Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 50000UZS
Размер 159.9KB
Покупки 0
Дата загрузки 22 Январь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Психология

Продавец

Misha Khan

Дата регистрации 22 Январь 2025

5 Продаж

Shaxsning o‘z-o‘zini anglashi va men konsepsiyasi

Купить
O ZBEKISTON RESPUBLIKASIʻ
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG‘BEK NOMIDAGI O ZBEKISTON MILLIY	
ʻ
UNIVERSITETINING JIZZAX FILIALI
“PSIXOLOGIYA FAKULTETI” 
“YOSHLAR PSIXOLOGIYASI” YO NALISHI	
ʻ
421-22- GURUH TALABASI  YANGIBOYEVA DILDORANING
“UMUMIY PSIXOLOGIYA”
FANIDAN 
KURS ISHI
Mavzu:  Shaxsning o‘z o‘zini anglashi va men kansepsiyasi.
Kurs ishi rahbari                                                 Jumanov.Sh
Jizzax-2024 MUNDARIJA
O ZBEKISTON RESPUBLIKASIʻ ........................................................................ 1
MIRZO ULUG‘BEK NOMIDAGI O ZBEKISTON MILLIY 	
ʻ
UNIVERSITETINING JIZZAX FILIALI ............................................................. 1
KIRISH ...................................................................................................................... 3
I   BOB.   SHAXSNING   O‘Z   O‘ZINI   ANGLASHI   VA   MEN
KANSEPSIYASINING PSIXOLOGIK AHAMIYATI ............................................ 6
1.1. Shaxs o‘z o‘zini anglashining ijtimoiy psixologik jihatlari ................................ 6
1.2. Men kansepsiyasi haqida turli olimlarning psixologik qarashlari ...................... 9
II   BOB.   O‘SMIRLIK   DAVRIDA   MEN   KANSEPSIYASINING
SHAKILLANISHI   HAMDA   TELORNING   BEZOVTALANISHNI   ANIQLASH
TESTI–ANKETASI. ............................................................................................... 21
2.1.O‘smirlik davrida men kansepsiyasining shakillanishi. .................................... 21
2.2.   Shaxsning   o‘z   o‘zini   anglashi   va   men   kansepsiyasi   bo‘yicha   Telorning
bezovtalanishni aniqlash testi–anketasi ................................................................... 27
XULOSA ................................................................................................................. 31
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR. ................................................................ 33
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   Mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   ta ’ lim
siyosatining   muhim   masalalaridan   biri   yosh   avlodni   har   tomonlama   barkamol
insonlar   qilib   tarbiyalashdir .   Albatta ,   barkamol   inson   deganda   ma ’ naviy   jihatdan
yetuk   o ‘ z   vatanining   tarixi   buguni   va   kelajagi   uchun   qayg ‘ uradigan ,   shuningdek
jamiyatning   iqtisodiy   taraqqiyotiga   o ‘ z   hissasini   qo ‘ shish   ishtiyoqida   yonib
yashaydigan   shaxsni   tushunish   bugungi   kun   talabiga   mos   keladi .   Lekin   ushbu
tushunchaga   tahliliy   yondashilsa ,   uning   naqadar   serqirra   murakkab   va   har
tomonlama   umuminsoniy   qadriyatlarga   mos   kelishini   idrok   etish   mumkin .   “Kitob
o‘qigan, o‘zini  ustida ishlagan odamda qanot  bo‘ladi. U befarq bo‘lmaydi. Uning
kuchi   bilimida   bo‘ladi.   Shuning   uchun   hech   kimni   pisand   qilmaydi.   “Kattalar”ga
xushomad qilmaydi. Uning bilimi bor, ilmi bor. Mana nima uchun kitob o‘qinglar
deymiz. Kitob o‘qisangiz savol berishni bilasiz”, degan edi.
Ko‘pchilik,   qanday   qilib   muloqot   qilishni   bilish   faqat   sotuvchilar   yoki
menejerlar   va   ish   joylarida   talab   qilinadi,   deb   hisoblashadi.   Va   oddiy   kundalik
hayotda   bunday   ko‘nikmalar   umuman   kerak   emas,   aksincha,   ular   odamlar   bilan
munosabatlarni   samimiylikdan   mahrum   qiladi,   soxta   va   xushomadgo‘y   suhbatlar
o‘tkazadi.   Ba’zilar   hatto   suhbat   qurish   yoki   suhbatni   malakali   olib   borish
qobiliyatining etishmasligidan mamnun.
Bu   kommunikativ   xatti–harakat   nima   ekanligini   tubdan   tushunmaslikdir.
Aloqa   madaniyatining   bir   qismi   bo‘lgan   insonning   nutq   harakati,   rasmiy
vazifalarni   bajarishdan   ko‘ra,   kundalik   muloqotda   muhim   ahamiyatga   ega.
Muloqotni nafaqat nutq, odamlarning og‘zaki xulq–atvori, balki ko‘pgina narsalar
deb tushunish kerak.
Xulq–atvorning   o‘zi   odatiy   bo‘lishi   mumkin   yoki   alohida   jamiyat   vakillari
nuqtai   nazaridan   emas.   Jamiyatga   qarshi   turadigan,   lekin   unda   qabul   qilingan
dogmalarga   zid   bo‘lmagan   bir   xil   xatti–harakatlarning   xususiyatlari   ekssentrik
xatti–harakatlar   deb   ataladi.   Odamlarning   individual   hamjamiyati   qancha   kichik
bo‘lsa,   ularning   kommunikativ   xulq–atvori   shunchalik   o‘ziga   xos   va   tashqi   ta’sir
kamroq   bo‘ladi.   Buni   shaharlarda   milliy   diasporalar   tarkibidagi   urf–odatlarni
3 saqlab   qolish,   qiziqish   klublari,   mazhablar   a’zolari   va   boshqa   birlashmalarning
katta   jamiyat   doirasidagi   tor   jamoalardagi   muloqotining   o‘ziga   xos   lahzalari
ko‘rinishida kuzatish mumkin.
«Oldimizda turgan keng ko‘lamli vazifalarni samarali  hal  etish eng avvalo,
davlat   rahbari   sifati   shaxsan   mendan,   davlat   hokimiyatining   uchta   tormog‘idan,
shuningdek,   barcha   rahbar   va   mansabdor   shaxslardan   qat'iy   intizom   talab   etadi.
Ishimizni  to‘g‘ri  tashkil  etish, uning samaradorligini  ta’minlash,  butun boshqaruv
tizimi   faoliyatini   sifat   jihatdan   zamon   talablari   darajasiga   ko‘tarishni   bugun
hayotning ozi talab etmoqda», deb takidlaydi prezidentimiz
Odamda   muloqot   maqsadlari   soni   ko‘payadi.   Ularga   yuqorida   sanab
o‘tilganlardan   tashqari,   dunyo   haqidagi   bilimlarga   ega   bo‘lish   va   etkazish,   ta’lim
va   tarbiya,   odamlarning   hamkorlik   faoliyatlaridagi   turli   harakatlarning
muvofiqlashuvi,   shaxsiy   va   ish   bo‘yicha   o‘zaro   munosabatlarning
oydinlashtirilishi, o‘rnatilishi va boshqalar ham kiradi.   Agar hayvonlarda muloqot
maqsadlari   ular   uchun   dolzarb   bo‘lgan   biologik   ehtiyojlarni   qondirishdan   iborat
bo‘lsa, odamlarda ular ko‘plab turli: ijtimoiy, madaniy, bilish, ijodiy, estetik, aqliy
o‘sish, ahloqiy rivojlanish kabi ehtiyojlarni qondirish vositasi bo‘lib hisoblanadi.
Muloqotning   kognitiv   tomoni   suhbatdoshning   kim,   qanday   odam   ekanligi,
undan   nima   kutish   mumkinligi   haqidagi,   shuningdek,   sherikning   shaxsi   bilan
bog‘liq bo‘lgan boshqa ko‘pgina savollarga javob berish imkonini beradi.
Muloqotning   kommunikativ–axborotli   tomoni   tasavvurlar,   g‘oyalar,
qiziqishlar,   hissiyotlar,   mayllar   va   o‘y–hayollari   turlicha   bo‘lgan   odamlar
o‘rtasidagi almashinuvdan iborat.
Muloqotning   emotiv   tomoni   sheriklarning   shaxsiy   aloqalaridagi   his–
tuyg‘ular, kayfiyatning vazifa bajarishlari bilan bog‘liq.
Muloqotning   konativ  (hulq–atvor   tomondan)   tomoni   sheriklar   qarashlaridagi
ichki va tashqi qarama–qarshiliklarni muvofiqlashtirishga xizmat qiladi.
Kurs   ishining   maqsadi:   Shaxsni   o‘zini   o‘zi   baxolash   va   matevatsiyasi
muammolarini o‘rganish va respondentlar sinov o‘tkazish.
4 Kurs ishining predmeti:   Shaxsning o‘z o‘zini anglashi va men kansepsiyasi 
haqida tushuncha.
        Kurs ishining vazifasi :  
-Shaxsning o‘z o‘zini anglashi va men kansepsiyasining tahlili;
- Shaxsning o‘z o‘zini anglashi  va men kansepsiyasining  asosiy jihatlarini
o`rganish;
-   Telorning bezovtalanishni aniqlash testi–anketasi bilan ishlash;
Kurs   ishining   obyekti :   O‘zbekiston   Milliy   unversitetining   Jizzax   filiali
Amaliy   matematika   fakulteti   Axborot   tizimlari   va   texnologiyalari   yo‘nalishi   30
nafar talabalarni tashkil etadi.
Kurs   ishining   tuzilishi.   2   bob,   4   paragraf   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotdan iborat bo‘lib jami 34 sahifani tashkil etadi.
5 I BOB. SHAXSNING O‘Z O‘ZINI ANGLASHI VA MEN
KANSEPSIYASINING PSIXOLOGIK AHAMIYATI
1.1. Shaxs o‘z o‘zini anglashining ijtimoiy psixologik jihatlari
Insoniyat paydo bo‘lganidan buyon to hozirgi kungacha insonni o‘zi haqidagi
masalalar   qiziqtirib   kelgan.   Inson   aslida   kim   ekanligi,   qanday   paydo   bo‘ganligi,
qay   tariqa   yashaganligi   va   qay   tartibda   yashashlari   kerak   ekanligi   va   boshqa
mavzular haqida turli xil tortishuvlar va savollar paydo bo‘lgan.
Merriyam–Vebster   lug‘atiga   binoan,   o‘z   o‘zini   anglash   tushunchasi–«o‘ziga
tegishli bo‘lgan va undan kelib chiqadigan harakatlar yoki holatlarni anglash» deb
ta’riflanadi. O‘z–o‘zini anglashning psixologik xususiyatatlari ijtimoiy psixologiya
fanida   o‘z–o‘zini   anglash,   ahloqiy   o‘z–o‘zini   anglash   ijtimoiy–ruhiy   hodisa,
jarayon sifatida alohida ilmiy nuqtai nazardan to‘liq o‘rganilmaganligi  tufayli uni
tahlil   qilish   ahloq,   milliy   xarakter,   milliy   ma’naviyat   va   qadriyat   kategoriyalari
bilan bevosita bog‘liq ravishda amalga oshirilmoqda. Ushbu kategoriyalarni o‘ziga
xos   tarzda   yoritish   psixologiya   fanining   asosiy   tushunchasi   hisoblanmish   shaxsni
yaqqol   anglash,   uning   guruh   (jamoa)dagi   roli,   shaxslararo   munosabatdagi
ahamiyatini   o‘rganish   imkoniyatini   yaratadi.   XX   va   XXI   asr   psixologiya   fanida
ushbu   masalaning   ijtimoiy–psixologik   tabiatini   tushuntirishda   ikki   xil   qarash   va
yondashuv   vujudga   kelgan   bo‘lib,   ular   o‘zaro   bir–biridan   keskin   darajada
tavofutlanib   turadi.   Birinchi   yondashuv   talqinicha   o‘z–o‘zini   anglash–bu   o‘z
yo‘nalishini o‘zgartirgan ongning aynan o‘zidir. Mazkur talqin rus psixologiyasida
keng   tarqalgan   bo‘lib,   L.S.Vigotskiy,   A.N.Leontev,   V.V.Stolin   va   ularning
shogirdlari   tomonidan   tadqiq   qilib   kelinadi.   Ikkinchi   yondashuv   mohiyati
S.L.Rubinshteynning   Ilmiy   ishlarida   o‘z   aksini   topgan.   Birinchi   yondashuvning
namoyondalari   talqinida   o‘z–o‘zini   anglash:   L.S.Vigotskiyning   shaxsiy   fikricha,
o‘z–o‘zini   anglash   turli   xil   ma’nolar   orasida   birlikni   (umumiylikni)   vujudga
keltiruvchi jarayon sifatida va o‘zlashtirilgan ong tariqasida namoyon bo‘ladi. A.N.
Leontev   talqiniga   qaraganda,   individual   ongdagi   mohiyat   bilan   mazmun
o‘rtasidagi   ziddiyat   o‘zini–o‘zi   anglashning   sababchisidir.   V.V.Stolinning
6 ta’kidlashicha,   o‘zini–o‘zi   anglashning   asosida   “Men”   likning   mazmuni   va
mohiyati o‘rtasidagi ziddiyat yotadi. Ikkinchi yo‘nalish asoschisi S.L.Rubinshteyn
tadqiqotlariga asoslanib, biz o‘z–o‘zini anglash muammosini tadqiq etishga e’tibor
qaratamiz,   eng   avvalo,   uning   sub’ektiga,   ya’ni   shaxs   (individ)ga   qaratishni
maqsadga   muvofiq   deb   hisoblaymiz.   Boshqacha   so‘z   bilan   aytganda,   o‘z–o‘zini
anglashni   shakllantirishning   manbai   ong   va   undagi   ziddiyat   bo‘lmasdan,   balki
insonning   ijtimoiy   muhitda   tarkib   topishi   hamda   rivojlanishi   sanaladi.   Ruhiy
faoliyatning   maxsus   holdagi   (vaziyatdagi)   obektiv   shart–sharoitlari   sifatida
odamlarning   hayoti,   umumiy   yashash   sharoiti   yotadi—deb   yozadi
S.L.Rubinshteyn.   Insonning   o‘z–o‘zini   anglash   jarayonidagi   subektligi   bilan
amalga oshirishga mo‘ljallangan aloqasining shakllanishi va oqibat natijada yuzaga
keladigan   yangi   sifatiy   holat   undagi   oldingi   ichki   ziddiyatlardan   tamoman   forig‘
ekanligini   bildiradi.   Demak,   bu   ilmiy   yondashuvda   o‘z–o‘zini   anglashning
uzluksiz   ruhiy   jarayon   sifatida   funksiyalashuvi   insonning   boshqa   odamlar
to‘g‘risidagi   tasavvurlari   va   ularning   unga   nisbatan   munosabatlari   o‘rtasidagi
ziddiyat   bilan   belgilanadi.   Odatda   inson   o‘zi   haqida   fikr   yuritar   ekan,   albatta,   u
o‘zining   boshqa   odamlar   bilan   kechadigan   o‘zaro   munosabatlari   natijasini   tahlil
qiladi   va   ularning   samarali   ekanligiga   asoslanib   o‘z   “Men”ligini   yaratadi.
S.L.Rubinshteyn   va   K.A.Abulxanova–Slavskayalar   o‘z–o‘zini   anglashning   ichki
mohiyati   ikki   negiz   (asos)   bilan   tavsiflanishini   ta’kidlaydilar.   Negizning
birinchisi–insonning   atrof–muhit   va   shaxslararo   munosabatlarining   mazmunidan
iboratdir.   Uning   ikkinchisi   esa   ana   shu   munosabatlar   to‘g‘risida   uni   fikr   yuritish
imkoniyatining ifodasidir. Shulardan birinchisi ijtimoiy, ya’ni obektiv xususiyatiga
ega bo‘lsa, uning ikkinchisi subektiv, binobarin, insonning psixofiziologik va ruhiy
xususiyatlariga   bog‘liqdir.   Har   ikkala   asosning   o‘zaro   bir–biri   bilan   mos   kelishi
yoki   mos   kelmasligi   o‘zlik,   Mualliflarning   mulohazasicha,   ijtimoiylik   insonning
ongiga   va   ruhiyatiga   kirib   boradi,   ongning,   o‘zini–o‘zi   anglashning   hamda   idora
qilishning   manbai   bo‘lib   qoladi.   Oxir   oqibatda   insonning   ijtimoiylashuvi
deyilganda–bu yondashuv uni ongining ijtimoiylashuvini nazarda tutadi va ana shu
tariqa   o‘z–o‘zini   anglashning   ijtimoiylashuvdagi   o‘rni   hamda   uning   roli   huddi
7 shunday   tushuntiriladi.   Mazkur   yondashuvga   binoan,   o‘z–o‘zini   anglash
jarayonida   ruhiyat   va   ijtimoiylashuv   o‘rtasida   muttasil   ravishda   o‘zaro
munosabatlar   vujudga   keladi.   Munosabatlarning   o‘zaro   mazmuni   yuzaga   keladi.
Bizningcha, insonda o‘z–o‘zini anglashning subektliligi bosqichidayoq ijtimoiylik
aks etadi.  Shuning uchun  ruhiyat  bilan ijtimoiylik o‘rtasidagi  masalalarni  maxsus
muammo   sifatida   ajratish,   talqin   qilish   g‘ayritabiiylikdir.   Shaxs   o‘z–o‘zini
anglaganligi tufayli emas, balki o‘zida o‘z–o‘zini anglashga nisbatan ichki extiyoj,
turtki, motiv kabilar mavjudligi uchun ham u insondir. Ijtimoiylik huddi shu tariqa
insonda o‘z–o‘zini anglashga nisbatan zarur talab va extiyojni o‘zida ifodalaydi.
Ijtimoiy   psixologiya   fanida   o‘z–o‘zini   anglash,   ahloqiy   o‘z–o‘zini   anglash
ijtimoiy   ruhiy   hodisa,   jarayon   sifatida   alohida   ilmiy   nuqtai   nazardan   to‘liq
o‘rganilmaganligi tufayli uni tahlil qilish ahloq, milliy xarakter, milliy ma’naviyat
va   qadriyat   kategoriyalari   bilan   bevosita   bog‘liq   ravishda   amalga   oshirilmoqda.
Ushbu   kategoriyalarni   o‘ziga   xos   tarzda   yoritish   psixologiya   fanining   asosiy
tushunchasi   hisoblanmish   shaxsn   yaqqol   anglash,   uning   guruh   (jamoa)dagi   roli,
shaxslararo   munosabatdagi   ahamiyatini   o‘rganish   imkoniyatini   yaratadi.   XX   va
XXI   asr   psixologiya   fanida   ushbu   masalaning   ijtimoiy   psixologik   tabiatini
tushuntirishda ikki xil qarash va yondashuv vujudga kelgan bo‘lib, ular o‘zaro bir–
biridan   keskin   darajada   tavofutlanib   turadi.   Birinchi   yondashuv   talqinicha   o‘z–
o‘zini   anglash–bu   o‘z   yo‘nalishini   o‘zgartirgan   ongning   aynan   o‘zidir.   Mazkur
talqin   rus   psixologiyasida   keng   tarqalgan   bo‘lib,   L.S.Vigotskiy,   A.N.Leontev,
V.V.Stolin   va   ularning   shogirdlari   tomonidan   tadqiq   qilib   kelinadi.   Ikkinchi
yondashuv   mohiyati   S.L.Rubinshteynning   Ilmiy   ishlarida   o‘z   aksini   topgan.
Birinchi   yondashuvning   namoyondalari   talqinida   o‘z–o‘zini   anglash:
L.S.Vigotskiyning   shaxsiy   fikricha,   o‘z–o‘zini   anglash   turli   xil   ma’nolar   orasida
birlikni   (umumiylikni)   vujudga   keltiruvchi   jarayon   sifatida   va   o‘zlashtirilgan   ong
tariqasida namoyon bo‘ladi. A.N.Leontev talqiniga qaraganda, individual ongdagi
mohiyat   bilan   mazmun   o‘rtasidagi   ziddiyat   o‘zini   o‘zi   anglashning   sababchisidir.
V.V.Stolinning   ta’kidlashicha,   o‘zini–o‘zi   anglashning   asosida   “Men”likning
mazmuni   va   mohiyati   o‘rtasidagi   ziddiyat   yotadi.   Ikkinchi   yo‘nalish   asoschisi
8 S.L.Rubinshteyn   tadqiqotlariga   asoslanib,   biz   o‘z–o‘zini   anglash   muammosini
tadqiq   etishga   e’tibor   qaratamiz,   eng   avvalo,   uning   subyektiga,   ya’ni   shaxs
(individ)ga   qaratishni   maqsadga   muvofiq   deb   hisoblaymiz.   Boshqacha   so‘z   bilan
aytganda,   o‘z–o‘zini   anglashni   shakllantirishning   manbai   ong   va   undagi   ziddiyat
bo‘lmasdan,   balki   insonning   ijtimoiy   muhitda   tarkib   topishi   hamda   rivojlanishi
sanaladi.   Ruhiy   faoliyatning   maxsus   holdagi   (vaziyatdagi)   obyektiv   shart–
sharoitlari   sifatida   odamlarning   hayoti,   umumiy   yashash   sharoiti   yotadi,   deb
yozadi   S.L.   Rubinshteyn.   Insonning   o‘z–o‘zini   anglash   jarayonidagi   subyektligi
bilan  amalga  oshirishga   mo‘ljallangan  aloqasining   shakllanishi   va  oqibat  natijada
yuzaga keladigan yangi sifatiy holat undagi oldingi ichki ziddiyatlardan tamoman
forig‘   ekanligini   bildiradi.   O‘z–o‘zini   anglashni   uning   subyekti   bilan   bir   davrda
o‘rganish bizningcha, ruhiyat bilan ijtimoiylik o‘rtasidagi munosabat muammosini
hal   qilishda   zarur,   muhim   imkoniyat,   qulay   shart–sharoit   yaratib
beradi.S.L.Rubinshteyn   va   K.A.Abulxanova–Slavskayalar   o‘z–o‘zini   anglashning
ichki   mohiyati   ikki   negiz   (asos)   bilan   tavsiflanishini   ta’kidlaydilar.   Uning
ikkinchisi   esa   ana   shu   munosabatlar   to‘g‘risida   uni   fikr   yuritish   imkoniyatining
ifodasidir.   Shulardan   birinchisi   ijtimoiy,   ya’ni   obyektiv   xususiyatiga   ega   bo‘lsa,
uning   ikkinchisi   subyektiv,   binobarin,   insonning   psixofiziologik   va   ruhiy
xususiyatlariga bog‘liqdir. 
Shaxs   o‘z–o‘zini   anglaganligi   tufayli   emas,   balki   o‘zida   o‘z–o‘zini
anglashga   nisbatan   ichki   extiyoj,   turtki,   motiv   kabilar   mavjudligi   uchun   ham   u
insondir. Ijtimoiylik huddi shu tariqa insonda o‘z–o‘zini anglashga nisbatan zarur
talab   va   extiyojni   o‘zida   ifodalaydi.   Holbuki,   shunday   ekan,   inson   tomonidan
o‘zining   ijtimoiylik,   ya’ni   insoniylik   mohiyati   va   darajasida   anglash   psixologik
nuqtai nazardan ana shu muhtojliklar, qiziqishlar, intilishlar mohiyatining anglashi
hamda shu asnoda o‘zining hayoti, faoliyati yuzasidan shaxsiy maqsadini yaratish
jarayonidir.
1.2. Men kansepsiyasi haqida turli olimlarning psixologik qarashlari
Bir   necha   o‘n   yillar   davomida   rus   psixologiya   tadqiqotlari   shaxs   faoliyati
prinsiplariga   asoslangan   edi.   Bu   prinsip   muallifi   haqida   aniq   va   ishonchli
9 ma’lumotlar   yo‘q.   Bu   prinsip   birinchi   bo‘lib   1922–yil   Rubenshteynning   “Shaxs
ijodiy faoliyati prinsipi” maqolasi orqali yuzaga kelgan degan fikrlar ham mavjud.
Bundan   tashqari   o‘tgan   asrning   20–30   yillarida   L.S.Vigotskiy   tomonidan
yozilgan   bir   necha   asarlar   ham   bu   prinsip   fundamental   g‘oyalariga   asos   bo‘lgan
degan ma’lumotlar ham mavjud.
Prinsipning   ma’no   mazmuni   psixolog   L.Ya.   Galperin   yoritgan   edi.   Uning
yozishicha   shaxs   ijodiy   faoliyati   faqatgina   shaxs   tor   doirasida   emas,   subektning
tashqi va obektiv faoliyatini o‘z ichiga olib o‘rganish kerak.Yani:
Shaxs   ijodiy   faoliyati   psixikaning   zarurligini,   unig   tarkibi   va   tuzilishi   tashqi
faoliyat bilan uzviy bog‘liqligini o‘rganish;
Psixologik   faoliyatda   shaxs   ishtirok   etmaydigan   prosses   emas   subektning
muommoviy holatdagi faoliyati bilan ko‘rib chiqish.
Rus psixologiyada shaxs ikki qarash bilan o‘rganiladi:
1. Barcha psixik jarayonlar–diqqat, xotira, tafakkur shaxsga tobe bo‘lgan
tanlangan xarakterga ega aktiv holtaga egadir. (motivatsiya, qiziqish, maqsad).
2. Shaxsni o‘z–o‘zini o‘rganish sturukturasiga qarshi, uning shakillanishi
nazaryasini o‘rgandi.
B.G.Ananev   o‘zining   “Inson   individini   nazariy   tavsiflash   haqidagi
nazariyasi»da quyidagi tushunchalar tizimini ilgari surdi:
L.S.Vigotskiy   (1896)–metodolog   psixolog,   ko‘p   yillar   davomida   bola
psixikasini   o‘rganishda   emperik   usullardan   foydalanish   programmasi   ustida   ish
olib brogan. 10 yil davomida olib borilgan tinimsiz va intensiv izlanishlar orqali u
180 dan ortiq asarlar yozib qoldirgan. Bun basarlar orasida “San’at psixologiyasi”,
“Fikr va nutq”, “Pedagogik psixologiya”, “Psixologik krizisning tarixiy mazmuni”
kabi   asarlari   mashhurdir.  Vigotskiy   alohida   e’tibor   qaratgan   Markaziy   kategoriga
insonni   ongi   edi.Vigotskiy   marksizm   g‘oyalariga   asoslanib,   psixik   o‘zgarishlarga
tavsif qidirishga harakat qildi.
Ichki psixik jarayonlarni tushunish uchun, inson organizmi doirasidan chiqib,
uning atrof–muhit bilan bo‘ladigan munosabatini o‘rganish karak edi.
10 Uning   konsepsiyasi   ma’naviy–tarixiy   deb   atash   mumkin   edi,   chunki   ong   va
psixik   jarayonlarga   interpretatsiyasini   faqatgina   ularning   rivojlanishi   va   qurilishi
orqali berish mumkin edi.
Vigotskiyning   asosiy   g‘oyasi,   yuqori   psixik   funksiyalarning   rivojlanishini
tasqidlash   bilan   bog‘liq   edi.   Ular   yosh   bolada   kattalar   bilan   muloqot   davomida
rivojlanadi. Vigotskiyning fikricha, rivojlanish, ma’naviy xodisa xamdir. Ularning
ichida   eng   soddasi   bo‘lgan   so‘zlarni   o‘zalashtirish   bilan   bog‘liq   bo‘ladi.   Oliy
psixologiya   doir   muommolar   birga   insonda   tug‘ilishdan   mavjud   bo‘lgan
funksiyalar   xususida   ham   baxs   yuritiladi.   Vigotskiyning   fikriga   ko‘ra   rivojlanish
ikki yo‘nalishga bo‘ladi.
Bola   rivojlanishida   bu   ikki   yo‘nalish   ham   ishtirok   etadi,   va   biz   ularni   ikki
holatda filogenezda uchratishimiz mumkin: bular;
Biologik va tarixiy;
Tabiiy yoki ma’naviy xulqning rivojlanishidir.
Izlanishlar   shuni   ko‘rsatdiki,   xulq   atvorni   o‘zlashtirish   avval   tashqi   (sotsial)
muhitda, kattalar bilan muloqot davomida rivojlanadi va shundan so‘ng funksiyalar
ichiki   xususiyatlarga   aylanadi.   Bu   qonuniyat,   ma’naviy   rivojlanishning
umumgenetik qonuni deb ataladi. Shaxsning shakillanishi, Vigotskiyning fikricha,
moddiy   rivojlanishda   aks   etadi.   Uning   fikricha   bola   shaxsiyati   bilan   moddiy
rivojlanish   o‘rtasida   teng   belgisini   qo‘yishimiz   mumkin.   Shaxs   shunday   tarixiy
rivojlanishda shakllanadi. Shaxsning xususiyatini tabiiy va oliy psixik funksiyalar
ko‘rinishida   ko‘rishimiz   mumkin.   Insonda   qancha   ma’naviy   funksiyalar   ko‘p
bo‘lsa   unda   shuncha   dunyo   va   o‘z   xulq–atvori   ustidan   bo‘lgan   boshliqligi
kuchayadi.
A.N.Leontev   (1903–1979)–psixolog,   ilm   tashkilotchisi,   faoliyat   nazariyasi
asoschisi.   Uning   asarlari   orasidan   “Psixika   rivojlanishi”,   “Faoliyat,   ong,   shaxs”,
kabilari   mashxurdir.   Leontev   konsepsiyasi   inson   rivojlanishida   ijtimoiy
determinatsiyaning o‘rni haqidagi qarashni ma’qullab, qaysidir ma’noda Vigotskiy
yo‘lini   davom   ettirgan.   Leontevning   shaxs   teoriyasi   asosiy   prinsipi   yordamida
insonning   tabiiy   faoliyatini   tushunish   bilan   ifodalash   mumkin.   Uning
11 konsepsiyasining asosiy tushunchasi bu faoliyat kategoriyasidir. Faoliyat fenomeni
sabab, atrof olam ta’sirida yuzaga keladigan jarayon tekshiriladi.
Faoliyatning   asosiy   formasi   uning   tashqi   faoliyatidir.   Leontev   ta’kidlab
o‘tganidek, ma’no faqatgina bitta shaxsga tegishli bo‘la olmaydi, chunki harakatni
individ   bajarmaydi.   Tarixiy   rivojlanishning   tashqi   faoliyat   davrida   ichki
funksiyalar yuzaga kelishi mumkin, ular tez shakllanib 2 ta formaga aylanadi.
Predmetli   faoliyatda   asosan   o‘z–o‘zini   ta’minlay   oluvchi–harakat   va
operatsiyalar ajralib chiqadi. Ichki faoliyatda motiv va maqsad shularga kiradi.
Butun   bir   faoliyatni   o‘rganishdan   maqsad   ichki   sistema   bog‘lamishlar   va
munosabatlarni tadqiq qilishdir.
Leontev   fikricha   shaxs   bu   faoliyatning   ichki   momenti,   shaxs   tushunchasi
asosan individ tushunchasi bilan adashtiriladi.
Individ   tushunchasi   konkret   subektning   bo‘linmasligi,   butunligi   va   o‘zgacha
ekanligini ifodalaydi.
Individ filogenetik va ontogenetik rivojlanishning so‘nggi mahsulidir.
Shaxs   strukturasi   motiv   va   faoliyat   orqali   yuritiladi.   Uning   ta’kidlashicha,
insonning   alohida   psixologik   yoki   sotsial–psixologik   tomonlaridan   kelib   chiqgan
holatda   “Shaxs   strukturasini”   hosil   qilish   mumkin   emas,   bu   shaxs   o‘zagida   unga
o‘rnatilgan genetik programmalarida, uning mavjud salohiyatida emas balki bilimi
va faxmidadir.
Shaxs   analizi   birligida   shaxs   mazmuni   inson   ongida   motivni   maqsadga
bo‘lgan munosabati sifatida o‘rtaga chiqadi. Shaxs mazmuni shaxs analizi sifatida
o‘rtaga   chiqa   olmaydi   chunki   uning   haqiqiy   ko‘rinishi   individ   bilan   bo‘lgan
munosabati   bilan   o‘lchanadi.   Mazmun   bu   haqiqatning   umumlashtirilgani   bo‘lib
asosan   so‘z   va   gaplarda   kristallashib   boradi.   Bu   jamoa   tajribasining
ideallashtirilgan ruhiy shaklidir.
Leontev faoliyat motivining o‘zagarishi shaxs mazmuni o‘zgarishi bilan birga
amalga   oshiriladi.   Misol   uchun,   talaba   tomonidan   kitobning   mutoola   qilinishi
uning   maqsadini   ifoda   etadi.   Uning   motivi   esa   mutoola   qilish   orqali   kelajakdagi
kasbga   tayyorlash   yoki   imtihonga   tayyorlashdir.   Shaxs   fikrlarini   o‘rganish
12 muomolarini   Leontev   ishlab   chiqgan   g‘oyalar   asosida   o‘rganish   psixologiyaning
turli xil jabhalarida qo‘llaniladi.
A.N.Leontievning   fikriga   ko‘ra,   “shaxsning   shaxsiyati   “ishlab   chiqarilgan”–
ijtimoiy   munosabatlar   tomonidan   yaratilgan”.   Shunday   qilib,   ko‘rinib   turibdiki,
mahalliy   psixologlarning   shaxsiyati   haqidagi   g‘oyalarning   asosini   ijtimoiy
munosabatlar majmui sifatidagi marksistik postulat tashkil etadi.
Keling,   Leontievning   shaxsiyatni   tushunish   xususiyatlarini   qisqacha
tavsiflaylik.   Shaxsiyat,   uning   fikricha,   insonning   jamiyatdagi   hayoti   tomonidan
yaratilgan maxsus turdagi psixologik shakllanishdir. 
Leontiev   "shaxs"   tushunchasiga   odamning   genotipik   shartli   xususiyatlari–
jismoniy   holati,   asab   tizimining   turi,   temperament,   biologik   ehtiyojlar ,
samaradorlik,   tabiiy   moyillik,   shuningdek,   olingan   bilim ,   ko‘nikma   va
qobiliyatlarni, shu jumladan kasbiy qobiliyatlarni nazarda tutgan. Yuqorida sanab
o‘tilgan toifalar, uning fikricha, shaxsning individual xususiyatlarini tashkil qiladi.
Leontievning   fikriga   ko‘ra,   "individ"   tushunchasi ,   birinchidan ,   ma'lum   bir
biologik   turning   alohida   individi   sifatida   ma'lum   bir   shaxsning   yaxlitligi   va
bo‘linmasligini,   ikkinchidan,   turning   ma'lum   bir   vakilining   uni   boshqa   turlardan
ajratib turadigan xususiyatlarini aks ettiradi. bu turning vakillari.
Shaxsiy  rivojlanish  bizning  oldimizda  bir–biri  bilan  ierarxik  munosabatlarga
kiradigan   ko‘plab   faoliyatlarning   o‘zaro   ta'siri   jarayoni   sifatida   namoyon   bo‘ladi.
Shaxs faoliyatning ierarxik munosabatlari majmui sifatida harakat qiladi. Ularning
o‘ziga   xosligi,   A.N.Leontievning   so‘zlariga   ko‘ra,   organizm   holatlaridan
“bog‘lanish”   dan   iborat.   “Faoliyatning   bu   ierarxiyasi   o‘z   rivojlanishi   bilan
shakllanadi, ular shaxsning o‘zagini tashkil qiladi”, deb ta'kidlaydi muallif. Ammo
bu faoliyat ierarxiyasining psixologik tavsifi haqida savol tug‘iladi.
“Faoliyat   ierarxiyasi”   ni   psixologik   talqin   qilish   uchun   A.N.Leontiev
"ehtiyoj",   “motiv”,   “hissiyot”,   “ma'no”   tushunchalaridan   foydalanadi.   E'tibor
bering,   faoliyat   yondashuvining   mazmuni   ushbu   tushunchalar   o‘rtasidagi
an’anaviy   munosabatni   va   A.N.Leontievning   fikricha,   shaxsga   aylanish   jarayoni
“shaxsiy ma’nolarning izchil tizimiga aylanish” jarayonidir.
13 Rubenshteyn   (1889–1960)   mashhur   psixolog ,   faylasuf   va   psixolog,   fikrlash
psixologiyasi   muommosi   ustidan   tadqiqotlar   olib   borgan,   psixologiya   asoslari
yaratuvchisi,   “Umuman   psixologiya   asoslari”   nomli   darslik   muallifi.   “Ijodiy
faoliyat   prinsipi”   maqaolasida   u   ongni   aktiv   faoliyat   deb   baho   berdi.   Bu   g‘oya
asosida ong birligi va faoliyati prinsipini yaratadi. Ong birligi va faoliya haqidagi
g‘oyalar   psixologiyaning   rivojlanishining   ayni   bir   etapida   vujudga   kelgan   bo‘lib
XX asrning 30–40 yillarida introspektiv psixologiya va behaviorizm bilan bog‘liq
muommolarni hal qilish uchun ham vujudga kelgan. 
Rubenshteyn alohida ta’kidlab shuni aytadiki, insonga faqatgina faoliyat emas
balki   shaxs   ham   tanlov   huquqiga   ega   holda   unga   ta’sir   o‘tkazish   kuchiga   egadir.
Shaxsni   o‘rganish   davomidagi   muhim   jixatlardan   biri,   Rubenshteyn   fikricha
faqatgina faoliyatini yoki hayoti emas bundan kengroq jabhalarni o‘z ichiga oladi.
S.L.Rubinshteyn   shaxsni   tavsiflashni   boshlagan   birinchi   narsa–bu   psixik
jarayonlarning shaxsga bog‘liqligi. Muallifning fikriga ko‘ra, bu tamoyil:
S.   L.   Rubinshteyn   shaxsning   ruhiy   tuzilishining   jihatlarini   ajratib   ko‘rsatib,
ularning o‘zaro bog‘liqligi, muayyan faoliyatda ular bir butunlikka to‘qilganligini
ta'kidladi. Shaxsning yo‘nalishi, uning munosabatlari, bir hil vaziyatlarda muayyan
harakatlarni   keltirib   chiqaradi,   keyin   xarakterga   o‘tadi   va   unda   xususiyatlar
shaklida   mustahkamlanadi.   Faoliyatning   ma'lum   bir   sohasiga   qiziqishlarning
mavjudligi   ushbu   yo‘nalishdagi   qobiliyatlarning   rivojlanishini   rag‘batlantiradi   va
muvaffaqiyatli   mehnatni   keltirib   chiqaradigan   qobiliyatlarning   mavjudligi   unga
qiziqishni uyg‘otadi.
A.V. Petrovskiy   o‘z ishlanmalarida "individual" va "shaxs" tushunchalari bir
xil   emasligidan   kelib   chiqadi.   Shaxs–bu   jamiyatda   shaxs   tomonidan   tabiatan
ijtimoiy   munosabatlarga   kirishish   jarayonida   ega   bo‘lgan   alohida   sifatdir.
Muayyan shaxsiy xususiyatlar shakllanadigan asoslarni tushunish uchun insonning
jamiyatdagi   hayotini   ko‘rib   chiqish   kerak.   Shaxsning   ijtimoiy   munosabatlar
tizimiga   qo‘shilishi   uning   amalga   oshiradigan   faoliyatining   mazmuni   va
xarakterini, boshqa odamlar bilan muloqot   qilish doirasi va usullarini , ya'ni uning
ijtimoiy hayotining xususiyatlarini, turmush tarzini belgilaydi. 
14 Petrovskiyning   fikricha,   ma'lum   bir   shaxsning   shaxsiyati   boshqa   odamlarda
davom etishi mumkin va shaxsning o‘limi bilan u butunlay o‘lmaydi. "U o‘lgandan
keyin   ham   bizda   yashaydi"   so‘zlarida   na   tasavvuf ,   na   sof   metafora   mavjud,   bu
shaxsning moddiy yo‘qolganidan keyin ideal tasviri haqiqatining bayonidir.
Biroq,   "individ",   "shaxs"   va   "individuallik"   tushunchalari   mazmunan   bir   xil
emas–ularning har biri shaxsning individual mavjudligining o‘ziga xos tomonlarini
ochib beradi. Shaxsni faqat har bir ishtirokchining birgalikdagi faoliyati mazmuni,
qadriyatlari va ma'nosi vositachiligida barqaror shaxslararo munosabatlar tizimida
tushunish mumkin. Ushbu shaxslararo aloqalar haqiqiy, ammo tabiatan o‘ta sezgir.
Ular jamoaning bir qismi bo‘lgan odamlarning o‘ziga xos individual xususiyatlari
va   harakatlarida   namoyon   bo‘ladi,   lekin   ular   uchun   kamaymaydi.   “Individ”   va
“shaxs” tushunchalari bir xil bo‘lmaganidek, shaxs va individuallik o‘z navbatida
birlikni tashkil qiladi ,  balki o‘ziga xoslikni emas.
A.F.Lazurskiyning   shaxsning   tabiati   va   tuzilishi   haqidagi   qarashlari
Psixonevrologiya institutida ishlagan davrda V.M.Bexterev g‘oyalarining bevosita
ta’siri ostida shakllangan.
A.F.Lazurskiyning   fikricha ,   shaxsning   asosiy   vazifasi   atrof–muhitga
moslashish   (moslashish)   bo‘lib,   u   keng   ma'noda   tushuniladi   (tabiat,   narsalar,
odamlar,   insoniy   munosabatlar,   g‘oyalar,   estetik,   axloqiy,   diniy   qadriyatlar   va
boshqalar).  .   Shaxsning   atrof–muhitga  moslashuvi   faolligining   o‘lchovi   (darajasi)
har xil bo‘lishi mumkin, bu   uchta ruhiy darajadagi–quyi , o‘rta va yuqori darajada
aks   etadi.   Darhaqiqat,   bu   darajalar   insonning   aqliy   rivojlanish   jarayonini   aks
ettiradi.
A.F.Lazurskiyning  fikricha, shaxs ikki psixologik mexanizmning birligidir.
Bir   tomondan,   bu   endopsixika–inson   psixikasining   ichki   mexanizmi.
( Endopsixik diqqat , xotira, tasavvur va fikrlash, irodaviy harakat qilish qobiliyati,
hissiylik,   impulsivlik ,   ya'ni  temperament, aqliy qobiliyat va nihoyat  xarakter kabi
asosiy   aqliy   funktsiyalarda   o‘zini   namoyon   qiladi.)   A.F.Lazurskiyning   fikricha,
endopsixik xususiyatlar asosan tug‘ma hisoblanadi.
15 Shaxsning   yana   bir   muhim   jihati   ekzopsixik   xususiyatlar,   uning   mazmuni
shaxsning   tashqi   ob’ektlarga,   atrof–muhitga   munosabati   bilan   belgilanadi.
Ekzopsixik ko‘rinishlar doimo insonni o‘rab turgan tashqi sharoitlarni aks ettiradi.
Bu   ikkala   qism   bir–biriga   bog‘langan   va   bir–biriga   ta'sir   qiladi.   Masalan,   ijodiy
faollik ,   yuqori   sezuvchanlik   va   qo‘zg‘aluvchanlik   qobiliyatini   belgilaydigan.
Xuddi shu narsa xususiyatlarning ekzokompleksiga ham tegishli bo‘lib, hayotning
tashqi   sharoitlari,   xuddi   shunday   xatti–harakatlarni   talab   qilganda.   Shaxsning
moslashuv jarayoni ko‘p yoki kamroq muvaffaqiyatli bo‘lishi mumkin.
A.F.Lazurskiy   ana   shu   tamoyil   bilan   bog‘liq   holda   uchta   psixik   darajani
ajratib ko‘rsatadi.
Eng   past   daraja   tashqi   muhitning   inson   psixikasiga   maksimal   ta'sirini
tavsiflaydi. Atrof–muhit, go‘yo, bunday odamni, uning endo–xususiyatlaridan qat'i
nazar,   o‘ziga   bo‘ysundiradi.   Insonning   qobiliyatlari   va   kasbiy   mahoratlari
o‘rtasidagi ziddiyat shundan kelib chiqadi.
O‘rta   daraja   atrof–muhitga   moslashish,   unda   o‘z   o‘rnini   topish   uchun   keng
imkoniyatlarni   nazarda   tutadi.   Ko‘proq   ongli,   yuqori   samaradorlik   va   tashabbus
bilan   odamlar   o‘zlarining   moyilliklari   va   moyilliklariga   mos   keladigan   faoliyatni
tanlaydilar.
Ruhiy   darajadagi   eng   yuqori   pog‘onada   ma'naviy   boylik,   ong,   ruhiy
kechinmalarni   muvofiqlashtirish   tufayli   ekzopsixika   o‘zining   eng   yuqori
rivojlanishiga erishadi  va endopsixika uning tabiiy asosini  tashkil  qiladi. Shuning
uchun   ekzopsixik   toifalarga   bo‘linish,   aniqrog‘i,   eng   muhim   universal   ideallarga
va   ularning   xarakteriologik   xususiyatiga   ko‘ra   nomoyon   boladi.   Ulardan   eng
muhimlari,   A.F.Lazurskiyning   fikricha,   :   altruizm,   bilim,   go‘zallik,   din,   jamiyat,
tashqi faoliyat, kuch va x k.
K.Obuxovskiyning   fikricha:   “Shaxs–odamning   ijtimoiy   tarixiy   jihatdan
shartlangan   psixologik   xususiyatlari   tuzilmasi   bo‘lib,   uni   yaxshi   bilish   xatti–
harakatlarini   oldindan   bilish   (bashorat   qilish)   va   tushuntirish   imkonini   beradi.
Shuning   uchun,   har   qanday   nazariyaning   oldida   undagi   psixologik   va   ijtimoiy
jihatlarning   o‘zaro   nisbatini   aniqlash   vazifasi   turadi.   Shaxs   tizim   sifatida
16 psixologik   tuzilma   va   ijtimoiy   borliqning   birligida   namoyon   bo‘ladi,   shaxsning
ijtimoiy mohiyatini ifodalaydi.
“Shaxs”   tushunchasi   yaxlit   insonning   individual   qobiliyatlari   va   ijtimoiy
rollarning   bajarilishi   birligini   ifodalaydi.   Ijtimoiy   tabiatga   ega   shaxsning   barcha
rollari va o‘zini–o‘zi anglashi ijtimoiy taraqqiyot mahsulidir. Shaxs individ sifatida
jarayonlarning   integratsiyalashuvi   natijasi   bo‘lib,   sub’ektning   hayotiy
munosabatlarida namoyon bo‘ladi.
“Agar   inson   individi   o‘zining   ijtimoiy   mohiyatini   o‘zlashtirmay   turib   shaxs
bo‘la   olmas   ekan ,   u   holda   individuallikka   ega   bo‘lmay   turib   o‘z   borlig‘ini   ham
topa olmaydi”. Shunday qilib shaxs o‘z mohiyatiga ko‘ra ijtimoiy, yashash usuliga
ko‘ra   individualdir.   Unda   ijtimoiylik   va   individuallik,   mohiyat   va   mavjudlikning
birligi   mujassamdir.   Shaxs   va   individuallik   tushunchalari   nafaqat   o‘zaro   bog‘liq,
balki   bir–birini   o‘zaro   ta`minlaydi   ham.   Odam   shaxsi   sifatlarining   shakllanishi
o‘zini–o‘z   anglash   bilan   o‘zaro   aloqadordir.   Alohida   olingan   shaxsning   xulq–
atvori,   o‘zining   ijtimoiy   rol   va   vaifalariga   munosabati   uning   individual   ongi,
riovjlanish   darajasi   hamda   individual   xususiyatlariga   bog‘liqdir.   Shunday   qilib,
individuallik,   nafaqat   shaxs   bilan   aloqador,   balki   uning   eng   muhim   xislatini   ham
tashkil etadi. Shuning uchun u ham shaxsning ta`rifi tarkibiga kirishi kerak.
Keyinchalik   bu   masala   bilan   shug‘ullanuvchilar   safi   kengayib   bordi.   Xuddi
shu   boisdan   shaxsning   tuzilishi,   ilmiy   manbai,   rivojlanishning   o‘ziga   xosligi
boyicha yondashuvda muayyan darajada tafovutga ega. Hozirgi davrda shaxsning
rivojlanishi   yuzasidan   mulohaza   yuritilganda   olimlarning   ilmiy   qarashlarini
muayyan guruhlarga ajratish va undan so‘ng ularning mohiyatini ochish maqsadga
muvofiq.
Shunday   qilib,   xorij   va   rus   psixologlari   tomonidan   bir   qator   puxta   ilmiy–
metodologik   asosga   ega   bo‘lgan   shaxsning   rivojlanishi   nazariyalari   ishlab
chiqilgan. Ularning aksariyati ontogenezda shaxsning  shakllanishi  qonuniyatlarini
ochishga   muayyan   hissa   bo‘lib   xizmat   qiladi,   amaliy   va   nazariy   muammolarni
yechishda   keng  ko‘lamda   qo‘llaniladi.  Biz   shaxs   rivojlanishini   o‘rganar   ekanmiz,
asosiy   e’tiborni   shaxsga   ta’sir   etuvchi   omillar   sifatida   faqat–biologik   va   ijtimoiy
17 ta’sirlarga   emas,   shuningdek   shaxsning   hayoti   davomida   rivojlanish   jarayoninini
ta’minlovchi   omillar–o‘qish–o‘rganish,   shaxs   motivlari,   emotsiyalari   va   shaxs
sog‘lig‘iga   ham   qaratish   lozim.   Shaxsni   o‘rganishga   bag‘ishlangan   bugungi
tadqiqotlar   asosiy   e’tiborni   shaxsning   biologik   rivojlanishiga   va   shaxsning   atrof–
muhitga   bo‘lgan   munosabatiga   qaratadi.   Ular   shuningdek   shaxsga   bo‘lgan
madaniy   ta’sir   shaxsning   boshqalar   tomonidan   tan   olinganlik   hissi,   shaxs
egoizmining   shakllanishiga   bo‘lgan   ta’sirini   o‘rganadi,   ular   Freydning   asosiy
kashfiyoti bo‘lgan ongsizlik muammosiga ham katta e’tibor qaratadi.
Rossiyalik   psixofiziolog   Ivan   Pavlov   shaxs   xulq–atvorini   tasvirlab   berishda
o‘z nazariyasini ilgari suradi. Uning nazariyasiga ko‘ra xulq–atvor shaxslarni bir–
biriga   yaqinlashtiradi   deb   ta’kidlagan.   Bu   holatda   insonlar   atrof–muhitga   nima
berayotganlarini   osongina   tushunib   yetadi   va   javob   beradi.   Uning   nazariyasida
faollik va ishyoqmaslik to‘g‘risida savollarga javoblar berilgan.
Umumiy   psixologiya   fanida   shaxsning   shakllanishi   va   rivojlanishi
qonuniyatlari   hamda   ularning   mexanizmlari   tadqiq   etiladi.   Bu   borada   psixologlar
tomonidan   shaxsga   nisbatan   turlicha   ta’riflar   berilgan   va   uning   tuzilishini   o‘ziga
xos   tarzda   tasavvur   qilishgan.Shaxs   muammosi   rus   psixologlari   tomonidan   juda
keng   va   chuqur   o‘rganilgan   mavzlardan   biri   bo‘lib,   quyida   rus   psixologlari
tomonidan shaxsga berilgan ta’riflarning tahlillarini keltirib o‘tamiz;
A.G.Kovalyovning   fikricha,   shaxs–bu   ijtimoiy   munosabatlarning   ham
ob’ekti, ham sub’ektidir.
A.N.Leont’ev ushbu masalaga boshqacharoq yondashadi va shaxsga shunday
ta’rif beradi: shaxs faoliyat sub’ektidir.
K.K.Platonovning   talqiniga   binoan   jamiyatda   o‘z   rolini   anglovchi,
jamiyatning ishiga layoqatli, yaroqli a’zosi shaxs deyiladi.
S.L.Rubinshteynning   ta’rifiga   ko‘ra,   shaxs–bu   tashqi   ta’sirlar   yo‘nalishini
o‘zgartiruvchi, ichki shart–sharoitlar majmuasidir.
Psixologiya   fanida   bir–biriga   yaqin,   lekin   o‘zaro   farqlanib   turuvchi
tushunchalar   qo‘llanib   kelinadi,   chunonchi   odam,   shaxs,   individuallik.   Ularning
mohiyatini   oldingi   mavzuda   aniqlashtirib   o‘tganimiz   uchun,   bu   tushunchalarning
18 rus   psixologlari   tomonidan   keltirilgan   talqiniga   qisqacha   ta’rif   berib   o‘tish
maqsadga   muvofiq.   Odam   sut   emizuvchilar   sinfiga   daxldorligi,   biologik   jonzot
ekanligi   uning   o‘ziga   xos   xususiyatidir.   Tik   yurishlik,   qo‘llarning   mehnat
faoliyatiga moslashganligi, yuksak taraqqiy etgan miyaga egaligi, sut emizuvchilar
tasnifiga   kirishi   uning   o‘ziga   xos   tomonlarini   biologik   tomonlarini   aks   ettiradi.
Ijtimoiy   jonzot   sifatida   odam   ong   bilan   qurollanganligi   tufayli   borliqni   ongli   aks
ettirish qobiliyatidan tashqari o‘z qiziqishlari va ehtiyojlariga mutanosib tarzda uni
o‘zgartirish imkoniga ham egadir.
Shaxs jamiyatda o‘z mehnati tufayli ma’lum bir o‘rin egallagan, jamiyatdagi
qonuniyatlar asosida rivojlanuvchi, til yordamida boshqalar bilan normal muloqot
va munosabatga kirishuvchi odam shaxsdir. Shaxsning asosiy tavsifi uning ijtimoiy
mohiyatida   ifodalanadi.   Individuallik–har   qanday   insonning   betakror,   o‘ziga   xos
xususiyatlarga   ega   bo‘lishidir.   Shaxsning   o‘ziga   xos   qirralarining   mujassam–
lashuvi   individuallikni   vujudga   keltiradi.   Individuallik   shaxsning   intellektual,
emosional va irodaviy sohalarida namoyon bo‘ladi.
Rus   psixologiyasida   shaxs   tuzilishiga   doir   ham   bir   qancha   izlanishlar   olib
borilgan. Jumladan, S.L.Rubinshteyn bo‘yicha shaxs tuzilishi quyidagi ko‘rinishga
ega:
yo‘nalganlik–ehtiyojlar,   qiziqishlar,   ideallar,   e’tiqodlar   faoliyat   va   xulqning
ustuvor motivlari hamda dunyoqarashlarda ifodalanadi.
bilimlar, ko‘nikmalar, malakalar–hayot va faoliyat jarayonida egallanadi.
Individual tipologik xususiyatlar– temperament,  xarakter, qobiliyatlarda aks etadi.
K.K.Platonov ta’limotiga ko‘ra shaxs tuzilishi quyidagicha shaklga ega:
1. Yo‘nalganlik   osttuzilishi–shaxsning   ahloqiy   qiyofasi   va   munosabat–
larini   birlashtiradi.   Unda   harakatchanlik,   barqarorlik   jadallik   ko‘lami   (hajmi)
darajalarini farqlash lozim.
2. Ijtimoiy   tajriba   osttuzilishi–ta’lim   natijasida   shaxsiy   tajribada
egallangan bilimlar, ko‘nikmalar, malakalar va odatlarni qamrab oladi.
3. Psixologik   aks   ettirish   shakllari   osttuzilishi–ijtimoiy   turmush
jarayonida shakllanuvchi bilish jarayonlarining individual xususiyatlari.
19 4. Biologik   shartlanganlik   osttuzilishi–miya   morfologik   va   fiziologik
xususiyatlariga   muayyan   darajada   bog‘liq   bo‘lgan   patologik   o‘zgarishlarni,
shaxsning yosh, jins xususiyatlarini va uning tipologik holatlarini birlashtiradi.
A.G.Kovalyov talqiniga binoan shaxs quyidagi tuzilishga ega:
1) Yo‘nalganlik–voqelikka   nisbatan   inson   munosabatini   aniqlaydi,   unga
o‘zaro   ta’sir   etuvchi   har   xil   xususiyatli   g‘oyaviy   va   amaliy   ustanovkalar,
qiziqishlar,   ehtiyojlar   kiradi.   Ustuvor   yo‘nalganlik   shaxsning   barcha   psixik
faoliyatini belgilaydi.
2) Imkoniyatlar–faoliyatning   muvafaqqiyatli   amalga   oshirishini   ta’min–
lovchi tizim, o‘zaro ta’sir etuvchi va o‘zaro bog‘liq bo‘lgan turlicha qobiliyatlar.
3) Xarakter–ijtimoiy   muhitda   shaxsning   xulq–atvor   uslubini   aniqlaydi.
Odamning ruhiy hayoti shakli va mazmuni unda namoyon bo‘ladi. Xarakter tizimi
irodaviy va ma’naviy sharoitlarga ajraladi.
4) Mashqlar to‘plami–hayot va faoliyat, harakat va xulq–atvorni tuzatish
20 II BOB. O‘SMIRLIK DAVRIDA MEN KANSEPSIYASINING
SHAKILLANISHI HAMDA TELORNING BEZOVTALANISHNI
ANIQLASH TESTI–ANKETASI.
2.1.O‘smirlik davrida men kansepsiyasining shakillanishi.
O‘smirlik yoshi dunyoqarash, e’tiqod, printsip, o‘zligini anglash, baholash 
kabi shaxs xususiyatlari shakllanadigan davr xisoblanadi.
O‘smir  ulg‘aygan sari  unda  "Ideal  Men", "Axloqiy Men"  va "Haqiqiy  Men"
singari   shaxsga   oid   tizim,   dunyoqarash,   e’tiqod   va   boshqalar   shakllana   boradi,
undagi o‘zi to‘g‘risidagi tasavvurlar ancha aniq va barqaror bo‘lib qoladi.
O‘smir   o‘z   faoliyatini   muayyan   printsip,   e’tiqod   va   shaxsiy   nuqtai–nazari
asosida tashkil qila boshlaydi.
O‘smir  shaxsini  tarkib  topirishda   uning  atrof–muhitga,  ijgimoiy  hodisalarga,
kishilarga munosabatini hisobga olish lozim. Psixologlar o‘tkazgan tadqiqotlardan
ko‘rinadiki,   o‘smirlarning   ko‘pchiligi   qat'iyatlilik,   kamtarlik,   mag‘rurlik,
samimiylik,   dilkashlik   kabi   ma'naviy,   ahloqiy   tushunchalarni   to‘g‘ri   anglaydilar.
Ularning turmush tajribasida fan asoslarini egallash natijasida barqaror e’tiqodiy va
ilmiy   dunyoqarash   tarkib   topadi,   shular   zaminida   axloqiy   ideallar   yuzaga   kela
boshlaydi.
Ma’lumki,   o‘smirlik   davrida   o‘smirning   «men»i   qaytadan   shakllana   boradi.
Uning   atrofidagilari   ayniqsa,   o‘z–o‘ziga   bo‘lgan   munosabati,   qiziqishlari,
qadriyatlari yo‘nalishi keskin o‘zgaradi.
O‘smir yoshdagi  bolani birinchi galdagi  intilishi, u o‘zini endi kichkina bola
emas,   balki   katta   bo‘lib   qolganligini   atrofdagilarga   ishontirishdan   iboratdir,
Mustaqil   ishlar   qilishiga   uringan   o‘smir   shunday   qilishga   haqqi   borligiga   o‘zini–
o‘zi   ishontiradi,   chunki   men   endi   “katta   bo‘lib   qoldim”   deb   o‘ylaydi.   Shuning
uchun   xam   psixologlar   “katta   bo‘lib   qolganlik   tuyg‘usi”ni   shaxsning   o‘smirlik
yoshidagi eng asosiy yangilik sifatida talqin qiladilar.
O‘smirlik   yoshida   psixologik   jixatdan   eng   muxim   xislat–voyaga   yetish   yoki
kattalik   hissining   paydo   bo‘lishi   aloxida   axamiyatga   ega.   Kattalik   hissi   ijtimoiy–
ahloqiy   soxada,   aqliy   faoliyatda,   qiziqishda,   munosabatda,   ko‘ngil   olish
21 jarayonida,   xulq–atvorning   tashqi   shakllarida   o‘z   ifodasini   topadi.   O‘smirlik
yoshiga   xos   bo‘lgan   psixologik   xususiyatlarni   o‘rgana   turib,   o‘smirlar   shaxsining
shakllanib, rivojlanib, kamolotga erishish yo‘llarini va unga ta'sir etadigan biologik
va   ijtimoiy   omillarning   bevosita   ta'sirini   tushunish   mumkin.   Jinsiy   yetilish
o‘smirning   bu   yoshdagi   xulq–atvoriga   asosiy   biologik   vosita   sifatida   ta'sir
o‘tkazadi.   Lekin   bu   bevosita   ta'sirdir.   Kichik   o‘smir   psixologik   "mexanizmi"
sxematik  ravishda   quyidagicha  baholanadi.  Endokrin  garmonlarini   paydo  bo‘lishi
va   ularning   markaziy   nerv   sistemasiga   ta'sir   qilishi   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   jinsiy
yetilishning boshlanishi bolalar faolligining jismoniy va psixologik imkoniyatlarini
oshiradi   xamda   ularning   o‘zlarini   kattalardek   his   etish,   mustaqil   bo‘lish
tuyg‘ularini   tuyushlari   uchun   qulay   shart–sharoitlarni   olib   keladi.   Biroq,   psixik
rivojlanishning bu bosqichida ham bola hali mustaqil harakat qilishga to‘la tayyor
bo‘lmaydi.   Ijtimoiy   omillar   esa   quyidagilardir:   kichik   maktab   yoshidan   o‘rta
maktabga   o‘tish,   ya'ni   yakka   o‘qituvchi   rahbarligidan   ko‘pchilik   o‘qituvchilar
tasarrufiga o‘tish va muloqotdagi o‘zgarishlar ijtimoiy foydali ishlarni kengaytirib
borish,   mustaqil   va   amaliy   ishlarni   ko‘proq   bajarish,   shu   bilan   birga   bolaning
oiladagi o‘rnining ham o‘zgarishidir. Katta o‘smirlarga nisbatan kichik o‘smirlarda
paydo   bo‘ladigan   kelisha   olmaslikni   ulardagi   jinsiy   yetilish   bilan   emas,   balki
atrofdagi   shart–sharoitlar,   oiladagi   ota–ona,   aka–ukalarning   unga   munosabati,
mahalla–ko‘y,   ya'ni   ijtimoiy   sharoitlar   ta'siri   bilan   bog‘lash   zarur.   Mana   shu
ijtimoiy   sharoitlarni   ulardagi   psixologik   iqlimni   o‘zgartirish   yo‘li   bilan
o‘smirlarning xulq–atvoriga to‘g‘ridan–to‘g‘ri ta'sir ko‘rsatish, yomon xulq–atvor,
o‘jarlik,   kamchiliklarini   tan   olmaslik   kabi   salbiy   xislatlarning   oldini   olishi
mumkin. Bu davrda o‘smir baxtli bolalik bilan xayrlashgan, lekin kattalar xayotida
hali o‘z o‘rnini topa olmagan holatda bo‘ladi. O‘smir o‘zining qobiliyati va kuchini
to‘g‘ri baholamay turib, murakkab hayotiy masalalarni hal qilishga urinadi, ammo
fikr   yuritish   qobiliyati   yuzaki   bo‘lganligi   sababli   kundalik   hayotida   qator
kamchiliklarga yo‘l qo‘yadi. Lekin u o‘z xatosini tan olishdan ko‘ra kattalar bilan
bahslashishni   afzal   ko‘radi.   Tanqid   qilgan   kishilarni   yoqtirmaydi,   har   bir   tanqid
go‘yoki   uni   mensimaslik   belgisi,   atayin   qilinayotgan   ish   bo‘lib   ko‘rinadi.   U
22 mustaqil,   o‘zboshimchalik   bilan   ish   tutishga   urinadi,   kattalarning   maslahatiga
e'tibor   bermaydi.   Ayrim   o‘smirlar   o‘zining   kattalar   safiga   qo‘shlganligini
namoyish   qilish   uchun   turli   xil   salbiy   odatlarga   o‘rgana   boshlaydilar.   O‘smir
xulqidagi bunday o‘zgarishlar o‘qituvchi va ota–onalarni qattiq tashvishga  soladi.
Ularni   ijobiy   tomonga   o‘zgartirish   uchun   esa   kattalardan   psixologik   bilim   va
tajribani   talab   etadi.   Bu   yoshda   kattalar   o‘smirlarni   bilib–bilmay   qo‘yayottan
kamchilik   va   xatolarini   ko‘pchilik   ichida   uyaltirib,   kamsitib,   qoralab   emas,   balki
psixologik yo‘l bilan yondashgan holda yerdam berish uni "katta bo‘lib qolganlik"
tuyg‘usini  so‘ndirib emas,  balki   katta  odam  qanday  bo‘lishi  va  qanday  talablarga
javob berishi kerakligini anglatishi zarur.
O‘smirda   o‘z   qadrini   bilish   hissi   paydo   bo‘ladi   va   u   o‘zini   kamsitish,
mustaqillik   xuquqidan   maxrum   qilish   mumkin   bo‘lmagan   inson   deb   biladi.   Ota–
onalar   va   pedagoglar   o‘smirlar   bilan  alohida   ishlab,   ularning  ko‘nglini   topishi   va
xatti–harakatlarini   o‘z   vaqtida   to‘g‘ri   yo‘lga   solishlari   lozim.   Ba'zi   o‘qituvchilar
kichik   o‘smirdagi   bu   o‘zgarishlar–salbiy   alomatlar,   urushqoqlik,   o‘jarliklarini
ildizlari   qayerdan   kelib   chiqqani   va   nima   bilan   boglanganligi,   nimaning   ta'siri
ekanligini bilmay turib, noto‘gri tashxis va xulosalar chiqaradilar, bu esa aksariyat
holda   fojiaga   olib   kelishi   mumkin.   Asosiy   ziddiyatni   keltirib   chiqaruvchi
omillardan   biri   o‘smirning   o‘z   mustaqilligini   imkoniyatidan   ortiq   darajada
baholashidir. O‘z imkoniyatlarini ortiqcha baholash bilan kichik o‘smirning psixik
imkoniyatlari   o‘rtasida   tafovut   paydo   bo‘ladi.   Kattalarning   irodasiga
bo‘ysinmaslik,   maktab,   sinf   faollari   va   boshqalarning   qarorlarini   bajarmaslik–bu
mazkur   sharoitga   yetarli   darajada   baho   bera   olmaslikning   yagona   reaktsiyasi
bo‘libgina qolmay, shu bilan birga bu o‘smir, uning shaxsi nuqtai nazaridan o‘zini
boshqalarga   tanitish   yo‘li   sifatida   ham   xizmat   qiladi.   Bu   yo‘l   orqali   bola   o‘z
shaxsining   axamiyatini,   uning   ta'sirchanligini   hamda   tevarak–atrofdagi   kishilarga
qarshilik ko‘rsata olish qobiliyatini ham ta'kidlab ko‘rsatishga erishmoqchi bo‘ladi.
Demak, bu o‘smirni to‘laqonli psixik rivojlanishi uchun zarur bo‘lgan hayotiy
bir   xislat   ekanligini   bilgan   holda   shu   bilan   bog‘liq   salbiy   ishlarni   psixologik
tabiatini   to‘g‘ri   tushunmog‘i   va   bolalarni   o‘zlarini   katta   tutishlariga   to‘sqinlik
23 qilmaslik, aksincha ularning bunday xatti–harakatlarini  ijobiy baholashga intilishi
kerak.
O‘smirlarni   o‘z   shaxslari   xaqidagi   fikrlar   ko‘proq   qiziqtiradi,   ular   o‘zlarini
bilishga,   maqsadli   rivojlantirishga,   tarbiyalashga   harakat   qiladilar.   U   kattalar
huquqini   cheklaydi,   o‘zinikini   esa   kengaytiradi.   Kattalarning   o‘z   shaxsi   va
insoniylik   qadrini   xurmat   qilishlarini   xoxdaydi,   ishonch   va   mustaqillik   namoyon
etishga   da'vo   qiladi,   ya'ni   kattalar   bilan   ma'lum   darajada   teng   xuquqlilikka   va
ularning shu narsani tan olishlariga erishishga harakat qiladi.
O‘smirlik   davrida   ichki   erkinlikning   o‘sishida,   o‘z–o‘zini   anglash
layoqatlarida,   mustaqil   xatti–harakatlarida   katta   sifat   o‘zgarishlari   yuz   beradi.
Bunday   o‘zgarishlarning   yuzaga   kelishida   irodaning   xam   ahamiyati   katta.   Iroda
oliy   psixik   funktsiya   sifatida   o‘smirning   erkin   harakat   qilish   quroli,   shuningdek,
shaxsi rivojining magistral chizig‘i bo‘lib hisoblanadi.
O‘z–o‘zini   anglash   xissini   tarkib   topishi,   o‘ziga   nisbatan   go‘yo   aloxida
mustaqil   shaxs   sifatidagi   munosabatning   vujudga   kelishi   bu   davrdagi   har   ikki
jinsdagi   va   istagan   temperament   tipidagi   o‘smirlar   uchun   muxim   xususiyatlardir.
O‘smir  o‘g‘il–qizlar shaxsining  kamol topishida, o‘zini anglash jarayonida o‘ziga
baho   berish   mayli   va   istagi   o‘zini   boshqa   shaxslar   bilan   taqqoslash,   o‘ziga   bino
qo‘yish   ehtiyoji   paydo   bo‘ladi.   Bular   esa   o‘smirning   psixik   dunyosiga   aqliy
faoliyatiga,   tevarak–atrofga   munosabatning   shakllanishiga   ta'sir   qiladi.   Ilk
o‘smirlik   davrida   ko‘pchilik   o‘smirlar   o‘zlariga   salbiy   shaxsiy   xarakteristika
beradilar.   Katta   bo‘lgan   sari   o‘smirning   o‘z–o‘ziga   bergan   bahosi   differentsial
xarakter   (xulq–atvoriga,   ijtimoiy   vaziyatlarda   o‘zini   tutishga   va   ayrim   xatti–
harakaglari)da namoyon bo‘la boshlaydi.
O‘smirlik davri xususiyatlarini talqin qilgan olimlarning ta'kidlashicha, o‘g‘il
va   qizlarning   bu   yoshda   o‘rtoqlari   bilan   munosabatlarga   intilishi,   tengdoshlari
jamoasining   hayotiga   qiziqishi   yorqin   namoyon   bo‘ladi.   Ushbu   o‘zgarishlar
ta'sirida   bolalar   jismoniy   va   aqliy   imkoniyatlarini   o‘sib   borish   munosabati   bilan
o‘zlariga   ko‘proq   ishona   boshlaydilar,   ular   endi   oilaviy   muammolar
muhokamasida ham ishtirok eta boshlaydilar.
24 Shaxsning   ekstrovert   va   introvert   hususiyatlari   shvetsariyalik   medik   va
psixolog Karl Gustav Yung tomonidan 1923 yilda asoslab berilgan. Hozirgi kunga
kelib   psixologiya   fanida   Shaxsning   iqtidor   hususiyatlari,   qobiliyatlarini   aniqlash
uchun   Kettel,   Spirmen,   Bine,   Ayzenk,   Raven   va   boshqa   testlardan   foydalaniladi.
Qiziqish   biron–bir   sohada   to‘g‘ri   yordam   beradigan   motivdir.   Individ
uchunqiziqish, sub’ektiv tarzda olganda, bilish jarayoni tusini kashf etadigan ijobiy
xissiy   ohangda,   ob’ekt   bilan   chuqurroq   tanishishga,   u   haqda   ko‘proq   bilish,   uni
anglab   yetishga   bo‘lgan   istakda   namoyon   bo‘ladi.   Qiziqishlar   bilishning   doimiy
qo‘zg‘atuvchi   mexanizmi   sifatida   namoyon   bo‘ladi.   Qiziqishlar   mazmuniga,
maqsadlariga, miqyosiga va barqarorligiga ko‘ra tasnif qilinishi mumkin. Kishidan
ko‘proq   nimaga   qiziqish   paydo   bo‘lishi   va   uning   bilish   ehtiyojlari   ob’ektning
ijtimoiy   qimmati   psixologik   jihatdan   muhim   ahamiyatga   ega.   Maktabning   eng
muhim   vazifalaridan   biri–o‘smirlik   yoki   yoshlarning   faol   bilish   va   mehnat
faoliyatiga   rag‘batlantiradigan   va   maktabdan   tashqari   ham   saqlanib   qolishi
mumkin   bo‘lgan   jiddiy   va   sermazmun   qiziqishlarini   uyg‘otishdan   iboratdir.
Qiziqishlar   o‘zining   kengligi   bo‘yicha   ham   farq   qiladi.   bir   xil   odamlarda
qiziqishlar   bir   sohaga   qaratilgan   bo‘lishi   mumkin,   boshqalarda   esa   barqaror
ahamiyatga   ega   bo‘lgan   ko‘plab   ob’ektlarga   bo‘lingan   bo‘ladi.   Qiziqishlarning
tarqoqligi   ko‘pincha   Shaxsning   salbiy   xislati   sifatida   yo‘zaga   keladi,   lekin   ayni
chog‘da qiziqishlarning keng miqyosida kamchilik tariqasida talqin qilish noto‘g‘ri
bo‘lar   edi.   Shaxsning   ko‘ngildagidek   rivojlanishi,   ko‘zatishlar   ko‘rsatilganidek,
qiziqishlar   miqyosining   tor   emas,   aksincha   keng   bo‘lishini   taqqozo
etadi.Bolalardagi   har   bir   qiziqishlarni   kattalar   tarafidan   ahamiyat   qaratilib   to‘g‘ri
tahlil   qilinsa   natijalar   ijobiylashadi,   chunkiy   qiziqish   orqali   bolada   tassavvuri
yanada   boyib   shakillanib   boradi   va   bilimga   bo‘lgan   qiziqishi   tassavvur   orqali
boyib   boradi.   E’tiqod   Shaxsni   o‘z   qarashlariga,   printsiplariga,   dunyoqarashiga
muvofiq   tarzda   ish   ko‘rishga   da’vat   etadigan   motivlar   tizimidir.   E’tiqod   shaklida
namoyon   bo‘ladigan   ehtiyojlarning   mazmuni–bu   tabiat,   tevarak–atrofdagi   olam
to‘g‘risidagi bilimlar va ularning muayyan tarzdagi tushunilishi demakdir. 
25 O‘zining   sabrsizligi,   qattiqqo‘lligi,   qat’iyatligida   o‘smir   kattalardan   ancha
o‘zib   ketadi.   O‘smir   o‘z   olamida   yashaydi,   uning   qadriyatlari   tizimi   yaxshilik   va
yomonlik   dualizmiga   asoslangan   bo‘lib,   aynan   ularni   atropf–olamga   ko‘chirishga
intiladi,   kattalar   esa   ularning   ruhiy   mavjudlik   tomonlarini   kuchaytirish   o‘rniga,
ularni   ko‘proq   ijtimoiylashtirishga   harakat   qiladilar,   buning   natijasida   rezonans
yuzaga   keladi,   ya`ni   ota–onasining   negativ   atmosferasi   ta`sirida   o‘smirda,
negativism   kuchayib   qoladi.   O‘smirlik   davrida   o‘qish   va   yozma   monologik   nutq
jadal   rivojlanadi.   5–sinfdan   boshlab   to   9–sinfgacha   o‘qish   to‘g‘ri,   tez   va   ifodali
bo‘lish   darajasidan,   yoddan   ifodali,   ta’sirli   aytib   bera   olish   darajasigacha
ko‘tariladi.   Monologik   nutq   esa   asardagi   kichik   bir   parchani   qayta   so‘zlab
berishdan,   mustaqil   ravishda   nutq   va   chiqishlar   tayyorlash,   og‘zaki   mulohaza
yuritish,  fikr  bildirish va  ularni  asoslab  berishgacha"  o‘zgaradi. Yozma nutq xam
yaxshilangan holda o‘smirlar endi ularga berilgan erkin mavzu bo‘yicha mustaqil
holda insho yoza oladilar. O‘smirlarning nutqi to‘la tafakkur bilan bog‘liq holatida
amalga   oshiriladi.   5–6   sinlardagi   o‘quvchilar   ogzaki   va   yozma   matn   uchun   reja
tuzib,   unga   amal   qila   oladalar,   O‘smirlik   davrida   nazariy   tafakkur   yuqori
ahamiyatga   ega   bo‘la   boshlaydi.   Chunki   bu   davrdagi   o‘quvchilar   atrof–olamdagi
bog‘lanishlar   mazmunini   yuqori   darajada   bilishga   harakat   qiladilar.   Bu   davrda
o‘smirning   bilishga   bo‘lgan   qiziqishida   progress   sodir   bo‘ladi.   Ilmiy   nazariy
bilimlarning   egallab   olinishi   tafakkurning   rivojlanishiga   olib   keladi.   Buning
ta’sirida   isbot,   dalillar   bilan   fikrlash   qobiliyati   rivojlanadi.   Guruh   o‘yinlari   va
birgalikdagi   faoliyatning   boshqa   turlari   ijtimoiy   o‘zaro   munosabatlarning   zaruriy
ko‘nikmalarini, jamoaviy intizomga bo‘ysunish va shu bilan birga o‘z huquqlarini
himoya   qilish   qobiliyatini   rivojlantiradi.   Uchinchidan,   bu   hissiy   aloqaning   o‘ziga
xos   turi.   Guruhga   mansublikni   anglash,   hamjihatlik,   o‘rtoqlik   o‘zaro   yordami
o‘smirga farovonlik, barqarorlik tuyg‘usini beradi.
26 2.2. Shaxsning o‘z o‘zini anglashi va men kansepsiyasi bo‘yicha Telorning
bezovtalanishni aniqlash testi–anketasiTeylorning bezovtalanishni aniklash darajasi metodikasi	
Ushbu metodika insondagi bezovtalanishning qay darajada ekanligini 	
o‘lchash uchun mo‘ljallangan.	
Yo‘riqnoma:	 Savolnoma 50 ta tasdiqdan iborat. Foydalanish qulay 	
bo‘lishi uchun har bir tasdiq sinaluvchilarga alohida 	kartochka tavsiya qiladi. 	
Testlashtirish 15–30 daqiqa davom 	etishi mumkin.	
TEST MATERIALLARI	
Tadqiqot natijalarini baholash uchun sinaluvchilardagi bezovtalanish 	
haqidagi ma’lumotlar quyidagicha hisoblanadi	:
«xa»– 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 20, 27, 28,  29, 30, 31, 32, 
33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40,  41,  42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50;	
«Y	o‘q	» – 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 11, 12, 13, 14 savollar 	javoblari mos 	
kelsa 1 balldan beriladi.	
Umumiy ball:
40—50 ballar b	o‘	lsa juda yu	qori 	bezovtalanish;	
25—40 ballar—yu	qori bezovtalanish;	
15—25 	ballar—	o‘	rtacha bezovtalanish;	
5 — 1 5	 ballar, 0—5 ballar—	bezovtalanishning 	quyi darajasini bildiradi.
27 № F.I.SH Yosh Jinsi Juda
yuqori
b–sh Yuqori
b–sh O‘rtacha
b–sh B – shning
quyi darajasi
1 Primova Z 19 qiz 29
2 Abduraxmonov  Sh 22 o‘g‘il 25
3 Ashirova N 21 qiz 19
4 Soliyeva S 19 qiz 43
5 Baxromova R 18 qiz 32
6 Rajabov Sh 18 o‘g‘il 32
7 Ashirbekova N 21 q iz 31
8 Homitov A 22 o‘g‘il 26
9 Onorov Sh 19 o‘g‘il 22
1
0 Elomova S 18 qiz 21
1
1 Nurmetov A 18 o‘g‘il 27
1
2 Avorov A 18 o‘g‘il 19
1
3 Komolov D 19 o‘g‘il 21
1
4 Iskandarova Z 22 q iz 23
1
5 Davlatov A 23 o‘g‘il 23
1
6 Primov Sh 25 o‘g‘il 29
1
7 Abdurazzoqova D 19 q iz 26
1
8 Mehmonqulov A 24 o‘g‘il 21
1
9 Turduboyev M 19 o‘g‘il 37
2
0 Sayidmurodov O 18 o‘g‘il 30
2
1 Ummatov A 22 o‘g‘il 36
2
2 Bosimov B 21 o‘g‘il 29
2
3 Nazirova E 21 q iz 25
2
4 Jo‘rayeva S 23 q iz 25
28 2
5 Urushov A 21 o‘g‘il 36
2
6 Abilova D 19 q iz 30
2
7 Azzamov U 21 o‘g‘il 21
2
8 Bo‘riyev A 23 o‘g‘il 16
2
9 Umirov Sh 21 o‘g‘il 27
3
0 Uzoqova Z 19 q iz 22
29 3%
51%42% 4% Продажи
Juda yuqori bezovtalanish
Yuqori bezovtalanish
O'rtacha bezovtalanish 
Bezovtalanishning quyi darajasi
Men   Yangiboyeva   Dildora   Teylorning   ” Bezovtalanishni   aniqlash ”
metodikasini   O ‘ zbekiston   Milliy   unversitetining   Jizzax   filiali   Amaliy   matematika
fakulteti   Axborot   tizimlari   va   texnologiyalari   yo ‘ nalishi   462– guruhning   30   ta
talabasida   test   o ‘ tkazdim .   Bu   metodika   50   ta   savoldan   iborat   bo‘lib,   “ + ”   va   “ – ”
belgilar bilan o‘ziga mos kelgan javobni tanlashi kerak edi. Metodikada 4 ta shkala
mavjud edi. Bunda Yuqori bezovtalanish 51%, o‘rtacha bezovtalanish 42 %, juda
yuqori bezovtalanish 4%, bezovtalanishning quyi darajasi 4 % 40—50  juda yuqori
bezovtalanish	
; 25—40 yuqori bezovtalanish; 15—25 	o‘rtacha bezovtalanish; 	5 — 1 5	
ballar, 0 —5 
bezovtalanishning quyi darajasi	. Yuqori bezovtalanish ko‘rsatkichi	
51
%   ni   ya’ni  	30nafar   sinaluvchining   16   nafarida,   o‘rtacha   bezovtalanish	
ko‘rsatkichi42
  %   ni   ya’ni   30   nafar   sinaluvchining   13   nafarida,   juda   yuqori
bezovtalanish   4%   ni   yani   30   nafar   sinaluvchining   1   nafarida   kuzatildi.
Bezovtalanishning   quyi   darajasi   0   %   ya’ni   30   nafar   sinaluvchining   hech   birida
natija kuzatilmadi. Ushbu 4 ta ko‘rsatkich orasida eng yuqori ko‘rsatkichni yuqori
bezovtalanish   ko‘rsatkichi  tashkil   qildi.  Bundan  ko‘rinib  turibdiki  sinaluvchilarda
yuqori bezovtalanish borligi aniqlandi.
30  XULOSA
Bizning   ma’naviy   hayotimizning   eng   xarakterli   xusuiyatlaridan   biri
shundaki yangi taassurotlar doimo yoyilib borayotgani bilan biz ularning faqat eng
kichik ahamiyatsiz  qismini ko‘rmoqdamiz .Tashqi  ta’sirlar va ichki  tuyg‘ularning
bu   qismi   bizning   oilamiz   bilan   ajralib   turadi,   tasvirlar   ko‘rinishida   namoyon
bo‘ladi,   xotirada   bo‘ladi,   aks   ettirishning   mazmuniga   aylanadi.   Oila   shaxs   va
jamiyat   o‘rtasidagi   bir   vosita   hisoblanib   uning   yuksalishi   nafaqat   shaxs   balki
jamiyat   uchun   ham   katta   yutuq   sanaldi.   Ularni   o‘z   vaqtida   aniq   va   ma’lum   bir
vaqtning   o‘zida   odamning   aqliy   va   jismoniy   kuchlariga   qaratib   tashqi   va   ichki
haqiqatning   juda   tor   sohasiga   qaratilgan.   Shaxsni   shakllantirish   vazifasi   nafaqat
alohida psixologik jarayon sifatida rivojlanishni emas balki o‘z xoxishi istaklarini
kelib   chiqib   shaxsiyat   xususiyatlarini   ham   o‘z   ichiga   oladi.   Bunda   amalga
oshirilgan   ishlar   uchun   motivatsiya   qiziqishning   rivojlanishi   amalga   oshirilganda
faoliyatning aniq tashkil etadi.
Tizimli   yondashuv   shaxsiy   muammolarni   ko‘rib   chiqish   va   hal   qilishdan
oilaviy munosabatlar nuqtai nazaridan shaxsiy qiyinchiliklarni tushunishga o‘tishni
o‘z   ichiga   oladi.   Tizimli   yondashuv   muammoni   oiladagi   birovning   shaxsiy
muammosi   sifatida   emas,   balki   munosabatlar   tekisligida   taqdim   etishdan
boshlanadi.   Tahlil   birligi   oilaning   alohida   a’zolari   emas,   balki   ular   o‘rtasidagi
munosabatlar va aloqalardir.
Odamda   muloqot   maqsadlari   soni   ko‘payadi.   Ularga   yuqorida   sanab
o‘tilganlardan   tashqari,   dunyo   haqidagi   bilimlarga   ega   bo‘lish   va   etkazish,   ta’lim
va   tarbiya,   odamlarning   hamkorlik   faoliyatlaridagi   turli   harakatlarning
muvofiqlashuvi,   shaxsiy   va   ish   bo‘yicha   o‘zaro   munosabatlarning
oydinlashtirilishi, o‘rnatilishi va boshqalar ham kiradi. Agar hayvonlarda muloqot
maqsadlari   ular   uchun   dolzarb   bo‘lgan   biologik   ehtiyojlarni   qondirishdan   iborat
bo‘lsa, odamlarda ular ko‘plab turli: ijtimoiy, madaniy, bilish, ijodiy, estetik, aqliy
o‘sish, ahloqiy rivojlanish kabi ehtiyojlarni qondirish vositasi bo‘lib hisoblanadi.
31 Muloqotning   kognitiv   tomoni   suhbatdoshning   kim,   qanday   odam   ekanligi,
undan   nima   kutish   mumkinligi   haqidagi,   shuningdek,   sherikning   shaxsi   bilan
bog‘liq bo‘lgan boshqa ko‘pgina savollarga javob berish imkonini beradi.
Muloqotning   kommunikativ–axborotli   tomoni   tasavvurlar,   g‘oyalar,
qiziqishlar,   hissiyotlar,   mayllar   va   o‘y–hayollari   turlicha   bo‘lgan   odamlar
o‘rtasidagi almashinuvdan iborat.
Muloqotning   emotiv   tomoni   sheriklarning   shaxsiy   aloqalaridagi   his–
tuyg‘ular, kayfiyatning vazifa bajarishlari bilan bog‘liq.
Muloqotning   konativ  (hulq–atvor   tomondan)   tomoni   sheriklar   qarashlaridagi
ichki va tashqi qarama–qarshiliklarni muvofiqlashtirishga xizmat qiladi.
32 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.
1. Mirziyoyev Sh.M. “Konstitutsiya – xalqimizning siyosiy-huquqiy tafakkuri 
mahsuli, asriy qadriyatlarimizning beqiyos timsolidir” mavzuidagi O`zbekiston 
Respublikasi konstitutsiyasining 25 yilligi munosabati bilan o`tkazilgan 
majlisidagi nutqi. Xalq so zi. – 2017ʻ .
2. Mirziyoyev Sh.M. O zbekiston Respublikasi Oliy Majlisga Murojaatnomasi,
ʻ
2020-yil 29-dekabr.
3. Yo’ldoshev N.Q., Umarjonov A.M. Iqtisodiyot va menejment. - T.:  TDIU, 
2005
4. Sh.N.Zaynutdinov, N.R.Qodirxodjaeva. "Menejment" fani bo’yicha o’quv-
uslubiy majmua. "Iqtisodiy ta'limdagi o’qitish texnologiyasi" seriyasidan. T.: 
TDIU, 2006,
5. Sh.N.Zaynutdinov, N.R.Qodirxodjaeva. "Menejment" fani bo’yicha o’quv 
uslubiy ta'lim texnologiyasi. Uslubiy qo’llanma. "Iqtisodiy ta'limdagi o’qitish 
texnologiyasi" seriyasidan. T.: TDIU, 2006
6. Yo’ldoshev N.Q., Qozoqov O.S. Menejment. Darslik. - T.: Fan, 2004.
7. Герчикова В.И. Менеджмент. Учебник. – М.; 2003
8. Виханский О.С., Наумов А.И. Менежмент. Учебник. – М.: Экономика, 
2003 .
9. Загородников С.В. Краткий курс по менеджменту: учеб. пособ. –М.: 
“Окей – книга”, 2007
10. Ивашковс кий С. II. Экономика для менеджеров: Микро и 
макроуровень: Учеб. пособ. -М.: Дело, 2007.
INTERNET MANZILLARI
1. http//www.dissertant.uz/
2. http://managment-study.ru/
3. http://creativeconomy.ru/lib/5269
4. http://searchinform.ru/
33 M.Ulug‘bek nomidagi O‘zbekiston Milliy universitetining Jizzax filiali
“Yoshlar psixologiyasi” yo‘nalishi 2-bosqich 421 -2 2-guruh  talabasi
Yangiboyeva Dildoraning    ” Shaxsning o‘z o‘zini anglashi va men kansepsiyasi
”   mavzusidagi  kurs  ishiga   ilmiy rahbar
XULOSASI
Psixologiyada   shaxs   masalalarini   o‘rganishga   qaratilgan   bir   qancha
nazariyalar   mavjud   bo‘lib,   har   bir   nazariya   ushbu   muammoga   o‘z   tadqiqot
predmeti   bo`yicha   yondashadi.   Jumladan,   ekzistensional   nazariya   o‘ziga   xos
yondashuv   uslubiga   ega   bo‘lib,   mazkur   konsepsiya   markazida   shaxs   hayotining
mazmuni turadi.
Talaba   Yangiboyeva   Dildoraning   “   Shaxsning   o‘z   o‘zini   anglashi   va   men
kansepsiyasi ”   mavzusi  umumiy psixologiya faninig shaxsni  o‘rganishdagi  muhim
dolzarb muamolaridan biriga nazariy asoslab bеrishga qaratilgan. 
Kurs   ishining   kirish   qismida   talaba   mavzuning   dolzarbligi,   maqsadi,
vazifalari, obyekti, maqsadi va vazifalariga batafsil to‘xtalib o`tgan.
Mazkur   kurs   ishining   birinchi   shaxsning   o‘z   o‘zini   anglashi   va   men
kansepsiyasining   psixologik   ahamiyati   haqidagi   manbalarni   o`rgani lgan   va   tahlil
qilingan.
Kurs   ishining   ikkinchi   bobida   shaxs   o ‘ smirlik   davrida   men   kansepsiyasining
shakillanishi   hamda   Telorning   bezovtalanishni   aniqlash   testi–anketasi   asosiy
tamoyillariga   e'tibor   qaratgan   va   shaxs   shaxsning   o‘z   o‘zini   anglash   ahamiyati
to ‘ liq yoritilgan. 
Talaba   tomonidan   yozilgan   “ Shaxsning   o‘z   o‘zini   anglashi   va   men
kansepsiyasi . ”   mavzusi   ikki   bob   to‘liq   tugallangan   va   umumiy   xulosa   berilgan.
Ushbu  kurs  ishi bugungi kunda dolzarbligi bilan alohida ahamiyat kasb etadi.
Ishda   ayrim   ju’ziy   kamchiliklar   ham   mavjud.   Bu   kamchiliklar   kurs   ishining
umumiy mohiyatiga salbiy ta’siri mavjud emas va buni to’g`rilasa bo’ladi.
Kamchiliklar   ishni   mazmuniga   kam   ta’sirini   inobatga   olib,   ishni   himoya
qilish uchun tavsiya etaman.
Ilmiy rahbar: Sh. Djumanov
34 Mirzo Ulug‘bek nomidagi O‘zbekiston Milliy universitetining Jizzax filiali “
Yoshlr psixologiyasi“ yo‘nalishi 421-22-guruh talabasi Yangiboyeva
Dildoraning    ” Shaxsning o‘z o‘zini anglashi va men kansepsiyasi   ”
mavzusidagi kurs ishiga
TAQRIZ
Deyarli har bir jamiyatda, eng ibtidoiy qabiladan tortib zamonaviy rivojlangan
davlatning murakkab ijtimoiy tuzilmasigacha  shaxs  aniq ifodalangan ijtimoiy birlik
sifatida harakat qilgan va harakat qilmoqda.
Talaba   Yangiboyeva   Dildoraning   “   Shaxsning   o‘z   o‘zini   anglashi   va   men
kansepsiyasi ”mavzusi   bo ‘ yicha   yozgan   kurs   ishi   II   bob,   4   paragrf ,   xulosa   hamda
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. 
Kurs   ishi ning   kirish   qismida   mavzuning   bugungi   kundagi   dolzarbligi,
predmeti, maqsadi, vazifalari va tuzilishi imkon darajasida yoritib berilgan.
Kurs   ishining   birinchi   bobida   shaxsning   o‘z   o‘zini   anglashi   va   men
kansepsiyasining psixologik ahamiyati
  Kurs   ishining   ikkinchi     bobi   O‘smirlik   davrida   men   kansepsiyasining
shakillanishi hamda Telorning bezovtalanishni aniqlash testi–anketasi.
Kurs ishining xulosa qismida har ikkala bobdan kelib chiqib xulosa berilgan.  
Talaba   Yangiboyeva   Dildoraning   “   Shaxsning   o‘z   o‘zini   anglashi   va   men
kansepsiyasi ”   kurs   ishi   yuzasidan   tanlangan   mavzu  nazariy     jihatdan   aniq  yoritib
berilgan. Kurs ishida ayrim juz’iy kamchiliklar mavjud. Kamchiliklar kurs ishining
mazmuniga ta’sir qilmaganligi uchun ishni himoyaga tavsiya etaman.
 
Taqrizchi:                               __________________
35

Shaxsning o‘z o‘zini anglashi va men kansepsiyasi

Купить
  • Похожие документы

  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dislaliyali bolalar shaxs va shaxslararo munosabati xususiyatlari
  • Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab
  • Diqqatning neyrofiziologik mexanizmi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha