Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 50000UZS
Размер 359.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 17 Январь 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Психология

Продавец

Lola Mamurova

Дата регистрации 25 Сентябрь 2024

12 Продаж

Shaxs ijtimoiy psixologik xususiyatlari

Купить
KURS ISHI
Mavzu: SHAXS IJTIMOIY PSIXOLOGIK XUSUSIYATLARI.
1 MUNDARIJA:
KIRISH…………………………………………………………………………….3
I   BOB.   SHAXSNING   IJTIMOIYLASHUVI   TUSHUNCHASI   VA   ASOSIY
MEZONLARI
1.1.Shaxs ijtimoiylashuvininng asosiy mezonlari.....................................................7
1.2 . Shaxsni   o'rganish:   ijtimoiy   psixologiya   va   uning   dolzarb
muammolari.............................................................................................................11
II   BOB.IJTIMOIYLASHUV   BORASIDAGI   NAZARIYALAR,
IJTIMOIYLASHTIRUVCHI MASKANLAR
2.1.Ijtimoiylashuv borasidagi nazariyalar...............................................................17
2.3 . Ijtimoiylashuvda jamiyatdagi tashkilotlarning roli.........................................23
XULOSA………………………………………………………………………..28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………………………………...…..31
ILOVALAR............................................................................................................32
2 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi.   Prezidentimiz     aytganlaridek     har     bir     individ
tug‘ilganidan   boshlab   to   umrining oxiriga qadar   « уе r-u ko‘kdagi o‘zgarishlarni
sezib,   his   qilib,   ulardan   saboq   chiqarib»   yashaydi     degan     fikrni     ilgari     surgan.
Aytish     mumkinki,     aynan     mana     shunday   jarayonlarni     boshidan     kechirgan
individgina  shaxs  bo‘lib  shakllanadi  va  jamiyat hayotiga qo‘shila oladi. Buning
uchun   undan   hamisha   «o‘zining   yon-atrofiga   uyg‘oq   nigoh,   qalb   ko‘zi   bilan
qarash» talab etiladi. Shundagina u yetuk inson bo‘lib ulg‘ayishi va jamiyat uchun
kerakli   shaxs   bo‘la   olishi   mumkin.   Ijtimoiy   psixologiyaning   asosiy   vazifasi     va
predmeti   —     shaxs     va     jamiyat     o‘rtasidagi   munosabatlarning     rivojlanish
qonuniyatlari     ekanligini     ko‘pgina     ijtimoiy     psixologlar     ta’kidlab     o‘tganligi
ma’lum.   Shunday     ekan,     ushbu     maqolada     biz     shaxs     va     jamiyat
munosabatlariga  oid muammolarning boshqa jihatlarini kengroq yoritishni maqsad
qildik.   Chunki   bo‘lajak   psixolog,   psixologiya   fani   o‘qituvchisi   sifatidagi
mutaxassis   —   talabalar   uchun   bu   kabi   muammolarga     doir     bilimlarni     chuqur
egallash   o‘z   mutaxassisligini    chuqur  egallashgagina xizmat  qilib qolmay, balki
ularning   keyingi   faoliyatlarida   ham   o‘ziga   xos     zaruriyat     kasb     etadi.   Ayniqsa
shaxs     va     shaxslararo   munosabatlar     doirasida     yuz   beradigan   aloqalar   chuqur
yoritilgan   bo‘lib,   bu   bo‘lajak   mutaxassislarning   bilimlarini   yanada     oshirishga
xizmat  qilishi  ko‘zda  tutilgan.    Bu  maqolada  zamonaviy psixologiyada hozirgi
kun   uchun   dolzarb   bo‘lgan   mavzular     imkon   doirasida   qamrab   olingan.   Bu
mavzularni yoritishda xorij hamda  rus psixologiyasi namoyandalarining o‘tkazgan
tadqiqotlari     va   qarashlaridan     foydalandik.   Odamzotning     yashash     sharoiti,
boshqacha   qilib   aytganda   uni   qamrab   turgan   ijtimoiy   muhitning   doimo   o‘zgarib
borishi   qonuniy   bir   jarayondir,   shunday   ekan,   shaxs   muammosi   va   uni   o‘rganish
barcha   fanlar   qatori     ijtimoiy     psixologiya     uchun     ham     hamisha     dolzarb
muammolardan     biri     bo‘lib   qolaveradi.     Muammolar     qanchalik     bir-biriga
o‘xshash     bo‘lmasin,     ular     har     gal   boshqacha     tarixiy     sharoitda,     o‘zgargan
ijtimoiy     muhitda     yashovchi,     binobarin,   o‘zgacha   tafakkur   tarziga   ega   bo‘lgan
dunyoni   boshqacha   his   etuvchi   va   tushunuvchi   insonning   muammolari   bo‘lib
3 qolaveradi.   Shaxs   biologik   tur   bo‘lishi   bilan   bir   vaqtning   o‘zida   muayyan   tarixiy
davr   va   ma’lum   mamlakatdagi   ijtimoiy   muhitning   ham   farzandi   hisoblanadi.
Shaxsning   qaysi   tarixiy   davrda,   qaysi   ijtimoiy   muhitda   yashashiga   qarab   uning
fe’l-atvorida   jiddiy   o‘zgarishlar   bo‘ladi.   Shaxsning   fe’l-atvori,   xatti-harakatida
tug‘ma  (irsiy) xususiyatlar mavjud  ekanligini  ijtimoiy nazariya  tarafdorlari ham
tan   olishadi,     lekin     ularning     fikriga     ko‘ra     shaxsdagi     bu     xususiyatlar     asosan
muayyan   ijtimoiy   muhitda   (oila,   o‘quv   va   mehnat   jamoasi,   davr   ruhi,   davlat
tuzilishi,   kasbiy   va   ijodiy   uyushmalar   va   h.k.)   hamda   mehnat,     til,   nutq,   tarbiya,
tajriba   orqali   o‘ziga   xos   ravishda   namoyon   bo‘ladi.   Shaxs   va   jamiyatning
shakllanishi   hamda   tarixiy   takomilida   ijtimoiy     mehnat,     nutq     va     tafakkur
tarzining     o‘zgarishi,     oila     nikoh     munosabatlari   takomillashishining     ham
ahamiyati     katta   bo‘lgan.   Shaxsdagi     tabiiylik   va     ijtimoiylik   o‘rtasidagi
aloqadorliklarda ijtimoiylik mayllarining yetakchi bo‘la borishi odamning insonga,
ya’ni jamiyatlashgan mavjudodga aylanib borishini ta’minlaydi. 
Kurs   ishining   o‘rganilganlik   darajasi:   : Hozirgi     zamon     ijtimoiy
psixologiyasi    sohasida   shaxsni    o‘rganish   ustida   olib borilayotgan   tadqiqotlar
masalasi,   ayniqsa   bu   boradagi   amaliy   vazifalar   ijtimoiy psixologiya   fanining
markazida   turuvchi   psixologik   va   sotsiologik   yondashuv yo‘nalishlari   asosida
hal     qilinmoqda.     Masalan,     Amerika     va     boshqa     barcha     g‘arb   davlatlarida
shaxsni  o‘rganishga nisbatan ikki xil ijtimoiy psixologiya — «psixologik ijtimoiy
psixologiya»   va   «sotsiologik     ijtimoiy   psixologiya»   mavjud.   Bu   yo‘nalishlar   bir-
biriga     o‘xshasada,     ularning     bir-biridan     farqli     jihatlari     ham     mavjud.     Ya’ni
psixologik     ijtimoiy   psixologiya   shaxs   va     faoliyat,   muomala,   shaxslararo
munosabat, shaxsning  ijtimoiy-psixologik  tuzilishi,  shaxsning  kognitiv,  konativ,
xulq-atvor   imkoniyatlarini   o‘z   ichiga   olgan   ijtimoiy   ustanovkalar,   shaxs   va
jamoaning   ijtimoiy-ruhiy   kechinmalari   kabi   muammolar   ustida   tadqiqot   olib
borishni   maqsad   qilib   olgan   bo‘lsa,     sotsiologik     ijtimoiy     psixologiyada     esa
ko‘pincha  jamiyatning  ijtimoiy qatlamlarini  tahlil  qilish,  xalqlar  psixologiyasi,
ommaviy     hodisalar     psixologiyasi,   sinflar,   guruhlar,   gumanistik   psixologiya
kabilarga alohida  urg‘u  beriladi.   Ijtimoiy   psixologiyada     shaxsni    o‘rganishning
4 o‘ziga     xosligini     tushuntirish     va   ko‘rsatish   maqsadida   bu     sohada     ish   olib
borayotgan   barcha   olimlar   o‘z   qarashlarini   o‘ziga   xos   tarzda   ifodalay   olgan.
Ijtimoiy psixologiya shaxsga turli xil vaziyatlarning ta’sirini o‘rganib, kishilar bir-
birlariga  qanday ta’sir   ko‘rsatishini  va  ular   bir-birlarini  qanday     idrok   etishlarini
o‘rganadigan     fan     sifatida     qiziqarlidir.     Shuningdek,     uning   tadqiqot     doirasiga
barchani   birdek   qiziqtiradigan   quyidagi   savollar   ham   kiradi: — Kishilar   bir-
birlari     haqida     nimalarni     o‘ylaydilar?     Bizning     o‘zimiz     haqimizdagi
tasavvurlarimiz   qanchalik     to‘g‘ri?   Do‘stlarimiz   haqidagisi-chi?   Notanishlar
haqidagi fikrlarimiz-chi?  Bizning  fikrlarimiz  va  harakatlarimiz  orasidagi  aloqa
qanchalik ahamiyatga ega? — Odamlar bir-birlariga qanday va qay darajada ta’sir
o‘tkazadilar?   Ijtimoiy   muhit   ta’siriga   qanday   qarshilik   ko‘rsatish   mumkin?   —
Nima   uchun   odamlar   ba’zida   bir-birlarini   xafa   qiladilar,   ba’zi   paytlarda   yordam
beradilar?   Bu   savollarning   barchasi   o‘zaro   bogliq   boiib,   ijtimoiy   psixologiya   ana
shu   savollarga   javob   topish   bilan shug‘ullanadi.     Qisqasini     aytganda,     ijtimoiy
psixologiyada  shaxsni  o‘rganishning o‘ziga xosligi shundaki, bu fan odamlar bir-
birlari   haqida   nima   o‘ylashidan   tortib,   ular   bir-birlariga   qanday     ta’sir
ko‘rsatishigacha   o‘rganadi.   Shaxs     ijtimoiy   psixologiyada,   garchi   uning
shakllanishiga   jinsi,   temperamenti,   irsiy   belgilari   kabi   biologik   tavsiflar   ham
ma’lum   darajada   ta’sir   ko‘rsatsa-da,   ijtimoiy   fenomen   sifatida   qaraladi.     Ijtimoiy
psixologiya   sohasida   tadqiqot   olib   boradigan   mutaxassislarning aksariyati   o‘z
tadqiqotlarining  asosiy  yadrosi  sifatida  G.Olport,  S.Meddi,  Uilyam Jeyms kabi
psixologlarning   nazariyalariga   tayanadi.   Ulardan   biri   U.Jeymsning   shaxs
nazariyasida shaxs «Men»i haqidagi fikrlarini to‘liq ifodalay olgan, desak bo‘ladi.
U.   Jeyms   shaxs   «Men»iga   xos   ikki   aspektni   ajratib   ko‘rsatdi:   empirik   «Men»   va
haqiqiy   «Men».   Empirik   «Men»     inson   nimaniki   «o‘zimniki»   deb   atay   olgan
barcha narsalar yig‘indisidir. Uning ichiga:  
    Material     «Men»     —     o‘z     ichiga     shaxsning     tana     tuzilishi     va     shaxsan
uning o‘zigagina tegishli bo‘lgan barcha narsalarini oluvchi «Men» bo‘lsa;       
  Ijtimoiy  «Men» —  shaxsdagi  uning  atrofidagilar  tan  olgan  «Men»,  har
bir   shaxsni   o‘zi   haqida   uning   atrofidagilarning   fikri   qiziqtiradi,   albatta.   Demak,
5 shaxsning   atrofida   qancha   alohida   ijtimoiy   guruhlar   mavjud   bo‘lsa,   uning   uchun
shuncha ijtimoiy «Men»i mavjud bo‘ladi;  
    Psixik     «Men»     —     individning     ijtimoiy     muhitda     uning     kimligini
namoyon   qilishiga   yordam   beruvchi   qobiliyat   va   iqtidorlarining   yig‘indisi
hisoblanadi;  
  Haqiqiy   yoki   axloqiy   «Men» —   shaxsning    o‘zini    anglashi,   o‘z-o‘ziga
baho berishi   doirasidan   iboratdir.   Zamonaviy   psixologiyada   bunday   «Men»ni
shaxsning markaziy  bo‘g‘ini  sifatida  qaraladi  va  «Men»  konsepsiya  (bu  ilmiy
atama     fanga   amerikalik   psixolog   K.Rodjers   tomonidan   kiritilgan)   tushunchasi
orqali   ifodalanadi.     Zigmund   Freyd   shaxs   nazariyasini     rivojlantirish   barobarida
boshqa olimlarning fikrlariga qarshi  chiqqan holda, nisbatan boshqacharoq tarzda
asoslab   bergan.   Uning   fikriga   ko‘ra   «individ   —   doimo   jamiyat   bilan   nizoda
bo‘ladi»  deb  ta’kidlaydi.  Ya’ni   «insonning   biologik    ehtiyojlari    (ayniqsa     jinsiy
ehtiyojlari)  jam  iyatdagi  mavjud madaniyat me’yorlariga  zid  bo‘lib,  shaxs  o‘z
ehtiyojlarini  qondirish  jarayonida  bu me’yorlar bilan albatta to‘qnash keladi.  
Kurs ishi mavzusining maqsad va vazifalari:  Shaxs muammosiga ijtimoiy-
psixologik   yondashishning     o‘ziga   xosligi   shundaki,   u   turli   guruhlar   bilan
bo‘ladigan   turli   shakldagi   o‘zaro   munosabatlarning   oqibati   sifatida     qaraladi.
Ya’ni, ijtimoiy psixologiya avvalo biror guruhning     a’zosi      hisoblangan     shaxs
xulq-atvori   qanday   qonuniyatlarga   bo‘ysunishini,   shaxsning   muloqotlar
sistemasida   olgan   ta’sirlari   uning   ongida   qanday   aks   topishini   o‘rganadi.
Guruhning shaxs   psixologiyasiga   ta’siri   qay yo‘sinda sodir bo‘lishi           ijtimoiy
psixologiyada sotsializatsiya, ya’ni ijtimoiylashuv  muammosi bilan uzviy  bog‘liq
bo‘lsa,   bu ta’sirlarning shaxs hatti-harakatlari, xulqida bevosita qanday namoyon
bo‘lishi   ijtimoiy   yo‘l-yo‘riqlar   muammosi   bilan   bog‘liqdir.   Ana   shular   asosida
shaxsda   shakllanadigan   fazilatlar   va   ularning   turli   tipdagi   shaxslarda   namoyon
bo‘lishini   aniqlagan   holda,shaxs   xulq-atvorini   boshqarish     mexanizmlarini   ishlab
chiqish ijtimoiy psixologiyaning    asosiy maqsad va vazifalaridan biridir.
Kurs   ishning   tuzilishi:   mazkur   kurs   ishi   kirish,   2   bob,   4   fasl,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar majmuasidan iborat.
6 I   BOB.SHAXSNING IJTIMOIYLASHUVI TUSHUNCHASI VA
ASOSIY MEZONLARI
1.1.Shaxs ijtimoiylashuvininng asosiy mezonlari
Shaxs,  uning  dunyoni  bilishi,  o’zini  va  atrofidagi  insoniy  munosabatlarni
anglashi,   tushunishi   va   o’zaro   munosabatlar   jarayonida   o’zidagi   takrorlanmas
individuallilikni   namoyon   qilishi   hamda   ushbu   jarayonlarning   yoshga   va   jinsga
bog’liq ayrim jihatlarini tahlil qilish bizga umumiy   ravishda   shaxs   –   jamiyatda
yashaydigan   ijtimoiy   mavjudotdir,   degan   xulosani qaytarishga   imkon   beradi.
Ya’ni,  u  tug’ilgan  onidan  boshlab  o’ziga  o’xshash  insonlar qurshovida  bo’ladi
va     uning     butun     ruhiy     imkoniyatlari     ana     shu     ijtimoiy     muhitda     namoyon
bo’ladi.     Chunki     agar     insonning     ontogenetik     taraqqiyoti,     ya’ni     tug’ilgan
onidan,   to   umrining oxirigacha   bo’lgan   taraqqiyoti   davriga   e’tibor   beradigan
bo’lsak,     hali     gapirmay     turib,     odam   bolasi     hayotining     ilk     daqiqalaridayoq,
o’ziga     o’xshash     mavjudotlar     davrasiga     tushadi     va   keyingina   ijtimoiy
muloqotning   barcha   ko’rinishlarining   faol   obyekti   va   subyektiga   aylanadi.   “Shu
nuqtai   nazardan,   har   birimizning     jamiyatdagi   o’rnimiz,   uning   qachon   va   qanday
sharoitlarda   paydo   bo’lgani,     jamiyatga   qo’shilib   yashashimizning   psixologik
mexanizmlari   fanning   muhim   vazifalaridan   biridir.   Bu   jarayon   psixologiyada
ijtimoiylashuv yoki sosializasiya deb yuritiladi. ” 1
Demak,   sosializasiya   yoki     ijtimoiylashuv   –   inson   tomonidan   ijtimoiy
tajribani   egallash   va   hayot-faoliyat     jarayonida     uni     faol     tarzda     o’zlashtirish
jarayonidir.     Sodda     til     bilan     aytganda,   ijtimoiylashuv   –   har   bir   shaxsning
jamiyatga qo’shilishi, uning normalari, talablari, kutishlari va ta’sirini qabul qilgan
holda,   har   bir   harakati   va   muomalasida   uni   namoyon   etishi,   kerak   bo’lsa,   shu
ijtimoiy  tajribasi bilan o’z navbatida o’zgalarga ta’sirini o’tkaza olishi jarayonidir.
Ijtimoiylashuv   eng   avvalo   odamlar   o’rtasidagi   muloqot   va   hamkorlikda
turli     faoliyatni   amalga   oshirish   jarayonini   nazarda   tutadi.   Tashqaridan   shaxsga
ko’rsatilayotgan   ta’sir   oddiy,   mexanik     tarzda     o’zlashtirilmay,     u     har     bir
shaxsning     ichki     ruhiyati,     dunyoni     aks     ettirish   xususiyatlari   nuqtai   nazaridan
1
N.Ismoilova, D.Abdullayeva. Ijtimoiy  psixologiya.   O‘quv qo‘llanma. -T.: O‘zbekiston faylasuflari    milliy  jamiyati nashriyoti,
2013-170 b.
7 turlicha subyektiv tarzda idrok etiladi. Shuning uchun ham bir xil ijtimoiy   muhit
va  bir  xil  ta’sirlar  odamlar  tomonidan  turlicha  harakatlarni  keltirib  chiqaradi.
Masalan, 10-15 nafar kishidan iborat akademik lisey talabalarini olaylik. Ularning
bilimni, ilmni idrok qilishlari, ulardan ota-onalarining kutishlari, o’qituvchilarning
berayotgan   darslari   va   unda   yetkazilayotgan   ma’lumotlar,   manbalar   va   boshqa
qator   omillar   bir   xilday.   Lekin   baribir   ana   shu   15     talabaning     har     biri     shu
ta’sirlarni     o’zicha,     o’ziga     xos     tarzda     qabul     qiladi     va     bu   ularning   ishdagi
yutuqlari,   o’quv   ko’rsatgichlari   va   iqtidorida   aks   etadi.   Bu   o’sha   biz   yuqorida
ta’kidlagan ijtimoiylashuv   va   individualizasiya   jarayonlarining   o’zaro   bog’liq
va  o’zaro  qarama-qarshi jarayonlar ekanligidan darak beradi. 
Ijtimoiylashuv     jarayonlarining    ro’y   beradigan   shart-sharoitlarini    ijtimoiy
institutlar     deb   ataymiz.   Bunday   institutlarga   oiladan   boshlab,   mahalla,   rasmiy
davlat   muassasalari   (bog’cha,   maktab,   maxsus   ta’lim   o’choqlari,   oliygohlar,
mehnat   jamoalari)   hamda   norasmiy   uyushmalar,   nodavlat   tashkilotlari   kiradi.   Bu
institutlar     orasida     bizning     sharoitimizda     oila     va     mahallaning     roli     o’ziga
xosdir. Insondagi  dastlabki  ijtimoiy  tajriba  va  ijtimoiy  xulq  elementlari  aynan
oilada,  oilaviy munosabatlar  tizimida shakllanadi. Shuning uchun ham xalqimizda
biz yuqorida ta’kidlagan “qush uyasida ko’rganini qiladi” degan maqol bor. Ya’ni,
shaxs   sifatlarining   dastlabki   qoliplari   oilada     olinadi     va     bu     qolip     jamiyatdagi
boshqa     guruhlar     ta’sirida     sayqal     topib,     takomillashib   boradi.     Bizning
o’zbekchilik     sharoitimizda     oila     bilan     bir     qatorda     mahalla     ham     muhim
tarbiyalovchi   –   ijtimoiylashtiruvchi   rol   o’ynaydi.   Shuning   uchun   bo’lsa   kerak,
ba’zan   odamning   qaysi     mahalladan     ekanligini     surishtirib,     keyin     xulosa
chiqarishadi,  ya’ni   mahalla  bilan mahallaning ham farqi bo’lib, bu farq odamlar
psixologiyasida o’z aksini topadi. Masalan, bitta mahalladan  yaxshi  kelin  chiqsa,
aynan   shu   mahalladan   qiz   qidirib   qolishadi.   Ya’ni,   shu mahalladagi ijtimoiy
muhit qizlarning iboli, aqlli, sarishtali bo’lib yetishishlariga ko’maklashgan. 
8 Masalan,     ayrim   mahallalarda     sahar     turib     ko’cha     –     eshiklarni     supurish
odatga aylangan va barcha   oilalar   shu   udumni   buzmaydilar.   Shunga   o’xshash
normalar     tizimi     har     bir     ko’cha-mahallaning     bir-biridan     farqi,     afzallik     va
kamchilik  tomonlarini  belgilaydi,  oxirgilar  esa  shu mahallaga katta bo’layotgan
yoshlar   ijtimoiylashuvida   bevosita   ta’sirini   ko’rsatadi.Yana   bir   muhim
ijtimoiylashuv o’choqlariga maktab va boshqa ta’lim maskanlari kiradi. 
Aynan   shu   yerda   ijtimoiylashuv   va   tarbiya   jarayonlari   maxsus   tarzda
uyg’unlashtiriladi.   Bizning   ijtimoiy     tasavvurlarimiz     shundayki,     maktabni     biz
ta’lim   oladigan,   bola   bilimlar   tizimini o’zlashtiradigan   maskan   sifatida   qabul
qilamiz.     Lekin     aslida     bu     yer     ijtimoiylashuv     tarbiyaviy   vositalarda   yuz
beradigan   maskandir.   Bu   yerda   biz   ataylab   tashkil   etilgan,   oxirgi   yillarda   joriy
etilgan     “Ma’naviyat     darslari”,     “Etika     va     psixologiya”     kabi     tarbiyalovchi
fanlarni    nazarda tutmayapmiz. Gap  har  bir  darsning, umuman maktabdagi  shart-
sharoitlar, umumiy muhitning tarbiyalovchi   roli   haqida.   Masalan,   dars   paytida
o’qituvchi    butun   diqqati    bilan   yangi    darsni  tushuntirish   bilan   ovora   deylik.
Uning   nazarida   faqat   dars, mavzuning mazmuni   va   undan ko’zlangan maqsad
asosiyday.   Lekin   aslida   ana   shu   jarayondagi   o’qituvchining   o’zini   qanday
tutayotganligi,     kiyim-boshi,     mavzuga     subyektiv     munosabati     va     qolaversa,
butun  sinfdagi talabalarga munosabati hamma narsani belgilovchi, ijtimoiy tajriba
uchun muhim ahamiyatga ega bo’lgan omildir. “Shu nuqtai nazardan talabalar didi,
kutishlari va talablariga javob bergan o’qituvchi   bolalar   tomonidan   tan   olinadi,
aks     holda     esa     o’qituvchining     ta’siri     faqat     salbiy   rezonans   beradi.   Xuddi
shunday har bir sinfda shakllangan muhit ham katta rol o’ynaydi.” 2
 Ba’zi sinflarda
o’zaro    hamkorlik,    o’rtoqchilik  munosabatlari    yaxshi   yo’lga  qo’yilgan,  guruhda
ijodiy munozaralar   va   bahslar   uchun   qulay   sharoit   bor.   Bu muhit   tabiiy o’z
a’zolari     ijtimoiy   xulqini   faqat   ijobiy   tomonga   yo’naltirib   turadi.Yana   bir   muhim
ijtimoiylashuv muhiti  – bu mehnat jamoalaridir. Bu muhitning ahamiyati va o’ziga
xosligi shundaki, bu yerga shaxs odatda ancha aqli pishib qolgan, ma’lum tajribaga
ega  bo’lgan,  hayot  haqidagi  tasavvurlari  shakllangan  paytda  keladi. qolaversa,
2
V.M.Karimova. Ijtimoiy psixologiya. Darslik. -T.: Fan va texnologiya nashriyoti, 2012-298 b
9 egallangan   mutaxassislik,   orttirilgan   mehnat   malakalari   va   bilimlar   ham   juda
muhim   bo’lib,   shu   muhitdagiijtimoiy   normalar   xarakteriga     ta’sir   qiladi.   Lekin
baribir   shaxsning   kimlar   bilan,   qanday   o’zaro   munosabatlar     muhiti     ta’sirida
ekanligi   uning   yetuklik   davridagi   ijtimoiylashuvining   muhim mezonlaridandir.
Shuning uchun  ishga kirishdagi asosiy motivlardan biri  – o’sha jamoaning qanday
ekanligi,     bu     yerdagi     o’zaro     munosabatlar,     rahbarning     kimligi     va     uning
jamoaga  munosabati   bo’lib,  ko’pincha  oylik-maosh  masalasi  ana  shulardan  keyin
o’rganiladi.  Shuning  uchun mehnat  jamoalarida  yaxshi,  sog’lom  ma’naviy muhit,
adolat   va   samimiyatga   asoslangan   munosabatlar   har   bir   inson   taqdirida   katta   rol
o’ynaydi.   Katta   yoshdagi   ijtimoiylashuvning   o’ziga   xosligi   shundaki,   unda
individualizasiya   jarayoni   aniqroq,     sezilarliroq     kechadi.   Chunki   katta   odam
nafaqat   tashqi   ta’sirlarni o’zlashtiradi, balki o’zidagi   iqtidor, malakalar, hayotiy
tajribasi bilan boshqalarga ham  tarbiyaviy  ta’sir ko’rsatadi, ish-amalda yoshlarga
shaxsiy o’rnak ko’rsatish imkoniyaga ega bo’ladi. Shu nuqtai nazardan, qarilikning
ijtimoiy   mohiyati   shundaki,   ota-bobolarmiz,   onaxonlarimiz   asosan   o’zlaridagi
mavjud ijtimoiy  tajribani  boshqalarga  (farzandlar,  nabiralar, mahalladagi yoshlar
va   hokazo)   uzatish   bilan   shug’ullanadilar   va   bu   narsa   ayniqsa,   Sharq   xalqlarida
juda   e’zozlanadi.   Xalqimizdagi   “qari     bilganni     pari     bilmas”     degan     naql     ham
bobolar     va     momolar     o’gitlarining     tarbiyalovchi   mohiyatini   aks   ettiradi.     Shu
sababli ham mustaqil yurtimizda qariyalar e’zozlanadi, mahallaning boshqaruv roli
kun sayin oshirilmoqda, oila-tarbiyaning bosh o’chog’i sifatida davlat himoyasida
bo’lib   kelmoqda.   Bu   mustaqil   davlat   yoshlarida   yangicha   tafakkur   va   ongning
shakllanishiga, yurtga sadoqat, vatanparvarlikning rivojiga o’z hissasini qo’shadi. 
Ijtimoiylashuv     tushunchasi     zamonaviy     ilm-fanda     inson     shaxsining
jamiyathayotiga     moslashishi     va     individuallashishi(o’ziga     xoslikning
ifodalanishi)  kabijarayonlarini o’zaro bog’lab turadi.  
Shaxsning     muayyan     bir     jamiyatdagi     ijtimoiy     shart-sharoitlarga
moslashuvi         va   o’zini     alohida     olingan     shaxs     sifatida     tasavvur     qilishi
ijtimoiylashuv     jarayonining   asosiy   mazmunini     tashkil   qiladi.   Moslashshish
10 sub’ekt   va   uni   o’rab   turgan   ijtimoiy     muxitning   o’zaro   faol   yaqinlashuvi   natijasi
hisoblanadi. 
1.2.Shaxsni o'rganish: ijtimoiy psixologiya va uning dolzarb muammolari
Muloqot   jarayonining   ham,   guruhiy   jarayonlarning   ham   egasi   -   subyekti
hamda obyekti   aslida,   alohida   shaxs,   konkret   odamdir.   Shuning   uchun   ham
Ijtimoiy   psixologiya     alohida     shaxs     muammosini     ham     o'rgandiki,     uni     o'sha
turli   ijtimoiy jarayonlarning   ishtirokchisi    va   faol   amalga   oshiruvchisi    degan
nuqtai  nazardan tekshiradi.  Ma'lumki,  shaxs  muammosi  umumiy  psixologiyada
ham,     pedagogik   psixologiyada     ham,     differensial,     huquqiy     psixologiya     va
psixologiyaning  qator maxsus  bo'limlarida  ham  o'rganiladi. Har  bir  bo'lim  yoki
tarmoq     uni     oz   mavzu     va   vazifalari   nuqtai   nazaridan   shaxsga   taalluqli   bolgan
muammolarni   yoritadi.   Masalan,   umumiy     psixologiya     shaxsni     psixologik
faoliyatning     maxsuli,     alohida     psixik   jarayonlarning     egasi     deb     hisoblansa,
sotsiologiya  uni  ijtimoiy  munosabatlarning obyekti deb qaraydi. 
Shaxs   muammosiga   ijtimoiy-psixologik   yondashishning   o'ziga   xosligi
shundaki,   u     turli     guruhlar     bilan     boladigan     turli     shakldagi     o'zaro
munosabatlarning  oqibati sifatida  qaraladi.  Ya'ni  Ijtimoiy  psixologiya,  avvalo,
biror     guruhning     a'zosi   hisoblangan     shaxs     xulq-atvori     qanday     qonuniyatlarga
bo'ysunishini,     shaxsning   muloqotlar   sistemasida   olgan   ta'sirlari   uning   ongida
qanday   aks   topishini   o'rganadi.   Guruhning     shaxs     psixologiyasiga     ta'siri     qay
yo'sinda     sodir     bolishi     ijtimoiy   psixologiyada     sotsializatsiya   muammosi     bilan
uzviy   bog'liq   bo'lsa,   bu   ta'sirlarning shaxs   xatti-harakatlari,   xulqida   bevosita
qanday     namoyon     bolishi     ijtimoiy     yo'l-yo'riqlar     muammosi     bilan     bog'liqdir.
Ana   shular   asosida   shaxsda   shakllanadiganfazilatlar   va   ularning   turli   tipdagi
shaxslarda   namoyon   bolishini    aniqlagan   holda, shaxs  xulq-atvorini boshqarish
mexanizmlarni ishlab chiqish Ijtimoiy psixologiyaning asosiy vazifalaridan biridir.
Shaxs     psixologiyasining     shakllanishiga     u   mansub     bo'lgan   ma'lum     bir
ijtimoiy guruhlarning  munosabatlari  ham  o'z  ta'sirini  ko'rsatadi.  Bunday  o'zaro
ta'sir  va muloqot  jarayonida  shaxslarning  bir-biriga  ta'siri  sodir  bo'lishi  bilan
11 birgalikda,   jamiyatga,     mehnatga,     odamlarga,     o'zining     shaxsiy     sifatlariga
nisbatan  o'z qarashlariga, ijtimoiy  ustanovkalariga  ta'sir  o'tkazishi  sodir  bo'ladi.
Ma'lum   bir   ijtimoiy muhitda yashar ekan, shaxs u yerda o'ziga xos o'ringa,
obro'ga,     rolga   ega   bo'ladi.   Hozirgi     zamon     ijtimoiy     psixologiyasi     sohasida
shaxsni     o'rganish     ustida     olib   borilayotgan     tadqiqotlar     masalasi,     ayniqsa     bu
boradagi     amaliy     vazifalar     ijtimoiy   psixologiya     fanining     markazida     turuvchi
psixologik     va     sotsiologik     yondashuv   yo'nalishlari     asosida     hal     qilinmoqda.
Masalan,     Amerika     va     boshqa     barcha     g'arb   davlatlarida     shaxsni     o'rganishga
nisbatan   ikki   xil   ijtimoiy   psixologiya   -   «Psixologik ijtimoiy   psixologiya»   va
«Sotsiologik     ijtimoiy     psixologiya»   mavjud.     Bu     yo'nalishlar   bir-biriga
o'xshasada,   ularning   bir-biridan   farqli   jihatlari   ham   mavjud.   Ya'ni   psixologik
ijtimoiy   psixologiya   shaxs   va   faoliyat,   muomala,   shaxslararo   munosabat,
shaxsning   ijtimoiy-psixologik   tuzilishi,   shaxsning   kognitiv,   konativ,   xulq-atvor
imkoniyatlarini   o'z   ichiga     olgan     ijtimoiy     ustanovkalar,     shaxs     va     jamoaning
ijtimoiy-ruhiv  kechinmalari kabi muammolar ustida tadqiqot olib borishni maqsad
qilib olgan bo'lsa, sotsiologik ijtimoiy   psixologiyada   esa   ko'pincha   jamiyatning
ijtimoiy     qatlamlarini     tahlil     qilish,   xalqlar   psixologiyasi,   ommaviy   hodisalar
psixologiyasi,   sinflar,  guruhlar,  gumanistik   psixologiya    kabilarga    alohida    urg'u
beriladi.     Ijtimoiy     psixologiyada     shaxsni   o'rganishning     o'ziga     xosligini
tushuntirish     va     ko'rsatish   maqsadida     bu     sohada     ish   olib     borayotgan     barcha
olimlar     o'z     qarashlarini     o'ziga     xos     tarzda     ifodalay     olgan.   Shulardan   biri
D.Mayers ijtimoiy psixologiyada shaxsni o'rganishning o'ziga xosliginitahlil  qilish
uchun  barchaga  ma'lum  bo'lgan  bir  ertakdan  foydalanadi.  Bu  ertak yoqimtoy
Zolushka   haqidagi   ertak   bo'lib,   unda   quyidagicha   mazmun   aks   ettiriladi:   Taqdir
taqozosi bilan Zolushka shahzoda uyushtirgan katta bal  (qadimda boy xonadonlar
tomonidan   maxsus     uyushtiriladigan     raqs     kechasi)     ga     tushib     qoladi     va
shahzodaning e'tiboriga  sazovor bo'ladi. Zolushkani qattiq  sevib qolgan  shahzoda
uni   izlab   kelib,   o'gay   onaning   xonadonida   ko'rganida   avvaliga   tanimaydi.   Nega?
Bu   ertak   shaxs   va   uning   atrofidagi   muhit   munosabatlarini   tushunib   olish   uchun
juda     sodda   misoldir.     Zolushka     shahzoda     huzuridagi     balda     go'zal,
12 xushchaqchaq,   jozibali   ko'ringan   bo'lsa,   o'gay   ona   huzurida   butunlay   boshqacha
ko'rinadi   va   o'zini   boshqacha     tutadi.     Balda     u     o'ziga     nisbatan     ijobiy
munosabatlar  doirasida  o'zini go'zal  va  ajoyib  qiz  ekanligiga  ishonib  aloqaga
kirishgan     bo'lsa,     o'gay     onasininguyida   unga   nisbatan   salbiy   munosabatlar
ta'sirida   o'ziga   nisbatan   past   baho   berishi   natijasida   o'zini   tortinchoq,   kamgap
tutadi. 
Fransuz     filosofi   Jan   Pol   Sartrning     ta'kidlashicha,   Zolushka   bilan   sodir
bo'lgan   voqeada     hech     qanday     hayratlanarli     narsa     yo'q,     uning     fikricha,     biz
odamlar   «hamisha   vaziyatlarga   bog     'liqmiz.   Bizni   vaziyatlardan   ajratib   bo
'Imaydi,   vaziyatlar   shaxs   sifatida   bizni   va   bizning   imkoniyatlarimizni
shakllantiradi». 
Ijtimoiy     psixologiya     predmetining     qabul     qilingan     ta'rifiga,     shuningdek,
A.N.Leontiev     tomonidan     taklif     qilingan     shaxsni     tushunishga     asoslanib,
qo'yilgan   savolga     javobni     shakllantirish     mumkin.     Ijtimoiy     psixologiya
shaxsning     ijtimoiy   shartlanishi     masalasini     maxsus     tadqiq     qilmaydi.     Avvalo,
qaysi     aniq     guruhlarda   shaxs,     bir     tomondan,     ijtimoiy     ta'sirlarni     (o'z
faoliyatining  qaysi  tizimlari  orqali) o'zlashtiradi, boshqa tomondan qanday qilib,
qaysi   aniq   guruhlarda   o'zining   ijtimoiy   mohiyatini   (qo'shma   faoliyatning   qanday
aniq turlari orqali) amalga oshiradi. Buning uchun ko'proq darajada   ichidan ko'ra
garchi   mikromuhit   shaxsiyatning   shakllanishi,   garchi     bu     tadqiqotni     va     uning
shakllanishining  makro  muhitini  rad  etishni anglatmasa  ham  sotsiologik  tahlil
qilish,  asosiy  e'tibor  qaratiladi.  Sotsiologik yondashuvga  qaraganda,  bu  yerda
shaxslararo munosabatlarning   butun   tizimi   va ularning hissiy   jihatdan   tartibga
solinishi   kabi   shaxsning   xatti-harakati   va     faoliyatini   tartibga   soluvchi   omillar
hisobga   olinadi.   Ushbu     maqola     O'zbekiston     Respublikasida     amalga
oshirilayotgan   keng ko'lamli    islohotlar    va   asosiy    vositalarni    jadal    yangilash
zarurati   sharoitida   lizing xo'jalik yurituvchi sub'ektlarning investitsiya faoliyatini
moliyalashtirish shakli sifatida alohida ahamiyatga ega.
Zamonaviy dunyoda oila yangi shakllarga ega va bilan taqqoslaganda sezilarli
darajada     o'zgartirilgan     oldingi     avlodlar     davomida     qabul     qilingan     oilaviy
13 munosabatlarning   an'anaviy   shakllari.   “Ijtimoiy     psixologiya     "ijtimoiy     jihatdan
aniqlangan  shaxs"  ning  xatti-harakati  va faoliyatini  ko'rib  chiqadi.  beton  real
ijtimoiy   guruhlar,   individual   hissa   guruh faoliyatida   har   bir   shaxs,   sabablari,
umumiy     faoliyatga     ushbu     hissaning     qiymati   bog'liq”. 3
    Aniqrog'i,     bunday
sabablarning   ikkita   turkumi   o'rganiladi:   shaxs   harakat qiladigan   guruhlarning
tabiati  va  rivojlanish  darajasiga  bog'liq  bo'lganlar  va shaxsning o'zida, masalan,
uning sotsializatsiyasi sharoitida. 
Shaxsga     sotsial-psixologik     yendoshish     uni     ma'lum   guruhlarning     a'zosi,
konkret  sharoitda  o'ziga  o'xshash  shaxslar  bilan  muloqotga kirishuvchi  konkret
odam   deb   tushunishdir.   Shaxs   sotsializatsiyasi   to'g'risida   gap ketarkan, uning
fanda     ko'pincha     "Shaxs     taraqqiyoti"     yoki     "Tarbiyasi"     tushunchalari   bilan
sinonimdek     ishlatilishiga   alohida   e'tibor   berish   kerak.   Lekin   sotsializatsiya
sofijtimoiy-psixologik     tushuncha     bo'lib,     aytib     o'tilgan     tushunchalardan     farq
qiladi. 
Sotsializatsiya     -   bu     individning     ijtimoiy   muhitga     qo'shilishi,     ijtimoiy
ta'sirlarni     o'ziga   singdirishi   va   aktiv   ravishda   muloqot   sistemasiga   kirib   borish
jarayonidir.   Bu   jarayon   ikki     tomonlama     bolib,     bir     tomondan,     shaxs     aktiv
ravishda     ijtimoiy     ta'sirlarni     qabul   qiladi,     ikkinchi     tomondan     esa,     ularni
hayotda     o'z     xulq-atvorlari,     munosabatlarida   namoyon     boladi.     Bu     jarayon
normal  individda  tabiiy  tarzda  ro'y  beradi,  chunki individda  shaxs  boTishiga
extiyoj   hamda   shaxs   boTishiga   imkoniyat   va   zaruriyat bordir. Shuning uchun
ham   bola   tug'ilib,   ijtimoiy   muhitga   qo'shilgan   ondan   boshlab,   undagi     shaxs
boTishga     intilishni,     undagi     shakllanish     jarayonni     kuzatish   mumkin(masalan,
chaqaloqlardagi  bevosita  emotsional  muloqotda  extiyojning borligi). 
Shaxsning shakllanishi asosan uch sohada amalga oshiriladi: 
1)   Faoliyat   sohasi,   ya'ni   umr   mobaynida   shaxs     turli     faoliyatlarga   bevosita
yoki bilvosita   jalb   etilgan   bo’lib, bu   jarayonda   fan   katalogi   kengayib, boyib
boraveradi. Har    bir   faoliyat    turi   individdan maxsus   fazilatlarning, malaka   va
ko'nikmalarining,   bilimlarning   borligini   talab   etadiki,   ularni   qoniqtirish   yo'lidagi
3
А.В. Юревич . Психология социальных явлений. М., 2014.-27  b
14 aktivligi   unda   o'ziga   xos   ijtimoiy-psixologik   xususiyatlar   kompleksini
shakllantiradi; 
2)     Muloqot     sohasi,     ayniqsa     maktabgacha     yosh     davrdagi     va     o'smirlik
davrlaridagi   muloqot   sistemalari   bolada   bir   qancha   ijtimoiy   hislatlarni   paydo
qiladiki, uning natijasida u  faol hayotiy mavqega ega bo'ladi,  jamiyatda o'z o'rnini
tasavvur qilishga erishadi.
3) Oz-o'zini   anglash   sohasi,   ya'ni   "MEN"   obrazining   yil   sayin   o'zgarib
borishi   jarayoni   bo'lib,   avval   o'zini   boshqalardan     farqliligini,   o'zicha   mustaqil
harakat qilish, mustaqil  fikr  yurita  olish  qobiliyatini  anglash,  so'ngra  oz-o'zini
baholash,     anglash,   nazorat     qilish     xususiyatlari     rivojlanadiki,     ular     ham     faol
shaxs     psixologiyasining   tarkibiy     qismidir.     Shaxs     sotsializatsiyasi,     yuqorida
ta'kidlab     o'tganimizdek,     bola   tug'ilishi     bilan     boshlansa-da,     sezilarli,
samaradorlik   nuqtai   nazaridan   uning bosqichlari   farqlanadi. Masalan,    birinchi
bosqich     -   mehnat     faoliyatigacha     bo’lgan   bosqich   bo’lib,   unga   bolaning
maktabgacha     yosh   davri   hamda   o'qish     yillari   kiradi.   Bu     davrdagi
sotsializatsiyaning    ahamiyati     va    o'ziga   xosligi    shundaki,    bu   davrda, asosan,
tashqi     ijtimoiy     muhit,     ijtimoiy     ta'sirlar     faol     ravishda     ongda     singdiriladi,
mustaqil hayotga  tayorgarlik borasida muhim bosqichga o'tiladi.  Ikkinchi bosqich
-   mehnat   faoliyati   davri   -   bu   davr   odamning   yetuklik   yillari   bilan   bog'liq   bo'lib,
avvalgi   davrlarda     singdirgan     ijtimoiy     ta'sirlarni     bevosita     faoliyatida,
shaxslararo munosabatlar  sistemasida  namoyon  etadi.  Kasbga  ega  bo’lib,  aniq
hayot  yo'lini tanlagan,  turmush  qurib,  kelgusi  avlodni  tarbiyalayotgan  shaxsda
namoyon   bo’ladigan     barcha     ijtimoiy     fazilatlar     shu     davrning     maxsulidir.
Nihoyat,   uchinchibosqich   -   mehnat   faoliyatidan   keyingi   davr   bo’lib,   bunga,
asosan,   aktiv   mehnat faoliyatidan   so'ng   qarilik   gashtini   surayotganlar   kiradi.
Bu   davrda   ham   shaxs sotsializatsiyasi   davom   etaveradi,   chunki   endi   ilgarigi
davrlarda     orttirilgan     tajriba   boshqalarga     uzatiladi,     shunga     ko'ra     shaxs
strukturasida  ham  xususiy  o'zgarishlar ro'y beradi.
Ijtimoiylashuvning     institutlaridan     tashqari     uning     oqibati     masalasi     ham
psixologiyada muhim   amaliy   ahamiyatga   ega.   Shaxs   ijtimoiylashuvining   eng
15 asosiy   mahsuli     –     bu     uning   hayotda     o’z     o’rnini     topib,     jamiyatga     manfaat
keltiruvchi  faoliyatlarda  ishtirok  etishidir.  Shu nuqtai nazardan olib qaralganda,
shaxsning   yo’nalganligi   masalasiga   ham   fanda   katta   e’tibor   beriladi.
Ijtimoiylashuv  jarayonida  shaxs  hayot-faoliyatini  yo’naltirib  turadigan  va  real
vaziyatlarga     nisbatan     turg’un,     barqaror     motivlar     majmuiga     ega     bo’lishlik
shaxsning yo’nalganligi deb ataladi.
16 II BOB.IJTIMOIYLASHUV BORASIDAGI NAZARIYALAR,
IJTIMOIYLASHTIRUVCHI MASKANLAR
2.1.Ijtimoiylashuv borasidagi nazariyalar.
Ijtimoiylashuv   jarayonini   turli   psixologik   ilmiy   maktablar   turlicha   tahlil
qilganlar: 
1) neobixeviorizm namoyandalari ijtimoiylashuv — bu ijtimoiy o‘rganishdir; 
2) interaksionizm vakillari ijtimoiy o‘zaro ta’sirlar natijasi; 
3)   gumanistik   psixologiya   vakillari   esa   «Men»   konsepsiyasining   namoyon
bo‘lishi   deb   ta’riflaganlar.   Ijtimoiylashuv   serqirra   jarayon   bo‘lib,   yuqorida
psixologiyaning   ilmiy   maktablari   namoyandalari   tomonidan   keltirilgan   fikrlar
uning   faqatgina   bir   tomonigagina   asosiy   urg‘u   beradilar.   “Hozirgi   kunda   jahon
psixologlari   ijtimoiylashuv   muammosini   ijtimoiy   xulqatvorni   boshqarishning
dispozitsion konsepsiyasi  nuqtayi nazaridan ko‘rib chiqishga harakat qilmoqdalar.
Bu konsepsiya shaxslararo munosabatlarga kirisha olish darajasiga bog‘liq bolgan
ijtimoiy   xulq-atvorni   boshqarish   tizimini   tahlil   qiluvchi   dispozitsiyalar
ierarxiyasini   o‘z   ichiga   qamrab   oladi.   U   ijtimoiylashuv   mexanizmlariga
quyidagilarni kiritadi: adaptatsiya; identifikatsiya; ishontirish; taqlid qilish.” 4
Adaptatsiya   —   shaxsning   o‘z   ichki   xususiyatlarini   o‘zi   yashayotgan   muhit
xususiyatlaridan   kelib   chiqqan   holda   oczgartirishi.   Shaxsning   ijtimoiylashuvi
borasida   ish   olib   borgan   olimlardan   biri   E.   Frommdir   Identifikatsiya   —   individ
tomonidan ongli va ongsiz ravishda boshqalarning xulq-atvorini, qadriyatlarini va
ijtimoiy me’yorlarini o‘zida qayta tiklashi (o‘ziniki qilib o‘zlashtirish). 
Taqlid   qilish   -   individ   tomonidan   ongli   va   ongsiz   ravishda   boshqalarning
xatti-harakati,   yurish-turishi,   gapirishini   o‘zida   qayta   tiklash   (o‘ziniki   qilib
o‘zlashtirish).   Ishonish   -   individ   tomonidan   ongli   va   ongsiz   holatda   u   bilan
muloqotga   kirgan   insonlarning   fikrlari,   his-tuyg‘ulari,   dunyoqarashlarini   o‘zida
qayta   tiklash   (o‘ziniki   qilib   o‘zlashtirish).   Shaxsning   ijtimoiylashuvida
ijtimoiylashuv mexanizmlari muhim o‘rin tutadi. Shveytsariyalik psixolog J. Piaget
hayotining katta qismini bolalarning atrofmuhitni idrok etish va ularga javob berish
4
N.Ismoilova, D.Abdullayeva. Ijtimoiy  psixologiya.   O‘quv qo‘llanma. -T.: O‘zbekiston faylasuflari    milliy  jamiyati nashriyoti,
2013-170 b.
17 usullarini   o'rganishga   bag'ishladi.   Uning   tajribalari   intellektual   rivojlanishning
ma'lum bosqichlari  mavjudligini ko'rsatdi, ularning har biri ma'lum  bir bosqichda
bola bajarishi mumkin bo'lgan ba'zi aqliy "operatsiyalar" bilan tavsiflanadi. 
l.P. Podlosiyning ta’rifi bo'yicha, ijtimoiylashuv mexanizmlari quyidagilardan
iborat:
Bostirish mexanizmi. Uning mazmuni muayyan g‘oya, fikr, xohish-istaklarni
ongdan   chiqarib   tashlashdan   iborat.   Bostirish   mexanizmi   tarbiyaning   keng
tarqalgan usulidir. 
Ajratish   mexanizmi.   Bu   ijtimoiylashuv   mexanizmi   sifatida   inson   o‘zi   uchun
yomon   taassurotlardan   voz   kechishi   bilan   bog‘liq.   U   odatda   nizolarni   hal   qilish
kuzatiladi. 
O‘z-o‘zini   cheklash   mexanizmi   —   agar   tarbiyalanuvchiga   uning   yutuqlari
do‘stinikiga   nisbatan   ahamiyatsizroq   tuyulsa,   uning   o‘ziga   nisbatan   hurmati
pasayadi, yomon o‘qiy boshlaydi. Bu esa uning o‘z «Men»ini cheklab qo‘yishi va
qiyinchiliklar oldida ojiz qolishi demakdir. 
Loyihalash   mexanizmining   o‘z   kamchiliklarini   boshqalarga   tegishli   deb
hisoblash tashkil qiladi. 
Ijtimoiylashuvning   yana   bir   asosiy   mexanizmlaridan   biri   identifikatsiyadir.
Identifikatsiya   jarayonida   shaxs   xayolan   o‘zini   boshqalar   bilan   qiyoslaydi.
Ijtimoiy,   jinsiy   rollarni,   qadriyatlarni,   an’analarni   o‘zlashtiradi,   ularni   o‘zaro
taqqoslaydi, fikr yuritadi.
Hayotining   dastlabki   ikki   yilida   bolalar   hissiy-motor   intellektiga   yoki
jismoniy   muhit   haqida   bilimga   ega.   Ushbu   bosqichda   ular   turli   xil   narsalarni,
o'yinchoqlar,   stakanlar,   qoshiqlar   va   boshqalarni   o'zlashtirishga   harakat
qilishadi.ikki   yoshdan   olti   yoshgacha   bolalar   allaqachon   majoziy   fikrlash   va
intuitiv   operatsiyalarni   amalga   oshirishga   qodir.   Ular   asosan   ramzlarni,   ayniqsa
tilni   manipulyatsiya   qilish   bilan   band.   Ushbu   bosqichdagi   o'yinlar   ko'pincha
fantaziya, turli xil xayoliy vaziyatlar xarakteriga ega. 
Keyingi besh-olti yil ichida bolalar (allaqachon maktab o'quvchilari) mantiqiy
fikrlashni boshlaydilar va o'z xatti-harakatlarini boshqa odamlar bilan bog'laydilar.
18 Piaget  bu  davrni   aniq  operatsiyalar  bosqichi  deb  atadi. 12  yoshdan  15  yoshgacha
bo'lgan   bolalar,   shubhasiz,   boshqa   odamlarning   qarashlariga   rozi   bo'lish   o'rniga,
bir qator masalalar bo'yicha o'z fikrlarini shakllantiradilar, ular mantiqiy fikrlashni
rivojlantiradilar. Hech qanday jismoniy ob'ektlar va haqiqiy voqealar bilan bog'liq
bo'lmagan   mavhum   fikrlash   qobiliyatlari   ham   namoyon   bo'ladi.   Bu   rasmiy
operatsiyalar bosqichi (Piaget va Inhelder, 1969). 
Shunday qilib, Piagetning ishiga muvofiq, bolaning kognitiv qobiliyatlari bir
qator   bosqichlardan   o'tishi   bilan   rivojlanadi,   ularning   har   biri   atrofdagi   dunyoni
bilishda yangi ko'nikmalarni egallash bilan tavsiflanadi. 
“Zamonaviy amerikalik psixolog L. Kolberg Piaget kontseptsiyasining kuchli
ta'siri   sezilarli   bo'lgan   nazariyani   ishlab   chiqdi,   u   odamlarning   yaxshilik   va
yomonlik   tushunchalari   ham   ma'lum   bosqichlarda   rivojlanib   borishiga   ishongan.
Piaget   kashf   qilganidek,   bolalarning   axloqiy   tushunchasi   axloqiy   qoidalar   mutlaq
degan dastlabki e'tiqoddan, ular o'zaro kelishuv va kelishuv natijasi ekanligini etuk
tushunishga qadar o'zgaradi.” 5
Kolbergning   AQSh,   Buyuk   Britaniya,   Meksika,   Turkiya   va   Tayvanda   olib
borgan   tadqiqotlari   bolalarga   dunyoning   har   bir   madaniyatida   asosan   bir   xil
axloqiy   qadriyatlar   o'rgatiladi   degan   xulosaga   keldi.   U   turli   jamiyatlar   yomon
narsalarga (masalan, cho'chqa go'shti  iste'mol qilish, afyun chekish)  nisbatan turli
xil   e'tiqodlarga   ega   bo'lishi   mumkinligini   aniqladi,   ammo   hamma   joyda
hamdardlik,   boshqalarga   g'amxo'rlik  qilish   va   tenglik  va   o'zaro   adolatning  bir   xil
axloqiy   tamoyillari   mavjud.   Kolberg   ma'lumotlariga   ko'ra,   odamlar   axloqiy
hukmlari bilan farq qiladi, chunki ular etuklikning turli bosqichlarida.
Ijtimoiylashuv   jarayoni   tug'ilishdan   boshlab   o'limgacha   bo'lgan   butun   inson
hayoti   bilan   birga   keladi   degan   pozitsiya   hozirda   turli   mamlakatlardagi
tadqiqotchilar   tomonidan   baham   ko'rilmoqda.   Shu   bilan   birga,   kattalarning
ijtimoiylashuvi bolalarning ijtimoiylashuvi bir qator xususiyatlar bilan farq qilishi
ta'kidlangan.
5
  Hayitov, O.E. Boshqaruv  psixologiyasi:  Darslik.  -Chirchiq:  O‘zDJTSU – 2020
19 Kattalarning   ijtimoiylashuvi   asosan   tashqi   xattiharakatlarning   o'zgarishini
anglatadi   va   bolalarning   ijtimoiylashuvi   jarayonida   qiymat   yo'nalishlarining
shakllanishi   kuzatiladi.   Kattalar   ma'lum   ijtimoiy   me'yorlarni   mustaqil   ravishda
baholay oladilar va bolalar ularni faqat o'zlashtira oladilar. Va nihoyat, kattalarning
ijtimoiylashuvi   insonga   ma'lum   ko'nikmalarni   egallashga   yordam   berishga
qaratilgan, bolalarning ijtimoiylashuvi esa ko'proq motivatsiya sohasiga tegishli.
Har   qanday   shaxs   ijtimoiy   muhitda   yashar   ekan   o‘sha   ijtimoiy   muhit   uning
ijtimoiylashuviga   ta’sir   ko‘rsatadi   va   maskan   vazifasini   bajaruvchi   bir   qancha
muassasalarga   ega   bo‘ladi.   Shaxs   ijtimoiylashuviga   ta’sir   o‘tkazuvchi   atrof-
muhitni   birlamchi   va   ikkilamchi   ijtimoiylashuv   maskanlariga   ajratish   mumkin.
Oila   muhiti   har   bir   shaxs   uchun   ana   shunday   birlamchi,   dastlabki   ijtimoiylashuv
o‘chog‘i, fan tilida aytilganda ijtimoiylashuv maskani hisoblanadi. 
Shuningdek,   o‘zbek   muhitida   mahalla   va   ta’lim-tarbiya   muassasalari   ham
birlamchi   ijtimoiylashuv   maskani   sifatida   qaralishi   mumkin.   Ijtimoiylashuvning
ikkilamchi   maskanlariga   esa   mehnat   jamoalari,   OAV,   turli   xil   jamoatchilik
tashkilotlari,   din   kabilarni   kiritish   mumkin.   Shuningdek,   mehribonlik   uylari,
maxsus   internatlar,   harbiy   bilim   yurtlarida   nisbatan   uzoq   vaqt   mobaynida
bolalarning   tarbiyalanishini,   o‘sha   yerning   me’yorlari,   qadriyatlari   va   talablari
ta’sirida   uning   dunyoqarashi   shakllanishini,   o‘sha   yerdagi   ijtimoiy   tajribani
o‘zlashtirishi hisobga olinsa, bu maskanlar ham ijtimoiylashuv maskanlari sifatida
tan olinishi maqsadga muvofiqdir. 
Oila — bu maskanning ahamiyatini anglash uchun «Qush uyasida ko‘rganini
qiladi»   degan   maqolni   tahlil   qilishning   o‘zi   kifoya.   Ya’ni   har   qanday   bola   o‘z
oilasida   o‘zlashtirgan   tajribalaridan   hayoti   davomida   foydalanadi   va   uni
keyinchalik   o‘z   farzandlariga   ham   o‘rgatadi.   Har   qanday   jamiyat   taraqqiyoti   shu
jamiyatdagi   sog‘lom   oila   muhitiga   bog‘liqdir.   Sog‘lom   oila   muhitida   sog‘lom
avlodlar   tarbiyalanadi   va   kamol   topadi.   Ma’lumki,   dunyoga   kelgan   go‘dakning
ijtimoiylashuvi   dastavval   oilada   amalga   oshadi.   Aynan   shu   maskan   quchog‘ida
bola ijtimoiy muhitga moslashib, ijtimoiy m e’yorlar va qadriyatlarni o‘zlashtiradi.
Shular   asosida   ijtimoiy   hayotga  kirib  boradi.  Farzand   oilada  kamol   topar   ekan,   u
20 oila   a’zolarining   o‘zaro   munosabatlaridan   doimo   ibrat   oladi.   Shular   zaminida   u
boshqa   kishilarning   xulq-atvori,   xatti-harakatlarini   o‘rganib,   farqlay   boshlaydi   va
ular   bilan   munosabatga   kirishishi,   muloqotda   bo‘lishining   usul   va   shakllarini
o‘rganib boradi. Aynan oila bag‘rida bola boshlang‘ich ijtimoiylashuvni oladi. Oila
a’zolarining munosabatlari misolida u boshqalar bilan muloqot qilishga o‘rganadi,
xulq-atvori va munosabatlar shakllarini tushunib boradi va bu tushunchalari uning
o‘smirlik   va   balog‘at   yillarida   ham   saqlanib   qoladi.   Ota-onaning   farzandini
noto‘g‘ri   xatti-harakatiga   nisbatan   reaksiyasi,   ota-onalar   o‘rtasidagi   munosabatlar
xarakteri, oiladagi garmoniya yoki disgarmoniya darajasi, qondosh aka-uka va opa-
singillar   o‘rtasidagi   munosabatlar   xarakteri   oilada   va   undan   tashqarida   bola
agressiv   xulq-atvorini   belgilab   beruvchi   hamda   uning   balog‘at   yillarida
atrofdagilar   bilan   quradigan   munosabatlariga   ta’sir   ko‘rsatuvchi   omillardan   biri
hisoblanadi.
“Oilaviy   ijtimoiylashuvning   qadri   va   ahamiyati   shundaki,   uning   ta’sirida
birinchidan, shaxs katta, mustaqil hayotga, jumladan, oilaviy hayotga tayyorlanadi,
o‘ziga yarasha sifat va fazilatlarni shakllantirib boradi, ikkinchidan, har tomonlama
yetuk,   barkamol,   aqlli,   sog‘   va   salomat   shaxs   bo‘lib   yetishish   imkoniyatiga   ega
boladi.” 6
 Ya’ni, oila va uning soglom ma’naviy muhiti bolani jamiyatda yashashga,
o‘ziga o‘xshash shaxslar  bilan murosa qilish, hamkorlikda faoliyat yuritish, kasb-
hunarli   bolish,   muomalada   axloq-odob   me’yorlariga   bo‘ysunishga   o‘rgatadi,
psixologik jihatdan tayyorlaydi. Rus sotsiolog olimi A.Antonovning ta’kidlashicha,
oila   ijtimoiy-psixologik   yaxlitlik   sifatida   shaxsga   shunday   me’yortiv   va   axborot
ta’sirlarini ko‘rsatadiki, oqibatda bola eng avvalo, jamiyatdagi qonuniy me’yorlar,
xulq   andozalarini   egallaydi.   Oila   qanchalik   inoq,   uyushgan   va   mustahkam   boisa,
uning   me’yortiv   ta’siri   ham   shunchalik   samarali   boladi.   Bunday   oilada   o‘zining
qadriyatlaridan   tashqari   Jam   iyatning   qadriyatlari,   qonun-qoidalar   va   me’yorlar
hurmat   qilinadi,   bola   boshidan   jamiyatda   yashashga   o‘rgatilgan   boladi.   Uning
ahamiyati   shundaki,   farzand   maktabgacha   tarbiya   muassasasida   ham,   keyinchalik
maktab,   kollej   yoki   litseyda   o‘qiganda   ham   tartibli,   intizomli,   aytilgan   vazifa,
6
  Do‘stmuhamedova Sh.A. O‘quvchilarning o‘quv faoliyatlarini boshqarish psixologiyasi. – T., 2000. – 19 b. 
21 berilgan   topshiriqlarni   mas’uliyat   bilan   vijdonan   bajaradigan   bolib,   bolalar
jamiyatida   hamisha   o£zining   o‘rniga   ega   bola   oladi.   Bunday   farzandga   turli
bid’atlar, bemaza chaqiriqlar, da’vatlar ta’sir etmaydi, mustaqil fikrli, pok vijdonli
inson   bolib   yetishadi.   Chunki,   oila   bu   kichik   jamiyat,   jamiyatning   kichiklashgan
andozasi,   oila   mustahkam   boisa,   jamiyat   ham   mustahkam   bolishini   o‘zbek   xalqi
juda  yaxshi  biladi,  shuning   uchun  ham  ayniqsa,   mustaqillik  yillarida   oila   bizning
Vatanimizda   qadrlanib,   nikoh   muqaddas   rishta   sifatida   e’zozlanib   kelinmoqda.
Ko‘plab olimlar va oila masalalari bo£yicha mutaxassislarni xavotirga solgan jihat
shuki, zamonaviy oila o£zining bola shaxsini ijtimoiylashtiruvchi vazifasini yaxshi
va to liq ado etmayapti. 
A.Antonovning   ta’kidlashicha,   zamonaviy   oila   oilaviy   turmush   tarzini
shakllantira olmayotganligi sababli ham o‘zining bola tarbiyasi borasidagi ijtimoiy
bilimdonligini   namoyon   eta   olmayapti.   Bundan   tashqari,   G   ‘arb   mamlakatlarida
o‘tkazilgan   tadqiqotlarda   aksariyat   ayollarda   onalik   ustanovkalarining   yo‘qligi,
bola   tarbiyalash   xohishining   yo‘qligi,   qo‘ydi-chiqdining   bemalol   amalga
oshirilishi,   rasman   FHDY   bolim   larini   nikohni   qayd   etmay   yashash   (fuqarolik
nikohi),   ajrimlardan   keyingi   erkak   va   ayolning   o‘zaro   yomon   munosabatlari
bolalarning   ijtimoiylashuviga   nihoyatda   salbiy   ta’sir   ko‘rsatmoqda.   Bunday   er-
xotinlarning farzandlari bir tomondan umuman oila institutiga va nikohga nisbatan
salbiy   qarashlarga   ega   boiib,   voyaga   yetsalar,   ikkinchi   tomondan,   ularning
xarakterida   asosan   xudbinlik,   agressivlik   kabi   salbiy   sifatlar   shakllanmoqda.
Demak,   jamiyatda   o‘z   davriga   munosib,   soglom   fikrlovchi   yoshlarni   tarbiyalab,
voyaga   yetkazishning   muhim   omili   bu   rasmiy   nikohda   boigan   er-xotinlar
oilasining bahamjihatlikda yashashlaridir. 
Shaxs   ijtimoiylashuvi   muammosining   milliy   asoslari   o‘zbek   psixologi,
professor   V.   Karimova   tomonidan   juda   chuqur   tahlil   etilgan   boiib,   unga   ko‘ra
ijtimoiy tarbiyaning dastlabki o‘chog‘i oila bo‘lib, aynan ota-ona dastlabki ijtimoiy
ko‘nikm   alarni   bola   ongiga   singdiruvchi,   uning   irodasini   charxlovchi   insonlardir.
Oilaviy munosabatlar bolani nafaqat shaxs sifatida o‘zligini anglash, balki o‘zini u
yoki   bu   jins   vakili   sifatida   idrok   etish   va   shaxsiy   fazilatlarini   takomillashtirishga
22 ham   yordam   beradi.   Bizning   kuzatishlarimiz   shuni   isbotlaydiki,   oilaning   to   liq
bolishi, ya’ni, ota-onaning o'zaro tinch-totuv yashashi, ular orasida me’yorl insoniy
munosabatlar   va   soglom   m   a’naviy   muhitning   mavjudligi   bolaning   nafaqat
jismoniy   jihatdan   salomatligini,   balki   ma’naviy   va   ruhiy   jihatdan   ham   barkamol
boiib   shakllanishiga   zamin   yaratadi.   Bola   uchun   oilada   ham   ota,   ham   onaning
bolishi   zarurati   shu   bilan   izohlanadiki,   masalan,   qiz   bola   onasi   va   uning   oilada
o‘zini   tutishiga   qarab,   o‘zini   ayollar   jinsiga   taalluqli   ekanligini   anglashdan
tashqari,   kelajakda   qanday   ona   bolishini   tasavvur   qilsa,   otasiga,   uning   onasiga
boigan   munosabatiga   qarab,   o‘zini   kelajakda   oila   qurganda   qanday   oila   sohibasi
bo‘lishi lozimligini anglab boradi. Xuddi shunday, o‘g‘il bola onasining fazilatlari,
oiladagi tutim i va otasiga munosabatini  idrok qilib borar ekan, kelajakda qanday
qiz bilan turm  ush  qurish  mumkinligi, tanlaydigan  qizi  qanday sifatlar  sohibasi  b
olishi   lozimligini   bilib   borsa,   otasi   va   uning   oilada   mavqeiga   qarab,   o‘zini   erkak
sifatida   kelajakda   tasavvur   qilish   bilan   birgalikda   turm   ush   o‘rtog‘iga   qanday
munosabatda bo‘lish lozimligi to‘g‘risida bilim va tasavvurlarini orttirib boradi. Bu
psixologik   qonuniyat   bo‘lib,   shaxsning   oiladagi   shaxsiy   va   jinsiy
sotsializatsiyasining   yetakchi   tamoyili   hisoblanadi.   Shu   bois   ham   bolaning   tom
ma’noda   yaxshi   tarbiya   olib,   jamiyatda   va   oilaviy   munosabatlarda   munosib
mavqega ega bo‘lishi uchun oila muhiti sog‘lom, barqaror, er va xotin bir-birlariga
g‘amxo‘r, mehrli va sadoqatli bo‘lishlari o‘ta muhimdir. 
2.2.Ijtimoiylashuvda jamiyatdagi tashkilotlarning roli
O‘quv muassasalari  — bog‘cha, maktab, litsey va kollejlar, Oliy o‘quv yurti
— bu muassasalarning har biri individning ijtimoiylashuvida katta o‘rin egallaydi.
Bola   bog‘chadan   to   Oliy   o‘quv   yurtini   tugatguncha   bo‘lgan   davrda   juda   katta
ijtimoiy   tajribani   egallaydi   va   keyingi   faoliyatida   albatta   bulardan   foydalanadi.
Shaxsning   ijtimoiylashuvida   oila   va   mahalladan   so‘ng   ta’sir   ko‘rsatuvchi   asosiy
maskanlardan biri — maktabgacha ta’lim muassasalaridir. 
Ularning   bu   jarayonda   o‘ziga   xos   ahamiyati   shundaki,   maktabgacha   ta’lim
muassasasi   xodimlari   bolaning   ota-onasi   bilan   bevosita,   har   kuni   muloqotda
bo‘ladi  va  ular  maktab ma’muriyatidan  farqli  ikki  xil  funksiyani  bajaradi:  rasmiy
23 va   norasmiy.   Ya’ni   tarbiyachi   ota-ona   bilan   faqat   tarbiyachi   sifatida   gaplashish
yoki   yaqin   munosabatlarda   bolishi   ham   mumkin.   Ota-ona   va   tarbiyachi
munosabatlari  qanday bo‘lishidan qat’i nazar  maqsad — bolaning ijtimoiylashuvi
uchun   ijobiy   yordam   berishdan   iborat   bo‘lishi   kerak.   Buning   uchun   bir   qator
psixologik tamoyillar mavjud: 
Tarbiyachi   va   ota-ona   bir-biriga   bolaning   faqat   yaxshi   tomonlarini
ko‘rsatibgina   qolmasdan,   uning   xulqiga   xos   bo‘lgan   salbiy   ko‘rinishlarni   ham
yotig‘i   bilan   aytishdan   cho£chimasligi   lozim.   Har   ikkala   tomon   ham   bolaning
ijobiy   xulqini   maqtab,   salbiysini   tuzatish   uchun   birgalikda   choralar   ko‘rishi
maqsadga   muvofiqdir.   Bunda   bolaning   erishgan   yutuqlarini   maqtash,   boshini
silash,   quchish,   olqishli   so‘zlar   bilan   qo‘llab-quvvatlash   yaxshi   samara   berishi
bilan birga, uni kamsitish, tahqirlash, ustidan kulish, so‘kish, urish, kaltaklash kabi
vositalarni   qo‘llash   umuman   mumkin   emasligini   unutmaslik   kerak.   Shuningdek,
bolaping   o‘rtoqlariga   ham   uning   kamchiliklarini   aytib   ustidan   kulishlariga   yo‘l
qo‘ymaslik  lozim. Shundagina bola bog‘chadan  uyga va uydan bog‘chaga  yaxshi
kayfiyat bilan yo‘l oladi.
“Ijtimoiylashuv   jarayonining   muvaffaqiyatli   kechishi   uchun   yuqorida
ta’kidlanganlarni   hisobga   olish   har   ikkala   taraf   uchun   ham   ijobiy   yutuqlarni   olib
keladi.” 7
Maktabdan   boshlab   ijtimoiylashuv   va   tarbiya   jarayonlari   maxsus   tarzda
uyg‘unlashtiriladi. Bu joyda ijtimoiylashuv ikki xil yo‘nalishda kechadi: birinchisi,
o‘quv   muassasasida   o‘qiyotgan   fanlaridan   olgan   bilimlari   orqali   ijtimoiylashadi,
ikkinchisi,   bola   o‘ziga   darsga   kirayotgan   o^qituvchining   xatti-harakati,   xulq-
atvoriga   qarab   ijtimoiylashadi.   Bu   jarayonda   eng   asosiysi   tarbiyachi,   pedagog,
o‘qituvchining   o‘zini   tutishi,   kiyinishi,   muloqot   madaniyati,   o‘z   hissiyotlarini
boshqara   olish   qobiliyati   kabilar   bolaning   ijtimoiylashuviga   o‘ziga   xos   holatda
ta’sir   o‘tkazadi.   Shuning   uchun   o‘qituvchilarda   faqat   bilim   berish   emas,   balki
tarbiyalashning   ham   talab   etilishi   maqsadga   muvofiqdir.   Ba’zi   o‘qituvchilar   o‘z
vazifalarini  faqatgina  bilim   berishdangina  iborat   deb  hisoblashi   noto‘g‘ri,  albatta.
7
  Белогай К.Н.Введение в пренатальную психологии. Томск, ТПГУ, 2008.
24 Bundan   tashqari   bolaning   dars   va   darsdan   tashqarida   amalga   oshirayotgan   xatti-
harakatlari   yoki   xulqatvoriga   nisbatan   o‘qituvchining   e’tibor   berishi   yoki
e’tiborsizligi   ham   uning   ijtimoiylashuvida   o‘ziga   xos   o‘rin   egallaydi.   Talabalar
guruhida   bilimi   kuchli   bo‘lsa-da   talabalarga   e’tiborsiz   bo‘lgan,   ularning   tarbiya
jarayoniga   aralashmaydigan   o‘qituvchilarga   talabalar   ham   befarq   munosabatda
bo‘ladilar.   Shu   nuqtayi   nazardan   talabalar   didi,   kutishlari   va   talablariga   javob
bergan o‘qituvchi ular tomonidan tan olinadi, aks holda o‘qituvchining ta’siri faqat
salbiy rezonans beradi.
 Bundan tashqari oliy o‘quv yurtida talabaning ijtimoiylashuvida uning guruhi
ham   ta’sir   ko‘rsatadi.   Bu   yerda   har   bir   guruhning   o‘ziga   xos   psixologik   iqlimi
mavjud   bo‘lib,   bu   iqlimning   talaba   tomonidan   ijobiy   yoki   salbiy   deb   qabul
qilinishi,   guruhdagi   mavjud   me’yorlarning   talaba   tomonidan   qabul   qilinishi   yoki
qilinmasligi,   guruhiy   dinamikaning   o‘ziga   xos   jihatlari   kabilar   uning
ijtimoiylashuvida asosiy omillardan biri bolib hisoblanadi. 
Mehnat   jamoalari   ham   shaxs   ijtimoiylashuvida   katta   ahamiyatga   ega.   Bu
jamoaning   ahamiyati   va   o‘ziga   xosligi   shundaki,   shaxs   bu   jamoaga   ancha   aqli
pishib, m a’lum tajribaga ega bo'lib, hayot haqidagi tasavvurlari shakllanib qolgan
paytda   keladi,   qolaversa,   o‘quv   yurtida   egallangan   mutaxassislik,   orttirilgan
mehnat   malakalari   va   bilimlar   ham   juda   m   uhim   bo‘lib,   shu   muhitdagi   ijtimoiy
me’yorlar   xarakteriga   ta’sir   qiladi.   Lekin   baribir   shaxsning   kimlar   bilan,   qanday
o‘zaro   munosabatlar   muhiti   ta’sirida   ekanligi   uning   yetuklik   davridagi
ijtimoiylashuvining   muhim   mezonlaridandir.   Shuning   uchun   ishga   kirishdagi
asosiy   motivlardan   biri   —   o‘sha   jamoaning   qanday   ekanligi,   bu   yerdagi   o‘zaro
munosabatlar, rahbarning kimligi va uning jamoaga munosabati  bo‘lib, ko‘pincha
oylik-maosh   masalasi   ana   shulardan   keyin   o‘rganiladi.   Shuning   uchun   mehnat
jamoalarida   yaxshi,   sog‘lom   ma’naviy   muhit,   adolat   va   samimiyatga   asoslangan
munosabatlar har bir inson taqdirida katta rol o‘ynaydi.
Din   —   bolaning   ijtimoiylashuvida   jamiyatdagi   diniy   erkinlikning   ham   o‘rni
o‘ziga   xosdir.   Bola   mansub   boigan   jamiyat   va   oilada   dinning   ijobiy   jihatlaridan
uning   tarbiyasi   yo‘lida   foydalanish   yaxshi   foyda   beradi.   Bolaning   vatanparvar,
25 insonparvar,   mehribon,   madaniyatli,   to‘g‘riso‘z,   vijdonli   bo‘lib   ijtimoiylashuvi
uchun dinning roli kattadir. 
OAV   —   ayni   paytda   bu   sohaning   shaxs   ijtimoiylashuviga   ko‘rsatayotgan
ta’siri   juda   katta   ekanligi   barchaga   ma’lum.   Ko‘rsatilayotgan,   eshittirilayotgan,
yozilayotgan   barcha   ma’-   lumotlar   kishilar   ongiga   juda   tez   va   unumli   ta’sir
ko‘rsatmoqda. 
Shaxsning   ijtimoiylashuvi   jarayonida   jamoat   tashkilotlari   alohida   ahamiyat
kasb   etadi.   Ularning   yuksak   talablar   qo‘yishi   natijasida   shaxsda   faollik,
tashabbuskorlik,   mustaqillik,   qat’iyatlilik,   mas’uliyatlilik,   tanqidiylik   singari
fazilatlar barqarorlashadi. Bunda inson sifatida jamiyat oldida o‘z burchini uddalay
olish,   jamiyatning   turli   sohalarida   o‘zligini   namoyon   qilish   va   jam   iyatdan
qanoatlanish   tuyg‘ularining   kechishi   bilan   xarakterlanadi.   Jamoatchilik
tashkilotlaridagi   ijtimoiy   faoliyatda,   jamoat   ishlarida   shaxs   o‘z   xususiyatlarini
namoyon etib boshqalarning ham ijtimoiylashuviga ko‘maklashadi. 
“Albatta,   bolaning   ijtimoiylashuv   jarayoniga   bevosita   va   bilvosita   ta’sir
ko‘rsatuvchi   boshqa   ijtimoiy   omillar   ham   mavjud.   Masalan,   jamiyat   miqyosida
amalga   oshirilayotgan   islohotlar,   davlatning   yoshlar   siyosati,   ta’lim   muassasalari
va u yerlardagi ta’lim va tarbiya standartlari, diniy muassasalar (machitlar), bozor
munosabatlari   kabi   qator   jarayonlar   ushbu   masalaning   mazmun   va   mohiyatini
belgilaydi.   Yuqorida   aytilgan   resotsializatsiya   jarayonidan   tashqari,   oila
muhitining o‘zi ham ayrim holatlarda salbiy ma’nodagi ijtimoiylashuvga aloqador
bo‘lib qolishi mumkin.” 8
 
Ijtimoiy tarbiyaning asl ma’nosi ham, vazifasi ham boladagi ijtimoiy faollikni
oshirish  orqali,  undagi   ijobiy  fazilatlarni  kamol  toptirishdir.  Odatda,   ijtimoiy  faol
bo‘lgan   va   bolaning   ijtimoiylashuvi   uchun   javobgar   bo‘lgan   kishilar   ko‘pincha
bolalarning   aqlli,   farosatli,   qobiliyatli,   bilimli   bo‘lib   yetishishlari   uchun   jon
kuydiradilar,   uning   bilimi   va   jismoniy   quvvatini   oshirishga   ko‘proq   e’tibor
qaratadilar,   lekin   bolaning   irodasini   mustahkamlashni   bee’tibor   qoldiradilar.
8
  N.Ismoilova,   D.Abdullayeva.   Ijtimoiy   psixologiya.   O‘quv   qo‘llanma.   -T.:   O‘zbekiston   faylasuflari     milliy   jamiyati
nashriyoti, 2013-170 b.
26 Buning   oqibatida   bola   turmush   so‘qmoqlarida   tez   qoqiladigan,   turli   ijtimoiy
vaziyatlarda   qiyinchiliklarni   yenga   olmaydigan,   ruhiyati   mo‘rt   boiib   ulg‘ayadi.
Shuning uchun ham ijtimoiylashuv maskanlarining barchasida mas’ullar bolaning
ijtimoiy   bilimdonligi   bilan   birga   uning   ijtimoiy   ko‘nikmalarini   oshirishga   ham
harakat qilishlari kerak.
XULOSA
Bugungi   kunda   jamiyatimizda   olib   borilayotgan   siyosatning   asosiy
maqsadlaridan   biri   —   barkamol   avlodni   tarbiyalashdir.   Barkamol   avlod   tarbiyasi
27 uchun   mas’ul   boigan   kishilar   sifatida   psixolog   mutaxassislarga   bugungi   mavzu
juda   dolzarbdir.   «Ijtimoiylashuv»   atamasini   birinchi   bo‘lib   amerikalik   sotsiolog
F.G.   Keddings   insonlarga   nisbatan   qollagan.   U   o‘zining   «Ijtimoiylashuv
nazariyasi»   (1987)   kitobida   «ijtimoiylashuv   individ   tabiati   yoki   xarakterining
rivojlanishi,   insonni   ijtimoiy   hayotga   tayyorlashdir»,   degan   fikrni   bildiradi.   Har
birimizning   jamiyatdagi   o‘rnimiz,   uning   qachon   va   qanday   sharoitlarda   paydo
bolgani,   jamiyatga   qo‘shilib   yashashimizning   psixologik   mexanizmlari   jarayoni
psixologiyada   ijtimoiylashuv   yoki   sotsializatsiya   deb   yuritiladi.   Ijtimoiylashuvga
oid   bir   qancha   ta’riflar   mavjud   boiib,   quyida   ulardan   bir   qanchasining   izohi
beriladi.   Ijtimoiylashuv   (ba’zi   adabiyotlarda   sotsializatsiya   deb   berilgan)
tushunchasi   ijtimoiy-psixologik,   sotsiologik,   pedagogik   kategoriyalardan   biri
boiib,   bu   atam   a   shaxsning   uni   o‘rab   turgan   tashqi   ijtimoiy   muhit   ta   ’siri   ostida
jamiyatdagi   mavjud   tajribalarni   o‘zlashtirishga   moyilligi   yoki   o‘zlashtirganlik
darajasini   ifodalovchi   jarayondir.   Bu   tushunchaning   umumiy   m   a’nosi   ostida
individ tug‘ilib, uni o‘rab turgan birlamchi va ikkilamchi muhit ta’sirida ulg‘ayishi,
undan   so‘ng   jamiyatga   qo‘shilishi,   o‘rgangan   barcha   tajribalarini   atrof-m
uhitdagilar   bilan   hamkorlik   qilish   jarayonida   qollashi   va   kimlargadir   shu
tajribalarni   uzatishda   vosita   bolishi   jarayoni   tushuniladi.   Ijtimoiylashuv   inson
tomonidan ijtimoiy tajribani egallash, hayot va faoliyat  jarayonida uni faol tarzda
qollash jarayonidir. Sodda til bilan aytganda, ijtimoiylashuv har bir shaxsning jam
iyatga   qo‘shilishi,   uning   me’yorlari,   talablari,   kutishlari   va   ta’sirini   qabul   qilgan
holda, har bir harakati va muomalasida uni ko‘rsatishi va kerak bo‘lsa, shu ijtimoiy
tajribasini   o‘z   navbatida   o‘zgalarga   o‘rgata   olish   jarayonidir.   Ijtimoiylashuv
so‘ziga   berilgan   ta’riflardan   eng   keng   tarqalgani   (lot.   Socialis   —   ijtimoiy,
jamoaviy) individning jamiyatga kirib borib, undagi hayot uchun zarur bo‘ladigan
malaka,   rollar,   me’yorlar   va   qadriyatlarni   o‘zlashtirishidir.   Ijtimoiylashuv
jarayonida   insonlarda   jamiyatdagi   muloqotning   ishtirokchisi   boiishi   uchun   kerak
boiadigan ijtimoiy sifatlar, bilimlar, ko‘nikmalar shakllanib boradi. Hozirgi zamon
psixologiyasida ijtimoiylashuv terminining yana ikkita sinonimi keng qo‘llaniladi:
ya’ni   bular   «shaxs   shakllanishi»   va   «tarbiya»   jarayonidir.   Ijtimoiylashuv
28 «individning   jamiyatga   kirib   borishi»,   «ijtimoiy   ta’sirlarni   o‘zlashtirish»   hamda
«ijtimoiy   aloqa   jarayonida   ulardan   foydalanish»   kabi   tushunchalar   orqali   ham
ifodalanadi. Ijtimoiylashuv — bu bizning jamiyatga qo‘shilib yashashimiz va shu
jamiyatda mavjud bo‘lgan ijtimoiy tajribalarni o ‘zlashtirishimizdan iborat bo'lgan
jarayondir.   Bu   jarayon   uch   bosqichdan   iborat   holda   kechadi:   Individ   ijtimoiy
tajribani   —   qabul   qilishi,   singdirishi;   —   o‘z   hayoti,   faoliyati,   munosabati
jarayonida qo‘llashi; — o‘zgalarga uzatishi, o‘z ta’sirini o‘tkaza olish jarayonidii'.
Ijtimoiylashuvni quyidagi sxema orqali tushunish osonroq kechadi: Ijtimoiylashuv
ikki tomonlama jarayondir, bir tomondan individning jamiyatga kirib borib, undagi
malakalarni   o‘zlashtirish   jarayoni   boisa,  ikkinchi  tomondan,  inson   faolligi   hamda
jam   iyatdagi   faol   ishtiroki   orqali   ijtimoiy   aloqalarni   o‘rnatishdir.   Ijtimoiylashuv
g‘oyasini   psixologiya  sohasiga   kiritgan  hamda  bu  muammoni  ijtimoiy  psixologik
bilimlarni   rivojlantirish   uchun   muammo   sifatida   olib   kirgan   olimlar
ijtimoiylashuvning aynan shu ikki tomoniga katta e’tibor qaratishgan.
Ijtimoiylashuv   jarayonining   birinchi   tomoni   —   ijtimoiy   malakalarni
o‘zlashtirish — bu jamiyatni insonga ta’sir etuvchi tavsifsi, ikkinchi tomoni esa —
inson   faolligi   —   insonning   jam   iyatga   o‘zining   faoliyati   orqali   ta’sir   etishidir.
Bunda   inson   faolligi   pozitsiyasi   —   ijtimoiy   aloqalarga   har   qanday   ta’sir   ma’lum
bir   qaror   qabul   qilish   va   keyinchalik   shu   qarorni   bajarish   uchun   m   a’lum   bir
faoliyat   strategiyasini   ishlab   chiqish   orqali   tushuntiriladi.   Ijtimoiylashuv   jarayoni
shu   keltirilgan   tushuntirishlar   orqali   shaxs   shakllanish   jarayoniga   qarshi
chiqmaydi,   lekin,   bu   muammoga   turli   tomondan   yondashishni   talab   qiladi.
G.M.Andreyevaning   fikriga   ko‘ra,   «Yosh   psixologiyasi   uchun   bu   muammo
«shaxs»   mavzusiga   taalluqli   bo‘lsa,   ijtimoiy   psixologiya   uchun   «shaxsning
jamiyatga ta’siri» tomondan qiziqroq hisoblanadi».
Ijtimoiylashuv   katta   kuch   hisoblanadi.   Muvofiqlik   istagi   istisno   emas,   balki
qoidadir.   Bu   ikkita   sababga   bog'liq:   insonning   cheklangan   biologik   imkoniyatlari
va   madaniyat   tufayli   yuzaga   kelgan   cheklovlar.   Cheklangan   biologik   qobiliyatlar
haqida   gapirganda   nimani   nazarda   tutayotganimizni   tushunish   qiyin   emas:   odam
qanotsiz ucha olmaydi va uni bunga o'rgatib bo'lmaydi.Har qanday madaniyat turli
29 xil   mumkin   bo'lganlardan   faqat   ma'lum   xulq-atvor   namunalarini   tanlaganligi
sababli,   u   insonning   biologik   imkoniyatlaridan   qisman   foydalangan   holda
sotsializatsiyani   ham   cheklaydi.   Masalan,   tasodifiy   jinsiy   aloqa   biologik   jihatdan
mumkin,   ammoharbir   jamiyat   o'z   a'zolarining   jinsiy   xatti-harakatlarini   tartibga
soladi. Xulosa sifatida shuni aytish o`rinliki, biz tug‘ilib o‘sgan muhitdagi madaniy
ustanovkalarbizning   xulq-atvorimizga   shunchalik   katta   ta’sir   o‘tkazadiki,   biz
indivuduallik va iroda erkigaegaemasmiz, degan tasavvur paydo bo‘lishi mumkin.
Buni   jamiyat   tomonidan   oldindantayyorlabqo‘yilgan   qoliplarga   majburan
tikishayotganday   tuyuladi.   Ba’zi   sotsiologlar   ijtimoiylashuv,   hattoumuman
sotsiologiya   to‘g‘risida   xuddi   mana   shunday,   deb   yozishgan   edi,   biroq
bundayqarashmutlaqo   noto‘g‘ri.   Albatta,   tug‘ilishidan   to   o‘limgacha   bizning
boshqalar   bilan   o‘zarota’sirgakirishishimiz   bizning   shaxsiyatimiz,   hayotimiz,
qadriyatlarimiz   va   xulq-atvorimizni   belgilaydi.   Biroqijtimoiylashuv   o‘sha
individuallik va erkning ham manbai hisoblanadi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI:
I.Asosiy adabiyotlar:
30 1. N.Ismoilova,   D.Abdullayeva.   Ijtimoiy   psixologiya.   O‘quv   qo‘llanma.   -T.:
O‘zbekiston faylasuflari  milliy jamiyati nashriyoti, 2013-170 b.
2. V.M.Karimova.   Ijtimoiy   psixologiya.   Darslik.   -T.:   Fan   va   texnologiya
nashriyoti, 2012-298 b
3. F.A.Akromova.   Ijtimoiy   psixologiya.   O‘quv   qo‘llanma.   -T.:   Nizomiy
nomidagi TDPU – 2007 -185b
4. Hayitov, O.E. Boshqaruv  psixologiyasi:  Darslik.  -Chirchiq:  O‘zDJTSU –
2020
5. А.В. Юревич . Психология социальных явлений. М., 2014. -27 b
6. Begimqulov U.Sh. Pedagogik ta’lim jarayonlarini axborotlashtirishni tashkil
etish va boshqarish nazariyasi va amaliyoti: ped. fan. dok. diss. – Toshkent,
2007.  –  305 b.
7. Do‘stmuhamedova   Sh.A.   O‘quvchilarning   o‘quv   faoliyatlarini   boshqarish
psixologiyasi. – T., 2000. – 19 b. 
8. Ismatova N.G. Upravlenie protsessom professionalnoy adaptatsiya molod ы x
pedagogov sredney shkol ы . Diss. …kand.ped.nauk. – T., 2011.–170 s.
9. Белогай   К.Н.Введение   в   пренатальную   психологии.   Томск,   ТПГУ,
2008.
II. Axborot manbaalari
1. http://tipi.uz   
2. http://tdpu.uz   
3. http://Ziyonet.uz   
4. http://edu.uz   
ILOVALAR
31 32Ijtim
oiylashuvJamiyatga qo’shilib yashashimiz
Ijtimoiy tajribalarni orttirishimiz
Quyidagilarni o’z ichiga oladi:
Ijtimoiy tajribani:
-qabul qilish, singdirishi:
-o’z hayoti, faoliyati munosabati 
jarayonida qo’llashi: 33
Купить
  • Похожие документы

  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dislaliyali bolalar shaxs va shaxslararo munosabati xususiyatlari
  • Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab
  • Diqqatning neyrofiziologik mexanizmi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha