Shaxs tarbiyasida pedagogik texnologiyalardan foydalanish

1Mavzu  Shaxs tarbiyasida pedagogik texnologiyalardan foydalanish
Mundarija
Kirish ………………………………………………………………………….
I BOB. Shaxs tarbiyasining nazariy asoslari
1.1. Shaxs tarbiyasining mohiyati va uning pedagogik asoslari ………………
1.2. Pedagogik texnologiyalarning shaxs tarbiyasidagi o‘rni …………………
1.3. Pedagogik texnologiyalar orqali shaxs shakllanishi ………………………
II   BOB.   Shaxs   tarbiyasida   pedagogik   texnologiyalarning   amaliy
qo‘llanilishi
2.1.Shaxs   tarbiyasida   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   qo‘llash
tajribalari ………………………………………………………………………..
2.2.Tarbiya   jarayonida   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalaridan
foydalanish ……………………………………………………………………..
2.3.Shaxs   tarbiyasida   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanishning
istiqbollari ………………………………………………………………………
Xulosa ……………………………….
………………………………………….
Foydalanilgan adabiyotlar…………………………………………………… 2 Kirish
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi     Bugungi kunda ta’lim tizimida yuksak
ma’naviyatli,   axloqiy   barqaror,   ijtimoiy   faol,   zamonaviy   tafakkur   egasi
bo‘lgan   shaxsni   tarbiyalash   davlat   siyosatining   ustuvor   yo‘nalishlaridan
biridir.   Ta’lim-tarbiya   jarayonida   pedagogik   texnologiyalarni   qo‘llash   ushbu
maqsadga   erishishda   muhim   vosita   sifatida   qaralmoqda.   Shaxs   tarbiyasi
avvallari   asosan   an’anaviy   metodlarga   asoslangan   bo‘lsa,   hozirgi   vaqtda
zamonaviy  pedagogik  yondashuvlar   orqali  natijadorlikka  erishish   imkoniyati
ortmoqda.   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   bu   borada   shunday   deydi:
“Bugungi   kunda   bizga   eng   keraklisi   –   zamonaviy   bilim   va   tarbiyaga   ega
bo‘lgan,   Vatanga   sadoqatli   yoshlar.”   Ushbu   nuqtai   nazardan   kelib   chiqib
aytish mumkinki, shaxs tarbiyasini zamonaviy pedagogik texnologiyalar bilan
uyg‘unlashtirish dolzarb masalalardan biridir. 1
Innovatsion   texnologiyalar,   interfaol   metodlar,   axborot-kommunikatsiya
vositalarining tarbiya jarayoniga tatbiq etilishi yosh avlodda mustaqil fikrlash,
axloqiy   immunitet,   ijtimoiy   faollik   kabi   muhim   fazilatlarni   shakllantiradi.
Davlatimiz rahbari tomonidan ilgari surilgan beshta muhim tashabbus, milliy
dasturlar va strategiyalar ham pedagogik jarayonga texnologik yondashuvlarni
tatbiq   etish   zaruratini   kuchaytirmoqda.   Shu   sababli,   shaxs   tarbiyasida
pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish   masalasi   nafaqat   dolzarb,   balki
zaruriy   ehtiyojga   aylangan.   Bu   mavzu   orqali   nafaqat   nazariy   jihatlar
o‘rganiladi,   balki   amaliyotga   yo‘naltirilgan   samarali   yechimlar   ishlab
chiqiladi.
Kurs ishi mavzusining o‘rganilganlik darajasi     Shaxs tarbiyasi masalasi
tarixan   o‘zbek   va   jahon   pedagogikasida   doimiy   e’tiborda   bo‘lib   kelgan.   Ilk
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi. 
2020-yil 24-yanvar. // president.uz 3o‘rta   asrlarda   yashab   o‘tgan   allomalar   –   Abu   Nasr   Forobiy,   Ibn   Sino,
Bahovuddin   Naqshband   va   boshqa   mutafakkirlar   o‘z   asarlarida   shaxs
tarbiyasining   mohiyatiga   to‘xtalib   o‘tishgan.   Jadid   ma’rifatparvarlari   –
Mahmudxo‘ja   Behbudiy,   Abdulla   Avloniy,   Munavvarqori
Abdurashidxonovlar   esa   tarbiyani   milliy-ma’naviy   qadriyatlar   bilan
uyg‘unlashtirishga   harakat   qilganlar.   Mustaqillik   yillarida   shaxs   tarbiyasiga
doir   nazariy   va   amaliy   izlanishlar   chuqurlashdi.   Ayni   mavzu   yuzasidan   Q.
Yo‘ldoshev,   B.   Qodirov,   N.   Aminova,   S.   Usmonova   kabi   olimlarning   ilmiy
ishlari   mavjud.   Pedagogik   texnologiyalar   masalasida   esa   I.   Lerin,   V.
Bespalko,   G.   Selevko   kabi   xorijiy   mutaxassislar   bilan   bir   qatorda
O‘zbekistondan   M.   Xodjiyev,   N.   To‘raxo‘jayev,   A.   Turg‘unboyevalarning
ishlari   muhim   manba   hisoblanadi.   Shunga   qaramay,   aynan   texnologiyalar
orqali   shaxs   tarbiyasining   istiqbollari   to‘liq   o‘rganilmagan   bo‘lib,   bu   mavzu
kengroq tahlil va amaliy tadqiqotni talab qiladi.
Kurs   ishi   mavzusining   ahamiyati     Shaxs   tarbiyasi   –   har   bir   jamiyat
taraqqiyotining   poydevori   sanaladi.   Shu   sababli,   uni   samarali   tashkil   etish
jamiyatning   kelajagiga   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   ta’sir   ko‘rsatadi.   Ushbu   kurs   ishi
aynan tarbiya jarayoniga zamonaviy yondashuv – pedagogik texnologiyalarni
olib kirish  orqali  shaxs  rivojiga ijobiy ta’sir  ko‘rsatish  yo‘llarini  o‘rganishga
xizmat   qiladi.   Pedagogik   texnologiyalar   yordamida   o‘quvchilarda   mustaqil
qaror qabul qilish, muloqot madaniyati, ijtimoiy mas’uliyat va hamkorlik kabi
fazilatlar   shakllanadi.   Shu   bois   bu   mavzuni   o‘rganish   ta’lim   sohasidagi
yangiliklarga mos ravishda pedagogik amaliyotni takomillashtirishga yordam
beradi.   Mavzuning   amaliy   ahamiyati   shundaki,   u   orqali   muallimlar,
tarbiyachilar   va   ota-onalar   uchun   aniq   tavsiyalar   va   yondashuvlar   ishlab
chiqiladi.   Bu   esa   o‘z   navbatida   yosh   avlod   tarbiyasining   sifati   va
samaradorligini oshiradi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti     –   o‘quvchi   shaxsi   va   uning   tarbiya
jarayonidagi shakllanishidir. 4Kurs ishi mavzusining predmeti   – pedagogik texnologiyalar orqali shaxs
tarbiyasining mazmuni, usullari va shakllaridir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi –   shaxs   tarbiyasini   samarali   tashkil
etishda   pedagogik   texnologiyalarning   tutgan   o‘rni,   ularning   amaliy
qo‘llanilishi   va   ta’sir   doirasini   o‘rganish,   tahlil   qilish   va   takliflar   ishlab
chiqishdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari   -   Shaxs tarbiyasining nazariy asoslarini
yoritish;   Pedagogik   texnologiyalar   tushunchasini   ochib   berish;
Texnologiyalarning   shaxs   tarbiyasidagi   o‘rnini   tahlil   qilish;   Amaliyotda
qo‘llanilayotgan   texnologiyalarning   turlari   bilan   tanishtirish;   Shaxs
tarbiyasida   AKTdan   foydalanish   imkoniyatlarini   ko‘rsatish;   Tarbiya
jarayonida texnologiyalarni takomillashtirish bo‘yicha takliflar ishlab chiqish.
Kurs   ishi   mavzusining   metodlari   Kurs   ishida   quyidagi   metodlardan
foydalanilgan:   Tahliliy metod – mavjud ilmiy manbalarni o‘rganish;
Taqqoslash   metodi   –   an’anaviy   va   zamonaviy   yondashuvlarni   solishtirish;
Empirik   metod   –   amaliy   tajribalarni   tahlil   qilish;   Modellashtirish   metodi   –
texnologik   yondashuvlarning   qo‘llanish   shakllarini   tavsiflash;
Umumlashtirish metodi – o‘rganilgan bilimlar asosida xulosalar chiqarish.
Kurs ishi  mavzusining tuzilishi   Kurs  ishi  kirish qismi, ikki  asosiy  bob,
har   bir   bobda   uchta   kichik   bo‘lim,   xulosa,   foydalanilgan   adabiyotlar
ro‘yxatidan iborat. 5I BOB. Shaxs tarbiyasining nazariy asoslari
1.1.  Shaxs tarbiyasining mohiyati va uning pedagogik asoslari
Shaxs   tarbiyasi   –   insonning   individual   va   ijtimoiy   jihatdan   kamol
topishiga   yo‘naltirilgan   murakkab,   tizimli,   ko‘p   bosqichli   va   uzluksiz
jarayondir. Tarbiya – bu insoniyat tajribasini, qadriyatlarini, axloqiy-me’yoriy
yondashuvlarini yangi  avlodga o‘tkazish  vositasi  bo‘lib, u orqali jamiyat  o‘z
taraqqiyoti va barqarorligini ta’minlaydi. Aynan shaxs tarbiyasi orqali insonda
kerakli   fazilatlar   –   halollik,   mas’uliyat,   vatanparvarlik,   insonparvarlik,
mehnatsevarlik,   ijtimoiy   ong   va   madaniyat   shakllanadi.   Tarbiya   jarayoni
shunchaki   odob-axloq   qoidalarini   o‘rgatish   emas,   balki   har   bir   insonning
ongini   uyg‘otish,   qalbini   tarbiyalash   va   jamiyat   oldidagi   o‘rnini   anglatishga
qaratilgan tizimdir. 2
Shaxsning shakllanishi biror hodisa yoki biryoqlama ta’sirlar bilan emas,
balki   ko‘p   faktorli,   uzluksiz   jarayon   bilan   amalga   oshadi.   Pedagogik   nuqtai
nazardan   bu   jarayon   o‘quvchi   yoki   tarbiyalanuvchining   yoshlik   davridan   to
voyaga   yetguncha,   hatto   hayotining   barcha   bosqichlarida   davom   etadi.
Tarbiya   har   bir   insonning   ichki   dunyosini   boyitib,   uni   jamiyatning   faol,
mas’uliyatli,   axloqli   va   ongli   a’zosiga   aylantiradi.   Pedagogikada   shaxs
tarbiyasi uch asosiy darajada – bilish, tushunish va qabul qilish orqali amalga
oshadi. Bilim orqali tarbiyalanuvchi kerakli axborotni oladi, tushunish orqali
uni   ongli   ravishda   idrok   etadi,   qabul   qilish   orqali   esa   uni   amaliy   hayotga
tadbiq etadi. Bu esa shaxsni to‘laqonli, yetuk inson qilib shakllantiradi.
Shaxs tarbiyasi pedagogikaning asosiy kategoriyalaridan biri hisoblanadi.
U   tarbiya   va   o‘qitish   jarayonining   ajralmas   qismidir.   Tarbiya   shaxsga   ta’sir
ko‘rsatuvchi tashqi va ichki omillarni uyg‘unlashtirgan holda faoliyat yuritadi.
2
  Yo‘ldoshev Q. – Pedagogik texnologiyalar nazariyasi va amaliyoti. – Toshkent: 
O‘qituvchi, 2018. 6Tashqi omillarga oilaviy muhit, maktab, mahalla, ommaviy axborot vositalari
kirsa,   ichki   omillarga   bolaning   individual   xususiyatlari,   dunyoqarashi,
qiziqishlari va ehtiyojlari kiradi. Ana shu ichki va tashqi omillar o‘zaro ta’sir
qilgan   holda   shaxsni   shakllantiradi.   Tarbiya   pedagogik   tizimda   alohida   reja
asosida   olib   borilishi,   izchil   va   uzluksiz   bo‘lishi   lozim.   Bu   jarayonda
o‘qituvchi va tarbiyachilarning roli beqiyos bo‘lib, ular bolalarning tarbiyaviy
holatini   muntazam   kuzatib,   ularga   mos   yondashuvlarni   ishlab   chiqishlari
zarur.
Pedagogik   asosda   olib   borilgan   shaxs   tarbiyasi   ko‘proq   sistemali
yondashuv,   individual   yondashuv   va   faoliyatga   asoslangan   yondashuvlarni
o‘z   ichiga   oladi.   Sistemali   yondashuvda   tarbiya   bir   butun   tizim   sifatida
qaraladi   –   bunda   maqsad,   mazmun,   shakl,   vosita   va   natijalar   uyg‘unlashadi.
Individual yondashuvda har bir bolaning o‘ziga xos jihatlari inobatga olinadi.
Faoliyatga   asoslangan   yondashuvda   esa   tarbiya   orqali   bola   muayyan
faoliyatga   jalb   etilib,   unda   shaxsiy   sifatlar,   ijtimoiy   ko‘nikmalar
shakllantiriladi.   Shunday   qilib,   pedagogik   asosda   tarbiya   faqat   ma’lumot
berish   emas,   balki   har   tomonlama   kamol   topgan   shaxsni   voyaga   yetkazish
tizimidir.
O‘zbek   pedagogika   maktabi   doirasida   shaxs   tarbiyasiga   oid   ko‘plab
yondashuvlar   mavjud.   Jumladan,   jadid   pedagoglari   Mahmudxo‘ja   Behbudiy,
Abdulla   Avloniy,   Munavvarqori   Abdurashidxonov   o‘z   davrida   shaxs
tarbiyasini   ma’naviyat,   bilim,   madaniyat   va   kasb-hunar   bilan   uyg‘un   holda
shakllantirish   zarurligini   ta’kidlaganlar.   Ularga   ko‘ra,   “tarbiya   berilmagan
xalq   –   yo‘qsil,   taraqqiy   etmaydigan   xalqdir”.   Zamonaviy   pedagogika   fanida
esa   shaxs   tarbiyasining   nazariy   asoslari   O‘zbekistonlik   olimlar   –   Q.
Yo‘ldoshev, B. Qodirov, N. Aminova, S. Usmonova va boshqa tadqiqotchilar
tomonidan chuqur o‘rganilgan. Bu olimlarning ta’kidlashicha, tarbiya jarayoni
o‘qitishdan ajralmas holda kechishi kerak, aks holda bilim tarbiyaviy asosdan
mahrum bo‘ladi. 7Shaxs   tarbiyasi   nafaqat   maktabda,   balki   oilada,   jamiyatda,   keng   ijtimoiy
muhitda   shakllanadi.   Shu   bois   pedagogik   yondashuvda   tarbiya   faqat
o‘qituvchining   ishi   emas,   balki   ota-ona,   mahalla,   jamoatchilikning   ham
mas’uliyatli ishi sifatida qaraladi. Hozirgi ta’lim tizimida shaxs tarbiyasi faqat
axloqiy   me’yorlarni   o‘rgatish   emas,   balki   o‘quvchini   mustaqil   fikrlovchi,
mas’uliyatli, ijtimoiy faol shaxs sifatida kamol toptirishga qaratilgan. Shuning
uchun   pedagogik   asoslarda   tarbiya   jarayonining   maqsadi   –   insonning   ichki
dunyosini   uyg‘otish,   ongini   ravshanlashtirish,   unga   hayotiy   va   ijtimoiy
yo‘nalish berishdan iborat bo‘ladi.
Tarbiya   jarayoni   shaxsda   ijobiy   his-tuyg‘ular,   axloqiy   fazilatlar   va
ijtimoiy   me’yorlarga   sodiqlikni   shakllantiradi.   Bu   jarayon   o‘z   ichiga   milliy
qadriyatlar,   insonparvarlik,   adolat,   vatanparvarlik,   ekologik   madaniyat,
mehnatga   hurmat,   o‘z-o‘zini   boshqarish,   muloqot   madaniyati   kabi   qator
tarkibiy   qismlarni   oladi.   Bu   jihatlar   pedagogik   konsepsiyada   alohida   e’tibor
markazida   turadi.   Shaxs   tarbiyasining   bosh   maqsadi   –   ijtimoiy   foydali
faoliyatga   layoqatli,   ma’naviy   barkamol,   axloqli,   mas’uliyatli,   o‘z   fikrini
ochiq   bayon   eta   oladigan,   yangiliklarga   ochiq,   ijtimoiy   moslashuvchan
shaxsni voyaga yetkazishdir.
Pedagogik   asosda   shakllangan   tarbiya   tizimi   ta’lim   bilan   birgalikda   olib
borilgandagina   o‘z   samarasini   beradi.   Tarbiya   va   ta’lim   bir   butun   jarayon
sifatida   qaraladi,   ular   o‘zaro   uyg‘un   holda   amalga   oshirilganda   shaxs   rivoji
mukammal   bo‘ladi.   Bugungi   kunda   bu   ikki   yo‘nalishni   birlashtirgan   holda
shaxsga   yo‘naltirilgan,   kompetensiyaga   asoslangan   yondashuvlar   rivoj
topmoqda.   Bu   esa   shaxs   tarbiyasini   samarali   tashkil   etish,   zamon   bilan
hamnafas   va   ijtimoiy   mas’uliyatli   avlodni   shakllantirishda   muhim   bosqich
hisoblanadi.
1.2. Pedagogik texnologiyalarning shaxs tarbiyasidagi o‘rni
Bugungi   zamon   ta’limida   pedagogik   texnologiyalar   –   bu   nafaqat   bilim
berish,   balki   shaxsni   ma’naviy   va   axloqiy   jihatdan   tarbiyalash   vositasiga 8aylangan.   Pedagogik   texnologiyalar   ta’lim-tarbiya   jarayonini   rejalashtirish,
tashkil qilish va nazorat qilishga ilmiy asoslangan, tizimli yondashuvdir. Ular
yordamida   nafaqat   bilim,   balki   tarbiya   sifatini   oshirish,   natijadorlikka
erishish,   o‘quvchi   shaxsini   kompleks   rivojlantirishga   erishiladi.   Zamonaviy
jamiyatda shaxs  tarbiyasi – bu faqat axloqiy qoidalarni o‘rgatish emas, balki
hayotiy   vaziyatlarda   to‘g‘ri   qaror   qabul   qila   oladigan,   ijtimoiy   mas’uliyatli,
yetuk insonni shakllantirish demakdir.
Shu   bois,   pedagogik   texnologiyalarning   shaxs   tarbiyasidagi   o‘rni
beqiyosdir.   Ular   orqali   tarbiya   jarayonining   rejaliligi,   izchilligi,   natijadorligi
va   shaxsga   yo‘naltirilganligi   ta’minlanadi.   Masalan,   interfaol   metodlar
yordamida o‘quvchining fikrini erkin ifoda etishi, muammoli vaziyatlarda o‘z
pozitsiyasini   bildirishi,   qaror   qabul   qilishi,   boshqa   fikrlarni   tinglashi,   ya’ni
ijtimoiy   faolligi   ortadi.   Ayniqsa,   loyihaviy   metod,   klaster   usuli,   debat,   aqliy
hujum   kabi   texnologiyalar   orqali   o‘quvchilar   nafaqat   bilim   oladi,   balki
muloqot   madaniyati,   mas’uliyat,   jamoaviylik   kabi   ijtimoiy   fazilatlarni   ham
egallaydi. 3
Pedagogik   texnologiyalar   shaxs   tarbiyasini   faollashtiradi,   ya’ni   o‘quvchi
passiv ishtirokchi emas, balki faol subyektga aylanadi. U o‘z fikrini bildiradi,
o‘rganadi,   tahlil   qiladi,   baholaydi   va   xulosa   chiqaradi.   Shu   jihatdan
qaraganda,   pedagogik   texnologiyalar   orqali   olib   borilayotgan   tarbiya
faoliyatga   asoslangan   yondashuv   bo‘lib,   u   shaxsning   mustaqil   rivojlanishini
ta’minlaydi.   Bu   esa   bolada   o‘ziga   ishonch,   javobgarlik,   qiziqish   va
tashabbuskorlikni  shakllantiradi.  Masalan,  o‘quvchilar  orasida  tashkil  etilgan
loyiha asosidagi faoliyatlar – ekologik loyihalar, ijtimoiy tashabbuslar, ijodiy
tanlovlar shaxsni jamiyatga foydali a’zo bo‘lishga yo‘naltiradi.
Pedagogik   texnologiyalar   tarbiya   jarayonini   faqatgina   ma’ruza   yoki
nasihat   shaklida   emas,   balki   faoliyat,   muloqot,   ijtimoiy   tajriba   asosida   olib
3
    Qodirov B. – Shaxs tarbiyasi va uni takomillashtirish yo‘llari. – Samarqand: Zarafshon, 
2019. 9borishga imkon beradi. Bu esa yoshlarning tarbiyaviy jarayonda faol ishtirok
etishiga sharoit yaratadi. Bugungi kunda O‘zbekiston ta’lim tizimida “shaxsga
yo‘naltirilgan   ta’lim”   tamoyiliga   muvofiq   tarzda   har   bir   o‘quvchining
individual   qobiliyatlarini   inobatga   olgan   holda   tarbiyaviy   texnologiyalar
qo‘llanilmoqda.   Bu   texnologiyalar   o‘z   mohiyatiga   ko‘ra   shaxsni   o‘rganish,
yo‘naltirish,   rivojlantirish   va   baholash   kabi   ketma-ket   bosqichlarda
shakllantirilgan.
Pedagogik   texnologiyalar   faqat   tarbiyachi   yoki   o‘qituvchining
harakatlarini   tartibga   solmaydi,   balki   o‘quvchining   ichki   dunyosiga   ta’sir
o‘tkazadi.   Ayniqsa,   shaxsning   axloqiy-psixologik   jihatlarini   shakllantirishda
bu   texnologiyalar   nihoyatda   muhimdir.   Masalan,   treninglar,   rolli   o‘yinlar,
bahs-munozaralar   orqali   o‘quvchining   empatiya,   tushunish,   baholash,   o‘zini
boshqarish,   muloqot   ko‘nikmalari   rivojlanadi.   Bu   fazilatlar   esa   bevosita
shaxsning   tarbiyalanganlik   darajasini   belgilaydi.   Shaxs   faqat   bilim   bilan
emas, balki ijtimoiy jihatdan to‘laqonli inson bo‘lishi  kerak, bunday natijaga
esa zamonaviy texnologiyalar yordamida erishish mumkin.
Yana   bir   muhim   jihat   shundaki,   pedagogik   texnologiyalar   yordamida
shaxs   tarbiyasi   tizimli   nazorat   va   monitoring   ostida   olib   boriladi.   Har   bir
bosqichda   o‘quvchining   tarbiyaviy   rivojlanish   darajasi,   qiziqishlari,
ehtiyojlari   va   muammolari   aniqlanadi.   Bu   esa   individual   yondashuvga
asoslanadi.   Demak,   har   bir   bola   uchun   mos   tarbiya   uslubi   tanlanadi.   Shu
tarzda   shaxsda   axloqiy-me’yoriy   qarashlar,   ijtimoiy   moslashuvchanlik,
mas’uliyat,   tashabbuskorlik   kabi   sifatlar   mustahkamlanadi.   Pedagogik
texnologiyalarning bu xususiyati  ularni shunchaki ta’lim vositasi  emas, balki
shaxs tarbiyasining muhim komponentiga aylantiradi.
Tarbiya   jarayonida   qo‘llaniladigan   texnologiyalar   o‘quvchilarni   hayotiy
muammolarni   hal   qilishga   tayyorlaydi.   Ularda   real   vaziyatlar   asosida   qaror
qabul   qilish,   baholash   va   tanlash   ko‘nikmasi   shakllanadi.   Aynan   shu   jihat
pedagogik   texnologiyalarning   eng   muhim   pedagogik   ahamiyatidir.   O‘quvchi 10o‘z   hayotini   anglaydi,   o‘z   yo‘lini   tanlaydi   va   ijtimoiy   vaziyatlarda   o‘zini
qanday   tutishni   o‘rganadi.   Bu   shaxsning   ijtimoiy   hayotda   muvaffaqiyatli
bo‘lishiga   zamin   yaratadi.   Shunday   qilib,   pedagogik   texnologiyalar   orqali
nafaqat   bilimli,   balki   tarbiyali,   mas’uliyatli   va   mustaqil   fikrlovchi   shaxs
kamol topadi.
Bugungi   kunda   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   (AKT)   ham
shaxs   tarbiyasida   keng   foydalanilmoqda.   Masalan,   multimediali   vositalar,
animatsiyalar,   videodarslar,   onlayn   interaktiv   mashg‘ulotlar   orqali
yoshlarning e’tiborini jalb qilish, ularni axloqiy qadriyatlar bilan tanishtirish,
hayotiy saboqlarni ko‘rsatish imkoniyati mavjud. Bu esa shaxsning ma’naviy
dunyosini   zamonaviy   vositalar   orqali   boyitishga   xizmat   qiladi.   Shu   bilan
birga, axborot texnologiyalaridan foydalanishda milliy qadriyatlar, madaniyat
va   ma’naviyat   asosida   yondashish   zarur.   Zero,   tarbiya   bu   –   faqat   axborot
emas, balki ruhiy uyg‘otish, ongli shakllanishdir.
O‘zbekiston   ta’lim   tizimida   pedagogik   texnologiyalarning   tatbiq   etilishi
davlat darajasida qo‘llab-quvvatlanmoqda. Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev
ta’kidlaganidek:  “Yangi  O‘zbekiston – bu yangi  maktab,  yangi  ta’lim, yangi
tarbiya   demakdir.”   Bu   fikr   bevosita   shaxs   tarbiyasida   yangicha,   texnologik
yondashuvlarni   joriy   etish   zaruratini   bildiradi.   Tarbiyada   samarali
texnologiyalarni   qo‘llash   nafaqat   o‘quvchini,   balki   o‘qituvchining   ham
faoliyatini   jonlantiradi,   yangicha   metodik   kompetensiyalarni   shakllantiradi.
Bu   esa   butun   ta’lim   tizimining   rivojiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.     pedagogik
texnologiyalar shaxs tarbiyasida strategik ahamiyatga ega. Ular orqali nafaqat
bilim   beriladi,   balki   tarbiyaviy   ta’sir   kuchaytiriladi,   shaxsning   ichki   dunyosi
boyitiladi, ijtimoiy tajriba orqali hayotga tayyorlanadi. Ularning asosiy o‘ziga
xos   jihati   –   tarbiyani   shunchaki   “nasihat”   yoki   “og‘zaki   ta’lim”   darajasida
emas, balki faol, interaktiv va natijador jarayonga aylantirishidir. Bu esa shaxs
kamoloti uchun muhim poydevordir.
1.3. Pedagogik texnologiyalar orqali shaxs shakllanishi 11Shaxs shakllanishi – bu insonning aqliy, axloqiy, ijtimoiy, estetik va ruhiy
jihatdan   yetuklashuvi,   o‘zini   jamiyatda   anglash,   o‘z   o‘rnini   topish,
qadriyatlarni   egallash   va   ijtimoiy   faoliyatda   ishtirok   etishga   tayyor   bo‘lish
jarayonidir.   Ushbu   jarayon   o‘z-o‘zidan   yoki   tasodifiy   emas,   balki   maqsadli,
izchil va tizimli tarbiya asosida, pedagogik vositalar va texnologiyalar orqali
shakllanadi.   Shaxs   kamolotida   pedagogik   texnologiyalarning   o‘rni   beqiyos
bo‘lib,   ular   shaxs   rivojini   ongli,   bosqichma-bosqich   va   samarali   yo‘l   bilan
boshqarishga xizmat qiladi.
Pedagogik   texnologiyalar   shaxsga   yo‘naltirilgan,   ijtimoiy   faol,   axloqiy
yetuk   va   o‘zini   boshqara   oladigan   insonni   tarbiyalash   imkoniyatini   yaratadi.
Bunda texnologiyalar faqat dars berishning texnik vositalari emas, balki shaxs
rivojini   boshqaruvchi   vosita   sifatida   qaraladi.  Ular   yordamida   o‘quvchi   yoki
tarbiyalanuvchi   o‘z   ichki   dunyosini   anglaydi,   o‘z   qobiliyatlarini   namoyon
etadi,   ijtimoiy   tajriba   orttiradi   va   hayotga   tayyorlanadi.   Masalan,   muammoli
vaziyatlar,   rolli   o‘yinlar,   hayotiy   topshiriqlar   asosida   tashkil   etilgan
mashg‘ulotlar   orqali   o‘quvchi   real   hayotdagi   muammolarga   duch   keladi   va
ularga o‘zi yechim izlaydi.
Shaxs   shakllanishida   faqat   nazariy   bilimlar   yetarli   emas.   Bugungi   ta’lim
sharoitida faqat bilim berish emas, balki uni hayotiy holatlarda qo‘llay olish,
ijtimoiy   moslashish,   qaror   qabul   qilish,   jamoada   ishlash   kabi   ko‘nikmalarni
rivojlantirish   dolzarb   hisoblanadi.   Bunday   ko‘nikmalar   aynan   pedagogik
texnologiyalar   asosida   rivojlanadi.   Masalan,   “debat”   texnologiyasi
o‘quvchilarda   tanqidiy   fikrlash,   o‘z   fikrini   asosli   himoya   qilish,   mulohaza
yuritish,   tinglash   va   murosaga   kelish   madaniyatini   shakllantiradi.   Bu   esa
nafaqat   bilim,   balki   axloqiy   va   madaniy   jihatdan   yetuk   shaxsni
shakllantirishga xizmat qiladi.
Shaxs   shakllanishi   uzluksiz   jarayondir.   U   maktabgacha   yoshdan
boshlanib,   maktab,   kasb-hunar   ta’limi,   oliy   ta’lim   va   hayotiy   tajriba
bosqichlarida   davom   etadi.   Har   bir   bosqichda   foydalaniladigan   pedagogik 12texnologiyalar   o‘ziga   xos,   moslashtirilgan   va   shaxsga   yo‘naltirilgan   bo‘lishi
kerak.   Maktabgacha   ta’limda   o‘yin   asosidagi   texnologiyalar,   boshlang‘ich
ta’limda ko‘rgazmalilik, vizual va eshitish orqali ta’sir etuvchi texnologiyalar,
o‘rta va oliy ta’limda esa muammoli ta’lim, loyiha metodi, ijodiy topshiriqlar,
mustaqil ta’lim texnologiyalari muhim ahamiyat kasb etadi.
Shaxs   kamolotida   axloqiy   tarbiya,   estetik   tarbiya,   ekologik   tarbiya,
mehnat   tarbiyasi,   ma’naviy-ruhiy   tarbiya   kabi   yo‘nalishlar   mavjud.   Har   bir
yo‘nalishda   pedagogik   texnologiyalarni   to‘g‘ri   tanlash   va   qo‘llash   natijasida
o‘quvchining   ko‘ngliga   ta’sir   etish,   uni   ezgulik  sari   yo‘naltirish,   unda   ijobiy
fazilatlarni rivojlantirish mumkin bo‘ladi. Masalan, “fishbone” yoki “klaster”
texnologiyalari   orqali   axloqiy   tushunchalar   tahlil   qilinadi,   asosiy   sabab-
oqibatlar aniqlanadi va bolalarda axloqiy tahlil qilish qobiliyati paydo bo‘ladi.
Shaxsni   shakllantirishda   eng   muhim   jihat   –   o‘z-o‘zini   anglash,   o‘ziga
baho   berish,   o‘z   imkoniyatini   bilish   va   uni   to‘g‘ri   yo‘naltira   olishdir.   Bu
ko‘nikmalarni   rivojlantirish   uchun   refleksiya   asosidagi   texnologiyalar   –
“konsepsiya kartasi”, “Venn diagrammasi”, “o‘zini tahlil qilish varaqasi” kabi
vositalar   qo‘llaniladi.   O‘quvchi   o‘z   bilimini,   faoliyatini,   munosabatini   tahlil
qiladi,   o‘zidagi   kamchilik   va   ustunliklarni   ko‘radi,   shu   asosda   o‘z   shaxsini
rivojlantirishga harakat qiladi. Bunday texnologiyalar shaxsda mustaqillik va
mas’uliyat hissini mustahkamlaydi. 4
Shaxs   shakllanishida   kommunikativ   kompetensiyalar   ham   muhim   rol
o‘ynaydi.   Bugungi   kunda   yoshlar   orasida   muloqot   qilish,   fikr   almashish,
jamoada   ishlash,   boshqalarning   fikrini   hurmat   qilish,   empatiya   kabi   ijtimoiy
fazilatlar zarur bo‘lib bormoqda. Bunday fazilatlar o‘rgatilmaydi, balki sharoit
yaratilib,   tajriba   orqali   o‘zlashtiriladi.   Bu   esa   faqat   interaktiv   va   ko‘p
tomonlama   o‘zaro   ta’sirga   asoslangan   pedagogik   texnologiyalar   yordamida
amalga   oshadi.   “Jamoaviy   loyiha”,   “munozarali   dars”,   “ijodiy   ish”   kabi
texnologiyalar orqali o‘quvchilarning muloqot madaniyati shakllanadi.
4
  Usmonova S. – Pedagogik texnologiyalar asoslari. – Toshkent: Fan va texnologiya, 2021. 13Shaxsning   shakllanishida   ota-ona,   jamiyat,   muhitning   o‘rni   katta   bo‘lsa-
da,   maktab   va   o‘qituvchi   asosiy   yo‘naltiruvchi   kuch   hisoblanadi.   O‘qituvchi
tomonidan   tanlangan   texnologiya   shaxsning   shakllanish   sifatini   belgilaydi.
To‘g‘ri   tanlangan   texnologiya   –   bu   bolaning   o‘zini   anglashga,   o‘z
imkoniyatini   namoyon   qilishga   yordam   beradigan   vositadir.   Shu   jihatdan
o‘qituvchi   nafaqat   bilim   beruvchi,   balki   tarbiyachi,   maslahatchi,
motivatsiyalovchi   va   shaxs   rivoji   yo‘lida   yo‘lboshchi   bo‘lishi   kerak.   U
texnologiyalarning   mohiyatini,  vazifasini,   natijasini   oldindan  belgilab,   ularni
maqsadli qo‘llashi kerak.
Zamonaviy   texnologiyalar   orasida   “Kichik   guruhlarda   ishlash”,
“Portfolioga   asoslangan   o‘qitish”,   “O‘yinli   metodlar”,   “Raqamli   interaktiv
vositalar”   shaxsning   rivojlanishiga   ko‘maklashuvchi   eng   qulay
yondashuvlardandir.   Ular   o‘quvchini   faollikka   undaydi,   motivatsiyasini
oshiradi,   mustaqil   qaror   qabul   qilishga   o‘rgatadi.   Ayniqsa,   o‘quvchining
faolligini   baholashda   “reytingli   baholash”,   “o‘zaro   baholash”,   “o‘z-o‘zini
baholash”   kabi   texnologiyalar   tarbiyaviy   va   psixologik   jarayonlarni
uyg‘unlashtiradi. 5
Shaxsni   shakllantirishda   milliy   qadriyatlarga   asoslangan   texnologiyalar
alohida   o‘rin   tutadi.   Masalan,   xalq   og‘zaki   ijodidan,   maqollar,   hikmatli
so‘zlar,   tarixiy   shaxslar   hayoti   asosida   tuzilgan   tarbiyaviy   mashg‘ulotlar
orqali   shaxsda   milliy   g‘urur,   vatanga   sadoqat,   ajdodlarga   hurmat   hissi
uyg‘otiladi.   Bu   texnologiyalar   orqali   shaxsda   tarixiy   ong,   madaniy   o‘zlik,
fuqarolik   pozitsiyasi   shakllanadi.   Shu   bois,   texnologiyalarni   tanlashda
ularning   milliylikka   mosligini   ham   inobatga   olish   muhimdir.     pedagogik
texnologiyalar   shaxsni   kompleks   rivojlantirish,   uni   ijtimoiy   hayotga
tayyorlash, o‘z o‘rnini topishiga yordam berish vositasidir. Bu texnologiyalar
orqali   o‘quvchida   bilim,   ko‘nikma,   axloqiy   sifatlar,   muloqot   madaniyati,
tanqidiy   fikrlash,   o‘ziga   ishonch,   mustaqil   fikr   yuritish,   ijtimoiy   faollik   va
5
  Usmonova S. – Pedagogik texnologiyalar asoslari. – Toshkent: Fan va texnologiya, 2021. 14mas’uliyat hissi shakllanadi. Shaxs shakllanishi, demak, texnologiyalar orqali
harakatga   aylangan   tarbiya   jarayonidir.   Pedagogik   texnologiyalar   shaxsni
shakllantiruvchi “asosiy mexanizm” sifatida ta’lim va tarbiya integratsiyasini
ta’minlaydi.
I bob bo‘yicha xulosa
Shaxs   tarbiyasi   har   qanday   jamiyat   taraqqiyotining   asosiy   poydevoridir.
Ushbu   bobda   shaxs   tarbiyasining   mohiyati,   uning   pedagogik   asoslari   va   bu
jarayonda   pedagogik   texnologiyalarning   tutgan   o‘rni   chuqur   tahlil   qilindi.
Tarbiya   jarayoni   nafaqat   ma’naviy,   balki   ijtimoiy,   ruhiy   va   intellektual
rivojlanish   vositasi   ekanligi   ta’kidlandi.   Ayniqsa,   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalar   shaxsni   har   tomonlama   rivojlantirishda,   unga   ijtimoiy   tajriba
va   axloqiy   qarorlar   qabul   qilish   qobiliyatini   singdirishda   muhim   vositaga
aylangani   aniqlandi.   Texnologiyalar   orqali   o‘quvchi   passiv   emas,   balki   faol
ishtirokchiga   aylanadi.   Shunday   qilib,   bu   bobdan   chiqadigan   xulosa   shuki   –
shaxsning shakllanishi tasodifiy emas, balki maqsadli, texnologik asoslangan
pedagogik   jarayon   orqali   yuzaga   chiqadi.   Har   bir   pedagog   zamon   bilan
hamnafas bo‘lishi, zamonaviy metodlarni puxta egallab, tarbiyada amaliyotga
tadbiq etishi zarur. Tarbiya – bu faqat so‘z bilan emas, balki ongli ta’sir bilan,
texnologik   yondashuv   bilan   shakllanadigan   murakkab,   ammo   zaruriy
jarayondir. 15II BOB. Shaxs tarbiyasida pedagogik texnologiyalarning amaliy
qo‘llanilishi
 2.1. Shaxs tarbiyasida zamonaviy pedagogik texnologiyalarni qo‘llash
tajribalari
Bugungi kunda ta’lim tizimining asosiy vazifalaridan biri – bilim berish bilan
birga   shaxsni   har   tomonlama   yetuk   inson   qilib   tarbiyalashdir.   Ayniqsa,
ijtimoiy,   axloqiy,   ma’naviy   va   fuqarolik   sifatlarining   rivojlanishi   zamonaviy
pedagogik   texnologiyalar   yordamida   tashkil   etilayotgan   tarbiyaviy   faoliyat
orqali kuchayadi. Amaliy tajribalar shuni ko‘rsatadiki, texnologiyalar asosida
olib   borilgan   tarbiya   an’anaviy   usullarga   nisbatan   ko‘proq   natija   beradi.
Sababi,   bu   texnologiyalar   o‘quvchining   faolligini   oshiradi,   uni   mustaqil
fikrlashga,   tanqidiy   yondashishga,   o‘z   fikrini   asoslashga   o‘rgatadi.   Shaxs
tarbiyasini   texnologiyalar   orqali   tashkil   etish   tajribasi   hozirda   nafaqat
umumta’lim  maktablarida, balki  kollej, texnikum, oliy ta’lim  muassasalarida
ham keng ommalashmoqda. 6
Maktab   amaliyotida   shaxs   tarbiyasi   yo‘nalishida   qo‘llanilayotgan   asosiy
texnologiyalardan   biri   bu   –   interfaol   metodlardir.   Jumladan,   “Aqliy   hujum”,
“Klaster”,   “Insert”,   “Debat”,   “Fishbone”   kabi   texnologiyalar   orqali
o‘quvchilar   faqat   tayyor   axborotni   eslab   qolmasdan,   balki   fikrlaydi,   tahlil
qiladi,   bahslasha   oladi.   Masalan,   axloqiy   tarbiya   soatlarida   “Insert”
texnologiyasi   orqali   o‘quvchilardan   o‘qigan   matnidan   chiqargan   xulosalari,
o‘z   fikrlari   va   savollarini   yozib   borish   so‘raladi.   Bu   esa   ularda   tanqidiy
fikrlash,   ijtimoiy   hodisalarga   munosabat   bildirish,   o‘z   pozitsiyasini
shakllantirish ko‘nikmalarini rivojlantiradi. 7
6
  Xasanboyeva M. – Tarbiya jarayonida interfaol usullarni qo‘llash. – Toshkent: Ilm Ziyo, 
2022.
7
  Aminova N. – Zamonaviy ta’limda shaxsga yo‘naltirilgan yondashuv. – Nukus: Bilim, 
2020. 16Shaxs tarbiyasida qo‘llaniladigan zamonaviy pedagogik texnologiyalar
Texnologiya nomi Tarbiya jarayonidagi roli
Aqliy   hujum
(Brainstorming) O‘quvchilarning   mustaqil   fikrlashini   rivojlantiradi,
axloqiy mavzularda tezkor g‘oya bildirishga o‘rgatadi.
Klaster texnologiyasi Axloqiy tushunchalar, qadriyatlar orasidagi bog‘liqlikni
topish, shaxsiy xulosa chiqarish imkonini beradi.
Insert texnologiyasi Matnli   axloqiy   ma’lumotni   o‘qib,   unga   shaxsiy
munosabat bildirish, fikrni tahlil qilishni o‘rgatadi.
Debat   (munozara)
texnologiyasi Ijtimoiy va axloqiy masalalarda bahs yuritish, murosaga
kelish, fikrni asosli himoya qilishni rivojlantiradi.
Fishbone
(tuxumchalik
sxemasi) Muammolarni sabab-oqibat asosida tahlil qilish, axloqiy
masalalarning yechimini topishga yo‘naltiradi.
Loyiha   asosida
o‘qitish Shaxsiy   va   jamoaviy   javobgarlikni   shakllantiradi,
hayotiy masalalarda faol ishtirokni ta’minlaydi.
Rolli o‘yinlar O‘quvchilarga   turli   ijtimoiy   rollarni   sinab   ko‘rish
imkonini   beradi:   ota,   ona,   do‘st,   rahbar,   hal   qiluvchi
shaxs.
Trening
texnologiyalari Jamoada   ishlash,   muloqot,   o‘zini   anglash,   empatiya,
o‘zini   nazorat   qilish   kabi   shaxsiy   fazilatlarni
rivojlantiradi.
Venn diagrammasi Axloqiy   tushunchalar   yoki   vaziyatlarni   taqqoslash   va
umumlashtirish   orqali   shaxsiy   xulosaga   kelishga
yordam beradi.
Case-study   (vaziyatli
tahlil) Hayotiy   ijtimoiy   vaziyatlarda   qanday   yo‘l   tutish
kerakligini   tahlil   qilish   orqali   axloqiy   qaror   chiqarish
ko‘nikmasini hosil qiladi.
AKT texnologiyalari Tarbiyani   interaktiv   va   qiziqarli   usulda   yetkazish, 17shaxsda   ma’naviy   tushunchalarni   jonlantirishga   xizmat
qiladi.
Yana   bir   keng   tarqalgan   tajriba   –   bu   loyihaviy   metodlar   asosida   tashkil
etiladigan   tarbiyaviy   tadbirlardir.   Misol   uchun,   “Men   va   mening   oilam”
mavzusidagi loyiha orqali o‘quvchilar o‘z oilasi, qadriyatlari, ajdodlari haqida
ma’lumot   to‘plashadi,   taqdimotlar   tayyorlashadi.   Bu   jarayonda   nafaqat
axborot   yig‘iladi,   balki   shaxsda   oilaparvarlik,   ajdodlarga   hurmat,   ijtimoiy
qadriyatlarni   asrash   hissi   shakllanadi.   Shu   bilan   birga,   “Atrof-muhitga
e’tibor”, “Biz kelajakka mas’ulmiz” kabi loyihalar orqali ekologik madaniyat,
fuqarolik mas’uliyat kabi fazilatlar tarbiyalanadi.
Tarbiya   jarayonida   keng   qo‘llanilayotgan   texnologiyalardan   yana   biri   –   bu
rolli o‘yinlar. Ushbu texnologiya orqali o‘quvchilar turli ijtimoiy vaziyatlarga
mos   rollarni   bajarib,   real   hayotga   yaqin   tajribani   orttiradilar.   Masalan,
“Do‘stlik nima?”, “Adolatli bo‘lish osonmi?” kabi mavzularda o‘tkaziladigan
rolli   o‘yinlar   shaxsda   empatiya,   murosaga   kelish,   boshqalar   nuqtai   nazarini
tushunish ko‘nikmalarini rivojlantiradi. Bu esa yoshlarning jamiyatga ijtimoiy
moslashishini osonlashtiradi.
Zamonaviy ta’lim muassasalarida  shaxs tarbiyasini  qo‘llab-quvvatlash uchun
AKT   (axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari)   keng   tatbiq   etilmoqda.
Masalan, tarbiyaviy videoroliklar, animatsion materiallar, elektron darsliklar,
onlayn viktorinalar orqali o‘quvchilarning e’tiborini jalb qilish, ularning ichki
dunyosiga   ta’sir   ko‘rsatish   imkoniyati   oshadi.   Ayniqsa,   axloqiy   mavzularni
bolalar   uchun   qulay   va   tushunarli   vositalar   yordamida   tushuntirish   ko‘proq
samaradorlik beradi. Bu texnologiyalar yordamida o‘quvchilar individual yoki
guruhda ishlashadi, fikr almashadilar, mustaqil qaror chiqaradilar.
Tajriba   shuni   ko‘rsatadiki,   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   yordamida
tashkil   etilgan   tarbiyaviy   faoliyatda   o‘quvchilar   o‘zlarini   erkin   his   qiladilar,
o‘z   fikrini   ochiq   aytishga   odatlanadilar,   o‘z   ustida   ishlashni   o‘rganadilar. 18Ayniqsa,  tarbiyaviy mashg‘ulotlarda bolalarni   fikrlatishga,  savol   berishga  va
tahlil qilishga undovchi metodlar ularning shaxsiy rivojlanishiga kuchli ta’sir
ko‘rsatadi. Bu esa tarbiya samaradorligini oshiradi.
Shaxs   tarbiyasida   qo‘llanilayotgan   texnologiyalar   ichida   muammoli   o‘qitish
metodi   ham   muhim   o‘rin   tutadi.   Bu   metod   asosida   o‘quvchilarga   axloqiy,
hayotiy masalalar  bo‘yicha savollar beriladi va ular javob topishga undaladi.
Bu   jarayon   ularni   mustaqil   fikrlashga,   ijtimoiy   vaziyatlarni   baholashga   va
ongli qaror qabul qilishga o‘rgatadi. Muammoli yondashuv orqali bola “nima
uchun?”,   “qanday   qilib?”,   “nimaga   asoslanib?”   kabi   savollar   bilan   fikr
yuritishga odatlanadi.
Amaliy   tajribalar   ko‘rsatadiki,   shaxs   tarbiyasida   pedagogik   texnologiyalarni
tatbiq   etish   o‘quvchilar   o‘rtasida   ijtimoiy   munosabatlarni   yaxshilaydi,
guruhda   ishlash   madaniyatini   shakllantiradi,   empatiya,   hurmat,   birdamlik,
mas’uliyat   kabi   fazilatlarni   rivojlantiradi.   Bularning   barchasi   tarbiyaning
asosiy   maqsadi   bo‘lgan   yetuk,   axloqiy   barkamol,   ijtimoiy   faol   shaxsni
shakllantirishga xizmat qiladi. 8
Bugungi kunda nafaqat maktablarda, balki maktabdan tashqari muassasalarda
–   bolalar   markazlari,   oromgohlar,   yoshlar   klublarida   ham   pedagogik
texnologiyalar   asosida   tarbiyaviy   faoliyatlar   yo‘lga   qo‘yilmoqda.   Ushbu
amaliy   ishlar   yoshlarni   ijtimoiy   faol,   tashabbuskor,   vatanparvar   bo‘lishga
yo‘naltiradi.   Har   bir   texnologiya   o‘zining   afzalliklari   bilan   ajralib   turadi.
Muhimi   –   o‘qituvchi   va   tarbiyachi   bu   texnologiyalarni   to‘g‘ri   tanlab,
o‘quvchilarning   yoshi,   ehtiyoji   va   darajasiga   mos   tarzda   qo‘llay   bilishidir.
shaxs   tarbiyasida   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   qo‘llash   amaliyoti
o‘z   samarasini   bermoqda.   Ular   orqali   nafaqat   bilim,   balki   tarbiya,   axloq,
ijtimoiy   tajriba,   mas’uliyat   hissi   shakllanmoqda.   Har   bir   o‘qituvchi   va
tarbiyachi texnologiyalarni ongli va maqsadli qo‘llasa, u holda ta’lim-tarbiya
8
  Selevko G.K. – Sovremennye obrazovatelnye texnologii. – Moskva: Narodnoe 
obrazovanie, 2005. 19jarayoni   yanada   samarali   va   natijali   bo‘ladi.   Pedagogik   texnologiyalar   bu
borada shunchaki vosita emas, balki shaxsni shakllantiruvchi kuchli omildir.
2.2. Tarbiya jarayonida axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan
foydalanish
Zamonaviy   dunyoda   texnologiyalar   hayotimizning   barcha   sohalariga   chuqur
kirib kelmoqda. Ayniqsa, ta’lim va tarbiya sohasida axborot-kommunikatsiya
texnologiyalari   (AKT)   muhim   rol   o‘ynayapti.   Tarbiya   jarayoni   –   bu   faqat
og‘zaki targ‘ibot emas, balki yoshlarning ongiga, qalbiga va e’tiqodiga ta’sir
etuvchi,   hayotga   tayyorlovchi   murakkab   psixologik-pedagogik   tizimdir.   Bu
tizimni   samarali   tashkil   etishda   zamonaviy   AKT   vositalaridan   foydalanish
dolzarb   masalaga   aylanmoqda.   Chunki   bugungi   o‘quvchilar   raqamli   dunyo
bilan chambarchas bog‘langan avloddir.
Axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   –   bu   kompyuter,   planshet,   mobil
telefon,   internet,   taqdimot   dasturlari,   interaktiv   doska,   elektron   darsliklar,
videodarslar   va   boshqa   raqamli   vositalar   majmuasidir.   Ushbu   texnologiyalar
yordamida nafaqat o‘quv materiallari, balki axloqiy, ma’naviy, estetik tarbiya
uchun   mo‘ljallangan   resurslar   ham   o‘quvchilarga   yetkaziladi.   Bu
vositalarning   afzalligi   shundaki,   ular   o‘quvchini   jalb   etadi,   ko‘rish,   eshitish,
tahlil   qilish   orqali   tarbiyaviy   ta’sir   kuchini   oshiradi.   Masalan,   animatsion
videoroliklar yordamida insonparvarlik, do‘stlik, vatanparvarlik, halollik kabi
fazilatlarni o‘quvchiga sodda, lekin chuqur mazmunda yetkazish mumkin.
Tarbiya   jarayonida   AKTdan   foydalanish,   birinchi   navbatda,   o‘quvchi
e’tiborini   jalb   qilish,   uni   faollashtirish,   mavzuga   qiziqtirish   vositasidir.
Ma’lumki,   zamonaviy   o‘quvchi   og‘zaki   ma’ruzalarni   tinglashga   kamroq
qiziqadi.   Ular   uchun   tasvirli,   harakatli,   ovozli   axborot   samaraliroq   ta’sir
qiladi.   Shu   sababli,   o‘qituvchi   yoki   tarbiyachi   tarbiyaviy   mashg‘ulotlarda
multimediali vositalardan – slaydlar, videolar, interaktiv topshiriqlar, elektron
testlar kabi  vositalardan foydalanishi  tavsiya etiladi. Bu metod orqali bolalar 20tarbiya   mavzusini   nafaqat   tinglaydi,   balki   uni   tasavvur   qiladi,   his   qiladi   va
baholaydi.
Misol uchun, axloqiy tarbiya darsida “Halollik – eng katta boylik” mavzusida
qisqa metrajli video tomosha qilish, so‘ngra ushbu voqeani muhokama qilish
orqali o‘quvchilarda mustahkam ijtimoiy qarashlar shakllanishi mumkin. Shu
bilan   birga,   o‘quvchilarni   mustaqil   fikrlashga   o‘rgatish,   o‘z   pozitsiyasini
bildirish,   bahs   qilish   va   xulosa   chiqarishga   yo‘naltirish   mumkin.   Bu   orqali
shaxs tarbiyasi  faqat passiv  qabul  qilish emas,  balki  faol fikrlash va hayotga
tatbiq qilish bosqichiga ko‘tariladi. 9
AKT   yordamida   tarbiyaviy   o‘yinlar   tashkil   qilish   ham   juda   samarali
usullardan biridir. Masalan, axloqiy qadriyatlarga oid “Kim tez, kim to‘g‘ri?”,
“To‘g‘risi qaysi?”, “Sen bo‘lsang qanday qilarding?” kabi onlayn viktorinalar
orqali   o‘quvchilarning   axloqiy   qarashlarini   mustahkamlash   mumkin.   Bu
o‘yinlar orqali shaxsda tanlov qilish, muqobil fikrlar orasidan to‘g‘risini ajrata
olish,   fikrni   asoslash   kabi   ko‘nikmalar   rivojlanadi.   Eng   muhimi,   bu   jarayon
bolalarga qiziqarli, zamonaviy va yodda qolarli bo‘ladi.
AKT   vositalari   tarbiyaviy   jarayonning   metodik   jihatlarini   ham   boyitadi.
Internetdagi   turli   platformalar   –   YouTube,   EduPage,   Moodle,   Google
Classroom,   Telegram   kanallari   orqali   ma’naviy-ma’rifiy   videolar,   hikoyalar,
maqolalar,   elektron   kitoblar,   tarbiyaviy   topshiriqlar   tarqatilishi   mumkin.
O‘quvchilar   esa   ularga   mustaqil   kirib,   kerakli   axborotni   o‘zlashtiradi.
Shuningdek,  ota-onalar   bilan   ham   hamkorlikda  onlayn   muloqotlar   o‘tkazish,
tarbiyaviy   maslahatlar   berish,   farzandlari   tarbiyasi   bo‘yicha   fikr   almashish
imkoniyati tug‘iladi.
Shaxs   tarbiyasida   AKTdan   foydalanishning   yana   bir   muhim   jihati   –   vizual
ta’sir   orqali   ongni   shakllantirishdir.   Masalan,   “Qahramonlik”,   “Adolat”,
“Mehr”,   “Vatanparvarlik”,   “Do‘stlik”   kabi   mavzular   asosida   tayyorlangan
9
  Shodmonov N. – Axborot-kommunikatsiya texnologiyalari va ta’lim. – Toshkent: O‘zMU
nashriyoti, 2021. 21taqdimotlar, video tarjimalar, infografikalar o‘quvchida ijobiy his-tuyg‘ularni
uyg‘otadi.   Bu   orqali   tarbiyaviy   ta’sir   bevosita   qalbga,   ongga   yo‘naltiriladi.
Ayniqsa,   bolalar   psixologiyasida   his   qilish   va   ko‘rish   orqali   o‘zlashtirish
kuchliroq   bo‘lishi   ilmiy   jihatdan   isbotlangan.   Shu   sababli,   AKT   vositalari   –
pedagogning tarbiyaviy arsenalida kuchli vosita sifatida xizmat qilmoqda.
Raqamli   texnologiyalar   orqali   tashkil   etilgan   tarbiya   jarayonida   shaxs
faollashadi, motivatsiyasi ortadi, axloqiy qarorlar qabul qilishga tayyorlanadi.
Shu   bilan   birga,   zamonaviy   texnologiyalar   yordamida   shaxsda   mas’uliyat,
tartiblilik,   vaqtni   rejalashtirish,   o‘zini   nazorat   qilish,   o‘z   ustida   ishlash   kabi
fazilatlar ham rivojlanadi. Masalan, Telegram orqali yuborilgan topshiriqlarni
belgilangan   vaqtda   bajarish,   elektron   portfolioga   o‘z   ishlarini   yuklash   orqali
o‘quvchi o‘z faoliyatini tartibga solishni o‘rganadi.
Shuningdek,   pandemiya   sharoitida   shakllangan   masofaviy   ta’lim   tajribasi
AKTning   tarbiya   jarayonida   ham   samarali   qo‘llanilishi   mumkinligini
ko‘rsatdi. Onlayn suhbatlar, tarbiyaviy webinarlari, Zoom  yoki  Google Meet
orqali o‘tkaziladigan sinfdan tashqari mashg‘ulotlar o‘quvchilar bilan aloqani
saqlab turish, ularni tarbiyaviy faoliyatga jalb etishda muhim vosita bo‘ldi. Bu
usul hozirda ham foydalanilmoqda va shaxsiy muloqotni yo‘qotmagan holda
virtual tarzda tarbiya berish imkonini yaratmoqda.
Shu   bilan   birga,   shaxsiy   bloglar,   elektron   kundaliklar,   ijtimoiy   tarmoqlar
orqali   ham   tarbiyaviy   ishlarni   tashkil   etish   tajribalari   ortib   bormoqda.
O‘qituvchining   Telegram   kanali   yoki   Instagram   sahifasi   orqali   haftalik
tarbiyaviy   hikmatlar,   savol-javoblar,   o‘quvchilarning   ijodiy   ishlari   e’lon
qilinishi   o‘quvchilarni   rag‘batlantiradi,   o‘z   fikrini   baham   ko‘rishga   undaydi.
Bu   esa   ularning   ijtimoiy   faolligini   oshiradi   va   shaxsiy   rivojlanishiga   xizmat
qiladi.   Shu   bois,   zamonaviy   AKT   vositalarini   tarbiya   jarayonida   ongli,
rejalashtirilgan,   yosh   xususiyatlariga   moslashtirilgan   tarzda   qo‘llash   har   bir
pedagogning muhim vazifasidir. Texnologiya o‘z-o‘zidan maqsad emas, balki
vosita ekani unutmaslik lozim. Tarbiyada texnologiyalar shunchaki namoyish 22emas,   balki   shaxs   qalbiga   yo‘l   topish,   ongini   uyg‘otish,   axloqiy   qarashlarini
shakllantirish vositasi bo‘lishi kerak.    tarbiya jarayonida AKTdan foydalanish
–   bu   nafaqat   yangilik,   balki   pedagogik   ehtiyojdir.   U   nafaqat   o‘qituvchi   va
o‘quvchi o‘rtasidagi muloqotni jonlantiradi, balki shaxsning ma’naviy rivojini
ham quvvatlaydi. Axborot-kommunikatsiya texnologiyalari yordamida tashkil
etilgan   tarbiyaviy   faoliyat   har   tomonlama   samarali   bo‘lib,   yangi   avlodni
raqamli   madaniyat,   axloqiy   ong   va   ijtimoiy   faollik   asosida   shakllantirishda
beqiyos imkoniyatlarni yaratadi.
2.3.   Shaxs   tarbiyasida   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanishning
istiqbollari
Bugungi   tezkor   o‘zgarayotgan   zamon   sharoitida   tarbiya   jarayoni   ham
yangilanishni,   yangicha   yondashuvlarni   talab   qilmoqda.   Bu   jarayonda
pedagogik   texnologiyalar   shaxsni   shakllantirishda   asosiy   vositaga   aylangan.
Tarbiya texnologiyalarini kelajakda yanada rivojlantirish va takomillashtirish
o‘quvchi   shaxsining   har   tomonlama   kamol   topishida   muhim   ahamiyat   kasb
etadi.   Chunki   shaxsda   faqat   bilim   emas,   balki   mustaqil   fikr,   ijtimoiy   ong,
axloqiy   qarorlar   qabul   qilish   qobiliyati,   kommunikativ   salohiyat,   madaniyat
va mas’uliyat singari sifatlar zamonaviy tarbiya vositalari orqali shakllanadi.
Istiqbolda pedagogik texnologiyalarning shaxs tarbiyasida qo‘llanishi yanada
interaktiv,   raqamli   va   individual   yondashuvga   asoslanishi   kutilmoqda.   Eng
avvalo,   sun’iy   intellekt   (AI)   yordamida   individual   shaxs   tarbiyasini
boshqarish, raqamli kuzatuv va baholash tizimlari orqali o‘quvchining axloqiy
va   ijtimoiy   rivojini   real   vaqt   rejimida   monitoring   qilish   imkoniyati   yuzaga
kelmoqda.   Masalan,   shaxs   tarbiyasining   ma’lum   mezonlari   asosida   elektron
portfoliolar,   psixologik   testlar,   muomala   monitoringi   kabi   vositalar   orqali
o‘quvchining tarbiyaviy holati doimiy kuzatilib boriladi.
Shuningdek,   tarbiya   jarayoniga   virtual   haqiqat   (VR),   kengaytirilgan   haqiqat
(AR)   texnologiyalarini   tatbiq   etish   orqali   o‘quvchining   tarbiya   obyektlariga
to‘g‘ridan-to‘g‘ri   yaqinlashtirish,   empatiya,   anglash,   qadriyatni   chuqur   his 23qilish   imkoniyati   yuzaga   keladi.   Misol   uchun,   VR   texnologiyasi   orqali
“Mehnat   qadri”,   “Vatanparvarlik”,   “Adolatli   jamiyat”   kabi   mavzularda
stsenariyli   muhitlar   yaratiladi.   O‘quvchi   o‘sha   muhitda   o‘zini   his   qiladi,
tanlov   qiladi,   xulosa   chiqaradi.   Bu   esa   uni   faqat   bilim   emas,   balki   ongli
ijtimoiy hayot ishtirokchisiga aylantiradi.
Bundan   tashqari,   istiqbolda   blokcheyn   texnologiyalari   asosida   tarbiya
bo‘yicha o‘quvchi faoliyatining tarixiy jarayonini xavfsiz saqlash va baholash
imkoniyati paydo bo‘ladi. Bu usul orqali har bir bolaning tarbiyaviy faoliyati,
ishtiroklari, natijalari va rivojlanish bosqichlari  shaffof raqamli  tizimda qayd
etilib   boriladi.   Bu   esa   o‘qituvchi,   psixolog,   ota-ona   va   jamiyat   o‘rtasidagi
tarbiyaviy hamkorlikni mustahkamlashga xizmat qiladi.
Tarbiya   texnologiyalarining   yana   bir   istiqbolli   yo‘nalishi   –   emotsional
intellekt   (EQ)   asosida   texnologiyalarni   ishlab   chiqishdir.   Yaqin   yillarda
tarbiyaviy mashg‘ulotlar aynan o‘quvchilarning hissiy holatini hisobga olgan
holda tashkil etiladi. Bunda maxsus raqamli vositalar (masalan, hissiy javobni
o‘lchovchi   dasturlar)   orqali   o‘quvchining   ruhiy-axloqiy   holati   aniqlanadi   va
shunga   mos   tarbiyaviy   yo‘nalish   tanlanadi.   Bu   shaxs   tarbiyasini   to‘liq
individuallashtirish va samaradorlikni oshirishga xizmat qiladi.
Istiqbolda   pedagogik   robotlar   ham   tarbiyaviy   jarayonlarda   ishtirok   etishi
mumkin.   Masalan,   kichik   yoshdagi   bolalarga   axloqiy   hikoyalar   aytib
beradigan,   savol-javob   qiladigan,   emotsional   aloqa   o‘rnata   oladigan   robot-
assistentlar   yaratilmoqda.   Bu   texnologiyalar   inson   o‘rnini   bosmaydi,   balki
o‘qituvchiga   yordamchi   sifatida   xizmat   qiladi.   Ular   yordamida   bolalarning
tarbiyaviy   faoliyatga   qiziqishi   ortadi,   interaktivlik   kuchayadi   va   individual
yondashuv ta’minlanadi.
Yana   bir   istiqbolli   yo‘nalish   bu   –   mobil   ilovalar   asosida   shaxsiy   tarbiya
platformalarini   ishlab   chiqishdir.   Masalan,   “Axloq   maktabi”,   “Yaxshi   ishlar
daftarim”, “Oila qadriyatlari” kabi ilovalar orqali o‘quvchilar har kuni kichik
topshiriqlarni   bajaradi,   o‘zini   baholaydi,   oilaviy   qadriyatlarni 24mustahkamlaydi,   ijtimoiy   loyihalarda   ishtirok   etadi.   Bunday   texnologiyalar
o‘quvchini faol tarbiyalovchi subyektga aylantiradi.
Kelgusida   xalq   pedagogikasiga   asoslangan   sun’iy   intellekt   tizimlari   ishlab
chiqilishi   mumkin.   Bu   tizimlar   milliy   qadriyatlar,   urf-odatlar,   maqollar,
dostonlar   asosida   bola   bilan   muloqot   qiladi,   tarbiyaviy   maslahatlarga
yo‘naltiradi. Natijada, texnologiyalar zamonaviy bo‘lsa-da, ularning ma’naviy
negizi   milliy   qadriyatlar   asosida   shakllanadi.   Bu   shaxsda   milliylik,
vatanparvarlik, o‘zligiga hurmat tuyg‘ularini uyg‘otishga xizmat qiladi.
Boshqa bir muhim istiqbol bu – ota-onalar bilan onlayn pedagogik hamkorlik
texnologiyalarini   kengaytirishdir.   Maxsus   platformalarda   ota-onalarga
farzandlarining   tarbiyaviy   holati,   axloqiy   rivoji,   ijtimoiy   moslashuvi,
emotsional   muvozanati   haqida   raqamli   hisobotlar   taqdim   etiladi.   Bu   orqali
ota-onalar   o‘z   farzandining   tarbiyaviy   jarayonida   faol   ishtirokchi   bo‘lish
imkoniyatiga   ega   bo‘ladi.   Tarbiya   endi   faqat   maktabda   emas,   balki   uydan
turib ham texnologiyalar yordamida boshqariladi. 10
Istiqboldagi   yondashuvlardan   yana   biri   –   interaktiv   videomashg‘ulotlar
asosida   ijtimoiy-axloqiy   simulyatsiyalar   tashkil   etishdir.   Bu   mashg‘ulotlarda
o‘quvchi   real   hayotdagi   vaziyatlarga   duch   keladi,   tanlov   qiladi,   natijalarni
ko‘radi. Bu orqali u axloqiy qaror chiqarishni  o‘rganadi. Masalan, “O‘g‘rilik
qildingmi?”,   “Do‘stini   xiyonat   qilayaptimi?”,   “Adolatli   bo‘ldingmi?”   kabi
sahnalashtirilgan muammolar orqali o‘quvchi real hayotga tayyorlanadi.
Shuningdek,   tarbiya   texnologiyalarining   kelajagi   inklyuzivlik   tamoyiliga
asoslanishi  ham dolzarb. Har bir bola – nogironligi  bo‘lsin, ehtiyojli  oiladan
bo‘lsin, farqi yo‘q – raqamli tarbiya texnologiyalaridan erkin foydalana olishi
kerak.   Shu   sababli,   texnologiyalarni   loyihalashda   har   xil   ehtiyojlarga   mos
variantlar  yaratiladi. Bunda “tarbiya – hamma uchun” prinsipiga qat’iy amal
qilinadi.   pedagogik   texnologiyalarning   shaxs   tarbiyasida   qo‘llanilishi   faqat
hozirgi   ehtiyoj   emas,   balki   istiqbolli   rivojlanish   yo‘nalishidir.   Kelgusida
10
  Karimov S. – Shaxs taraqqiyotida pedagogik texnologiyalarning o‘rni. – Andijon, 2020. 25texnologiyalar   orqali   inson   qalbiga   chuqurroq   kirish,   shaxsiy   fazilatlarni
chuqurroq   tahlil   qilish,   aniq   natijadorlikka   erishish   mumkin   bo‘ladi.   Eng
muhimi   –   texnologiya   insoniylikdan   ustun   bo‘lmasligi,   balki   insoniylikni
mustahkamlovchi vosita sifatida ishlatilishi zarur.
 
II BOB bo‘yicha    xulosa  
Shaxs tarbiyasida  pedagogik texnologiyalarning amaliy qo‘llanilishi  bugungi
ta’limning   eng   dolzarb   yo‘nalishlaridan   biridir.   Ushbu   bobda   zamonaviy
metodlar,   interfaol   usullar   va   axborot   texnologiyalari   orqali   shaxsni
shakllantirish   tajribalari   keng   yoritildi.   Tajriba   shuni   ko‘rsatadiki,
texnologiyalar   orqali   o‘quvchilar   faollashadi,   mustaqil   fikrlaydi,   jamiyatga
tayyorlanadi.   Ayniqsa,   videoroliklar,   interaktiv   topshiriqlar,   onlayn   loyihalar
tarbiyaviy ta’sirni kuchaytiradi. Kelgusida esa sun’iy intellekt, mobil ilovalar,
VR vositalari bilan tarbiya yangi bosqichga ko‘tarilishi kutilmoqda. Muhimi,
bu texnologiyalar shaxsga yo‘naltirilgan, inson qalbiga yetib boradigan vosita
sifatida xizmat qilishi kerak. 26 Xulosa
Shaxs   tarbiyasi   –   har   qanday   jamiyat   taraqqiyotining   negizi   bo‘lib,   har   bir
insonning ma’naviy, axloqiy va ijtimoiy jihatdan yetuk bo‘lib shakllanishida
hal   qiluvchi   o‘rin   tutadi.   Ushbu   kurs   ishida   aynan   shaxs   tarbiyasini   tashkil
etishda   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarning   ahamiyati,   ularning   amaliy
imkoniyatlari   va   istiqbollari   keng   ko‘lamda   yoritildi.   Bugungi   tez
o‘zgarayotgan   raqamli   dunyoda   an’anaviy   tarbiya   metodlari   bilan   cheklanib
qolmasdan,   zamonaviy   interfaol   usullar,   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalari,   loyiha   asosida   o‘qitish,   muammoli   vaziyatlarni   tahlil   qilish,
trening   va   rolli   o‘yinlar   kabi   texnologiyalar   orqali   o‘quvchining   shaxsiy
rivojiga ta’sir qilish mumkinligi isbotlandi.
Shaxs   tarbiyasida   pedagogik   texnologiyalar   faqat   yordamchi   emas,   balki
boshqaruvchi   vosita   sifatida   maydonga   chiqmoqda.   Bu   texnologiyalar   orqali
bola   faqat   bilim   emas,   balki   qadriyatlarni   his   qiladigan,   ularni   anglaydigan,
hayotda   qo‘llay   oladigan   ijtimoiy   mavjudot   sifatida   shakllanadi.   Ayniqsa,
o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlashi,   qaror   qabul   qilishi,   ijtimoiy   faolligi,
axloqiy   qarashlari   zamonaviy   yondashuvlar   orqali   rivojlanadi.   Tajriba   shuni
ko‘rsatmoqdaki,   texnologiyalar   bilan   uyg‘unlashtirilgan   tarbiya   an’anaviy
yondashuvlardan samaraliroq va chuqurroq ta’sir ko‘rsatadi.
Kelajakda   esa   sun’iy   intellekt,   raqamli   monitoring,   shaxsiy   tarbiya   ilovalari,
virtual haqiqat vositalari orqali tarbiya jarayoni yanada mukammal tus oladi.
Muhimi,   bu   texnologiyalar   insoniylikdan   ustun   bo‘lmay,   aksincha   uni
rivojlantirishga   xizmat   qilishi   kerak.   Pedagogik   texnologiyalarni   maqsadga
muvofiq, ongli va shaxsga yo‘naltirilgan tarzda qo‘llash – biz tarbiyalayotgan
avlodni   barkamol,   axloqiy   barqaror,   vatanparvar   va   ijtimoiy   mas’uliyatli
inson bo‘lib voyaga yetkazishning kalitidir. 27Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.   Mirziyoyevning   “Yangi
O‘zbekiston strategiyasi” asari. – 2021.
2) “2022–2026   yillarga   mo‘ljallangan   Yangi   O‘zbekistonning   taraqqiyot
strategiyasi   to‘g‘risida”gi   Prezident   Farmoni,   PF–60-son,   2022-yil   28-
yanvar.
3) “Ta’lim   sifatini   oshirish   va   o‘qituvchining   maqomini   yuksaltirish
to‘g‘risida”gi Prezident qarori, PQ–4310-son, 2019-yil 25-aprel.
4) “Raqamli   ta’lim   texnologiyalarini   joriy   etish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi Prezident qarori, PQ–4884-son, 2020-yil 6-noyabr.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020-yil   24-yanvardagi   Oliy
Majlisga Murojaatnomasi //  president.uz
6) Yo‘ldoshev   Q.   –   Pedagogik   texnologiyalar   nazariyasi   va   amaliyoti.   –
Toshkent: O‘qituvchi, 2018.
7) Qodirov   B.   –   Shaxs   tarbiyasi   va   uni   takomillashtirish   yo‘llari.   –
Samarqand: Zarafshon, 2019.
8) Usmonova   S.   –   Pedagogik   texnologiyalar   asoslari.   –   Toshkent:   Fan   va
texnologiya, 2021.
9) Aminova   N.   –   Zamonaviy   ta’limda   shaxsga   yo‘naltirilgan   yondashuv.   –
Nukus: Bilim, 2020.
10) Xasanboyeva   M.   –   Tarbiya   jarayonida   interfaol   usullarni   qo‘llash.   –
Toshkent: Ilm Ziyo, 2022.
11) Selevko   G.K.   –   Sovremennye   obrazovatelnye   texnologii.   –   Moskva:
Narodnoe obrazovanie, 2005.
12) Turg‘unboyeva A. – Kasbiy pedagogikaga kirish. – Toshkent: Fan, 2017.
13) Shodmonov   N.   –   Axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   va   ta’lim.   –
Toshkent: O‘zMU nashriyoti, 2021.
14) Alimov A. – Ma’naviy tarbiya asoslari. – Farg‘ona: Nodir, 2019. 2815) Karimov   S.   –   Shaxs   taraqqiyotida   pedagogik   texnologiyalarning   o‘rni.   –
Andijon, 2020.
16) Navoiy   A.   –   Mahbub   ul-qulub.   –   Toshkent:   G‘afur   G‘ulom   nomidagi
nashriyot, 2016.
17) Vahobov   A.   –   Ta’limda   innovatsion   texnologiyalar.   –   Toshkent:   Fan   va
texnologiya, 2021.
18) Xasanov U. – Pedagogik diagnostika va monitoring. – Buxoro, 2020.
19) Xusanov N. – Axloqiy tarbiyaning zamonaviy metodlari. – Qarshi, 2021.
20) Jo‘rayev   Sh.   –   Shaxs   tarbiyasida   ijtimoiy   psixologik   yondashuv.   –
Termiz: Ilm ziyo, 2022.
21) Muxammadiev   A.   –   Pedagogik   amaliyotda   zamonaviy   metodlar.   –
Toshkent: O‘zbekiston, 2021.
22) Norboyeva   D.   –   Ta’limda   axborot   texnologiyalaridan   foydalanish.   –
Toshkent: O‘qituvchi, 2020.
23) Karimova   M.   –   Shaxsga   yo‘naltirilgan   pedagogika.   –   Toshkent:   Fan   va
texnologiya, 2021.
24) Raxmonov E. – Zamonaviy darsning texnologik asoslari. – Navoiy, 2020.
25) To‘raxo‘jayev   N.   –   Pedagogik   innovatsiyalar   va   texnologiyalar.   –
Toshkent, 2019.

I BOB. Shaxs tarbiyasining nazariy asoslari
1.1. Shaxs tarbiyasining mohiyati va uning pedagogik asoslari
1.2. Pedagogik texnologiyalarning shaxs tarbiyasidagi o‘rni
1.3. Pedagogik texnologiyalar orqali shaxs shakllanishi
II BOB. Shaxs tarbiyasida pedagogik texnologiyalarning amaliy qo‘llanilishi
2.1. Shaxs tarbiyasida zamonaviy pedagogik texnologiyalarni qo‘llash tajribalari
2.2. Tarbiya jarayonida axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalanish
2.3. Shaxs tarbiyasida pedagogik texnologiyalardan foydalanishning istiqbollari