Shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim texnologiyasi

Shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim texnologiyasi
MUNDARIJA
KIRISH………………………………………………………………………
I.BOB.SHAXSGA YO‘NALTIRILGAN TA‘LIM TEXNOLOGIYA
LARINING ILMIY NAZARIY ASOSLARI…………………………………..
1.1 Shaxsga yo‘naltirilgan ta‘lim texnologiyasining mohiyati va tamoyillari.
1.2   Shaxsga   yo‘naltirilgan   ta‘limni   tashkil   etishda   sharq   va   g‘arb
mutafakkirlarining qarashlari………………………………………………………
II.BOB.SHAXSGA YO‘NALTIRILGAN TA‘LIM TEXNOLOGIYASI
NING METODOLOGIYASINI ISHLAB CHIQISH…………………….
2.1   Ta‘lim   sifatini   yaxshilash   maqsadida   shaxsga   yo‘naltirilgan   ta‘limning
ahamiyati…………………………………………………………………………..
2.2 Shaxsga yo‘naltirilgan ta‘lim texnologiyasining amalda qo‘llanilishi….
XULOSA……………………………………………………………………..
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR……………………………………
1 KIRISH
Mavzuning dolzarbligi.   O’qitish texnologiyasi pedagogik strategiya sifatida
o’quvchi   va   o’qituvchilar   faoliyatini   faollashtirish   va   jadallashtirish   vositalariga
ega bo’ladi. Bunday texnologiyalarga quyidagilarni keltirish mumkin: 
1. Hamkorlik pedagogikasi 
2.   Pedagogik   jarayonda   shaxsni   kuzda   tutishga   asoslangan   pedagogik
texnologiya (Sh.A.Amonashvili texnologiyasi); 
3.   O‘quv   materialini   sxemalar   va   modellar   ishorasi   asosida   o‘qitishni
jadallashtirish texnologiyasi (V.F.Shatalov texnologiyasi);
4.   O‘quv   jarayonini   samarali   boshsarish   va   tashkil   etish   asosiga,   qurilgan
texnologiya   (S.N.Lisenkova   texnologiyasi,   N.P.Guzikning   o‘qitish   tizimini
rejalashtirish texnologiyasi); 
5.   O‘qitshini   individuallashtirsh   texnologiyasi   (Inge   Unt,   A.S.Graniskaya,
V.D.Shadrikov texnologiyasi) .
Kurs   ishining   maqsadi :   kurs   ishida   e rkin   shaxsni   shakllantirish   muammosi
ta‘lim   muassasalarida   o‘quv-tarbiyaviy   is h lar i ni   pedagogik   texnologiya   “rels”iga
o‘tkazisni taqozo etadi.
Albatta,     bu     jarayon     oson     kec h maydi:     bugun     ixtiyoriy     qurilayotgan     va     jor
iy     etilayotgan     o‘qitish     tizimini   qat‘iyan   ilmiy   asoslangan     pedgogik
tizimga     aylantirish     kerak.    
Aslida     ham     ijtimoiy       tajriba         elementlari – bilim, ko‘nikma, ijodiy faoliyat,
ob‘ektiv   borliqqa   munosabatlar   –   pedagogik   jarayon   mahsulidir   va   ma‘lum
pedagogik   tizim   doirasida   sakllantiriladi.   Pedagogik   texnologiya   esa   amaliyotga
joriy etilayotgan pedagogik tizim loyihasidir. Unda pedagogik tizim nima? Uning
2 tarkibi   qanday?   Bu   savollarga   javobni   mavjud   pedagogik   nashrlardan   topis
mumkin.
Kurs  ishining  vazifasi :   pedagogik  tizim   o‘zida   ta‘lim  va  tarbiya  maqsadiga
bo‘ysundirilgan   o‘z fa ro   bog‘liq   tarkibli   elementlardan   tashkil   topisini   uqtiradi,
ular:   pedagogik   maqsad;   o‘quv   va   ilmiy   axborot;   pedagogik   aloqa   vositalari;
o‘quvchilar   va   pedagog.   V.P.Bespalkoning   ta‘rifiga   ko‘ra   “Pedagogik   tizim
ma‘lum   shaxs   sifatlarini   shakllantirishga   tartibli,   aniq   maqsadni   ko‘zlab   va
oldindan   o‘ylab   pedagogik   ta‘sir   etishni   vujudga   keltiris   uchun   zarur   bo‘lgan
o‘zaro bog‘liq vositalar va jarayonlar yig‘indisidir”.
    Binobarin, har bir jamiyatda shaxsni shakllantirish h   maqsadi belgilab olinadi
va unga mos ravisda pedagogik tizim mavjud bo‘lisi kerak. Agar maqsad o‘zgarsa
mavjud   tizim   ham   o‘zgarisi   muqarrardir.   Faqat   ijtimoiy   (davlat)   buyurtmasigina
ta‘lim-tarbiyaning   umumiy   maqsad   va   vazifalarini   aniq   belgilab   beradi   yoki   oliy
(o‘rta,   o‘rta   maxsus,   kasb-hunar)   ta‘lim   uchun   pedagogik   tizimning   mavjudlik
sartlarini kafolatlaydi.
      Har   qanday   pedagogik   tizim   o‘zaro   bog‘liq   bo‘lgan   quyidagi
invariantiv       elementlardan     tashkil     topadi:     1   –     o‘quvchilar     (talabalar);       2   –
ta‘lim (tarbiya) maqsadlari; 3 – ta‘lim (tarbiya) mazmuni; 4 – didaktik jarayonlar;
5 – tashkiliy sakllar; 6 – pedagog yoki o‘qitishning texnik vositalari (O‘TV).
      Pedagogik   tizim   har   qanday   ilmiy   nazariyaga   xos   yuo‘lgani   kabi   quyidagi
ikki   tushunchani   qamrab   oladi:   didaktik   masalalar   va   ularni   amalga   osirisning
pedagogik   texnologiyalari   (PT).   Didaktik   masalalar   pedagogik   tizim   doirasida
inson faoliyatining muhim  sohasi  sifatida aniq maqsad  va unga erisis uchun  sart-
saroitlar hamda bu faoliyat uchun axborotlar(mazmun)dan iborat bo‘lisi kerak.
3       Didaktik   masalalarni   hal   etish   maqsadi   s h axsning   ma‘lum
sifatlarini     shakllantirish   zarurati   bo‘lsa,   sart-saroitlar   –   o‘quvchi(talaba)larning
boslang‘ic   sifat   ko‘rsatkiclari,   axborot   esa   o‘quv   predmetining   mazmuni   yoki
tarbiyaviy ta‘siridir.
      Har   bir   didaktik   masala   pedagogik   tizimda   o‘ziga   mos   keladigan   PT
elementlari bilan hal qilinadi, ular: didaktik jarayon, o‘qitishning tashkiliy sakllari
hamda   pedagog   yoki   o‘qitishning   texnik   vositalari   (O‘TV).     Ta‘lim   har   doim
jamiyat talablarini qondirisga xizmat qiladi va u ongli ravisda yoki intuitiv tarzda
tez, balki sekinlik bilan bu talablarga mos holda tuzatila boriladi.
    Darhaqiqat,   XXI   asr   bo‘sag‘asida   ta‘lim   taraqqiyotining   harakatlantiruvci
kuci,   haqqoniy   dvigateli   –   bu   o‘zida   didaktik   masalalar   va   PTning
mujassamlastirgan   pedagogik   tizim   hisoblanadi.   PTning   muvaffaqiyatli
loyihalanisi   va   yakuniy   natijaning   kafolatlanisi   o‘qituvcining   didaktik   masalalar
mohiyatinianglab   yetish   darajasiga   va   darsda   ularni   to‘g‘ri   belgilab   olisiga
bog‘liqdir. Bu vazifa hozirga qadar o‘qituvcilar tomonidan anglasilmay kelinyapti,
qator hollarda esa ular metodikani texnologiyadan farqlay olmayaptilar.
    S h u   boisdan   quyida   PTning   loyihalanisi   uchun   zaruriy     sartlardan   biri   –
didaktik   masalalar   to‘g‘risida   fikr   yuritiladi.   Cunki   har   bir   o‘qituvc h i   pedagogik
faoliyatga   kirisisdan   oldin   hal   etilisi   lozim   bo‘lgan   pedagogik   masalalarni
yetarlic h a   aniq   tasavvur   etishi   va   ifodalasi,   ayni   paytda   o‘z   o‘quvchilariga   ham
tusntira olisi kerak.
Bugun   har   qadamda   va   har   qanday   ta‘lim   muassasasining   o‘qituvcisi
faoliyatida   tasodifiy   o‘quvchi(talaba)lar   guruhining   aniq   o‘rnatilmagan   maqsadga
4 erisis   uchun   ixtiyoriy   tanlangan   ta‘lim   mazmunini   o‘zlastirisga   oid   harakatlarni
bosqarayotganligini kuzatis mumkin.
O‘qituvchi  faoliyatining muhim  bosqichi  – bu didaktik jarayon (yoki  o‘quv-
bilis   tuzilmasi)   ni   loyihalas   hisoblanadi.   Aynan   s h u   didaktik   jarayon   pedagogik
texnologiyaning   asosini   tashkil   qiladi   yohud   u   belgilangan   vaqt   ic h ida   ta‘lim
(tarbiya)   maqsadiga   eris h is h   uchun   O‘E   mazmunini   o‘quvchi     (talaba)larga
uzatis h   yo‘llarini  aniqlab beradi. Su bilan  birgalikda didaktik jarayonning nazariy
asoslarini   yaxsi   bilmasdan   turib   samarali   pedagogik   texnologiyani
yaratish h   mumkin emas.
5 I BOB.SHAXSGA YO‘NALTIRILGAN TA‘LIM TEXNOLOGIYA
LARINING ILMIY NAZARIY ASOSLARI.
1.1 Shaxsga yo‘naltirilgan ta‘lim texnologiyasining mohiyati va tamoyillari.
Shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim   – ta’lim  jarayonining asosiy ob’ekti o‘quvchi
(talaba,   tarbiyalanuvchi)   bo‘lib,   uning   shaxsi,   qadr-   qimmatini   yuqori   o‘ringa
qo‘yadigan,   asosiy   e’tiborni   intellektual   salohiyatini   oshirish,   dunyoqarashini
boyitish,   ma’naviy-axloqiy   tafakkurini   rivojlantirishga   qaratadigan   pedagogik
faoliyat turi.
Shaxsga   yo‘naltirilgan   ta’limning   muammoli   ta’lim,   modul   ta’limi   dasturiy
ta’lim,   rivojlantiruvchi   ta’lim,   o‘yin   texnologiyalari,   interfaol   ta’lim,   hamkorlik
ta’limi,   tabaqalashtirilgan   ta’lim,   individual   ta’lim,   masaofaviy   ta’lim,   mustaqil
ta’lim va innovatsiya ta’lim kabi turlari mavjud.
Avtoritar   texnologiyada ,   pedagog   yagona   sub’ekt   sifatda   namoyon   bo‘ladi,
o‘quvchilar  esa faqatgina «ob’ekt» vazifasini  bajaradi  xolos. Bunda o‘quvchining
tashabbusi   va   mustaqilligi   yo‘qoladi,   o‘qitish   majburiy   tarzda   amalga   oshiriladi.
An’anaviy   o‘qitish   asosan   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarni   o‘zlashtirishga
qaratilgan bo‘lib, shaxsning rivojlanishini ko‘zda   tutmaydi.
An’anaviy   o‘qitish   quyidagi   xususiyatlarga   ega:   zo‘ravonlik   pedagogikasi,
o‘qitishning tushuntiruv-ko‘rgazmali usuli, ommaviy o‘qitish.
An’anaviy o‘qitishda avtoritarlik quyidagi shaklda namoyon bo‘ladi: o‘quvchi
bu hali to‘la shakllanmagan shaxs, u faqat bajarishi zarur, pedagog esa - bu sardor
hakam, yagona tashabbuskor shaxs.
Shaxsga   yo‘naltirilgan   ta’limda   esa   o‘quvchi   shaxsi   pedagogik   jarayon
markaziga   qo‘yiladi,   uning   rivojlanishiga   va   tabiiy   imkoniyatlarini   ro‘yobga
6 chiqarishga   qulay   shart-sharoitlar   yaratiladi.   Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturida
O‘ zbekiston   Respublikasidagi   ta’lim   tizimining   milliy   modeliga   alohida   e’tibor
qaratilgan.   Bu   model   5   tarkibiy   qismdan   iborat:   shaxs,   davlat   va   jamiyat,
uzluksiz   ta’lim,   fan,   ishlab   chiqarish .   Bu   erda   ta’lim   milliy   modelining   asosiy
tarkibiy qismi - «shaxs» birinchi o‘rinda turadi. Boshqacha aytganda, butun ta’lim
tizimi, shu jumladan, o‘qitish shaxsga yo‘naltirilgan bo‘lishi   lozim.
Shaxsga yangicha qarash quyidagilardan iborat bo‘ladi:
 pedagogik  jarayonda shaxs ob’ekt emas, sub’ekt   hisoblanadi;
 har   bir   o‘quvchi   qobiliyat   egasi ,   ko‘pchiligi   esa   iste’dod   egasi
hisoblanadi;
 yuqori   etik   qadriyatlar   (saxiylik,   muhabbat,   mehnatsevarlik,
vijdon va boshqalar) shaxsning ustivor xislatlari   hisoblanadi.
Munosabatlarni demokratlashtirish   quyidagilarni o‘z ichiga oladi
 o‘quvchi   va pedagog huquqlarini   tenglashtirish,
 o‘quvchining erkin tanlab olish   huquqi;
 xatoga yo‘l qo‘yish   huquqi;
 o‘z nuqtai nazariga ega bo‘lish   huquqi
 pedagog va o‘quvchilar munosabati  zayli:
 taqiqlamaslik;
 boshqarish   emas,   birgalikda   boshqarish;   majburlash   emas,   ishontirish;
buyurish emas ,   tashkil etish ; chegaralash emas, erkin tanlab olishga imkon berish.
Yangi munosabatlarning asosiy mazmuni, hozirgi zamon sharoitida samarali natija
bermaydigan   va   g‘ayri   insoniy   hisoblanadigan   zo‘ravonlik   pedagogikasidan   voz
kechishdir.   Muammo   bu   tamoyilni   mutlaqlashtirishda   emas,   balki   uning   oqilona
7 mezonlarini   aniqlashdadir.   Umuman   olganda   tarbiya   jarayonida   zo‘ravonlik
mumkin emas, ammo jazolash insonni kamsitadi, ezadi,   rivojlanishini  susaytiradi ,
unda qulchilik xususiyatlarini shakllantiradi.
Erkin o‘qitish quyidagilar bilan belgilanadi:
o ishonchga asoslangan erkin   talabchanlik;
o o‘quv materialiga qiziqish uyg‘otish, bilishga va faol ijodiy fikrlashga
rag‘batlantirish;
o o‘quvchilarning mustaqilligi va tashabbusiga   tayanish;
o jamoa   orqali   bilvosita   usullar   bilan
talablarni   amalga   oshirishni   ta’minlash.  Yangi  individual  yondashuvning mohiyati
shundaki,   u   ta’lim   tizimida   o‘quv   fanidan   o‘quvchiga   emas,   o‘quvchidan   o‘quv
fani   tomonga   harakatlanishni taqozo etadi , o‘quvchilarning mavjud imkoniyatlarni
inobatga   olib,   ularni   rivojlantirish,   takomillashtirish   va   boyitishga   qaratilgan
bo‘ladi.
Individual   yondashuvning   zamonaviy   yangi   talqini   quyidagilardan   iborat
bo‘ladi;
o‘rtacha o‘quvchiga yo‘naltirishdan voz   kechish;
 shaxsning yaxshi xislatlarini   izlash;
 shaxs rivojlanishining individual dasturlarini   tuzish.
Shaxsiy yondashishda birinchi navbatda quyidagilar zarur:
 har   bir   o‘quvchi   qiyofasida   noyob   shaxsni   ko‘rish,   uni   hurmat   qilish,
tushunish,   qabul   qilish ,   unga   ishonish.   Pedagogda   barcha   o‘quvchilar   iste’dodli
degan ishonch bo‘lishi kerak.
8  shaxsga,   yutuqni   ma’qullovchi,   qo‘llab-quvvatlovchi,   xayrixoh   vaziyatlar
yaratish, ya’ni o‘qish qoniqish va xursandchilikni olib kelishi kerak.
 bevosita   majburlashga   yo‘l   qo‘ymaslik,   qoloqlikka   va   boshqa
kamchiliklarga urg‘u bermaslik, uning nafsoniyatiga   tegmaslik.
 pedagogik  jarayonda, o‘quvchilarga o‘z qobiliyatlarini   ro‘yobga
  chiqarishga   imkoniyat yaratish va   ko‘maklashish.
 Yaponiyaning   zamonaviy   pedagog-olimlari   bolani   kuniga   200   martagacha
erkalatishni   tavsiya   beradilar.   Bu   zamonaviy   g‘oyalarning   debochasi,   buyuk
ajdodimiz Al-Buxoriyning «Hadis» kitobida «Bolaga rahmdillik qilmoq, uni o‘pib
quchoqlamoq   haqida»   yoritilgan.   SHaxsga   yo‘naltirilgan   o‘qitish
texnologiyalarning   o‘zagi   shaxslar   o‘rtasidagi   yuqori   qadriyatlarga,   teng
huquqlilikka asoslangan munosabat   hisoblanadi.
Bu qadriyatlar Al-Buxoriyning «Hadis» kitobida «SHirin so‘z odam haqida»,
«So‘kmoq va la’natlamoq ta’qiqlanganligi haqida» batafsil yoritilib berilgan. Unda
shaxsni so‘kish uni o‘ldirish bilan tenglashtirilgan.
An’anaviy   o‘qitish   quyidagi   xususiyatlarga   ega:   zo‘ravonlik   pedagogikasi ,
o‘qitishning   tushuntiruv-ko‘rgazmali   usuli,   ommaviy   o‘qitish.   An’anaviy
o‘qitishda   avtoritarlik   quyidagi   shaklda   namoyon   bo‘ladi:   o‘quvchi   bu   hali   to‘la
shakllanmagan   shaxs,   u   faqat   bajarishi   zarur,   pedagog   esa   -   bu   sardor   hakam,
yagona tashabbuskor shaxs .
Mumtoz   an’anaviy   «sinf-dars»   tizimi   -   bu   bayon   etishning   ma’ruzaviy   usuli
va kitob bilan mustaqil ishlashni o‘z ichiga oladi (didaxografiya).
Zamonaviy   an’anaviy   o‘qitish   esa,   o‘qitishning   texnik   vositalarini   qo‘llab,
didaxografiyadan   foydalanishdan   iborat   bo‘ladi.   SHaxsga   yo‘naltirilgan
9 texnologiyalarda,   o‘quvchi   shaxsi   pedagogik   jarayon   markaziga   qo‘yiladi,   uning
rivojlanishiga va tabiiy imkoniyatlarini ro‘yobga chiqarishga qulay shart-sharoitlar
yaratiladi.
Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturida   O‘zbekiston   Respublikasidagi   ta’lim
tizimining milliy modeliga alohida e’tibor qaratilgan. Bu model 5 tarkibiy qismdan
iborat:   shaxs,   davlat   va   jamiyat,   uzluksiz   ta’lim,   fan,   ishlab   chiqarish.   Bu   erda
ta’lim   milliy   modelining   asosiy   tarkibiy   qismi   -   «shaxs»   birinchi   o‘rinda   turadi.
Boshqacha   aytganda,   butun   ta’lim   tizimi,   shu   jumladan ,   o‘qitish   shaxsga
yo‘naltirilgan bo‘lishi lozim.
SHuning uchun zamonaviy texnologiyalarda pedagogik jarayon, o‘qitishning
shaxsga yo‘naltirilgan texnologiyalari asosida amalga oshirilishi lozim.
Hayot   dialektikasi   shundan   iboratki,   doimo   yangi   avlod,   oldingi   avloddan
ko‘ra   rivojlanganroq   bo‘ladi.   Ilmiy   texnik   taraqqiyotning   keskin   yuksalish
davrigacha (XX asrning birinchi yarmigacha), fan, texnika va texnologiyalar rivoji
evolyusion, past sur’atlarda amalga oshar edi.
SHuning   uchun   ketma-ket   keluvchi   avlodlarning   rivojlanish   darajasi   deyarli
farq   qilmas   edi.   Bunday   sharoitlarda   YA.A.Komenskiyning   o‘qitishning   avtoritar
texnologiyasi, an’anaviy «sinf-dars» tizimi dunyoga keldi.
Ilmiy   texnik   taraqqiyotning   keskin   yuksalish   davrida   (XX   asrning   ikkinchi
yarmi), fan, texnika, texnologiyalar yuqori  sur’atlarda rivojla nayotgan davrda, bir
avlod   hayoti   davomida   fanning   rivoji   insoniyatning   butun   tarixidagidan   ko‘ra
ko‘proq bo‘lgan bu davrda, o‘qitishning an’ana viy tizimi (shu jumladan zamonaviy
an’anaviy   o‘qitish)   o‘z   umrini   oxiri ga   etdi.   Hozirgi   zamon   avlodining   rivojlanish
sur’ati oldingilardan ko‘ra ancha yuqori bo‘lganligi sababli, o‘qitishning an’anaviy
10 tizimi, rivojlanishga to‘sqinlik qila boshladi.   Bunday sharoitlarda taraqqiyot , faqat
har bir shaxsning mavjud imkoniyatlarini to‘la ro‘yobga chiqarish asosida amalga
oshirilishi mumkin.
Axborotning   hajmi,   xilma-xilligi,   egallashga   moyilligi   va   vositalarining
etarliligi   samarali   individual   va   mustaqil   o‘qitishni   tashkil   etish   uchun   zaruriy
shart-sharoitlar   yaratadi.   O‘qitishni   jadallashtirish   maqsadida,   pedagogning
o‘quvchiga bo‘lgan munosabati «sardor»likdan, uning «sherigi»ga aylanishi zarur.
11 1.2. Shaxsga yo‘naltirilgan ta‘limni tashkil etishda sharq va g‘arb
mutafakkirlarining qarashlari.
Erkin     s h axsni     sakllantiris h     muammosi   ta‘lim   muassasalarida   o‘quv-
tarbiyaviy   is h lar i ni   pedagogik   texnologiya   “rels”iga   o‘tkazisni   taqozo   etadi.
Albatta,   bu   jarayon   oson   kec h maydi:   bugun   ixtiyoriy   qurilayotgan   va   joriy
etilayotgan  o‘qitis  tizimini qat‘iyan ilmiy asoslangan  pedgogik tizimga  aylantiris
kerak.     Aslida     ham     ijtimoiy       tajriba         elementlari   –   bilim,   ko‘nikma,   ijodiy
faoliyat,   ob‘ektiv   borliqqa   munosabatlar   –   pedagogik   jarayon   mahsulidir   va
ma‘lum   pedagogik   tizim   doirasida   sakllantiriladi.   Pedagogik   texnologiya   esa
amaliyotga   joriy   etilayotgan   pedagogik   tizim   loyihasidir.   Unda   pedagogik   tizim
nima?   Uning tarkibi qanday? Bu savollarga javobni mavjud pedagogik nasrlardan
topis mumkin.
N.   V.   Kuzmina   pedagogik   tizim   o‘zida   ta‘lim   va   tarbiya   maqsadiga
bo‘ysundirilgan o‘z fa ro bog‘liq tarkibli elementlardan taskil topisini uqtiradi, ular:
pedagogik maqsad; o‘quv va ilmiy axborot; pedagogik aloqa vositalari; o‘quvcilar
va   pedagog.   V.P.Bespalkoning   ta‘rifiga   ko‘ra   “Pedagogik   tizim   ma‘lum   saxs
sifatlarini   sakllantirisga   tartibli,   aniq   maqsadni   ko‘zlab   va   oldindan   o‘ylab
pedagogik ta‘sir etisni vujudga keltiris ucun zarur bo‘lgan o‘zaro bog‘liq vositalar
va jarayonlar yig‘indisidir”.
Binobarin, har  bir  jamiyatda saxsni  sakllantiris h   maqsadi  belgilab olinadi va
unga   mos   ravisda   pedagogik   tizim   mavjud   bo‘lisi   kerak.   Agar   maqsad   o‘zgarsa
mavjud tizim ham o‘zgarisi  muqarrardir. Kadrlar tayyorlas milliy dasturi jamiyat,
davlat   va   oila   oldida   o‘z   javobgarligini   his   etadigan   fuqarolarni   tarbiyalasda   bos
maqsad   qilib   qo‘ydi.   Demak,   Milliy   dastur   ta‘lim   va   tarbiya   sohasidagi   davlat
12 buyurtmasi   hisoblanib,   milliy   istiqlol   mafkurasining   mohiyat-mazmuniga   to‘liq
mos   keladi.   Faqat   ijtimoiy   (davlat)   buyurtmasigina   ta‘lim-tarbiyaning   umumiy
maqsad   va   vazifalarini   aniq   belgilab   beradi   yoki   oliy   (o‘rta,   o‘rta   maxsus,   kasb-
hunar) ta‘lim ucun pedagogik tizimning mavjudlik sartlarini kafolatlaydi.
Har   qanday   pedagogik   tizim   o‘zaro   bog‘liq   bo‘lgan   quyidagi   invariantiv
elementlardan     taskil     topadi:     1   –     o‘quvcilar     (talabalar);       2   –   ta‘lim   (tarbiya)
maqsadlari;   3   –   ta‘lim   (tarbiya)   mazmuni;   4   –   didaktik   jarayonlar;   5   –   taskiliy
sakllar; 6 – pedagog yoki o‘qitisning texnik vositalari (O‘TV).
Pedagogik tizim har qanday ilmiy nazariyaga xos yuo‘lgani kabi quyidagi ikki
tusuncani qamrab oladi: didaktik masalalar va ularni amalga osirisning pedagogik
texnologiyalari   (PT).   Didaktik   masalalar   pedagogik   tizim   doirasida   inson
faoliyatining muhim sohasi sifatida aniq maqsad va unga erisis ucun sart-saroitlar
hamda bu faoliyat ucun axborotlar(mazmun)dan iborat bo‘lisi kerak.
Didaktik   masalalarni   hal   etis   maqsadi   s h axsning   ma‘lum   sifatlarini
sakllantiris   zarurati   bo‘lsa,   sart-saroitlar   –   o‘quvci(talaba)larning   boslang‘ic   sifat
ko‘rsatkiclari, axborot esa o‘quv predmetining mazmuni yoki tarbiyaviy ta‘siridir.
Har   bir   didaktik   masala   pedagogik   tizimda   o‘ziga   mos   keladigan   PT
elementlari   bilan   hal   qilinadi,   ular:   didaktik   jarayon,   o‘qitisning   taskiliy   sakllari
hamda   pedagog   yoki   o‘qitisning   texnik   vositalari   (O‘TV).     Ta‘lim   har   doim
jamiyat talablarini qondirisga xizmat qiladi va u ongli ravisda yoki intuitiv tarzda
tez, balki sekinlik bilan bu talablarga mos holda tuzatila boriladi.
Darhaqiqat,   XXI   asr   bo‘sag‘asida   ta‘lim   taraqqiyotining   harakatlantiruvci
kuci,   haqqoniy   dvigateli   –   bu   o‘zida   didaktik   masalalar   va   PTning
mujassamlastirgan   pedagogik   tizim   hisoblanadi.   PTning   muvaffaqiyatli
13 loyihalanisi   va   yakuniy   natijaning   kafolatlanisi   o‘qituvcining   didaktik   masalalar
mohiyatinianglab   yetis   darajasiga   va   darsda   ularni   to‘g‘ri   belgilab   olisiga
bog‘liqdir. Bu vazifa hozirga qadar o‘qituvcilar tomonidan anglasilmay kelinyapti,
qator hollarda esa ular metodikani texnologiyadan farqlay olmayaptilar.
S h u   boisdan   quyida   PTning   loyihalanisi   ucun   zaruriy     sartlardan   biri   –
didaktik   masalalar   to‘g‘risida   fikr   yuritiladi.   Cunki   har   bir   o‘qituvc h i   pedagogik
faoliyatga   kirisisdan   oldin   hal   etilisi   lozim   bo‘lgan   pedagogik   masalalarni
yetarlic h a   aniq   tasavvur   etisi   va   ifodalasi,   ayni   paytda   o‘z   o‘quvcilariga   ham
tusntira olisi kerak.
Bugun   har   qadamda   va   har   qanday   ta‘lim   muassasasining   o‘qituvcisi
faoliyatida   tasodifiy   o‘quvci(talaba)lar   guruhining   aniq   o‘rnatilmagan   maqsadga
erisis   ucun   ixtiyoriy   tanlangan   ta‘lim   mazmunini   o‘zlastirisga   oid   harakatlarni
bosqarayotganligini kuzatis mumkin.
O‘qituvci   faoliyatining   muhim   bosqic h i   –   bu   didaktik   jarayon   (yoki   o‘quv-
bilis   tuzilmasi)   ni   loyihalas   hisoblanadi.   Aynan   s h u   didaktik   jarayon   pedagogik
texnologiyaning   asosini   taskil   qiladi   yohud   u   belgilangan   vaqt   ic h ida   ta‘lim
(tarbiya)   maqsadiga   eris h is h   ucun   O‘E   mazmunini   o‘quvci   (talaba)larga   uzatis h
yo‘llarini   aniqlab   beradi.   Su   bilan   birgalikda   didaktik   jarayonning   nazariy
asoslarini   yaxsi   bilmasdan   turib   samarali   pedagogik   texnologiyani   yaratis h
mumkin emas. 
Xo‘s h , didaktik jarayon mohiyati nimadan iborat? Ularni loyihalas h ga qanday
pedagogik   talablar   qo‘yiladi?   Psixologiya   va   pedagogika   fanida   didaktik   jarayon
mutaxassis s h axsini s h akllantiris jarayoni sifatida talqin etiladi. 
Dastlab o‘qitis h  jarayoni tuzilmasi bilan tanis h aylik.
14 Bu jarayonni razmiy tarzda quyidagi sartli formula bilan ifodalas h  mumkin.
O‘J = O‘F + O‘q F,
qaerda: O‘F – o‘quvc h i(talaba) bajaradigan o‘quv faoliyati; O‘qF – o‘qituvc h i
bajaradigan o‘rgatuvc h ilik faoliyati. Bu formula asosida juda muhim sanalgan №1
pedagogik   qonun   qayd   etilyapti:   o‘quvc h i(talaba)ning   xususiy   o‘quv   faoliyati   va
unga   hamohang   bo‘lgan   o‘qituvc h ining   o‘qituvc h ilik   faoliyatidan   tasqari   hec h
qanday o‘qitis jarayoni mavjud bo‘lmaydi.
Ko‘plab   psixologik-pedagogik   adabiyotlarni   va   tadqiqotlarni   o‘rganis
natijasida   didaktik   jarayon   o‘zaro   bog‘liq   bo‘lgan   quyidagi   komponentlardan
iborat   ekanligi   ma‘lum   bo‘ldi:   motivatsiya   (M),   o‘quvci(talaba)ning   o‘quv-bilis
faoliyati (O‘F) va uni pedagog tomonidan bosqaris (B). Uning sartli formulasi:
Dj = M + O‘f + B
Bu jarayon bosqiclarini o‘rganisdan oldin yuqorida keltirilgan ikki formulani
o‘zaro   taqqoslas h   zarur   bo‘ladi.   E‘tibor   bersangiz,   o‘qitis   jarayoni   ikki   faoliyat
turidan   –   o‘qituvcining   o‘rgatuvc h ilik   va   o‘quvci(talaba)ning   o‘quv   faoliyatidan
iborat. O‘qitis jarayonining ana su komponentlari didaktik jarayonning keyingi ikki
bosqic h i bilan bir xil ma‘no   kasb   etayapti   yoki bir xil faoliyatni ifodalaydi. Bir-
biridan   farqi   –   didaktik   jarayondagi   dastlabki   element   –   bu   motivatsiya
bosqic h ining   mavjudligidir.   O‘quv-bilis   faoliyatining   motivatsiyasi   o‘qituvc h i
mahoratiga tegis h li tusunc h adir.
Motivatsiya   –   bu   s h axs   hatti-harakatini   yuzaga   keltiriuvc h i   ic h ki
harakatlantiruvc h i kuc h , hissiyot  bo‘lib, pedagog uni  bosqarisga  harakat  qiladi va
o‘quv jarayonini taskil etis ucun hisobga oladi. Uni amalda vujudga keltiris uc h un
o‘qituvci o‘rganilayotgan faoliyat tajribalaridan taassurotli dalillarni maxsus yig‘isi
15 va   o‘quvc h i(talaba)larga   o‘qitilayotgan   predmetning   asosiy   holatlari   bo‘yic h a
bilimlar   asosida   noqulay   vaziyatlardan   c h iqib   ketis h   yo‘llarini   namoyis h   qilis h
kerak.   O‘qituvc h ining   pedagogik   mahoratiga   bog‘liq   holda   o‘quvc h ilarda   hosil
bo‘ladigan   motivlar   kuc h li   yoki   kuc h siz   bo‘ladi.   Demak,   o‘qituvc h i   har   bir   dars
maqsadi   va   mazmuniga   mos   keladigan   motivatsiya   me‘yorini   aniqlasi   lozim
bo‘ladi.   Pedagogikada   o‘quvc h ilarni   darsga   qiziqtiris   yo‘llari   xilma-xildir.
Birmunc h a   samarali   bo‘lgan   metodika   –   bu   muammoli   vaziyatlarni   masg‘ulot
boslanisida   o‘quvcilarga   taklif   etis   yoki   predmet   mavzusini   ifoda   eta   oladigan
maxsus muammoli tops h iriqlar berilis h i kerak.
Muammoli   vaziyatlar   o‘zida   o‘quvc h ining   qiyinc h ilikni   (muammoni)   aniq
yoki   xira   anglasini   ifodalaydi   va   uni   zabt   etis   yangi   bilimlarni,   yangi   usul   va
harakatlarni   izlab   topisni   talab   etadi.   Agar   o‘quvc h ida   qiynalislarni   bartaraf   etis h
yo‘llarini   qidiris   ucun   boslang‘ic h   bilimlar   yetismasa,   u   muammoli   vaziyatlarni
qabul   qila   olmaydi   va   tabiiyki,   tafakkurida   kuras   va   qarama-qars h ilik   jarayoni
kec h maydi.
Mavjud vaziyatlarning uc ko‘rinisini keltiris mumkin:
1.   Vaziyat   ma‘lum.   Uni   hal   etis   uc h un   s h unga   o‘xs h as h   aniq   namunalar
mavjud bo‘ladi. Bunday holatda variantni yec h is metodi standartli bo‘lisi mumkin.
2.   Vaziyat   o‘xsas.   Bunday   holatda   uni   sunga   o‘xs h as h   bos h qa   vaziyatlar
bilan   taqqoslas h   zarur.   Ular   bir-biriga   aynan   o‘xsas   bo‘lmasligi   mumkin,   biroq
yaxlit   asosga   ega   bo‘lganligi   ucun   uning   ko‘rinisini   o‘zgartirib   qaralayotgan
vaziyatga yaqinlas h tirib maqbullastiriladi va oqilona yec h is h  yo‘li topiladi.
16 3.   Noma‘lum   vaziyat.   Bunday   vaziyat   amaliy   faoliyatda   uc h ramaydi,   uni
bosqa   qandaydir   namuna   bilan   solis h tiris h   imkoni   yo‘q.   Su   boisdan   yec h imning
yangi metodini izlab topis h  zarur bo‘ladi.
Muammoli   vaziyatlar   ta‘lim   maqsadini   ko‘zlab  oldindan   konstruktsiyalanadi
va   o‘qitis h   jarayonining   ma‘lum   qismiga   kiritiladi.   Didaktik   jarayonning
motivatsiya   bosqic h i   esa   muammoli   tops h iriqlarni   ko‘proq   darsning   boslang‘ic h
qismiga kiritis h ni va o‘quvc h ilar diqqatini dars mavzusiga to‘liq jalb etisni taqozo
qiladi. O‘quvc h i ham o‘z navbatida tanis h  vaziyatlardan yangi muammolarni ko‘ra
olisi,   ob‘ektning   yangi   vazifalarini,   ob‘ekt   tuzilisini   aniqlab   olis h i,   muqobil
yec h imlarni topa bilis h i kabi ijodiy faoliyatni namoyis h  qilis h i kerak.
Didaktik   jarayonning   motivatsion   bosqic h i   o‘quvci(talaba)larning   bilis h
faoliyatiga   kirib   ketisini   tezlastirisga   imkon   beradi.   Bu   faoliyatni   kerakli   faollik
darajasida us h lab turis h   uc h un uni  tas h kil  etis h   metodlari  va  usullarini  o‘qituvc h i
o‘quvc h i(talaba)larning o‘zlastiris h  sifatiga bog‘liq holda tanlay olis h i kerak.
Misol   uc h un,   kuc h lanis,   tok   kuci,   sig‘im   kabi   fizik   kattaliklarning   o‘zaro
bog‘liqligini tusuntiris maqsadida o‘qituvci quyidagi muammoli vaziyatni qo‘llasi
mumkin:   “Ural”   kolyaskali   mototsiklda   ham,   traktor   (avtomobil)da   ham   bir   xil
kuclanisli (12V) akkumulyator islatiladi. Biroq mototsikl akkumulyatori traktorga
o‘rnatilsa dvigatelni o‘t oldira olmaydi. Nima ucun? Agar o‘quvci tok kuci, sig‘im
kabi tusuncalarni yaxsi o‘zlastirgan bo‘lsa muammoning yecimini tezda topadi va
to‘g‘ri xulosaga keladi: akkumulyator quvvati kuclanisga emas, balki tok kuciga va
sig‘im kattaligiga bog‘liq bo‘ladi. 
Dars   mavzusini   tusuntirisda   tarixiy   materiallardan   foydalanis   ham
o‘quvcilarda   kucli   motivlarning   vujudga   kelisiga,   bilisga   qiziqisini   kucaytirisga
17 sabab   bo‘ladi.   Biroq   o‘quv   materialini   bayon   qilisga   tarixiy   yondasis   qo‘simca
xarakterga   ega   bo‘lisi,   mavzu   bo‘yica   egallanayotgan   bilimlar   tizimi   icida
mantiqiylik saqlanisi kerak.
U  yoki   bu  mavzuga  oid  qisqa   metrajli  kinokadr   ham   kucli   motivatsion  omil
hisoblanadi.   Biroq   kinodars   o‘qituvci   va   o‘quvcilar   o‘rtasida   bo‘ladigan   evristik
suhbat   mazmuniga   zamin   yaratisi   kerak,   sundagina   o‘quvcilarda   mavzuni
o‘rganisga   ehtiyoj   tug‘iladi   va   ko‘zlagan   maqsadga   erisiladi.   O‘qituvci   anglab
yetisi   kerak   bo‘lgan   holat   sundan   iboratki,   darsda   motivlarni   o‘quvcilarda
rivojlantiris   asosiy   maqsad   emas,   balki   o‘quvcining   bilis   faoliyatini   tezlastiris
vositalaridan biri sanaladi.
O‘quvci(talaba)lardagi   motivatsiya   xarakteri   ko‘p   jihatdan   ularning   o‘quv
faoliyatiga   bog‘liq.   O‘rganis   bu   keng   ma‘noda   –   o‘quvcilarning   yangi   bilimlarni
o‘zlastiris   jarayonidir.   Lekin   har   qanday   o‘rganis   ham   o‘quv   faoliyati   bo‘la
olmaydi.   O‘rganis   o‘quv   faoliyati   darajasiga   ko‘tarilis   ucun   o‘quvcilar   bilimlarni
egallas   davomida   ularni   boyitadigan   o‘quv   harakatlarining   yangi   usullarini
o‘zlastirisi,   mustaqil  ravisda   o‘quv  topsiriqlarini  belgilasi,   o‘z-o‘zini   nazorat   qilis
va o‘z xususiy o‘quv faoliyatini baholas mezonlarini bilislari kerak.
Pedagogik   jarayon   bilan   sug‘ullanuvci   har   bir   kisiga   ma‘lumki,   bilimlarni
o‘quvci(talaba)lar   tomonidan   egallanisi   ularning   xususiy   o‘quv   faoliyati
(psixologlar   tilida   –   bilis   faoliyati)   natijasi   tufayli   ro‘y   beradi.   Psixologlar   bu
faoliyat   turini   keng   qamrovda   o‘rganib   ciqqanlar   va   uning   bilim,   harakatlarni
egallasga olib keladigan turli ko‘rinisdagi tuzilmasini aniqladilar. (Galperin P.Ya.,
Talizina N.F., Cebaseva V.V.)
18 Biroq   psixologiya   fani   hanuzgaca   o‘qitisda   o‘quvcilarning   ketma-ket   bilis
harakatlarining   eng   yaxsi   tarkibi   to‘g‘risida   yakdil   fikrga   kelganlarica   yo‘q.   Bu
tarkib   va   o‘quvcilarning   bilisga   oid   harakatlarining   ketma-ketligi   mavjudlik
algoritm (MA) deb nomlanadi. MA, birincidan, bu harakatlarning qat‘iyan ketma-
ketligini,   ikkincidan,   ularning   natijalari   ham   qat‘iyan   oldindan   aniqlanganligini
ta‘kidlaydi.   Su   boisdan   MA   mohiyat   jihatdan   o‘quv-bilis   nazariyalarining   turiga
(elementar   muloqot,   assotsiativ,   bixeviorizm,   gestalt,   aqliy   harakatlarni   bosqicli
sakllantiris) mos holda turli ko‘rinisga va mazmunga ega bo‘ladi. 
Har   qanday   MAning   invariativ   elementi   –   bu   o‘quv   jarayonida   o‘zlastiris
darajasi     bo‘yica     ketma-ket   harakatlanisdir.   Harakat   “qadam”ning   o‘zi   va   hr   bir
“qadam”   mazmuni   tanlangan   o‘zlastiris   nazriyasiga   bog‘liq   bo‘ladi.   Tanlas   usuli
va   tanlanis   o‘zlastiris   nazariyasining   sifat   mezonlari   –   o‘qituvcining   pedagogik
faoliyatidagi   muhim   mo‘ljal   va   uning   pedagogik   texnologiyasi   tavsifnomasi
hisoblanadi.
19 II BOB.SHAXSGA YO‘NALTIRILGAN TA‘LIM TEXNOLOGIYASI
NING METODOLOGIYASINI ISHLAB CHIQISH.
2.1 Ta‘lim sifatini yaxshilash maqsadida shaxsga yo‘naltirilgan ta‘limning
ahamiyati.
Biz islohotlar  haqida 1991 yildan buyon gapirib kelamiz (undan avval  qayta
qurish   islohoti   bo‘lgan).   Ular   har   doim   «keng   miqyosli»   va   «ko‘p   sohani
qamrovchi»   deb   ta’riflangan.   Bu   esa,   baholarning   balandparvozligiga   ahamiyat
bermasak,   hayotimizning   barcha   sohalaridagi   ko‘plab,   katta   yoki   kichik,   chora-
tadbirlarni anglatadi. Biroq tizimli yondashuvga ko‘ra, tizimning iyerarxik tuzilishi
tufayli   o‘zgarishlar   bir   vaqtning   o‘zida   va   bir   xil   intensivlikda   sodir   bo‘lmaydi.
Bu   yerda qanday vazifa eng ustuvor, eng asosiysi ekanligini aniqlash muhim.
Kelajagimiz   xavfsizligining   kaliti   innovatsion   iqtisodiyot   ekanligi   barchaga
ma’lum. Men ilgari ham bilimga asoslangan innovatsion iqtisodiyotning o‘ziga xos
xususiyati, uning nisbatan qisqa davr ichida katta o‘zgarishlarga erishib, samarali
va   raqobatbardosh   iqtisodiyotni   yaratishi   mumkinligi   haqida   so‘z   yuritganman .
Bu   esa   «quvib   yuruvchi»   iqtisodiyotlar   qatoridan   ilg‘or   iqtisodiyotga   o‘tishni
anglatadi.   Innovatsiyalar   va   dinamik   innovatsion   iqtisodiyotning   asosiy   drayveri
esa   sifatli   ta’lim   olgan,   yaratuvchan   va   muvaffaqiyatga   intiluvchi   inson   kapitali
hisoblanadi.   Buning   uchun   mamlakatda   sifatli   ta’lim   tizimi   va   kuchli   ilm-fan
maktabi bo‘lishi lozim.
Ilm-fan   va   ta’lim   —   aynan   shular   mamlakatning   raqobatbardoshligi,   uning
innovatsion   rivojlanishini   ta’minlovchi   inson   kapitalini   yaratishi   lozim.   Bizning
kelajagimiz ham shunga bog‘liq.
20 Shunisi   aniqki,   innovatsion   rivojlanishning   drayverlari   bo‘lishga   qodir
mutaxassislar paydo bo‘lishi uchun, hech bo‘lmaganda,   xalqaro talablarga javob
beruvchi   universitet   ta’limi   bo‘lishi   lozim .   Bunga   erishishimizga   esa   hali   ko‘p
qovun pishig‘i bor.
Faraz   qilaylik,   biz   shunday   oliy   ta’lim   tizimini   yaratdik.   Biroq   yangi
muammoga   duch   kelamiz:   maktab   bitiruvchilarining   ko‘pi   u   yerlarda   tahsil
ololmaydilar. Sababi esa maktablar ta’limining sifatidir.
Biroq bolalar maktabga ham o‘z-o‘zidan kelib qolmaydi. Maktabgacha ta’lim
vazirligi   bolalarni   maktabga   tayyorlash   jarayonida   ularga   zamonaviy   bilimlarni
o‘rgatishi va   tahliliy fikrlashga tayyorlashi lozim. Prezidentimiz aytganidek, «agar
biz   10   yil   davomida   maktabgacha   ta’lim-maktab-oliy   ta’lim   muassasasi   tizimida
ishlasak,   jamiyatimizda   ko‘zlari   chaqnab,   kelajakka   ishonch   bilan   boquvchi   va
hech kimdan qo‘rqmaydigan insonlar paydo bo‘ladi».
Aynan   shu   insonlar   mamlakatimizni   ilg‘or   mamlakatlar   qatoriga   kiritishga
qodir yoshlardir.
Aynan   shu   sababdan   pedagogik   ta’lim   tizimidagi   islohotlar   juda   muhim
hisoblanadi. Vaqt buni bizga allaqachon isbotlagan. 2017 yilda mavjud pedagogika
universitetlariga   qo‘shimcha   sifatida   15   ta   OTMda   pedagogik   mutaxassislik
bo‘yicha qo‘shimcha sirtqi bo‘limlar   ochildi . Joriy yildan yana besh hududda ham
yangi   pedagogik  institutlar   ochilmoqda .  2018−2019  yillarda  xalq  ta’limi   sohasida
bir   qator   muhim   hujjatlar,   avvalambor,   2030   yilgacha   xalq   ta’limi   tizimini
rivojlantirish   Konsepsiyasi   qabul qilingan.
Pedagogik ta’limni isloh qilish nega shu qadar muhim? O‘qituvchi shaxsi har
qanday   ta’lim   tizimida   markaziy   bo‘g‘in   hisoblanadi.   U   asosiy   rol   o‘ynovchi
21 shaxsdir: o‘qituvchi qanday bo‘lsa, o‘quvchilar ham (ularning bilim, ko‘nikmalari,
qabul   qilishlari)   shunday   bo‘ladi.   Demak,   davlat   iqtisodiyoti   ham   shunga   qarab
shakllanadi. Ulardan qay biri OTMga kirishi yoki jamiyatimizda bir necha yildan
keyin   kelajakka   ishonch   bilan   boquvchi   yuqori   ma’lumotli   va   hech   narsadan
qo‘rqmaydigan avlod paydo bo‘lishi ham aynan ularga bog‘liqdir.
Hech   kim   o‘qituvchining   maktabdagi   roli   haqida   e’tiroz   bildirmaydi   go‘yo.
Biroq   buni   tan   olishning   o‘zi   yetarli   emas.   Prezidentning   «O‘zbekiston
Respublikasida   2030   yilgacha   xalq   ta’limi   tizimini   rivojlantirish   Konsepsiyasini
tasdiqlash   to‘g‘risida"gi   farmonida   konsepsiyaning   asosiy   maqsadi   sifatida
«umumiy   o‘rta   va   maktabdan   tashqari   ta’limni   tizimli   isloh   qilishning   ustuvor
yo‘nalishlari»ni aniqlash belgilangan.
E’tiborlisi shuki, bu   tizimli islohotdir . So‘nggi paytlarda bu   tushuncha urfga
kirmoqda.   Hamma   tizimni   o‘zgartirish   kerak   deb   bong   uradi,   biroq   buning
zamirida nima borligini hech kim tushuntirib bera olmaydi. Tizimli islohot, tizimli
yondashuv,   tizimli   tahlil   tushunchalarini   har   qanday   ilmiy   yoki   publisistik
maqolada, dissertatsiyalarda uchratish mumkin, aslida esa mualliflar u haqida aniq
tushunchaga ega bo‘lmay, uni kompleks yondashuv bilan adashtiradilar.
Dinamik   tizimlarda   ularning   holati,   elementlar   miqdori,   iyerarxiyasi   ular
orasidagi   munosabatlar   kabi   harakatda   bo‘lib,   o‘zgarishi   mumkin   va   bu   tahlil
qilishni   murakkablashtiradi.   Ta’lim   tizimi   esa,   har   qanday   ijtimoiy   voqelik   kabi
dinamik   voqelikdir.   Maqolaning   boshida   ta’kidlanganidek,   tizimli   yondashuvda
yadro,   hal   qiluvchi   bo‘g‘in,   matritsani,   butun   tizim   ishlashi   nimaga   bog‘liqligi
va   oxir-oqibat, uning samaradorligini aniqlash juda muhimdir.
22 Bo‘lajak   o‘qituvchilarni   tayyorlashda   asosiy   vazifa   —   talaba   va
o‘qituvchilar   hozirgi   bog‘cha   va   maktab   yoshidagi   bolalar   ulg‘ayganida
qanday   dunyoda   yashashlarini   tushunishlari   kerak.   Ta’lim   sohasida   qanday
strategiyalarni ilgari surishimiz ham shunga bog‘liq.
Bu   nihoyatda   muhim.   Biz   kimsasiz   orolda   hayot   kechirib,   u   yerda   alohida
mamlakat barpo qilayotganimiz yo‘q. Tizimli yondashuvdan gap ochgan ekanmiz,
aytish   joizki,   har   qanday   mamlakat   muayyan   muhitda   mavjud   bo‘ladi,   muhit
va   tizim   orasida   (xalqaro   maydon,   tabiat)   esa   ularga   ta’sir   qiluvchi   turli   o‘zaro
jarayonlar yuz   beradi.
Amerikalik   jamiyatshunos,   siyosatchi   va   faylasuf,   zamonamizning   yorqin
mutafakkirlaridan   biri,   dunyo-tizim   nazariyasining   muallifi   Immanuil
Vallerstaynning   ta’kidlashicha,   ko‘plab   siyosatchilar   o‘z   mamlakatlari   jahon
tizimining   bir   qismi   ekanligini   unutib   qo‘yib,   qo‘pol   xatoga   yo‘l   qo‘ymoqdalar.
Bu   tizim   qanday   rivojlanayotganini   inobatga   olmay,   ishonch   bilan   ushbu
mamlakatlarning o‘tmishi yoki kelajagi haqida biror nima deyish mumkin emas.
Bugun   biz   SPOD-dunyodan   (Steady   —   barqaror;   Predictable   —   oldindan
aytib   bo‘ladigan;   Ordinary   —   oddiy;   Definite   —   aniq)   VUCA-dunyo га
(Volatility   —   o‘zgaruvchanlik;   Uncertainty   —   noaniqlik;   Complexity   —
murakkablik;   Ambiguity   —   mujmallik)   o‘tayotganimiz   haqida   ko‘p   aytilmoqda .
Bizni kelajakdan turib o‘ziga chorlovchi dunyo zamonaviy ta’lim oldiga vazifalar
qo‘yadi   va   uning   yo‘nalishlarini   aniqlaydi.   a’limning   shaxsga   yo‘naltirilgan
tizimi
Odatda,   maktab   matematika,   fizika,   tarix   kabi   fanlardan   umumiy   bilimlar
berishi   lozim   hisoblanadi.   Bu   XVII-XIX   asrlarda   vujudga   kelgan   ta’limning
23 bilimga   yo‘naltirilgan   shakli   bo‘lib,   uning   asosida   bolalarga   barcha   fanlardan
umumiy   bilimlarni   berish   yotadi.   Oliy   ta’limda   esa   xuddi   shu   tizim   tor   soha
mutaxassislarini tayyorlashda qo‘llanilgan.
Bu   tizim   o‘zini   oqlay   olmadi,   XX   asrda   bunga   ikki   omil   sabab   bo‘ldi:
ma’lumotlar, axborot bazasi, ilm-fandagi kashfiyotlar va   ixtirolar aql bovar qilmas
darajada ko‘payib ketdi, na   maktab, na   universitet bu o‘zgarishlarning izidan quvib
yeta oldi. Bir paytning o‘zida, jamiyatdagi o‘zgarishlar tufayli zamonaviy yoshlar
o‘zlashtirayotgan ko‘pchilik kasblar yaqin kelajakda yo‘q bo‘lib ketmoqda.
Ko‘p   hollarda   fan   tamoyili   emas,   balki   fanlararo   mezondan   kelib   chiqqan
holda   dars   beriladi   (STEAM,   Liberal   Arts),   bu   esa   tor   soha   mutaxassislarining
qo‘lidan kelmaydi. Bu yo‘nalishda ham biz rivojlanishimiz lozim.
Shu   sababdan   pedagogik   oliy   ta’lim   muassasalarida   (maktab
bitiruvchilarining   sifati   nuqtayi   nazaridan)   kimlar   o‘qitilishi,   kim   o‘qitishi,
nimalar, nima maqsadda va qanday o‘qitilishi   — bizning kelajagimiz, boringki,
milliy xavfsizligimiz masalasidir.  Men ular haqida oldin ham   to‘xtalganman .
Pedagogik ta’limdagi yangi tizimning xususiyatlari
Oxir-oqibat,   biz   pedagogik   ta’limning   quyidagilarni   nazarda   tutuvchi   yangi
konsepsiyasini   ishlab chiqishimiz lozim bo‘ladi:
 Yangi   dunyoda   kelajak   avlod   murabbiylari   sifatida   ta’limning   shaxsga
yo‘naltirilgan   tizimida   o‘z   maqsadini   aniq   anglovchi   bo‘lajak   o‘qituvchilarni
tayyorlashning yangi tizimi (yuqorida aytib o‘tilganidek, bu   yerda o‘z fanini bilish
kifoya qilmaydi);
 Yangi   vazifalarga   mos   ravishda   kadrlarni   qayta   tayyorlash   va   ularning
malakasini oshirishning yangi tizimi;
24  Barcha darajalarda kadrlarni tanlov asosida tanlash;
 Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   bo‘yicha   ma’lumotlar   bankini
yaratish,   ularni   o‘zlashtirish   va   joriy   qilish.   Ta’lim   vazirliklari,   malaka   oshirish
institutlari   va   pedagogika   universitetlari   qoshidagi   muvofiq   ilmiy   markazlarda
bunday texnologiyalarni joriy qilishga ixtisoslashgan institutni yaratish;
 «Ilm-fan   — ta’lim   — amaliyot» oltin uchburchagini yaratish;
 Pedagogik   oliy   ta’lim   muassasalari,   ta’lim   vazirligi   bo‘limlari,   maktab
rahbarlari   va   o‘qituvchilar   tarkibi   faoliyatini   baholash   va   boshqarishning   yangi
tizimi;
 Antikorrupsion   mexanizm   va   rahbar   hamda   pedagoglar   mas’uliyati
mexanizmi;
 Oliy   ta’lim   muassasalari   va   boshqa   ta’lim   muassasalarining   sezilarli
avtonomiyasi   (metodik   vaa   moliyaviy   jihatdan),   maktablarga   ijod   va   pedagogik
metodikalarni tanlash erkinligini taqdim qilish;
 Qo‘llab-quvvatlovchi   tizim   va   pedagogik   mehnat   to‘lovini   oshirish   hamda
asossiz tenglashtirishdan prinsipial chekinish;
 Ta’lim   muassasalari   va   qo‘llaniluvchi   pedagogik   texnologiya   turlarini
oshirish va   raqobatni qo‘llab-quvvatlash;
 Ta’lim dasturlari maydonini kengaytirish, tanlov fanlarining mavjud bo‘lishi
va   fakultetlarning turli-tuman bo‘lishi;
 Ilg‘or tajribalar, jumladan, xorij tajribasidan foydalanish;
 Xorij o‘qituvchilari va   metodistlarini faol taklif qilish.
Ta’kidlash   joizki,   2030   yilgacha   xalq   ta’limini   tizimini   rivojlantirish
Konsepsiyasi   yetarlicha   batafsil   ishlab   chiqilgan   bo‘lib,   ko‘plab   g‘oya
25 va   yondashuvlarni,   jumladan,   yuqorida   aytib   o‘tilganlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Biroq
pedagogik   ta’lim   masalasi   alohida   masaladir,   shu   tufayli   pedagogik   universitetlar
haqida alohida qaror qabul qilish muhim ahamiyatga ega.
Muhimi,   bizning   shunchaki   sifatli   ta’lim   tizimi   yoki   yangi   pedagogik
texnologiyalar, yangi kadrlar va   darsliklarga emas, balki to‘la kelajakka qaratilgan
yangi ta’lim tizimiga ehtiyojimiz bor.
Konsepsiyada nazarda tutilgan har qanday g‘oya va   yangilik bizga kelajakda
nima   berishini   aniq   anglamog‘imiz   lozim.   Buning   uchun   esa   ushbu   kelajak   bilan
tanishish,   unga   boradigan   yo‘llarni   ko‘rish,   bugungi   kunning   asosiy   tamoyillarini
anglab   yetish   va   ularni   yangi   ta’lim   loyihasiga   kiritish   lozim.   Bugun   kelajakning
yangi ta’lim tizimini yaratuvchi mamlakatlar ertangi kunda dunyo iqtisodiyotining
yetakchilariga aylanadilar.
Muallif fikri tahririyat nuqtayi nazarini ifodalamasligi mumkin.
Bu   ta’lim   o’z   mohiyatiga   ko’ra   ta’lim   jarayonining   barcha   ishtirokchilarini
to’laqonli rivojlanishlarini ko’zda tutadi. Bu esa ta’limni loyihalashtirilayotganda,
albatta   ma’lum   bir   ta’lim   oluvchining   shaxsini   emas ,   avvalo,   kelgusidagi
mutaxassislik   faoliyati   bilan   bog’liq   o’qish   maqsadlaridan   kelib   chiqqan   holda
yondoshishni nazarda tutadi.
O’qitish texnologiyasi pedagogik strategiya sifatida o’quvchi va o’qituvchilar
faoliyatini faollashtirish va jadallashtirish vositalariga ega bo’ladi.
Bunday   texnologiyalarga   quyidagilarni   keltirish   mumkin:   1.   Hamkorlik
pedagogikasi
2.   Pedagogik   jarayonda   shaxsni   kuzda   tutishga   asoslangan   pedagogik
texnologiya (Sh.A.Amonashvili texnologiyasi);
26 3.   O‘quv   materialini   sxemalar   va   modellar   ishorasi   asosida   o‘qitishni
jadallashtirish texnologiyasi (V.F.Shatalov texnologiyasi);
4.   O‘quv   jarayonini   samarali   boshsarish   va   tashkil   etish   asosiga,   qurilgan
texnologiya   (S.N.Lisenkova   texnologiyasi,   N.P.Guzikning   o‘qitish   tizimini
rejalashtirish texnologiyasi);
5.   O‘qitshini   individuallashtirsh   texnologiyasi   (Inge   Unt,   A.S.Graniskaya,
V.D.Shadrikov   texnologiyasi);   1.   Hamkorlik   pedagogikasi   Hamkorlik
pedagogikasi   XX   asrning   80-yillarida   rivojlana   boshladi   va   ta’limdagi   ko’pgina
innovasisn   jarayonlarni   hayotga   chorladi.   Bu   texnologiya   negizida   taniqli   rus   va
chet el pedagoglarining tajribasi yotadi.
Sh.A.Amonashvilining inson-shaxs texnologiyasi.
U   o’zining   eksperimental   maktabida   hamkorlik   pedagogikasini,   shaxsiy
yondashuvini, tili  va matematika o’qitishning ajoyib pedagogikasini  ishlab chiqdi
va   hayotga   tadbiq   etdi.   Sh.A.Amonashvilining   asosiy   maqsadlari   quyidagilardan
iborat:
  1.   bolaning   shaxsiy   xislatlarini   namoyon   qilish   orqali   unda   oliyjanob
insonning shakllanishi, rivojlanishi va tarbiyalanishiga imkon tug‘dirmos;
2. bolaning qalbi va yuragini ulug‘lomoq;
3. boladagi bilishga bo‘lgan kuchlarni rivojlantirish va shakllantirish;
4. keng va chuqur bilim hamda malaka olish uchun sharoit tug‘dirmoq;
5.   ideal   tarbiya   –bu   o‘z-o‘zini   tarbiyalamoq.   Sh.A.Amonashvili   o’zining
texnologiyasini   amalga   oshirish   uchun   quyidagi   metodika   va   metodik   usullardan
foydalandi:   ü   insonparvarlik;   ü   shaxsiy   yondashuv;   ü   oila   pedagogikasining
qo‘shimcha   imkoniyati;   ü   o‘quv   faoliyati.   ü   muloqot   maxorati;   Sh.A.Amonashvili
27 texnologiyasida   bola   faoliyatini   baholash   alohida   ahamiyatga   ega.   Baholardan
foydalanish o’ta cheklangan. Miqdoriy baholashdan ko’ra sifatli baholashga urg’u
beriladi, ya’ni tavsif, natijalar paketi, o’z-o’zini baholash.
  3.   O’quv   materialini   sxemalar   va   modellar   ishorasi   asosida   o’qitishni
jadallashtirish texnologiyasi (V.F.Shatalov texnologiyasi);
U   o’qitishning   an’anaviy   sinf-dars   usulining   hali   ochilmagan   katta
imkoniyatlarini ko’rsatib berdi
V.F.   Shatalovning   maqsad-mo’ljali:   ü   bilim,   malaka   va   ko‘nikmalarni
shakllaitirish;   ü   har qanday individual xususiyatlarga ega bo‘lgan barcha bolalarni
o‘qitish;   ü   o‘qitshni   tezlashtirish.   Tamoyillar:   ü   ko‘p   marta   takrorlash,   majburiy
bosqichma-bosqich   nazorat,   qiyinchilikning   yuqori   darajasi,   katta   bloklarda
o‘rganish,   faoliyatning   dinamik   qolipi,   xatti-harakatning   tayanchi,   muljaldagi
asosini qo‘llash;  
-   shaxsni ko‘zda tutish asosida yondashuv;  
-   insonparvarlik;   ü   zo‘rlab o‘qitmaslik;  
-   o‘quv   vaziyatlarining   konfliktsizligi,   har   bir   o‘quvchining
muvaffaqiyatlaridan   boxabarlik,   tuzatish   (yulga   solish),   o‘qsish,   yutuqlarga
istiqbolni ochish;  
-   O‘qitish   va   tarbiyani   bog‘lash.   V.F.   Shatalov   metodining   uziga
xosligi:   ü   materiallar katta hajmda kiritiladi;  
-   materiallar bloklar bo‘yicha joylashtiriladi;   ü   o‘quv materiail tayanch sxema
- konspekt ko‘rinshida rasmishashtiriladi. 
28 Jadvaldan   ko’rinib   turibdiki,   tayanch   konspekt   ko’rgazmali   sxemani   tashkil
etmoqda.   V.F.Shatalov   tayanch   (tayanish)   deganda   bola   harakatlarining   taxminiy
asosini, ichki fikrlash faoliyatining tashqi tashkil qilinish usulini tushunadi. 
Tayanch signal o’zaro uzviy bog’lovchi ramzlar (ishora, so’z, sxema, rasm va
h.o) bo’lib, qandaydir ma’noli mohiyatni almashtiradi. Tayanch konspekt – o’quv
materiallari   o’zaro   bog’langan   usullarining   butun   qismlari   sifatida   faktlar,
tushunchalar,   g’oyalar   tizimi   o’rnida   qullana   oladigan   qurgazmali
konstruksiyalardan   iborat   qisqacha   shartli   konspekt   ko’rinishidagi   tayanch
signallar sistemasidir.
V.F.Shatalovning  xizmatlari   shundaki,   u   mashg’ulotlarda  yetarli   darajada   va
barchaning faolligini ta’minlovchi o’quv faoliyati tizimini ishlab chiqdi.
Shatalovning o’quv jarayoni texnologik sxemasi tablisada ko’rsatilgan.
V . F . Shatalov   metodikasi   5   bosqichdan   iborat   bo ’ lib ,   ular   bir   qancha   usul   va
metodik   yechimlarni   oz   ichiga   oladi : 1.  Nazariyani   sinfda   o ’ rganish :  taxtada   oddiy
tushuntirish   ( bo ’ r ,   kurgazmali   qurol ,   TV   bilan );   buyalgan   plakat   -   tayanch
konspekt   bo ’ yicha   qayta   tushuntirish ;   plakat   bo ’ yicha   qisqacha   bayon   qilish ;
o ’ quvchilarning   o ’ zkonspektlari   ustida   individual   ishlashlari ,   konspekt   bloklari
bo ’ yicha   keng   mustahkamlash . 
29 2.2.Shaxsga yo‘naltirilgan ta‘lim texnologiyasining amalda qo‘llanilishi.
O’qitishning zamonaviy texnologiyalarini qo’llash, o’qitish jarayonini yagona
shaklga   keltirish   va   yuqori   samaradorlikka   erishishga   imkon   yaratadi.   Endi
shaxsga   yo’naltirilgan   texnologiyalarning   nima   uchun   bugungi   kunda   dolzarb
bo’lib borayotganligi, nima uchun mazkur texnologiyalar ta’limning hozirgi kuni,
kelajagi bo’lib qolganligi hamda ularning mohiyati haqida qisqacha to’xtalamiz.
Mazkur   o’qitish   texnologiyasida   pedagogikaning   o’quvchiga   munosabati
avtoritar   xarakterga   ega,   ya’ni   ta’lim   jarayonida   u   yagona   subyekt   sifatida
namoyon   bo’ladi,   o’quvchilar   esa   faqatgina   obyekt   vazifasini   bajaradi,   xolos.
Boshqacha   qilib   aytganda   avtoritar   o’qitish   texnologiyasida   o’quvchining
tashabbusi   va   mustaqilligi   deyarli   yo’qoladi,   o’qitish   majburiy   yo’sinda   amalga
oshiriladi. Hanuzgacha jahonda eng ko’p tarqalgan o’qitishning sinf-dars tizimida
mashg’ulotlari   asosiy   birligi   dars   bo’lib,   u   bitta   fanining   bitta   mavzusiga
bag’ishlanadi va o’qituvchi tomonidan boshqariladi.
An ’ anaviy   o ’ qitish   texnologiyasining   qusurlari   ustida   to ’ xtalib ,   O ’ zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisining   IX   sessiyasida   (1997   yil   29   avgust )   Birinchi
Prezident   Islom   Karimov   bolalar   qaysi   sinfdan   boshlab   mustaqil   fikr   yurita
boshlaydi ?   Umuman   maktabda   mustaqil   fikr   yuritishga   o ’ rgatiladimi ?   degan
savollarni   qo ’ ydilar   va   ularga   quyidagicha   25   javob   berdilar :   « Aminmanki ,
o ’ rgatilmaydi .  Mobodo   biror   o ’ quvchi   o ’ qituvchiga   e ’ tiroz   bildirsa ,  ertaga   u   hyech
kim   havas   qilmaydigan   ahvolga   tushib   qoladi . 
Maktabdagi   jarayonda   o ’ qituvchi   hukmron .   U   boladan   faqat   o ’ zi
tushuntirayotgan   narsani   tushunib   olishni   talab   qiladi .   Prinsip   ham   tayyor :
« Mening   aytganim - aytgan ,   deganim - degan ».   Demak ,   an ’ anaviy   ta ’ lim
30 texnologiyasida   o ’ qituvchi   va   o ’ quvchi   munosabatida   majburiy   itoatkorlik ,   ya ’ ni
zo ’ ravonlik   pedagogikasi   amal   qiladi ». 
An’anaviy o’qitish texnologiyasining boshqa qusurlarini ham namoyish qilish
maqsadida   1-rasmning   chap   tomoniga   diqqatingizni   jalb   qilamiz:   ko’rinib
turibdiki,   birinchi     Prezidentimiz   ta’kidlaganlaridek,   zo’ravonlikka   asoslangan   bu
pedagogikada   pedagog   yagona   su’bekt,   o’quvchilar   pedagogik   jarayon   obyekti,
o’qitish tushuntiruv-ko’rgazmali usulda olib boriladi. O ’ qitish   ommaviy   tarzda   olib
borilishi   tufayli   o ’ quvchilarning   tashabbusi   va   mustaqilligi   o ’ zidan - o ’ zi   so ’ nib
boraveradi . 
Shu   bois   texnologiya   asosan   o’quvchilarda   bilim,   ko’nikmalarni
shakllantiradi, ular shaxsini rivojlantirishni ko’zda tutmaydi. 
O’z-o’zidan   ko’rinadiki,   an’anaviy   o’qitish   texnologiyasi   o’z   tabiatiga   ko’ra
ta’lim   muassasalari   oldiga   jamiyatimiz   tomonidan   qo’yilgan   talablarga   butunlay
javob bermaydi. 
Bundan   farqli   o’laroq   shaxsga   yo’naltirilgan   texnologiyalarda   o’quvchi
ta’limning milliy modeli mohiyatiga ko’ra pedagogik jarayon markaziga qo’yiladi,
uning   rivojlanishiga   va   tabiiy   imkoniyatlarini   ro’yobga   chiqarishga   qulay   shart-
sharoitlar yaratib beriladi. 
Ta’limning   milliy   modelini   –   shaxs,   davlat   va   jamiyat,   uzluksiz   ta’lim,   fan,
ishlab   chiqarishdan   iborat   5   ta   tarkibiy   qismida   «shaxs»   asosiy   tarkibiy   qism   –
birinchi   o’rinda   turadi.   Boshqacha   aytganda ,   butun   ta ’ lim   tizimi ,   shu   jumladan
o ’ qitish   o ’ quvchi   shaxsiga   yo ’ nartirilgan   bo ’ lishi   lozim .
31 Yuqorida     ko’rsatilgan     1-rasmning     o’ng     tomonida     shaxsga     yo’naltirilgan
o’qitish    texnologiyalari    keltirilgan.    Shuni    alohida    ta’kidlash    lozimki,    bu    yerda
ko’rsatilgan o’qitish texnologiyalaridan, jumladan ishbilarmon (amaliy pedagogik)
o ’ yinlari ,   muammoli   ta ’ lim ,   dasturlashtirilgan   ta ’ lim   va   boshqalardan
ilgarilari   ham   ta ’ lim   jarayoniga   qo ’ llaganmiz .   Ammo ,   ta ’ limning   milliy   modelida
shaxsga   asosiy ,  hal     qiluvchi     o ’ rin     berilgandan     so ’ ng     bu     texnologiyalarning     har    
birini     shaxsning   mavjud   imkoniyatlarini   to ’ la   ro ’ yobga   chiqarish   bo ’ yicha
ahamiyati   yanada   oshdi .
Ayni   paytda   hozirgi   kunda   axborotning   hajmi ,   xilma - xilligi ,   uni   egalashga
moyilligi   va   vositalarining   yetarliligi ,   samarali   indivudual   va   mustaqil   o ’ qitishni
tashkil   etish   uchun   zaruriy   shart - sharoitlar   yaratilganligi   munosabati   bilan
pedagogning   o ’ quvchiga   bo ’ lgan     munosabati     jihatidan     uning     « Sardor » likdan ,    
uning     sherigiga ,     hamkoriga   aylanmoqda .
O ’ rnatilayotgan   yangicha   munosabatlarning   asosiy     mazmuni ,   hozirgi   kunda
natija     bermaydigan     va     noinsoniy     hisoblangan     zo ’ ravonlik     pedagogikasidan    
voz   kechishdir ,     chunki     tarbiya     jarayonida     zo ’ ravonlik     aslo     mumkin     emas ,    
jazolash   insonni   kamsitadi ,  ezadi ,  uning   rivojlanishini   susaytiradi .
Isloh   qilinayotgan   ta ’ lim   muassasalarida   o ’ quvchi   yoshlarni   erkin ,
majburlashsiz   o ’ qitish ,   ularning   shaxsiga   individual   yondashishning   mazmun -
mohiyatini   namoyon   qilish   juda   muhimdir .     Shu   bois   diqqatingizni   4-5   slaydlarga
tortamiz .
An ’ anaviy   o ’ qitish   texnologiyasining   boshqa   qusurlarini   ham   namoyish   qilish
maqsadida   1- rasmning   chap   tomoniga   diqqatingizni   jalb   qilmoqchimiz .   Ko ’ rinib
turibdiki ,   kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturining   bosh   maqsadini ,     ya ’ ni    
32 mamlakatimizda     rivojlangan     demokratik     davlatlar     darajasida   yuqori   malakali
kadrlar   tayyorlashni ,  oliy   va   o ’ rta   maxsus   tayyorlash     tizimini ,     ularda     o ’ ziga     xos    
va     nostandart     fikrlash     qobiliyatini   o ’ stirishni ,     o ’ z     ustida     doimiy     ravishda    
chidam     va     matonat     bilan     ishlash   ko ’ nikmalarini     rivojlantirishni     an ’ anaviy    
o ’ qitish     texnologiyasi     asosida     amalga   oshirish   mumkin   emas .
Pedagogik   texnologiya   o‘z   mohiyatiga   ko‘ra   sub’ektiv   xususiyatga   ega.
Qanday   shakl,   metod   va   vositalar   yordamida   tashkil   etilishidan   qat’iy   nazar
texnologiyalar:
- pedagogik faoliyat samaradorligini oshirishi;
- o‘qituvchi va talabalar o‘rtasida o‘zaro hamkorlikni qaror toptirishi;
-   talabalar   tomonidan   o‘quv   predmetlari   bo‘yicha   puxta   bilimlarning
egallanishini ta’minlashi;
- talabalarda mustaqil, erkin va ijodiy fikrlash ko‘nikmalarini shakllantirishi;
-   talabalarning   o‘z   imkoniyatlarini   ro‘yobga   chiqara   olishlari   uchun   zarur
shart-sharoitlarni yaratishi;
-   pedagogik   jarayonda   demokratik   va   insonparvarlik   g‘oyalarining
ustivorligiga erishishni kafolatlashi zarur.
Pedagogik texnologiyalardan majburan foydalanish mumkin emas. Aksincha,
tajribali   pedagoglar   tomonidan   asoslangan   yoki   ular   tomonidan   qo‘llanilayotgan
ilg‘or   texnologiyalardan   maqsadga   muvofiq   foydalanish   bilan   birga,   ularni   ijodiy
rivojlantirish maqsadga muvofiqdir.
Bugungi kunda bir qator rivojlangan mamlakatlarda o‘quvchilarning o‘quv va
ijodiy   faolliklarini   oshiruvchi   hamda   ta’lim-tarbiya   jarayonining   samaradorligini
kafolatlovchi pedagogik texnologiyalarni qo‘llash borasida katta tajriba to‘plangan
33 Shulardan   biri   Hamkorlikda   o’qitish   texnologiyasidan   foydalangan   holda
darslarni loyihalashtirish haqida fikr yuritamiz.
Hamkorlikda   o’qitish   g’oyasi   turli   mamlakatlardagi,   jumladan,   Amerikadagi
J.Xopkins   universiteti   professori   –   R.Slavin   (1990),   Minnesot   universiteti
professori   –   R.Jonson,   D.Jonson   (1987),   Koliforniya   universiteti   professori   –
SH.SHaron (1988), tomonidan ishlab ishlab chiqilgan.
Amerika   olimlari   tomonidan   ishlab   chiqilgan   hamkorlikda   o ’ qitish ,   asosan
o ’ quvchilarda   DTS   va   fan   dasturida   qayd   etilgan   bilim ,   ko ’ nikma   va   malakalarni
shakllantirish ,   Isroil   va   Evropa   olimlari   tomonidan   tavsiya   etilgan   hamkorlikda
o ’ qitish ,   yuqorida   qayd   etilganidek ,   ko ’ proq   o ’ quvchilar   tomonidan   o ’ quv
materialini   qayta   ishlash   loyihalash   faoliyatini   rivojlantirish ,   o ’ quv   bahsi   va
munozaralar   o ’ tkazishni   nazarda   tutadi .
Mazkur   g’oyalar   bir-birini   to’ldiradi,   didaktik   jihatdan   boyitadi   va   bir-birini
taqozo etadi.                
Hamkorlikda   o’qitish   g’oyasi   didaktikada   1970   yillarda   paydo   bo’lgan.
Hamkorlikda   o’qitish   texnologiyasi   Buyuk   Britaniya,   Kanada,   Germaniya,
Avstraliya,   Niderlandiya,   Yaponiya,   Isroil   mamlakatlari   ta`lim   muassasalarida
keng qo’llanila boshlagan.
Hamkorlikda o’qitishning  asosiy  g’oyasi  –  o’quv  topshiriqlarini   nafaqat
birgalikda bajarish, balki hamkorlikda o’qish o’rganishdir.
Hamkorlikda   o’qitish   har   bir   o’quvchini   kundalik   qizg’in   aqliy   mehnatga,
ijodiy   va   mustaqil   fikr   yuritishga   o’rgatish,   shaxs   sifatida   onglilik,   mustaqillikni
tarbiyalash,   har   bir   o’quvchida   shaxsiy   qadr   qimmat   tuyg’usini   vujudga  keltirish,
34 o’z   kuchi   va   qobiliyatiga   bo’lgan   ishonchni   mustahkamlash,   tahsil   olishda
mas`uliyat hissini shakllantirishni ko’zda tutadi. 
XULOSA
Shaxsiy   tamoyil   barcha   ta'lim   jarayonlarida   o'rnatilishi   kerak.   Shaxsga
yo'naltirilgan   yondashuvda   o'qituvchining   psixologiya   bo'yicha   bilimlari   alohida
o'rin tutadi. O’qituvchi o’quvchilarning psixologik xususiyatlarini bilmasdan turib,
o’z   ishini   talabaga   yo’naltirilgan   yondashuv   asosida   qura   olmaydi.   Axir,   bolalar
juda   boshqacha.   Biri   darsda   juda   faol,   ikkinchisi   javobni   biladi,   lekin   javob
berishga   qo'rqadi,   birida   tartib-intizom   bilan   bog'liq   muammolar   mavjud,
ikkinchisi eshitish xotirasi va hokazo. 
Ya’ni   o‘qituvchi   o‘z   ishini   shogirdlarini   o‘rganish,   ularning   shaxsiyatini
o‘rganish   orqali   qurishi   kerak.   Zero,   shaxsiyat   insonning   o'z   borlig'ini,   xulq-
atvorini va dunyo bilan munosabatlarini tartibga solishning o'ziga xos qonunidir va
uning   rivojlanish   darajasi   ushbu   individuallikning   suveren   makonini   saqlash   va
himoya   qilish   qobiliyati   bilan   tavsiflanadi.   Shaxsning   ichki   dunyosi   uning
shakllanishi   sodir   bo'lgan   yashash   maydonining   o'ziga   xos   aksidir.   Bu   hatto
so'zning jismoniy ma'nosida kosmosga ham tegishli. 
Talabalarning shaxsiy rivojlanishi uchun maqsadlarni belgilash muhim o'ziga
xos   xususiyatga   ega,   chunki   an'anaviy   pedagogikada   o'quvchining   shaxsiy
rivojlanishi   maqsad   emas,   balki   boshqa   ba'zi   maqsadlarga   -   o'rganish,   intizom,
tanishtirishga erishish vositasi edi. Shaxs faqat mexanizm rolini o'ynadi. Ta'limda
natija   muhim   edi,   bu   odamning   o'zida   yangi   shakllanishlar   emas,   balki   bajarishi
kerak bo'lgan harakat. 
35 O'qituvchining   bolalarga   nisbatan   insonparvarlik   pozitsiyasining   mohiyatini
ifodalovchi   pedagogik   yordam   bo'lishi   kerak.   Uning   mohiyatini   Amonashvili
pedagogik   faoliyatning   uchta   tamoyilida   ifodalagan:   "bolalarni   sevish,   ular
yashayotgan   muhitni   insoniylashtirish,   bolaligini   bolada   o'tkazish".   Pedagogik
qo'llab-quvvatlashning   predmeti   -   bu   bolaning   o'z   manfaatlarini,   maqsadlarini,
imkoniyatlarini   va   uning   insoniy   qadr-qimmatini   saqlashga   to'sqinlik   qiladigan
to'siqlarni   bartaraf   etish   va   o'rganish,   o'z-o'zini   tarbiyalash,   muloqot   qilish   va
turmush tarzida mustaqil ravishda istalgan natijalarga erishish yo'llarini birgalikda
aniqlash   jarayoni.   .   Rivojlanayotgan   tarbiya   va   ta’lim   jarayoni,   eng   avvalo,
o‘qituvchining   o‘zi   shaxs   bo‘lishini   taqozo   etadi.   B.T.ning   so‘zlariga   ko‘ra.
Badmaeva:   "O'qituvchi   nafaqat   o'z   fanidan   bilim   beradi,   balki   u   nafaqat
"o'qituvchi-fan   o'qituvchisi",   balki   katta   harfli   o'qituvchi   -   bu   maktab   yillarida
tayyorlaydigan   va   Fuqaroni   bitiruvga   tayyorlaydigan   tarbiyachi.   maktabdan."
Uning   bolalar   bilan   munosabatlari   rasmiy   ishbilarmonlik   yondashuvi   emas,   balki
shaxsiy munosabatlar asosida qurilishi kerak. 
O'qituvchi   pedagogik   faoliyatda   ta'limning   refleks-moslashuvchan   va   faol-
ijodiy   funktsiyalarini   amalga   oshirib,   bolalarni   o'qitish   va   tarbiyalash   jarayonini
an'anaviy   tizimga   nisbatan   butunlay   boshqacha   tarzda   tashkil   qiladi.   Birinchi
funktsiya   -   "bolalarni   o'rganishga   o'rgatish",   ularning   shaxsiyatida   o'z-o'zini
anglash,   o'zini   o'zi   boshqarish   mexanizmlarini   rivojlantirish   va   keng   ma'noda
nafaqat   ta'lim   jarayonida   o'z   cheklovlarini   engib   o'tish   qobiliyatini   anglatadi.   ,
balki har qanday inson faoliyatida ham. Ikkinchi funktsiya bolada "ijodiy fikrlash
va   harakat   qilish   qobiliyatini"   rivojlantirishni,   ijodiy   va   samarali   faoliyat   orqali
bola shaxsida ijodkorlikni shakllantirishni o'z ichiga oladi. 
36 Yangi   ta'lim   makonida   dunyoning   surati   va   bolaning   shaxsiyati   bolaning
kattalar   va   tengdoshlari   bilan   birgalikdagi   faoliyati   jarayonida   quriladi.   Bu   erda
bola izlanish, xato qilish va kichik ijodiy kashfiyotlar qilish huquqiga ega. Ushbu
haqiqatni   izlash   jarayonida   begonalashtirilgan   bilimlardan   shaxsiy   kashfiyotlar
orqali shaxsiy bilimga o'tish sodir bo'ladi. Maktabning umumiy shaxsiy rivojlanish
maydonidagi   har   bir   o'qituvchining   maqsadi   boshqa   o'qituvchilarning
maqsadlariga,   o'quvchining   ajralmas   shaxsiy-rivojlanayotgan   hayotiy   vaziyatiga
organik ravishda mos keladi. 
37 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI.
O’zbekiston Respublikasi Prezident farmonlari.
1.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Xalq   ta’limini   boshqarishʻ
tizimini   takomillashtirish   bo‘yicha   qo‘shimcha   chora-tadbirlar   to‘g‘risida”gi   PF-
5538-son Farmoni.2018-yil 5-sentabr. 
2.   O zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi.   .“Xalq   ta’limi   tizimida
ʻ
ta’lim   sifatini   baholash   sohasidagi   tadqiqotlarni   tashkil   etish   chora-   tadbirlari
to g’risida”qaror. 2018-yil, 8-dekabr. 	
ʻ
3.   Ta’lim   sifatini   baholash   bo‘yicha   xalqaro   tadqiqotlarni   amalga   oshirish
milliy   markazi.   Xalqaro   tadqiqotlarda   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   o‘qish
savodxonligini   baholash.   Boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchilari,   metodistlar   va   soha
mutaxassislari   uchun   metodik   qo‘llanma.   «Sharq»   nashriyot-matbaa   aksiyadorlik
kompaniyasi. Toshkent – 2019 
4.   Ina   V.S.Mullis   va   Michail   O.   Martin.   PIRLS   -2021   baholash   qamrov
doirasi.   Ta’lim   sifatini   baholash   o’yicha   xalqaro   tadqiqotlarni   amalga   oshirish
Milliy markazi matbaa bo’limi. Toshkent-2021. 
5.   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   huzuridagi   ta’lim   sifatini
nazorat   qilish   inspeksiyasi   ta’lim   sifatini   baholash   bo‘yicha   xalqaro   tadqiqotlarni
amalga   oshirish   milliy   markazi.   4-sinf   o‘quvchilarining   o‘qish   savodxonligini
aniqlash bo‘yicha PIRLS xalqaro tadqiqotiga tayyorgarlik ko‘rish mashq daftari.
O’zbekiston Respublikasi Prezident asarlari.
6.   Mirziyoyev   Sh.M.   Erkin   va   faravon,   demokratik   O`zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz. –T.: “O`zbekiston” nashriyoti, 2016-y. –23 b. 26-bet.
38 7.   Mirziyoyev   Sh.M.   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta`minlash   –
yurt   taraqqiyoti   va   xalq   faravonligining   garovi.   –T.:   “O`zbekiston”   nashriyoti,
2017-y. –23 b. 26-bet.
8.   Mirziyoyev   Sh.M.   Tanqidiy   tahlil,   qat`iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo`lishi   kerak.   –T.:
“O`zbekiston” nashriyoti, 2017-y. –46 b. 48-bet.
  9.    Mirziyoyev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan
birga quramiz.- Toshkent ,, O’zbekiston’’NMIU,2017-y,4b
10. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi
«O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar Strategiyasi
to‘g‘risida»gi   PF-4947-son   Farmoni.   O‘zbekiston   Respublikasi   qonun   hujjatlari
to‘plami. 2017 yil, 6-son, 70-modda.
11 . Vikhanskiy O.S Ta’lim menejmenti. Darslik. - Sankt-Peterburg. "Soyuz"
nashriyoti, 2012 yil
12 .Boddi   D.,   Peyton   R.   Menejment   asoslari.-   Sankt-Peterburg,   Sankt-
Peterburg - 2020 y.
13 .Blyaxman   L.S.,   Galenko   V.P.,   Minkin   A.V.   Menejmentga   kirish.-SPb.-
2010.
14.Vikhanskiy O.S. Boshqaruv: shaxs, strategiya, tashkilot, jarayon.
15.Gerchikova I.N. Ta’lim menejmenti.-M., 2012 yil
16.Gluxov   V.V.   Menejment:   Universitetlar   uchun   darslik.   3-nashr.   -   Sankt-
Peterburg: Pyotr, 2016 yil
17.Gerchikova   I.N.   Ta’lim   menejmenti   yo’nalishi.   Universitetlar   uchun
darslik - 4-nashr, Qayta ishlangan. Va qo'shimcha. - M.: Birlik - Dana, 2014 yil
39 18.Daft R.L. Ta’lim menejmentini  - Sankt-Peterburg, Sankt-Peterburg - 2010
yil
19.   Menejment:   Universitetlar   uchun   darslik.   /   Ed.   VA   DA.   Podlesnyx   -
Sankt-Peterburg, "Biznes - Press" nashriyoti, 2012 y.
40

Shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim texnologiyasi

MUNDARIJA

KIRISH………………………………………………………………………

I.BOB.SHAXSGA YO‘NALTIRILGAN TA‘LIM TEXNOLOGIYA

LARINING ILMIY NAZARIY ASOSLARI…………………………………..    

1.1 Shaxsga yo‘naltirilgan ta‘lim texnologiyasining mohiyati va tamoyillari.

1.2 Shaxsga yo‘naltirilgan ta‘limni tashkil etishda sharq va g‘arb mutafakkirlarining qarashlari………………………………………………………

II.BOB.SHAXSGA YO‘NALTIRILGAN TA‘LIM TEXNOLOGIYASI

NING METODOLOGIYASINI ISHLAB CHIQISH…………………….

2.1 Ta‘lim sifatini yaxshilash maqsadida shaxsga yo‘naltirilgan ta‘limning ahamiyati…………………………………………………………………………..

2.2 Shaxsga yo‘naltirilgan ta‘lim texnologiyasining amalda qo‘llanilishi….

XULOSA……………………………………………………………………..

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR……………………………………


 

KIRISH

Mavzuning dolzarbligi. O’qitish texnologiyasi pedagogik strategiya sifatida o’quvchi va o’qituvchilar faoliyatini faollashtirish va jadallashtirish vositalariga ega bo’ladi. Bunday texnologiyalarga quyidagilarni keltirish mumkin: 

1. Hamkorlik pedagogikasi 

2. Pedagogik jarayonda shaxsni kuzda tutishga asoslangan pedagogik texnologiya (Sh.A.Amonashvili texnologiyasi); 

3. O‘quv materialini sxemalar va modellar ishorasi asosida o‘qitishni jadallashtirish texnologiyasi (V.F.Shatalov texnologiyasi);

4. O‘quv jarayonini samarali boshsarish va tashkil etish asosiga, qurilgan texnologiya (S.N.Lisenkova texnologiyasi, N.P.Guzikning o‘qitish tizimini rejalashtirish texnologiyasi); 

5. O‘qitshini individuallashtirsh texnologiyasi (Inge Unt, A.S.Graniskaya, V.D.Shadrikov texnologiyasi).

Kurs ishining maqsadi: kurs ishida erkin shaxsni shakllantirish muammosi ta‘lim muassasalarida o‘quv-tarbiyaviy ishlarini pedagogik texnologiya “rels”iga o‘tkazisni taqozo etadi.

Albatta,  bu  jarayon  oson  kechmaydi:  bugun  ixtiyoriy  qurilayotgan  va  joriy  etilayotgan  o‘qitish  tizimini qat‘iyan ilmiy asoslangan  pedgogik tizimga  aylantirish  kerak.  

Aslida  ham  ijtimoiy   tajriba    elementlari – bilim, ko‘nikma, ijodiy faoliyat, ob‘ektiv borliqqa munosabatlar – pedagogik jarayon mahsulidir va ma‘lum pedagogik tizim doirasida sakllantiriladi. Pedagogik texnologiya esa amaliyotga joriy etilayotgan pedagogik tizim loyihasidir. Unda pedagogik tizim nima? Uning tarkibi qanday? Bu savollarga javobni mavjud pedagogik nashrlardan topis mumkin.

Kurs ishining vazifasi: pedagogik tizim o‘zida ta‘lim va tarbiya maqsadiga bo‘ysundirilgan o‘zfaro bog‘liq tarkibli elementlardan tashkil topisini uqtiradi, ular: pedagogik maqsad; o‘quv va ilmiy axborot; pedagogik aloqa vositalari; o‘quvchilar va pedagog. V.P.Bespalkoning ta‘rifiga ko‘ra “Pedagogik tizim ma‘lum shaxs sifatlarini shakllantirishga tartibli, aniq maqsadni ko‘zlab va oldindan o‘ylab pedagogik ta‘sir etishni vujudga keltiris uchun zarur bo‘lgan o‘zaro bog‘liq vositalar va jarayonlar yig‘indisidir”.

  Binobarin, har bir jamiyatda shaxsni shakllantirishh maqsadi belgilab olinadi va unga mos ravisda pedagogik tizim mavjud bo‘lisi kerak. Agar maqsad o‘zgarsa mavjud tizim ham o‘zgarisi muqarrardir. Faqat ijtimoiy (davlat) buyurtmasigina ta‘lim-tarbiyaning umumiy maqsad va vazifalarini aniq belgilab beradi yoki oliy (o‘rta, o‘rta maxsus, kasb-hunar) ta‘lim uchun pedagogik tizimning mavjudlik sartlarini kafolatlaydi.

   Har qanday pedagogik tizim o‘zaro bog‘liq bo‘lgan quyidagi invariantiv   elementlardan  tashkil  topadi:  1 –  o‘quvchilar  (talabalar);   2 – ta‘lim (tarbiya) maqsadlari; 3 – ta‘lim (tarbiya) mazmuni; 4 – didaktik jarayonlar; 5 – tashkiliy sakllar; 6 – pedagog yoki o‘qitishning texnik vositalari (O‘TV).

   Pedagogik tizim har qanday ilmiy nazariyaga xos yuo‘lgani kabi quyidagi ikki tushunchani qamrab oladi: didaktik masalalar va ularni amalga osirisning pedagogik texnologiyalari (PT). Didaktik masalalar pedagogik tizim doirasida inson faoliyatining muhim sohasi sifatida aniq maqsad va unga erisis uchun sart-saroitlar hamda bu faoliyat uchun axborotlar(mazmun)dan iborat bo‘lisi kerak.

   Didaktik masalalarni hal etish maqsadi shaxsning ma‘lum sifatlarini  shakllantirish zarurati bo‘lsa, sart-saroitlar – o‘quvchi(talaba)larning boslang‘ic sifat ko‘rsatkiclari, axborot esa o‘quv predmetining mazmuni yoki tarbiyaviy ta‘siridir.

   Har bir didaktik masala pedagogik tizimda o‘ziga mos keladigan PT elementlari bilan hal qilinadi, ular: didaktik jarayon, o‘qitishning tashkiliy sakllari hamda pedagog yoki o‘qitishning texnik vositalari (O‘TV).  Ta‘lim har doim jamiyat talablarini qondirisga xizmat qiladi va u ongli ravisda yoki intuitiv tarzda tez, balki sekinlik bilan bu talablarga mos holda tuzatila boriladi.

  Darhaqiqat, XXI asr bo‘sag‘asida ta‘lim taraqqiyotining harakatlantiruvci kuci, haqqoniy dvigateli – bu o‘zida didaktik masalalar va PTning mujassamlastirgan pedagogik tizim hisoblanadi. PTning muvaffaqiyatli loyihalanisi va yakuniy natijaning kafolatlanisi o‘qituvcining didaktik masalalar mohiyatinianglab yetish darajasiga va darsda ularni to‘g‘ri belgilab olisiga bog‘liqdir. Bu vazifa hozirga qadar o‘qituvcilar tomonidan anglasilmay kelinyapti, qator hollarda esa ular metodikani texnologiyadan farqlay olmayaptilar.

  Shu boisdan quyida PTning loyihalanisi uchun zaruriy  sartlardan biri – didaktik masalalar to‘g‘risida fikr yuritiladi. Cunki har bir o‘qituvchi pedagogik faoliyatga kirisisdan oldin hal etilisi lozim bo‘lgan pedagogik masalalarni yetarlicha aniq tasavvur etishi va ifodalasi, ayni paytda o‘z o‘quvchilariga ham tusntira olisi kerak.

Bugun har qadamda va har qanday ta‘lim muassasasining o‘qituvcisi faoliyatida tasodifiy o‘quvchi(talaba)lar guruhining aniq o‘rnatilmagan maqsadga erisis uchun ixtiyoriy tanlangan ta‘lim mazmunini o‘zlastirisga oid harakatlarni bosqarayotganligini kuzatis mumkin.

O‘qituvchi faoliyatining muhim bosqichi – bu didaktik jarayon (yoki o‘quv-bilis tuzilmasi) ni loyihalas hisoblanadi. Aynan shu didaktik jarayon pedagogik texnologiyaning asosini tashkil qiladi yohud u belgilangan vaqt ichida ta‘lim (tarbiya) maqsadiga erishish uchun O‘E mazmunini o‘quvchi  (talaba)larga uzatish yo‘llarini aniqlab beradi. Su bilan birgalikda didaktik jarayonning nazariy asoslarini yaxsi bilmasdan turib samarali pedagogik texnologiyani yaratishh mumkin emas.

 

 

 

 


 

I BOB.SHAXSGA YO‘NALTIRILGAN TA‘LIM TEXNOLOGIYA

LARINING ILMIY NAZARIY ASOSLARI.

1.1 Shaxsga yo‘naltirilgan ta‘lim texnologiyasining mohiyati va tamoyillari.