Sodda animatsiya dasturlarini yaratish mavzusini o'qitishda innovatsion texnologiyalardan foydalanish

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
 OLIY VA O‘RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
ZAHIRIDDIN MUHAMMAD BOBUR NOMLI
ANDIJON DAVLAT UNIVERSITETI
AXBOROT TEXNOLOGIYALARI VA KOMPYUTER INJINIRINGI
FAKULTETI
AXBOROT TEXNOLOGIYALARI KAFEDRASI
Informatikani o‘qitish texnologiyalari va loyihalashtirish
fanidan
Informatika o‘qitish metodikasi  ta’lim yo‘nalishi  5 kurs talabasi
FOZILOVA MUKAMMALHON
"SODDA ANIMATSIYA DASTURLARINI YARATISH MAVZUSINI
O'QITISHDA INNOVATSION TEXNOLOGIYALARDAN FOYDALANISH"
MAVZUSIDAGI
KURS ISHI
                                    
  Ish rahbari:                                Temirova G.G.
Andijon – 2025  yil Mavzu:"Sodda animatsiya dasturlarini yaratish mavzusini o'qitishda innovatsion
texnologiyalardan foydalanish"
Reja
Kirish
I BOB.Sodda animatsiya dasturlarini yaratishni o’qitish metodikasi
1.1.Adobe Flash dasturi va uning animatsiya yaratishdagi qulayliklarini o’qitishda
zamonaviy ta’lim metodlaridan foydalanish 
1.2.O'qitishda qo'llaniladigan innovatsion texnologiyalar
II   BOB.Sodda   animatsiya   dasturlarini   yaratish   mavzusini   o'qitishda   innovatsion
texnologiyalardan foydalanish
2.1.O'quvchilarni   Adobe   Flash   dasturi   bilan   tanishtirishda   innovatsion
texnologiyalarni qo'llash
2.2.Adobe   Flash   dasturi   komponentlarini   o’rgatishda   o‘yinli   texnologiyalardan
foydalanish
Xulosa.
Foydalanilgan adabiyotlar. KIRISH
                  Mavzuning   dolzarbligi: Axborot   texnologiyalar   jamiyat   axborot
resurslaridan   oqilona   foydalanishning   eng   muhim   usullaridan   biri   bo‘lib,   hozirgi
kunda u bir nechta bosqichlarni bosib o‘tdi. Bu bosqichlarning almashinuvi  ilmiy
texnikaviy taraqqiyotning rivojlanishi, ma'lumotlarni qaytaishlashning yangi texnik
vositalari   paydo   bo‘lishi   bilan   belgilanadi.   Insonning   bilimdarajasi   ham   ma'lum
davr ichida shaxs tomonidan o‘zlashtirilgan axborotlarning ko‘p yoki ozligi  bilan
belgilanadi.   Shuning   uchun   ham   yangi   axborot   texnologiyalardan   unumli
foydalanish   bugungi   kunning   talabiga   aylanmoqda.   Jumladan,   ta'lim   tizimida
sezilarli   o‘zgarishlar   ro‘y   bermoqda   ya'ni,   ta'lim   tizimida   bugungi   kunda
Masofadan   o‘qitish   uslubi   qo‘llanilmoqda.   Masofadan   o‘qitish   uslubi   bu   sirtqi
ishning yangi bir usulidir.       
         Masofadan o‘qitish bu mustaqil ish demakdir. Mustaqil ish har bir insonning
mustaqil   fikrlash,   holatini   baholash,   xulosa   va   bashorat   qilish   qobilyatlarini
rivojlantiradi.   Bugungi   kunda   insoniyatni   huquqiy   ongini   o‘stirishda,   qonun
ustivorligini   oshirishda,  qonunlarni  amaliyotda  qo‘llanishi,  har  bir  fuqaro o‘zini  -
huquqini bila olishida, qonunchilikni ya'ni qonun, qaror va farmonlarni xalqimizga,
oddiy   fuqarolarimizga   keng   yoritib   berishda   masofadan   o‘qitishning   yangi
texnologiyalaridan foydalanish uchun qulay sharoit yaratmoqda. Yurtimizda qabul
qilinayotgan   va   hayotga   tatbiq   etilayotgan   har   bir   qonunlarni   xalqimiz   ongiga
singdirib   borishda,   tinglovchilarga   ta'lim   berishda   masofadan   o‘qitish,
videokonferensiyalardan   foydalanish   maqsadga   muvofiqdir.Tan   olish   kerakki,
hozirgi vaqtda yoshlarning kitob o‘qishga bo‘lgan qiziqishi tobora susaymoqda.
          Yoshlarni   hozirda   kompyuter   va   u   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   masalalar   ko‘proq
o‘ziga   jalb   etmoqda.   Shu   borada   o‘qitish,   ta'lim   berish   ayni   qo‘l   keladigan
yo‘nalishdir. Bunda o‘qituvchi kutubxonalardan o‘ziga kerakli bo‘lgan ma'lumotni
izlab qimmatli vaqtini ketgazmaydi. Kompyuter orqali u o‘ziga kerakli ma'lumotni
osongina topib o‘rganishi  mumkin. Bu borada ta'kidlab o‘tish lozimki, Internetda
ishlash masalasi  yetarli bo‘lishi darkor. Kompyuter va Internet tarmog‘ida ishlash
malakasi   yuqori   bo‘lgan   har   bir   tinglovchi   ham,   u   yerda   yozilgan   yoki   chizilgan ma'lumotni   to‘laligicha   tushunishi   oson   emas.   Bu   borada   Internet   tarmog‘ida
yaratilyotgan   elektron   usuldagi   sahifa   yoki   o‘quv   dasturlari   ommabop   bo‘lishi,
ya'ni   hammaga   birdek   tushunarli   bo‘lmog‘i   maqsadga   muvofiqdir.   Internet
sahifalari hozirda Macromedia FLASH, HTML, Java Script, Macromedia Direktor
usullarida   yozilmoqda   va   yaratilmoqda.   Bu   har   bir   usulning   o‘ziga   yarasha
afzalliklari   bor.   Agarda   biz   FLASH   dasturi   yordamida   yaratilayotgan   Internet
sahifa   va   dasturlarini   ko‘rib   chiqadigan   bo‘lsak   ,   avvalambor   uning   yaratilishi
vaqti   qisqa   va   osondir.   Yaratilayotgan   mahsulotni   har   xil   animatsiyalar   bilan
boyitish, o‘quvchi uchun qulayliklar  yaratish va qiziqarli  qilish FLASH dasturida
ko‘zda tutilgan va ayni vaqtda asosiy maqsadga muvofiqdir. Lekin ta'kidlab o‘tish
joyzki, mahsulotni FLASH ni yoki boshqa dastur orqalimi, yaratayotgan shaxs, bu
borada yetarli bilimga va fantaziyaga ega bo‘lishi joizdir
             Kurs  ishining maqsad va vazifalari:   Sodda animatsiya dasturlarini yaratish
mavzusini   o'qitishda   innovatsion   texnologiyalardan   foydalanish   haqidagi
malumotlarni umumlashtirish va qisqacha tavsiflash.  
              Kurs   ishi   ob’yekti   va   predmeti:   Sodda   animatsiya   dasturlarini   yaratish
mavzusini   o'qitishda   innovatsion   texnologiyalardan   foydalanish.   O'quvchilarni
Adobe Flash dasturi bilan tanishtirishda innovatsion texnologiyalarni qo'llash
            Kurs   ishning   tadqiqot   uslubi   va   uslubiyoti:   Ilmiy   ommabop   manbalardan
to’plangan ma’lumotlar tahlil qilib,xulosa va takliflar qilish.
           Kurs ishi tuzilishi:  Bajarilgan kurs  ishi kirish qismi, ikkita bob  va qilingan
xulosalardan   iborat.   Ishda   o’rganilishi   e’tiborga   olingan   ma’lumotlar   tushunarli
ravishda   ifodalash   uchun     chizma   jadvallar   va   rasmlar   berildi.Ishga   qo’yilgan
maqsadga   erishishi   uchun   to’plangan   adabiyotlar   manbalarning   nomlari   va
elektron manzillari keltirildi.  I BOB.Sodda animatsiya dasturlarini yaratishni o’qitish metodikasi
1.1. Adobe Flash dasturi va uning animatsiya yaratishdagi qulayliklarini
o’qitishda zamonaviy ta’lim metodlaridan foydalanish
                    Macromedia   Flash   dasturi   Adobe   dasturlaridan   bo’lib,ob’ektlarni   hosil
qilish,   chizish,   harakatlantirish   animatsiyalari   tovushli   fayllarni   o’rnatuvchi,
roliklar   ustida   amallar   bajarish   imkoniyatlari   mavjud   bo’lgan   dasturdir.
Macromedia   Flash   dasturi   yordamida   ham   animatsiya   va   ham   taqdimotfayllarni
yaratishimiz   mumkin.   Ammo   Power   Point   ga   qaraganda   Macromedia
Flashdasturda yaratilgan animatsiya fayllari to’liq siz tomoningizdan yaratiladi va
animatsiyalashtiriladi.   Shu   bilan   birgalikda   bu   dasturda   aktiv   elementlar   bilan
ishlash   va   dasturlash   imkoniyatlari   mavjud.   Asosan   Macromedia   Flash   dasturida
kichik   animatsiya   fayllari   (kliplar),   Internet   saxifalar,   elektron   qo’llanmalar   va
boshqalar  yaratiladi. Flash dasturda  yaratilgan fayllar  o’zining orginalligi, ishlash
soddaligi, yaratilish murakkabligi, tezkorligi, multimediya jixozlanganligi va hajm
bo’yicha kichikligi bilan ko’zga tashlanadi.
            Dasturni   ishga   tushirish   uchun   Windows   ning   PUSK
tugmasiningPROGRAMMI bo’limining Macromedia guruhi ichidagi Macromedia
Flashbuyrug’ini tanlaymiz. Natijada ekranda quyidagi dastur oynasi xosil qilinadi.
Natijada ekranda quyidagi dastur oynasi xosil qilinadi.           Flash   dasturining   asosiy   oynasi   menyular,   uskunalar,   obekt   xususiyatlar   va
qo`shimchalar, ishchi maydon kabi 4 ta asosiy sohalardan iborat. Flash dasturining
menyusi  10 bo`limdan iborat  bo`lib, ular  quyidagi  jadvalga keltirilgan vazifalarni
bajaradi.
                  Flash   dasturida   ishlash   uchun   biz   bir   nechta   yangi   tushunchalar   bilan
tanishimiz   zarur.   Bular:   Flash   belgisi,   grafik   tasvir   (simvol),   animatsion   klip,
aktiv tugma, ssena, kadr, boshqaruv kadr, vaqt-chizg’ichi, va qatlam.
Vaqt-chizg’ichi (Time Line - Vremennaya shkala)   - Flash dasturida animatsiya
harakatlarni   yaratishida   asosiy   ish   quroli.   Ushbu   soxada   qatlam   va   kadrlarni ko’rishimiz va ular ustidan har xil amallarni bajarishimiz mumkin. Vaqt chizg’ich
orqali   qatlamlarni   joylashuvi   va   turi,   kadrlar   turi   (boshqaruv   va   avtomatik
yaratilgan kadrlar) va ulardagi action dasturlash skriptlar mavjudligini ko’rishimiz
va   sozlashimiz   mumkin. Ushbu   sohaning   chap   tomonda   qatlamlar   sohasi,   o’ng
tomonda esa shu qatlamlardagi kadrlar sohalari joylashgan.
V aqt-c h i z gi ch ni n g chap  ( qatla m lar) to m on i
       - ustuni qatlam k o’ rinishi  y ok i  ko’rin m as l igin i ,
-     ustuni  q at la m n i o’zgar t iri s h m u m ki n ligiyoki  m u m k ine m a sl i gi 
- ustuni qatlam el e m e ntla r i to’ li q   y oki f aqat   che gara la r i   ko’ r i n ish i n i   o’ z ga r t i r i shga
y or d am beradi.
- tug m asi y an g i  q a t l a m  y aratish,
- tug m asi ha r ak a t tra e kto r i y asi q at la m n i  y a ra t i s h ,
- tug m asi q a t l a m lar  u chun p a p k a  y ara t i s h ,
- tug m asi esa t a nl an gan  q a t la m n i o’ c hir i sh  a m a l la r n i ba j ar a d i.
V aqt-c h i z g’i ch ni n g o’ n g(kad r lar)t o m oni
V aqt-c h i z gi ch ni n ing  o’n g t o m onning  pastki  q i s m i d a j o y lashgan
- s o x a si   b o s h   k a d rg a   o’ ti s h ,qo’s h ni   k a d r l a r n i   y oki   ular   c h e g aral ari ni
ko’rs a ti s h ha m d a bi r ne c hta kadrl ar ni  b i r  p a y t d a t a xrirl ash  tug m alar i ,
-soxa s i   e s a   ne c ha n chi   k adr   tanl an ga n , k a dr l a r   te z l i gi   va   nech a n c hi
sekundda jo y l a nishi m i z n i k u r s a tuv c h i tu g m a l a r i .
Q a tlam(Layer - Sloy) - x ar   b i r   grafik   m uxa r ri r la r i d ek   F l a s h   d a stu r i da   ham
qatla m lar d an   f o y da l a na m i z .qa y si   qatlam   y uqorida   j o y la s hg a n   bo’lsa   shu   qatlam
o b ektlar  boshqalar u s t i da ko’rs a til a d i . Qat la m n i   k o’ rin m as   y ok i   o’ z garti ru vc h an
e m as   h ol a t g a  o’tkaz is h   m u m ki n .Qatla m l ar   od d i y ,hara k at   tra e kto r i y a  qatla m i   y oki
m a sk a( p a y d o bo’lis h ) q a t lam   ko’ r inis h ida bo’lishi   m u m k in .B i r   v a qt d ag i   bi r ne c h ta har  x i l ha r ak a tl a r  u c hun har xil qa t la m l ar  k e r a k .
Flashning uskunalar paneli
Flash dasturining uskunalar paneli tasvirlarni yaratish va tahrirlash kabi amallarni
bajarishga yordam beradi. Uning tarkibiga quyidagi jadvalda keltirilgan uskunalar
kiradi. Tahrirlash uskunalari paneli asosiy ekranni chap tomonida joylashadi. Unda
asosan   grafik   obyektlar   yaratish   va   tahrirlash   uchun   mo`ljallangan   uskunalar
joylashtirilgan.   Bu   uskunalarning   ko`chiligi     foydalanuvchiga   grafik   muxarrirlari
(masalan,   Paint)   bilan   ishlash   jarayonidan   tanishdir.   Foydalanuchvchiga   qulaylik
tug`dirish uchun uskunalar paneli to`rt qismga bo`lingan. Tools (Инструменты) –
bu   qismda   aniq   uskunalar   joylashtirilgan.   Bu   uskunalarni   tanlash   va   chizish
uskunalari   tashkil   etadi.   View   (Просмотр)   –   ish   stolidagi   tasvirni   ko`rishni
boshqarish   vositalari   joylashtirilgan.   View   ikki   uskunadan   iborat:   Hand   Tool-   bu
uskuna tanlanganda maxsus  rejim yoqiladi, bu rejimda sichqoncha  yordamida ish
maydonini   turli   yo`nalish   bo`yicha   siljitish   mumkin;   Zoom   Tool   –   bu   uskuna
tanlanganda   ish   maydonidagi   tasvirni   tez   masshtablash   rejimi   yoqiladi.   Bu   rejim
yoqilganda   Options   maydonida   ikki   qo`shimcha   uskunasi   naydo   bo`ladi,   bu
uskunalar   masshtablash   yo`nalishini   (kattalashtirish   yoki   kichiklashtirish)
o`zgartirish   imkonini   beradi.   Colors   (Цвета)   –   bu   erdagi   uskunalar   chegara   va
maydon asosining rangini bir-biridan alohida o`zgartirish imkonini beradi. Options
(Установки)   –   tanlangan   uskuna   uchun   qo`shimcha   parametrlarni   o`rnatish
elementlari   joylashtirilgan.   Qo`shimcha   parametrlari   bo`lmagan   uskunalar   uchun
Options   maydoni   bo`sh   qoladi.   Flashni   avvalgi   variantlariga   nisbatan,   chizish
uskunalarini   ayrim   parametrlarini   o`rnatish   xususiyatlar   inspektori   paneli
yordamida   ham   amalga   oshirish   mumkin.   Har   bir   uskunani   sozlashni   o`ziga   xos
tomonlari   keyingi   mavzularda   ko`rib   o`tiladi.   Agar   zaruriyat   tug`ilsa   uskunalar
panelini oynadan  «uzish»  va istalgan joyga joylashtirish mumkin.  MACROMEDIYA FLASHDA ANIMATSIYA YARATISH.
Macromedia   Flash   dasturida   animatsiya   ikki   usulda   yaratiladi:   kadrli
(покадровое   создание)   va   avtomatik   (автоматическое     создание
промежуточных     кадров).   Avtomatik   animatsiya   shakllar   geometriyasini
uzgarishi   (shape   tweening)   yoki   boshqaruv   kadrlar   o`zgarishi   (motion   tweening)
asosidagi   animatsiya   turlarga   bo`linadi.   Boshqaruv   kadrlar   o`zgarishi   (motion
tweening)   asosidagi   yaratilgan   animatsiya.   Shu   turdagi   animatsiyani   yaratish
uchun   biz   bitta   boshqaruv   kadrni   yaratamiz   va   unga   belgi   qo`shamiz.   Masalan,
boshqaruv  kadrda  biror   bir   shakl   (aylana)   chiziladi  va  u  grafik tasvir   belgi  turiga
«Вставит»  menyusida  «Преоброзоват    в символ (Convert  to Symbol)» buyrig`i
yordamida   (F8   tugmasi)   o`tkaziladi.   Yoki   «   Вставит   »   menyusida   «Новый
символ   (New   symbol)»   buyrig`ini   (Ctrl+F8   tugmachalar   majmuasi)   tanlab   yangi
belgi   yaratamiz   va   belgilar   kutubxonasi   yordamida   uni   boshqaruv   kadrga
qo`shamiz.   Obe’ktning   chegarasini   rangini   tanlash   uchun   uskunasidan,   asosni ranglash uchun   uskunasidan,   - chegara va asos rangini almashtirish, o`zaro rang
almashish   uskunalaridan foydalanamiz.
    Endi  belgi  joylashgan   boshqaruv  kadrni   sichqonchaning   o`ng  tomondagi  tugma
yordamida   tanlab   «Creat   motion   tweening»   nomli   buyrug`ini   tanlaniladi.   Shu
harakatlar natijasida boshqaruv kadr rangi ko`k rangga o`zgaradi. Endi sichqoncha
bilan   yangi   kadrni   tanlaniladi,   (masalan   25-chi   kadrni)   va   F6   yoki   Вставка
menyusida   ключевой   кадр   (Insert   keyframe)   aktiv   qatlamda   keyingi   boshqaruv
kadrini   yaratish   buyrug`ini   tanlaymiz.   Natijada   25-chi   kadrda   ko`k   rangli
boshqaruv kadr hosil qilinadi va shu kadrgacha birinchi boshqaruv kadrdan strelka
hosil   bo`ladi.   Birinchi   boshqarish   kadrdan   ikkinchi   boshqarish   kadrgacha   kadrlar
ko`k rangda avtomatik xosil qilinadi. Oxirgi xarakatimiz - bu ikkinchi boshqarish
kadrdagi   belgini   o`zgartirish   (cho`zish,   aylantirish,   kattalashtirish,
kichkinalashtirish   yoki   kadrdagi   joylanishini   o`zgartirish).   Endi   klaviaturadagi
Enter   tugmasini   bosamiz   va   yaratilgan   animatsiyani   ko`rishingiz   mumkin.   Swf
formatga   o`tkzib,   ko`rish   uchun   [Ctrl]   +   [Enter]   tugmachalar   majmuasi   bosiladi.
Bu   animatsiyadan   foydalanish   uchun     «1-animatsiya.swf»   fayli   hosil   bo`ladi.
Shakllar   geometriyasini   o`zgarishi   «shape   tweening»   asosidagi   yaratilgan
animatsiyadir.   Bu   turdagi   animatsiyani   yaratish   uchun   boshqaruv   kadrlar
o`zgarishi «motion tweening» asosidagi yaratilgan animatsiya xosil qilinadi. Faqat
endi   oxirida   ikkinchi   qatlamdagi   belgini   butunlay   o`chirib,   uning   o`rniga   kvadrat
chizamiz. Shu xarakatdan keyin kadrlar rangi o`rta rangga qaytadi. Keyin birinchi va   ikkinchi   boshqaruv   kadrlardagi   grafik   tasvir   belgini   [Ctrl]+[B]   («изменит»
menyusidagi «разделит отделно (Breack appartack)» buyrug`i yordamida alohida
shakllarga   bo`lib   chiqamiz.   Endi   avval   birinchi   boshqaruv   sichqoncha   chap
tugmasi   bilan   tanlab   «Свойства   (Proprties)»   yoki   [Ctrl]+[F3]   yoki   Окно
menyusining   shu   nomli   buyrug`ini   tanlaymiz.   Natijada   muloqot   oynasi   hosil
qilinadi va unda Tweening sohasida Motions o`rniga Shape holatini tanlaymiz. Shu
natijasida   boshqaruv   kadr   rangi   yashil   rangga   o`zgaradi.   Endi   iikinchi   boshqaruv
kadrni   ham   sichqoncha   bilan   tanlab   animatsiya   turini   Motions   dan   Shapega
o`zgartiramiz va oxirida klaviaturadagi [Enter] tugmasini bosamiz va biz yaratgan
animatsiyani   ko`rishimiz   mumkin.   Yuqoridagi   ikkala   animatsiyalarda   ham   ikkita
boshqarish kadrlar  o`rtasidagi  masofa kadrlarni  kompyuter  o`zi  avtomatik yaratdi
va animatsiya to`g`ri chiziq bo`yicha harakatlandi. Ammo agar bizga harakat biror
bir   traektoriya   bo`yicha   bajarilishi   kerak   bo`lsa,   u   holda   bunday   animatsiyalarni
hosil   qilish   uchun   qatlam   ustida   maxsus     xarakat   traektoriya   qatlamini   yaratish
kerak   bo`ladi.   Shu   katlamda   qalam   bilan   kerakli   traektoriya   chizig`i   chiziladi.
Natijani ko`rish uchun [Enter] tugmasini bosamiz.               Shu bilan birga avtomatik
animatsiyalarda   foydalanish   mumkin   bo`lgan   yana   bir   effekt   mavjud   -   bu   maska
qatlami. Maska qatlami uchun asosiy qatlam ustida yangi bo`sh katlam yaratamiz.
Shu   qatlamni   sichqonchaning   chan   tugmasi   bilan   bosib   Maska   -   Mask   buyrugini
tanlaymiz.   Natijada   qatlam   ko`k   rangga   o`zgaradi   va   ikkala   qatlamlar
o`zgarishlardan ximoyalanadi. Maska qatlamdan shu himoyani uchirib, boshkaruv
kadrda   bir   nechta   to`rtburchaklar   chizamiz.   Keyin   yana   maska   qatlamning
himoyasini   yoqib   klaviaturadagi   [Enter]   tugmasini   bosamiz   va   natijani   ko`ramiz.
Maska   qatlamdagi   boshqaruv   kadrni   motion   tweening   animatsiyalashtirilsa
harakatlanish   efekti   yanada   chiroyli   bo`ladi.   Flashdagi   animatsiya   multi   -   rolikda
ishlatiladigan   obyektlarning   xossalarini   o`zgartirishga   asoslangan.   Masalan,
obyektlar   yo`qolishi   yoki   naydo   bo`lishi,   joylashuvini,   ko`rinishini,   rangi   va
boshqalarni o`zgartirishi mumkin. Flashda obyektlarni animatsiyalashni uchta turli
usuli   ko`zda   tutilgan:   kadrma-kadr   («klassik»)   animatsiya,   bu   usulda   muallif
bo`lgusi   «multi   -   rolik»ni   har   bir   kadrini   o`zi   yaratadi   yoki   boshqa   joydan   qabul qiladi va namoyish ketma- ketligini o`zi o`rnatadi; avtomatik animatsiya (tweened-
animatsiya), bu usulda muallif multi – rolik kadrlarini faqat birinchi va oxirgisini
yaratadi,   oraliq   kadrlarni   esa   Flash   avtomatik   tarzda   o`zi   yaratadi;   tweened-
animatsiyani   ikki   xil   turi   mavjud:   obyektni   ko`chirishga   asoslangan   animatsiya
(motion   animation)   va   obyektni   transformatsiya   (ko`rinishini   o`zgartirish)siga
asoslangan   animatsiya   (shape   animation);   senariyga   asoslangan   animatsiya;
senariy -  Flashning  dasturlash  tilida  (bu til  Actionscript  deb nomlanadi)  obyektni
hatti-   harakatini   berilishidir.   Bu   tilni   sintaksisi   Web-xujjatlarda   ishlatiladigan
boshqa senariy tillariga (masalan, JavaScript va VBScript) o`xshab ketadi. Ushbu
usullarning har birining   o`ziga yarasha afzalliklari va kamchiliklari bor. Masalan,
tweened-animatsiya ikki afzallikga ega: birinchidan, muallif har bir kadrni alohida
yaratish zaruratidan qutulgan; ikkinchidan, bunday multi – rolikni namoyish etish
uchun Flashga faqat birinchi va so`nggi kadrni saqlash kifoya, bu esa uz navbatida
bunday   rolikni   hajmini   kam   bo`lishini   ta’minlaydi.   Shu   bilan   birga,   tweened-
animatsiyani faqat obyekt xossalari bir tekisda o`zgaradigan sodda roliklar yaratish
uchun   ishlatsa   bo`ladi.   Actionscript   sahnalarda   obyektni   juda   ham   murakkab
bo`lgan hatti- harakatini ifodalashi mumkin. Lekin buning uchun Actionscript tilini
o`rganish kerak bo`ladi. 1.2.O'qitishda qo'llaniladigan innovatsion texnologiyalar
              Innovatsiya   (inglizcha   innovation)   -   yangilik   kiritish,   yangilikdir.   A.I.
Prigojin innovatsiya deganda muayyan ijtimoiy birlikka - tashkilot, aholi, jamiyat,
guruhga   yangi,   nisbatan   turg’un   unsurlami   kiritib   boruvchi   maqsadga   muvofiq
o'zgarishlarni   tushunadi.   Bu   innovator   faoliyatidir.   Innovatsion     texnologiyalar
pedagogik   jarayon   hamda   o’qituvchi   va   talaba   faoliyatiga   yangilik,   o'zgarishlar
kiritish   bo'lib,   uni   amalga   oshirishda   asosan   interfaol   metodlardan   to’liq
foydalaniladi.
               Interfaol metodlar   - bu jamoa bo'lib fikrlash deb yuritiladi, ya'ni pedagogik
ta'sir   etish   usullari   bo'lib   ta'lim   mazmunining   tarkibiy   qismi   hisoblanadi.   Bu
metodlarning o'ziga xosligi  shundaki, ular  faqat pedagog     talabalarning birgalikda
faoliyat ko'rsatishi  orqali amalga oshiriladi.Bunday pedagogik hamkorlik jarayoni
o'ziga xos xususiyatlarga ega bo'lib, ularga quyidagilar kiradi: 
 Talabaning dars davomida befarqi bo'lmasligiga, mustaqil fikrlash, ijod etish
va izlanishga majbur etish;
 Talabalarni o’quv jarayonida bilimga bo'lgan qiziqishlarini doimiy ravishda
bo'lishini ta'minlash;
 Talaba   talabaning   bilimga   bo'lgan   qiziqishini   mustaqil   ravishda   har   bir
masalaga ijodiy yondashgan holda kuchaytirishi;
 
    Pedagog va talabaning hamisha hamkorlikdagi faoliyatini tashkil etilishi.
              Hozirgi   davr   ta'lim   taraqqiyoti   yangi   yo'nalish   -   innovatsion   pedagogikani
maydonga   olib   chiqdi.   «Innovatsion   pedagogika»   termini   va   unga   xos   bo'lgan
tadqiqotlar   g’arbiy   evropa   va   AQSHda   60-yillarda   paydo   bo'ldi.   Innovatsion
faoliyat   F.N.   Gonobolin,   S.M.   Godnin,   V.I.Zagvyazinskiy,   V.A.Kan-Kalik,   N
V.Kuzmina,   V.A.   Slastenin,   A.I.Shcherbakov   ishlarida   tadqiq   etilgan.   Bu
tadqiqotlarda   innovatsion   faoliyat   amaliyoti   va   ilg’or   pedagogik   tajribalarni   keng
yoyish nuqtai nazardan yoritilgan, X.Bamet, Dj. Basset, D. Gamilton, N.Gross, R.
Karlson,   M.   Maylz,   A.Xeyvlok,   D.Chen,   R.Edem   ishlarida   innovatsion jarayonlarni   boshqarish,   ta'limdagi   o'zgarishlarni   tashkil   etish,   innovatsiyaning
«hayoti   va   faoliyati»   uchun   zarur   bo'lgan   shart-sharoitlar   masalalari   tahlil
qilingan.Keng   ma'noda   qaraganda   ta'lim   tizimidagi   har   qanday   o'zgarish   -   bu
pedagogik   innovatsiyadir.   Pedagogik   innovatika   pedagogik   yangiliklarni
baholash,   uni   pedagogik   jamoa   tomonidan   o'zlashtirilishiga   erishish,   nig’oyat
pedagogik yangiliklarni amaliyotda qo’llash haqidagi ta'limot sifatida qaraladi.  
                 Pedagogik neologiya - yangilik haqidagi ta'limot bo'lib, bunda pedagogika
sohasidagi   har   qanday   yangiliklar   o'rganiladi   va   umumlashtiriladi.Pedagogik
aksiologiya - isbot talab qilmaydigan ta'limot manosini ifodalab, bunda pedagogik
yangiliklar   ichidan   eng   samaralilari   tanlab   olinadi.Pedagogik   praksologiya   -
amaliyotda   qo’llash   haqidagi   ta'limot   bo'lib,   bunda   tanlab   olingan   pedagogik
yangiliklar  amaliyotda qo’llaniladi.Yangilik kiritishning sotsial-psixologik aspekti
amerikalik   innovatik   E.Rodjers   tomonidan   ishlab   chiqilgan.   U   yangilik   kiritish
jarayoni   qatnashchilarining   toifa(tip)lari   tasnifini,   uning   yangilikka   bo'lgan
munosabatini,   uni   idrok   qilishga   shayligini   tadqiq   etadi.Oliy   maktab
o’qituvchisining   innovatsion   faoliyati,   oliy   maktab   pedagogikasining   bosh
muammolaridan   biridir.Shu   jihatdan   ushbu   mavzyda   oliy   maktab   o’qituvchisi
innovatsion   faoliyatining   shakllanish   konsepsiyasi,   innovatsiyaning   ijtimoiy-
madaniy va hayot-faoliyati aspektlari haqida bahs yuritiladi.
                Innovatsionlik   pedagogik   jarayonni   ifodalab,   nafaqat   uning   didaktik
qurilmasiga, balki  o’qituvchining ijtimoiy mohiyatli natijalari va ruhiy qiyofasiga
ham   taalluqlidir.Innovatsionlik   ochiqlikni,   boshqalar   fikrining   tan   olinishini
bildiradi.
        O’qituvchining innovatsion faoliyati turli xildagi qarashlarning to'qnashuvi va
o'zaro   boyitilishi   dinamikasida   amalga   oshishini   ko'zda   tutadi.O’qituvchining
innovatsion   faoliyatini   samarali   amalga   oshirish   bir   qator   shart-sharoitlarga
bog’liq.   Unga   o’qituvchining   tayinli   muloqoti,   aks   fikrlarga   nisbatan   beg’araz
munosabat, turli holatlarda ratsional vaziyatning tan olinishini uqtirishga tayyorligi
kiradi.   Buning   natijasida   o’qituvchi   o'z   bilim   va   ilmiy   faoliyatini   ta'minlaydigan
keng   hamrovli   mavzu   (motiv)ga   ega   bo'ladi.O’qituvchi   faoliyatida   o'z-o'zini faollashtirish,   o'z   ijodkorligi,   o'z-o'zini   bilishi   va   yaratuvchiligi   kabi   mavzu
(motiv)lar  muhim  ahamiyat  kasb  etadi. Bu esa o’qituvchi shaxsining kreativligini
shakllantirish imkoniyatini beradi.Yangilik kiritishning muhim sharti muloqotning
yangi   vaziyatini   tug’dirishdir.Muloqotning   yangi   vaziyati   -   bu   o’qituvchining   o'z
mustaqillik mavqeini, dunyoga, pedagogik fanga, o'ziga bo'lgan yangi munosabatni
yarata olish qobiliyatidir. O’qituvchi o'z nuqtai nazarlariga o'ralashib qolmaydi, u
pedagogik   tajribalarning   boy   shakllari   orqali   ochilib,   mukammallashib   boradi.
Bunday   vaziyatlarda   o’qituvchining   fikrlash   usullari,   aqliy   madaniyati   o'zgarib
boradi,   hissiy   tuyg’ulari   rivojlanadi.Keyingi   sharti   -   bu   o’qituvchining   madaniyat
va   muloqotga   shayligi.O’qituvchining   innovatsion   faoliyati   voqelikni
o'zgartirishga, uning muammolari va usularini echishni aniqlashga qaratilgandir.
       O’qituvchi va talaba o'rtasidagi muloqot namunasining o'zgarishi, innovatsion
faoliyat   shartlaridan   biridir.   Yangi   munosabatlar,   an'analarda   bo'lganidek,
qistovlar, hukmga bo'ysunish kabi unsurlardan holi bo'lishi lozim. Ular tenglarning
hamkorligi,   o'zaro   boshqarilishi,   o'zaro   yordam   shaklida   qurilgan   bo'lishi   darkor.
Ular munosabatlaridagi eng muhim xususiyat bu o’qituvchi va talabaning ijoddagi
hamkorligidir.
Innovatsion faoliyat quyidagi asosiy funksiyalar bilan izohlanadi:
 kasbiy faoliyatning ongli tahlili;
 me yorlarga nisbatan tanqidiy yondashuv;
 kasbiy yangiliklarga nisbatan shaylik;
 dunyoga ijodiy yaratuvchilik munosabatida bo'lish;
 (o'z imkoniyatlarini ro'yobga chiqarish, o'z turmush tarzi va intilishlarini kasbiy
faoliyatda mujassam qilish).
                Demak,   o’qituvchi   yangi   pedagogik   texnologiyalar,   nazariyalar,
konseptsiyalarning muallifi, ishlab chiqaruvchisi, tadqiqotchisi, foydalanuvchisi va
targ’ibotchisi sifatida namoyon bo'ladi.
Hozirgi  jamiyat, madaniyat  va ta'lim taraqqiyoti sharoitida o’qituvchi  innovatsiya
faoliyatiga bo'lgan zaruriyat quyidagilar bilan o'lchanadi:  ijtimoiy-iqtisodiy yangilanish ta'lim tizimi, metodologiya va o’quv jarayoni
texnologiyasining tubdan yangilashni talab qiladi.
 bunday   sharoitda   o’qituvchining   innovatsiya   faoliyati   pedagogik
yangiliklarni yaratish, o'zlashtirish va foydalanishdan iborat bo'ladi;
 mazmunini   insonparvarlashtirish,   doimo   o’qitishning   yangi   tashkiliy
shakllarini, texnologiyalarini qidirishni taqozo qiladi;
 pedagogik   yangilikni   o'zlashtirish   va   uni   tatbiq   etishga   nisbatan
o’qituvchining munosabati xarakteri o'zgarishi.
                  O’qituvchining   innovatsion   faoliyati   tahlili   yangilik   kiritishning
samaradorligini   belgilovchi   muayyan   me'yorlardan   foydalanishni   talab   qiladi.
Bunday   me'yorlarga   -   yangilik,   maqbullik   (optimalnost),   yuqori   natijalilik,
ommaviy   tajribalarda   innovatsiyani   ijodiy   qo’llash   imkoniyatlari   kiradiYangilik
pedagogik   yangilik   me'yori   sifatida   o'zida   taklif   qilinadigan   yangini,   yangilik
darajasi   mohiyatini   aks   ettiradi.   Pedagog   olimlar   yangilikning   qo'llanish
mashqurligi   darajasi   va   sohasiga   ko'ra   farqlanadigan   mutlaq,   chegaralangan
mutlaq,  shartli,   subektiv   darajalarini   farqlaydilar.Maqbullik   me'yori   o’qituvchi   va
talabaning   natijaga   erishish   uchun   sarflangan   kuch   va   vositalarini
bildiradi.Natijalilik   o’qituvchi   faoliyatidagi   muayyan   muhim   ijobiy   natijalarni
bildiradi.Pedagogik yangilik o'z mohiyatiga ko'ra ommaviy tajribalar mulki bo'lib
qolishi   lozim.   Pedagogika   yangilikni   dastlab   ayrim   o’qituvchilarning   faoliyatiga
olib   kiradi.   Keyingi   bosqichda   -   sinalgandan   va   ob’ektiv     baho   olgandan   so'ng
pedagogik yangilik ommaviy tatbiq etishga tavsiya etiladi.V.A.Slastenin o'tkazgan
tadqiqotlar   o’qituvchining   innovatsion   faoliyatga   kasbiy   tayyorgarligini   aniqlash
imkoniyatlarini beradi. 
Ular quyidagi tavsiflardan iborat:
 mo'ljallangan   yangilikni   yalpi   va   uning   alohida   bosqichlari   muvaffaqiyatini
bashorat qilish;
 kelgusida qayta ishlash maqsadida yangilikning o'zidagi va uni tatbiq qilishdagi
kamchiliklami aniqlash;  yangilikni boshqa innovatsiyalar bilan qiyoslash, ulardan samaradorlarini tanlab
olish, ularning eng ahamiyatli va pishiqlik darajasini aniqlash;
 yangilikni tatbiq etishning muvaffaqiyatlilik darajasini tekshirish;
 yangilikni tatbiq etadigan tashkilotning innovatsiya qobiliyatiga  baho berish.
       O’qituvchining innovatsion faoliyati o'z ichiga yangilikni tahlil qilish va unga
baho berish, kelgusidagi harakatlarning maqsadi va konseptsiyasini  shakllantirish,
ushbu rejani amalga oshirish va tahrir qilish, samaradorlikka  baho berish kabilarni
qamrab   oladi.Innovatsion   faoliyatning   samaradorligi   pedagog   shaxsiyati   bilan
belgilanadi.
V.A.Slastenin   tadqiqotlarida   o’qituvchining   innovatsion   faoliyatga   bo'lgan
qobiliyatlarining   asosiy   xislatlari   belgilab   berilgan.   Unga   quyidagi   xislatlar
taalluqli:
 shaxsning   ijodiy-motivasion   yo'nalganligi.   Bu   -   qiziquvchanlik,   ijodiy
qiziqish;   ijodiy   yutuqlarga   intilish;   peshqadamlikka   intilish;   o'z   kamolotiga
intilish va boshqalar;
 kreativlik. Bu — hayolot (fantastlik), faraz; qoliplardan holi bo'lish, tavakkal
qilish,   tanqidiy   flkrlash,     baho   bera   olish   qobiliyati,   o'zicha   mushohada
yuritish, refleksiya;
 kasbiy   faoliyatni     baholash.   Bu   -   ijodiy   faoliyat   metodologiyasini   egallash
qobiliyati;   pedagogik   tadqiqot   metodlarini   egallash   qobiliyati;   mualliflik
konseptsiyasi faoliyat texnologiyasini yaratish qobiliyati, ziddiyatni ijodiy
 bartaraf   qilish   qobiliyati;   ijodiy   faoliyatda   hamkorlik   va   o'zaro   yordam
berish qobiliyati va boshqalar;
 o’qituvchining individual qobiliyati. 
 Bu   -   ijodiy   faoliyat   surati;   shaxsning     ijodiy   faoliyatdagi   ish   qobiliyati;
qatiyatlilik,   o'ziga   ishonch;   ma'suliyatlilik,   halollik,   haqiqatgo'ylik,   o'zini
tuta bilish va boshqalar.
Innovatsion   faoliyat   tadqiqotlari   o’qituvchining   innovatsion   faoliyatga
hozirligi me'yorlarini belgilashga imkon berdi (V.A. Slastenin):  innovatsion foliyatga bo'lgan zaruriyatni anglash;
 ijodiy faoliyatga jalb qilinishiga shaylik;
 shaxsiy maqsadlarni innovatsion faoliyat bilan moslashtirish;
 ijodiy muvaffaqiyatsizliklarni engishga shaylik;   
 innovatsion faoliyatni ijro etish uchun texnologik shaylik darajasi;
 innovatsion faoliyatning kasbiy mustaqillikka ta 'siri;
 kasbiy reflektsiyaga bo'lgan qobiliyat.        
              Oliy   maktabdagi   innovatsiya   jarayonlari   xarakteri   kiritilgan   yangilikla
rxususiyatlari,   o’qituvchilarning   kasbiy   imkoniyatlari,   yangilik   kiritish
tashabbuskorlari   va   ishtirokchilarining   innovatsion   faoliyatlari   xususiyatlari   bilan
belgilanadi.Innovatsion   faoliyatda   eng   muhim   masalalardan   biri   o’qituvchi
shaxsidir.
                O’qituvchi-novator   sermahsul   ijodiy   shaxs   bo'lishi,   kreativlikni,   keng
hamrovli   qiziqish   va   mashhullikni,   sevuvchi   ichki   dunyosi   boy,   pedagogik
yangiliklarga o'ch bo'lishi lozim.
            O’qituvchini   innovatsion   faoliyatga   tayyorlash   ikki   yo'nalishda   amalga
oshirilishi lozim:
1. yangilikni idrok qilishga innovatsion shaylikni shakllantirish;
2. yangicha harakat qila olishga o'rgatish.
               Innovatsion faoliyatni tashkil etishda talabalarning o’quv-bilish faoliyati va
uni   boshqarish   alohida   ahamiyatga   ega.Innovatsiya   jarayonlari,   ularning
funksiyalari,   rivojlanish   qonuniyatlari,   mexanizmlari   va   uni   amalga   oshirish
texnologiyalari,   boshqarish   tamoyillarining   pedagogik   asoslarini   o'rganish   oliy
maktab   o’quv   jarayonini   zamonaviy   pedagogika   hamda   psixologiya   fanlari
yutuqlari asosida jahon standartlari darajasida tashkil etish imkonini beradi. II BOB. Sodda animatsiya dasturlarini yaratish mavzusini o'qitishda innovatsion
texnologiyalardan foydalanish
2.1.O'quvchilarni Adobe Flash dasturi bilan tanishtirishda innovatsion
texnologiyalarni qo'llash
Flash texnologiyasiga - ShockWave Flash (SWF) formatli vektorli grafikdan
foydalanishga   asoslangan   texnologiyadir.   Bu   format   eng   samarali   grafik
formatlardan   bo`lmasada,   SWF   formati   foydalanuvchilarga   grafik   imkoniyatlari
cheklanmagan   grafiklar   bilan   ishlovchi   vositalar   va   natijani   Web-   brouzerlarda,
kerakli   muxarrirlarda   foydalanish   imkoniyatilari   mavjud.   Flash   texnologiyasining
imkoniyatlardan yana biri - bu uning moslashuvchanligidir, ya’ni bu format barcha
platformalarda   (MacOS   tizimli   Macintosh   kompyuterlari   yoki   Windows   tizimli
kompyuterlarida) ishlatilishi mumkin. Yana bir qulay imkoniyati uning yordamida
yaratilgan   tasvirlar   nafaqat   animatsiyali   bo`lishi,   balki   interfaol   elementlar   va
tovush   bilan   boyitilishi   hamda   dasturlash   orqali   boshqarilishi   mumkin.   Flash
texnologiyasining   mosalashuvchanlik   va   interfaol   multimediya   dasturlar   yaratish
imkoniyati   ko`pchilik   Web-dizaynerlar   o`rtasidagi   bahslarga   sabab   bo`lib,   uni
mashhurligini   oshishiga   imkoniyat   berdi.   Shuning   uchun   bu   texnologiyaning
yaratilishi  bilan bir  vaqtda Macromedia kompaniyasi  tomonidan ikki asosiy  web-
brouzerlari,   Internet   Explorer   va   Netscape   Communicatorlar   uchun   elementlar
Plug-In yaratildi. Bu esa, o`z navbatida Flash texnologiyasini Internetda yana ham
keng   tarqalishiga   olib   keldi.   Natijada   ushbu   web-brouzerlar   yaratuvchilari   swf
formatini   o`z   dasturlarini   asosiy   formatlar   bazasiga   qabul   qildi.   Bunday   usulni
boshqa yirik dasturiy ta’minot yaratuvchilar (masalan, Adobe firmasi) ham qo`llay
boshladi.   Macromedia   kompaniyasi   swf   formatini   juda   oddiy   va   qulay   uskunalar
bilan   ta’minlaganligi   bu   formatdan   ko`p   muxlislarning   foydalanishiga   olib   keldi. Shuni   aytish   kerakki,   hozirgi   vaqtda   ushbu   uskunalarni   bir   qancha   to`liq
to`plamlari   ham   mavjud.   Ushbu   uskunalarni   bir   turi   Macromedia   Director
Shockwave Studio - multimediya taqdimotlarni yaratish, Macromedia FreeHand va
Macromedia   Fireworks   -   grafik   tasvirlar   muharriri,   Macromedia   Authorware   va
Macromedia CourseBuilder  - interfaol o`rgatuvchi  kurslarni yaratish muharriri va
boshqalarni  misol  qilib olish mumkin. Web-sahifa yaratuvchilar orasida eng ko`p
ishlatiladigani   bu   Macromedia   Flash   dasturidir,   chunki   ushbu   dastur   ixtiyoriy
Web-sahifaga   mashhurlik   olib   keluvchi   banner   va   animatsiya,   interfaol   lavhalar
yaratish  imkonini   beardi. Balki   shuning  uchundir  swf   formatini  oddiy  qilib  Flash
deb atalish odatga kirib kolgan. 
Flash texnologiyalar tarkibining elementlari: 
· vektorli grafika; · animatsiyani bir qancha usullarda ishlash;
· interfeysda interfaol elementlarini yaratish; 
· sinxron ovoz qo`shish; 
·HTML   formati   va   boshqa   internetda   foydalaniladigan   barcha   formatlarga
o`tkazishni ta’minlash; 
· mustaqil platformali; 
·flash-roliklarni   avto   rejimda   ham,   Web   -   brouzer   yordamida   ham   ko`rish
imkoniyati mavjud; 
· vizual uskunalari mavjudligi Flash-rolik yaratuvchilarini ko`plab murakkab
amallardan   xalos   etadi,   shuningdek   Flash-texnologiyalarning   texnik   asnektlarni
o`rganishni talab etmaydi.
Hozirgi vaqtda Web-sahifalarni yaratishda birinchi o`rinlardan birini rastrli grafika
egallaydi.   Rastrli   formatlardan   GIF   (Graphics   Interchange   Format   -   ma’lumotlar
almashuvi uchun grafik format), JPEG (Join Photographic Experts Group – tasvir
bo`yicha   mutaxassislar   birlashgan   guruhi)   va   PNG   (Portable   Network   Graphics-
ko`chirma grafik format) va boshqa formatlarni keltirish mumkin. Rastrli grafikani
ishlatishda tasvir nuqtalar majmuasi (piksellar – inglizca pixels) dan iborat bo`ladi.
        Bu nuqtalar bir - biri bilan bog`liq bo`lmaganligi uchun ushbu nuqtalarni har
birga rangi va koordinatasi berilishi kerak. Oddiy holda, agar ikki xil rangli tasvir ishlatilsa   (masalan,   oq-qora),   u   holda   har   bir   pikselni   ta’riflash   uchun   bitta   ikkili
razryad   (0-   qora,   1-   oq)   ta’riflash   etarli   bo`ladi.   256   -   rangli   rasm   uchun   har   bir
pikselga bunday razryadlardan 8 ta kerak bo`ladi (256=2 8 ). Juda ham murakkab
fotorealistik   rangli   tasvirlar   1   pikselga   24   razryad   talab   qiladi.   Natijada   rastr
tasvirli  fayllar  o`lchami  tasvirni   rang  chuqurligi   o`sgani   sari  oshib  boradi. Rastrli
tasvirlarni   yana   bir   kamchiligi   shundan   iboratki,   tasvir   sifati   piksel   o`lchamiga
bog`liq, u esa o`z navbatida monitorni imkoniyati bilan belgilanadi. Shuning uchun
bir   xil   rasm   turli   monitorlarda   har   xil   ko`rinishga   ega   bo`lishi   mumkin.   Rastrli
tasvir   o`lchamini   o`zgartirish   juda   ham   murakkab   ishdir.   Chunki   bunday   tasvirni
kattalashtirish   piksellar   sonini   o`sishiga   olib   keladi.   Kompyuter   grafikasi
sohasidagi   mutaxassislar  tomonidan  juda  murakkab  rastrli   tasvirlar  piksellar   «ko`
naytirish»   yoki   “o`chirish   (agar   tavirni   kichraytirish   kerak   bo`lsa)”   algoritmlari
ishlab chiqilgan, lekin ular doim ham ushbu masalani oqilona bajara olmaydi.   
          Web-sahifalarni   yaratishda   birinchi   o`rinlardan   birini   vektorli   grafika   ham
egallaydi.   Bu   tasvirni   rasmdagi   joylashuvi   matematik   formulalar   bilan   berilgan
egri   chiziqlar   majmuasi   yordamida   namoyish   etish   usulidir.   Masalan,   istalgan
doirani   tasvirlash   uchun   uch-to`rt   raqam   kerak   bo`ladi:   radius,   markaz
koordinatalari va chiziq qalinligi. Shuning uchun, vektorli grafika rastrli grafikaga
nisbatan   bir   qancha   afzalliklarga   ega:   ·   vektorli   tasvirlarni   belgilovchi   matematik
formulalar   kompyuter   xotirasida   rastrli   tasvir   piksellariga   qaraganda   kamroq   joy
egallaydi;   tasvir   (yoki   uning   ayrim   qismlarini)   sifatini   yuqotmasdan
chegaralanmagan   kattalashtirish   imkoniyati   mavjudligi;   tasvirni   bir   platformadan
ikkinchisiga ko`chirishning qulayligi. Albatta, vektorli tasvirlarni o`z kamchiliklari
ham   mavjud.   Masalan,   fotorealistik   tasvirni   vektorli   formatda   namoyish   qilish
murakkabroq.   Flash   yaratuvchilari   bunga   echimni   tonishgan.     Flash   yordamida
Web – sahifalar tuzishda siz nafaqat vektorli balki rastrli tasvirlarni ishlatishingiz
ham mumkin. 
Kompyuter   va   Internet   tarmog‘ida   ishlash   malakasi   yuqori   bo‘lgan   har   bir
tinglovchi ham, u yerda yozilgan yoki chizilgan ma'lumotni to‘laligicha tushunishi
oson   emas.   Bu   borada   Internet   tarmog‘ida   yaratilyotgan   elektron   usuldagi   sahifa yoki   o‘quv   dasturlari   ommabop   bo‘lishi,   ya'ni   hammaga   birdek   tushunarli
bo‘lmog‘I maqsadga muvofiqdir. Internet sahifalari hozirda Macromedia FLASH,
HTML, Java Script, Macromedia Direktor usullarida yozilmoqda va yaratilmoqda.
Bu   har   bir   usulning   o‘ziga   yarasha   afzalliklari   bor.   Agarda   biz   FLASH   dasturi
yordamida yaratilayotgan Internet sahifa va dasturlarini ko‘rib chiqadigan bo‘lsak ,
avvalambor uning yaratilishi vaqti qisqa va osondir. Yaratilayotgan mahsulotni har
xil   animatsiyalar   bilan   boyitish,   o‘quvchi   uchun   qulayliklar   yaratish   va   qiziqarli
qilish   FLASH   dasturida   ko‘zda   tutilgan   va   ayni   vaqtda   asosiy   maqsadga
muvofiqdir.   Lekin   ta'kidlab   o‘tish   joyzki,   mahsulotni   FLASH   ni   yoki   boshqa
dastur orqalimi, yaratayotgan shaxs, bu borada yetarli bilimga va fantaziyaga ega
bo‘lishi joizdir
           Multimediy vositalari (multimedia – ko’pvositalilik) - bu insonga o’zi uchun
tabiiy   muxit:   tovush,   video,   grafika,   matnlar,   animatsiya   va   boshqalardan
foydalanib,   kompyuter   bilan   muloqatda   bo’lishga   imkon   beruvchi   texnik   va
dasturiy   vositalar   majmuidir.   Multimedia   -   gurkirab   rivojlanayotgan   zamonaviy
axborotlar texnologiyasidir. Uning ajralib turuvchi belgilariga quyi-dagilar kiradi:
                         - axborotning xilma-xil  turlari:  an'anaviy  (matn,  jadvallar, bezaklar  va
boshqalar),   original   (nutk,   musika,   videofilmlardan   parchalar,   telekadrlar,
animatsiya   va   boshqalar)   turlarini   bir   dasturiy   maxsulotda   integratsiyalaydi.
Bunday   integratsiya   axborotni   ro’yxatdan   o’tkazish   va   aks   ettirishning   turli
kurilmalari:   mikrofon,   audio-tizimlar,   optik   kompaktdisklar,   televizor,
videomagnitafon, videokamera, elektron musiqiy asboblardan foydalanilgan holda
kompyuter boshqaruvida bajariladi;
         - muayyan vaqtdagi ish, o’z tabiatiga ko’ra statik bo’lgan matn va grafikadan
farqi   ravishda,   audio   va   videosignallar   faqat   vaqtning   ma'lum   oralig’ida   ko’rib
chiqiladi.   Video   va   audio   axborotlarni   kompyuterda   qayta   ishlash   va   aks   ettirish
uchun markaziy protsessor tez harakatchanligi, ma'lumotlarni o’zatish shinasining
o’tkazish   qobiliyati,   operativ   (tezkor)   va   video-xotira   katta   sig’imli   tashqi
xotira   (ommaviy   xotira),   hajm   va   kompyuter   kirish-chiqish   kanallari   bo’yicha
almashuvi   tezligini   taxminan   ikki   baravar   oshirilishi   talab   etiladi;       -   "inson-kompyuter"   interaktiv   mulokotining   yangi   darajasi,   bunda   muloqot
jarayonida   foydalanuvchi   ancha   keng   va   har   tomonlama   axborotlarni   oladiki,
mazkur   xolat   ta'lim,   ishlash   yoki   dam   olish   sharoitlarini   yaxshilashga   imkon
beradi.
            Multimedia   vositalari   asosida   o’quvchilarga   ta'lim   berish   va   kadrlarni   qayta
tayyorlashni yo’lga qo’yish xozirgi kunning dolzarb masalalaridandir. Multimedia
tushunchasi   90-yillar   boshida   xayotimizga   kirib   keldi.   Uning   o’zi   nima   degan
savol
tug’iladi? Ko’pgina mutaxassislar  bu atamani  turlicha tahlil qilishmoqda. Bizning
fikrimizcha,   multimedia   -   bu   informatikaning   dasturiy   va   texnikaviy   vositalari
asosida   audio,   video,   matn,   grafika   va   animatsiya   (ob'yektlarining   fazodagi
xarakati) effektlari asosida  o’quv materiallarini o’quvchilarga yetkazib berishning
mujassamlangan xoldagi ko’rinishidir. Rivojlangan mamlakatlarda o’qitishning bu
usuli,   xozirgi   kunda   ta'lim   sohasi   yo’nalishlari   bo’yicha   tatbiq   qilinmoqda.
Multimedia   vositalari   asosida   o’quvchilarni   o’qitish   quyidagi   afzalliklarga   ega:
          a)   berilayotgan   materiallarni   chuqurroq,   va   mukammalroq   o’zlashtirish
imkoniyati bor;
       b) ta'lim olishning yangi sohalari bilan yaqindan aloqa qilish ishtiyoqi yanada
ortadi:
              v)   ta'lim   olish   vaqtining   qisqarish   natijasida,   vaqtni   tejash   imkoniyatiga
erishish;
               g) olingan bilimlar kishi xotirasida o’zoq muddat saqlanib, kerak bo’lganda
amaliyotda qo’llash imkoniyatiga erishiladi. 
        Shuni   aytib   o’tish   kerakki,   kadrlarni   qayta   tayyorlash   yo’lida   Jaxon   Valyuta
Fondi,   Umumjaxon   banki,   Yevropa   Ittifoki   komissiyasi   kabi   nufo’zli   tashkilotlar
katta   tajribaga   egadirlar.Biz   bunga,   ushbu   tashkilotlar   tomonidan   tashkil   qilingan
seminar   va   konferensiyalarning   ishtirokchisi   sifatida   yana   bir   bor   ishonch   xosil
qildik.   Avvalombor,   o’quv   jarayonida   zamonaviy   kompyuter   texnologiyalaridan
foydalanish   taxsinga   sazovordir.   O’z   o’rnida,   multimedia   vositalaridan   keng
foydalanish   yo’lida   ayrim   ob'yektiv   muammolar   ham   mavjud.   Bulardan   eng asosiysi   -o’quvchilar   uchun   kerak   bo’lgan   o’quv   materiallarini,   qonunlarni   va
boshqa   ko’rsatmalarni   qo’llanma   qilib   kompyuter   dasturlarini   ishlab   chiqarishdir.
Ishlab   chiqilgan   kompyuter   dasturlarida   multimedia   elementlarini   qo’llash   esa,
kompakt   disklarni   (lazer   disklari)   qo’llashni   talab   qiladi.   Xozirgi   kunda   bunday
ko’rinishdagi   kompakt   disklarni   respublikamizda   ishlab   chiqarish   imkoniyati
yo’qdir.   Bular   ma'lum   bir   miqdordagi   mablag’ni   oldindan   jalb   etishni   talab
qiladi.Bizning   fikrimizcha,   zamonaviy   kompyuter   texnologiyalaridan
o’quvchilarga   ta'lim   berish   va   qayta   tayyorlash   jarayonida   keng   foydalanish,
kelajakda yetuk va yuqori malakali mutaxassislarni kamol toptiradi. 
         2.Distant  uslubi  asosida o’quvchilarni  o’qitish xozirgi kunning eng rivojlanib
borayotgan   yo’nalishlaridan   bo’lib,   o’qituvchi   bilan   o’quvchilar   ma'lum   bir
masofada   joylashgan   holda   ta'lim   berish   tizimidir.   O’qituvchi   va   o’quvchining
ma'lum   bir   masofada   joylashganligi,   o’qituvchini   dars   jarayonida   kompyuterlar,
sputnik   aloqasi,   kabel   televideniyesi   kabi   vositalar   asosida   o’quv   ishlarini   tashkil
qilishini   talab   qiladi.   Zamonaviy   kompyuter   texnologiyalarining   tez   rivojlanib
borishi, ayniqsa, axborotlarni o’zatish kanallarini rivojlanishi  telekommunikatsiya
sohasiga   o’ziga   xos   tarixiy   o’zgarishlar   kiritmoqda.   Mamlakatimizdagi   barcha
o’quv   yurtlarini   va   biznes   bilan   shug’ullanayotgan   kompaniyalarni   distant   uslubi
asosida   birlashtirilsa,   o’qitish   jarayonini   va   tijorat   ishlarini   yanada   yuqori
pog’onaga   olib   chiqadi.Distant   uslubi   asosida   o’qitish   quyidagi   texnologiyalarni
o’z ichiga oladi: 
Interaktiv texnologiyalar:
 audiokonferensiyalar ;
 videokonferensiyalar ;
 ish stolidagi videokonferensiyalar ;
 elektron konferensiyalar ;
 ovoz kommunikatsiyalari ;
 ikki tomonlama sputnik aloqa ;
 virtual borliq ;
Nointeraktiv texnologiyalar:  bosib chiqarilgan materiallar;
 audiokassetalar;
 videokassetalar;
 bir tomonlama sputnik aloqa;
 televizion va radio ko’rsatuvlari;
 disketa va CD-ROM lar.
                Avvalombor,   distant   uslubi   asosida   o’qitish,   jugrofiy   jihatdan   o’zoqda
joylashgan   maktablar   va   akademik   ta'lim   uchun   mo’ljallangan   edi.   Lekin,
zamonaviy   axborbtlar   va   telekommunikatsion   texnologiyalarining   rivojlanishi
tabiiy ta'lim-tarbiya jarayonini o’zoq masofadan turib amalga oshirishga yo’l ochib
berdi.   Natijada   distant   uslubi   asosida   o’qitish,   tez   vaqt   ichida   ko’pgina
maktablarda, tijoratchilar  ichida va ishlab chiqarish korxonalarida keng qo’llanila
boshladi   va   o’qitishda   yangi   uslublarni   qo’llashga   yana   bir   turtki   bo’ldi.   Distant
uslubi   asosida   o’qitishning   Xalqaro   kengashining   tahlillari   shuni   ko’rsatmoqdaki,
xozirgi   kunda   jahonda   10   milliondan   ortiq   talabalar   shu   uslub   asosida   ta'lim
olishmoqda.   AQSH   da   shu   uslub   asosida   o’qitish   maqsadida   yangi   o’quv
markazlari   barpo   etilmoqda.   Shunday   qilib,   ular   milliy   kadrlarni   zamon   talabi
asosida tayyorlash va qayta tayyorlash uchun olga qadam qo’yishmoqda.
Distant uslubining quyidagi afzalliklari mavjuddir:
      a) o’qitishning ijodiy muxiti. Mavjud ko’pgina uslublar asosida o’qituvchi ilm
tolibini o’qitadi, o’quvchi esa faqat berilgan materialni o’qiydi. Taklif qilinayotgan
distant metodi asosida esa o’quvchilarning o’zlari kompyuterlar asosida axborotlar
bankidan   kerak   bo’lgan   ma'lumotlarni   qidirib   topadi   va   albatta   o’zlarining
tajribalarini   boshqalar   bilan   elektron   tarmoqlari   asosida   almashadi.   Bu   esa
o’quvchilarni   boshqalar   bilan   yaxshi   muloqotda   bo’lishini   ta'minlaydi   va   o’z
o’rnida bunday mexnat ta'lim olishni rag’batlantiradi.
        b)   mustaqil   ta'lim   olishning   imkoniyati   borligi.   Distant   uslubi   asosida   ta'lim
berish   -   boshlangich,   o’rta,   universitet,   sirtqi   -   kechki   va   malaka   oshirish
bosqichlarini   o’z   ichiga   oladi.   Tayyorgarligi   har   xil   darajadagi   inspektorlar o’zlarining   shaxsiy   dars   jadvallari   asosida   ishlashlari   mumkin   va   o’zining
darajasidagi talabalar bilan muloqotda bo’lishi mumkin.
          v)   ish   joyidagi   katta   o’zgarishlar.   Distant   uslubi   asosida   ta'lim   berish   turi
millionlab   insonlarga,   hammadan   xam   ishlab   chiqarishdan   ajralmasdan   ta'lim
olayotganlar   uchun   qulay   sharoit   yaratib   beradi.   Bunday   uslub   asosida   o’qitish
kadrlarni   tayyorlashda   judayam   katta   ro’l   o’ynamoqda,   ya'ni   jug’rofiy   va
moliyaviy qiyinchiliklarsiz o’zining ishlab turgan o’rnida ilm opishi mumkindir.
g) o’qitish va ta'lim olishning yangi va unumli vositasi. Statistik ma'lumotlar shuni
ko’rsatmokdaki,   distant   uslubi   asosida   ta'lim   berish,   ishlab   chiqarishdan   ajralgan
holda   o’qish   kabi   unumlidir.   Bundan   tashqari,   distant   uslubi   asosida   ta'lim   olish
universitet   tomonidan   qo’yilgan   chegaradan   ham   chetga   chiqib   ketadi.   Bunday
asosda   ta'lim   olayotgan   talabalar   yoki   o’quvchilarning   boshqalardan   ustunligi   -
ularning eng yaxshi, sifatli materiallar va o’qituvchilar bilan ta'minlanishidir.     
      Ta'lim   berish   va   boshqarish   uslubiyotiga   asoslangan   holda,   o’qituvchi
auditoriyada   o’qitish   shartlaridan   xoli   bo’lishi   kerakdir.   Distant   uslubi   asosida
o’qitishning o’quv qoidalaridan kelib chiqsak, soliq, inspektorlari INTERNET turi
orqali   jaxon   bo’yicha   sayyohat   qilishlari   mumkin.   Shu   bilan   birga,   ta'lim   berish
uslubining o’zgarishi bilan uning shakllari ham o’zgarishi shartdir.
2.2.Adobe Flash dasturi komponentlarini o’rgatishda o‘yinli
texnologiyalardan foydalanish
                  Ta’limning   bugungi   vazifasi   o‘quvchilarni   kun   sayin   ortib   borayotgan
axborot   — ta’lim muhiti sharoitida mustaqil faoliyat ko‘rsata olish, turli sohalarda
zamonaviy   axborot   texnologiya larini   samarali   qo‘llash   va   axborot   oqimidan
oqilona foydalanishga o‘rgatishdan iborat.
          Shu maqsadda, o‘quvchilarga uzluksiz ravishda mustaqil ishlash imkoniyati
va   sharoitini   yaratib   berish   hamda   ijodiy   fikrlash   va   mustaqil   qarorlar   qabul
qilishga   o‘rgatish   zarur.   Bu   masala ning   yechimi   tabiiyki,   mazkur   jarayonning
asosiy   tashkilotchisi   —   pedagoglarni   tayyorlash   sifatiga   bog‘liq.   Har   bir jamiyatning   kelajagi   uning   ajralmas   qismi   va   hayotiy   zarurati   bo‘lgan   ta’lim
tizimining qay darajada rivojlanganligi bilan belgilanadi. Bugungi kunda mustaqil
taraqqiyot   yo‘lidan   ildam   borayotgan   mamlakatimizning   uzluksiz   ta’lim   tizimini
isloh   qilish   va   takomillashtirish,   yangi   sifat   bosqichiga   ko‘tarish,   unga   ilg‘or
pedagogik   va   axborot   texnologiyalarini   joriy   qilish   hamda   ta’lim   samaradorligini
oshirish   davlat   siyosati   darajasi ga   ko‘tarilgan.   Mamlakatimizda   olib   borilayotgan
ijtimoiy-iqtisodiy   islohotlar   ta’lim   tizimida   ham   o‘ziga   xos   o‘zgarishlarni   kiritish
va yangiliklarni joriy etish zaruratini belgilab bermoqda.
                Hozirgi   kunda   barcha   sohalarga   jadal   joriy   etilib   borayotgan   zamonaviy
axborot   texnologiyalariga   oid   bilimlarni   egallashga   qaratilgan   «Informatika»   fani
samarali o‘qitilyaptimi? O‘quvchilar kasbiy faoliyati sohalari uchun zarur bo‘lgan
axborot   texnologiyalari   bilan   ishlashning   dastlabki   ko‘nikmalariga   ega   bo‘lib
borayaptilarmi?   Bugungi   kunda   barcha   o‘qituvchilar   dars   mashg‘ulotini   to‘g‘ri
loyihalay oladimi? Dars mashg‘ulotining samaradorligi qanday omil larga bog‘liq?
Bu   kabi   savollarga   hozircha   ijobiy   javob   bera   olmasligimiz,   achinarli   holdir.
O‘tkazilgan   anketa   tekshiruvlariga   ko‘ra   Namangan   shahridagi   ayrim   ta’lim
muassasalarining   aniq   bir   guruhlari da   informatika   fanidan   olingan   nazorat   ishida
o‘quvchilar   nisbatan   past   baholanganlar.   Bu   past   sifat   ko‘rsatkichidir.   O‘quvchi
bugungi   kunda   ta’lim   sohasini   egallar   ekan,   kelgusi   ta’lim   bosqichini   davom
ettirishi uchun zamonaviy dasturiy, texnik va kommunikativ vositalardan samarali
foydalana   olish   salohiyatiga   ega   bo‘lishi,   xususan:   zamonaviy   taraqqiy   etgan
jamiyatda   axborot   va   axborot   texnolo giyalarining   o‘rnini   bilishi;   axborotni
boshqarish   vositasi   sifatida   axborotlarni   olish,   yig‘ish,   qayta   ishlash
ko‘nikmalariga ega bo‘lishi; global kompyuter tarmoqlarida ishlash va ular orqali
foydali   axborotlar   olish   va   ulardan   ijodiy   fikrlashni   o‘stirishda   foydalanish
usullarini egallashi talab etiladi.
                Jamiyatning axborotlashuvi ta’lim tizimida uzluksiz innovatsiya larni talab
etadi. Bugun har qanday uslub darhol eskirishi va yangi metodlar bilan boyitilishi
mumkin. Dars  mashg‘ulotida kerakli   natijalarga  erishish  qaysi  omillarga bog‘liq?
Dunyoning   turli   mamlakatlarida   ko‘plab   tadqiqotchilar   tomonidan   ta’limda innovatsiyalarni qo‘llash bo‘yicha izlanishlar olib borilgan. Ularda «innovatsiya»,
«interfaol   usullar»,   «innovatsion   texnologiyalar»   to‘g‘risida   yaxshi   axborotlar
to‘plangan,   biroq   axborot   texnologiyalarini   ta’lim   muassa salarida   o‘rgatish
samaradorligini   orttirish   bo‘yicha   aniq   tavsiyalar   yetarli   emas.   Shuning   uchun
asosiy   maqsad   yuqori   darajada   o‘zlashtirish   natijalariga   erishishni   ta’minlovchi
innovatsion   texnologiyalardan   foydalanishning   samarali   usullarini   ishlab   chiqish,
xususan,   zamon   talab   etayotgan   axborot   texnologiyalari   bo‘yicha   pedagogik
innovatsiyalardan   foydalanish   masalalarini   tadqiq   etishdan   iboratdir.   Ta’lim
jarayoniga   innovatsiyalarni   qo‘llash   bugungi   kunda   quyidagi   vazifalarni   amalga
oshirishni talab etadi:
 o‘quv fanining aniq maqsadini aniqlash;
 fanning hajmi va mazmunini aniqlash;
 zarur bo‘lgan ta’lim texnologiyalarini ishlab chiqish va tavsiya etish;
 fanning moddiy va texnik ta’minotini yaratish;
 ta’lim oluvchilarning xususiyatlarini o‘rganish;
 o‘qituvchining tayyorgarligi va dars mashg‘ulotini loyihalash.
                Yuqoridagi   vazifalar   ichida   eng  muhimi,   bu  o‘quv  jarayonini   tashkil   etish
uchun   eng   maqbul   bo‘lgan   ta’lim   texnologiyalarini   ishlab   chiqishdir.   Bu
muammolarni   u   yoki   bu   aniq   bir   usulni   tavsiya   etish   bilan,   ayniqsa,   pedagog
reproduktiv   ta’lim   usullarinigina   qo‘llashni   maqsad   qilgan   bo‘lsa,   hal   etib
bo‘lmaydi.   Maqsadga   erishishning   eng   to‘g‘ri   yo‘li,   bu   dars   mashg‘ulotini
loyihalashda   integrallashgan   ta’lim   texnologiyalarini   ishlab   chiqish   va   ulardan
darsning turli bosqichlarida samarali foydalanish imkoniyatlarini izlashdir. 
Informatika   fanini   o‘qitishda   shaxsga   yo‘naltirilgan   ta’limning   qu yidagi
metodlarini qo‘llash maqsadga muvofiqdir : 
 o‘yinli texnologiyalar; 
 muammoli o‘qitish; 
 dasturlashtirilgan o‘qitish; 
 kompyu terlashtirilgan o‘qitish;
 modulli o‘qitish.                 Bu texnologiyalar o‘quv mavzusi maqsadidan va mavzuning mazmunidan
kelib   chiqib,   darsning   turli   bosqichlarida   turlicha   qo‘llanishi   mumkin.   Maktab
o‘quvchilarining yosh xususiyatlarini hisobga olib, fanni o‘qitishda g‘oyat samarali
bo‘lgan   qator   o‘yinli   texnologiyalar   ishlab   chiqilgan.   Mutaxassislarning   fikricha,
insonning asosiy faoliyat turi uch ko‘rinish: mehnat faoliyati, o‘yin fao liyati, o‘quv
faoliyatida shakllanadi. Ularning barchasi o‘zaro bog‘liq holda sodir bo‘ladi.
           Ta’kidlashlaricha, bolalarning maktabdagi o‘quv materiallari asosidagi aqliy
harakatlarini   shakllanish   qonuniyatlari   o‘yin   faoliyatlarida   tarkib   topadi.   Biroq
o‘yinli   ta’limni   o‘quvchilar   bilan   ishlashdagi   asosiy   ta’lim   shakli   deyish   to‘g‘ri
emas.   U   o‘quvchida   bilish   qobiliyatini   shakllantirmaydi,   biroq   ularning   bilish
faolligini   oshiradi,   xolos.   O‘quvchini   aqliy   rivojlantirishga   yordam   beruvchi
quyidagi guruhdagi o‘yinlarni ajratish mumkin.
       1-guruh.   Buyumlar va predmetlarga bog‘liq bo‘lgan predmetli o‘yinlar. Bunda
o‘quvchi o‘yinchoq-predmet orqali moddiy olamni, ularning xususiyatini anglashi
mumkin.
           2-guruh.   Intellektual faoliyatni shakllantiruvchi sujetli   — rolli ijodiy o‘yinlar.
Masalan,   «Baxtli   tasodif»,   «Nima?   Qayerda?   Qachon?»   va   boshqalar.   Bunday
o‘yinlar   nafaqat   ko‘ngil   ochuvchi   vosita,   balki   ulkan   evristik   va   ishontiruvchi
energiya manbaidir.
          3-guruh.   O‘quvchining   aqliy   qobiliyatini   rivojlantiruvchi   tay yor   qoidalarga
asoslangan   didaktik   o‘yinlar.   Qoidalarga   ko‘ra,   u   o‘quvchidan   anglashni,
taqqoslashni, qismlarga ajratishni, umumlashtirishni, muhimi bilishni talab etadi.
          4-guruh.   Kattalarning   kasbiy   faoliyatlarini   ifodalovchi   texnik-konstruktorlik
o‘yinlari. Ular o‘quvchida o‘z ishini rivojlantirish, zaruriy materialni yig‘ish, o‘zini
va   o‘zgalar   faoliyatini   tanqidiy   baholash   imkoniyatlarini   hosil   qiladi.   Mehnat
faolligi bilish faolligiga undaydi.
         5-guruh.   Psixik muhitda sodir bo‘luvchi intellektual o‘yinlar. O‘quvchilarning
tayyorgarlik   darajalarini   ko‘rsatuvchi   taqqoslash   imkonini   beruvchi,   musobaqa
asosida   o‘tkaziladigan   o‘yinlar.   Ular   o‘zini   shakl lantirishga   va   demak,   aqliy
faollikka   undaydi.   Yuqorida   tavsiflangan   o‘yinlarni   o‘quv   jarayonida   qo‘llash natijasida   o‘quvchilarni   o‘quv   bilim   faoliyatlarini   keng   boshqarish   imkoniyatlari
hosil bo‘ladi.
                  Tajribalardan   kelib   chiqib,   quyida   Informatika   fanini   o‘qitishda   samarali
qo‘llash   mumkin   bo‘lgan   quyidagi   o‘yinli   texnologiyalardan   namunalar   keltirib
o‘tamiz:
         Breyn-ring.   Bu o‘yin 2-guruhga kirib, unda har birida 5–6 nafardan o‘quvchi
qatnashgan   jamoalar   soni   2  tadan  5  tagacha   bo‘lishi   mumkin.  Boshlovchi  har  bir
guruhga   qisqa   javobli   savollar   beradi.   Agar   ishtirokchilardan   biri   birinchi   bo‘lib
to‘g‘ri  javob bersa, qolgan barcha savollar faqat  shu ishtirokchiga beriladi va har
bir to‘g‘ri javob uchun olingan ball to‘planib boradi. Agar to‘plangan balni vaqtida
o‘z   jamoasi   hisobiga   tushirib   turmasa   va   o‘yinni   to‘xtatmay,   o‘yin   davomida
noto‘g‘ri   javob   berib   qo‘ysa,   o‘sha   ishtirokchi   to‘playotgan   barcha   ballar   kuyib
ketadi.   Demak,   qatnashuvchi   o‘zi   istagan   paytda   o‘yinni   to‘xtatishi   va   to‘plagan
balini   jamoa   hisobiga   tushirishi   kerak.   Qolgan   savollarga   endi   boshqa
ishtirokchilar javob berishi lozim va ular ham o‘z jamoalari hisobiga ball to‘plash
imkoniga ega bo‘ladilar. Har bir to‘g‘ri javob uchun 1 ball.
           Zanjir  o‘yini.   Guruh 4ga  bo‘linib, har  bir  guruhdan 1 o‘quvchi  doska oldiga
chiqariladi.   1   o‘quvchi   fanga   tegishli   atamani   aytadi.   Keyingi   o‘quvchi   oldingi
o‘quvchi   aytganini   va   o‘zinikini   qo‘shib   aytadi.   Undan   keyingisi   oldingi   2
o‘quvchi   aytgan   atamalarga   yana   o‘zi   yangisini   qo‘shib   aytadi.   O‘yin   shu   tariqa
davom   etadi,   adashgan   o‘quvchi   o‘yindan   chiqadi,   eng   oxiri   o‘yindan   chiqib
ketmay   qolgan   o‘quvchi   rag‘batlantiriladi.   O‘yin   xotirani   mustahkamlashga   juda
qo‘l keladi.
            Karrali   sonlar.   O‘yinda   ishtirok   etuvchi   guruh   talabalaridan   tuzilgan   jamoa
o‘yinga   shay   turadi.   Navbati   bilan   sonlar   tartibi   kel tiriladi.   Lekin   to‘rtga   karrali
sonning   navbati   etganda,   shu   sonning   o‘rnida   talaba,   albatta   kompyuterning
bironta   buyrug‘ini   yoki   yordamchi   klavishning   vazifasini   aytishi   shart.   Qoidani
buzgan   har   bir   o‘quvchi   o‘yinni   tark   etadi.   Ma’lum   vaqt   davomida   o‘yinni   faol
davom   ettirgan   ishtirokchi   g‘olib   sanaladi.   O‘yin   xotirani   charxlashda   juda
samarali hisoblanadi.           Do‘stlar   davrasida.   O‘yin   3-guruhga   tegishli   bo‘lib,   talabalar ning   bir   necha
nafari   kompyuterning   turli   xil   qurilmalari   yoki   opera tsion   tizimning   turli   xil
buyruqlari   vazifasini   bajaradilar.   Ular   o‘zlarining   do‘stlari   ishtirok   etgan   davrani
topib   olishlari   kerak.   Buning   uchun   kompyuterning   tashqi   va   asosiy   qurilmalari
yoki ichki va tashqi buyruq lar bir-birini topib olishi kerak. Do‘stlar qo‘l ushlashib
davra   quradilar   va   o‘zlarini   tavsiflab   beradilar.   Bu   o‘yin   bilimlarni
mustahkamlaydi va talabalarda bir-birlariga bo‘lgan yordam hissini shakllantiradi.
     Kim chaqqon?   Guruh ikkiga bo‘linib, har bir guruhdan bittadan o‘quvchi doska
oldiga chiqariladi. Bir o‘quvchi fanga tegishli atamani o‘zining maydoniga yozadi.
Keyingi o‘quvchi oldingi o‘quvchi yozmagan qo‘shimcha atamani ishlatadi. O‘yin
shu tariqa davom etadi, adashgan o‘quvchi o‘yindan chiqadi. Kimning maydonida
eng ko‘p to‘g‘ri, mantiqiy bog‘langan tushunchalar paydo bo‘lsa, shu jamoa g‘olib
sa naladi. O‘yin xotirani mustahkamlashda va takrorlashda qo‘llaniladi.
                Men   kimman?   Bu   kompyuterning   qurilmalarini   tavsiflashda   eng   yaxshi
usuldir.   Bir   o‘quvchi   o‘zining   «Kimligini   topolmayapti?»   Unga   boshqa
o‘quvchilar   yordamga   keladi.   «Men   qanday   qurilmaman?»,   «Men   qayerda
ishlatilaman?»,   «Eng   yaxshi   qobiliyatim   qachon   namo yon   bo‘ladi?»,   «Qaysi
qurilmalar   men   bilan   hamohang   ishlaydi?»   va   hokazo.   Qanchalik   ko‘p   savol
berilib,   sharhlar   so‘ralsa,   shunchalik   o‘quvchi   bali   kamayadi.   Kim   topqirroq
bo‘lsa,  tezroq jumboqni  yechishi  kerak bo‘ladi. Nafaqat  qurilmalarda keyinchalik
dasturiy ta’minotlar, menyu bo‘limlarining vazifalarini tavsiflashda ham o‘yindan
muvaffaqiyatli   foydalanish   mumkin.   O‘yin   o‘quvchida   obyektlarning
xususiyatlarini   anglashda,   xotirani   rivojlantirishda,   bilimlarni   mustahkamlashda
muhim ahamiyat kasb etadi.
                Dasturchi   va   buyurtmachi.   Dasturlash   bo‘yicha   o‘tiladigan   dars
mashg‘ulotlarida   «Dasturchi   va   buyurtmachi»   roli   o‘yinini   qo‘llashni   tavsiya
qilamiz.   Unda   buyurtmachi   dasturchilar   kompaniyasiga   kelib,   buyurtma
qilinadigan dasturga bo‘lgan talablarni tavsiflaydi. «Menga muzqaymoqni reklama
qiluvchi   stend   kerak»,   «Menga   zamonaviy   uyning   loyihasi   kerak».   Mazkur
topshiriq bo‘yicha kompaniya, ya’ni guruh a’zolari jamoalarga bo‘linib, vazifalarni taqsimlab   oladi lar.   Uni   talab   darajasida   bajaradilar.   Ekspertlar   guruhi   topshiriqni
bajarilish   sifatini   va   kompaniya   ishini   baholashlari   mumkin.   O‘yin   4-guruhga
mansub bo‘lib, o‘quvchida ijodiy fikrlash va o‘z qobiliyatlarini amaliy ishda sinab
ko‘rish imkonini beradi.
                Yuqoridagi   barcha   mulohazalarni   umumlashtirib,   o‘yinli   texno logiyalarni
qo‘llash natijasida quyidagi mulohazalarni tavsiya etamiz:
 1.O‘yin   turli   yoshdagi   bolalar   faoliyatini   rivojlantirishning   mustaqil   shakli
hisoblanadi.
 2.O‘yinlar   ijodiy   tafakkurni   rivojlantirish,   o‘z-o‘zini   anglash   faolligini
oshirishdagi eng erkin shakldir.
 3.O‘yin   rivojlantiruvchi   amaliyot,   sababi:   bolalar   o‘ynaganlari   uchun
rivojlanadilar, rivojlanish uchun o‘ynaydilar.
 4.O‘yin   o‘z-o‘zini   anglashda,   o‘z-o‘zini   boshqarishda   aql   va   ijodda
erkinlikdir.
 5.O‘yinda o‘quvchilar nazariy bilimlarini amaliyotga qo‘llash imkoniga ega
bo‘ladilar,   hodisalar   va   fanning   mavjud   xususiyatlarini   tushuntirish   uchun
savollarni aniq ifodalay boshlaydilar.
 6.O‘yinda o‘quvchilar o‘z fikrini bayon eta va himoya qila oladilar.
 7.O‘yin   bolalarning   asosiy   muloqot   maydoni   bo‘lib,   unda   o‘zaro   shaxsiy
muammolar hal etiladi.   Insonlar orasidagi o‘zaro muno sabatlar shakllanadi.
I mitatsion o'yinlar.
Bunday o'yinlardan maqsad qaysidir tashkilot, muassasa va uning qismlari faoliyati
andoza qilinadi. Voqealar, kishilarning biror faoliyati (ish bitirish majlislari, rejani
muhokama qilish, suhbatlar o'tkazish va b;), faoliyat holati va shartlari andoza qilib
olinishi   ham   mumkin.Stsenariyda   bunday   o'yin   tuzilmasi   to'la   yozib   chiqiladi   va
imitasiya qilinadigan ob’ektlar va jarayonlar belgilanadi.
Operatsion (vo q eiy) o'yinlar . Bunday o'yinlarda aniq o'ziga xos voqea-hodisaning
bajarilishi mashq qilinadi. Operatsion o'yinlar ish jarayoniga xos modellashtiriladi.               Rol   ijro   etish   o'yinlari .   Unda   konkret   shaxsning   hulqi,   hatti-harakati,   o'z
vazifalari va majburiyatlarini bajarilish taktikasi mashq qilinadi.
Tadbirkorlik  teatri.  Bunda   qandaydir  vaziyat   va  undagi  kishining  xulqi  o'ynaladi.
Bu   o'yinning   asosiy   vazifasi   turli   holatlarda   mo'ljalni   to’g’ri     baholay   olishni
o'rgatish,   o'zining   xulqiga   to’g’ri     baho   berish,   boshqa   kishilarning
imkoniyatlarini     baholay olish va ular bilan muloqot o'rnata olishga o'rgatishdir.
              Psixodrama   va   sosiodrama .   Bu   ham   o'ziga   xos   «teatr»,   lekin   ijtimoiy
psixologik   maqsadni   ko'zlaydi:   Uning   asosiy   maqsadi   jamoada   vaziyatni   his   qila
olish, boshqa kishining holatini o'zgartirish va unga     baho berish, u bilan samarali
muloqotga kirisha olishni shakllantirish hisoblanadi. Xulosa .
Ta’lim   jarayonini   tashkillashda   axborot–kommunikatsiya   texnologiyalaridan
samarali foydalanayotgan ko’pgina rivojlangan mamlakatlar   o’quv jarayonini sifat
jihatdan   yangi   bosqichga   ko’tarishga   erishayotganliklari   hayotda   o’z   tasdig’ini
topmoqda.   Ushbu   bitiruv   malakaviy   ishda   bayon   etilgan   ma’lumotlar   esa   bu
axborot–kommunikatsiya   texnologiyalaridan   samarali   foydalanish   salohiyati
to’g’risida   fikr   yuritishga   asos   bo’ladi.   Ayniqsa,   tashhizlanuvchan   o’quv
maqsadlarini belgilash, talabalarni mustaqil bilim   olishga undash, o’quv jarayonini
doimo rivojlanib boruvchi dinamik tizim sifatida   loyihalash kabi tashkiliy-uslubiy
ishlarni   amalga   oshirishda   innovatsion   texnologiyalar   katta   imkoniyatlarga   ega
innovatsion   texnologiyalar   joriy   etish   tajribasini   o’rganish   va   unga
maqsadli   yondashish,   o’quv   jarayonini   insonparvarlashtirish,   bunda   talabani   sust
ob’ektdan   faol   sub’ektga   aylantirish,   bilish   faoliyatining   aniq   maqsadlarga
yo’nalganligini   hamda   o’quv   jarayonini   ishlab   chiqarish   jarayoni   kabi
takrorlanuvchanligini   ta’minlashda   muhim   ahamiyatga   ega   bo’ladi.
Mening   fikrimcha   ta’limda   ko’plab   innovatsion   usullar   samarali   bo’lib,
ayniqsa   ta’limda   aniq   maqsad   qo’yish   yoki   fanlararo   bog’lash,   aniq   maqsadga
erishish   ko’p   foydali   xisoblanadi.   «Maqsadli   yondashuv»   uslubi   ta’limda
o’quvchi,   talabalarni   ijodiy   fikrlashga,   fanning   mazmun   mohiyati   va   maqsadini
o’rgatadi.   U   nafaqat   o’quv-bilim   faoliyatini   tizimlashtiradi,   jadallashtiradi,   balki
ta’lim   oluvchilarning   umumiy   madaniyatini   yuksaltirishga   ham   xizmat   qiladi,
predmetlararo   bog’lanish   tufayli   maqsadlar   turli   darajada   namoyon   bo’ladi:
masalan   informatika   va   axborot   texnologiyalari   fanining   maqsad   va   darajalari
kuydagilardan iborat:
 Informatika   va   axborot   texnologiyalariga   bog’liq   bir   necha   fanlarni
birlashtirib, maxsus kurslar yaratish;
 Informatika   va   axborot   texnologiyalar   o’quv   fanlarining   turli
bo’laklarini ma’lum bir blokka birlashtirish;
 bir mavzuni ikki yoki bir necha predmetlar asosida o’rganish; Foydalanilgan adabiyotlar.
1.Philip   O.Anderson,   Susan   M.McGuinness,   Philip   E.Bourne.   Pharmasy
Informatics. USA 2010. 
2.Stephen   Goundrey-Smith.   Information   Technology   in   Pharmacy   An   Integrated
Approach. USA 2012. 
3.Beth   Melton.   Mark   Dodge.   Echo   Swinford.   Andrew   Couch.   Microsoft   office
Professional 2013step by step. USA 2013. 
4.   Edward   H.   James   J.   Biomedical   Informatics.   Fourth   edition.   Springer-Verlag
London 2014.  Н . В . M акарова .  Информатика . To шкент  2005 й . 
5.M.M.Aripov,   J.U.Muxammadi е v.   "Informatika,   informatsion
t е xnologiyalar",Toshk е nt.  2005 y . 
6.Ф.М.Зокирова   "Информатика   и   информационные   технологии"Тошкент-
2007 y. 
7.  М .Aripov, B.Begatov va boshqalar"Axborot texnologiyalari" Toshkent-2009 
8.М.М.Арипов,Ж.Ў.Мухаммадиев"информатика,информацион
технологиялар" Тошкент-2004 й.

SODDA ANIMATSIYA DASTURLARINI YARATISH MAVZUSINI O'QITISHDA INNOVATSION TEXNOLOGIYALARDAN FOYDALANISH

Kirish

I BOB.Sodda animatsiya dasturlarini yaratishni o’qitish metodikasi

1.1.Adobe Flash dasturi va uning animatsiya yaratishdagi qulayliklarini o’qitishda zamonaviy ta’lim metodlaridan foydalanish 

1.2.O'qitishda qo'llaniladigan innovatsion texnologiyalar

II BOB.Sodda animatsiya dasturlarini yaratish mavzusini o'qitishda innovatsion texnologiyalardan foydalanish

2.1.O'quvchilarni Adobe Flash dasturi bilan tanishtirishda innovatsion texnologiyalarni qo'llash

2.2.Adobe Flash dasturi komponentlarini o’rgatishda o‘yinli texnologiyalardan foydalanish

Xulosa.

Foydalanilgan adabiyotlar.