Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 50000UZS
Hajmi 68.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 22 Yanvar 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Psixologiya

Sotuvchi

Misha Khan

Ro'yxatga olish sanasi 22 Yanvar 2025

5 Sotish

Shaxsni o'rganishda faktorli yondashuvni nazariy tahlili

Sotib olish
1 2 Kirish
M avzusining   dolzarbligi :   inson   kapitali   global   axborotlashuv,   raqamli
texnologiyalarning   rivojlanishi   sharoitida   jamiyat   taraqqiyotini   harakatlantiruvchi
kuch   sifatida   e’tirof   etilmoqda.   Shu   bois   jahonning   iqtisodiy   jihatdan   yetakchi
inson   kapitalidan   samarali   foydalanish   bo‘yicha   tizimli   ishlar   amalga
oshirilmoqda. 
Spirman   har   qanday   intellektual   faoliyatning   muvaffaqiyati   ma'lum   bir
umumiy   omilga,   umumiy   qobiliyatga   bog'liqligini   ko'rsatdi.   Spirman   nuqtai
nazaridan,   har   bir   insonning   atrof-muhitga   qanday   moslashishini   belgilaydigan
umumiy intellektning ma'lum darajasi bilan ajralib turadi. Bundan tashqari, barcha
odamlar   muayyan   muammolarni   hal   qilishda   namoyon   bo'ladigan   turli   darajada
o'ziga xos qobiliyatlarni rivojlantirdilar.
C.Spirman kasbiy qobiliyatlar (matematik, adabiy va boshqalar) muammolari
bilan shug'ullangan. Test  ma'lumotlarini qayta ishlashda u fikrlash, xotira, e'tibor,
idrok   etish   xususiyatlarini   diagnostika   qilishga   qaratilgan   ko'plab   testlarning
natijalari bir-biri bilan chambarchas bog'liqligini aniqladi: qoida tariqasida, fikrlash
testlarini   muvaffaqiyatli   o'tkazgan   odamlar   boshqa   kognitiv   qobiliyatlar   uchun
testlarni   ham   muvaffaqiyatli   yengishadi,   aksincha,   past   ko'rsatkichli   sub'ektlar
ko'pchilik   testlarda   yomon   ishlaydi.   Spirmen   har   qanday   intellektual   ishning
muvaffaqiyati quyidagilar bilan belgilanadi, deb taklif qildi:
1)ma'lum bir umumiy omil, umumiy qobiliyat, 
2) ushbu faoliyatga xos bo'lgan omil. 
Binobarin,   testlarni   o'tkazishda   yechimning   muvaffaqiyati   test   predmetining
umumiy qobiliyati (G-omil)  va tegishli  maxsus qobiliyati (S-omil) ning rivojlanish
darajasiga   bog'liq.   Ch.Spirmen   o‘z   mulohazalarida   siyosiy   metafora   ishlatgan.   U
qobiliyatlar   majmuini   jamiyat   a'zolari   -   odamlar   yig'indisi   sifatida   ifodalagan.
Qobiliyatlar   jamiyatida   anarxiya   hukmronlik   qilishi   mumkin   -   qobiliyatlar   hech
qanday tarzda bog'lanmagan va bir-biri bilan muvofiqlashtirilmagan. "Oligarxiya"
hukmronlik   qilishi   mumkin   -   faoliyatning   muvaffaqiyati   bir   nechta   asosiy
qobiliyatlar bilan belgilanadi.
3 C.Spirman   asarlarida   ikki   faktorli   nazariyaning   yanada   rivojlanishi   ierarxik
modelning   yaratilishiga   olib   keldi:   “G”   va   “S”   omillaridan   tashqari   u   mexanik,
arifmetik va lingvistik mezon darajasini ajratib ko‘rsatdi. Bu qobiliyatlar (Spirman
ularni "intellektning guruh omillari" deb atagan) umumlashtirish darajasi bo'yicha
aql omillari ierarxiyasida oraliq o'rinni egallagan.
Keyinchalik,   ko'plab   mualliflar   G-omilni   an'anaviy   psixologik   nuqtai
nazardan   izohlashga   harakat   qilishdi.   Har   qanday   aqliy   faoliyatda   namoyon
bo'ladigan   aqliy   jarayon   umumiy   omil   rolini   talab   qilishi   mumkin:   Asosiy
da'vogarlar e'tibor (Kiril Bartning gipotezasi) va, albatta, motivatsiya edi.
G. Ayzenk G-omilni markaziy asab tizimi tomonidan axborotni qayta ishlash
tezligi   sifatida   izohlaydi.   U   yuqori   tezlikdagi   intellekt   testlari   (xususan,   G.
Ayzenkning
o'zi   tomonidan   o'tkazilgan   testlar),   vaqtinchalik   parametrlar   va   miyaning
chaqirilgan   potentsiallarining   o'zgaruvchanligi,   shuningdek,   inson   uchun   zarur
bo'lgan minimal vaqt bilan aniqlangan.
P sixologiyada shaxs, inson, odam ko‘plab fanlarning o‘rganish obyekti bo‘lib
hisoblanadi.   Ular   odamlarning   turli   tomonlarini   va   hayot   tarzini,   rivojlanishi   va
boshqalarni   o‘rganadi.   O‘z   ob y ektini   belgilash   va   ta’riflash   uchun   turli
tushunchalar   qo‘llaniladi.   Psixologiya   fani   odamni   jamiyatda,   boshqalar   bilan
munosabatda   bo‘luvchi   ongli   faoliyat   sub‘ekti   sifatida   o‘rganadi.   Odamning
insonlik   jinsiga   mansubligi   individ   tushunchasi   bilan   ifodalanadi.   Katta   yoshdagi
kishilar,   chaqaloqlar,   tilni   va   oddiy   malakalarni   o‘zlashtira   olmaydigan   ruhiy
kasallar   (telbalar)   ham   individdir.   Individ   tushunchasida   kishining   biologik   turga
mansubligi aks ettirilgan. Barcha kishilar odamlar individdir. 
«Individ» tushunchalar kishining nasl-nasabi ham mujassamlashgandir. Yangi
tug‘ilgan chaqaloqning ham, katta yoshning ham, tafakkurni ham, akli zaif ovsarni
ham,   yovvoyilik   bosqichidagi   qabilaning   vaqilini   ham,   madaniyatli   mamlakatda
yashayotgan yuksak bilimli kishini ham individ deb hisoblash mumkin.
Shaxs   haqidagi   psixologik   nazariyalar   uzoq   vaqt   davomida   rivojalnib   keldi.
Buning   natijasida   ko‘plab   nazariyalar,   yondoshishlar   yuzaga   keldi.   Ular   orasidan
4 g‘arb   mamlakatlarida   rivojlangan   va   tan   olingan   asosiy   nazariyalarga   to‘xtalib
o‘tish lozim. Shaxs haqidagi barcha nazariyalarni rivojlanish bosqichiga ko‘ra uch
guruhga birlashtirish mumkin:
Shaxs   an‘anaviy  nazariyalar   (V.Diltey,   K.Levin,   V.Shtern,  Z.Freyd,   K.Yung
va boshqalar).
Shaxs haqidagi yangi nazariyalar (G.Ayzenk, D.Kettel, A.Maslou, G.Olporp,
K.Rodjers, K.Xorin va boshqalar).
Eng yangi nazariyalar (E.Bern, K.Leongard, D.Mid, G.Sallivn, Sirs, E.Fromm
va boshqalar).
Ko‘rsatib   o‘tilgan   nazariyalar   quyidagi   psixologik   yo‘nalishlarning   tarkibida
rivojalangan yoki ularning asosi bo‘lgan:
Freydizmning   kontseptsiyasi   neofreydizm   (yangi   freydizm),   postfreydizm,
bixevorizm   va   neo   freydizm,   gumanistik   psixologiya,   interaktsionizm,
ekzistentsionalizm, sotsiologik nazariyalar, eliktik nazariyalar va h.k.
Kurs   ishining   maqsadi:   Shaxsning   tadqiq   etishda   faktorli   yondashuv
konsepsiyasi bilan tanishish va ularni yoritib berish.
Kurs   ishining   obyekti :   Shaxsning   tadqiq   etishda   faktorli   yondashuvlar
nazaryalarini tadqiq qilinishi. 
Kurs ishining predmeti:   Shaxsning tadqiq etishda faktorli yondashuvlar .
Kurs ishining vazifalari; 
 Shaxsning   tadqiq   etishda   faktorli   yondashuv   nazaryalari   muammosi
bo‘yicha adabiyotlarni o‘rganish.
 Shaxsning tadqiq etishda faktorli   yondashuvlarni  nazariy tahlil qilish. 
 Shaxsning   tadqiq   etishda   faktorli   yondashuvlarni   o’zaro   solishtirish   va
farqlarni aniqlash
 G.Yu.Ayz e nk ning   qobiliyatni   aniqlash   m e todikasi   yuzsidan   t ajriba-sinov
ishlarini uyushtirish va ular natijalari tahlili .  
Kurs ishining tuzilishi;  2 bob, 4 paragrf, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar
ro‘yxatidan iborat. 
5 I     BOB.   SHAXSNI   O'RGANISHDA   FAKTORLI   YONDASHUVNI
NAZARIY TAHLILI
1.1. Faktor tahlili nuqtai nazaridan shaxsga yondashuv
Faktor   tahlili   -   bu   shaxs   xususiyatlarini   o'rganishning   statistik   usuli.
Olportning   xususiyatlarni   ideografik   o'rganishidan   farqli   o'laroq,   omil   tahlili   deb
nomlanuvchi   statistik   usul   tufayli   shaxs   xususiyatlari   psixologiyasida   sezilarli
darajada   farq   qiladigan   yo'nalish   ochiladi.   Faktor   tahlilidan   foydalanadigan
nazariyotchilar, shaxsiyatning barcha uchun umumiy bo'lgan asosiy jihatlari, ya'ni.
shaxsiyat   tuzilishi   shakllanadigan   asosiy   elementlar   universaldir.   Ushbu   nazariya
tarafdorlari   odamlarning   ma'lum   bir   tarzda   javob   berishga   moyilligi   kuchli
ekanligiga   ishonishadi   va   shaxsiyatning   asosiy   parametrlari   ierarxik   tartiblangan
tuzilishga   ega.   Shaxsni   o'rganishga   bunday   yondashuvning   o'ziga   xos   xususiyati
shaxsiy xususiyatlarning miqdoriy o'lchovidir.
Xususiyatlarni   o'rganish   uchun   omil   tahlilidan   foydalanish   tarafdorlari,
shuningdek,   odamlarning   ma'lum   usullar   bilan   javob   berishga   moyilligi   kuchli
ekanligiga   va  shaxsiyatning   asosiy   o'lchovlari   ierarxik   tartiblangan   tuzilishga   ega
ekanligiga   ishonishadi.   Shaxsni   o'rganishga   ushbu   yondashuvning   asosiy
xususiyati   shaxsiyat   xususiyatlarini   miqdoriy   o'lchashdir.   Ushbu   miqdoriy   ilmiy
usulning ko'zga ko'ringan vakillari R.Kattell va G. Ayzenk hisoblanadi.
R.   Kettell   nazariyasi   shaxs   tizimi   va   faoliyat   ko'rsatuvchi   organizmning
kattaroq   ijtimoiy-madaniy   matritsasi   o'rtasidagi   murakkab   o'zaro   ta'sirlarni
tushuntirishga   intiladi.   Uning   fikricha,   shaxsning   adekvat   nazariyasi   shaxsni
tashkil   etuvchi   ko‘plab   xususiyatlarni,   bu   xususiyatlarning   irsiyat   va   atrof-muhit
ta’siriga bog‘liqlik darajasini, irsiy va atrof-muhit omillarining xulq-atvorga ta’sir
qilish usullarini hisobga olishi kerak.
Kettellning   xulq-atvor   xususiyatlari   va   vaziyat   o'zgaruvchilari   o'zaro   ta'siri
bilan belgilanadi degan bahsga qaramay, uning asosiy tashkiliy kontseptsiyasi o'zi
aniqlagan   xususiyatlarning   har   xil   turlarini   tavsiflashda   yotadi.   Kettellning
fikricha,   shaxsiyat   xususiyatlari   turli   vaziyatlarda   va   turli   vaqtlarda   ma'lum   bir
tarzda javob berishga nisbatan doimiy tendentsiyalardir. Ushbu tendentsiyalarning
6 ta'sir doirasi juda keng. Boshqacha qilib aytganda, xususiyatlar har xil sharoitlarda
va   vaqt   o'tishi   bilan   izchil   harakat   qilishga   moyillikni   belgilaydigan   xatti-
harakatlarda topilgan faraziy ruhiy tuzilmalardir. Shaxsiy xususiyatlar barqaror va
bashorat   qilinadigan   psixologik   xususiyatlarni   aks   ettiradi   va   Kattell
kontseptsiyasida eng muhimi hisoblanadi.
Yuzaki   xususiyat   -   bu   kuzatilganda   "ajralmas"   birlikda   namoyon   bo'ladigan
xatti-harakatlar   xususiyatlari   to'plami.   Boshlang'ich   xususiyatlar,   aksincha,
Kettellning so'zlariga ko'ra, shaxsiyatning qurilish bloklarini tashkil etuvchi asosiy
tuzilmalardir. Bular inson xulq-atvorida kuzatiladigan doimiylikni aniq belgilovchi
ma'lum birlashgan miqdorlar yoki omillardir. Dastlabki xususiyatlar shaxsiyatning
"chuqurroq"   darajasida   mavjud   bo'lib,   uzoq   vaqt   davomida   xatti-harakatlarning
turli shakllarini belgilaydi.
Konstitutsiyaviy   xususiyatlar   -   bu   atrof-muhit   tomonidan   shakllanadigan
xususiyatlar. R.Kattellning fikriga ko'ra, asosiy belgilarni ularning kelib chiqishiga
qarab ikkita kichik turga bo'lish mumkin. Konstitutsiyaviy xususiyatlar  shaxsning
biologik   va   fiziologik   ma'lumotlaridan   rivojlanadi.   Ekologik   shakllangan
xususiyatlar esa ijtimoiy va jismoniy muhitdagi ta'sirlardan ta'sirlanadi.
Asl   xususiyatlar,   o'z   navbatida,   ular   ifodalangan   modallik   nuqtai   nazaridan
tasniflanishi   mumkin.   Qobiliyatlar   xususiyat   sifatida   insonning   ko'nikma   va
ko'zlangan   maqsadga   erishish   samaradorligini   belgilaydi.   Aql-idrok,   musiqiy
qobiliyat,   qo'l-ko'zni   muvofiqlashtirish.   Temperament   belgilari   xulq-atvorning
boshqa   hissiy   va   stilistik   sifatlarini   bildiradi.   Masalan,   odamlar   bir   vazifani   tez
yoki   sekin   ishlashi   mumkin.   Kettell   temperamentli   xususiyatlarni   insonning
hissiyligini   belgilaydigan   konstitutsiyaviy   boshlang'ich   belgilar   deb   hisoblaydi.
Nihoyat,   dinamik   xususiyatlar   inson   xatti-harakatlarining   motivatsion
elementlarini aks ettiradi. Bular mavzuni  faollashtiradigan va aniq maqsadlar  sari
yo'naltiruvchi xususiyatlardir. Umumiy xususiyatlar o'ziga xos xususiyatlardir.
G.Ayzenk   nazariyasining   mohiyati   shundan   iboratki,   shaxsiyat   elementlarini
ierarxik   tarzda   joylashtirish   mumkin.   Uning   sxemasida   xulq-atvorga   kuchli   ta'sir
ko'rsatadigan ekstraversiya kabi ma'lum super xususiyatlar yoki turlar mavjud. O'z
7 navbatida,   u   ushbu   super   xususiyatlarning   har   birini   bir   nechta   tarkibiy
xususiyatlardan   qurilgan   deb   biladi.   Ushbu   kompozitsion   belgilar   yoki   asosiy
turning   yuzaki   aks   etishi   yoki   bu   turga   xos   bo'lgan   o'ziga   xos   xususiyatlardir.
Nihoyat, xususiyatlar bir nechta odatiy javoblardan iborat bo'lib, ular o'z navbatida
bir nechta o'ziga xos javoblardan hosil bo'ladi.
Ayzenk odamlar haqida ma'lumot to'plash uchun turli usullardan foydalangan:
o'z-o'zini kuzatish, ekspert baholari, biografik ma'lumotlarni tahlil qilish, jismoniy
va   fiziologik   parametrlar,   shuningdek,   ob'ektiv   psixologik   testlar.   Olingan
ma'lumotlar   shaxs   tuzilishini   aniqlash   uchun   omil   tahliliga   o'tkazildi.   Ayzenk
o'zining dastlabki tadqiqotlarida ikkita asosiy turni aniqladi, u ularni introversiya-
ekstraversiya   va   nevrotizm-barqarorlik   (ba'zan   beqarorlik-barqarorlik   deb   ataladi)
deb ataydi. Shaxsning bu ikki o'lchovi ortogonaldir, ya'ni ular statistik jihatdan bir-
biridan mustaqildir. Shunga ko'ra, odamlarni to'rt guruhga bo'lish mumkin.
Shaxsning   o'zagini   tashkil   etuvchi   asosiy   xususiyatlarni   empirik   o'rganish
psixologlar   G.   Ayzenk,   R.   Kattell,   J.   Guilford   va   boshqalar   tomonidan   amalga
oshirilib,   shaxs   xususiyatlarining   asosiy   tuzilishi   insonning   xatti-harakatlari
reaktsiyalariga ta'sir qilishini isbotladilar.
Shaxsiy xususiyat deganda, muayyan ehtiyojlar, motivlar yoki qiziqishlarning
mavjudligi   (motivatsion   xususiyatlar)   yoki   ma'lum   odatlar   va   munosabatlarning
mavjudligi   (uslubning   xatti-harakati)   tufayli   shakllangan   muayyan   xatti-
harakatlarga barqaror moyillik tushuniladi.
Ular   o'z   tadqiqotlarida   shaxs   tuzilishini   tahlil   qilishning   omilli   usulidan
foydalanganlar.
Faktoriy   usul   ma'lum   ma'lumotlar   guruhi   doirasidagi   korrelyatsiyalarni
(aloqalarni) matematik tahlil qilishdan iborat. Shunday qilib, shaxsiyatni tavsiflash
uchun 171 parametrdan Kettell korrelyatsiyaga asoslanib, shaxsiyat xususiyatlarini
aniqlaydigan 16 ta asosiy omilni aniqladi.
Natijada   yuzaga   keladigan   omillarni   temperament   omillari   va   motivatsion
omillarga   bo'lish   mumkin.   Keling,   aniqlangan   motivatsion   omillarni   ko'rib
chiqaylik.  Freyd  ikkita   asosiy   harakat   borligiga   ishondi;   hayot   instinkti   (Eros)   va
8 o'lim   instinkti   (Tanatos)   va   boshqa   barcha   ehtiyojlar   shu   ikki   impulsdan   kelib
chiqadi.
R.Kettell ettita rag'batlantiruvchi tuzilmani - "ergs" - beshta his bilan bog'liq
motivatsion omillarni aniqladi:
1) jinsiy, jinsiy instinkt;
2) podaning instinkti;
3) homiylik qilish zarurati;
4) tadqiqot faoliyatiga bo'lgan ehtiyoj, qiziquvchanlik;
5) o'z-o'zini tasdiqlash va tan olish zarurati;
6) xavfsizlikka bo'lgan ehtiyoj;
7) lazzatlanishga narsisistik ehtiyoj.
Xuddi   shu   erglarni   odamlarning   juda   xilma-xil   populyatsiyalarida   topish
mumkin, shu bilan birga "hissiyotlar" ijtimoiy va madaniy stereotiplarga qarab bir
mamlakatdan boshqasiga farq qiladi.
9 1.2. Shaxsni tahlil qilishda tipologik yondashuv
Tipologik   yondashuvda   ular   shaxs   turi   individual   shaxsiyat   omillari
(xususiyatlari)   kombinatsiyasiga   kamaymaydigan   yaxlit   shakllanish   bo'lgan
pozitsiyadan   kelib   chiqadi.   Uning   mazmuni   ushbu   turga   mansub   shaxslar
guruhining   tipik   yoki   o'rtacha   vakilining   tavsifi   bilan   aniqlanadi.   Masalan,
"avtoritar   shaxs"   kabi   shaxs   tipi   -   past   darajadagilarni   ezadi   va   yuqoriroqlarga
bo'ysunadi,   dominant   shaxs   esa   pastroq   lavozimni   egallaganlar   uchun   etakchi
bo'lib, yuqori lavozim uchun kurashadi.
Amerikalik   psixolog   K.Xorni   boshqa   odamlar   bilan   muloqotga   bo'lgan
munosabatiga qarab, shaxsning uchta psixologik turini aniqladi.
"Biriktiriladigan tip" - odamning muloqotga bo'lgan ehtiyoji ortib boradi, uni
sevish, hurmat qilish eng muhimi, kimdir unga g'amxo'rlik qilishi uchun - bunday
odam   boshqa   odamni   baholashga   savol   bilan   yondashadi:   "U   shunday   bo'ladimi?
meni sev, menga g'amxo'rlik qil?"
"Agressiv   tip"   boshqa   odamlarga   o'z   maqsadlariga   erishish   vositasi   sifatida
munosabati   bilan   tavsiflanadi   -   bunday   odamlar   hukmronlik   qilishga   intiladi,
e'tirozlarga   toqat   qilmaydi,   boshqa   odamni   nuqtai   nazardan   ko'rib   chiqadi:   "U
menga foydali bo'ladimi? "
"Begonalashtirilgan tip" - bunday odamlar uchun boshqa odamlardan ma'lum
bir hissiy masofa zarur, chunki ular muloqotni zaruriy yovuzlik deb bilishadi, ular
guruh faoliyatida qatnashishga moyil emaslar va ularning xizmatlari tufayli ularga
e'tirof   etilishi   kerak   deb   hisoblashadi.   ;   boshqa   odamlar   bilan   uchrashganda,   ular
o'zlariga yashirincha savol berishadi: "U meni pichanda qoldirib ketadimi?"
Ijtimoiy belgilar tipologiyasi
XX   asr   boshlarida.   A.F.Lazurskiy   birinchi   bo‘lib   odamlarning   nafaqat
sub’ektiv   xususiyatlarini,   balki   dunyoqarashini,   “ijtimoiy   jihatini”   ham   hisobga
oluvchi personajlarning psixososyal tasnifini yaratishni taklif qildi.
A.F.Lazurskiyning   ta'kidlashicha,   eng   "sof"   xarakter   turlari   insonning
qiziqishlari   va   kasbiy   faoliyati,   uning   bilimlari,   ko'nikmalari,   dunyoqarashining
rivojlanishi   (ekzopsixiya   deylik)   aynan   uning   tug'ma   xususiyatlaridan   kelib
10 chiqqan   holda   sodir   bo'lganda   olinadi.   uning   neyropsik   tashkiloti   (endopsixika),
ya'ni. ekzo- va endopsixiklar bir-birini shart qiladi.
A.F.Lazurskiy   insonning   atrof-muhitga   moslashish   darajasiga   qarab,   atrof-
muhitning   odamga   qanchalik   "bosishi"   ga   qarab  uchta   psixologik   darajani   ajratib
ko'rsatdi.
Eng   past   daraja   -   bu   etarli   darajada   moslashtirilmagan   odamlar,   atrof-muhit
ularda   o'ta   kuchli   iz   qoldiradi,   ularni   o'z   ehtiyojlariga   majburan   moslashtiradi   va
har bir shaxsning tug'ma xususiyatlarini deyarli e'tiborsiz qoldiradi.
O'rta   daraja   -   odamlar   atrof-muhitda   o'z   o'rnini   topib,   undan   o'z   maqsadlari
uchun foydalana oldilar.
Inson   atrof-muhitni   o'zgartirishga   intilayotganda,   eng   yuqori   daraja   -
ijodkorlik darajasi.
Moslashuvning   ushbu   uch   darajasini   va   aqliy,   hissiy   yoki   irodaviy
funktsiyalarning   ustunligini   hisobga   olgan   holda,   Lazurskiy   belgilarning   ma'lum
bir tasnifini taklif qiladi.
1. Past daraja:
a)   ratsional   tip   -   zaif   iqtidorli,   ammo   oqilona,   harakatlarning   motivlari   va
oqibatlarini   tahlil   qilishga   moyil,   boshqa   odamlarning   harakatlarini   nusxalash
("hamma   narsa   odamlarnikiga   o'xshaydi"),   bevosita   moddiy   ehtiyojlarni
qondirishga qaratilgan, konservativ, o'ziga ishongan, o'ziga ishongan. - mamnun;
b) affektiv qalay, uning ichida navlar ajralib turadi:
• harakatchan, jonli (sanguin temperamentga yaqin);
• shahvoniy, organik shahvoniy harakatlarning ustunligi bilan;
• qiziqishlari ichki dunyoga qaratilgan xayolparast;
c) faol turi, navlari:
•   impulsiv-energetik   (harakatlarida   tartibsizlik,   oqibatlarni   hisoblamaydi,
tavakkal   qilishga,   qimorga   moyil,   o'ziga   ishongan,   jangga   moyil,   sarguzashtlarni
yaxshi ko'radigan, jiddiy tizimli ishlarga tayyor emas);
• itoatkorlik bilan faol - tashqaridan olingan taklif va ko'rsatmalarni bajarish;
• o'jar, o'z qarorlarini amalga oshirishga intilish.
11 2. O'rta daraja:
a) idealist nazariyotchi (amaliy emas):
• olim (tafakkurning izchilligi, ilmiy qiziqishlari);
• rassom (tasavvur rivojlangan, san'atning bir turi bilan shug'ullangan);
• diniy tafakkur (rivojlangan tasavvur);
b) amaliy realist:
• altruist (xayriya, hamdardlik, hamdardlik qobiliyati rivojlangan);
• ijtimoiy faol (jamiyat, davlat ishlaridagi korxona);
• hukmronlik (kuchli iroda, boshqalarga ta'sir o'tkazish qobiliyati);
•   iqtisodiy   (ehtiyotkorlik,   amaliy   maqsadlarga,   moddiy   xarakterdagi   ishlarni
amalga oshirishga e'tibor berish).
3.   Eng   yuqori   daraja   (ong,   ruhiy   tajribalarni   muvofiqlashtirish,   eng   yuqori
insoniy   ideallar).   Tarkibiga   ko'ra   eng   yuqori   darajadagi   ideallar   turlari
quyidagilarga bo'linadi:
• altruizm;
• bilim induktiv/deduktivdir;
• go'zallik;
• din;
• jamiyat, davlat;
• tashqi faoliyat, tashabbus;
• tizim, tashkilot;
• kuch, kurash.
Ijtimoiy belgilar tipologiyasi (B. S. Bratusga ko'ra)
Shaxsning ijtimoiy-psixologik xususiyatlari: nazorat o'chog'i, shaxsiy faollik,
maqsad   qo'yish   vaqt   oralig'i,   boshqa   odamlarga   munosabat   va   boshqalar   boshqa
shaxs,   boshqa   odamlar   va   o'zi   bilan   munosabatlar.   O'ziga   va   boshqa   shaxsga
nisbatan   dominant   munosabatda   bo'lish   usuliga   asoslanib,   shaxs   tuzilishida   bir
nechta asosiy darajalar belgilandi.
Birinchi,   egosentrik   daraja   faqat   o'zining   qulayligi,   foydasi   va   obro'siga
bo'lgan   asosiy   istak   bilan   belgilanadi,   boshqalarga   bo'lgan   munosabat   sof
12 iste'molchidir,   faqat   boshqa   odam   foydali   yoki   yo'qligiga   bog'liq,   ya'ni.   boshqa
shaxs   narsa   sifatida   harakat   qiladi.   Shaxsiy   baxt   va   farovonlik,   boshqalar   baxtli
yoki baxtsiz bo'lishidan qat'i nazar, eng muhimi.
Keyingi   daraja   guruhga   asoslangan:   inson   o'zini   guruh   bilan   tanishtiradi   va
uning boshqa odamlarga munosabati bu boshqalar uning guruhida yoki yo'qligiga
bog'liq.   Agar   ikkinchisi   shunday   guruhga   kiritilgan   bo'lsa,   u   o'zida   emas,   balki
o'zining guruhga mansubligi bilan qadrlidir, achinishga, hurmatga, rahm-shafqatga,
kechirimlilikka, muhabbatga loyiqdir. Agar ikkinchisi ushbu guruhga kiritilmagan
bo'lsa, unda bu his-tuyg'ular unga tegishli bo'lmasligi mumkin, ya'ni. Dunyo "biz"
va   "ular"   ga   bo'lingan.   Yaxshilik   va   baxt   inson   o'zini   tanitadigan   guruhning
farovonligi   bilan   bog'liq.   Agar   uning   guruhi   baxtsizlikka   uchrasa,   u   baxtli
bo'lolmaydi.
Insonning ijtimoiy yoki insonparvarlik darajasi u o'zini  va boshqa odamlarni
qadrlaydi,   teng   huquqlar,   erkinliklar   va   burchlarni   tan   oladi,   bu   erda   printsip
ishlaydi:   "Sizga   qanday   munosabatda   bo'lishni   xohlasangiz,   boshqalar   bilan   ham
shunday qiling". Baxt va farovonlik ularning barcha odamlarga, butun insoniyatga
taqsimlanishini anglatadi.
Ma'naviy yoki esxatologik daraja insonning hayoti yerdagi hayotning tugashi
bilan   tugamaydigan,   balki   ruhiy   dunyo   bilan   bog'liq   bo'lgan   mavjudot   sifatida
qarashni   nazarda   tutadi,   ya'ni.   Bu   insonning   Xudo   bilan   sub'ektiv   munosabatlari
hal qilinadigan daraja, Xudo bilan bog'lanish hissi va unga xizmat qilish va aloqa
sifatida baxt g'oyasi mavjud.
To'rt   darajaning   barchasi   qandaydir   tarzda   hammada   mavjud   va   ba'zi
paytlarda,   hech   bo'lmaganda   vaziyatga   qarab,   bir   daraja   g'alaba   qozonadi,
ba'zilarida esa boshqasi. Biroq, biz ma'lum bir shaxs uchun qandaydir tipik profil,
odatiy intilish haqida ham gapirishimiz mumkin. Muayyan jamiyatning madaniyati
va turmush tarzi ushbu tipik intilishning shakllanishiga ta'sir qiladi.
Rus   madaniyati   insonda   ma'naviy,   esxatologik   darajadagi   amalga   oshishiga
intildi:   har   qanday   ish   tan   olinishi   uchun   oqlanishi,   xristian   niyati,   Masih   bilan
bog'lanishi   kerak   edi.   Rus   fe'l-atvori   nozik   ruhiy   tashkilot,   rahm-shafqat,
13 kamsitilgan   va   xafa   bo'lganlarga   rahm-shafqat,   dindorlik   va   vijdon   bilan   ajralib
turardi.
G'arb madaniyati, Bratusning fikriga ko'ra, o'z-o'zidan ijtimoiy, insonparvarlik
yo'nalishini, ideal holda, barcha odamlarga, butun insoniyatga yaxshilik olib kelish
istagini,   har   bir   a'zosi   teng   himoyalanadigan   huquqiy   jamiyatga   intilishni
shakllantirgan.   qonun   bo'yicha   va   uning   oldida   javobgardir.   Shu   bilan   birga,
g'arbiy   bozor   tipidagi   xatti-harakatlar   shaxsning   egosentrik,   individualistik
yo'nalishini kuchaytiradi.
14 II BOB.  SHAXSNING FAKTORLI  O‘RGANISHNI EMERIK
JIHATLARI
2.1. Sotsial intellektning faoliyati doirasida tadqiq etilganligi
O’tgan   davr   mobaynida   jahon   psixologiyasida   sotsial   intellekt   va   uning
shakllanishi   muammosi   bir   qator   tadqiqotchilarning   e’tiborini   o’ziga   jalb
etganligini kuzatish mumkin. Biz tadqiqotimizning nazariy-metodologik asoslarini
aniqlash   borasidagi   tahlilimizda   olimlarning   sotsial   intellekt,   uning   intellektning
boshqa   turlari   bilan   bog`liqligi,   strukturasi,   unga   nisbatan   olimlarning
yondashuvlari, sotsial intellektga bergan tavsiflari bo’yicha olib borgan izlanishlari
va ularning xulosalariga e’tibor qaratishimiz lozim.
Psixologik   manbalarda   qayd   etilgan   ilmiy   kuzatishlarga   tayangan   holda
sotsial intellektning shaxsni jamiyatga, ya’ni o’zi yashayotgan, uning sotsial muhit
vakili   sifatida   e’tirof   etiladigan   muhitga   moslashuviga;   shaxslararo
munosabatlarini   samarali   amalga   oshirishiga   yordam   beruvchi   qobiliyatlar
majmuasidir   deyishimiz   mumkin.   O’z   navbatida   sotsial   intellekt   atamasi   boshqa
kishilar   bilan   munosabatda,   o’zaro   ta’sirlashuv   jarayonida   o’zini,   xulq-atvorini,
o’zga kishilarni tushunish va samarali o’zaro ta’sirlashuvni amalga oshirish hamda
qo’yilgan   maqsadga   erishish   o’quvini   rivojlantirishni   ko’zda   tutadi.   Shuningdek,
sotsial   intellekt   shaxsning   sotsiallashuvi,   ta’lim,   madaniyatlararo
kommunikatsiyani   amalga   oshirishda   muhim   o’rin   tutishini   unutmaslik   lozim
bo’ladi. 
