Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 29000UZS
Размер 818.6KB
Покупки 0
Дата загрузки 02 Ноябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Политология

Продавец

Benjamin Franklin

Дата регистрации 29 Октябрь 2024

96 Продаж

Siyosiy partiyalar va siyosiy partiya tizimlari

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG‘BEK NOMIDAGI 
O‘ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI
SIYOSATSHUNOSLIK  FAKULTETI
SIYOSATSHUNOSLIK  YO‘NALISHI
MUTAXASISLIKKA KIRISH FANIDAN
KURS ISH
MAVZU: Siyosiy partiyalar va  siyosiy partiya tizimlari
BAJARDI: ________________________
QABUL QILDI: ________________________
Toshkent 2024
1 MUNDARIJA:
№  Boblar va paragraflarning nomlanishi Betlar
KIRISH.  3-6
I.   BOB.     SIYOSIY   PARIYALARNING
MAZMUNI VA UNING ISHLASH PRINSIPLARI 7-16
1 .
1  Siyosiy partiya tipologiya va ideologiyasi 7-9
1 .
2 Siyosiy   partiya   funksiyalari   va   siyosiy   partiya
tizimi 10-16
II.   BOB.     SIYOSIY   PARTIYALARNING
TASHQI VA ICHKI AMALGA OSHIRILISHI 1 7 -2 2
2 .
1 Siyosiy Partiyadagi liderlik  1 7 - 19
2 .
2 Siyosiy partiya tuzilishi   19 - 21
2.
3 Siyosiy partiyalarning omma targ’iboti 2 1 -2 2
III.   BOB.     SIYOSIY   PARTIYALAR
BIRLASHMALARI   VA   O’RTADAGI
MUNOZARALARNI YECHISH 24- 2 7
 
3 .
1 Siyosiy partiyalardagi koalitsiyalar va birlashmalar  24-25
3 .
2 Siyosiy   partiyalar   o’rtasidagi   munozaralarni   hal
etish 25- 2 7
  
XULOSA 2 8
  
   
FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR   VA
MANBALAR RO’YXATI 2 9
                                                            
2 KIRISH
            Ushbu   kurs   ishi   siyosiy   partiyalar   haqida   ma lumot   berishgaʼ
mo ljallangan.   Ushbu   ish   siyosiy   partiyalar   tarixi,   siyosiy   partiyalarning   faol	
ʻ
ishtirok etish bo‘yicha bilim va ko‘nikmalarini oshirish demokratlashtirish jarayoni
tushuntirishni maqsad qiladi. Shuning uchun ushbu qo'llanmada keng qamrovli va
siyosiy partiyalarga oid qimmatli ma'lumotlarni ta’minlaydi.
        Avvalambor,   biror   narsa   haqida   o’rganishdan   oldin   uning   tarixi   va   kelib
chiqishini o’rganish uning keyingi taraqqiyoti haqida bizga ko’p narsalarni yoritib
berishi   mumkin.   Siyosiy   partiyalar   tarixini   tushunish   bizga   demokratik
tizimlarning   rivojlanishi,   siyosiy   mafkuralar   evolyutsiyasi   va   partiyalar   raqobati
dinamikasi   haqida   tushuncha   beradi.   Bu   bizga   siyosiy   partiyalarning   xalqlar
taraqqiyotini   shakllantirishdagi   murakkabligi   va   ahamiyatini   baholash   imkonini
beradi.   Shu   sababli   ham   men   kurs   ishimning   boshida   siyosiy   partiyalar   tizimi
tarixiga   qisqacha   to’xtalib   o’tmoqchiman.   Siyosiy   partoyalar   paydo   bo’lishi   va
rivojini biz olti bo’limga ajratsak bo’ladi.
    1. Dastlabki partiya tizimlari:
    Siyosiy   partiyalar   tushunchasi   umumiy   manfaatlar   va   mafkuralar   atrofida
turli   guruhlar   shakllangan   qadimgi   davrlarga   borib   taqaladi.   Biroq,   biz   bilgan
zamonaviy   siyosiy   partiyalar   17-asr   oxiri   va   18-asr   boshlarida   paydo   bo'lgan.
Buyuk Britaniya ko'pincha zamonaviy siyosiy partiyalarning vatani sifatida qabul
qilinadi.   18-asrda   ikkita   yirik   partiya   vujudga   keldi:   viglar   va   torilar.   Viglar
boshqaruvga   nisbatan   liberal   va   ilg‘or   yondashuv   tarafdori   bo‘lsa,   torilar   esa
konservativ   va   an’anaviy   pozitsiyani   qo‘llab-quvvatladilar.   Bu   ikki   partiyaviy
tizim partiya siyosatining gullab-yashnashi uchun asos yaratdi.
2. Qo'shma Shtatlar:
AQSHda   siyosiy   partiyalar   Amerika   inqilobidan   keyin   shakllana   boshladi.
Aleksandr   Hamilton   boshchiligidagi   Federalistlar   partiyasi   va   Tomas   Jefferson
boshchiligidagi  demokratik-respublikachilar partiyasi  mamlakatning birinchi  yirik
siyosiy   partiyalari   edi.   Bu   partiyalar   yangi   tashkil   etilgan   millat   uchun   turli
qarashlarni   ifodalagan,   federalistlar   kuchliroq   markaziy   hukumatni,   demokratik-
respublikachilar esa shtatlar huquqlarini himoya qilganlar. 1
3. Partiya tizimlarini kengaytirish:
        19-asr   davomida   siyosiy   partiyalar   Yevropa   va   dunyoning   boshqa
qismlarida   ko paydi.   Sanoat   inqilobi   va   ommaviy   siyosatning   yuksalishi   partiya	
ʻ
1
 The Two-Party System: A Revolution In American Politics, 1824 To 1840| Center For Legislative Archives | 
National Archives/p.14-15
3 tizimlarining   o'sishi   va   diversifikatsiyasiga   yordam   berdi.   Ishchilar,   fermerlar   va
boshqa ijtimoiy guruhlar manfaatlarini ifodalovchi yangi siyosiy partiyalar vujudga
keldi. Masalan, 1900-yilda tashkil etilgan Britaniya Leyboristlar partiyasi ishchilar
sinfini vakil qilib, ularning huquqlarini himoya qilishni maqsad qilgan.
4. Mafkuraviy harakatlar:
        19—20-asrlarda   siyosiy   partiyalar   tobora   ko proq   o ziga   xos   mafkuralarʻ ʻ
bilan uyg unlashib bordi. Bu o'zgarish partiyalarga o'zlarining siyosiy takliflari va	
ʻ
jamiyatga   nisbatan   kengroq   qarashlari   asosida   ajralib   turishga   imkon   berdi.
Masalan,   ishchilar   huquqlarini   himoya   qiluvchi   sotsialistik   va   kommunistik
partiyalarning paydo bo'lishi va an'anaviy qadriyatlarni targ'ib qiluvchi konservativ
partiyalarning kuchayishi va hukumatning cheklangan aralashuvi.
5. Urushdan keyingi davrdagi partiyaviy tizimlar:
       Ikkinchi  jahon urushidan  keyin partiyaviy tizimlar  sezilarli  o'zgarishlarga
duch   keldi.   Yevropaning   ko'pgina   mamlakatlarida   saylovchilar   uchun   turli   xil
mafkuraviy variantlar mavjud bo'lgan ko'p partiyaviy tizimlar qabul qilindi. Ko’p
sotsialistik yo’lni  tanlagan davlatlarda esa yakka partiyaviy hokimiyat  shakillandi
va   ba’zi   davlatlarda   u   haligacha   saqlanib   kelmoqda.   Siyosiy   partiyalar   urushdan
keyingi jamiyatlarni qayta qurish va ijtimoiy davlatni shakllantirishda hal qiluvchi
rol   o'ynadi.   Germaniya   sotsial-demokratik   partiyasi   va   Shvetsiya   sotsial-
demokratik   partiyasi   kabi   sotsial-demokratik   partiyalarning   kuchayishi   bu
tendentsiyaga misol bo‘ldi.
6. Zamonaviy partiya tizimlari:
    Bugungi   kunda   siyosiy   partiyalar   tizimlari   rivojlanishda   va   yangi
muammolar va jamiyatdagi o‘zgarishlarga moslashishda davom etmoqda. Ko'pgina
demokratik davlatlarda ko'p partiyaviy tizimlar hukm suradi, bu esa turli xil siyosiy
variantlarni   amalga   oshirish   imkonini   beradi.   Bundan   tashqari,   yangi   siyosiy
harakatlar   va   partiyalar   paydo   bo'ldi,   ular   ko'pincha   tashkil   etilgan   partiya
tuzilmalariga   qarshi   chiqdilar   va   muayyan   sabablar   yoki   muammolarni   himoya
qildilar.
      Mavzuning   dolzarbligi :   Siyosiy   partiyalar   demokratiya   qurish   uchun
muhim bo’lgan omil sanaladi. Demokratiya qurish ularsiz imkosiz ish desak ham
bo’ladi,   Lekin   shuni   ham   bilish   kerakki,   siyosiy   partiyalar   bo’lishi   demokratiya
bo’lishini ta’minlab bera olmaydi. Ho’sh o’zi aslini olganda siyosiy partiyalar o’zi
nima   va   ularni   o’rganish   nima   uchun   bizga   kerak?   Siyosiy   partiyalar   demokratik
tizimlarning   asosiy   institutlari   bo lib,   siyosiy   jarayonlar   va   natijalarni	
ʻ
shakllantirishda   markaziy   rol   o ynaydi.   Siyosiy   partiyalarning   ahamiyatini	
ʻ
tushunish   ularning   muhim   vazifalari   va   boshqaruvga   ta'sirini   tushunishga   imkon
beradi.   Siyosiy   partiyalar   yakka   holda   mavjud   emas,   balki   mamlakatning   siyosiy
4 manzarasini belgilaydigan murakkab partiyaviy tizimlar doirasida faoliyat yuritadi.
Ularning   qanchalik   muhimliligini   bilish   uchun   Prezidentimizning   maruzasidan
misol   keltirisak   ham   bo’ladi.   «Adolatli   mezon   bo‘lsa,   to‘rt   yilda   qilgan
islohotlarimiz… Parlamentimiz qanday edi-yu, qanday bo‘ldi. Deputatlarni obro‘si
qanday   edi-yu,   qanday   bo‘ldi.   O‘zlaringni   fikrlaringni   aytyapsizlar,   o‘zlaringni
yo‘nalishlaringni   aytyapsizlar…   Sizlar   bilan   uchrashishimdan   maqsad   —   quyi
pog‘onadagi   kengashlarning   obro‘sini   ko‘tarmasak,   quyi   pog‘onadagi
Kengashlarda   har   bitta   partiyaning   ovozi   bo‘lmasa,   talab   qilmasa,   raqobat
bo‘lmasa, natija bo‘lmaydi» 2
. Partiya tizimlarini o'rganish bizga alohida partiyalar
faoliyat   yuritadigan   kengroq   kontekstni   tushunishga   imkon   beradi.   Siyosiy
partiyalar   va   partiyaviy   tizim   bizning   hozirgi   davlat   hokimiyatimizni
shakllantirishda o’rni beqiyos. Uning ahamiyati quyidagilar:
        1.   Siyosiy   vakillik:   Siyosiy   partiyalar   jamiyatdagi   turli   ijtimoiy
guruhlarning   manfaatlari,   tashvishlari   va   talablarini   ifodalash   uchun   vosita   bo'lib
xizmat   qiladi.   Ular   fuqarolarga   o‘z   xohish-istaklarini   bildirishlari   va   demokratik
qarorlar   qabul   qilish   jarayonida   ishtirok   etishlari   uchun   platforma   yaratadi.
Masalan,   AQShda   Demokratik   partiya   va   Respublikachilar   partiyasi   turli
mafkuralarni ifodalaydi va siyosiy hokimiyat uchun kurashadi.
          2.   Siyosiy   safarbarlik:   Partiyalar   fuqarolarni   tashkil   qiladi   va   safarbar
qiladi,   siyosiy   ishtirok   va   faollikni   kuchaytiradi.   Ular   fuqarolarni   saylovda
qatnashish, mitinglarda qatnashish, ommaviy faollik kabi demokratik huquqlaridan
foydalanishga   undashda   muhim   o‘rin   tutadi.   Jumladan,   saylovoldi   tashviqoti
jarayonida   partiyalar   saylovchilarni   faollashtirish   maqsadida   mitinglar,   uyma-uy
yurish va boshqa tadbirlarni o‘tkazadi.
        3.   Siyosatni   shakllantirish:   Siyosiy   partiyalar   ijtimoiy   muammolarni   hal
qilish   va   jamoatchilik   kun   tartibini   shakllantirish   uchun   siyosat   takliflarini   ishlab
chiqadi va bayon qiladi. Ular demokratik tizimlar  faoliyati uchun muhim bo‘lgan
boshqaruvning   muqobil   qarashlari   va   g‘oyalarini   taklif   qiladilar.   Misol   uchun,
Buyuk Britaniyadagi Leyboristlar partiyasi ishchilar huquqlari va ijtimoiy ta'minot
dasturlarini qo'llab-quvvatlovchi siyosat tarafdori.
          4.   Hukumatni   shakllantirish   va   javobgarlik:   Partiyalar   hukumatlarni
shakllantirishda va ularni o'z harakatlari uchun javobgarlikka tortishda hal qiluvchi
rol   o'ynaydi.   Ular   fuqarolarga   o‘z   vakillarini   tanlash   va   ijro   hokimiyati   tarkibini
shakllantirish   mexanizmini   taqdim   etadi.   Masalan,   Germaniyada   saylovlardan
keyin hukumat tuzish uchun partiyalar o'rtasida koalitsiya muzokaralari zarur.
     Siyosiy partiya tizimlarining ahamiyati:
2
  Prezident Shavkat Mirziyoyev 2022-yil 2 fevral kuni mamlakatdagi siyosiy partiyalar rahbarlari bilan 
uchrashuvidan
5            1. Barqaror boshqaruv: Partiya tizimlari barqaror boshqaruv uchun asos
yaratadi,   hokimiyatning   tinch   yo‘l   bilan   o‘tishini   ta’minlaydi.   Siyosiy   raqobat
qoidalari   va   normalarini   belgilab,   partiyaviy   tizimlar   siyosiy   barqarorlik   va
davomiylikka   hissa   qo‘shadi.   Misol   uchun,   Qo'shma   Shtatlardagi   ikki   partiyali
tizim bashorat qilinadigan va barqaror siyosiy manzarani ta'minlaydi.
       2. Siyosiy raqobat: Partiya tizimlari partiyalar o'rtasida sog'lom raqobatni
ta'minlaydi,   siyosiy   munozaralar   va   saylovchilar   uchun   muqobil   tanlovlarni
rag'batlantiradi. Saylov raqobati orqali partiyalar saylovchilarni o'zlarining siyosiy
takliflari   va   mafkuralariga   ishontirishga   intiladi.   Ushbu   raqobat   innovatsion
g'oyalar   va   siyosatlarni   ishlab   chiqishi   mumkin   bo'lgan   dinamik   siyosiy   muhitga
olib   keladi.   Masalan,   Hindiston   va   Italiya   kabi   mamlakatlardagi   ko‘p   partiyaviy
tizimlar saylovchilarga keng mafkuraviy imkoniyatlarni taqdim etadi.
                3.   Turli   manfaatlarni   ifodalash:   Partiya   tizimlari   turli   xil   ijtimoiy
manfaatlar   va   istiqbollarni   o‘zida   mujassamlashtirib,   demokratik   qonuniylikni
kuchaytiradi.   Turli   siyosiy   partiyalar   ko'pincha   turli   ijtimoiy,   mintaqaviy   yoki
mafkuraviy guruhlarni ifodalaydi.
  Kurs   ishining   maqsadi :   Siyosiy   partiyalarning   ishlash   prinsiplari,   uning
tuzilishlari, ularning koalitsiyalari, qanday siyosiy partiyaviy tizimlar mavjudligini
va ularning farqini yoritish.
  Kurs   ishining   predmeti :   Siyosiy   partiyalar   va   partiyaviy   tizimlarni   tahlil
qilish.
        
  Kurs ishining obyekti : Hokimiyat va partiyalar bog’liqligi va partiyalarning
ishlash prinsiplari yoritish.
      
  Kurs ishining vazifalari  quyidagilardan iborat:
          •      “Siyosiy partiya” tushunchasini yoritish.
 •       Partiyaviy tizimlarni turlarini tushuntirish. 
  •       Partiyalar va partiyaviy tizimning ichki va tashqi faoliyati va ishlashini 
ochib berish.
    Kurs ishining tuzilishi:  Bu kurs ishi kirish qismi, uchta bob, yettita 
paragraf va qilingan xulosadan iborat. Ishni tugatishga kerak bo’lgan adabiyotlar 
manbalarining manzillari va nomlari keltirilgan.
          
6 I. BOB.  SIYOSIY PARIYALARNING MAZMUNI VA UNING
ISHLASH PRINSIPLARI
1.1  Siyosiy partiya tipologiya va ideologiyasi
     Siyosiy partiyalarni tavsiflash uchun turli tasniflardan foydalaniladi. Ularni
turlashda ularning mafkurasi, ovoz yig’ish usullari, qanday hokimiyatni qo’lga 
kiritishiga qaraladi. Shu asnoda 4 usulda har bir usul uchun ikki xil turini o’zimiz 
uchun kashf qilamiz. Bularga kiradi quyidagi:
      1 .Kadrlar  va   ommaviy  partiyalar.   Kadrlar   partiyasi   ko'pincha   o'qitilgan
va   professionallar   bilan   faxrlanadi.   Partiya   a'zolari,   yuqori   darajadagi   siyosiy
majburiyat va doktrinal intizom va mafkuraviy ravshanlik haqida juda aniq bo’ladi.
Masalan, sotsialistik partiyalar. Bunday partiylar ko’pincha songa nisbatan sifatga
e’tibor   beradi   va   ularning   g’oya   va   ideologiyalari   juda   aniq   bo’ldi.   Ommaviy
partiya   turi   esa   partiya   a zolar   safini   kengaytirish   va   qurishga   ko proq   e tiborʼ ʻ ʼ
qaratmoqda.   Masalan,   Xristianlar   demokratik   partiyasi.   Sotsial   demokratik   ittifoq
Germaniyada,     respublikachilar   va   demokratlar   AQShda,   leyboristlar   va
konservatorlar   Birlashgan   Qirolliklarda.   Ommaviy   partiyalar   mafkura   va   siyosiy
e'tiqodga qaraganda ko‘proq kadrlarni tanlash, safarbarlik qilishga e'tibor qaratadi.
Zamonaviy   ommaviy   partiyalar     Kadrlar   partiyasi   kabi   faqat   bitta   sinf
manfaatlarini   himoya   qilish   bilan   cheklanib   qolmaydi.   Ular   hokimiyatni
shakllantirish   uchun   o’ziga   ko’proq   ovoz   beruvchilar   yig’ishga   va   boshqa
partiyalar bilan koalitsiyalar tuzishga moyil sanaladi.
    2. Vakillik va integratsion partiyalar.  Vakillik partiyalari  o'zlarini saylov
mashinasi   sifatida   tushunadi.   Ular   o'zlarining   asosiy   maqsadi   deb   saylovlarda
ishonchli darajada ko’p ovoz yig’ishni bilishadi. Bunday turdagi siyosiy partiyalar
asl   davlatga   katta   foyda   keltiruvchi   islohotlari   bo’lmasa   ham   marketing   kuchiga
tayanadi   va   pragmatizmni   afzal   ko’radi.   Integratsiyalashgan   partiyalar   reaktiv
emas,   pro-aktivlik   siyosiy   strategiyasini   qabul   qiladi.   Ular   shunchaki   o’zlarini
namoyish   qilib   qolmaydi,   balki,   odamlarni   safarbar   qiladi,   o'rgatadi   va
ilhomlantiradi,   ularning   tashvishlariga   javob   bering.   Bular   odatda   mafkuraviy
bo'lgan   kadrlar   partiyalaridir.   Garchi   ba'zi   hollarda   ommaviy   partiyalar   ham
mafkuraviy   safarbarlik   ko'rsatishi   mumkin.   Masalan,   kommunistik   va   sotsialistik
partiyalar  integratsiyalashgan  partiyalardir. Ular mafkuraviy ishonchni  saylovdagi
muvaffaqiyatdan ustun qo'yadilar
          3. Konstitutsiyaviy   va   inqilobiy   partiyalar.   Konstitutsiyaviy   partiyalar
boshqa   muxolifat   tomonlarning   huquqlari   tan   oladilar   va   ular   bilan   sog’lom
7 raqobatda   bo’ladi.   Ular   qoidalar   va   cheklovlar   asosida   ishlaydi.   Ular   partiya   va
davlat,   hokimiyatdagi   partiya   (hukumat)   va   davlat   institutlari   (byurokratiya,   sud,
harbiy,   politsiya   va   boshqalar)   orasida   farq   borligini   tan   oladilar.
Konstitutsiyonaviy   partiylarning   hukumatni   saylov   yo’li   bilan   olishga   harakat
qiladi. Inqilobiy partiyalar - bu tizimga qarshi yoki konstitutsiyaga zid bo'lgan, so'l
(kommunistik   partiyalar)   yoki   o'ng   (fashistik   partiyalar).   Bunday   partiyalar
hokimiyatni qo'lga kiritish va mavjud tuzulmani ag'darishni maqsad qiladilar. Ular
to'g'ridan-to'g'ri   qo'zg'olon   va   turli   xil   taktika   yordamida.xalq   inqilobidan
foydalanadi. Ko'pincha bunday partiyalar davlat hokimiyatini qo'lga kiritganda ular
boshqa   barcha   mavjud   partiyalarni   taqiqlovchi   bir   partiyaviy   tizimlarni   afzal
ko'radilar.   Ular   davlat   va   partiya   tushunchasini   birga   qo’shib   yuboradi.   Partiya
butun davlatni shakillantiradi va bunda ular birlashgan “partiya-davlat” apparatini
yaratadi.
    4.   So'l   va   o'ng   qanot   partiyalari.   Siyosiy   partiyalarni   turlayotganimizda
ularning   yana   bir   turini   keltirib   o’tish   kerak.   Bu   turdagi   turlanish   partiyalarning
mafkurasiga   qarab   belgilanadi   va   o’ng   va   so’l   qanotlar   deb   nomlanadi.   "Chap"
ning bir  qismi  sifatida ko'rilgan partiyalar progressiv,  sotsialistik  va kommunistik
partiyalar   hisoblangan.   Ular   ijtimoiy   islohot   o’tkazish   tarafdori   sanaladi.   Ular
an'anaviy   ravishda   kambag'al   va   kam   ta'minlanganlarni   (masalan,   ishchilar,
dehqonlar va boshqalar) o’z himoyasiga oladi. "O'ng" deb qabul qilingan partiyalar
konservativ   va   fashistik   hisoblanadi.Ular   odatda   mavjud   ijtimoiy   tartibni   qo'llab-
quvvatlaydilar va o'zgarishlarga qarshilik ko'rsatadilar. Ularning   ko'pincha biznes
hamjamiyatlari va o'rta sinflarni himoyalaydi. Biroq,zamonaviy siyosatda chap va
o'ng   tushunchasi   juda   chalg’ituvchan   tus   olgan.   Chunki   hozirda   partiyalar
pragmatizm  tamoyillariga amal qilgan holda o’ng va chap qanotning ikkalasining
ham ustun taraflaridan foydalanishga va jamiyatdagi sinflarning iloji boricha katta
qismini qamrab olishga harakat qiladi. Shu sababdan hozirda biror siyosatchi yoki
siyosiy partiyani aynan o’ng yoki so’l qanot deb ayta olmaymiz.
                                                    
8 Partiya ideologiyasi.
      Mafkura   (arab.   —   fikrlar   majmui)   —   muayyan   ijtimoiy   guruh,   qatlam,
millat, jamiyat, davlatning manfaatlari, orzulari, maqsadlari  ifodalangan qarashlar
va   ularni   amalga   oshirish   tizimi.   Unda   manfaatlari   ifodalanayotgan   guruh   va
qatlamlarning   o tmishi,   bugungi   kuni   va   istiqboli   o z   ifodasini   topadi.ʻ ʻ 3
Partiyalardagi   idealogiyalarni   tushunishimiz   uchun   biz   yuqorida   aytib   o’tilgan
siyosiy   spektrum   va   “o’ng   va   so’l   qanotlar”   tushunchalariga   oydinlik   kiritishim
lozim.   Yuqorida   partiyalar   tipologiyasini   ta’riflash   davomida   ba’zi   partiyalar   o’z
amaliyotida   ko’proq   ovoz   yig’ish   uchun   juda   moslashuvchan   bo’ladi   va   aniq   bir
mafkuraga   ega   bo’lmaydi   deb   bildik   va   hukumatni   shakllantirgandan   so’ng     ular
pragmatik   siyosat   olib   boradi.   Lekin   shunday   partiyalar   ham   borki   ular   aniq   bir
mafkuraga   ega   bo’ladi   va   ular   aniq   dastur   va   qonun   qoidalar   bo’yicha   ishlaydi.
Ular   hukumat   tepasiga   kelganidan   so’ng   asosan   o’zlarining   idealogiya   ya’ni
mafkuralari   bo’yicha   ish   qiladi   va   bu   uning   siyosiy   rejimiga   ham   katta   ta’sir
qiladi.Partiyalar turli mafkuralar( liberalizm, konservatizm, fashizm, sotsialistik va
boshqalar)   bo’yicha   shakllanishi   mumkin.   Pastda   ko’ruvchi   jadval   sizga   dunyo
davlatlaridagi hukumat tashkil qilgan partiya mafkuralar farqini ko’rstib beradi.
3
 O zbekiston milliy ensiklopediyasi/2000-2005/215-216 betlar	
ʻ
9 Shakl  1   dunyo mamlkatlaridagi hukumron partiyalarning mafkuralari
1.2   Siyoisy partiya funksiyalari va siyosiy pariya tizimi
     Garchi siyosiy partiyalarning belgilovchi belgilari va maqsadi asosan davlat
hokimiyatini qo’lga olish va davlat siyosatini  ishlab chiqish va uni nazorat qilish,
ularning   siyosatga   ta'siri   tizim   kengroq   va   murakkabroq.   Shunday   qilib,   siyosiy
partiyalarning   turli   funktsiyalari   bo'lishi   mumkin.   Endryu   Xeyvud   har   qanday
demokratik   partiyalarda   oltita   asosiy   funktsiyani   ajratib   ko’rsatgan.   (Endryu
Heywood, p.252-255) 4
. Bular:
• Vakillik;
• Elitani shakllantirish va ishga olish;
• Maqsadni shakllantirish;
• Qiziqishlarning artikulyatsiyasi va jamlanishi;
• Ijtimoiylashtirish va mobilizatsiya;
• Davlat boshqaruvini tashkil etish.
I. Vakillik
Vakillik-siyosiy   partiyalarning   javob   berishi   va   ifoda   etish   qobiliyatini
anglatadi.   Saylovlar   davomida   partiyalar   a'zolarning   ham,   saylovchilarning   ham
fikrlari   ifoda   etadilar   va   ularni   o'zlarining   saylov   jarayonida   katta   rol   o’ynovchi
saylovoldi   manifestlari   orqali   bildirishlari.   Hukumatda   siyosiy   partiyalar   davlat
siyosatini   ishlab   chiqishni   saylovchilar   manfaatlaridan   kelib   chiqqan   holda
4
 Politics/ Andrew Heywood/2013/p.252-255
10 yo‘naltirish   orqali   vakillik   vazifasini   bajaradi.   Muxolifatda   partiyalar   hukumat
siyosatini   ishlab   chiqishda   kuzatuvchi   vazifasini   bajarishadi   va   qolgan   ijtimoiy
guruhlarning ham manfaaatlari himoya qilininshini ta’minlaydi.
II. Elitani shakllantirish va yollash
Partiyalar   davlatlarni   o'zlarining   siyosiy   rahbarlari   bilan   ta'minlash   uchun
mas'uldirlar.   Davlat   rahbarlariva   hukumat   a’zolari   ko'pincha   siyosiy   partiyalar
orqali   chiqadi.   Vazirlar   mahkamasi,   yordamchilari   vazirlar   va   parlament   a'zolari
odatda   siyosiy   partiyalarning   yuqori   martabali   a'zolaridir.   Bu   tendentsiya   siyosiy
partiyalarning   siyosiy   yetakchilik   funksiyasiga   urg‘u   beradi.   Demokratiya
demokratlarni talab qiladi. Agar siyosiy partiyalar demokratik liderlarni yetishtirsa,
mamlakat   rivojlanadi,   unda   demokratik   boshqaruvini   qurish   uchun   ko'proq
imkoniyat   bo’ladi.   Lekin   siyosiy   partiyalar   avtokratik   rahbarlar   yetishtirib
chiqarsa, mamlakatning demokratik boshqaruvi xavf ostida qoladi.
III. Maqsadni shakllantirish
Siyosiy   partiyalar   jamiyatlar   jamoaviy   maqsadlarni   belgilaydigan   va   ularni
ana   shunday   maqsadlar   amalga   oshiradigan,   ta'minlaydigan   kanallardir.   Siyosiy
partiyalar   avval  o’z  qarash   va g’oyalarini  shakllantiradilar  va  davlat   hokimiyatini
qo'lga kiritgandan so'ng partiya maqsadi milliy maqsadlarga aylantiriladi. Shunday
qilib,   siyosiy   partiyalar   siyosatni   boshlashning   asosiy   manbai   hisoblanadi.   Bu
shuni anglatadiki, siyosiy partiyalar siyosatning izchil variantlarini shakllantirishga
intilishi kerak, real va erishish mumkin bo'lgan maqsadlardan oqilona tanlov bilan
elektorat. Biroq, hozirgi kunda mafkuradan mahrum bo'lgan barcha partiyalar ko’p
hollarda   ovoz   yigish   uchun   faqat   partiya   imijiga   va   uning   marketingi   uchun
harakat   qilmoqda   va   bu   esa   ularning   hokimiyatdagi   siyosatni   shakllantirishdagi
o’rnini pasaytirmoqda.
IV. Qiziqishlarning artikulyatsiyasi va jamlanishi
Kollektiv   maqsadlarni   ishlab   chiqishda   siyosiy   partiyalar   turli   xil   ijtimoiy
guruhlar   manfaatlarini   ifodalash   va   umumlashtirishga   yordam   beradi.   Siyosiy
partiyalar   o'z   siyosatini   ta'minlash   yo’lida   odamlarni   biznes,   mehnat,   diniy
guruhlar,   irqiy   guruhlar,   etnik   guruhlar,   jins   bo'linishi,   sinflarga   bo'linish,
nogironlar,   yoshlar   va   boshqa   turli   guruhlarga   bo’lib,   ularni   ma’lum   qismining
foydasini  himoya qilish orqali o’zlari  uchun ovoz beruvchi  yig’adi. Bu orqali esa
partiyalar   turli   xil   ijtimoiy   guruhlarning   manfaatlarini   ifodalaydi,   ularni
jamlanishga   majbur   qiladi.   Lekin   ular   orasida   manfaatlar   raqobatini   ham   hosil
qiladi   (masalan,   tadbirkorlar   ishchilarga   qarshi;   dehqonlar   yer   egalariga   qarshi;
oqlar   qoralarga   qarshi;   erkaklar   va   ayollarga   qarshi;   nogironlar   va   nogiron
bo’lmaganlarga qarshi; xristianlar  musulmonlarga qarshi va boshqalar). 
VI. Hukumatni tashkil etish
11 Zamonaviy   murakkab   jamiyatlarni   boshqarish   siyosiy   partiya   shaklidagi
uyushgan   siyosiy   jamiyatni   talab   qiladi.   Partiyalarsiz   zamonaviy   jamiyatlarni
boshqarib   bo'lmaydi.   Siyosiy   partiyalarsiz   demokratik   boshqaruv   mumkin   emas.
Ularsiz   jamiyat   populistlar,   anarxistlar   yoki   fashistlar   tomonidan   erkin
foydalanishga moyil sanaladi. Siyosiy izchillik darajasiga ega barqaror va qonuniy
hukumatlarni   shakllantirish   uchun   siyosiy   partiyalar   yordam   beradi.   Nazariy
jihatdan,   agar   hukumat   bir   partiya   tomonidan   tuzilsa,   barqarorlik   istiqbollari   va
siyosatning   uyg'unlik   darajasi   kattaroqdir.   Aksincha,   hukumat   koalitsiya   orqali
tuzilsa,   siyosiy   partiyalar,   barqarorlik   va   siyosat   izchilligi   zaifroq   bo’ladi   Lekin
amaliyotda   bir   partiyaviy   rejimlar   o’zini   oqlamaydi.   Chunki   bir   partiya   bir
vaqtning   o’zida   ikki   qarama-qarshi   ijtimoiy   guruhlarning   manfaatlarini   himoya
qila   olmaydi   va   bir   guruh   tomonga   moyillik   kuchayib   ketishi   mumkin   va   bu
siyosiy   va     barqarorlikka   putur   yetkazadi.   Shuning   uchun   hatto   bir   partiyali
hukumatlarda   ham   fraksiyalashuv   sodir   bo'ladi.   Siyosiy   partiyalar   davlat   qanday
siyosiy   tizimda   bo’lishiga   qaramay   ikki   yirik   davlat   hukumati   o rtasidagiʻ
hamkorlikni   yo lga   qo yishi   kerak   (ijro   etuvchi   va   qonun   chiqaruvchi	
ʻ ʻ
hokimiyat).Muxolifat   tomonlar   hukumat   ichida   yoki   tashqarisida   bo’lishiga
qaramay tanqidlar yaratishi va hukumatning qilayotgan rejalariga sog’lom raqobat
shakllantirishi kerak.
Partiya tizimlari
        Siyosiy   partiyalar   yuqorida   aytib   o'tilganidek   bajaradigan   vazifalari   nuqtai
nazaridan   demokratiya   uchun   muhim.   Davlatlarning   qanchalik   demokratik   bo’lib
shakllanishi   siyosiy   partiyalarning   asosiy   vazifalari   bilan   bir   qatorda     ular
o'rtasidagi  o'zaro aloqalari  nuqtai  nazaridan ham  baholanadi. Siyosiy tizimlarning
ishlash usullarini tuzishda tomonlar o'rtasidagi o'zaro munosabatlar hal qiluvchi rol
o'ynaydi   va   bu   o’z-o’zidan   siyosiy   tizmni   tashkil   qiladi.   Partiya   tizimlari   —
parlament   ichida   va   undan   tashqaridagi   tomonlarning   o'z   ichida   qanday   faoliyat
yuritishini   belgilaydigan   partiyalararo   munosabatlar   tarmog’i.   Partiyaviy   tizimni
aniqlashning uchta usuli mavjud.
Birinchisi   eng   keng   tarqalgan   turi   bo’lib,   bunda   biror   davlatda   hokimiyat
uchun   kurashayotgan   partiyalar   sonidan   kelib   chiqadi.   Shundan   kelib   chiqib,
Dyuvenjer   (1954)   partiyaviy   tizimning   uch   turini   taklif   qilgan   (bir   partiyali,   ikki
partiyaviy va ko’p partiyaviy).
    Ikkinchi   usuli   esa   partiyaviy   tizimni   aniqlashda   partiyalar   soniga   emas
ularning   sifat   darajasiga   (hajmi)   qarab   bo’ladi.   Bunda   ularning   saylovdagi   kuchi
(g'olib bo'lgan ovozlar) va qonunchilik kuchidaga (parlamentdagi o'rinlarni qo'lga
kiritgan o’rni) qarab belgilanadi. Shundan kelib chiqib, Sartori (1976) bu usulning
muhimligini   ta'kidlaydi   va   hukumatni   shakllantirish   va   siyosiy   partiya   tizimini
12 shakllantirishda   nafaqat   ularning   soni   balki   yana   ularning   ovoz   yuta   olish
qobiliyati   inobatga   olinishini   ko’zda   tutadi   .   Bu   o’z-o’zidan   siyosiy   partiyalar
orasida "yirik" (ko'pincha hukmron) va "kichik" (ko'pincha muxolifat) partiyalarni
hosil qiladi.
          Uchinchi   usulda   partiyalarning   davlat   demokratiyaga   aloqadorligi   va
ahamiyati ham siyosiy partiyalarning bir-biri bilan qanday aloqasi borligini bildirib
keladi.   Partiya   tizimi   hamkorlik   va   kelishuv   bilan   belgilanadimi   yoki   ziddiyat   va
qutblanish   orqalimi?   Partiyaviy   tizimning   bu   jihati   ajralmasdir.   Mamlakatda
hukmron   siyosiy   madaniyat,   siyosiy   an'analar   va   tarix   partiyalarning   mafkuraviy
yo'nalishi bilan bog'liq;
      Bundan   kelib   chiqish   mumkinki,   partiya   tizimlarida   partiyalar   o'rtasidagi
munosabatlardagi   kooperativlik   siyosiy   barqarorlikka   olib   keladi.   Aksincha,
partiya   tizimidagi   partiyalar   ziddiyat,   parchalanish   va   qutblanishi   siyosiy
beqarorlikka  olib  keladi.  Hozirgi   zamondagi  demokratik  davlatlarda  to'rtta  asosiy
partiya tizimi mavjud
Bular:
• bir partiyaviy tizimlar;
• Ikki partiyali tizimlar;
• Hukmron partiya tizimlari; 
• Ko'p partiyaviy tizimlar.
I. Bir partiyaviy tuzim
  Bir   partiyaviy   tizimda   faqat   bitta   partiya   mavjud   va   hokimiyat
monopoliyasidan   foydalanadi.   Boshqa   partiyalar   siyosiy   usullar   (de-fakto)   yoki
Konstitutsiyaviy usuli (de-yure) bilan hokimiyat uchun kurashdan chetlashtiriladi.
Defakto — bir   partiyaviy   tizim   sharoitida   hukmronlik   partiya   siyosiy   maydonda
hukmronlik qiladi va barcha davlat organlar ustidan gegemonlikni amalga oshiradi.
Boshqa   partiyalar   konstitutsiyaviy   yo'l   bilan   majburiy   ravishda   taqiqlamasda   ular
uchun   siyosiy   hayotda   mavjud   bo’lishiga   yo’l   qo’yilmaydi.   Defakto   bir   partiyali
tizimlarga   misollar   Lesoto   (1970-1986)   va   Zambiya   (1986-2000) 5
.Deyure   bir
partiyaviy   tizim   sharoitida   hukmron   partiya   siyosatda   ustunlik   qiladi.   Ular   butun
davlatdagi  siyosiy  holatni  shakllantiradi  va davlat  organlari  ustidan gegemonlikni
amalga oshiradi va bunday davlatlarda boshqa siyosiy partiyalarning mavjudligini
taqiqlovchi   konstitutsiyaviy   yoki   huquqiy   norma   mavjud   bo’ladi.   1970-yillar   va
1980-yillarning   oxiri   orasidagi   deyure   bir   partiyaviy   tizimlarga   misollar,
Mozambik   va   Angola.Bir   partiyaviy   tizimlarda   siyosiy   plyuralizm   mavjud
5
 Political parties programme handbook. Developed by Dr Khabele Matlosa and Victor Shale Funded by the 
Embassy of Finland-Pretoria July 2008/p.11
13 bo’lmagan   hukmron   partiyaga   aylanadi   va   doimiy   hukumatni   shakllantiradi.
Bunday   partiyalar   odatda   harbiy   to’ntarishlar   yoki   fuqarolar   urushi   orqali
hukumatga   ega   bo’ladi   (misollar:   Xitoy   va   Vetnam)   va   monopolistik   partiyani
faqat   inqilob   orqali   olib   tashlash   mumkin   xolos.   Davlat   parlamentda   muxolifat
yo'qligidan   davlatning   asosiy   organlari   (ijro   etuvchi,   sud   va   qonun   chiqaruvchi)
o'rtasidagi   muvozanat   vajavobgarlik   buziladi   va   bu   su’estimollik   va
ma’sulyatsizlikka ham olib kelishi mumkin.
II. Ikki partiyali tizim (duopoliya)
Ikki  partiyaviy tizimda yoki duopoliyada ikki siyosiy partiya siyosiy  tizimda
hukmronlik qiladi. "Yirik" partiyalar  sifatida va  ikkalasi  ham  davlat  hokimiyatini
qo'lga kiritishda taxminan teng imkoniyatga ega bo’ladi.
An'anaviy   ravishda   ikki   partiyaviy   tizimni   quyidagi   uchta   mezon   bilan
aniqlash mumkin:
• Garchi bir qancha “kichik” partiyalar mavjud bo'lsa-da, faqat ikkita partiya
real   istiqbolga   ega   bo'lish   va   yetarli   saylov   va   qonunchilik   kuchi-davlat
hokimiyatini yutib olishdan bahramand bo'ladi.
•   Kattaroq   partiya   yakka   o'zi   (odatda   qonunchilik   asosida)   hukmronlik
qilishga qodir; ikkinchisi qarama-qarshilikni ta'minlaydi;
• Bunday partiyalar hukumatni shakllantirishda siyosiy spektning ikki qanotini
bo’lishib oladi va u orqali qarorlar qabul qiladi. 
      Buyuk Britaniya va AQSh ikki partiyali tizimning klassik misollari bo'lib,
unda   ikkita   partiya   (Leyborist   va   mos   ravishda   konservatorlar   va   demokratlar   va
respublikachilar)   siyosatda   ustunlik   qiladilar.   Bu   tizimlarda   partiyalar   o’rin
almashga   holda   vaqti-vaqti   bilan   hukumat   va   muxolifat   sifatida   muqobil
pozitsiyalarda   bo’ladi.   Bunday   davlatlarga   Kanada,   Avstraliya   va   Yangi
Zelandiyadani   misol   keltirish   mumkin.   Ikki   partiyali   tizimlarning   tarixan
majoritar-plyuralizmli   saylov   tizimlari   ularning   o‘ziga   xos   xususiyati   bo‘lib
kelgan.   Ular     bir   partiya   hokimiyatiga   nisbatan   kuchli,   mas'uliyatli   va   sezgir
hukumat     shakllantira   oladi.   Ammo   ikki   partiyali   tizimlar,   shuningdek,   qarama-
qarshi   siyosatni,   mafkurani   rag'batlantirishga,   qutblanish   va   munozaragaga   emas,
balki   mojaro   va   qarama-qarshilikka   urg'u   beradi   va   bu   ko’p   holarda   siyosiy
beqarorlikni   ham   keltirib   chiqaradi.   Bunga   partiyalarning   mojarosi   tufayli   kelib
chiqqan Amerika fuqarolar urushi (1861-1865) eng katta misollardan bo’ladi.
III. Hukmron partiya tizimi
Garchi   ular   bir   partiyaviy   tizimlarga   o'xshash   xususiyatlarga   ega   bo'lsada,
hukmron   partiya   tizimlari   unga   sinonim   sifatida   qaralmasligi   kerak.   Hukmron
partiya   tizimi   bu   -   ajratilgan   va   zaif   qarama-qarshilik   sharoitida   uzoq   vaqt
14 davomida   faqat   bitta   partiya   hukmron   partiya   sifatida   gegemonlikni   amalga
oshirishi   tushuniladi.   Bir   partiyaviy   tizimdan   farqli   o'laroq,   hukmron   partiyalar
tizimi   raqobatbardoshdir.   Bir   qancha   partiyalar   saylovlarida   raqobat   bo'lsa   ham,
muntazam   saylovlarda   hokimiyat   uchun   kurashadi   yagona   «katta»   partiya
hukmronlik qiladi. Bunday partiya davlat  ustidan uzoq vaqt nazorat qiladi, qonun
ishlab   chiqarish   va   siyosat   yuritish   monopoliyasidan   foydalanadi   va       zaif
muxolifatga   duch   keladi.   Yaponiya   tez-tez   hukmron   hukmron   partiya   tizimining
klassik   holati   sifatida   tilga   olinadi.1993   yilda   hokimiyatdan   ag'darilgunga
qadar,Yaponiyada   liberal-demokratik   partiya   (LDP)   38   yil   davomida   hokimiyat
tepasida   edi.   LDP   Yaponiyada   siyosiy   gegemonlik   hali   ham   mavjud.   Lekin   u
tobora   ko'proq   boshqa   partiyalar   hukumatni   shakllantirish   uchun   tayanishi   kerak
bo’lmoqda.1947   yilda   mustaqillikka   erishgandan   keyin   Hindiston   Kongress
partiyasi ham 30 yillik uzluksiz hokimiyat monopoliyasiga ega edi.
Hukmron   partiya   tizimi   bir   qator   demokratiya   belgilarini   ham   o’zida
mujassam etishiga qaramay ko’p tanqidlarga uchragan.
Bu tanqidlarga sabab quyidagilarni o'z ichiga oladi:
•   Hukmron   partiyalar   tizimining   uzoq   boshqaruvi   tufayli   davlat   va
hokimiyatdagi partiya o'rtasida konstitutsiyaviy farq yo'qolishi mumkin;
•   Hukmron   partiya   tizimi   nazorat   va   muvozanatni   buzishi   mumkin.
Parlamentning   ijroiya   organi   ustidan   nazorat   qiluvchi   kuch   sifatidagi   boshqa
partiyalarning samaradorligi pasayadi;
•   Davlat   hokimiyatini   uzoq   vaqt   nazorat   qilish   o'z-o'zidan   xotirjamlikni,
mas’ulyatsizlikni   keltirib   chiqarishi   mumkin   va   hukmron   hukmron   partiyadagi
korruptsiya (skandallar bilan korruptsiyaga oid da'volar) ko’payishi mumkin;
•     “yarim   doimiy”   shakldagi   kuchli   partiyaning   uzoq   muddat   hokimiyat
tepasida   bo’lishi   demokratik   ruhni   buzishi   mumkin   saylovchilar   o'zgarishlardan
qo'rqishadi   va   "tabiiy"   hukumat   partiyasiga   yopishib   olishadi.   Odamlarda
saylovlarga   bo’lgan   qiziqish   va   umidlar   yo’qoladi   va   saylovchilar   soni   keskin
kamayib ketadi.
IV. Ko'ppartiyaviylik tizimi
Ko'ppartiyaviylik   tizimi   ikkidan   ortiq   siyosiy   partiyalar   o'rtasidagi   raqobat
bilan ajralib turadi. Ushbu tizim ostida yakka tartibda yoki koalitsiya orqali ko'plab
partiyalar boshqaruvchi partiyalar bo'lish uchun teng imkoniyatlarga ega. Shunday
qilib,   bu   vaziyatda   bir   partiyali   davlat   yoki   hukmron   partiyaning   paydo   bo'lishi
istiqbollari   qorong'i.   Bu   tizimning   boshqa   partiya   tizimlaridan   butunlay   ajratib
turuvchi  belgilovchi xususiyati shundaki,
15 Ko ppartiyaviy   tizimda     parlament   ichidagi   va   tashqarisidagi   partiyalarʻ
koalitsiyalar   shaklida   hukumat   hosil   qila   oladi.   Masalan,   Germaniyaning
ko'ppartiyaviy   tizimida   ikkita   asosiy   partiya,ya'ni   Sotsial-demokratik   partiya   va
Xristian-demokratik   ittifoq   bor   va   ular   qolgan   kichikroq   partiyalar   ishtirok   etgan
siyosiy koalitsiyalar orqali mamlakatni boshqargan.O’z-o’zidan koalitsiya siyosati
proportsional   vakillik   (PV)   bilan   bog'liq.Ular   saylovlardan   so’ng   Parlament
o’rinlarini belgilashda mojaritardan emas balki prepostsianal usuldan foydalanadi. 
Ko'ppartiyaviy tizimlarning asosiy kuchi shundaki, ular hukumat ichida ichki
nazorat   va   muvozanatni   yaratishi   va   tortishuv   va   nosog’lom   raqobatdan   ko’ra
kelishuv asosida ishlaydi. Bu esa siyosiy barqarorlikni yaratish uchun juda muhum.
Ko'ppartiyaviylik   tizimining   asosiy   tanqidi   koalitsiyalarning   shakllanishi,
saqlanishi   va   ta'minlanishi   bilan   bog'liq.   Koalitsion   hukumatlar   parchalanib
ketishga   juda   moyil   bo’ladi   (misol   tariqasida:Italiya,   1945   yildan   keyingi
hukumatlar o'rtacha atigi o'n oy davom etgan). Lekin Germaniya va Shvetsiyadagi
siyosiy   partiyalar   koalitsiyalarining   sinishi   va   beqarorligi   juda   ham   kam
ko’riladigan holat sanaladi.
                                                 
16 II. BOB.  SIYOSIY PARTIYALARNING TASHQI VA ICHKI 
AMALGA OSHIRISHI
2.1 Siyosiy Partiyalarda Liderlik
Yetakchilikni   (Liderlikni)   tashkiliy   va   tor   ma'noda   "shaxsning   ta’sir
qobiliyati"   deb   ta'riflash   mumkin.   Ta'sir   qilish,   rag'batlantirish   va   boshqalarning
samaradorligiga hissa qo'shishga imkon berishi va ular a'zo bo'lgan tashkilotlarning
muvaffaqiyati   rahbarlarning   qanchalik   yaxshi   ekanligini   ko’rsatadi.   Tashkiliy
jihatdan,   yetakchilik   xarajatlar,   daromadlar,   xizmatlar   samaradorligi,   qoniqish,
daromad, bozor qiymati, aktsiya bahosi, ijtimoiy kapital, motivatsiya, jalb qilish va
barqarorlikka bevosita ta'sir qiladi.
  Yetakchilarning ham turli sinflarga bo’lish mumkin.
Ko’ru
vchi 
yetakchilik Murab
biylik
uslubi Bog’l
ovchi
yetak
chilik Demo
kratik  
yetakchilik Tezli
kda 
sozlovchi 
yetakchilik Qomond
onlik 
yetakchiligi
Yetak
chilik
xususi
yatlari Ilho
mlantiradi.
Va 
maqsadlar 
amalga 
oshishiga 
ishonadi. 
Odamlarni 
nima uchun
va qanday 
qilib 
ularning 
harakatlari 
maqsadga 
erishga 
yordam 
berishini 
tushuntirib 
beradi Eshita
di,
rag'bat
lantiradi va 
yo’nalish 
beradi Rag'b
atlantiradi
Garm
oniya hosil 
qiladi.
Mam
nuniyatni 
oshiradi
va 
ziddiyatlarni
hal qiladi Yaxsh
i
tinglo
vchi, jamoa
ishchi
si va
hamk
orlikda 
ishlaydi Maq
sadga 
erishish 
uchun 
kuchli 
harakat.Ta’
sirchanlik, 
hamkorlikd
a ishlash 
kam. 
Mikro 
boshqaruv “Buni 
qil, chunki
Men 
shunday 
dedim.”
Qo'rqiti
sh,
qattiq 
nazorat.
Kontam
inatsiya 
qiladi. 
Jamodan 
talant va 
qiziqishni 
qochiradi .
Uslub 
rezonansni 
qanday 
yaratadi Oda
mlarni 
umumiy 
orzu tomon
harakatga 
keltiradi
tomo
n Odaml
ar maqsadi 
bilan guruh 
manfaatini 
ulaydi Guru
hda 
uyg’unlikni
shakllantira
di va 
odamlarni 
bir-biriga 
bog’laydi Odam
alr 
mehnatini 
qadrlaydi va
o’zining 
ishtiroki 
orqali 
ma’suliyatni
oladi Qiyi
nchiliklarni
tez 
tushunib 
yetadi va 
uni bartaraf
etish uchun
keskin 
qarorlar 
chiqaradi Yo’nali
shni aniq 
berish orqali 
xavfli 
vaziyatlarda 
jamoada 
qo’rquvni 
kamaytiradi
Qacho Siyos A’zola Guru Kelis Yuq O’ta 
17 n bu uslul 
vaziyatga 
mos tushadi iy vaziyat 
O'zgarishni
a 
talab 
qilganda
yangi
qarash/
yo'na
lish/
radik
al
o'zga
rtirishda rni 
ruhlantirish 
va ishini 
yaxshilashda hdagi 
yo’qotishla
rni tuzatish 
va qiyin 
vaqtlarda 
odamlarni 
ruhlantirish
da huvlar 
tuzish va 
munozaralar
ga barham 
qo’yish ori darajali 
odamlar/xo
dimlarni 
ishlab 
chiqarish keskin 
inqirozlar 
paytida. 
Keskin 
choralar 
ko’rish 
paytida 6
Xulosa qilib aytganda, jadval quyidagi fikrlarni ko'rsatadi.
• Rahbarlar qarashlarni o'rnatadilar va yo'nalishni belgilaydilar.
• Rahbarlar qadriyatlarni tasdiqlaydi va ifodalaydi.
• Rahbarlar yuqori standartlar va yuqori talablarga ega.
• Rahbarlar javobgar shaxs hisoblanadi.
• Rahbarlar motivatsiya beruvchi.
• Rahbarlar guruhdagi birlikni ta’minlaydi.
• Rahbarlar qaror qabul qilishda boshqalarni jalb qiladilar.
• Rahbarlar namuna sifatida xizmat qiladi va guruh bilan teng mehnat qiladi.
• Rahbarlar tinglaydilar va tushuntiradilar.
• Rahbarlar tashkilot vakili hisoblanadi.
• Rahbarlar saylovchilarga rahbarlik qiladi va ularni qo'llab-quvvatlaydi.
Yetakchilik qobiliyatlari
Haqiqiy lider ega bo'lishi kerak bo'lgan qobiliyatlarga quyidagilar kiradi:
• Qadriyatlar va e'tiqodlarni muhokama qilish, aniqlashtirish va ta'kidlash;
• Umumiy qarashni yonilg'i bilan ta'minlash, ilhomlantirish va himoya qilish;
• Strategik rejani barcha darajalarda yetkazish;
• Rejalashtirish jarayoniga xos muammolarni tan olish;
• “Agar bunaqa bo'lsachi” savolini bergan holda muammoni katta ko’rishi 
kerak;
• Imkonsiz tuyulgan narsalarni orzu qilish va o'ylashni rag'batlantirish;
• Maqsadlarni belgilash bilan shug'ullanish;
• Muammolarga imkoniyat sifatida qarash;
• ustuvorliklarni belgilash;
• Tanqidiy va ijodiy fikrlovchi bo‘lish;
• O'rnak ko'rsating (gapirganda, yurganda);
• Yutuqlarni nishonlang.
6
 Ushbu jadval bu saytdan o’zlashtirildi: 
Coleman@http://www.12manage.com/methods_goleman_leadership_styles.html
18 Haqiqiy   rahbar   ham   ma'lum   shaxsiy   fazilatlarga   ega   bo'lishi   kerak:   ehtiros,
hazil   va   hamdardlik,   xarakterning   mustahkamligi,   umumiy   yetuklik,   sabr-toqat,
donolik, sog'lom fikr,ishonchlilik, ishonchlilik, ijodkorlik va sezgirlik. 
  Bunday   qobiliyatga   ega   insonlar   albatta   o’z   siyosiy   partiyalarini   olg’a
boshlay   oladi   va   ko’zlangan   maqsadlarga   erishishi   mumkin.   Bunga   misol
tariqasida   bir   necha   mashxur   partiya   rahbarlarini   keltirish   mumkin.   Misol   qilib,
Gruziyada   “Birlashgan   Milliy   Harakat”   siyosiy   partiya   asoschisi   va   yetakchisi
sanalagan   Mixael   Sakaashvillini   olish   mumkin. 7
  Uni   biz   yuqorida   keltirilgan
jadvaldagi   “Ko’ruvchi   rahbar”   sinfiga   juda   yorqin   misol   sifatida   olishimiz
mumkin.   Chunki   u   Gruziya   xalqini   yagona   maqsad   yo’lida   birlashtira   oldi   va
“Atirgullar inqilobi”ni boshlab berdi. U partiyasida uyg’unlikni yaratdi va   dunyo
bo’ylab   tarqalib   ketgan   juda   ko’p   gruzinlarni   birlashtirgan   holda   juda   ajoyib
hokimiyat   yasay   olgan.   U   haqida   to’liqroq   ma’lumot   uchun     Larisa   Burakova
tomonidan  yozilgan  “Gruziya    muvaffaqiyatga   qanday  erishdi?”  kitobini   o’qishni
maslahat   bergan   bo’lardim.   U   jamoasi   bilan   qanchalik   samari   hukumat   tuzgani
ushbu kitobda yoritilgan. Yana bir misol tariqasida Islom Karimovni olsak. Ushbu
shaxs   O’zbekiston   Mustaqillikka   erishgandan   so’ng   davlatni   saqlab   qolish   uchun
og’ir   paytlarda   hokimiyatni   boshqargan.   Uni   biz   jadvalimizdagi   “Qomondonlik
yetakchiligi” qatoriga qo’sha olamiz. To’g’ri, tan olish kerak u va uning partiyasi
tomonidan qilingan ishlarga juda ham ko’p tanqidlar qilingan va Islom Karimovni
qo’pol   tarza   ba’zilar   diktatorlikda   ayblashgan(albatta   bu   unchalik   asosli   emas).
Lekin Sovet Ittifoqi parchalangandan so’ng juda og’ir vaziyatda hokimiyatni iroda
bilan boshqargan. Bu esa hammaning ham qo’lidan keladigan ish emas. 
2.2 Siyosiy partiya tuzilishi
Siyosiy partiyalarni tashqi tartibga solish
Siyosiy partiyalar o zlarining mamlakatlar milliy konstitutsiyalari shuningdek,ʻ
qonunchilik   bazasi,   shu   jumladan   saylov   qonunchiligiga   muvofiq   faoliyat
yuritadilar.   konstitutsiyaviy   va   huquqiy   asoslar     paritiyalarning   tashqi   tartibga
solish   normalarini   tashkil   etadi.   Partiyalar   o'z   ishlarini   qanday   bajarishini   o’zlari
belgilaydilar   va   o’z   qonun-qoidalari   asosida   ishlaydilar   lekin   ular   davlat
konstitutsiyasi va qonunlari eng yuqorida turuvchi normaligini ham tan oladi.
I. Siyosiy partiyalarni ro‘yxatga olish va ro‘yxatdan chiqarish
Bir nechta davlatlar partiyalarni rasmiy ro'yxatdan o'tkazishni talab qilmaydi.
Bazi   mamlakatlarda   esa   siyosiy   partiyalar   rasmiy   ro'yxatdan   o'tishlari   talab
qilinadi, Zambiya va Tanzaniyadagi kabi davlatlarda siyosiy partiyalarni ro'yxatga
7
  Gruziya  muvaffaqiyatga qanday erishdi? /  Larisa Burakova /30-bet
19 olish idorasi yoki Janubiy Afrikadagi kabi saylovni boshqarish organi yoki huquq
idorasi orqali,Lesotodagi kabi jamiyatlar bu to'g'risidagi qonunga muvofiq amalga
oshiradi.
II. Ularning ichki faoliyatini tartibga soluvchi qoidalar
Siyosiy   partiyalarining   ichki   faoliyati   va   faoliyatini   tartibga   soluvchi   tashqi
qonunlar   mavjud   emas.   Ular   faqat   davalat   konstitutsiyasiga   va   qonuniga
bo’ysunadi.Shu   asnoda   partiyalar   o’z   ichki   tartib   intizomlarini   o’zlari   hohlagan
tarzda amalga oshiradi. Bunda partiya azolari uchun odatda axloqiy normalar ham
ishlatiladi.
IV. Saylov jarayonlari:
Saylovoldi   tashviqotlari   turli   qonunlar   yoki   qoidalar   bilan   tartibga   solinadi.
Ayrim mamlakatlarda, saylov akti tashviqotlarni ham qamrab oladi. Bunda nafaqat
saylov qanday tartribda bo’lishi balki saylovda ovoz yig’ish uchun partiyalar nima
qilishi   va   nima   qilmasligi   ham   belgilanadi.   Saylov   jarayonlari   odatda   partiyalar
to’qnashuv   va   raqobatga   sabab   bo’luvchi   vaqt   sanaladi   (ayniqsa   ikki   partiya
tizimida). Amerikada sodir bo’lgan “Warergate ishi” bunga misollardan.
V. Saylov tizimi va siyosiy bellashuvlar
Davlatlarda   parlament   saylov   tizmlarining   ikki:   majoritar   va   proporsional
turlari mavjud. Majoritar saylov tizimi – bunda qaysi  partiya saylovda ko’p ovoz
yig’sa   u   butun   hokimiyatni   shakllantiradi.   Bu   holat   esa   “Hukumron   Partiya”
tizimini shakllantiradi va qolgan partiyalarning ijtimoiy sustlashishiga olib kelishi
mumkin. Proporsional saylov tizimi – Bunda parlamentadagi o’rinlar saylovda kim
qancha ovoz yig’ishiga qarab o’rtada bo’linadi .Saylov modelining ushbu turining
foydalanilgani   siyosiy   partiyalarga,   parlamentdagi   o’rinlar   miqdoriga,partiya
erishgan   vakillik,   shuningdek,   partiyalar   qanday   ishlashiga   va   ularning
faoliyatining samaradorligiga ta'sir qiladi
VI. Siyosiy partiyalarni moliyalashtirish
Partiyalar   demokratiyaning   asosiy   agentlari   sifatida   haqli   rolini   o'ynashlari
uchun   moliyalashtirish   juda   muhimdir.   Bu   albatta   juda   chigal   masala.   Nodavlat
tashkilotlarining ikki turi mavjud. Bulardan biri “GONGO” ya’ni davlat tomonidan
o’rnatilmagan   va   ta’minlanmaydigan   alohida   tashkilot.   Ikkinchi   turi   esa,   davlat
tomonidan   tuzilgan   va   moliyalashtiriladigan   tashkilot   hisolanadi.   Partiyalar
nodavlat tashkiloti bo’lib bularga qo’shilish a’zolik pulini talab qiladi. Lekin ko’p
hollarda bu juda kichkina miqdor sanalib,a'zolik obunalari mablag' manbai sifatida
ahamiyatsiz   rol   o'ynaydi.   Shuning   uchun   partiyalar   boshqa   joylardan
moliyalashtirishga   tayanadi.   Ba'zi   hollarda  bunday   mablag'lar   partiya   homiysidan
keladi,   ya’ni   yakka   shaxsdan.   Bu   demokratiya   bo’lishini   ta’minlaydimi?   Ba’zi
davlatlarda   esa   partiyalar   davlat   tomonidan   moliyalashtiriladi.   Bu   esa   Davlat   va
20 Partiya alohidaligi ta’moyilini buzadi. Amerika va shunga o’xshash mamlakatlarda
esa lobby guruhlari mavjud bo’lib, ular o’z manfaatalarini  ifoda etish sharti  bilan
partiyalarni   moliyalashtiradi.   Bu   esa   jamiyatning   past   tabaqadagi       vakillarining
manfaatlari   qolib   ketishiga   olib   keladi.Shu   sababdan   moliyalashtirish   masalasi
anchagina   murakkab.   Bu   holat   O’zbekistonda   ham   mavjud.   Partiyalar   nodavlat
tashkiloti bo’lishiga qaramay davlat ularning moliyalashtiruvchisi hisoblanadi.
2.3 Siyosiy partiyalarning omma targ’iboti
Siyosiy   partiyalarda   ko’riladigan   masala   davlat   hokimiyatini   nazorat   qilish
uchun   raqobat   qilish   va   mamlakatning   rivojlanish   jarayonini   manifestlarida
yozilgan   o'zlarining   mafkuraviy   yo'nalishlari   va   mavjud   siyosat   asoslariga
asoslangan   tarzda   boshqarishdir.   Shu   sababdan   ham   ularning   savlovoldi
targ’ibotlari ham o’zlarining dasturi bo’yicha targ’ibot qilinadi.
Shuning   uchun   ham   partiyalarning   dasturlari,davlatning   qanday
rivojlantirilishi   haqidagi   partiya   g’oyasi,   yangi   tuzuluvchi   hukumatning   qaysi
ijtimoiy   sinf   vakillariga   ko’proq   manfaatli   bo’lishi   saylovchilarga   e’lon   qilinishi
muhim.
Shunday   sababdan,     jamoatchilikni   targ'ib   qilish   bu-   partiyalarning   a'zolari
bilan   a'zo   bo'lmaganlarni   bog’lash   strategiyasi   deyish   mumkin.   Partiya   faqat
hukumat ichida emas baki uning tashqarisida ham ishlashi lozim. Ovoz beruvchilar
bilan turli  tadbirlar  tashkil  qilishi, ularning ham fikrlarini  aytishiga imkon berishi
va ular bilan birga ishlashi lozim. 
Siyosiy partiyalar sifatida biz so'rashimiz kerak:
• Partiya a'zolari bilan o'zaro aloqadami?
• Partiyaning viloyat, tuman va mahalliy darajadagi idoralari bormi?
•   Partiya   fuqarolar   taklif   qilinadigan   jamoatchilik   muhokamalarini
o‘tkazadimi?
qatnashib gapiradimi?
• Partiya haqidagi ma'lumotlardan foydalanish darajasi qanday?
• Partiyada a'zolarga partiya haqida ma’lumotlar olish uchun ruxsat  beruvchi
tizim bormi?
•jamoatchilik partiya haqida ko'proq bilish uchun va partiya haqida ma'lumot
tarqatish kim mas'ul?
Saylovchi va fuqarolik ta'limi
    Saylovlarning   demokratiyalashtirish   uchun   saylovlarda   ovoz   beruvchilarga
aniq   ma’lumotlar   berish   juda   muhum   va   bu   saylovning   asosiy   qismlaridan   biri
hisoblanadi. Bu jarayon saylov ta’limi ham deyiladi.
By ta’limga quyidagilar kiradi:
21 • saylovchilar haqida ma'lumotlar;
• Saylovchilar ta’limi; va
• Fuqarolik ta'limi.
  I. Saylovchilar haqida ma'lumot
Saylovchilarning   ongini   yuksaltirish   maqsadida   ovoz   berish   jarayoni
saylovchilar   uchun   axborot   dasturlari   asosan   saylovchilarning   xabardorligiga
qaratilgan bo’ladi.
Saylovchilar ma’lumotiga ushbu ma’lumotlar kirishi shart:
• Qanday qilib ovoz berish;
• Qayerda ovoz berish;
• Qachon ovoz berish kerak;
• Ovoz berish uchun talablar;
• Kim ovoz berishi mumkin;
• Kimlar ovoz berma olmaydi.
  II .Saylovchilar ta'limi
Saylovchilar   uchun  ta'lim  -  fuqarolar   uchun oddiy  xabardorlikdan  bir   qadam
oldinda   sanaladi.   Uning   maqsadi   faqat   xabardorlikni   oshirish   uchun   emas   balki
saylovga odamalarni jalb qilish, nima uchun bu saylovlar kerakligini tushuntirish,
ushbu   saylovlarda   ishtirok   etayotganlar   uchun   o’zi   nima   imkoniyatlar   mavjud,
partiyaning   oldinga   qo’ygan   maqsadlari   nima   va   shunga   o’xshash   ma’lumotlarni
odamlarga uzatishdir.
Saylov ta’limotini biz uch bosqichga bo’lamiz;
• saylovoldi jarayonlari;
• saylov kuni jarayonlari; va
• Saylovdan keyingi jarayonlar.
Bunda avval saylov oldidan odamlarga maqsadlar,manfaatlar yoritilsa, saylov
jarayonida   nima   sodir   bo’layotganligi   ovoz   beruvchilarga   xabar   berib   boriladi.
Saylovlardan   so’ng   natijalar   qanday   bo’lganligi   va   vada   berilgan   maqsadlar
qanday bajarilayotganligini saylovchilarga berish ham katta ahamiyatga ega.
III.  Fuqarolik ta'limi
Fuqarolik   ta’limi   yoki   yana   bir   so’z   bilan   aytganda   Demokratiya   ta’limi
yuqorida   aytib   o’tilgan   saylovga   oid   ta’lim   va   ma’lumotlardan   ham   ustun   turadi.
Fuqarolik   ta’limida     oddiy   xalqqa   davlat   qanday   ishlashi,   demokratiya   asosida
ishlovchi   ishlovchi   institutlarning   (   ham   davlat   ham   nodavlat   institutlarining)
ahamiyati, davlat hokimiyatini nazoratchi organlarining (masalan, inson huquqlari
komissiyalari)   ahamiyati   muhokama   markazidir.   Bu   tushunchalarni   barcha
saylovda ishtirok etayotganlar bilishi lozim. Busiz davlatda demokratiyani o’rnatib
22 bo’lmaydi va xalq populistlar qo’liga tushadi bu esa so’ng, davlat va xalq o’rtasida
juda katta uzilishga olib keladi va katta muammolardan biri hisoblanadi.
23 III. BOB . SIYOSIY PARTIYALAR BIRLASHMALARI VA
O’RTADAGI MUNOZARALARNI YECHISH
3.1 Siyosiy partiyalardagi koalitsiyalar va birlashmalar
        Siyosiy partiyalar koalitsiyalari -   bir biriga o’xshash maqsadlarini amalga
oshirish   uchun   bvaqtinchalik   muddatga   birlashgan   raqobatchi   partiyalarning
siyosiy guruhi sanaladi. Bunday birlashmalar hukumat kuchini saqlab qolish uchun
tuzilgan   yoki   hokimiyatga   erishish   uchun   tuzilgan   muxolifat   partiyalari   bo’lishi
mumkin.
Siyosiy partiyalar koalitsiya tuzishining asoslari
•   Partiyalar   koalitsiya   tuzish   partiyalar   uchun     istalgan   maqsadga   erishish
imkoniyatlarini   maksimal   darajada   oshiradi   yoki   muayyan   tahdidlardan   omon
qolish uchun imkon yaratadi.
• Ular saylov miqyosida ko’proq ovoz yig’ish uchun.
•   Ayrim   pariyalar   o’zlarining   parlamentda   o’rnidan   qoniqmasdan,   ovozini
kuchaytirish uchun parlamentda koalitsiya tuzadilar.
• Koalitsiyalar demokratiyani mustahkamlash jarayoni uchun juda muhim.
Bu muxolifat koalitsiyalari muqobil rahbarlik uchun imkoniyat yaratadi;
•   Koalitsiyani   tuzishda,   odatda,   kim   bilan   hamkorlik   qilishi   va   mafkuraviy
yaqinlik hisobga 
•  Lekin  mafkuralar   har   xil   bo'lsa   ham,  bitta   maqsad   yo’lida  partiyalar   siosiy
o’rinlaridan kelib chiqqan holda koalitsiya ham tuzishi mumkin.
• Yana bir muhim omil etnik kelib chiqishidir, bunda ba'zi partiyalar ma'lum
bir etnik guruhlarni yoki ijtimoiy sinflarni afzal ko'radi.
Koalitsiya turlari
Koalitsiyalarning   har   xil   turlari   ko'plab   omillar   bilan   belgilanadi.   Ularning
hosil   bo’lishi   ikki   vaqtda   sodir   bo’ladi.   Bu   ikki   asosiy   davrda,   ya'ni   saylovoldi
davrida   saylovdan   keyingi   davrda.   Koalitsiyalarning   uchta   ustun   turi   mavjud:
saylovoldi   koalitsiyalari,   majoritar   koalitsiyalar   va   nizolarni   hal   qilish
koalitsiyalari.
Saylovoldi   koalitsiyalari   ko’pincha   raqobatli   saylovlar   ostida     ovoz   yigish
imkoniyatini maksimal darajaga erishish uchun birlashadigan partiyalardan iborat.
Ko'pincha ular juda samarali bo’ladi va ba'zan hokimiyatni ham qo'lga kiritadi
Majoritar  koalitsiya  esa  parlament   ichida hokimiyatni   saqlab  qolish  yoki  uni
qo’lga kiritish uchun tuziladi
Mojarolarni   hal   qilish   bo'yicha   koalitsiyalar   asosan   muayyan   ziddiyat   yoki
potentsial mojarolarni yoki sobiq urushayotgan tomonlar tomonidan tuziladi. Ular
24 mo'rt   tinchlik   kelishuvini   ushlab   turishga   yordam   beradi   va   yetarli   siyosiy
barqarorlikka erishiladi.
Barcha   biralashmalarda   zaiflik   bo’lgani   kabi,   siyosiy   pariyalarbibg
koalitsiyalari   ham   mo’rt   bo’ladi.   Buning   asoslari     har   tomonning   manfaatlari
qanchalik   qoplanishi.   Koalitsiya   orqali   tuzilgan   hukumatga   kimning   ta’siri
kuchliroq bo’lishi haqida bo’ladi.
 Partiya koalitsiyalari uchun muammolar
• Koalitsiyalar uchun mafkuradan asosiy omil sifatida foydalanish qiyin.
•   Koalitsiyalarning   aksariyati   saylov   shartnomasidir,   shuning   uchun   qisqa
muddatli.
• A'zolar ko'pincha qanday natijaga erishishlari borasida kelisha olmaydilar
•   Aksariyat   koalitsiyalar   koalitsiya   a'zolarining   turli   xil   mafkuraviy   kelib
chiqishini   hisobga   olgan   holda   hali   ham   siyosat   masalalari   bo'yicha   kelishish
muammosiga duch kelishmoqda;
• Koalitsiyalar oldidagi eng katta muammolardan biri ularni saqlab qolishdir.
• Ichki mojarolar ko'pchilik koalitsiyalarning to'g'ri ishlashiga to'sqinlik qiladi.
•  Ularda   koalitsiya   ichidagi   keskinlikni   boshqarish   mexanizmlari   yo'q.(Bular
axloq kodeksi va nizolarni hal qilish strategiyasini o'z ichiga olishi mumkin.)
• Zaif tomoni shundaki, koalitsiya a'zolarining asosiy   maqsad va manfaatlari
kelishilmagan bo’lishi mumkin.
• Tomonlar odatda yaxshi hujjatlashtirilgan darslarga ega emaslar
mahalliy yoki mintaqaviy alyanslarni nima qiladi yoki buzadi.
• Aksariyat  koalitsiya  a’zolari  faqat  manfaat  birligiga e’tibor  berib qoladi  va
muammolar bo’lmaydi deb o’ylashadi.
• Ayrim koalitsiyalarda tashkiliy tuzilmalar mavjud emas.
•   Partiyalarda   ichki   demokratiyaning   yo'qligi   partiyalarga   keskin   ta'sir
ko'rsatadi.
3.2 Siyosiy partiyalar o’rtasidagi munozaralarni hal etish
To'qnashuv hayotimizning tabiiy va zaruriy qismidir. Xoh oilamiz bilan uyda
yoki   hamkasblar   bilan   ishda   nizo   bo’lsin   bu   bizning   munosabatlarimizga   ta'sir
qiladi.   Mojaroning   ham   bir   padoksi   bor.   Mojaro   bir   vaqtning   o’zida
munosabatlarni  parchalashi  yoki bog'lashi  mumkin. Shuning uchun biz ziddiyatni
o'rganishimiz va tushunishimiz muhimdir. 
  Nizolarni yaxshi boshqarish ham fan, ham san'atdir. Shu sababdan biz avval
muammolar kelib chiqish sabablarini va uning yechish usullarini ko’rib chiqamiz.
                                                  Mojaro sabablari
25 1.Ma'lumotlarga oid muammolar ma'lumotlarning yetishmasligini va noto'g'ri
ma'lumotni   o'z   ichiga   oladi,   shuningdek,   qaysi   ma'lumotlarning   tegishli   ekanligi,
bu   ma'lumotlarning   talqini   va   baholashni   qanday   amalga   oshirishi   bunday
ma’lumotlarga oid mojarolarni keltirib chiqaradi
Aloqalar tufayli. kuchli his-tuyg'ular, stereotiplar, noto'g'ri muloqot natijasida
va takrorlanuvchi salbiy xatti-harakatlar orqali mojarolar kelib chiqadi.
Qadriyatlar:   mafkuraviy   tafovutlar   va   g'oyalar   yoki   xatti-harakatlarning
baholashning turli standartlari tufayli yuzaga keladi.
Strukturaviy:   kuch   va   resurslarning   tengsiz   yoki   adolatsiz   taqsimlanishi
natijasida yuzaga keladi.
Qiziqish:  manfaatlar, resurslar ustidan haqiqiy yoki taxmin qilingan raqobatni
o'z ichiga oladi.
Mojarolarni yechish usullari
1-usul Vositachilik
Mediatsiya   -   uchinchi   shaxs   tomonidan   protsessual   ta'sir   ko'rsatadigan
jarayonni   anglatadi.   Bunda   ikki   partiya   mojarosi   o’rtasiga   uchinchi   partiya
aralashadi   va   o’rtada   vositachilik   vazifasini   bajaradi.   Bu   usul   ziddiyatli   shaxslar
yoki   guruhlarga   o'zlarining   kelishmovchiliklarini   hal   qilishda   yordam   berish.
Mediatorlik   jarayoni   tomonlarning   nizoni   muhokama   qilishlari   va   manfaatlariga
javob   beradigan   yechimlar   topishlari   uchun   xavfsiz   muhit   yaratadigan
usullarini.tashkil qiladi.
Vositachilik jarayoni quyidagi tartibda amalga oshiriladi:
• Sahna tayyorlandi.
• Nizolashayotgan tomonlar chaqiriladi.
• Mediatsiya ochiladi. Bu xush kutib olish, kirishni o'z ichiga oladi
• Mediatorning roli tushuntiriladi (jarayonni osonlashtirish va
vositachining betarafligi).
• Jarayon tavsiflanadi va uning maxfiyligi ta'minlanadi.
•   Ishtirokchilar   uchun   xulq-atvor   yo'l-yo'riqlarini   ta'minlaydigan   asosiy
qoidalar bo'yicha kelishuv tuziladi.
• Mediator tomonlarning jarayonni tushunishini tekshiradi.
•   Urushayotgan   tomonlarning   qulayligi   (choy   tanaffuslari,   hammom   va
boshqalar) ta'minlanadi.
•   Mediatsiya   bo'yicha   kelishuv   imzolanishi   mumkin   –   (bu   har   doim   ham
shunday emas)
•   Tomonlarga,   o'z   navbatida,   o'z   takliflarini   taqdim   etish,   ziddiyatni
tushuntirish   imkoniyati   beriladi.   Hech   qanday   uzilishlarga   yo'l   qo'yilmaydi;   faqat
26 mediator   tomonlarning   tashvishlari   to'g'ri   ekanligiga   ishonch   hosil   qilish   uchun
qayta ko'rib chiqishlari mumkin.
• Tomonlar mediatorning yordami bilan bir-biri bilan gaplashishi mumkin.
Agar   kerak   bo'lsa,   individual   partiyalar   vositachi   maslahatlashish   uchun
tanaffus  talab qilishi  mumkin. Vaqtni  muvozanatlash  va cho’zilib ketishini  oldini
olish  uchun ehtiyot bo'lish kerak. U yoki bu tomonni afzal ko'rish uchun o'rin yo'q.
•   Mediator   barcha   masalalar   to'g'ri   eshitilishini   ta'minlaydi   va   taklif
qiladi,ularni hal qilish uchun kun tartibini tuzadi. 
•   Haqiqatni   tekshirishda   variantlar   baholanadi.   Kelishuvga   erishiladi;ba'zan
vositachi uni yozishi kerak bo'ladi.
• Shartnomaga aniqlik kiritiladi va ko'rib chiqiladi, keying qadamlar kelishib
olinadi va agar kerak bo'lsa, kelajakda vositachilik ham.
• Mediatsiya minnatdorchilik va maxfiylik kafolati taminlash bilan yopiladi.
2-usul.   Muzokaralar   bu   tomonlar   o'rtasida   qandaydir   shaklga   erishishga
qaratilgan   jarayon   amalga   oshiradigan   va   ziddiyatni   hal   qilish,   umumiy
manfaatlarga   asoslangan   kelishuv   hisoblanadi.   Bu   jarayon   umumiy   asoslarni
o'rnatish orqali erishiladi va muqobillarni yaratishga xizmat qiladi. Bunda uchinchi
tomon vositachi bo’lmaydi va tomonlar to’g’ridan-to’g’ri muloqot qiladi. Lekin bu
usul   kop   tanqidlarga   uchraydi.   Chunki   ikki   tomon   alohida   maqsad   va   mafkuraga
ega   va   ularni   bir   qarorga   kelishi   juda   qiyin   va   ular   bir   muammoni   ikki   shkala
bo’yicha   ko’radi   va   xulosa   qiladi.   Bu   esa   muzokara   jarayonini   yanada
chigallashtirishi   mumkin.   Bu   holatda   muzokara   jarayonini   vositachilar   emas
tomonlarning o’zlari  amalga oshirishadi va qoidalarni ham o’zlariga moslab ishlab
chiqishadi.
27 XULOSA
Xulosa qilib aytganda, siyosiy partiyalar demokratik jamiyatlar faoliyatida hal
qiluvchi   rol   o‘ynaydi.   Ushbu   kurs   ishi   davomida   biz   siyosiy   partiyalarning   turli
jihatlarini,  ularning  tizimlarini   va siyosiy   landshaftni  shakllantirish  uchun  qanday
harakat   qilishini   o'rganib   chiqdik.   Ko‘rinib   turibdiki,   siyosiy   partiyalar   turli
manfaatlar   va   mafkuralarni   ifodalovchi,   hamfikr   shaxslarni   birlashtirgan,   siyosiy
ishtirok   etish   va   qarorlar   qabul   qilish   platformasini   ta’minlovchi   muhim   institut
bo‘lib xizmat qiladi. Siyosiy partiyalarning muhimligining asosiy sabablaridan biri
ularning   fuqarolarning   manfaatlari   va   tashvishlarini   jamlash   va   ifodalash
qobiliyatidir.   Siyosiy   partiyalar   umumiy   maqsadlar   va   qadriyatlarga   ega   bo'lgan
shaxslarni   to'plash   orqali   samarali   vakillik   qilish   va   elektorat   intilishlariga   mos
keladigan   siyosatni   shakllantirish   imkonini   beruvchi   yagona   ovozni   ta'minlaydi.
Bu   jarayon   amaldagi   demokratiya   uchun   juda  muhim,   chunki   u   xalqning  xohish-
irodasi  amaliy qadamlar va siyosatlarga aylanishini  ta’minlaydi. Bundan tashqari,
siyosiy   partiyalar   demokratiyani   barpo   etishda   muhim   rol   o'ynaydi.   Ular   siyosiy
raqobat   uchun   asos   yaratadi,   sog'lom   munozaralarni   qo'llab-quvvatlaydi,   g'oyalar
va   istiqbollar   almashinuvini   rag'batlantiradi.   Bu   jarayon   orqali   siyosiy   partiyalar
nazorat   va   muvozanat   mexanizmi   bo‘lib   xizmat   qiladi,   hokimiyatdagilarni
javobgarlikka   tortadi   va   boshqaruvning   muqobil   qarashlarini   taklif   qiladi.   Ular
siyosiy   qarorlar   qabul   qilishda   tizimli   va   tashkiliy   yondashuvni   ta’minlash   orqali
demokratik   tizimlarning   barqarorligi   va   uzluksizligiga   hissa   qo‘shadi.   Kelajakka
nazar tashlaydigan bo'lsak, siyosiy partiyalar oldida imkoniyatlar ham, muammolar
ham   bor.   Jamiyatning   rivojlanayotgan   tabiati,   texnologik   taraqqiyot   va
o'zgaruvchan   demografik   ko'rsatkichlar   siyosiy   partiyalardan   moslashishni   va
dolzarbligini   saqlab   qolishni   talab   qiladi.   Tomonlar   keng   vakillik   va   ishtirokni
ta'minlash uchun inklyuzivlik, xilma-xillikni qabul qilishlari va turli jamoalar bilan
aloqa   qilishlari   zarur   bo'ladi.     Bundan   tashqari,   siyosiy   partiyalar   samarali
boshqaruvga   to'sqinlik   qilishi   mumkin   bo'lgan   qutblanish   va   bo'linish   masalasini
ham   hal   qilishlari   kerak.   Siyosiy   partiyalar   uchun   kelishmovchiliklarni   bartaraf
etish va fuqarolar  o‘rtasida hamjihatlik tuyg‘usini  mustahkamlash  uchun umumiy
til topish, muloqotga ko‘maklashish va murosaga erishish zarur bo‘ladi.
Xulosa qilib aytganda, siyosiy partiyalar demokratiyaning amal qilishi uchun
ajralmas   hisoblanadi.   Ular   siyosiy   tizimlarning   tayanchi   bo lib   xizmat   qiladi,ʻ
vakillikni   ta minlaydi,   xalq   irodasini   ifodalaydi   va   boshqaruv   yo nalishini	
ʼ ʻ
28 shakllantiradi.   Biz   oldinga   siljishimiz   davomida   siyosiy   partiyalar   jamiyatning
o‘zgaruvchan   dinamikasiga   moslashishi   va   demokratiya   tamoyillariga   amal
qilishda   davom   etishi,   barcha   fuqarolar   uchun   yanada   yorug‘   va   qamrab   oluvchi
kelajakni ta’minlash muhim ahamiyatga ega.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
1. The   Two-Party   System:   A   Revolution   In   American   Politics,   1824
To 1840| Center For Legislative Archives | National Archives.
2. One-Big-Party_Teachers-Guide/   w w w . g a m e s f o r c h a n g e . o r g .
3. O zbekiston   milliy   ensiklopediyasi/ʻ   O zbekiston   milliy	ʻ
ensiklopediyasi Davlat ilmiy nashriyoti/2000-2005.
4. Political   parties   programme   handbook.   Developed   by   Dr   Khabele
Matlosa  and Victor  Shale Funded by the Embassy  of  Finland-Pretoria July
2008.
5. Gruziya     muvaffaqiyatga   qanday   erishdi? /   Larisa
Burakova /2021.Toshkent.
6. One Big Party/qo’llanma/   https://www.icivics.org
7. Condoning corruption: Who votes for corrupt political parties?/  
ChandanKumar   Jha/2023/https://www.sciencedirect.com/science/article/
abs/pii/S0167268123003141.
8. Reasons to Vote for Democrats: A Comprehensive Guide/ Michael 
J. Knowles/2017.
9. Founding Partisans: Hamilton, Madison, Jefferson, Adams and the 
Brawling Birth of American Politics/   H. W. Brands  /2023.
10. Party rocking: Exploring the relationship between music 
preference, partisanship, and political attitudes/Brianna N. Mack Teresa,R. 
Martin/2024.
11. Political Parties / Robert Michell / 1968.
12. Politics for beginners/Hope Stowell.
13. The effect of political influence on corporate social donations: 
Evidence    from party-building reform in China/ Zhixiong   Huang   ( 黄志
雄 ) ,   Lan   Lv   ( 吕岚 ) ,   Ming   Yang   ( 杨茗 ) /2023.
14. Politics/ Andrew Heywood/2013/p.252-255.
29 30

Siyosiy partiyalar va siyosiy partiya tizimlari

Купить
  • Похожие документы

  • Siyosiy elitaning shakllanishida meritokratiya tamoyili
  • Siyosiy rejim va siyosiy tartibot
  • Siyosiy integratsiya va uning bosqichlari
  • Siyosiy elita
  • Siyosiy qarorlar qabul qilish texnologiyalari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha