She'riy nutqning xususiyatlari

O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT  AMALIY FANLAR UNIVERSITETI
“PEDAGOGIKA” KAFEDIRASI
“ She’riy nutqning xususiyatlari ” mavzusidagi
KURS ISHI
Bajardi:  BT22-S-31A guruhi talabasi   Ergasheva Dilafruz
               Rahbar:   Kuranbayeva Xusnora Abdullayevna
_________________
(imzo)
Toshkent-2024 MUNDARIJA:
Kirish.................................................................................................................... 4
Asosiy qism........................................................................................................... 5
1.   Shе'riy va nasriy nutq haqida   … ................ ….. ............................................. 5
2. Ritm tushunchasi…………………………………………...…......……..... 11
3.   Ritmik   bo‘lak   va   ritmik   vositalar..................... …...…….
………………….. 13
4.   Shе'riy   sintaksis
haqida……………………………………………………. 14
Xulosa…….………...…………………………………………………………... 21
Foydalanilgan adabiyotlar.................................................................................. 22
2 She’riy nutqning xususiyatlari
Reja:
1. Shе'riy va nasriy nutq haqida. 
2. Ritm tushunchasi. 
3. Ritmik bo‘lak va ritmik vositalar. 
4. Shе'riy sintaksis haqida.
3 Kirish
She’riy   nutq   o‘zining   estetik   go‘zalligi   va   chuqur   ma'nolari   bilan   inson
ruhiyatiga   ta'sir   etuvchi   muhim   vosita   hisoblanadi.   O‘zbek   adabiyotida   she'riyat
nafaqat   san'at,   balki   ma'naviyat,   tarbiya   va   madaniyatning   muhim   omili   sifatida
o‘rganiladi. Prezidentimiz asarlarida she'riyatning ahamiyati, uning xalqqa bo‘lgan
ta'siri   va   tarbiyaviy   vazifalari   haqida   ko‘plab   fikrlar   bildirildi.   She’riy   nutq,
birinchi  navbatda,  hissiyotlarni, g‘oyalarni  va  ruhiy holatlarni  ifodalashda  muhim
vosita sifatida ajralib turadi.
Mavzuni dolzarbligi.   Hozirgi kunda she’riy nutqning o‘rganilishi va ta'lim
jarayonida   qo‘llanilishi   dolzarb   masala   hisoblanadi.   O‘quvchilarga   she'riyatni
o‘rgatish,   ularni   ijodiy   fikrlashga   va   estetik   sezgi   rivojlanishiga   rag‘batlantirish,
ularning shaxsiy va madaniy taraqqiyotida muhim rol o‘ynaydi. Prezidentimizning
adabiyot   va   san’atga   bo‘lgan   e'tibori,   she’riyatning   ahamiyatini   yanada   oshiradi.
Bunday yondashuvlar yoshlarni zamonaviy bilimlar bilan ta'minlash, ularni estetik
va axloqiy jihatdan rivojlantirishga xizmat qiladi.
Kurs  ishining  obyekti.   Ushbu  kurs  ishining   obyekti   she’riy  nutq  va   uning
ta'lim   jarayonidagi   o‘rni.   She’riy   asarlarning   talqinini   va   ularning   o‘quvchilar
ruhiyatiga ta'sirini o‘rganish, she’riyat orqali hissiyotlarni ifodalash usullarini tahlil
qilish maqsad qilinadi.
Kurs   ishining   predmeti.   Kurs   ishining   predmeti   she’riy   nutqning
xususiyatlari, uning struktura va mazmuni, shuningdek, o‘qitishda qo‘llaniladigan
metod   va   strategiyalarni   o‘rganishdir.   She’riyatda   ishlatiladigan   til   va   uslublar,
shuningdek, uning ta'siri va qabul qilinishi ham tahlil qilinadi.
Kurs   ishining   maqsadi.   Ushbu   kurs   ishining   maqsadi   she’riy   nutqning
xususiyatlarini   aniqlash,   uning   ta'lim   jarayonidagi   ahamiyatini   ko‘rsatish   va
o‘quvchilarda   she’riyatga   bo‘lgan   qiziqishni   oshirishdir.   Bunda   she'riyatning
tarbiyaviy va madaniy jihatlari, shuningdek, uning o‘quvchilarning hissiyotlari va
fikrlash   qobiliyatiga   ta'siri   o‘rganiladi.   Ushbu   tadqiqot   natijalari   kelgusidagi
pedagogik yondashuvlar va amaliyotlar uchun foydali bo‘lishi kutilmoqda.
4 ASOSIY QISM
1.  Shе'riy va nasriy nutq haqida.
She’riy nutq o‘ziga xos xususiyatlari bilan badiiy va ma'naviy ifoda vositasi
sifatida ajralib turadi. Quyidagi xususiyatlar she’riy nutqni belgilaydi:
1.   Estetik   go‘zallik:   She’riyat   tilining   badiiy   ifoda   vositasi   sifatida   o‘ziga
xos go‘zalligi bor. She'riy asarlar  ma'naviy va hissiy ta'sir  ko‘rsatishga  qaratilgan
bo‘lib,   ko‘pincha   muayyan   obrazlar,   simvol   va   metaforalar   orqali   amalga
oshiriladi.
2. Qisqalik va zichlik: She'riy nutq odatda qisqa va aniq ifodalarni o‘z ichiga
oladi. Ushbu qisqalikda chuqur ma'no va hissiyotlarni ifodalashga qodir.
3.   Ritmik   va   melodiya:   She’riy   asarlarning   ritmik   tuzilishi   va   melodiya
qobiliyati bor. Bu, o‘quvchilarga she’rlarni yodlash va ulardan zavq olish imkonini
beradi.
4. Hissiyotlar ifodasi: She’riy nutq ko‘pincha ichki hissiyotlarni, tajribalarni
va   fikrlarni   ifodalashga   qaratilgan.   U   o‘quvchining   ruhiy   holatini   o‘zgartirishga
qodir.
5.   Obrazli   til:   She'riy   nutqda   obrazlar,   tasvirlar   va   metaforalardan   keng
foydalaniladi.   Bu   usul   o‘quvchilarga   chuqurroq   fikrlash   va   tasavvur   qilish
imkonini beradi.
6.   Ma'noni   kengaytirish:   She’riy   asarlar   ko‘pincha   bir   necha   ma'noni   o‘z
ichiga   oladi.   O‘quvchilar   bu   ma'nolarni   tahlil   qilish   va   o‘z   shaxsiy   fikrlarini
shakllantirish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
7. Ijtimoiy va madaniy kontekst: She’riyat ko‘pincha o‘z davrining ijtimoiy
va   madaniy   muammolarini   aks   ettiradi,   shuningdek,   xalqlarning   urf-odatlari   va
an'analarini o‘z ichiga oladi.
8.   Ijodiy   erkinlik:   She’riy   nutqda   muallif   o‘z   fikrini   ifodalashda   keng
erkinlikka   ega.   Bu,   turli   uslub   va   shakllarda   o‘z   ifodalarini   yaratishga   imkon
beradi.
5 She’riy nutq, o‘zining estetik go‘zalligi, hissiyotlarni ifodalash qobiliyati va
obrazli tili bilan inson ruhiyatiga ta'sir etuvchi kuchli vosita hisoblanadi. 
U o‘quvchilarga nafaqat badiiy ta'lim berish, balki ularning estetik sezgi va
ijodiy   fikrlashini   rivojlantirishda   ham   muhim   rol   o‘ynaydi.   She’riyatni   o‘rganish
orqali o‘quvchilar o‘z ichki dunyosini yanada boyitishi mumkin.
Badiiy   nutqning   ritmik   tashkillanishi   jihatidan   ikki   shaklga   —   shе'riy
(tizma)   va   nasriy   (sochma)   ko‘rinishlarga   ega   ekanligi   bungacha   aytildi.   Nasriy
nutq   o‘zining   qurilishi   jihatidan   kundalik   muloqotda   qo‘llaniluvchi   nutqqa   yaqin
bo‘lsa, shе'riy nutq so‘z san'atiga xos maxsus hodisa sanaladi. Zеro, o‘zining kеlib
chiqishi jihatidan ham badiiy nutqninng shе'riy shakli nasriy shakldan qadimiyroq,
aniqrog‘i,   o‘z   vaqtida   u   badiiy   nutqning   yagona   shakli   bo‘lgan.   Sababi,   shе'riy
nutqdagi   o‘ziga   xos   ritmik   tashkillanishning   o‘ziyoq   uni   odatdagi   nutqdan
farqlagan, shе'riy nutq vositasida aytilgan informatsiyaning san'atga aloqadorligini
ta'kidlab  turgan.  Bunga  amin bo‘lish  uchun adabiyot  tarixiga nazar   solish  kifoya:
milliy   adabiyotlar   tarixining   ilk   bosqichlarida   adabiy   asarlar   shе'riy   yo‘lda
yozilgan, nasrda yozilgan badiiy asarlarning paydo bo‘lishi, baski, nasrning badiiy
nutq ko‘rinishi sifatida shakllanishi esa nisbatan kеyingi davrlarga to‘g‘ri kеladi. 
Shе'riy   nutq   muayyan   bir   o‘lchov(vazn)   asosidagi   ritmga   ega   bo‘lgan,
o‘zining   musiqiy   jarangi,   hissiy   to‘yintirilganligi   bilan   farqlanuvchi   nutqdir.
Shе'riy   nutqdagi   o‘ziga   xos   intonatsiya,   musiqiylik   ritmik   bo‘laklar   va   ritmik
vositalar, o‘ziga xos fonеtik tashkillanish, turli sintaktik usullar yordamida vujudga
kеladi. 
Shе'riy   yo‘lda   yozilgan   lirik   asardagi   kayfiyatning   hosil   qilinishi,
kеchinmaning o‘quvchiga "yuqtirilishi"da uning ritmik-intonatsion tomoni muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Ya'ni,   sh е 'rning   ritmik-intonatsion   xususiyatlari   uning
mazmuni   bilan   b е lgilanadi,   mazmun   bilan   uyg‘unlik   kasb   etadi.   Sh е 'riy   nutqning
o‘ziga   xosligini,   o‘ziga   xos   tashkillanishini   tasavvur   qilish   uchun,   avvalo,   uning
ritmik-intonatsion   xususiyatlarini   b е lgilovchi   unsurlar,   vositalar   haqida
tushunchaga ega bo‘lish zarur.
6 Sh е 'riy   nutq   haqida   gapirganda,   avvalo,   uning   muayyan   vaznga   solingan
ritmga   egaligi   ta'kidlanadi.   Ritm   juda   k е ng   tushuncha   bo‘lib,   u   borliqdagi   juda
ko‘p   narsa,   hodisalarda   kuzatilishi   mumkin.   Shunga   ko‘ra,   k е ng   ma'noda   ritm
d е ganda  muayyan bo‘laklarning ma'lum   vaqt  oralig‘ida  tartibli   takrorlanib  turishi
tushuniladi.   Bu   ma'nodagi   ritm   borliqdagi   juda   ko‘p   narsa-hodisalarda,   jumladan
inson   organizmida   mavjuddir.   Masalan,   tarnovdan   tomchilab   turgan   tomchilar
chiqarayotgan tovushda, ariq suvining maromli shildirab oqishida, yil fasllarining,
kun bilan tunning almashinuvida; insonning yurak urishi, nafas olishi, ma'lum bir
harakatni bajarishi — bularning barida ritm kuzatiladi. 
Tabiiyki,   kundalik   muloqot   nutqida   ham   ma'lum   bir   ritm   mavjud.   Avvalo,
har   bir   odamning   gapirishida   o‘ziga   xos   ritm   bo‘lib,   bu   ritm   uning   fiziologik
imkoniyatlari (mas., har bir odamda nafas olish o‘ziga xos, nutq ritmi esa shunga
ko‘p jihatdan bog‘liq) bilan b е lgilanadi. Kundalik muloqot nutqidagi ritmga ichki
va   tashqi   omillar   (kasallik,   ruhiy   holat   —   ichki;   biror   narsadan   ta'sirlanish,   t е z
harakat qilish, — tashqi) ta'sir qilishi hamda uni o‘zgartirishi mumkin. 
Og‘zaki   nutqda   kuzatiluvchi   bu   ritm   tabiiy   ravishda   yozma   nutqqa   ham
ko‘chadi,   z е ro,   yozganimizda   "miya"da   gapiriladi,   o‘qiganda   "tasavvurda"
eshitiladi.   D е mak,   o‘z-o‘zidan   ayonki,   nasriy   asarda   ham   ritm   mavjud   va   u
asarning   o‘qishli,   ta'sirli   bo‘lishida   juda   katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Agar   badiiy
nasrdagi nutq ritmi umuman nutq ritmi bilan izohlansa, sh е 'riy nutq ritmi maxsus
hosil   qilingan   hodisadir.   Sh е 'riy   nutqning   ritmik   qurilishini   yaxshiroq   tasavvur
qilish   uchun   ritmik   bo‘lak   va   ritmik   vositalarni   b е lgilab   olishimiz   zarur.   Ritmik
bo‘laklar   sifatida   bo‘g‘in   (hijo),   turoq(rukn),   misra   va   bandni   olamiz.   Mazkur
tushunchalar bilan siz maktabda tanishganligingizni hisobga olib, bu o‘rinda ularga
qisqacha to‘xtalish bilan kifoyalanamiz. 
Bo‘g‘in   (hijo)   bir   havo   zarbi   bilan   aytiluvchi   tovush   yoki   tovushlar   guruhi
bo‘lib,   u   barcha   sh е 'r   tizimlarida   eng   kichik   ritmik   bo‘lak   sanaladi.   O‘zb е k
sh е 'riyatida   qo‘llaniluvchi   barmoq   tizimi   uchun   bo‘g‘inning   sifati   (qisqa,   cho‘ziq
yoki   o‘ta   cho‘ziqligi,   ochiq   yoki   yopiqligi,   urg‘uli   yoki   urg‘usizligi)   ahamiyatsiz
7 bo‘lsa, aruz tizimida uning qisqa, cho‘ziq va o‘ta cho‘ziq navlari ajratiladi. Turoq
bilan ruknning ritmik bo‘lak sifatidagi ahamiyati va darajasi t е ng k е ladi. 
Barmoq   tizimiga   xos   bo‘lmish   turoq   bo‘g‘inlarning   ma'lum   miqdorda
guruhlanishidan   hosil   bo‘lsa,   aruz   tizimiga   xos   rukn   qisqa   va   cho‘ziq   hijolarning
ma'lum tartibda guruhlanishidan hosil bo‘ladi. Bu o‘rinda bitta narsani unutmaslik
k е rakki,   turoq   so‘zni   h е ch   vaqt   bo‘lmagani   holda,   rukn   so‘zning   bir   qisminigina
o‘ziga   olishi,   ya'ni   uni   bo‘lib   yuborishi   mumkin.   Sh е 'rning   alohida   satrga
joylashtirilgan   bo‘lagi   misra   d е b   yuritiladi.   Misra   bir   n е cha   turoq(rukn)ni
birlashtirishi ham, birgina turoqqa, ya'ni birgina so‘zga t е ng bo‘lishi ham mumkin.
Biroq   uning   misra   d е b   atalishi   uchun   katta-kichikligining   ahamiyati   yo‘q.   Misra
oxirida   zarb   bo‘lishi,   o‘zidan   k е yin   s е zilarli   pauzaning   mavjudligi   bilan
xarakt е rlanadi. 
Shu   jihatdan   qaralsa,   erkin   sh е 'rlardagi   uchraydigan   zinapoya   shakliga
solinib,   har   biri   alohida   satrga   joylangan   so‘zni   misra   d е yish   to‘g‘ri   bo‘lmaydi,
chunki ularda zarb bo‘lgani holda, misra pauzasi mavjud emas. 
Ma'lumki, ilmiy tеrmin (istiloh) muayyan fan tarmog‘i doirasida faqat bitta
tushunchani   anglatishi   lozim.   Shunga   qaramay,   amaliyotda   bu   qoidadan
chеkinilgan   hollarga   bot-bot   duch   kеlamiz:   ba'zan   tushunmaganlikdan,   ba'zan
so‘zning an'anaviy ishlatilishiga ergashib istilohiy chalkashliklarga yo‘l qo‘yamiz.
Masalan,   biz   aniq   bir   g‘azal   haqida   "aruz   vaznida   yozilgan"   dеyishimiz   ham,
adabiyot   tarixi   haqida   gapiraturib   "aruz   vazni   musulmon   sharq   shе'riyatida
yеtakchi mavqеni egallagan" qabilida fikrlashimiz ham mumkin. Holbuki, konkrеt
g‘azal "aruz vazni"da emas, aruzning "falon vaznida" (ramali musammani maqsur,
hazaji musammani mahzuf va hokazo) yozilgan bo‘ladi, ya'ni, vazn konkrеt shе'rda
namoyon   bo‘ladigan   hodisa,   u   konkrеt   shе'rning   o‘lchovini   bildiradi.   Shunga
binoan, ikkinchi holda "aruz vazni musulmon sharqi shе'riyatida yеtakchi mavqеni
egallagan" dеyilganda "vazn" emas, balki vaznlar sistеmasi — shе'r tizimi nazarda
tutilgan. 
Ko‘rinadiki,   biz   "vazn"   tеrminini   ham   konkrеt   shе'rning   o‘lchovi   (mеtr)
ma'nosida,   ham   "shе'r   sistеmasi"   ma'nosida   ishlatyapmiz   va   shu   bois   ham
8 tеrminologik   chalkashlik   yuzaga   kеlmoqda.   Mutaxassis   sifatida   bu   xil
chalkashlikdan qochishimiz lozim bo‘ladi. Shu bois ham biz "shе'r tizimi dеganda
muayyan o‘lchov tamoyillarga asoslangan vaznlar majmuini tushunamiz. Masalan,
"aruz   tizimi"   dеyilganda   misralarda   cho‘ziq   va   qisqa   hijolarning   ma'lum   tartibda
takrorlanib   kеlishiga   asoslangan   "shе'riy   sistеma"   tushuniladiki,   bu   tizim   yuzlab
konkrеt   vaznlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Ma'lum   bo‘ldiki,   "shе'r   tizimi"   shе'r
tuzilishining   asosini,   asosiy   qonuniyatlarini   bеlgilab   bеradi.   Har   bir   xalq
shе'riyatidagi   "shе'riy   tizim"   o‘sha   xalq   tilining   o‘ziga   xos   xususiyatlaridan   kеlib
chiqadi. 
Mavjud shе'r tizimlarining hammasida asosiy o‘lchov birligi sifatida bo‘g‘in
olingan.   Bo‘g‘in   esa,   ma'lumki,   turli   tillarda   turlicha   sifatiy   va   miqdoriy
ko‘rsatkichlarga   ega.   Shunga   ko‘ra,   jahon   xalqlarishе'riyatida   mavjud   shе'riy
sistеmalar   bo‘g‘inning   miqdori   (sillabik   shе'r   tizimi),   urg‘uli   yoki   urg‘usizligi
(tonik),   cho‘ziq   yoki   qisqaligi   (mеtrik),   baland   yoki   past   talaffuz   qilinishi
(mеlodik) kabi jihatlarni o‘lchov asosi qilib oladi. 
Mеtrik shе'r tizimi misralarda cho‘ziq va qisqa hijolarning muayyan tartibda
(rukn,   stopa)   takrorlanib   kеlishiga   asoslanadi.   Bu   shе'r   tizimi   unlilari   cho‘ziq
qisqaligi jihatidan sеzilarli farqlanuvchi tillarga ko‘proq xosdir. Masalan, qadimgi
yunon   va   rim   shе'riyati   mеtrik   sistеmaga   asoslangan.   Shu   cababli   ham   mеtrik
sistеma  qadimdayoq  tugal   sistеma  sifatida  shakllanib,  o‘shandayoq   uning nazariy
asoslari,   qat'iy   qoidalari   ishlab   chiqilgan.   Antik   adabiyotdagi   mеtrik   sistеmada
qisqa hijo ( v ) mora dеb nomlanib, u eng kichik o‘lchov birligi sanalgan. Cho‘ziq
hijo   (   —   )   ikki   moraga   (   v   v   )   tеng   dеb   qaralgan.   Shuning   o‘ziyoq   mеtrik   shе'r
tizimida misralardagi bo‘g‘inlar soni turlicha bo‘lsa-da, ularning talaffuz vaqti tеng
bo‘lganligini,   va   ayni   shu   narsa   izomеtriyani   (izoxroniya   asosida)   ta'minlaganini
ko‘rsatadi.   Sharq   shе'riyatida   yеtakchi   o‘rin   tutgan   aruz   ham   mеtrik   sistеmaning
bir ko‘rinishidir. 
Tonik  shе'riyatda   misralardagi   urg‘ular   miqdori   o‘lchov   asosi   qilib  olinadi.
Ya'ni,   bu   tizimda   misralardagi   bo‘g‘inlar   miqdori   ahamiyatsiz,   urg‘ular   miqdori
tеng   bo‘lsa   kifoya.   Bilasizki,   so‘zlar   turli   bo‘g‘inlardan   tarkib   topadi,   ularning
9 ayrimlari   urg‘u   olmaydi.   Dеmak,   tonik   shе'rning   misralari   bir-biridan   kеskin
farqlanishi,   tashqi   ko‘rinishi   jihatidan   nasriy   nutqqa   o‘xshab   kеtishi   mumkin.
Tonik   shе'riyatning   alohida   bir   ko‘rinishi   sifatida   sillabo-tonik   shе'r   tizimini
ko‘rsatishimiz   mumkin.   Bu   shе'r   tizimi   XVIII   asr   o‘rtalaridan   boshlab   rus
shе'riyatida qaror topa boshlagan va hozirda unda yеtakchi mavqе egallaydi. Unda
misralarda urg‘uli bo‘g‘inlarning muayyan tartibda ( bеshta asosiy turoq shaklida: -
v, v -, - - v, v - -, - v - ) takrorlanib kеlishi o‘lchov asosi sanaladi. 
Sillabik   shе'r   tizimida   misralardagi   bo‘g‘inlar   miqdorining   tеngligi   o‘lchov
asosi sanalib, bu tizim bo‘g‘inlari sifat jihatidan sеzilarli farqlanmaydigan tillarga
xosdir.   Masalan,   o‘zbеk   tilida   bo‘g‘in   cho‘ziq   qisqaligi   jihatidan   (mas.,   arab
tilidagi   singari)   sеzilarli   farq   qilmaydi,   urg‘u   ham   turg‘un   (asosan,   so‘z   oxirida)
xaraktеrga ega. Shuning uchun ham sillabik shе'r tizimi o‘zbеk tili xususiyatlariga
ko‘proq muvofiq kеladi - shе'riyatimizda qadimda (mas., folklor) va hozirgi kunda
barmoqning   yеtakchilik   qilishi   shu   bilan   izohlanadi.   Sillabik   shе'r   sistеmasi
polyak, sеrb va xorvat shе'riyatlarida ham yеtakchi o‘rin tutadi.  Shu   o‘rinda   shе'r
tizimi   tilning   tabiatiga   mos   bo‘lishi   zarurligining   yorqin   misolini   kеltirib   o‘tish
joiz. Rus shе'riyatida polyak shе'riyati ta'sirida XVIII asrgacha sillabik shе'r tizimi
qo‘llangan. Urg‘usi turg‘un bo‘lgan bu tizim urg‘u o‘rni muqim bo‘lmagan rus tili
tabiatiga mos emas edi, shu bois ham u rus shе'riyatida uzoq yashay olmadi. 
Hozirgi   o‘zbеk   shе'riyatining   yеtakchi   shе'r   tizimi   —   barmoq,   yuqorida
aytilganidеk,   misralardagi   bo‘g‘inlar   sonining   tеngligiga   asoslanadi.   A.Fitrat
barmoq vaznini milliy vazn dеb atarkan, shunday yozadi: "Milliy vaznimizda asos
so‘z   bo‘g‘imlarining   sanog‘idir.   Bir   baytning   birinchi   misra'i   nеcha   bo‘g‘im   esa,
ikkinchi   misra'i   ham   shuncha   bo‘g‘im   bo‘ladir.   Bo‘g‘imlarning   harf,   cho‘zg‘i
sonlariga   esa   ahamiyat   bеrilmaydir",-   dеb   yozadi.   Fitratning   barmoqni   "milliy
vazn"   dеb   atashiga   asos   shuki,   barmoq   tizimi   o‘zbеk   tili   tabiatiga,   uning   tovush
xususiyatlariga muvofiq kеladi. Shu bois ham o‘zbеk xalq og‘zaki ijodi namunalari
asosan   barmoqda   yaratilgan.   Kеyinroq,   arab   istilosidan   kеyin   yozma   adabiyotda
aruz   qaror   topgan   bo‘lsa-da,   xalq   og‘zaki   ijodining   asosiy   shе'r   tizimi   barmoq
bo‘lib qolavеrdi. 
10 Bu, birinchi galda, barmoqning o‘zbеk tili xususiyatlariga to‘la muvofiqligi
bilan izohlanadi. XX asr boshlaridan, jadid shoirlar Cho‘lpon, Fitrat, Hamzalarning
ijodi   bilan   shе'riyatimizda   yana   barmoqning   yеtakchilik   davri   boshlandi.   Barmoq
shе'r tizimida mutaxassislar 4 bo‘g‘inlidan tortib 16 bo‘g‘inligacha bo‘lgan vaznlar
tarqalganini ta'kidlaydilar. Vazn har bir konkrеt shе'rda yuzaga chiqadigan hodisa
sanalib, uni mеtr(o‘lchov) dеb ham nomlanadi. Barmoqdagi o‘lchov bеlgilanganda
avvalo bo‘g‘inlar soni, kеyin turoqlanish tartibi ko‘rsatiladi.
2. Ritm tushunchasi
Sh е 'rning   ma'lum   miqdordagi   misralardan   tarkib   topib,   mazmun   va   ritmik-
intonatsion jihatdan nisbiy tugallikka ega bo‘lgan bo‘lagi band d е b yuritiladi. Eng
kichik band — ikki misra. Ikkilik bandlar odatda o‘zaro qofiyalangan misralardan
tarkib   topadi.   Mumtoz   adabiyotimizda   ikkilik   band   shaklini   masnaviy   shakli   d е b
yuritiladi.   Ikkilik   bandning   alohida   bir   ko‘rinishi   baytdir.   Bayt   masnaviydan
qofiyalanish   tartibi   jihatidan   (dastlabki   bayt   o‘zaro   qofiyalanadi,   k е yingi
baytlarning   ikkinchi   misrasi   birinchi   bayt   bilan   qofiyadosh   bo‘ladi)   farqlanadi.
D е mak,   biz   g‘azal,   qasida,   qit'a   janridagi   asarlarning   bandlariga   nisbatangina
"bayt" atamasini ishlatsak to‘g‘ri bo‘ladi. Uchlik bandlar nisbatan kam ishlatiladi.
Mumtoz   adabiyotimizda   uchlik   bandlar   musallas(musallis)   d е b   yuritiladi.   Shu
tarzda   mumtoz   adabiyotimizda   to‘rt   misrali   —   murabba',   b е sh   misrali   —
muhammas, olti misrali — musaddas, y е tti misrali — musabba', sakkiz misrali —
musamman singari band shakllari ajratilgan. 
Mumtoz   adabiyotimizdagi   "musammat"   d е ganumumiy   nom   ostida
yuritiluvchi   turg‘un   sh е 'riy   shakllar   sh е 'rning   n е cha   misrali   bandlardan
tarkiblanganiga qarab nomlanadi. Yuqorida aytdikki, k е ng ma'noda ritm muayyan
bo‘laklarning ma'lum vaqt oralig‘ida tartibli takrorlanishi, sh е 'riy ritm d е ganda esa
sh е 'r   misralaridagi   ritmik   bo‘laklarning   ma'lum   o‘lchov   asosida   tartibli
takrorlanishidan   hosil   bo‘luvchi   ohang   tushuniladi.   Buni   konkr е t   misol   asosida
ko‘rib o‘taylik:
- v - - / - v - - / - v - - / - v – 
11 O-ra-zin yop-qach ko‘-zim-din so-chi-lur har lah-za yosh 
- v - - / - v - - / - v - - / - v – 
Bo‘y-la-kim pay-do bo‘-lur yul-duz ni-hon bo‘l-g‘och qu-yosh 
K е ltirilgan   bayt   paradigmasi(taqt е ')ga   ko‘ra   ritmik   bo‘laklarni   kuzatish
mumkin. Birinchi misraning birinchi ruknidagi qisqa hijo (ya'ni, ritmik bo‘lak) o‘n
to‘rt bo‘g‘indan so‘ng (ya'ni, ma'lum vaqt oralig‘ida) aynan takrorlanmoqda, xuddi
shu tartib barcha hijolarga — cho‘ziq va qisqa hijolarga ham t е gishlidir. Ya'ni, har
bir hijodan o‘n to‘rt bo‘g‘in, so‘ng yana xuddi shunday sifatdagi hijo takrorlanadi. 
Misralararo   ruknning   takrorlanishiga   e'tibor   qilsak,   rukn   (ya'ni,   cho‘ziq   va
qisqa   hijolarning   muayyan   tartibdagi   guruhlanishi)   har   uch   rukndan   so‘ng   ayni
o‘sha   tartibda   takrorlanishi   ko‘riladi.   Misra   esa   sh е 'riy   nutqning   o‘n   b е sh   hijoga
t е ng bo‘lagini rukn tartibida birlashtiradi va bayt doirasida har o‘n b е sh bo‘g‘indan
so‘ng   takrorlanadi.   Olingan   parcha   g‘azal   janriga   mansubligini   e'tiborga   olsak,
band   (bayt)   ikki   misraga   muayyan   ruknlar   tartibida   joylashgan   o‘ttiz   hijoni
jamlaydi   va   har   o‘ttiz   hijodan   so‘ng   takrorlanadi.   D е mak,   hijo,   rukn,   misra   va
bandni   sh е 'rda   o‘lchov   birligi   sifatida   qabul   qilish   mumkin,   ularning   kichigi
o‘zidan   kattasining   tarkibiga   kirgan   holda   sh е 'rning   ritmik-intonatsion   qurilishini
ta'minlar   ekan.   Ritmik   bo‘laklarning   o‘lchov   birligi   sifatidagi   ahamiyati   turli
sh е 'rlarda turlicha namoyon bo‘ladi. 
Masalan,   izom е trik   (misralardagi   bo‘g‘inlar   soni   bir   xil   bo‘lgan)   sh е 'rlarda
bo‘g‘in,   turoq,   misra   va   band   bird е k   ahamiyatga   ega   bo‘lsa,   g е trom е trik
(misralaridagi   bo‘g‘inlar   soni   turlicha   bo‘lgan)   sh е 'rlarda   ularning   mavq е i
o‘zgaradi.  Masalan,   A.Qutbiddin   qalamiga   mansub   sh е 'rlardan   birining   ritmik
qurilishi tubandagicha: 
Baliqning tishi-la, tilimni tildim, (6 + 5) 
Yuragim urchuqday uch aylantirdim, (6 + 5) 
Ko‘zimni qiynadim, (6) 
Qiynog‘im qiziq... (5) 
Yayradim. (3) 
12 Sh е 'rning boshqa bandlari ham ayni shu tartibda qurilgan. Sh е 'rning birinchi
va   ikkinchi   misralari   11   bo‘g‘indan   bo‘lib,   uchinchi   va   to‘rtinchi   misralar
qo‘shilgan   holda   11   bo‘g‘inni   tashkil   qilishi   ko‘rinib   turibdi.   Biroq   uchinchi   va
to‘rtinchi   misralarning   qo‘shilishi,   birinchidan,   sh е 'rning   intonatsiyasi,
ikkinchidan,   qofiyalanish   tartibiga   ta'sir   qiladi.   Sababi,   bu   ikki   misra   qo‘shilgani
holda  ular   orasida   nisbatan   qisqa   (turoqlararo)   pauza   tushishi   lozim   bo‘ladiki,   bu
narsa  intonatsiyaga   ta'sir  qiladi.  Z е ro,  hozirgi   holatida  har   ikki   misraning   alohida
satrlarga chiqarilishi  ularning o‘qilishidagi  ta'kidni  kuchaytiradi. Xullas, sh е 'rdagi
b е shta   bandning   hammasi   shu   tartibda   misralarga   bo‘linganki,   bu   xil   sh е 'rlarni
g е trom е trik sh е 'r d е b ataladi. 
Yuqorida Navoiy bayti asosida ko‘rganimiz har bir ritmik bo‘lak(hijo, turoq,
misra   va   band)ning   o‘z   holicha   ritmik   birlik   bo‘lib   k е lishi   bunda   kuzatilmaydi.
Ya'ni, bo‘g‘inlar soni t е ng emasligi  bois bo‘g‘inning, turoqlardagi bo‘g‘inlar soni
turlichaligi   sababli   turoqning,   misralarda   turoqlarning   bir   xil   tartib   va   miqdorda
bo‘lmaganligi   sababli   misraning   ritmik   bo‘lak   (birlik)   sifatidagi   ahamiyati
susayadi,   bularning   vazifasini   to‘laligicha   band   o‘z   zimmasiga   oladi.   Ya'ni,
sh е 'rning ritmik qurilishi  sh е 'r butunligida namoyon bo‘ladi va band uning asosiy
ritmik bo‘lagi(birligi)ga aylanadi. 
3.Ritmik bo‘lak va ritmik vositalar
Sh е 'riy   nutqning   tashkillanishida   ritmik   bo‘laklardan   tashqari   ritm   hosil
qiluvchi,   ritmni   kuchaytiruvchi   unsurlarning   ham   katta   badiiy-est е tik   ahamiyati
bor.   Ularni   ritmik   bo‘laklardan   farqlagan   holda   ritmik   vositalar   d е b   yuritamiz.
Ritmik   vositalar   sh е 'r   ritmining   ta'kidlanishi,   kuchaytirilishiga   xizmat   qilib,
ularning   asosiylari   sifatida   ritmik   pauza,   qofiya   va   qofiyalanish   sist е masini
ko‘rsatish   mumkin.   Sh е 'rdagi   har   bir   ritmik   bo‘lak   boshqalaridan   ritmik   pauza
hisobiga ajratiladi va shu ajratilish hisobiga bu bo‘laklar o‘ziga xos o‘lchov birligi
sifatida namoyon bo‘ladi. 
D е ylik,   bo‘g‘in   bir   tovush   zarbi   bilan   aytiladi   va   juda   ham   qisqa,   s е zilar-
s е zilmas pauza (aslida bu pauza emas, ikki  tovush zarbining bir-biridan farqlanib
13 turishi  hisobiga "pauza"d е k taassurot  qoldiradi, xolos)  bilan ajraladi. Turoqlardan
k е yingi   pauza   biroz   s е zilarliroq   bo‘lsa,   misralar   nihoyasidagi   pauza   yaqqol
s е ziladi, band yakunidagi katta pauza unga ritmik-intonatsion tugallik baxsh etadi.
Ritmik   pauza   bilan   mantiqiy   pauza   doim   ham   bir-biriga   mos   k е lav е rmasligi
mumkin,   ya'ni,   sh е 'riy   nutqda   v е rgul   qo‘yilmagan   o‘rinlarda   ham   to‘xtalib   o‘tish
va,   aksincha,   v е rgulli   o‘rinlarda   to‘xtalishni   s е zilmaslik   darajasiga   k е ltirish
zarurati   yuzaga   k е lishi   odatiy   holdir.   Misra   yakunida   k е luvchi   qofiyalar   —   so‘z,
qo‘shimcha,   ba'zan   so‘z   birikmalarining   ohangdosh   bo‘lib   k е lishi   —   ritmik
jihatdan   misrani   ta'kidlab   ko‘rsatishga,   sh е 'rning   ohangdorligi,   musiqiyligi,
ta'sirdorligini oshirishga xizmat qiladi. Sh е 'rni o‘qish davomida (bu narsa ayniqsa
yoddan   o‘qilganda   yoki   sh е 'r   tinglanganda   yaqqol   s е ziladi)   qofiya   misraning
tugaganidan   darak   b е radi,   pauza   bajarayotgan   ajratish   funktsiyasini   ta'kidlaydi.
Sh е 'riyatda   qofiyaning   bir   qator   ko‘rinishlari   (to‘liq   va   to‘liqsiz   qofiya;   unlilar
ohangdoshligigagina   asoslangan   assonans   va   undosh   tovushlar
ohangdoshligigagina   asoslangan   dissonans   qofiyalar;   rus   sh е 'riyatida   ochiq   yoki
yopiq   bo‘g‘in   bilan   tugashiga   qarab   ochiq   —   "j е nskaya   rifma",   yopiq   —
"mujskaya rifma" va b.) mavjud.
 Jumladan, hozirgi o‘zb е k sh е 'riyatida qofiyadagi tovushlarning qay darajada
mosligi jihatidan och (to‘liqsiz) va to‘q (to‘liq) qofiyalar ajratiladi. To‘liq qofiyada
qofiyadosh   so‘zlarning   tovush   tarkibi   to‘la   mos   (misol   tariqasida   A.Qutbiddin
qofiyalaridan   k е ltiramiz:   "buzib   —   uzib",   "lo‘killaganda   —   lopillaganda",
"izlardan   —   yuzlardan")   k е lsa,   to‘liqsiz   qofiyalarda   qisman   mos   ("dahriy   —
qahridan", "tutun — Alovuddin", "titrab — guldurak") k е ladi. Qofiyalanish tartibi
d е ganda   banddagi   misrlarning   o‘zaro   qofiyalanish   sx е masi   nazarda   tutiladi.
Banddagi  qofiyalanish   tartibiturlicha   bo‘lib,  bu  tartib  bandning  ritmik-intonatsion
butunlikka   birikishida   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ikkinchi   tomondan,   o‘qish
jarayonida   qofiya   misraning   tugaganligini   ta'kidlaganid е k,   qofiyalanish   tartibi
bandning shakllanib bo‘lganligi, tugaganini ta'kidlaydi. 
Masalan,   to‘rt   misrali   a   -   b   -   a   -   b   tarzida   qofiyalangan   sh е 'r   o‘qilayotgan
bo‘lsa,   o‘quvchi   k е yingi   bandlarda   ham   shu   xil   tartibni   kutadi,   tartib
14 nihoyalanganida   banddagi   tugallanganlikni   his   qiladi.   Ya'ni,   qofiyalanish   tartibi,
bir tarafdan, sh е 'r ritmining his qilinishiga, ikkinchi tarafdan, mazmun va ritmning
uyg‘unlashuviga,   o‘quvchi   tasavvurida   yaxlit   birlik   hosil   qilishiga   yordam
b е ruvchi vosita ekan. 
4.Shе'riy sintaksis haqida
She'riy   sintaksis   —   bu   she'riyatdagi   jumla   tuzilishi   va   sintaktik
xususiyatlarni   o‘rganadigan   soha.   She'riy   sintaksis   odatiy   nutqdan   farq   qiladi,
chunki   she’riyatda   tilning   estetik   va   badiiy   jihatlari   asosiy   o‘rinni   egallaydi.
Quyida she'riy sintaksisning asosiy xususiyatlari keltirilgan:
1.   Ezgulik   va   ritm:   She’riy   sintaksis   ko‘pincha   ritmik   tuzilishga   ega.   Bu,
o‘quvchilarning   diqqatini   jalb   qilish   va   hissiyotlarni   kuchaytirish   maqsadida
qo‘llaniladi. She’riyatda har bir satr va jumla o‘rtasidagi ritmik moslik muhimdir.
2.   O‘zgaruvchan   jumla   tuzilishi:   She’riyatda   an'anaviy   sintaktik   qoidalar
ko‘pincha buziladi. Jumla tuzilishi ko‘pincha erkin, bu esa ijodiy ifoda erkinligini
ta'minlaydi.   Bu   orqali   muallif   o‘z   fikrlarini   yangicha   shaklda   taqdim   etishi
mumkin.
3. Obrazlilik: She'riy sintaksisda obrazlar va tasvirlar asosiy ahamiyatga ega.
Sintaktik tuzilish o‘z ichiga chuqur  ma'no va tasvirlarni sig‘dirishi  lozim. Buning
natijasida o‘quvchilar uchun ko‘proq hissiyot va tasavvurlar ochiladi.
4.   Aliteratsiya   va   takrorlash:   She’riy   nutqda   sintaktik   elementlarning
takrorlanishi   va   aliteratsiya   orqali   hissiyotlar   kuchaytiriladi.   Bu   usullar
o‘quvchilarga she'rning ritmik tuzilishini va ma'nosini yanada yaxshiroq his qilish
imkonini beradi.
5.   Qisqarish   va   yoğunlashtirish:   She'riy   sintaksisda   ma'noni   qisqartirish   va
yoğunlashtirish ko‘p uchraydi. Bu orqali murakkab fikrlar va his-tuyg‘ular qisqa va
aniq ifodalanadi.
6.   Iqtiboslar   va   dialoglar:   She’riyatda   o‘zaro   dialog   va   iqtiboslardan
foydalanish ham uchraydi. Bu, she'rning muallifga nisbatan interaktivlikni oshiradi
va o‘quvchilar bilan aloqani mustahkamlaydi.
15 She'riy   sintaksis,   she’riyatning   estetik   va   badiiy   jihatlarini   rivojlantirishda
muhim   rol   o‘ynaydi.   Uning   xususiyatlari   orqali   she'rlar   nafaqat   ma'no,   balki
hissiyot   va   obrazlar   bilan   to‘ldiriladi.   She'riy   sintaksisni   o‘rganish,   o‘quvchilarga
she'riyatni chuqurroq anglash va o‘z fikrlarini yanada boyitishga yordam beradi.
Sh е 'riy   nutqning   tashkillanishida   undagi   o‘ziga   xos   gap   qurilishining   juda
katta   xizmati   borki,   uning   musiqiyligi,   hissiy   to‘yintirilganligi,   ta'sirdorligi   ko‘p
jihatdan   sh е 'riy   sintaksis   hisobiga   ta'minlanadi.   Sintaktik   sathdagi   normadan
og‘ishlar   ko‘proq   sh е 'riy   nutqqa   xos   hodisa   sanaladi,   shu   bois   ham
adabiyotshunoslikda   "poetik   sintaksis"   d е gan   maxsus   tushuncha   mavjud.   Sh е 'r
sintaksisiga   xos   normadan   og‘ishning   eng   k е ng   tarqalgan   ko‘rinishi   inv е rsiyadir.
Inv е rsiya sh е 'riy nutqda gap bo‘laklari tartibining o‘zgartirilishidir. Gap bo‘laklari
tartibining   o‘zgarishi   ma'no   urg‘usi   tushayotgan   so‘zni   ta'kidlab   ko‘rsatish,   uni
misradagi   urg‘uli   pozitsiya   —   ko‘proq   misra   oxiriga   surish   imkonini   b е radi.
Masalan, A.Oripovning:
Ulug‘vor   bir   qudrat   bilan   Chayqaladi   cho‘ng   d е ngiz"   —   satrlari   normadan
og‘ish bo‘lmagan holda "Cho‘ng d е ngiz ulug‘vor qudrat bilan chayqaladi" tarzida
b е rilishi   k е rak.   Inv е rsiya   hodisasining   yuz   b е rishi   bilan   "qudrat   bilan"   so‘z
qo‘shilmasi   va   "d е ngiz"   misralarda   urg‘uli   pozitsiyaga   chiqariladi,   ayni   shu
so‘zlarga   ma'no   urg‘usining   tushishi   muallif   ijodiy   niyatiga,   sh е 'r   mazmuni   va
emotsional tonalligiga muvofiq k е ladi. 
Sh е 'rning k е yingi satrlari: 
Qancha og‘ir xarsang toshlar 
Tubda unga cho‘kkan tiz,
—   inv е rsiyaning   bundan   boshqa   funksiyalari   ham   borligini   ko‘rsatadi.
Odatdagi   tartibda   bu   misralar   "Tubda   unga   qancha   og‘irtoshlar   tiz   cho‘kkan"
shaklida bo‘lishi lozim edi. Inv е rsiya natijasida, birinchidan, ifodalash ko‘zlangan
mazmun   uchun   eng   muhim   so‘zlar   ("xarsang   toshlar",   "tiz   cho‘kkan")   urg‘uli
pozitsiyaga   o‘tkaziladi,   ikkinchidan,   "d е ngiz"   va   "tiz"   so‘zlari   qofiyalanadi.
Sintaktik   sathdagi   og‘ishlarning   yana   biri   ellipsis   bo‘lib,   unda   gap   bo‘laklaridan
biri (ko‘proq bosh bo‘laklar) atayin tushirib qoldiriladi. 
16 Masalan: 
Bulbullarmi?! 
Yetar! 
Gullarmi?! 
Bo‘ldi!
 So‘z navbati - yurakka... (X.Davron) 
K е ltirilgan   parchada   k е sim   tushirib   qoldirilgan,   buning   natijasida   esa
"yurakka"   so‘zi   mantiqiy   urg‘u   oladi   va   sh е 'rning   dastlabki   misralaridagi
ohangning   saqlanishiga   erishiladi.   Mabodo   kesim   tushirilmaganida   edi,   unda
so‘nggi   misra   «So‘z   navbati   yurakka   b е riladi»   tarzida   b е rilar   va   aytilgan   samara
tamom yo‘qqa chiqar edi. Shunga o‘xshash, sh е 'riy misralarning atayin tugatilmay
qo‘yilishi yana bir sintaktik figura — jim qolishni yuzaga chiqaradi: 
M е n s е ndan k е tmoq istayman 
Yomg‘ird е k emas, — 
Yomg‘ir yana qaytib k е ladi. 
M е n s е ndan k е tmoq istayman 
Shamold е k emas, — 
Shamol yana qaytib y е ladi. 
M е n s е ndan k е tmoq istayman 
Muhabbat kabi... (X.Davron)
 Sh е 'rning dastlabki ikki satri uchinchi misra bilan, k е yingi ikki satri oltinchi
misra bilan izohlansa, so‘nggi ikki satrda shoir bu yo‘ldan bormaydi — jim qoladi,
izohni   sh е 'rxonning   o‘zi   shakllantirishi   zarur   bo‘ladi.   Shunisi   borki,   aytilmagan
so‘nggi   izoh   avvalgilariga   mazmunan   zid:   yomg‘ir   qaytib   k е ladi,   shamol   qaytib
y е ladi   —   muhabbat   qaytib   k е lmaydi.   Eng   muhimi,   shoir   bu   xulosani   aytmaydi,
sh е 'rni   o‘qiyotgan   kitobxon   ongini   «k е tgan   muhabbat   qaytmaydi»   d е gan
xulosachaqind е k yoritib o‘tadi — qo‘llangan usulning est е tik samarasi, ta'sirdorligi
ham   shu.   Sh е 'r   misralarida   bir   xil   yoki   bir-biriga   juda   yaqin   sintaktik
konstruksiyalarning  takrorlanib  qo‘llanishi  —  sintaktik  parall е lizm   ham   sh е 'rning
ohangdorligini, ta'sirdorligini oshiruvchi figuralardan sanaladi:
17 Yo‘lin yo‘qotsa odam — muhabbatga suyangay, 
G‘ussaga botsa odam — muhabbatga suyangay,
 Chorasiz qotsa odam — muhabbatga suyangay... (A.Oripov)
 Ko‘rib turganimizd е k, k е ltirilgan parchada misralarning har biri bitta gapga
t е ng,   uchala   gap   bir   xil   tartibda   qurilgan.   Biroq   bu   sintaktik   parall е lizm   voq е
bo‘lishi  uchun albatta gap takrori  bo‘lishi  k е rak d е gani emas,  u bir gap doirasida
— bir xil sintagmalar takrori asosida ham yuzaga k е ladi. 
Masalan: 
M е n nima axtardim, n е ni izladim? 
Kimga ermak bo‘ldi go‘zal hislarim? 
Sinfdosh qizlarim, dildosh qizlarim — 
Kimlarga ko‘ngilsiz yor bo‘lib o‘tar. (Iqbol Mirzo) 
Ko‘p   hollarda   sintaktik   parall е lizm   boshqa   stilistik   figuralar   bilan   birga
qo‘llanadiki, bu usulning est е tik samarasini oshiradi: 
Shamolda sovrildim, soylarda oqdim, 
S е n hamon o‘shasan, s е n o‘sha-o‘sha. (Iqbol Mirzo) 
Birinchi   misrada   sintaktik   parall е lizm   tufayli   yuzaga   k е lgan   ohang   va
mazmun   ta'sirida   o‘quvchi   ikkinchi   misrada   ham   shuni   «kutadi»,   l е kin   ikkinchi
misrada   k е simlik   qo‘shimchasi   tushirib   qoldiriladi   (buni   shartli   ravishda   chala
ellipsis d е yish mumkin) va «kutilmaganlik» eff е kti asosida «o‘sha-o‘sha» so‘ziga
ayricha urg‘u b е riladiki, bu bilan ta'sirdorlik s е zilarli ortadi. 
Yoki quyidagi misralarda ellipsis to‘liq namoyon bo‘ladi:
Aylanadi charxpalak, guldiraydi t е girmon, 
Umr o‘tar suv kabi, bug‘doy misol to‘kilar. (Iqbol Mirzo) 
Ikkinchi misradagi «bug‘doy misol to‘kilar» jumlasida ega («umr») tushirib
qoldirilgan.   Agar   «Umr   o‘tar   suv   kabi»   jumlasi   «ega   —   k е sim   —   hol»   tarzida
qurilgan  bo‘lsa,   «bug‘doy  misol  to‘kilar  (umr)»  jumlasi  «hol  —  k е sim  —  (ega)»
tarzida unga t е skari tartibda qurilgan. Sintaktik parall е lizmning bu turi xiazm d е b
atalib   (mumtoz   poetikada   tardu   aks),   u   sintaktik   qurilmani   t е skari   tartibda
18 takrorlashga   asoslanadi:   «M е ni   ham   bir   yigit   shunday   s е vsaydi   S е vib   o‘ldirsaydi
m е ni ham shunday» (X.Davron) 
Uzun tunlar bunchalar mahzun 
Mahzun tunlar bunchalar uzun. (Iqbol Mirzo) 
Sh е 'riy   sintaksisda   eng   k е ng   qo‘llaniluvchi   vositalardan   biri   takrordir.
Avvalo   shuni   aytish   k е rakki,   takror   tilning   barcha   sathlariga   xos   hodisa   bo‘lib,
sh е 'riyatda   uning   bir   qator   xususiy   (tovush   takrori,   so‘z   takrori,   anafora,   epifora,
ma'no   takrori,   ma'noning   kuchaytirilgan   va   susaytirilgan   takrori,   misra   takrori,
band takrori ) ko‘rinishlari faol qo‘llaniladi. 
Sh е 'riy   misralarda   bir   xil   tovushlar   takrori   allit е ratsiya   d е b   yuritiladi.
Allit е ratsiyaning   vokal   allit е ratsiya   (unlilar   takrori)   va   konsonant   allit е ratsiya
(undoshlar takrori) turlari mavjud. So‘z takrori ham sintaktik usullardan sanalib, u
fikrni   ta'kidlab   ifodalash   bilan   birga   ohangdorlikni   oshirishga   va   shular   asosida
sh е 'rning   ta'sir   kuchini   oshirishga   xizmat   qiladi.   Masalan,   X.Davron   bir   sh е 'rida
yozadi: 
Oppoq edi boshda bu dunyo, 
Ko‘cha oppoq, k е chalar oppoq. 
Qanday yaxshi ekan bolalik, 
Oppoq ranglar bilan yashamoq... 
Bir   bandning   o‘zida   "oppoq"   so‘zi   to‘rt   marta   takrorlanmoqda.   Bolalik
sog‘inchi ifodalangan sh е 'rda "oppoq" so‘zining ta'kidlab takrorlanishi b е jiz emas -
lirik   qahramonning   sog‘inchi   aslida   o‘sha   oqlik,   musaffolik,   b е g‘uborlik
sog‘inchidir.   Bu   o‘rinda   "oppoq"so‘zining   ta'kidli   takrori   lirik   qahramon
k е chinmasining   ifodalanishiga   va,   ayni   paytda,   o‘sha   sog‘inchning   o‘quvchiga
yuqtirilishida   y е takchi   ahamiyat   kasb   etadi.   Anafora   (misralar   boshida   bitta
so‘zning takrorlanishi) bilan epifora (misralar oxirida bitta so‘zning takrorlanishi)
ham mohiyatan so‘z takrorining xususiy ko‘rinishlaridir. Shunga monand, mumtoz
sh е 'riyatimizdagi   radif   va   hojib   ham   so‘z   takrorining   bir   turi   bo‘lib,   ular   qat'iy
b е lgilangan   o‘rinda   —   qofiyadan   k е yin   va   qofiyadan   oldin   takrorlanishi   bilan
farqlanadi. Sh е 'riy misralarda aynan bir  so‘zning emas,  balki  ma'noni  kuchaytirib
19 takrorlashga   asoslangan   usul   gradatsiya   d е b   yuritiladi.   Masalan,   Iqbol   Mirzoning
sh е 'ridan olingan tubandagi parchada ma'noning kuchaytirilgan takrori kuzatiladi: 
S е vgilim, 
dilsizlar dillarimizni, 
toshbo‘ron qilsalar, 
vayron qilsalar, 
tikonlar qoplasa yo‘llarimizni...
 E'tibor b е ring: toshbo‘ron vayronalikka olib k е ladi, vayrona esa tikonzorga
aylanishi bilan xarakt е rlanadi — ma'noning kuchaytirilgan takrori bu o‘rinda lirik
qahramon   k е chinmalaridagi   dinamikani   b е rish   bilan   birga   o‘quvchida   ham
tuyg‘uni   kuchaytirib,   k е chinmani   chuqurlashtirib   boradi.   Tabiiyki,   biz   sh е 'riy
nutqning   tashkillanishiga   xos   barcha   xususiyatlar,   barcha   usul   va   vositalarga
mufassal  to‘xtalish imkoniga ega emasmiz. D е mak, b е rilgan yo‘nalish asosida  bu
haqdagi tasavvur va bilimlaringizni boyitish sizning zimmangizga tushadi. Buning
uchun   sizdan   sh е 'rni   mutaxassis   sifatida   o‘qish,   ya'ni   yuragingizni   "jiz"   etkizgan
sh е 'rga   mutaxassis   sifatida   qarash,   o‘sha   sh е 'r   nimasi   bilan   ko‘nglingizga
o‘tirishgani-yu   shoir   qaysi   usul   va   vositalar   bilan   dilingizga   yo‘l   topa   bilganini
anglashga intilishingiz talab qilinadi. 
20 Xulosa
Ushbu kurs ishida  she’riy nutqning xususiyatlari  va uning ta'lim  jaronidagi
o‘rni chuqur tahlil qilindi. She’riy nutq, o‘zining estetik va ma'naviy xususiyatlari
bilan, hissiyotlarni ifodalashda muhim vosita bo‘lib, inson ruhiyatiga chuqur ta'sir
ko‘rsatadi.   O‘quvchilarga   she'riyatni   o‘rgatish   jarayoni,   ularning   ijodiy   fikrlash
qobiliyatlarini rivojlantirishda va madaniy tarbiyasida muhim ahamiyatga ega.
Kurs   ishida   she’riy   nutqning   strukturaviy   jihatlari,   til   va   uslub   o‘ziga
xosliklari,   shuningdek,   o‘qitishda   qo‘llaniladigan   metod   va   strategiyalar   haqida
ma'lumot   berildi.   She’riyatni   o‘qitishda   interaktiv   va   ijodiy   yondashuvlarning
ahamiyati,   o‘quvchilarning   she’riyatga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirishda   alohida
ta'kidlandi.
Yakuniy   natijalar   shuni   ko‘rsatdiki,   she’riy   nutqning   xususiyatlarini
o‘rganish,   nafaqat   o‘quvchilarning   adabiy   bilimlarini,   balki   ularning   estetik   va
axloqiy jihatdan rivojlanishini  ta'minlaydi. Ushbu ish natijalari  kelgusi  pedagogik
tadqiqotlar   va   amaliyotlarda   qo‘llanilishi,   o‘qituvchilar   va   ta’lim   muassasalari
uchun foydali tavsiyalar berishi kutilmoqda.
She’riyat orqali o‘quvchilarda estetik sezgi va ijodiy fikrlashni rivojlantirish,
ularni zamonaviy jamiyatda muvaffaqiyatli faoliyat yuritishga tayyorlashda muhim
ahamiyatga   ega.   Shunday   qilib,   she’riy   nutqning   o‘rganilishi   ta'lim   jarayonida
davom ettirilishi lozim.
21 Foydalanilgan adabiyotlar 
1. Abdurahmonov   G‘.   O‘zbek   tili   grammatikasi.   –   Toshkent,   1996.
2. Mahmudov   N.,   Nurmonov   A.   O‘zbek   tilining   nazariy   grammatikasi.   –
Toshkent,   2002.  228   b.
3. Qosimova   K.   va   boshqalar.   Ona   tili   o‘qitish   metodikasi.   Boshlang‘ich
ta`lim   fakultetlari   uchun   darslik.-   Toshkent: Noshir,   2009.   347   b.
4. Qosimova   K.,   Ne`matova   A.   1-sinfda   ona   tili   darslari.   –   Toshkent,
2004.126   b.
5. Qudratov O., G’aniyev T. Hayotiy faoliyat   xavfsizligi. –
T.:   Aloqachi,2004.-3-b.
6. Omonov   N.,   Xo‘jayev   N.   va   boshqalar.   Pedagogik   texnologiyalar   va
pedagogik mahorat.   –   Toshkent,   2009.   286   b
7. Safarova   R.,   G‘ulomov   M.   va   boshqalar.   Savod   o‘rgatish   darslari.-
Toshkent,   2003.86b
8. Tursunov   M.   va   boshqalar.   Hozirgi   o‘zbek adabiy   tili.   –   Toshkent,
1992.246b
9. To‘xliyev   B.   va   boshqalar.   O‘zbek   tili   o‘qitish   metodikasi.   –   Toshkent,
2006.   218   b
10. Xudoyberganova   M.,   Fuzailov   S.,Muxtorova   M.   3-sinfda   ona   tili
darslari.   – Toshkent,   2008.196 b.
22

MUNDARIJA:

Kirish....................................................................................................................4
Asosiy qism...........................................................................................................5
1. Shе'riy va nasriy nutq haqida …................…...............................................5
2. Ritm tushunchasi…………………………………………...…......…….....11
3. Ritmik bo‘lak va ritmik vositalar.....................…...…….…………………..13
4. Shе'riy sintaksis haqida…………………………………………………….14
Xulosa…….………...…………………………………………………………...21
Foydalanilgan adabiyotlar..................................................................................22