kuyni Saqili Avval (birinchi saqil) deb atagan
ritm o lchoviga tushiribuni jadvalga joylashtirgan. 	
ʻ
Bu   nota   yozuvini   ma’nosini   yechish   yo lida   ba’zi   qiyinchiliklar   mavjud   chunki	
ʻ
unga   durustroq   sharh   bermagan.   Jadvaldagi   harflar,   shubhasiz,   kuyning   tashkil
etgan   tovushlar   balandligini   ko rsatadi.   Doira   usul   o lchovi   ham   ma’lum.   Lekin	
ʻ ʻ
harflar tagiga qo yilgan raqamlarning funksiyasi noma’lumdir. 	
ʻ Demak   jadvaldagi   harflar   ostidagi   raqamlar,   tovush   uzunligini   emas,   balki,
ularning doira usuli jo rligida bir necha marta takrorlanishi lozimligini ko rsatadi.ʻ ʻ
“Saqili avval” doira usulining ritm o lchovi manbalarda kuyidagicha ko rsatiladi. 	
ʻ ʻ
Fikrimizcha, jadvaldagi   kuy   9
davrining   har   biri   shu   doira  usuli   bilan   ijro  etilishi   lozim.   Harf   ostidagi   raqamlar
esa nota uzunliginigina emas, balki uning vositasi bilan bo laklarga taqsimlanishini	
ʻ
ham ko rsatadi. Masalan, shunisi ishonarliki, agar har bir davrdagi harflar ostidagi	
ʻ
raqamlar qo shib chiqilsa, 16 sonini tashkil etadi. Bu son ritm o lchovidagi naqrlar	
ʻ ʻ
miqdori  bilan teng. Kuyida Saqili  avval ritm o lchividagi naqrlar (bu yerda unsiz	
ʻ
harflarni raqamlar bilan ko rsatamiz	
ʻ
Naqr   so zi   o tmishda   “zarb”,   “urish”   ma’nolarida   ishlatilgan,   shu   bilan   birga,   bu	
ʻ ʻ
ibora   “kesish”,   “bo laklarga   bo lish”   ma’nolarini   ham   beradi.   Musiqa   risolalari	
ʻ ʻ
mualliflarining   fikricha,   ritm   o lchovlari   ma’lum   bir   cheklangan   vaqt   jarayonida	
ʻ
yaxlit holda talaffuz etiladi. Shu vaqtni esa ochiq bo g in – unli “a” harfi bilan ham	
ʻ ʻ
cho zib o tkazish mumkin. Shu “a” harfi esa, go yo ritm o lchovlarida unsiz harflar	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bilan “bo laklarga bo linadi” va”t” bilan “n” esa (vaqt o lchovlarini kesuvchi) naqr	
ʻ ʻ ʻ
vazifasini   o taydi.   Shunday  qilib,  Saqili   avvalda   unsiz   (naqr)lar   16  ta   bo ladi,   bu	
ʻ ʻ
esa   kuyning   har   bir   davrida   harflar   ostiga   qo yilgan   raqamlar   yig indisiga   teng.	
ʻ ʻ
Ular doira usulidagi  naqrlar soniga ham bog liq, degan fikrga kelish mumkin. Bu	
ʻ
mulohazalar hisobga olinganda, bizningcha, kuy quyidagicha bo lishi lozim. 	
ʻ Yuqorida   keltirilgan   nota   namunasidagi   kuy   Sharq   musulmon   xalqlarida   hozirgi
kungacha ham mashxur  bo lgan ma’lum motivga o xshaydi. Bunday kuylar diniyʻ ʻ
marosimlarda   ham   ishlatilib   kelingan.   Shu   bilan   birga,   kuy   o z   mazmuni   bilan	
ʻ
ba’zi Sharq xalq qo shiqlarini eslatadi. 	
ʻ
Kuyning   davrlari   boshlanishidan   avval,   jadvalning   yuqori   qismida   mustaqil   3
qatorda turli belgi (harf)lar joylashtirilgan. 
Birinchi   qatorda   “Nag amot”   (“Musiqa   tovushlari”)   so zining   ostida   ud   sozining	
ʻ ʻ
pardalarini   ifodalaydigan   harflar   joylashtirilgan.   Bu   harflar   oktava   chegarasidagi
17   pog onali   tovushqator   bo lib,   bu   yerda   A   dan   Yv   gacha   kuyning   diapozonini	
ʻ ʻ
ko rsatadi.   Ikkinchi   qatordagi   belgilar   funksiyasi   hozircha   aniqlangani   yo q.	
ʻ ʻ
Uchinchi qator esa 16 katakka taqsimlangan va jadvalning har bir davri uchun ham
taalluqli   va   kuyga   jo r   bo ladigan   ritm   (doira)   usuli   beriladi.   U   nota   ko rinishda	
ʻ ʻ ʻ
kuydagichadir:
Ritm   turoqlaridan   I-II-IV   vaV   (tan),   hamda   III-VI   (Tananan)   dagi   oxirgi   uzun
bo g in “nan” mundarijada ikkita katakka, qolgan qisqa bo g in (“ta” va “na”) lar	
ʻ ʻ ʻ ʻ
esa   bir   katakka   joylashtirilgan.   Bu   narsa   kuga   jo r   bo ladigan   ritm   o lchovi	
ʻ ʻ ʻ
unsurlarining   vaqt   nisbatlari   nuqtai   nazaridan   to g ri   taqsimlash   lozimligini
ʻ ʻ
ko rsatadi.   Notatsiyada   esa   “Saqili   avval”   doira   ritm   o lchovi   kuyiga   mos   qilib	
ʻ ʻ
taqsimlangan. 
Shundy   qilib,   an’anada   birinchi   navbatda   mustaqil   usul   bilan   ajralib   turadigan
maqom   turkumining   tarkibiy   qismlari   yagona   usul   doirasiga   tushub,   ularning
o ziga   xos   xususiyatlari   siyqalanib   ketishiga   sabab   bo ladi.   Boshqacha   aytganda
ʻ ʻ
butun   boshli   bo limni   yagona   “zarbul   qadim”   usuli   doirasidan   chiqmay,	
ʻ
maqomlarni maqom qiladigan turkumlik xususiyatlari yo qolib ketadi. Masalaning	
ʻ
eng muhim va chiqal tomoni ham shunda. 
Mumtoz   an’analarda,   ustoz-shogird   mahtabida,   maqomlarni   ko pqismli,   turkum	
ʻ
sifatida   qarash   bosh   g oya   bo lib   maydonga   chiqadi.   Har   bir   sohada   maqom	
ʻ ʻ ustozlari   keng   doiradagi   xilma-xillikka   intilib,   bir-birini   to ldiruvchi   qism   vaʻ
bo limlar   ijod   etib,   maqom   mazmunini   boyitib   kelganlar.   Musiqada   usul   otalik	
ʻ
ramzi   va   har   bir   tarkibiy   qismning   o ziga   xos   xususiyatlarini   belgilovchi   omil	
ʻ
bo lganligi   uchun   yangi-yangi   navlarini   ijod   etish   maqom   san’atining   yashash	
ʻ
ehtiyojiga aylanib ketgan. 
“Zarbul   qadim”ni   usullar   ibtidosi   dedik.   Ustozlarning   hikoya   etishicha,   ayrim
hollarda maqom bo limlarining boshlanishida usulsiz qismlar yoki kichik lavhalar	
ʻ
ijro etilgan ekan 
Maqomlarning   muayyan   nom   bilan   yuritiladigan   asosiy   qismlarida   esa,   aksincha
kuy   vazni   va   unga   jo r   usul   qat’iy   doirada   uyg unlashadi.   Belgilangan   vazn	
ʻ ʻ
andozasi   barcha   maqom   turkumlarining   nomdosh   qismlari   uchun   yagona   iyqo
muodili (modusi, mezoni, o lchovi) sifatida qaror topgan. Masalan, bo lim boshida	
ʻ ʻ
keladigan   Saraxbor   yoki   Tanimaqomlar   13-14   bo g inli   she’rlarga   tushadigan	
ʻ ʻ
ritmik formulaga ega. Unda deyarli har bir qisqa zarbdan keyin izma-iz bir cho ziq	
ʻ
keladi. Sekin va ohista sur’atdagi “bum-bak” usuli bilan qo shilgan muttasil qisqa-	
ʻ
cho ziq kuy vazni ravon va ulug vor sadolanadi. Sokin harakatdagi “zarbul qadim”	
ʻ ʻ
usuli yurak urishiga qiyos etilishining sababi ham shunda. 
Hozirgi   Shashmaqomda   Saraxbor   va   Tanimaqomlarning   doira   usuli   –   “zarbul
qadim”   umumiylashgan   xususiyatga   ega.   O z   ahamiyatiga   ko ra   undan   keyin	
ʻ ʻ
turadigan   Talqin   va   Nasr   usullari   yaqqol   qiyofasi   va   o ziga   xosligi   bilan   ajralib	
ʻ
turadi 2. Shashmaqom Cholg u bolimi usullariʻ
O zbek-tojik   xalqlari   mumtoz   musiqasi   –   Shashmaqom   XVIII   asr   o rtalarida	
ʻ ʻ
Buxoroda   saroy   kasbiy   musiqachilari   va   musiqashunos   olimlari   tomonidan   olti
maqomdan iborat mahobatli turkum tarzida ifoda etilgan edi 5
.
Maqomlarning cholg u bo limi bir xil nomlar bilan ataladigan cholg u qismlardan	
ʻ ʻ ʻ
tashkil   topar   ekan,   ularning   ohanglari   turlicha   bo lsada,   doira   usullari   bir   xildir.	
ʻ
Ular   tasnif,   tarje’,   gardun,   muhammas   va   saqil   nomlari   bilan   mashxurdir.
Maqomlarda nomdosh bo lmagan cholg u qismlar ham uchraydi. Masalan, Navoda	
ʻ ʻ
Mag maiy Oraz sho basi uchraydi. 	
ʻ ʻ
«Tasnif» larda,   odatda,   2/4   o lchov-ritmida   bo lgan   doira   usuli   qo llaniladi.	
ʻ ʻ ʻ
Ustozlar   an’anasida   bu   usul   «bak,   bak,   bum,   bum,   bak,   ist,   bum,   ist»   deb   ifoda
etiladi. Nota yozuvida esa quyidagicha aks etadi:
Ushbu ko rinishdagi ritmik tuzilma Tasnif doira usulining to liq ko rinishi bo lib,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
«Tasnifi   Rost»,   «Tasnifi   Dugoh»,   «Tasnifi   Segoh»   va   «Tasnifi   Iroq»da   turlicha
qisqartirilgan (ixchamlashtirilgan) shakllari qo llaniladi. Asar yaratilishi jarayonida	
ʻ
«Tasnif»larning kuy mavzuyi maqom bosqichlariga tayangan holda, o zining o rta	
ʻ ʻ
va   yuqori   avj   pardalariga   intiladi,   rivoj   topgani   sari   uning   ichki,   botiniy   jihatlari
yuzaga chiqa boshlaydi. Mavzuning dastlabki holatidan to avji tomon rivoj yo lini	
ʻ
«kichik   doiradan   katta   doiraga»   tarzida   belgilash   mumkin.   Chunki,   bu   yo l	
ʻ
davomida   mavzu   to lqinsimon   aylanma   harakatlar   ila   unib-o sadi,   hajmi   tobora	
ʻ ʻ
kengayib,   salobati   ortadi.   Ayni   vaqtda,   uning   mazmunidagi   teranlik   ruhiyati,
mushohadaviylik holati zo rayib boradi.	
ʻ
  «Gardun»   nomi   bilan   yuritiladigan   cholg u   kuylari   «Mushkilot»   bo limining	
ʻ ʻ
uchinchi tarkibiy qismi bo lib, odatda, «Tasnif» va «Tarje»lardan so ng ijro etiladi.	
ʻ ʻ
5
 Rajabov I. Maqomlar. – Toshkent, 2006. 148–150-betlar. Uning nomi asosiy maqomlar bilan qo shilib, «Garduni Buzruk», «Garduni Rost»,ʻ
«Garduni   Navo»,   «Garduni   Dugoh»,   «Garduni   Segoh»   kabi   ataladi.   «Iroq»
maqomida   esa   «Gardun»   kuyi   uchramaydi.   Shuni   aytish   kerakki,   «Gardun»
atamasining   lug aviy   ma’nosi   «falak   gardishi»,   «qismat»   ma’nolarida   kelsa-da,	
ʻ
biroq   maqomlar   matnida   muayyan   doira   usulni   ham   anglatadi.   Bu   usul   avvalgi
qismlardan   o zining   murakkab   o lchov-ritmi   va   shakl   ko rinishlari   bilan   farq	
ʻ ʻ ʻ
qiladi.
Mavzuning   cholg u   turkumlari   darajasidagi   katta   o zgarishlari   «Gardun»	
ʻ ʻ
nomli   kuylar   bilan   bog liq   bo lib,   bunda   mavzu   yangi   zarb-usul   silsilasidan
ʻ ʻ
o tkaziladi. «Gardun» zarb-usuli murakkab shaklda bo lib, mavzuga sezilarli ta’sir	
ʻ ʻ
o tkazadi.   Natijada,   mavzuda   yangi   sifatlar   kashf   etiladi.   Lekin   bunga   asoslanib,
ʻ
mutlaq yangi mavzu bayoni xususida hukm chiqarmaslik kerak. Negaki, «Gardun»
–   mavzuning   turkum   miqyosida   erishayotgan   yangi,   muhim   sifat   bosqichidir.
Buning musiqiy isboti shuki, «Gardun» kuyi, qiyosiy o rganilganda, «Tasnif» kuy-	
ʻ
mavzuyi   asosida   yuzaga   kelishi   ma’lum   bo ladi.   «Gardun»larning   tahlili   shuni	
ʻ
ko rsatadiki,   ularda   avvalgi   qismlarda   («Tasnif»,   «Tarje»)   erishilgan   tovush-	
ʻ
bosqichlari nisbatan erkin qo llaniladi.	
ʻ
«Muxammas»   atamasining   lug aviy   negizi   «beshlik»   yoki   «besh   langan»	
ʻ
ma’nosini bildiradi. U maqomlar tizimida beshta tarkibiy qismdan iborat murakkab
doira usulini anglatadi. Bu usulning hajmi 2/4 o lchovida 16 taktga, 4/4 o lchovida	
ʻ ʻ
esa 8 taktga teng keladi. «Saqil»larda   mavzuning   salobati,   uning   davomiyligi   ortadi,   zarb-usullari   yanada
murakkablashadi.   «Saqil»larda   qo llangan   doira   usuli   «Mushkilot»   bo limidaʻ ʻ
uchraydigan   eng   murakkab   va   davomli   usullardan   hisoblanadi.   Uning   2/4
o lchovidagi umumiy hajmi 24 taktni tashkil etadi.	
ʻ
«Saqil»larda avvalgi qismlarda namoyon bo lgan muhim jihatlar umumlashtirilib,	
ʻ
bosib   o tilgan   mushkilot   yo liga   yakun   yasaladi.   Mushohadaviylik   holati	
ʻ ʻ
«Mushkilot»larning   botin   mazmuni   ekanligini   «Saqil»lar   yana   bir   karra
tasdiqlaydi.   Bu   borada   mazkur   qismlar   mushohadaviylik   ning   avji,   desak,
mubolag a bo lmaydi. Zero, ularda go yo vaqt chegaralari tark etiladi, tashqi olam
ʻ ʻ ʻ
bilan bog liq harakatlar o z kuchini yo qotgandek tuyuladi.
ʻ ʻ ʻ
3.Shashmaqom ashula bo limi usullari	
ʻ
Maqomlarning   aytim   (ashula)   bo limi   umumiy   nom   bilan   «Nasr»   deb   ataladi.	
ʻ
«Nasr»   –   arabcha   «ko mak»,   «zafar»,   «g alaba»   demakdir.   Maqom   ashulalari	
ʻ ʻ
aytim san’atining murakkab va mukammal namuna larini namoyon etadi.
Nasr   bo limi   Shashmaqomda   alohida   ikkita   yirik   aspektga   ajralgan   bo lib,   ular	
ʻ ʻ
birinchi   va   ikkinchi   guruh   sho balari   deb   yuritiladi.   Usullar   ham   shunga   qarab	
ʻ
ajratilgan
- Birinchi   guruh   sho balariga  
ʻ Saraxborlar,   Talqinlar,   Nasrlar   va
Ufarlar  kiradi. Saraxbor   –   (“sar”   –   fors.   toj.   –   “bosh”,   “axbor”   –   arab.   “xabar”   degan   ma’noni
bildiradi.) bu ibora ashula turkumlari tuzilishidan darak beruvchi bosh ashula yo li,ʻ
qisqacha ashula bo limning bosh mavzui ma’nosidir	
ʻ 6
. 
Saraxbor usuli quyidagicha: 
“Talqin”   usuli Saraxbordan   ancha
farq qiladi, Saraxbor ikki xissaga ega bo lsa, Talqin uch xissali aralash o lchavdagi	
ʻ ʻ
usulga asoslanadi. Talqin so zining ma’nosini maqomshunos olim Is’hoq Rajabov	
ʻ
o zining tadqiqotlarida “tushuntirish” deb ta’rif beradi	
ʻ 7
.
Talqin usuli:
«Nasr» doira usuli ham murakkab 
ko rinishga ega bo lsa-da, ma’lum qadar tantanavor yangraydi:
ʻ ʻ
Nasrlarda   aruzning asosan   «Hazaji
musammani solim» she’riy vazni keng o rin tutadi	
ʻ 8
.
«Ufar»   ashula   yo llari.   Shashmaqomning   birinchi   guruh   sho balari   «Ufar»	
ʻ ʻ
(lug aviy   ma’nosi   noma’lum,   arabcha   «far»   «changitish»,   «raqsga   tushish»   kabi	
ʻ
taxminlar   mavjud)   nomli   ashula   bilan   yakunlanadi.   Bunda,   odatda,   «Nasr»
yo llarida kelgan parda ohanglarining uch hissali (3/4 – og ir ufar) yoki olti hissali
ʻ ʻ
(6/8 – yengil ufar) raqsbop doira usuliga hamohang bog lanishi nazarda tutiladi	
ʻ 9
.
Ufar usuli:
6
 Rajabov I. Maqom asoslari – Toshkent., 1992 y. 18 b.
7
 o’sha manbaa
8
 Ibrohimov O. Maqom asoslari. “Turon-Iqbol” – Toshkent., 2018 69-bet
9
 O’sha manbaa, 80-bet Ikkinchi   guruh   sho balariga   esa   asosan  ʻ Savt   hamda   Mo g ulcha  	ʻ ʻ tarkibidagi
talqincha,   qashqarcha, soqiynoma  va  ufar  kiradi.
«Savt»larda   (quyidagi   nota   misolida   ko rsatilgan)   5/4   o lchov-ritmli   murakkab	
ʻ ʻ
doira usuliga bog lanadi:	
ʻ
Shashmaqom   ikkinchi   guruh   asosiy   aytim   yo llaridan   yana   biri  	
ʻ «Mo g ulcha»	ʻ ʻ
nomi   bilan   mashhurdir.   Ushbu   ikkinchi   guruh   sho balari   orasida   Rok,   Buxoro	
ʻ
Irog i, Mustahzodi Navo o z tuzilishi bilan savt va mo g ulcha sho balaridan farq	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
qiladi   va   ularning   birinchi   (bosh)   qismlari   saraxbor   yoki   talqin   usullarida   ijro
etiladi. 
Mo g ulchalarning bosh yo li	
ʻ ʻ ʻ
Savtlar   va   Mo ʻ g ʻ ulchalar   tarkibiga   kirgan   talqincha ,  qashqarcha ,  soqiynoma   va  
ufarlar   quyidagi   o ʻ lchovlarga   asoslangan   usullarda   ijro   etiladi :
Talqincha usuli:  
Qashqarcha usuli: 
Soqiynoma usuli:  Ufari usuli 10
:
Xulosa
Bugungi   kunda   yurtimizda   nomoddiy   madaniy   meroslarimizni   asrab   avaylash,
ularni targ ibot yuzasidan bir qator chora tadbirlar o tkazib kelinmoqda. Bu xattokiʻ ʻ
davlat dasturiga ham kiritilib qadriyatlarimizni omma oldiga festivallar orqali olib
chiqish   uchun   alohida   qarorlar   joriy   etilmoqda.   2018-yil   6-sentabrda   o t	
ʻ k azilgan
“Xalqaro   maqom   anjumani” 11
  shu   kabi   tashkiliy   ishlar   bugungi   kunimizda   avj
pallasiga   chiqgani   anchayin   quvonarli   hodisalardan   biriga   aylangan.   Undan
tashqari   o zbek   milliy   musiqa   institutining   tashkil   etilishi   ham   maqom   san’atiga	
ʻ
bo lgan   e’tiborning   yana   bir   karra   kuchayishiga   olib   keldi.   Uning   faoliyati	
ʻ
davomida   maqom   kechalarining   ko plab   uyushtirilishi   ayni   muddao   bo la   oldi.	
ʻ ʻ
Xususan   yaqinda,   16-25-may   kunlari   bo lib   o tgan   “Maqom   cholg u   ijrochigi”	
ʻ ʻ ʻ
kafedrasining maqom haftaligi ayni tinglovchilar auditoriyasi tomonidan iliq kutib
olindi.   Ushbu   maqom   haftaligi   magistratura   bitiruvchilarining   hisobot   konserti
bo lishi   bilan   bir   qatorda,   ommaning   zo r   qiziqishi   va   olqishlariga   yaxshigina	
ʻ ʻ
sazovor bo la oldi. 	
ʻ
Bunday   jarayonlarning   soni   anchaginani   tashkil   etishi   bilan   birgalikda   ta’lim
sohalarida   ham   ayni   maqom   san’atiga   qaratilgan   fanlarning   qo shilishini   ham	
ʻ
kuzatish   mumkin.   Xususan   bolalar   musiqa   va   san’at   maktablarida   “maqom
alifbosi” va “Shashmaqom va maqom tarixi” darslari orqali kelajak yoshlari ongida
“maqom” degan tushunchani faqat hazm qilinishi og ir musiqa emas balki, o zbek	
ʻ ʻ
xalqining avvalo boy madaniy merosga hamda o ta kuchli tafakkurga ega ekanligi	
ʻ
masalasiga qaratilgan.
10
 Rajabov I. Maqom asoslari. 1992. 21 b
11
O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Toshkent   2017-yil   17-noyabrdagi   PQ-3391-son	
ʻ
qaroriga muvofiq;  Foydalanilgan adabiyotlar
1.Sh. Mirziyoyev. Yangi O zbekiston taraqqqiyot strategiyasi. “O zbekiston” ʻ ʻ
nashriyoti, Toshkent – 2022 y
2.Sh. Mirziyoyev. Yangi O zbekistonda erkin va farovon yashaylik. Toshkent – 
ʻ
2021 y.
3.Sh. Mirziyoyev. Erkin va Farovon O zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz.	
ʻ
Toshkent – 2016. Asosiy adabiyotlar
1.Matyaqubov O., Maqomot .  T., “Musiqa”,2004 
2. Ражабий И .  Мақомлар масаласига доир. Т., Ўздаврнашр, 1963, 
3.Ибрагимов  О . Фергано-Ташкентский макомы. Ташкент , 2006  г . 176  с ., 
4. Ражабов И. Мақомлар. Т., “Саньат” 2006 йил. 342  б .  
5. Mulla   Bekjon   Rahmon   o ʻ gli   va   Muhammad   Yusuf   Devonzoda .  Xorazm   musiqiy
tarixchasi. M., 1998
6. Ражабий И .  Ма qom asoslari.  Т., Ўздаврнашр, 1963
7.A. Fitrat. O zbek klassik musiqasi va uning tarixi., T., ʻ
8.O zME. Birinchi jild. Toshkent, 2000-yil	
ʻ
9. Abdullayev R.   O zbek maqomi. T., 2018	
ʻ