Sotsial   intellekt   borasida   psixologik   tadqiqotlar   tahliliga   ko’ra   xorijiy   va
MDH mamlakati psixologiya maktablari vakillaridan bir qatorlarining olib borgan
izlanishlarini keltirib o’tish mumkin (Dj. Gilford, O.Djon, S.Kosmitskiy, G.Olport,
N.Kentor,   E.Torndayk,   R.Selman,   R.Sternberg,   A.A.Bodalev,   V.N.Drujinin,
Yu.N.Emelyanov,   M.L.Kubishkina,   N.A.Kudryavsteva,   V.N.Kunistina,
D.V.Ushakov, A.L.Yujaninova va boshqalar). 
Sotsial   aloqalarning   mavjudligi   inson   faoliyatining   alohida   xususiyatidir.
Doimiy   ravishda   sotsial   obyektlarning   doimiy   aks   ettirishi   va   subyekt-subyekt
o’zaro   ta’sirlashuvning   amalga   oshirish   bu   jarayonlarni   muvaffaqiyatli   amalga
15 oshirish   uchun   maxsus   qobiliyatlarni   mavjud   bo’lishini   taqozo   etadi.   Bu   guruh
qobiliyatlar psixologiyada “sotsial intellekt” nomini olmoqda . 
Tajribalarning   ko’rsatishicha   odatdagi   o’zaro   ta’sirlashuv   tizimida   sotsial
intellekt   o’z-o’zidan   namoyon   bo’ladi.   Sotsial   intellektning   faoliyatda   rivojlanish
esa   vazifalardan  biriga  aylanib  bormoqda.  Shuningndek,  “intellekt”  fenomeni   o’z
davrida faylasuflarning turli davrdagi izlanishlarda o’z aksini topganligini kuzatish
mumkin. Ushbu tushuncha ilk bora Stisteronning asarlarida aks ettirilgan bo’lib, u
“tushunish   qobiliyati”   tarzda   talqin   etilgan.   Keyinchalik   Platon   intellektni
intuitsiya, xayoldan ajratgan holda tafakkur va aqliy bilishga qobiliyatlilik sifatida
qaradi. Aristotelning asarlarida ham shu tarzdagi nuqtai nazar ilgari surilgan, unda
kuzatilayotgan   faoliyatni,   xulq-atvorni   chegaralovchi   yashirin   qobiliyat   aynan
ushbu   faoliyatga   bog`liq   namoyon   bo’lishi   tarzda   ifodalanadi.   Ratsional
tafakkurga,   aniqlovchi   faoliyatga   qobiliyatlilik   Gobbsning,   Lokkning,   Kantning,
Gegel va boshqa faylasuflarning izlanishlarida ham kuzatiladi. 
Sotsial intellekt borasida olib borilgan ilk izlanishlar muallifi E.Torndaykning
ilmiy tadqiqot ishlarida o’z aksini topgan bo’lib, unda olim akademik intellektning
yuqori   darajasi   sotsial   muvaffaqiyatlarning   yuqori   darajada   bo’lishini
ta’minlamasligi   mumkinligini   xulosaladi.   Dastlab,   E.Torndayk   shaxslararo
munosabatni oldindan ko’ra olish, insonlarni tushunish qobiliyati va ularga oqilona
munosabat  o’rnatishga qobiliyatlilik tarzda qaradi. U o’zining g`oyasida  mavhum
mantiqiy va konkret intellektning ma’lum o’ziga xos xususiyatlari bilan bir qatorda
sotsial intellektni ajratib ko’rsatdi. 
Mavhum-mantiqiy   intellekt   –   mavhum,   verbal   va   matematik   simvollarni
tushunish, ular bilan bog`liq harakatlarni amalga oshirish qobiliyati. 
−   Sotsial   intellekt   -   odamlarni   tushunish   va   ular   bilan   o’zaro   ta’sirlashuvda
bo’lishga qobiliyat. 
−   Konkret   intellekt   -   moddiy   olamdagi   narsa   va   predmetlarni   tushunish
qobiliyati. 
16 Shuningdek, E.Torndayk sotsial intellektning asosiy funksiyasiga shaxslararo
munosabatni   muvaffaqiyatli   tashkil   etishning   yetakchi   omillaridan   biri   sifatida
xizmat qiluvchi shaxsning boshqa insonlar va o’zining xulq-atvorini bashoratlashi
deb hisobladi.  Bu  esa   olimning  nuqtai  nazariga  muvofiq  sotsial  intellektning  ikki
jabhasini   ajratishga   olib   keldi:   bilish   va   xulqiy   jihatlar.   O’ylaymizki   intellekt
tuzilishining bu tarzda ifodalanishi anchagina aniq va mantiqlidir. Mazkur g`oyaga
hamohang   tarzda   sotsial   intellektning,   umumiy   qobiliyatga   bog`liq   bo’lmagan
holda   sotsial   o’zaro   ta’sirlashuvda   bilish   va   xulqiy   qobiliyatlari   birligi   tarzda
intellektning   asosiy   turi   sifatida   namoyon   bo`lishi   G.Olport,   D.Veksler,
E.P.Vernon,   Dj.Gilford,   O.Djon,   S.Kosmitskiy   va   G.P.Geranyushkinaning
ishlarida ham uchraydi.
G.Ollport   sotsial   intellektni   insonlar   haqida   tez   fikrlash,   ularni   xulq-atvorini
bashoratlash   va   shaxslararo   munosabatda   moslashishni   ta’minlashga   xizmat
qiluvchi “ijtimoiy taqdim etilgan” qobiliyat sifatida talqin etdi. 
D.Vekslerning izlanishlarida esa sotsial intellekt individning inson borlig`iga,
ya’ni   hayotiy   vaziyatlar   bilan   mos   tarzda   uyg`unlashuv”   o’quvi   sifatida
moslashuvchanligi tushuniladi. 
Pozitsiya   P.E.Vernonning   sotsial   intellekt   borasidagi   yondashuvi
E.Torndaykning g`oyalariga o’xshab ketadi. U ham sotsial intellektni tahlil etishda
bilish va xulqiy jabhalarga e’tibor qaratgan. Uning fikricha “Sotsial intellekt – bu
jamiyatda erkin va sotsial texnikalar bilan odamlarga yondashuvi, sotsial voqelikni
bilishi,   guruhning   boshqa   a’zolari   xulq-atvoriga   moslashuvchanlik,   hamda
notanishlarning   vaqtli   kayfiyatlari   yoki   yashirin   shaxslik   xislatlarini   ko’ra   olish
qobiliyati”. 
Dj.Gilfordning   sotsial   intellekt   muammosining   o’rganishdagi   ulushini
ko’proq   metodik   muammolarga   qaratilganligi   bilan   izohlash   o’rinlidir.   U
tomonidan   sotsial   intellektni   o’rganish   asosida   o’zing   shaxsiy   intellekt
kontsepsiyasini   yaratishga   muyassar   bo’ldi.   Olim   sotsial   intellekt   muammosiga
umumiy   intellekt   omiliga   bog`liq   bo’lmagan   xulqiy   axborotlarni   bilish   bilan
bog`liq   qobiliyatlar   tizimi   sifatida   qaradi.   Sotsial   intellektni   bu   tarzda   tushunish
17 modeli   Dj.Gilfordning   intellekt   strukturasining   umumiy   modelidan   kelib
chiqdi.Sotsial   intellekt   tarkibiga   oltita   bilish   qobiliyatlari   va   oltita   tuzgan   testlari
yordamida   o’rganishga   yo’naltirilgan   divergent   tafakkur   qilishga   qobiliyatlilikni
kiritdi. G`oyalarning keyingi taraqqiyoti borasidagi yangi tushunchalar shaxslararo
munosabat   sohasidagi   masalalarni   yechishga  yordam  beruvchi  malakalarni   o’zida
mujassamlashtirgan   “sotsial   intellekt”   tushunchasi   mazmuniga   qo’shimcha   tarzda
“kreativ sotsial intellekt” tushunchasini ajratib ko’rsatdi. Shunday qilib, Dj.Gilford
taklif   etgan   metodikalari   yordamida   sotsial   intellektning   mustaqil   fenomen
sifatidagina   emas,   balki   uning   bilish   va   xulqiy   jabhalarini   o’rganishga   e’tibor
qaratdi.
Sotsial   intellekt   tabiatini   mantiqan   tushunish   borasida   olib   borilgan   izchil
izlanishlar S.Kosmitskiy va O.Djonning izlanishlari ulushiga to’g`ri keladi. Ularga
sotsial intellektni kontsepsiyasini yetti asosiy tashkil etuvchisi quyidagi keltirilgan
ikki guruh bo’yicha ajaratildi. : 
−   kognitiv   elementlari:   istiqbollarni   bahosi,   insonlarni   tushunish,   sotsial
qoidalarni bilish, shaxslararo munosabatlarda ochiqlik; 
−   xulq-atvor   elementlari:   odamlar   bilan   ishlashga   qobiliyatlilik,   sotsial
moslashuvchanlik, shaxslararo munosabatga dilgirlik, iliqlik. 
Bu   g`oyalar   yangi   elementlarni   yoritishga   xizmat   qiluvchi   qo’shimcha
tadqiqotlarni talab etdi. Ularga shaxslararo munosabatga iliqlik va boshqa insonlar
bilan munosabatda ochiqlikdan iborat. 
Rus   olimi   G.P.Geranyushkina   sotsial   intellektga   boshqalarni   tushunish
qobiliyatigina emas, psixik holatlar va shaxslararo munosabatlarning o’zgarishiga
muvofiq   o’zini   doimo   o’zgartirib   borishi,   shaxslararo   munosabatda   o’zini   va
sherigining   xulq-atvorini   anglashi   va   o’zaro   ta’sirlashuv   natijalarini   bashoratlash
qobiliyati   sifatida   talqin   qildi.   U   o’zning   yondashuvi   asosida   shaxs   sotsial
intellektining uch darajali  modelini taqdim etdi. Ushbu modelning tashkil etuvchi
komponentlar quyidagilar: 
−   Potensial   qobiliyatlar   darajasi   (emotsiv   va   kognitiv   komponentlardan
iborat); 
18 − Dolzarb qobiliyatlar darajasi (sotsial intellekt faktorlaridan iborat); 
−   Natijaviylik   darajasi   (kommunikativlik,   tashkilotchilik   va   kompleks
komponentlardan iborat). 
Tadqiqotimizdagi   tahlillardan   shuni   xulosalash   mumkinki,   sotsial   intellekt
borasidagi   yondashuvlarning   bugungi   kun   holati   hali   ham   yagona   talqini   mavjud
emas. Sotsial intellekt ko’p qirrali qobiliyatlar tarzda talqin etilib, shu bois u inson
faoliyati bilan uzluksiz bog`liqdir.
19 2.2.   Shaxsning   qobiliyatni   aniqlash   metodikasi   shaxs   so ‘ rovnomasi
yuzsidan t ajriba-sinov ishlarini uyushtirish va ular natijalari tahlili
Talabalarning   individual-psixologik   xususiyatlarini   o‘rganishda
G.Yu.Ayzenkning qobiliyatni aniqlash metodikasi shaxs so ‘ rovnomasi o‘tkazildi. 
Tadqiqotimizda   35   nafar   sinluvchilar   ishtirok   etishdi.Tadiqiqotimizdagi
sinaluvchilar jins jihatdan quyida 1-rasmda keltirilgan 13 nafar o ‘ g ‘ il va 22 nafar
qiz ko’rsatilgan.
Jinsi0102030405060708090100 Sinaluvchilarning jins ko'rsatgichlari
O'g'il Qiz
1-rasm
Sinaluvchilarimizning yosh ko‘rsatgichi 14 nafar 18 yoshdan 19 yoshgacha, 
21 nafar 20 yoshdan 27 yoshgacha bo‘lgan 1va 2-kurs talabalar ishtirok etishgan. 
Quyida biz yosh ko‘rsatgichini 2-rasmda aks ettirganmiz. 
Yo shi424446485052545658 Sinaluvchilarning yosh bo'yicha ko'rsatgichi
19 yoshgacha 27 yoshgacha
2-rasm
20 Tadqiqotimizda olingan natijalarni Spss programmasida qiymatlarning har 
xil ko‘rsatgichlari bilan ishladik. Olingan birlamchi statistik ma’lumotlarni 
taviflovchi statsitik jadvalda qayd etdik. (1-jadval)
O ‘ tkazilgan metodiklar  taviflovchi statistika si
1-jadval
N Mini mal Ma ksi
mal O’rtacha
qiymat Standart
og’ish Assimmetr
iya Ekstsses
Muloqatch 3 5 6,00 25,00 13,5048 3,97135 ,690 ,075
Mul_naz 3 5
1,00 9,00 4,0381 1,66943 ,204 -,292
Ling_q 3 5
1,00 10,00 6,3238 2,01196 -,167 -,651
Matem_q 3 5
1,00 10,00 5,2857 1,93010 ,108 -,538
Korish_q 3 5
2,00 9,00 5,4762 1,89176 -,140 -,877
Kinetik_q 3 5
1,00 10,00 6,3524 1,81331 -,551 ,423
Tabiatsh_q 3 5
1,00 9,00 5,4857 1,74375 -,092 -,409
Musiqiy_q 3 5
2,00 10,00 7,5048 1,59400 -,786 ,976
Muloqatm_q 3 5
2,00 10,00 7,3905 1,93895 -,488 -,536
Fikrlash_q 3 5
3,00 10,00 6,3143 1,70019 ,152 -,924
Keyingi   metodikamiz   G.Yu.Ayz e nk ning   qobiliyatni   aniqlash   m e todikasi
shaxs   so ‘ rovnomasi   shaklida   tuzilgan   bo ‘ lib,   80ta   savolga   shoshmay   javob
berilishiga qaratilgan.  T e stni to ‘ g ‘ ri qo'llash uchun quyidagi shartlarga qat’iy amal
qilinadi:
 Ajratilgan vaqt birligiga (80 ta savol uchun 40 daqiqa) qat'iy rioya qilish.
 Sinaluvchining   savol   mazmunini   to'g'ri   idrok   etish i ga   va   tushunilishiga
erishish.
 Javoblar sinaluvchining mustaqil fikriga asoslanganligiga erishish. 
Testni   o'tkazish   ikki   qismdan   iborat.   Birinchi   qismda   s inaluvchi   savolni
diqqat   bilan   o'qib ,   q aysi   savol   o'zi   haqida   k e tayotganiga   ishonch   hosil   qilsa,   shu
savolga b e lgi qo'yadi, qolgan savollarga h e ch qanday b e lgi qo'yilmaydi. Sinaluvchi
savollarga o'z tempida, shoshilmasdan,  ochiq oydin va to'g'ri javob berishi lozim.
21 Belgilangan   savollarning   kam   yoki   ko'pligi   muhim   emas.   Sinaluvchida   “qancha
ko'p savollarni belgilasam, shuncha ijobiy javob olaman” Degan fikr tug'ilmasligi
kerak. Ya'ni, o'zi haqida haqqoniy axborot berishi kerak, xolos.
G.Yu.Ayzenkning   qobiliyatni   aniqlash   metodikasi   shaxs   so ‘ rovnomasiga
ko ‘ ra   sinaluvchilarimizning   o ‘ quv   faoliyati   davomida   kommunikativlikni
shaklanishida  lingvistik qobiliyat  shkalasiga ko ‘ ra  kishilarda o ‘ qishga ,  sh e 'riyatga ,
bahs - munozaraga, hazil, hajv va hikoyalarga qiziqish i o ‘ rtacha ekanligini, minimal
1   ball,   maksimal   10   ball,   o ‘ rtacha   6,3238,   standart   og‘ish   2,01qiymati   ya’ni
6,3238 ± 2,01   qiymatlarida   aks   etganligini   ko‘rishimiz   mumkin.   Assimetriya
A= ,167 qiymat bilan minimal va maksimal ballning kam uchraganini, ekstsses E=
-,651 qiymati bilan bir xil ballarning me’yorda ekanligini ko‘rishimiz mumkin. 
Ushbu   metodikaning   matematik   qobiliyatni   aniqlash   bo‘yicha   abstrakt
b e lgilar,   formulalar,   raqamlar   bilan   ishlashni   yoqtirish   ko ‘ rstgichi   ham   o ‘ rtacha
ekanligini   minimal   1ball,   maksimal   10   ball,   o ‘ rtacha   5,2857,   standart   og‘ish
1,93010   qiymati   ya’ni   5,2857 ± 1,93010   qiymatlarida   aks   etganligini   ko‘rishimiz
mumkin.   Assimetriya   A= ,108   qiymat   bilan   minimal   va   maksimal   ballning   kam
uchraganini, ekstsses E= -,538 qiymati bilan bir xil ballarning me’yorda ekanligini
ko‘rishimiz mumkin.  
Ko ‘ rish   qobiliyatini   aniqlovchi   shkalasi   bo ‘ yicha   tasviriy   san’atga,
haykaltaroshlik   va   chizmachilikka   qiziqishi   bo ‘ yicha   minimal   2   ball,   maksimal   9
ball,   o ‘ rtacha   qiymat   5,4762,   standart   og‘ish   1,89176   qiymati   ya’ni
5,4762 ± 1,89176   qiymatlarida   aks   etganligini   ko‘rishimiz   mumkin.   Assimetriya
A= -,140 qiymat bilan minimal va maksimal ballning kam uchraganini, ekstsses E=
-,877   qiymati   bilan   bir   xil   ballarning   me’yorda   ekanligini   ushbu   shkaladagi
ko‘rsatgichlarni ko‘rsatilgan jadvaldan ham bilib olishimiz mumkin. 
Kinetik   qobiliyat   bo‘ycha   raqs,   ro ‘ l   ijro   etish,   jismoniy   mashqlar,   sport
o ‘ yinlari va dramaga qiziqning minimal 1 ball, maksimal 10 ball, o ‘ rtacha qiymat
6,3524,   standart   og‘ish   1,81331   qiymati   ya’ni   6,3524 ± 1,81331   qiymatlarida   aks
etishi   o‘rtacha   qiziqishda   ekanligini   ko‘rishimiz   mumkin.   Assimetriya
22 A= -,551qiymat   bilan   minimal   va   maksimal   balning   kam   uchraganini,   ekstsses
E= ,423 qiymati bilan bir xil ballarning me’yorda ekanligi aniqlandi. 
Tabiatshunoslik   qobiliyatini   aniqlovchi   shkalaga   ko‘ra   sayru-sayohatga,
ekskursiyalarga   qiziqish   darajasining   ham   o’rtacha   ekanligi   quyidagi   olingan
ballardan   bilib   olishimiz   mumkin.   Minimal   1   ball,   maksimal   9   ball,   o’rtacha
qiymat   5,4857,   standart   og’ish   1,74375   qiymati   ya’ni   5,4857 ± 1,74375
qiymatlarida   aks   etgan.   Assimetriya   A= -,092   qiymat   bilan   minimal   va   maksimal
balning   kam   uchraganini,   ekstsses   E=   -,409   qiymati   bilan   bir   xil   ballarning
me’yorda ekanligi aniqlandi. 
Musiqiy   qobiliyatni   aniqlovchi   shkalaga   ko‘ra   qo'shiq   aytishni,   musiqa
tinglashni, jo'r bo'lishni yaxshi ko'rish darajasi bo ‘ yicha minimal 2 ball, maksimal
10   ball,   o ‘ rtacha   qiymat   7,5048,   standart   og‘ish   1,59400   qiymati   ya’ni
7,5048 ± 1,59400   qiymatlar   bilan   boshqa   qobiliyatlarga   nisbatan   ustunlikni
yuqoriroq   ekanligi   aks   etgan.   Assimetriya   A= -,786qiymat   bilan   minimal   va
maksimal   balning   kam   uchraganini,   ekstsses   E=   ,976   qiymati   bilan   bir   xil
ballarning me’yordaligi qayd etilgan. 
Muloqatmandlik   shkalasiga   ko‘ra   hamdard,   hamkor,   xushmuomala
bo ‘ lishni,   birgalikda   turli   loyihalar   yaratishni   xush   ko ‘ rish   ko ‘ rsatgichida   ham
qolgan   qobiliyatga   nisbatan   bir   muncha   ustunlik   holati   quyidagi   qiymatlarda
aniqlandi.   Minimal   2   ball,   maksimal   10   ball,   o ‘ rtacha   qiymat   7,3905,   standart
og‘ish   1,93895   qiymati   ya’ni   7,3905 ± 1,93895   qiymatlar   bilan   boshqa
qobiliyatlarga   nisbatan   ustunlikni   yuqoriroq   ekanligi   aks   etgan.   Assimetriya
A= -,488 qiymat bilan minimal va maksimal balning kam uchraganini, ekstsses E=
-,536   qiymati   bilan   bir   xil   ballarning   me’yorda.   Fikrlash   qobiliyati   shkalasida
sinaluvchilarimizda o‘rtacha qiziqish darajasidagi qobiliyatni aks etuvchi qiymatni
aks   ettirgan.   Minimal   3   ball,   maksimal   10   ball,   o ‘ rtacha   qiymat   6,3143,   standart
og‘ish   1,70019   qiymati   ya’ni   6,3143 ± 1,70019   qiymatlar   bilan   boshqa
qobiliyatlarga   nisbatan   ustunlikni   yuqoriroq   ekanligi   aks   etgan.   Assimetriya
A= ,152   qiymat   bilan   minimal   va     maksimal   balning   kam   uchragan,   ekstsses   E=
-,924  qiymati bilan bir xil ballar me’yorda.
23 Olingan   tadqiqotimizning   eksperiment   bosqichida   sinaluvchilarimizdagi
ko‘rsatgichlarni  tahlil  qilishda   Kolmogorov-Smirnov mezonida ko ‘ rsatgichlarning
parametrikligini aniqlab oldik. 
Kolmogorov-Smirnov mezoni bo ‘ yicha ko ‘ rsatgichlari
2-jadval
№ Ko’rsatgichlar N O’rtacha
qiymat Kolmogorov-
Smirnov
mezoni Ishonch
darajasi
1 Muloqatch 3 5 13,5048 1,102 ,176
2 Mul_naz 3 5 4,0381 1,216 ,104
3 Ling_q 3 5 6,3238 1,244 ,090
4 Matem_q 3 5 5,2857 1,315 ,063
5 Korish_q 3 5 5,4762 1,359 ,050
6 Kinetik_q 3 5 6,3524 1,478 ,025
7 Tabiatsh_q 3 5 5,4857 1,466 ,027
8 Musiqiy_q 3 5 7,5048 1,787 ,003
9 Muloqatm_q 3 5 7,3905 1,606 ,012
10 Fikrlash_q 3 5 6,3143 1,554 ,016
Jadvalda keltirilgan parametrik ko ‘ rsatgichini aniqlovchi mezonga ko ‘ ra 
70% dan ko ‘ p shkalalarimizda noparametrik ya’ni normal taqsimlanishga mos 
emasligik aniqlangani sababli biz keyingi ishlarimizda noparametrik mezonlardan 
foydalanib tahlil ishlarini amalga oshirdik. 
24 Xulosa
Faktorli   tahlildan   foydalanadigan   nazariyotchilar   shaxsiyatning   asosiy
tomonlari   hamma   uchun   umumiy   deb   hisoblaydilar;   ya'ni   shaxsiyat   tuzilishi
shakllanadigan asosiy elementlar universaldir. Xususiyatlarni o'rganish uchun omil
tahlilidan   foydalanish   tarafdorlari,   shuningdek,   odamlarning   ma'lum   bir   tarzda
javob   berishga   moyilligi   kuchli   ekanligiga   ishonishadi   va   shaxsiyatning   asosiy
o'lchovlari   ierarxik   tuzilishga   ega.   Shaxsni   o'rganishga   ushbu   yondashuvning
asosiy   xususiyati   shaxsiyat   xususiyatlarini   miqdoriy   o'lchashdir.   Shaxs   haqidagi
psixologik   nazariyalar   uzoq   vaqt   davomida   rivojalnib   keldi.   Buning   natijasida
ko‘plab   nazariyalar,   yondoshishlar   yuzaga   keldi.   Ular   orasidan   g‘arb
mamlakatlarida   rivojlangan   va   tan   olingan   asosiy   nazariyalarga   to‘xtalib   o‘tish
lozim.   Shaxs   haqidagi   barcha   nazariyalarni   rivojlanish   bosqichiga   ko‘ra   uch
guruhga birlashtirish mumkin:
 Shaxs an‘anaviy nazariyalar (V.Diltey, K.Levin, V.Shtern, Z.Freyd, K.Yung
va boshqalar).
 Shaxs haqidagi yangi nazariyalar (G.Ayzenk, D.Kettel, A.Maslou, G.Olporp,
K.Rodjers, K.Xorin va boshqalar).
 Eng   yangi   nazariyalar   (E.Bern,   K.Leongard,   D.Mid,   G.Sallivn,   Sirs,
E.Fromm va boshqalar).
Ko‘rsatib   o‘tilgan   nazariyalar   quyidagi   psixologik   yo‘nalishlarning   tarkibida
rivojalangan yoki ularning asosi bo‘lgan:
Freydizmning   kontseptsiyasi   neofreydizm   (yangi   freydizm),   postfreydizm,
bixevorizm   va   neo   freydizm,   gumanistik   psixologiya,   interaktsionizm,
ekzistentsionalizm, sotsiologik nazariyalar, eliktik nazariyalar va h.k.
Psixologlar orasida biosotsial nazariyalarning tarafdorlari ham juda ko‘p. Shu
jumladan   G.Ayzenk.   U   shaxsning   ikki   o‘lchamli   (asosli)   modelini   ishlab   chiqdi.
Bu   modelda   odam   psixobiologik   fenomen   sifatida   ko‘rib   chiqilgan.   Shaxsning
asosiy   xususiyatlari   ikkita   asosiy     mezon,   shkala   –   «ekstravertlik-introvertlik»   va
«emotsional turg‘unlik-neyrotizm» bilan aniqlanadi.
25 Biosotsial nazariyalar orasidan D.Kettelning «Shaxs xususiyatlarining faktorli
kontseptsiyasi»ni ko‘rsatib o‘tish lozim. Olim bir-biri korrelyatsiga ega bo‘lgan 16
birlamchi va bir qancha ikkilamchi va o‘lchamli omillarni ajratib ko‘rsatgan.
Shaxs   haqidagi   eng   yangi   nazariyalar.   Psixologiyada   yangi   nazariyalarning
salmog‘i   juda   katta.   Erik   Bern   (1902-1970)   shaxsni   rivojlantirishning   amaliy   va
nazariy   asosi   sifatida   xizmat   qilishga   yo‘naltirilgan   «transakt   tahlil»   nazariyasini
taklif qildi. Erik   Fromm (1900-1980) gumanistik psixoanalizga asos soldi. Djordj
Gerbert   Mid   (1863-1931)   simvolik   kommunikatsiyaning     interaktsionistik
nazariyasini ishlab chiqdi. Karl Leongard «Shaxs   aktsentuatsiyalari» nazariyasiga
asos soldi.
Keyingi   yillarda   Aleksandr   Kellining   (1905-1966)   «Shaxs   konstruktlari»
nazariyasi  juda keng  tarqaldi  va qo‘llanilmoqda. Bu nazariyaga  asosan  shaxsning
bilish jarayonlarining kechishi uning kelajakdagi hodisalarni qanday «ko‘ra olishi»
(oldindan modellashtirishi, tasavvur qilishi) bilan aniqlanadi. A.Kellining fikricha
har bir odam tadqiqotchi. U doimo o‘zidagi «shaxs konstruktlari», o‘zining maxsus
baholash shkalalari asosida reallikning obrazini tuzadi (hosil qiladi). agar tuzilgan
obraz   haqiqatdan   farq   qilsa,   to‘g‘ri   kelmasa   mavjud   konstruktlar   qayta   quriladi.
Barcha   bilish   jarayonlarining   samaradorligi,   muvaffaqiyatli   konstruktlar   ko‘rish
kishining psixologik bilim darajasiga bog‘liq.
26 Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1. Barotov Sh.R. O’quvchi shaxsini o’rganish usullari -T.:O’qituvchi, 1995. 
2. Beknazarova   L.,   Jabborov   A.   O‘qituvchi   va   o‘quvchi   hamkorligining
psixologik xususiyatlari // O‘quv qo‘llanma – Toshkent: QarDU, 2008.  291 b
3. Davletshin   M.G,   Do’stmuhammedova   va   bosh…   Yosh   davrlari   va
pedagogik psixologiya. T-2004. 85-b.
4. Davletshin   M.G.   Yosh   psixologiyasi   va   pedagogik   psixologiya:   Ped.   in-t.
talabalari uchun o‘quv qo‘llanma/ T.: O‘qituvchi, 1974. – 194 s.
5. Davletshin M.G., To‘ychieva S.M. Umumiy psixologiya.  T, 2002 
6. Ergashev P.S. Muloqot psixologiyasi.  T-2003. 16 b
7. Fayzullayeva   N.S.,   Akramova   F.A.   Pedagogika   va   psixologiya   //   o‘quv
qullanma. – Toshkent: TDIU, 2011. 291 b.
8. G‘oziyev E.G‘ Psixologiya.  T-1994. –258 b.
9. G‘oziyev E.G‘. “Psixologiya metodologiyasi” T, 2013 y. 
10. G‘oziyev E.G‘. “Umumiy psixologiya” T, 2010 y. 
11. Jabborov A.M. O‘qituvchi etnopsixologiyasi Qarshi, 2015. 
12. Karimova V.M. Psixologiya. O‘quv qo‘llanma. – T.: A.Qodiriy nomidagi
xalq merosi nashriyoti, “O‘AJBNT” markazi, 2002. – 205 b.
13. Karimova   V.M.,   Akramova   F.A.,   Ochilova   G.O.,   Musaxanova   G.M.
Pedagogika psixologiya.  O‘quv qo‘llanma – T-: TDIU, 2010 - 393 b.
14. Muxamedova   D.G.,   Mullaboyeva   N.M.,   Rasulov   A.I.   “Umumiy
psixologiya Toshkent 2018 y.
15. Muxamedova   D.G.,   Salomova   G.Sh.   “Psixologik   tadqiqotlar
ma’lumotlarni qayta ishlash metodlari va texnologiyalari” Toshkent 2020 y.
16. Nishonova   Z.,   Qarshiyeva   D.,   Ataboyeva   N.,   Qurbonova   Z.
“Psixodiagnostika va eksperimental psixologiya” Toshkent 2018 y.
17. Toshimov   R.,   G‘oziyev   E.G‘.   “Zamonaviy   individual   va   guruhiy
psixologiya” Toshkent, “Universitet” 1999y 
18. Ғозиев   Э . Ғ .,   Мамедов   К . Қ .   Касб   психологияси .– Тошкент ,
“ Ўқитувчи ”  нашриёти , 2003. – 34  б .
27 19. Ғозиев . Э . Ғ .   Ўқувчиларнинг   ўқув   фаолиятини   бошқариш .   – Тошкент :
1988. -102  б .
20. Қодиров   Б.Р.   Истеьдодли   болалар   ва   уларни   танлаш   методикаси.-
Тошкент: 1992. -32 б.
21. Қодиров Б.Р., Қодиров К.Р.“Касбий ташхис методикалари” Тошкент-
2000 й
22. Ломов   Б.Ф.   Общение   как   проблема   общей   психологии.   –   В   кн.:
Методологические   проблемы   социальной   психологии.     -   М.:   1975.–   С.   124-
135.
23. Немов Р.С. Обшaя психология: крaткий курс. СПб. Питер, 2009.- 304
с.
24. Шоумаров   Ғ.Б.   Ўзбlистон   таълим   тизимида   психологик   хизмат
муаммолари //Янги турдаги ўрта махсус ўқув юртларида таълим тарбиянинг
самарадорлигини   оширишнинг     психологик   муаммолари.-   Тошкент:   1998.-
Б.13-15.
25. Nishonova   Z.,   Qarshiyeva   D.,   Ataboyeva   N.,   Qurbonova   Z.
“Psixodiagnostika va eksperimental psixologiya” Toshkent 2018 y.
26. Rasulov.   A.I.   O‘qituvchi   shaxsining   tarbiyachi   sifatida   o‘quvchilar   bilan
o‘zaro munosabat darajalari.  Psixol. fanl. nomz. dissertatsiyasi.- Toshkent, - 2001.-
177 b.
Internet materiallari
1. www.pedagog.uz. 
2. www.ziyonet.uz. 
3.  www.diss.natlib.uz
4. lex.uz
28

Shaxsni o'rganishda faktorli yondashuvni nazariy tahlili

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dislaliyali bolalar shaxs va shaxslararo munosabati xususiyatlari
  • Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab
  • Diqqatning neyrofiziologik mexanizmi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский