She'rni talafuz qilish uslubiyoti

O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT  AMALIY FANLAR UNIVERSITETI
“PEDAGOGIKA” KAFEDIRASI
“She’rni  talafuz qilish  uslubiyoti” mavzusidagi
KURS ISHI
Bajardi:  BT22-S-31A guruhi  talabasi   Ibrohimova Muhlisa
Rahbar:   Kuranbayeva Xusnora Abdullayevna 
______________
(imzo)
Toshkent-2024 MUNDARIJA:
KIRISH ................................................................................................................ 3
ASOSIY QISM ................................................................................................... 5
1. She’rni  tahlil  qilish  uslubiyoti..................................................................
2. She’riy matnlar ustida ishlash…………………………………………..... 5
  8
3. O‘qish darsliklarida epik she’rlarning tutgan o‘rni...……………………..
4. Hikoyani o’qish metodikasi........................................................................ 14
17
XULOSA…………...…………………………………………………………... 20
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................ 21
2 She’rni  talafuz qilish  uslubiyoti
Reja:
1. She’rni  tahlil  qilish  uslubiyoti
2. She’riy matnlar ustida ishlash
3. O‘qish darsliklarida epik she’rlarning tutgan o‘rni
4. Hikoyani o’qish metodikasi
3 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Mamlakatimizda   ta’lim-tarbiya   jarayonlarini
tashkil etish va uni bosqichma-bosqich yuqori samaralarga erishish borasida katta
yutuqlar   qo‘lga   kiritilmoqda.   Prezidentimiz   Sh.M.Mirziyoyev   ta’lim   sohasini,
ta’lim-tarbiya   jarayonlarini   sifat   jihatdan   yuqori   pog‘onaga   ko‘tarish
jamiyatimizning   ustivor   sohalaridan   biri   sifatida   e’tirof   etib,   ta’lim   maskanlarini
yangilab,   jahon   standartlariga   javob   beradigan   qilib   qurib   va   jihozlab   o‘quvchi
yoshlarning   bilim   olishlari   uchun   katta   imkoniyatlar   yaratayotgani   yoshlar
kelajakning yaratuvchilari ekanini e’tirof etganligidan dalolatdir. Modomiki, qaysi
bir   jamiyat   kelajakning   muqaddas   marralariga   ishonch   bilan   odim   tashlab   borar
ekan,   ta’lim   va   tarbiyaga,   yoshlarning   kamolotiga   e’tibor   berishi   tabiiy   va
qonuniydir.
Bu   jahatdan   har   bir   yosh,   har   bir   yigit-qiz,   har   bir   iste’dod   egasi   alohida
diqqat va e’tiborga molikdir. Bu birinchi navbatda mamlakatimizning intellektual
salohiyatini  saqlab qolish va rivojlantirish, uning ma’naviy kamolotini ta’minlash
bilan aloqador.
Ta’lim-tarbiya   jarayonlarini   maqsadga   muvofiq   tarzda   yo‘lga   qo‘yish,
yaratilgan   shart-sharoitlardan   samarali   foydalanib,   yuqori   bilimli   o‘quvchi
yoshlarni   tarbiyalash   va   ularni   hayotga   tayyorlash   biz   o‘qituvchi   kadrlarning
mas`uliyatli   vazifamizdir.   Yoshlarga   ta’lim-tarbiya   berish   barcha   predmetlar   kabi
o‘qish darslarida ham amalga   oshiriladi.
Albatta, sinfda o‘qish predmeti uzviylik va uzluksizlikni ta’minlashda asosiy
tayanch   predmet   sanaladi   har   qanday   tarbiyada,   hatto   yuksak   rivojlangan
demokratik   tarbiya   tizimida   ham   ozmi-ko‘pmi   bajarilishi   shart   bo‘lgan   holatlar
mavjud. Masalan, bolani go‘dakligidan yuz-qo‘lini yuvishga o‘rgatmasangiz, kerak
bo‘lsa   majbur   qilmasangiz,   yuviqsiz   holda   dasturxon   atrofiga   o‘tirishi   unga   odat
bo‘lib   qoladi.   Xalqimizga   azaldan   xos   bo‘lgan   sharm-hayo,   andisha,   ota-onaga
hurmat,   kattalarga   izzat-ehtirom,   kichiklarga   shafqat   kabi   olijanob   fazilatlar   ham
o‘z-o‘zidan shakllanib qolmaydi.
4  ASOSIY QISM
 1.She’rni  talafuz   qilish  us l ubiyoti
She’r   ohang   jihatidan   ma’lum   bir   tartibga   solingan,   his-tuyg’u   ifodasi
sifatida   vujudga   kelgan   hayajonli   ritmik   nutqdir.   She’riy   nutqni   ohang   jihatidan
ma’lum   bir   tartibga  solish  vositalari   ritm   (bir-biriga monand  kichik  bo’laklarning
izchil   va   bir   me’yorda   takrorlanib   kelishi)   va   qofiya   (misralarning   oxirida
keladigan ohangdosh so’zlar) hisoblanadi 1
.
She’rni   o’qiganda   kichik   yoshdagi   o’quvchilar   tabiat   va   jamiyat   voqea-
hodisalarining   poetik   tasviridan   hayajonlanishlari   muhim   ahamiyatga   ega.
Boshlang’ich   sinflarda   she’r   tarzida   yozilgan   hikoyalar,   ertaklar,   ya’ni   she’riy
asarlar va lirik she’rlar o’qitiladi.
She’riy   hikoya,   she’riy   ertaklarda   syujet,   ya’ni   voqealar   tizimi   va   uning
rivoji   xarakterlidir.   Lirik   she’r   “biror   hayotiy   voqea-hodisa   ta’sirida   insonda
tug’ilgan   ruhiy   kechinma,   fikr   va   tuyg’ular   orqali   turmushni   aks   ettiradi”.   Lirik
she’rning   xususiyati   “kishining   his-tuyg’uga   to’la   hayajonli   nutqini   ta’sirliroq
ifodalashda qo’l keladi” 2
.
She’rni o’qish darslarida asosiy ish turi ifodali o’qish hisoblanadi. O’quvchi
she’rning asosiy mazmunini tushunsagina, uni ifodali o’qiy oladi.
She’riy hikoyani tahlil qilishda, asosan, hikoya, ertak, masalni tahlil qilishda
qo’llangan ish turlaridan foydalanish mumkin. 
Lirik she’rni o’qish va tahlil qilish o’qituvchidan katta mahorat talab qiladi.
Holbuki, ko’p hollarda she’rga oddiy matn nuqtai nazaridan yondashiladi. Bunday
holda   she’riy   san’at   hissiyot   bilan   bog’liq   ekanligi   unutiladi,   she’r   ma’nosining
satrlar,   so’zlar   zaminida   yashirin   berilishi   anglab   yetilmaydi.   Buning   oqibatida
o’quvchilar   she’rdagi   obrazlilikning   mag’zini   chaqa   olmaydilar.   Vaholanki,   har
qanday   asar   zaminidagi   yashirin   ma’noni   o’qish   mehnattalab   ishdir.   Busiz   hatto
adabiy ta’limning maqsadi ham amalga oshmaydi.
1
 Ҳомидий Ҳ. ва бошқ. Адабиётшунослик терминлари луғати. - Т.: Ўқитувчи, 1967. 92 –б.  
2
 Ўша асар, 93 - бет
5 She’riy ohangni his qilmaslik, matn so’zlarini to’la tushunib yetmaslik she’r
yodlashni zerikarli mashg’ulotga aylantiradi. 
Boshlang’ich   sinflarda   ko’rgazmali   ta’limning   asosiy   shakli   she’rni   ifodali
o’qish   hisoblanadi.   Lirik   she’rni   ham   o’quvchilar   hayajon   bilan   yaxlit   idrok
etishlariga   erishish   muhim.   Shuning   uchun   she’r   birinchi   marta   o’qilganda,   hech
qanday   tushuntirish   berilmaydi.   She’r   o’quvchilarga   qanday   ta’sir   qilganini
hisobga   olish,   bilish   zarur.   O’qituvchi   she’rni   shunday   ifodali   o’qishi   kerakki,
bolalar uning asosiy mazmunini anglasinlar, ularga jonli so’z kuchliroq ta’sir etsin.
So’ngra   she’rni   mustaqil   o’qish   topshiriladi.   O’qish   oddiy   bo’lishi   kerak.
O’qiyotganda tabiiy zavq-shavq, shodlik, xursandlik, qahr-g’azab hissini qichqiriq
ovoz   bilan   soxta   ifodalashga   yo’l   qo’ymaslik   zarur.   Bolalar   she’rni   o’qiganda,
she’riy   satrga   rioya   qilishlari   kerak,   bu   jarayonda   ularning   she’r   ritmini
buzmasliklariga erishish kerak.
  “Qish”   (Tursunboy   Adashboev)   she’rining   hajmi   unchalik   katta   emas.
Lekin   u   qishda   hayvonlar   hayotida   ro’y   beradigan   o’zgarishlarni   bilib   olishga
yaqindan yordam beradi. Bu she’rni o’qishdan oldin ham o’quvchilar bilan savol-
javoblar   o’tkaziladi.   O’quvchilar   barglari   to’kilib,   sovuqda   qor   bosib   turgan
daraxtlarni   ko’rar   ekan,   shu   holatni   ifodalagan   “qor   ko’rpasiga   o’rangan
yalang’och daraxt”   yoki   “sovuqda mudrayotgan daraxt”   kabi iboralarni topishga
harakat qiladi, bu esa o’quvchilarning lug’at boyligining oshishiga xizmat qiladi.
S h e’r   matni   ham   savollar   asosida   tahlil   qilinadi.   Ammo,   she’r   mazmuni
haqida   o’quvchilarga   ko’p   savol   berish   tavsiya   etilmaydi.   O’quvchilar   she’rning
asosiy   mazmunini   tushunganliklariga   ishonch   hosil   qilishning   o’zi   kifoya.   Shuni
ham   aytish   kerakki,   bolalar   hayoti,   ularning   o’ziga   xos   fikrlari,   his-tuyg’ulari,
qiziqishlarini   ifodalovchi,   shuningdek,   zamonamiz   qahramonlari,   o’zbek   xalqi,
Vatan   himoyasi,   xalqimizning   qahramonona   ishlari   haqidagi   she’rlar   mazmunini
to’liqroq   tahlil   qilish   talab   etiladi.   Bunday   she’rlarni   o’qishga   maxsus
tayyorlaniladi:   she’r   mazmuniga   asos   bo’lgan   tarixiy   voqea   haqida   qisqacha
so’zlab beriladi yoki suhbat o’tkaziladi.
6 Boshlang’ich sinflarda o’rganiladigan ko’pgina she’rlarni tahlil qilib, ifodali
o’qish mashq qilingach, ifodali yod aytib berish vazifasi topshiriladi. 
She’riy   nutq   yengil   yodlab   olinadi,   bolada   estetik   his-tuyg’u   uyg’otadi.
Kichik yoshdagi o’quvchilar saviyasiga mos bolalarbop ravshan til bilan yozilgan
sodda ritmli jarangdor she’rlarni bolalar tez va oson yodlab oladilar.
Kichik yoshdagi o’quvchilarga she’rni qanday yodlash kerakligi o’rgatiladi.
Buning   uchun   o’qituvchi   o’quvchilar   bilan   she’rni   teng   satrli   bir   necha   qismga
bo’ladi.   O’quvchilarga   har   bir   satr   oxirida   pauza   (to’xtam)   qilish,   buning   uchun
satr   oxirida   tinish   belgisi   bo’lishi   shart   emasligi,   ritmik   to’xtamda   ovozni
nuqtadagi kabi pasaytirmaslik lozimligi, bu tugallanmagan fikrni davom ettirishga
imkon berishi tushuntiriladi va bo’lingan qismlar navbati bilan yodlatiladi.
Epik (voqeiy) she’rlar yoki she’riy usuldagi adabiy ertaklar kishilar hayotida
yuz bergan yoki yuz berishi mumkin bo’lgan biror voqeani umumlashtirgan holda
ifodalash   bilan   hikoyalarga   o’xshaydi.   Voqealarni   ifoda   etuvchi   vositalarning
ohang   jihatdan   tartibga   solinishi,   kichik   bo’laklarning   izchil   va   bir   me’yorda
takrorlanishi,   misralarda   ohangdosh   so’zlarning   qo’llanishi   bilan   she’riy   nutq
sanaladi.  S h u sababli  bunday  asarlarni   o’rganishda  she’r  va  hikoya  ustida  ishlash
metodikasidan foydalaniladi. 
Epik   she’rlarni   o’qishga   o’quvchilar   alohida   tayyorlanadi,   ularda   ifoda
etilgan   voqealar   yuz   bergan   davr   haqida   tasavvur   hosil   qilinadi.   Bunday
she’rlarning   mazmuni   qay   darajada   o’zlashtirilganligiga   ham   alohida   e’tibor
qaratilishi   lozim.   Bunda   ta’limiy   vositalar-rasmlardan   foydalanish   yaxshi   samara
beradi. Asar matni ustida ishlashda uni qismlarga bo’lish, har bir qismdagi asosiy
fikrni   aniqlash,   reja   tuzish   va   qayta   hikoyalash,   qahramonlarga   tavsif   berish   va
tarbiyaviy xulosalar chiqarish kabi tahliliy ishlar amalga oshiriladi. 
Epik she’rlarning nasriy asarlar kabi tuguni, kulьminatsion nuqtasi, yechimi
mavjud bo’ladi. Shu sababli asar mazmuni savol-topshiriqlar orqali tahlil qilinadi.
Savol-topshiriqlar o’quvchilar tomonidan ham tuzilishi mumkin.
7 Bunday   she’rlarni   tahlil   qilish   asar   voqealari   jarayonida   qahramon
holatlarini   o’quvchi   ko’z   oldida   yaqqol   gavdalantirish   imkonini   beradi.   Bunda
ayrim epizodlarga rasmlar ham chizdirish mumkin. 
Epik   she’rlarning   badiiy   til   vositalari   ma’nolarini   ochish,   ohangdosh
so’zlarni   aniqlash,   band   va   misralar,   bo’g’inlar   sonini   belgilash,   ifodali   o’qish,
ayrim   epizodlarni   yod   oldirish   kabi   ish   turlari   qo’llansa,   maqsadga   muvofiq
bo’ladi. 
2.  She’riy matnlar ustida ishlash.
She’rni o‘qish darslarida asosiy ish turi ifodali o‘qish hisoblanadi.O‘quvchi
she’rning asosiy mazmunini tushunsagina, uni ifodali o‘qiy oladi.
She’riy hikoyani tahlil qilishda, asosan, hikoya, ertak, masalni tahlil qilishda
qo‘llangan   ish   turlaridan   foydalanish   mumkin.   Lirik   she’rni   o‘qish   va   tahlil
qilishda she’riy san’at hissiyot  bilan bog‘liq ekanligi  unutiladi, she’r ma’nosining
satrlar,   so‘zlar   zaminida   yashirin   berilishi   anglab   yetilmaydi.   Buning   oqibatida
o‘quvchilar   she’rdagi   obrazlilikning   mag‘zini   chaqa   olmaydilar.   Vaholanki,   har
qanday asar zaminidagi yashirin ma’noni uqish mehnattalab ishdir.
Busiz   hatto   adabiy   ta’limning   maqsadi   ham   amalga   oshmaydi.   She’riy
ohangni   his   qilmaslik,   matn   so‘zlarini   to‘la   tushunib   yetmaslik   she’r   yodlashni
qiyinlashtiradi.   Ma’nosi   anglanmagan   matnni   yodlash   oson   bo‘lmaydi.   Matndagi
so‘zlar,   iboralar   o‘quvchilarga   izohlab   tushuntirilmasa,   ta’limdan   ko‘zlangan
maqsadga erishib bo‘lmaydi. 4-sinfda Q. Hikmatning “Qish to‘zg‘itar momiq par”
she’rini   o‘rganishda   albatta   tabiat   manzaralarini   izohlash   talab   etiladi.   She’rni
o‘qishdan oldin unda tasvirlangan yil fasllari haqida suhbat o‘tkaziladi yoki she’r
mazmunini   tushunish   uchun   o‘quvchilar   bilishi   lozim   bo‘lgan   voqealarni
o‘qituvchi qisqa qilib aytib beradi.
Boshlang‘ich   sinflarda   ko‘rgazmali   ta’limning   asosiy   shakli   she’rni   ifodali
o‘qish   hisoblanadi.   Lirik   she’rni   ham   o‘quvchilar   hayajon   bilan   yaxlit   idrok
etishlariga   erishish   muhim.   Shuning   uchun   she’r   birinchi   marta   o‘qilganda,   hech
8 qanday   tushuntirish   berilmaydi.   She’r   o‘quvchilarga   qanday   ta’sir   qilganini
hisobga olish zarur. O‘qituvchi she’rni ifodali o‘qib beradi, so‘ngra o‘quvchilarga
she’rni   mustaqil   o‘qishga   topshiradi.   O‘qish   oddiy   bo‘lishi   kerak.   O‘qiyotganda
tabiiy   zavq-shavq,   shodlik,   xursandlik,   qahr-g‘azab   hissini   qichqiriq   ovoz   bilan
soxta   ifodalashga   yo‘l   qo‘ymaslik   zarur.Bolalar   she’rni   o‘qiganda,   she’riy   satrga
rioya qilishlari kerak.
“Qish” (Tursunboy Adashboev) she’rining hajmi unchalik katta   emas. Lekin
u   qishda   hayvonlar   hayotida   ro‘y   beradigan   o‘zgarishlarni   bilib   olishga   yaqindan
yordam   beradi.   Bu   she’rni   o‘qishdan   oldin   ham   o‘quvchilar   bilan   savol-javoblar
o‘tkaziladi.
O‘quvchilar   diqqati   hayvonlarning   qishdagi   hayotiga   qaratiladi.   Masalan,
qishda   yovvoyi   quyonlarning   rangi   o‘zgarib,   qorda   o‘zini   dushmandan   himoya
qiladigan oq rangga kirishi, ayiqning o‘siq yunglari sovuqda yashashga qo‘l kelishi
to‘g‘risida   tushuncha   beriladi.   She’r   matni   bilan   tanishishdan   oldin   xattaxtaga
“ayoz”,   “quyruq”,   “so‘qmoq”,   “piyma”,   “po‘stin”   “pahmoq”   so‘zlari   yozilib,
ma’nosi   izohlanadi.   She’rni   navbat   bilan   o‘quvchilarga   to‘rt-besh   marta
o‘qitilganidan keyin uning   mazmuni yuzasidan savol-javob   o‘tkaziladi. Qishda qor
bosgan   dalalarni,   tomlarni,   daraxtlarni,   odamlarning   va   qushlarning   qishdagi
hayotini   kuzatish   o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlashi   va   nutqining   ifodali,
sermazmun bo‘lishi uchun boy material beradi.
O‘quvchilar   barglari   to‘kilib,   sovuqda   qor   bosib   turgan   daraxtlarni   ko‘rar
ekan,   shu   holatni   ifodalagan   “qor   ko‘rpasiga   o‘rangan   yalang‘och   daraxt”   yoki
“sovuqda   mudrayotgan   daraxt”   kabi   iboralarni   topishga   harakat   qiladi,   bu   esa
o‘quvchilarning lug‘at boyligining oshishiga xizmat qiladi.
She’r matni ham savollar asosida tahlil qilinadi. Ammo, she’r   mazmuni haqida
o‘quvchilarga   ko‘p   savol   berish   tavsiya   etilmaydi.   Boshlang‘ich   sinflarda
o‘rganiladigan   ko‘pgina   she’rlarni   tahlil   qilib,   ifodali   o‘qish   mashq   qilingach,
ifodali yod aytib berish vazifasi   topshiriladi.
Kichik yoshdagi o‘quvchilarga she’rni qanday yodlash kerakligi o‘rgatiladi.
Epik (voqeiy)  she’rlar  yoki  she’riy usuldagi  adabiy ertaklar  kishilar  hayotida yuz
9 bergan   yoki   yuz   berishi   mumkin   bo‘lgan   biror   voqeani   umumlashtirgan   holda
ifodalash bilan hikoyalarga o‘xshaydi.
Voqealarni   ifoda   etuvchi   vositalarning   ohang   jihatdan   tartibga   solinishi,
kichik   bo‘laklarning   izchil   va   bir   me’yorda   takrorlanishi,   misralarda   ohangdosh
so‘zlarning   qo‘llanishi   bilan   she’riy   nutq   sanaladi.   Shu   sababli   bunday   asarlarni
o‘rganishda she’r va hikoya ustida ishlash   metodikasidan foydalaniladi.
She’rni izohli o‘qish darsining tuzilishi quyidagicha bo‘lishi   mumkin:
1) she’r mazmunini yaxlit idrok etish uchun uni ifodali o‘qib   berish (birinchi
sintez);
2) she’rda tasvirlangan payt, hodisa haqida suhbat (analiz);
3) she’rni ifodali o‘qishni mashq qilish (ikkinchi sintez);
4) she’rni yod aytib berishga tayyorlanish.
5) epik (voqeiy) she’rlar ustida ishlash.
Lirik she’rni o‘qish darsi namunasini keltiramiz:
Mavzu: Bahor uyg‘onish fasli.
O‘quv materiali . Bahor (Qudrat Hikmat).
Darsning maqsadi:
1   O‘quvchilarning   bahor   faslida   tabiatda,   hayvonot   va   qushlar   hayotida
bo‘ladigan o‘zgarishlar haqidagi bilimlarini boyitish.
2   Bahor   faslida   tabiatni   kuzatishga,   undagi   o‘zgarishlarni   payqab   olishga
o‘rgatish.
3   Tabiatni   sevish,   asrash,   uning   gullab-yashnashi   uchun   hissa   qo‘shishga
yo‘llash.
4 O‘quvchilar nutqini yangi so‘zlar bilan boyitish.
Dars turi:  yangi bilim beruvchi, she’r o‘qish darsi.
Dars shakli:  noanoanaviy dars.
Dars   metodi:   kichik   guruhlar   bilan   ishlash,   mustaqil   ish   metodi,   suhbat
metodi, tarmoqlash metodi.
Darsning jihozi:   korton qog‘oz, rangli flomaster, gul, qushlar   rasmi, tabiiy
hodisalar tasviri.
10 DARSNING BORIS H I:
Tashkiliy qism . Sinf o‘quvchilari 4 guruhga ajratiladi.
I. Daovat bosqichi.  
Maqsad:  o‘quvchilarning bahor fasli, undagi hayot haqidagi tushunchalarini
aniqlash, yangi mavzuni o‘rganishga tayyorlash va qiziqish uyg‘otish.
Metod:  mustaqil ish metodi.
1   O‘quvchilar   guruhiga   o‘tilgan   mavzu   yuzasidan   savol   va   topshiriqlar
yozilgan kartochka solingan konvertlar beriladi.
Savol-topshiriqlar:
1-guruh   uchun:   −   Bahor   fasli   haqida   qaysi   asarni   o‘qib   keldingiz?   Unda
tabiatdagi ob-havo o‘zgarishlari qanday tasvirlangan?
So‘zlab bering.
− “Nasim”, “firdavs” so‘zining maonosini izohlab bering.
− «Bahor taorifida» matnining 1-qismini ifodali o‘qib bering.
2-guruh   uchun:   −   «Bahor   ta’rifida»   asarida   yerning   yuza   qismidagi,   dov-
daraxtlardagi o‘zgarishlar qanday tasvirlanadi? So‘zlab   bering.
− “Chin” so‘zining maonosini izohlab bering.
− Asarning 2-qismini ifodali o‘qib bering.
3-guruh   uchun:   −   Qushlar   hayoti   qanday   tasvirlanadi?   Shularni   so‘zlab
bering.
− Kaklik, oqqush, o‘rdak kabi qushlarni rasmlar ichidan tanlab ko‘rsating.
− Asarning 3-qismini ifodali o‘qib bering.
4-guruh   uchun:   −   Hayvonlar   harakati   qanday   tasvirlangan?   Shu   o‘rinni
hikoya qilib bering.
− Jayronning rasmiga qarab, uning tashqi ko‘rinishini tasvirlang.
− Asarning 4-qismini ifodali o‘qib bering.
O‘quvchilar to‘plagan ballar eolon qilinadi.
2 .  Badiiy til vositalari ustida ishlash.
11 O‘qituvchi:  − Bugun darsda daraxtdagi olmalardan uzishga ruxsat beraman.
Faqat   uning   orqasiga   yozilgan   savol-topshiriqni   bajarsangiz,   olma   sizniki   bo‘ladi
va uni o‘z savatchangizga solasiz.
Har   bir   guruhdan   o‘quvchilar   navbat   bilan   chiqib   olmalardan   oladi   va   shu
vaqtning o‘zidayoq savollarga javob beradi.
Savol-topshiriqlardan namunalar:
− O‘qing. Qanday badiiy vosita qo‘llanganini ayting.
“Uyquga kirgan daraxtlar yana yashil to‘n kiydi, oq, sariq, ko‘k,   qizil rangli
yoping‘ichlar bilan bezandi”.
− O‘qing. Qanday badiiy vositalar qo‘llanganini ayting.
“Bo‘z   yer   yuziga   yashil   parda   tortdi,   go‘yo   Xitoy  karvoni   Chin   hariri   ipak
matolarini har tomonga yoydi”.
− O‘qing. Qanday badiiy vosita qo‘llanganini ayting.
“Qora qarg‘a tumshug‘ini ko‘pirtirib qag‘illaydi, uning ovozi tantiq qizning
ovozi kabi yoqimsizdir”.
− O‘qing. Qanday badiiy vosita qo‘llanganini ayting.
“Mag‘rur   turnalar   ko‘kda   ovozini   baralla   yangratmoqda,   tizilgan   tuya
karvonidek uchmoqda”.
Guruhlar bali e ’ lon qilinadi.
3 .  Matnni topshiriqlar asosida o‘qitish.
−   «Bahor   ta’rifida»   matnini   o‘qing.   Undan   ko‘chma   ma’noda   qo‘llangan
so‘zlarni   toping   (Bahor   nafasi,   firdavs   yeli,   o‘z   hukmiga,   harir   yoping‘ich,   har
tomonga yoydi, kaklik kulmoqda, gullar yuz ochib, qah-qah urib kulmoqda kabi).
Guruhlarning bali e ’ lon qilinadi.
4 .  Bahor fasli haqida o‘quvchilar tushunchasini aniqlash.
−   Bahor   fasliga   xos   xususiyatlarning   tarmoqlash   usulida   ifodalang,   uni
doskaga iling va izohlab bering.
− «Bahor» she’ri muallifi Qudrat Hikmat haqida nimalar bilasiz?
Og‘zaki   gapirib   berishga   tayyorlaning.   Shoirning   qaysi   she’rlarini   yod
bilasiz? (O‘quvchilar «Qish to‘zg‘itar momiq par» she’rini aytishadi)
12 O‘qituvchi hikoyasi:
Q. Hikmat bolalar uchun she’rlar yozgan. Shuning uchun bolalar   shoiri deb
aytishadi. U Toshkentda  tug‘ilgan. Pedagogika oliygohida o‘qigan. U atigi  43 yil
yashagan.   Lekin   bolalar   uchun   ko‘plab   she’riy   to‘plamlarni   yaratgan.   Uning
«Mening   Vatanim»,   «Baxtli   bolalar»,   «Uch   o‘rtoqning   sovg‘asi»,   «Soatjonning
soati», «O‘g‘lim bilan suhbat»   to‘plamlari bor.
Guruhlarning bali e ’ lon qilinadi.
II. Anglash bosqichi.
Maqsad:   «Bahor»   asari   orqali   o‘quvchilarning   bahor   tabiati,   qushlarning
harakati   haqidagi   bilimlarini   boyitish,   ifodali   o‘qish   ko‘nikmalarini
takomillashtirish.
O‘quvchilar   nutqiga   “mayin   shamollar”,   “soyabon   tollar”,   “tong   yellari”,
“o‘tlar tebranar”, “ko‘kni quchgan teraklar” iboralarini   kiritish.
Metod. Mustaqil ish metodi.
1-topshiriq.  She’rni ichingizda o‘qing. Ifodali o‘qib berishga   tayyorlaning.
O‘qish   uchun   1-2   daqiqa   beriladi.   So‘ng   har   bir   guruhdan   4-5   o‘quvchiga
o‘qitiladi. Ular baholanib boriladi, guruhning ifodali o‘qish   bo‘yicha umumiy bali
eolon qilinadi.
2-topshiriq.  Darslikdagi savol-topshiriqlar ustida ishlang. Har bir   guruh o‘z
ichida   savol-topshiriqlarni   bo‘lib   olib,   tayyorgarlik   ko‘rsin.   Tayyor   o‘quvchi
joyidan turib javobini aytaveradi. Guruhlar bir-   birining javobini to‘ldiradi.
III. Fikrlash bosqichi.
Maqsad:   O‘quvchilarning   mavzu   yuzasidan   olgan   bilimlarini,   hayotda
ko‘rgan-kuzatganlarini, eshitganlari bilan bog‘lab ifodalab berishga o‘rgatish. Dars
taassurotlarini eshitish orqali keyingi darsning   vazifalarini rejalashtirib olish.
Metod. Suhbat metodi.
Savollar:
− Bugungi darsda nimalarni bilib oldingiz?
− She’rni o‘qishdan oldin bahor, uning ob-havosi, tabiat   ko‘rinishi, qushlar
hayoti haqida nimalarni bilar edingiz?
13 − Bugungi darsda qanday qiyinchiliklarga duch keldingiz?
− Dars sizga yoqdimi?
− Sizningcha, darsda qaysi guruh faol ishtirok etdi?
O‘quvchilarning   fikri   umumlashtirilib,   guruhlar   to‘plagan   ballar   va   ayrim
faol o‘quvchilarning bahosi eolon qilinadi.
Uy vazifasi:  She’rni yod olish. She’r mazmuniga mos rasm   chizish.
3. O‘qish darsliklarida epik she’rlarning tutgan o‘rni .
Epik   she’rlarni   –   voqealar   bayoni   she’riy   yo‘lda   ifoda   etilgan   asarlarni
o‘rganishda   she’r   va   hikoya   ustida   ishlash   metodlaridan   foydalaniladi.Epik
she’rlarni o‘qishga o‘quvchilar alohida tayyorlanadi, ularda   ifoda etilgan voqealar
yuz bergan davr haqida tasavvur hosil qilinadi.
Bunday   she’rlarning   mazmuni   qay   darajada   o‘zlashtirilganligiga   ham
alohida   e’tibor   qaratilishi   lozim.   Bunda   ta’limiy   vositalar-rasmlardan   foydalanish
yaxshi   samara   beradi.   Asar   matni   ustida   ishlashda   uni   qismlarga   bo‘lish,   har   bir
qismdagi   asosiy   fikrni   aniqlash,   reja   tuzish   va   qayta   hikoyalash,   qahramonlarga
tavsif berish va tarbiyaviy xulosalar chiqarish kabi tahliliy ishlar amalga oshiriladi.
Epik   she’rlarning   nasriy  asarlar   kabi   tuguni,   kulminatsion   nuqtasi,   yechimi
mavjud bo‘ladi. S h u sababli asar mazmuni savol-topshiriqlar   orqali   tahlil   qilinadi.
Savol-topshiriqlar   o‘quvchilar   tomonidan   ham   tuzilishi   mumkin.   Bunday
she’rlarni tahlil qilish asar voqealari jarayonida qahramon
holatlarini o‘quvchi ko‘z oldida yaqqol gavdalantirish imkonini beradi.
Bunda ayrim epizodlarga rasmlar ham chizdirish mumkin.   Epik   she’rlarning
badiiy   til   vositalari   ma’nolarini   ochish,   ohangdosh   so‘zlarni   aniqlash,   band   va
misralar, bo‘g‘inlar sonini   belgilash, ifodali o‘qish, ayrim epizodlarni yod oldirish
kabi   ish   turlari   qo‘llansa,   maqsadga   muvofiq   bo‘ladi.   4-sinf   «O‘qish   kitobi»da
«Mardlik   va   aql   yorug‘ligi»   (M.   A’zam),   «Har   kim   ekkanin   o‘rar»   (M.
Abdurashidxonov), «Sodda qishloqi va   uning eshagi qissasi» (A. Jomiy), «Pop va
uning   xizmatkori   Balda   haqida   ertak»   (A.S.   Pushkin),   «Bo‘rining   tabib   bo‘lgani
14 haqida ertak»   (A. Obidjon) kabi epik she’rlar berilgan. Bu asarlar ustida ishlashda
ham yuqorida ta’kidlab o‘tilgan ish turlaridan foydalanish kerak.
Epik she’rni izohli o‘qish darsining tuzilishi quyidagicha bo‘lishi mumkin:
1)epik   she’r   mazmunini   yaxlit   idrok   etish   uchun   uni   ifodali   o‘qib   berish
(birinchi sintez);
2)   epik   she’rda   tasvirlangan   payt,   hodisa   haqida   tayyorlovchi   suhbat
(analiz);
3) epik she’rni qismlarga bo‘lib o‘qish;
4) epik she’r matni ustida ishlash (analiz bosqichi).
5) tarbiyaviy xulosa chiqarish (sifatli sintez).
O‘quvchilarni epik she’rni ifodali o‘qishga, matni ustida ishlashga o‘rgatish,
tasvirdagi o‘xshatishlar, jonlantirishlar ustida ishlab uning ma’nosini ochib berish;
o‘quvchilarning she’rda ifoda etilgan voqealar asosida bilimini boyitish va nutqini
o‘stirish, tarbiyaviy xulosa chiqarish ishlari bosqichma-bosqich amalga oshiriladi.
Epik she’rlar o‘qilganda undagi voqealarga o‘xshash voqealar hikoyani yoki
ertakni   eslatish   yo‘li   bilan   lirik   she’rlardan   farqi   va   nasriy   asarlarga   o‘xshashligi
o‘rgatiladi.   Masalan:   “Laqma   it“   she’riy   ertagi   o‘tilganda   “Qor   odam“   hikoyasi
yoki qor haqidagi afsona qisqa so‘zlab beriladi:
Qadimda   osmondan   un   yog‘ilar   ekan.   Odamlar   o‘z   ehtiyojlariga yarashasini
olib,   uylariga   olib   kirar   ekan.   Qishloqda   bir   ochko‘z   boy   unlarning   o‘ziga
keragidan   ham   ortig‘ini   qoplab   o‘z   uyiga   tashiy   boshlabdi.   Hatto   yer   yuzini
chegaralab   olibdi.   O‘z   yerim   degan   joylardagi   unlarni   boshqalarga   bermabdi.
Shunda osmon-u qish va bulutlarning jahli chiqib, unlarni muzdek qorga aylantirib
qo‘yishibdi.
Epik hikoyalarni o‘rganish darslarini tashkil etish usullari
Mavzu. Keksalar –suyanch, yoshlar – tayanch
O‘quv   materiali.Har   kim   ekkanini   o‘rar.Munavvarqori   Abdurashidxonov
Darsning maqsadi.
1 Keksalarni izzat-hurmat qilishga, ularning o‘gitiga amal qilishga o‘gatish.
2 O‘qish ko‘nikmalarini takomillashirish.
15 3 O‘quvchilar lug‘atini “xilvat, mashaqqat“ so‘zlari bilan boyitish.
4 She’riy hikoyani o‘z so‘zi bilan to‘liq qayta hikoyalashga o‘rgatish orqali
bog‘lanishli nutqini o‘stirish.
Darsning turi. Yangi bilim beruvchi, she’riy hikoya o‘qish darsi.
Darsning metodi. Suhbat, izohli o‘qish, tarmoqlash metodi.
Darsning jihozi. Xonada keksa kishi, nevara, kelin va o‘g‘il suhbati, chol va
nevara tasvirlangan mazmunli rasmlar, vatman, flamaster.
Darsning borishi.
I.O‘tilganlarni   so‘rab,   o‘quvchilarning   bilimini,   o‘qish   ko‘nikmalarini
aniqlash va mustahkamlash.
I. Savol-topshiriqlar.
1 «Odamdan nima qoladi?» asarini kim yozgan?
2 Yusuf Xos Hojib haqida nimalarni bilib oldingsiz?
3 «Odamdan nima qoladi?» asarida nimalar haqida yozilgan?
4 Insonning vafotidan keyin qanday esgu qoladi?
5 Zahhok nima uchun qarg‘ishga duchor bo‘lgan? U kim bo‘lgan?
6 Faridunni nima uchun duo qiladilar? U kim bo‘lgan?
7 Qanday kishilar yaxshi degan nom oladi?
8 Saxiy odam deganda qanday kishilarni tushunasiz? Nima uchun
ularning nomi tarixda qoladi deyiladi?
9 Qanday kishilar dono bo‘ladi?
2.   Tanlab   o‘qish.   Topshiriq.   Yozuvchi   bilimsiz   kishini   nimaga
tenglashtirgan? Shu o‘rinni topib o‘qing.
Yaxshi so‘zli kishilar haqida nima deyilgan? Shu o‘rinni topib o‘qing.
3   Lug‘at   ishi.   “Ezgu,   ezgulik,   zohhok,   faridun“   kabi   so‘zlarning   ma’nolari
so‘raladi.
4   Yod   aytish   musoboqasi.   O‘quvchilar   yod   olib   kelgan   misralarini   ifodali
qilib aytadilar va mazmunini o‘z so‘zlari bilan gapirib beradilar.
5 Uyga berilgan test  ustida ishlash. Alp Er To‘nga qanday inson? Savoliga
javob tarmoqlash usulida olinadi.
16 6.O‘quvchilarning   asar   yuzasidan   egallagan   bilimlari   umumlashtiriladi   va
baholanadi.
4. Hikoyani o’qish metodikasi
Hikoya   kichik   hajmli   badiiy   asar   bo’lib,   unda   kishi   hayotidagi   ma’lum   bir
voqea, hayotning muhim tomonlari umumlashtirib tasvirlanadi. 
«Hikoya   ko’pincha   kishi   hayotida   bo’lgan   bir   epizodni   tasvir   etadi.   Uning
mazmunini ertakdagidan ortiqroq hayotiydir» 3
.
Hikoya   mazmunan   boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   uchun   mos   janr
hisoblanadi. Kichik yoshdagi  o’quvchilarni qahramonlarning xatti-harakati, tashqi
ko’rinishi, portret tasviri, voqea-hodisalari haqidagi  hikoyalar ko’proq qiziqtiradi.
SHuning   uchun   bolalarni   badiiy   asar   turi   bo’lgan   hikoya   bilan   tanishtirish   uning
syujetini tushuntirishga bog’lab olib boriladi.
Boshlang’ich   sinflarda   hikoyani   o’qishga   bag’ishlangan   izohli   o’qish
darslarida   o’qilgan   hikoya   mazmunini   ochish,   lug’at   ustida   ishlash,   o’qilgan
matnni qayta hikoyalash kabilar asosiy ish turlaridan hisoblanadi. Hikoya mazmuni
odatda   savollar   asosida   tahlil   qilinadi.   So’roqlardan   ikki   maqsadda:   hikoya
mazmunini tahlil qilish hamda dalillar, mulohazalar, xulosalarni taqqoslash, voqea-
hodisalar,   xatti-harakat   o’rtasidagi   bog’lanishlarni   aniqlash   va   umumlashtirish
uchun foydalaniladi.
Hikoyani   o’qish   darsida   o’quvchilar   tushunmaydigan   so’z   va   iboralar
ma’nosini   tushuntirish   ham   muhim,   aks   holda   ular   hikoya   mazmunini   tushuna
olmaydilar.
Hikoyani   o’qishda   uning   mazmunini   tahlil   qilish   va   shu   asosda   o’quvchilar
nutqini   o’stirish   markaziy   o’rin   egallaydi.   Hikoya   o’qib   bo’lingach,   o’quvchilar
o’ylashi,   o’z   mulohazalarini   aytishi   uchun   tayyorlanishga   vaqt   berish   kerak.
O’qilgan asar yuzasidan beriladigan dastlabki savollardan maqsad hikoya bolalarga
yoqqan-yoqmaganligi, undagi qaysi qahramonning xarakteri bolaga ta’sir etganini
bilishdan   iborat.   SHundan   keyingina   hikoya   syujeti,   voqeaning   yo’nalishini
3
 Султонов И. Адабиёт назарияси. – Тошкент: Ўқитувчи, 1980. 245-бет
17 ochishga,   personajlar   xarakterini   tushunishga,   nihoyat,   asarning   asosiy   g’oyasini
bilib olishga yordam beradigan savollardan foydalaniladi.
Badiiy   asarni   tahlil   qilishda   syujetni   to’liq   tushuntirishga   berilib   ketib,
qahramonlarga   tavsif   berish,   asar   qurilishi   va   tilini   tahlil   qilish   kabi   ish   turlari
e’tibordan chetda qolmasligi lozim.
Ertak   janriga   xos   matnlar   jozibadorligi   bilan   bolani   o’ziga   tortadi.   Lekin,
hikoya   janri   ham   hayotiyligi   bilan   o’ziga   xos.   Hikoyada   voqealar   tez   rivojlanib
boradi.   Unda   inson   hayoti,   u   bilan   bog’liq   hayotiy   lavhalar   bayon   etiladi.
O’quvchilar   qahramonlarning   xarakteri,   ulardagi   xususiyatlar   bilan   qiziqadilar.
Masalan,   3-sinf     «O’qish   kitobi»dagi   «Dadam   qurgan   dengiz»   (Hakim   Nazir),
«Olma»   (Malik   Murodov),   «Ilmli   ming   yashar»   (Nurmat   Maqsudiy),
«Xazonchinak»   (O’.   Hoshimov),   «Qo’shterak»   (A.   Irisov),   «Mehnatkash   qiz»
(Oybek)   va   boshqa   qiziqarli   hikoyalar   berilgan.   Ular   mavzu   jihatdan   xilma-xil
bo’lib, qahramonlarining xarakter-xususiyatlari bilan ham farq qiladi.
Hikoya   biror   bir   davr   bilan   bog’liq   bo’ladi.   O’quvchilar   qahramonlarning
ma’naviyatiga   bo’lgan   qiziqishlari   tufayli   hayotning   nurli   va   qorong’i   tomonlari
xususida   muayyan   tushunchaga   ega   bo’la   boshlaydilar.   Ularda   go’zallik   va
nafosatga muhabbat, yovuzlikka nisbatan nafrat tuyg’usi hikoyalar bilan tanishish
va   uni   tahlil   qilish   davomida   shakllanib   boradi.   Masalan,   3-sinfda   «Jaloliddin
Manguberdi»   hikoyasida   CHingizxon   va   uning   qo’shinlariga   nisbatan   nafrat
uyg’otilsa,   Jaloliddin   Manguberdining   xatti-harakati   orqali   ona-Vatanga   mehr-
muhabbat   uyg’otiladi,   uning   taqdiri   orqali   o’z   ajdodlaridan   faxrlanish   tuyg’usi
paydo bo’ladi.
Hikoya tahlili adabiy tur sifatida o’ziga xos xususiyatlari va vazifasidan kelib
chiqib   ish   ko’rishni   taqozo   etadi.   Undagi   har   bir   so’z,   ibora,   gap   yozuvchining
fikrini ifodalashga xizmat qiladi.
Hikoya   matni   uning   mazmunini   yoki   badiiy   xususiyatlarini   o’rganishdagina
emas,   tahlilning   ifodali,   adabiy,   shartli   yoki   ijodiy   o’qish,   muammoli   usullardan
foydalanish uchun ham manba bo’lishi lozim.
18 Boshlang’ich   sinflarda   hikoya   syujeti,   kompozitsiyasi,   qahramonlarini
o’rganish   bo’yicha   turli   tahlillar   matn   ustida   ishlash   asosida   olib   boriladi.   Bunda
o’quvchining ijodiy faolligi ortadi, ijodiy fikrlash doirasi kengayadi.
Hikoya   mazmunini   o’zlashtirish   bo’yicha   matn   asosida   quyidagicha   ishlar
amalga oshiriladi:
1. Matn mazmuni yuzasidan o’qituvchi savollariga javob berish.
2. Hikoya matni asosidagi savol-topshiriqlarni bajarish.
3. Hikoya mazmuni yuzasidan o’quvchilarning savollar tuzishi.
4. Hikoya  mazmuniga mos rasmlar chizish .
5. Hikoya matnini qismlarga bo’lish.
6. Har bir qismga sarlavha topish.
7. Hikoyaga reja tuzish.
8.   Reja   asosida   qayta   hikoyalash   (to’liq,   qisqartirib   va   ijodiy   qayta
hikoyalash). 
9. Reja asosida bayon yozish.
Tahlilda o’qilayotgan hikoya matnining tushunarliligi hal qiluvchi ahamiyatga
ega.   Tushunarlilik   deganda   yozuvchi   yaratgan   badiiy   olamning   o’ziga   xosligi,
obrazli tasvirning o’quvchi hayotiy tajribasi, bilim darajasiga muvofiqligi nazarda
tutiladi.
Hikoyani   o’rganishda   savollarni,   odatda,   o’qituvchi   beradi,   ammo   asar
mazmuni, qatnashuvchi shaxslarning xulq-atvorini ochish yuzasidan o’quvchilarga
ham savol tuzdirish juda foydali. 
19 XULOSA.
She’rni   talaffuz   qilish   uslubiyoti   —   she’rni   o‘qish   va   tinglash   jarayonida
uning   ma’no,   hissiyot   va   estetik   jihatlarini   to‘g‘ri   ifodalashni   ta’minlaydigan
usullar to‘plamidir. Bu mavzu quyidagi asosiy jihatlarni o‘z ichiga oladi:
1.   Intonatsiya:   She’rni   o‘qish   jarayonida   intonatsiya   muhim   rol   o‘ynaydi.   U
so‘zlarning   hissiy   yukini   va   ma’nosini   ochish   uchun   xizmat   qiladi.   Intonatsiya
yordamida she’rning kayfiyati va muhim nuqtalari ta’kidlanadi.
2.   Tempor:   O‘qish   tezligi   she’rning   ahamiyatiga   qarab   o‘zgartirilishi   kerak.
Tezlik,   she’rning   ruhini   yoki   mazmunini   aks   ettirishda   muhimdir.   Ba’zi   joylarda
sekin o‘qish, boshqalarda esa tezroq o‘qish talab etilishi mumkin.
3.Emotsiyalar:   She’rda   ifodalangan   hissiyotlarni   to‘g‘ri   aks   ettirish,
tinglovchilarni   qamrab   olishda   muhim   ahamiyatga   ega.   O‘qishda   hissiyotlar,
kuchli va zaif tonlar, shuningdek, pauzalar yordamida ifodalanadi.
4.   Pauzalar:   O‘qish   jarayonida   to‘g‘ri   pauzalar   qo‘yish,   she’rning   ma’nosini
tushunishga   yordam   beradi.   Bu,   tinglovchiga   o‘qilgan   so‘zlarni   qabul   qilish   va
ularga fikr bildirish imkonini beradi.
5.   Aksent:   Aksent   (ta’kid)   yordamida   muayyan   so‘zlar   yoki   iboralar   ajratilib,
ular orqali she’rning asosiy g‘oyasi  va hissiyoti  ifodalanadi. Bu, o‘qishning rang-
barangligini oshiradi.
She’rni   talaffuz   qilish   uslubiyoti,   shuningdek,   ijodiy   yondashuv   va   individual
uslubni rivojlantirishga imkon beradi. O‘qishda bu jihatlarni inobatga olish, she’rni
yanada chuqurroq va ta’sirchan ifodalashga yordam beradi.
20 FOYDALANILGA ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1. Umumiy   o‘rta   ta‘limning   davlat   ta‘lim   standartlari   va   o‘quv   dasturi   //  
O‘zbekiston Respublikasi  Xalq ta‘limi vazirligining axborotnomasi, 7maxsus son.
- T.: S h arq, 1999. 
2. Boshlang‘ich   ta‘lim   bo‘yicha   yangi   tahrirdagi   davlat   ta‘lim   standarti   //
Boshl. ta‘l. jurnali. - Toshkent, 2005. - №5. 5, 6, 8-9-betlar. 
3. Boshlang‘ich   ta‘lim   bo‘yicha   yangi   tahrirdagi   o‘quv   dasturi   //   Boshl.   ta‘l.  
jurnali. Toshkent, 2005. - №5. 21- 33 – betlar. 
4. G‘oziyev   E   Umumiy   psixologiya T.2010   Vohidov   E   ―Nido T.2019   3.‖ ‖ ‖
www.uzedu.uz  
5. E.A.Begmatov,   A.P.Madvaliyev.   O‘zbek   tilining   imlo   lug‘ati.–Toshkent:
Akademnashr. 2013. – b.10. 
6. E.A.Begmatov,   A.P.Madvaliyev.   O‘zbek   tilining   imlo   lug‘ati.–Toshkent:
Akademnashr. 2013. – b.11. 
7. Baxtiyor   Mengliyev,   Sharofat   Toshmirzayeva,   Saodat   Atoyeva,   Saida  
Majidova   Umumiy   o ’ rta   ta‘lim   maktablarining   11-	
 sinfi   uchun   darslik.  
Toshkent:O‘qituvchi― 2020. – b.9. 
8. E.A.Begmatov,   A.P.Madvaliyev.   O‘zbek   tilining   imlo   lug‘ati.–Toshkent:
Akademnashr. 2013. – b.12. 
9. N.MAhmudov,   A.Sobirov,   SH.   Sattorov,   Sh.   Toshmirzayeva,   D.  
Mannopova. Umumiy o‘rta ta‘lim maktablarining 5-sinf uchun darslik. – Toshkent.
G ’ afur G ’ ulom nomidagi nashriyot-matbaa ijodiy uyi. 2020. – b.87. 
21

MUNDARIJA:

KIRISH ................................................................................................................3
ASOSIY QISM ...................................................................................................5
  1. She’rni  tahlil   qilish  uslubiyoti..................................................................
  2. She’riy matnlar ustida ishlash………………………………………….....

5

  8

  1. O‘qish darsliklarida epik she’rlarning tutgan o‘rni...……………………..
  2. Hikoyani o’qish metodikasi........................................................................

14

17

XULOSA…………...…………………………………………………………...20
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................21