Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 25000UZS
Размер 462.6KB
Покупки 0
Дата загрузки 06 Июль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Madinabonu

Дата регистрации 27 Апрель 2024

14 Продаж

Sifatli iqtisodiy sistemalar

Купить
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI
“PSIXOLOGIYA VA IJTIMOIY FANLAR” FAKULTETI
“IJTIMOIY FANLAR” KAFEDRASI
“IQTISODIYOT VA TADBIRKORLIK ASOSLARI” FANIDAN
KURS ISHI
MAVZU: ”SIFATLI IQTISODIY SISTEMALAR”
Bajardi:  Psixologiya   va ijtimoiy   fanlar fakulteti 3-22 guruh talabasi
______________________
Ilmiy rahbar : ______________________
Kurs ishiga taqrizga
Topshirilgan sana
“___” _______2025 y. Kurs ishi taqrizdan
Qaytarilgan sana
“___” ________2025 y.
Kurs ishi himoya qilingan
sana
“___” ______2025y.
    Baho “         “ _____________
(imzo)
_____________
(imzo) Komissiya a’zolari
__________________
__________________
Guliston-2025
1 MUNDARIJA
KIRISH……………………………………………………………….. 3
I   BOB.   IQTISODIY   SISTEMALAR   TUSHUNCHASI   VA
TURLARI…………………………………………………………….. 6
1.1. Iqtisodiy sistema tushunchasi……………………………………... 6
1.2. Turli iqtisodiy sistemalarning ustunlik va kamchiliklari………. 9
II   BOB.   SIFATLI   IQTISODIY   SISTEMALARNING   ASOSIY
TAMOYILLARI……………………………………………………… 14
2.1. Raqobat muhitining samaradorligi……………………………….. 14
2.2.  Dunyo iqtisodiyotidagi ilg‘or iqtisodiy sistemalar tajribasi……. 20
2.3. Rivojlanayotgan davlatlar iqtisodiy modelining tahlili…………. 24
XULOSA ……………………………………………………………….
. 29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXAT I……………….. 31
2 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi.     Hozirgi   zamonaviy   iqtisodiyot   murakkab   va
o‘zgaruvchan   muhitda   faoliyat   yuritmoqda.   Davlatlar   barqaror   rivojlanish,
texnologik   taraqqiyot   va   ijtimoiy   adolatni   ta’minlash   uchun   samarali   iqtisodiy
sistemalarni   yaratishga   intilishmoqda.   Sifatli   iqtisodiy   sistema   nafaqat   iqtisodiy
o‘sishni   ta’minlaydi,   balki   jamiyatning   barcha   qatlamlari   uchun   farovon   hayot
kechirish imkoniyatini ham yaratadi.
Dunyo   bo‘ylab   globalizatsiya   jarayonlari   jadallashmoqda,   bu   esa   davlatlar
o‘rtasidagi   iqtisodiy   hamkorlikni   kuchaytirib,   raqobat   muhitini   yanada
murakkablashtirmoqda.   Shu   sababli,   har   bir   mamlakat   o‘z   iqtisodiy   modelini
moslashuvchan  va  samarali   qilishga  harakat  qilmoqda.  Ayniqsa,   iqtisodiy   tizimni
innovatsiyalar   va   texnologik   taraqqiyot   bilan   uyg‘unlashtirish   dolzarb   masalaga
aylanib   bormoqda.   Bozor   munosabatlarining   rivojlanishi   bilan   birga   yangi
muammolar   ham   yuzaga   kelmoqda.   Masalan,   ijtimoiy   tabaqalanishning
chuqurlashishi,  ishsizlikning  oldini  olish, tabiiy resurslardan samarali  foydalanish
va ekologik muammolar sifatli iqtisodiy tizim yaratishni talab qilmoqda. Barqaror
iqtisodiy o‘sishni ta’minlash uchun resurslarni samarali boshqarish, korrupsiya va
byurokratiyani   kamaytirish,   inson   kapitalini   rivojlantirish   muhim   ahamiyat   kasb
etadi.
Texnologiyalar   taraqqiy   etgani   sari   iqtisodiy   tizimlar   ham   yangilanib
bormoqda.   Sun’iy   intellekt,   avtomatlashtirish,   raqamli   moliyaviy   tizimlar   va
elektron   tijorat   iqtisodiyotning   ajralmas   qismiga   aylanmoqda.   Bunday   sharoitda
davlatlarning   iqtisodiy   siyosati   raqamli   texnologiyalar   bilan   uyg‘unlashtirilishi
lozim.   O‘zbekiston   iqtisodiyoti   ham   tub   islohotlar   davrini   boshdan   kechirmoqda.
Mamlakatda   tadbirkorlikni   rivojlantirish,   investitsiya   muhitini   yaxshilash,   davlat
boshqaruv   tizimini   soddalashtirish   va   xalqaro   bozorga   integratsiyalashish   kabi
jarayonlar   iqtisodiy   sistema   sifatini   oshirishga   qaratilgan.   Iqtisodiy   barqarorlikka
erishish   va   raqobatbardosh   bozor   iqtisodiyotini   shakllantirish   uchun   sifatli
iqtisodiy tizim yaratish strategik ahamiyat kasb etmoqda.
3 Shu   sababli,   sifatli   iqtisodiy   sistemalar   mavzusini   o‘rganish   nafaqat   ilmiy,   balki
amaliy jihatdan ham dolzarb masala bo‘lib, bu yo‘nalishdagi tadqiqotlar kelajakda
iqtisodiy   rivojlanishning   muhim   omillarini   aniqlashga   yordam   beradi.   Bugungi
globallashgan dunyoda har bir davlatning iqtisodiy tizimi uning barqarorligi, aholi
farovonligi   va   xalqaro   maydondagi   mavqeini   belgilovchi   muhim   omildir.   Sifatli
iqtisodiy   sistema   —   bu   samarali   boshqaruv,   innovatsiyalar,   raqobatbardoshlik   va
ijtimoiy   adolatni   ta’minlaydigan   iqtisodiy   model   bo‘lib,   u   davlatlarning   uzoq
muddatli rivojlanishiga asos yaratadi.
Hozirgi   kunda   iqtisodiy   tizimlarni   takomillashtirish   quyidagi   sabablarga   ko‘ra
dolzarb hisoblanadi:
1.   Barqaror   rivojlanish   ehtiyoji   –   Davlatlar   ekologik,   ijtimoiy   va   iqtisodiy
barqarorlikni ta’minlovchi iqtisodiy modelni yaratishga intilmoqda.
2.   Texnologik   taraqqiyot   va   innovatsiyalar   –   Zamonaviy   iqtisodiyotda   raqamli
texnologiyalar va sun’iy intellektning o‘rni ortib bormoqda, bu esa yangi iqtisodiy
yondashuvlarni talab qiladi.
3.   Global   raqobat   muhitining   kuchayishi   –   Davlatlar   o‘z   iqtisodiy   tizimlarini
yanada   samarali   va   moslashuvchan   qilish   orqali   jahon   bozorida   yetakchi   o‘rin
egallashga harakat qilmoqda.
4. Ijtimoiy tenglik va adolat muammolari – Ko‘plab mamlakatlarda iqtisodiy o‘sish
bilan   birga   ijtimoiy   tabaqalanish   kuchaymoqda,   bu   esa   barqaror   iqtisodiy   model
yaratish zaruratini yuzaga keltiradi.
5.   O‘zbekiston   tajribasi   –   Mamlakatimiz   iqtisodiyotida   amalga   oshirilayotgan
islohotlar,   xususan,   bozor   mexanizmlarini   takomillashtirish   va   investitsiya
muhitini   yaxshilash   bo‘yicha   olib   borilayotgan   chora-tadbirlar   mavzuning
dolzarbligini oshiradi.
Shu   sababli,   sifatli   iqtisodiy   sistemalarni   shakllantirish   bo‘yicha   ilmiy
asoslangan   yondashuvlarni   ishlab   chiqish   nafaqat   nazariy,   balki   amaliy   jihatdan
ham   muhim   hisoblanadi.   Iqtisodiy   sistema   –   bu   jamiyatdagi   ishlab   chiqarish,
taqsimot,   ayirboshlash   va   iste’mol   jarayonlarini   tashkil   etish   va   boshqarish
tizimidir.   U   iqtisodiy   resurslardan   samarali   foydalanish,   aholi   ehtiyojlarini
4 qondirish   va   iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlash   maqsadida   ishlab   chiqilgan   tamoyillar,
qonuniyatlar va institutlar majmuasini o‘z ichiga oladi.
Har qanday iqtisodiy sistema quyidagi asosiy elementlardan iborat:
 Iqtisodiy   resurslar   –   tabiiy,   mehnat,   kapital   va   tadbirkorlik   qobiliyati   kabi
ishlab chiqarish omillari.
 Ishlab   chiqarish   munosabatlari   –   jamiyat   a’zolari   o‘rtasida   tovar   va
xizmatlarni   yaratish,   taqsimlash   va   iste’mol   qilish   jarayonidagi   o‘zaro
munosabatlar.
 Iqtisodiy   faoliyat   subyektlari   –   davlat,   xususiy   sektor,   uy   xo‘jaliklari   va
notijorat tashkilotlari.
 Bozor   va   boshqaruv   mexanizmlari   –   narxlar   tizimi,   davlat   tartibga   solish
mexanizmlari, soliqlar, kredit tizimi va investitsiyalar.
Iqtisodiy   sistema   turli   davlatlarda   har   xil   shakllangan   bo‘lib,   ularning
tuzilishi   tarixiy,   madaniy   va   siyosiy   omillarga   bog‘liq.   Iqtisodiy   tizimning
samaradorligi   jamiyatning   iqtisodiy   va   ijtimoiy   taraqqiyotini   belgilovchi   asosiy
omillardan biridir.
5 I BOB.   IQTISODIY SISTEMALAR TUSHUNCHASI VA TURLARI.
1.1. Iqtisodiy sistema tushunchasi.
Iqtisodiy   sistema   –   bu   jamiyatning   iqtisodiy   faoliyatini   tashkil   etish   va
boshqarish   shakli   bo‘lib,   u   ishlab   chiqarish,   taqsimot,   ayirboshlash   va   iste’mol
jarayonlarini   o‘z   ichiga   oladi.   Har   bir   davlat   o‘z   iqtisodiy   tizimini   yaratishda
tarixiy, madaniy, tabiiy resurslar va siyosiy omillarni inobatga oladi.
Har qanday iqtisodiy sistema quyidagi asosiy tamoyillarga asoslanadi:
 Resurslardan   foydalanish   –   har   qanday   jamiyatda   iqtisodiy   resurslar
cheklangan,   shuning   uchun   ularni   samarali   taqsimlash   muhim   ahamiyatga
ega.
 Ishlab   chiqarish   jarayoni   –   iqtisodiy   tizim   tovarlar   va   xizmatlarni   ishlab
chiqarish jarayonini boshqarish usullarini belgilaydi.
 Bozor munosabatlari va davlat aralashuvi – iqtisodiy tizim qanchalik bozor
mexanizmlariga   asoslangan   yoki   davlat   tomonidan   tartibga   solinishini
belgilaydi.
 Iqtisodiy   barqarorlik   va   taraqqiyot   –   tizimning   uzoq   muddatli   rivojlanish
imkoniyatlari va jamiyat farovonligiga ta’siri hisobga olinadi.
Iqtisodiy   tizim   bir-biri   bilan   uzviy   bog‘liq   bo‘lgan   bir   nechta   asosiy   tarkibiy
qismlardan iborat:
1.   Iqtisodiy   resurslar   –   bu   tabiiy   boyliklar,   mehnat   resurslari,   kapital   va
tadbirkorlik qobiliyatidir. Ular iqtisodiy faoliyatning poydevorini tashkil etadi.
2. Iqtisodiy agentlar – bu iqtisodiyotning asosiy ishtirokchilari bo‘lib, ular orasida
uy xo‘jaliklari, korxonalar, davlat va xalqaro tashkilotlar mavjud.
3.   Ishlab   chiqarish   munosabatlari   –   ishlab   chiqarilgan   tovar   va   xizmatlarni
taqsimlash, egalik qilish va boshqarish munosabatlarini belgilaydi.
4.   Bozor   va   boshqaruv   mexanizmlari   –   iqtisodiy   tizimning   qanday   ishlashini
belgilovchi   qoidalar   majmui   bo‘lib,   narxlar   tizimi,   soliqlar,   kredit   va   investitsiya
siyosatini o‘z ichiga oladi.
6 Dunyo   miqyosida   iqtisodiy   tizimlarning   turli   modellarini   ko‘rish   mumkin.
Ular   tarixiy   rivojlanish,   madaniy   an’analar   va   davlat   siyosatiga   bog‘liq   holda
shakllangan. Asosiy iqtisodiy tizimlar quyidagilardan iborat:
An’anaviy iqtisodiy sistema  – bu tizim asosan qishloq xo‘jaligi, hunarmandchilik
va   mahalliy   ishlab   chiqarishga   asoslangan.   U   tarixiy   urf-odatlar   va   an’analarga
tayanadi. Ko‘pincha rivojlanmagan davlatlarda uchraydi.
Markazlashgan rejalashtirilgan iqtisodiyot   – davlat iqtisodiy jarayonlarni to‘liq
nazorat   qiladi,   ishlab   chiqarish   va   taqsimotni   qat’iy   rejalashtiradi.   Bunday   tizim
sobiq Sovet Ittifoqi va boshqa sotsialistik mamlakatlarda qo‘llanilgan.
Bozor   iqtisodiyoti   –   iqtisodiyot   erkin   raqobat   va   talab-taklif   qonunlariga
asoslangan.   Davlat   aralashuvi   minimal   bo‘lib,   korxonalar   va   iste’molchilar
iqtisodiy  qarorlarni   mustaqil   qabul   qiladi.   AQSh,  Buyuk   Britaniya   va  Germaniya
kabi mamlakatlar bozor iqtisodiyotining rivojlangan namunasidir.
Aralash   iqtisodiy   tizim   –   bozor   iqtisodiyoti   va   davlat   tartibga   solishining
uyg‘unlashgan shakli. Ko‘pgina rivojlangan davlatlar, jumladan, O‘zbekiston ham
aynan shu modelga asoslangan iqtisodiy tizimga ega.
Iqtisodiy tizim mamlakatning iqtisodiy barqarorligi va rivojlanish darajasini
belgilovchi asosiy omillardan biridir. Sifatli iqtisodiy sistema quyidagi natijalarga
olib   keladi:   Barqaror   iqtisodiy   o‘sish   –   ishlab   chiqarish   va   xizmatlar   sohasining
rivojlanishi   jamiyat   farovonligini   oshiradi.   Raqobat   muhitining   shakllanishi   –
bozorda   samaradorlikni   oshirish   va   innovatsiyalarni   rag‘batlantirishga   yordam
beradi.   Ijtimoiy   tenglik   va   adolat   –   iqtisodiy   resurslar   adolatli   taqsimlanishi
natijasida   aholi   farovonligi   oshadi.   Xalqaro   iqtisodiy   aloqalar   –   global   bozorda
integratsiya jarayonlari osonlashadi va eksport-import hajmi ortadi.
Iqtisodiy   sistema   jamiyatning   rivojlanish   yo‘nalishini   belgilovchi   asosiy
mexanizmdir. Har bir mamlakat o‘zining tarixiy va iqtisodiy sharoitiga qarab turli
iqtisodiy modellarni tanlaydi. Bugungi kunda aralash iqtisodiy model eng samarali
tizim sifatida qaralib, davlat boshqaruvi va bozor munosabatlarining muvozanatini
ta’minlash orqali barqaror iqtisodiy rivojlanishga erishish mumkin.
7 "Iqtisodiy   sistema"   tushunchasi   iqtisodiyot   faniga   kirib   kelgan.   Bu
tushuncha turli iqtisodiy maktablar va nazariyalar doirasida rivojlanib, jamiyatdagi
ishlab chiqarish, taqsimot, ayirboshlash va iste'mol  jarayonlarini tartibga soluvchi
tamoyillar,   institutlar   va   mexanizmlarni   tavsiflash   uchun   qo‘llaniladi.   Iqtisodiy
sistema   tushunchasi   ayniqsa   siyosiy   iqtisod   va   makroiqtisodiyot   fanlari   doirasida
chuqur   o‘rganiladi.   Bu   tushuncha   tarixiy   taraqqiyot   jarayonida   turli   shakllarda
namoyon bo‘lgan: feodal iqtisodiyot, kapitalistik iqtisodiyot, sotsialistik iqtisodiyot
va zamonaviy aralash iqtisodiyot tizimlari shular jumlasidandir. "Iqtisodiy sistema"
tushunchasini   kim   birinchi   bo‘lib   kiritgani   aniq   emas,   chunki   bu   tushuncha   uzoq
tarixiy rivojlanish jarayonida shakllangan. Biroq, iqtisodiy tizimlar nazariyasining
rivojlanishida muhim hissa qo‘shgan olimlarni ajratib ko‘rsatish mumkin:
1. Adam Smit (1723–1790) – "Millatlar boyligi" (1776) asarida bozor iqtisodiyoti
va   erkin   bozor   tamoyillarini   tushuntirib   bergan.   U   iqtisodiy   tizimning   o‘z-o‘zini
tartibga soluvchi mexanizmlari haqida fikr yuritgan.
2.   Karl   Marks   (1818–1883)   –   Sotsialistik   iqtisodiy   tizim   konsepsiyasini   ishlab
chiqib,   kapitalizm   va   uning   o‘rnini   egallashi   mumkin   bo‘lgan   yangi   tizimlarni
tahlil qilgan.
3. Makroiqtisodiyot asoschilari – XX asrda John Maynard Keynes aralash iqtisodiy
tizim tushunchasini  rivojlantirdi va davlatning iqtisodiyotga aralashuvi  zarurligini
asoslab   berdi.   "Iqtisodiy   sistema"   atamasi   zamonaviy   iqtisodiy   fanlarda   aynan
qaysi   olim   tomonidan   ilk   bor   ishlatilgani   aniq   belgilanmagan,   lekin   u   klassik
siyosiy   iqtisodiyot,   marksizm   va   zamonaviy   iqtisodiy   maktablar   ta’sirida
rivojlangan tushuncha hisoblanadi.
8 1.2. Turli iqtisodiy sistemalarning ustunlik va kamchiliklari.
Dunyo   miqyosida   turli   iqtisodiy   sistemalar   mavjud   bo‘lib,   har   birining
o‘ziga   xos   afzalliklari   va   kamchiliklari   bor.   Quyida   an’anaviy,   markazlashgan
rejalashtirilgan, bozor va aralash iqtisodiy sistemalarning ustunlik va kamchiliklari
ko‘rib chiqiladi.   An’anaviy iqtisodiy Sistema . Bu tizim asosan qishloq xo‘jaligi,
hunarmandchilik   va   mahalliy   ishlab   chiqarishga   asoslanadi.   Ishlab   chiqarish
usullari avloddan-avlodga o‘tib keladi va urf-odatlarga bog‘liq bo‘ladi.
Ustunliklari:
 Resurslardan samarali foydalanish, ortiqcha isrofgarchilikning oldini olish
 Barqaror   iqtisodiy   munosabatlar   va   uzoq   yillik   tajribalarga   asoslangan
boshqaruv
 Mahalliy aholining ehtiyojlariga moslashtirilgan iqtisodiy faoliyat
Kamchiliklari:
 Innovatsiyalar va texnologik taraqqiyotning sustligi
 Cheklangan iqtisodiy o‘sish va mahsulotlarning past xilma-xilligi
 Tabiiy ofatlar yoki iqlim o‘zgarishlarining iqtisodiyotga katta ta’siri
Markazlashgan  rejalashtirilgan  iqtisodiyot . Bu  tizimda  iqtisodiy  faoliyat   to‘liq
davlat tomonidan boshqariladi. Ishlab chiqarish va taqsimot davlat rejalari asosida
amalga   oshiriladi.   Sobiq   Sovet   Ittifoqi   va   boshqa   sotsialistik   davlatlar   ushbu
tizimga asoslangan.
Ustunliklari:
 Davlat tomonidan ta’minlangan barqarorlik va iqtisodiy xavfsizlik
 Aholining asosiy ehtiyojlarini qondirishga qaratilgan taqsimot siyosati
 Ishsizlik darajasining pastligi va ijtimoiy tenglikning nisbatan yuqoriligi
Kamchiliklari:
 Innovatsiyalar va tadbirkorlikning rivojlanishiga to‘siq bo‘lishi
 Raqobatning yo‘qligi sababli mahsulot sifati va samaradorlikning pastligi
 Davlat rejalari va real ehtiyojlar o‘rtasidagi nomutanosiblik
9 Bozor iqtisodiyoti.   Bu tizim erkin raqobat  va talab-taklif qonunlariga asoslanadi.
Davlat iqtisodiyotga minimal aralashadi va tadbirkorlik mustaqilligi ta’minlanadi.
Ustunliklari:
 Raqobat muhiti innovatsiyalar va samaradorlikni oshiradi
 Mahsulot   va   xizmatlarning   katta   tanlovi,   iste’molchilarning   ehtiyojlarini
qondirish imkoniyati
 Ishlab chiqarish omillaridan samarali foydalanish va tez o‘sish imkoniyati
Kamchiliklari:
 Ijtimoiy   tengsizlikning   oshishi   va   boylar   va   kambag‘allar   o‘rtasidagi
tafovutning kuchayishi
 Bozorning o‘z-o‘zini tartibga solish qobiliyatining cheklanganligi, iqtisodiy
inqirozlarning yuzaga kelishi
 Atrof-muhit muammolari va resurslarning cheksiz ekspluatatsiyasi
Aralash   iqtisodiy   Sistema .   Bu   tizim   bozor   iqtisodiyoti   va   davlat   boshqaruvi
elementlarini o‘z ichiga oladi. Davlat muayyan sohalarni tartibga soladi, shu bilan
birga bozor mexanizmlariga ham katta ahamiyat beriladi.
Ustunliklari:
 Davlat   va   xususiy   sektorning   muvozanatli   hamkorligi   orqali   barqaror
iqtisodiy o‘sish
 Ijtimoiy himoya va ijtimoiy tenglikni ta’minlash imkoniyati
 Innovatsiyalar va raqobat muhitining mavjudligi
Kamchiliklari:
 Davlat   aralashuvi   haddan   tashqari   ko‘payganda   iqtisodiy   samaradorlik
pasayishi mumkin
 Byurokratiya va korrupsiya xavfi yuqori bo‘lishi
 Davlat siyosati noto‘g‘ri yo‘nalish olgan taqdirda iqtisodiy muammolarning
yuzaga kelishi
Har   bir   iqtisodiy   sistema   o‘ziga   xos   xususiyatlarga   ega   va   turli   davlatlar
sharoitiga qarab tanlanadi. Bugungi kunda ko‘pgina mamlakatlar aralash iqtisodiy
tizimdan foydalanmoqda, chunki u bozor iqtisodiyotining samaradorligi va davlat
10 tartibga   solishining   barqarorligini   birlashtiradi.   Shu   bilan   birga,   har   bir   tizimning
afzalliklaridan   samarali   foydalanish   va   kamchiliklarini   bartaraf   etish   muhim
hisoblanadi.   Iqtisodiy   tizimlar   jamiyatning   ishlab   chiqarish,   taqsimot   va   iste’mol
jarayonlarini  qanday tashkil  etishini  belgilaydi. Har  bir  iqtisodiy  tizim  o‘ziga xos
xususiyatlarga ega bo‘lib, mamlakatning tarixiy, siyosiy va iqtisodiy sharoitlariga
qarab tanlanadi. Bugungi kunda ko‘pchilik mamlakatlar aralash iqtisodiy modelni
qo‘llamoqda,   chunki   u   bozor   iqtisodiyotining   samaradorligi   va   davlat
boshqaruvining barqarorligini birlashtirish imkonini beradi.
Shu bilan birga, har qanday iqtisodiy modelni amalga oshirishda muvozanat
saqlanishi   kerak.   Davlat   haddan   tashqari   aralashsa,   innovatsiyalar   sustlashishi
mumkin,   lekin   bozor   to‘liq   erkin   bo‘lsa,   iqtisodiy   adolatsizliklar   kuchayishi
ehtimoli bor. Har bir tizimni tahlil qilish va kelajakda eng samarali modelni ishlab
chiqish   muhim   masalalardan   biridir.   Iqtisodiy   tizimlar   jamiyatning   ishlab
chiqarish,   taqsimot   va   iste’mol   jarayonlarini   qanday   tashkil   etishini   belgilaydi.
Turli   tizimlarning   afzallik   va   kamchiliklarini   chuqurroq   tahlil   qilish   uchun
qo‘shimcha jihatlar ham muhim ahamiyatga ega.
An’anaviy   iqtisodiy   sistema   odatda   qishloq   xo‘jaligi,   chorvachilik   va
hunarmandchilikka   asoslangan   bo‘lib,   ishlab   chiqarish   usullari   avloddan-avlodga
o‘tadi. Bunday tizim odatda barqaror bo‘lib, mahalliy aholining ehtiyojlariga mos
keladi.   Ishlab   chiqarish   va   iste’mol   o‘rtasida   muvozanat   mavjud   bo‘lsa-da,   tizim
innovatsiyalar va zamonaviy texnologiyalarni qabul qilishga sust.
An’anaviy   tizim   ko‘p   hollarda   barter   asosida   ishlaydi,   ya’ni   mahsulot   va
xizmatlar   ayirboshlanadi.   Moliyaviy   institutlarning   mavjud   emasligi   tufayli
iqtisodiyot ko‘proq o‘z-o‘zini ta’minlash tamoyiliga asoslanadi. Ishlab chiqarish va
iste’mol   mahalliy   ehtiyojlarni   qondirishga   yo‘naltirilgan   bo‘lib,   tashqi   bozorlarga
chiqish  imkoniyati  cheklangan.   Fan  va  texnologiyaning  rivojlanmaganligi  sababli
iqtisodiyot o‘zgaruvchan sharoitlarga moslasha olmaydi.
Markazlashgan   rejalashtirilgan   iqtisodiyot   davlat   tomonidan   boshqariladi.
Bunday tizimda ishlab chiqarish va taqsimot rejalashtirilgan bo‘lib, davlat muhim
tarmoqlarga   sarmoya   yo‘naltiradi.   Barcha   iqtisodiy   jarayonlar   davlat   nazorati
11 ostida   bo‘lib,   inflyatsiya   va   ishsizlik   darajasi   past   bo‘lishi   mumkin.   Bu   tizimda
iqtisodiy   barqarorlik   ta’minlansa-da,   innovatsiyalar   va   tadbirkorlik   rivojlanishiga
to‘siq bo‘lishi mumkin. Bozor mexanizmlarining yetishmovchiligi sababli talab va
taklif   orasida   nomutanosiblik   yuzaga   keladi.   Davlat   korxonalarining
monopoliyalashuvi mahsulot sifati va samaradorlikni pasaytirishi mumkin. Bundan
tashqari,   iqtisodiy   rejalarning   noto‘g‘ri   tuzilishi   natijasida   resurslardan   samarali
foydalanish imkoniyati kamayadi.
Bozor   iqtisodiyoti   erkin   raqobatga   asoslangan   bo‘lib,   talab   va   taklif
mexanizmlari asosida ishlaydi. Xususiy sektor yetakchi o‘rinda bo‘lib, tadbirkorlik
va   innovatsiyalar   rivojlanishiga   katta   imkoniyat   yaratiladi.   Iste’molchilarning
tanlov   erkinligi   mavjud   bo‘lib,   mahsulot   va   xizmatlarning   xilma-xilligi
ta’minlanadi.   Biroq,   bozor   iqtisodiyoti   ayrim   kamchiliklarga   ega.   Ijtimoiy
tengsizlik   kuchayib,   boy   va   kambag‘allar   o‘rtasidagi   tafovut   ortishi   mumkin.
Davlat aralashuvi kam bo‘lgani sababli monopoliyalar paydo bo‘lish ehtimoli bor.
Shuningdek,   tabiiy   resurslarning   ortiqcha   ekspluatatsiyasi   va   atrof-muhitning
ifloslanishi muammosi yuzaga kelishi mumkin.
Aralash iqtisodiy tizim bozor iqtisodiyoti va davlat boshqaruvi elementlarini
o‘z   ichiga   oladi.   Davlat   ijtimoiy   muammolarni   tartibga   solish   orqali   iqtisodiy
barqarorlikni   saqlashga   harakat   qiladi,   shu   bilan   birga,   tadbirkorlik   va
innovatsiyalar uchun ham imkoniyat yaratadi. Bunday tizimning ustun jihatlaridan
biri   davlatning   muhim   ijtimoiy   sohalarni   qo‘llab-quvvatlashi   va   iqtisodiyotni
muvozanatda   ushlab   turishidir.   Davlat   va   xususiy   sektor   o‘rtasidagi   hamkorlik
iqtisodiy   samaradorlikni   oshirish   imkonini   beradi.   Shu   bilan   birga,   iqtisodiyotni
haddan tashqari tartibga solish byurokratiya va korrupsiyaga olib kelishi mumkin.
Davlat mablag‘larining noto‘g‘ri taqsimlanishi iqtisodiy rivojlanishga salbiy ta’sir
ko‘rsatishi ehtimoli bor.
Har   bir   iqtisodiy   tizimning   o‘ziga   xos   xususiyatlari   mavjud   bo‘lib,
mamlakatning   tarixiy,   siyosiy   va   iqtisodiy   sharoitlariga   qarab   tanlanadi.   Bugungi
kunda   aksariyat   davlatlar   aralash   iqtisodiy   modelni   qo‘llamoqda,   chunki   u   bozor
iqtisodiyotining samaradorligi va davlat boshqaruvining barqarorligini birlashtirish
12 imkonini beradi. Shu bilan birga, har qanday iqtisodiy modelni amalga oshirishda
muvozanat   saqlanishi   kerak.   Davlat   haddan   tashqari   aralashsa,   innovatsiyalar
sustlashishi   mumkin,   lekin   bozor   to‘liq   erkin   bo‘lsa,   iqtisodiy   adolatsizliklar
kuchayishi   ehtimoli   bor.   Iqtisodiy   tizimlarning   samaradorligi   mamlakatdagi
boshqaruv   tizimi,   resurslardan   foydalanish   imkoniyatlari   va   xalqning   turmush
darajasi   bilan   bevosita   bog‘liq.   Shu   sababli,   har   bir   mamlakat   o‘z   sharoitiga   eng
mos keladigan iqtisodiy modelni tanlashi va unga mos ravishda iqtisodiy siyosatini
shakllantirishi lozim.
13 II BOB. SIFATLI IQTISODIY SISTEMALARNING ASOSIY
TAMOYILLARI.
2.1. Raqobat muhitining samaradorligi.
Raqobat muhitining samaradorligi deganda bozordagi raqobatning iqtisodiy
o‘sish,   innovatsiyalar   va   iste’molchilar   manfaatlariga   ta’sir   etishi   tushuniladi.
Samarali raqobat muhitining asosiy jihatlari quyidagilar:
1.   Narx   va   sifatning   optimallashuvi.   Raqobat   kuchli   bo‘lgan   bozorda   korxonalar
iste’molchilarni   jalb   qilish   uchun   narxlarni   pasaytiradi   va   mahsulot   sifatini
oshirishga intiladi. Monopoliyaga yo‘l qo‘yilsa, narxlar sun’iy ravishda oshib, sifat
esa pasayishi mumkin.
2.   Innovatsiyalarni   rag‘batlantirish.   Kompaniyalar   bozorda   ustunlik   qilish   uchun
yangi   texnologiyalarni   joriy   etadi.   Ilmiy   tadqiqot   va   tajriba-konstruktorlik   ishlari
(R&D) rivojlanadi.
3.   Samarali   resurs   taqsimoti.   Raqobat   korxonalarni   resurslardan   oqilona
foydalanishga   majbur   qiladi.   Samaradorlikni   oshirish   uchun   korxonalar   ishlab
chiqarish jarayonlarini takomillashtiradi.
4. Bozorga kirish va chiqish imkoniyati. Yangi ishtirokchilar bozorda erkin harakat
qilishi   kerak,   aks   holda   monopoliyalar   shakllanadi.   Davlat   tomonidan   haddan
tashqari tartibga solish yoki korrupsiya bozorga kirishni qiyinlashtirishi mumkin.
5. Iste’molchilar manfaatining himoyasi. Sog‘lom raqobat muhitida iste’molchilar
tanlov imkoniyatiga ega bo‘ladi. Raqobat siyosati va qonunlari orqali monopolistik
suiste’mollarning oldi olinadi.
Samarali   raqobat   bozorda   muvozanatni   ta’minlab,   innovatsiyalarni
rivojlantiradi,   narxlarni   pasaytiradi   va   mahsulot   sifatini   oshiradi.   Raqobat
siyosatini   qo‘llab-quvvatlash   orqali   davlat   iqtisodiy   o‘sishga   turtki   berishi
mumkin.   Raqobat   iqtisodiyotning   asosiy   tarkibiy   qismlaridan   biri   bo‘lib,   u
bozordagi   ishtirokchilar   o‘rtasidagi   kurash   jarayoni   sifatida   tushuniladi.   Raqobat
muhiti   samaradorligi   deganda,   iqtisodiy   tizimda   korxonalar   o‘zaro   raqobatlashish
orqali bozorda eng yaxshi natijalarga erishishi tushuniladi. Bu natijalar narxlarning
14 pasayishi,   mahsulot   sifatining   oshishi,   innovatsiyalarni   joriy   etish   va   iqtisodiy
o‘sish kabi omillar bilan o‘lchanadi.
Raqobatning samaradorligini belgilovchi asosiy omillar quyidagilardan iborat:
1. Bozorga kirish va chiqish erkinligi
 Yangi korxonalar bozorda erkin paydo bo‘lishi va faoliyat yuritishi kerak.
 Monopolistik yoki oligopolistik to‘siqlar bozorga kirishni cheklasa, raqobat
samaradorligi pasayadi.
 Davlat   tomonidan   qo‘llaniladigan   litsenziyalar,   soliq   imtiyozlari   yoki
byurokratik   jarayonlar   bozorga   kirishni   osonlashtirishi   yoki   qiyinlashtirishi
mumkin.
2. Narxlarning shakllanishi
 Erkin bozor sharoitida narxlar talab va taklifga asoslangan holda belgilanadi.
 Sun’iy   narx   belgilash   yoki   monopoliya   sababli   narxlar   oshib   ketsa,
bozordagi samaradorlik pasayadi.
 Raqobat   mavjud   bo‘lsa,   ishlab   chiqaruvchilar   xarajatlarni   kamaytirish   va
mahsulot sifatini oshirishga harakat qiladi.
3. Innovatsiyalar va texnologik rivojlanish
 Raqobat   bo‘lgan   joyda   korxonalar   yangi   texnologiyalarni   joriy   etishga
intiladi.
 Ilmiy-tadqiqot   ishlariga   sarmoya   kiritish   oshadi,   bu   esa   texnologik
taraqqiyotga xizmat qiladi.
 Innovatsion   mahsulotlar   tufayli   iste’molchilarning   ehtiyojlari   yaxshiroq
qondiriladi.
4. Mahsulot sifati va iste’molchilar manfaatlari
 Raqobat bo‘lgan bozorda iste’molchilar kengroq tanlovga ega bo‘ladi.
 Ishlab   chiqaruvchilar   sifatni   oshirishga   va   mijozlarga   yaxshiroq   xizmat
ko‘rsatishga harakat qiladi.
 Iste’molchilar   uchun   maqbul   narx   va   yuqori   sifatli   mahsulotlar   paydo
bo‘ladi.
15 Iqtisodiy   samaradorlik.   Raqobat   firmalarni   samarali   ishlashga   majbur   qiladi.   Bu
esa:
Ishlab   chiqarish   xarajatlarini   kamaytiradi.   Resurslardan   optimal   foydalanishni
ta’minlaydi.   Bozordagi   resurslar   eng   samarali   kompaniyalarga   taqsimlanadi.
Iste’molchilar   manfaatining   oshishi.   Raqobat   iste’molchilarga   sifatli   mahsulot   va
xizmatlarni   maqbul   narxlarda   olish   imkonini   beradi.   Iste’molchilar   innovatsion
mahsulotlardan   foyda   ko‘radi.   Xizmat   ko‘rsatish   sifati   oshadi,   chunki
kompaniyalar   mijozlarni   yo‘qotmaslik   uchun   harakat   qiladi.   Iqtisodiy   o‘sish   va
investitsiyalar.   Raqobat   investitsiyalar   hajmini   oshiradi,   chunki   firmalar   bozorga
ustunlik   qilish   uchun   rivojlanishga   intiladi.   Yangi   ish   o‘rinlari   yaratiladi,   bu   esa
iqtisodiy   o‘sishga   hissa   qo‘shadi.   Innovatsiyalar   va   texnologik   taraqqiyot
tezlashadi.   Narx   barqarorligi.   Agar   raqobat   bo‘lsa,   narxlar   talab   va   taklif   asosida
o‘zgaradi. Narxlarning haddan tashqari oshib ketishiga yoki sun’iy arzonlashishiga
yo‘l qo‘yilmaydi. Monopoliyaga yo‘l qo‘yilsa, narxlar sun’iy oshirilishi mumkin.
Raqobatni rag‘batlantirish va uning samaradorligini oshirish uchun davlat quyidagi
choralarni ko‘rishi lozim:
1. Monopoliyaga qarshi siyosat
 Monopoliyalar   va   oligopoliyalarning   bozorda   ustunlik   qilishiga   qarshi
kurashish.
 Sun’iy narx belgilash va kelishib olish (kartel) holatlariga chek qo‘yish.
 Monopoliyaga qarshi qonunlar qabul qilish va amaliyotga joriy etish.
2. Kichik biznesni qo‘llab-quvvatlash
 Yangi korxonalarning bozorga kirishini osonlashtirish.
 Kichik biznes va startaplar uchun imtiyozli kreditlar taqdim etish.
 Korrupsiya va byurokratiyani kamaytirish.
3. Soliq va tartibga solish siyosati
 Soliq   tizimini   shunday   shakllantirish   kerakki,   u   tadbirkorlarni
rag‘batlantirsin.
 Davlat   tomonidan   haddan   tashqari   tartibga   solish   raqobatni   cheklab
qo‘ymasligi kerak.
16  Bozordagi   nohaq   ustunliklarga   yo‘l   qo‘ymaslik   uchun   nazorat
mexanizmlarini joriy etish.
4. Iste’molchilar huquqlarini himoya qilish
 Sifat   nazorati   va   iste’molchilar   manfaatlarini   himoya   qiluvchi   qonunlarni
kuchaytirish.
 Aldov reklamalar, sifatsiz mahsulotlar va firibgarlikka qarshi kurashish.
 Iste’molchilarga bozor sharoitlari haqida ochiq va aniq ma’lumot berish.
Raqobat   muhitining   samaradorligi   iqtisodiyotning   umumiy   rivojlanishi   va
barqarorligi uchun muhim ahamiyatga ega. Raqobat:
 Narxlarning maqbul darajada shakllanishiga yordam beradi.
 Mahsulot sifati va xizmat darajasining oshishiga xizmat qiladi.
 Innovatsiyalarni rivojlantiradi va iqtisodiy o‘sishni jadallashtiradi.
 Iste’molchilarga kengroq tanlov va yaxshiroq sharoitlar yaratadi.
Shu sababli, davlat tomonidan monopoliyalar va sun’iy to‘siqlarga qarshi choralar
ko‘rilishi,   kichik   bizneslar   qo‘llab-quvvatlanishi   va   raqobat   muhitining
samaradorligini   oshirishga   e’tibor   qaratilishi   lozim.   Raqobat   –   bu   bozor
iqtisodiyotining asosiy tamoyillaridan biri bo‘lib, u ishlab chiqaruvchilar va xizmat
ko‘rsatuvchilar   o‘rtasidagi   kurash   jarayonidir.   Raqobat   orqali   korxonalar
iste’molchilarni   jalb   qilishga,   mahsulot   sifatini   oshirishga   va   narxlarni
maqbullashtirishga harakat qiladi.
Iqtisodiyotda raqobatning bir necha asosiy turlari mavjud:
1. Mukammal raqobat
 Bozorda ko‘plab sotuvchilar va xaridorlar mavjud.
 Hech bir korxona bozor narxiga ta’sir qila olmaydi.
 Mahsulotlar   o‘xshash   bo‘lib,   iste’molchilar   istalgan   yetkazib   beruvchidan
sotib olishi mumkin.
 Yangi firmalar bozorga erkin kirishi va chiqishi mumkin.
 Misol: Qishloq xo‘jaligi mahsulotlari bozori (g‘alla, sabzavotlar).
2. Monopolistik raqobat
17  Bozorda   ko‘plab   sotuvchilar   mavjud,   lekin   ular   o‘z   mahsulotlarini
boshqalarnikidan farqli qilib taqdim etadi.
 Korxonalar brending, sifat va reklama orqali o‘ziga xoslik yaratishga harakat
qiladi.
 Misol: Fast food restoranlari (McDonald's, KFC, Burger King).
3. Oligopoliya
 Bozorda bir nechta yirik kompaniya ustunlik qiladi.
 Narx belgilash va bozor strategiyalarida bir-biriga bog‘liq harakat qiladi.
 Yangi firmalar uchun bozorga kirish qiyin bo‘lishi mumkin.
 Misol: Avtomobil sanoati (Toyota, Ford, Volkswagen), aviatashuvlar bozori.
4. Monopoliya
 Bozorda faqat bitta yirik kompaniya mavjud.
 Monopolist   narxlarni   o‘zi   belgilaydi   va   raqobat   yo‘qligi   sababli   mahsulot
sifatini oshirishga ehtiyoj sezmasligi mumkin.
 Davlat   ayrim   monopoliya   sohalarni   tartibga   solishi   yoki   nazorat   qilishi
mumkin.
 Misol: Elektr ta’minoti kompaniyalari, temir yo‘l xizmatlari.
Raqobatning   iqtisodiy   samaradorlikka   ta’siri.     Narxlarning   shakllanishi.   Raqobat
mavjud   bo‘lsa,   narxlar   talab   va   taklif   asosida   belgilanadi.   Monopoliya   sharoitida
esa narxlar sun’iy ravishda oshirilishi mumkin. Raqobat mahsulot sifati va xizmat
ko‘rsatish darajasini oshirishga majbur qiladi. Monopoliya sharoitida esa mahsulot
sifati yomonlashishi mumkin, chunki iste’molchilar tanlov imkoniyatiga ega emas.
Raqobat   korxonalarni   yangi   texnologiyalar   joriy   etishga   va   samaradorlikni
oshirishga undaydi. Oligopoliya va monopoliya sharoitida innovatsiyalar sekinroq
rivojlanishi   mumkin.   Raqobat   iste’molchilarga   keng   tanlov,   pastroq   narxlar   va
yuqori   sifatli   mahsulotlar   taqdim   etadi.   Monopolistik   bozor   iste’molchilar
huquqlarini cheklashi mumkin.
Davlat   monopoliyalarni   cheklash   va   sun’iy   narx   oshirishga   qarshi   choralar
ko‘radi.   Misol:   AQShning   “Sherman   Antitrust   Act”   qonuni   yoki   Yevropa
Ittifoqining monopoliyaga qarshi qonunlari. Kichik bizneslarni qo‘llab-quvvatlash.
18 Yangi   kompaniyalarning   bozorga   kirishini   osonlashtirish   uchun   soliq   imtiyozlari
va kreditlar beriladi. Byurokratik to‘siqlar kamaytiriladi. Iste’molchilar huquqlarini
himoya qilish. Davlat organlari sifat nazoratini amalga oshiradi. Soxta reklama va
narxlarni sun’iy oshirishga qarshi choralar ko‘radi. Raqobat bozor iqtisodiyotining
asosiy   tamoyillaridan   biri   bo‘lib,   u   narxlar   barqarorligi,   mahsulot   sifati   va
innovatsiyalarni   rag‘batlantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Davlat   raqobatni   qo‘llab-
quvvatlab,   monopoliyalarni   cheklash   orqali   iqtisodiy   samaradorlikni   oshirishi
mumkin.
19 2.2. Dunyo iqtisodiyotidagi ilg‘or iqtisodiy sistemalar tajribasi.
Hozirgi dunyo iqtisodiyotida turli iqtisodiy sistemalar mavjud bo‘lib, har biri
o‘ziga xos xususiyatlarga ega. Ular mamlakatlarning iqtisodiy rivojlanish darajasi,
siyosiy tizimi va ijtimoiy tuzilishiga bog‘liq holda shakllangan. Quyida eng ilg‘or
iqtisodiy sistemalar tajribasi tahlil qilinadi.
1. Bozor iqtisodiyoti (AQSh, Buyuk Britaniya, Germaniya)
 Xususiyatlari:
 Xususiy mulkka asoslangan.
 Bozor mexanizmlari talab va taklif asosida ishlaydi.
 Davlat iqtisodiyotga minimal darajada aralashadi.
 Innovatsiyalar va tadbirkorlik faol rivojlangan.
Ilg‘or tajribalar:
  AQSh   modeli   –   Innovatsiyalar   va   tadbirkorlikka   asoslangan   iqtisodiyot.✅
Google, Apple, Tesla kabi kompaniyalar erkin bozor sharoitida rivojlangan.
  Germaniya   modeli   –   "Ijtimoiy   bozor   iqtisodiyoti"   konsepsiyasi   asosida
✅
rivojlangan. Bu tizim bozor erkinligini ijtimoiy himoya bilan uyg‘unlashtirgan.
  Buyuk   Britaniya   modeli   –   Xususiy   sektor   va   erkin   savdo   siyosati   asosida
✅
rivojlanib, xizmat ko‘rsatish sohasi (moliya, sug‘urta, texnologiya) kuchli.
Afzalliklari:
 Innovatsiyalarni rag‘batlantiradi.
✔
 Ishlab chiqarish samaradorligi yuqori.
✔
 Talab va taklif muvozanati narxlarni tartibga soladi.
✔
Kamchiliklari:
 Ijtimoiy tengsizlik yuqori bo‘lishi mumkin.
✖
 Bozor muammolariga qarshi davlat aralashuvi ba’zan kechikadi.
✖
2. Aralash iqtisodiyot (Shvetsiya, Kanada, Yaponiya, Janubiy Koreya)
Xususiyatlari:
Xususiy sektor ustuvor, lekin davlat ham iqtisodiyotda faol ishtirok etadi.
Ijtimoiy himoya tizimi kuchli.
20 Strategik tarmoqlarda davlat ishtiroki yuqori.
Ilg‘or tajribalar:
  Shvetsiya   modeli   –   "Farovonlik   davlati"   (Welfare   State).   Yuqori   soliqlar✅
hisobiga sog‘liqni saqlash, ta’lim va ijtimoiy himoya kuchli rivojlangan.
  Yaponiya   modeli   –   Davlat   sanoatni   rivojlantirish   uchun   rejalashtirilgan
✅
strategiyalarni   amalga   oshiradi.   Toyota,   Sony   kabi   yirik   kompaniyalar   davlat
ko‘magi bilan rivojlangan.
  Janubiy   Koreya   modeli   –   "Chabol"   tizimi.   Yirik   xususiy   kompaniyalar
✅
(Samsung, Hyundai, LG) davlat yordami bilan dunyo bozoriga chiqqan.
Afzalliklari:
 Davlat iqtisodiy barqarorlikni ta’minlaydi.
✔
 Ijtimoiy himoya kuchli.
✔
 Innovatsiya va xususiy sektor rivojlanadi.
✔
Kamchiliklari:
 Yuqori soliqlar iqtisodiy faollikka ta’sir qilishi mumkin.
✖
 Davlat haddan tashqari aralashsa, bozor samaradorligi pasayishi mumkin.
✖
3. Davlat tomonidan boshqariladigan kapitalizm (Xitoy, Singapur, BAA)
Xususiyatlari:
Xususiy sektor rivojlangan, lekin davlat iqtisodiyot ustidan nazorat qiladi.
Uzoq muddatli strategik rejalashtirish mavjud.
Davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlanadigan yirik kompaniyalar mavjud.
Ilg‘or tajribalar:
  Xitoy   modeli   –   "Ijtimoiyizm   va   bozor   iqtisodiyoti   uyg‘unligi".   Davlat   yirik
✅
kompaniyalarni nazorat qiladi, lekin xususiy sektor ham faol rivojlanadi (Huawei,
Alibaba).
 Singapur modeli – Davlat iqtisodiyotni qat’iy boshqaradi, lekin tadbirkorlikka
✅
keng imkoniyat beradi.
 BAA modeli – Neft iqtisodiyotidan diversifikatsiya qilish orqali turizm, moliya
✅
va texnologiya sektorlarini rivojlantirish.
Afzalliklari:
21  Iqtisodiy o‘sish tez.✔
 Strategik tarmoqlarda davlat himoyasi mavjud.
✔
 Infratuzilma va investitsiyalar kuchli rivojlangan.
✔
Kamchiliklari:
 Davlatning ortiqcha aralashuvi xususiy sektor erkinligini cheklashi mumkin.
✖
 Monopoliyalar shakllanishi xavfi yuqori.
✖
4.   Ijtimoiyizm   va   davlat   rejalashtirilgan   iqtisodiyot   (Kuba,   Shimoliy   Koreya,
Venesuela)
Xususiyatlari:
Davlat iqtisodiyotni to‘liq nazorat qiladi.
Xususiy sektor juda cheklangan yoki mavjud emas.
Iqtisodiy resurslar davlat tomonidan taqsimlanadi.
Ilg‘or tajribalar:
 Kuba modeli – Bepul sog‘liqni saqlash va ta’lim tizimi mavjud, lekin xususiy
✅
sektor cheklangan.
 Shimoliy Koreya modeli – Yopiq iqtisodiyot, deyarli to‘liq davlat nazoratida.
✅
 Venesuela modeli – Neftga qaram iqtisodiyot, lekin davlat tomonidan nazorat
✅
qilingan bozor barqaror emas.
Afzalliklari:
 Ijtimoiy xizmatlar aholiga bepul taqdim etiladi.
✔
 Tenglikni ta’minlash maqsad qilingan.
✔
Kamchiliklari:
 Innovatsiyalar sust rivojlanadi.
✖
 Xususiy sektor yo‘qligi sababli iqtisodiy o‘sish sekinlashadi.
✖
 Samaradorlik past bo‘lishi mumkin.
✖
5. Xulosa va taqqoslash
Qaysi iqtisodiy tizim eng samarali?
Bozor   iqtisodiyoti   innovatsiyalar   va   tadbirkorlik   uchun   eng   yaxshi   tizim,   lekin
ijtimoiy tengsizlik bo‘lishi mumkin.
22 Aralash   iqtisodiyot   barqaror   va   ijtimoiy   jihatdan   samarali,   lekin   yuqori   soliqlar
talab   qiladi.   Davlat   boshqariladigan   kapitalizm   iqtisodiyotni   tez   rivojlantirish
uchun yaxshi, lekin xususiy sektorni cheklaydi.
Rejalashtirilgan iqtisodiyot ijtimoiy himoya berishi mumkin, lekin iqtisodiy o‘sish
sekin bo‘ladi.  Janubiy Koreya: Ilg‘or iqtisodiy tizim namunasi
1. Umumiy tavsif Janubiy Koreya — dunyoning eng rivojlangan iqtisodiyotlaridan
biri   bo‘lib,   aralash   iqtisodiy   tizimga   ega.   Hukumat   strategik   rejalashtirish   bilan
xususiy   sektorni   qo‘llab-quvvatlab,   sanoat   va   texnologik   taraqqiyotni
jadallashtirdi. 
2. Asosiy   jihatlar:     Davlat  va  xususiy  sektor  hamkorligi  –  Hukumat  Samsung,✅
Hyundai, LG kabi yirik kompaniyalarni ("Chabol" tizimi) qo‘llab-quvvatladi.
  Ta’lim   va   innovatsiya   –   Mamlakat   ta’lim   va   ilmiy   tadqiqotga   katta   sarmoya	
✅
kiritdi, natijada texnologiya va avtomobil sanoati rivojlandi.
 Eksportga yo‘naltirilgan iqtisodiyot – Koreya asosan elektronika, avtomobil va
✅
kemasozlik mahsulotlarini eksport qiladi.
  Kichik   va   o‘rta   bizneslarni   rivojlantirish   –   Davlat   startaplar   va   texnologik
✅
kompaniyalarni   qo‘llab-quvvatlab,   ularning   global   bozorlarga   chiqishiga   yordam
beradi.
3. Natijalar. 1960-yillarda qashshoq davlat bo‘lsa, hozirda dunyoning eng yirik 10
iqtisodiyotidan biri. Samsung va Hyundai global brendga aylandi. Ta’lim va ilmiy
innovatsiyalarda yetakchi davlatlardan biri bo‘lib qoldi.
23 2.3. Rivojlanayotgan davlatlar iqtisodiy modelining tahlili.
Rivojlanayotgan   davlatlarning   iqtisodiy   modeli   ularning   tabiiy   resurslari,
demografik   tarkibi,   davlat   siyosati   va   tashqi   iqtisodiy   ta’sirlarga   bog‘liq   holda
shakllanadi.   Ushbu   davlatlar   iqtisodiy   rivojlanishning   turli   bosqichlarida   bo‘lib,
ularning har biri o‘ziga xos strategiyalar orqali o‘sishga erishmoqda.
Rivojlanayotgan   davlatlar   iqtisodiyoti   umumiy   xususiyatlari.   Ko‘pchilik
rivojlanayotgan davlatlar sanoati  endigina rivojlanayotgan, agrar sektordan sanoat
va   xizmat   ko‘rsatish   sohasiga   o‘tish   jarayonida   bo‘lgan   iqtisodiyotga   ega.   Bu
davlatlarda mehnat resurslari ko‘p bo‘lib, arzon ishchi kuchi xalqaro investorlarni
jalb   qiladi.   Davlatlarning   aksariyatida   iqtisodiy   o‘sish   tezligi   yuqori   bo‘lishiga
qaramay,   ijtimoiy   tengsizlik,   korrupsiya   va   institutsional   zaiflik   muammosi
mavjud.
Rivojlanayotgan   davlatlar   iqtisodiyotining   asosiy   modellar .   Eksportga
yo‘naltirilgan   iqtisodiyot   modeli.   Janubiy   Koreya,   Xitoy,   Vyetnam   kabi   davlatlar
eksportga   yo‘naltirilgan   iqtisodiyot   modelini   muvaffaqiyatli   amalga   oshirdi.   Bu
modelning   mohiyati   xalqaro   bozorlar   uchun   mahsulot   ishlab   chiqarish   va   uni
tashqi  bozorlarga  chiqarishga  asoslangan.   Rivojlanayotgan  davlatlar  bu  strategiya
orqali   o‘z   ishlab   chiqarish   tarmoqlarini   rivojlantirish,   innovatsiyalarni   joriy   etish
va sanoatni diversifikatsiya qilish imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Bunday mamlakatlarda hukumat eksportni rag‘batlantirish maqsadida qulay
biznes muhiti yaratadi, soliq imtiyozlari taqdim etadi va logistika infratuzilmasini
yaxshilaydi.   Eksportga   yo‘naltirilgan   iqtisodiyot   modeli   orqali   rivojlanayotgan
davlatlar o‘z sanoatini tez rivojlantirib, xalqaro bozorga kirishga muvaffaq bo‘ladi.
Resurslarga   asoslangan   iqtisodiyot   modeli.   Rossiya,   Braziliya,   Nigeriya   va
Saudiya   Arabistoni   kabi   davlatlar   asosan   tabiiy   resurslarga   tayanadigan   iqtisodiy
modelga   ega.   Bu   davlatlarning   asosiy   eksport   mahsulotlari   neft,   gaz,   ko‘mir,
qimmatbaho   metallar   va   qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlaridan   iborat.   Ushbu
modelning ustunligi shundaki, tabiiy boyliklardan katta daromad olish orqali davlat
24 infratuzilmani   rivojlantirish   va   ijtimoiy   dasturlarni   moliyalashtirish   imkoniyatiga
ega bo‘ladi.
Biroq   bu   modelning   kamchiligi   iqtisodiyotning   diversifikatsiya
qilinmaganligi   bo‘lib,   bu   davlatlarni   xomashyo   narxlarining   o‘zgarishiga   bog‘liq
qilib qo‘yadi. Masalan, neft narxlari tushib ketganda, ushbu davlatlarning iqtisodiy
o‘sishi pasayadi va davlat budjetida yetishmovchilik yuzaga keladi. Shuning uchun
bunday davlatlar iqtisodiy diversifikatsiyani oshirish, innovatsion texnologiyalarni
joriy   etish   va   sanoat   tarmoqlarini   rivojlantirishga   intilmoqda.   Ichki   bozorga
yo‘naltirilgan   iqtisodiyot   modeli.   Hindiston,   Indoneziya,   Meksika   kabi   yirik
aholiga ega davlatlar ichki bozorga tayanadigan iqtisodiyot modelidan foydalanadi.
Ushbu   modelning   mohiyati   ichki   iste’molni   rag‘batlantirish,   mahalliy   ishlab
chiqaruvchilarni   qo‘llab-quvvatlash   va   iste’molchilar   uchun   kengroq   tanlov
yaratishga qaratilgan.
Bunday davlatlarda iqtisodiy o‘sishning asosiy omillari orasida urbanizatsiya
jarayoni,   sanoatlashish   va   iste’mol   darajasining   oshishi   mavjud.   Ichki   bozorga
tayanadigan   iqtisodiyot   modeli   mamlakat   ichidagi   talab   va   taklifni
muvozanatlashtirish   imkonini   beradi.   Biroq   bu   modelning   zaif   jihatlaridan   biri
shundaki,   xalqaro   bozorlarga   chiqish   cheklangan   bo‘lishi   mumkin   va   iqtisodiy
o‘sish   asosan   ichki   iste’mol   bilan   bog‘liq   bo‘lib   qoladi.   Texnologiya   va
innovatsiyalarga   asoslangan   iqtisodiyot   modeli.   Xitoy,   Singapur   va   Janubiy
Koreya   kabi   davlatlar   texnologiyalar   va   innovatsiyalarni   rivojlantirish   orqali
iqtisodiy   taraqqiyotni   jadallashtirdi.   Ular   ilmiy   tadqiqot   va   rivojlanishga   katta
mablag‘   ajratib,   yuqori   texnologiyali   mahsulotlarni   ishlab   chiqarish   va   eksport
qilishga yo‘naltirilgan strategiyani qo‘llaydi. 
Bu   modelning   asosiy   ustunligi   shundaki,   texnologik   mahsulotlarning
qo‘shilgan qiymati yuqori bo‘lib, mamlakat iqtisodiyotiga katta daromad keltiradi.
Davlat   tomonidan   ilmiy   tadqiqot   markazlari,   texnologik   startaplar   va   innovatsion
korxonalar   qo‘llab-quvvatlanadi.   Ushbu   model   muvaffaqiyatli   amalga   oshirilsa,
mamlakat   texnologik   jihatdan   rivojlangan   davlatlar   qatoriga   tezroq   kirishi
mumkin.
25 Aralash iqtisodiyot modeli. Turkiya, Malayziya va Braziliya kabi davlatlar aralash
iqtisodiyot   modelidan   foydalanadi.   Bu   model   bozor   iqtisodiyoti   tamoyillariga
asoslangan   bo‘lib,   lekin   davlat   iqtisodiyotning   muhim   tarmoqlariga   aralashib,
rivojlanishni   nazorat   qiladi.   Hukumat   investitsiyalarni   jalb   qilish,   strategik
tarmoqlarni   qo‘llab-quvvatlash   va   ijtimoiy   dasturlar   orqali   iqtisodiy   barqarorlikni
ta’minlashga harakat qiladi.
Aralash   iqtisodiyot   modeli   bozor   va   davlat   boshqaruvi   elementlarini
birlashtirgani   uchun   uning   afzalliklari   ko‘p.   Bu   model   mamlakatning   uzoq
muddatli   rivojlanishini   ta’minlash   va   ijtimoiy   barqarorlikni   saqlash   imkonini
beradi.   Biroq,   ba’zi   hollarda   davlatning   iqtisodiyotga   haddan   tashqari   aralashuvi
bozor erkinligini cheklashi va korrupsiyani oshirishi mumkin.
Rivojlanayotgan davlatlar turli iqtisodiy modellar asosida rivojlanmoqda va
har   bir   modelning   o‘ziga   xos   afzallik   va   kamchiliklari   mavjud.   Eksportga
yo‘naltirilgan   iqtisodiyot   tez   o‘sish   imkoniyatini   beradi,   ammo   xalqaro
bozorlarning   talablariga   bog‘liq   bo‘lib   qolishi   mumkin.   Resurslarga   asoslangan
model   tabiiy   boyliklardan   keladigan   daromadlar   orqali   rivojlanish   imkonini
yaratadi,   lekin   iqtisodiy   barqarorlik   xomashyo   narxlariga   bog‘liq   bo‘ladi.   Ichki
bozorga   yo‘naltirilgan   model   ichki   iste’molni   qo‘llab-quvvatlaydi,   lekin   global
savdo   imkoniyatlarini   cheklashi   mumkin.   Eng   muvaffaqiyatli   iqtisodiy   modellar
odatda diversifikatsiyalangan, innovatsiyalarga asoslangan  va xalqaro savdo bilan
uyg‘unlashgan bo‘ladi. Shuning uchun rivojlanayotgan davlatlar o‘z iqtisodiyotini
barqaror   va   uzoq   muddatli   o‘sishga   yo‘naltirish   uchun   turli   strategiyalarni
birlashtirib,   yangi   texnologiyalar   va   investitsiyalarni   jalb   qilishga   harakat
qilmoqda.
Rivojlanayotgan   davlatlar   iqtisodiyoti   o‘ziga   xos   xususiyatlarga   ega   bo‘lib,
ularning rivojlanish modeli ko‘p jihatdan tabiiy resurslar, demografik tarkib, davlat
siyosati   va   tashqi   iqtisodiy   ta’sirlarga   bog‘liq   bo‘ladi.   Ushbu   davlatlar   ishlab
chiqarish va xizmat ko‘rsatish sohalarini rivojlantirish, xorijiy investitsiyalarni jalb
qilish   va   eksport   salohiyatini   oshirish   orqali   iqtisodiy   barqarorlikka   erishishga
harakat qiladi. Eksportga yo‘naltirilgan iqtisodiyot  modeli sanoat  ishlab chiqarish
26 va   texnologik   rivojlanish   orqali   tashqi   bozorga   chiqishga   asoslanadi.   Bunday
iqtisodiyot   modeli   Janubiy   Koreya,   Xitoy,   Vyetnam   va   Malayziyada
muvaffaqiyatli   qo‘llanilgan.   Xitoy   1980-yillarda   ochiq   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tib,
xorijiy   investorlar   uchun   qulay   sharoit   yaratdi   va   sanoat   ishlab   chiqarish   hajmini
keskin   oshirdi.   Bugungi   kunda   Xitoy   dunyoning   eng   yirik   eksportchisi   bo‘lib,
elektronika,   avtomobil   qismlari   va   sanoat   jihozlarini   jahon   bozoriga   yetkazib
beradi.   Ushbu   modelning   afzalliklari   orasida   ishlab   chiqarish   sektorining   tez
rivojlanishi,   xorijiy   valyuta   tushumlarining   oshishi   va   texnologik   taraqqiyotning
jadallashishi   bor.   Biroq,   uning   kamchiliklari   ham   mavjud.   Xalqaro   bozor
talablariga   qaramlik   ortishi   va   ishlab   chiqarish   xarajatlarining   oshishi   eksport
raqobatbardoshligini pasaytirishi mumkin.
Ba’zi   rivojlanayotgan   davlatlar   tabiiy   resurslar   eksporti   orqali   iqtisodiy
o‘sishni   ta’minlaydi.   Bunga   Rossiya,   Nigeriya,   Braziliya   va   Saudiya   Arabistoni
misol   bo‘la   oladi.   Rossiya   iqtisodiyoti   asosan   neft   va   tabiiy   gaz   eksportiga
asoslangan   bo‘lib,   mamlakatning   umumiy   daromadining   katta   qismini   xomashyo
savdosidan   keladigan   tushumlar   tashkil   qiladi.   Ushbu   modelning   afzalligi
shundaki,   u   davlatga   katta   miqdordagi   daromad   olib   keladi   va   infratuzilmani
rivojlantirish   imkonini   yaratadi.   Biroq,   uning   kamchiliklari   ham   bor.   Xomashyo
narxlarining   pasayishi   iqtisodiy   tanazzulga   olib   kelishi   mumkin   va   boshqa
sohalarning rivojlanishiga e’tibor kamayadi.
Ba’zi   davlatlar   ichki   bozorning   katta   salohiyatidan   foydalangan   holda
iqtisodiy o‘sishni ta’minlaydi. Hindiston, Indoneziya va Braziliya bunday modelni
qo‘llagan davlatlar qatoriga kiradi. Hindiston iqtisodiyoti ichki iste’mol va xizmat
ko‘rsatish sohalariga tayanib rivojlanmoqda. Katta aholi soni  va o‘sib borayotgan
o‘rta   sinf   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ushbu
modelning   afzalligi   shundaki,   iqtisodiyot   global   inqirozlarga   nisbatan   kamroq
bog‘liq   bo‘ladi.   Biroq,   uning   zaif   tomonlari   ham   bor.   Mahalliy   ishlab   chiqarish
sektorining   raqobatbardoshligini   oshirish   va   innovatsiyalarni   rivojlantirish   talab
etiladi.
27 Texnologiyaga   asoslangan   iqtisodiyot   modeli   innovatsiyalar   va   ilmiy
tadqiqotlarga asoslangan bo‘lib, Singapur, Janubiy Koreya va Xitoy kabi davlatlar
bu yo‘nalishda katta muvaffaqiyatlarga erishgan. Ushbu modelning asosiy yutug‘i
yuqori   qo‘shilgan   qiymatli   mahsulotlar   ishlab   chiqarish   imkoniyati   bilan   bog‘liq.
Texnologik taraqqiyot mamlakatning eksport salohiyatini oshirib, global bozorning
muhim ishtirokchisiga aylantiradi. Biroq, bu modelni amalga oshirish uchun ilmiy
tadqiqotlarga   katta   investitsiyalar   talab   etiladi   va   malakali   ishchi   kuchi
yetishmovchiligi muammo bo‘lishi mumkin.
Aralash   iqtisodiyot   modeli   bozor   iqtisodiyoti   va   davlat   boshqaruvi
elementlarini   uyg‘unlashtirgan   holda   ishlaydi.   Turkiya,   Malayziya   va   Braziliya
bunday   modeldan   foydalanadi.   Hukumat   iqtisodiyotning   muhim   tarmoqlariga
aralashib, strategik yo‘nalishlarni belgilaydi va shu bilan birga xususiy sektorning
rivojlanishini qo‘llab-quvvatlaydi. Bu modelning afzalligi iqtisodiy barqarorlik va
ijtimoiy dasturlarni amalga oshirish imkoniyatini yaratishdir. Biroq, ba’zi hollarda
davlatning   ortiqcha   aralashuvi   bozor   erkinligini   cheklashi   va   korrupsiyaga   olib
kelishi mumkin. Rivojlanayotgan davlatlar iqtisodiy modelining har biri o‘ziga xos
xususiyatlarga   ega   bo‘lib,   ularning   muvaffaqiyati   davlat   siyosati,   xalqaro
hamkorlik,   investitsiya   muhiti   va   innovatsion   rivojlanish   strategiyalariga   bog‘liq.
Uzoq   muddatli   barqaror   o‘sishga   erishish   uchun   diversifikatsiya,   texnologik
rivojlanish va ijtimoiy muammolarni hal etish muhim ahamiyat kasb etadi.
28 XULOSA
Sifatli   iqtisodiy   sistema   –   bu   mamlakatning   iqtisodiy   barqarorligi,
samaradorligi   va   uzoq   muddatli   rivojlanishini   ta’minlaydigan,   turli   sohalarning
uyg‘unlashgan   holda   ishlashiga   asoslangan   tizimdir.   Bu   tizim   samarali   ishlashi
uchun   bozor   mexanizmlarining   to‘g‘ri   yo‘lga   qo‘yilishi,   davlatning   iqtisodiy
boshqaruvi,   innovatsiyalarni   joriy   etish   va   ijtimoiy   barqarorlik   muhim   ahamiyat
kasb   etadi.   Sifatli   iqtisodiy   tizim   turli   davlatlarda   turlicha   shakllangan   bo‘lsa-da,
ularning   barchasida   samaradorlik,   barqarorlik   va   innovatsiyalarga   asoslangan
rivojlanish asosiy o‘rinni egallaydi.
Iqtisodiy   tizimning  muvaffaqiyati   bir  necha   omillarga  bog‘liq.  Birinchidan,
bozor mexanizmlari to‘g‘ri ishlashi kerak. Erkin bozor iqtisodiyoti samarali resurs
taqsimotini   ta’minlasa   ham,   davlat   tomonidan   ma’lum   darajada   tartibga   solish
talab   etiladi.   Davlat   bozor   ishtirokchilariga   adolatli   raqobat   sharoitini   yaratib
berishi,   korrupsiyaga   qarshi   kurashishi   va   xususiy   sektor   rivojlanishiga   yordam
berishi   lozim.   Ikkinchidan,   iqtisodiy   tizimning   muhim   qismi   –   inson   kapitali.
Ta’lim   va   sog‘liqni   saqlash   tizimining   rivojlanganligi   jamiyatdagi   mehnat
unumdorligini oshiradi va iqtisodiy o‘sishga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
Sifatli iqtisodiy tizimning yana bir muhim jihati innovatsiyalar va texnologik
rivojlanishdir.   Zamonaviy   iqtisodiyot   raqobatbardosh   bo‘lishi   uchun   ilm-fan   va
texnologiyalarni   rivojlantirishga   katta   e’tibor   berish   kerak.   Bu   yo‘nalishda   ilg‘or
davlatlar   texnologik   parklar,   ilmiy   tadqiqot   institutlari   va   startap   ekotizimlarini
rivojlantirib, yangi iqtisodiy imkoniyatlarni yaratmoqda. Masalan, Janubiy Koreya
va   Germaniya   texnologik   innovatsiyalar   orqali   o‘z   iqtisodiyotini   diversifikatsiya
qilishga muvaffaq bo‘ldi.
Davlatning iqtisodiy rivojlanishda  tutgan o‘rni  juda muhim. Ba’zi  davlatlar
erkin   bozor   iqtisodiyotini   tanlasa,   boshqalari   davlatning   faol   aralashuvi   orqali
barqaror   iqtisodiy   o‘sishga   erishishga   harakat   qiladi.   Muvaffaqiyatli   iqtisodiy
tizimlarda   davlat   va   xususiy   sektor   o‘rtasida   muvozanat   saqlanib,   biznesning
29 rivojlanishi   qo‘llab-quvvatlanadi.   Hukumat   strategik   tarmoqlarni   himoya   qilish
bilan birga, tadbirkorlik muhitini yaxshilashga e’tibor qaratishi lozim.
Sifatli   iqtisodiy   tizimning   asosiy   belgilari   qatoriga   adolatli   soliqlash   tizimi
ham kiradi. Mamlakatdagi soliqlar samarali yig‘ilsa va adolatli taqsimlansa, davlat
infratuzilma,   ta’lim   va   sog‘liqni   saqlash   tizimlarini   rivojlantirish   uchun   zarur
resurslarga ega bo‘ladi. Biroq, haddan tashqari  yuqori soliqlar xususiy sektorning
rivojlanishiga   to‘sqinlik   qilishi   mumkin.   Shu   sababli,   samarali   soliqlash   tizimi
yaratish muhim ahamiyatga ega.
Barqaror   iqtisodiy   tizim   atrof-muhitni   muhofaza   qilish   bilan   ham
chambarchas   bog‘liq.   Iqtisodiy   rivojlanish   ekologik   zarar   keltirmasligi   uchun
barqaror   ishlab   chiqarish   va   yashil   energiyaga   o‘tish   muhimdir.   Yevropa
mamlakatlari   ushbu   yo‘nalishda   katta   yutuqlarga   erishgan   bo‘lib,   qayta
tiklanadigan   energiya   manbalariga   sarmoya   kiritish   orqali   iqtisodiy   va   ekologik
barqarorlikni   ta’minlamoqda.   Sifatli   iqtisodiy   tizimda   moliyaviy   barqarorlik   ham
katta   rol   o‘ynaydi.   Bank   va   moliyaviy   institutlarning   mustahkamligi,   kredit
bozorining   samarali   ishlashi   va   investitsiya   muhiti   yaxshi   bo‘lishi   talab   etiladi.
Agar  moliyaviy tizim  yaxshi  yo‘lga  qo‘yilsa,  iqtisodiy  inqirozlarning oldi  olinadi
va biznes rivojlanishi uchun qulay sharoit yaratiladi.
Shuning   uchun   rivojlangan   davlatlar   ijtimoiy   himoya   dasturlarini   yo‘lga
qo‘yib, jamiyatning barcha qatlamlarini qo‘llab-quvvatlashga harakat qiladi.
Umuman   olganda,   sifatli   iqtisodiy   tizim   barqaror   rivojlanish,   samarali
boshqaruv,   innovatsiyalar,   adolatli   bozor   mexanizmlari   va   ijtimoiy   barqarorlikka
asoslanishi   kerak.   Davlat   va   xususiy   sektor   o‘rtasidagi   muvozanat,   texnologik
taraqqiyotga   investitsiya   kiritish,   moliyaviy   barqarorlikni   ta’minlash   va   xalqaro
iqtisodiy   integratsiyaga   intilish   muvaffaqiyatli   iqtisodiy   modelning   asosiy
shartlaridan   biridir.   Shuningdek,   ijtimoiy   tenglik   va   ekologik   barqarorlikni   ham
hisobga olish lozim. Agar ushbu omillar uyg‘un tarzda ishlasa, mamlakat iqtisodiy
tizimi nafaqat samarali, balki uzoq muddatli rivojlanishga yo‘naltirilgan bo‘ladi.
30 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
"Iqtisodiyot asoslari" – A.O’lmasov. Toshkent: 2013. (darslik), 
"Iqtisodiyot nazariyasi" – A. Vahobov, A. O‘lmasov, Sh. Qobilov. Toshkent: 2014.
(darslik), 
Xojiyev B. "Tadbirkorlik asoslari" – Toshkent: Iqtisod-Moliya, 2022. (darslik), 
Qoraboyev I. "Global iqtisodiyot va uning rivojlanish tendensiyalari" – Toshkent:
O‘zbekiston, 2023.(darslik), 
Karimov   U.   “Kichik   biznesning   global   iqtisodiyotga   ta’siri”   //   (Iqtisodiyot   va
innovatsiyalar jurnali), 2022, 
Smith   A.   “Bozor   iqtisodiyotining   globalizatsiya   sharoitidagi   rivojlanishi”   //
Harvard Business Review, 2021. (jurnal), 
O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki.   "Tadbirkorlikni   moliyalashtirish   va
iqtisodiy barqarorlik" – 2023. (hisobot), 
O‘zbekiston  Respublikasi   Davlat   statistika   qo‘mitasi.   "O‘zbekistonda  tadbirkorlik
va iqtisodiy o‘sish ko‘rsatkichlari" – 2023. (statistika hisoboti), 
Kotler F.; Osnovi marketinga, Moskva, 1997-yil. (darslik),
Nosirov   P.;   Abdullayeva   L.;   Marketing   —   bozor   iqtisodiyoti   asosi,   Toshkent,
1995-yil. (darslik),
Jalolov J. J.; Marketing, Toshkent, 1999-yil. (o’quv qo’llanma),
G ulomov S. S; Marketing asoslari, Toshkent, 2002-yil. (darslik).ʻ
O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki.   "Tadbirkorlikni   moliyalashtirish   va
iqtisodiy barqarorlik" – 2023. (hisobot), 
Internet manbalari:
O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki –  www.cbu.uz  
Davlat statistika qo‘mitasi –  www.stat.uz  
Jahon banki –  www.worldbank.org
31

Sifatli iqtisodiy sistemalar

Купить
  • Похожие документы

  • Moliyaviy munosabatlarning jamiyat taraqqiyotidagi o‘rni kurs ishi
  • Monopoliyaga qarshi qonunchilik va uni O’zbekistonda qo’llashning o’ziga xos xususiyatlari
  • Mulkchilik munosabatlari — jamiyat iqtisodiy taraqqiyotining asosiy vositalaridan biri sifatida
  • Mulkchilikning shakllari va ularning amal qilishi kurs ishi | Мулкчиликнинг шакллари ва уларнинг амал қилиши
  • Narx iqtisodiy kategoriya sifatida | Нарх иқтисодий категория сифатида

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha