Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 58.4KB
Покупки 0
Дата загрузки 03 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Nurali Axmedov

Дата регистрации 24 Октябрь 2024

5 Продаж

Soliq imtiyozlari orqali iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solinishi

Купить
Mavzu:Soliq imtiyozlari orqali iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga
solinishi
REJA:
Kirish………………………………………………………………………………2
1.Bob: Soliq imtiyozlarining  mazmun  va mohiyati……………………………..4
1.1     Iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   byudjet-soliq   siyosati
vositalari  …………………………………………………………………………4
1.2   Iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solish   usullari   va   vositalari
tizimida soliq imtiyozlari. …………………………………….…………………8
1.3   Soliqlar davlat byudjeti daromadining asosiy manbai va ijtimoiy-iqtisodiy
jarayonlarni tartibga solish vositasi. ……………….…………………………12
Xulosa va takliflar…..………………………………………………………….16
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati……………………………………………17
1 KIRISH.
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning byudjet-soliq siyosati vositalari.
Davlat byudjeti – davlat moliya fondining asosi va iqtisodiyotni davlat tomonidan
boshqarishning   muxim   shakli   sifatida.Bozor   iqtisodiyoti   mamlakatlarida   davlat
byudjeti   va   YaIM   mutanosibligi   davlat   iqtisodiy   salohiyatini   ko`rsatuvchi
ko`rsatkich   sifatida.Davlatning   byudjet   siyosati.Aholining   ijtimoiy   qatlami,
mamlakat hududlari, iqtisodiyot tarmoqlari o`rtasida davlat byudjeti resurslarining
taqsimlanishi   iqtisodiyotni   davlat   boshqaruvi   ko`rsatkichi   sifatida.O`zbekiston
davlat   byudjeti   va  uning  shakllanishi   va  taqsimlanishining   xususiyatlari.  Soliq  va
uning   vazifalari.   Soliq   va   iqtisodiy   o`sish.Davlatning   fiskal   siyosati.   Soliq
imtiyozlari alohida ishlab chiqarish turlarini ra`gbatlantirish vositasi sifatida. Soliq
imtiyozlarining   asosiy   ko`rinishlari:   soliq   krediti,   tezlashtirilgan   amortizatsiya,
tovar ishlab chiqaruvchilarni ra`gbatlantirish, chet el investitsiyalarini jalb qiluvchi
imtiyozlar,   ba`zi   ishlab   chiqarish   ko`rinishlarini   soliqlardan   ozod   qilish.
O`zbekistonda   soliq   tizimini   yanada   takomillashtirish   va   uning
ra`gbatlantiruvchilik   rolini   kuchaytirish   yo`llari.   iqtisodiyotni   davlat   tomonidan
tartibga   solishning   byudjet-soliq,   pul-kredit   usullarini   qo`llash;   ijtimoiy   sohani
boshqarish,   ijtimoiy   jarayonlarni   tartibga   solish   usullarini;   davlatning   mamlakat
iqtisodiy   xavfsizligini   ta`minlashi   indikatorlarini   tahlil   qilish;   jahon
moliyaviyiqtisodiy   inqirozi   davom   etayotgan   sharoitda   ko`pgina   rivojlangan
mamlakatlarda   yuz   berayotgan   jarayonlarga   baho   berish;   O`zbekistonda
iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilish,   texnik   va   texnologik   yangilash   asosida
barqaror va mutanosib o`sishni ta`minlashning ustuvor yo`nalishlari bo`yicha ilmiy
asoslangan   xulosa   va   takliflarni   hamda   amaliy   tavsiyalarni   ishlab   chiqish
ko`nikmalariga va malakalariga ega bo`lishi kerak; Davlat sektori – bu mulk egasi
davlat   bo`lgan   ja`mi   korxonalar   va   tashkilotlar   majmuidir.   Uning   bir   qismi
milliylashtirishdan va ikkinchi qismi esa davlat mabla`glari hisobidan shakllanadi.
Kapital talab etuvchi yangi tarmoqlarni yaratish (kosmik sanoat ishlab chiqarish va
boshqalar)   hisobiga   iqtisodiyotning   davlat   sektori   oshib   boradi.   Turli
mamlakatlarning ijtimoiy ishlab chiqarishida davlat sektori ulushi turlicha bo`lib, u
asosiy   kapitalning   2%   dan   50%   gachasini   tashkil   etadi.   MDX   davlatlarida   bozor
iqtisodiyotiga   o`tish   va   iqtisodiyotni   isloh   qilishdan   so`ng   davlat   sektori   ulushi
sezilarli   darajada   qisqardi.   Misol   uchun:   Rossiya   Federatsiyasi   sanoatida   davlat
sektori   ulushi   5%dan   kamni   tashkil   etdi,   O`zbekiston   Respublikasida   –   30%.
Davlat sektori ishlab chiqarish maqsadlariga ko`ra nodavlat sektoridan farqlanadi.
Ishlab   chiqarishdan   asosiy   pirovard   maqsad   -   bu   foyda   olish,   lekin   davlat
sektorining asosiy  maqsadi  – bu investitsiyani, bandlikni  tartibga solish, nodavlat
sektoriga   yordam   ko`rsatish   va   ijtimoiy   jarayonlarni   tartibga   solish   hisoblanadi.
2 Davlat   sektori   maqsadlari   milliy   iqtisodiyot   manfaatlaridan   kelib   chiqadi.
Iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solish   vazifalarini   amalga   oshirish   uchun
soliqqa  tartish  va  yi`gimlar  yo`li  bilan  davlat   byudjeti   resurslari  tashkil  etiladi   va
davlat   sektorining   moddiy   bazasi   shakllantiriladi.   Iqtisodiyotni   davlat   tomonidan
tartibga solish – bu takror ishlab chiqarish jarayonining tarkibiy qismi va jamiyat
iqtisodiyotii   rivojlantirishdir.   Iqtisodiyotni   tartibga   solishning   davlat   mexanizmi
bozor   mexanizmi   bilan   uzluksiz   bo`glangan.   Bundan   hulosa   qilsak,   «Samarasiz
davlat   boshqaruvi   bilan   iqtisodiy   barqaror   rivojlanib   bo`lmaganidek,   ijtimoiy
rivojlanib   ham   bo`lmaydi».   Bu   borada   taniqli   iqtisodchi   P.Samuel   son   shunday
deydi – «Iqtisodiyotni  u yoki  bu mexanizmisiz  boshqarish – bu bir  qo`lda qarsak
cholish   bilan   barobardir».Zamonaviy   keynschilar   soliqlar,   davlat   xarajatlari,
byudjet kamomadi, davlat qarzi davlat yo`li bilan boshqarishning asosiy vositalari,
deb   hisoblaydilar.   Ularning   ta`kidlashicha,   sanoat   yuksalishi   davrida   daromadlar
ortgan   sari   soliq   tushumlari   ham   ko`payib   boradi.   Bu   esa   ortiqcha   talab   va
ortiqchaishlab   chiqarishning   paydo   bo`lishiga   to`sqinlik   qiladi.   Inqirozning
boshlanishi ishsizlikning ortib borishi davlat byudjetidan ishsizlik bo`yicha nafaqa
to`lovlarining   ortib   borishiga   olib   keladi.   Bu   esa   to`lovga   qobiliyatli   talabning
kamayishiga   qarshilik   qiladi.Shuning   uchun   ular   tomonidan   moliyaviy
kompensatsiya   o`rnini   qoplash   siyosati   va   kamomadli   moliyaviy   ta`minlash
nazariyalari   ol`ga   surilmoqda.Neoklassik   yo`nalish   tarafdorlari   kapitalning   erkin
oqib   turishi   uchun   ham   to`siqlarni   bartaraf   etish   maqsadida   davlatning   tartiblash
mexanizmi zarur ekanligini ta`kidlaydilar.Ularning nuqtai nazarlariga ko`ra davlat
kichik biznes, fermer xo`jaliklari hamda qo`shma korxonalarni rivojlantirish uchun
qulay   sharoitlarni   yaratish;   yangi   tashkil   topgan   firmalarga   imtiyozli   kreditlar,
subsidiyalar   berish,   imtiyozli   soliq   solish,   litsenziya,   patentlar,   iqtisodiy
faoliyatning   ma`lum   turi   bilan   shu`gullanish   uchun   mutlaq   huquqlar   berish;
iqtisodiy   yakkahokimlikka   qarshi   kurash   mexanizmlari   orqali   davlat   kapitalining
erkin   harakat   qilishi   uchun   to`siqlarni   bartaraf   qilib   iqtisodiyotda   raqobat
mexanizmining   yaratilishini   tartibga   soladi.Xususan,   kichik   korxonalarga   yagona
soliq to`lovi 13% dan 6%(sanoat korxonalari uchun5%ga tushirildi.Bugungi kunda
mamlakatimizda 603 ta aksiyadorlik jamiyati faoliyat yuritayotgan bo‘lsa, ularning
486   tasida   davlat   ulushi   52   trillion   so‘mni   tashkil   etmoqda.Yoqilg‘i-energetika,
neft-gaz,   kimyo,   transport   va   bank   sohalarida   davlat   ishtiroki   yuqori   darajada
saqlanib   qolayotgani   ularni   bozor   mexanizmlari   asosida   rivojlantirish,
investitsiyalar   jalb   etishga   to‘sqinlik   qilmoqda.   Ayrim   vazirliklar   o‘zi   nazorat
qiladigan   sohadagi   korxonalarda   ta’sischi   ekani   erkin   va   sog‘lom   raqobatga   yo‘l
bermayapti,   buniyam   bugun   ochiq   aytish   kerak.   Bunday   tizimni   endi
o‘zgartirmasak,   ushbu   tarmoqlarda   ham   va   umuman,   iqtisodiyotda   barqaror
rivojlanishga   erishib   bo‘lmaydi.   Davlat   aktivlari   tartibsiz   boshqarilayotgani   ham
3 samaradorlikka  salbiy   ta’sir   ko‘rsatmoqda.   Masalan,   hozirgi   vaqtda   972  ta   davlat
korxonasi  aktivlarining atigi 21 foizi Davlat  raqobat qo‘mitasi tomonidan, qolgan
79   foizi   vazirlik   va   idoralar   hamda   xo‘jalik   birlashmalari   tomonidan
boshqarilmoqda.   Bozor   iqtisodiyoti   va   mulkning   ko`p   shakllari   mavjud   bo`lgan
sharoitda   esa   dastur   va   rejalar   davlat   korxonalari   uchun   direktiv,   xususiy   sektor
uchun   esa   taklif,   indekativ   xarakterga   ega   bo`ladi.   Ishbilarmon,   tadbirkorlarning
rejalarga amal qilishlarini ra`gbatlantirish maqsadida ularga turli imtiyozlar, ya`ni
soliq to`lashda, kredit, subsidiyalar, xom ashyo, yoqil`gi-energiya, asbob-uskunalar
olishda,   tovarlarni   eksport   qilishda   imtiyozlar   berilishi   lozim   bo`ladi.   Hudud
rivojlanishini   davlat   tomonidan   tartibga   solish   mahalliy   o`z-o`zini   boshqarish
organlari   iqtisodiy   bazasi,   mamlakatdagi   byudjet   tizimi,   tadbirkorlikning
rivojlanish   ko`lami,   mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish
shakllari   hamda   usullariga,   tezligiga,   soliq   imtiyozlarini   qo`llash   tajribasi,
byudjetdan   tashqari   jam`garmalar,   moliyaviy   resurslarga,   hududning
investitsiyaviy   va   eksport   imkoniyatlari,   viloyatlar   va   tumanlararo,   shuningdek,
tashqi   iqtisodiy   aloqalar,   bozor   infratuzilmasi   ob`ektlari   rivojlanish   darajasi,
aholining ish bilan bandlik muammolarining xususiyatlari  va hududdagi  ekologik
vaziyatga   bo`gliq.   Milliy   iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solish
mexanizmida   tartibga   solishning   byudjet-soliq   va   kredit   shakllari   muhim   o`rinni
egallaydi.   Davlat   byudjetida   jamiyat   iqtisodiy   munosabatlarining   davlat
daromadlarining shakllanishi va ulardan foydalanish bilan bo`gliq qismi namoyon
bo`ladi.   Soliqlar,   zayomlar   va   boshqalar   asosida   davlat   byudjeti   daromadlari
shakllantirilishi   orqali   yirik   moliyaviy   resurslar   jamlanadi.   Ushbu   resurslarning
umumiy   xajmi   YaIM   ga   nisbatan   davlat   byudjeti   xarajatlarida   namoyon   bo`ladi.
2000 yilda rivojlangan mamlakatlarda davlat byudjeti xarajatlari YaIM ga nisbatan
foiz   hisobida   AQSh   29%   dan   Frantsiyada   51%   gacha   tebranganligini   kuzatish
mumkin.   Butun   YEIRXT   mamlakatlari   bo`yicha   –   36,5%,   shulardan,   Italiyada   –
46,7%,   Germaniyada   –   43%,   Yaponiyada   –   38,2%,   Kanadada   –   37,8%3   .
O`zbekiston Rspublikasida davlat byudjeti xarajatlari YaIM ga nisbatan 29,5% ni
tashkil etadi. (maqsadli fondlar bilan – 38,5%) Bu esa davlat byudjeti iqtisodiyotni
davlat   tomonidan   tartibga   solishda   muhim   vosita   ekanligini   ko`rsatadi.   Davlat
byudjetining   boshqaruvchanlik   roli   qayta   taqsimlangan   milliy   daromadning   bir
qismini   davlat   mulki   shakliga   aylantirish   ko`rinishida   namoyon   bo`ladi.   Byudjet
orqali,   uning   resurslaridan   foydalanish   orqali   ishlab   chiqarish   sohalari   o`rtasida,
moddiy   va   nomoddiy   sohalar   o`rtasida,   tarmoqlar   o`rtasida,   hududiy   birliklar   va
aholini   ijtimoiy   guruhlari   o`rtasida   milliy   daromadni   qayta   taqsimlash   amalga
oshiriladi.   Byudjet   makroiqtisodiy   mutanosiblikka   erishish   va   uni   qo`llab-
quvvatlashda   muhim   dastak   bo`lib   hisoblanadi.   Asosan   iste`mol   va   jam`garish
fondlari   o`rtasidagi   zarur   mutanosiblikni   saqlab   turishda   davlat   byudjetining   roli
4 kattadir.   Byudjetning   takror   ishlab   chiqarishga   ta`siri,   iqtisodiyot   va   madaniyatni
rivojlantirish,   tarkibiy   qayta   qurishni   amalga   oshirish   uchun   zarur   bo`lgan
moliyaviy   resurslar   bilan   ta`minlashda   namoyon   bo`ladi.   Byudjet   davlatning
iqtisodiy   siyosatini   yuritishda   muhim   vosita   bo`lib   hisoblanadi.   Byudjetga
iqtisodiy   rivojlanishni   tartibga   solish   dastagi,   takror   ishlab   chiqarishni   oldindan
aniqlash   jarayonida,   ya`ni   ishlab   chiqarish   kuchlariga   va   ishlab   chiqarish
munosabatlarini   takomillashtirishga   ta`sir   etuvchi   vositasi   sifatida   qaraladi.
Alohida   davrlarda   esa,   xo`jaliktashkiliy   faoliyatiga,   davlat   siyosati   va   iqtisodiy
siyosatni ilmiylik darajasiga bo`gliq holda islotlarni amalga oshirishda byudjetning
roli   kattadir.   Asosiy   ishlab   chiqarish   kuchlari   bo`lgan   ishlab   chiqarish   xodimlari
malakasini oshirishdagi muhim vazifalar ham byudjetga bo`gliqdir. O`zbekistonda
zarur takror ishlab chiqarish proportsiyasiga erishishda byudjetning roli va bunday
proportsiyaga   erishish   uchun   milliy   daromadni   qayta   taqsimlashdagi   byudjetning
roli   haqidagi   ba`zi   tasavvurlar   quyidagi   dalillar   beradi:   misol   uchun,   byudjetga
yengil va oziq-ovqat sanoatidan tushgan tushumlardan shu tarmoqlarga byudjetdan
qilingan xarajatlar bir necha marta ko`p bo`ladi. Bu boshqa tarmoqlarda yaratilgan
milliy   daromadning   bir   qismini   yuqorida   sanalgan   tarmoqlarga   yo`naltirilishini
anglatadi   va   tarmoqlar   o`rtasida,   shu   jumladan   moddiy   va   nomoddiy   ishlab
chiqarish   sohalari   o`rtasida   qayta   taqsimlash   yuzaga   keladi.   Bozor   iqtisodiyotiga
o`tish   sharoitida   O`zbekiston   Respublikasi   iqtisodiyotini   tarkibiy   qayta   qurishda
byudjet   muhim   o`rinni   egallaydi.   O`zbekiston   Respublikaisining   davlat   byudjeti
daromadlarining   tarkibi   uning   zarur   takror   ishlab   chiqarish   mutanosibligini
ta`minlash,   iqtisodiy   siyosatining   muhim   vazifalarini   xal   etishdagi   o`rni   haqida
yaqqol   tasavvurlarni   imkonini   beradi.   Soliqlar   va   ularning   xajmi   davlat   byudjeti
xarajatlari   miqdoriga   bo`gliq   bo`lib,   byudjet   daromad   qismining   90   va   undan
ortiqroq   qismini   tashkil   etadi.   Soliqlar   –   milliy   daromadning   bir   qismini   davlat
mulkiga   aylanish   xususiyatiga   ega.   Shuning   uchun   soliqlarning   undirilishi   –   bu
milliy   daromadning   bir   qismini   davlat   ixtiyoriga   o`tkazish   jarayoni   hisoblanadi.
Rivojlangan mamlakatlarda soliqlar YaIM ga nisbatan 30% dan 50%gacha tashkil
etadi.   Soliqlar   iqtisodiy   o`sishga   muhim   ta`sir   ko`rsatadi.   Soliq   yuki   yuqori
bo`lgan,   ya`ni   soliq   miqdori   YaIMga   nisbati   yuqori   bo`lgan   sharoitda   iqtisodiy
o`sish sekinlashadi, optimal soliq yuki aksincha, iqtisodiy o`sishni kuchaytiradi va
boshqa   ijtimoiy   ehtiyojlarni   qondiradi.   Shu   o`rinda   soliq   yukining   iqtisodiy
o`sishga   ta`siri   bo`yicha   tadqiqot   natijalarini   keltirish   maqsadga   muvofiqdir.
Iqtisodchi   Dj.Skali   dunyoning   103   mamlakati   bo`yicha   ma`lumotlarni
umumlashtirish   asosida   tadqiqot   o`tkazgan.   Uning   tadqiqotlari   shuni   ko`rsatdiki,
byudjetga   undiriladigan   daromadlar   past   soliq   stavkali   (19,3%   atrofida)
mamlakatlarda iqtisodiy o`sish o`rtacha yiliga 2,4% ni tashkil etadi, yuqori stavkali
(43,2%) mamlakatlarda esa iqtisodiy o`sish 0,4% dan oshmasligi ma`lum bo`ldi5.
5 Bundan   muallif   past   proportsional   soliqlar   maqsadga   muvofiq   ekanligi   xususida
hulosa   qiladi.   Boshqa   tadqiqotchilar   soliq   stavkalari   muayyan   optimal   darajadan
oshmasligi   lozim   deb   hisoblaydilar.   Aynan   soliq   yukining   optimal   darajasi   bu
davlat   byudjeti   ehtiyojlari   bilan   tadbirkorlar   manfaatlari   o`rtasida   qarama-
qarshiliklarni   xal   etishda   eng   maqsadga   muvofiq   yechim   hisoblanadi.
Yuqoridagilarga   muvofiq,   bir   qator   davlatlarda,   shu   jumladan   O`zbekiston
Respublikasida ham zamonaviy moliyaviy siyosatning muhim yo`nalishlardan biri
soliq   yukini   pasaytirish   hisoblanadi.   Soliqlar   davlat   byudjetining   daromadlar
qismini moliyaviy resurslar bilan ta`minlashda asosiy fiskal funktsiyasi bilan birga,
taqsimlash   vazifasi   va   maxsulotlarni   alohida   turlarini   ishlab   chiqarishni
ra`gbatlantirish vazifalarini bajaradi. Yoki aksincha, soliqlarni barqaror tutib turish,
ba`zi   ishlab   chiqarishning   o`sishini   cheklaydi.   Aholi   daromadlariga   solinadigan
progressiv   soliq   stavkalari,   soliq   undirilmaydigan   minimumlarning   o`rnatilishi,
kam daromadlarga mos tarzda past soliq stavkalari va yuqori daromadlarga yuqori
soliq   stavkalarining   o`rnatilishi   soliqlarning   taqsimlash   vazifalariga   misol   bo`la
oladi.   AQSh   da   shaxsiy   daromadlar   bo`yicha   minimal   soliq   stavkasi   12%   ni,
yuqori   darajasi   esa   36%   ni,   Yaponiyada   esa   mos   tarzda   10%   va   50%   ni,
Germaniyada 19% va 53% ni, Belgiyada 25% va 55% ni, Niderlandiyada 7,1% va
60% ni tashkil etadi. O`zbekiston Respublikasida aholi daromadlariga solinadigan
minimal   soliq   stavkasi   11%   ni,   yuqori   soliq   stavkasi   esa   22%   ni   tashkil   etadi.
O`zbekiston   Respublikasi   norezidentlari   daromadlarini   chetga   olib   chiqishlarini
chegaralash  maqsadida daromad (foyda)  soli`giga qo`shimchalar  kiritilgan bo`lib,
chetga   chiqadigan   daromadlarga   qo`shimcha   10   %   miqdorda   soliq   undirish
qonunda   ko`rsatilgan.   Tovar   va   xizmatlar   eksportini   ra`gbatlantirish   uchun   bu
tovar va xizmatlar qo`shilgan qiymat soli`gidan ozod etiladi. Aholini ba`zi turdagi
tovarlarning   iste`molini   chegaralash   maqsadida   alohida   tovarlardan   aktsiz   egri
soliqlarini   undirish   keng   qo`llaniladi.   Turli   ko`rinishdagi   va   shakldagi   soliq
imtiyozlari   iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   muhim   shakli
hisoblanadi.   Imtiyozlardan   iqtisodiy   jarayonlarni   tartibga   solish   maqsadida
foydalaniladi. Ular investitsiyalarni, tadbirkorlik faoliyatini, chet el kapitalini jalb
etishni,   pul   va   moddiy   resurslarni   tejashni,   ishlab   chiqarish   samaradorligini
oshirishni   va   bandlikni   oshirishni   ra`gbatlantirish   maqsadida   qo`llaniladi.
Iqtisodiyotni   va   ijtimoiy   jarayonlarni   tartibga   solish   maqsadida   qo`llanilgan   soliq
imtiyozlari   turli   shakllarda   namoyon   bo`ladi.   Eng   keng   tarqalganlari   quyidagilar:
1)   Chegirma   ko`rinishida   soliq   kreditlari   berish,   ya`ni   foydani   kamaytirilgan
soliqlar hisobiga oshirish. Masalan, AQSh da 1962 yildan buyon 20 yil mobaynida
turli investitsion (soliq) kreditlar qo`llanib kelinmoqda, ya`ni foydalanish muddati
8 va undan ortiq yil bo`lgan, ishlab chiqarishga kiritilgan uskunalar qiymatining 7
%   ga   teng   miqdorda   foyda   soli`gi   qisqartiriladi.   Yaponiyada   ham   huddi   shunday
6 yangi   texnika   va   texnologiyalarga   qilingan   investitsiyaning   7%   miqdorida   soliq
krediti   qo`llaniladi.   Kanadada   mos   tarzda   soliq   chegirmalari   7%dan   20%   gacha
o`zgarib turadi. Bir qator mamlakatlarda tadbirkorning ITTLI ga qilgan xarajatlari
o`rtacha   yillik   foydani   belgilangan   ulushidan   ortiq   bo`lsa,   qisqartirilgan   soliq
shaklidagi   soliq   krediti   qo`llaniladi.   Masalan,   AQSh   da   bazis   davriga   nisbatan
o`rtacha   yillik   me`yoridan   ITTLI   ga   qo`shimcha   qilingan   xarajatlarning   20%ga
teng   miqdorda   foyda   soli`gi   kamaytiriladi.   Frantsiyada   ITTLI   ga   qo`shimcha
qilingan   xarajatlarning   50%   ga   teng   miqdorda   foyda   soli`gi   qisqartiriladi,
Kanadada   esa   qo`shimcha   qilingan   xarajatlarning   100%   ga   teng   miqdorda   foyda
soli`gi kamaytiradi6 . Soliq krediti shaklidagi  imtiyozlar ta`lim olish (asosan oliy
ma`lumot) uchun yakka tartibdagi haq to`lovchilarga ham qo`llaniladi. AQSh dan
keyingi ta`lim uchun to`lov miqdorining dastlabki 5 ming dollariga 20 % chegirma
miqdorida «Ta`lim soliq krediti» hamda 13-17 yoshdagi xar bir o`quvchiga yiliga
500 dollar miqdorda soliq imtiyozi joriy etilgan7. 2) Imtiyozning ikkinchi shakli –
soliqdan   butunlay   ozod   etish   yoki   pasaytirilgan   soliq   stavkalarini   o`rnatishdir.
Bunday   imtiyozlar   kichik   tadbirkorlikni   ra`gbatlantirish   maqsadida   qo`llaniladi.
Bunga qishloq xo`jaligi maxsulotlarini qo`shilgan qiymat soli`gidan ozod etilishini
ham   kiritish   mumkin.   Bunday   imtiyozlar   respublikamizda   ham   keng   qo`llaniladi.
3)   Soliq   imtiyozlarining   uchinchi   shakli   –   tezlashtirilgan   amortizatsiya   usulini
qo`llanilishi,   ya`ni   olinadigan   foydaning   xajmini   tezlashtirilgan   amortizatsiya
miqdoriga   qisqartirish   usulidir.   Xukumat   tomonidan   belgilangan   oshirilgan
amortizatsiya   xarajatlarini   ishlab   chiqarish   xarajatlariga   qo`shishga   ruxsat   beradi.
Buning   natijasida   ishlab   chiqarish   xarajatlari   oshadi,   biroq   soliq   miqdorini
qisqarishi hisobiga olinadigan foyda miqdori o`zgarmaydi. Mutanosiblikni tartibga
solish uchun boshqa imtiyozlar ham qo`llaniladi. Misol uchun, AQSh da foydaning
ijtimoiy   infratuzilma   ob`ektlari   qurilishiga   yo`naltirilgan   qismi   soliqlardan   ozod
etiladi.   Ba`zi   mamlakatlarda   mehnatga   haq   to`lash   va   ishlab   chiqarishni   texnik
qayta   qurollantirishga   sarflanadigan   mabla`glarni   soliqqa   tortishning   alohida
tizimlari   qo`llaniladi.   Misol   uchun,   Frantsiyada   texnik   qayta   qurollanishga
sarflanadigan   mabla`glarga   solinadigan   soliqlar   juda   ham   past.   Germaniya   va
Frantsiyada qo`shimcha ish o`rinlarini yaratish uchun qilingan xarajatlarga maxsus
soliq imtiyozlari kiritilgan8 . Respublikamizda ham iqtisodiy rivojlanishni tartibga
solish   maqsadida   soliq   imtiyozlari   tizimidan   keng   qo`llaniladi.   O`zbekiston
Respublikasi   Soliq   kodeksiga   muvofiq   chet   el   investitsiyasi   bilan   tashkil   etilgan,
import   o`rnini   bosuvchi   va   eksportga   yo`naltirilgan   maxsulot   ishlab   chiqaradigan
ishlab   chiqarish   korxonasi   daromadi   (foydasi)   ishlab   chiqarishni   boshlagandan   5
yil   muddatgacha   soliqlardan   ozod   etiladi.   Agar,   ishlab   chiqarish   xajmining   25%
dan orti`gini bolalar assortimentidagi tovarlar tashkil etsa va korxona ustav fondida
chet   el   kapitali   ulushi   50%   dan   ortiq   bo`lsa   2   yilgacha   soliqlardan   ozod   etiladi.
7 Qishloq   joylarda   va   aholi   punktlari   hududida   yangi   tashkil   etilgan   xalq   iste`moli
tovarlarini   ishlab   chiqarish   va   qishloq   xo`jaligi   mahsulotlarini   qayta   ishlovchi
korxonalar ishlab chiqarishni boshlagandan to 3 yil muddatgacha soliqlardan ozod
etiladi.   Umumiy   ishchilar   sonining   75%dan   kam   bo`lmagan   qismi   o`rta   maktab
o`quvchilaridan   va   kasb-xunar   o`quv   yurtlari   o`quvchilaridan   tashkil   topgan
yuridik   shaxslarning   daromadlari(foyda)   soliqlardan   ozod   etiladi.   Ekologiyaga,
so`glomlashtirish va xayriya fondlariga, madaniyat muassasalariga, xalq ta`limi va
so`gliqni saqlashga  badallar to`lash  hisobiga daromadni(foydani)  soliqqa tortishni
kamaytirish   shaklidagi   imtiyozlar   ham   mavjud.   Respublikada   aholi   bandligini
oshirish,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirish   yo`nalishida   olib
borilgan   iqtisodiy   islohotlar   natijasida   bir   necha   yuz   minglab   yangi   ish   joylari
yaratildi.   Shu   kabi   aholi   daromadlarini   ko`paytirish   maqsadida   jismoniy
shaxslardan olinadigan daromad soli`gi yuqori stavkasi 2006 yilgi 29 foizdan 2010
yilga   22   foizgacha   pasaytirilishiga   qaramasdan,   soliq   tushumlari   mos   ravishda
567,7 mlrd.so`mdan 1594,0 mlrd.so`mga yoki 2,8 baravarga oshganligini quyidagi
10.3.2-rasmdan   ko`rishimiz   mumkin.   Mamlakatimiz   soliq   tizimida   jismoniy
shaxslar   daromadlarini   yagona   stavkada   soliqqa   tortish   o`zining   bir   qancha
afzalliklariga   ega:   -   soliqni   hisoblash   tartibi   imkon  qadar   osonlashadi;   -   jismoniy
shaxslarning   ko`proq   daromad   topishga   bo`lgan   moyilligi   kuchayadi   va   real
daromadlarini oshirishga bo`lgan intilishlari ortadi. Bu esa, jismoniy shaxslarning
mehnat   qilishga   qiziqishi,   ishsizlar   sonining   kamayishi   hamda   turmush   darajasini
ko`tarishga   soliq   vositasida   ra`gbat   berish   imkonini   beradi;   -   yashirin   tarzda
daromad   topayotgan   jismoniy   shaxslarga   daromadlarini   ochiq-oydin   oshkor   etish
imkoniyatini beradi, ular soliq stavkasi pastligi hisobiga soliqdan cho`chimaydilar;
-   bu   stavka   hamma   jismoniy   shaxslar   uchun   bir   xil   bo`lishini   belgilaydi.   Bozor
iqtisodiyoti sharoitida barcha jismoniy shaxslar  teng huquqli bo`lgani uchun soliq
solinishida   ham   teng   bo`lishi   lozim;   -   davlat   soliq   xizmati   organlari   tomonidan
jismoniy   shaxslar   daromad   soli`gi   bo`yicha   soliqdan   qochish   va   bo`yin   tovlash
bo`yicha   qilinadigan   ma`muriy   xarajatlar   tejaladi;   -   eng   asosiysi,   bunday   tizim
barcha jismoniy shaxslarga tushunarli bo`lib, turli noaniqliklar barham topadi, ular
o`z   haq-huquqlarini   himoya   qila   oladilar.   Jismoniy   shaxslardan   olinadigan
daromad   soli`gi   tartibini   takomillashtirish   masalalaridan   biri   bo`lgan   soliqqa
tortilmaydigan   miqdorning   joriy   etilishi   aholidan   olinadigan   daromad   soli`gi
tartibini   davr   talabiga   mos   holda   takomillashtirishga   o`zining   munosib   hissasini
qo`shadi.   Jismoniy   shaxslar   daromadlarini   deklaratsiya   usulida   soliqqa   tortishda,
rivojlangan davlatlar tajribasidan foydalangan holda, jami yillik daromaddan ushbu
daromadni   olish   bilan   bo`gliq   bo`lgan   xarajatlarni,   byudjetga   to`langan   boshqa
soliq   va   to`lovlarni   chiqarib   tashlash   lozim.   Respublakimiz   soliqqa   tortish
amaliyotida   jismoniy   shaxslarning   ish   haqi   shaklidagi   daromadlarini   soliqqa
8 tortishda uch bosqichli stavkalardan ikki bosqichlisiga o`tish va asta-sekin yagona
stavka   joriy   etish   lozim.   Hozirgi   paytda   yagona   stavka   qo`llanilayotgan
mamlakatlar   amaliyotida   bu   mexanizm   o`zining   samarasini   ko`rsatmoqda.
Mamlakatimizda mehnat sharoitlari o`ta zararli, o`ta o`gir, zararli va o`gir bo`lgan
ishlab   chiqarishlarda   ishlovchi   xodimlarning   (ayollarning)   daromadlariga   soliq
solishning  amaldagi   imtiyozli   tartibi   belgilangan.  Ularning  mehnatiga  haq to`lash
shaklidagi   daromadlariga   belgilangan   soliq   stavkalarini   qaytadan   ko`rib   chiqish
lozim.   Bizningcha,   o`gir   va   zararli,   o`ta   o`gir   va   o`ta   zararli   sharoitlarda
ishlovchilar uchun imtiyozli soliq stavkasiga daromad soli`gining quyi stavkasi va
o`rta   stavkasi   joriy   etilishi   maqsadga   muvofiq.   Jismoniy   shaxslarning   mehnatga
haq   to`lash   shaklidagi   daromadlaridan   ayrim   ijtimoiy   ahamiyatga   ega   bo`lgan
xarajatlarni   (masalan   dori-darmon   uchun,   meditsina   xarajatlari)   chegirish   va
ularning   yillik   daromadlarini   umumiy   deklaratsiyalash   tizimiga   tezroq   o`tkazish
lozim.   Jismoniy   shaxslardan   olinadigan   daromad   soli`gini   takomillashtirishni
iqtisodiy munosabatlar bilan o`zaro bo`gliq va uy`gunlikda takomillashtirish zarur.
Chunki   aholi   bandligini   ta`minlash   va   daromadlarini   oshirish   ularning
farovonligini   o`stirishning   ishonchli  yo`lidir.  Shu  bilan  birga,  soliqqa   tortiladigan
daromadlarning   ortishi   byudjet   manfaatlariga   ham   to`liq   mos   keladi.   Bizga
ma`lumki, O`zbekiston Respublikasida mahalliy soliqlarning huquqiy asosi sifatida
Soliq kodeksiga qadar “Mahalliy soliqlar va yi`gimlar to``grisida”gi Qonun ( 1993
yil   may   oyida   qabul   qilingan   )   xizmat   qilar   edi.   Bu   qonun   Soliq   kodeksi   qabul
qilingandan   so`ng   o`z   kuchini   yo`qotdi,   uning   asosiy   mazmuni   esa   kodeksda   o`z
aksini   topdi.   Biroq,   qayd   etish   zarurki,   “Mahalliy   soliqlar   va   yi`gimlar
to``grisida”gi Qonunda mahalliy soliqlar bo`yicha mahalliy hokimiyatlarning soliq
va   byudjet   huquqlari   aniq   yoritib   berilgan   edi.   Ammo,   bu   holat   Soliq   kodeksida
to`liq   aks   ettirilmagan,   ya`ni   bunda   mahalliy   soliqlar   va   yi`gimlar   bo`yicha   faqat
ularni   turlarini   ko`rsatish   bilan   cheklangan   va   mahalliy   hokimiyatlarning   soliq
huquqlari   mavhum   holda   qolgan.   Shu   boisdan,   bizning   fikrimizcha,   mahalliy
soliqlarning  o`rni   ortib   borar   ekan,  bu   soliqlarni   joriy  etish,   bekor   qilish   va   amal
qilish   holatlarini   yanada   to`laroq   aks   ettirish   lozim.   Buning   uchun   Soliq
kodeksining 23-moddasiga qo`shimcha kiritish va unda mahalliy hokimiyatlarining
soliq  huquqlari   aniq-ravshan  qilib  belgilanishi  zarur, deb  hisoblaymiz.  Ma`lumki,
yer   soli`gi   soliq   to`lovlarining   moliyaviy   natijalariga   bo`gliq   bo`lmagan   holda
undiriladi, ya`ni yerning fizikaviy, ximiyaviy xususiyati hamda ularning joylanishi
soliqlarni   belgilashda   asos   qilib   olinadi.   Ammo,   qayd   etish   joizki,   hozirga   qadar
respublikamizda   yerlarning   boniteti   ancha   yillar   oldingi   ma`lumotlar   bo`yicha
yuritilmoqda. Shuni e`tiborga olib yerlarning bonitetini qaytadan ob`ektiv aniqlash
va shu asosda soliq stavkasini ham qayta ko`rib chiqish maqsadga muvofiq. Soliq
9 tizimini   takomillashtirish,   uning   bir   qator   vazifalarini   real   bajarilishiga   erishib
borishni ham o`z ichiga oladi. 
Bular quyidagilar:
     soliq yukini  soliq to`lovchilar  o`rtasida to``gri  taqsimlashga  erishish,  shu bilan
birga uni imkoni boricha kamaytirish;
   soliqlarning   mazmunini   soliq   to`lovchilarga   to`liq   ochib   bergan   holda
tushuntirish, ularda soliq madaniyatini shakllantirish va uni oshirib borish; 
   soliqlarni   ixchamlashtirish,   ya`ni   ularni   yagonalashtirish.   Soliq   tizimining
samaradorligini oshirishga qulaylik tu`gdiruvchi omillardan biri bu soliq yukining
to``gri taqsimlanganligi va imkoni boricha uni kamaytirishdir. Soliq yukini to``gri
taqsimlanganligi   iqtisodiy   rivojlanishga   olib   keladi.   Soliq   yukini   iqtisodiyot
tarmoqlari   bo`yicha,   ishlab   chiqaruvchi   va   iste`molchilar   o`rtasida   to``gri
taqsimlanishi   katta   ahamiyat   kasb   etadi   Mavjud   soliq   tizimini   yanada
takomillashtirish   maqsadida   quyidagi   bir   qator   masalalarga   e`tibor   berishni
kuchaytirish lozim: 
   soliqlarni   joriy   etish   va   ularni   to`lash   tartibiga   ilmiy   tomondan   yondashishni
kuchaytirish; 
   mamlakat   iqtisodiy-ijtimoiy   shart-sharoitlaridan   kelib   chiqqan   holda   xorijiy
tajribalardan unumli foydalanish; 
  ixchamlashtirilgan soliqlar amal qilish doirasini kengaytirish; 
   soliq   sohasidagi   har   qanday   o`zgarishlarni   soliq   to`lovchilarga   ommaviy   tarzda
tushuntirib borishni keng yo`lga qo`yish; 
   soliq   sohasidagi   qonunbuzarliklarning   kelib   chiqishiga   yo`l   qo`ymaslik,   unga
qarshi qat`iy kurashish; 
   soliq   imtiyozlarini,   asosan,   soliq   stavkalarini   kamaytirish   evaziga   emas,   balki
boshqa   xildagi   imtiyozlardan   unumli   foydalanish,   xususan   tezkor   amortizatsiyani
qo`llash, soliq kreditlarining miqdorini ko`paytirish kabi vositalarni qo`llash orqali
ro`yobga chiqarish; 
   qat`iy   stavkali   soliqlarni   kamaytirish,   bu   orqali   tadbirkorlarni   haqiqiy
daromadidan   kelib   chiqqan   holda   soliq   undirib   olishni   kuchaytirish.   Yuqoridagi
fikrlar   asosida   aytish   mumkinki,   soliq   tizimini   yanada   takomillashtirish   faqatgina
uning   samaradorligini   oshirish   uchun   xizmat   qiladi.   Davlat   turli   soliq,   kredit
imtiyozlari   tizimini   yaratish   orqali   fuqarolarning,   jamoat   tashkilotlari   hamda
10 xo`jalik   sub`ektlarining   homiylik,   xayriya   ishlariga   mabla`glar   ajratishlarini
ra`gbatlantirish   chora-tadbirlarini   kuchaytirishi   ham   maqsadga   muvofiqdir.
Moliyaviy   xavfsizlik   mamlakat   va   uning   hududlarining   ijtimoiy-iqtisodiy
barqarorligi   va   rivojlanishi   uchun   zaruriy   moliyaviy   sharoit   va   resurslarning
yaratilganligi,   moliyaviy   tizimning   yaxlitligini   saqlash   hamda   ichki   va   tashqi
iqtisodiy   manfaatlar   tahdidlariga   muvaffaqiyatli   qarshilik   qilishni   ifodalaydi.   Bu
xavfsizlik   pul,   byudjet,   kredit,   soliqqa   tortish   va   valyuta   tizimlarida   vujudga
keladigan   tahdidlarning   oldini   olish,   ulardan   muhofazalanish   kabilarni   o`z   ichiga
oladi.Shuni   ta`kidlash   joizki,   iqtisodiy   xavfsizlik   ko`rsatkichlarini   turli   nuqtai
nazardan   turkumlash   mumkin.   Masalan,   A.Illarionovning   fikricha,   iqtisodiy
rivojlanishning   ta`minlanishi   nuqtai   nazaridan   iqtisodiy   xavfsizlik   ko`rsatkichlari
quyidagicha turkumlangan:
  -   davlat   sektorining   (korxonalarining)   YaIM   ishlab   chiqarishdagi   ulushi   (foiz
hisobida); - davlat iste`molining YaIMga nisbati (foiz hisobida); 
- davlat xarajatlarining YaIMga nisbati (foiz hisobida);
 - davlat byudjetining YaIMga nisbati (foiz hisobida);
 - davlat qarzlari o`sishining YaIMga nisbati (foiz hisobida); 
- pul massasining o`sish sur`ati (foiz hisobida);
 - inflyatsiya sur`atlari (foiz hisobida);
 - valyuta kursining pasayish sur`atlari (foiz hisobida);
 - tashqi savdoga soliqlarning tashqi savdo aylanmasiga nisbati (foiz hisobida).
Ja`mi   talab   xajmi   bir   qator   omillarga   bo`gliq,   ular   quyidagilar:   uy   xo`jaliklarini
ishkuini   sotishdan   olgan   daromadlariga,   yakka   tartibdagi   tovar   ishlab   chiqarish
faoliyatiga,   soliqqa   tortish   xajmiga,   mamlakatdagi   narxning   umumiy   darajasiga,
muomaladagi   naqd   pul   miqdoriga,   narx   o`zgarishining   kutilishiga,   kutilayotgan
foydga,   bank   kredit   foizlarining   usishiga   va   b.   Ja`mi   talab   va   narx   darajasi
o`rtasidagi bo`gliqlik teskari, biroq ja`mi taklif va narx darajasi to``gri bo`glangan,
ya`ni   narx   darajasi   qancha   yuqori   bo`lsa,   shuncha   taklif   ko`p   bo`ladi.   Ishlab
chiqarishga   ta`sir   etuvchi   omillar   bu   ja`mi   taklifga   ham   ta`sir   etuvchi   omillar
hisoblandi.   Davlat   byudjeti   –  davlat   daromadlari   va   sarflarining  moliyaviy   rejasi.
Daromad   solig`i   –   fuqarolarni   bir   yil   davomidagi   yalpi   daromadidan   olinadigan
majburiy   to`lov   (soliq).   Daromad   solig`i   stavkalari   –   aholi   daromadlaridan
tabaqalashtirilgan   holda   olinadigan   soliqlarning   foizlardagi   darajalari.   Soliqlar   –
davlat   byudjeti   yoki   mahalliy   byudjetlarga   jismoniy   yoki   yuridik   shaxslar
11 tomonidan   tovar   va   xizmatlarni   ishlab   chiqarganlari   uchun   yoki   ishlab   chiqarish
omillaridan   foydalganliklari   uchun   majburiy   to`lovlar.   Iqtisodiyot   o`zini-o`zi
tartibga   solish   davrida   bozor   mexanizmi   uzoq   vaqt   mobayinida   iqtisodiyotni
tartibga   solishning   yagona   mexanizm   bo`ldi.   Iqtisodiyotni   davlat   tomonidan
taribga   solish   zarurati   va   uni   bozor   bilan   uy`gunlashtirish   biroz   keyinroq   yuzaga
keldi.   Iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   rivojlanishini   ikki   yirik
bosqichga   bo`lish   mumkin:   1.   Ikkinchi   jahon   urushiga   qadar;   2.   Ikkinchi   jahon
urushidan   keyin.   Birinchi   bosqichda   davlat   xususiy   kapitalni   takror   ishlab
chiqarilishi   uchun   qulay   shartsharoitlar   yaratib   berdi:   mehnat,   soliq,   savdo   va
ijtimoiy   qonunchilik   asoslari   ishlab   chiqildi.   Erkin   raqobat   davrida   davlat   xarbiy
zavodlar va temir yo`l qurilishida xususiy kapitalni kengaytirish yo`li bilan xo`jalik
jarayonida   ishtirok   etishni   boshladi.   Shu   bilan   birga   davlat   alohida   sohalarni
tartibga solishni boshlaydi (agrar soha, pul-kredit …). Ikkinchi bosqichda bir qator
davlatlar   tarmoqlarni   rejalashtirishga,   milliy   va   hududiy   rivojlanishni
dasturlashtirishga,   davlatning   byudjet-kredit   sohasida   iqtisodiyotni   tartibga   solish
faolligini   oshirishdi.   Iqtisodiy   rivojlanishda   davlat   aralashuvi   umum   iqtisodiy
xususiyatga   ega   bo`lib,  davlat   uzoq   muddatli   strategik   maqsadlarni   ishlab   chiqdi.
Bu   bosqich   integratsion   ittifoqlar   doirasida   xalqaro   darajadagi   o`rta   muddatli
umumdavlat   kelishuvlari   bo`yicha   davlat   faoliyatlarini   tavsiflaydi.   (EI,   O`IXT   va
b. ). Iqtisodiyotni  davlat  tomonidan tartibga solish  xususiy  kapitalni  takror  ishlab
chiqarilishi uchun qulay sharoit yaratishdan to iqtisodiy hamkorlik doirasida o`rta
muddatli   umumdavlat   dasturini   xalqaro   kelishuvlar   darajasigacha   bo`lgan   yo`li
bosib   o`tildi.   Hozirgi   kunda   davlat   iqtisodiy   tizimda   iqtisodiy   indikatorlarga   faol
ta`sir   etuvchi   yagona   va   asosiy   tartibga   soluvchi,   muvofiqlashtiruvchi   markaziga
aylanmoqda,   iqtisodiy   o`zgarishlarga   qulay   sharoit   yaratmoqda.   Bozor
iqtisodiyotini   barcha   jabxalarni   tartibga   solishda   davlat   boshqaruviga   zaruriy
elementi   sifatida   qaraladi.   Umumiy   holda   iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga
solishning   asosiy   maqsadi   -   1.   Iqtisodiy   va   ijtimoiy   barqarorlikka   erishish;   2.
Bozorni amal qilishi uchun qulay sharoit yaratish; 3. Iqtisodiy o`sishning barqaror
darajasini   ta`minlash;   4.   Iqtisodiyotda   tarkibiy   o`zgarishlarni   boshqarish;   5.
Ijtimoiy   taraqqiyotni   ta`minlash;   6.   Ekologik   va   demografik   muammolarni   xal
etish   hisoblanadi.   Iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solinishi   turli   uslublar
bilan   amalga   oshiriladi.   Ulardan:   iqtisodiy,   qonuniy-ma`muriy   va   sudlov.   Ushbu
uslublar turli vositalardan foydalangan holda turli usullar orqali amalga oshiriladi.
Davlat   sektori   –   bu   mulk   egasi   davlat   bo`lgan   ja`mi   korxonalar   va   tashkilotlar
majmuidir.   Uning   bir   qismi   milliylashtirishdan   va   ikkinchi   qismi   esa   davlat
mabla`glari hisobidan shakllanadi. Kapital talab etuvchi yangi tarmoqlarni yaratish
(kosmik   sanoat   ishlab   chiqarish   va   boshqalar)   hisobiga   iqtisodiyotning   davlat
sektori   oshib   boradi.   Turli   mamlakatlarning   ijtimoiy   ishlab   chiqarishida   davlat
12 sektori   ulushi   turlicha  bo`lib,  u   asosiy   kapitalning   2%   dan   50%   gachasini   tashkil
etadi. MDX davlatlarida bozor iqtisodiyotiga o`tish va iqtisodiyotni isloh qilishdan
so`ng   davlat   sektori   ulushi   sezilarli   darajada   qisqardi.   Misol   uchun:   Rossiya
Federatsiyasi   sanoatida   davlat   sektori   ulushi   5%dan   kamni   tashkil   etdi,
O`zbekiston   Respublikasida   –   30%.   Davlat   sektori   ishlab   chiqarish   maqsadlariga
ko`ra nodavlat sektoridan farqlanadi. Ishlab chiqarishdan asosiy pirovard maqsad -
bu   foyda   olish,   lekin   davlat   sektorining   asosiy   maqsadi   –   bu   investitsiyani,
bandlikni   tartibga   solish,   nodavlat   sektoriga   yordam   ko`rsatish   va   ijtimoiy
jarayonlarni   tartibga   solish   hisoblanadi.   Davlat   sektori   maqsadlari   milliy
iqtisodiyot   manfaatlaridan   kelib   chiqadi.   Iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga
solish   vazifalarini   amalga   oshirish   uchun   soliqqa   tartish   va   yi`gimlar   yo`li   bilan
davlat   byudjeti   resurslari   tashkil   etiladi   va   davlat   sektorining   moddiy   bazasi
shakllantiriladi.   Iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solish   –   bu   takror   ishlab
chiqarish   jarayonining   tarkibiy   qismi   va   jamiyat   iqtisodiyotii   rivojlantirishdir.
Iqtisodiyotni tartibga solishning davlat mexanizmi bozor mexanizmi bilan uzluksiz
bo`glangan.   Bundan   hulosa   qilsak,   «Samarasiz   davlat   boshqaruvi   bilan   iqtisodiy
barqaror rivojlanib bo`lmaganidek, ijtimoiy rivojlanib ham bo`lmaydi». Bu borada
taniqli   iqtisodchi   P.Samuel   son   shunday   deydi   –   «Iqtisodiyotni   u   yoki   bu
mexanizmisiz   boshqarish   –   bu   bir   qo`lda   qarsak   cholish   bilan   barobardir».
Dastlabki   iqtisodiy  nazariyalar   kapitalizmning boshlan`gich  davriga  to``gri   keladi
(XVXVII   asrlar).   Bu   davrda   merkantilistlar   jamiyat   boyligi   muomala   sohasida
yaratiladi,   millat   boyligi   esa   pul   miqdori   bilan   aniqlanadi   degan   fikrni   ilgari
surishadi. Merkantilizm  – bu iqtisodiy nazariyadagi birinchi maktab bo`lib, uning
mashhur   namoyondalaridan   biri   Tomas   Men   hisoblanadi   (1571-1641   y.).
Merkantilizm kapitalni dastlabki jam`garilishi davriga xos bo`lib, savdo burjuaziya
manfaatlarini ifoda etadi. Merkantilizmga ikki xususiyat xosdir: 1) boylik pul bilan
ifodalanadi (davlat qancha ko`p pulga ega bo`lsa, u shuncha badavlat hisoblanadi)
2)   davlat   xokimiyati   yordamida   pul   boyliklarini   jam`garishga   erishish   mumkin.
Ushbu maktab namoyondalari mamlakatga olib kirilgan va olib chiqilgan tovarlar
o`rtasidagi farqning (aktiv savdo balansi) yuqoriligi bilan davlat boyligi oshadi va
davlat   aktiv   savdo   balansida   siyosiy   ishlarni   olib   borishi   zarur   deb   hisoblashadi.
Davlat   mamlakatdan   tovarlarni   olib   chiqishni   ra`gbatlantirish   va   mamlakatga
tovarlar olib kirishni  cheklash, ba`zi  tovarlarni esa olib kirilishini ta`qiqlash bilan
protektsionizm   siyosatini   yuritishi   lozim.   Bunda   quyidagi   tamoyil   ol`ga   suriladi:
chet   eldan   arzon   bahoga   sotib   olish,   boshqa   davlatlarga   qimmatroq   sotish.
Merkantilizm maktabi «Siyosiy iqtisod» atamasining paydo bo`lishi bilan bo`gliq.
U   frantsuz   merkantilisti   A.Monkrettonning   1615   yilda   chiqqan   «Siyosiy   iqtisod
traktlari» kitobiga kiritilgan edi. Merkantilistlar  birinchi  bo`lib iste`mol qiymatini
emas,   balki   almashinuv   qiymatini   boylik   deb   e`lon   qildilar.   Keyingi   iqtisodiy
13 maktab   fiziokratlar   edi.   Ushbu   maktabning   eng   ko`zga   ko`ringan   namoyondasi   –
F.Kene   (1694-1774   y.).   Uning   xizmati:   fiziokratlar   muomala   sohasini   taxlil
etishdan ishlab chiqarishni taxlil etishga tomon burilish yasadi. Faqat ular qishloq
xo`jaligi bilan chegaralanishdi. Kene ekvivalent ayirboshlash ta`limini ol`ga surdi
va   savdodagi   ayirboshladan   xech   qanday   boylik   yaratilmasligini   va   ayirboshlash
xech narsa ishlab chiqarilmasligini isbotladi. F.Kene «tabiiy tartiblanish» holatini,
ya`ni   bozor   narxining   beqaror   tebranishi,   erkin   raqobat   va   ba`zi   hollarda   davlat
aralashuvi   asosida   iqtisodiyotni   rivojlatirishni   ol`ga   surdi.   Fiziokratlar   iqtisodiy
rivojlanish   o`zida   tabiiy   jarayonni   namoyon   qilishi,   qonunlarga   amal   qilinishi   va
odamlar ta`siridan holi bo`lishini lozim deb bilishdi. Bu ularning mutloq yutuqlari
edi.Iqtisodiyotni   rivojlanishida   davlatning   roli   xususidagi   ularning   qarashlari
davlatning   aralashuvi   iqtisodiy   rivojlanishni   sekinlashtiradi   degan   fikrdan   kelib
chiqadi.Masalan,   Smit   `goyasi   quyidagicha:   «Bozor   iqtisodiyoti   o`zini-o`zi
boshqarishga   moslashgan,   uning   asosida   qanday   qilib   ko`proq   fayda   olishga
harakat   qilish   bilan   bo`gliq   «ko`rinmas   qo`l»   -   shaxsiy   manfaat   yotadi».   Smit
xulosasiga   ko`ra,   iqtisodiyotni   tartibga   solishda   davlatning   aralashuvi   olib
tashlansa,   iqtisodiyot   samarali   amal   qiladi   va   bozor   butunlay   erkin   bo`lmo`gi
lozim. D.Rikardo, J.B.Sey, D.Mil , A.Marshallar A.Smit `goyasining davomchilari
bo`lib,   ular   iqtisodiy   liberalizm   `goyasi   ilgari   surishdi   va   hozirgi   kunga   qadar
zamonaviy   iqtisodchilar   tomonidan   ijobiy   baholanmoqda   (neoklassik   yo`nalish).
Klassiklar   ja`mi   talab   va   ja`mi   taklif   mutanosibligini   o`zlariga   xos   talqin   etishdi.
Ular:   ja`mi   taklifning   o`zgarishi   unga   mos   ja`mi   talabni   o`zgarishini   yuzaga
keltiradi degan fikrdan kelib chiqishadi. Bu Sey qonunida o`z aksini topadi, ya`ni
taklif   etilgan   tovar   unga   mos   ravishda   talabni   keltirib   chiqaradi,   bu   esa   talab   va
taklif   o`rtasidagi   yuzaga   keladigan   farqlarni   bartaraf   etadi.   Oldindan   ishlab
chiqarishning   o`rni   yo`qoladi.   Tovar   ishlab   chiqarishning   o`sishi,   ish   haqlarini
oshishiga   olib   keladi,   buning   natijasida   taklifga   mos   ravishda   talab   ham   oshadi.
Haqiqatda esa barcha daromadlar tovarlarga ayirboshlanilmadi. Jam`garish yuzaga
keladi   va   jam`garilgan   pul   miqdori   investitsiyaga   har   doim   ham   teng   bo`lmaydi.
Klassikchilar ja`mi talab va ja`mi taklifga bo`gliq holda narxning tebranishi barcha
bozorlarni,   shu   o`rinda   mehnat   bozorini   ham,   resurslar   bozorini   ham
barqarorlashtiradi   deb   hisoblashdi.   Bo`glanish:   bozorda   narxning   pasayishi   ish
haqini   pasayishiga   olib   keldi   yoki   ish   haqi   avvalgiday   qolsa   u   holda   ishsizlik
yuzaga   keldi.Zamonaviy   keynschilar   soliqlar,   davlat   xarajatlari,   byudjet
kamomadi,   davlat   qarzi   davlat   yo`li   bilan   boshqarishning   asosiy   vositalari,   deb
hisoblaydilar. Ularning ta`kidlashicha, sanoat yuksalishi davrida daromadlar ortgan
sari soliq tushumlari ham ko`payib boradi. Bu esa ortiqcha talab va ortiqcha ishlab
chiqarishning   paydo   bo`lishiga   to`sqinlik   qiladi.Inqirozning   boshlanishi
ishsizlikning   ortib   borishi   davlat   byudjetidan   ishsizlik   bo`yicha   nafaqa
14 to`lovlarining   ortib   borishiga   olib   keladi.   Bu   esa   to`lovga   qobiliyatli   talabning
kamayishiga   qarshilik   qiladi.Shuning   uchun   ular   tomonidan   moliyaviy
kompensatsiya   o`rnini   qoplash   siyosati   va   kamomadli   moliyaviy   ta`minlash
nazariyalari   ol`ga   surilmoqda.   Davlat   byudjetida   jamiyat   iqtisodiy
munosabatlarining   davlat   daromadlarining   shakllanishi   va   ulardan   foydalanish
bilan   bo`gliq   qismi   namoyon   bo`ladi.   Soliqlar,   zayomlar   va   boshqalar   asosida
davlat   byudjeti   daromadlari   shakllantirilishi   orqali   yirik   moliyaviy   resurslar
jamlanadi.   Ushbu   resurslarning   umumiy   xajmi   YaIM   ga   nisbatan   davlat   byudjeti
xarajatlarida   namoyon   bo`ladi.   2000   yilda   rivojlangan   mamlakatlarda   davlat
byudjeti   xarajatlari   YaIM   ga   nisbatan   foiz   hisobida   AQSh   29%   dan   Frantsiyada
51%   gacha   tebranganligini   kuzatish   mumkin.   Butun   YEIRXT   mamlakatlari
bo`yicha – 36,5%, shulardan, Italiyada – 46,7%, Germaniyada – 43%, Yaponiyada
–   38,2%,   Kanadada   –   37,8%3   .   O`zbekiston   Rspublikasida   davlat   byudjeti
xarajatlari   YaIM   ga   nisbatan   29,5%   ni   tashkil   etadi.   (maqsadli   fondlar   bilan   –
38,5%)   Bu   esa   davlat   byudjeti   iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solishda
muhim   vosita   ekanligini   ko`rsatadi.   Davlat   byudjetining   boshqaruvchanlik   roli
qayta   taqsimlangan   milliy   daromadning   bir   qismini   davlat   mulki   shakliga
aylantirish   ko`rinishida   namoyon   bo`ladi.   Byudjet   orqali,   uning   resurslaridan
foydalanish orqali ishlab chiqarish sohalari o`rtasida, moddiy va nomoddiy sohalar
o`rtasida,   tarmoqlar   o`rtasida,   hududiy   birliklar   va   aholini   ijtimoiy   guruhlari
o`rtasida   milliy   daromadni   qayta   taqsimlash   amalga   oshiriladi.   Byudjet
makroiqtisodiy mutanosiblikka erishish va uni qo`llab-quvvatlashda muhim dastak
bo`lib   hisoblanadi.   Asosan   iste`mol   va   jam`garish   fondlari   o`rtasidagi   zarur
mutanosiblikni saqlab turishda davlat byudjetining roli kattadir. Byudjetning takror
ishlab   chiqarishga   ta`siri,   iqtisodiyot   va   madaniyatni   rivojlantirish,   tarkibiy   qayta
qurishni   amalga   oshirish   uchun   zarur   bo`lgan   moliyaviy   resurslar   bilan
ta`minlashda   namoyon   bo`ladi.   Byudjet   davlatning   iqtisodiy   siyosatini   yuritishda
muhim   vosita  bo`lib  hisoblanadi.  Byudjetga   iqtisodiy   rivojlanishni   tartibga  solish
dastagi,   takror   ishlab   chiqarishni   oldindan   aniqlash   jarayonida,   ya`ni   ishlab
chiqarish kuchlariga va ishlab chiqarish munosabatlarini takomillashtirishga ta`sir
etuvchi   vositasi   sifatida   qaraladi.   Alohida   davrlarda   esa,   xo`jaliktashkiliy
faoliyatiga, davlat siyosati  va iqtisodiy siyosatni  ilmiylik darajasiga bo`gliq holda
islotlarni   amalga   oshirishda   byudjetning   roli   kattadir.   Asosiy   ishlab   chiqarish
kuchlari   bo`lgan   ishlab   chiqarish   xodimlari   malakasini   oshirishdagi   muhim
vazifalar   ham   byudjetga   bo`gliqdir.   O`zbekistonda   zarur   takror   ishlab   chiqarish
proportsiyasiga erishishda byudjetning roli va bunday proportsiyaga erishish uchun
milliy daromadni qayta taqsimlashdagi byudjetning roli haqidagi ba`zi tasavvurlar
quyidagi   dalillar   beradi:   misol   uchun,   byudjetga   yengil   va   oziq-ovqat   sanoatidan
15 tushgan   tushumlardan   shu   tarmoqlarga   byudjetdan   qilingan   xarajatlar   bir   necha
marta ko`p bo`ladi.
16    Foydalanilgan   adabiyotlar   ro ’ yxati
1.   Портер   М.   Международная   конкуренция:   конкурентные   преимущества
стран. - М. Международные отношения, 1993. - 896 с
2. U N C T A D Investment Policy Monitor №19 [Электронный ресурс] // United
Nations industrial development organization, March 2018 
3.   UNCTAD   Investment   Policy   Monitor   №19   [Электронный   ресурс]   //   United
Nations   industrial   development   organization,   March   2018
https://unctad.org/en/PublicationsLibraiy/diaepcb2018d 1 en. pdf.
4. Buckley P.J., Casson M.C. The future of the multinational enterprise. Homes &
Meier: London, UK. Macmillan Press. 1976.
5.   https://mift.uz/uz   -   O‘zbekiston   Respublikasi   Investitsiyalar   va   tashqi   savdo
vazirligi
6.   Доклад о мировых инвестициях за 2019 год Особые  экономические  зоны.
UNCT   AD / W 1 R /2019 ( Overview ).
7.  Mirziyoyev   Sh . M . O‘ zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning
Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi  -  Toshkent . //  Halq   so ' zi , 2020- yil  24- yanvar .
8. Mainatov B., Yakubova S. Qulay investitsiya muhiti iqtisodiyot taraqqiyotining
garovidir. - Т.: Jumal. Bozor, pul va kredit. 2015 №8. -B 46
9. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 5-yanvardagi “Jahon banki va
xalqaro moliya korporatsiyasining “Biznes yuritish” yillik hisobotida
10. Internet manbalari. Lex.uz/ ziyo.net/ Wikipedia/ Google
17

Soliq imtiyozlari orqali iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solinishi

Купить
  • Похожие документы

  • Kreditning mohiyati va moliya tizimidagi roli kurs ishi
  • Makroiqtisodiyot, uning maqsadlari va vazifalari
  • Asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlar va ularni tahlili qilish xususiyatlari
  • Makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning tarkibi va mohiyati
  • Makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning tarkibi va mohiyati kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha